V_ger schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 06:19:
Nou, mijn VE.bus probleem is weer terug. Niets gewijzigd, maar lijkt nu erger dan ooit. En dat na een paar dagen probleemloos te zijn geweest...
Hij lijkt er ook niet echt meer uit te komen.
Edit: Ik denk toch een hardware probleem. Met veel moeite de UTP kabel uit de cerbo kunnen krijgen (bij de nieuwe hebben ze de poorten omgedraaid zodat de klipjes van de kabel niet naar de muur wijzen) en in de andere ve.bus poort gestoken. En direct weer verbinding. Dus of de kabel, of de Cerbo (poort)?
[Afbeelding]
EDIT: je hebt een sloot aan ve.bus issues gehad in de nacht als ik het goed lees.
- Wat is er recent gewijzigd dat dit nu opeens gebeurd?
- Was dat voor of nadat je aan de cerbo ve.bus poorten hebt gewerkt?
- Waarom heel veel in de nacht en daarna niet?
- Aarde issue?
Het kan ook nog een van de multiplussen zijn, dus ik zou niet te snel de cerbo gaan vervangen. Dat je het probleem nu vaker hebt kan te maken hebben met temperatuur omdat de afgelopen week het erg warm is geweest en dat is nieuw. Het kan ook komen door een van je recente wijzigingen.
Misschien even time-out pakken - take a deep breath - en ik adviseer om dit issue heel gestructureerd aan te pakken. ik snap dat je je systeem goed wil draaien, zeker in deze periode, maar helaas heb je pech, accepteer dat voor jezelf en ga je niet haasten, zou ik zeggen.
Heb je inmiddels de oorspronkelijke configuratie hersteld zoals die was toen je geen problemen had? Zo niet, dan lijkt mij dit de allereerste stap. Ik begrijp dat dit niet makkelijk is, maar ik zou het werk accepteren en de wijzigingen terug draaien. De hoogste prioriteit is een 'known-good' configuratie te herstellen, wat mij betreft. Dan heb je een solide basis om te achterhalen wat precies de oorzaak van dit probleem is. Want voor mijn gevoel is het proces nu wat teveel dingen aanpassen en dan maar hopen. Dat kost werk, tijd en lijkt tot nu toe niet te helpen.
Pas als je een known-good configuratie hebt kun je nadenken over het één voor één maken van de nieuwe wijzigingen en een periode draaien om te kijken of een van die wijzigingen de oorzaak is van de ve.bus problemen. Of de situatie laten zoals deze is.
Het kan helpen om even alles goed los te halen - hoe vervelend dat ook is, zodat je er makkelijk mee kan werken (zoals de cerbo) en geen risico loopt om dingen stuk te maken.
Mocht het issue toch blijven bestaan ondanks dat je alle recente wijzigingen hebt teruggedraaid, dan kan ook een multiplus de oorzaak zijn. Dan zou ik je 3-fase setup qua configuratie ontmantelen en alle multiplussen een 1-fase configuratie geven. Verrvolgens draai je je setup met één multiplus waarbij de andere drie uit staan. En zo switch je iedere multiplus om. Als het issue alleen terug komt bij één specifieke multiplus weet je wat er mis is.
[
Voor 7% gewijzigd door
Q op 28-05-2026 13:14
]