Zonnepanelen - uitzetten of moduleren?
Op moment van schrijven is het afschaffen van de salderingsregeling dichtbij. Voor sommige gebruikers is dit zelfs al actueel als de vervaldatum van je contract ongunstig valt, bijvoorbeeld rond 1 oktober. Dan kun je de energiebelasting van de donkere maanden niet meer verrekenen met productie in het volgende lichte seizoen.

Terugleveren is niet meer een vanzelfsprekendheid. Dat brengt kosten met zich mee.
Hoe ik dit heb aangepakt (opgelost) in Mijn ESS (MESS) lees je hier: MJ de Bruijn in "Victron MESS - Mijn ESS"

Een mens leert van zijn fouten. Ik heb in mijn leven heel veel geleerd.

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Heb je dan meer PV opwek dan wat je batterijen kunnen verwerken? Want dat geeft sowieso uitdagingen in eilandbedrijf door de 1:1 regel? Of bedoel je als de batterijen bijna vol zijn dat je je PV niet meer kwijt kunt?
NTS schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:19:
Heb je dan meer PV opwek dan wat je batterijen kunnen verwerken? Want dat geeft sowieso uitdagingen in eilandbedrijf door de 1:1 regel? Of bedoel je als de batterijen bijna vol zijn dat je je PV niet meer kwijt kunt?
Ik heb het antwoord op je vraag geplaatst in het topic waar ik het artikel geplaatst heb.
Zie Antwoord aan NTS in "Victron MESS - Mijn ESS"

[ Voor 7% gewijzigd door MJ de Bruijn op 18-07-2026 09:20 ]

Een mens leert van zijn fouten. Ik heb in mijn leven heel veel geleerd.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:01
Ik wil verbinden via het WiFi netwerk met de 4K5 GX maar deze vraagt om een device login (GX Password). Nu heb ik van alles geprobeerd maar waar hebben ze het bijbehorende password opgeschreven? Ik heb alle boekjes, stickers al bekeken maar daar staat niks op.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:04
SmoothTweaker schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:59:
Ik wil verbinden via het WiFi netwerk met de 4K5 GX maar deze vraagt om een device login (GX Password). Nu heb ik van alles geprobeerd maar waar hebben ze het bijbehorende password opgeschreven? Ik heb alle boekjes, stickers al bekeken maar daar staat niks op.
Ik heb een ander model,maar stikker zit los in de doos,volgens handleiding moest hij ook op het apparaat aan zijkant staan,maar vond ik ook niet

1 PVoutput . Dongen NB

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
SmoothTweaker schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:59:
De bluetooth pin was het van de week nog bij mij op een mp2-gx

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:56
@SmoothTweaker hier zit de sticker aan de binnenzijde achter de zwarte afdekkap van een 6k5 GX.

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:01
Noord27 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:31:
@SmoothTweaker hier zit de sticker aan de binnenzijde achter de zwarte afdekkap van een 6k5 GX.
Yes, het is gelukt. Ik denk dat ik met mijn 'dikke vingers' en typfout had gemaakt. ;) Alles ingesteld en werkend (ESS). Morgen maar even de boel in HA integreren.
Pagina: 1 ... 73 74 Laatste