Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:46
Ik ben 35 en heb een hypotheek van 2000 bruto voor een appartement, en prijs me daar al gelukkig mee.

Bij 750 per maand gaan mijn gedachten gelijk weer uit naar 'die persoon heeft zoveel geluk gehad, maar volgens mij realiseren ze het zich niet'. Dat is nog voor ik lees dat het om 155m2 gaat met een garage, eigen oprit en tuin. De hele woningmarkt voelt voor mij zo extreem oneerlijk, en ik hoor dan nog by the lucky ones.

Snap ook wel dat de woningmarkt 10 jaar geleden was en iedereen ook maar voor zichzelf doet wat ze op dat moment nodig achten, maar had ook graag de luxe gehad om met 2-3 ton overwaarde te klagen over 0.5% rentestijging nu. Het zijn ook vooral wéér de starters die hier vooral de dupe van zijn.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:43
Ypuh schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:35:
Ik ben 35 en heb een hypotheek van 2000 bruto voor een appartement, en prijs me daar al gelukkig mee.

Bij 750 per maand gaan mijn gedachten gelijk weer uit naar 'die persoon heeft zoveel geluk gehad, maar volgens mij realiseren ze het zich niet'. Dat is nog voor ik lees dat het om 155m2 gaat met een garage, eigen oprit en tuin. De hele woningmarkt voelt voor mij zo extreem oneerlijk, en ik hoor dan nog by the lucky ones.

Snap ook wel dat de woningmarkt 10 jaar geleden was en iedereen ook maar voor zichzelf doet wat ze op dat moment nodig achten, maar had ook graag de luxe gehad om met 2-3 ton overwaarde te klagen over 0.5% rentestijging nu. Het zijn ook vooral wéér de starters die hier vooral de dupe van zijn.
Zoals ik het las wilt hij naar een woning met garage etc wilt, nog niet heeft.

Maar ik weet heel goed dat ik extreem veel mazzel heb gehad. Maar ik wil mijzelf ook wel wat credit geven, ik spaar al sinds ik een tiener ben, en had op mijn 24e (ben nu 37) al ruim 50k spaargeld bij elkaar door een gierige krent te zijn geweest. Toen bij mijn 2e baan het eerste huis gekocht voor 180k en eigen geld in de verbouwing gestopt. Sindsdien met investeren, en hypotheek afbetalen tot ~100k, kan ik me inderdaad wat meer veroorloven. Ook wij zoeken een vrijstaande woning in dit 'dorp' (wijk in een stad). Begint een beetje bij 1.1 mio. Zag net dat er verderop in de straat nog een 2o1k is geplaatst op de markt - ja 2o1k - ook voor 1.1mio. Ik woon ver van Amsterdam.

Mijn hypotheekrente is nu ~1.8%. Als ik nu een hypotheek voor ~500k-600k moet afsluiten met 4.5% dan doet dat simpelweg pijn, luxe probleem als 't is.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:36
Wat is de oude stempel? 4 jaar geleden was de rente nog 1.2% 20jr annuiteit.

Een woning van 7 ton kopen met 6.5ton hypotheek lijkt me persoonlijk erg onverstandig. Maar misschien denken we wel zo omdat tegenwoordig meer de helft van Nederland overwaarde heeft.

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:39
Onze buren - gelijktijdig met ons komen wonen - gaan alweer verkopen. 2-onder-1-kap. Vinden Nederland niet het land om de kinderen op te laten groeien en vertrekken naar het land van de buurvrouw met 300k overwaarde ongeveer.

Hoorde van wat makelaars dat dit steeds vaker en vaker voorkomt. Hopelijk krijgen ze er een mooie prijs voor. Jammer voor ons, want we zijn goede vrienden inmiddels.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Draakje5 schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:56:
September 2022 was het al 4%. 1,2% voor 20 jaar was er voor het laatst einde zomer/herfst periode van 2021 afhankelijk van de aanbieder, dus zeg maar 5 jaar geleden, maar de prijzen waren toen ook veel lager (± 350,000 i.p.v. 500,000).
Een woning van 7 ton kopen met 6.5ton hypotheek lijkt me persoonlijk erg onverstandig. Maar misschien denken we wel zo omdat tegenwoordig meer de helft van Nederland overwaarde heeft.
Mijn eerste woning was duurder en de hypotheek was hoger. Ik zou niet weten hoe ik dat anders had moeten oplossen (zonder elders te gaan wonen en/of veel ruimte in te leveren), en dan heb ik nog "geluk" dat dit in 2022 was, gezien ze nu alweer voor 2 tot 3 ton extra van eigenaar wisselen in de straat.

[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 07-09-2026 19:23 ]

• Draakje5
Paprika schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:11:
[...]

September 2022 was het al 4%. 1,2% voor 20 jaar was er voor het laatst einde zomer/herfst periode van 2021 afhankelijk van de aanbieder, dus zeg maar 5 jaar geleden, maar de prijzen waren toen ook veel lager (± 350,000 i.p.v. 500,000).

[...]

Mijn eerste woning was duurder en de hypotheek was hoger. Ik zou niet weten hoe ik dat anders had moeten oplossen (zonder elders te gaan wonen en/of veel ruimte in te leveren), en dan heb ik nog "geluk" dat dit in 2022 was, gezien ze nu alweer voor 2 tot 3 ton extra van eigenaar wisselen in de straat.
30 jan 2022, 1.2% bij de triodos. Stond er niet bij stil dat het al zo snel was opgelopen in de zomer van 2022.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
https://triodos.financieeldossier.nl/
Ik krijg deze pagina niet geladen helaas, maar nu met wat beter kijken bij een ander overzicht zie je ook hier inderdaad een paar die pas later omhoog gingen, maar bij de meeste zat je in december 2021 wel richting de 1,3-1,5 voor 20 jaar en ging het in Q1 2022 erg snel, maar het wisselt ook wel tussen NHG en niet NHG natuurlijk - en voor die grens maakt de regio niets uit.

1,2% met de jaarwisseling was volgens https://www.hypotheek-ren...l/hypotheekrente-historie inderdaad de laagste rente voor 20 jaar.

[ Voor 41% gewijzigd door Paprika op 07-09-2026 19:48 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ypuh schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:35:

spijker op zijn kop. Het is ook volstrekt oneerlijk. Je moment van instappen bepaald 1 van de grootste kostenposten uit je leven voor de komende 20-30 jaar en je hebt er maar beperkt invloed op.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Fr33z
  • Nu online
Draakje5 schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:56:

wat is je alternatief dan?

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Fr33z schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:05:
[...]

spijker op zijn kop. Het is ook volstrekt oneerlijk. Je moment van instappen bepaald 1 van de grootste kostenposten uit je leven voor de komende 20-30 jaar en je hebt er maar beperkt invloed op.
Het hele leven is oneerlijk.

• Fr33z
  • Nu online
TvanW schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:11:
[...]

Het hele leven is oneerlijk.
Mooi, goed gevonden.
ik vind het wel problematisch hoe gigantisch snel deze verschillen zijn ontstaan. Het is voor niemand goed als de verschillen tussen de "in-" en de "out-" group te snel oplopen. Dus ik hoop dat we een manier vinden om het gat weer te verkleinen. Al speelt dit probleem in de hele (Westerse) wereld zo ongeveer en ik heb nog weinig oplossingen gezien. Dus we kunnen het over HRA hebben of stikstof maar dat hebben ze bijv in Nieuw Zeeland niet en daar rijst het ook de pan uit. Ierland zelfde probleem. Ga zo maar door.

• Draakje5
Fr33z schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:07:
[...]

wat is je alternatief dan?
Een goedkopere woning kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 07-09-2026 20:36 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Fr33z schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:05:
[...]

***members only***
Een eerlijke huizenmarkt begint bij jezelf ;).

Uiteindelijk zijn 'wij' ook degene die deze shitzooi hebben veroorzaakt. En ik garandeer je dat degene die nu kopen over 5-10 jaar ook weer een goede winst opstrijken ten koste van de starters.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 07-09-2026 20:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Fr33z
  • Nu online
Sport_Life schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:48:
[...]

Een eerlijke huizenmarkt begint bij jezelf ;).

Uiteindelijk zijn 'wij' ook degene die deze shitzooi hebben veroorzaakt. En ik garandeer je dat degene die nu kopen over 5-10 jaar ook weer een goede winst opstrijken ten koste van de starters.
leg maar uit dan. mooie spreuk maar hoe werkt dat volgens jou dan?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Fr33z schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:16:
ik vind het wel problematisch hoe gigantisch snel deze verschillen zijn ontstaan.
Gigantisch snel? Deze serie topics is in 2008 begonnen.

Maar in mijn beleving oogsten we al meer dan tien jaar wat we zaaien: verdeeldheid
Grote verschillen is wat we willen en wat we krijgen.

Kijk ik naar het huidige politieke klimaat, dan denk ik niet dat we snel een verandering gaan zien.
En als ik zie wat de norm bij het verkopen van een huis is, dan is er weinig behoefte in Nederland aan een fatsoenlijke huizenmarkt.

Dus ik heb mijn schaapjes maar op het droge gezet, help directe familie en de rest van Nederland mag zelf bepalen hoe ze deze shit show naar hun hand zetten.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Fr33z schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:55:
[...]

leg maar uit dan. mooie spreuk maar hoe werkt dat volgens jou dan?
Mijn uitleg staat eronder.

Ik ben (was) zelf best bereid om mijn kopers 90k 'korting' te geven, maar dan wil ik ook 100k 'korting' bij de aankoop van mijn nieuwe huis. Dat is een beetje hoe het werkt bij doorstromers (In dit geval waarbij de nieuwe woning 10% duurder was op een veel goedkopere/rustigere locatie).

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 07-09-2026 22:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Puur beweren dat immigratie de oorzaak is van de problemen op de woningmarkt willen we hier dus ook niet zien en is off-topic. De algemene migratieproblematiek mag in: Migrantenproblematiek: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Overige onderwerpen die wel raakvlak hebben met de woningmarkt, maar een eigen topic hebben voor verdieping:
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg