cyclone schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:22:
[...]
Kort antwoord Ja.
Ik heb dit zo draaien namenlijk.
3x Multiplus II 5000 en 1 x SE 12,5K en 1x SE 5K.
Belangrijkste waar je eerst naar moet gaan kijken of je voldoende opslag hebt t.o.v. van je PV vermogen. (optelsom van vermogens van jouw 2 SE omvormers in mijn geval is dat dus 17,5 kW) Hiervoor gebruik je
de 1.0 regel van Victron
De rekensom die hieruit voortvloeit is in mijn geval (17,5/1,5)x4,8=56kWh
Dit houdt in als ik mijn PV op de AC out wil aansluiten dan moet ik minimaal 56kWh aan accu capaciteit beschikbaar hebben.
Details waarom vindt je in de bovenstaande link.
Om je SE omvormers aan de AC out kant te kunnen zetten moet je dus voldoen aan de 1.0 regel en moet je ze goed instellen zodat jouw Cerbo ze netjes terug kan regelen.
Hoe je dat goed moet doen
lees je hier
Als je dit goed inregelt kun jij in je Cerbo gewoon Feedin-Limit aanzetten die voorkomt dat jij terug gaat leveren aan het Grid.
[Afbeelding]
Tevens lees ik dat je dit ook kunt aanvinken in de ESS Assistent door
"Feed-in excess solar" op "No" te zetten. Dit heb ik zelf niet in gebruik ik hem getest met de limit system feed-in setting te gebruiken op de Cerbo.
Dit werkte prima nadat de accu vol was regelde de cerbo beide SE omvormers terug naar het op dat moment gebruikte eigen vermogen.
Deze regeling is niet supersnel dus verwacht geen wonderen, maar in combinatie met je accu's kun je dan wel zo goed als naar zero export toe.
Dit werkt dus in mijn geval waarbij ik alles achter de Multiplussen heb zitten, enige wat op de AC in zit is het grid.
dit heb ik zo ingeregeld, maar waar in de cerbo zet je dit aan
Als je dit goed inregelt kun jij in je Cerbo gewoon Feedin-Limit aanzetten die voorkomt dat jij terug gaat leveren aan het Grid.
en heeft u het droog contact ook ingesteld op de solaredge, of heeft u alleen de frequentie ingesteld, of allebei
ik heb tot nog toe alleen de frequentie ingesteld
als ik de feedin-limit instel op 0 dan regelt victron netjes de solaredge omvormers terug tot eigen gebruik
maar als DESS besluit om terug te leveren dan werkt het niet, want dan wordt er ook niets teruggeleverd, en dat wil ik nu juist wel, kan dit met de cerbo
ik heb geen verstand van Node Red, nog van Home assistent, daar ben ik te oud voor om me daar nog eens in te verdiepen
[
Voor 10% gewijzigd door
Boerm op 20-04-2026 12:15
]
zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij