3-fase vs 1-fase omvormer vs toekomst salderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 16:19
hi,

Jep, weer zo'n topic over 3-fase omvormers en salderen. Ik heb er inmiddels ongelooflijk veel over gelezen maar ik zit toch met vragen zitten aan de vooravond van het tekenen van een offerte. Willen jullie helpen meedenken?

Situatie:

- 3-fase aansluiting in meterkast aangelegd door de vorige bewoner t.b.v. een laadpaal op eigen grond.Ik gebruik (de komende jaren)de laadpaal niet maar laat deze wel gewoon staan kijkend naar toekomst.

- Alle groepen in het huis zijn logisch verdeeld in de meterkast over 2 fases op basis van belasting (oven/wasmachine/etc). De 3e fase gaat naar de laadpaal.

Offerte(in nauw overleg met installateur)

- Schuin dak pal op het zuiden met 8 panelen a 430 watt (ik ga niet verder uitbreiden)
- 3-fase string omvormer GoodWE 4000 (4600 watt DC) (eigen keuze)

Als ik (meest logisch) de 3-fase variant van de GoodWe neem, dan heeft dit als groot nadeel dat de kabel buitenlangs moet om naar de meterkast te komen. Je hebt immers geen 3-fase aansluiting boven die gebruikt kan worden. Hiermee worden ook, zover ik begrijp, de opbrengst van de panelen netjes evenredig verdeeld over de 3 fases. Toch, ik vind het oerlelijk om een PVC pijpje zo vlak langs de voordeur naar beneden te hebben hangen. Puur esthetisch.

Als er een 1-fase omvormer gebruikt zou worden dan zou de aansluiting van de wasmachine misbruikt kunnen worden. Deze staat, op wat lampjes na, op een aparte groep en komt naast een geschikte installatieplek van de omvormer uit op zolder. Voordeel is dat we dan niet buitenlangs hoeven en de aanschaf van de omvormer is wat goedkoper. Door het relatief lage max wattage begrijp ik dat dit ook geen problemen zal opleveren met teruglevering op 1 groep.

Nu het dilemma:

Ik lever dan terug op 1 fase. Dit is op dit moment natuurlijk geen enkel probleem want, zover ik het begrijp, wordt het verbruik vanuit de andere 2 groepen gewoon verrekend met de opbrengst van de groep waar ik op aanlever. Dit geldt uiteraard voor direct/intern gebruik maar nu ook nog voor de salderingsregeling zoals deze nu is.

Wat mij nu totaal onduidelijk is is wat de consequentie hiervan is voor de toekomst. Kan er in de toekomst, bv vanuit de netbeheerder of energieleverancier, worden bepaald dat er uitsluitend naar 1 fase gekeken wordt waar de stroom op wordt teruggeleverd. Met andere woorden, dat ik alleen profijt van de (overgebleven) salderingsregeling heb als ik afneem en aanlever op dezelfde fase. Of, zal het altijd (bij wet) gelijkblijven wat er over alle 3 de groepen wordt verbruikt/aangeleverd?

Kortom, moet ik voor een 1 fase omvormer gaan en maakt het voor nu en de komende 10? jaar niet uit of moet ik het toch volgens het boekje doen en een 3-fase omvormer laten ophangen en mij neerleggen bij dat pijpje langs de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
1 fase ja, want meters salderen intern over de fases. dat is dus het niet zomaar te veranderen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:00
De verhouding tussen het Wp vermogen en de omvormer is wat opmerkelijk. Er is in ieder geval duidelijk geen sprake van overdimensionering van het aantal panelen c.q. Wp.
En daarnaast, ik weet niet in welke richting de panelen liggen, maar haal je wel een beetje fatsoenlijk de opstartspanning van de 3 fasen omvormer? Die ligt meestal wat hoger dan bij een enkelfase omvormer.

[ Voor 4% gewijzigd door Skynett op 14-06-2023 21:36 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
De energiemeter neemt de som van de vermogens over alle fases en telt dat mee in de telwerken.
Je hoeft je geen zorgen te maken over "saldering tussen fases", je blijft één aansluiting behouden.
Dit gaat in de toekomst ook niet veranderen. Tenzij we wanbeleid in de kamer krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

jeroen3 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:52:
De energiemeter neemt de som van de vermogens over alle fases en telt dat mee in de telwerken.
Je hoeft je geen zorgen te maken over "saldering tussen fases", je blijft één aansluiting behouden.
Dit gaat in de toekomst ook niet veranderen. Tenzij we wanbeleid in de kamer krijgen.
Ook al krijgen we wanbeleid, dat zou ook betekenen dat alle meters in Nederland vervangen moeten worden....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Even terug naar het begin. Waarom zou je een kleine installatie van maar 3440 Wp op een 3-fase omvormer willen aansluiten :? . 3-fase werkt beter met veel meer panelen (spanning circa 660V MPP) en meer vermogen. 1-fase zal bij jou efficiënter zijn, meer kWh opleveren en goedkoper zijn. Een 3 kW omvormer is voldoende. En heb je op Noord/Oost/West geen geschikt dak?

Als ze ooit gaan salderen per fase zou ik juist wel een 1-fase omvormer nemen. Al je verbruikers in huis zijn 1-fase apparaten. Sluit de meeste verbruikers aan op de fase van de omvormer en je saldeert op de goeie fase.

Ik zou niet weten hoe je alle apparaten in huis zoals koelkast, wasmasmachine en internetmodem moet ombouwen naar een 3-fase voeding O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
Skynett schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:36:
De verhouding tussen het Wp vermogen en de omvormer is wat opmerkelijk. Er is in ieder geval duidelijk geen sprake van overdimensionering van het aantal panelen c.q. Wp.
En daarnaast, ik weet niet in welke richting de panelen liggen, maar haal je wel een beetje fatsoenlijk de opstartspanning van de 3 fasen omvormer? Die ligt meestal wat hoger dan bij een enkelfase omvormer.
Zou prima moeten zijn volgens mij hoor. Zoals ik hierboven zei, de panelen liggen pal op het zuiden dus daar zitten de zorgen niet :-)
Dre schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:15:
Even terug naar het begin. Waarom zou je een kleine installatie van maar 3440 Wp op een 3-fase omvormer willen aansluiten :? . 3-fase werkt beter met veel meer panelen (spanning circa 660V MPP) en meer vermogen. 1-fase zal bij jou efficiënter zijn, meer kWh opleveren en goedkoper zijn. Een 3 kW omvormer is voldoende. En heb je op Noord/Oost/West geen geschikt dak?

Als ze ooit gaan salderen per fase zou ik juist wel een 1-fase omvormer nemen. Al je verbruikers in huis zijn 1-fase apparaten. Sluit de meeste verbruikers aan op de fase van de omvormer en je saldeert op de goeie fase.

Ik zou niet weten hoe je alle apparaten in huis zoals koelkast, wasmasmachine en internetmodem moet ombouwen naar een 3-fase voeding O-)
Wat betreft je eerste vraag, ja dat is het spoor waar ik de hele tijd op heb gezeten met de simpele gedachte 'als je 3 fases hebt en je wil het volgens de norm aansluiten, dan zet je daar een 3-fase omvormer tegenover. Wellicht dus complete onzin deze aanname. Want, als ik het goed begrijp, zou je dit alleen willen als je dusdanig veel Wp vermogen hebt dat je dit ook evenredig wil verdelen over de verschillende fases? Is er geen enkele andere reden te bedenken waarom je een 3-fase omvormer zou willen hebben?

Wat mij alleen nog steeds verward is waarom ik vanmiddag een uur lang met mijn (naar mijn mening toch echt zeer kundige) installateur heb gebeld en hij aangaf dat er na 2025 toch ook echt gekeken gaat worden naar de fase waarop je teruglevert en verbruikt. Deze informatie wordt immers gewoon netjes aangeleverd via de slimme meter. Ik kan dan natuurlijk nog steeds wel alle grootverbruikers op dezelfde fase zetten maar als er ook een elektrische auto komt en ik die niet in gebruik zijnde fase alsnog gebruikt, dan wordt het een lastige keuze.

Overbodig te zeggen, maar dat het realtime intern salderen nooit zal wijzigen en verdeeld zal worden over de verschillende fases dat snap ik uiteraard. Het gaat mij echt om de aan het net terug te leveren energie.

[ Voor 4% gewijzigd door xon op 14-06-2023 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:09
@xon je geeft een waslijst aan redenen om geen 3 fase omvormer te willen

Bij dit vermogen is een enkelfase omvormer technisch superieur. Ergens tussen de 2 en 3% efficiënter… misschien erger als de omvormer extreem laag in spanning bereik wat matig presteert (wordt amper over gepubliceerd). Honderden euro’s goedkoper.

Wees verstandig. Gebruik een enkelfase omvormer.

Een strik vraagje: hoeveel van je hoog vermogen gebruikers zijn 3 fase?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
Ronald schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 23:03:
@xon je geeft een waslijst aan redenen om geen 3 fase omvormer te willen

Bij dit vermogen is een enkelfase omvormer technisch superieur. Ergens tussen de 2 en 3% efficiënter… misschien erger als de omvormer extreem laag in spanning bereik wat matig presteert (wordt amper over gepubliceerd). Honderden euro’s goedkoper.

Wees verstandig. Gebruik een enkelfase omvormer.

Een strik vraagje: hoeveel van je hoog vermogen gebruikers zijn 3 fase?
Ja ik snap zeker dat het met de huidige regeling de allerbeste keuze is maar het gaat mij vooral ook de langere termijn en of het realistisch te denken is dat er straks naar verbruik/levering per fase gekeken gaat worden.

Je strikvraag snap ik niet? De laadpaal heeft volgens mij een 3fase aansluiting maar dat is toch niet relevant voor de vraag van hierboven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dat intern sommeren van verbruik over de fasen is heel erg zeker.

Het staat in in de Elektriciteitswet.
Maar zo nodig is rechtsongelijkheid met enkelfase aansluitingen nog sterker ;)

Wat betreft de vraag: witgoed wat met warm water werkt: 2kW element. Komt dus nooit volledig uit een 3 fase met 3kW aan PV.

Elektrisch koken: dat gedraagt zich als meerdere enkelfase apparaten.

Mocht je zelfs het rechtsgelijkheidbeginsel niet vertrouwen dan kun je meer bereiken met enkelfase omvormer en je zware apparaat slim aanzetten tegen de levering van PV stroom.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

Digitale elektriciteitsmeters meten intern elke fase apart. (Dit is alleen te zien via het installateursmenu, en die krijg je alleen als je de verzegeling verbreekt en je bij de aansluitingen kunt komen. :p )
De som van de 3 fasen wordt geregistreerd op 1 van de 4 telwerken van de digitale meter. (Voor laag en hoog tarief heb je allebei een telwerk voor verbruik en voor teruglevering.) De netbeheerder kan dus niet per fase dit inzien.

Ik heb vorig jaar al eens uitgezocht of het interessant voor de netbeheerder zou zijn om per fase het verbruik te registreren. Immers, ze kunnen in de toekomst in principe de elektriciteitsmeter vervangen door een nieuw type die wel in staat is om 12 tellerstanden door te geven. (3 fasen x laag/hoogtarief x verbruik/teruglevering)
Mijn conclusie toen was dat het niet echt interessant is. In een straat/wijk zijn namelijk de huizen evenredig verdeeld over de 3 fasen, en daardoor is het stroomverbruik/teruglevering per fase ook evenredig verdeeld. Het is dus niet zo dat er extra kosten zijn vanwege een netverzwaring omdat 1 fase te zwaar wordt belast, terwijl de andere 2 fases nauwelijks worden belast.

Als bijvoorbeeld een derde van de huizen zonnepanelen hebben die volop leveren, dan zitten ze niet toevallig allemaal op fase 1, maar is het normaal verdeeld over de 3 fasen. Als er in verschillende huizen een paar grootverbruikers aan worden gezet, dan is dat ook evenredig verdeeld over de 3 fasen. Gemiddeld genomen is de belasting gelijk, en niet nodig voor de netbeheerder om dat apart per aansluiting bij te houden.

Terug naar jouw vraag over 1 of 3 fasen: Het maakt niet uit wat voor omvormer je neemt, de berekening is het zelfde. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
Deze vraag komt regelmatig voorbij, de netcode is hier glashelder over een gaat ook niet veranderen:

Wilke in "Terugleveren panelen 3 fasen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
De werking van de meter op dit moment is mij geheel duidelijk hoor. Dus of je nou op groep 1...2 of 3 wat gebruikt, het maakt geen donder uit en het wordt gelijk getrokken. Het gaat meer om de toekomst en gebruik van de fasering door de netbeheerder. Ik kwam dit filmpje/uitleg tegen die wel aardig mijn zorg verwoord. Hij geeft overigens ook wel een simpele (en compleet logische) oplossing ervoor.

YouTube: Kies de juiste fase - zonnepanelen, meterkast en salderingsregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack_Nick
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:26
Enige punt waar ik je wel op wil wijzen is dat, bij mijn kennis, je vanaf de wasmachine geen andere afnemers mag hebben tot aan de meterkast als je hierop wilt gaan invoeden. Maar dit zal een elektricien ook opmerkingen en beoordelen of het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@xon Ketel weer eens kletspraat

Stel dat het intern verrekenen tussen de fasen er af zou gaan.
Zo zou een enkelfase klant anders behandeld worden dan een 3-fase klant.
Dat wordt het financieel voordeliger om een enkelfase aansluiting te hebben.

Dat is een rechtsongelijkheid, de rechter zal dat binnen no-time in het gezicht van het kabinet teruggooien.
De netbeheerders die potentieel miljoenen meters zouden moeten gaan vervangen.

Gaat
Niet
Gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
xon schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 07:08:
De werking van de meter op dit moment is mij geheel duidelijk hoor. Dus of je nou op groep 1...2 of 3 wat gebruikt, het maakt geen donder uit en het wordt gelijk getrokken. Het gaat meer om de toekomst en gebruik van de fasering door de netbeheerder. Ik kwam dit filmpje/uitleg tegen die wel aardig mijn zorg verwoord. Hij geeft overigens ook wel een simpele (en compleet logische) oplossing ervoor.

YouTube: Kies de juiste fase - zonnepanelen, meterkast en salderingsregeling
hoeveel verschillende mensen met hetzelfde antwoord zijn er nodig dan? er komt geen andere afrekening over fases in de toekomst, je kun dat vergeten. er zijn een paar redenen om 3 fase te kiezen en die zijn allemaal niet aan de orde bij jou. Het is daarmee simpel: 1 fase, goedkoper qua spul, betere prestaties, geen kabel buitenom. Iedereen blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
Jack_Nick schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 07:13:
Enige punt waar ik je wel op wil wijzen is dat, bij mijn kennis, je vanaf de wasmachine geen andere afnemers mag hebben tot aan de meterkast als je hierop wilt gaan invoeden. Maar dit zal een elektricien ook opmerkingen en beoordelen of het kan.
Ja dat is misschien nog een dingetjes. Wat ik dan niet snap is waarom de wasmachine zelf wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
xon schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 07:23:
[...]

Ja dat is misschien nog een dingetjes. Wat ik dan niet snap is waarom de wasmachine zelf wel?
Het gaat om de kabel tussen de meterkast en onderverdeler/PV-verdeler. Daar mag niets, echt helemaal niets anders op aangesloten worden. Ook geen ongebruikt stopcontact.

Wat je op de verdeler aansluit mag je zelf weten

Pagina: 1