Nou ik heb vanavond weer even een nieuwe poging gewaagd om er achter te komen waarom mijn Multiplussen telkens inkakken naar 2kW per stuk met een temperatuurwaarschuwing. Met de huidige temperaturen treedt het ook steeds sneller op en zelfs al vanmiddag met op 6kW begrenst laden en dat het verder terugzakt naar 5.2-5.5kW. Contactpunten/kabels lijken gewoon handwarm te worden op dat moment dus hoewel ik een voltage drop heb, is dat toch niet het probleem hiervan denk ik. En de fans springen telkens maar 1 seconde aan om vervolgens weer uit te gaan.gertvdijk schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:34:
[...]
Heb je een Cerbo? Als ik in mijn 3-fase Multiplus II 48/5000 een plafond zie ontstaan van 6000W (drievoudige van jouwe) dan correleert dat heel sterk met een temperatuurswaarscuwing (warning, geen alert) op de Cerbo die niet zichtbaar is in VRM. Ik ben er nog steeds niet achter wat dat is. Het is op die momenten gewoon koel en de fans van de MPs staan uit, toch is er dan een hoge temperatuurswaarschuwing die de boel limiteert. Ik heb inmiddels wel een vermoeden: contactsensor bij de DC-aansluitingen op de MPs bereikt threshold.
En kan je uberhaupt wel langer sneller laden, bijvoorbeeld met 4000W (continue vermogen dat de MP zou moeten kunnen), meer dan 15 minuten? Ik krijg er maar ongeveer 3-5 minuten 10kW in of uit en dan die temperatuurswaarschuwing op de Cerbo waarop het inkakt naar 6kW.
Als jij nu meerdere uren >2000W van je panelen krijgt dan zou het iets soortgelijks hebben als ik.
[Afbeelding]
Met behulp van een hele nieuwe poging met ChatGPT in Thinking Extended mode kwam ik op een nieuwe hint. Ik zou moeten controleren: silent-fan mode in VE.Configure assistant, dat daar iets fout staat die hem continu in een silent mode houdt. En warempel, die stond inderdaad aan met de override via relais onjuist ingesteld. Kabeltje van relais 2 Cerbo loopt alleen naar Aux2 van L1, maar met VE.Configure zie ik dat op alle Lx'en staan ipv relais via "ANOTHER Multiplus" op L2/L3.
Vermoedelijk staat dus mijn hele installatie vanaf het begin in een silent mode (onnodig, hij staat in een schuur waar niemand is normaal), terwijl de Cerbo relais die dat uit moet zetten effectief niets doet. Met als gevolg beperkte vermogens zonder indicatie waarom (vermogens in silent mode ook niet duidelijk gespecificeerd door Victron).
Dus nu wil ik het eens zelf gaan proberen te corrigeren, maar de tooling voelt echt zo ontzettend brak en ben wat onzeker om dit "even te veranderen".
In VRM heb ik een download gedaan en krijg een .rvms file. Ik draai vervolgens VEBusSystemConfigurator.exe in Wine en grafisch gaat er van alles mis, allemaal errors op de console ook, maar goed, het werkt. Ik zie de drie multiplussen. Individuele config kan ik bekijken door die aan te klikken en 20s te wachten ofzo (??) waarna VE.Configure opent.
Kan ik er van uit gaan dat al die instellingen echt vanuit de huidige configuratie komen en ik niets stuk maak als ik alleen die silent-fan assistant fix?
En als ik die nieuwe config upload in VRM, dan gaat die hele VE Bus er eventjes uit begrijp ik. Dus ik kan het beste even het huis in de bypass zetten direct op het grid op dat moment. Maar kan die Cerbo dan nog wel 'up' zijn? Is dat direct uit de batterijen en blijft dat actief? ik heb geen verdere DC-bus laders/MPPTs ofzo.
Ik probeer gewoon even te voorkomen dat ik wat stuk maak en ik de hele installatie niet meer aan krijg na een nieuwe upload van de config. Of dat ik iets anders heel triviaals vergeet.
/f/image/qy6C6EebERtjlasogD8MF1xe.png?f=fotoalbum_medium)
wil ik veranderen op L2/L3 naar:
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog