• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:09
Oeh nice. Begin 2027 ga ik ook een Victron installatie kopen naar alle verwachting. Een HV systeem heeft wel mijn voorkeur. Ben heel benieuwd naar de HV19 mbt specs.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:37
Impossibl3 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:16:
[...]

Oeh nice. Begin 2027 ga ik ook een Victron installatie kopen naar alle verwachting. Een HV systeem heeft wel mijn voorkeur. Ben heel benieuwd naar de HV19 mbt specs.
Met 16x50v boxen haal je die 800V ook. HV Scheelt wel een hoop koper, maar aangezien de meeste accu’s 3.2 volt zijn is het nog een beetje een stretch

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-07 10:31

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Impossibl3 Wat is je overweging om dit pas begin 2027 aan te schaffen (precies wanneer de salderingsregeling is afgelopen en half Nederland ook aan de thuis accu wil) ?

En tja het mag je voorkeur hebben HV, maar het brengt wel serieus hogere veiligheidsrisico's met zich mee en daarom in mijn ogen ongeschikt is voor DIY installaties.
Met 800VDC vertel je het botweg niet meer na als je eventjes een dom / klein foutje maakt.

[edit]
Voor nu is als je de documentatie leest ook zeer beperkt qua keuze voor ondersteunde type batterijen. (en dat is nu een beperkt lijstje van 8 types). Victron kennende gaat dat vast wel een groter lijstje worden maar voor nu is de keuze wel zeer beperkt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2JyTlI2Aw-n_mm83BBn28wGsac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AIuZZ15qprROq6QIxmylNWBO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door cyclone op 21-06-2026 22:55 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:16

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Impossibl3 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:16:
[...]

Als je wilt is het misschien goed om eens te delen wat je verwacht van een thuis accu oplossing en waarom je gefocust bent op HV.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:02

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Nou.. Dunnere kabels, minder kabel verliezen en veel minder risico op hotspots.

Bij een 48v systeem waar je 200A doorheen blaast zijn alle connecties echt wel spannend. Elke krimp die je zet op een 70mm2 kabel moet je goed controleren en elke verbinding is dus ook een risico.

Over wat meer voor diy is valt dus te bezien.. De pylontech force h3 heeft alles ingebouwd. Kwestie van 2 kabels aansluiten aan de victron hs19. Als dat kabels zijn met veilige connectoren dan durf ik niet zomaar te zeggen dat 48v veel beter is voor de diy markt.

Ik heb al een schakelaar op 48v gesmolten gehad. Ik werk professioneel ook met stroom en ben bekend met de gevaren. Ook met 48v systemen hou ik m'n hart vast. 200A vraagt gewoon serieuze inspecties etc.

Ik wacht natuurlijk af hoe het zich ontwikkelt en ben zeker niet de eerste die een hs19 zal kopen. Maar misschien is het wel de opvolger van mijn 3x mp5k met 30kWh accu.

• Impossibl3
cyclone schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:44:
@Impossibl3 Wat is je overweging om dit pas begin 2027 aan te schaffen (precies wanneer de salderingsregeling is afgelopen en half Nederland ook aan de thuis accu wil) ?
Zowel mijn vrouw en ik werken voor de zelfde werkgever. Vanaf 1-1-2027 mogen we beiden €750 uitgeven aan verduurzaming woning en nog eens €750 bruto netto aan onder andere verduurzaming woning (eens per 5 jaar beide). We krijgen in totaal €1500 in het handje en €1500 bruto netto. Dan ga ik geen systeem in 2026 kopen en "gratis" geld mis lopen. Zo hebben we de vorige keer de warmtepomp en PV mede gefinancierd.

Waarom de HS19 ipv een 48v systeem?
1. Ik wil de accu buiten hebben staan (IP65 zoals de Dyness Powerbrick Plus 16.07kWh) ipv in de garage vanwege een mogelijke dak opbouw. Terwijl de omvormer wel in de garage komt. Dit betekent dat ik lange (dikke) kabels nodig heb. Een alternatief is de omvormer ook naar buiten maar dan moet er een kastje komen.
2. De redenen zoals aangegven door @prein2.

Overigens koop ik, mede door de dalende prijzen, wel een kant en klaar accu bij een EU leverancier. Dit zodat de veiligheid en in het geval van nood de verzekering gefixt is.

Afhankelijk van de specs, prijs en levertiiden van de HS19 kan het ook de MultiRS Solar worden (en dus 48 volt). Dat zie ik tzt wel weer.

[ Voor 27% gewijzigd door Impossibl3 op 22-06-2026 07:10 ]

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:19
Ik zal nog even terugkoppelen over mijn ve.bus probleem. Na het vervangen van de UTP kabel tussen de laatste MP en de Cerbo draait alles nu weer >2 weken zonder issues.
Het troubleshooten kostte wat tijd en ondanks dat de netwerkkabeltester de kabel goed hefet bevonden zat er toch een verdacht plekje en viel de verbinding dus af en toe weg.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• cyclone

cyclone

@Impossibl3 valt geen speld tussen te krijgen deze argumentatie, geldt overigens ook voor het betoog van @prein2

Echter is er een ruime interpretatie van DIY, waarbij ik met name versta ook het zelf bouwen van de accu. Vanuit dat perspectief ben ik dus uitermate terughoudend voor wat betreft HV.

De voordelen van HV zie ik zeker ook, zeker als je gebruikt maakt met kant en klare modules (Accu's en HV omvormer) waarbij ook de nodige beveiligingen al standaard zijn ingebouwd.

Echter van scratch af aan je eigen HV accu's bouwen (wat dus nu niet aan de orde is en ik ook geen DIY kits van gezien heb overigens) is wat dat betreft wel "andere koek" en blijkbaar niet aan de orde.

Benieuwd naar wat jouw bevindingen zijn / worden @Impossibl3 keep us posted!

• Impossibl3
cyclone schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:15:
Echter van scratch af aan je eigen HV accu's bouwen (wat dus nu niet aan de orde is en ik ook geen DIY kits van gezien heb overigens) is wat dat betreft wel "andere koek" en blijkbaar niet aan de orde.

Benieuwd naar wat jouw bevindingen zijn / worden @Impossibl3 keep us posted!
Van uit het niets een HV accu bouwen zou ik nooit in mijn hoofd halen. Op 48V durf ik dat nog wel aan maar 400+ volt DC laat ik over aan de fabrieken die daarvoor zijn ingericht. Ik ben overigens wel heel benieuwd naar de afgedankte EV batterijen die je als 2de leven in een HS19 zou kunnen stoppen. Die YouTube filmpjes kijk ik met veel plezier waarbij andere omvormers worden gehanteerd.

Overigens heb ik zelf een accu met een netto capaciteit van 15 kWh nodig. Groter krijg ik niet leeg per dag en de winst over meerdere dagen is beperkt. Met een kleinere capaciteit laat ik stroom liggen. Voor mij zit het optimum rond de 15 kWh netto capaciteit. Dit heb ik bepaald na een jaar p1 (op seconden niveau gelogd in HA) data via dit script. Daar wordt ook rekening gehouden met de efficiëntie (op hoofdlijnen) en vermogen capaciteit van de omvormer. Een 8 kVa omvormer is bijvoorbeeld onzinnig terwijl een 3 kVa te kort komt. Met een vermogen van 5 kW (circa wat de Multi RS Solar kan leveren) kan ik 9,5 maand met een netto accu van 15 kWh NOM draaien.

• Impossibl3
Ik zie in de specs (voor zover beschikbaar) van de HS19 dat deze een voltage bereik heeft van 650 - 1000 V DC waardoor je vaak op forse pakketen uit komt (meer dan ik nodig heb). Ik vermoed dat het een 48V systeem gaat worden op de Multi RS Solar met lange 70m2 kabels naar buiten.

• Q

Q

prein2 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 06:39:
Nou.. Dunnere kabels, minder kabel verliezen en veel minder risico op hotspots.

Bij een 48v systeem waar je 200A doorheen blaast zijn alle connecties echt wel spannend. Elke krimp die je zet op een 70mm2 kabel moet je goed controleren en elke verbinding is dus ook een risico.

Over wat meer voor diy is valt dus te bezien.. De pylontech force h3 heeft alles ingebouwd. Kwestie van 2 kabels aansluiten aan de victron hs19. Als dat kabels zijn met veilige connectoren dan durf ik niet zomaar te zeggen dat 48v veel beter is voor de diy markt.

Ik heb al een schakelaar op 48v gesmolten gehad. Ik werk professioneel ook met stroom en ben bekend met de gevaren. Ook met 48v systemen hou ik m'n hart vast. 200A vraagt gewoon serieuze inspecties etc.

Ik wacht natuurlijk af hoe het zich ontwikkelt en ben zeker niet de eerste die een hs19 zal kopen. Maar misschien is het wel de opvolger van mijn 3x mp5k met 30kWh accu.
Jij bent duidelijk helemaal bekend met de materie, heb er niets aan toe te voegen.

Ik heb eerder een vraag. Waarom zou ik mij drukker maken over 200A door een 70mm2 kabel dan zeg 16A door een 6mm2. Beiden zitten op de grens van de kabel en een kabel kan uiteindelijk heet worden en brand veroorzaken.

Wat is precies het verschil in risico?

• Impossibl3
Q schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:29:
[...]

Jij bent duidelijk helemaal bekend met de materie, heb er niets aan toe te voegen.

Ik heb eerder een vraag. Waarom zou ik mij drukker maken over 200A door een 70mm2 kabel dan zeg 16A door een 6mm2. Beiden zitten op de grens van de kabel en een kabel kan uiteindelijk heet worden en brand veroorzaken.

