1 of 3 fase omvormer voor de toekomst zonder saldering

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M87hijs
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-10-2021
Hoi Allemaal,

ik wil graag een vraag stellen over zonnenpanelen.

Mijn verbruik is 4500kWh/jaar. (dit was wel het corona jaar maar helaas woon ik hier pas een jaar op de desbetreffende locatie dus zal ik het met deze gebruikers info moeten doen)

Ik ben van plan om zelf op het plat dak van de garage die gericht is op het zuiden 14panelen(Tiger N-Type 60TR345-365 Watt) van 350WP oost-west onder een hoek van 10graden te leggen. Dus (4900kWh*0.85)/230V = 18.1A.
Zie plaatje voor de situatie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BuTpYGhz5vewJ_EJ7cyaffb6zE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zXW9mMOuH0JB6phIcoF9a26A.png?f=fotoalbum_large

Mijn hoofdaansluiting op het net is 3x 25A.
Ik heb een slimme meter en volgens de netwerk beheerder wordt al het gebruik over de 3 fases met elkaar verekend. En daarna gesaldeerd. Dus tot 2023 zoizo geen verlies.

Nu vraag ik me af wat ik met oog op de nabije toekomst zonder salderingsregeling het beste kan doen. De overheid gaat in de toekomst waarschijnlijk het gebruik van eigen opgewekte energie stimuleren. En zelfs het gebruik van accus.

Stel ik heb een 3 fase omvormer lever ik dan op alle 3 de fase 1/3e van de opgewekte energie op? Of snapt die omvormer dat hij de energie moet terugleveren op de fase waar op gebruikt wordt? Door bijvoorbeeld op de meterkast de binnegaande groep te meten?

Mocht de omvormer niet naar mijn gebruik op een desbetreffende fase kijken. Kan ik dan niet beter een 1fase omvormer pakken, bijvoorbeeld ( GW4200D-NS) deze kan max 19A leveren. En dan pas ik de groepenkast aan zodat niet alles eerlijk over de 3 de fases is verdeeld. Maar 75% of 90% op fase 1 zit. Zodat de kans op eigen gebruik een stuk groter is.

Verder vroeg ik me nog af hoe het in de toekomst met accus komt te zitten? Ik zag systemen waar de accus na de omvormer zitten. Is dit niet erg vreemd? Gezien dat de zonnepanelen al DC geven?

Ik hoop dat iemand me kan helpen bij de keuze tussen een 1 of 3 fase omvormer met oog op de toekomst.

Was het leven niet een stuk makkelijker geweest als ik met 1x 35A aan het net zou hangen ipv x3 25A?

Met vriendelijke groeten,

Mat

[ Voor 7% gewijzigd door M87hijs op 27-05-2021 21:17 ]

Beste antwoord (via M87hijs op 27-05-2021 22:48)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat zijn de afmetingen van het dak? Dan kunnen we misschien nog puzzelen.

Eens met @Lardman
Het maakt eigenlijk niet uit, de slimme meter gooit het op 1 hoop en niet per fase.
Dus 1 of 3-fase omvormer alles is prima.
Echter voor 3- fase wil je graag alle 14 panelen in 1 string hebben. Maar je hebt dan 2 orientaties met verschillen, dus als de hellinghoek verschil groot is, dan liever niet.

Ik heb hier 3x 1-fase sma ovmormers hangen, ieder op een eigen fase.
Dat zou ook nog kunnen.

Accus nog lang niet over nadenken, veel te duur.
Elk merk kan je straks aansluiten, die regelt vanuit de kWh meter in de meterkast en niet vanuit de huidige omvormer.

Ik was wel gecharmeerd van Fronius Gen24 plus, maar ook een hoog prijskaartje. Maar die biedt het in 1 aan.
Beetje (backup) systeem met high voltage batterijen ben je 5000 - 7000 euro kwijt voor alleen al de omvormer en de batterij.
AC -> DC conversie en vice versa gaat al redelijk efficient, dus maakt het eigenlijk niet zoveel uit allemaal.

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2021 22:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-05 18:30
Zoals overal op het forum te lezen, een energiemeter saldeert intern over de fases. Als je 1 fase hebt is dat simpel. Bij 3 fasen is er de volgende formule. verbruik fase 1 + verbruik fase 2 + verbruik fase 3 - teruglevering fase 1 - teruglevering fase 2- teruglevering fase 3 is netto stroomverbruik en registratie. Lever je dus 2kw terug op fase 1 en gebruik je 1kw op fase 2 en 3 dan staan de telwerken stil.
Dit om er voor te zorgen dat er geen rechtsongelijkheid bestaat tussen een huis met enkel of meerdere fases.

Eigengebruik is dus volstrekt onafhankelijk van de fases, kies wat je het beste uitkomt.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wat zijn de afmetingen van het dak? Dan kunnen we misschien nog puzzelen.

Eens met @Lardman
Het maakt eigenlijk niet uit, de slimme meter gooit het op 1 hoop en niet per fase.
Dus 1 of 3-fase omvormer alles is prima.
Echter voor 3- fase wil je graag alle 14 panelen in 1 string hebben. Maar je hebt dan 2 orientaties met verschillen, dus als de hellinghoek verschil groot is, dan liever niet.

Ik heb hier 3x 1-fase sma ovmormers hangen, ieder op een eigen fase.
Dat zou ook nog kunnen.

Accus nog lang niet over nadenken, veel te duur.
Elk merk kan je straks aansluiten, die regelt vanuit de kWh meter in de meterkast en niet vanuit de huidige omvormer.

Ik was wel gecharmeerd van Fronius Gen24 plus, maar ook een hoog prijskaartje. Maar die biedt het in 1 aan.
Beetje (backup) systeem met high voltage batterijen ben je 5000 - 7000 euro kwijt voor alleen al de omvormer en de batterij.
AC -> DC conversie en vice versa gaat al redelijk efficient, dus maakt het eigenlijk niet zoveel uit allemaal.

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2021 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M87hijs
Bedankt voor de reacties dus wat bij 2min55 in dit filmpje wordt verteld is onzin? YouTube: Zonnepanelen? Maak niet deze fout! – Besparingen en Duurzaamheid (14...

Het dak is 3,5m breed en 7,5m lang, rondom zit nog een gootje van 25cm. Zie foto genomen vanaf het huis.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JW6X4b9KA3JvqCuATrpRtoVbFsE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ArZ8bpc7pK57NkhCMq3nbb2C.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:52
M87hijs schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:04:
Bedankt voor de reacties dus wat bij 2min55 in dit filmpje wordt verteld is onzin? YouTube: Zonnepanelen? Maak niet deze fout! – Besparingen en Duurzaamheid (14...

Het dak is 3,5m breed en 7,5m lang, rondom zit nog een gootje van 25cm. Zie foto genomen vanaf het huis.[Afbeelding]
Ja zie de comments en reactie van de maker van de film.

Wat betreft je opstelling, normaal zitten zuid panelen verder uit elkaar. Anders beschaduwen ze elkaar.

[ Voor 6% gewijzigd door lothar op 27-05-2021 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
ketel klets (uit zijn nek)

Ik ben geen fan van lage hellingshoek (vanwege af en toe schoonmaken) maar is dit niet iets?
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/
Foto is van de dakkapel buren (ik heb er nu 10 graden opgezet ipv 4,5 graden ivm schoonmaak)

Dan alles richting zuid (ipv oost west) en op het platdak ernaast ook.
16x (of 18x )op een 3-fase omvormer?

Zorg wel dat alle (stekker) verbindingen uit het water blijven.

[ Voor 110% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2021 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M87hijs
Oost west heb ik om een aantal redenen gekozen.

opbrengst is meer verdeeld over de dag tenopzichte van zuid
14 panelen mogelijk Ipv Zuid 10 (Ivm rijafstand)
Mooiste aanzicht vanaf huis.

Oke gelukkig, dan denkik dat ik voor de 1 fase omvormer ga en dat ik het volgens bijgevoegd schema aansluit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJ9-L1TXC4HAm6DPnFPurWLQTyM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yju8xbKsm666a81xMffTm5dP.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een Hager meterkast waar 3fase busbar in zit. Helaas heeft hager geen L+N 300mA/20A automaat. Weet iemand een ander merk dat compatible is met de busbar van Hager? ABB heeft bijvoorbeeld wel een 20A/300mA https://www.elektramat.nl...1BCgZkEAQYASABEgLxT_D_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M87hijs
Grappig systeem maar 4 graden lijkt me wel erg veel poetswerk. Ik vond 10 eigenlijk al weinig.

Huidige concept gebruikt valkpro+ oost/west portret.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je schema mag volgens mij niet.
Je mag geen 2 groepen door 1 kabel laten lopen, omdat de kabel dan nog deels onder spanning blijft staan.
Als de automaat van de lamp springt staat er nog steeds spanning op de kabel.

De jiuiste wijze is een 3-fase aardlekautomaat binnen en in de garage een pv verdeler.
De buitenlamp schakel je dan via wifi of zigbee. Doe dat via home automation en je hebt er geen omkijken meer naar.

Een 1-fase omvormer werkt wel spanningsverhogender dan een 3-fase omvormer, simpelweg omdat je meer vermogen door 1 fase duwt ipv verdeeld over 3 fases.
Ga dus na wat nu je netspanning is, in de meterkast, op een zonnige dag met zoveel mogelijk eigen apparaten uit.
Iedere omvormer stopt bij 253 Vmpp tussen fase en nul.
Met een dsmr5 slimme meter en een p1 homewizard energy zou je de spanning continu kunnen meten/loggen.

De kabel is ymvk-as?

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2021 05:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M87hijs
Maar 3 fase omvormer valt toch af gezien 2 strings van 7x 350 panels?

Kabel is: ymvk-AS 5x 2,5mm2.

Maar als ik die desbetreffende fase het zwaarste belast door daar de meeste groepen op te zetten zal dat wel loslopen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oeken
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:03
Waar je naar toe wilt is meterkast -> 3 fase alamat -> YVMK-AS -> 3 fase alamat -> 2 x 1 fase 10A of 16A automaat voor schuur en PV (afhankelijk of je selectiviteit wilt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 06:32
Oeken schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:00:
Waar je naar toe wilt is meterkast -> 3 fase alamat -> YVMK-AS -> 3 fase alamat -> 2 x 1 fase 10A of 16A automaat voor schuur en PV (afhankelijk of je selectiviteit wilt)
Off topic wellicht maar zo zit mijn WP idd ook aangesloten dus kan dit bevestigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
M87hijs schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:04:

Het dak is 3,5m breed en 7,5m lang, rondom zit nog een gootje van 25cm. Zie foto genomen vanaf het huis.[Afbeelding]
yup dikke onzin, het staat gewoon in de wet dat het verplicht is om de fases bij elkaar op te tellen en dan het resultaat in het lever of teruglever register te schrijven. Er zijn meters geweest die dit niet deden maar dat is echt maar een handje vol en die zijn vervangen of geupdate zodat ze dat nu wel doen.
uiteraard kan je denken dat omdat de meter het na een software update zou kunnen en wetten kunnen veranderen, het in de toekomst ook zal gebeuren, maar dat is meer iets voor mensen die Wiebes Kwiebus noemen.

blijft jammer dat men dit soort BS blijft rond bezuinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M87hijs
Dank allen, ik heb gisteren de schuur, de meterkast en de ac bekabeling in orde gemaakt.

Echter heb ik nog een vraag over de DC kabels.

Ik heb van de leverancier een rol van 25m zwarte solar kabel en 8 connectoren gekregen. (Krijg je normaal niet 2 kleuren draad?)

Aan ieder panel zit een male en een female. Gezien dat die met de ruggen tegen elkaar staan 10graden oost west /\. Zal de ene string met een female beginnen en de ander met een male?

Nu vroeg ik me af of ik de kabels
Male male en female female moet maken?
Of alle kabels male female?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-05 13:21
@M87hijs
tja 2 kleuren draad, is wel netjes, maar het blijft maar een stukje waar het netjes is.
(tussen de panelen blijft het zoveel mogenlijk de kabel van de panelen gebruiken, en die zijn meestal 1 kleur.
alleen van de string naar de omvormer zou je 2 kleuren kunnen gebruiken.)

alle kabels zijn vrijwel male-female. ;)
(net zo als alle panelen male-female zijn, zo ook doorwerken.)

voor je aansluit op de omvormer, meet even met een multi meter na of je de juiste hebt.
en als je toch meet.
je panelen leveren een Voc van b.v 40Voc.
heb je er 10 aan gesloten dan behoor je ook 400V(oc) te meten op de kabel.
dan heb je geen foutje gemaakt. ;)

(Voc is wel ene beetje afhankelijk van de temperatuur, zijn de panelen warm in de zon dan kan die 10% lager zijn.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M87hijs
Dank voor de reactie, dus als ik de kabels die naar de string van 7panelen gaan. Male female maak kan ik het nooit verkeerdom op de omvormer aansluiten?

De Ac kabel moet er al opzitten voor ik de dc switch om zet neem ik aan?

En moet ik de panelen al vtv bij de netwerkbeheerder melden? Of boeit dat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
M87hijs schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:39:
Dank voor de reactie, dus als ik de kabels die naar de string van 7panelen gaan. Male female maak kan ik het nooit verkeerdom op de omvormer aansluiten?
jep. (maar ik gebruik een multimeter om de + en de - te bepalen, heb ik geen groot gat voor de stekker in het dak nodig.)
De Ac kabel moet er al opzitten voor ik de dc switch om zet neem ik aan?
nop, maar zonder AC gaat de omvormer in error.
en zonder DC doet hij niks. (geen lampje piepje of maar iest, ik heb die fout ook de eerste keer gemaakt, het werkt pas als er licht op de panelen staat. ;) ).
En moet ik de panelen al vtv bij de netwerkbeheerder melden? Of boeit dat niet?
lol, geen vraag die ik graag krijg, krijg ik altijd problemen met het antwoord.
(de netbeheerder stuurt je alleen de folder dat een slimme meter verplicht is zonder dat er een verplichting is.
je kunt het beste je reet met die folder afvegen, hoewel die glossie dingen ook daar niet goed voor zijn. :X )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 04-06-2021 13:26 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@M87hijs
even losse tip.
werken met DC kabel, dat is werken met kabel onder spanning.
kan veilig, maar zorg er altijd voor dat de kring niet rond word.
werk dus altijd met alleen de + of alleen de - kabel.
nooit met beide kabel te gelijker tijd.

kring rond maken, kan een vlamboog geven waar je 2 stalenbalken mee aan elkaar kunt lassen.
dus niet doen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 04-06-2021 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:13:
[...]

yup dikke onzin, het staat gewoon in de wet dat het verplicht is om de fases bij elkaar op te tellen en dan het resultaat in het lever of teruglever register te schrijven. Er zijn meters geweest die dit niet deden maar dat is echt maar een handje vol en die zijn vervangen of geupdate zodat ze dat nu wel doen.
uiteraard kan je denken dat omdat de meter het na een software update zou kunnen en wetten kunnen veranderen, het in de toekomst ook zal gebeuren, maar dat is meer iets voor mensen die Wiebes Kwiebus noemen.

blijft jammer dat men dit soort BS blijft rond bezuinen.
Een mogelijk risico wat je wel houdt met enkelfase omvormers is piekbelasting. Er gaan al stemmen op om bijvoorbeeld meer te rekenen als je gedurende een maand oid boven een bepaalde belasting bent gegaan.

Met een 3 fase omvormer houd je de piekbelasting een stuk lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wolly schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:18:
[...]

Een mogelijk risico wat je wel houdt met enkelfase omvormers is piekbelasting. Er gaan al stemmen op om bijvoorbeeld meer te rekenen als je gedurende een maand oid boven een bepaalde belasting bent gegaan.

Met een 3 fase omvormer houd je de piekbelasting een stuk lager.
Min of meer het model van onze zuiderburen. maar ook daar is het nog niet op invoeden. belasting op invoeden zie ik ook niet zo heel snel gebeuren, dan gaan die instalaties immers allemaal massaal uit, weg groene energie en doelstellingen, maar zeg nooit nooit

Ik ben trouwens een groot voorstander van 3 fase omvormers en daar zijn zat argumenten voor aan te voeren, maar dat maakt de beweringen in het filmpje nog niet waar B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M87hijs
migjes schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:13:

nop, maar zonder AC gaat de omvormer in error.
en zonder DC doet hij niks. (geen lampje piepje of maar iest, ik heb die fout ook de eerste keer gemaakt, het werkt pas als er licht op de panelen staat. ;) ).
Dank voor je antwoorden.

Betekent dit dat de omvormer het niet doet als de stroom op het net uitvalt?

En dat ik dan op een zonnige dag nog steeds zonder stroom zit?

Of als ik de hoofdschakelaar in de meterkast uit zet?

Of betekent het dat er iets aan de mains connector moet zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@M87hijs
De omvormer schakelt zichzelf uit, bij het wegvallen van de netspanning of bij een te hoge netspanning.
Ook bij afwijkingen in de netfrequentie schakelt hij af.
Dan heb je inderdaad geen stroom.

Dit heeft te maken met de veiligheid, dan een monteur veilig kan werken aan het net, bij een (net)storing.

Met een hybrde omvormer icm batterijen, zou je wel off-grid kunnen in een (tijdelijke) stroomuitval
<link had ik al geplaatst>

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2021 22:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M87hijs
Bedankt allemaal voor de hulp.

Vandaag heeft de setup voor het eerst gedraaid, alles werkt, dus Ik ben er super blij mee. Ik zit alleen nog te twijfelen om 2 afsluitplaten te kopen voor op de kopse katen. Zie opening op de foto. Dit zodat er minder wind onder schiet als het stormt. Om de kabels te beschermen.

Valkpro 10+ Portrait is het systeemAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRIgMU4PpzhKV7BwQfQSl1IX9Os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uyuyNLRRLkXCWgUBgQev3gi.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1