Ik zou graag een aantal sanity checks willen voorleggen aan jullie, willen jullie even meedenken?
Sinds een jaar maak ik naar volle tevredenheid gebruik van een MP2 5000 icm een Yixiang kist v15 met 16 MB31 cellen van NKON.
Omwille van de hobby heb ik een paar maanden geleden een uitbreidingstraject gestart en een tweede kist (ook v15, wel een grijze kist ipv de klassieke zwarte) ook met MB31 cellen (2 weken geleden gekocht) en afgelopen week in elkaar gezet.
Het doel van dit systeem is maximale PV consumptie, dus ik laad bijna nooit met netstroom, tenzij in nood of troubleshooting, vandaag was een mooie dag om het systeem eens "goed maximaal vol te duwen".
Systeem is voorzien van een Smartshunt zodat ik niet op het BMS moet rekenen om de SoC "inschatting"

te maken:
- System Setup, Battery Monitor is de Smartshunt.
- DVCC is enabled: SVS en STS enabled, limit managed battery charge voltage staat op uit, max charge current is 80A, controlling BMS is JK-BMS.
- JK-BMS detecteert ook (bewijs via VRM Console) de pack op 00 en 01.
Kort even het proces van het toevoegen van de kist een week geleden:
- Kist geplaatst met breaker op 2de kist uit en zo aangesloten op het systeem
- BMS aangezet op slave, BMS op slave box geconfigureerd
- BMS'en gelinkt aan elkaar met UTP (geen updates uitgevoerd)
- Eerste kist volgeladen, breaker uit op kist 1
- Breaker aan op kist 2, deze laten volladen
- Breaker op kist 1 ook aan en we zijn in business.
De kisten zijn niet gekoppeld via een busbar maar volgens de Victron Wiring Unlimited guide via de plus pool van kist 1 naar de MP2 en via de min pool van kist 2 naar de MP2.
Alles is uitgevoerd met 70mm² bekabeling en de roundtrip lengte is onder de 10m.
Kabellengtes vanaf de MP2 zijn gelijk, dus lus is gewoon wat langer geworden omdat er tussen de boxen een 50 à 100 cm kabel hangt.
BMS'en zijn gelijk geconfigureerd, behalve RCV time, instellingen kort die van belang zijn:
| Master | Slave |
| Vendor ID | JK_PB2A16S20P | JK_PB2A16S20P |
| Vol Cell RCV | 3,45 | 3,45 |
| Soc 100% Volt | 3,449 | 3,449 |
| Vol Cell RFV | 3,35 |
| RCV Time (hours) | 2 | 1 |
| RFV Time (hours) | 6 | 6 |
| Master | Slave |
| HW Versie | V15A | V15H |
| SW Versie | V15.34 | V15.38 |
| MPTL V | 001 001 | 001 001 |
| Version | V5.12 | V5.12 |
Nu had ik daaromtrent een paar vragen:
- Tijdens een laadsessie vandaag merkte ik dat richting het einde de nieuwe kist een 43A deed terwijl de oude kist maar 20A deed. Het zijn slotte gelijke bakken, weliswaar 1 jaar verschil. Ik zou een klein verschil kunnen verwachten maar mag dit zo groot zijn?
- Het voltage volgens de BMS'en ligt ongeveer een 0.7V uit elkaar, terwijl ik met een multimeter op beide polen op de kisten zelf 54.7V meet, wat is nu de "ware waarde"?
- Op dat moment zit er nog geen een cell aan het vereiste RCV voltage maar loopt er ook nog maar bitter weinig ampere (echt 1 à 3) naar de kist en ook een uur later ligt dat voltage ook niet merkbaar hoger op de cellen. Hij gaat dan ook naar idle of maar een paar watt laden maar het systeem lijkt dan al in rust te komen, waarom duwt hij niet door tot de cellen beginnen balancen en daarna naar een RFV?
- De Victron in VRM via details op de homepage rapporteert dan wel 55.22V, moet ik de RCV timer wat langer zetten op box 1 of 2?
- Als ik RFV uitzet dan geef ik toch expliciet het systeem de kans om uren het RCV voltage aan te houden en op die manier te top-balancen?
- De delta volt op de oude box (tevens master) zit dan net onder of op de grens van 0.01V als het pack vol zit (maar hij springt niet naar 100% SoC op het BMS), terwijl de delta op de slave dan 0.049V is. Ik zie de balancer in die periode op geen enkele van de boxen actief gaan, terwijl ik dit voor de tweede box toch zeker zou verwachten dat die ooit aan 3.45 geraakt en aan de bak kan gaan, dit lijkt niet te gebeuren?
Ik heb het gevoel of idee dat er "iets" mis is met de voltages of toch wat er binnenkomt waardoor ik de boxen nog niet gelijk heb kunnen trekken. Vooral het feit dat de delta tussen de nieuwe cellen zo hoog ligt stoort me. Bij het uitpakken waren ze allemaal 3.26V (nagemeten met multimeter).
Wat ik gek vind is dat het voltage precies niet hoog genoeg geraakt om even eens "goed hoog te gaan" zodat alles topbalanced is waar dit voorheen wel het geval was? Klopt mijn observatie en wat kan ik verbeteren of in feiten vastleggen om te troubleshooten?
Het systeem werkt verder prima, ik kan nu echt een enorme hoeveelheid bufferen op momenten dat we weg zijn van huis en ik ben 100% zeker mijn cellen heel goed aan het behandelen, in die mate dat de packs vaak niet vol zullen geraken maar dat was een geaccepteerde tekortkoming.
[
Voor 3% gewijzigd door
HyperBart op 16-06-2026 23:58
]