De vraag is vooral hoeveel soldaten en materiaal Rusland er per dag bij krijgt. Ligt dat aantal hoger dan het aantal verliezen dan kunnen ze dit nog heel lang volhouden. Oekraïne is wat dat betreft in het nadeel omdat het simpelweg een veel kleinere bevolking heeft en er dus veel minder potentiële soldaten zijn te vinden. Daarbij kijkt het Westen ook mee wat betreft mensenrechten in Oekraïne, iets wat bij Rusland geen rol speelt om nieuwe soldaten te rekruteren.Snow_King schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:31:
[...]
Absurd hoor, gewoon continue 1200~1300 KIA/MIA aan de Russische kant en ook artillerie gaat maar door met tientallen per dag.
We gaan dit weekend de 500k personeel aantikken. Een bizar getal.
Dat is inderdaad de vraag. Maar Rusland kennende doen ze dat niet. Ze schoten in het begin ook blindelings al hun artillerie munitie af tot ze plotseling een te kort hadden. Ik moet nog steeds zien hoe het Kharkiv offensief uiteindelijk afloopt. Ik ben voorzichtig positief gesteld momenteel Maar ik weet dat Rusland dit nog een maand kan volhouden voor ze door hun opgebouwde troepen heen zijn.q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:41:
[...]
De vraag is vooral hoeveel soldaten en materiaal Rusland er per dag bij krijgt. Ligt dat aantal hoger dan het aantal verliezen dan kunnen ze dit nog heel lang volhouden. Oekraïne is wat dat betreft in het nadeel omdat het simpelweg een veel kleinere bevolking heeft en er dus veel minder potentiële soldaten zijn te vinden. Daarbij kijkt het Westen ook mee wat betreft mensenrechten in Oekraïne, iets wat bij Rusland geen rol speelt om nieuwe soldaten te rekruteren.
Het doel van dit offensief bestaat waarschijnlijk uit meerdere fases en de eerste fase is om Kharkiv binnen artillerie afstand te krijgen.
Fase 2 als ik een blinde gok moet wagen als salon generaal is het afbreken van de directe verdediging rondom Kharkiv middels zwaar artillerie vuur. Gevolgd door het breken ervan.
Fase 3 is een aanval op Kharkiv zelf.
Maar als Fase 1 al mislukt dan vermoed ik dat daarna het voor een tijdje (lang? kort?) rustig zal blijven bij Kharkiv.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Wat mij al een tijd opvalt is dat ze ook sinds een paar maanden 'ineens' dagelijks AA weten te pakken. Goede voorbereiding op de F16's...Snow_King schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:31:
[...]
Absurd hoor, gewoon continue 1200~1300 KIA/MIA aan de Russische kant en ook artillerie gaat maar door met tientallen per dag.
We gaan dit weekend de 500k personeel aantikken. Een bizar getal.
Voor de geinteresseerden:
Vandaag heb ik nu een maand lang de genoteerde Oekrainse en Russische verliezen die AndrewPerpetua op Twitter zet in excel gezet. Het zijn absolute aantallen, waarbij ik geen onderscheid maak tussen vernietigde en beschadigde voertuigen. Van Loaf, tot BMD, M-55 of MiG-31, zolang het maar visueel bevestigd werd. Decoys heb ik echter weggelaten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/TssbqEOeqnljXfqpAWTsOL2i.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/3adpc2qrkmzfROwimHhBSK37.png?f=user_large)
Op 1 maand tijd zijn de bevestigde verliezen gigantisch. Wil geeneens weten hoeveel er buiten alle filmpjes om zijn aan beide kanten, dat zal nog eens minimaal het dubbele zijn. Disclaimer is wel dat Andrew meldt dat aan beide kanten wel veel voertuigen recovered worden.
Ik maak te weinig onderscheid in de informatie om een trend te zien, ook is de periode te kort.
Vandaag heb ik nu een maand lang de genoteerde Oekrainse en Russische verliezen die AndrewPerpetua op Twitter zet in excel gezet. Het zijn absolute aantallen, waarbij ik geen onderscheid maak tussen vernietigde en beschadigde voertuigen. Van Loaf, tot BMD, M-55 of MiG-31, zolang het maar visueel bevestigd werd. Decoys heb ik echter weggelaten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/TssbqEOeqnljXfqpAWTsOL2i.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/3adpc2qrkmzfROwimHhBSK37.png?f=user_large)
Op 1 maand tijd zijn de bevestigde verliezen gigantisch. Wil geeneens weten hoeveel er buiten alle filmpjes om zijn aan beide kanten, dat zal nog eens minimaal het dubbele zijn. Disclaimer is wel dat Andrew meldt dat aan beide kanten wel veel voertuigen recovered worden.
Ik maak te weinig onderscheid in de informatie om een trend te zien, ook is de periode te kort.
[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 23-05-2024 10:02 ]
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Deze conclusie is voorbarig, niemand weet hoe lang Rusland deze 'balans' vast kan houden.q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:41:
[...]
De vraag is vooral hoeveel soldaten en materiaal Rusland er per dag bij krijgt. Ligt dat aantal hoger dan het aantal verliezen dan kunnen ze dit nog heel lang volhouden.
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Met de nieuwe ATACMS en reeds daarvoor met GMLRS zijn ze idd aardig actief aan het jagen op de grotere AA.IJsbeer schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:50:
[...]
Wat mij al een tijd opvalt is dat ze ook sinds een paar maanden 'ineens' dagelijks AA weten te pakken. Goede voorbereiding op de F16's...
Zal inderdaad ook met 'shaping the battlefield' voor de F16 te maken hebben
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Het was dan ook geen conclusie, maar een stelling. Als er meer materiaal en manschappen bijkomen dan dat ze verliezen, dan kunnen ze het redelijk lang volhouden. 'Als'.Fanta schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:01:
[...]
Deze conclusie is voorbarig, niemand weet hoe lang Rusland deze 'balans' vast kan houden.
Hetzelfde geldt voor Oekraïne.
PS4 PSN: Dazzler2120
Ook niet, want niemand weet hoe lang ze dat kunnen blijven aanvullen. Graag een bron waaruit blijkt dat ze dat nog lang vol kunnen houden.Dazzler2120 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:23:
[...]
Als er meer materiaal en manschappen bijkomen dan dat ze verliezen, dan kunnen ze het redelijk lang volhouden.
Dat zal wel meevallen, de verwachting onder militaire analisten is dat de F-16 niet bij het front ingezet zal worden. De F-16 wordt voornamelijk cruciaal voor de luchtverdediging en kan in principe ver wegblijven van AA op bezet gebied.IJsbeer schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:50:
[...]
Wat mij al een tijd opvalt is dat ze ook sinds een paar maanden 'ineens' dagelijks AA weten te pakken. Goede voorbereiding op de F16's...
Gezien de (geschatte) verliezen, verliest rusland relatief gezien meer soldaten en materieel dan Oekraine (dus inwonersaantal mee genomen). Oekraine is daar dus niet echt in het nadeel, behalve dat ze wat materieel betreft meer afhankelijk zijn van het buitenland.q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:41:
[...]
De vraag is vooral hoeveel soldaten en materiaal Rusland er per dag bij krijgt. Ligt dat aantal hoger dan het aantal verliezen dan kunnen ze dit nog heel lang volhouden. Oekraïne is wat dat betreft in het nadeel omdat het simpelweg een veel kleinere bevolking heeft en er dus veel minder potentiële soldaten zijn te vinden. Daarbij kijkt het Westen ook mee wat betreft mensenrechten in Oekraïne, iets wat bij Rusland geen rol speelt om nieuwe soldaten te rekruteren.
[removed]
Volgens de cijfers hierboven behaalt Oekraïne een ratio van 2.28 terwijl dat als je de populaties naast elkaar legt er een ratio van minimaal 3.79(144m : 38m) nodig is. Anders loopt het percentage van de mankracht van Oekraïne harder terug wat je uit eindelijk ook gaat merken op het slagveld. Uiteraard zijn er veel meer variabelen zoals de leeftijd van de populatie en de politieke mogelijkheden om daadwerkelijk alle mannen / vrouwen binnen een bepaalde leeftijdsgroep in te zetten. Maar het feit dat Oekraïne een positieve ratio heeft van 2.28 is op zichzelf dus geen zekerheid dat deze verliezen op de lange termijn negatief zijn voor Poetin en zijn ambities.redwing schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:16:
[...]
Gezien de (geschatte) verliezen, verliest rusland relatief gezien meer soldaten en materieel dan Oekraine (dus inwonersaantal mee genomen). Oekraine is daar dus niet echt in het nadeel, behalve dat ze wat materieel betreft meer afhankelijk zijn van het buitenland.
Waar komt die ratio 2.44 vandaan? Ik ken soortgelijke getallen als je kijkt naar voertuigen, maar wat manschappen betreft is de schatting meestal 4 a 5 op 1. En dan zit Oekraïne dus boven die 3.79, waarbij die ratio in de praktijk wat lager zal zijn gezien de bevolkingspiramide (maar aan de andere kant pakt rusland een breder stuk van die piramide). Hoe dan ook laten de getallen niet zien dat dit conflict rekken echt een voordeel voor rusland is. Het lijkt eerder aardig gelijk op te gaan. Maar zonder betere cijfers blijft dat gokken en goede updates krijgen we niet zo vaak (zeker niet van de Oekrainse verliezen)q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:36:
[...]
Volgens de cijfers hierboven behaalt Oekraïne een KIA ratio van 2.44 terwijl dat als je de populaties naast elkaar legt er een ratio van minimaal 3.79(144m : 38m) nodig is. Anders loopt het percentage van de mankracht van Oekraïne harder terug wat je uit eindelijk ook gaat merken op het slagveld. Uiteraard zijn er veel meer variabelen zoals de leeftijd van de populatie en de politieke mogelijkheden om daadwerkelijk alle mannen / vrouwen binnen een bepaalde leeftijdsgroep in te zetten. Maar het feit dat Oekraïne een positieve ratio heeft van 2.44 is op zichzelf dus geen zekerheid dat deze verliezen op de lange termijn negatief zijn voor Poetin en zijn ambities.
[removed]
@redwing ik heb het iets specifieker gemaakt (2.44 moest 2.28 zijn zie ik net). Tenzij je ook cijfers hebt voor de specifieke verliezen in soldaten (van zowel Oekraïnse als Russische kant) denk ik dat materiaalverlies ook een goede indicator is. En we weten dat Oekraïne hier niet erg transparant in is...
Dat is het niet. Volgens mij is het inmiddels algemeen bekend dat Rusland systematisch golven infanterie de hel in stuurt, zonder goede bescherming d.m.v. pantservoertuigen. De exacte ratio weten we niet, maar het is een vrij logische conclusie dat het aantal gesneuvelde infanteristen aan Russische zijde hierdoor een stuk hoger zal zijn dan aan Oekraïense zijde.q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:44:
Tenzij je ook cijfers hebt voor de specifieke verliezen in soldaten (van zowel Oekraïnse als Russische kant) denk ik dat materiaalverlies ook een goede indicator is.
Die 2 staan los van elkaar omdat Oekraïne veel om zijn soldaten geeft en ze zoveel mogelijk beveiliging geeft. Rusland stuurt groepen soldaten zonder enige bescherming op pad en de verliezen zullen daar dus hoger zijn. Vandaar ook dat je in eerdere schattingen ziet dat er een andere verhouding zit in materiaal dan in manschappen. Maar aangezien we hier alleen een overzicht hebben van bevestigde materiële schade is de discussie over manschappen wat offtopic, zeker omdat wij toch alleen maar op buikgevoel schattingen kunnen maken.q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:44:
@redwing ik heb het iets specifieker gemaakt (2.44 moest 2.28 zijn zie ik net). Tenzij je ook cijfers hebt voor de specifieke verliezen in soldaten (van zowel Oekraïnse als Russische kant) denk ik dat materiaalverlies ook een goede indicator is. En we weten dat Oekraïne hier niet erg transparant in is...
[removed]
De lijst van AndrewPerpetua gaat over materiaal.q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:36:
[...]
Volgens de cijfers hierboven behaalt Oekraïne een ratio van 2.28 terwijl dat als je de populaties naast elkaar legt er een ratio van minimaal 3.79(144m : 38m) nodig is.
Nee, dat is te kortzichtig. Je kan het verlies van materiaal niet vertalen naar verliezen in soldaten. Met name omdat het westers materiaal veel betere overlevingskansen biedt dan ex-Sovjet materiaal waar de Russen mee moeten aanvallen. Er zijn bijvoorbeeld tal van video's waarbij de crew van een Bradley een landmijn overleeft, terwijl een BMP minder geluk heeft.q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:44:
Voor verliezen in mankracht hebben we niet zo heel veel manieren om daar achter te komen. Soms wil een Britse of een Amerikaanse generaal wel eens iets noemen (Mark Miley bijvoorbeeld een jaar terug). Zelensky zelf komt ook wel eens met cijfers, maar die komen vrijwel nooit overeen met de Amerikaanse schattingen.
Sommige onderzoekers proberen aan de hand van overlijdensadvertenties bij een cijfer te komen. Volgens Meduza zijn er er in 2022 en 2023 minimaal 75.000 Russische militairen overleden. Andersom komt een vergelijkbare lijst met minimaal 42.000 doden aan de Oekraiense kant.
https://meduza.io/en/feat...laims-on-ukrainian-losses
Sommige onderzoekers proberen aan de hand van overlijdensadvertenties bij een cijfer te komen. Volgens Meduza zijn er er in 2022 en 2023 minimaal 75.000 Russische militairen overleden. Andersom komt een vergelijkbare lijst met minimaal 42.000 doden aan de Oekraiense kant.
Dit is wel echt de onderkant van de range. Vermisten, huurlingen, milities worden volgens mij geeneens hierbij meegeteld.Reliable information on Ukrainian and Russian losses
UALosses, a volunteer project that collects data on Ukrainian losses, has documented more than 42,000 killed Ukrainian soldiers since February 24, 2022. At the time of this publication, using open sources such as Ukrainian media, social media posts, and memorials to the dead, the project has counted 42,152 deaths. UALosses does not include missing soldiers or Ukrainian citizens killed in militias from the self-proclaimed “LNR” or “DNR” in their count. Both Meduza and Mediazona consider UALosses to be a reliable source of information.
Meduza and Mediazona compared the UALosses database with a similar open-source database maintained by Mediazona and the BBC Russian Service with the support of volunteers to count Russian losses. Both the Russian and Ukrainian lists have similar numbers. However, that does not mean losses on both sides are equal. Using Russia’s Inheritance Case Registry, we know the ratio of the dead found in open sources to the total losses killed quite accurately: on average, for every mention in open sources there are 1.8-2 real dead. Meduza estimates that, up to the end of 2023, Russia has lost around 75,000 soldiers in Ukraine.
van 29 FebruariOpen-source data in Ukraine, where there are no restrictions on publishing obituaries or posthumous award lists, is considered to be much closer to the true picture than in Russia. Even so, it is unlikely that the UALosses list is complete. Meduza estimates that the range of open-source dead to real dead could be anywhere from 1:1 to 2:1.
If we assume the unlikely scenario in which the UALosses database is complete, the ratio of Russian to Ukrainian fatalities is 1.8-2 to 1. According to Meduza’s calculations, this is the maximum possible estimate “from above” in favor of Ukraine. This estimate, however, does not line up with Zelensky’s positing in a Fox News interview that Russia loses five soldiers for every one that Ukraine loses.
https://meduza.io/en/feat...laims-on-ukrainian-losses
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Oekraïne zou wederom een SU-25 uit de lucht hebben geschoten, de 5e deze maand.
