Hey,
Volgende situatie waar ik tegenaan loop. Mijn kookplaat is 3 fase (eigenlijk maar 2 gebruikt, 7.2kw aansluitwaarde), de kookplaat moduleert/pulset/pwm't. Alleen doet ie dit veel sneller dan de victron kan/mag compenseren, resultaat op de meter:
Nu nog niet zo erg, maar als het salderen eraf is gooi je hier steeds de belasting weg per pulse. Ik ben dus wat gaan puzzelen met oplossingen, wellicht hebben jullie er wat aan, ik vond het in ieder geval interessant genoeg om te delen.
Een klein beetje extra context want elke situatie is anders. 1 fase 6k5 Victron op een 3x25A huis met vm3p75ct meter, de meeste gebruiksgroepen zoals woonkamers/slaapkamers/koelkast zitten op de ac-out van de victron. aan de AC in kant blijven over: laadpaal (3f), kookplaat (3f), wasmachine/droger, warmtepomp (a++++ huis dus die staat veel stil). Als de laadpaal aan staat zet ik de victron op Self consumption from battery "only critical loads", ik laad met grid rewards dus dat is bijna altijd voordeliger dan stroom uit m'n accu trekken. Geaccepteerd nadeel is dat als tijdens het laden van de auto de warmtepomp aangaat, dat stroom van het grid zal zijn, maar doormiddel van automations draaien mijn warm water cycles en vaatwasser al op de goedkoopste momenten van de dag/nacht.
Probleem 1: Pulsegedrag herkennen
De kookplaat is relatief makkelijk te herkennen, die pulseert relatief stabiel, en de kleinste puc in m'n plaat is 1700W, doormiddel van node red heb ik het volgende gemaakt:
/f/image/jlCaDI6DupmJqCuoruY5a4hb.png?f=fotoalbum_large)
(code zal ik later nog wel publiceren als ik het gefinetuned heb)
Hierdoor heb ik een soort van kookmodus waar ik 'iets' mee kan

die relatief snel inschakelt (5 pulsebewegingen, afhankelijk van de kookstand die gebruikt wordt)
/f/image/3XOQ4uqDs7WdVqf0ugHLQ30N.png?f=fotoalbum_large)
Probleem 2: Nu we een kookstand hebben, wat gaan we ermee doen?
Nu we nog mogen salderen is de spread (bij mij) zo'n 0,0248 euro. Na salderen wordt die spread ineens enorm omdat je de energiebelasting niet meer mag wegstrepen. Voor nu is deze spread voor mij verwaarloosbaar, behalve dat de victron wat tikken krijgt, maar daar is ie wel voor gemaakt.
in bovenstaande screenshot valt de teruglevering best wel mee, maar op sommige kookstanden is deze bijna 1:1 met verbruik
Ik had 3 mogelijk ideeen/opties
1. Bovenstaande flow de prullenbak in, en victron lekker laten pendelen
2. Victron niet laten reageren op de kookplaat en net zoals bij de laadpaal de Self consumption from battery op "only critical loads" zetten
3. Optie 2, maar dan een negatieve grid setpoint zetten van bijvoorbeeld 2000w zodat je tijdens het koken (vaak dure momenten) wat teruglevert, en je eigen stroom gebruikt.
Ik heb er zelf even mee zitten denken en ook Gemini eens aan het werk gezet. en ben daarbij tot de volgende conclusie gekomen (AI warning, ik kon dit niet zo goed duidelijk uitleggen, maar heb de sloppiness eruit gehaald.
Voor de berekening
1 uur koken
50% pwm
2000w kookpit
netto energiebehoefte koken: 1kWh
Optie 3: Negatieve gridpoint
Met Salderen:Is nu meestal het voordeligst (als je veel kookt tijdens dure momenten),
Zonder Salderen: Gooi je stroom weg die je beter elders kunt gebruiken.
Tijdens de aan pulsen koop je niks in (want je compenseert)
Tijdens de uit pulsen lever je 1kWh terug ( 1 kWh x € 0,15 = € 0,15 inkomsten)
Accu-verlies: 2 kWh accu leeggetrokken = € 0,64 aan energie die je elders had kunnen gebruiken (aanname dat stroom later die avond ook nog 32ct is, en nog wat andere mitsen en maren zoals accucapaciteit)
Totale kosten: € 0,49
Optie 1: Niks doen
Met Salderen: flink jojo'en op de victron maar financieel maakt het niet veel uit
Zonder Salderen: Victron is te traag waardoor je flink rond de nullijn gaat pulsen == staatskas spekken
Tijdens de aanpulsen: victron traag dus weet de helft te compenseren, 0,5 kWh x € 0,32 = € 0,166 kosten
Tijdens de uitpulsen: victron traag dus weet de helft te compenseren: 0,5 kWh x € 0,15 = € 0,075 opbrengst
Accu-verlies: 1kWh, 32ct energie die je elders had kunnen gebruiken (mitsen en maren)..
Totale kosten: € 0,405
Optie 2: Niet koken op de Victron (kookstroom inkopen)
Met salderen: koken kost je 32ct
Zonder salderen: koken kost je 32ct
Geen accuverbruik.
</AI>
Conclusie van dit verhaal: Ik heb de kookmodus stand actief gezet, en als er gepulseerd wordt, schiet de victron tijdelijk op critical loads only. Als de kookplaat continue aan het vlammen is, mag de victron prima compenseren.
Conclusie2: het voelt (en is waarschijnlijk ook wel een beetje) mierenneuken op de details terwijl er ook een boel aannames zijn. Optie 2 scheelt me per jaar 30 euro (en wat acuu/victron levensduur). De tijd die ik bezig ben geweest met knutselen heb ik zeker niet terugverdiend

en dit bericht is een stuk langer geworden dan ik van tevoren had gedacht.
Cheers.