Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste
Acties:
  • 303.500 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:50

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

asing schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:59:
[...]
Wat ze bereiken met de eerste grote plaats die ze te pakken krijgen is de "main logistical hub" richting Belgorod. Dit gaat - mits goed uitgevoerd - ontzettend veel pijn doen bij de Russen.
Ik vind dat nogal een uitspraak. Zolang ze Kursk stad niet zelf hebben, is de enige andere hub net onder L'gov. Nogal lange en moeilijke naam, maar net aan de andere kant van de rivier daar. ALS ze die hub al weten te bereiken, dan kun je er nog makkelijk omheen via Bryansk - Oryol - Kursk - Belgorod (hemelsbreed 400 km).
Edit - toevoeging: rechtstreeks over L'gov is ook grofweg 400km, dus het is niet eens omrijden. /edit

Krijgen ze Kursk wel (en dat zie ik echt nog niet gebeuren) dan heb je alsnog de lijn Bryansk - Oryol - Verkhovye - Leninskiy - Kastornoye - Stary Oskol - Belgorod. Ja die iets wel een stukkie om, maar nog steeds 'slechts' 600 km.

Dus waarom gaat het volgens jou ontzettend veel pijn doen? Heb je meer info?

[ Voor 5% gewijzigd door Freakertje op 07-08-2024 23:23 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:25
NiGeLaToR schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:14:
[...]

Verder is er geen ‘verdedigingslinie’ en sturen ze als ik de beelden moet geloven gewoon de opmars in zonder zich te realiseren dat UA al voor hun neus staat.

Dus wat nu? Moskou? Tis ene Wagner baas ook bijna gelukt.
Wagner konden ze nog tegenhouden door te gaan onderhandelen. Maar ook Wagner heeft laten zien dat er ook toen al geen weerstand bestond als je eenmaal op weg bent.

Dus dit gaat een keerpunt worden. Ze hebben het waarschijnlijk maanden gepland en voorbereid. Al dat gebombardeer, partizanen acties en nu de grens over. Rusland is ... hoe ga ik dit schrijven.... artritted? Is dat de voltooid verleden tijd van artrittion? Voor Kursk Oblast is het nu game over. Alleen de luchtmacht zou nog iets kunnen doen maar die hebben last van de AA van Oekraïne. En Air Superiority By Drone.

Ik durf te hopen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:02
Dit hele draadje is zeer lezenswaardig.

"The complete destruction of the Russian railway ferry fleet was, in retrospect, a strategic level AFU shaping operation for the current Kursk offensive"

Geen veerponten meer, geen grondformaties zonder die langs de Krim via spoor te verplaatsen, en alleen de Russische luchtmacht als reserve, echter heeft UA drones en luchtafweer dus dat is nog niet zo simpel.

Plus als ze al besluiten die formaties elders weg te trekken dan kan men daar weer gaan duwen; kortom dilemma's scheppen voor Rusland.

Ik ben zeer benieuwd hoe dit verder gaat lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Freakertje schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:18:
[...]
Dus waarom gaat het volgens jou ontzettend veel pijn doen? Heb je meer info?
Ze zullen infanterie, materieel en munitie daar ter plekke (of in de buurt) moeten zien te krijgen. Dat hebben ze nodig om dit te stoppen. De eerste vraag is : waar haal je het vandaan, en de tweede vraag is : hoe kom je tot in de buurt zodat je kan aanvallen.

Ga dat eens doen als je vijand met een baba yaga geladen met 3 mijnen een spoor kan vernielen, op 25 km afstand.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:59
Laten we van de succesjes van één squadron in RU nu niet meteen verwachten dat de strijd compleet gekeerd is. De soldaten en machines zijn naar het front in UA gebracht, ze een stukje terug brengen is denk ik niet een groot probleem. Hopelijk is RU niet al te snel met het in gang zetten van een gedeelte van het leger.

Het is een prima idee om de aanvaller in zijn hemd te zetten. Maar gezien de hoeveelheden soldaten en voertuigen die Rusland heeft, ligt het in de lijn der verwachting dat er op termijn flinke moeilijkheden komen. Een stad als Koersk innemen is echt een maandenlang traject.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fonsoy schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:31:
Laten we van de succesjes van één squadron in RU nu niet meteen verwachten dat de strijd compleet gekeerd is. De soldaten en machines zijn naar het front in UA gebracht, ze een stukje terug brengen is denk ik niet een groot probleem. Hopelijk is RU niet al te snel met het in gang zetten van een gedeelte van het leger.

Het is een prima idee om de aanvaller in zijn hemd te zetten. Maar gezien de hoeveelheden soldaten en voertuigen die Rusland heeft, ligt het in de lijn der verwachting dat er op termijn flinke moeilijkheden komen. Een stad als Koersk innemen is echt een maandenlang traject.
Als er een ding is dat deze oorlog tot nu toe bewezen heeft, is dat steden innemen geen realistische optie is. Zelfs op moment dat UA nog verrast was en op alle fronten overrompeld werd begin 2022 zijn alleen steden gevallen waar de verdedigers zelf wegrenden (Kherson) of waar de aanvallers simpelweg de gehele stad in puin schoten (Mariupol, Severodonetsk). Dat is omgekeerd ook het geval geweest - Kherson is heroverd nadat de RU verdedigers weggetrokken waren omdat hun positie strategisch onhoudbaar geworden was. Dat is ook niets nieuws, het ging in WO2 ook al zo.

UA heeft de middelen niet om een stad ter formaat van Kursk in puin te schieten of zelfs om het serieus te bezetten. Het is wel denkbaar dat ze het zouden kunnen afsnijden. Al zou dit een all-in aanval zijn, dan zou het niet frotaal op Kursk stoten. De aanvoerlinies voor RU troepen in Donbas zijn een veel interessanter - en realistischer doelwit. We zullen zien hoe het zich ontwikkelt...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07
[...]

Dat laatste is Russische desinformatie.

Wat ze bereiken met de eerste grote plaats die ze te pakken krijgen is de "main logistical hub" richting Belgorod. Dit gaat - mits goed uitgevoerd - ontzettend veel pijn doen bij de Russen.
Het om opheldering vragen is desinformatie? Dat had ik even gemist, of doel je op wat anders?

Ik las het op teletekst in een bericht over Kursk.

Het is in ieder geval een aardige verrassing voor de Russen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 21:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4KhCe2xCSm-vRxVi9wsi2xXpbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86ObWF0ZgXBP4mi7fuRO7Y8O.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:56

Snow_King

Konijn is stoer!

Wilke schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:23:
[...]

Dit hele draadje is zeer lezenswaardig.

"The complete destruction of the Russian railway ferry fleet was, in retrospect, a strategic level AFU shaping operation for the current Kursk offensive"

Geen veerponten meer, geen grondformaties zonder die langs de Krim via spoor te verplaatsen, en alleen de Russische luchtmacht als reserve, echter heeft UA drones en luchtafweer dus dat is nog niet zo simpel.

