Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:27
simonj schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:34:
is het verstandiger om mijn sluipverbruik zoveel mogelijk met mijn accu te dekken, of kan ik beter de hogere piekspanning gebruiken voor apparaten zoals de waterkoker, oven en magnetron?
In principe sluipverbruik dekken ivm de geringe vermogen van de EcoFlow omvormer.
Maar zoals ik met 2 omvormers kan ik het sluipverbruik in de nacht, gewone avond verbruik en peak-shaven.
Even los van de opwek, Normaliter zat ik op dit soort dagen tegen de 10kwh die ik van het net trok omdat er zoals de meeste meer stroom nodig is buiten de zon uren, koken, douchen ect.
Sinds 1maart toen de zon hing schijnen en weer hoger aan de hemel staat is mijn verbruik van het gezakt naar ongeveer 1 tot 5kwh p/d.
De rest van de 20 á 25kwh komt uit de zon en batterij.

dit was gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tbK8aAwXZCIgIqVQcYzGh3lfkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltTzmEeB54wsdxYpKQpRQiBB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdzLAVlyD9VUsocaF9BGLga3E4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71AG530WgagCfYQ9Mb2OpJM6.jpg?f=fotoalbum_large

p.s

Die hoge pieken was de kachel in de garage die het nodig vond aan te gaan, was ook koud -2

[ Voor 67% gewijzigd door Siewert op 10-03-2025 20:52 ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
JCreations schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:23:
[...]

Mijn sluipverbruik zit tussen de 300 tot 350w. Ik heb voor het gemak 14uur per dag genomen waarbij de accu dit zal leveren. Dit is dan 4,55kw.

Ik heb mijn meterstanden per dag gedownload bij Vattenfall en dan gekeken naar de terugleverstanden.

Vervolgens heb ik alle dagen met terugleveringen gemaximaliseerd op 5kwh en alle standen tot 5kwh opgeteld. Dit kwam uit op 1080kwh per jaar voor mij. Dit zal ik dus theoretisch niet meer terug leveren en besparen op terugleverkosten.

Zodra we niet meer mogen salderen, bespaar ik ongeveer 226,- per jaar.

1080kwh x 0,26 euro (m'n huidige tarief) = 280.

Maar over die 1080kwh krijg je een terugleververgoeding, laten we zeggen 5 cent. Dat is dan 54,-. Effectief bespaar je dus maar 226,- ex afschrijvingen en verliezen.
Ik snap jou.
Wij kunnen idd nog salderen t/m 2027.
Maar ik heb het anders berekend en heb nog 1 jaar een vast contract zonder teruglever kosten.
Sinds 1 jaar zonnepanelen op het dak liggen (8100wp Oost/West).

Afgelopen jaar:
  • Pv productie: 5,4mWh
  • Teruggeleverd: 3,0mWh
  • Geïmporteerd: 2,9mWh
Ik heb dus 2,9mWh x 0,34ct = €989 ingekocht
Krijg nog 3,0mWh x 0.05ct voor de teruglevering = €150
Blijft er een rekening staan €839,-

Ik heb dus genoeg productie en wil deze inzetten.
Verschillende scenario's berekend en de het gemiddelde hiervan gepakt.
  • Aantal zon dagen met genoeg opwek om de batterijen voor 25% (2kWh) te vullen = 90 dagen
  • Aantal zon dagen met genoeg opwek om de batterijen voor 50% (3,8kWh) te vullen = 50 dagen.
  • Aantal zon dagen met genoeg opwek om de batterijen voor 100% (7,68kWh) te vullen = 200
  • Dan blijven er 25 dagen over met helemaal geen opwek.
Ik hem een RTE van 80% dus ik moet 9.6kWh van mijn overschot gebruiken voor 100% lading.
Neem ik alleen de 200 dagen waar ik volledig kan laden dan kom ik op het volgende uit.

Komende jaar:
  • Pv productie: 5,4mWh
  • Teruggeleverd: 1,5mWh
  • Geïmporteerd: 1,4mWh
  • Batt productie: 1,5 mWh
Ik heb dan 1,4mWh x 0,34ct = €476 ingekocht
Krijg nog 1,5mWh x 0.05ct voor de teruglevering = €75
Blijft er een rekening staan €401,-
Kan het verkeerd hebben maar alleen al in de zomer bespaar ik €438 op de energie rekening.

Ga even kijken naar de maand maart 2024 en 2025.
Ik weet je kan zie niet helemaal vergelijken qua zonuren, koudedagen ect.
Maar zit nu al gemiddelde p/d ongeveer (plus minus teruglevering-inkoop) €2 p/d goedkoper dan vorig jaar maart.
Maar goed, ik zal het wel verkeerd berekenen?

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Vergeet te vermeldebn dat de hele setup nu ongeveer €2000 heeft gekost.
Mocht mij berekening kloppen dan is die er in 5jaar voor alleen de zomer maanden terugverdiend.
Hangt er ook vanaf wat ik straks aan terugleverings kosten moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:55
@hierboven: het gaat niet alleen om 200 dagen volledig laden maar veel meer om de vraag of je die 7,5 kWh er ook weer nuttig uit krijgt (uit je batterij) voordat de volgende dag om 6 uur de zon weer op.is en t feest weer begint. Hier (all-electric huishouden met warmtepomp, een boiler etc) lukt het in de zomermaanden niet om meer dan 3 a 4 kwh stroom in de donkere tijd/nacht te verbruiken. Ik krijg dus nooit een 7 of 8 lwh accu op tijd leeg. als dat bij jou anders uitpakt dan zal.je berekening wel ongeveer kloppen en kun je er mss in 5 jaar iets mee terugverdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Fr33z schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:16:
@hierboven: het gaat niet alleen om 200 dagen volledig laden maar veel meer om de vraag of je die 7,5 kWh er ook weer nuttig uit krijgt (uit je batterij) voordat de volgende dag om 6 uur de zon weer op.is en t feest weer begint. Hier (all-electric huishouden met warmtepomp, een boiler etc) lukt het in de zomermaanden niet om meer dan 3 a 4 kwh stroom in de donkere tijd/nacht te verbruiken. Ik krijg dus nooit een 7 of 8 lwh accu op tijd leeg. als dat bij jou anders uitpakt dan zal.je berekening wel ongeveer kloppen en kun je er mss in 5 jaar iets mee terugverdienen.
Krijg hem wel leeg.
Zomers heb ik voor de nachten maar 1.5kWh nodig.
Maar kan mijn boiler eerder laten starten zodat de helft uit de opwek komt en de ander helft uit de batterij.
Dan ben ik al incl nacht verbruik 4kwh verder.
Scooter moet wil elke dag een volle lading mee geven en das ook al 5 dagen 2.7kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 17:44
JCreations schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:49:
Kunnen jullie mijn logica controleren?

De lader in de TS laadt met 29,2v op 20A. Dit is dus 584w.

Afgelopen dagen heeft mijn PV ~2kwh per uur terug geleverd tussen 9 en 1. Als ik dit allemaal wil opslaan, moet ik dus 4 a 5 opstellingen hebben voor alle PV stroom?
Gelukkig hoef je niet meer op te slaan dan wat je zelf kan verbruiken tot de volgende keer dat het weer zo hard binnenkomt :-)
In een week zoals de huidig gaat het dus om wat je verbruikt tussen zeg 15:00 en 7:00. Dat is elke dag voldoende. Ga je groter dan heb je daar minder dagen van het jaar profijt van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Max1weber
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-09 20:18
ja, nu weten we het wel. Zou je willen stoppen met het pluggen van je eigen site?

[ Voor 77% gewijzigd door teacher op 13-03-2025 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtbeNil8jKKJr1x5e507VILwwfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4m2wFFxBa54ciSgmE08mGd9w.jpg?f=fotoalbum_large
eerste maand met dynamische instelling nom. RTE komt hier uit op ong 80%
ook mooi dat februari al 11 cycli maakt ofwel 40% vd dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theYellowVan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-03 09:38
Zat er al een tijd aan te denken om iets van een thuisbatterij te nemen. Na het lezen van dit topic weet ik het zeker, ik ga er ook een bouwen, dat is leuk! Ik heb geen diepgaande electrotechnische kennis, er was nog 1 stuk wat niet ik nog niet helemaal snap.
Ik heb een 3 fase aansluiting en een 1 fase PV omvormer, de zelfbouw batterij wordt straks ook op 1 fase aangesloten ergens in de schuur. Indien nodig krijg ik het de PV omvormer en batterij wel op deze fase aangesloten. Mijn sluip verbruik(200-300w) is verspreid over de 3 fases. Aangezien de batterij op 1 fase zit zal die wanneer die savonds aan het ontladen is het sluipverbruik over die fase in ieder geval dekken. Hoe zorg ik ervoor dat de overige 2 fases ook de batterij energie verbruiken en niet dat dit van het net genomen wordt.

verder kuddos voor de info verstrekkers van dit toppic _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Siewert
theYellowVan schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:01:
Zat er al een tijd aan te denken om iets van een thuisbatterij te nemen. Na het lezen van dit topic weet ik het zeker, ik ga er ook een bouwen, dat is leuk! Ik heb geen diepgaande electrotechnische kennis, er was nog 1 stuk wat niet ik nog niet helemaal snap.
Ik heb een 3 fase aansluiting en een 1 fase PV omvormer, de zelfbouw batterij wordt straks ook op 1 fase aangesloten ergens in de schuur. Indien nodig krijg ik het de PV omvormer en batterij wel op deze fase aangesloten. Mijn sluip verbruik(200-300w) is verspreid over de 3 fases. Aangezien de batterij op 1 fase zit zal die wanneer die savonds aan het ontladen is het sluipverbruik over die fase in ieder geval dekken. Hoe zorg ik ervoor dat de overige 2 fases ook de batterij energie verbruiken en niet dat dit van het net genomen wordt.

Grootste misverstand die er is. 😉
Als je de thuisbatterij op bijvoorbeeld fase 2 aansluit zal deze alle fases dekken.
En dat komt omdat de slimmemeter dit intern verrekend.
Dus op fase 3 worden fase 1 en 2 verrekend, gebeurt dus interen in de meter nog voor de hoofdaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Siewert schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:34:
Weet niet meer met wie maar er was een vraag of een fan bovenop de EcoFlow zou koelen.
Ik had het eerder geprobeerd met kleine pc fans en vertelde dat het niet zou werken.
Maar wilde het zeker weten en dus ik heb even een proef gedaan en 2x 140mm 5v 0.28ma fan besteld op Amazon á 30 tientjes.
En nu heb ik dus onder omvormer een EcoFlow CoolingDeck en bovenop een 140mm fan.
CoolingDeck staat op automatisch.
Weet niet of ik hier shop linkjes mag posten maar heb een foto bijvoegt.

Ik heb de fans op de bij de omvormer geleverde beschermkap van binnen uit geschroefd.
De twee fans zijn met de bijgeleverde usb splitter in een oude telefoon adapter gestoken.
Deze zit dan weer in een HomeWizard plug die aangaat als de EcoFlow temperatuur boven een bepaalde waarde uitkomt en weer uit als die eronder komt.

De screenshot hieronder zie je het verloop van de temperatuur.
Rond de klok van 2uur vannacht heb ik de fans uitgeschakeld.
De CoolingDeck stond uit en baseload was op dat moment ongeveer 380w en temperatuur met de fans aan 30gr.
Na een kwartiertje en een temperatuur van 31gr start de CoolingDenk automatisch en zak de temperatuur een beetje.
Vervolgens zie je dat in een 1 uur tijd (3:00) de temperatuur oploopt naar 38gr en de CoolingDeck schakelt op.
Helpt wel maar toch loopt de temperatuur op.

Om 3uur start ik de 140mm fans op.
En zie je dat de temperatuur in 1 uur 8graden zakt naar 30gr.
Deze test is dus in combinatie met een EcoFlow CoolingDeck en 140mm fan.
Ook nog niet uitgebreid getest onder onder full load maar zie al wel dat de max temperatuur van 57gr teruggebracht wordt naar 45gr.
En het belangrijkste is dat het geluid van de fans op volle snelheid echt nihill is, je hoort ze bijna niet.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik denk dat ik dat was. Ik heb een 3d geprinte behuizing gemaakt die bovenop de ecoflow past en daar bovenop zit een 120mm fan. Die fan gaat automatisch aan zodra de ecoflow aan gaat. In de 3d geprinte kap zit een paar cm lege ruimte met luchtgaten aan de zijkant. Een beetje net zoals die cooling deck geloof ik.

Dit zit dus bovenop de ecoflow en zorgt ervoor dat bij maximale load de temperatuur niet stijgt tot 70-80 graden waarbij hij gaat limiteren, maar dat hij langzaam klimt tot 60 graden en daar stabiel op blijft hangen. Het werkt dus zeker wel!

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Ik heb trouwens op Alibaba een 10a 37.8v lader er bij gekocht. Om meer vermogen te hebben en omdat ik nieuwsgierig was wat nou de efficientie is van zon goedkope lader.

Ik had dus al een noeifevo lader van 20a maar die kostte 179 euro! En de efficientie viel dus tegen, 78%.

Deze Alibaba lader kostte maar 35 euro inclusief verzending en heeft een efficiëntie van ruim 82%!

Had ik achteraf dus veel beter meerdere van die laders kunnen kopen. Jammer! Maar wel fijn dat ik nu in totaal met 30a kan opladen. Laat de zon maar komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:34
Siewert schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:04:
[...]

Grootste misverstand die er is. 😉
Is inderdaad een hardnekkig probleem. Men is niet op de hoogte van het intern salderen van de slimme meter (en dit gaat niet over het salderen van de zonnestroom in het algemeen welke per 01.01.2027 stopt)

Uitleg: https://www.p1meter.nl/in...fasen%20bij%20elkaar%20op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansKeesom
TheBull schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:32:
[...]

Is inderdaad een hardnekkig probleem. Men is niet op de hoogte van het intern salderen van de slimme meter (en dit gaat niet over het salderen van de zonnestroom in het algemeen welke per 01.01.2027 stopt)

Uitleg: https://www.p1meter.nl/in...fasen%20bij%20elkaar%20op.
Het intern salderen van de slimme meter is rekenkundig. De electriciteit gaat dan nog gewoon via de ene fase de deur uit zelfs als op de andere fase geimporteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Siewert klein/groot maakt een Verschil bij eenheden O-) .
Misschien in toekomst MWh i.p.v. mWh gebruiken - scheelt een factor 109.
Just my 2 pWh (of waren het PWh?) :+

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
simonj schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:43:
[...]
Hoger, geeft hij veel meer warmte en denk ook minder efficient.
Doorgaans is een omvormer juist efficiënter in de hogere regionen. En ja, hij zal warmer worden, maar niet per se inefficiënter. Bij bijv. de HomeWizard Battery zie je dat NOM inefficiënter is dan maximale export @ 800 Watt.

Zie hier met mijn accu's ook een betere Round Trip Efficiency bij maximaal omvormer vermogen dan bij nul op de meter waarbij er lagere vermogens worden gebruikt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Knip, graag met een goede bronvermelding komen, anders stoppen met het verspreiden van dergelijke berichten

[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 14-03-2025 22:45 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:34
Onderbouw je uitspraak eens. Ik denk zelf dat je complete onzin verkondigt.

[ Voor 46% gewijzigd door Taro op 14-03-2025 22:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Blijf je nou ongefundeerde paniek zaaien, @Servowire?

Terug on topic graag!

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Knip, suggestief & ruis. Graag mee stoppen

[ Voor 132% gewijzigd door Taro op 14-03-2025 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Ontopic

Bezig met een Arduino esp8622 met een "zonnestraal" Lux metertje (BH750FVI via i2C), op een accu. Deze wil ik bij de zonnepanelen in een lasdoos installeren (netjes afkitten e.d. natuurlijk)....

Deze installeer ik tussen de panelen richting de lucht waar ze tegen aan kijken voor de instraling.

Elke 15 minuten maakt hij een samenvatting van de de LUX waarde (zonnestralen). En pakt de P1 waarde. Via een algoritme bepaald het systeem dan of de 24V 10A lader aan of uit moet. Mooi simpel simpel systeem lijkt me. Via de EcoFlow API kan de Arduino de stekker uit/aanzetten.

Hack setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiTKuZ666dIJ2mJkghEUdRLG68M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IdMPdVpUrld7zayt423NQjkS.png?f=fotoalbum_large

Arduino code via PM.

[ Voor 11% gewijzigd door Servowire op 14-03-2025 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Maar waarom? Als je de P1-telegrammen hebt, weet je toch ook zonder LUX-waardes of je teruglevert? Sterker nog: weet je het een stuk zekerder :P

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Hier is echt geen goede bron voor, dus graag stoppen met dergelijke ruis te verspreiden.

[ Voor 45% gewijzigd door Taro op 14-03-2025 22:46 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:41
Thijsmans schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:26:
Maar waarom? Als je de P1-telegrammen hebt, weet je toch ook zonder LUX-waardes of je teruglevert? Sterker nog: weet je het een stuk zekerder :P
Denk iets snellere info ,voordat de waardes door je p1 poort is behandeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

DSMR 5 spuugt elke seconde een telegram uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Thijsmans schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:37:
DSMR 5 spuugt elke seconde een telegram uit...
Bij mij is dat tegenwoordig 4 seconden update binnen home assistant en ik zit mij af te vragen hoe dat komt. CPU load is 10% gemiddeld. Routertje heeft best veel verbindingen, maar P1 hangt er naast... Iemand een idee of dezelfde ervaringen?

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
peter123 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:54:
[...]

Bij mij is dat tegenwoordig 4 seconden update binnen home assistant en ik zit mij af te vragen hoe dat komt. CPU load is 10% gemiddeld. Routertje heeft best veel verbindingen, maar P1 hangt er naast... Iemand een idee of dezelfde ervaringen?
Dat is dus een HomeAssistant dingetje.
Als het daar maar elke 4 seconden is en zal wel door hun als minimale pulse zijn/is ingesteld.
Waarom dat door hun gedaan is?
Kan (gok maar wat) om de load laag te houden.

P1 uitgang op dsmr5 spuugt toch echt elke seconde data uit.
Mijn Homewizard dingle die ik uitlees voor het aansturen geeft elke seconde een update.
Domoticz die ik gebruik voor het loggen heb ik zelf op 5 seconden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
theYellowVan schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:01:

Kijk dan ook eens naar een systeem als het onderstaande en vraag je af of je werkelijk zelf wil gaan bouwen.
Ik geef toe, het is een heerlijke hobby maar als je voor minder dan 1000 euro, een 2 kWh batterij hebt met NOM........ niet dat ik nu mijn hele zelfbouw ga weggooien, maar de ontwikkelingen gaan snel op dit moment

YouTube: Growatt Noah 2000 mit EcoFlow Powerstream oder anderen Wechselrichte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Siewert schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:07:
[...]

Als het daar maar elke 4 seconden is en zal wel door hun als minimale pulse zijn/is ingesteld.

Mijn Homewizard dingle die ik uitlees voor het aansturen geeft elke seconde een update.
Ik had in eerste instantie wel 1-2 seconden update. Misschien dat mijn laptop of routertje het toch niet helemaal trekt.
HansKeesom schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:28:
[...]

Kijk dan ook eens naar een systeem als het onderstaande en vraag je af of je werkelijk zelf wil gaan bouwen.
Ik geef toe, het is een heerlijke hobby maar als je voor minder dan 1000 euro, een 2 kWh batterij hebt met NOM........ niet dat ik nu mijn hele zelfbouw ga weggooien, maar de ontwikkelingen gaan snel op dit moment

YouTube: Growatt Noah 2000 mit EcoFlow Powerstream oder anderen Wechselrichte...
Tja, €529,- is geen geld, maar dat is vaak 2kWh laden en 1,5kWh er uit halen. Voor 4 panelen is dat 2 uur laden in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansKeesom
peter123 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:09:
[...]

Ik had in eerste instantie wel 1-2 seconden update. Misschien dat mijn laptop of routertje het toch niet helemaal trekt.

[...]

Tja, €529,- is geen geld, maar dat is vaak 2kWh laden en 1,5kWh er uit halen. Voor 4 panelen is dat 2 uur laden in de zomer.
De prijs van 529 ben ik nog niet tegengekomen voor de Growatt Noah 2000.........

De Powerstream heeft twee MC4 ingangen die ieder een eigen MPPT hebben. Dus als je twee Growatt Noah 2000's wil aansluiten dan kan dat. Heb je gelijk vier ingangen voor 4 (strings van) panelen.
Je kan de Noah's ook stapelen trouwens......

Efficiency is volgens mij duidelijk hoger dan de 75% die jij noemt, maar ik ga geen moeite doen om je te overtuigen, iedereen mag/moet daar zelf onderzoek naar doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ac_LYloe9ElJlwZnawE7_wHIFvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xT08eFYEN9TJpX2I9HW2TCO8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door HansKeesom op 15-03-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
@HansKeesom Thx voor DM, antwoord hier wel even.
Leuke aanbieding voor mensen die het niet zien zitten met krimpen ed.
Maar zelf ga ik niet ombouwen want ben met mijn 3x 25,6v 200ah goedkoper uit.

Even snel rekenen,
Ik heb nu bruikbare power 7,56kWh
De Growatt 2,04kWh
Dan zou ik 3,7 Growatt's nodig hebben á €1883
Ik heb nu €1350 betaald voor 3 Powerqueen batterijen.

Totale kosten plaatje:
3x 25,6v 100ah Powerqueen: €1350
2x een EcoFlow omvormer: - 212
2x Victron IP22 12amp laders: - 254
1x Powerqueen 20amp lader : - 169
Klein materiaal : - 250
Totaal: : € 2235,-

En zou dan met de Growatt €2768 kwijt zijn.
Tijden en aanbiedingen zijn erg veranderlijk natuurlijk.

De grootste verschillen:
Growatt max laden 40amp - Powerqueen max laden 100amp
Growatt max ontladen 20amp - Powerqueen max ontladen 100amp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
https://www.jbsolar.nl/growatt-noah-2000-powerstation.html
https://www.ecoflow.nl/pr...tream-micro-omvormer.html
Powerstreams zijn uitverkocht, maar ik snap nu waarom.
Een Growatt heeft geen AC lader trouwens, dus je moet dat ding vanaf de zonnepanelen aansluiten. Dat maakt het voor veel mensen minder interessant.

[ Voor 25% gewijzigd door peter123 op 15-03-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
peter123 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:22:
Een Growatt heeft geen AC lader trouwens, dus je moet dat ding vanaf de zonnepanelen aansluiten. Dat maakt het voor veel mensen minder interessant.
Handelaren die hier hebben meegelezen ;-)
Zien kansen op een verdien model aangezien het zo makkelijk kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansKeesom
peter123 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:22:
Dank voor de link! Is trouwens excl btw, dus met 21% wordt het 640 euro, maar toch.

Ja de Powerstreams zijn inderdaad populair omdat ze redelijk goedkoop zijn voor de functie die ze hebben. Jammer dat de EcoFlow batterijen nog wat duur zijn, voor 2 kWh zit je boven de 1000 euro.

Je kan gewoon 16-60 volt op een van die MC4 ingangen zetten als je dat perse wilt. Iedere ingang is 16-60V⎓,26A,900W MAX
Of een kleine 24 volt accu op een van de ingangen, die kan je dan laden met zowel een mppt als een AC lader :-) Dat is wat ik al jaren doe op mijn balkon, alleen dan met 12 volt omdat mijn eerste EcoFlow niet van >24 volt hield, maar dat is een ander verhaal :-)

[ Voor 17% gewijzigd door HansKeesom op 15-03-2025 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansKeesom
Siewert schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:10:
@HansKeesom Thx voor DM, antwoord hier wel even.
Leuke aanbieding voor mensen die het niet zien zitten met krimpen ed.
Maar zelf ga ik niet ombouwen want ben met mijn 3x 25,6v 200ah goedkoper uit.

Even snel rekenen,
Ik heb nu bruikbare power 7,56kWh
De Growatt 2,04kWh
Dan zou ik 3,7 Growatt's nodig hebben á €1883
Ik heb nu €1350 betaald voor 3 Powerqueen batterijen.

Totale kosten plaatje:
3x 25,6v 100ah Powerqueen: €1350
2x een EcoFlow omvormer: - 212
2x Victron IP22 12amp laders: - 254
1x Powerqueen 20amp lader : - 169
Klein materiaal : - 250
Totaal: : € 2235,-

En zou dan met de Growatt €2768 kwijt zijn.
Tijden en aanbiedingen zijn erg veranderlijk natuurlijk.

De grootste verschillen:
Growatt max laden 40amp - Powerqueen max laden 100amp
Growatt max ontladen 20amp - Powerqueen max ontladen 100amp
3275 euro (minus 340 als je de link van Pieter123 gebruikt) om precies te zijn. Zonder mogelijkheid om te laden, maar die heb je dan ook niet nodig, tenminste niet om je zonnestroom in de accu's te krijgen. Wel als je gebruik wil maken van dynamische prijzen etc.

Werkt dus niet als je panelen microomvormers hebben en dus al op het dak alles omzetten naar AC. je hebt dus echt toegang tot de MC4 kabels nodig en daar mag niet meer dan 60 volt op staan....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMk4JXOXNeNjLaSj4Juc61NuhmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UrzTIKBKL5OQYcwJkDXmVtTh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door HansKeesom op 15-03-2025 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Taro schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:03:
[...]

Doorgaans is een omvormer juist efficiënter in de hogere regionen. En ja, hij zal warmer worden, maar niet per se inefficiënter. Bij bijv. de HomeWizard Battery zie je dat NOM inefficiënter is dan maximale export @ 800 Watt.

Zie hier met mijn accu's ook een betere Round Trip Efficiency bij maximaal omvormer vermogen dan bij nul op de meter waarbij er lagere vermogens worden gebruikt.
Mijn powerstream haalt ongeveer 95% efficientie bij 800w, en 99% efficientie bij 400w. In de echt lage regios a la 100w wordt de efficientie lager, maar dan wordt het ook lastiger om echt betrouwbaar te meten (vooral omdat ik aan de AC kant slechts per hele watts meet..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:26
Ik heb de Powerstream (beide inputs) aangesloten op een accu die ik nog had liggen.
Beide inputs krijgen nu 14,1V maar er is geen teruglevering. Soms even 3 Watt dan weer 0. Komt dit omdat de spanning te laag is? Ik verwachtte dat ie wel 80 of 90 Watt ging doen :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17:14
Jim423 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:11:
Ik heb de Powerstream (beide inputs) aangesloten op een accu die ik nog had liggen.
Beide inputs krijgen nu 14,1V maar er is geen teruglevering. Soms even 3 Watt dan weer 0. Komt dit omdat de spanning te laag is? Ik verwachtte dat ie wel 80 of 90 Watt ging doen :)
Te lage spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

commentaar op moderatie is per definitie offtopic, so please don't. Wel zou ik de DSMR: https://www.netbeheernede...ntent_all%5Bquery%5D=Dsmr goed in de gaten houden, dat is de bron.

[ Voor 186% gewijzigd door teacher op 15-03-2025 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Is dat belast of onbelast? Want 14v is (onbelast) aan de lage kant. Belast kan dat zomaar 12v oud worden en dat is te laag.

Uit de specs:

>PV invoerspanning: 2x 11V - 55V

De Ecoflow verwacht een zonnepaneel die (zonder load) 14v tot 48v+ doet. (max 55v). 14 volt is wel aan de lage kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansKeesom
Je kan 12 volt voeden via de 12 volt kabel van Ecoflow
https://www.bol.com/nl/nl...f3b9e102548071419ef2b0bb1

Wellicht wil je daar nog een 12 -12 DC DC tussenzetten om te voorkomen dat de batterij wordt leeggetrokken.

Wil je via de MC4 voeden, dan heb je een DC-DC 12-24 volt nodig. Ik gebruik daar een 10 A versie (240) watt versie van deze voor

https://www.bol.com/nl/nl...51d291cc1a20ca763c9def384

Je kan dan via de victron app instellen bij welk voltage de output aan moet en wanneer weer uit.

[ Voor 3% gewijzigd door HansKeesom op 16-03-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Ben al een tijdje op zoek naar een 24v lader die kan moduleren tussen 100 en 1000 watt (ongeveer). Momenteel heb ik een 500 watt lader die ik via smartPlug aan en uit zet, maar dat is beetje gaar omdat hij dan de hele tijd aan en uitgaan nav de P1 waarde.

Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

omdat ik nog een hoop pv-overschot heb, en ik nu elke dag van en naar het werk moet fietsen,en thuis savonds moet opladen heb ik een setup gemaakt puur om de fietsaccu in de avond met zonnestroom op te laden. wellicht. verdient het nooit terug, maar toch wel nuttiger gebruik van de accu die nu maar ligt te niksen.

de lifepo4 lader zelf wordt opgestart wanneer er puur pv-overschot is.

verdien je nooit terug, maar als je alles al het liggen...

relatief goedkope (maar veel gebruikte) inverter van ali erbij gehaald met een smartstekker die de fiets-acculaders kan starten. alles staan buiten in de fietsenberging met zekeringen. ooit doe ik daar de tuinverlichting er ook aan

testopzet:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SXT5Mc1z/02-C9141-B-A968-45-C2-9864-5-B736357511-C-1-201-a.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door kmf op 16-03-2025 16:36 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:43
peter123 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:54:
[...]

Kan het zijn dat er alleen een update is als er een verandering is? Ik zat nou eens naar de DSMR 5 update frequency te kijken van mijn zonnepanelen meter en wat ik daar zie is dat het soms echt binnen een seconde een update is, maar soms ook gewoon even 5 seconden op een waarde blijft staan. Bijvoorbeeld even 5 seconden 165W, dan een verandering naar 164W en dan binnen een seconde weer naar 165W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:54
Servowire schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:07:
Ben al een tijdje op zoek naar een 24v lader die kan moduleren tussen 100 en 1000 watt (ongeveer). Momenteel heb ik een 500 watt lader die ik via smartPlug aan en uit zet, maar dat is beetje gaar omdat hij dan de hele tijd aan en uitgaan nav de P1 waarde.

Iemand een tip?
Ik heb niet direct een tip maar ik las (in dit topic) wel dat een lader die kan moduleren minder efficiënt is. Ik weet verder ook niet exact hoeveel het scheelt. Mij leek dit in eerste instantie ook een idee maar na dit te lezen denk ik toch aan twee laders. Ik heb overigens nog geen batterij, ben nog aan het oriënteren wat ik precies wil (kant en klaar is ook nog steeds een optie).

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanfan
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13:04

Iemand een tip?
Ik gebruik cc-cv laders met een draai potentiometer om het amperage in te stellen en heb de potmeter vervangen door een digitale die ik aanstuur met een esp8266.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
kmf schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:29:
omdat ik nog een hoop pv-overschot heb, en ik nu elke dag van en naar het werk moet fietsen,en thuis savonds moet opladen heb ik een setup gemaakt puur om de fietsaccu in de avond met zonnestroom op te laden. wellicht. verdient het nooit terug, maar toch wel nuttiger gebruik van de accu die nu maar ligt te niksen.

de lifepo4 lader zelf wordt opgestart wanneer er puur pv-overschot is.

verdien je nooit terug, maar als je alles al het liggen...

relatief goedkope (maar veel gebruikte) inverter van ali erbij gehaald met een smartstekker die de fiets-acculaders kan starten. alles staan buiten in de fietsenberging met zekeringen. ooit doe ik daar de tuinverlichting er ook aan

testopzet:
[Afbeelding]
Heb je gedacht aan een tweede accu voor je fiets? Komt ook mooi van pas bij lange ritten.

Ik heb zelf een 12 volt lader van powerbutler.de, helaas bestaan die niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

HansKeesom schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:18:
[...]

Heb je gedacht aan een tweede accu voor je fiets? Komt ook mooi van pas bij lange ritten.

Ik heb zelf een 12 volt lader van powerbutler.de, helaas bestaan die niet meer.
heb ik ook, een 2e lader. die wordt op het werk ook opgeladen, maar een enkele reis is al 20km, dus wel zo handig om thuis ook nog even bij te toppen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
kmf schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:38:
[...]

heb ik ook, een 2e lader. die wordt op het werk ook opgeladen, maar een enkele reis is al 20km, dus wel zo handig om thuis ook nog even bij te toppen.
Ik had het over een tweede accu, niet over een tweede lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Iemand een tip?
Ik heb in deze post beschreven hoe ik 2 Victron IP22 laders aanstuur en daarmee tussen de 3 en 28A kan laden: Aiolos in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"

(Ik zie dat ik daar nog 1 lader aanstuur, inmiddels heb ik er twee: een 16A en een 12A variant)

[ Voor 7% gewijzigd door Aiolos op 16-03-2025 19:21 ]

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvtec
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-07 14:00
Ola,

Dank voor alle inbreng, heb al lekker van meeste lees voer mogen genieten.
Ik wilde dit altijd al maar nu is de tijd, gewoon leuk.
Ik denk zelf aan een 24v 200ah+ accu, dat moet voldoende zijn, de ecoflow omvormer besteld (149e) incl de river 12 v kabel. Lees dat 48v in serie ook kan, dus dat of parallel is handig om te weten. Maar kijk ook naar 24v zelfbouw accus's door derden. Nu de accu nog en aansturing, ik lees dat de shelly 3em ondersteund word in de app, helaas heb ik een oudere versie draaien. Maar zou wel graag willen dat vraag en aanbod geregeld word, ik heb geen HA maar homey en hoop dus dat de ecoflow app voldoende is. Maar zou een HA vm kunnen opspoelen.

Dan het laden van de accu's, kan via 230 of direct via een omvormer, hoe soepel werkt het aan sturen via 230 if solar bv -800 watt then on lader oid (zonder klapperen) ? Of id laad de accu's in de zon via een victron iets. Hoe werkt dat in de praktijk?

de accus waar we heb over hebben die kunnen gewoon zonder cuttoff worden gebruikt ?

thx

edit minor info aanvulling en correcties

[ Voor 8% gewijzigd door jeroenvtec op 16-03-2025 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Siewert schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:07:
[...]

Ik heb een p1 meter van smartgateway die update om de 10 seconden.
Zou dit wel iets sneller willen krijgen.
Meter is een DSMR 4.2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

DSMR 4.2 geeft inderdaad om de 10 seconden een telegram; tenzij de firmware wordt geupdated of de meter wordt vervangen, doe je daar weinig aan :) Voor de eenvoudige thuisaccu is dat ook geen punt; gezien je het vermogen aanpast via de cloud, duurt het toch zo'n 20 seconden voordat de update actief wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
jeroenvtec schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:46:
Ola,

Dank voor alle inbreng, heb al lekker van meeste lees voer mogen genieten.
Ik wilde dit altijd al maar nu is de tijd, gewoon leuk.
Ik denk zelf aan een 24v 200ah+ accu, dat moet voldoende zijn, de ecoflow omvormer besteld (149e) incl de river 12 v kabel. Lees dat 48v in serie ook kan, dus dat of parallel is handig om te weten. Maar kijk ook naar 24v zelfbouw accus's door derden. Nu de accu nog en aansturing, ik lees dat de shelly 3em ondersteund word in de app, helaas heb ik een oudere versie draaien. Maar zou wel graag willen dat vraag en aanbod geregeld word, ik heb geen HA maar homey en hoop dus dat de ecoflow app voldoende is. Maar zou een HA vm kunnen opspoelen.

Dan het laden van de accu's, kan via 230 of direct via een omvormer, hoe soepel werkt het aan sturen via 230 if solar bv -800 watt then on lader oid (zonder klapperen) ? Of id laad de accu's in de zon via een victron iets. Hoe werkt dat in de praktijk?

de accus waar we heb over hebben die kunnen gewoon zonder cuttoff worden gebruikt ?

thx

edit minor info aanvulling en correcties
De 12 volt kabel staat 10 A toe dus 110-120 watt max, ik zie zelden boven de 100 watt. Ik weet niet of ie ook werkt met 24 volt, maar prima kabel om te hebben.
Je gaat voor 24 volt dus kan een van de mc4 kabels van de powerstream gebruiken.

De powerstream kan gekoppeld worden met smartplugs maar ook met de Tibber p1.

[ Voor 3% gewijzigd door HansKeesom op 17-03-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Aiolos schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:12:
[...]

