Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 66 67 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
master1104 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:46:
[...]

Ik heb nog even voor je getest met negatieve stroom op L2 en een ESS Peakshaving limiet op import van 5A. De bug die jij laat zien is er uit in de laatste 3.70 beta. Hij kijkt echt alleen nog maar naar L1.
[Afbeelding]
ik heb het ook ff snel getest met de laatste beta. Lijkt dat hij nu netjes op L1 limiteert idd ipv het totaal.
Ik blijf het in de gaten houden.

• witje_
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:18
Om deels om mijn eigen vraag te beantwoorden:

Kan iemand onderstaande info bevestigen uit de modbus lijst (en dus ook via mqtt) dat deze info ook uit een multiplus 2 komt?
En dat ik de eerste kan begrijpen als het AC vermogen dat gebruikt wordt om de batterij te laten en dat de tweede lijn het AC vermogen is dat in het net geinjecteerd wordt?
com.victronenergy.vebusEnergy from AC-In 1 to battery76/Energy/AcIn1ToInverterkWh
com.victronenergy.vebusEnergy from battery to AC-in 186/Energy/InverterToAcIn1kWh
PLEASE NOTE:
Energy counters from the Multi(s) are volatile. These energy counters reset to zero when the Multi is switched off. These energy counters ALSO reset to zero when the GX-device reboots.
witje_ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:53:
Een randvraag:
Vandaag hou ik per kwartier bij hoeveel energie mijn zonnepanelen opbrengen en ook de energieflow op mijn hoofdteller. Hierdoor kan ik per kwartier ook berekenen wat mijn verbruik is
Kan ik van mijn (toekomstige) multiplus 2 ook per kwartier de (ac) energie per kwartier krijgen.
Ik ben dus niet op zoek naar het vermogen (kW) maat wel naar energie (kWh).

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:30

luigi87

Domotica Fanaticus

Naar aanleiding van de berichten over de peak shaving hier. Heb ik het ook maar eens aangezet.
(3 fase opstelling)

Wat mij nu opviel is een constante ontlading van 210 watt. Klopt dit gedrag of moet ik nog eens goed naar andere settings kijken?

Heb nog niet echt kunnen testen bij zwaardere overbelasting (boven de 25A), maar ga er vanuit dat hij dan gewoon zijn werk doet.

- leeg -

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
witje_ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:53:

Kan iemand onderstaande info bevestigen uit de modbus lijst (en dus ook via mqtt) dat deze info ook uit een multiplus 2 komt?
En dat ik de eerste kan begrijpen als het AC vermogen dat gebruikt wordt om de batterij te laten en dat de tweede lijn het AC vermogen is dat in het net geinjecteerd wordt?
com.victronenergy.vebusEnergy from AC-In 1 to battery76/Energy/AcIn1ToInverterkWh
com.victronenergy.vebusEnergy from battery to AC-in 186/Energy/InverterToAcIn1kWh
PLEASE NOTE:
Energy counters from the Multi(s) are volatile. These energy counters reset to zero when the Multi is switched off. These energy counters ALSO reset to zero when the GX-device reboots.

[...]
Deze waardes komen inderdaad netjes binnen via mqtt

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

witje_ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:53:

PLEASE NOTE:

[...]
Komt netjes binnen via MQTT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcmYZI-u16n7TMIUpjfJ9eXBUlU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HdjolOYzbXNYReUAjUFeEf4y.jpg?f=user_large

- leeg -

• witje_
@luigi87 en @Knielen
Bedankt voor de feedback.

De waarden uit je screenshot zijn wel bizar vind ik. Ik verwacht dat er net een reboot ofzo was, want 0,16kWh is niet zo heel veel. En er staan heel veel getallen na de komma (en het modbus signaal een int is, is dat vreemd)

• DanTm
  • Niet online
DanTm schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:15:
[...]

ik heb het ook ff snel getest met de laatste beta. Lijkt dat hij nu netjes op L1 limiteert idd ipv het totaal.
Ik blijf het in de gaten houden.
Helaas is er voor mij een kleine bijwerking. De import peak shaving gaat goed, maar als ik export peak shaving aan zet dan regelt hij mijn zonnepanelen terug naar 0 watt. Dat komt omdat ik de MP uit zet als er geen laden/ontladen gepland is. Als de MP aan staat is het probleem er niet.
Voor nu laat ik peak shaving alleen op import staan, en mijn node-red flow op de achtergrond mee draaien.
De kans dat mijn zonnepanelen tegelijk met de MP volop terug leveren is niet zo heel groot.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

witje_ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:52:
@luigi87 en @Knielen
Bedankt voor de feedback.

De waarden uit je screenshot zijn wel bizar vind ik. Ik verwacht dat er net een reboot ofzo was, want 0,16kWh is niet zo heel veel. En er staan heel veel getallen na de komma (en het modbus signaal een int is, is dat vreemd)
Neuh hoor is verklaarbaar:
- Mijn huis (load zit nu gewoon op het grid)
- Er zitten enkel wat metingen/ regelingen op de AC out 1 op het moment (lage load)
- De helft van mijn zonnepark staat uit vanwege een isolatie error.
- Weinig zon op het moment van de screenshot.

Het was dus even een rust momentje voor de inverter :+

Kan zijn dat de mqtt deze excate waarde alleen geeft, en dat modbus het kleiner houdt.

[ Voor 5% gewijzigd door luigi87 op 23-02-2026 13:03 ]

- leeg -

• Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:48
Japie.G schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:49:
Ik blijf toch nog even hangen op de efficiëntie van mijn Victron ESS, omdat ik iets niet goed kan plaatsen.
Mijn systeem draait parallel aan de woning, met alleen AC-in aangesloten (geen AC-out).
Wat mij opvalt: als ik het vermogen op AC-in monitor, zie ik daar continu een verbruik van ~50–100 W, óók op momenten dat het ESS ogenschijnlijk niets doet (niet laden, niet ontladen).
De vragen die dat bij mij oproept:
- Is dit reëel AC-verbruik?
- Of is dit meetruis / meetartefact?
- Of mogelijk vermogen zonder (of met slechte) powerfactor?

Wat mij vooral verwart:
Het standby- en eigenverbruik van de MultiPlus’en verwacht ik primair aan de DC-kant terug te zien (SmartShunt), niet als continu AC-afname.

Waarom dit voor mij belangrijk is
Ik log het AC-in vermogen naar Home Assistant en maak daar via integratie een energiemeter (kWh) van.
Als dit echte, betaalde netenergie is: prima. Maar als dit “fake” verbruik is (meetruis / reactief vermogen / PF-effect), dan verlaag ik hiermee kunstmatig mijn gemeten efficiëntie.

Concreet voorbeeld van vandaag:
AC opgenomen energie: 45,5 kWh (blijft langzaam oplopen)
DC energie richting accu (SmartShunt): 40,2 kWh
→ Dat geeft een charge-efficiëntie van ~88,3%.

Deze laadsessie liep met ~9 kW totaal, dus ~3 kW per MultiPlus-II, wat op zich een realistische (maar lage) efficiëntie lijkt. Maar… deze efficiëntie zakt gedurende de dag verder, puur omdat die AC-meter blijft “doorlopen”, ook wanneer het systeem verder idle is.

Later zie ik dit soort situaties (screenshot):
[Afbeelding]

DC-zijde: ~127 W ontladen (SmartShunt)
→ logisch, eigenverbruik van de inverters (zakt meestal naar ~80 W)
AC-in: tegelijkertijd ~18 W netto verbruik, dat sterk fluctueert
→ gemiddeld zie ik ~50 W netto AC-afname
En dat is precies wat ik niet snap.

Mijn concrete vragen:
- Is dit lage, fluctuerende AC-in vermogen reëel en betaal ik dit ook echt bij de netmeter?
- Wordt hier mogelijk reactief vermogen / PF-gerelateerd vermogen weergegeven?
- Hebben anderen externe powermeters op de AC-ingang van de MultiPlus hangen en zien zij vergelijkbaar gedrag?

Alle ervaringen of verklaringen zijn welkom — ik probeer vooral te begrijpen wat ik wel en niet moet integreren naar kWh.
@Japie.G Bij het doorzoeken van dit topic naar een oplossing voor het idle verbruik van mijn 3x Multi RS kwam ik jouw post tegen, dat is eigenlijk exact mijn case.
Heb je er uiteindelijk een oplossing voor gevonden?

• witje_
@luigi87
Maar het gaat hier over (totale) energie en ik had begrepen dat de waardes enkel gerest worden bij reboot (of uitstand), vandaar dat ik grotere getallen verwacht.
En qua exacte waarde, ik denk niet dat de omvormer zo nauwkeurig het vermogen kan meten…
Ik zal het binnenkort dus zelf verder ontdekken.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:41

Japie.G

Colour Classic

Matsuda schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:21:
[...]

@Japie.G Bij het doorzoeken van dit topic naar een oplossing voor het idle verbruik van mijn 3x Multi RS kwam ik jouw post tegen, dat is eigenlijk exact mijn case.
Heb je er uiteindelijk een oplossing voor gevonden?
Helaas. Ik kom er niet uit wat reeel is. Ben van plan wat energiemeters te plaatsen in het geheel. Wil gewoon zien wat er in gaat en er uit komt. Met de beschikbare meetpunten weet ik gewoon niet wat ik meet en kan daar vooralsnog ook niet achter komen.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-03 23:11
PcFer schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:42:
[...]

Volgens mij is de bug alleen als er teruglevering op L2 en L3 is (zie ook mijn rechterdeel screenshot, waar het goed gaat). Ben je ook in de gelegenheid om dat te testen?
Volgens mij gaat het ook met L2 en L3 negatief goed. Zie mijn test vandaag (helaas weinig zon, dus grid setpoint op 0W en limit op 5A voor L1).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j25hWc_R_WLl3BNkzbBHTIOfd3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZCQ42fUmtjbXbLVCfGfWMVx.jpg?f=fotoalbum_large

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:21
master1104 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:16:
[...]

Volgens mij gaat het ook met L2 en L3 negatief goed. Zie mijn test vandaag (helaas weinig zon, dus grid setpoint op 0W en limit op 5A voor L1).
[Afbeelding]
En de test andersom, ipv importeren exporteren naar het net?

1 PVoutput . Dongen NB

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-03 13:21
Klemmen van de MPPT zitten erg dicht naast elkaar. Toen ik het 16mm2 adereinde er weer uit haalde, nadat ik hem er volgens mij heel netjes ingestopt en vastgeschroefd had, zag ik dat deze behoorlijk verfrommelt was door de klem en het risico op losse draadjes die elkaar kunnen raken erg hoog is. Kans op sluiting dus, met alle gevolgen van dien.

Ik heb ongeïsoleerde adereind hulsjes besteld en adviseer om deze toe te passen.
Ik hoop tenminste dat ze in de klem passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pThA_Uy2b8IF7degUR986wp18xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OChqKBFENBntO2OOLfozNdUZ.jpg?f=fotoalbum_large

• reneeke1970
PCan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:39:
Klemmen van de MPPT zitten erg dicht naast elkaar. Toen ik het 16mm2 adereinde er weer uit haalde, nadat ik hem er volgens mij heel netjes ingestopt en vastgeschroefd had, zag ik dat deze behoorlijk verfrommelt was door de klem en het risico op losse draadjes die elkaar kunnen raken erg hoog is. Kans op sluiting dus, met alle gevolgen van dien.

Ik heb ongeïsoleerde adereind hulsjes besteld en adviseer om deze toe te passen.
Ik hoop tenminste dat ze in de klem passen.

[Afbeelding]
Is geheel vanzelfsprekend dat je die gebruikt. Je kunt ook solderen als alternatief

1 PVoutput . Dongen NB

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:38
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:30:
[...]

Is geheel vanzelfsprekend dat je die gebruikt. Je kunt ook solderen als alternatief
Solderen is toch juist NIET goed bij verbindingen die onder mechanische spanning (zoals klemmen) staan?
Bij draad opgebouwd uit losse aders, gewoon ALTIJD adereindhulzen toepassen.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• reneeke1970
V_ger schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:33:
[...]

Solderen is toch juist NIET goed bij verbindingen die onder mechanische spanning (zoals klemmen) staan?
Heb daar nooit problemen mee gehad, de schroef drukt zich mooi in het vertinde gedeelte. Alleen met veel trillingen kan het wel breken ja. Maar tegenwoordig heb ik ook zakje met Hulsjes ,is nog sneller ook dan soldeerbout opwarmen.

1 PVoutput . Dongen NB

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:38
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:51:
[...]

Heb daar nooit problemen mee gehad, de schroef drukt zich mooi in het vertinde gedeelte. Alleen met veel trillingen kan het wel breken ja. Maar tegenwoordig heb ik ook zakje met Hulsjes ,is nog sneller ook dan soldeerbout opwarmen.
Correct me if I am wrong, maar volgens mij is (een deel van) het probleem dat als de verbinding electrisch belast wordt, deze warmer zal worden. Daarmee wordt de soldeer zachter en dat heeft invloed op de verbinding, die kan minder vast gaan zitten.

Ik heb het ook even gevraagd aan mijn favoriete LLM (for what it's worth). Die komt met:
Waarom soldeer in klemmen niet is toegestaan
Soldeer is zacht materiaal en kan onder druk van een klem wegvloeien of indrukken. Daardoor wordt de verbinding na verloop van tijd losser.

Een losse verbinding kan warmteontwikkeling, vonkvorming of zelfs brandgevaar veroorzaken.

In de NEN 1010 (de Nederlandse norm voor elektrische installaties) wordt solderen in klemverbindingen afgeraden of uitgesloten, omdat het de betrouwbaarheid vermindert.

Fabrikanten zoals Wago geven expliciet aan dat gesoldeerde adereinden niet zijn toegestaan in hun klemmen.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• reneeke1970
V_ger schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:55:
[...]

Correct me if I am wrong, maar volgens mij is (een deel van) het probleem dat als de verbinding electrisch belast wordt, deze warmer zal worden. Daarmee wordt de soldeer zachter en dat heeft invloed op de verbinding, die kan minder vast gaan zitten.

Ik heb het ook even gevraagd aan mijn favoriete LLM (for what it's worth). Die komt met:

[...]
Beetje flauwekul, van dertig graden word tin niet zacht, en als je kabel warmer word heb je te dunne draad.
Maar ik noem het maar als nood alternatief hoor, je hoeft het niet op te volgen.
Ik vind het in ieder geval beter dan losse draden

1 PVoutput . Dongen NB

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

V_ger schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:33:
[...]
Ander verhaal, maar wat doe je dan met van die 5g10 kabel waar elke ader bestaat uit iets van 9 dunnere koperen geleiders? Die mogen (moeten?) volgens mij zonder huls in een kooiklem (en met huls in een schroefklem).

Situatie van @PCan had er überhaupt nooit zo in gemogen, moet een huls op.

[ Voor 17% gewijzigd door Japie.G op 24-02-2026 17:42 ]

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Japie.G schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:21:
[...]

Hij moet als laatste device in de min lijn zitten voordat je naar je accu's gaat. Alle stroom moet er doorheen lopen. Verder een ve.direct kabel erbij bestellen om hem bekabeld op je cerbo aan te sluiten, succes! Krijg je geen spijt van.
Heb de spullen inmiddels binnen en ga binnenkort aan de tussen bouw beginnen.
Welke settings heb jij de smart shunt gegeven?

En vermoed dat ik hem even eenmalig op 100% soc zal moeten synchoniseren? Of gaat die dit zelf opmerken bij een volledige lading?

- leeg -

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-03 23:11
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:39:
[...]

En de test andersom, ipv importeren exporteren naar het net?
Zoals ik hier aangaf https://gathering.tweaker...message/84694978#84694978 zit daar dus nog de oude bug in. Geen verbetering rondom export limits op L1 dus helaas. Wel gemeld bij Victron, dus wie weet pakken ze dat ook op.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-03 23:02
V_ger schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:55:
[...]

[...]
Lijkt me dat als je soldeer zachter wordt van 40-60 graden dat er dan echt iets mis is met je soldeer. Ik ben het eens met @reneeke1970 dat het als tijdelijke (nood) oplossing beter is om er een beetje soldeer in te smeren dan zonder huls te plaatsen.
Ik heb toevallig van het weekend een set flex-automaten van ABB geplaatst en ik vond het maar niks om flexibel installatie draad in zo'n gaatje te moeten rommelen en dan hopen dat het goed zit. Met een huls werkte dat ook niet omdat de ribbels er dan niet lekker doorlopen. Dus voor mijn gevoel is dan de enige oplossing toch vd draad. (wat ik niet bij me had in 6mm2, dus beetje zonde om dat deel te moeten downgraden.)

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Soldeertin is een zachte legering die vervormt onder relatief lage druk. Daardoor is de kans groot dat een vertinde draad na verloop van tijd los(ser) in de klem komt te zitten. Gewoon niet doen. Volg de deskundigen in plaats van "ik denk" of "ik vind". Het gaat om de veiligheid van je installatie.

Misschien kan het wel met hard-soldeer (zilver ofzo), maar dat weet ik niet.

• PCan
Tsja, adereind huls 16mm2 past er NIET in. Verkeerde huls (kabeldirect)
www.kabeldirect.nl/10-stu...m.html?sqr=adereind%20hul
Maar krimptang ook niet geschikt. Gaat maar tot 10mm2.
Ga geen €130 uitgeven als het niet hoeft.

30A max dus 10mm2 moet genoeg wezen, had die 16mm2 toevallig liggen.

Volgende probleem. Krijg die PV kabel niet in een kabelschoen zonder enkele adertjes te missen.
www.webshop.cedel.nl/nl/C...lschoen-10mm2-M8-Per-stuk

[ Voor 19% gewijzigd door PCan op 25-02-2026 16:59 ]

• reneeke1970
PCan schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:16:
Tsja, adereind huls 16mm2 past er NIET in. Verkeerde huls (kabeldirect)
www.kabeldirect.nl/10-stu...m.html?sqr=adereind%20hul
Maar krimptang ook niet geschikt. Gaat maar tot 10mm2.
Ga geen €130 uitgeven als het niet hoeft.

30A max dus 10mm2 moet genoeg wezen, had die 16mm2 toevallig liggen.

Volgende probleem. Krijg die PV kabel niet in een kabelschoen zonder enkele adertjes te missen.
www.webshop.cedel.nl/nl/C...lschoen-10mm2-M8-Per-stuk
Zeg de naam misschien verkeerd, met zon conische boor er een schuin kantje aan boren, een verzink boor...

