HansKeesom schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:55:
[...]
Inderdaad, hou het simpel en ga niet de laatste wH najagen. Hou in de gaten om hoeveel euro's het gaat die daar nog valt te halen en wat het kost om die er nog uit te halen.
Wat voltage betreft ik heb twee laders waarvan ik het absorptie voltage wat lager heb gezet. Tijdens de goedkope uren schakel ik die aan. Sommige dagen laden ze de batterij een beetje bij zodat die op peil blijven, andere dagen niet.
Om de omgekeerde richting aan te sturen gebruik ik een DCDC zodat de SOC niet lager wordt dan nodig om de volgende dag de zonnestroom kwijt te kunnen, in de batterij en direct in huis.
Ben ik met je eens, ik houd minimaal 10% in de batterijen.
Komt er op neer dat er +/- 0.786 kWh blijft hangen.
Zou daar 2 á 3 uur sluipverbruik uit kunnen halen maar houd dit aan dat als er geen zon is de handel een paar dagen in lucht blijft.
Gisteren is het exact 1 jaar geleden dat mijn PV systeem is aangelegd.
Mag niet vergelijken want opwek kan nooit het zelfde zijn.
Maar toch even wat cijfers in vergelijking met en zonder batterijen.
4mrt 2024- Verbruik : 22.1 kWh
- Van het net : 7.9 kWh
- PV opwek : 20.3 kWh
- Teruggeleverd: 13.6 kWh
4mrt 2025- Verbruik : 21.2 kWh
- Van het net : 1.8 kWh
- PV opwek : 19.5 kWh
- Teruggeleverd: 6.1 kWh
- Batterij opwek: 6kWh
Dat ik ondanks aansturing op NOM toch nog 1.8kWh van het net heb getrokken komt omdat ik een klein kachelt in de garage heb staan om deze op 18gr te houden.
Deze verbruik 1200w en samen met het sluipverbruik is het totale verbruik als hij aan is tegen de 1400w.
En met mijn 2 Powerstreams op 600w dekt dat dus niet helemaal dus hopen op warmer weer ;-)
Hieronder een screenshot van HomeWizard Zonverbruik van 4 mrt 2025.
Kleine uitleg voor diegene die HomeWizard hun grafieken niet kennen.
- Kleur paars is het echte verbruik wat van het net word getrokken.
- Kleur groen is de opwek uit je PV systeem en in ons geval ook de batterijen
- Kleur blauw: is het verbruik vanuit de opwek, dus niks van het net maar daadwerkelijk zon/batterij verbruik.
In het grafiek hieronder zie tijdens de nacht elke 45min een piek met een paars puntje.
Hier springt mijn kacheltje van de garage aan voor ongeveer 10min.
Het blauwe wil zeggen dat dus 90% is afgedekt door de batterijen en het paarse puntje is dus van het net verbruik.
Dan zie je dat tegen een uur of 9 de opwek begint.
En dat het blauwe redelijk gelijk oploopt, hier worden stuk voor stuk de laders opgestart.
Af en toe nog een paarse piek tot 12uur, dat komt van de koffieautomaat en vaatwasser en boiler die even opwarmt.
na 12uur de wasmachine aangezet en de droger tegen 13uur waar ook de zon (groene kleur) wegviel.
Je ziet de paarse piek hiervan maar de laders schakelden mooi af en weer op wanneer nog.
Na een 14uur kwam de zon er weer bij en groot verbruik was over op het opladen van de scooter en fiets na dan en alle laders hebben to 17:30 geladen en dat zie je terug in het blauwe die constant op 1300w aan het laden waren.
Na 17:30 waren de batterijen ram vol en schakelden ze af en nam de zon ook af.
perfecte timing dus ;-)
De rest van de avond was het alleen tv koekeloeren, niet gekookt vandaag.
En je ziet alleen nog 4 pieken van de kachel in de garage.
Maar goed, had nog een restje stroom in de batterijen van de dag ervoor (1.1kWh).
Laders hebben vandaag voor in totaal 8.2kWh geladen.
Reken maar uit:
Ik heb een oud contract met nog salderen voor 1 jaar.
Ik betaal 0.38ct per afgenomen kWh
En krijg maar 0.05ct per teruggeleverde kWh.
Laders efficiëntie is 79.8% en ontlaad efficiëntie is 99,3%
Maar ja, allemaal maar cijfertjes, vind het gewoon leuk om te zien dat ik minimaal van het net nodig heb op dit soort dagen.
[
Voor 11% gewijzigd door
Siewert op 05-03-2025 02:55
]