@
luigi87
Hoop gedoe is zelfs een understatement, vandaar ook dat ik echt klaar ben met Enphase.
Ik heb maar een kleine Enphase installatie, eigenlijk alleen maar omdat ik het systeem wilde leren kennen tijdens mijn certificatie (ben zelf SolarEdge en Enphase certified installer).
Daar waar ik bij Enphase meer dan 2 maanden bezig ben geweest om dit aan de praat te krijgen kostte me dit in mijn SolarEdge omgeving nog geen 10 minuten (en dan reken ik de tijd die ik nodig had om een kop koffie te halen en drinken nog mee).
In SolarEdge duik je de SetApp in met je installer account en kun je dit met de heldere documentatie zelf configureren op de desbetreffende omvormer, stel je de Cerbo in en klaar is Kees.
Enphase heeft in al haar wijsheid besloten dat dit GEEN configureerbaar item is in de Envoy, dus je kunt inloggen met je installer account wat je wilt, je vindt die optie botweg niet.
Bij gebrek (destijds huidige status ken ik niet gezien ik geen tijd meer aan deze club spendeer) aan documentatie kom je er dus achter dat support dit moet doen.
EN (en dit was niet gedocumenteerd) dat dit alleen op de metered envoy werkt. Kortom onduidelijk allom.
Heb destijds heel snel een metered envoy geregeld (binnen 1 dag) en request bij support neergelegd.
Die moeten dan remote een andere firmware / software op die envoy zetten om dit aan te zetten (althans dat is het sprookje wat ze mij voor hebben gehouden).
Dat hele festijn duurde mij dus net allemaal iets te lang, heb het tot aan Enphase Nederland management team geëscaleerd maar echt heel druk kon men zich er daar blijkbaar niet om maken.
Prima joh als jij je kleine installateurs niet serieus wilt nemen, kies ik toch lekker voor andere systemen.
En nee ik gebruik de Envoy niet voor de 0 export het opgebracht vermogen is t.o.v. mijn 12,5K + 5K solaredge omvormers te verwaarlozen. Voor zero export heb ik de VM van Victron bij mijn hoofdaansluiting zitten dus die zou dit kunnen doen (ik saldeer me nu nog suf gezien ik geen teruglever boete in mijn model contract hebt zitten) en ergens komende maanden ga ik mijn hele huis behalve mijn laadpaal op de AC out zijde zetten en dan regelt mijn Cerbo dat ik na 1 jan 2027 niets meer exporteer.
Maar Enphase .. vooral met een grote boog omheen lopen. Die metered envoy is hardwarematig op een paar componenten na exact hetzelfde (PCB is identiek) als de non metered envoy.
En daar durven ze dan (met maar 1 set van 2 CT's) dik 300 a 350 euro voor te vragen een meerprijs van 200 euro t.o.v. de gewone envoy.
:strip_exif()/f/image/lUYBOq2a9iZA7EKXHHrprzo2.png?f=user_large)
(huidige prijzen nu bij solar bouwmarkt ter referentie ze zijn goedkoper te vinden)
Ik heb ze allebei tegelijkertijd in huis gehad en eventjes opengeschroefd omdat ik dit vermoeden al had, en na 10 minuten schroeven keihard werd bevestigd.
Tja ik vind daar iets van, en zal nu niet snel een Enphase systeem adviseren puur gezien deze ervaring en de absoluut waardeloze support.
@
Beer070
Qua SolarEdge support heb ik ook wat avontuurtjes mee gemaakt, zoals bij iedere vendor het soms wel wat is. Maar dat waren incidenten. Overall is mijn ervaring daar zeer positief en meewerkend. Sowieso heb ik daar nooit zaken gehad die meer dan een aantal dagen duurden (laat staan weken of maanden zoals bij Enphase).
Ik ben begonnen met SolarEdge omdat ik alles zelf wilde doen, zij een hele fijne online cursus omgeving hebben en de propositie destijds 1 van de veiligste was die ik zelf kon neerleggen gezien de optimizers pas de openklemspanning doorgeven als ze een Omvormer zien en je dus tijdens het leggen van de panelen nooit het risico loopt op een paar honderd volt DC vast te pakken in tegenstelling tot de traditionele string omvormers.
Destijds was dat voor mij een doorslaggevende reden om voor SolarEdge te kiezen.
Inmiddels vele jaren verder heb ik niet perse een voorkeur meer, maar heb ik wel de meeste ervaring met SolarEdge maar ook genoeg traditionele strings aangelegd / aan laten leggen en gedebugged.
[
Voor 14% gewijzigd door
cyclone op 18-02-2026 09:43
]
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...