Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste
Acties:
  • 303.502 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:50

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Avalaxy schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:37:
[...]

Wat is die paarse lijn?

Uit dit kaartje lijkt wel heel duidelijk naar voren te komen dat de NPP het doel is van deze incursie. Niet het omsingelen van het russische tuig rond Kharkiv.
Die lijn volgt i.i.g. exact de 38K-028, een tweebaansweg richting Belitsa. Tenzij ze door willen stoten naar de snelweg tussen Kursk en Belgorod, zie ik even niet de waarde ervan.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Avalaxy schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:37:
[...]
Uit dit kaartje lijkt wel heel duidelijk naar voren te komen dat de NPP het doel is van deze incursie. Niet het omsingelen van het russische tuig rond Kharkiv.
Het kaartje maakt duidelijk dat ze de wegen volgen :P dat hoeft niet specifiek richting de NPP te zijn oid.

Alle NPP speculaties lijken vanuit RU kant geopperd te worden als doel?
UA heeft er nog geen woord over gerept :)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 08-08-2024 18:00 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 20:24
Hoewel ik het mooi vind om te zien hoe goed dit plan van Oekraine heeft uitgepakt, hoop ik dat tijdens de planningsfase ook rekening is gehouden met een georganiseerde terugtrekking en het voor deze heldhaftige soldaten het geen one-way suicide mission is. Niet dat ze nu te overmoedig worden wat hoger in de rangen en te veel risico gaan nemen.

Al mag van mij het zeker nog aantal dagen duren met "mooie" beelden van de totale chaos aan de Russische kant.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:12
FrambozenTaart schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:24:
[...]

Putin ziet er zeer ontspannen uit. De rust en kalmte zelf, echt een 4d schaak meester die alle touwtjes strak in handen heeft.

Heerlijk sfeertje daar. Ziet er wel wat bedrukt uit. Raam kan wel op een kier voor wat frisse lucht, al zullen ze er daar misschien alleen harder door gaan zweten.
Met ramen openzetten zijn de hoge stafleden ook wat voorzichtiger geworden de laatste jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
YakuzA schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:58:
[...]

Het kaartje maakt duidelijk dat ze de wegen volgen :P dat hoeft niet specifiek richting de NPP te zijn oid.

Alle NPP speculaties lijken vanuit RU kant geopperd te worden als doel?
UA heeft er nog geen woord over gerept :)
UA meldt in deze echt helemaal niets. Zelfs Deepstatemap is stil. Complete OPSEC en als de Russen geen overzicht hebben is dat beter.

De NPP pakken is in mijn ogen een objective. Niet alleen als ruilmiddel tegen Zhaporizhzhza NPP maar het voorziet ook de hele regio van stroom. Stroom waarmee werkplaatsen tanks repareren etc etc etc. Dus het bezetten van de NPP is een idee. Zeker nu de bewaking absent is.

Detail : de NPP is goed voor de stroom die bijna 20% van de Russische suiker maakt. Ik heb in het begin filmpjes gezien van suiker hamsterende Russen. Ik kan maar één reden bedenken. Een welgestelde Rus heeft een Datsja. Een Datsja heeft ongetwijfeld een moestuin en dat levert fruit op. Fruit bewaren is een dingetje tot je er jam van maakt. En daar heb je suiker voor nodig. Veel suiker.

Dus als 1/5e van de suiker wegvalt...... :o

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

asing schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:35:
[Twitter]

[Afbeelding]

Ze zijn dus al meer dan halverwege naar de kerncentrale. Die is overigens wel belangrijk:

[Twitter]
Ik vind die oostelijke lijn nog wel het meest opmerkelijke, dat zou betekenen dat een voorhoede al halverwege Kursk is. Hier had ik nog niet zoveel over gehoord, de meeste berichten komen uit de richtingen van Korenevo (west) en Kromskiye Byki (noord).

Overigens lees ik ook een gerucht (Telegram bericht van TASS, Russische nieuwsagentschap met over het algemeen positief nieuws voor Rusland) dat Kolotilovka ontruimd wordt. Grensdorp aan de noordwestkant van Belgorod oblast. Dan zou de paarse lijn wel weer meer logica geven, maar dan is Oekraïne nogal wat van plan...

Totale Modjesgekte

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sfe2Ae853Z6BhmFU0KuYljWjqgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9EKw0N3b2OeblGlVfYOXWH8X.jpg?f=fotoalbum_large

Sitrep van 1700 uur.

According to Russian sources, there are significant changes as of 17:00.

➡️AFU has taken Martynovka, Kruglik, Myrnyi (now completely) and Bondarevka and have indeed reached the outskirts of Bol'shoe Soldatskoe.
➡️The status of Zamost'e, Dmitriukov, Makhnovka and Kolmakov east of Sudzha is unclear, but are likely under UA control. Needs confirmation.

Sudzha is high likely fully UA controlled or either completely surrounded.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Map update as of 18:30 - Kursk region

➡️RU sources confirm AFU gained control over Kubatkin, Zazulevka, Yuzhnyi, Kositsa, Cherkasskoe Porechnoe, Pravda, Ivashkovskii and Russkoe Porechnoe.

This adds up to the recent geolocation of UA equipment being targetted at the most northern part of the area in which these villages are located alongside the UA advance at the R200 highway.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2o0C9bI1wHqcKRE-ATFZYZpF28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R25GD6nGNDIFIkOnMktgKVWN.jpg?f=fotoalbum_large

Ehmmmm :o Dit gaat hard! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:06:
[...]

UA meldt in deze echt helemaal niets. Zelfs Deepstatemap is stil. Complete OPSEC en als de Russen geen overzicht hebben is dat beter.

De NPP pakken is in mijn ogen een objective. Niet alleen als ruilmiddel tegen Zhaporizhzhza NPP maar het voorziet ook de hele regio van stroom. Stroom waarmee werkplaatsen tanks repareren etc etc etc. Dus het bezetten van de NPP is een idee. Zeker nu de bewaking absent is.
Ik zag meer het militaire vliegveld van Kursk als doel.
Daar schijnen wel wat su’s die glide bombs afwerpen te staan.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
asing schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:17:
Map update as of 18:30 - Kursk region

➡️RU sources confirm AFU gained control over Kubatkin, Zazulevka, Yuzhnyi, Kositsa, Cherkasskoe Porechnoe, Pravda, Ivashkovskii and Russkoe Porechnoe.

This adds up to the recent geolocation of UA equipment being targetted at the most northern part of the area in which these villages are located alongside the UA advance at the R200 highway.

[Afbeelding]

Ehmmmm :o Dit gaat hard! 8)7
Dat gaat heel hard, ik verwacht dat er in eens een aantal RU brigades komen om het de kop in te drukken.
Maar andere kant denk ik, waarvan en waarmee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:20
YakuzA schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:20:
[...]

Ik zag meer het militaire vliegveld van Kursk als doel.
Daar schijnen wel wat su’s die glide bombs afwerpen te staan.
Als die er nog staan na 3 a 4 dagen dan zijn de Russen nog dommer als ik ze al inschat. |:(

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:28

Polycom

Poes van goud

Is het Zwanenmeer al op de Russische NPO te zien?

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:28
Wat mij opvalt is dat de Mainstream nieuwskanalen nog zeer weinig rapporteren over deze flinke acties aan het front.

op amerikaanse sites wel wat artikelen, in NL kan ik er weinig van vinden.

Verder volg ik het topic al heel erg lang, post nagenoeg niet, dus een waardering voor de actieve GOT-ers en moderatie is, nu ik toch een postje doe, op zijn plaats _/-\o_

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
The-Priest-NL schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:25:
[...]

Als die er nog staan na 3 a 4 dagen dan zijn de Russen nog dommer als ik ze al inschat. |:(
Die su’s kunnen vliegen, maar al die loodsen met materiaal en bommen verhuis je niet zo snel ;)

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Mektheb schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:25:
[...]

Dat gaat heel hard, ik verwacht dat er in eens een aantal RU brigades komen om het de kop in te drukken.
Maar andere kant denk ik, waarvan en waarmee?
Putin zou wel willen. Maar alles zit vast in de frontlinie. En wat ze kunnen moet per trein en spoorlijnen zijn kwetsbaar. En dan duurt het ook nog lang om alles opgelijnd te krijgen, in te laden, vervoer, uitladen, formeren en inzetten.

Dat doe je niet zomaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:26
Pompi schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:00:
hoop ik dat tijdens de planningsfase ook rekening is gehouden met een georganiseerde terugtrekking en het voor deze heldhaftige soldaten het geen one-way suicide mission is
Terechte opmerking lijkt mij. Dit is niet zomaar iets. Ik kan me voorstellen dat hier maanden aan planning en het verzamelen van intel, troepen en materieel aan vooraf zijn gegaan dus die georganiseerde terugtrekking zal ook wel uitgedacht zijn?
Hoe dan ook, ik zal ook vanavond weer moeite hebben om naar bed te gaan :)

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
Gwindorian schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:27:
Wat mij opvalt is dat de Mainstream nieuwskanalen nog zeer weinig rapporteren over deze flinke acties aan het front.

Verder volg ik het topic al heel erg lang, post nagenoeg niet, dus een waardering voor de actieve GOT-ers en moderatie is, nu ik toch een postje doe, op zijn plaats _/-\o_
Dat was ook toen op de krim vliegtuigen kaboem zeiden. Voordat het hier een keertje voorbij kwam in het nieuws. En dan eerst als mini berichtje ergens na koningshuis nieuws. Maar goed. We volgen gewoon dit topic met zeer goede posts en berichtgeving en ook goede correcties. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Nu wordt ook de vrijwillige evacuatie van Rylsk verkondigd op Telegram.
Er is een vrijwillige evacuatie aangekondigd van het Rylsky-district in de Koersk-regio.

Dit werd gemeld door het hoofd van het district, Andrei Belousov. “Om de veiligheid van de inwoners van de regio te garanderen, heeft de leiding van de Koersk-regio besloten vrijwillig te evacueren uit de grensgebieden van de regio. Burgers kunnen zelfstandig reizen met persoonlijk vervoer, maar ook met bussen die ter beschikking worden gesteld door de Rylsky District Administration. U kunt uw besluit om te vertrekken informeren door “112” (EDDS) te bellen”, zei de functionaris.

Hij drong er op aan om documenten en waardevolle spullen bij u te hebben. Het bestuur van het Rylsky-district en andere autoriteiten zullen in noodmodus werken. Eerder schreven z-channels over de veldslagen nabij het stadsdorp Korenevo - de weg naar deze nederzetting leidt naar Rylsk.
Dat is nog weer ten noordwesten van Korenevo. En niet de stad, maar dus het hele district.
Ik hoorde eerder vandaag ook een gerucht dat ten westen daarvan, grofweg bij Hloechiv ook Oekraïense troepen waren gespot. Ik kan dat niet bevestigen dat het zo is, maar als dat wel klopt zit alles ten zuidwesten van Rylsk in de tang wanneer Oekraïne weet door te stoten naar Rylsk vanuit twee kanten

Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
Potentieel UA heli’s boven Kursk:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/3qKM1bPUFc

Kadyrov: ‘ja we verdedigen de grens nog hoor, maar ze reden gewoon om ons heen’

Clowns blijven het. En gelukkig maar.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/I3Q1I15VIg

[ Voor 49% gewijzigd door NiGeLaToR op 08-08-2024 18:54 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Inderdaad.
De Kruif: ,,Dit was een hit and run-operatie, ik neem aan dat de meeste militairen alweer terug zijn in Oekraïne of zijn geraakt door de Russische luchtmacht.’’
Volgen die hetzelfde nieuws wel :? Of hebben ze er belang bij om een en ander te downplayen? :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Ik zag op nu.nl iets voorbij komen dat de gasprijs is gestegen omdat Oekraïne die pijpleiding bezet zou hebben of iets van die strekking. Verder niks over dat er eigenlijk gewoon een flink offensief is begonnen |:(

Echt hè... Oh jee de gasprijs is gestegen... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door ManiacsHouse op 08-08-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:26

Onbekend

...

asing schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:12:

➡️AFU has taken Martynovka, Kruglik, Myrnyi (now completely) and Bondarevka and have indeed reached the outskirts of Bol'shoe Soldatskoe.
➡️The status of Zamost'e, Dmitriukov, Makhnovka and Kolmakov east of Sudzha is unclear, but are likely under UA control. Needs confirmation.

Sudzha is high likely fully UA controlled or either completely surrounded.
Wat betekend precies "UA controlled"?
Ik neem aan dat niet ineens de UA wetten daar van kracht zijn en dat die bewoners ineens het UA leger moeten dienen?
Mogelijk dat alleen mensen met gezag zijn opgepakt en dat een deel van het UA leger daar is, en geen RU leger?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:35:
[Twitter]

[Afbeelding]

Ze zijn dus al meer dan halverwege naar de kerncentrale. Die is overigens wel belangrijk:

[Twitter]
Hier de originele bron van de kaart:
https://www.svoboda.org/a/33069581.html

Voor alle vragen zoals: wat is paars :)

@Avalaxy Paars is: Заминированный участок :7

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 08-08-2024 19:09 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
ManiacsHouse schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:04:
[...]

Ik zag op nu.nl iets voorbij komen dat de gasprijs is gestegen omdat Oekraïne die pijpleiding bezet zou hebben of iets van die strekking. Verder niks over dat er eigenlijk gewoon een flink offensief is begonnen |:(
Ik zag een filmpje op nu.nl dat ze wel 10 hele kilometers in Rusland waren :o .

Oekraïne heeft inderdaad bezit genomen van een meetstation van de gasleiding naar oa Hongarije. Die kunnen ze nu afsluiten als ze zouden willen. Orban in het donker zetten. Gekloot met gas levert altijd een prijsverhoging op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:54
[...]

Op zich prima toch. Ik weet nu al hoe de nu.nl crowd gaat reageren op "Oekraïne valt Rusland binnen". De kremlin bots en gehersenspoelde wappies zouden een field day hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:21

Zewatanejo

Fine Thanks!

asing schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:07:
[...]

Ik zag een filmpje op nu.nl dat ze wel 10 hele kilometers in Rusland waren :o .

Oekraïne heeft inderdaad bezit genomen van een meetstation van de gasleiding naar oa Hongarije. Die kunnen ze nu afsluiten als ze zouden willen. Orban in het donker zetten. Gekloot met gas levert altijd een prijsverhoging op.
Dit gaat Oekraïne samen met de EU zeker tegen Hongarije gebruiken op termijn

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
Paars is: Vanaf de avond van 7 augustus hebben de strijdkrachten van Oekraïne op afstand de snelweg Sudzha-Belitsa gemijnd

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 16:54
YakuzA schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:07:
[...]

Hier de originele bron van de kaart:
https://www.svoboda.org/a/33069581.html

Voor alle vragen zoals: wat is paars :)

@Avalaxy Paars is: Заминированный участок :7
Ah. Van wat ik van Google translate begrijp hebben ze die weg dus gemijnd. Om te voorkomen dat er reinforcements komen denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:08
asing schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:06:
[...]

Detail : de NPP is goed voor de stroom die bijna 20% van de Russische suiker maakt. Ik heb in het begin filmpjes gezien van suiker hamsterende Russen. Ik kan maar één reden bedenken. Een welgestelde Rus heeft een Datsja. Een Datsja heeft ongetwijfeld een moestuin en dat levert fruit op. Fruit bewaren is een dingetje tot je er jam van maakt. En daar heb je suiker voor nodig. Veel suiker.

Dus als 1/5e van de suiker wegvalt...... :o
In de koude oorlog hamsterden veel Russen suiker. Omdat er bijna overal buiten Moskou en St Petersburg voedsel tekorten waren. Veel Russen hebben die herinneringen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
Freakertje schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:12:
[...]

Ik vind die oostelijke lijn nog wel het meest opmerkelijke, dat zou betekenen dat een voorhoede al halverwege Kursk is. Hier had ik nog niet zoveel over gehoord, de meeste berichten komen uit de richtingen van Korenevo (west) en Kromskiye Byki (noord).

Overigens lees ik ook een gerucht (Telegram bericht van TASS, Russische nieuwsagentschap met over het algemeen positief nieuws voor Rusland) dat Kolotilovka ontruimd wordt. Grensdorp aan de noordwestkant van Belgorod oblast. Dan zou de paarse lijn wel weer meer logica geven, maar dan is Oekraïne nogal wat van plan...
Als je wil ruilen(wordt over gespeculeerd) heb je waarde nodig. En dat creëer je met high value targets. Kursk is er zo'n een.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Madyar heeft weer een video gepost met 15 minuten lang artillerie jagen met FPV drones.

Voornaamste doel lijkt om alle barrels een gat in te schieten.
Die accuratesse blijft me verbazen.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kist

NOS is inderdaad verdacht stil. Bij Russische terrein winst hebben ze het altijd over opmars en dergelijke binnen no time en dan gaat het over 2 km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kist
[...]

Echt hè... Oh jee de gasprijs is gestegen... 8)7
Ook een manier van verwoorden dat de schuld bij Oekraïne legt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Onbekend schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:06:
[...]

Wat betekend precies "UA controlled"?
Ik neem aan dat niet ineens de UA wetten daar van kracht zijn en dat die bewoners ineens het UA leger moeten dienen?
Mogelijk dat alleen mensen met gezag zijn opgepakt en dat een deel van het UA leger daar is, en geen RU leger?
Precies dat wat het zegt. UA heeft het dorp overgenomen. Daarmee heeft UA de controle. De Russische overheid noch het Russische leger heeft er nog iets te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:07

rapture

Zelfs daar netwerken?

Glashelder schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:03:
[...]

Inderdaad.

[...]

Volgen die hetzelfde nieuws wel :? Of hebben ze er belang bij om een en ander te downplayen? :?
Voor Veldheren is het ondenkbaar dat de russen de Krim verliezen en kernwapens moeten dan ingezet worden. Dit is het nadeel van generatie Koude Oorlog of de russen schrijven artikels over hoe ze Biden (generatie Koude Oorlog) respecteren en waarom zij vrezen voor Kamala Harris die niet gehinderd door de Koude Oorlog is.

De latere generaties kunnen de kleine GDP van rusland vergelijken met de Benelux, Spanje of Italië. Zo'n klein land kan probleemloos onder de bus gegooid en vertrappeld worden. Op de beurs zeggen we: Risk on!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
De NOS houdt het wel bij hoor:

https://nos.nl/artikel/25...n-doelstelling-al-bereikt

En zie vanaf daar de links naar vorige updates onderaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:48

Creesch

bla bla!

Kist schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:18:
[...]