Plus als ze al besluiten die formaties elders weg te trekken dan kan men daar weer gaan duwen; kortom dilemma's scheppen voor Rusland.

Ik ben zeer benieuwd hoe dit verder gaat lopen.
Ik ben ook erg optimistisch, maar dat is denk ik ook enthousiasme, maar wie ben ik?

De Krim is nu wel interessant. Als RU enkel vanuit Kherson troepen zou kunnen verplaatsen, dan moet dit via het spoor en laat die spoorlijn nu over een mooie brug lopen (die het al zwaar heeft).

Over land gaat niet, dat is allemaal binnen bereik van GRLMS, ATACMS en Storm Shadow, dus het moet via de Krim. Wat als UA nu besluit die brug echt kapot te maken?

En vervolgens lijkt het spoor bij Kursk nu binnen bereik te komen en dat heeft RU hard nodig, want alles gaat daar via het spoor.

Nu nog wat partisanen die verderop binnen RU wat spoorlijnen saboteren en het wordt verdomde moeilijk voor Rusland om daar iets van reserves heen te krijgen.

Met een voertuig binnen 25km komen betekend dat je onder vuur van FPV drones ligt.

Succes Putin. Dit heb je helemaal zelf op je afgeroepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:49
Oekraïne mag niet in Rusland met raketten aanvallen maar nu ze er zitten is het wel legitiem om hun manschappen te verdedigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:38
CornermanNL schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 06:53:
[...]

Het om opheldering vragen is desinformatie? Dat had ik even gemist, of doel je op wat anders?

Ik las het op teletekst in een bericht over Kursk.

Het is in ieder geval een aardige verrassing voor de Russen.
Hij bedoeld dat het bericht dat op teletekst stond desinformatie is.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Dat laatste is Russische desinformatie.
Het vragen van opheldering door Amerika bij UA, over wat hier gaande is, dus? Wat is de bron hiervoor; de NOS rapporteert dit namelijk wel ook:

https://nos.nl/artikel/25...k-na-oekraiense-aanvallen

"Een woordvoerder van het Witte Huis zegt dat de Amerikaanse regering opheldering wil van het Oekraïense leger over de inval in Koersk."

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Wilke schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:08:
[...]

Het vragen van opheldering door Amerika bij UA, over wat hier gaande is, dus? Wat is de bron hiervoor; de NOS rapporteert dit namelijk wel ook:

https://nos.nl/artikel/25...k-na-oekraiense-aanvallen

"Een woordvoerder van het Witte Huis zegt dat de Amerikaanse regering opheldering wil van het Oekraïense leger over de inval in Koersk."
Er gaat volgens mij toch wel wat verloren in die vertaling van de nos, hier citaten van de uitspraken waarover het, denk ik, gaat:
The White House was contacting Ukraine to learn the “objectives” of a major incursion across the border into Russia, the White House press secretary, Karine Jean-Pierre, said on Wednesday. Washington supported “common sense” actions by Ukraine to stop attacks by Russian forces, Jean-Pierre added. “We’re going to reach out to the Ukrainian military to learn more about their objectives.
Bron: https://www.theguardian.c...utin-fumes-at-provocation

Het gaat dus meer om "informeren naar" dan "opheldering" willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Verwijderd schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:17:
[...]

Er gaat volgens mij toch wel wat verloren in die vertaling van de nos, hier de citaten van de uitspraken waarover het, denk ik, gaat:

[...]

Bron: https://www.theguardian.c...utin-fumes-at-provocation
Dan heeft men iemand erop gezet met bar weinig kennis van de Engelse taal. Misschien was het een kwestie van “eenvoudige taal”, dat zie je steeds vaker. Maar dat geeft problemen als de essentie er uit gaat. Zo zie je maar dat vereenvoudiging zorgt voor verlies van detail en nuance, maar goed dat is slechts mijn idee hierbij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:08
fonsoy schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:31:

Een squadron en een brigade zijn wel andere dingen. Je denkt bovendien wel heel makkelijk over logistiek. Die Russische logistiek is nu juist een bekend zwak punt. De hele reden dat Oekraïne niet al verslagen is, is door de Russische logistiek(kolonne van 60km die vast staat op weg naar Kyiv anyone?).

Bovendien is Rusland al heel lang afhankelijk van het spoor. En er zijn duizenden op duizenden logistieke voertuigen gesloopt. Dus dat is sowieso niet een heel realistisch alternatief.

Je moet ook nog denken, dat Rusland telkens rustig troepen kon laten aanrukken en een troepenmacht kon opbouwen want Oekraïne mocht niet aanvallen in Rusland. Nu moet het ineens snel en onder druk. Dat is sowieso wat anders.

Schijnbaar zit Oekraïne met zo'n 25k troepen in de Kursk Oblast. Waar zou jij 50-60k man vandaan halen om hier wat tegen te doen? De Donbas? Of Kharkiv? Die troepen zitten in zware gevechten. Daar het uit loskoppelen is voor een goed getraind leger, met goede logistiek al moeilijk. Laat staan voor kameraad conscriptie.

Dus moet het uit Kherson komen. Want Rusland heeft geen fatsoenlijke reserves op het eigen grondgebied. Dat heeft Wagner bewezen en blijkt nu ook uit de eerste fase van deze operatie.

Maar uit Kherson kom je niet zo makkelijk. De landbrug ligt in range van verschillend wapentuig en de partizanen opereren daar. De Krim, daar hebben ze eigenlijk alleen nog de brug over. Na het zinken van de transport schepen.

[ Voor 5% gewijzigd door Kist op 08-08-2024 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Kist schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:01:
[...]

Een squadron en een brigade zijn wel andere dingen. Je denkt bovendien wel heel makkelijk over logistiek. Die Russische logistiek is nu juist een bekend zwak punt. De hele reden dat Oekraïne niet al verslagen is, is door de Russische logistiek(kolonne van 60km die vast staat op weg naar Kyiv anyone?).

Bovendien is Rusland al heel lang afhankelijk van het spoor. En er zijn duizenden op duizenden logistieke voertuigen gesloopt. Dus dat is sowieso niet een heel realistisch alternatief.

Je moet ook nog denken, dat Rusland telkens rustig troepen kon laten aanrukken en een troepenmacht kon opbouwen want Oekraïne mocht niet aanvallen in Rusland. Nu moet het ineens snel en onder druk. Dat is sowieso wat anders.

Schijnbaar zit Oekraïne met zo'n 25k troepen in de Kursk Oblast. Waar zou jij 50-60k man vandaan halen om hier wat tegen te doen? De Donbas? Of Kharkiv? Die troepen zitten in zware gevechten. Daar het uit loskoppelen is voor een goed getraind leger, met goede logistiek al moeilijk. Laat staan voor kameraad conscriptie.

Dus moet het uit Kherson komen. Want Rusland heeft geen fatsoenlijke reserves op het eigen grondgebied. Dat heeft Wagner bewezen en blijkt nu ook uit de eerste fase van deze operatie.
Ik doe echt met je mee hopen en deel je enthousiasme. Laten we hopen dat UA echt een vuist kan maken en tot wel 10km per dag kan oprukken.

Dit betekend wel lange logistiek voor UA op vijandelijk terrein: brandstof, voedsel, munitie, ga zo maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:34
dion_b schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:45:
[...]

Als er een ding is dat deze oorlog tot nu toe bewezen heeft, is dat steden innemen geen realistische optie is. Zelfs op moment dat UA nog verrast was en op alle fronten overrompeld werd begin 2022 zijn alleen steden gevallen waar de verdedigers zelf wegrenden (Kherson) of waar de aanvallers simpelweg de gehele stad in puin schoten (Mariupol, Severodonetsk). Dat is omgekeerd ook het geval geweest - Kherson is heroverd nadat de RU verdedigers weggetrokken waren omdat hun positie strategisch onhoudbaar geworden was. Dat is ook niets nieuws, het ging in WO2 ook al zo.

UA heeft de middelen niet om een stad ter formaat van Kursk in puin te schieten of zelfs om het serieus te bezetten. Het is wel denkbaar dat ze het zouden kunnen afsnijden. Al zou dit een all-in aanval zijn, dan zou het niet frotaal op Kursk stoten. De aanvoerlinies voor RU troepen in Donbas zijn een veel interessanter - en realistischer doelwit. We zullen zien hoe het zich ontwikkelt...
Omsingelen en die stad laten uithongeren. Daar zou ik voor gaan. Actie is reactie :+ Zorgen dat alle aanvoerroutes goed onder controle zijn en de spoor infrastructuur aan puin geschoten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:34
barry86 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:22:
Oekraïne mag niet in Rusland met raketten aanvallen maar nu ze er zitten is het wel legitiem om hun manschappen te verdedigen?
Bepaalde landen staan dat niet toe. Net als bijvoorbeeld landen het toestaan binnen een bepaald bereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
dion_b schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:45:
[...]
UA heeft de middelen niet om een stad ter formaat van Kursk in puin te schieten of zelfs om het serieus te bezetten.
Kleine nuance. Als de stad verdedigd wordt is het inderdaad bijna niet te doen. Als de bewoners gevlucht of geevacueerd zijn en je alleen de lokale politie hebt om je zorgen om te maken dan kan het vlug gedaan zijn.

De hamvraag is dus wat de Russen daar hebben of wat ze snel kunnen aanvoeren. Dat is even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:30
Maar UA kan daar niet zomaar lang stil blijven zitten, want RU gaat zo aan de gang met hun glide bombs. En daar is nog geen oplossing voor.

Ik ben ook zeer benieuwd naar (of) welk positief nieuws hieruit voortkomt en of ze weer een prachtige val hebben uitgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:57

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

NeutraleTeun schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:23:
Maar UA kan daar niet zomaar lang stil blijven zitten, want RU gaat zo aan de gang met hun glide bombs. En daar is nog geen oplossing voor.
Allicht de F16's nu, maar ik weet niet of die Sukhoi's op zo'n grote afstand die dingen droppen dat UA ze ze niet kan bestrijden met de F16's.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing

Ik ben ook zeer benieuwd naar (of) welk positief nieuws hieruit voortkomt en of ze weer een prachtige val hebben uitgewerkt.
Die glide bombs lagen in opslag op het vliegveld wat afgelopen week bouwrijp werd gemaakt. Er zijn ook berichten dat Oekraïne hun eigen AA mee heeft genomen de grens over. Ze hebben dus niet echt luchtoverwicht maar de Russen proberen niet in de buurt te komen. :)

Hou er rekening mee dat een groot deel van wat je de afgelopen weken gezien hebt een shaping operation was om deze actie mogelijk te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door asing op 08-08-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Ik denk dat het niet zo lekker over komt op de eigen bevolking als ze hun eigen land in de as gaan leggen..

Plus wat degene boven mij schrijft.. :)

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 14:05
Het kan natuurlijk ook een goede lok operatie zijn voor de russische luchtmacht, om proberen de boel te ontzetten.
En dan meegenomen of vooruitgeplaatste AA extra veel vliegtuigen uit de lucht knallen...

Hoe dan ook, het is interessant wat er gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wat updates van NOELreports:
According to Russian sources. PMC Wagner forces stationed in Belarus as well as units from the Aida group of the Akhmat Special Forces were pulled up to the Kursk region.
Multiple Russian sources now report that heavy fighting is ongoing on the approaches of Korenovo. Where -as they claim- Ukrainian units including lots of armored vehicles are pressing inside the town. It is likely that Ukraine has expanded its the flank towards Snagost' but we need further confirmation.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GUcis_vXQAA2Q8y?format=jpg&name=4096x4096
🗺️Map update as of 11:00 this morning

➡️RU sources report that fighting is underway inside Kruglen'koe, which coincides with earlier reports of AFU pushing more north(east).
➡️According to RU sources based on local reports, AFU has presence and control over Kazach'ya Loknya
➡️The current situation in Sudzha remains unclear but likely there is AFU presence.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GUcnjWuXUAATYta?format=jpg&name=4096x4096

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Man man man, wat een actie.
Dit brengt in ieder geval een flinke verandering in de deadlock frontlinie.

En als ze het al dan moeten opnemen tegen Russische soldaten, dan beter op hun eigen grondgebied.

Laat de Russen dan inderdaad zelf maar de moeilijke keuzes maken of ze hun eigen dorpen willen plat bombarderen om de Oekrainers er proberen uit te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5m-b_CjlkI1DDy4MfiDhRyBil4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SE8xHbdXf8fNdCiGp6odPAYU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 12:17

Auredium

Informaticus Chaoticus

Voor iets wat ik (nog steeds) zie als een afleidingsmaneuver moet ik zeggen dat het wel redelijk concreet is. Als Rusland dit niet weet op te moppen in een korte tijd dan zal het een aardig probleem gaan worden. Volgens mij stond het niet in het draaiboek van Rusland dat ze eigen grondgebied zouden verliezen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Fanta schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:37:
[...]

Ik denk dat het niet zo lekker over komt op de eigen bevolking als ze hun eigen land in de as gaan leggen..
Nochtans is dat wel wat er gebeurt in Sudzha, Rusland bestookt de stad om de AFU weg te drijven.

March of the Eagles

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
https://www.threads.net/@noelreports/post/C-YWYrcusPk?hl=en
A resident of Sudzha basically confirming Ukrainian presence inside the town:“I was just in the center. Everything is more or less intact. The prosecutor's office is destroyed. The city administration is flying the Ukrainian flag. There are many soldiers and equipment. A soldier called me over, checked my documents, and wasn't rude. I asked, "What should we do?" He said, "Learn the Ukrainian anthem and prepare for a referendum." To be honest, I no longer care which flag we live under.
:+

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 08-08-2024 11:16 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
asing schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:44:
Ik vond een X draadje :

[Twitter]

Threadreader voor wie dat prettiger vind: https://threadreaderapp.com/thread/1821249894310420937.html

Het geeft een helder beeld HOE Oekraïne dit heeft opgezet.
Sommige claims klinken een beetje ongeloofwaardig, als Oekraïne daadwerkelijk 'up to 25K' troepen beschikbaar heeft voor deze operatie dan hadden ze veel beter het oostfront kunnen versterken.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:10
Pragmatisch als altijd. Ergens ook wel sneu om zo te leven.
XWB schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:11:
[...]

Nochtans is dat wel wat er gebeurt in Sudzha, Rusland bestookt de stad om de AFU weg te drijven.
En daarna filmen ze de ravage en geven UA de schuld. Zag de Russische versie van het verhaal voorbij komen. Voorspelbaar.
XWB schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:16:
[...]

Sommige claims klinken een beetje ongeloofwaardig, als Oekraïne daadwerkelijk 'up to 25K' troepen beschikbaar heeft voor deze operatie dan hadden ze veel beter het oostfront kunnen versterken.
Dat ligt er aan: als ze dit doen en daarna weer terug gaan naar UA dan is het een missie. 25k troepen vastpinnen aan een front vergt andere inzet natuurlijk.

Kan overigens ook om het oostfront te versterken: ze gaan nu weliswaar noord, maar stel je voor dat als ze een stukje oostwaarts gaan en dan.. zuidelijk? Dan versterken ze het oostfront ook :+

[ Voor 36% gewijzigd door NiGeLaToR op 08-08-2024 11:19 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Auredium schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:11:
[...]

Voor iets wat ik (nog steeds) zie als een afleidingsmaneuver moet ik zeggen dat het wel redelijk concreet is. Als Rusland dit niet weet op te moppen in een korte tijd dan zal het een aardig probleem gaan worden. Volgens mij stond het niet in het draaiboek van Rusland dat ze eigen grondgebied zouden verliezen.
De regio daar is belangrijk voor de Russen. Niet alleen spoorverbindingen, maar ook een gaspijpleiding naar Europa, een kerncentrale en er schijnt ook heel wat gerepareerd te worden. Denk aan tanks en ander materieel.

Een optie zou zijn om de Russen af te snijden in de 2 gebieden die ze nu bij Kharkiv bezet houden.

Dan als laatste : het is een enorme bargaining chip voor onderhandelingen EN het geeft Trump geen kans om een status quo af te dwingen. De Russen zullen namelijk niet akkoord gaan met het inleveren van Kursk bij de onderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:45
[...]

En daar de meatgrinder aan de gang houden? Ik denk dat dit een gouden zet is.... Reken maar dat poetin met stoomwolken rond zijn hoofd in het kremlin zit. Met een beetje geluk gaat hij domme beslissingen nemen en kan UA daardoor weer de overhand krijgen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• asing
[...]

Dat front zit vast. Al tijden. Maakt niet uit wat je ertegenaan gooit, Abrams, Leopards, Storm Shadows, ATACMS. Het blijft zoals het is of de Russen pakken een stukje terrein.

Dit is een meesterzet. Vooral omdat de Russen verrast werden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2c2F9zVO0sGjkxWCCCfOvdh15CM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4aMgR9owiOn6pgUshd4TiYv.jpg?f=fotoalbum_large

Russische interpretatie van de UA tactiek.

EW + aangepaste FPV en recon drones klinkt plausibel.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:37:
[Afbeelding]

Dat klinkt een beetje als de creeping barrage uit WW1, maar dan met drones en ander materiaal.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Men probeert het blijkbaar onder de pet te houden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Het kan ook zijn dat ze het echt in een kleine setting bedacht hebben. Overal zitten spionnen en de Russen zijn echt verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
asing schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:11:
Het kan ook zijn dat ze het echt in een kleine setting bedacht hebben. Overal zitten spionnen en de Russen zijn echt verrast.
Dat dacht ik ook, wie weet hebben ze de troepen in den beginne zelfs van den domme gehouden om niets te doen uitlekken. Net zoals RU anno 2022 tegen zijn troepen zei: "het is oefening", en plots staan we in UKR.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

NiGeLaToR schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:37:
[Afbeelding]

Dit is wel interessant materiaal. Het ziet er naar uit dat Oekraïne aan het omschakelen is met enig succes. De volgende evolutie in Drone en EW gebruik.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:12
Auredium schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:14:
[...]

Dit is wel interessant materiaal. Het ziet er naar uit dat Oekraïne aan het omschakelen is met enig succes. De volgende evolutie in Drone en EW gebruik.
Het zijn wel Russische klaagzangen, die moeten verhullen dat ze volledig verrast zijn en er simpelweg chaos ontstaan is door incompetent leiding geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8PunhdQxE8fGXx5M-Yjuylcvh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zx68UlFnupXZqclVSb18a2f1.png?f=fotoalbum_large

Het voornaamste nieuws is nog steeds Russisch:
Met dit soort berichten creëer je geen rust in de verdediging, pas op ze zijn overal:

[ Voor 11% gewijzigd door Tens op 08-08-2024 12:30 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Het is iig wel goed uitgedacht, er zijn berichten dat er op afstanden van 20 a 30 achter het 'huidige front' in Kursk al collonne's/convooien versterking van RU in ambushes lopen en aangevallen worden door kleine mobiele groepen.

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Tens schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:22:
[...]

Het zijn wel Russische klaagzangen, die moeten verhullen dat ze volledig verrast zijn en er simpelweg chaos ontstaan is door incompetent leiding geven.

[Afbeelding]
Dit bevestigd in principe wat ik zelf al vermoedde. Rusland heeft een zachte onderbuik. Het is een constant operatief falen dat Rusland feitelijk zich overal verzwakt om sterk te zijn op slechts een paar plaatsen. Ik durf zelfs te zeggen dat dit probleem aanwezig is langs de gehele Russische grens behalve waar Rusland momenteel offensief of defensieve interesse heeft in Oekraïne zelf.

Als Mongolië (hypothetisch natuurlijk) besluit om Rusland binnen te vallen dan zal Rusland plotseling ontdekken dat ze gewoonweg niets klaar hebben liggen in die regio om ook maar wat te doen. Alles zit in Oekraïne. Die knuppels hebben hun hele defensieve situatie naar 10% gebracht om maximaal offensief te zijn op sleutelplaatsen in Oekraïne. :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

brecht_vb schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:13:
[...]

Dat dacht ik ook, wie weet hebben ze de troepen in den beginne zelfs van den domme gehouden om niets te doen uitlekken. Net zoals RU anno 2022 tegen zijn troepen zei: "het is oefening", en plots staan we in UKR.
Ze gingen natuurlijk "de Krim terugveroveren", inclusief groot interview met het nieuwe hoofd van de strijdkrachten dat met een strak gezicht in the guardian beweerde plannen daarvoor in de maak te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Dat moet een heel zwakke verdedigingslinie geweest zijn...

"Analysts write that Ukrainian forces have overcome at least 2 Russian defense lines, a stronghold and occupied Guevo, Gornal and Kurilovka."
Auredium schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:34:
[...]

Dit bevestigd in principe wat ik zelf al vermoedde. Rusland heeft een zachte onderbuik. Het is een constant operatief falen dat Rusland feitelijk zich overal verzwakt om sterk te zijn op slechts een paar plaatsen. Ik durf zelfs te zeggen dat dit probleem aanwezig is langs de gehele Russische grens behalve waar Rusland momenteel offensief of defensieve interesse heeft in Oekraïne zelf.
De oplossing is nochtans simpel: Rusland kan de duizenden troepen die in Belgorod zitten om Vovchansk aan te vallen omleiden naar Kursk.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
XWB schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:47:
De oplossing is nochtans simpel: Rusland kan de duizenden troepen die in Belgorod zitten om Vovchansk aan te vallen omleiden naar Kursk.
Dat is een behoorlijke aanname. Hebben ze daar nog manschappen over die ze weg kunnen halen zonder dat Oekraïne daar een overwicht krijgt?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

Dat moet een heel zwakke verdedigingslinie geweest zijn...

"Analysts write that Ukrainian forces have overcome at least 2 Russian defense lines, a stronghold and occupied Guevo, Gornal and Kurilovka."

[...]

Ik had inderdaad vernomen dat o.a. Wagner troepen worden omgeleid vanuit Belgorod. Maar effectief zorgt dit er wel voor dat de dreiging op Kharkiv daardoor afneemt. Wat waarschijnlijk 1 van de doelen is van Oekraïne.

Ik denk overigens dat die re-route wel afdoende zal zijn om Oekraïne te stoppen in Kursk. Maar ik denk ook dat Oekraïne zelf dit ook verwacht. (waarom moet ik nu aan schaken denken?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Auredium schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:52:
[...]
Ik had inderdaad vernomen dat o.a. Wagner troepen worden omgeleid vanuit Belgorod. Maar effectief zorgt dit er wel voor dat de dreiging op Kharkiv daardoor afneemt. Wat waarschijnlijk 1 van de doelen is van Oekraïne.

Ik denk overigens dat die re-route wel afdoende zal zijn om Oekraïne te stoppen in Kursk. Maar ik denk ook dat Oekraïne zelf dit ook verwacht. (waarom moet ik nu aan schaken denken?)
Gezien het gebrek aan goed voorbereide verdediginglijnen en coördinatie zal het een flinke kluif zijn afhankelijk van hoe hard er gedrukt wordt.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Tens schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:49:
[...]

Dat is een behoorlijke aanname. Hebben ze daar nog manschappen over die ze weg kunnen halen zonder dat Oekraïne daar een overwicht krijgt?
Dat is dus een keuze die de Russen hebben: potentieel Vovchansk opgeven om Kursk te bevrijden, of kost wat kost Vovchansk behouden en Kursk aan het lot van de Oekraïners over te laten.

We zien hier een stukje bewegingsoorlog: de tegenstander wordt gedwongen om een keuze te maken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]
Dat soort gevolgen kan zo maar juist de tactiek zijn van UA, openbreken die handel.

En RU moet ook wel de middelen daarvoor hebben....ik zie nog dat filmpje voor me van die 2 russen die kilometers ver moeten slepen met 130 kilo zware kisten dwars door de bagger. :P

edit; je zegt het hierboven idd al....UA dwingt RU te kiezen en alles levert kwetsbaarheden op

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 08-08-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 10:50

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Wordt het eigenlijk al tijd voor een 'Kursk front' draadje? 8)7
Het front begint nu toch wel behoorlijk serieus te worden in mijn ogen.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBU7eTumHVcynrBzLLVFLhUpGTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lbgJGuM6pUFwf4YLyOPCJ2f.jpg?f=fotoalbum_large

Best veel berichten over Russische soldaten die gevangen genomen worden. Wordt tijd dat het Ukrainse leger in de dagelijkse cijfers update ook het aantal gevangen genomen soldaten gaat rapporteren :+

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
XWB schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:55:
[...]

Dat is dus een keuze die de Russen hebben: potentieel Vovchansk opgeven om Kursk te bevrijden, of kost wat kost Vovchansk behouden en Kursk aan het lot van de Oekraïners over te laten.

We zien hier een stukje bewegingsoorlog: de tegenstander wordt gedwongen om een keuze te maken.
met deze geruchten zie ik geen troepen verplaatsingen uit deze richting komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:38:
[...]

Ze gingen natuurlijk "de Krim terugveroveren", inclusief groot interview met het nieuwe hoofd van de strijdkrachten dat met een strak gezicht in the guardian beweerde plannen daarvoor in de maak te hebben.
Een flinke lap Rusland innemen en dat uiteindelijk ruilen voor de Krim is ook een strategie natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

XWB schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:55:
[...]

Ik bedacht mij net ook wat anders. Rusland zijn stock is op 20% (van wat wij weten dus met betere intel mogelijk zelfs lager). Die troepen in Voychansk die zullen waarschijnlijk relatief lage verliezen hebben gezien de rollenverdeling daar. (als in wel verliezen maar gezien de relatieve tactische situatie daar niet extreem). Een gedwongen verplaatsing naar Kursk zou betekenen dat die troepen relatief meer gevaar hebben en dus sneller aan meer verliezen worden bloot gesteld waardoor de verdere voorraad sneller zal uitputten dan wat het zou zijn zonder het Kursk offensief. Wellicht iets om in de gaten te houden aangezien de bodem in zicht is bij de Russische stockpile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Goede tactiek, zelfs als Rusland nu troepen die kant op kan en wil sturen hebben ze kans op flinke verliezen omdat ze blijkbaar geen idee hebben hoe het precies zit.

Hopelijk kan Oekraïne veel schade aanrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
[...]
Dat klinkt als een simpele oplossing inderdaad, maar als Oekraïne echt een slag wil slaan dan hebben ze ook hier een groep klaarstaan om de Russen op de hielen te zitten als ze de aftocht blazen en hier een tweede front op Russisch grondgebied te openen.

Edit, oh dus eigenlijk al wat @Tens post en Noelrports in z’n tweet schetst, goed mogelijk dat Oekraïne dit al van plan is :o

[ Voor 23% gewijzigd door gise op 08-08-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Auredium schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:12:
Die troepen in Voychansk die zullen waarschijnlijk relatief lage verliezen hebben gezien de rollenverdeling daar. (als in wel verliezen maar gezien de relatieve tactische situatie daar niet extreem).
Wat ik gezien heb hadden ze daar lage verliezen omdat ze gewoon niets hadden. Die troepen verplaatsen zal weinig zin hebben. Een paar soldaten op een motorfiets gaat de troepen van Oekraïne niet tegen houden.

Als Oefraïne mobiel blijft in die regio dan zal rusland of moeten zorgen dat Oekraïne zich in gaat graven (wat onlogisch is), of met moderne tanks en andere panservoertuigen aan de slag gaan. Met turtle tanks zullen ze niet ver komen, en moet golfkarretjes ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
[...]

Even terug in de tijd. Toen de Duitsers in de winter van 1944 in de Ardennen aanvielen was een van de redenen voor paniek dat er geen serieuze reserves waren en je vechtende legers niet zomaar omleid.

