Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Japie.G schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:02:
[...]

Nee ik zit in trademode. Minimum SoC is 20%. Hij hangt daar nu iets boven. Ik zou dus nooit verwachten dat hij tot laden zou overgaan. Systeem inactief en de overtollige zonnestroom op het net gooien is voordeliger.

Ikzelf denk ook richting BMS die verkeerde waardes doorgeeft aan het systeem waardoor er vraag ontstaat ofzo? Wellicht toch een keer handig om te kalibreren. Er zit bij mij wel een smartshunt tussen die de batterijmonitor is, die kan duidelijk wel met lage stromen overweg. Als het systeem op inactief staat zie ik altijd -16w of iets dergelijks, ik ga ervan uit dat dat het verbruik van de cerbo is die direct op de DC bus hangt.
DESS doet ook in trade mode af en toe aan self-consumption. Tenminste toen ik het nog gebruikte (maand geleden). Dat is mijns inziens ook helemaal niet voordelig, een v/d reden dat ik de DESS aansturing niet meer gebruik (laat DESS nog wel steeds schedule's maken, die zijn wel goed).
Komt volgens mij door de reactive strategies die ze vorig jaar aan DESS hebben toegevoegd, je kunt hierover op het Victron Community forum wel ervaringen van anderen lezen.

Cerbo gebruik is ongeveer 3-5 watt, die -19 is waarschijnlijk standby gebruik van de Multiplus.
Helaas laat Victron in DESS trade mode ook buiten de geplande uren de Multiplus actief staan. Ikzelf schakel de Multiplus uit buiten de geplande uren, maar je kunt ook tijdelijk naar External Control schakelen (ess mode 3).

[ Voor 10% gewijzigd door DanTm op 21-01-2026 11:54 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:40
DanTm schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:50:
[...]

DESS doet ook in trade mode af en toe aan self-consumption. Tenminste toen ik het nog gebruikte (maand geleden). Dat is mijns inziens ook helemaal niet voordelig, een v/d reden dat ik de DESS aansturing niet meer gebruik (laat DESS nog wel steeds schedule's maken, die zijn wel goed).
Komt volgens mij door de reactive strategies die ze vorig jaar aan DESS hebben toegevoegd, je kunt hierover op het Victron Community forum wel ervaringen van anderen lezen.

Cerbo gebruik is ongeveer 3-5 watt, die -19 is waarschijnlijk standby gebruik van de Multiplus.
Helaas laat Victron in DESS trade mode ook buiten de geplande uren de Multiplus actief staan. Ikzelf schakel de Multiplus uit buiten de geplande uren, maar je kunt ook tijdelijk naar External Control schakelen (ess mode 3).
Mijn cerbo en mp samen verbruiken 55 watt, een dikke kWh per dag

1 PVoutput . Dongen NB

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-02 21:42
DanTm schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:50:
[...]
Ikzelf schakel de Multiplus uit buiten de geplande uren, maar je kunt ook tijdelijk naar External Control schakelen (ess mode 3).
Wat bedoel je precies met uitschakelen hier? Heb je niets boeiends achter je AC-out zitten en mag daar alles af of zit je huis wel op AC-out maar schakel je je huis over met een bypass ofzoiets?

Ik zit op bepaalde dagen met minimale prijsschommeling en 3x MP-II-5000 naar 100+W standbyverbruik te kijken en kan eventueel ook bypassen (met zeer korte onderbreking door schakelaar). Probleem is alleen dat ik soms wel meer dan 25A op een fase trek en dat ik semi-afhankelijk ben van de Victrons (PowerAssist/balancing) als dat gebeurt.

Weet iemand of je AES-mode, 'Zoekmodus' en UPS-mode dynamisch kan veranderen? Ik lees dat dat een invloed kan hebben op het standbyverbruik maar ook dat het alleen in VE.Configure zit. Tegelijkertijd zie ik knopjes in modbus/dbus/MQTT ervoor... Nog niet aan durven ziten. :+

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• DanTm
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:04:
[...]

Mijn cerbo en mp samen verbruiken 55 watt, een dikke kWh per dag
1mp zou niet zoveel moeten verbruiken continue, 3 kan ik mijn voorstellen

• DanTm
  • Niet online
gertvdijk schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:36:
[...]

Wat bedoel je precies met uitschakelen hier? Heb je niets boeiends achter je AC-out zitten en mag daar alles af of zit je huis wel op AC-out maar schakel je je huis over met een bypass ofzoiets?

Ik zit op bepaalde dagen met minimale prijsschommeling en 3x MP-II-5000 naar 100+W standbyverbruik te kijken en kan eventueel ook bypassen (met zeer korte onderbreking door schakelaar). Probleem is alleen dat ik soms wel meer dan 25A op een fase trek en dat ik semi-afhankelijk ben van de Victrons (PowerAssist/balancing) als dat gebeurt.

Weet iemand of je AES-mode, 'Zoekmodus' en UPS-mode dynamisch kan veranderen? Ik lees dat dat een invloed kan hebben op het standbyverbruik maar ook dat het alleen in VE.Configure zit. Tegelijkertijd zie ik knopjes in modbus/dbus/MQTT ervoor... Nog niet aan durven ziten. :+
ik heb een stopcontact gemonteerd op ac-out voor nood, gezien er nu geen nood is schakel ik inderdaad de hele multiplus uit (maar hij is niet volledig uit, ik schakel ik hem ook weer in zodra er geladen/ontladen moet worden).
Heb je AC-out continu nodig dan kom je er niet mee weg om geen standby te gebruiken. En voor power-assist kun je ook niet naar external-control schakelen (tenzij je zelf power-assist gaat bouwen dan).

Volgens mij zijn AES en zoekmodus alleen van toepassing op offgrid gebruik (but correct me if i am wrong).

• reneeke1970
DanTm schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:54:
[...]

1mp zou niet zoveel moeten verbruiken continue, 3 kan ik mijn voorstellen
Tja, mijn slimme meter zegt het, en de mp zelf ook. Maar het is met de cerbo erbij hè, die zit ingebouwd ,misschien dat er paar watt af mag voor de DC lader, maar dat is bijna niks

1 PVoutput . Dongen NB

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:59

Japie.G

Colour Classic

Hoe kan ik nou het standby verbruik bepalen van de multi's? Is dat puur wat je op de DC aan verbruik ziet als het systeem verder niets doet?
Srednier schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:38:
[...]

Ben wel benieuwd welk getal jij krijgt als je ook kijkt vanuit de geschiedenis hoeveel kWh AC zijdig de accu in is gegaan en uit is gegaan binnen zeg een jaar, lijkt mij de RTE te zijn. Overigens zit daar niet het rustverbruik bij, want dat ziet het VRM als continu load. Maar voor de DESS input lijkt me deze RTE wel een goed getal. Rustverbruik verlies je toch altijd onafhankelijk van wat DESS plant.

Ik heb nu jullie input verwerkt, dus accu prijs op 1 cent en RTE op 82% power limiet op 10kW, ik ga het eens aankijken... Bedankt!
Naar welke gegevens moet ik nu precies kijken om round trip efficiency te bepalen? Ik kom er niet lekker uit

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• gertvdijk
Japie.G schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:48:
Hoe kan ik nou het standby verbruik bepalen van de multi's? Is dat puur wat je op de DC aan verbruik ziet als het systeem verder niets doet?
Ik zet max discharge rate op 0 en kijk naar het verschil tussen Grid en AC-out ("essential loads") omdat ik verder niks tussen Grid en AC-In heb zitten is dat het verlies.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-02 16:21
RikHa schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:07:
@Srednier Heb je je locatie goed ingesteld? Dat is belangrijk! Zo niet doe dat eerst. Daarna (of als die al wel goed staat) zou je de voorspellingen kunnen resetten. Dat doe je via VRM. Instellingen -> Algemeen -> "Reset zon voorspellingen van deze installatie". Na een paar dagen zou het dan een stuk beter moeten zijn.
Ja, dat stond goed. Ik heb nog wel een andere fout ontdekt in mijn instellingen. De DESS capaciteit stond op de volledige capaciteit, ik heb daar nu het stuk capaciteit ingesteld totaan de minimale SOC in VRM. Alles lijkt nu wel een stuk beter te gaan

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Srednier schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Ja, dat stond goed. Ik heb nog wel een andere fout ontdekt in mijn instellingen. De DESS capaciteit stond op de volledige capaciteit, ik heb daar nu het stuk capaciteit ingesteld totaan de minimale SOC in VRM. Alles lijkt nu wel een stuk beter te gaan
Is DESS standaard niet op de hoogte van minimum SoC dan?

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-02 16:21
Japie.G schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:59:
[...]

Is DESS standaard niet op de hoogte van minimum SoC dan?
Weet ik niet, maar met mijn 75kWh accu, minimum SOC op 40% (beetje buffer voor stroomuitval) heb ik nu 0.6*75 ingesteld als accu in DESS. Dat lijkt bij mij beter te werken.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

• gertvdijk
Srednier schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:55:
Oh, raar. Volgens mij hoor je wel degelijk de brutocapaciteit van je batterij in te vullen, hoor. Ik wissel met DESS nogal eens van minimale SoC afhankelijk van de situatie en hij zit er maar een heel klein beetje naast soms per 15minuten-window (remt het laden/ontladen lichtjes af tegen het einde van het window). Bij wijzigen gaat het nieuwe minimum-SoC mee in het nieuwe plan ook (na zo'n 20 minuten wachten op het nieuwe plan, dat wel).

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 21-01-2026 16:19 ]

• Flyerken
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-01 10:03
Hier een nieuwe victron gebruiker uit België, Ik ben eigenlijk een beetje aan het zoeken naar hoe ik kan optimatiseren voor het capaciteitstarief. Ik was aan het spelen met de peakshaving optie in het menu maar ik denk niet dat die doet wat ik er van wil. Ik had begrepen dat dit ook via node red kan. Kan iemand die dat zo gebruikt mij zijn node red file doorsturen zodat ik een beetje een voorbeeld heb?

• gertvdijk
gertvdijk schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:55:
Hier even een update over. Ik heb door het ontdekken van die "max discharge current" setting (die eigenlijk in Watts, geen Amps) nu wel simpele logica gevonden om dit te fixen in Home Assistant.
[...]
Nu vraag ik mij alleen af hoe deze setting het gedrag beïnvloedt op de momenten dat ik de EV laadt (limit=0) en het huis ook een load heeft waarmee ik >25A uitkom. Verschillende uitkomsten mogelijk:
  1. De"max discharge current" setting zal genegeerd worden en PowerAssist treedt nog wel in werking middels battery discharge zolang het BMS/DVCC dit toestaat.
  2. De MP klapt eruit door overload, omdat hij de batterij niet mag ontladen middels die setting.
  3. De MP zal over de grid limit gaan en meer dan die ingestelde 25A pakken.
  4. De EVCS wordt gedimd (load balancing) door de Cerbo ofwel zelfstandig door de EVCS zelf die ook een Cerbo-verbinding heeft en een heel system overview.
Ik denk zelf het eerste, dat het beste past bij het "keep running at all costs" principe.
Ik kan wel vinden wat er gebeurt bij een grid failure (ESS settings genegeerd), maar niet wat er gebeurt bij een on-grid situatie met PowerAssist.
Misschien maar een keer testen...
Het bleek optie 3. Na een volle minuut flink over de 25A limit heen (33A) en een melding van de DSMR monitoring van Tibber had ik het wel gezien. Die "max discharge current" setting weer even op -1 gezet. Jammer dat het toch niet zo werkt als ik had gehoopt. Hoop was dat het een soft limit was waarbij grid limits prioriteit hadden over discharge limits. Helaasch.

Door het iets verhogen van de "max discharge current" setting naar de waarde die ik tekort kwam (~ 2000W) had ik ook verwacht dat hij die ene overbelaste fase ging bijsturen, maar nee, hij ging het gebruiken voor alle drie de fasen. Ik had daarom 6000W discharge capaciteit nodig om die ene fase van 33 naar 25A belasting te krijgen. Vreemd en teleurstellend.

Ook raar dat het niet optie 4 was (EVCS load balancing), want de overload protection in de settings daarvan staat op 25A en hij heeft een full view vanaf de Cerbo en toont ook grid usage op het dashboard van de webinterface. Bleef desondanks full power 11kW laden.

Misschien deed ik nog wat fout of kan er wat beter. Om te bereiken wat ik wil (EV-lader niet thuisbatterij laten ontladen) zit er niets anders op dan om een continue virtuele compensatie te doen voor die EVCS of om continue het grid setpoint bij te werken denk ik. Blegh.

Geen enkele melding over overbelasting van het grid in de Cerbo/VRM trouwens, teleurstellend. Wel gewoon te zien in de grafieken in VRM dat hij eroverheen ging.

[ Voor 15% gewijzigd door gertvdijk op 23-01-2026 11:43 ]

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:47
Ik ben van plan om een 3-fase Victron systeem met grote accu op te zetten voor iemand anders. De oorspronkelijke meterkast in huis moet een beetje aangepast worden zodat een 5-aderige kabel tussen hoofdschakelaar HS1 en een nieuwe hoofdschakelaar HS2 wordt aangesloten. En nog eenzelfde kabel gaat terug naar huis. Hiervoor is een nieuwe hoofdschakelaar HS3 nodig. De rest in de huidige groepenkast blijft ongewijzigd.

Ik wil liefst een aantal schakels vanuit HS1 naar HS3 te verminderen. Dus HS2 en ALS1 zijn eigenlijk ongewenst. Zie plaatje. Dus 2 vragen zijn er ook daarin vermeld.

Vraag 1: Is HS2 echt nodig want HS1 is aanwezig en S1, S2 en S3 kunnen alles uitzetten rondom Multiplussen?

Vraag 2: Is ALS1 echt nodig want HS3 verzorgt de rest in huis?

Vraag 3: Is een type van 63A voor HS2/S1/S2/S3 een beetje overbodig. Mag het gewoon 40A zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSO5CDZPBZ5cgYYZ8jRCXTxTB9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S6unBrYJzLGWtcREhDTZtwx2.png?f=fotoalbum_large

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:15
Eriko schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:49:
Ik ben van plan om een 3-fase Victron systeem met grote accu op te zetten voor iemand anders. De oorspronkelijke meterkast in huis moet een beetje aangepast worden zodat een 5-aderige kabel tussen hoofdschakelaar HS1 en een nieuwe hoofdschakelaar HS2 wordt aangesloten. En nog eenzelfde kabel gaat terug naar huis. ]e
mijn stokpaardje.. neem kabels van 10 mm².

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:23:
[...]

mijn stokpaardje.. neem kabels van 10 mm².
ik heb ze al liggen, maar nog niet geplaatst. mijn handicap: ik krijg ze met 5 aders maar lastig door de openingen van de multi-rs gefrutseld. (ik had even beter moeten nadenken voor kopen)

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07:59

HRV

@Beer070 Je kunt ze ook in een aftakkingsklem monteren en dan verder gaan met een stukje flexibel. Dat is een stuk minder worstelen. Bijvoorbeeld https://www.sandervunderi...3-polig-3-fase-grijs.html

• Beer070
  • Nu online
HRV schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:20:
@Beer070 Je kunt ze ook in een aftakkingsklem monteren en dan verder gaan met een stukje flexibel. Dat is een stuk minder worstelen. Bijvoorbeeld https://www.sandervunderi...3-polig-3-fase-grijs.html
Mooi spul. Daar ga ik er eens een paar van proberen.
Ik heb nu 5x10mm2 flexibel neopreen gekocht om iedere ac-in en ac-out netjes aan te sluiten. Die draad past echte zonder geweld niet door de opening. Losse draden zonder mantel zou officieel niet mogen had ik begrepen.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:55
@Eriko Wat voor aarding heb je in je huis? Of HS2 nodig is ligt eraan kun je veilig werken aan je Victron systeem zonder HS2. Ik zou na HS2 of S1 verder gaan met 6mm2 Eigenlijk is die 10mm2 overkill met 6mm2 zijn er geen problemen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:44

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Beer070 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:26:
[...]

Mooi spul. Daar ga ik er eens een paar van proberen.
Ik heb nu 5x10mm2 flexibel neopreen gekocht om iedere ac-in en ac-out netjes aan te sluiten. Die draad past echte zonder geweld niet door de opening. Losse draden zonder mantel zou officieel niet mogen had ik begrepen.
5x10mm2, ac-in en ac-out dan door dezelfde kabel? Of per ongeluk 3 fase terwijl je maar 1 fase nodig hebt?

Ik heb hier 7x10mm2 voor elke multiplus en dat ging heel mooi door de wartel die ik had geplaatst in de opening van elke MPII 8000. Daarmee dus ac-in en 2x ac-out zonder een warboel aan kabels.

Is dat bij de RS dan minder groot?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

habbekrats schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:57:
@Eriko Wat voor aarding heb je in je huis? Of HS2 nodig is ligt eraan kun je veilig werken aan je Victron systeem zonder HS2. Ik zou na HS2 of S1 verder gaan met 6mm2 Eigenlijk is die 10mm2 overkill met 6mm2 zijn er geen problemen.
Ik zie een 15kW waterpomp en dan nog de rest van het huis. Nou zie ik dat @Eriko dat op 3x32A wil afzekeren, maar 3x40A zou niet misstaan als je gebruik wilt maken van peak shaving (met een mogelijk hoger verbruik in de toekomst). En dan zou ik 6mm2 op zo'n afstand toch wel "minimaal" noemen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Beer070
  • Nu online
Rimco schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:00:
[...]

5x10mm2, ac-in en ac-out dan door dezelfde kabel? Of per ongeluk 3 fase terwijl je maar 1 fase nodig hebt?

Ik heb hier 7x10mm2 voor elke multiplus en dat ging heel mooi door de wartel die ik had geplaatst in de opening van elke MPII 8000. Daarmee dus ac-in en 2x ac-out zonder een warboel aan kabels.

Is dat bij de RS dan minder groot?
Ik heb het een paar maanden geleden geprobeerd erdoor te krijgen, misschien snap ik niet goed hoe die wartels werken. Ik zit even te zoeken wat de maat van de wartels is in de multi-rs-solar, maar dat kan ik niet in de documentatie vinden. Ik zal later vandaag even meten als ik de schuifmaat weer heb gevonden.
Waarom heb je 7x10mm2 gebruikt? Voor ac-out1 en ac-out2 + ac-in? De multi-rs-solar heeft geen schakelbare ac-out-2, dus dan kan je de belasting net zo goed op de ac-in plaatsen.

• habbekrats
Als ik de 32A C beveiliging op ac-out1 in de TKF calculator gooi met installatie methode B1 L=10 meter dan is 6mm2 voldoende veel makkelijker aan te sluiten. Verlies onder vollast 0,42%.

Met een 7 aderige kabel kan het best 10mm2 zijn het is maar de vraag of bij een keuring dit toegestaan is.
En nu nog antwoordt op de aarding.

• Beer070
  • Nu online
habbekrats schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:46:
Als ik de 32A C beveiliging op ac-out1 in de TKF calculator gooi met installatie methode B1 L=10 meter dan is 6mm2 voldoende veel makkelijker aan te sluiten. Verlies onder vollast 0,42%.

Met een 7 aderige kabel kan het best 10mm2 zijn het is maar de vraag of bij een keuring dit toegestaan is.
Ik heb nu ook 6mm2 gebruikt, maar dat zit door wat verschuivingen niet zo netjes en ik moet het toch nog een keer mooi maken, dan liever een mooie enkele 5x10mm2 aansluiting.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Beer070 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:50:
[...]

Ik heb het een paar maanden geleden geprobeerd erdoor te krijgen, misschien snap ik niet goed hoe die wartels werken. Ik zit even te zoeken wat de maat van de wartels is in de multi-rs-solar, maar dat kan ik niet in de documentatie vinden. Ik zal later vandaag even meten als ik de schuifmaat weer heb gevonden.
Waarom heb je 7x10mm2 gebruikt? Voor ac-out1 en ac-out2 + ac-in? De multi-rs-solar heeft geen schakelbare ac-out-2, dus dan kan je de belasting net zo goed op de ac-in plaatsen.
Ja inderdaad voor 2x AC-out, ik schakel de AC-out 2 ook zelf. Ik had dacht ik wel een eigen wartel geplaatst in de grootste opening. MP2 had zelf geen wartels dacht ik.

• habbekrats
Een MPII serie hebben invoertules die je op diameter kunt uitsnijden. Aangezien in alles in een kast en draadgoten heb lopen daar steeds 4 aders 6mm2 op elke ac-in en ac-out zitten. Daarnaast nog 1 x 6 mm2 aarding. Daarnaast is elk metalen gestel nog eens op aarde aangesloten.

• Eriko
habbekrats schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:46:

De Xmvk 5-aderige kabels tussen de meterkast en Victron opstelling hebben de lengte van ca 15 meter. Met een dikte van 6mm2 is het wel voldoende als ik de Google AI mag geloven: max 50 m. Dus hier 2x 15 = 30m plus 10m met 4 mm2 naar de pomp. Een beetje meer verlies kan geen kwaad zijn want er is genoeg zonne-energie in de lente/zomer voor de pomp. Inderdaad gebruik ik de peak shaving om van 3x 35A af te komen ivm dure vaste rechten.

Alle draadjes tussen HS2 en ALS1 hebben een dikte van 6mm2. Ze zitten allemaal in een nieuwe groepenkast.

De aardepin zat al in de meterkast. De aarde gaat ook mee in de Xmvk kabel naar de victron opstelling maar de pomp en huis-onderverdeelgroepen gebruiken deze pin rechtstreeks.

Ik denk dat HS2 en ALS1 toch overbodig zijn. Voor HS2, kun je even naar de meterkast gaan om stroom af te schakelen voor onderhoud of zo. Voor ALS1 zie ik geen nut want de huidige groepenkast zijn al voorzien van zulke aardlek-beveiligingen.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
@Eriko Ik ben geen Victron kenner, maar in jouw schema lijkt het alsof er geen installatieautomaat of alamat zit voordat je vanuit de hoofdmeterkast naar de schuur gaat. Klopt dat, en zo ja, waarom kies je ervoor om de Victron niet af te zekeren? (zelf heb ik een Deye hangen die ik tzt wil inzetten om off grid te hebben)

• habbekrats
@Eriko Het gaat vooral wat vpot aardpin je hebt, Ra moet laag genoeg zijn om bij een aardsluiting snel genoeg de beveiliging aan te spteken. Snelle formule is 25/In waarbij In je vpotbeveiliging is. Bij 25A zit je dan op 1 ohm aardverspreidingsweerstand.

• HRV

HRV

Eriko schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:27:
[...]
De aardepin zat al in de meterkast. De aarde gaat ook mee in de Xmvk kabel naar de victron opstelling maar de pomp en huis-onderverdeelgroepen gebruiken deze pin rechtstreeks.
Heb je die aarddraad ook op de victrons aangesloten?
Mij werd het afgeraden ivm een mogelijke aardlus. Als AC-IN en AC-OUT beiden aan de meterkast kant op aarde zijn aangesloten was het advies om de aarddraad niet in de Victron aan te sluiten.
Neem aan dat de kasten van de victron dan weer wel aan aarde moeten hangen...

Het blijft een raar ding die aardlus.

• Eriko
Ik heb de tekening aangepast naar aanleiding van jullie reakties. Dank hiervoor.

Vraag 3: Mag de originele hoofdschakelaar in de meterkast vervangen door een installatieautomaat C40? Dit om te voorkomen dat er weer een aparte installatieautomaat achter deze hoofdschakelaar gemonteerd wordt. Het neemt weer wat ruimte in beslag in de meterkast.

HS2 is wel verplicht om de hele kast in een handeling spanningsvrij te kunnen maken

ALS1 lijkt me overbodig want nieuwe HS3 is toegevoegd en bestaande beveiligingsautomaten zijn er al aanwezig.

Wat de aardlus betreft, is er een aarderail aanwezig in de meterkast. Deze moet in een ster configuratie zijn om een aardlus te voorkomen. Dus in mijn geval is er geen aanslutingen vanaf AC out1 terug naar de meterkast. Maar de aardelus is zo klein want 2 Xmvk kabels lopen parallel naar de Victron opstelling. Dus de lus is verwaarloosbaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOrpia_Kykeo_ljqp3vdLJEDO10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3445V5AQt1rMsOZ3lYnzVf0s.png?f=fotoalbum_large

• Eriko
Ik zat te denken...als ik de lus toch toepas, heeft wel een voordeel: R_aarde tussen Victron en meterkast wordt 2x kleiner want 2 geel/groene draadjes zijn parallel verbonden. Als gevolg blijft Ra toch laag. De lus zelf is nagenoeg verwaarloosbaar omdat de kabels (heen en terug) naast elkaar zijn gelegd.

Installatieautomaat C40 is te hoog ivm selectiviteit. De zekeringen onder de net-meter zullen wel 40A zijn, Dus beter een C32 nemen.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Eriko De verschillende aarde aansluitingen van de MP2 zitten allemaal aan elkaar. Het voegt dus niets toe om die meerdere keren aan te sluiten, maar zitten er meer mocht je vanaf de MP2 de aarde weer verder distribueren naar de verbruikers. In onze standaard groepenkast is dat echter niet echt nuttig/relevant.

Bij de 8000 versie is het overduidelijk dat meer dan 1 aardekabel niets toevoegt voor de MP2 zelf:
Afbeeldingslocatie: https://communityarchive.victronenergy.com/storage/attachments/48623-mp.jpeg

Mocht je echter kabels met aarde gebruiken wil je die wel ergens (aan een kant) aarden, bijvoorbeeld allemaal in de groepenkast.

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-02 22:03
Hallo, er zit hier vast wel een Victron deskundige die mij kan vertellen of dit werkt? (Alsjeblieft :-))
Ik heb nergens een schema kunnen vinden die dit zo heeft gedaan, dus vandaar de twijfel.

Ik heb het Anker Powerstation met een PV verdeler aangesloten op de AC kabel van mijn andere zonnepanelen. En het Trina paneel rechtstreeks volgens bijgaand schema op de DC ingang, maar nog zonder batterij en mppt.
Als de PS overschakelt op AC laden, schakelt de DC in uit. Met een zonnige dag moet ik kiezen tussen AC of DC. Het paneel hangt zo dat ik er alleen smorgens veel aan heb. Dat is jammer.

Dus ik wil graag 2 dingen:
a. de opslag capaciteit uitbreiden met 2560Wh en
b. Tijdens AC laden, de DC opslaan in een batterij.

Welke batterij van deze drie heb ik nodig in samenwerking met de VictronConnect app?

https://www.litime.de/col...=0&filter.v.price.lte=495

Kan alles in 6mm2?
Wat zou ik eventueel moeten aanpassen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agBpmcKQcQjMr1BrLZo_a5T6aX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HANJ5BrS6FFYsrGXCEuxnkkF.jpg?f=fotoalbum_large

PS. Snel antwoord van LiTime. Ik neem aan dat dit ook voor Victron geldt?
Citaat;
Bedankt voor uw vraag over het aansluiten van uw Anker Solix Powerstation 767 op de LiTime 30A MPPT 12V/24V Solarladeregler met geïntegreerde Bluetooth.

De LOAD-uitgang van de MPPT-regelaar is doorgaans bedoeld voor het direct voeden van DC-belasting en niet voor het aansluiten van een apparaat zoals uw Anker Solix Powerstation 767.
Aangezien de XR60-ingang van uw powerstation een maximale spanning van 11-32V DC bij 10A of 32-60V DC bij 20A accepteert, is het belangrijk om de spannings- en stroomwaarden goed in acht te nemen.

Uw zonnepaneel heeft een Vmpp van 44,6V en een Voc van 52,9V, wat betekent dat de ingangsspanning hoger is dan de nominale 24V van de LiTime batterij en de MPPT-regelaar. De MPPT-regelaar zal de hogere paneelspanning omzetten naar de juiste laadspanning voor uw 25,6V LiTime 100Ah batterij.

Om uw Anker Solix Powerstation 767 correct aan te sluiten, raden wij aan het powerstation rechtstreeks op de batterij of via een geschikte DC-DC converter aan te sluiten die de spanning en stroom binnen de specificaties van het powerstation houdt. Sluit het powerstation niet rechtstreeks aan op de LOAD-uitgang van de MPPT-regelaar, omdat dit kan leiden tot onjuiste spanning of stroom die uw apparaat kan beschadigen.

Voor het aansluiten van uw Trina TSM-450Wp zonnepaneel op de LiTime 25,6V 100Ah smart batterij, sluit u het zonnepaneel aan op de PV-ingang van de MPPT-regelaar. De MPPT-regelaar zorgt dan voor een optimale laadspanning en stroom voor uw batterij, waarbij de batterij beschermd wordt en efficiënt wordt opgeladen.

Als u verdere technische details of een specifieke aansluiting wilt bespreken, helpen wij u graag verder.
Einde citaat.
Ik ga e.e.a. aanpassen.

[ Voor 39% gewijzigd door PCan op 29-01-2026 15:12 ]

• habbekrats
@PCan Ik kan het mis hebben maar een Victron smart charge controoler heeft geen canbus aansluiting De grotere wel een VE.can
Wat is de functie van de dc zekeringen na de zonnepanelen? Is de Victron niet wat klein voor 2x 450 watt pv op 24V?

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:16
PCan schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:16:
Hallo, er zit hier vast wel een Victron deskundige die mij kan vertellen of dit werkt? (Alsjeblieft :-))
Ik heb nergens een schema kunnen vinden die dit zo heeft gedaan, dus vandaar de twijfel.

Ik heb het Anker Powerstation met een PV verdeler aangesloten op de AC kabel van mijn andere zonnepanelen. En het Trina paneel rechtstreeks volgens bijgaand schema op de DC ingang, maar nog zonder batterij en mppt.
Als de PS overschakelt op AC laden, schakelt de DC in uit. Met een zonnige dag moet ik kiezen tussen AC of DC. Het paneel hangt zo dat ik er alleen smorgens veel aan heb. Dat is jammer.

Dus ik wil graag 2 dingen:
a. de opslag capaciteit uitbreiden met 2560Wh en
b. Tijdens AC laden, de DC opslaan in een batterij.

Welke batterij van deze drie heb ik nodig in samenwerking met de VictronConnect app?

https://www.litime.de/col...=0&filter.v.price.lte=495

Kan alles in 6mm2?
Wat zou ik eventueel moeten aanpassen?
[Afbeelding]
Volgens mij gaat het wel zo werken met wat je bedacht hebt. 6 mm2 moet voldoen voor deze stroomsterktes.

Van de 24 Volt batterij zou ik dan de versie met bluetooth en app aanraden, dan kun je de batterij monitoren.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• PCan
@habbekrats Klopt. Voor die CAN bus heb je een communicatiemoduul nodig en dat is zinloos in dit geval.
Ik vroeg me alleen af of de bluetooth van de batterij alleen gegevens uitwisselde met de Litime app, maar ik begrijp dat de batterijgegevens ook in de Victron connect app werken?
Ik heb geen 2x 450W. Wat je ziet is de voor en achterkant van 1 paneel.
Ik twijfelde of de 6mm2 van de batterij naar de mppt voldoende zou zijn. Dat het ook echt bij die 20A laden en ontladen blijft. De LiTime LifePO4 lader is ook 29,2V/ 20A.

Nu is de maximale input van de Anker DC ingang 20A (32-60V) Dan is 20A van de mppt op het randje. Kan ik dit eventueel nog aanpassen?
Ook de aanbevolen laadstroom van de batterij is 18,8A. Kan ik dat aanpassen in de Connect app?

De functie van de zekeringen is om te garanderen dat er niet meer dan 20A op de DC ingang van de Anker kan komen te staan en om de 8m kabel naar buiten af te zekeren. Anker reageerde daar wat negatief op, die zagen liever een maatje kleinder. 15A of zo. Heb ook lang getwijfeld of ik de 100/20 of de 75/15 zou nemen.
Maar na het invullen van de mppt selector, zie afbeelding rechts, kwam de 100/20 er als enige juiste uit.

P.s. Ik dacht een strak plan te hebben, maar LiTime stuurt me het bos in.
De gewenste accu LifePO4 25,6V 100Ah bluetooth is uitverkocht en er is geen enkele indicatie wanneer deze weer te koop is. Datzelfde geldt voor de LifePO4 lader 29.2V/20A. Ook uitverkocht.
Als alternatief hebben ze de 50Ah uitvoering van de Accu, maar die moet volgens de gegevens met 10A opgeladen worden. Er is geen oplader van LiTime die bij 29.2V met 10A kan laden.
Vermoedelijk is e.e.a. weer leverbaar als de kortingsactie volgende week is afgelopen. :-( .
De 100Ah accu met bluetooth kost incl. btw €530,- en de lader €135,- Iemand een goed alternatief?

[ Voor 63% gewijzigd door PCan op 28-01-2026 11:26 . Reden: voortschrijdend inzicht en wijziging beschikbaarheid ]

• habbekrats
@PCan PV panelen leveren een maximale kortsluitstroom kijk maar eens in de datasheet van de panelen. Die DC zekeringen gaan er dus nooit uit.
Uit de opzet van je systeem dacht ik dat je de bms van de batterij met de MPPT wilde laten communiceren.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ik ben aan het kijken naar de efficientie van het systeem. Op dit moment draait mijn systeem parallel aan de woning met dus enkel de ACin aangesloten. Ik heb in nodered interessante waardes gevonden waarmee ik volgens mij iets over de efficiëntie kan zeggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Rr5no1UW4zhhzdXIeUlBijthD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LGMi2y2bDsifqXv9oeB23zgb.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij klopt het aardig, echter wat ik nog even niet goed begrijp, en misschien weet iemand hier het antwoord. Op de smartshunt meet ik 9394 op moment van de screenshot, vanuit VEbus krijg ik 8957w als inverter/charger power. Wat meet inverter/charger power precies? Raak ik echt zoveel kwijt tussen smartshunt en inverter?

[ Voor 11% gewijzigd door Japie.G op 28-01-2026 09:14 ]

• reneeke1970
Japie.G schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:03:
Ik ben aan het kijken naar de efficientie van het systeem. Op dit moment draait mijn systeem parallen aan de woning met dus enkel de ACin aangesloten. Ik heb in nodered interessante waardes gevonden waarmee ik volgens mij iets over de efficiëntie kan zeggen:

[Afbeelding]

Volgens mij klopt het aardig, echter wat ik nog even niet goed begrijp, en misschien weet iemand hier het antwoord. Op de smartshunt meet ik 9391w op moment van de screenshot, vanuit VEbus krijg ik 9007w als inverter/charger power. Wat meet inverter/charger power precies? Raak ik echt 384w kwijt tussen smartshunt en inverter?
Ja die ben je kwijt, zelfs nog iets meer, na de shunt komt ook nog de bms,die meet de shunt niet mee.
Die 9391 watt kun je over een tijd interval terug rekenen naar je totale capaciteit van je accu. Dan is de cirkel weer rond.

1 PVoutput . Dongen NB

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

reneeke1970 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:12:
[...]

Ja die ben je kwijt, zelfs nog iets meer, na de shunt komt ook nog de bms,die meet de shunt niet mee.
Die 9391 watt kun je over een tijd interval terug rekenen naar je totale capaciteit van je accu. Dan is de cirkel weer rond.
Toch heftig om het in watts te zien ipv procenten ;-)

Weet je toevallig wat DC Inverter/Charger Power meet? Ik ga ervan uit dat dat de input aan de DC kant is van de inverter/charger. Maar dan ben ik dus heel veel watts kwijt tussen smartshunt en de ingang van de inverter. GX device, eigen verbruik multiplussen, kabelverliezen van busbar naar inverters.. had gewoon niet verwacht dat daat ZO veel zou zijn. Meer dat het inverterverlies van DC naar AC dan. Mis ik nog wat?

Chat GPT nog ff over de code heen gestuurd. Maakt er een mooie output van met ook een exponential moving average erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkhiTi0HKeEQP4QkWtE46fDtic4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AYJdsbBJFIoDDrLl9B51yP1a.png?f=user_large

Volgende stap is alles loggen en dan naar de RTE kijken. Grofgezegd zal dat dan dit verlies x2 zijn 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Japie.G op 28-01-2026 09:23 ]

• reneeke1970
Japie.G schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:18:
[...]

Toch heftig om het in watts te zien ipv procenten ;-)

Weet je toevallig wat DC Inverter/Charger Power meet? Ik ga ervan uit dat dat de input aan de DC kant is van de inverter/charger. Maar dan ben ik dus heel veel watts kwijt tussen smartshunt en de ingang van de inverter. GX device, eigen verbruik multiplussen, kabelverliezen van busbar naar inverters.. had gewoon niet verwacht dat daat ZO veel zou zijn. Meer dat het inverterverlies van DC naar AC dan. Mis ik nog wat?
Nee dat weet ik niet, ik zie het gewoon in vrm op het dashboard staan, vermogen accu en inverter. En ja dat is schrikken.
Ik heb een nacht meting gedaan, om de PV niet mee te laten doen, en na een paar keer volledig vol en leeg, kwam er via mijn slimme meter een rte van 69 uit.
De stroom uit de omvormer word door een slimme meter anders gezien dan los geplaatste kWh meters...
Iets met blind stroom vermoed ik...

1 PVoutput . Dongen NB

• DanTm
  • Niet online
Japie.G schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:03:
Ik ben aan het kijken naar de efficientie van het systeem. Op dit moment draait mijn systeem parallel aan de woning met dus enkel de ACin aangesloten. Ik heb in nodered interessante waardes gevonden waarmee ik volgens mij iets over de efficiëntie kan zeggen:

[Afbeelding]

Volgens mij klopt het aardig, echter wat ik nog even niet goed begrijp, en misschien weet iemand hier het antwoord. Op de smartshunt meet ik 9394 op moment van de screenshot, vanuit VEbus krijg ik 8957w als inverter/charger power. Wat meet inverter/charger power precies? Raak ik echt zoveel kwijt tussen smartshunt en inverter?
Volgens mij is DC charger power niet correct, je moet aan de AC kant meten wat er daadwerkelijk uitkomt (mogelijk schrik je dan meer).

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

DanTm schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:09:
[...]

Volgens mij is DC charger power niet correct, je moet aan de AC kant meten wat er daadwerkelijk uitkomt (mogelijk schrik je dan meer).
Die gebruik ik voor het verschil van de smartshunt richting de inverter. de AC stroom meet ik uiteraard ook (onderste 3 nodes, bij mij loopt alles over de ACin)

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 28-01-2026 10:53 ]

• DanTm
  • Niet online
Japie.G schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:53:
[...]

Die gebruik ik voor het verschil van de smartshunt richting de inverter. de AC stroom meet ik uiteraard ook (onderste 3 nodes, bij mij loopt alles over de ACin)
dan nog is de DC power volgens mij niet wat je denk dat het is.
Heb deze initieel ook gebruikt, maar er verdwijnt teveel tussen shunt en DCin. Ik vermoed dat hier al een gedeelte van de conversie naar AC bij zit. Tussen DCin en ACin is namelijk maar een klein verschil.

Ik gebruik zeld niet de Power.. maar de de gemeten Energie.
In mijn geval SmartShunt Charged / ACin to Inverter en Inverter to ACin / Smartshunt Discharged.
Charge lijkt bij mij exact te kloppen met de efficiency curve (laad op 3000 watt, efficiency 90,7%), Discharge is bij mij te laag (ontlaad op 3400 watt, efficiency 91), maar hier zit ook het standby verbruik bij (slechts 3-5 watt voor de GX).
Meet ook nog battery efficiency (smartshunt discharged/charged) en total efficiency (Inverter to ACIn / Acin to Inverter).
Kom totaal niet echt boven de 78%, maar moet nog wat langer blijven meten.

[ Voor 35% gewijzigd door DanTm op 28-01-2026 11:41 ]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

DanTm schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:34:
[...]

dan nog is de DC power volgens mij niet wat je denk dat het is.
Heb deze initieel ook gebruikt, maar er verdwijnt teveel tussen shunt en DCin. Ik vermoed dat hier al een gedeelte van de conversie naar AC bij zit. Tussen DCin en ACin is namelijk maar een klein verschil.

Ik gebruik zeld niet de Power.. maar de de gemeten Energie.
In mijn geval SmartShunt Charged / ACin to Inverter en Inverter to ACin / Smartshunt Discharged.
Charge lijkt bij mij exact te kloppen met de efficiency curve (laad op 3000 watt, efficiency 90,7%), Discharge is bij mij te laag (ontlaad op 3400 watt, efficiency 91), maar hier zit ook het standby verbruik bij (slechts 3-5 watt voor de GX).
Meet ook nog battery efficiency (smartshunt discharged/charged) en total efficiency (Inverter to ACIn / Acin to Inverter).
Kom totaal niet echt boven de 78%, maar moet nog wat langer blijven meten.
Ja daar zat ik ook naar te kijken, maar volgens mij resetten die energie waardes bij een reset van de cerbo, of heb je andere ervaringen daarmee?

• DanTm
  • Niet online
Japie.G schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Ja daar zat ik ook naar te kijken, maar volgens mij resetten die energie waardes bij een reset van de cerbo, of heb je andere ervaringen daarmee?
ja die resetten helaas, ik gebruik een nuts/utility meter in Homeassistant om daar mee om te gaan.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

https://github.com/victronenergy/venus/wiki/dbus
zegt:
code:
1
2
/Dc/InverterCharger/Power      <- The overall power used by inverter/chargers, including Multi, Multi RS, Inverter RS and other inverters
                                  Use this instead of the Vebus power, or Service, when showing a system overview.
Ga me er nog eens in verdiepen, maar die waarde zou toch goed moeten zijn.

edit:
Ik zie hier efficiency curves voor de Mp2 5000. In het voorbeeld was ik aan het ontladen met zo'n 3000w per mp2. Efficiency zou dan zo'n 93% moeten zijn. In de meting zat ik op 93,5pct. Zal toch wel redelijk kloppen dan.

[ Voor 31% gewijzigd door Japie.G op 28-01-2026 12:51 ]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ik blijf toch nog even hangen op de efficiëntie van mijn Victron ESS, omdat ik iets niet goed kan plaatsen.
Mijn systeem draait parallel aan de woning, met alleen AC-in aangesloten (geen AC-out).
Wat mij opvalt: als ik het vermogen op AC-in monitor, zie ik daar continu een verbruik van ~50–100 W, óók op momenten dat het ESS ogenschijnlijk niets doet (niet laden, niet ontladen).
De vragen die dat bij mij oproept:
- Is dit reëel AC-verbruik?
- Of is dit meetruis / meetartefact?
- Of mogelijk vermogen zonder (of met slechte) powerfactor?

Wat mij vooral verwart:
Het standby- en eigenverbruik van de MultiPlus’en verwacht ik primair aan de DC-kant terug te zien (SmartShunt), niet als continu AC-afname.

Waarom dit voor mij belangrijk is
Ik log het AC-in vermogen naar Home Assistant en maak daar via integratie een energiemeter (kWh) van.
Als dit echte, betaalde netenergie is: prima. Maar als dit “fake” verbruik is (meetruis / reactief vermogen / PF-effect), dan verlaag ik hiermee kunstmatig mijn gemeten efficiëntie.

Concreet voorbeeld van vandaag:
AC opgenomen energie: 45,5 kWh (blijft langzaam oplopen)
DC energie richting accu (SmartShunt): 40,2 kWh
→ Dat geeft een charge-efficiëntie van ~88,3%.

Deze laadsessie liep met ~9 kW totaal, dus ~3 kW per MultiPlus-II, wat op zich een realistische (maar lage) efficiëntie lijkt. Maar… deze efficiëntie zakt gedurende de dag verder, puur omdat die AC-meter blijft “doorlopen”, ook wanneer het systeem verder idle is.

Later zie ik dit soort situaties (screenshot):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4V7HQBoU3AnZt9phl6H4E-DcErc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QdyFmeXbsCc6DyQw2UtqNmPF.png?f=fotoalbum_large

DC-zijde: ~127 W ontladen (SmartShunt)
→ logisch, eigenverbruik van de inverters (zakt meestal naar ~80 W)
AC-in: tegelijkertijd ~18 W netto verbruik, dat sterk fluctueert
→ gemiddeld zie ik ~50 W netto AC-afname
En dat is precies wat ik niet snap.

Mijn concrete vragen:
- Is dit lage, fluctuerende AC-in vermogen reëel en betaal ik dit ook echt bij de netmeter?
- Wordt hier mogelijk reactief vermogen / PF-gerelateerd vermogen weergegeven?
- Hebben anderen externe powermeters op de AC-ingang van de MultiPlus hangen en zien zij vergelijkbaar gedrag?

Alle ervaringen of verklaringen zijn welkom — ik probeer vooral te begrijpen wat ik wel en niet moet integreren naar kWh.

[ Voor 73% gewijzigd door Japie.G op 29-01-2026 12:26 ]

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Ik ben aan het proberen om de directe aansturing van de Mp2 relatief simpel te houden. Ik wil alle safety etc op het apparaat zelf hebben, dus waarschijnlijk ESS mode 2. En dan daar boven de meer complexe input waarvan het geen ramp is als die een keer crasht of niet beschikbaar is.

Twee dingen waar ik nog tegen aan loop: In mode 2 is er niet echt een watchdog achtige optie. Ik zou eigenlijk graag een timeout op een opdracht willen zetten, bijvoorbeeld als er meer dan 15 minuten geen opdracht ontvangen wordt, dan grid setpoint op 0 met charge en discharge enabled (of misschien zelfs disabled). Daar lijkt geen standaard manier voor te zijn, dus dat moet ik dat denk ik in node-red (of een python script) doen en de input vanaf mijn server via bijvoorbeeld MQTT naar die node-red flow of python script? Of zie ik dan iets over het hoofd?

En de andere is dat de MP in staat is om 5000W+ te laden en ontladen, maar mijn aansluiting is 3x25A. Dus met ook andere load moet ik managen dat het binnen de fase limieten blijft. Met één MP op L1 wil je ESS volgens mij instellen op "Totaal van alle fasen" zodat de grid setpoint compenseert voor alle stroom in huis. Maar daarbij wil ik eigenlijk wel bewaking van de load op L1 hebben, zodat de MP dus niet harder zal laden/ontladen dan de maximale 25A over L1. Ik kan dat niet als optie in het Victron systeem zelf vinden, mis ik dan iets? Of hoe doen jullie dit?

Worst case zou ik dit ook onderdeel van de watchdog flow in node-red kunnen maken, maar een native ingebouwde optie lijkt me veiliger als die er is.

• PCan
Heb de LiTime 25,6V/100Ah smart (bluetooth) kunnen bestellen via een andere website voor €469,-
Hij komt in principe zaterdag.
Hopelijk dat nog iemand mijn vragen wil beantwoorden?
Kan ik de batterij aansluiten als op de afbeelding (voorgaande post) en rustig wachten tot deze via PV opgeladen is, deze tijd v/h jaar een uurtje of 2 met 240W, 2560Wh/240= 11h dus >5 dagen, of moet ik een LifePO4 oplader aanschaffen en de batterij eerst naar 100% brengen voordat ik deze op de mppt aansluit?
Kan de Victron mppt de nodige gegevens van de batterij lezen (via bluetooth?), of moet ik nog een shunt o.i.d aanschaffen? M.a.w. werkt Victron alleen met Victron?

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@NTS
In de DeviceList / Multiplus kun je de maximale input current opgeven. Dit is per fase, dus 25A in jouw geval.
Onder Settings / ESS / PeakShaving kun je limieten nog aanpassen als je peak shaving wil.

• NTS
  • Niet online

NTS

Hermarcel schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:42:
@NTS
In de DeviceList / Multiplus kun je de maximale input current opgeven. Dit is per fase, dus 25A in jouw geval.
Ah ik dacht dat dat het maximum is wat door de AC-in van de MP zou gaan? Mijn EV lader zit direct op de hoofdschakelaar dus die ziet de MP zelf niet behalve via de P1 meter.

• Hermarcel
  • Niet online
NTS schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:13:
[...]

Ah ik dacht dat dat het maximum is wat door de AC-in van de MP zou gaan? Mijn EV lader zit direct op de hoofdschakelaar dus die ziet de MP zelf niet behalve via de P1 meter.
In dat geval zou je een gridmeter nodig hebben. De multiplussen kunnen geen rekening houden met wat ze niet weten. Het schijnt dat er mogelijkheden zijn om de P1-data aan de Victron-installatie aan te leveren, ik weet daar niet het fijne van. (Beter?) Alternatief zou een Victron gridmeter zijn.

• NTS
  • Niet online

NTS

OK en als ik die als grid meter instel in de GX dan zou hij daar rekening mee moeten kunnen houden?

• Hermarcel
  • Niet online
@NTS
Als jij in de Cerbo aangeeft dat dat de Gridmeter is.

• gertvdijk
Hermarcel schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:34:
@NTS
Als jij in de Cerbo aangeeft dat dat de Gridmeter is.
Ik heb Victron meters waarop ik via VictronConnect op Bluetooth verbindt en daarin de rol + positie aangeef. De Cerbo volgt de rol en positie die de meter dan zegt te hebben. Zelfde voor de EVCS. (Ik vind dit eigenlijk vreemd en kan mij voorstellen dat het anders gaat bij meters van andere merken waarop je deze mogelijkheid niet hebt.)

• Hermarcel
  • Niet online
@gertvdijk @NTS
Het is inderdaad wel handig om een door Victron ondersteunde meter te gebruiken.

[ Voor 34% gewijzigd door Hermarcel op 29-01-2026 22:53 ]

• DanTm
  • Niet online
Je kunt tegenwoordig eenvoudig een Virtuele Grid meter aanmaken in node-red en deze voeden met de waardes van een willekeurige meter. Zo gebruik ik het, werkt prima bij mij.

• HRV

HRV

@DanTm kun je de configuratie daarvan delen?

• DanTm
  • Niet online
HRV schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:39:
@DanTm kun je de configuratie daarvan delen?
jazeker...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
[
    {
        "id": "4f55880e3a400e4b",
        "type": "function",
        "z": "b5e6d2efc5beba3c",
        "g": "590e4d59ee939b48",
        "name": "build gx",
        "func": "return {\n    payload:\n    {\n        \"Ac/L1/Current\":msg.payload.active_current_l1_a,\n        \"Ac/L2/Current\":msg.payload.active_current_l2_a,\n        \"Ac/L3/Current\":msg.payload.active_current_l3_a,\n        \"Ac/L1/Power\":msg.payload.active_power_l1_w,\n        \"Ac/L2/Power\":msg.payload.active_power_l2_w,\n        \"Ac/L3/Power\":msg.payload.active_power_l3_w,\n        \"Ac/L1/Voltage\":msg.payload.active_voltage_l1_v,\n        \"Ac/L2/Voltage\":msg.payload.active_voltage_l2_v,\n        \"Ac/L3/Voltage\":msg.payload.active_voltage_l3_v,\n        \"Ac/Energy/Forward\":msg.payload.total_power_import_kwh,\n        \"Ac/Energy/Reverse\":msg.payload.total_power_export_kwh,\n        \"Ac/Power\":parseInt(msg.payload.active_power_l1_w + msg.payload.active_power_l2_w + msg.payload.active_power_l3_w)\n    }\n};\n",
        "outputs": 1,
        "timeout": "",
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 420,
        "y": 140,
        "wires": [
            [
                "57bd3e4a4c6bba8a"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "57bd3e4a4c6bba8a",
        "type": "victron-virtual",
        "z": "b5e6d2efc5beba3c",
        "g": "590e4d59ee939b48",
        "name": "Grid",
        "outputs": 1,
        "device": "grid",
        "default_values": false,
        "battery_capacity": 25,
        "include_battery_temperature": false,
        "grid_nrofphases": "3",
        "include_motor_temp": false,
        "include_controller_temp": false,
        "include_coolant_temp": false,
        "include_motor_rpm": true,
        "include_motor_direction": true,
        "position": 0,
        "pvinverter_nrofphases": 1,
        "fluid_type": 0,
        "include_tank_battery": false,
        "include_tank_temperature": false,
        "tank_battery_voltage": 3.3,
        "tank_capacity": 0.2,
        "temperature_type": 2,
        "include_humidity": false,
        "include_pressure": false,
        "include_temp_battery": false,
        "temp_battery_voltage": 3.3,
        "x": 610,
        "y": 140,
        "wires": [
            []
        ]
    },
    {
        "id": "d4908bf9e209aa78",
        "type": "global-config",
        "env": [],
        "modules": {
            "@victronenergy/node-red-contrib-victron": "1.6.56"
        }
    }
]
met de disclaimer van Victron er direct bij dan maar :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-AjxhPGyUv9I3BZa7ZYnNl_ijg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/64Ok71gqWwYxaiRDWEgJbDI1.png?f=user_large

• HRV

HRV

Dank je.

Nou is dit mijn eerste keer dat ik naar een Node Red script kijk...
Waar haal je die msg.payload.active_current_l1_a vandaan? Dat is neem ik aan de externe bron / home assistant / mqtt whatever bron die je raadpleegt voor de actuele waarde?

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:38
Ik heb mijn systeem vandaag draaien. MP2 5000 GX met VM-3P75CT. Ze zijn aangesloten op mijn netwerk en allebij te zien in de Victron connect app. De VM-3P75CT zit er al weer een paar weken en werkt ook prima en kan ik uitlezen.

Ik heb nu het ip adres toegevoegd in de modbus TCP in de remote console in VRM. Ik kan de VM-3P75CT alleen niet vinden, komt niet in de apparatenlijst, maar ook niet bij energiemeters. Ik zou hem graag via lan aansluiten, dus niet via de VE bus, daar zit mijn BMS al op (die wel netjes in de apparatenlijst staat). Iemand mischien een idee, of vergeet ik iets.

Of moet ik de multiplus updaten omdat de VM-3P75CT nog onbekend is?

[ Voor 5% gewijzigd door Dracoplasm op 31-01-2026 20:32 ]

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120 - Victron MP 5000 GX 15kWh Eel

• MJ de Bruijn
HRV schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:01:
Nou is dit mijn eerste keer dat ik naar een Node Red script kijk...
Als je meer wilt weten kun je hier beginnen:
"Het grote Victron Node Red topic"
Je kunt daar ook eventuele vragen stellen.

• gertvdijk
Dracoplasm schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:48:
Ik heb mijn systeem vandaag draaien. MP2 5000 GX met VM-3P75CT. Ze zijn aangesloten op mijn netwerk en allebij te zien in de Victron connect app. De VM-3P75CT zit er al weer een paar weken en werkt ook prima en kan ik uitlezen.

Ik heb nu het ip adres toegevoegd in de modbus TCP in de remote console in VRM. Ik kan de VM-3P75CT alleen niet vinden, komt niet in de apparatenlijst, maar ook niet bij energiemeters. Ik zou hem graag via lan aansluiten, dus niet via de VE bus, daar zit mijn BMS al op (die wel netjes in de apparatenlijst staat). Iemand mischien een idee, of vergeet ik iets.
In de categorie "het zou gewoon moeten werken" is het voor ons ook een beetje gissen wat er misgaat. Klinkt als een netwerkprobleem. Is er één router in je netwerk en hangen zowel je Cerbo als je energiemeter in hetzelfde LAN? Heb je geprobeerd de kabel nu in je energiemeter gaat in je laptop te stoppen en kijken of je de Cerbo kan pingen? En kan je vanaf de Cerbo pingen naar de energiemeter? Heb je alleen een scan gedaan op je Cerbo of toegevoegd manueel met het IP-adres? Is het mogelijk om een directe kabel te leggen tussen je Cerbo en de energiemeter, beide een statisch IP en kijken of dat werkt? Heb je via VictronConnect een verbinding naar de energiemeter via Bluetooth of LAN? Het zijn zo maar een paar dingen die nog te testen en te verduidelijken zijn.

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:38
gertvdijk schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 20:35:
[...]

In de categorie "het zou gewoon moeten werken" is het voor ons ook een beetje gissen wat er misgaat. Klinkt als een netwerkprobleem. Is er één router in je netwerk en hangen zowel je Cerbo als je energiemeter in hetzelfde LAN? Heb je geprobeerd de kabel nu in je energiemeter gaat in je laptop te stoppen en kijken of je de Cerbo kan pingen? En kan je vanaf de Cerbo pingen naar de energiemeter? Heb je alleen een scan gedaan op je Cerbo of toegevoegd manueel met het IP-adres? Is het mogelijk om een directe kabel te leggen tussen je Cerbo en de energiemeter, beide een statisch IP en kijken of dat werkt? Heb je via VictronConnect een verbinding naar de energiemeter via Bluetooth of LAN? Het zijn zo maar een paar dingen die nog te testen en te verduidelijken zijn.
De update naar nieuwere Venus OS was de oplossing lijkt het nu, alsnog gevonden via modbus en staat nu mooi in de lijst.

[ Voor 18% gewijzigd door Dracoplasm op 31-01-2026 21:21 ]

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120 - Victron MP 5000 GX 15kWh Eel

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-02 22:35

luigi87

Domotica Fanaticus

Mijn accu is al een tijdje niet echt flink bijgeladen en staat nu voor ca 60 dagen op een ca. 50%

Ik gebruik de accu niet voor handelen, en had voorheen green mode aan staan. Maar dit werkte niet lekker met EVCC en het laden van de auto.

Mijn vraag hoevaak laden jullie in deze winter periode op tot 100%. En hoevaak zou je dit moeten doen? ( eens per kwartaal?)
Of wachten jullie tot de zon meer gaat schijnen en laden dan weer op tot 100%?

- leeg -

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:57
luigi87 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:19:
Mijn accu is al een tijdje niet echt flink bijgeladen en staat nu voor ca 60 dagen op een ca. 50%

Ik gebruik de accu niet voor handelen, en had voorheen green mode aan staan. Maar dit werkte niet lekker met EVCC en het laden van de auto.

Mijn vraag hoevaak laden jullie in deze winter periode op tot 100%. En hoevaak zou je dit moeten doen? ( eens per kwartaal?)
Of wachten jullie tot de zon meer gaat schijnen en laden dan weer op tot 100%?
Lekker boeien. Opladen tot 100 zou alleen zijn om de soc te kunnen resetten. Het is wat het is. Als er een goedkoop uur is dan laad ik en anders niet. Ik geef er niks om dat ie niet "vol" is of dat de soc onnauwkeurig is.
Vannacht 1 uurtje geladen zodat ik vanavond de dure uren niet uit het net hoef af te nemen. Nu draai ik gewoon op het net aangevuld met PV.

Beter gebruik je je accu gewoon, de investering heb je toch al gedaan. Niets doen is zonde.

[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 01-02-2026 11:10 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• habbekrats
Il laad nog 1 x per maand in de winter tot 100% soc. Vanaf april tot september staat het uit dan komt de batterij toch een paar keer per maand vol.

• MJ de Bruijn
luigi87 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:19:
Mijn vraag hoe vaak laden jullie in deze winter periode op tot 100%.
Het hangt af van je 'doel' waarom je een accu-systeem hebt én van je energie-contract.
Voor mij is een belangrijk doel om een backup systeem te hebben. Daarom streef ik iedere dag naar een volle batterij aan het einde van de zonlicht periode. Het laden doe ik - afhankelijk van zon-verwachting en tarief - op goedkope uren.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:21
@luigi87 ga er maar vanuit dat het geen 50% meer is, maar eerder bijna leeg. Ik had 2 weken geleden ook het idee dat hij nog 60% was, tot ik wat vermogen vroeg. Meteen low voltage alarm. Opgeladen tot 100% en ging volle inhoud aan kWh in.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

V_ger schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:09:
[...]

Lekker boeien. Opladen tot 100 zou alleen zijn om de soc te kunnen resetten. Het is wat het is. Als er een goedkoop uur is dan laad ik en anders niet. Ik geef er niks om dat ie niet "vol" is of dat de soc onnauwkeurig is.
Vannacht 1 uurtje geladen zodat ik vanavond de dure uren niet uit het net hoef af te nemen. Nu draai ik gewoon op het net aangevuld met PV.

Beter gebruik je je accu gewoon, de investering heb je toch al gedaan. Niets doen is zonde.
Zo dacht ik dus ook erover.
Uiteraard wil ik de accu beter gebruiken. Heb alleen momenteel een aardfout in het grootste deel van mijn panelen. En op het moment nog een vast contact.
Dus nu meer gebruiken is accu slijten en geen voordeel behalen.

Zie wel de output bij de resterende panelen beter worden en af toe de accu geladen wordt :*)

- leeg -

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

habbekrats schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:42:
Il laad nog 1 x per maand in de winter tot 100% soc. Vanaf april tot september staat het uit dan komt de batterij toch een paar keer per maand vol.
Doe jij het om je soc betrouwbaar te houden?
Ik zie dat mijn bms netjes alles steeds balanceerd en afwijkingen echt laag blijven. Dus zie nog even geen reden om dit te doen op het moment. Tenzij het natuurlijk moet.

- leeg -

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

MJ de Bruijn schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Het hangt af van je 'doel' waarom je een accu-systeem hebt én van je energie-contract.
Voor mij is een belangrijk doel om een backup systeem te hebben. Daarom streef ik iedere dag naar een volle batterij aan het einde van de zonlicht periode. Het laden doe ik - afhankelijk van zon-verwachting en tarief - op goedkope uren.
Op dit moment vast contract.
Maar binnenkort mag/moet ik om en ga ik dynamisch.
Het doel van de accu is enerzijds backup voeding. En anders zijds veel zonne energie opslaan en mijn ev ermee laden (lease dus iedere euro is voor mij)

Welke prijs heb jij ongeveer ingesteld voor "goedkope uren"

[ Voor 4% gewijzigd door luigi87 op 01-02-2026 15:46 ]

- leeg -

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Knielen schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:55:
@luigi87 ga er maar vanuit dat het geen 50% meer is, maar eerder bijna leeg. Ik had 2 weken geleden ook het idee dat hij nog 60% was, tot ik wat vermogen vroeg. Meteen low voltage alarm. Opgeladen tot 100% en ging volle inhoud aan kWh in.
Ging de bms in low voltage alarm? Of de victron?
Ik denk ook niet dat het nog 50% is.

Dit zou dan ook de enige reden zijn voor mij om dan naar 100% te gaan.
Maar ja dat gaat die straks in het voorjaar en zomer ook.

- leeg -

• HRV

HRV

De gemiddelde accu kan 6000 tot 8000 keer volledig laden en ontladen voordat ze gereduceerd zijn tot 70% laadvermogen.
  • 6000/365 = 16,4 jaar
  • 8000/365 = 21,9 jaar
Schrikkeljaren even daargelaten :+
Daarna is die accu dus nog steeds bruikbaar, maar al een paar jaar zul je er iets minder in kunnen stoppen en uit kunnen halen.

Ik snap dat sommigen kijken naar de kosten van de accu en het gehele systeem om te bepalen of je "winst" kunt behalen, maar hoe lang denk je werkelijk met de accu te doen?

Vanuit mijn optiek zou ik alleen naar het verlies van AC-DC-AC omzetten kijken en voor iedere cent die je dan positief zit gewoon laden en ontladen.

• MJ de Bruijn
luigi87 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:43:
Welke prijs heb jij ongeveer ingesteld voor "goedkope uren"
Dat wisselt per dag.
De ene dag kan 10 cent (netto) veel zijn, de volgende dag kan 10 cent juist weinig zijn.
Ik sorteer alle kwartier-prijzen van een dag van laag naar hoog en dan wijs ik deze toe aan een laadschema tot ik de benodigde energie van die dag heb bereikt.
Daarbij houdt ik nog rekening niet onder minimum grenzen te komen alsmede met de zon-verwachting.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

MJ de Bruijn schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:26:
[...]

Dat wisselt per dag.
De ene dag kan 10 cent (netto) veel zijn, de volgende dag kan 10 cent juist weinig zijn.
Ik sorteer alle kwartier-prijzen van een dag van laag naar hoog en dan wijs ik deze toe aan een laadschema tot ik de benodigde energie van die dag heb bereikt.
Daarbij houdt ik nog rekening niet onder minimum grenzen te komen alsmede met de zon-verwachting.
Dit doe je met node red in de victron cerbo van wat ik eerder heb gelzen van je, correct?
Ik wil mogelijk iets soortgelijks bouwen maar met de voorkeur voor HA omdat ik node red niet goed begrijp en hierdoor ook niet overzichtelijk vindt

- leeg -

• MJ de Bruijn
luigi87 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:42:
[...]

Dit doe je met node red in de victron cerbo van wat ik eerder heb gelzen van je, correct?
Ik wil mogelijk iets soortgelijks bouwen maar met de voorkeur voor HA omdat ik node red niet goed begrijp en hierdoor ook niet overzichtelijk vindt
Node Red is eigenlijk logischer dan Home Assistant Automations.
Met name de 'echte logica' die je in Javascript moet vastleggen biedt veel meer mogelijkheden.
Het is zeker de moeite waard om je er in te verdiepen.
Als je meer wilt lezen, zie:
"Het grote Victron Node Red topic"

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:57
HRV schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:11:
De gemiddelde accu kan 6000 tot 8000 keer volledig laden en ontladen voordat ze gereduceerd zijn tot 70% laadvermogen.
  • 6000/365 = 16,4 jaar
  • 8000/365 = 21,9 jaar
Schrikkeljaren even daargelaten :+
Daarna is die accu dus nog steeds bruikbaar, maar al een paar jaar zul je er iets minder in kunnen stoppen en uit kunnen halen.

Ik snap dat sommigen kijken naar de kosten van de accu en het gehele systeem om te bepalen of je "winst" kunt behalen, maar hoe lang denk je werkelijk met de accu te doen?

Vanuit mijn optiek zou ik alleen naar het verlies van AC-DC-AC omzetten kijken en voor iedere cent die je dan positief zit gewoon laden en ontladen.
Je haalt echt geen cycle per dag. 200 per jaar wellicht, dan is het nog langer.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Zeker dit draait al op een apparte RPI werkt heel goed.
Enkel het laden/ chargen tot 100% soc zit er niet in. En goedkoop laden is op basis van een ingestelde prijs en niet dynamisch.
Vandaar dat ik het prijs dynamisch laden wil afvangen in HA

- leeg -

• tijn1976
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:52
Goedemorgen, inmiddels is mijn installatie bijna klaar, met nog hier en daar een punt op de i nodig. De accu's zijn besteld en deze verwacht ik in maart. Wel heb ik nog een vraag m.b.t. de instelling Aardingsrelais:
Klopt het dat ik deze in slechts een van de drie victron multi rs solar moet aanzetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQ3Kp34BLzoBhU5rpGdYhS-egD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JWPRHguXFbDtkLU9fpiaW1Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azcDEtlO04TP0jZa7dkG0d0lduw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNuvZur4Zi3r6cg7g5gUKJwK.jpg?f=fotoalbum_large

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:43
Inmiddels draait mijn installatie een jaar, waarvan 9 maanden onder DESS. Wat me opvalt tijdens deze wintermaanden is dat DESS eigenlijk altijd te weinig inkoopt om de dure uren af te dekken. Ik heb de minimum SOC op 40% staan voor het geval van stroomuitval.

DESS lijkt een voorkeur te hebben om op die 40% te mikken, en heel krap in te kopen. 's nachts wordt er vaak een paar kWh bijgeladen zodat de dure ochtenduren vanuit de accu geladen worden.

Maar als ik overdag een keer de vaatwasser aanzet dan kom ik aan het eind van de dag tekort en wordt er precies in de dure uren vanuit het net gebruikt.

Is DESS in te stellen zodat het een ruimere 'voorraad' aanhoudt?

To terminate or not to terminate, that's the question...

• macheld
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:33
Sinds de Kerst heb ook ik mijn 3fase multiplus 3k systeem, 314EVE diy jkbms accu en de ET intergratie met het huis werkend.
Kwa config heb ik die van de off grid garage toegepast. De 4kWp PV beginnen nu weer wat te op te wekken.
Afgelopen week heb ik bij wijze van proef het hele huis op de via het ess laten lopen, en eigenlijk prima. geen errors gehad kwa verbruik.
De panelen leveren nog te weinig de ess geheel te vullen. Darom heb dagelijk de ess laten opladen tot de laadstroom stopte. Wat opviel is dat elke dag de soc met 3 a 4 % daalde en de totale celspanning wel gelijk bleef bij einde laad/bijlaad pereode.

Zie de bij bijgevoegde grafiekjes.
Vraag is dus mis ik nog een in stelling, of is er een spanning verkeert gemeten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4JM2lmBY3VNabQWN6iD9uJvdbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fsEm8KcuRn3n4hJCDy6kAcxk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRZk4XsB4u7qbrkupaJsGGFYWlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1390qLyRzsVjbharx0fcjTjo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door macheld op 03-02-2026 14:45 ]

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:57
Ook ik heb een vraag over DESS. Het valt me op dat deze altijd aan het dischargen is tussen de 100-300W. Ook als de elektra inkoop prijs niet hoog is. Het lijkt erop dat ie altijd de minimum SOC probeert te bereiken aan het eind van de dag. Ik heb ook al geprobeerd de battery cost heel hoog te zetten, maar het gedrag blijft. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EujJNlXr72iFMegxuSKAvI2DABM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z0FTUSYxPX86eZkIZLhy0rDF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door vinniefireman op 03-02-2026 16:34 ]

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

scsirob schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:33:
Inmiddels draait mijn installatie een jaar, waarvan 9 maanden onder DESS. Wat me opvalt tijdens deze wintermaanden is dat DESS eigenlijk altijd te weinig inkoopt om de dure uren af te dekken. Ik heb de minimum SOC op 40% staan voor het geval van stroomuitval.

DESS lijkt een voorkeur te hebben om op die 40% te mikken, en heel krap in te kopen. 's nachts wordt er vaak een paar kWh bijgeladen zodat de dure ochtenduren vanuit de accu geladen worden.

Maar als ik overdag een keer de vaatwasser aanzet dan kom ik aan het eind van de dag tekort en wordt er precies in de dure uren vanuit het net gebruikt.

Is DESS in te stellen zodat het een ruimere 'voorraad' aanhoudt?
Dan is de capaciteit van de opslag eigenlijk iets te krap lijkt het wel.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• scsirob
Ersus schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:55:
[...]
Dan is de capaciteit van de opslag eigenlijk iets te krap lijkt het wel.
Aan de capaciteit van de opslag lijkt het niet te liggen. Ik heb 32kWh staan. Met 40% minimum SOC hou ik ongeveer 13kWh 'reserve' voor blackouts. De overige 19kWh zou dan beschikbaar zijn voor DESS om optimaal te gebruiken. Maar wat ik zie gebeuren is dat er 's nachts van 40% naar krap 60% geladen wordt (5 á 6kWh). Niet meer, terwijl daar wel capaciteit voor is. Tijdens de dure ochtendpiek wordt een deel van die lading verbruikt. Dan druppelt het door de dag langzaam door naar minimum SOC van 40% en dat wordt meestal rond 18:00 bereikt. Met als gevolg dat de avondpiek rechtstreeks uit het net komt.

Zon doet niet veel deze dagen. Als DESS 's nachts de boel flink vol zou stoppen met een klein beetje ruimte voor eventueel zonoverschot dan is er altijd voldoende tijdens de avondpiek. De volgende nacht zou dan alleen 'opgetopt' hoeven worden om de cyclus rond te krijgen.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

scsirob schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:07:
[...]

Aan de capaciteit van de opslag lijkt het niet te liggen. Ik heb 32kWh staan. Met 40% minimum SOC hou ik ongeveer 13kWh 'reserve' voor blackouts. De overige 19kWh zou dan beschikbaar zijn voor DESS om optimaal te gebruiken. Maar wat ik zie gebeuren is dat er 's nachts van 40% naar krap 60% geladen wordt (5 á 6kWh). Niet meer, terwijl daar wel capaciteit voor is. Tijdens de dure ochtendpiek wordt een deel van die lading verbruikt. Dan druppelt het door de dag langzaam door naar minimum SOC van 40% en dat wordt meestal rond 18:00 bereikt. Met als gevolg dat de avondpiek rechtstreeks uit het net komt.

Zon doet niet veel deze dagen. Als DESS 's nachts de boel flink vol zou stoppen met een klein beetje ruimte voor eventueel zonoverschot dan is er altijd voldoende tijdens de avondpiek. De volgende nacht zou dan alleen 'opgetopt' hoeven worden om de cyclus rond te krijgen.
Wat is je ingestelde RTE?
DESS Instelling Trading zoekt alle mogelijke opties om te traden aan de hand van jouw DESS instellingen.

Huisverbruik wordt hier ook amper uit de batterij verzorgd, het traden heeft wel voldoende opbrengst om de maandfactuur te verlagen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ersus op 03-02-2026 16:12 ]

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• scsirob
Ersus schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:09:
[...]
Wat is je ingestelde RTE?
DESS Instelling Trading zoekt alle mogelijke opties om te traden aan de hand van jouw DESS instellingen.
Bij mij staat het op groene mode, niet op trading. Zit daar ook een RTE instelling in?

(terzijde, ik zit bij NextEnergy, die weten me niet te vertellen of ze afrekenen op 15- of 60-minuten interval, Beetje onhandig voor trading.)

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

scsirob schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:17:
[...]

Bij mij staat het op groene mode, niet op trading. Zit daar ook een RTE instelling in?

(terzijde, ik zit bij NextEnergy, die weten me niet te vertellen of ze afrekenen op 15- of 60-minuten interval, Beetje onhandig voor trading.)
De RTE is de totale efficiëntie van je systeem die alleen van toepassing is op DESS, of dat nu Trading of Green mode is.

De verdere DESS instellingen? Zoals vermogen van je batterij en je huisaansluiting. Misschien als je dat deelt met een screenshot?

En zoek maar eens op 'RTE instellen' in dit topic.

• scsirob
OK, inmiddels Cerbo naar v3.67 large geüpdated, Node Red geactiveerd en flow erin gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-B55bbitzab2vwIslMOF4LWKDk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eXMfEg6M2HlWyHhKgSbFQmcy.png?f=user_large
Zo te zien RTE 81%
DESS instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHIOEjeRfypK8jseGnANmN1P1_0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jadWmAk0ZZguPp6zSW2UQDFi.png?f=fotoalbum_large
Accu laad/ontlaadstroom zijn bewust geknepen om de batterijstromen te beperken tot 200A totaal.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

scsirob schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:57:
OK, inmiddels Cerbo naar v3.67 large geüpdated, Node Red geactiveerd en flow erin gezet:
[Afbeelding]
Zo te zien RTE 81%
DESS instellingen:
[Afbeelding]
Accu laad/ontlaadstroom zijn bewust geknepen om de batterijstromen te beperken tot 200A totaal.
81% RTE is wat je instelt zelf. Zat die 81% al in de NodeRed code die je hebt gekopieerd?

Als je systeem dus met 81% RTE moet gaan rekenen dan heb je een redelijk laag net tarief nodig wil DESS beslissen om via de batterij het huis te voorzien.

Het moet dus goedkoper zijn om vanaf het net de batterij te laden en je huis later te voorzien dan je huis direct vanuit het net te verzorgen. Je verliest namelijk 19% als je het huis gaat voorzien vanuit de batterij.

Volg je het nog?

Als de spread lager is dan het verlies zal er niet vanuit de batterij gewerkt gaan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ersus op 03-02-2026 17:05 ]

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

De batterij cycle zou ik persoonlijk op 1ct instellen, die is er immers al en kan beter iets doen dan niets doen. belangrijk is dat je RTE ook overeenkomt met je systeem opstelling en de dynamische tarieven kloppen.

Wellicht kun je in je contract kijken welke afreken methode jouw energie aanbieder hanteert.

• scsirob
Ersus schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:03:
[...]Als je systeem dus met 81% RTE moet gaan rekenen dan heb je een redelijk laag net tarief nodig wil DESS beslissen om via de batterij het huis te voorzien.
Zoals ik het begrijp: Energie inkopen gaat gepaard met energieverlies. Energie uit de accu verbruiken ook. Samen is dat je 'Round Trip' verlies.
Het moet dus goedkoper zijn om vanaf het net de batterij te laden en je huis later te voorzien dan je huis direct vanuit het net te verzorgen. Je verliest namelijk 19% als je het huis gaat voorzien vanuit de batterij.
Duidelijk. Alleen vind ik het dus raar dat er tijdens minder dure uren wel verbruik uit de accu is, en op het duurste moment de SOC al op minimum staat. Er wordt geen gebruik gemaakt van de beschikbare marge. Zonder de berekening handmatig te doen zou het dan logischer zijn om energie te sparen voor die avondpiek. Of 's nacht ervoor in de dip wat extra te kopen voor het geval dat. Beter mee verlegen dan om verlegen, zeg maar..
Volg je het nog?
>:)
Het voelt alsof een deel van de beschikbare accucapaciteit nu niet gebruikt wordt. Nu wordt 40% als harde bodem gebruikt. Als het systeem een tweede (softe) bodem van 70% zou kennen, dan blijft de dynamiek vrijwel gelijk terwijl er ruimte is om onverwacht verbruik overdag op te vangen.

• scsirob
Die 81% kwam tevoorschijn toen ik de flow activeerde. Mag ik er vanuit gaan dat deze ergens gelezen is?

Contract; NextEnergy is daar behoorlijk onduidelijk over. "Ja, de marktprijzen zijn per kwartier maar in de app doen we per uur om het makkelijk te houden¨. OK, maar wat brengen jullie daadwerkelijk in rekening? "Ja, de marktprijzen zijn per kwartier maar in de app doen we per uur om het makkelijk te houden¨ Ad naseum..

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

scsirob schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:16:
[...]

Zoals ik het begrijp: Energie inkopen gaat gepaard met energieverlies. Energie uit de accu verbruiken ook. Samen is dat je 'Round Trip' verlies.

[...]

Duidelijk. Alleen vind ik het dus raar dat er tijdens minder dure uren wel verbruik uit de accu is, en op het duurste moment de SOC al op minimum staat. Er wordt geen gebruik gemaakt van de beschikbare marge. Zonder de berekening handmatig te doen zou het dan logischer zijn om energie te sparen voor die avondpiek. Of 's nacht ervoor in de dip wat extra te kopen voor het geval dat. Beter mee verlegen dan om verlegen, zeg maar..

[...]
>:)
Het voelt alsof een deel van de beschikbare accucapaciteit nu niet gebruikt wordt. Nu wordt 40% als harde bodem gebruikt. Als het systeem een tweede (softe) bodem van 70% zou kennen, dan blijft de dynamiek vrijwel gelijk terwijl er ruimte is om onverwacht verbruik overdag op te vangen.
DESS bekijkt PV opwek, je verbruik en stelt een SOC in, als daar afwijkingen in zitten kan het systeem soms wat bijsturen dat voor ons niet logisch lijkt. Maar dat zijn korte 'interventies' die meer opvallend zijn als je er ik noem het even een microscopische blik op gefocust blijft.

Check je contract NextEnergie op uur of kwartier afrekening en dan de juiste parameters lijkt me het meest handige voor DESS om aan te kunnen sluiten op de logica van afrekenen.

Je kunt je SOC zelf wat aanpassen met NodeRed, je bepaald dan zelf hoe je het wil hebben, maar je systeem zal daar dan ook op reageren, als de SOC veranderd kan het zijn dat het systeem gaat laden wat dan weer als onlogisch over kan komen.

Het ligt aan de flow als die geactiveerd wordt of deze al een inject uitvoert met een waarde. Dan moet je in de code van de flow zien.

• scsirob
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vixCKYb6mhplwt8IV_XLdobW0U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rohlyOMk7jzgwAxYxTbYSKi0.png?f=user_large
Nou, vertel het maar...
Helpdesk komt niet verder dan hiernaar verwijzen, ik kan het op meerdere manieren opvatten.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

scsirob schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:27:
[Afbeelding]
Nou, vertel het maar...
Helpdesk komt niet verder dan hiernaar verwijzen, ik kan het op meerdere manieren opvatten.
Tjee wat leest het gemakkelijk;) Maar ik ga er vanuit dat dat wat in de tekst 'maar wij gekozen' het woord 'uurtarieven' er tussenin gewerkt moet worden. Maar je hebt gelijk, dit is wel erg onprofessioneel als de helpdesk niet zelf leest waar ze heen verwijzen.

Ik denk dat je bij Zonneplan beter op je plek zou kunnen zitten....

[ Voor 18% gewijzigd door Ersus op 03-02-2026 17:40 ]

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste