workzone schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:10:
[...]
Maar de vraag is levert het ook wat op? Ik heb de RTE op 80% gezet en kostprijs accu 0.03cent, dan is er een prijs delta van ongeveer 10 cent nodig om te gaan handelen.
Met mijn Eltek lader (3000W) die automatisch mee helpt, is de RTE wel iets hoger geworden dan 80%, maar ik haal nog lang niet de default van 90%, ja met 90% heb je veel meer DESS activiteit, maar in mijn geval levert het netto vrijwel niets op.
Het is wat lang geworden, met veel woorden probeer ik uit te leggen waar ik vermoed dat het veelal fout gaat.
Dan lijkt mijns inziens de RTE niet overeen te komen met de ingestelde vermogens waarmee DESS aan de slag gaat. Je zou DESS eens kunnen voeren met een lager batterij vermogen ipv tariefmanipulatie?
En de kostprijs voor de batterij op €0,01 zetten, die is er immers al en die moet ja ook dienst doen voor iets. Als je hier een hoge prijs zou invullen dan staat de batterij niks te doen terwijl die juist wel is aangeschaft om iets te doen. Daarom zou ik die kosten zo laag mogelijk zetten, ik dacht €0,01 is het laagst mogelijke. Bij €0,00 had ik dacht ik rare DESS uitwerkingen, maar ik kan mij vergissen, ik heb het sinds vorig jaar allemaal zo gelaten zoals ingesteld.
Wellicht kun je los van alles de efficiëntie ook eens testen met verschillende vermogens bij laden en ontladen en kun je de vermogens 'sweetspot' vinden waar je mee wil werken, zo hoog mogelijk vermogen met zo hoog mogelijke efficiëntie, zodat DESS wel wat te doen krijgt.
Een vermogen van (3x 4kW) 12kW ontladen met 77% efficiëntie is natuurlijk niet erg handig. Dus je zou het batterij ontlaad vermogen dan bijvoorbeeld lager instellen, ik noem maar iets, (3x 3kW) 9kW en bijvoorbeeld dan 81% eff. halen. Dat is altijd beter dan 4kW met 77%.
Als uit jouw test dan blijkt 85% met 8kW ontladen met 3 multis, dan stel je 8kW bij DESS batterij ontlaad capaciteit in. En als je met laden test 84% haalt met ook 8kW dan stel je dat ook in bij DESS batterij laden.
En de RTE is 85%*84% dan nog pas 71%. Als je dan 81% RTE voert aan VenusOS dan komt het niet overeen met de daadwerkelijke systeem efficiëntie en zal het effect zelfs verliezen kunnen opleveren.
Je kan je nu wel voorstellen dat wanneer je de Multis staat te stampen met max vermogen dat dit vele malen lager uitkomt dan 71% RTE. Maar je moet het wel nameten zodat je een correcte RTE aan VenusOS kan meegeven, zodat DESS met correcte waardes kan werken.
Dan staat je setup niet te stampen en heeft DESS meer rekenmogelijkheden om tenminste iets te doen, al zij het minder kWh schuiven maar wel met beter resultaat? De verschillen zijn toch enigszins na te volgen, het systeem hier staat de grid aansluiting met 21kW te stampen, dat is wel 120% van de 25A hoofdzekering maar het Victron systeem zelf gebruikt maar 60% van zijn totale vermogen hiervoor (inkl. 2kW voor huisverbruik). En de resultaten zijn altijd positief met de nagemeten RTE van 88%.
En zeker, als er maar een kleine spread is dan helpt de 'massa' absoluut mee voor een beetje betekenisvol resultaat. Het verzacht de energiekosten in ieder geval dan zichtbaar, al zijn het maar kleine beetjes bij lage spread.
Vandaag is dit door DESS uitgevoerd. De berekening van HomeWizard wijkt af, ik vermoed door de 10% zonnebonus? Vanuit de Zonneplan waardes €2,66 / (92,4-58,6+PV Opwek 1kWh) = €0,07643678161 per kWh all-in. Daar is toch niets mis mee?
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900