Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:32
Slux schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:09:
[...]

En anders ben je niet verzekerd daar ?
Moeilijk discussie. In België moet je structurele wijzigingen in principe laten keuren.
Automaat bij gezet? Schema bijwerken en keuren.
Stopcontact bij gezet? Schema bijwerken en laten keuren
Lichtpunt bij gezet? Schema bijwerken en laten keuren
PV? Keuren
Laadpaal? Keuren
Batterij? Keuren

En ja hoor als je al die dingen samen laat doen dan maken ze daar graag een apart bonnetje voor.
Algemene keuring is eentje (lichten en stopcontacten)
PV is er eentje
Laadpaal is er eentje

Het is bij mijn weten nog nooit tot grote no pay outs gekomen bij verzekeringen maar ja met alles wat er nu gebeurt en de volksangst voor batterijen moet je nooit nooit zeggen.

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:41

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

In België moet je structurele wijzigingen in principe laten keuren.
Juridisch is dit een HEEEL ruim begrip, ben verder niet bekend of er in België jurisprudentie is met gevallen waar mensen zelf wijzigingen hebben aangebracht aan hun installatie en daarmee na een verzekeringsclaim mee in de problemen zijn gekomen.

Ben blij met de situatie in Nederland als ik dit zo leet.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
cyclone schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:48:
Ben blij met de situatie in Nederland als ik dit zo leet.
Geniet er nog maar even van. Het zou mij niet verbazen als het openbaar maken van de diverse NEN-normen een opmaat is voor een keuringsplicht in NL.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:42
Hermarcel schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:18:
[...]

Geniet er nog maar even van. Het zou mij niet verbazen als het openbaar maken van de diverse NEN-normen een opmaat is voor een keuringsplicht in NL.
Zou een mooie vergelijking zijn met de vervanging van slimme meters. Daar hebben ze ook geen mensen voor om het voor einde 2026 af te krijgen.

Als ik nu een elektricien wil langs laten komen om een stukje om te leggen lukt dat al niet. Wie zou dan die 'keuringen' moeten doen? andere elektriciens?
Hoe ga je om met discussie? naar de rechter of de installateur gelijk heeft of de keuringsman? (Ik herinner me de aardebalanceerdraadkleur discussie nog: roze of geel-groen?)

ik heb me net voor de grap ingeschreven voor een cursus NEN3140 VP (met certificaat), zodat ik in ieder geval kan zeggen dat mijn installatie gecertificeerd is aangesloten :)

• HyperBart
I know... Daarom dat ik het ook zo schreef.
In de praktijk doen weinig mensen dat (herkeuren). Eigenlijk moet je zelfs periodiek om de 15/20/30 jaar ofzoiets je huis laten keuren. Doet bijna niemand.

• HyperBart
Beer070 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:41:
[...]

Zou een mooie vergelijking zijn met de vervanging van slimme meters. Daar hebben ze ook geen mensen voor om het voor einde 2026 af te krijgen.

Als ik nu een elektricien wil langs laten komen om een stukje om te leggen lukt dat al niet. Wie zou dan die 'keuringen' moeten doen? andere elektriciens?
Hoe ga je om met discussie? naar de rechter of de installateur gelijk heeft of de keuringsman? (Ik herinner me de aardebalanceerdraadkleur discussie nog: roze of geel-groen?)

ik heb me net voor de grap ingeschreven voor een cursus NEN3140 VP (met certificaat), zodat ik in ieder geval kan zeggen dat mijn installatie gecertificeerd is aangesloten :)
"De keurder" is bij ons een onafhankelijke. Dat zijn dit soort jongens:

https://economie.fgov.be/...rkende-controleorganismen

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 21-10-2025 12:29 ]

• cyclone

cyclone

@Hermarcel geloof ik niet in. Er is geen enkele partij op dit moment gebaad bij deze (zoals jij noemt) opmars.
Simpelweg omdat er niet genoeg kundig personeel is om het werk te doen laat staan om dan ook nog al het additionele keuringswerk te doen.

Zakelijk dienen installaties wel gekeurd te worden (ik meen zelfs periodiek maar zeker weten doe ik het niet) en an sich vind ik het helemaal geen gek idee om dat ook particulier te doen.
Ik help regelmatig kennissen / collega's met ontwerpen en kom dan vaak wel even thuis ook in de meterkast bij deze mensen. Wat ik daar regelmatig aantref is gewoon om te janken.
En ook mijn eigen elektricien die mijn renovatie van mijn huis heeft gedaan leverde ook niet altijd puik werk af en heb ik echt al een paar keer terug moeten laten komen omdat zijn mensen slordige / slechte verbindingen hadden gelegd of botweg teveel aders en niet juist onder een automaat hadden gepropt (tot op niet goed aangedraaid aan toe).

Kortom het zal zo'n vaart niet lopen puur op gebrek aan goede mensen waardoor een dergelijke keuringsplicht botweg praktisch niet uitvoerbaar is laat staan te handhaven.
En mocht het wel gebeuren ben ik er ook niet rauwig om botweg omdat er nu gewoon echt teveel gevaarlijk en slecht werk wordt opgeleverd door "echte" electro technische bedrijven.

@Beer070 Geel groen met een roze plakbandje schijnt 100% ok te zijn :-)
[...]
Tof ! waar regel je zoiets en wat kost dat zo'n beetje (ben te lui om zelf te googlen en gezien jij het toch al hebt uitgezocht :> )

[ Voor 16% gewijzigd door cyclone op 21-10-2025 12:40 ]

• Beer070
HyperBart schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:28:
[...]

"De keurder" is bij ons een onafhankelijke. Dat zijn dit soort jongens:

https://economie.fgov.be/...rkende-controleorganismen
en totdat jouw installatie opnieuw gekeurd is moet alles uit, en mag je er geen gebruik van maken? Zullen een hoop mensen zich aan houden....

• Hermarcel
  • Niet online
cyclone schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:38:
@Hermarcel geloof ik niet in. Er is geen enkele partij op dit moment gebaad bij deze (zoals jij noemt) opmars.
Simpelweg omdat er niet genoeg kundig personeel is om het werk te doen laat staan om dan ook nog al het additionele keuringswerk te doen.
De branch is gebaat bij schaarste.

• Beer070
cyclone schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:38:

Zakelijk dienen installaties wel gekeurd te worden (ik meen zelfs periodiek maar zeker weten doe ik het niet) en an sich vind ik het helemaal geen gek idee om dat ook particulier te doen.
Ik help regelmatig kennissen / collega's met ontwerpen en kom dan vaak wel even thuis ook in de meterkast bij deze mensen. Wat ik daar regelmatig aantref is gewoon om te janken.
En ook mijn eigen elektricien die mijn renovatie van mijn huis heeft gedaan leverde ook niet altijd puik werk af en heb ik echt al een paar keer terug moeten laten komen omdat zijn mensen slordige / slechte verbindingen hadden gelegd of botweg teveel aders en niet juist onder een automaat hadden gepropt (tot op niet goed aangedraaid aan toe).

Kortom het zal zo'n vaart niet lopen puur op gebrek aan goede mensen waardoor een dergelijke keuringsplicht botweg praktisch niet uitvoerbaar is laat staan te handhaven.
En mocht het wel gebeuren ben ik er ook niet rauwig om botweg omdat er nu gewoon echt teveel gevaarlijk en slecht werk wordt opgeleverd door "echte" electro technische bedrijven.

@Beer070 Geel groen met een roze plakbandje schijnt 100% ok te zijn :-)

[...]

Tof ! waar regel je zoiets en wat kost dat zo'n beetje (ben te lui om zelf te googlen en gezien jij het toch al hebt uitgezocht :> )
335 euro ex btw bij het arbocentrum, inclusief certificaat voor 3 jaar geldig. is zakelijk aftrekbaar als je ooit iets met electra doet.. (bijvoorbeeld PV zonnestroom terugleveren ;-) )
voor veilig werken op bouwplaatsen heb je ook nog VCA nodig, maar mijn huis is in mijn ogen geen bouwplaats. (dat voelt mijn vrouw soms anders).
Dit is vooral een 'veilig werken' certificaat. Het is interessant dat er geen wettelijk verplicht diploma/certificaat nodig is om überhaupt iets te mogen aanpassen / ontwerpen aan een thuis electra omgeving. (voor zover ik heb kunnen vinden)

PS ik ga roze plakband zoeken bij Electramat... ik moet nog een hoop aarde aftapen... ;-)

• cyclone

cyclone

Hermarcel schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:44:
[...]

De branch is gebaat bij schaarste.
Dit soort oneliners zijn totaal niet onderbouwd en zijn in mijn ogen gewoon onzin. Wil het verder niet op de man spelen maar zie je dit wel vaker doen in dit draadje en zou je toch willen uitdagen om eens beter je standpunten te beargumenteren met feiten in plaats van oneliners.

We mogen het prima met elkaar oneens zijn niks mis mee maar met dit soort opmerkingen sla je wel echt de plank volledig mis en draagt niet bij aan de kwaliteit van dit draadje.
Sorry.

