Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:08

pvg

HyperBart schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:43:
[...]

@Q ? Heb jij ergens de Victron kunnen wijsmaken dat hij op L2 of L3 zit?

Ik zit hier namelijk met een spanningsprobleem, L1 scheert hier echt hoge toppen waardoor mijn MP2 volgens de netnorm zich wat inhoudt ondanks dat ik bv op dat moment heel wat kW aan het vragen ben op alle fases.
Denk 7 à 8kW opwek, stralende dag, auto willen opladen en weten dat je in de namiddag nog zon genoeg hebt om de 15kWh MB31's terug vol te duwen dan duwt de MP2 ook niet nog wat bij omdat de spanning op L1 vaak boven de 252V ligt.

Ik heb de MP2 wel eens verstoken van fase maar dan krijg je gekke resultaten in de VRM omdat die het vermogen altijd op L1 zit toe te voegen/verwijderen terwijl hij dan eigenlijk op L2 zit maar dat logisch niet "weet".

Omdat ik weet dat jij ook wat MP2's in enkelvoud op installaties hebt gezet.
Je zult je fases moeten schuiven op je hoofdschakelaar: L1>L2, L2>L3 en L3>L1…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:38
pvg schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:31:
[...]

Je zult je fases moeten schuiven op je hoofdschakelaar: L1>L2, L2>L3 en L3>L1…
I know. Maar dan verschuift het probleem naar een andere omvormer en het is niet dat het daar zoveel beter gaat zijn.

De netbeheerder belooft al 5 jaar lang een nieuwe cabine. We zitten net tussen het bereik van 3 cabines rondom ons.

Da’s hier ronduit akelig. In de winter onder de 200V en in de zomer langdurig 250 met streaks van 253V en uitvallende omvormers tot zelfs spikes van 260V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-07 19:16

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@HyperBart Fase toewijzing doe je bij de initiële setup van je multiplussen.
Dan zet je iedere multiplus op de juiste fase met de Victron windows tool.

Daarna heb ik het nergens meer gezien omdat je L1 Multiplus als master met je Cerbo over de VE bus kletst.

[ Voor 63% gewijzigd door cyclone op 16-07-2025 18:16 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

HyperBart schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:13:
[...]

I know. Maar dan verschuift het probleem naar een andere omvormer en het is niet dat het daar zoveel beter gaat zijn.

De netbeheerder belooft al 5 jaar lang een nieuwe cabine. We zitten net tussen het bereik van 3 cabines rondom ons.

Da’s hier ronduit akelig. In de winter onder de 200V en in de zomer langdurig 250 met streaks van 253V en uitvallende omvormers tot zelfs spikes van 260V.
Andere omvormer?? Je had toch een 1-fase victron setup? Of bedoel je PV? Dan moet je die PV omvormer op dezelfde fase zetten als de victron: als je zon hebt, laadt je accu en als je accu ontlaadt, heb je geen(/weinig) zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
pvg schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:18:
[...]

Andere omvormer?? Je had toch een 1-fase victron setup? Of bedoel je PV? Dan moet je die PV omvormer op dezelfde fase zetten als de victron: als je zon hebt, laadt je accu en als je accu ontlaadt, heb je geen(/weinig) zon.
Ik heb idd 1 fase Victron MP2 maar ik heb 3 x SMA Sunny Boy's staan, gaande van 4kW tot 2.5kW tot 1.5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:09
Q schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:30:
Zover ik weet hebben de Multiplus apparaten geen Bluetooth ondersteuning. Programmeren moet ofwel via de MK3 adapter via een kabel, of dus via de Cerbo.

Het proces via de Cerbo is redelijk eenvoudig. Je download de configuratie eerst uit de Multiplus als een bestand. Dit bestand edit je met Veconfigure (Windows of via 'wine' op de mac). Dan upload je het gewijzigde bestand naar de multiplus.

Ik heb zelf alleen geen ervaring met een 3-fase setup.
Dom, dom, dom, de multiplus heeft inderdaad geen Bluetooth, dus je hebt een MK3-USB nodig om met Victronconnect de fasen toe te wijzen. Is er iemand in de buurt van Haarlem/Amsterdam die tot zijn interface een middagje kan missen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:05

Q

Au Contraire Mon Capitan!

ger356 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:57:
[...]

Dom, dom, dom, de multiplus heeft inderdaad geen Bluetooth, dus je hebt een MK3-USB nodig om met Victronconnect de fasen toe te wijzen. Is er iemand in de buurt van Haarlem/Amsterdam die tot zijn interface een middagje kan missen?
Volgens mij heb je de MK3 niet nodig.
Je kunt gewoon de MPs eerst firmware updaten vanuit de cerbo. En dan de configuraties uitlezen, aanpassen en laden.

Anders graag correctie door iemand met een 3-fase setup.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Q schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:08:
[...]

Volgens mij heb je de MK3 niet nodig.
Je kunt gewoon de MPs eerst firmware updaten vanuit de cerbo. En dan de configuraties uitlezen, aanpassen en laden.

Anders graag correctie door iemand met een 3-fase setup.
Voor een 3-fase setup heb je eenmalig een MK3 interface nodig samen met een Windows pc/laptop.
Met het Windows programma VEconfigure kun je een 3-fase systeem initieel aanmaken.
Alleen met VEconfigure kun je assistenten toevoegen, dus is Windows nog steeds noodzakelijk.

Tegenwoordig kun je ook een Apple Mac computer gebruiken met VictronConnect en MK3 interface.
Met deze combinatie kun je ook een 3-fase systeem initieel configureren.

Daarna kun je met VRM de 3-fase configuratie downloaden, aanpassen, en weer uploaden.

Ik heb ervaring met het bouwen van meerdere 3-fase systemen.

[ Voor 47% gewijzigd door Pim57 op 16-07-2025 22:39 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07 15:21

luigi87

Domotica Fanaticus

[...]

Ik heb er liggen die zeker wel even kan missen, maar ja Regio Zoetermeer.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

HyperBart schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:45:
[...]

Ik heb idd 1 fase Victron MP2 maar ik heb 3 x SMA Sunny Boy's staan, gaande van 4kW tot 2.5kW tot 1.5kW.
Dan die 4kW PV omvormer op dezelfde fase als de victron en rond het middag uur de accu laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

cyclone schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:14:
@HyperBart Fase toewijzing doe je bij de initiële setup van je multiplussen.
Dan zet je iedere multiplus op de juiste fase met de Victron windows tool.

Daarna heb ik het nergens meer gezien omdat je L1 Multiplus als master met je Cerbo over de VE bus kletst.
Ff lezen: HyperBart heeft een 1-fase victron systeem.

In een 1-fase victron systeem zit de multiplus hardcoded op L1. Je kunt hem wel op L2 of L3 aansluiten, maar dan moet je op de externe meter ook de fases husselen, want de software neemt aan dat er wordt geladen/ontladen via L1. Als je dat niet doet, klopt de berekende AC load niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killah
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-07 09:53
ger356 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:26:

NB. ik weet dat je ook via VRM en de Cerbo een configuratiebestand in de Multi kan laden en dat je dan geen MK3-USB interface meer nodig hebt, maar ik vraag me af of dat net zo makkelijk te configureren is.

Het is zo zonde dat je een interface moet kopen voor 10 minuten. Weer een kabel op de grote hoop die nooit gebruikt wordt.
Die MK3-USB dongle is SHTF optie. Zie het als de nood optie die je hoopt nooit nodig te hebben.
Als alles goed gaat kan je via de cerbo enzo er bij. En als je dan merkt dat een instelling in je MP II verkeerd staat dan kun je er slecht bij en dan is die kabel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:33

swat!

computeraar

ger356 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:26:
Het is zo zonde dat je een interface moet kopen voor 10 minuten. Weer een kabel op de grote hoop die nooit gebruikt wordt.
Je mag de mijne ook wel lenen, omgeving Utrecht..
Wil hem eventueel ook wel opsturen in een bubbeltjes-envelop :-)

[ Voor 87% gewijzigd door swat! op 17-07-2025 10:03 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
Pim57 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:29:
[...]

Voor een 3-fase setup heb je eenmalig een MK3 interface nodig samen met een Windows pc/laptop.
Met het Windows programma VEconfigure kun je een 3-fase systeem initieel aanmaken.
Alleen met VEconfigure kun je assistenten toevoegen, dus is Windows nog steeds noodzakelijk.

Tegenwoordig kun je ook een Apple Mac computer gebruiken met VictronConnect en MK3 interface.

Daarna kun je met VRM de 3-fase configuratie downloaden, aanpassen, en weer uploaden.

Dank voor de bevestiging. Toch jammer dat Victronconnect niet via de Cerbo werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ger356
luigi87 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:27:
[...]
Ik heb er liggen die zeker wel even kan missen, maar ja Regio Zoetermeer.
swat! schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:00:
[...]
Je mag de mijne ook wel lenen, omgeving Utrecht..
Wil hem eventueel ook wel opsturen in een bubbeltjes-envelop :-)
Mag ik bij jullie terugkomen als ik zover ben? Mijn systeem is nu nog in dit stadium:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLHtdeP96EPTSvnTlOlF0pd68VE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wd0kAfeXu7FG3qJ4lpWwHSQi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door ger356 op 17-07-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Pim57 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:29:
[...]

Waarom is die MK3 kabel nodig als je de configuratie van iedere multiplus als file kan downloaden en lokaal wijzigen met veconfigure?

Er staat nergens in de documentatie over Remote VEConfigure dat dit een limitatie is?

https://www.victronenergy...cf-a9b5-4571-c202e961f5ec
Remote VEConfigure works for both, single-unit systems as well as parallel and three-phase systems.
Remotely changing Assistant configuration is possible.
Heb je het ooit geprobeerd?

Sorry als ik een beetje vasthoudend ben, maar ik wil het graag snappen waarom het zo is, ik bedoel het niet negatief. Het kan zijn dat de MK3 in het verleden nodig was maar door updates nu niet meer.

[ Voor 26% gewijzigd door Q op 17-07-2025 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

killah schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:53:
[...]

Die MK3-USB dongle is SHTF optie. Zie het als de nood optie die je hoopt nooit nodig te hebben.
Ik heb deze vraag eerder in dit topic gesteld, en daar werd destijds gezegd dat je hem sowieso nodig hebt voor de initiële setup.
Dus ik heb hem ook liggen en gebruikt om de initiele setup van 3 mulitplussen en ze in de juiste 3 fase config te krijgen.

Ik zie je dat niet eventjes remote doen gezien je dan niet de juiste feedback hebt (je doet het immers offline) van welke omvormer op welke fase zit.
Als je dit met de MK3 doet zie je netjes de geselecteerde MP knipperen en weet je zeker dat je de juiste fase op de juiste MP hebt zitten.

Dat kan botweg niet met de Remote optie en vraag me af of iemand het zo ooit geprobeerd heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door cyclone op 17-07-2025 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Q schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:39:
[...]

Heb je het ooit geprobeerd?

Sorry als ik een beetje vasthoudend ben, maar ik wil het graag snappen waarom het zo is, ik bedoel het niet negatief. Het kan zijn dat de MK3 in het verleden nodig was maar door updates nu niet meer.
Nou zoals hierboven al beschrijf, met de offline methode kun je niet de MP identificeren middels het laten knipperen van de lampen en daarmee hem op de juiste fase zetten zoals jij hem hebt aangesloten.

Dat moet je online met de MK3 USB adapter doen. Ik zou niet weten hoe je dat anders kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:23
cyclone schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:16:
Dat kan botweg niet met de Remote optie en vraag me af of iemand het zo ooit geprobeerd heeft.
Ik heb ondersteuning gekregen van mijn leverancier bij de installatie.
Deze had de drie Victrons voor aflevering geconfigureerd voor drie fasen.
Bij montage heb ik deze (natuurlijk) niet in de juiste volgorde opgehangen, dus ik kreeg een "fase fout".
Mijn leverancier heeft de drie Victrons van op afstand opnieuw geconfigureerd.
Configureren op afstand kan dus wel.
Maar, of het 'uit de doos' ook werkt weet ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door MJ de Bruijn op 17-07-2025 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

@MJ de Bruijn De "discussie" is juist een beetje over die initiële configuratie. Die is bij jou al door de leverancier gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

MJ de Bruijn schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:30:
[...]

Configureren op afstand kan dus wel.
Maar, of het 'uit de doos' ook werkt weet ik niet.
Hahaha ja nee dat we op afstand met VRM kunnen configureren is bekend en al meermaals voorbij gekomen.
De vraag is kan de initiele config en dan expliciet van een 3 fase setup ook alleen remote.

Gezien het feit dat jouw leverancier de MP''s al geconfigureerd verstuurd heeft zou je kunnen uitleggen dat dit dus niet kan.
Vandaar dat zij dit al voor jou gedaan hebben en je dus daarna remote verder kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

cyclone schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:22:
Nou zoals hierboven al beschrijf, met de offline methode kun je niet de MP identificeren middels het laten knipperen van de lampen en daarmee hem op de juiste fase zetten zoals jij hem hebt aangesloten.

Dat moet je online met de MK3 USB adapter doen. Ik zou niet weten hoe je dat anders kunt doen.
Dus ik krijg de indruk dat het "Theoretisch" wel kan. Maar dat er een praktisch probleem is dat je niet weet welke multiplus in de VRM verwijst naar welke Multiplus aan de muur, die relatie is niet helder.

Ik weet niet of je serial numbers ziet of andere informatie uit de uitgelezen config files kunt halen, want dan zou dat "Theoretisch" wel kunnen, zonder lampjes te laten knipperen.

Ik zeg niet dat het zo is, maar dat het kan zijn dat iedereen elkaar vertelt dat het niet kan op basis van 'verouderde' informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:09
[...]

Ja hoor je mag die van mij wel een dagje gebruiken hoor. Woon in Velserbroek. Stuur maar een pb ;)

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Q schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:36:
[...]

Ik weet niet of je serial numbers ziet of andere informatie uit de uitgelezen config files kunt halen, want dan zou dat "Theoretisch" wel kunnen, zonder lampjes te laten knipperen.
Yes dat speelt ook door mijn hoofd.
Ik heb de MK3 voor 25 euro op marktplaats op de kop weten te tikken en die verkoop ik mooi niet.
Als je een keer iets geks hebt en alleen aangewezen bent op debuggen via de VE bus is het een verrotte handige tool.

Mensen in de buurt van Den Bosch mogen hem overigens ook wel een weekje lenen hoor voor de initiële setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
Q schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:36:
[...]

Dus ik krijg de indruk dat het "Theoretisch" wel kan. Maar dat er een praktisch probleem is dat je niet weet welke multiplus in de VRM verwijst naar welke Multiplus aan de muur, die relatie is niet helder.

Ik zeg niet dat het zo is, maar dat het kan zijn dat iedereen elkaar vertelt dat het niet kan op basis van 'verouderde' informatie.
Is er iemand die zo'n instellingenbestand heeft voor mij, liefst van een Multiplus in een 3 fasen opzet? Dan ga ik wel uitzoeken of je zo'n bestand aan kan passen of kan dumpen en wijzigen. Is het een leesbaar tekstbestand? (zal wel niet, want Victron is natuurlijk een echte techneuten club en die houden niet van human readable)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Je hebt een MK3-USB nodig voor de initiële setup van je 3-fase Multiplus setup

Alleen voor een enkel-fase Multiplus / Quattro setup heb je geen MK3-USB nodig en kun je dit regelen via Remote VEconfigure.

Ik snap nu waarom dit alles is.

Als je de VEConfigure applicatie installeert op Windows, zitten daar extra tools bij.
Dus er is een applicatie "VE.Bus System Configurator" een gescheiden app van VEConfigure en deze app is nodig voor de fase en/of 'parallel' configuratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uckIzvcUUZtFFgqrFbR8Dra0f2c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nzXSzifqdQJy4nAbY4Ib2BDv.png?f=user_large

Wist ik veel, weer wat geleerd.

Dus excuus aan @Pim57 je hebt helemaal gelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Q op 17-07-2025 17:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012

WoudseHoeve

Hobby Boer

Even mezelf hier voorstellen, Tweaker uit 2012, voornamelijk over zonnepanelen.
Inmiddels veel extra panelen verder, meest 2de hands inclusief de omvormers.
Nu met de volgende logische stap ACCU !
Natuurlijk met Victron omvormers en de verdere Victron onderdelen, accu's uit China.
Systeem:
Cerbo,
3x Multiplus II 48/10000
MPPT 450/200 (10kWp)
MPPT 450/100 (5kWp
VM 3p75CT Grid meter
EVCS EV lader
Lynx shunt, power in en Distributor.
VE bus smart dongle
MK3-USB-C interface voor configuratie (altijd te leen)
3x Docan 45kWh LFP accu (16S3, 340kg ps) op wielen.
2x SE7k met veel kWp ....

De MPPT's vervangen de oude Kostal Pikos uit 2012, die werden best oud, 1 was voor vervangen net stuk gegaan.
De accus via alibaba bij Daisy besteld, betaald met credit card. Werden na 2 maanden netjes thuis afgeleverd.

Ik draai DESS in green mode, doel is geen stroom importeren, opwek opslaan en verschoven exporteren als de prijzen hoog zijn (Tibber)
De instalatie zelf gedaan, hele huis op de AC out 1 alleen de EVCS lader niet, bij stroom uitval moet de auto maar even wachten.
De accus staan beneden ivm gewicht en de rest een verdieping hoger verbonden met een 150mm2 kabel, eigelijk te dun bij 400A 1.2V spanningsval.
Een VE-Bus smart dongle bij de accu power in aangesloten en met de cerbo verbonden. Nu zien alle apparaten op de DC bus de echte accu spanning.
De accus zijn onderling doorverbonden met de BMS, nog niet aan de Cerbo, weet niet of dat een meerwaarde is.

Mijn VRM link

Is er een Team Tweakers in VRM ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Za1vQVGaiDOZ8UU1mXsgocZjF2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yxCutQOWAOfHHx9HsZDAxxoC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door WoudseHoeve op 17-07-2025 17:39 . Reden: Toevoegen VRM link, team tweakers ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

@WoudseHoeve gave setup! Heb je thuis een 3 x 35 of 3 x 25 setup? De 3 x 10K Multiplus is interessant, waarom heb je zoveel vermogen nodig, je 'hobby'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ger356
Q schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:00:
Je hebt een MK3-USB nodig voor de initiële setup van je 3-fase Multiplus
Alleen voor een enkel-fase Multiplus / Quattro setup heb je geen MK3-USB nodig en kun je dit regelen via Remote VEconfigure.

Ik snap nu waarom dit alles is.

Als je de VEConfigure applicatie installeert op Windows, zitten daar extra tools bij.
Dus er is een applicatie "VE.Bus System Configurator" een gescheiden app van VEConfigure en deze app is nodig voor de fase en/of 'parallel' configuratie.

[Afbeelding]

Wist ik veel, weer wat geleerd.

Dus excuus aan @Pim57 je hebt helemaal gelijk.
Correct, maar het is verwarrender geworden omdat je sinds enige tijd die initiele fasetoewijzing ook kunt doen in de VictronConnect app en dat was waar mijn zoektocht begon.
Overigens kun je zowel in de VE Bus system configurator als in VictronConnect de bestanden down- en uploaden, maar in alle gevallen moet je een initieel bestand hebben en dat krijg je alleen door een app te verbinden met de VE bus via een MK3 interface en niet anders.
Ik heb een demobestand gedownload en het is zeker geen tekstbestandje, dus ook daar wordt het lastig. Een bestand voor een 3 fasen opzet heeft trouwens de VMS extensie (M is voor multiple Multiplus).
Ik heb intussen de aanbieding om een MK3 interface te lenen en daar ga ik dankbaar gebruik van maken. Er komen vast nog meer uitdagingen, Choose your battles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

ger356 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:50:
Overigens kun je zowel in de VE Bus system configurator als in VictronConnect de bestanden down- en uploaden, maar in alle gevallen moet je een initieel bestand hebben en dat krijg je alleen door een app te verbinden met de VE bus via een MK3 interface en niet anders.
Voor de enkel-fase setup konden we gewoon de configuratie downloaden via VRM uit de Multiplus zoals hij uit de doos kwam. Vervolgens wijzigen met VeConfigure, etc. Dus in die situatie heb je geen MK3-USB nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

ger356 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:50:
[...]

Correct, maar het is verwarrender geworden omdat je sinds enige tijd die initiele fasetoewijzing ook kunt doen in de VictronConnect app en dat was waar mijn zoektocht begon.
Goed om te weten. Het lijkt er op dat heel langzaam maar zeker Victron VeConfigure en bijbehorende apps aan het uitfaseren is en dat VictronConnect misschien - gegeven het tempo bij Victron - over 16 jaar overbodig is :+ (met name fijn voor mensen met fruit computers)

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 17-07-2025 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Q schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:50:
@WoudseHoeve gave setup! Heb je thuis een 3 x 35 of 3 x 25 setup? De 3 x 10K Multiplus is interessant, waarom heb je zoveel vermogen nodig, je 'hobby'?
Ik had een 3x35A aansluiting ivm met al die zonnepanelen maar dat kost inmiddels 2000 euro per jaar extra, dus nu 3x25A wel meteen automaten van laten maken, voor als er wat fout gaat. (bij de eerste start stonden de fases L1 en L3 omgewisseld op de grid meter, ging meteen 40A de deur uit ....)

Hobby ja dat zeker, mag wat kosten en ik pak graag door. Vrijwel van het gas af, alleen als backup.
Ook wil ik s avond's gewoon 17kW kunnen exporteren om de accu "leeg" te krijgen en het huis te blijven voeden. Helaas wil DESS de accu nog niet echt leeg maken, zit meest tot 45% terwijl ik 20% opgeef. Wel de maximaal grid gebruik op -400W staan, geen import!
Ook vind ik nog wel wat meer "bugjes"

Maar zoals je ziet forse export maar ook import, die 8MWh import wil ik vanaf.... mogelijk in de winter wel wat maar we gaan het zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbHT23n_YJ-Vp4BtLeSp8WD6BJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJb7gemScBz07Gtuj308yOoS.jpg?f=fotoalbum_large

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Leuk om te zien, ik benijdt je setup. Maar dat vermogen is dus voor de verschoven export, niet voor boerderij-specifieke toepassingen? (Hobby boerderij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Met vakantie heb ik de capaciteit niet nodig en wil dan dat accu tot max 70% geladen wordt.

Waarschijnlijk kijk ik er overheen , maar waar kan ik in ESS eenvoudig het maximale SOC opgeven ?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@Q en @Pim57 met die screenshot van die bus configure.
Kan je slechts een MP2 dan wijsmaken/laten weten dat ie op L2 hangt? Zou mijn probleem oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

@HyperBart

https://www.victronenergy...stem/en/installation.html
Important: When installing a single-phase ESS in a system with a three-phase connection to the utility grid, make sure you install the ESS on phase one, L1.
Maar hoeveel 'schade / verlies' leidt je in jouw (BE) situatie eigenlijk gegeven je voltage perikelen?

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 17-07-2025 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:36
revolution-nl schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:31:
Met vakantie heb ik de capaciteit niet nodig en wil dan dat accu tot max 70% geladen wordt.

Waarschijnlijk kijk ik er overheen , maar waar kan ik in ESS eenvoudig het maximale SOC opgeven ?
Niet volgens mij, je zal zelf iets moeten maken met Node-Red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderhelm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:13
Goedemorgen, ik heb op verschillende plekken gezocht maar helaas niet gevonden of het mogelijk is om de P1 meter gegevens uit home assistant terug naar de Cerbo GX te sturen om te gebruiken als grid meting. Dan zou daarmee nul op de meter kunnen worden gestuurd. Ik heb daarvoor geen Victron meter aangeschaft. Ik heb nog wel een Shelly 3EM liggen die ik eventueel kan gebruiken maar aangezien de gegevens al in Homeassistant aanwezig zijn via een ESPhome oplossing op de P1 poort leek me dat een nauwkeurigere oplossing.

Iemand hier ervaring mee?
Bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knielen
robvanderhelm schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:08:
Goedemorgen, ik heb op verschillende plekken gezocht maar helaas niet gevonden of het mogelijk is om de P1 meter gegevens uit home assistant terug naar de Cerbo GX te sturen om te gebruiken als grid meting. Dan zou daarmee nul op de meter kunnen worden gestuurd. Ik heb daarvoor geen Victron meter aangeschaft. Ik heb nog wel een Shelly 3EM liggen die ik eventueel kan gebruiken maar aangezien de gegevens al in Homeassistant aanwezig zijn via een ESPhome oplossing op de P1 poort leek me dat een nauwkeurigere oplossing.

Bedankt!
Ik gebruik het onderstaande, zeer stabiel:

https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-grid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:34
Jazsie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:17:
je zit niet bij je MP2 instellingen...

Menu > MP2 etc >> ...
Wanneer ik via Remote Console verbinding maakt (het is een Multiplus GX), en ik selecteer in het hoofdmenu de MP2, kan ik echt niets vinden waarmee ik AC-out zou kunnen uitschakelen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RrArlKvOXYBAhvHWpq16oNLJNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lMJlknkb20T9rSOAV8gW1Q3B.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:40
revolution-nl schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:31:

Nou ben ik ook maar een beginneling, maar misschien via de laad schema? En anders in dvcc een lager voltage zetten, dat zal alleen niet heel precies met soc overeenkomen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefaantje
Ik gebruik deze voor een Shelly EM (gen1), werkt ook perfect:

https://github.com/Goaheadz/dbus-shelly-em-smartmeter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@robvanderhelm Zou je persoonlijk aanraden om de 3P75 victron meter te installeren.
Deze meet veel sneller (meerdere malen per seconde) in tegenstelling tot een P1 meter die 1 x per 10 seconden een meting doorgeeft, of bij nieuwere meters 1 x per seconde.

Behalve dat is het direct een dedicated oplossing die altijd werkt. Als jij nu middels een HA intergratie je ESS / DESS wilt gaan aansturen is hij behalve trager ook onderheving aan momenten dat jouw HA niet draait (herstarts bij updates / onderhoud aan je hardware / configuratie fouten e.d.).

Dit zou nogal eens nadelige effecten kunnen hebben op het gedrag van je Multiplussen.
Het kan dus wel, maar of je het moet willen is een tweede.
Enige goede redenen zijn budget (meter inclusief CT clamps kost je 150 euro) / absoluut geen ruimte meer in je hoofdverdeel kast of dat je geen netwerk bij je hoofdverdeelkast hebt liggen (al is dit laatste onaannemelijk gezien je de P1 meter ook al uitleest en die data op je netwerk moet gooien).

Mijn advies investeer die 150 euro en installeer de 3P75CT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@WoudseHoeve toffe installatie hoor en man 3 x 45 kWh aan opslag HOLY hobby COW :)

Leuk dat we in je VRM mee mogen loeren, net even snel gekeken maar ik mis je 2 SE7k in het lijstje heb je deze niet in je Cerbo toegevoegd of kijk ik gewoon scheel ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44

Bedankt!
Je geeft geen info over je installatie. Als alle gebruikers op de AC-OUT zitten dan heb je geen grid meter nodig daar de MP zelf de stroom meet.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:18
WoudseHoeve schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:29:
Even mezelf hier voorstellen, Tweaker uit 2012, voornamelijk over zonnepanelen.
Inmiddels veel extra panelen verder, meest 2de hands inclusief de omvormers.
Nu met de volgende logische stap ACCU !
Natuurlijk met Victron omvormers en de verdere Victron onderdelen, accu's uit China.
Systeem:
Cerbo,
3x Multiplus II 48/10000
MPPT 450/200 (10kWp)
MPPT 450/100 (5kWp
VM 3p75CT Grid meter
EVCS EV lader
Lynx shunt, power in en Distributor.
VE bus smart dongle
MK3-USB-C interface voor configuratie (altijd te leen)
3x Docan 45kWh LFP accu (16S3, 340kg ps) op wielen.
2x SE7k met veel kWp ....

De MPPT's vervangen de oude Kostal Pikos uit 2012, die werden best oud, 1 was voor vervangen net stuk gegaan.
De accus via alibaba bij Daisy besteld, betaald met credit card. Werden na 2 maanden netjes thuis afgeleverd.

Ik draai DESS in green mode, doel is geen stroom importeren, opwek opslaan en verschoven exporteren als de prijzen hoog zijn (Tibber)
De instalatie zelf gedaan, hele huis op de AC out 1 alleen de EVCS lader niet, bij stroom uitval moet de auto maar even wachten.
De accus staan beneden ivm gewicht en de rest een verdieping hoger verbonden met een 150mm2 kabel, eigelijk te dun bij 400A 1.2V spanningsval.
Een VE-Bus smart dongle bij de accu power in aangesloten en met de cerbo verbonden. Nu zien alle apparaten op de DC bus de echte accu spanning.
De accus zijn onderling doorverbonden met de BMS, nog niet aan de Cerbo, weet niet of dat een meerwaarde is.

Mijn VRM link

Is er een Team Tweakers in VRM ?

[Afbeelding]
Mooie setup maar, pics or it didn't happen" :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
stefaantje schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:55:
[...]
Wanneer ik via Remote Console verbinding maakt (het is een Multiplus GX), en ik selecteer in het hoofdmenu de MP2, kan ik echt niets vinden waarmee ik AC-out zou kunnen uitschakelen...

[Afbeelding]
Mijn setup is helaas offline, kan moeilijk zelf checken momenteel...

Ik weet zeker dat die optie er wel is, gebruik het zelf ook :).

Misschien in je ESS settings menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderhelm
sandergar schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:51:
[...]
Je geeft geen info over je installatie. Als alle gebruikers op de AC-OUT zitten dan heb je geen grid meter nodig daar de MP zelf de stroom meet.
Je hebt gelijk. Op dit moment zitten alle groepen nog op AC-IN, ik heb een omschakelaar geplaatst waarmee ik alles achter AC-OUT1 kan omzetten.

Dan ga ik dat eerst maar eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderhelm
cyclone schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:27:
@robvanderhelm Zou je persoonlijk aanraden om de 3P75 victron meter te installeren.

Enige goede redenen zijn budget (meter inclusief CT clamps kost je 150 euro) / absoluut geen ruimte meer in je hoofdverdeel kast of dat je geen netwerk bij je hoofdverdeelkast hebt liggen (al is dit laatste onaannemelijk gezien je de P1 meter ook al uitleest en die data op je netwerk moet gooien).
De ruimte in de metwerkast is idd het probleem. Eventueaal weer een los kastje eraan monteren met alleen een 3P75 is een optie. Aangezien ik alle gebruikers achter AC-OUT1 en2 wil gaan plaatsen ga ik dat eerst doen. Dan heb ik de meter niet nodig.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:04

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@robvanderhelm Het kan met een P1 meter, maar dan liever andersom: P1 meter (indien USB) direct aan de Cerbo hangen, daar een service op draaien en HA dan via het netwerk dezelfde metingen doorgeven. Zo heb ik het hier ook:

2 stuks P1 meter met USB direct aan de Cerbo, daar draait ser2net zodat P1 data ook via TCP bereikbaar is en daarnaast lees ik de metingen lokaal uit om er een DBus service van te maken.

Je wilt namelijk niet dat je Victron systeem afhankelijk is van het netwerk en externe systemen die draaien. Tenminste, ik zou dat nooit willen hebben.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Jazsie schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:11:
[...]

Mijn setup is helaas offline, kan moeilijk zelf checken momenteel...

Ik weet zeker dat die optie er wel is, gebruik het zelf ook :).

Misschien in je ESS settings menu?
Zoek je deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYVDhO2IBXqD22UzpkS6HR4o1V0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMgWleuZJMoPGkmU1j4BXMRL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:42
Doe ik iets fout of is dit normaal?
Via VRM een VEConfigure download gemaakt.
Deze met VEconfig op laptop aangepast.
File opgeslagen, bestand heeft dan standaard een .vsc extentie.
De Upload op VRM verwacht .rvsc of .rvms files. Nu kan ik simpel de extensie hernoemen maar iets zegt mij dat dit niet de bedoeling is.

Ik zou met de usb dongel natuurlijk direct aan mijn laptop kunnen hangen. Maar vroeg mij af of het ook via de online route kan.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Q schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:48:
@HyperBart

https://www.victronenergy...stem/en/installation.html

[...]

Maar hoeveel 'schade / verlies' leidt je in jouw (BE) situatie eigenlijk gegeven je voltage perikelen?
Op zo een dagen als vandaag frustreert de belabberde kwaliteit van het net mij hier mateloos. Een batterij die al gevuld is voor 20 pct in de ochtend.
Wat wasjes en droogkast met warmtepomp die opstaat voor her zwembad en zon met bewolking en dan een opwek van 2 a 4kW en een verbruik wat piekt tot 5kW waarbij de batterij die 1000W dan niet kan leveren om daarna weer te absorberen vind ik echt *** :(

Ik had graag mijn auto rustig laten volpruttelen met die bewolking omdat ik weet dat er vandaag heel wat kWh aan zon zal zijn, de batterij houdt prima NOM maar omdat het net hier zo ruk is zit ik met afname en injectie omdat hij niet alles “uitgemiddeld” krijgt over de dag.

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 18-07-2025 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

robvanderhelm schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:34:
[...]

De ruimte in de metwerkast is idd het probleem. Eventueaal weer een los kastje eraan monteren met alleen een 3P75 is een optie. Aangezien ik alle gebruikers achter AC-OUT1 en2 wil gaan plaatsen ga ik dat eerst doen. Dan heb ik de meter niet nodig.

Bedankt!
Als je ruimte hebt voor een klein DIN railtje kun je hem ook zonder kastje daarop veilig monteren, immers alle terminals zitten netjes afgeschermd.
Voor wat betreft als je alles achter de AC Out hebt zitten en hem niet nodig zou hoeven hebben kan ik niets van zeggen, bij mij leeft alles nog op de AC in.

Let je wel even goed op de Factor 1 regel en zorg je dus dat je voldoende opslag capaciteit hebt t.o.v. je Solar vermogen ? Je kunt namelijk niet "zomaar" je Solar omvormer op de AC out kant zetten zonder daar rekening mee te houden namelijk.

Zorg dat je dat wel even goed leest alvorens je zaken gaat omgooien.

Als voorbeeld ik moet mijn omvormer van 12,5kW dus 40kWh aan accu's hebben staan (mijn laatste 16 cellen zijn onderweg zodat ik van 32kWh naar 48kWh ga en dus ook de boel kan omgooien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
The-Source schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:51:
Doe ik iets fout of is dit normaal?
Via VRM een VEConfigure download gemaakt.
Deze met VEconfig op laptop aangepast.
File opgeslagen, bestand heeft dan standaard een .vsc extentie.
De Upload op VRM verwacht .rvsc of .rvms files. Nu kan ik simpel de extensie hernoemen maar iets zegt mij dat dit niet de bedoeling is.

Ik zou met de usb dongel natuurlijk direct aan mijn laptop kunnen hangen. Maar vroeg mij af of het ook via de online route kan.
Na aanpassen file sluit je dat kleine venster met het kruisje rechts boven, hij slaat hem dan al automatisch op, vervolgens upload en dan laatste bestand kiezen, ik kijk altijd naar de tijd.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

HyperBart schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:05:
[...]

Op zo een dagen als vandaag frustreert de belabberde kwaliteit van het net mij hier mateloos. Een batterij die al gevuld is voor 20 pct in de ochtend.
Wat wasjes en droogkast met warmtepomp die opstaat voor her zwembad en zon met bewolking en dan een opwek van 2 a 4kW en een verbruik wat piekt tot 5kW waarbij de batterij die 1000W dan niet kan leveren om daarna weer te absorberen vind ik echt *** :(

Ik had graag mijn auto rustig laten volpruttelen met die bewolking omdat ik weet dat er vandaag heel wat kWh aan zon zal zijn, de batterij houdt prima NOM maar omdat het net hier zo ruk is zit ik met afname en injectie omdat hij niet alles “uitgemiddeld” krijgt over de dag.
Bedankt voor de toelichting, maar ik snap 'm niet helemaal. Bedoel je dat het voltage van de fase zo hoog is dat de multiplus er niet 'boven kan zitten' en dus de load kan ondersteunen?

Dan snap ik het wel. Je auto gaat dus ook op fases met te hoge voltages effectief uit het grid halen omdat de multiplus niet kan injecteren bij een hoog voltage.

Ik zie een nieuw project op de horizon. Kun je iets van je solar op de AC-OUT koppelen van je Multiplus? :D
Of geld stuk slaan op een Victron MPPT, Lynx Busbar en klein grut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
reneeke1970 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:30:
[...]

Na aanpassen file sluit je dat kleine venster met het kruisje rechts boven, hij slaat hem dan al automatisch op, vervolgens upload en dan laatste bestand kiezen, ik kijk altijd naar de tijd.....
Via deze weg is het gelukt.

Nu eens kijken hoe dit gaat, in ieder geval is de ESS er nu in.
Ook Homeassistant via de usb en modbus tcp gekoppeld. De 1 toont meer dan de ander dus die ga ik ook rustig vergelijken of wellicht houd ik ze allebei ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ger356
[...]

Weer wat (=veel) geleerd. Als ik het goed begrijp: als je alle verbruikers op de AC-out (1 in mijn geval) zet, lopen alle stromen door de multiplussen en dan weten die dus wat er het net in en uit gaat en is er dus geen extra meter meer nodig. Dat spaart me € 150,-- en gedoe in de meterkast.
Had ik dit zelf in de documentatie kunnen vinden?
Edit: parallel aan mijn bericht gaf Sandergar al antwoord.

[ Voor 4% gewijzigd door ger356 op 18-07-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
cyclone schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:29:
[...]
Voor wat betreft als je alles achter de AC Out hebt zitten en hem niet nodig zou hoeven hebben kan ik niets van zeggen, bij mij leeft alles nog op de AC in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZ1D248BVZxE8kcNTYccJu8EODs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4cv6VkcfJ87wDwQBCmZw8U8C.png?f=fotoalbum_large
Bron : ESS design and installation manualConfiguration

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

reneeke1970 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:55:
[...]

Nou ben ik ook maar een beginneling, maar misschien via de laad schema? En anders in dvcc een lager voltage zetten, dat zal alleen niet heel precies met soc overeenkomen
Ik zal het eens proberen met het laadschema, thanks

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
ger356 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:31:
[...]

Weer wat (=veel) geleerd. Als ik het goed begrijp: als je alle verbruikers op de AC-out (1 in mijn geval) zet, lopen alle stromen door de multiplussen en dan weten die dus wat er het net in en uit gaat en is er dus geen extra meter meer nodig. Dat spaart me € 150,-- en gedoe in de meterkast.
Had ik dit zelf in de documentatie kunnen vinden?
Ja dus :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85T3w5HSPtIylAx97tdTWraoL14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bI5FHo3zpZXqtgaAeioFs6uz.png?f=fotoalbum_large

Bron : ESS design and installation manualESS introduction & features

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Nu online

Bedankt!
Ik heb ook een P1 ESPhome oplossing voor HA die werkt met MQTT.

Op de Cerbo heb ik nu (nieuw in 3.60) een Virtual grid meter in Node-RED gemaakt die de MQTT berichten van de esphome leest.
Om de stroom in decimalen te krijgen en een + of - teken reken ik de stroom zelf uit met behulp van global variabelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IU9ET3wljTUj6ujECzyFyv63Fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TA28BEjazswenRdx6sdk1fTc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Pim57 op 18-07-2025 12:42 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
HyperBart schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:05:
[...]

Net als @Q begrijp ik het ook niet helemaal, als het is wat @Q zegt dan is "off grid" wellicht een optie mits je setup zo is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik loop tegen iets raars aan, ik gebruik de ingebouwde monitor van de mp zelf. Nu geeft die vervroegd 100 procent aan, en gaat daarom met 500 watt druppel laden terwijl de mppt wel 3000 te bieden heeft. Het voltage is maar 54 volt dus hij moet gewoon door laden.
Waarom doet hij dit niet?? Gister ging hij door naar 56 volt en toen stond hij ook iets te snel op 100 procent

Aha laat maar, foutje in bms instelling, max charge stond nog op 40 ,hij gooide hem telkens dicht

[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 18-07-2025 15:09 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sikerdebaard
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:07
Sikerdebaard schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:43:
Hi all, DESS heeft bij mij wat edge cases. Ik heb een contract bij Tibber.

De standaard formule inclusief belastingen en overige kosten zorgt er voor dat DESS overtollige PV verkoopt zelfs wanneer de prijs exclusief onder de 0 cent zit. Pas wanneer de prijs inclusief belastingen en overige kosten onder de 0 zakt stopt DESS met exporteren. Dit is problematisch wanneer je meer PV exporteert dan je via de saldering terug mag pakken. En daarnaast is een prijs onder de 0 een signaal dat er teveel stroom is, dus is het beter voor het net om op dat moment niet / weinig te exporteren.

Anderzijds, de formule zonder belastingen maar met transport kosten is erg snel negatief en zorgt er voor dat DESS energie in gaat kopen van het net zelfs wanneer er die dag voldoende PV is. Vaak is de prijs inclusief belastingen en overige kosten dan alsnog positief.

Idealiter zou je in DESS een soort minimale in/verkoop prijs in kunnen stellen. Maar naar mijn weten kan dit momenteel niet.

Wat wel kan is een formule bouwen die deze edge cases afvangt.

Voor de goede orde, dit is het gewenste gedrag in python code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# gewenste buy formule
def buy(price):
    taxed_price = calc_taxed_price(price)
    if taxed_price < 0:
        return price
    return taxed_price

# gewenste sell formule
def sell(price):
    if price <= 0:
        return price - 0.02
    return calc_taxed_price(price) - 0.02

Dit geeft de volgende impulse response bij een prijs tussen de [-1, 1].

[Afbeelding]

Je ziet hier op de x-as de prijs / kWh en op de y-as het resultaat uit de gewenste formule. Buy = buy formula in DESS, sell = sell formula in DESS. Met dit gedrag stopt DESS met verkopen wanneer de prijs exclusief belastingen onder de 0 komt (met een kleine bias van -0.02 zodat DESS niet te snel verkoopt) en gaat DESS ook niet te snel opladen van het net omdat voor de buy de prijs inclusief belastingen aangehouden wordt totdat deze onder de 0 komt. Dit neemt de vorm aan van een wybertje.

Nu zit er in DESS een abs() functie. Abs() doet niets als een getal positief is, maar als een getal negatief is maakt dit een positief getal van het negatieve getal. Bijv. abs(-1) = 1, abs(1) = 1. Daar kunnen we een if-else mee emuleren.

code:
1
2
3
4
abs(x) + x = 0 wanneer x negatief is, ze heffen elkaar op
abs(x) + x = 2*x wanneer x positief is.

(abs(x) + x) / (2*abs(x)) = 0 wanneer x negatief is of 1 wanneer het getal positief is.

Dit kunnen we gebruiken om bepaalde stukken formule aan of uit te zetten op basis van deze 0 of 1. Je krijgt dan best een wilde buy / sell formule. In dit geval specifiek voor Tibber, met een kleine bias om division by zero edge cases tegen te gaan, en in het geval van sell ook wat bias om niet te snel te verkopen. Het systeem is immers niet 100% efficient.

code:
1
2
3
buy = ((p + 0.0175 + 0.1088) * 1.21 * (abs(p + 0.0175 + 0.1088) + (p + 0.0175 + 0.1088)) / (2 * abs(p + 0.0175 + 0.1088))) + p * (abs(p + 0.0175 + 0.1088) - (p + 0.0175 + 0.1088)) / (2 * abs(p + 0.0175 + 0.1088))

sell = ((((p + 0.0175 + 0.1088) * 1.21) * (abs(p) + p) / (2 * (abs(p) + 0.00001))) + (p) * (abs(p) - p) / (2 * (abs(p) + 0.00001))) - 0.02

Je ziet in VRM dan een flinke pulldown ontstaan wanneer de sell prijs exclusief belastingen maar met transport kosten onder de 0 zakt. DESS reguleert in dat geval mijn MPPTs zodat er bijna niets naar het net geëxporteerd wordt.

[Afbeelding]

De formule is voor onze pythonistas makkelijk te updaten via de VRM api:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
from copy import deepcopy
import requests
import json

access_token = "<secret>"
id_site = '<secret>'

def get_ess_config(id_site, access_token):
    headers = {
        'x-authorization': f'Token {access_token}'
    }
    url = f"https://vrmapi.victronenergy.com/v2/installations/{id_site}/dynamic-ess-settings"
    response = requests.get(url, headers=headers)
    response.raise_for_status()

return response.json()

def update_ess_settings(id_site, access_token, data):
    headers = {
        'x-authorization': f'Token {access_token}',
        'Content-Type': 'application/json'
    }
    url = f"https://vrmapi.victronenergy.com/v2/installations/{id_site}/dynamic-ess-settings"
    response = requests.patch(url, headers=headers, data=json.dumps(data))
    response.raise_for_status()

return response.json()

# Retrieve ESS buy and sell formulas
ess_config = get_ess_config(id_site, access_token)
print('ESS Config:')
print(json.dumps(ess_config, indent=2))

mod_ess_config = {}
mod_buy = '((p + 0.0175 + 0.1088) * 1.21 * (abs(p + 0.0175 + 0.1088) + (p + 0.0175 + 0.1088)) / (2 * abs(p + 0.0175 + 0.1088))) + p * (abs(p + 0.0175 + 0.1088) - (p + 0.0175 + 0.1088)) / (2 * abs(p + 0.0175 + 0.1088))'
mod_sell = '((((p + 0.0175 + 0.1088) * 1.21) * (abs(p) + p) / (2 * (abs(p) + 0.00001))) + (p) * (abs(p) - p) / (2 * (abs(p) + 0.00001))) - 0.02'

# sanitize formula (remove whitespaces)
mod_buy = mod_buy.replace(' ', '')
mod_sell = mod_sell.replace(' ', '')

mod_ess_config['buyPriceFormula'] = mod_buy
mod_ess_config['sellPriceFormula'] = mod_sell

update_ess_settings(id_site, access_token, mod_ess_config)

Edit 2025-07-03; Kleine bugfix in de sell formule
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svnrPSbgo_7uqCAXkdph13DUqW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPsu4wpewlj44BKhgIDZbT8T.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen zijn er weer negatieve kWh prijzen. De formule trekt de sell-prijs weer naar het negatieve en DESS is van plan voornamelijk met PV te laden rond deze periode en weinig tot niets te exporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

reneeke1970 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:47:
Ik loop tegen iets raars aan, ik gebruik de ingebouwde monitor van de mp zelf. Nu geeft die vervroegd 100 procent aan, en gaat daarom met 500 watt druppel laden terwijl de mppt wel 3000 te bieden heeft. Het voltage is maar 54 volt dus hij moet gewoon door laden.
Waarom doet hij dit niet?? Gister ging hij door naar 56 volt en toen stond hij ook iets te snel op 100 procent
Je bedoelt de ingebouwde SoC monitor van de Multiplus?

Ik heb er niet diep naar gekeken maar mijn ervaring is dat de soc meting van de multiplus verre van accuraat is, maar misschien kun je nog eens goed naar de settings in je MP kijken.

Als je een Victron shunt hebt zou ik die gebruiken of anders gewoon kopen en er tussen plaatsen. Andere optie is om toch de soc meting van je bms te gebruiken (open deur) als dat kan. Ook niet echt accuraat in de meeste gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Q schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:11:
[...]

Ik heb er niet diep naar gekeken maar mijn ervaring is dat de soc meting van de multiplus verre van accuraat is, maar misschien kun je nog eens goed naar de settings in je MP kijken.

Als je een Victron shunt hebt zou ik die gebruiken of anders gewoon kopen en er tussen plaatsen. Andere optie is om toch de soc meting van je bms te gebruiken (open deur) als dat kan. Ook niet echt accuraat in de meeste gevallen.
De connectie met bms krijg ik niet werkend, maar heb al lang gezien dat die soc niet deugt dus laat maar.
De mp zelf loopt toch wel redelijk moet ik zeggen, alleen ik heb gezegd dat het 280 cellen zijn, maar in praktijk nu nog 310 halen, dus ik moet hem een keer wijzigen.

Zucht, nu negeert hij weer de maximale laad stroom, 100 ampère is ook niet de bedoeling. In de ess maar omvormer op 0 watt gezet, en vanavond even opnieuw opstarten

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 18-07-2025 15:41 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Q schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:01:
[...]

Bedankt voor de toelichting, maar ik snap 'm niet helemaal. Bedoel je dat het voltage van de fase zo hoog is dat de multiplus er niet 'boven kan zitten' en dus de load kan ondersteunen?
Jup, eigenlijk is het dat exact.

In Belgie en Nederland heb je de zogenaamde netnormen.
Plat gesteld komt het er op neer dat 230V moet binnen komen, 10 procent er boven of er onder.
Als 10 Min lang 253 gemiddeld geraakt wordt dan moet een omvormer uitschakelen, alsook bij pieken boven de 263.5V.
De Victron is wat strenger en toert al af bij 251V of daarrond en is ook al volledig uitgevallen bij die 253V.

En dus inderdaad: de MP ziet een te hoog voltage en duwt daarom geen Watts bij op die lijn.
Dus stel nu dat ik eens zeg "ik wil mijn auto even lekker snel opladen, ik ga aan 11kw laden, 8kW van de zon en 3 van de batterij" dan is de kans heel groot dat de Victron die 3kW niet wil/mag leveren omdat op dat moment iedereen in de straat lekker PV zit te duwen met veel te hoge voltages als gevolg.
Dan snap ik het wel. Je auto gaat dus ook op fases met te hoge voltages effectief uit het grid halen omdat de multiplus niet kan injecteren bij een hoog voltage.
Ja, weliswaar zit mijn Alfen een fase doorgedraaid maar die heb ik zo geconfigureerd dat hij dat "weet", je kan de fase rotatie instellen op de Alfen zodat hij weet dat de fases L1L2L3 voor hem L2L3L1 is.

Ik zit dus nu bv met dit soort loads:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtRzM94sw7oOY6jV-EbC5jt8GcU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CMsSi5BE0V7LqX4sNaERqxxo.png?f=fotoalbum_large

Stel nu dat ik op L2 of L3 nog meer zou verbruiken (meer dan mijn totale PV) dan zou de Victron even moeten bijduwen om NOM te houden. Maar zoals je ziet is het voltage (zelfs met een AFNAME! van 929W) op L1 al 251V.

In de screenshot hieronder is mijn laadpaal aan het opladen aan 1.4kW op L2 van mijn huis/de screenshot. Dus dan moet je al bedenken dat ik op L2 ook weer aan het trekken ben maar dat laat de spanning al niet meer vallen en blijft rond de 254V liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3T-MC3JRVn9LJE6TkiHcKQe6XhY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rv4HY2FFkPrmRidmhgc4JYg5.png?f=fotoalbum_large
Ik zie een nieuw project op de horizon. Kun je iets van je solar op de AC-OUT koppelen van je Multiplus? :D
Of geld stuk slaan op een Victron MPPT, Lynx Busbar en klein grut?
Dan krijg ik meer problemen, want de Victron stopt er wat vroeger mee dan de rest. Ik zou de PV van het tuinhuis wel rechtstreeks op de AC out kunnen hangen maar ik vind het nu wel fijn om "eilanden" te hebben.

Als de Victrons tussen mijn netaansluiting en mijn hele "site" zouden zitten dan kon het eventueel wel. Maar ik heb geen zin in Victrons + batterijen in mijn huis dus ze staan in het tuinhuis en daar ligt maar een dikke kabel 5x10mm naar toe. Om ideaal te zitten had ik eigenlijk zo 2 kabels moeten hebben liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 18-07-2025 17:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ger356
Q schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:11:
[...]

reneeke1970 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:19:
[...]
De connectie met bms krijg ik niet werkend, maar heb al lang gezien dat die soc niet deugt dus laat maar.
Jullie weten toch dat je de SOC niet kunt meten, maar dat je die moet berekenen?
Het systeem (Multiplus of BMS) neemt op een gegeven moment aan dat de SOC 100% is, meestal als gedurende een bepaalde tijd een ingesteld Voltage is bereikt en gaat vanaf dat moment bijhouden hoeveel energie en in en er uit gaat en bepaalt daarmee het percentage. Dat de SOC dus afwijkt tussen twee systemen is heel verklaarbaar. De capaciteit van de accu is daarbij essentieel, dus als die niet goed staat, gaat die SOC berekening ook niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
HyperBart schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:38:
[...]

Plat gesteld komt het er op neer dat 230V moet binnen komen, 10 procent er boven of er onder.
Als 10 Min lang 253 gemiddeld geraakt wordt dan moet een omvormer uitschakelen, alsook bij pieken boven de 263.5V.
De Victron is wat strenger en toert al af bij 251V of daarrond en is ook al volledig uitgevallen bij die 253V.

En dus inderdaad: de MP ziet een te hoog voltage en duwt daarom geen Watts bij op die lijn.
Dus stel nu dat ik eens zeg "ik wil mijn auto even lekker snel opladen, ik ga aan 11kw laden, 8kW van de zon en 3 van de batterij" dan is de kans heel groot dat de Victron die 3kW niet wil/mag leveren omdat op dat moment iedereen in de straat lekker PV zit te duwen met veel te hoge voltages als gevolg.

[...]

Ja, weliswaar zit mijn Alfen een fase doorgedraaid maar die heb ik zo geconfigureerd dat hij dat "weet", je kan de fase rotatie instellen op de Alfen zodat hij weet dat de fases L1L2L3 voor hem L2L3L1 is.

[Afbeelding]

Stel nu dat ik op L2 of L3 nog meer zou verbruiken (meer dan mijn totale PV) dan zou de Victron even moeten bijduwen om NOM te houden. Maar zoals je ziet is het voltage (zelfs met een AFNAME! van 929W) op L1 al 251V.

In de screenshot hieronder is mijn laadpaal aan het opladen aan 1.4kW op L2 van mijn huis/de screenshot. Dus dan moet je al bedenken dat ik op L2 ook weer aan het trekken ben maar dat laat de spanning al niet meer vallen en blijft rond de 254V liggen.

[Afbeelding]

[...]

Dan krijg ik meer problemen, want de Victron stopt er wat vroeger mee dan de rest. Ik zou de PV van het tuinhuis wel rechtstreeks op de AC out kunnen hangen maar ik vind het nu wel fijn om "eilanden" te hebben.

Als de Victrons tussen mijn netaansluiting en mijn hele "site" zouden zitten dan kon het eventueel wel. Maar ik heb geen zin in Victrons + batterijen in mijn huis dus ze staan in het tuinhuis en daar ligt maar een dikke kabel 5x10mm naar toe. Om ideaal te zitten had ik eigenlijk zo 2 kabels moeten hebben liggen.
Dat beetje vermogen wat je trekt zet geen zoden aan de dijk mbt voltage. Al zou je de 11kW van het net trekken, het zal minimaal impact hebben op de voltage.

Wat je eventueel kan doen is je AC input voltage limits op de MP2 aanpassen zodat ie pas later gaat "uitvallen" mocht deze niet al op zijn max zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Jazsie schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:11:
[...]

Net als @Q begrijp ik het ook niet helemaal, als het is wat @Q zegt dan is "off grid" wellicht een optie mits je setup zo is aangesloten.
Geen probleem, wat kan ik nog wat verduidelijken?

Kort gesteld:
Moderne woning, energiezuinig
Net aansluiting 3 x 20A
Bedrijfswagen EV en de volgende wagen wordt ook een EV.
Victron MP2 5000VA met 15kWh pack
3 x SMA, 4kW op L2, 1.5kW op L3 en 2.5kW op L1
Alle fases lopen hier te hoog op qua spanning, met L1 als de meest extreme/problematische fase.

Victron systeem geinstalleerd om zelfverbruik te installeren, dus maximale ROI, dus minimale investering.
3 fasen is leuk maar niet nodig om NOM te houden en dus nodeloos duur.
Aangezien de huidige Victron al heel veel lawaai maakt ben ik heel blij dat ik 'm in de schuur heb staan, als er ooit Victrons bijkomen zullen ze bij voorkeur nooit in het huis komen.
Schuur is voorzien van UTP, 3 fasen, 5 x 10mm² draad en 5 x 1.5mm².
Om off grid te gaan is eigenlijk 2 keer een 5x10mm nodig. Waarom? Eentje heen richting de schuur als net aansluiting en eentje terug om het huis te voeden na de Victrons. Dat heb ik niet.

De voltages lopen hier zo hoog op dat alle omvormers als ze op de netnorm ingesteld staan er uit klappen.
Dat mag dan SMA zijn, Victron zijn, maakt niet uit, als ze de netnormering volgen klappen ze er uit.

Vervelend is dus op dagen zoals vandaag met wat hoge stapelwolken met verder blauwe lucht of van die hoog reflecterende wolken met af en toe wat donkerte (hier in de ochtend bv) dat iedereen hier in de straat lekker staat op te wekken en de voltages dus hoog oplopen. Als je dan als "brave mens" rustig wat verbruikers aan begint te zetten (warmtepomp zwembad, droogkast, wasmachine, alle airco's aan, de wagen pruttelend opladen) met het idee "joh, PV duwt dit allemaal bij en op momenten dat PV even bewolkt of minder is dan duwt de batterij bij en later laadt die dan toch weer op" dan is het dus enorm frustrerend dat de netspanning hier zo *** is dat die Victron zich MOET inhouden omdat de netnormering dat voorschrijft.

Ik heb zo onderhand die 4kW al op alle fases gehangen, L2 is de minst slechte. Die 2.5kW hangt op L3 omdat die mijn panelen op NoordWest bedient en als die wat leuker beginnen op te wekken is het in de straat vaak al wat rustiger. L1 daar zit een kleine set van 1.5kW op en die "tankt" de Victron lekker rechtstreeks in zijn batterijtje en zelfs nog meer ook en dat is eigenlijk niet slecht want die fase is dan heel druk belast in de straat en ik laat als het ware daar wat druk van af door 3 à 4.5kW op die fase in de Victron te duwen terwijl ik op L2 en L3 nog even kan blijven injecteren en zo dus NOM kan houden tijdens het laden.

TL;DR zelfs al zet ik hier verbruikers aan die meer verbruiken dan mijn PV, dan is de netspanning nog altijd te hoog waardoor de Victron mijn meerverbruik/vermogen niet op NOM kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Jazsie schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:37:
[...]
Wat je eventueel kan doen is je AC input voltage limits op de MP2 aanpassen zodat ie pas later gaat "uitvallen" mocht deze niet al op zijn max zitten.
Snap ik maar als je de spanningsgrafieken hier ziet dan vind ik het wel echt kantje boordje akelig om 253V en hoger hier op de apparaten te zetten. Ik ben ondertussen al wel wat gerustgesteld omdat heel veel elektronica lekker wide input voltage transfo's hebben maar er zijn volgens mij wel grenzen aan wat "duurzaam" is voor die apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Jazsie schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:37:
[...]

Dat beetje vermogen wat je trekt zet geen zoden aan de dijk mbt voltage. Al zou je de 11kW van het net trekken, het zal minimaal impact hebben op de voltage.
Pas op, daar zou je van kunnen verschieten. Er is een tijd geweest dat ik in volle zomer een elektrisch vuurtje een minuutje elektrisch aan liet gaan via de domotica om een dip te veroorzaken in het voltage zodat de SMA er niet uitklapte. Nu met een straat en allemaal gezinnen die 10 jaar na hun bouw aan de PV gegaan zijn omdat ze nu wat budget/ruimte daarvoor hadden (wat ik toejuich!) is het op alle fases huilen met de pet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7llU4ZGyETIojf0ohusD6bXF7mE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1gl9Ovm3Hk0LJZZmj97WwoQ.jpg?f=fotoalbum_medium
Aangezien ik nog nieuw ben in de aansturing.
Bovenstaand vind ik wat vreemd als er voldoende export is dat de accu ook graag dischargen, nu is met maar met 1A maar gezien de huidige opwekking niet nodig.
Maar daarom dan ook de vraag of dit normaal gedrag is of dat het wellicht door in instelling komt?

Ps toen ik de auto ging laten sprong het systeem wel maximaal bij om het grid verbruik te minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
The-Source schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:04:
[Afbeelding]
Aangezien ik nog nieuw ben in de aansturing.
Bovenstaand vind ik wat vreemd als er voldoende export is dat de accu ook graag dischargen, nu is met maar met 1A maar gezien de huidige opwekking niet nodig.
Maar daarom dan ook de vraag of dit normaal gedrag is of dat het wellicht door in instelling komt?

Ps toen ik de auto ging laten sprong het systeem wel maximaal bij om het grid verbruik te minimaliseren.
Zie ik hier ook vaak, vermoed zijn eigen verbruik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:43
Hopelijk weet iemand waar we mis gaan met ons ESS Systeem. Alle elementen in de Easysolar staan aan, alles lijkt ook goed te werken.

Situatie schets :

Victron Easysolar II 48/5000
30kwh verdeeld over 3 accu packs, hebben allemaal eigen BMS, zijn goed ingesteld in volgorde.
Victron 3-fase energiemeter, alleen eerste fase aangesloten waar de Easysolar op aangesloten zit

Nu hebben we een ESS Systeem in de Victron ingesteld en de accu's ingesteld in de BMS op het victron protocol. De Easysolar ziet de accu's ook en kan de SOC en alle overige gegevens ook uitlezen.
De MPPT Tracker in de Easysolar ziet ook spanning vanaf de zonnepanelen komen, maar doet er niks mee.

We krijgen een OR4 foutmelding en de MPPT laadt de accu's niet of levert stroom terug aan het net.
OR4 lijkt een melding te zijn dat de BMS de tracker uitschakeld, maar kan me niet bedenken waarom en hoe dit op te lossen.

Iemand die het eureka antwoord weet? mocht ik informatie vergeten zijn dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bartender schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:01:
Hopelijk weet iemand waar we mis gaan met ons ESS Systeem. Alle elementen in de Easysolar staan aan, alles lijkt ook goed te werken.

Situatie schets :

Victron Easysolar II 48/5000
30kwh verdeeld over 3 accu packs, hebben allemaal eigen BMS, zijn goed ingesteld in volgorde.
Victron 3-fase energiemeter, alleen eerste fase aangesloten waar de Easysolar op aangesloten zit

Nu hebben we een ESS Systeem in de Victron ingesteld en de accu's ingesteld in de BMS op het victron protocol. De Easysolar ziet de accu's ook en kan de SOC en alle overige gegevens ook uitlezen.
De MPPT Tracker in de Easysolar ziet ook spanning vanaf de zonnepanelen komen, maar doet er niks mee.

We krijgen een OR4 foutmelding en de MPPT laadt de accu's niet of levert stroom terug aan het net.
OR4 lijkt een melding te zijn dat de BMS de tracker uitschakeld, maar kan me niet bedenken waarom en hoe dit op te lossen.

Iemand die het eureka antwoord weet? mocht ik informatie vergeten zijn dan hoor ik het graag.
Bij mij lag het aan verkeerde keuze in wat voor systeem je gebruikt, als je dat in veconfig instelt.
Je moet de vierde of vijfde keuze hebben, die met mogelijkheid tot twee soorten bms,heb het nu niet voor me dus kan het niet exact verwoorden.
Maar..... Ik had geen or4,hij deed gewoon niks, melding extern uitgeschakeld....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

ger356 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:02:
Jullie weten toch dat je de SOC niet kunt meten, maar dat je die moet berekenen?
Het systeem (Multiplus of BMS) neemt op een gegeven moment aan dat de SOC 100% is, meestal als gedurende een bepaalde tijd een ingesteld Voltage is bereikt en gaat vanaf dat moment bijhouden hoeveel energie en in en er uit gaat en bepaalt daarmee het percentage. Dat de SOC dus afwijkt tussen twee systemen is heel verklaarbaar. De capaciteit van de accu is daarbij essentieel, dus als die niet goed staat, gaat die SOC berekening ook niet goed.
Dat weet ik heel goed (Coulomb counting) en dat is inherent onnauwkeurig. Maar de Victron Shunt lijkt (en dat mag voor die prijs) wel voldoende nauwkeurig te zijn, zeker ten opzichte van een Multiplus en helemaal ten opzichte van de bekende BMS devices.

Veel apparaten zijn niet zo goed in het meten van kleine stromen. Maar een kleine stroom kan betekenen dat er flink wat vermogen over tijd is gebruikt wat niet wordt gemeten.

Inderdaad is stap 1 natuurlijk de SOC goed instellen, misschien is dat goed genoeg en is de SoC schatting van de Multiplus wel genoeg, ik heb zelf een shunt dus ik heb er verder geen aandacht geschonken aan de onzin SoC waarden van de Multiplus.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 18-07-2025 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:31
robvanderhelm schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:34:
[...]
Ik had ook geen ruimte meer in mijn meterkast en heb daarom een CT klem gescoord op Aliexpress voor €3,61 (SCT013 100A 50mA) en aangesloten op de MultiPlus II. Werkt prima met DESS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:43
reneeke1970 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:53:
[...]

Bij mij lag het aan verkeerde keuze in wat voor systeem je gebruikt, als je dat in veconfig instelt.
Je moet de vierde of vijfde keuze hebben, die met mogelijkheid tot twee soorten bms,heb het nu niet voor me dus kan het niet exact verwoorden.
Maar..... Ik had geen or4,hij deed gewoon niks, melding extern uitgeschakeld....
In de MPPT staat de draaischakelaar op stand 7 LifePo4 accu's, stand 4 en 5 zijn tractie accu's volgens mij.. Hebben we net weer een ander systeem of begrijp ik je tip verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bartender schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:49:
[...]

In de MPPT staat de draaischakelaar op stand 7 LifePo4 accu's, stand 4 en 5 zijn tractie accu's volgens mij.. Hebben we net weer een ander systeem of begrijp ik je tip verkeerd?
Heeft een easy solar draai schakelaars? Mijne niet.
Je begrijpt het verkeerd ja, in veconfig,waar je de ess instelt, moet je aangeven met wat voor soort bms je systeem uitgerust is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
a.d.s schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:05:
[...]

Ik had ook geen ruimte meer in mijn meterkast en heb daarom een CT klem gescoord op Aliexpress voor €3,61 (SCT013 100A 50mA) en aangesloten op de MultiPlus II. Werkt prima met DESS.
Verklaar u nader, hoe wat waar heb jij dat aangesloten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:57
@reneeke1970 Ipv deze https://www.victronenergy...nsformer-for-multiplus-ii ~€40 - €75,- een alie voor een paar euro.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ja ik zit al te googlen haha, ga ik gelijk bestellen. Wist niet eens dat de mp daar een aansluiting voor had

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
Bedankt voor de tip, maar die schakelaar stond al uit bij mij.
Hij zorgt er enkel voor een geen Loads getekend staan op het VRM dashboard.

Er blijft weldegelijk verbruik zitten op "AC-out".
Of is dit een meetfout / niet te vermijden sluipverbruik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHbxszyeEkTNiVfeS3IAw6L50Cw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ny02PxVb3RheOgxUUWoFFswI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
HyperBart schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:38:
[...]

Jup, eigenlijk is het dat exact.

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Kan het zijn dat die grote onbalans tussen de fase voltages in jouw buurt komt omdat wellicht ook jouw mede-buurtbewoners allemaal eenfasige omvormers gekoppeld hebben?

Ergens in som ontstaat deze onbalans in de spanning?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0uEENzV3ww9ZIfdUehKRIF724g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nm8bTuMuxGiPOrlLRPFdth8U.png?f=user_large

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
[...]

