Ook ik speel met de gedachte om een Victron (D)ESS systeem aan te schaffen, na flink wat leeswerk en een paar weken voor alleen dit topic

weet ik nog niet wat het beste gaat zijn voor mijn situatie. Hoewel ik nog duizenden vragen en uren aan uitzoekwerk voor de boeg heb, is er 1 specifiek vraagstuk waar ik in deze fase nog mee worstel:
Uitgangspunt wordt waarschijnlijk 3x MP5k's met ca. 24-32kWh aan accu capaciteit, maar dit moet nog verder worden doorgerekend. Ik wil in principe de volledige woning 'achter' de Victrons hebben, in een eventuele off-grid situatie gebeurt de balancering/limitering van load dan op basis van gedrag (die wasmachine, oven of inductie plaat moet ik handmatig aanzetten bv.). Basis woning idle = ca. 500/600 W, hier komt binnenkort nog wel een warmtepomp bij. Op dit moment gebruik ik een Eastron SDM630 kWh meter, die ik alleen uitlees voor de gedetailleerde stats over modbus, puur voor montoring en historie (naast de reguliere P1 stats). In de nieuwe situatie staat een VM-3P75CT geplanned aan de hoofdschakelaar.
In eerste instantie dacht ik ook om mijn 3950Wp / 2950W (10x IQ7+) Enphase systeem hierin mee te nemen, dwz achter de AC out. Ik heb weet van AC Coupling / F1 Rule, maar dat zou in mijn geval sowieso niet zo'n issue zijn, panelen staan in een 4-3-3 config over L1/L2/L3, da's max 1200W voor L1 en 900 voor L2+L3. Omdat ik om allerlei redenen geen zin heb om met de frequentie te gaan spelen in een off-grid situatie, heb ik inmiddels al besloten dat dit systeem parallel aan het grid wordt verbonden en uitvalt in dit scenario, dus _niet_ "achter" de Victron MP's. Ik zit in een redelijk modern stroomnet, voltage worst-case nog nooit boven 238V gezien, dus afschakelen bij actief grid zal ook niet snel gebeuren.
Uiteraard moet er wel geladen worden in een off-grid situatie... Dus ben ik voornemens om panelen bij te plaatsen, dit zouden dan nog eens 10 panelen worden met in totaal 4100Wp (grotere panelen (>178cm) kan ik fysiek niet kwijt). Op basis van de panel specs en de MPPT wizzard kom ik uit op een MPPT 250/60 met twee strings (Oost/West) van 5 panelen.
Aangezien ik een "simpele", non-metered, Envoy versie heb (Enphase monitoring) en ik nog steeds de "oude" lokale v5 firmware draai (en ook altijd zal blijven doen ivm het Cyber gewauwel van Enphase) ben ik beperkt in monitoring en controle. Mijn aannames en vragen gaan dan ook over het PV gedeelte (AC & DC).
1 - Hoewel het DC laden direct vanuit de MPPT efficiënter is dan de AC feed die uit de Enphase gaat komen, dit zal alleen het AC overschot zijn, dus efficiency is hier van ondergeschikt belang. Klopt het dat ik de DC laadcapaciteit uit de MPPT panelen eenvoudig tot 0 kan terug regelen als de omstandigheden daar om vragen: bv SoC 100%, genoeg AC overschot ? Aangezien ik weinig tot geen controle heb over het vermogen uit het Enphase systeem (hooguit aan/uit).
2 - Met een VM-3P75CT aan de hoofdmeter, heeft het dan nog zin om de Enphase PV stats apart (nog een extra VM-3P75CT) aan te bieden aan de GX ? Met de bruto/netto stats uit de VM-3P75CT is het Enphase vermogen toch al verdisconteerd in het beschikbare AC vermogen uit de hoofdmeter (lees: leveren we terug of niet) ?
3 - Ik zag wat community projecten om de, niet direct / officieel gesupporterd Eastron SDM630, "virtueel" aan te bieden als energie meter middels bv MQTT. Zijn hier mensen die deze specifieke combo gebruiken ? Zou dit wellicht de aanschaf van een tweede VM-3P75CT kunnen voorkomen (hergebruik SDM630) wanneer het toch meerwaarde heeft om AC PV stats apart aan te bieden (zie: vraag 2)?