Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:00
Vandaag de eerste dag gedraaid met een regelbare 4-16A Victron, met dank aan @Aiolos
EMHASS berekent een wattage voor de batterij en heb een macro geschreven om de stand voor de lader(s) te berekenen.
Niet altijd even zonnig vandaag; werkte als een trein. 84% zelfconsumptie.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
{% macro determine_charger_state(desired_wattage, voltage) %}
    {% set max_12a_wattage = voltage * 12 %} 
    {% set max_16a_wattage = voltage * 16 %}
    {% set min_16a_wattage = voltage * 4 %}
    {% set min_wattage = voltage * 4 %}

{% if desired_wattage < min_wattage %}
        {% set charger_12a_state = 'off' %}
        {% set charger_16a_state = 'off' %}
        {% set charger_16a_amperage = 0 %}
    {% elif desired_wattage <= max_16a_wattage %}
        {% set charger_12a_state = 'off' %}
        {% set charger_16a_state = 'on' %}
        {% set charger_16a_amperage = (desired_wattage / voltage) %}
        {% set charger_16a_amperage = (charger_16a_amperage * 2) | round | float / 2 %}
        {% if charger_16a_amperage < 4 %}
            {% set charger_16a_amperage = 4 %}
        {% elif charger_16a_amperage > 16 %}
            {% set charger_16a_amperage = 16 %}
        {% endif %}
    {% else %}
        {% set charger_12a_state = 'on' %}
        {% set charger_16a_state = 'on' %}
        {% set remaining_wattage = desired_wattage - max_12a_wattage %}
        {% set charger_16a_amperage = (remaining_wattage / voltage) %}
        {% set charger_16a_amperage = (charger_16a_amperage * 2) | round | float / 2 %}
        {% if charger_16a_amperage < 4 %}
            {% set charger_16a_amperage = 4 %}
        {% elif charger_16a_amperage > 16 %}
            {% set charger_16a_amperage = 16 %}
        {% endif %}
    {% endif %}

{% set result = {"b12": charger_12a_state, "b16": charger_16a_state, "a16": charger_16a_amperage} | to_json %}

{{ result }}
{% endmacro %}

Voor de 12A moet nog een smartplug komen zodat deze ook weer mee kan doen.
De boel ook meteen afgezekerd met 35A ANL zekeringen

Helaas de verbinding in de schuur niet optimaal, ik ben nog op zoek naar een optie in ESPHome om een fallback-waarde in te kunnen stellen voor als de verbinding even wegvalt.

De bestelde APs EZ1-M is snel weer doorverkocht, ik hou het voorlopig nog even op 24V.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
g00gle schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:04:
@Taro Zou het graag doen, maar ik heb nog geen accu's besteld. Ik ben nog steeds in dubio welke richting ik op wil gaan. Wel heb ik een sterke voorkeur voor 48V ten opzichte van alles eronder. Puur omdat de vermogens die gaan lopen dan wat lager zijn. En daarbij warmte ontwikkeling etc.
Voorbeeld: 1000Watt vanuit 48V is ongeveer 21Amps
Waarbij 1000Watt vanuit 24 en 12V gelijk is aan 41Amps en 83 Amps

En ik wil graag een lokale aansturing zonder dat ik afhankelijk ben van externe factoren. Dus daarom lijkt mij die EZ1-M interessant. Maar misschien moet ik gaan kijken voor een Multiplus. Of een andere omvormer. Het meest ideale scenario is mijn inziens een omvormer die 2000Watt kan maken vanuit 16S (2x 24V LFP) en dit vermogen zich laat regelen via bijvoorbeeld home assistant. Maar dit heb ik nog niet echt gevonden, behalve van Victron. Met victron prijzen.
& @elektriekert Ik heb ook 1-2 jaar getwijfeld tussen een Victron, Sessy, DIY met Powerstream/Redodo/PQ, HW, Anker, Eva Power, etc. Had een aantal eisen zoals IP65, verwarming (buiten/koude garage), ingebouwde brandblusser, modulair, via HA & App aan te sturen, etc. Heb nu het volgende staan:

4x Zendure Hyper 2000 + 12x AB2000S
1x Zendure AIO2400 + Hoymiles 800 + 2x 420 Wp panelen via DC aangesloten
1x Zendure HUB2000 + APS EZ1-M + AB2000 accu + 2x 435 Wp panelen via DC aangesloten

Krijg komende week de Zendure Solarflow 800 binnen en over 2 weken een Zendure AC2400+AB3000X.

Nu heb ik op Fase A en B 1200 Watt vermogen en op Fase C 2400 Watt vermogen. Als die AC2400 binnenkomt heb ik 3x2400 Watt vermogen en 31,5 kWh in totaal. Allemaal via Home Assistant en een App aan te sturen.

De set-up met Hypers en AB2000S' ziet er als volgt uit in de garage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcBEF6ALhyg6MQkeZy6mlj8MGSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cXcjspRRlndtkLf8RZg0s0i3.png?f=fotoalbum_large

Als ik verhuis neem ik het mee. Als ik meer capaciteit bij de zonnepanelen neer wil zetten, buiten, dan pak ik een blok van 2 kWh op en verplaats ik die naar onder de overkapping, of onder 1-2 losse zonnepanelen in de achtertuin.

Maar wel 48V, een prima vermogen, 545 Euro voor 2 kWh (met creatief shoppen), geen gedoe met zekeringen, kabeldiktes, slimme stekkers, etc. gewoon een native App en sinds kort ook Home Assistant ondersteuning. Heb dat nu als volgt ingedeeld en kan bijv. -5500 Watt terugleveren, of 4800 Watt laden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1UcaAyH6WjjdInReCk3XG8EiOY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OJSjg2xbN8YrhtNVlFjtVtKj.png?f=fotoalbum_large

Als ik iets gebruik wil ik het ook zelf kunnen onderhouden en uitbreiden (ok, op een auto na...) en dat lukt hiermee prima. Met een Victron systeem zou ik van anderen afhankelijk zijn voor uitbreiding en onderhoud. Met een volledige DIY accu blijf je altijd aan de slag met scripts, finetunen, etc. en daarom heb ik ervoor gekozen deze richting in te slaan.

Afijn, succes met de keuze :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:44
Taro schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 23:18:
[...]

Maar wel 48V, een prima vermogen, 545 Euro voor 2 kWh (met creatief shoppen), geen gedoe met zekeringen, kabeldiktes, slimme stekkers, etc. gewoon een native App en sinds kort ook Home Assistant ondersteuning. Heb dat nu als volgt ingedeeld en kan bijv. -5500 Watt terugleveren, of 4800 Watt laden:
Kun je deze eens uitleggen. Begrijp ik goed dat je voor 545 euro met creatief shoppen een set heb met 2kWh? Helemaal compleet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb gisteren contact gezocht met powerqueen of de 36V batterijen ook naar EU gaan komen. In de US zijn ze namelijk wel beschikbaar (als golfcar-batterij). Antwoord was dat er geen plannen zijn, maar ze gaan het wel even checken. Ze stelden voor om 3 maal 12v*100Ah in serie te zetten met een 36V lader. Ik denk dat je dan de sweetspot van de powerstream hebt, dus minder warmte dan 24V en ver van de max van 55V. Ziet iemand beren op de weg met deze setup?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:19
KabouterSuper schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:29:
Ik heb gisteren contact gezocht met powerqueen of de 36V batterijen ook naar EU gaan komen. In de US zijn ze namelijk wel beschikbaar (als golfcar-batterij). Antwoord was dat er geen plannen zijn, maar ze gaan het wel even checken. Ze stelden voor om 3 maal 12v*100Ah in serie te zetten met een 36V lader. Ik denk dat je dan de sweetspot van de powerstream hebt, dus minder warmte dan 24V en ver van de max van 55V. Ziet iemand beren op de weg met deze setup?
Als ik het goed begrepen heb zou een gemeenschappelijke lader kunnen zorgen voor onbalans. Er wordt hier nog iets over geschreven.

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Rednas_N schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:49:
[...]

Als ik het goed begrepen heb zou een gemeenschappelijke lader kunnen zorgen voor onbalans. Er wordt hier nog iets over geschreven.
Thanks voor de verwijzing, weer wat wijzer geworden. De batterijen zijn wel identiek, dus dat scheelt. En een 36V lader is goedkoper dan 3 12V laders. Maar ik lees nu dat victron aangeeft dat de drie batterijen geen overkoepelend bms hebben waardoor ze uit balans kunnen raken. Victron heeft wel losse bms-en, waarmee je batterijen in serie in balans kunt houden. Een set van 2 van deze (€110,-) zorgt voor balans (zie https://www.svb24.nl/nl/victron-batterij-balancer.html).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sschelhaas
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 14:02
Ik lees al een tijdje hier mee, maar omdat ik met name een lokale optie zoek nog niks gekocht. De EZ1-M lijkt me dan ideaal, wacht nog even op de update van @PJKs .

Ik liep tegen deze accu, eventueel 2
https://amzn.eu/d/0MJV5SC. Enige nadeel is de lage capaciteit van de charger 18amp
https://amzn.eu/d/ciDlj7e. Maar wel scherp geprijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:52
18A op 48V is zo slecht niet, dan laad die theoretisch in een kleine 3 uur 50Ah die accu in. Maar je hebt ze ook van 25A heb ik gezien.

Ik wacht ook @PJKs bevindingen nog even af!

[ Voor 34% gewijzigd door g00gle op 27-03-2025 19:30 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 12:00

PJKs

Young, Free and Single

sschelhaas schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:59:
Ik lees al een tijdje hier mee, maar omdat ik met name een lokale optie zoek nog niks gekocht. De EZ1-M lijkt me dan ideaal, wacht nog even op de update van @PJKs .
Nou, hier is mijn update. En mijn conclusie is: doe het niet, de EZ1-M op 48V. De mijne is overleden.

Bij de test gisteren bleek ineens 1 van de twee kanalen geen vermogen meer te leveren. Ook getest op de twee zonnepanelen.

Dus vanavond de boel weer teruggebouwd naar 36V en aangesloten. Eerst het goede kanaal, input 2. Deed het. Toen andere kanaal er bij. Deed het (weer) eventjes. Maar niet lang. Een sis. Een wolkje rook. Snel alles losgetrokken. De statistieken die HA nog opsloeg gaven inderdaad een DC-kortsluiting aan in de omvormer.

Dus wees gewaarschuwd. Dit was ‘one for the team’.

(Ik ben wel van zins een nieuwe te bestellen en op 36V te blijven. Maar denk er nog heel even een dagje over na.)

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 20:41
Ik versta een beetje Duits, ik denk dat in deze thread iem de EZ1 aan het testen was op 24v en die onder 50% niets meer gaf en als hij test op 48v de EZ1 is opgeblazen. Conclusie was dat hij voor een hoymiles is gegaan met opendtu...

https://www.akkudoktor.ne...-apsystems-ez1-m/14548/31

[ Voor 75% gewijzigd door Valkske op 27-03-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 12:00

PJKs

Young, Free and Single

Valkske schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:51:
Ik versta een beetje Duits, ik denk dat in deze thread iem de EZ1 aan het testen was op 24v en die onder 50% niets meer gaf en als hij test op 48v de EZ1 is opgeblazen. Conclusie was dat hij voor een hoymiles is gegaan met opendtu...

Ik had ook eerst op 24V getest (deed niet veel) en daarna op 48V. Ik had deze pagina wel eerder willen lezen 😅. Mijn telefoon vertaalt het best aardig.

ja, graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HugoStiglitz schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:19:
[...]

Kun je deze eens uitleggen. Begrijp ik goed dat je voor 545 euro met creatief shoppen een set heb met 2kWh? Helemaal compleet?
Nee, dan heb je een 2 kWh stapelbare accu. Daar moet per 4 accu's nog een omvormer bij en die is dan bidirectioneel mbt AC laden en AC ontladen en icm App. Je hoeft dus niet aan de slag met 1 of meerdere laders, slimme stekkers, zekeringen, kabelschoentjes, etc. en kunt dan via die omvormer zowel laden als ontladen op basis van zonneoverschot (icm Home Assistant, of Shelly of Ecotracker P1) of dynamische tarieven of dmv taken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:22
Taro schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 23:18:
[...]

& @elektriekert Ik heb ook 1-2 jaar getwijfeld tussen een Victron, Sessy, DIY met Powerstream/Redodo/PQ, HW, Anker, Eva Power, etc. Had een aantal eisen zoals IP65, verwarming (buiten/koude garage), ingebouwde brandblusser, modulair, via HA & App aan te sturen, etc. Heb nu het volgende staan:

4x Zendure Hyper 2000 + 12x AB2000S
1x Zendure AIO2400 + Hoymiles 800 + 2x 420 Wp panelen via DC aangesloten
1x Zendure HUB2000 + APS EZ1-M + AB2000 accu + 2x 435 Wp panelen via DC aangesloten

Krijg komende week de Zendure Solarflow 800 binnen en over 2 weken een Zendure AC2400+AB3000X.

Nu heb ik op Fase A en B 1200 Watt vermogen en op Fase C 2400 Watt vermogen. Als die AC2400 binnenkomt heb ik 3x2400 Watt vermogen en 31,5 kWh in totaal. Allemaal via Home Assistant en een App aan te sturen.

De set-up met Hypers en AB2000S' ziet er als volgt uit in de garage:
[Afbeelding]

Als ik verhuis neem ik het mee. Als ik meer capaciteit bij de zonnepanelen neer wil zetten, buiten, dan pak ik een blok van 2 kWh op en verplaats ik die naar onder de overkapping, of onder 1-2 losse zonnepanelen in de achtertuin.

[Afbeelding]

Als ik iets gebruik wil ik het ook zelf kunnen onderhouden en uitbreiden (ok, op een auto na...) en dat lukt hiermee prima. Met een Victron systeem zou ik van anderen afhankelijk zijn voor uitbreiding en onderhoud. Met een volledige DIY accu blijf je altijd aan de slag met scripts, finetunen, etc. en daarom heb ik ervoor gekozen deze richting in te slaan.

Afijn, succes met de keuze :)
Ik kan nog niet heel veel vinden over die AC2400’s qua prijs maar zoiets klinkt wel aardig I.p.v. de 800Watt max :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

elektriekert schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:30:
[...]

Ik kan nog niet heel veel vinden over die AC2400’s qua prijs maar zoiets klinkt wel aardig I.p.v. de 800Watt max :9
1448 Euro voor een AC2400 + AB3000X 3 kWh accu, vanaf 1 april te bestellen. Tot 6x3 kWh uitbreidbaar per omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
@Taro Weet je wat die AB3000X gaat kosten ook? Dan weet ik een beetje waar je het over hebt als je wil uitbreiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:50
g00gle schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:47:
@Taro Weet je wat die AB3000X gaat kosten ook? Dan weet ik een beetje waar je het over hebt als je wil uitbreiden
Ik gok ca. 450.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
KWh technisch lijkt me dat een hele nette prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Taro schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:34:
[...]

1448 Euro voor een AC2400 + AB3000X 3 kWh accu, vanaf 1 april te bestellen. Tot 6x3 kWh uitbreidbaar per omvormer.
Marketing technisch gebruiken ze wel hele mooie plaatjes voor hun ZENKI / HEMS AI systeem :9

Maar het lijkt mij een scherpe prijs voor degelijke batterijen.

[ Voor 9% gewijzigd door elektriekert op 28-03-2025 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Valkske schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:51:

dat is vreemd. 48V moet die toch standaard aan kunnen. t/m 60V toch?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Even een vraag mbt home assistant en macro cheapest_energy_hours. Ik gebruik deze om de 5 duurste uren tussen 16u-9u te duiden via een binaire helper. Dat werkt prima voor de uren tussen 16.00-0.00 , daarna niet meer.
Voor nu is het opgelost door te splitsen in 2 binaire helpers, 3u tussen 16.00-0.00 en 2u tussen 0.00-9.00. Dat gaat prima voor doordeweeks maar is niet optimaal voor het weekend. Idealiter zou je willen dat de binaire helper gewoon netjes werkt in het gegeven tijdspad ook al gaat deze de dag grens over. Wie is ook tegen het dag grens issue van de macro aangelopen en heeft daar een elegante oplossing voor gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

rvee schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:39:
Even een vraag mbt home assistant en macro cheapest_energy_hours. Ik gebruik deze om de 5 duurste uren tussen 16u-9u te duiden via een binaire helper. Dat werkt prima voor de uren tussen 16.00-0.00 , daarna niet meer.
Voor nu is het opgelost door te splitsen in 2 binaire helpers, 3u tussen 16.00-0.00 en 2u tussen 0.00-9.00. Dat gaat prima voor doordeweeks maar is niet optimaal voor het weekend. Idealiter zou je willen dat de binaire helper gewoon netjes werkt in het gegeven tijdspad ook al gaat deze de dag grens over. Wie is ook tegen het dag grens issue van de macro aangelopen en heeft daar een elegante oplossing voor gevonden?
De optie include_tomorrow=true al geprobeerd? Die is exact daarvoor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik vermoed hoger, aangezien de AB2000S al 545 excl. BTW is, dan zal de 3 kWh versie los niet goedkoper zijn. De AC2400+AB3000X zijn samen incl. BTW 1448 Euro, maar dat is met bundelkorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Nu online
ja die zit erbij en geeft juiste resultaat als je met de all optie kijkt naar de uren.
code:
1
2
{% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %}
{{ cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021', start='16:00', end='9:00', include_tomorrow=true, hours=5, lowest=false, split=true,  mode='is_now') }}

dit werkt dus wel voor vanavond maar niet voor de nieuwe dag (vanaf 0.00)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
@Taro Hoe heb jij dat ding kunnen bestellen dan? Ik zie nergens dat die te bestellen is namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:50
Taro schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:52:
[...]

Ik vermoed hoger, aangezien de AB2000S al 545 excl. BTW is, dan zal de 3 kWh versie los niet goedkoper zijn. De AC2400+AB3000X zijn samen incl. BTW 1448 Euro, maar dat is met bundelkorting.
Ok. Ik ging een beetje uit van de prijs die ik voor mijn batterijen betaal.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

g00gle schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:59:
@Taro Hoe heb jij dat ding kunnen bestellen dan? Ik zie nergens dat die te bestellen is namelijk.
Ik review producten voor een ander platform en heb via die weg connecties met ze, maar ook met andere bekende merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
rvee schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:39:
Wie is ook tegen het dag grens issue van de macro aangelopen en heeft daar een elegante oplossing voor gevonden?
Ik krijg dit resultaat (na stukje ruwe output):

Ontladen:
— van 23:00 tot 04:00, 26.5 cent/kWh

Als ik vanavond de volgende code (dat is inclusief gesplitte periodes) met mijn eigen nordpoolsensor test in de Ontwikkelhulpmiddelen -> Sjabloon-editor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% set output = cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_6_095_021', hours=5, start='23:00', end='04:00', include_tomorrow=true, split=true, mode='all') %}
{% set list = output | from_json %}
Ruwe output:
{{ list }}

Ontladen:{% for period in list %}{% if loop.index < list|length %}{% if loop.index > 1 %} en {% endif %}
— van {{period.start.split('T')[1][:5] }} tot {{period.end.split('T')[1][:5]}}, {{ ((period.prices | sum / period.prices | length) * 100) | round(1) }} cent/kWh{% endif %}{% endfor %}

Het kàn dus wel...

PS dit werkt alleen na circa 13:30 uur, wanneer de prijzen van de volgende dag bekend zijn. Zonder die day ahead gegevens zal de output leeg zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door cradi op 29-03-2025 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 12:07
johnberg51 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:34:
[...]

Wel €70 verzendkosten, kom je nog op €469 uit.
Hier €442 met gratis verzending:
https://www.amazon.nl/die...20b361f&gad_source=1&th=1

En dan Aliexpress: €300 met gratis verzending, weet niet of dit iets is, wel A-grade cellen.

https://a.aliexpress.com/_EJgzbYM
Zie zojuist dat levering is gezakt naar 30 euro. Dus dan kom je uit op 429.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
  • Nu online
cradi schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:34:
[...]

Ontladen:

Als ik vanavond de volgende code (dat is inclusief gesplitte periodes) met mijn eigen nordpoolsensor test in de Ontwikkelhulpmiddelen -> Sjabloon-editor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% set output = cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_6_095_021', hours=5, start='23:00', end='04:00', include_tomorrow=true, split=true, mode='all') %}
Ruwe output:
{{ list }}

Ontladen:{% for period in list %}{% if loop.index < list|length %}{% if loop.index > 1 %} en {% endif %}
— van {{period.start.split('T')[1][:5] }} tot {{period.end.split('T')[1][:5]}}, {{ ((period.prices | sum / period.prices | length) * 100) | round(1) }} cent/kWh{% endif %}{% endfor %}

Het kàn dus wel...

PS dit werkt alleen na circa 13:30 uur, wanneer de prijzen van de volgende dag bekend zijn. Zonder die day ahead gegevens zal de output leeg zijn.
thxs l, dat helpt me in de juiste richting. Had in de cheapest energy addon al gelezen dat hier issue mee was en time triggered je dat kon tackelen. Zal dan de json output netjes op 15u laten vastleggen in list, om vervolgens time based elk uur te checken of now() een de range zit van de list. Ik kan weer vooruit! 😃

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luc Degrande
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08:51
Ik ben ook een batterij aan het bouwen, staat nu nog in testopstelling en alles werkt prima.
Moet alleen nog HA configureren voor NOM maar dat zal wel lukken, indien niet vraag ik wel om hulp.

Ik heb dit topic meerdere malen gelezen en had nog niet gezien hoe je de Powerqueen batterij status kon uitlezen in Home Assistant (misschien heb ik wat gemist...). Na wat googlen heb ik dit gevonden:
https://community.home-as...custom-integration/728506

Heb het vandaag geinstalleerd en het werkt ;) ;) ;) ;)
Dit zijn alle parameters die uitgelezen kunnen worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGS0GE5yJNiGwxdsPddyggZFLi8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Tqmbui2cjGF74e31a6jxnbHX.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
Luc Degrande schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:49:
Ik heb dit topic meerdere malen gelezen en had nog niet gezien hoe je de Powerqueen batterij status kon uitlezen in Home Assistant (misschien heb ik wat gemist...). Na wat googlen heb ik dit gevonden:
https://community.home-as...custom-integration/728506
Soms is het lastig iets terug te vinden inderdaad (deze post was zo te zien de eerste). Terwijl deze integratie toch vrij essentieel is voor wie Home Assistant en een (of meer) batterijen met Bluetooth ondersteunde BMS heeft... Maar er zijn vele wegen naar Rome dus niet iedereen loopt over dezelfde (Home Assistant) weg.

Dat deze integratie uitstekend werkt kan ik bevestigen, ben er heel tevreden mee. Trouwens net als met de integraties cheapest-energy-hours, nordpool, Python-script set_ef_powerstream_custom_load_power. Samen maakt dit tot een topklasse (en praktisch gratis!) home energy management system voor doehetzelvers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:41
Ik heb HA zo ingesteld dat de accu niet volledig leeg gaat, en ook niet volledig word geladen.
toch zie ik in bms de cycles oplopen.
Dat zou toch niet kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
  • Nu online
simonj schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:40:
Ik heb HA zo ingesteld dat de accu niet volledig leeg gaat, en ook niet volledig word geladen.
cycle is feitelijk energie geladen/ontladen dus ook als je deels laad/ontlaad maak je gedeeltelijke cyclus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

simonj schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:40:
Eenmalig van 0%->100%->0% telt hetzelfde als bijv. vele malen van 40%->60%->40%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
KabouterSuper schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:29:
Weer wat verder ingelezen en uitgezocht. Er bestaan eigenlijk geen 36V laders. Maar je kunt wel parallel laden met een 12V lader, bijvoorbeeld een 40A (dit is ook wat powerqueen mij aanraadt). Nu vind ik 40A niet heel veel om een 300Ah batterij op te laden, dat duurt namelijk 8-9 uur. Een Victron Phoenix Smart 50A of Centaur 60A klinkt dan beter (al moet je de drie uitgangen dan wel altijd samen aan/uitzetten). Het geheel wordt wel weer een tikkie behoorlijk veel duurder. Een Victron Multiplus omvormer is dan weer geen eenvoudige thuisaccu meer te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:16

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H.W.R
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11:25
Hoeveel hebben jullie afgelopen (zeer zonnige) maand uit de Powerstream getrokken?

Hier 105kWh, hierdoor 54% van de zonnestroom zelf verbruikt. Een mooi resultaat, was zonder accu slechts 29%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
H.W.R schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:03:
Hoeveel hebben jullie afgelopen (zeer zonnige) maand uit de Powerstream getrokken?

Hier 105kW, hierdoor 54% van de zonnestroom zelf verbruikt. Een mooi resultaat, was zonder accu slechts 29%.
Ik blijf steken op 300W ;)

(Je bedoelt denk ik 105kWh, energie. En niet 105kW, vermogen)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Nu online

Hier 105kWh, hierdoor 54% van de zonnestroom zelf verbruikt. Een mooi resultaat, was zonder accu slechts 29%.
Hier 90,31kWh , 60%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgRATELjEDhphvFrzmr4Rrwaadc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0LlUPG1i156tWCuc5NJNZYG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Rbb-lwdn op 01-04-2025 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:49

Hier 105kW, hierdoor 54% van de zonnestroom zelf verbruikt. Een mooi resultaat, was zonder accu slechts 29%.
  • Echte verbruik : 900 kWh
  • Pv opwek : 696 kWh
  • Verbruik v/h Net: 182 kWh
  • Teruggeleverd : 167kWh
  • Batterij geladen : 242 kWh
  • Ontladen : 193 kWh
Heb dus ongeveer 74% van mijn eigen opwek gebruik.
Vorig jaar maart zonder batterij en 274 kWh minder opwek was dit +/- 57%
En dan valt er nog meer winst te behalen als de vrouw ff niet alles tegelijk aanzet ;-)
En heb de boiler nu zo ingesteld dat hij eerder ingeschakeld indien de batterij nog >25% gevuld is.
Zodat de batterij meer leeggetrokken worden en dus weer langer kunnen laden.
Want met het veranderen van de zonnestand en meer zonuren krijg ik de 7,5kWh niet helemaal leeg.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWTQWjPVcRGUYEjN5qsz1qYky0o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BX8N2L8rqUAiyWFwqtSEaxAU.jpg?f=user_large
Mooie maand geweest met behoorlijk veel PV opwek. Zelfverbruik behoorlijk hoger (ex. EV) dan voorgaande jaar. RTE ook mooi met 78%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj

Hier 61.29 kwh app ecoflow
De smart plug geeft 60,17 kwh aan
Wat er vanaf de acculader kwam naar de accu is 81,91 kwh.
Toch groot verschil .

[ Voor 15% gewijzigd door simonj op 01-04-2025 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

salipander schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:27:
[...]

Ik zou me dan ook zorgen moeten maken om al die laptops, telefoons etc. die de meest brandbare accu's hebben. Een LFP accu is gewoon niet zo'n brandbom als al die andere dingen die je al in huis hebt.
Ik heb Unive gesproken en stekkeroplossingen voldoen gewoon aan de eis. EcoFlow heeft een CE keurmerk, en de accu's ook.

Maar ik snap hem wel, het blijft toch een beetje.... spannend er uit zien zo'n grote accu.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 21:56
Ik heb Unive gesproken en stekkeroplossingen voldoen gewoon aan de eis. EcoFlow heeft een CE keurmerk, en de accu's ook.

Maar ik snap hem wel, het blijft toch een beetje.... spannend er uit zien zo'n grote accu.
[/quote]

Dat is maar een idéfix. LFP accu's gaan niet spontaan branden. De bedrading verdient wel de aandacht, zoals overal in huis met elektriciteit. Als de hamster een draad van de schemerlamp doorknaagt en de rieten kap vat vlam die de gordijnen aansteekt, dan is er ook een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonj
https://solarv.de/solarV-...terie-100Ah-256V-0-Mwst_1

Scherpe prijs voor een 2 batterij.
of is het verstandiger 2 gelijke merken aan te houden?

[ Voor 4% gewijzigd door simonj op 01-04-2025 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:31

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

salipander schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:02:

[/quote]

Dat is maar een idéfix. LFP accu's gaan niet spontaan branden. De bedrading verdient wel de aandacht, zoals overal in huis met elektriciteit. Als de hamster een draad van de schemerlamp doorknaagt en de rieten kap vat vlam die de gordijnen aansteekt, dan is er ook een probleem.
Dat was mijn beredenering ook. Zelfde verhaal voor je lader die CE gekeurd is.
Er is wel een maar: De Ecoflow omvormer wordt niet gebruikt zoals voorgeschreven door de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:48:
[...]

Er is wel een maar: De Ecoflow omvormer wordt niet gebruikt zoals voorgeschreven door de fabrikant.
Geven zij aan dat je geen batterijen op de pv ingang mag aansluiten? 🙈

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:01
Siewert schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:52:
[...]

Nvermind, je hebt het over de PV poort.

[ Voor 84% gewijzigd door dehardstyler op 01-04-2025 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:09

vinneke

De Figuur

simonj schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:41:
https://solarv.de/solarV-...terie-100Ah-256V-0-Mwst_1

Scherpe prijs voor een 2 batterij.
of is het verstandiger 2 gelijke merken aan te houden?
Ik heb een buikgevoel dat veel van "die batterijen" (AliExpress, Amazon, ..) intern hetzelfde zijn, zelfde cellen, maar bij deze specifiek zetten ze:

> Cycle Life (80% Depth of Discharge, 1C) > 2000 Cycles

2000.. dat is wel het laagste wat ik al gezien heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2Rzjf4My_4dL7FvvSUfZHkSZtw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ltqq5EnSKpncph1Mb1ccHxPp.png?f=user_large

Zelfverbruik zonnestroom: 59% (zonder batterijen zou het 39% zijn geweest)

RTE batterijen (ontladen met Nul-op-de-meter): 77,15%

Dit was een maand waarin met name in de laatste paar weken wel bleek dat voor mijn situatie 5,12 kWh capaciteit eigenlijk wel voldoende is om de avond, nacht en vroege ochtend door te komen, mits het 's ochtends al vrij zonnig is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BK3mC0Fyhq3ajh-w7fq72FIRkO4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/l0EvZ3vBHEFn1KgZgpftMQWz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 19:16
Ik die dit heb er wel een boiler die ook deel van mijn overproductie op snoept https://gathering.tweaker...message/80473256#80473256
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZcAxo8qE_3GlB-7_Ccq2OAkpHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7TWr1AGrd4mN0ghEatVtKSW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 20:41
Ecoflow komt nu blijkbaar ook met een gewone micro-omvormer, zonder batterij aansluiting, maar lijkt dat het enkel te koop wordt aangeboden in een set met zonnepanelen.
Dat op zich is niet zo schokkend.

Maar ze gaan in hun app blijkbaar 2 nieuwe dingen inbouwen:
regeling op dynamische tarieven
regeling op verwachtte zon-opbrengst
Marketing vond dat ze het "AI" moesten noemen.

Leuk zou je zeggen, maar onderaan in kleine lettertjes:
"*Certain AI features in the EcoFlow app require a premium subscription. Please refer to the EcoFlow APP for details on subscription plans and feature availability."
Dat wil enerzijds zeggen dat je voor bepaalde features maandelijks gaat moeten betalen. Anderzijds verklaart dit waarom ze hun API langzaam maar zeker dicht-timmeren. Ze willen uiteraard geen concurrentie van third-party apps (wss opensource) die hetzelfde aanbieden. Want het draait helemaal rond het aansturen van het uitgangsvermogen (je ziet in de screenshot van de app charge/discharge grafiekjes, dus dat gaat helemaal niet om zonnepanelen maar om batterijen)
Mijn voorspelling is dat we dit jaar nog gaan zien dat je het uitgangvermogen van de powerstream niet meer zal kunnen aansturen met de developer API zonder premium subscription... maar ik hoop dat dat een 1 april grap is.

bron: https://uk.ecoflow.com/products/stream-balcony-kit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igZ_lQIDy75hUKencooYdGh0u7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQ39ijqSPEe5ECSUIqIFaKXm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Valkske op 01-04-2025 20:57 . Reden: afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke

vinneke

De Figuur

Zijn er eigenlijk alternatieven voor de Ecoflow? Of is dit de enige die je kan "misbruiken" door er een batterij aan te hangen alsof het een PV paneel is.

Moest er een 36V batterij beschikbaar komen dan zou een APS EZ1-M wel kunnen dienen. Daar valt het uitgangsvermogen zelfs nog lokaal in te stellen. Voorlopig toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:31

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Siewert schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:52:
[...]

Geen idee, heb de handleiding niet gelezen :+
Maar kan mij niet voorstellen dat het staat dat het wel mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Is er toevallig iemand die meerdere accus's heeft en ook meerdere laders gebruikt? Ik meen een tijd geleden iemand daarover gehoord te hebben. Hoe werkt dat dan? Kan je maar 1 lader actief hebben, of kan je parallel laden (dus 2 laders simultaan aan).

Ik heb even gerekend hoe je zoveel mogelijk vermogen kunt opslurpen van je PV. Ik ga uit van een sinusvormige opbrengst (niet onredelijk), en geen eigen verbruik (niet heel realistisch).
Je kunt dan de oppervlakte van een rechthoek onder de sinus optimaliseren. Ik kom uit op een opbrengst van 52%, dus je kunt de helft van je opbrengst in je accu krijgen. De vraag is of je met twee laders verder komt.
Ik ga uit van twee simultane laders waarvan ik de ene eerder aanzet dan de tweede en later uitzet. Maar ik kan ook uitgaan van twee verschillende laders waarvan ik de eerste uitzet als ik de tweede aanzet.
Hiermee kan ik de opbrengst verbeteren naar 69%. Grappig genoeg is het vrijwel optimaal om gelijke laders te nemen, dus bijv twee van 10A. Als ik het probeer met laders van verschillende grootte (5/10 of 10/20), dan kom ik maar tot de 66%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylx-rsxjmHwG7L5egbGlROeFe0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywiRiv8Va10BpXvJpkui79x0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door KabouterSuper op 02-04-2025 10:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Siewert
KabouterSuper schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:42:
Is er toevallig iemand die meerdere accus's heeft en ook meerdere laders gebruikt? Ik meen een tijd geleden iemand daarover gehoord te hebben. Hoe werkt dat dan? Kan je maar 1 lader actief hebben, of kan je parallel laden (dus 2 laders simultaan aan).

Ik heb even gerekend hoe je zoveel mogelijk vermogen kunt opslurpen van je PV. Ik ga uit van een sinusvormige opbrengst (niet onredelijk), en geen eigen verbruik (niet heel realistisch).
Je kunt dan de oppervlakte van een rechthoek onder de sinus optimaliseren. Ik kom uit op een opbrengst van 52%, dus je kunt de helft van je opbrengst in je accu krijgen. De vraag is of je met twee laders verder komt.
Ik ga uit van twee simultane laders waarvan ik de ene eerder aanzet dan de tweede en later uitzet. Maar ik kan ook uitgaan van twee verschillende laders waarvan ik de eerste uitzet als ik de tweede aanzet.
Hiermee kan ik de opbrengst verbeteren naar 69%. Grappig genoeg is het vrijwel optimaal om gelijke laders te nemen, dus bijv twee van 10A. Als ik het probeer met laders van verschillende grootte (5/10 of 10/20), dan kom ik maar tot de 66%.

[Afbeelding]
☝️

Zijn meerdere hier die meerdere batterijen parallel hebben en parallel laden.
Ik heb 3x 25,5v 100ah parallel en 3 laders.
Die afhankelijk van het over schot aan/uit gaan.
Ik kan dus op verschillende wattages laden naar gelang hoeveel pv overschot er is.
Bij 350w 1 lader van 12a
Bij 700w 2 laders van 12a
Bij 950w 1 lader van 12a en 1 lader van 20a
En bij 1300w overschot alle drie (2x 12a en 1x 20a)

Edit:
Ik kan met gemak 50% ongeacht sinus/parabool of niet van mijn overschot opvangen.
Ga ik wassen/drogen, douchen, scooter laden en vaatwasser aan dan pak ik bijna 90%.
Hieronder een screenshot van gisteren.
Waar Na 17uur niemand meer thuis was tot 22uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOvSWneZW96NGQVUAeBzT_94BY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0zFW6b7bIMpBoJMWPahDxJw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Siewert op 02-04-2025 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Siewert schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:47:
[...]

☝️

Zijn meerdere hier die meerdere batterijen parallel hebben en parallel laden.
Ik heb 3x 25,5v 100ah parallel en 3 laders.
Die afhankelijk van het over schot aan/uit gaan.
Ik kan dus op verschillende wattages laden naar gelang hoeveel pv overschot er is.
Bij 350w 1 lader van 12a
Bij 700w 2 laders van 12a
Bij 950w 1 lader van 12a en 1 lader van 20a
En bij 1300w overschot alle drie (2x 12a en 1x 20a)
Thanks. Dit helpt enorm. Ik zal zo even uitrekenen hoeveel onder de sinuscurve jij gebruikt. Maakt natuurlijk wel uit hoeveel opbrengst je hebt. Als je al heel snel boven de 1300W zit, dan win je niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
KabouterSuper schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:02:
[...]

Thanks. Dit helpt enorm. Ik zal zo even uitrekenen hoeveel onder de sinuscurve jij gebruikt. Maakt natuurlijk wel uit hoeveel opbrengst je hebt. Als je al heel snel boven de 1300W zit, dan win je niet zoveel.
Klopt wellicht maar hangt ook af van wat je thuis verbruikt.
Stel de batterijen zijn leeg dan heb 9,3kWh nodig om op te laden.
Zou ik geen zware verbruikers gebruiken en de batterijen zijn leeg dan verbruik het huis misschien 7kWh op een dag.
Ik heb 9,3kWh om te laden samen is dat grofweg 16kWh en dat is de helft van de totale opwek.

Ik heb de domme e-boiler zon gestuurd.
Dat wil zeggen die gaat in de avond uit als de opwek minder dan 1000w is en gaat de volgende dag aan bij meer dan 2500w.
Maar is er in de avond gedoucht terwijl hij uit staat en de batterijen hebben nog wat juice mag hij aan bij 1500w opwek te samen met 1200w uit de batterijen verbruik ik niks van het net.
En trek ik de batterijen leeg om vervolgens weer 9,3kWh van het overschot te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Siewert schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:15:
[...]

Klopt wellicht maar hangt ook af van wat je thuis verbruikt.
Stel de batterijen zijn leeg dan heb 9,3kWh nodig om op te laden.
Zou ik geen zware verbruikers gebruiken en de batterijen zijn leeg dan verbruik het huis misschien 7kWh op een dag.
Ik heb 9,3kWh om te laden samen is dat grofweg 16kWh en dat is de helft van de totale opwek.

Ik heb de domme e-boiler zon gestuurd.
Dat wil zeggen die gaat in de avond uit als de opwek minder dan 1000w is en gaat de volgende dag aan bij meer dan 2500w.
Maar is er in de avond gedoucht terwijl hij uit staat en de batterijen hebben nog wat juice mag hij aan bij 1500w opwek te samen met 1200w uit de batterijen verbruik ik niks van het net.
En trek ik de batterijen leeg om vervolgens weer 9,3kWh van het overschot te pakken.
Klopt helemaal. Ik probeer vooral een afweging te maken hoeveel laders ik moet kopen met welke stroomsterkte. Ik ga ervan uit dat ik het aantal laders redelijk gelijkmatig aanzet en beperkte opbrengst heb. Dat zal typisch in de lente en herfst gebeuren....in de zomer heb ik plenty overschot en is de stroomsterkte en accugrootte de limiterende factoren
.

Mijn snelle samenvatting van mijn analyse. Als je in 50% van een pv-dag je accu wil kunnen opladen, moet je op 60% van je piekvermogen mikken en moet je daarmee je accu ook kunnen opladen. Ceteris paribus, met twee laders kan je naar 40% elk én kan je 30% meer opslaan (in 70% van een pv-dag). In die 50% kan je trouwens wel precies je accu laden.

Voorbeeld:
Piekvermogen op een herfstdag is 1000W en de pv-dag duurt 10 uur. Je wilt een geschikte lader en accu om je accu te vullen met alleen pv.
60% van piekvermogen is 600W, en 25A*24V is perfect. Je wil dus een 25A lader Je slaat 5 uur lang 600W op, dus een accu van 3kWh zou geschikt zijn.

Met de laders van @Siewert haal je theoretisch 80% ipv de 50% met 1 lader. Uitgangspunt is dan nog steeds dat je de drie laders netjes stackt, dus lader 2 is 66% van de tijd van lader 1 aan en lader 3 33%. Dat is een keuze, maar wel een soort optimum om je pv overschot efficient op te slaan. Is je pv overschot veel hoger, dan gooi je veel overschot weg. Is je pv overschot minder, dan kan je je laders niet goed inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

vinneke schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:33:
Zijn er eigenlijk alternatieven voor de Ecoflow? Of is dit de enige die je kan "misbruiken" door er een batterij aan te hangen alsof het een PV paneel is.

Moest er een 36V batterij beschikbaar komen dan zou een APS EZ1-M wel kunnen dienen. Daar valt het uitgangsvermogen zelfs nog lokaal in te stellen. Voorlopig toch :)
De VW ID 8s module is een mooi blokje die bij de EZ1 past (wel buitenshuis plaatsen ivm li-ion). Nadeel welke ik nog zie bij 36V, is een geschikte lader vinden (buiten de duurdere multiplussen om)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke

vinneke

De Figuur

tijmeng schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:49:
[...]

De VW ID 8s module is een mooi blokje die bij de EZ1 past (wel buitenshuis plaatsen ivm li-ion). Nadeel welke ik nog zie bij 36V, is een geschikte lader vinden (buiten de duurdere multiplussen om)
Ja ik zou bij voorkeur gaan voor 24V of 48V omdat dat couranter is. Degelijke 24V 100Ah batterij met BMS, Victron Blue Smart 24V/16A lader erbij. Maar bij de invertor loop ik toch wat vast. Zeker gezien het bericht van Valkske hierboven, over Ecoflow, AI en hun mogelijk nieuw verdienmodel.

Ja er is ook een Multiplus maar laten we even als uitgangspunt nemen dat een zelfbouw accu toch goedkoop moet zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
KabouterSuper schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:39:
[...]

Klopt helemaal. Ik probeer vooral een afweging te maken hoeveel laders ik moet kopen met welke stroomsterkte. Ik ga ervan uit dat ik het aantal laders redelijk gelijkmatig aanzet en beperkte opbrengst heb. Dat zal typisch in de lente en herfst gebeuren....in de zomer heb ik plenty overschot en is de stroomsterkte en accugrootte de limiterende factoren
.

Mijn snelle samenvatting van mijn analyse. Als je in 50% van een pv-dag je accu wil kunnen opladen, moet je op 60% van je piekvermogen mikken en moet je daarmee je accu ook kunnen opladen. Ceteris paribus, met twee laders kan je naar 40% elk én kan je 30% meer opslaan (in 70% van een pv-dag). In die 50% kan je trouwens wel precies je accu laden.

Voorbeeld:
Piekvermogen op een herfstdag is 1000W en de pv-dag duurt 10 uur. Je wilt een geschikte lader en accu om je accu te vullen met alleen pv.
60% van piekvermogen is 600W, en 25A*24V is perfect. Je wil dus een 25A lader Je slaat 5 uur lang 600W op, dus een accu van 3kWh zou geschikt zijn.

Met de laders van @Siewert haal je theoretisch 80% ipv de 50% met 1 lader. Uitgangspunt is dan nog steeds dat je de drie laders netjes stackt, dus lader 2 is 66% van de tijd van lader 1 aan en lader 3 33%. Dat is een keuze, maar wel een soort optimum om je pv overschot efficient op te slaan. Is je pv overschot veel hoger, dan gooi je veel overschot weg. Is je pv overschot minder, dan kan je je laders niet goed inzetten.
Hangt ook af van je Wp en ligging denk ik.
Hier 8 op Oost en 11 op West, de dag ook in de lente (halverweg maart) start ik al met 2000w opwek tussen 7 & 9 uur.
Dit gaat de hele morgen door tot een uur of 13 daarna tussen de 3000w tot +4000w gemiddeld als de zon dan over het huis komt dan tot zonsondergang (bij onbewolkte dagen)
Dit gaat van zeg maar maart tot halverwege oktober.
De laders gaan vaak tegelijk aan in deze periode dus dat klopt wel.
Maar schakelen ook regelmatig uit ivm grootverbruikers en de gemiddelde tijd die ik nodig heb om ze vol te laden is 9uur terwijl bij continue laden dit 7uur is.
Ze zijn dan weer mooi vol voordat er gekookt en gedoucht gaat worden.

Moet eerlijk bekennen dat ik niet/nooit zover heb gerekend.
Heb gekeken naar wat ik normaliter teruglever en hoe ik deze kan halveren als ik straks teruglverkosten moet betalen.
Zo gaat er continue tussen 1300 tot 3000w continue het NET op.
Als ik daarvan de helft kon opvangen scheelde dat 50%.
Met peakshaving is dat nog meer meer.
Maar goed, geen dag is het zelfde ;-)
Zat er aan te denken straks een twee setup te plaatsten van 2,5kWh met 20a lader maar achteraf gerekend is dat niet handig.
Krijg het wel vol maar 90% van de tijd niet leeg dus kan dan ook geen extra overschot pakken.

Als ik de geleerde mag geloven is de accu opslag die je nodig hebt ongeveer 1 tot 1,5 x je Wp.
Ik met mijn 8100Wp en 7,5kWh batterij zit ik aardig in de richting is lijkt qua verbruik hier ook de sweetspot.
Sneller laden heeft ook geen zin, stel ik zou met 100ah gaan laden dan is hij wel met 5uurtjes vol maar de rest van deag smijt ik alle overschot naar het NET.

Piekvermogen in de herfst (okt/nov) is hier 2500w maar die is maar 2 tot 3 uurtjes.
Meeste gaat dan het huis in ipv de batterij, kan net genoeg opvangen om de nacht richting NOM te sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• salipander
  • Laatst online: 10-09 21:56
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:48:
[...]

De fabrikant schrijft ook niet voor dat de PV ingang uitsluitend voor zonnepanelen gebruikt mag worden. Het is een generieke DC ingang met een breed spanningsbereik. Een accu geeft een DC spanning af. Het lijkt me sterk dat het CE keurmerk zo specifiek geldig is dat hier vragen over komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• achtoude
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 28-05 09:41
achtoude schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:29:
Goedemiddag allen,

Ik lees al langere tijd mee en raakte geïnteresseerd in dit topic. Nu heb ik mijn hand weten te leggen op 4 batterypacks van ByD. In elke pack zitten 12 lifepo4 blades van 3.2v 135ah ieder.
Totale vermogen dus 38,4v/ 135ah. Dit lijkt me een mooie basis voor een thuisbatterij. Ik heb nu even 1 pack op de werkbank staan en daarvan meten alle cellen rond de 3 volt, dus die lijken in orde. Nu twijfel ik waar ik goed aan doe. Is de 800w van de powerstream voldoende voor 5,4kw die ik in een pack heb zitten of zouden jullie kiezen voor een oplossing met een hoger vermogen? Met die 5,4kw redt ik makkelijk mijn verbruik als de zon niet schijnt, maar 800watt gaat een bottleneck worden denk ik?

ik denk eraan om het volgende te bestellen:
JK RESS Active Balance BMS PB1A16S15P - (7S - 16S) - 150A - LiFePO4 / Li-ion / LTO
NOEIFEVO 36V 38.4V LiFePO4 batterijlader, 43.8V 25A
Ecolfow Powerstream

Even de smart plugs nog niet meegenomen, die heb ik nog wel ergens liggen.
Inmiddels wat verder met het hele spul. Heb nu een 5,4kw pack draaien met een met een Solax X1 Micro 1200w eraan gekoppeld. De Solax heeft een minuutje nodig om op te starten, maar werkt verder helemaal super en is goed te integreren met HA. Hij heeft 2x een 600w MPPT, samen 1200w. Nu is in veel gevallen 1200w een beetje teveel voor NOM. Zeker om mijn nacht gebruik te dekken. 600w is daar wel voldoende voor. Nu zou ik gewoon 1 MPPT kunnen aansluiten, maar eigenlijk wil ik ook de pieken kunnen bijspringen. Is er een manier om zelf het vermogen te reguleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:19
vinneke schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:33:

In dit topic wordt de Hoymiles 800 in combinatie met OpenDTU een aantal keer benoemd. Ergens werd ook gezegd dat sinds de laatste update OpenDTU niet meer werkt, daar kan ik echter niet zo heel veel over vinden.

Wellicht is dit ook nog interessant trouwens: https://opendtu-onbattery.net/. Hier staat ook een lijst met compatible inverters bij.

[ Voor 10% gewijzigd door Rednas_N op 02-04-2025 20:12 ]

Just do it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
  • Nu online
cradi schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:34:
[...]

Ontladen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Ruwe output:
{{ list }}

Het kàn dus wel...

Als vervolg op datum grens issue cheapest energy hours (CEH)..
Wat ik wilde bereiken is 5 duurste dynamische uren tussen 16.00-9.00 te gebruiken om 5kwh te legen (2x ecoflows in gebruik).
Probleem met CEH is dat berekening met datumgrens probleem oplevert. Dit nu opgelost door 2x CEH te gebruiken, tussen 16.00-0.00 en 0.00-9.00. Dit nu geimplementeerd met 2 helpers. Eerste numerieke helper bepaald in 15e uur vd dag hoeveel van de 5 dure uren er tussen 16.00-0.00 zitten. Tweede binaire helper is true op de 5 dure uren tussen 16.00-9.00. Hiermee schakel ik de batterij naar status snelontladen waarmee deze dan max. gaat terugleveren (2x 500W op ecoflow).

Numerieke template helper:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{% set currnum = states('number.aantalduursteurenavond')|int(0) %}
{% if now().hour == 15 %}
{% set output = cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021', hours=5, start='16:00', end='09:00', lowest=false, include_tomorrow=true, split=true, mode='all') %}
{% for period in list %} {% if loop.index <list|length %}
{% if period.start[8:][:2]|int == now().day %}
{{ period.hours|int }}
{% endif %} {% endif %} {% endfor %}
{% else %}
{{ currnum }}
{% endif %}

Binaire template helper:
code:
1
2
3
4
5
6
7
{% set uren = states('number.aantalduursteurenavond')|int %}
{% if 24 > now().hour > 15 %}
{{ cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021', start='16:00', end='0:00', hours=uren, lowest=false, split=true,  mode='is_now') }}
{% else %}
{{ cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021', start='0:00', end='9:00', hours=5-uren, lowest=false, split=true,  mode='is_now') }}
{% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik probeer een 2de powerstream toe te voegen. De app gaat goed, maar krijg hem niet in Home Assistant. Heeft iemand hier ervaring mee?

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Nu online
peter123 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:31:
Ik probeer een 2de powerstream toe te voegen. De app gaat goed, maar krijg hem niet in Home Assistant. Heeft iemand hier ervaring mee?
ecoflow cloud integratie in ha al eens herladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Al geprobeerd. Misschien komt het omdat hij 2de hands is en al een keer in een app zat bij iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
peter123 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:23:
Al geprobeerd. Misschien komt het omdat hij 2de hands is en al een keer in een app zat bij iemand anders.
Vraag of die deze wil verwijderen uit de app?
Misschien is dat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@peter123

Wat krijg je te zien als je op 'Configure' klikt bij de Ecoflow integratie dan?
Zie je dan maar een powerstream?

En welke versie draai je? Zit je al op een recente beta (1.3.0-beta4 bijv.)
Misschien debug-logging voor de integratie inschakelen en nog eens proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
RudolfR schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:24:
@peter123

Wat krijg je te zien als je op 'Configure' klikt bij de Ecoflow integratie dan?
Zie je dan maar een powerstream?

En welke versie draai je? Zit je al op een recente beta (1.3.0-beta4 bijv.)
Misschien debug-logging voor de integratie inschakelen en nog eens proberen?
Ik zie dan maar 1 powerstream. Die ik al had. Draai de beta versie.
In de log staat niet iets over de nieuwe powerstream.
Maar als ik het zo begrijp zou de nieuwe gewoon zichtbaar moeten worden?

[ Voor 6% gewijzigd door peter123 op 03-04-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb hier thuis een opstelling met twee 24V accu's en twee noeifevo laders (beide parallel geschakeld). Nu gebruik ik slimme stekkers van Innr om de acculaders te schakelen. Inmiddels heb ik de derde slimme stekker al retour moeten sturen in verband met plakkende contacten. Als ik de stekker schakel, dan hoor ik hem wel klikken maar het relais schakelt niet.

Zijn er hier mensen met deze zelfde ervaringen?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
leejoow schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:23:
Ik heb hier thuis een opstelling met twee 24V accu's en twee noeifevo laders (beide parallel geschakeld). Nu gebruik ik slimme stekkers van Innr om de acculaders te schakelen. Inmiddels heb ik de derde slimme stekker al retour moeten sturen in verband met plakkende contacten. Als ik de stekker schakel, dan hoor ik hem wel klikken maar het relais schakelt niet.

Zijn er hier mensen met deze zelfde ervaringen?
Nou, ik heb iets soortgelijks, maar dan met Fibaro Z-wave stekkers. De eerste was eind vorig jaar vreemd aan het doen, die heb ik vervangen met een andere die ik nog had, maar deze week heb ik regelmatig wat vreemd gedrag van beide Victron laders (beide op een plug). Ook alsof het relais niet schakelt. Ik heb het echter niet live kunnen bekijken, alleen in de logs teruggezien door vreemd laadgedrag alsof er een lader niet aan gaat en niet uit gaat.

De Fibaro's zijn allemaal al een paar jaar oud, sommige al bijna 10 jaar, maar het is wel heel toevallig allemaal.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenvtec
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-07 14:00
peter123 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:35:
[...]

Ik zie dan maar 1 powerstream. Die ik al had. Draai de beta versie.
In de log staat niet iets over de nieuwe powerstream.
Maar als ik het zo begrijp zou de nieuwe gewoon zichtbaar moeten worden?
in de app toevoegen bij Integratie-items en dan andere naam, dan weer je secret en sn.
Ik ben zojuist live gegaan, ook met 2.
Kijk steeds hoe het gaat en hoe de temp is heheh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Aiolos schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:31:
[...]

Nou, ik heb iets soortgelijks, maar dan met Fibaro Z-wave stekkers. De eerste was eind vorig jaar vreemd aan het doen, die heb ik vervangen met een andere die ik nog had, maar deze week heb ik regelmatig wat vreemd gedrag van beide Victron laders (beide op een plug). Ook alsof het relais niet schakelt. Ik heb het echter niet live kunnen bekijken, alleen in de logs teruggezien door vreemd laadgedrag alsof er een lader niet aan gaat en niet uit gaat.

De Fibaro's zijn allemaal al een paar jaar oud, sommige al bijna 10 jaar, maar het is wel heel toevallig allemaal.
Ik heb ze tot nu toe vervangen gekregen door de webwinkel, daar heb ik ook helemaal geen commentaar op. Maar het is wel behoorlijk irritant :-P

Voor de zekerheid had ik de producent ook even gemaild, en toen kreeg ik terug dat een 20A lader buiten de spec viel van 16A. Dat het 20A bij 29,2 volt was hadden ze even overheen gelezen denk ik :P

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Die pluggen hebben de neiging om te blijven plakken inderdaad. Ik heb dat ook met blitzwolf zigbee stekkers.
Ik heb nu een aantal IKEA Inspelnings aangeschaft om er weer even tegen te kunnen.

En ik kan het opladen ook afschakelen in de BMS, dus dat doe ik overdag. Aan het einde van de dag gaat de later wel echt uit (of eerder als er teruggeleverd moet worden)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenvtec
Na veel gelezen te hebben in dit topic heb ik ook spullen besteld, en vandaag is het live gegaan.

Dank aan de topic starter en @cradi.

Ik heb een HA in VMWare draaien puur voor het accu systeem, die praat met de homewizard p1 module en de ecoflow api.
Daar het script van cradi ingezet en met behulp van collega Chris dit actief kunnen zetten met wat tweaks en wensen van mij.
Ik heb in de ecoflow app ingesteld dat per omvormer max 500w mag worden geleverd, dit werkt top en er komt ook spot on 1000w uit.
In gebruik met 4 x 300wp zonnepanelen.

Ik heb aangeschaft:

2x ecoflow powerstream a 139e ps (conrad)
1 x een victron smartsolar 250/60 mppt + kabels 448e (ikwilzonneenergie.nl)
1x homewizard p1 29e (homewizard.nl)
Kabels, toebehoren en zekeringen hier lokaal aangeschaft 50e
1 x zelfbouw* 24v 300ah (+7,2kw) accu 775e op moment van schrijven ( volta-plus.nl )

* Ik heb de accu niet zelf gebouwd maar Harrie van Volta plus, het is een custom accu met een BT BMS en capaciteit is naar wens. Accu is getest (mijne zat bv op 309ah), cellen zijn nieuw en BMS helemaal ingesteld, incl instructies dus plug and play.
De prijzen zijn veel gunstiger dan waar dan ook (wat ik heb gezien dan), prettig contact en accu kan in houten frame worden gemaakt maar ook andere opties zijn mogelijk, ik zou dit zeker even checken en kan het aanraden. De man heeft passie voor zijn producten.

gr

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
jeroenvtec schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:42:
[...]

in de app toevoegen bij Integratie-items en dan andere naam, dan weer je secret en sn.
Ik ben zojuist live gegaan, ook met 2.
Kijk steeds hoe het gaat en hoe de temp is heheh
Dat was het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Gegeven de nieuwe onzekerheid rondom api toegang van powerstream, is het langzamerhand niet beter om voor een oude serie goodwe 700XS te gaan voor 139,- bij https://www.alma-solarshop.nl/302-goodwe-omvormer ? Start vanaf 40V en levert 700W. Voordeel is de goodwe api. Nadeeltje is dat er geen stekker aan zit en dat je minimaal een 48V batterij moet hebben.. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
KabouterSuper schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:00:
Gegeven de nieuwe onzekerheid rondom api toegang van powerstream, is het langzamerhand niet beter om voor een oude serie goodwe 700XS te gaan voor 139,- bij https://www.alma-solarshop.nl/302-goodwe-omvormer ? Start vanaf 40V en levert 700W. Voordeel is de goodwe api. Nadeeltje is dat er geen stekker aan zit en dat je minimaal een 48V batterij moet hebben.. Of mis ik iets?
Wat heb ik gemist, welke nieuwe onzekerheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Ah ha... Op die fiets.
Gaan het beleven, voor zolang het draait draait het.
Ga dan wel zien als de API idd achter een betaal muur komt wat ik dan in huis haal.
Waarschijnlijk wel victron worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08:43
Bij gebruik van een EcoFlow Powerstream, is het toegelaten dat ik de Powerstream in een stopcontact stop waarin een Homewizard Energy Socket zit?
Dan zou ik de Socket (en dus de Powerstream) aan en af kunnen schakelen al naargelang het totale stroomverbruik. Dan zou ik geen PHP-scriptjes hoeven te gebruiken maar zou gewoon de Homewizard app kunnen gebruiken.
Is dit een gek idee of vindt de Powerstream het allesbehalve leuk om aan en af het net gekoppeld te worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
SusV schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:34:
Bij gebruik van een EcoFlow Powerstream, is het toegelaten dat ik de Powerstream in een stopcontact stop waarin een Homewizard Energy Socket zit?
Dan zou ik de Socket (en dus de Powerstream) aan en af kunnen schakelen al naargelang het totale stroomverbruik. Dan zou ik geen PHP-scriptjes hoeven te gebruiken maar zou gewoon de Homewizard app kunnen gebruiken.
Is dit een gek idee of vindt de Powerstream het allesbehalve leuk om aan en af het net gekoppeld te worden?
Ben bang dat het relay dat niet leuk gaat vinden.
Verder is het niet nauwkeurig op verbruik aan te sturen als je op NOM wilt aansturen.
Want duurt wel even alvorens de omvormer is opgestart, wifi zoeken duurt ook even.
En je zal dan toch echt via de app de baseload moeten bijsturen ipv vol automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Siewert schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:39:
[...]

Ben bang dat het relay dat niet leuk gaat vinden.
Verder is het niet nauwkeurig op verbruik aan te sturen als je op NOM wilt aansturen.
Want duurt wel even alvorens de omvormer is opgestart, wifi zoeken duurt ook even.
En je zal dan toch echt via de app de baseload moeten bijsturen ipv vol automatisch.
Ik vreesde al dat het niet zo'n goed idee was. Het zou anders wel makkelijk geweest zijn om te integreren in mijn bestaande Homewizard spullen.
Een aantal van die sockets stuur ik aan via de HW app. Een aantal via 'de lokale API' (waarbij ik dus niet via de HW-servers hoef te passeren).

Het gebruik van die Ecoflow PHP-scriptjes is mij voorlopig nog niet duidelijk. Waarop ik die moet runnen en zo. Dat moet ik nog eens uitzoeken ...

/toegevoegd/
Maar ik lees net dat HTTP-commando's ook kunnen. Dat is meer mijn ding.
Die kan ik via een python script sturen.....

[ Voor 7% gewijzigd door SusV op 04-04-2025 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
SusV schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 00:06:
[...]

Ik vreesde al dat het niet zo'n goed idee was. Het zou anders wel makkelijk geweest zijn om te integreren in mijn bestaande Homewizard spullen.
Een aantal van die sockets stuur ik aan via de HW app. Een aantal via 'de lokale API' (waarbij ik dus niet via de HW-servers hoef te passeren).

Het gebruik van die Ecoflow PHP-scriptjes is mij voorlopig nog niet duidelijk. Waarop ik die moet runnen en zo. Dat moet ik nog eens uitzoeken ...
Wellicht is HomeAssistent wat voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Siewert schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 00:09:
[...]

Wellicht is HomeAssistent wat voor jou?
Ja, misschien ... Ik doe nu alles met een Arduino nano rp2040 connect waarop ik Python run.
Met HTTP-commando's kan ik de Homewizard sockets (en de P1-meter) uitlezen en/of aansturen.
Ik las net dat de Ecoflow ook met HTTP-commando's kan aangestuurd worden.
Dat zou meer mijn ding zijn dan ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
SusV schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 00:11:
[...]

Ja, misschien ... Ik doe nu alles met een Arduino nano rp2040 connect waarop ik Python run.
Met HTTP-commando's kan ik de Homewizard sockets (en de P1-meter) uitlezen en/of aansturen.
Ik las net dat de Ecoflow ook met HTTP-commando's kan aangestuurd worden.
Dat zou meer mijn ding zijn dan ...
owwwww...
Dan kun hoef je verder ook niks aan te schaffen maar dan kun je simpel die php script via cron draaien?
Draai hier alles op een Raspberry Pi4 en alle pluggen/kWh meter en P1 dongle van HomeWizard.
Als je inspiratie zoekt kun je altijd even kijken naar mijn php scripts, ben geen pro in schrijven maar het werkt ;-)
https://github.com/Siewer...cro-inverter-MyPhpScripts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Siewert schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 00:18:
[...]

owwwww...
Dan kun hoef je verder ook niks aan te schaffen maar dan kun je simpel die php script via cron draaien?
Draai hier alles op een Raspberry Pi4 en alle pluggen/kWh meter en P1 dongle van HomeWizard.
Als je inspiratie zoekt kun je altijd even kijken naar mijn php scripts, ben geen pro in schrijven maar het werkt ;-)
https://github.com/Siewer...cro-inverter-MyPhpScripts
Dank je!
Interessante link ook van je!
Ga ik zeker eens wat nader bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik heb hier nog een Ecoflow plug liggen, volgens mij doet die wat jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
peter123 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:31:
Ik heb hier nog een Ecoflow plug liggen, volgens mij doet die wat jij wil.
Het gaat niet zozeer om de plug / socket. Ik heb hier ook nog een aantal Homewizard sockets liggen.
De vraag is (of was) of het goed is voor de werking van de EcoFlow Powerstream.
En zoals Siewert al kwam te zeggen: waarschijnlijk niet .....
Dus het beste is toch om de EcoFlow Powerstream zelf aan te sturen. Met een PHP-script of (wat blijkbaar ook mogelijk is) met HTTP-commando's (wat meer mijn pakkie-an is...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
De Ecoflow plug schakelt niet maar regelt de Powerstream qua output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjdjsWw0CDZa0KsRAXLoF07Y5M4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBgbZBfYEg7q5lTdPr1863B3.jpg?f=fotoalbum_large
7kwh effectief geleegd in de avond/ochtend, waarvan 2kwh op nom en 5kwh in berekende duurste uren. En eurootje verdiend op 3kwh. We draaien bijna geheel nom, verwacht nog paar weken voor volledig nom door de langere dagen en dan door tot eind sept. hoop ik 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
rvee schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:16:
[Afbeelding]
7kwh effectief geleegd in de avond/ochtend, waarvan 2kwh op nom en 5kwh in berekende duurste uren. En eurootje verdiend op 3kwh. We draaien bijna geheel nom, verwacht nog paar weken voor volledig nom door de langere dagen en dan door tot eind sept. hoop ik 😀
Nice...
Ik Handel niet, maar zou ik het gaan redden onder de 1kWh grid verbruik te blijven 🤞
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJq_f-LpEzJ55tGol-9x7dlAM7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mzUQApuUzgwmJSBp6ntdkbj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8cR3eem5cdF0bQGAXM6_RB31dU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvU9K5mscki2q4LcmfRCCn9h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMJSSCLulzE_TZEw_sPoRgDrQR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZl3keG9wzXyW1tJDjufyJlF.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
End result...
Mooi resultaat maar ook geen wonder met dit weer en langere dagen.
Wel leuk 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeKmHv7T7NKRSu_yFYhSoy9aNfE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7cil1TM9rSZZtf41dxVHTxd.jpg?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door Siewert op 05-04-2025 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:04

Japie.G

Colour Classic

Siewert schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:01:
[...]

Nice...
Ik Handel niet, maar zou ik het gaan redden onder de 1kWh grid verbruik te blijven 🤞
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit:
End result...
Mooi resultaat maar ook geen wonder met dit weer en langere dagen.
Wel leuk 😉
[Afbeelding]
offtopic:
Hej, hoe haal je die zonkans op in domoticz? das een handige

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Japie.G schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 06:53:
[...]

offtopic:
Hej, hoe haal je die zonkans op in domoticz? das een handige
Python Plugin:
https://github.com/bramvreugd/Domoticz-KNMI-Weather-Plugin

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenvtec
Ik heb inmiddels een esp32 module die praat met de accu en vitron omvormer. Niet zonder slag of stoot maar werkt nog steeds :)
Ik ben nieuw in HA maar er toch wat uit kunnen halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6AnY3UM_Y1rcnwTmpyOImWh64I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J8H6jADsP9kuunqpIwAvZwoy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:17
jeroenvtec schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:31:
Ik heb inmiddels een esp32 module die praat met de accu en vitron omvormer. Niet zonder slag of stoot maar werkt nog steeds :)
Ik ben nieuw in HA maar er toch wat uit kunnen halen.
[Afbeelding]
Dat heb je gaaf gedaan. Kun je misschien delen hoe je dat hebt gedaan (welk board + setup/code)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Nu online
https://www.notebookcheck...iedichtheid.989466.0.html

ik voorzie een toekomstige upgrade 😁
Pagina: 1 ... 32 ... 42 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).