Dat ziet er behoorlijk vergelijkbaar uit
Ik begrijp ook dat het misschien voor de levens duur iets uit maakt als je hem ver op en ontlaad maar dat deze levensduur ook achteruit gaat als je niks doet😜
Ik begrijp ook dat het misschien voor de levens duur iets uit maakt als je hem ver op en ontlaad maar dat deze levensduur ook achteruit gaat als je niks doet😜
PJKs schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:51:
[...]
Hierbij de voltages van vandaag van mijn DC House 24V-100Ah. Die staat in serie met een 12V en op dit moment zo afgesteld dat de omvormer wordt afgeschakeld als ofwel de 24V-accu onder de 23V komt, of de 12V-accu onder de 11.3V.
Eerst de grafiek van de 24V batterij vanaf 09:30 vandaag. Het laden begon rond 10u15. Met een paar korte onderbrekingen (wasmachine) De accu was nog zeker niet vol toen dat rond 13:00u stopte (te weinig zon/keukenboiler schoot aan.) Voltage bleef daarom hangen onder de 27V. Rond 15u15 ging toen de omvormer aan (nettoverbruik van het huis steeg boven de 100W).
[Afbeelding]
Hier dezelfde grafiek maar wat ingezoomd op het terugleveren. De wasmachine stond aan dus een aantal keren schoot de Powerstream naar 800W en daalde het voltage daarmee zichtbaar. Uiteindelijk daalde het voltage van de 24V-accu om 18u40 onder de 23V. Dat was de trigger om het terugleveren te stoppen. Daarop steeg het voltage gemeten door de Shelly natuurlijk weer, zonder belasting. Maar zelfs tot boven de 25V. Daardoor ging de omvormer nogmaals aan. Om 19u15 was het wel gedaan.
[Afbeelding]
De nettostand vandaag is 2,410kWh geladen (in de 12V en 24V-accu) en 2.019kWh teruggeleverd.
De gemeten voltages door de Shelly's zijn natuurlijk ook niet echt geijkt. Ik ben proefondervindelijk tot deze waardes gekomen, door de batterijen gewoon helemaal vol te laden, toen helemaal leeg en in HA naar de grafieken terug te kijken wanneer en hoe de dropoff in voltage was. Daar toen een waarde gekozen voordat het echt steil naar beneden ging.
Bij het laden ga ik gewoon door tot de laders er zelf mee stoppen. Ik weet niet of het daar nog zin heeft / beter is voor de batterijen als ik eerder stop.