NOS is inderdaad verdacht stil. Bij Russische terrein winst hebben ze het altijd over opmars en dergelijke binnen no time en dan gaat het over 2 km.
Je plaatst deze reactie ruim een uur na dit nieuwsartikel: https://nos.nl/artikel/25...n-doelstelling-al-bereikt

Eerder vandaag: https://nos.nl/artikel/25...ssische-grensregio-koersk

Het is inderdaad geen liveblog (zoals dit topic bijna is), maar ik vind het wel bijzonder overdreven om te zeggen dat het verdacht stil is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
#1 heeft nog 45kilometer over de weg te gaan naar NPP.
350km bezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hI8JoJEeI2d-IXv2MNY1cODmILI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuafnXDTYFYWIshMg76tslJi.jpg?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Enkele reacties verwijderd en een Rusland Westen discussie verplaatst naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

In het topic zie ik veel slow chat waardoor de bijdragen met nieuwe informatie lastig zijn te vinden. Bespreken is oké, maar hou speculaties tegen want daar wordt het topic niet wijzer van en helpt het verzamelen van relevante gegevens niet.

Dus graag weer wat strakker posten, terug naar feiten en argumentatie die nog niet aan bod is geweest.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 20:07

_Eend_

🌻🇺🇦

YakuzA schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:16:
Madyar heeft weer een video gepost met 15 minuten lang artillerie jagen met FPV drones.
[YouTube: Очі та Жало: 22 гармати перетворено на сопілки протягом перших шести днів серпня F-дронами ПтахівМ.]

Voornaamste doel lijkt om alle barrels een gat in te schieten.
Die accuratesse blijft me verbazen.
Het is echt verbazingwekkend ja.. Ik vlieg ook met zo'n ding (zonder granaat, dat wel) en ik heb al moeite om takken te ontwijken, laat staan dat ik zo'n klein doelwit als een loop van een kanon kan raken :P

Vooral het op de juiste hoogte blijven is imo erg lastig, want je moet zulke minieme correcties doen met de stick, dat vereist echt heel veel precisie. Petje af voor deze mensen.

Ze hebben natuurlijk veel meer vlieguren (en skills) dan ik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Inmiddels is ook de Russische kant aangevuld met versterking:

Er zit eigenlijk alleen maar licht spul tussen. Onderandere een hele vloot broodjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:19:

[Twitter]

Er zit eigenlijk alleen maar licht spul tussen. Onderandere een hele vloot broodjes.
Ziet er niet heel drone proof uit?
Zal niet al te dicht bij het front zijn?

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Het mooie is, in Rusland staat bij google maps de verkeersdrukte nog aan.

Heb al een tijdje zitten gluren maar het is best druk op de weg tussen Koersk en Ryisk

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online

[Twitter]

Second best army... in russia.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Marcus Faber, chair of the defense committee in the German Bundestag, has said he does not see any problems with the Ukrainian Armed Forces using German-provided weapons in Russia's Kursk region.
https://www.ukrinform.net...uccess-on-kursk-axis.html

Duitsland ziet geen issues met oprukkende Duitse panzer richting Kursk O-)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013

[Twitter]

Is dit al geolocate?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Spykie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:13:
#1 heeft nog 45kilometer over de weg te gaan naar NPP.
350km bezet.

[Afbeelding]
We vraag me af wat ze ermee willen. Alleen dreigen met de opmars naar de NPP zodat rusland versterkingen moet sturen en dan elders toeslaan?

Ik zou niet weten wat je met het innemen van een NPP opschiet. Volgens mij kun je zo'n ding niet zomaar zonder gevaar saboteren en Oekraïne wil ook niet te boek staan als een stel nucleaire terroristen (net als de russen).

Als je zo'n ding uit kan schakelen is er een strategisch doel, maar zo'n ding heeft afaik geen uitknop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
YakuzA schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:42:
[...]

https://www.ukrinform.net...uccess-on-kursk-axis.html

Duitsland ziet geen issues met oprukkende Duitse panzer richting Kursk O-)
Pun intended? :)

Kursk was in WW2 de plek van de laatste grote tank battle in Europa. Duits Panzer tegen de Russen. Het ligt nog steeds gevoelig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:25

epic_gram

undercover moderator

[Twitter]

Wat een armoede... Waar zijn de tanks? :+

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Nog niet, maar Suchomimus zal het wel vinden.

Heel vreemd, alleen The Enforcer heeft vandaag een filmpje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

epic_gram schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:49:
[...]

Hey Vlad, die kant op. Oh en neem je eigen auto mee. Krijgt je familie een extra zak uien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:21

Zewatanejo

Fine Thanks!

RoD schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:47:
[...]

We vraag me af wat ze ermee willen. Alleen dreigen met de opmars naar de NPP zodat rusland versterkingen moet sturen en dan elders toeslaan?

Ik zou niet weten wat je met het innemen van een NPP opschiet. Volgens mij kun je zo'n ding niet zomaar zonder gevaar saboteren en Oekraïne wil ook niet te boek staan als een stel nucleaire terroristen (net als de russen).

Als je zo'n ding uit kan schakelen is er een strategisch doel, maar zo'n ding heeft afaik geen uitknop.
Ruilen tegen de NPP in Zapo?

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

[Twitter]

Mooi target voor een paar himars-raketten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
RoD schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:47:
[...]

De Russen hebben in de NPP in Zapo er ook voor gezorgd dat de regio er niks meer aan heeft. Dat kunnen de Oekrainers natuurlijk ook hier doen. Maar dan moeten ze wel de intentie hebben om langer op Russisch grondgebied te blijven. Anders heeft dat weinig nut.

Als je hem in kan nemen, en op dit grondgebied wil blijven. 20% van de oblast krijgt daar zijn energie vandaan. In Kursk wordt ook veel gemaakt dat nuttig is voor de Russische oorlogsmachine. Zoals staal. En wordt er ook aan oorlogstuig gesleuteld dat beschadigd is geraakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik geloof niet in land bezetten en dan uitruilen. rusland bombardeert straks alles plat (behalve de NPP natuurlijk) en dan zal Oekraïne zich terugtrekken omdat dit vasthouden geen strategische belangen dient.

Ik kan me voorstellen dat deze blitzkrieg een signaal moet afgeven, zorgt voor POWs voor het exchange fund, en hopelijk slopen ze het eea aan strategische dingen (energiecentrales? militaire bases?), maar iets bezet houden op de lange termijn zie ik niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Joep schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:56:
[...]

Zonde van die raketten bijna... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Joep schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:56:
[...]

Biden says no. Amerikaanse raketten mogen nog steeds niet ingezet worden op Russisch grondgebied.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

XWB schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:01:
[...]

Biden says no. Amerikaanse raketten mogen nog steeds niet ingezet worden op Russisch grondgebied.
Boeit in dit geval ook niet. Mooi spul om met drones op te oefenen lijkt mij...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
[...]

Het is een beetje lam. Want ze rijden wel met strykers, humvees en bradleys de grens over. Dat is dan weer geen probleem.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
epic_gram schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:49:
[...]

