habbekrats schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:30:
@
cyclone De vraag is of je die 10mm
2 ooit terug verdient. Neem je bv de TKF kabelberekening erbij dan is 1,5 mm
2 nog voldoende bij standaard installatiemethode B1
Daarnaast is verwerken van 10
2 in je verdeelkast vaak een uitdaging. Mijn installatie is ca 15 meter en 15 meter terug en 6mm
2 en was al werk genoeg om de 2 kabels in en uit even af te werken
Ik heb de TKF kabelberekening bekeken en dit druist tegen ALLES in wat ik in de praktijk zie dus ik heb daar zo mijn bedenkingen bij.
En jouw argumenten kunnen voor jou doorslaggevend zijn en daarmee zijn ze voor jou waar. Echter mijn argument is dat je spanningsval wilt voorkomen tenzij het je hobby is om je kabels en de grond warm te stoken.
Vergeet ook even niet waarmee deze discussie werd aangezwengeld het ging over RTE, en dan is spannings val / verlies van vermogen in je kabel een belangrijk item. Als het jou niet kan schelen dan zou ik zeggen succes met 1,5mm2 per ader op 35 meter.
Zal je even meenemen in mijn praktijk voorbeeld:
Ik heb nogal een diepe tuin en wilde achterin de tuin in een schuurtje ook verlichting en een wcd, en in al mijn onwetendheid (dit is ruim 10 jaar geleden) heb ik daar 3x 2,5mm2 YMVK kabel voor gebruikt over een lengte van 40 a 50 meter.
Lampjes branden daar, en de fietsen laden heerlijk op.
Toen wees iemand mij op spanningsval welke ik eerst dacht nix aan de hand ik meet op 40m nog netjes 230V AC. Alleen even vergeten dat onder belasting zaken er wel eens anders uit kunnen zien.
Kortom een verfafbrander van 2500w op de WCD aangesloten en op vol vermogen aangezet en vervolgens zeek de spanning van 230 naar net boven de 200V.
AKA een dikke 10% spanningsval over die 40 meter bij belasting.
Kortom ik ben zelf ook in die valkuil gevallen. Nu maakt dat voor dit schuurtje an sich niks uit ik heb daar wat lampjes branden en verder niks.
Kortom 1,5mm op 35 meter .. ik geloof er gewoon niet in echt niet.
Je argument over dat het lastig werken is met dikke kabel, ja klopt maar da's ook kwestie van juiste manier van werken / ervaring en zorgen dat je de juiste verdeelkasten koopt.
Daar waar je met je 1,5 en 2,5mm kabeltjes overal mee wegkomt moet je bij dikkere bekabeling gewoon even goed nadenken hoe je zaken aanlegt.
Het lijkt net wel een vak joh
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...