Ik heb dit inderdaad ook al uitgeprobeerd, zowel ontlaad vermogen omhoog als ontlaad vermogen omlaag, helaas heeft dat niet het gewenste effect gehad, ook al heb je zeker gelijk dat de temperatuur van de omvormer een rol speeltNTS schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:39:
De Cerbo voert de opdracht van DESS uit. De opdracht is bijvoorbeeld "dit kwartier naar 50% SOC", de Cerbo berekent hoeveel er geladen of ontladen moet worden om daar te komen. Daarom zie je soms ook de eerste of laatste 1 a 2 minuten van het kwartier dat de stroom veel lager is dan je zou verwachten. Dan is het target al gehaald.
Dit was een prima ontwerp toen de prijzen per uur waren en de batterijen niet zo heel groot. Maar stappen van 1% van 64 kWh zijn veel groter dan toen ze dit bedachten. En prijzen per kwartier geeft meer fluctuatie dan per uur.
Deze opzet heeft het ook moeilijk met veranderende omvormer capaciteit. Als het heel warm is (35 graden buiten?) dan zie ik bijvoorbeeld dat mijn omvormers wat minder maximum vermogen leveren. Daarmee komt de planning niet uit op wat DESS had gedacht. Dat kan je fixen door in de instellingen het ontlaad vermogen lager te zetten, bijvoorbeeld 10 ipv 12 kW. Maar dan krijg je bij koud weer het effect dat de eerste 13 minuten van een kwartier met 12 kW ontladen wordt, dan 2 minuten maar een klein beetje omdat het SOC target gehaald is, en dan als het nieuwe kwartier begint weer terug naar 12 kW. In de praktijk maakt het niet enorm veel uit, maar het ziet er niet optimaal uit natuurlijk om 2 minuten hoge prijzen weg te gooien.
Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K