Ja ehh niet. Dit is het. Succes :P .

Maar laten we even wel wezen. Dit is dag 3 van de inval door Oekraïne. En het land met het grootste leger en een dicht spoorwegennet is niet in staat om in die 3 dagen en trein vol armor en ammo die kant op te sturen. En dat terwijl ze in volledige oorlog economie zitten. Dit is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:08
asing schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:12:
[...]
het land met het grootste leger en een dicht spoorwegennet is niet in staat om in die 3 dagen en trein vol armor en ammo die kant op te sturen. En dat terwijl ze in volledige oorlog economie zitten. Dit is alles.
UKR wil aan EU en US misschien bewijzen dat het gatenkaas is achter de offensieve lijnen van RU.

Met nieuwe dikke incentive kunnen we RU echt op de knieën krijgen voor lange tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:41
[...]

*knip* Liever niet gaan speculeren

[ Voor 27% gewijzigd door teacup op 08-08-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
*knip* reactie op geknipt bericht

[ Voor 47% gewijzigd door polthemol op 09-08-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15

Killjoy

Klingon lawn products

Kist schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:12:
[...]

In de koude oorlog hamsterden veel Russen suiker. Omdat er bijna overal buiten Moskou en St Petersburg voedsel tekorten waren. Veel Russen hebben die herinneringen nog.
In het Verenigd Koninkrijk werd de rantsoenering van suiker als laatste gestopt. In 1953 volgens mij. Zegt wel iets.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Een deelartikel van de New York Times (hou rekening met evt. vraag om email adres voor toegang)

Ukraine’s Push Into Russia Is a Surprising Turn in the War
https://www.nytimes.com/2...Xhaa_vJ15E&smid=url-share
Ukrainian forces have punched through Russian border defenses and seized several settlements in fighting that was still raging on Thursday, according to Russian officials, a Ukrainian soldier and analysts. The attack triggered a state of emergency in one region in the west of Russia. Ukrainian armored columns were filmed moving along roads as far as six miles inside Russia.
Deze krant komt weer met andere op zich legitieme redenen dan The Washington Post in teacup in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3" stelde. In dat artikel werd gewezen op positieverbetering voor eventuele onderhandelingen
Andriy Zagorodnyuk, a former Ukrainian defense minister who still advises the government, said the goal was not to hold the territory long-term, but rather to challenge the Russians, to “divert their forces, attention and resources.” And “show they have no reserves and no resilience capacity.”
Deze operatie is ook niet helemaal zonder risico:
Konrad Muzyka, a military analyst for Rochan Consulting in Poland, writing in Ukraine Conflict Monitor, said Ukraine could benefit if the attack reduced Russian attacks in the Donetsk region of Ukraine and allowed Kyiv to maintain a presence in the Kursk area, and thus improve its negotiating position. But Ukraine would be the loser if its troops were pushed back with high losses, he said.

“There is no middle ground here,” Mr. Muzyka wrote. “The operation is daring. Let’s see what the next few days bring.”
Natuurlijk zijn er ook militaire analisten te vinden die wijzen op Ruslands "veel grotere arsenaal". Zoals hierboven is toegelicht is het Oekraïne er ook om te doen te laten zien dat Rusland die reserves niet heeft:
Military analysts say they are skeptical that Russia, which has a vastly larger army and arsenal of weapons than Ukraine, would be forced to divert forces from the fighting inside Ukraine to defend its border. Russia has reserves of conscript soldiers it is prohibited by its policies from deploying into Ukraine, but could on Russian soil.
Zelenskyy stelt dat de druk op Rusland moet worden verhoogd:
Ukraine has remained mostly silent about the attack, which began on Tuesday. President Volodymyr Zelensky seemed to hint at an aim of raising the cost of the war for Russians without directly acknowledging the Ukrainian incursion in a speech Wednesday. “The more pressure is exerted on Russia — the aggressor that brought war to Ukraine — the closer peace will be,” he said.
En door de radio stilte over de operatie was vaak de verrassing compleet:
“They were not expecting us, and they fled wherever they could,” said a Ukrainian soldier who fought in the assault and who asked to be identified by only his first name, Oleksandr, in keeping with Ukrainian military protocol. His unit took prisoners and captured a tank, he said in a telephone interview.
Over hoeveel troepen er zijn ingezet:
Russia’s chief of the general staff, Valery Gerasimov, said in televised remarks that Ukraine deployed 1,000 soldiers
Sudzha lijkt volledig te zijn ingenomen:
But a prominent Russian military blogger who writes under the name of Rybar said Thursday that Ukrainian forces had Sudzha, the main town in the area, “practically under full control.” Videos from Sudzha, verified by The New York Times, show cars trying to leave amid sounds of gunshots and roads littered with burned vehicles and what appeared to be mines.
Ook Meduza stelt zwakke Russische verdediging vast:
Dmitri Kuznets, an analyst of the war for Meduza, an independent Russian news outlet based in Latvia, said the Ukrainian Army had clearly found a loophole in Russian defenses and caught thin and ill-equipped troops off guard.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Nu online

Er zit een lijstje bij, in het Russisch. Vertaling in deze tweet:

Er staat ook bij wat geladen is. Dus wat war trophies.

[ Voor 12% gewijzigd door asing op 08-08-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:06:
[...]

Het is een beetje lam. Want ze rijden wel met strykers, humvees en bradleys de grens over. Dat is dan weer geen probleem.
Stryker, mraps, hummvees en marders gezien idd.
Bradley heb ik op de beelden nog niet gezien dacht ik.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:01

Felyrion

goodgoan!

_Eend_ schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:49:
[...]

Het is echt verbazingwekkend ja.. Ik vlieg ook met zo'n ding (zonder granaat, dat wel) en ik heb al moeite om takken te ontwijken, laat staan dat ik zo'n klein doelwit als een loop van een kanon kan raken :P

Vooral het op de juiste hoogte blijven is imo erg lastig, want je moet zulke minieme correcties doen met de stick, dat vereist echt heel veel precisie. Petje af voor deze mensen.

Ze hebben natuurlijk veel meer vlieguren (en skills) dan ik
Lichtelijk offtopic, maar ik vraag me af of dit een serieus onderdeel gaat worden van (onder andere onze) strijdkrachten, met bijbehorende opleidingen. En waar zou dit horen... Landmacht? Of toch luchtmacht zoals waar nu de Reaper piloten onder vallen. Al is dat voor mijn gevoel echt een andere klasse.

Ik kan me haast niet voorstellen dat dit geen (groot) onderdeel wordt van toekomstige strijdkrachten.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18

pro_6or

amateur_60r

Felyrion schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:05:
[...]

Lichtelijk offtopic, maar ik vraag me af of dit een serieus onderdeel gaat worden van (onder andere onze) strijdkrachten, met bijbehorende opleidingen. En waar zou dit horen... Landmacht? Of toch luchtmacht zoals waar nu de Reaper piloten onder vallen. Al is dat voor mijn gevoel echt een andere klasse.

Ik kan me haast niet voorstellen dat dit geen (groot) onderdeel wordt van toekomstige strijdkrachten.
Off topic. Super eng. Drones, drone killers. Steeds verder geautomatiseerd. Zwermen van die dingen. Deniability. Da waren wij niet hoor, hoe durf je. Kleiner en kleiner. En groter en groter. Ik denk echt dat dit soort dingen in de toekomst het slagveld zijn.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
teacup schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:40:
Een deelartikel van de New York Times (hou rekening met evt. vraag om email adres voor toegang)

Ukraine’s Push Into Russia Is a Surprising Turn in the War
https://www.nytimes.com/2...Xhaa_vJ15E&smid=url-share

[...]

Deze krant komt weer met andere op zich legitieme redenen dan The Washington Post in teacup in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3" stelde. In dat artikel werd gewezen op positieverbetering voor eventuele onderhandelingen

[...]

Deze operatie is ook niet helemaal zonder risico:

[...]

Natuurlijk zijn er ook militaire analisten te vinden die wijzen op Ruslands "veel grotere arsenaal". Zoals hierboven is toegelicht is het Oekraïne er ook om te doen te laten zien dat Rusland die reserves niet heeft:

[...]

Zelenskyy stelt dat de druk op Rusland moet worden verhoogd:

[...]

En door de radio stilte over de operatie was vaak de verrassing compleet:

[...]

Over hoeveel troepen er zijn ingezet:

[...]

Sudzha lijkt volledig te zijn ingenomen:

[...]

Ook Meduza stelt zwakke Russische verdediging vast:

[...]
Tot zover dan een eerdere claim dat er ''up to 25K" soldaten meevechten :p

Maar wel bijzonder dat ze dit met 'slechts' 1000 soldaten voor elkaar krijgen. Maar dat geeft ook aan dat de AFU niet ver zal oprukken in Kursk.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:37

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

XWB schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:55:
[...]

Tot zover dan een eerdere claim dat er ''up to 25K" soldaten meevechten :p

Maar wel bijzonder dat ze dit met 'slechts' 1000 soldaten voor elkaar krijgen. Maar dat geeft ook aan dat de AFU niet ver zal oprukken in Kursk.
Voordat je 1,000 als waarheid ziet - let even op wat de bron is van deze uitspraak.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Twee Dee schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 00:00:
[...]

Voordat je 1,000 als waarheid ziet - let even op wat de bron is van deze uitspraak.
Oeps, Gerasimov :F

Dan zijn er iets meer troepen aanwezig O-)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

[Twitter]

Weet niet of dit hetzelfde is, maar…

In Rylsk, an RF military column was destroyed

Video:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/KqKEUiF1pL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:57
gustaveau schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:41:
Het kan natuurlijk ook een goede lok operatie zijn voor de russische luchtmacht, om proberen de boel te ontzetten.
En dan meegenomen of vooruitgeplaatste AA extra veel vliegtuigen uit de lucht knallen...

Hoe dan ook, het is interessant wat er gebeurd.
Ik zag al verschillende video's van ukraiens luchtafweerafweer dat gevolgd werd door russische waarnemingsdrones en gevolgd door lancet drones die het in de hens zette.. Ik kan niet zeggen of het echt van nu inkursk was. Maar laten we wel wezen.. Luchtafweer kun je niet 'dicht' op de frontlijn zetten.. met (onzichtbare) kleine spotterdrones van de vijand... en dan gevolgd door afmakerdrones of artillerie..
Van beide kanten blijkt dat een offensief dodelijk is voor hardware op de grond of in de lucht op en rondom de frontlijn..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 21:09
Meerdere berichten van verschillende bronnen op Twitter geven aan dat er explosies zijn op/bij het vliegveld lipetsk.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yR0nXZWK4w5Q0_w_RV2DjKJ8icQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdeqMorUNb2pG8XaXb1OXu36.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Sinds wanneer is deze omslag nou echt begonnen? Woensdag? Ik probeer de draadjes hier te volgen, ik post amper tot nooit wat hier. Mooi resultaat van Oekraine, tot op heden!

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:43
Agent47 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:27:
Sinds wanneer is deze omslag nou echt begonnen? Woensdag? Ik probeer de draadjes hier te volgen, ik post amper tot nooit wat hier. Mooi resultaat van Oekraine, tot op heden!
Dinsdag ochtend kwamen de eerste berichten:
Family Guy schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:02:
Schijnt dat Oekraïne aan de noordzijde richting Kursk (Rusland) aan het aanvallen is.

[Twitter]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:11
SiErRa schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:36:
[...]

Dinsdag ochtend kwamen de eerste berichten:

[...]
Effectief zijn ze al ~72 uur niet tegengehouden. Ik hoop alleen dat ze niet te ver gaan en niet meer terug kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Zenomyscus schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:38:
[...]

Effectief zijn ze al ~72 uur niet tegengehouden. Ik hoop alleen dat ze niet te ver gaan en niet meer terug kunnen.
Wat ik gisteravond van Denys (youtube) begreep is dat na de eerste groep meer troepen over de grens zijn gegaan. Dit zou zijn om de ingenomen gebieden te controleren. Aan alles merk je dat dit tot in de puntjes is voorgereid zonder dat de Russen er lucht van kregen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:02

Auredium

Informaticus Chaoticus

We moeten altijd een slag onder de arm houden. Het succes van Oekraïne is goed. Maar we moeten ermee rekening houden dat ze ooit worden gestopt en dat dan het echte gevecht begint. Om die reden is het zo belangrijk als we berichten ontvangen van een Oekraïne wat zich aan het ingraven is in Kursk. Het betekend effectief dat de oorlog voor een langere tijd ook in Rusland zelf zal worden uitgevochten.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
beany schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 04:01:
Meerdere berichten van verschillende bronnen op Twitter geven aan dat er explosies zijn op/bij het vliegveld lipetsk.

