• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:54
gertvdijk schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:34:
[...]

Heb je een Cerbo? Als ik in mijn 3-fase Multiplus II 48/5000 een plafond zie ontstaan van 6000W (drievoudige van jouwe) dan correleert dat heel sterk met een temperatuurswaarscuwing (warning, geen alert) op de Cerbo die niet zichtbaar is in VRM. Ik ben er nog steeds niet achter wat dat is. Het is op die momenten gewoon koel en de fans van de MPs staan uit, toch is er dan een hoge temperatuurswaarschuwing die de boel limiteert. Ik heb inmiddels wel een vermoeden: contactsensor bij de DC-aansluitingen op de MPs bereikt threshold.

En kan je uberhaupt wel langer sneller laden, bijvoorbeeld met 4000W (continue vermogen dat de MP zou moeten kunnen), meer dan 15 minuten? Ik krijg er maar ongeveer 3-5 minuten 10kW in of uit en dan die temperatuurswaarschuwing op de Cerbo waarop het inkakt naar 6kW.

Als jij nu meerdere uren >2000W van je panelen krijgt dan zou het iets soortgelijks hebben als ik.

[Afbeelding]
Nou ik heb vanavond weer even een nieuwe poging gewaagd om er achter te komen waarom mijn Multiplussen telkens inkakken naar 2kW per stuk met een temperatuurwaarschuwing. Met de huidige temperaturen treedt het ook steeds sneller op en zelfs al vanmiddag met op 6kW begrenst laden en dat het verder terugzakt naar 5.2-5.5kW. Contactpunten/kabels lijken gewoon handwarm te worden op dat moment dus hoewel ik een voltage drop heb, is dat toch niet het probleem hiervan denk ik. En de fans springen telkens maar 1 seconde aan om vervolgens weer uit te gaan.

Met behulp van een hele nieuwe poging met ChatGPT in Thinking Extended mode kwam ik op een nieuwe hint. Ik zou moeten controleren: silent-fan mode in VE.Configure assistant, dat daar iets fout staat die hem continu in een silent mode houdt. En warempel, die stond inderdaad aan met de override via relais onjuist ingesteld. Kabeltje van relais 2 Cerbo loopt alleen naar Aux2 van L1, maar met VE.Configure zie ik dat op alle Lx'en staan ipv relais via "ANOTHER Multiplus" op L2/L3.
Vermoedelijk staat dus mijn hele installatie vanaf het begin in een silent mode (onnodig, hij staat in een schuur waar niemand is normaal), terwijl de Cerbo relais die dat uit moet zetten effectief niets doet. Met als gevolg beperkte vermogens zonder indicatie waarom (vermogens in silent mode ook niet duidelijk gespecificeerd door Victron). :F

Dus nu wil ik het eens zelf gaan proberen te corrigeren, maar de tooling voelt echt zo ontzettend brak en ben wat onzeker om dit "even te veranderen". :X
In VRM heb ik een download gedaan en krijg een .rvms file. Ik draai vervolgens VEBusSystemConfigurator.exe in Wine en grafisch gaat er van alles mis, allemaal errors op de console ook, maar goed, het werkt. Ik zie de drie multiplussen. Individuele config kan ik bekijken door die aan te klikken en 20s te wachten ofzo (??) waarna VE.Configure opent.

Kan ik er van uit gaan dat al die instellingen echt vanuit de huidige configuratie komen en ik niets stuk maak als ik alleen die silent-fan assistant fix?

En als ik die nieuwe config upload in VRM, dan gaat die hele VE Bus er eventjes uit begrijp ik. Dus ik kan het beste even het huis in de bypass zetten direct op het grid op dat moment. Maar kan die Cerbo dan nog wel 'up' zijn? Is dat direct uit de batterijen en blijft dat actief? ik heb geen verdere DC-bus laders/MPPTs ofzo.

Ik probeer gewoon even te voorkomen dat ik wat stuk maak en ik de hele installatie niet meer aan krijg na een nieuwe upload van de config. Of dat ik iets anders heel triviaals vergeet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHkdBwRuXTI-qdpKtHlskhy_lkU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/qy6C6EebERtjlasogD8MF1xe.png?f=fotoalbum_medium
wil ik veranderen op L2/L3 naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DihxJVigUvoEOBpjwXhSp6wqI4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/xikm7U1P79lbOEvbIdfYC8iU.png?f=fotoalbum_medium

Update: dit is allemaal goed gegaan. Tijdens het downloaden/uploaden gaat ESS even helemaal "op 0" dus je grid setpoint wordt even genegeerd en allemaal data is even niet beschikbaar op MQTT ook. Na het uploaden hoorde ik wat geklik (de VE.BUS reset) en was het klaar.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-05 10:54
@HyperBart jazeker ik doe dat met behulp van home assistent (sinds kort) via RS485 net een post over geschreven :

cyclone in "Zelf een powerwall bouwen"

[ Voor 23% gewijzigd door cyclone op 30-04-2026 09:57 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:08
Beer070 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:51:
[...]

975 watt op 18kw laden =~ 5%. Dat zou conversie verlies kunnen zijn toch?
Mijn accu is aan het laden nu en ik zie het ook spiken tussen 5-700w op de DC loads terwijl deze met ongeveer 7000w aan het laden is , bij mij stond dat nooit aan dus niet opgevallen. Het lijkt dus inderdaad op verlies!

[ Voor 3% gewijzigd door N1traat op 30-04-2026 13:03 ]

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:50
HyperBart schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:26:
Kan ik op een bepaalde manier achterhalen of mijn JK-BMS effectief een balancing sessie gestart heeft? Ik begin nu wat te twijfelen omdat het soms lijkt dat het voltage niet hoog genoeg geraakt aan de BMS zijde waardoor ik verdenk dat ie nooit gaat balancen. Verder viel me nu ook op dat ondanks dat ik "op 100% zit" (monitor is mijn shunt, sturing doet het BMS/DVCC) het lampje op mijn MP2 op Absorption nog staat.
Via BT met de JK app kan je dit gelijk zien aan "Balance Cur". Kan je gelijk checken vanaf welke voltage hij gaat balanceren.

Absorption ligt ook aan de instellingen van je MP2.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:43
Jazsie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:53:
[...]

Via BT met de JK app kan je dit gelijk zien aan "Balance Cur". Kan je gelijk checken vanaf welke voltage hij gaat balanceren.

Absorption ligt ook aan de instellingen van je MP2.
Mja ik ken die idd maar dan moet je er met Bluetooth bij gaan staan. Had gehoopt dat je zonder verder knutselwerk dat ergens kon afleiden uit VRM bv.

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-05 07:43
Heeft iemand enig idee hoe ik de solaredge PV inverter uit krijg morgen? Via NodeRed lukt het me maar niet, want de Dynamic Power Limit wordt iedere keer overschreven door de eigen interne logica ivm DESS.
  • Power Limit in PV inverter node schrijven --> werkt voor een seconde, dan overschrijft de interne logica het limiet weer
  • Power Limit in Custom Node overschrijven, maar dit is eigenlijk hetzelfde als PV Inverter node
  • De setting Dynamic Power Limiet bij Integraties uitzetten --> dit kan alleen via het operating systeem zelf? Kan dit niet vinden in NodeRed. Liefst heb ik deze optie wel aan staan als ik in eiland bedrijf terecht kom.
Overweeg nu om Dynamic Power Limit maar uit te zetten en SolarEdge te koppelen bij Frank Energie. Dan zet die de SolarEdge (hopelijk) wel uit.
Of heeft er iemand anders nog een goed idee?

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:07
@lampy25 Is dat niet deze schuif-optie uit zetten in 'net teruglevering? Of houd DESS hier geen rekening mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nxFWyaYv9UYycQRv96mTOAiL04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5rZIBRag8A84PcS9nwIa5Vf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 30-04-2026 19:28 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 18kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-05 22:54
HyperBart schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:37:
[...]

Mja ik ken die idd maar dan moet je er met Bluetooth bij gaan staan. Had gehoopt dat je zonder verder knutselwerk dat ergens kon afleiden uit VRM bv.
Helaas, die informatie wordt niet via de CAN-bus van de bms naar de Cerbo verstuurd. Zie https://github.com/Uksa00...munication%20protocol.pdf

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• cyclone
@HyperBart check mijn post eens die oplossing is NodeRed based en zou je dus mogelijk ook met NodeRed op de Cerbo kunnen bouwen.

• lampy25
Noord27 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:25:
@lampy25 Is dat niet deze schuif-optie uit zetten in 'net teruglevering? Of houd DESS hier geen rekening mee?
Helaas beperkt dat alleen het terugleveren van solar naar het grid, maar daar houd DESS zelf al rekening mee. Alleen hij snapt dan weer niet dat je geld verdient als je PV uitzet 8)7
lampy25 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:55:
Heeft iemand enig idee hoe ik de solaredge PV inverter uit krijg morgen?
Niet voor morgen, maar wellicht voor later...
MJ de Bruijn in "SolarEdge - Power Reduction Control met ESP8266"
of deze...
MJ de Bruijn in "De Victron GX IO-Extender 150"
zie ook mijn bijdrage van een paar dagen terug
MJ de Bruijn in "Het grote Victron aansturing topic"

• lampy25
Thnx!! Hoopte dat ik het kon doen via NodeRed ipv extra kabels trekken.
Maar heb relais over op de CERBO dus zou ik een kabel kunnen trekken vanaf de Cerbo in schuur naar SolarEdge op zolder. Gaat weer een zaterdag :w

• cyclone
Heeft iemand enig idee hoe ik de solaredge PV inverter uit krijg morgen?

Overweeg nu om Dynamic Power Limit maar uit te zetten en SolarEdge te koppelen bij Frank Energie. Dan zet die de SolarEdge (hopelijk) wel uit.
Ik snap je uitdaging niet helemaal, en lijkt me ook niet helemaal juiste topic voor het "uitzetten van je SE omvormer bij negatieve prijzen".
Maar in basis kan jouw SE omvormer dit prima zelf (al sinds december 2023 aldus het volgende blog)

https://www.solaredge.com/nl/productiestop-functie

en een goede deze blog ook even door te lezen :
https://www.solaredge.com...riefoptimalisatie-functie

En tja anders gewoon middels de Modbus via TCP koppeling naar je Cerbo (waarbij ik punt 1 met de dry contacts NIET gebruik maar puur de Alternative powersource setting in combinatie met de Frequency shift functie en natuurlijk de modbus via TCP koppeling.

https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge

Met behulp van deze settings kun je en in eilandbedrijf met je PV op de AC out kant werken (schakelt hij netjes terug naar 0 als de accu's vol zijn) of kun je in normaal on grid bedrijf de teruglevering naar het grid uitzetten. Dat doe je hier in de Cerbo (let niet op mijn settings ik kan nog volle blaf salderen dus ik lever nog wel terug maar heb het ter test (voor ik in Eiland bedrijf ging testen) het wel succesvol getest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsRUafvBaOGvHc9giGM9R45k0VU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bjMfajt7WVqH0CEVcwyQ9u6k.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door cyclone op 30-04-2026 23:09 ]

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:01
cyclone schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:05:
[...]

Ik snap je uitdaging niet helemaal, en lijkt me ook niet helemaal juiste topic voor het "uitzetten van je SE omvormer bij negatieve prijzen".
Maar in basis kan jouw SE omvormer dit prima zelf (al sinds december 2023 aldus het volgende blog)

https://www.solaredge.com/nl/productiestop-functie

en een goede deze blog ook even door te lezen :
https://www.solaredge.com...riefoptimalisatie-functie

En tja anders gewoon middels de Modbus via TCP koppeling naar je Cerbo (waarbij ik punt 1 met de dry contacts NIET gebruik maar puur de Alternative powersource setting in combinatie met de Frequency shift functie en natuurlijk de modbus via TCP koppeling.

https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge

Met behulp van deze settings kun je en in eilandbedrijf met je PV op de AC out kant werken (schakelt hij netjes terug naar 0 als de accu's vol zijn) of kun je in normaal on grid bedrijf de teruglevering naar het grid uitzetten. Dat doe je hier in de Cerbo (let niet op mijn settings ik kan nog volle blaf salderen dus ik lever nog wel terug maar heb het ter test (voor ik in Eiland bedrijf ging testen) het wel succesvol getest:

[Afbeelding]
moet je wel nog even terug naar de goede firmware op Solaredge, anders werkt de koppeling niet lekker tussen Cerbo en SolarEdge.
Er zijn in principe 3 methodes om (SolarEdge) PV te beperken:
1) modbus (vereist oudere firmware op SolarEdge om enigszins stabiel te werken met Victron)
2) frequency shift (werkt alleen offgrid, omdat anders het grid de frequentie bepaald)
3) voltage (als je boven de 250V komt gaat de PV er ook uit, dit is wat de netbeheerders gebruiken om PV te sturen)

• Jazsie
HyperBart schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:37:
[...]
JK-BMS via serial > USB aansluiten op je Cerbo en dan gebruik maken van de serialbattery drivers.
Dan krijg je op je Cerbo meer informatie zoals cell voltages en (als ik mij niet vergis) ook balancing.

Wellicht het proberen waard maar dat is helaas wel wat knutselwerk.

• Noord27
Welke settings gebruiken jullie in JK BMS; voor (16x) 314Ah cellen?

Ik heb het idee dat de spanning voor 100% veel te laag staat. Hierdoor blijft de accu altijd hangen op 99%, terwijl er dan nog 2000W langdurig bij kan. Ook stopt Victron met ontladen op 18%, hier wordt dan de ingestelde grens van 46V bereikt met de melding: accu spanning te laag.

[ Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 01-05-2026 09:02 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp Solar Edge | 18kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• gertvdijk
gertvdijk schreef op donderdag 30 april 2026 @ 00:12:
[...]

Nou ik heb vanavond weer even een nieuwe poging gewaagd om er achter te komen waarom mijn Multiplussen telkens inkakken naar 2kW per stuk met een temperatuurwaarschuwing. Met de huidige temperaturen treedt het ook steeds sneller op en zelfs al vanmiddag met op 6kW begrenst laden en dat het verder terugzakt naar 5.2-5.5kW. Contactpunten/kabels lijken gewoon handwarm te worden op dat moment dus hoewel ik een voltage drop heb, is dat toch niet het probleem hiervan denk ik. En de fans springen telkens maar 1 seconde aan om vervolgens weer uit te gaan.

Met behulp van een hele nieuwe poging met ChatGPT in Thinking Extended mode kwam ik op een nieuwe hint. Ik zou moeten controleren: silent-fan mode in VE.Configure assistant, dat daar iets fout staat die hem continu in een silent mode houdt. En warempel, die stond inderdaad aan met de override via relais onjuist ingesteld. Kabeltje van relais 2 Cerbo loopt alleen naar Aux2 van L1, maar met VE.Configure zie ik dat op alle Lx'en staan ipv relais via "ANOTHER Multiplus" op L2/L3.
Vermoedelijk staat dus mijn hele installatie vanaf het begin in een silent mode (onnodig, hij staat in een schuur waar niemand is normaal), terwijl de Cerbo relais die dat uit moet zetten effectief niets doet. Met als gevolg beperkte vermogens zonder indicatie waarom (vermogens in silent mode ook niet duidelijk gespecificeerd door Victron). :F

Dus nu wil ik het eens zelf gaan proberen te corrigeren, maar de tooling voelt echt zo ontzettend brak en ben wat onzeker om dit "even te veranderen". :X
In VRM heb ik een download gedaan en krijg een .rvms file. Ik draai vervolgens VEBusSystemConfigurator.exe in Wine en grafisch gaat er van alles mis, allemaal errors op de console ook, maar goed, het werkt. Ik zie de drie multiplussen. Individuele config kan ik bekijken door die aan te klikken en 20s te wachten ofzo (??) waarna VE.Configure opent.

Kan ik er van uit gaan dat al die instellingen echt vanuit de huidige configuratie komen en ik niets stuk maak als ik alleen die silent-fan assistant fix?

En als ik die nieuwe config upload in VRM, dan gaat die hele VE Bus er eventjes uit begrijp ik. Dus ik kan het beste even het huis in de bypass zetten direct op het grid op dat moment. Maar kan die Cerbo dan nog wel 'up' zijn? Is dat direct uit de batterijen en blijft dat actief? ik heb geen verdere DC-bus laders/MPPTs ofzo.

Ik probeer gewoon even te voorkomen dat ik wat stuk maak en ik de hele installatie niet meer aan krijg na een nieuwe upload van de config. Of dat ik iets anders heel triviaals vergeet.

[Afbeelding]
wil ik veranderen op L2/L3 naar:
[Afbeelding]
Vanochtend de change uitgevoerd. Stelde achteraf gezien weinig voor als je eenmaal weet hoe je oldskool Windows-tooling werkt. Ik heb de hele Silence Fan assistant eruit getrapt en mijn fans gingen nu wel aan onder belasting. Hardwarematig dus niets mis, wel iets niet goed met die Aux-2/Relais-2 silence fan disable logica van de installateur hoewel die beweerde dat het zo moest werken.
Ik kan eindelijk met >6kW laden/ontladen, eureka! O+

Verrassingen voor mij tijdens het proces:
  • Tijdens download uit VRM: hapert de communicatie wat zoals in Home Assistant MQTT entities verdwijnen. en je grid setpoint wordt even niet gehonoreerd etc.
  • De upload via VRM wordt zonder confirmation gelijk gestuurd; dus klik NIET het verkeerde bestand aan per ongeluk.
  • Ik had een config gisteren voorbereid om vanmorgen te uploaden maar kreeg een waarschuwing dat deze te oud was en mogelijk een wachtwoord nodig heb. Dezelfde change opnieuw in elkaar geklikt vanaf een nieuwe download werkte wel zonder waarschuwing. Je kan dus mogelijk niet een backup config op je systeem even later uploaden.

[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 01-05-2026 09:44 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Jazsie
>6kW laden/ontladen op 15kWh moet je niet willen ;).

0.2-0.3C max zou ik persoonlijk aan houden, vinden je cellen lief :+.

• gertvdijk
Jazsie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:02:
>6kW laden/ontladen op 15kWh moet je niet willen ;).

0.2-0.3C max zou ik persoonlijk aan houden, vinden je cellen lief :+.
Snap ik, is ook alleen voor de uitschieters. Maar ook om meer mogelijkheden te hebben na uitbreiden. Als ik ga verdubbelen in batterijcapaciteit is het een net iets betere case wanneer je niet beperkt bent op 6kW (of lager zelfs op warme dagen).

• nonesuch
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:17
Beste mensen, sinds een week heb ik een Multi RS Solar met 12 kWh BYD LVS werkend draaien. In de avond begint de RS langzaam batterij leeg te trekken, met aan de gridkant de ingestelde belasting van 40W. Als ik de uitgang flink belast, blijft de gridbelasting gelijk, dus fijn :)
Het opvallende is wat er steeds in fde morgen om 10:00 gebeurt, dan wordt de batterij vol geladen uit de grid met ruim 2000 W. Dit terwijl er dan al ruim PV opwek voorhanden is. Die 10:00 zie ik al 4 dagen achtereeen, dus vast geen toeval. Het lijkt dus op een instelling, maar die kan ik niet vinden.
Wie heeft een idee ?

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-05 22:36
Heeft iemand enig idee hoe ik de solaredge PV inverter uit krijg morgen? Via NodeRed lukt het me maar niet, want de Dynamic Power Limit wordt iedere keer overschreven door de eigen interne logica ivm DESS.
  • Power Limit in PV inverter node schrijven --> werkt voor een seconde, dan overschrijft de interne logica het limiet weer
  • Power Limit in Custom Node overschrijven, maar dit is eigenlijk hetzelfde als PV Inverter node
  • De setting Dynamic Power Limiet bij Integraties uitzetten --> dit kan alleen via het operating systeem zelf? Kan dit niet vinden in NodeRed. Liefst heb ik deze optie wel aan staan als ik in eiland bedrijf terecht kom.
heel makkelijk,

de solaredge op frequentie instellen, dezelfde frequentie in ess assistent instellen

de schuifjes die Noord27 laat zien naar links

vervolgens de omvormers in instellingen, integraties, pv omvormers,omvormer, solaredge, de dynamische vermogensbegrenzing inschakelen

dan stel je je verkoopprijs in DESS trade zodanig in dat hij onder de nul komt wanneer jij wil

als vervolgens de prijs onder de nul komt maakt solaredge eerst je batterij vol en daarna knijpt Victron je omvormer tot eigen gebruik, totdat de verkoopprijs weer boven de nul grens komt, dan levert de solaredge weer terug

en als de prijs ver onder nul komt dan laad Victron ook nog van het net

als DESS later besluit om op de dure uren, je batterij weer op het net te zetten dan gebeurt dat ook, ik heb lang gezocht en het nu een paar dagen zo ingesteld en het werkt

dit is zonder Nodered of andere hulpmiddelen

[ Voor 24% gewijzigd door Boerm op 01-05-2026 13:25 ]

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

• lampy25
@cyclone @Boerm sorry ben misschien niet helemaal duidelijk geweest, doel van solaredge uitzetten is om maximaal in te kopen bij negatieve prijzen.

Maar... Victron heeft aangekondigt dit te gaan toevoegen in DESS!
Link naar forum

• cyclone
@lampy25 dan ist qua solaredge simpel, die moet gewoon uit, en je victron alleen op laden zetten.
Qua SolarEdge uitzetten heb ik je de links naar de juiste settings al in mijn vorige post gezet.
Beer070 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 07:26:
[...]

moet je wel nog even terug naar de goede firmware op Solaredge, anders werkt de koppeling niet lekker tussen Cerbo en SolarEdge.
Er zijn in principe 3 methodes om (SolarEdge) PV te beperken:
Lees ff die eerste BLOG post door, dat heeft niets te maken met de koppeling met de Victrond, dat is een SE dienst die ze via hun eigen systeem bieden op basis van de actieve kwartier of uurprijzen.

Jij doelt op een stabiele modbus via TCP koppeling (en dan klopt het wat je zegt hoor) maar dat heb je niet nodig om bij negatieve electra prijzen je SE omvormer volledig de productie uit te laten zetten. Dit kan zonder enige inmenging van een Cerbo / Victron.

[ Voor 66% gewijzigd door cyclone op 01-05-2026 22:50 ]

• Beer070
cyclone schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:47:
@lampy25 dan ist qua solaredge simpel, die moet gewoon uit, en je victron alleen op laden zetten.
Qua SolarEdge uitzetten heb ik je de links naar de juiste settings al in mijn vorige post gezet.

[...]

Lees ff die eerste BLOG post door, dat heeft niets te maken met de koppeling met de Victrond, dat is een SE dienst die ze via hun eigen systeem bieden op basis van de actieve kwartier of uurprijzen.

Jij doelt op een stabiele modbus via TCP koppeling (en dan klopt het wat je zegt hoor) maar dat heb je niet nodig om bij negatieve electra prijzen je SE omvormer volledig de productie uit te laten zetten. Dit kan zonder enige inmenging van een Cerbo / Victron.
Sorry, het was mijn aanname dat de opmerking over DESS en SE in de oorspronkelijke vraag over Victron ging. In die context benoemde ik de 3 opties. Je hebt gelijk dat bijvoorbeeld een simpel relais/shelly die de SE eraf gooit, als de prijzen te laag zijn, veel efficiënter is.

• cyclone
@Beer070 dank je maar je vat hem geloof ik nog steeds niet, je hebt NIETS extra's nodig (dus ook geen Relais / Shelly of wat dan ook)

Hierin staat precies wat je moet doen in de SolarEdge instellingen van de omvormer in de SE app.
SE kan dit gewoon zonder enige extra hardware en of koppelingen.

• lampy25
cyclone schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:20:
@Beer070 dank je maar je vat hem geloof ik nog steeds niet, je hebt NIETS extra's nodig (dus ook geen Relais / Shelly of wat dan ook)

Hierin staat precies wat je moet doen in de SolarEdge instellingen van de omvormer in de SE app.
Thnx, inderdaad kan SolarEdge dit ook zelfstandig, via de App. Deze optie was alleen niet beschikbaar bij mij in de app. Heb eens ingelogt bij m'n ouders, daar was die wel beschikbaar. Na weer inloggen in m'n eigen solaredge systeem verscheen de optie wel :?

Heb de App optie geprobeerd met zowel Dynamic Power Limit ON en OFF, maar dit werkt enkel met Dynamic Power Limit OFF.
Er zijn alsnog 2 redenen om wel via Victron het uitschakelen van Solaredge te regelen:
  • Alles vanuit 1 plek regelen
  • Op basis van overige gebruikers evt wel SolarEdge ingeschakeld te laten. Heb maar 1 fase aansluiting en als je zowel auto wilt laden als de thuisaccu dan komt de netaansluiting te kort qua capaciteit.
Voor nu maar even Dynamic Power Limit OFF totdat ik tijd heb om ofwel kabel te trekken ofwel Victron zelf met een update komt dynamisch zonnestroom af te schakelen.

• Beer070
cyclone schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:20:

Ah, ik heb de energieleverancier nooit ingesteld op mijn SE omgeving, daarom kwam deze optie niet naar voren. Dank! weer wat geleerd.
:)

• cyclone
@Beer070 hahaha .. ik was vol in de overtuiging dat dit alleen zou werken met een extra meter bij de hoofdaansluiting tot op een aantal weken terug.
Een oud collega vroeg me erom en verwees me naar het oude blog. Inmiddels al een aantal mensen er erg blij mee gemaakt :-)
En idd nooit te oud om te leren.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:13

Japie.G

Colour Classic

via nodered, gewoon elke seconde 0w naar de powerlimit sturen. werkt prima. Ik lees trouwens net op het victron forum dat dit binnenkort native ondersteund wordt. Gelukkig..

bron: https://community.victron...es-in-dynamic-ess/1532/57

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fn0TS_2C9DtcqfTa-kdexOnQ3AA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eIaMtE5HGmFukmbnctflBPot.png?f=fotoalbum_large

voorbeeld flow van mij die prima werkte:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
[
    {
        "id": "f7b2e0570b221e3c",
        "type": "group",
        "z": "cb9c080ed8873949",
        "style": {
            "stroke": "#999999",
            "stroke-opacity": "1",
            "fill": "none",
            "fill-opacity": "1",
            "label": true,
            "label-position": "nw",
            "color": "#a4a4a4"
        },
        "nodes": [
            "c66b3c6f61b0160e",
            "d62cbbd33270e356",
            "57dad89654eaa85f",
            "01cd1d97c2dcc50e",
            "970ffdaf75ad1a51",
            "1e83eb87e2842a33",
            "760e461295eae34e",
            "7725695c1d13fb23",
            "48fa89296ecae3b1",
            "fe3d814d58b6d03e",
            "826266e6ab1f05f5",
            "de4f5338376f8573",
            "a3a362f7f62045cf",
            "7f18bf94cc62c44b",
            "f6b0956158deeb6b"
        ],
        "x": 34,
        "y": 539,
        "w": 1492,
        "h": 362
    },
    {
        "id": "c66b3c6f61b0160e",
        "type": "victron-output-pvinverter",
        "g": "f7b2e0570b221e3c",
        "service": "com.victronenergy.pvinverter/20",
        "path": "/Ac/PowerLimit",
        "serviceObj": {
            "name": "SolarEdge SE7K",
            "communityTag": "pvinverter"
        },
        "pathObj": {
            "type": "float",
            "name": "Power limit (W)",
            "mode": "both"
        },
        "name": "",
        "onlyChanges": false,
        "roundValues": "no",
        "rateLimit": 0,
        "outputs": 0,
        "conditionalMode": false,
        "condition1Operator": ">",
        "condition2Enabled": false,
        "condition2Service": "",
        "condition2Path": "",
        "condition2Operator": ">",
        "logicOperator": "AND",
        "outputTrue": "true",
        "outputFalse": "false",
        "outputOnChange": false,
        "debounce": 2000,
        "x": 1360,
        "y": 800,
        "wires": []
    },
    {
        "id": "d62cbbd33270e356",
        "type": "victron-input-pvinverter",
        "serviceObj": {
            "name": "SolarEdge SE7K",
            "communityTag": "pvinverter"
        },
        "pathObj": {
            "type": "float",
            "name": "Power limit (W)",
            "mode": "both"
        },
        "name": "Current limit",
        "onlyChanges": false,
        "roundValues": "1",
        "rateLimit": 0,
        "outputs": 1,
        "conditionalMode": false,
        "outputTrue": "true",
        "outputFalse": "false",
        "debounce": "2000",
        "x": 1290,
        "y": 860,
        "wires": [
            []
        ]
    },
    {
        "id": "57dad89654eaa85f",
        "type": "vrm-api",
        "vrm": "3eeec71798d41402",
        "name": "VRM-API",
        "api_type": "installations",
        "idUser": "",
        "usersQuery": "me",
        "idSite": "123456",
        "installations": "stats",
        "attribute": "dynamic_ess",
        "stats_interval": "hours",
        "show_instance": false,
        "stats_start": "bod",
        "stats_end": "eod",
        "use_utc": false,
        "gps_start": "",
        "gps_end": "",
        "widgets": "",
        "instance": "",
        "store_in_global_context": false,
        "verbose": false,
        "transform_price_schedule": false,
        "x": 320,
        "y": 760,
            [
                "1e83eb87e2842a33",
                "760e461295eae34e"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "01cd1d97c2dcc50e",
        "type": "debug",
        "name": "Check output",
        "active": false,
        "tosidebar": true,
        "console": false,
        "tostatus": false,
        "complete": "payload",
        "targetType": "msg",
        "statusVal": "",
        "statusType": "auto",
        "x": 760,
        "y": 700,
    },
    {
        "id": "970ffdaf75ad1a51",
        "type": "inject",
        "name": "Trigger",
        "props": [
            {
                "p": "payload"
            }
        ],
        "repeat": "300",
        "crontab": "",
        "once": true,
        "onceDelay": 0.1,
        "topic": "",
        "payload": "",
        "payloadType": "date",
        "x": 140,
            [
                "57dad89654eaa85f"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "1e83eb87e2842a33",
        "type": "function",
        "name": "Get Current Price",
        "func": "// Pak records uit de VRM API response\nconst records = msg.payload?.records;\n\nif (!records || !Array.isArray(records.deGb)) {\n    node.status({\n        fill: \"red\",\n        shape: \"ring\",\n        text: \"Geen deGb prijsdata gevonden\"\n    });\n    return null;\n}\n\n// deGb = grid buy prijs / inkoopprijs\nconst prices = records.deGb;\nconst now = Date.now();\n\nlet current = null;\n\n// Zoek de laatste prijs waarvan timestamp <= nu\nfor (const [ts, price] of prices) {\n    if (ts <= now) {\n        current = { ts, price };\n    } else {\n        break;\n    }\n}\n\nif (!current) {\n    node.status({\n        fill: \"yellow\",\n        shape: \"ring\",\n        text: \"Geen actuele prijs gevonden\"\n    });\n    return null;\n}\n\n// Alleen de huidige prijs als payload\nmsg.payload = Number(current.price.toFixed(4));\n\n// Status voor controle\nnode.status({\n    fill: \"green\",\n    shape: \"dot\",\n    text: `${msg.payload} €/kWh`\n});\n\nreturn msg;",
        "timeout": 0,
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 530,
            [
                "01cd1d97c2dcc50e",
                "7725695c1d13fb23"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "760e461295eae34e",
        "name": "Check output",
        "complete": "payload",
        "targetType": "msg",
        "x": 520,
        "y": 700,
    },
    {
        "id": "7725695c1d13fb23",
        "name": "Beslissen",
        "func": "// Config\nconst NEGATIVE_LIMIT_W = 0;\nconst NORMAL_LIMIT_W = 7400;   // SolarEdge SE7K normale limiet / vrijgave\n\n// Komt dit bericht van de virtual switch?\nconst isSwitchMsg = msg.pv_negative_switch_msg === true;\n\n// Laatste bekende prijs ophalen\nlet price = Number(flow.get(\"last_dynamic_price_eur_kwh\"));\n\n// Alleen bij prijsberichten payload als prijs behandelen\nif (!isSwitchMsg) {\n    const incomingPrice = Number(msg.payload);\n\n    if (!Number.isFinite(incomingPrice)) {\n        node.status({\n            fill: \"red\",\n            shape: \"ring\",\n            text: \"Geen geldige prijs\"\n        });\n        return [null, null, null];\n    }\n\n    price = incomingPrice;\n    flow.set(\"last_dynamic_price_eur_kwh\", price);\n}\n\n// Stand van de virtuele switch\nconst enabled = flow.get(\"pv_to_0_when_negative_price\") === true;\n\n// Vorige negatieve toestand onthouden\nconst wasNegative = flow.get(\"pv_price_was_negative\") === true;\nconst isNegative = Number.isFinite(price) && price < 0;\n\n// Switch uit\nif (!enabled) {\n    flow.set(\"pv_price_was_negative\", false);\n\n    node.status({\n        fill: \"grey\",\n        shape: \"ring\",\n        text: Number.isFinite(price)\n            ? `OFF, prijs ${price.toFixed(4)} €/kWh → PV vrij`\n            : \"OFF → PV vrij\"\n    });\n\n    // Alleen bij switchbericht direct herstellen en trigger resetten\n    if (isSwitchMsg) {\n        return [\n            null,\n            {\n                reset: true,\n                reason: \"manual disabled\"\n            },\n            {\n                payload: NORMAL_LIMIT_W,\n                topic: \"solar/powerlimit\",\n                reason: \"manual disabled\"\n            }\n        ];\n    }\n\n    return [null, null, null];\n}\n\n// Switch aan, maar nog geen geldige prijs bekend\nif (!Number.isFinite(price)) {\n    node.status({\n        fill: \"yellow\",\n        shape: \"ring\",\n        text: \"ON, nog geen prijs bekend\"\n    });\n\n    return [null, null, null];\n}\n\n// Switch aan en prijs negatief: alleen bij overgang starten\nif (isNegative && !wasNegative) {\n    flow.set(\"pv_price_was_negative\", true);\n\n    node.status({\n        fill: \"red\",\n        shape: \"dot\",\n        text: `ON, prijs ${price.toFixed(4)} €/kWh → PV 0 W`\n    });\n\n    return [\n        {\n            payload: NEGATIVE_LIMIT_W,\n            topic: \"solar/powerlimit\",\n            price: price\n        },\n        null,\n        null\n    ];\n}\n\n// Switch aan en prijs niet meer negatief: alleen bij overgang herstellen\nif (!isNegative && wasNegative) {\n    flow.set(\"pv_price_was_negative\", false);\n\n    node.status({\n        fill: \"green\",\n        shape: \"dot\",\n        text: `ON, prijs ${price.toFixed(4)} €/kWh → PV vrij`\n    });\n\n    return [\n        null,\n        {\n            reset: true,\n            price: price,\n            reason: \"price no longer negative\"\n        },\n        {\n            payload: NORMAL_LIMIT_W,\n            topic: \"solar/powerlimit\",\n            price: price\n        }\n    ];\n}\n\n// Geen overgang, dus niets sturen\nnode.status({\n    fill: isNegative ? \"red\" : \"green\",\n    shape: \"ring\",\n    text: isNegative\n        ? `ON, negatief ${price.toFixed(4)} €/kWh`\n        : `ON, prijs ${price.toFixed(4)} €/kWh`\n});\n\nreturn [null, null, null];",
        "outputs": 3,
        "x": 740,
            [
                "48fa89296ecae3b1",
                "fe3d814d58b6d03e"
            ],
            [
                "48fa89296ecae3b1",
                "fe3d814d58b6d03e"
            ],
            [
                "c66b3c6f61b0160e"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "48fa89296ecae3b1",
        "type": "trigger",
        "name": "Repeat PV limit 0 while negative",
        "op1": "",
        "op2": "",
        "op1type": "pay",
        "op2type": "nul",
        "duration": "-1",
        "extend": false,
        "overrideDelay": false,
        "units": "s",
        "reset": "",
        "bytopic": "all",
        "topic": "topic",
        "x": 1050,
            [
                "c66b3c6f61b0160e",
                "f6b0956158deeb6b"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "fe3d814d58b6d03e",
        "name": "Check",
        "complete": "true",
        "targetType": "full",
        "x": 930,
        "y": 840,
    },
    {
        "id": "826266e6ab1f05f5",
        "type": "victron-virtual-switch",
        "name": "PV to 0 when negative price",
        "outputs": 2,
        "switch_1_type": 1,
        "switch_1_initial": 0,
        "switch_1_label": "",
        "switch_1_customname": "PV to 0 when negative price",
        "switch_1_group": "Nerdswitches",
        "switch_1_include_measurement": false,
        "switch_1_rgb_color_wheel": false,
        "switch_1_cct_wheel": false,
        "switch_1_rgb_white_dimmer": false,
        "x": 200,
        "y": 640,
            [],
            [
                "de4f5338376f8573"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "de4f5338376f8573",
        "name": "Store switch value",
        "func": "const enabled = Number(msg.payload) === 1;\n\nflow.set(\"pv_to_0_when_negative_price\", enabled);\n\nnode.status({\n    fill: enabled ? \"green\" : \"grey\",\n    shape: \"dot\",\n    text: enabled ? \"PV negative price: ON\" : \"PV negative price: OFF\"\n});\n\n// Marker voor de Beslissen-node\nmsg.pv_negative_switch_msg = true;\n\nreturn msg;",
        "x": 470,
            [
                "a3a362f7f62045cf",
                "7725695c1d13fb23"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "a3a362f7f62045cf",
        "x": 670,
    },
    {
        "id": "7f18bf94cc62c44b",
        "type": "comment",
        "name": "PV to 0 when buy price negative (JGR 01mei26)",
        "info": "",
        "x": 240,
        "y": 580,
    },
    {
        "id": "f6b0956158deeb6b",
        "x": 1270,
    },
    {
        "id": "3eeec71798d41402",
        "type": "config-vrm-api",
        "name": "VRM API",
        "forceIpv4": false
    },
    {
        "id": "c17b1b5dc3235643",
        "type": "global-config",
        "env": [],
        "modules": {
            "@victronenergy/node-red-contrib-victron": "1.6.63",
            "victron-vrm-api": "0.3.11"
        }
    }
]

[ Voor 106% gewijzigd door Japie.G op 04-05-2026 08:42 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:16
Ik ben benieuwd of jullie in DESS switchen tussen Trade/Green modus en of jullie dat op een bepaalde manier automatiseren? Morgen is de Delta prijs te laag voor mijn DESS setup om te traden, z'n strategie was om vanavond de boel leeg te gooien (SOC begin avond 100%) en de rest van de nacht en morgen de hele dag (tot er nieuwe prijzen zijn waarschijnlijk) op minimale SOC te draaien. In zulke gevallen gebruik ik de accu liever voor zelfconsumptie. Benieuwd naar jullie ideeën

• Jazsie
Hier alles op eigen gebruik -geen saldering, lage injectie vergoeding- en power assist ivm capaciteitstarief (België).

Geen DESS of ander modus maar old-skool zelf ingeregeld via NodeRED.

Kortom: zal voor ieder verschillen :+.

• Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:26
LigeTRy schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:47:
Ik ben benieuwd of jullie in DESS switchen tussen Trade/Green modus en of jullie dat op een bepaalde manier automatiseren? Morgen is de Delta prijs te laag voor mijn DESS setup om te traden, z'n strategie was om vanavond de boel leeg te gooien (SOC begin avond 100%) en de rest van de nacht en morgen de hele dag (tot er nieuwe prijzen zijn waarschijnlijk) op minimale SOC te draaien. In zulke gevallen gebruik ik de accu liever voor zelfconsumptie. Benieuwd naar jullie ideeën
Je zult het gewenste gedrag moeten proberen te beschrijven in concrete logica. Met andere woorden: Wat maakt dat jij vandaag graag zelf-verbruik ziet? Is daar een financiele prikkel voor te vinden in het systeem of wil je gewoon dat de accu altijd 'iets' doet? --> Ik vermoed dat laatste.
Je kunt in NodeRED prima elke dag om 14:00 (prijzen uiterlijk beschikbaar) uitlezen hoeveel DESS van plan is om in en uit de accu te trekken de komende 24h. Zeg dat dat minder is dan 25% van je accu-capaciteit, dan kun je green mode activeren tot de volgende dag 13:00. Zou wel steeds de trade mode ergens activeren om de nieuwe voorspellign voor de komende dag op basis van die modus te bepalen.

je kunt dat gedrag overigens deels sturen door met de accu-kostprijs en systeem-efficiency instelling te spelen. Een hogere kostprijs per kWh / lagere efficiency zal 'm wat 'defensiever' maken in dit soort situaties.
Maargoed, dat zal niet altijd werken om tot het gedrag te komen wat je graag ziet.

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-05 22:54
Mijn wens was om de Sofar Solar 3300TL-G3 1-fase inverter via het Sunspec/Modbus TCP protocol zichtbaar in VRM en de remote console te krijgen. Mijn andere 1-fase inverter van SolarEdge (SE4000) was intrinsiek al zichtbaar via Sunspec/Modbus TCP.

Een weekje  geleden kwam ik op github SunspecModbusServer van  @Matthijs Hoekstra (hier ook op het forum actief) tegen voor een 3-fase growatt inverter. Dit fantastisch programmeerwerk was voor mij als hardware engineer nog te volgen. Kudos voor jou Matthijs!

Na veel inleeswerk ben ik de laatste avonden bezig geweest om de code aan te passen voor mijn Sofar inverter. Dit draait nu op een esp32 via ESPhome.
Wat nog gedeeltelijk moet gebeuren is de mogelijkheid om het vermogen terug te kunnen regelen via Modbus RTU en / of via RRCR (Radio Ripple Control Receiver) / DRM (Demand Response Mode) waar @MJ de Bruijn hier ook over geschreven en toegepast heeft. De inverter heeft hiervoor een RJ45 aansluiting die als digitale ingangen werkt.

Helaas kent  de 1-fase Sofar inverter via RRCR alleen 0% of 100% reductie. De reductiemogelijkheden via Modbus moet ik nog ondervinden. Maar beter dit dan niets te regelen. Vooral als je straks niet meer kan salderen en de dynamische prijzen negatief zijn en de accu vol is.  

Later ga ik er nog een mooi klein printje voor ontwerpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnRFHRjl8NmL_5PPUyFOUlIZh84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2V48Pci6MkdnprORVD8HbaE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_n38nuc2YX0tQMLRjfJqyLpQOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXfETJbLJYJPiuHLi1TUe2rF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pJ7_I2cr4LqD5JLiDwFEN1zQc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYLrCN8m2oWOHIlENFHuFne3.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:16
Matsuda schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Je zult het gewenste gedrag moeten proberen te beschrijven in concrete logica. Met andere woorden: Wat maakt dat jij vandaag graag zelf-verbruik ziet? Is daar een financiele prikkel voor te vinden in het systeem of wil je gewoon dat de accu altijd 'iets' doet? --> Ik vermoed dat laatste.
Je kunt in NodeRED prima elke dag om 14:00 (prijzen uiterlijk beschikbaar) uitlezen hoeveel DESS van plan is om in en uit de accu te trekken de komende 24h. Zeg dat dat minder is dan 25% van je accu-capaciteit, dan kun je green mode activeren tot de volgende dag 13:00. Zou wel steeds de trade mode ergens activeren om de nieuwe voorspellign voor de komende dag op basis van die modus te bepalen.

je kunt dat gedrag overigens deels sturen door met de accu-kostprijs en systeem-efficiency instelling te spelen. Een hogere kostprijs per kWh / lagere efficiency zal 'm wat 'defensiever' maken in dit soort situaties.
Maargoed, dat zal niet altijd werken om tot het gedrag te komen wat je graag ziet.
Dank voor jullie inzichten, en inderdaad is het belangrijk om te bepalen wat ik wil en daar logica op te bouwen, mijn vraag was eerder bedoeld in de richting van: hebben jullie deze overwegingen ook gehad en welke logica hebben jullie bedacht, maar deze is waarschijnlijk te specifiek voor ieder z'n setup en wensen.

Voor nu ben ik een avondje bezig geweest met het opzetten van HAEO - Home Assistant Energy Optimizer - HAEO Documentation. Een alternatief voor EMHASS, en ik moet zeggen dat ik daar tot nu toe wel over te spreken ben. Hij is m'n loads nog aan het leren omdat ik die niet in het juiste formaat opsloeg. Maar mede doordat je een salvage prijs (wat is de stroom ongeveer waard na mijn voorspelhorizon) op kan geven, pakt hij de langere termijn goed op. Ook is het goed in te stellen welke penalties er zijn voor PV > Grid of Batterij > Grid. zodat er makkelijk veel controle is uit te oefenen op het gedrag van de voorspelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASGxwIRk3UM0f61hEWBKU7eKBTI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/B8kfF2xNSlpN4LXe3ei3EHel.png?f=user_large

Wellicht is de inhoudelijke discussie daarvoor beter voor een ander topic, ik ga m een weekje laten leren/schaduwdraaien.

Om nog even verder te gaan op het kookplaat onderwerp van een tijdje terug, ik ben hier inmiddels een discussie over gestart in het victron community forum. Na wat verder zoeken blijkt de ramp up aan de AC kant een firmware hardcoded limiet van 400w/sec te hebben. Dit is ooit gedaan om "zwakke netaansluitingen" te beschermen. Nu is in mijn idee een 0 op de meter houden minder zwaar voor de netaansluiting dan dit gepingel, maar er zal destijds vast een goede reen voor zijn geweest. Het zou fijn zijn als hier zelf meer controle over uit te oefenen is, of we de functie ooit krijgen, ik ben er bang voor..

• invultri
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 11:25
Heeft iemand al eens geprobeerd om een Growatt SPA10000 als booster te gebruiken. Dit is een AC gekoppelde batterij omvormer van 10kW. Hier zitten dus geen zonnepanelen op en gaat alleen maar terug duwen als je de 'grid first' mode aanzet. Hij zou theoretisch gezien als dump kunnen dienen indien de batterijen aan de Victrons al vol zitten (battery first, stop soc en charge rate instelbaar) en dan indien nodig bij hoog verbruik in load first gezet worden waarbij hij de load gaat volgen met wat hij ziet op zijn meter.

Dus in theory zou dat moeten gaan als de aanstuur kabouters in een van de GX apparaten via modbus de growatt kunnen vertellen wat de bedoeling is.

Vroeg voor onderzoek ivm nuttig hergebruik huidige spullen in plaats van op marktplaats zetten.

• k_delaat
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:14
copy-paste schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:01:
[...]

Even snel een github projectje aangemaakt https://github.com/quokka2020/victron_smartevse. Er zitten nog wel wat TODO dingetjes in waarvan de belangrijkste README.md zal zijn. De installatie gaat net als bij de andere drivers. En hij gebruikt een hardcoded deviceInstance 1. Hij gaat er ook vanuit dat hij achter de MP2 zit, net als de rest van het huis, en zal ook deze waardes naar de SmartEVSE sturen, waarvan ik hoop dat de batterij gegevens goed zijn.
Dit was precies wat ik zocht.

Ik had wat issues en wensen, ik heb een pull-request gemaakt.
https://github.com/quokka2020/victron_smartevse/pull/2

PVOutput - Panasonic Hit Kuro

• cyclone
@copy-paste en @k_delaat Ik heb geen idee wat voor magie hier aan het gebeuren is maar van wat ik er wel van begrijp ben ik flink onder de indruk!

Petje af heren en dank, tijdens mijn vrije uurtjes dit hemelvaarstweekend ga ik hiermee aan de slag om de afhankelijkheid van Home Assistent en mijn smart EVSE eruit te halen.

Weet niet of het al kan, maar mijn "wens" is om via deze intergratie de SmartEvse zo aan te sturen dat eerst mijn thuis (victron) accu's vol komen en blijven op basis van mijn Solar opbrengst (SolarEdge intergratie in Victron) en dan pas de overige kwh's in mijn tesla te pompen zonder het net te belasten (dus Solar Modus van SmartEVSE te gebruiken).

Op dit moment moet ik handmatig de zaak in de gaten houden, en zodra de thuis accu vol zit de boel op "keep batteries charged" zetten en dan pas handmatig mijn laadpaal op Solar zetten en mijn Tesla op "charge" zetten.

Als ik dat niet doe, gaat de SmartEVSE Solar modus tegen de ESS werken van de Victron. Beiden willen grid op 0 houden alleen is mijn Cerbo sneller dan de Smart EVSE waardoor uiteindelijk mijn accu's toch gaan dischargen ipv dat de Smart EVSE zijn laadstroom omlaag bijstelt (of van 3 fases naar 1 fase terugschakeld).

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05:48

HermanGast

Exige GT3

Zodra ik auto laadt gaan vanzelf (M5stack regeltje code, MQTT) de Victrons op ‘charger-only’. Daarmee voorkom ik accu naar accu laadstroom.

De EV gebruikt Go-e Pro laadpaal met intern stukje logica van de energieprijzen.

Als de EV niet alle PV gebruikt worden de Pylontechs dan toch beetje bijgeladen.

En als EV vol (genoeg) is alles weer terug naar normaal.

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Ik heb mijn Homewizard KWH meters vervangen door Shelly Pro EM 50's. Scheelt me weer een extra tussenstap via Home Assistant en MQTT. Vanaf versie 3.80 is Shelly ondersteund in VRM dus dit werkt dan ook naadloos. Elke EM50 heeft 2 meetspoelen die je een eigen rol kan geven in VRM. Het zijn 1 Din modules.

Echter; ik heb nu de groepenkast in de garage opnieuw opgebouwd en daar dus 2 Shelly's in zitten. Momenteel enkel aangesloten op de PV (23 micro's van Enphase). De 3e Shelly hangt onder de veranda en meet daar de PV (5 micro's van Enphase).

Wat me echter opvalt is dat met de Homewizard KWH meters (die me overigens 2 jaar zeer goed van dienst zijn geweest), als de zon onder was er ook 0 vermogen op de meters stond. Bij de Shelly's blijf ik een opwek zien. Voor de veranda is dit +/- 7 watt, maar nu met de andere 23 micro's er ook achter wordt het toch wel veel.

Is dit een bekend fenomeen en is hier wat aan te doen? Het lijkt me sterk dat de panelen in de nacht wat opwekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-61u9wwtfWWRwZfQEzM0dBFgX4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WQm04SGDe26YPmM8LCj1WyYi.png?f=fotoalbum_large

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

vanWalsum schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:05:
Ik heb mijn Homewizard KWH meters vervangen door Shelly Pro EM 50's. Scheelt me weer een extra tussenstap via Home Assistant en MQTT. Vanaf versie 3.80 is Shelly ondersteund in VRM dus dit werkt dan ook naadloos. Elke EM50 heeft 2 meetspoelen die je een eigen rol kan geven in VRM. Het zijn 1 Din modules.

Echter; ik heb nu de groepenkast in de garage opnieuw opgebouwd en daar dus 2 Shelly's in zitten. Momenteel enkel aangesloten op de PV (23 micro's van Enphase). De 3e Shelly hangt onder de veranda en meet daar de PV (5 micro's van Enphase).

Wat me echter opvalt is dat met de Homewizard KWH meters (die me overigens 2 jaar zeer goed van dienst zijn geweest), als de zon onder was er ook 0 vermogen op de meters stond. Bij de Shelly's blijf ik een opwek zien. Voor de veranda is dit +/- 7 watt, maar nu met de andere 23 micro's er ook achter wordt het toch wel veel.

Is dit een bekend fenomeen en is hier wat aan te doen? Het lijkt me sterk dat de panelen in de nacht wat opwekken.

[Afbeelding]
Ik zie ook dat de Enphase micro’s iets stroom verbruiken in de nacht. Ongeveer 30Watt voor 50 micro’s uit de IQ7 serie.

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Blindstroom. De homewizzard meter meet ook powerfactor.

• vanWalsum
  • Nu online
HermanGast schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:44:
[...]

Ik zie ook dat de Enphase micro’s iets stroom verbruiken in de nacht. Ongeveer 30Watt voor 50 micro’s uit de IQ7 serie.
Oke, dan komt dat wel redelijk overeen als is het hier wat hoger.
Japie.G schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 07:22:
Zie bij de Shelly interface ook PF staan. Zou het toch prettiger vinden als dit in de nacht gewoon 0 is. Ik ga wel eens onderzoeken of hier wat aan te doen is. Helaas is de beta v3.80-22 ingetrokken en heb ik dus nu even geen Shelly meters meer in vrm zichtbaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOSNv9NmoC0lsf7VVzdIRmySGNQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QriLuVQHKauxkz5zMD1c4slz.png?f=user_large

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:04

pvg

Japie.G schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 07:22:
Blindstroom leidt niet tot Watts. VanWalsum ziet 32W. (Ik neem even aan dat dit niet de dissipatie in de kabels is tgv de blindstroom, want dan zou dat een flinke stroom moeten zijn.)

Maakt de shelly wel onderscheid tussen verbruik en teruglevering? Of laat ie de absolute waarde zien?

• k_delaat
cyclone schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:50:
@copy-paste en @k_delaat Ik heb geen idee wat voor magie hier aan het gebeuren is maar van wat ik er wel van begrijp ben ik flink onder de indruk!

Petje af heren en dank, tijdens mijn vrije uurtjes dit hemelvaarstweekend ga ik hiermee aan de slag om de afhankelijkheid van Home Assistent en mijn smart EVSE eruit te halen.

Weet niet of het al kan, maar mijn "wens" is om via deze intergratie de SmartEvse zo aan te sturen dat eerst mijn thuis (victron) accu's vol komen en blijven op basis van mijn Solar opbrengst (SolarEdge intergratie in Victron) en dan pas de overige kwh's in mijn tesla te pompen zonder het net te belasten (dus Solar Modus van SmartEVSE te gebruiken).

Op dit moment moet ik handmatig de zaak in de gaten houden, en zodra de thuis accu vol zit de boel op "keep batteries charged" zetten en dan pas handmatig mijn laadpaal op Solar zetten en mijn Tesla op "charge" zetten.

Als ik dat niet doe, gaat de SmartEVSE Solar modus tegen de ESS werken van de Victron. Beiden willen grid op 0 houden alleen is mijn Cerbo sneller dan de Smart EVSE waardoor uiteindelijk mijn accu's toch gaan dischargen ipv dat de Smart EVSE zijn laadstroom omlaag bijstelt (of van 3 fases naar 1 fase terugschakeld).
Dit is prima mogelijk met deze integratie.

Hiervoor heb je een klein stukje NodeRed nodig die de lader uitzet zolang je thuisaccu nog niet vol is. Wanneer die accu vol is kan je de smartevse op solar mode zetten en zal die de overige stroom naar je ev sturen.

Zelf heb ik een optie toegevoegd waarbij ik op de console kan kiezen of de EV vanuit de accu of grid geladen moet worden (dmv Nodered flow)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/d1kg1yD6/Screenshot-20260514-110741-VRM.jpg

• pvg

pvg

k_delaat schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:12:
[...]

Dit is prima mogelijk met deze integratie.

Hiervoor heb je een klein stukje NodeRed nodig die de lader uitzet zolang je thuisaccu nog niet vol is. Wanneer die accu vol is kan je de smartevse op solar mode zetten en zal die de overige stroom naar je ev sturen.

Zelf heb ik een optie toegevoegd waarbij ik op de console kan kiezen of de EV vanuit de accu of grid geladen moet worden (dmv Nodered flow)

[Afbeelding]
Als je (veel) meer PV vermogen hebt dan je victron kan laden, wil je waarschijnlijk nog iets slimmers (victron maximaal laden en parallel het overschot in de EV).

• k_delaat
Daarvoor heb je eigenlijk niets nodig. De smartevse zal registreren dat er netto terug geleverd wordt, en daarmee de auto laden.

• pvg

pvg

k_delaat schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:19:
Daarvoor heb je eigenlijk niets nodig. De smartevse zal registreren dat er netto terug geleverd wordt, en daarmee de auto laden.
Dat werkt in de praktijk niet stabiel (iig niet met onze Solaredge laadpaal): als er even een wolk voor de zon schuift, kun je een tijdje blijven hangen in een situatie dat de EV (deels) laadt uit de accu.
(Ik stuur inmiddels de laadpaal volledig vanuit node red aan incl load balancing.)

[ Voor 8% gewijzigd door pvg op 14-05-2026 12:12 ]

• vanWalsum
  • Nu online
pvg schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:47:
[...]

Blindstroom leidt niet tot Watts. VanWalsum ziet 32W. (Ik neem even aan dat dit niet de dissipatie in de kabels is tgv de blindstroom, want dan zou dat een flinke stroom moeten zijn.)

Maakt de shelly wel onderscheid tussen verbruik en teruglevering? Of laat ie de absolute waarde zien?
De shelly maakt onderscheid, je kan ik de software aangeven of het een verbruiker of opwekken is.

• pvg

pvg

vanWalsum schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 00:18:
[...]

De shelly maakt onderscheid, je kan ik de software aangeven of het een verbruiker of opwekken is.
Ah, maar de shelly wisselt dus geen teken als je aan het einde van de dag van terugleveren naar standby verbruik van de enphase microinverters gaat?

• vanWalsum
  • Nu online
pvg schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 07:45:
[...]

Ah, maar de shelly wisselt dus geen teken als je aan het einde van de dag van terugleveren naar standby verbruik van de enphase microinverters gaat?
Nee, hij blijft de 35 watt als opwerk weergeven. Als ik de klem omdraai (softwarematig of handmatig) van maakt hij er een - van en telt de teller “teruggeleverde energie” op.

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

vanWalsum schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 07:56:
[...]

Nee, hij blijft de 35 watt als opwerk weergeven. Als ik de klem omdraai (softwarematig of handmatig) van maakt hij er een - van en telt de teller “teruggeleverde energie” op.
De polariteit is echt een raadsel. Ik heb geen Q-relais er tussen en daarom wellicht iets minder verbruik in de nacht.

En als je alles loskoppelt?

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19-05 21:12
HermanGast schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:44:
[...]

De polariteit is echt een raadsel.

[...]
Volgens mijns dat een bug. Ik zie dat een Shelly, die goed geconfigureerd is en in Home Assistant de juiste waardes geeft, in VRM een minteken krijgt als je 'm van gebruiker naar opwekken schakelt. Dat betekend dus dat VRM er zelf een teken voor verzint en daarmee dus afdwingt dat je 'm aan de Shelly kant 'verkeerd' moet aansluiten, althans volgens de HA logica...

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-05 20:50
k_delaat schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:39:
[...]

Dit was precies wat ik zocht.

Ik had wat issues en wensen, ik heb een pull-request gemaakt.
https://github.com/quokka2020/victron_smartevse/pull/2
Leuk om te horen dat iemand er iets mee kan! Bedankt voor je pull-request, als ik terug van vakantie ben ga ik er naar kijken en mergen. Ben zelf nog wel tegen een probleem aangelopen dat /tmp vol loopt, ga nog uitzoeken hoe victron de logging doet en wil dat dan ook gebruiken.

Ik denk ook nog na om de voorspelling van evcc aan de victron te voeren, in de hoop dat hij dan slimmer met de accu omgaat.

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
copy-paste schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:51:
[...]
Ik denk ook nog na om de voorspelling van evcc aan de victron te voeren, in de hoop dat hij dan slimmer met de accu omgaat.
De solar/prijs voorspelling of de optimizer output? Ik heb een paar pull requests gemaakt de afgelopen maanden op evcc, onder andere de prijs voorspelling. Ben lokaal nog bezig om de optimizer te koppelen met Victron. Er is een apart #optimizer channel in hun Slack.

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06:51
Ook ik speel met de gedachte om een Victron (D)ESS systeem aan te schaffen, na flink wat leeswerk en een paar weken voor alleen dit topic :P weet ik nog niet wat het beste gaat zijn voor mijn situatie. Hoewel ik nog duizenden vragen en uren aan uitzoekwerk voor de boeg heb, is er 1 specifiek vraagstuk waar ik in deze fase nog mee worstel:

Uitgangspunt wordt waarschijnlijk 3x MP5k's met ca. 24-32kWh aan accu capaciteit, maar dit moet nog verder worden doorgerekend. Ik wil in principe de volledige woning 'achter' de Victrons hebben, in een eventuele off-grid situatie gebeurt de balancering/limitering van load dan op basis van gedrag (die wasmachine, oven of inductie plaat moet ik handmatig aanzetten bv.). Basis woning idle = ca. 500/600 W, hier komt binnenkort nog wel een warmtepomp bij. Op dit moment gebruik ik een Eastron SDM630 kWh meter, die ik alleen uitlees voor de gedetailleerde stats over modbus, puur voor montoring en historie (naast de reguliere P1 stats). In de nieuwe situatie staat een VM-3P75CT geplanned aan de hoofdschakelaar.

In eerste instantie dacht ik ook om mijn 3950Wp / 2950W (10x IQ7+) Enphase systeem hierin mee te nemen, dwz achter de AC out. Ik heb weet van AC Coupling / F1 Rule, maar dat zou in mijn geval sowieso niet zo'n issue zijn, panelen staan in een 4-3-3 config over L1/L2/L3, da's max 1200W voor L1 en 900 voor L2+L3. Omdat ik om allerlei redenen geen zin heb om met de frequentie te gaan spelen in een off-grid situatie, heb ik inmiddels al besloten dat dit systeem parallel aan het grid wordt verbonden en uitvalt in dit scenario, dus _niet_ "achter" de Victron MP's. Ik zit in een redelijk modern stroomnet, voltage worst-case nog nooit boven 238V gezien, dus afschakelen bij actief grid zal ook niet snel gebeuren.

Uiteraard moet er wel geladen worden in een off-grid situatie... Dus ben ik voornemens om panelen bij te plaatsen, dit zouden dan nog eens 10 panelen worden met in totaal 4100Wp (grotere panelen (>178cm) kan ik fysiek niet kwijt). Op basis van de panel specs en de MPPT wizzard kom ik uit op een MPPT 250/60 met twee strings (Oost/West) van 5 panelen.

Aangezien ik een "simpele", non-metered, Envoy versie heb (Enphase monitoring) en ik nog steeds de "oude" lokale v5 firmware draai (en ook altijd zal blijven doen ivm het Cyber gewauwel van Enphase) ben ik beperkt in monitoring en controle. Mijn aannames en vragen gaan dan ook over het PV gedeelte (AC & DC).

1 - Hoewel het DC laden direct vanuit de MPPT efficiënter is dan de AC feed die uit de Enphase gaat komen, dit zal alleen het AC overschot zijn, dus efficiency is hier van ondergeschikt belang. Klopt het dat ik de DC laadcapaciteit uit de MPPT panelen eenvoudig tot 0 kan terug regelen als de omstandigheden daar om vragen: bv SoC 100%, genoeg AC overschot ? Aangezien ik weinig tot geen controle heb over het vermogen uit het Enphase systeem (hooguit aan/uit).

2 - Met een VM-3P75CT aan de hoofdmeter, heeft het dan nog zin om de Enphase PV stats apart (nog een extra VM-3P75CT) aan te bieden aan de GX ? Met de bruto/netto stats uit de VM-3P75CT is het Enphase vermogen toch al verdisconteerd in het beschikbare AC vermogen uit de hoofdmeter (lees: leveren we terug of niet) ?

3 - Ik zag wat community projecten om de, niet direct / officieel gesupporterd Eastron SDM630, "virtueel" aan te bieden als energie meter middels bv MQTT. Zijn hier mensen die deze specifieke combo gebruiken ? Zou dit wellicht de aanschaf van een tweede VM-3P75CT kunnen voorkomen (hergebruik SDM630) wanneer het toch meerwaarde heeft om AC PV stats apart aan te bieden (zie: vraag 2)?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:38
@DoMoFo punt 1, dit regelt de laadcontroller die actief is, ik heb bij batterij 55,2V 1 uur is soc 100%. De mppt lader gaat dan terug in vermogen zodanig dat er 55,2V blijft staan. Er gaat dan nog wel vermogen naar de Victrons en je verbruik. Na dit uur gaat de batterij wat ontladen om op de floatspanning 53,6V te komen. Gedurende deze tijd blijft je mppt lader alleen vermogen leveren voor je Victron en load. Bij mij is dat soms ook nul aangezien ik ook nog een PV direct aan de gridzijde heb. (Omnik omvormer niet te sturen)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• DoMoFo
habbekrats schreef op zondag 17 mei 2026 @ 07:43:
Er gaat dan nog wel vermogen naar de Victrons en je verbruik.
@habbekrats Tja, misschien was 0 ook wel erg drastisch 8), maar precies wat ik wil, tnx! Ik moet die MPPT manual ook nog doorspitten...

[ Voor 8% gewijzigd door DoMoFo op 17-05-2026 07:49 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:32
DoMoFo schreef op zondag 17 mei 2026 @ 07:20:
Ook ik speel met de gedachte om een Victron (D)ESS systeem aan te schaffen, na flink wat leeswerk en een paar weken voor alleen dit topic :P weet ik nog niet wat het beste gaat zijn voor mijn situatie. Hoewel ik nog duizenden vragen en uren aan uitzoekwerk voor de boeg heb, is er 1 specifiek vraagstuk waar ik in deze fase nog mee worstel:

Uitgangspunt wordt waarschijnlijk 3x MP5k's met ca. 24-32kWh aan accu capaciteit, maar dit moet nog verder worden doorgerekend. Ik wil in principe de volledige woning 'achter' de Victrons hebben, in een eventuele off-grid situatie gebeurt de balancering/limitering van load dan op basis van gedrag (die wasmachine, oven of inductie plaat moet ik handmatig aanzetten bv.). Basis woning idle = ca. 500/600 W, hier komt binnenkort nog wel een warmtepomp bij. Op dit moment gebruik ik een Eastron SDM630 kWh meter, die ik alleen uitlees voor de gedetailleerde stats over modbus, puur voor montoring en historie (naast de reguliere P1 stats). In de nieuwe situatie staat een VM-3P75CT geplanned aan de hoofdschakelaar.

In eerste instantie dacht ik ook om mijn 3950Wp / 2950W (10x IQ7+) Enphase systeem hierin mee te nemen, dwz achter de AC out. Ik heb weet van AC Coupling / F1 Rule, maar dat zou in mijn geval sowieso niet zo'n issue zijn, panelen staan in een 4-3-3 config over L1/L2/L3, da's max 1200W voor L1 en 900 voor L2+L3. Omdat ik om allerlei redenen geen zin heb om met de frequentie te gaan spelen in een off-grid situatie, heb ik inmiddels al besloten dat dit systeem parallel aan het grid wordt verbonden en uitvalt in dit scenario, dus _niet_ "achter" de Victron MP's. Ik zit in een redelijk modern stroomnet, voltage worst-case nog nooit boven 238V gezien, dus afschakelen bij actief grid zal ook niet snel gebeuren.

Uiteraard moet er wel geladen worden in een off-grid situatie... Dus ben ik voornemens om panelen bij te plaatsen, dit zouden dan nog eens 10 panelen worden met in totaal 4100Wp (grotere panelen (>178cm) kan ik fysiek niet kwijt). Op basis van de panel specs en de MPPT wizzard kom ik uit op een MPPT 250/60 met twee strings (Oost/West) van 5 panelen.

Aangezien ik een "simpele", non-metered, Envoy versie heb (Enphase monitoring) en ik nog steeds de "oude" lokale v5 firmware draai (en ook altijd zal blijven doen ivm het Cyber gewauwel van Enphase) ben ik beperkt in monitoring en controle. Mijn aannames en vragen gaan dan ook over het PV gedeelte (AC & DC).

1 - Hoewel het DC laden direct vanuit de MPPT efficiënter is dan de AC feed die uit de Enphase gaat komen, dit zal alleen het AC overschot zijn, dus efficiency is hier van ondergeschikt belang. Klopt het dat ik de DC laadcapaciteit uit de MPPT panelen eenvoudig tot 0 kan terug regelen als de omstandigheden daar om vragen: bv SoC 100%, genoeg AC overschot ? Aangezien ik weinig tot geen controle heb over het vermogen uit het Enphase systeem (hooguit aan/uit).

2 - Met een VM-3P75CT aan de hoofdmeter, heeft het dan nog zin om de Enphase PV stats apart (nog een extra VM-3P75CT) aan te bieden aan de GX ? Met de bruto/netto stats uit de VM-3P75CT is het Enphase vermogen toch al verdisconteerd in het beschikbare AC vermogen uit de hoofdmeter (lees: leveren we terug of niet) ?

3 - Ik zag wat community projecten om de, niet direct / officieel gesupporterd Eastron SDM630, "virtueel" aan te bieden als energie meter middels bv MQTT. Zijn hier mensen die deze specifieke combo gebruiken ? Zou dit wellicht de aanschaf van een tweede VM-3P75CT kunnen voorkomen (hergebruik SDM630) wanneer het toch meerwaarde heeft om AC PV stats apart aan te bieden (zie: vraag 2)?
Tip ,vervang èèn van die mp door een easy solar,scheelt je wat kabels en ex te bestellen

1 PVoutput . Dongen NB

• gertvdijk
DoMoFo schreef op zondag 17 mei 2026 @ 07:20:

(Niet per se antwoorden op je gestelde vragen, ik heb geen DC PV / MPPT's.)

Die extra meter voor de AC-PV lijkt me geen overbodige luxe, maar noodzakelijk. Anders weet je Cerbo niet wat je PV input is en krijg je onjuiste weergave van wat je PV-input is en ook voorspellingen met DESS e.d. Maakt niet uit of het AC-in of AC-out is aangesloten volgens mij.

Ik heb zelf ook 3x MP-II-5k maar als ik het nu over zou doen dan zou ik toch voor de 6k5 gaan. Zeer geringe meerprijs, gelijksoortig gewicht, betere fans/stiller, met aardig meer vermogen en ook in bepaalde situaties veiliger (sneller afslaan bij kortsluiting, hoger vermogen kan B16 automaat laten trippen en 5k net niet, etc.).

Verder snap ik niet echt je redenering over het willen aansluiten van bestaande PV op AC-in. Die frequency shifting hoef je niet zelf te doen ofzo, dat gebeurt geheel automatisch met de config daarvoor in de Multiplussen (ESS assistant). Paar parameters ingeven en je huidige PV-omvormer zou gewoon gaan terugschakelen of uit.
Hier was het voltage van het net ook altijd prima tot twee weken geleden. Plotseling 253 volt op een niet eens zo zonnige dag. Op hetzelfde moment stonden er een paar Stedin busjes in de straat bij het transformatorhuisje en die hebben dus wat veranderd waardoor het nu opeens wel kak is. 😠 Ben blij dat ik mijn PV gewoon op AC-out heb staan. Kan nu in die situaties op 'inverter only' mode verder draaien. 🙂

• NTS
  • Niet online
gertvdijk schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:28:
[...]
Hier was het voltage van het net ook altijd prima tot twee weken geleden. Plotseling 253 volt op een niet eens zo zonnige dag. Op hetzelfde moment stonden er een paar Stedin busjes in de straat bij het transformatorhuisje en die hebben dus wat veranderd. 😠
Al een melding gedaan? Misschien een foutje bij het instellen.
Ben blij dat ik mijn PV gewoon op AC-out heb staan. Kan nu in die situaties op 'inverter only' mode verder draaien. 🙂
Dat kan toch ook met PV op de AC-in? Je PV stopt er vanzelf mee bij 253V.

• gertvdijk
NTS schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:31:
Is net binnen de grenswaarde helaas, 250-253V is voldoende om Hoymiles PV te doen dimmen en niet hoog genoeg voor een klacht. Vermoedelijk is dit bewust gedaan. De hele wijk heeft zowat panelen hier. Was al een beetje te mooi om waar te zijn dat het voltage nooit boven de 234V kwam hiervoor.
Ik bedoel juist het kunnen doordraaien van AC PV. Dat kan niet op AC-in, wel op AC-out, door de Victrons in inverter only mode te zetten (soft grid disconnect zeg maar).

[ Voor 11% gewijzigd door gertvdijk op 17-05-2026 10:42 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:38
[...]

Verder snap ik niet echt je redenering over het willen aansluiten van bestaande PV op AC-in. Die frequency shifting hoef je niet zelf te doen ofzo, dat gebeurt geheel automatisch met de config daarvoor in de Multiplussen (ESS assistant). Paar parameters ingeven en je huidige PV-omvormer zou gewoon gaan terugschakelen of uit.
Hier was het voltage van het net ook altijd prima tot twee weken geleden. Plotseling 253 volt op een niet eens zo zonnige dag. Op hetzelfde moment stonden er een paar Stedin busjes in de straat bij het transformatorhuisje en die hebben dus wat veranderd waardoor het nu opeens wel kak is. 😠 Ben blij dat ik mijn PV gewoon op AC-out heb staan. Kan nu in die situaties op 'inverter only' mode verder draaien. 🙂
Dat werkt alleen als je OFFGRID bent, gekoppeld normaal aan het grid heeft de Cerbo/Multiplus hier geen enkele invloed op.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• reneeke1970
[...]

[...]

Word tegenwoordig expres zo ingesteld om pv te verminderen ,omdat ze nog geen tijd of geld hebben om netwerk aan te passen . Enexis gaf deze verklaring al ruim jaar geleden

1 PVoutput . Dongen NB

• gertvdijk
habbekrats schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:18:
Dat werkt alleen als je OFFGRID bent, gekoppeld normaal aan het grid heeft de Cerbo/Multiplus hier geen enkele invloed op.
Niet helemaal waar! Ik noemde niet voor niets 'inverter only' mode - dat werkt zonder een fysieke switch over te hoeven halen.

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 17-05-2026 15:55 ]

• DoMoFo

Die extra meter voor de AC-PV lijkt me geen overbodige luxe, maar noodzakelijk. Anders weet je Cerbo niet wat je PV input is en krijg je onjuiste weergave van wat je PV-input is en ook voorspellingen met DESS e.d. Maakt niet uit of het AC-in of AC-out is aangesloten volgens mij.
@gertvdijk Hmmm, klinkt logisch... :*) Ik heb in deze fase nog moeite met alle kruisverbanden die horen bij zo'n systeem, tnx!
Ik heb zelf ook 3x MP-II-5k maar als ik het nu over zou doen dan zou ik toch voor de 6k5 gaan. Zeer geringe meerprijs, gelijksoortig gewicht, betere fans/stiller, met aardig meer vermogen en ook in bepaalde situaties veiliger (sneller afslaan bij kortsluiting, hoger vermogen kan B16 automaat laten trippen en 5k net niet, etc.).
Ook daar zal ik naar kijken, goede tip.
Gaat niet om wel/niet zelf doen, het gaat om de effecten van frequency shifting wanneer de AC panelen achter AC-Out staan in off-grid modus. Zonder in details te treden wil ik alles hier gewoon op 50Hz blijven draaien, on- en off grid. :).

Op de simpele envoy is het eventueel mogelijk om met relays (automation met een Shelly bv.) te spelen om de micro's procentueel af te remmen. Als ik dat voorelkaar krijg in mijn situatie, zou ik kunnen overwegen om het Enphase systeem toch achter AC-out te zetten, wat uiteraard de meest ideale situatie is.
reneeke1970 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:38:

Tip ,vervang èèn van die mp door een easy solar,scheelt je wat kabels en ex te bestellen
@reneeke1970 Eh, wil je me nog meer in de war brengen ;)... Volgens mij zou dat dan een EasySolar-II GX worden in jouw idee ? Die doet 48V en heeft een 250/70, dus matched het meest met de "losse" MPPT 250/60 uit de MPPT wizzard. Weer een behoorlijk bedrag maar met de ingebouwde GX zou dat de pijn iets verzachten..

Maar als ik dan toch bezig ben kan ik natuurlijk ook zo'n Multi RS Solar overwegen en alle Enphase Micro's op marktplaats zetten :+ en gewoon All-In DC gaan... Maar goed, dat is meer iets voor Het grote Victron ontwerp topic

• reneeke1970
DoMoFo schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:38:
[...]

@gertvdijk Hmmm, klinkt logisch... :*) Ik heb in deze fase nog moeite met alle kruisverbanden die horen bij zo'n systeem, tnx!

[...]

Ook daar zal ik naar kijken, goede tip.

[...]

Gaat niet om wel/niet zelf doen, het gaat om de effecten van frequency shifting wanneer de AC panelen achter AC-Out staan in off-grid modus. Zonder in details te treden wil ik alles hier gewoon op 50Hz blijven draaien, on- en off grid. :).

Op de simpele envoy is het eventueel mogelijk om met relays (automation met een Shelly bv.) te spelen om de micro's procentueel af te remmen. Als ik dat voorelkaar krijg in mijn situatie, zou ik kunnen overwegen om het Enphase systeem toch achter AC-out te zetten, wat uiteraard de meest ideale situatie is.

[...]

@reneeke1970 Eh, wil je me nog meer in de war brengen ;)... Volgens mij zou dat dan een EasySolar-II GX worden in jouw idee ? Die doet 48V en heeft een 250/70, dus matched het meest met de "losse" MPPT 250/60 uit de MPPT wizzard. Weer een behoorlijk bedrag maar met de ingebouwde GX zou dat de pijn iets verzachten..

Maar als ik dan toch bezig ben kan ik natuurlijk ook zo'n Multi RS Solar overwegen en alle Enphase Micro's op marktplaats zetten :+ en gewoon All-In DC gaan... Maar goed, dat is meer iets voor Het grote Victron ontwerp topic
De 5000 heeft een 250/100 aan boord met gx. En kun je ex bestellen vanwege pv ,ook de bijbehorende rand apparaten....

Als je zelf het dak op kunt deed ik ook Enphase weg inderdaad

1 PVoutput . Dongen NB

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:20
Meer mensen die last hebben van een multiplus die met enige regelmaat de ve.bus verbinding kwijt is?

Geen errors, niks in de logs. Gewoon ineens state "unknown". Uiteraard stopt ie dan met alles. Even wachten, dan gaat ie in pass-thru en daarna weer waar ie mee bezig was. Echt super irritant.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Noord27
@V_ger nee geen last van. Allemaal dezelfde firmware er op staan?

• V_ger
@Noord27 het draait hier al jaren zonder issues. Echt iets van de laatste tijd.

Iets gaat over zijn nek lijkt het waardoor de ve.bus herstart. Ik ben er nog niet achter of de usb en ve.can ook herstarten. Als de communicatie met de multi's wegvalt gebeuren er sowieso rare dingen.

Het lijkt te triggeren als ik via MQTT nieuwe set-points stuur. Maar ook dat doe ik al vrij lang via HA. Ik schrijf op de HA host lokaal naar MQTT. Die is gebridged met VenusOS.

Het is geen algehele reset, de uptime counter blijft hetzelfde.

Heb hierna geupdate van 3.67 naar 3.72, maar probleem blijft.

Ik heb nu de state van ve.bus ook aangemaakt als mqtt sensor. Dan kan ik zien wanneer het precies gebeurt.

[ Voor 13% gewijzigd door V_ger op 17-05-2026 18:44 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• DoMoFo
DoMoFo schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:38:
[...]

Ik bedenk me zojuist nog een invalshoek om AC PV output monitoring te doen zonder specifieke PV kWh meter. Wat als ik mijn Enphase systeem op AC-Out 2 zet, dan heb ik nog steeds het gewenste effect dat het Enphase systeem uitgaat in off-grid modus. Zou ik dan de in/out stats van deze AC-Out 2 port, die tenslotte bekend zijn in de MP kunnen voeden als "PV" stats aan de GX. Of sla ik nu door in mijn gedachten... :P

Ik sla door, zie dat beide AC Outs niet apart worden gemonitord in een MP...

[ Voor 6% gewijzigd door DoMoFo op 17-05-2026 18:54 ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:57
@DoMoFo je kan ook de enphase envoy omruilen voor de meterd. Dan kan je een suport ticket aanmaken om over modbus met victron te praten. Scheelt je ook een gridmeter voor de victron te kopen.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• DoMoFo
Impossibl3 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:09:
@DoMoFo je kan ook de enphase envoy omruilen voor de meterd. Dan kan je een suport ticket aanmaken om over modbus met victron te praten. Scheelt je ook een gridmeter voor de victron te kopen.
@Impossibl3 Ik ben bang dat als ik die _nu_ nog nieuw koop ik er nooit meer 1 met v5 firmware te pakken krijg. Zal minimaal v7 of inmiddels v8 zijn, die niet meer autonoom lokaal is uit te lezen = helaas een no-go voor mij.

Hoewel ik er nooit 1 heb gehad leid ik toch aan het VanMoof syndroom... ;)

• NTS
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:29:
[...]
Word tegenwoordig expres zo ingesteld om pv te verminderen ,omdat ze nog geen tijd of geld hebben om netwerk aan te passen . Enexis gaf deze verklaring al ruim jaar geleden
Oh wow. Dus het issue is niet lokaal, maar ergens verderop en lokaal zorgen ze bewust voor een hoog voltage zodat PV afschakelt?

• NTS
  • Niet online
Ik heb een VM-3P75CT meter toegevoegd aan mijn setup. Er lag al een extra kabel in dezelfde buis als het ethernet naar de Cerbo, dus die heb ik gebruikt voor VE.Can. Maar hij lijkt nog niet helemaal 100% happy, ik krijg status "ERROR-ACTIVE" en "Bus Warn: 6" met een paar (0.05%) dropped TX frames.

Sowieso lijkt de poort van die meter niet helemaal optimaal, ik moet het stekkertje er echt goed in duwen niet alleen de eerste klik van het lipje, of een beetje omhoog mikken. Alsof de poort te los is voor de stekker, maar het is een volledig standaard ethernet stekker waar ik er nog tientallen van in huis gebruik voor normaal netwerk.

Iemand eerder zoiets gezien? En moet ik iets met die "ERROR-ACTIVE" status?

• cyclone
@Impossibl3 en @DoMoFo een metered is direct 275 euro kortom een Shelly meter ertussen is per definitie goedkoper.

en er gaat dus een andere firmware op voor de modbus over tcp als je dat goed wilt doen en daarmee ben je idd de lokale uitlees mogelijkheid kwijt.

Ik vind Enphase hier compleet de plank mee misslaan. Zeker als je dit enorme prijsverschil ziet tussen de envoy metered en non metered terwijl het letterlijk dezelfde hardware is die een paar (simpele) componenten mist.

(Heb ze hier tegelijkertijd open geschroefd op de werkbank gehad en tis werkelijk beschamend)

Ik heb de metered uiteindelijk gekregen omdat bij de uitrol van de modbus over tcp de documentatie niet duidelijk aangaf dat ik een metered envoy benodigde en support dit ook niet wist en me 2 maanden aan het lijntje hebben gehouden.

Dat heb ik aanhankelijk gemaakt en na heel veel geduld uiteindelijk gelijk gekregen en als coulance de metered als omruil gekregen. Duurde allemaal wel ruim 4 maanden voor men zover was.

Dus mijn geduld is inmiddels wel op met Enphase. Mooi spul maar veel te duur en de support is echt dramatisch. Tis dat ik me niet laat afwimpelen maar daar hebben ze wel menig poging toe ondernomen.

• HyperBart
reneeke1970 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:29:
[...]

Wuuuut? Ik mag toch hopen dat zeer kort en tijdelijk is. Ik dacht dat mijn wijk of het in Belgie al slecht gesteld was, maar permanent de trafo (hier in Belgie is dat per stap van 7V) op 253V laten staan is wel heel kwalijk.

Bij ons is de netnorm 10pct min of plus tov nominaal 230V. Als ze hier bij ons bv bij onderhoud merken dat de generatorwagen het moeilijk krijgt door teveel tegendruk van de PV (iets met golven/generator die in onbalans geraakt dacht ik) dan zetten ze de generator op 51Hz en vallen de inverters sowieso allemaal uit.

• Noord27
@HyperBart Als gebiedsengineer regio/gemeente Dongen zou ik zeker op de hoogte moeten zijn van een dergelijke uitspraak/verklaring. 😉

Die verklaring (express 253V toelaten om PV invoeding te beperken) zul je nergens terug kunnen vinden bij Enexis. 5% wordt gehanteerd als grens. Niet de 10% (253V bovenzijde) wat wettelijk bepaald is.

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 18-05-2026 00:46 ]

• reneeke1970
Noord27 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 00:43:
@HyperBart Als gebiedsengineer regio/gemeente Dongen zou ik zeker op de hoogte moeten zijn van een dergelijke uitspraak/verklaring. 😉

Die verklaring (express 253V toelaten om PV invoeding te beperken) zul je nergens terug kunnen vinden bij Enexis. 5% wordt gehanteerd als grens. Niet de 10% (253V bovenzijde) wat wettelijk bepaald is.
Waarom staat de beljaard dan op 245 volt?

1 PVoutput . Dongen NB

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
NTS schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:25:
Iemand eerder zoiets gezien? En moet ik iets met die "ERROR-ACTIVE" status?
Error-Active is de Error Status die aangeeft dat alles normaal functioneert. Zie hier

• NTS
  • Niet online
Hermarcel schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:25:
[...]
Error-Active is de Error Status die aangeeft dat alles normaal functioneert. Zie hier
Tnx. Dan moet ik alleen nog ff uitvinden waarom de stekker niet vast genoeg in de poort lijkt te zitten. Als die iets beweegt gaat hij naar ERROR-PASSIVE, dat werkt dus ook nog steeds maar er zijn dan transmit/receive errors.

• Noord27
reneeke1970 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:07:
[...]

Waarom staat de beljaard dan op 245 volt?
Geen idee waar je meet en hoe je aan deze waarde komt. Is dat de noordzijde met veel nieuwbouw? Dat zit zelfs nog ver onder je genoemde 245V, op de lokale MS/LS stations. 236V lijkt wel het maximum te zijn; zie zelden een dergelijke vlak voltage over een heel jaar. Het stroomnet heeft daar meer als voldoende ruimte in ieder geval.

Is alle interne bekabeling achter je hoofdmeter wel goed afgestemd? Ziet er naar uit als je lokaal 245V meet dat er bekabeling te dun/lang is en een omvormer te hard moet 'duwen' om de stroom terug het lokale net op te krijgen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7JU0Y31C0FNhYpysAjewo5wnDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjG49RMLHUR9f0terDbrMliD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 18-05-2026 10:51 ]

• HyperBart
Noord27 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 00:43:

Hoe bedoel je? Ik ben Belg he. Bedoel je dat de andere Tweaker iets zei wat niet klopte omdat jij daar niet van op de hoogte bent? Ik vrees dat ik je bericht niet zo goed snap.

• HyperBart
N/A

[ Voor 108% gewijzigd door HyperBart op 18-05-2026 16:34 ]

• reneeke1970
Noord27 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:36:
[...]

Geen idee waar je meet en hoe je aan deze waarde komt. Is dat de noordzijde met veel nieuwbouw? Dat zit zelfs nog ver onder je genoemde 245V, op de lokale MS/LS stations. 236V lijkt wel het maximum te zijn; zie zelden een dergelijke vlak voltage over een heel jaar. Het stroomnet heeft daar meer als voldoende ruimte in ieder geval.

Is alle interne bekabeling achter je hoofdmeter wel goed afgestemd? Ziet er naar uit als je lokaal 245V meet dat er bekabeling te dun/lang is en een omvormer te hard moet 'duwen' om de stroom terug het lokale net op te krijgen.[Afbeelding]
Heb geen contact meer inmiddels ,het is de zuid kant ,met regen en 300 watt op omvormer staat er gewoon 245 volt,dus zo goed is die wijk niet. Is niet voor niks al trafo uitgefikt

1 PVoutput . Dongen NB

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:51:
[...]

Heb geen contact meer inmiddels ,het is de zuid kant ,met regen en 300 watt op omvormer staat er gewoon 245 volt,dus zo goed is die wijk niet. Is niet voor niks al trafo uitgefikt
Dit is wel een beetje dingen koppelen aan elkaar die mogelijk zelfs helemaal niets met elkaar te maken hebben. @Noord27 reageert netjes en jij doet het soort van laten overkomen alsof die liegt.

• reneeke1970
Vorkie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:11:
[...]

Dit is wel een beetje dingen koppelen aan elkaar die mogelijk zelfs helemaal niets met elkaar te maken hebben. @Noord27 reageert netjes en jij doet het soort van laten overkomen alsof die liegt.
Dat zeg ik toch niet ,zeg alleen wat ik bij mensen in de meterkast zag ,omdat ze vroegen dat ik eens naar hun pv wilde kijken. En de brandende trafo was in wijde omtrek te zien....

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
@reneeke1970 mensen en bedrijven zijn tegenwoordig gewend/verwend dat stroom er altijd is. Het wordt pas gemist er het er opeens niet is. Het is niet vanzelfsprekend. Dat zegt ook iets over betrouwbaarheid van het netwerk als dat wel als zo wordt ervaren. 😉

Doel je op het trafohuis aan de Veenbies? Daarmee waren in eerste instantie meer als 500 huishoudens gemoeid. Na iets meer als 2 uur bleven er nog 252 huishoudens over en binnen 24h waren die 252 ook, weliswaar middels noodstroom aggregaten, voorzien van stroom.

Overigens is dat 7 jaar geleden en heeft geen enkel raakvlak met de hoge spanning die jij nu ergens meet. De exacte oorzaak van de brand aan de Veenbies is nooit gevonden, maar digitale logboeken lieten een doodnormale spanning zien tot kort vooraf aan de brand.

Hierbij wil ik je toch meegeven om waar je een hoge spanning meet van 245V te achterhalen hoe dat kan. Aan het netwerk tot aan je meter ligt het niet. Hoe lang zijn je kabels, wat is de dikte en hoeveel probeer je terug te duwen het net op?

[ Voor 33% gewijzigd door Noord27 op 18-05-2026 17:51 ]

• reneeke1970
Noord27 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:42:
@reneeke1970 mensen en bedrijven zijn tegenwoordig gewend/verwend dat stroom er altijd is. Het wordt pas gemist er het er opeens niet is. 😉

Doel je op het trafohuis aan de Veenbies? Daarmee waren in eerste instantie meer als 500 huishoudens gemoeid. Na 2 uur bleven er nog 252 huishoudens over en binnen 24h waren die 252 ook, weliswaar middels noodstroom aggregaten, voorzien van stroom.

Overigens is dat 7 jaar geleden en heeft geen enkel raakvlak met de hoge spanning die jij ergens thuis meet met invoeren.
Ik woon gelukkig niet in beljaard....

Ja in veenbies ,de wijk was net voor de helft klaar ,nu zijn het 900 huizen.

Er stond inderdaad razend snel een nood aggregaat ja ,was snel gefikst. Heeft paar weken geduurd voor er nieuwe trafo was,maar toen was ik op vakantie dus weet niet precies.

Thuis heb ik er geen last van gehad ,zit op oud en degelijk netwerk met hooguit 228 volt en nooit uitval gehad laatste 30 jaar

Maar beetje offtopic hier dus nieuw onderwerp...

1 PVoutput . Dongen NB

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

V_ger schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:18:
Meer mensen die last hebben van een multiplus die met enige regelmaat de ve.bus verbinding kwijt is?

Geen errors, niks in de logs. Gewoon ineens state "unknown". Uiteraard stopt ie dan met alles. Even wachten, dan gaat ie in pass-thru en daarna weer waar ie mee bezig was. Echt super irritant.
Bekabeling al helemaal nagezien en/of vervangen?

• V_ger
HermanGast schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:46:
[...]

Bekabeling al helemaal nagezien en/of vervangen?
Dat zijn 3 stukjes standaard cat5e utp kabel. Gekocht, niet zelf gemaakt. Aan de kant van de Cerbo wel losgehad en opnieuw ingestoken. Verder zit het allemaal weg/buiten zicht.

Net weer vastgesteld, niet op een tijdstip dat er nieuwe settings gestuurd worden. Dus dat lijkt er niets mee te maken te hebben. Wel tijdens maximaal laden/ontladen.

Het enige wat ik onlangs heb gewijzigd is dat ik 3 van mijn 4 CH340 usb-TTL adapter heb vervangen door FT232 USB adapters in de hoop mijn Cerbo load omlaag te krijgen. Ik weet niet of het ve.bus probleem daarvoor er ook al was. Deze usb adapters gebruik ik om mijn oude JKs te verbinden.

Het is wel echt een probleem inmiddels. De sensor inmiddels in HA om te kunnen loggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKGDGsSsRMol47suF9o3Bhi791M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RcyvR7zMnguAON20GItkgTT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door V_ger op 18-05-2026 20:35 ]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Terminators er in zitten? En zie je ook errors in de communicatie stats?

• V_ger
Japie.G schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:34:
Terminators er in zitten? En zie je ook errors in de communicatie stats?
Terminators zijn toch alleen voor ve.can?

Er zijn geen errors, dat is het maffe.

Andere apparaten op modbus (SolarEdge inverter), ve.can (lynx shunt en mppt) en usb (serial-battery) blijven gewoon doorwerken. Maar de multi's kappen dus, die zijn ve.bus.

[ Voor 24% gewijzigd door V_ger op 18-05-2026 20:39 ]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

V_ger schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:36:
[...]

Terminators zijn toch alleen voor ve.can?

Er zijn geen errors, dat is het maffe.

Andere apparaten op modbus (SolarEdge inverter), ve.can (lynx shunt en mppt) en usb (serial-battery) blijven gewoon doorwerken. Maar de multi's kappen dus, die zijn ve.bus.
Sorry, ik had een paar posts gemist. Vreemd verhaal..

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
NTS schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:54:
[...]

Tnx. Dan moet ik alleen nog ff uitvinden waarom de stekker niet vast genoeg in de poort lijkt te zitten. Als die iets beweegt gaat hij naar ERROR-PASSIVE, dat werkt dus ook nog steeds maar er zijn dan transmit/receive errors.
Ik weet dat je veranderingen ziet als je de connector beweegt, maar ik wil het toch even vragen: Heb je de Canbus-terminators correct geplaatst? Zonder terminators is de kwaliteit van een Canbus-netwerk een stuk minder en zou (misschien!) je hand bij de connector al voor verstoring kunnen zorgen.

• teka1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13:42
Hoi allen,

Onlangs heb ik mijn thuisaccu systeem uitgebreid met een aantal zonnepanelen die via een Victron MPPT (Smartsolar VE.CAN 150/75) aan mijn accu zijn gekoppeld. Ik had al een Multiplus II 48/5000 en accu met JK-bms.

Wat mij nu opvalt is dat wanneer de MP in absorptie mode gaat de MPPT vaak in bulk blijft staan, dit lijkt mij niet helemaal wat gewenst is...

Ik heb de instellingen van de MP en MPPT gecontroleerd en deze hebben beide dezelfde voltage ingesteld om naar absorptie te gaan. Op de cerbo heb bij DVCC SVS aanstaan, zodat alle apparaten dezelfde spanning krijgen m'n BMS.

Iemand een idee hoe dit kan en hoe ik ervoor zorg dat beide 'laders' gelijktijdig in bulk/absorptie gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5AizVaj32-8zNa1Y-L0b5nWCzM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NBONnfSdX1UZxFiHnfC5YEoJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3MUpseOZenVYGEpdJdt7UymSho=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QtCY5EkUZdRPzNheU1V7PVAH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVS8LdUluPTKEHzsq9IjrKq1TpE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Nvxc0EtPJ4ofRttO5VSTS5wx.png?f=fotoalbum_tile

• NTS
  • Niet online
Hermarcel schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:41:
[...]
Ik weet dat je veranderingen ziet als je de connector beweegt, maar ik wil het toch even vragen: Heb je de Canbus-terminators correct geplaatst? Zonder terminators is de kwaliteit van een Canbus-netwerk een stuk minder en zou (misschien!) je hand bij de connector al voor verstoring kunnen zorgen.
Ja, die zit er aan beide kanten in. Ik dacht eerst even dat het misschien een kapotte terminator was want bij het wisselen veranderde het issue, maar dat kwam dus doordat je dan ook de connector beweegt.

Ik heb ook al de stekker er af geknipt en een ander merk connector op de kabel geknepen, maar hetzelfde issue. Dus ik denk dat de poort zelf een beetje lam is, maar dat lijkt me ook vreemd met een meter die nieuw uit de doos komt.

Webshop ook al gemaild of deze misschien teruggestuurd was, maar het is echt een volledig nieuwe :S

• NTS
  • Niet online
teka1 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:47:
Wat mij nu opvalt is dat wanneer de MP in absorptie mode gaat de MPPT vaak in bulk blijft staan, dit lijkt mij niet helemaal wat gewenst is...
[..]
Ik heb de instellingen van de MP en MPPT gecontroleerd en deze hebben beide dezelfde voltage ingesteld om naar absorptie te gaan. Op de cerbo heb bij DVCC SVS aanstaan, zodat alle apparaten dezelfde spanning krijgen m'n BMS.
Met DVCC en je BMS als bestuurder zou dat eigenlijk niet moeten kunnen. Zie je dat ook bij volle zon? En wat is dan het voltage terwijl de MPPT nog bulk zegt?

• V_ger
Mijn ve.bus ellende blijft voortduren. Gisteren alles wat ik kwa software kon updaten geupdate en vandaag blij dat ik 3 uur lang heb kunnen terugleveren zonder problemen.

En dan 10 minuten nadat ie naar 0 op de meter is gegaan, 2x achter elkaar ve.bus weg....

Dus het ligt niet aan het sturen van set-points, niet aan storing op de kabels door hoge DC stroom. Ik snap er niets van. Iemand een suggestie over welke logfiles ik door zou moeten spitten?

• HyperBart
V_ger schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:17:
Mijn ve.bus ellende blijft voortduren. Gisteren alles wat ik kwa software kon updaten geupdate en vandaag blij dat ik 3 uur lang heb kunnen terugleveren zonder problemen.

En dan 10 minuten nadat ie naar 0 op de meter is gegaan, 2x achter elkaar ve.bus weg....

Dus het ligt niet aan het sturen van set-points, niet aan storing op de kabels door hoge DC stroom. Ik snap er niets van. Iemand een suggestie over welke logfiles ik door zou moeten spitten?
Vervelend, echt ellendig, kan het mij voorstellen.

Ik zou een ticket bij Victron inschieten, die VE.bus is redelijk “gesloten”, zij gaan toch een stappenplan moeten kunnen vertellen om te elimineren?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:45

Q

Au Contraire Mon Capitan!

V_ger schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:17:

Dat zou ik niet weten, mocht je het nog niet geprobeerd hebben:

- alle speciale devices loskoppelen van de cerbo en alleen vebus + energie meter aansluiten en testen, dan langzaam als het een periode goed gaat een voor een devices gaan toevoegen.

- Heb je echt niets recent veranderd en is de Ve.bus error altijd op 1 specifieke multiplus of willekeurig?
Pagina: 1 ... 70 71 Laatste