@Beer070 cool ! Ga ik ook maar eens naar kijken, VCA heb ik ooit eens gehaald (stelde ook niet zoveel voor als je een beetje logisch kunt nadenken) en is ook nog eens 10 jaar geldig. Handig voor de OT omgevingen waar ik me regelmatig in bevind.

Overigens dat van die roze plakband heb ik weer opgepikt bij die filmpjes van Solar Bouwmarkt
BRON

• Hermarcel
  • Niet online
cyclone schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:08:
[...]

Dit soort oneliners zijn totaal niet onderbouwd en zijn in mijn ogen gewoon onzin. Wil het verder niet op de man spelen maar zie je dit wel vaker doen in dit draadje en zou je toch willen uitdagen om eens beter je standpunten te beargumenteren met feiten in plaats van oneliners.

We mogen het prima met elkaar oneens zijn niks mis mee maar met dit soort opmerkingen sla je wel echt de plank volledig mis en draagt niet bij aan de kwaliteit van dit draadje.
Sorry.
Onderbouwing van het begrip schaarste? Echt?

Je wilt het niet "op de man" spelen, maar doet het wel? Vervolgens kom je met een niet-onderbouwde stelling dat "ik dit wel vaker doe in dit draadje".

Ik zal niet meer op jouw bijdrages reageren.

• cyclone

cyclone

@Hermarcel Jammer dat je het zo oppakt, was niet mijn bedoeling ik ben juist opzoek naar de discussie (maar dan niet gebaseerd op oneliners)

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:38
Beer070 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:48:
[...]
PS ik ga roze plakband zoeken bij Electramat... ik moet nog een hoop aarde aftapen... ;-)
Je kan ook bij Elektramat kijken ;)

Zou violet ook voor roze door kunnen gaan?
https://www.elektramat.nl...x-25-meter-violet-103232/

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• Beer070
sandergar schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:45:
[...]

Je kan ook bij Elektramat kijken ;)

Zou violet ook voor roze door kunnen gaan?
https://www.elektramat.nl...x-25-meter-violet-103232/
hangt er vanaf of je gebak hebt voor de inspecteur... zo begint het.

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-11 19:43
Dan meld ik me aan als vrijwilliger om mijn Ferraris meter te laten hangen ;)

• Beer070
Geim schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:43:
[...]

Dan meld ik me aan als vrijwilliger om mijn Ferraris meter te laten hangen ;)
Ik ga komende juli hetzelfde proberen. Mijn contract loopt na 5 jaar af, en de draaischijf staat inmiddels een stuk lager dan dat ik ooit begonnen ben. ze weten blijkbaar nog steeds niet dat ik panelen heb, en ik kan ieder jaar niet minder opgeven dan de stand van vorig jaar, dus dat doe ik dan maar.
Als ik de leverancier vraag om gewoon tegen vast tarief een jaar te verlengen is de kans kleiner dat ik mijn meter moet vervangen. In dat geval kan ik nog een jaartje langer in de winter verwarmen op de electra van de zomer. Als ze na het verlengen alsnog eisen dat ik de meter vervang kan me dat geld schelen omdat ik een jaar aan een vast contract zit (hoewel dat risico redelijk beperkt is), maar dan zou ik waarschijnlijk beter af zijn met een dynamisch contract.
Als iemand hier tips over heeft dan hoor ik het graag. Aan de ene kant wil ik graag meedoen met DESS en mijn accu's ook echt voor iets nuttigs laten betalen, aan de andere kant is de kans op een accu van het net natuurlijk ook wel fijn.

PS voordat iemand iets zegt over panelen moeten aanmelden. die vraag heb ik nog niet gehad de afgelopen 7 jaar van mijn energie leverancier, en mijn installateur is op de dag van installatie failliet gegaan en heeft dat waarschijnlijk ook niet gedaan (al had ie dat mogelijk wel gemoeten). Ik heb uitgezocht dat er geen wettelijke plicht is om panelen aan te moeten melden (het is wel beleefd).

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Heb een tijdje in DESS handelsmodus gedraaid en gevoelsmatig wordt er veel stroom verplaatst maar zijn de opbrengsten ik verhouding maar beperkt , ik draai nu DESS greenmodus en dat lijkt veel meer in verhouding te zijn.

Heb een 1 fase 5000 setup met Tibber met DES inkoop en verkoop op (p+0.0205+0.1088)*1.21

Meer mensen met soortgelijke ervaring.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 21-10-2025 19:07 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:48
revolution-nl schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:07:
Heb een tijdje in DESS handelsmodus gedraaid en gevoelsmatig wordt er veel stroom verplaatst maar zijn de opbrengsten ik verhouding maar beperkt , ik draai nu DESS greenmodus en dat lijkt veel meer in verhouding te zijn.

Heb een 1 fase 5000 setup met Tibber met DES inkoop en verkoop op (p+0.0205+0.1088)*1.21

Meer mensen met soortgelijke ervaring.
Standaard staat de round trip efficiency op 90%. Dat is in werkelijkheid iets van 80%.

Je kunt de inkoopprijs met 10% verhogen, dus maal 1.10.
Of de systeem parameter van 90% naar 80% wijzigen.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Pim57 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:16:
[...]

Standaard staat de round trip efficiency op 90%. Dat is in werkelijkheid iets van 80%.

Dat zou een en ander verklaren, RTE van mijn systeem is net geen 80% waar wijzig ik die efficiëntie in VRM? Heb deze instelling niet kunnen vinden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Pim57
revolution-nl schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:18:
[...]

Dat zou een en ander verklaren, RTE van mijn systeem is net geen 80% waar wijzig ik die efficiëntie in VRM? Heb deze instelling niet kunnen vinden.
Dat kan niet in VRM, maar wel met NodeRed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QaWj3uUn-rYvhLqo4_upWiqSW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDMJZIFHQKAolJK2CzqLkNAE.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Pim57 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:16:
[...]

Maar als ik DESS groene modus draai, kan ik in de winter maanden dan niet beter de verkoop maal 1.10 doen? Je wilt immers niet dat hij passief wordt met de goedkoopste momentjes mee pakken op het moment dat er weinig zonnestroom is maar je wilt wel dat hij pas actief gaat terug leveren als de prijs dermate hoog is om de RTE te overbruggen.

Of maak ik ik nu een denkvout?

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-11 15:57
Pim57 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:36:
[...]

Dat kan niet in VRM, maar wel met NodeRed.

[Afbeelding]
Thanks! Heb dit ook gedaan nu. Blijft alleen op 90% staan. Enig idee waarom? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3HZWAsoW0JwwE44pch463mzCBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z8uTMkxKjSy4aMWP1pvZwNDy.png?f=fotoalbum_large

Edit: Ok nvm... Stom, vergeten de waarde te injecteren.... 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 21-10-2025 22:07 ]

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:14
Slux schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:09:
[...]
En anders ben je niet verzekerd daar ?
Daar komt het wel op neer, geen praktijk ervaring (en hoop dit ook nooit mee te maken).

Het vervelende is dat je verplicht bent je Installatie (laadpaal / zonnepanelen / batterij) aan te melden en voor alles vraagt men een keurings rapport :|.

Meld je het niet dan zien ze het wel aan je slimme meter (door je injectie bv) en krijg je mogelijk als nog een brief om het te doen.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:35
Ik zie hier ineens wat vreemds, de mp doet niet meer constant ontladen, hij staat te jojo tussen 2000//5000 watt uit de accu, terwijl hij op 3500 staat ingesteld. Als ik hem naar max zet blijft hij wel constant.
Iemand hier bekend mee?
Heb al een herstart gedaan maar dat maakt niks uit

1 PVoutput . Dongen NB

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:39

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@reneeke1970 Data van de meter komt te laat binnen? Dan kan hij gerust onstabiel worden.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Middachten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-11 22:22
Ik heb een 3-fase accu installatie op basis van Victron omvormers en Voltsmile accu pakketten.
In VRM zie ik alleen de totale waarden van het accu systeem (SOC, hoogste temperatuur, laagste temperatuur, etc.). Is het ook mogelijk om de status van de afzonderlijke accu pakketten op te vragen? Of leest de Cerbo alleen de geaggregeerde waarden?

• reneeke1970
Rimco schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:11:
@reneeke1970 Data van de meter komt te laat binnen? Dan kan hij gerust onstabiel worden.
Hij zit handmatig mijlenver van setpoint af, zoals altijd, dus dat lijkt me niet het probleem. Ik zie de waardes ook netjes in vrm

1 PVoutput . Dongen NB

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:32
Nu heb ik via dit topic wel een aantal Home assistant post voorbij zien komen maar zelf had ik daar niet zoveel aan.
Want ik wou gewoon simpel het GRID setpoint aanpassen via HA (en dan later ook als automation)
Hiervoor heb ik de volgende guide gevolgd: https://community.home-as...ss-my-single-guide/449530
Ik heb hiervan alleen het Step 5 & 6 deel gebruikt aangezien de rest al prima netjes via bestaande integraties beschikbaar is.
Ik draai bij lage PV opbrengst / geen op Grid setpoint 200, bij minimale opbrengst gaat die terug naar 100 en als ik meer dan 1200watt aan het laden ben naar 0.
Mijn victron setup heb ik via USB & IP beschikbaar en gekozen voor de USB value ;)
Dit is dus als voorbereiding later uit te breiden maar wellicht heeft hier iemand wat aan die er ook naar opzoek is
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
alias: Grid usage dynamic change
description: When charge/discharge changes auto grid usage adjust
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.victron_mk3_battery_power
    above: 1200
    id: charging_1200
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
    entity_id:
    id: Charging_below_1000_above_300
    above: 300
    below: 1000
    for:
    entity_id:
    id: charge_below200_or-discharge
    below: 200
    for:
conditions: []
actions:
  - if:
      - condition: trigger
        id:
          - charging_1200
    then:
      - action: input_number.set_value
        metadata: {}
        data:
          value: 0
        target:
          entity_id: input_number.input_current_slider
        alias: Set target GRID 0
    alias: charging above 1200
  - if:
        id:
          - Charging_below_1000
    then:
        data:
          value: 100
        target:
        alias: Set target GRID 100
    alias: charging between 200 and 1000
  - if:
        id:
          - charge_below200_or-discharge
    then:
        data:
          value: 200
        target:
        alias: Set target GRID 200
    alias: discharge or charging below 200
mode: single

Dit alles is later makkelijk uit te breiden naar "full power charge / discharge" als je wil gaan handelen

[ Voor 3% gewijzigd door The-Source op 25-10-2025 17:10 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• robvanderhelm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-11 10:11
Ik ben sinds 20 oktober over op een dynamisch contract (Tibber) en heb mijn Victron systeem dus overgezet op DESS. Mijn GX draait op versie v3.66.
Wat me opvalt is dat sindsdien de batterij (zelfbouw met JK BMS) nog maar tot maximaal 90% wordt opgeladen. Hierdoor wordt het ontladen ook steeds beperkter als de ESS setting op 'Geoptimaliseerd met BatteryLife' staat. Ik heb hem daarom maar op 'Geoptimaliseerd zonder BatteryLife' gezet. Ook als ik de de setting zet op 'Houd accu's geladen' wordt de accu slechts tot 90% volgeladen.
Voordat ik over ging op DESS werd de accu wel netjes tot 100% geladen.

Is dit bekend bij iemand?

[ Voor 6% gewijzigd door robvanderhelm op 27-10-2025 07:48 ]

• cyclone

cyclone

@robvanderhelm wat bepaald bij jou de SoC je BMS of heb je een smartShunt? Hoe ziet je laadcurve eruit ? Kom je wel op de 55.20V ?

• robvanderhelm
cyclone schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:48:
@robvanderhelm wat bepaald bij jou de SoC je BMS of heb je een smartShunt? Hoe ziet je laadcurve eruit ? Kom je wel op de 55.20V ?
Ik denk dat de Multiplussen (3x 48/3000) de batterij monitoren. Maandag voor omschakeling naar DESS was de spanning bij 100% SOC ongeveer 56,7 volt

• cyclone

cyclone

Als je in Settings --> System Setup --> Batteries --> Battery monitor kijkt kun je dit zien :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOcdLrfYrgqbX1p4JOLeddUyUIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qqMdOlSpcPEhNzojqzDC0Buf.png?f=fotoalbum_large

• robvanderhelm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNmHy504U8Yk4bZ2iX225HJ1u5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BvxNwGjPY31EmkyEMYwre8G3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEhsRYCoXQfXerOr45wr-pAtCJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zds1TfNz02bHQPAOVLy7oyqa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pcL_GoNyoKW8MlQrCFivLOcWpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2MLxqZjUzbWFhjzXGngkb6RZ.png?f=fotoalbum_large

• cyclone

cyclone

Ik zie iig een deviatie tussen je MP's en de BMS en van 0,57 volt. Ik weet niet hoe anderen dit hebben ingesteld maar ik heb mijn BMS'en zou "gecalibreerd" dat ze gelijke waardes weergeven t.o.v. de Mulitplussen. Dit voorkomt dat mijn Multiplus stopt met laden als hij bij de 55,2 volt is en mijn BMS (in dit geval) maar 54.63V ziet en dus nooit zou gaan balanceren of zijn SoC op 100% zou zetten.

Dit overigens nagemeten met een nauwkeurige multimeter en de waardes van de Multiplussen lagen dichter (ook niet exact) bij de nauwkeurige meter dan mijn BMS en.
Heb nooit uitgezocht of je de kant van de Multiplus ook nog een calibratie kunt uitvoeren eigenlijk.
Misschien weet iemand anders dat.

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:45
cyclone schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:22:
Ik zie iig een deviatie tussen je MP's en de BMS en van 0,57 volt. Ik weet niet hoe anderen dit hebben ingesteld maar ik heb mijn BMS'en zou "gecalibreerd" dat ze gelijke waardes weergeven t.o.v. de Mulitplussen. Dit voorkomt dat mijn Multiplus stopt met laden als hij bij de 55,2 volt is en mijn BMS (in dit geval) maar 54.63V ziet en dus nooit zou gaan balanceren of zijn SoC op 100% zou zetten.

Dit overigens nagemeten met een nauwkeurige multimeter en de waardes van de Multiplussen lagen dichter (ook niet exact) bij de nauwkeurige meter dan mijn BMS en.
Heb nooit uitgezocht of je de kant van de Multiplus ook nog een calibratie kunt uitvoeren eigenlijk.
Onder het motto geen twee kapiteins op het schip heb ik batterij monitoring van de Multiplus uit gezet en volg alleen de BMS. Komt ook omdat ik de BMS al netjes ingesteld had incl laadstroom beperking (en ik niet precies weet welke parameters de BMS en Cerbo communiceren). Kan het wellicht een keer omdraaien en de Multiplus laten regelen.

• cyclone

cyclone

@BernieW Klinkt logisch, dan 2 vragen :
Hoe zet je de batterij monitoring van de Multiplus uit ?
Gebruikt de lader in de multiplus dan de laadspanning meting van je BMS als referentie, of stiekem toch zijn eigen meting ?

• BernieW
cyclone schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:43:
@BernieW Klinkt logisch, dan 2 vragen :
Hoe zet je de batterij monitoring van de Multiplus uit ?
Gebruikt de lader in de multiplus dan de laadspanning meting van je BMS als referentie, of stiekem toch zijn eigen meting ?
Heb het met de MK3-USB aangepast. Heb deze op de tweede bus aansluitng van de Cerbo geprikt, en met de configuratie tool aangepast. Wat me daarbij meeviel is dat ik geen (duidelijke) netonderbreking kreeg bij wegschrijven (mijn hele huis zit op ACout1). Heb dit zo bij alle drie mijn Multiplussen gedaan, en daarna voor de zekerheid ook de Cerbo nog een reboot gegeven.

Net even zitten loeren op VRM, de Multiplus lijkt gewoon de BMS te volgen. De 10 mV digit schommelt een beetje en sampling tijd van indicatie is natuurlijk wat anders, dus 100% zeker durg ik het niet te zeggen.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:48

Ersus

Zuid-Limburg

MrFish schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:58:
Belofte maakt schuld. Dus hierbij deel ik mijn resultaten mbt de optimale (ont)laadsnelheid voor EPEX handel. Ik gebruik hiervoor de efficientiecurves van de MP 5k in 3 fase die ik eerder wel eens heb gedeeld. Voor de batterij neem ik de efficientie aan uit de MB31 datasheet, plus een beetje marge (RTE batterij = 100 - 15*Prate). In mijn geval ga ik uit van een 32 kWh exemplaar.

Hiermee krijg ik dit soort plaatjes:

[Afbeelding]

En dit soort tabellen:

[Afbeelding]

Conclusie: maximaal laden is niet altijd beter. Hopelijk geeft dit wat handvatten voor het kiezen van de parameters voor DESS.

En het leuke is: hier kun je de berekening met je eigen parameters doen :) (De efficiency curves kun je nog niet aanpassen.)
Je leest ook wel vaker dat de efficiëntie de grond in geboord wordt van de MP2.
Maar idd als je altijd loopt te stampen met terugleveren of laden dan beweeg je de MP2 ook zeker niet in zijn meest efficiënte bereik.

Voor de 8000VA heb ik nog nergens een eff.curve kunnen vinden.

In de installatie heb ik een Victron Shunt 1000A zitten en meteen na (afhankelijk hoe je het bekijkt) de MP2 setup AC OUT zijde (de enigste koppeling MP2<->Grid) een extra Victron VM-3P75CT om te meten wat erin of eruit gaat. Uiteraard zitten hier de elektrochemische verliezen van de batterij niet in. Die kan ik pas na een volle cyclus achterhalen. Maar ik vond het wel aardig om op deze wijze iets van efficiency zichtbaar te maken.

Door de verwerking van de VM fase aggregatie en berekening in Nodered zie je hele kleine afwijkingen.
Ik heb de Grid verbinding (3x C25A) maximaal belast, met ontladen dekt het system de 20kW Grid en het huisverbruik af en met laden heb ik max die 20kW beschikbaar waar het huisverbruik dan nog vanaf gaat.

Met 21.49kW Ontladen / 38.4kW Max Systeem = 55,96% Systeem Load
En 17.58kW Laden / 38.4kW Max Systeem = 45,78% Systeem Load

Ontladen VM meter (fase geaggregeerde kW waarde) / Shunt waarde kW (21.49 / 22.80 = 94,25%)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Nxg94liRx0nxkOvnLW_Cmy4Wps=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WQkfFm8auHWGshieNh7jLZQI.png?f=user_large

Laden Shunt waarde kW / VM meter (fase geaggregeerde kW waarde) (16.60 / 17.58 = 94,42%)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXKv9Ku8jYmasmtXov-mzkYFpcI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AgD0t8iBf8kRtuUeyjK0PV7r.png?f=user_large

Als je de setup niet op zijn max gaat zitten stampen ziet de efficiëntie er helemaal niet zo slecht uit.
Dimensioneer je systeem voldoende groot dan wordt je ook niet teleurgesteld, het kost wat maar dan heb je ook wat. En tuurlijk, met 6x 29W eigenverbruik van de MP2 zakt de efficiëntie bij lage vermogens ook in. Maar het eigenverbruik is er ook bij andere systemen, daar maakt ik me niet druk om. Met wat extra panelen en opslag komt dat wel weer goed.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:40
Ersus schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:56:
[...]

Je leest ook wel vaker dat de efficiëntie de grond in geboord wordt van de MP2.
Maar idd als je altijd loopt te stampen met terugleveren of laden dan beweeg je de MP2 ook zeker niet in zijn meest efficiënte bereik.

Voor de 8000VA heb ik nog nergens een eff.curve kunnen vinden.

In de installatie heb ik een Victron Shunt 1000A zitten en meteen na (afhankelijk hoe je het bekijkt) de MP2 setup AC OUT zijde (de enigste koppeling MP2<->Grid) een extra Victron VM-3P75CT om te meten wat erin of eruit gaat. Uiteraard zitten hier de elektrochemische verliezen van de batterij niet in. Die kan ik pas na een volle cyclus achterhalen. Maar ik vond het wel aardig om op deze wijze iets van efficiency zichtbaar te maken.

Door de verwerking van de VM fase aggregatie en berekening in Nodered zie je hele kleine afwijkingen.
Ik heb de Grid verbinding (3x C25A) maximaal belast, met ontladen dekt het system de 20kW Grid en het huisverbruik af en met laden heb ik max die 20kW beschikbaar waar het huisverbruik dan nog vanaf gaat.

Met 21.49kW Ontladen / 38.4kW Max Systeem = 55,96% Systeem Load
En 17.58kW Laden / 38.4kW Max Systeem = 45,78% Systeem Load

Ontladen VM meter (fase geaggregeerde kW waarde) / Shunt waarde kW (21.49 / 22.80 = 94,25%)
[Afbeelding]

Laden Shunt waarde kW / VM meter (fase geaggregeerde kW waarde) (16.60 / 17.58 = 94,42%)
[Afbeelding]

Als je de setup niet op zijn max gaat zitten stampen ziet de efficiëntie er helemaal niet zo slecht uit.
Dimensioneer je systeem voldoende groot dan wordt je ook niet teleurgesteld, het kost wat maar dan heb je ook wat. En tuurlijk, met 6x 29W eigenverbruik van de MP2 zakt de efficiëntie bij lage vermogens ook in. Maar het eigenverbruik is er ook bij andere systemen, daar maakt ik me niet druk om. Met wat extra panelen en opslag komt dat wel weer goed.
Ik heb dit weekend een Python scriptje gebouwd wat (historische) data uit VRM trekt, en dat gebruikt om een efficiëntiecurve te maken. Hieronder een voorbeeldje op basis van 200.000+ datapunten van de afgelopen 5 maanden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVTr9U9ew1yktkMBYhyVX-CYYKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rgOOxG5ALXbRKze0acWhWJVu.png?f=fotoalbum_large

Als je de vermogens vervolgens netjes "bint", krijg je dit soort opgeschoonde data:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jHySCN57YZaDp_ZlZa9GSS3QZs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/quXUf71CTB2VQdqYKgoHFDLj.png?f=fotoalbum_large

Bij lage vermogens blijft er wat onzekerheid in de data zitten; ik heb wél een SmartShunt maar geen AC energiemeter voor/na de MultiPlussen, dus dit is gebaseerd op de interne metingen van de Multi's.

Dit komt goed overeen met de bekende gegevens voor 3x MultiPlus 5000.
@Ersus (en anderen): willen jullie evt VRM data delen om efficiëntiecurves voor andere omvormers op te stellen?

PS: de elektrochemische efficiëntie van de accu's kun je ook goed meten met de SmartShunt; "energy charged" en "energy discharged" worden gerapporteerd.

Check mijn thuisbatterijsimulator

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• MrFish
Heel nice :) Als je in staat bent om je data te delen (of een fit van efficiency vs DC power), dan kan ik dit implementeren in mijn simulator.

En als mensen vergelijkbare data hebben voor de Multi RS, of bereid zijn hun VRM data te delen, dan houd ik mij aanbevolen.

• cyclone

cyclone

@BernieW Even voor de zekerheid, jij hebt dus deze optie uit gezet om de batterij monitoring naar je BMS te forceren correct ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0shToMFFvnd5aSdR3qD0aHvyus=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tQRx81Gt7fY0iwVJsbxXJOgb.png?f=user_large

[ Voor 80% gewijzigd door cyclone op 28-10-2025 10:14 ]

• BernieW
cyclone schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:13:
@BernieW Even voor de zekerheid, jij hebt dus deze optie uit gezet om de batterij monitoring naar je BMS te forceren correct ?

[Afbeelding]
Ja, klopt. En omdat ik 3 fase heb, in alle drie de Multiplussen

• cyclone

cyclone

@BernieW Zou je me mee willen nemen op basis van welke informatie / documentatie je deze keuze hebt gemaakt ? Ik merk dat ik toch ergens een kennis achterstand heb en niet goed kan inschatten wat de gevolgen / gedrag gaat zijn als ik deze setting aan danwel uit zet (hij stond default aan met deze waardes).

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:27
@MrFish Is het mogelijk dat je een kleine tabel oplevert voor de lage wattage bins met de efficiëntie? Vanaf zo'n 1000 Watt geloof ik het wel maar ik ben vooral benieuwd naar de efficiëntie bij NOM draaien als het huis niet veel vraagt dus de 0 tot 500 Watt bins ongeveer.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Hermarcel
  • Niet online
@BernieW @cyclone
De battery monitor zorgde bij mijn installatie voor low-battery warnings. Google vertelde me dat dat vaker voorkwam.

Omdat de monitor alleen een functie heeft in combinatie met de autostart/stop van een aggregaat, heb ik hem uitgeschakeld (op alledrie de MP's).

Monitoring wordt bij mij door de BMS'sen gedaan.:
- Bij evt griduitval mogen de accu's leeggetrokken worden tot de BMS uitschakelt. Geen MP battery monitor nodig.
- Tijdens laden vertelt de BMS tegen de Cerbo/MP's de laad-parameters. Geen MP battery-monitor nodig.
- Bewaking tegen overstroom doen de BMS'sen ook. Geen MP battery-monitor nodig.

zie Ingebouwde accumonitor.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

MrFish schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:32:
[...]

Heel nice :) Als je in staat bent om je data te delen (of een fit van efficiency vs DC power), dan kan ik dit implementeren in mijn simulator.

En als mensen vergelijkbare data hebben voor de Multi RS, of bereid zijn hun VRM data te delen, dan houd ik mij aanbevolen.
Vanavond even kijken :)
Impossibl3 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:22:
@MrFish Is het mogelijk dat je een kleine tabel oplevert voor de lage wattage bins met de efficiëntie? Vanaf zo'n 1000 Watt geloof ik het wel maar ik ben vooral benieuwd naar de efficiëntie bij NOM draaien als het huis niet veel vraagt dus de 0 tot 500 Watt bins ongeveer.
Zoals ik wel vaker heb aangegeven: je moet niet optimaliseren op efficiëntie. Stand-by verbruik heb je altijd en daarna is het een kwestie van kwadratische verliezen hoe meer je de omvormer laat doen.

Met andere woorden, als je zo min mogelijk verliezen wilt hebben moet je de omvormer gewoon niks laten doen. Maar verder verlies je amper iets extra als je met een laag vermogen (ont)laadt. Het grootste aandeel is dan nog altijd 90W (of ~140W voor 3x8kVA) stand-by verlies.

De onderste grafiek van @MrFish is dan ook het beste om te onthouden, waarbij je zelfs terugziet (met wat verbeelding) dat het het meest efficient is om het stand-by verbruik van de DC bus te voeden. Een klein DC verbruik voor de MP zelf is dan het meest efficiënt, zonder dat de AC kant iets doet.

Wil je nog minder verliezen? Dan moet je de omvormer in zijn geheel uitzetten, maar dat is niet (echt) handig. Wil je geld besparen? Dan kan het soms meer opleveren om op een laag vermogen te handelen met een klein verschil in prijs dan helemaal niks te doen. Voor die analyse verwijs ik terug naar Rimco in "Het grote Victron aansturing topic".

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:27
Rimco schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:03:
Zoals ik wel vaker heb aangegeven: je moet niet optimaliseren op efficiëntie. Stand-by verbruik heb je altijd en daarna is het een kwestie van kwadratische verliezen hoe meer je de omvormer laat doen.

Met andere woorden, als je zo min mogelijk verliezen wilt hebben moet je de omvormer gewoon niks laten doen. Maar verder verlies je amper iets extra als je met een laag vermogen (ont)laadt. Het grootste aandeel is dan nog altijd 90W (of ~140W voor 3x8kVA) stand-by verlies.

De onderste grafiek van @MrFish is dan ook het beste om te onthouden, waarbij je zelfs terugziet (met wat verbeelding) dat het het meest efficient is om het stand-by verbruik van de DC bus te voeden. Een klein DC verbruik voor de MP zelf is dan het meest efficiënt, zonder dat de AC kant iets doet.

Wil je nog minder verliezen? Dan moet je de omvormer in zijn geheel uitzetten, maar dat is niet (echt) handig. Wil je geld besparen? Dan kan het soms meer opleveren om op een laag vermogen te handelen met een klein verschil in prijs dan helemaal niks te doen. Voor die analyse verwijs ik terug naar Rimco in "Het grote Victron aansturing topic".
Volgens mij is het middelste plaatje van figuur 2 ("corrected efficiency from binned powers (90 watt standby removed) ok het interessantste. Het basis verbruik van het systeem behoud je altijd. Dan is uitzetten inderdaad het goedkoopste.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Impossibl3 Het middelste plaatje kan mensen nog altijd wat verwarren, omdat beide grafieken eigenlijk aan elkaar gekoppeld moeten worden. Echter is de efficiëntie rond 0 per definitie 0, waardoor de grafiek onstabiel en onderbroken wordt. Daarom kijk ik liever naar de absolute verliezen, want dan krijg je geen rare artefacten rond 0.

[ Voor 4% gewijzigd door Rimco op 28-10-2025 12:16 ]

• cyclone

cyclone

@Hermarcel Thanks kan dus idd gewoon uit en heb hem zojuist ook direct uitgezet.
@BernieW ook hier bij het doorvoeren van deze wijziging (overigens doe ik het via VRM met de Remote VeConfigure optie) geen volledige reset van de 3 multiplussen en dus ook geen schakelende relays gehoord.

Dank heren, weer wat geleerd en weer een mooie stap naar de ideale configuratie gevonden.

• MrFish
Impossibl3 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:22:
Even als grafiekje, dat is inzichtelijker denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/js4WsXs7hzKUSjhs3NvNzY8ZBh8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XxMnXxN3lXO5L2L7Uibpr16E.png?f=fotoalbum_large

Zoals @Rimco al aangeeft, bij lage vermogens (zeg ± 1000 W of zo) is er niet tot nauwelijks extra verlies tov niks doen. NOM draaien is vanuit dat oogpunt dus efficiënt.

Dit is ook precies de reden dat ik DESS stimuleer om zelfconsumptie te doen. Mijn inkoop-prijzen verhoog ik iets (delen door 0.92), mijn verkoopprijzen verlaag ik iets (vermenigvuldigen met 0.92), waardoor er een "prijsgat" ontstaat waarbinnen DESS NOM gaat draaien (waarbij het rekening houdt met 90% efficiëntie, wat wel OK is voor NOM bij lage vermogens).

• robvanderhelm
cyclone schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:50:
@Hermarcel Thanks kan dus idd gewoon uit en heb hem zojuist ook direct uitgezet.
@BernieW ook hier bij het doorvoeren van deze wijziging (overigens doe ik het via VRM met de Remote VeConfigure optie) geen volledige reset van de 3 multiplussen en dus ook geen schakelende relays gehoord.

Dank heren, weer wat geleerd en weer een mooie stap naar de ideale configuratie gevonden.
Ik kreeg tegelijk met het uitzetten van de interne batterij monitor ook een ESS asssistant update. Dan krijg je dus wel 3x een onderbreking bij het wegschrijven.

• robvanderhelm
cyclone schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:22:

Met de hudige batterijspanning gaat de lader in absorptie, De weergegeven SOC waarde klopt dus niet. Moet ik ergens aan zien te passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qs3x2ZrFMBzMbDoRbsbYZeUKlo0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lGDfpn9v4YMgnO1r0NMIzKfG.png?f=user_large
en even later met ineens lagere spanning...?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUN4NXp7_Jcbuo_98TnKZaYcyHo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ow9Adh12wbPOUAbEvx5Tp6fJ.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door robvanderhelm op 28-10-2025 15:32 ]

• cyclone

cyclone

@robvanderhelm ik laad niet verder dan 55.20 (max cel spanning van ,45) zie dat jij een flink stukje hoger zit (ik gok op max 3,55v per cel ? )

En nogmaals de SoC zegt lang niet alles daar is al ruim voldoende over geschreven in dit topic / of kijk eens wat filmpjes van Andy.

• BernieW
cyclone schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:21:
@BernieW Zou je me mee willen nemen op basis van welke informatie / documentatie je deze keuze hebt gemaakt ? Ik merk dat ik toch ergens een kennis achterstand heb en niet goed kan inschatten wat de gevolgen / gedrag gaat zijn als ik deze setting aan danwel uit zet (hij stond default aan met deze waardes).
De aanleiding was bij mij dat na ingebruikname ik al vrij snel "low battery" waarschuwingen kreeg op de L1 Multiplus, en dat bij een door de BMS aangegeven SOC van zo'n 70-80%. De BMSen had ik goed ingesteld, dus daar kon het niet aan liggen, het moest dus wel van de Multiplus zelf komen. En zo kwam ik dus bij dat vinkje op battery monitoring uit. Het regelen van het laad- ontlaadproces is één van de hoofdfuncties van de BMS, die hierin voor mij leidend moet zijn.. Omdat ik niet zeker wist of de Multiplus evt hierop zou kunnen ingrijpen, was het voor mij een no-brainer dat ik dit vinkje uit zou zetten.
En met de conversatie hier heeft @Hermarcel ook meer duidelijkheid geschept over deze functie in de MP.

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-11 13:42
cyclone schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:13:

[Afbeelding]
Maar je kunt toch gewoon in het remote console kiezen dat Victron de BMS gebruikt? Ik neem aan dat dan die interne bewakingsgetallen niet meer van belang zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VB4isr8j4o2PbBhO-8wYAaLkD4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lgb9HRbzOsF6XeftRTu1Jemz.jpg?f=fotoalbum_large

Of mis ik the point??

• BernieW
ger356 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:10:
[...]

Maar je kunt toch gewoon in het remote console kiezen dat Victron de BMS gebruikt? Ik neem aan dat dan die interne bewakingsgetallen niet meer van belang zijn.
[Afbeelding]

Of mis ik the point??
Klopt, maar ik zag het wel terug als alarmering bij de Multis, daar wilde ik vanaf. Het gbeurde ook binnen een dag nadat ik alles voor het eerst had opgestart, dan ben je nog wat zoekende hoe alles werkt en wat elkaar kan beinvloeden.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

robvanderhelm schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:15:
[...]

Met de hudige batterijspanning gaat de lader in absorptie, De weergegeven SOC waarde klopt dus niet. Moet ik ergens aan zien te passen.
[Afbeelding]
en even later met ineens lagere spanning...?
[Afbeelding]
Je moet je JK goed instellen dat deze een reset doet naar 100% op het juiste moment. Heb je de JK überhaupt ingesteld om aan te sluiten bij je Victron instellingen? Gebruik je DVCC opties?

• Hermarcel
  • Niet online
@robvanderhelm
Gokjes van mijn kant:
Je gebruikt DVCC.
Je hebt in de master BMS een maximale laadspanning opgegeven van 3,55V per cel. Die is met 56,72 pack voltage bijna bereikt. Misschien meet de BMS zelfs al een tijdje 56,8V en is absorptie bezig) Nadat de absorptietimer is afgelopen, gaat de laadspanning naar floatvoltage. Heb je die op 3,40 per cel staan (pack voltage 54,4V)?

• Beer070
MrFish schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:32:
[...]

Ik heb dit weekend een Python scriptje gebouwd wat (historische) data uit VRM trekt, en dat gebruikt om een efficiëntiecurve te maken. Hieronder een voorbeeldje op basis van 200.000+ datapunten van de afgelopen 5 maanden:
[Afbeelding]

Als je de vermogens vervolgens netjes "bint", krijg je dit soort opgeschoonde data:
[Afbeelding]

Bij lage vermogens blijft er wat onzekerheid in de data zitten; ik heb wél een SmartShunt maar geen AC energiemeter voor/na de MultiPlussen, dus dit is gebaseerd op de interne metingen van de Multi's.

Dit komt goed overeen met de bekende gegevens voor 3x MultiPlus 5000.
@Ersus (en anderen): willen jullie evt VRM data delen om efficiëntiecurves voor andere omvormers op te stellen?

PS: de elektrochemische efficiëntie van de accu's kun je ook goed meten met de SmartShunt; "energy charged" en "energy discharged" worden gerapporteerd.
Ik wil de VRM data van mijn 3 fase multi rs set wel met je delen. Stuur maar een dm om af te stemmen. (Ik zit ook nog in de tweaking van een nieuwe warmtepomp, dus ben de laatste tijd wat stil op dit draadje)

• robvanderhelm
Rimco schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:26:
[...]

Je moet je JK goed instellen dat deze een reset doet naar 100% op het juiste moment. Heb je de JK überhaupt ingesteld om aan te sluiten bij je Victron instellingen? Gebruik je DVCC opties?
Dat was de oplossing met een eerdere post. Mijn cel-spanning waarop de soc reset werd getriggerd stond te hoog. Die had ik ook ingesteld volgens video van Andy over de JK Bms. In een latere video heeft hij die gewijzigd met de juiste en begrijpelijke uitleg. Nu werkt het wel zoals verwacht.

Bedankt voor al jullie tips !

• MrFish
In vervolg op mijn eerdere bericht, heb ik ook eens een analyse gedaan van de RTE van de batterij (dus zonder omvormer). Dit heb ik gedaan mbv de gerapporteerde 'charged' en 'discharged energy' van mijn SmartShunt. De batterij bestaat uit 2 packs met 16x MB31. In mijn geval zit de SmartShunt relatief ver van de accu's, waardoor de verliezen ook voor een deel bestaan uit kabelverliezen (inclusief zekeringen, breakers, busbars, contactweerstanden, etc.).

De RTE blijkt redelijk linear te zijn met (de som van) de C-rates tijdens laden en ontladen.
Als fit vind ik η = 100 + k·(C_ch + C_dis), waarbij k = -10.7834 met een standaarddeviatie van 0.0732.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Du7n8LU2AcEVrRnzmI6xkPX9Ig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TPDmsvkMOBECAeBzTDfKzQ3O.png?f=fotoalbum_large

Dit is iets slechter dan mijn eerdere aanname op basis van de EVE MB31 datasheets (dat zou in deze representatie neerkomen op k ~ -7.5), wat goed verklaard wordt door de kabelverliezen.

Een RTE van 95% puur voor de accu bij laden met 0.25 C en ontladen met 0.25 C is een goede aanname. Samen met 95% efficientie van de omvormer voor het ontladen, en 90% voor het laden, kom je dan op een totale RTE van 81%.

[ Voor 12% gewijzigd door MrFish op 31-10-2025 13:19 ]

• DanTm
  • Niet online
Vannacht was mijn EV op volle snelheid aan het laden op fase 3 (25a), en DESS had gepland om de batterij ook te laden op fase 1. Ik zie echter dat hij de batterij pas echt ging laden toen de EV onder de 25A zakte, en hij pakte daarbij alleen de ruimte die ontstond. Nou heb ik wel peak-shaving aan staan, maar volgens de documentatie moet die per fase bewaken.
Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZpynrJwIZjCh6DRjME8CGBgvno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YUrLIf7y3H1vwJtwJixXOeOM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door DanTm op 01-11-2025 07:43 ]

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@DanTm Ik gebruik al een tijdje geen DESS meer (maar mode 3 met mijn eigen aansturing), maar was het niet zo dat DESS het grid setpoint gebruikt in zijn planning? Als hij dus gepland heeft om te laden zet hij in dat tijdslot een hoger grid setpoint om dat te bereiken?

Als er dan een andere verbruiker is die plots er al voor zorgt dat je dat setpoint haalt, doet de accu dan vrij weinig? Of ga je zelfs ontladen om het grid setpoint te bereiken? Als je kijkt naar de som van alle fases, is dat dan een constante waarde?

Ik stuur zelf op SOC, dus onafhankelijk van de andere loads wil ik gewoon op een bepaalde SOC eindigen aan het einde van een uur.

[ Voor 34% gewijzigd door Rimco op 01-11-2025 10:28 ]

• DanTm
  • Niet online
Rimco schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:28:
@DanTm Ik gebruik al een tijdje geen DESS meer (maar mode 3 met mijn eigen aansturing), maar was het niet zo dat DESS het grid setpoint gebruikt in zijn planning? Als hij dus gepland heeft om te laden zet hij in dat tijdslot een hoger grid setpoint om dat te bereiken?

Als er dan een andere verbruiker is die plots er al voor zorgt dat je dat setpoint haalt, doet de accu dan vrij weinig? Of ga je zelfs ontladen om het grid setpoint te bereiken? Als je kijkt naar de som van alle fases, is dat dan een constante waarde?

Ik stuur zelf op SOC, dus onafhankelijk van de andere loads wil ik gewoon op een bepaalde SOC eindigen aan het einde van een uur.
Volgens mij stuurt DESS ook op SOC, je ziet in de screenshot dat hij een paar keer de SOC wil verhogen, maar uiteindelijk dus niet gaat laden.
Geen idee of DESS het doet, of de ESS settings. Vind het lastig te achterhalen waarom wat gebeurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkB7vFVHYNsw0Hm6Z-p3lF5VnnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/edLDSu1f3suN1UxIv0zwR57C.png?f=fotoalbum_large

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@DanTm Kan je in je eerste plaatje van System - Grid Totaal eens aanzetten en die posten. Ik gok dat die lijn dan dus horizontaal loopt.

• DanTm
  • Niet online
Rimco schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:53:
@DanTm Kan je in je eerste plaatje van System - Grid Totaal eens aanzetten en die posten. Ik gok dat die lijn dan dus horizontaal loopt.
Niet echt helemaal horizontaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-nc1lNh5xBQz2LqNpGz7QKo63I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vmZ5EfuFa5ULpmGSH7aNSDHp.png?f=user_large

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@DanTm Ik bedoelde vooral vanaf middernacht tot 6 uur. Ik denk dat je vanaf 6 uur weer een ander setpoint had, maar echt stabiel is het inderdaad niet...

[ Voor 10% gewijzigd door Rimco op 01-11-2025 12:24 ]

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:19
Victron heeft onlangs een nieuw apparaatje op de markt gebracht: De GX-IO Extender 150.

Deze Extender voegt een flink aantal uitgangspoorten tot aan de bestaande mogelijkheden van een Cerbo GX.

Ik heb deze Extender onlangs in gebruik genomen. Mijn bevindingen beschrijf ik in deze bijdrage:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2316720

• Japie.G
  • Laatst online: 08:00

Japie.G

Colour Classic

Is ergens het daadwerkelijke eigen verbruik van de multiplussen uit te lezen?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• Pim57
DanTm schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 07:41:
Vannacht was mijn EV op volle snelheid aan het laden op fase 3 (25a), en DESS had gepland om de batterij ook te laden op fase 1. Ik zie echter dat hij de batterij pas echt ging laden toen de EV onder de 25A zakte, en hij pakte daarbij alleen de ruimte die ontstond. Nou heb ik wel peak-shaving aan staan, maar volgens de documentatie moet die per fase bewaken.
Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
[Afbeelding]
Heb je bij de DESS instellingen wel 17 kW (is 3x25A) ingevuld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpszbI-Mm9-bpq3CKvWxgt-4YlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e46QDW4wom2flzqlKQdxEOoQ.jpg?f=fotoalbum_large

• DanTm
  • Niet online
Pim57 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 22:24:
[...]

Heb je bij de DESS instellingen wel 17 kW (is 3x25A) ingevuld?

[Afbeelding]
Ja die staat goed.
Batterij op 3.7kW

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-11 20:11
Deze morgen heeft onze netbeheerder een herstelling moeten uitvoeren aan de wijkcabine.
Als "tijdelijke" fix is de hele wijk op een generator geplaatst en dit zou tot donderdag zo blijven.

Nu heeft mijn MP2 die in DESS mode staat mooi overgenomen en draaien we sinds deze morgen op batterij.

Ondertussen hebben ze dus de generator geplaatst en is er terug spanning aanwezig.
Nu zie ik dat de frequentie dus rond de 51Hz zit en hierdoor weigert de MP2 dus ook het grid aan te nemen "grid lost".

Is er een manier dat ik toch de batterij zou kunnen laden van het net (generator)?
Momenteel lijkt het er dus op de de MP de batterij gewoon gaat leeg trekken en dan gaat uitvallen?