We weten dat het Patton zijn derde leger toen lukte. Maar dat was tegen een verslagen vijand, zonder drones en andere ondersteuning.

Zo makkelijk is dat helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
Auredium schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:52:
[...]

En hoeveel Wagner troepen zijn er nog? Meeste zitten in Afrika tenslotte.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Geen idee wat hier gaande is, glide bomb?
Grote biem in Kursk regio: https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/s/GwrB0WsPIR

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens
Nog een vers gerucht:
Bij Hlukhiv lijken Oekraïense troepenverplaatingen bezig te zijn
(Zo'n 90-100 km noord-west van Sumy)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBmnfqy7MaQHTLfjCR6wEaL9s_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEh21scn723wGnL1PNHlIgFR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Tens op 08-08-2024 13:31 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Was op zoek naar een overzichtje van waar de Russische militaire vliegvelden lagen, en kwam dit mooie linkje met een interactieve kaart tegen :)
https://gfsis.org.ge/maps/russian-military-forces

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 08-08-2024 13:48 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Wat het doel is van deze actie blijft allemaal giswerk natuurlijk. Kyiv is terecht oorverdovend stil.

Voorlopig is veel info gebaseerd op 'Russian sources say'.

Veel gebied bezetten lijkt niet handig, het betekent een langere verdedigingslijn (die ook nog opgebouwd zou moeten worden) lijkt me geen goed plan. Kerncentrale bezetten zou kunnen, maar ook daarbij; de verdediging.

Het kan imho ondanks de omvang haast niet anders dan een afleiding zijn. Alle winst die ze nu in die regio halen is secundair, alleen het gezichtsverlies van Moskou is al een grote winst. Moskou moet nu reageren in plaats van dat ze de regie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
Tens schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:55:
Wat het doel is van deze actie blijft allemaal giswerk natuurlijk. Kyiv is terecht oorverdovend stil.

Voorlopig is veel info gebaseerd op 'Russian sources say'.

Veel gebied bezetten lijkt niet handig, het betekent een langere verdedigingslijn (die ook nog opgebouwd zou moeten worden) lijkt me geen goed plan. Kerncentrale bezetten zou kunnen, maar ook daarbij; de verdediging.

Het kan imho ondanks de omvang haast niet anders dan een afleiding zijn. Alle winst die ze nu in die regio halen is secundair, alleen het gezichtsverlies van Moskou is al een grote winst. Moskou moet nu reageren in plaats van dat ze de regie hebben.
Maar afleiding waarvoor? Dit is het enige deel waar je niet door vele kilometers aan landmijnen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Kist schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:05:
[...]

Maar afleiding waarvoor? Dit is het enige deel waar je niet door vele kilometers aan landmijnen moet.
Een andere regio natuurlijk, Russisch grondgebied is geen doel van Oekraïne (afgezien van onderhandelingspositie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Komt mij meer over als een explosie door/tijdens brand. Maar ik ben geen kenner :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:05
Ik moet de hele tijd aan een potje Risk denken, waarbij iemand opeens 10 legers op 1 provincie zet en daarmee alle andere provincies met 1 legertje opslokt. O-)

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:55:
Het kan imho ondanks de omvang haast niet anders dan een afleiding zijn.
Ik verwacht van niet. Je doet dit om iets te bereiken. Een beetje afleiding had je ook door het Russia Legion kunnen laten doen en dan had je geen last gehad van het Westen wat vragen gaat stellen.

Dit heeft een doel. Welk doel is alleen maar gissen. Op zijn minst maakt dit onmogelijk dat er nu een wapenstilstand wordt bedongen met behoud van de huidige gebieden. Oekraïne ging al niet akkoord, nu gaat Rusland ook niet meer akkoord. Dat hele idee is van tafel zolang er bezet Russisch gebied is.

In een andere gedachte : Putin heeft aangegeven dat kernwapens alleen een optie zouden zijn als het moederland wordt aangevallen. Als men hem een excuus zou willen geven om de tas tevoorschijn te halen dan is het dit. En er gebeurt... niets. Er wordt niet eens gedreigd. Dus dat is weer een rode lijn die niet bestaat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:30:
[...]
In een andere gedachte : Putin heeft aangegeven dat kernwapens alleen een optie zouden zijn als het moederland wordt aangevallen. Als men hem een excuus zou willen geven om de tas tevoorschijn te halen dan is het dit. En er gebeurt... niets. Er wordt niet eens gedreigd. Dus dat is weer een rode lijn die niet bestaat. :)
Ja, het is een oorverdovende stilte.

Ik had allang verwacht dat ze een noodzitting van de VN Veiligheidsraad bijeen zouden roepen om tenminste de schuld en gevolgen bij de VS neer te leggen oid. en weer wat nucleaire retoriek te bezigen.

/edit:
oeps, die hadden zich laten verrassen:
Two Russian battalions, the 17th battalion of the 488th regiment and the 31st battalion of the 102nd brigade, are reportedly encircled near Sudzha. Z-bloggers claim that the command is aware of the situation but is not taking action.
https://www.threads.net/@noelreports/post/C-aL2EeKvlJ?hl=en

De uitvalswegen beginnen inderdaad te sluiten:
"In Malaya Lokna, Khokhls (derogatory Russian term for Ukrainians) and mercenaries are going house to house and checking all buildings and basements for people."Based on this report from a Russian source, Ukraine has already presence inside Malaya Lokna. Yet to determine from which direction.

[ Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 08-08-2024 14:42 ]

PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nog 2 aspecten die misschien wat onderschat worden:
- als je al een half jaar in de loopgraven zit als UA soldaat, waarbij je golf na golf aan RU materieel en manschappen vernietigt maar de situatie toch uitzichtloos lijkt, is het misschien wel een verademing dat je na een rotatie niet terug hoeft naar diezelfde verdedigende stellingen maar de oorlog naar de vijand kan gaan brengen. Het lijkt me motiverend.
- als je toch terug gestuurd wordt richting de verdedigende stellingen lijkt het me ook een motiverende gedachte dat je weet dat je maten bezig zijn om de oorlog naar de vijand te brengen des te langer jij het daar uit houdt, des te beter het is voor hen, die in de aanval zijn.

Misschien simplistisch gedacht van mij, maar ik denk dat zulke zaken ook wel meespelen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beany
YakuzA schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:35:
[...]

Ja, het is een oorverdovende stilte.

Ik had allang verwacht dat ze een noodzitting van de VN Veiligheidsraad bijeen zouden roepen om tenminste de schuld en gevolgen bij de VS neer te leggen oid. en weer wat nucleaire retoriek te bezigen.
Blaffende honden bijten niet. Deze hond is wel erg stil...