1 PVoutput . Dongen NB

• PCan
De inwendige diameter van een kabelschoentje is bij 10mm2 4,5mm.
Dan heb je dus een cirkel met een oppervlakte A=PI*r^2=16mm2
Want de kabelschoen is bedoeld voor gevlochten kabels.
Daarbij is de geleidende oppervlakte de som van die van alle losse adertjes.
Denk aan knikkers in een pot. Daar zit veel loze ruimte tussen.
Er gaan veel meer kleine knikkers in dezelfde pot, dan grote knikkers.
Het verschil zit 'm in het aantal en de diameters van al die adertjes.
Accukabels hebben heel veel kleine adertjes, waardoor de totale gemeten doorsnee in mm net iets meer is.
Er zitten misschien net 3 of 4 knikkertjes teveel in de pot.
Daardoor gaan er altijd wel een paar adertjes naast de kabelschoenbuis.
Er moeten voor accukabels dus speciale kabelschoenen verkocht worden, die net ietsje wijder zijn.
Als die er niet zijn, zal je de buis op moeten boren, bijvoorbeeld met een 5mm boor.

[ Voor 81% gewijzigd door PCan op 26-02-2026 11:38 ]

• Beer070
PCan schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:45:
De inwendige diameter van een kabelschoentje is bij 10mm2 4,5mm.
Dan heb je dus een cirkel met een oppervlakte A=PI*r^2=16mm2
Want de kabelschoen is bedoeld voor gevlochten kabels.
Daarbij is de geleidende oppervlakte de som van die van alle losse adertjes.
Denk aan knikkers in een pot. Daar zit veel loze ruimte tussen.
Er gaan veel meer kleine knikkers in dezelfde pot, dan grote knikkers.
Het verschil zit 'm in het aantal en de diameters van al die adertjes.
Accukabels hebben heel veel kleine adertjes, waardoor de totale gemeten doorsnee in mm net iets meer is.
Er zitten misschien net 3 of 4 knikkertjes teveel in de pot.
Daardoor gaan er altijd wel een paar adertjes naast de kabelschoenbuis.
Er moeten voor accukabels dus speciale kabelschoenen verkocht worden, die net ietsje wijder zijn.
Als die er niet zijn, zal je de buis op moeten boren, bijvoorbeeld met een 5mm boor.
Volgens mij heb ik een elektro krimptang die 16mm2 aankan. Zal later even kijken. Als je die even nodig hebt kan ik wel even afspreken.
Ik heb zeker nog zo’n hydrolische accu kabel tang, maar volgens mij begint die pas groter dan 16mm2

• reneeke1970
master1104 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:46:
[...]

Zoals ik hier aangaf https://gathering.tweaker...message/84694978#84694978 zit daar dus nog de oude bug in. Geen verbetering rondom export limits op L1 dus helaas. Wel gemeld bij Victron, dus wie weet pakken ze dat ook op.
Inderdaad, ik dacht vanmorgen waarom gaat hij nou laden, oh ja het staat nog ingesteld op 25 ampère, nu maar op 75 gezet, beter iets dan niets....
Gelukkig kan de piek alleen van een Eén fase omvormer komen, en die zit ook op fase één, dus hij vangt dat wel op

1 PVoutput . Dongen NB

• maren0
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-03 22:14
Iemand een idee?

Debatterij status blijf staan op laden, terwijl die aan het ontladen is.

Ook de wattes van 16 kw is veel en fout. Normaal zag ik wat er in/uit ging

Ik heb 28,8 kwh accu maar hij geeft nu 16 aan.
Kan niks vinden en cerbo herstarten werkt niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5w5LJbS6NBdk03BeMffuJ1WsGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhBoxv7oPfa1KeyKwslVCPKm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkUyGKKxi21_JQ441vHkT-ub0HA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBHc27uUdRt7DIHj55bt7KSM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcz7gcF-Cm27rvNzl4m8EDPU3JY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqKRdzHHapBl4OsivmFRpBpy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 124% gewijzigd door maren0 op 28-02-2026 19:58 ]

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:33
maren0 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:42:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand een idee?

Niet zo snel een idee maar ik zou even je GPS coordinaten weghalen :)

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:00
maren0 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:42:
Iemand een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien zit er iets niet goed in de communicatie tussen de cerbo en de bms. Aangezien de multiplus(sen) wel ontladen aangeven en de dyness bms niet.

Misschien dat de accu opnieuw detecteren lukt. Anders kan je proberen de can kabel even los te halen en weer te plaatsen en anders de bms van de accu opnieuw starten? (Ik heb zelf geen dyness accu, dus zou niet weten of dat zomaar kan).

Ik heb het zelf een keer gehad toen ik met het prutsen bij aanleg het CAN protocol verkeerd had staan. Hier heb ik toen de bms opnieuw voor moeten starten.

[ Voor 5% gewijzigd door bassiexp op 28-02-2026 20:32 ]

10kWp | 64kWh, 13,5kw victron ess | 2019 E-tron 50

• maren0
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-03 22:14
Heb geen idee, maar lijkt wel op een communicatie probleem.

Misschien alles maar eens veilig uit en aan zetten

• Beer070
Ik heb vandaag de handdoek in de ring gegooid. Ga toch mijn Solaredge firmware downgraden naar 4.22.44 om stabiele data naar Victron te krijgen. Ik had de hoop dat ze dit communicatie dingetje wel opgelost zouden hebben in 9 maanden, maar dus toch niet.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:56

pvg

Beer070 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:45:
Ik heb vandaag de handdoek in de ring gegooid. Ga toch mijn Solaredge firmware downgraden naar 4.22.44 om stabiele data naar Victron te krijgen. Ik had de hoop dat ze dit communicatie dingetje wel opgelost zouden hebben in 9 maanden, maar dus toch niet.
Hoe? Via een support ticket?

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

vandaag begon DESS totaal vaat te doen voor het eerst, hij volgde target SoC niet meer en leek in een soort aan/uit/aan/uit loop te zitten qua laden. Ik kwam er achter doordat ik toevallig even keek. Na Dess uit en aanzetten, en wat klikken op keep battery charges en wat andere modes dess weer aangezet en alles weer normaal.

Zie hier een screen van de powerlog van een van mijn BMS'sn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyFYur3VDDHqhTn1De5FRV5fgJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/grmjOtEVxD6FSElKsBvianKk.png?f=fotoalbum_large

Hij laadt sowieso mega 'zaagtand' (normaal?) maar tussen 12 en 13:30 gaat het helemaal mis. Daarna heb ik zitten klooien en gaat het weer naar normaal.

Komt iemand zoiets bekend voor?

• DanTm
  • Niet online
Japie.G schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:23:
vandaag begon DESS totaal vaat te doen voor het eerst, hij volgde target SoC niet meer en leek in een soort aan/uit/aan/uit loop te zitten qua laden. Ik kwam er achter doordat ik toevallig even keek. Na Dess uit en aanzetten, en wat klikken op keep battery charges en wat andere modes dess weer aangezet en alles weer normaal.

Zie hier een screen van de powerlog van een van mijn BMS'sn:

[Afbeelding]

Hij laadt sowieso extra 'zaagtand' maar tussen 12 en 13:30 gaat het helemaal mis. Daarna heb ik zitten klooien en gaat het weer naar normaal.

Komt iemand zoiets bekend voor?
Dan was ik dus niet de enige ...
gx gereset, mocht allemaal niet baten. Na 1.5 uur ging hij weer vrolijk verder.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

DanTm schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:38:
[...]

Dan was ik dus niet de enige ...
gx gereset, mocht allemaal niet baten. Na 1.5 uur ging hij weer vrolijk verder.
ohjee.... 3.70 bug? Wellicht maar even bij victron posten. :9

[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 01-03-2026 17:39 ]

• PCan
@Beer070 Sorry ik las je aanbod te laat. Inmiddels vrijwel alles gedaan met 10mm2 en 35mm2.
Ik koop dus voortaan al mijn kabelschoenen etc bij https://www.cable-enginee...r-kabels-15mm2-t-m-70mm2/
Die hebben een handig randje waardoor de aders er allemaal makkelijk en snel in gaan.
Zelfs voor de soldeerders onder ons geschikt vanwege klein gaatje aan het eind. ;-)
Dit scheelt je echt uren en veel minder ergernis dan die rechte buisjes.

• reneeke1970
PCan schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:55:
@Beer070 Sorry ik las je aanbod te laat. Inmiddels vrijwel alles gedaan met 10mm2 en 35mm2.
Ik koop dus voortaan al mijn kabelschoenen etc bij https://www.cable-enginee...r-kabels-15mm2-t-m-70mm2/
Die hebben een handig randje waardoor de aders er allemaal makkelijk en snel in gaan.
Zelfs voor de soldeerders onder ons geschikt vanwege klein gaatje aan het eind. ;-)
Dit scheelt je echt uren en veel minder ergernis dan die rechte buisjes.
Daarom zei ik al, even schuin kantje aan boren...

1 PVoutput . Dongen NB

• DanTm
  • Niet online
Zijn hier meer mensen die de RTE continue meten?
Ik heb een MP5000 met 16kWh batterij, laad meestal met 3000 watt en ontlaad met 3300.
Ik heb in homeassistant wat entiteiten aangemaakt (op basis van de cijfers van de smartshunt en de mp zelf) en heb de volgende cijfers:
  • Laad efficiency 91,1% (lijkt overeen te komen met de op het internet beschikbare efficiency curves, zelfs iets beter)
  • Ontlaad efficiency 91,4% (dat is iets slechter dan de curve, zou 92+ moeten zijn)
  • Batterij 94,5% (die had ik hoger verwacht, maar mogelijk was mijn verwachting onterecht)
  • Systeem 78,7% (die had ik boven de 80 gehoopt)
Dit is exclusief standby verliezen (de cerbo krijgt stroom van buiten het meet circuit, en de mp2 staat alleen aan als er geladen/ontladen wordt).

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

DanTm schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:07:
Ik heb een MP5000 met 16kWh batterij, laad meestal met 3000 watt en ontlaad met 3300.
Ik heb in homeassistant wat entiteiten aangemaakt (op basis van de cijfers van de smartshunt en de mp zelf) en heb de volgende cijfers:
  • Laad efficiency 91,1% (lijkt overeen te komen met de op het internet beschikbare efficiency curves, zelfs iets beter)
  • Ontlaad efficiency 91,4% (dat is iets slechter dan de curve, zou 92+ moeten zijn)
  • Batterij 94,5% (die had ik hoger verwacht, maar mogelijk was mijn verwachting onterecht)
Dit is exclusief standby verliezen (de cerbo krijgt stroom van buiten het meet circuit, en de mp2 staat alleen aan als er geladen/ontladen wordt).
Ben nog altijd aan het klooien met welke parameters ik daarvoor kan gebruiken. Welke entiteiten gebruik je?

[ Voor 81% gewijzigd door Japie.G op 02-03-2026 09:48 ]

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Niet continue.
Ik heb een tijd metingen gedaan.
Ik kwam op een efficiency voor 'alles' van 70 tot 75%.

• DanTm
  • Niet online
Japie.G schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:46:
[...]

Ben nog altijd aan het klooien met welke parameters ik daarvoor kan gebruiken. Welke entiteiten gebruik je?
Ik weet niet welke integratie je gebruikt, ik gebruik de Victron MQTT integratie (https://github.com/tomer-w/ha-victron-mqtt).
De smartshunt heeft Charged en Discharged Energy entiteiten.
De MP heeft entiteiten voor AC1/AC2/ACout naar Inverter (dat is binnenkomende energy) en entiteiten voor Inverter naar AC1/AC2/ACout (uitgaand). Die 3 moet je eigenlijk bij elkaar optellen (maar ik gebruik geen AC2 en AC out, dus voor mij niet nodig).
Ik gebruik utility meters op alle entiteiten om met resets om te kunnen gaan (en handmatig te kunnen resetten).
De resolutie van de MP sensoren is 0.1kWh, dus niet super nauwkeurig, maar na verloop van tijd vlakt dat wel af.
Efficiëntie kun je dan berekenen door:
DC Charged / ToInverter (charging)
DC Discharged /DC Charged (battery)
FromInverter / DC Discharged (discharging)
FromInverter / ToInverter (systeem)

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

DanTm schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:59:
[...]

Ik weet niet welke integratie je gebruikt, ik gebruik de Victron MQTT integratie (https://github.com/tomer-w/ha-victron-mqtt).
De smartshunt heeft Charged en Discharged Energy entiteiten.
De MP heeft entiteiten voor AC1/AC2/ACout naar Inverter (dat is binnenkomende energy) en entiteiten voor Inverter naar AC1/AC2/ACout (uitgaand). Die 3 moet je eigenlijk bij elkaar optellen (maar ik gebruik geen AC2 en AC out, dus voor mij niet nodig).
Ik gebruik utility meters op alle entiteiten om met resets om te kunnen gaan (en handmatig te kunnen resetten).
De resolutie van de MP sensoren is 0.1kWh, dus niet super nauwkeurig, maar na verloop van tijd vlakt dat wel af.
Efficiëntie kun je dan berekenen door:
DC Charged / ToInverter (charging)
DC Discharged /DC Charged (battery)
FromInverter / DC Discharged (discharging)
FromInverter / ToInverter (systeem)
Dank! Die entiteiten bekijk ik ook, echter dan aan de bron (daar waar de integratie ze ook vandaag haalt). Echter geven die meetpunten altijd AC verbruik, ook als de inverters ogenschijnlijk niets doen. Ik vraag me nog steeds of of dat reeel verbruik is. Als dat reeel verbruik is kom je inderdaad onder de 80pct RTE uit, als het meetruis is dan klopt het natuurlijk niet. Ik ben er nog niet uit hoe ik dat kan bepalen zonder een echte energiemeter in de aanvoerende (en teruggaande) kabel te zetten...

Als ik het goed begrepen heb zou standby verbruik van de inverters uit de DC moeten komen, echter waarom zie ik dan altijd verbruik (en best wel flink) op de AC lijnen? Zie jij die entiteiten, waar je utility meters van hebt gemaakt ook 'oplopen' als de inverters in ogenschijnlijk standby staan? Maw, zie je AC verbruik als je dat niet verwacht te zien?

• DanTm
  • Niet online
Japie.G schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:05:
[...]

Dank! Die entiteiten bekijk ik ook, echter dan aan de bron (daar waar de integratie ze ook vandaag haalt). Echter geven die meetpunten altijd AC verbruik, ook als de inverters ogenschijnlijk niets doen. Ik vraag me nog steeds of of dat reeel verbruik is. Als dat reeel verbruik is kom je inderdaad onder de 80pct RTE uit, als het meetruis is dan klopt het natuurlijk niet. Ik ben er nog niet uit hoe ik dat kan bepalen zonder een echte energiemeter in de aanvoerende (en teruggaande) kabel te zetten...

Als ik het goed begrepen heb zou standby verbruik van de inverters uit de DC moeten komen, echter waarom zie ik dan altijd verbruik (en best wel flink) op de AC lijnen? Zie jij die entiteiten, waar je utility meters van hebt gemaakt ook 'oplopen' als de inverters in ogenschijnlijk standby staan? Maw, zie je AC verbruik als je dat niet verwacht te zien?
Ik zet de MP uit als er niet ge/ont-laden wordt, dus heb nagenoeg geen standby verbruik (maar toch onder de 80%).
Als de MP aan staat is er zowel aan de DC kant als aan de AC kant inderdaad verbruik te zien (in watt, in kWh is de resolutie te laag om daar zinvol iets over te zetten). Volgens mij komt het standby verbruik niet alleen uit de DC kant.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

DanTm schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:13:
[...]

Ik zet de MP uit als er niet ge/ont-laden wordt, dus heb nagenoeg geen standby verbruik (maar toch onder de 80%).
Als de MP aan staat is er zowel aan de DC kant als aan de AC kant inderdaad verbruik te zien (in watt, in kWh is de resolutie te laag om daar zinvol iets over te zetten). Volgens mij komt het standby verbruik niet alleen uit de DC kant.
Ok, ik heb dess aanstaan. Dat houdt de mp's continu aan (behalve als SoC op minimum staat). Ga ik nog eens een nieuwe sensor maken op basis van de kwh waardes en nog eens kijken. Al ga ik er vanuit dat de kwh waardes voor AC->Inverter intern ook op de zelfde power metingen gebaseerd zijn.

• DanTm
  • Niet online
Japie.G schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:16:
[...]

Ok, ik heb dess aanstaan. Dat houdt de mp's continu aan (behalve als SoC op minimum staat). Ga ik nog eens een nieuwe sensor maken op basis van de kwh waardes en nog eens kijken. Al ga ik er vanuit dat de kwh waardes voor AC->Inverter intern ook op de zelfde power metingen gebaseerd zijn.
ik neem aan dat de energy waardes met dezelfde interne clamps gelezen worden.
Ik zag trouwens dat de bron data in mqtt wel een hogere resolutie heeft, dus ik ga even eigen mqtt naar HA entiiteiten aanmaken.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

DanTm schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:27:
[...]

ik neem aan dat de energy waardes met dezelfde interne clamps gelezen worden.
Ik zag trouwens dat de bron data in mqtt wel een hogere resolutie heeft, dus ik ga even eigen mqtt naar HA entiiteiten aanmaken.
Jep klopt! Das wat ik nu ook doe

• reneeke1970
Ik heb paar metingen gedaan op vol vermogen 4000 watt, en wel inclusief standby en ook 30m kabel verlies, want heb op de slimme meter gemeten, ik kwam op 69 rte.

1 PVoutput . Dongen NB

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik draai DESS op trade modus, de planning zag er zoals gisteren keurig uit. Echter pluggen wij vandaag de auto in op een afwijkend moment, en weigert DES nu de accu op te laden op het laagste prijsmoment bij 61% SOC.

Iemand enig idee hoe ik dit kan voorkomen?

Omdat hij nu niet oplaadt gaat hij vanavond rond 23:00 bijladen om te verkopen voor morgenochtend |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPfi1Su6000a40e4MlprJQ8X2t4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0oRiuY1dcD3YpPT1jhPAlWXL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door revolution-nl op 03-03-2026 14:20 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• DanTm
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:12:
Ik draai DESS op trade modus, de planning zag er zoals gisteren keurig uit. Echter pluggen wij vandaag de auto in op een afwijkend moment, en weigert DES nu de accu op te laden op het laagste prijsmoment bij 61% SOC.

Iemand enig idee hoe ik dit kan voorkomen?

Omdat hij nu niet oplaadt gaat hij vanavond rond 23:00 bijladen om te verkopen voor morgenochtend |:(

[Afbeelding]
ik irriteer mij ook altijd aan die selfconsumption keuzes van dess, in trade mode zou hij dat gewoon niet moeten doen.
Gelukkig kan ik schakelelen tussen de dess besturing en mijn eigen besturing op basis van de dess schedules.

• Beer070
pvg schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:02:
[...]

Hoe? Via een support ticket?
Ja. Vandaag is het uitgevoerd zie hier gisteren en vandaag. Je kan precies zien hoe laat de firmware is terug gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tnGa0iYO38Hk_nmq9D65TWQw9A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iMYyUqhExqelfKDdyThH6rZy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BkcOVz9F0IZJrEQOybyZMu8WbA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7CzfO3Bw6Z3r5DIhbb1YqBeq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Beer070 op 03-03-2026 19:54 ]

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:46

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Beer070 bizar zeg en die gekke support van SE doet hier dus precies helemaal niks mee ?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Beer070
cyclone schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:03:
@Beer070 bizar zeg en die gekke support van SE doet hier dus precies helemaal niks mee ?
dit speelt al sinds begin vorig jaar. er zijn inmiddels al 3 nieuwe firmware releases geweest van Solaredge en Victron, waarbij ze volgens mij allebei laten doorschemeren dat het aan elkaar ligt. Op dit moment werken vrijwel alle versies van Venus OS met de Solaredge 4.22.44 firmware versie, dus er is een fallback.
Ik had gehoopt dat ze het in een latere versie ook weer zouden fixen.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:01
Ik heb een Tibber dynamisch contract en het viel mij op dat de Victron VRM DESS settings nog de opslag+belasting voorstelt van 2025. Normaal is dat een klein verschil met het voorgaande jaar en omdat het dan relatief gezien elkaar compenseert is dat niet zo erg misschien. Nu is het echter zo dat Tibber juist kosten in rekening brengt bij terugleveren in plaats van je te vergoeden met diezelfde kosten, als ik dit goed begrijp:In VRM worden volgens mij nu verkeerde 'sell' prijzen gegeven als je Tibber selecteert (dus verkeerd om gecorrigeerd).

Zelf de formule maar even aangepast, en er komt al gelijk een ander plan uit in trade mode voor morgen (niet een volle cycle kopen/verkopen in de ochtendpiek, alleen in de avond nu).

Heel raar dat dit niet lijkt te zijn gerapporteerd op Victron community en ook hier vind ik niks terug. Aangezien het toch om een flink verschil gaat (vijf cent incl. BTW verschil ofzoiets voor verkopen) plaats ik het hier ook even.

Onderstaand is wat ik nu zelf heb gecorrigeerd. Zo heb ik het toch goed ingesteld, of zie ik nu wat over het hoofd?

Kopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jg270bYWn7m7UWqzAoUgo-SoRLo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/bSYrfKrcZWk9p5D4Sy8vqpsy.png?f=fotoalbum_medium

Verkopen (hier in plaats van optellen met kosten, de kosten afgetrokken):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVrvO54-texUIYybBmo7XFQczb4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/M2smdgXjUzT0ShBoSnjEYhcM.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 04-03-2026 15:13 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Eriko
Ik heb sinds begin januari zo ingesteld voor Tibber / DESS. Ik voeg op advies van zulke tweakers, een 0.93 toe om de DESS rustiger te maken met verkoop/inkoop. De RTE was al ingesteld op 90% (buy or sell, als ik het getal goed heb) door Victron voor de oplaad/ontlaad verliezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTHgpuUK4Hs6N5yJO825CSIk2hQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/peLClzaNq50MsRB2hYj5fJF3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwk9Pwng786ZJPauo18vLD1v-qE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zD8ouLSqSYpvNUqplJIu43gB.png?f=fotoalbum_large

Daardoor is er een 6 cent verschil als je naar 2 grafiek-lijnen bekijkt.

[ Voor 30% gewijzigd door Eriko op 04-03-2026 15:45 ]

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:42
gertvdijk schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:10:
Verkopen (hier in plaats van optellen met kosten, de kosten afgetrokken):
[Afbeelding]
Volgens mij moet je de kosten niet aftrekken. Tibber betaalde voor deze wijziging de inkoopvergoeding per kWh altijd uit, ook voor verkoop. Dat doen ze nu niet meer. Je moet de inkoopvergoeding dus simpelweg weglaten in de verkoopprijs, dan zou je de juiste verkoopprijs moeten krijgen.

• gertvdijk
Sicco92 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:58:
[...]

Volgens mij moet je de kosten niet aftrekken. Tibber betaalde voor deze wijziging de inkoopvergoeding per kWh altijd uit, ook voor verkoop. Dat doen ze nu niet meer. Je moet de inkoopvergoeding dus simpelweg weglaten in de verkoopprijs, dan zou je de juiste verkoopprijs moeten krijgen.
Ah, check. Blijkbaar kan ik dat Tibber-artikel niet lezen vwb 'verkoopvergoeding', en nu snap ik wel de strekking van het artikel op Tweakers.

Neemt niet weg dat VRM nog steeds een verkeerde symmetrische formule hanteert al is de afwijking dus wat kleiner met de werkelijkheid met wat ik dacht.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Sicco92
Sinds 2 weken hebben we hier ook een Victron systeem staan, die ook werkt met noodstroom. Ik heb al vrij snel DESS aangezet, maar die maakt soms keuzes waar ik het niet mee eens ben. Daarom ben ik bezig om te kijken of ik dit zelf kan regelen. Het gaat me dus vooral om de high level aansturing, niet de low level (realtime) aansturing.

Ik gebruik hiervoor Home Assistant. Het Victron systeem lees ik uit via de MQTT integratie, maar heb de Modbus integratie ook draaien. Ik heb al een werkende situatie met Home Assistant en EMHASS. Die maakt logische schema's, waar een paar(ont)laadstrategieën uit komen rollen voor de batterij. Een aantal kan ik aardig instellen, maar bij een aantal andere kom ik er niet helemaal uit hoe ik dat het beste kan doen. Hopelijk kunnen mensen me hier verder helpen :)

De (ont)laadstrategieën die ik zie:
1. Maximaal laden -> Zet ESS AC Grid Setpoint op een hoog positief getal (in mijn geval 17000)
2. Maximaal ontladen -> Zet ESS AC Grid Setpoint op een hoog negatief getal (-17000)
3. Nul-op-de-meter (laden én ontladen) -> Zet ESS AC Grid Setpoint op 0

En de strategieën waar ik niet helemaal uitkom, en wat ik tot nu toe werkend heb gekregen:
4. (Ont)laden met specifieke waarde -> Zet ESS AC Grid Setpoint op deze specifieke waarde (ook al leidt dit niet per se tot het gewenste effect, maar ik zie geen manier om alleen de batterij aan te sturen)
5. Nul-op-de-meter (alleen laden) -> Zet ESS AC Grid Setpoint op 0 + ESS Max Feed-in Power op 50 zetten? (Ik weet niet of ESS Max Feed-in Power op 50 nog meer voor gevolgen heeft, bijvoorbeeld bij stroomuitval)
6. Nul-op-de-meter (alleen ontladen) -> Zet ESS AC Grid Setpoint op 0 + ESS Max Inverter Power Limit op 50 zetten? (Ik weet niet of ESS Max Inverter Power Limit op 50 nog meer voor gevolgen heeft, bijvoorbeeld bij stroomuitval)
7. Idle (doe niks met de batterij, maar laat de andere stromen wel gewoon lopen) -> ESS Max Feed-in Power op 50 + ESS Max Inverter Power Limit op 50 zetten (met waarde 0 krijg ik de melding ESS#7)?

De ESS AC Grid Setpoint lijkt goed te werken, maar daarmee krijg ik dus niet alle gewenste strategieën voor elkaar. Ik krijg het gewenste effect op zich wel in combinatie met ESS Max Feed-in Power en ESS Max Inverter Power Limit, maar ik weet niet of dat het handigste is en of die daar wel voor bedoeld zijn.

Hoe doen anderen dit?

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Hier hetzelfde traject doorlopen. DESS logica klopt denk ik wel, maar door verkeerde inschattingen van verbruik en PV werden er steeds verkeerde keuzes gemaakt. Daarna even met EMHASS gespeeld, maar dat is toch wel een hoop gedoe om alle data er correct in te krijgen. Ik zou adviseren om eens naar (Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO) te kijken. Eenvoudig te configureren, haalt veel data zelf op en maakte (bij mij) direct de juiste keuzes.

• Sicco92
@PcFer EMHASS gebruik ik al meer dan een jaar en werkt hier prima. Misschien dat ik ooit nog eens ga buurten bij andere oplossingen, maar vooralsnog vind ik dit prima werken.
Mijn probleem zit hem vooral in het instellen van de laadstrategie in het Victron systeem.

DESS vind ik overigens te vaak terugvallen op zelfconsumptie, terwijl dat op sommige momenten veel te dure stroom opslaat.

• Mustang24
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-03 17:23
Ik merk af en toe dat mijn systeem icm dessniet vol vermogen laad bijv 14A ipv de ingestelde 16A. Nu is de stroom bijvoorbeeld goedkoop maar nut die dit niet helemaal uit.

Iemand enig idee waar dit te optimaliseren valt? Als ik het systeem op accu opgeladen houden gaat die namelijk wel op een hoger vermogen laden.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Mustang24 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:25:
Ik merk af en toe dat mijn systeem icm dessniet vol vermogen laad bijv 14A ipv de ingestelde 16A. Nu is de stroom bijvoorbeeld goedkoop maar nut die dit niet helemaal uit.

Iemand enig idee waar dit te optimaliseren valt? Als ik het systeem op accu opgeladen houden gaat die namelijk wel op een hoger vermogen laden.
Welk laadvermogen heb je in DESS settings ingesteld. Hij houdt zich daar aan :-)

• DanTm
  • Niet online
Hij laad ook maar zoveel als hij ook kan ontladen. Als gevolg daarvan kan hij het duurste van de goedkope uren minder willen laden. En andersom bij ontladen.
En soms gaat hij spontaan alleen laden wat er aan zonne overschot is, mits je dat hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door DanTm op 08-03-2026 15:44 ]

• PCan
Zie hier mijn systeem> PCan in "Powerstation als thuisbatterij. Gaat dat wel of niet?"?newPost=1#84810438
ik heb 2 issues
1 Ik krijg met geen mogelijkheid de Orion-Tr Smart 24/48 400W via Bluetooth verbonden/ gekoppeld.
Ik heb met de PUK code herhaaldelijk geprobeerd om de PIN code op 000000 te zetten
Maar 000000 werkt ook niet. Ook de fabrieks PINcode werkt niet.
Ik heb een aantal keren mijn Smartphone opnieuw opgestart nadat ik alle gekoppelde apparaten in BT op vergeten had gezet.
Ik heb de spanning op de Orion aan en uit gezet, de Orion in en uitgeschakeld.
De blauwe LED knippert rustig om de 5 tellen
De SmartSense en MPPT 100/30 kon ik probleemloos koppelen.
De Orion Tr wordt met kastventilatie aan 51,1 GrCelsius.

2. Victron MPPT geeft geen mogelijkheid om de Bulk spanning in te stellen?
Ik dacht dat "druppelspanning" niet hetzelfde was Bulk of Boost spanning.
Ik zie ook niet waar ik de staarstroom 2A in kan stellen.
Hoe kan ik de LiTime 25,6V / 100Ah BMS 100A smart het beste instellen op de MPPT?

LiTime adviseert 28,8V en 20A laden. De externe lader doet het met 29,2V/20A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfzlKsjp73fN3Ckjf5-0qoHc2zY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcQhGkjE63FrXhndfRwsGeis.jpg?f=fotoalbum_large

• reneeke1970
PCan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:15:
Zie hier mijn systeem> PCan in "Powerstation als thuisbatterij. Gaat dat wel of niet?"?newPost=1#84810438
ik heb 2 issues
1 Ik krijg met geen mogelijkheid de Orion-Tr Smart 24/48 400W via Bluetooth verbonden/ gekoppeld.
Ik heb met de PUK code herhaaldelijk geprobeerd om de PIN code op 000000 te zetten
Maar 000000 werkt ook niet. Ook de fabrieks PINcode werkt niet.
Ik heb een aantal keren mijn Smartphone opnieuw opgestart nadat ik alle gekoppelde apparaten in BT op vergeten had gezet.
Ik heb de spanning op de Orion aan en uit gezet, de Orion in en uitgeschakeld.
De blauwe LED knippert rustig om de 5 tellen
De SmartSense en MPPT 100/30 kon ik probleemloos koppelen.
De Orion Tr wordt met kastventilatie aan 51,1 GrCelsius.

2. Victron MPPT geeft geen mogelijkheid om de Bulk spanning in te stellen?
Ik dacht dat "druppelspanning" niet hetzelfde was Bulk of Boost spanning.
Ik zie ook niet waar ik de staarstroom 2A in kan stellen.
Hoe kan ik de LiTime 25,6V / 100Ah BMS 100A smart het beste instellen op de MPPT?

LiTime adviseert 28,8V en 20A laden. De externe lader doet het met 29,2V/20A
[Afbeelding]
Kunt beter een camper forum bezoeken voor dit soort vragen

1 PVoutput . Dongen NB

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-03 22:34
Ik ben sinds kort de eigenaar van een multiplus setje. En heb er een SmartEVSE, waarvoor ik een driver geschreven heb die hem ook zichtbaar en bedienbaar maakt in vrm. Door tijdgebrek is het me nog niet gelukt om dit hele forum door te lezen of de antwoord al langs gekomen is, alvast mijn excuses als het een duplicatie is.

De MP2 is geconfigureerd als DESS. Nu zou ik DESS willen vertellen dat hij niet aan het eind van de dag niet alles op het net moet dumpen, maar een groter deel vasthoud voor of de volgende dag. Waarvan ik weet dat die niet het normale patroon gaat volgen (hogere temperatuur nodig, taart baken of auto opladen). Is het dan het beste om de minimum soc een stuk hoger te zetten, of is het mogelijk om het voorspelde verbruik van de dag erop per uur(of interval) op te hogen (of verlagen)? Dit zou wel het mooiste zijn, dan zou het gecombineerd worden met evcc (heb ik nog niet draaien, maar staat ook op de lijst).

• cyclone

cyclone

@copy-paste Laat ik nou ook een SmartEVSE hebben draaien als laadpaal :-)
Op dit moment heb ik geen koppeling dus erg geinteresseerd in de driver die jij hebt geschreven voor de VRM intergratie van de SmartEVSE (als je hem wilt delen HEEL GRAAG).

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-03 22:34
cyclone schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:44:
@copy-paste Laat ik nou ook een SmartEVSE hebben draaien als laadpaal :-)
Op dit moment heb ik geen koppeling dus erg geinteresseerd in de driver die jij hebt geschreven voor de VRM intergratie van de SmartEVSE (als je hem wilt delen HEEL GRAAG).
Even snel een github projectje aangemaakt https://github.com/quokka2020/victron_smartevse. Er zitten nog wel wat TODO dingetjes in waarvan de belangrijkste README.md zal zijn. De installatie gaat net als bij de andere drivers. En hij gebruikt een hardcoded deviceInstance 1. Hij gaat er ook vanuit dat hij achter de MP2 zit, net als de rest van het huis, en zal ook deze waardes naar de SmartEVSE sturen, waarvan ik hoop dat de batterij gegevens goed zijn.

• DanTm
  • Niet online
Er is ook een mqtt naar EV driver beschikbaar die je met elke willekeurige source kan vullen.
Je Victron omgeving doet er verder weinig mee behalve wat extra UI beschikbaar stellen.

Ik wacht zelf nog even tot er een EV virtual device komt, of dat Victron daadwerkelijk iets met de gemeten data doet (uit de DESS forecast laten bijvoorbeeld, nu beïnvloed het de voorspelling aardig als de auto weer eens geladen is). Nou draai ik nog Trade mode, dus die voorspelling maakt niets uit :)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ga de PV uitbreiden voor de garage /tuin. Op dit moment heb ik de garage PV op de AC-OUT van de Victron (5kVa 4x Pylontech US3000c) zitten, met de uitbreiding komt van de PV komt er een tweede string omvormer bij welke op een andere groep en fase zit.

Nu zit ik te denken om een extra Victron 5kVa aan te schaffen met twee US3000c erbij en voor iedere PV set een 5kVa met 3x een US3000c te alloceren.
In hoeverre kunnen twee losse Victrons goed met elkaar overweg als ze beide een HomeWizard p1 uitlezen, heeft iemand hier ervaring mee?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• cyclone

cyclone

@revolution-nl Kwestie van een Victron Design zoeken gebaseerd op 2 fases.
Als je nog geen Cerbo hebt zul je daar wel op uitkomen vermoed ik zo.

• DanTm
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:14:
Ik ga de PV uitbreiden voor de garage /tuin. Op dit moment heb ik de garage PV op de AC-OUT van de Victron (5kVa 4x Pylontech US3000c) zitten, met de uitbreiding komt van de PV komt er een tweede string omvormer bij welke op een andere groep en fase zit.

Nu zit ik te denken om een extra Victron 5kVa aan te schaffen met twee US3000c erbij en voor iedere PV set een 5kVa met 3x een US3000c te alloceren.
In hoeverre kunnen twee losse Victrons goed met elkaar overweg als ze beide een HomeWizard p1 uitlezen, heeft iemand hier ervaring mee?
Voor zover ik weet is 2 fase niet supported door Victron. Je kunt er wel 2 1 fase systemen van maken, maar die zul je dan allebei zelf moeten gaan aansturen. Andere zal het ene systeem het andere in de weg gaan zitten (bv 1 laad andere ontlaad).

Je kunt natuurlijk ook een MPPT nemen ipv een extra string omvormer, zodat je de batterijen direct kan laden (eventueel extra batterijen erbij).

[ Voor 7% gewijzigd door DanTm op 13-03-2026 13:17 ]

• PCan
Voor wie het interesseert, de antwoorden op de vragen die ik 9 maart gesteld had.
1. Dat de Orion-Tr smart 24/48 400W niet via Bluetooth wilde koppelen, terwijl de BatterySense en de MPPT 100/30 smart dat wel probleemloos doen, ligt aan mijn Motorola Edge 50 Pro of een van de daarop geïnstalleerde Apps. Deze blokkeert de koppeling bij 20%.
Zowel met de Sony telefoon van mijn dochter als met mijn oude MotorolaOne action koppelt de Orion probleemloos.

2. Zowel de absorptie als de druppellading heeft het hoogste rendement bij 28,8V in mijn 25,6V /100Ah systeem. De staart/tail stroom 2A. Verlaag je de float spanning, dan mis je onnodig een flinke hap aangevoerde zonne energie. Pure verspilling dus.

Zolang er geen belasting is zal een LifePO4 batterij zijn lading vasthouden 's avonds 50V is 's morgens 50V. In tegenstelling tot een lood/zuur accu die constant bijgeladen moet worden.
zie:
YouTube: Lithium Cells in Float Charge. Will it destroy your battery?

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:34

Ersus

Zuid-Limburg

DESS Trading weet wel raad met laag dynamisch tarief én zon opwek. Gezien de dieselprijs misschien toch maar de dieselbus inruilen en een EV bedrijfsauto aanschaffen.

Uiteindelijk is het hele systeem daar ook op gedimensioneerd, alle opwek opvangen en zelf verdelen en simultaan ook laag dynamisch tarief mee te kunnen nemen. Komt wel goed van pas met de hele onrust omtrent energie.

Afgelopen donderdag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2m8MgimovCbGfTSu6sNAI_HNAJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ey6fnde1axSvNvfcaQA0rxUz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BscLv1c2JaLy_70w9P3EOAuMkn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OAAmuI4KbMnS99GpreXZSqr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKswIDqBH1cNHadO8_o0s8hfmTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GU1rw4KDJ9k1QB5nbAtzJ97T.jpg?f=fotoalbum_large

Opbrengst Ex EB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbFBDqqOGhTps664IASA1D2ydLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7AA2znXxL7ibMVHhknoERRy.jpg?f=fotoalbum_large

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• PcFer
  • Nu online
Al een tijdje ben ik op zoek naar de beste manier om te voorkomen dat mijn 3-fase laadpaal de 1-fase multiplus thuisbatterij leegtrekt. De laadpaal zit aan de AC-IN (tezamen met andere 3-fase belastingen). Ik maak ook gebruik van peakshaving.

Mijn plan was om de multiphase grid setpoint een offset te geven gelijk aan het vermogen van de laadpaal. Dit werkt ook zoals beoogd, behalve als ik een offset opgeef van een vermogen hoger dan ~230V x ingestelde peakshave stroom. Wat er dan gebeurd is dat het grid vermogen wordt geknepen tot 230V x ingestelde peakshave stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKBunR5vkGxOMy8NoIMCdrOHEnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hICaycE440C2CemtwxYJaJOV.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de vraag ook op het Victron community forum gesteld, maar krijg nog niet de gewenste respons.

Zou iemand dit willen testen ? En heeft iemand ideeen hoe dit anders op te lossen? Ik heb nagedacht over de volgende alternatieven, maar allemaal niet optimaal:
  • Laadpaal voor de meter plaatsen --> Ik gebruik nu P1 meter, dit zou een extra energiemeter betekenen (waar ik geen ruimte voor heb) + peakshave current moet dynamisch worden aangepast
  • Virtuele grid meter en het laadpaalvermogen van de P1 data aftrekken --> Kan, maar vereist ook dynamisch aanpassen van de peakshave current. Plus dat je in VRM geen duidelijk zicht meer hebt wat er daadwerkelijk door de meter loopt
Alle ideeën zijn welkom!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Is het belangrijk dat je batterij wel nog de rest van de load gaat compenseren tijdens het laden van je auto? Of maakt dat weinig uit omdat de auto sowieso op lage tarieven aan het laden is? Want je kunt via modbus een signaal sturen om ontladen te blokkeren/limiteren, volgens mij heeft EVCC (opensource laadpaal aansturing) dat in hun Victron module zitten: https://docs.evcc.io/en/docs/devices/meters#energy

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

PcFer schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:22:
Al een tijdje ben ik op zoek naar de beste manier om te voorkomen dat mijn 3-fase laadpaal de 1-fase multiplus thuisbatterij leegtrekt. De laadpaal zit aan de AC-IN (tezamen met andere 3-fase belastingen). Ik maak ook gebruik van peakshaving.

Mijn plan was om de multiphase grid setpoint een offset te geven gelijk aan het vermogen van de laadpaal. Dit werkt ook zoals beoogd, behalve als ik een offset opgeef van een vermogen hoger dan ~230V x ingestelde peakshave stroom. Wat er dan gebeurd is dat het grid vermogen wordt geknepen tot 230V x ingestelde peakshave stroom.

[Afbeelding]

Ik heb de vraag ook op het Victron community forum gesteld, maar krijg nog niet de gewenste respons.

Zou iemand dit willen testen ? En heeft iemand ideeen hoe dit anders op te lossen? Ik heb nagedacht over de volgende alternatieven, maar allemaal niet optimaal:
  • Laadpaal voor de meter plaatsen --> Ik gebruik nu P1 meter, dit zou een extra energiemeter betekenen (waar ik geen ruimte voor heb) + peakshave current moet dynamisch worden aangepast
  • Virtuele grid meter en het laadpaalvermogen van de P1 data aftrekken --> Kan, maar vereist ook dynamisch aanpassen van de peakshave current. Plus dat je in VRM geen duidelijk zicht meer hebt wat er daadwerkelijk door de meter loopt
Alle ideeën zijn welkom!
Welke Venus OS versie?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• PcFer
  • Nu online
NTS schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:45:
Is het belangrijk dat je batterij wel nog de rest van de load gaat compenseren tijdens het laden van je auto? Of maakt dat weinig uit omdat de auto sowieso op lage tarieven aan het laden is? Want je kunt via modbus een signaal sturen om ontladen te blokkeren/limiteren, volgens mij heeft EVCC (opensource laadpaal aansturing) dat in hun Victron module zitten: https://docs.evcc.io/en/docs/devices/meters#energy
Het idee was om ESS door te laten draaien in NOM, behalve dan voor het vermogen wat de laadpaal verbruikt (deze laadkosten worden door werkgever vergoed).
3.70, maar ook met 3.71

• gertvdijk
NTS schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:45:
(ook via MQTT)
Ik heb deze strategie geprobeerd, maar het probleem dat ik observeerde is dat PowerAssist dan niet meer in werking treedt (bij max-discharge op 0) en hij boven de ingestelde zekeringswaarde gaat trekken uit het net als in het huis iets veel trekt tijdens het EV-laden. Ook de Victron EVCS die load balancing zou moeten doen - op basis van 3x25A grid info dat hij live krijgt via de Cerbo - doet niets. Ik had verwacht dat ofwel de Cerbo zou ingrijpen middels het toch toestaan de batterij te ontladen, of dat de EVCS het vermogen zou gaan beperken, maar jammer de bammer, hij tript gewoon de zekeringen. En het ergste nog wel: geen enkel alarm via Victron/VRM dat hij over zijn limieten ging terwijl zijn eigen meters dik over zijn grenzen gingen en een 3rd party P1-meter staat te gillen.
gertvdijk in "Het grote Victron aansturing topic"

Ik zit er steeds meer aan te denken de EV-lader te verplaatsen naar de AC-IN-kant.

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 18-03-2026 14:05 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

PcFer schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:59:
[...]

Het idee was om ESS door te laten draaien in NOM, behalve dan voor het vermogen wat de laadpaal verbruikt (deze laadkosten worden door werkgever vergoed).

[...]

3.70, maar ook met 3.71
En met de V3.80~7 ?

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Soms zijn er kleine glitches... Het hoeft er niet perse wat mee te maken te hebben trouwens. Kan ook aan de config liggen. Wat je wil doen is duidelijk.

Ik zag met bijv. die V3.80~7 dat grid charging 21kW werd gereduceerd als er load verschuift tussen de fases.
Met V3.80~4 heb ik dat gedrag niet, en ik zou wel graag de uren met laag tarief in volle omvang met 21kW kunnen laden simultaan met PV input.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

@PcFer wat gebruik je als 3 fase meter? Ik heb in het begin wel eens een 'niet' Victron energiemeter middels Python geïntegreerd, en dat gaf eigenlijk iedere keer wel wat problemen. Sinds ik die meter heb vervangen met de VM-3P75CT heb ik nergens meer last van gehad.

Het zou eraan kunnen liggen hoe Victron Venus OS de waardes meeneemt in de algoritmen.

Maar er ligt ook een BUG voor wat betreft 3 fase aansluiting met een enkele Multiplus waarbij de NOM niet lekker werkt.

Als de Autolader 10A per fase trekt dan wil je gewoon dat je Victron NOM draait voor de lasten boven de 10A per fase.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:18

Q

Au Contraire Mon Capitan!

PcFer schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:59:
Het is misschien niet het antwoord dat je zoekt, maar als het verbruik van je huis relatief gering is zou ik tijdelijk het hele meter-op-nul / ESS uitschakelen als de auto start met laden, en weer inschakelen als de auto klaar is met laden. Het is een heel simpel, overzichtelijk concept wat zal werken.

Het verbruik van je huis kost dan wel geld, maar ik denk dat met de vergoeding van je werkgever je nog steeds leuk kan verdienen aan thuis laden bij lage tarieven. Bovendien geniet je huis op dat moment ook van de lage tarieven.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 18-03-2026 14:27 ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:36
Q schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:25:
[...]

Het is misschien niet het antwoord dat je zoekt, maar als het verbruik van je huis relatief gering is zou ik tijdelijk het hele meter-op-nul / ESS uitschakelen als de auto start met laden, en weer inschakelen als de auto klaar is met laden. Het is een heel simpel, overzichtelijk concept wat zal werken.

Het verbruik van je huis kost dan wel geld, maar ik denk dat met de vergoeding van je werkgever je nog steeds leuk kan verdienen aan thuis laden bij lage tarieven. Bovendien geniet je huis op dat moment ook van de lage tarieven.
Dit is eigenlijk wel een slim idee. Je hebt dan ook nog stroom voor de duurdere uren.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• PcFer
  • Nu online
Bedankt voor het meedenken allemaal!

@Ersus Ook V3.80~7 geeft hetzelfde gedrag. Ik had een Virtual Grid meter vanuit NodeRED, maar zojuist ook met deze DBUS P1 geprobeerd, wederom hetzelfde gedrag. Ik denk overigens ook niet dat het aan de meter ligt aangezien het binnen de grenzen van de peakshave current wel gewoon werkt.

@Q Interessante gedachte, echter als je PV overschot hebt wil je liever niet importeren. Ik ben nog even doorgegaan op je denkrichting en heb nog een 'verbeterde' variant hierop gevonden.
Je kan namelijk de "Self-consumption from battery" ook instellen op "Only critical loads", dan negeert de multiplus de belastingen aan de AC-IN. Dan mis je nog wel compensatie voor bijv. de kookplaat en een wasmachine op L2, maar het leuke is dan wel dat het "Grid setpoint" ook veranderd naar de plek van de multiplus. Dat geeft de mogelijkheid om met een negatieve offset een deel te compenseren of naar de auto te leveren.

In de basis vind ik dat "All system loads" gewoon een grid setpoint van "3 x 230 x peakshave current" moet ondersteunen, maar bovenstaande is voor nu de beste workaround.

• pvg
  • Laatst online: 07:56

pvg

PcFer schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:46:
Bedankt voor het meedenken allemaal!

@Ersus Ook V3.80~7 geeft hetzelfde gedrag. Ik had een Virtual Grid meter vanuit NodeRED, maar zojuist ook met deze DBUS P1 geprobeerd, wederom hetzelfde gedrag. Ik denk overigens ook niet dat het aan de meter ligt aangezien het binnen de grenzen van de peakshave current wel gewoon werkt.

@Q Interessante gedachte, echter als je PV overschot hebt wil je liever niet importeren. Ik ben nog even doorgegaan op je denkrichting en heb nog een 'verbeterde' variant hierop gevonden.
Je kan namelijk de "Self-consumption from battery" ook instellen op "Only critical loads", dan negeert de multiplus de belastingen aan de AC-IN. Dan mis je nog wel compensatie voor bijv. de kookplaat en een wasmachine op L2, maar het leuke is dan wel dat het "Grid setpoint" ook veranderd naar de plek van de multiplus. Dat geeft de mogelijkheid om met een negatieve offset een deel te compenseren of naar de auto te leveren.

In de basis vind ik dat "All system loads" gewoon een grid setpoint van "3 x 230 x peakshave current" moet ondersteunen, maar bovenstaande is voor nu de beste workaround.
Heb je peakshaving per se nodig? Ik gebruik load balancing voor de laadpaal en geen peakshaving en dan laadpaal vermogen als setpoint voor de mp/ess. Dat werkt prima.

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Nu online

HermanGast

Exige GT3

Q schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:25:
[...]

ESS op ‘alleen laden’ zetten zodra de laadpaal begint inderdaad. (mode: charger only) Als je daarbij ook nog PV over hebt gaat dat gewoon de accu in.

[ Voor 4% gewijzigd door HermanGast op 18-03-2026 21:23 ]

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:03
KrL schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:59:
[...]

De meter is nu gelukkig stabiel, de SolarEdge monitoring niet: hij verlies regelmatig de verbinding met de omvormers. Is een topic over in de Victron community voor het geval iemand anders er ook last van heeft: https://community.victron...ery-few-minutes/39939/107. Voorlopige workaround: SolarEdge support de omvormers laten downgraden naar firmware 4.22.44
Kun je ook "ongrid" de PV-ouput sturen?
Zou namelijk het terug leveren willen beperken, als de accu's vol zijn en de prijzen negatief.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• HermanGast
  • Nu online

HermanGast

Exige GT3

bommer schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:26:
[...]

Kun je ook "ongrid" de PV-ouput sturen?
Zou namelijk het terug leveren willen beperken, als de accu's vol zijn en de prijzen negatief.
Zeker. Meer verbruikers aanzetten. Ik doe dat o.a. met MQTT naar de EV (go-e laadpaal) en warmtepomp Daikin)

En/of relais op de PV. Maar niet alle PV kan daar tegen. Enphase IQ7 meestal wel.

[ Voor 19% gewijzigd door HermanGast op 18-03-2026 21:38 ]

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• bommer
HermanGast schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:34:
[...]

Zeker. Meer verbruikers aanzetten. Ik doe dat met MQTT naar de EV. (go-e laadpaal)
Dan laat je de laadpaal de SE sturen. Dat kan ik natuurlijk ook doen met Home Assistant, of welke andere oplossing met modbus.
Gaat mij er op dat ik maar een systeem heb dat bepaald wat er gebeurt en dan lijkt het mij logisch
dat Venus OS van Victron is.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• HermanGast
  • Nu online

HermanGast

Exige GT3

bommer schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:39:
[...]

Dan laat je de laadpaal de SE sturen. Dat kan ik natuurlijk ook doen met Home Assistant, of welke andere oplossing met modbus.
Gaat mij er op dat ik maar een systeem heb dat bepaald wat er gebeurt en dan lijkt het mij logisch
dat Venus OS van Victron is.
Het systeem dat de prijzen kent, ligt voor de hand. Ik doe alles met M5stack.

• bommer
Weet iemand of dat ook rechtstreeks uit Venus OS kan?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:57
Impossibl3 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:16:
[...]

Dit is eigenlijk wel een slim idee. Je hebt dan ook nog stroom voor de duurdere uren.
Evcc kan je hierbij helpen. We hebben daar een topic voor. Die plaatst dan een lock/hold/keep at op je soc van de batterij als je met de planner oplaadt obv dynamische tarieven.

Zo werkt je Victrok ook vaker in optimalere efficientiepercetages want ik dacht dat ik dat ooit had onthouden op basis van een post met een grafiekje die iemand hier geplaatst had.

• Impossibl3
HyperBart schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:30:
[...]

Evcc kan je hierbij helpen. We hebben daar een topic voor. Die plaatst dan een lock/hold/keep at op je soc van de batterij als je met de planner oplaadt obv dynamische tarieven.

Zo werkt je Victrok ook vaker in optimalere efficientiepercetages want ik dacht dat ik dat ooit had onthouden op basis van een post met een grafiekje die iemand hier geplaatst had.
Ik draai zelf DAO die stuurt een setpoint naar de batterij. Bijvoorbeeld -3,7kw als de auto laad op 1 fase. Maar zowel voor dao als evcc heb je een 3de apparaat nodig met HA om alles aan te sturen.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:57
Zeker, maar dat is maar een kleintje als je kijkt naar de value die je er voor terug krijgt. @Impossibl3
Raspberry Pi of een mini PC'tje tweedehands is heel zuinig.

HA is op zich niet nodig, evcc draait zelfs "best" stand alone.

[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 19-03-2026 09:45 ]

• Impossibl3
@HyperBart Dat is zo. Ik draai zelf mijn huis (via HA) op een Intel NUC. God mogen het behoeden dat dat ding crasht :').

Hoe meer (cruciale) systemen ik aan elkaar knoop hoe meer ik denk is dit wel handig....

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:18

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Impossibl3 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:36:
@HyperBart Dat is zo. Ik draai zelf mijn huis (via HA) op een Intel NUC. God mogen het behoeden dat dat ding crasht :').

Hoe meer (cruciale) systemen ik aan elkaar knoop hoe meer ik denk is dit wel handig....
Gefeliciteerd, je bent nu systeembeheerder van je eigen huis en mag je druk gaan maken over RTO (RPO niet zo gelukkig). En DR. 🤣

Koop een 2e pc en gooi die in een la als spare. Maar vereist ook goed backup en restore proces, idealiter getest van te voren.

Ik zou kijken of je een limp-mode voor je ESS kunt instellen die niet afhankelijk is van HA of andere externe tools die nog wel zinnig is voor jouw verbruikpatroon, mocht er iets mis gaan met HA of vergelijkbare oplossingen.

• cyclone

cyclone

@Q
Tja van de ene NUC komt de andere, Proxmox in cluster mode (met nog een containertje op je NAS) en dan blijkt de failover net niet helemaal lekker te werken want je hebt nog voor Zigbee2MQTT een USB stick in 1 NUC hangen en de mapping van de USB gaat niet mee over bij een failover.
Dus moet je de Zigbee interfacing weer naar een Ethernet oplossing brengen etc. etc.

Jah .. ook ik ben in dit rabithole gevallen.

Welcome to OZ

Pagina: 1 ... 66 67 Laatste