Dank voor je reactie @
HansKeesom . Zet me aan het denken...
Oké, het risico op een te hoog aantal amps zit dus in het ontladen van de batterij op een deel van de kabel die op dezelfde groep zit als waarop de PV-omvormer zit.
Mijn situatie (woning met 3 x 25A) is:
- een PV-set van 5.100 Wattpiek op ONO gericht, met eigen 1-fase omvormer (Solaredge) in de schuur op fase L2 en een C25 aardlekautomaat;
- een PV-set van 4.200 Wattpiek op WZW gericht, met eigen 1-fase omvormer (Solaredge) in de schuur op fase L1 en een C16 aardlekautomaat;
- een Powerqueen 24V 2.56kWh met 600W dito lader en max. 550W-ontlader op de groep van de eerste PV-set, beide geschakeld door een smart plug;
- een Powerqueen 24V 2.56kWh met 600W dito lader en max. 550W-ontlader op de groep van de tweede PV-set, beide geschakeld door een smart plug.
Kijkende naar het piek PV-vermogen per dag (in pvoutput.org staat de data van de afgelopen paar jaar van mijn sets gelogd), was de dag met het hoogste maximum 6.399 Watt (om 12:45 uur). Ongeveer verdeeld over beide sets op dat middaguur komt het bereikte maximum PV-vermogen per omvormer dus uit op 3.200 Watt.
De ontladers op mijn thuisbatterijen zijn Powerstreams, die in de Ecoflow-app zijn ingesteld op Terugleveringsbescherming met een Tibber Pulse P1-meter. Ze gaan - als het goed werkt, echter soms raakt de Pulse-koppeling verbroken - dus niet ontladen bij teruglevering aan het net. Zoals gezegd staat het maximumvermogen per ontlader op 550 Watt ingesteld. De reden hiervan is het voorkomen van te vaak tijdelijk uitschakelen vanwege te hoge ontlaadtemperatuur. Er zijn (nog) geen cooling fans toegepast.
Verder heb ik in Home Assistant een paar automatiseringen die het ontladen stoppen door de smart plugs uit te schakelen:
1. zodra de EV geladen wordt;
2. zodra de lader van dezelfde batterij aan staat;
3. zodra de andere batterij geladen wordt;
4. zodra het ingestelde minimum SOC% bereikt is.
In mijn Home Assistant is tevens de Solaredge-integratie aanwezig. Daardoor is het totale huidige vermogen van de PV-sets samen ook te zien. Deze sensor wordt elke 5 minuten bijgewerkt.
Wat ik dus nog zal doen is in Home Assistant even een automatisering toevoegen die het ontladen - mits er dan ontladen wordt - tevens stopt:
5. zodra het huidige vermogen van de PV-sets samen boven x Watt komt.
x moet nog nader bepaald worden... hiervoor ga ik een helper maken en op mijn dashboard zetten om makkelijk te kunnen te regelen. Omdat ik uiteraard benieuwd ben wanneer zich deze gebeurtenis voordoet, zorg ik dat er dan tevens een notificatie naar de smartphone gestuurd wordt.
Zo hoop ik softwarematig nog meer veiligheid te bereiken. Maar zoiets kan ook falen.
Daarom de vraag: zou in een foutsituatie met onterecht ontladen van de batterij met 550W, tijdens een kortstondige maximum PV-piek van 3.200W, er een kans op doorbranden van de bekabeling (berekend op 16A) kunnen ontstaan?
NB er is in mijn setup volgens mij géén sprake van een gemeenschappelijk deel van de bekabeling, want a) de kabel van de PV-omvormers (0,5 meter lang) is direct op de aardlekautomaat aangesloten, en b) de kabel (via WCD, 6 meter lang) van de omvormer van de batterij is óók direct op diezelfde aardlekautomaat aangesloten.
PS wie tot hier is gekomen met lezen: dank voor de aandacht!