Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sschelhaas
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 14:02
KabouterSuper schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:00:
Gegeven de nieuwe onzekerheid rondom api toegang van powerstream, is het langzamerhand niet beter om voor een oude serie goodwe 700XS te gaan voor 139,- bij https://www.alma-solarshop.nl/302-goodwe-omvormer ? Start vanaf 40V en levert 700W. Voordeel is de goodwe api. Nadeeltje is dat er geen stekker aan zit en dat je minimaal een 48V batterij moet hebben.. Of mis ik iets?
Zat hier ook naar te kijken. Denk dat het niet gaat werken. Ik heb voor mijn zonnepanelen ook een goodwe omvormer. Hij is inderdaad qua output stuurbaar. Maar merk met de omvormer ook al dat het opstart voltage hoger ligt als het minimum. Dit lijkt voor deze kleine omvormer ook te gelden, uit de specs blijkt opstartvoltage van 50 volt vereist: https://nl.goodwe.com/Ski...nloadFileF?id=1475&mid=60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
sschelhaas schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:20:
[...]

Zat hier ook naar te kijken. Denk dat het niet gaat werken. Ik heb voor mijn zonnepanelen ook een goodwe omvormer. Hij is inderdaad qua output stuurbaar. Maar merk met de omvormer ook al dat het opstart voltage hoger ligt als het minimum. Dit lijkt voor deze kleine omvormer ook te gelden, uit de specs blijkt opstartvoltage van 50 volt vereist: https://nl.goodwe.com/Ski...nloadFileF?id=1475&mid=60
Dank je voor de feedback, 50 volt is inderdaad te veel.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:17
sschelhaas schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:20:
[...]

Hier een GW1000XS die pas bij zo'n 80volt aangaat. Dat is dus geen optie voor deze situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 08:45

vinneke

De Figuur

En dan moet het nog juist zijn wat ze zeggen in de specs.

Op papier is bvb. de APS EZ1-M een goede kandidaat. Vermogen lokaal in te stellen via API. En max input voltage 60V. Maar dan blaas je hem op :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:05
vinneke schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:27:
En dan moet het nog juist zijn wat ze zeggen in de specs.

Op papier is bvb. de APS EZ1-M een goede kandidaat. Vermogen lokaal in te stellen via API. En max input voltage 60V. Maar dan blaas je hem op :(
Volgens mij kom je dan toch uit bij de Hoymiles HMS-800 in combinatie met OpenDTU (zijn kant en klaar te krijgen). Met een Max. input voltage van 65V zou dat moeten lukken volgens mij. Ik ben zelf ook nog een beetje aan het oriënteren. In dit topic gebruikt een enkeling deze omvormer. Lokaal aansturen is voor mij wel een must.

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

SusV schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:34:
Bij gebruik van een EcoFlow Powerstream, is het toegelaten dat ik de Powerstream in een stopcontact stop waarin een Homewizard Energy Socket zit?
Dan zou ik de Socket (en dus de Powerstream) aan en af kunnen schakelen al naargelang het totale stroomverbruik. Dan zou ik geen PHP-scriptjes hoeven te gebruiken maar zou gewoon de Homewizard app kunnen gebruiken.
Is dit een gek idee of vindt de Powerstream het allesbehalve leuk om aan en af het net gekoppeld te worden?
ik heb mijn twee powerstreams zo ook aangesloten. Als mijn accu's geladen worden gaat de powerstream van het net af. en ik hou zo het totale discharge bij.
ik gebruik het echter niet om de output te regelen, dat doe ik in HA met een automation op de powerstream api zelf (waar anderen dus php voor gebruiken).

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

vinneke schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:27:

wat is in praktijk de veilige voltage-range?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke

vinneke

De Figuur

Rednas_N schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:06:
[...]

Volgens mij kom je dan toch uit bij de Hoymiles HMS-800 in combinatie met OpenDTU (zijn kant en klaar te krijgen). Met een Max. input voltage van 65V zou dat moeten lukken volgens mij. Ik ben zelf ook nog een beetje aan het oriënteren. In dit topic gebruikt een enkeling deze omvormer. Lokaal aansturen is voor mij wel een must.
Ja dat dacht ik ook, maar OpenDTU ondersteunt precies alleen de non-Wifi modellen.

https://www.opendtu.solar/hardware/inverter_overview/
All inverters with integrated WiFi which can be identified by the "W" in the name (e.g. HMS-xxxW) are not supported by OpenDTU.
En als ik Google kom ik precies alleen die Wifi Hoymiles versies tegen?

EDIT: blijkbaar vind je her en der nog wel de andere modellen

Ik vind het allemaal wel een beetje teveel knutselen. Ik wil gerust knutselen, en dan vooral op de software kant qua aansturing, maar dan bij voorkeur met een inverter die hier meer voor gemaakt is.

Hoymiles met OpenDTU op sommige modellen. EcoFlow met hun API die mogelijk binnenkort geld kost? Je wil uiteindelijk wel iets waar je van denkt: deze set-up werkt ook nog binnen enkele jaren.

Gewoon een Victron Multiplus dus :+ Met betere efficiëntie. Lokaal volledig aan te sturen. Lagere prijs. Teveel gevraagd zeker? :)

[ Voor 25% gewijzigd door vinneke op 07-04-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:05
vinneke schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:33:
[...]

Ja dat dacht ik ook, maar OpenDTU ondersteunt precies alleen de non-Wifi modellen.

https://www.opendtu.solar/hardware/inverter_overview/

[...]

En als ik Google kom ik precies alleen die Wifi Hoymiles versies tegen?

EDIT: blijkbaar vind je her en der nog wel de andere modellen

Ik vind het allemaal wel een beetje teveel knutselen. Ik wil gerust knutselen, en dan vooral op de software kant qua aansturing, maar dan bij voorkeur met een inverter die hier meer voor gemaakt is.

Hoymiles met OpenDTU op sommige modellen. EcoFlow met hun API die mogelijk binnenkort geld kost? Je wil uiteindelijk wel iets waar je van denkt: deze set-up werkt ook nog binnen enkele jaren.

Gewoon een Victron Multiplus dus :+ Met betere efficiëntie. Lokaal volledig aan te sturen. Lagere prijs. Teveel gevraagd zeker? :)
Wat zou je naast een accu dan allemaal nodig hebben voor een inrichting met een Multiplus? Zou zoiets als de Victron MultiPlus 48/800/9-16 Omvormer en acculader geschikt zijn en hoe sluit je dat dan aan?

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:16
Rednas_N schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:45:
[...]

Wat zou je naast een accu dan allemaal nodig hebben voor een inrichting met een Multiplus? Zou zoiets als de Victron MultiPlus 48/800/9-16 Omvormer en acculader geschikt zijn en hoe sluit je dat dan aan?
volgens mij heb je dan nog een cerbo gx nodig tbv monitoren/beheer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinneke

vinneke

De Figuur

[...]

Persoonlijk vind ik de Victron Multiplus II GX 48V - 3000VA - 35A een erg interessant toestel. Dat heb je dus voor € 600. Omvormer en oplader in één. GX module is ingebakken voor aansturing. Dus maar één kabel die moeten afgezekerd worden, van batterij naar omvormer.

Je hebt nodig je batterij + deftige zekering (T-class) naar de Multiplus. En de Multiplus koppel je vast aan het net. Die Multiplus is mega betrouwbaar, maar ook lage efficiëntie. En duur misschien ook, hoewel...

Een eigen 48V lader kost ook geld. En daarna moet je dus kiezen uit de voorgenoemde inverter-"oplossingen" Hoymiles/Ecoflow/... Je bent toch ook snel € 350 kwijt. Je hebt ook extra kabels nodig, je misbruikt een Solar inverter met onzekere toekomst enz.

De Multiplus integreert met een aantal zeer betaalbare batterijen bvb. Pytes V5a. En je krijgt er serieuze peak-shaving bij gezien het vermogen.

Dus wat ik hoop te vinden is iets wat aanzienlijk goedkoper is maar wel met min of meer dezelfde functionaliteit. Momenteel kom ik niet in de buurt.

EDIT: natuurlijk moet je voor de Victron set-up een aparte groep hebben. Heb je die nog niet, dan moet je de 230V kabels en zekering, en eventueel installatiekost, wel meerekenen in je budget.

Grootste struikelblok is voor mij de efficientie van de Victron, daar hoor je weinigs positief over. Een heel het DC->AC->DC->AC verhaal is sowieso een ramp.

[ Voor 12% gewijzigd door vinneke op 07-04-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

vinneke schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:48:
[...]

Persoonlijk vind ik de Victron Multiplus II GX 48V - 3000VA - 35A een erg interessant toestel. Dat heb je dus voor € 600. Omvormer en oplader in één. GX module is ingebakken voor aansturing. Dus maar één kabel die moeten afgezekerd worden, van batterij naar omvormer.

Je hebt nodig je batterij + deftige zekering (T-class) naar de Multiplus. En de Multiplus koppel je vast aan het net. Die Multiplus is mega betrouwbaar, maar ook lage efficiëntie. En duur misschien ook, hoewel...

Een eigen 48V lader kost ook geld. En daarna moet je dus kiezen uit de voorgenoemde inverter-"oplossingen" Hoymiles/Ecoflow/... Je bent toch ook snel € 350 kwijt. Je hebt ook extra kabels nodig, je misbruikt een Solar inverter met onzekere toekomst enz.

De Multiplus integreert met een aantal zeer betaalbare batterijen bvb. Pytes V5a. En je krijgt er serieuze peak-shaving bij gezien het vermogen.

Dus wat ik hoop te vinden is iets wat aanzienlijk goedkoper is maar wel met min of meer dezelfde functionaliteit. Momenteel kom ik niet in de buurt.

EDIT: natuurlijk moet je voor de Victron set-up een aparte groep hebben. Heb je die nog niet, dan moet je de 230V kabels en zekering, en eventueel installatiekost, wel meerekenen in je budget.

Grootste struikelblok is voor mij de efficientie van de Victron, daar hoor je weinigs positief over. Een heel het DC->AC->DC->AC verhaal is sowieso een ramp.
Vergeet ook niet dat je voor de EcoFlow nog een koeler nodig hebt van 40 euro, waardoor hij al gelijk al wat minder interessant is.
Met de wetenschap van nu had ik denk ik eerder gelijk voor een Victon met 48V gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinneke

vinneke

De Figuur

Psycho_Mantis schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:08:
[...]

Vergeet ook niet dat je voor de EcoFlow nog een koeler nodig hebt van 40 euro, waardoor hij al gelijk al wat minder interessant is.
Met de wetenschap van nu had ik denk ik eerder gelijk voor een Victon met 48V gegaan.
Het lijkt me zo een degelijke oplossing die Multiplus dat ik het zeker niet uitsluit. En als je dat moet laten keuren en de keurder ziet dat blauw spul hangen, dan gaat zijn hartslag al meteen naar beneden.

Enige wat me tegenhoudt is dat ik nog in de "ik koop een thuisbatterij om te besparen fase" zit (lukt niet), terwijl 80% op Tweakers al in de "ik koop een thuisbatterij als hobby fase" zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21:13
vinneke schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:15:
[...]
..... dat ik nog in de "ik koop een thuisbatterij om te besparen fase" zit (lukt niet), terwijl 80% op Tweakers al in de "ik koop een thuisbatterij als hobby fase" zit :+
Mooi verwoord!
Ik zit in diezelfde tweestrijd. Het 'besparen' heb ik ook al onderhand opgegeven. Terugverdientijden zijn veel te lang (voor mij +11 jaar). Maar ik vind het wel een interessante hobby. Dus voorlopig blijf ik nog even 'doorontwikkelen' in mijn hoofd. Maar of ik concrete aankopen ga doen weet ik nog niet.

Momenteel neig ik eerder naar het samenbouwen van een soort 'reuze powerbank':
LiFePO4 batterij(en) van minstens 5 kWh. Eenvoudige lader er op die ik aanstuur met een Homewizard Energy Socket ('plug') met een zonnetaak (dus enkel 'aan' als ik voldoende stroom over heb van de zonnepanelen).
Dan een 3000 W 'zuivere sinus' inverter die ik gebruik als mobiel stopcontact. Dus ik ga niet injecteren op mijn stroomnet. Dan hoef ik niks te laten keuren.
Ik zou dat dan kunnen gebruiken om mijn hybride wagen (gedeeltelijk) mee op te laden. Of de wasmachine of droogkast mee te laten draaien.
Mocht er ooit de zin zijn, dan kan ik er nog een 800 W omvormer bij op aansluiten om 'plug-in' te gaan.
Dan heb ik ongeveer het concept van een Marstek PIB......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:31
SusV schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:09:
[...]

Mooi verwoord!
Ik zit in diezelfde tweestrijd. Het 'besparen' heb ik ook al onderhand opgegeven. Terugverdientijden zijn veel te lang (voor mij +11 jaar). Maar ik vind het wel een interessante hobby. Dus voorlopig blijf ik nog even 'doorontwikkelen' in mijn hoofd. Maar of ik concrete aankopen ga doen weet ik nog niet.

Momenteel neig ik eerder naar het samenbouwen van een soort 'reuze powerbank':
LiFePO4 batterij(en) van minstens 5 kWh. Eenvoudige lader er op die ik aanstuur met een Homewizard Energy Socket ('plug') met een zonnetaak (dus enkel 'aan' als ik voldoende stroom over heb van de zonnepanelen).
Dan een 3000 W 'zuivere sinus' inverter die ik gebruik als mobiel stopcontact. Dus ik ga niet injecteren op mijn stroomnet. Dan hoef ik niks te laten keuren.
Ik zou dat dan kunnen gebruiken om mijn hybride wagen (gedeeltelijk) mee op te laden. Of de wasmachine of droogkast mee te laten draaien.
Mocht er ooit de zin zijn, dan kan ik er nog een 800 W omvormer bij op aansluiten om 'plug-in' te gaan.
Dan heb ik ongeveer het concept van een Marstek PIB......
Even uit nieuwsgierigheid.
Hoe heb jij dat berekend en op basis van wat.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
[...]
......
....
Lijkt mij functioneel vergelijkbaar met deze spulletjes van VEVOR:

https://tinyurl.com/bdzn5dhv - 245 EUR
https://tinyurl.com/bdeytd6v - 270 EUR
Maar ik heb geen ervaring met bovenstaande....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
Siewert schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:12:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid.
Hoe heb jij dat berekend en op basis van wat.
Ik heb daarvoor een python programma geschreven.
Let wel, ik woon in België, dus geen salderen zoals jullie. Voor afname betaal ik ongeveer 0.272 Euro/kWh.
Voor injectie krijg ik ongeveer 0.0465 Euro/kWh.

Als input gebruik ik de 15-minuten-meterstanden van afname en injectie van een gans jaar (2024). Die gegevens haalde ik uit mijn HomeWizard app (.csv-bestand).
Het programma kijkt voor elk kwartier wat de mogelijkheden zijn:
- als er stroom over is (als ik kan injecteren), kan de batterij hiermee opladen (tot ze vol is uiteraard).
- als er afname is, kan ik de afname verminderen door stroom uit de batterij te trekken (tot ze leeg is uiteraard).

Zo kom ik tot:
- een besparing door een vermindering van de stroomafname uit het net.
- een (lage) kost doordat ik niks meer krijg (injectievergoeding) voor de stroom waarmee ik de batterij oplaad.
Het verschil tussen de twee factoren is de jaarlijkse besparing.

De kortste terugverdientijd krijg ik bij simulatie van een Homewizard PIB (2.7 kWh / 800 W).
--> 11 jaar.
De besparing daarbij is namelijk (sorry voor het Engels. Is de output van het programma):
code:
1
2
3
4
5
Total import reduction: 634.74 kWh
Total export reduction: 838.60 kWh
Total savings from reduced import: €172.65
Total loss from reduced export: €38.99
Net savings: €133.65

Plus nog een 5 EUR besparing op jaarbasis door een gunstiger capaciteitstarief.
Dus 1395 EUR (kostprijs batterij) / 133.65 EUR/jaar = 10.44 jaar ......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
SusV schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:37:
[...]

Ik heb daarvoor een python programma geschreven.
Let wel, ik woon in België, dus geen salderen zoals jullie. Voor afname betaal ik ongeveer 0.272 Euro/kWh.
Voor injectie krijg ik ongeveer 0.0465 Euro/kWh.

Als input gebruik ik de 15-minuten-meterstanden van afname en injectie van een gans jaar (2024). Die gegevens haalde ik uit mijn HomeWizard app (.csv-bestand).
Het programma kijkt voor elk kwartier wat de mogelijkheden zijn:
- als er stroom over is (als ik kan injecteren), kan de batterij hiermee opladen (tot ze vol is uiteraard).
- als er afname is, kan ik de afname verminderen door stroom uit de batterij te trekken (tot ze leeg is uiteraard).

Zo kom ik tot:
- een besparing door een vermindering van de stroomafname uit het net.
- een (lage) kost doordat ik niks meer krijg (injectievergoeding) voor de stroom waarmee ik de batterij oplaad.
Het verschil tussen de twee factoren is de jaarlijkse besparing.

De kortste terugverdientijd krijg ik bij simulatie van een Homewizard PIB (2.7 kWh / 800 W).
--> 11 jaar.
De besparing daarbij is namelijk (sorry voor het Engels. Is de output van het programma):
code:
1
2
3
4
5
Total import reduction: 634.74 kWh
Total export reduction: 838.60 kWh
Total savings from reduced import: €172.65
Total loss from reduced export: €38.99
Net savings: €133.65

Plus nog een 5 EUR besparing op jaarbasis door een gunstiger capaciteitstarief.
Dus 1395 EUR (kostprijs batterij) / 133.65 EUR/jaar = 10.44 jaar ......
Thx voor je antwoord en snap jou.
Ondanks de lange terugverdientijd vind ik het leuk om mee te spelen.
Maar al is het marginaal ik vind het ook leuk om zo min mogelijk kWh van het NET te hoeven halen.
Ik heb liever dat ik op 0 aanstuur dan ook maar 1 kWh te veel van het NET haal.
En dat lukt nu aardig.
Zit ik in Maart nog op +/- 5kWh per dag.
April nu 7 dagen jong zit ik op 0,8kWh per dag wat ik nog van het NET nodig hebt.

Hier in Nederland idd nog salderen maar duurt nog 1,5 jaar.
Ik moet vanaf Juni 2026 een nieuw contract en krijg dan te maken met injectie kosten van gemiddeld 0,115ct.
Verder betaal ik voor inkoop 0,29ct en injectie krijg ik 0,05ct.
Nu heb ik even snel een excel in elkaar gezet.
Het is koffiedik kijken omdat geen 1 dag het zelfde is qua verbruik en zon.
Maar globaal kom ik op het volgende uit.

Excel screenshot:
  • Linker kolom is Maart 2025 met salderen zoals het nu is met batterij
  • Middelste kolom is Maart 2025 met batterij en salderen en als ik geen batterij had
  • Rechter kolom is Maart 2025 zonder salderen, met injectie kosten en met batterij
Maart 2025 heb nu voor €4,35 aan stroom betaald.
Zou ik dat zonder batterij hebben gedaan dan zat ik op €20.
Kijk ik verder als de saldering wegvalt en ik moet voor injectie betalen dan zit ik op €26 negatief
Dat is dan tegen die tijd een besparing van 46 euro p/m.

Ik heb Maart genomen omdat hiervan alle cijfers nu bekend zijn.
Ik zal wel verkeerd rekenen maar ik kom zonder salderen en met de injectie kosten op het volgende uit.
Wie het weet mag mij verbeteren ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nr34ePenNdwIxsq-tGYMUG2sbBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uktns8cGiWp4aN2kpPw5pIaQ.png?f=fotoalbum_large

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
Siewert schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 02:30:
[...]

Thx voor je antwoord en snap jou.
Bedankt voor uw uitvoerige antwoord en argumentatie.
Ik begrijp jouw standpunt ook wel.

Veel mensen, zoals ikzelf ook, krijgen er 'een goed gevoel' van als ze zelf opgewekte stroom (zouden) kunnen opslaan om later terug te gebruiken. Of je er nog iets kunt op besparen is een andere en veel moeilijker te beantwoorden vraag. Maar voor veel mensen ook niet of minder relevant.

Maar waar ik persoonlijk een beetje de kriebels van krijg, zijn de ongefundeerde 'berekeningen' van zo'n batterijverkoper die dan tot een onrealistisch korte terugverdientijd komt.
Hun berekeningen zijn eigenlijk gebaseerd op een hoop veronderstellingen, schattingen en aanname's. Kortom, eigenlijk nergens op gebaseerd. Een handige manier om je rijk te rekenen.

Daar wou ik voor mezelf een beetje komaf mee maken, vandaar dat ik mijn rekenmethode opgezet heb, gebaseerd op mijn eigen werkelijk gepresteerde meetgegevens. Zoals jij eigenlijk ook net gedaan hebt.
Anders sta je nergens.
En dan nog blijft het een inschatting, omdat je niet weet wat het klimaat in de toekomst gaat doen, en hoe de plannen van de overheid en de elektriciteitskosten gaan wijzigen. Maar rekenen, op basis van historische gegevens, beter kun je niet doen.
Verder is de situatie in NL ook nog even anders dan in BE. Dat speelt ook allemaal een rol ....

Konden we maar in de toekomst kijken .... Of misschien toch maar beter van niet ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:41
ik krijg sinds gister geen verbinding met ecoflowcloud.
Server 500 error . Meer mensen hier last van . Heb deze ook opnieuw gedownload zonder resultaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOkhA-bjFsYpd4Z3Xki0kfGgziM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vEEWlRQKRcJB1VguCZkb0b9N.jpg?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door simonj op 08-04-2025 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23:07
simonj schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:52:
Server 500 error . Meer mensen hier last van . Heb deze ook opnieuw gedownload zonder resultaat.[Afbeelding]
Werkt hier gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Github al meer meldingen na update HA.

Here, the same problem with 1.3.0-beta4, even on a freshly installed HASS container... after starting the integration, it receives data once, but never again.... the other versions of hassio-ecoflow-cloud cannot be loaded at all.

Home Assistant Core 2025.4.1
Frontend 20250404.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvtec
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-07 14:00
Server 500 error . Meer mensen hier last van . Heb deze ook opnieuw gedownload zonder resultaat.[Afbeelding]
Hier ook nog online met 1.3.0-beta4 na de Home Assistant Core 2025.4.1 update, maar erna niet herstart / herladen. Wel tricky dus die updates dus. Heb wel backups maar geen idee of de nieuwe config met de iets oudere versie werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:29
[...]

Ik zit zelf ook een beetje in dubio, ik heb in de planning staan om in de toekomst een camper te bouwen en wil daardoor eigenlijk gaan voor 12 volt zodat ik "makkelijk" de Victron kan oppakken en in de camper kan plaatsen en v.v. als deze in de berging staat zodat ik hem weer thuis kan gebruiken.

Zit nu wel tegen Zelf een powerwall bouwen aan te schuren, maar blijf even hier vooralsnog :)

Nu vooral even kijken hoe/of ik via de AC-In ook de accu met X watt kan ontladen bij Y tijd. Moet uitzoekwerk de komende tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Om twee 25.6 V / 100 Ah batterijen parallel te koppelen, waar kan ik ergens de korte (~60 cm) dikke kabels met aangekrompen bevestigingsogen bestellen?
En bijhorende zekeringen?
Ik had al eens bij Accu Noord gekeken maar de kabeleinden vind ik daar alvast niet .. (die ze wel hebben zijn te kort).

PS. Sorry als deze vraag hier al eens gesteld geweest is, maar dit topic is onderhand zó lang dat het onbegonnen werk is om alles door te lezen ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QF7CxD4DA_ZeXuutJ1IOkK3yk5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PUB4wHyjjn08hifbXpeW2xIE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
SusV schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:57:
Om twee 25.6 V / 100 Ah batterijen parallel te koppelen, waar kan ik ergens de korte (~60 cm) dikke kabels met aangekrompen bevestigingsogen bestellen?
En bijhorende zekeringen?
Ik had al eens bij Accu Noord gekeken maar de kabeleinden vind ik daar alvast niet .. (die ze wel hebben zijn te kort).

PS. Sorry als deze vraag hier al eens gesteld geweest is, maar dit topic is onderhand zó lang dat het onbegonnen werk is om alles door te lezen ....

[Afbeelding]
https://amzn.eu/d/dgkERVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb momenteel 2 losse setup's. Dus 2x Powerqueen 25.6V 100 ah, 2x Ecoflow en 1 noeifevo lader 20a en de andere een victron 16a lader.

Is het voor mij handig om de accu's parallel te schakelen?
Het werkt prima, maar 1 accu is uiteraard altijd een uur eerder vol dan de andere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
heul veul op amazon te vinden.
Maar accu noord kan op bestelling gewenste lengtes, diktes en oog maten voor jou klaarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 22:58
Psycho_Mantis schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:32:
Ik heb momenteel 2 losse setup's. Dus 2x Powerqueen 25.6V 100 ah, 2x Ecoflow en 1 noeifevo lader 20a en de andere een victron 16a lader.

Is het voor mij handig om de accu's parallel te schakelen?
Het werkt prima, maar 1 accu is uiteraard altijd een uur eerder vol dan de andere.
Ergens een paar pagina's geleden kwam een setup voorbij waarbij 1 2 of 3 laders aangingen naar gelang de PV output.
Als je parallel gaat zou je dat ook kunnen doen.

Bij X watt de deur uit, doe lader 1 aan.
Bij Y watt de deur uit doe lader 1 EN 2 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvtec
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-07 14:00
Nieuw ecoflow dev key aanmaken lees ik !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
jeroenvtec schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:19:
[...]

Nieuw ecoflow dev key aanmaken lees ik !
Is niet nodig 1.2.0 gedowngrade, toen weer naar laatste versie ,werkt het weer na herstart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
[...]
Het is allemaal waar, maar er wordt veel overdreven. Die minst efficiente Victron, die 3000GX, heb ik hier met 5kw batterij. Als ik de energietotalen van en naar accu van 1 maart tot nu bekijk is de 24 uurs efficientie 79,3%. Dat is dus inclusief standbyverbruik als ie niks doet. Gecorrigeerd voor standbyverbruik zit ik met de minst efficiente Victron boven de 87,6%.
Als je kijkt wat zogenaamd efficiente mini stekker thuisbatterijen doen, die zitten voor 24uurs efficientie, dus inclusief standbyverbruik meestal onder de 75%, al geloof ik dat er n merk is dat rond de 80% uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

fuzzyduck schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:37:
[...]

Ergens een paar pagina's geleden kwam een setup voorbij waarbij 1 2 of 3 laders aangingen naar gelang de PV output.

Ik heb een dynamisch contract, dus ik laad de accu’s als de stroom goedkoop is. Niet om teruglevering te voorkomen.
Dure stroom moet niet de accu in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
fuzzyduck schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:37:
[...]

Maar dat betekent dat lader 1 en 2 op dezelfde batterij hangen (dus de klemmen van beide laders met mekaar verbonden zijn). Ik dacht dat LiFePO4-laders een bepaalde cyclus doorlopen. Als die laders niet tegelijk aangeschakeld worden, gaan die dan mekaars cyclus niet beïnvloeden, of verstoren?
Of kan dat helemaal geen kwaad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
SusV schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:11:
[...]

Maar dat betekent dat lader 1 en 2 op dezelfde batterij hangen (dus de klemmen van beide laders met mekaar verbonden zijn). Ik dacht dat LiFePO4-laders een bepaalde cyclus doorlopen. Als die laders niet tegelijk aangeschakeld worden, gaan die dan mekaars cyclus niet beïnvloeden, of verstoren?
Of kan dat helemaal geen kwaad?
Bij paralel laden is de lader plus op de eerste batterij aangesloten en de minus op de laatste.
Heb zo 3 laders aangesloten en werkt als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke

vinneke

De Figuur

Vdvmark schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:55:
[...]

Het is allemaal waar, maar er wordt veel overdreven. Die minst efficiente Victron, die 3000GX, heb ik hier met 5kw batterij. Als ik de energietotalen van en naar accu van 1 maart tot nu bekijk is de 24 uurs efficientie 79,3%. Dat is dus inclusief standbyverbruik als ie niks doet. Gecorrigeerd voor standbyverbruik zit ik met de minst efficiente Victron boven de 87,6%.
Als je kijkt wat zogenaamd efficiente mini stekker thuisbatterijen doen, die zitten voor 24uurs efficientie, dus inclusief standbyverbruik meestal onder de 75%, al geloof ik dat er n merk is dat rond de 80% uitkomt.
Ga je me nu overtuigen om zo'n Victron 3000GX te kopen ja? Daar gaan ze hier thuis niet blij mee zijn :) Ik zal het stiekem moeten doen >:)

Ik ben eigenlijk vooral nog aan het twijfel over die Pytes batterij. Op meerdere fora (Victron en een Duits forum) zijn er issues met het opladen als de SOC vrij hoog is. Er is een nieuwe firmware net gereleased door de makers, even afwachten wat de gebruikers zeggen

[ Voor 13% gewijzigd door vinneke op 09-04-2025 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Nu online
't is anders niet zo'n stiekeme stille hoor :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 19:16
jullie dwalen verschrikkelijk af van deze eenvoudige thuis accu

Betaalbaar (goedkoop)
het was 1 24v accu, met een lader en powerstream
Alles veel groter wijkt enorm af van iets dat echt zinnig is.

een powerstreem trekt dan max 30 A
en je lader is met 20A ruim voldoende
dus die heledikke kalel ????

zekringetje er tussen niet overdrijven, lol hebben.
Deze dag gebruik ik p/d max 1kw uit het net en mijn accu gaat niet eens half leeg
ja ik heb zonnepanelen
Op de markt speculeren met een kleine thuis accu is al helemaal onzin.
Je eigen stroom verbruiken voelt echt zo goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Nu online
Zag op youtube duitser die met ecoflow powerstream en ecoflow charger zijn volkswagens als thuisbatterij gebruikte, de e-Up heeft 100 watt standby verlies :) Het ligt er maar aan hoeveel zonnepanelen je hebt en hoeveel je verbruikt, hier hebben we warmtepomp en thermostaat altijd op 22 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
Titel?
2,4kWh per dag standbyverlies is wel pittig.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Hoe gedraagt een micro-omvormer (De Ecoflow, Deye, ...) zich over het algemeen wanneer de batterijspanning te laag wordt, en de spanning nadien terug voldoende hoog wordt (door opladen)?
Als de spanning te laag wordt, zal de omvormer ongetwijfeld stoppen met stroom leveren aan het net. Maar als de batterijspanning dan terug voldoende hoog is, hervat de omvormer dan gewoon het stroom leveren uit zichzelf, of moet die 'gereset' worden of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Aengineering schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:56:
jullie dwalen verschrikkelijk af van deze eenvoudige thuis accu

Betaalbaar (goedkoop)
het was 1 24v accu, met een lader en powerstream
Alles veel groter wijkt enorm af van iets dat echt zinnig is.

een powerstreem trekt dan max 30 A
en je lader is met 20A ruim voldoende
dus die heledikke kalel ????

zekringetje er tussen niet overdrijven, lol hebben.
Deze dag gebruik ik p/d max 1kw uit het net en mijn accu gaat niet eens half leeg
ja ik heb zonnepanelen
Op de markt speculeren met een kleine thuis accu is al helemaal onzin.
Je eigen stroom verbruiken voelt echt zo goed
Klopt, maar met die enkele accu kwam ik er al snel achter dat het niet voldoende is voor mijn gebruik.
Als ik ga koken dan trekt hij die accu zo leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke

vinneke

De Figuur

Vdvmark schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:52:
't is anders niet zo'n stiekeme stille hoor :D
Ik heb gelezen dat er twee belangrijke bronnen zijn van geluid bij de Multiplus: de fan, en ook de transfo hum. Er is een filmpje van iemand met 2x5000 en bij vollast zijn die echt zeer luid.

Die "hum", is dat iets wat je door heel je huis hoort? En wanneer maakt ie het meeste geluid? Tijdens opladen batterij, of bij ontladen/leveren stroom? En hoe luid is dat?

Uiteraard is geluidsbeleving iets zeer subjectief, maar toch.

Ik zou, als ik hem koop, deze hangen in mijn aangebouwde garage tegen de buitenmuur, dus redelijk ver weg. Opladen zou ik doen met PV dus overdag, en met hoge vermogens ontladen zou ook overdag zijn (wasmachine, oven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

vinneke schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:19:
[...]

Ik heb gelezen dat er twee belangrijke bronnen zijn van geluid bij de Multiplus: de fan, en ook de transfo hum. Er is een filmpje van iemand met 2x5000 en mij vollast zijn die echt zeer luid.

Die "hum", is dat iets wat je door heel je huis hoort? En wanneer maakt ie het meeste geluid? Tijdens opladen batterij, of bij ontladen/leveren stroom? En hoe luid is dat?

Uiteraard is geluidsbeleving iets zeer subjectief, maar toch.

Ik zou, als ik hem koop, deze hangen in mijn aangebouwde garage tegen de buitenmuur, dus redelijk ver weg. Opladen zou ik doen met PV dus overdag, en met hoge vermogens ontladen zou ook overdag zijn (wasmachine, oven)
Ik ken iemand die zijn setup heeft verplaatst omdat hij er 's nachts last van had. Dus denk dat dit zeker wel een punt van aandacht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Nu online
Ja denk dat het makkelijk onderschat wordt, maar met plaatsing in aangebouwde garage zit je prima. Voor zekerheid op rubber pluggen hangen, heb ik ook gedaan in aangebouwde garage:) Hij bromt soms ook wat terwijl t lijkt dat ie niks staat te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Interessant. Hierbij wordt de Ecoflow Alternator Charger rechtstreeks op de 12v accu aangesloten.

Hieronder een filmpje waar ze de Alternator Charger op het "low voltage" circuit aansluiten van een Tesla Model Y. Dit circuit wordt gebruikt voor de accessoires die zich in de auto bevinden. Dit lijkt mij een betere aanpak dan de 12v accu gebruiken. Ik vermoed dat bij de meeste elektrische auto's een vergelijkbaar circuit aanwezig is.

YouTube: Ecoflow Alternator Charger Installed in a Tesla Model Y

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Kip schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:02:
[...]

Interessant. Hierbij wordt de Ecoflow Alternator Charger rechtstreeks op de 12v accu aangesloten.

Hieronder een filmpje waar ze de Alternator Charger op het "low voltage" circuit aansluiten van een Tesla Model Y. Dit circuit wordt gebruikt voor de accessoires die zich in de auto bevinden. Dit lijkt mij een betere aanpak dan de 12v accu gebruiken. Ik vermoed dat bij de meeste elektrische auto's een vergelijkbaar circuit aanwezig is.

YouTube: Ecoflow Alternator Charger Installed in a Tesla Model Y
heel handig, je auto moet dan wel aanstaan, ik weet niet of dat hier in Nederland zo handig is :? kans op diefstal ?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

MacD007 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:18:
[...]

heel handig, je auto moet dan wel aanstaan, ik weet niet of dat hier in Nederland zo handig is :? kans op diefstal ?
Ik begrijp uit de reacties van de YouTube filmpje dat de Tesla niet in slaap-mode moet zijn. Met Sentry Mode en Cabin Overheat protection blijft de auto "aan". Met de deuren op slot.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Kip schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:23:
[...]

Ik begrijp uit de reacties van de YouTube filmpje dat de Tesla niet in slaap-mode moet zijn. Met Sentry Mode en Cabin Overheat protection blijft de auto "aan". Met de deuren op slot.
niet elke EV is een Tesla, ook al zou Musk dat graag willen, en nu zeker niet meer. ik weet niet of je elke EV wel aan heb kunnen staan maar wel afgesloten kan worden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Kip schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:23:
[...]

Sentrymode kost je 8% per dag aan lading. Zo'n 300 a 400 watt aan stroom continue.
Leuk experiment, maar je gaat er geen geld mee besparen. Sterker nog, het kost je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Voor al de bovenstaande punten is wellicht een oplossing of workaround te vinden.

Het grootste nadeel is echter dat je kunt fluiten naar de garantie op je accupakket en/of dc/dc-converter.

Voordelen:
- Een auto heeft een grotere accucapaciteit
- Een auto heeft een ingebouwde AC > DC lader
- Zou het werken met alleen een Powerstream op de DC/DC converter van de auto?

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Betreffende het aansturen / regelen van het vermogen dat de omvormer van de batterij aan uw huisinstallatie levert, is de algemene consensus in deze groep blijkbaar van een EcoFlow PowerStream te gebruiken en die aan te sturen met een PHP-script om het geleverde vermogen in te stellen.
Dat werkt ongetwijfeld. De bewijzen zijn er. Maar je bent dan wel gebonden aan DIE bepaalde omvormer. En hopend in de veronderstelling dat de fabrikant die API gaat blijven ondersteunen.

Ik ben een fan van 'out of the box'-denken en van KISS (Keep It Simple, Stupid) en geef de voorkeur aan 'universele' oplossingen voor een bepaald probleem waarmee je jezelf niet vastbindt aan 1 technische oplossing, maar eerder gebruik maakt van algemeen verkrijgbare en uitwisselbare componenten.

Dusssss, to the point nu ....
We hebben een batterij die stroom levert aan een omvormer. De omvormer verwacht stroom van ofwel een batterij, ofwel van een PV (zonnepanelen).
Stel dat die omvormer 'denkt' dat hij enkel stroom krijgt van een PV. Dat is, denk ik, ook de manier waarop de EcoFlow typisch om de tuin geleid wordt ...
Een PV levert een variabele hoeveelheid stroom/vermogen, en de omvormer kan dus ook niet méér stroom aan het net leveren dan dat hij aangeleverd krijgt.
Ik zat te bedenken, kunnen we niet datzelfde principe gebruiken om het afgeleverde vermogen van de omvormer te sturen?
Als we de batterij aansluiten op de PV-ingang van de omvormer, en we 'sturen' de stroom en/of spanning die van de batterij op de omvormer terecht komt. Dan zouden we toch het vermogen moeten kunnen beïnvloeden wat de omvormer op het net zet.
Dat gaat zeker het geval zijn. Alleen: wat is de beste manier om dit te doen? We moeten zorgen dat de omvormer onze regeling nog altijd wel als PV blijft herkennen. Anders gaat hij waarschijnlijk afslaan of in foutmodus komen.
Technisch het makkelijkst zou zijn om de spanning van de batterij te PWM'en met iets van een solid state relais of een mosfet o.i.d.
De vraag is, of de omvormer dan niet tilt gaat slaan op dit signaal omdat hij dit niet meer herkent als een typisch PV-signaal ....
Heeft iemand hier enig inzicht in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

SusV schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:55:
Betreffende het aansturen / regelen van het vermogen dat de omvormer van de batterij aan uw huisinstallatie levert, is de algemene consensus in deze groep blijkbaar van een EcoFlow PowerStream te gebruiken en die aan te sturen met een PHP-script om het geleverde vermogen in te stellen.
Dat werkt ongetwijfeld. De bewijzen zijn er. Maar je bent dan wel gebonden aan DIE bepaalde omvormer. En hopend in de veronderstelling dat de fabrikant die API gaat blijven ondersteunen.

Ik ben een fan van 'out of the box'-denken en van KISS (Keep It Simple, Stupid) en geef de voorkeur aan 'universele' oplossingen voor een bepaald probleem waarmee je jezelf niet vastbindt aan 1 technische oplossing, maar eerder gebruik maakt van algemeen verkrijgbare en uitwisselbare componenten.

Dusssss, to the point nu ....
We hebben een batterij die stroom levert aan een omvormer. De omvormer verwacht stroom van ofwel een batterij, ofwel van een PV (zonnepanelen).
Stel dat die omvormer 'denkt' dat hij enkel stroom krijgt van een PV. Dat is, denk ik, ook de manier waarop de EcoFlow typisch om de tuin geleid wordt ...
Een PV levert een variabele hoeveelheid stroom/vermogen, en de omvormer kan dus ook niet méér stroom aan het net leveren dan dat hij aangeleverd krijgt.
Ik zat te bedenken, kunnen we niet datzelfde principe gebruiken om het afgeleverde vermogen van de omvormer te sturen?
Als we de batterij aansluiten op de PV-ingang van de omvormer, en we 'sturen' de stroom en/of spanning die van de batterij op de omvormer terecht komt. Dan zouden we toch het vermogen moeten kunnen beïnvloeden wat de omvormer op het net zet.
Dat gaat zeker het geval zijn. Alleen: wat is de beste manier om dit te doen? We moeten zorgen dat de omvormer onze regeling nog altijd wel als PV blijft herkennen. Anders gaat hij waarschijnlijk afslaan of in foutmodus komen.
Technisch het makkelijkst zou zijn om de spanning van de batterij te PWM'en met iets van een solid state relais of een mosfet o.i.d.
De vraag is, of de omvormer dan niet tilt gaat slaan op dit signaal omdat hij dit niet meer herkent als een typisch PV-signaal ....
Heeft iemand hier enig inzicht in ?
Ik denk dat je het een te complex verhaal maak.
Ja dat PHP script is niet officieel, via de Home Assistant is ook niet officieel ondersteund. Maar via de Tibber Pulse, Shelly EM3 of hun eigen Ecoflow plug wel. Dit is gewoon de teruglever beveiliging waar ze mee adverteren. Als die functie wegvalt, dan is dat gewoon een gebrek en dan stuur ik hem retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Nu online
Als je Trump heet is het heel handig, maar die Tesla heeft ook gewoon een 12V accu waar je die Ecoflow op aansluit als normale sterveling. Kijk Trump kan alles en vindt het ook geen probleem dat er HV, 500V ofzo, op het onderdeel staat waar hij wat kabeltjes opschroeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Psycho_Mantis schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:09:
[...]

Ik denk dat je het een te complex verhaal maak.
Ja dat PHP script is niet officieel, via de Home Assistant is ook niet officieel ondersteund. Maar via de Tibber Pulse, Shelly EM3 of hun eigen Ecoflow plug wel. Dit is gewoon de teruglever beveiliging waar ze mee adverteren. Als die functie wegvalt, dan is dat gewoon een gebrek en dan stuur ik hem retour.
Ok, maar mijn bedoeling is ook om het ganse regel-verhaal open te trekken naar andere omvormers ook. Dat we in wezen zo goed als onafhankelijk zouden kunnen zijn van het gebruikte merk en type (micro-)omvormer.

PS. De precieze werking van die EcoFlow Smart Plug ontgaat me een beetje. Die werkt samen met de Ecoflow Powerstream maar ze kijken enkel naar het apparaat dat op de plug aangesloten is. Lijkt me minder zinvol dan wanneer de Powerstream (ook) naar de P1-meter zou kijken ... Zolang er op de P1-meter niet teruggeleverd wordt, hoeft de Powerstream niet bij te springen ....
Maar ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd ....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:50
https://www.youtube.com/watch?v=6lO1pX3-AUQ
Misschien leuk voor sommige hier, kwam hem toevallig tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Dirk0s schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:14:
idd wel interessant.
Heb zelf niet de bedoeling offgrid te draaien.
Maar liep wel met de gedachten om z'n soort (kleinere omvormer) hier aan de muur te hangen.
Met het idee als de stroom er afvalt of voor onderhoud eraf ligt voor meerdere uren de koeling en de vriezer hierop aan te sluiten, kwestie van stekkers even ompluggen, omvormer aan en dan blijven die in elk geval indien de batterij sap heeft voor x aantal uren aanstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
Dirk0s schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:14:
Leuk filmpje!
Gezellige en enthousiaste kerel ook! :)
Zoiets wil ik ook gaan bouwen. Een soort mega powerpack! Ik ga wel de 24 VDC-versie nemen.
Ik wil het ook mobiel maken. Op een soort karretje. Eens bij Overtoom kijken denk ik ....
Ik kijk al uit naar zijn vervolgfilmpje!

[ Voor 9% gewijzigd door SusV op 11-04-2025 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cradi
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Zo’n off-grid omvormer had ik ook al op het oog, voor de momenten dat de netspanning al dan niet gepland wegvalt.

Ik heb een DATOU BOSS Pure Sine Wave 24V 2000W in bestelling (AliExpress, €105).

Daarmee kan ik vast een vriezer, koelkast en wat lampen voeden voor zolang het nodig is en de Powerqueen batterijen lading hebben.

Dat de inschakeling wat omplugacties vergt, weegt voor mij voldoende op tegen de kleine investering.

[ Voor 16% gewijzigd door cradi op 12-04-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-08 20:48
Ik ben een kleinverbruiker:
340KWh verbruik, 550KWh opbrengst 2 panelen, 90 KWh direct verbruikt.
Dus als salderen afgelopen is, dan 250KWh inkoop en 460KWh terugleveren.

Dit jaar een contract bij United Consumers:
Vaste terugleverkosten: €108
Terugleveren: 460Kwh * 0,05€/KWh = €23
Besparing door direct verbruik: 90KWh * 0,27€/KWh = €24,30
Dus dan kan ik, als salderen straks afgelopen is, beter mijn panelen uitzetten, want dan bespaar ik die €108 terulerverkosten.
Maar misschien dat met een simpele thuisaccu het directe verbruik met 100KW verbeterd kan worden.

€57,69 LFP charger 3,65V-29,4V 1-15A https://nl.aliexpress.com/item/1005008598770156.html
€87,69 Grid Tie Inverter 600W voor 24V https://nl.aliexpress.com/item/1005006621462142.html
€269,99 24V 50Ah Litime 1,28 KWh https://www.litime.de/pro...ie-fur-elektromotor-boote
€10,00 ESP32 controller op P1 meter
------- +
€425,37

Maar als ik zoveel moet investeren om 100Kwh * €0,27 = €27 per jaar te besparen, is de terugverdientijd veel te lang.

Maar dit topic was gestart dat je met een simpele thuisaccu in een lagere terugleverschaal kan komen. Als ik nu een ESP32 op mijn slimme meter aansluit en daarmee een soort dimmer aanstuur die alle overtollige stroom in een infraroodkachel opstookt, bespaar ik €108 op de terugleverkosten en kan ik mijn panelen toch gebruiken voor intern verbruik.
Kosten zijn een paar tientjes, dus dat heb ik er binnen een jaar uit. Besparing op gas zal te verwaarlozen zijn, want bij zon stook ik bijna niet. Kachel ga ik in de zomer onder de carport plaatsen, anders wordt het te warm in huis. Mooiste zou zijn om een boiler of iets dergelijks te verwarmen, maar als je die nog niet hebt, wordt de investering weer te hoog. En je hebt ook met stilstand verliezen te maken.

Leuk project dacht ik. Maar helaas: ik ga nu overstappen naar Vattenfall 1 jaar vast:
Stroom leveren € 0,1446 (0,2675 incl. belasting)
Stroom terugleveren €0,1400
Gas leveren € 0,5461 (€ 1,245647 incl. belasting)
Korting €350 (tikt bij kleinverbruiker mooi aan)
Onder de 500KWh geen terugleverkosten, dus dan moet die dimmer op de infraroodkachel weer uit, want anders krijg ik geen €0,14 voor terugleveren.

Ook als je een normaal stroomverbruik hebt, zullen investering lastig zijn, omdat je niet weet hoe de regelingen er in de toekomst uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

jan-- schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:28:

Dus dan kan ik, als salderen straks afgelopen is, beter mijn panelen uitzetten, want dan bespaar ik die €108 terulerverkosten.
Maar misschien dat met een simpele thuisaccu het directe verbruik met 100KW verbeterd kan worden.

€57,69 LFP charger 3,65V-29,4V 1-15A https://nl.aliexpress.com/item/1005008598770156.html
€87,69 Grid Tie Inverter 600W voor 24V https://nl.aliexpress.com/item/1005006621462142.html
€269,99 24V 50Ah Litime 1,28 KWh https://www.litime.de/pro...ie-fur-elektromotor-boote
------- +
€425,37

Maar als ik zoveel moet investeren om 100Kwh * €0,27 = €27 per jaar te besparen, is de terugverdientijd veel te lang.

Maar dit topic was gestart dat je met een simpele thuisaccu in een lagere terugleverschaal kan komen. Als ik nu een ESP32 op mijn slimme meter aansluit en daarmee een soort dimmer aanstuur die alle overtollige stroom in een infraroodkachel opstookt, bespaar ik €108 op de terugleverkosten en kan ik mijn panelen toch gebruiken voor intern verbruik.
Kosten zijn een paar tientjes, dus dat heb ik er binnen een jaar uit. Besparing op gas zal te verwaarlozen zijn, want bij zon stook ik bijna niet. Kachel ga ik in de zomer onder de carport plaatsen, anders wordt het te warm in huis. Mooiste zou zijn om een boiler of iets dergelijks te verwarmen, maar als je die nog niet hebt, wordt de investering weer te hoog. En je hebt ook met stilstand verliezen te maken.

Leuk project dacht ik. Maar helaas: ik ga nu overstappen naar Vattenfall 1 jaar vast:
Onder de 500KWh geen terugleverkosten, dus dan moet die dimmer op de infraroodkachel weer uit, want anders krijg ik geen €0,14 voor terugleveren.

Ook als je een normaal stroomverbruik hebt, zullen investering lastig zijn, omdat je niet weet hoe de regelingen er in de toekomst uitzien.
Je gebruikt minder dan een kWh per dag? Das echt heel weinig.
Dan heeft een accu echt geen enkele nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Als leek op het gebied van stroom e.d. is het dan moeilijk om thuis accu's te gaan plaatsen? ik lees heel af en toe hier mee maar zie toch wel technische taal voorbij komen die ik niet snap.

Ondanks dat ben ik vaak toch wel een persoon die dingen zelf wil proberen en vaak ook lukt (zonnepanelen zelf geplaatst, op meterkast gedeelte na)

Nu denk ik dat je met stroom toch wel moet opletten vandaar mijn vraag dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Met stroom moet je zeker opletten. Vooral met zulke zware accu's en het is gelijkstroom. Pak de plus en de min vast en je hebt een probleem.
Achteraf denk ik ook wel eens dat ik beter een kant en klare oplossing had kunnen kopen er komen steeds meer kant en klare producten op de markt en ik denk dat de prijzen wel zullen dalen. Gaat best ook wel wat tijd in zitten een zelfbouw.

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvee
jan-- schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:28:

------- +
€425,37

Bij een zo laag jaar verbruik zou ik gaan kijken naar hoe off-grid te gaan en volledig zelfvoorzienend. Dan ben je volledig los van alle toekomstige overheidsgrillen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

peter123 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:38:
Met stroom moet je zeker opletten. Vooral met zulke zware accu's en het is geen gelijkstroom. Pak de plus en de min vast en je hebt een probleem.
Achteraf denk ik ook wel eens dat ik beter een kant en klare oplossing had kunnen kopen er komen steeds meer kant en klare producten op de markt en ik denk dat de prijzen wel zullen dalen. Gaat best ook wel wat tijd in zitten een zelfbouw.
Ik had nu 100% zeker liever een Marstek accu gehad 5 kWh voor 1900 euro. Die met een hoger vermogen kan laden/ontladen, mooier afgewerkt, backup stopcontact erop en zelfs IP65.

Nu heb ik dit uitgegeven (Ongeveer):
- 2x powerqueen 2,56 kWh samen voor 900 euro
- 2x ecoflow powerstreem voor 240 euro
- 2x ecoflow cooling deck voor 80 euro (Wat later nodig bleek te zijn)
- Kleinmateriaal, zekeringen, bevestgingsmateriaal 150 euro
- 80 euro aan slimme stekkers.
- 1 noeifevo lader voor 120 euro
- 1 Victron lader voor 150 euro

Dus totaal zo'n 1720 euro uitgegeven, en zo mooi ziet het er niet uit.
Het was wel leuk en leerzaam, maar zou het niet nog een keer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Bedankt, ik heb sowieso nog een vast contract en salderen.
ik wacht dan nog even rustig af tm eind 2026 en dan eens rondneuzen naar een kant en klare :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Psycho_Mantis schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:03:
[...]
Ik had nu 100% zeker liever een Marstek accu gehad 5 kWh voor 1900 euro. ....

Interessante bedenking. Ik zit momenteel met dezelfde twijfels.

Het liefste zou ik een Marstek willen. Of iets gelijkaardigs zelf bouwen. Waarbij voor mij de nadruk eerder zou liggen op een 'powerpack'-concept (off-grid toepassing). 800 W op het grid zetten zou een 'nice to have' zijn, maar dat zou ik in elk geval pas later overwegen om bij te bouwen.

Financieel scheelt het een beetje (zelfbouw), maar is het sop de kolen waard?
Het voordeel van zelfbouw is, behalve de voldoening van het zelf ontwerpen en bouwen, dat je het 'ding' exact kunt laten functioneren zoals jij het wil. Een commercieel apparaat heeft misschien een of meerdere kenmerken waar je niet 100% gelukkig mee bent.
Nadeel is inderdaad dat het resultaat van je zelfbouw er meestal als een zootje bijligt (ik ken mezelf op dat gebied), en vaak niet echt toonbaar is.

Een Marstek als particulier kopen is voor mij minder interessant nu omdat de terugverdientijd te lang is.
Ik ben aan het kijken of ik het via de vennootschap kan doen, en zo mogelijks de BTW kan recupereren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Siewert
Ah ja, een gelikt kastje erom is het enige wat ik als nadeel ervaar.
En niet offgrid kunnen is voor nu geen must.
Hier 2100 uitgeven dus prijstechnisch per kWh is nog altijd prima te doen.
En met 1200w terugleveren is hier voldoende.
Enige wat ik nog wil (moet nog aftimmeren) de kabels uit het zicht wegwerken.
Maar voor nu is het prima zo in de garage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybG7X3zr7FFylSc3v2c2fJePnO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYOVKxpRCEPQoadJViw6e7lY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SusV
Siewert schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:59:

Enige wat ik nog wil (moet nog aftimmeren) de kabels uit het zicht wegwerken.
Maar voor nu is het prima zo in de garage.
_/-\o_
Mooi gedaan!
Jouw garage ziet er netter uit dan mijn woonkamer....! (nou ... bijna toch ... ;) )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Psycho_Mantis schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:03:
[...]

Ik had nu 100% zeker liever een Marstek accu gehad 5 kWh voor 1900 euro. Die met een hoger vermogen kan laden/ontladen, mooier afgewerkt, backup stopcontact erop en zelfs IP65.

Nu heb ik dit uitgegeven (Ongeveer):
- 2x powerqueen 2,56 kWh samen voor 900 euro
- 2x ecoflow powerstreem voor 240 euro
- 2x ecoflow cooling deck voor 80 euro (Wat later nodig bleek te zijn)
- Kleinmateriaal, zekeringen, bevestgingsmateriaal 150 euro
- 80 euro aan slimme stekkers.
- 1 noeifevo lader voor 120 euro
- 1 Victron lader voor 150 euro

Voor niet (veel) meer geld heb je ook een 14kWh EVE 280Ah accu met een Victron Multiplus GX 3000w, die een stuk krachtiger is.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 19:16
ach wat je wel of niet kan hebben als je al bezig bent prijzen variëren altijd, huilen helpt niet.
ben best blij met de dhz setup, en het idee was altijd houd het zo klein en goedkoop mogelijk.
maatje heeft zo'n eva power, erg mooi en relatief goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
PASware schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:08:
[...]

Voor niet (veel) meer geld heb je ook een 14kWh EVE 280Ah accu met een Victron Multiplus GX 3000w, die een stuk krachtiger is.
Kan je met die Victron Multiplus bekomen dat hij de batterij enkel oplaadt met je overschot aan zonnestroom? Of neemt hij altijd zoveel stroom van het grid als dat hij nodig vindt om de batterij optimaal op te laden...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Dat kan, maar je hebt wel weer een E-meter van Victron nodig. Er zijn wel weer enkele hacks...
https://www.victronenergy...roduction---features.html

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Nu online
Wat je kan verzinnen kan met Victron, maar jouw Victron kan enkel wat jij m kunt laten doen.
Hoop dat dat duidelijk is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SusV
Ik vond deze 2 thuisbatterijen van 10 kWh. Lijkt me een lager-dan-gemiddelde prijs: ~180 EUR/kWh.

https://offgridsupply.nl/...ccu-10kwh-lux-e-48200lg03
https://offgridsupply.nl/...kwh-lifepo4-thuisbatterij

[ Voor 3% gewijzigd door SusV op 14-04-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-08 20:48
Maar dat is zo langzamerhand geen "Eenvoudige thuisaccu samenstellen" meer.

En hoe groter de accu, hoe lager de KWh prijs. Maar hoe ga je dat ooit terugverdienen met alle veranderende regels in de toekomst?
rvee schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:39:
[...]

Bij een zo laag jaar verbruik zou ik gaan kijken naar hoe off-grid te gaan en volledig zelfvoorzienend. Dan ben je volledig los van alle toekomstige overheidsgrillen.
Waarom off-grid? In Nederland krijg je geld toe als je b.v. maar 1 KWh per jaar verbruikt.

Daarnaast gebruik ik ook nog wat gas. Ook niet veel, dus ook niet veel jaarlijkse kosten. Maar het kost wel aardig wat om helemaal van het gas af te gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door jan-- op 14-04-2025 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

jan-- schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:18:
Maar dat is zo langzamerhand geen "Eenvoudige thuisaccu samenstellen" meer.

En hoe groter de accu, hoe lager de KWh prijs. Maar hoe ga je dat ooit terugverdienen met alle veranderende regels in de toekomst?
Alles wordt sowieso steeds duurder, dus die terugverdien tijd gaat alleen maar sneller.
Koelen/verwarmen/koken is ook steeds meer elektrisch, dus 10 kWh krijg je wel op.
Voor mij is 5 kWh in ieder geval te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
https://www.bright.nl/nie...terij-juist-nuttiger.html

Het was te verwachten, handelen met onbalans zal geen lang leven hebben. Zelfconsumptie is dan de winnaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
rvee schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:18:

Het was te verwachten, handelen met onbalans zal geen lang leven hebben. Zelfconsumptie is dan de winnaar.
Maar wel een manier om de btw te vermijden.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

rvee schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:18:

Dat handelen op onbelans was eigenlijk ook al enkel exclusief mogelijk met de Tibber homevolt, zonneplan accu etc. Met een zelfbouw setup is hier al geen sprake over, dat is handelen met de day-ahead prijzen.

Maar inderdaad, een accu voor eigen gebruik is goed genoeg. Stroom binnen je huis kan nooit belast worden, wel de netwerkkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb zitten terugzoeken, maar kan het niet vinden... Ik heb een ecoflow omvormer hangen, maar boven de 400W heb ik nog nooit iets gezien.

Er zitten 2 accus van 24V parallel op aangesloten. Ik stuur de omvormer aan de hand van het benodigde verbruik van het huis aan, maar die blijft steken op 400W. Ik had al begrepen dat 800W wellicht niet lukt, maar meer dan 400 zou toch moeten lukken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGL3PsERWYZ0GfGsB615gD0ehhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOobq4zmhO3lLSbG0piNNPIE.jpg?f=fotoalbum_large

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
leejoow schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:39:
Ik heb zitten terugzoeken, maar kan het niet vinden... Ik heb een ecoflow omvormer hangen, maar boven de 400W heb ik nog nooit iets gezien.

Er zitten 2 accus van 24V parallel op aangesloten. Ik stuur de omvormer aan de hand van het benodigde verbruik van het huis aan, maar die blijft steken op 400W. Ik had al begrepen dat 800W wellicht niet lukt, maar meer dan 400 zou toch moeten lukken?

[Afbeelding]
zeker, met 24v lfp battery is 600 zeker mogelijk. Dan loopt de temperatuur wil snel op zonder extra koeling.
Als voorbeeld hieronder vermogen versys esp temp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekVpXWJ2FMr_hJ8KyrO11FsGi7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVyVIJgGxq1qkIp4kwPGmZcF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door rvee op 15-04-2025 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
Met 24v is 600w haalbaar.
Wat heb jij in de app-settings staan bij maximale uitgangsvermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen76
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:38

[Afbeelding]
Sinds 2 weken(?) heb ik ook regelmatig dat het vermogen beperkt wordt tot 400 watt, maar er zijn ook momenten dat het maximale vermogen van +/- 600 watt van mijn 24V setup wel beschikbaar is.

Ik heb nog niet kunnen achterhalen waardoor dit veroorzaakt wordt. Temperatuur en/of aansturing lijken het niet te zijn. Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_F8M-GoAxvnKp_Xg5FWnEYpHpZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPmvFGJMSC2K6nFpYkvbfMFY.jpg?f=fotoalbum_large
Netspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 20:41
Gokje, maar als 1 van de 2 PV inputs niet werkt, kan die misschien maar max 400W uit de batterij halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Valkske schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:09:
[...]

Gokje, maar als 1 van de 2 PV inputs niet werkt, kan die misschien maar max 400W uit de batterij halen?
Pv1 levert max 333w maar zit met 25,6v meestal op 300w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
meest voor de hand liggende is denk ik het uitgangsvermogen dat op 400W staat. Was deze al gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Het maximaal uitgangsvermogen staat op 800W ingesteld.

De volgende screenshots heb ik uit de ecoflow app gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duJgqW2WVgun3AAEkJ3hUXpyKUU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7kfBXkrlg6MWQg5uk6CDXxNG.png?f=fotoalbum_large

Wat bij de volgende opvalt is dat het voltage verschillend is, terwijl ze op de dezelfde accupolen zitten middels een splitter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jtX2w0yIcz539S4B9NMTcgon5I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oWRTYrmuJygmb6Tc2NRwHrRL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
leejoow schreef op woensdag 16 april 2025 @ 06:59:
Het maximaal uitgangsvermogen staat op 800W ingesteld.

De volgende screenshots heb ik uit de ecoflow app gehaald:

[Afbeelding]

Wat bij de volgende opvalt is dat het voltage verschillend is, terwijl ze op de dezelfde accupolen zitten middels een splitter.

[Afbeelding]
spanningsverschil is niet heel ongewoon, dat zie ik hier ook. Werk je met de laatste firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

rvee schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:31:
[...]

spanningsverschil is niet heel ongewoon, dat zie ik hier ook. Werk je met de laatste firmware?
Ik zit op 1.0.1.222

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:20
@leejoow
Dat klinkt oud, ik zit op 1.1.4.92 en er staat een 1.1.4.105 klaar in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
RudolfR schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:25:
@leejoow
Dat klinkt oud, ik zit op 1.1.4.92 en er staat een 1.1.4.105 klaar in de app.
Ik heb dezelfde fw.
Maar niets in de app over een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Rbb-lwdn

Vorige week ook een update van de app, heb je die al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
RudolfR schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:12:
@Rbb-lwdn

Vorige week ook een update van de app, heb je die al?
De app updates komen gewoon binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Oh, er lopen twee versies door elkaar, my bad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25YYIsNEEaEAYw3alufQe4DRLMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1w0HHasmYrmHtzFad9d73y6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
@leejoow Heb een donkerbruin vermoeden dat Firmware en App versie hier geen invloed op hebben.
Lijkt erop dat je niks verkeerd hebt staan.
Die voltages zeggen niet veel, heb hier ook afwijkende voltages maar elke pv input geeft wel wat hij moet doen.

Zou om het uit te sluiten dat een pv input kapot is of bekabeling brak het volgende proberen.
Draai jou Pv1 Pv2 kabels eens om.
Als je de zelfde lage waarde nu op de andere pv port uitleest waar die eerder die hoger was dan kan de EcoFlow port niet stuk zijn maar is je bekabeling brak of iets inline in je begkabeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehYsbkRt9tJArqnW3UORvFzoVvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZsOzMXou2Iyj6YEzhmdgdhw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Siewert op 16-04-2025 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Siewert schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:27:
@leejoow Heb een donkerbruin vermoeden dat Firmware en App versie hier geen invloed op hebben.
Lijkt erop dat je niks verkeerd hebt staan.
Die voltages zeggen niet veel, heb hier ook afwijkende voltages maar elke pv input geeft wel wat hij moet doen.

Zou om het uit te sluiten dat een pv input kapot is of bekabeling brak het volgende proberen.
Draai jou Pv1 Pv2 kabels eens om.
Als je de zelfde lage waarde nu op de andere pv port uitleest waar die eerder die hoger was dan kan de EcoFlow port niet stuk zijn maar is je bekabeling brak of iets inline in je begkabeling.

[Afbeelding]
Ik heb de draden op de Y-splitter eens zitten wisselen. Ik zag wel verandering, maar ik kan het nog niet helemaal plaatsen.

PV1PV2
Origineel305102
Plus en min omgedraaid136268
Min weer teruggezet266144
Plus weer teruggezet (dus weer origineel)278130
Enkel de min omgezet101304

Pagina: 1 ... 33 ... 42 Laatste

Let op:
Ook een eenvoudige thuisaccu dient veilig te worden gebouwd en gebruikt om risico's te beperken. Selecteer daarom een goede accu met ingebouwd BMS dat o.a. rekening houdt met o.a. kortsluitbeveiliging, hoge temperatuur beveiliging en indien geplaatst in een ruimte waar het kan vriezen ook met lage temperatuur beveiliging om de accu te beschermen. Plaats waar nodig de juiste en goede kwaliteit zekeringen, ga niet voor goedkope bulk versies van bijv. AliExpress, omdat deze niet altijd de juiste beveiliging bieden. Stem de gebruikte kabels, zekeringen en apparatuur conform de hiervoor bekende best practises op elkaar af. Kijk voor meer informatie over het veilig bouwen van een thuisaccu in Veiligheid Energy Storage System (ESS).