Ondertussen zou het zomaar kunnen dat het niet bij Kursk blijft:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Volgens LiveUAmap gebeurt daar al wel wat:
an hour ago - 50°20′N 36°55′E
Russian troops reinforcing grouping at Vochansk direction
30 minutes ago - 50°23′N 36°53′E
Explosions were reported in Schebekine of Belgorod region

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Meer blauwe pijlen en veel geruchten dus korrel zout, maar erg interessant om te zien wat hier gebeurt.
Map update 16:00 - Kursk region

➡️RU sources confirm AFU presence in Malaya Lokhna, adding to previous rumours.
➡️We are pretty certain this advance came through the railway tracks north of Lokhnya and via Nikol'skii-Viktorovka.
➡️AFU presence is reported in Martynovka and in the fields west of it. Waiting for confirmation.
➡️RU sources even claim Ukraine is already pushing north towards Bol'shoe Soldatskoe.

There are additionally some rumours that AFU forward units already within 30km of the Kursk NPP. These claims could not be confirmed via credible/multiple sources.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GUdkA2sXkAAVjmA?format=jpg&name=4096x4096

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:54
CornermanNL schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:14:
Goede tactiek, zelfs als Rusland nu troepen die kant op kan en wil sturen hebben ze kans op flinke verliezen omdat ze blijkbaar geen idee hebben hoe het precies zit.

Hopelijk kan Oekraïne veel schade aanrichten.
Denk jij dan ook zoiets van: "en nu doorstoten naar Moskou"?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
murphydrz schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:28:
[...]

Ik zou de andere kant op gaan. Rostov-on-Don. Wat je dan krijgt is dat je de Russen in de Donbass afknijpt.

Maar dat is wensdenken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 12:30
https://www.dagens.com/wa...stroys-own-tanks-in-kursk

Ik heb deze hier nog niet voorbij zien komen.
Titel zegt genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Auw. Friendly fire gebeurd helaas altijd in oorlog. Hoe slechter de training en communicatie hoe sneller het gebeurd, Maar ook Rusland heeft de tanks niet meer aan de bomen hangen. Ik weet overigens ook niet hoe sterk de EW daar is. Oekraïne heeft aardig wat EW en jamming weten op te zetten. Er is dus een kansje dat de Heli gewoonweg geen antwoord kreeg over wie de controle van de tank nu had en dus met de chaos van een snel veranderende situatie maar op het knopje duwde. Pijnlijk natuurlijk.
(Maar ook handig voor Oekraïne).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:38
Zet er dan even een excerpt bij:
In a significant blunder, a Russian Ka-52 helicopter has destroyed a convoy of its own military equipment in the Kursk Oblast, near the border with Ukraine.

The incident, which highlights the ongoing chaos and confusion within the Russian military, was reported by a Russian military blogger known as "Fighterbomber" on Telegram.
Dit Twitter bericht en video hoort erbij:
https://x.com/front_ukrainian/status/1821238542539927723

[ Voor 7% gewijzigd door Spykie op 08-08-2024 15:48 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Laatst online: 13:02
Spykie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:46:
[...]

[...]
Misschien waar die beelden van waren van uitgebrande tanks op trailers?

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
The-Priest-NL schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:48:
[...]

Misschien waar die beelden van waren van uitgebrande tanks op trailers?
Klopt

Hier de fighterbomber post: https://t.me/fighter_bomber/17665
De beelden in de post erboven, gefilmd vanuit een MI-8

Engelse vertaling:
P.S. People from the audience claim that these are our T-62s at the entrance to Sudzha.
---
Dear subscribers. My apologies for the false information, I could not distinguish the Kamaz of the Armed Forces of Ukraine and the T-62 of the Armed Forces of Ukraine without identification marks from our Kamaz and our T-62 from a helicopter, I can not go out and check personally, comrades corrected me, the post was immediately corrected.
Of course I'm not holding anyone up on the channel. The exit is in the corner on the right, three dots, and you'll figure it out there.
My apologies to everyone who suffered moral and emotional suffering.
To understand and to forgive.
Well, or you get it.

[ Voor 66% gewijzigd door gise op 08-08-2024 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
murphydrz schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:28:
[...]

Nee waarom zou je, dat hele Rusland kan Oekraïne gestolen worden, ze moeten gewoon uit Oekraïne.
Dus moet er zoveel mogelijk gesloopt worden wat de Russische oorlogsmachine gaande houdt, logistieke lijnen en energie als eerste. En afwachten in loopgraven gaf nu eenmaal niet de gewenste uitkomst. Immers mensen zat zo blijkt, en daar malen de Russen niet om, paar mensenlevens meer of minder.

Dan moet je iets nieuws, en dit is nieuw. En verrassend. Doen ze goed, die Oekraïners.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Putin heeft weer een teams vergadering gedaan met iemand uit Kursk, het komt allemaal weer goed, hij heeft de situatie gered:
Putin is meeting with the acting governor of the Kursk region, Alexei Smirnov, to discuss the current situation in the region. Putin expressed his awareness of the overall situation but requested Smirnov's assessment and details on the organization and coordination of the work of various authorities.
Hij trekt ook meteen de portemonnee:

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 08-08-2024 17:52 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:02:
Putin heeft weer een teams vergadering gedaan met iemand uit Kursk, het komt allemaal weer goed, hij heeft de situatie gered:

[...]
En voor diegene die het filmpje nog niet gezien hebben van Gerasimov die rapport uitbrengt aan Putin, even een crosspost: gise in "De situatie binnen Rusland"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

YakuzA schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:02:

[...]
Ik denk niet dat Smirnov echt super veel kan zeggen hierin. Lijkt mij dat de gouverneur van een provincie niet de defensieve preparatie van het leger aldaar afhandelt. Anderzijds kan het zijn dat hij een zondebok aan het zoeken is of wellicht hoe ze de civiele situatie kunnen afhandelen aangezien er vluchtelingenstromen gaan komen.

[Sarcasme] Ik begrijp alleen niet helemaal waarom. Nadat Oekraïne referendum heeft gehouden daar lijkt het mij toch niet meer een Russisch probleem? [/Sarcasme]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Freakertje schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:03:
Wordt het eigenlijk al tijd voor een 'Kursk front' draadje? 8)7
Het front begint nu toch wel behoorlijk serieus te worden in mijn ogen.
Dat kan gewoon in 'De situatie' binnen Rusland :+ })

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
gise schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:06:
[...]

En voor diegene die het filmpje nog niet gezien hebben van Gerasimov die rapport uitbrengt aan Putin, even een crosspost: gise in "De situatie binnen Rusland"
Putin ziet er zeer ontspannen uit. De rust en kalmte zelf, echt een 4d schaak meester die alle touwtjes strak in handen heeft.

Heerlijk sfeertje daar. Ziet er wel wat bedrukt uit. Raam kan wel op een kier voor wat frisse lucht, al zullen ze er daar misschien alleen harder door gaan zweten.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Spykie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:46:
[...]

[...]

Dit Twitter bericht en video hoort erbij:
https://x.com/front_ukrainian/status/1821238542539927723
Deze chaos zag je ook tijdens de Wagner opmars naar Moskou.

Het is me nog steeds niet duidelijk welke strategische doelen Oekraïne nastreeft maar het voordeel is wel dat rusland nu z'n beproefde tactiek van alles platbombarderen op eigen dorpen en steden zal moeten toepassen, in plaats op Oekraïense.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing

Voor wie een vergelijking zoekt.... :)

White House says it will continue to support Ukraine after the attack on Kursk region

White House spokeswoman Karine Jean-Pierre said at a briefing that the US will contact the Ukrainian military to ask about their goals in the attack on the Kursk region.

"We are going to reach out to the Ukrainian military to learn more about their objectives. In terms of details, I would reach out to the Ukrainians to ask them about their own military operations," Jean-Pierre said.

She noted that Washington supports "reasonable actions by Ukraine to defend itself against Russian attacks."
Volgens mij vinden ze het daar niet zo heel erg wat er nu gebeurt.

[ Voor 78% gewijzigd door asing op 08-08-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
RoD schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:55:
Het is me nog steeds niet duidelijk welke strategische doelen Oekraïne nastreeft maar het voordeel is wel dat rusland nu z'n beproefde tactiek van alles platbombarderen op eigen dorpen en steden zal moeten toepassen, in plaats op Oekraïense.
Strategisch is denk ik belangrijk dat rusland geen wapenstilstand meer zal willen.

Maar belangrijk is denk ik dat dit kan leiden tot dynamische oorlogsvoering op russisch gebied. Voordeel voor Oekraïne is dat rusland weer de aanvallende partij zal worden. En dat rusland maar heel weinig materiaal heeft voor dynamische oorlogsvoering. Dus dat kan ertoe leiden dat Oekraïne op een relatief eenvoudige manier moderne russische wapens kan slopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

asing schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:12:
[Twitter]

Voor wie een vergelijking zoekt.... :)
Wat ik nog mis: UA heeft er weer honderden gevangenen bij, die kan men ook weer in zetten.
phicoh schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:19:
[...]

Strategisch is denk ik belangrijk dat rusland geen wapenstilstand meer zal willen.

Maar belangrijk is denk ik dat dit kan leiden tot dynamische oorlogsvoering op russisch gebied. Voordeel voor Oekraïne is dat rusland weer de aanvallende partij zal worden. En dat rusland maar heel weinig materiaal heeft voor dynamische oorlogsvoering. Dus dat kan ertoe leiden dat Oekraïne op een relatief eenvoudige manier moderne russische wapens kan slopen.
UA heeft Strykers en HMMVS mee genomen de grens over. Weet iemand of men een Leo2 of Abrahams mee zou mogen nemen RU in voor een aanval?

Want daar kunnen die tanks namelijk wel veel beter hun werk doen omdat de mijnen afwezig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:53
Vanaf begin 2023 roepen vriend en vijand al dat de oorlog verplaatst moet naar Rusland. Blijkbaar is nu het moment dat daar toestemming van o.a. de VS er is.

Je ziet dat het nu al vruchten afwerpt. De operatie lijkt tot nu toe vrij soepel te verlopen. Weinig weerstand en ondertussen loopt de KM2 teller hard op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
Snow_King schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:23:

UA heeft Strykers en HMMVS mee genomen de grens over. Weet iemand of men een Leo2 of Abrahams mee zou mogen nemen RU in voor een aanval?
Volgens Tagesspiegel ziet Duitsland, althans belangrijke delen van de Bondsdag, geen probleem:

"In Deutschland ist derweil eine Debatte über die Beteiligung von aus Deutschland gelieferten Kriegsgerät entbrannt.

Der Vorsitzende des Verteidigungsausschusses im Bundestag, Marcus Faber (FDP), sieht kein Problem darin, wenn die Ukraine solche Waffen für ihren aktuellen Vorstoß auf russischem Gebiet nutzt. „Mit der Übergabe an die Ukraine sind es ukrainische Waffen“, sagte er den Zeitungen der Funke Mediengruppe am Donnerstag. Das gelte „für jegliches Material“, auch den Kampfpanzer Leopard 2.

„Mit dem russischen Angriff auf die Ukraine ist das Territorium beider Staaten Kriegsgebiet“, erläuterte FDP-Verteidigungsexperte Faber seine Position. „Der Einsatz der Waffen unterliegt den Bestimmungen des Völkerrechts.“

Voor wiens Duits roestig is: voorzitter defensie-commissie van Duits equivalent Tweede Kamer: omdat Rusland Oekraïene heeft aangevallen is Rusland daarmee oorlogsgebied, en de spullen die we Oekraïene hebben gegeven zijn daarmee Oekraïens, dus succes ermee. De Leopard 2 wordt daarbij expliciet ook benoemd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_XQlYtBXZ0Nqjc5IYR8_JSu-QA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qyv20zp9r0nHpUcSffSCqofL.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zijn dus al meer dan halverwege naar de kerncentrale. Die is overigens wel belangrijk:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
RoD schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:55:
[...]

Deze chaos zag je ook tijdens de Wagner opmars naar Moskou.

Misschien is het doel simpelweg om een bufferzone creëren. Want behalve ten noorden van Kharkiv waren er eerder berichten dat Rusland misschien via Sumy een nieuw front zou openen.

Ukraine pulls back in two areas of Kharkiv region, warns of buildup near Sumy region

De Oekraïners zouden zich inmiddels ingraven...
Oekraïne viel deze week de Russische grensregio binnen, volgens Rusland met een duizendtal militairen en tanks. De Amerikaanse denktank Institute for the Study of War (ISW) meldt donderdag dat de Oekraïners zeker tien kilometer zijn opgerukt op Russisch grondgebied. Ze braken daarbij door twee verdedigingslinies, denken de experts. Ook Russische militaire bloggers maken melding van een flinke opmars. Volgens sommige berichten zouden Oekraïense militairen de circa 5.000 inwoners tellende plaats Soedzja al zijn binnengedrongen. Die ligt op zo'n acht kilometer van de grens. Er zijn ook onbevestigde berichten dat de Oekraïense troepen zich ingraven en zich daarmee opmaken om posities over een langere periode te verdedigen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:33
asing schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:35:
[Twitter]

[Afbeelding]

Ze zijn dus al meer dan halverwege naar de kerncentrale. Die is overigens wel belangrijk:

[Twitter]
Wat is die paarse lijn?

Uit dit kaartje lijkt wel heel duidelijk naar voren te komen dat de NPP het doel is van deze incursie. Niet het omsingelen van het russische tuig rond Kharkiv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Avalaxy schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:37:
[...]

Wat is die paarse lijn?

Uit dit kaartje lijkt wel heel duidelijk naar voren te komen dat de NPP het doel is van deze incursie. Niet het omsingelen van het russische tuig rond Kharkiv.
Ik weet niet waar die paarse lijn voor staat. Er zat geen legenda bij.

De NPP is een goed target. Niet alleen leggen ze een groot deel van de economie van Rusland stii, ook is het een goed ruilmiddel. Dus ik neem aan dat ze de centrale bezetten en deze vervolgens uit laten zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Laatst online: 13:02

Volgende club de grens over?

[ Voor 15% gewijzigd door The-Priest-NL op 08-08-2024 17:52 ]

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid