Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52
DanTm schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:59:
[...]

Helaas werkt dat inderdaad niet lekker met een 1 fase MP in een 3 fase systeem. Ik heb hetzelfde probleem en los het nu voorlopig zelf op met een node red script die de Max Grid (ac in) van de MP aanpast op basis van de amperage van L1.
Gelukkig gaat een hoofdzekering er niet zo snel uit.
Ah, dat verklaart een hoop! |:( Dank voor je reactie.

Heb jij een Victron kwh meter in je groepenkast of werk je ook met een P1 waarde via MQTT?
En weet je of er ergens al iemand bezig is met een bugfix? Want lijkt me dat veel mensen deze configuratie als start bouwen om later te kunnen uitbreiden als de businesscase beter mocht worden.

En zou je wellicht je node-red script kunnen delen?

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:54
@DmC1982 Als je een PV omvormer op AC out zet, moet je ook deze omvormer instellen dat de frequency shifting (50-53 Hz) aanstaat. Deze zorgt ervoor dat de vermogen afgeschaald wordt tot 0 Watt als de accu's vol raken. Het geldt alleen bij de grid-off geval.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

Knielen schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:55:
@luigi87 ga er maar vanuit dat het geen 50% meer is, maar eerder bijna leeg. Ik had 2 weken geleden ook het idee dat hij nog 60% was, tot ik wat vermogen vroeg. Meteen low voltage alarm. Opgeladen tot 100% en ging volle inhoud aan kWh in.
Vanacht even de accu tot 100% laten chargen.
Inderdaad ging dus 45 kwh in de 48.2 kwh accu.
Dit was na 75 dagen op 45% :+

Dus inderdaad zo goed als leeg.
Ga nu een instellen dat die na 30 dagen geen 100 soc bereikt. Automatisch in de nacht een volledige laadcycli doet.

Hoelang had jij de accu destijds laten staan op 50%?

- leeg -

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:24
Eriko schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:57:
@DmC1982 Als je een PV omvormer op AC out zet, moet je ook deze omvormer instellen dat de frequency shifting (50-53 Hz) aanstaat. Deze zorgt ervoor dat de vermogen afgeschaald wordt tot 0 Watt als de accu's vol raken. Het geldt alleen bij de grid-off geval.
En als je hem aan AC out 2 hangt, dan stopt hij toch vanzelf bij grid loos

1 PVoutput . Dongen NB

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
master1104 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:08:
[...]

Ah, dat verklaart een hoop! |:( Dank voor je reactie.

Heb jij een Victron kwh meter in je groepenkast of werk je ook met een P1 waarde via MQTT?
En weet je of er ergens al iemand bezig is met een bugfix? Want lijkt me dat veel mensen deze configuratie als start bouwen om later te kunnen uitbreiden als de businesscase beter mocht worden.

En zou je wellicht je node-red script kunnen delen?
Ik heb een Homewizard P1 meter die ik via websocket uitlees en via een virtual grid meter (node-red) injecteer.
Ik heb het probleem wel eens besproken op het Victron community forum, maar kreeg niet direct het gevoel dat ze daar urgentie voor hadden.

Kan je geen kant en klaar script delen, het is bij mij onderdeel van een groter script, maar kort komt het hier op neer:

Input: Grid L1 A
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
var currentLimit = flow.get('currentlimit') || 16;
if (Math.abs(msg.payload >= 25 && currentLimit > 0)
{
    currentLimit = currentLimit - 0.1;
}
else if (currentLimit < 16)
{
    currentLimit = currentLimit + 0.1;
}
flow.set('currentlimit', currentLimit);
Output: Custom Control Node
Custom: Multiplus
Measurement: /Ac/ActiveIn/CurrentLimit

Dit reageert niet super snel, maar 1A per 10s vind ik genoeg (werkt zowel voor laden als ontladen)

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:34
reneeke1970 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:24:
En als je hem aan AC out 2 hangt, dan stopt hij toch vanzelf bij grid loos
Nope!
Zie "Het grote Victron Off-Grid topic"

• reneeke1970
Dus bij grid verlies blijft AC out 2 in werking beweer je?
Ik dacht alleen maar AC out 1

1 PVoutput . Dongen NB

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:00
@MJ de Bruijn Hulp-AC-uitgang (AC-OUT-2)
Bedoeld voor niet-kritieke belastingen en is direct aangesloten op de AC-ingang. Met stroom meetcircuit om PowerAssist in te
schakelen. Bij grid uitval is deze spanningsloos

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• MJ de Bruijn
reneeke1970 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:42:
Dus bij grid verlies blijft AC out 2 in werking beweer je?
Ik dacht alleen maar AC out 1
Je hebt gelijk. Verkeerd gelezen.

• MJ de Bruijn
habbekrats schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:01:
@MJ de Bruijn Hulp-AC-uitgang (AC-OUT-2)
Bedoeld voor niet-kritieke belastingen en is direct aangesloten op de AC-ingang. Met stroom meetcircuit om PowerAssist in te
schakelen. Bij grid uitval is deze spanningsloos
Correct. Ik had verkeerd gelezen.

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

DanTm schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:59:
[...]
Helaas werkt dat inderdaad niet lekker met een 1 fase MP in een 3 fase systeem. Ik heb hetzelfde probleem en los het nu voorlopig zelf op met een node red script die de Max Grid (ac in) van de MP aanpast op basis van de amperage van L1.
master1104 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:08:
En weet je of er ergens al iemand bezig is met een bugfix?
Hebben jullie al eens getest met "Peak shaving" op "Always"? Dus in ESS de max op 25A zetten maar ook de peak shaving aan. Mijn systeem is nog niet online, maar ik las hier: https://www.victronenergy...-30-peak-shaving-for-ess/ en hier: https://community.victron...mit-in-ess-system/49769/2 ongeveer dit issue.

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:44
AC‑OUT 2 is helaas geen oplossing; ik heb namelijk maar twee kabels tussen het huis en de garage.
Ik ga binnenkort wat testen met de AC‑IN en AC‑OUT configuraties. Voor nu zet ik de EV‑lader op AC‑IN en de rest van de installatie op AC‑OUT.
Ik ben vooral benieuwd of het ESS‑systeem de PV‑omvormers straks voldoende kan terugregelen, zodat ik vanaf oktober 2027 (duurt nog even) geen terugleverkosten meer heb. Dus: frequency shifting terwijl er wél een netaansluiting actief is.
Daar moet ik me nog verder in verdiepen.
De afgelopen weken heb ik me vooral gericht op het AC‑gedeelte (groepenkasten, bekabeling, etc.). Nu ben ik bezig de garage te isoleren met steenwol. Als dat af is, kan ik eindelijk beginnen met het ophangen van alle apparatuur en het netjes wegwerken van de kabels.

• NTS
  • Niet online

NTS

DmC1982 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:22:
Ik ben vooral benieuwd of het ESS‑systeem de PV‑omvormers straks voldoende kan terugregelen, zodat ik vanaf oktober 2027 (duurt nog even) geen terugleverkosten meer heb. Dus: frequency shifting terwijl er wél een netaansluiting actief is.
Volgens mij kan dat niet. Frequency shifting werkt alleen in eiland-bedrijf en wordt gebruikt om te voorkomen dat er meer energie van de PV komt dan dat de Victron in de batterij kwijt kan. Zolang het net er is kan je Victron geen frequency shifting doen omdat hij de frequentie van het net moet volgen.

Als je wilt voorkomen dat er wordt teruggeleverd nadat je batterijen helemaal vol zijn moet je je omvormer vertellen om de productie te verlagen. Dat zou je bijvoorbeeld via modbus vanaf de GX kunnen doen met een scriptje of node-red als je omvormer het ondersteunt.

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:44
Hier was ik al bang voor. Als dit echt het geval is, dan zet ik de 10K PV ook wel op de AC-IN, samen met de EV, komt ook beter uit in de meterkast voor nu met een kamrail. De Growatt 7k mag dan wel op de AC-OUT en de batterij opladen als het grid uitvalt,
Ik overweeg nog heel misschien om wat panelen op de garage te plaatsen en direct aan te sluiten op het Victron systeem. Ook daar ga ik me in verdiepen als alles een beetje draait. Nog genoeg uit te zoeken.
Dank voor je reactie!

• DanTm
  • Niet online
NTS schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:20:
[...]

[...]

Hebben jullie al eens getest met "Peak shaving" op "Always"? Dus in ESS de max op 25A zetten maar ook de peak shaving aan. Mijn systeem is nog niet online, maar ik las hier: https://www.victronenergy...-30-peak-shaving-for-ess/ en hier: https://community.victron...mit-in-ess-system/49769/2 ongeveer dit issue.
ja.. alleen werkt peak-shaving dus niet goed met 1 MP in een 3 fase systeem. In plaats van op 25A per fase te maximaliseren, maximaliseert hij op 25A totaal.

• DanTm
  • Niet online
DmC1982 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:22:
met frequency shifting werkt dat niet, maar als je een ondersteunde omvormer hebt (sunspec) die via modbus benaderd kan worden kan deze wel aangestuurd worden (door het gx device)
Als je allow-feed in uitzet zal hij hem terug regelen tot je eigen gebruik. Je kunt er ook voor kiezen via node-red zelf iets te maken.

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

NTS schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:29:
[...]

Volgens mij kan dat niet. Frequency shifting werkt alleen in eiland-bedrijf en wordt gebruikt om te voorkomen dat er meer energie van de PV komt dan dat de Victron in de batterij kwijt kan. Zolang het net er is kan je Victron geen frequency shifting doen omdat hij de frequentie van het net moet volgen.

Als je wilt voorkomen dat er wordt teruggeleverd nadat je batterijen helemaal vol zijn moet je je omvormer vertellen om de productie te verlagen. Dat zou je bijvoorbeeld via modbus vanaf de GX kunnen doen met een scriptje of node-red als je omvormer het ondersteunt.
DanTm schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:07:
[...]

met frequency shifting werkt dat niet, maar als je een ondersteunde omvormer hebt (sunspec) die via modbus benaderd kan worden kan deze wel aangestuurd worden (door het gx device)
Als je allow-feed in uitzet zal hij hem terug regelen tot je eigen gebruik. Je kunt er ook voor kiezen via node-red zelf iets te maken.
Ook ik ging ervan uit dat wel zo kon, maar klinkt natuurlijk heel logisch dat die de freq. niet kan verhogen omdat die het Grid moet volgen.

Hoe kan je dan met Enphase toch "zero Export" behalen vanuit de Victron? het plaatsen van CT's en een Envoy metered is niet echt een makkelijk optie hier.

- leeg -

• master1104
NTS schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:20:
[...]

[...]

Dank voor je linkjes en tips. Ik heb hem nog niet op “Always” staan, dus daar ga ik nog mee testen. Ik vermoed echter dat het op de zelfde conclusie uitdraait als bij @DanTm. Het werkt namelijk wel, alleen de berekening is de som van de fases. Bij afname van het net geeft dat een te laag vermogen en bij injectie van PV klapt je hoofdzekering er uit (immers komen er dan 2 negatieve getallen van L2 en L3 bij, waardoor L1 zomaar naar bv >30A kan lopen!).

Zijn er mensen dus kunnen bevestigen dat dit met de Victron eigen gridmeter wel goed gaat? Dan ga ik die alsnog toevoegen aan mijn installatie. Zo niet dan ga ik voor het script wat @DanTm hierboven deelde. Dank daarvoor!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
DmC1982 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:35:
Hier was ik al bang voor. Als dit echt het geval is, dan zet ik de 10K PV ook wel op de AC-IN, samen met de EV, komt ook beter uit in de meterkast voor nu met een kamrail. De Growatt 7k mag dan wel op de AC-OUT en de batterij opladen als het grid uitvalt,
Ik overweeg nog heel misschien om wat panelen op de garage te plaatsen en direct aan te sluiten op het Victron systeem. Ook daar ga ik me in verdiepen als alles een beetje draait. Nog genoeg uit te zoeken.
Dank voor je reactie!
Dit was voor mij een van de redenen om een multi rs solar te nemen. Deze kunnen de mppt panelen binnen milliseconden uitzetten en tellen dus niet mee in de n+1 regel. Voor mijn solaredge panelen (op AC-Out) geldt nog wel n+1.

• Eriko
  • Laatst online: 14:54
Ik had het ook overwogen om Multi RS solar te pakken voor iemand anders. Hij had al heleboel panelen op zijn daken al staan. Het kost veel werk om zulke kleien groepjes te maken door solar kabels te leggen. Dus afgehaakt en gekozen voor 3x Multiplus II 6k5.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
luigi87 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:07:
[...]

[...]

Ook ik ging ervan uit dat wel zo kon, maar klinkt natuurlijk heel logisch dat die de freq. niet kan verhogen omdat die het Grid moet volgen.

Hoe kan je dan met Enphase toch "zero Export" behalen vanuit de Victron? het plaatsen van CT's en een Envoy metered is niet echt een makkelijk optie hier.
Ik heb geen ervaring met Enphase maar misschien dat dit document je op weg helpt. Daarnaast zou ik zoeken op de Victron fora.

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:21

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

luigi87 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:07:

Enphase kan dit ook, maar wel alleen met de Envoy metered.
Dit kan ook pas een half jaar ofzo, is allemaal omslachtig want je moet het enablen van Modbus over TCP aanvragen via Enphase support. Bij mij (misschien omdat het nieuw was) duurde dat ruim 2 maanden.
Kwam pas beweging in toen ik me op de Enphase community flink boos had gemaakt en zaken uit de doeken had gedaan.

Ben geen fan meer van Enphase, leuke omvormers maar support is echt waardeloos.
En slechte nieuws voor jou dus dat je de (veels te dure) Enoy metered nodig hebt.

Voor wat het waard is, sinds het werkt bij mij werkt het wel stabiel.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

cyclone schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:32:
[...]

Dit kan ook pas een half jaar ofzo, is allemaal omslachtig want je moet het enablen van Modbus over TCP aanvragen via Enphase support. Bij mij (misschien omdat het nieuw was) duurde dat ruim 2 maanden.
Kwam pas beweging in toen ik me op de Enphase community flink boos had gemaakt en zaken uit de doeken had gedaan.

En slechte nieuws voor jou dus dat je de (veels te dure) Enoy metered nodig hebt.

Klinkt als een hoop gedoe.

Modbus over tcp is dus niet te enablen met een installer acount?

Maar als het stabiel werkt is mogelijk wel intressant. Want dan heb je ook geen omkijken meer naar.

Gebruik jij je victron grid meter dan als databron voor de Enphase zero export?

Ze hebben inmiddels dus wel een guide hiervoor opgesteld. Maar spreken opnieuw over CTs koppelen aan de envoy metered.
https://enphase.com/en-gb...erters-using-modbus-tcpip

[ Voor 9% gewijzigd door luigi87 op 17-02-2026 18:48 ]

- leeg -

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
cyclone schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:32:
[...]

Ik ben telkens weer positief verrast door solaredge support. Beetje jammer dat de techniek met optimizers en alles wat daar bij komt kijken wat omslachtig is, maar verder top producten.
Wat betreft pure performance vind ik de victron mppt’s bij de multi-rs-solar ook best goed. Alleen minder handig met grote afstand naar de panelen. (Bij mij 14 meter tussen omvormers en panelen, met 6x2x6mm2 is dat al een dure hobby)

• NTS
  • Niet online

NTS

Beer070 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:21:
[...]
Ik ben telkens weer positief verrast door solaredge support. Beetje jammer dat de techniek met optimizers en alles wat daar bij komt kijken wat omslachtig is, maar verder top producten.
Ja, ik ook. De support is goed en het zit allemaal goed in elkaar.

• cyclone

cyclone

@luigi87
Hoop gedoe is zelfs een understatement, vandaar ook dat ik echt klaar ben met Enphase.
Ik heb maar een kleine Enphase installatie, eigenlijk alleen maar omdat ik het systeem wilde leren kennen tijdens mijn certificatie (ben zelf SolarEdge en Enphase certified installer).

Daar waar ik bij Enphase meer dan 2 maanden bezig ben geweest om dit aan de praat te krijgen kostte me dit in mijn SolarEdge omgeving nog geen 10 minuten (en dan reken ik de tijd die ik nodig had om een kop koffie te halen en drinken nog mee).

In SolarEdge duik je de SetApp in met je installer account en kun je dit met de heldere documentatie zelf configureren op de desbetreffende omvormer, stel je de Cerbo in en klaar is Kees.
Enphase heeft in al haar wijsheid besloten dat dit GEEN configureerbaar item is in de Envoy, dus je kunt inloggen met je installer account wat je wilt, je vindt die optie botweg niet.
Bij gebrek (destijds huidige status ken ik niet gezien ik geen tijd meer aan deze club spendeer) aan documentatie kom je er dus achter dat support dit moet doen.
EN (en dit was niet gedocumenteerd) dat dit alleen op de metered envoy werkt. Kortom onduidelijk allom.
Heb destijds heel snel een metered envoy geregeld (binnen 1 dag) en request bij support neergelegd.
Die moeten dan remote een andere firmware / software op die envoy zetten om dit aan te zetten (althans dat is het sprookje wat ze mij voor hebben gehouden).
Dat hele festijn duurde mij dus net allemaal iets te lang, heb het tot aan Enphase Nederland management team geëscaleerd maar echt heel druk kon men zich er daar blijkbaar niet om maken.

Prima joh als jij je kleine installateurs niet serieus wilt nemen, kies ik toch lekker voor andere systemen.

En nee ik gebruik de Envoy niet voor de 0 export het opgebracht vermogen is t.o.v. mijn 12,5K + 5K solaredge omvormers te verwaarlozen. Voor zero export heb ik de VM van Victron bij mijn hoofdaansluiting zitten dus die zou dit kunnen doen (ik saldeer me nu nog suf gezien ik geen teruglever boete in mijn model contract hebt zitten) en ergens komende maanden ga ik mijn hele huis behalve mijn laadpaal op de AC out zijde zetten en dan regelt mijn Cerbo dat ik na 1 jan 2027 niets meer exporteer.

Maar Enphase .. vooral met een grote boog omheen lopen. Die metered envoy is hardwarematig op een paar componenten na exact hetzelfde (PCB is identiek) als de non metered envoy.
En daar durven ze dan (met maar 1 set van 2 CT's) dik 300 a 350 euro voor te vragen een meerprijs van 200 euro t.o.v. de gewone envoy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ge7WbluIEKjkm2PIH7A9QxntOKc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lUYBOq2a9iZA7EKXHHrprzo2.png?f=user_large
(huidige prijzen nu bij solar bouwmarkt ter referentie ze zijn goedkoper te vinden)

Ik heb ze allebei tegelijkertijd in huis gehad en eventjes opengeschroefd omdat ik dit vermoeden al had, en na 10 minuten schroeven keihard werd bevestigd.
Tja ik vind daar iets van, en zal nu niet snel een Enphase systeem adviseren puur gezien deze ervaring en de absoluut waardeloze support.

@Beer070
Qua SolarEdge support heb ik ook wat avontuurtjes mee gemaakt, zoals bij iedere vendor het soms wel wat is. Maar dat waren incidenten. Overall is mijn ervaring daar zeer positief en meewerkend. Sowieso heb ik daar nooit zaken gehad die meer dan een aantal dagen duurden (laat staan weken of maanden zoals bij Enphase).

Ik ben begonnen met SolarEdge omdat ik alles zelf wilde doen, zij een hele fijne online cursus omgeving hebben en de propositie destijds 1 van de veiligste was die ik zelf kon neerleggen gezien de optimizers pas de openklemspanning doorgeven als ze een Omvormer zien en je dus tijdens het leggen van de panelen nooit het risico loopt op een paar honderd volt DC vast te pakken in tegenstelling tot de traditionele string omvormers.
Destijds was dat voor mij een doorslaggevende reden om voor SolarEdge te kiezen.

Inmiddels vele jaren verder heb ik niet perse een voorkeur meer, maar heb ik wel de meeste ervaring met SolarEdge maar ook genoeg traditionele strings aangelegd / aan laten leggen en gedebugged.

[ Voor 14% gewijzigd door cyclone op 18-02-2026 09:43 ]

• master1104
master1104 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:16:
[...]

Dank voor je linkjes en tips. Ik heb hem nog niet op “Always” staan, dus daar ga ik nog mee testen. Ik vermoed echter dat het op de zelfde conclusie uitdraait als bij @DanTm. Het werkt namelijk wel, alleen de berekening is de som van de fases. Bij afname van het net geeft dat een te laag vermogen en bij injectie van PV klapt je hoofdzekering er uit (immers komen er dan 2 negatieve getallen van L2 en L3 bij, waardoor L1 zomaar naar bv >30A kan lopen!).

Zijn er mensen dus kunnen bevestigen dat dit met de Victron eigen gridmeter wel goed gaat? Dan ga ik die alsnog toevoegen aan mijn installatie. Zo niet dan ga ik voor het script wat @DanTm hierboven deelde. Dank daarvoor!
Zojuist getest op de 'Always' setting, maar dat maakt geen verschil. Als ik de setting bij 'meer fase regeling' op 'individuele fase' zet pakt hij wel netjes de ingestelde stroomlimiet voor grid alleen voor L1, maar klopt het energiesetpoint voor nul op de meter weer niet. Dan pakt hij namelijk ook het vermogen alleen van L1 en daarmee kan je nimmer NOM regelen.

Zijn er mensen die kunnen bevestigen dat bovenstaande inderdaad opgelost is als ik over zou stappen op de VM-3P75CT Victron meter voor grid? Het is weer een hele investering namelijk, even los van het feit dat het ook in de groepenkast weer (eigenlijk te veel) ruimte kost.

Ik heb als test nog geprobeerd om de MQTT waarden van de stroom van L1 door 3 te delen en dan als input van de stroommeting naar L1, L2, L3 te sturen. Dat komt netjes aan, maar hij blijft de waarden negeren en rekent kennelijk zelf ergens de juiste stromen per fase uit waarop hij vervolgens weer de optelling doet en dat gebruikt als input voor de regeling. Mijn vermoeden is dat de stromen voor L1/L2/L3 alleen voor weergave doeleinden worden gebruikt en dat hij de stroom intern gewoon uitrekent aan de hand van de vermogen/spanning deling per fase.

[ Voor 9% gewijzigd door master1104 op 18-02-2026 13:10 ]

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
cyclone schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:57:
@luigi87
Hoop gedoe is zelfs een understatement, vandaar ook dat ik echt klaar ben met Enphase.
Ik heb maar een kleine Enphase installatie, eigenlijk alleen maar omdat ik het systeem wilde leren kennen tijdens mijn certificatie (ben zelf SolarEdge en Enphase certified installer).

Daar waar ik bij Enphase meer dan 2 maanden bezig ben geweest om dit aan de praat te krijgen kostte me dit in mijn SolarEdge omgeving nog geen 10 minuten (en dan reken ik de tijd die ik nodig had om een kop koffie te halen en drinken nog mee).

In SolarEdge duik je de SetApp in met je installer account en kun je dit met de heldere documentatie zelf configureren op de desbetreffende omvormer, stel je de Cerbo in en klaar is Kees.
Enphase heeft in al haar wijsheid besloten dat dit GEEN configureerbaar item is in de Envoy, dus je kunt inloggen met je installer account wat je wilt, je vindt die optie botweg niet.
Bij gebrek (destijds huidige status ken ik niet gezien ik geen tijd meer aan deze club spendeer) aan documentatie kom je er dus achter dat support dit moet doen.
EN (en dit was niet gedocumenteerd) dat dit alleen op de metered envoy werkt. Kortom onduidelijk allom.
Heb destijds heel snel een metered envoy geregeld (binnen 1 dag) en request bij support neergelegd.
Die moeten dan remote een andere firmware / software op die envoy zetten om dit aan te zetten (althans dat is het sprookje wat ze mij voor hebben gehouden).
Dat hele festijn duurde mij dus net allemaal iets te lang, heb het tot aan Enphase Nederland management team geëscaleerd maar echt heel druk kon men zich er daar blijkbaar niet om maken.

Prima joh als jij je kleine installateurs niet serieus wilt nemen, kies ik toch lekker voor andere systemen.

En nee ik gebruik de Envoy niet voor de 0 export het opgebracht vermogen is t.o.v. mijn 12,5K + 5K solaredge omvormers te verwaarlozen. Voor zero export heb ik de VM van Victron bij mijn hoofdaansluiting zitten dus die zou dit kunnen doen (ik saldeer me nu nog suf gezien ik geen teruglever boete in mijn model contract hebt zitten) en ergens komende maanden ga ik mijn hele huis behalve mijn laadpaal op de AC out zijde zetten en dan regelt mijn Cerbo dat ik na 1 jan 2027 niets meer exporteer.

Maar Enphase .. vooral met een grote boog omheen lopen. Die metered envoy is hardwarematig op een paar componenten na exact hetzelfde (PCB is identiek) als de non metered envoy.
En daar durven ze dan (met maar 1 set van 2 CT's) dik 300 a 350 euro voor te vragen een meerprijs van 200 euro t.o.v. de gewone envoy.

[Afbeelding]
(huidige prijzen nu bij solar bouwmarkt ter referentie ze zijn goedkoper te vinden)

Ik heb ze allebei tegelijkertijd in huis gehad en eventjes opengeschroefd omdat ik dit vermoeden al had, en na 10 minuten schroeven keihard werd bevestigd.
Tja ik vind daar iets van, en zal nu niet snel een Enphase systeem adviseren puur gezien deze ervaring en de absoluut waardeloze support.

@Beer070
Qua SolarEdge support heb ik ook wat avontuurtjes mee gemaakt, zoals bij iedere vendor het soms wel wat is. Maar dat waren incidenten. Overall is mijn ervaring daar zeer positief en meewerkend. Sowieso heb ik daar nooit zaken gehad die meer dan een aantal dagen duurden (laat staan weken of maanden zoals bij Enphase).

Ik ben begonnen met SolarEdge omdat ik alles zelf wilde doen, zij een hele fijne online cursus omgeving hebben en de propositie destijds 1 van de veiligste was die ik zelf kon neerleggen gezien de optimizers pas de openklemspanning doorgeven als ze een Omvormer zien en je dus tijdens het leggen van de panelen nooit het risico loopt op een paar honderd volt DC vast te pakken in tegenstelling tot de traditionele string omvormers.
Destijds was dat voor mij een doorslaggevende reden om voor SolarEdge te kiezen.

Inmiddels vele jaren verder heb ik niet perse een voorkeur meer, maar heb ik wel de meeste ervaring met SolarEdge maar ook genoeg traditionele strings aangelegd / aan laten leggen en gedebugged.
Deze begrijp ik niet helemaal. Ik (70) heb zelf mijn 6 panelen geinstalleerd, bekabeling en meterkast aangepast en alle enpahse onderdelen geinstalleerd ( metered ) De gehele fysieke installatie was 1 week ( vervoer panelen naar het dak was het lastigst ) Activeren van de enphase installatie +/- 30 minuten. Een victron systeem ingesteld zodat het overschot de pylontech accu's ingaat. Werkt al jaren als een speer.

• cyclone

cyclone

@master1104 je vraag is mij niet helemaal duidelijk heb nog 3 berichten teruggescrolled van je maar ik denk dat je in essentie nul op de meter wilt bereiken.
Dat is mij zo goed als gelukt (helemaal lukt namelijk nooit) waarbij ik een 3 fase installatie heb met alle verbruikers nog aan de AC in kant.

Ik heb wel de VM-3P75CT meter die is vele malen sneller qua metingen dan welke P1 oplossing ooit zal worden. (mijn P1 stuurt 1 telegram per seconde de VM-3P75CT doet misschien wel 10 metingen per seconde).
Maar om de VM-3P75CT met zijn 150 euro een hele investering te noemen vind ik niet geheel reëel gezien dat op de gehele installatie peanuts is natuurlijk. Ruimte in je meterkast
Maargoed je hebt deze niet nodig als je al je verbruikers op de AC out zet dan regelen jouw multiplussen dit zelf. Als je dat uiteindelijke plan is kun je de aanschaf van de VM-3P75CT besparen.

Om richting de nul te gaan moest ik overigens nog wel even het Grid Setpoint op -30 moeten zetten.
Als ik nu genoeg PV heb of accu capaciteit dan haal ik niks van het grid, ik vermoed dat dit vanaf maart tot ongeveer eind oktober het geval is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rh6M8IllkU66KJoRRsQpTuYWtbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vaCCp0XAGqsvwnR7xpljjUmB.png?f=fotoalbum_large

• master1104
@cyclone
Dank voor je reactie. Ik heb twee doelen:
- nul op de meter
- bescherming hoofdzekering van L1 op +25A en -25A

Nul op de meter gaat in de basis prima (niet zo snel als bij Victron tussenmeter, maar werkt verder goed).
Bescherming hoofdzekering op 25A gaat mis. Stel:
----
L1= 10A
L2= 10A
L3= 5A

Totaal 25A, maar L1 kan nog 15A extra aan. Victron stopt dan echter met op-regelen door de limiet die niet per fase wordt berekend maar door alle fases op te tellen. Dit beperkt het systeem behoorlijk.
----
Erger wordt het bij deze casus:

L1 = 25A
L2 = -5A
L3 = -5A

Totaal is dit 15A, waardoor Victron gaat opregelen naar 35A. Gevolg is een uitgeslagen hoofdzekering, terwijl hij had moeten zien dat L1 al op 25A zit en er dus geen ruimte meer is.
----

Dit is dus op te lossen door de setting bij 'meer fase regeling' op 'individuele fase' in te stellen. Dan pakt hij wel netjes de limiet van L1 en stopt opregelen boven de 25A. Maar dan gaat het grid setpoint ook naar alleen L1, waardoor nul op de meter niet meer goed werkt. Hij 'vergeet' dan immers te compenseren voor L2 en L3.

Ik ben zoekende of dit gedrag komt door de MQTT gridmeter van https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-grid óf dat er een fundamentele bug in de Victron software zit. Als er dus iemand is die kan nagaan of dit probleem ook optreedt in een éénfase systeem op een driefase net met een VM-3P75CT, dan hoor ik dat heel graag. Dan weet ik of een wisseling naar die meter mijn probleem gaat oplossen.

Het is lastig te omschrijven, hopelijk is hiermee het issue voldoende duidelijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kK3ILK-KCbJPym_tC4SM58qUysU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QcVHOh9XxB7HuQcLnn4Fx1YB.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door master1104 op 18-02-2026 15:21 ]

• reneeke1970
master1104 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:16:
@cyclone
Dank voor je reactie. Ik heb twee doelen:
- nul op de meter
- bescherming hoofdzekering van L1 op +25A en -25A

Nul op de meter gaat in de basis prima (niet zo snel als bij Victron tussenmeter, maar werkt verder goed).
Bescherming hoofdzekering op 25A gaat mis. Stel:
----
L1= 10A
L2= 10A
L3= 5A

Totaal 25A, maar L1 kan nog 15A extra aan. Victron stopt dan echter met op-regelen door de limiet die niet per fase wordt berekend maar door alle fases op te tellen. Dit beperkt het systeem behoorlijk.
----
Erger wordt het bij deze casus:

L1 = 25A
L2 = -5A
L3 = -5A

Totaal is dit 15A, waardoor Victron gaat opregelen naar 35A. Gevolg is een uitgeslagen hoofdzekering, terwijl hij had moeten zien dat L1 al op 25A zit en er dus geen ruimte meer is.
----

Dit is dus op te lossen door de setting bij 'meer fase regeling' op 'individuele fase' in te stellen. Dan pakt hij wel netjes de limiet van L1 en stopt opregelen boven de 25A. Maar dan gaat het grid setpoint ook naar alleen L1, waardoor nul op de meter niet meer goed werkt. Hij 'vergeet' dan immers te compenseren voor L2 en L3.

Ik ben zoekende of dit gedrag komt door de MQTT koppeling van https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-grid óf dat er een fundamentele bug in de Victron software zit. Als er dus iemand is die kan nagaan of dit probleem ook optreedt in een éénfase systeem op een driefase net met een VM-3P75CT, dan hoor ik dat heel graag. Dan weet ik of een wisseling naar die meter mijn probleem gaat oplossen.

Het is lastig te omschrijven, hopelijk is hiermee het issue voldoende duidelijk :)

[Afbeelding]
Bespaar je dan die meter maar...
Bij mij ploft ook de zekering, hij kijkt alleen naar grid setting, niet naar ampère per fase.
Ik regel ook dus maar op één fase, nom is nog niet belangrijk voor mij.
Ik heb verder geen modbus of iets dergelijks

1 PVoutput . Dongen NB

• master1104
Chatgpt geeft ook aan dat het een bekend issue is. Kan toch niet waar zijn dat zoiets fundamenteels niet werkt?

Reactie chatgpt:
Je noemt de MQTT gridmeter van:

venus-os_dbus-mqtt-grid

Dit gedrag is ook gemeld met:

VM-3P75CT

EM24

Dus nee — dit is vrijwel zeker geen specifieke bug van die MQTT gridmeter.

De meter levert correcte per-fase data.
Het is de ESS-regellogica die de fases optelt of splitst.

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-02 19:55
Ik gebruik de VM-3P75CT en heb ook peak shaving aan staan en ik heb ook aan staan dat hij alles fase bij elkaar op moet tellen en dus niet per face moet gaan regelen.
Bij mij wordt netjes de instelling gerespecteerd van de peak shaving. Dus als ik over de 25A dreig te gaan dan reageert de Mulitplus op die fase daarop.

Ik weet wel dat er in het verleden hier problemen mee geweest zijn. Dus wellicht zit je op oude firmware van je multiplus?

• master1104
@Nelisj ik lees tussen de regels door dat je een driefase MP2 systeem hebt, dus met drie omvormers? Daarbij speelt het probleem inderdaad niet, het gaat echt alleen mis bij enkele MP2 op driefase net. Ik zit op de laatste firmware, dus dat is het helaas niet.

[ Voor 12% gewijzigd door master1104 op 18-02-2026 17:05 ]

• DanTm
  • Niet online
master1104 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:26:
Chatgpt geeft ook aan dat het een bekend issue is. Kan toch niet waar zijn dat zoiets fundamenteels niet werkt?

Reactie chatgpt:

[...]
1 fase MP in een 3 fase systeem is eigenlijk niet zoals Victron het bedacht heeft, het werkt ook alleen maar goed als je hem op L1 plaatst.
Maar verder ligt het niet aan je mqtt integratie, die gebruik ik niet en heb wel hetzelfde gedrag. Het is gewoon de ESS regeltechniek. Als je zoekt op het Victron forum kom je er ook wel wat berichten hierover tegen.
Ik kan mij herinneren dat de reactie hierop was dat het op dit moment niet goed gesupport wordt, en er ook geen plannen waren om het op korte termijn te fixen.

https://community.victron...-shaving-question/47106/4

https://community.victron...-public-testing/45708/247

[ Voor 12% gewijzigd door DanTm op 18-02-2026 19:20 ]

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-02 19:55
master1104 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:05:
@Nelisj ik lees tussen de regels door dat je een driefase MP2 systeem hebt, dus met drie omvormers? Daarbij speelt het probleem inderdaad niet, het gaat echt alleen mis bij enkele MP2 op driefase net. Ik zit op de laatste firmware, dus dat is het helaas niet.
Aaah sorry die had ik even gemist. Maar ik heb idd een 3 fase opstelling.

Wat je dan nog kunt doen is zelf de regelkring maken en de MP2 zo aan sturen.

[ Voor 8% gewijzigd door Nelisj op 18-02-2026 19:55 ]

• DanTm
  • Niet online
@master1104 als je nog een kant en klare node-red flow wilt hebben, bij deze:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
[
    {
        "id": "17a111fa7bfc1260",
        "type": "group",
        "z": "18f6db5a384c7d6b",
        "name": "FuseProtector",
        "style": {
            "stroke": "#addb7b",
            "label": true
        },
        "nodes": [
            "7c27be1c615d937c",
            "57b61f4b78465e87",
            "6d746d804fef882f",
            "11fb4df93061a461"
        ],
        "x": 14,
        "y": 699,
        "w": 512,
        "h": 82
    },
    {
        "id": "7c27be1c615d937c",
        "type": "victron-input-gridmeter",
        "g": "17a111fa7bfc1260",
        "service": "com.victronenergy.grid/100",
        "path": "/Ac/L1/Current",
        "serviceObj": {
            "service": "com.victronenergy.grid/100",
            "name": "Grid",
            "communityTag": "gridmeter"
        },
        "pathObj": {
            "path": "/Ac/L1/Current",
            "type": "float",
            "name": "L1 Current (A)"
        },
        "name": "Grid Current",
        "onlyChanges": false,
        "roundValues": "1",
        "rateLimit": 0,
        "x": 110,
        "y": 740,
        "wires": [
            [
                "11fb4df93061a461"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "57b61f4b78465e87",
        "type": "victron-output-vebus",
        "service": "com.victronenergy.vebus/276",
        "path": "/Ac/In/1/CurrentLimit",
        "serviceObj": {
            "service": "com.victronenergy.vebus/276",
            "name": "MultiPlus-II 48/5000/70-50",
            "communityTag": "vebus"
        },
        "pathObj": {
            "path": "/Ac/In/1/CurrentLimit",
            "type": "float",
            "name": "Input 1 current limit (A)",
            "mode": "both"
        },
        "name": "MP Limit",
        "onlyChanges": false,
        "roundValues": "no",
        "rateLimit": 0,
        "x": 440,
        "wires": []
    },
    {
        "id": "6d746d804fef882f",
        "type": "function",
        "name": "adjust",
        "func": "const baseLimit = 16; // max allowed A in/out on MP AC-IN\nconst maxLimit = 25; // max allowed A on Grid L1\nconst maxStep = 0.5; // max amount of A to adjust per cycle\nconst divider = 3; // higher is slower, lower is faster\n\nlet currentLimit = context.get('currentlimit');\nif (currentLimit === undefined) {\n    currentLimit = baseLimit;\n}\n\nlet adjustment = (maxLimit - Math.abs(msg.payload)) / divider;\nadjustment = Math.max(-maxStep, Math.min(maxStep, adjustment));\n\ncurrentLimit += adjustment;\n\ncurrentLimit = Math.max(0, Math.min(baseLimit, currentLimit));\ncurrentLimit = Math.round(currentLimit * 10) / 10;\n\ncontext.set('currentlimit', currentLimit);\n\nnode.status({ text: adjustment.toFixed(1) });\n\nreturn { payload: currentLimit };\n",
        "outputs": 1,
        "timeout": 0,
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 310,
            [
                "57b61f4b78465e87"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "11fb4df93061a461",
        "type": "delay",
        "name": "limit",
        "pauseType": "rate",
        "timeout": "5",
        "timeoutUnits": "seconds",
        "rate": "1",
        "nbRateUnits": "1",
        "rateUnits": "second",
        "randomFirst": "1",
        "randomLast": "5",
        "randomUnits": "seconds",
        "drop": true,
        "allowrate": false,
        "outputs": 1,
        "x": 215,
            [
                "6d746d804fef882f"
            ]
        ],
        "l": false
    },
    {
        "id": "6026aedccdaa0338",
        "type": "global-config",
        "env": [],
        "modules": {
            "@victronenergy/node-red-contrib-victron": "1.6.56"
        }
    }
]

• master1104
Inmiddels is mij duidelijk dat het echt een bekende bug bij Victron is. Ik ga proberen om daar de boel alsnog in beweging te krijgen om dit op te lossen.

Tot die tijd zal ik de node-red flow gaan gebruiken. Dank voor jullie input en tips, super fijn weer!

• NTS
  • Niet online

NTS

@DanDan jij past dus 1x per seconde de AC-IN limit aan op basis van de ruimte die je op de L1 fase hebt? Bij 0 import/export zet je de limit op 25A en als er andere load is dan verlaag je naar 25 min die load (in beide richtingen).

Vanwaar de "stapjes" ipv directe aanpassing? Ik dacht dat het omvormer vermogen sowieso al een ramp-tijd heeft.

• DanTm
  • Niet online
NTS schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:58:
@DanDan jij past dus 1x per seconde de AC-IN limit aan op basis van de ruimte die je op de L1 fase hebt? Bij 0 import/export zet je de limit op 25A en als er andere load is dan verlaag je naar 25 min die load (in beide richtingen).

Vanwaar de "stapjes" ipv directe aanpassing? Ik dacht dat het omvormer vermogen sowieso al een ramp-tijd heeft.
Stapjes geeft vaak een rustiger regel gedrag, mede omdat er feedback delay zit tussen de meting en de aanpassing (ramp-tijd). Als je te snel aanpast dan krijg je overshoots en moet hij weer (teveel) terug compenseren.
Verder gaan die hoofdzekeringen er ook niet direct uit bij 25A, dus is er redelijk wat speelruimte.
Je kunt ea aanpassen door de constanten een andere waarde te geven (of de rate limiter).

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:08
Een maatje van mij en ikzelf zitten met een vervelend probleempje en we zien de fout niet.
Een maatje van mij heeft een Yixiang kistje met MB31 cellen en een JK BMS v19.
Deze kist is gekoppeld/aangesloten volgens de regels van de kunst met 3 x MPII 3000VA een Lynx Smart shunt en een Cerbo apart.

Nu is het al een tijdje dat deze setup na een paar keer laden/ontladen een enorme SoC drift vertoont, zelfs na een paar sessies manueel de batterij opladen en ontladen zijn onze observaties een tijd later dat de SoC getallen echt way off zijn.

Zo zien we bv dat de grote tegel (waar nu 57% in staat) op een bepaald moment aangaf dat er nog 51% in de batterij geschat wordt terwijl de shunt veel lager zit en het hele systeem stopt met ontladen ("leeg" dus, ga ik dan van uit). Deze zit dan ook nog niet op 0% maar het BMS (ja toch?) heeft dan ondertussen al lang aangegeven aan de Victrons dat deze moeten stoppen met ontladen.

Ik heb zelf al eens een aantal cycli gedaan, ook waarbij we de float even afgezet hebben in het BMS om de batterijen goed te balanceren. Ook de deltaV tussen de cellen in rust lijkt "OK".

Als we 10% verschil zouden zien tussen shunt en BMS, daar zouden we nog "even mee kunnen leven", ik vind dat ook te veel, ondanks goed wetende dat SoC maar een inschatting is.
Ter info: de Lynx is al eens vervangen omdat we eerder dachten dat daar een probleem mee was.

Wat missen wij? Ik had het idee dat ik de Victron systemen icm BMS'en redelijk goed kon/kan doorgronden maar hier lopen we echt heel hard op vast. Ik kan me niet van de indruk/het idee ontdoen dat er ergens iets mis is met de voltages en de status van het een of het andere apparaat maar de vinger kan ik er nog niet op leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZTQOQM42aI8Np48urHEZX44vmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eghXV5JNKI3gXJ1WIyrNHrFg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k19ATZXtTrpxLUefVbXos5Zxiyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nXjDBLd7cfcCdBjoJLNpLVRQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vegOWPfDem1S9iVOcIjaCIJk4sM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6aPGZMWZbcTyL2URNtk7Aujf.png?f=user_large

Het BMS is als volgt geconfigureerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yKkCQyN2V2ht9fI17gWtdAvgQU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkw4eNwO92VQNjbYHLqTp03F.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GT0tt3hpgt5da29vWC33ZW_ybV0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lViQSKB6rk6ut1iDwIrSfZX0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNkjU5a-Tf3cC4pfnJhF6EaUFhI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvtzMItxNNAx9yWGqw3ESuwM.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlrl_WtqFkLfydGgefyhUvg_7KY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BeB4rr6PYdXZR2iNcA23X6N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxWY6njSCttHjbWcWJIkWaP8bvc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPr1a4YFyjfUX6NhKVmkvTQI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqVTLrKz9QUcDVrc6wRal-aJikE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzVRd4H6xi8ZcGyydQqdeHxE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8ZB7acySjHHy0jmoWIafiCiePg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yczjDjaEDkowc0nq0iEWGveN.jpg?f=fotoalbum_tile

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Capaciteit in de shunt niet goed ingesteld? Heb je een lynx shunt of een smartshunt? Wel device gebruik je om in VRM je SoC te meten? Lijkt er op dat hij de victrons zelf gebruikt voor de SoC monitoring. Zou eens beginnen om daar ofwel je bms, maar liever je shunt als meetpunt te gebruiken...

edit: een lynx shunt dus, ik zie het nu in je screens. Die geeft 8,8 procent en je BMS geeft 14 procent. Das gewoon to be expected. Geef je lynx shunt in als waarheidspunt en niet de battery monitor van de multiplussen en je bent klaar :-)

[ Voor 116% gewijzigd door Japie.G op 19-02-2026 15:50 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• HyperBart
Japie.G schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:45:
edit: een lynx shunt dus, ik zie het nu in je screens. Die geeft 8,8 procent en je BMS geeft 14 procent. Das gewoon to be expected.
"Vervelende" is dan wel dat het BMS nog altijd leidend is om de Victrons te instrueren dat ze moeten stoppen met ontladen(?). Vervelend als: ergens voelt het raar om het BMS wel te vertrouwen om de laadstromen en voltages aan te sturen maar dan niet om het SoC in te schatten.
Geef je lynx shunt in als waarheidspunt en niet de battery monitor van de multiplussen en je bent klaar :-)
Hoe doen we dit precies? Ik wil geen fouten maken.
Ik moet dat trouwens bij mij ook nog doen maar bij mij lopen die shunt en BMS niet zo ver uit elkaar.

-->

Heb dit nu op de shunt gezet, dit stond voorheen op "Automatic"

Ergens voelt dit "verkeerd", omdat die drift wel zo hoog is, dus ergens blijft zo de twijfel sluimerend aanwezig dat er iets enorm verkeerd is qua voltage settings oid. Te meer ook omdat bij mij het systeem echt tip top werkt met een drift van slechts een paar procentjes hier en daar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wc0D-Wu5rx_F7ZEQkheZ2qbT3Ok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F3DZtvTYo0vSLHYcZLmzurCg.png?f=fotoalbum_large

Apparaat voor het laden te sturen is wel nog altijd netjes het BMS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9ltghPVCZEfa8mhT69u3KRs1Qs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xiba8CNW3EZsaulNHr8jpRXH.png?f=fotoalbum_large

En alle battery measurements kan je ook hier zichtbaar maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvXJ9ESwy1g_IiKrUQXqNsqWf7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LaC3j0lIiqYNGzGUErtT8w7i.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door HyperBart op 19-02-2026 16:33 ]

• habbekrats
HyperBart schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:02:
[...]

Vervelende is dan wel dat het BMS nog altijd leidend is om de Victrons te instrueren dat ze moeten stoppen met ontladen(?).

[...]

Hoe doen we dit precies? Ik wil geen fouten maken.
Ik moet dat trouwens bij mij ook nog doen maar bij mij lopen die shunt en BMS niet zo ver uit elkaar.
Als het goed is heb je ook een minimum spanning ingesteld wanneer de boel moet stoppen. De State of charge zegt niet alles.

• HyperBart
habbekrats schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:15:
[...]

Als het goed is heb je ook een minimum spanning ingesteld wanneer de boel moet stoppen. De State of charge zegt niet alles.
Klopt, via het BMS en dan DVCC en het BMS aanmerken als controller voor het charge process te regelen.
Die settings (BMS) heb ik ook gescreenshot normaal, had je die gezien?

• cyclone

cyclone

@HyperBart ja heb ik ook met mijn V19 BMS.

De V15’s doen dit wel stukken beter maarja daar kan ik niet meer aankomen.

Maar de SOC van de V19 is te onbetrouwbaar voor woorden.

• DanTm
  • Niet online
@HyperBart het op de shunt zetten van je battery monitor is inderdaad de oplossing, V19 heeft heel veel moeite met het standby staan van de Victrons, die meet hij heel slecht. Nou is de Lynx shunt ook niet de beste, maar iig beter.
De smartshunt schijnt de nauwkeurigste optie te zijn.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:12
@HyperBart
In je VRM screenshot wijkt de JK stroomsterkte 5% af ten opzichte van de lynx en de Multiplus. Je kunt de stroomsterkte kalibreren in de JKbms.

In je advanced screenshot begint de lynx met 60% Soc en de JK met 100%, maar ze zakken wel allebei 40%. Dus dat lijkt wel goed.

In je JKbms screenshot staan 14 cycles en 78 detail logs. Bevat die log nog iets zinvols?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

De battery monitor van de multiplus moet je sowieso vergeten. Uitzetten en niet meer naar kijken. Lynx shunt stel je in als point of truth. Jk soc wel zichtbaar houden maar niets van aantrekken. Bms stroom kun je kalibreren, maar das juist het probleem van die lynx shunt, is gewoon geen goed product. Heb daarvoor een smart shunt genomen. Stuk beter. Maar dan nog. Lekker de lynx shunt voor soc gebruiken zoals je nu hebt ingesteld. Geeft altijd een beter beeld dan de jkv19 :-)

De jk bms doet verder ook niets met zn eigen soc, dus lekker laten voor wat het is. De voltages en requested laad voltages/stromen is wat die bms in de gaten moet houden, en dat doet ie wel :-)

[ Voor 17% gewijzigd door Japie.G op 19-02-2026 22:03 ]

• HyperBart
Bedankt voor alle advies. Ik had echt héél goede ervaringen met mijn JKBMSv15 dat ik echt er niet bij kon dat die V19 zo slecht is/was.
We gaan eens wat calibratie runs doen.
Hoe zetten jullie de parameters van de shunt trouwens doorgaans?

Ontlading vloer, staartstroom, peukert, efficientiefactor, stroomdrempel?
Bij hem staat die op
20%, 1.5%, 1.01, 99% en 0.10A

Bij mij (ik heb een smartshunt) staat die op.
Discharge floor 0%
Tail current 2%
Peuker 1.01
Efficieny 99%
Current treshold op 0.01A

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

Japie.G schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:01:
De battery monitor van de multiplus moet je sowieso vergeten. Uitzetten en niet meer naar kijken. Lynx shunt stel je in als point of truth. Jk soc wel zichtbaar houden maar niets van aantrekken. Bms stroom kun je kalibreren, maar das juist het probleem van die lynx shunt, is gewoon geen goed product. Heb daarvoor een smart shunt genomen. Stuk beter. Maar dan nog. Lekker de lynx shunt voor soc gebruiken zoals je nu hebt ingesteld. Geeft altijd een beter beeld dan de jkv19 :-)

De jk bms doet verder ook niets met zn eigen soc, dus lekker laten voor wat het is. De voltages en requested laad voltages/stromen is wat die bms in de gaten moet houden, en dat doet ie wel :-)
Ik heb hier 3 bakken met een v19 jk bms.
Is het zinvol om een smartshunt te installeren voor een betere SOC?

Had na 75 dagen zonder 100% soc laatst even bijgeladen.
De soc gaf 45% aan maar was eerder 10% gezien er 90% van de capaciteit was bijgeladen.

Lost een smartshunt dit soort afwijkingen ook op?
Zal namelijk ook een extra min busbar bij moeten plaatsen om de smartshurt ertussen te kunnen plaatsen.

- leeg -

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:29
luigi87 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:27:
[...]

De soc gaf 45% aan maar was eerder 10% gezien er 90% van de capaciteit was bijgeladen.

Zal namelijk ook een extra min busbar bij moeten plaatsen om de smartshurt ertussen te kunnen plaatsen.
Lekker boeien. Met een smartshunt had je er nog een andere niet kloppende waarde bij gehad.
Wat ben je van plan te doen met de waarde? LFP heeft maar 2 gedefinieerde toestanden. (Bijna) leeg en (bijna) vol. De rest is giswerk zeker na lange tijd.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

V_ger schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:44:
[...]

Lekker boeien. Met een smartshunt had je er nog een andere niet kloppende waarde bij gehad.
Wat ben je van plan te doen met de waarde? LFP heeft maar 2 gedefinieerde toestanden. (Bijna) leeg en (bijna) vol. De rest is giswerk zeker na lange tijd.
opzich niet veel, maar het is wel fijn te weten wat je aan energie nog tot je beschikking zou hebben.
Zeker als noodvoorraad aan energie

- leeg -

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

luigi87 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:28:
[...]

opzich niet veel, maar het is wel fijn te weten wat je aan energie nog tot je beschikking zou hebben.
Zeker als noodvoorraad aan energie
Dat is helaas niet mogelijk als je meer dan een maand+ lang niet tot 100% laadt.
Had dit zelf ook: accu bleek leeg maar shunt zei 30%, klopte niets van. :X

• V_ger
Gewoon op voltage baseren dan. Kies iets leuks waarbij je weet dat je nog wat over hebt. 3.1v per cel of 50,x voor het pack.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• NTS
  • Niet online

NTS

Dat is toch ook hoe zo'n BMS het doet? Het issue is volgens mij dat het voltage van zo'n LFP cel heel vlak afloopt dus dat je maar weinig verschil meet tussen 10% of 50% SOC terwijl dat voor je noodvoorraad nogal uit maakt.

• HyperBart
V_ger schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:44:
[...]

Ik snap ergens dat je dat zo poneert maar qua “energieplanning” vind ik dat wel enorm belangrijk hoor.
Ik wil rekening kunnen houden hoeveel er in de batterij zit omdat ik op een bepaald punt de wagen ook laat starten met laden om het vermogen weg te krijgen. Als ik dan geen of een enorm foute indicatie heb start ik te vroeg of te laat met extra loads aan te schakelen.

• HyperBart
Q schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:31:
[...]

Dat is helaas niet mogelijk als je meer dan een maand+ lang niet tot 100% laadt.
Had dit zelf ook: accu bleek leeg maar shunt zei 30%, klopte niets van. :X
Weet je wat ik dan doe? Ik zet de Victron op charge only en laat ‘m rustig met kleine overschotjes PV laden. Kost dan niks en doel van batterij is PV opslaan doorheen het jaar, doet ie dan ook prima.

Nu, zelfs zonder dat te doen klopt shunt en bms bij mij wel nog, paar procenten verschil daargelaten. Maar bij die vriend met v19 was het wel heel gortig.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 20-02-2026 22:47 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

NTS schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:40:
Dat is toch ook hoe zo'n BMS het doet?
Volgens mij niet :)

Juist omdat je aan het voltage dus alleen maar kan zien of de accu vrijwel leeg of vrijwel vol is, heb je eigenlijk niets aan het voltage voor SoC. Het voltage is eigenlijk alleen heel relevant om de cellen te beschermen tegen ontladen of te hoog laden.
Het issue is volgens mij dat het voltage van zo'n LFP cel heel vlak afloopt dus dat je maar weinig verschil meet tussen 10% of 50% SOC terwijl dat voor je noodvoorraad nogal uit maakt.
Daarom doet de shunt (en ook de BMS) aan coulomb counting. De shunt is heel nauwkeurig (als je 'm goed instelt) en de meeste BMSsen staan er om bekend dat ze niet nauwkeurig zijn omdat ze alles onder de ~1-2A niet meten.

Coulomb counting is per definitie onnauwkeurig en over de tijd is het daarom heel goed te begrijpen dat zowel shunt als BMS gaan afwijken. De shunt zal echter langer accuraat blijven dan de BMS, maar zal uiteindelijk ook flink uit de pas gaan lopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Q op 20-02-2026 22:48 ]

• pvg
  • Nu online

pvg

Gokje: de BMS integreert I(t)*V(t) om de SoC in Wh te berekenen. De stroom wordt gemeten middels een A/D convertor. Waarschijnlijk slechts 10bits resolutie ofzo. Bij een 100A BMS is de resolutie dan max >= 2*100/2^10 = 0.2A. Bij een 300A BMS is dat >= 0.6A. Dan kan de BMS er dus zomaar 30W naast zitten. Dat tikt aan over enkele dagen (720 Wh/dag). Ik denk dat dit voor een groot deel verklaart waarom de v19 (die doorgaans 300A is) meer afwijkt dan de v15 (die meestal 200A is).
In werkelikkheid kan de resolutie nog slechter zijn, omdat ik in deze voorbeelden er vanuit ga dat JK de volledige ADC range gebruikt voor de max stroom. Maar dat is wss niet zo.

[ Voor 15% gewijzigd door pvg op 20-02-2026 23:02 ]

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

luigi87 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:27:
[...]

De smartshunt heeft ook de waarheid niet maar is echt extreem veel beter dan de bms socs. Ik vind het wel belangrijk om een redelijk kloppende soc te weten en heb de smartshunt er dus wel tussen. Superkleine stromen worden prima gemeten en heb ook na 60 dagen niet tot 100pct een vrij goed kloppende soc. DESS stuurt er ook op. Mijn ingestelde minimum soc is 20%, als de soc onder de 20pct zakt laadt hij eventjes bij. Wat je dan ziet is dat de smartshunt soc terug gaat naar 20pct, en de bms soc alleen maar oploopt, want die had die standby ontlading onder de 20pct niet gemeten, maar meet wel het stukje opladen wat dess deed op basis van de smartshunt soc.

Dus mijn mening, ja doen! Smartshunt er tussen👍🏼

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-02 05:45

HRV

Zijn er mensen die ipv een Victron Smartshunt een Victron BMS hebben opgenomen in de regeling?
Zo ja, hoe nauwkeuring kan die de SOC bijhouden? Even nauwkeuring als de Smartshunt?

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

Japie.G schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 02:55:
[...]

De smartshunt heeft ook de waarheid niet maar is echt extreem veel beter dan de bms socs. Ik vind het wel belangrijk om een redelijk kloppende soc te weten en heb de smartshunt er dus wel tussen. Superkleine stromen worden prima gemeten en heb ook na 60 dagen niet tot 100pct een vrij goed kloppende soc. DESS stuurt er ook op. Mijn ingestelde minimum soc is 20%, als de soc onder de 20pct zakt laadt hij eventjes bij. Wat je dan ziet is dat de smartshunt soc terug gaat naar 20pct, en de bms soc alleen maar oploopt, want die had die standby ontlading onder de 20pct niet gemeten, maar meet wel het stukje opladen wat dess deed op basis van de smartshunt soc.

Dus mijn mening, ja doen! Smartshunt er tussen👍🏼
Wat is je afwijking na 60 dagen ongeveer?
Bedoel die van mij was gewoon way off.

Die smart shunt zet je gewoon in serie over min toch?
Welke heb jij zitten, de 300A? Of laad/onlaad je harder?
Zie dat je namelijk dat je ongeveer dezelfde set hebt . 48kwh en 3x mp II 5kva

- leeg -

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

luigi87 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:48:
[...]

Wat is je afwijking na 60 dagen ongeveer?
Bedoel die van mij was gewoon way off.

Die smart shunt zet je gewoon in serie over min toch?
Welke heb jij zitten, de 300A? Of laad/onlaad je harder?
Zie dat je namelijk dat je ongeveer dezelfde set hebt . 48kwh en 3x mp II 5kva
zie:
Japie.G in "Het grote Victron ontwerp topic"

Ik heb hem in een power-in gebouwd voor de netheid. Gewoon met een stukje kabel kan natuurlijk ook ;-)

Na 60 dagen (mijn record qua niet naar 100pct laden) heb ik naar 100pct geladen voor een balans sessie en de afwijking was een procent of 2.

edit:
Of bedoel je het verschil met de JK bms?
-Het verschil van de Smartshunt met de werkelijkheid was een procent of 2 (hij stond op 98,nogwat procent toen de sync naar 100pct kwam).
-Het verschil tussen de smartshunt en de JK was enorm. De JK stond geloof ik al op 99pct toen de smartshunt nog maar op 70 pct was. Echter daar kijk ik verder niet naar. De smartshunt is mijn single point of truth.

edit2:
inmiddels heb ik ook een v19 bms er bij in zitten, en die wijkt structureel nog meer af dan mijn v15's.

[ Voor 30% gewijzigd door Japie.G op 21-02-2026 11:56 ]

• master1104
DanTm schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:22:
[...]

1 fase MP in een 3 fase systeem is eigenlijk niet zoals Victron het bedacht heeft, het werkt ook alleen maar goed als je hem op L1 plaatst.
Maar verder ligt het niet aan je mqtt integratie, die gebruik ik niet en heb wel hetzelfde gedrag. Het is gewoon de ESS regeltechniek. Als je zoekt op het Victron forum kom je er ook wel wat berichten hierover tegen.
Ik kan mij herinneren dat de reactie hierop was dat het op dit moment niet goed gesupport wordt, en er ook geen plannen waren om het op korte termijn te fixen.

https://community.victron...-shaving-question/47106/4

https://community.victron...-public-testing/45708/247
@DanTm en @reneeke1970 , ik heb contact gehad met Victron op het Victron forum. Ze erkennen daar dus dat het inderdaad een probleem is m.b.t. éénfase setup op een driefase net als je de limieten op L1 wil bewaken. Máár...Er kwam de tip om de laatste beta te testen, aangezien die een aantal verbeteringen in de peakshaving regeling heeft zitten.

Ik kon in de changelog niet direct een link vinden met 'ons' probleem, maar op aanraden van Victron toch maar getest. En het lijkt inderdaad grotendeels opgelost te zijn! Onderstaande de prints bij 5A en 10A limiet via ESS -> Peak Shaving. Dit is exact zoals het moet zijn. Waarom dan toch grotendeels? Het exporteren gaat helaas nog niet goed, daar zit de oude bug nog in. Zie de onderste foto waarbij de leverlimiet in ESS -> Peak Shaving op 5A staat en het grid setpoint op -4000W om te testen. Daar rekent hij nog wel met het totaal van alle fases.
Als met al wel een stap voorwaarts. Wellicht kunnen jullie ook eens testen?

Ik heb ze trouwens hulp aangeboden bij het testen / debuggen van evt. aanpassingen aan de export limits.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3idyDfiehNsxS55hJep53oTs6eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cbYWWTC9JJ2S82FnWLetxdSc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urDUaIWTJNIwU1OJ26vlzzHv7F0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4WtfGKeFFn6xioKgDLj332Pl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtJaoSdk4xYCnhiGvBgugpDfSDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HyfBd7mhkevitASfnMSksCU.jpg?f=fotoalbum_large

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

Japie.G schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:50:
[...]

zie:
Japie.G in "Het grote Victron ontwerp topic"

Ik heb hem in een power-in gebouwd voor de netheid. Gewoon met een stukje kabel kan natuurlijk ook ;-)

Na 60 dagen (mijn record qua niet naar 100pct laden) heb ik naar 100pct geladen voor een balans sessie en de afwijking was een procent of 2.

edit:
Of bedoel je het verschil met de JK bms?
-Het verschil van de Smartshunt met de werkelijkheid was een procent of 2 (hij stond op 98,nogwat procent toen de sync naar 100pct kwam).
-Het verschil tussen de smartshunt en de JK was enorm. De JK stond geloof ik al op 99pct toen de smartshunt nog maar op 70 pct was. Echter daar kijk ik verder niet naar. De smartshunt is mijn single point of truth.

edit2:
inmiddels heb ik ook een v19 bms er bij in zitten, en die wijkt structureel nog meer af dan mijn v15's.
Ik bedoelde inderdaad wat je afwijking was met de smart shunt. Na 60 dagen 2% is heel.wat anders als 30% met de bms v19.

Ik ga eens kijken wat ik nodig heb om het ombouwen. Wordt bij mij gewoon een extra kabeltje en een extra busbar voor de nul

- leeg -

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

luigi87 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:19:
[...]

Ik bedoelde inderdaad wat je afwijking was met de smart shunt. Na 60 dagen 2% is heel.wat anders als 30% met de bms v19.

Ik ga eens kijken wat ik nodig heb om het ombouwen. Wordt bij mij gewoon een extra kabeltje en een extra busbar voor de nul
Hij moet als laatste device in de min lijn zitten voordat je naar je accu's gaat. Alle stroom moet er doorheen lopen. Verder een ve.direct kabel erbij bestellen om hem bekabeld op je cerbo aan te sluiten, succes! Krijg je geen spijt van.

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

Japie.G schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:21:
[...]

Hij moet als laatste device in de min lijn zitten voordat je naar je accu's gaat. Alle stroom moet er doorheen lopen. Verder een ve.direct kabel erbij bestellen om hem bekabeld op je cerbo aan te sluiten, succes! Krijg je geen spijt van.
Hij komt tussen mijn busbar van de 3 multis en de busbar van de 3 accubakken.
Nadeel is wel weer dat een 95mm2 mag gaan afpersen en aansluiten op de smartshunt.

Neem aan dat je dan de setting battery monitor dan op de smartshunt zet toch?

Klusje voor komende winter denk ik.

- leeg -

• habbekrats
luigi87 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:19:
[...]

Ik draai met JK V15 laatste firmware, verschil tussen Victron Shunt en JK varieert tussen de 1-5% wie er ;) gelijk heeft zou ik niet weten. Deze week staat 100% soc gepland. Ik ga kijken of dit op woensdag lukt met flink zon alweer.

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:03
master1104 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:36:
[...]

@DanTm en @reneeke1970 , ik heb contact gehad met Victron op het Victron forum. Ze erkennen daar dus dat het inderdaad een probleem is m.b.t. éénfase setup op een driefase net als je de limieten op L1 wil bewaken. Máár...Er kwam de tip om de laatste beta te testen, aangezien die een aantal verbeteringen in de peakshaving regeling heeft zitten.

Ik kon in de changelog niet direct een link vinden met 'ons' probleem, maar op aanraden van Victron toch maar getest. En het lijkt inderdaad grotendeels opgelost te zijn! Onderstaande de prints bij 5A en 10A limiet via ESS -> Peak Shaving. Dit is exact zoals het moet zijn. Waarom dan toch grotendeels? Het exporteren gaat helaas nog niet goed, daar zit de oude bug nog in. Zie de onderste foto waarbij de leverlimiet in ESS -> Peak Shaving op 5A staat en het grid setpoint op -4000W om te testen. Daar rekent hij nog wel met het totaal van alle fases.
Als met al wel een stap voorwaarts. Wellicht kunnen jullie ook eens testen?

Ik heb ze trouwens hulp aangeboden bij het testen / debuggen van evt. aanpassingen aan de export limits.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dezelfde setup als jij (Multiplus II op L1 in 3 fase systeem + DBUS Homewizard P1 meter). Op v3.67 gaat peakshaving L1 op 25A 'gewoon' goed, mits er op de andere fases niet teruggeleverd wordt. Als er teruggeleverd wordt op L2 en L3 (wat in mijn geval best veel voorkomt door 3 fase PV) gaat het mis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeuxMdZ7v3Few8pxMPRI-8Ag7zE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pEhCMP4LiOOIqH3zCGXkeKXw.png?f=fotoalbum_large

• witje_
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:42
Een randvraag:
Vandaag hou ik per kwartier bij hoeveel energie mijn zonnepanelen opbrengen en ook de energieflow op mijn hoofdteller. Hierdoor kan ik per kwartier ook berekenen wat mijn verbruik is
Kan ik van mijn (toekomstige) multiplus 2 ook per kwartier de (ac) energie per kwartier krijgen.
Ik ben dus niet op zoek naar het vermogen (kW) maat wel naar energie (kWh).

• NTS
  • Niet online

NTS

Japie.G schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:50:
[...]
Die Smart Shunt is een stuk goedkoper dan een Lynx Shunt. Heb je die op de zekering plek van de power-in gezet?

• cyclone

cyclone

@NTS klik eens op de link die hij in zijn post had, daar staat een complete foto reportage van hoe hij dit super chique heeft gefixt.

• NTS
  • Niet online

NTS

Ohja, dat is een heel nette oplossing

• master1104
PcFer schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:54:
[...]

Ik heb dezelfde setup als jij (Multiplus II op L1 in 3 fase systeem + DBUS Homewizard P1 meter). Op v3.67 gaat peakshaving L1 op 25A 'gewoon' goed, mits er op de andere fases niet teruggeleverd wordt. Als er teruggeleverd wordt op L2 en L3 (wat in mijn geval best veel voorkomt door 3 fase PV) gaat het mis:

[Afbeelding]
Ik heb nog even voor je getest met negatieve stroom op L2 en een ESS Peakshaving limiet op import van 5A. De bug die jij laat zien is er uit in de laatste 3.70 beta. Hij kijkt echt alleen nog maar naar L1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1y7ZT6s5TmVmkfJhT4StsDtXsq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XCqbvOqcBYDen8slTLCYwumS.png?f=fotoalbum_large

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

[...]

Qua vormgeving ziet die van jou er wat anders uit naast dat die van 500A is.
ik wilde deze gaan aanschaffen, is toch de juiste?
https://www.elektramat.nl...rfaces&utm_medium=organic

ik zie nu dat het verschil ip20 en ip65 is.

[ Voor 3% gewijzigd door luigi87 op 22-02-2026 15:20 ]

- leeg -

• master1104
Dat is de IP65 variant voor vochtige/stoffige omgevingen volgens mij. Ik heb me niet in het verschil verdiept, maar de meeste hier kiezen voor 300 of 500A normale uitvoering (dus niet IP65).

Zie ook https://www.victronenergy...tasheet-SmartShunt-EN.pdf

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:03
master1104 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:46:
[...]

Ik heb nog even voor je getest met negatieve stroom op L2 en een ESS Peakshaving limiet op import van 5A. De bug die jij laat zien is er uit in de laatste 3.70 beta. Hij kijkt echt alleen nog maar naar L1.
[Afbeelding]
Volgens mij is de bug alleen als er teruglevering op L2 en L3 is (zie ook mijn rechterdeel screenshot, waar het goed gaat). Ben je ook in de gelegenheid om dat te testen?

• DanTm
  • Niet online
master1104 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:46:
[...]

[Afbeelding]
ik heb het ook ff snel getest met de laatste beta. Lijkt dat hij nu netjes op L1 limiteert idd ipv het totaal.
Ik blijf het in de gaten houden.

• witje_
Om deels om mijn eigen vraag te beantwoorden:

Kan iemand onderstaande info bevestigen uit de modbus lijst (en dus ook via mqtt) dat deze info ook uit een multiplus 2 komt?
En dat ik de eerste kan begrijpen als het AC vermogen dat gebruikt wordt om de batterij te laten en dat de tweede lijn het AC vermogen is dat in het net geinjecteerd wordt?
com.victronenergy.vebusEnergy from AC-In 1 to battery76/Energy/AcIn1ToInverterkWh
com.victronenergy.vebusEnergy from battery to AC-in 186/Energy/InverterToAcIn1kWh
PLEASE NOTE:
Energy counters from the Multi(s) are volatile. These energy counters reset to zero when the Multi is switched off. These energy counters ALSO reset to zero when the GX-device reboots.
witje_ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:53:
Een randvraag:
Vandaag hou ik per kwartier bij hoeveel energie mijn zonnepanelen opbrengen en ook de energieflow op mijn hoofdteller. Hierdoor kan ik per kwartier ook berekenen wat mijn verbruik is
Kan ik van mijn (toekomstige) multiplus 2 ook per kwartier de (ac) energie per kwartier krijgen.
Ik ben dus niet op zoek naar het vermogen (kW) maat wel naar energie (kWh).

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

Naar aanleiding van de berichten over de peak shaving hier. Heb ik het ook maar eens aangezet.
(3 fase opstelling)

Wat mij nu opviel is een constante ontlading van 210 watt. Klopt dit gedrag of moet ik nog eens goed naar andere settings kijken?

Heb nog niet echt kunnen testen bij zwaardere overbelasting (boven de 25A), maar ga er vanuit dat hij dan gewoon zijn werk doet.

- leeg -

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:34
witje_ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:53:

Kan iemand onderstaande info bevestigen uit de modbus lijst (en dus ook via mqtt) dat deze info ook uit een multiplus 2 komt?
En dat ik de eerste kan begrijpen als het AC vermogen dat gebruikt wordt om de batterij te laten en dat de tweede lijn het AC vermogen is dat in het net geinjecteerd wordt?
com.victronenergy.vebusEnergy from AC-In 1 to battery76/Energy/AcIn1ToInverterkWh
com.victronenergy.vebusEnergy from battery to AC-in 186/Energy/InverterToAcIn1kWh
PLEASE NOTE:
Energy counters from the Multi(s) are volatile. These energy counters reset to zero when the Multi is switched off. These energy counters ALSO reset to zero when the GX-device reboots.

[...]
Deze waardes komen inderdaad netjes binnen via mqtt

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

witje_ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:53:

PLEASE NOTE:

[...]
Komt netjes binnen via MQTT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcmYZI-u16n7TMIUpjfJ9eXBUlU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HdjolOYzbXNYReUAjUFeEf4y.jpg?f=user_large

- leeg -

• witje_
@luigi87 en @Knielen
Bedankt voor de feedback.

De waarden uit je screenshot zijn wel bizar vind ik. Ik verwacht dat er net een reboot ofzo was, want 0,16kWh is niet zo heel veel. En er staan heel veel getallen na de komma (en het modbus signaal een int is, is dat vreemd)

• DanTm
  • Niet online
DanTm schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:15:
[...]

ik heb het ook ff snel getest met de laatste beta. Lijkt dat hij nu netjes op L1 limiteert idd ipv het totaal.
Ik blijf het in de gaten houden.
Helaas is er voor mij een kleine bijwerking. De import peak shaving gaat goed, maar als ik export peak shaving aan zet dan regelt hij mijn zonnepanelen terug naar 0 watt. Dat komt omdat ik de MP uit zet als er geen laden/ontladen gepland is. Als de MP aan staat is het probleem er niet.
Voor nu laat ik peak shaving alleen op import staan, en mijn node-red flow op de achtergrond mee draaien.
De kans dat mijn zonnepanelen tegelijk met de MP volop terug leveren is niet zo heel groot.

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

witje_ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:52:
@luigi87 en @Knielen
Bedankt voor de feedback.

De waarden uit je screenshot zijn wel bizar vind ik. Ik verwacht dat er net een reboot ofzo was, want 0,16kWh is niet zo heel veel. En er staan heel veel getallen na de komma (en het modbus signaal een int is, is dat vreemd)
Neuh hoor is verklaarbaar:
- Mijn huis (load zit nu gewoon op het grid)
- Er zitten enkel wat metingen/ regelingen op de AC out 1 op het moment (lage load)
- De helft van mijn zonnepark staat uit vanwege een isolatie error.
- Weinig zon op het moment van de screenshot.

Het was dus even een rust momentje voor de inverter :+

Kan zijn dat de mqtt deze excate waarde alleen geeft, en dat modbus het kleiner houdt.

[ Voor 5% gewijzigd door luigi87 op 23-02-2026 13:03 ]

- leeg -

• Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:47
Japie.G schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:49:
Ik blijf toch nog even hangen op de efficiëntie van mijn Victron ESS, omdat ik iets niet goed kan plaatsen.
Mijn systeem draait parallel aan de woning, met alleen AC-in aangesloten (geen AC-out).
Wat mij opvalt: als ik het vermogen op AC-in monitor, zie ik daar continu een verbruik van ~50–100 W, óók op momenten dat het ESS ogenschijnlijk niets doet (niet laden, niet ontladen).
De vragen die dat bij mij oproept:
- Is dit reëel AC-verbruik?
- Of is dit meetruis / meetartefact?
- Of mogelijk vermogen zonder (of met slechte) powerfactor?

Wat mij vooral verwart:
Het standby- en eigenverbruik van de MultiPlus’en verwacht ik primair aan de DC-kant terug te zien (SmartShunt), niet als continu AC-afname.

Waarom dit voor mij belangrijk is
Ik log het AC-in vermogen naar Home Assistant en maak daar via integratie een energiemeter (kWh) van.
Als dit echte, betaalde netenergie is: prima. Maar als dit “fake” verbruik is (meetruis / reactief vermogen / PF-effect), dan verlaag ik hiermee kunstmatig mijn gemeten efficiëntie.

Concreet voorbeeld van vandaag:
AC opgenomen energie: 45,5 kWh (blijft langzaam oplopen)
DC energie richting accu (SmartShunt): 40,2 kWh
→ Dat geeft een charge-efficiëntie van ~88,3%.

Deze laadsessie liep met ~9 kW totaal, dus ~3 kW per MultiPlus-II, wat op zich een realistische (maar lage) efficiëntie lijkt. Maar… deze efficiëntie zakt gedurende de dag verder, puur omdat die AC-meter blijft “doorlopen”, ook wanneer het systeem verder idle is.

Later zie ik dit soort situaties (screenshot):
[Afbeelding]

DC-zijde: ~127 W ontladen (SmartShunt)
→ logisch, eigenverbruik van de inverters (zakt meestal naar ~80 W)
AC-in: tegelijkertijd ~18 W netto verbruik, dat sterk fluctueert
→ gemiddeld zie ik ~50 W netto AC-afname
En dat is precies wat ik niet snap.

Mijn concrete vragen:
- Is dit lage, fluctuerende AC-in vermogen reëel en betaal ik dit ook echt bij de netmeter?
- Wordt hier mogelijk reactief vermogen / PF-gerelateerd vermogen weergegeven?
- Hebben anderen externe powermeters op de AC-ingang van de MultiPlus hangen en zien zij vergelijkbaar gedrag?

Alle ervaringen of verklaringen zijn welkom — ik probeer vooral te begrijpen wat ik wel en niet moet integreren naar kWh.
@Japie.G Bij het doorzoeken van dit topic naar een oplossing voor het idle verbruik van mijn 3x Multi RS kwam ik jouw post tegen, dat is eigenlijk exact mijn case.
Heb je er uiteindelijk een oplossing voor gevonden?

• witje_
@luigi87
Maar het gaat hier over (totale) energie en ik had begrepen dat de waardes enkel gerest worden bij reboot (of uitstand), vandaar dat ik grotere getallen verwacht.
En qua exacte waarde, ik denk niet dat de omvormer zo nauwkeurig het vermogen kan meten…
Ik zal het binnenkort dus zelf verder ontdekken.

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Matsuda schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:21:
[...]

@Japie.G Bij het doorzoeken van dit topic naar een oplossing voor het idle verbruik van mijn 3x Multi RS kwam ik jouw post tegen, dat is eigenlijk exact mijn case.
Heb je er uiteindelijk een oplossing voor gevonden?
Helaas. Ik kom er niet uit wat reeel is. Ben van plan wat energiemeters te plaatsen in het geheel. Wil gewoon zien wat er in gaat en er uit komt. Met de beschikbare meetpunten weet ik gewoon niet wat ik meet en kan daar vooralsnog ook niet achter komen.

• master1104
PcFer schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:42:
[...]

Volgens mij is de bug alleen als er teruglevering op L2 en L3 is (zie ook mijn rechterdeel screenshot, waar het goed gaat). Ben je ook in de gelegenheid om dat te testen?
Volgens mij gaat het ook met L2 en L3 negatief goed. Zie mijn test vandaag (helaas weinig zon, dus grid setpoint op 0W en limit op 5A voor L1).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j25hWc_R_WLl3BNkzbBHTIOfd3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZCQ42fUmtjbXbLVCfGfWMVx.jpg?f=fotoalbum_large

• reneeke1970
master1104 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:16:
[...]

Volgens mij gaat het ook met L2 en L3 negatief goed. Zie mijn test vandaag (helaas weinig zon, dus grid setpoint op 0W en limit op 5A voor L1).
[Afbeelding]
En de test andersom, ipv importeren exporteren naar het net?

1 PVoutput . Dongen NB

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:39
Klemmen van de MPPT zitten erg dicht naast elkaar. Toen ik het 16mm2 adereinde er weer uit haalde, nadat ik hem er volgens mij heel netjes ingestopt en vastgeschroefd had, zag ik dat deze behoorlijk verfrommelt was door de klem en het risico op losse draadjes die elkaar kunnen raken erg hoog is. Kans op sluiting dus, met alle gevolgen van dien.

Ik heb ongeïsoleerde adereind hulsjes besteld en adviseer om deze toe te passen.
Ik hoop tenminste dat ze in de klem passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pThA_Uy2b8IF7degUR986wp18xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OChqKBFENBntO2OOLfozNdUZ.jpg?f=fotoalbum_large

• reneeke1970
PCan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:39:
Klemmen van de MPPT zitten erg dicht naast elkaar. Toen ik het 16mm2 adereinde er weer uit haalde, nadat ik hem er volgens mij heel netjes ingestopt en vastgeschroefd had, zag ik dat deze behoorlijk verfrommelt was door de klem en het risico op losse draadjes die elkaar kunnen raken erg hoog is. Kans op sluiting dus, met alle gevolgen van dien.

Ik heb ongeïsoleerde adereind hulsjes besteld en adviseer om deze toe te passen.
Ik hoop tenminste dat ze in de klem passen.

[Afbeelding]
Is geheel vanzelfsprekend dat je die gebruikt. Je kunt ook solderen als alternatief

1 PVoutput . Dongen NB

• V_ger
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:30:
[...]

Is geheel vanzelfsprekend dat je die gebruikt. Je kunt ook solderen als alternatief
Solderen is toch juist NIET goed bij verbindingen die onder mechanische spanning (zoals klemmen) staan?
Bij draad opgebouwd uit losse aders, gewoon ALTIJD adereindhulzen toepassen.

• reneeke1970
V_ger schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:33:
[...]

Solderen is toch juist NIET goed bij verbindingen die onder mechanische spanning (zoals klemmen) staan?
Heb daar nooit problemen mee gehad, de schroef drukt zich mooi in het vertinde gedeelte. Alleen met veel trillingen kan het wel breken ja. Maar tegenwoordig heb ik ook zakje met Hulsjes ,is nog sneller ook dan soldeerbout opwarmen.

1 PVoutput . Dongen NB

• V_ger
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:51:
[...]

Heb daar nooit problemen mee gehad, de schroef drukt zich mooi in het vertinde gedeelte. Alleen met veel trillingen kan het wel breken ja. Maar tegenwoordig heb ik ook zakje met Hulsjes ,is nog sneller ook dan soldeerbout opwarmen.
Correct me if I am wrong, maar volgens mij is (een deel van) het probleem dat als de verbinding electrisch belast wordt, deze warmer zal worden. Daarmee wordt de soldeer zachter en dat heeft invloed op de verbinding, die kan minder vast gaan zitten.

Ik heb het ook even gevraagd aan mijn favoriete LLM (for what it's worth). Die komt met:
Waarom soldeer in klemmen niet is toegestaan
Soldeer is zacht materiaal en kan onder druk van een klem wegvloeien of indrukken. Daardoor wordt de verbinding na verloop van tijd losser.

Een losse verbinding kan warmteontwikkeling, vonkvorming of zelfs brandgevaar veroorzaken.

In de NEN 1010 (de Nederlandse norm voor elektrische installaties) wordt solderen in klemverbindingen afgeraden of uitgesloten, omdat het de betrouwbaarheid vermindert.

Fabrikanten zoals Wago geven expliciet aan dat gesoldeerde adereinden niet zijn toegestaan in hun klemmen.

• reneeke1970
V_ger schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:55:
[...]

Correct me if I am wrong, maar volgens mij is (een deel van) het probleem dat als de verbinding electrisch belast wordt, deze warmer zal worden. Daarmee wordt de soldeer zachter en dat heeft invloed op de verbinding, die kan minder vast gaan zitten.

Ik heb het ook even gevraagd aan mijn favoriete LLM (for what it's worth). Die komt met:

[...]
Beetje flauwekul, van dertig graden word tin niet zacht, en als je kabel warmer word heb je te dunne draad.
Maar ik noem het maar als nood alternatief hoor, je hoeft het niet op te volgen.
Ik vind het in ieder geval beter dan losse draden

1 PVoutput . Dongen NB

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

V_ger schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:33:
[...]
Ander verhaal, maar wat doe je dan met van die 5g10 kabel waar elke ader bestaat uit iets van 9 dunnere koperen geleiders? Die mogen (moeten?) volgens mij zonder huls in een kooiklem (en met huls in een schroefklem).

Situatie van @PCan had er überhaupt nooit zo in gemogen, moet een huls op.

[ Voor 17% gewijzigd door Japie.G op 24-02-2026 17:42 ]

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

[...]

Heb de spullen inmiddels binnen en ga binnenkort aan de tussen bouw beginnen.
Welke settings heb jij de smart shunt gegeven?

En vermoed dat ik hem even eenmalig op 100% soc zal moeten synchoniseren? Of gaat die dit zelf opmerken bij een volledige lading?

- leeg -

• master1104
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:39:
[...]

En de test andersom, ipv importeren exporteren naar het net?
Zoals ik hier aangaf https://gathering.tweaker...message/84694978#84694978 zit daar dus nog de oude bug in. Geen verbetering rondom export limits op L1 dus helaas. Wel gemeld bij Victron, dus wie weet pakken ze dat ook op.
Pagina: 1 ... 65 66 Laatste