Ik neem aan dat je gebruikt maakt van een esp32 welke heb je hiervoor gebruikt?mrme12345 schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:47:
Er is toch een integratie voor HA waarmee je de power queen batterijen uit kunt lezen:
https://community.home-as...custom-integration/728506
En dan wordt die herkend als redodo batterij. En werkt heel goed, inclusief percentage batterij waar je dan dus op kunt sturen met batterij uitzetten en delta voltage enz
[Afbeelding]
Nee je kunt hiervoor de standaard bluetooth van Home Assistant gebruiken, zodra je de integratie geïnstalleerd hebt ontdekt hij de Powerqueen BMS en kun je hem toevoegen. Dat is juist het mooie van deze koppeling je hebt geen esp meer nodig.hhoekstra schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:22:
[...]
Ik neem aan dat je gebruikt maakt van een esp32 welke heb je hiervoor gebruikt?
Zelfs de cell voltages zijn zichtbaar als attributen van de delta voltage sensor. Je kunt ze als template sensoren zichtbaar maken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| - name: "batt cell voltage 1" state: > {{ state_attr('sensor.batterij_delta_voltage', 'cell_voltages')[0] | float }} unit_of_measurement: "V" - name: "batt cell voltage 2" state: > {{ state_attr('sensor.batterij_delta_voltage', 'cell_voltages')[1] | float }} unit_of_measurement: "V" - name: "batt cell voltage 3" state: > {{ state_attr('sensor.batterij_delta_voltage', 'cell_voltages')[2] | float }} unit_of_measurement: "V" - name: "batt cell voltage 4" state: > {{ state_attr('sensor.batterij_delta_voltage', 'cell_voltages')[3] | float }} unit_of_measurement: "V" - name: "batt cell voltage 5" state: > {{ state_attr('sensor.batterij_delta_voltage', 'cell_voltages')[4] | float }} unit_of_measurement: "V" - name: "batt cell voltage 6" state: > {{ state_attr('sensor.batterij_delta_voltage', 'cell_voltages')[5] | float }} unit_of_measurement: "V" - name: "batt cell voltage 7" state: > {{ state_attr('sensor.batterij_delta_voltage', 'cell_voltages')[6] | float }} unit_of_measurement: "V" - name: "batt cell voltage 8" state: > {{ state_attr('sensor.batterij_delta_voltage', 'cell_voltages')[7] | float }} unit_of_measurement: "V" |
Werkt allemaal perfect, mooi gevonden door @mrme12345
[ Voor 59% gewijzigd door Mediacj op 09-12-2024 13:10 ]
Heeft iemand al een beetje vermogen kunnen creëren op zijn eigen grid? Ik vind 800-1200W toch wat aan de lage kant.
Je hebt wel een ESP nodig ;-) ik heb geen bluetooth in mijn hass device zitten. Maar het werkt als een malle heb een M5 mini stick gekocht en vandaag geïnstalleerd. Krijg een steeds vollediger overzichtMediacj schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:04:
[...]
Nee je kunt hiervoor de standaard bluetooth van Home Assistant gebruiken, zodra je de integratie geïnstalleerd hebt ontdekt hij de Powerqueen BMS en kun je hem toevoegen. Dat is juist het mooie van deze koppeling je hebt geen esp meer nodig.
Zelfs de cell voltages zijn zichtbaar als attributen van de delta voltage sensor. Je kunt ze als template sensoren zichtbaar maken:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 - name: "batt cell voltage 1" state: > {{ state_attr('sensor.batterij_delta_voltage', 'cell_voltages')[0] | float }} unit_of_measurement: "V" - name: "batt cell voltage 2" state: > {{ state_attr('sensor.batterij_delta_voltage', 'cell_voltages')[1] | float }} unit_of_measurement: "V" - name: "batt cell voltage 3" state: > {{ state_attr('sensor.batterij_delta_voltage', 'cell_voltages')[2] | float }} unit_of_measurement: "V" - name: "batt cell voltage 4" state: > {{ state_attr('sensor.batterij_delta_voltage', 'cell_voltages')[3] | float }} unit_of_measurement: "V" - name: "batt cell voltage 5" state: > {{ state_attr('sensor.batterij_delta_voltage', 'cell_voltages')[4] | float }} unit_of_measurement: "V" - name: "batt cell voltage 6" state: > {{ state_attr('sensor.batterij_delta_voltage', 'cell_voltages')[5] | float }} unit_of_measurement: "V" - name: "batt cell[IMG=488,507]https://tweakers.net/i/LWdVe2mrb5VfcdJutrbGJa3KgTI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7XKN4eRK9FyFOOyrarDROtfj.png?f=user_large[/IMG] voltage 7" state: > {{ state_attr('sensor.batterij_delta_voltage', 'cell_voltages')[6] | float }} unit_of_measurement: "V" - name: "batt cell voltage 8" state: > {{ state_attr('sensor.batterij_delta_voltage', 'cell_voltages')[7] | float }} unit_of_measurement: "V"
Werkt allemaal perfect, mooi gevonden door @mrme12345
:strip_exif()/f/image/7XKN4eRK9FyFOOyrarDROtfj.png?f=user_large)
het topic is "eenvoudige thuisaccu" heTivoler schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:36:
Heeft iemand al een beetje vermogen kunnen creëren op zijn eigen grid? Ik vind 800-1200W toch wat aan de lage kant.
Maar goed, 800-1200W zijn twee ecoflows en ben het met je eens dat het qua vermogen niet veel "helpt". Je zou dus moeten upgraden naar 4; met in totaal 10kWh aan accu's.
Dat hangt er denk ik ook af wat je nodig hebt qua vermogen. In mijn huishouden zijn er weinig pieken boven de 1000W. Vaatwasser, wasmachine zijn de belangrijkste piekvormers met kortstondig koffieautomaat , magnetron ed. 2x PS is afdoende wat mij betreft om 90% vd tijd nom te draaien. Capaciteit is wel een dingronald75 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:21:
[...]
het topic is "eenvoudige thuisaccu" he![]()
Maar goed, 800-1200W zijn twee ecoflows en ben het met je eens dat het qua vermogen niet veel "helpt". Je zou dus moeten upgraden naar 4; met in totaal 10kWh aan accu's.
:strip_exif()/f/image/vbi9PQoLsUNMh8J6Q44Gqcnl.jpg?f=fotoalbum_large)
idd, hangt helemaal van je verbruik af.rvee schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:47:
[...]
Dat hangt er denk ik ook af wat je nodig hebt qua vermogen. In mijn huishouden zijn er weinig pieken boven de 1000W. Vaatwasser, wasmachine zijn de belangrijkste piekvormers met kortstondig koffieautomaat , magnetron ed. 2x PS is afdoende wat mij betreft om 90% vd tijd nom te draaien. Capaciteit is wel een ding5kwh is nog wat weinig en overweeg naar 7.6 te gaan.
[Afbeelding]
Net wat je aangeeft zijn de korte pieken van bijvoorbeeld een koffieautomaat niet de moeite waard.
Zelfs de korte pieken van de Quooker die even bij warmt.
Tuurlijk, alle kleine beetjes helpen maar 300w p/d is eigenlijks niks.
5kWh is hier meer dan voldoende.
Batterijen waren gisteren na 2 dagen vol geladen en heeft van 00:00 tot 7:00 continue op ongeveer 160w gedraait met af en toe een piek van de e-kacheltje in de geïsoleerde garage.
Na 7:00 tot 15:00 continue op en rond de 350w met wat pieken naar de max van 600w totdat de batterijen leeg waren.
In de zomer kwam ik dus met NOM uit de nacht.
Nu als (als) de batterijen vol zijn met 1kwh ivm dat kacheltje, zonder de batterijen is dat 3 tot 4kwh.
Dit projectje is niet om alles af te dekken, mijn doel was om met NOM uit de nacht te komen.
Daarna (buiten de winter om) heb ik meer dan genoeg overschot om de batterijen op te laden en ook het verbruik voor de meter af te dekken.
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Ik loop ook tegen een capaciteitsprobleem aan en heb maar 1 Powerstream. Zit vaak tegen de 800W aan en kom er de dag niet mee door. Ik heb dit keer losse cellen besteld bij NKON, want ben niet zo weg van de batterijen. Ik heb het vermoeden dat daar niet de beste cellen in gaan.
YouTube: How to Wire a 16S Lifepo4 Battery w/ BMS
Is vrij eenvoudig.
https://www.nkon.nl/eve-l...80a-lifepo4-threaded.html
https://www.nkon.nl/charg...cer/jk-bms-bd6a17s8p.html
YouTube: How to Wire a 16S Lifepo4 Battery w/ BMS
Is vrij eenvoudig.
https://www.nkon.nl/eve-l...80a-lifepo4-threaded.html
https://www.nkon.nl/charg...cer/jk-bms-bd6a17s8p.html
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Ik heb na lang zoeken en testen nu de perfecte template voor het laden en ontladen i.c.m. tibber.
Dit is eigenlijk een beetje het zelfde als het tibber price level, maar dit is met het gemiddelde per dag i.p.v. de afgelopen 3 dagen wat tibber doet.
normal -> pauzeren, niets doen
Expensive -> ontladen, NOM
very expensive -> Volle kracht ontladen
Werkt eigenlijk erg goed. Als de prijsverschillen binnen de 10 cent zijn blijft de prijs over het algemeen op normal staan.
Dit is eigenlijk een beetje het zelfde als het tibber price level, maar dit is met het gemiddelde per dag i.p.v. de afgelopen 3 dagen wat tibber doet.
Cheap, very cheap -> opladen{% set price_cur = states('sensor.electricity_price_straatnaam_123') | float(0) %}
{% set price_avg = state_attr('sensor.electricity_price_straatnaam_123', 'avg_price') | float(0) %}
{% if price_cur == 0 or price_avg == 0 %}
unknown
{% else %}
{% set price_ratio = (price_cur / price_avg) %}
{% if price_ratio >= 1.4 %}
VERY_EXPENSIVE
{% elif price_ratio >= 1.15 %}
EXPENSIVE
{% elif price_ratio <= 0.6 %}
VERY_CHEAP
{% elif price_ratio <= 0.9 %}
CHEAP
{% else %}
NORMAL
{% endif %}
{% endif %}
normal -> pauzeren, niets doen
Expensive -> ontladen, NOM
very expensive -> Volle kracht ontladen
Werkt eigenlijk erg goed. Als de prijsverschillen binnen de 10 cent zijn blijft de prijs over het algemeen op normal staan.
Ik kreeg een punthoofd van de prijzen. Er is geen pijl op te trekken. Is er een gascentrale die vindt dat ze te weinig verdienen en hem stil leggen, gaat de prijs gekke dingen doen. Marktwerking is oorlog.
Ik stuur op dit moment alleen nog op tijd en kijk of de prijs van de nacht 8-10 cent lager is dan het dal. Zon is er nauwelijks en als die er wel is verbruik ik het wel.
Edit: Morgen is nog gekker!
Ik stuur op dit moment alleen nog op tijd en kijk of de prijs van de nacht 8-10 cent lager is dan het dal. Zon is er nauwelijks en als die er wel is verbruik ik het wel.
:strip_exif()/f/image/BKC3QHgmHRXEE8J8JLxt45fg.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 34% gewijzigd door peter123 op 11-12-2024 13:33 ]
Inderdaad maar gaat dat zo "makkelijk" met die EcoFlows ? Met 5kWh ben je er al redelijk lijkt me.ronald75 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:21:
[...]
het topic is "eenvoudige thuisaccu" he![]()
5-7kWh is inderdaad het kantelpunt; daarboven ben je gewoon een groorverbruiker. Jouw pieken worden dus opgevangen door het net ?rvee schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:47:
[...]
Dat hangt er denk ik ook af wat je nodig hebt qua vermogen. In mijn huishouden zijn er weinig pieken boven de 1000W. Vaatwasser, wasmachine zijn de belangrijkste piekvormers met kortstondig koffieautomaat , magnetron ed. 2x PS is afdoende wat mij betreft om 90% vd tijd nom te draaien. Capaciteit is wel een ding5kwh is nog wat weinig en overweeg naar 7.6 te gaan.
[Afbeelding]
klopt, stuur op nom op basis van pv overschot wat in de powerqueen zit tot max 1200W. Dat zal volgend jaar met overstap op dynamisch contract een smart nom worden. In de nacht bijladen als dat aantrekkelijk is. voorzie dat dat voornamelijk de 4 wintermaanden zal zijn.5-7kWh is inderdaad het kantelpunt; daarboven ben je gewoon een groorverbruiker. Jouw pieken worden dus opgevangen door het net ?
Ik ben nu ook wel erg blij dat ik die accu's heb.peter123 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:04:
Ik kreeg een punthoofd van de prijzen. Er is geen pijl op te trekken. Is er een gascentrale die vindt dat ze te weinig verdienen en hem stil leggen, gaat de prijs gekke dingen doen. Marktwerking is oorlog.
[Afbeelding]
/f/image/kOAemQsZqx3cFzGbmYgAJutj.png?f=fotoalbum_large)
Ontloop zo toch wel flinke kosten. Alleen geloof dat ik net niet ga redden, heb nog 30% in de accu's.
Inderdaad, hier wordt veel verbruikt op de piekmomenten en dat kan ik redelijk opvangen nu. Ook dankzij jou helperPsycho_Mantis schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:58:
[...]
Ik ben nu ook wel erg blij dat ik die accu's heb.
[Afbeelding]
Ontloop zo toch wel flinke kosten. Alleen geloof dat ik net niet ga redden, heb nog 30% in de accu's.
Goed moment om ieders rekenmethoden te testen, als je leverancier je een waarschuwing mailt, dan weet je dat 't menens is 
:strip_exif()/f/image/4cYje3Or6uCa8jN9GYgInfDV.png?f=user_large)
Mijn BatteryOptimizer-class (PHP) heeft netjes het volgende (ont)laadprofiel berekend:
Maar dan nog... bijltjesdag

Morgen piekt de stroomprijs naar de hoogste prijs die we bij Zonneplan hebben gezien. We breken natuurlijk liever andere records, maar we vinden het belangrijk dat je ook bij de prijspieken op de hoogte bent. We leggen graag uit waar de piek vandaan komt.
Uitzonderlijk weinig wind morgen
De hele week is er al heel weinig opwek van groene stroom. Morgen komt dat tot een dieptepunt met bijna geen wind- en zonne-energie in heel Noordwest-Europa. Met name in de winterperiode zijn we heel afhankelijk van windenergie. We zien deze week dat het veel minder waait dan normaal in de winter, met morgen extreem weinig wind. Daarnaast is het wel kouder, waardoor de vraag naar stroom hoger is. Deze week is dus een uitzondering, wat zorgt voor hogere stroomprijzen.
:strip_exif()/f/image/4cYje3Or6uCa8jN9GYgInfDV.png?f=user_large)
Mijn BatteryOptimizer-class (PHP) heeft netjes het volgende (ont)laadprofiel berekend:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| { "charging_hours": { "2024-12-12 00:00:00": "0.299560", "2024-12-12 01:00:00": "0.291163", "2024-12-12 02:00:00": "0.284702", "2024-12-12 03:00:00": "0.281544", "2024-12-12 04:00:00": "0.287787" }, "discharging_hours": { "2024-12-12 15:00:00": "0.923461", "2024-12-12 16:00:00": "1.080531", "2024-12-12 17:00:00": "1.207932", "2024-12-12 18:00:00": "0.911857" }, "total_charging_cost": 1.0759182917647059, "total_discharging_savings": 2.610353373, "net_savings": 1.5344350812352943 } |
Maar dan nog... bijltjesdag

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
met deze getallen kijk ik met bewondering naar diegene in dynamisch tarief en de batterij aan het werk kunnen zetten. Zelf nog in vast tarief en de batterij staat niets te doen..
tijd voor een tweede slimmemeter met dynamisch contract erop ;-)rvee schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:35:
met deze getallen kijk ik met bewondering naar diegene in dynamisch tarief en de batterij aan het werk kunnen zetten. Zelf nog in vast tarief en de batterij staat niets te doen..
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Laat ik die al hebben (zie profiel)Siewert schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:37:
[...]
tijd voor een tweede slimmemeter met dynamisch contract erop ;-)
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Nou, mijn ervaring is eigenlijk andersom. Morgen haal ik weliswaar anderhalve euro "winst" uit de accu, maar de dag kost me waarschijnlijk ook 8-10 euro. Bij de laatste energieveiling van de VEH zag ik een enkeltarief van 19ct/kWh: ik zou hebben getekendrvee schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:35:
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Je koopt 60 kWh in is Euro 18Thijsmans schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:46:
[...]
Nou, mijn ervaring is eigenlijk andersom. Morgen haal ik weliswaar anderhalve euro "winst" uit de accu, maar de dag kost me waarschijnlijk ook 8-10 euro. Bij de laatste energieveiling van de VEH zag ik een enkeltarief van 19ct/kWh: ik zou hebben getekend
Je verkoopt 15 kWh is Euro 18
Dan heb je nog ruim 30 kWh gratis stroom.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dat zijn natuurlijk geen reëele getallen voor een 20A lader, 2,5 kWh accu en Powerstream die met max 800W ontlaadt. 60 kWh laden duurt 100 uur, 15 kWh terugleveren duurt 25 uur (600 W, ongekoeld). Dan is de dag 4 respectievelijk 1 keer voorbij
Zou het morgen handiger zijn de CV aan te zetten ipv wamtepomp of airco? Dan kan ik de batterijen laten terugleveren.
Het handelen op de energiemarkt is toch niet het doel van de accu in dit topic ?
Ik heb ze vannacht wel volgeladen maar alleen om tijdens de piekuren (ik heb ook een dynamisch contract) NOM te hanteren.
Dat is in principe ook winst want dan heb ik geen kosten voor de toch al lage afname die ik heb van gemiddeld over een dag gemeten een verbruik van 416Wh.
Het is nu wel zo dat het tijdens het avondeten plaatsvind en er dan waarschijnlijk een aantal pieken van de kookplaat niet helemaal afgevangen zullen worden
Ik heb ze vannacht wel volgeladen maar alleen om tijdens de piekuren (ik heb ook een dynamisch contract) NOM te hanteren.
Dat is in principe ook winst want dan heb ik geen kosten voor de toch al lage afname die ik heb van gemiddeld over een dag gemeten een verbruik van 416Wh.
Het is nu wel zo dat het tijdens het avondeten plaatsvind en er dan waarschijnlijk een aantal pieken van de kookplaat niet helemaal afgevangen zullen worden
Nouja, bij een dynamisch contract is eigenlijk de prijs die bepaald wanneer je het beste je accu kan opladen of ontladen. Op het duurste moment moet je gewoon met volle kracht ontladen voor de meeste winst.Henry_ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:16:
Het handelen op de energiemarkt is toch niet het doel van de accu in dit topic ?
Voor je meterstand is het misschien grappig om hem niet door te laten lopen, maar financieel win je er niets mee.
Maar met 1 powerstream is het wel lastig om boven je baseload te blijven, met een 2de kan je wel iets handelen.
Ik wil graag de PS ecoflow uitzetten als deze onder een bepaald % soc komt.
Ik heb in in home assistant voor elkaar dat ik via MQTT de SOC kan uitlezen. (Raspberry pi Zero W bij accu leest via bluetooth de gegevens en geeft deze door aan home assistant. So far so good.
Ik heb nu een automatisering gemaakt die de ecoflow charge naar 0 moet zetten (uitzetten dus) als de SOC onder de 10% komt. Op een of andere manier werkt deze automatisering niet.
Omdat we het over procenten hebben, heb ik het ook al geprobeerd met:
Als ik in HA bij 'entiteiten' op 'sensor.state_of_charge_soc' klik dan krijg ik de volgende tekst/waarschuwing:
Ik heb in in home assistant voor elkaar dat ik via MQTT de SOC kan uitlezen. (Raspberry pi Zero W bij accu leest via bluetooth de gegevens en geeft deze door aan home assistant. So far so good.
Ik heb nu een automatisering gemaakt die de ecoflow charge naar 0 moet zetten (uitzetten dus) als de SOC onder de 10% komt. Op een of andere manier werkt deze automatisering niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| alias: Ecoflow uitzetten als accu SOC <10 description: "" triggers: - entity_id: - sensor.state_of_charge_soc below: 10 trigger: numeric_state conditions: [] actions: - device_id: 367dda7f147e36bf8abdfce9e2123307 domain: number entity_id: 296fa566cfd9f216dfca0f96004879d5 type: set_value value: 0 mode: restart |
code:
1
| below: 0.10 |
Als ik in HA bij 'entiteiten' op 'sensor.state_of_charge_soc' klik dan krijg ik de volgende tekst/waarschuwing:
Wellicht dat daar het probleem zit? Maar ik zou niet weten hoe dan op te lossen....Deze entiteit ("sensor.state_of_charge_soc") heeft geen unieke ID, daarom kunnen de instellingen ervan niet worden beheerd vanuit de gebruikersinterface. Zie documentatie voor meer details.
Ik gebruik het voltage PowerStream-6147 Solar 1 Op Potential. Bij 45V gaat de PowerStream-6147 Custom load power settings naar 0. De spanning trekt dan wel weer bij naar 48V.
Werkt goed en is simpel.
Werkt goed en is simpel.
[ Voor 6% gewijzigd door peter123 op 12-12-2024 14:31 ]
Heb je deze sensor handmatig aangemaakt via confiuration.yaml of heb je mqtt alleen laten luisteren naar het topic ?BB-One schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:19:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 alias: Ecoflow uitzetten als accu SOC <10 description: "" triggers: - entity_id: - sensor.state_of_charge_soc below: 10 trigger: numeric_state conditions: [] actions: - device_id: 367dda7f147e36bf8abdfce9e2123307 domain: number entity_id: 296fa566cfd9f216dfca0f96004879d5 type: set_value value: 0 mode: restart
code:
1 below: 0.10
[...]
Wellicht dat daar het probleem zit? Maar ik zou niet weten hoe dan op te lossen....
Je zou het op deze wijze kunnen uitvoeren :
code:
1
2
3
4
5
6
| mqtt: sensor: - name: "State of Charge SOC" unique_id: state_of_charge_soc state_topic: "topic/sensor/value" unit_of_measurement: "%" |
Eventueel kan je het unique_id ook genereren via bijv. https://www.uuidgenerator.net/version4
Waarom gebruik je niet gewoon deze integratie:Henry_ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:51:
[...]
Heb je deze sensor handmatig aangemaakt via confiuration.yaml of heb je mqtt alleen laten luisteren naar het topic ?
Die werkt perfect in combinatie met de powerqueen en geeft batterij percentage aan. Zeker als je HA en bluetooth hebt is dit een no-brainer. Hoef je niets te berekenen en krijg je ook nog eens allerlei andere info over je batterij (de powerqueen wordt door de integratie als redodo herkend).
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
Die gebruik ik wel, maar @BB-One niet hij heeft een Rpi in gebruik vlakbij de accu.mrme12345 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:10:
[...]
Waarom gebruik je niet gewoon deze integratie:
Die werkt perfect in combinatie met de powerqueen en geeft batterij percentage aan. Zeker als je HA en bluetooth hebt is dit een no-brainer. Hoef je niets te berekenen en krijg je ook nog eens allerlei andere info over je batterij (de powerqueen wordt door de integratie als redodo herkend).
Wellicht kan hij een bluetooth proxy voor HA op de Rpi realiseren en dan alsnog de integratie gebruiken
[ Voor 10% gewijzigd door Henry_ op 12-12-2024 15:18 ]
Ik heb hem zo:BB-One schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:19:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 alias: Ecoflow uitzetten als accu SOC <10 description: "" triggers: - entity_id: - sensor.state_of_charge_soc below: 10 trigger: numeric_state conditions: [] actions: - device_id: 367dda7f147e36bf8abdfce9e2123307 domain: number entity_id: 296fa566cfd9f216dfca0f96004879d5 type: set_value value: 0 mode: restart
code:
1 below: 0.10
[...]
Wellicht dat daar het probleem zit? Maar ik zou niet weten hoe dan op te lossen....
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| triggers: - entity_id: - sensor.pq2_state_of_charge_soc for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 below: 15 trigger: numeric_state |
Ik heb hem inderdaad via configuration.yaml aangemaakt, maar dan zonder Unit of measurement.Henry_ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:51:
[...]
Heb je deze sensor handmatig aangemaakt via confiuration.yaml of heb je mqtt alleen laten luisteren naar het topic ?
code:
1 2 3 4 5 6 mqtt: sensor: - name: "State of Charge SOC" unique_id: state_of_charge_soc state_topic: "topic/sensor/value" unit_of_measurement: "%"
Eventueel kan je het unique_id ook genereren via bijv. https://www.uuidgenerator.net/version4
Heb dat nog even toegevoegd, kijken of dat wat uitmaakt, maar helaas.
Mijn accu staat op ruim 20 meter van de NUC waar Home assistant op draait. Dus helaas geen bluetooth bereik...mrme12345 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:10:
[...]
Waarom gebruik je niet gewoon deze integratie:
En het unique_id ?BB-One schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:55:
[...]
Ik heb hem inderdaad via configuration.yaml aangemaakt, maar dan zonder Unit of measurement.
Je kan met ESP home een bluetooth proxy maken. Met een ESP32 niet zo moeilijk te maken.BB-One schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:55:
[...]
Ik heb hem inderdaad via configuration.yaml aangemaakt, maar dan zonder Unit of measurement.
[...]
Mijn accu staat op ruim 20 meter van de NUC waar Home assistant op draait. Dus helaas geen bluetooth bereik...
Een Raspberry Pi Zero configureren is meer werk.
Ik heb gekeken op de link die je aangaf, maar ik weet eigenlijk niet wat ik daar mee moet doen. Ik kan daar een id maken maar wat moet ik daar dan vervolgens mee doen?
Het gaat wel een beetje offtopic, omdat dit meer te maken heeft met Homeassistant.BB-One schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:12:
[...]
Ik heb gekeken op de link die je aangaf, maar ik weet eigenlijk niet wat ik daar mee moet doen. Ik kan daar een id maken maar wat moet ik daar dan vervolgens mee doen?
Maar als je deze regel toevoegt aan de configuratie van de sensor kan je hem daarna vanuit homeassistent wel beheren voor wat betreft instellingen die je kan doen op deze sensor.
unique_id: 35c2a0c5-bf56-43b6-8157-945afa84dc36
Klopt het dat de Ecoflow Powerstream eigenlijk niet samen kunnen werken en Ecoflow het zef afraad? Als je het doet zijn het nu clones van elkaar in de software; opzich prima denk ik maar men scheen ze nogal scheef te configureren voor de software update welke dat type gebruik ongedaan maakte.
Op dezelfde fase zou niet mogelijk (moeten) zijn.
je bedoelt 2 powerstreams? bij mij is het idd zo dat zij niet samen werken an sich als ze in nom modus zitten. ik heb daarom 1 ps op nom staan, en de 2e pas ik zelf de discharge power aan. hiervoor gewoon een vaste waarde van 350 in de nacht, 650 tijdens ochtenduren.Tivoler schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:17:
Klopt het dat de Ecoflow Powerstream eigenlijk niet samen kunnen werken en Ecoflow het zef afraad? Als je het doet zijn het nu clones van elkaar in de software; opzich prima denk ik maar men scheen ze nogal scheef te configureren voor de software update welke dat type gebruik ongedaan maakte.
vandaag pas eerste prototype HA-automation gemaakt om dit dynamisch in te stellen (zodat ze een beetje in balans blijven.) hiervoor moest PS1 veel meer ontladen dan PS2.
bij mij staan ze op 2 aparte groepen, op 2 verschillende fases (toevallig ook mijn drukste fases). waarom zal het op dezelfde fase niet mogen volgens jou? is maar 1.2kWh.
[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 12-12-2024 23:09 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
ik ben ook benieuwd. Draai met 2ps nom op 1 groep aangestuurd met HA automatisering. zie geen probleem.
Hoe heb je dat ingesteld.?kmf schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:08:
[...]
je bedoelt 2 powerstreams? bij mij is het idd zo dat zij niet samen werken an sich als ze in nom modus zitten. ik heb daarom 1 ps op nom staan, en de 2e pas ik zelf de discharge power aan. hiervoor gewoon een vaste waarde van 350 in de nacht, 650 tijdens ochtenduren.
vandaag pas eerste prototype HA-automation gemaakt om dit dynamisch in te stellen (zodat ze een beetje in balans blijven.) hiervoor moest PS1 veel meer ontladen dan PS2.
bij mij staan ze op 2 aparte groepen, op 2 verschillende fases (toevallig ook mijn drukste fases). waarom zal het op dezelfde fase niet mogen volgens jou? is maar 1.2kWh.
Want als ik 1 op een vaste teruglever waarde zet doet hij dat bij beide.
Kan ze niet apart instellen.
Bij nom instellen doet hij ook beide.
Apart vanelkaar wil niet.
Dus jij kan 2.4kW doen ?rvee schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:24:
ik ben ook benieuwd. Draai met 2ps nom op 1 groep aangestuurd met HA automatisering. zie geen probleem.
Ecoflow schijnt dit zelf te raden omdat; not supported / liever niet want niet mogelijk.
Ik denk dat ze risico's uit willen sluiten.
is nog WIP, ik ga dit later nog herschrijven. mijn 2e ps heet: garage Custom load power settingsRbb-lwdn schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 00:22:
[...]
Hoe heb je dat ingesteld.?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| action: number.set_value metadata: {} data: value: |- {% set verbruik = states('sensor.power_usage') | float %} {% set discharge = states('number.powerstream_attic_custom_load_power_settings') | float %} {% set potentialdischargePS1 = 300 | float %} {% set max_power = 650 %} {% set benodigde_teruglevering = verbruik + discharge - potentialdischargePS1 %} {% set nieuwe_discharge = (benodigde_teruglevering > 0) and (benodigde_teruglevering ) or discharge %} {% set nieuwe_discharge = [nieuwe_discharge, max_power] | min %} {% set nieuwe_discharge = nieuwe_discharge | int %} {{ nieuwe_discharge}} target: entity_id: number.powerstream_attic_custom_load_power_settings |
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
schijnt? waar heb je dat gelezen? en hoe kom je aan 3KE als 1 ecoflow maar max 800 kan leveren?Tivoler schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 03:50:
[...]
Dus jij kan 2.4kW doen ?
Ecoflow schijnt dit zelf te raden omdat; not supported / liever niet want niet mogelijk.
met 2 ps is dat max 1200 a 1300W en ja dat werkt.Tivoler schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 03:50:
[...]
Dus jij kan 2.4kW doen ?
Volgens mij mag je per groep 800Watt via een WCD invoeren en natuurlijk ook per fase (over 2 groepen).
Dus niet 2 PS op één groep.
voor een los wcd geldt max 800w. Voor een dedicated groep niet (zelfde als pv omvormer op eigen groep).ewf schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:53:
Volgens mij mag je per groep 800Watt via een WCD invoeren en natuurlijk ook per fase (over 2 groepen).
Ik dacht dat het nu nog even 600W is. Duitsland 800W.
800Wpeter123 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:27:
Ik dacht dat het nu nog even 600W is. Duitsland 800W.
dat is wat de homewizard batterij ook doet.
De Powerstream is begrenst op 600W voor Nederland omdat het wettelijk nog niet is toegestaan 800W terug te leveren via een kabel waar nog andere verbruikers op zitten (zonder PV verdeler), maar men wilde dit veranderen nav de Homewizard batterij en omdat het in Duitsland wel mag. Ik kan het even niet vinden wanneer deze wetgeving wordt gewijzigd, maar dat kan soms lang duren.kmf schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:32:
[...]
800W
dat is wat de homewizard batterij ook doet.
Ik heb 2 powerstreams, beide staan ze op nederland ingesteld, zelfde firmware versie.peter123 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:20:
[...]
De Powerstream is begrenst op 600W voor Nederland omdat het wettelijk nog niet is toegestaan 800W terug te leveren via een kabel waar nog andere verbruikers op zitten (zonder PV verdeler), maar men wilde dit veranderen nav de Homewizard batterij en omdat het in Duitsland wel mag. Ik kan het even niet vinden wanneer deze wetgeving wordt gewijzigd, maar dat kan soms lang duren.
1 kan tot 600W en de andere tot 800W.
Maar volgens mij was het limiet 800w inmiddels al.
Die 800W haal jij met een 25.6V accu ook, of heb je er een 36V of 48V aan hangen?Psycho_Mantis schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:04:
[...]
Ik heb 2 powerstreams, beide staan ze op nederland ingesteld, zelfde firmware versie.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Nee, heb 25,6v eraan hangen.thido schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:36:
[...]
Die 800W haal jij met een 25.6V accu ook, of heb je er een 36V of 48V aan hangen?
2x 600w werkt prima.
laatste volle lading wat op 1.12
weinig zon dus batterij loopt langzaam leeg vanaf 35% (winter grens).
vandaag de ps-en losgekoppeld tot betere tijden.
weinig zon dus batterij loopt langzaam leeg vanaf 35% (winter grens).
vandaag de ps-en losgekoppeld tot betere tijden.
Bij het installeren van de app moest ik aangeven waar ik woon. Als ik Nederland aangaf was het max 600W. Gaf ik aan in Duitsland te wonen, 800W.Psycho_Mantis schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:04:
[...]
Ik heb 2 powerstreams, beide staan ze op nederland ingesteld, zelfde firmware versie.
https://www.nu.nl/tech/63...-hoe-onveilig-is-het.html
Het is nog niet zo simpel.
Kwam het tegen op wat fora waar mensen baalden van het feit dat individuele configuratie in een cluster onmogelijk was gemaakt en alleen nog (config) clone op dat vlak beschikbaar was.kmf schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:35:
[...]
schijnt? waar heb je dat gelezen? en hoe kom je aan 3KE als 1 ecoflow maar max 800 kan leveren?
Exact wat ik beschrijfRbb-lwdn schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 00:22:
[...]
Hoe heb je dat ingesteld.?
OK, ook getest met een waterkoker of iets dergelijks op dat vermogen ?rvee schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:50:
[...]
met 2 ps is dat max 1200 a 1300W en ja dat werkt.
Is er niet een tweaker die dat even tweakt ?peter123 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:20:
[...]
De Powerstream is begrenst op 600W voor Nederland omdat het wettelijk nog niet is toegestaan 800W terug te leveren via een kabel waar nog andere verbruikers op zitten (zonder PV verdeler), maar men wilde dit veranderen nav de Homewizard batterij en omdat het in Duitsland wel mag. Ik kan het even niet vinden wanneer deze wetgeving wordt gewijzigd, maar dat kan soms lang duren.
Geen gedoe en (eventueel) gewoon clone mode op 2x 50AH ? (wat ik zo even uit mijn behaarde knar reken)
Dan de vraag, meer Powerstreams of betere omvormer ?
Stomme vraag eigenlijk; laadt je ook via die PS ?
Daar is dat ding eigenlijk voor bedoeld.Tivoler schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:50:
[...]
Stomme vraag eigenlijk; laadt je ook via die PS ?
https://www.ecoflow.nl/thuisbatterij/powerstream.html
Goed zeker te weten; misbruikt men deze inverter dan eigenlijk (een beetje) ?peter123 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:57:
[...]
Daar is dat ding eigenlijk voor bedoeld.
https://www.ecoflow.nl/thuisbatterij/powerstream.html
Ik heb geen balkon, dus ja.Tivoler schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:30:
[...]
Goed zeker te weten; misbruikt men deze inverter dan eigenlijk (een beetje) ?
lees de oorsprong van dit topic dat helpt met de achtergrond van deze diy thuisbatterij.Tivoler schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:30:
[...]
Goed zeker te weten; misbruikt men deze inverter dan eigenlijk (een beetje) ?
:strip_exif()/f/image/N0QSe5QqrayOitk4qWTfbTMS.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/YSN3kCkZfwtZWh02WDLMOgob.png?f=fotoalbum_large)
Ook grappig; ik heb 2 compacte 12V 4kW accus (BYD cellen).
Bedacht me dat als je de hoofdschakelaar uitzet, ik met een inverter Schuko naar Schuko natuurlijk makkelijk mijn huis van stroom kan voorzien voor de Russen binnen vallen!
(Haha grapje natuurlijk, maar dacht ach, die accus doen niks als ik niet het water op ga, is misschien wel grappig als backup mocht het toch ooit nodig zijn.
Je zegt het als grapje, en het is vast tegen de regels, maar dat zou toch gewoon moeten werken als je een enkelfasige hoofdaansluiting hebt?
AlphaRomeo schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:11:
Je zegt het als grapje, en het is vast tegen de regels, maar dat zou toch gewoon moeten werken als je een enkelfasige hoofdaansluiting hebt?
:strip_exif()/f/image/AZlUdR0aGTwxOJYaTr7veiQJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7kAMo2XfS0p4SNA7VgzjjeqQ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UwCJdWdwVeWCaf9JMtdwt4Gi.jpg?f=user_large)
(Fotos van het andere merk wat veel wordt verkocht, dubbel zo duur maar maar ook dubbel het vermogen heeft).
Jahoor zal prima werken, maar eigenlijk max 800watt toegestaan idd.
De accus zijn €350ps voor 4kW. Omvormer (automatisch 12V/24V) €90 ps. Voor €1400 heb je dan 12kW over 3 fases beschikbaar
Maar ik had de accus al liggen, alleen dus even €90 voor de inverter om 1 fase van stroom te kunnen voorzien mocht de stroom uitvallen.
Maar als je de reviews ziet van de accus en omvormers, allemaal Oekraïne. En idd fotos dat ze hem gewoon in het stopcontact steken om het huis van stroom te voorzien.
Edit: je ziet dat ze niet Schuko naar Schuko doen maar wel iets betere opzet hebben dan simpel een stekker.
[ Voor 57% gewijzigd door Whiskey48 op 14-12-2024 20:40 ]
Officieel mogen dergelijke apparaten niet terugleveren als er geen netspanning is om bijv. medewerkers van de netbeheerders of monteurs te beschermen. Ik vermoed dat die dus niet zal inschakelen/terugleveren?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Hoofdschakelaar moet UIT idd.Taro schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:27:
Officieel mogen dergelijke apparaten niet terugleveren als er geen netspanning is om bijv. medewerkers van de netbeheerders of monteurs te beschermen. Ik vermoed dat die dus niet zal inschakelen/terugleveren?
Is meer enkel als er een stroomstoring is, dan hoofdschakelaar UIT en zelf je eigen stroom gebruiken.
Het apparaat weet niet of je hoofdschakelaar uit is, of de netspanning gewoon volledig is weggevallen en zou het dus niet mogen doen. Of heb je deze buiten NL gekocht? Officieel gezien mogen in Nederland toegelaten apparaten niet terugleveren als ze geen 50Hz constateren, dus als daar rekening mee is gehouden zou het niet mogen werken. Nou weet ik natuurlijk niet wat er gebeurt als je de schuko inderdaad reversed en het apparaat voor iets gebruikt waarvoor die niet bedoeld is, wel benieuwd eigenlijkWhiskey48 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:28:
[...]
Hoofdschakelaar moet UIT idd.
Is meer enkel als er een stroomstoring is, dan hoofdschakelaar UIT en zelf je eigen stroom gebruiken.
Heb hier een off-grid omvormer met 2x AC-out, in theorie zou ik het ook kunnen testen door een kabel te maken, maar ik laat dat graag aan anderen over
De PowerStream levert toch ook niet terug als de stroom is uitgevallen, die houdt zich volgens mij netjes aan de regels.
[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 14-12-2024 20:44 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Gaat zeker wel werken, het is een gewone inverter welke van 12V -> 230V (Ongeacht of er al 230V is of niet)
Maar is niet iets wat ik zo 123 zou gaan gebruiken om het electrisch netwerk in huis mee te voeden
Maar is niet iets wat ik zo 123 zou gaan gebruiken om het electrisch netwerk in huis mee te voeden
Ha, dat zegt Zendure van hun producten ook als ze niet weten wat ze met je aanmoeten!
Taro schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:42:
[...]
Het apparaat weet niet of je hoofdschakelaar uit is, of de netspanning gewoon volledig is weggevallen en zou het dus niet mogen doen. Of heb je deze buiten NL gekocht? Officieel gezien mogen in Nederland toegelaten apparaten niet terugleveren als ze geen 50Hz constateren, dus als daar rekening mee is gehouden zou het niet mogen werken. Nou weet ik natuurlijk niet wat er gebeurt als je de schuko inderdaad reversed en het apparaat voor iets gebruikt waarvoor die niet bedoeld is, wel benieuwd eigenlijk
Heb hier een off-grid omvormer met 2x AC-out, in theorie zou ik het ook kunnen testen door een kabel te maken, maar ik laat dat graag aan anderen over
De PowerStream levert toch ook niet terug als de stroom is uitgevallen, die houdt zich volgens mij netjes aan de regels.
:strip_exif()/f/image/jPPYmlpdiMEBNOuNgFWR4xUZ.jpg?f=fotoalbum_large)
De netbeheerder heeft hier niks mee te maken toch, als de hoofdschakelaar uit staat?
Maar is enkel als er een grote stroomuitval is hoor, dan is het in nood lekker om 8kW letterlijk op de plank te hebben liggen voor de vriezer of router, TV, laptop elders in huis zeg maar.
80m verlengsnoer zal het truukje ook doen, maar dit zou wel makkelijk zijn zeg maar.
Maargoed, ik heb een onderverdeler precies achter de plank waar deze nu zit en nog ABB alamat waar ik evt wat mee kan. (Toch op een goede stekker denk ik, de onderverdeler heeft nog 12.DIN sloten leeg.
[ Voor 23% gewijzigd door Whiskey48 op 14-12-2024 21:09 ]
Router/internet/TV heeft niet zo veel zin als je wat live wil doen.Whiskey48 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:03:
[...]
De netbeheerder heeft hier niks mee te maken toch, als de hoofdschakelaar uit staat?
Maar is enkel als er een grote stroomuitval is hoor, dan is het in nood lekker om 8kW te het voor de vriezer of router, TV, laptop elders in huis zeg maar.
Maargoed, 80m verlengsnoer zal het truukje ook doen
De infrastructuur hiervan heeft slechts een heel beperkte nobreak.......
https://npo.nl/start/serie/black-out_1/seizoen-1/blackoutSimpel360 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:08:
[...]
Router/internet/TV heeft niet zo veel zin als je wat live wil doen.
De infrastructuur hiervan heeft slechts een heel beperkte nobreak.......
Nee niks live hoor, meer mocht er een 1% kans zijn als iets op deze aflevering van pas geleden.
Ik dacht ik heb 8kW waar ik niks mee doe 360dgn per jaar. Is wel leuk als backup voor het geval dat. Alleen een inverter van €90 had ik dan nodig.
In Oekraïne sluiten ze deze aan op hun huis (met hoofdzekering uit), maar idd beter eerder handig voor enkel een vriezer en koelkast oid.
[ Voor 25% gewijzigd door Whiskey48 op 14-12-2024 21:12 ]
Wel als het een "slim" apparaat is, de PowerStream werkt bijv. ook niet zonder netspanning. Maar als het inderdaad een "domme" omvormer is, dan zal die daar niet op controleren en gewoon zijn werk doen. Veel zonnepanelen stekkeromvormers leveren ook niets terug als ze geen spanning meten, conform wet- en regelgeving.Whiskey48 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:03:
[...]
Maar is enkel als er een grote stroomuitval is hoor, dan is het in nood lekker om 8kW letterlijk op de plank te hebben liggen voor de vriezer of router, TV, laptop elders in huis zeg maar.
Maargoed, 80m verlengsnoer zal het truukje ook doen
Nou ben ik wel benieuwd of ik in noodgevallen met mijn Zendure Ace1500 dus wel het hele huishouden van stroom kan voorzien als dat nodig is, misschien toch maar eens zo'n stekker maken of in ieder geval hebben liggen mocht het ooit nodig zijn
Nou meer dat eigenlijk. Ik acht de kant dat ik hem ooit ga gebruiken afgerond op 2 decimalen 0,0%.Taro schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:11:
[...]
Wel als het een "slim" apparaat is, de PowerStream werkt bijv. ook niet zonder netspanning. Maar als het inderdaad een "domme" omvormer is, dan zal die daar niet op controleren en gewoon zijn werk doen. Veel zonnepanelen stekkeromvormers leveren ook niets terug als ze geen spanning meten, conform wet- en regelgeving.
Nou ben ik wel benieuwd of ik in noodgevallen met mijn Zendure Ace1500 dus wel het hele huishouden van stroom kan voorzien als dat nodig is, misschien toch maar eens zo'n stekker maken of in ieder geval hebben liggen mocht het ooit nodig zijn
Maargoed, het stroomnet is al overbelast, de 2e koude oorlog is volop bezig. De overheid en banken geven duidelijk aan dat je voorbereid moet zijn (in andere landen volgens mijn wat meer dan hier). Atoombunkers worden zelfs weer heropend waar dat kan. Schoof heeft zelfs aan een noodpakket te hebben maar lacht er een beetje om omdat er voor hem wel een bunker beschikbaar is.
Is ben geen prepper, helemaal niet. Maar m'n vrouw vroeg aan me of we stroom hebben als de stroom uitvalt (nav het nieuws). Ik heb 8kW aan batterijen maar mijn antwoord was nee, dat vond ze heel raar.
Nu dacht ik voor €90 kan ik iig de accus gebruiken voor fatsoenlijke stroom in het huis mocht er geen stroom zijn om wat voor reden dan ook.
In een ander warmtepomp topic kwam iemand met de attentie dat iedereen met een watervat op zolder, ook 140-300 liter drinkwater op voorraad heeft. (Werd ook genoemd om naast cash geld wat drinkwater op voorraad te hebben).
... Ik voel me net een prepper maar dacht "Ach, voor €90 extra ben ik blijkbaar helemaal blackout proof (zonder dat ik het eigenlijk doorhad)
@Whiskey48 Eens, gewoon goed om rekening mee te houden en hopelijk nooit nodig. En dan is het ook fijn om die accu's weer met bijv. zonnepanelen op te kunnen laden als de stroomuitval langer duurt
Ja dat kan ik weer niet, maar vind het wel prima zo.Taro schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:25:
@Whiskey48 Eens, gewoon goed om rekening mee te houden en hopelijk nooit nodig. En dan is het ook fijn om die accu's weer met bijv. zonnepanelen op te kunnen laden als de stroomuitval langer duurt
Een Ecoflow River met 200watt paneeltje leek me wel geinig, evt voor vakantie. Maar dat kost ook weer geld he en hoe vaak gebruik je dat nou. Ik vind het wel prima zo.
Ook wel eens over nagedacht maar meer ook niet.Whiskey48 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:20:
[...]
Nou meer dat eigenlijk. Ik acht de kant dat ik hem ooit ga gebruiken afgerond op 2 decimalen 0,0%.
Maargoed, het stroomnet is al overbelast, de 2e koude oorlog is volop bezig. De overheid en banken geven duidelijk aan dat je voorbereid moet zijn (in andere landen volgens mijn wat meer dan hier). Atoombunkers worden zelfs weer heropend waar dat kan. Schoof heeft zelfs aan een noodpakket te hebben maar lacht er een beetje om omdat er voor hem wel een bunker beschikbaar is.
Is ben geen prepper, helemaal niet. Maar m'n vrouw vroeg aan me of we stroom hebben als de stroom uitvalt (nav het nieuws). Ik heb 8kW aan batterijen maar mijn antwoord was nee, dat vond ze heel raar.
Nu dacht ik voor €90 kan ik iig de accus gebruiken voor fatsoenlijke stroom in het huis mocht er geen stroom zijn om wat voor reden dan ook.
In een ander warmtepomp topic kwam iemand met de attentie dat iedereen met een watervat op zolder, ook 140-300 liter drinkwater op voorraad heeft. (Werd ook genoemd om naast cash geld wat drinkwater op voorraad te hebben).
... Ik voel me net een prepper maar dacht "Ach, voor €90 extra ben ik blijkbaar helemaal blackout proof (zonder dat ik het eigenlijk doorhad)
Ben geen prepper maar mocht het nodig zijn.
Dan kan altijd nog mijn UPS uit de meterkast trekken en schukos van de EcoFlow omvormer en ups aan elkaar verbinden.
Zonnepaneeltje van het dak halen en aansluiten op de EcoFlow en dan de accu's laden die op hun beurt weer de ups aan de gang houden.
En daarmee kan ik dan sowieso de vriezer en koeling koud houden.
In november viel bij mij de stroom drie keer uit door onderhoudswerkzaamheden van Stedin. Eén keer duurde de storing zelfs van 7:30 tot 16:30. Mijn loodaccu-UPS-systemen, die eigenlijk als back-up dienden, hielden het na maximaal vijf minuten al voor gezien – ze waren gewoon te oud.
Ik vond het behoorlijk frustrerend: daar zat ik dan met 27 zonnepanelen op mijn dak, die die dag gemakkelijk 2-3 kW hadden kunnen opwekken. Bovendien had ik nog eens 10 kWh aan opgeladen LiFePO4-accu’s beschikbaar. Toch kon ik helemaal niks doen. Zelfs mijn fietsen kreeg ik niet uit de berging omdat de elektrische rolluikdeur zonder stroom niet werkte. Uiteindelijk ben ik maar naar de bibliotheek gaan lopen.
Dat gaat me dus niet meer overkomen. Tijdens Black Friday heb ik twee powerstations aangeschaft. Eén staat nu in de meterkast als UPS voor mijn netwerkapparatuur. De andere heb ik in de schuur gezet, waar ik twee flexibele zonnepanelen op het dak heb geplaatst om hem op te laden. In de winter werkt dat echter nauwelijks, dus laad ik hem op tijdens de goedkoopste uren van de dag. Daarnaast heb ik de accu’s in mijn UPS-systemen vervangen door LiFePO4-accu’s. Eén van die UPS-systemen staat nu in de fietsenberging om de elektrische deur te beschermen tegen stroomuitval.
Deze week, toen de stroomtarieven hoog waren, heb ik de powerstations getest. Ik liet mijn bureau- en netwerkapparatuur erop draaien, wat goed was voor vier uur gebruik. Bovendien hoefden de powerstations maar een klein beetje bij te dragen om “0 op de meter” te bereiken – gemiddeld zo’n 100 watt.
Voor het serieuze werk ben ik inmiddels vergevorderd in het proces om een echte thuisbatterij van 15 kWh aan te schaffen. Deze moet een off-grid-modus ondersteunen, zodat mijn SolarEdge-omvormer en powerstreams gewoon blijven werken bij stroomuitval. Zo kan ik minstens een dag of twee van stroom worden voorzien, zelfs zonder zonneopwekking. Met zonnestroom ziet het plaatje er natuurlijk nog gunstiger uit.
Gek genoeg krijg ik nu ook allerlei prepper-video’s voorgesteld op YouTube…
(beetje inception: ik had de powerstation ook "bijgeladen" met een UPs. die ook op goedkoopstroom was opgeladen)
Ik vond het behoorlijk frustrerend: daar zat ik dan met 27 zonnepanelen op mijn dak, die die dag gemakkelijk 2-3 kW hadden kunnen opwekken. Bovendien had ik nog eens 10 kWh aan opgeladen LiFePO4-accu’s beschikbaar. Toch kon ik helemaal niks doen. Zelfs mijn fietsen kreeg ik niet uit de berging omdat de elektrische rolluikdeur zonder stroom niet werkte. Uiteindelijk ben ik maar naar de bibliotheek gaan lopen.
Dat gaat me dus niet meer overkomen. Tijdens Black Friday heb ik twee powerstations aangeschaft. Eén staat nu in de meterkast als UPS voor mijn netwerkapparatuur. De andere heb ik in de schuur gezet, waar ik twee flexibele zonnepanelen op het dak heb geplaatst om hem op te laden. In de winter werkt dat echter nauwelijks, dus laad ik hem op tijdens de goedkoopste uren van de dag. Daarnaast heb ik de accu’s in mijn UPS-systemen vervangen door LiFePO4-accu’s. Eén van die UPS-systemen staat nu in de fietsenberging om de elektrische deur te beschermen tegen stroomuitval.
Deze week, toen de stroomtarieven hoog waren, heb ik de powerstations getest. Ik liet mijn bureau- en netwerkapparatuur erop draaien, wat goed was voor vier uur gebruik. Bovendien hoefden de powerstations maar een klein beetje bij te dragen om “0 op de meter” te bereiken – gemiddeld zo’n 100 watt.
Voor het serieuze werk ben ik inmiddels vergevorderd in het proces om een echte thuisbatterij van 15 kWh aan te schaffen. Deze moet een off-grid-modus ondersteunen, zodat mijn SolarEdge-omvormer en powerstreams gewoon blijven werken bij stroomuitval. Zo kan ik minstens een dag of twee van stroom worden voorzien, zelfs zonder zonneopwekking. Met zonnestroom ziet het plaatje er natuurlijk nog gunstiger uit.
Gek genoeg krijg ik nu ook allerlei prepper-video’s voorgesteld op YouTube…
(beetje inception: ik had de powerstation ook "bijgeladen" met een UPs. die ook op goedkoopstroom was opgeladen)
Ik heb de setup (ecoflow, powerqueen, victron lader) nu een paar maanden maar ik heb hem nu uitstaan, er komt weinig binnen en ik werk veel thuis dus maar de zonnestroom wel op.
Ik ga de ecoflow omvormer weer verkopen, ik wil er een die makkelijk 2000 watt kan leveren. Ik heb die accustroom rond 19u nodig als ik electrisch kook en dan heb ik tot 2000w nodig in een uur of zo. Anders levert de accu weer terug aan het net 's nacht en dat schiet niet op.
Hebben jullie vergelijkbare overwegingen?
Ik ga de ecoflow omvormer weer verkopen, ik wil er een die makkelijk 2000 watt kan leveren. Ik heb die accustroom rond 19u nodig als ik electrisch kook en dan heb ik tot 2000w nodig in een uur of zo. Anders levert de accu weer terug aan het net 's nacht en dat schiet niet op.
[ Voor 3% gewijzigd door tw_gotcha op 15-12-2024 11:57 ]
Dat is exact waar ik bij onderzoek en aanschaf tegenaanloop; ik moet gewoon kunnen gebruiken.tw_gotcha schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:55:
Ik heb de setup (ecoflow, powerqueen, victron lader) nu een paar maanden maar ik heb hem nu uitstaan, er komt weinig binnen en ik werk veel thuis dus maar de zonnestroom wel op.
Kun je niet gewoon 3 extra ecoflows en 3 extra accu's kopen ? Lijkt me een upgrade die volledig in verhouding staat!
Batterijen vol krijgen is een probleem in deze tijd maar of je er nu een omvormer van 600/800w of 2000w dan wel 2.5kWh of 20kWh aan batterijen achter hangt zal dit niet verhelpen want je krijgt ze toch niet vol.tw_gotcha schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:55:
Wat ik gedaan heb is dat mijn script de opgewekte stroom op spaart.
Pas als de batterijen vol zijn (kan 2 á 3 dagen duren) mag de EcoFlow weer terugleveren.
Betekend dus dat als er niet genoeg opwek van het dak is dit dan maar in het huis ingaat.
Wat betreft 600/800w tegen 2000w zie ik zo.
De vraag is wil je echt een mega bedrag uitgeven om kookstroom (1.25kWh p/d) af te dekken?
Denk dat die kosten niet opwegen tegen wat je er mee bereikt.
Als ik al een zware verbruiker zou willen afdekken is dat wel de e-boiler.
Die is hier de grootse verbruiker in huis, drie personen douchen is tussen de 7 tot 15kwh verbruik p/d.
Zou dan 20kWh aan batterijen moeten hebben en een 3000w omvormer.
In de lente/zomer en vroege herfst genoeg opwek om dit helemaal af te dekken.
Maar de winter met geen enkele batterij setup af te dekken.
Ik ben allang blij dat je voor een paar centen met dit systeem p/d 5kWh binnen huis kan houden.
Dan valt dat eventjes koken ook niet mee op.
Dat ik met nom uit de nacht kom en wat pieken overdag/avond kan afschaven is prima zo.
Scheelt simpel weg 5kWh maar heb persoonlijk geen zin om een paar honderd euro uit te geven om maar 1.25kWh te besparen.
Dan overweeg ik eerder nog een paar extra panelen te laten leggen om in deze tijd meer opwek te genereren.
Zit nu net met deze grijze dagen net onder het idle verbruik in huis, daar tegenover staat dat ik in de lente/zomer en vroege herfst met (oost/west) tegen de 5000w van het dak krijg.
ik ben het met je eens maar ik dacht niet aan meer batterijen, ik heb nu 2.5kWh en ik verbruik zelden meer op een avond.Ik zocht naar omvormers die meer kunnen leveren, bijv deze: https://www.nauticgear.nl...naar-220-v-1700-watt.htmlSiewert schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:47:
[...]
Batterijen vol krijgen is een probleem in deze tijd maar of je er nu een omvormer van 600/800w of 2000w dan wel 2.5kWh of 20kWh aan batterijen achter hangt zal dit niet verhelpen want je krijgt ze toch niet vol.
Wat ik gedaan heb is dat mijn script de opgewekte stroom ..
dan is mijn accu wel een heel eind leeg maar okay.
ik heb geen domotica, maar daar moet ik me maar eens in verdiept beter te kunnen beheersen .
Cable management wordt wel een uitdaging zo.Tivoler schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:19:
[...]
Dat is exact waar ik bij onderzoek en aanschaf tegenaanloop; ik moet gewoon kunnen gebruiken.
Kun je niet gewoon 3 extra ecoflows en 3 extra accu's kopen ? Lijkt me een upgrade die volledig in verhouding staat!
dat is ook zo, ik zou de hele opstelling kunnen herhalen. Drie lijkt me wat veel van het goede. Er zijn omvormers die veel kunnen leveren ... eens even zoekenTivoler schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:19:
[...]
Dat is exact waar ik bij onderzoek en aanschaf tegenaanloop; ik moet gewoon kunnen gebruiken.
Ik wil beginnen met twee, 4 zou de max. zijn en dan kun je best even offgrid.tw_gotcha schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:51:
[...]
dat is ook zo, ik zou de hele opstelling kunnen herhalen. Drie lijkt me wat veel van het goede. Er zijn omvormers die veel kunnen leveren ... eens even zoeken
Hou me/ons op de hoogte !
Opzich als je twee wcd naast elkaar hebt die op twee verschillende groepen zit is een tweede EcoFlow omvormer op je bestaande setup aansluiten ook een optie.Tivoler schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:01:
[...]
Ik wil beginnen met twee, 4 zou de max. zijn en dan kun je best even offgrid.
Hou me/ons op de hoogte !
Met mijn twee Powerqueen 25,6v batterijen zou dat de goedkoopste oplossing zijn.
Die batterijen kun je met 100ah ontladen dus twee keer 30a is peanuts.
Inderdaad; eigen groepenkast op eigen groep is mijn idee hier; wil dan wel dan van 2.5mm2 naar 4mm2 hoewel dat eigenlijk ook niet nodig is.Siewert schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:09:
[...]
Opzich als je twee wcd naast elkaar hebt die op twee verschillende groepen zit is een tweede EcoFlow omvormer op je bestaande setup aansluiten ook een optie.
Met mijn twee Powerqueen 25,6v batterijen zou dat de goedkoopste oplossing zijn.
Die batterijen kun je met 100ah ontladen dus twee keer 30a is peanuts.
kijk eens naar de Victron Multiplus II die doet laden en terugleveren in 1 met hogere vermogens. Wel 48V dus 2x pq24v in serie nodig.tw_gotcha schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:51:
[...]
dat is ook zo, ik zou de hele opstelling kunnen herhalen. Drie lijkt me wat veel van het goede. Er zijn omvormers die veel kunnen leveren ... eens even zoeken
Ik denk als je meer dan 2 sets overweegt, je beter een victron multiplus 2GX kunt kopen. Die is ook gemaakt voor dit werk. En 600 euro is dan helemaal niet duur.
Hier setup met shelly pro 4 (ipv powerplugs) gelijk ook power meter.
Een shelly pro3em om de Powerstream op nom te laten werken.
Helaas werkt dit via internet( dat is echt helemaal ruk)
En victron ip22 laders deze wil ik nog in laadvermogen gaan regelen met esphome.
https://github.com/aiolos...n/victron-charger-control
ik heb geen bluetooth BMS maar wil het voltage gaan uitlezen met een shelly uni
:strip_exif()/f/image/E07YxtyvZmrtikLfDNwZQOAN.jpg?f=fotoalbum_large)
Een shelly pro3em om de Powerstream op nom te laten werken.
Helaas werkt dit via internet( dat is echt helemaal ruk)
En victron ip22 laders deze wil ik nog in laadvermogen gaan regelen met esphome.
https://github.com/aiolos...n/victron-charger-control
ik heb geen bluetooth BMS maar wil het voltage gaan uitlezen met een shelly uni
:strip_exif()/f/image/E07YxtyvZmrtikLfDNwZQOAN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ditYchwVAwfNX4Fnqn8WVGjm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Aengineering op 16-12-2024 18:20 . Reden: links toegevoegd ]
@Aengineering vraagje; ik zie dat jij ook "DC House" hebt (en zelfs ook nog in plastic .. hier ook)
Daarnaast heb ik ook nog een powerqueen staan. Zowel de powerqueen als de DC house zijn vol (aldus de IP22 victrons) en beide Ecoflows staan ingesteld op maximaal vermogen 500 watt. Ze gaan ook gelijk aan en uit.
Ik zie al redelijk snel dat de DC House sneller z'n voltage dropt dan de powerqueen. Ik maak een berekening om zo de SOC te bepalen maar bij de DC House zit ik na 1,5 kWh al op de 5% (voltages kan ik even opzoeken, maar die komen dus uit de Ecoflow API).
Ofwel; na 1.5 kWh kan ik de DC House niet meer op vol vermogen (500 watt) belasten maar eerder 200-250.
Is dit iets dat jij herkent?
Daarnaast heb ik ook nog een powerqueen staan. Zowel de powerqueen als de DC house zijn vol (aldus de IP22 victrons) en beide Ecoflows staan ingesteld op maximaal vermogen 500 watt. Ze gaan ook gelijk aan en uit.
Ik zie al redelijk snel dat de DC House sneller z'n voltage dropt dan de powerqueen. Ik maak een berekening om zo de SOC te bepalen maar bij de DC House zit ik na 1,5 kWh al op de 5% (voltages kan ik even opzoeken, maar die komen dus uit de Ecoflow API).
Ofwel; na 1.5 kWh kan ik de DC House niet meer op vol vermogen (500 watt) belasten maar eerder 200-250.
Ik kan daar nog niet heel veel over zeggen maar
gister helemaal vol geladen 26,92. Ik vraag mij af of dit vol is?
Vannacht en vandaag leeg aan het trekken tot ik niet verder durf. Maar nu op 4kw verbruik en 24,6 Volt , zo ver wil ik niet dagelijks gaan maare … ff testen
/f/image/q4q0y0WWSYo5dlzlgE4IYowC.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben benieuwd wanneer hij echt leeg is.
De victron laders zijn nog te tunen. Had het idee dat ze vrij vroeg stopte. en dat het laad voltage hoger zou mogen zijn. Maar nog maar een keer laad test gedaan. 100% op 26,9 Volt
ik heb ook contact met ze opgenomen om de ideale laad structuur voor de victron laders icm deze DCHouse accus's te achterhalen.
Qua verbruik staat hij bij mij op max en wordt dit geregeld naar verbruik, door combinatie met de shelly pro 3 em.
Ik weet niet hoe betrouwbaar de ecoflow voltage weer geeft, ik ben daar nog niet van onder de indruk. Daarom heb ik een shelly Uni geplaats.
:strip_exif()/f/image/ESL59DiSoyQS2P1WqkqTHEF5.jpg?f=fotoalbum_large)
gister helemaal vol geladen 26,92. Ik vraag mij af of dit vol is?
Vannacht en vandaag leeg aan het trekken tot ik niet verder durf. Maar nu op 4kw verbruik en 24,6 Volt , zo ver wil ik niet dagelijks gaan maare … ff testen
/f/image/q4q0y0WWSYo5dlzlgE4IYowC.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben benieuwd wanneer hij echt leeg is.
De victron laders zijn nog te tunen. Had het idee dat ze vrij vroeg stopte. en dat het laad voltage hoger zou mogen zijn. Maar nog maar een keer laad test gedaan. 100% op 26,9 Volt
ik heb ook contact met ze opgenomen om de ideale laad structuur voor de victron laders icm deze DCHouse accus's te achterhalen.
Qua verbruik staat hij bij mij op max en wordt dit geregeld naar verbruik, door combinatie met de shelly pro 3 em.
Ik weet niet hoe betrouwbaar de ecoflow voltage weer geeft, ik ben daar nog niet van onder de indruk. Daarom heb ik een shelly Uni geplaats.
:strip_exif()/f/image/ESL59DiSoyQS2P1WqkqTHEF5.jpg?f=fotoalbum_large)
ronald75 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:22:
@Aengineering vraagje; ik zie dat jij ook "DC House" hebt (en zelfs ook nog in plastic .. hier ook)
[ Voor 46% gewijzigd door Aengineering op 18-12-2024 18:29 . Reden: inzien wijziging ]
@Aengineering als je het stroomschema voor de shelly uni hebt; zou fijn zijn als je die kunt delen 
"ik heb ook contact met ze opgenomen om de ideale laad structuur voor de victron laders icm deze DCHouse accus's te achterhalen"
Als je reactie hebt; laat het weten.
En waarom heb je je Powerstream aangesloten via shelly pro3em en niet via de Pro4? Daar zitten toch 4 "schakelaars" op?
"ik heb ook contact met ze opgenomen om de ideale laad structuur voor de victron laders icm deze DCHouse accus's te achterhalen"
Als je reactie hebt; laat het weten.
En waarom heb je je Powerstream aangesloten via shelly pro3em en niet via de Pro4? Daar zitten toch 4 "schakelaars" op?
[ Voor 63% gewijzigd door ronald75 op 18-12-2024 22:32 ]
@ronald75
De pro 3em is een energie meter in de meter kast .
De pro 4 een schakelaar met daar op de laders en een powerstream.
Schema van de Uni is gewoon standard.
Maar misschien helpt dit: https://youtu.be/NQSvuc7v4co?si=lO-YkokkzI-yx8v9
Voor nu denk ik dat de standaard setting goed is in de victron , maar mocht ik meer leren hoor je het hier.
Ik vraag mij wel hard op af of de manier met de shelly en dubbele accu niet te duur is voor deze setup 🫠
Wat me ook tegen valt is de 20% verlies
De pro 3em is een energie meter in de meter kast .
De pro 4 een schakelaar met daar op de laders en een powerstream.
Schema van de Uni is gewoon standard.
Maar misschien helpt dit: https://youtu.be/NQSvuc7v4co?si=lO-YkokkzI-yx8v9
Voor nu denk ik dat de standaard setting goed is in de victron , maar mocht ik meer leren hoor je het hier.
Ik vraag mij wel hard op af of de manier met de shelly en dubbele accu niet te duur is voor deze setup 🫠
Wat me ook tegen valt is de 20% verlies
[ Voor 37% gewijzigd door Aengineering op 19-12-2024 08:18 ]
20% verlies dat is zoals het is. Ik zit zelf zelfs iets onder de 20%.
Dus laden met 0.15 (redelijk vaak afgelopen dagen tussen 00:00 en 05:00) en ontladen op minimaal 0.19. Ik zelf heb een harde lijn getrokken op minimaal 13 cent hoger dus 0.28 euro.
Die shelly Uni is wel erg eenvoudig zeg; Shelly Plus UNI is nu alleen nog maar verkrijgbaar; iets andere aansluitngen zo lijkt het. En een spanningsdeler lijkt me wel een must voor 24v accus.
Dus laden met 0.15 (redelijk vaak afgelopen dagen tussen 00:00 en 05:00) en ontladen op minimaal 0.19. Ik zelf heb een harde lijn getrokken op minimaal 13 cent hoger dus 0.28 euro.
Die shelly Uni is wel erg eenvoudig zeg; Shelly Plus UNI is nu alleen nog maar verkrijgbaar; iets andere aansluitngen zo lijkt het. En een spanningsdeler lijkt me wel een must voor 24v accus.
De originele UNI is nog steeds beschikbaar. Onlangs nog besteld. Zie hier: https://amzn.eu/d/cgRNJXqronald75 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 00:17:
ja, graag!
Ik heb na paar keer laden en ontladen van deze 2 DC House batterijen, toch ook wel vragen of dit normaal is accu’s vol 26,9 dat lukt goed. Na 2,1 KW ontladen al op 26,13.
Als ik verder door ontlaad 24,5 V haal ik er wel 4KW uit.
Ik heb wel het idee dat ik die voltage /lading lijst van DC House met een grove korrel zout moet nemen.
En is deze meer reel
https://batteryfinds.com/...e-chart-3-2v-12v-24v-48v/
Ik heb wel het idee dat ik die voltage /lading lijst van DC House met een grove korrel zout moet nemen.
En is deze meer reel
[ Voor 37% gewijzigd door Aengineering op 21-12-2024 11:56 ]
Mocht er iemand een powerqueen 25.6 100ah smart edition over willen nemen voor zeer gunstige prijs dm me maar. Zet hem straks ook op mp. Is nog nieuw en kan hem ook nog retourneren maar dat is wel gedoe ;-). Ik heb er 2 maar 1 is eigenlijk wel voldoende
[ Voor 10% gewijzigd door mrme12345 op 21-12-2024 10:43 ]
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
ik ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar verschil tussen de Powerqueen en de DCHouse batterijen afgezien van de Bluetooth bms.
Op youtube kun je video's vinden waar men de batterijen open maakt en vergelijkt. Dan kijk men helaas alleen naar de layout.
Het is erg lastig om te achterhalen of en goede cellen in zitten of niet en uit welke fabriek ze komen. De interne weerstand wordt ook vaak niet gemeten.
Het is erg lastig om te achterhalen of en goede cellen in zitten of niet en uit welke fabriek ze komen. De interne weerstand wordt ook vaak niet gemeten.
Hierbij de voltages van vandaag van mijn DC House 24V-100Ah. Die staat in serie met een 12V en op dit moment zo afgesteld dat de omvormer wordt afgeschakeld als ofwel de 24V-accu onder de 23V komt, of de 12V-accu onder de 11.3V.Aengineering schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:53:
Ik heb na paar keer laden en ontladen van deze 2 DC House batterijen, toch ook wel vragen of dit normaal is accu’s vol 26,9 dat lukt goed. Na 2,1 KW ontladen al op 26,13.
En is deze meer reel
Eerst de grafiek van de 24V batterij vanaf 09:30 vandaag. Het laden begon rond 10u15. Met een paar korte onderbrekingen (wasmachine) De accu was nog zeker niet vol toen dat rond 13:00u stopte (te weinig zon/keukenboiler schoot aan.) Voltage bleef daarom hangen onder de 27V. Rond 15u15 ging toen de omvormer aan (nettoverbruik van het huis steeg boven de 100W).
:strip_exif()/f/image/LRw1CSN6BNCOc8mH4TLeGl9n.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier dezelfde grafiek maar wat ingezoomd op het terugleveren. De wasmachine stond aan dus een aantal keren schoot de Powerstream naar 800W en daalde het voltage daarmee zichtbaar. Uiteindelijk daalde het voltage van de 24V-accu om 18u40 onder de 23V. Dat was de trigger om het terugleveren te stoppen. Daarop steeg het voltage gemeten door de Shelly natuurlijk weer, zonder belasting. Maar zelfs tot boven de 25V. Daardoor ging de omvormer nogmaals aan. Om 19u15 was het wel gedaan.
:strip_exif()/f/image/yN3kidsBnP7ZHY04HY2WUzO8.jpg?f=fotoalbum_large)
De nettostand vandaag is 2,410kWh geladen (in de 12V en 24V-accu) en 2.019kWh teruggeleverd.
De gemeten voltages door de Shelly's zijn natuurlijk ook niet echt geijkt. Ik ben proefondervindelijk tot deze waardes gekomen, door de batterijen gewoon helemaal vol te laden, toen helemaal leeg en in HA naar de grafieken terug te kijken wanneer en hoe de dropoff in voltage was. Daar toen een waarde gekozen voordat het echt steil naar beneden ging.
Bij het laden ga ik gewoon door tot de laders er zelf mee stoppen. Ik weet niet of het daar nog zin heeft / beter is voor de batterijen als ik eerder stop.
[ Voor 9% gewijzigd door PJKs op 23-12-2024 20:16 ]
ja, graag!
Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).