WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:46

Japie.G

Colour Classic

DoMoFo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:41:
[...]

Bij voorbaat sorry dat ik niets bijdraag aan jouw probleem... Maar aangezien je de Victron SmartBMS gebruikt was ik benieuwd of jij die hebt gecombineerd met een Victron batterij of third-party batterij?

Aangezien dat ding hard-coded is voor specifiek Victron Lithium batterijen en een aantal config settings hard override...

Manual - Page 18:

[...]
De BMS zelf is op de lynx gebypassed met het victron kabeltje (tis de NON NG versie en het is overigens niet mijn systeem). Het wordt gebruikt met third-party batterijen. Alle settings voor de BMS kunnen me dan ook verder gestolen worden, ik had echter wel verwacht dat de battery monitor hetzelfde zou functioneren als mijn smart shunt. Hij lijkt die settings dus echter gewoon volkomen te negeren. Ik weet dat er hier meer zijn die een dergelijk setup hebben dus ik vraag me af of iedereen dat zo heeft. In dat geval is het ding dus eigenlijk niet goed bruikbaar, enkel als DC breaker en precharger. Voor een goede SoC monitoring moet er dan als nog een shunt tussen. Heel gek! Ik zal er eens mee naar het victron forum gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 06-06-2026 21:32 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Noord27 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:01:
Is het bij andere gebruikers ook het geval dat de geplande balancering dagelijks wordt uitgesteld naar morgen (bij externe aansturing, in dit geval via JK BMS)? Zie dit nu al 2 weken gebeuren.

[Afbeelding]
Hij haalt zn geplande 2 (of was het 3?) uur op 100 procent dan niet. Komt vanzelf een keer goed.

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05:11
Japie.G schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:31:
De BMS zelf is op de lynx gebypassed met het victron kabeltje (tis de NON NG versie en het is overigens niet mijn systeem). Het wordt gebruikt met third-party batterijen. Alle settings voor de BMS kunnen me dan ook verder gestolen worden, ik had echter wel verwacht dat de battery monitor hetzelfde zou functioneren als mijn smart shunt.
Ah, ok, vandaar dat ik even reageerde, want dit heeft mijn _volle_ interesse. Ook ik ga mijn (in aanbouw) systeem bypassen met de SmartBMS, puur voor de door jouw genoemde features en de mogelijkheid om de Cerbo nog een paar minuten te voeden als de breaker is gedisconnect (voor disaster shutdown). IPV een losse accu voor de Cerbo en externe RBS viel de prijs voor de (verder nutteloze) SmartBMS dus wel mee, het integreert ieg mooi in de Lynx voor die functionaliteiten.
Het zal nog wel even duren, maar als hier alles up-and-running is kan ik wellicht wel iets zinnigs bijdragen, tnx!

BTW, het bypassen is toch alleen het BMS extensie kabeltje (M/F) doorloopen in de Lynx SmartBMS ?!?!

[ Voor 5% gewijzigd door DoMoFo op 06-06-2026 21:47 ]

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:30

Ersus

Zuid-Limburg

Morgen is ‚dynamisch’ wel ideaal om te balanceren voor enkele uren.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

DoMoFo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:43:
[...]

Ah, ok, vandaar dat ik even reageerde, want dit heeft mijn _volle_ interesse. Ook ik ga mijn (in aanbouw) systeem bypassen met de SmartBMS, puur voor de door jouw genoemde features en de mogelijkheid om de Cerbo nog een paar minuten te voeden als de breaker is gedisconnect (voor disaster shutdown). IPV een losse accu voor de Cerbo en externe RBS viel de prijs voor de (verder nutteloze) SmartBMS dus wel mee, het integreert ieg mooi in de Lynx voor die functionaliteiten.
Het zal nog wel even duren, maar als hier alles up-and-running is kan ik wellicht wel iets zinnigs bijdragen, tnx!

BTW, het bypassen is toch alleen het BMS extensie kabeltje (M/F) doorloopen in de Lynx SmartBMS ?!?!
Klopt, meer dan het kabeltje is het niet!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:05
V_ger schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:48:
[...]

Die staat hoog op mijn lijstje idd. Ik heb Goeiekope van Ali/Amazon. Ze hebben iig alle 3 hetzelfde ID. ik weet niet of dat een issue is.
Dat is bij 1 adapter geen issue, maar met meerdere al snel wel.

Als ik mij vaag ergens herinner wordt in de software virtueel de 'USB ID' gebruikt om onderscheid te maken tussen de adapters die dezelfde 'hardware ID' hebben i.p.v. dat dat hardware matig is geregeld. Dan moet alles in 1 thread sequentieel worden afgehandeld. Als het dan beetje 'druk' is met data pakt die ene thread alle rekenkracht op zijn core en gaat out-of-sync met de seriële bus data. En dan is de boel virtueel kapot.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04:07
The Lord schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:27:
[...]

Dat is bij 1 adapter geen issue, maar met meerdere al snel wel.

Als ik mij vaag ergens herinner wordt in de software virtueel de 'USB ID' gebruikt om onderscheid te maken tussen de adapters die dezelfde 'hardware ID' hebben i.p.v. dat dat hardware matig is geregeld. Dan moet alles in 1 thread sequentieel worden afgehandeld. Als het dan beetje 'druk' is met data pakt die ene thread alle rekenkracht op zijn core en gaat out-of-sync met de seriële bus data. En dan is de boel virtueel kapot.
Wellicht dat dat de hoge load dan verklaart? Alhoewel er 4 separate serial-battery threads zijn, 1 per adapter.
Even zien, mijn laatste post was 3 juni 6 uur 'a avonds. Sindsdien doet ie het. Dan gok ik dat het toch de ve.bus kabel tussen de laatste multi en de Cerbo was. Bij het vervangen van de USB-TTLs de boel wat verschoven, kabels aangeraakt etc. Dus wellicht was dat de druppel voor de wat ongelukkig geroute UTP kabel.
Geen garantie dat het daadwerkelijk zo is, maar toch fijn dat ie het al wat langer normaal doet. Of het is de kleur, ik had geen blauwe meer, dus nu een witte gebruikt ;)

Tja, te vroeg begonnen met deze hobby en BMSen die nu wat ouderwets/beperkt zijn in communicatie.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Pagina: 1 ... 71 72 Laatste