• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:34
Ok duidelijk! Ik dacht dat er bij een passthrough geen probleem zou zijn ,maar kennelijk toch.
In dit geval was er een veiligheids feature van 3 fase systeem waardoor ik dacht dat het handig zou zijn om te updaten. Weer wat geleerd dus!

Ik heb trouwens deze schakelaar geinstalleerd maar inderdaad, deze gaat wel door 0. Je bent dus sowieso even je spanning kwijt bij schakelen.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:26
HRV schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:33:
Tenzij je een Sontheimer ULO63/4T/NS/Z101/F976 of vergelijkbaar plaatst.
Daarmee zou je in een keer om kunnen schakelen naar het grid en de multiplussen omzeilen waardoor je veilig en zonder stroomonderbrekingen je firmware kunt updaten.

Voordeel van de Sontheimer is dat hij een voorlopende/naijlende nul heeft. Iets wat de Hager variant niet doet

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar je moet die knop in een keer door zijn nulstand kunnen draaien en zonder onderbreking dus door kunnen draaien.

Wel fijn als iemand hier zijn praktijk ervaring met de sontheimer en het vlekkeloos omschakelen post.
Ik heb de Sontheimer liggen maar nog niet geïnstalleerd. Als ik de stroom eraf haal en alles kan aanpakken dan ga ik die ook doen. Daarvoor moet het gezin ook een aantal uur weg zijn, en ik dan genoeg tijd om alles op orde te krijgen.

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-04 20:42
Hermarcel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:05:
[...]

Hoe praat deze driver met de SmartEVSE?
Deze praat via mqtt met de SmartEVSE, op deze manier geeft hij ook mains en homebattery door.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@copy-paste
Thanks. Dan ga ik er eens serieus naar kijken. Installatie is gewoon in een subdir van /data plaatsen en install.sh uitvoeren?

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:38
Ik heb een multiplus 2 gx 48v 3500, met een pylontech 48v 5000 accu.
Dit werkte prima, totdat er sinds een paar dagen geen communicatie meer lijkt te zijn tussen multiplus en gx module (via ve bus)
Reboot gedaan, geen effect. Hij geeft ook aan last seen 5 days ago. Wat zijn dingen die ik nu doen kan? Ik heb geen ve bus adapter via bluetooth of usb.

Edit: opgelost. Kabeltje binnenin tussen gx printje en board vd multiplus los en weer vast gemaakt. Nu weer verbinding.

[ Voor 14% gewijzigd door ingmar89 op 04-04-2026 11:11 ]

• bigricknl
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-04 13:33
Vraagje, zijn er mensen hier die met succes een pi3-4-5 alle data binnen laten halen van serialbattery , batteryaggregate, shelly , enz en die door sturen vanaf de pi naar de cerbo ?

Ik heb het probleem dat de cerbo vastloopt met round trip van 400+ . Waarom ? Omdat ik 5x een jk bms en dus 80 cellen en een shelly die snel data stuurt. En de cerbo het niet leuk vind.

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-04 23:07
bigricknl schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:47:
Vraagje, zijn er mensen hier die met succes een pi3-4-5 alle data binnen laten halen van serialbattery , batteryaggregate, shelly , enz en die door sturen vanaf de pi naar de cerbo ?

Ik heb het probleem dat de cerbo vastloopt met round trip van 400+ . Waarom ? Omdat ik 5x een jk bms en dus 80 cellen en een shelly die snel data stuurt. En de cerbo het niet leuk vind.
Heb je al getest of het aanpassen van onderstaande helpt?

; BMS poll interval (in seconds).
; This controls how often the driver reads data from the BMS.
; If your system uses too much CPU, increase this value to slow down updates and reduce CPU usage.
; Most BMS work well with a 1 second interval, but some may need a higher value.
; If you see "BMS cable error" in the GUI, try increasing this value gradually.
; Leave empty to use the BMS default interval. You can use decimal values (e.g., 1.5).
POLL_INTERVAL =

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | Tubbergen

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:54
Ik ben van het weekend over gegaan van 1x mp2 naar 3x in 3 fase opstelling. Dit is allemaal werkend en laden ontladen etc werkt. Maar denk dat ik in de ess toch iets anders heb gezet wat ik eigenlijk niet wil maar ook niet echt akkoord instelling terug zie komen.
Als ik nu in de nacht naar mijn ingestelde minimum SOC bereik dan gaat hij periodiek naar bulk charging. Nadat er paar % erin is gaat hij weer op discharging. *1 Als profiel staat optimized without battery life.
Ik zou willen dat hij gewoon op idle blijft tot dat ik zelf mijn grid setpoint aanpas / er voldoende PV opwekking is. Welke instelling moet ik checken om dit laatste puntje ook weer naar wens te krijgen.

*1: is natuurlijk inefficiënt met round-trip verliezen

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Japie.G
  • Laatst online: 21:54

Japie.G

Colour Classic

The-Source schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:22:
Ik ben van het weekend over gegaan van 1x mp2 naar 3x in 3 fase opstelling. Dit is allemaal werkend en laden ontladen etc werkt. Maar denk dat ik in de ess toch iets anders heb gezet wat ik eigenlijk niet wil maar ook niet echt akkoord instelling terug zie komen.
Als ik nu in de nacht naar mijn ingestelde minimum SOC bereik dan gaat hij periodiek naar bulk charging. Nadat er paar % erin is gaat hij weer op discharging. *1 Als profiel staat optimized without battery life.
Ik zou willen dat hij gewoon op idle blijft tot dat ik zelf mijn grid setpoint aanpas / er voldoende PV opwekking is. Welke instelling moet ik checken om dit laatste puntje ook weer naar wens te krijgen.

*1: is natuurlijk inefficiënt met round-trip verliezen
Doet ie hier ook in d-ess. Wil dat eigenlijk ook niet hebben. In ess deed hij dit geloof ik niet.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• The-Source
@Japie.G Maar ik heb dess niet actief.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:00
Heb geen pc op vakantie bij me ,maar in ess assistent kom je wat veiligheden tegen ,laag voltage van 48 volt meen ik ,die je op 44 of zo moet zetten .dat voltage houd hij aan bij lange stilstand ,iets met sustain schiet me nu te binnen.
En je kunt nog ergens een laag niveau instellen waarbij je ook aangeeft na hoeveel voltage stijging hij weer opnieuw mag gaan ontladen.
Hierdoor kun je een jojo effect krijgen. Zeker als dat lage voltage eerder word bereikt dan jou soc instelling ,een half procent is nog steeds erboven

1 PVoutput . Dongen NB

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Is 44 niet erg weinig? Dan zit je onder de 2.8V per cell, afhankelijk van je BMS instellingen grijpt die dan al eerder in en dat wil je volgens mij liever niet.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:00
NTS schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:46:
Is 44 niet erg weinig? Dan zit je onder de 2.8V per cell, afhankelijk van je BMS instellingen grijpt die dan al eerder in en dat wil je volgens mij liever niet.
Bms staat standaard op 2.5 ,en ik ontlaadt tot 2.7 onder last ,dan zit er nog tien procent lading in.
Maar het is maar een voltage voor langdurige stilstand om diepte ontlading te voorkomen ,verder niks.
Alleen als hij op 48 staat terwijl je tot 47 ontlaadt ,tja dan botst het ergens en gaat hij laden

1 PVoutput . Dongen NB

• bigricknl
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-04 13:33
workzone schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:24:
[...]

Heb je al getest of het aanpassen van onderstaande helpt?

; BMS poll interval (in seconds).
; This controls how often the driver reads data from the BMS.
; If your system uses too much CPU, increase this value to slow down updates and reduce CPU usage.
; Most BMS work well with a 1 second interval, but some may need a higher value.
; If you see "BMS cable error" in the GUI, try increasing this value gradually.
; Leave empty to use the BMS default interval. You can use decimal values (e.g., 1.5).
POLL_INTERVAL =
Was afgelopen dagen even bezig met Claude ai. En die heeft het uit eindelijk opgelost onderandere met wat jij voorstelde . Thanks !

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:04
Ik heb nu een tijdje geleden een 3-fase Victron systeem in gebruik genomen met een 51 Kwh batterij (3x Eel V5 17 Kw dhz bakken). Aangevuld met 27x zonnepanelen met Enphase micro-omvormers.

Volgende week gaat mijn Tibber abonnement van start. Ik ben dus aan het experimenteren met ESS en DESS:
- Ik heb een wat afwijkende situatie waarbij ik 24x7 1000 watt belasting heb voor een uit de hand gelopen hobby.

Ik merk dat DESS daar niet goed mee om gaat.
- In de avonduren en in de nacht blijft het stroom inkopen i.p.v. alle verbruik uit de batterij te halen.
- Ook begint DESS al veel te snel de batterij leeg te trekken naar het i.p.v. de wachten op hogere tarieven.
- Overdag zie ik dat er toch stroom naar het net gaat i.p.v. naar de batterij.

Het enphase systeem is niet "metered". Dus op dit moment wordt het systeem door Enphase nog niet vrijgegeven voor eiland modus in combinatie met Victron. Ik wil dit wel gaan regelen maar dat vereist herindeling van de meterkast om ruimte voor de meet-coils te maken

Ik heb begrepen dat DESS "zelflerend" is, dus zou het beter moeten worden, maar DESS zou sturen op state of charge (SOC) en dat lijkt in mijn situatie niet het beste instrument.

Heeft iemand een betere optie. Ik draai inmiddels Venus OS large met Node Red. Ik heb nog geen Home Assistent draaien.

Hans van Zijl

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:11
jwpmzijl schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:01:
Ik heb nu een tijdje geleden een 3-fase Victron systeem in gebruik genomen met een 51 Kwh batterij (3x Eel V5 17 Kw dhz bakken). Aangevuld met 27x zonnepanelen met Enphase micro-omvormers.

Volgende week gaat mijn Tibber abonnement van start. Ik ben dus aan het experimenteren met ESS en DESS:
- Ik heb een wat afwijkende situatie waarbij ik 24x7 1000 watt belasting heb voor een uit de hand gelopen hobby.

- In de avonduren en in de nacht blijft het stroom inkopen i.p.v. alle verbruik uit de batterij te halen.
- Ook begint DESS al veel te snel de batterij leeg te trekken naar het i.p.v. de wachten op hogere tarieven.

Het enphase systeem is niet "metered". Dus op dit moment wordt het systeem door Enphase nog niet vrijgegeven voor eiland modus in combinatie met Victron. Ik wil dit wel gaan regelen maar dat vereist herindeling van de meterkast om ruimte voor de meet-coils te maken

Ik heb begrepen dat DESS "zelflerend" is, dus zou het beter moeten worden, maar DESS zou sturen op state of charge (SOC) en dat lijkt in mijn situatie niet het beste instrument.

Heeft iemand een betere optie. Ik draai inmiddels Venus OS large met Node Red. Ik heb nog geen Home Assistent draaien.
Kan Victron / DESS de zonnepanelen wel zien? Zo niet, dan snap ik wel dat DESS het moeilijk heeft.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• jwpmzijl
De zonnepanelen zitten op de AC-out. Dus DESS ziet ze "nog" niet afzonderlijk.

Hans van Zijl

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:19
jwpmzijl schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:01:

Het zelflerende aspect van het verbruik door DESS heeft mij doen besluiten om iets anders te gaan gebruiken. Maar, er gloort hoop aan de horizon. Kijk eens naar de beta VRM. Daar kun je via een "VRM API" node je verbruik aanpassen (baseload, heatpump en EV). Ook kun je inmiddels veel meer virtuele verbruikers / opwekkers in nodered zetten.

• jwpmzijl
PcFer schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:20:
[...]
Het zelflerende aspect van het verbruik door DESS heeft mij doen besluiten om iets anders te gaan gebruiken. Maar, er gloort hoop aan de horizon. Kijk eens naar de beta VRM. Daar kun je via een "VRM API" node je verbruik aanpassen (baseload, heatpump en EV). Ook kun je inmiddels veel meer virtuele verbruikers / opwekkers in nodered zetten.
OK, ik heb even de beta geopend. Voor zover ik kan zien zit er in het frontend niet heel veel nieuws. Hoop dat ik hiermee niemand beledig. Dus ik moet echt die wijzigingen in Node Red en de API geen onderzoeken.

Hans van Zijl

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

PcFer schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:20:
[...]

Waar zie je die info over baseload heatpump en ev via de api? Dat klinkt interessant

Edit: gevonden
https://community.victron...-for-public-testing/54392

Ik moet maar eens snel naar de beta gaan!

[ Voor 13% gewijzigd door Japie.G op 09-04-2026 06:09 ]

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:57

HRV

Zijn er mensen die hun volledige software configuratie hebben gedeeld?

Ik zie heel veel losse adviezen als men tegen problemen aanloopt, maar kan eigenlijk nergens een goede basisconfiguratie voor een 3-fase (liefst MultiRS) systeem vinden.

Ik snap dat er configuratieverschillen zullen zijn, maar het zou toch handig zijn lijkt me.

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:44

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Afgelopen paasdagen eindelijk de tijd gehad om mijn installatie die al sinds voorjaar 2025 draait om te zetten.
Initieel begonnen met 30kwh en mijn huis + Solaredge en Enphase omvormers op de AC Out te zetten en met behulp van de VM3P75CT werd alles netjes gemeten en weergegeven.

Inmiddels voldoe ik aan de factor 1.0 regel (uitgebreid naar 48kwh) en was al het kabelwerk voorbereid om mijn hele installatie op de AC Out te zetten van mijn Multiplussen II 5kva.
Alles voorzien van een mooie bypass schakelaar en dit is 100% functioneel getest afgelopen paasdagen.
Tot zover alles goed.

Echter nu mijn PV ook op de AC out staat (en ook functioneert in eiland bedrijf) zie ik bij de AC Loads meting in mijn dashboards de opwerk opgeteld worden.
Kortom ik zie mijn actuele netto AC verbruik niet meer zoals ik gewend was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crq4WbewvMmsFC4PSfJpUPbljc8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nD6HsbF8SDPdhai8Q1a4eTHr.png?f=fotoalbum_large

Sec gezien klopt het want alle AC van mijn PV wordt nu direct mijn accu bank ingestopt en is daarmee ook een load.
Echter dit strookt niet met hoe ik het voor de ombouw zag, toen zag ik de netto AC load van mijn huis (dus PV opbrengst werd van de totale AC load afgetrokken).

Ik heb mijn meting nu omgezet van de VM3P75CT naar de Inverter toe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAlPfiy57QjLL7r82EW-3tO8czs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4wB7bIjwOpCbUjxvK7swhf3z.png?f=fotoalbum_large
En ook de AC loads setting naar AC out gezet :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylgaSg6TJUELh9N1HRmAQuBL5yg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KyyunBkiFOlosDpEGqfHp4nV.png?f=fotoalbum_large
Maar ik heb het vermoeden dat ik een setting vergeet zodat de PV die direct het accu pakket in gaat of het grid op wordt gestuurd niet wordt mee geteld als AC load.

Wie weet hoe ik dit moet oplossen / wat ik vergeet ?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-04 07:11
cyclone schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:42:
Afgelopen paasdagen eindelijk de tijd gehad om mijn installatie die al sinds voorjaar 2025 draait om te zetten.
Initieel begonnen met 30kwh en mijn huis + Solaredge en Enphase omvormers op de AC Out te zetten en met behulp van de VM3P75CT werd alles netjes gemeten en weergegeven.

Inmiddels voldoe ik aan de factor 1.0 regel (uitgebreid naar 48kwh) en was al het kabelwerk voorbereid om mijn hele installatie op de AC Out te zetten van mijn Multiplussen II 5kva.
Alles voorzien van een mooie bypass schakelaar en dit is 100% functioneel getest afgelopen paasdagen.
Tot zover alles goed.

Echter nu mijn PV ook op de AC out staat (en ook functioneert in eiland bedrijf) zie ik bij de AC Loads meting in mijn dashboards de opwerk opgeteld worden.

[Afbeelding]

Sec gezien klopt het want alle AC van mijn PV wordt nu direct mijn accu bank ingestopt en is daarmee ook een load.
Echter dit strookt niet met hoe ik het voor de ombouw zag, toen zag ik de netto AC load van mijn huis (dus PV opbrengst werd van de totale AC load afgetrokken).

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar ik heb het vermoeden dat ik een setting vergeet zodat de PV die direct het accu pakket in gaat of het grid op wordt gestuurd niet wordt mee geteld als AC load.

misschien een domme vraag, maar heb je je spoelen niet gewoon verkeerdom zitten?
de pijl erop moet van het net naar je installatie toe wijzen

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• cyclone

cyclone

@pc_freak1 welke spoelen? De CT’s horen bij de vm3p75 en die (zoals je kon lezen) werkte bijna een jaar perfect.

nu met alles op de ac out doen de victrons multiplussen(3fase opstelling) de meting.

Kortom ik snap je opmerking niet zo goed moet ik nu spoelen in de multiplus zelf gaan aanpassen? Lijkt me verre van waarschijnlijk.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:12

Tot zover alles goed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Heb je de positie van de meter wel goed staan in de meter zelf? Via VictronConnect over bluetooth moest ik aangeven dat hij op AC-out zat en rol PV. Als je die op AC-in hebt staan dan krijg je misschien het probleem wat je nu hebt.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• cyclone

cyclone

ik kan de positie niet wijzigen? De meter zit in de multiplus.

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-04 07:11
@cyclone excuus. lezen is moeilijk voor mij blijkt.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Tot zover alles goed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Je hebt de pv inverter softwarematig ook op de acout gezet?

• NTS
  • Niet online
cyclone schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:04:
ik kan de positie niet wijzigen? De meter zit in de multiplus.
Je PV staat er denk ik als een virtuele meter in?

• cyclone

cyclone

Pv is enkel gekoppeld via Modbus over tcp. Daarbij verscheen deze automatisch op het Cerbo Dashboard en VRM.

Dank echter voor de opmerking want ik vond zojuist een setting bij de pv inverters die nog op AC- In stond. Die op AC -out gezet zojuist dus eens kijken vandaag of dat de oorzaak was (moet haast wel)

[ Voor 48% gewijzigd door cyclone op 10-04-2026 05:07 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:41

pvg

cyclone schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 05:00:
Pv is enkel gekoppeld via Modbus over tcp. Daarbij verscheen deze automatisch op het Cerbo Dashboard en VRM.

Dank echter voor de opmerking want ik vond zojuist een setting bij de pv inverters die nog op AC- In stond. Die op AC -out gezet zojuist dus eens kijken vandaag of dat de oorzaak was (moet haast wel)
Als je een SE omvormer zonder display hebt, moet je zorgen dat de firmware 4.22.44 of eerder is (anders valt de verbinding soms weg).

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

cyclone schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 05:00:

:-)

• The-Source
Nou sinds mijn overstap van enkel naar 3 fases heb ik toch het vermoeden dat er ergens echt iets verkeerd staat ingesteld.
Gemiddeld per nacht tov week geleden is het verbruik 700watt per uur omhoog gegaan. Ik merk dat ook in de schuur waar het nu ook in de vroege ochtend al behaaglijk warm is.
In accu percentages is dat week geleden soms een uur van 5% zakken (warmtepomp) en meestal 3% is dat nu soms 7% en meestal 5%
En vermoed dat het of in de config van de 3e fase MP2 zit of juist in die van 1&2 als ik zo naar de graphs kijk.
Want waarom gaan 2 fases omvormer om zogenaamd verbruik op fase 3 te compenseren (daar draait in de nacht eigenlijk niets op)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyzopHs3btjYtKV7XiD5qPo1P1o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/m5S3LSNiBEQ7BPbHEjWnLCsF.png?f=user_large
Waar kan ik het beste dit issue in zoeken (heb er vanmiddag mooi de tijd voor ;)

• cyclone

cyclone

En inderdaad het bleek dus deze instelling te zijn :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zijojoGjISt-QOjks0FvAnI2aGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kgCkXaYBtCdc5IrK8AkdY9fd.png?f=fotoalbum_large
Dus niets te maken met firmwares van mijn SolarEdge oid gewoon per PV omvormer even deze setting nog een keer los zetten.
Menu opzet is wel een beetje onlogisch zou deze eerder bij devices en dan de PV omvormer verwacht hebben maar sois ik heb hem gevonden.

Dank voor het meedenken !

• Eriko
  • Laatst online: 16:25
The-Source schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:56:
Nou sinds mijn overstap van enkel naar 3 fases heb ik toch het vermoeden dat er ergens echt iets verkeerd staat ingesteld.
Gemiddeld per nacht tov week geleden is het verbruik 700watt per uur omhoog gegaan. Ik merk dat ook in de schuur waar het nu ook in de vroege ochtend al behaaglijk warm is.
In accu percentages is dat week geleden soms een uur van 5% zakken (warmtepomp) en meestal 3% is dat nu soms 7% en meestal 5%
En vermoed dat het of in de config van de 3e fase MP2 zit of juist in die van 1&2 als ik zo naar de graphs kijk.
Want waarom gaan 2 fases omvormer om zogenaamd verbruik op fase 3 te compenseren (daar draait in de nacht eigenlijk niets op)
[Afbeelding]
Waar kan ik het beste dit issue in zoeken (heb er vanmiddag mooi de tijd voor ;)
Zonder diep in te gaan, is algemeen al bekend: elke multiplus II 5000 heeft een stroom verbruik van 15-18W als er geen belasting/load is. Mss hiermee rekening houden.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• NTS
  • Niet online
Ik weet niet zeker of ik de zin helemaal goed begrijp (typo?), maar het is bij ESS normaal dat hij niet per fase maar in totaal probeert om je grid target (waarschijnlijk setpoint=0?) te halen. Dus bij verbruik op één fase wordt niet door die specifieke omvormer dat vermogen geleverd, maar wordt door elke omvormer ongeveer 1/3e van dat verbruik geleverd.

• NTS
  • Niet online
Eriko schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:14:
[...]
Zonder diep in te gaan, is algemeen al bekend: elke multiplus II 5000 heeft een stroom verbruik van 15-18W als er geen belasting/load is. Mss hiermee rekening houden.
Dat vroeg ik me laatst nog af, misschien weet iemand hier het: Je kunt AES of search mode aanzetten voor een lager idle verbruik. Maar werkt dat alleen als er echt 0 verbruik is en gaat hij dan weer "aan" als er verbruik komt. Of kan je die stand ook gebruiken als je bijvoorbeeld een paar weken op vakantie bent en alleen je omvormers en de diepvries nog stroom nodig hebben?

• Jongfeli
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:59
@The-Source wat NTS bedoelt is of je "Multiphase regulation" op Total of all phases staat?

Leesvoer: https://www.victronenergy...-further-information.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vq-NOUbvTwWQmUIaO7YOWkOot_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2v6cf1lEnMYcr91ppOUysxPC.jpg?f=fotoalbum_large

xcvcxvcxv

• The-Source
Jongfeli schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:24:
@The-Source wat NTS bedoelt is of je "Multiphase regulation" op Total of all phases staat?

Leesvoer: https://www.victronenergy...-further-information.html

[Afbeelding]

xcvcxvcxv
Hij staat dus wel op de recommended Total of all phases, maar heb een ET340 en als ik kijk wat mijn P1 als verbruik vermeld vs wat ik nu in VRM zie.
Op de P1 meter heb ik dus geen echte afwijkingen maar de accu wordt nu wel veel sneller leeg getrokken door dit "gedrag"
https://www.victronenergy...6394098950432915191768657
Ik heb dus 1x 3 fase PV aan de AC-out kant en ook 1x 3fase PV omvormer aan de AC-in zijde (allemaal achter de ET340 want die zit letterlijk hoofdschakelaar > ET340 > huis installatie (met PV) / schuur > in schuur Victron systeem (met PV) > AC-Out kabel retour naar huis voor UPS-groep

• Jongfeli
@The-Source Misschien overbodig maar heb je wel je multiplussen als L1, L2 en L3 geconfigureerd met de VE.Bus system configurator? En heb je op allemaal de ESS assistant goed ingesteld? Aan het einde krijg je de vraag of er PV inverters aan de AC out hangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqE4K8ki8Q1rBqBylSvN52vlNXQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CF3yjKQzrXzaoXIcHc749b6T.jpg?f=user_large

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
NTS schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:19:
[...]

Dat vroeg ik me laatst nog af, misschien weet iemand hier het: Je kunt AES of search mode aanzetten voor een lager idle verbruik. Maar werkt dat alleen als er echt 0 verbruik is en gaat hij dan weer "aan" als er verbruik komt. Of kan je die stand ook gebruiken als je bijvoorbeeld een paar weken op vakantie bent en alleen je omvormers en de diepvries nog stroom nodig hebben?
volgens mij is dat alleen voor offgrid gebuik

• The-Source
Jongfeli schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:41:
@The-Source Misschien overbodig maar heb je wel je multiplussen als L1, L2 en L3 geconfigureerd met de VE.Bus system configurator? En heb je op allemaal de ESS assistant goed ingesteld? Aan het einde krijg je de vraag of er PV inverters aan de AC out hangen?

[Afbeelding]
En die vraag heb ik met ja beantwoord omdat er 3 fase omvormer op de ac-out zit. Heb ook de ess assistent op alle 3 gedaan

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

[Afbeelding]
700w per uur extra?? Dat kan bijna niet kloppen

[ Voor 91% gewijzigd door Japie.G op 10-04-2026 19:47 ]

• The-Source
Japie.G schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:46:
[...]

700w per uur extra?? Dat kan bijna niet kloppen
Nou dat is wat de bar chart als consumption weer geeft. Maar blijkbaar heb je in 3fase setup met een ET340 grote kans op verkeerde weergave (zie https://www.victronenergy...6394098950432915191768657) De hoeveel consumption zie ik namelijk niet terug op mijn p1 meter. Maar wel de extra drain op de accu van gemiddeld 2% per uur :|

[ Voor 13% gewijzigd door The-Source op 10-04-2026 19:53 ]

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:15

Ersus

Zuid-Limburg

The-Source schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:15:
[...]

Hij staat dus wel op de recommended Total of all phases, maar heb een ET340 en als ik kijk wat mijn P1 als verbruik vermeld vs wat ik nu in VRM zie.
Op de P1 meter heb ik dus geen echte afwijkingen maar de accu wordt nu wel veel sneller leeg getrokken door dit "gedrag"
https://www.victronenergy...6394098950432915191768657
Ik heb dus 1x 3 fase PV aan de AC-out kant en ook 1x 3fase PV omvormer aan de AC-in zijde (allemaal achter de ET340 want die zit letterlijk hoofdschakelaar > ET340 > huis installatie (met PV) / schuur > in schuur Victron systeem (met PV) > AC-Out kabel retour naar huis voor UPS-groep
Misschien kun je nagaan of L1/L2/L3 in de meterkast ook dezelfde volgorde heeft in de schuur?

Ik meen een vergelijkbaar probleem te hebben gelezen op het Victron Community forum, en daar bleek de ESS Assistant tijdens de config toch niet goed te zijn gegaan. Helaas vind ik de link niet meer naar het betreffende topic.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• NTS
  • Niet online
The-Source schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:52:
[...]
Maar wel de extra drain op de accu van gemiddeld 2% per uur :|
Hoe groot is je accu? Dit klinkt wel als erg veel als er verder geen load is.

• The-Source
NTS schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:58:
[...]

Hoe groot is je accu? Dit klinkt wel als erg veel als er verder geen load is.
15kwh dus 2% is behoorlijk. Ongeveer 300wh en dat zou de warmte die ik zo 's morgens vroeg in de schuur merk best kunnen verklaren.
Ersus schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:58:
[...]

Misschien kun je nagaan of L1/L2/L3 in de meterkast ook dezelfde volgorde heeft in de schuur?

Ik meen een vergelijkbaar probleem te hebben gelezen op het Victron Community forum, en daar bleek de ESS Assistant tijdens de config toch niet goed te zijn gegaan. Helaas vind ik de link niet meer naar het betreffende topic.
Nou fase 2 en fase 3 waren initieel niet correct op de hoofdschakelaar (vanuit de meter) omdat ik geen automaten heb als hoofdzekeringen. Heb ik dus na de hoofdschakelaar deze 2 fases omgedraaid zodat de victron niet meer over verkeerde fase oriëntatie als alarm stond. Dus wat er door de ET340 gaat komt nu ook op dezelfde manier (als fases) aan bij de Victron.

• NTS
  • Niet online
The-Source schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:05:
[...]
15kwh dus 2% is behoorlijk. Ongeveer 300wh en dat zou de warmte die ik zo 's morgens vroeg in de schuur merk best kunnen verklaren.
En die 2% is gemiddeld per uur gedurende de nacht, 20% na 10 uur? Dus een stroom van 300W continu? Dat lijkt me inderdaad heel veel. Je zou zo'n 60W verwachten als verbruik van het systeem zelf.

• The-Source
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWDAoIZyS4wUYDcywoK0rSIGQt4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Nfle383eQfLU7FvYDzyjWG26.jpg?f=user_large
Dit is hier gaat volgens de Victron eruit ziet.
Essential loads zou eerder het onder de 300 horen te zijn waarom deze na ombouw 100 hoger is de vraag maar de ac-loads en normaal is dat rond 250 om dit tijdstip (en die is wel behoorlijk afwijkend)

• Beer070
The-Source schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 00:05:
[Afbeelding]
Essential loads zou eerder het onder de 300 horen te zijn waarom deze na ombouw 100 hoger is de vraag maar de ac-loads en normaal is dat rond 250 om dit tijdstip (en die is wel behoorlijk afwijkend)
ik heb geen MP2, dus misschien niet een helemaal vergelijkbaar scenario. Wat ik wel merk is dat de omvormer interne load soms best kan oplopen. In mijn geval bij 8-10kw belasting al gauw 300W. Dit wordt bij mij niet helemaal correct weergegeven in de weergave.
Voor zover ik weet zijn de 'essentiële loads' alles wat op AC-OUT hangt. In dit geval zou je met een ampere tang moeten kunnen nameten wat er gebeurt. Als er op de draad gemeten echt 300W gebruikt wordt is er misschien toch iets anders veranderd? Als de meting van de tang significant lager/anders is dan wat er in VRM staat dan is er in de calibratie van de hardware misschien iets fout? Anders kun je met de tang proberen te vinden op welke fase/groep/aftakking het extra gebruik zit.
Als je door de warmte het gevoel hebt dat er in de schuur werkelijk meer energie gebruikt wordt dan lijkt het mij stug dat het efficiency verlies van de omvormers/accus op 300W een relevant verschil gaan maken. Op ontladen zou dat niet meer dan 10% moeten zijn, en dus ongeveer 30W warmte leveren aan de schuur. Jouw eigen aanwezigheid zou meer warmte toevoegen. :)
Als ik hier onzinnige dingen schrijf dan bij voorbaat mijn verontschuldigingen. Door babies en pubers wordt slaap soms beperkt tot 3 uur per nacht.

• pvg

pvg

The-Source schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 00:05:
[Afbeelding]
Gebruik je een losse gridmeter? (Ja, zie ik in eerdere posts.) Volgens mij niet juist aangeloten: je verbruikt 2236W op L3 maar dat is niet zichtbaar in de loads op L3…

• The-Source
pvg schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:19:
[...]

Gebruik je een losse gridmeter? (Ja, zie ik in eerdere posts.) Volgens mij niet juist aangeloten: je verbruikt 2236W op L3 maar dat is niet zichtbaar in de loads op L3…
Ja een ET340 direct na de hoofdschakelaar aangesloten. Fase 1,2,3 zitten volgens de et340 manual aangesloten van links naar rechts 1,2,3 op de bovenzijde. Toen dit nog verkeerd zat (omdat inkomende bekabeling vanaf de meter 2,3 verkeerd zaten) gaf dit een issue omdat Victron dit wel herkend. Als het nog verkeerd zou zitten dan weet ik dat de MPs dit niet accepteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmHkb2hcI9LmUXmX0D2rd2RntRI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WlROwnLe42Jtqu5wxMVMDhIW.jpg?f=user_large
Dit zijn ook de totalen die er geregistreerd zijn ( sinds plaatsing)
En nu dus het verschil tussen VRM portal en wat bijvoorbeeld home assistant ziet met P1 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkGqoPYaOmscAXDfJCl_Asob0Wg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TLYqwMTHEUYVHYn6ynq6OH7P.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lg4o30UlsiNzVsG9FZG456Lfrck=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1Ssl2rSy3ClZrsq14IWaRzs.jpg?f=user_large
Alles qua screenshots ongeveer dezelfde tijd vandaag.

Nu zie ik ook een equalisation optie, maar gaat daarbij de spanning van de ac-out?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVUesWSO640EOqHzYqDF8TSkmDU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MuL5Fk5dJc4L5hHeCGIuHUPZ.jpg?f=user_large

• Jongfeli
The-Source schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:56:
[...]

Ja een ET340 direct na de hoofdschakelaar aangesloten. Fase 1,2,3 zitten volgens de et340 manual aangesloten van links naar rechts 1,2,3 op de bovenzijde. Toen dit nog verkeerd zat (omdat inkomende bekabeling vanaf de meter 2,3 verkeerd zaten) gaf dit een issue omdat Victron dit wel herkend. Als het nog verkeerd zou zitten dan weet ik dat de MPs dit niet accepteren.
[Afbeelding]
En nu dus het verschil tussen VRM portal en wat bijvoorbeeld home assistant ziet met P1 meter.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nu zie ik ook een equalisation optie, maar gaat daarbij de spanning van de ac-out?
[Afbeelding]
@The-Source Het lijkt mij verstandig dat je eerst de handleiding leest voordat je op knoppen begint te drukken waarvan je de functie niet weet ;)

• NTS
  • Niet online
[...]
Niet doen, dat is een batterij optie en die is niet bedoeld voor jouw batterijen.

• pvg

pvg

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zorg eerst dat alle meetwaarden in amperes of watts (niet in kWh) kloppen. Je voorbeeld screenshot waarbij je 2236W op L3 uit het net verbuikt terwijl dat niet zichtbaar is in de loads, zegt genoeg: waar gaat die energie heen?
Begin met het uitzetten van accu en pv en zorg dat de et340 dezelfde A of W per fase laat zien als je net meter. Vervolgens controleren of overal L1 ook idd L1 is enz. (bij victrons en pv). Daarna pv zichtbaar maken in venus os en weer controleren of de getallen kloppen. Daarna de accu weer aan en het zou moeten werken zoals je verwacht (hoop ik).

• The-Source
Ik heb geen ampere/stroomtang en zou alleen inline met multimeter tot 10A kunnen meten maar met 230vac doe ik dat toch liever niet.
Maar wat ik eerder aangaf is dat Victron bij initiële aansluiting en fase mismatch had. Met het wisselen van fase 2-3 was deze melding hersteld. Maar nu kijkend naar live verbruik p1 meter vs Victron lijkt het toch dat de fases wel goed zaten initieel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoRkmBVxUmhXvCQxDtuOTj8Gu8s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rpFWO2ABAk6PdOKd7OKSfTHF.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnYGXVqLNZIaP1asU-O_ZopKLnI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/O69ZQ7r9r31CGF1QXDcdSKvh.jpg?f=user_large
Nu kan ik dit natuurlijk wel weer gaan omdraaien maar dan zal de Victron zo goed als zeker ook weer met deze melding komen ben ik bang voor

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
The-Source schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:48:
Ik heb geen ampere/stroomtang en zou alleen inline met multimeter tot 10A kunnen meten maar met 230vac doe ik dat toch liever niet.
Maar wat ik eerder aangaf is dat Victron bij initiële aansluiting en fase mismatch had. Met het wisselen van fase 2-3 was deze melding hersteld. Maar nu kijkend naar live verbruik p1 meter vs Victron lijkt het toch dat de fases wel goed zaten initieel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu kan ik dit natuurlijk wel weer gaan omdraaien maar dan zal de Victron zo goed als zeker ook weer met deze melding komen ben ik bang voor
Je zult waarschijnlijk fase 2 en 3 voor de hoofdmeter moeten omdraaien, en de omdraaiing na de meter ongedaan maken.
Maar zou zeggen, loop alles goed na.

• The-Source
DanTm schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:10:
[...]

Je zult waarschijnlijk fase 2 en 3 voor de hoofdmeter moeten omdraaien, en de omdraaiing na de meter ongedaan maken.
Maar zou zeggen, loop alles goed na.
Aangezien Victron niet de p1 meter gebruikt maar de et340 voor meter waardes en daar zijn f2 & f3 aan de ingang zijde gewisseld is dat effectief hetzelfde als wat je hier voorstelt. Tussen hoofdschakelaar en de et340 zit letterlijk alleen maar bedrading. En volgend het uitlezen van de p1 meter lijkt het daar dus wel goed te zitten. Dat maakt het geheel wat vreemd voor mij.
In VRM zitten de juiste serienummers op de juiste fase zoals ik ze geprogrammeerd heb.
Dit gaf dus alleen voordat ik fase2&3 ging omdraaien en "Phase rotation: Warning"
Nadat fase2&3 verwisseld waren was deze melding weg. Deze wisseling is bij de ingang zijde van de et340 gedaan.

Maar de vraag is dan eigenlijk waarom heb je een phase rotation warning terwijl het wel goed zat?

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:08
Fase rotatie is niet hetzelfde als de volgorde. Als je willekeurig 2 fases wisselt draai je de rotatie om. Als je ze allemaal 1 positie doorschuift niet.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Bij mijn meterverplaatsing hebben ze een nieuwe kabel vanuit de stoep naar binnen gelegd. Bij de afmontage is er schijnbaar vóór de meter een verwisseling gemaakt tussen de fases L1->L3 en L3->L1. Na de meter kon ik zelf corrigeren maar de wissel blijft nu wel zichtbaar via de P1 van HW. Was wel even wat uitzoeken om dat te corrigeren.

Daarom dat ik gisteren vroeg:

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Dean88?
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 29-04 10:53
Hi, ik ben aan het denken om mijn bestaande installatie uit te breiden.

1. Wat extra panelen toevoegen.
Huidige 15 panelen liggen met een 1 fase SMA omvormer op het zuiden. Ik heb de mogelijkheid om wat panelen richting oostelijke kant erbij te leggen.

Welke omvormer is nou echt eenvoudig en goed te koppelen aan DESS? persoonlijk vond ik mijn. SMA omvormer veel makkelijker toe te voegen dan de Solar Egde van mijn schoonvader.

2. Mogelijk toevoegen EV met eigen laadpaal
Welke laadpaal werkt nou het beste met DESS samen? Die van Victron zelf heeft (nog) geen MID meter aan boord. Ik begreep dat deze mogelijk deze zomer komt. Wachten of is er een andere keuze?

• The-Source
Ersus schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:29:
Bij mijn meterverplaatsing hebben ze een nieuwe kabel vanuit de stoep naar binnen gelegd. Bij de afmontage is er schijnbaar vóór de meter een verwisseling gemaakt tussen de fases L1->L3 en L3->L1. Na de meter kon ik zelf corrigeren maar de wissel blijft nu wel zichtbaar via de P1 van HW. Was wel even wat uitzoeken om dat te corrigeren.

Daarom dat ik gisteren vroeg:
Hoe het onder de meter zit kan ik niet zien, is verzegeld en ook geen automaten maar Smelt zekering. Na de meter dus vanaf hoofdschakelaar loopt alles 1 op 1 verder *1
Maar hoe de werkelijke fase oriëntatie is heb je een ossiloscoop voor nodig maar die heb ik niet.
Met uit de meter 1-2-3 is Victron waarschuwing
Met 1-3-2 Victron geen waarschuwing

*1 nu dus op 1-3-2 na de hoofdschakelaar

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

The-Source schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:02:
[...]

Hoe het onder de meter zit kan ik niet zien, is verzegeld en ook geen automaten maar Smelt zekering. Na de meter dus vanaf hoofdschakelaar loopt alles 1 op 1 verder *1
Maar hoe de werkelijke fase oriëntatie is heb je een ossiloscoop voor nodig maar die heb ik niet.
Met uit de meter 1-2-3 is Victron waarschuwing
Met 1-3-2 Victron geen waarschuwing

*1 nu dus op 1-3-2 na de hoofdschakelaar
Het lijkt op een verdraaiing in fases of op een mislukte config van de ESS assistent op een van de Victrons.

Een osciloscoop is niet nodig, daar zijn kleinere handigere meters voor beschikbaar. ik heb zelf een Benning Duspol met draaiveld weergave.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkiFSrIdNTwbkprmSyLIhCWznRE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hFifzSC185x24CzIjEQJSo8k.jpg?f=user_large

• cyclone

cyclone

Of met gewoon een spanningsmeter en eventjes alles spanningsloos gooien door je hoofdzekeringen eruit te draaien en daarna per stuk aan te zetten.

Dus eerst L1 terug draaien, meten welke Multiplus spanning heeft en of dit overeenkomt met de config.

dan hoofdzekering 1 er weer uit, en alleen de 2de terug draaien L2 dus en dan weer meten.

super simpel en geen speciale meet apparaten nodig. Beetje lastig dat je ff alles een paar keer spanningsloos moet gooien maar dan weet je het wel meteen goed. En omdat de boel toch spanningsloos is kun je ook snel en veilig een correctie uitvoeren in je hoofdverdeler of onderverdeler mocht dat nodig zijn.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

cyclone schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:32:
Of met gewoon een spanningsmeter en eventjes alles spanningsloos gooien door je hoofdzekeringen eruit te draaien en daarna per stuk aan te zetten.

Dus eerst L1 terug draaien, meten welke Multiplus spanning heeft en of dit overeenkomt met de config.

dan hoofdzekering 1 er weer uit, en alleen de 2de terug draaien L2 dus en dan weer meten.

super simpel en geen speciale meet apparaten nodig. Beetje lastig dat je ff alles een paar keer spanningsloos moet gooien maar dan weet je het wel meteen goed. En omdat de boel toch spanningsloos is kun je ook snel en veilig een correctie uitvoeren in je hoofdverdeler of onderverdeler mocht dat nodig zijn.
En hoe eenvoudig het ook leest is het probleem nog niet opgelost.
Ik zou die configs van de ess nakijken om dat ook uit te sluiten, of is dat ook al nagekeken?

• cyclone

cyclone

@Ersus
Eens hoor, en terechte opmerking die je maakt. Punt wat ik wilde maken is dat door even logisch / pragmatisch na te denken kom je al een heel eind met alleen een multimeter. Je hebt geen scope of andere dure meetapparatuur nodig die de gemiddelde huis tuin en keuken elec niet in zijn arsenaal heeft.

Ondanks dat ik die spullen wel heb liggen ben ik uiteindelijk bij de installatie van mijn multiplussen er ook achter dat de elek die mijn hoofdverdeler had gedaan een vautje had gemaakt.
(Mijn huis gerenoveerd en ik had geen zin / tijd om het zelf te doen destijds).

Dat had ik quick and dirty opgelost door een fase om te draaien op mijn 3 Fase Solar Edge omvormer (die begon erover te zeuren) en daarna vergeten.

Uiteindelijk nu met een compleet ESS aan de gang gegaan en liep ik er weer tegenaan. Toen heb ik de hele boel maar gewoon spanningsloos gegooid en alles na gaan lopen.
Goed bekabeld en vervolgens de configs opnieuw gedaan van zowel de Victrons als de Solaredge.

Het zijn maar 5 draadjes maar je kunt er prima een middagje mee vullen om dat structureel netjes op de juiste volgorde te houden in je gehele installatie.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Meer mensen waarbij DESS enorm loopt te trippen nu? Weer zo'n aan/uit/aan/uit gedoe. Cerbo al gereset, lijkt niets te doen. Zit energie te leveren terwijl ik aan het inkopen zou moeten zijn etc. Totaal geflipt. Heb dit al eens eerder gezien, toen melding van gemaakt.

https://community.victron...to-venus-os-v3-70/54204/4

• habbekrats
  • Laatst online: 21:46
Japie.G schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:00:
Meer mensen waarbij DESS enorm loopt te trippen nu? Weer zo'n aan/uit/aan/uit gedoe. Cerbo al gereset, lijkt niets te doen. Zit energie te leveren terwijl ik aan het inkopen zou moeten zijn etc. Totaal geflipt. Heb dit al eens eerder gezien, toen melding van gemaakt.

https://community.victron...to-venus-os-v3-70/54204/4
Hier niets aan de hand max gebruiken nu of nom. Ben de boiler tot 65 graden aan het laden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:06
Hi all, na een tijdje leechen sinds gister mijn victron multiplus 6k5 systeem actief (op fase 1), helemaal blij. De belangrijke "houd de lichten ken koelkast aan" groepen op de ac out, inmiddels ook de pv inverter via het dbuss mqtt pv script aan de praat. Gaaf dat ie ook al veel shellies vond, alleen nog niet m'n pm mini's, dat lijkt nog een ongoing issue te zijn.

Mijn 3fase laadpaal zit volledig "voor" de victron, omdat ik laad met tibber grid rewards wil ik hier geen accu voor gebruiken. in node red heb ik daarvoor een flow gebouwd die de AC-in limiteert op 6A en ESS alleen nul op de meter houdt voor de critical loads. Dat werkt eigenlijk verbazingwekkend goed.

Anyway, veel issues getackled dit weekend, het enige waar ik tegenaan ga lopen zijn de DESS forecasts, blijkbaar wordt de laadpaal/EV verbruik hier ook in meegenomen. Hebben jullie al een manier om deze hiervan los te koppelen/excluden? Mijn huis verbruikt op een gemiddelde dag 14kwh. ik laad nog wel eens de EV (60kwh) op, dus ben bang dat deze de forecast helemaal uit verband gaat trekken. Er is op het victron forum al wat discussie over, maar ik kan me niet voorstellen dat er niet een grote populatie is waarbij dit speelt

Alvast bedankt.

• Impossibl3
  • Laatst online: 22:40
@LigeTRy het punt is DESS moet weten wanneer je wil laden en wanneer niet. Zeker als je onregelmatig laad (niet dagelijks, zelfde hoeveelheid) dan gaat DESS in de war.

Een optie is om zelf een "DESS" te maken. Bijvoorbeeld via DAO wat draait in docker of Home Assistant.
Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• LigeTRy
Impossibl3 schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:25:
@LigeTRy het punt is DESS moet weten wanneer je wil laden en wanneer niet. Zeker als je onregelmatig laad (niet dagelijks, zelfde hoeveelheid) dan gaat DESS in de war.

Een optie is om zelf een "DESS" te maken. Bijvoorbeeld via DAO wat draait in docker of Home Assistant.
Thans, ik denk dat het zo niet heel lang gaat duren voor ik de custom route (emhass of dao) in ga slaan :9. Voor nu ga ik minimaal een paar weken DESS proberen, want dat is redelijk plug en play. Na weken/maanden nadenken over m'n victron setup en deze installeren/instellen weet ik niet of ik nu al klaar ben voor de volgende rabbit hole. Inmiddels heb ik een virtueel EV charger in victron gemaakt met dit script. Dan weet de victron teminste een beetje waar die flinke bak energie ineens naar toe gaat, misschien dat het wat doet..

• Eriko
  • Laatst online: 16:25
Impossibl3 schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:25:

Ik heb er geen moeite met onregelmatige EV opladen met Victron laadpaal. De DESS werkt naar behoren goed maar is noot zo perfect. Ik zou niet gaan voor een alternative DESS want je moet blijven updaten/checken in de komende jaren. Met Victron DESS hoef je alleen 2 formules aanpassen.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• NTS
  • Niet online
LigeTRy schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:05:
[...]
Thans, ik denk dat het zo niet heel lang gaat duren voor ik de custom route (emhass of dao) in ga slaan :9.
Kijk ook even naar https://evcc.io/en/ Ik heb daar laatst een paar pull requests gemaakt om bijvoorbeeld EpexPredictor toe te voegen en timeseries data te combineren. Ze hebben zelf al een MILP optimizer gemaakt die lijkt op dat DAO doet.

De focus is iets meer op auto opladen maar ze ontwikkelen snel op het gebied van batterij en warmtepomp aansturing.

• LigeTRy
NTS schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:44:
[...]

Kijk ook even naar https://evcc.io/en/ Ik heb daar laatst een paar pull requests gemaakt om bijvoorbeeld EpexPredictor toe te voegen en timeseries data te combineren. Ze hebben zelf al een MILP optimizer gemaakt die lijkt op dat DAO doet.

De focus is iets meer op auto opladen maar ze ontwikkelen snel op het gebied van batterij en warmtepomp aansturing.
Ik heb evcc in het verleden (inmiddels wel ruim een jaar geleden) gebruikt (en gesponsord) om zoveel mogelijk zonnestroom in m'n auto te knallen. Maar met 6 panelen en een minimale laadstroom van 1380 watt zette dat weinig zoden aan de dijk. Laden op grid rewards is voor mij veel voordeliger.

Ik ga het weer eens bekijken, destijds was er inderdaad net een batterij integratie.
Eriko schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:19:
[...]

Ik heb er geen moeite met onregelmatige EV opladen met Victron laadpaal. De DESS werkt naar behoren goed maar is noot zo perfect. Ik zou niet gaan voor een alternative DESS want je moet blijven updaten/checken in de komende jaren. Met Victron DESS hoef je alleen 2 formules aanpassen.
Wellicht zit ik er nu ook teveel over in zit, tijd zal het leren, goed om te horen dat jij er weinig last van hebt, het is ook optimaliseren in de laatste procenten (die kosten het meeste moeite).. Will keep everyone posted

• LigeTRy
Hey,

Volgende situatie waar ik tegenaan loop. Mijn kookplaat is 3 fase (eigenlijk maar 2 gebruikt, 7.2kw aansluitwaarde), de kookplaat moduleert/pulset/pwm't. Alleen doet ie dit veel sneller dan de victron kan/mag compenseren, resultaat op de meter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r01hHxdyVCvn74m0OnJFQt412TU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lL5UqcojQaAMeedd6GyCqD9i.png?f=user_large

Nu nog niet zo erg, maar als het salderen eraf is gooi je hier steeds de belasting weg per pulse. Ik ben dus wat gaan puzzelen met oplossingen, wellicht hebben jullie er wat aan, ik vond het in ieder geval interessant genoeg om te delen.

Een klein beetje extra context want elke situatie is anders. 1 fase 6k5 Victron op een 3x25A huis met vm3p75ct meter, de meeste gebruiksgroepen zoals woonkamers/slaapkamers/koelkast zitten op de ac-out van de victron. aan de AC in kant blijven over: laadpaal (3f), kookplaat (3f), wasmachine/droger, warmtepomp (a++++ huis dus die staat veel stil). Als de laadpaal aan staat zet ik de victron op Self consumption from battery "only critical loads", ik laad met grid rewards dus dat is bijna altijd voordeliger dan stroom uit m'n accu trekken. Geaccepteerd nadeel is dat als tijdens het laden van de auto de warmtepomp aangaat, dat stroom van het grid zal zijn, maar doormiddel van automations draaien mijn warm water cycles en vaatwasser al op de goedkoopste momenten van de dag/nacht.
Probleem 1: Pulsegedrag herkennen
De kookplaat is relatief makkelijk te herkennen, die pulseert relatief stabiel, en de kleinste puc in m'n plaat is 1700W, doormiddel van node red heb ik het volgende gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkGbjQQRf5Wt5NLFZEGLuHhvjRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jlCaDI6DupmJqCuoruY5a4hb.png?f=fotoalbum_large
(code zal ik later nog wel publiceren als ik het gefinetuned heb)

Hierdoor heb ik een soort van kookmodus waar ik 'iets' mee kan :9 die relatief snel inschakelt (5 pulsebewegingen, afhankelijk van de kookstand die gebruikt wordt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPIQOYJf_iJLqDX_DFlbqxaCGRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3XOQ4uqDs7WdVqf0ugHLQ30N.png?f=fotoalbum_large
Probleem 2: Nu we een kookstand hebben, wat gaan we ermee doen?
Nu we nog mogen salderen is de spread (bij mij) zo'n 0,0248 euro. Na salderen wordt die spread ineens enorm omdat je de energiebelasting niet meer mag wegstrepen. Voor nu is deze spread voor mij verwaarloosbaar, behalve dat de victron wat tikken krijgt, maar daar is ie wel voor gemaakt.
in bovenstaande screenshot valt de teruglevering best wel mee, maar op sommige kookstanden is deze bijna 1:1 met verbruik

Ik had 3 mogelijk ideeen/opties
1. Bovenstaande flow de prullenbak in, en victron lekker laten pendelen
2. Victron niet laten reageren op de kookplaat en net zoals bij de laadpaal de Self consumption from battery op "only critical loads" zetten
3. Optie 2, maar dan een negatieve grid setpoint zetten van bijvoorbeeld 2000w zodat je tijdens het koken (vaak dure momenten) wat teruglevert, en je eigen stroom gebruikt.

Ik heb er zelf even mee zitten denken en ook Gemini eens aan het werk gezet. en ben daarbij tot de volgende conclusie gekomen (AI warning, ik kon dit niet zo goed duidelijk uitleggen, maar heb de sloppiness eruit gehaald.

Voor de berekening
1 uur koken
50% pwm
2000w kookpit
netto energiebehoefte koken: 1kWh
Optie 3: Negatieve gridpoint
Met Salderen:Is nu meestal het voordeligst (als je veel kookt tijdens dure momenten),
Zonder Salderen: Gooi je stroom weg die je beter elders kunt gebruiken.

Tijdens de aan pulsen koop je niks in (want je compenseert)
Tijdens de uit pulsen lever je 1kWh terug ( 1 kWh x € 0,15 = € 0,15 inkomsten)
Accu-verlies: 2 kWh accu leeggetrokken = € 0,64 aan energie die je elders had kunnen gebruiken (aanname dat stroom later die avond ook nog 32ct is, en nog wat andere mitsen en maren zoals accucapaciteit)
Totale kosten: € 0,49
Optie 1: Niks doen
Met Salderen: flink jojo'en op de victron maar financieel maakt het niet veel uit
Zonder Salderen: Victron is te traag waardoor je flink rond de nullijn gaat pulsen == staatskas spekken

Tijdens de aanpulsen: victron traag dus weet de helft te compenseren, 0,5 kWh x € 0,32 = € 0,166 kosten
Tijdens de uitpulsen: victron traag dus weet de helft te compenseren: 0,5 kWh x € 0,15 = € 0,075 opbrengst
Accu-verlies: 1kWh, 32ct energie die je elders had kunnen gebruiken (mitsen en maren)..
Totale kosten: € 0,405
Optie 2: Niet koken op de Victron (kookstroom inkopen)
Met salderen: koken kost je 32ct
Zonder salderen: koken kost je 32ct
Geen accuverbruik.

</AI>

Conclusie van dit verhaal: Ik heb de kookmodus stand actief gezet, en als er gepulseerd wordt, schiet de victron tijdelijk op critical loads only. Als de kookplaat continue aan het vlammen is, mag de victron prima compenseren.
Conclusie2: het voelt (en is waarschijnlijk ook wel een beetje) mierenneuken op de details terwijl er ook een boel aannames zijn. Optie 2 scheelt me per jaar 30 euro (en wat acuu/victron levensduur). De tijd die ik bezig ben geweest met knutselen heb ik zeker niet terugverdiend :) en dit bericht is een stuk langer geworden dan ik van tevoren had gedacht.

Cheers.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:37

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Dit is mogelijk gevaarlijk terrein, maar de European grid code instelling maakt het mogelijk om ramp-up en ramp-down times in te stellen. Misschien dat de omvormer dan sneller reageert. Of dat mag en verstandig is? Zelf geen ervaring mee.

Persoonlijk zou ik het issue ofwel accepteren, ofwel een vast grid setpoint instellen. Als je kookt is dat toch meestal op een tijdstip dat stroom relatief duurder is en als je dan wat extra terug levert, dan is dat eigenlijk prima? Misschien overdenk je het 'issue' een beetje :D

Misschien dit onderwerp eens bespreken op het Victron forum?
Je kunt niet de enige zijn die hier mee te maken heeft.

• Beer070
Q schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:31:
[...]

Dit is mogelijk gevaarlijk terrein, maar de European grid code instelling maakt het mogelijk om ramp-up en ramp-down times in te stellen. Misschien dat de omvormer dan sneller reageert. Of dat mag en verstandig is? Zelf geen ervaring mee.

Persoonlijk zou ik het issue ofwel accepteren, ofwel een vast grid setpoint instellen. Als je kookt is dat toch meestal op een tijdstip dat stroom relatief duurder is en als je dan wat extra terug levert, dan is dat eigenlijk prima? Misschien overdenk je het 'issue' een beetje :D

Levering/teruglevering wordt in Nederland toch per kwartier en over de fasen gebalanceerd dacht ik?
Dan maakt het voor de kosten dus ook weinig uit, of vergis ik me?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:37

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Beer070 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:10:
[...]

Levering/teruglevering wordt in Nederland toch per kwartier en over de fasen gebalanceerd dacht ik?
Misschien begrijp ik je niet goed, maar omdat in deze situatie met de PWM kookplaat er continue ofwel (teveel) wordt teruggeleverd of afgenomen van het grid, ga je dus na afschaffing salderen, telkens belasting betalen voor die afname uit het grid.

Dat wordt volgens mij niet gemiddeld per kwartier.

Persoonlijk zou ik dat 'pendelen' vooral onprettig vinden voor de multiplus, de kosten qua inkoop elektriciteit of nodeloos strroom uit accu halen vind ik zelf minder een issue.

• LigeTRy
[...]
Misschien overdenk je het 'issue' een beetje :D
100%, maar wel een leuke manier om weer wat nieuwe dingen te leren :)
[...]
Yup, dat is mijn volgende stap als ik hiermee verder ga. De kans dat iemand die een thuisaccu heeft, elektrisch kookt, is nogal groot lijkt mij, en ik denk dat de victron nog relatief 'snel' is vergeleken met andere omvormers/thuisbatterijen. Mijn vriendin vindt dat pwm koken ook stom, die is al andere platen aan het opzoeken :+

Nog even een resultaatje van mijn pannekoekbaksessie (1 pit bakken 1 pit warmhouden) van zojuist, waarbij de victron alleen de critical loads op nul houdt, en zich niet bezig houdt met de kookplaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNOcfV-NBhtcFYY4gqCprQIQ7Mg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Or36pZcbSo9iJEDNVKwsL3pv.png?f=fotoalbum_large
Beer070 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:10:
[...]

Zeker niet, de meter kijkt volgens mij elke sinusgolf een aantal keer hoeveel je verbruikt/opwekt, als jij in 0,1 seconde 3kwh zou wegtrekken (als dat zou kunnen) en in 0,1 seconde daarna 3kwh zou terugleveren, registreert de meter 3kwh opwek en 3kwh verbruik. dat wordt niet tegen elkaar afgestreept, dat zou interessante loopholes veroorzaken.

• cyclone

cyclone

even nieuwsgierig welk merk kookplaat je hebt, ik heb hier een Siemens maar nooit van dit soort gedrag waargenomen.
Waarbij ik niet uitsluit dat het gebeurd hoor want wellicht meet ik niet goed genoeg om het te kunnen waarnemen.

• LigeTRy
cyclone schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:30:
even nieuwsgierig welk merk kookplaat je hebt, ik heb hier een Siemens maar nooit van dit soort gedrag waargenomen.
Waarbij ik niet uitsluit dat het gebeurd hoor want wellicht meet ik niet goed genoeg om het te kunnen waarnemen.
De plaat die we nu hebben is specifiek een etna AKI680ZT.
Naar mijn weten werken veel kookplaten met die pwm manier, das lekker makkelijk moduleren, maar misschien dat die van jou dat niet heeft hoor, ben ik ook wel benieuwd naar.

Edit: ah ik zie dat een boel luxere platen een hogere frequentie hebben en dit gedrag dus niet vertonen, had ik dat maar geweten toen ik een jaar geleden deze keuken kocht... over 10 jaar of bij een ander huis nog maar een keer proberen

[ Voor 18% gewijzigd door LigeTRy op 15-04-2026 21:10 . Reden: bijna alle naar veel gewijzigd, kookplaten zonder /minder pwm zijn er zeker wel, maar duur ]

• cyclone

cyclone

@LigeTRy interessante materie hoor, nu heb ik 1 goedkope plaat in huis (Ikea) en een luxere (Siemens) dus wil daar wel eens een testje mee doen.
Hoe meet jij is dit op basis van P1 metingen in HomeAssistant of heb jij er nog een shelly oid tussen ?

[edit]
Gezien ik alles op de AC out kant van mijn Victron heb staan (3 fase) plus er vanavond ook flink wat zon opbrengst was (SolarEdge ook 3 fase) toen er gekookt werd krijg ik met geen mogelijkheid de PWM pieken uit mijn huidige bronnen (VRM / HomeAssistant)

[ Voor 34% gewijzigd door cyclone op 16-04-2026 18:35 ]

• LigeTRy
cyclone schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:28:
@LigeTRy interessante materie hoor, nu heb ik 1 goedkope plaat in huis (Ikea) en een luxere (Siemens) dus wil daar wel eens een testje mee doen.
Hoe meet jij is dit op basis van P1 metingen in HomeAssistant of heb jij er nog een shelly oid tussen ?

[edit]
Gezien ik alles op de AC out kant van mijn Victron heb staan (3 fase) plus er vanavond ook flink wat zon opbrengst was (SolarEdge ook 3 fase) toen er gekookt werd krijg ik met geen mogelijkheid de PWM pieken uit mijn huidige bronnen (VRM / HomeAssistant)
Hmm, als alles op AC out zit is de Victron misschien wel rap genoeg bij jou om het te compenseren (omdat de stroom er toch al doorheen gaat kan ie het misschien opvangen met condensatoren?), bij mij zit alles "voor" de victron, dus op AC-in omdat ik maar 1 victron heb op een 3 fase huis.

Ik lees het totale verbruik en bereken daar de delta op door middel van een VM-3P75CT. De modbus registers haal ik dan weer uit m'n GX. Die poll ik elke seconde, maar dat kan eventueel ook sneller. Via P1 zou ik niet doen, dat is mij te traag en daar zit de Tibber pulse in, cloud is extra vertraging en die verliest regelmatig connectie.

De code die ik daarvoor gebruik in node red is dit: https://gist.github.com/W...bcde47764dcc1986ed2484a50

Afhankelijk van je installatie moet je dus wel je modbus TCP aanzetten en de instellingen in de node aanpassen, en de helper functions in Home Assistant aanzetten. Ik weet niet of je uberhaupt Home assistant of node red draait, anders wordt dit een lastige. Maar zolang je op je meter niks ziet, zit je goed denk ik.

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-04 18:40
is er een mogelijkheid met de multiplus 5000 3fase en 2 solaredge omvormers en 32kwh accu om de het pv overschot wanneer de batterij vol is niet terug te leveren

ik heb van alles al geprobeerd

zoals deze: met AC gekoppeld zonnepaneel- overschot terugleveren .aan of uit helpt niet

op het moment dat ik: beperken terugleveren systeem gebruik en die op nul zet dan werkt het, maar als DESS dan besluit om op de dure uren de batterij op het net te zetten dan werkt dat ook niet, en dat wil ik juist wel

de solaredge en ESS staan ingesteld met frequentie shifting

wie weet er een oplossing

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:08
Boerm schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:51:
is er een mogelijkheid met de multiplus 5000 3fase en 2 solaredge omvormers en 32kwh accu om de het pv overschot wanneer de batterij vol is niet terug te leveren

ik heb van alles al geprobeerd

zoals deze: met AC gekoppeld zonnepaneel- overschot terugleveren .aan of uit helpt niet

op het moment dat ik: beperken terugleveren systeem gebruik en die op nul zet dan werkt het, maar als DESS dan besluit om op de dure uren de batterij op het net te zetten dan werkt dat ook niet, en dat wil ik juist wel

de solaredge en ESS staan ingesteld met frequentie shifting

wie weet er een oplossing
Nieuwe solaredge omvormers kan je met modbus aansturen. Als het goed is kan Victron dat zelfs voor je doen. Oudere even zoeken op RRCR. Met wat potentiaalvrije relais kan je de max output beperken. Kost je wel een extra kabeltje en je omvormers zullen open moeten.
Met 2 relais (bijvoorbeeld van je Cerbo) heb je dus 4 posities beschikbaar. Zo kan je kiezen tusen bijvoorbeeld 0-30-60-100% output limit. Maar andere getallen kunnen ook.
Bron: "Zo doe ik het zelf ook".
Volgens mij had/heeft Harold Halewijn dat ook gedaan en er een video over gemaakt.

Frequency shifting is alleen voor als je Off-Grid bent. Als je verbonden bent met het net, bepaalt het net de frequentie voor je.

Note, ik gebruik geen DESS, die doet altijd wat ik niet wil. Je kan natuurlijk via nodered of HA of wat dan ook ook je "AC terugleversetting" aan/uit zetten op basis van dynamische prijzen.

[ Voor 14% gewijzigd door V_ger op 17-04-2026 10:26 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:21
voor inspiratie zie: SolarEdge - Power Reduction Control met ESP8266

SolarEdge throttle in "SolarEdge - Power Reduction Control met ESP8266"

En zonder ESP.... zie "het reguleren van een SolarEdge omvormer" in
MJ de Bruijn in "De Victron GX IO-Extender 150"

[ Voor 14% gewijzigd door MJ de Bruijn op 17-04-2026 10:30 ]

• Johan_B
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 00:11
Hoi allen,

ik heb deze week mijn Victron Myltiplus II 48/5000 in combo met een NKON 32kWh indienst genomen.
Het is een 1-fase opstelling met de PV aan de AC-in kant dus de cerbo ziet deze PV niet. De gehele installatie is opgebouwd in de kelder en staat lekker fris op een 15/16graden.

Nu merk ik dat de Victron maximaal 2000W richting batterij stuurt ipv de volle overschot van de PV installatie.

In de VRM ben ik nog geen setting tegen gekomen het laden limiteert. "Limit inverter Power" staat af. Grod setpoint staat op 0W. De grid feed-in staat wel op AC-coupled PV - feed in excess maar met een Multiplus 48/5000 zit ik nu maar op de helft van de inverter capaciteit.
De mode van ESS is 'Optimized (with BatteryLife)

Waar of welke setting is hier limiterend?

Alvast bedankt,

Johan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJxLDzioG8aP9APo-c3yn8Kw24E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKTAGHy34UpWfHQMINX0yR10.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8BzE1YCIMukRfpQ2zBdAa0gA5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqocbIsjpj7EnpTe5swImJRs.jpg?f=fotoalbum_large

• LigeTRy
Johan_B schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:16:
Hoi allen,

ik heb deze week mijn Victron Myltiplus II 48/5000 in combo met een NKON 32kWh indienst genomen.
Het is een 1-fase opstelling met de PV aan de AC-in kant dus de cerbo ziet deze PV niet. De gehele installatie is opgebouwd in de kelder en staat lekker fris op een 15/16graden.

Nu merk ik dat de Victron maximaal 2000W richting batterij stuurt ipv de volle overschot van de PV installatie.

In de VRM ben ik nog geen setting tegen gekomen het laden limiteert. "Limit inverter Power" staat af. Grod setpoint staat op 0W. De grid feed-in staat wel op AC-coupled PV - feed in excess maar met een Multiplus 48/5000 zit ik nu maar op de helft van de inverter capaciteit.
De mode van ESS is 'Optimized (with BatteryLife)

Waar of welke setting is hier limiterend?

Alvast bedankt,

Johan

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is je CCL? (dit kan je zin in remote console > BMS > Parameters). het lijkt me sterk dat je BMS het opladen limiteert, maar het is mogelijk. Iets anders wat kan zijn is dat je omvormer te warm is en daarom gaat deraten, helaas heeft de victron zelf geen temperatuursensor ingebouwd die je makkelijk kan uitlezen (of ik heb m nog niet gevonden).

Heb je DESS aan staan? Die zal nog flink lerende zijn en misschien denken dat je de stroom niet nodig hebt? Lijkt me sterk maar wellicht even uitzetten tijdens dit soort tests

[ Voor 5% gewijzigd door LigeTRy op 17-04-2026 14:23 ]

• The-Source
Nou mijn verhaal over vreemd gedrag van verbruik heeft mogelijk een verklaring (maar nog even afwachten hoe het vannacht gaat).
Ik had weer een nieuwe VEconfigure download gemaakt en ging dus weer L1 L2 L3 stap voor stap vergelijken en wat denk je. Bij L3 pop-up er is geen assistent. En dus ook niet de battery settings erin zoals dat wel had moeten zijn. Deze nu recht getrokken en upload gemaakt. Nu even afwachten of dit het werkelijk was maar voorlopig kan ik wel even makkelijk config wijzigen aangezien de AC-out even helemaal is los gekoppeld van apparatuur die spontane reboots niet zo leuk vinden.

Wellicht niet nodig om een EM24 aan te schaffen ipv de huidige ET340

[ Voor 6% gewijzigd door The-Source op 17-04-2026 14:39 ]

• Johan_B
LigeTRy schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:22:
[...]

Wat is je CCL? (dit kan je zin in remote console > BMS > Parameters). het lijkt me sterk dat je BMS het opladen limiteert, maar het is mogelijk. Iets anders wat kan zijn is dat je omvormer te warm is en daarom gaat deraten, helaas heeft de victron zelf geen temperatuursensor ingebouwd die je makkelijk kan uitlezen (of ik heb m nog niet gevonden).

Heb je DESS aan staan? Die zal nog flink lerende zijn en misschien denken dat je de stroom niet nodig hebt? Lijkt me sterk maar wellicht even uitzetten tijdens dit soort tests
De CCL staat op 57.6V voor CVL en 280A voor CCL and DCL.

Ik heb een draadloze Zigbee geplakt op de Multiplus ii en meet maar 23°C dus dat zit wel goed.

Voorlopig sta ik op ESS en nog niet DESS. Ik wil eerst zeker zijn dat het normale 'gedrag' en meetwaarde correct zijn voor ik een stap verder ga in de config en optimalisatie van de volledige setup.

• NTS
  • Niet online
Heb je een 3 fase aansluiting en is die 2000W ongeveer 1/3e van het overschot?

• Johan_B
NTS schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:40:
[...]

Heb je een 3 fase aansluiting en is die 2000W ongeveer 1/3e van het overschot?
Ik heb een volledige 1 fase aansluiting van PV(2009) en omvormer/batterij(2026). Ook warmtepomp(2014) is op 1 fase.
De hoofdzekering is een 63A. Meer dan zwaar genoeg om de gehele boel te trekken.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:12
Hoi allen,

Heb je een Cerbo? Als ik in mijn 3-fase Multiplus II 48/5000 een plafond zie ontstaan van 6000W (drievoudige van jouwe) dan correleert dat heel sterk met een temperatuurswaarscuwing (warning, geen alert) op de Cerbo die niet zichtbaar is in VRM. Ik ben er nog steeds niet achter wat dat is. Het is op die momenten gewoon koel en de fans van de MPs staan uit, toch is er dan een hoge temperatuurswaarschuwing die de boel limiteert. Ik heb inmiddels wel een vermoeden: contactsensor bij de DC-aansluitingen op de MPs bereikt threshold.

En kan je uberhaupt wel langer sneller laden, bijvoorbeeld met 4000W (continue vermogen dat de MP zou moeten kunnen), meer dan 15 minuten? Ik krijg er maar ongeveer 3-5 minuten 10kW in of uit en dan die temperatuurswaarschuwing op de Cerbo waarop het inkakt naar 6kW.

Als jij nu meerdere uren >2000W van je panelen krijgt dan zou het iets soortgelijks hebben als ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8Dvzprw0XkejdlCvya01JhB1kE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/zeMuQFWZQ8RoRAKWB0N80IMh.png?f=fotoalbum_medium

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Johan_B
gertvdijk schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:34:
[...]

Heb je een Cerbo? Als ik in mijn 3-fase Multiplus II 48/5000 een plafond zie ontstaan van 6000W (drievoudige van jouwe) dan correleert dat heel sterk met een temperatuurswaarscuwing (warning, geen alert) op de Cerbo die niet zichtbaar is in VRM. Ik ben er nog steeds niet achter wat dat is. Het is op die momenten gewoon koel en de fans van de MPs staan uit, toch is er dan een hoge temperatuurswaarschuwing die de boel limiteert. Ik heb inmiddels wel een vermoeden: contactsensor bij de DC-aansluitingen op de MPs bereikt threshold.

En kan je uberhaupt wel langer sneller laden, bijvoorbeeld met 4000W (continue vermogen dat de MP zou moeten kunnen), meer dan 15 minuten? Ik krijg er maar ongeveer 3-5 minuten 10kW in of uit en dan die temperatuurswaarschuwing op de Cerbo waarop het inkakt naar 6kW.

Als jij nu meerdere uren >2000W van je panelen krijgt dan zou het iets soortgelijks hebben als ik.

[Afbeelding]
De enigste melding is de low voltage toen ik de installatie indienst nam. Toen heb ik die batterij volgeladen tegen 5000W vanuit het net zonder te verpinken.

Ik ga straks nog even de configuratie uitlezen van de Multiplus ii.

Het gaat nog over 1Kwh die ik injecteer in het net en duidelijk wanneer de PV over de 2000W gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhLzzQILWk7qh8L-B5s-nhcCe9k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e4gmFJcWzX3Y8L7587vyTl69.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBzsODqNQhe4JbQCNbikn5QvRUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EitOAHUfdWW8b0rPY0QL2HWl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Johan_B op 17-04-2026 21:05 ]

• The-Source
The-Source schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:38:
Nou mijn verhaal over vreemd gedrag van verbruik heeft mogelijk een verklaring (maar nog even afwachten hoe het vannacht gaat).
Ik had weer een nieuwe VEconfigure download gemaakt en ging dus weer L1 L2 L3 stap voor stap vergelijken en wat denk je. Bij L3 pop-up er is geen assistent. En dus ook niet de battery settings erin zoals dat wel had moeten zijn. Deze nu recht getrokken en upload gemaakt. Nu even afwachten of dit het werkelijk was maar voorlopig kan ik wel even makkelijk config wijzigen aangezien de AC-out even helemaal is los gekoppeld van apparatuur die spontane reboots niet zo leuk vinden.

Als vervolg op deze post,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Elzxg9cAJyEhXgx_C93nLnct424=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zYlly09NvZF2RSY4eSZEVcxF.jpg?f=user_large
Getoond verbruik ligt nu wel in lijn van verwachting maar zit nog wel met het "verschil" dat de grote verbruikers nu niet aan de ac-out zijde zitten. Maar eerst even 2 nachtjes zo draaien voordat ik dat weer omzet om zo eerst maar uit te sluiten of nu blijft werken zoals verwacht. En zo ook of het terugzetten op de ac-out zijde invloed heeft.
Update: gemiddeld nu 3% per uur accu verbruik wat klopt met hoe het was toen ik op 1 fase zat

[ Voor 3% gewijzigd door The-Source op 18-04-2026 08:52 ]

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:22
Misschien dat iemand dit probleem hier toevallig direct weet?

Ik heb sinds kort dat als de accu’s helemaal vol zijn de Victron MP2 5000 3 fasen, zomaar opnieuw opstarten ik heb dan dus even geen stroom meer in huis, het is altijd maar heel kort is direct weer aan. En dan is het ook weer goed. Ik kan nergens foutmeldingen / storingen vinden in de logs, vorig jaar zomer en lente nergens last van gehad, maar ik denk dat het is gekomen sinds ik ook een MPPT met zonnepanelen heb geïnstalleerd.

Deze MPPt 450/100 is geplaatst net voor de winter, maar toen was dit probleem er natuurlijk niet want de accu’s kwamen niet vol door handelen en / of zon, maar sinds 2 maanden is dit wel zo en zo nu en dan vliegt alles er eenmalig uit en volgens mij inderdaad altijd als de accu’s 100% zijn.

Wat kan ik hier tegen doen? Ik draai DESS en had al zonnepanelen van solaredge toen ik dat instelde. Of moet ik die MPPT ook nog ergens toevoegen aan DESS?

Alvast bedankt.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

The-Source schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:38:

Dus toch ‘misschien mislukte ESS config’ zoals ik 10 en 11 en 12 april als hint heb meegegeven ;)

En voor reboots tijdens ‘onderhoud’ is een onderhoudsschakeling heel handig.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Japieh schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:41:
Misschien dat iemand dit probleem hier toevallig direct weet?

Ik heb sinds kort dat als de accu’s helemaal vol zijn de Victron MP2 5000 3 fasen, zomaar opnieuw opstarten ik heb dan dus even geen stroom meer in huis, het is altijd maar heel kort is direct weer aan. En dan is het ook weer goed. Ik kan nergens foutmeldingen / storingen vinden in de logs, vorig jaar zomer en lente nergens last van gehad, maar ik denk dat het is gekomen sinds ik ook een MPPT met zonnepanelen heb geïnstalleerd.

Deze MPPt 450/100 is geplaatst net voor de winter, maar toen was dit probleem er natuurlijk niet want de accu’s kwamen niet vol door handelen en / of zon, maar sinds 2 maanden is dit wel zo en zo nu en dan vliegt alles er eenmalig uit en volgens mij inderdaad altijd als de accu’s 100% zijn.

Wat kan ik hier tegen doen? Ik draai DESS en had al zonnepanelen van solaredge toen ik dat instelde. Of moet ik die MPPT ook nog ergens toevoegen aan DESS?

Alvast bedankt.
Je zou eens in VRM onder Advanced the widget frequentie kunnen bekijken van de VE BUS system.

En wat meer instellingen delen.

• cyclone

cyclone

Kort antwoord Ja.
Ik heb dit zo draaien namenlijk.

3x Multiplus II 5000 en 1 x SE 12,5K en 1x SE 5K.

Belangrijkste waar je eerst naar moet gaan kijken of je voldoende opslag hebt t.o.v. van je PV vermogen. (optelsom van vermogens van jouw 2 SE omvormers in mijn geval is dat dus 17,5 kW) Hiervoor gebruik je de 1.0 regel van Victron

De rekensom die hieruit voortvloeit is in mijn geval (17,5/1,5)x4,8=56kWh
Dit houdt in als ik mijn PV op de AC out wil aansluiten dan moet ik minimaal 56kWh aan accu capaciteit beschikbaar hebben.
Details waarom vindt je in de bovenstaande link.

Om je SE omvormers aan de AC out kant te kunnen zetten moet je dus voldoen aan de 1.0 regel en moet je ze goed instellen zodat jouw Cerbo ze netjes terug kan regelen.
Hoe je dat goed moet doen lees je hier

Als je dit goed inregelt kun jij in je Cerbo gewoon Feedin-Limit aanzetten die voorkomt dat jij terug gaat leveren aan het Grid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dc4o3SBmIodppyFmEfwn9xY_mqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HuG23WmVFg4a6jIkb4ayjZo1.png?f=fotoalbum_large
Tevens lees ik dat je dit ook kunt aanvinken in de ESS Assistent door
"Feed-in excess solar" op "No" te zetten. Dit heb ik zelf niet in gebruik ik hem getest met de limit system feed-in setting te gebruiken op de Cerbo.
Dit werkte prima nadat de accu vol was regelde de cerbo beide SE omvormers terug naar het op dat moment gebruikte eigen vermogen.

Deze regeling is niet supersnel dus verwacht geen wonderen, maar in combinatie met je accu's kun je dan wel zo goed als naar zero export toe.

Dit werkt dus in mijn geval waarbij ik alles achter de Multiplussen heb zitten, enige wat op de AC in zit is het grid.

• Johan_B
OK, ik heb de fout gevonden waarom mijn installatie niet boven de 2000W richting batterij wou.
De charger stond nog op 35A @48 VDC :-) Deze is nu op 70A @48VDC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gn5FsCrK0-n9QG601Gs0_eyKJFg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o5AfXiANonWd8QdWiT8bG2yT.png?f=user_large

Nu gaat alles richting batterij behoudens wat schommelingen rond de 0W setting. Kan je hier de regelaar bijsturen? Maw kan je de PID instellingen van de regelaar uitlezen en calibreren aan de elec. gebruikers van het huis?

Groeten,

Johan
Johan_B schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:12:
[...]

De enigste melding is de low voltage toen ik de installatie indienst nam. Toen heb ik die batterij volgeladen tegen 5000W vanuit het net zonder te verpinken.

Ik ga straks nog even de configuratie uitlezen van de Multiplus ii.

Het gaat nog over 1Kwh die ik injecteer in het net en duidelijk wanneer de PV over de 2000W gaat.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Pagina: 1 ... 68 ... 70 Laatste