Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-07 08:13
mrme12345 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:34:
[...]

Dit topic gaat over zelfbouw (net zoals ik ook al eerder gedaan heb) en niet over de delta's. Zelfbouw is goed vergelijkbaar met dit nieuwe product van zendure. En ik vond de ecoflow powerstreams niet helemaal passend bij de accu's (veel warmte ontwikkeling ook met extra ventilator) en veel kabels en gedoe.
Het doel van zelfbouw is voor mij flexibiliteit, ik kan de installatie aanpassen als de situatie daar om vraagt. Daarnaast spaar ik hopenlijk wat euro's. Want als het goedkoop en goed kan door een deel van de installatie door een kant en klaar product in te vullen, vind ik eigenlijk wel prima.

Het onderwerp is "Eenvoudige thuisaccu samenstellen". De Delta i.c.m. de powerstream past daar prima bij naar mijn idee.

Door een powerstream te gebruiken krijg ik veel functionaliteit die veel standaard inverters niet bieden voor een vergelijkbare prijs. Ik heb de powerstream op dit moment gekoppeld aan een 12 volt batterij via de meegeleverde kabel. Maar als de 12 volt batterij niet genoeg is om het verschil tussen productie en verbruik te overbruggen dan kan ik altijd nog een tweede 12 volt batterij of een Delta (extra batterij) inzetten. Ik kan dus schuiven met componenten.

Ja de powerstream kan behoorlijk warm worden. Gelukkig heb ik een laag verbruik in mijn huis en helaas niet zo veel opbrengst van mijn zonnepanelen. Ik denk dat mijn powerstream nooit meer dan 250 watt gaat pompen en daarnaast staat ie redelijk goed geventileerd op een overdekt balkon.

YouTube: EcoFlow PowerStream - 10 Things You Don't Hear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
HansKeesom schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:30:
[...]

Het doel van zelfbouw is voor mij flexibiliteit, ik kan de installatie aanpassen als de situatie daar om vraagt. Daarnaast spaar ik hopenlijk wat euro's. Want als het goedkoop en goed kan door een deel van de installatie door een kant en klaar product in te vullen, vind ik eigenlijk wel prima.

Het onderwerp is "Eenvoudige thuisaccu samenstellen". De Delta i.c.m. de powerstream past daar prima bij naar mijn idee.

Door een powerstream te gebruiken krijg ik veel functionaliteit die veel standaard inverters niet bieden voor een vergelijkbare prijs. Ik heb de powerstream op dit moment gekoppeld aan een 12 volt batterij via de meegeleverde kabel. Maar als de 12 volt batterij niet genoeg is om het verschil tussen productie en verbruik te overbruggen dan kan ik altijd nog een tweede 12 volt batterij of een Delta (extra batterij) inzetten. Ik kan dus schuiven met componenten.

Ja de powerstream kan behoorlijk warm worden. Gelukkig heb ik een laag verbruik in mijn huis en helaas niet zo veel opbrengst van mijn zonnepanelen. Ik denk dat mijn powerstream nooit meer dan 250 watt gaat pompen en daarnaast staat ie redelijk goed geventileerd op een overdekt balkon.

YouTube: EcoFlow PowerStream - 10 Things You Don't Hear
Onderwerp is eenvoudige thuisaccu zelf maken met een lifepo4 accu en een ecoflow powerstream. Net zoals ik in verleden gedaan heb op basis van deze groep. Jij bent de eerste die begint over een delta in deze groep. Maar je krijgt nu ook alternatieven in de markt die veiliger zijn en ook betaalbaar worden. Daar ging het mij om. Is prima, maar niet het onderwerp.

[ Voor 3% gewijzigd door mrme12345 op 23-02-2025 11:47 ]

energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 20 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:51
HansKeesom schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Die twee victrons zijn dat DC-DC's? Zo ja 24-24? Of zijn het opladers AC->DC ? Ze lijken me het laatste....

Zijn de 24 volt batterijen rechtstreeks aangesloten op de mc4's van de Ecoflows? Hoe voorkom je dat de accu's helemaal leeg worden getrokken?

Ik gebruik twee DCDC's, eentje 12-12 direct op de 12 volt poort van de powerstream en eentje 12-24 op de mc4 poort van de powerstream. Doordat ze smart zijn kan ik precies bepalen wanneer er stroom het huis in stroom, waarbij de hoeveelheid gemaximeerd wordt door de ecoflow smartplugs die een aantal verbruikers in huis meten.
Alle laders die er hangen zijn ac-dc laders.
Gaan aan wanneer er pv overshot is wat overeenkomt met de lader.
Kan dus laden met 350w, 700w, 950w en 1300w.

Ik hou de voltage bij die EcoFlow uitspuugd.
Er zijn twee voltages die zeker zijn van wat de EcoFlow geeft.
Batterij vol en batterij leeg alle voltages er tussen zijn onbetrouwbaar en gebruik ik dan ook niet.
Tot op heden heeft de bms nog nooit ingegrepen.

Ik gebruik dus Homewizard p1-meter, kwh meter aangesloten op de zonnepanelen om uit te rekenen wat er in huis verbruikt word.
Zodoende word de EcoFlow aangestuurd om te leveren en aan te sturen op 0.
Zelfde geld voor het laden, is er overschot die berekend word uit de p1 en kwh meter dan start het laden.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansKeesom
mrme12345 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:41:
[...]

Onderwerp is eenvoudige thuisaccu zelf maken met een lifepo4 accu en een ecoflow powerstream. Net zoals ik in verleden gedaan heb op basis van deze groep. Jij bent de eerste die begint over een delta in deze groep. Maar je krijgt nu ook alternatieven in de markt die veiliger zijn en ook betaalbaar worden. Daar ging het mij om. Is prima, maar niet het onderwerp.
Het zal door mijn bril komen maar ik lees toch echt "Eenvoudige thuisaccu samenstellen " niet "eenvoudige thuisaccu zelf maken met een lifepo4 accu en een ecoflow powerstream"

Ik wens je een zonnige zondag toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Siewert schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:46:
[...]

Alle laders die er hangen zijn ac-dc laders.
Gaan aan wanneer er pv overshot is wat overeenkomt met de lader.
Kan dus laden met 350w, 700w, 950w en 1300w.

Ik hou de voltage bij die EcoFlow uitspuugd.
Er zijn twee voltages die zeker zijn van wat de EcoFlow geeft.
Batterij vol en batterij leeg alle voltages er tussen zijn onbetrouwbaar en gebruik ik dan ook niet.
Tot op heden heeft de bms nog nooit ingegrepen.

Ik gebruik dus Homewizard p1-meter, kwh meter aangesloten op de zonnepanelen om uit te rekenen wat er in huis verbruikt word.
Zodoende word de EcoFlow aangestuurd om te leveren en aan te sturen op 0.
Zelfde geld voor het laden, is er overschot die berekend word uit de p1 en kwh meter dan start het laden.
Aha je laadt dus niet direct van je zonnepanelen in de accu's via DC maar gebruikt dus een AC-koppeling.
Klinkt als een noodzakelijke maar best ingewikkelde regeltechniek.

Ik laad met mijn paar zonnepanelen eerst in een batterij en voorzie vervolgens de powerstream van stroom. Aangezien ik een paar ecoflow smartplugs heb op de grootste regelmatige verbruikers + 30 watt baseload wordt er niet meer gexporteerd, ook al kom ik soms er vlakbij met een laagste import van 2 watt :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
HansKeesom schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:59:
[...]

Het zal door mijn bril komen maar ik lees toch echt "Eenvoudige thuisaccu samenstellen " niet "eenvoudige thuisaccu zelf maken met een lifepo4 accu en een ecoflow powerstream"

Ik wens je een zonnige zondag toe.
Ja ik denk het ook ;-) misschien eerst wat pagina's lezen ipv alleen op een titel af te gaan. Maar jij ook een zonnige zondag! Geen probleem.

energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 20 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
HansKeesom schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:08:
[...]

Aha je laadt dus niet direct van je zonnepanelen in de accu's via DC maar gebruikt dus een AC-koppeling.
Klinkt als een noodzakelijke maar best ingewikkelde regeltechniek.

Ik laad met mijn paar zonnepanelen eerst in een batterij en voorzie vervolgens de powerstream van stroom. Aangezien ik een paar ecoflow smartplugs heb op de grootste regelmatige verbruikers + 30 watt baseload wordt er niet meer gexporteerd, ook al kom ik soms er vlakbij met een laagste import van 2 watt :-)
idd, ik laad met pv verschot, ten eerste om meer verbruik uit eigen opwek te verkrijgen.
En ten tweede is het omdat ik in de zomermaanden meer dan genoeg over hebt ;-)

Berekening is eigenlijk best makkelijk.
Neem het p1 verbruik die is netto wat de pv opwek is er ook al af.
Trek daarvan af wat je lader zou verbruiken en je weet hoeveel overschot er is en daar kun je indien er genoeg is een andere lader op kunnen starten.

Andersom is ook best makkelijk.
Aansturen op 0 gaat op basis P1 minus pv opwek minus opwek uit de batterij.
Dan krijg je een getal die negatief of positief is.
Positief betekend dat er wat meer watts door de PS geleverd moet worden.
Negatief betekend dus dat de EcoFlow wat minder moet leveren.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Siewert schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:20:
[...]

idd, ik laad met pv verschot, ten eerste om meer verbruik uit eigen opwek te verkrijgen.
En ten tweede is het omdat ik in de zomermaanden meer dan genoeg over hebt ;-)

Berekening is eigenlijk best makkelijk.
Neem het p1 verbruik die is netto wat de pv opwek is er ook al af.
Trek daarvan af wat je lader zou verbruiken en je weet hoeveel overschot er is en daar kun je indien er genoeg is een andere lader op kunnen starten.

Andersom is ook best makkelijk.
Aansturen op 0 gaat op basis P1 minus pv opwek minus opwek uit de batterij.
Dan krijg je een getal die negatief of positief is.
Positief betekend dat er wat meer watts door de PS geleverd moet worden.
Negatief betekend dus dat de EcoFlow wat minder moet leveren.
Met een dergelijke grote installatie lijkt me ook eignlijk logisch logisch wat je doet.
Het is ook erg failsafe, mocht je thuisbatterij uitvallen dan gaat leveren de zonnepanelen door alsof er niet is gebeurt. En omgekeerd, als je zonnepanelen uitvallen, gaat je thuisbatterijen gewoon verder met wat het altijd al deed.

Mijn vertrekpunt is anders, ik heb maar heel weinig mogelijkheden tot het plaatsen van zonnepanelen. Gelukkig is mijn verbruik ook redelijk laag. Mijn e-bike laadt ik in het fietsenschuurtje met stroom van de VVE (foei) en ik heb geen EV en ook geen mogelijkheid tot laden vanuit mijn appartement.

De panelen die ik heb zijn allereerst bedoeld om mijn batterijen* opgeladen te houden voor het geval de stroom uitvalt. Ik wil dat koffie kunnen zetten, door kunnen werken op laptop en een soep opwarmen. Vandaar dat ik twee Ecoflow systemen in mijn keuken heb staan.
Die systemen worden als ze onder een bepaald SOC% komen bijgeladen vanuit de 100 AH accu op het balkon. Dat lukt meestal prima maar mochten hun SOC% toch omlaag gaan dan worden ze via hun AC poort op peil gehouden.

De powerstream is vooral bedoeld om een overschot aan Wh's nuttig te gebruiken binnen mijn woning. Het zou zonde zijn om het overschot niet te gebruiken.

Ik heb daarom drie overstroommogelijkheden.
-Een mppt die via zijn loadport stroom laat stromen naar de Ecoflows binnenshuis als de 12 volt solar accu boven 13.10 volt gaat (uit bij 12,75)
-De 12/12 DCDC 18A die de 12 volt ingang van de Powerstream met 13,15 volt voedt (Aan bij 13,3 uit bij 13,0)
-De 12/24 DCDC 10A die naar een van de mc4 ingangen van de Powerstroom met 25,4 volt voedt (Aan bij 13,6 en uit bij 13,2 volt)

Voordat ik de Powerstream had, gebruikte ik een plug and play inverter van Hoymiles aangesloten op de 12/24 DCDC. Een Homewizard plug schakelde aan en uit op basis van wat de P1 meter aangaf. Dat werkte maar was weinig subtiel. Zeker in de zomer lukte het niet altijd om niet elke dag in float state te geraken.
Op zich niet erg maar beetje zonde van de stroom. Een grotere accucapaciteit was een optie maar met een powerstream aanbod van 100 euro was dat toch wel aantrekkelijker

De powerstream tesamen met twee smartpluggen werken nu veel subtieler, het reageert binnen een seconde inplaats van minuten zodat ik wat "scherper aan de wind" kan instellen.
Die pluggen zijn 30 euro per stuk dus wel een beetje jammer dat EcoFlow nog geen (koppeling met een) plug and play p1 meter heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem69
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22-07 15:40
Ik heb ook zo’n simpele thuisaccu met één ecoflow die niet terugleverd aan het net door de Tibber pulse dongle, maar kan diezelfde dongle ook twee ecoflows aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:32
mrme12345 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:12:
[...]

Ja ik denk het ook ;-) misschien eerst wat pagina's lezen ipv alleen op een titel af te gaan. Maar jij ook een zonnige zondag! Geen probleem.
Ik denk dat je dan beter de topic titel kunt (laten) aanpassen, of een nieuwe topic beginnen met een betere titel (overigens zou ik een "het grote Ecoflow thuisbatterij oplossingen" topic best waarderen, hoewel dat een andere scope heeft dan wat nu hier besproken wordt. Het Ecoflow ecosysteem is best interessant, al is de Powerstream het enige product wat zowel financieel, functioneel als technisch héél interessant is).

Als we de discussie hier willen beperken tot de Ecoflow Powerstream en goedkope LiFePo batterijen dan kunnen we naast de titel beter de TS ook aanpassen om wat meer context info te geven. De discussie die @HansKeesom nu voerde was precies een deel wat voor mij in eerste instantie ook niet helder was.

Ik wil daar overigens best aan bijdragen, dus als @salipander daar oren naar heeft, laat het maar weten. Alle credits overigens voor hem voor het initieren van deze discussie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:32
Willem69 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:58:
Ik heb ook zo’n simpele thuisaccu met één ecoflow die niet terugleverd aan het net door de Tibber pulse dongle, maar kan diezelfde dongle ook twee ecoflows aansturen?
Voor zover ik heb begrepen uit andere discussies is dat niet de opzet van deze Ecoflow oplossing. Deze wordt immers verkocht als "balkonkraftwerk", je kunt er eventueel meerdere neerzetten, ieder op een eigen groep, maar samen met een powerstation wordt dat snel een prijzige en niet rendabele oplossing.

Maar middels meerdere Ecoflows (meestal) NOM bereiken lijkt me ook zeer interessant. Ik heb zelf wel aan een concept zitten bedenken waarbij je op basis van je P1 gegevens eventueel meerdere shelly 3em's emuleert en zo meerdere Ecoflow Powerstreams aanstuurt om zo je totale import op 0 te houden. Wellicht ook bruikbaar met bepaalde laders om zo je export (indien mogelijk) op 0 te houden. Je kunt ook wat load balancen om de hitteontwikkeling wat te temperen. Shelly 3EM emulaties bestaan al voor verschillende P1 meters, maar bij mijn weten nog niet met deze functies?

Maar aan de andere kant: dit concept hoort niet echt thuis bij een "eenvoudige thuisaccu" (toch maar een eigen topic beginnen? :+ )

Wat eenvoud betreft: kan iemand mij uitleggen waarom sommige mensen overal pluggen inzetten om stroomverbruik van individuele verbruikers te meten, als je NOM wilt bereiken heb je uiteindelijk toch alleen maar de P1 gegevens nodig? (even afgezien van het feit dat het leuk en nuttig is om het verbruik van individuele apparaten te meten, maar om daar nu meer dan €35,- per gebruiker aan uit te geven?). Sommigen gebruiken ze meen ik ook om de batterijladers uit te schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-07 23:44
Batilan schreef op zondag 23 februari 2025 @ 23:28:
[...]

Wat eenvoud betreft: kan iemand mij uitleggen waarom sommige mensen overal pluggen inzetten om stroomverbruik van individuele verbruikers te meten, als je NOM wilt bereiken heb je uiteindelijk toch alleen maar de P1 gegevens nodig? (even afgezien van het feit dat het leuk en nuttig is om het verbruik van individuele apparaten te meten, maar om daar nu meer dan €35,- per gebruiker aan uit te geven?). Sommigen gebruiken ze meen ik ook om de batterijladers uit te schakelen?
Simpel antwoord: Ja, met de P1 meter kun je NOM aansturen, maar dan heb je wel een API en wat programmeerkunst nodig. De leek kan echter een plug pakken die ondersteund wordt vanuit de app die ze hebben. Het doel is ook niet altijd NOM, althans niet waarmee mijn topic was gestart. Mijn doel was simpelweg: accu leegkrijgen en weer vullen binnen een etmaal, ofwel maximaal teruglevering van zonnestroom verminderen met de beschikbare accucapaciteit.
En, zoals je aangeeft, pluggen gebruiken om (laders) mee te schakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door salipander op 23-02-2025 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Ik heb niet het antwoord op je vraag, maar wel een vraag over de Tibber Puls dongle. Kan je die gebruiken zonder dat je bij Tibber een abonnement o.i.d. hebt?

De twee pluggen die ik gebruik zijn in mijn geval meer dan voldoende om de accu zonder teruglevering voldoende leeg te trekken voor de volgende zonnige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Batilan schreef op zondag 23 februari 2025 @ 23:28:
[...]

Voor zover ik heb begrepen uit andere discussies is dat niet de opzet van deze Ecoflow oplossing. Deze wordt immers verkocht als "balkonkraftwerk", je kunt er eventueel meerdere neerzetten, ieder op een eigen groep, maar samen met een powerstation wordt dat snel een prijzige en niet rendabele oplossing.

Maar middels meerdere Ecoflows (meestal) NOM bereiken lijkt me ook zeer interessant. Ik heb zelf wel aan een concept zitten bedenken waarbij je op basis van je P1 gegevens eventueel meerdere shelly 3em's emuleert en zo meerdere Ecoflow Powerstreams aanstuurt om zo je totale import op 0 te houden. Wellicht ook bruikbaar met bepaalde laders om zo je export (indien mogelijk) op 0 te houden. Je kunt ook wat load balancen om de hitteontwikkeling wat te temperen. Shelly 3EM emulaties bestaan al voor verschillende P1 meters, maar bij mijn weten nog niet met deze functies?

Maar aan de andere kant: dit concept hoort niet echt thuis bij een "eenvoudige thuisaccu" (toch maar een eigen topic beginnen? :+ )

Wat de opzet van EcoFlow is met de Powerstream is wat mij betreft minder interessant dan wat ik er mee kan doen. Ik heb de Powerstream gekoppeld aan een degelijke 12 volt accu, via 12 en 24 volt, niet aan een EcoFlow battery. Kan wel, is inderdaad duurder.

Eigen topic is prima, maar dan onder het motto "Nog eenvoudiger een thuisaccu bouwen" :-) Deze discussie kan dan beter iets worden als "Zoveel mogelijk zelf bouwen thuisaccu ook al is daar geen financieele of practische reden voor "

Pluggen hebben inderdaad het nadeel dat elke plug extra weer geld kost. Ik heb er twee voor minder dan 30 euro per stuk gekocht.

Voordeel is dat je elke gebruiker kan volgen en eventueel uit kan zetten.

Soms is een of twee pluggen voldoende, als je een heel eenvoudig systeem hebt en je naast de base-load alleen het verbruik van je koelkast nodig hebt om je accu leeg snel genoeg leeg genoeg te halen voor de volgende zonnige dag.

Ik heb al de Homewizard P1 om een aantal verbruikers en laders dynamisch te starten, overweeg de Tibber ernaast (65 euro) maar moet dan ook een splitter kopen 27,95, dus totaal 92,95..... daar koop ik dus drie Ecoflow pluggen van.
Zo zie je maar, elke situatie is anders.

[ Voor 8% gewijzigd door HansKeesom op 24-02-2025 05:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
HansKeesom schreef op maandag 24 februari 2025 @ 04:21:
[...]

Ik heb niet het antwoord op je vraag, maar wel een vraag over de Tibber Puls dongle. Kan je die gebruiken zonder dat je bij Tibber een abonnement o.i.d. hebt?
Ja, de Tibber Pulse kan je gewoon gebruiken zonder dat je klant bij Tibber bent, inclusief load balancing met geschikte laadpalen (voor dat laatste wel de Tibber app + account nodig)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:44

Servowire

prutser:~#

Heb de 24V kant van het systeem afgezekerd met ANL zekeringen. Niet de beste, moet ik eerlijk in zijn. Er zit maar beperkt vlamboogbescherming in. Echter is mijn systeem maar 24V en dus de kans is - m.i. - laag. Disclaimer: raadpleeg altijd een specialist voor jou specifeke setup.

Heb een 3D printbare fusebracket gemaakt zodat de fuse maximaal 10cm van de pool afzit.

Mijn LiTime accu's schijnen interne BMS bescherming tegen kortsluit te hebben maar ik heb toch liever een smeltzekering als extra veiligheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJpe2PfU--jutHX8pQXOtK7bAnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jdlseFdpP3egsLjFpkVg4X01.png?f=fotoalbum_large

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cradi
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Ja, in mijn eigen setup stuurt 1 Tibber Pulse twee Ecoflow Powerstreams tegelijk aan. In de Ecoflow-app hoef je alleen de tweede Powerstream toe te voegen en Terugleverbescherming in te stellen Het benodigde ontlaadvermogen om de teruglevering te beschermen wordt dan voor de helft van de ene Powerstream en voor de andere helft van de andere Powerstream gevraagd. Dus 50-50 verdeling. Dit werkt op zich prima bij mij.

Ik ben vorig najaar ook begonnen met een setup van 1 batterij (2.56 kWh) + Powerstream + batterijlader, en heb een maandje later nog zo'n setup erbij gekocht toen ik graag wilde verdubbelen naar 5.12 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:17
Servowire schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:43:
Heb de 24V kant van het systeem afgezekerd met ANL zekeringen. Niet de beste, moet ik eerlijk in zijn. Er zit maar beperkt vlamboogbescherming in. Echter is mijn systeem maar 24V en dus de kans is - m.i. - laag. Disclaimer: raadpleeg altijd een specialist voor jou specifeke setup.

Heb een 3D printbare fusebracket gemaakt zodat de fuse maximaal 10cm van de pool afzit.

Mijn LiTime accu's schijnen interne BMS bescherming tegen kortsluit te hebben maar ik heb toch liever een smeltzekering als extra veiligheid.

[Afbeelding]
anl zekering heb ik ook per powerqueen erop zitten (3stuks). Direct gemonteerd op een + pool.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBcdQOUZLi3jGeXNw0hThH2Fy1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtsXCd0FgBP8I8Sufv572zvd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
cradi schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:54:
[...]

Ja, in mijn eigen setup stuurt 1 Tibber Pulse twee Ecoflow Powerstreams tegelijk aan. In de Ecoflow-app hoef je alleen de tweede Powerstream toe te voegen en Terugleverbescherming in te stellen Het benodigde ontlaadvermogen om de teruglevering te beschermen wordt dan voor de helft van de ene Powerstream en voor de andere helft van de andere Powerstream gevraagd. Dus 50-50 verdeling. Dit werkt op zich prima bij mij.

Ik ben vorig najaar ook begonnen met een setup van 1 batterij (2.56 kWh) + Powerstream + batterijlader, en heb een maandje later nog zo'n setup erbij gekocht toen ik graag wilde verdubbelen naar 5.12 kWh.
Klinkt goed. Je laadt de batterijen gedurende de goedkoopste uren? Gebruik je ook zonnepanelen?

Kunnen twee powerstream samen meer dan 800 watt je huis in duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
HansKeesom schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:28:
[...]

Klinkt goed. Je laadt de batterijen gedurende de goedkoopste uren? Gebruik je ook zonnepanelen?

Kunnen twee powerstream samen meer dan 800 watt je huis in duwen?
Ja ik heb twee laadmogelijkheden gemaakt in Home Assistant: laden tijdens de goedkoopste uren (integratie Cheapest Energy Hours) en laden op zonnestroom (overschot actueel vermogen P1-meter).

Als ze beide volop ontladen is dat bij mij 1.100 Watt (ik heb ze gemaximeerd op 550 Watt elk om uitschakeling vanwege warmteontwikkeling te voorkomen), dus ja meer dan 800 Watt, en dat gaat probleemloos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Heb mijn Alpha versie van de thuisbatterij software af. Het is een beetje in elkaar geflanst, maar het werkt.
  • Je kunt via web handmatig de 4 standen instellen
  • Hij haalt automatisch de GHI voorspelling op voor de volgende dag (instralingswaardes van solcast.com, rekening houdend met het weer e.d. op jou GPS locatie.)
  • Hij gaat automatisch laden als de GHI boven de 150 W/m2 is EN als je huis "teruglevert" (anders pakken we misschien wel vieze netstroom).
  • Na zonsondergang gaat hij leveren naar het huis
  • Als hij langer dan 15 minuten ziet dat je netstroom verbruikt zet hij de Ecoflow plug uit (waar de lader op zit)
  • Hij past automatisch teruglevering aan aan het verbruik (in de avond/nacht) zodat NOM (null op meter) draait.
  • Op 10% schakelt hij de powerstream uit (werkt niet heel goed, de SOC waardes zijn wat vaag).
  • Er zitten failsafe standen in zoals als de netspanning te hoog/laag is.
Als ter interesse is kan ik de code wel delen, PM me dan.

Thanks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-6XBqfwE2JKIkfCDTtURjuhlCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z8LfglDpR60wIzniq7gfGRQr.png?f=fotoalbum_large

Logboek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5mZEBdqYZopkL3uyk4jwi8M7nc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vxskftZ1fIKpPin7MzdB7oWD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Servowire op 24-02-2025 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
cradi schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:08:
[...]

Ja ik heb twee laadmogelijkheden gemaakt in Home Assistant: laden tijdens de goedkoopste uren (integratie Cheapest Energy Hours) en laden op zonnestroom (overschot actueel vermogen P1-meter).

Als ze beide volop ontladen is dat bij mij 1.100 Watt (ik heb ze gemaximeerd op 500 Watt elk om uitschakeling vanwege warmteontwikkeling te voorkomen), dus ja meer dan 800 Watt, en dat gaat probleemloos.
Kun je met HA niks met de temperatuur.
Ik heb in mij php script het zo geregeld dat als de temperatuur te hoog word deze de baseload deelt door een factor van 1.5 en als de temperatuur weer is gezakt leveren de beide omvormers weer totaal 1200w terug.
Heb het alleen nog niet in werking gezien hier, max wat ik hier heb gezien is 56gr.
Maar heb deze failsave op 65gr gezet, misschien dat van de zomer wel terug zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

rvee schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:13:
[...]

anl zekering heb ik ook per powerqueen erop zitten (3stuks). Direct gemonteerd op een + pool.
[Afbeelding]
Nadeel vond ik dat je de accupool moet losmaken in dit geval, en dat je zo geen trekontlasting hebt, als iets/iemand blijft haken aan je zekeringhouder dan belast dat direct je pool.

maar prima oplossing zo denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Siewert schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:16:
[...]

Ik heb in mij php script het zo geregeld dat als de temperatuur te hoog word deze de baseload deelt door een factor van 1.5 en als de temperatuur weer is gezakt leveren de beide omvormers weer totaal 1200w terug.
Heb het alleen nog niet in werking gezien hier, max wat ik hier heb gezien is 56gr.
Kan een Ecoflow 1200W leveren? Mijne kan maar (net) 400W per ingang (dus totaal 800) leveren. Heb je een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Servowire schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:26:
[...]

Kan een Ecoflow 1200W leveren? Mijne kan maar (net) 400W per ingang (dus totaal 800) leveren. Heb je een tip?
Euh nee... ;-)
Denk dat mijn zin niet helemaal duidelijk geformuleerd is.
Per omvormer op 24v 600w en beide op vol vermogen 1200w.

[ Voor 3% gewijzigd door Siewert op 24-02-2025 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
in HA heb ik met 2 powerstreams max output in helper gezet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
{% set temp_ecoflows = (states('sensor.powerstream_0xx1_esp_temperature')|float + states('sensor.powerstream_0xx2_esp_temperature')|float)/2 %}
{% if temp_ecoflows < 45 %}
  {{ 1200 }}
{% elif  temp_ecoflows < 50 %}
  {{ 1100 }}
{% elif  temp_ecoflows < 56 %}
  {{ 1000 }}
{% elif  temp_ecoflows < 59 %}
  {{ 950 }}
{% elif  temp_ecoflows < 62 %}
  {{ 900 }}
{% else %}
  {{ 800 }}
{% endif %}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
Siewert schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:16:
[...]

De Powerstreamtemperatuur zie ik niet in HA inderdaad, ik heb ervoor gekozen om niet de Ecoflow-API te gebruiken. Ze gebruiken ook (nog) geen coolingdeck. Misschien dat ik dat wel ga doen als hoge bergingtempereratuur voor teveel afschakeling gaat zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Siewert schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:35:
[...]

Helaas, is gewoon een domme daalderop 150ltr 2500w.
Deze heb ik/kan ik in de maanden maart t/m Okt zongestuurd in de zin van boiler ingeschakeld als de pv genoeg opwekt.
Wintermaanden staat hij altijd aan anders komen we met koud water te zitten.

E-bike laad met 250w geloof ik.
Mijn e-scooter laad met 1200w.
Deze heb ik in de zomermaanden ook zongestuurd.
Vaatwasser zet ik in de zomermaanden aan als er overschot is.
Wintermaanden hangt er vanaf of de batterijen vol zijn of de zon verwachting is goed genoeg dan de volgende dag.

Maar vind mijn verbruik wel meevallen.
Er zijn mensen met een electrische auto, warmtepomp ect die makkelijk het dubbele van mijn verbruik halen.
Die norm van 3,5kwh p/d vind ik achterhaald naarmate men steeds meer electrisch gaat.
De Groene Nerds hebben een keer een aflevering gehad over een product dat domme boilers kan aansturen met een lager vermogen, dus van 100-1600 watt. Zie https://www.solyxenergy.n...l06YgU61dtZxoCRowQAvD_BwE

En de video op YouTube: WATERACCU 🔋: De nieuwe & betaalbare thuisbatterij?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-08 09:45
Moet je om de powerstream aan te sturen altijd via hun servers gaan? Ik hoop dat er wel een tweak/hack bestaat om volledig lokaal aan te sturen... ik vind wel wat experimenten maar niet direct iets concreet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:55
HansKeesom schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 01:17:
[...]

De Groene Nerds hebben een keer een aflevering gehad over een product dat domme boilers kan aansturen met een lager vermogen, dus van 100-1600 watt. Zie https://www.solyxenergy.n...l06YgU61dtZxoCRowQAvD_BwE

En de video op YouTube: WATERACCU 🔋: De nieuwe & betaalbare thuisbatterij?!
Zulke systemen kan je als tweaker eenvoudig zelf gaan maken.
Ketel Klets van 2 jaar geleden.
YouTube: Een boiler dimmer? Zelf een hotfill boiler maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
simonj schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:10:
[...]

Zulke systemen kan je als tweaker eenvoudig zelf gaan maken.
Ketel Klets van 2 jaar geleden.
YouTube: Een boiler dimmer? Zelf een hotfill boiler maken
Heeft geen functie om het vermogen af te stemmen op de P1-meter, dus sturen op NOM voor zover ik het kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Valkske schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 06:26:
Moet je om de powerstream aan te sturen altijd via hun servers gaan? Ik hoop dat er wel een tweak/hack bestaat om volledig lokaal aan te sturen... ik vind wel wat experimenten maar niet direct iets concreet werkend.
De EcoFlow pluggen en powerstream hebben een wifisignaal EF_mesh

Chat GPT zegt mij |

Ja, **EF_MESH** werkt ook als de wifi van je huis uitstaat. Het **EF_MESH-netwerk** is een lokaal **wifi-meshnetwerk** dat door EcoFlow-apparaten wordt gecreëerd om met elkaar te communiceren. Dit betekent:

- **Apparaten kunnen nog steeds met elkaar communiceren**: Je EcoFlow PowerStream-systeem en slimme stekkers (of andere gekoppelde apparaten) blijven onderling gegevens uitwisselen.
- **Geen internet nodig voor basisfuncties**: Het systeem heeft geen actieve internetverbinding nodig voor interne communicatie.
- **Beperkte functionaliteit van de EcoFlow-app**: Als je telefoon geen netwerk met internetverbinding heeft, kun je het systeem mogelijk niet op afstand bedienen of cloudgebaseerde updates ontvangen.

### Wat werkt zonder thuiswifi:
✅ Slimme stekkers blijven werken en kunnen aangesloten apparaten bedienen.
✅ PowerStream blijft stroom volgen en verdelen zoals geprogrammeerd.
✅ Onderlinge communicatie tussen apparaten binnen het meshnetwerk blijft behouden.

### Wat wél thuiswifi of internet nodig heeft:
❌ Op afstand bedienen en monitoren via de EcoFlow-app.
❌ Firmware-updates en cloudfunctionaliteiten.
❌ Integraties met spraakassistenten (bijv. Alexa, Google Assistant).

Dus als je thuiswifi uitstaat, blijft EF_MESH **lokaal** functioneren, maar je verliest **toegang op afstand en cloudgebaseerde functies**.

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-08 09:45
Hey Hans, fijn dat je dit voor mij aan chatgpt hebt gevraagd. Maar de context was misschien niet duidelijk maar mijn setup is zoals de openingspost een homewizard p1 meter uitlezen en hiermee de ecoflow powerstream(s) aansturen (of batterijladers aanzetten) door middel van een php scriptje (die met de ecoflow developer API spreekt). Dus niet met de ecoflow powerplugs.

Mijn mantra (en ook die van homeassistant en homewizard in de kern) is dat je niet afhankelijk moet zijn van "het internet" voor wat eigenlijk technisch gezien lokaal kan. (Op afstand bedienen en monitoren doe ik met een VPN connectie)

Ik vind salipander zijn setup goed gevonden en ben er al mee aan de slag, maar ik wil eigenlijk niet over mijn eigen policy van "local only". Dus ik dacht misschien zijn er nog tweakers die hetzelfde hebben ervaren en met oplossingen aan de slag zijn.

• HansKeesom
Valkske schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:55:
Hey Hans, fijn dat je dit voor mij aan chatgpt hebt gevraagd. Maar de context was misschien niet duidelijk maar mijn setup is zoals de openingspost een homewizard p1 meter uitlezen en hiermee de ecoflow powerstream(s) aansturen (of batterijladers aanzetten) door middel van een php scriptje (die met de ecoflow developer API spreekt). Dus niet met de ecoflow powerplugs.

Mijn mantra (en ook die van homeassistant en homewizard in de kern) is dat je niet afhankelijk moet zijn van "het internet" voor wat eigenlijk technisch gezien lokaal kan. (Op afstand bedienen en monitoren doe ik met een VPN connectie)

Ik vind salipander zijn setup goed gevonden en ben er al mee aan de slag, maar ik wil eigenlijk niet over mijn eigen policy van "local only". Dus ik dacht misschien zijn er nog tweakers die hetzelfde hebben ervaren en met oplossingen aan de slag zijn.
Als het gaat om "dat je niet afhankelijk moet zijn van "het internet" voor wat eigenlijk technisch gezien lokaal kan." dan is de crux van mijn verhaal dat het met de powerstreams en voldoende plugs dus out of the box al kan met de powerstream. Zonder API's, zonder geprogrammeer, zonder dat je een internetverbinding hebt en onafhankelijk van hoe je de stroom van je zonnepanelen in je accu krijgt.

De pluggen mogen dan 30 euro kosten, het kost je 10 minuten om ze in gebruik te nemen. Helaas valt er weinig aan te programmeren op deze manier 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:03

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@Valkske en @HansKeesom: aan het begin van het topic wees ik al op de aangepaste Ecoflow-plug, waarbij het IC dat het verbruik van de plug meet is vervangen door de datalijn van een ESP32 (zie https://github.com/giovan..._Automation_Documentation). Als die plug en de Powerstream sowieso met elkaar kunnen meshen over wifi, lijkt het hiermee mogelijk om zonder cloud een NoM-opstelling te realiseren.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 00:11
HansKeesom schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:58:
[...]

Heeft geen functie om het vermogen af te stemmen op de P1-meter, dus sturen op NOM voor zover ik het kan zien.
Dat zou dan wel weer kunnen met een Kemo M240 waar je bijvoorbeeld een Shelly 0-10v op aansluit. Dan ben je voor onder de € 100 wel klaar.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-07 22:17

geerttttt

Manisch positief

Nou, ik zit nu een week ongeveer lekker te laden/ontladen met mijn zelfbouw batterij. Lijkt opzich leuk, ik heb hem zelfs sinds enkele dagen op een automatisch berekend schema werkend (ik heb een dynamisch contract). Dus hij laad op bij lage prijzen en ontlaad bij hoge prijzen.

Maar.... Ook heb ik de efficientie eens nagerekend, denk even mee. Doe ik iets fout?

Als hij oplaad, zie ik dat mijn stroommeter aan de AC kant 792w meet op het stopcontact van de lader.
aan de DC kant geeft mijn BMS aan dat er met 625W (19,8A) geladen wordt. Het voltage is op dat moment ongeveer 31,5v.

Als ik dan (625w / 792w) * 100 uitreken, kom ik uit op 78,9% efficientie.

Dat is niet heel best.
De andere kant op, dus ontladen via de powerstream gaat wel weer best netjes, daar is de efficientie 95% bij 800w ontladen en zelfs 99% als ik het wattage verlaag naar 400w.

Dus aan de oplaad kant lijkt er nog wel wat winst te behalen, anders is het niet heel snel winstgevend :(

Iemand tips of opmerkingen voor wat ik wellicht fout doe?

Een ding bedacht ik al wel, zodra de oplader aan gaat, gaat mijn powerstream ook aan (want er komt immers voltage op de power bus waar de oplader, omvormer en batterij allemaal op aangesloten zitten). De omvormer kan alleen niet terugleveren omdat hij niet aangesloten is op AC stroom op dat moment, maar hij staat wel de hele tijd tijdens het opladen aan...

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Er moet 10 cent tussen inkoop en verkoop zitten wil je winst maken. 2 cent inkoop verkoop en 20% verlies.
Tenzij je de warmte nuttig vindt. Opslaan van overtollige zon en later zelf gebruiken is het beste.
Ik loos het wel eens als de batterij te vol zit of er is een hele hoge piek prijs is. Maar het blijft allemaal centen werk. Rijk wordt je er niet van.

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
geerttttt schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:09:
Maar.... Ook heb ik de efficiëntie eens nagerekend, denk even mee. Doe ik iets fout?
Ik zit net even te kijken naar het laden van mijn twee Powerqueen 24V 100h batterijen met dito laders, op deze wisselend bewolkte dag. De SOC is 30 a 35%, de baterijtemperatuur 12 a 13 grC. In de grafieken per setup zie je het laadvermogen volgens de smartplug ("Lader thuisbatterij") en het laadvermogen volgens de BMS ("PQ"):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3W_SfCYe3LkIu4BPCxSl0EjwDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g0XR210QIh4BNFxIuQf7jHO5.png?f=fotoalbum_large

Ik kom uit op 515 a 540 W BMS (blauwe lijnen) vs 591W lader (gele lijnen), dus 87 a 91% laadefficiency, volgens mij is dat redelijk normaal.

Voor mij is het 'groene' gevoel van eigen zonnestroom opslaan voor later eigen gebruik belangrijker dan winstgevendheid. Met die duurzaamheidsgedachte is efficiencyverlies nauwelijks van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

cradi schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:03:
[...]

Ik zit net even te kijken naar het laden van mijn twee Powerqueen 24V 100h batterijen met dito laders, op deze wisselend bewolkte dag. De SOC is 30 a 35%, de baterijtemperatuur 12 a 13 grC. In de grafieken per setup zie je het laadvermogen volgens de smartplug ("Lader thuisbatterij") en het laadvermogen volgens de BMS ("PQ"):

[Afbeelding]

Ik kom uit op 515 a 540 W BMS (blauwe lijnen) vs 591W lader (gele lijnen), dus 87 a 91% laadefficiency, volgens mij is dat redelijk normaal.

Voor mij is het 'groene' gevoel van eigen zonnestroom opslaan voor later eigen gebruik belangrijker dan winstgevendheid. Met die duurzaamheidsgedachte is efficiencyverlies nauwelijks van belang.
87-91% efficiency zou ik prima vinden. 78% is wel wat laag. dan wordt het alleen lucratief als er idd een heel groot verschil zit tussen de prijs van de kwh's. Ik hoop toch nog ergens wat efficiency winst te halen...

En ik doe het toch echt wel puur voor winst. Nu hebben we straks geen saldering meer en is de verwachting dat je een keer 15 cent krijgt voor elke kwh die 30 cent kost, dus dan is het nog steeds wel lucratief om de batterij op te laden, maar dan nog is het wel zonde dat het je maar 7 cent winst oplevert per kwh ipv de 10-15 cent die potentieel te winnen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
Met 4 maanden looptijd zit RTE rond de 76%.Verwacht nog wel dat deze hoger wordt aangezien afgelopen maanden weinig laden was met veel sluipverlies van de ecoflows.
NU weekje dynamisch. Worstel nog met de instellingen. Was eenvoudig voorheen met laden op zonnestroom en later nom draaien. Reken nu dagelijks om middernacht gemiddeld uurprijs en dan nom-laden onder gemiddeld en nom-ontladen bovengemiddeld. Verder 3 duurste uren avond vollebak ontladen en restant van de nacht opslag in duurste uren ochtend legen.
Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:38
@geerttttt

Check even of je plug wel nauwkeurig meet, ik heb zelf ook een deling 1.17 toegepast met een blitzwolf.

Tijdens het opladen kun je misschien de bms-switch voor ontladen uitzetten, dan gaat de PS wel uit.
Weer opstarten duurt hooguit een seconde of 20.

[ Voor 39% gewijzigd door RudolfR op 28-02-2025 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
rvee schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:08:
Worstel nog met de instellingen.

Hoe doen jullie dat?
Voor het laden heb ik twee schakelmogelijkheden: dynamisch (de goedkoopste uren in de periode die nodig is om van huidige SOC% op max. SOC% te komen) en op zonnestroomoverschot. Beide kunnen aan of uit staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ud4ATg9MEkAzNEAKcxrCIatiHOg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/47OuRTxHFFWUqNRvbe4Doyg4.png?f=user_large

Voor het ontladen gebruik ik twee schuifregelaars om het aantal ontlaaduren in te stellen: normaal en "bij onvoldoende spread" (mocht ik ondanks onvoldoende spread toch willen ontladen).

Met de HA-integratie Cheapest Energy Hours kan ik vervolgens makkelijk de start- en stoptijden bepalen, en weergeven in een Markdown-chart in mijn dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4huzbEEx6BtbgIm5X1psfQK6cI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bOQMVuQYv0Mb0ar2HbdPq4Uy.png?f=fotoalbum_large

Zo geeft het wat flexibiliteit om mee te spelen. Maar het is nog wel lastig wanneer welke waarde te kiezen, omdat mijn batterijen (samen 5,12 kWh) eigenlijk te weinig capaciteit hebben vanwege de tot 1,4 kW die mijn hybride warmtepomp de laatste maanden nog wel eens vraagt.

Daarom is capaciteitverhoging in mijn situatie waarschijnlijk. Het liefst wil ik eerst het jaar rond monitoren om voor elk seizoen er wat meer gevoel bij te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
geerttttt schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:09:
Nou, ik zit nu een week ongeveer lekker te laden/ontladen met mijn zelfbouw batterij. Lijkt opzich leuk, ik heb hem zelfs sinds enkele dagen op een automatisch berekend schema werkend (ik heb een dynamisch contract). Dus hij laad op bij lage prijzen en ontlaad bij hoge prijzen.

Maar.... Ook heb ik de efficientie eens nagerekend, denk even mee. Doe ik iets fout?

Als hij oplaad, zie ik dat mijn stroommeter aan de AC kant 792w meet op het stopcontact van de lader.
aan de DC kant geeft mijn BMS aan dat er met 625W (19,8A) geladen wordt. Het voltage is op dat moment ongeveer 31,5v.

Als ik dan (625w / 792w) * 100 uitreken, kom ik uit op 78,9% efficientie.

Dat is niet heel best.
De andere kant op, dus ontladen via de powerstream gaat wel weer best netjes, daar is de efficientie 95% bij 800w ontladen en zelfs 99% als ik het wattage verlaag naar 400w.

Dus aan de oplaad kant lijkt er nog wel wat winst te behalen, anders is het niet heel snel winstgevend :(

Iemand tips of opmerkingen voor wat ik wellicht fout doe?

Een ding bedacht ik al wel, zodra de oplader aan gaat, gaat mijn powerstream ook aan (want er komt immers voltage op de power bus waar de oplader, omvormer en batterij allemaal op aangesloten zitten). De omvormer kan alleen niet terugleveren omdat hij niet aangesloten is op AC stroom op dat moment, maar hij staat wel de hele tijd tijdens het opladen aan...
Het betekent dat je AC-laden moet doen als je de prijs meer dan 20% onder de gemiddelde stroomprijs is. En tijdens de uren dat dat zo is zou je de powerstream uit kunnen zetten omdat je anders gaat rondpompen.
In dynamische termen zou ik dus laden tijdens de 1 a 2 goedkoopste urem
Twee homewizard pluggen, eentje aan op de goedkoopste uren en de andere dus uit als de eerste aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Ik heb nu 2 acculaders gekoppeld aan de accu.
1 versie van 20A en de ander 10A.
kan ik vooral in de ochtend eerder beginnen met laden.
Kan ik deze laders bij genoeg opbrengst gelijktijdig aan zetten?
Ik twijfel of dit wel verstandig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H.W.R
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 00:38
Geen probleem. Heb nu 4x een 58,4V lader, 3 van 8A en 1 van 5A, getrapt laden werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

RudolfR schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:22:
@geerttttt

Check even of je plug wel nauwkeurig meet, ik heb zelf ook een deling 1.17 toegepast met een blitzwolf.

Tijdens het opladen kun je misschien de bms-switch voor ontladen uitzetten, dan gaat de PS wel uit.
Weer opstarten duurt hooguit een seconde of 20.
Helaas, als ik de ontlaad switch uitzet blijft de powerstream aan. Opzich logisch, want de oplader zorgt ervoor dat er 37v op de pinnen staat omdat hij dat levert... Dus als ik dat wil voorkomen heb ik iets van een extra relay nodig ofzo... Lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:38
Sorry, natuurlijk heb je gelijk. Die switch kan wel helpen tegen sluipverbruik, maar niet tijdens het opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

RudolfR schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:31:
Sorry, natuurlijk heb je gelijk. Die switch kan wel helpen tegen sluipverbruik, maar niet tijdens het opladen.
True! Straks maar eens even de MC4 connectoren met de hand afkoppelen en dan even opladen. Kijken wat dan de berekende efficiëntie is.

Trouwens nu ook een meting gedaan vanuit de AC kant (opgenomen vermogen bij opladen tegenover teruggeleverd vermogen vergelijken). Dan kom ik ook uit op netto ongeveer 74% efficiëntie. Dus dat is voor nu waar ik rekening mee moet houden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
geerttttt schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:16:
[...]
Trouwens nu ook een meting gedaan vanuit de AC kant (opgenomen vermogen bij opladen tegenover teruggeleverd vermogen vergelijken). Dan kom ik ook uit op netto ongeveer 74% efficiëntie. Dus dat is voor nu waar ik rekening mee moet houden dus.
Zo gemeten kom ik in mijn setup uit op 78,8% efficiëntie (RTE) sinds de start 4 à 5 maand geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem69
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22-07 15:40
cradi schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:54:
[...]
Bedankt hiervoor

>:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
peter123 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:48:
Er moet 10 cent tussen inkoop en verkoop zitten wil je winst maken. 2 cent inkoop verkoop en 20% verlies.
Tenzij je de warmte nuttig vindt. Opslaan van overtollige zon en later zelf gebruiken is het beste.
Ik loos het wel eens als de batterij te vol zit of er is een hele hoge piek prijs is. Maar het blijft allemaal centen werk. Rijk wordt je er niet van.
In veel gevallen is anno 2025 10 cent verschil niet eens voldoende als je inderdaad een lage RTE én de afschrijving meeneemt, al ligt de afschrijving bij zelfbouw natuurlijk niet enorm hoog. Vanaf 2027 wordt het vooral belangrijk zoveel mogelijk eigen opwek op te slaan en dan wordt het verdienmodel wel interessanter.

Maar goed, als we het alleen voor het geld deden hadden we allemaal wel gewacht met de aanschaf :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Taro schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:12:
[...]

In veel gevallen is anno 2025 10 cent verschil niet eens voldoende als je inderdaad een lage RTE én de afschrijving meeneemt, al ligt de afschrijving bij zelfbouw natuurlijk niet enorm hoog. Vanaf 2027 wordt het vooral belangrijk zoveel mogelijk eigen opwek op te slaan en dan wordt het verdienmodel wel interessanter.

Maar goed, als we het alleen voor het geld deden hadden we allemaal wel gewacht met de aanschaf :)
nou ja ik heb een dynamisch contract sinds november. Als ik het een beetje begrijp worden de standaard zomerdagen zoals vandaag was. Dus zodra de zon lekker gaat schijnen gaan de kosten flink omlaag en is het dus nu al winstgevend om dan de batterij op te laden. Dat en compenseren voor bijzondere dagen waar de prijs sommige uren bovende 60-80 cent per kwh gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

geerttttt schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:43:
[...]

nou ja ik heb een dynamisch contract sinds november. Als ik het een beetje begrijp worden de standaard zomerdagen zoals vandaag was. Dus zodra de zon lekker gaat schijnen gaan de kosten flink omlaag en is het dus nu al winstgevend om dan de batterij op te laden. Dat en compenseren voor bijzondere dagen waar de prijs sommige uren bovende 60-80 cent per kwh gaan.
Jawel, maar dat is niet wat ik zeg.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Taro schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:45:
[...]

Jawel, maar dat is niet wat ik zeg.
Leg ff uit aub :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik geef aan waar je rekening mee moet houden om winstgevend te kunnen inkopen en verkopen en dat 10 cent verschil daarvoor niet per se voldoende is. En jij geeft aan dat je op dagen als vandaag winstgevend kunt inkopen, wat waar is omdat er vandaag een groot verschil tussen laagste en hoogste prijs is, laten we zeggen 20 cent, wat dus 10 cent meer is dan het voorbeeld. Maar als dat prijsverschil maar 10 cent was en je ging inkopen en verkopen, dan is maar de vraag of je winst maakt.

Je kunt pas stellen dat je winstgevend kunt handelen als je weet wat daarvoor de spread moet zijn op basis van de round trip efficiency van de toegepaste producten én je de afschrijving van de aangeschafte producten daarin meeneemt.

Heb hier een voorbeeldberekening gemaakt: Taro in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 22:35

PJKs

Young, Free and Single

geerttttt schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:27:
[...]
Dus als ik dat wil voorkomen heb ik iets van een extra relay nodig ofzo... Lijkt me?
Dat is precies wat ik heb, en om die reden. Hier mijn setup:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80897624

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

PJKs schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:45:
[...]

Dat is precies wat ik heb, en om die reden. Hier mijn setup:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80897624
Mooi om te zien hoe jij het opgelost hebt. Mooie tip voor een relay ook. Het enige verschil bij mij is dat ik wel de ecoflow uit kan schakelen, dus geen sluipverbruik, maar ik kan dat niet als hij aan het opladen is. Dus het probleem is bij mij minder groot dan bij jou, en nadat ik de mc4 connectoren eens losgetrokken heb denk ik dat bij mij de ecoflow verwaarloosbaar is helaas. Ik denk dat de oplader die ik heb helaas gewoon niet zo efficient is.

Zonde wel, ik heb voor 179 euro een 20A lader gekocht met blijkbaar lage efficientie terwijl ik ook gewoon (wist niet dat dat kon) meerdere losse 10A laders kon kopen. Daar heb ik er nu nog eentje los van besteld, kost maar 35 euro ongeveer en hopelijk heeft die een hogere efficientie, dan wordt dat mijn primaire lader, en zo niet dan is het in ieder geval een manier om exxtra hard te laden als de prijs maar laag genoeg is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Taro schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:43:
[...]

Ik geef aan waar je rekening mee moet houden om winstgevend te kunnen inkopen en verkopen en dat 10 cent verschil daarvoor niet per se voldoende is. En jij geeft aan dat je op dagen als vandaag winstgevend kunt inkopen, wat waar is omdat er vandaag een groot verschil tussen laagste en hoogste prijs is, laten we zeggen 20 cent, wat dus 10 cent meer is dan het voorbeeld. Maar als dat prijsverschil maar 10 cent was en je ging inkopen en verkopen, dan is maar de vraag of je winst maakt.

Je kunt pas stellen dat je winstgevend kunt handelen als je weet wat daarvoor de spread moet zijn op basis van de round trip efficiency van de toegepaste producten én je de afschrijving van de aangeschafte producten daarin meeneemt.

Heb hier een voorbeeldberekening gemaakt: Taro in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"
Eens, tja ik heb dus 25% verlies bijna. dus inderdaad, bij een terugleverprijs van 0,35 cent zal ik de batterij eerder volgeladen moeten hebben rond 0,25 cent of lager om winst te maken. Zoals vandaag met 0,15 cent loont het wel. Jammer dat die dip maar een paar uurtjes is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
Heerlijk om te zien hoe ieder zijn eigen oplossingen zoekt.
Kan en ander ook weer wat van opsteken/inspireren.
Wat betreft get sluipverbruik van de omvormers uit de batterijen daar maak ik mij niet druk om.
Word alleen wel problematic bij meedere dagen geen pv overschot.

Ik heb het zo opgelost in mijn Scriptje.
Aangezien de voltages van een volle of bijna lege batterij wel redelijk nauwkeurig zijn acteer ik daarop.
Mocht de voltage tegen het kritieke punt aan zitten.
Dan start er 1 lader om de voltage wat op te krikken.
Is 1 keer gebeurt en het werkte.
Vond het prima zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansKeesom
Siewert schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:51:
Heerlijk om te zien hoe ieder zijn eigen oplossingen zoekt.
Kan en ander ook weer wat van opsteken/inspireren.
Wat betreft get sluipverbruik van de omvormers uit de batterijen daar maak ik mij niet druk om.
Word alleen wel problematic bij meedere dagen geen pv overschot.

Ik heb het zo opgelost in mijn Scriptje.
Aangezien de voltages van een volle of bijna lege batterij wel redelijk nauwkeurig zijn acteer ik daarop.
Mocht de voltage tegen het kritieke punt aan zitten.
Dan start er 1 lader om de voltage wat op te krikken.
Is 1 keer gebeurt en het werkte.
Vond het prima zo.
Inderdaad, hou het simpel en ga niet de laatste wH najagen. Hou in de gaten om hoeveel euro's het gaat die daar nog valt te halen en wat het kost om die er nog uit te halen.

Wat voltage betreft ik heb twee laders waarvan ik het absorptie voltage wat lager heb gezet. Tijdens de goedkope uren schakel ik die aan. Sommige dagen laden ze de batterij een beetje bij zodat die op peil blijven, andere dagen niet.

Om de omgekeerde richting aan te sturen gebruik ik een DCDC zodat de SOC niet lager wordt dan nodig om de volgende dag de zonnestroom kwijt te kunnen, in de batterij en direct in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
Met dank aan de diverse inputs om dynamisch te laden/ontladen is mijn setup vanuit standaard nom aangepast naar dynamisch. Hopenlijk helpt dit ook anderen bij overstap naar dynamisch.
De volgende uitgangspunten hanteerde ik daarbij:
- gebruik primair zonnestroom voor laden;
- slim ontladen;
- kiss principe voor implementatie in HA.

Dat resulteerde in de volgende binaire template helpers (met dank aan cheapest_energy_hours integratie):
a. duurste-uren (2 ochtend en 3 de inde avond)
b. tariefbovengemiddeld (huidige uurtarief boven daggemiddelde)
c. goedkope-uren (huidige uurtarief onder [daggemiddelde * RTE - 3ct] )

Hierop automatisering ingericht (aanvullend op lopende nom automatisering) die begin elk uur op volgorde volgende check doet en nomstatus variabele aanpast:
1. duurste-uren actief? -> nomstatus = max-ontladen (niet gekeken naar p1 waarde)
2. goedkope-uren actief? -> nomstatus = max-laden (niet gekeken naar p1 waarde)
3. tariefbovengemiddeld? -> nomstatus = nom-ontladen, anders nom-laden

Eerdere nom automatisering aangepast om bovenstaande states af te handelen.
Hiermee doel om 5 kwh per dag op duurste uren weg te zetten en overige 2kwh via nom.
Om dat visueel zichtbaar te maken zie plaatje met SOC, uurtarief tibber en nomstatus in kleur (groen=max-laden, geel=max-ontladen, blauw=nom-ontladen, rood=nom-laden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8_fFMHqoxXbyz-sV5n2nxZ_FA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeOS02U6R6WyPbQ6mZQMrrxB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
HansKeesom schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:55:
[...]

Inderdaad, hou het simpel en ga niet de laatste wH najagen. Hou in de gaten om hoeveel euro's het gaat die daar nog valt te halen en wat het kost om die er nog uit te halen.

Wat voltage betreft ik heb twee laders waarvan ik het absorptie voltage wat lager heb gezet. Tijdens de goedkope uren schakel ik die aan. Sommige dagen laden ze de batterij een beetje bij zodat die op peil blijven, andere dagen niet.

Om de omgekeerde richting aan te sturen gebruik ik een DCDC zodat de SOC niet lager wordt dan nodig om de volgende dag de zonnestroom kwijt te kunnen, in de batterij en direct in huis.
Ben ik met je eens, ik houd minimaal 10% in de batterijen.
Komt er op neer dat er +/- 0.786 kWh blijft hangen.
Zou daar 2 á 3 uur sluipverbruik uit kunnen halen maar houd dit aan dat als er geen zon is de handel een paar dagen in lucht blijft.

Gisteren is het exact 1 jaar geleden dat mijn PV systeem is aangelegd.
Mag niet vergelijken want opwek kan nooit het zelfde zijn.
Maar toch even wat cijfers in vergelijking met en zonder batterijen.

4mrt 2024
  • Verbruik : 22.1 kWh
  • Van het net : 7.9 kWh
  • PV opwek : 20.3 kWh
  • Teruggeleverd: 13.6 kWh
4mrt 2025
  • Verbruik : 21.2 kWh
  • Van het net : 1.8 kWh
  • PV opwek : 19.5 kWh
  • Teruggeleverd: 6.1 kWh
  • Batterij opwek: 6kWh
Dat ik ondanks aansturing op NOM toch nog 1.8kWh van het net heb getrokken komt omdat ik een klein kachelt in de garage heb staan om deze op 18gr te houden.
Deze verbruik 1200w en samen met het sluipverbruik is het totale verbruik als hij aan is tegen de 1400w.
En met mijn 2 Powerstreams op 600w dekt dat dus niet helemaal dus hopen op warmer weer ;-)

Hieronder een screenshot van HomeWizard Zonverbruik van 4 mrt 2025.

Kleine uitleg voor diegene die HomeWizard hun grafieken niet kennen.
  • Kleur paars is het echte verbruik wat van het net word getrokken.
  • Kleur groen is de opwek uit je PV systeem en in ons geval ook de batterijen
  • Kleur blauw: is het verbruik vanuit de opwek, dus niks van het net maar daadwerkelijk zon/batterij verbruik.
In het grafiek hieronder zie tijdens de nacht elke 45min een piek met een paars puntje.
Hier springt mijn kacheltje van de garage aan voor ongeveer 10min.
Het blauwe wil zeggen dat dus 90% is afgedekt door de batterijen en het paarse puntje is dus van het net verbruik.

Dan zie je dat tegen een uur of 9 de opwek begint.
En dat het blauwe redelijk gelijk oploopt, hier worden stuk voor stuk de laders opgestart.
Af en toe nog een paarse piek tot 12uur, dat komt van de koffieautomaat en vaatwasser en boiler die even opwarmt.
na 12uur de wasmachine aangezet en de droger tegen 13uur waar ook de zon (groene kleur) wegviel.
Je ziet de paarse piek hiervan maar de laders schakelden mooi af en weer op wanneer nog.
Na een 14uur kwam de zon er weer bij en groot verbruik was over op het opladen van de scooter en fiets na dan en alle laders hebben to 17:30 geladen en dat zie je terug in het blauwe die constant op 1300w aan het laden waren.
Na 17:30 waren de batterijen ram vol en schakelden ze af en nam de zon ook af.
perfecte timing dus ;-)

De rest van de avond was het alleen tv koekeloeren, niet gekookt vandaag.
En je ziet alleen nog 4 pieken van de kachel in de garage.

Maar goed, had nog een restje stroom in de batterijen van de dag ervoor (1.1kWh).
Laders hebben vandaag voor in totaal 8.2kWh geladen.
Reken maar uit:
Ik heb een oud contract met nog salderen voor 1 jaar.
Ik betaal 0.38ct per afgenomen kWh
En krijg maar 0.05ct per teruggeleverde kWh.
Laders efficiëntie is 79.8% en ontlaad efficiëntie is 99,3%

Maar ja, allemaal maar cijfertjes, vind het gewoon leuk om te zien dat ik minimaal van het net nodig heb op dit soort dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdzLAVlyD9VUsocaF9BGLga3E4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71AG530WgagCfYQ9Mb2OpJM6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tbK8aAwXZCIgIqVQcYzGh3lfkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltTzmEeB54wsdxYpKQpRQiBB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5P6kI9T1bzjGw8NvErolSBTeSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YdsLtN0xoiVHwN5Rod10Csu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpmYGfcTD-8RV7gigEMlKEq7QdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyPQ3mAokrdqMv4pDgFoduMb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Siewert op 05-03-2025 02:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Even wat anders.
Zijn hier mede gebruikers met meer verstand van php dan ik dat hebt?
Ik zit met uitdaging waarvoor ik een oplossing zoek.
In mijn script heb ik een berekening die dus uitrekent wat de p1 en totale opwek is en daaruit opmaakt of er genoeg overschot is om een bepaalde lader wel of niet aan te zetten.
Nu is het zo (gebeurt te vaak) dat als er aan een criteria voldaan wordt je net tegen de grens aanzit dan er weer een lader moet worden uitschakelt.
En krijg je dus een flip/flop moment, en lijkt mij dat het niet bevorderlijk is voor een lader om vaak hard word geschakeld.

Heb al veel zitten stoeien met de criteria te verruimen ect maar het werkt niet.
Ook een soort van delay in de trant van als er geschakeld moet worden deze even word uitgesteld met een paar minuten om dan weer te bekijken werkt ook niet vlekkeloos.

Dus de vraag is aan de php kenners.
Hoe voorkom ik nu dat een lader uitschakelt als er ook maar 1watt te veel word verbruik.
Hier een stukje php waar de laders in/uit geschakeld worden.
Zat meer te denken aan een stukje hysteresis toe te voegen, maar hoe?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
// Lader 1 AAN
            if ((-650 < $P1ChargerUsage) && ($P1ChargerUsage <= -350)){
            if ($hwChargerOneStatus == 'Off') { switchHwSocket('one','On');}
            if ($hwChargerTwoStatus == 'On')  { switchHwSocket('two','Off');}
            if ($hwChargerThreeStatus == 'On'){ switchHwSocket('three','Off');}
            }

// Lader 1 & 3 AAN
            if ((-1000 < $P1ChargerUsage) && ($P1ChargerUsage <= -650)){
            if ($hwChargerOneStatus == 'Off')  { switchHwSocket('one','On');}
            if ($hwChargerTwoStatus == 'On')   { switchHwSocket('two','Off');}
            if ($hwChargerThreeStatus == 'Off'){ switchHwSocket('three','On');}
            }

// Laders 1 & 2 AAN
            if ((-1350 < $P1ChargerUsage) && ($P1ChargerUsage <= -1000)){
            if ($hwChargerTwoStatus == 'Off')  { switchHwSocket('two','On');}
            if ($hwChargerThreeStatus == 'On') { switchHwSocket('three','Off');}
            }

// Laders 1, 2 & 3 AAN
            if (($P1ChargerUsage <= -1350)){
            }

// Laders 1, 2, & 3 UIT     
            if ($P1ChargerUsage > -350){
            if ($hwChargerOneStatus == 'On')  { switchHwSocket('one','Off');}
            }

p.s
Denk dat alle variabelen niet relevant zijn om te posten, mocht wel zo zijn dan hoor ik dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
ik werk zelf met hysterese functie en timer (wolkje voor de zon afvangen) en dat in tabel:

aan = [600, 1200]
uit = [500, 1100]
laderA = lader1 if dag even anders lader2
laderB = lader2 if dag even anders lader1
timer 90s

if p1 >aan[0] laderA + timer
if p1 >aan[1] laderA+laderB + timer
if p1 <uit[0] laderA+laderB
if p1 <uit[1]] laderB

je kan dan spelen met de waarden uit en timer voor beste resultaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Laatst online: 22:03

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Toen ik nog aanstuurde met php, deed ik dat op het gemiddelde van x waardes. Intussen heb ik alles in HA automatiseringen vervat waar je dit in de trigger kunt verwerken (status gewijzigd naar x voor tijdsduur y).

In jouw code zou je niet direct moeten schakelen, maar een timestamp willen opslaan van over x minuten. Doe timestamp vergelijk je steeds tegen de huidige tijd en verwijder je weer als de productie wordt hervat. Maar goed: zo ver was je vast al, dus waar zit je probleem :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansKeesom
Siewert schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 02:53:
[...]

Ben ik met je eens, ik houd minimaal 10% in de batterijen.
Komt er op neer dat er +/- 0.786 kWh blijft hangen.
Zou daar 2 á 3 uur sluipverbruik uit kunnen halen maar houd dit aan dat als er geen zon is de handel een paar dagen in lucht blijft.

Gisteren is het exact 1 jaar geleden dat mijn PV systeem is aangelegd.
Mag niet vergelijken want opwek kan nooit het zelfde zijn.
Maar toch even wat cijfers in vergelijking met en zonder batterijen.

4mrt 2024
  • Verbruik : 22.1 kWh
  • Van het net : 7.9 kWh
  • PV opwek : 20.3 kWh
  • Teruggeleverd: 13.6 kWh
4mrt 2025
  • Verbruik : 21.2 kWh
  • Van het net : 1.8 kWh
  • PV opwek : 19.5 kWh
  • Teruggeleverd: 6.1 kWh
  • Batterij opwek: 6kWh
Dat ik ondanks aansturing op NOM toch nog 1.8kWh van het net heb getrokken komt omdat ik een klein kachelt in de garage heb staan om deze op 18gr te houden.
Deze verbruik 1200w en samen met het sluipverbruik is het totale verbruik als hij aan is tegen de 1400w.
En met mijn 2 Powerstreams op 600w dekt dat dus niet helemaal dus hopen op warmer weer ;-)

Hieronder een screenshot van HomeWizard Zonverbruik van 4 mrt 2025.

Kleine uitleg voor diegene die HomeWizard hun grafieken niet kennen.
  • Kleur paars is het echte verbruik wat van het net word getrokken.
  • Kleur groen is de opwek uit je PV systeem en in ons geval ook de batterijen
  • Kleur blauw: is het verbruik vanuit de opwek, dus niks van het net maar daadwerkelijk zon/batterij verbruik.
In het grafiek hieronder zie tijdens de nacht elke 45min een piek met een paars puntje.
Hier springt mijn kacheltje van de garage aan voor ongeveer 10min.
Het blauwe wil zeggen dat dus 90% is afgedekt door de batterijen en het paarse puntje is dus van het net verbruik.

Dan zie je dat tegen een uur of 9 de opwek begint.
En dat het blauwe redelijk gelijk oploopt, hier worden stuk voor stuk de laders opgestart.
Af en toe nog een paarse piek tot 12uur, dat komt van de koffieautomaat en vaatwasser en boiler die even opwarmt.
na 12uur de wasmachine aangezet en de droger tegen 13uur waar ook de zon (groene kleur) wegviel.
Je ziet de paarse piek hiervan maar de laders schakelden mooi af en weer op wanneer nog.
Na een 14uur kwam de zon er weer bij en groot verbruik was over op het opladen van de scooter en fiets na dan en alle laders hebben to 17:30 geladen en dat zie je terug in het blauwe die constant op 1300w aan het laden waren.
Na 17:30 waren de batterijen ram vol en schakelden ze af en nam de zon ook af.
perfecte timing dus ;-)

De rest van de avond was het alleen tv koekeloeren, niet gekookt vandaag.
En je ziet alleen nog 4 pieken van de kachel in de garage.

Maar goed, had nog een restje stroom in de batterijen van de dag ervoor (1.1kWh).
Laders hebben vandaag voor in totaal 8.2kWh geladen.
Reken maar uit:
Ik heb een oud contract met nog salderen voor 1 jaar.
Ik betaal 0.38ct per afgenomen kWh
En krijg maar 0.05ct per teruggeleverde kWh.
Laders efficiëntie is 79.8% en ontlaad efficiëntie is 99,3%

Maar ja, allemaal maar cijfertjes, vind het gewoon leuk om te zien dat ik minimaal van het net nodig heb op dit soort dagen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat kacheltje lijkt me nog wel een dingetje, wel maar een beperkt deel van het jaar en zoals je aangaf : het is maar 1.8 kWh. Ik neem aan dat je niet je export overdag direct kunt gebruiken voor dat kacheltje en dat het dan 's nachts warm genoeg blijft. Of een 300 watt infraroodpaneel hebt dat de pieken een beetje kunnen minderen.

Die 6.1 kWh die je exporteert lijkt me een luxe probleem, je hebt genoeg opgeslagen om door de nacht te komen en in een week als deze vliegen de kWh je de volgende dag om de oren.

Leuk om te zien dat ondanks een enorm verschil in grootte van de installatie en de verhoudingen tussen wh opwek, wh opslag en wh verbruik, ac of dc koppeling met de zonnepanelen etc, de basis principes hetzelfde zijn.

Het gaat (mij) er vooral om 's morgens genoeg ruimte in de batterij te hebben voor de dag die gaat komen. Dus om wat de zonnepanelen de uren daarna opwekken, te kunnen opslaan zonder dat de mppt-laders in absorption of float gaan,of er export plaatsvind, alhoewel het geen ramp is als dat gebeurd als een soort luxe probleem

Ik heb maar zeer weinig zonnepanelen, je kan niet veel kwijt op een balkon, en in daarom in verhouding wat meer batterijen (niet absoluut), en vooral minder opbrengst van de panelen en hoef daarom niet verder te ontladen dan zo'n 70%, de DC-DC orion slaan al uit bij 12,7 volt waarna de powerstream in slaap gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Thijsmans schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:54:
Toen ik nog aanstuurde met php, deed ik dat op het gemiddelde van x waardes. Intussen heb ik alles in HA automatiseringen vervat waar je dit in de trigger kunt verwerken (status gewijzigd naar x voor tijdsduur y).

In jouw code zou je niet direct moeten schakelen, maar een timestamp willen opslaan van over x minuten. Doe timestamp vergelijk je steeds tegen de huidige tijd en verwijder je weer als de productie wordt hervat. Maar goed: zo ver was je vast al, dus waar zit je probleem :)
Heb er eens over na zitten denken na de reacties hier.
En na het werk afgelopen nacht ben ik eruit denk ik.
Het probleem zit hem in het volgende.
Stel ik wek 1800w op en verbruik er 400w van in het huis.
Houd dus 1400w over en worden dus alle laders opgestart.
Alle laders verbruiken 1300w en houd dan 100w over die word teruglevert.
Op dat moment zet ik de TV aan die 100w verbruik kom ik dus precies op 0w overschot.
Dan door zakt de pv productie even een beetje in en verbruik je 50w van het net.
Zoals het hoort omdat er van het net word verbruik schakelt er 1 lader uit.
2min later is er weer 50w overschot en schakelt deze weer in en dat herhaalt zich de hele tijd.
Dus die marges moet groter om die flip/flops te vergroten.

Na de reacties hier heb ik het volgende gedaan.
Heb een omgekeerde trechter gemaakt.
Zodat er pas geschakeld wordt als er meer dan bijvoorbeeld 300w van het net word verbruik.

-650 < -------------> -350
-900 <-----> 0
Lader 1 AAN & 2, 3 UIT

-900 < -------------> -650
-900 <-----> -350
Lader 1 & 2 AAN & 3 UIT

Lastig hoor om dit in tekst uit te leggen ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Voor iedereen die een Home Assistant update heeft uitgevoerd en waarbij de EcoFlow integratie niet meer werkt: Er is een oplossing door de beta te installeren.
HACS - Ecoflowcloud - klikken op de 3 puntjes achteraan - opnieuw downloaden - beta selecteren -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
HansKeesom schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:54:
[...]

Dat kacheltje lijkt me nog wel een dingetje, wel maar een beperkt deel van het jaar en zoals je aangaf : het is maar 1.8 kWh. Ik neem aan dat je niet je export overdag direct kunt gebruiken voor dat kacheltje en dat het dan 's nachts warm genoeg blijft. Of een 300 watt infraroodpaneel hebt dat de pieken een beetje kunnen minderen.

Die 6.1 kWh die je exporteert lijkt me een luxe probleem, je hebt genoeg opgeslagen om door de nacht te komen en in een week als deze vliegen de kWh je de volgende dag om de oren.

Leuk om te zien dat ondanks een enorm verschil in grootte van de installatie en de verhoudingen tussen wh opwek, wh opslag en wh verbruik, ac of dc koppeling met de zonnepanelen etc, de basis principes hetzelfde zijn.

Het gaat (mij) er vooral om 's morgens genoeg ruimte in de batterij te hebben voor de dag die gaat komen. Dus om wat de zonnepanelen de uren daarna opwekken, te kunnen opslaan zonder dat de mppt-laders in absorption of float gaan,of er export plaatsvind, alhoewel het geen ramp is als dat gebeurd als een soort luxe probleem

Ik heb maar zeer weinig zonnepanelen, je kan niet veel kwijt op een balkon, en in daarom in verhouding wat meer batterijen (niet absoluut), en vooral minder opbrengst van de panelen en hoef daarom niet verder te ontladen dan zo'n 70%, de DC-DC orion slaan al uit bij 12,7 volt waarna de powerstream in slaap gaat.
Mijn PV systeem is toen der tijd aangelegd op basis van ons jaarlijks verbruik.
En dat luxe probleem van terugleveren wordt alleen maar erger.
Omdat er tijdens de zon uren niemand thuis is.
Ik heb alles al zon gestuurd om zoveel mogelijk zelf te verbruiken.
Maar in de zomer gaat er elke dag meer dan 30kWh terug het net op bij een opwek van 50kWh.
Dus verbruik van het net hoog.
En heb een vast contract dus kan niet handelen.

Dat kacheltje is niet het probleem en wil ik houden.
Garage is aan het huis gebouwd en komen er vaak want het is mijn hokje en de batterijen staan hier ook.
En wil het niet te ver laten afkoelen want dan heb ik via de deur een koudebrug de open keuken in.
En het is idd maar tijdelijke en das ook een van de redenen om thuisbatterij in te zetten om het verbruik op te vangen.

Verder wil ik voorbereid zijn als volgend jaar voor de teruglevering moet betalen en later als het salderen ophoud.
En zoals het nu gaat zit ik bijna op de sweet spot.
Ik bedoel daarmee dat ik overdag genoeg overschot heb om de 3x100ah op te laden.
Deze in de nacht te verbruiken en op nom aan te sturen.
En overdag helpen ze mee als te veel stroom verbruikt word, kan dus de hele dag op nom aansturen en pieken weg schaven en ook nog weer opladen om zoveel mogelijk zelf verbruik te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul.ulft
  • Laatst online: 28-06 19:13
Ik ben een homey gebruiker. Heb ondertussen al een wateraccu, maar hou genoeg zonnestraal over voor een batterij. Ik wil hem dus ook maken.

Nu mijn vraag. Ik heb de boiler (Wateraccu) geregeld via een kemo vermogensregelaar. Daarmee hou ik hem mooi op NOM via Homey. Zou ikde acculader ook kunnen dimmen met een 24 volts v3rmogensregelaar (bijvoorbeeld Kemo M195 PWM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Siewert schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:43:
[...]

Mijn PV systeem is toen der tijd aangelegd op basis van ons jaarlijks verbruik.
En dat luxe probleem van terugleveren wordt alleen maar erger.
Omdat er tijdens de zon uren niemand thuis is.
Ik heb alles al zon gestuurd om zoveel mogelijk zelf te verbruiken.
Maar in de zomer gaat er elke dag meer dan 30kWh terug het net op bij een opwek van 50kWh.
Dus verbruik van het net hoog.
En heb een vast contract dus kan niet handelen.

Dat kacheltje is niet het probleem en wil ik houden.
Garage is aan het huis gebouwd en komen er vaak want het is mijn hokje en de batterijen staan hier ook.
En wil het niet te ver laten afkoelen want dan heb ik via de deur een koudebrug de open keuken in.
En het is idd maar tijdelijke en das ook een van de redenen om thuisbatterij in te zetten om het verbruik op te vangen.

Verder wil ik voorbereid zijn als volgend jaar voor de teruglevering moet betalen en later als het salderen ophoud.
En zoals het nu gaat zit ik bijna op de sweet spot.
Ik bedoel daarmee dat ik overdag genoeg overschot heb om de 3x100ah op te laden.
Deze in de nacht te verbruiken en op nom aan te sturen.
En overdag helpen ze mee als te veel stroom verbruikt word, kan dus de hele dag op nom aansturen en pieken weg schaven en ook nog weer opladen om zoveel mogelijk zelf verbruik te verhogen.
Je kan overwegen om een schakelaar te zetten op een deel van je zonnepanelen, zodat je zomers een deel uit kan zetten. Of wellicht op je inverter een lager maximaal vermogen in te stellen zodat je op erg zonnige dagen minder produceert en niet 30 kWh hoeft te exporteren.

Of die kachel zomers buiten onder een afdakje plaatsen en 30 kWh/1,8 kW = 16 uur laten draaien :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
HansKeesom schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 01:14:
[...]

Je kan overwegen om een schakelaar te zetten op een deel van je zonnepanelen, zodat je zomers een deel uit kan zetten. Of wellicht op je inverter een lager maximaal vermogen in te stellen zodat je op erg zonnige dagen minder produceert en niet 30 kWh hoeft te exporteren.

Of die kachel zomers buiten onder een afdakje plaatsen en 30 kWh/1,8 kW = 16 uur laten draaien :-)
Dat gaat niet werken ;-) ik heb micro-omvormers.
Kan alleen software matig omschakelen naar zero-export.
Dat wil zeggen dat er word gekeken naar het verbruik in huis en daarop schakelen de micro-omvormers op of af.
Voordeel is nul teruglevering, nadeel is dat er niet meer inzichtelijk is hoeveel overschot je hebt en daarop kan anticiperen.

Maar alle grootverbruikers hier zijn al dmv domotica zon gestuurd.
Een daarvan is de domme e-boiler die blijft in de winter 24/7 aan want er is nooit genoeg opwek om deze daarop te laten schakelen en de kans op koud water bestaat.
Vanaf de wisseling naar zomertijd zet ik handmatig de temperatuur op 85gr.
En zorgt mijn domotica automatisch er voor dat hij bij minder dan 2000w opwek uitschakelt.
En de volgende morgen bij 2000w opwek weer aangaat.
En doordat ik het water temperatuur verhoog van 65gr naar 85gr moet hij langer stoken indien hij koud is en dus meer van de opwek verbruik.
Nu met de batterij in huis kan dat dus eerder aan wat dan kan die ook nog even leeg getrokken worden.
Maar zoals het nu was ingesteld heeft de boiler alleen maar gedraaid op de opwek van maart t/m oktober.
Te samen met alle andere apparatuur is de teruglevering gereduceerd met 30%.
Verwachting is met batterij daar straks nog eens minimaal 10kWh p/d vanaf te snoepen die nodig zijn om te laden.

Maar goed, dat restje wat nog teruggeleverd word maak ik mij niet druk om.
Toekomst wil nog een multi-split airco (4 kamers) en een twee setup batterijen op de fase die nog niet bediend wordt.
Wij kunnen nog 2 jaar salderen dus langzaam op voorsorteren wat kost wel centjes.
En toekomst zal het leren wat Den Haag is nog veranderlijker dan het weer, wie zegt dat ze het weer terugdraaien en weer wat anders verzinnen.

Maar goed, lang verhaal kort.
Door alle softwarematig aanpassingen het afgelopen jaar van de 5100kWh opwek 3000kWh zelf verbruikt.
Met een beetje mazzel met de batterij erbij daar nog eens 1800kWh bij op te tellen.
En daarmee dus ook nog het net verbruik sterk terug te dringen.
Zijn al mooi op weg ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
  • Registratie: Januari 2004
Het mooie van de oplossing hier is natuurlijk het feit dat je de thuisbatterij op een bestaande groep kan aansluiten. Ik ben op dit moment een verbouwing aan het plannen waar de thuisbatterij staat. Er komen daar nieuwe zonnepanelen te liggen en de opgewekte stroom wil ik direct opslaan voor nachtverbruik. Op die plek heb ik op dit moment een groep met meerdere verbruikers waar de huidige set-up is aangesloten. Op een later moment komt er nog een aparte groep. Daarom overweeg ik om meteen alles om te bouwen naar een victron opstelling met o.a. een mppt. Weet iemand of een multiplusII zo in te stellen is dat hij onder de 600W blijft? Of een automatisering met load balancing mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
nvdbosch schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:16:
Het mooie van de oplossing hier is natuurlijk het feit dat je de thuisbatterij op een bestaande groep kan aansluiten. Ik ben op dit moment een verbouwing aan het plannen waar de thuisbatterij staat. Er komen daar nieuwe zonnepanelen te liggen en de opgewekte stroom wil ik direct opslaan voor nachtverbruik. Op die plek heb ik op dit moment een groep met meerdere verbruikers waar de huidige set-up is aangesloten. Op een later moment komt er nog een aparte groep. Daarom overweeg ik om meteen alles om te bouwen naar een victron opstelling met o.a. een mppt. Weet iemand of een easyplusII zo in te stellen is dat hij onder de 600W blijft? Of een automatisering met load balancing mogelijk is.
Je bedoelt MultiPlus 2 GX? Dat kan. De easysolar 2 GX kan dat ook.
Het grote Victron aansturing topic

[ Voor 4% gewijzigd door peter123 op 09-03-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
peter123 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:59:
[...]

Je bedoelt MultiPlus 2 GX? Dat kan. De easysolar 2 GX kan dat ook.
Het grote Victron aansturing topic
Sorry, ik bedoelde inderdaad de multiplus.... Ik ga me ook eens in de Victron fora verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
nvdbosch schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:30:
[...]

Sorry, ik bedoelde inderdaad de multiplus.... Ik ga me ook eens in de Victron fora verdiepen.
Weet wel dat je die inversteringen nooit terug verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
peter123 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:44:
[...]

Weet wel dat je die inversteringen nooit terug verdiend.
In het algemeen bedoel je of specifiek de Victron oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
nvdbosch schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:04:
[...]

In het algemeen bedoel je of specifiek de Victron oplossing?
In het algemeen en vooral de Victron Multiplus. 15% verlies de batterij in en 15% verlies de batterij uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nvdbosch
peter123 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:17:
[...]

In het algemeen en vooral de Victron Multiplus. 15% verlies de batterij in en 15% verlies de batterij uit.
Ik had verwacht dat de Victron minder verlies zou hebben. Misschien houd ik het dan maar gewoon bij een mppt die m'n huidige accu kan vullen. En de Ecoflow om te ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
nvdbosch schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:17:
[...]

Ik had verwacht dat de Victron minder verlies zou hebben. Misschien houd ik het dan maar gewoon bij een mppt die m'n huidige accu kan vullen. En de Ecoflow om te ontladen.
Dat had ik ook verwacht, maar klopt niet. Wel logisch, want de Multiplus werkt met transformators. Het beste is je PV via een MPPT een batterij in (2-4% verlies) en via een omvormer (3-5% verlies) het net op. Scheelt een hoop lawaai en warmte ook.
Ik heb 4 panelen op een platdak die vrij vlak liggen en dus geven alleen veel PV als de zon hoog is. Die wil ik rechtstreeks de accu in hebben zonder omzetting.

[ Voor 13% gewijzigd door peter123 op 09-03-2025 19:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Siewert schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:26:
Even wat anders.
Zijn hier mede gebruikers met meer verstand van php dan ik dat hebt?
Ik zit met uitdaging waarvoor ik een oplossing zoek.
In mijn script heb ik een berekening die dus uitrekent wat de p1 en totale opwek is en daaruit opmaakt of er genoeg overschot is om een bepaalde lader wel of niet aan te zetten.
Nu is het zo (gebeurt te vaak) dat als er aan een criteria voldaan wordt je net tegen de grens aanzit dan er weer een lader moet worden uitschakelt.
En krijg je dus een flip/flop moment, en lijkt mij dat het niet bevorderlijk is voor een lader om vaak hard word geschakeld.

Heb al veel zitten stoeien met de criteria te verruimen ect maar het werkt niet.
Ook een soort van delay in de trant van als er geschakeld moet worden deze even word uitgesteld met een paar minuten om dan weer te bekijken werkt ook niet vlekkeloos.

Dus de vraag is aan de php kenners.
Hoe voorkom ik nu dat een lader uitschakelt als er ook maar 1watt te veel word verbruik.
Hier een stukje php waar de laders in/uit geschakeld worden.
Zat meer te denken aan een stukje hysteresis toe te voegen, maar hoe?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
// Lader 1 AAN
            if ((-650 < $P1ChargerUsage) && ($P1ChargerUsage <= -350)){
            if ($hwChargerOneStatus == 'Off') { switchHwSocket('one','On');}
            }

// Lader 1 & 3 AAN
            if ((-1000 < $P1ChargerUsage) && ($P1ChargerUsage <= -650)){
            if ($hwChargerTwoStatus == 'On')   { switchHwSocket('two','Off');}
            }

// Laders 1 & 2 AAN
            if ((-1350 < $P1ChargerUsage) && ($P1ChargerUsage <= -1000)){
            if ($hwChargerThreeStatus == 'On') { switchHwSocket('three','Off');}
            }

// Laders 1, 2 & 3 AAN
            if (($P1ChargerUsage <= -1350)){
            }

// Laders 1, 2, & 3 UIT     
            if ($P1ChargerUsage > -350){
            if ($hwChargerOneStatus == 'On')  { switchHwSocket('one','Off');}
            }

p.s
Denk dat alle variabelen niet relevant zijn om te posten, mocht wel zo zijn dan hoor ik dat wel.
ik heb heel simpel 4 solar production ranges gekozen en dan per range doe ik 1,2,3 of alle 4 chargers van mijn accu's aan of niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RpRzN2gg/Screenshot-2025-03-09-at-20-44-57.png

de actions roepen weer een ha-script aan die bepaald welke van de 4 accu's het leegst zijn en geven die prioriteit voor het laden, werkt prima de afgelopen dagen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gbFCXYxN/Screenshot-2025-03-09-at-20-46-39.png

(de eerste range houdt rekening mee met het vaste verbruik in huis en zal in het slechtste geval 200 watt teruglevering leveren. maar in die range zullen mijn ebikes ook opgeladen worden, dus met eeen beetje geluk wordt al het pv-opwek in huis gebruikt)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
nvdbosch schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:17:
[...]

Zelfs met je gratis zonnepanelen ga je verlies maken, dat begint al bij je zonnepanelen, je omvormer en zeker naar AC-DC-AC omzetting, is gewoon pure natuurkunde.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
MacD007 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:41:
[...]

Zelfs met je gratis zonnepanelen ga je verlies maken, dat begint al bij je zonnepanelen, je omvormer en zeker naar AC-DC-AC omzetting, is gewoon pure natuurkunde.
De natuurkundewetten die heb ik wel begrepen. Alleen hoe je met de natuurkundewetten omgaat is bepalend voor je daadwerkelijke verliezen. Ik had de hoop dat een dure Victron oplossing hier beter mee zou omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Een Victron Multiplus is gemaakt voor plekken waar geen of weinig stroom van het net af komt. Boten en landen met veel blackouts. De betrouwbaarheid, goede ontwerpen en hoge vermogens is een plus.
De hoge vermogens MPPT omvormers van Victron zijn echter zo duur, dat ik die niet ga kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Siewert
Weet niet meer met wie maar er was een vraag of een fan bovenop de EcoFlow zou koelen.
Ik had het eerder geprobeerd met kleine pc fans en vertelde dat het niet zou werken.
Maar wilde het zeker weten en dus ik heb even een proef gedaan en 2x 140mm 5v 0.28ma fan besteld op Amazon á 30 tientjes.
En nu heb ik dus onder omvormer een EcoFlow CoolingDeck en bovenop een 140mm fan.
CoolingDeck staat op automatisch.
Weet niet of ik hier shop linkjes mag posten maar heb een foto bijvoegt.

Ik heb de fans op de bij de omvormer geleverde beschermkap van binnen uit geschroefd.
De twee fans zijn met de bijgeleverde usb splitter in een oude telefoon adapter gestoken.
Deze zit dan weer in een HomeWizard plug die aangaat als de EcoFlow temperatuur boven een bepaalde waarde uitkomt en weer uit als die eronder komt.

De screenshot hieronder zie je het verloop van de temperatuur.
Rond de klok van 2uur vannacht heb ik de fans uitgeschakeld.
De CoolingDeck stond uit en baseload was op dat moment ongeveer 380w en temperatuur met de fans aan 30gr.
Na een kwartiertje en een temperatuur van 31gr start de CoolingDenk automatisch en zak de temperatuur een beetje.
Vervolgens zie je dat in een 1 uur tijd (3:00) de temperatuur oploopt naar 38gr en de CoolingDeck schakelt op.
Helpt wel maar toch loopt de temperatuur op.

Om 3uur start ik de 140mm fans op.
En zie je dat de temperatuur in 1 uur 8graden zakt naar 30gr.
Deze test is dus in combinatie met een EcoFlow CoolingDeck en 140mm fan.
Ook nog niet uitgebreid getest onder onder full load maar zie al wel dat de max temperatuur van 57gr teruggebracht wordt naar 45gr.
En het belangrijkste is dat het geluid van de fans op volle snelheid echt nihill is, je hoort ze bijna niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fc3O3MeWebg0Nw-igLr3-9piaw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/51krsypfpkNKdCJ6sxRRJwVb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXgwcbbLzixHPQDeoCv2hl9us9c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GinGiPDQ1jcUkSF6zmRu3b7r.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDh0CqIK_xe0OeXeFcZ0XpFPpoU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMcYjXm0sixuXYhn6G3sETLi.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
nvdbosch schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:17:
[...]

De natuurkundewetten die heb ik wel begrepen. Alleen hoe je met de natuurkundewetten omgaat is bepalend voor je daadwerkelijke verliezen. Ik had de hoop dat een dure Victron oplossing hier beter mee zou omgaan.
Een goed ontwerp en de juiste materialen zorgen er natuurlijk voor dat dergelijke verliezen tot een minimum worden teruggebracht, maar bedenk dat dergelijke verbeteringen veelal in de marge zitten echter de keerzijde een stuk hogere prijs met zich mee brengen.
Een klasiek voorbeeld is het gebruik van 4mm2 of zelfs 6m2 tov een standaard 2,5mm2 kabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hs-wx6ACp771ZDbhCfQFBTi7NA8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3SphLfW7c1Vvhlfak9ddeJwb.jpg?f=user_large
het gebruik van 6mm2 is de spanningsval bij 20m lengte en 16A slechts 1/3 dat van 2,5mm2.

Zoals je zelf ook al zegt weegt echter de een stuk hogere prijs van een beter systeem niet altijd op tegen het voordeel wat je daarmee zou kunnen bereiken, deze afweging zul je dus steeds zelf opnieuw voor je moeten maken, en soms is gewoon het nemen van je verlies onder de streep de goedkopere oplossing ookal lijkt dat tegenstrijdig.
Zeker bij PiB zie je, dat zien we ondertussen ook bij de HW PiB ergens tussen de 75 en 80% RTE.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-07 21:05
Kunnen jullie mijn logica controleren?

De lader in de TS laadt met 29,2v op 20A. Dit is dus 584w.

Afgelopen dagen heeft mijn PV ~2kwh per uur terug geleverd tussen 9 en 1. Als ik dit allemaal wil opslaan, moet ik dus 4 a 5 opstellingen hebben voor alle PV stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
JCreations schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:49:
Kunnen jullie mijn logica controleren?

De lader in de TS laadt met 29,2v op 20A. Dit is dus 584w.

Afgelopen dagen heeft mijn PV ~2kwh per uur terug geleverd tussen 9 en 1. Als ik dit allemaal wil opslaan, moet ik dus 4 a 5 opstellingen hebben voor alle PV stroom?
Klopt! Maar je batterij kan misschien meer laden dan 20A? Dan kun je er een lader bij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
peter123 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:27:
[...]

Klopt! Maar je batterij kan misschien meer laden dan 20A? Dan kun je er een lader bij zetten.
Accu's parallel opladen is nieuw voor mij. Zijn hier randvoorwaardes voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Je batterij moet de stoom kunnen verwerken en voltage van de laders moet (bijna) hetzelfde zijn.
Er zijn meerdere mensen die verschillende laders aan 1 accu hebben hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S. Belshof
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-07 22:04
Ik heb 4 laders paralel op 2 accu's paralel. Totaal laad ik met 50 a en dat gaat prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
@JCreations
Hier 3x 25.6v 100ah batterijen parallel =7.5kWh
Ik laad deze dus ook parallel met 2x 12a en een 20a.
Deze schakelen naar gelang het pv overschot.
Dus minimaal 350w en maximaal 1300w.
Weet niet welke batterij je hebt.
Maar Powerqueen zoals ik ze heb kunnen maximaal 100amp laden en ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 00:38
Heb hier 4 laders (58,4V) op 1 accu, werkt goed. Kan laden vanaf 300W tot 1800W. (300/500/800/1000/1300/1500/1800W)

Alle zonnestroom 100% opslaan gaat niet lukken, vooral niet na een aantal zonnige dagen. Mijn 16kWh accu is afgelopen week elke dag zo rond 13.00uur al vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JCreations
Na wat rekenen, heb ik maar besloten om te wachten tot 2027. Met optimaal gebruik, zonder verliezen etc, kan ik hooguit 80 euro per jaar tot 2027 besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
JCreations schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:09:
Na wat rekenen, heb ik maar besloten om te wachten tot 2027. Met optimaal gebruik, zonder verliezen etc, kan ik hooguit 80 euro per jaar tot 2027 besparen.
Das niet heul veul...
Ga er van uit dat je berekening klopt, maar wel nieuwsgierig waar je niet meer kan besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
Siewert schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:12:
[...]

Das niet heul veul...
Ga er van uit dat je berekening klopt, maar wel nieuwsgierig waar je niet meer kan besparen.
Mijn sluipverbruik zit tussen de 300 tot 350w. Ik heb voor het gemak 14uur per dag genomen waarbij de accu dit zal leveren. Dit is dan 4,55kw.

Ik heb mijn meterstanden per dag gedownload bij Vattenfall en dan gekeken naar de terugleverstanden.

Vervolgens heb ik alle dagen met terugleveringen gemaximaliseerd op 5kwh en alle standen tot 5kwh opgeteld. Dit kwam uit op 1080kwh per jaar voor mij. Dit zal ik dus theoretisch niet meer terug leveren en besparen op terugleverkosten.

Zodra we niet meer mogen salderen, bespaar ik ongeveer 226,- per jaar.

1080kwh x 0,26 euro (m'n huidige tarief) = 280.

Maar over die 1080kwh krijg je een terugleververgoeding, laten we zeggen 5 cent. Dat is dan 54,-. Effectief bespaar je dus maar 226,- ex afschrijvingen en verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
is het verstandiger om mijn sluipverbruik zoveel mogelijk met mijn accu te dekken, of kan ik beter de hogere piekspanning gebruiken voor apparaten zoals de waterkoker, oven en magnetron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
simonj schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:34:
is het verstandiger om mijn sluipverbruik zoveel mogelijk met mijn accu te dekken, of kan ik beter de hogere piekspanning gebruiken voor apparaten zoals de waterkoker, oven en magnetron?
Van wat ik uit deze topic heb gelezen, sluipverbruik dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
JCreations schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:37:
[...]

Van wat ik uit deze topic heb gelezen, sluipverbruik dekken.
Inderdaad, dat is wel het doel zoals de topic is begonnen.
Ik zet mijn ecoflow max 450 output om ook de nacht te overbruggen.
Hoger, geeft hij veel meer warmte en denk ook minder efficient.

[ Voor 9% gewijzigd door simonj op 10-03-2025 20:45 ]

Pagina: 1 ... 29 ... 41 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).