MrFish schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:58:
Belofte maakt schuld. Dus hierbij deel ik mijn resultaten mbt de optimale (ont)laadsnelheid voor EPEX handel. Ik gebruik hiervoor de efficientiecurves van de MP 5k in 3 fase die ik eerder wel eens heb gedeeld. Voor de batterij neem ik de efficientie aan uit de MB31 datasheet, plus een beetje marge (RTE batterij = 100 - 15*Prate). In mijn geval ga ik uit van een 32 kWh exemplaar.
Hiermee krijg ik dit soort plaatjes:
[Afbeelding]
En dit soort tabellen:
[Afbeelding]
Conclusie: maximaal laden is niet altijd beter. Hopelijk geeft dit wat handvatten voor het kiezen van de parameters voor DESS.
En het leuke is:
hier kun je de berekening met je eigen parameters doen

(De efficiency curves kun je nog niet aanpassen.)
Je leest ook wel vaker dat de efficiëntie de grond in geboord wordt van de MP2.
Maar idd als je altijd loopt te stampen met terugleveren of laden dan beweeg je de MP2 ook zeker niet in zijn meest efficiënte bereik.
Voor de 8000VA heb ik nog nergens een eff.curve kunnen vinden.
In de installatie heb ik een Victron Shunt 1000A zitten en meteen na (afhankelijk hoe je het bekijkt) de MP2 setup AC OUT zijde (de enigste koppeling MP2<->Grid) een extra Victron VM-3P75CT om te meten wat erin of eruit gaat. Uiteraard zitten hier de elektrochemische verliezen van de batterij niet in. Die kan ik pas na een volle cyclus achterhalen. Maar ik vond het wel aardig om op deze wijze iets van efficiency zichtbaar te maken.
Door de verwerking van de VM fase aggregatie en berekening in Nodered zie je hele kleine afwijkingen.
Ik heb de Grid verbinding (3x C25A) maximaal belast, met ontladen dekt het system de 20kW Grid en het huisverbruik af en met laden heb ik max die 20kW beschikbaar waar het huisverbruik dan nog vanaf gaat.
Met 21.49kW Ontladen / 38.4kW Max Systeem = 55,96% Systeem Load
En 17.58kW Laden / 38.4kW Max Systeem = 45,78% Systeem Load
Ontladen VM meter (fase geaggregeerde kW waarde) / Shunt waarde kW (21.49 / 22.80 = 94,25%)
Laden Shunt waarde kW / VM meter (fase geaggregeerde kW waarde) (16.60 / 17.58 = 94,42%)
Als je de setup niet op zijn max gaat zitten stampen ziet de efficiëntie er helemaal niet zo slecht uit.
Dimensioneer je systeem voldoende groot dan wordt je ook niet teleurgesteld, het kost wat maar dan heb je ook wat. En tuurlijk, met 6x 29W eigenverbruik van de MP2 zakt de efficiëntie bij lage vermogens ook in. Maar het eigenverbruik is er ook bij andere systemen, daar maakt ik me niet druk om. Met wat extra panelen en opslag komt dat wel weer goed.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner