Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-04 17:55
Ok duidelijk! Ik dacht dat er bij een passthrough geen probleem zou zijn ,maar kennelijk toch.
In dit geval was er een veiligheids feature van 3 fase systeem waardoor ik dacht dat het handig zou zijn om te updaten. Weer wat geleerd dus!

Ik heb trouwens deze schakelaar geinstalleerd maar inderdaad, deze gaat wel door 0. Je bent dus sowieso even je spanning kwijt bij schakelen.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-04 18:03
HRV schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:33:
Tenzij je een Sontheimer ULO63/4T/NS/Z101/F976 of vergelijkbaar plaatst.
Daarmee zou je in een keer om kunnen schakelen naar het grid en de multiplussen omzeilen waardoor je veilig en zonder stroomonderbrekingen je firmware kunt updaten.

Voordeel van de Sontheimer is dat hij een voorlopende/naijlende nul heeft. Iets wat de Hager variant niet doet

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar je moet die knop in een keer door zijn nulstand kunnen draaien en zonder onderbreking dus door kunnen draaien.

Wel fijn als iemand hier zijn praktijk ervaring met de sontheimer en het vlekkeloos omschakelen post.
Ik heb de Sontheimer liggen maar nog niet geïnstalleerd. Als ik de stroom eraf haal en alles kan aanpakken dan ga ik die ook doen. Daarvoor moet het gezin ook een aantal uur weg zijn, en ik dan genoeg tijd om alles op orde te krijgen.

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-04 17:46
Hermarcel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:05:
[...]

Hoe praat deze driver met de SmartEVSE?
Deze praat via mqtt met de SmartEVSE, op deze manier geeft hij ook mains en homebattery door.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@copy-paste
Thanks. Dan ga ik er eens serieus naar kijken. Installatie is gewoon in een subdir van /data plaatsen en install.sh uitvoeren?

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik heb een multiplus 2 gx 48v 3500, met een pylontech 48v 5000 accu.
Dit werkte prima, totdat er sinds een paar dagen geen communicatie meer lijkt te zijn tussen multiplus en gx module (via ve bus)
Reboot gedaan, geen effect. Hij geeft ook aan last seen 5 days ago. Wat zijn dingen die ik nu doen kan? Ik heb geen ve bus adapter via bluetooth of usb.

Edit: opgelost. Kabeltje binnenin tussen gx printje en board vd multiplus los en weer vast gemaakt. Nu weer verbinding.

[ Voor 14% gewijzigd door ingmar89 op 04-04-2026 11:11 ]

• bigricknl
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-04 13:17
Vraagje, zijn er mensen hier die met succes een pi3-4-5 alle data binnen laten halen van serialbattery , batteryaggregate, shelly , enz en die door sturen vanaf de pi naar de cerbo ?

Ik heb het probleem dat de cerbo vastloopt met round trip van 400+ . Waarom ? Omdat ik 5x een jk bms en dus 80 cellen en een shelly die snel data stuurt. En de cerbo het niet leuk vind.

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12:00
bigricknl schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:47:
Vraagje, zijn er mensen hier die met succes een pi3-4-5 alle data binnen laten halen van serialbattery , batteryaggregate, shelly , enz en die door sturen vanaf de pi naar de cerbo ?

Ik heb het probleem dat de cerbo vastloopt met round trip van 400+ . Waarom ? Omdat ik 5x een jk bms en dus 80 cellen en een shelly die snel data stuurt. En de cerbo het niet leuk vind.
Heb je al getest of het aanpassen van onderstaande helpt?

; BMS poll interval (in seconds).
; This controls how often the driver reads data from the BMS.
; If your system uses too much CPU, increase this value to slow down updates and reduce CPU usage.
; Most BMS work well with a 1 second interval, but some may need a higher value.
; If you see "BMS cable error" in the GUI, try increasing this value gradually.
; Leave empty to use the BMS default interval. You can use decimal values (e.g., 1.5).
POLL_INTERVAL =

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | Tubbergen

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:04
Ik ben van het weekend over gegaan van 1x mp2 naar 3x in 3 fase opstelling. Dit is allemaal werkend en laden ontladen etc werkt. Maar denk dat ik in de ess toch iets anders heb gezet wat ik eigenlijk niet wil maar ook niet echt akkoord instelling terug zie komen.
Als ik nu in de nacht naar mijn ingestelde minimum SOC bereik dan gaat hij periodiek naar bulk charging. Nadat er paar % erin is gaat hij weer op discharging. *1 Als profiel staat optimized without battery life.
Ik zou willen dat hij gewoon op idle blijft tot dat ik zelf mijn grid setpoint aanpas / er voldoende PV opwekking is. Welke instelling moet ik checken om dit laatste puntje ook weer naar wens te krijgen.

*1: is natuurlijk inefficiënt met round-trip verliezen

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Japie.G
  • Laatst online: 11:04

Japie.G

Colour Classic

The-Source schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:22:
Ik ben van het weekend over gegaan van 1x mp2 naar 3x in 3 fase opstelling. Dit is allemaal werkend en laden ontladen etc werkt. Maar denk dat ik in de ess toch iets anders heb gezet wat ik eigenlijk niet wil maar ook niet echt akkoord instelling terug zie komen.
Als ik nu in de nacht naar mijn ingestelde minimum SOC bereik dan gaat hij periodiek naar bulk charging. Nadat er paar % erin is gaat hij weer op discharging. *1 Als profiel staat optimized without battery life.
Ik zou willen dat hij gewoon op idle blijft tot dat ik zelf mijn grid setpoint aanpas / er voldoende PV opwekking is. Welke instelling moet ik checken om dit laatste puntje ook weer naar wens te krijgen.

*1: is natuurlijk inefficiënt met round-trip verliezen
Doet ie hier ook in d-ess. Wil dat eigenlijk ook niet hebben. In ess deed hij dit geloof ik niet.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• The-Source
  • Laatst online: 09:04
@Japie.G Maar ik heb dess niet actief.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Heb geen pc op vakantie bij me ,maar in ess assistent kom je wat veiligheden tegen ,laag voltage van 48 volt meen ik ,die je op 44 of zo moet zetten .dat voltage houd hij aan bij lange stilstand ,iets met sustain schiet me nu te binnen.
En je kunt nog ergens een laag niveau instellen waarbij je ook aangeeft na hoeveel voltage stijging hij weer opnieuw mag gaan ontladen.
Hierdoor kun je een jojo effect krijgen. Zeker als dat lage voltage eerder word bereikt dan jou soc instelling ,een half procent is nog steeds erboven

1 PVoutput . Dongen NB

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Is 44 niet erg weinig? Dan zit je onder de 2.8V per cell, afhankelijk van je BMS instellingen grijpt die dan al eerder in en dat wil je volgens mij liever niet.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
NTS schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:46:
Is 44 niet erg weinig? Dan zit je onder de 2.8V per cell, afhankelijk van je BMS instellingen grijpt die dan al eerder in en dat wil je volgens mij liever niet.
Bms staat standaard op 2.5 ,en ik ontlaadt tot 2.7 onder last ,dan zit er nog tien procent lading in.
Maar het is maar een voltage voor langdurige stilstand om diepte ontlading te voorkomen ,verder niks.
Alleen als hij op 48 staat terwijl je tot 47 ontlaadt ,tja dan botst het ergens en gaat hij laden

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste