Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste
Acties:
  • 303.047 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sloth schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:49:
[...]

Berichten op Reddit suggereren dat dit een vrij grote en belangrijke luchtbasis is. 15-20% actieve jets zouden daar staan. In 2024 volgens Google beelden 150-200 jets inclusief 4 SU-57.

Indien waar zou dit echt enorm nieuws zijn. Iemand die hier meer duiding over kan geven?
Lipetsk is normaliter centraal trainingveld voor de VVS, de eenheden die er regulier staan zijn niet gevechtseenheden, met een mix van kleine aantallen van alle gangbare types:
Wikipedia: Lipetsk air base

Nu is echter niet normaal, ook gezien afstand tot front in UA. Op Google Maps zie je al grote rijen met name Mig-31 https://www.google.com/ma...m/data=!3m1!1e3?entry=ttu

Er zijn geen munitiedepots van formaat van wat op Morozovsk stond. Ben benieuwd naar exact wat aangevallen werd. Meest optimistische scenario: laatste dagen was UA hardop aan het klagen dat ze geen ATACMS mochten gebruiken op concentratie RU aanvalsvliegtuigen, ongeveer tegelijk met aanval op Morozovsk. Die laatste was op faciliteiten en munitie gericht, niet rechtstreeks op vliegtuigen (al zijn er een paar geraakt). RU heeft vliegtuigen bij gebrek aan faciliteiten ergens heen terug moeten trekken. Gezien uitgebrede ruimte op Lipetsk en afstand tot front zou dit een logische plek kunnen zijn, tenminste, als je ervan uitgaat dat er geen ATACMS gevaar is...

...en nu heeft US net aangegeven dat ze geen moeite hebben met inzet HIMARS en ATACMS tijdens dit offensief en is iets op Lipetsk boem gegaan. Het zou kunnen dat Morozovsk te zien is als shaping attack om de luchtvloot bij elkaar te drijven voor dit moment.

Dat is meest optimistische lezing. Wat ook kan is dat het 'gewoon' een paar drones waren en er vooral gemikt is op stationaire doelwitten zoals brandstofvoorziening en munitieopslag. We zullen zien.

Edit: valt bij nader inzien mee mbt 'geen grote munitiedepots', deze is meer dan vergelijkbaar: https://www.google.com/ma...m/data=!3m1!1e3?entry=ttu

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 09-08-2024 10:37 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-05 18:46
downtime schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:01:
[...]
Dreigen met kernwapens is het werk van zijn hofnar, Medvedev, maar ik denk niet dat Putin over kernwapens gaat beginnen.
En ook Peskov blijft stil. Het zou maar eens hele dikke crisis kunnen zijn daar in het kremlin. Retoriek en terughoudendheid van het westen om de teugels vrij te laten zou moeten voorkomen dat UA het gevecht naar Rusland zou brengen.

Dat lukte, tot 3 dagen geleden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
-removed- beelden uit Kherson 2023 waarschijnlijk.

[ Voor 92% gewijzigd door Apache4u op 09-08-2024 11:17 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:49

pro_6or

amateur_60r

Apache4u schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:35:
Er is weer een filmpje opgedoken van die aanval op dat konvooi. Dit keer met wat meer gedetailleerde beelden. Je ziet letterlijk bergen met dode russen, ik heb zoiets nog niet eerder gezien deze oorlog Ik heb de volgende screenshot gemaakt en gecropt om te laten zien dat dit hoogstwaarschijnlijk om de wel bekende tungsten-balletjes gaat. Kijk naar de cover van die Kamaz-truck. Niet normaal, wat een gatenkaas. En zo waren er dus 13 of 14 die vol met soldaten zaten.

[Afbeelding]
Ik heb al wel eerder zulke effectieve aanvallen gezien, maar deze is echt zeer geslaagd. Knap, als die mannen ergens in een loopgraaf liggen heb je er een harde dobber aan.

Zouden ze stil hebben gestaan en rond de trucks zijn blijven hangen?

Of kan een Himars bijsturen wanneer er een doel aangelasert wordt?

een treffende spreuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01:15
Tens schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:59:
[...]

munitieopslag geraakt, meerdere nederzettingen dichtbij zijn geëvacueerd.
Naar verluidt lagen er meer dan 700 FABs. Die zouden de lucht in zijn gegaan en een kettingreactie aan ontploffingen hebben veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:15
pro_6or schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:39:
[...]

Ik heb al wel eerder zulke effectieve aanvallen gezien, maar deze is echt zeer geslaagd. Knap, als die mannen ergens in een loopgraaf liggen heb je er een harde dobber aan.

Zouden ze stil hebben gestaan en rond de trucks zijn blijven hangen?

Of kan een Himars bijsturen wanneer er een doel aangelasert wordt?
Vragen, vragen...

Iemand ook een idee of tekeningetje met bereik waar zo'n Himars gestaan zou kunnen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Apache4u schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:35:
Er is weer een filmpje opgedoken van die aanval op dat konvooi. Dit keer met wat meer gedetailleerde beelden. Je ziet letterlijk bergen met dode russen, ik heb zoiets nog niet eerder gezien deze oorlog Ik heb de volgende screenshot gemaakt en gecropt om te laten zien dat dit hoogstwaarschijnlijk om de wel bekende tungsten-balletjes gaat. Kijk naar de cover van die Kamaz-truck. Niet normaal, wat een gatenkaas. En zo waren er dus 13 of 14 die vol met soldaten zaten.

[Afbeelding]
Dat heeft alle eigenschappen van een aanval met tungsten balletjes. Alleen op die manier krijg je zo'n gatenkaas.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ghostman
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-05 15:48

ghostman

dwarf

dion_b schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:33:
[...]

Er zijn geen munitiedepots van formaat van wat op Morozovsk stond. Ben benieuwd naar exact wat aangevallen werd.
Kan geen directe source vinden, maar op Reddit zie ik een bericht dat het gaat om 'meerdere tientallen vliegtuigen en helicopters' en 'meer dan 700 guided air bombs'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPJ-4ojPRM1uKSPWjfu-vr5uRo0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1VDihipjRtMYGYwOHFykb931.png?f=user_large

|~ Steam ~ Twitch ~ YouTube ~|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
beany schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:26:
Na 4 dagen begint Rusland te reageren:

[Twitter]

[Twitter]
Vraag me nu af wat waar is.(Ook aan de beweringen over Oekraïne trouwens) Maar een counterattack? Je moet dat nu ook wel gaan beweren als het Kremlin zijnde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ghostman schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:45:
[...]

Kan geen directe source vinden, maar op Reddit zie ik een bericht dat het gaat om 'meerdere tientallen vliegtuigen en helicopters' en 'meer dan 700 guided air bombs'.

[Afbeelding]
Dat is wat er staat, specifieker wat je op Google Maps kunt zien dat er stond. Vraag is hoeveel daarvan geraakt is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:43:
[...]

Dat heeft alle eigenschappen van een aanval met tungsten balletjes. Alleen op die manier krijg je zo'n gatenkaas.
ja, het is ook 100% (wat mij betreft) een himars GMLRS raket. sommige van die trucks hebben de recente af fabriek gepantserde cabine en zelfs daar zag ik een lijk uit hangen. Die Tungsten balletjes zijn een mix van kleinere en wat grotere en die gaan ook dwars door (licht) pantser heen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Oef, gelukkig heeft Rusland alles afgeslagen, het blijft toch altijd hilarisch hoe de 'informatie' van RU kant zichzelf altijd tegen spreekt:
Gerasimov stated the other day that the Ukrainian Armed Forces group that crossed the border amounted to just under 1,000 people. So, everyone has already been killed? Then who controls the occupied territory in Kursk?

[ Voor 36% gewijzigd door YakuzA op 09-08-2024 10:54 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:08
YakuzA schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:54:
Oef, gelukkig heeft Rusland alles afgeslagen, het blijft toch altijd hilarisch hoe de 'informatie' van RU kant zichzelf altijd tegen spreekt:
[Twitter]

[...]
Waarom vergeten ze de 46 F-16's die ze bij deze actie neergehaald hebben ??? :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:57

Snow_King

Konijn is stoer!

YakuzA schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:54:
[Twitter]

[...]
Dan zie ik op Reddit net dit: https://www.reddit.com/r/...dvancing_on_kurst_region/

Daar rijden ze "rustig" met hun voertuig rond, zelfs met een geel hesje aan, haha! Exactie locatie, datum en tijdstip zijn mij niet bekend, maar het gevoel bekruipt mij dat UA behoorlijk ongestoord kan rond rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:21
Snow_King schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:57:
[...]

Dan zie ik op Reddit net dit: https://www.reddit.com/r/...dvancing_on_kurst_region/

Daar rijden ze "rustig" met hun voertuig rond, zelfs met een geel hesje aan, haha! Exactie locatie, datum en tijdstip zijn mij niet bekend, maar het gevoel bekruipt mij dat UA behoorlijk ongestoord kan rond rijden.
Op reddit staat dat deze 15 uur geleden geplaatst is, dat zou het gisteren, 8 uur savonds maken. Dikke kans dat het dus een filmpje van een goeie dag oud is, waar het er allemaal nog wel wat anders uit zag (minder tegenstand dan er ogenschijnlijk door Rusland nu opgebouwd zou worden (if true)).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Waarom zien we over dit offensief niets op TV in NL (of heb ik iets gemist)?

Dit is toch legendarisch/historisch.

Ik zie hele colonnes geperforeerd materiaal binnen Rusland, Russische vliegvelden lichtshows en 10-tallen Russische grensposten bewakers die zich overgeven.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-08-2024 11:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:47
[...]

De sfeer online is ook wel optimistisch en soort-van cynisch:
UA Soldiers are advancing so quickly, because they are not stopping to loot, and steal toilets, lol
Die moraal boost heeft UA zeker te pakken.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:51
Op het filmpje komen heel wat reacties die het verschil met de Russische opmars duiden. Hier passeren de Oekraïense strijdmacht gewoon wat burgers en steken nog net niet hun hand op als groet. Bij de Russen was schieten op alles wat bewoog.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:00:
Waarom zien we over dit offensief niets in de media in NL (of heb ik iets gemist)?

Ik zie hele colonnes geperforeerd materiaal binnen Rusland, Russische vliegvelden lichtshows en 10-tallen Russische grensposten bewakers die zich overgeven.
Omdat NL media zich grotendeels bezighoudt met reposts met beetje duiding van persberichten en tot nu toe zijn er weinig van dergelijke persberichten verstuurd over deze operatie. Op nos.nl staat er overigens (na wat scrollen) op de voorpagina wel degelijk iets over:
https://nos.nl/collectie/...n-doelstelling-al-bereikt

Politico geeft er meer aandacht aan:
https://www.politico.eu/a...ive-attack-ukraine-kursk/

BBC ook, nieuws over Lipetsk vliegveld staat daar bovenaan:
https://www.bbc.com/news/articles/cr7rn98l8kjo

Aangezien dat laatste wel nav een persbericht is, verwacht ik het binnenkort in NL media, zodra ze de 'translate'-knop gevonden hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 09-08-2024 11:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Arator schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:03:
Op het filmpje komen heel wat reacties die het verschil met de Russische opmars duiden. Hier passeren de Oekraïense strijdmacht gewoon wat burgers en steken nog net niet hun hand op als groet. Bij de Russen was schieten op alles wat bewoog.
Dat is ook wel wat gegeneraliseerd.
Ik weet nog uit de begin weken dat er ook filmpjes waren waar Russische troepen met hun armor zonder benzine stonden en dat de voorbij rijdende burgers grappen maakten of ze verdwaald waren en hun terug mochten slepen naar Rusland.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

dion_b schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:06:
[...]

Omdat NL media zich grotendeels bezighoudt met reposts met beetje duiding van persberichten en tot nu toe zijn er weinig van dergelijke persberichten verstuurd over deze operatie. Op nos.nl staat er overigens (na wat scrollen) op de voorpagina wel degeloijk iets over:
https://nos.nl/collectie/...n-doelstelling-al-bereikt

Politico geeft er meer aandacht aan:
https://www.politico.eu/a...ive-attack-ukraine-kursk/

BBC ook, nieuws over Lipetsk vliegveld staat daar bovenaam:
https://www.bbc.com/news/articles/cr7rn98l8kjo
Dank voor de links.
Ik heb mijn post inmiddels aangepast "Media" > "TV".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 57411

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:00:
Waarom zien we over dit offensief niets in de media in NL (of heb ik iets gemist)?

Olympisch nieuws over Bol en het afblazen van concerten van Swift zijn natuurlijk veel historischer. /s, maar dat zijn op dit moment wel de twee bovenste artikelen die ik nu op de website van de nrc zie staan.

Serieuzer: vergeet niet dat bij deze operatie blijkbaar de operational security bijzonder goed was, wat het verifiëren van een en ander een stuk lastiger maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

*knip* offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door polthemol op 09-08-2024 11:11 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Anoniem: 57411 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:08:
[...]

Olympisch nieuws over Bol en het afblazen van concerten van Swift zijn natuurlijk veel historischer. /s, maar dat zijn op dit moment wel de twee bovenste artikelen die ik nu op de website van de nrc zie staan.

Serieuzer: vergeet niet dat bij deze operatie blijkbaar de operational security bijzonder goed was, wat het verifiëren van een en ander een stuk lastiger maakt.
Tja dat van Bol en de bronzen medaille dacht ik ook maar ik wilde het niet bij mijn post zetten...

W.b.t. het serieuze denk ik ook niet dat veel mensen dit aan zagen komen/verwacht hadden?
Ik in ieder geval niet.
Het gaat ook echt de hele andere kant op m.b.t. het gebruik van Himars en ATACMS (alleen maar mooi).
De beperkingen vond ik altijd zeer krom om me maar zachtjes uit te drukken.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-08-2024 11:12 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Even een mededeling. Ik heb die eerdere post van me met die doorzeefde truck verwijderd aangezien het hoogstwaarschijnlijk om oude beelden gaat. Was ik er toch ingetrapt 🤬. Ik denk, vermeld het even los hier aangezien er aardig was plusjes gegeven waren.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Apache4u schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:19:
Even een mededeling. Ik heb die eerdere post van me met die doorzeefde truck verwijderd aangezien het hoogstwaarschijnlijk om oude beelden gaat. Was ik er toch ingetrapt 🤬. Ik denk, vermeld het even los hier aangezien er aardig was plusjes gegeven waren.
Ik had juist moeite om op de huidige beelden (jouw afbeelding was heel duidelijk!) wat perforatie terug te zien.
Maar men sprak in de comments eronder wél over Himars.
Ik vond het een apart soort vernietiging.
Aan de omgeving kon ik weinig zien, wat trucks uitgebrand, wat trucks waar ik niet veel aan kon zien maar wel veel lijken achterin.

Geen brandschade/explosie schade zou dan toch op tungsten balletjes duiden.

Het is ook maar 480p resolutie.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-08-2024 11:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-05 22:48
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:21:
[...]
offtopic:
W is voor Wolfraam!

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 11:50
Zenomyscus schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:38:
[...]

Effectief zijn ze al ~72 uur niet tegengehouden. Ik hoop alleen dat ze niet te ver gaan en niet meer terug kunnen.
Ja, precies dit. Rusland is een erg groot land, waardoor ze kunnen vaak land voor tijd ruilen. Het valt of staat met de doelen die UA zichzelf heeft gesteld. Ik kan mij niet voorstellen dat er echt sprake is van een “bezetting”. Ik denk zelf aan deze mogelijkheden:

- afbreken van opbouw van Russische troepen in dit gebied.
- innemen van strategische punten als mogelijk “ruilmiddel” (kernreactor).
- aftasten van reactie van Rusland op inzet Westerse wapens op Russische grondgebied.
- oprekken van Russische troepen over de gehele Russische grens ipv. alleen rond de bezette gebieden.
- laten opschuiven van Russische artillerie om ze binnen drone bereik te plaatsen.
- relatief snel vliegvelden in de regio raken (nog niet naar gekeken of dit echt kan)
- meer raffinaderijen raken (nog niet gecheckt of dat kan)

Combinatie is ook mogelijk natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:21:
[...]

Ik had juist moeite om op de huidige beelden (jouw afbeelding was heel duidelijk!) wat perforatie terug te zien.
Maar men sprak in de comments eronder wél over Himars.
Ik vond het een apart soort vernietiging.
Aan de omgeving kon ik weinig zien, wat trucks uitgebrand, wat trucks waar ik niet veel aan kon zien maar wel veel lijken achterin.

Het is ook maar 480p resolutie.
Er is in de omgeving nergens een teken van een vuurgevecht te zien. Een truck is in paniek over de kop de weg afgereden, een andere truck is op zijn voorganger geknald. Alle soldaten lijken in de truck zelf te zijn geraakt. Het was erg plotseling en heel snel in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
[...]

Ik kan dit totaal niet localiseren. Zeker niet in de omgeving van Soedzja (Sudzha). Als je goed kijkt zie je ook twee typische steenbergen op de verre horizon. Die lijken er niet te zijn in de omgeving van Soedzja. Zijn ook meer typerend voor de Donbas. Daarnaast zie je stroomkabels voor een trolleybus gespannen boven de weg op de rotonde. Lijkt een flinke rotonde net buiten een grote stad te zijn, maar waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Op onderstaande video zou een konvooi van Rusland te zien zijn welke is aangevallen nabij Rylsk in Kursk.
Voor mij zijn dit in ieder geval nieuwe beelden.

Note: er word vanuit rijdende auto gefilmd, wel lijken te zien, geen gore.

https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button

Weet niet of het over dezelfde filmer gaat, maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9xoN5GXIe2h8RdOO58vhTXCVCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gUSK4u1zAWbnEd9sPNfx2fA4.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door gise op 09-08-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
gise schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:57:
Op onderstaande video zou een konvooi van Rusland te zien zijn welke is aangevallen nabij Rylsk in Kursk.
Voor mij zijn dit in ieder geval nieuwe beelden.

Note: er word vanuit rijdende auto gefilmd, wel lijken te zien, geen gore.

https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button
Denk dat het hetzelfde filmpje is als @Apache4u eerder aanhaalde. Het is weer verwijderd omdat het niet zeker is dat het recent beeld is. Het zou wel eens oud kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
asing schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:59:
[...]

Denk dat het hetzelfde filmpje is als @Apache4u eerder aanhaalde. Het is weer verwijderd omdat het niet zeker is dat het recent beeld is. Het zou wel eens oud kunnen zijn.
Ik had dat screenshot gezien, daarbij is de binnenkant van een van de Kamaz trucks te zien als gatenkaas.
Ik heb die betreffende video niet gezien, maar dat lijkt niet overeen te komen met wat er op deze video die ik gelinkt heb te zien is.

Ik ken wel een soortgelijke video waar de binnenkant van een truck is gefilmd welke onder vuur was genomen met tungsten balls, wellicht is het die video van een paar maanden terug die reposted is.

Maar zoals ik zei; deze beelden zijn voor mij nieuw in ieder geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Joep schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:53:
[...]

Ik kan dit totaal niet localiseren. Zeker niet in de omgeving van Soedzja (Sudzha). Als je goed kijkt zie je ook twee typische steenbergen op de verre horizon. Die lijken er niet te zijn in de omgeving van Soedzja. Zijn ook meer typerend voor de Donbas. Daarnaast zie je stroomkabels voor een trolleybus gespannen boven de weg op de rotonde. Lijkt een flinke rotonde net buiten een grote stad te zijn, maar waar?
Kursk en Belgorod hebben trolleybussystemen, dus het zou een van die twee kunnen zijn. Heb het ook niet 1-2-3 kunnen vinden, maar wegbeeld lijkt aardig op rotondes aan de rand van Belgorod. Hoe dan ook aan aardig afstandje van het front, vandaar relaxte lui aan boord.

Edit:
Heb me een beetje verveeld en de trolleybuskaarten van Kursk, Belgorod, Bryansk, Oryol, Lipetsk, Luhansk, Donetsk, Rostov, Tambov en Voronezh erbij gepakt en op Google maps nagelopen om een rotonde met zo'n kenmerkend wit kapelletje erop te vinden. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien, maar niets dat erop lijkt in een van die steden...

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 09-08-2024 12:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
gise schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:01:
[...]

Ik had dat screenshot gezien, daarbij is de binnenkant van een van de Kamaz trucks te zien als gatenkaas.
Ik heb die betreffende video niet gezien, maar dat lijkt niet overeen te komen met wat er op deze video die ik gelinkt heb te zien is.

Ik ken wel een soortgelijke video waar de binnenkant van een truck is gefilmd welke onder vuur was genomen met tungsten balls, wellicht is het die video van een paar maanden terug die reposted is.

Maar zoals ik zei; deze beelden zijn voor mij nieuw in ieder geval
Het is een beetje het probleem als er veel dingen gebeuren op het slagveld. Allerlei materiaal komt ineens naar voren om iets te claimen. Voor de kijker is heel lastig te achterhalen of het materiaal niet gerecycled is, en of de locatie die geclaimd wordt ook de locatie van het filmpje is.

Wat ik ook al een paar dagen zie is dat X/Twitter volledig wordt overspoeld door Russische bots met hashtag kursk. Meestal een Engelse voornaam, achternaam en een nummer. Dan een klikbare link eronder die doet alsof het nsfw materiaal is, of iets pornografisch. Het is heel duidelijk dat de Russen Kursk uit de media willen houden. Nu ben ik oud genoeg om ook de onderzeeër Kursk meegemaakt te hebben en ook daar werrd het eerst onder het tapijt gemoffeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Ondertussen hebben de Russen gereageerd zoals ze altijd doen. Een supermarkt bombarderen. De filmpjes op X zien er in het klein al heftig uit dus ik post om die reden geen links.

Je wordt er triest van.... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
gise schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 00:40:
[...]

Weet niet of dit hetzelfde is, maar…

In Rylsk, an RF military column was destroyed

Video:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/KqKEUiF1pL
Dit zouden beelden van die aanval van gisternacht zijn, toen werd er al over een konvooi bij Rylsk gepost

United24 heeft ook een post over de beelden van het konvooi welke ik hierboven heb gepost:
https://united24media.com...nvoy-in-kursk-region-1653

[ Voor 21% gewijzigd door gise op 09-08-2024 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
asing schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:59:
[...]

Nee, dit is het eerste filmpje waar ik het in een eerdere post over had en lijkt wel legit. Ik wilde het alleen niet posten omdat er dode russen te zien waren.
Het tweede filmpje waar ik het over had en dat screenhot van postte was iets anders. Het werd gebracht als een close-up van deze trucks, maar was blijkbaar niet zo. Vandaar dat ik die post verwijderd had.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Apache4u schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:43:
[...]

Nee, dit is het eerste filmpje waar ik het in een eerdere post over had en lijkt wel legit. Ik wilde het alleen niet posten omdat er dode russen te zien waren.
Het tweede filmpje waar ik het over had en dat screenhot van postte was iets anders. Het werd gebracht als een close-up van deze trucks, maar was blijkbaar niet zo. Vandaar dat ik die post verwijderd had.
Helemaal helder, dank je wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spherix
Het lijkt erop dat nieuwe Russische troepen op weg zijn naar Kursk, inclusief tanks, wederom in colonne. Wel duidelijk te geolocaten zo:

https://t.me/nexta_live/80995?single

[ Voor 3% gewijzigd door Spherix op 09-08-2024 13:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Spherix schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:04:
Het lijkt erop dat nieuwe Russische troepen op weg zijn naar Kursk, inclusief tanks, wederom in colonne. Wel duidelijk te geolocaten zo:

Prima toch? In tegenstelling tot Rusland mikt Oekraïne wél op militaire doelen en niet op supermarkten, dus we zien de aantallen vernietigde tanks morgen graag verschijnen in het ochtend overzicht ;)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ha, die zag ik idd net bij poging dat kapelletje te zoeken :+

[ Voor 65% gewijzigd door dion_b op 09-08-2024 13:11 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing

Zelfde filmpje maar nu met ondertiteling voor degenen wiens Russisch roestig is.

Wat mij opvalt : daarachter is het een weg, geen spoor. De Russen verplaatsen zich normaal per spoor maar dat gaat nu niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

Ja, ziet er uit als kant en klare doelwitten voor een GMLRS/ATACMS idd bij de vodka drink pauze bij een tank station.

:P

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 09-08-2024 14:14 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20-05 16:10
dion_b schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:10:
[...]

Ha, die zag ik idd net bij poging dat kapelletje te zoeken :+
Zou wel hééél mooi zijn als de drones ze al opwachten.... easy peasy cake dan... :9

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online

R.I.P. Z-blogger _O-

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
The Ikarus Project met een filmpje:

Summary

Ukraine’s regular army has invaded Russian territory for the first time, marking a significant shift in the war dynamics and posing a major embarrassment for Russia.

Highlights
🚨 First Invasion: Ukraine’s regular army crosses into Russian territory for the first time.
💥 Russian Response: Initial claims of repelling the invasion were quickly retracted as the situation became clear.
📉 Territorial Gains: Ukraine has captured more territory in days than Russia has in months.
🏃‍♂️ Russian Retreat: Russian forces fled, leaving inexperienced conscripts to defend against Ukrainian advances.
🔍 Strategic Objectives: Ukraine may be creating a bargaining chip or a foothold for future negotiations.
⚔️ Psychological Impact: The invasion has destabilized Russian perceptions of security and military effectiveness.
📊 Vulnerabilities Exposed: Russia’s lack of air defense and preparedness in Kursk highlights its military weaknesses.
Key Insights
🔄 Shift in Warfare Dynamics: This invasion represents a dramatic shift in the war, showcasing Ukraine’s capability and determination to challenge Russian sovereignty directly. The psychological impact on Russian citizens witnessing this breach could undermine support for the war.
🛡️ Russian Military Weakness: The rapid Ukrainian advance indicates significant shortcomings in Russian military preparedness, particularly in border regions. This vulnerability may embolden Ukraine to pursue further operations.
🎯 Strategic Calculations: Ukraine’s actions could be a calculated move to draw Russian resources away from other fronts, potentially relieving pressure in the Donbas region. This highlights Ukraine’s strategic foresight amidst the conflict.
🌍 International Implications: The invasion could shift global perceptions of the conflict, potentially garnering more support for Ukraine as they challenge the narrative of Russian invincibility.
🔗 Bargaining Chip: Establishing a foothold in Russian territory may serve as leverage in future negotiations, allowing Ukraine to reclaim its territories while demonstrating military prowess.
🤔 Media Narrative Shift: The portrayal of Ukraine as weak may be challenged by this operation, revealing the realities of their military capabilities and strategic planning.
⚠️ Putin’s Dilemma: The incursion has put Putin in a precarious situation, forcing him to reassess his military strategy and public narrative about the conflict, which could lead to hasty decisions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing

Samenvatting van Suchomimus over Oekraïnes Special Military Operation in Kursk. Incl geo locatie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:11

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

geolocatie lijkt niet zo moeilijk: :+
edit: was al eerder gepost.

[ Voor 11% gewijzigd door Tens op 09-08-2024 14:41 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Is dit dan eindelijk het echte leger nu het om eigen grondgebied gaat?

winkwink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:20
Tens schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:35:
geolocatie lijkt niet zo moeilijk: :+
edit: was al eerder gepost.
[Twitter]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Mtlbs met mlrs, met 23mm makeshift aa en met 100mm at12 rapira en d-20 kanonnen (en ok, een MSTA). Allemaal ouderwets en makeshift spul. Behalve de MSTA.

een treffende spreuk

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Dit is wel de beste typering voor de huidige staat van het conflict:
https://nos.nl/l/2532551
Oekraïne valt Russische luchtmachtbasis aan, Rusland beschiet winkelcentrum Oekraïne

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Nieuwe FPV aanval op helikopter, ik mis wel het resultaatfilmpje.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Er gaat een filmpje rond over een Fab3000 die op UA troepen wordt gedumpt.

Echter....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Map update 1/2 from Kursk as of today 14:30 PM

➡️Despite RU claims, Lyubimovka area seems consolidated, with ongoing attacks towards Korenevo
➡️According to RU sources, Snagost' and Ol'govka are taken by the AFU. Other sources report that Russian counterattacks are happening near Snagost' but these are looking not very effective yet.
➡️Slightly decreased the area of AFU control towards Korenevo, as AFU does not look to be positions so deep (anymore).

It is very much possible that the unhabitated area between Ol'govka and Snagost' is under AFU control, but there is no evidence to back that up.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M12dKPHeekZZhlExH7pMtRCpqXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jouOJTgdCXjTn7O8ffxNxF8P.jpg?f=fotoalbum_large

Map update 2/2 from Kursk as of today 14:30 PM

➡️Russian counterattacks or increasing presence near Martynovka, east of Sudzha and Malaya Lokhna are reported.
➡️According to Russians, Ukraine still hold a presence in Myrnyi north of Sudzha.
➡️The area of AFU control near Martynovka is slightly reduced, as the area further up north(east) seems only explored by DRG units.
➡️Clashes were reported this morning near Plekhovo, where Ukrainian tanks allegedly fired on the village. It is unclear whether this is an actual push or to defend against Russian attacks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsmQQSMzogNZ0fDgvupRlp5yiqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IoiXqry7h8RhbAiCYGAtbXRX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lya4O7BsDadGCrfce7ukmAwX7Es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0l99ubpuxXRUcuyVnHLzXlj.jpg?f=fotoalbum_large

Als je dit bekijkt is het een hele boel front linie erbij voor UA én voor Rusland. En nu elke meter grensgebied bevochtend kan worden is dit een enorm voordeel voor UA.

Rusland koos namelijk tot nu toe de tijd en plek van het gevecht en besteedde weinig aandacht aan gebieden waarvan ze dachten dat UA niet zou aanvallen. Nu ze dat wél doen zal Rusland de gehele grens moeten versterken én UA tegenhouden cq terugdringen.

Helaas leert de ervaring dat dit kwesties van eerder maanden dan dagen of weken gaan zijn dat het duidelijk wordt wie wat kan en gaat doen, maar toch.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Lijkt erop dat dit inderdaad het geval was ;)

https://www.reuters.com/w...ussian-trucks-2024-08-09/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:05
Het positieve in heel het gebeuren is dat RU nu zijn eigen grondgebied moet bombarderen.

Het is triest voor de Russen die in het gebied wonen maar elke bom, kogel, mijn etc. is nu een probleem voor Rusland. Als Rusland zijn modus operandi toepast op eigen grondgebied is het een win-win voor UA.

- Geen eigen infrastructuur die opgebouwd moet worden
- Geen gevaar voor haar eigen burgers
- Rusland moet zelf alles mijnenvrij maken
- UA kan zich elk moment terugtrekken zonder een % eigen grondgebied te verliezen

Het enige risiko dat UA loopt is dat RU doorpakt als het moment verschuift. Zolang UA zijn bemanning en fortificaties aan eigen zijde op orde heeft zal dat geen probleem moeten opleveren.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:41:
Als je dit bekijkt is het een hele boel front linie erbij voor UA én voor Rusland. En nu elke meter grensgebied bevochtend kan worden is dit een enorm voordeel voor UA.

Rusland koos namelijk tot nu toe de tijd en plek van het gevecht en besteedde weinig aandacht aan gebieden waarvan ze dachten dat UA niet zou aanvallen. Nu ze dat wél doen zal Rusland de gehele grens moeten versterken én UA tegenhouden cq terugdringen.

Helaas leert de ervaring dat dit kwesties van eerder maanden dan dagen of weken gaan zijn dat het duidelijk wordt wie wat kan en gaat doen, maar toch.
Ben nog steeds erg benieuwd naar wat de doelstellingen zijn van deze actie.
Dat Rusland verrast wordt is op zich te begrijpen, maar de response tijd is wel erg lang.
De eerste echte versterkingen (die vernietigde colonne infanterie zonder ondersteuning valt daar imho niet onder) moeten nog aankomen. En dan moet je zien wat er precies aankomt. De vierde! dag is er nog steeds geen organisatie aan Russische kant. Je vraagt je af van hoever moesten die eerste tanks gehaald worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tens schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:03:
[...]

Ben nog steeds erg benieuwd naar wat de doelstellingen zijn van deze actie.
Dat Rusland verrast wordt is op zich te begrijpen, maar de response tijd is wel erg lang.
De eerste echte versterkingen (die vernietigde colonne infanterie zonder ondersteuning valt daar imho niet onder) moeten nog aankomen. En dan moet je zien wat er precies aankomt. De vierde! dag is er nog steeds geen organisatie aan Russische kant. Je vraagt je af van hoever moesten die eerste tanks gehaald worden?
De vraag is natuurlijk hoeveel echte, actieve reserve er is om dit soort "gaten" te pluggen.

Je kan wel halsoverkop mensen en materiaal weghalen van andere delen van het front, en dat moet dan ook nog eens relatief dichtbij dit gat zijn, maar dan betekent dat dáár dan weer een zwakke plek is. En misschien is UA juist aan het wachten op zo'n zwakke plek in de linies om ook daar door te breken.

En het is ook wat @Rene zegt, Rusland kan niet echt op de gebruikelijke manier reageren want dan maken ze een puinhoop, letterlijk, van hun eigen land. Dus dan moet het met veel precisie, en of Rusland dat echt nog kan, als ze het al konden [Hostomel Airport iemand?], goede vraag.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZCelBcfgDyxs28c7ohx4_h_NSE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rOzGXQmYlhHg69JNeRHXEwQZ.jpg?f=user_large

Ik denk niet dat wat de reporter liet zien genoeg is. Dat is een voorafje voor deze heren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

RobinHood schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:12:
De vraag is natuurlijk hoeveel echte, actieve reserve er is om dit soort "gaten" te pluggen.
Dat is een beetje mijn punt: die reserve lijkt er niet (meer) te zijn.

Conclusie lijkt te zijn dat de materieel situatie voor Rusland er nog slechter uit ziet dan we dachten, alles wat bruikbaar is staat aan de actieve fronten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-05 17:07

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

Je kan wel halsoverkop mensen en materiaal weghalen van andere delen van het front, en dat moet dan ook nog eens relatief dichtbij dit gat zijn, maar dan betekent dat dáár dan weer een zwakke plek is. En misschien is UA juist aan het wachten op zo'n zwakke plek in de linies om ook daar door te breken.

En het is ook wat @Rene zegt, Rusland kan niet echt op de gebruikelijke manier reageren want dan maken ze een puinhoop, letterlijk, van hun eigen land. Dus dan moet het met veel precisie, en of Rusland dat echt nog kan, als ze het al konden [Hostomel Airport iemand?], goede vraag.
Helemaal met je eens, maar een capabel leger zou toch minimaal een bataljon of 2 als fast response force moeten hebben, klaar lr om in actie te komen, helemaal als je grens 1 grote gatenkaas is.

Er simpelweg vanuit gaan dat UA de grens niet gaat oversteken is nogal... Naïef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
[...]

Ik vraag me al paar dagen af hoe dit in de breedte van de ontwikkelingen aan andere fronten gepland is. Afgelopen maand(en) heeft Oekraïne best grond prijs gegeven. Daar is blijkbaar ook een keuze gemaakt om deze soldaten niet heen te sturen.

Maar zou het ook een lokkertje voor Russische reserves geweest kunnen zijn? In mijn stoutste dromen zijn de afgelopen maanden het equivalent van het lente offensief van 1918 geweest zijn. Of het brusilov offensief van 1916. Een alles uitputtend offensief voor nutteloze grond om vervolgens in te storten.

Maar dat zal wel niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tens schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:21:
[...]

Dat is een beetje mijn punt: die reserve lijkt er niet (meer) te zijn.

Conclusie lijkt te zijn dat de materieel situatie voor Rusland er nog slechter uit ziet dan we dachten, alles wat bruikbaar is staat aan de actieve fronten.
Dat kan, of ze hielden er gewoon geen rekening mee en dachten dat de normale bewaking rond de grens genoeg was.

Al is dat wel weer vreemd, anno nu hoor je praktisch real time troepenbewegingen te kunnen zien, dus je hoort niet echt verrast te worden door een inval als deze.

Als het nou weer 1 van de raids van vorig jaar was, met 100 man op quadbikes, dan begreep ik het wel, maar dit is erg serieus.

Maarja, het is en blijft een oorlog die verrassend blijft.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57411

RobinHood schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:27:
[...]
...

Al is dat wel weer vreemd, anno nu hoor je praktisch real time troepenbewegingen te kunnen zien, dus je hoort niet echt verrast te worden door een inval als deze.
...
Je kan nog zo veel zien, als er een verkeerde analyse na komt over wat je ziet en wat de plannen daarmee zijn, dan heb je daar alsnog niks aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 09-08-2024 16:39 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-05 15:27

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik denk dat we kunnen stellen dat Rusland bij verassing is gepakt en een nijpend te kort heeft aan fast response troepen. Wat we nu zien is echter de consolidatie van een tegenoffensief waarbij het belangrijkste punt van aanval gaat worden de 'stam van de boom' zoals ik het zie. Dus net boven Guyevo. Ik verwacht dat Rusland over de komende paar dagen en weken een steeds grotere troepen macht gaat opbouwen (aan weerskanten?) en dan gaat proberen dat af te knijpen. Of dat gaat lukken is de vraag.

Het grootste probleem voor Rusland wordt de troepen daar krijgen en ook daar houden. Echter lijkt het erop dat Oekraïne behoorlijk wat drone capaciteit heeft (mede door de EU die overigens totaal niet kritisch lijkt te zijn op dit offensief). Ik vraag mij ook af wat Rusland nog aan glideboms heeft in dat gebied aangezien ze er vannacht 700 zijn verloren.

We moeten ermee rekening houden dat dit offensief over twee a drie weken langzaam begint uit te doven als Rusland erin slaagt daar wat op te bouwen. Dat is wel een grote als overigens. Rusland zal hiervoor operationele vaardigenheden 'ergens' moeten afhalen. Als ze Wagner terug trekken uit de conflicten in Noord-Afrika en Zuid Amerika dan is de kans groot dat daar gewoonweg hun invloed verliezen.
Halen ze troepen elders in Oekraïne weg dan is dat een nieuwe kans voor Oekraïne en verder...ik denk niet dat verder Rusland nog ergens legervet heeft zitten.

Wel is zeker dat dit de uitputting van Rusland versnelt. Het kost ze meer manschappen, meer tanks, meer pantservoertuigen. Spullen waarvan de voorraad langzaam op begint te raken. Ik denk dat we op het kantelpunt zijn gekomen (definitief). Het kantelpunt waarop de productie die wat werkt voor Oekraïne (in o.a. Europe en Oekraïne zelf) definitief het wint van wat Rusland nu nog heeft. Dus zelfs als Rusland deze pocket weet weg te krijgen zal het er niet beter op worden voor ze.

@HugoBoss1985 Fixed

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Auredium schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:37:
Ik denk dat we kunnen stellen dat Rusland bij verassing is gepakt en een nijpend te kort heeft aan fast response troepen. Wat we nu zien is echter de consolidatie van een tegenoffensief waarbij het belangrijkste punt van aanval gaat worden de 'stam van de boom' zoals ik het zie. Dus net boven Guyevo. Ik verwacht dat Rusland over de komende paar dagen en weken een steeds grotere troepen macht gaat opbouwen (een weerskanten?) en dan gaat proberen dat af te knijpen. Of dat gaat lukken is de vraag.

Het grootste probleem voor Rusland wordt de troepen daar krijgen en ook daar houden. Echter lijkt het erop dat Oekraïne behoorlijk wat drone capaciteit heeft (mede door de EU die overigens totaal niet kritisch lijkt te zijn op dit offensief. Ik vraag mij ook af wat Rusland nog aan glideboms heeft in dat gebied aangezien ze er vannacht 7000 zijn verloren.

We moeten ermee rekening houden dat dit offensief over twee a drie weken langzaam begint uit te doven als Rusland erin slaagt daar wat op te bouwen. Dat is wel een grote als overigens. Rusland zal hiervoor operationele vaardigenheden 'ergens' moeten afhalen. Als ze Wagner terug trekken uit de conflicten in Noord-Afrika en Zuid Amerika dan is de kans groot dat daar gewoonweg hun invloed verliezen.
Halen ze troepen elders in Oekraïne weg dan is dat een nieuwe kans voor Oekraïne en verder...ik denk niet dat verder Rusland nog ergens legervet heeft zitten.

Wel is zeker dat dit de uitputting van Rusland versnelt. Het kost ze meer manschappen, meer tanks, meer pantservoertuigen. Spullen waarvan de voorraad langzaam op begint te raken. Ik denk dat we op het kantelpunt zijn gekomen (definitief). Het kantelpunt waarop de productie die wat werkt voor Oekraïne (in o.a. Europe en Oekraïne zelf) definitief het wint van wat Rusland nu nog heeft. Dus zelfs als Rusland deze pocket weet weg te krijgen zal het er niet beter op worden voor ze.
Volgens mij een "0" teveel w.b.t. verloren glidebombs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
Hippocampus schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:38:
[...]

Is dit dan eindelijk het echte leger nu het om eigen grondgebied gaat?

winkwink
Op Telegram komen wat posts voorbij die naar de vlaggen op het transport kijken. Wie weet waar deze lui vandaan komen... Uzbekistan lijkt het op qua vlag iig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCPskrbtJyVqJkKa_B-AbO187f8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lMQY4KD8BRckx1GClLMuVCXQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fl3flrjWFr-NUrBtPfVHSkR9flw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHaQfIe9hGrT8Xk4xkM2DG30.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kist schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:25:
[...]

. Of het brusilov offensief van 1916. Een alles uitputtend offensief voor nutteloze grond om vervolgens in te storten.
Brusilov was juist een militair uitermate succesvolled offensief dat niet alleen grond innam maar Oostenrijk-Hongarije effectief uit de oorlog sloeg en Duitsland dwong tot het weghalen van troepen van de westfront om te zorgen dat het front in het oosten niet volledig instortte.

De prijs - vooral aan thuisfront - was echter te hoog voor het Russische rijk, Maar in vergelijking met pakweg het Somme-offensief (dat tegelijkertijd aan westfront plaatsvond en vergelijkbare hoeveelheden manschappen het leven kostte zonder ook maar enig strategisch resultaat) was het het toppunt van nut.

Dat is gelijk ook de les hier: de prijs van Somme was ondanks gebrek aan militair nut acceptabel. De prijs van Brusilov was ondanks enorm strategische winst onacceptabel. Bij een uitputtingsoorlog is het niet de winst maar het kunnen dragen van de prijs dat de uitkomst bepaalt. Wat de prijs gaat worden van de acties van deze week moet nog bezien worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Ik dacht dat de Wit-Russische oppositie ook een goed moment afwacht om de macht van Lukashenko nog eens te testen, in Kazachstan hebben ze dat ook al geprobeerd, toen had Rusland nog de capaciteit om de orde daar te herstellen. Of moet ik de Russische eenheden die daar ingrijpen volledig los zien van hun militaire capaciteiten?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tens

Tens

Het verschil tussen Russen en Oekraïners; geen wasmachines looten maar munitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:54:
Ik dacht dat de Wit-Russische oppositie ook een goed moment afwacht om de macht van Lukashenko nog eens te testen, in Kazachstan hebben ze dat ook al geprobeerd, toen had Rusland nog de capaciteit om de orde daar te herstellen. Of moet ik de Russische eenheden die daar ingrijpen volledig los zien van hun militaire capaciteiten?
@Auredium Het was ook zo'n mooie boem dat het er ook 7000 hadden kunnen zijn :P

Syrië is natuurlijk ook nog een dingetje.
Ik zag vandaag nog een video van een Russische gevechtsvliegtuig (met Syrische piloot of Russische piloot)?die daar cluster bommetjes aan het gooien was.
Lijkt me dat Rusland zulk materiaal (en wat voor zooi daar nog meer is van hun) nu zelf veel beter kan gebruiken?

Heeft Rusland daar nu alleen materieel heen gestuurd en/of zijn er ook manschappen?

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-08-2024 16:59 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:43
Daar is ie dan. De video die je wist dat zou komen of zoiets. De HIMARS aanval op het convooi. Enjoy: https://www.reddit.com/r/...n_a_large_russian_column/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Avalaxy schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:59:
Daar is ie dan. De video die je wist dat zou komen of zoiets. De HIMARS aanval op het convooi. Enjoy: https://www.reddit.com/r/...n_a_large_russian_column/
Prachtig, al die zwarte vlekjes ineens bewegen daarna.
Bijna net zo mooi als de Bayraktar strikes van vroegah.
Net een mierennest waar in geprikt is.

Ze hebben wel heel geconcentreerd geschoten (geraakt) vind ik, dat had toch wel meer verspreid kunnen worden? (vraag ik als leek)

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-08-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Spherix schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:47:
[...]
Op Telegram komen wat posts voorbij die naar de vlaggen op het transport kijken. Wie weet waar deze lui vandaan komen... Uzbekistan lijkt het op qua vlag iig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de Russische vlaggen wiki zie ik em ook niet zo snel.
Wikipedia: List of Russian flags

Ik dacht eerst dat het gewoon een blauw-wit-blauw militaire vlag was.

Zou deze russische regio vlag kunnen zijn:
https://www.flyingcolours.org/kabardino-balkaria-flag/
(naast Noord-Ossetie)
Of Bashkortistan natuurlijk :P
Wikipedia: Flags of the federal subjects of Russia

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 09-08-2024 17:11 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-05 13:24
Spherix schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:47:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op 1 van de filmpjes waar de filmer op de snelweg staat en de trucks met soldaten filmt kan je de vlag wat van dichterbij zien en daar lijkt het een 50/50 Blauw/wit vlag te zijn. Dus misschien eerder een vlag voor de colonne van een bepaalde eenheid dan land vlag.

edit:
deze dus en dan onder andere rond de 10 seconden.

[ Voor 5% gewijzigd door Pompi op 09-08-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
Dat is van gisteravond/vanacht neem ik aan?
*knip* We hebben het hier niet over banktransacties maar over verliezen in een oorlogssituatie. Verlies alsjeblieft de ethiek bij deze discussie niet uit het oog.

[ Voor 20% gewijzigd door teacup op 09-08-2024 19:40 ]

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:43
mir4dor schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:15:
[...]

Dat is van gisteravond/vanacht neem ik aan?
Dus die collum van vandaag hebben we nog tegoed :)
Lekker het weekend in.
Dit is de kolonne met al die kapotte trucks *knip* Anders formuleren, hou jezelf de spiegel voor waar we het eigenlijk over hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 09-08-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Avalaxy schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:16:
[...]

Dit is de kolonne met al die kapotte trucks vol met lijken.
Welke bedoel jij?
Op reddit had men het erover (inclusief geo-location en n.a.v. het feit dat het thermal beelden waren) dat het de nachtelijk aanval van gisterenavond was.

Verder wederom weinig tactisch/intelligent van de Russen om deze colonne zo te "parkeren" en niets geleerd van het verleden.
Maargoed Himars op Russians grondgebied was natuurlijk ook een verrassing.

[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-08-2024 17:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Laatst online: 19-05 06:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WSoijJnhulyTTn42TWebNqIS8w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9087GgnQBWnxbB8EXkKYiOt1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sp4ymaL9IRNVVjLKXfE7GrdYEUg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6i1secrMCVWgjCMW6565NdZC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZNT9qz-si4elwESibfg9thbB9c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSfqOf7WiyOzXB5qvieFDL51.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4hBX0sL4mtxsz1r5mWiVf5LY74=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8onJ4ekFxI6mB9HiUJ3mvfV6.jpg?f=fotoalbum_tile

Dat zijn duidelijk geen drones

[ Voor 2% gewijzigd door The-Priest-NL op 09-08-2024 17:29 . Reden: Toevoeging link voor welk convooi het betreft ]

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

uit Tass vanmiddag:
retired Lieutenant Colonel Roman Shkurlatov, Chairman of the board of Officers of Russia organization told Izvestia. I would not talk about stabilization yet,
"According to the latest information, the enemy is trying to disrupt logistics chains and control the roads. They are still probing and at the same time trying to consolidate, build fortifications, strongholds and mine the area. We must stop their assault and strengthen our reserves. The situation is complicated. I would not talk about stabilization yet," he concluded.
Met andere woorden, het is nog chaos, we hebben totaal geen grip op de situatie en de reserves zijn er nog niet.

https://tass.com/pressreview/1826965

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Misschien willen ze zoals Prigozjin oprukken naar Moskou? :P Toen viel het toch ook op hoe weinig weerstand er was en hoe ver ze geraakten, met het toen nog sterkere Russische leger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

beelden van de aanval op de Kinburn spit eerder deze week:

Edit: Even twijfel, eerder deze week was toch een aanval op Tendra spit?

[ Voor 22% gewijzigd door Tens op 09-08-2024 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:09

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Het linkje naar het Reddit filmpje voor de Reddit-lozen onder ons :

old.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1eo1r9z/ukrainian_himars_strike_on_a_large_russian_column/

De gehimarste colonne.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Tens schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:59:
beelden van de aanval op de Kinburn spit eerder deze week:

[Twitter]
Volgens mij las ik hier berichten over gesloopte boten en verliezen voor UA, maar dat zou natuurlijk heel goed Russische propaganda geweest kunnen zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:53
Fraggert schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:04:
Het linkje naar het Reddit filmpje voor de Reddit-lozen onder ons :

old.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1eo1r9z/ukrainian_himars_strike_on_a_large_russian_column/

De gehimarste colonne.
Voor reddit-loze firefox gebruikers een tip: de extensie 'old reddit redirect'

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
ZenTex schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:21:
[...]

Helemaal met je eens, maar een capabel leger zou toch minimaal een bataljon of 2 als fast response force moeten hebben, klaar lr om in actie te komen, helemaal als je grens 1 grote gatenkaas is.

Er simpelweg vanuit gaan dat UA de grens niet gaat oversteken is nogal... Naïef.
Toen dit begon en Rusland niks stuurde had ik al de opmerking dat ze misschien artritted waren. Ik denk dat de kans aanwezig is

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Meestal wel betrouwbare info van deze twitteraar dus ik ben benieuwd:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Laatst online: 19-05 06:23

Het doel was kennelijk "iets" van Gazprom.

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Een KA-52 is beschadigd geraakt vandaag, lijkt niet ernstig.
quote: RuTelegram DeepL vertaling
B.O.D. worked, deflected the missile.
Only got some small fragments.
The guys are working. Ka-52M is the best.
https://t.me/ZOV_Voevoda/18283

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 09-08-2024 18:45 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tens

Tens

Ammo depot at Lipetsk airfield

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y78uLPOXS7VHYRsYhd6XNlcPQkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TacMziE3nKmGg661M7578lnP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
En de voor/na vergelijking:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GUjgK50WsAwFf-d?format=jpg&name=large

[ Voor 184% gewijzigd door user109731 op 09-08-2024 19:20 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ziet er goed gedemilitariseerd uit d:)b

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Yakolev schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:45:
Een KA-52 is beschadigd geraakt vandaag, lijkt niet ernstig.

[...]

https://t.me/ZOV_Voevoda/18283
Aldus Russische bron. 8)

Normaal als de Russen snel schade toegeven is er echt wel iets meer aan de hand. Weet je ook wat er gebeurd is en waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:30
Over een andere boeg:
Oekraïne heeft nu een behoorlijke puist geopenbaard in Rusland, hoe lang kan Poetin deze puist toestaan? Elke dag is het lastiger dit verborgen te houden voor zijn bevolking en wordt het steeds meer oorlog ipv een speciale operatie. Buiten alle gevechtshandelingen om ben ik benieuwd wat dit voor Poetin persoonlijk betekent.

Als baseer mijn mening ook op wat ik hier lees, en de meeste denken dat het nog een aantal dagen gaat duren voor er weerstand komt voor Oekraine, laat staan dat ze terug gedrongen/verslagen worden.

Kan Poetin dit 2 weken toestaan en het overleven?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bregweb schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:47:
Kan Poetin dit 2 weken toestaan en het overleven?
Ja. Het volk in Moskou en St Petersburg gaat niets doen zolang het hun zelf niet hard raakt. Oekraïne, Koersk, het maakt ze echt geen bal uit wat daar gebeurt. Nog los van de propaganda op TV. YouTube is nu ook geblokkeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door user109731 op 09-08-2024 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

Oorzaak onduidelijk, maar omgeving Kursk zitten een paar dorpen zonder stroom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/678Yt98nHicUAj_WKK_2-VxGKFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZensuLmOk4gXpXu9G68ZFUof.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lh0Gn4FZua9yUjLXxUhhMs1z5Zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJMArnhmZq3NIkgTRIEX4Pce.jpg?f=fotoalbum_large

Nog 10km… ok, en dan???

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid