• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-08 17:19
Zonnepanelen - uitzetten of moduleren?
Op moment van schrijven is het afschaffen van de salderingsregeling dichtbij. Voor sommige gebruikers is dit zelfs al actueel als de vervaldatum van je contract ongunstig valt, bijvoorbeeld rond 1 oktober. Dan kun je de energiebelasting van de donkere maanden niet meer verrekenen met productie in het volgende lichte seizoen.

Terugleveren is niet meer een vanzelfsprekendheid. Dat brengt kosten met zich mee.
Hoe ik dit heb aangepakt (opgelost) in Mijn ESS (MESS) lees je hier: MJ de Bruijn in "Victron MESS - Mijn ESS"

Een mens leert van zijn fouten. Ik heb in mijn leven heel veel geleerd.

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Heb je dan meer PV opwek dan wat je batterijen kunnen verwerken? Want dat geeft sowieso uitdagingen in eilandbedrijf door de 1:1 regel? Of bedoel je als de batterijen bijna vol zijn dat je je PV niet meer kwijt kunt?

• MJ de Bruijn
NTS schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:19:
Heb je dan meer PV opwek dan wat je batterijen kunnen verwerken? Want dat geeft sowieso uitdagingen in eilandbedrijf door de 1:1 regel? Of bedoel je als de batterijen bijna vol zijn dat je je PV niet meer kwijt kunt?
Ik heb het antwoord op je vraag geplaatst in het topic waar ik het artikel geplaatst heb.
Zie Antwoord aan NTS in "Victron MESS - Mijn ESS"

[ Voor 7% gewijzigd door MJ de Bruijn op 18-07-2026 09:20 ]

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-08 08:36
Ik wil verbinden via het WiFi netwerk met de 4K5 GX maar deze vraagt om een device login (GX Password). Nu heb ik van alles geprobeerd maar waar hebben ze het bijbehorende password opgeschreven? Ik heb alle boekjes, stickers al bekeken maar daar staat niks op.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:48
SmoothTweaker schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:59:
Ik wil verbinden via het WiFi netwerk met de 4K5 GX maar deze vraagt om een device login (GX Password). Nu heb ik van alles geprobeerd maar waar hebben ze het bijbehorende password opgeschreven? Ik heb alle boekjes, stickers al bekeken maar daar staat niks op.
Ik heb een ander model,maar stikker zit los in de doos,volgens handleiding moest hij ook op het apparaat aan zijkant staan,maar vond ik ook niet

1 PVoutput . Dongen NB

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
SmoothTweaker schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:59:
De bluetooth pin was het van de week nog bij mij op een mp2-gx

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-08 00:16
@SmoothTweaker hier zit de sticker aan de binnenzijde achter de zwarte afdekkap van een 6k5 GX.

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• SmoothTweaker
Noord27 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:31:
@SmoothTweaker hier zit de sticker aan de binnenzijde achter de zwarte afdekkap van een 6k5 GX.
Yes, het is gelukt. Ik denk dat ik met mijn 'dikke vingers' en typfout had gemaakt. ;) Alles ingesteld en werkend (ESS). Morgen maar even de boel in HA integreren.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-08 18:16
Ik merk dat er bij mij om de ongeveer 36 minuten heel kort ( 10s) en piek aan overschot het net wordt ingestuurd zie log daarvan in deze post

Mijn setup 3x MPii 3000va in 3 fase setup. Ik handel niet een probeer grid 0 import te hebben.
Victron geeft deze waardes zelf als power waarde door en P1 meter ziet dit ook dus het is geen software bugje maar echt werkelijke output.
Wat ik het vreemde vooral vind is de interval van ongeveer 36 minuten, terwijl load in de woning echt niet zoveel schommelt

Taal fouten inbegrepen ;)

• SmoothTweaker
The-Source schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:15:
Ik merk dat er bij mij om de ongeveer 36 minuten heel kort ( 10s) en piek aan overschot het net wordt ingestuurd zie log daarvan in deze post

Mijn setup 3x MPii 3000va in 3 fase setup. Ik handel niet een probeer grid 0 import te hebben.
Victron geeft deze waardes zelf als power waarde door en P1 meter ziet dit ook dus het is geen software bugje maar echt werkelijke output.
Wat ik het vreemde vooral vind is de interval van ongeveer 36 minuten, terwijl load in de woning echt niet zoveel schommelt
Heb je PeakShaving aanstaan?

• The-Source
SmoothTweaker schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:34:
[...]

Heb je PeakShaving aanstaan?
De setting daarvan staan default zover ik weet:
Above minimum SOC only
En beide Limit system AC import/export off

• John Kardoes
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 20-07 18:07
Goedemiddag Allen,

Nadat Liander bij ons in de buurt werkzaamheden heeft verricht heb ik de nodige uitdagingen met mijn systeem.
Mijn 3 fase systeem:
  • 3x Multiplus-II
  • Cerbo-GX
  • 3 fase meter van Victron VM-3P75CT
  • 4x JK-BMS met in totaal 57 Kwh accucapaciteit
  • 33 zonnepanelen met IQ7A, Qrelais en Envoy metered
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnQxQUQlXmeBUUNDtG8BROkd5Xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3LLd8qA7UB1QtthCmFLtWz7.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zie in Victron connect
  • Dat de grid frequentie 50,0 Hz stabiel is.
  • Dat ac out-1 van alle 3 de Multi's de frequentie zwabbert tussen 49.9Hz en 50,1Hz
  • De spanningen zijn wel stabiel
De DESS functie werkt normaal.
Maar de Enphase start de productie niet meer.
Na herhaaldelijk geprobeerd een enkele keer 5- 10 min productie.

Ik heb het grid losgekoppeld van de mulit's toen startte de productie.
Het grid weer gekoppeld en de productie stopte weer.
Om het Victron deel uit te sluiten heb ik het huis omgeschakeld naar het grid.
De productie van Enphase start.
Het huis weer terug aan de uitgang en Enphase start niet meer de productie.
Mijn inziens dus een Multi plus uitdaging probleem.

stappen die ik heb gezet:
  1. Gehele systeem uitgezet incl het afschakelen van de batterijen.
  2. na 10 min batterij weer aan mulit's gekoppeld.
  3. 5 min later grid aan de multi's gekoppeld.
  4. 5 min later mulit's aan en dan is de frequentie op AC out-1 als niet stabiel volgens Victron connect.
  5. Daarna het huis met de Enphase weer gekoppeld.
  6. enphase start de productie niet.
Enphase support heft verschillende keren onderzocht maar vind niet een oorzaak anders dan dat het onderwater ergens aangeeft dat het net mogelijk onstabiel is.

Zowel van Victron als van Enphase zit ik op de laatste firmware en beide hebben de juiste profiel instellingen.
Voordat liander aan de slag ging heeft het systeem ruim een jaar goed gedraaid.

Wat zien jullie dat ik nog zou kunnen onderzoeken?

• The-Source
Mijn vermoede is dat Victron de frequentie op de ac-out omhoog gooit om de Enphase in opwekking te limiteren/ stoppen. Dat zag toen ik een UPS/grid uitval test deed ook gebeuren.
Er van uitgaan dat landinstellingen etc gewoon goed zijn.
Schakelaar naar enphase uit, Victron gewoon up and running maken / laten. Voordat je schakelaar weer aan zet wel even meten of je per fase 230v hebt en (tussen fases 400v).
En na een minuut of 5 de schakelaar weer aan.
Waarschijnlijk heb je dat al geprobeerd maar als je Victron setting goed zijn lijkt mij dat dit gewoon moet werken.

• John Kardoes
The-Source schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:51:
Mijn vermoede is dat Victron de frequentie op de ac-out omhoog gooit om de Enphase in opwekking te limiteren/ stoppen. Dat zag toen ik een UPS/grid uitval test deed ook gebeuren.
Schakelaar naar enphase uit, Victron gewoon up and running maken / laten. Voordat je schakelaar weer aan zet wel even meten of je per fase 230v hebt en (tussen fases 400v).
Waarschijnlijk heb je dat al geprobeerd maar als je Victron setting goed zijn lijkt mij dat dit gewoon moet werken.
Jep en dat zelf al een keer of 5.
Ook gisteren nog een poging gedaan om eerst de accu volledig te vullen en dan te kijken wat er gebeurt dan is de Frequentie met het grid gekoppeld nog steeds 49,9 tot 50,1 hierbij zou de productie gewoon moeten werken. Daarna het grid losgekoppeld de frequentie wordt dan iets van 51,5Hz dus dat werkt zoals het hoort. Daarna de hele nacht of grid gedraaid accu han nog 85% en de Frequentie terug naar 49,9-50,1 en de Productie start niet.

• Japie.G
  • Laatst online: 23:35

Japie.G

Colour Classic

Dynamische vermogensbegrenzing ook even uitgezet voor de zekerheid? En is je q-relais wel ingeschakeld in de probleemsituatie?

[ Voor 30% gewijzigd door Japie.G op 20-07-2026 14:22 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• The-Source
En lees je instelling eens uit en controleer in software of alles wel goed staat. Heb zelf ook z'n moment gehad dat ik dacht dat alles goed stond en na stroom uitval *1 1 van de omvormers toch op andere instellingen stond die de boel tegenwerkte

*1 bewust echt alles uit gehad voor omzetten van bekabeling.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:12
The-Source schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:51:
Frequentie verhogen werkt alleen in eiland bedrijf, gekoppeld aan het grid kan Victron alleen volgen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-08 09:11
Goedemiddag,
Ik heb de vraag niet teruggevonden in dit topic ... of ik zoek mss niet goed :
Maar heb onderstaande vraag:
Momenteel een 30kW accu staan met 3 victron 6000 en CerboGX, waarvan ik de teruglevering stop (middels modbus commando) als de SOC < 90% is.
Nu zou ik ook graag de import van het net willen stoppen zolang de SOC nog > 20% is. Merk nu dat ondanks dat de accu vollisch is, er toch stroom van het net wordt afgetakt. Een paar kW is geen probleem maar per maand wordt het toch snel 100kW. Ik zou dat graag uitzetten en import op 0 zetten als SOC >20% is.

Weet iemand hoe dat via modbus op de CerboGX kan worden gedaan? Welke register(s) moet ik hiervoor hebben?

• John Kardoes
The-Source schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:25:
En lees je instelling eens uit en controleer in software of alles wel goed staat. Heb zelf ook z'n moment gehad dat ik dacht dat alles goed stond en na stroom uitval *1 1 van de omvormers toch op andere instellingen stond die de boel tegenwerkte

*1 bewust echt alles uit gehad voor omzetten van bekabeling.
JA alles is uit geweest. Op voorstel van het grote victron topic:
Enphase uit Victron verwijdert. zie onderstaand.

Het verwijderen van de Enphase is niet eenvoudig hij werd steeds ontdekt. Uiteindelijk wel gelukt overal waar het IP adres stond vermeld dit verwijdert daarna in de VRM portal weg gemikt. NU zien of het een oplossing bied.
We beginnen iig nu met wat productie maar niet te vroeg juichen.

Dan rijst wel de vraag als dit nu de echte oplossing is waarom heeft het een jaar goed gewerkt en wat is er dan verandert in de victron dat deze ineen vind dat hij mijn Enphase panelen terug moet gaan regelen via ik denk de modbus. (Enphase zegt dat het niet wordt ondersteund.)

• The-Source
brigges schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:55:
Goedemiddag,
Momenteel een 30kW accu staan met 3 victron 6000 en CerboGX, waarvan ik de teruglevering stop (middels modbus commando) als de SOC < 90% is.
Nu zou ik ook graag de import van het net willen stoppen zolang de SOC nog > 20% is. Merk nu dat ondanks dat de accu vollisch is, er toch stroom van het net wordt afgetakt. Een paar kW is geen probleem maar per maand wordt het toch snel 100kW. Ik zou dat graag uitzetten en import op 0 zetten als SOC >20% is.

Weet iemand hoe dat via modbus op de CerboGX kan worden gedaan? Welke register(s) moet ik hiervoor hebben?
Ik heb voor mij Home Assistant de optie om grid setpoint in te stellen via modbus commando.
In principe zou je grid setpoint in je vraagstuk kunnen toepassen.
Zie dit topic voor modbus adressen etc https://community.home-as...y-using-modbus-tcp/724762

• reneeke1970
brigges schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:55:
Goedemiddag,

Dat lijkt het standby vermogen te zijn,dat pakt hij uit het net. Kun je denk ik voorkomen door gridpoint op -5 watt te zetten ofzo

1 PVoutput . Dongen NB

• John Kardoes
John Kardoes schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:00:
[...]

JA alles is uit geweest. Op voorstel van het grote victron topic:
Enphase uit Victron verwijdert. zie onderstaand.

Het verwijderen van de Enphase is niet eenvoudig hij werd steeds ontdekt. Uiteindelijk wel gelukt overal waar het IP adres stond vermeld dit verwijdert daarna in de VRM portal weg gemikt. NU zien of het een oplossing bied.
We beginnen iig nu met wat productie maar niet te vroeg juichen.

Dan rijst wel de vraag als dit nu de echte oplossing is waarom heeft het een jaar goed gewerkt en wat is er dan verandert in de victron dat deze ineen vind dat hij mijn Enphase panelen terug moet gaan regelen via ik denk de modbus. (Enphase zegt dat het niet wordt ondersteund.)
Na 3 uur nog steeds productie. Dus de uitdaging zit in wanneer Victron denk dat hij het vermogen op 0 moet zetten van de Enphase terwijl dat dus niet nodig is in Nederland.
Ik ga als volgende stap victron laten zoeken naar de enphase en dan checken of het goed blijft.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Japie.G schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:21:
Dynamische vermogensbegrenzing ook even uitgezet voor de zekerheid? En is je q-relais wel ingeschakeld in de probleemsituatie?
Ik quote mezelf nog even, heb je getest met dynamische vermogensbegrenzing op uit?

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-08 12:24

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ik denk dat @Japie.G in de juiste richting denkt wat betreft de vermogensbegrenzing, die PV zal vragen om te stoppen onder bepaalde omstandigheden.

Ik wilde echter nog wel vragen of je nul daadwerkelijk is aangesloten zoals op je plaatje, want dat is dan goed fout. De nul van AC-in en AC-out moet strikt gescheiden blijven en nu lijkt het er op dat je überhaupt maar 1 nul richting de omvormer brengt.

Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat de Enphase bij eilandbedrijf in de war kan raken omdat de spanning/frequentie van de gateway afwijkt van wat de CT klemmen doorgeven. Al weet ik niet hoe dat je dat het netste op zou kunnen lossen, is dat ook nog wel een puntje.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:18

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@John Kardoes zoals @Rimco al opmerkt staat jouw 0 heel raar op tekening. Ook geef je aan dat je een VM-3P75CT hebt maar die mis ik ook op tekening.

De PV regeling tussen Victron en Enphase is zover mijn kennis rijkt volledig op basis van de net frequentie. De door jou genoemde frequenties 49,9 tot 50,1 hz zijn geen reden voor Enphase om niet op te starten.

Vermoed dat er ergens iets mis gaat in het Sumspec / modbus deel. Dit kun je makkelijk uitsluiten door je envoy tijdelijk uit te zetten.

Productie moet je dan wel even handmatig met een ampere tang of met de VM-3P75CT kunnen meten.

Je Enphase omvormers werken prima zonder de envoy en door die tijdelijk Uit te zetten sluit je direct een hoop mogelijke oorzaken uit.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-08 09:11
The-Source schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:14:
[...]

Ik heb voor mij Home Assistant de optie om grid setpoint in te stellen via modbus commando.
In principe zou je grid setpoint in je vraagstuk kunnen toepassen.
Zie dit topic voor modbus adressen etc https://community.home-as...y-using-modbus-tcp/724762
Thanks!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-08 09:59
Schone aarddraad 4mm2 vanaf de externe aardklem (primaire kant van de Victron Pure Sinewave Inverter 24 | 500 aangelegd naar de meterkast en daar op de 6mm2 blank van de aardepin aangesloten met een klem. Interene geel/groene draad overgeplaatst van optie 1 (zwevend) naar optie 2. (Neutrale pool verbonden met beschermende aarding).
De hoop was dat lekstroom van mijn zonnepaneel frames mede oorzaak was en het stroom verschil (Amp.) tussen fase en nul bij het inschakelen van mijn PC nu lager zou zijn dan 30mA.
De HABOTEST HT107D socket tester Pro gaf nu wel aan dat de WCD's correct werkten.
Dus geen open Ground of Neutral. Geen live/Grd, live/neutral reverse. Geen Live/ Grd reverse en missing Grd.
In een fractie van een seconde klapte de 30mA aardlek in de output van de Victron Inverter er weer uit zo gauw ik de AAN knop van mijn PC indrukte.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@PCan Lees ik het goed in de handleiding van je veiligheidsadapter dat je deze elke keer moet resetten als je hem inplugt? Dan zou het zo maar kunnen zijn dat er een korte spanningsdip is waar andere apparatuur geen last van heeft, maar er wel voor zorgt dat de adapter uitschakelt.

Sowieso heb ik meer vertrouwen in een simpele aardlekschakelaar dan deze specifieke uitvoering. Je hebt toch ook al een automaat er tussen zitten, dan kan een aardlek er ook nog wel bij.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:15
lampy25 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:28:
[...]

Thnx, inderdaad kan SolarEdge dit ook zelfstandig, via de App. Deze optie was alleen niet beschikbaar bij mij in de app. Heb eens ingelogt bij m'n ouders, daar was die wel beschikbaar. Na weer inloggen in m'n eigen solaredge systeem verscheen de optie wel :?

Heb de App optie geprobeerd met zowel Dynamic Power Limit ON en OFF, maar dit werkt enkel met Dynamic Power Limit OFF.
Er zijn alsnog 2 redenen om wel via Victron het uitschakelen van Solaredge te regelen:
  • Alles vanuit 1 plek regelen
  • Op basis van overige gebruikers evt wel SolarEdge ingeschakeld te laten. Heb maar 1 fase aansluiting en als je zowel auto wilt laden als de thuisaccu dan komt de netaansluiting te kort qua capaciteit.
Voor nu maar even Dynamic Power Limit OFF totdat ik tijd heb om ofwel kabel te trekken ofwel Victron zelf met een update komt dynamisch zonnestroom af te schakelen.
@lampy25 weet niet of je al een goede oplossing hiervoor hebt, je Dynamic Power Limit on en off te schakelen? Als deze nog niet hebt je kunt deze toggles via node red onder settings/fronius/“PVInverterSunspecID”/EnableLimiter ( kan net iets anders heten). Je kunt daarna de benodigde watts invoeren in de andere node die je onder je solaredge pvinverter vindt, of ze worden overschreven door Victron ligt aan je huis verbruik en het percentage van je SoC op dat moment. Ik gebruik dit om bij negatieve prijzen mijn solaredge te dimmen via de power limiting functie, niet via frequency shifting.

Lekker verwarrend dat deels van de pv inverter info onder fronius te vinden is naast de info onder pvinverter….

Hoop dit helpt!

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 27,6 kWh

• PCan
@Rimco Komt vandaag binnen. 300mA. Moet nog wel ff ruimte maken in de satelliet kast (DIN)
Maar toch bedankt. Daar had ik niet aan gedacht. Was meer dat ik bang was dat 30mA te weinig was. Had in de Socket wel gezocht naar stroompiek, die zag ik niet, maar denk dat de Sonoff S60ZBTP? meet interval te groot is om dat vast te leggen. Kwam nergens boven de 1,2A uit.

[ Voor 60% gewijzigd door PCan op 22-07-2026 10:07 ]

• lampy25
  • Laatst online: 23:14
MarcKeulers schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:29:
[...]

@lampy25 weet niet of je al een goede oplossing hiervoor hebt, je Dynamic Power Limit on en off te schakelen? Als deze nog niet hebt je kunt deze toggles via node red onder settings/fronius/“PVInverterSunspecID”/EnableLimiter ( kan net iets anders heten). Je kunt daarna de benodigde watts invoeren in de andere node die je onder je solaredge pvinverter vindt, of ze worden overschreven door Victron ligt aan je huis verbruik en het percentage van je SoC op dat moment. Ik gebruik dit om bij negatieve prijzen mijn solaredge te dimmen via de power limiting functie, niet via frequency shifting.

Lekker verwarrend dat deels van de pv inverter info onder fronius te vinden is naast de info onder pvinverter….

Hoop dit helpt!
He cool! Had idd nog geen oplossing gevonden. Ga het uitproberen, best verwarrend dat dit bij de fronius inverters staat

• cyclone

cyclone

@PCan die stroompiek ga je alleen “vangen” met een meetopstelling met een shunt en een scope gezien die piek echt van dermate korte duur is dat zo goed als iedere normale stroommeter te traag is.

ben benieuwd of de 300ma aardlekschakelaar de issue oplost!

• PCan
@cyclone @Rimco Nee.
De 300mA blijft er in,(in serie met B4, maar mijn TV en Ziggo Next decoder vallen weg.
Die laatste herstart zich.
Nogmaals, als ik de zelfde stekker uit de Victron 24 | 500 omvormer haal en dezelfde configuratie op een normale wcd in de muur zet, is er niets aan de hand. Heb de PC nu op een andere wcd gezet, de rest werkt normaal op de omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMjHPLmDw0eUDfmcqqNha6q2m8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fimzr9S6sjsW9QjZHha8EPV1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door PCan op 22-07-2026 18:21 ]

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@PCan Klinkt alsof de omvormer dus inderdaad er even moeite mee heeft, de spanning inzakt en de andere apparaten dus uitvallen als ze daar niet goed tegen kunnen. Klinkt alsof je eigenlijk een zwaardere omvormer nodig hebt, maar alleen voor de inschakelpiek.

Je kan natuurlijk ook kijken of een andere voeding een kleinere piek heeft, waardoor het allemaal misschien wel blijft werken.

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:34
Ben bezig geweest met wat Zero Export testen van de Victron set in combinatie met ac-gekoppelde inverters. Dit ter voorbereiding op een later te nemen dynamisch contract.

Zoals jullie weten kun je met de volgende twee instellingen kun je Zero Export instellen:
  • Instellingen>Integraties>PV-omvormers>Omvormers>Apparaatnaam>Dynamische vermogensbegrenzing>Ingeschakeld.
  • Instellingen>Systeemconfiguraties>ESS>Net teruglevering>Uit.
Dit werk voor inverters zoals SolarEdge out-of-the-box. Dit werkt niet out-of-the-box voor de goedkopere MIC/MIN GroWatt inverters. Om dit wel te bewerkstelligen voor een GroWatt inverter heb ik hiervoor een projectje gestart (software/PCB/kastje). Zie https://github.com/mplead/esphome-growatt-bridge

Dit kastje (esphome-growatt-bridge) en de bovengenoemde instellingen zorgen ervoor dat de Cerbo het vermogen van de GroWatt terug kan regelen t.b.v. Zero Export.

Daarnaast hebben we, en de gehele wijk, last van overspanning (>253 Volt) waarbij de inverter midden op de dag, bij volle zon en koudere dagen abrupt op overspanning afschakelt. Daarna duurt het een aantal minuten voordat de inverter weer volledig op is.

Dit afschakelen heb ik ondervangen met een Home Assistant automation die het vermogen van de inverter met behulp van dit kastje de power limit terug regelt naar 50% als de spanning op de inverter 10 seconden boven de 252 Volt komt. Als de spanning 1 minuut onder de 250 Volt zit wordt er weer power limit van 100% ingesteld.

Deze automation kan nog wat verbeterd worden door de regeling meer dynamisch te maken (in stappen van 10%) of wellicht intrinsiek te integreren in de esphome-growatt-bridge.

Legio mogelijkheden....

XC40 Recharge Essential MY24. Victron 3XMP4K5 + 2X16kWh

• PCan
@Rimco PC zojuist overleden. Raar geluid. Waterpomp defect. CPU temp 90 grC.
Zit nu op laptop dochter. Ga morgen nwe pc zoeken.

• teka1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-08 15:30
Hoi allen,

Ik lees hier af en toe iets over Enphase en het activeren van de modbus. Kan iemand misschien iets meer vertellen over wanneer je dat zou willen en wat de voordelen zijn?
Ik heb een metered Envoy, zou die bijv. via modbus de netcomsumptie kunnen doorgeven zodat de VM-3P75CT overbodig wordt (heb 3-fase netaansluiting en 1-fase Multiplus)?

Totaal iets anders. Ik overweeg om om uit te breiden met twee multiplussen om zo volledig in 3-fase te draaien en het gehele huis incl. PV achter de AC-out1 te zetten. Als ik naar de factor-1 regel kijk van Victron kom ik tot de volgende berekening:
3x Multiplus-II 48/5000 = 15000 VA
20x Enphase IQ8MC 330W = 6600 W
6 panelen DC gekoppeld via Victron MPPT: kan ik buiten beschouwing laten voor deze berekening.
6600 < 5000, of te wel de PV omvang valt binnen de limieten van de MP's.

Dan de accu/minimale capaciteit: (6,6kWp/1,5kWp) * 4,8 kWh = 21,1 kWh.
Hier zal mijn huidige capaciteit van 16kWh te klein zijn.
Klopt mijn berekening, of mis ik iets? (rekenen is niet mijn sterkste kant :+)

• kermit8
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-08 11:09
Ik had modbus "openen "aangevraagd bij Enphase en het werkte daarna prima.... Totdat Enphase met een update kwam en de modbus poort weer dicht stond. Weer een support ticket en na een paar dagen werkte het weer. Maar om dit te voorkomen heb ik toch een energiemeter van victron er tussen gezet en Enphase modbus verbinding verwijderd. Zo nu werkt het altijd goed, los van de update grillen van Enphase

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:14
Heb een 1 fase GoodWe en die had ik eerst met een vm-3p75ct laten uitlezen maar merkte dat er toch verschillen waren met wat de omvomer intern opgeeft en de vm-3p75ct meet, vooral op lagere vermogens zat hij er naast, dus nu met NodeRed home assistant GoodWe sensor.pv_omvomer opgehaald en als virtuele inverter in Victron, werkt goed nu.
Die meegeleverde CT klemmen zijn echt draken, veel verschil met typrap of zonder en als typrap iets te strak zit meet hij ook niet lekker. En ja heb goed gechecked of sluiting goed dicht zat

P.s. externe ampere meter gaf ook andere waardes aan dan de vm-3p75ct , ga de meter wel inzetten als dedicated EV meter.

• teka1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-08 15:30
kermit8 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:06:
Ik had modbus "openen "aangevraagd bij Enphase en het werkte daarna prima.... Totdat Enphase met een update kwam en de modbus poort weer dicht stond. Weer een support ticket en na een paar dagen werkte het weer. Maar om dit te voorkomen heb ik toch een energiemeter van victron er tussen gezet en Enphase modbus verbinding verwijderd. Zo nu werkt het altijd goed, los van de update grillen van Enphase
Ik gebruik nu een extern stukje software om de Enphase pv qua opbrengst in de cerbo/vrm te zien. Dit heeft de voorbije tijd nog wel eens gehaperd vanwege (cloud) api aanpassingen. Had de hoop dat dit stabieler zou kunnen werken via modbus maar dat kan dus tegenvallen🫣

• cyclone

cyclone

Ik ruim een jaar nu Enphase op modbus draaien en native in mijn GX zitten.

Werkt probleemloos dus zie niet in waarom je dat zelf inelkaar zou willen knutselen met een extra component.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:23

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Er staat volgens mij nog iets niet goed bij het ESS gebeuren. Zodra de batterij onder de 30% komt zet de omvormer zijn eigen af (want inverter only mode). Batterij spanning op dat moment 51,22V
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u8IolaG.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8wGvjN1.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GRopVoQ.png
Het enigste dat ik zo snel zien is die cut-off van 0.005C bij 52V, wat ik wel raar vind ;:/

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• NTS
  • Niet online
Wat is de load bij die 51.2V? Als dat onder lage belasting is dan is het inderdaad je cut off voltage. Die kan je lager zetten.

• NTS
  • Niet online
@Damic Toevoeging: Het idee achter dynamic cut off is dat je bij een lage load al eerder moet stoppen omdat een hogere load dan het voltage te laag zou trekken. Als je BMS bij 48V uitschakelt dan wil je eigenlijk dat de omvormer bij low load bijvoorbeeld bij 50V al stopt omdat een toename van de load je in één keer onder de 48V kan trekken. Dat wil je niet, als het BMS ingrijpt gaat er eigenlijk iets niet goed.

Maar 52V is veel te hoog voor een LFP batterij. Dan zit de batterij inderdaad nog flink vol en in het redelijk vlakke deel van de curve dus zal hij ook niet ineens heel hard inzakken.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:23

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@NTS -113,9A (~5.6kW), ik was de wagen aan't opladen. Even gerekend en dat is ~0,13C

[ Voor 40% gewijzigd door Damic op 26-07-2026 13:13 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• MJ de Bruijn
vervallen

[ Voor 98% gewijzigd door MJ de Bruijn op 26-07-2026 13:23 ]

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-08 14:45
FietsFanaat33 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:36:
[...]

Dus vergelijkbare situatie zoals bij mij? Zou je eens een screenshot willen maken van Node Red? Dan heb ik beetje een idee hoe het uitziet
Ik gebruik de Nordpool node om de prijzen op te halen. Het is wel per dag dus niet voor de volgende dag maar dat is met een kleine node zo te triggeren als het 00:00 is geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-G9SdDNi503WNWLbCpTvEldqFQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8GDz3vyf96bCRSc9HgI9Uue3.png?f=fotoalbum_large

• NTS
  • Niet online
FietsFanaat33 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:24:
[...]
Ik ben dit topic wat uit aan het zoeken en niet iedereen is te spreken over de DESS functie van Victron. Volgens gemini werkt het in mijn situatie wel goed. Ik heb geen EV dus dat maakt het mss wel weer makkelijker. Of is de DESS met de laatste updates sterk verbeterd?
Werkt bij mij prima, wel een EV hier, geen warmtepomp. In trade-mode heeft dat allemaal vrij weinig impact, praktisch zie je dat hij bij een beetje normaal verloop van de prijzen op de goedkoopste momenten altijd naar 100% gaat opladen en daarna in de duurste uren zal ontladen naar je ingestelde minimum.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-08 16:36
Ik ben eigenlijk wel benieuwd want bij een kennis trok de EV gewoon de accu leeg. Met wat node red voorkomen we dat nu.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-08 14:55

pvg

Zorgen dat je laadpaal voor de CT klemmen van je victron meter zitten, dan heb je daar geen last van.

Veel laadpalen gebruiken de p1 meter voor loadbalancing en PV laden. Dan werkt het prima samen (tenminste als: je niet de EV uit de accu wilt laden en de victron voorrang wilt geven op de EV).

[ Voor 52% gewijzigd door pvg op 26-07-2026 18:01 ]

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
pvg schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:57:
Zorgen dat je laadpaal voor de CT klemmen van je victron meter zitten, dan heb je daar geen last van.

Veel laadpalen gebruiken de p1 meter voor loadbalancing en PV laden. Dan werkt het prima samen (tenminste als: je niet de EV uit de accu wilt laden en de victron voorrang wilt geven op de EV).
In onze meterkast is dat gezien de indeling niet zo makkelijk, maar inderdaad met Node - Red schakelen naar charge only mode wanneer de auto laad werkt prima (Tesla laadpunt geeft aan wanneer er actief geladen wordt).

• NTS
  • Niet online
Ik gebruik EVCC, die plant het laden ook op momenten met lage prijzen. DESS is dan sowieso aan het opladen dus niks aan de hand. En EVCC negeert automatisch de batterij laadstroom in het berekenen van solar charging, dus dat werkt ook nog steeds.

Het enige wat je niet moet doen is de optie "block battery discharging during fast charge" aanzetten omdat de huidige implementatie in EVCC dat doet door de minimum SOC te verhogen en dat is onhandig voor DESS. Er wordt gewerkt aan een betere aanpak, is een open pull request op Github.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:01
Als geinteresseerde in een Victron systeem: is het mogelijk om de batterij ad hoc/manueel te ontladen tot een bepaald percentage en/of gedurende een bepaalde tijd?

Als aanvulling op DESS.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Ja dat kan.
Ik neem aan dat je dan geforceerd wil ontladen naar het net?
Eerst stel je de minimale SoC waarde in tot waar de batterij moet ontladen (ESS/Geoptimaliseerd zonder BatteryLife/Acculaadtoestand: x%).
Vervolgens geef je het gridsetpoint een negatieve waarde met welk vermogen je wil ontladen.

[ Voor 102% gewijzigd door IvoB2 op 26-07-2026 20:33 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:01
Inderdaad ontladen naar het net. Mooi dat dit kan en dat je daarbij ook het ontlaadvermogen kan instellen.
Dank je wel voor het antwoord.

• reneeke1970
Franciesco schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:45:
Inderdaad ontladen naar het net. Mooi dat dit kan en dat je daarbij ook het ontlaadvermogen kan instellen.
Dank je wel voor het antwoord.
En via het laad schema kun je tijden instellen en soc percentage tot waar hij moet ontladen

1 PVoutput . Dongen NB

• PCan
@Rimco Inmiddels dus een nwe PC
Lenovo Legion T5 30IAS10 (90YA007PMH) - PCan - Product reviews - Tweakers
Echter het probleem van de spanningsdip/piek tijdens het inschakelen blijft.
Victron inverter 24| 500 werkt alleen zonder PC.
Ook zonder inverter, dus gewoon via netvoeding, valt de tv en Ziggo Next soms uit.
Denken jullie dat een EnerGenie EG-AVR-1001 spanningsregelaar dit kan oplossen?

Hopelijk krijg ik binnenkort mijn Anker C-2000 Powerstation. Op de F-2000 leek alles normaal te werken. Ik vermoed dat deze als een soort UPS functioneerde en de dip/piek opving.
Denken jullie dat een dergelijke dip/piek schadelijk kan zijn voor een Powerstation?

P.S. Had de Victron omvormer bij Nauticgear.nl gekocht. Die willen hem niet terug nemen, tenzij het apparaat ongebruikt is, verpakking en apparaat zich in 100% nieuwstaat bevinden en ze hem direct door kunnen verkopen. Ook de retourkosten moet ik zelf betalen.

[ Voor 16% gewijzigd door PCan op 29-07-2026 12:36 ]

• reneeke1970
PCan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:27:
@Rimco Inmiddels dus een nwe PC
Lenovo Legion T5 30IAS10 (90YA007PMH) - PCan - Product reviews - Tweakers
Echter het probleem van de spanningsdip/piek tijdens het inschakelen blijft.
Victron inverter 24| 500 werkt alleen zonder PC.
Ook zonder inverter, dus gewoon via netvoeding, valt de tv en Ziggo Next soms uit.
Denken jullie dat een EnerGenie EG-AVR-1001 spanningsregelaar dit kan oplossen?

Hopelijk krijg ik binnenkort mijn Anker C-2000 Powerstation. Op de F-2000 leek alles normaal te werken. Ik vermoed dat deze als een soort UPS functioneerde en de dip/piek opving.
Denken jullie dat een dergelijke dip/piek schadelijk kan zijn voor een Powerstation?

P.S. Had de Victron omvormer bij Nauticgear.nl gekocht. Die willen hem niet terug nemen, tenzij het apparaat ongebruikt is, verpakking en apparaat zich in 100% nieuwstaat bevinden en ze hem direct door kunnen verkopen. Ook de retourkosten moet ik zelf betalen.
Komt dat niet omdat je 220 aansluiting op de anker is losgekoppeld van je aarlek? Ik zou je probleem daar gaan zoeken,je aardlek is gammel. Al moet ik toegeven dat ik van je verhaal weinig snap wat er nu precies gebeurt of mis gaat

1 PVoutput . Dongen NB

• kitesurfer2
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:44
Plead schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:18:
Ben bezig geweest met wat Zero Export testen van de Victron set in combinatie met ac-gekoppelde inverters. Dit ter voorbereiding op een later te nemen dynamisch contract.

Zoals jullie weten kun je met de volgende twee instellingen kun je Zero Export instellen:
  • Instellingen>Integraties>PV-omvormers>Omvormers>Apparaatnaam>Dynamische vermogensbegrenzing>Ingeschakeld.
Dit werk voor inverters zoals SolarEdge out-of-the-box. Dit werkt niet out-of-the-box voor de goedkopere MIC/MIN GroWatt inverters. Om dit wel te bewerkstelligen voor een GroWatt inverter heb ik hiervoor een projectje gestart (software/PCB/kastje). Zie https://github.com/mplead/esphome-growatt-bridge

Dit kastje (esphome-growatt-bridge) en de bovengenoemde instellingen zorgen ervoor dat de Cerbo het vermogen van de GroWatt terug kan regelen t.b.v. Zero Export.

Daarnaast hebben we, en de gehele wijk, last van overspanning (>253 Volt) waarbij de inverter midden op de dag, bij volle zon en koudere dagen abrupt op overspanning afschakelt. Daarna duurt het een aantal minuten voordat de inverter weer volledig op is.

Dit afschakelen heb ik ondervangen met een Home Assistant automation die het vermogen van de inverter met behulp van dit kastje de power limit terug regelt naar 50% als de spanning op de inverter 10 seconden boven de 252 Volt komt. Als de spanning 1 minuut onder de 250 Volt zit wordt er weer power limit van 100% ingesteld.

Deze automation kan nog wat verbeterd worden door de regeling meer dynamisch te maken (in stappen van 10%) of wellicht intrinsiek te integreren in de esphome-growatt-bridge.

Legio mogelijkheden....
Thanx hiervoor.

Het werkt perfect. Heb het even op m'n net aangeschafte 3 fase victron/voltsmile rpc kast getest. Als de accu vol is gaat ie naar 0 opbrengst.

Ik heb nog geen victron VM-3p75 meter. Volgens mij kun je hiermee het ZERO terugleveren nog wat scherper krijgen.

Ik zie ook dat de installateur een phase rotation error heeft opgelost door fase 1&3 om te draaien ipv dit in de omvormers om te zetten. De sparky p1 meter geeft bij gebruik van fase 1 4000w verbruik en de victron op fase 3.

Kan dit problemen geven met het aansluiten van energymeter? Moet dit nu aangesloten worden op de juiste fasering van binnenkomst na de hoofdschakelaar of de CT klemmen 1 en 3 op fase 3 & 1 van liander?

• PCan
@reneeke1970 Dat heb ik in mijn vorige berichten allemaal uitgebreid verteld en uitgelegd.
Op dit moment heb ik geen Powerstation, die komt strak pas binnen. De vorige was een Anker F-2000, die is kapot gegaan en ik krijg straks een C-2000 gen2.
Op dit moment zit de voeding van mijn tv en randapparaten op een Victron 24 | 500 pure sinus omvormer (Phoenix). Daarop ga ik via een C4 en aardlekautomaat naar twee stekkerdozen.
Als ik een PC, want dit is de 2e met dit probleem, inschakel veroorzaakt dit een spanningsdip.
Zo erg dat de TV etc uitvallen. Dat ligt aan de omvormer. Want zonder deze heb ik dat probleem meestal niet. De omvormer moet een piek van 900W aan kunnen.

Dus het is hoogstwaarschijnlijk een korte spanningsdip bij het inschakelen van de PC die de problemen geeft.
Wat ik me nu afvraag of iemand zeker weet dat een EnerGenie EG-AVR-1001of een ander AVR apparaat dit probleem oplost.

• NTS
  • Niet online
Die zou hetzelfde probleem kunnen hebben. Bij voorkeur wil je een double conversion UPS en niet een line interactive model. En dan met voldoende capaciteit om je PC te kunnen starten.

Heb je al getest met alleen je PC en verder niks anders op de Victron omvormer? Zou het kunnen dat je aardlek een spanningsafhankelijk model is? Die mogen in vaste installaties in Nederland niet gebruikt worden, dus als dat zo is zou ik die sowieso vervangen door een degelijker model.

• reneeke1970
PCan schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:43:
@reneeke1970 Dat heb ik in mijn vorige berichten allemaal uitgebreid verteld en uitgelegd.
Op dit moment heb ik geen Powerstation, die komt strak pas binnen. De vorige was een Anker F-2000, die is kapot gegaan en ik krijg straks een C-2000 gen2.
Op dit moment zit de voeding van mijn tv en randapparaten op een Victron 24 | 500 pure sinus omvormer (Phoenix). Daarop ga ik via een C4 en aardlekautomaat naar twee stekkerdozen.
Als ik een PC, want dit is de 2e met dit probleem, inschakel veroorzaakt dit een spanningsdip.
Zo erg dat de TV etc uitvallen. Dat ligt aan de omvormer. Want zonder deze heb ik dat probleem meestal niet. De omvormer moet een piek van 900W aan kunnen.

Dus het is hoogstwaarschijnlijk een korte spanningsdip bij het inschakelen van de PC die de problemen geeft.
Wat ik me nu afvraag of iemand zeker weet dat een EnerGenie EG-AVR-1001of een ander AVR apparaat dit probleem oplost.
Als de victron de piek niet kan hebben moet je hem resetten. Gebeurt dit niet dan is je aardlek het probleem.

Ps kan je tv niet rechtstreeks op de accu?

1 PVoutput . Dongen NB

• g1n0
  • Niet online
Ik heb gisteren een MP2-GX opgehangen bij familie, maar ik heb nog wat moeite om hun PV inverter in de Cerbo/VRM te krijgen. Het is een Sofar (chinese meuk) mono (1P) met een data-logger erop die wat stats naar SolarMan stuurt.

Ik probeer dus wat met ModbusTCP, maar zonder succes. Heeft iemand zoiets al eens voor elkaar gekregen? Anders moet ik een PM op RS485 erbij gaan hangen, maar die meterkast is al helemaal vol...

• J_aba
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08-08 00:33
g1n0 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:22:
Ik heb gisteren een MP2-GX opgehangen bij familie, maar ik heb nog wat moeite om hun PV inverter in de Cerbo/VRM te krijgen. Het is een Sofar (chinese meuk) mono (1P) met een data-logger erop die wat stats naar SolarMan stuurt.

Ik probeer dus wat met ModbusTCP, maar zonder succes. Heeft iemand zoiets al eens voor elkaar gekregen? Anders moet ik een PM op RS485 erbij gaan hangen, maar die meterkast is al helemaal vol...
Ben ook wel benieuwd. Zijn er tweakers die via de cerbo en een usb rs485 dongel pv inverters uitlezen.

Heb zelf ook een sofar staan. Maar ik lees hem uit via modbus rtu in loxone. Rechtstreeks, niet via solarman, (hangt ook niet meer aan het net) Dacht dat hij geen modbus tcp ondersteund. Viavia (copilot)kon ik die waardes wel in victron krijgen. Maar omdat hij alle fases op telde was er niet veel nuttigs mee te doen. Plus de constructie die opgezet was, naar mijn mening niet echt update proof. Vroeg of laat ging die ketting toch breken...gewoon een meter er over gezet.

• cyclone

cyclone

J_aba schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:04:
[...]

Ben ook wel benieuwd. Zijn er tweakers die via de cerbo en een usb rs485 dongel pv inverters uitlezen.
Ik iig niet, zou persoonlijk ook hier niet voor kiezen maar me even goed verdiepen en pogen Modbus over TCP aan de gang te krijgen. Wellicht eerst eens kijken of je auberhaupt lukt door hem eerst eens in HomeAssistant uit te proberen lezen.
Modbus heeft nogal een akelig stijle leercurve dus geef het vooral ook niet te snel op.

Overigens de reden van mijn voorkeur is dat het via je Ethernet Interface een stuk robuuster is dan middels een losse kabels en USB dongels die vaak toch kwetsbaar en niet van al te beste kwaliteit zijn.

• Plead
g1n0 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:22:

Nee dat kan, voor zover ik weet, niet via de datalogger. Uitlezen met rs485 (ModBus) en via het Sunspec protocol via WiFi naar de Cerbo sturen en zichtbaar maken is mij wel gelukt. Maar het vermogen door de Cerbo terug laten regelen is mij na weken stoeien niet gelukt. Alle Sofar documentatie spreekt elkaar tegen.
Uiteindelijk maar via marktplaats een Growatt gekocht. Daarmee was het appeltje eitje om deze via ModBus terug te regelen.

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-08 07:52

swat!

computeraar

cyclone schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:10:
[...]

Ik iig niet, zou persoonlijk ook hier niet voor kiezen maar me even goed verdiepen en pogen Modbus over TCP aan de gang te krijgen. Wellicht eerst eens kijken of je auberhaupt lukt door hem eerst eens in HomeAssistant uit te proberen lezen.
Modbus heeft nogal een akelig stijle leercurve dus geef het vooral ook niet te snel op.

Overigens de reden van mijn voorkeur is dat het via je Ethernet Interface een stuk robuuster is dan middels een losse kabels en USB dongels die vaak toch kwetsbaar en niet van al te beste kwaliteit zijn.
Ik heb juist een losse USB-dongle om de afhankelijkheid van een netwerk-stack niet te hebben.
De losse kabel waar jij over spreekt is in essentie een robuuste ethernet kabel, maar dan zonder de afhankelijkheid van een al dan niet werkend(e) switch/netwerk.

Mijn setup is Cerbo -> usb-dongle -> signaalkabel -> energiemeter en werkt vanaf dag 1 perfect met deze dongle.

12*440 oost/west 9*375 oost 9*375 zuid 6*375 west 6*425 zuid

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-08 12:44
Ik heb een 15kwh thuisaccu met 1 victron multirs 6000. Alles wordt aangestuurd met een Cerbo. Nu gaat morgen mijn energiecontract naar zonneplan en wilde ik ook gaan handelen.

Het liefst gebruik ik hier gewoon (zeker voor de eerste periode) de victron DESS voor. Heeft iemand hier ervaring hoe om te gaan met de 'zonnebonus' wat 2 cent extra verkoop oplevert tussen zonsopgang en zonsondergang? Ik kan voor nu wel een tijd interval zetten met 2 verschillende formules, maar dan moet ik zelf iedere keer die tijden gaan aanpassen. Is daar een handigere (geautomatiseerde) manier voor?

Ik weet dat ik in nodered zonsopkomst/ondergang kan laten berekenen, maar ik zie niet hoe ik vanuit de cerbo de DESS kan configureren?

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-08 14:39
Robbiedobbie schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:19:
Ik heb een 15kwh thuisaccu met 1 victron multirs 6000. Alles wordt aangestuurd met een Cerbo. Nu gaat morgen mijn energiecontract naar zonneplan en wilde ik ook gaan handelen.

Het liefst gebruik ik hier gewoon (zeker voor de eerste periode) de victron DESS voor. Heeft iemand hier ervaring hoe om te gaan met de 'zonnebonus' wat 2 cent extra verkoop oplevert tussen zonsopgang en zonsondergang? Ik kan voor nu wel een tijd interval zetten met 2 verschillende formules, maar dan moet ik zelf iedere keer die tijden gaan aanpassen. Is daar een handigere (geautomatiseerde) manier voor?

Ik weet dat ik in nodered zonsopkomst/ondergang kan laten berekenen, maar ik zie niet hoe ik vanuit de cerbo de DESS kan configureren?
voor zover ik weet kan dat alleen via node-red in venus os large.
hier is een voorzetje te vinden hoe dat dan te doen: https://community.victronenergy.com/t/dutch-energyprovider-zonneplan-2-price-equations-based-on-time-solarevents/27209/14

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-08 12:44
pc_freak1 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:31:
[...]

voor zover ik weet kan dat alleen via node-red in venus os large.
hier is een voorzetje te vinden hoe dat dan te doen: https://community.victronenergy.com/t/dutch-energyprovider-zonneplan-2-price-equations-based-on-time-solarevents/27209/14
Ah ik had het kunnen aansturen via de VRM api helemaal gemist. Dankje! Daar gaat het wel mee lukken :)

• cyclone

cyclone

@swat! fair point.
Als ouwe netwerknerd heb ik wellicht een wat minder representatief robuust thuisnetwerk gebouwd wat in de afgelopen jaren op wat maintenance windows na niet down geweest.

Want klopt wat je zegt als je een habbi kebabbi netwerkje draait moet je dit misschien niet doen.
Punt wat ik probeerde te maken is dat een dergelijke verbinding robuust moet zijn.
Als ik dan kijk naar de kwetsbare schroef verbinding die ik zie op de meeste USB --> RS 485 dongels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDNokEuv6sul6oeCupcGjF6d-vY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8qJ0MhqQWGxyGekqTjRKSc4V.png?f=user_large
Die dan onderaan in een Cerbo gestoken worden dan creëer je een zeer fragiele oplossing die bij het minst of geringste gerommel aan je bekabeling voor issues zal zorgen.

En een klapperende PV omvormer op vol vermogen (wat het resultaat hiervan kan zijn) moet je echt niet willen.
Kortom als je voor een dergelijke oplossing zou gaan kies dan voor een stevige converter die je tegen de muur of dinrail kan monteren en die ook robuust bekabeld is.

[ Voor 57% gewijzigd door cyclone op 31-07-2026 09:20 ]

• djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:44
PCan schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:43: Dus het is hoogstwaarschijnlijk een korte spanningsdip bij het inschakelen van de PC die de problemen geeft.
gaat het gewoon niet worden . omvormer is te licht. Voeding pc = 850 W / 90% is 3.6 A . omvormer is continue berekend op 2.17 A trek je conclusie.

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:12
djazzy schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

gaat het gewoon niet worden . omvormer is te licht. Voeding pc = 850 W / 90% is 3.6 A . omvormer is continue berekend op 2.17 A trek je conclusie.
En afhankelijk van kwaliteit/merk kan er bij inschakelen een flinke inrush current zijn die een aantal malen hoger is dan de normale stroom en dan gaat ook een Victron door de knieën .
Dus wat @djazzy ook zegt omvormer veel te licht.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-08 16:36
Q schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:36:
[...]

Ik wil op basis van mijn eigen ervaring me hier bij aansluiten. Ik denk dat door goed gestructureerd testen 100% is aangetoond dat de omvormer te krap is gekozen voor de load helaas.

Ik las alleen niets over een accu, wat voor accu zit hier op? En welk model omvormer is dit precies?
Dat die omvormer te krap is, was 15 dagen terug al lang en breed duidelijk denk ik, maar in plaats van dit te accepteren zie ik keuzes waar iemand zich alleen maar meer in de nesten werkt. Moeten mensen zelf weten verder, maar het scheelt uiteindelijk zoveel gedonder als je accepteert dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt en dat een zwaardere omvormer de oplossing is. 🤷‍♀️

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ik blijf af en toe met het probleem zitten dat DESS totaal idioot flipt. Vandaag ook weer. Ineens knalt mijn laadpower terug naar 1500/2000w en gooit hij 6000w weg het net op. Dit is niet gepland, er zijn geen limieten, niets. Alsof hij nog maar 1 fase ziet en daar ESS/DESS op stuurt en de andere twee vergeet. Meer mensen last van?

Het ligt verder echt niet aan het systeem, als ik hem op keep batteries charged zet gaat hij gewoon full power laden na een poosje..

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-08 16:10
Plead schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:58:
[...]

Uiteindelijk maar via marktplaats een Growatt gekocht. Daarmee was het appeltje eitje om deze via ModBus terug te regelen.
Tell me more.. Ik heb hier 2 Growatt's hangen uit de MOD serie. Mij lukt het niet. Ik zou ze graag vanuit de Cerbo aansturen.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• Plead
RikHa schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:00:
[...]

Tell me more.. Ik heb hier 2 Growatt's hangen uit de MOD serie. Mij lukt het niet. Ik zou ze graag vanuit de Cerbo aansturen.
https://github.com/mplead/esphome-growatt-bridge

Laat het weten als je problemen tegen komt. Het is nog in de testfase. Heb onlangs Volt-Watt mode toegevoegd waarbij de unit automatisch het vermogen terug gaat regelen als de inverter tegen de maximale grid spanning aanloopt (+10% van 230Volt). Dat is in onze wijk nogal vaak het geval. De moeilijkheid hierin is dat het kan botsen met Victron die ook het vermogen wilt terug regelen bij bijvoorbeeld NOM:

[ Voor 48% gewijzigd door Plead op 02-08-2026 16:47 ]

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Japie.G schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:25:
Ik blijf af en toe met het probleem zitten dat DESS totaal idioot flipt. Vandaag ook weer. Ineens knalt mijn laadpower terug naar 1500/2000w en gooit hij 6000w weg het net op. Dit is niet gepland, er zijn geen limieten, niets. Alsof hij nog maar 1 fase ziet en daar ESS/DESS op stuurt en de andere twee vergeet. Meer mensen last van?

Het ligt verder echt niet aan het systeem, als ik hem op keep batteries charged zet gaat hij gewoon full power laden na een poosje..
Bij mij was het ook weer. Ik blijf vermoeden dat het met het grid te maken heeft (teveel zon en te weinig verbruik). Voltage blijft bij mij prima (die zakt zelfs op zonnige dagen). Zag wel dat de netfrequentie op 50,1-50,2 zat.

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Japie.G schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:25:

Bij mij hetzelfde gedrag, maar gebruik geen DESS. Stuur aan via HA, maar ben wel verbonden met Victron. Had gister dit probleem ook. Keep batteries charged was bij mij ook de oplossing.

10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

• Cat--eye
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:11
peter123 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:58:
[...]

Bij mij hetzelfde gedrag, maar gebruik geen DESS. Stuur aan via HA, maar ben wel verbonden met Victron. Had gister dit probleem ook. Keep batteries charged was bij mij ook de oplossing.
Ik ben juist weer terug naar DESS gegaan. Ik deed voorheen alles met Home Assistant met als kern: de vijf goedkoopste uren (laadmomenten) & de vijf duurste uren (verkoopmomenten).

Nu staat alles sinds januari van dit jaar weer in de Trade Mode van DESS met een prijsverschil in de koopprijs en de verkoop prijs van 12 cent.

Dit geeft een enorm rustig en voorspelbaar gedrag van de DESS. Daarnaast is het een goede voorbereiding op het verdwijnen van de salderingsregeling. Ik zal dan alleen verkopen als het verschil met de inkoop meer dan xx cent is. Het exacte verschil zal ik later bepalen maar zal rond de 14 cent of meer zitten denk ik. Voor Zonneplan (dat gisteren is overgegaan naar kwartierprijzen zijn dit de formules in DESS die voor mij werken:

Inkoop: (p+0.09161)*1.21+0.02
Verkoop: (p+0.09161)*1.21+0.02-0.12

• peter123
  • Niet online
Cat--eye schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:16:
[...]

Ik ben juist weer terug naar DESS gegaan. Ik deed voorheen alles met Home Assistant met als kern: de vijf goedkoopste uren (laadmomenten) & de vijf duurste uren (verkoopmomenten).

Nu staat alles sinds januari van dit jaar weer in de Trade Mode van DESS met een prijsverschil in de koopprijs en de verkoop prijs van 12 cent.

Dit geeft een enorm rustig en voorspelbaar gedrag van de DESS. Daarnaast is het een goede voorbereiding op het verdwijnen van de salderingsregeling. Ik zal dan alleen verkopen als het verschil met de inkoop meer dan xx cent is. Het exacte verschil zal ik later bepalen maar zal rond de 14 cent of meer zitten denk ik. Voor Zonneplan (dat gisteren is overgegaan naar kwartierprijzen zijn dit de formules in DESS die voor mij werken:

Inkoop: (p+0.09161)*1.21+0.02
Verkoop: (p+0.09161)*1.21+0.02-0.12
Ik stuur nog aan op tijd. :) Elke dag is weer anders en vooral winter en zomer. Kon er geen fatsoenlijke formule voor maken tot nu toe. Mijn idee is dat het een probleem bij Victron is.

• NTS
  • Niet online
Zien jullie dit gedrag in de eerste of laatste 1 a 2 minuten van een kwartier? En als je niet ingrijpt gaat het dan een aantal minuten later weer goed of ook niet?

DESS stuurt namelijk soms een SOC target voor een kwartier naar de GX. Als je werkelijke laad of ontlaad vermogen afwijkt van wat DESS verwacht dan krijg je aan het begin of eind van het timeslot raar gedrag.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

NTS schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:31:
Zien jullie dit gedrag in de eerste of laatste 1 a 2 minuten van een kwartier? En als je niet ingrijpt gaat het dan een aantal minuten later weer goed of ook niet?

DESS stuurt namelijk soms een SOC target voor een kwartier naar de GX. Als je werkelijke laad of ontlaad vermogen afwijkt van wat DESS verwacht dan krijg je aan het begin of eind van het timeslot raar gedrag.
Ik draai op uur prijzen. Had het vandaag uren achter elkaar en kwam er te laat achter. Heb belachelijk veel terug geleverd nu op moment dat t niets waard was. Zal ook eens naar de grid frequentie kijken. Er moet een trigger zijn voor dit gedrag. Hier enexis regio Salland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pbq8NKdOLJ2Q60HB5WrL5PBqWGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QUGmtRznX7ty21fUoIYNb16h.jpg?f=fotoalbum_large

Er moet toch ERGENS uit de data terug te vinden zijn waarom hij maar op zo’n laag vermogen gaat laden? Ik kan het niet vinden :-(
DanTm schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:28:
[...]

Bij mij was het ook weer. Ik blijf vermoeden dat het met het grid te maken heeft (teveel zon en te weinig verbruik). Voltage blijft bij mij prima (die zakt zelfs op zonnige dagen). Zag wel dat de netfrequentie op 50,1-50,2 zat.
Wel verdomd als het niet waar is... Dit is wel opvallend inderdaad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlG9GyZH4hoSETo01f9Jz7NgCfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5X5sBn6pcIj1zyr1gVLBcK24.png?f=fotoalbum_large

Daarbij merkte ik trouwens ook op dat de PF op 1 van de fases vrijwel nul werd gemeten door de 3p75CT. Ook gek maar daar zie ik wel meer meldingen van en kan ook aan een suffe rekenmethode liggen..

[ Voor 33% gewijzigd door Japie.G op 02-08-2026 21:23 ]

• NTS
  • Niet online
Japie.G schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:37:
[...]
Daarbij merkte ik trouwens ook op dat de PF op 1 van de fases vrijwel nul werd gemeten door de 3p75CT. Ook gek maar daar zie ik wel meer meldingen van en kan ook aan een suffe rekenmethode liggen..
Dat heb ik ook af en toe, meestal bij hoge PV productie. Dan gaat ESS als het in nul op de meter stand staat enorm zwabberen omdat het verbruik in watts dan per seconde heen en weer stuitert tussen bijvoorbeeld -1000W en +500W. In ampère is het vrijwel stabiel dus het is puur de power factor. Dat stuiteren houdt de Multiplus niet bij (netcode staat zulke snelle fluctuaties niet toe) dus dan gaat het werkelijke gebruik ook vrij hard heen weer. Ik denk dat dit een issue is met de VM-3P75CT of dat mijn Solaredge omvormer af en toe "lelijke" sinus output heeft die de meter niet snapt.

Als ik het geheel achter de ingebouwde meter van de Multiplus zet in plaats van de VM-3P75CT is het gedrag weg. Die lijkt langzamer te updaten waardoor niet zo'n jojo effect ontstaat.

• RikHa
Plead schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:34:
[...]

https://github.com/mplead/esphome-growatt-bridge

Laat het weten als je problemen tegen komt. Het is nog in de testfase. Heb onlangs Volt-Watt mode toegevoegd waarbij de unit automatisch het vermogen terug gaat regelen als de inverter tegen de maximale grid spanning aanloopt (+10% van 230Volt). Dat is in onze wijk nogal vaak het geval. De moeilijkheid hierin is dat het kan botsen met Victron die ook het vermogen wilt terug regelen bij bijvoorbeeld NOM:
Dat is een knap stukje werk! Of dat voor mij gaat werken denk ik niet want dan moet er een esp32 bijkomen en een Rpi of iets dergelijks voor HA en daar heb ik eigenlijk geen zin in. Wat ik zoek is een oplossing Growatt -> draadje -> Cerbo. En dan met Node-RED iets maken. Daar heb ik al heel wat uurtjes inzitten maar het is me niet gelukt. Het schijnt dat de MOD serie nog niet zo makkelijk is met Modbus. Ik heb voorbeelden voorbij zien komen van de MID en MIC series maar er lijken verschillen te zijn met MOD modellen. Als ik tijd heb ga ik nog eens proberen om iets te maken via de DRM poort.
Bedankt voor je antwoord.

• peter123
  • Niet online
Japie.G schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:37:
[...]

Ik draai op uur prijzen. Had het vandaag uren achter elkaar en kwam er te laat achter. Heb belachelijk veel terug geleverd nu op moment dat t niets waard was. Zal ook eens naar de grid frequentie kijken. Er moet een trigger zijn voor dit gedrag. Hier enexis regio Salland.
Vandaag werkt bij mij alles weer normaal. De frequentie was gister 50,36Hz bij mij. Maar dat las ik alleen op de 5000 af. Omvormers registreerden 50,1Hz.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

peter123 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:20:
[...]

Vandaag werkt bij mij alles weer normaal. De frequentie was gister 50,36Hz bij mij. Maar dat las ik alleen op de 5000 af. Omvormers registreerden 50,1Hz.
Same.. ben toch bijzonder nieuwsgierig wat dit gedrag veroorzaakt.

• Dutchguy_
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07-08 10:09
Bijzonder gedrag DESS na upgraden Cerbo van versie 3.66 naar 3.75

Mijn systeem:

3 multi RS solar omvormers

Cerbo GX

8 Pylontech US5000C

Laden 10.4 kW

Ontladen 12 kW

Ik heb verder geen aanpassing gedaan.

Na het upgraden van de firmware van de Cerbo van 3.66 naar 3.75 is het ontladen helemaal van slag

De planning zit er wel goed uit, maar de realisatie wijkt enorm af

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Tgv0e8qlJTD1IP0u0qqwrKpdhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dpoLONCq2fYXRkWoXCih6Tnp.png?f=fotoalbum_large DESS versie 3.66

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cemAHBWysmwf-ERXaVuCRg3OKE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nsNfCSHyBqkE10eV5Y6brOrH.png?f=fotoalbum_large DESS versie 3.75

Heeft iemand anders dit ook of heeft Iemand een idee waardoor dit komt?

Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:59
Dutchguy_ schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:28:

Mijn systeem:

Cerbo GX

8 Pylontech US5000C

Laden 10.4 kW

Ontladen 12 kW

Na het upgraden van de firmware van de Cerbo van 3.66 naar 3.75 is het ontladen helemaal van slag

[Afbeelding] DESS versie 3.66

[Afbeelding] DESS versie 3.75

Ik zie twee verschillende dagen (29 en 30 juli) met andere curve voor PV-opbrengst en onvermijdelijk ook andere prijzen. Vooralsnog begrijp ik daarom niet wat de afwijking is hier. Beide afbeeldingen tonen toch gewoon het verleden en wat er in werkelijkheid is gebeurd voor twee verschillende dagen?

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Dutchguy_
gertvdijk schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:00:
[...]

Ik zie twee verschillende dagen (29 en 30 juli) met andere curve voor PV-opbrengst en onvermijdelijk ook andere prijzen. Vooralsnog begrijp ik daarom niet wat de afwijking is hier. Beide afbeeldingen tonen toch gewoon het verleden en wat er in werkelijkheid is gebeurd voor twee verschillende dagen?
Het gaat mij om het ontladen van de accu, dus de blauwe staven, in de planning stond op beide dagen dat hij de accu zou ontladen in ca 11 kwartier met 2,6 Kwh per kwartier. Met Cerbo versie 3.66 doet hij dat ook redelijk netjes, maar met versie 3.75 niet meer, daar wisselt hij tussen de 0,5 en 2,5 kwh in een kwartier. Meestal zie ik de accu in versie 3.75 wel eerst op ca 11 kw ontladen, maar na een paar minuten gaat hij dan op een lager vermogen ontladen, het moment waarop hij dit doet wisselt ook iedere keer

Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:59
Dutchguy_ schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:32:
[...]

Het gaat mij om het ontladen van de accu, dus de blauwe staven, in de planning stond op beide dagen dat hij de accu zou ontladen in ca 11 kwartier met 2,6 Kwh per kwartier. Met Cerbo versie 3.66 doet hij dat ook redelijk netjes, maar met versie 3.75 niet meer, daar wisselt hij tussen de 0,5 en 2,5 kwh in een kwartier. Meestal zie ik de accu in versie 3.75 wel eerst op ca 11 kw ontladen, maar na een paar minuten gaat hij dan op een lager vermogen ontladen, het moment waarop hij dit doet wisselt ook iedere keer
Dan begrijp ik je eerdere bericht niet helemaal. DESS werkt op basis van een plan van SoC-targets per 15 minuten. De Cerbo gaat voor het actieve kwartier proberen dat target te halen al dan niet met wat restricties bij afwijkingen in opbrengst of consumptie. Het is met je eerdere grafiekjes niet helemaal vast te stellen wat het probleem is denk ik.

Heb je grafieken uit VRM van: battery power, battery SoC, DESS target SoC, PV yield, AC consumption? Wellicht kunnen we daar wat uit afleiden.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• RikHa
Dutchguy_ schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:28:

Mijn systeem:

Cerbo GX

8 Pylontech US5000C

Laden 10.4 kW

Ontladen 12 kW

[Afbeelding] DESS versie 3.66

[Afbeelding] DESS versie 3.75

Ik heb ook een systeem (in beheer) dat dit soort vreemd gedrag vertoont. Het betreft een 1 fase, 2x MPII 5kVA, 3x 16 kWh, FW 3,73

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UFeMHcuGFCT6JeozBy5ewGu-xI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kmD7XCRl2Q0bjAwKEUkI7Sr2.png?f=fotoalbum_large

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Dess wordt toch vanuit vrm aangestuurd? In hoeverre heeft de cerbo versie daar wat mee te maken?

• NTS
  • Niet online
De Cerbo voert de opdracht van DESS uit. De opdracht is bijvoorbeeld "dit kwartier naar 50% SOC", de Cerbo berekent hoeveel er geladen of ontladen moet worden om daar te komen. Daarom zie je soms ook de eerste of laatste 1 a 2 minuten van het kwartier dat de stroom veel lager is dan je zou verwachten. Dan is het target al gehaald.

Dit was een prima ontwerp toen de prijzen per uur waren en de batterijen niet zo heel groot. Maar stappen van 1% van 64 kWh zijn veel groter dan toen ze dit bedachten. En prijzen per kwartier geeft meer fluctuatie dan per uur.

Deze opzet heeft het ook moeilijk met veranderende omvormer capaciteit. Als het heel warm is (35 graden buiten?) dan zie ik bijvoorbeeld dat mijn omvormers wat minder maximum vermogen leveren. Daarmee komt de planning niet uit op wat DESS had gedacht. Dat kan je fixen door in de instellingen het ontlaad vermogen lager te zetten, bijvoorbeeld 10 ipv 12 kW. Maar dan krijg je bij koud weer het effect dat de eerste 13 minuten van een kwartier met 12 kW ontladen wordt, dan 2 minuten maar een klein beetje omdat het SOC target gehaald is, en dan als het nieuwe kwartier begint weer terug naar 12 kW. In de praktijk maakt het niet enorm veel uit, maar het ziet er niet optimaal uit natuurlijk om 2 minuten hoge prijzen weg te gooien.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:57
Dat hele SOC target is mijns inziens de verkeerde manier van regelen. SOC is wel relevant, maar niet als hoofdparameter. Zolang Victron daaraan vast blijft houden geen DESS voor mij.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• RikHa
V_ger schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:05:
Dat hele SOC target is mijns inziens de verkeerde manier van regelen. SOC is wel relevant, maar niet als hoofdparameter. Zolang Victron daaraan vast blijft houden geen DESS voor mij.
Ervan uitgaande dat je wel handelt, hoe stuur je de zaak aan?

• V_ger
RikHa schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:12:
[...]

Ervan uitgaande dat je wel handelt, hoe stuur je de zaak aan?
Ik weet dat ik circa 10 procent nodig heb om de nacht door te komen. Dan is het met dat in het achterhoofd houdende alleen tellen hoeveel kwartieren ik kan verkopen op basis van de soc aan het begin van de dure periode. Op basis daarvan stel ik een verkoopprijs in.
Na half 9 savonds draai ik op max 7kW, daarvoor op 9.5kW. Dus ik weet hoeveel procent ik kan ontladen in elk tijdvenster.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnLeetjjJEp5Jxc6UYf4oDYYNJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pa5PcvXpIOz2xHblGmJZXej.jpg?f=fotoalbum_large

Zo dus. Rood is verkopen, groen is inkopen. Als de prijzen van morgen beschikbaar zijn kijken ik of ik mijn verkoopprijs aan moet passen.
Geel is inverter uit. Donkerblauw is PV overschot direct naar net.
Nu met de kwartieren is het wel wat lastiger dan met de uren. Dus tijd voor wat extra automatisering.

[ Voor 37% gewijzigd door V_ger op 05-08-2026 10:29 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• RikHa
V_ger schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Ik weet dat ik circa 10 procent nodig heb om de nacht door te komen. Dan is het met dat in het achterhoofd houdende alleen tellen hoeveel kwartieren ik kan verkopen op basis van de soc aan het begin van de dure periode. Op basis daarvan stel ik een verkoopprijs in.
Na half 9 savonds draai ik op max 7kW, daarvoor op 9.5kW. Dus ik weet hoeveel procent ik kan ontladen in elk tijdvenster.
Duidelijk maar doe je dat handmatig?

• V_ger
RikHa schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:28:
[...]

Duidelijk maar doe je dat handmatig?
Semi dus. Ik stel een inkoop en verkoopprijs is. 1x per dag.

Edit: De prijs is dus leidend, de SOC beïnvloedend.

[ Voor 12% gewijzigd door V_ger op 05-08-2026 10:37 ]

• Dutchguy_
gertvdijk schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 00:03:
[...]

Dan begrijp ik je eerdere bericht niet helemaal. DESS werkt op basis van een plan van SoC-targets per 15 minuten. De Cerbo gaat voor het actieve kwartier proberen dat target te halen al dan niet met wat restricties bij afwijkingen in opbrengst of consumptie. Het is met je eerdere grafiekjes niet helemaal vast te stellen wat het probleem is denk ik.

Heb je grafieken uit VRM van: battery power, battery SoC, DESS target SoC, PV yield, AC consumption? Wellicht kunnen we daar wat uit afleiden.
Hoi Gert, het is inderdaad op basis van mijn grafieken niet zo maar vast te stellen wat probleem is, ik was eerst vooral benieuwd of andere gebruikers dit gedrag herkennen bij de nieuwe firmware van de Cerbo (dus na 3.66) hier wat plaatjes, waarop duidelijk te zien is in het verschil in ontlaad gedrag in versie 3.66 (mooi stabiel) en versie 3.75

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2d_mIlphKOQuQsIw0RZS1Sghbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uwTh5dBb4UTrpLyt1d3C6iWq.png?f=fotoalbum_large versie 3.66

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAISzUdTG0whUgYEbkArorTXMiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5J0gerZ82c8zhpT84d6x22iL.png?f=fotoalbum_large Versie 3.75

Je mag ervan uitgaan dat de instellingen en de condities zoals PV opbrengst, verbruik etc vergelijkbaar was.

Ik heb de Cerbo vervolgens ook al weer eens terug gezet naar versie 3.66 en dan was het gedrag weer goed, net zoals hierboven in het plaatje staat. Het lijkt mij dus te komen door een aanpassing in de filmware ergens tussen versie 3.66 en 3.75, maar dan zouden meer mensen dit gedrag moeten zien

Pagina: 1 ... 74 75 Laatste