• cyclone

cyclone

@siskos interesante vraag en gezien ik ook nog eens wil gaan spelen met een generator ben ik er eens even ingedoken.
Reageer nu even snel omdat jij wellicht graag je accu's weer wilt kunnen bijladen. Maar wat ik nu als eerste vind is dat je dit mogelijk kunt oplossen door met de settings hieronder te spelen in VEConfigure :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x152L3_EHGWoAryfwu77E7Qz1jM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8WXJdtGk0BSm8GQ6yl1DRPlp.jpg?f=user_large

Hier de link naar de Victron documentatie / bron (onder kopje software settings vindt verdere uitleg plaats.

Verder wordt er overigens ook vaak de Weak AC setting benoemd zie deze screenshot van dezelfde pagina :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIp4QMKW-emQPThJ4HS4LG49Txg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KKHKqEP8FuPJfDgcrEPBLVWq.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door cyclone op 03-11-2025 15:19 ]

• MrFish
siskos schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:31:
Deze morgen heeft onze netbeheerder een herstelling moeten uitvoeren aan de wijkcabine.
Als "tijdelijke" fix is de hele wijk op een generator geplaatst en dit zou tot donderdag zo blijven.

Nu heeft mijn MP2 die in DESS mode staat mooi overgenomen en draaien we sinds deze morgen op batterij.

Ondertussen hebben ze dus de generator geplaatst en is er terug spanning aanwezig.
Nu zie ik dat de frequentie dus rond de 51Hz zit en hierdoor weigert de MP2 dus ook het grid aan te nemen "grid lost".

Is er een manier dat ik toch de batterij zou kunnen laden van het net (generator)?
Momenteel lijkt het er dus op de de MP de batterij gewoon gaat leeg trekken en dan gaat uitvallen?
@cyclone geeft goede tips. Het kan ook nog met de grid code te maken hebben. In de VE Configure manual staan nog meer hints.

Ik kan me overigens goed voorstellen dat de netbeheerder expres een te hoge frequentie aanbiedt, zodat PV omvormers uit blijven. Terugleveren op een generator kan immers niet.

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-11 20:11
Bedankt voor de snelle tips, ik heb hier namiddag ook nog wat mee liggen spelen.
Je kan inderdaad in de grid settings de Hz iets omhoog halen en dan begint de MP terug tot leven te komen.

Alleen maakte dit nogal een erg storen brommend geluid, waarschijnlijk vind hij de hogere Hz toch niet zo leuk?

Daarnaast aangezien ik maar één MP2 heb in een 3 fase omgeving, en ik op dit moment niet mag terugleveren (daarom inderdaad de hoge Hz van de netbeheerder) heb ik maar even de MP overbrugt.
Dit is helaas voorlopig de beste oplossing.

Naar de toekomst toe nog eens bekijken hoe ik ons systeem wat meer kan wapenen tegen dit soort fratsen.
Het zou al schelen als mijn solar DC gekoppeld is dan zou deze nu toch alvast de batterij iets hebben bijgeladen.

• cyclone

cyclone

@siskos als er iets bestendig is tegen een fluctuerende netspanning dan is het de Victron hardware wel. Dus zou ik me daar geen zorgen over maken.

Zoals je het nu beschrijft heb je jouw PV op de AC in kant staan, sluit je deze op de AC out Kant aan (en configureer je de multiplus goed) dan blijft jouw pv gewoon jouw accu opladen.
Daar hoef je geen DC koppeling voor te maken.

• HyperBart
cyclone schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:49:
@siskos als er iets bestendig is tegen een fluctuerende netspanning dan is het de Victron hardware wel. Dus zou ik me daar geen zorgen over maken.

Zoals je het nu beschrijft heb je jouw PV op de AC in kant staan, sluit je deze op de AC out Kant aan (en configureer je de multiplus goed) dan blijft jouw pv gewoon jouw accu opladen.
Daar hoef je geen DC koppeling voor te maken.
Kleine opmerking daarbij is dat de PV omvormer dan ook een andere netcode dient ingesteld te krijgen zodat deze de frequentiesturing van de Victron volgt.

• MrFish
siskos schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:10:
[...]
Alleen maakte dit nogal een erg storen brommend geluid, waarschijnlijk vind hij de hogere Hz toch niet zo leuk?
[...]
Kan ook komen doordat de generator geen mooie zuivere sinus produceert. Je hoort dan niet alleen de gebruikelijke 50 Hz brom van de transformator, maar ook allerlei (niet)harmonische vervormingen. Ik zou me er geen zorgen over maken, daar kan die prima tegen.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Japie.G schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:56:
Is ergens het daadwerkelijke eigen verbruik van de multiplussen uit te lezen?
Iemand die hier iets over kan zeggen?

Nog wat vragen:

- Weet iemand hoe het kan dat als ik op mijn display kijk ik vermogen op de AC out zie, terwijl er helemaal niets is aangesloten op de AC out?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-yzG_FoVAZSViqjvzFzF5x5aVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZAwKY3iV6I72gIy5ASauyo0Z.png?f=fotoalbum_large
Fluctueert zo tussen 15 en 80w

- Ik heb mijn JK BMS settings redelijk volgens Andy's settings ingesteld. RCV 3,45v, RFV 3,35v. Echter zitten dit soort settings ook in de VE Configure setup voor de multiplussen. Moeten die settings corresponderen? De BMS is de baas bij mij, worden die VE configureren settings dan altijd overruled? En gaan die pas gelden als de communicatie met de BMS verbroken is? Ik heb in de multiplus config bijvoorbeeld de absortion voltage nog veel hoger staan (56,8v absorptie en 54,4v float). Is dat een probleem en moet ik die aanpassen naar de settings van mijn BMS?

- Ik opende VE configure en zie dat er een update voor de ESS assistent is. Is het raadzaam dit soort updates in de toekomst toe te passen op de config?

• Pim57
Japie.G schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:25:
[...]

Nog wat vragen:

- Weet iemand hoe het kan dat als ik op mijn display kijk ik vermogen op de AC out zie, terwijl er helemaal niets is aangesloten op de AC out?
[Afbeelding]

- Ik heb mijn JK BMS settings redelijk volgens Andy's settings ingesteld. RCV 3,45v, RFV 3,35v. Echter zitten dit soort settings ook in de VE Configure setup voor de multiplussen. Moeten die settings corresponderen? De BMS is de baas bij mij, worden die VE configureren settings dan altijd overruled? En gaan die pas gelden als de communicatie met de BMS verbroken is? Ik heb in de multiplus config bijvoorbeeld de absortion voltage nog veel hoger staan (56,8v absorptie en 54,4v float). Is dat een probleem en moet ik die aanpassen naar de settings van mijn BMS?

- Ik opende VE configure en zie dat er een update voor de ESS assistent is. Is het raadzaam dit soort updates in de toekomst toe te passen op de config?
Heb je bij de AC system settings onderstaande keuze juist gemaakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lzf4VAQkS1LLh2Zy7clmFiXFDXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woI6RIC5XKtxZJvtMcZ6R38r.jpg?f=fotoalbum_large

- de JK bms settings gaan boven die van de MP als de JK bms de controlling bms is. Als de verbinding met de JK bms wegvalt, worden de settings van de MP actief.

- Victron raadt aan om géén MP firmware updates te doen als er geen reden voor is. Alleen bij initiële installatie en/of problemen.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Pim57 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:06:
[...]

Heb je bij de AC system settings onderstaande keuze juist gemaakt?

[Afbeelding]

- de JK bms settings gaan boven die van de MP als de JK bms de controlling bms is. Als de verbinding met de JK bms wegvalt, worden de settings van de MP actief.

- Victron raadt aan om géén MP firmware updates te doen als er geen reden voor is. Alleen bij initiële installatie en/of problemen.
Dank voor je antwoorden!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEVprB2FU9bcSoE1YGWCPepK9Ws=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HH8Kee7YRWYDnJmdFHw2hCsb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nu6Sg_WRR8i7VOVdxnpIWqpYjuc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/50wQ1sIIdQRyDGU2skc4ufRJ.png?f=fotoalbum_tile
Ik heb de settings zeker goed staan. Vandaar dat ik het ook niet begrijp. Zat met een gedachte te spelen dat daar wellicht het eigen verbruik zichtbaar is. Echter is dat nergns op gebaseerd 😉

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 06-11-2025 18:36 ]

• cyclone

cyclone

Vraagje inzake de HomeAssistant intergratie.

Na het uitzetten van de battery monitor in VEConfig is ook de logging naar Home Assistant op de sensoren battery History chargedenergy en battery History dischargedenergy ermee gestopt.
Logisch eigenlijk.

Alleen nu mis ik dus mijn sensoren om in het Energie dashboard de hoeveelheid energie die mijn accu in en uitgaat te kunnen monitoren / visualiseren.
Ik zoek me suf maar ik kom zo 1 2 3 niet een oplossing tegen dus hopelijk heeft iemand hier al een keer dit varkentje gewassen.

Kortom concrete vraag welke intergratie met HA gebruikt u en welke sensoren gebruikt u om de accu te monitoren in het Energy dashboard van HA.

Overigens ik gebruik de Victron GX modbusTCP integration intergratie die ik HACS vond.

@Hermarcel / @BernieW jullie hebben de monitor ook uitstaan dus jullie een idee ?

[ Voor 5% gewijzigd door cyclone op 07-11-2025 10:32 ]

• DanTm
  • Niet online
cyclone schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:30:
Vraagje inzake de HomeAssistant intergratie.

Na het uitzetten van de battery monitor in VEConfig is ook de logging naar Home Assistant op de sensoren battery History chargedenergy en battery History dischargedenergy ermee gestopt.
Logisch eigenlijk.

Alleen nu mis ik dus mijn sensoren om in het Energie dashboard de hoeveelheid energie die mijn accu in en uitgaat te kunnen monitoren / visualiseren.
Ik zoek me suf maar ik kom zo 1 2 3 niet een oplossing tegen dus hopelijk heeft iemand hier al een keer dit varkentje gewassen.

Kortom concrete vraag welke intergratie met HA gebruikt u en welke sensoren gebruikt u om de accu te monitoren in het Energy dashboard van HA.

Overigens ik gebruik de Victron GX modbusTCP integration intergratie die ik HACS vond.
meestal is er iets van een batterij monitor aanwezig (BMS of smartshunt), die kan de juiste gegevens opleveren (deze kun je in de GX settings ook selecteren)
Ik gebruik zelf de Victron MQTT integratie, en voor bovenstaande waarde de gegevens van mijn smartshunt.

• Hermarcel
  • Niet online
@cyclone
Ik haal de Smartshunt gegevens met Modbus-TCP uit de Cerbo.

Edit:
Als je deze kant op wil, dan kan ik later op de dag mijn HA config wel even posten

[ Voor 39% gewijzigd door Hermarcel op 07-11-2025 10:51 ]

• MrFish
Japie.G schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:25:
[...]

Nog wat vragen:

[Afbeelding]
Dat is gewoon de 'ruis' van CT klemmen die de stroom op de AC-out meten. Dat is niet het eigenverbruik.
Een manier om het eigenverbruik te zien, is de MP's op "Inverter Only" te zetten met niets op de AC out, en dan te kijken welke DC stroom er loopt vanaf je accu's.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

MrFish schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:12:
[...]

Dat is gewoon de 'ruis' van CT klemmen die de stroom op de AC-out meten. Dat is niet het eigenverbruik.
Een manier om het eigenverbruik te zien, is de MP's op "Inverter Only" te zetten met niets op de AC out, en dan te kijken welke DC stroom er loopt vanaf je accu's.
Ah! Dus de multiplussen voeden zichzelf vanaf de DC kant? Ook als ESS zijn minimale SoC heeft bereikt en dus eigenlijk 'uit' staat?

• MrFish
Japie.G schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:53:
[...]

Ah! Dus de multiplussen voeden zichzelf vanaf de DC kant? Ook als ESS zijn minimale SoC heeft bereikt en dus eigenlijk 'uit' staat?
In principe zijn ze DC-gevoed inderdaad. Op een gegeven moment (bij minimum SOC) gaat de MP zich wel voeden vanaf de AC kant, zodanig dat de stroom op de DC-bus ongeveer nul wordt.

• cyclone

cyclone

Never mind bleek een Home Assistant issue te zijn na de updates die ik net heb uitgevoerd van o.a. HA core en HA OS en dus 1 reboot en een herstart werkt de sensor opeens weer wel.
Kortom opgelost en lag dus aan HA.

@DanTm Ik heb juist de battery monitor UIT gezet van de multipluss i.v.m. issues die hij mij opleverde. Sinds ik deze uit heb gezet geen low battery meldingen meer op mijn Multiplus die nergens op slaan (bij SoC van dik boven de 80% toch die allert geven). En ook mijn overcurrent issue bij hoge PV opbrengst is als sneeuw voor de zon verdwenen. Lijkt erop dat nu pas echt mijn BMS in de lead is voor wat betreft laad en ontlaad stromen.

Ja mijn BMS geeft dergelijke zaken wel weer alleen met de huidige intergratie die ik HA gebruik krijg ik nergens de juiste sensoren te zien. (of ik kijk niet goed dat kan ook).

@Hermarcel dank voor het aanbod ik heb geen smartshut op dit moment dus hoop dit anders op te kunnen lossen. (en anders is dit denk ik een prima workarround).

Zal nog eens door mijn Cerbo settings gaan struinen maar had stiekem gehoopt dat iemand de issue herkende :-) (Als IT er ben ik liever lui dan moe)

[ Voor 34% gewijzigd door cyclone op 07-11-2025 13:22 ]

• Hermarcel
  • Niet online
@cyclone
Wel canbus gekoppelde JK BMS? Die zou ook via Modbus-TCP uit de Cerbo uitgelezen moeten kunnen worden. Maar MQTT kan ook.

Beetje achtergrond:
Ik heb dat getest en besloten om het niet te gebruiken. Er kwam een verschrikkelijke hoeveelheid data naar Home Assistant toe die ik niet nodig had. Ik merkte dat al die data leidde tot opmerkingen op de VRM website dat realtime monitoring was disabled vanwege hoge Cerbo-load. Door met Modbus alleen uit te lezen wat ik nodig heb en met, voor mij, redelijke intervals per item heb ik die meldingen niet meer.

• cyclone

cyclone

@Hermarcel Issue bleek HA issue te zijn.
En ja zoals initieel aangegeven gebruik ik de Modbus over TCP intergratie.
En zeker doet de Canbus het met mijn JK BMS en, juist na o.a. jouw tip om de batery monitor uit te zetten werkt dat stukken beter (lijkt wel of de multiplus nu pas echt naar de canbus kijkt na het uitzetten van de battery monitor).

• Hermarcel
  • Niet online
@cyclone
Wel de juiste monitor geselecteerd in "System setup / Battery monitor"?

• cyclone

cyclone

Hermarcel schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:29:
@cyclone
Wel de juiste monitor geselecteerd in "System setup / Battery monitor"?
hahaha het was Ha , tis al opgelost zie mijn vorige post die ik al ge edit had :-)

• DanTm
  • Niet online
Aangezien we het toch over charged/discharged energy hebben. Hoe meten jullie hoeveel energie er daadwerkelijk het systeem in gaat en uitkomt (ac/ac). Dus inclusief de conversie verliezen.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

MrFish schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:37:
[...]

In principe zijn ze DC-gevoed inderdaad. Op een gegeven moment (bij minimum SOC) gaat de MP zich wel voeden vanaf de AC kant, zodanig dat de stroom op de DC-bus ongeveer nul wordt.
Ess staat nu ‘uit’ want z’n minimum soc is bereikt. Als ik nu in de setup kijk zie ik dit op de ac in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2fjUFVNRsY0V0bYe_Id1UCR17Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qrVYlBjF0BC130MPpuTG3kz.jpg?f=fotoalbum_large

0,73a per fase. Zou dat toch het standby verbruik kunnen zijn? Op de DC bus zie ik 16w (smartshunt & CerboGX?)

• MrFish
Japie.G schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:53:
[...]

Ess staat nu ‘uit’ want z’n minimum soc is bereikt. Als ik nu in de setup kijk zie ik dit op de ac in

[Afbeelding]

0,73a per fase. Zou dat toch het standby verbruik kunnen zijn? Op de DC bus zie ik 16w (smartshunt & CerboGX?)
Ongeveer wel inderdaad. Bij de MP5k zou het standbyverbruik ongeveer 20 W moeten zijn. (De SmartShunt is veel nauwkeuriger, vandaar mijn suggestie om in “Inverter Only” mode te meten.)
Staar je overigens niet blind op de stromen, maar kijk naar de vermogens (kan blindstroom zijn).

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:38
Ik heb dess op dit moment uit staan .
Als ik de laatste tijd de prijzen bij zonneplan zie
Merk ik dat er niet echt grote dalen en pieken zijn qwa prijs.
Heeft het sowieso op dit moment wel zin om dess aan te laten staan?
Wat is jullie ervaring op dit moment ?

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Is het mogelijk om het systeem met DESS zo in te stellen dat de zonne-energie eerst naar de accu's gaat en pas als die 100% geladen zijn het terug naar het net gaat ?

nu heb ik wat zon en ik zie dat de accus op 52% staan maar de PV gaat direct terug naar het net i.p.v. in de accus

• reneeke1970
Slux schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:46:
Is het mogelijk om het systeem met DESS zo in te stellen dat de zonne-energie eerst naar de accu's gaat en pas als die 100% geladen zijn het terug naar het net gaat ?

nu heb ik wat zon en ik zie dat de accus op 52% staan maar de PV gaat direct terug naar het net i.p.v. in de accus
In dess waarschijnlijk niet, ik doe het daarom handmatig via laad schema, laden tot 100 procent, maar dan wel met 0 ampère in dvcc ingesteld, op die manier laad hij alleen via de mppt lader.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste