• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:48

Japie.G

Colour Classic

DoMoFo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:41:
[...]

Bij voorbaat sorry dat ik niets bijdraag aan jouw probleem... Maar aangezien je de Victron SmartBMS gebruikt was ik benieuwd of jij die hebt gecombineerd met een Victron batterij of third-party batterij?

Aangezien dat ding hard-coded is voor specifiek Victron Lithium batterijen en een aantal config settings hard override...

Manual - Page 18:

[...]
De BMS zelf is op de lynx gebypassed met het victron kabeltje (tis de NON NG versie en het is overigens niet mijn systeem). Het wordt gebruikt met third-party batterijen. Alle settings voor de BMS kunnen me dan ook verder gestolen worden, ik had echter wel verwacht dat de battery monitor hetzelfde zou functioneren als mijn smart shunt. Hij lijkt die settings dus echter gewoon volkomen te negeren. Ik weet dat er hier meer zijn die een dergelijk setup hebben dus ik vraag me af of iedereen dat zo heeft. In dat geval is het ding dus eigenlijk niet goed bruikbaar, enkel als DC breaker en precharger. Voor een goede SoC monitoring moet er dan als nog een shunt tussen. Heel gek! Ik zal er eens mee naar het victron forum gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 06-06-2026 21:32 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Noord27 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:01:
Is het bij andere gebruikers ook het geval dat de geplande balancering dagelijks wordt uitgesteld naar morgen (bij externe aansturing, in dit geval via JK BMS)? Zie dit nu al 2 weken gebeuren.

[Afbeelding]
Hij haalt zn geplande 2 (of was het 3?) uur op 100 procent dan niet. Komt vanzelf een keer goed.

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:05
Japie.G schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:31:
De BMS zelf is op de lynx gebypassed met het victron kabeltje (tis de NON NG versie en het is overigens niet mijn systeem). Het wordt gebruikt met third-party batterijen. Alle settings voor de BMS kunnen me dan ook verder gestolen worden, ik had echter wel verwacht dat de battery monitor hetzelfde zou functioneren als mijn smart shunt.
Ah, ok, vandaar dat ik even reageerde, want dit heeft mijn _volle_ interesse. Ook ik ga mijn (in aanbouw) systeem bypassen met de SmartBMS, puur voor de door jouw genoemde features en de mogelijkheid om de Cerbo nog een paar minuten te voeden als de breaker is gedisconnect (voor disaster shutdown). IPV een losse accu voor de Cerbo en externe RBS viel de prijs voor de (verder nutteloze) SmartBMS dus wel mee, het integreert ieg mooi in de Lynx voor die functionaliteiten.
Het zal nog wel even duren, maar als hier alles up-and-running is kan ik wellicht wel iets zinnigs bijdragen, tnx!

BTW, het bypassen is toch alleen het BMS extensie kabeltje (M/F) doorloopen in de Lynx SmartBMS ?!?!

[ Voor 5% gewijzigd door DoMoFo op 06-06-2026 21:47 ]

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:50

Ersus

Zuid-Limburg

Morgen is ‚dynamisch’ wel ideaal om te balanceren voor enkele uren.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

DoMoFo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:43:
[...]

Ah, ok, vandaar dat ik even reageerde, want dit heeft mijn _volle_ interesse. Ook ik ga mijn (in aanbouw) systeem bypassen met de SmartBMS, puur voor de door jouw genoemde features en de mogelijkheid om de Cerbo nog een paar minuten te voeden als de breaker is gedisconnect (voor disaster shutdown). IPV een losse accu voor de Cerbo en externe RBS viel de prijs voor de (verder nutteloze) SmartBMS dus wel mee, het integreert ieg mooi in de Lynx voor die functionaliteiten.
Het zal nog wel even duren, maar als hier alles up-and-running is kan ik wellicht wel iets zinnigs bijdragen, tnx!

BTW, het bypassen is toch alleen het BMS extensie kabeltje (M/F) doorloopen in de Lynx SmartBMS ?!?!
Klopt, meer dan het kabeltje is het niet!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:21
V_ger schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:48:
[...]

Die staat hoog op mijn lijstje idd. Ik heb Goeiekope van Ali/Amazon. Ze hebben iig alle 3 hetzelfde ID. ik weet niet of dat een issue is.
Dat is bij 1 adapter geen issue, maar met meerdere al snel wel.

Als ik mij vaag ergens herinner wordt in de software virtueel de 'USB ID' gebruikt om onderscheid te maken tussen de adapters die dezelfde 'hardware ID' hebben i.p.v. dat dat hardware matig is geregeld. Dan moet alles in 1 thread sequentieel worden afgehandeld. Als het dan beetje 'druk' is met data pakt die ene thread alle rekenkracht op zijn core en gaat out-of-sync met de seriële bus data. En dan is de boel virtueel kapot.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:35
The Lord schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:27:
[...]

Dat is bij 1 adapter geen issue, maar met meerdere al snel wel.

Als ik mij vaag ergens herinner wordt in de software virtueel de 'USB ID' gebruikt om onderscheid te maken tussen de adapters die dezelfde 'hardware ID' hebben i.p.v. dat dat hardware matig is geregeld. Dan moet alles in 1 thread sequentieel worden afgehandeld. Als het dan beetje 'druk' is met data pakt die ene thread alle rekenkracht op zijn core en gaat out-of-sync met de seriële bus data. En dan is de boel virtueel kapot.
Wellicht dat dat de hoge load dan verklaart? Alhoewel er 4 separate serial-battery threads zijn, 1 per adapter.
Even zien, mijn laatste post was 3 juni 6 uur 'a avonds. Sindsdien doet ie het. Dan gok ik dat het toch de ve.bus kabel tussen de laatste multi en de Cerbo was. Bij het vervangen van de USB-TTLs de boel wat verschoven, kabels aangeraakt etc. Dus wellicht was dat de druppel voor de wat ongelukkig geroute UTP kabel.
Geen garantie dat het daadwerkelijk zo is, maar toch fijn dat ie het al wat langer normaal doet. Of het is de kleur, ik had geen blauwe meer, dus nu een witte gebruikt ;)

Tja, te vroeg begonnen met deze hobby en BMSen die nu wat ouderwets/beperkt zijn in communicatie.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:07
Hoi,

Zijn er ook mensen die hun bestaande PV hebben uitgebreid met MPPT's van Victron? Ik zie versies met en zonder bluetooth (smart solar/blue solar). Kunnen de blue solar uitvoeringen met een GX apparaat middels vaste kabel gekoppeld worden; zoja zit hier een maximum aan? De opzet is om 3 stuks 100/20 (3x 2 panelen) extra te gaan leggen.

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• Q
  • Laatst online: 21:25

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Noord27 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:49:
Hoi,

Zijn er ook mensen die hun bestaande PV hebben uitgebreid met MPPT's van Victron? Ik zie versies met en zonder bluetooth (smart solar/blue solar). Kunnen de blue solar uitvoeringen met een GX apparaat middels vaste kabel gekoppeld worden; zoja zit hier een maximum aan? De opzet is om 3 stuks 100/20 (3x 2 panelen) extra te gaan leggen.
Vriend heeft 5 x MPPT draaien, gebruikt ve.direct aansluitingen op de cerbo en hopelijk GX multiplus. Maar draai je 48V of 24V/12V? Want ik vraag me af of die 100/20 wel 48V doen

• Noord27
@Q Accu van 48V, tevens 48kWh. De 100/20 doet inderdaad 48V volgens de Victron website. Heb geen losse Cerbo, maar een Multiplus met GX ingebouwd. Daar zit ook een ve.direct poort op.

Met andere woorden is Bluetooth overbodig als je gebruik gaat maken via ve.direct met vaste verbindingen? Zijn de MPPT's door te lussen via ve.direct?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoDeYT8_8Si5qql964WoMTLa1NE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/67YetKozVOUtKvJrwDha7htW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_gdXpVO5Mm8AKPY52tHVrFGJHY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mTnkISqdIEQOIEMT0Xjn1c4Y.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 10-06-2026 13:13 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 19,5kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• teka1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-06 13:29
teka1 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:40:
[...]

Uiteindelijk gaat de MPPT wel naar absorptie toe, alleen duurt dat soms even. Ik heb eens de waardes vanuit de cerbo GUI naast elkaar gezet, zie onderstaande GIF.
Links de waarden van alle apparaten met de JK-BMS om in de gaten te houden, rechts de details van de MPPT. Wat mij opvalt is dat het voltage op de JK-BMS best wel snel veranderd, op de MPPT verloopt dat wat trager.

Interessant detail is ook, wanneer de spanning kort de 55.2V heeft aangetikt de MP in absorptiemodus is gegaan terwijl de MPPT nog in bulk laad.
MPPT is bedraad (VE.can) aangesloten op de cerbo.

