• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:05

Japie.G

Colour Classic

V_ger schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:17:
Mijn ve.bus ellende blijft voortduren. Gisteren alles wat ik kwa software kon updaten geupdate en vandaag blij dat ik 3 uur lang heb kunnen terugleveren zonder problemen.

En dan 10 minuten nadat ie naar 0 op de meter is gegaan, 2x achter elkaar ve.bus weg....

Dus het ligt niet aan het sturen van set-points, niet aan storing op de kabels door hoge DC stroom. Ik snap er niets van. Iemand een suggestie over welke logfiles ik door zou moeten spitten?
Ik kan het nergens meer vinden en kan het me niet helemaal meer goed herinneren, maar ik heb ooit een filmpje gezien van iemand die dat soort problemen had door een aardlus en grounded / shielded utp kabels. Gebruik je gewone simpele utp kabels?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

Q schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:30:
[...]

Dat zou ik niet weten, mocht je het nog niet geprobeerd hebben:

- alle speciale devices loskoppelen van de cerbo en alleen vebus + energie meter aansluiten en testen, dan langzaam als het een periode goed gaat een voor een devices gaan toevoegen.

- Heb je echt niets recent veranderd en is de Ve.bus error altijd op 1 specifieke multiplus of willekeurig?
Dat weet ik dus niet. De bus herstart gewoon. Ik probeer te achterhalen waardoor, maar ik weet niet waar ik moet zoeken naar errors.

Punt is dat ik lastig dingen kan ontkoppelen omdat het soms erg lang duurt voordat een fout optreedt. Ik verdenk mijn nieuwe usb FT232's TTL adapters.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:38

Q

Au Contraire Mon Capitan!

V_ger schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:16:
[...]

Dat weet ik dus niet. De bus herstart gewoon. Ik probeer te achterhalen waardoor, maar ik weet niet waar ik moet zoeken naar errors.

Punt is dat ik lastig dingen kan ontkoppelen omdat het soms erg lang duurt voordat een fout optreedt. Ik verdenk mijn nieuwe usb FT233's TTL adapters.
Gaat dit helpen?

Heb je ergens in de remote console van de cerbo iets gevonden qua notificaties, of wat dit docje beschrijft?

De open deur - waar je mogelijk niet veel zin in hebt - is om die FT233 TTL adapters om te switchen naar de oude versies die - zoals ik het begreep - zwaarder op de cerbo cpu zijn. Ik snap dat dit nadelen heeft, maar ik vrees inderdaad dat je systematisch oorzaken moet gaan uitsluiten.

[ Voor 24% gewijzigd door Q op 20-05-2026 07:34 ]

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:57
@V_ger is dit soort situaties is het meest logische om reverse Engineering toe te passen. Terug werken wat er gewijzigd is tot aan het moment dat het probleemloos heeft gewerkt.

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 18kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

Q schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:28:
[...]

Gaat dit helpen?

Heb je ergens in de remote console van de cerbo iets gevonden qua notificaties, of wat dit docje beschrijft?

De open deur - waar je mogelijk niet veel zin in hebt - is om die FT233 TTL adapters om te switchen naar de oude versies die - zoals ik het begreep - zwaarder op de cerbo cpu zijn. Ik snap dat dit nadelen heeft, maar ik vrees inderdaad dat je systematisch oorzaken moet gaan uitsluiten.
Je link werkt niet. Het maffe is, er zitten maar 4 apparaten op de ve.bus. Drie MPs in 3 fase en de cerbo... Ik heb mijn CH340s USB-TTL nog. Maar die zijn USB A. En mijn nieuwe adapters USB-C. Heb de kabels dus vervangen.... En de oude doorgeknipt om ze eruit te kunnen krijgen. Dus dat wordt dan weer een projectje.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Japie.G schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:15:
[...]

Ik kan het nergens meer vinden en kan het me niet helemaal meer goed herinneren, maar ik heb ooit een filmpje gezien van iemand die dat soort problemen had door een aardlus en grounded / shielded utp kabels. Gebruik je gewone simpele utp kabels?
Yep gewoon eenvoudige cat5e kabels. Ze zijn wel blauw, ik dacht dat dat beter was 😉

Claude zegt overigens dat ik mijn usb hub moet voorzien van een externe voeding. Dat zou moeten helpen tegen slechte signalen. Die hub zit aan de cerbo. In de hub zitten nu dus 1 CH340 en 3 FT232 adapters. In de cerbo zit ook nog een USB rs485 adapter voor de ET 340 grid meter.

Maar dan zou eventueel een USB issue een herstart van de ve.bus triggeren?

Of de AI uitspraak ergens op gebaseerd is weet ik niet.

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:19

HRV

Het zou heel goed kunnen. Veel USB poorten leveren een hub onvoldoende vermogen om de hub en meerdere devices van stroom te voorzien. Dat kan resulteren in USB devices die niet lekker lopen of wegvallen.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:38

Q

Au Contraire Mon Capitan!

V_ger schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:50:
[...]

Je link werkt niet. Het maffe is, er zitten maar 4 apparaten op de ve.bus. Drie MPs in 3 fase en de cerbo... Ik heb mijn CH340s USB-TTL nog. Maar die zijn USB A. En mijn nieuwe adapters USB-C. Heb de kabels dus vervangen.... En de oude doorgeknipt om ze eruit te kunnen krijgen. Dus dat wordt dan weer een projectje.
Deze?

https://www.victronenergy.com/live/ve.bus:ve.bus_error_codes

mijn indruk als stuurlui aan wal is dat ve.bus erg stabiel is en de kans dat er iets stuk is lijkt me gering.

Persoonlijk denk ik dat de devices op je usb hub niet teveel power vragen, maar uitsluiten door er een paar los te halen en paar dagen draaien kan helpen. lijkt mij prio 1 of igg oude situatie herstellen met oude devices.

[ Voor 22% gewijzigd door Q op 20-05-2026 08:38 ]

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:05

Japie.G

Colour Classic

V_ger schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:05:
[...]

Yep gewoon eenvoudige cat5e kabels. Ze zijn wel blauw, ik dacht dat dat beter was 😉

Claude zegt overigens dat ik mijn usb hub moet voorzien van een externe voeding. Dat zou moeten helpen tegen slechte signalen. Die hub zit aan de cerbo. In de hub zitten nu dus 1 CH340 en 3 FT232 adapters. In de cerbo zit ook nog een USB rs485 adapter voor de ET 340 grid meter.

blauw is goed, dus daar zit het probleem niet :P

Die unpowered USB hub vind ik wel een interessante. Is de VE.Bus intern in de cerbo ook een USB device (denk het niet)? Wellicht kan het dan wel wat met elkaar te maken hebben? Je kun op die gedachte ook nog eens een USB->VE.Bus device op je cerbo gebruiken om te kijken of het probleem uit je cerbo hardware komt als andere dingen niet baten..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

Yep gewoon eenvoudige cat5e kabels.
Het moeten inderdaad (ook elders al genoemd) niet afgeschermde kabels zijn (UTP Unshielded Twisted Pair).

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:43
[...]

Ik zou dat USB verhaal als eerste elimineren. Ik heb echt vage shit gezien met devices die net niet genoeg of zuivere spanning/vermogen konden afnemen.
HyperBart schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:43:
[...]

Ik zou dat USB verhaal als eerste elimineren. Ik heb echt vage shit gezien met devices die net niet genoeg of zuivere spanning/vermogen konden afnemen.
Ja, ik ga even kijken hoe ik dat ga doen. Mijn hub heeft een 12V voeding nodig, dat heb ik niet beschikbaar bij mijn Victron systeem. Uiteraard heb ik een netvoeding bij de USB hub, maar naast dat ik dat niet wil heb ik ook geen stopcontact daar.. Ik sluit hem wel even aan op een verlengsnoer. Als het dan een paar dagen stabiel is koop ik wel een DC-DC convertertje om het permanent aan te sluiten. En anders moet ik toch verder zoeken.

Pagina: 1 ... 70 71 Laatste