Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Servowire

prutser:~#

Topicstarter
Ik zit te denken om mijn 1x 35A naar 3x35 3x25 te upgraden, Dit om voorbereid te zijn op bijv. een laadpaal.

Nu loop ik tegen een vraagstuk aan waar zelfs mijn PV leverancier geen sluitend antwoord op heeft.

Stel;.
  • Je hebt 3600 watt aan PV. Op 3 fasen. (dus dan krijg je 1200 per fase terug het net op). Het is een zonnige dag, dus maximaal produceren.
  • Je verbruikt op Fase 2 wat huisdingen zoals licht. 1000 watt overdag
  • Je hebt een laadpaal op Fase 3 en laadt op met 2000 watt overdag
Conclusie;
Fase 1 levert 1200 watt het net op
Fase 2 verbruikt 1000 van de 1200 en dus gaat er nog 200 het net op.
Fase 3 trekt 2000-1200=800 watt uit het net

Je levert dus terug, maar je verbruikt OOK. Terwijl de PV totaal genoeg is om alles op PV te laten draaien zonder terugleveren of verbruik.

Betaal je dan straks na einde salderen terugleverboete EN stroom+EB voor die 800 watt? En terugleverboete op die Fase 1?

Mijn PV boer zegt: Dat hangt af hoe de energiemaatschappij het ziet, want feitelijk gaat die stroom van Fase 2 en 1 en 2 gaan hun infra daadwerkelijk op, en Fase 3 trekt stroom uit het grid (misschien van de buurman)?

Maak ik hier een denkfout?

[ Voor 5% gewijzigd door Servowire op 19-02-2025 17:33 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:15
de slimme meter saldeert dit over de verschillende fasen tot een(1) getal afgenomen of teruggeleverd vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zou ook sterk overwegen/narekenen over 3x25A genoeg is, dat scheelt je meer dan 1000 euro per jaar ondertussen

[ Voor 4% gewijzigd door Oogje op 19-02-2025 17:17 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:12
peter-rm schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:15:
de slimme meter saldeert dit over de verschillende fasen tot een(1) getal afgenomen of teruggeleverd vermogen
Dit is het juiste antwoord. Er vind een interne 'saldering' plaats in de slimme meter over de 3 fases. Je hebt uiteindelijk dus een totaal geproduceerd (omvormer), totaal geimporteerd (slimme meter) en geexporteerd (slimme meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Nu online

Servowire

Topicstarter
maar mijn PV man zei dat feitelijk je wel netto uit het net aan het trekken EN leveren bent. Je stroom gaat dus de wijkcentrale in, en je onttrekt ook stroom.

de vraag is dus of de meter hier een Geaggregeerde meting van maakt. Dat gaat denk ik een grote discussie worden komende jaren. Als ik iets geleerd heb is het dat stroommaatschappijen via slimme truukjes mensen een poot uitdraaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Technisch gezien heeft de PV man uiteraard gelijk, maar je meter verrekent dit intern. Dit blijft ook zo na einde salderen. Je kunt dus (op de meter) nooit tegelijk afnemen en terugleveren, ook al doe je dit technisch gezien wel.

Verder zou ik 3x35 maar niet doen tenzij hele bijzondere situatie met enorm verbruik. Kost je 1200+ euro per jaar aan aanvullend vastrecht. 3x25 is de 'normale' keuze.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Nu online

Servowire

Topicstarter
hesselbeertje schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:24:
Technisch gezien heeft de PV man uiteraard gelijk, maar je meter verrekent dit intern. Dit blijft ook zo na einde salderen. Je kunt dus (op de meter) nooit tegelijk afnemen en terugleveren, ook al doe je dit technisch gezien wel.

Verder zou ik 3x35 maar niet doen tenzij hele bijzondere situatie met enorm verbruik. Kost je 1200+ euro per jaar aan aanvullend vastrecht. 3x25 is de 'normale' keuze.
Excuus je hebt gelijk het is 3x25 waar ik op doelde. Heb nu 1x35 dat schijnt een aparte vorm te zijn (ipv 1x40).

Technisch gezien ben je dan wel aan het gebruiken en verbruiken, maar de meter vindt van niet. Dan kan ik nog een interessante constructie bedenken met buren die bijv. dynamisch hebben maar jij niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
Servowire schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:29:
[...]

Excuus je hebt gelijk het is 3x25 waar ik op doelde. Heb nu 1x35 dat schijnt een aparte vorm te zijn (ipv 1x40).

Technisch gezien ben je dan wel aan het gebruiken en verbruiken, maar de meter vindt van niet. Dan kan ik nog een interessante constructie bedenken met buren die bijv. dynamisch hebben maar jij niet :X
1x35 is heel gebruikelijk hoor. Smeltzekeringen van 40A zijn er namelijk niet. In het geval van een automaat zou het 1x40 zijn.

Verder is het mij niet duidelijk wat voor constructie je bedoelt en hoe je daar voordeel uit zou moeten halen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:48
Servowire schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:11:
Ik zit te denken om mijn 1x 35A naar 3x35 3x25 te upgraden, Dit om voorbereid te zijn op bijv. een laadpaal.

moet je toch wel eerst een 3 fasen omvormer kopen, anders gaat alles over 1 fase, wat geen probleem is, meettechnisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:39

killercow

eth0

Servowire schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:20:
[...]

maar mijn PV man zei dat feitelijk je wel netto uit het net aan het trekken EN leveren bent. Je stroom gaat dus de wijkcentrale in, en je onttrekt ook stroom.

de vraag is dus of de meter hier een Geaggregeerde meting van maakt. Dat gaat denk ik een grote discussie worden komende jaren. Als ik iets geleerd heb is het dat stroommaatschappijen via slimme truukjes mensen een poot uitdraaien.
Dat hangt van je omvormer af. Een omvormer zal normaliter elke fase op het zelfde voltage willen krijgen. Of eigenlijk een omvormer ziet de inkomende voltage piek en gaat daar iets voor de piek zelf op invoeden. Phase leading.

Als jij 2 fases in je huis belast, dan zakken die fase doorgaans ook naar ratio van belasting wat in, waardoor de piek lager wordt. Een knappe omvormer zal dan eerst op de lagere fases invoeren voordat hij de hogere erbij pakt. Er zit meestal wel iets van een max verschil tussen de invoedingen per fase, want als er 1 fase somehow 20V onder zit, dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat die ineens de stroom van alle drie de fases moet gaan verwerken. Dan klappen je zekeringen eruit omdat de fases per stuk zijn afgezekerd.

Voorbij die balancering (die niet alle omvormers dus doen): Intern salderen in de meter is leuk, maar als je omvormer alsnog op iedere fase teruglevert, dan gaat de stroom die jij instuurt op een fase die je zelf niet gebruikt gewoon naar het net, en trek je daarna de wel gebruikte stroom weer op een andere fase van het net.

Hier een wat inhoudelijker draadje:
https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=23653

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Servowire schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:20:
[...]

Het is nu wettelijk geregeld in NL dat er geaggregeerd moet worden in je meter. Ik zou voorlopig dus niet bang zijn (tenzij je niet in NL woont).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Nu online

Servowire

Topicstarter
hesselbeertje schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:34:
[...]

1x35 is heel gebruikelijk hoor. Smeltzekeringen van 40A zijn er namelijk niet. In het geval van een automaat zou het 1x40 zijn.

Verder is het mij niet duidelijk wat voor constructie je bedoelt en hoe je daar voordeel uit zou moeten halen.
Stel je buurman heeft dynamisch tarief
En jij hebt vast (0,29 ct bijv. inc. EB)

Op een zonnige dag is de stroom gratis of krijgt je buurman zelfs geld voor het verbruiken. Stel tarief is -25 cent. Als je dan 10 kwh uit het net trekt bij buurman naar jou thuisaccu, en dat bij jou weer terugleverd, dan;

Kost je buurman niets - hij krijgt 2,50 korting op zijn rekening
Jij saldeert 2,90.

[ Voor 3% gewijzigd door Servowire op 19-02-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Nu online

Servowire

Topicstarter
KabouterSuper schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:40:
[...]

Het is nu wettelijk geregeld in NL dat er geaggregeerd moet worden in je meter. Ik zou voorlopig dus niet bang zijn (tenzij je niet in NL woont).
Welke wet is dat? Dat is wel interessant om in de gaten te houden. Zodra dat namelijk (via truukjes) buiten spel gezet wordt, moet je gaan denken aan load balancing op je 3 fases naar verbruik op die fase.

Bijv, als je auto wil laden moet je PV overdag al zijn energie op die (indien mogelijk) fase dumpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Nu online

Servowire

Topicstarter
killercow schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:39:
[...]

Dat hangt van je omvormer af.
Dit is precies wat de reden van mijn topic is. De realiteit en de wet zijn een beetje vaag op dit gebied, maar hebben grote impact op je PV/energiestrategie!

Ik ga je link lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
Servowire schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:40:
[...]

Op een zonnige dag is de stroom gratis of krijgt je buurman zelfs geld voor het verbruiken. Stel tarief is -25 cent. Als je dan 10 kwh uit het net trekt bij buurman naar jou thuisaccu, en dat bij jou weer terugleverd, dan;

Jij saldeert 2,90.
En wat heeft dat te maken met hoe jou meter intern rekent? Dit staat daar toch helemaal los van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Da's een goede vraag. In Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie? is dit ooit uitgezocht. Conclusie: netbeheerder bevestigt dat dit wettelijk geregeld is, maar wil niet verwijzen naar de regelgeving.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Nu online

Servowire

Topicstarter
KabouterSuper schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:59:
[...]

Da's een goede vraag. In Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie? is dit ooit uitgezocht. Conclusie: netbeheerder bevestigt dat dit wettelijk geregeld is, maar wil niet verwijzen naar de regelgeving.
Dan weet ik genoeg, dat gaat gedoe geven komende jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
KabouterSuper schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:59:
Ik verwacht dat het in de meetcode elektriciteit staat. Daar is vastgelegd waar de meters aan moeten voldoen.

Voor niet uitleesbare meters
https://wetten.overheid.n...z=2021-02-13&g=2021-02-13

En voor een op afstand uitleesbare meter is een apart besluit:
https://wetten.overheid.n...z=2020-10-25&g=2020-10-25

In beide gevallen staat er niet expliciet dat er verrekend wordt over de fases, maar wel dat er één telwerk is per enegierichting.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-07 23:12
Servowire schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:06:
[...]

Dan weet ik genoeg, dat gaat gedoe geven komende jaren.
De netbeheerders moeten eerst nog de nodige analoge meters vervangen, die hebben echt wel wat anders aan hun hoofd dan ook nog even alle digitale meters nu weer gaan vervangen. Er wordt met een reden over de fases heen gesaldeerd, voor de netbeheerder maakt het niets uit, het middelt namelijk gewoon uit over de huishoudens.

Maar goed als jij je er druk over wilt maken, be my guest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Oilman schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:13:
[...]

De netbeheerders moeten eerst nog de nodige analoge meters vervangen, die hebben echt wel wat anders aan hun hoofd dan ook nog even alle digitale meters nu weer gaan vervangen. Er wordt met een reden over de fases heen gesaldeerd, voor de netbeheerder maakt het niets uit, het middelt namelijk gewoon uit over de huishoudens.

Maar goed als jij je er druk over wilt maken, be my guest.
Aanvulling, netbeheerders zijn druk in de weer met het vervangen van de slimme digitale 2G/GPRS meters.

https://thingsdata.nl/nie...-zijn-toe-aan-vervanging/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:33
Servowire schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:11:

Nu loop ik tegen een vraagstuk aan waar zelfs mijn PV leverancier geen sluitend antwoord op heeft.

Stel;.
  • Je hebt 3600 watt aan PV. Op 3 fasen. (dus dan krijg je 1200 per fase terug het net op). Het is een zonnige dag, dus maximaal produceren.
  • Je verbruikt op Fase 2 wat huisdingen zoals licht. 1000 watt overdag
  • Je hebt een laadpaal op Fase 3 en laadt op met 2000 watt overdag
Conclusie;
Fase 1 levert 1200 watt het net op
Fase 2 verbruikt 1000 van de 1200 en dus gaat er nog 200 het net op.
Fase 3 trekt 2000-1200=800 watt uit het net

Je levert dus terug, maar je verbruikt OOK. Terwijl de PV totaal genoeg is om alles op PV te laten draaien zonder terugleveren of verbruik.

Betaal je dan straks na einde salderen terugleverboete EN stroom+EB voor die 800 watt? En terugleverboete op die Fase 1?

Mijn PV boer zegt: Dat hangt af hoe de energiemaatschappij het ziet, want feitelijk gaat die stroom van Fase 2 en 1 en 2 gaan hun infra daadwerkelijk op, en Fase 3 trekt stroom uit het grid (misschien van de buurman)?

Wat voor een omvormer heb je nu? En hoeveel Watt kan die maximaal leveren bijvoorbeeld?

Los van de al beantwoorde vraag over de werking van de 3 fase meter .. als je overgaat naar 3 fase heeft dat eventueel impact op je huidige omvormer.

Als je nu een 5000W 1 fase omvormer hebt staan bijvoorbeeld kan je die niet meer gebruiken op 1 van de 3 fases van je nieuwe 3 fase aansluiting.

Omdat je nieuwe aansluiting 3x25A is .. kan je per fase dus maximaal 5750W ontrekken uit 1 fase. Maar vanwege "selectiviteit" kan je achter een 25A aansluiting eigenlijk maar 16A per groep hebben . En dus kan je dat ook maximaal per fase terug voeden. Dat is dus 3680W aan maximaal vermogen voor een 1 fase omvormer.

Dus naast de ombouw naar 3 fase ook even goed kijken of je extra kosten hebt voor een nieuwe omvormer.

Dit is precies de reden waarom ik 11 jaar geleden gekozen had voor 2 16A omvormers op mijn huidige 1 fase aansluiting. Als ik over ga naar 3 fase dan hoef ik die omvormers niet direct te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
Prisma16 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:19:
[...]

Aanvulling, netbeheerders zijn druk in de weer met het vervangen van de slimme digitale 2G/GPRS meters.

Ja slim he, die slimme meters. Gaan ze nu naar 4G. Over maximaal 10 jaar kun je ze dus weer allemaal gaan wisselen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-07 23:12
Prisma16 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:19:
[...]

[off-topic]
De 2025 die genoemd wordt in het artikel klopt gelukkig niet, anders hadden de netbeheerders een heel groot probleem gehad. Er hangt nog meer aan 2G wat onwenselijk is als het niet meer zou werken, namelijk het alarmknopje in de auto's, door Europese regelgeving zat was lange tijd enkel 2G een optie, met als consequentie dat er miljoenen auto's rijden die enkel een 2G verbinding kunnen maken.

Voor dit soort toepassingen incl slimme meters lijkt er in ieder geval tot en met 2030 een 2G netwerk beschikbaar te zijn
[/off-topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:21
de slimme digitale meter saldeert dit over de verschillende fasen tot een(1) getal afgenomen of teruggeleverd vermogen
ftfy, een meter hoeft niet 'slim' te zijn om dit te doen, wel digitaal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:39

killercow

eth0

Het grote te behalen voordeel zit hem momenteel niet persee in de meting bij je meter in het aantal kWh's. De grote winst zit hem in het maximaliseren van je aansluiting voor wat betreft invoer / uitvoer. Maar dat is op invoer na, niet nieuw.
Als je een 3x 25amp aansluiting hebt kun je ~3x25x230v invoeren of uitvoeren van het net. *MITS* je alle fases helemaal weet te benutten. Gezien het gros van de apparaten in je huis niet 3fase zijn krijg je al snel onbalans, en laat je dus ergens ruimte over op 1 fase (want intern gebruik), terwijl andere fases al 'vol' zitten. Die onbalans is net zo goed een probleem bij teruleveren als bij levering vanuit het net, want tjah, vol - vol, dan zul je dus een grotere aansluiting moeten nemen die veel duurder is op maand/jaarbasis.
Om die reden bestaan er Phase Balancers, die trekken deze belasting (in welke richting dan ook) in balans. Gaat er meer over fase 1 dan over de rest? Dan snoepen ze iets van van de andere fases af, of juist bij de overgebruikte fase (bij teruglevering) en voeden dat in / op de andere.

https://beattiedukelowele...o-ensure-phase-balancing/

Hier heb je uiteraard een minimale opslag capaciteit voor nodig, en een beetje slimme thuisbatterij zou dit denk ik ook gewoon moeten kunnen doen.

openkat.nl al gezien?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
Servowire schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:40:
[...]

Jij saldeert 2,90.
jep, zo zou je het kunnen zien. ;)

(er is wel een technische grens: je mag geen kabel naar je buren hebben.
stel er is een brandje in je huis, dan wil de brandweer in de meterkast je huis zonder stroom zetten.
maar ja die weten niet dat er ook een kabel naar de buren loopt, en een brandweerman elektrocuteren het staat zo slecht op je CV.
dus doe dit maar niet.)

maar het kan ook zonder de buurman.
je kunt bij je netbeheerder een PAP en SAP aan vragen.
je krijgt dan niet meer als 1x35/40A of 3x25A, maar je hebt dan wel 2x een (slimme)meter.
dan kun je op 1 meter een dynamisch contract zetten, en de andere een vast contract.
en dan heb je ongeveer het zelfde.
(dit kost wel geld, en dat haal je er nooit uit. dus doe ook maar niet.
dit systeem is eigenlijk bedoeld om b.v.: je auto op te laden, en dan de rekening aan je baas te geven.)

edit:
Fase 1 levert 1200 watt het net op ( je hebt 0W verbruik op deze fase en levert alleen 1200W met PV)
Fase 2 verbruikt 1000 van de 1200 en dus gaat er nog 200 het net op. (geen levering PV, maar wel 1000W gebruik)
Fase 3 trekt 2000-1200=800 watt uit het net (2000W gebruik en 1200W levering de meter ziet dan alleen 800W gebruik, in huis verrekening.)

betekend als je dat precies 1 uur doet:
afname uit het net = 0W + 1000W + 800W = 1800W
levering aan het net = 1200W + 0W + 0W = 1200W
1800W - 1200W = 600W = 600Wh = 0,6kWh = wat je afrekent na een uur.
(en dan heb je eigenlijk ook nog hoog tarief en laag tarief.)

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 20-02-2025 10:25 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:54

silverball

De wagen voor moderne mensen

Totdat straks de faseproblematiek verergert en men dat ineens veranderd. De spelregels veranderen constant wat betreft invoeding.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco000tje
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-07 16:49
migjes schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:10:
[...]

jep, zo zou je het kunnen zien. ;)

(er is wel een technische grens: je mag geen kabel naar je buren hebben.
stel er is een brandje in je huis, dan wil de brandweer in de meterkast je huis zonder stroom zetten.
maar ja die weten niet dat er ook een kabel naar de buren loopt, en een brandweerman elektrocuteren het staat zo slecht op je CV.
dus doe dit maar niet.)

maar het kan ook zonder de buurman.
je kunt bij je netbeheerder een PAP en SAP aan vragen.
je krijgt dan niet meer als 1x35/40A of 3x25A, maar je hebt dan wel 2x een (slimme)meter.
dan kun je op 1 meter een dynamisch contract zetten, en de andere een vast contract.
en dan heb je ongeveer het zelfde.
(dit kost wel geld, en dat haal je er nooit uit. dus doe ook maar niet.
dit systeem is eigenlijk bedoeld om b.v.: je auto op te laden, en dan de rekening aan je baas te geven.)

edit:
Fase 1 levert 1200 watt het net op ( je hebt 0W verbruik op deze fase en levert alleen 1200W met PV)
Fase 2 verbruikt 1000 van de 1200 en dus gaat er nog 200 het net op. (geen levering PV, maar wel 1000W gebruik)
Fase 3 trekt 2000-1200=800 watt uit het net (2000W gebruik en 1200W levering de meter ziet dan alleen 800W gebruik, in huis verrekening.)

betekend als je dat precies 1 uur doet:
afname uit het net = 0W + 1000W + 800W = 1800W
levering aan het net = 1200W + 0W + 0W = 1200W
1800W - 1200W = 600W = 600Wh = 0,6kWh = wat je afrekent na een uur.
(en dan heb je eigenlijk ook nog hoog tarief en laag tarief.)
Als ik naar mn telwerken kijk, en naar de p1 gegevens zie ik wel degelijk gelijktijdig leveren en gebruiken.
de meter geeft 1x per kwartier een melding door (=salderen per kwartier), maar dat kan zomaar gewijzigd worden. Ik heb nog nergens een sluitend antwoord gezien.

gaat vast wel een gedoetje worden.. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
Remco000tje schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:06:
[...]

Als ik naar mn telwerken kijk, en naar de p1 gegevens zie ik wel degelijk gelijktijdig leveren en gebruiken.
de meter geeft 1x per kwartier een melding door (=salderen per kwartier), maar dat kan zomaar gewijzigd worden. Ik heb nog nergens een sluitend antwoord gezien.

gaat vast wel een gedoetje worden.. :O
het is wel te vinden.
alleen dan moet je zoeken in hoe en wat de netbeheerder door geeft aan de leverancier om af te rekenen.

een leverancier kan jou geen W afrekenen, dat moet een Wh of kWh zijn.
zou de leverancier een W willen afrekenen dan heeft hij meerdere berichten nodig in een hoog tempo.
om het juiste bedrag er aan te kunnen hangen, een Wh is maar 1x per uur(of 15min) bericht voor nodig.
doe dit voor een 10 miljoen slimme meters en word dan toch snel duidelijk dat dit gewoon een onhaalbare kaart word om dit met een W te doen.

en ja een netbeheerder kan in theorie een Wh per fase maken, maar een netbeheerder heeft daar geen enkel financieel voordeel bij, die vinden zo als het nu is wel best.
dit systeem veranderen, dat betekend weer iedereen een nieuwe slimme meter, nog meer kosten.
nop de netbeheerder zit niet op meer werk te wachten.

(zolang wij zonnepanelen bezitters maar een beetje opletten en niet al te gek doen met vreemd op fase's invoeren zo dat er niet te veel onbalans op de fase's komen is het wel best volgens de netbeheerder.
lastig is alleen wat is vreemd en wanneer onbalans.
zo heb ik in mijn huis 1x35A op 1 fase, mijn buren hebben ook 1x35A op 1 fase alleen dat is een andere fase als mijn huis (fase verdeeld over de huizen.).
hier op zit bij mij en bij de buren een 7kW kookplaat en dat is geen probleem volgens netbeheerder en ik kook echt niet tegelijk met de buren.
maar heb je het dan over zonnepanelen, dan lopen sommige al te piepen 3,6kW is al gevaarlijk omdat aan onbalans te hebben. dus tja dit is meer persoonlijke mening als 1 die echt een technische achtergrond heeft.
lastig punt, en veel onzinnige discusie's vaak. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Nu online

Servowire

Topicstarter
migjes schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:05:
[...]

het is wel te vinden.
alleen dan moet je zoeken in hoe en wat de netbeheerder door geeft aan de leverancier om af te rekenen.
Denk dat we binnen 1 a 2 jaar een firmware update gaan krijgen op de "slimme" meters, en we gewoon gaan betalen voor fase onbelans.

[ Voor 6% gewijzigd door Servowire op 14-05-2025 19:16 ]

Pagina: 1