Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:35
Grote bestanden naar Home Assistant sturen.

Gebruikers van Victron Systemen die ook Home Assistant gebruiken zullen dikwijls gegevens willen uitwisselen. Voor uitwisselen zijn verschillende mogelijkheden, zoals de Victron-integratie aan de kant van Home Assistant, MQTT of de Home Assistant API vanuit Node Red.
Al deze methoden hebben gemeen dat de maximale lengte van de inhoud 255 tekens is. Dit is een beperking van Helpers en andere Entiteiten binnen Home Assistant.

Nu wilde ik afbeeldingen met prognose-informatie vanuit Victron naar mijn Home Assistant dashboard sturen. Het gaat hier om drie afbeeldingen/bestanden die stuk voor stuk véél groter zijn dan 255 tekens. Om deze te kunnen verzenden gebruik ik FTP.

Voor de verdere uitwerking hiervan, zie: Grote bestanden naar Home Assistant sturen in "Het grote Victron Node Red topic"

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-01 15:12
Ik zou aan mijn systeem nog een aantal panelen op de garage toe willen voegen in oost-west opstelling, echter liggen deze op een niet zo gunstige locatie mbt schaduw. Dit zou betekenen dat microinverters nodig zijn.

Als ik naar de kosten daarvan kijk icm het volledige systeem erbij. Lijkt het me slimmer om de panelen per 2 aan een MPPT 100/20-48V te hangen. Dan kan ik direct van de panelen naar de accu laden (scheelt weer iets omzet verliezen).

Is dit handig om te doen, of zie ik iets over het hoofd? Qua kosten zouden de Victron mppt's zelf nog goedkoper uitkomen dan microinverters.

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-01 21:08

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@SHIFTER [NL]
Wat wil je ?
Als je niet bang bent om een beetje te shoppen op marktplaats kun je hele leuke deals doen.
Ik kocht anderhalve maand geleden een SolarEdge SE7K van 3 jaar oud (dus nog 12 jaar garantie) voor 75 euro. 18 Optimizers voor 200 (net iets meer dan een tientje per stuk) met nog 22 jaar garantie en nieuwe panelen van 405Wp voor 30 euro per stuk.

Je kunt hele leuke deals vinden als je een beetje zoekt.
Maar je kunt idd meer geld uitgeven en met de Victron MPPT's gaan werken en direct invoeden wat idd wel efficienter is.
Kwestie van rekenen of je het verschil qua investering terug denkt te kunnen verdienen en behalve dat welke oplossing je het liefst hebt.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-01 15:12
cyclone schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:27:
@SHIFTER [NL]
Wat wil je ?
Als je niet bang bent om een beetje te shoppen op marktplaats kun je hele leuke deals doen.
Ik kocht anderhalve maand geleden een SolarEdge SE7K van 3 jaar oud (dus nog 12 jaar garantie) voor 75 euro. 18 Optimizers voor 200 (net iets meer dan een tientje per stuk) met nog 22 jaar garantie en nieuwe panelen van 405Wp voor 30 euro per stuk.

Je kunt hele leuke deals vinden als je een beetje zoekt.
Maar je kunt idd meer geld uitgeven en met de Victron MPPT's gaan werken en direct invoeden wat idd wel efficienter is.
Kwestie van rekenen of je het verschil qua investering terug denkt te kunnen verdienen en behalve dat welke oplossing je het liefst hebt.
Wat ik wil? Zoveel mogelijk opbrengst halen uit de panelen die op de garage komen te liggen icm schaduw tegen zo laag mogelijke kosten. Panelen liggen, hangen nu aan een string omvormer, totaal niet efficient...

Beetje rondshoppen doe ik ook. Soms iets te enthousiast :P Heb ook een SolarEdge SE7K liggen waarmee ik mijn string inverter wilde vervangen, maar achteraf niks aan heb, haal met dat systeem niet de minimale spanning die vereist is tenzij ik alles aanpas.

Voor het garage deel gaat het ook maar om 8 panelen, daar is de SE7K zeker niet geschikt voor. Dan is de andere optie Enphase, maar ook dat is niet goedkoop. Waardoor ik bij de Victron's uit kwam.

[ Voor 14% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 19-12-2025 13:05 ]

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

• cyclone

cyclone

Met 8 panelen zou ik idd lekker voor een MPPT van Victron gaan.

Ik heb ook wat via Enphase liggen hier, maar de aanschaf is gewoon stijl zeker als je wilt gaan intergreren met Victron dan moet je namelijk de (in mijn ogen veels te dure) Evoy Metered aanschaffen. De goedkopere non metered kan dat niet (heb ik helaas zelf mogen ervaren).
Gezien mijn ervaring met Enphase Support die er uiteindelijk ruim 4 maanden voor nodig hadden om me te kunnen vertellen dat mijn standard Envoy dus niet kon intergreren met Victron, heb ik besloten deze vendor voortaan maar links te laten liggen.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:08

Japie.G

Colour Classic

Ik ga vanaf 7 januari over naar een dynamisch energie contract van Frank. Ik zie dat ik ook mijn auto kan koppelen aan zogenaamd 'slim laden'. Nou denk ik alleen dat de uren waarop de auto geladen gaat worden samenvallen met de uren waarop DESS mogelijkerwijs ook wil gaan laden. Ik kan vooralsnog in Victron DESS geen invoer in de verbruik voorspelling geven (of mis ik wat). Daar moeten vast meerdere mensen hier tegenaan lopen. Hebben jullie dat met nodered opgelost? Wat voor logica's hebben mensen hiervoor in gebruik?

Zag deze leuke al voorbij komen, echter is dat een volledige logica die alles onder controle neemt: MJ de Bruijn in "Victron MESS - Mijn ESS"

Ik zoek eigenlijk iets dat ik gewoon easy dat 'slim laden' ook kan gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door Japie.G op 19-12-2025 15:01 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• cyclone

cyclone

Tja dhr de Bruijn is niet voor niets Karma Keizer op dit onderwerp dat is een pracht topic en geeft mooi weer dat je er wel iets van effort in moet steken wil je een maat gemaakte oplossing hebben.
Maar zo goed als alles is mogelijk, maar verwacht niet iets wat klip en klaar is voor jouw eigen situatie.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:48:
Ik zou aan mijn systeem nog een aantal panelen op de garage toe willen voegen in oost-west opstelling, echter liggen deze op een niet zo gunstige locatie mbt schaduw. Dit zou betekenen dat microinverters nodig zijn.

Als ik naar de kosten daarvan kijk icm het volledige systeem erbij. Lijkt het me slimmer om de panelen per 2 aan een MPPT 100/20-48V te hangen. Dan kan ik direct van de panelen naar de accu laden (scheelt weer iets omzet verliezen).

Is dit handig om te doen, of zie ik iets over het hoofd? Qua kosten zouden de Victron mppt's zelf nog goedkoper uitkomen dan microinverters.
Zeker doen, inderdaad per twee, want je moet boven 62 volt komen. En dan vervolgens een aantal parallel want die blauwe jongens kunnen veel hebben.
Zoek wel een winkel die gelijk btw vrij verkoopt, dan zijn ze niet duur

1 PVoutput . Dongen NB

• MJ de Bruijn
Japie.G schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:00:
Ik zoek eigenlijk iets dat ik gewoon easy dat 'slim laden' ook kan gebruiken.
Allereerst dank voor je compliment. Evenzo aan @cyclone.
Een oplossing die goed werkt is zelden easy.
Waar het om gaat is - denk ik - dat je niet meer Ampère van het Grid haalt dan je hoofdzekeringen aankunnen. Dit speelt in principe alleen als je batterij-systeem aan het laden is.
Een eenvoudige oplossing is om de laadstroom van de auto-lader te beperken en/of de laadstroom van het batterij-systeem met een vaste waarde te beperken tijdens het auto-laden zodat de gezamenlijke belasting altijd beneden de 22 Ampère per fase blijft. Ik neem een kleine marge voor huis-verbruik. Je kunt dan zelf kiezen wie je voorrang geeft. Het nadeel is dat je soms een deel van een gunstig tarief kunt missen.
Je kunt dit ook 'dynamisch' doen. Dat wil zeggen dat je de begrenzingen van de twee systemen heel snel aanpast afhankelijk van de actuele belasting. Als je klassieke porseleinen zekeringen hebt gaat dit beter omdat die meer marge hebben dan elektronische zekeringen.
Ik heb een aparte elektriciteitsmeter vóór AC-IN maar ná het auto-laadstation. Daarmee meet ik de inkomende stroom inclusief de non-critical groepen. Deze reageert sneller dan de officiële elektriciteitsmeter die gekoppeld wordt met een interface en/of protocol.
Mijn werkwijze is als volgt. Zodra huisverbruik plus auto-verbruik op een fase boven de 24 Ampère komt schakelt de auto-lader direct helemaal uit. Daarmee is 'de druk van de ketel'.
Na een paar seconden wordt deze weer ingeschakeld met een begrenzing op de minimum waarde. Iedere paar seconden wordt de stroom 1 Ampère verhoogd tot het gezamenlijke maximum van 24 Ampère.
Eén en ander staat uitgewerkt in de bijdrage MESS die je aanhaalde. Kies item auto-laadstation.
Publiceer tzt eens de oplossing die je gekozen hebt. Succes.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Nou, mijn autolader is voorzien van een loadbalancer. Die komt niet over de 25a totaal heen.

Echter als DESS beslist om om 03:00 de accu te gaan laden en de ‘slim laden’ app zegt ook ga dan de auto maar laden zit ik met een te lege autoaccu smorgens. Das meer mijn probleem. Kan ook zeggen om dess ten alle tijdenvoorang te geven en gewoon om 1800 de auto uit de thuisbatterij te laden, maar das weer zonde van de conversieverliezen.

Dus vraag me af of er mensen zijn die hier algoritmisch over hebben nagedacht. Flows bouwen in nodered is voor mij niet zo’n orobleem, het juiste beslisalgoritme wel. Wellicht kom ik in the end ook uit bij een M-ESS (goeie naam👍🏼) .

Liefst zou ik tegen DESS willen kunnen zeggen, let op morgen gaat er 20kwh de auto in, hou daar rekening mee, en output aan mij hoe laat ik dat moet doen, dan koppel ik de autolader weer aan die planning zo dat dat klopt.

Victron is er mee bezig maar daar gaan ze dus 60e per jaar voor vragen. Dan bouwt deze nerd het liever zelf.

• MJ de Bruijn
Japie.G schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:54:
Echter als DESS beslist om om 03:00 de accu te gaan laden en de ‘slim laden’ app zegt ook ga dan de auto maar laden zit ik met een te lege autoaccu smorgens.
De kans dat de twee systemen dezelfde keuze maken is groot als ze beide de laagste prijs aanhouden.
Hoeveel Ampère laadt jouw Victron systeem maximaal (per fase)? Dan kun je je auto begrenzen op het verschil. Of begrens beide systemen zoals hierboven beschreven. Die begrenzing hoeft alleen actief te zijn als de auto is aangesloten.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

MJ de Bruijn schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:00:
[...]

De kans dat de twee systemen dezelfde keuze maken is groot als ze beide de laagste prijs aanhouden.
Hoeveel Ampère laadt jouw Victron systeem maximaal (per fase)? Dan kun je je auto begrenzen op het verschil. Of begrens beide systemen zoals hierboven beschreven. Die begrenzing hoeft alleen actief te zijn als de auto is aangesloten.
Ja das inderdaad een goed idee. In ieder geval de victron begrenzen wanneer auto is ingeplugd. Auto neemt dan in mijn geval zelf de overgebleven ruimte. Met een vaste begrenzing op de victron kan ik in ieder geval zorgen dat er genoeg de auto in komt. In de DESS settings zou ik dan ook een lagere laadstroom kunnen ingeven dan werkelijk om de voorspellingen enigszins te laten kloppen.

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Japie.G schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:06:
[...]

Ja das inderdaad een goed idee. In ieder geval de victron begrenzen wanneer auto is ingeplugd. Auto neemt dan in mijn geval zelf de overgebleven ruimte. Met een vaste begrenzing op de victron kan ik in ieder geval zorgen dat er genoeg de auto in komt. In de DESS settings zou ik dan ook een lagere laadstroom kunnen ingeven dan werkelijk om de voorspellingen enigszins te laten kloppen.
Gisteren hier precies hetzelfde probleem. DESS kies de laagste tarieven om te laden, maar de auto heeft ook 8 uur laden nodig.
Uiteindelijk ervoor gekozen om in instellingen het maximale laadvermogen van dess te beperken, zodat de laadplanning wordt aangepast.
Zodra de auto stopt met laden het laadvermogen weer omhoog, zodat DESS wel zo snel mogelijk gaat laden.
Zat te denken om het verlagen van het laadvermogen dan in een nodered flow te bouwen, met een toggle in een dashboard. En dan zodra auto stopt met laden het laadvermogen weer omhoog zetten.
Of iemand nog betere ideeën?

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:16
Iemand die mijn formule even wilt controleren voor in DESS icm Zonneplan. Ik kom er niet goed aan uit denk ik.

De chatbot zegt voor inkoop: Beursprijs, handling fee, energiebelasting, BTW.
Voor inkoop heb ik: (Netto prijs (per kWh)+0.10150)*1.21+0.02

Voor verkoop: beursprijs, handling fee, 10% bonus
Voor verkoop heb ik: (Netto prijs (per kWh)+0.10150)*1.10+0.02

Ik ga pas 1 januari over maar probeer alles al in orde te hebben voor 2026, dan zal de energiebelasting veranderen dus zal ik dat aanpassen.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:24
Flesdop schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:33:
Iemand die mijn formule even wilt controleren voor in DESS icm Zonneplan. Ik kom er niet goed aan uit denk ik.

De chatbot zegt voor inkoop: Beursprijs, handling fee, energiebelasting, BTW.
Voor inkoop heb ik: (Netto prijs (per kWh)+0.10150)*1.21+0.02

Voor verkoop: beursprijs, handling fee, 10% bonus
Voor verkoop heb ik: (Netto prijs (per kWh)+0.10150)*1.10+0.02

Ik ga pas 1 januari over maar probeer alles al in orde te hebben voor 2026, dan zal de energiebelasting veranderen dus zal ik dat aanpassen.
Let op de 10% zonnebonus is alleen van toepassing tijdens zon uren. In de nacht geldt die niet! En moet de handeling fee niet binen de BTW staan bij inkoop?

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Flesdop
Hmm, inderdaad alleen tussen zonsopkomst en zonsondergang. Misschien dat maar even buiten beschouwing laten aangezien dat dus elke dag op een ander tijdstip is.
Op de handling fee komt ook nog belasting volgens de chatbot.

Dat maakt dan inkoop (Netto prijs (per kWh)+0.10150+0.02)*1.21 en voor verkoop (Netto prijs (per kWh)+0.10150+0.0242)

Begrijp ik het zo goed?

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:24
Flesdop schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:06:
Hmm, inderdaad alleen tussen zonsopkomst en zonsondergang. Misschien dat maar even buiten beschouwing laten aangezien dat dus elke dag op een ander tijdstip is.
Op de handling fee komt ook nog belasting volgens de chatbot.

Dat maakt dan inkoop (Netto prijs (per kWh)+0.10150+0.02)*1.21 en voor verkoop (Netto prijs (per kWh)+0.10150+0.0242)

Begrijp ik het zo goed?
Bij de verkoop "krijg" je nu ook 21% btw terug. Dit omdat de kWh gesaldeerd worden volgens mij. Dus beide moeten *1.21 dan klopt die denk ik.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Flesdop
Ik heb nu (p+0.10150+0.0242)*1.21 voor inkoop maar zit er toch bijna 2 cent hoger als ik vergelijk met de actuele prijs in de app. Ik heb aan Kiki (chatbot) gevraagd over de 2 cent handling fee of hier nog belasting bij komt maar dat zit al in die 2 cent verwerkt. Formule weer terug naar (p+0.10150+0.02)*1.21.
Na wat gechat met de bot ben ik nu gekomen op ((p+0.10160)*1.21)+0.02. De 2 cent handling fee buiten de btw toeslag gehouden aangezien hier al btw in verwerkt zit. Nu lijkt het te kloppen maar zonneplan werkt met 2 cijfers achter de komma en VRM met 4, na afronding komt het wel overeen.

Voor verkoop kom ik dan op hetzelfde uit als ik de zonnebonus weg laat: ((p+0.10160)*1.21)+0.02
De belasting krijg je alleen terug totdat je meer terug levert dan verbruikt maar daar heb ik nog geen idee van of dat ook zo gaat zijn. Dat zal ik in de gaten moeten houden.
Misschien in de toekomst een bepaalde tijd met bonus invullen, bijvoorbeeld van 9 tot 17.

Heeft de zonneplan P1 meter meerwaarde om die te gebruiken of kan ik de homewizard net zo goed aanhouden?

[ Voor 4% gewijzigd door Flesdop op 26-12-2025 10:03 ]

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-01 19:50
@Flesdop
Ik heb de zonneplan prijsformule voor 2026 nu zo ingevoerd. Je kunt nu in VRM ook tijdsloten definiëren.
Tijdens daglicht pas ik de 10% zonnebonus toe. Wel elke maand de daglicht periode aanpassen helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noMpVfIO9H9oUl9CaiyMgIXpACg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/logrvPfP9rxbXbzJtGxn9vsR.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:07
@Pim57 Als ik die formule gebruik zit ik 2 cent te laag op inkoop. En de verkoop pas ik ook aan om overmatig handelen te voorkomen.

Of zit Zonneplan hier te klooien ( per uur)

[ Voor 15% gewijzigd door habbekrats op 30-12-2025 11:02 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ik zie veel mensen de prijsformule manipuleren. Met zoals ook hierbovenstaand gemeld de reden 'overmatig handelen voorkomen'. Echter de prijs is toch gewoon de prijs? Wat is er problematisch dan aan dit overmatig handelen? Als er winst te behalen valt kan hij het doen, en anders niet toch?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:07
Japie.G schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:21:
Ik zie veel mensen de prijsformule manipuleren. Met zoals ook hierbovenstaand gemeld de reden 'overmatig handelen voorkomen'. Echter de prijs is toch gewoon de prijs? Wat is er problematisch dan aan dit overmatig handelen? Als er winst te behalen valt kan hij het doen, en anders niet toch?
Nou om dat ik eigenlijk de verliezen ook zou moeten meenemen van laden-ontladen Victron omzetverliezen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

habbekrats schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:27:
[...]

Nou om dat ik eigenlijk de verliezen ook zou moeten meenemen van laden-ontladen Victron omzetverliezen.
Dat snap ik, maar daar houdt DESS zelf toch al rekening mee? En tevens met accu afschrijvingskosten? Of heb ik dat fout (ben lerende over DESS)

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-01 19:06

basdej

OutSystems Consultant

Goedemiddag,

Heeft iemand voor Tibber de 2026 formule? Ik heb hem nog niet kunnen vinden in dit topic.

Hoi.

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-01 21:57

MrFish

Untitled

basdej schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:33:
Goedemiddag,

Heeft iemand voor Tibber de 2026 formule? Ik heb hem nog niet kunnen vinden in dit topic.
Ik ga gebruiken voor inkoop: p*1.21+0.0248+0.11085
En voor verkoop: p*1.21+0.11085.

Verder deel ik de inkoopformule nog door 0.93; de verkoopformule vermenigvuldig ik met dit getal. Dit doe ik om zelfconsumptie te stimuleren. De formules worden in mijn geval dus voor koop (p*1.21+0.0248+0.11085)/0.93 en voor verkoop (p*1.21+0.11085)*0.93,

Check mijn thuisbatterijsimulator

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

MrFish schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:42:
[...]

Ik ga gebruiken voor inkoop: p*1.21+0.0248+0.11085
En voor verkoop: p*1.21+0.11085.

Verder deel ik de inkoopformule nog door 0.93; de verkoopformule vermenigvuldig ik met dit getal. Dit doe ik om zelfconsumptie te stimuleren. De formules worden in mijn geval dus voor koop (p*1.21+0.0248+0.11085)/0.93 en voor verkoop (p*1.21+0.11085)*0.93,
Ook met zelfconsumptie houdt DESS toch al rekening? Op basis van de voorspelde verbruiken? Snap niet waarom je dan de prijs moet manipuleren?

Iets anders wat ik nog niet begrijp. Mijn accu zet ik op SoC 100 bij 3,45v per cel en een lage staartstroom. (55,2v voor het hele pack). Gaat allemaal prima. Daarna gaat de JK BMS na verlopen van de timer naar floatmode die ik heb ingesteld op 3,35v per cel (53,6v). Ik begrijp dat de accu nog altijd 100pct SoC zou moeten zijn in float mode, alleen dat het volgage wat dropt Ik zie echter direct een ontlading komen zodra hij over gaat naar flatmode. De Victron smartshun meet dit ook en zakt zodoende in SoC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqlS1dlmuGzeJt6rsChyf412qCQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wdwwC5QysrvAToqw1JnJmd51.png?f=user_large
Hier zie je een screenshot van een minuut of 10 na het inschakelen van float mode door de BMS'en.

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat er nu exact gebeurt als je van vol charge naar float mode gaat, en hoe ik dit moet interpreteren?

[ Voor 43% gewijzigd door Japie.G op 30-12-2025 14:58 ]

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Japie.G schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:44:
[...]

Ook met zelfconsumptie houdt DESS toch al rekening? Op basis van de voorspelde verbruiken? Snap niet waarom je dan de prijs moet manipuleren?

Iets anders wat ik nog niet begrijp. Mijn accu zet ik op SoC 100 bij 3,45v per cel en een lage staartstroom. (55,2v voor het hele pack). Gaat allemaal prima. Daarna gaat de JK BMS na verlopen van de timer naar floatmode die ik heb ingesteld op 3,35v per cel (53,6v). Ik begrijp dat de accu nog altijd 100pct SoC zou moeten zijn in float mode, alleen dat het volgage wat dropt Ik zie echter direct een ontlading komen zodra hij over gaat naar flatmode. De Victron smartshun meet dit ook en zakt zodoende in SoC.

[Afbeelding]
Hier zie je een screenshot van een minuut of 10 na het inschakelen van float mode door de BMS'en.

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat er nu exact gebeurt als je van vol charge naar float mode gaat, en hoe ik dit moet interpreteren?
hij probeert de batterijen op float voltage te krijgen, daarvoor moet hij ze legen...
de reden waarom ik mijn float voltage op 3.41 heb, dan heb je daar minder last van.
Zijn wel wat discussies over te vinden op het internet (https://community.victron...o-float-voltage/35097/109)
Je kunt float ook helemaal uitzetten in het JK BMS.. schijnt niet persee nodig te zijn.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

Float in een net gekoppeld systeem werkt anders dan off grid. In het laatste geval stop je gewoon met laden en zakt het voltage vanzelf. Als je in een net gekoppelde situatie het voltage omlaag gooit zal ie gaan ontladen om dat voltage te bereiken.
Je kan dit op meerdere manieren beperken.
Je kan je voltage langzaam in stapjes omlaag doen zoals in de serial-battery driver.
Je kan ook je inverter vermogen beperken/op 0 zetten, dan houdt ie hem langer vast.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Flesdop
Pim57 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:28:
@Flesdop
Ik heb de zonneplan prijsformule voor 2026 nu zo ingevoerd. Je kunt nu in VRM ook tijdsloten definiëren.
Tijdens daglicht pas ik de 10% zonnebonus toe. Wel elke maand de daglicht periode aanpassen helaas.

[Afbeelding]
Dank voor je voorbeeld, de tijden aanpassen in inderdaad wat vervelend maar nog te behappen. Misschien dat er iets via nodered te behalen valt? Ikzelf heb nog nooit met nodered gewerkt.

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:44
Ik heb hier een Cerbo die niet meer reageert, ik denk dat er iets in de boot fase verkeerd gaat.

Aan de binnenkant brand een rood ledje, zowel de wifi als bluetooth LED zijn en blijven dood, zo ook de bijbehorende signalen, niks te ontvangen. Alleen de ethernetkabel inpluggen geeft activiteit op de ledjes die daar bij zitten, echter de unit is niet te zien op de router.

Ik heb al hoofdstuk 19 van de manual, reset to factory defaults gedaan, ook met 'etcher/balena" de unit met een SD kaart geprobeerd tot leven te wekken. Ook zonder succes. Hieronder een screenshot van hoe t werkte, daarna is het niks meer..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EN0GTug5TYOMl6xgAKpZWQWkWt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPlzQDkTWb9yNf6utzDu4Hnp.jpg?f=fotoalbum_large

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-01 21:57

MrFish

Untitled

[...]

Simpel: als je in- en verkoopprijzen hetzelfde zijn, zal DESS alleen maar *handelen*. Er is dan geen reden voor het systeem om in te kopen (vanaf het net, of vanaf je eigen PV) voor eigenverbruik, i.e., om af en toe nul op de meter te draaien. Verder rekent DESS met efficiëntie van 90%; dat is veel te optimistisch. Voeg je een kleine spread toe tussen in- en verkoop, dan zal het systeem wel geregeld NoM draaien (of je dat wilt, is deels een kwestie van smaak) en doe je feitelijk ook iets aan de te hoog veronderstelde efficiëntie (wat noodzakelijk is, maar ook op andere manieren kan).

Even een praktisch voorbeeld. Met mijn formules neem je feitelijk een RTE aan van 90% * 93% * 93% = 77,8%. Stel, de laagste prijs op een dag is 20 cent, dan gaat DESS dus pas handelen bij 20 / 0,778 = 25,7 cent of meer (ipv 20 / 0,9 =22,2 cent). Bij tussenliggende prijzen (dwz, tussen de 22,2 cent en 25,7) kan het systeem nu wel besluiten om NoM te draaien. Dat vind ik niet alleen mooi uit 'principieel' oogpunt, het past ook goed bij observaties dat bij de lagere vermogens die typisch gepaard gaan met NoM-draaien de efficiëntie van het systeem hoger is.

Check mijn thuisbatterijsimulator

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

MrFish schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:55:
[...]

Simpel: als je in- en verkoopprijzen hetzelfde zijn, zal DESS alleen maar *handelen*. Er is dan geen reden voor het systeem om in te kopen (vanaf het net, of vanaf je eigen PV) voor eigenverbruik, i.e., om af en toe nul op de meter te draaien. Verder rekent DESS met efficiëntie van 90%; dat is veel te optimistisch. Voeg je een kleine spread toe tussen in- en verkoop, dan zal het systeem wel geregeld NoM draaien (of je dat wilt, is deels een kwestie van smaak) en doe je feitelijk ook iets aan de te hoog veronderstelde efficiëntie (wat noodzakelijk is, maar ook op andere manieren kan).

Even een praktisch voorbeeld. Met mijn formules neem je feitelijk een RTE aan van 90% * 93% * 93% = 77,8%. Stel, de laagste prijs op een dag is 20 cent, dan gaat DESS dus pas handelen bij 20 / 0,778 = 25,7 cent of meer (ipv 20 / 0,9 =22,2 cent). Bij tussenliggende prijzen (dwz, tussen de 22,2 cent en 25,7) kan het systeem nu wel besluiten om NoM te draaien. Dat vind ik niet alleen mooi uit 'principieel' oogpunt, het past ook goed bij observaties dat bij de lagere vermogens die typisch gepaard gaan met NoM-draaien de efficiëntie van het systeem hoger is.
Thanks. Dit klinkt logisch ja. Ik ging ervan uit dat DESS dit zelf zou doen. Inkopen voor eigen vervruik. Maar DESS koopt dus enkel en alleen maar in voor handel? Ik wil zeker NoM draaien op goedkoop ingekochte stroom. Zal dit dan ook toepassen zo.

Inkoop
(p*1.21)+0.11085+0.01815

Verkoop
(p*1.21)+0.11085+0.01850

Dit levert me voor mijn aanstaande Frank contract exact de cijfers op die ik in de app zie. Daar overheen zal ik dan die spread toepassen. Ik zie dat jij bij verkoop wel de energiebelasting zet maar niet de ‘inkoop kosten vergoeding’ per kwh. Werkt dat bij jouw aanbieder anders of is dat ook met een reden weg gelaten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACh-9MoS0RQm7eVFG7EmdAquDec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2CNgrVWg0EA7GqWe1p4hJdwY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Japie.G op 31-12-2025 07:26 ]

• DanTm
  • Niet online
Japie.G schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:12:
[...]

Thanks. Dit klinkt logisch ja. Ik ging ervan uit dat DESS dit zelf zou doen. Inkopen voor eigen vervruik. Maar DESS koopt dus enkel en alleen maar in voor handel? Ik wil zeker NoM draaien op goedkoop ingekochte stroom. Zal dit dan ook toepassen zo.
DESS heeft 2 modes, green and trade. In trade mode mode koopt hij in voor de handel, in green meer zelfgebruik gericht.
Zo lang we nog kunnen salderen is trade mode financieel het aantrekkelijkste (nom/zelf gebruik is pas na afschaffen salderen aantrekkelijk, of bij groot overschot).
De efficiëntie van je systeem is in Victron instelbaar (helaas niet via het VRM portaal), standaard staat die op 90%, maar die kun je aanpassen (die van mij staat op 81%). Je kunt dan de inkoop en verkoopprijzen gewoon zonder aanpassingen gebruiken.

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:51
DanTm schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:51:
[...]

DESS heeft 2 modes, green and trade. In trade mode mode koopt hij in voor de handel, in green meer zelfgebruik gericht.
Zo lang we nog kunnen salderen is trade mode financieel het aantrekkelijkste (nom/zelf gebruik is pas na afschaffen salderen aantrekkelijk, of bij groot overschot).
De efficiëntie van je systeem is in Victron instelbaar (helaas niet via het VRM portaal), standaard staat die op 90%, maar die kun je aanpassen (die van mij staat op 81%). Je kunt dan de inkoop en verkoopprijzen gewoon zonder aanpassingen gebruiken.
Ben benieuwd waar je die aanpassing kan doorvoeren.

• Pim57
grotegok schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:27:
[...]

Ben benieuwd waar je die aanpassing kan doorvoeren.
Deze vraag komt elke paar weken terug. Zie bijvoorbeeld dit eerdere antwoord

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

DanTm schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:51:
[...]

Okee dat vind ik nog beter. Heb de efficiency nu ook op 81% gezet via nodered. Dat lijkt me een stuk realistischer. En de prijzen zijn dan weer kloppend in VRM. Vink er toch beter uit zien😉

Maar trade mode koopt dus in voor de handel. Echter lijkt me eigen verbruik ook nogal belangrijk op dure momenten. Ik kijk nu een poosje wat dess wil gaan doen bij mij maar hij lijkt wel rekening te houden met verwacht eigen verbruik in trade mode. Heb het alleen nog nooit live gezet. 7 januari gaat contract in. Zal hem volgende week toch maar eens live zetten dan om echt te zien wat hij doet.

Thanks voor de uitleg en tips so far!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vind de activiteit van de Victron in Green Mode afgelopen maand wel een beetje teleurstellend, nu snap ik wel dat het komt omdat de spreiding in prijs laag is en dat het voor de hobby is maar hier een business case omheen bouwen wordt wel lastig.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik snap echt niet meer van VRM en Green Dess. Al weken amper activiteit, vannochtend bij de hogere prijs geen activiteit, besluit DESS nu ineens bij te springen terwijl de prijzen lager zijn, en dan ook nog eens net voor de bekend making van de nieuwe days ahead en de hoge prijzen vanavond 8)7

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:20
revolution-nl schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:39:
Ik snap echt niet meer van VRM en Green Dess. Al weken amper activiteit, vannochtend bij de hogere prijs geen activiteit, besluit DESS nu ineens bij te springen terwijl de prijzen lager zijn, en dan ook nog eens net voor de bekend making van de nieuwe days ahead en de hoge prijzen vanavond 8)7
Heeft hij je eigen verbruik verkeerd ingeschat voor vanavond? Ik heb echt totaal verkeerde inschattingen door pieken van de EV-lader. DESS denkt op bepaalde dagen dat ik 50kWh in een paar uur ga trekken terwijl de auto net volgeladen is. Dat soort ongein maakt het gewoon onbruikbaar voor mij. Heb DESS nu even uit, maar je ziet het normaal in deze grafiek als je vooruit kijkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wf6IUIwJd42I9B6IV5cxmkxoDFY=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/TNaNAWcMAYyg9tp7z4qUKcNL.png?f=fotoalbum_small

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

gertvdijk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:29:
[...]

Heeft hij je eigen verbruik verkeerd ingeschat voor vanavond? Ik heb echt totaal verkeerde inschattingen door pieken van de EV-lader. DESS denkt op bepaalde dagen dat ik 50kWh in een paar uur ga trekken terwijl de auto net volgeladen is. Dat soort ongein maakt het gewoon onbruikbaar voor mij. Heb DESS nu even uit, maar je ziet het normaal in deze grafiek als je vooruit kijkt:
[Afbeelding]
Mijn verbruik in de avond is altijd redelijk constant, de auto laden gebeurt altijd in de lage prijs uren aangestuurd door Tibber slimladen.

Ontladen rond 14:00 gestopt op 14:00 bij 67% SoC, nu bij een stroomprijs van 37ct, staat dat ding weer nutteloos niets doen 8)7

Echt bloed irritant, op deze manier heb ik dus helemaal niets aan die accu :(
/Edit wat zitten switch tussen DESS AAN - UIT trade mode /green mode en hij is wakker geworden |:(

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 05-01-2026 17:11 ]

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
hrv schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:21:
[...]

Dank je.

Wat is de reden dat die 314Ah cellen niet de voorkeur hebben?
Is dat altijd het geval in een 32kW configuratie? Met andere woorden heb je altijd liever twee kasten?

Overigens, ik begrijp intussen dat de cellen in die NKON systemen op hun zijkant liggen. Dat is voor mij ee no-go. Dus dan wellicht toch een zelfbouwpakketje.
Ik hoop dat @Pim57 zelf ook nog antwoord geeft, mijn gedachte bij parallelle cellen die niet individueel door een BMS gemanaged worden is dat ze na enige tijd niet optimaal zullen presteren. Je kan ze immers alleen ‘per 2’ balanceren.

• Pim57
@hrv @Beer070
Het probleem met parallelle cellen is dat ze hard aan elkaar vastzitten. Daar is dus 0 beveiliging als een van de twee cellen problemen krijgt.

Ik heb een paar gedocumenteerde accu branden gezien (op internet) die dit als oorzaak hadden.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Morgen gaat hier dynamisch contract live. Wat zal ik doen…

Heb flink verbruik momenteel 40/60kwh per dag door warmtepomp en ev. Ev kan ik sturen, en heb 48kwh victron accu’s die ik niet onder de 20procent soc wil laten zakken.. dess effficientie via nodered op 81pct gezet. Alle settings realistisch

Wat te kiezen?

Greenmode, of trade mode, uur of kwartier.. zit al een paar weken te kijken maar kan er geen pijl op trekken wat nou voordeliger is over de dag gezien..

• DanTm
  • Niet online
Japie.G schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:25:
Morgen gaat hier dynamisch contract live. Wat zal ik doen…

Heb flink verbruik momenteel 40/60kwh per dag door warmtepomp en ev. Ev kan ik sturen, en heb 48kwh victron accu’s die ik niet onder de 20procent soc wil laten zakken.. dess effficientie via nodered op 81pct gezet. Alle settings realistisch

Wat te kiezen?

Greenmode, of trade mode, uur of kwartier.. zit al een paar weken te kijken maar kan er geen pijl op trekken wat nou voordeliger is over de dag gezien..
Trade mode zolang je kunt salderen (dit jaar dus), en kwartier/uur afhankelijk van wat je dynamische contract zegt. Zonneplan is uur, Tibber kwartier, en zo zijn er meer.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ik kan bij Frank kiezen of ik uur of kwartier wil gebruiken. Maar bij trade mode lijit hij niets aan zelfconsumptie te doen. Zit ik straks flink te handelen, maar ook te verbruiken op dure uren.. of zie ik dat fout?

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Japie.G schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:31:
Ik kan bij Frank kiezen of ik uur of kwartier wil gebruiken. Maar bij trade mode lijit hij niets aan zelfconsumptie te doen. Zit ik straks flink te handelen, maar ook te verbruiken op dure uren.. of zie ik dat fout?
Op de dure uren zal de accu vol terugleveren, wat automatisch je verbruikt wegstreept en zorgt voor netto teruglevering ;)

• DanTm
  • Niet online
Japie.G schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:31:
zelfconsumptie is nog niet interessant (pas vanaf volgend jaar), je kunt beter duur verkopen.
Je kunt beter verkopen voor bv 30 cent, dan het uur daarvoor voor 29 cent je eigen verbruik af te dekken.

[ Voor 11% gewijzigd door DanTm op 06-01-2026 16:30 ]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Okee :-) trademode it is :-)

• Dean88?
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 09-01 08:27
Japie.G schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:59:
[...]

Okee dat vind ik nog beter. Heb de efficiency nu ook op 81% gezet via nodered. Dat lijkt me een stuk realistischer. En de prijzen zijn dan weer kloppend in VRM. Vink er toch beter uit zien😉
Zou je de code hiervan kunnen delen? Ik ben nog niet zo thuis in Nodered.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:17

Ersus

Zuid-Limburg

DanTm schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:28:
[...]

zelfconsumptie is nog niet interessant (pas vanaf volgend jaar), je kunt beter duur verkopen.
Je kunt beter verkopen voor bv 30 cent, dan het uur daarvoor voor 29 cent je eigen verbruik af te dekken.
Dat mocht ik in mijn geval ook vaststellen, het traden verlaagd de energierekening in de donkere maanden meer dan wanneer je die enkele keer een 'goedkoop import' zelf gebruikt.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

DESS Trading heeft voor morgen ook weer de nodige planning klaargezet. Mij lukt het zeker niet om dit met zelfverbruik te compenseren.

Vanavond neemt DESS ook alvast 55kWh extra mee om morgen te injecteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGFvRYB-HKhOLaFJRGAzzxirhJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4xBWH20R3Co9zAjsGR3l9poG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Ersus op 07-01-2026 14:24 ]

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ersus schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:22:
DESS Trading heeft voor morgen ook weer de nodige planning klaargezet. Mij lukt het zeker niet om dit met zelfverbruik te compenseren.

Vanavond neemt DESS ook alvast 55kWh extra mee om morgen te injecteren.

[Afbeelding]
Holy smokes wat een mega systeem heb je! Vet!

Ik zie morgen ook de eerste actie staan van dess trading mode. Vandaag heeft hij zich koest gehouden.

[ Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 07-01-2026 15:00 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Japie.G schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:59:
[...]

Holy smokes wat een mega systeem heb je! Vet!

Ik zie morgen ook de eerste actie staan van dess trading mode. Vandaag heeft hij zich koest gehouden.
Zo ongeveer reageerde de wederhelft ook toen ze de kosten hoorde...;) exclusief dat 'vet!'

Tijdens de initiële opbouw veel te veel wensen ontdekt en zodoende uitgebouwd. Het is uiteindelijk ook niet voor één enkel huishouden gedacht. Na de renovatie moet het 3 huishoudens verzorgen en bij aanschaf van een EV ook dat kunnen verzorgen (zomers met veel PV opwek is de efficiëntie ook worst).

Maar tot die tijd mag het natuurlijk wel 'kostenverzachtende' planningen uitvoeren...

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Dean88? schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:06:
[...]

Zou je de code hiervan kunnen delen? Ik ben nog niet zo thuis in Nodered.
Als je binnen nodered die op je cerbo draait dit importeert als flow of binnen een flow moet het werken :-) (Rechts bovenin op hamburger menu klikken, dan Import, in het invoerveld de code plakken, en dan op import klikken)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
[
    {
        "id": "057a39dc8ea96cb7",
        "type": "group",
        "z": "cd4db44dd8447538",
        "style": {
            "stroke": "#999999",
            "stroke-opacity": "1",
            "fill": "none",
            "fill-opacity": "1",
            "label": true,
            "label-position": "nw",
            "color": "#a4a4a4"
        },
        "nodes": [
            "bb080e7bb23dba70",
            "e170ef18e6d2ae0d",
            "30c8d17026215fde",
            "b37bd6ae28562172"
        ],
        "x": 14,
        "y": 2119,
        "w": 532,
        "h": 202
    },
    {
        "id": "bb080e7bb23dba70",
        "type": "victron-input-custom",
        "g": "057a39dc8ea96cb7",
        "service": "com.victronenergy.settings",
        "path": "/Settings/DynamicEss/SystemEfficiency",
        "serviceObj": {
            "name": "com.victronenergy.settings"
        },
        "pathObj": {
            "name": "/Settings/DynamicEss/SystemEfficiency",
            "type": "number",
            "value": 90
        },
        "name": "Read DESS System Efficiency",
        "onlyChanges": true,
        "roundValues": "0",
        "x": 400,
        "y": 2220,
        "wires": [
            []
        ]
    },
    {
        "id": "e170ef18e6d2ae0d",
        "type": "inject",
        "name": "System Efficiency",
        "props": [
            {
                "p": "payload"
            }
        ],
        "repeat": "",
        "crontab": "",
        "once": true,
        "onceDelay": 0.1,
        "topic": "",
        "payload": "81",
        "payloadType": "num",
        "x": 150,
        "y": 2280,
            [
                "30c8d17026215fde"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "30c8d17026215fde",
        "type": "victron-output-custom",
            "name": "com.victronenergy.settings"
        },
            "name": "/Settings/DynamicEss/SystemEfficiency",
            "type": "number",
            "value": 90
        },
        "name": "Set DESS System Efficiency",
        "onlyChanges": false,
        "x": 400,
        "y": 2280,
        "wires": []
    },
    {
        "id": "b37bd6ae28562172",
        "type": "comment",
        "name": "Read & Set D-ESS System Efficiency",
        "info": "",
        "x": 190,
        "y": 2160,
    }
]

Zo ziet het er dan uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pssON5gOZm6jthbXTPFjpMcZW1s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XL1oYVXCPRw0LiRunj3ypcAy.png?f=user_large

Als je op de bauwe node (een 'inject' node) dubbelklikt zie je dat ik daar een 'number' als payload meegeef richting het victron systeem. Dit nummer kun je naar wens aanpassen. Ik denk dat die 81 procent best een prima waarde is.

Niet zo vet als @Ersus (48kWh met 20pct SoC ondergrens), maar hier gaat DESS ook voor het eerst aan de gang morgen,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l07eSUQZfBwJskrOTozJRUVv4EI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9tUE7r2Zn4xg6tjKdoqK0GbJ.png?f=fotoalbum_large

Zal het eens een keer narekenen, maar mijn gevoel blijft roepen dat ik nu de rest van de dag veel betaal, en dat dat niet opweegt tegen die injectie. Maargoed, de knappe koppen hier zeggen van niet en bij victron zullen knappe koppen hier ook wel goed over hebben nagedacht.. We gaan het meemaken :-)

[ Voor 14% gewijzigd door Japie.G op 07-01-2026 16:27 ]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Vannacht is de accu door D-ESS opgeladen van 20% naar 100%. Dit is de eerste keer dat ik zo'n grote cycle doe eigenlijk (de initiele lading daargelaten). Er vallen me een aantal dingen op. Kan iemand die verklaren?

Allereerst, de accu temperatuur was bij aanvang zo'n 7 graden. ik heb het laden beperkt tot 165A. Ik heb 3 packs wat dus neerkomt op ff ruwweg 3000w per pack. Hierdoor blijf ik binnen spec bij deze temperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7D6VL0Q0Tx3ICELxSibT_zo6OV8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ni3TIxKvJEovlNtQUJmkH0bv.png?f=user_large
Allereerst zie ik toch wel een heel behoorlijke temperatuurstijging. Lijkt me op zich normaal, maar nog niet genoeg ervaring. Is deze temperatuurstijging te verwachten bij een dergelijke laadsessie? Wat me verder opvalt is dat de maximale gemeten temperatuur eigenlijk altijd 1 en dezelfde sensor is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MOhQa9m7YAJxFDS5XEJ6Mqrrw8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/93VCzJPEy5imD2yZyeG5UU4B.png?f=user_large
iets dat me al eerder opviel, en nu weer. Er zit toch aardig onbalans. Het pack is 10 dagen geleden nog naar 100 procent geweest en heeft wat balanceertijd gehad. Ik zie in deze grafiek delta's van max 0,05v. Vind ik toch vrij hoog. Tevens valt op dat steevast 1 van de cellen gerapporteerd wordt als hoogste in voltage, tijdens de gehele laadsessie, totdat uiteindelijk de balancer bezig gaat en de boel wisselt. Is dit zorgwekkend of acceptabel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5cIuj8chbFeClSZDm6hnv9qeCQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lgFWGEXZIU5X7VwF1dwbWgqF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k80B4eLoJtWvUgeBmcoKjNsMrT0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GA8A43Pm3kZnNQIxOR8lMuGf.png?f=user_large

Er zit ergens rond kwart over 4 vannacht een enorme dip in de laadstroom. Het tweede plaatje geeft een zoom weer van dit moment. Ik snap niet wat daar gebeurd is. Het lijkt bijna alsof de BMS ergens heeft ingegrepen, echter ik zie geen wisseling van RCV, heb de logs uit de JK bms gehaald en zie daar ook niets staan. Een poosje na dit 'event' lijkt het nogmaals te gebeuren, dan gaat de current zelfs even naar discharge, om vervolgens het laadproces weer voort te zetten. Dit heb ik tijdens eerdere (non d-ess) laadsessies nog niet eerder zien gebeuren. Is er een manier om te achterhalen wat daar is gebeurd?

En dan nog in algemene zin. Zo'n oplaadproces in de nacht door DESS trekt ondanks de laadbeperking flink wat stroom. Als de warmtepomp daarbij draait en toevallig bijvoorbeeld een backupheater aanzet, komt de stroom vrij makkelijk over de 25a per fase. Dit zou de hoofdautomaat kunnen doen trippen. Heeft victron ergens dynamische loadbalancing ingebouwd? Of zal ik dat zelf in node-red moeten gaan maken?

Edit:
Ik zie tijdens laden ook een zaagtandpatroon in de current. Is dat ook normaal?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Japie.G schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:16:
En dan nog in algemene zin. Zo'n oplaadproces in de nacht door DESS trekt ondanks de laadbeperking flink wat stroom. Als de warmtepomp daarbij draait en toevallig bijvoorbeeld een backupheater aanzet, komt de stroom vrij makkelijk over de 25a per fase. Dit zou de hoofdautomaat kunnen doen trippen. Heeft victron ergens dynamische loadbalancing ingebouwd? Of zal ik dat zelf in node-red moeten gaan maken?
Dat kan je instellen in VRM en op de console, rechtsboven in VRM klikken op de regelaartjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5QRkV8M0CS16dZcdDKcIamIjNc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QrGX23k7CeVkC6jbmWZgtQAE.png?f=user_large

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ah kijk eens aan! Die optie moest ik nog aanzetten in VRM. Aangezet en hij lijkt aan te staan op 25a, op modus On. Wellicht verklaart dat de dip in laadspanning. Eens even in mn p1 data duiken.

edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6jpcTOQTLmEFswewMecNiV-H6Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ff8QmhVzaMaRHe9OMVN3EHH7.png?f=user_large

Hier de victron gridmeter vlak voor het moment dat de laadstroom teruggeregeld wordt. Daar piekt fase 1 richting de 25a. Ik denk dus dat de dynaic load balancing van victron zelf hier heeft ingegrepen. Geen fout dus, alleen maar goed :*) Laat ik die ook maar op 21a zetten ipv 25a. beetje marge kan geen kwaad.

[ Voor 57% gewijzigd door Japie.G op 08-01-2026 10:03 ]

• DanTm
  • Niet online
HyperBart schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:46:
[...]

Dat kan je instellen in VRM en op de console, rechtsboven in VRM klikken op de regelaartjes:

[Afbeelding]
ik dacht altijd dat dat alleen de limiet van de inverter zelf was, en niet die van je grid meter (die 2 kunnen natuurlijk hetzelfde zijn).
Volgens mij moet je de Peak Shaving in de ESS instellingen op de cerbo hebben om dit te regelen.
Dat werkt overigens niet lekker als je 1 multiplus in een 3 fase systeem hebt (zoals ik), daarom doe ik het zelf in node-red (de hele DESS aansturing trouwens gezien DESS af en toe rare zelf consumptie doet).

• Pim57
@Japie.G
Jouw batterij ziet er prima uit. Een delta van max 50 mV is helemaal oké. En ook die temperatuur stijging is normaal.
DESS regelt per kwartier/uur en op die tijdstippen kan de laadstroom wijzigen.
Ik beheer meerdere Victron systemen en die gedragen zich ook zo.

De 25A hoofdzekering heeft ook al een flinke marge, de waarde in Victron kun je op 25A laten staan.

• gertvdijk
Japie.G schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:51:
Laat ik die ook maar op 21a zetten ipv 25a. beetje marge kan geen kwaad.
Ik heb hem op 25 staan en zie dan dat hij lijkt te sturen op een belasting van 23A. Ben zelfs geneigd om hem in te stellen op 26, om 3A sneller te kunnen laden terwijl de EV ook laadt scheelt toch aardig.

Heel af en toe <10s zie ik een piekje naar 26A, eens per week ofzoiets. Bij schakelen van bepaalde belastingen zoals vaatwasser of boiler die instantaan 12A trekken wil dit nog wel eens gebeuren dat ie net niet op tijd bijspringt. Tibber Pulse geeft dan een event in de app.
offtopic:
Is echt allemaal niets vergeleken met de situatie vóórdat ik de Victrons had - regelmatig kortstondig >40A en zelfs een paar keer 56A toen er wat zwaar gereedschap gebruikt werd en is er nooit uitgeklapt.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:04

pvg

Japie.G schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:16:
Vannacht is de accu door D-ESS opgeladen van 20% naar 100%. Dit is de eerste keer dat ik zo'n grote cycle doe eigenlijk (de initiele lading daargelaten). Er vallen me een aantal dingen op. Kan iemand die verklaren?

Allereerst, de accu temperatuur was bij aanvang zo'n 7 graden. ik heb het laden beperkt tot 165A. Ik heb 3 packs wat dus neerkomt op ff ruwweg 3000w per pack. Hierdoor blijf ik binnen spec bij deze temperaturen.

[Afbeelding]
Allereerst zie ik toch wel een heel behoorlijke temperatuurstijging. Lijkt me op zich normaal, maar nog niet genoeg ervaring. Is deze temperatuurstijging te verwachten bij een dergelijke laadsessie? Wat me verder opvalt is dat de maximale gemeten temperatuur eigenlijk altijd 1 en dezelfde sensor is.

[Afbeelding]
iets dat me al eerder opviel, en nu weer. Er zit toch aardig onbalans. Het pack is 10 dagen geleden nog naar 100 procent geweest en heeft wat balanceertijd gehad. Ik zie in deze grafiek delta's van max 0,05v. Vind ik toch vrij hoog. Tevens valt op dat steevast 1 van de cellen gerapporteerd wordt als hoogste in voltage, tijdens de gehele laadsessie, totdat uiteindelijk de balancer bezig gaat en de boel wisselt. Is dit zorgwekkend of acceptabel?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er zit ergens rond kwart over 4 vannacht een enorme dip in de laadstroom. Het tweede plaatje geeft een zoom weer van dit moment. Ik snap niet wat daar gebeurd is. Het lijkt bijna alsof de BMS ergens heeft ingegrepen, echter ik zie geen wisseling van RCV, heb de logs uit de JK bms gehaald en zie daar ook niets staan. Een poosje na dit 'event' lijkt het nogmaals te gebeuren, dan gaat de current zelfs even naar discharge, om vervolgens het laadproces weer voort te zetten. Dit heb ik tijdens eerdere (non d-ess) laadsessies nog niet eerder zien gebeuren. Is er een manier om te achterhalen wat daar is gebeurd?

Edit:
Ik zie tijdens laden ook een zaagtandpatroon in de current. Is dat ook normaal?
Jouw temperatuur stijging bij 50…60A is normaal. (Maar je ziet dat de 0.2…0.3C regel er niet voor niets is: als het in de zomer 30C is, wordt je accu ruim 40C.)

Je zegt dat je 0.05V delta tussen de cellen ziet. Dat zie ik niet in de grafiek: ik zie max 0.01V delta tussen de hoogste en laagste cel. Dat is prima. (De 50mV delta over tijd tijdens laden/ontladen is normaal.)

Ziet er gezond uit. 😉

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Thanks allen! Weer veel geleerd vandaag! Tijdens de volle bak discharge was de onbalans er weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hkEyxTFuj1s0zbMsC4B21kyFtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EpfZhazbkx82eD7UiosYNFnX.jpg?f=fotoalbum_large

Mn andere packs blijven binnen 0,005 Volt, vandaar dat me dit opviel. Denk dat 4 cellen uit een andere batch zijn. Zal de serials eens terugzoeken. Maar blij te lezen dat deze +\- 50mV niet als zorgwekkend gezien wordt.

Morgen zie ik een dalletje in de prijzen, maar DESS gaat niets doen. Zal aan de verliezen liggen. Stel dat ik nou toch eigenwijs 2 uurtjes wil laden om die tijd. Hoe pakken jullie dat aan?

• gertvdijk
Japie.G schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:42:
Morgen zie ik een dalletje in de prijzen, maar DESS gaat niets doen. Zal aan de verliezen liggen. Stel dat ik nou toch eigenwijs 2 uurtjes wil laden om die tijd. Hoe pakken jullie dat aan?
Optie 1:
Scheduled charge in de Cerbo.
Settings → System Setup → ESS → Scheduled charge levels

Ik doe dat steeds vaker de laatste tijd. Met of zonder DESS. Kan wel alleen volle bak laden volgens mij op die manier. Zou dit eigenlijk wel willen maar dan beperken. En is wat onhandig instellen, omslachtig, en gaat de volgende dag/week op die tijd wellicht onbedoeld weer laden als je het vergeet uit te zetten later.

Optie 2:
Via MQTT en bijv. Home Assistant een nieuw grid setpoint sturen middels een automation/timer. Op zich prima, maar wil eigenlijk sturen op charge power setpoint.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

gertvdijk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:04:
[...]

Optie 1:
Scheduled charge in de Cerbo.
Settings → System Setup → ESS → Scheduled charge levels

Ik doe dat steeds vaker de laatste tijd. Met of zonder DESS. Kan wel alleen volle bak laden volgens mij op die manier. Zou dit eigenlijk wel willen maar dan beperken. En is wat onhandig instellen, omslachtig, en gaat de volgende dag/week op die tijd wellicht onbedoeld weer laden als je het vergeet uit te zetten later.

Optie 2:
Via MQTT en bijv. Home Assistant een nieuw grid setpoint sturen middels een automation/timer. Op zich prima, maar wil eigenlijk sturen op charge power setpoint.
Overruled grid setpoint het door dess bedachte charge setpoint? Ik zat inderdaad te zoeken naar een manier om dat charge setpoint zelf aan te sturen. Lijkt me de mooiste manier.

• gertvdijk
Japie.G schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:08:
Overruled grid setpoint het door dess bedachte charge setpoint? Ik zat inderdaad te zoeken naar een manier om dat charge setpoint zelf aan te sturen. Lijkt me de mooiste manier.
Volgens mij niet. Je hebt een global grid setpoint en de per kwartier 'hub4' (=DESS) target SoC's. Volgens mij wint die laatste het altijd, maar het is alweer even geleden dat ik ermee heb zitten testen.

• V_ger
  • Nu online
Japie.G schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:08:
[...]

Grid set-point naar 17000 (gewoon vol inkopen) en dan ccl beperken. Zo laad ik snachts met een max ccl van 130A ivm geluid.
Maar ik gebruik geen dess. Dess is raar.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• gertvdijk
V_ger schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:40:
Grid set-point naar 17000 (gewoon vol inkopen) en dan ccl beperken. Zo laad ik snachts met een max ccl van 130A ivm geluid.
Oh, slim. Ik dacht dat ik dat niet kon instellen omdat ik veel uitgegrijsd zie in mijn systeem omdat DVCC aanstaat. Maar het zit achter een grijze toggle die wel aan te passen is. duh. Zo, toch weer nieuwe draaiknop gevonden na drie maanden dankzij jullie. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhU60DNaPSICqtKYTk1tSlJ9nMg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/9NtpxFkXv0hiQ7tDY4dMWUHP.png?f=fotoalbum_small

• V_ger
  • Nu online
Ik bestuur de boel via MQTT, via een bridge. Dus ik stuur vanuit HA naar de broker op mijn HA systeem en die synct weer met de Cerbo. Maar wel zonder DESS, die gaat overal doorheen/overheen. uiteindelijk heb je maar 3 parameters nodig om te wisselen tussen inkoop/gebruik van net/verkoop/alleen PV verkopen en NOM.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
number:
    #ESS Grid Setpoint
  - name: "Grid Setpoint"
    unique_id: "victron_grid_setpoint"
    min: -17000
    max: 17000
    step: 100
    mode: box
    command_topic: "/W/YOUR_CERBO_ID/settings/0/Settings/CGwacs/AcPowerSetPoint"
    command_template: '{"value": {{ value }} }'
    state_topic: "/N/YOUR_CERBO_ID/settings/0/Settings/CGwacs/AcPowerSetPoint"
    value_template: '{{ value_json.value | round(0) }}'
    device_class: power
    unit_of_measurement: W
    icon: mdi:meter-electric-outline
    device:
      identifiers: "Victron Cerbo GX"
      manufacturer: "Victron Energy"
      model: "Cerbo GX"
      name: "Cerbo GX"

#ESS Max Inverter Power
  - name: "Max Discharge Power"
    unique_id: "victron_max_discharge_power"
    min: 0
    max: 12000
    step: 100
    command_topic: "/W/YOUR_CERBO_ID/settings/0/Settings/CGwacs/MaxDischargePower"
    state_topic: "/N/YOUR_CERBO_ID/settings/0/Settings/CGwacs/MaxDischargePower"
    value_template: '{{ value_json.value | round(0) }}'
    device_class: power
    unit_of_measurement: W
    icon: mdi:battery-charging-low
    device:

# Charge Current Limit
  - name: "Battery CCL"
    unique_id: "victron_battery_CCL"
    min: 0
    max: 240
    step: 10
    command_topic: "/W/YOUR_CERBO_ID/settings/0/Settings/SystemSetup/MaxChargeCurrent"
    state_topic: "/N/YOUR_CERBO_ID/settings/0/Settings/SystemSetup/MaxChargeCurrent"
    value_template: "{{ value_json.value | round(0) }}"
    device_class: current
    unit_of_measurement: "A"
    icon: mdi:current-dc
    device:

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Ik snap het wel, in het begin vond ik DESS ook heel onlogisch. Vermoedelijk voeren ze wel met regelmaat aanpassingen uit. Het handmatige sleutelen aan laad en ontlaad planning koste me ontzettend veel tijd en soms miste ik ook wel eens een momentje.

Daar ben ik dankbaar mee gestopt en heb nog vorig jaar alles ingesteld op Trading zonder prijs aanpassing +/- voor im- en export en de efficiëntie aangepast naar 88% (na test metingen), het werkt meer dan tevredenstellend, vorig jaar dan nog met Tibber kwartieren en vanaf dit jaar met Zonneplan uren.

88% RTE is gemeten omdat de opstelling niet op zijn tenen hoeft te lopen. Bij 23kW export (grid 21kW + ca 2kW huis) is de systeembelasting ca 60% en bij 19kW import ca 50% van het totale vermogen. In de zomer zal dat met 20kW grid import in combi met 15kW AC PV in som 35kW, 100% belasting zijn en een heel andere RTE laten zien. Zo ook als na de renovatie 3 huishoudens gekoppeld zijn en er een EV komt.

De efficiëntie is bij hogere belasting wel een dingetje. Als je systeem veelal in die 100% belasting curve komt dan gaat het snel berg af met de RTE en zal DESS hierop een aangepaste planning maken. Of zelfs geen planning omdat het niet loont?

Gisteren heeft DESS er dit van gemaakt (eergisteren had DESS al 55kWh meegenomen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNmUM4yIlmEI46jRhmnMZ8h-1sI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBp5o6h8SVt4nMRskHIzb7mC.jpg?f=fotoalbum_large

398,1kWh verbruikt aan -€0,0079 en hier zitten RTE verliezen en tot nu toe magere januari PV opwek van 40kWh in. We hebben standaard al een hoog dagelijks energieverbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNtWHxkzyBnV7Me-X6ULnMTXYcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DdDaCDUcFB9RALzDyEveKpEd.jpg?f=fotoalbum_large

DESS had gisteren ook weer een planning voor vandaag gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbbW0xICtLhfLyiQVixaST6yLsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vQyITcVM4KYIq9Fytzv5TNM.jpg?f=fotoalbum_large

• V_ger
  • Nu online
Ik zou graag DESS gebruiken voor de eenvoud, maar het klopt gewoon niet. Verbruik zit er altijd mega naast, want DESS weet niet wanneer ik de EV in ga pluggen etc. Bovendien gaat DESS voor 1 cent al volle bak handelen, dat vind ik onzin. EN ik kan in DESS geen schema maken dat ik 's nachts een silent mode wil hebben waarin ik laden en ontladen beperk tot circa 2/3 van de max ivm geluid.

En de horizon van DESS is gewoon te kort. Niet inkopen omdat je niet weet wat de prijs morgen gaat zijn is onzin als de prijs nu erg laag is. Dan moet je gewoon wel inkopen, de kans dat de prijs een keer hoger is is namelijk groot.

TLDR, ik gebruik het niet. Voor mij onlogisch, te beperkt en te inflexibel.

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01:32
Ik gebruik DESS wel, maar bij een all-in prijs onder de ~€0,20 schakel ik het uit en laad ik geforceerd met een lader met een efficiëntie van >96% (Node-RED).

In de wintermaanden gaat dat bijna altijd goed, zo’n instelling had eigenlijk standaard in DESS moeten zitten.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• DanTm
  • Niet online
workzone schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:17:
Ik gebruik DESS wel, maar bij een all-in prijs onder de ~€0,20 schakel ik het uit en laad ik geforceerd met een lader met een efficiëntie van >96% (Node-RED).

In de wintermaanden gaat dat bijna altijd goed, zo’n instelling had eigenlijk standaard in DESS moeten zitten.
Wat voor lader gebruik je hiervoor?
En hoe/wanneer verkoopt dess die lading dan?

[ Voor 5% gewijzigd door DanTm op 09-01-2026 13:46 ]

• workzone
DanTm schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Wat voor lader gebruik je hiervoor?
En hoe/wanneer verkoopt dess die lading dan?
Gebruik hiervoor een Eltek Flatpack2 SHE.

DESS doet zelf een herberekening na het weer inschakelen, je zou dit nog kunnen automatiseren, maar ik kijk zelf meestal naar het Energie Weerbericht (Wind), en kies dan een moment.

Maar zoals aangegeven, deze optie had eigenlijk al in DESS moeten zitten, je ziet nu best vaak dat DESS in het weekend stil zit met mooie lage prijzen.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

@V_ger misschien kun je met een NodeRed Cronplus node je tijden ingeven waarop dan de gewenste laadstroom naar de betreffende node geïnjecteerd wordt.

Idd een EV als onregelmatige grootverbruiker kan geen enkel EMS echt inschatten lijkt me. Dat is dan inderdaad manueel naar jouw eigen wens te regelen.

@workzone Als dat zo het beste werkt is dat een mooie oplossing, met een hele efficiënte lader. Welk vermogen heeft die lader?

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Tess heeft vandaag hier niets gedaan ondanks de lage prijs vannacht. Kwam nu prima uit, want heb de EV geladen. Maar ik denk dat zelf iets bouwen in nodered wel leuk is voor geforceerd laden als de prijs onder de 20 cent is. Lijkt me inderdaad prima. Morgen blijft dess ook stil hier zie ik. Komt natuurlijk ook grotendeels omdat ik de RTE op 81% heb gezet. Als ik ingekochte energie zelf verbruik gaat het om lagere vermogens waardoor de RTE ook hoger zal liggen dan die 81pct. Eens zien wat ik kan maken voor geforceerd laden.

[ Voor 28% gewijzigd door Japie.G op 09-01-2026 14:37 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

DESS knijpt er altijd wel iets uit met planning, vandaag is tot nu toe 31,3kWh voor €2,05 met €0,06549520767 per kWh gerealiseerd met de planning die DESS gisteren heeft gemaakt.

Voor komende nacht staat er 150kWh import en 126kWh export in de late middag.

In vele eerdere pogingen vorig jaar had ik steeds de inkoop en verkoop kWh prijs gemanipuleerd maar dat leverde hier niet echt een gewenst resultaat. Totdat ik de tarieven heb gelaten zoals gegeven vanuit de energieleverancier en DESS met rust heb gelaten een tijd.

Logisch is natuurlijk dat het vermogen, en daarmee de bijbehorende efficiëntie, waarmee de omvormers aan het werk gezet worden, uiteraard ook een overeenkomstig resultaat geeft.

Als DESS een laag RTE getal meekrijgt bij de gewenst ingestelde vermogens, dan kan het zomaar niet lonend zijn en ontstaat er geen planning?

• workzone
Ersus schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:47:
DESS knijpt er altijd wel iets uit met planning, vandaag is tot nu toe 31,3kWh voor €2,05 met €0,06549520767 per kWh gerealiseerd met de planning die DESS gisteren heeft gemaakt.

Voor komende nacht staat er 150kWh import en 126kWh export in de late middag.
Maar de vraag is levert het ook wat op? Ik heb de RTE op 80% gezet en kostprijs accu 0.03cent, dan is er een prijs delta van ongeveer 10 cent nodig om te gaan handelen.

Met mijn Eltek lader (3000W) die automatisch mee helpt, is de RTE wel iets hoger geworden dan 80%, maar ik haal nog lang niet de default van 90%, ja met 90% heb je veel meer DESS activiteit, maar in mijn geval levert het netto vrijwel niets op. (netto resultaat direct uit de zonneplan data)

• DanTm
  • Niet online
workzone schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:10:
[...]
maar ik haal nog lang niet de default van 90%, ja met 90% heb je veel meer DESS activiteit, maar in mijn geval levert het netto vrijwel niets op. (netto resultaat direct uit de zonneplan data)
nog erger.. het levert je verlies op. Ik heb mijn RTE ook maar eens bijgesteld (naar 80%, nadat ik zag dat ik vannacht 9 cent had verdient), en wat gegevens aan mijn logging gewijzigd om zo'n eerlijk mogelijk overzicht over de daadwerkelijke opbrengst te kunnen meten.

• DanTm
  • Niet online
workzone schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:07:
[...]

DESS doet zelf een herberekening na het weer inschakelen, je zou dit nog kunnen automatiseren, maar ik kijk zelf meestal naar het Energie Weerbericht (Wind), en kies dan een moment.

Maar zoals aangegeven, deze optie had eigenlijk al in DESS moeten zitten, je ziet nu best vaak dat DESS in het weekend stil zit met mooie lage prijzen.
Alleen normaal laad DESS alleen als het ook met winst kan verkopen, als je geforceerd gaat laden heeft DESS geen plan. En volgens mij houd DESS niet bij wat de waarde van je geladen energie is. Het kan dan zomaar zijn dat DESS je accu gaat dumpen (tegen ongunstige prijzen) om een een nieuw plan te kunnen uitvoeren.
Ik zie DESS wel vaak herplannen als er gepland was tegen de avond te ontladen, maar de prijzen van de nieuwe dag aangeven dat de volgende dag meer verdient kan worden. Maar volgens mij doet DESS dat alleen omdat het al weet dat het gepland had winst te maken en op die manier meer winst kan maken.

Het zou inderdaad mooi zijn als DESS zelf over meerdere dagen heen zou kunnen plannen.

• gertvdijk
gertvdijk schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:33:
Heb je ook een Victron EVCS? Ik heb er een (sinds oktober) op AC-out en heb nog steeds geen goede manier gevonden om ervoor te zorgen dat normaliter de accu op de Victrons niet wordt leeggetrokken. Vooralsnog laad ik alleen op de gunstige tijden (lage tarieven dynamisch contract) en dat zijn ook de momenten dat ik de thuisbatterij wil laden, dus dan gaat het goed. Eigenlijk had ik gehoopt op een mode in de Victron EVCS of Cerbo dat die zelf kan compenseren voor het vermogen dat de EVCS trekt. Er zijn wel modi voor automatisch laden bij zonoverschot en dergelijke, maar deze use case is er niet, blijkbaar, zelfs niet met een Victron-EV-lader, is vooralsnog mijn conclusie.

Zelf wat scripten is het volgende dat op mijn lijstje staat om nog te doen. Via het grid setpoint (nadeel: zelf verbruik bijhouden/monitoren) ofwel een ESS-min-SoC-% instellen op het huidige SoC-% zodra de EVCS start met laden (nadeel: ook het verbruik in huis wordt dan uit het grid getrokken).
Hier even een update over. Ik heb door het ontdekken van die "max discharge current" setting (die eigenlijk in Watts, geen Amps) nu wel simpele logica gevonden om dit te fixen in Home Assistant.

Het is nog beter om dit te doen op de Cerbo zelf maar vind ik minder fijn omdat ik liever centraliseer in HA met controls in één app.
Het ziet er nu zo uit. In evcs-charging zet ik het op 0, in evcs-stopped zet ik hem op -1 (geen limiet):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65nRiEThnCJY-zucTQAb4JVpV8w=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/Rg1G9r7BUCzxNRVJTGUL4T4c.png?f=fotoalbum_small

Nu vraag ik mij alleen af hoe deze setting het gedrag beïnvloedt op de momenten dat ik de EV laadt (limit=0) en het huis ook een load heeft waarmee ik >25A uitkom. Verschillende uitkomsten mogelijk:
  1. De"max discharge current" setting zal genegeerd worden en PowerAssist treedt nog wel in werking middels battery discharge zolang het BMS/DVCC dit toestaat.
  2. De MP klapt eruit door overload, omdat hij de batterij niet mag ontladen middels die setting.
  3. De MP zal over de grid limit gaan en meer dan die ingestelde 25A pakken.
  4. De EVCS wordt gedimd (load balancing) door de Cerbo ofwel zelfstandig door de EVCS zelf die ook een Cerbo-verbinding heeft en een heel system overview.
Ik denk zelf het eerste, dat het beste past bij het "keep running at all costs" principe.
Ik kan wel vinden wat er gebeurt bij een grid failure (ESS settings genegeerd), maar niet wat er gebeurt bij een on-grid situatie met PowerAssist.
Misschien maar een keer testen...

[ Voor 14% gewijzigd door gertvdijk op 09-01-2026 16:05 ]

• workzone
DanTm schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:48:
[...]

Ik zie DESS wel vaak herplannen als er gepland was tegen de avond te ontladen, maar de prijzen van de nieuwe dag aangeven dat de volgende dag meer verdient kan worden. Maar volgens mij doet DESS dat alleen omdat het al weet dat het gepland had winst te maken en op die manier meer winst kan maken.
Afgelopen nacht is mijn accu geforceerd geladen, als ik nu DESS weer aanzet dan gaat DESS morgenavond ontladen. Dus als je DESS pas aanzet als er een leuk tarief in zicht is of wanneer er een grote prijs delta is werkt dat prima.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

workzone schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:10:
[...]

Maar de vraag is levert het ook wat op? Ik heb de RTE op 80% gezet en kostprijs accu 0.03cent, dan is er een prijs delta van ongeveer 10 cent nodig om te gaan handelen.

Met mijn Eltek lader (3000W) die automatisch mee helpt, is de RTE wel iets hoger geworden dan 80%, maar ik haal nog lang niet de default van 90%, ja met 90% heb je veel meer DESS activiteit, maar in mijn geval levert het netto vrijwel niets op.
Het is wat lang geworden, met veel woorden probeer ik uit te leggen waar ik vermoed dat het veelal fout gaat.

Dan lijkt mijns inziens de RTE niet overeen te komen met de ingestelde vermogens waarmee DESS aan de slag gaat. Je zou DESS eens kunnen voeren met een lager batterij vermogen ipv tariefmanipulatie?

En de kostprijs voor de batterij op €0,01 zetten, die is er immers al en die moet ja ook dienst doen voor iets. Als je hier een hoge prijs zou invullen dan staat de batterij niks te doen terwijl die juist wel is aangeschaft om iets te doen. Daarom zou ik die kosten zo laag mogelijk zetten, ik dacht €0,01 is het laagst mogelijke. Bij €0,00 had ik dacht ik rare DESS uitwerkingen, maar ik kan mij vergissen, ik heb het sinds vorig jaar allemaal zo gelaten zoals ingesteld.

Wellicht kun je los van alles de efficiëntie ook eens testen met verschillende vermogens bij laden en ontladen en kun je de vermogens 'sweetspot' vinden waar je mee wil werken, zo hoog mogelijk vermogen met zo hoog mogelijke efficiëntie, zodat DESS wel wat te doen krijgt.

Een vermogen van (3x 4kW) 12kW ontladen met 77% efficiëntie is natuurlijk niet erg handig. Dus je zou het batterij ontlaad vermogen dan bijvoorbeeld lager instellen, ik noem maar iets, (3x 3kW) 9kW en bijvoorbeeld dan 81% eff. halen. Dat is altijd beter dan 4kW met 77%.

Als uit jouw test dan blijkt 85% met 8kW ontladen met 3 multis, dan stel je 8kW bij DESS batterij ontlaad capaciteit in. En als je met laden test 84% haalt met ook 8kW dan stel je dat ook in bij DESS batterij laden.
En de RTE is 85%*84% dan nog pas 71%. Als je dan 81% RTE voert aan VenusOS dan komt het niet overeen met de daadwerkelijke systeem efficiëntie en zal het effect zelfs verliezen kunnen opleveren.

Je kan je nu wel voorstellen dat wanneer je de Multis staat te stampen met max vermogen dat dit vele malen lager uitkomt dan 71% RTE. Maar je moet het wel nameten zodat je een correcte RTE aan VenusOS kan meegeven, zodat DESS met correcte waardes kan werken.

Dan staat je setup niet te stampen en heeft DESS meer rekenmogelijkheden om tenminste iets te doen, al zij het minder kWh schuiven maar wel met beter resultaat? De verschillen zijn toch enigszins na te volgen, het systeem hier staat de grid aansluiting met 21kW te stampen, dat is wel 120% van de 25A hoofdzekering maar het Victron systeem zelf gebruikt maar 60% van zijn totale vermogen hiervoor (inkl. 2kW voor huisverbruik). En de resultaten zijn altijd positief met de nagemeten RTE van 88%.

En zeker, als er maar een kleine spread is dan helpt de 'massa' absoluut mee voor een beetje betekenisvol resultaat. Het verzacht de energiekosten in ieder geval dan zichtbaar, al zijn het maar kleine beetjes bij lage spread.

Vandaag is dit door DESS uitgevoerd. De berekening van HomeWizard wijkt af, ik vermoed door de 10% zonnebonus? Vanuit de Zonneplan waardes €2,66 / (92,4-58,6+PV Opwek 1kWh) = €0,07643678161 per kWh all-in. Daar is toch niets mis mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpNc9AsbE56j9L5jQPr9qn9SExE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hV1VGpq3thdTdZljvDAUNnRo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7gLISHLhwKM5388LW_WR0QB85Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dhs5cpt2udSzYN0oeH6lMqoY.jpg?f=fotoalbum_large

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

HyperBart schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:46:
[...]

[Afbeelding]
Meet hij deze op de hoofdaansluiting, ik dacht eigenlijk dat je het amperage moest opgeven van de groep waar de victron op zit om overbelasting te voorkomen.

• workzone
Ersus schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:58:
[...]

Vandaag is dit door DESS uitgevoerd. De berekening van HomeWizard wijkt af, ik vermoed door de 10% zonnebonus? Vanuit de Zonneplan waardes €2,66 / (92,4-58,6+PV Opwek 1kWh) = €0,07643678161 per kWh all-in. Daar is toch niets mis mee?
Dat zijn mooie resultaten, zal ook deels te maken hebben met de omvang van je installatie, je hebt ongeveer 10x de accu capaciteit, en 10x het multiplus vermogen. Niet echt doorsnee. :)

Ik heb hier één multiplus ii 5000 hangen, dus als ik het vermogen terug ga regelen hou ik niet zoveel meer over, alleen samen met de Eltek kan ik met 110 ampere totaal laden.

Heb je het vermorgen van je multi's begrenst voor een betere efficientie?
Hoeveel hebben de zonnepanelen nog meegeholpen bij deze resultaten of zitten ze nog onder een sneeuwdek?

[ Voor 6% gewijzigd door workzone op 09-01-2026 16:30 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

workzone schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:23:
[...]

Dat zijn mooie resultaten, zal ook deels te maken hebben met de omvang van je installatie, je hebt ongeveer 10x de accu capaciteit, en 10x het multiplus vermogen. Niet echt doorsnee. :)

Ik heb hier één multiplus ii 5000 hangen, dus als ik het vermogen terug ga regelen hou ik niet zoveel meer over, alleen samen met de Eltek kan ik met 110 ampere totaal laden.

Heb je het vermorgen van je multi's begrenst voor een betere efficientie?
Ik hoefde het niet te begrenzen omdat het gebruik hier op dit moment nog rond de 60% van het totale systeemvermogen zit.

DESS is toch voor iedereen gelijk, alleen die RTE is zo verschrikkelijk bij sommige setups.

Dat het resultaat hier overeenkomt met de capaciteit, juist door die massa zou dan ook niet kunnen als DESS niet goed werkt. Maar het ligt niet aan DESS het ligt aan de setups en de RTE instellingen en het vaak willen stampen op vol vermogen met een 'te' kleine unit als het ware.

Als ik een enkele Multi neem en wil daarmee iets van handel doen dan werkt dat al niet omdat je correct stelt, er blijft niet veel vermogen meer over om de kWh's heen en weer te schuiven binnen een acceptabele efficiëntie. Het is mij ook maar door de eigen ervaring allemaal opgevallen en veel mee te lezen in de topics. De klachten zijn vooral met de kleinere vermogens die op de hoogste stand moeten draaien om vervolgens teleurstellingen als resultaat te geven.

De 48/5000 zou je kunnen begrenzen in het DESS gebeuren door het batterijvermogen te verlagen naar een waarde die beter in de efficiëntie curve ligt. Dan heb je er ook iets aan en doet DESS ook iets al zijn het beetjes.

Kun je toch testen eventueel als je zin hebt? Eerst de efficiëntie metingen doen dan maak je inzichtelijk wat er eigenlijk overblijft. En dan kies je het vermogen dat die betere efficiëntie laat zien en stelt dat in bij DESS batterij.

Die 48/5000 heeft genoeg vermogen maar niet binnen de efficiëntie die gewenst is in het bovenste bereik om te handelen.

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-01 16:50
Er wordt al veel gezegd in andere topic:

MrFish in "Het grote Victron aansturing topic"

Je kunt de eigen consumptie verhogen zodat de DESS rustiger verloopt door factor 0.93 toe te voegen in beide formules.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Eriko schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:49:
Er wordt al veel gezegd in andere topic:

MrFish in "Het grote Victron aansturing topic"

Je kunt de eigen consumptie verhogen zodat de DESS rustiger verloopt door factor 0.93 toe te voegen in beide formules.
Ok.

Dan nog voor het handelen kun je met gemak testen wat je efficiëntie is per richting en de DESS batterij vermogens aanpassen naar die betere efficiency range.

Dat bereik je met de tarief manipulatie niet, dan doe je minder maar nog steeds met dezelfde stamp techniek en dus slechte efficiency.

• workzone
Ersus schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:35:
[...]

Kun je toch testen eventueel als je zin hebt? Eerst de efficiëntie metingen doen dan maak je inzichtelijk wat er eigenlijk overblijft. En dan kies je het vermogen dat die betere efficiëntie laat zien en stelt dat in bij DESS batterij.

Die 48/5000 heeft genoeg vermogen maar niet binnen de efficiëntie die gewenst is in het bovenste bereik om te handelen.
Als ik mijn Multiplus II 5000 zou begrensen op 2000 watt, dan zou ik op een RTE komen van 85%.

2kw ~ Laden 0.92% x Ontladen 0.95% x Accuverliezen 0.98% = 85%
3kw ~ Laden 0.90% x Ontladen 0.93% x Accuverliezen 0.98% = 82%

eltek laden 96% eff.
3kw ~ Laden 0,96% x Ontladen 0.93% x Accuverliezen 0.98% = 87%

Die laatste zou als 'winterstand' nog wel een optie kunnen zijn om te testen.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

workzone schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:15:
[...]

Als ik mijn Multiplus II 5000 zou begrensen op 2000 watt, dan zou ik op een RTE komen van 85%.

2kw ~ Laden 0.92% x Ontladen 0.95% x Accuverliezen 0.98% = 85%
3kw ~ Laden 0.90% x Ontladen 0.93% x Accuverliezen 0.98% = 82%

eltek laden 96% eff.
3kw ~ Laden 0,96% x Ontladen 0.93% x Accuverliezen 0.98% = 87%

Die laatste zou als 'winterstand' nog wel een optie kunnen zijn om te testen.
Dat ziet toch al beter uit wat efficiëntie aangaat, heb je die zo uit een test kunnen halen?

In samenhang met DESS begrenzen, niet begrenzen via de console instellingen.
Dus alleen in de DESS instellingen de batterij vermogens zodanig aanpassen voor een betere efficiëntie, en die RTE dan aan VenusOS voeren en dan DESS inschakelen en een tijd aankijken wat de resultaten zijn proefsgewijs.

• V_ger
  • Nu online
Ersus schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:27:
@V_ger misschien kun je met een NodeRed Cronplus node je tijden ingeven waarop dan de gewenste laadstroom naar de betreffende node geïnjecteerd wordt.

Idd een EV als onregelmatige grootverbruiker kan geen enkel EMS echt inschatten lijkt me. Dat is dan inderdaad manueel naar jouw eigen wens te regelen.

@workzone Als dat zo het beste werkt is dat een mooie oplossing, met een hele efficiënte lader. Welk vermogen heeft die lader?
DESS ging toch helemaal uit nodered? Of heb ik iets verkeerd begrepen?

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

NodeRed 'DESS' nodes sturing meen ik ook dat eruit gaat.
Maar CCL begrenzen zoals je wil dat is niet DESS afhankelijk, dat gaat via VenusOS.

Via modbus stuur ik het zelf aan:
Unit-Id: 100 met FC 6: Preset Single Register Address 2705 naar de Server modbus-tcp@venus.local:502
Ik heb verder niet gekeken of er een MQTT node voor bestaat.

Als je de console charge controle pagina open hebt dat zie je wijziging vrijwel meteen terug.

[ Voor 51% gewijzigd door Ersus op 09-01-2026 18:06 ]

• V_ger
  • Nu online
Ersus schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:59:
Maar CCL begrenzen zoals je wil dat is niet DESS afhankelijk, dat gaat via VenusOS.
Ja die manipuleer ik al, zie de MQTT code die ik onlangs poste. Maar ik moet DESS ook vertellen dat de max charge/discharge anders is in de nacht, maar dat kan niet vooraf, dus klopt het plan niet. Want ik moet bijvoorbeeld veel langer opladen. Maar daar komt ie pas achter als de silent mode actief wordt.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

V_ger schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:06:
[...]

Ja die manipuleer ik al, zie de MQTT code die ik onlangs poste. Maar ik moet DESS ook vertellen dat de max charge/discharge anders is in de nacht, maar dat kan niet vooraf, dus klopt het plan niet. Want ik moet bijvoorbeeld veel langer opladen. Maar daar komt ie pas achter als de silent mode actief wordt.
Ah ok, dat zou je dan via de DESS batterij laad capaciteit moeten doen.

Ik denk dat je het hiermee kan doen:
net getest, dan geef je DESS de lagere laadwaarde mee voor de batterij, dan zou die de planning daaraan moeten aanpassen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
[
    {
        "id": "6a48873b4cb97a6b",
        "z": "10d901f9c3a26388",
        "name": "",
            {
            }
        ],
        "once": false,
        "payload": "2",
        "x": 1330,
        "y": 600,
            [
                "b1255cb9029c80dd"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "b1255cb9029c80dd",
        "type": "victron-output-dess",
        "path": "/Settings/DynamicEss/BatteryChargeLimit",
            "name": "Venus settings"
        },
            "type": "float",
            "name": "Battery charge limit (kW)",
            "mode": "both"
        },
        "name": "Set Dynamic ESS Battery Charge limit",
        "x": 1590,
    },
    {
        "id": "38406eac69a3d2ba",
        "type": "global-config",
        "env": [],
        "modules": {
            "@victronenergy/node-red-contrib-victron": "1.6.55"
        }
    }
]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Ersus schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:59:
Althans, die nodes die de Timeslots kunnen beinvloeden? Ik heb me daar niet voldoende voor ingelezen.
De andere DESS basis settings zijn nog steeds bereikbaar en ik meen dat die ook gewoon blijven.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

@V_ger Hier de nodes gekoppeld met handmatige inject en de cron node, de cron tijden heb ik op 2025 laten staan zodat er in ieder geval niets vanzelf uitgevoerd wordt als je de code importeert.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
[
    {
        "id": "b010db0acb5aa278",
        "type": "cronplus",
        "name": "Charge limit Planner",
        "outputField": "payload",
        "timeZone": "",
        "storeName": "",
        "commandResponseMsgOutput": "output1",
        "defaultLocation": "",
        "defaultLocationType": "default",
        "outputs": 1,
        "options": [
            {
                "name": "schedule1",
                "topic": "topic1",
                "expressionType": "cron",
                "expression": "0 45 23 2 10 * 2025",
                "location": "",
                "offset": "0",
                "solarType": "all",
                "solarEvents": "sunrise,sunset"
            },
            {
                "name": "schedule2",
                "topic": "topic2",
                "payload": "4",
                "expression": "0 59 23 20 9 * 2025",
            },
            {
                "name": "schedule3",
                "topic": "topic3",
                "expression": "0 00 00 21 9 * 2025",
            }
        ],
        "x": 1280,
        "y": 540,
            [
                "b1255cb9029c80dd"
            ]
        ]
    },
    {
            {
            }
        ],
        "payload": "38.4",
            [
                "b1255cb9029c80dd"
            ]
        ]
    },
    {
        },
        },
    },
    {
        "id": "afd811906fae85fe",
            "node-red-contrib-cron-plus": "2.2.1",
        }
    }
]

• V_ger
  • Nu online
Ersus schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:11:
[...]

Ah ok, dat zou je dan via de DESS batterij laad capaciteit moeten doen.

Ik denk dat je het hiermee kan doen:
net getest, dan geef je DESS de lagere laadwaarde mee voor de batterij, dan zou die de planning daaraan moeten aanpassen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
[
    {
            {
            }
        ],
            [
                "b1255cb9029c80dd"
            ]
        ]
    },
    {
        },
        },
    },
    {
        "id": "38406eac69a3d2ba",
        }
    }
]
Thanks, ik zal weer eens een poging wagen.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:55
Oeps, kan beter in ontwerp topic.

[ Voor 97% gewijzigd door ditbenikecht op 09-01-2026 22:28 ]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Hmm ik zet er net een schema in voor 3 uur laden vanaf 2 uur vannacht, maar wat ik ook doe, hij blijft op inactief staan. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYTeYi5_jfHKklDSW7rVOvC_7KE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TdFiomwYFiglp2oUo3ckRRkh.png?f=fotoalbum_large

Heb er wel een schema onder zitten die ingeschakeld is. Dess aan of uit verandert ook niets.

• gertvdijk
Japie.G schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:16:
Hmm ik zet er net een schema in voor 3 uur laden vanaf 2 uur vannacht, maar wat ik ook doe, hij blijft op inactief staan. Iemand een idee?
Dat betekent gewoon dat het nog geen tijd is. Zodra een schedule het laden activeert zal er 'actief' staan.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

gertvdijk schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 02:20:
[...]

Dat betekent gewoon dat het nog geen tijd is. Zodra een schedule het laden activeert zal er 'actief' staan.
Oeps, my bad! Tnx! Dacht dat ik dat getest had. DESS op aan overruled deze programma’s dus. Met DESS uit werkt het inderdaad zoals gepland.

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste