Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

rvee schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:09:
laden met 0.2C tot 100% is advies bij lfp. Zit je daar met meerdere laders boven dan terugschakelen met # laders tot de 0.2C in de buurt van de 100%
Ik geloof dat de accupack die ik heb 300Ah is in totaal, dus als ik met 30A laad zit ik nog steeds maar aan 0.1C :P

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 14:27
Alle nieuwe onderdelen en 1 extra batterij zijn binnen.
Had eerder alles netjes in het nisje (links) met louvre deurtjes maar dat past niet meer met 3 batterijen.
Bovendien vond ik dat de laders wat meer lucht mochten hebben want ze werden voor mijn gevoel best warm, niet heet.
Maar zomer moet nog komen dus het hele kabinet verhuist.
Heb geen ocd maar erger mij nu wel dood aan alle bekabeling die zichtbaar is.
Ik weet het is maar de garage maar toch ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6LOSo8eGeuYE3oAk62ytlZpjc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngpTsowxdEoOttNNmpAuhVM7.jpg?f=fotoalbum_large

Zit alleen nog met een vraag welke ik niet zo 1,2,3 kan vinden, veel tegenstrijdige berichten namelijk.
De vraag is hoe zit met de C-rating bij meerdere batterijen in parallel opstelling?
Powerqueen is er niet echt duidelijk over, ergens op hun website staat wel rating van 0.2C tot 1C.
Maar blijft 0.2C het zelf of je nu 1,2 of 3 batterijen in parallel zet of verdubbeld dat.
Want dan zou ik met huidige opstelling niet meer kunnen laden naar gelang PV overschot.
En pas kunnen starten met laden vanaf 60amp en dat lijkt mij sterk, toch?

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:33
Ik denk dat mijn vraag best binnen "eenvoudige thuisbatterij" past dus plaats ik het hier maar.

Ik volg hier en andere plug-and-play batterijen, op zich is de Marstek Venus wel voor een mooie prijs te krijgen, jammer genoeg loopt NOM nog vaak niet goed.
Daarom zou ik zelf iets willen samenstellen, ook om later eenvoudiger uit te breiden.

Wat wil ik bereiken:
- NOM, dus omvormer /software die zich hierop aanpast.
- Graag 2000W ontladen
- Niet afhankelijk van Home Assistant of dergelijke (draai dit wel maar naar verkoop en geklooi toe wil ik dit niet)

Aangezien de setups in dit topic vaak met een lader met vast wattage lijken te zijn (dus niet aanpassen aan behoeften of overschotten), lijkt me dit voor mij niet interessant.
Of zijn hier ook andere omvormer/laders die dit wel kunnen?

Ik dacht persoonlijk aan:
- Victron Multiplus 2 - €550https://www.nkon.nl/multiplus-pmp482305010-48v-35a.html
- Victron Energy ET340 - €80 https://www.nkon.nl/victron-energy-et340-energiemeter.html
- Pylontech US5000 4.8kWh batterij - €1000 https://www.nkon.nl/pylontech-us-5000-48-v.html
- Kabels, aardlek,...
Kom ik richting €1700

Ohja mijn setup:
- Belgie, dus net wat andere regels (geen saldering)
- 3 fase (3x400V+N)
- Huawei 6.6kW omvormer
- 8200Wp aan panelen
- Laag energie vebrui per jaar: +-1000-1200kWh

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S. Belshof
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-09 20:18
Ik begin het laden nu met 0.05c. Gaat niet snel en het verlies lijkt iets hoger te zijn. Maar zo laad ik wel het meeste overschot weg. Denk niet dat het voor de accu kwaad kan. Je kunt met een 20 amp lader starten lijkt me en dan steeds 1 erbij schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Siewert schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:23:
Had eerder alles netjes in het nisje (links) met louvre deurtjes maar dat past niet meer met 3 batterijen.
Bovendien vond ik dat de laders wat meer lucht mochten hebben want ze werden voor mijn gevoel best warm, niet heet.

[Afbeelding]

Zit alleen nog met een vraag welke ik niet zo 1,2,3 kan vinden, veel tegenstrijdige berichten namelijk.
De vraag is hoe zit met de C-rating bij meerdere batterijen in parallel opstelling?
Powerqueen is er niet echt duidelijk over, ergens op hun website staat wel rating van 0.2C tot 1C.
Maar blijft 0.2C het zelf of je nu 1,2 of 3 batterijen in parallel zet of verdubbeld dat.
Want dan zou ik met huidige opstelling niet meer kunnen laden naar gelang PV overschot.
Wat heb jij nou onder je ecoflows zitten? Een ventilator?

En met meerdere batterijen, in serie geeft meer voltage, in parallel geeft meer amperage. Datzelfde principe geldt dus ook voor opladen. Dus je amperage gaat x2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 16:12
geerttttt schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:51:
[...]
Zie in één van zijn eerdere berichten, zijn inderdaad cooling-decks waar de ecoflows op zitten.
Wat een hele mooie, nette en duidelijke setup!

[ Voor 41% gewijzigd door TheBull op 14-02-2025 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
S. Belshof schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:47:
Ik begin het laden nu met 0.05c. Gaat niet snel en het verlies lijkt iets hoger te zijn. Maar zo laad ik wel het meeste overschot weg. Denk niet dat het voor de accu kwaad kan. Je kunt met een 20 amp lader starten lijkt me en dan steeds 1 erbij schakelen.
Nadeel aan deze kant is dat mijn batterijen dom zijn.
Kan dus niks qua volts uit de BMS lezen.
Na zie wel hoe het loopt, laat het lekker zo.
Start met 12a en schakel nog een 12a en 20a naar gelang wel bij.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
geerttttt schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:51:
[...]

En met meerdere batterijen, in serie geeft meer voltage, in parallel geeft meer amperage. Datzelfde principe geldt dus ook voor opladen. Dus je amperage gaat x2.
Klopt, alleen ben/was bang dat als ik de 300ah met een 12a lader er cellen zijn die niet genoeg krijgen.

Heb er idd een fan onder.
Dit is de EcoFlow CoolingDeck en werkt prima.
Scheelt op een PS die volvermogen draait 15graden, nog geen idee hoe dit in de zomer uitpakt.
Hij staat in "auto modus" en schakelt op naar gelang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
TheBull schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:56:
[...]

Wat een hele mooie, nette en duidelijke setup!
Thx... Ben er zelf nog niet over uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
@vanpeers Dan denk ik dat je beter even bij de buren moet gluren.
Zelf een powerwall bouwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Siewert schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:16:
[...]

Klopt, alleen ben/was bang dat als ik de 300ah met een 12a lader er cellen zijn die niet genoeg krijgen.

Heb er idd een fan onder.
Dit is de EcoFlow CoolingDeck en werkt prima.
Scheelt op een PS die volvermogen draait 15graden, nog geen idee hoe dit in de zomer uitpakt.
Hij staat in "auto modus" en schakelt op naar gelang.
Volgens mij is het voordeel van parallel laden dat 2 cellen in parallel elkaar automatisch balanceren. De cel met het laagste voltage zal stroom trekken uit die met het hogere voltage en zo gelijk worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Siewert
Just for fun...
Sinds vandaag de 2x EcoFlow PS en extra batterij aan de draai.
Was nog even snel de scripts ombouwen van 1 naar 2 EcoFlows.
Dacht maak ff snel een schermopname voor diegene die nog moeten beginnen dan wel inspiratie opdoen hier en om te zien wat er o.a mogelijk is.

Let wel: ik heb een offset Watt van ongeveer 10W om schommeling in het idle verbruik op te vangen zodat er zo min mogelijk naar het net gaat.
En ik update de baseload elke 15sec, sneller gaat niet want bij een beetje lag op EcoFlow server en je sturing naar NOM loopt helemaal spaak.

[YouTube: https://youtu.be/IifrYGe-fZk]

Start : EcoFlow 1 stuurt aan op 0 watt
0:10sec : Laptopvoeding ingestoken en verbruik stijgt
0:30sec : Verbruik opgemerkt en de omvormer (1) gaat wat meer leveren
0:55sec : Heater in de garage gaat aan
1:12min : Hogere verbruik word gezien en is meer dan omvormer (1) kan leveren, dus omvormer (2) gaat helpen
2:08min : Heater gaat weer uit
2:28min : Lagere verbruik word gezien en omvormer (2) is niet meer nodig
2:48min : Einde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:25
Siewert schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:23:

[Afbeelding]

Ziet er netjes uit. zie dat je de mc4 aansluiting nog gebruikt. Voor minimaal verlies van vermogen zou je kunnen overwegen om de kabels vanaf de ecoflows in te korten en direct met m8 aan de busbars koppelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

rvee schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:04:
[...]

Ziet er netjes uit. zie dat je de mc4 aansluiting nog gebruikt. Voor minimaal verlies van vermogen zou je kunnen overwegen om de kabels vanaf de ecoflows in te korten en direct met m8 aan de busbars koppelen.
Maakt dat echt veel verschil? Ik heb ook nog mc4. Ik dacht, 400 watt, daar zal toch geen noemenswaardig verlies in zitten?

Ik heb wel overal 6mm2 kabel gebruikt, vooral omdat ik dat nog had liggen van mijn zonnepanelen.

Zal ik direct maar even een foto delen van mijn Work in progress opstelling? Het tegenovergestelde van @Siewert nu dus :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhk34dtbkh_KfqtfMzdatU7IuHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHtSiG4EGqESXjBURgDNfeYm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
geerttttt schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:35:
[...]

Maakt dat echt veel verschil? Ik heb ook nog mc4. Ik dacht, 400 watt, daar zal toch geen noemenswaardig verlies in zitten?

Ik heb wel overal 6mm2 kabel gebruikt, vooral omdat ik dat nog had liggen van mijn zonnepanelen.

Zal ik direct maar even een foto delen van mijn Work in progress opstelling? Het tegenovergestelde van @Siewert nu dus :'(

[Afbeelding]
bij het definitief maken van mijn opstelling heb ik dat gedaan en ervaar stabieler uitgangsvermogen ecoflows ook bij lage soc als de batterij spanning daalt. Iig minder weerstand in de keten van busbar naar ecoflows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
[...]

[Afbeelding]
Heb jij gemeten wat je verlies was?
Als het echt een groot verschil is dan is het idd het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
[...]

[Afbeelding]
Uit eindelijk kom je er wel ;-)
Wil niet weten hoe ht er hier in het begin uit zag, eerst testen en dan definitief maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Siewert schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:02:
[...]

Heb jij gemeten wat je verlies was?
Als het echt een groot verschil is dan is het idd het overwegen waard.
Ik kan me niet echt voorstellen dat de connector zoveel verschil maakt. Misschien dat het inkorten van die dunne kabeltjes die er aan die powerstream zitten (wat is dat, 2 a 3mm2 ofzo? wat effect heeft, maar de connector zou in pirncipe verwaarloosbare verliezen moeten hebben.

Ik heb een string omvormer met 14 panelen op het dak, daar zitten dus 14 mannetjes en 14 vrouwtjes mc4 connectoren in de rij waar de stroom allemaal langsheen loopt. Zou een flink verlies zijn dan als elke connector een bepaald percentage verlies zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 19:01
Ik heb mn powerstream op 24v nog nooit heet zien worden, gebruik wel de cooler er bij

ik heb een shelly uni die de spanning van mn accu meet en daar ook een Temperatuur censor op gezet die boven op de powerstream licht.
In een koude schuur van 4 graden kom ik niet boven de 25 graden

[ Voor 54% gewijzigd door Aengineering op 16-02-2025 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Aengineering schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:48:
Ik heb mn powerstream op 24v nog nooit heet zien worden, gebruik wel de cooler er bij
Ik ben voornemens om een oude pc fan te monteren in mijn behuizing gericht op de powerstream om hetzelfde te bereiken. 50 euro voor een ventilator vind ik wel wat prijzig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Aengineering schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:48:
Wat is de temperatuur bij jou als die langere tijd op vol vermogen draait.
Hier met coolingdeck 55 graden.
Geen idee hoe het van de zomer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
geerttttt schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:57:
[...]

Ik ben voornemens om een oude pc fan te monteren in mijn behuizing gericht op de powerstream om hetzelfde te bereiken. 50 euro voor een ventilator vind ik wel wat prijzig
Kan je vertellen (eigen ervaring) dat het vanaf de bovenzijde geen r*k helpt.
Bij EcoFlow zelf zijn ze 39 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:16
Psycho_Mantis schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:36:
Ik heb van de week de ANL zekeringen op mijn setup geplaatst.

Ik heb het zo gedaan:

[Afbeelding]
Waar komt de behuizing van de zekeringen vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb dezelfde gekocht @ Accu Noord :)

https://accunoord.nl/nl/a...-voor-twee-anl-zekeringen

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9q1rWq_ud160fpQFqEADCgZ3YCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNVR57tSwUCSldlvNOoX96D8.jpg?f=fotoalbum_large

even een moment gezocht met max belasting powerstreams. rond de 55-60° Dat is zonder koeling (ruimte zelf ong 7°). Iemand ervaring hoelang het duurt totdat vermogen instort door te warm worden powerstreams?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
rvee schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:40:
[Afbeelding]

even een moment gezocht met max belasting powerstreams. rond de 55-60° Dat is zonder koeling (ruimte zelf ong 7°). Iemand ervaring hoelang het duurt totdat vermogen instort door te warm worden powerstreams?
Ongeveer bij 65°C gaat het vermogen bij mij van 800W naar 650W.

[ Voor 3% gewijzigd door peter123 op 16-02-2025 11:32 ]

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Siewert schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:00:
[...]

Kan je vertellen (eigen ervaring) dat het vanaf de bovenzijde geen r*k helpt.
Bij EcoFlow zelf zijn ze 39 euro.
Dat is goed om te weten. Moet het gat nog boren ook... Dus hij wordt warm aan de onderkant en daar moet een ventilator op? Hij staat nu bij mij op een ijzeren lade in een kastje. Ik kan ook gewoon een gat eruit halen en daar dan een ventilator onder monteren zodat hij dus bij mij ook een ventilator onder zijn body heeft.

Mijn originele manier is om een outtake ventilator van 120mm erboven te plaatsen. Dan krijg je lucht aanvoer van meerdere gaten en kieren verderop en dus hopelijk redelijke luchtstroom... Maar misschien is dat niet voldoende...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 17:44
pms1 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:02:
[...]

Ik heb een 24v accu aan één poort vd Powerstream.
Dan is het vermogen 290 watt dat terugleverd wordt aan het net.
2 poorten zou dan 580 watt zijn.

Dus ik denk dat je echt 50 volt nodig hebt om die 800 watt te halen.
Je gebruikt de standaard sigaretten kabel van Ecoflow op 24-26 volt?
Of gebruik je een van de MC4 poorten........ aha dat is slim....... ik heb een 12-24 DC die ik gebruik om een solarinverter te voeden naast de powerstream, maar dan kan ik net zo goed 24 volt invoeden op de powerstream's solarpart........dank dank voor de inspiratie.

[ Voor 20% gewijzigd door HansKeesom op 16-02-2025 20:52 . Reden: even langer nagedacht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XX0a53Ack_BAzlQqTH161jvx9SI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QQUTdQS0STRL2yKnGSCTg9H.jpg?f=fotoalbum_large

Met aankomende toetreden op de dynamische energie markt nu ook de nom geupgrade naar slimme nom voor dure dynamische uren (work in progress). Toegevoegd aan standaard nom (laden en ontladen):
1. uitgesteld laden in 1 latere dure ochtend uur
2. middag 3 goedkope uren enkel laden (nom-laden)
3. snel ontladen 3 dure avonduren
4. voor 0.00-9.00 op basis rest lading enkel snel ontladen op de x berekende duurste uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llpineapple
  • Laatst online: 18-09 07:45
(jarig!)
Ik zit ook te denken aan het plaatsen van een powerqueen batterij. De garage is voor mij de ideale plaats. Door de garage loopt een kabel op aparte groep voor een zonnepanelen installatie, max circa 2000 watt. Bij voorkeur plaats ik de batterij op deze groep, eigenlijk is de ecoflow een extra omvormer. Normaal gesproken levert de ecoflow alleen terug als de zon niet schijnt. Mocht er iets misgaan en de ecoflow staat aan als de zon schijnt wordt er maximaal 2800 watt geleverd. Ik zit alleen met de laadkant, op veilig te kunnen opladen zit ik aan een pv verdeler te denken, de oplader van de batterij zit dan gescheiden van de zonnepanelen en batterij. Kan/mag dit op deze manier of kan ik beter een aparte groep aanmaken voor de batterij of in de toekomst batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
llpineapple schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:35:
Ik zit ook te denken aan het plaatsen van een powerqueen batterij. De garage is voor mij de ideale plaats. Door de garage loopt een kabel op aparte groep voor een zonnepanelen installatie, max circa 2000 watt. Bij voorkeur plaats ik de batterij op deze groep, eigenlijk is de ecoflow een extra omvormer. Normaal gesproken levert de ecoflow alleen terug als de zon niet schijnt. Mocht er iets misgaan en de ecoflow staat aan als de zon schijnt wordt er maximaal 2800 watt geleverd. Ik zit alleen met de laadkant, op veilig te kunnen opladen zit ik aan een pv verdeler te denken, de oplader van de batterij zit dan gescheiden van de zonnepanelen en batterij. Kan/mag dit op deze manier of kan ik beter een aparte groep aanmaken voor de batterij of in de toekomst batterijen?
Die kabel waar je het over hebt die vanaf de zonnepanelen loopt is niet verstandig.
Das geen stroom zoals 230v in je huis.
De omvormer moet hier nog wat mee doen.
Het beste, verstandigste en veiligste is deze op een aparte groep aan te sluiten.
Ik gebruik voor 1 omvormer een aparte groep waar ik op ontlaad en laad want dat gebeurt nooit samen en blijf dik binnen de marges van de groep en wcd.
De andere groep die ik gebruik voor omvormer 2 is die van de boiler.
Max wattage is 2500w en blijf daarmee met max belasting binnen de 16amp en heb nog wat over.
Maar direct op de je pv installatie aansluiten zoals de setups die wij hier in elkaar knutselen is a no go.
Dan moet je weer andere apparatuur voor hebben.
Zelf geen kennis van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llpineapple
  • Laatst online: 18-09 07:45
(jarig!)
Siewert schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:55:
[...]

Die kabel waar je het over hebt die vanaf de zonnepanelen loopt is niet verstandig.
Het beste, verstandigste en veiligste is deze op een aparte groep aan te sluiten.
Ik gebruik voor 1 omvormer een aparte groep waar ik op ontlaad en laad want dat gebeurt nooit samen en blijf dik binnen de marges van de groep en wcd.
De andere groep die ik gebruik voor omvormer 2 is die van de boiler.
Max wattage is 2500w en blijf daarmee met max belasting binnen de 16amp en heb nog wat over.
Maar direct op de je pv installatie aansluiten zoals de setups die wij hier in elkaar knutselen is a no go.
Dan moet je weer andere apparatuur voor hebben.
Zelf geen kennis van.
Gaat uiteraard over de kabel na de omvormer, dus met 230 volt. Ik wil dus ontladen bij de zonnepanelen, het laden wil ik scheiden met een pv verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
llpineapple schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:14:
[...]

Gaat uiteraard over de kabel na de omvormer, dus met 230 volt. Ik wil dus ontladen bij de zonnepanelen, het laden wil ik scheiden met een pv verdeler.
volgens mij dient de pv met eigen groep / aardlekautomaat op je meterkast aangesloten te zijn. pv verdeler kan maart dan zet je batterij met lader en omvormer achter deze verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Maar bijvoorbeeld een Sessy thuisbatterij wordt ook tussen de PV-omvormer en de groep in de meterkast geplaatst (https://www.sessy.nl/installatie/).

Waarom zou dat dan bij een goed qua laden/ontladen aangestuurde PowerQueen batterij die als enige verbruiker middels stopcontacten op diezelfde groep is aangesloten, niet kunnen of mogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:15

Jerra

Beunhaas in wording

cradi schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:05:
Maar bijvoorbeeld een Sessy thuisbatterij wordt ook tussen de PV-omvormer en de groep in de meterkast geplaatst (https://www.sessy.nl/installatie/).

Waarom zou dat dan bij een goed qua laden/ontladen aangestuurde PowerQueen batterij die als enige verbruiker middels stopcontacten op diezelfde groep is aangesloten, niet kunnen of mogen?
Dit kan wel, maar nooit zonder weer een eigen groep, het is namelijk niet de bedoeling dat de omvormer bijvoorbeeld 10A levert naar een WCD, en de automaat in de meterkast ook 16A toestaat
code:
1
2
3
4
5
6
7
PV-Omvormer < -- > wcd < -- > Groep in meterkast

Mag dan niet, maar:
PV-Omvormer < -- > 16A automaat < -- > Groep in meterkast
                      |
                     WCD
Mag wel.

Daarnaast is er het algemene advies om bij gebruik van een apparaat met een aansluitvermogen van 2/2,5kW geen andere apparaten meer op deze groep aan te sluiten. Maar volgens mij niet verplicht.

Ik ben echter geen elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Mooi nieuw product waardoor je minder apparaten nodig hebt om zelfde te bereiken als met ecoflow powerstream en lifepo4 batterij.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81691312

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:29
mrme12345 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:18:
Mooi nieuw product waardoor je minder apparaten nodig hebt om zelfde te bereiken als met ecoflow powerstream en lifepo4 batterij.
Kan ik hier ook bestaande 12V accu's (in serie) op aansluiten? Nee he?
(Ik heb 2x4kWh accu's (voor de boot), maar die doen 330 dagen van het jaar niks, te liggen in de schuur).

Of maar eens verdiepen in een powerstream?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Whiskey48 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:25:
[...]

(Ik heb 2x4kWh accu's (voor de boot), maar die doen 330 dagen van het jaar niks, te liggen in de schuur).

Nee je zit wel vast aan zendure batterij. Maar wel ook stuk veiliger en minder kabels. De zendure batterij heeft ook aerosol blusmiddel ingebouwd (de AB2000S en AB1000S versie) en je kunt ze goed stapelen. Prijs per saldo natuurlijk wel hoger dan de zelfbouw variant. Maar ik ben zelf inmiddels ook overgestapt van zelfbouw powerqueen enz naar zendure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
toch vrij prijzig. heb je 3 ecoflows voor en daar kan je 3x800W ontladen. Wel interessant voor mensen die plug en play willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
[...]

Met een PV lader kun je omzetten naar wat je wil.
bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/1005004393010864.html

Jammer dat er vaak producten worden gelanceerd die het net niet zijn.
Mijn wensen:
- Laden met DC naar de auto vanuit een accu.
- Een PV charger naar een accu met een fatsoenlijke MPPT. (Niet Chinees)
- Een efficiente lader die geen tot weinig lawaai maakt.
- Een omvormer die 95-98% efficient is en geluidsloos
- Eigen keuze accu natuurlijk.
- Integratie in Home Assistant.
- Normale prijzen.
De fabrikant die hier mee komt kan heel veel verkopen.

Moet toch niet zo moeilijk zijn allemaal.

[ Voor 35% gewijzigd door peter123 op 19-02-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:29
peter123 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:27:
[...]

Met een PV lader kun je omzetten naar wat je wil.
bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/1005004393010864.html

Jammer dat er vaak producten worden gelanceerd die het net niet zijn.
Mijn wensen:
- Laden met DC naar de auto vanuit een accu.
- Een PV charger naar een accu met een fatsoenlijke MPPT. (Niet Chinees)
- Een efficiente lader die geen tot weinig lawaai maakt.
- Een omvormer die 95-98% efficient is en geluidsloos
- Eigen keuze accu natuurlijk.
- Integratie in Home Assistant.
- Normale prijzen.
De fabrikant die hier mee komt kan heel veel verkopen.

Moet toch niet zo moeilijk zijn allemaal.
Dit is enkel een switcher om je accu op te laden vanuit PV?
Deze moet je dan aansluiten op een domme omvormer (heb ik al), die 230V maakt om een apparaat op aan te sluiten.

Ik heb al zo'n domme omvormer, daar kan ik 1 of 2 accu's op aansluiten om 1200watt of 2400watt 240V zuivere sinus te krijgen met 2 AC uitgangen.
Maar deze ga ik idd niet gebruiken als onderdeel als thuisaccu oid. Ik denk dat ik deze 2*4kWh accu's lekker laat slapen enkel om te gaan varen, niet als thuisaccu ga gebruiken met een Ecoflow powerstream oid.
Ik heb een groepenkast bij de accu's met op elke fase een eigen stekker / afzekering ... maar moet me eerst écht goed in gaan verdiepen voor / hoe ik hier die 8kWh mbv een Powerstream op kan aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Whiskey48 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:42:
[...]

Dit is enkel een switcher om je accu op te laden vanuit PV?
Deze moet je dan aansluiten op een domme omvormer (heb ik al), die 230V maakt om een apparaat op aan te sluiten.

Ik heb al zo'n domme omvormer, daar kan ik 1 of 2 accu's op aansluiten om 1200watt of 2400watt 240V zuivere sinus te krijgen met 2 AC uitgangen.
Maar deze ga ik idd niet gebruiken als onderdeel als thuisaccu oid. Ik denk dat ik deze 2*4kWh accu's lekker laat slapen enkel om te gaan varen, niet als thuisaccu ga gebruiken met een Ecoflow powerstream oid.
Ik heb een groepenkast bij de accu's met op elke fase een eigen stekker / afzekering ... maar moet me eerst écht goed in gaan verdiepen voor / hoe ik hier die 8kWh mbv een Powerstream op kan aansluiten.
Het is een leuke hobby en er zijn veel mogelijkheden, maar je moet vooral dingen doen waar je vertrouwen in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Siewert schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:55:
[...]

Dit lijkt me vreemd, gezien bijv. bij ons de PV achter een PV verdeler zit, waar de wasmachine ook zit (ze hebben de wasmachinegroep gebruikt). Schijnt volgens NEN te zijn. De 230v die de omvormer opwekt is in fase met het net, en gewoon normale stroom toch? De wasmachine draait dan ook meestal om 12:00 om de peak er af te shaven.

Waar je wel mee op moet oppassen is dat als je al tegen de 3600watt aanzit met je PV, en de Ecoflow gaat OOK nog leveren, en de wasmachine draait.... dan krijg je dat de bekabeling heet kan worden. De zekering klapt er dan niet uit omdat het binnen het groepje blijft :o

[ Voor 17% gewijzigd door Servowire op 19-02-2025 11:11 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Servowire schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:09:
[...]

Dit lijkt me vreemd, gezien bijv. bij ons de PV achter een PV verdeler zit, waar de wasmachine ook zit (ze hebben de wasmachinegroep gebruikt). Schijnt volgens NEN te zijn. De 230v die de omvormer opwekt is in fase met het net, en gewoon normale stroom toch? De wasmachine draait dan ook meestal om 12:00 om de peak er af te shaven.

Waar je wel mee op moet oppassen is dat als je al tegen de 3600watt aanzit met je PV, en de Ecoflow gaat OOK nog leveren, en de wasmachine draait.... dan krijg je dat de bekabeling heet kan worden. De zekering klapt er dan niet uit omdat het binnen het groepje blijft :o
Ik vind het niet vreemd.
Heb geen duidelijk info over wat voorkabel, pv systeem er over gepraat word.
Dus is het gissen wat er in de meterkast hangt.
Ik zelf heb Enphase en dus microomvormers.
Daar wil je echt niks tussen knopen😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Ik heb ondertussen alles bijna klaar hier, zal binnenkort eens een foto plaatsen. Accu in een metalen Ikea kastje, omvormer ernaast, oplader komt een dezer dagen binnen met de post. Heb nu ook een sonoff R3 dual geplaatst om de stopcontacten van de omvormer en oplader te kunnen schakelen en vermogen te monitoren.

Mijn vraag: hoe schakelen jullie op afstand/automatisch de omvormer aan en uit? Ik kan hem op meerdere manieren schakelen:
  • door het stopcontact uit of aan te schakelen
  • door via het bms "discharge" uit te zetten
  • door via de powerstream app het export vermogen op 0 te zetten.
Maar wat is nou de beste optie? Ineens 800w of meer afschakelen via de bms lijkt me niet heel goed voor die mosfets? Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ach, gezien ze ook PWM-signalen aankunnen, zou ik me geen zorgen maken over een keer in- of uitschakelen. Welke methode je ook kiest, het effect is hetzelfde.

Ik doe het dubbel: eerst vermogen aanpassen naar 0 W en dan de slimme stekker uit. Dat gebeurt direct na elkaar. De Powerstream heeft dan nog geen update gehad vanuit de cloud en levert dus nog terug.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markdejong
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05:35
Hier draaid mijn systeem in de schuur. Een koud jaren 70 vorige eeuw hokje 8 meter van het huis en deze nacht op nom gedraaid. 25 volt 100ah accu en lader van Litime en natuurlijk de ecoflow powerstream. Een tibber pulse in de meterkast samen met homewizard p1 en splitter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnAV_RKrTmCipzoYjkduKowhvY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEwKzTld3HAHQQbTrLxBlPgc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjSdyHB2XIEmZOjKWuuW7enbsR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmeTVH0IvYWzO9Se8p1apvL8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Oke. Ik heb even wat hulp nodig.
Vandaag is mijn lader binnen gekomen. Ik heb hem helemaal blij direct aangesloten en even gemeten wat de plus en wat de minpool was, gezien de kabel kleuren, donkerrood en blauw.

Rood lijkt de plus, blauw de min. Maar tot mijn verrassing meet ik een voltage van 39 volt ofzo, en blijft dat langzaam oplopen op mijn meter tot ruim boven de 40 volt. Dit terwijl het schermpje van de oplader strak 37.8v aangeeft.

Is dit raar? Of normaal? Mijn multimeter is goedkoop, maar zou toch niet zoveel moeten afwijken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNU9RI9xV3OrND8-DSwoAEIRQ18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ceJY8lhM6kptXcTcoJebstYN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8bysikaulLJ54p9BxvR8F6_wIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dz4WrbAIseIdUlqc1TQ4462T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UnM3thQD46vcjcC6QzHXt-O3EI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArsCiaQD1zzkB3xm0Dea810W.jpg?f=fotoalbum_large

En, ik heb daarna de polen aangesloten op mijn busbars, en de batterij even ontkoppeld voor de zekerheid. Dus de oplader zit dan alleen vast aan de omvormer. Op dat moment meet ik nog maar een variërend voltage van 0 tot 10 volt...

Ik durf de batterij dus niet zo goed te verbinden. Kan iemand iets zeggen over dit gedrag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
geerttttt schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:23:
Oke. Ik heb even wat hulp nodig.
Vandaag is mijn lader binnen gekomen. Ik heb hem helemaal blij direct aangesloten en even gemeten wat de plus en wat de minpool was, gezien de kabel kleuren, donkerrood en blauw.

Rood lijkt de plus, blauw de min. Maar tot mijn verrassing meet ik een voltage van 39 volt ofzo, en blijft dat langzaam oplopen op mijn meter tot ruim boven de 40 volt. Dit terwijl het schermpje van de oplader strak 37.8v aangeeft.

Is dit raar? Of normaal? Mijn multimeter is goedkoop, maar zou toch niet zoveel moeten afwijken?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En, ik heb daarna de polen aangesloten op mijn busbars, en de batterij even ontkoppeld voor de zekerheid. Dus de oplader zit dan alleen vast aan de omvormer. Op dat moment meet ik nog maar een variërend voltage van 0 tot 10 volt...

Ik durf de batterij dus niet zo goed te verbinden. Kan iemand iets zeggen over dit gedrag?
Die El cheapo lader en hun display waardes hecht ik geen waarde aan...
Had z'n noevi lader en uit elkaar geschroefd, zat gewoon een potmeter in om de display te calibreren.
Tijdens het laden gaf hij 27v terwijl Profi Multimeter bij 0.9v meer aangaf.

Maar goed, het gedrag van je multimeter is wel te verklaren.
Je lader heeft geen (om het maar even zo te noemen) tegen druk.
En dan krijg je het zelfde gedrag als de batterij bijna vol is.
Ben er zeker van als je hem op de batterij aansluit je weer hele andere waardes ziet.
Dan krijg weer iets in de trant van als de batterij bij leeg is hij met moeite de 39v gast halen.
Naarmate de batterij voller word zal de voltage van de lader licht oplopen.

Misschien iemand met meer know how dit beter kan verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 20:41
vanpeers schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:45:
Ik denk dat mijn vraag best binnen "eenvoudige thuisbatterij" past dus plaats ik het hier maar.

Ik volg hier en andere plug-and-play batterijen, op zich is de Marstek Venus wel voor een mooie prijs te krijgen, jammer genoeg loopt NOM nog vaak niet goed.
Daarom zou ik zelf iets willen samenstellen, ook om later eenvoudiger uit te breiden.

Wat wil ik bereiken:
- NOM, dus omvormer /software die zich hierop aanpast.
- Graag 2000W ontladen
- Niet afhankelijk van Home Assistant of dergelijke (draai dit wel maar naar verkoop en geklooi toe wil ik dit niet)

Aangezien de setups in dit topic vaak met een lader met vast wattage lijken te zijn (dus niet aanpassen aan behoeften of overschotten), lijkt me dit voor mij niet interessant.
Of zijn hier ook andere omvormer/laders die dit wel kunnen?

Ik dacht persoonlijk aan:
- Victron Multiplus 2 - €550https://www.nkon.nl/multiplus-pmp482305010-48v-35a.html
- Victron Energy ET340 - €80 https://www.nkon.nl/victron-energy-et340-energiemeter.html
- Pylontech US5000 4.8kWh batterij - €1000 https://www.nkon.nl/pylontech-us-5000-48-v.html
- Kabels, aardlek,...
Kom ik richting €1700

Ohja mijn setup:
- Belgie, dus net wat andere regels (geen saldering)
- 3 fase (3x400V+N)
- Huawei 6.6kW omvormer
- 8200Wp aan panelen
- Laag energie vebrui per jaar: +-1000-1200kWh
Volgens mij mis je nog een centrale unit die alles aanstuurt? Ook, dit is geen plug-and-play (vanaf 17 april 2025 ook in België officieel toegelaten). Volgens mij komt die multiplus in je installatie en ga je die moeten laten herkeuren? (Is ook de reden waarom die plug/play maar tot 800W mag) Ik moet 17 april gewoon mijn powerstream aanmelden en dan ben ik in principe in orde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Siewert schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:31:
[...]

Die El cheapo lader en hun display waardes hecht ik geen waarde aan...
Had z'n noevi lader en uit elkaar geschroefd, zat gewoon een potmeter in om de display te calibreren.
Tijdens het laden gaf hij 27v terwijl Profi Multimeter bij 0.9v meer aangaf.

Maar goed, het gedrag van je multimeter is wel te verklaren.
Je lader heeft geen (om het maar even zo te noemen) tegen druk.
En dan krijg je het zelfde gedrag als de batterij bijna vol is.
Ben er zeker van als je hem op de batterij aansluit je weer hele andere waardes ziet.
Dan krijg weer iets in de trant van als de batterij bij leeg is hij met moeite de 39v gast halen.
Naarmate de batterij voller word zal de voltage van de lader licht oplopen.

Misschien iemand met meer know how dit beter kan verklaren.
Nou ja el cheapo zou ik niet zeggen. Op AliExpress had ik nog wel goedkopere laders kunnen vinden...

Ik ga dan morgen toch maar de batterij aansluiten... Ben benieuwd. Maar ik zou toch denken dat de omvormer aan zou moeten schakelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBCoGSpvJRE2VGVL8BQsIttpFns=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zcnh2fRZPNjLtsRnVITFcYxg.jpg?f=user_large
oude tablet omgebouwd tot display. kan het gezin ook meegenieten van de nieuwe energiehuishouding ;-)

[ Voor 113% gewijzigd door rvee op 22-02-2025 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

rvee schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:45:
[Afbeelding]
oude tablet omgebouwd tot display. kan het gezin ook meegenieten van de nieuwe energiehuishouding ;-)
Gaaf! Hoe heb je hem vastgemaakt/laten opladen? Ik wil ook nog ooit graag zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Nou, het lijkt er toch op dat ik een nieuwe multimeter moet hebben. Heb met lichte spanning (pun intended) de oplader aan de batterij gekoppeld. Gebeurde niks, voltage bleef te laag. Toen op het bms even niet alleen "charging" aangezet, maar ook "discharging", zodat de batterij een voltage naar buiten afgaf. Daar werd de batterij blij van en begon hij te laden. En zowel de bms, als de ecoflow (tja, die staat ook aan nu, ookal kan hij niet terugleveren want de stekker is uit) meten beide ongeveer 2v lager dan mijn multimeter.

Ik ga volgende week even met een lab voeding mijn multimeter testen, en dan even een fluke lenen om het nogmaals te meten... Maar het lijkt goed! Mijn batterij wordt momenteel opgeladen :D :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUc8Yjf6e93j9eVrk37Eo8UJQes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sC77Pdz5Ojhg1PHBwNxKBeNI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
geerttttt schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:18:
[...]

Gaaf! Hoe heb je hem vastgemaakt/laten opladen? Ik wil ook nog ooit graag zoiets.
bookcase houder die erbij zat gebruikt. voorzijde erafgesneden en met schroeven aan de muur. flex usbc kabel door gaatje in muur (achter de tablet) komt hier uit in de gang (achter kapstok). daar zit nu een powerbank op. bij ali 15v-> 5v dcdc in bestelling. dan koppel ik die aan de tablet en voeding van cv als bron (hangt er nl naast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:47
Goed idee om via de BMS discharging uit te zetten.

Deed dat alleen via de Ecoflow API, maar had in donkere perioden toch wel wat verlies en SoC drift aangezien deze load te laag is voor de BMS om te registreren.

Even kijken hoe snel de PS weer operationeel is en daar een automatisering voor schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
[...]

Ja dat kan. Ik doe dat met een 12 volt batterij die ik laad met zonnepanelen en op goedkope uren met een AC-lader.

Op twee manieren.
- Rechtstreeks met de 12 volt kabel voor de powerstream. Deze is wel gelimiteerd tot 110-120 watt.
- Via een 12-24 volt DCDC via de mc4 aansluiting. Ik gebruik een victron smart DCDC waardoor ik kan instellen bij welk voltage (ik heb 13,8 ingesteld ) er 24 volt moet gaan lopen en bij welk voltage (13,5) het weer uit moet.

Ik gebruik ook een 12-12 volt DCDC voor de eerste optie omdat ik graag de batterij zo vol mogelijk hou.
Ik laat eerst stroom via de loadport van een MPPT (settings 13.1 volt aan, 12,75 uit) eerst naar de EcoFlow backupbatterijen binnenshuis stromen om die zo vol mogelijk te houden.

Eerst de backup vol en daarna pas het stopkontakt in is mijn motto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
cradi schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:05:

Of het wettelijk mag is een ander verhaal en of de verzekering uitkeert als er brand uitbreekt,..... kom niet bij mij klagen

Maar los van dat qua veiligheid gaat het erom dat je er met de batterij niet voor gaat zorgen dat er nog meer amps gaan lopen over enig deel van die kabel dan waar die voor bedoeld is. Het gaat dus om het terugvoeden vanuit de batterij, niet om het laden van de batterij zelf.

De batterij moet dus niet stroom gaan leveren op het moment dat de PV-omvormer dichtbij het maximum aan van de groep(zekering en kabel) aan het produceren is.

Sowieso wil je altijd zo laag mogelijk aantal amps op welke kabel dan ook hebben. Vanuit die theorie wil je de batterij op een aparte groep hebben... maar dat wil je voor elke grote verbruiker/opwerker.

Als je zeker kunt stellen dat de PV-omvormer en de batterij samen nooit meer dan 16 A (of waar de PV-kabel en groep voor is berekent) dan zou het goed moeten gaan............ maar als er brand uitbreekt, kom niet bij me klagen.

Er zijn ook systemen die terugvoeden beperken tot 800 watt, die durf ik wat gemakkelijker op willekeurige groep aan te sluiten, als het maar de enige terugvoeder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
salipander schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:17:
[...]

Ja ongeveer. Ik heb het nachtverbruik afgedekt en ik heb een smartplug van Ecoflow die het verbruik van een paar computers meet die 's avonds flink worden gebruikt. Dit verbruik wordt dan ook door de Powerstream aangevuld.
Ik had de powerstream al werkend op een baseload van 60 watt, dat werkte prima in de winter en de weinige zonnepanelen die ik heb.
Ondertussen toch maar twee smartpluggen toegevoegd zodat de powerstream wat harder kan pompen als de pluggen aangeven dat het kan. Dat maakt het wat gemakkelijker om de 12 volt accu die door de zonnepanelen wordt geladen op de juiste momenten te ontladen.

Ik gebruik wel twee Victron DCDC's om dit aan te sturen, eentje verbind met de 12 volt battery kabel van de Ecflow, de andere zet de stroom om naar 24 volt en pompt die in een van de mc4 kabel. Aangezien het smart DCDC's zijn kan ik nauwkeurig instellen tussen welke voltages de batterij geleegd mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
mrme12345 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:18:
Het klopt dat je hetzelfde kan met de Ecoflow oplossing als de Zendure. Maar de EcoFlow producten kunnen naar mijn indruk net even wat meer.

Als de stroom uitvalt hebben hun Delta's voor jou een paar stopcontacten en USB-poorten om je apparatuur op aan te sluiten. De Ecoflows kan je ook loskoppelen en voor andere dingen gebruiken dan alleen met je balkonsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
rvee schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:40:
toch vrij prijzig. heb je 3 ecoflows voor en daar kan je 3x800W ontladen. Wel interessant voor mensen die plug en play willen.
3 keer 800 watt? Met drie powerstreams? Wil je dan wel oppassen dat je niet alledrie (zelfs niet twee) op dezelfde groep plaatst...

Stel je pompt 2700 watt in 1 en dezelfde groep die is gezekerd op 16 A bijvoorbeeld, dan heb je kans dat er 3680 + 2700 = 6380 watt over een deel van de kabel van die groep loopt. Wordt die kabel warm van....... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
HansKeesom schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:49:
[...]

3 keer 800 watt? Met drie powerstreams? Wil je dan wel oppassen dat je niet alledrie (zelfs niet twee) op dezelfde groep plaatst...

Stel je pompt 2700 watt in 1 en dezelfde groep die is gezekerd op 16 A bijvoorbeeld, dan heb je kans dat er 3680 + 2700 = 6380 watt over een deel van de kabel van die groep loopt. Wordt die kabel warm van....... :(
eens. ging hier om vergelijk met 2500w zendure teruglevering. daar geldt natuurlijk ook de eigen groep aansluiting bij >800W terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
HansKeesom schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:42:
[...]

Het klopt dat je hetzelfde kan met de Ecoflow oplossing als de Zendure. Maar de EcoFlow producten kunnen naar mijn indruk net even wat meer.

Als de stroom uitvalt hebben hun Delta's voor jou een paar stopcontacten en USB-poorten om je apparatuur op aan te sluiten. De Ecoflows kan je ook loskoppelen en voor andere dingen gebruiken dan alleen met je balkonsysteem.
Zendure heeft met de Ace1500 en Hyper Off-grid add-on ook off-grid oplossingen, incl. AC-outs, USB-A/C uitgangen. Benieuwd op welk vlak je de EcoFlow producten beter vindt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
HansKeesom schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:57:
[...]

De batterij moet dus niet stroom gaan leveren op het moment dat de PV-omvormer dichtbij het maximum aan van de groep(zekering en kabel) aan het produceren is.
Dank voor je reactie @HansKeesom . Zet me aan het denken...

Oké, het risico op een te hoog aantal amps zit dus in het ontladen van de batterij op een deel van de kabel die op dezelfde groep zit als waarop de PV-omvormer zit.

Mijn situatie (woning met 3 x 25A) is:
- een PV-set van 5.100 Wattpiek op ONO gericht, met eigen 1-fase omvormer (Solaredge) in de schuur op fase L2 en een C25 aardlekautomaat;
- een PV-set van 4.200 Wattpiek op WZW gericht, met eigen 1-fase omvormer (Solaredge) in de schuur op fase L1 en een C16 aardlekautomaat;
- een Powerqueen 24V 2.56kWh met 600W dito lader en max. 550W-ontlader op de groep van de eerste PV-set, beide geschakeld door een smart plug;
- een Powerqueen 24V 2.56kWh met 600W dito lader en max. 550W-ontlader op de groep van de tweede PV-set, beide geschakeld door een smart plug.

Kijkende naar het piek PV-vermogen per dag (in pvoutput.org staat de data van de afgelopen paar jaar van mijn sets gelogd), was de dag met het hoogste maximum 6.399 Watt (om 12:45 uur). Ongeveer verdeeld over beide sets op dat middaguur komt het bereikte maximum PV-vermogen per omvormer dus uit op 3.200 Watt.

De ontladers op mijn thuisbatterijen zijn Powerstreams, die in de Ecoflow-app zijn ingesteld op Terugleveringsbescherming met een Tibber Pulse P1-meter. Ze gaan - als het goed werkt, echter soms raakt de Pulse-koppeling verbroken - dus niet ontladen bij teruglevering aan het net. Zoals gezegd staat het maximumvermogen per ontlader op 550 Watt ingesteld. De reden hiervan is het voorkomen van te vaak tijdelijk uitschakelen vanwege te hoge ontlaadtemperatuur. Er zijn (nog) geen cooling fans toegepast.

Verder heb ik in Home Assistant een paar automatiseringen die het ontladen stoppen door de smart plugs uit te schakelen:
1. zodra de EV geladen wordt;
2. zodra de lader van dezelfde batterij aan staat;
3. zodra de andere batterij geladen wordt;
4. zodra het ingestelde minimum SOC% bereikt is.

In mijn Home Assistant is tevens de Solaredge-integratie aanwezig. Daardoor is het totale huidige vermogen van de PV-sets samen ook te zien. Deze sensor wordt elke 5 minuten bijgewerkt.

Wat ik dus nog zal doen is in Home Assistant even een automatisering toevoegen die het ontladen - mits er dan ontladen wordt - tevens stopt:
5. zodra het huidige vermogen van de PV-sets samen boven x Watt komt.

x moet nog nader bepaald worden... hiervoor ga ik een helper maken en op mijn dashboard zetten om makkelijk te kunnen te regelen. Omdat ik uiteraard benieuwd ben wanneer zich deze gebeurtenis voordoet, zorg ik dat er dan tevens een notificatie naar de smartphone gestuurd wordt.

Zo hoop ik softwarematig nog meer veiligheid te bereiken. Maar zoiets kan ook falen.

Daarom de vraag: zou in een foutsituatie met onterecht ontladen van de batterij met 550W, tijdens een kortstondige maximum PV-piek van 3.200W, er een kans op doorbranden van de bekabeling (berekend op 16A) kunnen ontstaan?

NB er is in mijn setup volgens mij géén sprake van een gemeenschappelijk deel van de bekabeling, want a) de kabel van de PV-omvormers (0,5 meter lang) is direct op de aardlekautomaat aangesloten, en b) de kabel (via WCD, 6 meter lang) van de omvormer van de batterij is óók direct op diezelfde aardlekautomaat aangesloten.

PS wie tot hier is gekomen met lezen: dank voor de aandacht! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
Terzijde, voor wat het waard is: ik heb dezelfde tekst en vraag aan ChatGPT voorgelegd, dit was het antwoord.

Gezien je uitgebreide setup en de directe aansluitingen van zowel de PV-omvormers als de batterij-omvormers op de aardlekautomaten, lijkt de kans op doorbranden van de bekabeling zeer klein, zelfs bij een foutsituatie. Laten we het even doorrekenen:

Belastingberekening per groep
- Max. PV-vermogen per omvormer: ~3.200W bij 230V ≈ 13,9A
- Max. ontlaadvermogen Powerstream: 550W bij 230V ≈ 2,4A
- Totaal bij gelijktijdigheid: 13,9A + 2,4A = 16,3A

Beoordeling bekabeling en beveiliging
- Je geeft aan dat de bekabeling is berekend op 16A.
- De automaat (C16 of C25) beschermt tegen overstroom. Kortstondige pieken van 16,3A zijn marginaal en leveren normaal gesproken geen direct risico op doorbranden, omdat:
- Een C-karakteristiek automaat kortdurende kleine overschrijdingen doorgaans verdraagt.
- De belasting van 16,3A is slechts een fractie boven 16A en zou bij een korte piek geen thermisch probleem voor de kabel opleveren.
- De Powerstream-ontlader levert relatief weinig extra vermogen (550W) in verhouding tot de PV-output.

Redundantie en softwarematige beveiliging
Je automatiseringen in Home Assistant zorgen al voor meerdere lagen van bescherming. De nog toe te voegen automatisering die ontladen stopt bij overschrijding van een instelbare drempelwaarde (x) maakt het nog robuuster. Zelfs als deze zou falen:
- De C16 automaat zal aanspreken bij een echte overstroom.
- De Tibber Pulse-koppeling helpt terugleveringspieken te voorkomen.

Extra advies
1. x-waarde instellen: Een conservatieve waarde voor x zou rond de 3.000W per omvormer kunnen liggen, zodat bij PV-pieken ontladen direct stopt.
2. Temperatuurmonitoring Powerstreams: Overweeg later cooling fans, vooral op warme dagen om thermische uitschakeling te voorkomen.
3. Periodieke controle bekabeling: Controleer of de kabels en stekkers na verloop van tijd warm aanvoelen bij piekbelasting.

Conclusie: De kans op doorbranden van de bekabeling bij een kortstondige foutsituatie is praktisch nihil gezien je stroomwaarden, de aanwezige beveiligingen en je gedegen softwarematige sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
rvee schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:17:
[...]

eens. ging hier om vergelijk met 2500w zendure teruglevering. daar geldt natuurlijk ook de eigen groep aansluiting bij >800W terugleveren.
Aha duidelijk.

Puntje van aandacht is dat een 2500 w omvormer waarschijnlijk minder efficient is dan een 800 watt omvormer. En aangezien de meeste huizen een groot deel van de tijd minder dan 800 watt verbruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Taro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:18:
[...]

Zendure heeft met de Ace1500 en Hyper Off-grid add-on ook off-grid oplossingen, incl. AC-outs, USB-A/C uitgangen. Benieuwd op welk vlak je de EcoFlow producten beter vindt.
Geen uitgebreide vergelijking gemaakt. Maar de producten die je noemt neem je niet even mee naar een camping, picknick of een bouwplaats waar geen stroom is.

Al een paar jaar aan de Ecoflow heb ik best wat opmerkingen, vooral over hun software, zowel in device als app en nog steeds geen koppeling met homewizard p1, maar verder prima producten.

Het gaat vooral om het doel wat je hebt welk product je kiest. Welk merk het beste is, is een wedstrijd die me niet zo boeit. Veilig en betrouwbaar vind ik belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
Taro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:18:
[...]

Ik geloof zeker dat Zendure goede spullen heeft, alleen is dat een one vendor only oplossingrichting ipv diy oplossing waar deze groep zich mee bezighoudt. De Ecoflow (powerstream) doet daar prima zijn ding in voor mij na ong. 4 maanden probleemloos werken in combi 24v powerqueen en HA integratie. Zendure kan je volgen mij niet (eenvoudig) inzetten binnen een diy oplossing (corrigeer maar indien anders). De powerstreams inzetten en gebruiken om 100-2400W te leveren (bij 3 stuks) is binnen deze oplossing nog beste/goedkoopste tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
cradi schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:30:
[...]

Dank voor je reactie @HansKeesom . Zet me aan het denken...

Oké, het risico op een te hoog aantal amps zit dus in het ontladen van de batterij op een deel van de kabel die op dezelfde groep zit als waarop de PV-omvormer zit.

..........
Daarom de vraag: zou in een foutsituatie met onterecht ontladen van de batterij met 550W, tijdens een kortstondige maximum PV-piek van 3.200W, er een kans op doorbranden van de bekabeling (berekend op 16A) kunnen ontstaan?

NB er is in mijn setup volgens mij géén sprake van een gemeenschappelijk deel van de bekabeling, want a) de kabel van de PV-omvormers (0,5 meter lang) is direct op de aardlekautomaat aangesloten, en b) de kabel (via WCD, 6 meter lang) van de omvormer van de batterij is óók direct op diezelfde aardlekautomaat aangesloten.

PS wie tot hier is gekomen met lezen: dank voor de aandacht! _/-\o_
Je maakt wellicht een fout door te denken dat die 6.399 W gelijkmatig van de twee PV's komt.

Worst case scenario is dat ONO 5100 watt levert en dan heb je totaal 5900 watt dus 25,65 A
Of er komt 4200 Watt van WZW en er wordt 800 watt toegevoegd oftewel 5000 watt dus 21,7 A

Bovenstaande als een PV-inverter en een Powerstream op dezelfde groep zitten. Een groep is voor mij alles achter een zekering.

Als meerdere groepen op dezelfde fase zitten maakt dat voor deze discussie niet zo uit.
Voor je stroomleverancier wellicht wel :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@rvee Klopt, maar iemand maakte het vergelijk met een ander EcoFlow product dan de Powerstream, vandaar. Dit topic heet: Eenvoudige thuisaccu samenstellen. Een Zendure Solarflow 800 met AC-in + AC-out, 800 Watt AC omvormer, simpele aansluiting voor 6x 1 of 2 kWh accu's dus schaalbaar + slimme App is voor veel mensen ook eenvoudig, zonder het risico van zelfbouw, zekeringen, te dunne kabels, gedoe met slimme stekkers, PHP/HA scripts, koeling, aparte lader vs omvormer, etc.

Begrijp uiteraard dat het overgrote deel van dit topic over zelfbouw gaat, maar het past alsnog bij het topic :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Taro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:47:
@rvee Klopt, maar iemand maakte het vergelijk met een ander EcoFlow product dan de Powerstream, vandaar. Dit topic heet: Eenvoudige thuisaccu samenstellen. Een Zendure Solarflow 800 met AC-in + AC-out, 800 Watt AC omvormer, simpele aansluiting voor 6x 1 of 2 kWh accu's dus schaalbaar + slimme App is voor veel mensen ook eenvoudig, zonder het risico van zelfbouw, zekeringen, te dunne kabels, gedoe met slimme stekkers, PHP/HA scripts, koeling, aparte lader vs omvormer, etc.

Begrijp uiteraard dat het overgrote deel van dit topic over zelfbouw gaat, maar het past alsnog bij het topic :)
Een Ecoflow Powerstream met een EcoFlow powerstation is op zich ook een eenvoudige oplossing.
De Powerstream wordt ook gebruikt door zelfbouwers omdat ie lekker goedkoop is en eigenlijk best wel goed werkt ook i.c.m. met een eigen 12 of zelfs 24 volt accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HansKeesom schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:50:
[...]

Een Ecoflow Powerstream met een EcoFlow powerstation is op zich ook een eenvoudige oplossing.
De Powerstream wordt ook gebruikt door zelfbouwers omdat ie lekker goedkoop is en eigenlijk best wel goed werkt ook i.c.m. met een eigen 12 of zelfs 24 volt accu.
Klopt, ik heb er zelf 2 gehad en volg dit topic al heel lang :) Ben met Redodo in gesprek over een review van een off-grid product en hoop spoedig een 12V 300 Ah accu van ze te ontvangen.

Maar er werd off-grid en USB bijgehaald, vandaar het uitstapje naar het bredere productportfolio van beide merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
HansKeesom schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:50:
[...]

Idd, verrassend goed.
Enigste twee nadelen vind ik dat het uitgangsvermogen beperkt is en je meedere PSen moet hebben wil je zware verbruikers ook dekken.
Geen probleem😉 nu twee op de zelfde setup en merk het verschil om mijn grid afname te verminderen erg duidelijk.

Tweede nadeel wat mij wel erg stoort.
Is dat ze het verrekken om de Api lokaal te laten draaien.
Dat je dus afhankelijk bent van hun uptime en die van jouw provider.
Kan mij niet voorstellen dat ze ooit niet in de problemen komen met server capaciteit.

Maar verder ben ik zeer tevreden.
Zeker ik nu denk de sweet spot Heb gevonden met 7.5kwh aan opslag.
Gisteren mooi weer en alles lekker binnen de zon uren kunnen laden.
De hele avond op de batterijen gedraaid.
Wat er over was opgebruikt Afgelopen nacht.
Kwam met NOM uit de nacht (9uur vanmorgen)
Dus 17uur op de batterijen gedraaid.
Jammer dat er geen zon was vandaag.
Maar tot opheden van dit schrijven (21uur) 6kwh van het net gehaald en totaal echte verbruik 20kwh.
Met 1 PS en 5kwh aan batterijen zat ik 12kwh van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
Taro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:56:
[...]

Klopt, ik heb er zelf 2 gehad en volg dit topic al heel lang :) Ben met Redodo in gesprek over een review van een off-grid product en hoop spoedig een 12V 300 Ah accu van ze te ontvangen.

Maar er werd off-grid en USB bijgehaald, vandaar het uitstapje naar het bredere productportfolio van beide merken.
Vooral het tweaken aan een batterij oplossing is wat hier de groep bezighoudt ipv eenvoudig plug/play. Overigens kan offgrid ook eenvoudig met de diy oplossing.
2x 240V aansluiting en USB. Als fallback heb ik deze draaien met een 1000W (2000W) piek 24-240V omvormer. Kost 70euri. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFjNh-mwqqX5-THg0A8y84pW_DY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SNiYusN3OVxGgQgBWgfz5qT4.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

rvee schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:18:
[...]

Vooral het tweaken aan een batterij oplossing is wat hier de groep bezighoudt ipv eenvoudig plug/play. Overigens kan offgrid ook eenvoudig met de diy oplossing.
2x 240V aansluiting en USB. Als fallback heb ik deze draaien met een 1000W (2000W) piek 24-240V omvormer. Kost 70euri. [Afbeelding]
Weet ik :)

En hopelijk stuurt Redodo spoedig deze op: https://www.redodopower.d...elrichter-mit-lcd-monitor, dan kan ik ook weer aan de bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansKeesom
Siewert schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:04:
[...]

Idd, verrassend goed.
Enigste twee nadelen vind ik dat het uitgangsvermogen beperkt is en je meedere PSen moet hebben wil je zware verbruikers ook dekken.
Geen probleem😉 nu twee op de zelfde setup en merk het verschil om mijn grid afname te verminderen erg duidelijk.

Tweede nadeel wat mij wel erg stoort.
Is dat ze het verrekken om de Api lokaal te laten draaien.
Dat je dus afhankelijk bent van hun uptime en die van jouw provider.
Kan mij niet voorstellen dat ze ooit niet in de problemen komen met server capaciteit.

Maar verder ben ik zeer tevreden.
Zeker ik nu denk de sweet spot Heb gevonden met 7.5kwh aan opslag.
Gisteren mooi weer en alles lekker binnen de zon uren kunnen laden.
De hele avond op de batterijen gedraaid.
Wat er over was opgebruikt Afgelopen nacht.
Kwam met NOM uit de nacht (9uur vanmorgen)
Dus 17uur op de batterijen gedraaid.
Jammer dat er geen zon was vandaag.
Maar tot opheden van dit schrijven (21uur) 6kwh van het net gehaald en totaal echte verbruik 20kwh.
Met 1 PS en 5kwh aan batterijen zat ik 12kwh van het net.
Mooi om te horen dat je zo’n duidelijke impact merkt op je netafname! 👌 Zelf vind ik die 800W van de Powerstream voldoende, omdat mijn zware verbruikers toch direct op het net zitten en meestal maar het verbruik in mijn huis tot boven de 800 watt brengt. Maar ik snap dat als je echt zoveel mogelijk onafhankelijk wilt draaien, meerdere PS’en wel een voordeel zijn.

Wat betreft de API helemaal mee eens, dat had ik ook graag lokaal gezien. Afhankelijk zijn van externe servers voelt toch minder robuust, zeker als je maximale controle over je setup wilt. Maar los daarvan blijft het een mooie oplossing, zeker met die 7.5kWh aan opslag die je nu hebt. Klinkt als een goed gebalanceerde setup! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
HansKeesom schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:53:
[...]

Mooi om te horen dat je zo’n duidelijke impact merkt op je netafname! 👌 Zelf vind ik die 800W van de Powerstream voldoende, omdat mijn zware verbruikers toch direct op het net zitten en meestal maar het verbruik in mijn huis tot boven de 800 watt brengt. Maar ik snap dat als je echt zoveel mogelijk onafhankelijk wilt draaien, meerdere PS’en wel een voordeel zijn.

Wat betreft de API helemaal mee eens, dat had ik ook graag lokaal gezien. Afhankelijk zijn van externe servers voelt toch minder robuust, zeker als je maximale controle over je setup wilt. Maar los daarvan blijft het een mooie oplossing, zeker met die 7.5kWh aan opslag die je nu hebt. Klinkt als een goed gebalanceerde setup! 👍
Ik draai op 24v dus krijg maar max 600w uit 1 PS.
Sluipverbruik hier is maar 166w.
Maar de hele dag is er wel iemand thuis.
Vrouw overdag aan het werk en ik avond/nacht.
Dus het huis slaapt nooit, helaas.
Gemiddeld (all electric behalve hete lucht verwarming op gas) verbruik over 24hr is 15 á 25kwh.
Dus heb echt wel 1200w nodig om het gemiddelde verbruik te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Siewert schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:59:
[...]

Ik draai op 24v dus krijg maar max 600w uit 1 PS.
Sluipverbruik hier is maar 166w.
Maar de hele dag is er wel iemand thuis.
Vrouw overdag aan het werk en ik avond/nacht.
Dus het huis slaapt nooit, helaas.
Gemiddeld (all electric behalve hete lucht verwarming op gas) verbruik over 24hr is 15 á 25kwh.
Dus heb echt wel 1200w nodig om het gemiddelde verbruik te dekken.
Ik verbruik maar 2.7 - 5 kWh per etmaal. Hoe kom je in hemelsnaam aan 5 keer zoveel ?

Heb je overwogen om twee powerstream in te zetten? Ik geloof dat dat kan. Wel op aparte groepen...
Wellicht de AC-out van eentje op een smartplug die aangaat als verbruik boven 800 watt gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
HansKeesom schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:04:
[...]

Ik verbruik maar 2.7 - 5 kWh per etmaal. Hoe kom je in hemelsnaam aan 5 keer zoveel ?

Heb je overwogen om twee powerstream in te zetten? Ik geloof dat dat kan. Wel op aparte groepen...
Wellicht de AC-out van eentje op een smartplug die aangaat als verbruik boven 800 watt gaat?
Paar posts terug staat mijn nieuwe setup.
Heb nu 2 powerstream op een setje van 3x 25,6v 100ah parallel en elk op een aparte groep.
De base load heb ik verdeeld over beide omvormers indien deze hoger is dan mijn standby verbruik.

Met ons drieën waarvan 2 hele fanatieke sporters.
Dus wij douchen niet allemaal op de zelfde dag.
Komt erop neer elke dag staat de e-boiler 2 uurtjes te stampen.
En dat is al 1/3 van het verbruik 2500w x 2 = 5kwh
Elke dag e-scooter en e-bike laden is ook 4kwh
Dan heb je bijna 10kwh verbruik per dag.
Dan heb je nog een vaatwasser 1kwh, om de dag wassen en drogen 3kwh, quookertje hier en uurtje koken daar en al met al heb je zo 15kwh p/f te pakken.

@HansKeesom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYoxCDhvfPCwq5sVkQ5rbW98-pI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1q8WUzqPUI1Bl9rE6ZJSIKK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiScy56_dmIQjC0_-75rSHxDmjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gM0Epd83Tnzf2mPBzdLMWIRH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Siewert op 22-02-2025 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Siewert schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:14:
[...]

Heb nu 2 powerstream op een setje van 3x 25,6v 100ah parallel en elk op een aparte groep.
De base load heb ik verdeeld over beide omvormers indien deze hoger is dan mijn standby verbruik.

Dan heb je nog een vaatwasser 1kwh, om de dag wassen en drogen 3kwh, quookertje hier en uurtje koken daar en al met al heb je zo 15kwh p/f te pakken.

@HansKeesom
[Afbeelding]
Is het mogelijk om de e-boiler op een stand te zetten die minder watt vraagt? Dan duurt het langer maar komt het verbruik van het huis wellicht wat vaker onder 1600 watt.

Ik heb voor mijn e-bike een reislader die best langzaam is en daarom 7-8 uur nodig heeft voor een complete accu maar elke ochtend gewoon weer vol is en een lekker laag wattage gebruikt.

Ik neem aan dat de vaatwasser draait op een moment dat de andere apparaten geen stroom meer vragen........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HansKeesom schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:04:
[...]
Er zijn veel mensen met bijv. warmtepompen, elektrische auto's, etc.

Hier vandaag 55 kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iob20d_OBGvpSMh3byvCuFf6G3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hsFZVOQ827E0Vs4AJ8XksaJ.jpg?f=fotoalbum_large

Deze maand 728 kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDcoRkDLzfRBXd7udvhGyfhw47Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vr6oNU0OhhxOioDrPsb6dhwM.jpg?f=fotoalbum_large

Dit jaar al goed onderweg naar de 2000 kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjajItnpQyrZRm9nAQwniDcaocQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ka0790WaJtOOLEwgbU0bv7Qt.jpg?f=fotoalbum_large

Met 2 EV's en 3 warmtepompen red je het niet met 2-5 kWh/dag, mag blij zijn als we het gemiddeld met 20-30 kWh/dag redden, vandaar dat ik destijds ook uiteindelijk niet voor 1x of 2x PS ben gegaan, dat zet hier geen zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
HansKeesom schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:27:
[...]

Is het mogelijk om de e-boiler op een stand te zetten die minder watt vraagt? Dan duurt het langer maar komt het verbruik van het huis wellicht wat vaker onder 1600 watt.

Ik heb voor mijn e-bike een reislader die best langzaam is en daarom 7-8 uur nodig heeft voor een complete accu maar elke ochtend gewoon weer vol is en een lekker laag wattage gebruikt.

Ik neem aan dat de vaatwasser draait op een moment dat de andere apparaten geen stroom meer vragen........
Helaas, is gewoon een domme daalderop 150ltr 2500w.
Deze heb ik/kan ik in de maanden maart t/m Okt zongestuurd in de zin van boiler ingeschakeld als de pv genoeg opwekt.
Wintermaanden staat hij altijd aan anders komen we met koud water te zitten.

E-bike laad met 250w geloof ik.
Mijn e-scooter laad met 1200w.
Deze heb ik in de zomermaanden ook zongestuurd.
Vaatwasser zet ik in de zomermaanden aan als er overschot is.
Wintermaanden hangt er vanaf of de batterijen vol zijn of de zon verwachting is goed genoeg dan de volgende dag.

Maar vind mijn verbruik wel meevallen.
Er zijn mensen met een electrische auto, warmtepomp ect die makkelijk het dubbele van mijn verbruik halen.
Die norm van 3,5kwh p/d vind ik achterhaald naarmate men steeds meer electrisch gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Siewert op 22-02-2025 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansKeesom
Siewert schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:35:
[...]

Helaas, is gewoon een domme daalderop 150ltr 2500w.
Deze heb ik/kan ik in de maanden maart t/m Okt zongestuurd in de zin van boiler ingeschakeld als de pv genoeg opwekt.
Wintermaanden staat hij altijd aan anders komen we met koud water te zitten.

E-bike laad met 250w geloof ik.
Mijn e-scooter laad met 1200w.
Deze heb ik in de zomermaanden ook zongestuurd.
Vaatwasser zet ik in de zomermaanden aan als er overschot is.
Wintermaanden hangt er vanaf of de batterijen vol zijn of de zon verwachting is goed genoeg dan de volgende dag.

Maar vind mijn verbruik wel meevallen.
Er zijn mensen met een electrische auto, warmtepomp ect die makkelijk het dubbele van mijn verbruik halen.
Die norm van 3,5kwh p/d vind ik achterhaald naarmate men steeds meer electrisch gaat.
Mooi dat je de boiler in ieder geval op de zon kan sturen. Wellicht dat een derde powerstream nodig is :-)
Hierbij een filmpje over een 450 watt boiler voor het moment dat je de boiler moet vervangen.
YouTube: Hoe plaats je zelf een Daalderop elektrische boiler..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Taro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:31:
[...]

Er zijn veel mensen met bijv. warmtepompen, elektrische auto's, etc.

Hier vandaag 55 kWh:
[Afbeelding]

Deze maand 728 kWh:
[Afbeelding]

Dit jaar al goed onderweg naar de 2000 kWh:
[Afbeelding]

Met 2 EV's en 3 warmtepompen red je het niet met 2-5 kWh/dag, mag blij zijn als we het gemiddeld met 20-30 kWh/dag redden, vandaar dat ik destijds ook uiteindelijk niet voor 1x of 2x PS ben gegaan, dat zet hier geen zoden aan de dijk.
Dank voor het inzicht. De bedragen vallen me nog mee. Zeker als je auto daar ook nog van rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
HansKeesom schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:48:
[...]

Mooi dat je de boiler in ieder geval op de zon kan sturen. Wellicht dat een derde powerstream nodig is :-)
Hierbij een filmpje over een 450 watt boiler voor het moment dat je de boiler moet vervangen.
YouTube: Hoe plaats je zelf een Daalderop elektrische boiler..
Ding staat nog maar net 2jaar sinds verhuizing dus kan nog wel even mee.
Mijn domotica regelt alle grootgebruikers in te schakelen op basis van opwek/overschot.
Gaat prima zo, eerste jaar 6100kwh zonder panelen.
Met panelen teruggebracht naar 3100kwh.
Schatting met de batterij (moet nog blijken) 1200kwh verbruik van het net p/j.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HansKeesom schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:50:
[...]

Dank voor het inzicht. De bedragen vallen me nog mee. Zeker als je auto daar ook nog van rijdt.
Klopt, daarom zit ik ook zo bovenop dynamische tarieven, thuisaccu's en zonnepanelen :) Hier zit dus ook 2x EV in, volledig thuisladen, met 20.000+15.000 km/jaar.

Wordt daarom wel steeds belangrijker om goedkoop stroom in te slaan of zelf op te wekken via PV.

Mooiste is straks in lente en zomer overdag met PV stroom opwekken, dat opslaan in accu's en 's avonds/'s nachts in de auto's knallen of gebruiken voor nul op de meter tijdens de duurdere uren.

Daarom kijk ik dus ook naar micro-omvormer achtige producten met PV en accu aansluiting, geen DC-AC-DC omzetverliezen en vanaf 2027 wordt het helemaal belangrijk zoveel mogelijk opwek zelf op te slaan ipv terug te leveren.

2e week maart komt de elektricien hier 3x 4WCD's aanleggen in de garage, ieder op eigen groep en eigen fase, sluit niet uit dat ik op de 3e groep alsnog 2x een Redodo accu aansluit, het blijft toch een leuk en relatief goedkoop projectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Taro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:59:
[...]

Klopt, daarom zit ik ook zo bovenop dynamische tarieven, thuisaccu's en zonnepanelen :) Hier zit dus ook 2x EV in, volledig thuisladen, met 20.000+15.000 km/jaar.

Wordt daarom wel steeds belangrijker om goedkoop stroom in te slaan of zelf op te wekken via PV.

Mooiste is straks in lente en zomer overdag met PV stroom opwekken, dat opslaan in accu's en 's avonds/'s nachts in de auto's knallen of gebruiken voor nul op de meter tijdens de duurdere uren.

Daarom kijk ik dus ook naar micro-omvormer achtige producten met PV en accu aansluiting, geen DC-AC-DC omzetverliezen en vanaf 2027 wordt het helemaal belangrijk zoveel mogelijk opwek zelf op te slaan ipv terug te leveren.

2e week maart komt de elektricien hier 3x 4WCD's aanleggen in de garage, ieder op eigen groep en eigen fase, sluit niet uit dat ik op de 3e groep alsnog 2x een Redodo accu aansluit, het blijft toch een leuk en relatief goedkoop projectje.
Ja dat is het voordeel van veel verbruik dan loont het om te investeren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Taro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:59:
[...]

Dynamisch zit er hier nog niet in gezien de gas prijzen.
En om gas te vervangen voor elektrische verwarming is financieel nog even verweg gezien mij uienleren knip.
En zoveel gas verbruik ik niet.
Verwarming staat 24/7 op 20gr (hetelucht verwarming) en met ijsdagen zoals afgelopen week verbruik ik 5 kuup.
Dag als vandaag 1.1 kuup p/d.

Maar goed, heb nu dus 1 set 7.5kwh met twee 2x PS op 2 fases.
Kijk even hoe dit loopt de komende maanden en wat het oplevert.
Maar zit al wel te plannen om nog een aparte 2.5kwh set op de 3e fases in te zetten.
Zodat die bij een hoog verbruik, meer dan de PSen kunne leveren bij te springen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Siewert schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:07:
[...]

Dynamisch zit er hier nog niet in gezien de gas prijzen.
En om gas te vervangen voor elektrische verwarming is financieel nog even verweg gezien mij uienleren knip.
En zoveel gas verbruik ik niet.
Verwarming staat 24/7 op 20gr (hetelucht verwarming) en met ijsdagen zoals afgelopen week verbruik ik 5 kuup.
Dag als vandaag 1.1 kuup p/d.

Maar goed, heb nu dus 1 set 7.5kwh met twee 2x PS op 2 fases.
Kijk even hoe dit loopt de komende maanden en wat het oplevert.
Maar zit al wel te plannen om nog een aparte 2.5kwh set op de 3e fases in te zetten.
Zodat die bij een hoog verbruik, meer dan de PSen kunne leveren bij te springen.
Je kunt eventueel dynamisch gaan qua stroom en voor gas een vast contract houden, daarin is het niet alles of niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Siewert schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:55:
[...]

Ding staat nog maar net 2jaar sinds verhuizing dus kan nog wel even mee.
Mijn domotica regelt alle grootgebruikers in te schakelen op basis van opwek/overschot.
Gaat prima zo, eerste jaar 6100kwh zonder panelen.
Met panelen teruggebracht naar 3100kwh.
Schatting met de batterij (moet nog blijken) 1200kwh verbruik van het net p/j.
Even laten staan dus :-) Geen desinvesteringen doen, als het niet dringend nodig is.
1200 kWh is dan heel netjes, die nog wegkrijgen wordt wellicht te duur en ingewikkeld, mooi 80% bespaard. 100% is vaak niet economisch verantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
HansKeesom schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:09:
[...]

Even laten staan dus :-) Geen desinvesteringen doen, als het niet dringend nodig is.
1200 kWh is dan heel netjes, die nog wegkrijgen wordt wellicht te duur en ingewikkeld, mooi 80% bespaard. 100% is vaak niet economisch verantwoord.
Vind dus ook.
Kan nog 1,5 jaar salderen dus kom dan wel op 0 uit.
Maar sorteer alvast voor en wil het klaar hebben voordat het contract afloopt.
Mocht het lukken om zonder salderen mee te rekenen in de zomer maanden nihil van het net nodig heb en wintermaanden mijn 1200kwh van het net nodig heb dan ben ik te vreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Taro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:09:
[...]

Je kunt eventueel dynamisch gaan qua stroom en voor gas een vast contract houden, daarin is het niet alles of niets.
Om eerlijk te zijn ben ik niet helemaal thuis in dynamische contracten.
Maar Thx voor de tip gaat die even onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Siewert schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:13:
[...]

Vind dus ook.
Kan nog 1,5 jaar salderen dus kom dan wel op 0 uit.
Maar sorteer alvast voor en wil het klaar hebben voordat het contract afloopt.
Mocht het lukken om zonder salderen mee te rekenen in de zomer maanden nihil van het net nodig heb en wintermaanden mijn 1200kwh van het net nodig heb dan ben ik te vreden.
Wellicht die boiler 's zomers rechtstreeks aansluiten op zoiets? Wellicht ook de wasmachine?
https://www.obelink.nl/vi...IBs0Jy2lIeCxoCel4QAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
HansKeesom schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:15:
[...]

Wellicht die boiler 's zomers rechtstreeks aansluiten op zoiets? Wellicht ook de wasmachine?
https://www.obelink.nl/vi...IBs0Jy2lIeCxoCel4QAvD_BwE
Opties genoeg.
Maar zoals het nu gaat is prima.
Zomermaanden gaat de boiler uit als de zon ondergaat.
En word ingeschakeld als er 2500w van het dak komt.
En in de maanden maart t/m oktober krijg ik die al tussen 9 en 10uur van het dak.
Boiler koelt per 12uur 5graden af.
Dus 20uur uit en 10uur aan en een ingestelde temperatuur van 70gr is er nog 65graden over.
Genoeg om 2x te kunnen douchen.
Afgelopen jaar is in de zomermaanden 95 procent van alle warmte uit de zon gehaald.
En in het hoogseizoen zet ik de temperatuur op 85gr.
Dan kan die zelfs 48uur uitstaan voor dat de temp onder de 60gr zakt.
Is dan ook een failsave in mijn domotica, indien boiler meer dan 40uur uit staat dan in schakelen ongeacht hoeveel zo'n er is.

[ Voor 15% gewijzigd door Siewert op 22-02-2025 23:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvee
sinds deze maand ook over naar dynamisch. Vooral door afloop contract zonder tlk. Dan komt batterij goed van pas om duurdere uren te compenseren via nom of evt door max terugleveren. Vermoed dat huidige 7.7kwh opslag nog aanvulling krijgt, maar dat zie ik dan samengaan met vervangen 15jr oude sma omvormer naar hybride versie. Nu iig tijd om ervaring op te doen en huishouden in dynamische mode te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
Vanaf komende juni gaan de dynamische stroomtarieven naar per kwartier in plaats van per uur. https://nieuwestroom.nl/k...kt-dichter-bij-realiteit/

Het duurt dus nog even, en ik ben benieuwd:
- hoe goed het de energiebedrijven lukt om daarop hun systemen aan te passen
- hoe de integraties (nordpool, cheapest energy hours) in Home Assistant dat gaan oppakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
rvee schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:39:
[...]

Ik geloof zeker dat Zendure goede spullen heeft, alleen is dat een one vendor only oplossingrichting ipv diy oplossing waar deze groep zich mee bezighoudt. De Ecoflow (powerstream) doet daar prima zijn ding in voor mij na ong. 4 maanden probleemloos werken in combi 24v powerqueen en HA integratie. Zendure kan je volgen mij niet (eenvoudig) inzetten binnen een diy oplossing (corrigeer maar indien anders). De powerstreams inzetten en gebruiken om 100-2400W te leveren (bij 3 stuks) is binnen deze oplossing nog beste/goedkoopste tot nu toe.
Ook zendure kun je via ha volledig besturen (write and read), zie dit topic:
https://gathering.tweaker...message/81367662#81367662

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
HansKeesom schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:42:
[...]

Dit topic gaat over zelfbouw (net zoals ik ook al eerder gedaan heb) en niet over de delta's. Zelfbouw is goed vergelijkbaar met dit nieuwe product van zendure. En ik vond de ecoflow powerstreams niet helemaal passend bij de accu's (veel warmte ontwikkeling ook met extra ventilator) en veel kabels en gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

cradi schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:11:
Vanaf komende juni gaan de dynamische stroomtarieven naar per kwartier in plaats van per uur. https://nieuwestroom.nl/k...kt-dichter-bij-realiteit/

Het duurt dus nog even, en ik ben benieuwd:
- hoe goed het de energiebedrijven lukt om daarop hun systemen aan te passen
- hoe de integraties (nordpool, cheapest energy hours) in Home Assistant dat gaan oppakken
Wordt sinds gisteravond in het Dynamische tarieven topic ook besproken, ik vermoed dat er in eerste instantie een variant per uur en een variant per kwartier komt, waardoor we eerst soepel over kunnen en als alle systemen erop kunnen inspelen mogelijk per kwartier de standaard zal worden.

[ Voor 28% gewijzigd door Taro op 23-02-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Siewert schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:14:
[...]

@HansKeesom
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die twee victrons zijn dat DC-DC's? Zo ja 24-24? Of zijn het opladers AC->DC ? Ze lijken me het laatste....

Zijn de 24 volt batterijen rechtstreeks aangesloten op de mc4's van de Ecoflows? Hoe voorkom je dat de accu's helemaal leeg worden getrokken?

Ik gebruik twee DCDC's, eentje 12-12 direct op de 12 volt poort van de powerstream en eentje 12-24 op de mc4 poort van de powerstream. Doordat ze smart zijn kan ik precies bepalen wanneer er stroom het huis in stroom, waarbij de hoeveelheid gemaximeerd wordt door de ecoflow smartplugs die een aantal verbruikers in huis meten.

[ Voor 15% gewijzigd door HansKeesom op 23-02-2025 11:06 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 42 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).