Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
rvee schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:11:
ziet er goed uit
welke laders gebruik je, ik ken alleen de 20A versie en dan kom ik met 2 laders op max 1200w
Ik gebruik de Power Queen 29.2V 20A 600W laders, dus 1200W max inderdaad. Daarin is de fan vervangen door een stillere Noctua Fan.

Bedenk dat naast de batterijladers ook andere verbruikers in het lichtblauwe gebied in de Zonverbruikgrafiek zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_gotcha
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-10 18:42
tijdje terug deze accu gemaakt met twee stopcontacten en smartpluggen, overdag laden en 's avond teruggeven.
Ik heb een stomme vraag:
geeft de ecoflow de hele tijd stroom terug aan het net, of alleen als er wat gevraagd wordt in huis door een apparaat? Ik vroeg me nl af of ik met domotica aan de slag moet om de teruglevering slimmer te maken.

Ik wil vooral de teruglever boete terugschroeven en natuurlijk de stroom 's avonds zelf gebruiken (electrisch koken en zo), maar als ik meer lever dan nodig krijg ik nog steeds een teurglever boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
tw_gotcha schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:02:
geeft de ecoflow de hele tijd stroom terug aan het net, of alleen als er wat gevraagd wordt in huis door een apparaat?
In de Ecoflow app stel je in of je Terugleverbescherming wil. Je hebt wel een energiemeter daarvoor nodig. Zie https://manuals.ecoflow.c...ct/powerstream?lang=en_US voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:19
tw_gotcha schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:02:
tijdje terug deze accu gemaakt met twee stopcontacten en smartpluggen, overdag laden en 's avond teruggeven.
Ik heb een stomme vraag:
geeft de ecoflow de hele tijd stroom terug aan het net, of alleen als er wat gevraagd wordt in huis door een apparaat? Ik vroeg me nl af of ik met domotica aan de slag moet om de teruglevering slimmer te maken.

Ik wil vooral de teruglever boete terugschroeven en natuurlijk de stroom 's avonds zelf gebruiken (electrisch koken en zo), maar als ik meer lever dan nodig krijg ik nog steeds een teurglever boete.
Vele wegen leiden naar Rome.
Heel wat hier gebruiken HomeAssistant om de output op NOM aan te sturen of handelen.
Maar er zijn ook gebruikers zoals ik die een dedicated Raspberry Pi hebben draaien met daarop php scripts om aan te sturen NOM.
Maar hoe dan ook de omvormer zelf kan dit niet zelf regelen.
Je moet iets van een p1 meter hebben en iets wat je pv opwek meet en dan de opdracht aan je omvormer geven.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_gotcha
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-10 18:42
Siewert schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:01:
[...]
Je moet iets van een p1 meter hebben en iets wat je pv opwek meet en dan de opdracht aan je omvormer geven.
sorry, niet genoeg info gegeven. ik heb een P1 dongle met home wizard en ik heb smart switches van home wizard die je in ieder geval op basis van tijden kunt instellen. De accu laadt op als de zonnecellen boven een bepaald vermogen leveren, de omvormer geeft terug tussen 6 's avonds en 6 's ochtends. Met twee trappen, wat meer als we koken en wat minder daarna. Maar in feite lever ik dan stroom terug die ik niet gebruik, met een teruglever boete (niet veel maar ik baal daar een beetje van).

wat betrfet Home Assistant, je kunt de P1 dongle uitlezen zie ik, kan ik ook het terugleveren van de omvormer afstellen op de energie vraag die uit P1 blijkt, bijv per 10 min of zo? Ik zie dat er niet zoveel integratie is van home assistant en ecoflow

[ Voor 3% gewijzigd door tw_gotcha op 01-02-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
tw_gotcha schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:19:
[...]

kan ik ook het terugleveren van de omvormer afstellen op de energie vraag die uit P1 blijkt, bijv per 10 min of zo?
Ja, maar alleen met Shelly 3EM, Shelly Pro EM en Tibber Pulse. De laatste is een P1 dongel net als die van Homewizard. Helaas wordt die van Homewizard (nog) niet ondersteund bij de Terugleverbeschermingregeling van de Powerstream.

Het andere alternatief is om de Powerstream via de API van Ecoflow aan te sturen, zoals sommigen in dit topic al hebben beschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
tw_gotcha schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:19:
[...]

sorry, niet genoeg info gegeven. ik heb een P1 dongle met home wizard en ik heb smart switches van home wizard die je in ieder geval op basis van tijden kunt instellen. De accu laadt op als de zonnecellen boven een bepaald vermogen leveren, de omvormer geeft terug tussen 6 's avonds en 6 's ochtends. Met twee trappen, wat meer als we koken en wat minder daarna. Maar in feite lever ik dan stroom terug die ik niet gebruik, met een teruglever boete (niet veel maar ik baal daar een beetje van).

wat betrfet Home Assistant, je kunt de P1 dongle uitlezen zie ik, kan ik ook het terugleveren van de omvormer afstellen op de energie vraag die uit P1 blijkt, bijv per 10 min of zo?
Praat nu even over mijn eigen setup zoals ik deze gebruik.
Heb een p1 dongle van Homewizard die ik uitlees.
Verder heb ik een HomeWizard kwh meter op mijn zonnepanelen om realtime de opwek uit te lezen.
Heb drie laders op mijn batterijen namelijk 2x 12a en 1x 30a.
Deze worden door een php script aangestuurd en naar gelang van het PV overschot aangestuurd.
Dus heb ik 350w over dan gaat 1 12a lader aan.
Heb ik 700w over dat gaan er twee 12a laders aan.
Heb ik 900w over dan gaat 1x 12a en 30a lader aan.
Maar heb ik 1200w of meer over dan gaan alle laders aan.

Verder draait er een php script die elke 15seconden het verbruik in huis op basis van de p1 dongle en PV kwh meter.
Indien het nodig is stuurt hij de EcoFlow omvormer aan.
Dat wil zeggen als het huis 250w te veel stroom verbruikt dan gaat stuurt dat script een opdracht om 250w terug te leveren.
Als het huis 15seconden lader 500w te veel verbruikt dat stuurt die de opdracht om 500w terug te leveren.
Als dan weer 15 seconden later geen stroom uit de batterij nodig is dat stuurt hij de opdracht om niks meer terug te leveren.

Op deze manier lever je niks terug uit de batterijen aan het net maar blijft alles in huis.
En kom ik hier met NOM de nacht door.
Dit is de simpele uitleg maar feit blijft dat je zoals ik het gedaan hebt enigszins php script ervaring nodig hebt.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Belshof
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-10 22:06
Weet iemand of de batterij temperatuur invloed heeft op de rte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:46

HHF

Heeft iemand hier ervaringen met de Growatt thuisbatterij. Ik ben aan het kijken naar een 3 fase thuisbatterij en kwam op online-accu de volgende set tegen:
Growatt SPH6000TL3-BH-UP 6kW hybride omvormer met 12,8 kWh thuisbatterij
1 Growatt SPH6000TL3-BH-UP 6kW solar hybride omvormer 3-fase:
5 Growatt ARK 2.5H-A1 hoogvoltage batterij voor SPH en MOD :
1 Growatt smart meter TPM-E 3-fase :
1 Growatt HVC 60050-A1 hoogvoltage batterij management systeem voor ARK HV Systeem :
1 Growatt ARK-2.5H-A1 base voor hoogvoltasge batterijen :
1 Growatt ARK-2.5H-A1 hoogvoltage verbindingskabelset voor SPH :
Growatt Shinewifi-S WiFi-stick:
Deze is dan ex btw ongeveer 4150 euro, dus ~325 euro/kwh all in (exclusief installatie).

De andere optie is 3x Zendure hyper 2000 (op elk van de 3 fasen) met ieder 2 stuks AB2000S voor in totaal 11.5 kWh, maar dat is meer equipment en zit op ~420 euro/kwh.
Als ik zoek op Growatt thuisaccu's kom ik erg weinig reviews etc. tegen.
(Mijn installatie: Warmtepomp met 15 kwh vermogen aan zonnepanelen en een laadpaal).

Wat zou de betere keus zijn (Er zijn nog veel meer aanbieders van thuisbatterijen maar dat zit toch allemaal een stuk hoger in prijs).

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
HHF schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:21:
Heeft iemand hier ervaringen met de Growatt thuisbatterij. Ik ben aan het kijken naar een 3 fase thuisbatterij en kwam op online-accu de volgende set tegen:
Growatt SPH6000TL3-BH-UP 6kW hybride omvormer met 12,8 kWh thuisbatterij
1 Growatt SPH6000TL3-BH-UP 6kW solar hybride omvormer 3-fase:
5 Growatt ARK 2.5H-A1 hoogvoltage batterij voor SPH en MOD :
1 Growatt smart meter TPM-E 3-fase :
1 Growatt HVC 60050-A1 hoogvoltage batterij management systeem voor ARK HV Systeem :
1 Growatt ARK-2.5H-A1 base voor hoogvoltasge batterijen :
1 Growatt ARK-2.5H-A1 hoogvoltage verbindingskabelset voor SPH :
Growatt Shinewifi-S WiFi-stick:
Deze is dan ex btw ongeveer 4150 euro, dus ~325 euro/kwh all in (exclusief installatie).

De andere optie is 3x Zendure hyper 2000 (op elk van de 3 fasen) met ieder 2 stuks AB2000S voor in totaal 11.5 kWh, maar dat is meer equipment en zit op ~420 euro/kwh.
Als ik zoek op Growatt thuisaccu's kom ik erg weinig reviews etc. tegen.
(Mijn installatie: Warmtepomp met 15 kwh vermogen aan zonnepanelen en een laadpaal).

Wat zou de betere keus zijn (Er zijn nog veel meer aanbieders van thuisbatterijen maar dat zit toch allemaal een stuk hoger in prijs).
ik mis eigenlijk de informatie wat je basis verbruik is (nacht en overdag zonder de warmtepomp en laadpaal).
Want dat is infeite wel veel meer bepalend, zeker als je bedoeling is om van je PV systeem opbrengst ipv deze terug te leveren (nu nog qua saldering wel zo handig, tenzij je een terugleverboete hebt).
Bedenk als je bron mn je PV systeem is ten tijde dat je warmtepomp draait je geen of zeer weinig stroom uit je PV systeem krijgt.
Een laadpaal cq de EV auto (even een hybride daargelaten, maar ook die is vaak een heel stuk groter dan je capaciteit van je thuis-batterij) is in feite geen idee voor een thuis-batterij. Daarvoor zijn de benodigde capaciteiten gewoon veel te hoog, zelfs met een mega thuisbatterij van +/- 20 kWh zit je gemiddeld 4 keer te laag voor een gemiddelde EV, en je huis wil natuurlijk ook graag stroom hebben, dus in de praktijk zit je dan eerder richting factor 5.
Een ander probleem bij een dergelijk groote batterij is dat deze vrijwel altijd in combinatie met een dynamisch energiecontract wordt gebruikt (en mn om te handelen), je krijgt namelijk een dergelijk grote batterij bij een gemiddelde PV installatie deze in slechts de helft van jet jaar vol, in de andere helft heeft een gemiddeld PV systeem gewoon te weinig capaciteit die je niet direct zelf gebruikt en dus zou willen opslaan in je batterij. Om je een idee te geven heb ik zelf met een 8 kWp PV installatie een opbrengst van circa 10 kWh gehad en een teruglevering (dus dat wat de batterij in zou gaan) van 0,1 kWh !!!, dat is dus 1/2 % van de capaciteit van een 20 kWh batterij. en dat op een volledig zonnige dag. oeps.
Ik snap ook niet helemaal waarom je graag een 3-fase wilt gebruiken (en ja, dat heeft voordelen), vergeet niet dat je slime meter dit namelijk saldeerd.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:46

HHF

Mijn bedoeling is om nachtverbruik op te vangen en zon-loze periodes (warmtepomp, gasloos huis) als het salderen er in 2027 af gaat. Mijn elektrische auto heeft 80 kwh aan accu's, dus daar gaat de batterij niet echt veel verschil maken.
Of ik het nu al wil gaan installeren of over een jaar is nog open, maar ik probeer me in het onderwerp te verdieipen.

Het handelen in stroom zou ook nog een optie zijn maar daar moet ik nog dieper induiken om een reeel rendement af te schatten.

Beide systemen (Growatt, Zendure, ...) zijn te schalen naar kleiner of groter, maar als je toch al alle systemen erom heen koopt is het prijsverschil tussen een 5 kw of 10 kw systeem niet zo heel erg groot.

Ik kijk naar een 3 fase systeem omdat ik mogelijk ook nog extra zonnepanelen wil plaatsen en dan krijg ik problemen met te veel belasting op 1 groep. Warmtepomp, huidige zonnepanelen, koken en laadpaal staan allemaal op 3 fases, dan lijkt het me handig om ook de batterij op 3 fasen te installeren. (aparte groep)

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
HHF schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:02:
Mijn bedoeling is om nachtverbruik op te vangen en zon-loze periodes (warmtepomp, gasloos huis) als het salderen er in 2027 af gaat. Mijn elektrische auto heeft 80 kwh aan accu's, dus daar gaat de batterij niet echt veel verschil maken.
Of ik het nu al wil gaan installeren of over een jaar is nog open, maar ik probeer me in het onderwerp te verdieipen.
ja, dat is mooi. bedenk echter wel dat je tot 2027 eigenlijk nog over een giga virtuele batterij beschikt, dus inzicht in je verbruik en dan mn in de avonduren is hierbij wel erg handig mn om te kunnen bepalen welke batterij grote voor jou het meest handig is.
wil je handelen, dan kan een batterij eigenlijk niet groot genoeg zijn, het probleem hiervan is echter dat niemand je kan verzekeren dat je ooit je geinvesteerde geld wel kunt terug verdienen, zeker met de acties door de netbeheerders gedaan worden om dit tegen te gaan. Bedenk dat je minimaal 7 jaar (of mogelijk nog langer) nodig hebt om break even te spelen (en dan mogen ze de spelregels dus niet veranderen, iets wat op dit moment in mijn ogen zeer onzeker is, we weten allemaal wat met de salderingsregeling is gebeurd).
ik zou, zo ver je dit niet al hebt, met bv een HomeWizard P1 dongel je verbruik te monitoren.
kijk kan mn vaan je verbruik tijdens de donkere tijden.
dit is een voorbeeld uit mijn eigen home wizard systeemAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SZvnCdbhOUM1F2BmtFbL73zriQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zn9pnxDqp81GLAU3MqDNhtLR.jpg?f=fotoalbum_large.
Het handelen in stroom zou ook nog een optie zijn maar daar moet ik nog dieper induiken om een reeel rendement af te schatten.

Beide systemen (Growatt, Zendure, ...) zijn te schalen naar kleiner of groter, maar als je toch al alle systemen erom heen koopt is het prijsverschil tussen een 5 kw of 10 kw systeem niet zo heel erg groot.

Ik kijk naar een 3 fase systeem omdat ik mogelijk ook nog extra zonnepanelen wil plaatsen en dan krijg ik problemen met te veel belasting op 1 groep. Warmtepomp, huidige zonnepanelen, koken en laadpaal staan allemaal op 3 fases, dan lijkt het me handig om ook de batterij op 3 fasen te installeren. (aparte groep)
oke, maar vergeet aub niet dat je slimme meter als je zou kiezen voor een 1-fase systeem, dit ook gewoon (intern) gaat salderen, ten slotte krijg je maar één energierekening en niet eentje per fase. veel mensen kijken daar dus gewoon overheen.
Echter als je toch al een 3-fase huisinstallatie hebt en de meerprijs meevalt is dat zeker geen slechte keuze.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-10 13:15
ik wil op mijn 25.6V 100 Ah accu een 2 lader aansluiten.zodat ik bij zon opkomst eerder kan laden.
Huidige trekt gelijk bijna 600 W.
Welke kan ik hiervoor gebruiken? Denk zelf lader die rond 300 W gebruikt.

https://batteryempire.nl/...er-lifepo4-12v-akkus.html

Is dit een optie?

[ Voor 20% gewijzigd door simonj op 02-02-2025 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans-Mep
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Interessant maar zeer lang topic Heb dus nog niet alle 105 pagina's in detail gelezen.
Naast een aantal andere voordelen bied deze opzet bovendien dat laden op 1 fase plaats kan vinden terwijl ontladen op een andere fase kan gebeuren.
Is er al eens geprobeerd om het geheel aan te sturen met EVCC software?
Deze software kan standaard ook omgaan met HomeWizard hardware, thuis accu's, nul-op-de-meter en dynamische energietarieven. Configuratie is via YAML files.
Heb als techeut inmiddels diverse zaken (Ebike lader, HotFill boiler, EV lader) onder deze open software draaien. Doel is om naast mijn domotica systemen EVCC te gaan gebruiken als EMS/HEMS
Volgende persoonlijke stap is om hier ook een thuis accu aan te gaan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-10 19:19
Nee die is voor 12 Volt.

ik denk dat jou huidige lader 20A is je zou bv een 8 of 10A lader er bij kunnen nemen.
Of een victron deze kunnen variabel laden
simonj schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:00:
ik wil op mijn 25.6V 100 Ah accu een 2 lader aansluiten.zodat ik bij zon opkomst eerder kan laden.
Huidige trekt gelijk bijna 600 W.
Welke kan ik hiervoor gebruiken? Denk zelf lader die rond 300 W gebruikt.

https://batteryempire.nl/...er-lifepo4-12v-akkus.html

Is dit een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 17:48

geerttttt

Manisch positief

Ik zit met het volgende probleem. Ik ben bezig van een BMW accu een eigen powerwall te maken. Een omvormer vinden is niet het grootste probleem, Ik heb al een powerstream klaar liggen, maar de batterij opladen met een redelijk vermogen, dat blijkt lastig!

Het is een 9s2p Li-Ion accupack met een voltage van 37.8v wanneer hij vol is, dus 4.2v per cel.

Ik kan nergens op internet een degelijke voeding vinden die 37.8v kan leveren en meer dan 10A geeft. Liefst heb ik een lader die 20-25 ampere levert zodat de accu daadwerkelijk overdag vol kan laden.

Iemand tips? Kun je meerdere laders combineren? Dat lijkt me lastig ivm dat de lader CC/CV karakteristieken moet hebben?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-10 23:36

Stekeltje

Nothing to see here move along

Op de een of andere manier lijken mijn automatiseringen niet te werken.

Om 21:30 zou hij moeten aanspringen met verbruik van 250W continue
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGFA-H0uh7Vk7dgI6o8skMjUv_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpFZlPEkRu1r6Cq9eHoZu41r.jpg?f=fotoalbum_large

Om 08:00 zou hij naar 0W moeten gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKsO5iir3DImtCwKsUByg9SjpXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4keYFdVRX9evSC1nJAdVD5zK.jpg?f=fotoalbum_large

Wat er nu lijkt te gebeuren is dat de omvormer teruglevert op het moment dat hij wordt opgeladen. MAW ik ben alleen maar onderdelen aan het warm maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-10 23:33
@Stekeltje

De PowerStream is nu ook (offline)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:25

nwagenaar

God, root. What's the differen

@RudolfR @Stekeltje

Volgens mij gaat de PowerStream sowieso offline gaan als er geen "opwekking" is (iig, ik heb er 2 en beide zijn/gaan offline zodra er geen stroom gaat door de PV-aansluiting).

Ik zou eerder de slimme stekker uitschakelen/inschakelen via automation dan de PowerStream offline/online te zetten.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@nwagenaar

Hier trekt de PowerStream gewoon wat stroom uit de LifePO4-accu. Die blijft dus gewoon online, tenzij de SoC van de batterij zo laag is dat de BMS de load afschakelt.

Als de PowerStream echt aan zonnepanelen hangt zal dat waarschijnlijk anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

@RudolfR Klopt, want de batterij is volledig leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Stekeltje

Ah, jij denkt dat dat komt omdat-ie niet om 08.00 uur is gestopt met terugleveren?

10,5 uur x (250W +- 10%) leveren lijkt me ook wel ambitieus, zeker in deze tijd van het jaar.
Mogelijk was je batterij 100% vol, maar met deze temperaturen is dat vast niet de geadverteerde capaciteit.
(Uitgaande van 1x 100Ah 24V batterij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Nee ik vraag me af waarom hij niet naar zijn eigen regels luistert. Inprincipe mocht er nog iets in de tank zitten mag hij tot -0800 leveren maar als hij smiddags wakker wordt gemaakt dan mag hij niet leveren tot 2130. Dat doet hij echter wel. Mijn vraag is, hoe hebben andere mensen dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11:55
Zodra de verbinding met de Powerstream verbroken is, loopt alles in het honderd. Alles blijft dan gewoon doordraaien.

Dus zorgen voor een stabiele wifi verbinding. Ik heb zelfs een extra wifi punt in de buurt gemaakt. En ook de accu laden, de PS draait op de accu.

Zou ook 2 smartplugs plaatsen, dan kunnen lader en PS nooit tegelijkertijd aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdejong
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-10 18:46
geerttttt schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:30: Ik kan nergens op internet een degelijke voeding vinden die 37.8v kan leveren en meer dan 10A geeft. Liefst heb ik een lader die 20-25 ampere levert zodat de accu daadwerkelijk overdag vol kan laden.

Iemand tips? Kun je meerdere laders combineren? Dat lijkt me lastig ivm dat de lader CC/CV karakteristieken moet hebben?
https://www.litime.com/pr...ifepo4-waterproof-charger

Ik weet niet of het kan met deze... Ik krijg vandaag mijn 24v 100ah accu en ik had al eens rondgekeken op de site van litime. Bovenstaande lader word in de VS geleverd. Misschien een mailtje naar de klantenservice van litime?...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-10 23:03
Voor diegenen die overwegen een Shelly te kopen maar al wel een P1 meter (maakt niet uit welk merk) in Home Assitant hebben werken.

Er is een goed werkende Shelly Emulator https://github.com/tomquist/b2500-meter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JGT3gQungwRgQ7KcUzTIhUlx9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8ezr1QcgEkqKZ35GBe4NgmZ.jpg?f=fotoalbum_large

Logging data
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPAvXaGISBalmB5gRKL5l8BW4Jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5MFAYszA4MWcWZjNezEP3Aw.jpg?f=fotoalbum_large

Groetjes uit het Marstek Venus Forum waarbij velen deze emulator gebruiken totdat Marstek zijn eigen P1 meter Firmware heeft herschreven zodat deze beter compatible is met al de verschillende energiemeters die in gebruik zijn.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-10 19:43

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

superduper1969 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:44:
Voor diegenen die overwegen een Shelly te kopen maar al wel een P1 meter (maakt niet uit welk merk) in Home Assitant hebben werken.

Er is een goed werkende Shelly Emulator https://github.com/tomquist/b2500-meter

[Afbeelding]

Logging data
[Afbeelding]

Groetjes uit het Marstek Venus Forum waarbij velen deze emulator gebruiken totdat Marstek zijn eigen P1 meter Firmware heeft herschreven zodat deze beter compatible is met al de verschillende energiemeters die in gebruik zijn.
Ik mis even de context.
Dit is dan om ecoflow native te koppelen met een virtuele Shelly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
Psycho_Mantis schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:52:
[...]

Ik mis even de context.
Dit is dan om ecoflow native te koppelen met een virtuele Shelly?
Ja, inderdaad, je kunt het in ieder geval testen

[ Voor 7% gewijzigd door superduper1969 op 05-02-2025 09:54 ]

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:51
kan je hiermee dan de powerstream cloudless aansturen? Dat zou nl een mooie upgrade zijn tov de huidige cloudbased implementatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@rvee
Niet echt, denk ik? Je koppelt de PowerStream via de app aan je Shelly-account, niet direct aan je lokale device.

Ik heb de add-on even ingesteld, maar in de Ecoflow app moet ik een shelly-account koppelen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started
s6-rc: info: service base-addon-banner: starting
-----------------------------------------------------------
 Add-on: B2500 Meter
 "Replicates a Smart Meter device for a B2500 energy storage system while allowing integration with various smart meters."
 Add-on version: 1.0.2
 You are running the latest version of this add-on.
 System: Home Assistant OS 14.2  (amd64 / qemux86-64)
 Home Assistant Core: 2025.1.4
 Home Assistant Supervisor: 2025.02.0
 Please, share the above information when looking for help
 or support in, e.g., GitHub, forums or the Discord chat.
s6-rc: info: service base-addon-banner successfully started
s6-rc: info: service fix-attrs: starting
s6-rc: info: service base-addon-log-level: starting
s6-rc: info: service fix-attrs successfully started
s6-rc: info: service base-addon-log-level successfully started
s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started
s6-rc: info: service legacy-services: starting
s6-rc: info: service legacy-services successfully started
[GENERAL]
DEVICE_TYPE=shellyemg3
POLL_INTERVAL=1
DISABLE_ABSOLUTE_VALUES=false
[HOMEASSISTANT]
IP=supervisor
PORT=80
API_PATH_PREFIX=/core
ACCESSTOKEN=<TOKEN>
POWER_CALCULATE=True
POWER_INPUT_ALIAS=sensor.power_from_grid
POWER_OUTPUT_ALIAS=sensor.power_to_grid
Device Types: ['shellyemg3']
Device IDs: ['shellyemg3-ec4609c439c1']
Skip Test: False
Testing powermeter configuration...
Successfully fetched powermeter value: 837.0W
Starting device: shellyemg3
Shelly EM Gen3 Settings:
Device ID: shellyemg3-ec4609c439c1
Shelly emulator listening on UDP port 2222...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
RudolfR schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:30:
@rvee
Niet echt, denk ik? Je koppelt de PowerStream via de app aan je Shelly-account, niet direct aan je lokale device.

Ik heb de add-on even ingesteld, maar in de Ecoflow app moet ik een shelly-account koppelen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started
s6-rc: info: service base-addon-banner: starting
 Add-on: B2500 Meter
 "Replicates a Smart Meter device for a B2500 energy storage system while allowing integration with various smart meters."
 Add-on version: 1.0.2
 You are running the latest version of this add-on.
 System: Home Assistant OS 14.2  (amd64 / qemux86-64)
 Home Assistant Core: 2025.1.4
 Home Assistant Supervisor: 2025.02.0
 Please, share the above information when looking for help
 or support in, e.g., GitHub, forums or the Discord chat.
s6-rc: info: service base-addon-banner successfully started
s6-rc: info: service fix-attrs: starting
s6-rc: info: service base-addon-log-level: starting
s6-rc: info: service fix-attrs successfully started
s6-rc: info: service base-addon-log-level successfully started
s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started
s6-rc: info: service legacy-services: starting
s6-rc: info: service legacy-services successfully started
[GENERAL]
DEVICE_TYPE=shellyemg3
POLL_INTERVAL=1
DISABLE_ABSOLUTE_VALUES=false
[HOMEASSISTANT]
IP=supervisor
PORT=80
API_PATH_PREFIX=/core
ACCESSTOKEN=<TOKEN>
POWER_CALCULATE=True
POWER_INPUT_ALIAS=sensor.power_from_grid
POWER_OUTPUT_ALIAS=sensor.power_to_grid
Device Types: ['shellyemg3']
Device IDs: ['shellyemg3-ec4609c439c1']
Skip Test: False
Testing powermeter configuration...
Successfully fetched powermeter value: 837.0W
Starting device: shellyemg3
Shelly EM Gen3 Settings:
Dat is jammer, bedankt voor het testen, het is dus alleen handig geweest als de Ecoflow lokaal met de shelly praatte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:53
markdejong schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:58:
[...]

https://www.litime.com/pr...ifepo4-waterproof-charger

Ik weet niet of het kan met deze... Ik krijg vandaag mijn 24v 100ah accu en ik had al eens rondgekeken op de site van litime. Bovenstaande lader word in de VS geleverd. Misschien een mailtje naar de klantenservice van litime?...
Volgens mij is 36v echt de sweetspot voor een Ecoflow Powerstream. Op 24v kan die niet de 800w leveren want dan raakt die oververhit. Een 48V accu heeft een te hoge spanning als de accu vol is. 36v valt er precies tussen in. Voor 800w output is de input amperage veel lager t.o.v. 24v waardoor die veel minder warm wordt.

En voor een zelfbouw 36V accu zijn er 12 cellen nodig en dat kost je incl bms richting de € 750 en met deze oplader + een Ecoflow ben je voor nog geen € 1100 klaar. Oftewel € 100/kwh

Overigens lijkt die 25A niet in Duitsland leverbaar, wel de 18A: https://www.litime.de/pro...lithium-batterieladegerat

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
PASware schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:04:
[...]

Volgens mij is 36v echt de sweetspot voor een Ecoflow Powerstream. Op 24v kan die niet de 800w leveren want dan raakt die oververhit. Een 48V accu heeft een te hoge spanning als de accu vol is. 36v valt er precies tussen in. Voor 800w output is de input amperage veel lager t.o.v. 24v waardoor die veel minder warm wordt.

En voor een zelfbouw 36V accu zijn er 12 cellen nodig en dat kost je incl bms richting de € 750 en met deze oplader + een Ecoflow ben je voor nog geen € 1100 klaar. Oftewel € 100/kwh

Overigens lijkt die 25A niet in Duitsland leverbaar, wel de 18A: https://www.litime.de/pro...lithium-batterieladegerat
Ik ben even benieuwd waarom een volle 48V accu een te hoge spanning heeft voor de Ecoflow Powerstream. Ik meen dat de DC battery poort tot maximaal 59V aan kan. Daar blijf je met een 16-cells LiFePo4 batterij toch net(jes) onder?

(ik snap dat de 36V prijstechnisch wat gunstiger is dan een 48V systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Batilan

In deze setup gebruik je de PV poort. Die heeft een lager maximum.

[ Voor 4% gewijzigd door RudolfR op 06-02-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10 22:35
RudolfR schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:43:
[]

Klopt, die kan tot max 55V DC.
Echter voed ik hem al enige maanden met 51,2V (2x Litime 25.6V) en laat hem ook gerust 800W terugleveren.
Max temp op de Powerstream is nog niet boven de 44 graden geweest
Heb er nog geen spanning hoger dan 54V op gemeten en ook geen meldingen in de Ecoflow app gezien over een te hoge spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Nu online
RudolfR schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:43:
@Batilan

Ik begreep inderdaad dat dat gedaan wordt, dat is dan met name om ook accu's met een lagere spanning aan te kunnen sluiten? Ik volg dit interessante topic nu enkele dagen en heb selectief wat terug gelezen om te proberen de essenties te begrijpen (ik vind met name de Ecoflow Powerstream erg interessant).

Ik begrijp dat de batterij aan een Powerstream meestal via AC / een stopcontact geladen wordt? Is het niet mogelijk via de DC-poort van de Powerstream een batterij met BMS te laden?. Deze poort wordt als ik het goed heb ook gebruikt om Ecoflow power stations te laden, dus in principe kan hij zowel laden als de batterij gebruiken om AC te leveren? Ik kan me de nodige problemen voorstellen omdat er tussen de Powerstream en een Ecoflow power station wellicht communicatie plaatsvindt die je niet hebt bij het aansluiten van een batterij met eigen BMS? Ook wordt er speciale kabels met ecoflow specifieke stekkers gebruikt.

Ik ben niet van plan te gaan experimenteren / hacken met dit soort apparatuur, maar wil vooral graag begrijpen hoe e.e.a. werkt en wat de (veilige) mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Henry_ schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:54:
[...]

Klopt, die kan tot max 55V DC.
Echter voed ik hem al enige maanden met 51,2V (2x Litime 25.6V) en laat hem ook gerust 800W terugleveren.
Max temp op de Powerstream is nog niet boven de 44 graden geweest
Heb er nog geen spanning hoger dan 54V op gemeten en ook geen meldingen in de Ecoflow app gezien over een te hoge spanning.
Maar een volle "24V" accu zit ruim boven de 25.6V toch? De max cell voltage van Lifepo4 is 3.65V en met 8 cellen kom je op 29.2V (wat ook overeenkomt met 24v lifepo4 laders) en dan kom je met 2 accu's op 58.4V.

De max van 55V = 27.5V per accu wat weer 3.43V cell is, oftewel niet tot 100% geladen. Dat zou dan betekenen dat jij je Litime's niet volledig vollaad? Zo ja, heb je dat bewust zo ingesteld?

Er was al eerder een discussie in dit topic dat 2x 24/25.6V accu eigenlijk te hoog is voor de Powerstream, dus vandaar dat, naar mijn mening, een 36V setup het meest verstandige is.

[ Voor 5% gewijzigd door PASware op 07-02-2025 08:18 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Nu online
PASware schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:17:
[...]

Maar een volle "24V" accu zit ruim boven de 25.6V toch? De max cell voltage van Lifepo4 is 3.65V en met 8 cellen kom je op 29.2V (wat ook overeenkomt met 24v lifepo4 laders) en dan kom je met 2 accu's op 58.4V.

De max van 55V = 27.5V per accu wat weer 3.43V cell is, oftewel niet tot 100% geladen. Dat zou dan betekenen dat jij je Litime's niet volledig vollaad? Zo ja, heb je dat bewust zo ingesteld?

Er was al eerder een discussie in dit topic dat 2x 24/25.6V accu eigenlijk te hoog is voor de Powerstream, dus vandaar dat, naar mijn mening, een 36V setup het meest verstandige is.
In het overzicht onderaan deze pagina staat genoemd dat de DC battery port tot 59V aan kan, dat zou dus net voldoende zijn. Ik heb deze gegevens niet zo snel kunnen vinden op de Ecoflow site of in de documentatie, dus weet nog niet of deze gegevens ook kloppen volgens de Ecoflow specs (die soms wel sumier lijken). Er staat zelfs expliciet een input bereik genoemd van 11 -15 Vdc en van 40 - 59 Vdc, maar dat heeft wellicht te maken met de voltages waarbinnen de compatible Ecoflow power stations opereren?

Ik blijf benieuwd naar de (al dan niet) mogelijkheid om de batterij te laden via de DC poort van de Powerstream. Scheelt toch weer 2 omzettingen van DC naar AC en AC naar DC (maar wellicht is dit een naieve gedachte: ik ben (nog :)) geen Ecoflow specialist :) )

Ik zie net dat dit al eens eerder is genoemd door @Psycho_Mantis waar @kmf dan op reageer met:
"Dat zal alleen interessant zijn als je met die poort kan opladen. en dan wel vanuit het net. Als die enkel van de solar input kan opladen, heb je er niet veel aan."

Wat ik dan weer niet begrijp: ik begrijp dat je de Ecoflow aan de ene kant kunt gebruiken om met de PV opbrengst de batterij te laden en/of terug te leveren naar de woning (of het net als de woning minder gebruikt), en dat je daarbij zelf kunt kiezen waar de voorkeur naar uitgaat (of dat je zelfs een base-load kunt instellen welke geleverd mag worden). Het lijkt me dat de batterij laden uit PV efficienter is dan als je dat via AC gaat doen als er PV opbrengst is omdat er meer omzettingen nodig zijn (al is voor laden is alsnog een DC-DC regeling nodig lijkt me?)

Daarnaast kun je de ecoflow gebruiken om als er geen zon opbrengst is deze terug te laten leveren naar de woning met NOM door gebruik te maken van een Shelly (of een emulatie daarvan) of een Tibber Pulse, of door gewoon een statische load in te stellen?

[ Voor 27% gewijzigd door Batilan op 07-02-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Batilan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:54:
[...]

In het overzicht onderaan deze pagina staat genoemd dat de DC battery port tot 59V aan kan, dat zou dus net voldoende zijn. Ik heb deze gegevens niet zo snel kunnen vinden op de Ecoflow site of in de documentatie, dus weet nog niet of deze gegevens ook kloppen volgens de Ecoflow specs (die soms wel sumier lijken). Er staat zelfs expliciet een input bereik genoemd van 11 -15 Vdc en van 40 - 59 Vdc, maar dat heeft wellicht te maken met de voltages waarbinnen de compatible Ecoflow power stations opereren?

Ik blijf benieuwd naar de (al dan niet) mogelijkheid om de batterij te laden via de DC poort van de Powerstream. Scheelt toch weer 2 omzettingen van DC naar AC en AC naar DC (maar wellicht is dit een naieve gedachte voor de Ecoflow specialisten :) )
Ik bedoel de PV poort van de Powerstream, die gaat tot max 55V en dat is te laag voor 2 volle 24V accu's en die poort wordt hier veelvuldig gebruikt.

De DC poort kan 59V aan, maar die gebruik men hier niet.

[ Voor 3% gewijzigd door PASware op 07-02-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Ik heb een vreemd probleem krijg met HA niet goed de 0 op de meter. Wat ik nu zie dat hij erg schommeld . Eerder was het stabieler. Ik heb zelfs een backup HA terug gezet die zeker wel goed draaide.kan het met de connectie naar ecolflow te maken hebben? Dan zou er meer mensen hier last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
simonj schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:58:
Ik heb een vreemd probleem krijg met HA niet goed de 0 op de meter. Wat ik nu zie dat hij erg schommeld . Eerder was het stabieler. Ik heb zelfs een backup HA terug gezet die zeker wel goed draaide.kan het met de connectie naar ecolflow te maken hebben? Dan zou er meer mensen hier last van hebben.
Weet je zeker dat het aan HA ligt en hoeveel blijft hij achter?
Niet toevallig al dan niet tijdelijk een apparaat wat meer schommelt in verbruik.
Gebeurt hier ook wel eens als bijvoorbeeld de vriezer en koeling om de beurten in defrost mode gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Laatst online: 17-10 20:20

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

PASware schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:03:
Ik bedoel de PV poort van de Powerstream, die gaat tot max 55V en dat is te laag voor 2 volle 24V accu's en die poort wordt hier veelvuldig gebruikt.
Ik heb de accu nooit hoger zien gaan dan 27,15 V, en dat is alleen tijdens het laden. Dat zou net aan moeten passen (immers: 55/2=27,5). Aangenomen dat de PS ook nog wel enige marge heeft, lijkt mij best e.e.a. mogelijk.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Thijsmans schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:56:
[...]

Ik heb de accu nooit hoger zien gaan dan 27,15 V, en dat is alleen tijdens het laden. Dat zou net aan moeten passen (immers: 55/2=27,5). Aangenomen dat de PS ook nog wel enige marge heeft, lijkt mij best e.e.a. mogelijk.
Als ik kijk naar de Voltage bij het aftoppen van de batterijen.
Dan zegt de PS 27,7v en multimeter 29,01volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Siewert schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:35:
[...]

Weet je zeker dat het aan HA ligt en hoeveel blijft hij achter?
Niet toevallig al dan niet tijdelijk een apparaat wat meer schommelt in verbruik.
Gebeurt hier ook wel eens als bijvoorbeeld de vriezer en koeling om de beurten in defrost mode gaan.
Gaat soms naar 200 w teruglevering s avonds ,dan schiet hij weer naar 250 w gebruik. en dat heb ik zo nooit eerder gezien. script word om de 30 seconden aangeroepen.
Ik heb ook script gepauzeerd ,en handmatig via de ecolflow app ingesteld. dan zie wel dat het stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
simonj schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:24:
[...]

Gaat soms naar 200 w teruglevering s avonds ,dan schiet hij weer naar 250 w gebruik. en dat heb ik zo nooit eerder gezien. script word om de 30 seconden aangeroepen.
Ik heb ook script gepauzeerd ,en handmatig via de ecolflow app ingesteld. dan zie wel dat het stabiel is.
Zou het even afwachten.
Kan best een hickup zijn de verbinding naar de api.
Als die lag heeft kan het best beroert lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-10 23:12
simonj schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:24:
[...]

Kan zijn dat de Powerstream te heet wordt, dan schakelt hij even op 0 output waarna hij na een aantal seconden weer aanspringt en terug begint te leveren.

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Nu online
PASware schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:03:
[...]

De DC poort kan 59V aan, maar die gebruik men hier niet.
Ik heb gezien dat men hier vooral de PV poort gebruikt en niet de BAT poort, maar dat is als ik het goed begrijp omdat men graag voor een voordelige (LiFePo4) batterij gaat, en dan is een 48V batterij meestal niet de 1e keus? (zeker niet als je een Ecostream powerstation gaat gebruiken).

Of is er wellicht 'slimme' communicatie nodig om de BAT poort goed te kunnen gebruiken (typisch tussen een Ecoflow powerstation en de Powerstream). Ook lijkt er een relatief dure kabel nodig om met maximaal vermogen tussen batterij en powerstream te kunnen laden/ontladen?

Ik probeer te begrijpen waarom (bijna) iedereen hier een AC lader gebruikt om de batterij te laden, wat in ieder geval meer omzettingen (=verlies), en een extra charger, met zich mee brengt. Er is in ieder geval iets wat ik nog niet begrijp van dit concept :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Batilan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:24:
[...]

Ik heb gezien dat men hier vooral de PV poort gebruikt en niet de BAT poort, maar dat is als ik het goed begrijp omdat men graag voor een voordelige (LiFePo4) batterij gaat, en dan is een 48V batterij meestal niet de 1e keus? (zeker niet als je een Ecostream powerstation gaat gebruiken).

Of is er wellicht 'slimme' communicatie nodig om de BAT poort goed te kunnen gebruiken (typisch tussen een Ecoflow powerstation en de Powerstream). Ook lijkt er een relatief dure kabel nodig om met maximaal vermogen tussen batterij en powerstream te kunnen laden/ontladen?

Ik probeer te begrijpen waarom (bijna) iedereen hier een AC lader gebruikt om de batterij te laden, wat in ieder geval meer omzettingen (=verlies), en een extra charger, met zich mee brengt. Er is in ieder geval iets wat ik nog niet begrijp van dit concept :+
Dat snap ik, het ontbreekt dit topic aan een goede startpost. Laden rechtstreeks is niet altijd mogelijk vanwege bijvoorbeeld micro-omvormers op het dak, maar kan natuurlijk ook.
Bij mij schommelt hij ook meer en dat heeft te maken met de P1 die minder snel update kwam ik achter. 7 seconden soms ipv1-2.

10kWp zon - 30kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Siewert schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:26:
[...]

Zou het even afwachten.
Kan best een hickup zijn de verbinding naar de api.
Als die lag heeft kan het best beroert lopen.
"Ik zie dat de PowerStream-0966 inverter een output van 0 watt blijft weergeven, en de EcoFlow-app ontvangt geen update via de API, hoewel de inverter wel online is."

[ Voor 14% gewijzigd door simonj op 07-02-2025 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
simonj schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:46:
[...]

"Ik zie dat de PowerStream-0966 inverter een output van 0 watt blijft weergeven, en de EcoFlow-app ontvangt geen update via de API, hoewel de inverter wel online is."
Kan idd heel veel zijn maar als te warm zijn van de omvormer het niet is zou ik eerst twee zaken bekijken of de api werkt.
1. Is je api access nog valid?
2. Als je via de/een terminal de api aanstuurt wat gebeurt er dan?

[ Voor 5% gewijzigd door Siewert op 08-02-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Siewert schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:56:
[...]

Kan idd heel veel zijn maar als te warm zijn van de omvormer het niet is zou ik eerst twee zaken bekijken of de api werkt.
1. Is je api access nog valid?
2. Als je via de/een terminal de api aanstuurt wat gebeurt er dan?
Ik heb het probleem opgelost, door sensor.powerstream_0966_other_loads te gebruiken.
sensor.powerstream_0966_inverter_output_watts, Blijft op 0 staan.

Ik heb de addon opnieuw herlaad,voor de rest werkt het wel. wel vreemd 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
PASware schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:04:
[...]

overweging heb ik ook gedaan ipv 25v naar 50v te gaan om de powerstream meer vermogen te laten geven. alleen kan lastig als je al 25v hebt een uitbreiden parallel makkelijker gaat dan serieel incl laden. Gekozen voor extra ecoflow dan is 800w makkelijk met 2 te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
simonj schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:08:
[...]

Ik heb het probleem opgelost, door sensor.powerstream_0966_other_loads te gebruiken.
sensor.powerstream_0966_inverter_output_watts, Blijft op 0 staan.

Ik heb de addon opnieuw herlaad,voor de rest werkt het wel. wel vreemd 8)7
Hoop dat je klaar krijgt, gebruik zelf geen HA en kan daar ook niks over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
rvee schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:19:
[...]

overweging heb ik ook gedaan ipv 25v naar 50v te gaan om de powerstream meer vermogen te laten geven. alleen kan lastig als je al 25v hebt een uitbreiden parallel makkelijker gaat dan serieel incl laden. Gekozen voor extra ecoflow dan is 800w makkelijk met 2 te realiseren.
Zat er ook over na te denken.
Ben er wel achter dat als je de output op 600w hebt staan hij meer moeite moet doen dan 595w.
Bij 600 word hij warm en zonder koeling te heet.
Bij 595w blijft hij met koeling schommelen tussen 40 a 50 graden.
Maar goed, denk dat ik een twee PS op de set ga aansluiten.
Heb nog een wcd er naast op een andere groep dus moet lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
rvee schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:19:
[...]

Als je al op 24v zit dan ja, als je nog geen accu hebt lijkt mij 36v de sweetspot.

Edit:

Aangezien dit topic eenvoudigere thuisaccu's betreft....is de volgende lijst dan compleet?

12x Eve LF280K cellen
JK BMS 60A
Litime 36v 18A charger
Ecoflow Powerstream 800w
2x Tapo P115 smartplug
Mespatroonzekering NH00 100A
NH00 zekeringhouder

Zou bij elkaar 1150 euro zijn voor 11kwh accu met 800w ontladen en 650w laden. (en voor 250 euro meer 1600w ontladen en 1300w laden)

[ Voor 52% gewijzigd door PASware op 09-02-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

PASware schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:07:
[...]

Als je al op 24v zit dan ja, als je nog geen accu hebt lijkt mij 36v de sweetspot.

Edit:

Aangezien dit topic eenvoudigere thuisaccu's betreft....is de volgende lijst dan compleet?

12x Eve LF280K cellen
JK BMS 60A
Litime 36v 18A charger
Ecoflow Powerstream 800w
2x Tapo P115 smartplug
NH00 zekeringhouder

Zou bij elkaar 1150 euro zijn voor 11kwh accu met 800w ontladen en 650w laden. (en voor 250 euro meer 1600w ontladen en 1300w laden)
Waar ga je de cellen instoppen?
Je zal ze toch ergens onder spanning moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Psycho_Mantis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:10:
[...]

Waar ga je de cellen instoppen?
Je zal ze toch ergens onder spanning moeten zetten.
Hoe bedoel je dat? Compressie toepassen of bedoel je letterlijk in welke "box"? In het andere thuis accu topic loopt het uiteen van Seplos "boxen", tot "los op de plank".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

PASware schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:51:
[...]

Hoe bedoel je dat? Compressie toepassen of bedoel je letterlijk in welke "box"? In het andere thuis accu topic loopt het uiteen van Seplos "boxen", tot "los op de plank".
Beide :P
Los cellen neerleggen lijkt mij sowieso niet heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Psycho_Mantis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:30:
[...]

Beide :P
Los cellen neerleggen lijkt mij sowieso niet heel handig.
Helemaal los niet nee, maar ik heb hier op Tweakers meerdere mogelijkheden gezien, van kant en klare boxen, tot zelfbouw met hout, met én zonder compressie.

Wat betreft die compressie, van die "kant en klare" 24v accu's hebben ook geen cellen met compressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

PASware schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:48:
[...]
Helemaal los niet nee, maar ik heb hier op Tweakers meerdere mogelijkheden gezien, van kant en klare boxen, tot zelfbouw met hout, met én zonder compressie.
Als het dan minimalistisch zonder box gaat, dan vind ik de variant waarbij je ze vastklemt en met bouten verder onder compressie kunt brengen wel een mooie. Een houten box is af te raden ivm brandveiligheid.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• H.W.R
  • Laatst online: 11:55
[...]Aangezien dit topic eenvoudigere thuisaccu's betreft....is de volgende lijst dan compleet?
Bms zou ik direct wat zwaarder nemen, met het oog op de toekomst. Kost vaak niet veel meer.

Vergeet naast de P1 meter ook de (dikke) kabels, krimpogen en evt. busbars niet, tikt ook leuk aan.

Ben hier nu aan het testen met deze 16kWh set:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCX-9vG5OvDfWFit1RIdvU67EIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHhtuXo6EiYll8wsrfeHw1DK.jpg?f=fotoalbum_large
Wanneer alles goed werkt, worden alle kabels weggewerkt in kabelgoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Nu online
H.W.R schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:41:
[...]

Bms zou ik direct wat zwaarder nemen, met het oog op de toekomst. Kost vaak niet veel meer.

Vergeet naast de P1 meter ook de (dikke) kabels, krimpogen en evt. busbars niet, tikt ook leuk aan.

Ben hier nu aan het testen met deze 16kW set:[Afbeelding]
Inderdaad tikt dat aan. Met je 16kW set zul je toch moeten rekenen met zo'n 340A en dus zo'n 120mm2 kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Laatst online: 17-10 20:20

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Voor het gat in de kast waar de stekker van de stekkerdoos doorheen gaat, kan ik een siliconen U-profiel van Aliexpress aanbevelen - wat robuuster dan wat nu tapijttape lijkt te zijn :+ Kostte me nog geen 2 euro voor een meter. Ook het enige dat ik er durf te kopen dat met accu's te maken heeft.

/edit: Oh ja: leuke kast, lekker ruim :) Beter dan mijn Ikea Lixhult, die eigenlijk net wat krap is.

[ Voor 14% gewijzigd door Thijsmans op 10-02-2025 22:04 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

[...]

Ben hier nu aan het testen met deze 16kW set: [...]
16 kWh ipv 16 kW neem ik aan?

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Siewert
Moest het even kwijt ;-)
Kort verhaal lang...

Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat na 5 maanden testen, schrijven en finetunen.
3 maanden grijs weer met weken mist helpt ook niet echt in dat proces.
Maar mijn persoonlijke php scripts voor het opladen en ontladen zijn zo goed als afgerond en geschikt gemaakt voor de winter/zomertijd.
Dat wil zeggen dat de kleinste lader wat eerder opstart, extra verbruik als het misgaat qua zonnig weer 1kWh.
Maar nu het zonnetje weer wat hoger staat kom ik qua laders (2x 12a - 1x20a) precies uit en volgende maand (uitgaande van eerdere data) op 1/3 tot 1/2 van mijn totale mogelijke overschot.
Met andere woorden van mijn gemiddelde overschot p/d ga ik om en nabij de 1/3 in de batterij steken, andere gedeelte word direct opsoupeert andere gedeelte blijft zonde maar gaat toch het net op maar schat dat het 1/3 is.
Maar heb berekend dat ik met mijn huidige test setup van 5kWh te kort kom om idd 1/3 op te slaan en te verbruiken gedurende de dag en nacht.

Dus nu het schrijven er bijna op zit heb ik besloten mijn test setup definitief te maken en uit te breiden.
Komt dus nog een 25,6v 100ah batterij bij, laders laat ik voor wat het is maar hebt straks 7,5kWh tot mijn beschikking.
En er komt een tweede PS bij die op een andere groep word aangesloten maar wel op de zelfde batterij pack om een iets hogere piek verbruik op te kunnen vangen.
100% opvangen hoeft niet, maar 600w is een druppel op de gloeiende plaat.
En om de duivel niet in de hand te spelen de te lang uitgestelde Mega 60A zekeringen en batterij scheidings schakelaar besteld.

Dus straks 3x 25,6v 100ah in parallel tot mijn beschikking.
Die op hun beurt door 2x 12a en 1x 20a geladen kunnen worden.
En met 2x een PS verdeeld over twee verschillende fases een maximum van 1200w teruglevering verzorgen.
Denk dat ik op deze manier 1/3 van mijn overschot kan opslaan en verbruiken vanuit de batterijen.
De rest van het overschot zal ik toch d.m.v. (zoals het nu al gaat) zon gestuurd schakelen en denk dan aan de boiler ect.
Dan blijft er nog wat overschot over maar lang zoveel niet als dat het was wat toch het net op gaat.

Wat betreft mijn scripts die niet helemaal up to date zijn op Github blijf ik mij verbazen dat men door dit simpele concept je minder van het net nodig hebt en dat voor best een leuke prijs.
Ook blijf ik het best wel grappig vinden als je kijkt waar je in het begin met een simpel scriptje uit eindelijk een groter en groter worden script.
En van lief en lee / trail and error denk ik dat er toch wat van kunnen brouwen wat geschikt is voor zowel de winter als de zomertijd.

Mocht men benieuwd zijn.
Inmiddels mijn huidige domotica wel verweven in de script omdat wat data van mijn domotica nodig had.
En heb ik alle Functions, Variables ect in een Libary gestopt.

Maar het lader en baseload scripts werken als volgt.

ecoflow_charger.php:
  • Bij een PV overschot worden naar gelang 1 van de 3 of alle lader opgestart.
  • Ik kan dus met 350w, 700w, 1000w of 1300w laden.
  • Calculatie voor de resterend oplaadtijd
  • Verder wordt er gekeken naar de fase waarop de setup is aangesloten.
  • Zodat er bij te veel verbruik de laders uitgeschakeld worden om huishouden voorrang te verlenen en de fase niet te overbelasten.
  • Omdat ik alleen maar domme batterijen heb ik best lang zitten sleutelen om toch een batterij SOC percentage te kunnen weergeven.
  • Ook een failsave ingebouwd mocht de calculatie mislopen en de batterijen helemaal leeg getrokken deze automatisch een beetje worden opgeladen om de BMS wakker te houden.
  • Voor persoonlijk gebruik haal ik uit Domoticz welke ik gebruik voor mijn domotica wat verbruiks data van bepaalde apparaten die maar heel even aanstaan.
  • Deze data gebruik ik om het aan/uitschakelen van de laders even te pauzeren. Zodat de lader niet de hele dag lopen te pingelen door bijvoorbeeld een Quooker die 10sec even 1500w verbruikt.
  • Ook heb ik het laden zo geregeld dat als de batterijen bijna vol zijn alle laders behalve de originele 20a Powerqueen lader uitgeschakeld worden om met de 20a de batterijen af te toppen to vol ongeacht hoeveel overschot er nog is.
  • Alle data word ook naar Domoticz gestuurd om alles inzichtelijk te maken.
  • Daar maak ik dus ook gebruikt van een switch waar ik kan kiezen of ik dmv overschot of handmatig wil laden zonder in de terminal te hoeven duiken.
ecoflow_baseload.php:
  • Uiteraard word de baseload die nodig berekend uit de data van de PV kWh meter en P1 meter.
  • Calculatie voor de resterend ontlaadtijd
  • Voor de fun wat verschillende schedule mogelijk geschreven.
  • Ik zelf gebruik zoals ik hem genoemd heb "Auto mode".
  • Hier mag in de zomertijd de batterijen te alle tijden worden ontladen. Maar in de wintertijd alleen in de nachtelijke uren om voorrang te geven aan het laden overdag.
Verder zitten er wat failsaves ingebouwd.
  • Er niks word teruggeleverd als bijvoorbeeld de batterij onder zelf te bepalen Voltage of SOC komt.
  • De PS begint te pingelen als er minimaal teruggeleverd moet worden en kan zelf ingesteld worden wat de minimum baseload moet zijn.
  • Mocht de omvormer te warm worden dan schakelt deze niet uit maar halveert het gevraagde vermogen en blijft dus terugleveren alleen tijdelijk wat minder.
Verder stelt dit script niet zoveel voor, lastigste vond ik het lader script om die goed te laten draaien;-)
Hierbij een linkje naar mijn Github mocht er iemand nog wat inspiratie willen opdoen.
Ze kunnen vast beter worden geschreven maar het werkt.
Nu hopen dat alle nieuwe onderdelen snel verscheept worden...

Setup:
2x EcoFlow 800w Powerstream
3x Powerqueen 25.6v 100ah parallel
2x Victron IP22 12a lader
1x Powerqueen 20a lader
5x HomeWizard Energy Socket
1x Homewizard P1 Meter
1x HomeWizard kWh Meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
[...]

Met oog op toekomst inderdaad een zwaardere BMS. En ja kabels e.d. tikken ook aan!

Mooie setup! Maar komt het voltage van het 48V pack niet te hoog uit voor de Ecoflow? Die gaat tot max 55V. En welke laders heb je? Foto is net te onduidelijk om typenummer goed te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
[...]

Mooie bouwsel!
Hoewel veel mensen denken aan niet brandbare kasten en hele dure zekeringen, vergeten veel mensen een simpele rookmelder en hoofdschakelaar (In 1x alles uit) te installeren. Dit zijn adviezen van de brandweer.
Vergeet ook niet dat de batterijen in de zomer niet te heet worden. Dan gaan ze snel stuk.
De kast is top. Zoiets zoek ik ook nog. Ook mooi onder druk gezet.

10kWp zon - 30kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:18
[...]

Edit:

12x Eve LF280K cellen
JK BMS 60A
Litime 36v 18A charger
Ecoflow Powerstream 800w
2x Tapo P115 smartplug
NH00 zekeringhouder

Je kan ook nog envision cellen nemen, scheelt je weer 240 euro wat natuurlijk wel leuk is op 1150 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
remielowik schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:29:
[...]

Je kan ook nog envision cellen nemen, scheelt je weer 240 euro wat natuurlijk wel leuk is op 1150 euro
240? Bij nkon scheelt het 14 euro per cell, kom ik op 168 euro uit. Scheelt nog aardig ja, maar helaas niet leverbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
Siewert schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 00:41:
Moest het even kwijt ;-)
Kort verhaal lang...
.....
Setup:
2x EcoFlow 800w Powerstream
3x Powerqueen 25.6v 100ah parallel
2x Victron IP22 12a lader
1x Powerqueen 20a lader
5x HomeWizard Energy Socket
1x Homewizard P1 Meter
1x HomeWizard kWh Meter
Herkenbaar, beginnen in't klein met 1 powerqueen en dan eindigen met 3 stuks :-)
Zo kwam ik medio dec. ook tot conclusie om van 2 naar 3 PQ te gaan en de rest zo te laten (had al 2 laders 20A en 2x Powerstream).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBcdQOUZLi3jGeXNw0hThH2Fy1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtsXCd0FgBP8I8Sufv572zvd.jpg?f=fotoalbum_large

Dingen die mij opvielen bij 3 parallel PQ:
1. batterijen zijn niet exact gelijk qua interne weerstand, dus 1 laad sneller dan andere. Wanneer je stopt met laden lijken de batterijen dat onderling wel weer recht te trekken. Om dat wat verder te ondersteunen heb ik bij status VOL een batterij status toegevoegd genaamd balanceren. Dan blijft 1 lader aan (gaat druppelladen om verlies door sluipverbruik ecoflows te compenseren) en 30min. timer om batterijen zichzelf te laten balanceren.
2. Zoals voorgeschreven door PQ de batterijen onderling verbonden dikke kabels (zie plaatje). Niet overbodig gezien ook punt 1.
3. Opladen tot vol is slim zowel voor balanceren als de soc weer kalibreren, maar de zon moet wel meewerken:-) Om dat met de hogere capaciteit te realseren hanteer ik een minimale soc die afgeleid is van de hoeveelheid (mogelijke) zonuren. Minimale soc is dus automatisch in de winter hoog tov de zomermaanden. Minimum gezet op 9 (HA code) hieronder.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: SEMILEEG waarde instellen -> BattMinSocWaarde
description: ""
triggers:
  - trigger: time_pattern
    hours: /23
    minutes: "0"
    seconds: "0"
conditions: []
actions:
  - action: input_number.set_value
    target:
      entity_id: input_number.battminsocwaarde
    data:
      value: >-
        {% set minsoccalc =
        (100-(as_timestamp(states('sensor.sun_next_setting'))/3600 -
        as_timestamp(states('sensor.sun_next_rising'))/3600-3.5)/7.7*100)|round
        %} {% if minsoccalc > 9 %} {{ minsoccalc }} {% else %} {{ 9 }} {% endif
        %}
mode: single

Nu nog wat hobbyen met laden/ontladen in gunstige dynamische prijs waar ik naartoe overstap (test voor 1 jr).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
@rvee Snap jou helemaal.
Hier dus zo geregeld dat als de batterijen bijna vol zijn de victrons uitschakelen.
Die staan zowieso op max 28,4v opladen.
Dan neemt de 20a PQ lader het over om alles af te toppen.
Op dit moment schakelt die ook uit als de lader in idle stand komt.
Wat ik nog wil inbouwen in mijn php script is de knmi api weersvoorspelling van het aantal zonuren.
En hand daarvan bepalen of ik alleen nachtverbruik wil dekken of dat ik de hele avond ervoor en de nacht van de batterij gebruik wil maken.
Op dit moment is dat nog gebaseerd op winter/zomertijd waar ik in de wintertijd alleen nachtverbruik dek en de zomer de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
Afdekken gebruik bereken ik op basis van de actuele restcapaciteit. NOM draaien einde middag/avond altijd (zowel vast als dyn. wil dan je minimale afname). Voor de nacht tot ochtend 9u kijk ik vanaf 23.59 naar de rest capaciteit gedeeld door mijn gemiddelde nachtverbruik/uur. Daarmee reken ik dan met de dure dyn.uren uit welke uren NOM-teruglevering aan moet (andere (goedkope) uren staan enkel dan pauze/NOMladen). Zodoende kunnen de dure ochtenduren ingevuld worden (mits er nog wat over is na de avond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Vraagje, ik heb de powerstream aangesloten op de batterij met een bms ertussen. Ik meet 32,5v op de connectoren. De powerstream gaat aan en ik kan hem koppelen aan wifi via de app, maar terugleveren doet hij niet...

Mis ik iets?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:11

thido

Tilburg

rvee schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:09:
[...]

Herkenbaar, beginnen in't klein met 1 powerqueen en dan eindigen met 3 stuks :-)
Zo kwam ik medio dec. ook tot conclusie om van 2 naar 3 PQ te gaan en de rest zo te laten (had al 2 laders 20A en 2x Powerstream).
Afronden naar vier stuks ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diZRTvvLoVtfA7j7nlY9ozXXc0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vn8zerxyrtOtZTG5VReet84Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door thido op 12-02-2025 12:08 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Heb op hogere hotel school altijd geleerd een oneven aantal te nemen, staat mooier en oogt veel meer dan een even aantal 🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
  • Nu online
Siewert schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:11:
[...]

Heb op hogere hotel school altijd geleerd een oneven aantal te nemen, staat mooier en oogt veel meer dan een even aantal 🤣
Hier een hovenier, lijkt wel dezelfde school :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:11

thido

Tilburg

Siewert schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:11:
[...]

nr. 5 is er wel maar dat is er een van een ander soort ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8jDLt_N-dMpl8Ego4u8u8xhpUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWhKr1GxDJ5FzoQ1n1Snbiik.jpg?f=fotoalbum_large

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
geerttttt schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:54:
Vraagje, ik heb de powerstream aangesloten op de batterij met een bms ertussen. Ik meet 32,5v op de connectoren. De powerstream gaat aan en ik kan hem koppelen aan wifi via de app, maar terugleveren doet hij niet...

Mis ik iets?
stukje software om de powerstreams aan te sturen. of gebruik de app om automatisering in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

rvee schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:30:
[...]

stukje software om de powerstreams aan te sturen. of gebruik de app om automatisering in te stellen.
Nee ik bedoel, hij begint niet met terugleveren. De led op de powerstream blijft wit branden. In Home assistant zie ik dat hij wel 230v meet op de netspanning en ook rond de 30 volt (wat fluctueert, vanwege de MPPT gok ik?) maar hij doet verder vrij weinig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
geerttttt schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:26:
[...]

Nee ik bedoel, hij begint niet met terugleveren. De led op de powerstream blijft wit branden. In Home assistant zie ik dat hij wel 230v meet op de netspanning en ook rond de 30 volt (wat fluctueert, vanwege de MPPT gok ik?) maar hij doet verder vrij weinig...
Beetje lastig te bepalen vanaf afstand.
Denk dat je helemaal reversed moet engineren.
Weet niet wat je setup is.
  1. Maar zijn alle kabels correct aangesloten.
  2. Heb je de batterijen parallel aangesloten? Zo ja gebruik je de goede polen?
  3. Kan de PS zijn stroom kwijt, dus stekker in het stopcontact?
  4. Connectie tussen PS en batterij wel goed?
  5. Doet de omvormer wel wat als je baseload handmatig aanpast in de app.
  6. Heb je API toegang verkregen via de Dev site, zo ja en net verkregen dan kan het best lang duren voordat je toegang hebt (2 weken)
Weet wat ik vergeten ben maar als het via de app wel werkt moet je HA controleren.
Werkt het via de app ook niet dan is er geen connectie met de api is je setup is ergens niet helemaal fris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Ben er achter. Je hebt in de app zo'n optie dat hij rekening houdt met slimme stekkers. Weet zo niet precies meer hoe dat heet. Ik heb geen slimme stekkers gekoppeld ofzo, maar blijkbaar moet je daar ook een slider op maximaal zetten zodat hij weet dat hij ondanks geen vraag vanuit de slimme stekkers, gewoon mag leveren aan het net.... Nu is het lampje groen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
geerttttt schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:26:
Ben er achter. Je hebt in de app zo'n optie dat hij rekening houdt met slimme stekkers. Weet zo niet precies meer hoe dat heet. Ik heb geen slimme stekkers gekoppeld ofzo, maar blijkbaar moet je daar ook een slider op maximaal zetten zodat hij weet dat hij ondanks geen vraag vanuit de slimme stekkers, gewoon mag leveren aan het net.... Nu is het lampje groen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrZpgV5bGSA22N_98SatO_PzYXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1UcBfkciLc8GW9Grepw7Eoa.jpg?f=fotoalbum_large bedoel je deze instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Nee deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Wuh96jM_buDCLO7M7eDheAQo_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSlpxsCSozEtNn4vxJp1VVsW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DO0XWdiuce20UwTiesOwBF3pgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7wXiG5Wo8wviWR6USqLs6On.jpg?f=fotoalbum_large

Beter zo.
0 op de meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Tja ik heb geen Shelly 3EM en ook geen tibber pulse. En ik vind het opzich wel zo handig om het gewoon zelf te monitoren/managen in Home assistant zelf... Maar in die slider voor de basisbelasting, daar zit het hem dus in voor mij. Die gewoon op maximaal zetten lost dit op, terwijl je zou denken dat omdat ik de aan/uit knop op uit heb staan in dit menu, dat dat voldoende zou moeten zijn...

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Even wat anders. Ik heb de volgende lader besteld:
Afbeeldingslocatie: https://www.noeifevo.de/cdn/shop/files/001-4_M8_4f0f56bc-71b2-46e7-8255-6a18c6e333c9.png?v=1721723032&width=1946
179,95 euro voor een 20A lader. Standaard is het voltage van deze lader 50,8v, maar in overleg met hun passen ze hem aan naar het voltage wat ik nodig heb, namelijk 37,8v.

Nu is 20A een beetje het hoogste amperage dat ik heb kunnen vinden aan laders. maar eigenlijk zou ik best nog wel met 30 of 40a willen laden. De batterij kan makkelijk 150A aan, mijn BMS is geschikt tot 60A en ik gebruik overal 6mm2 kabels, dus die zijn het probleem ook niet.

20A betekent aan de 230v kant slechts iets van 700w aan laadvermogen, ik zou liever net wat meer overcapaciteit van het net kunnen stoppen in het batterij.

Mijn idee was... kan ik ook 2 laders tegelijk in parallel de batterij laten opladen? of is dat gevaarlijk/onverstandig?

• Rbb-lwdn
  • Nu online
geerttttt schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:23:
Even wat anders. Ik heb de volgende lader besteld:
[Afbeelding]
179,95 euro voor een 20A lader. Standaard is het voltage van deze lader 50,8v, maar in overleg met hun passen ze hem aan naar het voltage wat ik nodig heb, namelijk 37,8v.

Nu is 20A een beetje het hoogste amperage dat ik heb kunnen vinden aan laders. maar eigenlijk zou ik best nog wel met 30 of 40a willen laden. De batterij kan makkelijk 150A aan, mijn BMS is geschikt tot 60A en ik gebruik overal 6mm2 kabels, dus die zijn het probleem ook niet.

20A betekent aan de 230v kant slechts iets van 700w aan laadvermogen, ik zou liever net wat meer overcapaciteit van het net kunnen stoppen in het batterij.

Mijn idee was... kan ik ook 2 laders tegelijk in parallel de batterij laten opladen? of is dat gevaarlijk/onverstandig?
2 parallel kan prima.
Doe ik ook geregeld.
2 dezelfde laders.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Rbb-lwdn schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:09:
[...]

2 parallel kan prima.
Doe ik ook geregeld.
2 dezelfde laders.
En dat moeten dan specifiek 2 dezelfde laders? Wat is van belang hierin? Zelde voltage? Zelfde amperage? Zitten ze elkaar dan bovendien niet in de weg met bepalen van de cc/cv curve?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Nu online
geerttttt schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:20:
[...]

En dat moeten dan specifiek 2 dezelfde laders? Wat is van belang hierin? Zelde voltage? Zelfde amperage? Zitten ze elkaar dan bovendien niet in de weg met bepalen van de cc/cv curve?
Gebruik ook wel eens 2 verschillende laders.
B.v 20 en 12ah.
De bms red zich er wel mee.
Hangt er vanaf hoeveel er via de zonnepanelen wordt bij geladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
geerttttt schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:20:
[...]

In parallel gaat dit heel prima.
Hier 3 lader waarvan 2x12a Victron IP22 en de originele 20a van powerqueen.
Deze schakelen naar gelang van overschot in.
En kan dus met 350w, 700w, 950w of 1300w laden.
Ik heb alleen de victron zo ingesteld dat deze eerder uitgaan zodat de originele lader het laatste beetje bij laad.
Zodat de cellen maar door 1 lader worden afgetop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Siewert schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:10:
[...]

In parallel gaat dit heel prima.
Hier 3 lader waarvan 2x12a Victron IP22 en de originele 20a van powerqueen.
Deze schakelen naar gelang van overschot in.
En kan dus met 350w, 700w, 950w of 1300w laden.
Ik heb alleen de victron zo ingesteld dat deze eerder uitgaan zodat de originele lader het laatste beetje bij laad.
Zodat de cellen maar door 1 lader worden afgetop.
ah. dat is fijn... in dat geval kan ik later nog mooi een 10a lader bijbestellen en zo uitbreiden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvFVVTKbFHE1sqwza8p6dbpkO7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VATXjEcHDqRraL5uYma16j8V.jpg?f=fotoalbum_large

twee laders gaan perfect samen, ook bij vol.

[ Voor 23% gewijzigd door rvee op 13-02-2025 17:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S. Belshof
Meerdere laders is geen enkel probleem. Ik gebruik er nu ook 2 per accu set. 10 en 15 ampere. Je ziet dat 1 lader stopt als de accu bijna vol is en de andere laad door. Ik gebruik afu laders van aliexpress.

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 12:00

PJKs

Young, Free and Single

geerttttt schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:23:

Standaard is het voltage van deze lader 50,8v, maar in overleg met hun passen ze hem aan naar het voltage wat ik nodig heb, namelijk 37,8v.
Je hebt dus een 36V systeem (24V en 12V in serie) en gaat het in serie opladen? Wie past dat voor je aan, de importeur?

ja, graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

PJKs schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:28:
[...]

Je hebt dus een 36V systeem (24V en 12V in serie) en gaat het in serie opladen? Wie past dat voor je aan, de importeur?
Nee, het is een 9s li-ion batterij pack (9x 4,2v = 37,8v).
De DC lader is standaard 50v inderdaad. Ik heb contact gehad met de fabrikant, Noeifevo. Zij gaan zelf het voltage aanpassen voordat ze hem opsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

rvee schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:49:
[Afbeelding]

twee laders gaan perfect samen, ook bij vol.
dat was achteraf goed om te weten... ik heb net een 20A lader besteld voor 179,95 euro terwijl een 10A lader 74,95 is. Had ik beter twee losse 10A laders kunnen bestellen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
geerttttt schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:54:
[...]

dat was achteraf goed om te weten... ik heb net een 20A lader besteld voor 179,95 euro terwijl een 10A lader 74,95 is. Had ik beter twee losse 10A laders kunnen bestellen 8)7
Kan als nog wel, geeft je meer brandbreedte om met je overschot te laden ;-)

• rvee
met de komende koude nachten, ga ik de battery temp in de ochtend in de gaten houden. Daarbij testje doen. Kijken wat effect is op temp als batterij (semi)leeg is en dan elk uur 2min laten laden in de nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S. Belshof
S. Belshof schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:18:
Meerdere laders is geen enkel probleem. Ik gebruik er nu ook 2 per accu set. 10 en 15 ampere. Je ziet dat 1 lader stopt als de accu bijna vol is en de andere laad door. Ik gebruik afu laders van aliexpress.
Misschien wel beter om bij meerdere laders op 1 accu het voltage van de laders te verlagen en van 1 lader hoger te laten. Zodat de accu met 1 lader rustig aftopt. Mijn set bestaat wel uit 2 accu's paralel en dan is 25a niet veel totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
laden met 0.2C tot 100% is advies bij lfp. Zit je daar met meerdere laders boven dan terugschakelen met # laders tot de 0.2C in de buurt van de 100%

[ Voor 9% gewijzigd door rvee op 13-02-2025 21:09 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 42 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).