Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 19:01
Dat ziet er behoorlijk vergelijkbaar uit
Ik begrijp ook dat het misschien voor de levens duur iets uit maakt als je hem ver op en ontlaad maar dat deze levensduur ook achteruit gaat als je niks doet😜
PJKs schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:51:
[...]

Hierbij de voltages van vandaag van mijn DC House 24V-100Ah. Die staat in serie met een 12V en op dit moment zo afgesteld dat de omvormer wordt afgeschakeld als ofwel de 24V-accu onder de 23V komt, of de 12V-accu onder de 11.3V.

Eerst de grafiek van de 24V batterij vanaf 09:30 vandaag. Het laden begon rond 10u15. Met een paar korte onderbrekingen (wasmachine) De accu was nog zeker niet vol toen dat rond 13:00u stopte (te weinig zon/keukenboiler schoot aan.) Voltage bleef daarom hangen onder de 27V. Rond 15u15 ging toen de omvormer aan (nettoverbruik van het huis steeg boven de 100W).

[Afbeelding]

Hier dezelfde grafiek maar wat ingezoomd op het terugleveren. De wasmachine stond aan dus een aantal keren schoot de Powerstream naar 800W en daalde het voltage daarmee zichtbaar. Uiteindelijk daalde het voltage van de 24V-accu om 18u40 onder de 23V. Dat was de trigger om het terugleveren te stoppen. Daarop steeg het voltage gemeten door de Shelly natuurlijk weer, zonder belasting. Maar zelfs tot boven de 25V. Daardoor ging de omvormer nogmaals aan. Om 19u15 was het wel gedaan.

[Afbeelding]

De nettostand vandaag is 2,410kWh geladen (in de 12V en 24V-accu) en 2.019kWh teruggeleverd.

De gemeten voltages door de Shelly's zijn natuurlijk ook niet echt geijkt. Ik ben proefondervindelijk tot deze waardes gekomen, door de batterijen gewoon helemaal vol te laden, toen helemaal leeg en in HA naar de grafieken terug te kijken wanneer en hoe de dropoff in voltage was. Daar toen een waarde gekozen voordat het echt steil naar beneden ging.

Bij het laden ga ik gewoon door tot de laders er zelf mee stoppen. Ik weet niet of het daar nog zin heeft / beter is voor de batterijen als ik eerder stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-09 10:12
Hoi allemaal,

Ik was eigenlijk aan het zoeken hoe ik dynamische prijzen kan berekenen met Home Assistant. Dus wat ik per dag verbruik maar toen kwam ik in dit topic tegen.Kan raar lopen als je aan het zoeken bent.

Maar ik denk dat ik heel blij ga worden als ik zo door deze topic scroll.

Ik ga het hele topic lezen maar ik zit even met een brendende vraag.

Waarschijnlijk kom ik nu heel dom over maar ik zie niet direct hoe de stroom nu geleverd wordt vanuit de accu gezien naar je stroomnet thuis.

Als ik aan een accu denk dan denk ik dat je als je er gebruik van wilt maken je stekkers moet omsteken (bijv. je tv) van de stroom in je huis naar de accu met omvormer. Ik als leek zijnde wat dit betreft, al ben ik wel een techneut hoor :D

Ik leer graag.

Ik zie dan (lees het hier en zie filmpjes) dat bijvoorbeeld een EcoFlow PowerStream gewoon aangesloten wordt op een stopcontact, is het nu zo dat via dat stopcontact het huis van stroom wordt voorzien? Of moet ik echt de meterkast afschakelen eerst.

Dat stukje snap ik ff niet.

Hoe werkt het simpel gezegd, even in smurfentaal als het kan hoe de omschakeling gaat?

Sorry voor mijn domme vraag en ik kom er vast wel achter als ik alles lees, maar zijn best een hoop pagina's hahahaha En ik heb 1 eigenschap die misschien wat minder is, ik kan niet wachten!!! Als ik iets in mijn kop heb hahahaha

Dank voor het antwoord alvast.

Als ik het eenmaal door heb dan weet ik zeker dat ik ook ga bijdragen in deze topic. Het is voor mij echt een beginnersvraag. Maar als ik eenmaal de smaak te pakken heb... Gaat met veel dingen zo.

Van rasberies tot html en php bijvoorbeeld. In het begin is het even de weg vinden. Maar ik ga dit soort uitdagingen nooit uit de weg :D

Natuurlijk zal ik heel goed de veiligheid in de gaten houden.

Voel mij even een beetje een sukkel hoor, maar ik weet zeker dat het mij ook moet lukken.

Zo'n zelfbouw project :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 14:27
Arjanski schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:38:
Hoi allemaal,

Ik was eigenlijk aan het zoeken hoe ik dynamische prijzen kan berekenen met Home Assistant. Dus wat ik per dag verbruik maar toen kwam ik in dit topic tegen.Kan raar lopen als je aan het zoeken bent.

Maar ik denk dat ik heel blij ga worden als ik zo door deze topic scroll.

Ik ga het hele topic lezen maar ik zit even met een brendende vraag.

Waarschijnlijk kom ik nu heel dom over maar ik zie niet direct hoe de stroom nu geleverd wordt vanuit de accu gezien naar je stroomnet thuis.

Als ik aan een accu denk dan denk ik dat je als je er gebruik van wilt maken je stekkers moet omsteken (bijv. je tv) van de stroom in je huis naar de accu met omvormer. Ik als leek zijnde wat dit betreft, al ben ik wel een techneut hoor :D

Ik leer graag.

Ik zie dan (lees het hier en zie filmpjes) dat bijvoorbeeld een EcoFlow PowerStream gewoon aangesloten wordt op een stopcontact, is het nu zo dat via dat stopcontact het huis van stroom wordt voorzien? Of moet ik echt de meterkast afschakelen eerst.

Dat stukje snap ik ff niet.

Hoe werkt het simpel gezegd, even in smurfentaal als het kan hoe de omschakeling gaat?

Sorry voor mijn domme vraag en ik kom er vast wel achter als ik alles lees, maar zijn best een hoop pagina's hahahaha En ik heb 1 eigenschap die misschien wat minder is, ik kan niet wachten!!! Als ik iets in mijn kop heb hahahaha

Dank voor het antwoord alvast.

Als ik het eenmaal door heb dan weet ik zeker dat ik ook ga bijdragen in deze topic. Het is voor mij echt een beginnersvraag. Maar als ik eenmaal de smaak te pakken heb... Gaat met veel dingen zo.

Van rasberies tot html en php bijvoorbeeld. In het begin is het even de weg vinden. Maar ik ga dit soort uitdagingen nooit uit de weg :D

Natuurlijk zal ik heel goed de veiligheid in de gaten houden.

Voel mij even een beetje een sukkel hoor, maar ik weet zeker dat het mij ook moet lukken.

Zo'n zelfbouw project :D
Hey en welkom,

Kan inderdaad raar lopen, zo kwam ik ooit hier ook uit ;-)
Snap dat je ook door alle informatie hier je de bomen door het bos niet meer ziet.
Maar zal proberen zo kort en bondig mogelijk je vragen te beantwoorden. #lol

1. Domme vragen zijn er niet, alleen domme antwoorden ;-)

2. Je hoeft dus niks geen stekkers om te steken,
simpel gezegd de baterijen op de ecoflow aansluiten de ecoflow zelf in een vrije stopcontact (het liefst op een vrije groep) en terugleveren maar.

3. Klopt, de EcoFlow omvormer steek je in het stopcontact en de batterijen zijn aangesloten op de EcoFlow.
Komt er dus op neer dat je de EcoFlow voed met de batterijen en die maakt er 230v van en stuurt dit via het stopcontact je huis in.
Gaat allemaal zonder dat je zelf dingen moet omschakelen.

4. Wat betreft de aansturing van de omvormer, bedoel hoeveel Watt hij moet leveren zijn er vele verschillende smaken.
Wat jou het prettigste ligt zal je zelf moeten uitvinden.
De ene mogelijkheid heeft een hele steile leercurve terwijl de andere weer makkelijker is.
Omdat deze wellicht al door andere zijn uitgeschreven en dus zo kunt gebruiken.
Maar dit ligt aan je zelf en zal je moeten uitproberen.
Alles wordt hier wel beschreven.

5. Veiligheid op 1, afzekeren, wat je wel en niet mag/kan doen en qua Nen normen ect kun je wel in deze topic vinden.

6. Niemand is een sukkel wat we hebben het allemaal moeten leren, niemand kon vanaf dag 1 gelijk lopen.
De een heeft verstand van stroom de andere van programmeer talen en te samen komen wij hier op een mooi en simpel werkend systeem.

Wat betreft mijn systeem in het kort.
Hier 2x 25.6v 200ah (5kWh totaal) parallel op de EcoFlow aangesloten.
Op deze batterijen 3 verschillende laders aangesloten en hebben elk hun eigen HomeWizzard Energy Socket om te meten en om in/uit te schakelen naar gelang het overschot van de zonnepanelen.
Wat hier dus inhoud dat ik met 1 lader 300w of 1 lader 600w of 2 laders 300w/600w of 3 laders 2x 300w en 1 x 600w dus te samen 1200w kan laden.
De EcoFlow Omvormer is dus in een vrije WCD gestoken en thats it.
Okay Okay… Zit nog wel wat klein materiaal tussen zoals, kabelerij, busbars, zekeringen ect.

Nu wil je dus dat er iets is wat de laders aanstuurt om te laden.
Maar ook iets om de omvormer aan te sturen zodat die weet met welke Wattage hij mag gaan ontladen.
Hier laat ik de omvormer een bepaalde Wattage uitspugen naar gelang het verbruik is (dynamische output)
Ik heb dus een Raspberry draaien met daarop 2 php scripts.

Deze scripts ooit hier gevonden maar inmiddels zover uitgebreid dat het niks meer lijkt op wat het was.
Deze scripts sturen de laders (HW sockets) aan naar gelang het overschot.
Maar kijkt ook naar de fase waarop deze is aangesloten, te veel stroomverbruik dan schakelen de laders uit
Maar ook kijkt die naar de batterijen dat als die per ongeluk te ver zijn ontladen hij een beetje bij laad om de batterijen wakker te houden.
Ook kijkt berekend die de batterij percentage aangezien ik batterijen heb zonder een BMS die ik kan uitlezen.
Dus moest wat bedenken om de zo geheten SOC uit te rekenen.
Verder zit er inmiddels ook een berekening in omtrent resterende ontlaad/oplaadtijd in.
En een programma wat rekening houd met de zomer/wintertijd ivm oplaad/ontlaad processen.
Zal eerdaags mijn github met geupdatet scripts even bijwerken.

Goed, 1 script stuurt dus de laders aan.
Andere script verteld wat de omvormer mag gaan doen.
Mijn hele systeem is dus gebaseerd op HomeWizzard materiaal.
  • Elke lader heeft een HW plug.
  • Heb een HW P1 meter die kijkt wat de slimmemeter te vertellen heeft.
  • Mijn Zonnepanelen hebben een HW kWh meter om te zien hoeveel stroom er van het dak af komt.
  • En de EcoFlow heb ik ook een HW Socket gegeven om exact uit te kunnen lezen hoeveel stroom er geleverd is aan het huis.
Als er dus niet geladen wordt kijkt hij naar het stroomverbruik in huis die dus word uitgelezen door een Homewizard P1 meter en een Homewizzard kWh meter die op mijn zonnepanelen.
In dat script zitten wat calculaties ect en zal dan de omvormer elke 10sec de opdracht geven om bijvoorbeeld 300w te gaan leveren en 10sec later 443w omdat de TV is aangezet en dus meer stroomverbruik is ect ect ect.
Dit hele proces draait hier nu headless wat betekend zonder fysieke schermen om te zien wat het systeem doet.
Ik hoef dan ook niks bij te sturen en kijk er niet meer naar om, af toe even om de statistieken te bekijken.

Ik doe niks met dynamische contracten dus kan je hier niks over tellen.
Andere van hier wel maar ik gebruik het puur en alleen om mijn nachtverbruik op 0 te krijgen en hier en daar wat bij te springen met zonnestroom wat over was op de dag.
Scheelt toch altijd, of dat ik 5ct krijg voor elk teruggeleverde kWh of dat 'nachts á 0.34ct p/kWh moet inkopen.
Dat terwijl er genoeg overschot is om de batterijen te vullen en ook nog zelf te verbruiken in huis.

Hoop dat jou het een beetje duidelijk is geworden?
Maar kant en klare oplossingen zijn er hier niet.
Elke woning is qua verbruik anders maar ook de mogelijkheden en materialen, scripts ect ect.
Je moet dus echt aan de trail and error en goed inlezen, alles is wel eens behandeld en vragen niet laten hangen.
Maar verwacht geen kant en klare oplossingen, doe wat jij denk je het makkelijkste ligt qua scripts of aansturing via php scripts, homewizard oid.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:30
Aiolos schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:55:
Victron laders kunnen overigens ook parallel worden gezet en dan onderling communiceren over de laadmodus waar ze in zitten. Heb ik zelf nog niet zo werkend (ik heb maar 1 lader) maar dat is een manier om hogere laadstroom te bereiken.
Bedankt voor het delen van je code.
Ik ben er zelf ook mee aan de slag gegaan voor het regelen van mijn twee IP22 24/16 laders.

Wellicht was je er inmiddels al achter maar dat parallel zetten kan je aanzetten bij geavanceerde instellingen en dan VE.Smart-netwerk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcZSorUaca2gtBawc_992waCOMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmMaZ9Hh9nTOauR6GUnf8mNM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had eigenlijk verwacht dat ik nu (2 x 16 = )32 Ampère zou kunnen instellen, maar de instellingen voor de laders blijft op gewoon op max 16A staan. Ik zou eigenlijk willen dat ik ze kan instellen van 0 t/m 32 ampere, en dat ze onderling uitzoeken hoe ze dat het beste kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Siewert schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 01:47:
[...]

Hey en welkom,

Kan inderdaad raar lopen, zo kwam ik ooit hier ook uit ;-)
Snap dat je ook door alle informatie hier je de bomen door het bos niet meer ziet.
Maar zal proberen zo kort en bondig mogelijk je vragen te beantwoorden. #lol

1. Domme vragen zijn er niet, alleen domme antwoorden ;-)

2. Je hoeft dus niks geen stekkers om te steken,
simpel gezegd de baterijen op de ecoflow aansluiten de ecoflow zelf in een vrije stopcontact (het liefst op een vrije groep) en terugleveren maar.

3. Klopt, de EcoFlow omvormer steek je in het stopcontact en de batterijen zijn aangesloten op de EcoFlow.
Komt er dus op neer dat je de EcoFlow voed met de batterijen en die maakt er 230v van en stuurt dit via het stopcontact je huis in.
Gaat allemaal zonder dat je zelf dingen moet omschakelen.

4. Wat betreft de aansturing van de omvormer, bedoel hoeveel Watt hij moet leveren zijn er vele verschillende smaken.
Wat jou het prettigste ligt zal je zelf moeten uitvinden.
De ene mogelijkheid heeft een hele steile leercurve terwijl de andere weer makkelijker is.
Omdat deze wellicht al door andere zijn uitgeschreven en dus zo kunt gebruiken.
Maar dit ligt aan je zelf en zal je moeten uitproberen.
Alles wordt hier wel beschreven.

5. Veiligheid op 1, afzekeren, wat je wel en niet mag/kan doen en qua Nen normen ect kun je wel in deze topic vinden.

6. Niemand is een sukkel wat we hebben het allemaal moeten leren, niemand kon vanaf dag 1 gelijk lopen.
De een heeft verstand van stroom de andere van programmeer talen en te samen komen wij hier op een mooi en simpel werkend systeem.

Wat betreft mijn systeem in het kort.
Hier 2x 25.6v 200ah (5kWh totaal) parallel op de EcoFlow aangesloten.
Op deze batterijen 3 verschillende laders aangesloten en hebben elk hun eigen HomeWizzard Energy Socket om te meten en om in/uit te schakelen naar gelang het overschot van de zonnepanelen.
Wat hier dus inhoud dat ik met 1 lader 300w of 1 lader 600w of 2 laders 300w/600w of 3 laders 2x 300w en 1 x 600w dus te samen 1200w kan laden.
De EcoFlow Omvormer is dus in een vrije WCD gestoken en thats it.
Okay Okay… Zit nog wel wat klein materiaal tussen zoals, kabelerij, busbars, zekeringen ect.

Nu wil je dus dat er iets is wat de laders aanstuurt om te laden.
Maar ook iets om de omvormer aan te sturen zodat die weet met welke Wattage hij mag gaan ontladen.
Hier laat ik de omvormer een bepaalde Wattage uitspugen naar gelang het verbruik is (dynamische output)
Ik heb dus een Raspberry draaien met daarop 2 php scripts.

Deze scripts ooit hier gevonden maar inmiddels zover uitgebreid dat het niks meer lijkt op wat het was.
Deze scripts sturen de laders (HW sockets) aan naar gelang het overschot.
Maar kijkt ook naar de fase waarop deze is aangesloten, te veel stroomverbruik dan schakelen de laders uit
Maar ook kijkt die naar de batterijen dat als die per ongeluk te ver zijn ontladen hij een beetje bij laad om de batterijen wakker te houden.
Ook kijkt berekend die de batterij percentage aangezien ik batterijen heb zonder een BMS die ik kan uitlezen.
Dus moest wat bedenken om de zo geheten SOC uit te rekenen.
Verder zit er inmiddels ook een berekening in omtrent resterende ontlaad/oplaadtijd in.
En een programma wat rekening houd met de zomer/wintertijd ivm oplaad/ontlaad processen.
Zal eerdaags mijn github met geupdatet scripts even bijwerken.