Nu ik deze fluctuatie in voltage zie zat ik te denken om de absorptiespanning op de MP eens te verhogen naar 55.3V en op de MPPT op 55.2 laten staan. Zou dat een goed idee zijn om te zien of ze dan meer gelijktijdig in absorptie gaan? (of is er een manier om de voltage veranderingen sneller in de MPPT te krijgen)

[Afbeelding]
Om op mijn eigen suggestie terug te komen: Ik heb de VEConfig aangepast en de absorptiespanning verhoogt naar 55.3V, op de MPPT heb ik niets aangepast (laten staan op 55.2V).

Het lijkt er sterk op dat de VEConfig niet alleen de MultiPlus aanpast maar ook invloed heeft op de MPPT.
Ik zie namelijk dat de DC spanning op een gegeven moment boven de 55.2V komt, maar de MPPT gaat dan niet absorptie laden. Pas als de DC spanning boven de 55.3V komt gaat de MPPT absorptie laden, terwijl de MP al in absorptie laden stond.

Hiermee ben ik soort van terug bij af, de MP gaat eerder over op absorptie laden dan de MPPT, terwijl de bron voor de DC spanning voor alle apparaten gelijk is.

Heeft iemand een idee hoe ik de MPPT op hetzelfde moment naar absorptie laden kan krijgen als de MP. Of een suggestie wat ik nog eens kan aanpassen/uitzoeken?

• teka1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-06 13:29
Hoi,

Ja heb ik! Ik gebruik de Smartsolar met VE.can aansluiting. Deze is gekoppeld aan mijn Cerbo. Je kan middels de VE.can 'daisychainen', dus meerdere MPPT's doorlinken. Ik weet zo niet wat de maximum is. Of je via VE.direct kan daisychainen weet ik niet.

Wellicht ten overvloede, maar gebruik ook de MPPT calculator om te bepalen welke/hoeveel MPPT's je nodig hebt: https://www.victronenergy.com/mppt-calculator
Ik heb één MPPT waar 6 panelen op zitten. Je moet goed kijken naar je series/strings om te bepalen of je wel meerdere MPPT's moet hebben.

• Q

Q

Noord27 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:12:
@Q Accu van 48V, tevens 48kWh. De 100/20 doet inderdaad 48V volgens de Victron website. Heb geen losse Cerbo, maar een Multiplus met GX ingebouwd. Daar zit ook een ve.direct poort op.

Met andere woorden is Bluetooth overbodig als je gebruik gaat maken via ve.direct met vaste verbindingen? Zijn de MPPT's door te lussen via ve.direct?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt een usb hub nodig met usb naar ve.direct nodig om de overige twee mppts aan te sluiten. Bluetooth is niet nodig, de GX regelt alles

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Zijn er ook mensen die hun bestaande PV hebben uitgebreid met MPPT's van Victron?
Ja, ik ben daar mee bezig. Kwam nu uit op een SmartSolar MPPT 150/35 voor een klein setje extra panelen, die is vrij goedkoop bij Nkon bijvoorbeeld. Aansluiten kan op de VE.Direct rechtstreeks op een GX device, als je een vrije poort hebt. Volgens mij kan je die niet doorlussen.

[ Voor 4% gewijzigd door NTS op 10-06-2026 17:45 ]

• Noord27
@NTS De maximale waardes van de Smart/Blue Solar MPPT's gaan exponentieel omhoog als je wat hogere waardes wil.

Een MPPT 100/20 is €66,- Een MPPT 150/35 is €132,-, een factor 2 zo duur. Maar kan dus (lang) niet zoveel aan als 2 stuks 100/20. Ik zit ook te kijken naar verschillende orientatie richtingen. Meer panelen op 1 MPPT klinkt als een prima oplossing, maar je bent wel gebonden aan 1 richting en exponentieel stijgen van de kosten van de MPPT zelf. Dan liever 3x 2 panelen op 3 losse MPPT's met 3 verschillende richtingen?

Een HUB voor ve.direct aanschaffen kost meer als wat de meerprijs is van 3x een SmartSolar ipv 3x BlueSolar. En dan lijkt het mij mogelijk om via BT met een GX te koppelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Noord27 op 10-06-2026 19:14 ]

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:58
ik heb een Victron Phoenix multi plus 24V 3000va 70amp .die wil ik gebruiken met venus os large op een Raspberry pi + mijn 8kwh accu pakket. Voor 0 op de meter . Later komt ess erbij. Heb ik daarvoor ook de ac out nodig?

• Q

Q

Noord27 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:57:
Een HUB voor ve.direct aanschaffen kost meer als wat de meerprijs is van 3x een SmartSolar ipv 3x BlueSolar. En dan lijkt het mij mogelijk om via BT met een GX te koppelen.
Je kunt de MPPTs alleen bekabeld met een ve.direct kabel op een GX aansluiten. Bluetooth gaat niet werken.

• Q

Q

simonj schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:49:
ik heb een Victron Phoenix multi plus 24V 3000va 70amp .die wil ik gebruiken met venus os large op een Raspberry pi + mijn 8kwh accu pakket. Voor 0 op de meter . Later komt ess erbij. Heb ik daarvoor ook de ac out nodig?
Nee, alleen de AC-IN. De AC-OUT is voor als de stroom uitvalt en je graag nog iets wilt draaien, zoals koelkast en/of verlichting. Misschien leuk om daar ergens een haspeltje voor neer te leggen :D

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:58
Q schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:26:
[...]

Nee, alleen de AC-IN. De AC-OUT is voor als de stroom uitvalt en je graag nog iets wilt draaien, zoals koelkast en/of verlichting. Misschien leuk om daar ergens een haspeltje voor neer te leggen :D
goed idee.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:26
Noord27 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:57:
@NTS De maximale waardes van de Smart/Blue Solar MPPT's gaan exponentieel omhoog als je wat hogere waardes wil.

Een MPPT 100/20 is €66,- Een MPPT 150/35 is €132,-, een factor 2 zo duur. Maar kan dus (lang) niet zoveel aan als 2 stuks 100/20. Ik zit ook te kijken naar verschillende orientatie richtingen. Meer panelen op 1 MPPT klinkt als een prima oplossing, maar je bent wel gebonden aan 1 richting en exponentieel stijgen van de kosten van de MPPT zelf. Dan liever 3x 2 panelen op 3 losse MPPT's met 3 verschillende richtingen?

Bluetooth is enkel voor telefoon. Dus je moet de smart versie gebruiken met ve.can

Daarom heb ik de easy solar aangeschaft,daar zit mppt bij in.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Q

Q

reneeke1970 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:26:
[...]

Bluetooth is enkel voor telefoon. Dus je moet de smart versie gebruiken met ve.can

Daarom heb ik de easy solar aangeschaft,daar zit mppt bij in.....
De specifieke MPPTs die op het oog waren zijn niet ve.can maar ve.direct. Je hebt de smartsolar niet perse nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 10-06-2026 23:06 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraagje: de remote veconfigure, bestaat die nog? Want ik heb een vrm profiel aangemaakt, mijn installatie toegevoegd en dan in de device list zou Remote VEConfigure ergens odneraan moeten staan maar dat staat daar niet :(

Portal acces level staat op Full

edit: vergeet je gx niet te herstarten :/ lijkt wel Windows.

Interessante link http://www.dicks-website....onfigure/VEconfigure.html

[ Voor 24% gewijzigd door Damic op 14-06-2026 01:32 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:05
Uhm, vaag verhaal daar over grid code. Het lijkt me een onjuist advies wat daar staat, dat je 'Other' zou moeten selecteren met zulke wijde specs. Dan gaat je MP alsnog terugleveren terwijl dat niet zou moeten (>253V, >51.5Hz als ik het goed heb). Je mag je grid code ook niet meer zomaar wijzigen na eerste configuratie lees ik, dus niet makkelijk te herstellen.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ow dat had ik zelfs niet gezien, ik heb mijn grid code op België gezet wat logisch is voor mij.

Anyway vroege kerstmis :? https://i.imgur.com/Xt99Eap.mp4 en na een herstart van de gx zien ik de omvormer niet meer in mijn apparaten :/ fixed

[ Voor 11% gewijzigd door Damic op 14-06-2026 09:11 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-07 11:05
Damic schreef op zondag 14 juni 2026 @ 07:58:
Ow dat had ik zelfs niet gezien, ik heb mijn grid code op België gezet wat logisch is voor mij.

Anyway vroege kerstmis :? https://i.imgur.com/Xt99Eap.mp4 en na een herstart van de gx zien ik de omvormer niet meer in mijn apparaten :/
dat wordt reanimeren, kan prima! Ooit ook een keer gehad.
Victron beschrijving goed volgen. Daarna is het weer helemaal leeg, ook je grid profile

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

grotegok schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:21:
[...]

dat wordt reanimeren, kan prima! Ooit ook een keer gehad.
Victron beschrijving goed volgen. Daarna is het weer helemaal leeg, ook je grid profile
Hu (eens zien of ik iets vind)? ondertussen heb ik gemerkt dat de omvormer op Charging (schakelaar op 2) stond :F Als ik deze op 1 zet dan is het weer kerstmis en zien ik deze terug in mijn apparaten.

Edit: er is iets mis met mijn Assistants, verwijder ik die allemaal dan werkt de omvormer terug. Nu eens zien op wat ie bokt.

Edit2: blijkbaar op de Safetyswitch. waaaaaaacht dat is de aux ingang op de omvormer zelf :F
edit3: nu werkt ie en * Damic zit door de omvormer maar hij was nog aan't bulken bij 100% batterij. Ik heb de hoofdzekering maar afgezet zodoende dat ik nog wat kan testen

[ Voor 30% gewijzigd door Damic op 14-06-2026 12:47 ]

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-07 21:36
Q schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:26:
[...]

Heeft een Phoenix een ACin?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• Q

Q

RikHa schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:41:
[...]

Heeft een Phoenix een ACin?
Daar trapte ik ook bijna in maar het gaat over een phoenix multiplus, die bestaan 🤷‍♀️

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@DmC1982 jij hebt een noodstop op je cerbo staan, hoe heb je die ingesteld? Als je die induwt gaan de omvormers + mppt dan af?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Damic schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:13:
@DmC1982 jij hebt een noodstop op je cerbo staan, hoe heb je die ingesteld? Als je die induwt gaan de omvormers + mppt dan af?
De noodknop zit straks bij mij op de eerste multiplus. Indrukken is alles uit.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vorkie schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:21:
[...]

De noodknop zit straks bij mij op de eerste multiplus. Indrukken is alles uit.
Je mppt's ook? Vorkie in "Het grote Victron ontwerp topic"

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voor DC zit er een fysieke schakelaar tussen per string / mppt.

Bij BMS alarm zal de Cerbo aansturen via VE Direct.

De Cerbo krijgt zijn voeding via de Lynx.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:26
Ik zou graag een aantal sanity checks willen voorleggen aan jullie, willen jullie even meedenken?

Sinds een jaar maak ik naar volle tevredenheid gebruik van een MP2 5000 icm een Yixiang kist v15 met 16 MB31 cellen van NKON.
Omwille van de hobby heb ik een paar maanden geleden een uitbreidingstraject gestart en een tweede kist (ook v15, wel een grijze kist ipv de klassieke zwarte) ook met MB31 cellen (2 weken geleden gekocht) en afgelopen week in elkaar gezet.

Het doel van dit systeem is maximale PV consumptie, dus ik laad bijna nooit met netstroom, tenzij in nood of troubleshooting, vandaag was een mooie dag om het systeem eens "goed maximaal vol te duwen".

Systeem is voorzien van een Smartshunt zodat ik niet op het BMS moet rekenen om de SoC "inschatting" ;) te maken:
  1. System Setup, Battery Monitor is de Smartshunt.
  2. DVCC is enabled: SVS en STS enabled, limit managed battery charge voltage staat op uit, max charge current is 80A, controlling BMS is JK-BMS.
  3. JK-BMS detecteert ook (bewijs via VRM Console) de pack op 00 en 01.
Kort even het proces van het toevoegen van de kist een week geleden:
  1. Kist geplaatst met breaker op 2de kist uit en zo aangesloten op het systeem
  2. BMS aangezet op slave, BMS op slave box geconfigureerd
  3. BMS'en gelinkt aan elkaar met UTP (geen updates uitgevoerd)
  4. Eerste kist volgeladen, breaker uit op kist 1
  5. Breaker aan op kist 2, deze laten volladen
  6. Breaker op kist 1 ook aan en we zijn in business.
De kisten zijn niet gekoppeld via een busbar maar volgens de Victron Wiring Unlimited guide via de plus pool van kist 1 naar de MP2 en via de min pool van kist 2 naar de MP2.
Alles is uitgevoerd met 70mm² bekabeling en de roundtrip lengte is onder de 10m.
Kabellengtes vanaf de MP2 zijn gelijk, dus lus is gewoon wat langer geworden omdat er tussen de boxen een 50 à 100 cm kabel hangt.

BMS'en zijn gelijk geconfigureerd, behalve RCV time, instellingen kort die van belang zijn:
MasterSlave
Vendor IDJK_PB2A16S20PJK_PB2A16S20P
Vol Cell RCV3,453,45
Soc 100% Volt3,4493,449
Vol Cell RFV3,35
RCV Time (hours)21
RFV Time (hours)66
MasterSlave
HW VersieV15AV15H
SW VersieV15.34V15.38
MPTL V001 001001 001
VersionV5.12V5.12
Nu had ik daaromtrent een paar vragen:
  1. Tijdens een laadsessie vandaag merkte ik dat richting het einde de nieuwe kist een 43A deed terwijl de oude kist maar 20A deed. Het zijn slotte gelijke bakken, weliswaar 1 jaar verschil. Ik zou een klein verschil kunnen verwachten maar mag dit zo groot zijn?
  2. Het voltage volgens de BMS'en ligt ongeveer een 0.7V uit elkaar, terwijl ik met een multimeter op beide polen op de kisten zelf 54.7V meet, wat is nu de "ware waarde"?
  3. Op dat moment zit er nog geen een cell aan het vereiste RCV voltage maar loopt er ook nog maar bitter weinig ampere (echt 1 à 3) naar de kist en ook een uur later ligt dat voltage ook niet merkbaar hoger op de cellen. Hij gaat dan ook naar idle of maar een paar watt laden maar het systeem lijkt dan al in rust te komen, waarom duwt hij niet door tot de cellen beginnen balancen en daarna naar een RFV?
  4. De Victron in VRM via details op de homepage rapporteert dan wel 55.22V, moet ik de RCV timer wat langer zetten op box 1 of 2?
  5. Als ik RFV uitzet dan geef ik toch expliciet het systeem de kans om uren het RCV voltage aan te houden en op die manier te top-balancen?
  6. De delta volt op de oude box (tevens master) zit dan net onder of op de grens van 0.01V als het pack vol zit (maar hij springt niet naar 100% SoC op het BMS), terwijl de delta op de slave dan 0.049V is. Ik zie de balancer in die periode op geen enkele van de boxen actief gaan, terwijl ik dit voor de tweede box toch zeker zou verwachten dat die ooit aan 3.45 geraakt en aan de bak kan gaan, dit lijkt niet te gebeuren?
Ik heb het gevoel of idee dat er "iets" mis is met de voltages of toch wat er binnenkomt waardoor ik de boxen nog niet gelijk heb kunnen trekken. Vooral het feit dat de delta tussen de nieuwe cellen zo hoog ligt stoort me. Bij het uitpakken waren ze allemaal 3.26V (nagemeten met multimeter).
Wat ik gek vind is dat het voltage precies niet hoog genoeg geraakt om even eens "goed hoog te gaan" zodat alles topbalanced is waar dit voorheen wel het geval was? Klopt mijn observatie en wat kan ik verbeteren of in feiten vastleggen om te troubleshooten?

Het systeem werkt verder prima, ik kan nu echt een enorme hoeveelheid bufferen op momenten dat we weg zijn van huis en ik ben 100% zeker mijn cellen heel goed aan het behandelen, in die mate dat de packs vaak niet vol zullen geraken maar dat was een geaccepteerde tekortkoming.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 16-06-2026 23:58 ]

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:50

Ersus

Zuid-Limburg

HyperBart schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:33:
Ik zou graag een aantal sanity checks willen voorleggen aan jullie, willen jullie even meedenken?

Sinds een jaar maak ik naar volle tevredenheid gebruik van een MP2 5000 icm een Yixiang kist v15 met 16 MB31 cellen van NKON.
Omwille van de hobby heb ik een paar maanden geleden een uitbreidingstraject gestart en een tweede kist (ook v15, wel een grijze kist ipv de klassieke zwarte) ook met MB31 cellen (2 weken geleden gekocht) en afgelopen week in elkaar gezet.

Het doel van dit systeem is maximale PV consumptie, dus ik laad bijna nooit met netstroom, tenzij in nood of troubleshooting, vandaag was een mooie dag om het systeem eens "goed maximaal vol te duwen".

Systeem is voorzien van een Smartshunt zodat ik niet op het BMS moet rekenen om de SoC "inschatting" ;) te maken:
  2. DVCC is enabled: SVS en STS enabled, limit managed battery charge voltage staat op uit, max charge current is 80A, controlling BMS is JK-BMS.
De kisten zijn niet gekoppeld via een busbar maar volgens de Victron Wiring Unlimited guide via de plus pool van kist 1 naar de MP2 en via de min pool van kist 2 naar de MP2.
Alles is uitgevoerd met 70mm² bekabeling en de roundtrip lengte is onder de 10m.
Kabellengtes vanaf de MP2 zijn gelijk, dus lus is gewoon wat langer geworden omdat er tussen de boxen een 50 à 100 cm kabel hangt.

BMS'en zijn gelijk geconfigureerd, behalve RCV time, instellingen kort die van belang zijn:
MasterSlave
Vol Cell RCV3,453,45
Soc 100% Volt3,4493,449
Vol Cell RFV3,35
RCV Time (hours)21
RFV Time (hours)66
MasterSlave
HW VersieV15AV15H
SW VersieV15.34V15.38
MPTL V001 001001 001
VersionV5.12V5.12
  1. Tijdens een laadsessie vandaag merkte ik dat richting het einde de nieuwe kist een 43A deed terwijl de oude kist maar 20A deed. Het zijn slotte gelijke bakken, weliswaar 1 jaar verschil. Ik zou een klein verschil kunnen verwachten maar mag dit zo groot zijn?
  2. Het voltage volgens de BMS'en ligt ongeveer een 0.7V uit elkaar, terwijl ik met een multimeter op beide polen op de kisten zelf 54.7V meet, wat is nu de "ware waarde"?
  3. Op dat moment zit er nog geen een cell aan het vereiste RCV voltage maar loopt er ook nog maar bitter weinig ampere (echt 1 à 3) naar de kist en ook een uur later ligt dat voltage ook niet merkbaar hoger op de cellen. Hij gaat dan ook naar idle of maar een paar watt laden maar het systeem lijkt dan al in rust te komen, waarom duwt hij niet door tot de cellen beginnen balancen en daarna naar een RFV?
  4. De Victron in VRM via details op de homepage rapporteert dan wel 55.22V, moet ik de RCV timer wat langer zetten op box 1 of 2?
  5. Als ik RFV uitzet dan geef ik toch expliciet het systeem de kans om uren het RCV voltage aan te houden en op die manier te top-balancen?
  6. De delta volt op de oude box (tevens master) zit dan net onder of op de grens van 0.01V als het pack vol zit (maar hij springt niet naar 100% SoC op het BMS), terwijl de delta op de slave dan 0.049V is. Ik zie de balancer in die periode op geen enkele van de boxen actief gaan, terwijl ik dit voor de tweede box toch zeker zou verwachten dat die ooit aan 3.45 geraakt en aan de bak kan gaan, dit lijkt niet te gebeuren?
Ik heb het gevoel of idee dat er "iets" mis is met de voltages of toch wat er binnenkomt waardoor ik de boxen nog niet gelijk heb kunnen trekken. Vooral het feit dat de delta tussen de nieuwe cellen zo hoog ligt stoort me. Bij het uitpakken waren ze allemaal 3.26V (nagemeten met multimeter).
Wat ik gek vind is dat het voltage precies niet hoog genoeg geraakt om even eens "goed hoog te gaan" zodat alles topbalanced is waar dit voorheen wel het geval was? Klopt mijn observatie en wat kan ik verbeteren of in feiten vastleggen om te troubleshooten?

Het systeem werkt verder prima, ik kan nu echt een enorme hoeveelheid bufferen op momenten dat we weg zijn van huis en ik ben 100% zeker mijn cellen heel goed aan het behandelen, in die mate dat de packs vaak niet vol zullen geraken maar dat was een geaccepteerde tekortkoming.
Zou het kunnen zijn dat de SOH van het 1e pack al iets minder is geworden? Dan krijg je nml ook dat die minder stroom neemt bij dat hogere voltage.

De nieuwe pack neemt dan nog een hele lading op omdat de SOH lekker fris is.

Althans in die trend zie ik het hier. Oudste pack neemt minder stroom op hoger voltage dan de opvolgend aangeschafte packs.

Mij stoort het niet meer, trekt na verloop van tijd wel ietsje bij. Dat is een van de redenen dat men wel eens zegt: koop alle packs of cellen in één keer.

Maar dat maakt niet uit want verschil in aging kan sowieso optreden en dan krijg je ook verschillen.

Gewoon meer tijd nemen om te balanceren en de laadspanning ietsje verhogen, binnen specs natuurlijk.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• pvg
  • Registratie: Juli 2022

pvg

HyperBart schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:33:

MasterSlave
Vendor IDJK_PB2A16S20PJK_PB2A16S20P
Vol Cell RCV3,453,45
Soc 100% Volt3,4493,449
Vol Cell RFV3,35
RCV Time (hours)21
RFV Time (hours)66
MasterSlave
HW VersieV15AV15H
SW VersieV15.34V15.38
MPTL V001 001001 001
VersionV5.12V5.12

1) Wat Ersus zegt, en:
2) BMS spanningen een keer calibreren (in rust!). Als er geen stroom loopt. De MP kan ook de spanning meten. Merk op dat de MP zijn interne spanning gebruikt voor de setpoints en als die (veel) afwijkt van wat de BMS ziet, kun je effecten zien die jij ziet.

• HyperBart
Ersus schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:49:
[...]

Zou het kunnen zijn dat de SOH van het 1e pack al iets minder is geworden? Dan krijg je nml ook dat die minder stroom neemt bij dat hogere voltage.
De nieuwe pack neemt dan nog een hele lading op omdat de SOH lekker fris is.
Althans in die trend zie ik het hier. Oudste pack neemt minder stroom op hoger voltage dan de opvolgend aangeschafte packs.
Mij stoort het niet meer, trekt na verloop van tijd wel ietsje bij. Dat is een van de redenen dat men wel eens zegt: koop alle packs of cellen in één keer.
Maar dat maakt niet uit want verschil in aging kan sowieso optreden en dan krijg je ook verschillen.
Dat kan, ik wil je graag volgen in die hypothese, makes sense maar ik vond het wel significant verschil.
Ik vind het ook niet erg dat de packs "hun eigen ding doen", wat me wel jeukt aan mijn tech-teentje is dat ze niet gaan balancen binnen iedere pack.
Gewoon meer tijd nemen om te balanceren en de laadspanning ietsje verhogen, binnen specs natuurlijk.
pvg schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 06:35:
[...]

2) BMS spanningen een keer calibreren (in rust!). Als er geen stroom loopt. De MP kan ook de spanning meten. Merk op dat de MP zijn interne spanning gebruikt voor de setpoints en als die (veel) afwijkt van wat de BMS ziet, kun je effecten zien die jij ziet.
  1. Meer tijd nemen: je bedoelt dus de RCV timer op master bv op 4h zetten en op de slave op 2h?
  2. Of gewoon eens een dagje de RFV uit zetten en dus op die manier 'm niet uit RCV laten komen?
  3. Laadspanning verhogen, je bedoelt dan de RCV voltage bv verhogen naar 3.48V?
  4. Heeft het zin om het BMS voltage te calibreren?
@pvg als je zegt BMS spanning calibreren, het max voltage wat hij aangeeft richting de Victron blijft dan toch nog altijd 55.2V maar dat lijkt dan niet toe te komen op de kisten, aangezien ik dat ook met de multimeter niet meet. Ik zou dan denken dat je de Victron moet opkietelen?

• Eriko
  • Laatst online: 14:27
Ik heb toen ook 2 nieuwe accu packs erbij gezet. Ik heb vervolgens de laadspanning van 55.2V tijdelijk verhoogd naar 56.8V. Ook zet ik de MP/cerbo op 'keep battery charged' gezet. Ik liet de packs elkaar balanceren voor 1 dag of zo. Het werkte wel goed bij mij.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• HyperBart
Ik heb zonet de CVL naar 3.55 gebumped voor een grand total van 56.8V.
We gaan weer eens een dagje laden.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Eriko schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:06:
Ik heb toen ook 2 nieuwe accu packs erbij gezet. Ik heb vervolgens de laadspanning van 55.2V tijdelijk verhoogd naar 56.8V. Ook zet ik de MP/cerbo op 'keep battery charged' gezet. Ik liet de packs elkaar balanceren voor 1 dag of zo. Het werkte wel goed bij mij.
dit :-) Heb ik ook ervaren dat dat goed werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 17-06-2026 11:48 ]

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:38
Morgen 80cent/kwh. Veel plezier iedereen met een dynamisch contract!!!

• NTS
  • Niet online
Ik heb DESS normaal op Green Mode staan, rustiger voor het systeem en ik heb veel panelen dus het verschil is niet enorm. Maar morgen is wel een dag voor trade mode, goedkoop 's middags en enorm duur 's avonds.

• NTS
  • Niet online
Zit er eigenlijk een temperatuur sensor in de Multiplus? Ik had ergens gelezen dat de output vanzelf beperkt wordt als de temperatuur te hoog wordt, maar ik zie in VRM en in de MQTT data geen temperatuur waarde om zelf naar te kijken.

• pvg

pvg

NTS schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:31:
Zit er eigenlijk een temperatuur sensor in de Multiplus? Ik had ergens gelezen dat de output vanzelf beperkt wordt als de temperatuur te hoog wordt, maar ik zie in VRM en in de MQTT data geen temperatuur waarde om zelf naar te kijken.
De MP heeft ergens een interne sensor die het vermogen knijpt als ie te warm wordt (had ik “last” van toen ik de batterijkast nog niet voldoende koelde in de zomer). Die sensor is niet zichtbaar in de GUI. Heb je al gezocht in nodered?

De externe sensor kun je wel in de GUI zien.

• NTS
  • Niet online
Nee niks gevonden in de MQTT data ook. Jammer, ik was nieuwsgierig hoe warm de binnenkant van zo'n ding wordt.

Mijn IR camera zegt van buiten af na 2 uur lang ontladen met 13 kW dat de warmste plek ongeveer 36 graden is bij een omgeving van 29 graden. Die 29 is omdat de hele garage van 24 naar 29 graden is opgewarmd. De fans van de Multi's lijken dus vrij effectief, alle warmte gaat de ruimte in en het apparaat zelf wordt niet al te warm.

Wat mij ook opviel is dat de positieve busbar van de Lynx modules een paar graden warmer is dan de negatieve, genoeg verschil om op IR te zien. Als je ze open trekt zie je dat die warmte vooral van de zekeringen komt, het koper geleidt goed dus de warmte trekt de hele busbar in. Wel logisch verder, maar een verschil in temperatuur tussen aansluitingen van hetzelfde circuit is altijd reden om even te kijken. Als je dat in een groepenkast ziet weet je eigenlijk al meteen dat er iets niet goed zit.

• Beer070
NTS schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:27:
Nee niks gevonden in de MQTT data ook. Jammer, ik was nieuwsgierig hoe warm de binnenkant van zo'n ding wordt.

Mijn IR camera zegt van buiten af na 2 uur lang ontladen met 13 kW dat de warmste plek ongeveer 36 graden is bij een omgeving van 29 graden. Die 29 is omdat de hele garage van 24 naar 29 graden is opgewarmd. De fans van de Multi's lijken dus vrij effectief, alle warmte gaat de ruimte in en het apparaat zelf wordt niet al te warm.

Wat mij ook opviel is dat de positieve busbar van de Lynx modules een paar graden warmer is dan de negatieve, genoeg verschil om op IR te zien. Als je ze open trekt zie je dat die warmte vooral van de zekeringen komt, het koper geleidt goed dus de warmte trekt de hele busbar in. Wel logisch verder, maar een verschil in temperatuur tussen aansluitingen van hetzelfde circuit is altijd reden om even te kijken. Als je dat in een groepenkast ziet weet je eigenlijk al meteen dat er iets niet goed zit.
In de groepen kast kan het ook een bedrading issue zijn.

Ik heb net de nieuwe kast voor in de schuur bedraad. Alles 10mm2Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMqldQPT76BXo4nQJjQ5ViabtNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTeyGQPRdxy3brqyA3xq2xiS.jpg?f=fotoalbum_largerechts boven output naar MRS (AC-IN) 10mm2, links boven op AC-OUT 10mm2, Links onder naar huis 6mm2, en rechts onder aan grid 16mm2.

Nog even met de dremel de gaten uitfrezen naar 5x10mm2 neopreen kabel

Alamt S300ma voor aanvoer zit in de kast gelijk achter de hoofdschakelaar, heeft geen zin om die 2x te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Beer070 op 17-06-2026 23:09 ]

• NTS
  • Niet online
Beer070 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:04:
[...]
Ja, dan zit er meestal een draadje los / klem niet lekker. Dat wordt warm.

Maar bij een Lynx is het dus normaal, omdat de zekeringen warmte afgeven aan één busbar en niet aan de andere.

• pvg

pvg

Beer070 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:04:
[...]

Ik heb net de nieuwe kast voor in de schuur bedraad. Alles 10mm2[Afbeelding]rechts boven output naar MRS (AC-IN) 10mm2, links boven op AC-OUT 10mm2, Links onder naar huis 6mm2, en rechts onder aan grid 16mm2.

Nog even met de dremel de gaten uitfrezen naar 5x10mm2 neopreen kabel

Alamt S300ma voor aanvoer zit in de kast gelijk achter de hoofdschakelaar, heeft geen zin om die 2x te doen.
Geen alamat voor de kabel naar je huis?

• Beer070
pvg schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 05:55:
[...]

Geen alamat voor de kabel naar je huis?
De meterkast voor het huis heeft voor iedere groep eigen alamats. De installatieautomaat hier is alleen om de kabel te beschermen. Scheelt toch weer ruim 100 euro die ik in 16mm2 kabel kan steken :)

• pvg

pvg

Beer070 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 06:16:
[...]

De meterkast voor het huis heeft voor iedere groep eigen alamats. De installatieautomaat hier is alleen om de kabel te beschermen. Scheelt toch weer ruim 100 euro die ik in 16mm2 kabel kan steken :)
Is een keus. Bij schade aan die kabel (kortsluiting naar aarde), zal er dus spanning op die kabel blijven staan: De alamat in de toevoer zal uitschakelen, vervolgens zal je victron installatie in eilandbedrijf gaan. De victron zal wss niet in staat zijn om de B40A te doen afschakelen (en/of de aardweerstand is te hoog). En dus zal de victron spanning op de kabel blijven zetten.

• Beer070
pvg schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 07:25:
[...]

Is een keus. Bij schade aan die kabel (kortsluiting naar aarde), zal er dus spanning op die kabel blijven staan: De alamat in de toevoer zal uitschakelen, vervolgens zal je victron installatie in eilandbedrijf gaan. De victron zal wss niet in staat zijn om de B40A te doen afschakelen (en/of de aardweerstand is te hoog). En dus zal de victron spanning op de kabel blijven zetten.
Volgens mij is het zo dat wanneer kortsluiting significant meer dan 6kw trekt, dat de MRS zelf afschakelt.

In deze installatie ligt de 5x6mm2 naar de huis distributie kast in 32mm PVC en in een beschermde omgeving (kelder). Ik acht de kans klein dat hier een schade ontstaat die in deze omgeving een risico vormt en niet op tijd gedetecteerd wordt. Inderdaad een keuze. (Iedere Alamat kost ook weer 0.5% rendement…)

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:21

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Beer070 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:00:
Morgen 80cent/kwh. Veel plezier iedereen met een dynamisch contract!!!
Euh waar dan ? Ja hij was hoog maar geen 80 cent toch ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aikyTtb9jHEs32hAiRY5ZtAQiUk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GdW022QxRr1OQdDuQM34a31o.png?f=fotoalbum_large

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Noord27
@cyclone wellicht wel bij kwartierprijzen.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:29
cyclone schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:03:
[...]

[Afbeelding]
kwartierprijzen wel, op een moment boven de 83 cent.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Beer070
cyclone schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:03:
[...]

[Afbeelding]
Inderdaad alleen op kwartierprijzen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11PEeINMmeex9YxGj7eHxQF2ytw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lX4NQc1QoVkOydG5DDHHYBLN.jpg?f=fotoalbum_large

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:54

prein2

Monument verduurzamen is leuk

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:16
Oeh nice. Begin 2027 ga ik ook een Victron installatie kopen naar alle verwachting. Een HV systeem heeft wel mijn voorkeur. Ben heel benieuwd naar de HV19 mbt specs.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Beer070
Impossibl3 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:16:
[...]

Oeh nice. Begin 2027 ga ik ook een Victron installatie kopen naar alle verwachting. Een HV systeem heeft wel mijn voorkeur. Ben heel benieuwd naar de HV19 mbt specs.
Met 16x50v boxen haal je die 800V ook. HV Scheelt wel een hoop koper, maar aangezien de meeste accu’s 3.2 volt zijn is het nog een beetje een stretch

• cyclone

cyclone

@Impossibl3 Wat is je overweging om dit pas begin 2027 aan te schaffen (precies wanneer de salderingsregeling is afgelopen en half Nederland ook aan de thuis accu wil) ?

En tja het mag je voorkeur hebben HV, maar het brengt wel serieus hogere veiligheidsrisico's met zich mee en daarom in mijn ogen ongeschikt is voor DIY installaties.
Met 800VDC vertel je het botweg niet meer na als je eventjes een dom / klein foutje maakt.

[edit]
Voor nu is als je de documentatie leest ook zeer beperkt qua keuze voor ondersteunde type batterijen. (en dat is nu een beperkt lijstje van 8 types). Victron kennende gaat dat vast wel een groter lijstje worden maar voor nu is de keuze wel zeer beperkt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2JyTlI2Aw-n_mm83BBn28wGsac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AIuZZ15qprROq6QIxmylNWBO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door cyclone op 21-06-2026 22:55 ]

• Q

Q

Impossibl3 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:16:
[...]

Als je wilt is het misschien goed om eens te delen wat je verwacht van een thuis accu oplossing en waarom je gefocust bent op HV.

• prein2

prein2

Nou.. Dunnere kabels, minder kabel verliezen en veel minder risico op hotspots.

Bij een 48v systeem waar je 200A doorheen blaast zijn alle connecties echt wel spannend. Elke krimp die je zet op een 70mm2 kabel moet je goed controleren en elke verbinding is dus ook een risico.

Over wat meer voor diy is valt dus te bezien.. De pylontech force h3 heeft alles ingebouwd. Kwestie van 2 kabels aansluiten aan de victron hs19. Als dat kabels zijn met veilige connectoren dan durf ik niet zomaar te zeggen dat 48v veel beter is voor de diy markt.

Ik heb al een schakelaar op 48v gesmolten gehad. Ik werk professioneel ook met stroom en ben bekend met de gevaren. Ook met 48v systemen hou ik m'n hart vast. 200A vraagt gewoon serieuze inspecties etc.

Ik wacht natuurlijk af hoe het zich ontwikkelt en ben zeker niet de eerste die een hs19 zal kopen. Maar misschien is het wel de opvolger van mijn 3x mp5k met 30kWh accu.

• Impossibl3
cyclone schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:44:
@Impossibl3 Wat is je overweging om dit pas begin 2027 aan te schaffen (precies wanneer de salderingsregeling is afgelopen en half Nederland ook aan de thuis accu wil) ?
Zowel mijn vrouw en ik werken voor de zelfde werkgever. Vanaf 1-1-2027 mogen we beiden €750 uitgeven aan verduurzaming woning en nog eens €750 bruto netto aan onder andere verduurzaming woning (eens per 5 jaar beide). We krijgen in totaal €1500 in het handje en €1500 bruto netto. Dan ga ik geen systeem in 2026 kopen en "gratis" geld mis lopen. Zo hebben we de vorige keer de warmtepomp en PV mede gefinancierd.

Waarom de HS19 ipv een 48v systeem?
1. Ik wil de accu buiten hebben staan (IP65 zoals de Dyness Powerbrick Plus 16.07kWh) ipv in de garage vanwege een mogelijke dak opbouw. Terwijl de omvormer wel in de garage komt. Dit betekent dat ik lange (dikke) kabels nodig heb. Een alternatief is de omvormer ook naar buiten maar dan moet er een kastje komen.
2. De redenen zoals aangegven door @prein2.

Overigens koop ik, mede door de dalende prijzen, wel een kant en klaar accu bij een EU leverancier. Dit zodat de veiligheid en in het geval van nood de verzekering gefixt is.

Afhankelijk van de specs, prijs en levertiiden van de HS19 kan het ook de MultiRS Solar worden (en dus 48 volt). Dat zie ik tzt wel weer.

[ Voor 27% gewijzigd door Impossibl3 op 22-06-2026 07:10 ]

• V_ger
Ik zal nog even terugkoppelen over mijn ve.bus probleem. Na het vervangen van de UTP kabel tussen de laatste MP en de Cerbo draait alles nu weer >2 weken zonder issues.
Het troubleshooten kostte wat tijd en ondanks dat de netwerkkabeltester de kabel goed hefet bevonden zat er toch een verdacht plekje en viel de verbinding dus af en toe weg.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• cyclone

cyclone

@Impossibl3 valt geen speld tussen te krijgen deze argumentatie, geldt overigens ook voor het betoog van @prein2

Echter is er een ruime interpretatie van DIY, waarbij ik met name versta ook het zelf bouwen van de accu. Vanuit dat perspectief ben ik dus uitermate terughoudend voor wat betreft HV.

De voordelen van HV zie ik zeker ook, zeker als je gebruikt maakt met kant en klare modules (Accu's en HV omvormer) waarbij ook de nodige beveiligingen al standaard zijn ingebouwd.

Echter van scratch af aan je eigen HV accu's bouwen (wat dus nu niet aan de orde is en ik ook geen DIY kits van gezien heb overigens) is wat dat betreft wel "andere koek" en blijkbaar niet aan de orde.

Benieuwd naar wat jouw bevindingen zijn / worden @Impossibl3 keep us posted!

• Impossibl3
cyclone schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:15:
Echter van scratch af aan je eigen HV accu's bouwen (wat dus nu niet aan de orde is en ik ook geen DIY kits van gezien heb overigens) is wat dat betreft wel "andere koek" en blijkbaar niet aan de orde.

Benieuwd naar wat jouw bevindingen zijn / worden @Impossibl3 keep us posted!
Van uit het niets een HV accu bouwen zou ik nooit in mijn hoofd halen. Op 48V durf ik dat nog wel aan maar 400+ volt DC laat ik over aan de fabrieken die daarvoor zijn ingericht. Ik ben overigens wel heel benieuwd naar de afgedankte EV batterijen die je als 2de leven in een HS19 zou kunnen stoppen. Die YouTube filmpjes kijk ik met veel plezier waarbij andere omvormers worden gehanteerd.

Overigens heb ik zelf een accu met een netto capaciteit van 15 kWh nodig. Groter krijg ik niet leeg per dag en de winst over meerdere dagen is beperkt. Met een kleinere capaciteit laat ik stroom liggen. Voor mij zit het optimum rond de 15 kWh netto capaciteit. Dit heb ik bepaald na een jaar p1 (op seconden niveau gelogd in HA) data via dit script. Daar wordt ook rekening gehouden met de efficiëntie (op hoofdlijnen) en vermogen capaciteit van de omvormer. Een 8 kVa omvormer is bijvoorbeeld onzinnig terwijl een 3 kVa te kort komt. Met een vermogen van 5 kW (circa wat de Multi RS Solar kan leveren) kan ik 9,5 maand met een netto accu van 15 kWh NOM draaien.

• Impossibl3
Ik zie in de specs (voor zover beschikbaar) van de HS19 dat deze een voltage bereik heeft van 650 - 1000 V DC waardoor je vaak op forse pakketen uit komt (meer dan ik nodig heb). Ik vermoed dat het een 48V systeem gaat worden op de Multi RS Solar met lange 70m2 kabels naar buiten.

• Q

Q

prein2 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 06:39:
Nou.. Dunnere kabels, minder kabel verliezen en veel minder risico op hotspots.

Bij een 48v systeem waar je 200A doorheen blaast zijn alle connecties echt wel spannend. Elke krimp die je zet op een 70mm2 kabel moet je goed controleren en elke verbinding is dus ook een risico.

Over wat meer voor diy is valt dus te bezien.. De pylontech force h3 heeft alles ingebouwd. Kwestie van 2 kabels aansluiten aan de victron hs19. Als dat kabels zijn met veilige connectoren dan durf ik niet zomaar te zeggen dat 48v veel beter is voor de diy markt.

Ik heb al een schakelaar op 48v gesmolten gehad. Ik werk professioneel ook met stroom en ben bekend met de gevaren. Ook met 48v systemen hou ik m'n hart vast. 200A vraagt gewoon serieuze inspecties etc.

Ik wacht natuurlijk af hoe het zich ontwikkelt en ben zeker niet de eerste die een hs19 zal kopen. Maar misschien is het wel de opvolger van mijn 3x mp5k met 30kWh accu.
Jij bent duidelijk helemaal bekend met de materie, heb er niets aan toe te voegen.

Ik heb eerder een vraag. Waarom zou ik mij drukker maken over 200A door een 70mm2 kabel dan zeg 16A door een 6mm2. Beiden zitten op de grens van de kabel en een kabel kan uiteindelijk heet worden en brand veroorzaken.

Wat is precies het verschil in risico?

• Impossibl3
Q schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:29:
[...]

Jij bent duidelijk helemaal bekend met de materie, heb er niets aan toe te voegen.

Ik heb eerder een vraag. Waarom zou ik mij drukker maken over 200A door een 70mm2 kabel dan zeg 16A door een 6mm2. Beiden zitten op de grens van de kabel en een kabel kan uiteindelijk heet worden en brand veroorzaken.

Wat is precies het verschil in risico?
Volgens mij is het niet zo zeer de kabel maar de kwaliteit van de krimp op het kabeloog wat lastiger is bij een 70mm2 kabel dan bij 6mm2.

• prein2

prein2

de kabel is inderdaad een kwestie van goed dimensioneren. Het gaat generiek om 2 dingen:

contactoppervlak:
bij elke overgang is er risico dat het contactoppervlak suboptimaal is, en je dus meer warmte creeert. dat is potentieel een probleem door bijvoorbeeld een gesmolten connector of zoiets. Hoe hoger de stroom hoe kritischer dat is. het voltage maakt hier niet uit. dus hoger voltage resulteert in lagere stroomsterkte en in lager risico op overgangen. Er zijn stiekem best wat overgangen (bij mij: van accubox naar schakelaar, van schakelaar naar lynx power in, van lynx power in naar multiplus, en dat allemaal voor plus, voor min en voor 3x multiplus en 2x accupack.
Overigens is de grap dat bij dezelfde capaciteit accu de vermogens door een enkele accucel hetzelfde zijn. Dus het komt natuurlijk uiteindelijk ergens samen.

spanningsval:
spanningsval is een probleem bij hogere stoormsterkte --> U=IxR, bij dezelfde dikte kabel is de spanningsval recht evenredig met stroomsterkte. het vermogensverlies P=I^2xR schaalt kwadratisch met de stroomsterkte.

Dat betekent hoe lager het voltage, hoe dikker de kabels moeten zijn. Als je de kabels wat langer maakt, dan wordt de R dus hoger, dan moeten de kabels weer dikker. Dat wordt op een gegeven moment onhandelbaar.

HV is levensgevaarlijk als je het aanraakt. en dus moet je echt niet zelf een HV accu maken van 3,2V cellen. Zoals dat wel gebeurt bij 48V systemen. Met kant en klare HV accu's is dat risico te mitigeren. je zonnepanelen in strings zijn ook 300-800V, daar zijn we inmiddels aan gewend. Dus het kan echt wel in een huis, als je maar goed ontwerpt.

kortom:
risico bij LV:
- contactoppervlak
- kabeldikte
- hitte ontwikkeling in kabels en contactoppervlak

risico bij HV:
- aanraken = dood

je zou dus ook kunnen beargumenteren dat de risico's bij LV accus meer een sluipmoordenaar zijn (dat slechte oppervlak gaat een keer voor brand zorgen), en bij HV accu vooral geld bij installatie (want daarna raak je het niet meer aan)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
HV vereist 'duur' gereedschap, dat zet je niet in elkaar met een schroevendraaier die je bij de kassa van de Lidl opduikt. Bij LV kan dat wel met doodnormaal gereedschap, tenzij je zelf kabels gaat knijpen, en zou je het geld dat je bespaart op gereedschap uit moeten geven aan een hele goede warmtebeeldcamera.

• prein2

prein2

Ik ga bij HV dus niet uit van zelfbouw, maar van zelf assemblage. Eigenlijk analoog aan zonnepanelen. Is ook een stekker insteken waar 600v op staat.

Dus de accubox met plus en min verbinden met omvormer via een kabel en de omvormer aan 230v. Kan allemaal spanning loos en vereist dus geen speciaal gereedschap.

Zelf een hv accu knutselen van losse cellen is echt een no-go. Maar eigenlijk is het risico van een open 48v accu doos ook al immens groot. Laat daar maar eens je steeksleutel op stuiteren...

[ Voor 8% gewijzigd door prein2 op 22-06-2026 18:08 ]

• Noord27
HV valt in een compleet andere wet- en regelgeving. We mogen in NL al blij zijn met 230V ipv 115V. 😉

[ Voor 64% gewijzigd door Noord27 op 22-06-2026 19:25 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Welke andere regelgeving bedoel je?

• prein2

prein2

@Noord27 wat bedoel je?

Hv in deze context is hoogvoltage dc, in de victron context rond 800V DC..

Gezien de absolute afwezigheid van wet en regelgeving op het gebied van thuisaccus ben ik benieuwd waar je op doelt...

• Beer070
prein2 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:36:
@Noord27 wat bedoel je?

Hv in deze context is hoogvoltage dc, in de victron context rond 800V DC..

Gezien de absolute afwezigheid van wet en regelgeving op het gebied van thuisaccus ben ik benieuwd waar je op doelt...
Hv in wettelijke kaders is 1500V+.

Bij thuis accu’s is het volgens mij 400V+ wat weer vergelijkbaar is met 3 fase spanningsverschil. Nu is DC een stuk venijniger dan AC, heb ik begrepen.

Bij Victron is HV 800V…

• Noord27
Ooh.. Dan praat ik in heel andere vaktermen. Hoogspanning is 150 a 380kV, middenspanning 10 of 20kV. O-)

Volgens de BEI is alles boven 1000V hoogspanning.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

+600Vdc wil ook zeggen dat je een hoop panelen moet hebben liggen.
https://www.victronenergy...ulti-hs19-solar#downloads

[ Voor 81% gewijzigd door Damic op 23-06-2026 06:34 ]

• cyclone

cyclone

@Impossibl3 zie dat je ook een laadpaal hebt (in je footer) red je het ook met je EV met die 15kWh ?
Juist mijn EV maakt de business case voor mijn thuis accu sluitend, dit op basis van de 13 a 15 kWh die ik per dag aan woon werk verkeer oprijd en dat nu op mijn gratis zonnestroom kan doen uit mijn thuis accu en mijn werkgever hier netjes 23 cent per km voor betaald.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:22
Nu ben ik niet @Impossibl3 maar in mijn situatie red ik het niet met mijn 16kWh batterij.
Rijd dagelijks 80-100km woon/werk verkeer en moet ongeveer per dag ook ~13-15 kWh laden.
Accu is toch eerder leeg, zeker als je vanuit gaat dat je tot max 10% SOC wilt ontladen icm RTE.

Je maakt zo wel optimaal gebruik van je batterij, mits je genoeg PV hebt liggen om het aan te vullen.

Alleen in NL is nog steeds salderen, lijkt me momenteel niet zo nuttig dan of je moet een dure contract hebben...

Dat is anders dan hier in BE waar ik < 5ct de kWh terug krijg en salderen niet bestaat, dat maakt het financieel gezien ook interresanter.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• Impossibl3
Wij gaan beide met het OV naar werk. De auto (PHEV, wordt vooral lokaal gebruikt en in het weekend) laad door de weeks op zonnestroom van einde stookseizoen tot start stookseizoen door de hoeveelheid PV die wij hebben. In de winter, zeker als de dagen kort worden en kouder, staat onze warmtepomp dusdanig te draaien dat praktisch alle PV gelijk verbruikt wordt. Mijn analyse van 16 kWh is gebaseerd op een jaar normaal huis gebruik (met laden PHEV) en daar zag ik in dat een grotere batterij niet opweegt tegen de kosten.

• Noord27
@Impossibl3 Het grote voordeel van Victron is dat het modulair is. Dus als je situatie veranderd kun je de opstelling relatief gemakkelijk aanpassen en/of uitbreiden op je nieuwe situatie. 2e grote voordeel is dat een degelijke 'kapitein' aangenomen hebt voor de complete aansturing je systeem. En die kapitein kost je verder niets na aanschaf.

[ Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 23-06-2026 09:20 ]

• cyclone

cyclone

@Jazsie

Precies mijn punt, zelf ik trek regelmatig mijn 48kWh accu leeg en heb een additionele 16kWh aan cellen liggen die nog in een doosje moeten juist om mijn EV (en toekomstig die van mijn vriendin) tijdens de zomermaanden gewoon gratis van brandstof te voorzien.
Feitelijk levert mij dit netto per maand alleen al een slordige 350 a 360 euro op. (kortom een accu doos van 16kWh op basis van de MB31 verdien ik in 5 maanden terug).

• Impossibl3
Noord27 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:17:
@Impossibl3 Het grote voordeel van Victron is dat het modulair is. Dus als je situatie veranderd kun je de opstelling relatief gemakkelijk aanpassen en/of uitbreiden op je nieuwe situatie. 2e grote voordeel is dat een degelijke 'kapitein' aangenomen hebt voor de complete aansturing je systeem. En die kapitein kost je verder niets na aanschaf.
En dat het een Nederlands bedrijf is en helemaal lokaal aan te sturen ;). Ik ken Victron al vanuit de pleziervaart :)

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:22
Impossibl3 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:12:
Wij gaan beide met het OV naar werk. De auto (PHEV, wordt vooral lokaal gebruikt en in het weekend) laad door de weeks op zonnestroom van einde stookseizoen tot start stookseizoen door de hoeveelheid PV die wij hebben. In de winter, zeker als de dagen kort worden en kouder, staat onze warmtepomp dusdanig te draaien dat praktisch alle PV gelijk verbruikt wordt. Mijn analyse van 16 kWh is gebaseerd op een jaar normaal huis gebruik (met laden PHEV) en daar zag ik in dat een grotere batterij niet opweegt tegen de kosten.
In dat geval is een 16kWh batterij inderdaad een goede keus om mee te beginnen.

Een batterij die je niet gebruikt of merendeels "stil" staat is dood kapitaal.
cyclone schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:23:
@Jazsie

Precies mijn punt, zelf ik trek regelmatig mijn 48kWh accu leeg en heb een additionele 16kWh aan cellen liggen die nog in een doosje moeten juist om mijn EV (en toekomstig die van mijn vriendin) tijdens de zomermaanden gewoon gratis van brandstof te voorzien.
Feitelijk levert mij dit netto per maand alleen al een slordige 350 a 360 euro op. (kortom een accu doos van 16kWh op basis van de MB31 verdien ik in 5 maanden terug).
Dit is inderdaad een mooie use case voor een grotere accu. Zeker als je ook genoeg PV hebt om het aan te vullen, dat is wel een belangrijk punt. Zoveel mogelijk PV leggen (goedkoper dan batterij als je nog niks hebt) want je hebt nooit genoeg in de winter en dan pas batterij.

Neem aan dat je Dynamisch contract hebt want zolang we salderen... ;)
(maar een hobby of gewoon voorbereid zijn op volgend jaar mag ook wat kosten).

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:05
Vandaag is al uitzonderlijk. Morgen is helemaal gekkenwerk. Ruim twee uur lang boven de 100 cent per kWh 🤪🤪🤪

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyLh4PWR2sezYsVNDPyj_gY5D8M=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/F1y52v0EANnI2enooeRMEulB.png?f=fotoalbum_medium

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
gertvdijk schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:08:
Vandaag is al uitzonderlijk. Morgen is helemaal gekkenwerk. Ruim twee uur lang boven de 100 cent per kWh 🤪🤪🤪

[Afbeelding]
Bizar. Het is dan goedkoper om mn dieselaggregaat aan te slingeren (ongeveer 84c/kWh), wat is dus ook ga doen.

• NTS
  • Niet online
gertvdijk schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:08:
Ik heb iets meer dan 2 uur nodig om m'n 32 kWh van 95% naar 10% het net op te dumpen dus de timing is top oOo

• Beer070
Noord27 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:21:
Ooh.. Dan praat ik in heel andere vaktermen. Hoogspanning is 150 a 380kV, middenspanning 10 of 20kV. O-)

Volgens de BEI is alles boven 1000V hoogspanning.
Jij weet dit veel beter dan ik.

Die 1000V heb ik ooit eens moeten leren als ‘hoogspanning’. (Was geloof ik NEN3140)

• bdl78
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 01-07 13:56
Hoi Iedereen,

De volgende situatie:

Ik heb een 3f multiplus installatie met een 450-200 en een 250-70 mppt.

Nu wil ik het laadvermogen naar en ontlaadvermogen van mijn batterij beperken naar 70 amp max. Ik heb in de gx ingeteld dat deze niet hoger mag bij dvcc maximale laadstroom maar hij blijft er gewoon overheen gaan. Ik heb het nu tijdelijk opgelost door mijn mppt's te beperken maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Hij moet toch gewoon terug sturen of op het net het overschot terugleveren? Wat zie ik over het hoofd?

Dess staat aan

accu is jkbms gekoppeld via can.

• V_ger
bdl78 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:09:
Hoi Iedereen,

De volgende situatie:

Nu wil ik het laadvermogen naar en ontlaadvermogen van mijn batterij beperken naar 70 amp max. Ik heb in de gx ingeteld dat deze niet hoger mag bij dvcc maximale laadstroom maar hij blijft er gewoon overheen gaan. Ik heb het nu tijdelijk opgelost door mijn mppt's te beperken maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Hij moet toch gewoon terug sturen of op het net het overschot terugleveren? Wat zie ik over het hoofd?

Dess staat aan

Je max charge current beperkt alleen de multiplus (AC) chargers. Alles wat MPPTs doen telt wel mee voor wat de multiplus mag doen, maar als je MPPTs meer doen dan watje hebt ingesteld doet ie lekker gewoon laden.
Voor mij ideaal, dat gebruik ik om AC PV direct het net op te gooien maar de DC PV de accu in te laten gaan.
Je max ontlaadvermogen is wel makkelijk in te stellen, je kan de inverter power beperken.

• bdl78
V_ger schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:22:
[...]

Je max charge current beperkt alleen de multiplus (AC) chargers. Alles wat MPPTs doen telt wel mee voor wat de multiplus mag doen, maar als je MPPTs meer doen dan watje hebt ingesteld doet ie lekker gewoon laden.
Voor mij ideaal, dat gebruik ik om AC PV direct het net op te gooien maar de DC PV de accu in te laten gaan.
Je max ontlaadvermogen is wel makkelijk in te stellen, je kan de inverter power beperken.
Hoi V_Ger,

Ja, ik heb nu ook de mppv beperkt maar tis wel jammer dat die energie dan niet het net op gaat als die er wel kan zijn. Ik zou het ideaal vinden als de multiplus dan kiest om meer het net op te gooien en de laadspanning naar de accu toe geregeld wordt door meer het net op te gooien maar dat is dus niet mogelijk behalve als de accu dus al vol zit en ik bv met node red de mppt's vol open laat gaan?

• reneeke1970
bdl78 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:09:
Hoi Iedereen,

De volgende situatie:

Dess staat aan

Mppt laat zich niet sturen,die moet je inderdaad zelf begrenzen op 70 bij elkaar geteld. Vervolgens stel je in dvcc ook die 70 in,mochten de mppt onder de 70 komen dan vult de mp het wel aan tot 70

1 PVoutput . Dongen NB

• V_ger
Dan is dus het systeem niet goed gesized. Als je MPPTs x vermogen kunnen leveren, dan moet je accu dat kunnen absorberen. En anders softwarematig begrenzen.

• bdl78
V_ger schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:29:
Dan is dus het systeem niet goed gesized. Als je MPPTs x vermogen kunnen leveren, dan moet je accu dat kunnen absorberen. En anders softwarematig begrenzen.
De 2e accu laat op zich wachten. Maar victron click en design klopt wel. Probleem is dat het allemaal heter wordt als het vol open staat.

• reneeke1970
bdl78 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:31:
[...]

De 2e accu laat op zich wachten. Maar victron click en design klopt wel. Probleem is dat het allemaal heter wordt als het vol open staat.
1 accu met daarop 270 ampere mppt werkt natuurlijk niet he. Maar je accu zit toch heel snel vol.kan het daarna het net op,dus zoveel gaat er toch niet verloren. Kun je niet beter in de zomer een string aan een pv omvormer hangen die het altijd het net op gooit,je accu komt toch wel vol

[ Voor 13% gewijzigd door reneeke1970 op 25-06-2026 12:36 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• bdl78
reneeke1970 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:34:
[...]

1 accu met daarop 270 ampere mppt werkt natuurlijk niet he. Maar je accu zit toch heel snel vol.kan het daarna het net op,dus zoveel gaat er toch niet verloren
Klopt maar das ook niet wat ik heb. Ik heb op dit moment 160amp max aangezien de 450 half vol is op dit moment. Dat met die ac omvormer is misschien nog wel een idee.

[ Voor 6% gewijzigd door bdl78 op 25-06-2026 12:37 ]

• reneeke1970
bdl78 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:36:
[...]

Klopt maar das ook niet wat ik heb. Ik heb op dit moment 160amp max aangezien de 450 half vol is op dit moment. Dat met die ac omvormer is misschien nog wel een idee.
Ik had nog wat toegevoegd aan mijn bericht

1 PVoutput . Dongen NB

• V_ger
@bdl78 Als je wel de DC stroom wil kunnen benutten voor export zal je dus zelf iets moeten fabrieken. Bijvoorbeeld het grid set-point aanpassen zodat de MP gaat exporteren. Dat moet je dan periodiek checken. Echt handig is dat niet natuurlijk, maar alles kan.

• bdl78
V_ger schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:41:
@bdl78 Als je wel de DC stroom wil kunnen benutten voor export zal je dus zelf iets moeten fabrieken. Bijvoorbeeld het grid set-point aanpassen zodat de MP gaat exporteren. Dat moet je dan periodiek checken. Echt handig is dat niet natuurlijk, maar alles kan.
Ja dan werk je inderdaad gewoon om je probleem heen maar dat is dan wel de oplossing. Je zou met node red de instelwaarde stroomnet kunnen aanpassen na aanleiding van het opgewekt vermogen en dit zo sturen zolang de accu niet vol is. Als de accu vol is mag hij gewoon volle bak draaien aangezien dan toch alles naar het net gestuurd word. Of heb ik het nu mis?

• reneeke1970
V_ger schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:41:
Dat geeft nogal verlies als de mp dit doet. Ik heb ook maar 1 accu,en mijn mppt doet max 4000 watt,de rest hangt aan gewone pv omvormer alles het net op te gooien. Als de mppt te weinig doet met slecht weer,kun je gewoon via de mp altijd nog extra bij laden

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
bdl78 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:48:
[...]

Ja dan werk je inderdaad gewoon om je probleem heen maar dat is dan wel de oplossing. Je zou met node red de instelwaarde stroomnet kunnen aanpassen na aanleiding van het opgewekt vermogen en dit zo sturen zolang de accu niet vol is. Als de accu vol is mag hij gewoon volle bak draaien aangezien dan toch alles naar het net gestuurd word. Of heb ik het nu mis?
Als je het goed instelt wel,ess/net teruglevering.....

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 72 73 Laatste