[Embed]
Berichten op Reddit suggereren dat dit een vrij grote en belangrijke luchtbasis is. 15-20% actieve jets zouden daar staan. In 2024 volgens Google beelden 150-200 jets inclusief 4 SU-57.

Indien waar zou dit echt enorm nieuws zijn. Iemand die hier meer duiding over kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
asing schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:48:
[...]

Wat ik gisteravond van Denys (youtube) begreep is dat na de eerste groep meer troepen over de grens zijn gegaan. Dit zou zijn om de ingenomen gebieden te controleren. Aan alles merk je dat dit tot in de puntjes is voorgereid zonder dat de Russen er lucht van kregen. :)
Ik las, kan de bron niet meer zo snel vinden, dat Russische inlichtingendiensten het wel in de gaten hadden, maar dat de hogere echelons het negeerden.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Er circuleren beelden op twitter vanuit de pov van een rus die langs die aangevallen kolonne rijdt.
Het zijn vooral vrachtwagens vol manschappen die aangevallen zijn. Lijken veel dode russen te zijn dus ik kan het filmpje niet hier plaatsen. Als dit met himars gebeurd is, hebben ze blijkbaar toestemming gehad van de VS.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Russische kanalen zeggen er dit over:
Russian channels commenting on the attacked column near Oktyabr'skoe, east of Rylsk:

"Just watched a video from the scene. 13 military Urals and KAMAZ covered trucks with infantry. Many dead, some of the vehicles burned to the ground. It looks like the entire column was carrying infantry. They were armed, most likely a platoon per vehicle. 3-4 companies - an entire battalion was destroyed. Judging by the appearance of the column, about half were killed. This is one of the bloodiest and most massive strikes (most likely HIMARS) in the entire war."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Weet iemand waar Noel dat kaartje vandaan haalt? Hij postte vanmorgen deze tweet:

Als ik het kaartje zie zou ik denken dat er iets minder terreiinwinst is geboekt maar Noel cropt het kaartje waardoor je op het verkeerde been gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
asing schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:15:
Weet iemand waar Noel dat kaartje vandaan haalt? Hij postte vanmorgen deze tweet:

[Twitter]

Als ik het kaartje zie zou ik denken dat er iets minder terreiinwinst is geboekt maar Noel cropt het kaartje waardoor je op het verkeerde been gezet wordt.
Noel zat gisteren zelf fout. Was een foto van Oekraïense troepen buiten een plaatsje. Was paar km over de grens maar een zelfde plaatsnaam is ook op 10km van de NPP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Kist schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:24:
[...]

Noel zat gisteren zelf fout. Was een foto van Oekraïense troepen buiten een plaatsje. Was paar km over de grens maar een zelfde plaatsnaam is ook op 10km van de NPP.
Check, ook Rusland doet dus aan het recyclen van plaatsnamen. Dat maakt het voor iedereen wat lastiger want wat is waar als er wat geroepen wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:19
@Apache4u @user109731

Zo voelt het om hulpeloos te zijn.
De andere kant van de "medaille".

Dat ze dat maar eens flink mogen ervaren nu.

Kan niet wachten op meer toestemming van het Westen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Auredium schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:48:
We moeten altijd een slag onder de arm houden. Het succes van Oekraïne is goed. Maar we moeten ermee rekening houden dat ze ooit worden gestopt en dat dan het echte gevecht begint. Om die reden is het zo belangrijk als we berichten ontvangen van een Oekraïne wat zich aan het ingraven is in Kursk. Het betekend effectief dat de oorlog voor een langere tijd ook in Rusland zelf zal worden uitgevochten.
Zoals we vaker zien, als de Oekraïners hun hoge mobiliteit inzetten dan razen ze snel door een oblast en de russen moeten wel reageren met colonnes aan troepenverplaatsingen die doormiddel van drones, artillerie en MLRS van remote afgeslacht worden. De russische soldaten krijgen niet eens de kans om hun wapens op een Oekraïner te richten. Nu is er sprake van 25km aan dronebereik dat voor de voorste Oekraïners uitstrekt en dat is net zo groot bereik als de russische artillerie.

Als de Oekraïners ingraven, dan wordt het verdomd moeilijk voor de russen om de Oekraïners eruit te krijgen. De russische tactiek is dan met artillerie alles platgooien totdat er niks meer is om ervoor te vechten. Zoals de maanden in Krynky.

Als er gevochten moet worden, dan doe je best aan de overkant van de grens op vijandelijke grondgebied. Zodat de oorlogsschade bij de buren ipv in eigen land gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
RU stuurt wel degelijk troepen voor een tegen offensief maar gezien de beelden gefilmd door burgers worden ze vooralsnog preventief geruimd voor ze arriveren. Kan ze niet delen ivm nsfw, maar gaan gewoon rond op de bekende plekken.

72 uur zijn voorbij: Rusland heeft niets om ze te stoppen. Geen luchtmacht. Geen reserves. Dozijn vrachtwagens met slecht uitgeruste troepen.

En dat UA niet zuidelijk gaat om hun eigen oostfront aan Russische zijde te ontzetten zegt wel iets over de doelstelling. Wellicht stoppen ze pas als ze gestopt worden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
Zelfs de Russische kranten (incl. de Moscow gezinde) zijn onder de indruk van de Ukrainse actie in Kursk.

(incl. filmpje van 3:30 waarin wat quotes worden aangehaald uit de kranten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb er een hard hoofd in, maar het zou wel een mooie stap zijn voor de westerse landen om nu de restricties voor het gebruik op Russisch grondgebied los te laten zodat er meer wapens gebruikt kunnen worden om de Oekraiense troepen te beschermen tegen defensieve groepen. Doorpakken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
user109731 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:09:
Russische kanalen zeggen er dit over:

[...]
Zou best kunnen, schijnbaar zijn GMLRS en ATACMS gegreenlight door de VS:

Maar blijft wel twitter, dus ken de bron niet.

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

YakuzA schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

[Twitter]
De achterliggende bron:
Q: Can you provide us an update on Ukraine's incursion into Kursk? Is that consistent with the United States's sort of understanding of what Ukraine can and cannot do with US weapons?

SABRINA SINGH: Thanks for the question. So yes, it is. It is consistent with our policy and we have supported Ukraine from the very beginning to defend themselves against attacks that are coming across the border and for the need for crossfires. So they are taking actions to protect themselves from attacks that are coming from a region that are within the US policy of where they can operate, you know, our weapons, our systems, our capabilities. In terms of this actual operation that's ongoing in the Kursk region that you've referenced, I'd refer you to the Ukrainians to speak more to that. We are getting more information, but really it's for them to speak to their own operations.

Q: So is the policy then essentially wherever they see an attack emanating from or grouping of troops, so could that include Moscow as well, if they saw some sort of preparation for them to then go into Moscow, is that that —

SABRINA SINGH: Again, we don't support long range attacks into Russia. These are more for crossfire. I'm not going to put a specific range on it. As you know —
https://www.defense.gov/N...holds-a-press-conference/
Q: — Do they know what the limit is?

SABRINA SINGH: — They (Ukrainians) are aware of the US policy and what we are supportive of. I think you know from the very beginning we are supportive of Ukraine and their success on the battlefield. But as the dynamics have shifted on the battlefield, they've been able to actually push the Russians back further into Russian territory. But as they see attacks coming across the border, they have to be able to have the capabilities to respond. And so you're seeing some of these cross-border counter fire measures that they're being able to take that are near the border of Ukraine.

We don't support long range attacks into (Russia). We've said that from the very beginning. I'm not going to draw, you know, a circular map here for you of where they can and can't strike, but we've been very clear with the Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:02

Auredium

Informaticus Chaoticus

YakuzA schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

[Twitter]
Dit zou mij niet verbazen.
Je kunt de schok afleiden aan de relatieve stilte van het Kremlin. We horen eigenlijk nog niet echt Poetin van hoge torens blazen over kernwapens e.d. Aan het enige bericht met Poetin wat de wereld in is geslingerd door het Kremlin kunnen we eigen afleiden dat ze compleet verbouwereerd zijn door het gebeuren.

Het is natuurlijk wensdenken. Maar wat als nu blijkt dat Rusland door tegenacties van Oekraïne er niet in slaagt om in de komende twee weken Oekraïne hier te stoppen? Nu is het offensief nog vers, nu is de kans het beste om ze terug te dringen. Over een paar weken liggen er loopgraven en verdedigingswerken.

Het moment is ook relatief goed gekozen. Voor de verkiezingen van de VS (wat een hoop van Trumps potentiële invloed reduceert mocht hij president worden). Ook op een moment dat Rusland wapenvoorraad kritiek aan het worden is en duidelijk is dat ze door troepen heen aan het gaan zijn.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 19:55
sloth schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:49:
[...]

Berichten op Reddit suggereren dat dit een vrij grote en belangrijke luchtbasis is. 15-20% actieve jets zouden daar staan. In 2024 volgens Google beelden 150-200 jets inclusief 4 SU-57.

Indien waar zou dit echt enorm nieuws zijn. Iemand die hier meer duiding over kan geven?
munitieopslag geraakt, meerdere nederzettingen dichtbij zijn geëvacueerd.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
sloth schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:49:
[...]

De oekrainse comment:
“Defense forces of Ukraine successfully hit the military airfield and air defense equipment of the Russian occupiers.

Tonight, the Defense Forces of Ukraine struck the airfield "Lipetsk" (Lipetsk region, Russian Federation). In the course of the attack, warehouses with guided aerial bombs and a number of other objects in the vicinity of the airport were hit. Several sources of ignition were recorded, a strong fire broke out and multiple detonations were observed. It is known that the Su-34, Su-35 and MiG-31 aircraft of the Russian Aerospace Forces are based at the Lipetsk airfield. The results of the damage are being clarified.

In addition, our units attacked anti-aircraft missile divisions of the Russian Federation in the temporarily occupied territory of the Donetsk region. In particular, combat work was carried out against three enemy radars: two of the S-350 complexes and one of the S-300. Accurate hits and destruction of one S-350 air defense missile radar was confirmed. Regarding the other two, the information is currently being clarified. At the same time, it was recorded that all three enemy radars stopped working after the strikes.

Units of missile forces, special operations forces, forces of the Security Service of Ukraine and the forces of unmanned systems of the Armed Forces of Ukraine were involved in combat operations.

The joint combat work of all components of the Defense Forces on important targets of the Russian Armed Forces will continue in the future.

Together we will win!
Next will be...
Glory to Ukraine!”
https://t.me/GeneralStaffZSU/16555

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Auredium schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:54:
[...]

Dit zou mij niet verbazen.
Je kunt de schok afleiden aan de relatieve stilte van het Kremlin. We horen eigenlijk nog niet echt Poetin van hoge torens blazen over kernwapens e.d. Aan het enige bericht met Poetin wat de wereld in is geslingerd door het Kremlin kunnen we eigen afleiden dat ze compleet verbouwereerd zijn door het gebeuren.

Het is natuurlijk wensdenken. Maar wat als nu blijkt dat Rusland door tegenacties van Oekraïne er niet in slaagt om in de komende twee weken Oekraïne hier te stoppen? Nu is het offensief nog vers, nu is de kans het beste om ze terug te dringen. Over een paar weken liggen er loopgraven en verdedigingswerken.

Het moment is ook relatief goed gekozen. Voor de verkiezingen van de VS (wat een hoop van Trumps potentiële invloed reduceert mocht hij president worden). Ook op een moment dat Rusland wapenvoorraad kritiek aan het worden is en duidelijk is dat ze door troepen heen aan het gaan zijn.
En de ramp up van de artilleriegranatenproductie in EU.

Contracten voor een miljoen Oekraïense drones in dit jaar zijn getekend.
In his August 6 evening video address to the nation, Zelenskyy said he presided over a meeting of the Headquarters of the Supreme Commander-in-Chief, convening Ukraine’s top military officials and strategic industry leaders.

The President confirmed that contracts for producing over one million drones have been signed with domestic manufacturers, indicating plans for further expansion within the year. This initiative is part of a broader effort to enhance Ukraine’s aerial capabilities and strategic impact on the ongoing war.
https://euromaidanpress.c...r-1000000-drones-in-2024/
Nu is geld de bottleneck om de productie voorbij 3 miljoen drones per jaar op te drijven.
Ukraine has the production capacity to produce more than 3 million drones a year, but requires financing from foreign partners, Deputy Strategic Industries Minister Hanna Hvozdiar said on July 30.

"We have large enough production capacity, we can produce more than 3 million drones of various types today," Hvozdiar said at a government-organized hackathon, as quoted by Suspilne.

Ukraine needs financing for the production of drones, as the state can only cover part of the budget. Funding from foreign partners, such as Canada, will help to cover the rest of the financing, Hvozdiar said.
https://kyivindependent.c...-3-million-drones-a-year/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beany
Na 4 dagen begint Rusland te reageren:

Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid