Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:32
Ronald.42 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:38:
[...]
Wel voor meerdere fases maar dan wordt aan elke accu een fase toe gewezen.
Het kan dan dus zijn dat één accu leeg is omdat op die fase meer gebruikers zitten en dat de andere 2 nog bijna vol staan te zijn omdat op die fases weinig afname is.
Hetzelfde geld dan ook voor het opladen, als je maar op één fase pv hebt gaan die andere 2 nooit laden.
Hmmm nou ja dat deel is me nog niet helemaal duidelijk: ik heb 3 fase aansluiting maar 1 fase omvormer. De meter saldeert intern dus daarvoor maakt het niet uit maar of het qua Marstek überhaupt ooit gaat werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat mij trouwens vanmiddag opviel.
Ik had even de spanning van de router voor de marstek in de schuur er af.
Maar het wifi lampje brande wel ineens weer terwijl die router nog uit was.
Dus ik in de app kijken zat hij ineens weer op het gastnetwerk in huis.
Nu is dat maar een heel zwak signaal maar schijnbaar switcht hij dan wel naar een ander bekend netwerk.
Dus even later de router weer aan in de schuur en hij is ook vanzelf weer naar die router gegaan waarschijnlijk toen hij de verbinding met het gastnetwerk even kwijt was.

Bij de eerste keer checken stond er dus gastnetwerk bij de knop van wifi configuratie en later stond er weer de glar300m16 zonder dat ik actief daar wat aangepast had.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:05
hoe weet je dat de 2 batterijen samen werken en hoe niet ?
Waar moet je op letten, welk grafiekje of zo ?

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bommel schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:46:
[...]

Hmmm nou ja dat deel is me nog niet helemaal duidelijk: ik heb 3 fase aansluiting maar 1 fase omvormer. De meter saldeert intern dus daarvoor maakt het niet uit maar of het qua Marstek überhaupt ooit gaat werken...
Voor één accu moet het gewoon prima werken daar werk ik nu ook mee.
Dan kijkt de accu gewoon naar de som van het vermogen en zal dan gewoon laden en ontladen waneer nodig.

Dus met één accu kun je gewoon vooruit.
En afhankelijk van het type shelly is er een kleine afwijking.
De pro 3em 63 die ik gebruik wijkt ongeveer 15 watt af van de werkelijkheid maar dat vind ik wel toelaatbaar.
Dat is 0.36kwh op een etmaal.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kurt1977 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:02:
Als de één staat te laden en de ander is aan het terugleveren gaat er wat mis in ieder geval.

Voor de rest geen idee nog geen ervaring mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:47
Weer in de aanbieding Koningsdagdeal t/m 11 mei. Op Marstek.nl Marstek – Plug & Charge Thuisbatterij 5.12 kWh – Incl. P1 Meter Huidige prijs is: € 1.699,00. incl. btw

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
200 euro korting zozo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:27
kurt1977 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:02:
Grafiek onder 'Cumulatieve Ontlading' (of Statistieken in Instellingen)
Voorbeeld van 2 batterijen die samenwerken hier

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En gratis verzending.
Op zich een leuke deal toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Jansen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-09 22:50
Maarten69 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:51:
@Tom Jansen en je hebt 1 accu, 1 fase systeem en alle drie meters (HW p1, CT003, Shelly Pro 3EM via HA B2500 emulator) in gebruik?
Beetje meer info zou helpen.
Bijna goed. Inderdaad 3xfase. En ja gebruik alle 3 op verschillende manieren, om gegevens uit te lezen in Home Assistant.

Home Assistant, Marstek Venus 5,1kw, CT003, Shelley Pro3 emulatie, LilyGo Modbus, Home Wizard P1, ISKRA AM550-P1, 3xFase, Dell Optiplex 7040M 16gb, Firmware V117 & V153

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermlek
  • Laatst online: 17-09 06:46
superduper1969 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:24:
[...]

Gewoonlijk lees ik de handleiding nooit maar installeer ik onmiddellijk. Heb ik deze keer ook gedaan.
Er is ook nog een aansluiting op de shelly om een ct klem van de neutrale aan te sluiten. Is dit nodig ? Wat is de functie van die meting?

Ja, ach wat moet ik hier van zeggen, wil je dat wij de handleiding voor je lezen?
U maakt de verkeerde veronderstellingen. De reden van aansluiting van de neuter staat NIET in de bijsluiter. En trouwens van een plaatsing richting van de ct klemmen staat NIETS in de bijsluiter (dat ga je niet zoeken in een klein tekstje op de verpakkingsdoos van de klemmen en bijkomend staat er 0.0 Nederlands in wat het niet makkelijker maakt. Bij deze hebt u ook uw antwoord U hoeft dat niet meer te lezen voor mij, ik heb dat al zelf gedaan. :+. ik heb enkel op de website van Shelly gevonden dat de neutral kabel optioneel is. Werd ook niet meegeleverd. Algemene info op het internet heb ik wel gevonden waarvoor een meting van de neutral kan gebruikt worden en dat zou het opsporen van lekstromen zijn maar iets anders kan ik niet vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door hermlek op 25-04-2025 05:20 ]

2 MARSTEK VENUS E firmware v153-215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermlek
kurt1977 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:15:
[...]

bedoel je dat CT003 icm HW P1 op de Landys+Gyr E360-P1 wel werkt in AUTO modus met 2 batterijen?
Daar kan ik met leven
Bij mij staan er 2 MT elk op een eigen phase. Heb de combinatie van ct003 en HW p1 nog niet uitgetest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:29:
[...]

En gratis verzending.
Op zich een leuke deal toch?
Over verzenden gesproken zijn er ook mensen die naast aanstaande maandag de 28e al later in de week lever datums via de vervoerder hebben binnen gekregen? Van de tweakers actie.

[ Voor 3% gewijzigd door Maxwp op 25-04-2025 09:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:04
Zo, na een week stilte eindelijk weer een reactie van Marstek support mbt mn niet werkende accu.
Of ik de mogelijkheid heb om de accu met RS485 aan te spreken. Nog niet, maar gelijk ene usb stickje besteld, als ze dat nu een of twee dagen eerder hadden kunnen melden, was ie al in huis.
Direct maar gevraagd om de documentatie om via RS485 te resetten, niet dat ik daar weer lang op moet wachten nadat ik die stick in huis heb.

Hopelijk werkt dat en kan ik volgende week weer laden/ontladen, wordt een zonnige week dus zou fijn zijn. Enige nadeel is dat ik woensdag met wat moeite de accu weer uit mn kelder getild heb, wat dus mogelijk niet nodig geweest is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:02:
Zo, na een week stilte eindelijk weer een reactie van Marstek support mbt mn niet werkende accu.
Of ik de mogelijkheid heb om de accu met RS485 aan te spreken. Nog niet, maar gelijk ene usb stickje besteld, als ze dat nu een of twee dagen eerder hadden kunnen melden, was ie al in huis.
Direct maar gevraagd om de documentatie om via RS485 te resetten, niet dat ik daar weer lang op moet wachten nadat ik die stick in huis heb.

Hopelijk werkt dat en kan ik volgende week weer laden/ontladen, wordt een zonnige week dus zou fijn zijn. Enige nadeel is dat ik woensdag met wat moeite de accu weer uit mn kelder getild heb, wat dus mogelijk niet nodig geweest is.
Dat is een nieuwschierige ontwikkeling, ik ben benieuwd wat voor reset optie daar uit komt.
RS485 reset tooltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:02:

Goedemorgen,

Dit is wel interessant om erachter te komen hoe je de batt kunt resetten via de RS485 poort.
Welke tools/software daar voor nodig is. Kunnen we in de toekomst andere ook helpen met een vergelijkbaar euvel.

Ben nu al benieuwd hoe je een usb-stick kunt gebruiken op de RS485 poort.
DEZE misschien?

Ik hoor graag!

[ Voor 11% gewijzigd door SatScan op 25-04-2025 10:13 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:09:
[...]

Goedemorgen,

Dit is wel interessant om erachter te komen hoe je de batt kunt resetten via de RS485 poort.
Welke tools/software daar voor nodig is. Kunnen we in de toekomst andere ook helpen met een vergelijkbaar euvel.

Ik hoor graag!
RS485 naar usb adapter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zurand
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17-09 12:40
Kan iemand me laten weten hoe groot de stekker is aan de batterij kant ? zo weet ik welk gat ik moet boren in de kast waar hij zal komen te staan

alvast bedankt

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Zurand schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:12:
Kan iemand me laten weten hoe groot de stekker is aan de batterij kant ? zo weet ik welk gat ik moet boren in de kast waar hij zal komen te staan

alvast bedankt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHhY82mVC-n8elGvVgRYyoCw6Z8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQVZNxXHh5FZC6uvMQyw4zo3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:04
SatScan schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:09:
[...]

Goedemorgen,

DEZE misschien?

Ik hoor graag!
Heb deze besteld: https://www.amazon.de/dp/B09SB85W3J
Die was goedkoper, sneller in huis en doet ook 5v, die andere niet, ik weet niet of de accu dat nodig heeft, zo ja heb je weer een losse voeding nodig lijkt me.
Dacht ook nog even aan zo'n lilygo oplossing, dat ik evt alles compleet via modbus kon gaan aansturen, maar levertijd daarvan is me nog even te lang.

Ben benieuwd waar ze mee gaan komen, zal hier wel updaten, zou mooi zijn als dit werkt, minder gedoe dan opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 19:55
PNARI schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:03:
[...]

Shelly 3ProEm werkt goed bij vrijwel iedereen die hem gebruikt, zowel 1 als 3 fase. Is iets minder nauwkeurig dan HWP1 of CT003.
Ik heb zelf geen Shelly 3ProEM besteld (iig niet diegene met kleinere 3-fase CT waar alles 'aan elkaar' zit, omdat je volgens de handleiding bij 1 fase gebruik een constructie moet maken zodat die ene fase wel door alle drie de 'ringen' heen gaat....Weet dus niet hoe nauwkeurig die in mijn groepenkast zou zijn.....

Ben wel nog steeds aan het sappelen met m'n Shelly Pro EM-50. Die blijft gewoon een whopping 50-60W afwijking hebben ten opzichte van m'n Enphase CT klemmen en P1-meter (met 10 sec interval).

Enphase CT en P1 wijken hooguit 5-10 watt van elkaar af, de Shelly Pro EM-50 meet bij netto import tus ruim 50-60W te weinig (bij export lijkt ie juist weer 50-60W te veel export te meten ).

Zelf ga ik voorlopig denk ik dus toch maar gewoon een Shelly Emulator bouwen in HA, op basis van Enphase waarden. Minder 'autonoom' dan ik zou willen, maar heb zo wel (bijna) elke seconde nauwkeurig waarden.

Kan niet wachten tot 30 april, de geplande leverdatum voor mijn MT Venus E :9

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
Zurand schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:12:

alvast bedankt
Wat voor soort kast (materiaal ed) ga je maken? Is dat om de unit buiten te plaatsen??

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mooie sticker gekregen van Brandweer Fryslân.
Voor die mensen mischien wel aardig om te weten wat er in die brandende schuur staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmB5m2nsmD_cTpKKVKWo5ByUMg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2BrcZOxRHOKZtYpivT0WgIf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:13

S2S

eymey schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:48:
[...]

Ik heb zelf geen Shelly 3ProEM besteld (iig niet diegene met kleinere 3-fase CT waar alles 'aan elkaar' zit, omdat je volgens de handleiding bij 1 fase gebruik een constructie moet maken zodat die ene fase wel door alle drie de 'ringen' heen gaat....Weet dus niet hoe nauwkeurig die in mijn groepenkast zou zijn.....

Ben wel nog steeds aan het sappelen met m'n Shelly Pro EM-50. Die blijft gewoon een whopping 50-60W afwijking hebben ten opzichte van m'n Enphase CT klemmen en P1-meter (met 10 sec interval).

Enphase CT en P1 wijken hooguit 5-10 watt van elkaar af, de Shelly Pro EM-50 meet bij netto import tus ruim 50-60W te weinig (bij export lijkt ie juist weer 50-60W te veel export te meten ).

Zelf ga ik voorlopig denk ik dus toch maar gewoon een Shelly Emulator bouwen in HA, op basis van Enphase waarden. Minder 'autonoom' dan ik zou willen, maar heb zo wel (bijna) elke seconde nauwkeurig waarden.

Kan niet wachten tot 30 april, de geplande leverdatum voor mijn MT Venus E :9
Hoeft niet door alle drie de gaten ;) ik gebruik er gewoon 1 en dat werkt perfect.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +19 Henk 'm!
Mede Tweakers,

We staan aan de vooravond van de levering van zo'n 200 MT batterijen. Voor sommige onder ons de eerste batterij maar vele van ons de 2de of meer. Om een ieder goed te helpen vergt dat wat discipline van ons als tweakers. Daarom mijn verzoek om volgende week ons alleen hiermee bezig te houden.
Voor de nieuwe gebruikers is het van belang om de TS goed door te nemen en de pinnend berichten te blijven volgen. Ik zal bij nieuwe informatie of workarounds deze berichten gelijk van een pin voorzien.

Van het grootste belang is dat je de signatuur invult met de configuratie, firmware versie en welke energiemeter, dit help bij effectief beantwoorden als je een vraag stelt.

Wat heb ik nodig om 2 of meer baterijen 'slim' met elkaar te laten samenwerken?
Batt v151 - CT002 v118 - CT003 v114
Aan te vragen via Feedback optie in de App.

De firmware updaten:
BT locatie gegevens op je mobiel aanzetten
De mobiel voldoende is opgeladen
Zorg dat je mobiel niet in slaapstand gaat
Dat je binnen 5m afstand blijft
Dat het 5min kan duren voor het gehele proces is afgerond (incl reboot etc).

Voorwaarden om de MT installatie stabiel te laten werken
- dat je WiFi goed ingeregeld moet zijn en voldoende sterk signaal
- dat je energiemeter ondersteund moet worden, anders wisselend succes
- dat de 1sec energiemeters het beste werken
- CT002 - CT003 even tijd nodig heeft om te leren wat je verbruik/opwek is

Als het niet lukt om de (2de) batterij te koppelen.
- ga naar het eerste scherm in de app, apparatenbeheer
- verwijder alle apparaten (naar links swipen en verwijderen)
- sluit de app af
- trek bij alle apparaten de stekker los en wacht >10 minuten
- sluit eerst je batterij(en) weer aan en dan pas je CT
- start de app op en voeg de Venus(en) toe in apparatenbeheer.
- vul een naam in en de gegevens van de wifi
- selecteer de CT002 of CT003 en bevestig zonder een nieuwe naam in te vullen
- als het goed is wordt de CT002 of CT003 automatisch geconfigureerd en gekoppeld
- via aparatenbeheer kun je de naam van de CT002 of CT003 aanpassen (naar links swipen, bewerken, geen spaties in de naam!)

Je hebt hulp nodig, deze informatie helpt om effectief te kunnen helpen.
- werk je met 1 of drie fases?
- is de één of drie fasensom goed gedetecteerd?
- heb je de batterijen allemaal op dezelfde fase aangesloten?
- heb je de batterijen allemaal op verschillende fases aangesloten?
- in welke werkstand(en) staan de batterijen?
- werkt de NOM (anti-feed) optie?
- werken de batterijen slim met elkaar?
- worden de batterijen evenredig geladen?
- worden de batterijen evenredig ontladen?
- op welke stand staan de batterijen 800w of 2500w?
- welke CT/P1 meter gebruik je (en eventueel firmware versie)?

Help mijn batterij doet helemaal niets na aansluiten!
Zet de batterij uit en laat de batterij een uur aan de grid aangesloten.
Probeer na een uur normaals de batterij aan te zetten.
Knop 3 sec ingedrukt houden.
Bij geen resultaat, batterij van grid ontkoppelen dan >10min wachten en weer aansluiten op grid en aanzetten. Probeer dit eventueel nog een keer.
Mocht het onverhoopt dan nog steeds niet werken, neem contact op met de leverancier.

.
HIER graag je resultaat met meerdere batterijen invullen zodat andere dit kunnen raadplegen.
* Vul je SIGNATUUR met de gegevens van je gebruikte hardware en bijbehorende software versie. Dan kan er bij vragen gelijk gericht antwoord worden gegeven.

PS als je aan of opmerkingen heb op dit bericht graag via DM dan pas ik deze post aan!

[ Voor 28% gewijzigd door SatScan op 27-04-2025 10:04 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inkoopactie iemand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0r7fazXUM0C_93eCo73L_ahRms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s30CmlTnnBQE2wBHMpNEAv2c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Volgens mij had ik deze reclame folder nog niet gezien.

https://files.merstatic.c.../11/marstek-venus-c-e.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axensir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:37
Leuke prijs, zal nog wel BTW bij komen, en misschien ook nog verzendkosten. Ik heb wel interesse.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114 | Victron 8kw batterij | 4400Wp zuidoost | 1240Wp noordwesten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ech.wel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 17:24
axensir schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:45:
Leuke prijs, zal nog wel BTW bij komen, en misschien ook nog verzendkosten. Ik heb wel interesse.
Dat is ongetwijfeld het 2,56 kWh model. Zo goedkoop is die dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:55
Nee, eerste keer, staan wel een aantal leuke foto's op zoals deze waar de ventilator te zien is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PVQEfsMaWME6AxeRJE3S279hSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkcOrYrl4XoMta8bAWU0uqWf.jpg?f=fotoalbum_large

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 13:57
ech.wel schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:07:
[...]

Gezien de wieltjes en niet de pootjes toch de 5kwh denk ik.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Laatst online: 03-09 20:36
[...]

Nee nee, is 5,12 maar wel zonder BTW en groothandelsprijs.
https://merkandi.be/produ...me-opslagbatterij/1254368
Handelen enkel met professionelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 25-04-2025 12:12 . Reden: Link toegevoegd ]

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Dolf_Tweakers schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:11:
[...]

Minimale afname 20 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dolf_Tweakers schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:11:
[...]

We zijn hier allemaal professionals toch?

Wordt ook verkocht aan particulieren zie ik staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWiJPkyyi6cMWFgmG4ooyKJEumc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z86ususCvTgXPfQQYYQbjSQZ.jpg?f=fotoalbum_large

Maar btw invoeren transport..
En iemand die een stuk of 20 voorschiet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
endie 1050

€ 1.050,00 van 120 tot 200 stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu7s schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:07:
[...]

Nee, eerste keer, staan wel een aantal leuke foto's op zoals deze waar de ventilator te zien is:

[Afbeelding]
Oude foto? Zo zitten de cellen er niet in volgne 's mij

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kurt1977
Vandaag CT002 aangesloten daar deze wel werkt in combinatie met 2 batterijen en "een" digitale meter
(indien firmware 118)
Eerste indruk is dat die beter "meet' dan de Shelly
Peterhardenberg schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:39:
[...]

Mooi man,
Laat ons weten hoe de samenwerking tussen de 2 accu's gaat.
Word de last gewoon gedeeld of werkt dit slim samen, onder 2500Watt 1 accu daarboven 2 ? of gewoon de last delen?
Zal ik maandag melden :9

[ Voor 63% gewijzigd door kurt1977 op 25-04-2025 12:41 ]

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
kurt1977 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:36:
Vandaag CT002 aangesloten daar deze wel werkt in combinatie met 2 batterijen en "een" digitale meter(indien firmware 118)
Mooi man,
Word de last gewoon gedeeld of werkt dit slim samen, onder 2500Watt 1 accu daarboven 2 ? of gewoon de last delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
Peterhardenberg schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:39:
[...]
Mooi man,
Ook heel benieuwd dus graag delen idd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

Alles bij elkaar zit je zo weer op 1450 per stuk incl en transport (mss iets lager ) dan denk ik toch dat de inkoop rond de 800 - 850 euro is .exclusief btw , marge 20%, anders kan 1100 niet uit joh .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ronald.42 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:09:
Mooie sticker gekregen van Brandweer Fryslân.
Voor die mensen mischien wel aardig om te weten wat er in die brandende schuur staat.

[Afbeelding]
Li-ion? LiFePO4 bedoel je?
edit: ah, dat valt er ook onder... "De lithium-ion-familie van accu's omvat daarnaast ook andere soorten zoals lithiumijzerfosfaat (LiFePO4) "

[ Voor 13% gewijzigd door Maarten69 op 25-04-2025 13:22 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

kurt1977 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:36:
Vandaag CT002 aangesloten daar deze wel werkt in combinatie met 2 batterijen en "een" digitale meter
(indien firmware 118)
Eerste indruk is dat die beter "meet' dan de Shelly
[...]

Zal ik maandag melden :9
Elke meter die tussen het circuit zit gaat nauwkeuriger zijn dan met klemmen over de draden.

Lijkt me logisch to nee?

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
SadisticPanda schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:32:
[...]
Elke meter die tussen het circuit zit gaat nauwkeuriger zijn dan met klemmen over de draden.
Lijkt me logisch to nee?
Zowel de CT002 als de Shelly werken met klemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

bommel schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:36:
[...]

Zowel de CT002 als de Shelly werken met klemmen
Woops, dacht dat het een DINrail meter was die tussen de installatie zat. Jammer, dat had mooi geweest.

iets minder plug en play maar whatever.

Hier Shelly 50EM en ik moet zeggen dat die meestal binnen de 20-30W max verschil zit tussen de P1 meter.

Heb template sensor gemaakt die verschil maakt, ga gewoon P1-meter gebruiken iig. Mogen of niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mijn inziens overbodige vraag en antwoorden...

Ik heb deze week al gepost dat alles volgens plan verloopt vanuit de leverancier... ondanks alle gedropte ruis afgelopen periode.

Bij afwijkingen/problemen dan graag leverancier benaderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 14:30

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Levering gepland voor komende maandag hier. De tracking toont ook dat de accu opgehaald is. Hij is nu officieel in transit :)

Met dat heugelijke nieuws is hier dan ook de aparte groep met 1 contact (16A 230V rated) geprepareerd in blijde verwachting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHn6sF1DXTFK6TEwC63UCrb7si8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UCc9tpdQhnvFGpJuRlOReKJ.jpg?f=fotoalbum_large

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08:45
Na het HW , zendure en zelfbouw forum ook deze gevonden.
Enkele vragen:
De Venus E werkt met de HW P1 meter als ik het goed heb?
Word deze passief gekoeld?
Kan deze ook met panelen geladen worden middels een micro inverter (marstek heeft er zelf). Deze word dan op de 'nood/ups/offgrid' uitgang aangesloten vermoed ik?
Kunnen deze uitgangen samenwerken/syncen?Als je er bv 2 hebt, stroom valt uit, ze hebben elks 2500w output, maar combi kan je 5000w krijgen? Mogelijk of 🎆 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
rabero1985 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:23:
Na het HW , zendure en zelfbouw forum ook deze gevonden.
Enkele vragen:
De Venus E werkt met de HW P1 meter als ik het goed heb?
Word deze passief gekoeld?
Kan deze ook met panelen geladen worden middels een micro inverter (marstek heeft er zelf). Deze word dan op de 'nood/ups/offgrid' uitgang aangesloten vermoed ik?
Kunnen deze uitgangen samenwerken/syncen?Als je er bv 2 hebt, stroom valt uit, ze hebben elks 2500w output, maar combi kan je 5000w krijgen? Mogelijk of 🎆 ?
De Venus E kan met de HW P1 werken, maar er zijn gebruikers die deze niet werkend krijgen.
De Venus E is een gesloten metalen doos met koelvinnnen, maar er zit intern een ventilator voor circulatie, bij zware belasting kun je die horen zoemen.
Voor vragen mbt tot de backup uitgang is net een nieuw topic geopend.

Zie ook de TS in dit topic, daar staat een uitgebreide FAQ

[ Voor 3% gewijzigd door Hometek op 25-04-2025 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 12:18

d3x

@SatScan er is een nieuwe versie van de FAQ voor smart meter, ik zag in de TS dat er nog verwezen wordt naar de v1.4 maar heb deze nieuwe link vandaag binnengekregen na aanvraag support van een nieuw type DM.
https://cdn.shopify.com/s..._for_Smart_Meter-V1.6.pdf

[ Voor 32% gewijzigd door d3x op 25-04-2025 22:07 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneol1
  • Laatst online: 12-06 00:58
[...]

Het gaat om de 5,12 kWh model.

Afbeeldingslocatie: https://merkandi.nl/products/marstek-venus-e-5120-wh-plug-and-play-slimme-opslagbatterij/1254368

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneol1
  • Laatst online: 12-06 00:58

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Onderwerp is hier het product, niet de afspraken met een leverancier.

Een boel groepsaankoopruis is weg, dat is niet voor niets buiten Tweakers om geregeld.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Mijn slimme meter staat op de planning om de 28ste te worden vervangen. De oude zit er 12 jaar in maar is nog op 2g volgens mij. Is dus een gratis omwisseling. De batterij komt als het goed is de 30ste.
Ik heb al een HWP1 op de p1 poort. Ik heb nog geen actieve splitter, zou graag de P1 van HW willen blijven gebruiken. We hebben een 3x25A aansluiting.

Kan ik het beste een splitter kopen van HW of het eerst proberen met de juiste updates van batterij en app. Of is daar pas wat over te zeggen als bekend is welke slimme meter ik heb gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kurt1977
Pos2007 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:14:
Mijn slimme meter staat op de planning om de 28ste te worden vervangen. De oude zit er 12 jaar in maar is nog op 2g volgens mij. Is dus een gratis omwisseling. De batterij komt als het goed is de 30ste.
Ik heb al een HWP1 op de p1 poort. Ik heb nog geen actieve splitter, zou graag de P1 van HW willen blijven gebruiken. We hebben een 3x25A aansluiting.

Kan ik het beste een splitter kopen van HW of het eerst proberen met de juiste updates van batterij en app. Of is daar pas wat over te zeggen als bekend is welke slimme meter ik heb gekregen.
HW P1 meter werkt perfect met de batterij, geen extra splitter nodig.
Ze gaan standaard de firmware versie 148 pushen als je de P1 van HW wilt gebruiken

[ Voor 5% gewijzigd door kurt1977 op 26-04-2025 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rick-
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-07 23:24
Pos2007 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:14:

Het is geen garantie dat HW P1 straks ook goed samenwerkt met de MT Venus. Ik krijg deze bijv niet aan de praat, mijn meter is uit 2020.
Als je de splitter verder niet nodig hebt, dan zou ik wachten met kopen. Mocht het niet werken na vervanging meter; zo’n splitter kun je dan altijd nog kopen en na 1 of 2 dagen binnen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 16:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik heb m'n Venus-E nu een week en stuur deze zelf aan via modbus. Overdag laden rond het middaguur, regelend op overschotten. 's Avonds en 's nachts ontladen, regelend op tekorten volgens de P1 meter die ik uitlees via een Youless.

Het zorgt er in ieder geval voor dat ik geen energie meer uit het elektriciteitsnet gebruik in de afgelopen dagen en mijn zelfverbruik van eigen zonnestroom neemt uiteraard toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNJSe9RyHo6gMBE-0Hqq9uoSAXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VVxP9NK5AKLgvK2rQXG8RacQ.png?f=fotoalbum_large

Onderstaand een tabel met de metingen door een Eastron SDM120 DIN-rail kWh meter.
DagAccu ladenAccu ontladen
19-04-254,42,5
20-04-254,42,1
21-04-252,02,6
22-04-254,12,3
23-04-253,11,9
24-04-252,52,0
25-04-253,31,7

De RTE is met 67,3% niet echt hoog, vermoedelijk door twee oorzaken:
  1. Het ontlaadvermogen in de nacht is laag, doordat ik maar 70W sluipverbruik heb wat oploopt tot ca 110W als koelkast of vriezer aanslaat.
  2. Het sluipverbruik van de Venus-E (6W) is hierin ook meegenomen, wat in een week neerkomt op 1 kWh. Zonder dit sluipverbruik zou de RTE ca 3% hoger liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiaKFQ7cuxH978J2enM9nyV4U34=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yG97t9d0Y0pwHBB111nnDb8v.png?f=user_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
d3x schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:06:
@SatScan er is een nieuwe versie van de FAQ voor smart meter, ik zag in de TS dat er nog verwezen wordt naar de v1.4 maar heb deze nieuwe link vandaag binnengekregen na aanvraag support van een nieuw type DM.
https://cdn.shopify.com/s..._for_Smart_Meter-V1.6.pdf
DANK! TS aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidoootje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 22:24
Goeiemorgen,

Sinds gisteren de batterij op AI staan maar zie dit in mijn Tibber app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQkuTmm6q4Zotcw-yfn4u6ICruQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dH5qTZ385dOj9iAyaPcvaoZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit gaat eigenlijk de hele nacht zo door.

Ik heb hem kort op zelfconsumptiemodel gehad maar gaat ongeveer op zelfde manier.

We gebruiken de P1 meter van Marstek zelf.

Hebben jullie dit ook in deze modi?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
guidoootje schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:01:
Goeiemorgen,

[Afbeelding]

Ik heb hem kort op zelfconsumptiemodel gehad maar gaat ongeveer op zelfde manier.

Dank!
Goedemorgen,

Nee dit herken ik niet.
Welke energiemeter heb je... 1, 5 of 10sec
Welke firmware
Etc.

Vul je signatuur met deze gegevens dan kunnen we gerichter je vraag beantwoorden.

[ Voor 7% gewijzigd door SatScan op 26-04-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidoootje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 22:24
SatScan schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:08:
[...]

Goedemorgen,

Nee dit herken ik niet.
Welke energiemeter heb je... 1, 5 of 10sec
Welke firmware
Etc.

Vul je signatuur met deze gegevens dan kunnen we gerichter je vraag beantwoorden.
Ik hd de bijgeleverde P1 meter gekoppeld aan mijn Landis & Gyr 350 meter. Heb nu even de HW P1 gekozen. Kijken of deze het beter gaat doen.

Waar vind ik die seconden? 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!
guidoootje schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:21:
[...]

Ik hd de bijgeleverde P1 meter gekoppeld aan mijn Landis & Gyr 350 meter. Heb nu even de HW P1 gekozen. Kijken of deze het beter gaat doen.

Lees TS en eventueel pinned berichten...

En vul je signatuur, zie onderaan mijn bericht

[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 26-04-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 17-09 20:31

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

guidoootje schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:01:
Goeiemorgen,

[Afbeelding]

Dank!
Ik snap niet zo goed wat je nou precies wil met deze post en met je accu.
Wil je handelen of je eigen zonnestroom opmaken?

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannickjee
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-04 08:43
Ik had een support ticket aangemaakt naar aanleiding van mijn foutmelding om de CT003 te koppelen. Hiervoor hadden ze mij de update naar Versie 151 aangeraden. Ik dacht met de update nog eventjes te wachten omdat hij nu vrij goed werkt met de homewizard p1. Ook nog geen tijd gehad...

Nu kijk ik net in de app en staat bij apparaat versie V151, dus dat betekend dat hij zelf geüpdatet is? Iemand dit al meegemaakt dat dit automatisch gaat? De CT003 heb ik daarnet manueel geüpdatet, maar ik krijg hem nog steeds niet gekoppeld aan de Marstek batterij.

Ze raden mij daarbij via de support nu ook aan de Homewizard P1 te gebruiken omdat dit hetzelfde type meter is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFzgG1OWSXBwuneIE7P85ZswAYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HO5YOcwhoyxnGhYUwoi9Sru4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door yannickjee op 26-04-2025 13:17 ]

Marstek Venus 5,12 v.151 - Homewizard P1 (in gebruik) - CT003 v.114 - Sagemcom S211

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stil
Ik ben van plan mijn batterijen buitenshuis te plaatsen.
Vanuit de meterkast door de kruipruimte naar achter bij het tuinhuis is wel 25 meter.
Wat raden jullie aan voor draaddikte?
Zal een 5 aderige kabel worden. Om de accu in ver 3 fasen te verdelen. En een satelliet van mijn tp-link deco mesh systeem nabij.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
stil schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:49:
Wat raden jullie aan voor draaddikte?
Zal een 5 aderige kabel worden...
5x4mm2 via elektramat zou ik doen.

[ Voor 49% gewijzigd door Maarten69 op 26-04-2025 15:56 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:24
Ik heb een 2.5mm gelegd naar het tuinhuis, is ook voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:51
Morgen de eerste negatieve stroomprijzen incl BTW (3 uur in totaal) van het jaar. Helaas de accu pas 2 dagen later binnen.
Zou de AI dan slim genoeg zijn om pas volle bak te gaan laden in de zone dat het geld oplevert en zonneopbrengst negeert in de uren ervoor?

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 12:18

d3x

Joarie schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:44:
Morgen de eerste negatieve stroomprijzen incl BTW (3 uur in totaal) van het jaar. Helaas de accu pas 2 dagen later binnen.
Zou de AI dan slim genoeg zijn om pas volle bak te gaan laden in de zone dat het geld oplevert en zonneopbrengst negeert in de uren ervoor?
Dat staat heel duidelijk in de FAQ van MT. Je moet een bedrag/prijs instellen. Als de dag lijst dan lagere uren heeft gaat hij laden. In hoever de MT ook nog rekening kan houden met PV weet ik niet, ik ga AI pas gebruiken in het najaar als test. Maar ik vermoed dat hij niet slim genoeg is met eigen PV. Beetje manuele hulp via API call of modbus in de toekomst lijkt mij wezenlijk. Dagje slecht weer = wel laden, goed weer = niet laden etc...

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
Maar is dat ook zo als je belasting e.d. daarbij optelt. misschien toch gewoon je overschot aan PV laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:51
stil schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:15:
[...]

Maar is dat ook zo als je belasting e.d. daarbij optelt. misschien toch gewoon je overschot aan PV laden?
SolarEdge omvormer heeft de instelling dat je hem automatisch laat uitschakelen bij dit soort negatieve tarieven. Je krijgt dan in feite geld toe om stroom van het net af te nemen en loont het dus niet om je PV stroom op het net te drukken.
Het is centenwerk, dat geef ik toe :+

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
  • Laatst online: 10-09 16:04
Joarie schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:18:
[...]

SolarEdge omvormer heeft de instelling dat je hem automatisch laat uitschakelen bij dit soort negatieve tarieven. Je krijgt dan in feite geld toe om stroom van het net af te nemen en loont het dus niet om je PV stroom op het net te drukken.
Het is centenwerk, dat geef ik toe :+
Over centenwerk gesproken

Aangezien bij een dynamisch contract nog inkoopvergoeding zit moet de PV eigenlijk al iets eerder stoppen met leveren. Ook dit kan je bij een SolarEdge instellen. Ga ik nu toch eens uitproberen

Maar dit is out of topic Dus ik laat het hierbij..

2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 19:55
S2S schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:10:
[...]

Hoeft niet door alle drie de gaten ;) ik gebruik er gewoon 1 en dat werkt perfect.
Hmmm.... en jij hebt dus ook diegene met de CT met 3 gaten 'aan elkaar' ? Misschien dan toch ook nog eens proberen. Al heb ik ook al een tweede Pro EM50 heb geprobeerd. En geretourneerd, want die was even onnauwkeurig. Dus of een ander type Shelly EM niet hetzelfde gaat hebben....

Thanks voor je info iig.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yannickjee schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:58:
Ik had een support ticket aangemaakt naar aanleiding van mijn foutmelding om de CT003 te koppelen. Hiervoor hadden ze mij de update naar Versie 151 aangeraden. Ik dacht met de update nog eventjes te wachten omdat hij nu vrij goed werkt met de homewizard p1. Ook nog geen tijd gehad...

Nu kijk ik net in de app en staat bij apparaat versie V151, dus dat betekend dat hij zelf geüpdatet is? Iemand dit al meegemaakt dat dit automatisch gaat? De CT003 heb ik daarnet manueel geüpdatet, maar ik krijg hem nog steeds niet gekoppeld aan de Marstek batterij.

Ze raden mij daarbij via de support nu ook aan de Homewizard P1 te gebruiken omdat dit hetzelfde type meter is.

[Afbeelding]
Dat zou heel bijzonder zijn... ik vermoed dat je gewoon dvm BT de update moet uitvoeren... probeer maar eens! Waarschijnlijk dat de CT003 en Batt dan wel goed gaan samenwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De AI mode is nog niet doorontwikkeld... wordt verder verfijnd/verbetert zodra het slim ondersteunen van meerdere batterijen op orde is.

Ik zal tegen die tijd ook een uitvraag doen welke slimmigheden we graag zouden zien in de AI mode dan kunnen we MT daarmee op het juiste pad zetten 8)

Stapje voor stapje... niet stoppen gewoon doorgaan... :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
d3x schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:53:
[...]
Dat staat heel duidelijk in de FAQ van MT. Je moet een bedrag/prijs instellen. Als de dag lijst dan lagere uren heeft gaat hij laden. In hoever de MT ook nog rekening kan houden met PV weet ik niet, ik ga AI pas gebruiken in het najaar als test. Maar ik vermoed dat hij niet slim genoeg is met eigen PV. Beetje manuele hulp via API call of modbus in de toekomst lijkt mij wezenlijk. Dagje slecht weer = wel laden, goed weer = niet laden etc...
Dat is denk ik een oude FAQ voor de 'Trading mode' in oudere firmware versies.

AI mode levert niet terug aan het net bij hoge prijzen:
(zie recente FAQ)
AI Optimization
Obtain real-time electricity price information in the region, and then charge when
the electricity price is cheapest. At the same time, it learns the customer's power
consumption habits and solar power generation data to dynamically optimize the
entire charging plan. Realize intelligent management.

AI laadt op van het net bij laagste prijs, en draait verder net als Auto. Volgens Hame gaat de AI na een inleertijd rekening houden met patronen in verbruik en opwek. De AI kan minstens 3 maanden bijhouden.

Het instellen van prijzen heeft blijkbaar alleen effect op de berekening van de 'winst' in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-09 11:05
Weet er iemand of (en waar) je in België zo'n MT kan kopen en deels betalen met ECO-cheques? Ik ga er immers van uit dat die in principe gebruikt moeten kunnen worden voor zo'n aankoop. Enkel vind ik geen verkoper die ze accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:03
Hometek schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:46:
[...]

Dat is denk ik een oude FAQ voor de 'Trading mode' in oudere firmware versies.

AI mode levert niet terug aan het net bij hoge prijzen:
(zie recente FAQ)
AI Optimization
Obtain real-time electricity price information in the region, and then charge when
the electricity price is cheapest. At the same time, it learns the customer's power
consumption habits and solar power generation data to dynamically optimize the
entire charging plan. Realize intelligent management.

AI laadt op van het net bij laagste prijs, en draait verder net als Auto. Volgens Hame gaat de AI na een inleertijd rekening houden met patronen in verbruik en opwek. De AI kan minstens 3 maanden bijhouden.

Het instellen van prijzen heeft blijkbaar alleen effect op de berekening van de 'winst' in de app.
Heeft iemand al eens gezien dat AI iets anders is gaan doen na de inleertijd?

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wpp
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 02:04

wpp

Sinds december heb ik de Venus met ct003 en sinds de laatste updates batterij met v1.51 en ct003 met v1.14 werkt hij probleemloos. Met de app is de batterij alleen benaderbaar binnen het bereik van Bluetooth. Ik zout het prettig vinden als de Venus ook via wifi en dus ook van buiten bereik aar zou zijn zoals ook energy socket. Kan dat niet?

Wilmar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
wpp schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:45:
Sinds december heb ik de Venus met ct003 en sinds de laatste updates batterij met v1.51 en ct003 met v1.14 werkt hij probleemloos. Met de app is de batterij alleen benaderbaar binnen het bereik van Bluetooth. Ik zout het prettig vinden als de Venus ook via wifi en dus ook van buiten bereik aar zou zijn zoals ook energy socket. Kan dat niet?

Wilmar
Dat is vreemd, dat je alleen via BT erbij kunt.
Ik heb zelfde FW en kan aan de andere kant van NL batterij bedienen. Echter er zijn hiervoor geen aparte instellingen (zover ik weet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wpp schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:45:

Wilmar
Hier nooit anders geweest ook alleen via bleutooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je de batterij verbindt met Wifi en deze wifi heeft ook toegang tot het internet werkt het gewoon via de cloud van Marstek. Geen instellingen voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chape
  • Laatst online: 17-09 01:52
pascallj schreef op zondag 27 april 2025 @ 00:52:
Als je de batterij verbindt met Wifi en deze wifi heeft ook toegang tot het internet werkt het gewoon via de cloud van Marstek. Geen instellingen voor nodig.
Hier ook niet, moet eerst bluetooth verbinding hebben dan gaat wifi ook aan en dan krijg je pas data.

raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpp
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 02:04

wpp

Maxwp schreef op zondag 27 april 2025 @ 00:28:
[...]

Het enige wat ik mij kan voorstellen dat in mijn router een noodzakelijke poort dicht zit. Maar de gangbare voor internet staan gewoon open.

Wilmar

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ruud871
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06:57
Als je alleen via Bluetooth en dus niet op afstand via internet met je accu kunt verbinden, kun je via de feedback vragen om de “Advanced functions”
Je krijgt dan onder instellingen een optie “geavanceerde functies” hieronder vindt je de optie “serververbinding resetten” als je dit uitvoert werkt het ook (weer) via internet.
Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hermlek
guidoootje schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:21:
[...]

Ik heb al verschillende methodes gebruikt. Heb nu de ct003 terug gebruikt maar ipv de landis& Gyr te selecteren heb ik de ISKRA AM550-P1 gekozen. Heb nu een dag geladen en en ontladen en dit lijkt vrij goed te werken. Het simultaan laden en ontladen is gestopt. Het is nog niet ideaal maar dat gelijktijdig ontladen en laden is er wel mee weggegaan. De landis & gyr 360 is alleszins niet te gebruiken en dat had Hame me ook in hun feedback laten weten. Kan je eventueel ook eens proberen. Het ontladen wordt afhankelijk van het verbruik ofwel verdeeld over de 2 batterijen ofwel vanuit 1 batterij. Het laden gebeurd ook afhankelijk van de productie van de zonnepanelen op 1 batterij of op de 2 batterijen gelijktijdig. Voor zover ik kan zien hebben ze sinds de zonondergang niet meer geladen wat met de selectie van de landis & gyr altijd aanleiding gaf tot simultaan laden en ontladen. De batterijen staan op 2 verschillende fasen en staan op auto.

[ Voor 21% gewijzigd door hermlek op 27-04-2025 04:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gangofrs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-09 12:25
Vreemd geval hier: ik kreeg ook de vraag om een firmware update te doen in de app. Met het oog op een tweede batterij en ik hiervoor het beste op V151 zou zitten, heb ik meteen op de update knop geklikt. Om vervolgens te zien dat het een firmware update van V147 -> V146 was... 8)7

Alles werkt nog prima, maar ik begrijp het niet zo goed. Om een of andere manier heeft iedereen hier al langere tijd hogere firmware versies. Voorlopig laat ik het zo. Wanneer de tweede Marstek er is, kan ik support nog vragen om V151.

Skoda Elroq 85 (77KW) | Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Hoe hebben/gaan mensen hun Marstek instellen die ook een elektrische auto hebben? Het lijkt mij gek dat als je de auto gaat opladen, je de accu leeg trekt en dan 's avonds en 's nachts niks meer hebt voor NOM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

eymey schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:31:
[...]

Hmmm.... en jij hebt dus ook diegene met de CT met 3 gaten 'aan elkaar' ? Misschien dan toch ook nog eens proberen. Al heb ik ook al een tweede Pro EM50 heb geprobeerd. En geretourneerd, want die was even onnauwkeurig. Dus of een ander type Shelly EM niet hetzelfde gaat hebben....

Thanks voor je info iig.
Ja, ik heb de ct63. 1 rij met 3 gaten . Werkt gewoon , 1 gat gebruiken. Afwijking hier , 10 - 15 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Ellroe32 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:34:
[...]

Heeft iemand al eens gezien dat AI iets anders is gaan doen na de inleertijd?
Ik niet, draait hier nu zo’n 2,5 maand op AI. Nog geen 3 maanden , dus wie weet … maar het draait hier prima .

[ Voor 11% gewijzigd door S2S op 27-04-2025 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vinom schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:02:
Hoe hebben/gaan mensen hun Marstek instellen die ook een elektrische auto hebben? Het lijkt mij gek dat als je de auto gaat opladen, je de accu leeg trekt en dan 's avonds en 's nachts niks meer hebt voor NOM.
Gebruik de zoekfunctie eens....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick-
Afhankelijk van moment. Heb ik de accu redelijk gevuld en moet ik met de auto weg, trek ik de accu leeg. Zodat bij vertrek de MT weer volop kan laden.
Echter verder probeer ik zoveel mogelijk op zon te laden en lukt dit redelijk. Op dit moment meer opwek dan ik kan opmaken met auto en MT.
Stel dat ik snel moet laden en accu vol wil houden, dan zet ik deze op manual zonder plan. Zodat deze niets doet, einde dag wanneer opwek stopt, zet ik de MT weer op auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

S2S schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:13:
[...]

Ja, ik heb de ct63. 1 rij met 3 gaten . Werkt gewoon , 1 gat gebruiken. Afwijking hier , 10 - 15 watt.
Ik heb de em50 en moet zeggend at die ook maximaal 20w van de digitale meters verschilt. Soms uitschieter naar 50 60 w(voor 1 seconde) maar vermoed dat dat is, omdat ze niet gelijk hun update geven. Volgende tik zitten ze al dichter tegen terug.

(Heb template de die gemaakt in ha met het verschil dus kan makkelijk opvolgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

SadisticPanda schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:30:
[...]

Ik heb de em50 en moet zeggend at die ook maximaal 20w van de digitale meters verschilt. Soms uitschieter naar 50 60 w(voor 1 seconde) maar vermoed dat dat is, omdat ze niet gelijk hun update geven. Volgende tik zitten ze al dichter tegen terug.

(Heb template de die gemaakt in ha met het verschil dus kan makkelijk opvolgen)
Ik moet heel eerlijk zijn, ik kijk er niet echt naar. Perfect zal het nooit worden . De Marstek doet hier zijn ding op AI. Er zal altijd wat verschil zijn door aanlevering data die net anders is per seconde.

[ Voor 6% gewijzigd door S2S op 27-04-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Laatst online: 03-09 20:36
Babavers schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:32:
Weet er iemand of (en waar) je in België zo'n MT kan kopen en deels betalen met ECO-cheques? Ik ga er immers van uit dat die in principe gebruikt moeten kunnen worden voor zo'n aankoop. Enkel vind ik geen verkoper die ze accepteert.
Normaal mag deze batterij zelfs nog niet verkocht worden in België.
Hoe ze dan die Eco-cheques gaan registreren zal moeilijk worden he.
Daar hoort ook een hele administratie bij voor de handelaar en uiteraard enkel voor toestellen die hier op de markt mogen verkocht worden.
Maar laat je niet tegenhouden he. Koop ze gewoon zonder Ecocheque-gebruik.

Bij mij heeft de Paashaas uitstel gevraagd om te leveren, was nochtans tot op Paasdag braaf geweest.. Volgende week is het zover.

[ Voor 8% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 27-04-2025 11:05 ]

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
Ruud871 schreef op zondag 27 april 2025 @ 03:12:
Als je alleen via Bluetooth en dus niet op afstand via internet met je accu kunt verbinden, kun je via de feedback vragen om de “Advanced functions”
Je krijgt dan onder instellingen een optie “geavanceerde functies” hieronder vindt je de optie “serververbinding resetten” als je dit uitvoert werkt het ook (weer) via internet.
Succes!
Gezien het security issue waarin alle batterijen voor iedereen, op afstand, toegankelijk zijn nog niet opgelost is zou ik dit juist uitschakelen danwel internet blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:03
De security gaat er toch alleen om dat een ieder kan verbinden met bluetooth? Internet heeft toch geen issues? Of heb ik het verkeerd begrepen

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 21:23
Ik heb een automation gemaakt in Home assistant die de batterij op manual zet (ik heb geen laad
plannen gedefinieerd, dus de batterij gaat op stand-by) wanneer de auto begint te laden.
Ik wil niet niet dat de batterij wordt leegetrokken door de auto. Mijn werkgever betaalt nl die stroom.
Wanneer het laden van de ev stopt, gaat de batterij terug op nom. Werkt goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommel
Ellroe32 schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:51:
De security gaat er toch alleen om dat een ieder kan verbinden met bluetooth? Internet heeft toch geen issues? Of heb ik het verkeerd begrepen
Als ik het goed begreep zijn het 2 aparte issues, voor Bluetooth moet je iig in de buurt zijn maar ik begreep dat de accounts en wachtwoorden slecht beveiligd zijn (md5) maar meer dan wat ik in dit topic las weet ik ook niet (ik wacht nog op mijn batterij en heb nog geen account).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op zondag 27 april 2025 @ 00:28:
[...]

Ik kan hem van over gans de wereld bedienen.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannickjee
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-04 08:43
SatScan schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:32:
[...]

Dat zou heel bijzonder zijn... ik vermoed dat je gewoon dvm BT de update moet uitvoeren... probeer maar eens! Waarschijnlijk dat de CT003 en Batt dan wel goed gaan samenwerken.
Ik snap het zelf ook niet echt. Hij staat echt wel op versie 151, ik kan ook niets meer updaten want dan zegt hij dat dit reeds de meest recente versie is. Ook als hij met bluetooth verbonden is. Dus op de een of andere manier is hij geüpdatet 8)7

Marstek Venus 5,12 v.151 - Homewizard P1 (in gebruik) - CT003 v.114 - Sagemcom S211

Pagina: 1 ... 130 ... 262 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.