Wat is precies het verschil in risico?
Volgens mij is het niet zo zeer de kabel maar de kwaliteit van de krimp op het kabeloog wat lastiger is bij een 70mm2 kabel dan bij 6mm2.

• prein2

prein2

de kabel is inderdaad een kwestie van goed dimensioneren. Het gaat generiek om 2 dingen:

contactoppervlak:
bij elke overgang is er risico dat het contactoppervlak suboptimaal is, en je dus meer warmte creeert. dat is potentieel een probleem door bijvoorbeeld een gesmolten connector of zoiets. Hoe hoger de stroom hoe kritischer dat is. het voltage maakt hier niet uit. dus hoger voltage resulteert in lagere stroomsterkte en in lager risico op overgangen. Er zijn stiekem best wat overgangen (bij mij: van accubox naar schakelaar, van schakelaar naar lynx power in, van lynx power in naar multiplus, en dat allemaal voor plus, voor min en voor 3x multiplus en 2x accupack.
Overigens is de grap dat bij dezelfde capaciteit accu de vermogens door een enkele accucel hetzelfde zijn. Dus het komt natuurlijk uiteindelijk ergens samen.

spanningsval:
spanningsval is een probleem bij hogere stoormsterkte --> U=IxR, bij dezelfde dikte kabel is de spanningsval recht evenredig met stroomsterkte. het vermogensverlies P=I^2xR schaalt kwadratisch met de stroomsterkte.

Dat betekent hoe lager het voltage, hoe dikker de kabels moeten zijn. Als je de kabels wat langer maakt, dan wordt de R dus hoger, dan moeten de kabels weer dikker. Dat wordt op een gegeven moment onhandelbaar.

HV is levensgevaarlijk als je het aanraakt. en dus moet je echt niet zelf een HV accu maken van 3,2V cellen. Zoals dat wel gebeurt bij 48V systemen. Met kant en klare HV accu's is dat risico te mitigeren. je zonnepanelen in strings zijn ook 300-800V, daar zijn we inmiddels aan gewend. Dus het kan echt wel in een huis, als je maar goed ontwerpt.

kortom:
risico bij LV:
- contactoppervlak
- kabeldikte
- hitte ontwikkeling in kabels en contactoppervlak

risico bij HV:
- aanraken = dood

je zou dus ook kunnen beargumenteren dat de risico's bij LV accus meer een sluipmoordenaar zijn (dat slechte oppervlak gaat een keer voor brand zorgen), en bij HV accu vooral geld bij installatie (want daarna raak je het niet meer aan)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
HV vereist 'duur' gereedschap, dat zet je niet in elkaar met een schroevendraaier die je bij de kassa van de Lidl opduikt. Bij LV kan dat wel met doodnormaal gereedschap, tenzij je zelf kabels gaat knijpen, en zou je het geld dat je bespaart op gereedschap uit moeten geven aan een hele goede warmtebeeldcamera.

• prein2

prein2

Ik ga bij HV dus niet uit van zelfbouw, maar van zelf assemblage. Eigenlijk analoog aan zonnepanelen. Is ook een stekker insteken waar 600v op staat.

Dus de accubox met plus en min verbinden met omvormer via een kabel en de omvormer aan 230v. Kan allemaal spanning loos en vereist dus geen speciaal gereedschap.

Zelf een hv accu knutselen van losse cellen is echt een no-go. Maar eigenlijk is het risico van een open 48v accu doos ook al immens groot. Laat daar maar eens je steeksleutel op stuiteren...

[ Voor 8% gewijzigd door prein2 op 22-06-2026 18:08 ]

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:59
HV valt in een compleet andere wet- en regelgeving. We mogen in NL al blij zijn met 230V ipv 115V. 😉

[ Voor 64% gewijzigd door Noord27 op 22-06-2026 19:25 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Welke andere regelgeving bedoel je?

• prein2

prein2

@Noord27 wat bedoel je?

Hv in deze context is hoogvoltage dc, in de victron context rond 800V DC..

Gezien de absolute afwezigheid van wet en regelgeving op het gebied van thuisaccus ben ik benieuwd waar je op doelt...

• Beer070
prein2 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:36:
@Noord27 wat bedoel je?

Hv in deze context is hoogvoltage dc, in de victron context rond 800V DC..

Gezien de absolute afwezigheid van wet en regelgeving op het gebied van thuisaccus ben ik benieuwd waar je op doelt...
Hv in wettelijke kaders is 1500V+.

Bij thuis accu’s is het volgens mij 400V+ wat weer vergelijkbaar is met 3 fase spanningsverschil. Nu is DC een stuk venijniger dan AC, heb ik begrepen.

Bij Victron is HV 800V…

• Noord27
Ooh.. Dan praat ik in heel andere vaktermen. Hoogspanning is 150 a 380kV, middenspanning 10 of 20kV. O-)

Volgens de BEI is alles boven 1000V hoogspanning.

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

+600Vdc wil ook zeggen dat je een hoop panelen moet hebben liggen.
https://www.victronenergy...ulti-hs19-solar#downloads

[ Voor 81% gewijzigd door Damic op 23-06-2026 06:34 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• cyclone

cyclone

@Impossibl3 zie dat je ook een laadpaal hebt (in je footer) red je het ook met je EV met die 15kWh ?
Juist mijn EV maakt de business case voor mijn thuis accu sluitend, dit op basis van de 13 a 15 kWh die ik per dag aan woon werk verkeer oprijd en dat nu op mijn gratis zonnestroom kan doen uit mijn thuis accu en mijn werkgever hier netjes 23 cent per km voor betaald.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:01
Nu ben ik niet @Impossibl3 maar in mijn situatie red ik het niet met mijn 16kWh batterij.
Rijd dagelijks 80-100km woon/werk verkeer en moet ongeveer per dag ook ~13-15 kWh laden.
Accu is toch eerder leeg, zeker als je vanuit gaat dat je tot max 10% SOC wilt ontladen icm RTE.

Je maakt zo wel optimaal gebruik van je batterij, mits je genoeg PV hebt liggen om het aan te vullen.

Alleen in NL is nog steeds salderen, lijkt me momenteel niet zo nuttig dan of je moet een dure contract hebben...

Dat is anders dan hier in BE waar ik < 5ct de kWh terug krijg en salderen niet bestaat, dat maakt het financieel gezien ook interresanter.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• Impossibl3
Wij gaan beide met het OV naar werk. De auto (PHEV, wordt vooral lokaal gebruikt en in het weekend) laad door de weeks op zonnestroom van einde stookseizoen tot start stookseizoen door de hoeveelheid PV die wij hebben. In de winter, zeker als de dagen kort worden en kouder, staat onze warmtepomp dusdanig te draaien dat praktisch alle PV gelijk verbruikt wordt. Mijn analyse van 16 kWh is gebaseerd op een jaar normaal huis gebruik (met laden PHEV) en daar zag ik in dat een grotere batterij niet opweegt tegen de kosten.

• Noord27
@Impossibl3 Het grote voordeel van Victron is dat het modulair is. Dus als je situatie veranderd kun je de opstelling relatief gemakkelijk aanpassen en/of uitbreiden op je nieuwe situatie. 2e grote voordeel is dat een degelijke 'kapitein' aangenomen hebt voor de complete aansturing je systeem. En die kapitein kost je verder niets na aanschaf.

[ Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 23-06-2026 09:20 ]

• cyclone

cyclone

@Jazsie

Precies mijn punt, zelf ik trek regelmatig mijn 48kWh accu leeg en heb een additionele 16kWh aan cellen liggen die nog in een doosje moeten juist om mijn EV (en toekomstig die van mijn vriendin) tijdens de zomermaanden gewoon gratis van brandstof te voorzien.
Feitelijk levert mij dit netto per maand alleen al een slordige 350 a 360 euro op. (kortom een accu doos van 16kWh op basis van de MB31 verdien ik in 5 maanden terug).

• Impossibl3
Noord27 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:17:
@Impossibl3 Het grote voordeel van Victron is dat het modulair is. Dus als je situatie veranderd kun je de opstelling relatief gemakkelijk aanpassen en/of uitbreiden op je nieuwe situatie. 2e grote voordeel is dat een degelijke 'kapitein' aangenomen hebt voor de complete aansturing je systeem. En die kapitein kost je verder niets na aanschaf.
En dat het een Nederlands bedrijf is en helemaal lokaal aan te sturen ;). Ik ken Victron al vanuit de pleziervaart :)

• Jazsie
Impossibl3 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:12:
Wij gaan beide met het OV naar werk. De auto (PHEV, wordt vooral lokaal gebruikt en in het weekend) laad door de weeks op zonnestroom van einde stookseizoen tot start stookseizoen door de hoeveelheid PV die wij hebben. In de winter, zeker als de dagen kort worden en kouder, staat onze warmtepomp dusdanig te draaien dat praktisch alle PV gelijk verbruikt wordt. Mijn analyse van 16 kWh is gebaseerd op een jaar normaal huis gebruik (met laden PHEV) en daar zag ik in dat een grotere batterij niet opweegt tegen de kosten.
In dat geval is een 16kWh batterij inderdaad een goede keus om mee te beginnen.

Een batterij die je niet gebruikt of merendeels "stil" staat is dood kapitaal.
cyclone schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:23:
@Jazsie

Precies mijn punt, zelf ik trek regelmatig mijn 48kWh accu leeg en heb een additionele 16kWh aan cellen liggen die nog in een doosje moeten juist om mijn EV (en toekomstig die van mijn vriendin) tijdens de zomermaanden gewoon gratis van brandstof te voorzien.
Feitelijk levert mij dit netto per maand alleen al een slordige 350 a 360 euro op. (kortom een accu doos van 16kWh op basis van de MB31 verdien ik in 5 maanden terug).
Dit is inderdaad een mooie use case voor een grotere accu. Zeker als je ook genoeg PV hebt om het aan te vullen, dat is wel een belangrijk punt. Zoveel mogelijk PV leggen (goedkoper dan batterij als je nog niks hebt) want je hebt nooit genoeg in de winter en dan pas batterij.

Neem aan dat je Dynamisch contract hebt want zolang we salderen... ;)
(maar een hobby of gewoon voorbereid zijn op volgend jaar mag ook wat kosten).

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:13
Vandaag is al uitzonderlijk. Morgen is helemaal gekkenwerk. Ruim twee uur lang boven de 100 cent per kWh 🤪🤪🤪

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyLh4PWR2sezYsVNDPyj_gY5D8M=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/F1y52v0EANnI2enooeRMEulB.png?f=fotoalbum_medium

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
gertvdijk schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:08:
Vandaag is al uitzonderlijk. Morgen is helemaal gekkenwerk. Ruim twee uur lang boven de 100 cent per kWh 🤪🤪🤪

[Afbeelding]
Bizar. Het is dan goedkoper om mn dieselaggregaat aan te slingeren (ongeveer 84c/kWh), wat is dus ook ga doen.

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
gertvdijk schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:08:
Ik heb iets meer dan 2 uur nodig om m'n 32 kWh van 95% naar 10% het net op te dumpen dus de timing is top oOo

• Beer070
Noord27 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:21:
Ooh.. Dan praat ik in heel andere vaktermen. Hoogspanning is 150 a 380kV, middenspanning 10 of 20kV. O-)

Volgens de BEI is alles boven 1000V hoogspanning.
Jij weet dit veel beter dan ik.

Die 1000V heb ik ooit eens moeten leren als ‘hoogspanning’. (Was geloof ik NEN3140)

• bdl78
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-07 09:50
Hoi Iedereen,

De volgende situatie:

Ik heb een 3f multiplus installatie met een 450-200 en een 250-70 mppt.

Nu wil ik het laadvermogen naar en ontlaadvermogen van mijn batterij beperken naar 70 amp max. Ik heb in de gx ingeteld dat deze niet hoger mag bij dvcc maximale laadstroom maar hij blijft er gewoon overheen gaan. Ik heb het nu tijdelijk opgelost door mijn mppt's te beperken maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Hij moet toch gewoon terug sturen of op het net het overschot terugleveren? Wat zie ik over het hoofd?

Dess staat aan

accu is jkbms gekoppeld via can.

• V_ger
bdl78 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:09:
Hoi Iedereen,

De volgende situatie:

Nu wil ik het laadvermogen naar en ontlaadvermogen van mijn batterij beperken naar 70 amp max. Ik heb in de gx ingeteld dat deze niet hoger mag bij dvcc maximale laadstroom maar hij blijft er gewoon overheen gaan. Ik heb het nu tijdelijk opgelost door mijn mppt's te beperken maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Hij moet toch gewoon terug sturen of op het net het overschot terugleveren? Wat zie ik over het hoofd?

Dess staat aan

Je max charge current beperkt alleen de multiplus (AC) chargers. Alles wat MPPTs doen telt wel mee voor wat de multiplus mag doen, maar als je MPPTs meer doen dan watje hebt ingesteld doet ie lekker gewoon laden.
Voor mij ideaal, dat gebruik ik om AC PV direct het net op te gooien maar de DC PV de accu in te laten gaan.
Je max ontlaadvermogen is wel makkelijk in te stellen, je kan de inverter power beperken.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• bdl78
V_ger schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:22:
[...]

Je max charge current beperkt alleen de multiplus (AC) chargers. Alles wat MPPTs doen telt wel mee voor wat de multiplus mag doen, maar als je MPPTs meer doen dan watje hebt ingesteld doet ie lekker gewoon laden.
Voor mij ideaal, dat gebruik ik om AC PV direct het net op te gooien maar de DC PV de accu in te laten gaan.
Je max ontlaadvermogen is wel makkelijk in te stellen, je kan de inverter power beperken.
Hoi V_Ger,

Ja, ik heb nu ook de mppv beperkt maar tis wel jammer dat die energie dan niet het net op gaat als die er wel kan zijn. Ik zou het ideaal vinden als de multiplus dan kiest om meer het net op te gooien en de laadspanning naar de accu toe geregeld wordt door meer het net op te gooien maar dat is dus niet mogelijk behalve als de accu dus al vol zit en ik bv met node red de mppt's vol open laat gaan?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:25
Hoi Iedereen,

De volgende situatie:

Dess staat aan

Mppt laat zich niet sturen,die moet je inderdaad zelf begrenzen op 70 bij elkaar geteld. Vervolgens stel je in dvcc ook die 70 in,mochten de mppt onder de 70 komen dan vult de mp het wel aan tot 70

1 PVoutput . Dongen NB

• V_ger
Dan is dus het systeem niet goed gesized. Als je MPPTs x vermogen kunnen leveren, dan moet je accu dat kunnen absorberen. En anders softwarematig begrenzen.

• bdl78
V_ger schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:29:
Dan is dus het systeem niet goed gesized. Als je MPPTs x vermogen kunnen leveren, dan moet je accu dat kunnen absorberen. En anders softwarematig begrenzen.
De 2e accu laat op zich wachten. Maar victron click en design klopt wel. Probleem is dat het allemaal heter wordt als het vol open staat.

• reneeke1970
bdl78 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:31:
[...]

De 2e accu laat op zich wachten. Maar victron click en design klopt wel. Probleem is dat het allemaal heter wordt als het vol open staat.
1 accu met daarop 270 ampere mppt werkt natuurlijk niet he. Maar je accu zit toch heel snel vol.kan het daarna het net op,dus zoveel gaat er toch niet verloren. Kun je niet beter in de zomer een string aan een pv omvormer hangen die het altijd het net op gooit,je accu komt toch wel vol

[ Voor 13% gewijzigd door reneeke1970 op 25-06-2026 12:36 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• bdl78
reneeke1970 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:34:
[...]

1 accu met daarop 270 ampere mppt werkt natuurlijk niet he. Maar je accu zit toch heel snel vol.kan het daarna het net op,dus zoveel gaat er toch niet verloren
Klopt maar das ook niet wat ik heb. Ik heb op dit moment 160amp max aangezien de 450 half vol is op dit moment. Dat met die ac omvormer is misschien nog wel een idee.

[ Voor 6% gewijzigd door bdl78 op 25-06-2026 12:37 ]

• reneeke1970
bdl78 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:36:
[...]

Klopt maar das ook niet wat ik heb. Ik heb op dit moment 160amp max aangezien de 450 half vol is op dit moment. Dat met die ac omvormer is misschien nog wel een idee.
Ik had nog wat toegevoegd aan mijn bericht

1 PVoutput . Dongen NB

• V_ger
@bdl78 Als je wel de DC stroom wil kunnen benutten voor export zal je dus zelf iets moeten fabrieken. Bijvoorbeeld het grid set-point aanpassen zodat de MP gaat exporteren. Dat moet je dan periodiek checken. Echt handig is dat niet natuurlijk, maar alles kan.

• bdl78
V_ger schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:41:
@bdl78 Als je wel de DC stroom wil kunnen benutten voor export zal je dus zelf iets moeten fabrieken. Bijvoorbeeld het grid set-point aanpassen zodat de MP gaat exporteren. Dat moet je dan periodiek checken. Echt handig is dat niet natuurlijk, maar alles kan.
Ja dan werk je inderdaad gewoon om je probleem heen maar dat is dan wel de oplossing. Je zou met node red de instelwaarde stroomnet kunnen aanpassen na aanleiding van het opgewekt vermogen en dit zo sturen zolang de accu niet vol is. Als de accu vol is mag hij gewoon volle bak draaien aangezien dan toch alles naar het net gestuurd word. Of heb ik het nu mis?

• reneeke1970
V_ger schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:41:
Dat geeft nogal verlies als de mp dit doet. Ik heb ook maar 1 accu,en mijn mppt doet max 4000 watt,de rest hangt aan gewone pv omvormer alles het net op te gooien. Als de mppt te weinig doet met slecht weer,kun je gewoon via de mp altijd nog extra bij laden

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
bdl78 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:48:
[...]

Ja dan werk je inderdaad gewoon om je probleem heen maar dat is dan wel de oplossing. Je zou met node red de instelwaarde stroomnet kunnen aanpassen na aanleiding van het opgewekt vermogen en dit zo sturen zolang de accu niet vol is. Als de accu vol is mag hij gewoon volle bak draaien aangezien dan toch alles naar het net gestuurd word. Of heb ik het nu mis?
Als je het goed instelt wel,ess/net teruglevering.....

1 PVoutput . Dongen NB

• bdl78
reneeke1970 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Dat geeft nogal verlies als de mp dit doet. Ik heb ook maar 1 accu,en mijn mppt doet max 4000 watt,de rest hangt aan gewone pv omvormer alles het net op te gooien. Als de mppt te weinig doet met slecht weer,kun je gewoon via de mp altijd nog extra bij laden
Geeft een gewone pv omvormer niet evenveel verlies dan?

• reneeke1970
bdl78 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:52:
[...]

Geeft een gewone pv omvormer niet evenveel verlies dan?
Nee die doen 97 rendement vanaf panelen. De mppt doet 98 en de mp tot wel 85 afhankelijk van vermogen,dus dat kan behoorlijk schelen

1 PVoutput . Dongen NB

• bdl78
reneeke1970 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:54:
[...]

Nee die doen 97 rendement vanaf panelen. De mppt doet 98 en de mp tot wel 85 afhankelijk van vermogen,dus dat kan behoorlijk schelen
ok, weer wat geleerd. Maar feit blijft dat als je er niets mee doet je er ook niets voor krijgt en het verloren is toch.

• reneeke1970
bdl78 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:01:
[...]

ok, weer wat geleerd. Maar feit blijft dat als je er niets mee doet je er ook niets voor krijgt en het verloren is toch.
Dat is zeker zonde,daarom zeg ik,hang er in zomer een pv omvormer bij,en in de winter zoveel mogelijk op de mppt,jou string voltage is denk ik prima voor beide opties,dus even over klikken en klaar. En met die omvormer op de ac out heb je er ook nog controle over

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 25-06-2026 13:05 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Q

Q

Hoi Iedereen,

De volgende situatie:

Dess staat aan

Wat je wil kan niet zomaar.

Wat veel mensen niet weten - het zit in de handleiding verstopt - is dat DVCC charge limieten genegeerd worden door de MPPTs als je ook overschot op het grid wil teugleveren.

Je hebt dan standaard nul controle over hoeveel stroom de accu in gaat en dat kan meer ampere zijn dan goed is voor de kabels en accu, als je niet uitkijkt.

Je zult iets in node red moeten doen om te voorkomen dat er teveel stroom naar de accu gaat. Wat precies weet ik zo niet.

• bdl78
Q schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:44:
[...]

Wat je wil kan niet zomaar.

Wat veel mensen niet weten - het zit in de handleiding verstopt - is dat DVCC charge limieten genegeerd worden door de MPPTs als je ook overschot op het grid wil teugleveren.

Je hebt dan standaard nul controle over hoeveel stroom de accu in gaat en dat kan meer ampere zijn dan goed is voor de kabels en accu, als je niet uitkijkt.

Je zult iets in node red moeten doen om te voorkomen dat er teveel stroom naar de accu gaat. Wat precies weet ik zo niet.
Ok, dan ga ik eens kijken of ik dit (overschot op grid terugleveren) uit kan zetten als de accu vol is en aan als de accu meer vraagt als een bepaald aantal amp. Hiermee zou het dan wel moeten werken?
reneeke1970 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:03:
[...]

Dat is zeker zonde,daarom zeg ik,hang er in zomer een pv omvormer bij,en in de winter zoveel mogelijk op de mppt,jou string voltage is denk ik prima voor beide opties,dus even over klikken en klaar. En met die omvormer op de ac out heb je er ook nog controle over
Dat zou ook een oplossing kunnen zijn voor dit jaar. Jammere is dat volgend jaar nog voor iedereen een raadsel is.

• reneeke1970
@bdl78 wat maakt dit uit voor volgend jaar? Ik zit dynamisch en wil nog steeds zoveel mogelijk terug leveren,en de verhouding waarmee je de accu laad moet nog steeds in orde zijn

1 PVoutput . Dongen NB

• NTS
  • Niet online
Q schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:44:
[...]

Ik dacht dat het idee daarachter was dat de MP dan zoveel ampere van de DC kant zou opnemen dat je charge current weer klopt? En dus de rest omzet naar AC en teruglevert het net op.

Gaat het in deze setup ook over bijvoorbeeld BMS limieten heen? Of zijn die wel hard?

Edit: Jij bedoelt deze opmerking in de handleiding denk ik:
DVCC-laadstroomlimieten worden niet toegepast op DC MPPT's als ESS ingeschakeld is met Allow DC MPPT om te exporteren. Dit is om het maximale rendement van de PV-panelen te exporteren.
Maar ik dacht dus dat het idee daarvan was dat de MP van het teveel zou "opnemen" en als AC zou exporteren. Dus dat de stroom naar je batterij wel op het ingestelde niveau uit komt.

[ Voor 23% gewijzigd door NTS op 25-06-2026 16:32 ]

• Q

Q

@NTS het idee is inderdaad dat het overschot door een Multiplus op het net gedumpt wordt. Maar als je MPPTs meer vermogen produceren dan je multiplus kwijt kan, dan gaat dat overschot gewoon de accu in, ook al is dat teveel voor de accu.

Als je de BMS goed heb afgesteld zal die wel ingrijpen, maar je wilt nooit in die situatie komen want dat geeft gezeik op je DC bus (over voltage meldingen enzo).

• NTS
  • Niet online
Maar wat gaat er dan mis bij @bdl78? Daar zit zoals ik het lees 160A aan MPPT output en een 3 fase MP setup. Dat is 55A per MP die "afgevoerd" moet worden, dat zou zelfs een kleine MP3000 gewoon moeten kunnen.

Hoe komt het dan dat de accu over z'n maximum stroom gaat?

• Q

Q

NTS schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:12:
Maar wat gaat er dan mis bij @bdl78? Daar zit zoals ik het lees 160A aan MPPT output en een 3 fase MP setup. Dat is 55A per MP die "afgevoerd" moet worden, dat zou zelfs een kleine MP3000 gewoon moeten kunnen.

Hoe komt het dan dat de accu over z'n maximum stroom gaat?
De oorspronkelijke vraag was: waarom wordt er geladen over het maximale vermogen heen van 70A zoals ingesteld via DVCC en dat is nu verklaard. De laad en ontlaad max A van DVCC 'bestaat effectief gewoon niet'. En die 48V bus is een systeem van communicerende vaten op basis van voltage (dat weet je wel maar even voor de volledigheid) en die accu trekt door de lage weerstand alle DC PV naar zich toe.

De multiplusx3 doen niets want de accu zit niet vol en er is geen overschot voor op het net. Die 160A gaat gewoon de accu in, totdat het max voltage van dvcc? wordt bereikt.

Pas bij die voltage grens zal de mppt zijn standaard truc doen door +0.1 oid volt er bovenop te gooien wat voor de MP het singaal is om te gaan terugleveren.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:54
Ik heb net als test een Shelly PM device toegevoegd aan mijn Cerbo met het idee om deze voor een bepaalde load in huis apart te laten visualiseren in VRM.
Hij heeft 'm als Shelly device opgemerkt (zichtbaar in de console) en een VRM ID gekregen. Hij komt op dit moment niet apart tevoorschijn als een kaartje in VRM, klopt dat?

Wat heb je nodig om een apart kaartje in VRM te krijgen zodat je een verbruiker apart kan laten weergeven? Deze verbruiker zit wel mee achter de centrale grid meter dus mag er niet nog eens bijgeteld worden.

• NTS
  • Niet online
Q schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:53:
[...]
De multiplusx3 doen niets want de accu zit niet vol en er is geen overschot voor op het net. Die 160A gaat gewoon de accu in, totdat het max voltage van dvcc? wordt bereikt.

Pas bij die voltage grens zal de mppt zijn standaard truc doen door +0.1 oid volt er bovenop te gooien wat voor de MP het singaal is om te gaan terugleveren.
Ja, dat is een logische verklaring. Maar bij een batterij waar het laden door een BMS wordt aangestuurd zou ik dus verwachten dat de CCL gerespecteerd wordt. Dat kan namelijk prima, de MP doet dat zonder MPPT door het voltage zo te kiezen dat de laadstroom precies onder de limiet blijft. En als je een maximum voltage override instelt lager dan waar de accu nu op zit dan begint de MP stroom te vragen om naar dat voltage te komen.

Dus waarom zorgt de GX/MP combinatie er niet voor dat de charge current onder de BMS aangegeven CCL blijft (of DVCC setting indien lager) door de MP stroom te laten opnemen?

De meeste BMSen geven namelijk onderweg naar 100% "geladen" langzaam een steeds lagere limiet aan. Als de MPPT er voor zorgt dat die limiet niet gerespecteerd wordt heb je toch een rare situatie. Ook niet geheel veilig volgens mij.

• Q

Q

NTS schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:04:
[...]

Ja, dat is een logische verklaring. Maar bij een batterij waar het laden door een BMS wordt aangestuurd zou ik dus verwachten dat de CCL gerespecteerd wordt. Dat kan namelijk prima, de MP doet dat zonder MPPT door het voltage zo te kiezen dat de laadstroom precies onder de limiet blijft. En als je een maximum voltage override instelt lager dan waar de accu nu op zit dan begint de MP stroom te vragen om naar dat voltage te komen.

Dus waarom zorgt de GX/MP combinatie er niet voor dat de charge current onder de BMS aangegeven CCL blijft (of DVCC setting indien lager) door de MP stroom te laten opnemen?

De meeste BMSen geven namelijk onderweg naar 100% "geladen" langzaam een steeds lagere limiet aan. Als de MPPT er voor zorgt dat die limiet niet gerespecteerd wordt heb je toch een rare situatie. Ook niet geheel veilig volgens mij.
Ik heb bij die installatie geholpen van die vriend die 5 x MPPT draait, en bij de eerste set MPPT liepen we dus precies tegen het probleem aan dat we geen limitatie van de stroom richting accu zagen. En als deze dan in de limiet van de accu liep dan sloot de accu af en kreeg je over voltage / DC ripple. Soms is de handleiding lezen erg verhelderend :X

Ik kan verder geen verklaringen geven, maar in deze specifieke omstandigheden doet CCL dus niets, wordt 100% genegeerd. En dat kan dus best gevaarlijk worden als je je daar niet van bewust bent, want je volle 10kW aan solar (bij wijze van spreken) kan zo in die accu geramd worden.

In deze setup heb je eigenlijk niets aan de communicatie met het BMS en de Cerbo want er wordt eigenlijk niets mee gedaan. Mischien leuk om de cel voltages te zien, dat wel. Maar CCL etc is typisch iets waarvoor die communicatie zo handig is, en dat werkt dus niet.

Het hele ESS met DVCC verhaal werkt toch prima verder, omdat alles op voltage is gestuurd en dat gaat goed, zolang de limieten van het BMS iets buiten de limieten van DVCC staan.
Het probleem is dat de multiplus en de MPPT alleen voltage ziet en daar op reageert. Zolang het voltage van de 48V bus te laag blijft gaat al het vermogen naar het 'laagste punt' ofwel de accu, omdat die zo'n lage weerstand heeft.

Als je een shunt naar de accu(s) hebt lopen zou een Cerbo dus kunnen zien dat de MPPTs geknepen moeten worden om die accu niet te hard te laden, met teveel amperes. Maar dat is fundamenteel in strijd met het doel om die solar capaciteit van de MPPTs maximaal te benutten, dus in de accu en de rest op het net. Daar zit het probleem.

Die vriend waar ik over sprak heeft fundamenteel het probleem nog niet opgelost. In de praktijk heeft hij zo onwijs veel solar vermogen met die 5 x MPPTs dat als de stroom aan de erg hoge kant dreigt te worden, de accu al lang en breed vol zit (BMS grijpt niet in, DVCC voltage wordt behaald) en dan gaat de solar allemaal via de MP naar buiten. Dan worden de MPPTs wel geknepen als de energie niet weg kan (1-fase MP) omdat het DVCC votlage niet hoger mag worden (doen ze automatisch). Nu kan die setup max 150-170A genereren, en dat kan zo'n accu wel een keertje hebben, dus niet zoveel vrees. Maar het is mooier om daar iets met node red tegenaan te gooien.

Lang verhaal kort, als jij je lekker efficiente MPPT vermogen maximaal wilt benutten, dan ben je mogelijk beter uit met een grotere accu set om het solar MPPT vermogen af te vangen en een 3-fase setup om de energie ook op het net kwijt te kunnen, zonder dat de MPPTs geknepen moeten worden. Of dat uiteindelijk financieel optimaal is, weet ik niet.

• NTS
  • Niet online
Nouja ook met een grote accu heb je issues. Mijn batterijen mogen met maximaal 320A (ongeveer 0.5C, het is 32 kWh) laden, dat haalt een MPPT niet. Maar het BMS kan ook lager aangeven, als ze bijvoorbeeld redelijk vol zijn of de temperatuur is heel laag. Zonder MPPT voert de MP zo'n limiet keurig uit. Maar met MPPT en feed in DC aan dus niet.

Terwijl dat toch echt wel zou moeten kunnen. De GX weet de stroom naar de accu, dat is MPPT en MPs bij elkaar opgeteld (MP kan negatief zijn) en het BMS geeft het ook door. Op basis daarvan zou je toch denken dat de MP aangestuurd kan worden om meer vermogen van de DC bus op te nemen totdat de stroom naar de accu laag genoeg is. En als de MP niet meer harder kan zou de GX prima ook de MPPT output nog kunnen verlagen.

Het alternatief is feed in DC uitzetten, eigenlijk moet dat dus nu wel als je zeker wilt weten dat het BMS gevolgd wordt. En ik verwacht dat DESS dat lastig vindt, want die gaat er vanuit dat alles wat niet naar de batterij kan het net op gaat.

Victron heeft dus nog wel iets te fixen als ze hun MPPT product in ESS opzet aantrekkelijk willen maken.

• Q

Q

Terwijl dat toch echt wel zou moeten kunnen. De GX weet de stroom naar de accu, dat is MPPT en MPs bij elkaar opgeteld (MP kan negatief zijn) en het BMS geeft het ook door. Op basis daarvan zou je toch denken dat de MP aangestuurd kan worden om meer vermogen van de DC bus op te nemen totdat de stroom naar de accu laag genoeg is. En als de MP niet meer harder kan zou de GX prima ook de MPPT output nog kunnen verlagen.
Het doel is om 'overtollige zonnestroom via de MP het net op te duwen'. Dat wil eigenlijk al zeggen dat zolang er zon in de accu kan, dat ook prioriteit heeft.

Je kunt inderdaad de MP al eerder vermogen van de bus aftappen, zo het voltage omlaag trekken en solar dus op het net gooien, maar dat is niet efficient. Het is beter om die solar allemaal de accu in te krijgen en op een duur moment te verbruiken of te verkopen.

Technisch heb je denk ik gelijk, maar conceptueel is dit niet de bedoeling en niet efficient. Je kunt bijna stellen dat als je PV vermogen naar de accu sturen betekent dat de accu overbelast raakt, dat je dan je accu te klein hebt bemeten. Niet eens voor de capaciteit, maar voor het 'vermogen'.

Overigens denk ik dat je met node red alsnog precies doen wat je voorstelt door te gaan 'injecteren' in het net als de stroom naar de accu te groot dreigt te worden.

• reneeke1970
Q schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 01:05:
[...]

Het doel is om 'overtollige zonnestroom via de MP het net op te duwen'. Dat wil eigenlijk al zeggen dat zolang er zon in de accu kan, dat ook prioriteit heeft.

Je kunt inderdaad de MP al eerder vermogen van de bus aftappen, zo het voltage omlaag trekken en solar dus op het net gooien, maar dat is niet efficient. Het is beter om die solar allemaal de accu in te krijgen en op een duur moment te verbruiken of te verkopen.

Technisch heb je denk ik gelijk, maar conceptueel is dit niet de bedoeling en niet efficient. Je kunt bijna stellen dat als je PV vermogen naar de accu sturen betekent dat de accu overbelast raakt, dat je dan je accu te klein hebt bemeten. Niet eens voor de capaciteit, maar voor het 'vermogen'.

Overigens denk ik dat je met node red alsnog precies doen wat je voorstelt door te gaan 'injecteren' in het net als de stroom naar de accu te groot dreigt te worden.
Je kunt toch gewoon een laad limiet instellen in de mppt,je accu is dan altijd veilig. En bij terug leveren aan het net word die instelling weer genegeerd dus prima toch

1 PVoutput . Dongen NB

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:40

HRV

Ik vraag me af of de RS Solar dit probleem ook heeft? Daar loop alles via de RS en wordt niet direct op de DC bus ingevoerd. Of is dit technisch wel het geval en is het solar deel van de RS zonder enige verdere "sturing" aan de DC bus gekoppeld?

• NTS
  • Niet online
Q schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 01:05:
[...]
Ja dat is prima, maar het issue is dus dat dit ook doorgaat als er geen zon meer in de accu kan. Dat kan gevaarlijk zijn. Als het BMS zegt "ik kan niet met meer dan 10A laden" dan moet je je daar aan houden, niet gewoon door duwen.
Uiteraard, maar ik vind het dus niet logisch om dat te gaan doen terwijl de accu de stroom niet kan hebben.
Je kunt bijna stellen dat als je PV vermogen naar de accu sturen betekent dat de accu overbelast raakt, dat je dan je accu te klein hebt bemeten. Niet eens voor de capaciteit, maar voor het 'vermogen'.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb bijvoorbeeld 32 kWh aan capaciteit en 320A maximum laadstroom. Maar uiteindelijk gaat mijn BMS naar max 20A als de accu bijna vol zit. DESS kiest er sowieso vol om de batterij helemaal vol te laden op goedkope momenten, hoe groot die ook is. Dus dit is echt een issue voor alle formaten batterijen.
Ja dat denk ik ook. Bijzonder dat Victron dat dan zelf niet regelt.

• Q

Q

NTS schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:27:
[...]

Ja dat is prima, maar het issue is dus dat dit ook doorgaat als er geen zon meer in de accu kan. Dat kan gevaarlijk zijn. Als het BMS zegt "ik kan niet met meer dan 10A laden" dan moet je je daar aan houden, niet gewoon door duwen.
Dat kan dus technisch niet. Aan de DC bus hangen drie type apparaten, de Multiplus(sen), accu's en MPPTs. De Cerbo kan ofwel de MPPTs knijpen of gas laten geven en idem voor de multiplus(sen). Maar over de batterij heeft ze geen controle. Terugleveren op het net gebeurt doordat de MPPTs hun voltage ietsje boven de DVCC grens voltage pushen en dat verschil wordt gezien door de Multiplus, die vervolgens begrijpt dat er solar overschot is en ze op het net terug moet gaan leveren. Maar dat drukt net zo goed vermogen zo die accu in, daar kun je fundamenteel niets aan doen - zoals ik het begrijp.

Theoretisch kan ik met je punt mee gaan: de multiplussen zouden de MPPT solar energie kunnen 'afvakkelen' door boven de CCL gewoon PV vermogen op het net te drukken in een strakke control loop. Maar ik denk dat dit ook gevaarlijk is omdat de MPs maar een beperkte repsonsetijd hebben en er dus kort vaak teveel stroom de accu alsnog wordt ingedrukt.

Nieuwere BMSsen kunnen vaak de stroom reguleren en dat kan een soort van oplossing zijn, heb er zelf geen ervaring mee. Het zou niet nodig moeten zijn, maar technisch kan het niet anders en misschien is dat OK.
Uiteraard, maar ik vind het dus niet logisch om dat te gaan doen terwijl de accu de stroom niet kan hebben.
Niet mee oneens, maar ik denk dat dit gewoon een kwestie van natuurkunde is waar je niets aan kan doen. Ik laat me echter graag corrigeren.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb bijvoorbeeld 32 kWh aan capaciteit en 320A maximum laadstroom. Maar uiteindelijk gaat mijn BMS naar max 20A als de accu bijna vol zit. DESS kiest er sowieso vol om de batterij helemaal vol te laden op goedkope momenten, hoe groot die ook is. Dus dit is echt een issue voor alle formaten batterijen.
Ik bedoel het iets anders. Het is een verhouding tussen PV en accu capaciteit. Als je PV nooit meer dan 0.5C in je accu kan drukken - of 0.3C dan is er eigenlijk helemaal niets aan de hand. Maar het is vaak handig - ook voor de winter - om gewoon zoveel mogelijk PV neer te leggen als financieel en ruimte technisch mogelijk is, en dan heb je een fors overschot aan PV dat de accu(s) kan overbelasten.
Ja dat denk ik ook. Bijzonder dat Victron dat dan zelf niet regelt.
Dit is misschien flauw van mij maar ik ben geen power elektronicus en het zou me gewoon niet verbazen dat er issues zijn waar jij en ik misschien geen weet van hebben waarom de dingen zijn zoals ze zijn. Ik ben geen Victron simp (al zou je denken) maar gezien de kwaliteit van de producten ga ik de engineers het voordeel van de twijfel geven.

• Beer070
HRV schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 06:54:
Ik vraag me af of de RS Solar dit probleem ook heeft? Daar loop alles via de RS en wordt niet direct op de DC bus ingevoerd. Of is dit technisch wel het geval en is het solar deel van de RS zonder enige verdere "sturing" aan de DC bus gekoppeld?
De mppts binnen MRS worden in mijn situatie wel normaal beperkt door GX. Maar misschien komt dat omdat mijn MRS PV vermogen lager is dan de toegestane DC laadstroom. Ik ga binnen afzienbare tijd het hele boeltje verhuizen naar de schuur en dan kan ik dit in het klein even testen bij het opnieuw aansluiten en aanzetten. Mijn MRS PV draait 4.5kw piek, dus als ik de laadstroom beperk op 50A en AC-in afkoppel dan zou ie de mppt’s moeten beperken toch?

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:38
Beer070 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:11:
[...]

De mppts binnen MRS worden in mijn situatie wel normaal beperkt door GX. Maar misschien komt dat omdat mijn MRS PV vermogen lager is dan de toegestane DC laadstroom. Ik ga binnen afzienbare tijd het hele boeltje verhuizen naar de schuur en dan kan ik dit in het klein even testen bij het opnieuw aansluiten en aanzetten. Mijn MRS PV draait 4.5kw piek, dus als ik de laadstroom beperk op 50A en AC-in afkoppel dan zou ie de mppt’s moeten beperken toch?
Als je via VRM Maximale ingangsstroom bij de multi RS op 0A zet worden de mppt's ook terug geregeld. Hier een keer per toeval achter gekomen 8)7

• Rene5
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 03-07 07:58
Ik heb een Victron‑systeem met een 14 kWh accu. Aan de achterkant van mijn huis liggen 10 zonnepanelen met een SolarEdge‑omvormer, en aan de voorkant 8 panelen met Enphase‑micro‑omvormers. Het probleem is dat ik een Enphase Gateway Standard heb, waardoor ik de Enphase‑installatie niet automatisch kan laten stoppen bij negatieve stroomprijzen.

Ik heb van alles geprobeerd om de Enphase‑micro‑omvormers uit te schakelen, maar dat is tot nu toe niet gelukt. Daarom ben ik nu bezig met een andere aanpak: de Enphase‑panelen automatisch uitschakelen met een relais vóór zonsopkomst, zodat de micro‑omvormers helemaal niet opstarten wanneer er hoge negatieve tarieven worden verwacht. Zodra de prijzen weer positief zijn, worden ze automatisch weer ingeschakeld en starten ze normaal op.

Het voordeel hiervan is dat ik nooit onder vollast hoef te schakelen, wat voor micro‑omvormers niet ideaal is. Wanneer ze nog niets produceren, maakt uitschakelen volgens mij niets uit. De SolarEdge‑omvormer kan in die periode gewoon de accu vol laden, want die kan ik wel goed aansturen.

Het enige nadeel is dat ik dan het stukje zonne‑opwek mis tussen zonsopkomst en het moment dat de prijzen negatief worden. Maar dat is meestal beperkt, en ik voorkom zo dat ik moet betalen voor teruglevering.

Heeft iemand ervaring met het automatisch uitschakelen en opstarten van Enphase‑micro‑omvormers op deze manier?

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:02

HermanGast

Exige GT3

Rene5 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:49:
Ik heb een Victron‑systeem met een 14 kWh accu. Aan de achterkant van mijn huis liggen 10 zonnepanelen met een SolarEdge‑omvormer, en aan de voorkant 8 panelen met Enphase‑micro‑omvormers. Het probleem is dat ik een Enphase Gateway Standard heb, waardoor ik de Enphase‑installatie niet automatisch kan laten stoppen bij negatieve stroomprijzen.

Ik heb van alles geprobeerd om de Enphase‑micro‑omvormers uit te schakelen, maar dat is tot nu toe niet gelukt. Daarom ben ik nu bezig met een andere aanpak: de Enphase‑panelen automatisch uitschakelen met een relais vóór zonsopkomst, zodat de micro‑omvormers helemaal niet opstarten wanneer er hoge negatieve tarieven worden verwacht. Zodra de prijzen weer positief zijn, worden ze automatisch weer ingeschakeld en starten ze normaal op.

Het voordeel hiervan is dat ik nooit onder vollast hoef te schakelen, wat voor micro‑omvormers niet ideaal is. Wanneer ze nog niets produceren, maakt uitschakelen volgens mij niets uit. De SolarEdge‑omvormer kan in die periode gewoon de accu vol laden, want die kan ik wel goed aansturen.

Het enige nadeel is dat ik dan het stukje zonne‑opwek mis tussen zonsopkomst en het moment dat de prijzen negatief worden. Maar dat is meestal beperkt, en ik voorkom zo dat ik moet betalen voor teruglevering.

Heeft iemand ervaring met het automatisch uitschakelen en opstarten van Enphase‑micro‑omvormers op deze manier?
De Enphase IQ7 serie is erg robuust. Heb als test aan AC-kant met relais een IQ7 een paar duizend (!) keer zowel in de nacht als onder volle productie dagenlang uit- en aan geschakeld. Dat ging prima, geen enkel issue. Die omvormer presteert nog steeds goed. Dat relais (3 fase, 63A normally open) zit nu tussen alle strings/omvormers en het huis.Bij negatieve prijs schakel ik automatisch uit. Maar pas als de prijs onder de 0 zit en niet vooraf.

In de nacht (zonsondergang-opkomst) schakel ik af (sluipverbruik omvormers) en bij dreigend onweer schakel ik ook af.

[ Voor 6% gewijzigd door HermanGast op 01-07-2026 18:38 ]

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:08
excuses geplaatst in verkeerd topic

[ Voor 88% gewijzigd door grotegok op 01-07-2026 18:51 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:13
grotegok schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:48:
Ik begrijp iets niet, ik heb 3x 6k5 multiplus en op ac out een 16A Eaton aardlekautomaat 3P+N 30mA aangesloten, Deze klapt er meteen uit zodra ik ook maar iets een belasting (100W) aansluit.
Voorheen had ik 3x 3k multiplus en geen enkel probleem.

Doe ik iets fout? Instelling? Of beter naar 20A Eaton aardlekautomaat 3P+N 300mA gaan?
weet je of het de aardlekfunctie is of de overbelasting/kortsluiting is die hem doet trippen?

een aardlek meet het verschil vanaf dat punt, achter je ac-out zeg je, dus het lijkt me juist onwaarschijnlijk dat het iets met je multiplussen te maken heeft.

heb je een eenvoudig reproduceerbare load/apparaat die het probleem geeft? en met precies dezelfde setup geen probleem als je je multiplus even helemaal bypasst (direct op het grid)? dat zou wel heel vreemd zijn.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:08
gertvdijk schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:53:
[...]

weet je of het de aardlekfunctie is of de overbelasting/kortsluiting is die hem doet trippen?

een aardlek meet het verschil vanaf dat punt, achter je ac-out zeg je, dus het lijkt me juist onwaarschijnlijk dat het iets met je multiplussen te maken heeft.

heb je een eenvoudig reproduceerbare load/apparaat die het probleem geeft? en met precies dezelfde setup geen probleem als je je multiplus even helemaal bypasst (direct op het grid)? dat zou wel heel vreemd zijn.
Gevonden!

Had per ongeluk de nul aan beide kanten op de rails gezet, niet handig!

• Beer070

Zou het een optie zijn om de enphase panelen met een solaredge optimizer uit te rusten? Afhankelijk van je omvormer en opstelling kan je dan alles via SE sturen. Kost wel 8 nieuwe SE optimizers, en scheelt een enphase omvormer…

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online

Heb je een installer account of toegang tot installer in Enlighten al dan niet via je leverancier ? Ik vermoed van niet anders was het je waarschijnlijk al via die weg gelukt, daarnaast is er een apart Enphase topic met veel ervaring.

Wat je eventueel ook nog zou kunnen proberen, wat ook met een standard Envoy zou moeten werken, is een wat creatief gebruik van de Distributed Energy Resource (DER) feature. Je zult dit eerst in Enlighten moeten aanzetten "Power Production Limiting by Gateway" en vervolgens de 16 beschikbare levels van een procentueel (van 0% tot 100%) "Limit" percentage voorzien. Door een combinatie van 4 individuele relays kun je vervolgens kiezen uit 1 van deze 16 limit opties: Level 1 = 0-0-0-0 en Level 16 = 1-1-1-1 met alle overige combo's daartussen. Deze relays zou kun je aansturen met bv. een Shelly Pro 4.

Aangezien je geen CT's hebt op de standaard zou je er een losse kWh meter tussen kunnen zetten om vervolgens met bv. een HA automation eea te regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NP1DGHMxnQB_P1eVMeLFMxmT4XU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vpajaxZm9RWUyVqltjF6DwIy.png?f=fotoalbum_large

De DER functionaliteiten zouden vanaf de laatste >v5 firmwares beschikbaar moeten zijn, maar of dat nog steeds zo is weet ik niet. Persoonlijk ontwijk ik Enphase het liefst, het is IMHO het meest brakke en amateuristische solar software ecosysteem ooit gemaakt (de Micro's zijn fantastisch btw). Het zal me dan ook niets verbazen als deze functionaliteit er ergens onderweg al weer is uitgesloopt of stomweg disfunctioneert.

• Rene5
DoMoFo schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 02:08:
[...]

Heb je een installer account of toegang tot installer in Enlighten al dan niet via je leverancier ? Ik vermoed van niet anders was het je waarschijnlijk al via die weg gelukt, daarnaast is er een apart Enphase topic met veel ervaring.

Wat je eventueel ook nog zou kunnen proberen, wat ook met een standard Envoy zou moeten werken, is een wat creatief gebruik van de Distributed Energy Resource (DER) feature. Je zult dit eerst in Enlighten moeten aanzetten "Power Production Limiting by Gateway" en vervolgens de 16 beschikbare levels van een procentueel (van 0% tot 100%) "Limit" percentage voorzien. Door een combinatie van 4 individuele relays kun je vervolgens kiezen uit 1 van deze 16 limit opties: Level 1 = 0-0-0-0 en Level 16 = 1-1-1-1 met alle overige combo's daartussen. Deze relays zou kun je aansturen met bv. een Shelly Pro 4.

Aangezien je geen CT's hebt op de standaard zou je er een losse kWh meter tussen kunnen zetten om vervolgens met bv. een HA automation eea te regelen.

[Afbeelding]

De DER functionaliteiten zouden vanaf de laatste >v5 firmwares beschikbaar moeten zijn, maar of dat nog steeds zo is weet ik niet. Persoonlijk ontwijk ik Enphase het liefst, het is IMHO het meest brakke en amateuristische solar software ecosysteem ooit gemaakt (de Micro's zijn fantastisch btw). Het zal me dan ook niets verbazen als deze functionaliteit er ergens onderweg al weer is uitgesloopt of stomweg disfunctioneert.
Ik heb een installer‑account en heb het geprobeerd zoals hierboven beschreven, met een schakelaar en twee standen: 100% en 0%.

Helaas werkt dit niet op de Enphase Gateway Standard.

• cyclone

cyclone

@Rene5 doe jezelf een plezier en slik even een paar keer en vervang je standaard envoy voor een metered.

Ja ik vond hem ook te duur, maar eenmaal geïnstalleerd werkt het wel ideaal als je eenmaal de juiste firmware er door support erop hebt laten zetten en je hem in je Cerbo erbij kunt zetten.

Scheelt een hoop gehobby met componenten die ook niet gratis zijn en je ook een hoop extra tijd kosten.

Achteraf gezien ben ik blij dat ik voor deze optie heb gekozen (metered envoy) want het de intergratie is perfect.

(Wel direct daarna voorgenomen om geen Enphase spul meer te kopen want stiekem is het wel echt taffes duur spul)

• Jazsie
Q schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:31:
@NTS het idee is inderdaad dat het overschot door een Multiplus op het net gedumpt wordt. Maar als je MPPTs meer vermogen produceren dan je multiplus kwijt kan, dan gaat dat overschot gewoon de accu in, ook al is dat teveel voor de accu.

Als je de BMS goed heb afgesteld zal die wel ingrijpen, maar je wilt nooit in die situatie komen want dat geeft gezeik op je DC bus (over voltage meldingen enzo).
Huh, daar is toch juist DVCC/CCL voor?

Ik ben momenteel aan het testen met MPPT en MP2 5k. Met DVCC aan kom ik niet hoger dan 80A (de limit die ik maximaal heb ingesteld voor de batterij in de BMS).

Wat ik ook doe de maximale laadstroom naar de batterij toe blijft op 80A hangen (MPPT + MP2 samen), de rest gaat gewoon het net op via de MP2 indien de MPPT nog meer kan leveren. En wanneer het vermogen meer is dan wat de MP2 kan zie ik de MPPT netjes terug regelen in vermogen.

Dit werkt perfect in ESS mode maar niet in external mode wat ik gebruik (NodeRED), de MP2 negeert DVCC/CCL dan volledig (logisch ook bij externe aansturing) maar de MPPT houd zich daar gewoon netjes aan...

Aangezien ik mijn PV array enorm wil overdimensioneren (winter heb je nooit genoeg >:)) op de MPPT is DVCC/CCL enorm van belang om niet over het maximale stroom te gaan dan wat de batterij aan kan.

Ik moet dus iets gaan fabriceren in NodeRED die rekening houd met de DVCC/CCL cq maximale laadstroom naar de batterij toe en de MP2 daar op aanpassen.

• Impossibl3
cyclone schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:09:
@Rene5 doe jezelf een plezier en slik even een paar keer en vervang je standaard envoy voor een metered.

Ja ik vond hem ook te duur, maar eenmaal geïnstalleerd werkt het wel ideaal als je eenmaal de juiste firmware er door support erop hebt laten zetten en je hem in je Cerbo erbij kunt zetten.

Scheelt een hoop gehobby met componenten die ook niet gratis zijn en je ook een hoop extra tijd kosten.

Achteraf gezien ben ik blij dat ik voor deze optie heb gekozen (metered envoy) want het de intergratie is perfect.

(Wel direct daarna voorgenomen om geen Enphase spul meer te kopen want stiekem is het wel echt taffes duur spul)
Enphase is wel ontzettend traag met de firmware upgrade. Ik heb het 6 weken geleden aangevraagd en zo net nog eens (kwam van een standaard heb nu een meterd) ben benieuwd wanneer de firmware er is. Nu nog geen victron installatie maar dat komt in 2027 dus wil dit alvast klaar hebben.

• cyclone

cyclone

@Impossibl3 wat bij mij hielp (ook na 6 weken wachten op de waardeloze support van Enphase en dan heb je nog wel een installer account dus voor een consument is het al helemaal ködt) is op het officiële Enphase forum een rant (hetzij feitelijk en voorzien van tijdlijn en netjes geformuleerd) plaatsen. En de vraag hardop stellen waarom Enphase zo duur is als ze dergelijke teleurstellende support leveren.

Dat maakte dat “opeens” mijn support ticket werd opgepakt.

Maar eerlijk he, waarom kun je gewoon niet zelf even die firmware zelf erop zetten wat is dat voor ridicuul beleid. Uiteindelijk duurde het bij mij bijna 2 maanden van aanvraag tot realisatie.

Voor mij geen Enphase meer.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zoals ik eerder aangegeven hebt, ik heb heel Enphase verwijderd van de week, ik wil niet afhankelijk zijn van een aangepaste firmware die zij niet belangrijk achten voor hun product. Sinds de overgang naar Victron heeft het 1 dag in de portaal gestaan, maar de micro's hadden nog 0 watt opgewekt. Support had / heeft geen idee en kwamen alleen maar met dezelfde vragen terug.

En de plussen daarbij, alles gaat direct via de MPPT nu de accu in i.p.v. DC>AC>DC incluis verlies en bij een lege accu zal die bij de eerste zonnestraal weer direct de accu laden. Met de Enphase moet je wachten tot het net terug of dat je de accu's zelf geladen hebt met een aggregraat, alvorens er een lokaal grid gemaakt kan worden voordat Enphase kan opstarten.

[ Voor 15% gewijzigd door Vorkie op 02-07-2026 11:16 ]

• Q

Q

Jazsie schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:09:
[...]

Huh, daar is toch juist DVCC/CCL voor?
Zie de handleiding over DVCC, als je de MP het overschot aan solar op het net wilt dumpen dan werkt CCL niet.
Ik ben momenteel aan het testen met MPPT en MP2 5k. Met DVCC aan kom ik niet hoger dan 80A (de limit die ik maximaal heb ingesteld voor de batterij in de BMS).

Wat ik ook doe de maximale laadstroom naar de batterij toe blijft op 80A hangen (MPPT + MP2 samen), de rest gaat gewoon het net op via de MP2 indien de MPPT nog meer kan leveren. En wanneer het vermogen meer is dan wat de MP2 kan zie ik de MPPT netjes terug regelen in vermogen.

Dit werkt perfect in ESS mode maar niet in external mode wat ik gebruik (NodeRED), de MP2 negeert DVCC/CCL dan volledig (logisch ook bij externe aansturing) maar de MPPT houd zich daar gewoon netjes aan...
Ik zou nog eens goed kijken naar wat je precies hebt ingesteld, want het gedrag (negeren van CCL) staat expliciet in de handleiding van DVCC.

Nu kan het zijn dat jouw BMS in staat is om via een inductor de maximale stroom naar je accu te reguleren en dat is mogelijk het verschil. Misschien is dat ook verder gewoon prima.

Maar een accu BMS dat de stroom niet kan reguleren zal gewoon 'overbelast' worden.
Aangezien ik mijn PV array enorm wil overdimensioneren (winter heb je nooit genoeg >:)) op de MPPT is DVCC/CCL enorm van belang om niet over het maximale stroom te gaan dan wat de batterij aan kan.

Ik moet dus iets gaan fabriceren in NodeRED die rekening houd met de DVCC/CCL cq maximale laadstroom naar de batterij toe en de MP2 daar op aanpassen.
Ik denk - maar geen ervaring mee - dat als het BMS de stroom kan reguleren zonder negatieve bijwerkingen (oververhitting oid) dan is er eigenlijk uiteindelijk geen probleem, ook al wordt CCL genegeerd.

• Jazsie
Batterij box heeft JK BMS v19 erin zitten.

Deze doet naar mijn weten niks regelen behalve de CCL waardes doorgeven aan de Cerbo.

Moet nog verder testen dus zal eens checken of ik iets over het hoofd heb gezien.

• Q

Q

Jazsie schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:17:
Batterij box heeft JK BMS v19 erin zitten.

Deze doet naar mijn weten niks regelen behalve de CCL waardes doorgeven aan de Cerbo.

Moet nog verder testen dus zal eens checken of ik iets over het hoofd heb gezien.
Meestal wordt ook de max en min cel voltages doorgegeven + temperatuur, wat gebruikt kan worden met node red misschien om zelf nog een extra safety flow te bouwen, om te voorkomen dat het BMS in moet grijpen. Meer een nice-to-have?

• NTS
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:17:
Klopt, volgens mij werken vrijwel alle BMSen zo. Je kunt niet praktisch 100A "affakkelen" in een BMS zonder gigantische hitte.

Welke Venus OS versie heb jij? Staat "feed in excess DC PV" aan? En zie jij de BMS CCL gevolgd worden of de charge current limit van DVCC? Er staat dacht ik niet expliciet in de docs dat CCL ook genegeerd wordt, misschien alleen de DVCC limit.

• Q

Q

DVCC-laadstroomlimieten worden niet toegepast op DC MPPT's als ESS ingeschakeld is met Allow DC MPPT om te exporteren. Dit is om het maximale rendement van de PV-panelen te exporteren.
Dus de laadstroom limiet zoals verzonden door het BMS richting Cerbo wordt genegeerd door de MPPTs.

• Jazsie
Q schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:21:
[...]
Meestal wordt ook de max en min cel voltages doorgegeven + temperatuur, wat gebruikt kan worden met node red misschien om zelf nog een extra safety flow te bouwen, om te voorkomen dat het BMS in moet grijpen. Meer een nice-to-have?
Met NodeRED blijft de MPPT de CCL opvolgen die ik ingesteld hebt, de MP2 dan weer niet want die volgt dan de externe aansturing. In ESS werkt het dan wel weer goed alleen is dat niet de mode die ik gebruik.

min/max voltage en temperatuur wordt inderdaad ook meegegeven maar ik doe daar niks mee in NodeRED.
NTS schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:48:
[...]
Klopt, volgens mij werken vrijwel alle BMSen zo. Je kunt niet praktisch 100A "affakkelen" in een BMS zonder gigantische hitte.

Welke Venus OS versie heb jij? Staat "feed in excess DC PV" aan? En zie jij de BMS CCL gevolgd worden of de charge current limit van DVCC? Er staat dacht ik niet expliciet in de docs dat CCL ook genegeerd wordt, misschien alleen de DVCC limit.
Venus OS v3.72. "feed excess DC" staat aan ja.

CCL wordt zover ik getest hebt netjes opgevolgd, precies zoals ik in de BMS ingesteld heb.
DVCC heb ik niet getest/gecheckt.

Volgens de Victron handleiding zou CCL ook negeert worden, ik ben dus zelf benieuwd wat er bij mij anders is bij het testen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 02-07-2026 13:36 ]

• NTS
  • Niet online
Ja, dat zou ik ook graag willen weten. Want ik wil dus niet dat CCL genegeerd wordt.
Zijn er in dit forum gebruikers die de aansturing doen op krachtiger hardware dan de Cerbo GX?
Bijvoorbeeld de Ekrano GX of juist een Raspberry Pi 4 of 5.
Met name voor die laatste optie ben ik benieuwd naar praktijk-ervaringen.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:54
Mja, dan blijf ik toch redelijk hard bij mijn vorige standpunt: zonnepanelen hang je dan beter (of laat je beter) hangen aan een AC omvormer, qua direct gebruik is dat dan ook weer voordeliger want geen DC to DC to AC conversie en dan heb je de design constraint van die CCL die genegeerd wordt dus niet.

Daar scoort Victron wmb dus toch wat lager (PV systemen) dan klassieke systemen.

• Noord27
HyperBart schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:02:
Mja, dan blijf ik toch redelijk hard bij mijn vorige standpunt: zonnepanelen hang je dan beter (of laat je beter) hangen aan een AC omvormer, qua direct gebruik is dat dan ook weer voordeliger want geen DC to DC to AC conversie en dan heb je de design constraint van die CCL die genegeerd wordt dus niet.

Daar scoort Victron wmb dus toch wat lager (PV systemen) dan klassieke systemen.
Mooiste is juist een combinatie van. De bestaande omvormer laten hangen, die is meestal niet zo oud en/of werkt met optimizers. En uitbreiden met MPPT's DC-DC gekoppeld direct naar de accu. Dan heb je het beide mogelijkheden.

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:18
Vekeerde topic, heb mn vraag verplaatst..

[ Voor 96% gewijzigd door nils_vdg op 02-07-2026 17:11 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:26
@nils_vdg Ald je de vele foto's en YT filmpjes bekijkt zoe je fat ze soms stijf tegen elkaar zitten. Nou heeft Victron geen sleuven aan de kant zitten en de ventilatie van onder naar boven. Ik heb zelf een cm of 5 er tussen.

Ik zou liever onder en boven voldoende ruimte voor luchtstroom laten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Rene5 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:55:
[...]

Ik heb een installer‑account en heb het geprobeerd zoals hierboven beschreven, met een schakelaar en twee standen: 100% en 0%.

Helaas werkt dit niet op de Enphase Gateway Standard.
Dan hebben "ze" er dat inmiddels ook weer uitgesloopt, zou gewoon moeten werken (ieg met laaste v5 firmwares), heeft verder niets met standard/metered te maken.

Aangezien afschakelen ook gewoon zou moeten werken, maar je zegt dat dat ook niet werkt ? Ik zou een SMA Sunnyboy kopen, die IQ's op markplaats zetten en vooral niet investeren in een 350 euro kostende hersendode metered variant van deze prutsers. Je zult ieg de komende 10 jaar een gelukkig mens zijn...

Of een paar Victron MPPT's, aangezien je in het Victron Aansturing topic post...

[ Voor 4% gewijzigd door DoMoFo op 02-07-2026 21:13 ]

• Rene5
cyclone schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:09:

Werkt dit via SunSpec ook goed bij negatieve tarieven, ervan uitgaande dat de juiste software erop staat?

• cyclone

cyclone

Als je de iq7 of iq8 omvormers hebt wel. Althans dat is mijn ervaring. Ik zelf maak (nog ) geen gebruik van dynamische tarieven maar in off grid modus wordt ook netjes de opbrengst zodra de accu vol zit automatisch terug gemoduleerd dan wel geheel stopgezet.

Kortom als het off grid kan, kun je dit ook gebruiken om terug levering stop te zetten. Voor mij is dit pas na 1 Jan 2027 actueel gezien ik nog heerlijk in een model contract zit zonder enige vorm van terugleverboete :-)

Kortom ondanks mijn thuis accu saldeer ik mezelf nog steeds suf 😛

• cyclone

cyclone

MJ de Bruijn schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:21:
Zijn er in dit forum gebruikers die de aansturing doen op krachtiger hardware dan de Cerbo GX?
Bijvoorbeeld de Ekrano GX of juist een Raspberry Pi 4 of 5.
Met name voor die laatste optie ben ik benieuwd naar praktijk-ervaringen.
Nou u roept en Victron draait zojuist krijg ik de aankondiging van deze nieuwe GX unit in de mailbox.

https://www.victronenergy.com/communication-centres/nucleo-gx

Persoonlijk ben ik niet perse enthousiast gezien ik er mijn huidige touchscreen niet op kan aansluiten dus voelt toch als “bidget” optie. Maar wel nieuwe qua hardware dat dan weer wel.

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-07 11:29
Een volwaardige combinatie Nucleo en Android GX WiFi Display kan de combinatie Cerbo Gx en Touch Screen 5" of 7" met HDMI kabel vervangen. Voor een camper is het niet zo slim want zulke spullen moeten minimaal 10 jaar meegaan. Android updates werken wel voor 5 jaar en daarna niet meer.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:58
Eriko schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:05:
Een volwaardige combinatie Nucleo en Android GX WiFi Display kan de combinatie Cerbo Gx en Touch Screen 5" of 7" met HDMI kabel vervangen. Voor een camper is het niet zo slim want zulke spullen moeten minimaal 10 jaar meegaan. Android updates werken wel voor 5 jaar en daarna niet meer.
Let op! De Nucleo is alleen te gebruiken met VE-CAN apparaten! Er zit geen VE-BUS op. Met een MKIII-USB zou je dit kunnen ondervangen, maar dat is niet de beste oplossing

• Jazsie
HyperBart schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:02:

Zoals @Noord27 al aangaf is combinatie van beiden het beste :). Al zal dat per situatie verschillen.

Ik ben langzaam aan het overstappen naar MPPT, scheelt je zomaar 10% aan efficiëntie en dat is op een "groot" array van 20 kWP best forst, 2000 kWh die anders verloren zou gaan...

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-07 11:29
Die 10% efficientie verlies kan wel kloppen. Stel dat een accu systeem defect raakt, is een zonnepaneel omvormer aan AC zijde soms wel handig.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Pagina: 1 ... 72 73 Laatste