Ik zit te denken om mijn 1x 35A naar 3x35 3x25 te upgraden, Dit om voorbereid te zijn op bijv. een laadpaal.
Nu loop ik tegen een vraagstuk aan waar zelfs mijn PV leverancier geen sluitend antwoord op heeft.
Stel;.
Fase 1 levert 1200 watt het net op
Fase 2 verbruikt 1000 van de 1200 en dus gaat er nog 200 het net op.
Fase 3 trekt 2000-1200=800 watt uit het net
Je levert dus terug, maar je verbruikt OOK. Terwijl de PV totaal genoeg is om alles op PV te laten draaien zonder terugleveren of verbruik.
Betaal je dan straks na einde salderen terugleverboete EN stroom+EB voor die 800 watt? En terugleverboete op die Fase 1?
Mijn PV boer zegt: Dat hangt af hoe de energiemaatschappij het ziet, want feitelijk gaat die stroom van Fase 2 en 1 en 2 gaan hun infra daadwerkelijk op, en Fase 3 trekt stroom uit het grid (misschien van de buurman)?
Maak ik hier een denkfout?
Nu loop ik tegen een vraagstuk aan waar zelfs mijn PV leverancier geen sluitend antwoord op heeft.
Stel;.
- Je hebt 3600 watt aan PV. Op 3 fasen. (dus dan krijg je 1200 per fase terug het net op). Het is een zonnige dag, dus maximaal produceren.
- Je verbruikt op Fase 2 wat huisdingen zoals licht. 1000 watt overdag
- Je hebt een laadpaal op Fase 3 en laadt op met 2000 watt overdag
Fase 1 levert 1200 watt het net op
Fase 2 verbruikt 1000 van de 1200 en dus gaat er nog 200 het net op.
Fase 3 trekt 2000-1200=800 watt uit het net
Je levert dus terug, maar je verbruikt OOK. Terwijl de PV totaal genoeg is om alles op PV te laten draaien zonder terugleveren of verbruik.
Betaal je dan straks na einde salderen terugleverboete EN stroom+EB voor die 800 watt? En terugleverboete op die Fase 1?
Mijn PV boer zegt: Dat hangt af hoe de energiemaatschappij het ziet, want feitelijk gaat die stroom van Fase 2 en 1 en 2 gaan hun infra daadwerkelijk op, en Fase 3 trekt stroom uit het grid (misschien van de buurman)?
Maak ik hier een denkfout?
[ Voor 5% gewijzigd door Servowire op 19-02-2025 17:33 ]
met papier mache kun je alles maken!!