Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 17:44
Siewert schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:26:
[...]

Wat gebeurt er dan als de smart-plug meer wil hebben, gaat de omvormer dan leveren.
Zo ja, dan zouden ze met de omvormer praten lokaal.
Zo nee, dan gaat het dus ook via hun api en dus als er geen internet is geen teruglevering
Goede vraag

Even een test gedaan met een 2000 watt waterkoker.

Met Wan : Zodra ik die aanzet gaat verbruik in huis volgens homewizard naar boven 2000 watt en direct erna zie ik de powerstream bijspringen en het verbruik in huis terug naar onder 1600 watt gaan.

Zonder WAN : Ik kan niet de homewizard app gebruiken maar wel de waterkoker helmaal vol met water doen en aanzetten en dan naar de meterkast rennen waar ik op de meter weer onder de 1600 watt gaat.

Voorzichtig durf ik te zeggen dat de smartpluggen hun werk blijven doen zonder internet zolang de wifi er is.

Ik hoop echter dat dit ook voor een p1 meter geldt maar heb er geen die ik kan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:27
HansKeesom schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:43:
[...]

Goede vraag

Even een test gedaan met een 2000 watt waterkoker.

Met Wan : Zodra ik die aanzet gaat verbruik in huis volgens homewizard naar boven 2000 watt en direct erna zie ik de powerstream bijspringen en het verbruik in huis terug naar onder 1600 watt gaan.

Zonder WAN : Ik kan niet de homewizard app gebruiken maar wel de waterkoker helmaal vol met water doen en aanzetten en dan naar de meterkast rennen waar ik op de meter weer onder de 1600 watt gaat.

Voorzichtig durf ik te zeggen dat de smartpluggen hun werk blijven doen zonder internet zolang de wifi er is.

Ik hoop echter dat dit ook voor een p1 meter geldt maar heb er geen die ik kan koppelen.
Thx voor de test.
Ik gebruik de p1meter, kwh-meter en pluggen van HomeWizard voor mijn batterij setup en is lokaal uit te lezen dus geen WAN nodig.
Alleen het aansturen van EcoFlow blijft de bottleneck, geen WAN geen output en aansturing.
Gelukkig ligt het internet er bijna nooit uit, maar wie weet in de toekomst wat anders verzinnen want EcoFlow weigert al sinds het begin de API lokaal te draaien.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Siewert schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:56:
[...]

Dikke prima zo.
Zal bij de meeste deze maand lekker gaan.
Hier exact het zelfde.
Nu nog wat warmer zodat de kachel de garage ook niet meer hoeft te verwarmen nachts.
[Afbeelding]
Mooie peak shaving, doe je dat met software?

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansKeesom
Siewert schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:48:
[...]

Thx voor de test.
Ik gebruik de p1meter, kwh-meter en pluggen van HomeWizard voor mijn batterij setup en is lokaal uit te lezen dus geen WAN nodig.
Alleen het aansturen van EcoFlow blijft de bottleneck, geen WAN geen output en aansturing.
Gelukkig ligt het internet er bijna nooit uit, maar wie weet in de toekomst wat anders verzinnen want EcoFlow weigert al sinds het begin de API lokaal te draaien.
Het zou mooi zijn als EcoFlow met een device komt waarmee je lokaal kunt laten draaien wat nu op de server gebeurd en eventueel synced met die server zodat je als je wegbent van huis ook nog toegang hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Servowire schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:55:
[...]

Mooie peak shaving, doe je dat met software?
ja/nee...
In het kort:
Heb hier een dedicated Raspberry draaien voor de thuisbatterij.
Hier draaien 2 php scripts op.
Een script draait elke 15seconden om de baseload die nodig is uit te rekenen en vervolgens de beide EcoFlows aan te sturen om meer of minder te leveren.
Het andere script draait elke 2 minuten en bekijkt hoeveel PV overschot er is en te samen met veel andere variabelen stuurt hij 1 van de 3 laders of allemaal aan/uit om te laden.

https://github.com/Siewer...cro-inverter-MyPhpScripts

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Inmiddels is het grid verbruik wel opgelopen.
1 dacht na zonsondergang te gaan douchen🙈 krijg het er niet in/uit bij diegene.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4E0yowcbUShyc8wxeu3trNJqB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXFiTdmj5CKyCH4W3L1JGRxb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Siewert schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:14:
Inmiddels is het grid verbruik wel opgelopen.
1 dacht na zonsondergang te gaan douchen🙈 krijg het er niet in/uit bij diegene.

[Afbeelding]
haha herkenbaar. zit je de hele dag te coden, gaat mevrouw 2 pizza's bakken. ;w dag KWh. maar hoe stuur je de lader aan dat hij de pieken goed pakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Servowire schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:17:
[...]

haha herkenbaar. zit je de hele dag te coden, gaat mevrouw 2 pizza's bakken. ;w dag KWh. maar hoe stuur je de lader aan dat hij de pieken goed pakt?
Ook kort uitgelegd ;-)
Berekening van p1-verbruik \minus/ pv-opwek \minus/ lader-verbruik is daadwerkelijk overschot.
Stel er is een overschot van 350w dan start lader1.
Zon komt hoger te staan en er is een overschot van 900w dan mag de 2 lader er bij aan.
Dan komt het, er is een overschot van 1300w of meer dan start ook lader3 (600w) op.
Dan zet ik de droger aan en die verbruikt 1300w dus alle overschot is op/weg dan worden alle laders uitgeschakeld.
Nu komt de zon weer wat hoger terwijl de droger aanstaat en er is weer 350w overschot dan start lader 1 weer op.

Dus in theorie word er nooit stroom van het NET gebruikt om op te laden
En zal in alle overschot in de batterijen gaan.

edit:
Alle laders hebben hun eigen HomeWizard plug en die stuur ik via de lokale API aan en lees ze ook uit voor alle totalen om de SOC te berekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door Siewert op 20-03-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max1weber
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-09 20:18
Siewert schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:04:
[...]

Grootste misverstand die er is. 😉
Als je de thuisbatterij op bijvoorbeeld fase 2 aansluit zal deze alle fases dekken.
En dat komt omdat de slimmemeter dit intern verrekend.
Dus op fase 3 worden fase 1 en 2 verrekend, gebeurt dus interen in de meter nog voor de hoofdaansluiting.
Dat is alleen administratief. technisch niet...ofwel als het netwerk boven de 253 volt uitkomt gaat je omvormer uit en je batterij levert nietseer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Max1weber schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 05:56:
[...]

Dat is alleen administratief. technisch niet...ofwel als het netwerk boven de 253 volt uitkomt gaat je omvormer uit en je batterij levert nietseer
Weet niet, heb het goede bericht wel gequote?
Uitval omvormer door voltages boven de 253v heeft niks met het interne tellerwerk van de meter te maken.
Je hebt gelijk dat die uitvalt/afschakelt dat is een vereiste via de net code in NL.
Het intern verrekenen van opname en afname gebeurt wel degelijk intern in de meter.
Heeft weer niks te maken met het salderen waar alle ophef over is.

Maar goed, dit heeft weer niks met het onderwerp in de deze topic te maken.
Ik blijf erbij dat als het salderen afloopt het interne tellerwerk nog steeds zijn werk doet.
Of te wel hij telt wat je afneemt en wat je je huis inpompt.
Dit plus/min verhaal is voor de netbeheerder niet te zien.
Enige wat die ziet is wat jij voor de meter afneemt of opneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op mijn werk hebben we een mobiele werkplek over en dacht dat deze misschien makkelijk om te bouwen zou zijn naar een thuisaccu om mee te spelen.
Dit dmv een aan te schaffen EcoFlow 800W Powerstream en de onderstaande delen:

2x Ecobat AGM Deep Cycle EDC12-85a
2x Victron Energy IP22 24V/12 lader
1x Victron Phoenix Inverter 12V - 800VA - 100-200A
1x Victron Energy BMV-712 Smart accumonitor

Of is het misschien beter om dit setje te scrappen (24v) en gelijk een powerqueen 48v set te gaan testen?

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 20:41
Zit te denken de ecoflow powerstream te vervangen door de APsystems EZ1-M. Ze kosten evenveel (althans ik heb ze toch op 1 plek aan dezeflde prijs gezien), alleen kan je met de EZ1 een lokale API gebruiken die goed werkt met homeassistant, en die lokale API laat je toe op de max power limit in te stellen van 30W tot 800W.
@Siewert308SW heb jij die al overwogen als alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Valkske schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:31:
Zit te denken de ecoflow powerstream te vervangen door de APsystems EZ1-M. Ze kosten evenveel (althans ik heb ze toch op 1 plek aan dezeflde prijs gezien), alleen kan je met de EZ1 een lokale API gebruiken die goed werkt met homeassistant, en die lokale API laat je toe op de max power limit in te stellen van 30W tot 800W.
Heb er wel naar gekeken.
Meende dit dit eerder te hebben gezegd, denk ik ;-)
Maar een prijs van rond de €180,- en je moet voor €25 een schuko aansluiting erbij kopen is alweer dik €200 voor 1 omvormer. dat is €100 meer dan ik voor mijn EcoFlow PS heb betaald.

Dus zat/zat ik de afweging te maken, is die €100 extra het waard en kan het uit.
Afgelopen 5 jaar heb ik 2x een externe stroomstoring gehad.
1 van een uur en 1 van een aantal uren.
Internet lag er daarmee ook uit en losse internet storingen kan ik op 1 hand tellen.
En die hebben tussen 1uur tot een halve dag geduurd.
Ga ik dan schatten was ik heb misgelopen aan opwek dan kom ik bij lange na niet op die €100 extra kosten.

Voor nu heb ik ook nog geen downtime van de EcoFlow API gezien.
Dus opzich is het nog stabiel en waag ik het er de komende tijd op om dit zo te laten draaien. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvP
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:36

RvP

Valkske schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:31:
Zou dat goed gaan met een 25V als input?
Minimale input lijkt namelijk 26V te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ta4On9jOfTA25JvKCxiXWD85G0s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qJjZcgXemwyLeARkxcvvxHpu.png?f=user_large

De opties in de integration voldoen in ieder geval wel. Lokale API is natuurlijk wel een pluspunt.
https://www.home-assistant.io/integrations/apsystems/

SolarEdge 22x360Wp Zuid (7920Wp) 11x365Wp Noord (4015Wp), Daikin Altherma 3M 9kW Monoblock, Gasloos sinds september 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
@RvP is wel krap idd, dan zou ik gaan stacken...
https://www.ipowerqueen.d...rij-geintegreerd-100a-bms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvP
  • Registratie: Mei 2004

RvP

Wat niet helemaal begrijp aan de datasheet is dat de Peak Power Tracking Voltage dan weer 28V-45V is. Daar valt een dubbele 25.6V dan weer buiten. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zeker weet wat die waarde inhoud.

SolarEdge 22x360Wp Zuid (7920Wp) 11x365Wp Noord (4015Wp), Daikin Altherma 3M 9kW Monoblock, Gasloos sinds september 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
Vreemd, er zijn ook datasheets waar 16V-60V in genoemd staat:
https://solarv.de/Datenbl...20EZ1-M%20EZ1-H_%20EN.pdf

Ik heb er een op de kop getikt. Ik ga het wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:16

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

arjants schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:06:
Op mijn werk hebben we een mobiele werkplek over en dacht dat deze misschien makkelijk om te bouwen zou zijn naar een thuisaccu om mee te spelen.
Dit dmv een aan te schaffen EcoFlow 800W Powerstream en de onderstaande delen:

2x Ecobat AGM Deep Cycle EDC12-85a
2x Victron Energy IP22 24V/12 lader
1x Victron Phoenix Inverter 12V - 800VA - 100-200A
1x Victron Energy BMV-712 Smart accumonitor

Of is het misschien beter om dit setje te scrappen (24v) en gelijk een powerqueen 48v set te gaan testen?
Je linkt een loodaccu. Let even op het aantal laadcycli dat die meegaan (volgens mij aanzienlijk lager) en laadefficientie. Er is een reden dat iedereen lifepo4 cellen gebruikt. Overigens is de gelinkte accu spec-technisch gezien ook niet goedkoper dan lifepo4. 12V @ 85Ah is 1020 Wh (voor 225 euro). 24V @ 100Ah is 2400 Wh (voor 450 euro). Je loopt dus 360Wh mis voor hetzelfde geld.

[ Voor 3% gewijzigd door Thijsmans op 21-03-2025 17:45 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Thijsmans schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:40:
[...]

Je linkt een loodaccu. Let even op het aantal laadcycli dat die meegaan (volgens mij aanzienlijk lager) en laadefficientie. Er is een reden dat iedereen lifepo4 cellen gebruikt. Overigens is de gelinkte accu spec-technisch gezien ook niet goedkoper dan lifepo4.
Deze zijn bedoeld voor offgrid gebruik en kunnen door hun opbouw prima voor diepe ontladingen lees ik in de specs.
Gaat er vooral om dat ik het lijstje gratis mee kan nemen, daar evt een Powerstream bij koop en dan een bruikbare set heb.
Mocht dat lijstje daar niet voor geschikt zijn dan gaan ze in de recyclingbak ;)

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ah, bij gratis herkomst speelt prijs natuurlijk geen rol :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:57

Funky22

Guild invite

Zijn die Lifepo4 van Dchouse iets?

Ben er achter gekomen dat het eigenlijk gewoon accu's van Eco worthy zijn, heb me net een 200ah gekocht voor €319 via Amazon de, is een €120 korting coupon actie op tot maandag.

Kan ze nog altijd annuleren men ander optie was een 280Ah van Wattcycle prijs €504

Accu zal enkel dienen om een 12V koelkast aan te sturen in men vis bus (miss later dat ik er nog een zonnepaneel bij doe)

https://discord.gg/x8uWt9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16:07
Funky22 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:14:
Zijn die Lifepo4 van Dchouse iets?

Ben er achter gekomen dat het eigenlijk gewoon accu's van Eco worthy zijn, heb me net een 200ah gekocht voor €319 via Amazon de, is een €120 korting coupon actie op tot maandag.

Kan ze nog altijd annuleren men ander optie was een 280Ah van Wattcycle prijs €504

Accu zal enkel dienen om een 12V koelkast aan te sturen in men vis bus (miss later dat ik er nog een zonnepaneel bij doe)
Ik heb ze ook. , bevallen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdejong
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:57
HansKeesom schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:40:
[...]

Hoi, vanwege een andere post de vraag of deze koppeling blijft werken als internet uitvalt? Zien deze apparaten elkaar via wifi zonder WAN
Hoi. Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cradi
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Sinds september (1e batterij met Ecoflow Powerstream) / oktober (2e batterij met Ecoflow Powerstream) gebruik ik een Tibber Pulse slimme P1-meter om het ontlaadvermogen van de Powerstreams mee te regelen. Gelukkig kon ik zo'n meter met flink wat korting bemachtigen, want normaal zijn ze stevig aan de prijs (€72-€90). Zo'n Tibber Pulse is makkelijk in te stellen in de Ecoflow-app, en je hebt er geen omkijken meer naar.

Althans, daar ging ik van uit.

Echter, het komt best regelmatig (gemiddeld ongeveer om de andere dag) voor dat Ecoflow de verbinding met de Tibber Pulse slimme meter kwijtraakt. Om die te herstellen moet ik handmatig in de Ecoflow app het Tibber-tegeltje even aantikken. Eerst zie je namelijk geen P1-waarde ('-') maar binnen enkele seconden wel weer P1-waarden (verbinding is dan hersteld). Meteen daarna zullen beide Powerstreams weer met de juiste waarden gaan ontladen.

Da's geen werkbare oplossing. Dus zoekend naar een bijna net zo makkelijk maar beter werkend alternatief (weliswaar nog steeds via de Ecoflow-cloud) in combinatie met Home Assistant kwam ik bij het Python-script van svenerbe op Github uit.

Ik weet het, dit alternatief is al eerder benoemd in dit topic, o.a. hier https://gathering.tweaker...message/79582002#79582002 en hier https://gathering.tweaker...message/79647172#79647172.

Maar voor andere gebruikers die net als ik - ondanks verbeteringen zoals WiFi-signaal - ook problemen hebben met de verbinding van Ecoflow met de Tibber Pulse, en al Home Assistant gebruiken, is dit een sterke verbetering volgens mij. Daarom verdient het (opnieuw) aandacht.

Het enige dat je nodig hebt:
  1. een andere P1-meter (bijvoorbeeld een relatief goedkope zoals van Homewizard €30), en deze via de Homewizard-integratie in Home Assistant bekend maken
  2. bij https://developer-eu.ecoflow.com/us een EcoFlow API-key aanvragen
  3. in Home Assistant de HACS integratie “pyscript” installeren, dan herstarten en de integratie “Pyscript Python scripting” configureren (beide vakjes aanvinken)
  4. het script van https://github.com/svenerbe/ecoflow_dynamic_power_adjustment downloaden en in je /homeassistant/pyscript map zetten en in het script de API-keys (AccessKey en SecretKey) opslaan
  5. in Home Assistant een zgn Helper maken (naam: p1_actueel_vermogen_helper) om in de volgende stap de P1 actuele waarde gedeeld door het aantal Powerstreams even in op te kunnen slaan
  6. in Home Assistant een simpele automation maken voor het managen van het ontlaadvermogen van de Powerstream(s). Deze werkt functioneel als volgt: elke 30 seconden, als er ontladen moet worden, de waarde van het P1 actuele vermogen delen door het aantal Powerstreams en die waarde doorgeven aan elk van de Powerstreams. Pas hierin het aantal en de serienummers van je PowerStreams aan, en de naam van de sensor van het P1 actuele vermogen. Code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
alias: Ontladen NoM managen
description: >-
  Dit stuurt de over de Powerstream inverters verdeelde base load op basis van
  het actuele P1 vermogen
triggers:
  - trigger: time_pattern
    seconds: /30
conditions:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.ontladen_thuisbatterij_pauzeren
    state: "off"
actions:
  - action: input_number.set_value
    target:
      entity_id: input_number.p1_actueel_vermogen_helper
    data:
      value: "{{ states('sensor.p1_meter_active_power') | round / 2 }}"
    alias: >-
      Wijzig P1 actueel vermogen helper naar actueel vermogen gedeeld door het
      aantal Powerstreams
  - data:
      SerialNumber: HW11AA11AA11AA11
      TotalPower: "{{ states('input_number.p1_actueel_vermogen_helper') }}"
      Automation: true
    action: pyscript.set_ef_powerstream_custom_load_power
  - data:
      SerialNumber: HW22BB22BB22BB22
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
cradi schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:04:
Sinds september (1e batterij met Ecoflow Powerstream) / oktober (2e batterij met Ecoflow Powerstream) gebruik ik een Tibber Pulse slimme P1-meter om het ontlaadvermogen van de Powerstreams mee te regelen. Gelukkig kon ik zo'n meter met flink wat korting bemachtigen, want normaal zijn ze stevig aan de prijs (€72-€90). Zo'n Tibber Pulse is makkelijk in te stellen in de Ecoflow-app, en je hebt er geen omkijken meer naar.

Echter, het komt best regelmatig (gemiddeld ongeveer om de andere dag) voor dat Ecoflow de verbinding met de Tibber Pulse slimme meter kwijtraakt. Om die te herstellen moet ik handmatig in de Ecoflow app het Tibber-tegeltje even aantikken. Eerst zie je namelijk geen P1-waarde ('-') maar binnen enkele seconden wel weer P1-waarden (verbinding is dan hersteld). Meteen daarna zullen beide Powerstreams weer met de juiste waarden gaan ontladen.
......
Goed om te weten, hoe jammer dan ook, dat de verbinding Tibber <-> EcoFlow kan uitvallen. Maakt de pijn van 6 EcoFlow smartplugs wat minder voor me :-)
Gezien de kleine solar installatie die ik heb, lukt het me prima om tijdens de 4 duurste uren van de dag de batterijen voldoende te ontladen voor de volgende dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 12:00

PJKs

Young, Free and Single

RvP schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:51:
[...]

Zou dat goed gaan met een 25V als input?
Minimale input lijkt namelijk 26V te zijn.

[Afbeelding]
Op het apparaat zelf staat 16V-60V. Dus lijkt me een goed uitgangspunt. Zie foto.

Overigens vermoed ik dat de MPPT-range bij een zonnepaneel erg nuttig is, maar bij een batterij niet zo van belang. Het vermogen dat je wil komt er toch wel uit en de rest blijft in de batterij zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Burts_grGeAwtq-GWH6CoOzdj8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9MWHiKLgMQQnj3XU48gvffq.jpg?f=fotoalbum_large

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvtec
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-07 14:00

Da's geen werkbare oplossing. Dus zoekend naar een bijna net zo makkelijk maar beter werkend alternatief (weliswaar nog steeds via de Ecoflow-cloud) in combinatie met Home Assistant kwam ik bij het Python-script van svenerbe op Github uit.

Ik weet het, dit alternatief is al eerder benoemd in dit topic, o.a. hier https://gathering.tweaker...message/79582002#79582002 en hier https://gathering.tweaker...message/79647172#79647172.

Maar voor andere gebruikers die net als ik - ondanks verbeteringen zoals WiFi-signaal - ook problemen hebben met de verbinding van Ecoflow met de Tibber Pulse, en al Home Assistant gebruiken, is dit een sterke verbetering volgens mij. Daarom verdient het (opnieuw) aandacht.

1. een andere P1-meter (bijvoorbeeld een relatief goedkope zoals van Homewizard €30), en deze via de Homewizard-integratie in Home Assistant bekend maken
  3. in Home Assistant de HACS integratie “pyscript” installeren, dan herstarten en de integratie “Pyscript Python scripting” configureren (beide vakjes aanvinken)
  4. het script van https://github.com/svenerbe/ecoflow_dynamic_power_adjustment downloaden en in je /homeassistant/pyscript map zetten en in het script de API-keys (AccessKey en SecretKey) opslaan
  5. in Home Assistant een zgn Helper maken (naam: p1_actueel_vermogen_helper) om in de volgende stap de P1 actuele waarde gedeeld door het aantal Powerstreams even in op te kunnen slaan
  6. in Home Assistant een simpele automation maken voor het managen van het ontlaadvermogen van de Powerstream(s). Deze werkt functioneel als volgt: elke 30 seconden, als er ontladen moet worden, de waarde van het P1 actuele vermogen delen door het aantal Powerstreams en die waarde doorgeven aan elk van de Powerstreams. Pas hierin het aantal en de serienummers van je PowerStreams aan, en de naam van de sensor van het P1 actuele vermogen. Code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  het actuele P1 vermogen
triggers:
conditions:
actions:
    target:
    data:
      aantal Powerstreams
  - data:
  - data:
Dat viel mij ook al op en dan heb ik het nog niet eens vol in gebruik, in de tibber app zelf heb je altijd direct het verbruik. Hopelijk komt (soort) bovenstaande oplossing ook voor homey. Heeft iemand een integratie met shelly ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Had gistermiddag een situatie waarbij de Ecoflow begon terug te leveren omdat het "laat" genoeg was, maar een andere lader stond nog aan (foutje in de code).

Kan dat brandtechnisch gezien kwaad? Als je per ongeluk aan het voeden EN laden bent?

Of gaat de stroom dan gewoon rondjes en verlies je bij elk rondje warmte?

Want als dat kwaad kan, dan wil ik de boel met relais ofzo nog extra beveiligen.

[ Voor 11% gewijzigd door Servowire op 22-03-2025 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H.W.R
  • Laatst online: 11:25
NOM met Shelly werkt goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75LjyJnxbOxqFx8x0xGmzMjTzcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Y4ocKhmcHKXDXs1XivQUdd9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKO3dP0TGVzPmve3E_DOwvEi6bE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ByfL62qpUdb3fSfBOMdrb3c.jpg?f=fotoalbum_large

Laden en ontladen kan tegelijk, alleen kost het geld. Ik heb een paar voorwaarden toegevoegd om dit te voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door H.W.R op 22-03-2025 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llpineapple
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:17

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  het actuele P1 vermogen
triggers:
conditions:
actions:
    target:
    data:
      aantal Powerstreams
  - data:
  - data:
Ik heb hier ook last van, ook met 2 powerstreams. Lastige is dat als de verbinding wegvalt de powerstreams op het laatste vermogen door blijven produceren. Ik heb afgelopen nacht veel teruggeleverd, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik weet zeker dat het niet aan de tribber ligt, echt bij ecoflow. Zal ze eens een mailtje sturen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Vervolg op deze post over de APSystems EZ1-M.

Vandaag heb ik de EZ1-M van de schuur gehaald en vanavond eens aangesloten op mijn volle batterijen (12V en 24V DC House in serie. Dus 36V). Vervolgens de powerstream uitgezet en heel rudimentair een nul-op-meter geprobeerd te programeren in Home Assistant.

Mijn automation is eigenlijk bijzonder simpel:
- Eén helper die continu de maximum output van de EZ1-M en het huidige vermogen van de P1 bij elkaar optelt. Dat wordt de nieuwe maximumwaarde voor de output.
- Eén automation die elke vijf seconden die waarde pakt, en als nieuw maximum doorgeeft aan de EZ1-M.

Als de maximumoutput bijvoorbeeld 250W is, en de P1 meter op dat moment -10W dan worden die opgeteld. Omdat er op dat moment 10W wordt teruggeleverd is die waarde negatief, en dus in de praktijk van de maximum output afgetrokken. Daarmee is 240W dan de nieuwe output.
Als er netto verbruik vanaf het net is, dan telt hij die waarde op bij de maximumwaarde en wordt die dus hoger.

Dit is het resultaat in Home Assistant (animated GIF, 1 minuut):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oi6IlNZzCBvb9lDPAmmzYgcqn_s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/j9mN2Dpp9WDawNlibsJ7MQaC.gif?f=user_large

En dit in Home Wizard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6G_MQ8ypEm0CM3DPHZG2I-xbrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oyLbnTFG2Y2bYNtxYLHGF7TK.png?f=fotoalbum_large

Waarbij drie dingen aangetekend:
- De EZ1-M hangt voor nu met maar één input aan de accu. Dan gaat hij tot maximaal 500W (met twee officieel tot 799W).
- De automation staat op elke 5 seconden. Maar de OLED-TV staat hier aan. En als daar visueel nogal afwisselend beeld op staat, dan beïnvloedt dat het stroomverbruik ontzettend veel. Zojuist stond ook een minuutje ofzo bijna hetzelfde shot op TV, met weinig afwisseling. Dat was het moment dat hij het dichtst rondom de 0W bleef hangen.
- De waarde die ik als maximum doorgeef aan de EZ1-M ligt echt wel ver af van de daadwerkelijke productie. Zo'n 200W maar liefst. Waarschijnlijk omdat hij intern dat maximum nog verdeelt over de twee solar inputs, en er dus maar één daadwerkelijk is aangesloten nu. Maar HA kijkt uiteindelijk voor het bijregelen vooral naar het verschil op de hoofdaansluiting, en dus werkt het systeem toch netjes.

Ik heb nog niet geprobeerd vaker dan eens per 5 seconden de waarde te updaten.

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:57
Ik heb 2 ecoflow powerstreams 'draaien', elk met een eigen accu . Probleem is dat 1 powerstream elke keer de netwerkverbinding verliest. Aangezien de standaard IT oplossing 'opnieuw opstarten', hoe kan ik mijn ecoflow powerstream terugzetten naar fabrieksinstellingen en weer helemaal opnieuw verbinden met de wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
BB-One schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:58:
Ik heb 2 ecoflow powerstreams 'draaien', elk met een eigen accu . Probleem is dat 1 powerstream elke keer de netwerkverbinding verliest. Aangezien de standaard IT oplossing 'opnieuw opstarten', hoe kan ik mijn ecoflow powerstream terugzetten naar fabrieksinstellingen en weer helemaal opnieuw verbinden met de wifi?
Staat niets over in de manual, maar onderaan in de app bij de Powerstream-instellingen kun je Ontkoppelen. Misschien bereik je daar een reset of in elk geval opnieuw verbinden met WiFi mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:57
cradi schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:14:
[...]

Staat niets over in de manual, maar onderaan in de app bij de Powerstream-instellingen kun je Ontkoppelen. Misschien bereik je daar een reset of in elk geval opnieuw verbinden met WiFi mee?
Goed idee! Lijkt gewerkt te hebben. Na ontkoppelen weer aankoppelen en ik moest weer wifi wachtwoord etc opgeven. Is nu al een tijdje redelijk stabiel....

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Servowire schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:19:
Had gistermiddag een situatie waarbij de Ecoflow begon terug te leveren omdat het "laat" genoeg was, maar een andere lader stond nog aan (foutje in de code).

Kan dat brandtechnisch gezien kwaad? Als je per ongeluk aan het voeden EN laden bent?

Of gaat de stroom dan gewoon rondjes en verlies je bij elk rondje warmte?

Want als dat kwaad kan, dan wil ik de boel met relais ofzo nog extra beveiligen.
Nee moet op zich geen probleem zijn. De accu zal het zelfs prettig vinden omdat een deel van de amps waarmee je aan het laden bent, direct op de accupolen (of zelfs de busbars) direct doorgaat naar de powerstream. Dat betekent dat er minder Amps de batterij in of uitgaan op dat moment.

Efficient is het op zich niet maar het is niet gevaarlijk voor zover ik het op afstand kan inschatten

Ook even aan Chatgpt gevraagd:
Modbreak:for future reference: chatgpt antwoorden zijn ongewenst.

[ Voor 120% gewijzigd door teacher op 23-03-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:41
Mijn aculader was vandaag wel onrustig ,word gestuurd door homeassistant.
ene moment volop zon ,en daarna toch ook wel bewolking.
Hier onder gedeelte van het log.

14:37:42 - 3 uur geleden uitgezet
14:18:33 - 3 uur geleden aangezet
14:08:02 - 3 uur geleden uitgezet
13:53:12 - 3 uur geleden aangezet
13:49:42 - 3 uur geleden uitgezet
13:33:12 - 4 uur geleden aangezet
13:24:32 - 4 uur geleden uitgezet
13:02:35 - 4 uur geleden aangezet
12:57:52 - 4 uur geleden uitgezet
12:51:02 - 4 uur geleden aangezet
12:40:24 - 5 uur geleden uitgezet
enz enz
Zou ik nog iets kunnen doen in het fine tunen,of het is niet anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:42
Beste techneuten, dit is mijn eerste post op dit topic.
Ik heb nooit interesse gehad in een thuisaccu, maar na het lezen van dit topic ben ik toch van gedachten veranderd, omdat het lekker lowbudget kan worden opgelost.
Mijn eerste vraag, waar eigenlijk alles om draait is het volgende:
Het gaat om de EcoFlow PowerStream micro-omvormer met een accu van 2,5 kWh.
Stel de accu heeft 100% SOC en het is avond en donker.
Ik zet de TV en verlichting aan, stel een vermogen van 300W.
De Ecoflow kan echter 800W leveren, er is nog 500W vermogen over dus.
Gaat de Ecoflow deze 500W dan terugleveren aan het net? Dat is nou wat ik echt niet zou willen.
Of heeft de Ecoflow een prioriteit functie dat alleen eigen verbruik wordt doorgestuurd?
Het zou natuurlijk van de gekke zijn als je eerst je zonnestroom (met omzetverlies) in de accu gaat opslaan om het vervolgens in de avond alsnog voor de nopjan terug te leveren (na 2027).

[ Voor 3% gewijzigd door johnberg51 op 23-03-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
johnberg51 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:14:
Of heeft de Ecoflow een prioriteit functie dat alleen eigen verbruik wordt doorgestuurd?
Welkom!

Ja, het is een simpel schakelaartje in de Ecoflow app en heet Terugleveringsbescherming. Zet je die aan, dan zal het vermogen worden teruggebracht tot wat er in huis wordt verbruikt. Om dat te kunnen weten, heeft Ecoflow wel een koppeling met een Slimme meter of een Slimme stekker nodig. In de app worden Shelly energiemeters, Tibber Pulse P1-meter of Ecoflow smart plugs ondersteund. Via de Ecoflow API kunnen ook andere P1-meters gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Terugleveringsbescherming, dat is een mooi woord😀
Het wordt dus aangestuurd via de app van Ecoflow.
Kun je de bekende P1 meter van €25 ook koppelen aan die app?

[ Voor 28% gewijzigd door johnberg51 op 23-03-2025 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
simonj schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:21:
Mijn aculader was vandaag wel onrustig ,word gestuurd door homeassistant.
ene moment volop zon ,en daarna toch ook wel bewolking.
Hier onder gedeelte van het log.

14:37:42 - 3 uur geleden uitgezet
14:18:33 - 3 uur geleden aangezet
14:08:02 - 3 uur geleden uitgezet
13:53:12 - 3 uur geleden aangezet
13:49:42 - 3 uur geleden uitgezet
13:33:12 - 4 uur geleden aangezet
13:24:32 - 4 uur geleden uitgezet
13:02:35 - 4 uur geleden aangezet
12:57:52 - 4 uur geleden uitgezet
12:51:02 - 4 uur geleden aangezet
12:40:24 - 5 uur geleden uitgezet
enz enz
Zou ik nog iets kunnen doen in het fine tunen,of het is niet anders?
Weinig aan te doen.
Heb dan wel geen HA maar wel een soort van hysteresis.
Zou met HA ook kunnen dan kun je bijvoorbeeld instellen tussen welke waarde de lader aangaat.
En vervolgens aan welke waarde hij moet uitschakelen.

Klein voorbeeldje.
300w lader

Lader aan tussen -350 - > -600
Lader uit tussen 0 - > -350

Stijgt je verbruik een beetje of komt er een wolkje dan heb 350w speling.
Maar je zou ook een timeout kunnen aanleggen dus een bepaalde waarde valt buiten het inschakelt moment en dus dus uitmoeten dan x minuten wachten en opnieuw checken of dit nog steeds het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
johnberg51 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:51:
Kun je de bekende P1 meter van €25 ook koppelen aan die app?
Helaas niet. Dat kan alleen als je de Ecoflow API inzet. Dat kan met PHP (even zoeken in het forum) of in Home Assistant met een Python-script. Voor dat laatste heb ik gisteren toevallig dit gepost, werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
cradi schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:54:
[...]

Helaas niet. Dat kan alleen als je de Ecoflow API inzet. Dat kan met PHP (even zoeken in het forum) of in Home Assistant met een Python-script. Voor dat laatste heb ik gisteren toevallig dit gepost, werkt uitstekend.
Denk dat ik toch maar ga voor de Ecoflow smart plug.
Komt deze dan tussen eco flow inverter en lichtnet?
En de smart p1 plug tussen lichtnet en acculader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
johnberg51 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:11:
[...]

Denk dat ik toch maar ga voor de Ecoflow smart plug.
Komt deze dan tussen eco flow inverter en lichtnet?
En de smart p1 plug tussen lichtnet en acculader?
Die plug steek je in het stopcontact en daar komt een grootverbruiker op.
En de EcoFlow komt weer in een ander stopcontact.
Maar zo stuur je alleen aan op het verbruik van 1 apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Siewert schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:13:
[...]

Die plug steek je in het stopcontact en daar komt een grootverbruiker op.
En de EcoFlow komt weer in een ander stopcontact.
Maar zo stuur je alleen aan op het verbruik van 1 apparaat.
Sorry moeilijk om te begrijpen, ik draai het even om.
Mijn doel is gewoon dat de Ecoflow overdag gewoon laadt met DIE stroom die anders terugeleverd zou worden aan het net en (na 2027) verloren is.
In de avond (of misschien overdag bij bewolkt weer) moet de Ecoflow de accustroom gewoon het lichtnet insturen waarbij in de slimmemeter “intern” salderen van toepassing is over de drie fasen, Maar absoluut geen teruglevering aan het net.
Wat is het verschil tussen één apparaat of gewoon de smartplug tussen accuuitgang en lichtnet zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
johnberg51 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:02:
[...]

Mijn doel is gewoon dat de Ecoflow overdag gewoon laadt met DIE stroom die anders terugeleverd zou worden aan het net en (na 2027) verloren is.
In de avond (of misschien overdag bij bewolkt weer) moet de Ecoflow de accustroom gewoon het lichtnet insturen waarbij in de slimmemeter “intern” salderen van toepassing is over de drie fasen, Maar absoluut geen teruglevering aan het net.
Wat is het verschil tussen één apparaat of gewoon de smartplug tussen accuuitgang en lichtnet zetten?
In het kort.
Die plug kan maar één apparaat meten.
En ziet dus niet het totale verbruik in huis en kan ook niet weten hoeveel er terug geleverd word.
Om dit te kunnen wat jij wil zul je toch echt een p1 meter aan je digitale meter moeten hangen om te weten wat je verbruik is en wat je terugeleverd.
Om zodoende de EcoFlow aan te kunnen sturen.
Er zijn dus meerdere wegen naar Rome.
Kan met een Tibbber dingle, Homewizard dongle maar bij ze moet je alweer zelf een Scriptje schrijven om op een raspberry te draaien of werken met HomeAssistant, er is iets mogelijk met shelly.
Maar Simpel gezegd, met een EcoFlow plug kun je niet wat jij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
johnberg51 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:02:
[...]

Gewoon op deze manier.
Zo goed als 0 op de meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RcdsCCInK7QhS2pOb_pHYC4ESM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UrymBbFSetKIhCFjxI3p7Gt5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuUk23ge7IY_VNOnmhhzRY_kmoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2iKFqcHPScMWgxUIkGBSwb4k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Rbb-lwdn op 24-03-2025 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Siewert schreef op maandag 24 maart 2025 @ 00:47:
Maar Simpel gezegd, met een EcoFlow plug kun je niet wat jij wil.
Correctie: met een standaard ecoflow plug lukt dat niet :+ Eerder linkte ik al het project waarbij iemand zo'n plug heeft opengemaakt, en het IC dat het verbruik meet heeft vervangen door een ESP8266 die het actuele meterverbruik injecteert 8)7

Nu zat daar een Home Assistant instantie achter, maar je kunt het verbruik natuurlijk ook direct uit de meter halen.

/edit: deze dus https://github.com/giovan..._Automation_Documentation

[ Voor 8% gewijzigd door Thijsmans op 24-03-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:09

Jerra

Beunhaas in wording

Overigens ook interessant is natuurlijk de shelly emulator in een HA instantie, waarmee je de waardes van een P1 plug kan doorspelen als een shelly apparaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Vannacht heb ik de Powerstream maar eens vergeleken met de EZ1-M.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vavesImmsVrMcbNVgIk3Ef_bewY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VE2BDbJOPU1LyWJE87IFujfN.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik heb gedaan is zowel de Powerstream aan de accu hangen als de EZ1-M. Van middernacht tot 03:00u draaide de Powerstream en om 03:00u schakelde die af aan DC-zijde (200A relais) en schakelde de EZ1-M aan met mijn Home Assistant automation. Wat ook wel handig is: je kunt de omvormer van de EZ1-M intern aan/uitzetten met een switch in HA.

De Powerstream is in mijn geval voor nul-op-meter aangestuurd door een Shelly 3EM op de hoofdaansluiting. Die gegevens gaan naar de Shelly cloud, en vanaf daar naar de Ecoflow-cloud en dan naar de Powerstream.

Vanaf 3:00u dus de EZ1-M, direct lokaal aangestuurd vanuit Home Assistant. Details hier te vinden.

Nou vroeg ik me natuurlijk af wat die piek is om 03:00u. Heeft gelukkig niets met de omvormers te maken, maar bij toeval schoot om 03:05u ook net de koelkast aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4fFzz1YtVaBRKp6-7Nl4fV03N4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xV3BdgcLnXlG55SlguF1pt8y.jpg?f=fotoalbum_large

De piek is namelijk wel te zien op de hoofdmeter en fase 2, maar niet op de meter die achter de omvormers hangt. Daarom is het eerste omvormer-vermogen van 3:00u tot even voor 6:00u ook een stukje hoger: toen stond de koelkast aan, op dezelfde fase als de omvormer.

Dit werkt dus briljant, en voor mij een stuk stabieler (minder hevige fluctuaties) dan de Powerstream. Nog iets: de EZ1M hing vannacht nog maar met één input aan de batterij. Per input doet de EZ1-M 20A (Powerstream maar 13A) dus als het goed is kan ik de volle 800W uit één enkele 24V-accu halen, waar de Powerstream daar 36V voor nodig heeft.

Dat wordt de volgende test. Maar moet even wat kabels (en zekeringen) aanpassen om die 40A te trekken.

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasdebans
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 20:59
Jerra schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:55:
Overigens ook interessant is natuurlijk de shelly emulator in een HA instantie, waarmee je de waardes van een P1 plug kan doorspelen als een shelly apparaat.
Dat werkt niet.
De emulator stuurt deze gegevens niet naar de shelly cloud. wat juist wel nodig is voor de ecoflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkske
@PJKs wat ik ook wel eens zou willen weten is het sluipverbruik van de Powerstream vs EZ1 (zowel naar de batterij als het net toe). Ik dacht bij de PS een idle power consumption van 6W te meten (maar mijn meting is misschien niet zo nauwkeurig in die lage getallen). Als je de efficiency van je totale batterij-opstelling wil weten, moet je sluipverbruik van de powerplugs, lader, omvormer (evt de ESP32) ook nog bijtellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:34
@PJKs Wat ik me ook afvraag, die Powerstream wordt vrij warm en gaat throttelen (bij te weinig koeling) als die 800Watt staat te pushen. Hoe zit dit met die EZ1M, als die namelijk 800Watt kan pushen vanuit 24v lijkt het mij dat die nog wat warmer wordt. Ik heb wel oren naar die EZ1M.

[ Voor 4% gewijzigd door g00gle op 24-03-2025 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:36

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

g00gle schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:28:
@PJKs Wat ik me ook afvraag, die Powerstream wordt vrij warm en gaat throttelen (bij te weinig koeling) als die 800Watt staat te pushen. Hoe zit dit met die EZ1M, als die namelijk 800Watt kan pushen vanuit 24v lijkt het mij dat die nog wat warmer wordt. Ik heb wel oren naar die EZ1M.
De powerstream kan bij 25.6v helemaal geen 800watt leveren, maar ((13a x 25.6v) x 2) 665,6 watt.
Dus die EZ1M lijkt mij sowieso wat interessanter op alle vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:17
Rbb-lwdn schreef op maandag 24 maart 2025 @ 00:52:
[...]

Gewoon op deze manier.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat als je twee Ecoflows in gebruik hebt? Kun je dan op deze manier ook je productie aansturen, of is het gebruik van Home Assistant in dat geval handiger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
SmoothTweaker schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:44:
[...]

Wat als je twee Ecoflows in gebruik hebt? Kun je dan op deze manier ook je productie aansturen, of is het gebruik van Home Assistant in dat geval handiger?
Ik gebruik er 2.
Met 4 accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Psycho_Mantis schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:40:
[...]

De powerstream kan bij 25.6v helemaal geen 800watt leveren, maar ((13a x 25.6v) x 2) 665,6 watt.
Dus die EZ1M lijkt mij sowieso wat interessanter op alle vlakken.
Klopt inderdaad, vandaar ook mijn vraag over warmte ontwikkeling. Ben benieuwd hoe "efficient" die blijft. Ik denk namelijk dat die goed warm gaat worden als je 800watt erdoorheen drukt vanaf 24V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

g00gle schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:24:
[...]

Klopt inderdaad, vandaar ook mijn vraag over warmte ontwikkeling. Ben benieuwd hoe "efficient" die blijft. Ik denk namelijk dat die goed warm gaat worden als je 800watt erdoorheen drukt vanaf 24V.
Ok, alvast een korte disclaimer. Ik heb de EZ1-M even aan 24V gehangen met beide inputs, en dan komt hij niet echt op gang. Blijft bij slechts 8 Watt hangen. Het valt ook buiten de MPPT-range (maar binnen de voltage range). Hoe dat zit weet ik niet.

Maar met alleen 24V heb je dus waarschijnlijk niet zo veel aan dit ding.

Terug naar 36V en er komt ongeveer 800W-870W uit met nu beide inputs aangesloten.

ja, graag!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g00gle
PJKs schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:30:
[...]

Ok, alvast een korte disclaimer. Ik heb de EZ1-M even aan 24V gehangen met beide inputs, en dan komt hij niet echt op gang. Blijft bij slechts 8 Watt hangen. Het valt ook buiten de MPPT-range (maar binnen de voltage range). Hoe dat zit weet ik niet.

Terug naar 36V en er komt ongeveer 800W-870W uit met nu beide inputs aangesloten.
Intressant, als ik dit ga doen, wil ik sowieso 2x 24v 100Ah accu's gaan doen en een 48Volt opstelling. Dan zakken de amperages allemaal een beetje. En is de warmte ontwikkeling minder.

Maar goed, nog steeds ben ik benieuwd, kan de EZ1-M het goed aan om langere tijd 800+Watt terug te leveren? Of wordt die toch wel aardig warm (te warm) of gaat die zelfs throttelen?. Voor alsnog heeft deze wel echt een dikke plus omdat die lokaal aan te sturen is. Scheelt weer latency en afhankelijkheid van cloud software (externe factoren / bedrijven). Wat toch wel belangrijk is wanneer je zo goed als 0 wil houden op de meter. Dan is vermogens update snelheid best belangrijk.

Ik denk dat ik de volgende setup ga doen:Totaal pakket zit je dan op: €1183,- komt ongetwijfeld nog wat materiaal bij.
Maar voor 5kWh thuis batterij is dat niet gek lijkt me. En als je 2x die EZ1-M doet kan je 1600Watt leveren.

Die lader kan je helaas niet remote aansturen, maar je kan hem wel instellen. En dat onthoudt die ook bij uit/in schakelen. Dan kan je afhankelijk van het seizoen af en toe je laders wat hoger / lager zetten. Om een beetje lekker uit te komen met je PV overschot. Wat nu behoorlijk is. Afgelopen week heb ik 22kWh teveel opgewekt bijvoorbeeld. Zou mooi zijn als dat in de nachten voor 0 op de meter kan zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtoude
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 28-05 09:41
Goedemiddag allen,

Ik lees al langere tijd mee en raakte geïnteresseerd in dit topic. Nu heb ik mijn hand weten te leggen op 4 batterypacks van ByD. In elke pack zitten 12 lifepo4 blades van 3.2v 135ah ieder.
Totale vermogen dus 38,4v/ 135ah. Dit lijkt me een mooie basis voor een thuisbatterij. Ik heb nu even 1 pack op de werkbank staan en daarvan meten alle cellen rond de 3 volt, dus die lijken in orde. Nu twijfel ik waar ik goed aan doe. Is de 800w van de powerstream voldoende voor 5,4kw die ik in een pack heb zitten of zouden jullie kiezen voor een oplossing met een hoger vermogen? Met die 5,4kw redt ik makkelijk mijn verbruik als de zon niet schijnt, maar 800watt gaat een bottleneck worden denk ik?

ik denk eraan om het volgende te bestellen:
JK RESS Active Balance BMS PB1A16S15P - (7S - 16S) - 150A - LiFePO4 / Li-ion / LTO
NOEIFEVO 36V 38.4V LiFePO4 batterijlader, 43.8V 25A
Ecolfow Powerstream

Even de smart plugs nog niet meegenomen, die heb ik nog wel ergens liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door achtoude op 24-03-2025 16:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

g00gle schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:26:
Intressant, als ik dit ga doen, wil ik sowieso 2x 24v 100Ah accu's gaan doen en een 48Volt opstelling. Dan zakken de amperages allemaal een beetje. En is de warmte ontwikkeling minder.
Met 48V van je bij de EZ1-M wel binnen de voltage range (60V maximaal) maar buiten de MPPT range. Dus net als aan de onderkant met 1x24V weet ik niet zo goed wat er dan gebeurt.

Maar dat kan ik volgende week testen, dan komt mijn tweede 24V.

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvtec
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-07 14:00
PJKs schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:04:
Vannacht heb ik de Powerstream maar eens vergeleken met de EZ1-M.

[Afbeelding]

Wat ik heb gedaan is zowel de Powerstream aan de accu hangen als de EZ1-M. Van middernacht tot 03:00u draaide de Powerstream en om 03:00u schakelde die af aan DC-zijde (200A relais) en schakelde de EZ1-M aan met mijn Home Assistant automation. Wat ook wel handig is: je kunt de omvormer van de EZ1-M intern aan/uitzetten met een switch in HA.

De Powerstream is in mijn geval voor nul-op-meter aangestuurd door een Shelly 3EM op de hoofdaansluiting. Die gegevens gaan naar de Shelly cloud, en vanaf daar naar de Ecoflow-cloud en dan naar de Powerstream.

Vanaf 3:00u dus de EZ1-M, direct lokaal aangestuurd vanuit Home Assistant. Details hier te vinden.

Nou vroeg ik me natuurlijk af wat die piek is om 03:00u. Heeft gelukkig niets met de omvormers te maken, maar bij toeval schoot om 03:05u ook net de koelkast aan:

[Afbeelding]

De piek is namelijk wel te zien op de hoofdmeter en fase 2, maar niet op de meter die achter de omvormers hangt. Daarom is het eerste omvormer-vermogen van 3:00u tot even voor 6:00u ook een stukje hoger: toen stond de koelkast aan, op dezelfde fase als de omvormer.

Dit werkt dus briljant, en voor mij een stuk stabieler (minder hevige fluctuaties) dan de Powerstream. Nog iets: de EZ1M hing vannacht nog maar met één input aan de batterij. Per input doet de EZ1-M 20A (Powerstream maar 13A) dus als het goed is kan ik de volle 800W uit één enkele 24V-accu halen, waar de Powerstream daar 36V voor nodig heeft.

Dat wordt de volgende test. Maar moet even wat kabels (en zekeringen) aanpassen om die 40A te trekken.
oh ja stuk strakker resultaat.
-de powerstream gebruikt shelly om uit te lezen en te "corrigeren"
-de EZ1-M icm HA maar met wat leest die het verbruik uit dan
-"Powerstream daar 36V voor nodig heeft" bedoel je hiermee de 2x13a "solar" input en 1 x de 12v accu input ?
-waar heb je de EZ1-M aangeschaft ?

thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
@jeroenvtec

Mogelijk ook via de shelly, maar bij de powerstream is dat een automatische verbinding via de cloud.
Bij de Ez1-m zul je die logica zelf moeten automatiseren.

Met de powerstream haal je op 24V geen 800Watt, want de limiet is 2x 13A.
Dus blijf je lager steken.

Met 2x 20A heb je dat probleem niet, ware het niet dat 24V te weinig lijkt te zijn. (Blijkt een post later)

Ik heb de mijne van marktplaats. Stond een complete set op; online zie je ze soms ook zonder AC-kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

RudolfR schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:59:
Vreemd, er zijn ook datasheets waar 16V-60V in genoemd staat:
https://solarv.de/Datenbl...20EZ1-M%20EZ1-H_%20EN.pdf

Ik heb er een op de kop getikt. Ik ga het wel zien.
waaar heb je het gehaald?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Rbb-lwdn schreef op maandag 24 maart 2025 @ 00:52:
[...]

Gewoon op deze manier.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, dat is wat ik wil.
Doe je dat nou met de Ecoflow app die je gewoon in de playstore download en die vervolgens via wifi weer contact maakt met de Powerstream? Zit er nog een server uit China of zo tussen of rechtstreeks?
De slimme meter stuurt aan de P1 dongle in de meterkast door hoeveel er op dat moment verbruikt wordt.
Dit moet maatgevend zijn hoeveel de Powerstream via de accu mag leveren.
Het verbruik wat de slimme meter doorstuurt is het totaal van de drie fasen.
Wat ik een beetje begreep is dat de Ecoflow app niet de data van de P1 meter kan uitlezen.
Mijn vraag: hoe heb jij dat dan gedaan?
Dit is gewoon essentieel voor het hele project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
Automatisch NOM via Ecoflow app kan met: Shelly 3EM, Shelly PRO 3EM, Tibber Pluse IR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
H.W.R schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:56:
Automatisch NOM via Ecoflow app kan met: Shelly 3EM, Shelly PRO 3EM, Tibber Pluse IR
Waar js NOM een afkorting van?
Staat er op dit topic ergens iets uitgelegd over Shelly of Tibber?
Oh is hardware groepenkast gaan veranderen?

[ Voor 7% gewijzigd door johnberg51 op 24-03-2025 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H.W.R
Nul op meter.

Alle info is verder te vinden in dit topic. Lees de startpost even door, en de verdere berichten/afbeeldingen/linkjes (evt. met zoekfunctie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Even tussen al het bouw en informatie geweld door.
Ben maar wat blij met de batterij.
Ik weet de maand is nog niet om maar flink wat inkoop bespaart.
En voorsorterend op volgend jaar waar ik met terugleverkosten te maken krijg zeker 50% minder terug lever.
Maar het leukste vind ik nog steeds is het wakker worden en op de display 0.0kWh te zien.
Nu met de kouden nachten valt het nog wat tegen i.v.m de verwarmde garage d.m.v een e-kachel. ;-)
Maar 0.5kWh doe ik het ook voor, en blijft leuk een beetje klooien. #lol

Even wat cijfers...
En voor diegene die het willen uitrekenen.

Heb een vast contract (NL):
Inkoop: 0.34ct
Terugleververgoeding: 0.05ct
Terugleverkosten: n.v.t (pas in juni 2026)

Echte verbruik 1 mrt t/m 24mrt 2025:
Verbruikt: 706kWh
Opgewekt (pv): 541kWh
Inkoop: 147kWh
Teruggeleverd: 131kWh

Laders hebben voor 188kWh in de batterijen gepompt.
En heb er voor 151kWh weer uitgehaald.
Dus uiteindelijk is er gemiddeld wel 8kWh per dag meer verbruik i.v.m het laden maar dit komt uit het overschot dus kost geen inkoop.
Daar tegenover staat dat ik iets meer dan 6kWh per dag niet heb hoeven inkopen om dat het uit de batterij komt.
En voorsorterend op volgend jaar scheelt het tegen de 50% teruglevering.
Als ik dan kijk naar de terugleverkosten staffels zou ik zonder batterijen dik €45 bij moeten leggen en nu €17 p/m is dat best wel een verschil.

Ik weet, terug verdienen duurt langer maar dat de maandlasten behoorlijk naar beneden kunnen vind ik fijner.
Kan dat geld wel beter gebruiken voor leuke dingen dan naar de energieboer te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
H.W.R schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:56:
Langzaam wordt het duidelijker.
Shelly 3M werkt met drie stroomtrafootjes, ik ken dat verhaal van als je een EV op 100% zonnestroom wilt opladen.
Grote probleem bij mij is dat er absoluut geen plek meer in de meterkast is, die trafootjes komen toch tussen de 3 fasen hoofdzekering en hoofdschakelaar toch? Overigens zit er bij niet eens een hoofdschakelaar in.
Mijn vraag wat is het verschil tussen Tibber pulse IR en Tibber pulse P1.
De laatste zou gewoon op de P1 poort kunnen en dat maakt het stukken makkelijker.
Werkt dit net zo goed als met een Shelly 3M?
Weet wel dat de refresh tijd van mijn slimme meter niet al te snel is. (Landis + Gyr E350) ouder model.
Maar dit zal geen drastisch effect hebben op de energiebalans denk ik.
Verder heb je bij deze slimme meter dat een P1 dongle niet gevoed kan worden uit de slimme meter, dus externe adapter nodig.
Vraag is dan weer: heeft Tibber Pulse P1 ook de mogelijkheid voor externe adapter?
Zie nu wel dat er ook een USB aansluitng op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
johnberg51 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:45:
[...]

Langzaam wordt het duidelijker.
Shelly 3M werkt met drie stroomtrafootjes, ik ken dat verhaal van als je een EV op 100% zonnestroom wilt opladen.
Grote probleem bij mij is dat er absoluut geen plek meer in de meterkast is, die trafootjes komen toch tussen de 3 fasen hoofdzekering en hoofdschakelaar toch? Overigens zit er bij niet eens een hoofdschakelaar in.
De laatste zou gewoon op de P1 poort kunnen en dat maakt het stukken makkelijker.
Weet wel dat de refresh tijd van mijn slimme meter niet al te snel is. (Landis + Gyr E350) ouder model.
Verder heb je bij deze slimme meter dat een P1 dongle niet gevoed kan worden uit de slimme meter, dus externe adapter nodig.
Vraag is dan weer: heeft Tibber Pulse P1 ook de mogelijkheid voor externe adapter?
Ik bedoel het niet verkeerd en ben/wij zijn heel blij met je interesse.
Wij willen allemaal graag helpen maar jouw vragen zijn binnen 10sec te vinden via google, fabrikant en hier in deze topic.
Maar je vragen staan hier in deze topic uitgebreid behandeld en hardware specifiek op de websites van de desbetreffende fabrikanten dan wel leveranciers.
Beetje self search is wel van belang ;-)
En als ik jouw vragen zo lees zou het dan wel verstandig zijn aan een diy batterij te beginnen.
Bedoel dit ook niet verkeerd, maar je gaat wel met hoge stromen werken en fouten al leek zijnde zijn zo gemaakt met alle gevolgen van dien.
Klopt en ruimte blijft lastig als jel ct-modules wilt aanbrengen.
Dan is een p1-dongle beter, en daar zijn meerdere oplossingen voor.
Ik werk zelf met een HomeWizard Dongle maar het nadeel daarvan is dat die niet via de app van EcoFlow te gebruiken is.
En daarom een Raspberry heb draaien om deze uit te lezen de data daarvan te gebruiken.
En hoofdschakelaar moet aanwezig zijn, je moet/verplicht je huis van het stroom kunnen halen.
Bedoel, je moet een stotz tussen aansluiting buiten en meter hebben.
Klopt, zal geen drastisch verschil zijn.
Verschil is duidelijk op de Tibber website aangegeven.
Staat ook bij wat je moet doen ingeval van oudere slimmemeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Siewert schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:38:
[...]

En als ik jouw vragen zo lees zou het dan wel verstandig zijn aan een diy batterij te beginnen.
Bedoel dit ook niet verkeerd, maar je gaat wel met hoge stromen werken en fouten al leek zijnde zijn zo gemaakt met alle gevolgen van dien.
Beste Siewert,
Bedankt voor je uitleg, sorry lezen is niet mijn sterkste punt.
Probleem voor mij is altijd dat je op een forum tussen een oceaan van blabla een logische workaround moet destilleren.
Ik ben zeker geen leek op het gebied van elektrotechniek, MTS opleiding en werk al vanaf m’n 12 jaar met een soldeerbout als electronicahobby. Heb zelfs in 10KV stations gewerkt en dat is nog 1000 x linker als een accu. (8>
Weet dat de meterkast bij mij hopeloos is, stroom kan wel via aardlekschakelaars onderbroken worden.
Gezien de beperkt ruimte misschien toch gaan voor de Tibber pulse P1, heeft usb zag ik en neem aan dat daar een adapter op kan.
Hopelijk kan deze communiceren met de Ecoflow app.
Mijn slimmemeter is DSMR4 elke 10 sec data verversing, baal ervan dat ik geen DSMR5 heb die werken bijna realtime.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 12:07
Voor degene die nog een accu zoeken, de LiTime 24v 100Ah is nu 399 ipv 469 bij Amazon.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:55
Ik kwam dit topic tegen, veel pagina's gelezen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb 7 zonnepanelen liggen en wil alvast op zoek naar een alternatief om enige energie zelf op te slaan. Daarnaast heb ik Home Assistant met een P1 ‘lezer’ van smartgateways. Als ik onderstaande bestel, kan ik daarmee een werkend systeem krijgen?

DEWIN AC-kabel
https://www.amazon.nl/gp/product/B0BWDKHL1Y/

ZHOFONET O-ring op zonnestekker
https://www.amazon.nl/gp/product/B0BZVL2T2B/

APsystems EZ1-M Microomvormer
https://www.amazon.nl/gp/product/B0CMXX3Y58/

LiTime 29,2V 20A LiFePO4 Lithium Batterijlader
https://www.amazon.nl/gp/product/B0CTLL95L2/

LiTime 24V 100Ah LiFePO4
https://www.amazon.nl/gp/product/B0CZ4B1BGW/

MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

g00gle schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:28:
Gisteren heeft hij een uurtje op ongeveer 840W staan leveren. (Overigens dus wel op 2x 36V input - 24V lukte dus niet.) Na ruim een kwartier kon ik hem nog goed aanraken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jR4Dvrbmw5t6MWN3CUWF2fTZG7k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/W4uLibXsyPEGFnNqP7NOPJBp.jpg?f=user_large

Maar na ruim een uur niet meer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKUnDB30NZ6VXMJ-7UgIHLjbW-8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NRIxHATynSv0VRZIblkahSFl.jpg?f=user_large

Overigens is hij nergens terug gaan schakelen. Zie deze grafiek. De kleine dip in het midden was een iets mindere vraag op dat moment. Het pendelen aan het einde is heel typisch gedrag voor een inductieplaat.
Overigens was de maximale piek in levering (gemeten op HomeWizard plug die dus alleen aan de EZM-1 hing) -945W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQfwi87srTZuy-gYGahE_QPjog4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C8m3Iphn0f5zd1duIGHb95fG.png?f=fotoalbum_large

Sowieso fluctueert de EZ1-M uit zichzelf wel meer dan de Powerstream. Als je een powerstream op een vast wattage instelt, houdt hij dat aardig stabiel vast op 1 watt afwijking. Als je de EZ1-M vast instelt, pendelt hij wel een watt of 10 omhoog en 10 omlaag. Ietsje meer zelfs als hij twee inputs heeft. (Ik heb grafieken indien interesse.) Maar de nachtgrafiek ziet er dan wel weer een stuk rustiger uit omdat de ecoflow (bij mij althans) hele gekke uitschieters omhoog en omlaag heeft van soms wel honderden watts wanneer dynamisch aangestuurd. Die uitschieters lijken mij door de cloud-aansturing te komen.

Ook was de aansturing van de EZ1-M op wat langere periodes zetten wel beter dan korter/sneller. Zie deze grafiek; in het eerste deel liet ik Home Assistant elke 3 seconden een nieuwe waarde doorgeven aan de omvormer. In het tweede deel elke 10 seconden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fp4i6vObZ6xx21jITMRLIXe6YXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EVlOTdJKU1ugnNMjTv0b0hHG.png?f=fotoalbum_large

ja, graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnberg51
Meauses schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:26:
Voor degene die nog een accu zoeken, de LiTime 24v 100Ah is nu 399 ipv 469 bij Amazon.
Wel €70 verzendkosten, kom je nog op €469 uit.
Hier €442 met gratis verzending:
https://www.amazon.nl/die...20b361f&gad_source=1&th=1

En dan Aliexpress: €300 met gratis verzending, weet niet of dit iets is, wel A-grade cellen.

https://a.aliexpress.com/_EJgzbYM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
g00gle schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:26:
[...]
Maar goed, nog steeds ben ik benieuwd, kan de EZ1-M het goed aan om langere tijd 800+Watt terug te leveren? Of wordt die toch wel aardig warm (te warm) of gaat die zelfs throttelen?. Voor alsnog heeft deze wel echt een dikke plus omdat die lokaal aan te sturen is. Scheelt weer latency en afhankelijkheid van cloud software (externe factoren / bedrijven). Wat toch wel belangrijk is wanneer je zo goed als 0 wil houden op de meter. Dan is vermogens update snelheid best belangrijk.
Ik ontlaad hier iedere avond ~2 kWh met 800 Watt via een EZ1-M én op mooie dagen dan ook nog een paar uur extra 400-650 Watt teruglevering als die 2 kWh vol zit. Wordt wel goed warm, maar niet té heet en throttelen doet ie niet. Maar goed, ligt dan ook buiten onder de overkapping ;)

Heb ook een Hoymiles 800 in gebruik, die is niet makkelijk aan te sturen, dus de APS EZ1-M is de betere keuze.

"Testopstelling":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEpLqVtuKeyD9QF0LEmEdPDEXD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIIim1jhyk7PkDLzQRZuaBZU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Taro op 25-03-2025 23:40 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Taro schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:31:
[...]

Heb ook een Hoymiles 800 in gebruik, die is niet makkelijk aan te sturen, dus de APS EZ1-M is de betere keuze.

[]
Ik heb zelf hoymiles voor 3 panelen icm opendtu, wat is er dan lastig aan te sturen?
Je kan ook nog kijken naar opendtu on battery, die biedt meer opties voor batterij setups.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
@Taro thanks! Ziet er goed uit, kun je testen met 48V? Ben heel benieuwd namelijk of die EZ1 dan ook nog werkt. Wil graag met 48V gaan werken namelijk. Dat is het enige wat ik nog wil weten, dan kan ik gaan bestellen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:34
r03n_d schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:09:
Ik kwam dit topic tegen, veel pagina's gelezen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb 7 zonnepanelen liggen en wil alvast op zoek naar een alternatief om enige energie zelf op te slaan. Daarnaast heb ik Home Assistant met een P1 ‘lezer’ van smartgateways. Als ik onderstaande bestel, kan ik daarmee een werkend systeem krijgen?

DEWIN AC-kabel
https://www.amazon.nl/gp/product/B0BWDKHL1Y/

ZHOFONET O-ring op zonnestekker
https://www.amazon.nl/gp/product/B0BZVL2T2B/

APsystems EZ1-M Microomvormer
https://www.amazon.nl/gp/product/B0CMXX3Y58/

LiTime 29,2V 20A LiFePO4 Lithium Batterijlader
https://www.amazon.nl/gp/product/B0CTLL95L2/

LiTime 24V 100Ah LiFePO4
https://www.amazon.nl/gp/product/B0CZ4B1BGW/
Volgens mij gaat dat niet werken omdat je aan alleen 24v niets lijkt te hebben:
PJKs schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:30:
[...]

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkske
Damn, dat is jammer, ik heb de EZ1-M al in bestelling om mijn powerstream te vervangen. Niet echt budget over nu om nog een extra batterij en lader aan te schaffen om naar 36V te gaan. Best die EZ1 terug annuleren, bedankt om te testen @PJKs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

g00gle schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:28:
@Taro thanks! Ziet er goed uit, kun je testen met 48V? Ben heel benieuwd namelijk of die EZ1 dan ook nog werkt. Wil graag met 48V gaan werken namelijk. Dat is het enige wat ik nog wil weten, dan kan ik gaan bestellen!
De accu die je ziet is 48V en dat werkt prima, wel 15 cellen ipv 16 cellen, dus tikt niet de bovenkant van de 5xV range aan. Vermoed echter dat er via de HUB2000 die je ziet mogelijk aan downscaling wordt gedaan van 1 uitgang naar 2 MPPT, dus weet niet wat hij op achtergrond met het voltage doet, bijv. splitten in 2x24V.

Echter is het werkbereik van de EZ1-M tot 60V, dus vermoed dat jouw 48V aanvoer wel zal werken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Meauses schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 05:39:
[...]

Ik heb zelf hoymiles voor 3 panelen icm opendtu, wat is er dan lastig aan te sturen?
Je kan ook nog kijken naar opendtu on battery, die biedt meer opties voor batterij setups.
Ik kon geen goede Home Assistant integratie voor de Hoymiles vinden en wel klagende mensen, of is die er wel?

En de APS EZ1-M wordt native door de Zendure App ondersteund, de Hoymiles niet. Hoef verder gelukkig beide ook eigenlijk niet aan te sturen omdat er een Zendure Hub2000 en Zendure AIO2400 voor zitten, die kan ik gewoon aansturen en in Home Assistant integreren.

Voordeel van deze accu's is dat je er nog 3 modules van 1920 Wh bij kan stapelen, zonder met extra kabels, busbars en zekeringen te gaan werken. Draait nu via een Shelly Pro 3EM mooi nul op de meter.

Hopelijk krijg ik die Solarflow 800 vandaag of morgen binnen, dat is ook wel een mooie oplossing voor de net iets minder DIY'er en kan naast ontladen ook AC-laden, dus dan heb je ook geen losse AC-laders meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Taro schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:31:
[...]

De accu die je ziet is 48V en dat werkt prima, wel 15 cellen ipv 16 cellen, dus tikt niet de bovenkant van de 5xV range aan. Vermoed echter dat er via de HUB2000 die je ziet mogelijk aan downscaling wordt gedaan van 1 uitgang naar 2 MPPT, dus weet niet wat hij op achtergrond met het voltage doet, bijv. splitten in 2x24V.

Echter is het werkbereik van de EZ1-M tot 60V, dus vermoed dat jouw 48V aanvoer wel zal werken.
Thanks! Nou daar ben ik niet helemaal zeker van @PJKs had namelijk de EZ1-M op 24v aangesloten. Daarmee werkte het spulletje ook niet. Op 36V wel. Als ik dan de data van de EZ1-M bekijk:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Technische gegevens:
Aanbevolen modulevermogen: 300 - 730 Wp (per module).
Piekvermogen MPPT van het spanningsbereik: 28-45 V
Bereik werkspanning: 16-60 V
Maximale ingangsspanning: 60 V
Maximale ingangsstroom: 2x 20 A
Maximale ingangskortsluitstroom: 2x 25 A
Nominaal uitgangsvermogen: 600 VA/ 799 VA
Nominale uitgangsstroom: 2,6 A/ 3,5 A bij 230 V
Nominale uitgangsspanning/bereik: 230 V (184-253 V)

Waarbij ik denk dat deze belangrijk is:
Piekvermogen MPPT van het spanningsbereik: 28-45 V
Oftewel de test van @PJKs onder de 28V (24v getest). En 2x 25,6V in serie komt boven de 45V.

Ben dus bang dat mijn plannetje niet helemaal gaat werken. Die powerstreams kunnen dit wel. Alleen ik ben niet zo happig op het "cloud" verhaal. Ik zou liever de aansturen volledig lokaal doen. Daarom ben ik benieuwd of die AP EZ1-M ook met zeg 51,2V gevoed kan worden zonder problemen. Dit is namelijk wel weer binnen het "werkspannings" bereik. Die loopt namelijk van 16 tot 60V. Maar dan zou die 24V van @PJKs ook moeten werken. Als het goed is krijgt @PJKs volgende week z'n 2e 24V accu binnen. Hij ging dat testen of dit werkte. Dus daar ga ik sowieso even op wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@g00gle Dat is wel een lastige, met 1 accu zit je er inderdaad net onder en met 2 boven, maar er staat wel piekbereik, niet bereik. En als mijn accu 48V is, dan valt die daar ook boven en als de Hub hem wel splitst valt die daar ook onder en toch werkt het prima... Zou "piekvermogen" de bovenkant van een toelaatbare range markeren met daaronder ook een range, bijv. de werkspanning? Vermoed het wel, maar goed, dat zou iemand dan even moeten testen. Als ik de Solarflow 800 binnen heb heb ik de EZ1-M over, dus misschien kunnen we iets regelen qua testen. Al contact met Redodo gehad over het testen van een accu, maar YouTubers gaan voor en ik heb geen intenties om dat ook te gaan doen, blijf nog wel even digitale reviews schrijven.

Als iemand met 2 accu's hier langs wil rijden (locatie via DM) staat de koffie klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
@Taro Zou het graag doen, maar ik heb nog geen accu's besteld. Ik ben nog steeds in dubio welke richting ik op wil gaan. Wel heb ik een sterke voorkeur voor 48V ten opzichte van alles eronder. Puur omdat de vermogens die gaan lopen dan wat lager zijn. En daarbij warmte ontwikkeling etc.
Voorbeeld: 1000Watt vanuit 48V is ongeveer 21Amps
Waarbij 1000Watt vanuit 24 en 12V gelijk is aan 41Amps en 83 Amps

En ik wil graag een lokale aansturing zonder dat ik afhankelijk ben van externe factoren. Dus daarom lijkt mij die EZ1-M interessant. Maar misschien moet ik gaan kijken voor een Multiplus. Of een andere omvormer. Het meest ideale scenario is mijn inziens een omvormer die 2000Watt kan maken vanuit 16S (2x 24V LFP) en dit vermogen zich laat regelen via bijvoorbeeld home assistant. Maar dit heb ik nog niet echt gevonden, behalve van Victron. Met victron prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:55
Rednas_N schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:52:
Volgens mij gaat dat niet werken omdat je aan alleen 24v niets lijkt te hebben:
Scherp, had ik overheen gelezen. Dus dan wordt het een 36v batterij. Ik wil alles lokaal houden, dus daarom geen fan van ecostream.

MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:07
g00gle schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:04:
@Taro Zou het graag doen, maar ik heb nog geen accu's besteld. Ik ben nog steeds in dubio welke richting ik op wil gaan. Wel heb ik een sterke voorkeur voor 48V ten opzichte van alles eronder. Puur omdat de vermogens die gaan lopen dan wat lager zijn. En daarbij warmte ontwikkeling etc.
Voorbeeld: 1000Watt vanuit 48V is ongeveer 21Amps
Waarbij 1000Watt vanuit 24 en 12V gelijk is aan 41Amps en 83 Amps

En ik wil graag een lokale aansturing zonder dat ik afhankelijk ben van externe factoren. Dus daarom lijkt mij die EZ1-M interessant. Maar misschien moet ik gaan kijken voor een Multiplus. Of een andere omvormer. Het meest ideale scenario is mijn inziens een omvormer die 2000Watt kan maken vanuit 16S (2x 24V LFP) en dit vermogen zich laat regelen via bijvoorbeeld home assistant. Maar dit heb ik nog niet echt gevonden, behalve van Victron. Met victron prijzen.
Ik lees nu een paar dagen mee en heb ook interesse i.c.m. een dynamisch contract.
Echter heb ik ook een airco draaien t.b.v. verwarming. De buitenunit is gelimiteerd en draait met koude dagen tussen de 600-800Watt. Met een powerstream houd je dan niets over.

Ik zou meer neigen naar een 20kWh + batterij (zelfbouw) wat per fase 2500Watt kan leveren.

Maar ik vermoed dat ik dan alsnog naar een prijzig systeem ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:34
r03n_d schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:13:
[...]

Scherp, had ik overheen gelezen. Dus dan wordt het een 36v batterij. Ik wil alles lokaal houden, dus daarom geen fan van ecostream.
Begrijp ik, zo kijk ik er ook een beetje tegenaan. Wellicht dat de LiTime LiFePO4 36V 50Ah een optie is dan.

Just do it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
@elektriekert Ik wil een systeem wat ik gewoon kan uitbreiden naar behoefte.
Maar ik vindt eigenlijk zowel die "powerstream" als die EZ1-M niet helemaal wat ik zoek. Waarbij die EZ1-M wel een plus heeft omdat die lokaal aangestuurd kan worden en relatief goedkoop is.

De mooiste oplossing is een Grid Tie omvormer, die zich laat instellen kwa maximaal vermogen wat die pusht. Voor een betaalbare prijs. Maar het lijkt wel alsof dat nog niet bestaat of ik heb niet goed gezocht. Ergens rond de 2000 / 3000 watt maximaal produceren is ruim voldoende. Dan kan ik later eventueel een 2 + 3 omvormer ophangen voor de andere fases. Dan kan je het systeem gewoon laten groeien. Beginnen met 2 accu's voor 5kWh opslag. Dan kan je eventueel in een later stadium 2 accu's toevoegen voor 10kWh opslag etc. Maar het vinden van de juiste omvormer vindt ik nog erg lastig.. En ik heb niet het idee dat er mensen hier zijn die al zoiets tegen gekomen zijn. Dus voor nu staat de EZ1-M op potentie plek nummer 1. Maar wil even aankijken of die idd op 48V functioneerd. (16S LifePo4 cellen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markdejong
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:57
Meauses schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:26:
Vaak op de website van Litime zelf nog acties en ook deals op retour gestuurde accu's. Ook geen verzendkosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Taro schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:38:
[...]

Ik kon geen goede Home Assistant integratie voor de Hoymiles vinden en wel klagende mensen, of is die er wel?

En de APS EZ1-M wordt native door de Zendure App ondersteund, de Hoymiles niet. Hoef verder gelukkig beide ook eigenlijk niet aan te sturen omdat er een Zendure Hub2000 en Zendure AIO2400 voor zitten, die kan ik gewoon aansturen en in Home Assistant integreren.

Voordeel van deze accu's is dat je er nog 3 modules van 1920 Wh bij kan stapelen, zonder met extra kabels, busbars en zekeringen te gaan werken. Draait nu via een Shelly Pro 3EM mooi nul op de meter.

Hopelijk krijg ik die Solarflow 800 vandaag of morgen binnen, dat is ook wel een mooie oplossing voor de net iets minder DIY'er en kan naast ontladen ook AC-laden, dus dan heb je ook geen losse AC-laders meer nodig.
De integratie van Hoymiles (als je bijv opendtu gebruikt) gaat via MQTT. Ik kan binnen HA ook het vermogen regelen van mijn hoymiles omvormers en uiteraard data uitlezen.
Ik zat er zelf aan te denken om deze stijl thuisbatterij te bouwen met hoymiles aangezien ik toch al opendtu heb draaien incl integratie in HA.
Maar goed ik heb nog salderen en geen TLK en een TLV van 0,115 cent dus tja :+ zou vooral zijn 'omdat het kan' :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

g00gle schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:28:
Toevallig is mijn tweede 24V gisteren binnengekomen. En ik hoef vanavond pas weer te werken, dus had de tijd om hem meteen te testen: het werkt. Maar bestel niet meteen zou ik zeggen. Weliswaar nog niet helemáál opgeladen (2x 26,2V aan belasting) dus dat komt morgen pas.

Dit is een grafiekje van de Homewizard plug waar de EZ1-M aanhangt met op beide inputs 48V.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXbLh6OVkWv66cg8JHsw5ld-B0w=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/oUutoAXz8KXjNaLVO0CpzyBS.gif?f=fotoalbum_large

UPDATE: Ik zou nog even niets bestellen. Nu doet ‘ie even helemaal niks meer. Ik ga verder zoeken en meld me weer.

[ Voor 16% gewijzigd door PJKs op 26-03-2025 10:55 ]

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Even nog een vraag:
Ik wil Tibber pulse p1 gaan gebruiken voor NOM
Kan die Tibber met een compatible energy socket ook tegelijk het opladen van de accu verzorgen of moet dat echt met een Homewizzard P1 energy socket?
Zou weer een splitter en P1 dongle schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Iemand even een snel antwoord op de volgende vraag:
stel dat ik een standaard setje powerstream+powerqueen+lader+smartplug+p1reader koop, waar moet ik dan op letten als ik deze in HA wil aansturen?
Nogal wiedes dat de smartplug aangestuurd moet kunnen worden en dat de data van de p1-reader ingelezen moet kunnen worden. De powerstream heeft een API, dus dit zou moeten werken (via de cloud).
Maar heeft de powerqueen ook bluetooth nodig of kan ik iets besparen door de versie zonder bluetooth te kopen?*

* Ik weet dat powerqueen heel veel aanbiedingen heeft waarbij de bluetooth-versie meer is afgeprijsd dan de reguliere versie en het verschil vrijwel nul wordt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:01
KabouterSuper schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:43:
Iemand even een snel antwoord op de volgende vraag:
stel dat ik een standaard setje powerstream+powerqueen+lader+smartplug+p1reader koop, waar moet ik dan op letten als ik deze in HA wil aansturen?
Nogal wiedes dat de smartplug aangestuurd moet kunnen worden en dat de data van de p1-reader ingelezen moet kunnen worden. De powerstream heeft een API, dus dit zou moeten werken (via de cloud).
Maar heeft de powerqueen ook bluetooth nodig of kan ik iets besparen door de versie zonder bluetooth te kopen?*

* Ik weet dat powerqueen heel veel aanbiedingen heeft waarbij de bluetooth-versie meer is afgeprijsd dan de reguliere versie en het verschil vrijwel nul wordt.
werkt prima zonder bt. wel moet je dan zelf in ha de soc bijhouden (berekenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:07
g00gle schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:41:
@elektriekert Ik wil een systeem wat ik gewoon kan uitbreiden naar behoefte.
Maar ik vindt eigenlijk zowel die "powerstream" als die EZ1-M niet helemaal wat ik zoek. Waarbij die EZ1-M wel een plus heeft omdat die lokaal aangestuurd kan worden en relatief goedkoop is.

De mooiste oplossing is een Grid Tie omvormer, die zich laat instellen kwa maximaal vermogen wat die pusht. Voor een betaalbare prijs. Maar het lijkt wel alsof dat nog niet bestaat of ik heb niet goed gezocht. Ergens rond de 2000 / 3000 watt maximaal produceren is ruim voldoende. Dan kan ik later eventueel een 2 + 3 omvormer ophangen voor de andere fases. Dan kan je het systeem gewoon laten groeien. Beginnen met 2 accu's voor 5kWh opslag. Dan kan je eventueel in een later stadium 2 accu's toevoegen voor 10kWh opslag etc. Maar het vinden van de juiste omvormer vindt ik nog erg lastig.. En ik heb niet het idee dat er mensen hier zijn die al zoiets tegen gekomen zijn. Dus voor nu staat de EZ1-M op potentie plek nummer 1. Maar wil even aankijken of die idd op 48V functioneerd. (16S LifePo4 cellen).
Ik kwam al uit bij "een powerwall" zelf bouwen.
Maar dan zijn de kosten ook net ff van een andere magnitude :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:45

ewf

Voor de thuisbouwers staat er een advertentie voor Powerstreams op Marktplaats!!

Kijk bij Advertentie m2230863854

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.W.R
helaas, dit zien we liever niet

[ Voor 193% gewijzigd door teacher op 26-03-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:09

vinneke

De Figuur

Momenteel kan je een APS EZ1-M kopen voor €150, inclusief stroomkabel. Dat is ongeveer wat je zou betalen voor een Powerstream 800w op dit moment.

Als ik de thread goed begrijp is het voordeel van de APS dat je eenvoudig vermogen kan instellen via lokale API? Kan je bvb. een Power Queen 24v 100ah batterij dan ook aansluiten op één van de Solar Panel inputs zoals je bij de Powerstream zou doen? Of moet ik dan nog een extra kabel kopen.

Of zijn er nog voordelen van de Powerstream die ik hier ff niet doorheb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
vinneke schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:01:
Momenteel kan je een APS EZ1-M kopen voor €150, inclusief stroomkabel. Dat is ongeveer wat je zou betalen voor een Powerstream 800w op dit moment.

Als ik de thread goed begrijp is het voordeel van de APS dat je eenvoudig vermogen kan instellen via lokale API? Kan je bvb. een Power Queen 24v 100ah batterij dan ook aansluiten op één van de Solar Panel inputs zoals je bij de Powerstream zou doen? Of moet ik dan nog een extra kabel kopen.

Of zijn er nog voordelen van de Powerstream die ik hier ff niet doorheb?
In het Datasheet van de APS EZ1-M staat dat de Operating Voltage Range 26V-60V is. Een 24V LiFePO4 heeft een range van ongeveer 20 tot 27V. Dus dan is de APS niet geschikt.
Pagina: 1 ... 31 ... 42 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).