Goed, 1 script stuurt dus de laders aan.
Andere script verteld wat de omvormer mag gaan doen.
Mijn hele systeem is dus gebaseerd op HomeWizzard materiaal.
  • Elke lader heeft een HW plug.
  • Heb een HW P1 meter die kijkt wat de slimmemeter te vertellen heeft.
  • Mijn Zonnepanelen hebben een HW kWh meter om te zien hoeveel stroom er van het dak af komt.
  • En de EcoFlow heb ik ook een HW Socket gegeven om exact uit te kunnen lezen hoeveel stroom er geleverd is aan het huis.
Als er dus niet geladen wordt kijkt hij naar het stroomverbruik in huis die dus word uitgelezen door een Homewizard P1 meter en een Homewizzard kWh meter die op mijn zonnepanelen.
In dat script zitten wat calculaties ect en zal dan de omvormer elke 10sec de opdracht geven om bijvoorbeeld 300w te gaan leveren en 10sec later 443w omdat de TV is aangezet en dus meer stroomverbruik is ect ect ect.
Dit hele proces draait hier nu headless wat betekend zonder fysieke schermen om te zien wat het systeem doet.
Ik hoef dan ook niks bij te sturen en kijk er niet meer naar om, af toe even om de statistieken te bekijken.

Ik doe niks met dynamische contracten dus kan je hier niks over tellen.
Andere van hier wel maar ik gebruik het puur en alleen om mijn nachtverbruik op 0 te krijgen en hier en daar wat bij te springen met zonnestroom wat over was op de dag.
Scheelt toch altijd, of dat ik 5ct krijg voor elk teruggeleverde kWh of dat 'nachts á 0.34ct p/kWh moet inkopen.
Dat terwijl er genoeg overschot is om de batterijen te vullen en ook nog zelf te verbruiken in huis.

Hoop dat jou het een beetje duidelijk is geworden?
Maar kant en klare oplossingen zijn er hier niet.
Elke woning is qua verbruik anders maar ook de mogelijkheden en materialen, scripts ect ect.
Je moet dus echt aan de trail and error en goed inlezen, alles is wel eens behandeld en vragen niet laten hangen.
Maar verwacht geen kant en klare oplossingen, doe wat jij denk je het makkelijkste ligt qua scripts of aansturing via php scripts, homewizard oid.
Ontzettend bedankt voor je zeer uitgebreide reactie! Echt supertof!! Ga het straks helemaal lezen. Ik heb er echt zin in om dit zelf te gaan doen. Geweldig! Dank dank dank!

(Edit) Zoals ik al zei kan ik niet wachten haha en meteen toch gelezen. Ik heb al een tijd lang Home Assistant draaien en vind dat een geweldig leuke hobby. Alleen die prijzen van de energie tegenwoordig... Daar krijg ik de kriebels van.
Maar ik ga er van uit dat ik het kan aansturen met Home Assistant. En anders via php wat jij zei.
Inderdaad heb ik al door dat het niet 1 2 3 is en dat je met veel dingen rekening moet houden.
Bijzonder vind ik wel dat de stroom dus geleverd wordt door een stopcontact. Ben benieuwd wat ik tegen komen en zal nog wel even duren voor ik de spullen bestel.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjanski op 04-01-2025 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 10:57
perslucht schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:12:
[...]

Ik ben er zelf ook mee aan de slag gegaan voor het regelen van mijn twee IP22 24/16 laders.

Wellicht was je er inmiddels al achter maar dat parallel zetten kan je aanzetten bij geavanceerde instellingen en dan VE.Smart-netwerk.
[Afbeelding]

Ik had eigenlijk verwacht dat ik nu (2 x 16 = )32 Ampère zou kunnen instellen, maar de instellingen voor de laders blijft op gewoon op max 16A staan. Ik zou eigenlijk willen dat ik ze kan instellen van 0 t/m 32 ampere, en dat ze onderling uitzoeken hoe ze dat het beste kunnen doen.
heb dit ook zo gedaan. Laden dus 16a per stuk; dus 32a totaal. Heb het niet gemeten in vermogen maar wel in tijd; in 2.5 uur ofzo accu vol.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• cradi
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Arjanski schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:28:
[...]

Maar ik ga er van uit dat ik het kan aansturen met Home Assistant.

Bijzonder vind ik wel dat de stroom dus geleverd wordt door een stopcontact.
@Arjanski Welkom bij dit topic, leuk dat je zo enthousiast bent.

Met Home Assistant kun je zo ver gaan als je zelf wil. Ik heb na veel kleine stapjes qua uitbreiding en verbetering nu dit dashboard (ter inspiratie) draaien voor mijn 2 batterijen (de 4 schakelaartjes linksonder heb ik in principe niet nodig want het laden en ontladen gaat volledig automatisch op basis van de eenmaal ingestelde schuifjes en schakelaars erboven):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTPPHfaJeyd2Iqz9Q4C2y_WsncE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/njYux2fxdAWqD5YZrP4iyTfW.png?f=fotoalbum_large

Mocht je HA al gebruiken, dan zijn handige integraties:
- Nordpool (ophalen uurtarieven vandaag en morgen als je een dynamisch stroomcontract hebt)
- Cheapest Energy Hours (berekenen goedkope en dure uren)
- BLE Battery Management (voor uitlezen batterijwaarden)
- Apexcharts (voor mooie grafieken)
Verder natuurlijk de integraties voor kunnen schakelen van de slimme stekkers voor de lader(s) en ontlader(s) (Ecoflow Powerstream)

Over stroom leveren via een stopcontact: de meeste elektrische apparaten verbruiken stroom uit het stopcontact, maar sommige (omvormers gekoppeld aan batterijen of zonnepanelen) leveren stroom naar een stopcontact. Als je een P1 meter en werkende zonnepanelen met omvormer hebt, zie je vaak een negatief Wattage op die meter. Dat doet een Ecoflow micro-omcormer dus ook, maar dan met een klein vermogen. Verbruikers verhogen het totale vermogen, en omvormers verlagen dat totale vermogen. Of dat nou via een stopcontact gaat of direct op een groep maakt in principe dus niet uit. Wel is van belang dat er niet teveel vermogen door normale koperkabels (doorgaans max 16A) gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
perslucht schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:12:
[...]

[Afbeelding]

Goed om te horen. Ik heb zelf inmiddels het ook zo werkend (nouja, als de zon ooit weer gaat schijnen) met een 16A en 12A lader.
0-3A kun je overigens niet regelen bij de 16A lader, die begint bij 4A (mijn 12A lader start bij 3A), en het is inderdaad jammer dat ze niet samenwerken qua totale laadstroom. Ik schakel de 2e nu bij als ik verwacht dat er meer opbrengst is dan 1 lader kan verbruiken, dat werkt heel aardig. Dat ik dan af en toe een paar Watt minder laadt dan mogelijk moet dan maar.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
cradi schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:42:
[...]

@Arjanski Welkom bij dit topic, leuk dat je zo enthousiast bent.

Met Home Assistant kun je zo ver gaan als je zelf wil. Ik heb na veel kleine stapjes qua uitbreiding en verbetering nu dit dashboard (ter inspiratie) draaien voor mijn 2 batterijen (de 4 schakelaartjes linksonder heb ik in principe niet nodig want het laden en ontladen gaat volledig automatisch op basis van de eenmaal ingestelde schuifjes en schakelaars erboven):

[Afbeelding]

- Nordpool (ophalen uurtarieven vandaag en morgen als je een dynamisch stroomcontract hebt)
Verder natuurlijk de integraties voor kunnen schakelen van de slimme stekkers voor de lader(s) en ontlader(s) (Ecoflow Powerstream)

Over stroom leveren via een stopcontact: de meeste elektrische apparaten verbruiken stroom uit het stopcontact, maar sommige (omvormers gekoppeld aan batterijen of zonnepanelen) leveren stroom naar een stopcontact. Als je een P1 meter en werkende zonnepanelen met omvormer hebt, zie je vaak een negatief Wattage op die meter. Dat doet een Ecoflow micro-omcormer dus ook, maar dan met een klein vermogen. Verbruikers verhogen het totale vermogen, en omvormers verlagen dat totale vermogen. Of dat nou via een stopcontact gaat of direct op een groep maakt in principe dus niet uit. Wel is van belang dat er niet teveel vermogen door normale koperkabels (doorgaans max 16A) gaat.
Top! Dank voor de tips!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Ff nog een vraagje waar ik niet direct uit kom.

Iedereen vraagt het zich in het begin denk ik 😁

In de avonduren, als ik tv kijk, zit ik meestal, als ik in home assistant kijk ( dus de slimme meter ) ergens tussen de 350 en 500 watt.

Voor welke accu kan ik dan kiezen? Zodat ik in ieder geval, als hij vol was/is, tot 1 uur kan kijken?

Is dat simpelweg een beetje te bereken?

Tnx. 😁

Top btw die print screen. Goede inspiratie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Oeps deed iets verkeerd geloof ik...

Dubbele post, sorry, kan niet weg halen 😂

In de avonduren, als ik tv kijk, zit ik meestal, als ik in home assistant kijk ( dus de slimme meter ) ergens tussen de 350 en 500 watt.

Voor welke accu kan ik dan kiezen? Zodat ik in ieder geval, als hij vol was/is, tot 1 uur kan kijken?

Tnx. 😁

Top btw die print screen. Goede inspiratie! Cradi!

[ Voor 15% gewijzigd door Arjanski op 04-01-2025 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Arjanski schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:30:
Oeps deed iets verkeerd geloof ik...

Dubbele post, sorry, kan niet weg halen 😂

Tnx. 😁

Top btw die print screen. Goede inspiratie! Cradi!
Exact uitrekenen is bijna onmogelijk omdat je geen steady verbruikt hebt en zal krijgen als je thuis bent.
Bijna exact is wel mogelijk als je slaapt of van huis bent omdat je dan geen apparatuur aan hebt staan.
Maar als jij een gemiddelde weet van wat je zeg maar tussen (noem maar iets) 18uur en 00:00 verbruikt.
Kun je het volgende doen.

Stel je verbruikt in de avond tussen 18 en 00uur 4kWh
Die 4kWh deel je door het het aantal uren en dat is dus 6uren dan kom je op gemiddeld 667Watt
Stel je zou een batterij hebben van 2.5kWh dan deel je die door 667Watt dan heb je uitgerekend in hoe veel uren de batterij leeg is en dat is 3.7uren.

In mijn geval zie screenshot met een totaal aan 5.12kWh en het huidige verbruik.
Heb er twee voor je aangemaakt.
1 met waar de koffieautomaat aanstaat.
1 met normaal verbruik van 300w als wij thuis zijn.
Zou dit in de nacht zijn genomen dan heb ik een sluipverbruik van 130w en dan zou de batterij leeg zijn 39uur.
Maar ja, verbruik schommelt altijd en met mijn 5kWh kan ik in 24uur thuis in ongeveer 11uur leeg hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfYDoxmouwCJeHI8qXu7V-qTuEk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/puGBBM4XHRzrL11znYHEpHh2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgsJKU1GD1j7lFrmnWnfSzSWw8c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/y3Xt7fzpvjrG82f1fkvC6TP3.png?f=fotoalbum_tile

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Siewert schreef op zondag 5 januari 2025 @ 00:49:
[...]

....

Stel je verbruikt in de avond tussen 18 en 00uur 4kWh
Die 4kWh deel je door het het aantal uren en dat is dus 6uren dan kom je op gemiddeld 667Watt
Stel je zou een batterij hebben van 2.5kWh dan deel je die door 667Watt dan heb je uitgerekend in hoe veel uren de batterij leeg is en dat is 3.7uren.

....
Onwijs dank voor je antwoord, vooral het stukje wat ik geselecteerd heb hier boven gaat mij onwijs helpen! Het zit dus zoals ik al dacht maar ik wist dat nog niet zeker. Toppie!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Arjanski Wat misschien als aanvulling nog helpt, in Jip & Janneke taal: Een zonnepanelen omvormer wil stroom vanuit de zonnepanelen op een stroomnet zetten en doet dat door bijv. 232 Volt op een stroomnet waar op dat moment sprake is van 230 Volt te zetten (de spanning wordt verhoogd). Daardoor gaat er vanuit de zonnepanelen omvormer een stroom lopen naar verbruikers op het stroomnet die het voltage door stroom te verbruiken weer verlagen. Een andere zonnepanelen omvormer wil op datzelfde moment ook stroom op het stroomnet zetten dat op dat moment al 232 Volt is, en knalt het dus met 234 Volt (een nog iets hogere spanning) op het stroomnet zodat het de goede kant op gaat lopen. Of dat dan via de meterkast, een stopcontact, etc. gaat maakt niet uit.

Wat een Ecoflow Powerstream of andere accu omvormer doet is dus stroom de juiste kant op duwen door het voltage te verhogen. Hij zet bijv. 24 V vanuit de accu's om naar 236 Volt op een stroomnet van 234 Volt en daardoor kan ook via een stopcontact de stroom teruggeleverd worden. Daarvoor is dus geen aparte aansluiting in een meterkast vereist, gewoon een kwestie van de omvormer een hogere spanning laten genereren, dan stroomt de stroom "vanzelf" de andere kant op.

Als er echter té weinig afnemers en teveel aanbieders zijn die stuk voor stuk de spanning verhogen om hun stroom op het net te injecteren, dan neemt de spanning toe tot de welbekende 253 Volt en schakelen veel omvormers uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 05-01-2025 23:40 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10:42
Binnenkort ga ik een nieuwe accu samenstellen, 16 cellen in serie, 280Ah, 51,2V met 1 BMS.

Is het mogelijk deze accu met meerdere laders op te laden?

Dus cel 1-8 opladen met 1 Victron 29.2V lader, en tegelijkertijd cel 9-16 opladen met de 2e Victon 29.2V lader. Laders zijn identiek en gaan gelijktijdig aan en uit. Theoretisch lijkt dit mogelijk te zijn? Maar wat denken jullie ervan?

Voordelen: bij 1 grote accu houdt 1 BMS alle cellen in de gaten/in balans. En ik kan mijn bestaande Victron laders weer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 20:35

ewf

Kan je de laders niet in serie zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
H.W.R schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:48:
Binnenkort ga ik een nieuwe accu samenstellen, 16 cellen in serie, 280Ah, 51,2V met 1 BMS.

Is het mogelijk deze accu met meerdere laders op te laden?

Dus cel 1-8 opladen met 1 Victron 29.2V lader, en tegelijkertijd cel 9-16 opladen met de 2e Victon 29.2V lader. Laders zijn identiek en gaan gelijktijdig aan en uit. Theoretisch lijkt dit mogelijk te zijn? Maar wat denken jullie ervan?

Voordelen: bij 1 grote accu houdt 1 BMS alle cellen in de gaten/in balans. En ik kan mijn bestaande Victron laders weer gebruiken.
Dat voelt niet als een goed plan, ik denk dat je BMS het hier heel druk mee gaat krijgen. Kan je dan niet beter een busbar in het leven roepen met daarop 2 laders en 1 accu+BMS?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mingoes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 13:33
Ik dacht ik deel mijn setup hier even :)

Doel
Experimenteren en "handelen" op de energiemarkt, en vanaf 2027 zonnestroom zelf gebruiken.
Ik vond het als software developer vooral interessant om m.b.v lineair programmeren de optimale charge/discharge momenten te vinden voor maximale winst.

Hardware
- iPowerqueen 25.6v 100ah batterij.
- 20A Lader (50A is onderweg)
- Ecoflow Powerstream 800w
- Victron 300A shunt
- 2x Zigbee smart plug
- 1x Zibee temperatuur sensor

Software
Ik heb al een uitgebreide home assistant setup, dus wilde daar graag alles kunnen zien.
Ik heb een simpele API geschreven die een batterij percentage etc als input krijgt, vervolgens de actuele prijzen ophaalt via de Tibber API, en dan netjes berekend wat de optimale strategie is.
Home assistant roept deze API aan om te beslissen of hij nu moet laden/ontladen en om een grafiek te tonen met voorspelling vs werkelijke situatie. (Er is 1 keer per dag een berekening, en dan elke API call een herberekening aan de hand vd huidige SoC) Ook zit er een check in voor de temperatuur zodat hij niet gaat laden onder 5 graden.

Bevindingen
- De Ecoflow doet momenteel maximaal 600w (nog niet geprobeerd deze op Duitsland te zetten) maar oververhit zeer snel, zelf in de koude garage. Daardoor throttled hij enorm na 15 min. Denk dat ik een ventilator moet gaan toevoegen.
- De shunt goed instellen was nog even wat gedoe, weet nog steeds niet goed hoe nauwkeurig de SoC is.
- Strategie volgen is mogelijk maar er zijn veel factoren waar rekening mee gehouden moet worden zoals efficiency. Momenteel volgt hij de voorspelling aardig. (zie screenshot)
- Terugverdientijd ergens tussen de 5 en 50 jaar :+
- Was wel erg leuk om te doen.
- Ik wil nu een Victron Multiplus ll

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4q791Q3Td2TP9eVq8qWcDK6Lio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VKgpTC2Bb3WIirUIIglzu4Ht.png?f=fotoalbum_large

Bovenste grafiek is de voorspelling (dotted line) en de werkelijke SoC.
Onderste grafiek zijn opladen (rood) ontladen (groen) waarbij de voorspelling te zien is vs werkelijk in watt uren.
gele lijn kwh/prijs.

https://principleone.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:24

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Interessante shunt @mingoes! Prijzig voor dit budget-project (circa 70 euro), maar ik zie dat je er twee accu's mee kunt bijhouden. Dat halveert de prijs - in elk geval relatief ;)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

mingoes schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:34:

Doel
Experimenteren en "handelen" op de energiemarkt, en vanaf 2027 zonnestroom zelf gebruiken.
Ik vond het als software developer vooral interessant om m.b.v lineair programmeren de optimale charge/discharge momenten te vinden voor maximale winst.

Hardware
- iPowerqueen 25.6v 100ah batterij.
- 20A Lader (50A is onderweg)
- Ecoflow Powerstream 800w
- Victron 300A shunt
- 2x Zigbee smart plug
- 1x Zibee temperatuur sensor
Wat voor 50A lader heb je besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02:15

Bevindingen
- De Ecoflow doet momenteel maximaal 600w (nog niet geprobeerd deze op Duitsland te zetten) maar oververhit zeer snel, zelf in de koude garage. Daardoor throttled hij enorm na 15 min. Denk dat ik een ventilator moet gaan toevoegen.
Bij 24 V voeding wordt de EcoFlow idd veel warmer dan bij 48 V (2 accu's in serie)

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 20:35

ewf

En warmte betekent minder rendement!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 18:56
mooie review !
gebruik je een open api voor de berekening van laden/ontladen? zit je die willen/kunnen delen?. ik ben zelf wel geïnteresseerd ivm overstap komende mnd op tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Heb jij twee 24v accu's in serie staan voor de powerstream?
hoe gaat dat met laden? blijf je dan onder of over de 55v.
ik verwacht er boven hoe gaat dat met de powerstream?
hannibal2206 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:36:
[...]

Bij 24 V voeding wordt de EcoFlow idd veel warmer dan bij 48 V (2 accu's in serie)
@mingoes heb je ook foto's ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Aengineering op 07-01-2025 19:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzUZNgaT9T08iDzlSAR0IF4LbTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHOUoZ7Oxf54jyiekNqxZsIF.jpg?f=fotoalbum_large
batterij begint langzaam aan zijn waarde toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjoran123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 21:06
cradi schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:42:

[Afbeelding]

Kun je mij vertellen hoe je de intergratie Cheapest Energy Hours heb geconfigureerd. Ik begrijp de handleiding van diegene die het gebouwd heeft niet helemaal.
Wellicht kun je de config delen?

Of misschien hele config van het Dashboard met hoe je de berekeningen hebt gedaan en weergeeft :-D Ik vind hem er echt top uitzien...!

Thanks alvast :)

[ Voor 3% gewijzigd door bjoran123 op 10-01-2025 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Aengineering schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:35:
Heb jij twee 24v accu's in serie staan voor de powerstream?
hoe gaat dat met laden? blijf je dan onder of over de 55v.
ik verwacht er boven hoe gaat dat met de powerstream?
Met 48V komt hij met laden kort boven de 55V. 10minuten later stop hij met laden en zakt de spanning naar 53V. Powerstream Solar 1 meet dan door en Powerstream Solar 1 op stopt bij 55V. Er komt ook een foutmelding. Werkt verder prima.

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
hoe ziet dat er uit die fout melding?
peter123 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:59:
[...]

Met 48V komt hij met laden kort boven de 55V. 10minuten later stop hij met laden en zakt de spanning naar 53V. Powerstream Solar 1 meet dan door en Powerstream Solar 1 op stopt bij 55V. Er komt ook een foutmelding. Werkt verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Het is een mededeling die ik zelf heb moeten aanzetten. Je ziet het in de app en in HA. Na 10 minuten weer weg. Is nooit een probleem geweest bij mij. Wil je een uur lang op 800W terugleveren, dan heb je wel een ventilator nodig om te koelen.

[ Voor 23% gewijzigd door peter123 op 10-01-2025 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
bjoran123 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Kun je mij vertellen hoe je de intergratie Cheapest Energy Hours heb geconfigureerd. Ik begrijp de handleiding van diegene die het gebouwd heeft niet helemaal.
Wellicht kun je de config delen?
Om Cheapest Energy Hours te kunnen gebruiken moet je eerst bijvoorbeeld de Nordpool integratie downloaden en configureren.

Mocht je dat nog niet gedaan hebben, dit is mijn Nordpool-configuratie (in configuration.yaml, gebaseerd op de Tibber-prijzen, dit genereert 'sensor.nordpool_kwh_nl_eur_6_095_021'):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
sensor:
  - platform: nordpool
    # WAARDEN NL EUR 6 0.95 21 NIET WIJZIGEN LEIDT TOT NIEUWE NAAM VAN DE SENSOR
    # Country/region to get the energy prices for.
    region: "NL"

# Override HA local currency used to fetch the prices from the API.
    currency: "EUR"

# Add Value Added Taxes (VAT)?
    VAT: True

# Energy price rounding precision.
    precision: 6

# Percentage of average price to set the low price attribute
    # low_price = hour_price < average * low_price_cutoff
    low_price_cutoff: 0.95

# Display price in cents in stead of (for example) Euros.
    price_in_cents: false

# Price displayed for MWh, kWh or Wh
    price_type: kWh

# Template to specify additional cost to be added to the tariff.
    # The template price is in EUR, DKK, NOK or SEK (not in cents).
    # For example: "{{ current_price * 0.19 + 0.023 | float}}"

# energiebelasting en inkoopvergoeding, INCLUSIEF BTW
    additional_costs: "{{ (0.1228 + 0.0248) | float}}"

Voor Cheapest Energy Hours hoef je zelf niets te configureren, alleen aan te roepen zoals in de handleiding ervan is beschreven.
Deze macro aaanroepen doe ik op twee manieren: in template sensors en in de Markdown code van het informatiepaneeltje bovenaan de tweede kolom van het dashboard.

Template sensor voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
  - unique_id: dure_uren_etmaal
    name: Dure uren is nu?
    state: >
      {% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %}
      {% set hours = states('input_number.aantal_dure_uren_etmaal') | float %}
      {% set output = cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_6_095_021', hours=hours, start='0:00', end='0:00', lowest=false, split=true, mode='is_now') %}
      {{ output }}

Markdown voorbeeld (vereenvoudigde versie):

code:
1
2
3
4
5
6
{% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %}
{% set output_l_v = cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_6_095_021', hours=5, start='00:00', end='00:00', mode='all') %}
{% set list_l_v = output_l_v | from_json %}
Vandaag:
Laden:
— van {{list_l_v.start.split('T')[1][:5] }} tot {{ list_l_v.end.split('T')[1][:5] }}, {{(list_l_v.average * 100) | round(1)}} cent/kWh

Tip 1: in Home Assistant menuoptie Ontwikkelhulpmiddelen, daarbinnen tab Sjablonen, kun je de code de regels {% ... %} en {{ ... }} plakken en zie je meteen het resultaat.

Tip 2: ChatGPT is een erg handige assistent om je voorbeelden te geven van wat je wil of waar je tegenaan loopt.
Of misschien hele config van het Dashboard met hoe je de berekeningen hebt gedaan en weergeeft :-D Ik vind hem er echt top uitzien...!
Dank je @bjoran123

Code van mijn hele dashboard delen vind ik nog wat te vroeg, deze is namelijk nog niet uitontwikkeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Ik heb het gevoel dat als je 800 watt wil leveren je beter tweede powerstream kunt kopen.
Omdat dat het goedkoopst is.
Op 600 wat worden ze ook warm,
Heb er daarom standard ventilatie op.
En daar door nergens last van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Siewert
wtf...
Eindelijk na weken grijs is de hemel hel blauw. #yeah
Batterijen zijn wakker geworden.
Was even vergeten hoe de zon eruit zag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbZgUxEjU87P_KkGBtW_-4eTSA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bSHrl1wO9OYZhvrGOcIi46tc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:16
Siewert schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:45:
wtf...
Eindelijk na weken grijs is de hemel hel blauw. #yeah
Batterijen zijn wakker geworden.
Was even vergeten hoe de zon eruit zag.

[Afbeelding]
We gaan de goede kant op. Hier ook wat power in de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Laatst online: 08:52
Heeft er ook iemand een powerstation van een ander merk aan de powerstream.?
Zijn nl goedkoper te krijgen dan van Ecoflow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 12:00

PJKs

Young, Free and Single

Rbb-lwdn schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:34:
Heeft er ook iemand een powerstation van een ander merk aan de powerstream.?
Zijn nl goedkoper te krijgen dan van Ecoflow.
Ik denk dat niemand hier een powerstation aan de ecoflow heeft hangen. Niet van ecoflow en niet van een ander merk.

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
peter123 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:59:
[...]

Om die piek te voorkomen kan je er ook voor zorgen dat je accu 1 en accu 2 niet precies tegelijk vol laat zijn. Maw je zorgt dat lader 1 / accu 1 als 1e vol is, en pas enkele minuten later lader 2 / accu 2

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
hannibal2206 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 00:31:
[...]

Om die piek te voorkomen kan je er ook voor zorgen dat je accu 1 en accu 2 niet precies tegelijk vol laat zijn. Maw je zorgt dat lader 1 / accu 1 als 1e vol is, en pas enkele minuten later lader 2 / accu 2
Ik meet de spanning over beide accu's, dus dat is wat lastig. Maar goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Taro schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:37:
@Arjanski Wat misschien als aanvulling nog helpt, in Jip & Janneke taal: Een zonnepanelen omvormer wil stroom vanuit de zonnepanelen op een stroomnet zetten en doet dat door bijv. 232 Volt op een stroomnet waar op dat moment sprake is van 230 Volt te zetten (de spanning wordt verhoogd). Daardoor gaat er vanuit de zonnepanelen omvormer een stroom lopen naar verbruikers op het stroomnet die het voltage door stroom te verbruiken weer verlagen. Een andere zonnepanelen omvormer wil op datzelfde moment ook stroom op het stroomnet zetten dat op dat moment al 232 Volt is, en knalt het dus met 234 Volt (een nog iets hogere spanning) op het stroomnet zodat het de goede kant op gaat lopen. Of dat dan via de meterkast, een stopcontact, etc. gaat maakt niet uit.

Wat een Ecoflow Powerstream of andere accu omvormer doet is dus stroom de juiste kant op duwen door het voltage te verhogen. Hij zet bijv. 24 V vanuit de accu's om naar 236 Volt op een stroomnet van 234 Volt en daardoor kan ook via een stopcontact de stroom teruggeleverd worden. Daarvoor is dus geen aparte aansluiting in een meterkast vereist, gewoon een kwestie van de omvormer een hogere spanning laten genereren, dan stroomt de stroom "vanzelf" de andere kant op.

Als er echter té weinig afnemers en teveel aanbieders zijn die stuk voor stuk de spanning verhogen om hun stroom op het net te injecteren, dan neemt de spanning toe tot de welbekende 253 Volt en schakelen veel omvormers uit.
Dank voor deze uitleg en is denk ik ook heel belangrijk om te weten. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Ik moet nog steeds het hele forum nog lezen haha. De feestdagen heeft het allemaal even op pauze gezet bij mij. Maar de zon schijnt en daar wordt ik sowieso happy van.

Nu kom ik bij het speuren op internet ook kant en klare oplossingen tegen. En er staat bij dat je als particulier de btw terug kan krijgen. Al heb ik daar wel mijn twijfels over.

Ik wil geen reclame maken of zo maar is dit wat? Ze zijn nog niet geleverd (3e week van deze maand de eerste als ik het goed begrijp). Op zich kan ik met deze prijs wel leven omdat het ook gewoon heel simpel lijkt.

Voorwaarde is wel dat ik hem moet kunnen intergreren in Home Assistant .

Heeft iemand ervaring met deze kant en klare accu's waar je dus alleen de stekker in het stopcontact hoeft te doen en hoppa.

Nogmaals ik wil geen reclame maken maar ik vind dit wel interessant.

5 kw kom ik naar mijn idee in de avonduren een heel eind :D

https://www.ematic-zonnep...2XaCGKEAQYAyABEgKJNfD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
Om de Powerqueen accu aan te sluiten aan de Powerstream is het wel mooi dat met zo'n Anderson 50 A connector te doen. Wel nog even zelf een zekering er tussen zetten ..

https://nl.aliexpress.com...87931294%21X&trackParams={"businessScenario"%3A"choiceV2"%2C"activityType"%3A"CHOICE_FREE_SHIPPING"}&spm=a2g0o.detail.fusionpage.0&gatewayAdapt=glo2nld en https://nl.aliexpress.com...q4K7&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik was vannacht wel even bang dat de BMS zou gaan ingrijpen met de kou. De accu temperatuur was nog maar 2 graden vannacht voordat hij ging opladen.
Als deze een half jaar geleden bestond had ik niet eens aan het powerqueen setje begonnen.
De ontwikkeling gaat echt hard momenteel, maarja accu's toevoegen kan nooit kwaad :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Psycho_Mantis schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 07:12:
Als deze een half jaar geleden bestond had ik niet eens aan het powerqueen setje begonnen.
De ontwikkeling gaat echt hard momenteel, maarja accu's toevoegen kan nooit kwaad :+
Nou, 5,12 kWh voor 1.900 euro vind ik een goede reden om tóch voor de zelfbouwroute te gaan :) Ter vergelijking: de Marstec kost 371 euro / kWh, zelfbouw van 5 kWh kost - voor de vuist weg - 230 euro / kWh.

Punt blijft wel de behuizing. De Marstec ziet er natuurlijk strak uit. Kunnen we niet vanuit de community een plaatstalen kast ontwikkelen, waarin twee accu's, een regelbare acculader en een Powerstream kunnen worden weggewerkt? 8)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik ben uiteindelijk ook voor de plug and play thuisbatterij gegaan en heb mijn powerqueens verkocht. Werd een beetje moe van dat allegaartje aan apparaten en de ecoflow die telkens zo heet werd ondanks ventilator, En heb nu, via Duitsland, een zendure gekocht voor ca. 285 euro per kWh inclusief aerosol blusmiddel. En ziet er veel strakker uit en ook beter richting verzekering in geval van problemen ooit. De powerqueen was leuk opstart project, maar batterijen die kant en klaar zijn worden steeds goedkoper.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Thijsmans schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:26:
[...]

Nou, 5,12 kWh voor 1.900 euro vind ik een goede reden om tóch voor de zelfbouwroute te gaan :) Ter vergelijking: de Marstec kost 371 euro / kWh, zelfbouw van 5 kWh kost - voor de vuist weg - 230 euro / kWh.

Punt blijft wel de behuizing. De Marstec ziet er natuurlijk strak uit. Kunnen we niet vanuit de community een plaatstalen kast ontwikkelen, waarin twee accu's, een regelbare acculader en een Powerstream kunnen worden weggewerkt? 8)
Deze is 1561,00, die een paar post eerder werdt gedeeld
https://www.ematic-zonnep...-INSTALLATIE?gad_source=1

Mijn 2 powerqueens, kabels, zekeringen, 2 ecoflow's, koelers, smartplugs en wat kleinmateriaal was duurder. denk wel 1600 a 1700 euro uitgegeven uiteindelijk.
En zo netjes ziet het er eigenlijk niet eens uit.
Maar het was wel ff leuk hobbyen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Daar wordt 'ie ex BTW weergegeven met de opmerking dat je de BTW waarschijnlijk niet kunt terugkrijgen als je dat in het verleden al met je zonnepanelen hebt gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Een terugverdientijd op een zelfgemaakte thuisbatterij is misschien 10 jaar. Die kant en klare 20-30 jaar.
Met die kant en klare kun je je geld beter op de spaarrekening zetten. Levert meer op.
Voor mij is het een leuke hobby en in de garage heeft niemand er last van.

[ Voor 16% gewijzigd door peter123 op 14-01-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Thijsmans schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:26:
Daar wordt 'ie ex BTW weergegeven met de opmerking dat je de BTW waarschijnlijk niet kunt terugkrijgen als je dat in het verleden al met je zonnepanelen hebt gedaan.
met btw € 1.888,81
Fractie meer dan ik heb uitgegeven. Zeker als je kijkt naar de uren die ik erin heb gestoken qua code, is dat echt geen verkeerde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
peter123 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Ik meet de spanning over beide accu's, dus dat is wat lastig. Maar goede tip!
Gaat niet om het meten van de spanning per accu, of van beide samen; maar om het niet (exact) tegelijk laden van elke accu.

Bv lader 1 een 'voorsprong' van 1 uur geven op lader 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
hannibal2206 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:42:
[...]

Gaat niet om het meten van de spanning per accu, of van beide samen; maar om het niet (exact) tegelijk laden van elke accu.

Bv lader 1 een 'voorsprong' van 1 uur geven op lader 2
Ik ben dan bang dat ze uit balans raken, maar ik zal het eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 10:57
Aengineering schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:25:
Ik heb het gevoel dat als je 800 watt wil leveren je beter tweede powerstream kunt kopen.
Omdat dat het goedkoopst is.
Op 600 wat worden ze ook warm,
Heb er daarom standard ventilatie op.
En daar door nergens last van.
Eensch. Ik heb er dus twee en gelimiteerd op 500 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
mrme12345 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:03:
Ik ben uiteindelijk ook voor de plug and play thuisbatterij gegaan en heb mijn powerqueens verkocht. Werd een beetje moe van dat allegaartje aan apparaten en de ecoflow die telkens zo heet werd ondanks ventilator, En heb nu, via Duitsland, een zendure gekocht voor ca. 285 euro per kWh inclusief aerosol blusmiddel. En ziet er veel strakker uit en ook beter richting verzekering in geval van problemen ooit. De powerqueen was leuk opstart project, maar batterijen die kant en klaar zijn worden steeds goedkoper.
Voor welke ben je gegaan? Wat zijn je ervaringen tot nu toe en wat ik belangrijk vind. Kan hij overweg met home assistant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Arjanski schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:13:
[...]
Voor welke ben je gegaan? Wat zijn je ervaringen tot nu toe en wat ik belangrijk vind. Kan hij overweg met home assistant?
Ik heb uiteindelijk voor de zendure hyper 2000 gekozen. Maar je hebt ook de marstek of de homewizard. Deze zendure is al heel populair in DLD en daar ook goedkoper te krijgen (bijvoorbeeld via DHL packstation). En ik ben er heel blij mee en sinds kort incl integratie in HA. Zeer robuust, veelzijdig en veilig systeem, als je op aanbieding in DLD wacht hoeft het niet heel duur te zijn. Zoals aangegeven was ik 289 euro per kWh kwijt. Dit is het topic waar het over de zendure gaat:
https://gathering.tweaker...message/81253220#81253220

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
mrme12345 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:22:
[...]

Ik heb uiteindelijk voor de zendure hyper 2000 gekozen. Maar je hebt ook de marstek of de homewizard. Deze zendure is al heel populair in DLD en daar ook goedkoper te krijgen (bijvoorbeeld via DHL packstation). En ik ben er heel blij mee en sinds kort incl integratie in HA. Zeer robuust, veelzijdig en veilig systeem, als je op aanbieding in DLD wacht hoeft het niet heel duur te zijn. Zoals aangegeven was ik 289 euro per kWh kwijt. Dit is het topic waar het over de zendure gaat:
https://gathering.tweaker...message/81253220#81253220
Tnx!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

De low-temp beveiliging werkt prima op de powerqueen.
Vannacht is 1 accu niet opgeladen omdat deze te koud was. De andere was wel 1 graden en kon dus wel laden.

Alleen in home assistant staat dus onder de 1 graden de temperatuur als onbekend. Opzich een goede indicatie dan weet je dat de BMS niet wilt opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Als er nog iemand accu's nodig heeft, ik heb wat te veel.
v&a aangeboden: 2 x LiFePO4 Accu 24V/100A 2560Wh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• H.W.R
2 oude 150Ah accu's recent verkocht. Nu 16 EVE cellen van 280Ah binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcriMjyBe-y5ckoCIWpXHytFGwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SP6R6r2IOfbv6Q2WZ3uhGqNy.jpg?f=fotoalbum_large
Cellen zijn getest op ruim 300Ah, dus op naar een 15kW thuisaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
H.W.R schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:30:
[Afbeelding]
mooi project. welke bms ga je gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ecoflow moet hun servers eens goed voor elkaar krijgen..
gisteren was 1 powerstream van mij onbereikbaar, dus ik proberen opnieuw aan wifi te hangen, maar de ecoflow app ziet dat als een reset en moet ik de ps opnieuw aan mijn account verbinden. wat een drama, paar uur aan besteed (reset, wifi, koppelen) maar elke keer weer foutmelding dat de powerstream niet verbonden is met internet, terwijl ik hem dus wel zie verschijnen op de router.
na tig keer proberen (heb zelfs aparte wifi netwerken aangemaakt voor hem), opgegeven en gewoon handmatig de output op 400 gezet.
Vanochtend zag ik dat die gewoon weer in de app was verbonden, blijkbaar gaat er bij de handshake iets mis.
afijn, alles werkt weer denk je dan. Is de ecoflow cloud de connectie met tibber pulse kwijt, dus die NOM instelling werkt niet meer. as we speak is de tibber pulse weer verbonden zonder acties aan mijn kant.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H.W.R
rvee schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:48:
[...]
mooi project. welke bms ga je gebruiken?
JK BMS ESS 150A PB1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:27

Japie.G

Colour Classic

H.W.R schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:30:
[Afbeelding]
vertel vertel vertel. Hoe gaat dit er uit zien en hoe gaat het in zn werk?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Tweakers is voor het beginnen niet zo overzichtelijk. Maar je kunt hier verder geholpen worden voor losse cellen:
Zelf een powerwall bouwen
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic

Dit is de opzet voor een kleine thuisaccu:
Thijsmans in "Eenvoudige thuisaccu samenstellen"

[ Voor 18% gewijzigd door peter123 op 21-01-2025 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
Japie.G schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:58:
[...]
vertel vertel vertel. Hoe gaat dit er uit zien en hoe gaat het in zn werk?
Accu's overdag opladen met zonnestroom, met meerdere laders.
Bij huishoudelijke vraag gaat de Powerstream omvormer (die gekoppeld is aan de accu) aan de slag.

Stuur alles aan met Shelly plugs en Shelly meter. Werkte prima op mijn 'oude' set accu's.

[ Voor 6% gewijzigd door H.W.R op 21-01-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-08 13:35
Zou deze accu ook onder hetzelfde concept werken als wordt uitgezet in dit topic? 15kWh voor deze prijs is natuurlijk best wel een koopje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaAz9-OkAsm4o5z9lMAqYX2sx4A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rQv3ACHogUMwej6yjC2W5lMx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FB0LTMkIN91TmgMrLMZ4ZTYyCwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGk1hylJgMxxqspanCHpC9eS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRyZBP5Hzsrqizv3uzZ7e99gdak=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1uOrsln2Br5DTSnFchiNT6Tw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jp7ugMbDxMxXCH4-pL04zA-OZMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saAhrrV1sbYrp4sjfKXyUn5I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Het laden en ontladen zal wat langzaam gaan. Je kunt het zelf allemaal uitrekenen. Men combineert zoiets meestal met een Victron of ander hoog vermogen omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ja zou daar wel een Victron Multiplus aan hangen. Die 15kWh krijg je anders nooit binnen een dag vol.

Verder weet je bij Ali niet zo goed wat je koopt. Het kan heel goed zijn, maar kan ook slecht zijn. Maar over het algemeen is mijn ervaring wel goed met AliExpress.
Vooral heel goed alles tot in detail controleren en doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
Zou niet (weer) via Ali kopen.

Vind dit wel een helder artikel over cel gradaties:
https://www.boetronics.nl/grades/

Vandaar dat ik EVE cellen (in NL) heb gekocht, met originele QR code en op capaciteit getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:39
https://www.iex.nl/Nieuws...chuwt-voor-tegenwind.aspx

Lithium prijzen zijn idd gekelderd.
Een 4kWh Lifepo4 accu 200A BMS met BYD cellen heb je al voor €325 thuisbezorgd, maar denk dat dit wel een beetje de bodem zal zijn, CATL en BYD zullen de productie waarschijnlijk wel omlaag bijstellen om de prijs omhoog te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
H.W.R schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:58:
Zou niet (weer) via Ali kopen.

Vind dit wel een helder artikel over cel gradaties:
https://www.boetronics.nl/grades/

Vandaar dat ik EVE cellen (in NL) heb gekocht, met originele QR code en op capaciteit getest.
Slechte prisma cellen worden niet meer verkocht en ik heb goede ervaringen met Ali. Als je fatbike accu's koopt moet je oppassen. Maar dat zijn geen prisma cellen.

Ik heb nog geen lagere prijzen gezien van accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Whiskey48 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:26:
https://www.iex.nl/Nieuws...chuwt-voor-tegenwind.aspx

Lithium prijzen zijn idd gekelderd.
Een 4kWh Lifepo4 accu 200A BMS met BYD cellen heb je al voor €325 thuisbezorgd
waar dan?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik probeer mijn aansturing terug te brengen in PHP en gebruik nu de tolwi-integratie. De aansturing via de custom load power setting werkt prima. Maar de sensorwaarden updaten niet, echt geen enkele. Ze verversen alleen bij het opnieuw laden van de integratie. Is dat een bekend probleem? Als ik de API via PHP raadpleeg, krijg ik de actuele data te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Recent HA geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik loop bij, vandaag geupdate van 2025.1.1 naar 1.4. Probleem bestaat onder beide versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik heb geen problemen. Misschien een te zware load op de server?
Mijn Powerstream deed ook wel eens vreemd, ik heb toen de DC er vanaf gehaald en opnieuw laten opstarten. Toen was het probleem opgelost.

[ Voor 52% gewijzigd door peter123 op 25-01-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 17:44
salipander schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:08:
[...]

Ja, met de Ecoflow app kun je zelf bepalen welk vermogen de inverter moet leveren. Er is zelfs de mogelijkheid om met de P1 meter van HomeAssistant (dus nog niet HomeWizard helaas) het terugleververmogen automatisch naar nul-op-de-meter te sturen. Dat heb ik niet gedaan overigens.
Heb je gewoon het altijd aan verbruik van je huis genomen en dat op de powerstream gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 17:44
MacD007 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:11:
[...]

dat kan, en voor tweakers is dit een leuk alternatief, echter voor de gemiddelde consument is dit wel 5 bruggen te ver, die willen echt alleen een kant en klare oplossing waar je geen kennis, en of speciale vaardigheden moet hebben. die zullen dus eerder voor het product van Home Wizzard kiezen.

Echter voor echte tweakers is dit een mooie oplossing d:)b ,
Je kan de powerstream aansluiten op een powerstation of een accu van EcoFlow. Een powerstation heeft als voordeel dat je een plug op de AC-in kunt zetten en zo het laden van AC tijdens goedkope uren kunt laten gebeuren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• salipander
  • Laatst online: 10-09 21:56
HansKeesom schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:46:
[...]

Heb je gewoon het altijd aan verbruik van je huis genomen en dat op de powerstream gezet?
Ja ongeveer. Ik heb het nachtverbruik afgedekt en ik heb een smartplug van Ecoflow die het verbruik van een paar computers meet die 's avonds flink worden gebruikt. Dit verbruik wordt dan ook door de Powerstream aangevuld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6RKXrlbNGn8RoZyqaL4pZAQQeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jx5DlzCauoN5Ke5mmx8WSD21.jpg?f=fotoalbum_large
eindelijk de upgraded set eens vol kunnen laden. Kijken of nom door de nacht gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Belshof
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-09 20:18
Wat voor rte waardes halen jullie en hoeveel verliezen hebben de verschillende laders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 12:00

PJKs

Young, Free and Single

S. Belshof schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:18:
Wat voor rte waardes halen jullie en hoeveel verliezen hebben de verschillende laders?
Ik zit rond de 77%. Dat was van 100% opgeladen (24V+12V), daarna ontladen, tot en met de volgende keer 100% opladen. En dan meet ik de kWh die door de HomeWizard plug geleverd worden door de omvormer, gedeeld door de kWh die de twee de laders verbruiken op hun eigen HW plugs, binnen die periode.

[ Voor 21% gewijzigd door PJKs op 29-01-2025 20:29 ]

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S. Belshof
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-09 20:18
@PJKs wat voor merk laders gebruik jij?
77% lijkt me een prima rte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
S. Belshof schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:12:
@PJKs wat voor merk laders gebruik jij?
77% lijkt me een prima rte.
Ik zit hier op 79.9% met 2x 25,6v 200ah Powerqueen parallel.
Met daarop twee victron IP22 12a en 1x powerqueen 30a lader.
Na 4x van vol naar leeg en weer vol kom ik dus op 79.9% als dus alle drie van leeg naar vol blijven laden.
Geen idee hoe dit overhoud met 1 enkele lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Het wisselt bij mij tussen 75-80%. Wat mij opviel is dat het voltage op de powerstream 1V minder aangeeft dan de voltmeter. Dat zou kunnen komen door de lange kabel naar de Powerstream of ik heb een brakke aansluiting. De temp van alle aansluitingen bij vol last is echter goed.
Wat scheelt dat bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
ik zie een verschil van 0.6v
heb wel de kabels naar de ps ingekort met ongeveer 1 meter en voorzien van m8 ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Dat inkorten is een goed idee.
Ondanks dat ik tegenwoordig ook een kleine Victron heb, blijf ik de Powerstream gebruiken. Deze heeft een veel betere efficiëntie vooral bij kleinere vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

1 van mijn powerqueen accu's rapporteert niets meer via bluetooth.
Iemand die dit al eerder heeft gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pje
  • Laatst online: 10:51
Psycho_Mantis schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:03:
1 van mijn powerqueen accu's rapporteert niets meer via bluetooth.
Iemand die dit al eerder heeft gehad?
Enkel wanneer de batterij te leeg is (per ongeluk 2x gebeurd 8)7 ), dan gaat het bluetooth-gedeelte in een soort diepe slaap. Opladen lost dit op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

K1pje schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:41:
[...]

Enkel wanneer de batterij te leeg is (per ongeluk 2x gebeurd 8)7 ), dan gaat het bluetooth-gedeelte in een soort diepe slaap. Opladen lost dit op :)
Vannacht heeft hij 3 uur lang geladen, dus hij kan zeker niet leeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
Psycho_Mantis schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:39:
[...]

Vannacht heeft hij 3 uur lang geladen, dus hij kan zeker niet leeg zijn.
spanning op de batterij (los) al gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

rvee schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:40:
[...]

spanning op de batterij (los) al gemeten?
De accu doet het gewoon nog, levert gewoon stroom wanneer ik er om vraag. Alleen de SOC is een raadsel nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pje
  • Laatst online: 10:51
Psycho_Mantis schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:56:
[...]

De accu doet het gewoon nog, levert gewoon stroom wanneer ik er om vraag. Alleen de SOC is een raadsel nu.
Opnieuw geprobeerd te koppelen m.b.v. de QR code op de batterij? Uitgaande van de app in dit geval.

[ Voor 54% gewijzigd door K1pje op 30-01-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasdebans
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 20:59
Iemand al geprobeerd om de 2 solar ingangen van de powerstream in serie aan elkaar te verbinden en er een 48v accu aan te hangen?
Om zo overspanning bij een volle 48v accu te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Nu online
Ik kan niet echt een fatsoenlijk topic vinden voor mijn vraag. Dus probeer het hier even.

Ik heb een 10K omvormer. Laatste kolom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_u_XR57VygBZuXQ9X1t0s5RzGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rofMEpbIwl9hzj5y60fv9JHo.png?f=fotoalbum_large

Bij de specs ingang accu staat 5000W. Wat betekent dit precies voor het laden en het ontladen van de batterij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Gbp9SAVaUj2kotDFSHAAyeU73k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/57QhgaK9JyDHgVBGJcajWYM4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
thomasdebans schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:33:
Iemand al geprobeerd om de 2 solar ingangen van de powerstream in serie aan elkaar te verbinden en er een 48v accu aan te hangen?
Om zo overspanning bij een volle 48v accu te voorkomen.
Hoe had je gedacht dat te doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
aschja schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:57:
Ik kan niet echt een fatsoenlijk topic vinden voor mijn vraag. Dus probeer het hier even.

Ik heb een 10K omvormer. Laatste kolom.

[Afbeelding]

Bij de specs ingang accu staat 5000W. Wat betekent dit precies voor het laden en het ontladen van de batterij?

[Afbeelding]
Dat je 5000W uit je accu naar de omvormer kunt sturen of omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Nu online
peter123 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:14:
[...]

Dat je 5000W uit je accu naar de omvormer kunt sturen of omgekeerd.
Helder. Maar waarom zou ik dan zo'n zware omvormer nemen? Wat is daar dan nog het voordeel van? Mijn PV installatie heeft een piekvermogen van 6000wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
aschja schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:35:
[...]

Helder. Maar waarom zou ik dan zo'n zware omvormer nemen? Wat is daar dan nog het voordeel van? Mijn PV installatie heeft een piekvermogen van 6000wp.
Lijkt mij een goede keuze. Op pieken zelfs te klein. Maar je zit in het verkeerde topic:
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11
Daar zullen ze blij zijn met je want het is daar rustig.

[ Voor 6% gewijzigd door peter123 op 31-01-2025 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
Vandaag heb ik de aansturing van het laden van mijn twee 2,56 kWh (PowerQueen) batterijen, die sinds oktober in bedrijf zijn, maar eens omgezet van goedkope uren naar overschot van de zonnepanelen op mijn dak ('zelfconsumptie'). Die aansturing verloopt via een zelfgemaakte Home Assistant automatisering.

Het was een mooie dag om te zien hoe de PV-opbrengst wordt gebruikt. De automatisering kijkt elke 30 seconden of P1 actueel vermogen < -350 W is, en zo ja start dan de lader van de beschikbare batterij met op dat moment het laagste SoC. De tweede batterij wordt erbij gestart zodra er opnieuw < -350 W is. En omgekeerd wordt het laden getrapt gestopt bij actueel vermogen > 350 W.

Dat heeft het volgende Zonverbruik (Homewizard grafiek) opgeleverd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVELszFJF8fygk30TBFGIU0ionk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qqkhxd6MNM8h1AOI9vefBedT.jpg?f=fotoalbum_large

De round trip efficiency was 78,2% (berekening van de energie in en uit van de laadschakelaars). De SoC ging van 14% SoC naar 100% SoC en weer naar 14% SoC. Uit het Energiedashboard van Home Assistant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fmNJ-xX-F-GoV-_n-7WiRKXHwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFM4zsVZHqAEXaMrSXtPoLR6.jpg?f=fotoalbum_large

De temperatuur van de batterijen (in onverwarmde berging) was aan het begin 10grC en aan het eind 18grC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
ziet er goed uit
welke laders gebruik je, ik ken alleen de 20A versie en dan kom ik met 2 laders op max 1200w
Pagina: 1 ... 26 ... 42 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).