DESS doet ook in trade mode af en toe aan self-consumption. Tenminste toen ik het nog gebruikte (maand geleden). Dat is mijns inziens ook helemaal niet voordelig, een v/d reden dat ik de DESS aansturing niet meer gebruik (laat DESS nog wel steeds schedule's maken, die zijn wel goed).Japie.G schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:02:
[...]
Nee ik zit in trademode. Minimum SoC is 20%. Hij hangt daar nu iets boven. Ik zou dus nooit verwachten dat hij tot laden zou overgaan. Systeem inactief en de overtollige zonnestroom op het net gooien is voordeliger.
Ikzelf denk ook richting BMS die verkeerde waardes doorgeeft aan het systeem waardoor er vraag ontstaat ofzo? Wellicht toch een keer handig om te kalibreren. Er zit bij mij wel een smartshunt tussen die de batterijmonitor is, die kan duidelijk wel met lage stromen overweg. Als het systeem op inactief staat zie ik altijd -16w of iets dergelijks, ik ga ervan uit dat dat het verbruik van de cerbo is die direct op de DC bus hangt.
Komt volgens mij door de reactive strategies die ze vorig jaar aan DESS hebben toegevoegd, je kunt hierover op het Victron Community forum wel ervaringen van anderen lezen.
Cerbo gebruik is ongeveer 3-5 watt, die -19 is waarschijnlijk standby gebruik van de Multiplus.
Helaas laat Victron in DESS trade mode ook buiten de geplande uren de Multiplus actief staan. Ikzelf schakel de Multiplus uit buiten de geplande uren, maar je kunt ook tijdelijk naar External Control schakelen (ess mode 3).
[ Voor 10% gewijzigd door DanTm op 21-01-2026 11:54 ]
/f/image/S6unBrYJzLGWtcREhDTZtwx2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3445V5AQt1rMsOZ3lYnzVf0s.png?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/HANJ5BrS6FFYsrGXCEuxnkkF.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/LGMi2y2bDsifqXv9oeB23zgb.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AYJdsbBJFIoDDrLl9B51yP1a.png?f=user_large)
/f/image/QdyFmeXbsCc6DyQw2UtqNmPF.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4JWPRHguXFbDtkLU9fpiaW1Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oNuvZur4Zi3r6cg7g5gUKJwK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fsEm8KcuRn3n4hJCDy6kAcxk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1390qLyRzsVjbharx0fcjTjo.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/z0FTUSYxPX86eZkIZLhy0rDF.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eXMfEg6M2HlWyHhKgSbFQmcy.png?f=user_large)
/f/image/jadWmAk0ZZguPp6zSW2UQDFi.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rohlyOMk7jzgwAxYxTbYSKi0.png?f=user_large)