Sinds 2 weken hebben we hier ook een Victron systeem staan, die ook werkt met noodstroom. Ik heb al vrij snel DESS aangezet, maar die maakt soms keuzes waar ik het niet mee eens ben. Daarom ben ik bezig om te kijken of ik dit zelf kan regelen. Het gaat me dus vooral om de high level aansturing, niet de low level (realtime) aansturing.
Ik gebruik hiervoor Home Assistant. Het Victron systeem lees ik uit via de MQTT integratie, maar heb de Modbus integratie ook draaien. Ik heb al een werkende situatie met Home Assistant en EMHASS. Die maakt logische schema's, waar een paar(ont)laadstrategieën uit komen rollen voor de batterij. Een aantal kan ik aardig instellen, maar bij een aantal andere kom ik er niet helemaal uit hoe ik dat het beste kan doen. Hopelijk kunnen mensen me hier verder helpen
De (ont)laadstrategieën die ik zie:
1. Maximaal laden -> Zet ESS AC Grid Setpoint op een hoog positief getal (in mijn geval 17000)
2. Maximaal ontladen -> Zet ESS AC Grid Setpoint op een hoog negatief getal (-17000)
3. Nul-op-de-meter (laden én ontladen) -> Zet ESS AC Grid Setpoint op 0
En de strategieën waar ik niet helemaal uitkom, en wat ik tot nu toe werkend heb gekregen:
4. (Ont)laden met specifieke waarde -> Zet ESS AC Grid Setpoint op deze specifieke waarde (ook al leidt dit niet per se tot het gewenste effect, maar ik zie geen manier om alleen de batterij aan te sturen)
5. Nul-op-de-meter (alleen laden) -> Zet ESS AC Grid Setpoint op 0 + ESS Max Feed-in Power op 50 zetten? (Ik weet niet of ESS Max Feed-in Power op 50 nog meer voor gevolgen heeft, bijvoorbeeld bij stroomuitval)
6. Nul-op-de-meter (alleen ontladen) -> Zet ESS AC Grid Setpoint op 0 + ESS Max Inverter Power Limit op 50 zetten? (Ik weet niet of ESS Max Inverter Power Limit op 50 nog meer voor gevolgen heeft, bijvoorbeeld bij stroomuitval)
7. Idle (doe niks met de batterij, maar laat de andere stromen wel gewoon lopen) -> ESS Max Feed-in Power op 50 + ESS Max Inverter Power Limit op 50 zetten (met waarde 0 krijg ik de melding ESS#7)?
De ESS AC Grid Setpoint lijkt goed te werken, maar daarmee krijg ik dus niet alle gewenste strategieën voor elkaar. Ik krijg het gewenste effect op zich wel in combinatie met ESS Max Feed-in Power en ESS Max Inverter Power Limit, maar ik weet niet of dat het handigste is en of die daar wel voor bedoeld zijn.
Hoe doen anderen dit?