Dus de laadstroom limiet zoals verzonden door het BMS richting Cerbo wordt genegeerd door de MPPTs.DVCC-laadstroomlimieten worden niet toegepast op DC MPPT's als ESS ingeschakeld is met Allow DC MPPT om te exporteren. Dit is om het maximale rendement van de PV-panelen te exporteren.
Met NodeRED blijft de MPPT de CCL opvolgen die ik ingesteld hebt, de MP2 dan weer niet want die volgt dan de externe aansturing. In ESS werkt het dan wel weer goed alleen is dat niet de mode die ik gebruik.Q schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:21:
[...]
Meestal wordt ook de max en min cel voltages doorgegeven + temperatuur, wat gebruikt kan worden met node red misschien om zelf nog een extra safety flow te bouwen, om te voorkomen dat het BMS in moet grijpen. Meer een nice-to-have?
min/max voltage en temperatuur wordt inderdaad ook meegegeven maar ik doe daar niks mee in NodeRED.
Venus OS v3.72. "feed excess DC" staat aan ja.NTS schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:48:
[...]
Klopt, volgens mij werken vrijwel alle BMSen zo. Je kunt niet praktisch 100A "affakkelen" in een BMS zonder gigantische hitte.
Welke Venus OS versie heb jij? Staat "feed in excess DC PV" aan? En zie jij de BMS CCL gevolgd worden of de charge current limit van DVCC? Er staat dacht ik niet expliciet in de docs dat CCL ook genegeerd wordt, misschien alleen de DVCC limit.
CCL wordt zover ik getest hebt netjes opgevolgd, precies zoals ik in de BMS ingesteld heb.
DVCC heb ik niet getest/gecheckt.
Volgens de Victron handleiding zou CCL ook negeert worden, ik ben dus zelf benieuwd wat er bij mij anders is bij het testen
[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 02-07-2026 13:36 ]
Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh
Ja, dat zou ik ook graag willen weten. Want ik wil dus niet dat CCL genegeerd wordt.
Zijn er in dit forum gebruikers die de aansturing doen op krachtiger hardware dan de Cerbo GX?
Bijvoorbeeld de Ekrano GX of juist een Raspberry Pi 4 of 5.
Met name voor die laatste optie ben ik benieuwd naar praktijk-ervaringen.
Een mens leert van zijn fouten. Ik heb in mijn leven heel veel geleerd.
Mja, dan blijf ik toch redelijk hard bij mijn vorige standpunt: zonnepanelen hang je dan beter (of laat je beter) hangen aan een AC omvormer, qua direct gebruik is dat dan ook weer voordeliger want geen DC to DC to AC conversie en dan heb je de design constraint van die CCL die genegeerd wordt dus niet.
Daar scoort Victron wmb dus toch wat lager (PV systemen) dan klassieke systemen.
Daar scoort Victron wmb dus toch wat lager (PV systemen) dan klassieke systemen.
Mooiste is juist een combinatie van. De bestaande omvormer laten hangen, die is meestal niet zo oud en/of werkt met optimizers. En uitbreiden met MPPT's DC-DC gekoppeld direct naar de accu. Dan heb je het beide mogelijkheden.HyperBart schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:02:
Mja, dan blijf ik toch redelijk hard bij mijn vorige standpunt: zonnepanelen hang je dan beter (of laat je beter) hangen aan een AC omvormer, qua direct gebruik is dat dan ook weer voordeliger want geen DC to DC to AC conversie en dan heb je de design constraint van die CCL die genegeerd wordt dus niet.
Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60
Vekeerde topic, heb mn vraag verplaatst..
[ Voor 96% gewijzigd door nils_vdg op 02-07-2026 17:11 ]
@nils_vdg Ald je de vele foto's en YT filmpjes bekijkt zoe je fat ze soms stijf tegen elkaar zitten. Nou heeft Victron geen sleuven aan de kant zitten en de ventilatie van onder naar boven. Ik heb zelf een cm of 5 er tussen.
Ik zou liever onder en boven voldoende ruimte voor luchtstroom laten.
Ik zou liever onder en boven voldoende ruimte voor luchtstroom laten.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Dan hebben "ze" er dat inmiddels ook weer uitgesloopt, zou gewoon moeten werken (ieg met laaste v5 firmwares), heeft verder niets met standard/metered te maken.Rene5 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:55:
[...]
Ik heb een installer‑account en heb het geprobeerd zoals hierboven beschreven, met een schakelaar en twee standen: 100% en 0%.
Helaas werkt dit niet op de Enphase Gateway Standard.
Aangezien afschakelen ook gewoon zou moeten werken, maar je zegt dat dat ook niet werkt ? Ik zou een SMA Sunnyboy kopen, die IQ's op markplaats zetten en vooral niet investeren in een 350 euro kostende hersendode metered variant van deze prutsers. Je zult ieg de komende 10 jaar een gelukkig mens zijn...
Of een paar Victron MPPT's, aangezien je in het Victron Aansturing topic post...
[ Voor 4% gewijzigd door DoMoFo op 02-07-2026 21:13 ]
Werkt dit via SunSpec ook goed bij negatieve tarieven, ervan uitgaande dat de juiste software erop staat?cyclone schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:09:
@Rene5 doe jezelf een plezier en slik even een paar keer en vervang je standaard envoy voor een metered.
Ja ik vond hem ook te duur, maar eenmaal geïnstalleerd werkt het wel ideaal als je eenmaal de juiste firmware er door support erop hebt laten zetten en je hem in je Cerbo erbij kunt zetten.
Scheelt een hoop gehobby met componenten die ook niet gratis zijn en je ook een hoop extra tijd kosten.
Achteraf gezien ben ik blij dat ik voor deze optie heb gekozen (metered envoy) want het de intergratie is perfect.
(Wel direct daarna voorgenomen om geen Enphase spul meer te kopen want stiekem is het wel echt taffes duur spul)
Als je de iq7 of iq8 omvormers hebt wel. Althans dat is mijn ervaring. Ik zelf maak (nog ) geen gebruik van dynamische tarieven maar in off grid modus wordt ook netjes de opbrengst zodra de accu vol zit automatisch terug gemoduleerd dan wel geheel stopgezet.
Kortom als het off grid kan, kun je dit ook gebruiken om terug levering stop te zetten. Voor mij is dit pas na 1 Jan 2027 actueel gezien ik nog heerlijk in een model contract zit zonder enige vorm van terugleverboete :-)
Kortom ondanks mijn thuis accu saldeer ik mezelf nog steeds suf 😛
Kortom als het off grid kan, kun je dit ook gebruiken om terug levering stop te zetten. Voor mij is dit pas na 1 Jan 2027 actueel gezien ik nog heerlijk in een model contract zit zonder enige vorm van terugleverboete :-)
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Nou u roept en Victron draait zojuist krijg ik de aankondiging van deze nieuwe GX unit in de mailbox.MJ de Bruijn schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:21:
Zijn er in dit forum gebruikers die de aansturing doen op krachtiger hardware dan de Cerbo GX?
https://www.victronenergy.com/communication-centres/nucleo-gx
Persoonlijk ben ik niet perse enthousiast gezien ik er mijn huidige touchscreen niet op kan aansluiten dus voelt toch als “bidget” optie. Maar wel nieuwe qua hardware dat dan weer wel.
Een volwaardige combinatie Nucleo en Android GX WiFi Display kan de combinatie Cerbo Gx en Touch Screen 5" of 7" met HDMI kabel vervangen. Voor een camper is het niet zo slim want zulke spullen moeten minimaal 10 jaar meegaan. Android updates werken wel voor 5 jaar en daarna niet meer.
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Let op! De Nucleo is alleen te gebruiken met VE-CAN apparaten! Er zit geen VE-BUS op. Met een MKIII-USB zou je dit kunnen ondervangen, maar dat is niet de beste oplossingEriko schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:05:
Een volwaardige combinatie Nucleo en Android GX WiFi Display kan de combinatie Cerbo Gx en Touch Screen 5" of 7" met HDMI kabel vervangen. Voor een camper is het niet zo slim want zulke spullen moeten minimaal 10 jaar meegaan. Android updates werken wel voor 5 jaar en daarna niet meer.
Zoals @Noord27 al aangaf is combinatie van beiden het besteHyperBart schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:02:
Ik ben langzaam aan het overstappen naar MPPT, scheelt je zomaar 10% aan efficiëntie en dat is op een "groot" array van 20 kWP best forst, 2000 kWh die anders verloren zou gaan...
Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh
Die 10% efficientie verlies kan wel kloppen. Stel dat een accu systeem defect raakt, is een zonnepaneel omvormer aan AC zijde soms wel handig.
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Ik ben aan het kijken naar de systeem belasting van mijn Cerbo GX. Ik merk dat de impact van Node Red vrij groot is.
Node Red gebruikers: Wellicht willen jullie kijken naar de belasting op jullie systeem?
Start een SSH verbinding met de Cerbo, bijvoorbeeld via PuTTY.
Toets het commando: top
Op de derde regel verschijnt Load Average. Wat zijn de drie getallen die daar achter staan?
Dat is de systeembelasting 1 minuut, 5 minuten en 15 minuten.
In de COMMAND kolom staat node.red. Wat is daar de systeembelasting in %?
Node Red gebruikers: Wellicht willen jullie kijken naar de belasting op jullie systeem?
Op de derde regel verschijnt Load Average. Wat zijn de drie getallen die daar achter staan?
Er komt ook een mk3 cerbo met dezelfde processor als in de Ekrano.DavidZH schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:13:
[...]
Let op! De Nucleo is alleen te gebruiken met VE-CAN apparaten! Er zit geen VE-BUS op. Met een MKIII-USB zou je dit kunnen ondervangen, maar dat is niet de beste oplossing
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dat heb ik ook gelezen. Maar die persoon had het expliciet over een Nucleo met Android tablet, dus vandaar de waarschuwing.V_ger schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:25:
[...]
Er komt ook een mk3 cerbo met dezelfde processor als in de Ekrano.
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:21:
Ik ben aan het kijken naar de systeem belasting van mijn Cerbo GX. Ik merk dat de impact van Node Red vrij groot is.
code:
1
2
3
4
| Load average: 2.45 1.11 0.85 3/291 23471
PID PPID USER STAT VSZ %VSZ %CPU COMMAND
907 901 root S 28636 6% 3% {dbus_characterd} /usr/bin/python3 -u /opt/victronenergy/dbus-characterdisplay/dbus_characterdisplay.py
1367 835 nodered S 226m 46% 3% node-red |
Een eerste dank. de 2.45 is het gemiddeld aantal wachtende processen binnen 1 minuut. (1.11: 5 minuten, 0.85: 15 minuten).Knielen schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:45:
Load average: 2.45 1.11 0.85 3/291 23471
Volgens AI bronnen zou dit (vrijwel) altijd onder de 2 moeten zijn. De Cerbo heeft twee processor-kernen.
Ik vraag me dus af of dit inderdaad zo is.
Benieuwd naar verdere reacties...
Als.je toch met ssh bent ingelogd , kijk even met
Een load van 2 betekent dan dat beide cores druk zijn.
code:
Hoeveel cores die echt heeft.1
| cat /proc/cpuinfo |
Een load van 2 betekent dan dat beide cores druk zijn.
De Cerbo heeft twee cores. Dat klopt wel.hvwees schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 13:55:
... Hoeveel cores die echt heeft.
Ik bedoelde dat ik me afvraag hoe stellig het is dat een LoadAvg van boven 2 'echt' zo 'erg' is.
Volgens mij is dit een soort wachtrij van processen die wachten tot de processor er aan toe is of tot ze zelf klaar zijn.
Als je (veel) communicatie hebt, bijvoorbeeld via MQTT, dan heb je al snel wachtende processen. Dan lijkt het me logisch dat je dat ook waarneemt.
Zolang de CPU% van node-red (relatief) laag blijft (< 10-20%) denk ik dat 'het allemaal wel mee valt'.
Om daar een beeld van te krijgen ben ik heel benieuwd naar de LoadAvg van andere gebruikers.
Met of zonder Node Red ?g1n0 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:24:code:
1 Load average: 1.22 1.37 1.45 2/291 8569
Met. Ik koppel mn Victron systeem met Home-Assistant via Node-RED. Verder doe ik er vrij weinig in.
Ik draai op v3.73 btw
[ Voor 4% gewijzigd door g1n0 op 04-07-2026 14:35 ]
Load average zegt vrij weinig. Ik zou even naar de cpu load zelf kijken, liefst gesplitst tussen user, system en io. Bij veel io wait load heb je bijvoorbeeld weinig aan meer cpu kracht.
Dit is wat ik probeer vast te stellen door gegevens van andere gebruikers te bezien.NTS schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:35:
Load average zegt vrij weinig. Ik zou even naar de cpu load zelf kijken, liefst gesplitst tussen user, system en io. Bij veel io wait load heb je bijvoorbeeld weinig aan meer cpu kracht.
Je stelt: "Load average zegt vrij weinig". Waar baseer je dit op ?
Ik kan binnenkort wel wat Ekrano loads delen, maar vooralsnog draait hier alles concept/basis aangezien ik nog op een hoop meterkast onderdelen zit te wachten. Heb alleen nog maar wat met PWM (IO Extender) waardes icm NodeRed zitten spelen om additionele fans aan te sturen, daar wordt die Ekrano niet heel "warm" van...MJ de Bruijn schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:21:
Volgens mij (gezien je eerdere posts) draai jij een compleet ESS systeem extern aangestuurd middels NodeRed, dus ik vraag me af hoe representatief andere loads zijn, aangezien jij een beetje de limiet opzoekt qua dynamiek en CPU gebruik. Een NodeRed flowtje met wat passieve aansturing gaat het verschil niet maken bij de meeste.
Jaren lange ervaring met grote aantallen Linux servers. Dit is een soort kleine Linux machine in een doosje.MJ de Bruijn schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:51:
[...]
Je stelt: "Load average zegt vrij weinig". Waar baseer je dit op ?
[ Voor 35% gewijzigd door NTS op 04-07-2026 18:57 ]
Je hebt gelijk. Ik draai een heel uitgebreide Node Red toepassing.DoMoFo schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 18:23:
Volgens mij (gezien je eerdere posts) draai jij een compleet ESS systeem extern aangestuurd middels NodeRed, dus ik vraag me af hoe representatief andere loads zijn, aangezien jij een beetje de limiet opzoekt qua dynamiek en CPU gebruik. Een NodeRed flowtje met wat passieve aansturing gaat het verschil niet maken bij de meeste.
Omdat ik last ging krijgen van vastlopers probeerde ik de oorzaak/oorzaken te vinden.
Allereerst wat cijfers, mijn cpu-belasting voor Node-Red zat tussen 40 en 70%.
De LoadAvg zat tussen 3 en 6.
Alles veel te hoog. Duidelijk.
Maar, als ik alle Node Red tabbladen uitschakelde bleven deze getallen zo hoog. En dat snapte ik niet. Mijn eigen toepassing was dan in coma. Vandaar dat ik benieuwd was (en ben) naar de cijfers bij 'lichte' gebruikers.
Inmiddels ben ik overigens een stuk verder.
De boosdoener voor de hoge cpu belasting was de Home Assistant api uitbreiding. Ik heb deze uitgeschakeld (en inmiddels verwijderd). De Node Red cpu belasting zit nu op 10% voor mijn volledige toepassing.
In Home Assistant heb/had ik de Victron integratie geïnstalleerd. Deze heeft zichzelf onlangs 'verdubbeld' door automatisch ook de Victron GX integratie toe te voegen. Deze lijkt bedoeld te zijn om t.z.t. de Victron integratie te vervangen.
Ik gebruik in Home Assistant meerdere entiteiten om een mooi dashboard te tonen. Daarvoor heb ik misschien zo'n 30 tot 40 entiteiten nodig. Niet een paar honderd zoals deze met een integratie worden getransporteerd.
Na uitschakelen van de integraties in HomeAssistant is mijn LoadAvg omlaag tot tussen 0.5 en 1.0.
Ik stuur nu de benodigde entiteiten via een reeks losse MQTT instructies.
Let wel, dit alles dus met mijn eigen zware toepassing weer helemaal actief.
Per saldo vind ik dit een interessant resultaat van twee dagen puzzelen en zoeken. daarbij ben ik overigens heel goed geholpen door Google Gemini. Dat is niet feilloos maar geeft best goede suggesties.
ipv de gehele integratie te verwijderen, waarom doe je geen "Select All" + "Disable" op alle entities en enable je vervolgens die 40 die je nodig hebt. Wel de lusten niet de lasten van die integratie...MJ de Bruijn schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:15:
[...]
In Home Assistant heb/had ik de Victron integratie geïnstalleerd. Deze heeft zichzelf onlangs 'verdubbeld' door automatisch ook de Victron GX integratie toe te voegen. Deze lijkt bedoeld te zijn om t.z.t. de Victron integratie te vervangen.
Ik gebruik in Home Assistant meerdere entiteiten om een mooi dashboard te tonen. Daarvoor heb ik misschien zo'n 30 tot 40 entiteiten nodig. Niet een paar honderd zoals deze met een integratie worden getransporteerd.
Vandaag heb ik de formules van de kosten/opbrengst van inkoop en teruglevering van elektriciteit aangepast. Ik heb de saldering er nu al uit gehaald. Dit is dus een half jaar eerder dan de formele einddatum van het salderen.
Dit zal niet voor iedereen nu al relevant zijn. Ik behoor tot de kleine groep met de meest ongunstige verval-datum voor dynamische contracten, namelijk 1 oktober.
In de zomer periode produceer ik meer dan ik kan compenseren. Van Tibber krijg ik dat alvast iedere maand terug maar bij mijn slotafrekening moet ik het teveel ontvangen bedrag toch weer terug betalen. Het heeft voor mij dus geen zin om 'extra' terug te leveren. Daarom heb ik de belasting en kosten nu alvast verwijderd uit de formule voor teruglevering.
Ik zie direct dat eerder geplande teruglevering voor vanavond is geschrapt. Het voordeel is niet meer groot genoeg om te handelen.
Nog even over de datum van 1 oktober. Ik zal in de maanden oktober, november en december wel mijn belasting moeten betalen maar er komt geen gelegenheid meer om dit te compenseren. Mijn 'over-compensatie' van deze zomer mag ik niet meenemen. Bij de behandeling van het wetsontwerp is dit aan de orde geweest maar er is niets mee gedaan 'omdat het maar een beperkt aantal mensen betreft'.
Dit zal niet voor iedereen nu al relevant zijn. Ik behoor tot de kleine groep met de meest ongunstige verval-datum voor dynamische contracten, namelijk 1 oktober.
In de zomer periode produceer ik meer dan ik kan compenseren. Van Tibber krijg ik dat alvast iedere maand terug maar bij mijn slotafrekening moet ik het teveel ontvangen bedrag toch weer terug betalen. Het heeft voor mij dus geen zin om 'extra' terug te leveren. Daarom heb ik de belasting en kosten nu alvast verwijderd uit de formule voor teruglevering.
Ik zie direct dat eerder geplande teruglevering voor vanavond is geschrapt. Het voordeel is niet meer groot genoeg om te handelen.
Nog even over de datum van 1 oktober. Ik zal in de maanden oktober, november en december wel mijn belasting moeten betalen maar er komt geen gelegenheid meer om dit te compenseren. Mijn 'over-compensatie' van deze zomer mag ik niet meenemen. Bij de behandeling van het wetsontwerp is dit aan de orde geweest maar er is niets mee gedaan 'omdat het maar een beperkt aantal mensen betreft'.
Sinds dit weekend hier ook de Victron ESS in bedrijf genomen.
Setup is 1 fase en ook op een 1 fase 35A netaansluiting.
Systeem bestaat uit:
1x Victron Multiplus 2 6k5
1x Victron Lynx Smart BMS 500 (voor extra veiligheid om DC te schakelen)
1x Victron Lynx Distributor (voor in de toekomst mocht ik ooit naar 3 fase gaan)
1x Victron Lynx Class-T power in
1x Victron Cerbo GX MK2
1x Victron energiemeter VM-3P75CT (grid meter)
2x Xiyiang V2 batterij boxen met JK BMS V19.31 met daarin Eve MB31 cellen 314Ah. (instellingen van Andy)
Ben begonnen met het aansluiten van 1 batterij box.
En als alles stabiel draait wil ik de 2de erbij zetten.
JK BMS met type B kabel via de Can Bus gekoppeld aan de Cerbo.
Gezien ik nog een vast energie contract heb tot september dit jaar draai ik nog geen DESS, en gebruik gewoon ESS met instelling 0 op de meter.
Zoals gezegt gebruik ik in de JK BMS de instellingen van Andy van offgrid garage uit zijn youtube video "JK Inverter BMS 100% Reset and Charging Algorithm explained"
Wat er gebeurd:
Batterij laad volgens instellingen netjes na 3,45V cell spanning, JK-BMS en Multiplus schakelen naar absorption.
En gaat dan balanceren en schiet naar 100% soc.
Vervolgens schakelt de JK BMS naar Float maar de multiplus blijft op absorption staan. (ook na de 1 uur timer die in de multiplus staat ingesteld)
Multiplus volgt dus niet de JK BMS en blijft in absorption totdat de ingestelde Re-Bulk SOC(%) wordt bereikt en zowel de JK BMS als de Multiplus weer in bulk komen.
De Multiplus komt dus in geen geval in float mode.
Heeft dit te maken met een mogelijke instelling ergens, of is dit normaal?
Setup is 1 fase en ook op een 1 fase 35A netaansluiting.
Systeem bestaat uit:
1x Victron Multiplus 2 6k5
1x Victron Lynx Smart BMS 500 (voor extra veiligheid om DC te schakelen)
1x Victron Lynx Distributor (voor in de toekomst mocht ik ooit naar 3 fase gaan)
1x Victron Lynx Class-T power in
1x Victron Cerbo GX MK2
1x Victron energiemeter VM-3P75CT (grid meter)
2x Xiyiang V2 batterij boxen met JK BMS V19.31 met daarin Eve MB31 cellen 314Ah. (instellingen van Andy)
Ben begonnen met het aansluiten van 1 batterij box.
En als alles stabiel draait wil ik de 2de erbij zetten.
JK BMS met type B kabel via de Can Bus gekoppeld aan de Cerbo.
Gezien ik nog een vast energie contract heb tot september dit jaar draai ik nog geen DESS, en gebruik gewoon ESS met instelling 0 op de meter.
Zoals gezegt gebruik ik in de JK BMS de instellingen van Andy van offgrid garage uit zijn youtube video "JK Inverter BMS 100% Reset and Charging Algorithm explained"
Wat er gebeurd:
Batterij laad volgens instellingen netjes na 3,45V cell spanning, JK-BMS en Multiplus schakelen naar absorption.
En gaat dan balanceren en schiet naar 100% soc.
Vervolgens schakelt de JK BMS naar Float maar de multiplus blijft op absorption staan. (ook na de 1 uur timer die in de multiplus staat ingesteld)
Multiplus volgt dus niet de JK BMS en blijft in absorption totdat de ingestelde Re-Bulk SOC(%) wordt bereikt en zowel de JK BMS als de Multiplus weer in bulk komen.
De Multiplus komt dus in geen geval in float mode.
Heeft dit te maken met een mogelijke instelling ergens, of is dit normaal?
Wat een hoop lege regels, maakt dat ik je post erg onprettig lezen vind, maargoed.
Werkte het met 1 box voorheen wel goed ? Je begint namelijk over dat je een 2de box erbij wilt zetten en tis mij niet duidelijk of dit nu gerelateerd is aan de 2de box die je geplaatst hebt.
Mis sowieso de instellingen van je MultiPlus, hier heb je ook een laadcurve ingegeven en die lijkt niet in lijn te zijn met de voltages die je in je JK BMS hebt gezet.
Dit zijn mijn settings :
Werkte het met 1 box voorheen wel goed ? Je begint namelijk over dat je een 2de box erbij wilt zetten en tis mij niet duidelijk of dit nu gerelateerd is aan de 2de box die je geplaatst hebt.
Mis sowieso de instellingen van je MultiPlus, hier heb je ook een laadcurve ingegeven en die lijkt niet in lijn te zijn met de voltages die je in je JK BMS hebt gezet.
Dit zijn mijn settings :
Klopt ging iets niet goed met tekst kopieren. Vandaar die lege regels. Maar dit is nog met 1 box. Wil het eerst goed hebben draaien voor ik de 2de aansluit.
Zal morgen even de instellingen vergelijken in de multiplus t.o.v. de JK BMS.
Zal morgen even de instellingen vergelijken in de multiplus t.o.v. de JK BMS.
Heb even de instellingen nagelopen in de MP, en heb Absorption voltage van 55,30V naar 55,20V gezet zoals in de JK BMS 3,45V per cell. Verder heb ik de Float voltage aangepast van 54,00V naar 53,60V. En voor de zekerheid ook de Repeated absorption interval op 1 dag gezet. Stond op 7.
Vandaag weer hetzelfde verhaal Multi blijft hangen in absorption, JK BMS staat dan al lang in Float. Ook als de spanning zakt tot de ingestelde float spanning in de MP van 53,60V gebeurt er niets. de soc is inmiddels dan al gezakt naar 98%. Pas als de SOC zakt tot 95% schakelt zowel de MP als JK BMS naar bulk. Deze trigger komt waarschijnlijk door de JK BMS waar de Re-Bulk SOC staat ingestelt op 5. Dit volgens instellingen van Andy.
Wat er ook gebeurt in de tijd dat de MP in absorption blijft hangen en de JK BMS nog in float staat begint de Means on led groen te knipperen, dit viel me gisteren ineens op en was vandaag ook weer het geval. Weet niet precies op welk moment precies want zie nergens verder een storingsmelding. Volgens de beschrijving zou er dan wat mis zijn met de net aansluiting zodat de MP niet meer kan synchroniseren met het net. Verder lijkt alles gewoon door te gaan. In de avond als er geen PV meer is komt alles netjes uit de accu. Omdat ik het niet vertrouwde heb ik gisterenavond om 23:00 het systeem uitgeschakeld en vandaag weer aan en blijft de mains on led weer netjes groen branden.
Of het een en ander met elkaar te maken heeft is me een raadsel. Iemand een idee hier?
Zie hieronder mijn instellingen van de MP betreffende de lader, en de instellingen in de JK BMS. Instellingen van de MP inmiddels wel aangepast zoals hierboven beschreven maar zonder resultaat.
:strip_exif()/f/image/3FaCkg9gXw2sr3nbnFKu6PjT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1SNTzc31O9cizAKsq0FB3jAz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FIl2Rr99F8E6VRcso4U5T2Il.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8dvedjGBf7Dm3SnRzpKnji24.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wTOtUroEDwatEry9ydCKg3Mz.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag weer hetzelfde verhaal Multi blijft hangen in absorption, JK BMS staat dan al lang in Float. Ook als de spanning zakt tot de ingestelde float spanning in de MP van 53,60V gebeurt er niets. de soc is inmiddels dan al gezakt naar 98%. Pas als de SOC zakt tot 95% schakelt zowel de MP als JK BMS naar bulk. Deze trigger komt waarschijnlijk door de JK BMS waar de Re-Bulk SOC staat ingestelt op 5. Dit volgens instellingen van Andy.
Wat er ook gebeurt in de tijd dat de MP in absorption blijft hangen en de JK BMS nog in float staat begint de Means on led groen te knipperen, dit viel me gisteren ineens op en was vandaag ook weer het geval. Weet niet precies op welk moment precies want zie nergens verder een storingsmelding. Volgens de beschrijving zou er dan wat mis zijn met de net aansluiting zodat de MP niet meer kan synchroniseren met het net. Verder lijkt alles gewoon door te gaan. In de avond als er geen PV meer is komt alles netjes uit de accu. Omdat ik het niet vertrouwde heb ik gisterenavond om 23:00 het systeem uitgeschakeld en vandaag weer aan en blijft de mains on led weer netjes groen branden.
Of het een en ander met elkaar te maken heeft is me een raadsel. Iemand een idee hier?
Zie hieronder mijn instellingen van de MP betreffende de lader, en de instellingen in de JK BMS. Instellingen van de MP inmiddels wel aangepast zoals hierboven beschreven maar zonder resultaat.
:strip_exif()/f/image/3FaCkg9gXw2sr3nbnFKu6PjT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1SNTzc31O9cizAKsq0FB3jAz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FIl2Rr99F8E6VRcso4U5T2Il.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8dvedjGBf7Dm3SnRzpKnji24.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wTOtUroEDwatEry9ydCKg3Mz.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt. Ik heb de Enphase Gateway vervangen door een Enphase Gateway Metered. Enphase heeft Modbus voor mij geactiveerd; dat duurde enkele dagen.cyclone schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 08:21:
Als je de iq7 of iq8 omvormers hebt wel. Althans dat is mijn ervaring. Ik zelf maak (nog ) geen gebruik van dynamische tarieven maar in off grid modus wordt ook netjes de opbrengst zodra de accu vol zit automatisch terug gemoduleerd dan wel geheel stopgezet.
Het terugregelen via SunSpec werkt goed. Wanneer ik bij zowel de Enphase‑ als de SolarEdge‑omvormers Dynamic Power Limiting inschakel, regelt het systeem netjes terug naar –50 W. Deze waarde heb ik zelf ingesteld.
De bedoeling is dat het systeem alleen moet terugregelen wanneer de stroomtarieven negatief zijn. Op dit moment doet het systeem dit echter continu, ongeacht het tarief.
Ik heb ESS ingesteld op Groene modus en bij “Energie terugleveren” heb ik Nee gekozen. De reden hiervoor is dat ik mijn 14 kWh‑accu uitsluitend voor thuisgebruik wil inzetten.
Mijn vraag is of dit gedrag via de ESS‑instellingen opgelost kan worden, of dat ik hiervoor een automatisering in Node‑RED moet gebruiken.
Fijn ! En mooi dat Enphase het binnen een paar dagen gefixed had, ze zullen het inmiddels vaker voorbij hebben zien komen en wellicht nu beter snappen wat er gevraagd wordt.
Je systeem werkt nu volledig naar behoren als je terugleveren uit hebt gezet en ESS Green mode draait.
Als je dat niet wilt moet je een andere mode kiezen (DESS als ik het goed zeg uit mijn hoofd) is genoeg over geschreven hier in het topic dus gebruik de zoek functie even dan heb je direct je antwoord.
Je systeem werkt nu volledig naar behoren als je terugleveren uit hebt gezet en ESS Green mode draait.
Als je dat niet wilt moet je een andere mode kiezen (DESS als ik het goed zeg uit mijn hoofd) is genoeg over geschreven hier in het topic dus gebruik de zoek functie even dan heb je direct je antwoord.
@Peter_v_m
Dit is normaal als je DVCC gebruikt: https://communityarchive....-ever-indicate-float.html
Dit is normaal als je DVCC gebruikt: https://communityarchive....-ever-indicate-float.html
ok, ja linkje even doorgelezen, is inderdaad wat er gebeurt in het laadproces hier. DVCC kan je alleen uitschakelen als je DESS gaat gebruiken had ik begrepen?Hermarcel schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:03:
@Peter_v_m
Verklaart alleen nog niet waarom op een gegeven moment de Mains on led op de multiplus groen gaat knipperen.
Ben wel even aan het google-en geweest en heb ook iets gelezen dat het mogelijk komt door de communicatie tussen de Cerbo en de energiemeter. Heb de meter via ethernet aangesloten. Dit kon helaas niet anders want gebruik de ene ve.can voor de JK BMS en de andere voor de Lynx smart BMS. Maar een mogelijke oorzaak zou dan kunnen zijn dat de ethernet verbinding te traag is en de informatie uit de meter te laat bij de cerbo en dus de multiplus aankomt. Met gevolg dat de multiplus dus achter de feiten aanloopt om zijn vermogen hierop aan te passen. Met als gevolg daar weer op dat je de waardes die de meter doorgeeft als een gek op en neer ziet gaan. Dit is dus exact wat het hier ook doet. De multiplus zou dit als een grid storing zien en daarom dat die led groen zou gaan knipperen. Dit zou er dus aan de hand kunnen zijn.
Alleen hoe ga ik dit oplossen (ja de Lynx smart BMS er tussenuit halen), maar er zijn hier toch meer mensen die deze setup gebruiken. Hebben jullie hier ooit problemen mee gehad en zo ja hoe opgelost.
Een knipperende Mains On led is volgens mij niet bijzonder.
1. Ac ingang doorgeschakeld (als accu vol is).
2. Powerassist (als je dat gebruikt).
3. ESS met terugleveren PV energie.
DVCC is de manier waarop je master-BMS aan de Cerbo kenbaar maakt tot welke spanning en met welke maximale stroom er geladen of ontladen mag worden. Dit staat volledig los van ESS en/of DESS.Peter_v_m schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:22:
[...]
ok, ja linkje even doorgelezen, is inderdaad wat er gebeurt in het laadproces hier. DVCC kan je alleen uitschakelen als je DESS gaat gebruiken had ik begrepen?
Ja inderdaad, lees het nu ook. (eerst goed lezen he)Hermarcel schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:37:
[...]
DVCC is de manier waarop je master-BMS aan de Cerbo kenbaar maakt tot welke spanning en met welke maximale stroom er geladen of ontladen mag worden. Dit staat volledig los van ESS en/of DESS.
ok, begrijp dus dat ik me hier niet veel zorgen om hoef te maken?MJ de Bruijn schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:32:
Een knipperende Mains On led is volgens mij niet bijzonder.
Zie ook totaal geen verdere foutmelding komen alles draait gewoon door zoals je zou verwachten. Hij laad en ontlaad houdt het grid redelijk op nul. Maar blijf het wel merkwaardig vinden. Ook dat de waardes van de energiemeter, vooral als ik kijk in het VRM portaal schieten deze behoorlijk heen en weer tijdens laden en ontladen. Maar misschien ook normaal gedrag en zie ik gewoon beren op de weg.
Maar wat ik me dan afvraag hebben jullie dit dan ook? (de knipperende Mains On led)
[ Voor 5% gewijzigd door Peter_v_m op 14-07-2026 20:39 ]
Ken je de Victron Toolkit app? Kan je heel makkelijk je LEDjes aanklikken en krijg je de definitie (en er zit ook gelijk een handige voltage drop calculator bij). Ik gebruik die app heel erg vaak.Peter_v_m schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:35:
[...]
Maar wat ik me dan afvraag hebben jullie dit dan ook? (de knipperende Mains On led)
Die zegt:
Nee die kende ik nog niet.g1n0 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:22:
[...]
Ken je de Victron Toolkit app? Kan je heel makkelijk je LEDjes aanklikken en krijg je de definitie (en er zit ook gelijk een handige voltage drop calculator bij). Ik gebruik die app heel erg vaak.
Die zegt:
[Afbeelding]
Inderdaad een handige tool, maar het knipperen hier gebeurt na het laden als de Multi in apsorption staat. En dan er inderdaad nog overschot PV is wat dan het grid op gaat. Maar later als die overschakelt naar bulk blijft die knipperen vervolgens de hele avond en nacht bij het ontladen. Volgende ochtend knipperde die nog vertrouwde dat niet zo als er niemand thuis is overdag omdat ik niets wist wat het betekende dus het systeem uitgezet. Mogelijk gaat dan de led pas weer branden als het laden opnieuw begint. Met weer opwek van de PV.
Gisteren Victron pure sinewave inverter 24 | 500 geïnstalleerd.
In de uitgang een Brennenstuhl BDI-A 3 30, 30mA 3500W aardlekschakelaar gestoken.
Dan via een C4 installatieautomaat 2 wcd's gevoed.
De randaarde PE, afgetakt van de voedingskabel tussen de meterkast en micro omvormers van mijn zonnepanelen, aangesloten op de 2 wcd's en de kabel die naar de inverter gaat, dus via de RA van de stekkers verdeeld en doorgevoerd tot aan de inverter en alle apparatuur.
Ik heb in de inverter de aardedraad bij de voeding niet verplaatst of losgehaald.
Er staat iets in de gebruiksaanwijzing over het verplaatsen van die draad naar een andere klem bij bepaalde voorschriften.
3.5 Het aansluiten van de nuluitgang van de omvormer op het chassis/aarde NL De AC-uitgang is geïsoleerd van de DC-ingang en het chassis. Lokale voorschriften vereisen mogelijk een werkelijk nuluitgang. In dit geval moet een van de AC-uitgangsdraden op het chassis worden aangesloten en moet het chassis op een betrouwbare aarde zijn aangesloten: zie bijlage A
:strip_exif()/f/image/e600htVjdmTBllTuyf3rvKPw.jpg?f=fotoalbum_large)
De inverter liet zich probleemloos toevoegen in de Victron connect app, met dongle, zelfs de pincode werd automatisch ingevuld. Moest alleen de Encryptiesleutel voor direct uitlezen erin plakken.
TV met randapparaten op de ene wcd, alles prima. Lijk zelfs een beter beeld te hebben dan via het net of Anker PPS F2000 767. Vlgns de Victron app schommelde de belasting tussen de 70 en 100 Watt.
Vervolgens PC met monitoren, mini versterker met 2 boxen en op de andere wcd.
Niets aan de hand tot ik startknop van mijn PC indrukte en de aardlek er meteen uitklapte.
De aardlek ertussenuit gehaald en alles werkte normaal.
Vanmorgen mijn TV aangezet, maar toen ik even later mijn PC aanzette viel mijn TV uit.
En startte de TV met decoder opnieuw op.
Alle stekkers eruit gehaald en de aardlek er weer tussen gezet.
Stekkerblok vervangen en een voor een de stekkers er weer ingestoken.
Maar, toen ik op de startknop vd PC drukte klapte de aardlek er weer uit.
Aardlek ertussenuit gehaald en in een Grid wcd in de kamer gestoken met alleen de PC erin.
TV en alle randapparaten aangezet, dus alle andere apparaten, werken normaal en trekken samen rond 230 - 250W. (1 Ampère).
PC opgestart, dus via dezelfde aardlek op normale 230V wcd, geen probleem.
Dus alleen als ik alles op de inverter zet, met of zonder aardlekschakelaar, gaat het mis als ik de PC aanzet.
Als ik de PC apart op dezelfde aardlek zet, dus niet via de inverter, werkt hij ook normaal.
Er klapt ook geen aardlekschakelaar in de meterkast 30mA uit.
De PC trekt normaal 50 -150W en heeft een Corsair SF 600W voeding.
Is dagelijks gebruikt de afgelopen 4-5 jaar.
Ik moet nog ergens een Corsair SF 450W voeding hebben die slechts een paar maanden is gebruikt.
Vragen;
- moet ik de interne draad in de inverter verplaatsen en gaat dat het probleem met de aardlek oplossen?
- heeft het nut de ATX voeding te vervangen en gaat dat het probleem oplossen?
- is het waarschijnlijk dat de manier waarop ik de aarddraad heb afgetakt het probleem veroorzaakt?
In de uitgang een Brennenstuhl BDI-A 3 30, 30mA 3500W aardlekschakelaar gestoken.
Dan via een C4 installatieautomaat 2 wcd's gevoed.
De randaarde PE, afgetakt van de voedingskabel tussen de meterkast en micro omvormers van mijn zonnepanelen, aangesloten op de 2 wcd's en de kabel die naar de inverter gaat, dus via de RA van de stekkers verdeeld en doorgevoerd tot aan de inverter en alle apparatuur.
Ik heb in de inverter de aardedraad bij de voeding niet verplaatst of losgehaald.
Er staat iets in de gebruiksaanwijzing over het verplaatsen van die draad naar een andere klem bij bepaalde voorschriften.
3.5 Het aansluiten van de nuluitgang van de omvormer op het chassis/aarde NL De AC-uitgang is geïsoleerd van de DC-ingang en het chassis. Lokale voorschriften vereisen mogelijk een werkelijk nuluitgang. In dit geval moet een van de AC-uitgangsdraden op het chassis worden aangesloten en moet het chassis op een betrouwbare aarde zijn aangesloten: zie bijlage A
:strip_exif()/f/image/e600htVjdmTBllTuyf3rvKPw.jpg?f=fotoalbum_large)
De inverter liet zich probleemloos toevoegen in de Victron connect app, met dongle, zelfs de pincode werd automatisch ingevuld. Moest alleen de Encryptiesleutel voor direct uitlezen erin plakken.
TV met randapparaten op de ene wcd, alles prima. Lijk zelfs een beter beeld te hebben dan via het net of Anker PPS F2000 767. Vlgns de Victron app schommelde de belasting tussen de 70 en 100 Watt.
Vervolgens PC met monitoren, mini versterker met 2 boxen en op de andere wcd.
Niets aan de hand tot ik startknop van mijn PC indrukte en de aardlek er meteen uitklapte.
De aardlek ertussenuit gehaald en alles werkte normaal.
Vanmorgen mijn TV aangezet, maar toen ik even later mijn PC aanzette viel mijn TV uit.
En startte de TV met decoder opnieuw op.
Alle stekkers eruit gehaald en de aardlek er weer tussen gezet.
Stekkerblok vervangen en een voor een de stekkers er weer ingestoken.
Maar, toen ik op de startknop vd PC drukte klapte de aardlek er weer uit.
Aardlek ertussenuit gehaald en in een Grid wcd in de kamer gestoken met alleen de PC erin.
TV en alle randapparaten aangezet, dus alle andere apparaten, werken normaal en trekken samen rond 230 - 250W. (1 Ampère).
PC opgestart, dus via dezelfde aardlek op normale 230V wcd, geen probleem.
Dus alleen als ik alles op de inverter zet, met of zonder aardlekschakelaar, gaat het mis als ik de PC aanzet.
Als ik de PC apart op dezelfde aardlek zet, dus niet via de inverter, werkt hij ook normaal.
Er klapt ook geen aardlekschakelaar in de meterkast 30mA uit.
De PC trekt normaal 50 -150W en heeft een Corsair SF 600W voeding.
Is dagelijks gebruikt de afgelopen 4-5 jaar.
Ik moet nog ergens een Corsair SF 450W voeding hebben die slechts een paar maanden is gebruikt.
Vragen;
- moet ik de interne draad in de inverter verplaatsen en gaat dat het probleem met de aardlek oplossen?
- heeft het nut de ATX voeding te vervangen en gaat dat het probleem oplossen?
- is het waarschijnlijk dat de manier waarop ik de aarddraad heb afgetakt het probleem veroorzaakt?
De inschakelpiek van een inductieve of capacitieve belasting kan zeer groot zijn. In geval van een computervoeding (schakelende voeding met zeer veel elco’s) kan zelfs een B16 automaat trippen (dus een stroom van minimaal 48A = ~11kw vermogen).
Als ik je tekst goed begrijp heb je dit draaien op een 500W inverter? Dat gaat vrijwel zeker mis inderdaad. Mijn 2500W Chinese 12V inverter klapt ook direct in overload als ik mijn PC daar achter aansluit. Nou is een Victron met goede trafo wel veel robuuster, maar deze piek kan hij denk ik niet leveren.
Waar de aarde vandaan komt zou trouwens geen directe invloed op je RCA moeten hebben. Als je de nul ergens anders vandaan haalt wel, maar dat lees ik niet in je bericht. Wel altijd proberen om lussen in de aarde zoveel mogelijk te vermijden om inductie/emc problemen te voorkomen.
Als ik je tekst goed begrijp heb je dit draaien op een 500W inverter? Dat gaat vrijwel zeker mis inderdaad. Mijn 2500W Chinese 12V inverter klapt ook direct in overload als ik mijn PC daar achter aansluit. Nou is een Victron met goede trafo wel veel robuuster, maar deze piek kan hij denk ik niet leveren.
Waar de aarde vandaan komt zou trouwens geen directe invloed op je RCA moeten hebben. Als je de nul ergens anders vandaan haalt wel, maar dat lees ik niet in je bericht. Wel altijd proberen om lussen in de aarde zoveel mogelijk te vermijden om inductie/emc problemen te voorkomen.
[ Voor 20% gewijzigd door master1104 op 15-07-2026 21:23 ]
Ik wil op basis van mijn eigen ervaring me hier bij aansluiten. Ik denk dat door goed gestructureerd testen 100% is aangetoond dat de omvormer te krap is gekozen voor de load helaas.master1104 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:20:
De inschakelpiek van een inductieve of capacitieve belasting kan zeer groot zijn. In geval van een computervoeding (schakelende voeding met zeer veel elco’s) kan zelfs een B16 automaat trippen (dus een stroom van minimaal 48A = ~11kw vermogen).
Ik las alleen niets over een accu, wat voor accu zit hier op? En welk model omvormer is dit precies?
[ Voor 8% gewijzigd door Q op 15-07-2026 22:37 ]
Volgens mij vliegt de aardlek er uit en niet de automaat, klopt dat @PCan ? Een 500Watt omvormer gaat natuurlijk nooit een 16A automaat laten trippen.Q schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:36:
[...]
Ik wil op basis van mijn eigen ervaring me hier bij aansluiten. Ik denk dat door goed gestructureerd testen 100% is aangetoond dat de omvormer te krap is gekozen voor de load helaas.
Ik las alleen niets over een accu, wat voor accu zit hier op? En welk model omvormer is dit precies?
Via je omvormer hebt je nu een zwevende nul die niet verbonden is met aarde. Op pagina 1 van de handleiding staat:
"De AC uitgang is geïsoleerd van de DC ingang en het chassis tenzij het apparaat is uitgerust met een aardlekautomaat (GFCI). Een gekwalificeerde installateur dient deze aansluiting te controleren, aangezien dit nodig is om de aardlekschakelaar goed te laten functioneren.
Lokale regelgeving kan een echte nulleider vereisen. In dit geval moet één van de AC uitgangsdraden worden aangesloten op de behuizing, en de behuizing moet worden aangesloten op een betrouwbare aardverbinding. Houd er rekening mee dat een echte nulleider nodig is om de juiste werking van een aardlekschakelaar te garanderen"
En als je er zelf niet voldoende verstand van hebt @PCan laat het doen door iemand die dat wel heeft.
Ja, de Brennenstuhl aardlek vliegt er uit.
Veiligheidsadapter BDI-A 2 30 IP54 | brennenstuhl®
Als ik de Brennenstuhl in een normaal stopcontact stop en de PC aanzet werkt hij gewoon.
Als ik de PC op een normaal stopcontact zet en de Aardlek weer in de inverter, werkt het ook.
Uiteraard zitten er in de meterkast ook aardlekschakelaars en ook op de voeding vanaf de micro omvormers van mijn zonnepanelen zit een aardlek automaat. Die is 300mA.
Er ontstaat dus een potentiaal verschil tussen de L en de N. Zo werkt een aardlek.
Als dat potentiaal verschil zorgt voor een stroom van>32mA klapt de aardlek eruit.
Op alle schema's waarop een Off Grid omvormer is aangesloten, zie je dat er alleen sprake is van een secundaire aarde. Dus de geel/groene aan de 230 VAC kant.
Primair, 24VDC, is de zwarte (10mm2) via de busbar doorverbonden met de metalen kast waarin mijn "thuisbatterij" is opgesteld. Ik heb dus geen draad aangesloten op de aardklem aan de primaire kant.
Het is de combinatie van de Brennenstuhl, de PC voeding en de Victron Inverter die het probleem geeft. Normaal selecteer je een omvormer op het gevraagde vermogen plus 25% of zo.
Als ik de PC flink laat werken kom ik niet boven de 105W uit. Max 121W bij opstarten vlgns SonOff smart socket.
Dus met TV etc max. 305W nominaal. Dus 500W (1,64x) lijkt mij voldoende. Tenzij een defect of hoge opstartpiek.
De opmerking over piekstroom klinkt het aannemelijk, maar heeft ws niets met een aardlek te maken.
Heb de PC (microATX i5-9600K Z390I GF GTX1660 2xSSD 1TB waterkoeling) gisteren schoon gemaakt, alles ziet er nog als nieuw uit.
De Victron 24| 500 kan een piek van 900 Watt aan.
De 4A (C4) installatie automaat blijft er gewoon in.
FYI heb zeer ruime ervaring als elektromonteur en M&R technicus.
Daarnaast specialist HVAC en Siemens SBT Gebouw beheer systeem. (Visonik, Desigo)
Bouw al sinds W95 mijn eigen PC's.
Maar ik ga niet doen alsof ik overal verstand van heb en alles weet.
Want dat heeft niemand. Er zijn altijd mensen die meer weten dan ik.
Veiligheidsadapter BDI-A 2 30 IP54 | brennenstuhl®
Als ik de Brennenstuhl in een normaal stopcontact stop en de PC aanzet werkt hij gewoon.
Als ik de PC op een normaal stopcontact zet en de Aardlek weer in de inverter, werkt het ook.
Uiteraard zitten er in de meterkast ook aardlekschakelaars en ook op de voeding vanaf de micro omvormers van mijn zonnepanelen zit een aardlek automaat. Die is 300mA.
Er ontstaat dus een potentiaal verschil tussen de L en de N. Zo werkt een aardlek.
Als dat potentiaal verschil zorgt voor een stroom van>32mA klapt de aardlek eruit.
Op alle schema's waarop een Off Grid omvormer is aangesloten, zie je dat er alleen sprake is van een secundaire aarde. Dus de geel/groene aan de 230 VAC kant.
Primair, 24VDC, is de zwarte (10mm2) via de busbar doorverbonden met de metalen kast waarin mijn "thuisbatterij" is opgesteld. Ik heb dus geen draad aangesloten op de aardklem aan de primaire kant.
Het is de combinatie van de Brennenstuhl, de PC voeding en de Victron Inverter die het probleem geeft. Normaal selecteer je een omvormer op het gevraagde vermogen plus 25% of zo.
Als ik de PC flink laat werken kom ik niet boven de 105W uit. Max 121W bij opstarten vlgns SonOff smart socket.
Dus met TV etc max. 305W nominaal. Dus 500W (1,64x) lijkt mij voldoende. Tenzij een defect of hoge opstartpiek.
De opmerking over piekstroom klinkt het aannemelijk, maar heeft ws niets met een aardlek te maken.
Heb de PC (microATX i5-9600K Z390I GF GTX1660 2xSSD 1TB waterkoeling) gisteren schoon gemaakt, alles ziet er nog als nieuw uit.
De Victron 24| 500 kan een piek van 900 Watt aan.
De 4A (C4) installatie automaat blijft er gewoon in.
FYI heb zeer ruime ervaring als elektromonteur en M&R technicus.
Daarnaast specialist HVAC en Siemens SBT Gebouw beheer systeem. (Visonik, Desigo)
Bouw al sinds W95 mijn eigen PC's.
Maar ik ga niet doen alsof ik overal verstand van heb en alles weet.
Want dat heeft niemand. Er zijn altijd mensen die meer weten dan ik.
Werkt de test knop van je aardlek? En klopt het dat er dus geen verbindingen zijn tussen je meterkast en het systeem achter de omvormer behalve de gedeelde aarde draad?
Kan je meten of er een spanning staat tussen de nul van je omvormer en de PE draad? En die van je meterkast, daar ook nul naar PE op 0V of dicht daar bij?
Kan je meten of er een spanning staat tussen de nul van je omvormer en de PE draad? En die van je meterkast, daar ook nul naar PE op 0V of dicht daar bij?
Als de oorzaak piekstroom is dan zie je ook een rood 'overload' lampje branden op de phoenix omvormer als je de PC inschakelt en de boel direct uitvalt. Ook voorspel ik dat als je de pc eerst inschakelt met walstroom, uitzet en dan direct overprikt op de ingeschakelde omvormer en weer inschakelt, de pc mogelijk wel inschakelt omdat de condensatoren van de voeding nog voldoende lading hadden.PCan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:22:
@PCan Een PC voeding heeft meestal een filter in de vorm van zoiets:

Daardoor heb je ook een verbinding tussen beide geleiders en de aarde. Aangezien jouw geleiders zweven ten opzichte van de aarde in de standaard configuratie geeft dit geheel waarschijnlijk een te grote lekstroom tijdens het inschakelen.
Sowieso lijkt het mij niet een heel nette oplossing om de aarde ergens anders van te lenen en dat rechtstreeks aan de WCDs te hangen. De nette oplossing in mijn optiek is dat je de omvormer netjes aan de aarde hangt, liefst niet van een willekeurige groep (want misschien haalt iemand die ooit los), maar het een eigen draad naar de hoofdaardrail van het huis. Of zoals de handleiding zegt: "moet het chassis op een betrouwbare aarding worden aangesloten."
En dan kan je de handleiding ook volgen om de neutrale pool aan de aarde te hangen, zodat er geen groot/onbekend potentiaalverschil ontstaat tussen je geleiders en de aarde. Daardoor zal het filter waarschijnlijk ook niet langer je aardlek laten afschakelen.
Je hebt nu namelijk ook een vorm van schijnveiligheid gemaakt: Je hebt er een aardlek tussen zitten, maar omdat beide geleiders zweven ten opzichte van de aarde is er geen pad via de aarde waar de aardlek op kan reageren. En je krijgt dus ook onvoorspelbaar gedrag zoals je nu merkt.

Daardoor heb je ook een verbinding tussen beide geleiders en de aarde. Aangezien jouw geleiders zweven ten opzichte van de aarde in de standaard configuratie geeft dit geheel waarschijnlijk een te grote lekstroom tijdens het inschakelen.
Sowieso lijkt het mij niet een heel nette oplossing om de aarde ergens anders van te lenen en dat rechtstreeks aan de WCDs te hangen. De nette oplossing in mijn optiek is dat je de omvormer netjes aan de aarde hangt, liefst niet van een willekeurige groep (want misschien haalt iemand die ooit los), maar het een eigen draad naar de hoofdaardrail van het huis. Of zoals de handleiding zegt: "moet het chassis op een betrouwbare aarding worden aangesloten."
En dan kan je de handleiding ook volgen om de neutrale pool aan de aarde te hangen, zodat er geen groot/onbekend potentiaalverschil ontstaat tussen je geleiders en de aarde. Daardoor zal het filter waarschijnlijk ook niet langer je aardlek laten afschakelen.
Je hebt nu namelijk ook een vorm van schijnveiligheid gemaakt: Je hebt er een aardlek tussen zitten, maar omdat beide geleiders zweven ten opzichte van de aarde is er geen pad via de aarde waar de aardlek op kan reageren. En je krijgt dus ook onvoorspelbaar gedrag zoals je nu merkt.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ik heb hier een oude 12V 450VA inverter (Victron Atlas) en daar voor de grap eens mijn i9 game PC (850W voeding) op aangesloten.Q schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:24:
[...]
Als de oorzaak piekstroom is dan zie je ook een rood 'overload' lampje branden op de phoenix omvormer als je de PC inschakelt en de boel direct uitvalt. Ook voorspel ik dat als je de pc eerst inschakelt met walstroom, uitzet en dan direct overprikt op de ingeschakelde omvormer en weer inschakelt, de pc mogelijk wel inschakelt omdat de condensatoren van de voeding nog voldoende lading hadden.
Als ik die PC inschakel op de inverter, dan zie ik kort een overload lampje branden maar de PC valt niet uit.
@NTS Zal ik morgen meten, want als ik per ongeluk de meter tussen de fase en de PE zet, klapt de hoofdaardlek eruit en zit ik in het donker.
@Rimco Eerlijk gezegd vertrouwde ik de aarde vanaf de zonnepanelen ook niet. Maar voor de overige apparaten werkte het goed. Hoymiles (micro-omvormers) raadde ook al aan om minimaal een 100mA aardlek toe te passen. Daar is moeilijk aan te komen en duur, dus 300mA is dan logischer. Dit geeft al aan dat er waarschijnlijk hoge lekstromen bij zonnepanelen voorkomen.
Ik vond de beschrijving over het verplaatsen van de geel/groene draad IN de omvormer nogal vaag, dus heb ik de gok genomen dat de standaard situatie goed was. Moet ik die draad op de andere klem zetten? Of, helemaal los laten? Ik heb er moeite mee om de PE vanaf de meterkast door te verbinden met het chasis van de omvormer, dus de min van het 24VDC systeem en dus de accu. Dat voelt fout. Of maak ik hier een denkfout?
@Q Dat verhaal dat je eerst een weerstand tussen de + draad en de +pool van de accu moet houden en daarna pas de kabelschoen erop moet doen om vonken te voorkomen.
Ik heb destijds een zo'n weerstand gebruikt. Een 50W 15Ohm J. Ik dacht ergens op YT gezien te hebben dat dit ook voor de omvormer geld. Maar ik dacht als hij eenmaal gebruikt is dat dat dan niet meer hoeft. Heb dat ding hier, kan ik daar iets mee?
@Rimco Eerlijk gezegd vertrouwde ik de aarde vanaf de zonnepanelen ook niet. Maar voor de overige apparaten werkte het goed. Hoymiles (micro-omvormers) raadde ook al aan om minimaal een 100mA aardlek toe te passen. Daar is moeilijk aan te komen en duur, dus 300mA is dan logischer. Dit geeft al aan dat er waarschijnlijk hoge lekstromen bij zonnepanelen voorkomen.
Ik vond de beschrijving over het verplaatsen van de geel/groene draad IN de omvormer nogal vaag, dus heb ik de gok genomen dat de standaard situatie goed was. Moet ik die draad op de andere klem zetten? Of, helemaal los laten? Ik heb er moeite mee om de PE vanaf de meterkast door te verbinden met het chasis van de omvormer, dus de min van het 24VDC systeem en dus de accu. Dat voelt fout. Of maak ik hier een denkfout?
@Q Dat verhaal dat je eerst een weerstand tussen de + draad en de +pool van de accu moet houden en daarna pas de kabelschoen erop moet doen om vonken te voorkomen.
Ik heb destijds een zo'n weerstand gebruikt. Een 50W 15Ohm J. Ik dacht ergens op YT gezien te hebben dat dit ook voor de omvormer geld. Maar ik dacht als hij eenmaal gebruikt is dat dat dan niet meer hoeft. Heb dat ding hier, kan ik daar iets mee?
[ Voor 18% gewijzigd door PCan op 17-07-2026 00:41 ]
Dat is juist voor de omvormer omdat die condensatoren bevat. Ik denk dat het geen kwaad kan om dit voor de zekerheid te doen. Of een 50W 15 Ohm weerstand goed genoeg is, ik heb er geen dus dat weet ik niet (ik had zelf eerst alles aangesloten en dan DC schakelaar naar de accu omgehaald zonder verdere load op de omvormer of de bus).PCan schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 00:29:
[ Voor 3% gewijzigd door Q op 17-07-2026 00:56 ]
Geluk gehad of je hebt een BMS die hier een ingebouwde functie voor heeft. Er staan op DIY solar wat topics van mensen die zo een DC zekering zagen klappen. Je omvormer trekt dan namelijk heel kort een enorme stroom bij het laden van z'n condensatoren.Q schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 00:55:
[...](ik had zelf eerst alles aangesloten en dan DC schakelaar naar de accu omgehaald zonder verdere load op de omvormer of de bus)
Victron verkoopt een pre-charge kabel, dat is een weerstand in een doosje met een lapje er bij, verder niks bijzonders. Je kunt op Amazon voor een paar euro een vermogensweerstand kopen dan heb je eigenlijk hetzelfde.
Hoeveel ohm maakt niet eens zo heel veel uit. Die 15 ohm werkt prima, hoewel die kortstondig meer dan de gespecificeerde 50W zal doen, maar je hebt het over 1 a 2 seconden. Je kunt ook 50 ohm nemen dan is de stroom iets lager.
Het chassis van de omvormer zou niks te maken moeten hebben met de negatieve DC pool, maar dat kan je ook gewoon doormeten. En ja, als je een aardlek wilt gebruiken moet je de draad verplaatsen zoals in de handleiding, als je dus netjes het chassis hebt geaard.PCan schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 00:29:
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Vervelende is dat ik geen CAP in de buurt heb, de enige zit boven in de badkamer, dus moet ik een aparte opbouw leiding aan gaan leggen naar de meterkast voor een schone aarde.
En die kan alleen op de verzamelrail in de groepenkast, want Eneco was zo vriendelijk om zijn afleverstation precies voor het verzamel/onderbreek punt van de blanke aarddraden te plaatsen.
Alternatief is een aftakking te maken in een inbouwdoos van wcd's van de huisinstallatie. Dat is in mijn ogen geen "schone aarde". Wat zouden jullie doen?
En die kan alleen op de verzamelrail in de groepenkast, want Eneco was zo vriendelijk om zijn afleverstation precies voor het verzamel/onderbreek punt van de blanke aarddraden te plaatsen.
Alternatief is een aftakking te maken in een inbouwdoos van wcd's van de huisinstallatie. Dat is in mijn ogen geen "schone aarde". Wat zouden jullie doen?
Zonnepanelen - uitzetten of moduleren?
Op moment van schrijven is het afschaffen van de salderingsregeling dichtbij. Voor sommige gebruikers is dit zelfs al actueel als de vervaldatum van je contract ongunstig valt, bijvoorbeeld rond 1 oktober. Dan kun je de energiebelasting van de donkere maanden niet meer verrekenen met productie in het volgende lichte seizoen.Terugleveren is niet meer een vanzelfsprekendheid. Dat brengt kosten met zich mee.
Hoe ik dit heb aangepakt (opgelost) in Mijn ESS (MESS) lees je hier: MJ de Bruijn in "Victron MESS - Mijn ESS"
Heb je dan meer PV opwek dan wat je batterijen kunnen verwerken? Want dat geeft sowieso uitdagingen in eilandbedrijf door de 1:1 regel? Of bedoel je als de batterijen bijna vol zijn dat je je PV niet meer kwijt kunt?
Ik heb het antwoord op je vraag geplaatst in het topic waar ik het artikel geplaatst heb.NTS schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:19:
Heb je dan meer PV opwek dan wat je batterijen kunnen verwerken? Want dat geeft sowieso uitdagingen in eilandbedrijf door de 1:1 regel? Of bedoel je als de batterijen bijna vol zijn dat je je PV niet meer kwijt kunt?
Zie Antwoord aan NTS in "Victron MESS - Mijn ESS"
[ Voor 7% gewijzigd door MJ de Bruijn op 18-07-2026 09:20 ]
Ik wil verbinden via het WiFi netwerk met de 4K5 GX maar deze vraagt om een device login (GX Password). Nu heb ik van alles geprobeerd maar waar hebben ze het bijbehorende password opgeschreven? Ik heb alle boekjes, stickers al bekeken maar daar staat niks op.
Ik heb een ander model,maar stikker zit los in de doos,volgens handleiding moest hij ook op het apparaat aan zijkant staan,maar vond ik ook nietSmoothTweaker schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:59:
Ik wil verbinden via het WiFi netwerk met de 4K5 GX maar deze vraagt om een device login (GX Password). Nu heb ik van alles geprobeerd maar waar hebben ze het bijbehorende password opgeschreven? Ik heb alle boekjes, stickers al bekeken maar daar staat niks op.
1 PVoutput . Dongen NB
De bluetooth pin was het van de week nog bij mij op een mp2-gxSmoothTweaker schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:59:
@SmoothTweaker hier zit de sticker aan de binnenzijde achter de zwarte afdekkap van een 6k5 GX.
Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60
Yes, het is gelukt. Ik denk dat ik met mijn 'dikke vingers' en typfout had gemaakt.Noord27 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:31:
@SmoothTweaker hier zit de sticker aan de binnenzijde achter de zwarte afdekkap van een 6k5 GX.
Ik merk dat er bij mij om de ongeveer 36 minuten heel kort ( 10s) en piek aan overschot het net wordt ingestuurd zie log daarvan in deze post
Mijn setup 3x MPii 3000va in 3 fase setup. Ik handel niet een probeer grid 0 import te hebben.
Victron geeft deze waardes zelf als power waarde door en P1 meter ziet dit ook dus het is geen software bugje maar echt werkelijke output.
Wat ik het vreemde vooral vind is de interval van ongeveer 36 minuten, terwijl load in de woning echt niet zoveel schommelt
Mijn setup 3x MPii 3000va in 3 fase setup. Ik handel niet een probeer grid 0 import te hebben.
Victron geeft deze waardes zelf als power waarde door en P1 meter ziet dit ook dus het is geen software bugje maar echt werkelijke output.
Wat ik het vreemde vooral vind is de interval van ongeveer 36 minuten, terwijl load in de woning echt niet zoveel schommelt
Taal fouten inbegrepen ;)
Heb je PeakShaving aanstaan?The-Source schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:15:
Ik merk dat er bij mij om de ongeveer 36 minuten heel kort ( 10s) en piek aan overschot het net wordt ingestuurd zie log daarvan in deze post
De setting daarvan staan default zover ik weet:
Above minimum SOC only
En beide Limit system AC import/export off
Goedemiddag Allen,
Nadat Liander bij ons in de buurt werkzaamheden heeft verricht heb ik de nodige uitdagingen met mijn systeem.
Mijn 3 fase systeem:
Ik zie in Victron connect
Maar de Enphase start de productie niet meer.
Na herhaaldelijk geprobeerd een enkele keer 5- 10 min productie.
Ik heb het grid losgekoppeld van de mulit's toen startte de productie.
Het grid weer gekoppeld en de productie stopte weer.
Om het Victron deel uit te sluiten heb ik het huis omgeschakeld naar het grid.
De productie van Enphase start.
Het huis weer terug aan de uitgang en Enphase start niet meer de productie.
Mijn inziens dus een Multi plus uitdaging probleem.
stappen die ik heb gezet:
Zowel van Victron als van Enphase zit ik op de laatste firmware en beide hebben de juiste profiel instellingen.
Voordat liander aan de slag ging heeft het systeem ruim een jaar goed gedraaid.
Wat zien jullie dat ik nog zou kunnen onderzoeken?
Nadat Liander bij ons in de buurt werkzaamheden heeft verricht heb ik de nodige uitdagingen met mijn systeem.
Mijn 3 fase systeem:
- 3x Multiplus-II
- Cerbo-GX
- 3 fase meter van Victron VM-3P75CT
- 4x JK-BMS met in totaal 57 Kwh accucapaciteit
- 33 zonnepanelen met IQ7A, Qrelais en Envoy metered
Ik zie in Victron connect
- Dat de grid frequentie 50,0 Hz stabiel is.
- Dat ac out-1 van alle 3 de Multi's de frequentie zwabbert tussen 49.9Hz en 50,1Hz
- De spanningen zijn wel stabiel
Maar de Enphase start de productie niet meer.
Na herhaaldelijk geprobeerd een enkele keer 5- 10 min productie.
Ik heb het grid losgekoppeld van de mulit's toen startte de productie.
Het grid weer gekoppeld en de productie stopte weer.
Om het Victron deel uit te sluiten heb ik het huis omgeschakeld naar het grid.
De productie van Enphase start.
Het huis weer terug aan de uitgang en Enphase start niet meer de productie.
Mijn inziens dus een Multi plus uitdaging probleem.
stappen die ik heb gezet:
- Gehele systeem uitgezet incl het afschakelen van de batterijen.
- na 10 min batterij weer aan mulit's gekoppeld.
- 5 min later grid aan de multi's gekoppeld.
- 5 min later mulit's aan en dan is de frequentie op AC out-1 als niet stabiel volgens Victron connect.
- Daarna het huis met de Enphase weer gekoppeld.
- enphase start de productie niet.
Zowel van Victron als van Enphase zit ik op de laatste firmware en beide hebben de juiste profiel instellingen.
Voordat liander aan de slag ging heeft het systeem ruim een jaar goed gedraaid.
Wat zien jullie dat ik nog zou kunnen onderzoeken?
Mijn vermoede is dat Victron de frequentie op de ac-out omhoog gooit om de Enphase in opwekking te limiteren/ stoppen. Dat zag toen ik een UPS/grid uitval test deed ook gebeuren.
Er van uitgaan dat landinstellingen etc gewoon goed zijn.
Schakelaar naar enphase uit, Victron gewoon up and running maken / laten. Voordat je schakelaar weer aan zet wel even meten of je per fase 230v hebt en (tussen fases 400v).
En na een minuut of 5 de schakelaar weer aan.
Waarschijnlijk heb je dat al geprobeerd maar als je Victron setting goed zijn lijkt mij dat dit gewoon moet werken.
Schakelaar naar enphase uit, Victron gewoon up and running maken / laten. Voordat je schakelaar weer aan zet wel even meten of je per fase 230v hebt en (tussen fases 400v).
Waarschijnlijk heb je dat al geprobeerd maar als je Victron setting goed zijn lijkt mij dat dit gewoon moet werken.
Jep en dat zelf al een keer of 5.The-Source schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:51:
Mijn vermoede is dat Victron de frequentie op de ac-out omhoog gooit om de Enphase in opwekking te limiteren/ stoppen. Dat zag toen ik een UPS/grid uitval test deed ook gebeuren.
Ook gisteren nog een poging gedaan om eerst de accu volledig te vullen en dan te kijken wat er gebeurt dan is de Frequentie met het grid gekoppeld nog steeds 49,9 tot 50,1 hierbij zou de productie gewoon moeten werken. Daarna het grid losgekoppeld de frequentie wordt dan iets van 51,5Hz dus dat werkt zoals het hoort. Daarna de hele nacht of grid gedraaid accu han nog 85% en de Frequentie terug naar 49,9-50,1 en de Productie start niet.
En lees je instelling eens uit en controleer in software of alles wel goed staat. Heb zelf ook z'n moment gehad dat ik dacht dat alles goed stond en na stroom uitval *1 1 van de omvormers toch op andere instellingen stond die de boel tegenwerkte
*1 bewust echt alles uit gehad voor omzetten van bekabeling.
Frequentie verhogen werkt alleen in eiland bedrijf, gekoppeld aan het grid kan Victron alleen volgen.The-Source schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:51:
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Goedemiddag,
Ik heb de vraag niet teruggevonden in dit topic ... of ik zoek mss niet goed :
Maar heb onderstaande vraag:
Momenteel een 30kW accu staan met 3 victron 6000 en CerboGX, waarvan ik de teruglevering stop (middels modbus commando) als de SOC < 90% is.
Nu zou ik ook graag de import van het net willen stoppen zolang de SOC nog > 20% is. Merk nu dat ondanks dat de accu vollisch is, er toch stroom van het net wordt afgetakt. Een paar kW is geen probleem maar per maand wordt het toch snel 100kW. Ik zou dat graag uitzetten en import op 0 zetten als SOC >20% is.
Weet iemand hoe dat via modbus op de CerboGX kan worden gedaan? Welke register(s) moet ik hiervoor hebben?
Momenteel een 30kW accu staan met 3 victron 6000 en CerboGX, waarvan ik de teruglevering stop (middels modbus commando) als de SOC < 90% is.
Nu zou ik ook graag de import van het net willen stoppen zolang de SOC nog > 20% is. Merk nu dat ondanks dat de accu vollisch is, er toch stroom van het net wordt afgetakt. Een paar kW is geen probleem maar per maand wordt het toch snel 100kW. Ik zou dat graag uitzetten en import op 0 zetten als SOC >20% is.
Weet iemand hoe dat via modbus op de CerboGX kan worden gedaan? Welke register(s) moet ik hiervoor hebben?
JA alles is uit geweest. Op voorstel van het grote victron topic:The-Source schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:25:
En lees je instelling eens uit en controleer in software of alles wel goed staat. Heb zelf ook z'n moment gehad dat ik dacht dat alles goed stond en na stroom uitval *1 1 van de omvormers toch op andere instellingen stond die de boel tegenwerkte
Enphase uit Victron verwijdert. zie onderstaand.
Het verwijderen van de Enphase is niet eenvoudig hij werd steeds ontdekt. Uiteindelijk wel gelukt overal waar het IP adres stond vermeld dit verwijdert daarna in de VRM portal weg gemikt. NU zien of het een oplossing bied.
We beginnen iig nu met wat productie maar niet te vroeg juichen.
Dan rijst wel de vraag als dit nu de echte oplossing is waarom heeft het een jaar goed gewerkt en wat is er dan verandert in de victron dat deze ineen vind dat hij mijn Enphase panelen terug moet gaan regelen via ik denk de modbus. (Enphase zegt dat het niet wordt ondersteund.)
Ik heb voor mij Home Assistant de optie om grid setpoint in te stellen via modbus commando.brigges schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:55:
Goedemiddag,
In principe zou je grid setpoint in je vraagstuk kunnen toepassen.
Zie dit topic voor modbus adressen etc https://community.home-as...y-using-modbus-tcp/724762
Dat lijkt het standby vermogen te zijn,dat pakt hij uit het net. Kun je denk ik voorkomen door gridpoint op -5 watt te zetten ofzobrigges schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:55:
Goedemiddag,
1 PVoutput . Dongen NB
Na 3 uur nog steeds productie. Dus de uitdaging zit in wanneer Victron denk dat hij het vermogen op 0 moet zetten van de Enphase terwijl dat dus niet nodig is in Nederland.John Kardoes schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:00:
[...]
JA alles is uit geweest. Op voorstel van het grote victron topic:
Enphase uit Victron verwijdert. zie onderstaand.
Het verwijderen van de Enphase is niet eenvoudig hij werd steeds ontdekt. Uiteindelijk wel gelukt overal waar het IP adres stond vermeld dit verwijdert daarna in de VRM portal weg gemikt. NU zien of het een oplossing bied.
We beginnen iig nu met wat productie maar niet te vroeg juichen.
Dan rijst wel de vraag als dit nu de echte oplossing is waarom heeft het een jaar goed gewerkt en wat is er dan verandert in de victron dat deze ineen vind dat hij mijn Enphase panelen terug moet gaan regelen via ik denk de modbus. (Enphase zegt dat het niet wordt ondersteund.)
Ik ga als volgende stap victron laten zoeken naar de enphase en dan checken of het goed blijft.
Ik quote mezelf nog even, heb je getest met dynamische vermogensbegrenzing op uit?Japie.G schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:21:
Dynamische vermogensbegrenzing ook even uitgezet voor de zekerheid? En is je q-relais wel ingeschakeld in de probleemsituatie?
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
Ik denk dat @Japie.G in de juiste richting denkt wat betreft de vermogensbegrenzing, die PV zal vragen om te stoppen onder bepaalde omstandigheden.
Ik wilde echter nog wel vragen of je nul daadwerkelijk is aangesloten zoals op je plaatje, want dat is dan goed fout. De nul van AC-in en AC-out moet strikt gescheiden blijven en nu lijkt het er op dat je überhaupt maar 1 nul richting de omvormer brengt.
Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat de Enphase bij eilandbedrijf in de war kan raken omdat de spanning/frequentie van de gateway afwijkt van wat de CT klemmen doorgeven. Al weet ik niet hoe dat je dat het netste op zou kunnen lossen, is dat ook nog wel een puntje.
@John Kardoes zoals @Rimco al opmerkt staat jouw 0 heel raar op tekening. Ook geef je aan dat je een VM-3P75CT hebt maar die mis ik ook op tekening.
De PV regeling tussen Victron en Enphase is zover mijn kennis rijkt volledig op basis van de net frequentie. De door jou genoemde frequenties 49,9 tot 50,1 hz zijn geen reden voor Enphase om niet op te starten.
Vermoed dat er ergens iets mis gaat in het Sumspec / modbus deel. Dit kun je makkelijk uitsluiten door je envoy tijdelijk uit te zetten.
Productie moet je dan wel even handmatig met een ampere tang of met de VM-3P75CT kunnen meten.
Je Enphase omvormers werken prima zonder de envoy en door die tijdelijk Uit te zetten sluit je direct een hoop mogelijke oorzaken uit.
De PV regeling tussen Victron en Enphase is zover mijn kennis rijkt volledig op basis van de net frequentie. De door jou genoemde frequenties 49,9 tot 50,1 hz zijn geen reden voor Enphase om niet op te starten.
Vermoed dat er ergens iets mis gaat in het Sumspec / modbus deel. Dit kun je makkelijk uitsluiten door je envoy tijdelijk uit te zetten.
Productie moet je dan wel even handmatig met een ampere tang of met de VM-3P75CT kunnen meten.
Je Enphase omvormers werken prima zonder de envoy en door die tijdelijk Uit te zetten sluit je direct een hoop mogelijke oorzaken uit.
Thanks!The-Source schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:14:
[...]
Ik heb voor mij Home Assistant de optie om grid setpoint in te stellen via modbus commando.
In principe zou je grid setpoint in je vraagstuk kunnen toepassen.
Zie dit topic voor modbus adressen etc https://community.home-as...y-using-modbus-tcp/724762
Schone aarddraad 4mm2 vanaf de externe aardklem (primaire kant van de Victron Pure Sinewave Inverter 24 | 500 aangelegd naar de meterkast en daar op de 6mm2 blank van de aardepin aangesloten met een klem. Interene geel/groene draad overgeplaatst van optie 1 (zwevend) naar optie 2. (Neutrale pool verbonden met beschermende aarding).
De hoop was dat lekstroom van mijn zonnepaneel frames mede oorzaak was en het stroom verschil (Amp.) tussen fase en nul bij het inschakelen van mijn PC nu lager zou zijn dan 30mA.
De HABOTEST HT107D socket tester Pro gaf nu wel aan dat de WCD's correct werkten.
Dus geen open Ground of Neutral. Geen live/Grd, live/neutral reverse. Geen Live/ Grd reverse en missing Grd.
In een fractie van een seconde klapte de 30mA aardlek in de output van de Victron Inverter er weer uit zo gauw ik de AAN knop van mijn PC indrukte.
De hoop was dat lekstroom van mijn zonnepaneel frames mede oorzaak was en het stroom verschil (Amp.) tussen fase en nul bij het inschakelen van mijn PC nu lager zou zijn dan 30mA.
De HABOTEST HT107D socket tester Pro gaf nu wel aan dat de WCD's correct werkten.
Dus geen open Ground of Neutral. Geen live/Grd, live/neutral reverse. Geen Live/ Grd reverse en missing Grd.
In een fractie van een seconde klapte de 30mA aardlek in de output van de Victron Inverter er weer uit zo gauw ik de AAN knop van mijn PC indrukte.
@PCan Lees ik het goed in de handleiding van je veiligheidsadapter dat je deze elke keer moet resetten als je hem inplugt? Dan zou het zo maar kunnen zijn dat er een korte spanningsdip is waar andere apparatuur geen last van heeft, maar er wel voor zorgt dat de adapter uitschakelt.
Sowieso heb ik meer vertrouwen in een simpele aardlekschakelaar dan deze specifieke uitvoering. Je hebt toch ook al een automaat er tussen zitten, dan kan een aardlek er ook nog wel bij.
Sowieso heb ik meer vertrouwen in een simpele aardlekschakelaar dan deze specifieke uitvoering. Je hebt toch ook al een automaat er tussen zitten, dan kan een aardlek er ook nog wel bij.
@lampy25 weet niet of je al een goede oplossing hiervoor hebt, je Dynamic Power Limit on en off te schakelen? Als deze nog niet hebt je kunt deze toggles via node red onder settings/fronius/“PVInverterSunspecID”/EnableLimiter ( kan net iets anders heten). Je kunt daarna de benodigde watts invoeren in de andere node die je onder je solaredge pvinverter vindt, of ze worden overschreven door Victron ligt aan je huis verbruik en het percentage van je SoC op dat moment. Ik gebruik dit om bij negatieve prijzen mijn solaredge te dimmen via de power limiting functie, niet via frequency shifting.lampy25 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:28:
[...]
Thnx, inderdaad kan SolarEdge dit ook zelfstandig, via de App. Deze optie was alleen niet beschikbaar bij mij in de app. Heb eens ingelogt bij m'n ouders, daar was die wel beschikbaar. Na weer inloggen in m'n eigen solaredge systeem verscheen de optie wel![]()
Heb de App optie geprobeerd met zowel Dynamic Power Limit ON en OFF, maar dit werkt enkel met Dynamic Power Limit OFF.
Er zijn alsnog 2 redenen om wel via Victron het uitschakelen van Solaredge te regelen:Voor nu maar even Dynamic Power Limit OFF totdat ik tijd heb om ofwel kabel te trekken ofwel Victron zelf met een update komt dynamisch zonnestroom af te schakelen.
- Alles vanuit 1 plek regelen
- Op basis van overige gebruikers evt wel SolarEdge ingeschakeld te laten. Heb maar 1 fase aansluiting en als je zowel auto wilt laden als de thuisaccu dan komt de netaansluiting te kort qua capaciteit.
Lekker verwarrend dat deels van de pv inverter info onder fronius te vinden is naast de info onder pvinverter….
Hoop dit helpt!
NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 27,6 kWh
@Rimco Komt vandaag binnen. 300mA. Moet nog wel ff ruimte maken in de satelliet kast (DIN)
Maar toch bedankt. Daar had ik niet aan gedacht. Was meer dat ik bang was dat 30mA te weinig was. Had in de Socket wel gezocht naar stroompiek, die zag ik niet, maar denk dat de Sonoff S60ZBTP? meet interval te groot is om dat vast te leggen. Kwam nergens boven de 1,2A uit.
Maar toch bedankt. Daar had ik niet aan gedacht. Was meer dat ik bang was dat 30mA te weinig was. Had in de Socket wel gezocht naar stroompiek, die zag ik niet, maar denk dat de Sonoff S60ZBTP? meet interval te groot is om dat vast te leggen. Kwam nergens boven de 1,2A uit.
[ Voor 60% gewijzigd door PCan op 22-07-2026 10:07 ]
He cool! Had idd nog geen oplossing gevonden. Ga het uitproberen, best verwarrend dat dit bij de fronius inverters staatMarcKeulers schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:29:
[...]
@lampy25 weet niet of je al een goede oplossing hiervoor hebt, je Dynamic Power Limit on en off te schakelen? Als deze nog niet hebt je kunt deze toggles via node red onder settings/fronius/“PVInverterSunspecID”/EnableLimiter ( kan net iets anders heten). Je kunt daarna de benodigde watts invoeren in de andere node die je onder je solaredge pvinverter vindt, of ze worden overschreven door Victron ligt aan je huis verbruik en het percentage van je SoC op dat moment. Ik gebruik dit om bij negatieve prijzen mijn solaredge te dimmen via de power limiting functie, niet via frequency shifting.
Lekker verwarrend dat deels van de pv inverter info onder fronius te vinden is naast de info onder pvinverter….
Hoop dit helpt!
@PCan die stroompiek ga je alleen “vangen” met een meetopstelling met een shunt en een scope gezien die piek echt van dermate korte duur is dat zo goed als iedere normale stroommeter te traag is.
ben benieuwd of de 300ma aardlekschakelaar de issue oplost!
ben benieuwd of de 300ma aardlekschakelaar de issue oplost!
@cyclone @Rimco Nee.
De 300mA blijft er in,(in serie met B4, maar mijn TV en Ziggo Next decoder vallen weg.
Die laatste herstart zich.
Nogmaals, als ik de zelfde stekker uit de Victron 24 | 500 omvormer haal en dezelfde configuratie op een normale wcd in de muur zet, is er niets aan de hand. Heb de PC nu op een andere wcd gezet, de rest werkt normaal op de omvormer.
De 300mA blijft er in,(in serie met B4, maar mijn TV en Ziggo Next decoder vallen weg.
Die laatste herstart zich.
Nogmaals, als ik de zelfde stekker uit de Victron 24 | 500 omvormer haal en dezelfde configuratie op een normale wcd in de muur zet, is er niets aan de hand. Heb de PC nu op een andere wcd gezet, de rest werkt normaal op de omvormer.
[ Voor 5% gewijzigd door PCan op 22-07-2026 18:21 ]
@PCan Klinkt alsof de omvormer dus inderdaad er even moeite mee heeft, de spanning inzakt en de andere apparaten dus uitvallen als ze daar niet goed tegen kunnen. Klinkt alsof je eigenlijk een zwaardere omvormer nodig hebt, maar alleen voor de inschakelpiek.
Je kan natuurlijk ook kijken of een andere voeding een kleinere piek heeft, waardoor het allemaal misschien wel blijft werken.
Je kan natuurlijk ook kijken of een andere voeding een kleinere piek heeft, waardoor het allemaal misschien wel blijft werken.
Ben bezig geweest met wat Zero Export testen van de Victron set in combinatie met ac-gekoppelde inverters. Dit ter voorbereiding op een later te nemen dynamisch contract.
Zoals jullie weten kun je met de volgende twee instellingen kun je Zero Export instellen:
Dit kastje (esphome-growatt-bridge) en de bovengenoemde instellingen zorgen ervoor dat de Cerbo het vermogen van de GroWatt terug kan regelen t.b.v. Zero Export.
Daarnaast hebben we, en de gehele wijk, last van overspanning (>253 Volt) waarbij de inverter midden op de dag, bij volle zon en koudere dagen abrupt op overspanning afschakelt. Daarna duurt het een aantal minuten voordat de inverter weer volledig op is.
Dit afschakelen heb ik ondervangen met een Home Assistant automation die het vermogen van de inverter met behulp van dit kastje de power limit terug regelt naar 50% als de spanning op de inverter 10 seconden boven de 252 Volt komt. Als de spanning 1 minuut onder de 250 Volt zit wordt er weer power limit van 100% ingesteld.
Deze automation kan nog wat verbeterd worden door de regeling meer dynamisch te maken (in stappen van 10%) of wellicht intrinsiek te integreren in de esphome-growatt-bridge.
Legio mogelijkheden....
Zoals jullie weten kun je met de volgende twee instellingen kun je Zero Export instellen:
- Instellingen>Integraties>PV-omvormers>Omvormers>Apparaatnaam>Dynamische vermogensbegrenzing>Ingeschakeld.
- Instellingen>Systeemconfiguraties>ESS>Net teruglevering>Uit.
Dit kastje (esphome-growatt-bridge) en de bovengenoemde instellingen zorgen ervoor dat de Cerbo het vermogen van de GroWatt terug kan regelen t.b.v. Zero Export.
Daarnaast hebben we, en de gehele wijk, last van overspanning (>253 Volt) waarbij de inverter midden op de dag, bij volle zon en koudere dagen abrupt op overspanning afschakelt. Daarna duurt het een aantal minuten voordat de inverter weer volledig op is.
Dit afschakelen heb ik ondervangen met een Home Assistant automation die het vermogen van de inverter met behulp van dit kastje de power limit terug regelt naar 50% als de spanning op de inverter 10 seconden boven de 252 Volt komt. Als de spanning 1 minuut onder de 250 Volt zit wordt er weer power limit van 100% ingesteld.
Deze automation kan nog wat verbeterd worden door de regeling meer dynamisch te maken (in stappen van 10%) of wellicht intrinsiek te integreren in de esphome-growatt-bridge.
Legio mogelijkheden....
XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90
@Rimco PC zojuist overleden. Raar geluid. Waterpomp defect. CPU temp 90 grC.
Zit nu op laptop dochter. Ga morgen nwe pc zoeken.
Zit nu op laptop dochter. Ga morgen nwe pc zoeken.
Hoi allen,
Ik lees hier af en toe iets over Enphase en het activeren van de modbus. Kan iemand misschien iets meer vertellen over wanneer je dat zou willen en wat de voordelen zijn?
Ik heb een metered Envoy, zou die bijv. via modbus de netcomsumptie kunnen doorgeven zodat de VM-3P75CT overbodig wordt (heb 3-fase netaansluiting en 1-fase Multiplus)?
Totaal iets anders. Ik overweeg om om uit te breiden met twee multiplussen om zo volledig in 3-fase te draaien en het gehele huis incl. PV achter de AC-out1 te zetten. Als ik naar de factor-1 regel kijk van Victron kom ik tot de volgende berekening:
3x Multiplus-II 48/5000 = 15000 VA
20x Enphase IQ8MC 330W = 6600 W
6 panelen DC gekoppeld via Victron MPPT: kan ik buiten beschouwing laten voor deze berekening.
6600 < 5000, of te wel de PV omvang valt binnen de limieten van de MP's.
Dan de accu/minimale capaciteit: (6,6kWp/1,5kWp) * 4,8 kWh = 21,1 kWh.
Hier zal mijn huidige capaciteit van 16kWh te klein zijn.
Klopt mijn berekening, of mis ik iets? (rekenen is niet mijn sterkste kant
)
Ik lees hier af en toe iets over Enphase en het activeren van de modbus. Kan iemand misschien iets meer vertellen over wanneer je dat zou willen en wat de voordelen zijn?
Ik heb een metered Envoy, zou die bijv. via modbus de netcomsumptie kunnen doorgeven zodat de VM-3P75CT overbodig wordt (heb 3-fase netaansluiting en 1-fase Multiplus)?
Totaal iets anders. Ik overweeg om om uit te breiden met twee multiplussen om zo volledig in 3-fase te draaien en het gehele huis incl. PV achter de AC-out1 te zetten. Als ik naar de factor-1 regel kijk van Victron kom ik tot de volgende berekening:
3x Multiplus-II 48/5000 = 15000 VA
20x Enphase IQ8MC 330W = 6600 W
6 panelen DC gekoppeld via Victron MPPT: kan ik buiten beschouwing laten voor deze berekening.
6600 < 5000, of te wel de PV omvang valt binnen de limieten van de MP's.
Dan de accu/minimale capaciteit: (6,6kWp/1,5kWp) * 4,8 kWh = 21,1 kWh.
Hier zal mijn huidige capaciteit van 16kWh te klein zijn.
Klopt mijn berekening, of mis ik iets? (rekenen is niet mijn sterkste kant
Ik had modbus "openen "aangevraagd bij Enphase en het werkte daarna prima.... Totdat Enphase met een update kwam en de modbus poort weer dicht stond. Weer een support ticket en na een paar dagen werkte het weer. Maar om dit te voorkomen heb ik toch een energiemeter van victron er tussen gezet en Enphase modbus verbinding verwijderd. Zo nu werkt het altijd goed, los van de update grillen van Enphase
Heb een 1 fase GoodWe en die had ik eerst met een vm-3p75ct laten uitlezen maar merkte dat er toch verschillen waren met wat de omvomer intern opgeeft en de vm-3p75ct meet, vooral op lagere vermogens zat hij er naast, dus nu met NodeRed home assistant GoodWe sensor.pv_omvomer opgehaald en als virtuele inverter in Victron, werkt goed nu.
Die meegeleverde CT klemmen zijn echt draken, veel verschil met typrap of zonder en als typrap iets te strak zit meet hij ook niet lekker. En ja heb goed gechecked of sluiting goed dicht zat
P.s. externe ampere meter gaf ook andere waardes aan dan de vm-3p75ct , ga de meter wel inzetten als dedicated EV meter.
Die meegeleverde CT klemmen zijn echt draken, veel verschil met typrap of zonder en als typrap iets te strak zit meet hij ook niet lekker. En ja heb goed gechecked of sluiting goed dicht zat
P.s. externe ampere meter gaf ook andere waardes aan dan de vm-3p75ct , ga de meter wel inzetten als dedicated EV meter.