Ik heb in deze post beschreven hoe ik 2 Victron IP22 laders aanstuur en daarmee tussen de 3 en 28A kan laden: Aiolos in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"

(Ik zie dat ik daar nog 1 lader aanstuur, inmiddels heb ik er twee: een 16A en een 12A variant)
Wat knap gemaakt. Die 16A variant is dus 24x16=384 watt? En gaat dat goed als je dat elke 10 seconden ofzo bijsteld? Heb nu een LUX metertje op mijn ESP die elke paar minuten een gemiddelde maakt. Wil graag de bewolking er aftoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Servowire schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:34:
[...]
Wat knap gemaakt. Die 16A variant is dus 24x16=384 watt? En gaat dat goed als je dat elke 10 seconden ofzo bijsteld? Heb nu een LUX metertje op mijn ESP die elke paar minuten een gemiddelde maakt. Wil graag de bewolking er aftoppen.
16A lader is ongeveer 450W (spanning loopt op tot 28V). Ik regel het nu elke minuut. Dat zou sneller kunnen, maar ik zou eigenlijk niet weten waarom. Stel ik zou elke dag een minuut te lang de volle 800W van het net halen omdat ik te laat schakel, en ik doe dat 150 dagen per jaar, dan kost me dat 2kWh op jaarbasis (en eigenlijk maar slechts 20% er van, want dat is het laadverlies, de rest krijg ik uiteindelijk terug uit de batterij)

Sneller wil ik de lader niet aansturen, geen idee wat ie er van vindt, want het is een onbeschreven feature van de lader. Ik snap trouwens niet waarom je een Lux meter zou gebruiken, daarvoor heb je toch de panelen, die zijn daar best goed in.

Op een dag als vandaag ziet de grafiek er zo uit (ik denk dat ik een grotere batterij moet hebben, hij is om 13:00 al vol ;)):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHCaa6fF374NVNQckvic_5Rucy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B76xcidmjTgw8qpLg54JH3LB.png?f=fotoalbum_large

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvtec
HansKeesom schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:50:
[...]

De 12 volt kabel staat 10 A toe dus 110-120 watt max, ik zie zelden boven de 100 watt. Ik weet niet of ie ook werkt met 24 volt, maar prima kabel om te hebben.
Je gaat voor 24 volt dus kan een van de mc4 kabels van de powerstream gebruiken.

De powerstream kan gekoppeld worden met smartplugs maar ook met de Tibber p1.
ja snap wat je zegt maar lijkt mij flexibel met een 12v bron en leuk om te proberen.
ok check
is die tibber cloud of gewoon via local wifi icm met de powerstream, hoop niet dat er een vaag abbo aan vast zit daar ie stuk voordeliger is als je daar dienst af neemt dan niet. Anders maar shelly en of geduld tot ik spul binnen heb. ( slechte eigenschap )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansKeesom
jeroenvtec schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:19:
[...]

ja snap wat je zegt maar lijkt mij flexibel met een 12v bron en leuk om te proberen.
ok check
is die tibber cloud of gewoon via local wifi icm met de powerstream, hoop niet dat er een vaag abbo aan vast zit daar ie stuk voordeliger is als je daar dienst af neemt dan niet. Anders maar shelly en of geduld tot ik spul binnen heb. ( slechte eigenschap )
Met je eens over 12 volt, altijd handig om te hebben, erg flexibel.

Wat mij is vertelt is dat Tibber zonder abonnement met de powerstream werkt. Ik heb de indruk dat het allemaal wel via de cloud gaat.

Ik gebruik 6 EcoFlow smartpluggen die met elkaar een lokaal wifi-mesh opzetten. Die manier is een stuk duurder zodra je er meer dan 2 a 3 gebruikt, maar ze hebben als voordeel dat ik per plug de geschiedenis kan bekijken met grafieken voor de afgelopen dagen, maanden, jaren en ook scheduled on/off kan instellen.

En ik heb begrepen dat als de wifi overeind blijft maar de verbinding naar het internet wegvalt, dat de communicatie tussen de pluggen en de powerstream ook doorgaat......weet alleen niet of de via het eigen EF-Mesh wifi netwerk gaat dat ik zie of via mijn wifi. Ik zal eens een test bedenken hiervoor.

Een baseload en 2 smartpluggen is voor mij eigenlijk wel voldoende om de belangrijkste verbruikers/stopkontakten in mijn huis te laten meedoen in het EcoFlow netwerk en voldoende watts uit mijn accu te halen. Maar mijn solar en batterijsysteem is vrij klein, dus het is gemakkelijk om de accu leeg genoeg te trekken om ruimte te maken voor de volgende dag zonneschijn.

[ Voor 9% gewijzigd door HansKeesom op 17-03-2025 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markdejong
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:57
HansKeesom schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:46:
[...]
Wat mij is vertelt is dat Tibber zonder abonnement met de powerstream werkt. Ik heb de indruk dat het allemaal wel via de cloud gaat.
Tibber pulse werk hier prima zonder abonnement. (Wel een tibber account aanmaken...) Makkelijk te koppelen in de ecoflow app. Cloud kan ik niks over vertellen. Het werkte bij mij, dat vond ik al goed genoeg. Bankieren, mail en veel smartphone dingen gaat veelal ook over cloud....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJE7AkJwMgU9MzHREV_kbTBoxfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mgLqxyFKzgMYTsMJOlY1YKD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door markdejong op 18-03-2025 11:58 . Reden: Tibber account ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 12:00

PJKs

Young, Free and Single

Wellicht heb ik een goed, regelbaar, lokaal te besturen alternatief gevonden voor de Powerstream!

In het kort:
  • 800W tweekanaals omvormer
  • Twee MC4-ingangen, elk met eigen MPPT
  • Output regelbaar, 30-800 watt
  • Mét lokale API, direct op lokaal IP, zonder cloud-gedoe of API-keys
  • Mét bestaande Home Assistant integratie
  • Spanningsbereik DC-zijde tot 60V (voor 48V opstelling)
In het lang:
Ik kwam er bij toeval achter. Naast een Enphase-systeem op ons woonhuis had ik ooit nog eens een 2-paneels stekkerklaar setje besteld voor op de schuur. Later heb ik, naar voorbeeld van dit topic, een Powerstream-opstelling in de schuur gebouwd.

Onlangs kwam ik op het idee die twee panelen via een Victron MPPT direct de accu te laten vullen (DC-DC) dus was wat onderzoek aan het doen. En mogelijk wilde ik dan de omvormer van het setje op de schuur los nog 800W extra laten invoeden als de vraag hoger was. (Met vaste ingesteld 800W extra invoeding, waarbij de Powerstream dan de fluctuaties erboven opvangt).

Dus toen ik nog eens in de app van die omvormer op de schuur keek, zag ik dat het maximum vemogen was in te stellen. Nog wat onderzoek, en er blijkt een API én een HA-integratie.

Daarvoor moest ik eerst terug met bluetooth op die omvormer verbinden. Daar is dan een "lokale modus" aan te zetten. IP-adres intikken in HA-integratie en voila:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Blvi7d-kzEYeX8FY1ASNnsv9v5E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SailxNe0pdyTsxSY6Sbq9hXc.png?f=fotoalbum_large

Een omvormer met in te stellen maximumvermogen direct in de integratie. Op moment van testen leverden die panelen net iets minder dan 400W. Dus het maximum maar eens op 200W gezet en ja hoor - het aanpassen duurde enkele seconden voor hij een kleine 200W minder leverde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wp8iP_USqi_RB7Z9Ng6-mgOTssg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QAGgCGtN6lt1cwQgpzTSX0qY.png?f=fotoalbum_large

Het is niet helemaal correct - hij levert, ook volgens de HomeWizard kWh-meter, net ietsjes meer - maar dat zou allemaal dynamisch in Home Assistant te regelen moeten zijn. Als je er drie pakt, zelfs per fase terug te leveren naar nul.

Het gaat hier om de AP Systems EZ1-M: https://emea.apsystems.com/diy/ez1/
Specs hier: https://www.dropbox.com/s...05j4imeim69babm03cfi&dl=1
Integratie hier: https://www.home-assistant.io/integrations/apsystems

Volgende stap is uiteraard om op de schuur te klimmen en de omvormer er uit te halen en eens aan de batterij te hangen. En dan kijken wat er in HA aan scriptje te bouwen is.

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 19:16
@salipander Salipander,
vraag aan jou, ik draai al tijdje naar alle tevredenheid op 24v met de eenvoudige thuis accu Setup.
Nu denk ik er over om er iets meer vermogen uit te gaan brengen/halen door extra accu's toe te voegen.

Dacht om naast de 2x 24v 100A nu nog 2x 12V 100A in serie er bij te zetten. ik begreep dat jij dit ook hebt.
maar vraag mij af hoe houd je de accu's in gelijke voltage/lading met dan 24v & 12V laders apart op de accu's.
of balanceren die wel vanzelf ?
Overdreven maar stel dat alleen de 12V lader gaat laden, gaat dat dan niet mis op de lege 24V accu?

Hoe doe jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Aengineering schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:34:
@salipander Salipander,
vraag aan jou, ik draai al tijdje naar alle tevredenheid op 24v met de eenvoudige thuis accu Setup.
Nu denk ik er over om er iets meer vermogen uit te gaan brengen/halen door extra accu's toe te voegen.

Dacht om naast de 2x 24v 100A nu nog 2x 12V 100A in serie er bij te zetten. ik begreep dat jij dit ook hebt.
maar vraag mij af hoe houd je de accu's in gelijke voltage/lading met dan 24v & 12V laders apart op de accu's.
Overdreven maar stel dat alleen de 12V lader gaat laden, gaat dat dan niet mis op de lege 24V accu?

Hoe doe jij dat?
Ik word hier heel bang van. Liefst gelijke batterijen en alles op 1 voltage.

Wat bedoel je precies met "meer vermogen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:25
PJKs schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:21:
Wellicht heb ik een goed, regelbaar, lokaal te besturen alternatief gevonden voor de Powerstream!

In het kort:
In het lang:
Ik kwam er bij toeval achter. Naast een Enphase-systeem op ons woonhuis had ik ooit nog eens een 2-paneels stekkerklaar setje besteld voor op de schuur. Later heb ik, naar voorbeeld van dit topic, een Powerstream-opstelling in de schuur gebouwd.

Onlangs kwam ik op het idee die twee panelen via een Victron MPPT direct de accu te laten vullen (DC-DC) dus was wat onderzoek aan het doen. En mogelijk wilde ik dan de omvormer van het setje op de schuur los nog 800W extra laten invoeden als de vraag hoger was. (Met vaste ingesteld 800W extra invoeding, waarbij de Powerstream dan de fluctuaties erboven opvangt).

Dus toen ik nog eens in de app van die omvormer op de schuur keek, zag ik dat het maximum vemogen was in te stellen. Nog wat onderzoek, en er blijkt een API én een HA-integratie.

Daarvoor moest ik eerst terug met bluetooth op die omvormer verbinden. Daar is dan een "lokale modus" aan te zetten. IP-adres intikken in HA-integratie en voila:

[Afbeelding]

Een omvormer met in te stellen maximumvermogen direct in de integratie. Op moment van testen leverden die panelen net iets minder dan 400W. Dus het maximum maar eens op 200W gezet en ja hoor - het aanpassen duurde enkele seconden voor hij een kleine 200W minder leverde:

[Afbeelding]

Het is niet helemaal correct - hij levert, ook volgens de HomeWizard kWh-meter, net ietsjes meer - maar dat zou allemaal dynamisch in Home Assistant te regelen moeten zijn. Als je er drie pakt, zelfs per fase terug te leveren naar nul.

Volgende stap is uiteraard om op de schuur te klimmen en de omvormer er uit te halen en eens aan de batterij te hangen. En dan kijken wat er in HA aan scriptje te bouwen is.
Max input current 20A hoe begrens je dit met een accu er aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvtec
markdejong schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:55:
[...]

Tibber pulse werk hier prima zonder abonnement. (Wel een tibber account aanmaken...) Makkelijk te koppelen in de ecoflow app. Cloud kan ik niks over vertellen. Het werkte bij mij, dat vond ik al goed genoeg. Bankieren, mail en veel smartphone dingen gaat veelal ook over cloud....
[Afbeelding]
Thx
is nnderweg en dan heb ik wat spullen om een begin setup te maken, ben ook niet bang voor de cloud maar direct verkeer is meer gewenst en lijkt mij sneller. Had liever de shelly gehad maar weer gelijk een stuk duurder. Op een duitse pagina https://www.smartzone.de/...ung-mittels-tibber-pulse/ zag ik ook tapo en google, zien jullie die opties ook ?

Ik ben voor een zelfbouw accu gegaan via een bedrijf, maar het laden zet je wel aan het denken, via solar (1200wp) of slow (600w) 230v.

Terug lever kosten schelen per aanbieder dit is voor mij meer is dit cool en geschikt voor 2027. Ik heb niet zoveel vermogen liggen en ook ligging speelt mee. Maar hoor graag als ik iets over het hoofd heb gezien.
Het is duidelijk dat het in tyrek is, prijzen zijn hoger en levering duurt langer.

Happy building !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Royytje schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:13:
[...]

Max input current 20A hoe begrens je dit met een accu er aan ?
Dat is de stroom die de omvormer zelf maximaal uit de accu trekt. Op de Powerstream is het max. 13A (x2).

ja, graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markdejong
Ik vond een GitHub pagina van iemand die het voor elkaar heeft gekregen om in Chrome met bluetooth te scannen naar een Litime accu. Het werkt in ieder geval bij mij (op mijn 100ah 24 volt accu) op een usff DELL pc-tje met bluetooth. Deze pc is natuurlijk op afstand nu uit te lezen.

https://github.com/chadj/...battery?tab=MIT-1-ov-file

De link die in de GitHub pagina staat openen met chrome. Ik heb zelf nu de site opgeslagen op de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 19:16
HansKeesom schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:26:
[...]

Ik word hier heel bang van. Liefst gelijke batterijen en alles op 1 voltage.

Wat bedoel je precies met "meer vermogen"
ik zou naar de 36v willen door een 24v accu en een 12v accu in serie te zetten.
en deze dan paralel te laden met resp. 24v en 12v
24v bij 100ah is 2.4KW op 36v 3.6KW en een Powerstream die dan 800Watt kan leveren
Ik vraag me af hoe ik dit beste kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markdejong
Aengineering schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:29:
[...]

24v bij 100ah is 2.4KW op 36v 3.6KW en een Powerstream die dan 800Watt kan leveren
Niet rechtstreeks met een dikke koperdraad of zo, wel met een dc naar dc converter. niet goed terug gelezen.... Waarom niet naar 48 volt?

[ Voor 6% gewijzigd door markdejong op 18-03-2025 23:10 . Reden: Spuit 11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Aengineering schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:29:
[...]

Allereerst is 24 volt keer 100 ah een opslagcapaciteit van 2,4 kWh. Dat is geen vermogen, maar opslagcapaciteit. Is dat waar je meer van wilt?

Een 24 volt kan wellicht wel ontladen met 100 ampere, maar daar heeft de powerstream niet zoveel aan, gaat nog steeds niet meer dan 800 watt leveren........ en dat is wel wat we vermogen noemen.

Als je perse die 12 volt batterijen wilt laden met je 12 volt lader, gebruik dan of de 12 volt kabel voor de batterij ingang van de powerstream of een 12-24 volt DC-DC om vanaf die 12 volt in de MC4 ingang te kunnen pompen.

Maar een 36 volt batterij maken van een 24 en een 12 volt batterij, ik vind het spannend. maar misschien kan het. Zorgen dat ze relatief evenvol zijn gaat nog een hele uitdaging worden lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• salipander
  • Laatst online: 10-09 21:56
Aengineering schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:34:
@salipander Salipander,

Hoe doe jij dat?
Ik zet de 24V en 12V lader allebei tegelijk aan en als er genoeg zon is, duurt het laden lang genoeg dat alle accu's vol zullen zijn (mocht er eentje minder vol zijn na verloop van tijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

PJKs schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:21:

In het kort:
In het lang:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb deze hier ook in gebruik, handig ding, maar al wel een aantal keer geconstateerd dat hij idle blijft terwijl je output verwacht. Dan moet je even de stekker eruit halen en opnieuw inpluggen. Ben benieuwd of je dat ook ervaart of niet.

Wat overigens een eventueel alternatief is voor mensen die minder DIY zelf bezig willen zijn met kabels op maat maken en Home Assistant is de Zendure SolarFlow 800, zelfde soort apparaat, maar mét accu aansluiting, 48V, AC (ont)laad functie en App bediening (dynamische tarieven, taakplanner, P1/CT-monitor, etc.) die krijg ik als het goed is komende week binnen. De laad kant van het zelfbouw gebeuren kan je vaak nog wel kant en klaar regelen, maar voor het MC4 -> accu gebeuren moet je zelf met zekeringen, krimptangen, juiste kabeldikte, etc. aan de slag en dat vond ik persoonlijk net een té grote drempel mbt veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
markdejong schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:28:
Ik vond een GitHub pagina van iemand die het voor elkaar heeft gekregen om in Chrome met bluetooth te scannen naar een Litime accu. Het werkt in ieder geval bij mij (op mijn 100ah 24 volt accu) op een usff DELL pc-tje met bluetooth. Deze pc is natuurlijk op afstand nu uit te lezen.

https://github.com/chadj/...battery?tab=MIT-1-ov-file

De link die in de GitHub pagina staat openen met chrome. Ik heb zelf nu de site opgeslagen op de pc.
werkt ook met de powerqueen batterij. zelfde bms dan (zullen wel meerdere branded chinees versies zijn van white label basis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
rvee schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:40:
[...]

werkt ook met de powerqueen batterij. zelfde bms dan (zullen wel meerdere branded chinees versies zijn van white label basis)
Deze werkt ook prima met Home Assistant.

https://github.com/patman15/BMS_BLE-HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvtec
Ik heb vandaag de powerstream ontvangen, toch handig dat ik die river kabel ook had, via stopcontact gaat ie niet aan ieg, begint ook gelijk de 100 watt terug te leveren via de 12v, geinig. 230v maar even los gehaald en de tibber cloud connected, alles gelukt maar nergens zichtbaar. 1 firmware van de ecoflow kunnen doen doen daarna failed error etc. na lang zoeken bleek het door het sophos web filter te komen .. lame

2025:03:19-20:36:08 jeroen httpproxy[24467]: id="0002" severity="info" sys="SecureWeb" sub="http" name="web request blocked" action="block" method="GET" srcip="192.168.1.26" dstip="47.246.48.225" user="" group="" ad_domain="" statuscode="416" cached="0" profile="REF_DefaultHTTPProfile (Default Web Filter Profile)" filteraction="REF_DefaultHTTPCFFBlockAction (active block action lan)" size="0" request="0x7f53f85f8c00" url="http://cdn-ecoflow-service-eu-prod.ecoflow.com/RePack/2024-07-01/75_1.0.1.213_D6FJgySqH" referer="" error="" authtime="0" dnstime="501" aptptime="126" cattime="111" avscantime="0" fullreqtime="33292" device="0" auth="0" ua="ESP32 HTTP Client/1.0" exceptions="" category="136" reputation="neutral" categoryname="Online Shopping" country="Netherlands" content-type="application/octet-stream" reason="range"

is het niet een spel van vrouwtje waar ie dingen blokkeerd is het bij de ecoflow, foei webfilter.
Gebruikt geen vreemde poorten oid.

Na denk wel 5 firmware updates verder kan ik nu de tibber kiezen voor levering aansturing (jippie) er word een cloud koppeling gemaakt, iedem voor shelly ook daar veel plugs / meters supported.
Best leuke app van tibber en vlot response van de meter tov wat ik live op de meter zie

Dus eerst je eco flow helemaal updaten, dan kan je aan de gang met de slimme meters.
Je hebt een regelbare voeding nodig of de river kabel om veilig in de avond te updaten en in te stellen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Wat een prachtige tijden zijn het toch met al die zon, na zo’n lange en grijze winter.

Daarom wil ik gewoon even deze screenshots delen. Van gisteren en een vergelijkbare dag bijna een jaar geleden…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otgR8V1NiYoNOQ2nmvg_D7EX_jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBsBwNlzjYnq2AxsS3qoAM3U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_msw5dSmbsQrnbyUG9lb0NvD4k0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdh5bQETHeSRMv8Aw7eNlmnZ.jpg?f=fotoalbum_large

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Eerder werden mijn postst verwijderd toen ik ter sprake was hoe leveranciers omgaan met 3-fases, waarbij je bijv. Solar op 1 hebt, en je zelfbouwaccu op 2. Het antwoord wat ik krijg van GC is, niet leuk.

Ik blijf dus doorbouwen op een 1-fase systeem. Waarbij mijn Ecoflow op zelfde fases komen als de solar. Ik wilde het groot aanpakken door losse groepen en een 8-tal Ecoflow op een losse fase zetten, maar dat gaat dus na 1-jan-2027 niet werken. Want dan lever je je Solar terug voor bijna niets.

Ik hoop dat de politiek hier nog wat mee doet!

@Taro Mag ik dit nu wel posten?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAq0O56_NMcGYW1eYn7-dxNSQpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mZ0IQVbLt9IJbKk37Xe1oVs8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
PJKs schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:28:
Wat een prachtige tijden zijn het toch met al die zon, na zo’n lange en grijze winter.

Daarom wil ik gewoon even deze screenshots delen. Van gisteren en een vergelijkbare dag bijna een jaar geleden…

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Erg netjes, je hebt slechts een paar pieken die je niet opvangt die 0.8 kWh kosten. Niet echt te moeite waard om nog te proberen er iets aan te doen. Je draait feitelijk gewoon offgrod.

Ik neem aan dat je precies weet wat die pieken zijn en dat die dingen niet perse nodig zijn op het moment dat de stroom uitvalt :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Servowire schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:43:
Ik blijf dus doorbouwen op een 1-fase systeem. Waarbij mijn Ecoflow op zelfde fases komen als de solar. Ik wilde het groot aanpakken door losse groepen en een 8-tal Ecoflow op een losse fase zetten, maar dat gaat dus na 1-jan-2027 niet werken. Want dan lever je je Solar terug voor bijna niets.
Klok klepel. Als je 1 uur lang, 1 kilowatt terugleverd op fase 1, en tegelijkertijd 1 uur lang 1 kilowatt verbruikt op fase twee, registreert je kWh meter precies 0. En betaal je dus niks.

Vanuit netbeheer is er een regel dat je vermogen dient te verspreiden over fases boven de 5kW (~20A).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

_eLMo_ schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:51:
[...]

Klok klepel. Als je 1 uur lang, 1 kilowatt terugleverd op fase 1, en tegelijkertijd 1 uur lang 1 kilowatt verbruikt op fase twee, registreert je kWh meter precies 0. En betaal je dus niks.

Vanuit netbeheer is er een regel dat je vermogen dient te verspreiden over fases boven de 5kW (~20A).
Als je de reactie van GC leest is dat dus niet (meer) zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als er opgewekte energie in huis niet verbruikt wordt op welke fase dan ook dan wordt dit teruggeleverd.
Dit is de meest heldere uitleg van ("gewoon") salderen. Ik zeg het niet vaak, maar volgens mij heeft Green Choice het voor deze keer bij het juiste eind en staat er niets vreemds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Servowire schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:55:
[...]

Als je de reactie van GC leest is dat dus niet (meer) zo.
Er staat, er bestaat niet ziets als saldering in fases in huis. Dat klopt, de meter trekt dit allemaal recht, de "Salderingsregeling" doet hier helemaal niks mee, en wat er geleverd / teruggeleverd is per fase wordt niet bijgehouden en is dus ook niet inzichtelijk naar netbeheerder en/of leverancier.

Probeer het zelf maar, zet tijdens terugleveren de oven aan, en zie wat je meter doet.

De Greenchoice helpdesk miep weet dus niet van de hoed en de rand, want de correcte formulering is: als er meer vermogen wordt teruggeleverd dan verbruikt (over alle fases samen c.q. over de totale aansluiting) is er sprake van teruglevering en kan Greenchoice daar wat mee doen qua tarievering c.q. valt dit (tot 2027) onder de Salderingsregeling.

Hier zijn al veeeeeeeeele discussies over gevoerd.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/155045
3-fase of 1-fase, verschil in teruglever-vergoeding?
1 of 3 fase omvormer voor de toekomst zonder saldering
3-fase vs 1-fase omvormer vs toekomst salderen
https://www.zelfenergiepr...n-of-1-fase-slimme-meter/
https://klimaatproductenk...eren%20%28energiemeter%29
https://forum.p1mon.nl/viewtopic.php?t=435

[ Voor 71% gewijzigd door _eLMo_ op 20-03-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

_eLMo_ schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:56:
[...]

Er staat, er bestaat niet ziets als saldering in fases in huis. Dat klopt, de meter trekt dit allemaal recht, de "Salderingsregeling" doet hier helemaal niks mee, en wat er geleverd / teruggeleverd is per fase wordt niet bijgehouden en is dus ook niet inzichtelijk naar netbeheerder en/of leverancier.

Probeer het zelf maar, zet tijdens terugleveren de oven aan, en zie wat je meter doet.

De Greenchoice helpdesk miep weet dus niet van de hoed en de rand, want de correcte formulering is: als er meer vermogen wordt teruggeleverd dan verbruikt (over alle fases samen c.q. over de totale aansluiting) is er sprake van teruglevering en kan Greenchoice daar wat mee doen qua tarievering c.q. valt dit (tot 2027) onder de Salderingsregeling.

Hier zijn al veeeeeeeeele discussies over gevoerd.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/155045
3-fase of 1-fase, verschil in teruglever-vergoeding?
1 of 3 fase omvormer voor de toekomst zonder saldering
3-fase vs 1-fase omvormer vs toekomst salderen
https://klimaatproductenk...eren%20%28energiemeter%29
https://forum.p1mon.nl/viewtopic.php?t=435
Je hebt me (deels) overtuigd. Goed om te weten. Ik ga het doorlezen en gelukkig kan mijn plan dan doorgaan. Hele dikke batterij aan Ecoflows op een rijtje, losse groep(en). En gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Servowire schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:05:
[...]

Je hebt me (deels) overtuigd. Goed om te weten. Ik ga het doorlezen en gelukkig kan mijn plan dan doorgaan. Hele dikke batterij aan Ecoflows op een rijtje, losse groep(en). En gaan.
De verwarring zit hem in "Salderingsregeling" (in de volksmond: Salderen), en salderen het rekenkundige principe van tegen elkaar wegstrepen van vraag en aanbod, kosten en baten, negatief en positief.

Het laatste gebruikt een kWh meter tot zijn kWh tellerstand komt:
Fase 1 gebruik 1kW, fase 2 doet niks, fase 3 levert 1kW terug, als je dat "verrekend" (saldeert): 0kW.
Maar heeft niks te maken met de "Salderingsregeling" die per 2027 vervalt.

Daarom zie je dat nu alle sites de werking van kWh meters qua fases "sommen" noemen in plaats van "salderen" :+

Als je bang bent dat "big elektra" dit in de toekomst "stiekem" veranderd om ons "alles af te pakken" :+ , weet dan dat dat onlogisch is, want aan het eind van die lijn zitten de fases gewoon aan elkaar vastgeknoopt: de generator. Dus overschot op fase 1 duwt automatisch de generator harder door naar fase 2. Het maakt dus niet echt uit op welke fase je wat verbruikt (of levert), zolang er niet teveel onbalans is (als heel Nederland 20A op fase 1 trekt en 20A op fase 2 teruglevert is er een probleem).

Als je er bang voor bent vraag je gewoon weer een 1 fase aansluiting aan :9

[ Voor 30% gewijzigd door _eLMo_ op 20-03-2025 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
PJKs schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:28:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dikke prima zo.
Zal bij de meeste deze maand lekker gaan.
Hier exact het zelfde.
Nu nog wat warmer zodat de kachel de garage ook niet meer hoeft te verwarmen nachts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQlJS7KJ4KCBT0jYxI73DHXeqvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGXUosXl2RjeSDpv1OU5ANLD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

HansKeesom schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:44:
[...]

Erg netjes, je hebt slechts een paar pieken die je niet opvangt die 0.8 kWh kosten. Niet echt te moeite waard om nog te proberen er iets aan te doen. Je draait feitelijk gewoon offgrod.

Ik neem aan dat je precies weet wat die pieken zijn en dat die dingen niet perse nodig zijn op het moment dat de stroom uitvalt :-)
Zeker. In de vroege ochtend de koffiemachine. In de late ochtend vielen de opwarmcyclus van de vaatwasser en wasmachine net tegelijk. En in de avond uiteraard de inductieplaat.

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Servowire schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:43:
Eerder werden mijn postst verwijderd toen ik ter sprake was hoe leveranciers omgaan met 3-fases, waarbij je bijv. Solar op 1 hebt, en je zelfbouwaccu op 2. Het antwoord wat ik krijg van GC is, niet leuk.

Ik hoop dat de politiek hier nog wat mee doet!

@Taro Mag ik dit nu wel posten?[Afbeelding]
Een bron delen mag altijd en hoef je ook niet te vragen. Inhoudelijk zal ik hier verder niet op reageren, dat is al door anderen gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Gaat hier ook al de hele maand goed.
6 zonnepanelen en 6 andere zonnepanelen die de 4 accus vol houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VtHCYFBaj3t3ZbTlgMlDr-2mlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9TWdBRXn1Lz7nD1YNiYoEsn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWS08m9tjEK31hLxHSI__Ex_lMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caZ0oRtb4XGz9zLX8RUCfm2z.jpg?f=fotoalbum_large

4e accu wordt met een lader geladen met overschot.

[ Voor 31% gewijzigd door Rbb-lwdn op 20-03-2025 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Mn dashboard voor de thuisaccu. Houdt ook rekening met de Marstek (plug in accu). Alles in 1 view :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mU8rI7SuMrqgl21fKqPVzUP3MGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ONWY5v3LvnoipcjwBwkHbTJL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 20:41
Voor wat het waard is, toch klacht gedaan over het feit dat je de basisfuncties van de powerstream niet meer kan bedienen als het internet er uit ligt (terwijl dat dit gewoon lokaal moet kunnen).
Vrij standaard antwoord, maar ik denk als genoeg mensen hierover blijven zagen, ze hopelijk gaan nadenken...
Unfortunately, at this time, local control without an internet connection is not supported. However, we are continuously working on improving our products, and your feedback is valuable to us. We will pass along your request for local control functionality to our development team for consideration in future updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Rbb-lwdn schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:58:

4e accu wordt met een lader geladen met overschot.
Hoe doe je dat? Heb je DC-DC laders die van die eerste drie naar de 4e overhevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
HansKeesom schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:30:
[...]

Hoe doe je dat? Heb je DC-DC laders die van die eerste drie naar de 4e overhevelen?
Gewoon een timeusb 20a lader in het stopcontact met hw stekker, gaat laden bij minimaal 600w teruglevering , en dat is tegenwoordig rond 9 uur al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Valkske schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:25:
Voor wat het waard is, toch klacht gedaan over het feit dat je de basisfuncties van de powerstream niet meer kan bedienen als het internet er uit ligt (terwijl dat dit gewoon lokaal moet kunnen).
Vrij standaard antwoord, maar ik denk als genoeg mensen hierover blijven zagen, ze hopelijk gaan nadenken...

[...]
Het internet er uit ligt....... is dat inclusief de lokale wifi waar bij installatie de powerstream mee verbonden is?

Ik kan vooralsnog niet bedenken wat ik nou zou willen instellen aan de powerstream als het internet er uit ligt. Ik heb dat ding ingesteld, het doet z'n werk en ik kijk er niet naar om.

Enige idee of de koppeling met p1 meters er ook uit ligt als je geen internet hebt?

De smartpluggen werken denk ik gewoon door in hun eigen EF_MESH netwerk.....

Wellicht een Dual wan nemen en daar dan een starlink $10 abonnement op hangen? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Rbb-lwdn schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:34:
[...]

Gewoon een timeusb 20a lader in het stopcontact met hw stekker, gaat laden bij minimaal 600w teruglevering , en dat is tegenwoordig rond 9 uur al.
Aha, AC gekoppeld. Mijn fout, ik denk te veel in DC en kan aleen maar dromen van zoveel overschot. 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
markdejong schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:55:
[...]

[Afbeelding]
Hoi, vanwege een andere post de vraag of deze koppeling blijft werken als internet uitvalt? Zien deze apparaten elkaar via wifi zonder WAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
HansKeesom schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:37:
[...]

Het internet er uit ligt....... is dat inclusief de lokale wifi waar bij installatie de powerstream mee verbonden is?

Ik kan vooralsnog niet bedenken wat ik nou zou willen instellen aan de powerstream als het internet er uit ligt. Ik heb dat ding ingesteld, het doet z'n werk en ik kijk er niet naar om.

Enige idee of de koppeling met p1 meters er ook uit ligt als je geen internet hebt?

De smartpluggen werken denk ik gewoon door in hun eigen EF_MESH netwerk.....

Wellicht een Dual wan nemen en daar dan een starlink $10 abonnement op hangen? ;-)
Probleem zit hem in de aansturing van de omvormer.
Je lokale netwerk mag dan wel online zijn.
Maar als jij de opdracht geeft om meer of minder baseload gaat deze opdracht eerst naar de sever van EcoFlow.
En die stuurt het weer terug naar jouw omvormer, wat men al heel lang wil is dat dit ook lokaal kan dus als het internet eruit ligt je dus gewoon je omvormer kan aansturen.

#startlink #offtopic, hier niks van Josti Musk in huis en komt er ook niet in. ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Siewert op 20-03-2025 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
HansKeesom schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:39:
[...]

Aha, AC gekoppeld. Mijn fout, ik denk te veel in DC en kan aleen maar dromen van zoveel overschot. 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
Het overschot komt ook wel weer op als het warmer wordt en de airco weer aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Siewert schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:41:
[...]

Probleem zit hem in de aansturing van de omvormer.
Je lokale netwerk mag dan wel online zijn.
Maar als jij de opdracht geeft om meer of minder baseload gaat deze opdracht eerst naar de sever van EcoFlow.
En die stuurt het weer terug naar jouw omvormer, wat men al heel lang wil is dat dit ook lokaal kan dus als het internet eruit ligt je dus gewoon je omvormer kan aansturen.

#startlink #offtopic, hier niks van Josti Musk in huis en komt er ook niet in. ;-)
Ik ga eens kijken of de smartpluggen met hun EF_MESH dan wel blijven werken. Moet dan wel bij de meterkast gaan staan om te zien of NOM dan nog werkt.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
HansKeesom schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:59:
[...]

Ik ga eens kijken of de smartpluggen met hun EF_MESH dan wel blijven werken. Moet dan wel bij de meterkast gaan staan om te zien of NOM dan nog werkt.......
Geen idee of hun eigen producten onderling communiceren.
Ik gebruik de P1 gegevens om accurater op NOM aan te sturen dus heb hun API wel nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansKeesom
Siewert schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:10:
[...]

Geen idee of hun eigen producten onderling communiceren.
Ik gebruik de P1 gegevens om accurater op NOM aan te sturen dus heb hun API wel nodig.
Getest, zonder wifi lijkt de powerstream te stoppen met terugleveren. De slimme meter geeft een duidelijk hogere import aan.

Als ik alleen de wan kabel eruit trekt zie ik een ander beeld op de slimme meter, het verbruik blijft ongeveer gelijk. Niet 0 omdat ik dat met smartpluggen niet op kan sturen .

Ik denk dat de smartpluggen elkaar gebruiken via het EF_mesh netwerk om bij de wifi van het huis te komen en via die huis wifi ook de powerstream kunnen bereiken. Internet mag dus wegvallen, zolang de wifi-SSD er nog maar is.

Wel jammer dat de powerstream niet dat EF_mesh gebruikt, dan zou er geen apart wifi signaal nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
HansKeesom schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:22:
[...]

Als ik alleen de wan kabel eruit trekt zie ik een ander beeld op de slimme meter, het verbruik blijft ongeveer gelijk. Niet 0 omdat ik dat met smartpluggen niet op kan sturen .
Wat gebeurt er dan als de smart-plug meer wil hebben, gaat de omvormer dan leveren.
Zo ja, dan zouden ze met de omvormer praten lokaal.
Zo nee, dan gaat het dus ook via hun api en dus als er geen internet is geen teruglevering

Pagina: 1 ... 30 ... 42 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).