Bij het inleren op ESS en Victron is het twee stappen vooruit en een achteruit. Had ik net geleerd dat ik geen extra meter nodig heb als alle load op de AC-out zit, en dan kom je dit tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tlYvx46zmQNwI2umzymlAbiv1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4rgw9VxjiYrgngyXK5KJTTOw.png?f=fotoalbum_large

Ik lees hier: als je een drie fasensysteem hebt, kan je maar beter wel een extra meter plaatsen want de drie losse Multiplussen houden ieder apart het saldo bij en in NL wordt over de fasen heen berekend wat er het net in of uit gaat.
Dan komt er ook weer verwarring, want die EM24 is een ding dat in de bedrading moet worden opgenomen en heeft geen VE bus, dus hoe dat nou weer gaat communiceren met de Cerbo, zucht.
We lezen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ersus schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:07:
[...]

Kan het zijn dat die grote onbalans tussen de fase voltages in jouw buurt komt omdat wellicht ook jouw mede-buurtbewoners allemaal eenfasige omvormers gekoppeld hebben?

Ergens in som ontstaat deze onbalans in de spanning?

[Afbeelding]
Dat kan en dat is het ook gewoon 100pct met zekerheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Q schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:09:
Leuk om te zien, ik benijdt je setup. Maar dat vermogen is dus voor de verschoven export, niet voor boerderij-specifieke toepassingen? (Hobby boerderij)
Tja hobby he, geen echte boerderij maar wel totaal 3 gezinnen. Ook een beetje door geschoten in opwek, meeste is 2dehands van 285Wp(veel) naar 105WP(erg oud). En toen kwam er een kapschuur, daar pasten mooi weer 45 285Wp panelen op met ieders een P300 optimizer en een SE7k omvormer.
De tweede SE7k heeft echt van alles er aan hangen, ge binne kort weer wat wijzigen (WAF) een paar panelen kijk je onder tegenaan, dus anders leggen....

En als we dan geen saldering hebben en teruglever boete moet je wat he?

Onder tussen ook bezig met 1 huis je heeft airco als hoofd verwarming met eboiler, 2de een hybride warmtepomp maar daar maak ik straks ook een eboiler of wp boiler met doorstroom verwarmer ( ik kan nu gewoon dik 30KW trekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ger356 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:09:
[...]

Bij het inleren op ESS en Victron is het twee stappen vooruit en een achteruit. Had ik net geleerd dat ik geen extra meter nodig heb als alle load op de AC-out zit, en dan kom je dit tegen:

[Afbeelding]

Ik lees hier: als je een drie fasensysteem hebt, kan je maar beter wel een extra meter plaatsen want de drie losse Multiplussen houden ieder apart het saldo bij en in NL wordt over de fasen heen berekend wat er het net in of uit gaat.
Dan komt er ook weer verwarring, want die EM24 is een ding dat in de bedrading moet worden opgenomen en heeft geen VE bus, dus hoe dat nou weer gaat communiceren met de Cerbo, zucht.
We lezen verder.
Em24 praat via ethernet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
ger356 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:09:
[...]

[Afbeelding]

We lezen verder.
Hoe kom je tot deze conclusie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jmm68yCpfVSw4pOZ6L463-Xl4Go=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mm8UuRwwDlcCmY4nO1H0vIuv.png?f=user_large

Er wordt gewoon een totaal berekent over 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online
stefaantje schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:24:
[...]

Bedankt voor de tip, maar die schakelaar stond al uit bij mij.
Hij zorgt er enkel voor een geen Loads getekend staan op het VRM dashboard.

Er blijft weldegelijk verbruik zitten op "AC-out".
Of is dit een meetfout / niet te vermijden sluipverbruik?

[Afbeelding]
Verbruik toont de AC out hier ook ondanks dat deze als niet gebruikt is ingesteld en ook niet gebruikt wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7S4w89WAGf9Ud_xDZYeDHCBHx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RppzVJap95pULFhFBM4tNTeD.png?f=fotoalbum_large

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

cyclone schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:30:
@WoudseHoeve toffe installatie hoor en man 3 x 45 kWh aan opslag HOLY hobby COW :)

Leuk dat we in je VRM mee mogen loeren, net even snel gekeken maar ik mis je 2 SE7k in het lijstje heb je deze niet in je Cerbo toegevoegd of kijk ik gewoon scheel ?
Ja leuk toch ff kijken hoe dat er bij een ander aan toe gaat. Wel vreemd dat de batch terug levering bij hoge prijzen altijd een zaag tand is en geen rechte lijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_G-5ET0gEuBv0RBoCHt3W0aTeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWilGujORGwmi09nIkGYF7qu.jpg?f=fotoalbum_large

Tja dat is nog een probleem. IK krijg ze niet (meer) gekoppeld. Had wat problemen met netwerk en de se7k's hadden inmiddels andere ip nummers. Dus ik dacht verwijder ze uit de apparaten lijst, fout, ook met de juiste ip's zijn ze niet meer zichtbaar, alles aan en uit niks. Heb er ook een apart topic voor aangemaakt. Voor hopelijk wat aanwijzingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online
WoudseHoeve schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:47:
[...]

Ja leuk toch ff kijken hoe dat er bij een ander aan toe gaat. Wel vreemd dat de batch terug levering bij hoge prijzen altijd een zaag tand is en geen rechte lijn.
[Afbeelding]

Tja dat is nog een probleem. IK krijg ze niet (meer) gekoppeld. Had wat problemen met netwerk en de se7k's hadden inmiddels andere ip nummers. Dus ik dacht verwijder ze uit de apparaten lijst, fout, ook met de juiste ip's zijn ze niet meer zichtbaar, alles aan en uit niks. Heb er ook een apart topic voor aangemaakt. Voor hopelijk wat aanwijzingen.
Even gek gevraagd, heb je ook de cerbos en eventueel je ip netwerk gear eens van de stroom gehad?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Jazsie schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:01:
[...]
Mooie setup maar, pics or it didn't happen" :+.
Je hebt gelijk !
Onder het schuine dak, (alles op je knieën) tegen de brandmuur van de oude boerderij.
Ok alles moet nog netjes de kabelgoten in. maar er moet nog wat bij....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bhd7aXdLiN9uNYM_KOdr11fbH74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKoRNuFTYKjPPkUxOLUWO6f8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de accus een verdieping lager. met 2x 150mm2 aangesloten en een linx power in. Komt nog 2x 150mm2 bij voor minder verlies en spanning's val. De power in moet nog ergens netjes gemonteerd....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iW4QYmWvEDePbjz6zCDr6R_xBig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LtxEtJkDRLkSPCo58QdX66rK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door WoudseHoeve op 19-07-2025 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ersus schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:53:
[...]
Even gek gevraagd, heb je ook de cerbos en eventueel je ip netwerk gear eens van de stroom gehad?
Mm dat niet wel herstart. Zal ik eens proberen....
Netwerk gear ... alles uit ..... mmm das wel ff werk :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online
WoudseHoeve schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:54:
[...]

Je hebt gelijk !
Onder het schuine dak, (alles op je knieën) tegen de brandmuur van de oude boerderij.
Ok alles moet nog netjes de kabelgoten in. maar er moet nog wat bij....
[Afbeelding]

Dit zijn de accus een verdieping lager. met 2x 150mm2 aangesloten en een linx power in. Komt nog 2x 150mm2 bij voor minder verlies en spanning's val. De power in moet nog ergens netjes gemonteerd....
[Afbeelding]
Ik zag deze op de Victron community al voorbij komen, gij zijt dat dus.
Mijn setup moet nog een keer verplaatst worden en is dus ook (nog) niet 'afgewerkt'.

Wel een aanzienlijk aantal zonnepanelen heb je liggen!

Gisteren zijn hier de volgende 26*450Wp geleverd, helaas is het hoofdhuis dak nog lang niet richting klaar. Daar gaan er dan 25 stuks op.

Op het platte dak liggen er 39Wp en er komt ** nog een paneel op een onbezette plek bij** , dan zijn dat er 40*39Wp.
Voorlopig kunnen dan nog eens 15 stuks van die 26 op het platte dak, die gaan dan op de SmartSolar 450/200 van Victron.

Nog even wachten op die levering en op de 50m 70mm2....

[ Voor 0% gewijzigd door Ersus op 19-07-2025 22:05 . Reden: ** aangepast ** ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online
WoudseHoeve schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:59:
[...]

Mm dat niet wel herstart. Zal ik eens proberen....
Netwerk gear ... alles uit ..... mmm das wel ff werk :) :) :)
Is wat mij hier met de SMA hoofdpijnen heeft opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:31
reneeke1970 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:35:
[...]
Verklaar u nader, hoe wat waar heb jij dat aangesloten?
Die sluit je aan op de current sense input, nadat je eerst een jumper hebt verwijderd. Vervolgens moet je in VEconfigure een vinkje zetten bij "External current sensor connected" en niet geheel intuïtief moet je in de Cerbo bij de ESS instellingen kiezen voor "Grid Metering: Inverter/Charger" i.p.v. "External".
Waarom dat vinkje in VEconfigure ook nodig is heb ik nooit helemaal begrepen omdat de externe sensor de interne sensor vervangt, maar het heeft wel invloed op de maximum waarde die je voor de AC input limit op kunt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
a.d.s schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:28:
[...]

Die sluit je aan op de current sense input, nadat je eerst een jumper hebt verwijderd. Vervolgens moet je in VEconfigure een vinkje zetten bij "External current sensor connected" en niet geheel intuïtief moet je in de Cerbo bij de ESS instellingen kiezen voor "Grid Metering: Inverter/Charger" i.p.v. "External".
Waarom dat vinkje in VEconfigure ook nodig is heb ik nooit helemaal begrepen omdat de externe sensor de interne sensor vervangt, maar het heeft wel invloed op de maximum waarde die je voor de AC input limit op kunt geven.
Oke, bedankt voor je uitleg. Die jumper zit naast de aansluiting?

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste