Russian UA drone hits oil refinery in Tuapse
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/6Jmfovmdhh
[ Voor 4% gewijzigd door gise op 18-05-2024 09:57 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 4% gewijzigd door gise op 18-05-2024 09:57 ]
Het zou een UA drone zijngise schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:34:
Russian drone hits oil refinery in Tuapse
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Niet helemaal duidelijk. The Enforcer op youtube had er gisteren wel een verklaring bij. De haven in Novorossiysk bevat naast de Zwarte Zee vloot een olieopslag en een kade om te bunkeren. Je hoeft de Zwarte Zee vloot niet tot onderzeeer te promoten. De mogelijkheid om te bunkeren wegnemen zorgt er ook voor dat ze binnen moeten blijven.Auredium schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:08:
[...]
Nu ben ik wel benieuwd naar wat er allemaal geraakt is. Dit leest heel erg als een bericht waarbij Rusland het niet had zien aankomen wat vaak inhoud dat er behoorlijk wat schade is. Wellicht heeft Rusland weer wat meer onderzeeërs erbij? Hopelijk krijgen we snel via satellietfoto's beter zicht erop.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
In German Chancellor Olaf Scholz's SPD party, voices began to be heard for Western troops to take part in the defense against Russian airstrikes in Ukraine.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 18 mei 2024
"In the current military situation, I consider it necessary and responsible to deploy German anti-aircraft missile forces… pic.twitter.com/80IGYqOfHD
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik ben helemaal voor. Oekraïne is een vrij land en wij mogen dat beschermen als we willen.Tens schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:50:
Nog lang niet geregeld, maar er komt beweging. Navo kan het westen van Oekraïne schoonhouden van Russische raketten. Er is lef nodig om deze toch wel escalatiestap te nemen.
[Twitter]
Precies, en met Israël was het wel ineens mogelijk om te helpen met onderscheppen van raketten en drones vanuit Iran, dat is toch wel een beetje pijnlijk om te zien als Oekraïne zijnde.AMARONE schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:15:
[...]
Ik ben helemaal voor. Oekraïne is een vrij land en wij mogen dat beschermen als we willen.
Ze hebben lang genoeg gestreden en geleden dus een helpende hand zou al veel kunnen doen.
Het is wel een beetje wishfull thinking, vanuit de Navo zal voor de Amerikaanse verkiezingen niks komen. Zo'n stap vanuit Europa zou een unicum betekenen.AMARONE schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:15:
[...]
Ik ben helemaal voor. Oekraïne is een vrij land en wij mogen dat beschermen als we willen.
Ze hebben lang genoeg gestreden en geleden dus een helpende hand zou al veel kunnen doen.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik vraag me af of dat er meer achter zit dan enkel Oekraïne willen helpen. Volgens mij staat de vraag naar de Taurus nog steeds open bv. Is het een mooie gelegenheid om hun Patriot systemen en bijbehorende crew bij te scholen danwel te updaten?...to deploy German anti-aircraft missile forces....
Ik denk dat het een meet in the middle is met Taurus, dus geen Taurus, maar wel troepen en de niet bezette gebieden onder luchtafweer.Hippocampus schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:51:
[...]
Ik vraag me af of dat er meer achter zit dan enkel Oekraïne willen helpen. Volgens mij staat de vraag naar de Taurus nog steeds open bv. Is het een mooie gelegenheid om hun Patriot systemen en bijbehorende crew bij te scholen danwel te updaten?
Of is het gewoon het water testen en kijken hoe politiek Europa er over denkt?
[ Voor 65% gewijzigd door C00P op 19-05-2024 08:17 ]
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Goeiedag, dat is wel nogal een stap zeg…..maar wel eentje die ze wat mij betreft al veel eerder mogen hadden mogen nemen. Liever gister als vandaag.Tens schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:50:
Nog lang niet geregeld, maar er komt beweging. Navo kan het westen van Oekraïne schoonhouden van Russische raketten. Er is lef nodig om deze toch wel escalatiestap te nemen.
[Twitter]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik zie dit als een resultaat van Macron zijn woorden en dat er op de achtergrond gepraat is geworden tussen Europese politieke leiders. Het is een eerste cioncrete, geleidelijke zet voor EU troepen in Oekraine.Tens schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:50:
[Twitter]
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
The Ukrainian Navy reports that it sunk a Russian warship:
— (((Tendar))) (@Tendar) 19 mei 2024
Tonight, the Defense Forces of Ukraine destroyed the sea minesweeper of the Russian Navy project 266-M “Kovrovets”.
Source: Telegram / Ukrainian_Navy pic.twitter.com/geCYZaMcbO
Voor wat de informatie waard is, de Russische werkelijkheid van de Oekraïnse nachtelijke activiteit. Misschien is een conclusie te trekken. Oekraïne is actief geweest.10:02
Opnieuw hebben Oekraïense drones een Russische olieraffinaderij getroffen. Vannacht is de raffinaderij in Slavjansk, in de zuidelijke Russische regio Krasnodar, getroffen door zes Oekraïense drones. Dat maken lokale autoriteiten bekend. Op X gaan beelden rond van een brand bij de installatie. De werkzaamheden in de raffinaderij zijn stilgelegd.
Dit was niet de enige Oekraïense aanval in de nacht van zaterdag op zondag. Het Russische defensieministerie zegt 9 Amerikaanse Atacms-rakketten te hebben neergehaald, en 60 drones. Sinds Rusland een nieuw front in het noordoosten van Oekraïne heeft geopend, rapporteert Rusland meer Oekraïense aanvallen.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Navo troepen in aangrenzende Navo landen (westelijk van Ukraïne). Niet in Ukraïne zelf. Lijkt mij een escalatie als Rusland die probeert te doden.Auredium schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:54:
[...]
Ik zie dit als een resultaat van Macron zijn woorden en dat er op de achtergrond gepraat is geworden tussen Europese politieke leiders. Het is een eerste cioncrete, geleidelijke zet voor EU troepen in Oekraine.
Als ik Putin was zou ik niet blij worden van dit nieuws. Het enige wat Rusland kan doen is proberen de Duitse troepen te doden met raketaanvallen en dan het negatieve nieuws versteren in Social Media. Probleem is natuurlijk om die troepen te raken aangezien ze juist bedoeld zijn om raketten uit te schakelen.
[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-05-2024 12:58 ]
Dat is al van afgelopen week?pjot1 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:10:
Ook 4 vliegtuigen uitgeschakeld op de Krim blijkt uit satellietbeelden!![]()
[Afbeelding]
Het doel heeft de raketten weer onschadelijk gemaakt zullen we maar zeggen!
Het hele artikel, https://www.demorgen.be/o...taanval-op-krim~b4b32ce5/
Yes, zelfde beelden als hier reeds gedeeld.gise schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:01:
In onderstaande link meerdere sateliet beelden van gisteren voor Balbek Airport
https://www.twz.com/news-...magery-of-belbek-air-base
Het is inderdaad opvallend dat de eenheden die deze invasie doen niet van het Central Military District zijn waar die grens regio in ligt maar van het Leningrad Military Disctrict dat geleid wordt door Alexander Lapin die juist was ontslagen als commandant van het CMD na het Kharkiv offensief van Oekraine. Lapin is net een paar maanden geleden benoemd maar gaat meteen verder waar hij gebleven was rond Kharkiv.wian schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:26:
Interessant filmpje van Anders Puck Nielsen waarin hij probeert het Russische oorlogsplan te ontrafelen. Hij baseert zich op analyses van Westerse en Ukrainse militair analisten. Zijn conclusie is dat er geen coherent plan van de generale staf of Putin lijkt te zitten achter het offensief in Kharkiv. Het lijkt erop dat de verschillende Russische generaals, die elk verantwoordelijk zijn voor een deel van de frontlinie, concurreren voor resources en onafhankelijk resultaten proberen te behalen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
https://www.threads.net/@noelreports/post/C7JjgmYqCZZKushchevsky military airfield which was attacked by SBU drones at night, reportedly had dozens of aircraft present such as Su-34, Su-25, Su-27 and MiG-29 used for attacks on Ukrainian territory. What damage was inflicted is not clear yet.
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 19-05-2024 17:15 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
/1. In the morning Ukrainian sources reported that Russian Project 266M Kovrovets was destroyed/damaged. Soon some Russian sources began to leak information that there was indeed a damaged/destroyed Russian ship during tonight’s strikes on Sevastopol, but it was not Kovrovets,… https://t.co/6i0to5eQZt pic.twitter.com/awsCz9MXaq
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 19 mei 2024
Een andere, het is de Tsiklon die gezonken is met 2 ATACMS.
[ Voor 7% gewijzigd door beany op 20-05-2024 07:44 ]
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600
Dus er zijn nu ook ATACMS met "normale" explosieve lading ipv cluster?Mektheb schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:49:
[...]
Een andere, het is de Tsiklon die gezonken is met 2 ATACMS.
https://en.defence-ua.com...black_sea_fleet-7303.html
“Schijnt” heb het nog niet bevestigd van een echt goed kanaal.
PS5
Lijkt me inderdaad wel, ook was volgens mij de aanval op Belbek vliegveld uitgevoerd met ATACMS, denk dat daar dan ook conventionele explosieve kop op zit gezien de staat van de vliegtuigen; geëxplodeerd/ verbrand in plaats van geperforeerd.kernie schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:17:
[...]
Dus er zijn nu ook ATACMS met "normale" explosieve lading ipv cluster?
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Nog 40 stuks van die vermaledijde TU95’s.wian schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:52:
Rusland lijkt een luchtaanval voor te bereiden vanuit Olenya. Hopelijk heeft Ukraine iets achter de hand om ze te raken https://euromaidanpress.c...-22m3-at-the-olenya-base/
Misschien bereiden ze dus helemaal niks voor op dit moment, en is juist die afstand de reden waarom ze op dit moment even daar staanFraggert schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:16:
[...]
Nog 40 stuks van die vermaledijde TU95’s.
Een snelle google leert dat Olenya Airbase zo’n 1800 km van UA ligt, dat is best een eindje verder dan de 1500km “drone-record” AFAIK.
Zekers, alles kan……in het bericht van @wian staat ook “lijkt”.gise schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:26:
[...]
Misschien bereiden ze dus helemaal niks voor op dit moment, en is juist die afstand de reden waarom ze op dit moment even daar staan
The Netherlands will supply another batch of YPR-765 IFVs to Ukraine, Dutch Minister of Defense Kajsa Ollongren confirmed. The YPR-765 is a relative of the M113. The Dutch have already sent roughly 200 of these to Ukraine. pic.twitter.com/2CRzgGOnWv
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 20 mei 2024
[ Voor 3% gewijzigd door M411007 op 21-05-2024 02:08 ]
Hadden we er nog zoveel staan? Of elders opgesnord?
Gelukkig maar dat zoveel van die dingen geen koper voor te vinden was en ze niet als schroot verkocht zijn. We lachen wel eens over oud Russisch spul dat opduikt maar de YPR is 47 jaar geleden geintroduceerd. Het werk dat verricht is om ze op te knappen moet enorm zijn geweest.M411007 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 02:07:
YPR 765 met remote weapon system.
https://mil.in.ua/en/news...les-with-rcws-to-ukraine/
Made to order?
And to think they once said that computers would take away jobs.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
De inzet is vooral als rapid deployment, en uiterst goed om mee te draaien en rijden etc, heel stuk mobieler dan een een BMP1TheBrut3 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:33:
Ze verliezen die dingen dan ook net zo snel als dat ze binnenkomen. Inmiddels al 76 visueel bevestigd verloren/verlaten/veroverd.
Verder wel een goede zaak dat we die oude schroot wat opknappen en daarheen sturen. Je kan ze ook voor een appel en een ei proberen te verkopen, maar dat gaat toch nauwelijks wat opleveren.
76 van de 207 is fors, maar goed.. het zijn ook dingen die direct aan het front ingezet worden natuurlijk. En ze kunnen weinig hebben.TheBrut3 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:33:
Ze verliezen die dingen dan ook net zo snel als dat ze binnenkomen. Inmiddels al 76 visueel bevestigd verloren/verlaten/veroverd.
•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.
Top! Elke extra ding wat ze kunnen inzetten als AA is goed nieuws, kunnen ze goed gebruiken tegen de Shahed’s.The-Priest-NL schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:10:
Als het goed is komen er eind deze maand ook 30 Pruttels (de oude Nederlandse) aan in Oekraïne.
Bron
Na twee jaar oorlog is nog meer dan de helft over, dat valt toch mee?Prosac schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:09:
[...]
76 van de 207 is fors, maar goed.. het zijn ook dingen die direct aan het front ingezet worden natuurlijk. En ze kunnen weinig hebben.
Wat ik kan vinden 45gise schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:35:
[...]
Top! Elke extra ding wat ze kunnen inzetten als AA is goed nieuws, kunnen ze goed gebruiken tegen de Shahed’s.
Is er bekend hoeveel Oekraïne er nu heeft?
[ Voor 33% gewijzigd door The-Priest-NL op 21-05-2024 09:52 . Reden: type geschut NL versie ]
•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.
Zeker.XWB schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:38:
[...]
Na twee jaar oorlog is nog meer dan de helft over, dat valt toch mee?
Ook lancets schiet je er mee uit de lucht geloof ik, alleen weet ik niet of je zo'n gepard vlak langs het front wil hebben.gise schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:35:
[...]
Top! Elke extra ding wat ze kunnen inzetten als AA is goed nieuws, kunnen ze goed gebruiken tegen de Shahed’s.
Is er bekend hoeveel Oekraïne er nu heeft?
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
https://mil.in.ua/en/news...on-was-captured-on-video/The destruction of a rare 2S34 Hosta SPG in the Donetsk region was captured on video
PSN
Aka droneslayers - mits ze er genoeg munitie bij krijgen is dat enorm welkom.The-Priest-NL schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:10:
Als het goed is komen er eind deze maand ook 30 Pruttels (de oude Nederlandse) aan in Oekraïne.
Bron
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Het schijnt dat Rusland in dergelijke landen ook onder valse voorwendselen aan het werven is, bijvoorbeeld voor een baan als 'beveiliger' in Rusland zelf. Even een artikel van de BBC, maar ook elders al eerder over gelezen: https://www.bbc.com/news/world-asia-india-68767470 (tekst kan schokkende dingen bevatten).NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:52:
[...]
Aka droneslayers - mits ze er genoeg munitie bij krijgen is dat enorm welkom.
Vwbt de YPR leveringen: je kunt het anders zien, ze zijn wendbaarder in de moddervelden dan HMMV's en bieden betere bescherming dan een MTLB, al is het alleen al omdat ze niet direct exploderen als ze geraakt worden. Met een remote controlled weapon system is het nog fijner het slagveld op rijden, bijvoorbeeld in de nacht uitgaande van een versie met nachtzicht.
Maargoed, we blijven zo wel reeds lang uitgefaseerde 2ehands meuk afstoffen en dan maar doen alsof ze er blij mee moeten zijn. Dat knaagt uiteraard wel/ook.
NB; ik zie momenteel veel beelden van mensen uit landen als Bangladesh, diverse Afrikaanse landen, Nepal, die dienen in het Russische leger als 'huurling'. Ik vraag mij dan toch af wat deze mensen denken te bereiken als ze dit doen - is de Russische propaganda in die landen zo sterk, of de armoede en uitzichtloosheid nog groter?
Ik weet het, in UA dienen er in de diverse eenheden met buitenlandse vrijwilligers ook.. buitenlanders, dus in zekere zin is het vergelijkbaar, alleen snap niet helemaal de motivatie van mensen uit deze landen. Huurling impliceert geld, dat snap ik. Alleen met een kans-tot-sterven die vrij groot is..
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C7OlSPEKsuC?hl=en🇳🇱🇺🇦 "10 Ukrainian military personnel have completed training in the Netherlands in the maintenance of F-16 fighter jets", — Ministry of Defense of the Netherlands
10 Oekraïense militairen hebben in Nederland een opleiding afgerond voor het onderhoud van F-16-jachtvliegtuigen. Nederland heeft toegezegd minstens 24 F-16’s beschikbaar te stellen aan Oekraïne. Die moeten ook worden onderhouden.
[ Voor 41% gewijzigd door YakuzA op 21-05-2024 13:34 ]
PSN
Ik blijf me afvragen waar dit soort filmpjes vandaan komen. Je gaat toch niet je eigen missers zo op het internet zetten? Daarbij vraag ik me ook af wat het idee is van zo'n drone-operator als toch niemand naar hem luistert. Maar als ze iedere keer zo aanvallen met zo'n getreuzel terwijl ze niet weten waar ze moeten rijden (waar de mijnenveger overheen is geweest), snap ik wel dat ze zoveel spul blijven verliezen. Dit is in een rijtje rijden en wachten totdat er eentje tussenuit geschoten wordt.gise schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:03:
Rusland biedt nou eenmaal een hoog salaris voor die huurlingen, ik meen dat het iets was van $2k per maand. Veel van hen krijgen echter helemaal niks betaald als ze eenmaal aan het front zitten, en als ze uitgeschakeld worden dan vervalt al helemaal elke belofte natuurlijk.
Via onderstaande link een filmpje vanuit Russisch perspectief van een drone-operator die probeert aanwijzingen te geven aan een groep tanks die een aanval aan het uitvoeren is, geeft toch weer een uniek inkijkje.
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/dpHLJd2W2D
[removed]
Mooi dat dit gedaan is maar mij lijkt 10 man niet echt veel...YakuzA schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:30:
een aantal F16 mechanics in nederland opgeleid zijn klaar met hun training:
[...]
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C7OlSPEKsuC?hl=en
En NL defensie linkje als bron:
https://www.defensie.nl/o...leid-voor-onderhoud-f-16s
[...]
10 uit NL. Met F16 specifieke kennis.eppie schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:53:
[...]
Mooi dat dit gedaan is maar mij lijkt 10 man niet echt veel...
Nou alleen Nederland leidt driemotorige..denk dat landen zoals Duitsland er wel iets meer opleiden of de v.s,eppie schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:53:
[...]
Mooi dat dit gedaan is maar mij lijkt 10 man niet echt veel...
Dat van Duitsland zou ik knap vinden, die vliegen niet met de F16.vincent_1971 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:04:
[...]
Nou alleen Nederland leidt driemotorige..denk dat landen zoals Duitsland er wel iets meer opleiden of de v.s,
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Klopt echter de v.s. heeft in Duitsland wel f16’s staan dus kennis dus kunnen ze die kennis ( opleiden ) in Duitsland overdragen op bv Oekraïeners.SkiFan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:20:
[...]
Dat van Duitsland zou ik knap vinden, die vliegen niet met de F16.
In een week tijd is 3000 naar mij idee best een goede score. Wel bestaat de kans dat dit een eerste golf is van gevangenen die met dit idee toch al rondliepen. Maar het begin is goed, 15% van de beoogde groep is al binnen. Met de informatie hieronder rekenend.17:26
Er hebben zich al 3.000 Oekraïense gedetineerden aangemeld om mee te vechten in het leger. Dat meldt het Oekraïense ministerie van Justitie. Vorige week ging een wet in waarmee het bepaalde groepen gedetineerden is toegestaan te dienen in het leger in ruil voor strafvermindering.
Niet alle gevangenen komen voor een plek in het leger in aanmerking. Voor onder meer moordenaars, drugssmokkelaars en verkrachters is geen plek. Ook Oekraïners die de ‘nationale veiligheid’ hebben aangetast en ambtenaren die vastzitten voor corruptie, komen niet in aanmerking. In Rusland, dat ook gedetineerden werft, zijn dat geen bezwaren.
Volgens Oekraïne komen er in totaal zo’n 20 duizend gedetineerden in aanmerking voor het leger, al was de verwachting vooraf dat er zich zo’n 5.000 zouden opgeven. Als ze hun tijd aan het front hebben voltooid, komen de gedetineerden in aanmerking voor vervroegde vrijlating.
Duitsland wil zijn militaire steun aan Oekraïne dit jaar optrekken met nog eens 3,8 miljard euro. Het nieuws werd eerst bekendgemaakt door de populaire krant Bild, en door anonieme bronnen bevestigd aan het agentschap Reuters.
Berlijn had al 7,1 miljard euro steun voor Kiev gebudgetteerd, in de vorm van wapens en munitie. Maar dat geld is al bijna volledig toegekend.
"Als we meer willen doen, hebben we meer geld nodig", zei de Duitse minister van Defensie Boris Pistorius tijdens een bezoek aan een luchtmachtbasis in Letland. Volgens Bild heeft minister van Financiën Christian Lindner al zijn goedkeuring gegeven om het budget op te trekken. Dat moet in juni nog goedgekeurd worden door het parlement.
Pistorius zou aanvankelijk 15 miljard euro hebben gevraagd voor militaire steun aan Oekraïne in de begroting voor 2025. Daar wordt op dit moment over onderhandeld. Duitsland is na de Verenigde Staten, die 42 miljard euro militaire steun leverden, de grootste steunverlener aan Oekraïne met 17,7 miljard. (reuters)
[ Voor 16% gewijzigd door XWB op 21-05-2024 21:50 ]
Ze worden gebruikt door zeer ervaren brigade’s, dicht aan het front. Dus vaak waar het er het heetst aan toe gaat.TheBrut3 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:33:
Verder wel een goede zaak dat we die oude schroot wat opknappen en daarheen sturen. Je kan ze ook voor een appel en een ei proberen te verkopen, maar dat gaat toch nauwelijks wat opleveren.
een treffende spreuk
Dat ding is ook bedoeld als battlefield taxi. Klein beetje bescherming. Veel manschappen snel naar de zone brengen en dan zo snel mogelijk wegwezen. Dat was de bedoeling.TheBrut3 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:33:
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
En aan de andere kant van dezelfde eenheid (Achilles Strike UAV Battalion) heb je de afdelingen munitieverwerking en drone quality control & repair.xyanide schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:46:
Interview met drone piloot Darwin:
[YouTube: Darwin’s War | Inside the secret bunker of Ukraine’s ace FPV drone pilot]
Bijzonder om te zien, kende het kanaal nog niet maar geeft goed de situatie weer aan het front.
[ Voor 4% gewijzigd door Moby op 22-05-2024 10:18 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Gezien het gebrek aan tanks kunnen we stellen dat er weer een golf infanterie zonder echt veel pantser hulp is gestuurd geworden. We zien volgens mij in dit Kharkiv offensief een soort golf patroon. Paar dagen aanvallen met tanks en een paar dagen zonder tanks. De druk blijft natuurlijk erg hoog op de verdediging van Oekraïne maar het is wel typerend dat Rusland spaarzamer is geworden met tanks.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
1 tot 2 jaar zijn de ruwe schattingen.Moby schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:01:
Bijna spannend als het niet zo triest was of het binnen 3 of 4 dagen 500.000 wordt.
De hoeveelheid tanks gaat naar beneden terwijl het rollend materiaal wat geen tank is stijgt. Ik hoop dan maar dat dit een goed teken is. Maar het duurt wel erg lang zeg, wanneer is de bodem nou eens in zicht.
PSN
Rusland heeft wel nieuwe productie, maar echt veel te weinig om dit soort oorlogen te voeren. In de verliezen statistieken (Richard Verreker op Twitter maakt hele mooie) is duidelijk te zien dat al het moderne spul bijna niet meer verloren wordt. Productie is veel te gering, vooral opknappen oud spul. Dat gaat er nog steeds hard doorheen.Auredium schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:32:
Rusland zal nooit volledig zonder tanks zitten. Rusland heeft een tankproductie van nieuwe tanks die wat werkt ondanks de sancties. Ze hebben ook reparatie faciliteiten voor beschadigde tanks die terug van het front komen. Wat we zullen zien is iets wat nu in mindere mate bij het Kharkiv offensief valt te zien dat ze simpelweg niet meer iedere dag een hoop tanks meesturen. Dat betekend dus dat BMP's (of erger) moeten oprukken zonder tanks en dus tankvuur van Oekraïne niet goed beantwoord kan worden.
Nu lijkt het vooral een twee dagen wel - twee dagen niet ding te zijn. Maar naarmate Rusland meer en meer door zijn Sovjet voorraad heen gaat wordt die golf beweging langer. Wellicht 4 dagen wel en 4 dagen niet. Dat bied mogelijkheden in verdediging en maakt het doorstoten van Rusland steeds minder groot.
een treffende spreuk
[removed]
The SBU's Sea Baby drone, are now equipped with GRAD multiple launch rocket systems and are actively targeting Russian forces. Recently, these drones, in collaboration with the Navy, successfully attacked Russian positions on the Kinburn Spit.
The US has not changed its policy regarding Ukraine striking targets inside Russia.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 22 mei 2024
"Our policy hasn't changed. We are focused on providing Ukraine with capabilities that it needs to defend itself within its own sovereign territory," Pat Ryder said.https://t.co/MrQ4rMXqBj pic.twitter.com/PzzkjYZNON
Experts and bipartisan members of Congress agree: Ukraine must not only be allowed but encouraged to target military sites within Russian borders. 🇺🇦 pic.twitter.com/Vl9v3PsFOV
— U.S. Helsinki Commission (@HelsinkiComm) 21 mei 2024
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
https://www.threads.net/@noelreports/post/C7RmYYAq4Z0?hl=enToday around 2pm, an ATACMS missile reportedly struck a Russian air defense complex near Mospino in the occupied part of the Donetsk region, likely targeting an S-300/400 system.
PSN
Nou ja.....gewoon weer een succesvolle interceptie van een ATACMS door een S-300/400, ze blijven die dingen maar onderscheppenYakuzA schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:00:
Het blijft 'open season' voor ATACMS:
[...]
https://www.threads.net/@noelreports/post/C7RmYYAq4Z0?hl=en
Ik lees nog steeds exact hetzelfde verhaal als altijd. De VS keurt het niet goed en leveren ook geen materiaal dat specifiek daarvoor gebruikt kan worden. Tegelijkertijd geeft de VS ook aan dat zij niet gaan over wat Oekraïne doet om zichzelf te verdedigen.Tens schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:55:
Waar een paar dagen geleden ik het idee kreeg dat USshells op Russisch grondgebied ok was is het dus duidelijk niet de bedoeling.
Vooral fijn aan de grens waar Russische artillerie die Oekraïne beschiet veilig staat voor Himars.
[Twitter]
Andere geluiden vanuit de VS zijn er ook, jammer genoeg met minder autoriteit:
[Twitter]
Heb je misschien een voorbeeld van zo'n situatie waar het overduidelijk is dat er met Amerikaanse spullen diep in Rusland aangevallen is?Caelorum schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:28:
[...]
Ze vallen diep in Rusland aan, maar doen er geen mededelingen over, zelfs als het overduidelijk is gedaan met materiaal die ze niet zouden mogen inzetten.
Zo duidelijk dat de VS het zelf toegeeft: https://apnews.com/articl...39eb5a503d8b0a291ed0680e9_starbuck_ schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:50:
[...]
Heb je misschien een voorbeeld van zo'n situatie waar het overduidelijk is dat er met Amerikaanse spullen diep in Rusland aangevallen is?
[ Voor 20% gewijzigd door Caelorum op 22-05-2024 19:02 ]
De Krim is Oekraïne, en daarmee een OK doelwit voor de VSCaelorum schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:00:
[...]
Zo duidelijk dat de VS het zelf toegeeft: https://apnews.com/articl...39eb5a503d8b0a291ed0680e9
Let wel op dat officials het zeggen, maar het witte huis of geen enkele instantie echt wil toegeven. Gevalletje als het een probleem wordt kunnen ze het altijd nog ontkennen en hun werknemer voor de bus gooien.
Op dit moment is het nog steeds 3/4 tanks per dag die ze verliezen. Ik zie het nog niet echt minder worden. Vrij stabiel al die tijd.redwing schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:42:
Wat dat betreft zijn de dreigingen/oefeningen met de kernwapens tot nu keer op keer geweest als het slecht ging met rusland. Ze hopen daarmee extra hulp te voorkomen omdat ze het anders nog veel lastiger krijgen. Alles wijst er dan ook op dat rusland aan de ene kant hoopt op de lange termijn, maar tegelijkertijd die lange termijn zelf ook niet goed vol kan houden.
En wat de voorraden betreft is het natuurlijk de vraag wat je onder op verstaat. Wat je ziet gebeuren is dat rusland b.v. minder tanks gebruikt, wat een teken is dat de voorraden laag aan het worden zijn. Maar tegelijkertijd gebruiken ze ze minder, waardoor ze langer kunnen doen met wat ze nog hebben. En als ze ze verzamelen en op een bepaald deel van het front gebruiken, kunnen ze nog steeds een grotere aanval opzetten.
een treffende spreuk
"russian-held areas", dat wil nog niet zeggen rusland proper.Caelorum schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:00:
[...]
Zo duidelijk dat de VS het zelf toegeeft: https://apnews.com/articl...39eb5a503d8b0a291ed0680e9
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
According to the Fighterbomber TG channel, a Ukrainian Air Force MiG-29 was destroyed today during a Russian attack on the Dnipro Air Base, Dnipropetrovsk Oblast. No visual evidence yet. https://t.co/Qw838mOaTa pic.twitter.com/O4B49Jxjzu
— The Military Watch (@MarcinRogowsk14) 22 mei 2024
The MiG-29 was destroyed more or less at these coordinate: 48.359488, 35.080188 pic.twitter.com/kUXVWiFmzA
— The Military Watch (@MarcinRogowsk14) 22 mei 2024
On 17 May 2024, pidpolkovnyk Denis Vasylyuk was killed during a combat mission. He was a Su-27 pilot from the 🇺🇦831st Tactical Aviation Brigade. https://t.co/Al78k8T26L pic.twitter.com/XXmWYEUS9Y
— The Military Watch (@MarcinRogowsk14) 18 mei 2024
[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 22-05-2024 20:35 ]
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Inderdaad stabiel, terwijl ze de aanvallen hebben opgevoerd. Het aantal manschappen dat ze per dag verliezen is aardig omhoog gegaan. Je zou verwachten dat het aantal tanks dan ook omhoog zou gaan. En in plaats daarvan zie je de andere (minder geschikte) voertuigen omhoog gaan.pro_6or schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:44:
[...]
Op dit moment is het nog steeds 3/4 tanks per dag die ze verliezen. Ik zie het nog niet echt minder worden. Vrij stabiel al die tijd.
[removed]
Deze strategie is tot dusver, binnen haar kaders, succesvol gebleken. Wel is wat Oekraïens gebied aan de Russen gelaten. Waarom niet direct aan de grens (Kharkiv....) tegenhouden dan?While hardly ideal as a strategy — and accounts from commanders and soldiers suggest Ukraine executed it with some mishaps — the tactic of defending while retreating in small steps allows a weaker force to inflict heavy casualties on attackers. Those on the offensive must storm row after row of positions as they move forward, continually breaking cover and exposing themselves to artillery.
Door bovendien die terugtrekkende beweging naar die verder terugliggende linie uit te voeren zorgt Oekraïne dat de strook door de Russen ingenomen Oekraïense grond duur werd betaald.On Friday, President Volodymyr Zelensky of Ukraine said the Russian offensive had reached but not crossed a first line of defenses, beyond those villages.
“The first line is not the border,” Mr. Zelensky said. “It is impossible to build there because our people were getting killed” by artillery fire as they dug fortifications and laid mines, an effort that began in 2022 but intensified in recent months.
Die bombardementen hebben een gevolg voor evacuaties en de evacués:“The tactics of the Russians have changed radically compared to 2022,” said Capt. Petro Levkovskiy, chief of staff of the operational battalion of Ukraine’s 13th Brigade, referring to the invasion that February. At that time, he noted, “They came in columns, marching to Kharkiv, because they thought they would be welcomed.” Russia occupied the border area until September 2022.
This month, heavy artillery bombardments from across the border in Russia announced the latest attack. “They fire artillery at long distances, destroy everything, then small groups assault, but in large numbers, from different directions,” Captain Levkovskiy said.
Maar ook Russen hebben kwetsbaarheden. Dat Rusland klem staat wordt mooi toegelicht in rapture in "De situatie binnen Rusland". Het gerommel aan de grens met de NAVO vandaag toont een gefrustreerd Rusland. De voorstellen zijn inhoudelijk bijna pathetisch te noemen. De Russische operatie op Kharkiv veroorzaakt verder wat vraagtekens. Aan die vraagtekens zijn interpretaties te geven maar heel logisch komt het allemaal niet over. Verslaggeving in Het noord Loegansk front start vanaf Yakolev in "Het noord Loegansk front" en dan verder. Het gedrag van de Russen lijkt tegenstrijdig:“It’s scarier this time” he said of the latest Russian attacks. “Now we understand they won’t leave anybody alive.”
het rommelt inderdaad,brecht_vb schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:55:
Blijkbaar beweegt er in US wat om explicieter aanvallen op Rusland toe te slaan?
https://twitter.com/igorsushko/status/1793311692891537624
"Congress got them [Ukraine] the equipment, but Congress did not put restriction on the use of these weapons. It is Jake Sullivan and your administration that has put the restrictions on them," - Michael McCaul
🇺🇸🧐 "Congress got them [Ukraine] the equipment, but Congress did not put restriction on the use of these weapons. It is Jake Sullivan and your administration that has put the restrictions on them," - Michael McCaul pic.twitter.com/iBVuZmE2Xj
— The Ukrainian Review (@UkrReview) 22 mei 2024
https://theukrainianrevie...ry-with-american-weapons/Blinken convinces Biden to lift the ban on Ukraine striking the Russian territory with American weapons
[ Voor 17% gewijzigd door Tens op 23-05-2024 11:27 ]
Absurd hoor, gewoon continue 1200~1300 KIA/MIA aan de Russische kant en ook artillerie gaat maar door met tientallen per dag.
Ik ben zelf de aanloop aan het volgen naar de presidentiële verkiezingen. De Republikeinen zijn compleet, maar dan ook compleet de weg kwijt. De TLDR is heel eenvoudig, de democraten moeten winnen met de komende presidentiële verkiezingen of de chaos op de wereld is compleet.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq