• bdl78
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 25-06 14:07
reneeke1970 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Dat geeft nogal verlies als de mp dit doet. Ik heb ook maar 1 accu,en mijn mppt doet max 4000 watt,de rest hangt aan gewone pv omvormer alles het net op te gooien. Als de mppt te weinig doet met slecht weer,kun je gewoon via de mp altijd nog extra bij laden
Geeft een gewone pv omvormer niet evenveel verlies dan?

  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:45
bdl78 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:52:
[...]

Geeft een gewone pv omvormer niet evenveel verlies dan?
Nee die doen 97 rendement vanaf panelen. De mppt doet 98 en de mp tot wel 85 afhankelijk van vermogen,dus dat kan behoorlijk schelen

1 PVoutput . Dongen NB


  • bdl78
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 25-06 14:07
reneeke1970 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:54:
[...]

Nee die doen 97 rendement vanaf panelen. De mppt doet 98 en de mp tot wel 85 afhankelijk van vermogen,dus dat kan behoorlijk schelen
ok, weer wat geleerd. Maar feit blijft dat als je er niets mee doet je er ook niets voor krijgt en het verloren is toch.

  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:45
bdl78 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:01:
[...]

ok, weer wat geleerd. Maar feit blijft dat als je er niets mee doet je er ook niets voor krijgt en het verloren is toch.
Dat is zeker zonde,daarom zeg ik,hang er in zomer een pv omvormer bij,en in de winter zoveel mogelijk op de mppt,jou string voltage is denk ik prima voor beide opties,dus even over klikken en klaar. En met die omvormer op de ac out heb je er ook nog controle over

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 25-06-2026 13:05 ]

1 PVoutput . Dongen NB


  • Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:57

Q

Au Contraire Mon Capitan!

bdl78 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:09:
Hoi Iedereen,

De volgende situatie:

Ik heb een 3f multiplus installatie met een 450-200 en een 250-70 mppt.

Nu wil ik het laadvermogen naar en ontlaadvermogen van mijn batterij beperken naar 70 amp max. Ik heb in de gx ingeteld dat deze niet hoger mag bij dvcc maximale laadstroom maar hij blijft er gewoon overheen gaan. Ik heb het nu tijdelijk opgelost door mijn mppt's te beperken maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Hij moet toch gewoon terug sturen of op het net het overschot terugleveren? Wat zie ik over het hoofd?

Dess staat aan

accu is jkbms gekoppeld via can.
Wat je wil kan niet zomaar.

Wat veel mensen niet weten - het zit in de handleiding verstopt - is dat DVCC charge limieten genegeerd worden door de MPPTs als je ook overschot op het grid wil teugleveren.

Je hebt dan standaard nul controle over hoeveel stroom de accu in gaat en dat kan meer ampere zijn dan goed is voor de kabels en accu, als je niet uitkijkt.

Je zult iets in node red moeten doen om te voorkomen dat er teveel stroom naar de accu gaat. Wat precies weet ik zo niet.

  • bdl78
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 25-06 14:07
Q schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:44:
[...]

Wat je wil kan niet zomaar.

Wat veel mensen niet weten - het zit in de handleiding verstopt - is dat DVCC charge limieten genegeerd worden door de MPPTs als je ook overschot op het grid wil teugleveren.

Je hebt dan standaard nul controle over hoeveel stroom de accu in gaat en dat kan meer ampere zijn dan goed is voor de kabels en accu, als je niet uitkijkt.

Je zult iets in node red moeten doen om te voorkomen dat er teveel stroom naar de accu gaat. Wat precies weet ik zo niet.
Ok, dan ga ik eens kijken of ik dit (overschot op grid terugleveren) uit kan zetten als de accu vol is en aan als de accu meer vraagt als een bepaald aantal amp. Hiermee zou het dan wel moeten werken?
reneeke1970 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:03:
[...]

Dat is zeker zonde,daarom zeg ik,hang er in zomer een pv omvormer bij,en in de winter zoveel mogelijk op de mppt,jou string voltage is denk ik prima voor beide opties,dus even over klikken en klaar. En met die omvormer op de ac out heb je er ook nog controle over
Dat zou ook een oplossing kunnen zijn voor dit jaar. Jammere is dat volgend jaar nog voor iedereen een raadsel is.

  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:45
@bdl78 wat maakt dit uit voor volgend jaar? Ik zit dynamisch en wil nog steeds zoveel mogelijk terug leveren,en de verhouding waarmee je de accu laad moet nog steeds in orde zijn

1 PVoutput . Dongen NB


  • NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Q schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:44:
[...]
Wat veel mensen niet weten - het zit in de handleiding verstopt - is dat DVCC charge limieten genegeerd worden door de MPPTs als je ook overschot op het grid wil teugleveren.

Je hebt dan standaard nul controle over hoeveel stroom de accu in gaat en dat kan meer ampere zijn dan goed is voor de kabels en accu, als je niet uitkijkt.
Ik dacht dat het idee daarachter was dat de MP dan zoveel ampere van de DC kant zou opnemen dat je charge current weer klopt? En dus de rest omzet naar AC en teruglevert het net op.

Gaat het in deze setup ook over bijvoorbeeld BMS limieten heen? Of zijn die wel hard?

Edit: Jij bedoelt deze opmerking in de handleiding denk ik:
DVCC-laadstroomlimieten worden niet toegepast op DC MPPT's als ESS ingeschakeld is met Allow DC MPPT om te exporteren. Dit is om het maximale rendement van de PV-panelen te exporteren.
Maar ik dacht dus dat het idee daarvan was dat de MP van het teveel zou "opnemen" en als AC zou exporteren. Dus dat de stroom naar je batterij wel op het ingestelde niveau uit komt.

[ Voor 23% gewijzigd door NTS op 25-06-2026 16:32 ]


  • Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:57

Q

Au Contraire Mon Capitan!

@NTS het idee is inderdaad dat het overschot door een Multiplus op het net gedumpt wordt. Maar als je MPPTs meer vermogen produceren dan je multiplus kwijt kan, dan gaat dat overschot gewoon de accu in, ook al is dat teveel voor de accu.

Als je de BMS goed heb afgesteld zal die wel ingrijpen, maar je wilt nooit in die situatie komen want dat geeft gezeik op je DC bus (over voltage meldingen enzo).

  • NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Maar wat gaat er dan mis bij @bdl78? Daar zit zoals ik het lees 160A aan MPPT output en een 3 fase MP setup. Dat is 55A per MP die "afgevoerd" moet worden, dat zou zelfs een kleine MP3000 gewoon moeten kunnen.

Hoe komt het dan dat de accu over z'n maximum stroom gaat?

  • Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:57

Q

Au Contraire Mon Capitan!

NTS schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:12:
Maar wat gaat er dan mis bij @bdl78? Daar zit zoals ik het lees 160A aan MPPT output en een 3 fase MP setup. Dat is 55A per MP die "afgevoerd" moet worden, dat zou zelfs een kleine MP3000 gewoon moeten kunnen.

Hoe komt het dan dat de accu over z'n maximum stroom gaat?
De oorspronkelijke vraag was: waarom wordt er geladen over het maximale vermogen heen van 70A zoals ingesteld via DVCC en dat is nu verklaard. De laad en ontlaad max A van DVCC 'bestaat effectief gewoon niet'. En die 48V bus is een systeem van communicerende vaten op basis van voltage (dat weet je wel maar even voor de volledigheid) en die accu trekt door de lage weerstand alle DC PV naar zich toe.

De multiplusx3 doen niets want de accu zit niet vol en er is geen overschot voor op het net. Die 160A gaat gewoon de accu in, totdat het max voltage van dvcc? wordt bereikt.

Pas bij die voltage grens zal de mppt zijn standaard truc doen door +0.1 oid volt er bovenop te gooien wat voor de MP het singaal is om te gaan terugleveren.

  • HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:57
Ik heb net als test een Shelly PM device toegevoegd aan mijn Cerbo met het idee om deze voor een bepaalde load in huis apart te laten visualiseren in VRM.
Hij heeft 'm als Shelly device opgemerkt (zichtbaar in de console) en een VRM ID gekregen. Hij komt op dit moment niet apart tevoorschijn als een kaartje in VRM, klopt dat?

Wat heb je nodig om een apart kaartje in VRM te krijgen zodat je een verbruiker apart kan laten weergeven? Deze verbruiker zit wel mee achter de centrale grid meter dus mag er niet nog eens bijgeteld worden.

  • NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Q schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:53:
[...]
De multiplusx3 doen niets want de accu zit niet vol en er is geen overschot voor op het net. Die 160A gaat gewoon de accu in, totdat het max voltage van dvcc? wordt bereikt.

Pas bij die voltage grens zal de mppt zijn standaard truc doen door +0.1 oid volt er bovenop te gooien wat voor de MP het singaal is om te gaan terugleveren.
Ja, dat is een logische verklaring. Maar bij een batterij waar het laden door een BMS wordt aangestuurd zou ik dus verwachten dat de CCL gerespecteerd wordt. Dat kan namelijk prima, de MP doet dat zonder MPPT door het voltage zo te kiezen dat de laadstroom precies onder de limiet blijft. En als je een maximum voltage override instelt lager dan waar de accu nu op zit dan begint de MP stroom te vragen om naar dat voltage te komen.

Dus waarom zorgt de GX/MP combinatie er niet voor dat de charge current onder de BMS aangegeven CCL blijft (of DVCC setting indien lager) door de MP stroom te laten opnemen?

De meeste BMSen geven namelijk onderweg naar 100% "geladen" langzaam een steeds lagere limiet aan. Als de MPPT er voor zorgt dat die limiet niet gerespecteerd wordt heb je toch een rare situatie. Ook niet geheel veilig volgens mij.
Pagina: 1 ... 72 73 Laatste