Moest het even kwijt ;-)
Kort verhaal lang...
Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat na 5 maanden testen, schrijven en finetunen.
3 maanden grijs weer met weken mist helpt ook niet echt in dat proces.
Maar mijn persoonlijke php scripts voor het opladen en ontladen zijn zo goed als afgerond en geschikt gemaakt voor de winter/zomertijd.
Dat wil zeggen dat de kleinste lader wat eerder opstart, extra verbruik als het misgaat qua zonnig weer 1kWh.
Maar nu het zonnetje weer wat hoger staat kom ik qua laders (2x 12a - 1x20a) precies uit en volgende maand (uitgaande van eerdere data) op 1/3 tot 1/2 van mijn totale mogelijke overschot.
Met andere woorden van mijn gemiddelde overschot p/d ga ik om en nabij de 1/3 in de batterij steken, andere gedeelte word direct opsoupeert andere gedeelte blijft zonde maar gaat toch het net op maar schat dat het 1/3 is.
Maar heb berekend dat ik met mijn huidige test setup van 5kWh te kort kom om idd 1/3 op te slaan en te verbruiken gedurende de dag en nacht.
Dus nu het schrijven er bijna op zit heb ik besloten mijn test setup definitief te maken en uit te breiden.
Komt dus nog een 25,6v 100ah batterij bij, laders laat ik voor wat het is maar hebt straks 7,5kWh tot mijn beschikking.
En er komt een tweede PS bij die op een andere groep word aangesloten maar wel op de zelfde batterij pack om een iets hogere piek verbruik op te kunnen vangen.
100% opvangen hoeft niet, maar 600w is een druppel op de gloeiende plaat.
En om de duivel niet in de hand te spelen de te lang uitgestelde Mega 60A zekeringen en batterij scheidings schakelaar besteld.
Dus straks 3x 25,6v 100ah in parallel tot mijn beschikking.
Die op hun beurt door 2x 12a en 1x 20a geladen kunnen worden.
En met 2x een PS verdeeld over twee verschillende fases een maximum van 1200w teruglevering verzorgen.
Denk dat ik op deze manier 1/3 van mijn overschot kan opslaan en verbruiken vanuit de batterijen.
De rest van het overschot zal ik toch d.m.v. (zoals het nu al gaat) zon gestuurd schakelen en denk dan aan de boiler ect.
Dan blijft er nog wat overschot over maar lang zoveel niet als dat het was wat toch het net op gaat.
Wat betreft mijn scripts die niet helemaal up to date zijn op Github blijf ik mij verbazen dat men door dit simpele concept je minder van het net nodig hebt en dat voor best een leuke prijs.
Ook blijf ik het best wel grappig vinden als je kijkt waar je in het begin met een simpel scriptje uit eindelijk een groter en groter worden script.
En van lief en lee / trail and error denk ik dat er toch wat van kunnen brouwen wat geschikt is voor zowel de winter als de zomertijd.
Mocht men benieuwd zijn.
Inmiddels mijn huidige domotica wel verweven in de script omdat wat data van mijn domotica nodig had.
En heb ik alle Functions, Variables ect in een Libary gestopt.
Maar het lader en baseload scripts werken als volgt.
ecoflow_charger.php:- Bij een PV overschot worden naar gelang 1 van de 3 of alle lader opgestart.
- Ik kan dus met 350w, 700w, 1000w of 1300w laden.
- Calculatie voor de resterend oplaadtijd
- Verder wordt er gekeken naar de fase waarop de setup is aangesloten.
- Zodat er bij te veel verbruik de laders uitgeschakeld worden om huishouden voorrang te verlenen en de fase niet te overbelasten.
- Omdat ik alleen maar domme batterijen heb ik best lang zitten sleutelen om toch een batterij SOC percentage te kunnen weergeven.
- Ook een failsave ingebouwd mocht de calculatie mislopen en de batterijen helemaal leeg getrokken deze automatisch een beetje worden opgeladen om de BMS wakker te houden.
- Voor persoonlijk gebruik haal ik uit Domoticz welke ik gebruik voor mijn domotica wat verbruiks data van bepaalde apparaten die maar heel even aanstaan.
- Deze data gebruik ik om het aan/uitschakelen van de laders even te pauzeren.
Zodat de lader niet de hele dag lopen te pingelen door bijvoorbeeld een Quooker die 10sec even 1500w verbruikt.
- Ook heb ik het laden zo geregeld dat als de batterijen bijna vol zijn alle laders behalve de originele 20a Powerqueen lader uitgeschakeld worden om met de 20a de batterijen af te toppen to vol ongeacht hoeveel overschot er nog is.
- Alle data word ook naar Domoticz gestuurd om alles inzichtelijk te maken.
- Daar maak ik dus ook gebruikt van een switch waar ik kan kiezen of ik dmv overschot of handmatig wil laden zonder in de terminal te hoeven duiken.
ecoflow_baseload.php:- Uiteraard word de baseload die nodig berekend uit de data van de PV kWh meter en P1 meter.
- Calculatie voor de resterend ontlaadtijd
- Voor de fun wat verschillende schedule mogelijk geschreven.
- Ik zelf gebruik zoals ik hem genoemd heb "Auto mode".
- Hier mag in de zomertijd de batterijen te alle tijden worden ontladen.
Maar in de wintertijd alleen in de nachtelijke uren om voorrang te geven aan het laden overdag.
Verder zitten er wat failsaves ingebouwd.
- Er niks word teruggeleverd als bijvoorbeeld de batterij onder zelf te bepalen Voltage of SOC komt.
- De PS begint te pingelen als er minimaal teruggeleverd moet worden en kan zelf ingesteld worden wat de minimum baseload moet zijn.
- Mocht de omvormer te warm worden dan schakelt deze niet uit maar halveert het gevraagde vermogen en blijft dus terugleveren alleen tijdelijk wat minder.
Verder stelt dit script niet zoveel voor, lastigste vond ik het lader script om die goed te laten draaien;-)
Hierbij een linkje naar mijn
Github mocht er iemand nog wat inspiratie willen opdoen.
Ze kunnen vast beter worden geschreven maar het werkt.
Nu hopen dat alle nieuwe onderdelen snel verscheept worden...
Setup:
2x EcoFlow 800w Powerstream
3x Powerqueen 25.6v 100ah parallel
2x Victron IP22 12a lader
1x Powerqueen 20a lader
5x HomeWizard Energy Socket
1x Homewizard P1 Meter
1x HomeWizard kWh Meter