"near Pokrovsk in Donetsk Oblast on May 22"
"fifth Russian Su-25 jet that Ukraine has shot down this month"
"Ukraine previously claimed that it destroyed Su-25s on May 4, May 11, May 13, and May 18. "
Bron: https://kyivindependent.c...r-russian-su-25-aircraft/
"Ukraine previously claimed that it destroyed Su-25s on May 4, May 11, May 13, and May 18. "
Dat verklaart de +1 in het dagelijkse overzicht!gise schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:04:
Oekraïne zou wederom een SU-25 uit de lucht hebben geschoten, de 5e deze maand.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
beetje warrige info:
Effectief dus Krynky verlaten maar nog wel actief op een andere plek op de linkeroever (niet pulled back, maar advanced).
Zoals ik het begrijp: de Russen die de oude Oekraïense posities probeerden over te nemen kregen bezoek van clustermunitie.
Zie nog geen kaartaanpassingen die één en ander verduidelijken.
Stanislav Osman, Ukrainian serviceman of the 24th Aidar Batallion, reports about changes on the left bank around Krynky. The message still raises many questions.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 23 mei 2024
"Our troops have left Krynky, advanced and established themselves in another safer place on the left bank. Today, the… pic.twitter.com/qUDEU01M1X
Some clarification from Osman.
"We took a more fortified territory on the left bank and moved to it." pic.twitter.com/5OP1Qq8hhv
Effectief dus Krynky verlaten maar nog wel actief op een andere plek op de linkeroever (niet pulled back, maar advanced).
Zoals ik het begrijp: de Russen die de oude Oekraïense posities probeerden over te nemen kregen bezoek van clustermunitie.
Zie nog geen kaartaanpassingen die één en ander verduidelijken.
:strip_exif()/f/image/LzTSl5rVJgZVLyijFvD4Wpka.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Tens op 23-05-2024 15:37 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Alweer wat pijnlijke verliezen aan de Russische kant.
ATACMS hits op S-400. Dat de S-400 ze niet altijd onderschept kan ik begrijpen, maar wat zijn de secundaire systemen aan het doen, daar heb je toch een TOR of Pantsir voor.
Seems like the ATACMS attack near Mospino Airfield was indeed successful.
— WarVehicleTracker🇵🇱 (@WarVehicle) 23 mei 2024
At least 2x 5P85SM2-01/5P85T2 TELs for the S-400 Air Defence system, a 96L6 Radar and a 55K6A? Command Post were destroyed.
Additionally another TEL was damaged.
According to reports, 5 ATACMS were used pic.twitter.com/O0wMROx6jf
ATACMS hits op S-400. Dat de S-400 ze niet altijd onderschept kan ik begrijpen, maar wat zijn de secundaire systemen aan het doen, daar heb je toch een TOR of Pantsir voor.
[ Voor 11% gewijzigd door Yakolev op 23-05-2024 15:57 ]
Nog een militairy pakket uit de us of a twv $275 mil.
Himars (ATACMS?) en artillery shells;
Himars (ATACMS?) en artillery shells;
🇺🇸🇺🇦 US is expected to announce an additional $275 million in military aid for Ukraine on Friday, - AP
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 23 mei 2024
The package includes:
🚀 HIMARS
👀 155 and 105 mm artillery rounds pic.twitter.com/4DWCrP4V05
Daily driver; MB R171 SLK280
Mooie dag weer; weer een SU-25 naar de bodem;
Good News 👍 ❗
— LX (@LXSummer1) 23 mei 2024
Several Telegram channels report that the 110th brigade of the Armed Forces of Ukraine destroyed another Russian Su-25 over the Donetsk region today.
🇺🇦✊ pic.twitter.com/ePmOsDNCvr
Als die systemen volgens het boek (niet -je, rusland kennende) worden bediend én werken, door volgens het boek opgeleide soldaten... mischien. Maar daar schort het nou precies aan, aan hun zijde.Yakolev schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:37:
Dat de S-400 ze niet altijd onderschept kan ik begrijpen, maar wat zijn de secundaire systemen aan het doen, daar heb je toch een TOR of Pantsir voor.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Aangezien Amerika nog niet zo lang geleden aangaf dat er nog geen ATACMS uit de lucht zijn gehaald, is de kans groot dat die TOR/Pantsir niet goed genoeg zijn om ze betrouwbaar uit de lucht te kunnen halen. Het lijkt me dus eerder dat de ATACMS-raketten meer trucjes hebben dan bekend, of UA weet hoe ze de AA van rusland af moeten leiden van de daadwerkelijk belangrijke raketten.BeefHazard schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:38:
[...]
Als die systemen volgens het boek (niet -je, rusland kennende) worden bediend én werken, door volgens het boek opgeleide soldaten... mischien. Maar daar schort het nou precies aan, aan hun zijde.
Hoe dan ook, aangezien die ATACMS keer op keer belangrijke doelen raken kun je wel stellen dat rusland er gewoon geen goed antwoord op heeft. En ik geloof niet dat bij elk doel er incapabele russen achter de AA zitten.
[removed]
En dit is bljkbaar een andere dan die @gise om 14:04 meldde:mir4dor schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:14:
Mooie dag weer; weer een SU-25 naar de bodem;
[Twitter]
https://mstdn.social/@noelreports/112491703029274994
The 110th Mechanized Brigade reports that yesterday and today, two Su-25 fighter jets were shot down. In recent weeks, 6 Su-fighters were claimed to be shot down.
Elke dag een stapje dichterbij:
✈️🇺🇦 The first group of Ukrainian pilots completed F-16 training at a military base in Arizona, Politico reports.
✅ Now the pilots are going to Europe for additional training. pic.twitter.com/9vxdRJyURj
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Filmpje van gisteravond in tweet, 8 atacms onderweg. Nog geen schade rapportage gezien
🇺🇦🇺🇸🚀 8 ATACMS missiles to Crimea about two hours ago. pic.twitter.com/WB6A3lcuYk
11 hours ago - 45°6′N 33°43′E
Explosions were reported in Saky and Simferopol areas, occupied Crimea
In elk geval één explosie op de grond10 hours ago - 44°50′N 34°19′E
Explosions were reported in Perevalne, occupied Crimea
A missile attack on Crimea is happening right now. pic.twitter.com/zC1kcWzVub
[ Voor 11% gewijzigd door Tens op 24-05-2024 08:08 ]
Een aanval op S-400 batterijen. In eerste instantie zie je wel dat ze proberen de aankomende munities te onderscheppen.
Geen idee hoe credible dit filmpje is, maar het wordt nu flink gedeeld op Twitter. (open de 2de link in de tweet, eerste verwijst naar een Telegram). Extreem bruut filmpje.
Ik vermoed dat dit de aanval van gisteren was.
Geen idee hoe credible dit filmpje is, maar het wordt nu flink gedeeld op Twitter. (open de 2de link in de tweet, eerste verwijst naar een Telegram). Extreem bruut filmpje.
Fire the missiles! https://t.co/3cauksarfg pic.twitter.com/aFniIqJScE
— Andrew Perpetua (@AndrewPerpetua) 24 mei 2024
[ Voor 54% gewijzigd door Yakolev op 24-05-2024 09:26 ]
Dit zou de locatie moeten zijn;Yakolev schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:19:
Een aanval op S-400 batterijen. In eerste instantie zie je wel dat ze proberen de aankomende munities te onderscheppen.
[Twitter]
/2. Accurate geolocation of the ATACMS strike site on S-400 air defense system. Quite far away from Mospyne, as was initially stated by Russian media. 64km from the frontline. https://t.co/Mcml1hfxqu pic.twitter.com/uJ1yzRZghu
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 24 mei 2024
Wat ik ook opvallend vind is dat ze blijkbaar met een drone bij die S400 batterij kunnen komen en laten hangen om alles te filmen. En dit moet dan de meest geavanceerde AA batterij zijn 😂.Yakolev schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:19:
[Twitter]
Hoe deze oorlog ook uitpakt, voor de (toekomstige) RU wapenexport lijkt het me niet best allemaal. 👍🏻
Dat betekent, stam + t .
Nadat magazijn-medewerker in een Russisch munitie-depot al op de lijst van onder druk staande en met uitsterven bedreigde beroepen is gezet, lijkt hetzelfde de laatste tijd met S400-medewerker te gebeuren.
Dat er nog maar vele beroepen aan de Russische kant op deze lijst bij mogen komen
Dat er nog maar vele beroepen aan de Russische kant op deze lijst bij mogen komen
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Valt me nog alleszins mee dat ze zichzelf dit keer niet hebben opgeblazen met een raket die retour afzender gaatYakolev schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:19:
Heeft Erdogan ook lekker gecheft: die krijgt geen F-35 omdat hij deze rommel gekocht heeft
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Dit kun je ook anders zien: ze weten dat UA HARM raketten heeft, dus ze zetten de radar vast niet de hele tijd aan. Vraag is of ze met de verder naar achter geplaatste lange afstand radar die drones kunnen zien.Apache4u schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:36:
[...]
Wat ik ook opvallend vind is dat ze blijkbaar met een drone bij die S400 batterij kunnen komen en laten hangen om alles te filmen. En dit moet dan de meest geavanceerde AA batterij zijn 😂.
Hoe deze oorlog ook uitpakt, voor de (toekomstige) RU wapenexport lijkt het me niet best allemaal. 👍🏻
Maakt overigens dat je nog steeds een goed punt hebt mbt wapenleveringen, al kan het zijn dat de landen die de wapens kopen naar de zelfde nieuwszender kijken als de Russen zelf en dus alleen de succesverhalen zien
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Hier schijnbaar wat beelden van de aftermath.
https://x.com/NOELreports/status/1793632649681994185
Op Reddit postte iemand dat hij schatte dat er ongeveer 1,8 biljoen dollar aan materiaal gedemilitariseerd is.
Edit: 1,8 miljard dollar (vertaalfout)
https://x.com/NOELreports/status/1793632649681994185
Op Reddit postte iemand dat hij schatte dat er ongeveer 1,8 biljoen dollar aan materiaal gedemilitariseerd is.
Edit: 1,8 miljard dollar (vertaalfout)
[ Voor 44% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-05-2024 10:14 ]
Dat lijkt mij sterk. Of hebben ze het dan over de gehele oorlog?HugoBoss1985 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:51:
Ik denk de vertaling billion > biljoen, een klassiek foutje. In de tweets las ik dat 1 S400 systeem 800 miljoen export kost, dan is 1,8 billion > 1,8 miljard, een logischer getal.TheBrut3 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:56:
[...]
Dat lijkt mij sterk. Of hebben ze het dan over de gehele oorlog?
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Zal wel de VS versie zijn. Een S400 kost ongeveer 800 miljoen. Hier is een complete set de lucht in gegaan, dus ja, die 1 miljard hebben we bijna aangetikt. En dat met raketten die toch al afgeschreven waren en de VS dus alleen boekhoudkundig geld hebben gekost.TheBrut3 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:56:
[...]
Klinkt realistischer (vertaalfout van mij), op wikipedia staat ook dat een S400 batterij 800 miljoen export kost.Nox schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:58:
[...]
Ik denk de vertaling billion > biljoen, een klassiek foutje. In de tweets las ik dat 1 S400 systeem 800 miljoen export kost, dan is 1,8 billion > 1,8 miljard, een logischer getal.
Is de gehele batterij vernietigt (beschadigd?) met die aanval?
[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-05-2024 10:04 ]
Er kan ook sprake zijn van batterij staat aan X aantal launchers en de radar is niet meegerekend. Die radar is het duurste stukje. Er kan meer vernietigd zijn dan enkel het S400 systeem, een commandopost ofzo. Dan loopt het vlot op.HugoBoss1985 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:00:
[...]
Klinkt realistischer, op wikipedia staat ook dat een S400 batterij 800 miljoen export kost.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Noelreports gaf aan dat de 96L6E radar en de command post ook gedemilitariseerd werden.Nox schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:02:
[...]
Er kan ook sprake zijn van batterij staat aan X aantal launchers en de radar is niet meegerekend. Die radar is het duurste stukje. Er kan meer vernietigd zijn dan enkel het S400 systeem, een commandopost ofzo. Dan loopt het vlot op.
Ik las ook ergens dat dit het eerste gedocumenteerde verlies van zo'n radarsysteem is.
Het is me nog niet gelukt om te vinden wat nou de prijs van zo'n radarsysteem an sich is.
[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-05-2024 10:04 ]
Die prijs van 500-800 miljoen, volgens mij moeten we sowieso niet met exportprijs rekenen maar met interne markt, is voor een complete set met launchers. De schade kan volgens mij nooit meer dan dat bedrag zijn. Laat staan meer dan een biljoen, want dat is de grootte van de complete Nederlandse economie in 2023. Maar dat zal mogelijk een vertaalfout zijn inderdaad.Nox schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:02:
[...]
Er kan ook sprake zijn van batterij staat aan X aantal launchers en de radar is niet meegerekend. Die radar is het duurste stukje. Er kan meer vernietigd zijn dan enkel het S400 systeem, een commandopost ofzo. Dan loopt het vlot op.
Vandaar dat ik billion naar courant gebruikte miljard vertaal, maar trillion neem ik onvertaald over of 1 trillion dollar wordt 1000 miljard dollar.TheBrut3 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:56:
[...]
Ik had het verkeerd over genomen zonder logisch na te denken.rapture schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:16:
[...]
Vandaar dat ik billion naar courant gebruikte miljard vertaal, maar trillion neem ik onvertaald over of 1 trillion dollar wordt 1000 miljard dollar.
Daarom heb ik het in mijn eerste post ook even aangegeven met een edit.
@TheBrut3 Is de 800 miljoen interne prijs op wikipedia voor een set launchers mét radar en mét command post?
[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-05-2024 10:18 ]
Je hebt het wel over Rusland.... Die superjachten betalen zichzelf niet he.TheBrut3 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:13:
Die prijs van 500-800 miljoen, volgens mij moeten we sowieso niet met exportprijs rekenen maar met interne markt, is voor een complete set met launchers. De schade kan volgens mij nooit meer dan dat bedrag zijn. Laat staan meer dan een biljoen, want dat is de grootte van de complete Nederlandse economie in 2023. Maar dat zal mogelijk een vertaalfout zijn inderdaad.
Militaire procurement projecten zijn een uitstekend middel om geld te verdonkeremanen, en de Russen zijn wat dat aangaat de absolute pro's op dat gebied. In die zin is er maar weinig motivatie om de interne klant van korting te voorzien
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ze kunnen toch nergens anders shoppen. En veel andere keuze dan Alma-Antez hebben ze daar toch niet. Als iemand anders denkt het goedkoper te kunnen doen, wordt ie wel in opdracht van omgelegd.Helixes schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:23:
[...]
Je hebt het wel over Rusland.... Die superjachten betalen zichzelf niet he.
Militaire procurement projecten zijn een uitstekend middel om geld te verdonkeremanen, en de Russen zijn wat dat aangaat de absolute pro's op dat gebied. In die zin is er maar weinig motivatie om de interne klant van korting te voorzien
Ja, inclusief 6 of 8 launchers ofzo. Die launchers zijn niet zo duur en afhankelijk van de bron is het 500-800 miljoen per set. Alsnog een flink bedrag natuurlijk!HugoBoss1985 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:17:
@TheBrut3 Is de 800 miljoen interne prijs op wikipedia voor een set launchers mét radar en mét command post?
Zelfde als bij Patriot, de prijzen die je daarvan ziet zijn ook voor een complete set incl. een aantal launchers.
Edit; Wel dom als ze de launchers, radar en de commandopost naast elkaar zetten op 1 veld. Daar kan namelijk best wat afstand tussen zitten.
[ Voor 12% gewijzigd door TheBrut3 op 24-05-2024 10:35 ]
Mooi dat ze zo dom zijn/zo dom doen.TheBrut3 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:33:
[...]
Ja, inclusief 6 of 8 launchers ofzo. Die launchers zijn niet zo duur en afhankelijk van de bron is het 500-800 miljoen per set. Alsnog een flink bedrag natuurlijk!
Zelfde als bij Patriot, de prijzen die je daarvan ziet zijn ook voor een complete set incl. een aantal launchers.
Dat het geld heeft gekost is natuurlijk ook mooi.
Wat ik nog mooier vind is dat het met (tientallen jaren) oud NAVO materiaal is vernietigd.
Zou deze aanval met de komst van de F16 te maken hebben?
Vanwaar (anders) de aanval op deze S400 batterij?
[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-05-2024 10:44 ]
Kijk maar naar het filmpje, veel zie je ontploffen/geraakt worden, maar je ziet wel wat voertuigen (launchers lijkt het) aan het eind hard wegrijden. Aangezien de raporten aangeven dat de commandpost en de radar geraakt zijn zul je alsnog aardig in de buurt van die 800 mil schade per set komen. Ik zou dus zeggen dat er al snel een miljard aan schade is (wel asociaal duur die dingen, zeker omdat ze dus door een drone gefilmd kunnen worden zonder dat er iets gebeurd). Daarbij zou ik ook verwachten dat de launchers wel wat verder uit elkaar neer gezet moeten kunnen worden.HugoBoss1985 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:00:
[...]
Klinkt realistischer (vertaalfout van mij), op wikipedia staat ook dat een S400 batterij 800 miljoen export kost.
[removed]
Ik zie 6 stuks uitrusting/voertuigen voordat de aanval raakt.redwing schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:48:
[...]
Kijk maar naar het filmpje, veel zie je ontploffen/geraakt worden, maar je ziet wel wat voertuigen (launchers lijkt het) aan het eind hard wegrijden. Aangezien de raporten aangeven dat de commandpost en de radar geraakt zijn zul je alsnog aardig in de buurt van die 800 mil schade per set komen. Ik zou dus zeggen dat er al snel een miljard aan schade is (wel asociaal duur die dingen, zeker omdat ze dus door een drone gefilmd kunnen worden zonder dat er iets gebeurd). Daarbij zou ik ook verwachten dat de launchers wel wat verder uit elkaar neer gezet moeten kunnen worden.
Het is niet goed te zien hoeveel er daarna in de fik staat.
Het lijkt er bijna op dat alles geraakt wordt/explodeerd.
Wellicht heeft 1 launcher het overleeft of dat is een ondersteuning/evacuatie/blusvoertuig wat niet wegrijdt maar aan komt rijden?
Zoals het ge-edit is lijkt het alsof het inderdaad wegrijdt en dat het een van de launchers is die (rechts)bovenin stond aan het begin van het filmpje (die lijkt niet te exploderen ondanks dat er wel wat clusters op komen).
Die lijkt later in het filmpje wel in de fik te staan dus wellicht was het iets wat links onderin stond.
Misschien staat dat wegrijdende ding ook wel in de fik; de lading lijkt een flinke heat signature af te geven.
Vandaar het skelet in de rolstoel?
Lastig te zien met al dat vuurwerk.
[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-05-2024 11:21 ]
Wordt erg breed gedeeld, ik ga er vanuit dat het legit is.Yakolev schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:19:
[Twitter]
Maar, zo'n 20 seconden voor inslag wordt de eerste raket afgevuurd lijkt me redelijk laat. Bij gelijke snelheid (en de s-400 moet eerst nog vanaf 0 starten) zou zo'n s-400 10 seconden hebben om op snelheid en koers te komen.
Zouden ze de ATACMS te laat opgemerkt hebben?Tens schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:04:
[...]
Wordt erg breed gedeeld, ik ga er vanuit dat het legit is.
Maar, zo'n 20 seconden voor inslag wordt de eerste raket afgevuurd lijkt me redelijk laat. Bij gelijke snelheid (en de s-400 moet eerst nog vanaf 0 starten) zou zo'n s-400 10 seconden hebben om op snelheid en koers te komen.
Misschien is e.e.a. te berekenen m.b.t. ATACMS snelheid en de radar die er stond, die heeft zo'n 300km bereik schijnbaar.
[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-05-2024 11:20 ]
Wel interessant om dit te zien. De reden dat ze die drone niet zien hangen is waarschijnlijk vanwege het feit dat de radar niet aan is. Mogelijk dat iemand de positie heeft prijsgegeven (bewust of onbewust) of dat iemand daar de radar kort heeft aangezet en de drone is gaan kijken wat er te zien valt.
Dan komt daarna de grote vraag: waarom (zoals @Tens ook al opmerkt schiet dit systeem zo laat zijn raketten af.
Dit zo zomaar eens het resultaat kunnen zijn van een hoop voorbereidend werk. Voorheen had RU behoorlijk wat early warning in de vorm van AA systemen, radars en bijvoorbeeld een Beriev A-50 (welke gemoderniseerd is om samen te werken met een S400 systeem). Aangezien dit systematisch gesloopt wordt kan een ATACMS nu behoorlijk vrij vliegen. Ik vermoed dat de late respons van het S400 systeem een resultaat is van gebrek aan early warning. Aangezien RU de radar ook niet aan wilt zetten om positie prijs te geven zijn ze nu veels te laat met inschakelen.
Dan komt daarna de grote vraag: waarom (zoals @Tens ook al opmerkt schiet dit systeem zo laat zijn raketten af.
Dit zo zomaar eens het resultaat kunnen zijn van een hoop voorbereidend werk. Voorheen had RU behoorlijk wat early warning in de vorm van AA systemen, radars en bijvoorbeeld een Beriev A-50 (welke gemoderniseerd is om samen te werken met een S400 systeem). Aangezien dit systematisch gesloopt wordt kan een ATACMS nu behoorlijk vrij vliegen. Ik vermoed dat de late respons van het S400 systeem een resultaat is van gebrek aan early warning. Aangezien RU de radar ook niet aan wilt zetten om positie prijs te geven zijn ze nu veels te laat met inschakelen.
De grote vraag is of de radar aanstaat. Vermoed van niet om eerlijk te zijn.HugoBoss1985 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:19:
[...]
Zouden ze de ATACMS te laat opgemerkt hebben?
Misschien is e.e.a. te berekenen m.b.t. ATACMS snelheid en de radar die er stond, die heeft zo'n 300km bereik schijnbaar.
[ Voor 19% gewijzigd door Rene op 24-05-2024 11:26 ]
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Prachtig.Rene schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:23:
Wel interessant om dit te zien. De reden dat ze die drone niet zien hangen is waarschijnlijk vanwege het feit dat de radar niet aan is. Mogelijk dat iemand de positie heeft prijsgegeven (bewust of onbewust) of dat iemand daar de radar kort heeft aangezet en de drone is gaan kijken wat er te zien valt.
[...]
De grote vraag is of de radar aanstaat. Vermoed van niet om eerlijk te zijn.
Zowieso is deze geslaagde aanval een hele mooie boost voor het moraal van Ukraïne.
De ratio van kosten van de ATACMS tov gesloopt materiaal is ook uitstekend.
Maar als dit het geval is zet het vraagtekens bij waarom dit systeem er uberhaupt is. De S400 is immers luchtafweer. Maar zonder A-50's kan dit systeem alleen maar goed werken met de radar aan. Maar de radar aanzetten willen ze niet doen want dan is bekend waar het ding staat en krijgt het sneller ongewenst bezoek. Colour me insane maar ik zou zeggen dat als de S400 geen A50 feed krijgt en zijn eigen radar uit heeft staan gedurende het merendeel van de tijd het feitelijk alleen maar ruimte in beslag neemt.Rene schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:23:
[...]
De grote vraag is of de radar aanstaat. Vermoed van niet om eerlijk te zijn.
Tenzij ze verwachten dat Oekraïne 1000+ F16's krijgt en gaat aanvallen op het niveau van Independence Day gaat doen lijkt mij het vrij overbodig om een dergelijk systeem daar te laten staan.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Andere optie is dat ze grond-doelen aan het bestoken waren en niet bezig waren met AA. Maar dan nog is het raar om niet op wat afstand een kleinere radar te hebben staan die iig de omgeving van de S400 afdekt (en dus de drone had gezien)Auredium schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:56:
[...]
Maar als dit het geval is zet het vraagtekens bij waarom dit systeem er uberhaupt is. De S400 is immers luchtafweer. Maar zonder A-50's kan dit systeem alleen maar goed werken met de radar aan. Maar de radar aanzetten willen ze niet doen want dan is bekend waar het ding staat en krijgt het sneller ongewenst bezoek. Colour me insane maar ik zou zeggen dat als de S400 geen A50 feed krijgt en zijn eigen radar uit heeft staan gedurende het merendeel van de tijd het feitelijk alleen maar ruimte in beslag neemt.
Tenzij ze verwachten dat Oekraïne 1000+ F16's krijgt en gaat aanvallen op het niveau van Independence Day gaat doen lijkt mij het vrij overbodig om een dergelijk systeem daar te laten staan.
Wel blijft het apart dat de launchers zo op een kluitje bij elkaar staan. Ik mag toch aannemen dat dat systeem ook prima werkt als je ze minstens een paar honderd meter uit elkaar hebt staan?
[removed]
wat betreft het radarverhaal, dit kan een verklaring zijn dat het s-400 station niet klaar was.
(als de tijdlijn klopt):strip_exif()/f/image/Cx4oTKBAsJIhBwHPp25Qas5m.jpg?f=fotoalbum_large)
iets meer info van defence-blog
(als de tijdlijn klopt)
Russian over-the-horizon early detection radar station "Voronezh-DM" in the Krasnodar region of Russia was damaged as a result of Ukrainian drone attack. The strike was carried out by an attack drones on the morning of May 23, 2024
:strip_exif()/f/image/Cx4oTKBAsJIhBwHPp25Qas5m.jpg?f=fotoalbum_large)
iets meer info van defence-blog
On May 22, Ukrainian drones targeted and destroyed a Russian missile early warning radar system, Voronezh-DM, near the village of Glubokiy in the Krasnodar region.
According to the Militarnyi’s report, images circulating online show the aftermath, with two damaged buildings on the grounds of military unit 41003, home to the 818th Independent Radiotechnical Center.
The strike also damaged the radar’s phased array antenna systems. The Voronezh-DM radar, operational since late 2016, is capable of detecting ballistic and hypersonic targets up to 6,000 kilometers away. This radar forms part of Russia’s missile early warning network, providing critical data on missile launches to enhance the response capabilities of the Russian Armed Forces.
The radar system’s destruction is a strategic loss for Russia, impacting its missile detection and response capabilities.
[ Voor 38% gewijzigd door Tens op 24-05-2024 16:48 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Boeing gaat een poging ondernemen om GLSDB te fixen 

Russian jamming has kept many of Ukraine's relatively new long-range GLSDB bombs from hitting their intended targets, three people familiar with the challenges told Reuters.
Ukraine over the last year sought weapons with longer ranges than the 43 miles (69 km) of U.S.-provided GMLRS rockets so Kyiv could attack and disrupt Russian supply lines and muster points.
To answer that call, Boeing Co (BA.N) offered a new weapon to the Pentagon with a 100-mile (161-km) range, the Ground-Launched Small Diameter Bomb (GLSDB). The glide-bomb has small wings that extend its reach, and it is comprised of the GBU-39 Small Diameter Bomb (SDB) and the M26 rocket motor, both of which are common in U.S. inventories and relatively inexpensive.
But the GLSDB's navigation system, which enables it to be steered around obstacles like mountains and known anti-air defenses, has been targeted by Russian jamming, the three people briefed on he matter said.
While Boeing has said the weapon can defeat some jamming, one of the sources said it would take Boeing months to fix.
Zou de GLSDB, net als de Excalibur, ook een safeguard hebben die bij een te zwak GPS signaal de explosieve lading niet laat afgaan? Dat was bij de ontwikkeling voor 2022 een vereiste, collateral damage moest vermeden worden en steeds kleinere projectielen die steeds preciezer werden was waar het om draaide.
https://www.saab.com/prod...small-diameter-bomb-glsdb
"The precision of GLSDB is so high it can hit within the radius of a car tire"
"ultra-low collateral damage"
De omvang van de GLSDB en dat het met een raket wordt afgeschoten zorgt voor harde limieten aan de antenne en electronica die ervoor moeten zorgen dat de precisie inderdaad de radius van een autoband is. Als door jamming die precisie niet behaald kan worden, wat doet het projectiel dan? Bij gebruik in een stad vol burgers om een bepaalde pick up truck te raken zou je zeggen dat ie dan zou moeten ontploffen veilig hoog in de lucht om geen vervolging wegens oorlogsmisdaden te krijgen.
https://www.saab.com/prod...small-diameter-bomb-glsdb
"The precision of GLSDB is so high it can hit within the radius of a car tire"
"ultra-low collateral damage"
De omvang van de GLSDB en dat het met een raket wordt afgeschoten zorgt voor harde limieten aan de antenne en electronica die ervoor moeten zorgen dat de precisie inderdaad de radius van een autoband is. Als door jamming die precisie niet behaald kan worden, wat doet het projectiel dan? Bij gebruik in een stad vol burgers om een bepaalde pick up truck te raken zou je zeggen dat ie dan zou moeten ontploffen veilig hoog in de lucht om geen vervolging wegens oorlogsmisdaden te krijgen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Oekraïne wordt zo idd wel de proving ground voor dit soort precieze wapens tegen de geavanceerde RU jamming.
Het was natuurlijk wel al langer bekend dat jamming en AD en kwantiteit de sterke punten van RU waren.
Het was natuurlijk wel al langer bekend dat jamming en AD en kwantiteit de sterke punten van RU waren.
[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 24-05-2024 18:50 ]
PSN
Wederom een video van een Bradley dat laat zien hoe de crew een aanval overleeft:
A Bradley appreciation video. The video shows a Bradley IFV from Ukraine's 47th Mechanized Brigade damaged by RPG and FPV strikes in the Soloviove area by Russia's 15th Motorized Rifle Brigade. A second Bradley evacuates the crew of the 1st Bradley, all of whom appeared to… pic.twitter.com/7pVs0GmCxc
— Rob Lee (@RALee85) 24 mei 2024
Ik dacht eerst dat het wat weinig mensen waren (in beelden van de andere zijde zien we vaker IFVs als een blik sardientjes bepakt met infanterie), maar ik tel er 3 (over de loopplank van de 2e Bradley). En verhip, de minimum crew requirement van een Bradley is 3. Als dat ding er alleen maar reed om te vechten als semi-tank, en niet om troepen te droppen (dus zoals Oekraïne ze vaker gebruikt) heeft iedereen dat inderdaad overleefd.XWB schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:12:
Wederom een video van een Bradley dat laat zien hoe de crew een aanval overleeft:
[Twitter]
Bizar om te zien met zo'n cookoff, maar dat is dus precies waar het Westerse spul voor gemaakt is. Alle energie van de munitie wordt gewelddadig naar buiten geworpen en de crew zit veilig achter dikke blast doors. Zodat ze gered kunnen worden door een andere Bradley crew die precies volgens training werkt: Bushmaster go brr (geholpen door IR kijkers

Het is goed dat we er nu achter komend en iets kunnen gaan bedenken om dit tegen te gaan, voordat Rusland ergens anders binnenvalt. Misschien iets met Starlink?YakuzA schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:49:
Oekraïne wordt zo idd wel de proving ground voor dit soort precieze wapens tegen de geavanceerde RU jamming.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Bizar…
:strip_exif()/f/image/t35LW75fhxICDvn9trFNqvkP.jpg?f=fotoalbum_large)
Uitgebreid artikel bij de NOS: https://nos.nl/artikel/25...ds-wo-ii-niet-meer-gezien
Een aantal passages:
:strip_exif()/f/image/t35LW75fhxICDvn9trFNqvkP.jpg?f=fotoalbum_large)
Uitgebreid artikel bij de NOS: https://nos.nl/artikel/25...ds-wo-ii-niet-meer-gezien
Een aantal passages:
De cijfers, die niet zijn te verifiëren, zijn van een omvang "die de wereld sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer heeft gezien", zegt oud-commandant der Landstrijdkrachten Mart de Kruif. "Ter vergelijking: Amerika verloor 55.000 troepen in Vietnam. Rusland rekruteert momenteel 30.000 mannen per maand om voldoende troepen aan het front te houden."
Niet alleen doden
De cijfers van het Oekraïense leger maken geen onderscheid tussen doden, gewonden, gevangenen of vermisten. Er wordt gesproken van "slachtoffers". Feitelijk komt het neer op militairen die niet langer kunnen deelnemen aan gevechten. Aangenomen wordt dat in deze oorlog voor iedere dode militair twee andere gewond of vermist raken.
Oekraïne is niet de enige bron die cijfers over Russische verliezen meldt. Het Britse ministerie van Defensie zei onlangs dat Rusland sinds het begin van de oorlog 450.000 manschappen heeft verloren, ofwel dood of gewond. De Amerikanen hielden het in maart op 350.000 doden en gewonden.
Oekraïense verliezen
Ook aan Oekraïense kant zijn de verliezen groot. Zelensky zei onlangs dat 31.000 Oekraïense militairen zijn gesneuveld. De Amerikanen hielden augustus vorig jaar rekening met zo'n 70.000 doden en 100.000 gewonden. Een onafhankelijke organisatie die namen van omgekomen Oekraïense militairen bijhoudt, telt 35.000 doden. De Russen zeggen 444.000 Oekraïners te hebben gedood of verwond.
[ Voor 72% gewijzigd door beany op 25-05-2024 09:06 ]
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Daar is musk te onbetrouwbaar voor. Hij heeft het al moedwillig afgezet, ze sijpelen zo Rusland binnen, maar die worden dan weer niet afgezet.
Dat klopt, alleen in een Musk vs Pentagon weet ik wel wie er wint.brecht_vb schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 08:14:
[...]
Daar is musk te onbetrouwbaar voor. Hij heeft het al moedwillig afgezet, ze sijpelen zo Rusland binnen, maar die worden dan weer niet afgezet.
https://spacenews.com/pen...use-of-starlink-internet/
En dat "very cooperative" wordt elk bedrijf als de DOD langskomt met een "verzoek".
[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 25-05-2024 08:20 ]
Dat is al beter nieuws. Hopelijk worden de kanalen die ze naar Rusland brengen ook aangepakt.
In IS tijden moest Toyota ook uitzoeken hoe IS aan de laatste nieuwe modellen 4x4 kwam.
eh, de bron zit achter paywall maar:XanderDrake schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:54:
[...]
Het is goed dat we er nu achter komend en iets kunnen gaan bedenken om dit tegen te gaan, voordat Rusland ergens anders binnenvalt. Misschien iets met Starlink?
https://www.ukrinform.net...ine-frontlines-media.htmlRussia disrupts Starlink signal on Ukraine frontlines
Met de huidige dagelijkse verliezen neemt de hoeveelheid Russen in Oekraine dus gestaag af…..beany schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 06:31:
De cijfers, die niet zijn te verifiëren, zijn van een omvang "die de wereld sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer heeft gezien", zegt oud-commandant der Landstrijdkrachten Mart de Kruif. "Ter vergelijking: Amerika verloor 55.000 troepen in Vietnam. Rusland rekruteert momenteel 30.000 mannen per maand om voldoende troepen aan het front te houden."
Met de HUIDIGE dagelijkse verliezen wel ja.dr.lowtune schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:06:
[...]
Met de huidige dagelijkse verliezen neemt de hoeveelheid Russen in Oekraine dus gestaag af…..
April totaal: 26550
Mei tot nu toe: 31360
Mei is toch wel een uitzonderlijke maand volgens mij. Gemiddeld gezien, met maandelijks 30000 nieuwe rekruten, komen er nog steeds meer Russische soldaten bij dan dat het er minder worden.
140.000 doden is ~0,1% van de totale Russische bevolking (147 miljoen).
300.000 die permanent te gewond/invalide zijn om nog te vechten en nog 20 tot 50 jaar leven.
Dat gaat nogal een tijdje drukken op de economie en op het sociale sentiment daar....
300.000 die permanent te gewond/invalide zijn om nog te vechten en nog 20 tot 50 jaar leven.
Dat gaat nogal een tijdje drukken op de economie en op het sociale sentiment daar....
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Niet zolang het nog niet de Moskovieten zijn die creperen, maar arme sloebers uit een verre regio waar nooit iemand naar omkeek en, nu ze voor het Kremlin nog verder in waarde zijn gedaald, ook niet opeens in de belangstelling zullen staan.DropjesLover schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:37:
Zo uitzichtloos dat ieders leven eerst helemaal kapot moet voor er een kans op vrede is.
Maar ook die arme sloebers dragen bij aan de economie, in mijnen en whatnot. Daar een deel van je bevolking in verliezen en nog een tijd lang voor moeten zorgen telt echt wel door in de totale output.SlaadjeBla schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:53:
[...]
Niet zolang het nog niet de Moskovieten zijn die creperen, maar arme sloebers uit een verre regio waar nooit iemand naar omkeek en, nu ze voor het Kremlin nog verder in waarde zijn gedaald, ook niet opeens in de belangstelling zullen staan.
Zo uitzichtloos dat ieders leven eerst helemaal kapot moet voor er een kans op vrede is.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Je kan het beter relateren aan de mannelijke bevolking van 20 tot 49 jaar, die bedraagt 29,84 miljoen. Dan kom je voor 140.000 doden uit op ~0,47% en met 300.000 gewonden op nog eens ~1%.DropjesLover schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:37:
140.000 doden is ~0,1% van de totale Russische bevolking (147 miljoen).
Naast gewonden en doden; het leven in de oblasts waar de meeste soldaten vandaan komen is veelal geen pretje, tel daar dan nog eens een oorlogstrauma bij op en de hoeveelheid alcoholisten zal ook flink toenemen. Daklozen, zelfmoord, en criminaliteit zullen ook flink toenemen mag je verwachten.rgras schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:28:
[...]
Je kan het beter relateren aan de mannelijke bevolking van 20 tot 49 jaar, die bedraagt 29,84 miljoen. Dan kom je voor 140.000 doden uit op ~0,47% en met 300.000 gewonden op nog eens ~1%.
De luxe baantjes bij de marine en luchtmacht/afweer voor de moskovieten zijn ook wel wat gevaarlijker geworden gedurende de oorlog gelukkig.SlaadjeBla schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:53:
[...]
Niet zolang het nog niet de Moskovieten zijn die creperen, maar arme sloebers uit een verre regio waar nooit iemand naar omkeek en, nu ze voor het Kremlin nog verder in waarde zijn gedaald, ook niet opeens in de belangstelling zullen staan.
PSN
De Oekraïners kunnen dit meten aan de hand van de papieren dat de verslagen mobiks hebben. Het is niet de eerste keer dat de russische casualities papieren hebben waarin staat dat ze 3 dagen geleden gemobiliseerd zijn. 3 dagen is genoeg tijd voor een enkele reis met de trein naar het front.dr.lowtune schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:06:
[...]
Met de huidige dagelijkse verliezen neemt de hoeveelheid Russen in Oekraine dus gestaag af…..
Als er geen tijd is voor training of troepenopbouw achter het front, dan is de doorlooptijd van gemobiliseerd worden tot de Oekraïners checken je papieren in dagen te tellen.
Oekraïne heeft lang de VS gevraagd om de lange afstand ATACMS, met onwaarschijnlijk de Krim Brug als primair doelwit. Sinds Oekraïne nu over deze ATACMS bezit hebben ze vooralsnog geen poging gedaan om de brug daadwerkelijk uit te schakelen. Wel hebben op de Krim een aantal S300/S400 systemen vernietigd. Kunnen we er vanuit gaan dat Oekraïne eerst probeert al het afweergeschut op de Krim en/of rondom de brug onschadelijk te maken, en dan een massale aanval uit te voeren op de brug, om er zeker van te zijn dat de brug ook echt zodanig beschadigd raakt, of totaal verwoest dat deze niet meer te repareren valt voor de Russen?
Elke dag is het weer kijken in het nieuws om te zien of ze 'eindelijk' die illegale brug hebben opgeblazen. Maar tot dusver nog niet. Wat zijn jullie gedachten hierover?
Elke dag is het weer kijken in het nieuws om te zien of ze 'eindelijk' die illegale brug hebben opgeblazen. Maar tot dusver nog niet. Wat zijn jullie gedachten hierover?
Ik weet niet of de ATACMS die ze krijgen genoeg lading heeft.Snowwie schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:20:
Oekraïne heeft lang de VS gevraagd om de lange afstand ATACMS, met onwaarschijnlijk de Krim Brug als primair doelwit. Sinds Oekraïne nu over deze ATACMS bezit hebben ze vooralsnog geen poging gedaan om de brug daadwerkelijk uit te schakelen. Wel hebben op de Krim een aantal S300/S400 systemen vernietigd. Kunnen we er vanuit gaan dat Oekraïne eerst probeert al het afweergeschut op de Krim en/of rondom de brug onschadelijk te maken, en dan een massale aanval uit te voeren op de brug, om er zeker van te zijn dat de brug ook echt zodanig beschadigd raakt, of totaal verwoest dat deze niet meer te repareren valt voor de Russen?
Meeste filmpjes is de cluster variant te zien, die kan het sowieso niet
Beste zou de taurus zijn
PSN
UA zou vandaag wederom weer een SU-25 uit de lucht hebben geschoten, dat zou dan volgens mij nummer 7 moeten zijn in de afgelopen paar weken
Terroristen.
Russians just hit an “Epicenter” hypermarket in Kharkiv with two “FAB” aerial bombs.
— Ihor Lachenkov (@igorlachenkov) 25 mei 2024
Deliberately on the weekday when lots of civilians are inside.
2 people confirmed killed, large number of people is missing and many are wounded. There is a big fire going on right now. pic.twitter.com/cohZTIfDqF
De druppel voor de US om de ban op gebruik van wapens op Russisch grondgebied op te heffen?
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Hebben ze al gedaan toch?hansvk schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:07:
[...]
De druppel voor de US om de ban op gebruik van wapens op Russisch grondgebied op te heffen?
Kharkiv today 💔
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 25 mei 2024
This is happening to Kharkiv because Ukraine cannot use long-range weapons on Russian territory.
Russian aircraft drop anti-aircraft bombs while remaining on Russian territory. Ukraine is not allowed to shoot them down.
We cannot protect our people and our… https://t.co/MsHF2wp7uj pic.twitter.com/K3jQ58Up0b
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Wat denk jezelf.hansvk schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:07:
[...]
US verliest niks door de doden in Kharkiv en ze winnen niks door aanvallen in Rusland.
Ze hebben al redelijk wat met patriot raketten boven RU neer gehaald toch?
PSN
Ik denk dat dat een kromme vertaling is geweest. Ik denk dat hij bedoelt dat ze de bron niet aan kunnen pakken omdat die in Rusland ligt.YakuzA schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:51:
[...]
Ze hebben al redelijk wat met patriot raketten boven RU neer gehaald toch?
...
Dat doen ze al wel met hun eigen drones zoals Engels Airbase die ver buiten ATACMS bereik ligt. Als Biden morgen akkoord geeft voor inzet van ATACMS en andere Amerikaanse wapens in Rusland zal er ongetwijfeld een aantal belangrijke doelen worden getroffen maar Rusland kan naar bases op 300+ kilometer afstand verplaatsen en doorgaan met hun glide bom aanvallen.Rav schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:30:
[...]
Ik denk dat dat een kromme vertaling is geweest. Ik denk dat hij bedoelt dat ze de bron niet aan kunnen pakken omdat die in Rusland ligt.
Kharkiv zal kwetsbaar blijven op 20 kilometer van de grens, daar verandert een OK van Biden niet veel aan.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Een radar systeem van de Russen dat voor nucleaire ICBMs moet waarschuwen is schijnbaar stevig geraakt door een Oekraïense drone aanval:
https://www.rferl.org/a/r...s-satellite/32963318.html
Lijkt mij een prima target!The Armavir radar station, which has two Voronezh-DM radars with a range of some 6,000 kilometers, appears to have suffered serious damage to the buildings housing the radars, RFE/RL’s Russian Service reported.
According to The War Zone blog, the station is part of Russia’s nuclear ballistic missile early warning system.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Dat was al een paar dagen geleden gebeurd. Het was een mooi target.Garyu schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:25:
Een radar systeem van de Russen dat voor nucleaire ICBMs moet waarschuwen is schijnbaar stevig geraakt door een Oekraïense drone aanval:
[...]
Lijkt mij een prima target!
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Lijkt mij een zinloos target wat alleen maar het narratief van "de VS (met ICBM's) voert via Oekraine (dat geen ICBM's heeft) een proxy-oorlog tegen ons" versterkt, "want anders zouden ze dit niet uitschakelen"Garyu schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:25:
[...]
Lijkt mij een prima target!
BThGvNeOA
Ik had wel terug gebladerd maar blijkbaar niet ver genoeg danasing schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:07:
[...]
Dat was al een paar dagen geleden gebeurd. Het was een mooi target.
Het intercontinentale deel is momenteel inderdaad niet zo belangrijk natuurlijk, de kans dat er wat groots vanuit de VS naar Rusland gaat is nul.DropjesLover schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:25:
[...]
Lijkt mij een zinloos target wat alleen maar het narratief van "de VS (met ICBM's) voert via Oekraine (dat geen ICBM's heeft) een proxy-oorlog tegen ons" versterkt, "want anders zouden ze dit niet uitschakelen"
Narratief lukt de Russen ook wel zonder het raken van een radar, dus daar maak ik me geen zorgen over.
Een radar is niet alleen maar zinvol voor ICBMs natuurlijk. Het kan ook andere doelen volgen. En daarmee is elke radar minder een succes.
Dat is waarschijnlijk een foute conclusie. Dit apparaat zou goed genoeg zijn om de baan van een ATACMS te zien. Daarmee zouden ze terug kunnen rekenen naar de positie van de HIMARS.DropjesLover schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:25:
[...]
Lijkt mij een zinloos target wat alleen maar het narratief van "de VS (met ICBM's) voert via Oekraine (dat geen ICBM's heeft) een proxy-oorlog tegen ons" versterkt, "want anders zouden ze dit niet uitschakelen"
Dat is weer wat minder prettig. Dus vandaar dat Oekraïne dat ding buiten werking heeft gesteld.
This radar can attempt to backtrack an ATACMS at the peak of its ballistic trajectory to the launch site.
— Trent Telenko (@TrentTelenko) 24 mei 2024
Ukraine destroying this radar with a propeller cruise missile/OWA Drone removes the possibility of this radar being in the Russian ATACMS counter-battery kill-chain.
1/ https://t.co/s1SNObgmvD
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Verwijderd
Ik acht de kans niet gering dat Oekraïne hier een verzoek gaat krijgen om het risico van die radar te incasseren.asing schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:40:
[...]
Dat is waarschijnlijk een foute conclusie. Dit apparaat zou goed genoeg zijn om de baan van een ATACMS te zien. Daarmee zouden ze terug kunnen rekenen naar de positie van de HIMARS.
Dat is weer wat minder prettig. Dus vandaar dat Oekraïne dat ding buiten werking heeft gesteld.
[Twitter]
Dat heeft in dat geval niks met narratieven te maken, meer met dat die radarsystemen de kans op nucleaire misrekeningen reduceren.
Maar die discussie past wellicht beter in de forum-draad over west-russische relaties of die over de nucleaire dreiging.
Al weer een tijdje betere cijfers qua AA, direct gerelateerd aan VS leveringen?
💪🇺🇦 Ukrainian Air Defence shot down at night:
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 26 mei 2024
▪️12/12 Kh-101/555;
▪️31/31 Shaheds;
▪️0/2 Kinzhal. pic.twitter.com/ggLiutQm5C
:strip_exif()/f/image/nByv0D2P0V3LHvVn7UPlXiyl.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit topic is gesloten.
Let op:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid