Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste
Acties:
  • 207.508 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:02:
[...]

Als het je echt aan het hart gaat, kan je overwegen om zo'n buitenlands legioen te joinen. Ik denk alleen dat je een probleem krijgt met de Nederlandse staat :P
Nope. Nederlanders mogen in dienst bij niet-vijandige landen, en vallen dan onder het recht van het betreffende land. Iemand die al in dienst is in Nederland moet natuurlijk wel eerst toestemming krijgen.

Bron: https://puc.overheid.nl/mrt/doc/PUC_39515_11/1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Als het je echt aan het hart gaat, kan je overwegen om zo'n buitenlands legioen te joinen. Ik denk alleen dat je een probleem krijgt met de Nederlandse staat :P
De Oekrainers zitten niet echt te wachten op vrijwilligers die de taal niet spreken en als ze NAVO militair waren een hoop training hebben gehad voor een heel andere oorlog dan die nu daar wordt gevoerd. De toegevoegde waarde van iemand waar je een vertaler voor nodig hebt kan negatief zijn.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:09
Ossi schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:52:
[...]

Ik lees in dit artikel dat het niet best gesteld is met de defensieve werken in het noorden van het land :-(
https://archive.is/kL40l

[...]
eerste zin:
Oekraïne beweert de verrassingsaanval die Rusland vrijdag opende ten noordoosten van de stad Charkov, onder controle te hebben.
verrassingsaanval :?
Hm, ja, if true. Een wonder dus dat de Russen niet doorgebroken zijn.

Wat ik bedoel is dat de grens niet per definitie de verdedigingslinie is.

[ Voor 18% gewijzigd door Tens op 13-05-2024 10:55 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:44

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tens schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:53:
verrassingsaanval :?
Hm, ja, if true. Een wonder dus dat de Russen niet doorgebroken zijn.
sidenote : het is en blijft de Telegraaf ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:35

Qwerty-273

Meukposter

IJzerlijm schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:33:
De Oekrainers zitten niet echt te wachten op vrijwilligers die de taal niet spreken en als ze NAVO militair waren een hoop training hebben gehad voor een heel andere oorlog dan die nu daar wordt gevoerd. De toegevoegde waarde van iemand waar je een vertaler voor nodig hebt kan negatief zijn.
Het "International Legion of Territorial Defence of Ukraine" ( https://ildu.com.ua/ ) bestaat nog steeds en valt ook onder het Ministerie van Defensie. Ie het is geen samengeraapt individualistisch groepje zonder enige erkenning.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

Hulp uit EU landen moet komen vanuit een georganiseerde instantie. Er hebben veel vrijwilligers geholpen in Oekraïne. Als je een individu bent met relevante gevechtservaring dan heb je een pre, het wordt nog beter als je goed kunt communiceren.

Maar de enige echt grote hulp vanuit het buitenland is gecoördineerde militaire hulp.
Stel dat, hypothetisch, Frankrijk besluit om er troepen heen te sturen. Dan zijn dit niet slechts troepen. De commander in chief van de Franse troepen zal met de legerleiding van Oekraïne dienen te praten waar ze gestationeerd worden. Er zal moeten worden bepaald hoeveel troepen, welke wapens en hoe ze bevoorraad worden. Er moet worden nagedacht over wie ze bevoorraad en wat. Oekraïne kan sommige dingen regelen (stroom, water, voedsel) maar veel zal afhankelijk zijn van Frankrijk zelf.

De TLDR is dat gestructureerde internationale hulp door middels van boots on the ground nu al moet worden geregeld op de achtergrond om over een jaar troepen daar te hebben. Wij horen vooralsnog niets daarvan. Dat betekend dat het wordt gedaan in het hoogste geheim of niet en ik vermoed dat het 'niet' is. Alhoewel mijn tactisch instinkt zegt dat het zes maanden geleden had moeten starten, politieke realiteit is anders.

Als het wordt gedaan zal dit gebruikelijk voorzichtig worden gedaan. Oekraïne zal dan in het westen van zijn land troepen kunnen vrij maken die worden vervangen door westerse troepen. Die troepen zullen dan dingen zoals grensbewaking doen en logistieke diensten van het leger.

Rusland zal proberen om die locaties te raken met lange afstandswapens en bij succes hun trollenlegertje gebruiken om onrust en onvrede te stoken in de bevolking hier over de verliezen. Wat weer wordt opgepakt door de pers en de gebruikelijke extreem rechtse politiek. (rolt met ogen om de voorspelbaarheid van mensen)

Realiteit is dat politiek als de nood aan de man komt in Oekraïne op dat moment begint te worden gepraat over het zenden van troepen (wat een jaar in beslag gaat nemen) en vervolgens nog een jaar voorbereiding nodig heeft. Wat relatief betekend dat Oekraïne waarschijnlijk nogmaals de hoeveelheid grond heeft verloren dan wat Rusland nu al controleert. Ik zie dat helaas als een mogelijke realiteit en waarschijnlijk het zwartste scenario wat daadwerkelijk kan gebeuren. Wat dit kan verhinderen is sneller optreden (gebeurd wss niet) of problemen aan de Russische kant (wat wel realistisch.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:31
[...]

Dat zou me niet zoveel interesseren, en als iemand in de IT kunnen ze mij beter gebruiken als drone operator.
Maar los daarvan doe ik vanaf mijn kant al wat en steun ik op mijn manier.
Maar zodra wij als NAVO zijnde ons ermee gaan bemoeien en wij als Nederland hebben handjes nodig dan meld ik mij prima aan.
Weet enkel niet of mijn leeftijd dan een issue is ☺️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Yakolev schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:12:
Naar mijn mening zijn de Russische verliezen ''relatief'' beperkt. In tegenstelling tot meatgrinders zoals Avdiivka, hoort men weinig klachten van de Russische kant. Het is vooral vanuit Oekraïense hoek dat we horen hoe slecht de situatie is, voornamelijk door een tekort aan voorbereide posities.

Als men kijkt naar de materiaalverliezen volgens AndrewPerpetUA, lijken de verliezen aan beide zijden mee te vallen.

[Twitter]

Dit is natuurlijk wel de update van (eer)gisteren (de 2x verwoeste helicopters staan er ook bijvoorbeeld op), vandaag zou een totaal andere situatie kunnen zijn.
Volgens de Oekraïense journalist Yuriy Butusov verbetert de situatie rondom Kharkiv voor Oekraïne.

[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 13-05-2024 11:49 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ossi schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:52:
[...]

Ik lees in dit artikel dat het niet best gesteld is met de defensieve werken in het noorden van het land :-(
https://archive.is/kL40l

[...]
Heb ook zulke berichten gelezen, het is echter nog steeds afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen.

Er zouden inderdaad blijkbaar geen mijnenvelden aangelegd zijn nabij/op de grens met Rusland zelf. Waarom weet ik niet. Sommige dorpjes zou Rusland zo in kunnen nemen.

Mogelijk heeft Oekraïne wel degelijk goeie verdedigingslinies aangelegd maar liggen die meer zuidelijk, daar heb ik ook berichten over gelezen.

Zoals ik zei, er is nog veel onduidelijk nu, we gaan zien hoe de frontlinie zich gaat ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:45
gise schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:53:
[...]

Heb ook zulke berichten gelezen, het is echter nog steeds afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen.

Er zouden inderdaad blijkbaar geen mijnenvelden aangelegd zijn nabij/op de grens met Rusland zelf. Waarom weet ik niet. Sommige dorpjes zou Rusland zo in kunnen nemen.

Mogelijk heeft Oekraïne wel degelijk goeie verdedigingslinies aangelegd maar liggen die meer zuidelijk, daar heb ik ook berichten over gelezen.

Zoals ik zei, er is nog veel onduidelijk nu, we gaan zien hoe de frontlinie zich gaat ontwikkelen.
Misschien heeft UKR dat gedaan op dat RU niet uit frustratie vanalles kapot begint te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 23:53
brecht_vb schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:11:
[...]

Misschien heeft UKR dat gedaan op dat RU niet uit frustratie vanalles kapot begint te schieten.
Dat doen ze sowieso wel, dus dat lijkt mij geen goede reden. :X

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens
ook blyatmobiles kunnen stuk, binnenbrandje gehad zo te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8b9Ydr7fkdH4MkHDe4EmMRQq83I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GH6lTtjqQthEj02U27YFeWZB.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens
nog geen beelden/schadereports, maar meerdere bronnen melden het:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y33PRUKWJqT5gc6_f1CL-omGP04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b15YZkiEQrgFxRo16apBBpAv.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAxXb4SZUIpGQtGP9C35a41RhWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8wrSk2aivK1Xm3S86SrN1vpf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Een grad bm21 die graag een Tos1 wilde zijn :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:53
En weer voortgangsnieuws over de F16s van Denemarken. Er is aangekondigd door de premier in een persbijeenkomst dat de 19 F16s volgende maand al vliegen in de lucht van Oekraïne.

[ Voor 44% gewijzigd door consolefreak op 13-05-2024 19:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
consolefreak schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:54:
En weer voortgangsnieuws over de F16s van Denemarken. Er is aangekondigd door de premier in een persbijeenkomst dat de 19 F16s volgende maand al vliegen in de lucht van Oekraïne.

[Embed]

[Embed]
Yes lets go!

Falcon in the air, ben zo benieuwd wat ze als Payload kunnen gaan gebruiken, want de kasten liggen vol en de inzet heel divers.

En de USA mag er ook wel wat uit de storage halen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Mektheb schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:15:
[...]

Yes lets go!

Falcon in the air, ben zo benieuwd wat ze als Payload kunnen gaan gebruiken, want de kasten liggen vol en de inzet heel divers.

En de USA mag er ook wel wat uit de storage halen.
Ik wil je nu alvast even waarschuwen dat de Russen er vast eentje uit de lucht gaan knallen en dat dat een enorme hoeveelheid tweets en telegram berichten gaat opleveren. :X

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
asing schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:04:
[...]

Ik wil je nu alvast even waarschuwen dat de Russen er vast eentje uit de lucht gaan knallen en dat dat een enorme hoeveelheid tweets en telegram berichten gaat opleveren. :X
Ja dat weet ik wel zeker, toch hoop ik het vaker andersom te zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 14:38
[...]

Als daarmee het halve kremlin veranderd in een ruïne, dan zie ik die tweets graag tegemoet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Blijkbaar was er gisteren een Russische aanval richting Torske:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

En er zal ongetwijfeld een lancet in een andere vliegen.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 16:14

pro_6or

amateur_60r

murphydrz schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:19:
[...]

Als daarmee het halve kremlin veranderd in een ruïne, dan zie ik die tweets graag tegemoet.
Voordeel van F-16 is dat ze de agm88 Harm Volledig kunnen benutten (daar ga ik tenminste van uit) Dus meer/betere kans Russische aa radars te vernietigen wat weer wat meer vrijheid geeft voor de andere toestellen. Ze kunnen evt met amraam ook gevaarlijk zijn voor strike vliegtuigen dichtbij het front en ze kunnen kruisraketten onderscheppen met de sidewinder of zelfs het boordkanon.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09 19:12
Waar ik benieuwd naar ben is in hoeverre de Europese F16 is geupgrade om van alle laatste nieuwe varianten van air to air and air to ground wapens gebruik te kunnen maken.

F-16 block 70 misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
MaXeRs schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:21:
Waar ik benieuwd naar ben is in hoeverre de Europese F16 is geupgrade om van alle laatste nieuwe varianten van air to air and air to ground wapens gebruik te kunnen maken.

F-16 block 70 misschien?
Die van NL zijn gewoon die van ons. Idem met die van Denemarken, vast te vinden welke we gebruiken.

Nu wordt in andere systemen de NAVO gerelateerde communicatie e.d. er wel uitgehaald begreep ik, maar hoop dat de wapensystemen wel in tact blijven uiteraard.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:53
Helaas was het goede nieuws over de F16s van Denemarken voorbarig. De premier heeft haar statement aangepast naar komende maanden in plaats van maand.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SaPCCuzQymnBbPFHI2g96-PjvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ammdPOuPhula3PkfkLhcePlH.jpg?f=fotoalbum_large

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
consolefreak schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 01:24:
Helaas was het goede nieuws over de F16s van Denemarken voorbarig. De premier heeft haar statement aangepast naar komende maanden in plaats van maand.

[Embed]
Naja we weten ook allemaal het een verrassing moet zijn van ze zijn er in eens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Weer enorme cijfers vandaag. Dit is ook precies waar Oekraïne tegen vecht in o.a. Kharkiv momenteel. Dit is iets wat nog zeker twee a drie maanden zo zal doorgaan, bijna iedere dag. Laten we hopen dat Oekraïne het kan verdedigen zonder al te veel verlies van terrein.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mektheb schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:07:
[...]

Naja we weten ook allemaal het een verrassing moet zijn van ze zijn er in eens.
Een Westers politicus mag niet bewust liegen tegen het publiek, ook niet om Rusland te misleiden. Een van de vele effefctieve wapens die we onszelf ontzeggen om maar moreel puur te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Het geverifieerde ''score verloop'' qua materiaal in het Kharkiv offensief.

De verliezen lijken vrijwel gelijk te zijn (qua aantallen), maar zijn aan beide zijden verrassend laag. Gezien de zeer beperkte vooruitgang van de Russen en de vele video's van te voet marcherende soldaten, begin ik steeds meer te geloven dat het slechts een beperkt offensief is, een kleine afleidingsmanoeuvre om de Oekraïense reserves bezig te houden.

De bovenstaande verliezen in manschappen lijken mij tot nu toe een beetje onrealistisch, zeker gezien er zelfs op het hoogtepunt rond de slagen om Bachmut en Adivvka geeneens zulke cijfers genoemd werden. Ook aan de Oekraiense kant denk ik dat de verliezen beperkt zijn qua manschappen. Eens vooral kijken hoe hard beide kanten gaan vechten om Vovchansk (een stadje groter dan Chasiv Yar)

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
Auredium schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:09:
[...]

Weer enorme cijfers vandaag. Dit is ook precies waar Oekraïne tegen vecht in o.a. Kharkiv momenteel. Dit is iets wat nog zeker twee a drie maanden zo zal doorgaan, bijna iedere dag. Laten we hopen dat Oekraïne het kan verdedigen zonder al te veel verlies van terrein.
en vergeet niet "zonder al te veel verlies van personeel"
Yakolev schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:28:

[Twitter]
De verliezen lijken vrijwel gelijk te zijn (qua aantallen), maar zijn aan beide zijden verrassend laag. Gezien de zeer beperkte vooruitgang van de Russen en de vele video's van te voet marcherende soldaten, begin ik steeds meer te geloven dat het slechts een beperkt offensief is, een kleine afleidingsmanoeuvre om de Oekraïense reserves bezig te houden.

De bovenstaande verliezen in manschappen lijken mij tot nu toe een beetje onrealistisch, zeker gezien er zelfs op het hoogtepunt rond de slagen om Bachmut en Adivvka geeneens zulke cijfers genoemd werden. Ook aan de Oekraiense kant denk ik dat de verliezen beperkt zijn qua manschappen. Eens vooral kijken hoe hard beide kanten gaan vechten om Vovchansk (een stadje groter dan Chasiv Yar)
Of...de Russen gaan er vanuit dat het vol ligt met mijnenvelden en dus het niet aandurven om met voertuigen binnen te vallen.

[ Voor 16% gewijzigd door PASware op 14-05-2024 09:03 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
en de vele video's van te voet marcherende soldaten,
De bovenstaande verliezen in manschappen lijken mij tot nu toe een beetje onrealistisch,
Eh,
meer infanteristen zonder bescherming met als gevolg grotere verliezen aan manschappen klinkt toch juist logisch?

Anyway, over het hele front 140 clashes, gemiddeld 10 casualties per event.:
As of 20:00 Ukrainian military had 140 combat engagements with Russian forces near Synkivka, Petropavlivka, Berestove of Kharkiv region, Stelmakhivka, Andriyivka of Luhansk region, Ivanivka, Berestove, Novoihorivka, Makiiivka, Bilohorivka, Verkhnokamyanske, Spirne, Vyyimka, Rozdolivka, Hryhorivka, Novyy, Ivanivske, Klischiyivka, Andriyivka, Krasnohorivka, Novomykhaylivka, Vodyane, Urozhayne, Staromayorske of Donetsk region, near Robotyne, Krynky, Starytsa, Lukiantsi, Vovchansk, - General Staff of Armed Forces of Ukraine says in the evening report

[ Voor 45% gewijzigd door Tens op 14-05-2024 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Tens schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:07:
[...]

[...]

Eh,
meer infanteristen zonder bescherming met als gevolg grotere verliezen aan manschappen klinkt toch juist logisch?
Normaal gesproken wel, maar i.t.t. andere regio's zijn er nauwelijks filmpjes van FPV drones of artillerie die deze soldaten raken. Het lijkt voor mij meer op een rustige wandeling van dorp naar dorp zonder veel weerstand. Russische Telegram meldt eigenlijk ook redelijk weinig.

Ik baseer mijn gedachten op de filmpjes en berichten die ik tot nu heb gezien. De werkelijkheid kan natuurlijk heel anders liggen.

Edit: Denk inderdaad dat het grotere aantal casualties komt omdat Rusland overal aan het aanvallen (kijkende naar jouw aanpassing) is. Vooral in de Donbass valt men echt overal aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Yakolev op 14-05-2024 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 19:32
Yakolev schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:17:
[...]

Normaal gesproken wel, maar i.t.t. andere regio's zijn er nauwelijks filmpjes van FPV drones of artillerie die deze soldaten raken. Het lijkt voor mij meer op een rustige wandeling van dorp naar dorp zonder veel weerstand. Russische Telegram meldt eigenlijk ook redelijk weinig.

Ik baseer mijn gedachten op de filmpjes en berichten die ik tot nu heb gezien. De werkelijkheid kan natuurlijk heel anders liggen.

Edit: Denk inderdaad dat het grotere aantal casualties komt omdat Rusland overal aan het aanvallen (kijkende naar jouw aanpassing) is. Vooral in de Donbass valt men echt overal aan.
Gewoon uitgaan van geverifieerde gegevens en niet gaan speculeren. Zoals bekend is Oekraïne altijd voorzichtig met verspreiden van filmpjes, gegevens etc.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Laatst online: 16:00

[Twitter]
Qua aantal wel, maar 5 BMP’s tegenover onderandere 2 self propelled artillery, 1 BUK en 1 multiple rocketlauncher klinkt voor de rest niet echt gelijk helaas :|

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Malantur schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:48:
[...]

Qua aantal wel, maar 5 BMP’s tegenover onderandere 2 self propelled artillery, 1 BUK en 1 multiple rocketlauncher klinkt voor de rest niet echt gelijk helaas :|
Zou er niet heel veel waarde aan hechten, want zo kan het ook ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 14-05-2024 10:53 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Een gevangen genomen Rus had een pamflet bij zich die was uitgedeeld door RF, zie de vertaling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9ECEJNx1SDg10gAe1k-jYF_mJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9L8wXdaZQOd6WrmCsJIKsYm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGxNxZroVi2uRh7wpLQSf7P5WGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ocT8uNZXKLFeE5cLBiwm5UX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Malantur schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:48:
[...]

Mwaaah. De verliezen van Ukraine achter het front zijn zichtbaar voor osinters. Bij die van de rustiek rustende Russen is dat maar zeer de vraag.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Een nieuwe RUSI artikel.

In Ukraine, Russia is Beginning to Compound Advantages
Jack Watling
By stretching Ukrainian forces along a wide front, Russia is overcoming the limitations of its undertrained army.

Russia has now started the early phases of its anticipated summer offensive with renewed attacks on Kharkiv. Over the past few days, Russian troops crossed the Ukrainian border, occupying a number of villages. Ukraine has spent several months fortifying Kharkiv, but storming the city is not how Russia intends to fight. The Russian target this summer is the Ukrainian army, and against this target it has started to compound its advantages.
https://rusi.org/explore-...nning-compound-advantages

[ Voor 13% gewijzigd door Yakolev op 14-05-2024 19:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Yakolev schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:15:
Een nieuwe RUSI artikel.

In Ukraine, Russia is Beginning to Compound Advantages
Jack Watling

[...]

https://rusi.org/explore-...nning-compound-advantages
hm, na vier dagen nieuw offensief is er behalve dat het niet tot een doorbraak heeft geleid nog verrekt weinig over te zeggen. (behalve dat wij meer moeten leveren)
Een breder front betekent voor beide kanten dunnere spoeling, de verhouding verandert er niet van. Net zoals ze Bakhmut konden veroveren kunnen ze dat met Kharkiv waarschijnlijk ook, of dat inderdaad lukt is weer afhankelijk van onze steun en dingen als de voorraad aan cannon fodder en de pantser refurbish capaciteit aan de andere kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Die beschrijving dat de Oekraine luchtafweer te weinig in staat is de Russische observatie drones neer te schieten verklaart ook wel de recente beelden van Russische Iskander en Tornado raket aanvallen op belangrijke doelwitten.

Het punt zou onvermijdelijk gaan komen dat de voorraad die door de NAVO geleverd is op raakt en de productie nog veel te weinig is. Neem bijvoorbeeld de IRIS-T, naar verluid een uitstekende raket die grote aantallen drones, kruisraketten en ook jets heeft neergehaald. Er zijn sinds de introductie in 2005 ca. 250 per jaar gemaakt voor een voorraad van 5.000 stuks in 2022. Hoeveel er daar van gestuurd zijn weten we niet maar na meer dan een jaar zal wat gestuurd is op zijn of raken. Produktie gaat verdubbeld worden naar 500 in 2025, dat is dan 1,5 raket per dag om heel Oekraine mee te beschermen. Als die naar Oekraine gaat en niet naar de Bundeswehr om de geschonken raketten te vervangen.

Ook de productie van Stingers wordt opgeschroefd naar 60 per maand, dan zitten we al op 3,5 luchtafweer raketten per dag. Als er tenminste een nieuwe IR zoeker kan worden ontworpen want die worden niet meer gemaakt en productie gebruikt wat er nog beschikbaar is.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 21:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfDksQYNDguow7yPCJEFoaz6USI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hj9M1cSdX6LuytQoDp2Nw40x.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:38

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
De status rond Charkiv gistermiddag, volgens de Oekraïense veiligheidsdienst.

Volkskrant Liveblog
17:54, Gisteren
7.500 burgers geëvacueerd uit regio Charkiv, waar front volgens Oekraïne stabiliseert

Oekraïne heeft inmiddels 7.500 duizenden burgers geëvacueerd uit de regio Charkiv vanwege het Russische offensief dat daar gaande is. Er wordt met name zwaar gevochten rondom de plaatsen Vovtsjansk en Lyptsi.
Er lijkt inmiddels voldoende tegendruk te zijn ontstaan vanuit Oekraïne. De Russische verliezen hier gemeld zijn daar ook een stille getuige van.
Gisteren maakte Oekraïne er nog melding van dat Rusland ‘tactische successen’ boekt in de regio. Nu is de situatie zo goed als gestabiliseerd, aldus Kyrylo Boedanov, de baas van de militaire inlichtingendienst. Hij verwacht wel dat Rusland binnenkort een offensief begint in de regio Soemy, om de Oekraïeners nog meer onder druk te zetten.
Een deelartikel van The Washington Post over de evacuaties en de situatie rond Charkiv: https://wapo.st/4bmkk7d

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 15-05-2024 07:32 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Oekraïne heeft een vliegveld op de Krim bestookt met ATACMS raketten. Ik ben benieuwd wat er geraakt is.

Zijn analyse:

[ Voor 16% gewijzigd door user109731 op 15-05-2024 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer nemen ze nou eens die Kerch brug goed onder vuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:53:
Wanneer nemen ze nou eens die Kerch brug goed onder vuur.
Er is nog anderhalve maand tijd in first half of 2024.
The HUR thinks it can disable the bridge soon. “We will do it in the first half of 2024,” one official told the Guardian, adding that Kyrylo Budanov, the head of the main directorate of intelligence, already had “most of the means to carry out this goal”.
https://www.theguardian.c...ridge-crimea-drone-attack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Ik las onlangs berichten dat Rusland gestopt was om de Kerch brug te gebruiken voor militaire bevoorrading.

Misschien is Rusland zo bang geworden dat de brug aangevallen gaat worden dat ze als diversion naar de transporten via deze route hebben stopgezet om zo het militaire belang om deze brug uit te schakelen weg te nemen voor Oekraïne.
Het is en blijft nog steeds een paradepaardje voor Putin, dus elke schade aan die brug is gezichtsverlies voor hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 07:54
gise schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:49:
Ik las onlangs berichten dat Rusland gestopt was om de Kerch brug te gebruiken voor militaire bevoorrading.

Misschien is Rusland zo bang geworden dat de brug aangevallen gaat worden dat ze als diversion naar de transporten via deze route hebben stopgezet om zo het militaire belang om deze brug uit te schakelen weg te nemen voor Oekraïne.
Het is en blijft nog steeds een paradepaardje voor Putin, dus elke schade aan die brug is gezichtsverlies voor hem.
Uiteraard, maar de brug kan nu gebruikt worden om op terug te vallen als de huidige routes kapot worden geschoten. Als de brug óók uitgeschakeld is, dan zijn er geen routes meer om op terug te vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:40
asdfqwerty schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:55:
[...]

Uiteraard, maar de brug kan nu gebruikt worden om op terug te vallen als de huidige routes kapot worden geschoten. Als de brug óók uitgeschakeld is, dan zijn er geen routes meer om op terug te vallen.
Als de brug NU niet gebruikt wordt voor militaire transport, dan is het NU niet zinnig om er energie in te steken.
Dan liever op een opportuun moment de treinbevoorrading onder vuur nemen en die route blokkeren. En wanneer Rusland dan de logistiek heeft omgezet naar de brug, DAN pas de brug onder vuur nemen. Rusland maximaal uitputten.

Denk ik. Als armchair-general.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:43
vanaalten schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:35:
[...]

Als de brug NU niet gebruikt wordt voor militaire transport, dan is het NU niet zinnig om er energie in te steken.
Dan liever op een opportuun moment de treinbevoorrading onder vuur nemen en die route blokkeren. En wanneer Rusland dan de logistiek heeft omgezet naar de brug, DAN pas de brug onder vuur nemen. Rusland maximaal uitputten.

Dit zou ik ook zeggen. Zolang rusland de brug niet gebruikt omdat ze bang zijn dat ie zal worden beschoten, is het doel al bereikt. En zolang die dreiging voldoende is, kun je je raketten beter voor andere doelen gebruiken. Tegen de tijd dat er geen andere optie meer is voor rusland is het vroeg genoeg om hem alsnog te bestoken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:23

Shabbaman

Got love?

De juiste omstandigheden om iets te kunnen beschieten moeten wel aanwezig zijn. De operaties op de Krim zijn niet gewoon "point & click". UA zal de kans niet laten passeren om de brug uit te schakelen omdat er toevallig ergens een spoorlijn ligt.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Shabbaman schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:07:
De juiste omstandigheden om iets te kunnen beschieten moeten wel aanwezig zijn. De operaties op de Krim zijn niet gewoon "point & click". UA zal de kans niet laten passeren om de brug uit te schakelen omdat er toevallig ergens een spoorlijn ligt.
Maar wel als ze betere doelen hebben die direct impact hebben op het strijdverloop. Daarnaast kan het natuurlijk ook tactisch zijn om de de brug juist wel intact te laten zodat rusland denkt nog een back-up te hebben. En om hem dan aan te vallen als je tegelijkertijd die spoorlijn uitschakelt. De kans is natuurlijk altijd groot dat je de brug alleen beschadigt en hem maar voor een paar weken/maanden uit kunt schakelen. Hetzelfde geldt voor de spoorlijn, en daarmee heeft 1 van de 2 uitschakelen relatief weinig impact als de back-up er is, maar als die back-up tegelijkertijd ook kapot is, is er wel een acuut en groot probleem.

Hoe dan ook zie je wel dat de lange-afstand wapens alweer goed worden ingezet. De luchtmacht onder druk zetten zal momenteel meer impact hebben dan te focussen op zo'n brug. Die luchtmacht heeft de laatste tijd weer veel problemen veroorzaakt aan het front en als je dat kunt verminderen helpt dat al veel. Zeker als straks de F16s komen is het handig als die wat meer vrij spel hebben.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Een nadeel van de door de USA gestelde beperkingen op het gebruik van hun geleverde spullen, Rusland heeft aardig veilig binnen de eigen landsgrenzen het Kharkiv offensief kunnen voorbereiden en troepen kunnen verzamelen en UA kan deze pas aanvallen met de westerse wapens zodra de Russen de grens zijn overgestoken.

Uiteraard hebben ze wel ook wat eigen spul wat ze kunnen gebruiken, maar ATACMS of HIMARS inzetten tegen de RF troepen over de grens zit er niet in…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
gise schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:39:
Een nadeel van de door de USA gestelde beperkingen op het gebruik van hun geleverde spullen, Rusland heeft aardig veilig binnen de eigen landsgrenzen het Kharkiv offensief kunnen voorbereiden en troepen kunnen verzamelen en UA kan deze pas aanvallen met de westerse wapens zodra de Russen de grens zijn overgestoken.

Uiteraard hebben ze wel ook wat eigen spul wat ze kunnen gebruiken, maar ATACMS of HIMARS inzetten tegen de RF troepen over de grens zit er niet in…
klopt maar er is genoeg spul van anderen wat UA ook kan inzetten wat wel mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
Mektheb schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:06:
[...]
klopt maar er is genoeg spul van anderen wat UA ook kan inzetten wat wel mag.
Waaronder spullen van de Britten.

Maar hoe zou het zitten met Britse wapens onder een F16? Mag het dan wel over de grens geschoten worden?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:47
PASware schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:26:
[...]

Waaronder spullen van de Britten.

Maar hoe zou het zitten met Britse wapens onder een F16? Mag het dan wel over de grens geschoten worden?
Ja een wapen wel maar die F16 mag niet de grens over met Rusland. Zoiets denk ik. Kan nog leuk worden als er diverse raketten onder een F16 hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 07:29

flessuh

Set sail for fail!

vanaalten schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:35:
[...]

Tja, misschien wachten/hopen ze dat wanneer de brug minder gebruikt wordt voor militaire doeleinden, de verdediging daarvan ook wat terug geschroefd gaat worden. Dat maakt het een makkelijker doel. Dan eerst de brug en direct er achteraan de rail verbinding er uit schieten..

Maar ja we zien het vanzelf wat Oekraïne gaat doen. Ze denken overal iig goed over na.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ik weet niet wat precies de reactie uit Rusland was waar dit op reageert, maar ik zou gokken op dat ze boos waren?
Romanian Prime Minister Ciolacu said that the decision on the supply of a Patriot system to Ukraine will be taken in the Supreme Council of National Defence, but he stressed that he was pleased with Moscow's reaction."It means that we matter and it has fears that the world is mobilising against them,"
https://www.threads.net/@noelreports/post/C6_EtHZKnjY?hl=en

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

YakuzA schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:43:
Ik weet niet wat precies de reactie uit Rusland was waar dit op reageert, maar ik zou gokken op dat ze boos waren?

[...]
https://www.threads.net/@noelreports/post/C6_EtHZKnjY?hl=en
Als een groot land laat weten dat ze bang zijn voor een beslissing van een klein land is, dan wordt een klein land gemotiveerd om een verschil te maken.

Hoe duidelijker de angst van de vijand gedetecteerd wordt, hoe meer double down dat je gaat om de vijand nog wat na te trappen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• beany
Voor nu onbevestigd, maar bij de aanval op #Belbek, #Crimea zouden zijn vernietigd:
- 1 MiG-31
- 3 SU-27
- 1 S-400 launcher + radar
- 1 S-300 launcher

Ook de Russische milblogger Fighterbomber schrijft dat Rusland zelf liegt "zoals gewoonlijk". Hopelijk hebben we snel bevestiging.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Sowieso een S-400 radar.

Ook een ondersteuningsvoertuig voor de S-300/400

[ Voor 38% gewijzigd door Yakolev op 15-05-2024 15:57 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mir4dor
gise schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:39:

Hmmm, Blinken komt schijnbaar met een verhaal wat eigenlijk wel goed klinkt;

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• beany
Niet over de directe strijdverloop in Oekraine. Maar wel over de recente aid package van de US, waarom Crimea essentieel is voor Oekraine, NATO soldaten in Oekraine, gebruik van nucleare wapens in Oekraine en waarom de Russen in Oekraine verslagen moeten worden.

Interessant interview met *** generaal Ben Hodges ( Wikipedia: Ben Hodges ) en zijn blik/mening op/over zaken. Video is slechts een 10 dagen oud met dus redelijk actuele zaken die besproken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

mir4dor schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:02:
[...]

Hmmm, Blinken komt schijnbaar met een verhaal wat eigenlijk wel goed klinkt;
[Twitter]
Ja, prima zo. Gewoon direct over de grens de aanvoer voor het Kharkiv offensief wél pakken. Ik zou geen atacms op flatgebouwen in Belgorod afvuren oid, geen nut en alleen maar kwaad bloed.

een treffende spreuk

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Noel over het hoge aantal slachtoffers de laatste tijd:
https://mstdn.social/@noelreports/112446427313848255
Last week, I have seen and received lots of these images. Russian assault squads, usually between 5-20 men, trying to walk towards new forward positions without any backup. After they are noticed by drones, they are taken out one by one. It explains the high number of casualties in the General Staff's daily figures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Zou dit het resultaat zijn ook van de wisseling aan de top van het leger? Is deze nieuwe generaal ineens wèl spaarzaam met de tanks en ander materieel waardoor de squads maar te voet moeten bestormen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
Nee, daarvoor is dit te vroeg en te laag in de pikorde. Ik denk, gebaseerd op meerdere uitgebreide berichten hier en op andere fora, dat ze inderdaad steeds minder bmps ter beschikking hebben en deze niet meer zo massaal (kunnen?) inzetten. Met alle drones in de buurt zijn ze waarschijnlijk ook te kwetsbaar geworden zo dicht bij het front.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• beany
Naast dat het aantal manschappen nog steeds hoog is, is dit keer de sectie “vehicles & fuel tanks” ook aanzienlijk hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpbEBb76jB6DHq8ZdmXopYV_zo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpkxOoDgGTvZVoUoVStGMB5D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door beany op 16-05-2024 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
beany schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 06:43:
Naast dat het aantal manschappen nog steeds hoog is, is dit keer de sectie “vehicles & fuel tanks” ook aanzienlijk hoog.
De laatste schakel in het logistiek proces, minstens even belangrijk als andere voertuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Tens schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:28:
[...]

De laatste schakel in het logistiek proces, minstens even belangrijk als andere voertuigen.
Je kunt daarbij niet voorbij het feit dat hoewel Rusland een enorm verouderd leger heeft, het wel een enorm leger heeft/had. Tegen de verwachting van velen in, blijven ze dit volhouden en weten ze zelfs een offensief op te brengen.

Overigens is de hoeveelheid buitenlandse bronnen inmiddels wel fors, maargoed, dat is het in UA ook. Wel pijnlijk om Russen met Steyr wapentuig te zijn bijvoorbeeld, maargoed, de wapenhandelaren kiezen doorgaans geen kant - behalve die van degene met geld.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Afgelopen nacht hebben ze Belbeck weer aangevallen, voor zover nu bekend
https://mstdn.social/@noelreports/112449465520320708
A Ukrainian missile attack on Belbek Air Base and its surroundings during the night of May 14-15, resulted in significant damage and casualties, Russian channel ASTRA.

At Belbek, the strike destroyed two MiG-31 interceptor fighters and a fuel and lubricants warehouse, injuring 11 Russian servicemen. Later, a missile hit an S-400 Triumph air defense system near the village of Vishnevoye north of Belbek Air Base, causing the system to catch fire, killing two servicemen, and injuring two others.
Toch bijzonder dat ze S400 systemen blijven raken met raketten die dat systeem juist uit de lucht moet halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 10:39
Het zou mooi zijn als ze de vliegvelden kunnen raken van waar de vliegtuigen opstijgen die nu de Donbass met al die glide bommen bestoken.

Maar de Krim is natuurlijk ook een goed doelwit, al is het maar om wat af te leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:45
gustaveau schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:04:
Het zou mooi zijn als ze de vliegvelden kunnen raken van waar de vliegtuigen opstijgen die nu de Donbass met al die glide bommen bestoken.

Maar de Krim is natuurlijk ook een goed doelwit, al is het maar om wat af te leiden.
Als de Krim deels of helemaal door Oekraïne wordt *knip* je bedoelt waarschijnlijk "bevrijd" gaan burgers en het leger het idee krijgen dat het allemaal voor niets was.

Stel dat tegen dan EU troepen “niet bezette delen” willen verdedigen met luchtafweer, en dat op de Krim 8)

[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 16-05-2024 18:51 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:49

servies

Veni Vidi Servici

*knip* Liever een TR dan een Meta comment op deze manier.

[ Voor 86% gewijzigd door teacup op 16-05-2024 18:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
UA heeft niet kunnen pushen afgelopen maanden door ammo tekort natuurlijk, maar het is behoorlijk stil rond Krynky.

Gericht zoeken levert wel wat recente filmpjes op en vond ook onderstaande tweet:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
gise schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:48:
UA heeft niet kunnen pushen afgelopen maanden door ammo tekort natuurlijk, maar het is behoorlijk stil rond Krynky.

Gericht zoeken levert wel wat recente filmpjes op en vond ook onderstaande tweet:

[Embed]
Doel is hier is natuurlijk de russen bezig houden. Denk dat een offensief niet te doen is. Bevoorrading via water is nogal gevoelig met drones.
Laatste is idd een paar weken geleden, toen hebben ze een eiland in de buurt ook ingenomen. ReportingFromUkraine had daar een paar ddagen geleden een filmpje over. Zorgt ervoor dat de russen ook in dat gebied meer verdeeld moeten zitten en dus meer 'rust' (relatief) voor de soldaten in Krynky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

NiGeLaToR schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:41:
[...]

Je kunt daarbij niet voorbij het feit dat hoewel Rusland een enorm verouderd leger heeft, het wel een enorm leger heeft/had. Tegen de verwachting van velen in, blijven ze dit volhouden en weten ze zelfs een offensief op te brengen.

Overigens is de hoeveelheid buitenlandse bronnen inmiddels wel fors, maargoed, dat is het in UA ook. Wel pijnlijk om Russen met Steyr wapentuig te zijn bijvoorbeeld, maargoed, de wapenhandelaren kiezen doorgaans geen kant - behalve die van degene met geld.
Oostenrijk kiest weldegelijk kant. Zelfde als in 40-45.

Mijn verwachting was overigens nooit dat de Russen low-quality wapentuig niet lang vol kon houden. Ik verwacht wél dat zodra storage echt leeg is, dat het dan wel moeilijk wordt. Maar dan hebben ze altijd nog drones, infantry golven en ongepantserde voertuigen plus productie (bmp-3, Btr-82at)

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 07:54
pro_6or schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:20:
[...]

Oostenrijk kiest weldegelijk kant. Zelfde als in 40-45.
Oostenrijk bestond niet in deze periode en daarnaast is het niet zo zwart-wit als je het hier probeert te schetsen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

asdfqwerty schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:05:
[...]

Oostenrijk bestond niet in deze periode en daarnaast is het niet zo zwart-wit als je het hier probeert te schetsen
Ukraine bestaat ook niet volgens Rusland. Jammer eigenlijk voor ze, nu kan Ukraine ook geen anschluss doen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_VaJzK6P07H21E0jwuJWjGbDdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zx7BteB8aGRH6IwrDUFvD6hi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

Nog een weekje en dan zijn we bij de 500K.
Bizar.

Ook weer veel voertuigen, tanks en apv vallen mee, maar de gewone voertuigen schieten wel om hoog.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:10
De leveringen van wapens en munitie zijn dus van doorslaggevend belang, kan ik dat concluderen?

We hebben weer te lang getreuzeld als westen en politieke spelletjes voorrang gegeven aan onze lange termijn veiligheid. Treurig allemaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:30

Standeman

Prutser 1e klasse

CornermanNL schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:13:
De leveringen van wapens en munitie zijn dus van doorslaggevend belang, kan ik dat concluderen?

We hebben weer te lang getreuzeld als westen en politieke spelletjes voorrang gegeven aan onze lange termijn veiligheid. Treurig allemaal.
Ja, dit heeft onnodig Oekrainse levens en territorium gekost. :/

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Denk dat die causaliteit wat lastig is. Zal vooral voor de gesneuvelden ook afhangen van hoe Rusland de aanval inzet. De berichten dat dit vooral lopend gebeurt is misschien meer een verklaring dan de wapen leveringen.

Hoewel ze daar dan weer meer materieel mee kunnen treffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

CornermanNL schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:13:

Ze zijn altijd van belang geweest. Je manschappen kunnen nog zo gemotiveerd zijn om te verdedigen; als hun beste wapens stokken en messen zijn zullen ze niet veel bereiken. Ik ben blij om te zien dat de wapens dus inderdaad voor een redelijk deel gewoon klaar stonden aan de buitengrens van Oekraïne en dus snel genoeg konden worden geleverd.

Ik hoop dat de Republikeinen in de VS zich realiseren dat het bloed van Oekraïners aan hun handen kleeft. Het is enigszins geruststellend om te zien dat in de VS richting Biden aan het draaien is maar het is nog afwachten tot November om het uiteindelijke resultaat te zien.

Maar het blijft kritiek in Oekraïne. Dit gaat nog zeker een maand zo door. Wellicht twee maar daarna is Rusland door zijn opforce in Kharkiv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Auredium schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:52:
[...]

Ze zijn altijd van belang geweest. Je manschappen kunnen nog zo gemotiveerd zijn om te verdedigen; als hun beste wapens stokken en messen zijn zullen ze niet veel bereiken. Ik ben blij om te zien dat de wapens dus inderdaad voor een redelijk deel gewoon klaar stonden aan de buitengrens van Oekraïne en dus snel genoeg konden worden geleverd.

Ik hoop dat de Republikeinen in de VS zich realiseren dat het bloed van Oekraïners aan hun handen kleeft. Het is enigszins geruststellend om te zien dat in de VS richting Biden aan het draaien is maar het is nog afwachten tot November om het uiteindelijke resultaat te zien.

Maar het blijft kritiek in Oekraïne. Dit gaat nog zeker een maand zo door. Wellicht twee maar daarna is Rusland door zijn opforce in Kharkiv.
Ik denk dat Kharkiv net zo gaat blijven als de rest van de frontlijn. De Russen blijven zitten en kruipen af en toe naar voren met weer een grote push.

Ik vind ook niet zoals een ander het noemde dat het politieke spelletjes zijn. De democraten hebben het huis niet, daarmee de speaker niet, en dus kunnen de republikeinen alles tegenhouden. Dat is een democratische realiteit in de VS. Zeker nu daar de verhoudingen zo verstoord zijn door het Maga/trumpisme.

Dat is óók een keiharde strijd. Wij hebben hem hier net zo goed te voeren en onze rechtse vleugel krijgt de touwtjes in handen.

Of dat allemaal aan de opkomst van social media, het bespelen daarvan door Rusland, de impopulaire maatregelen die nodig zijn, de slechte kanten van kapitalisme ligt, ik weet het niet maar je ziet het breed terug en het is een enorm gevaar voor onze (wereldwijde) veiligheid en Europese bestaanszekerheid.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Auredium schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:52:
[...]

Je kunt je alleen wel afvragen waarom het zoveel 'kleine' voertuigen zijn die kapot gaan. Want dat komt overeen met de berichten dat rusland vooral aanvalt met manschappen met minimale ondersteuning. Want dat zou betekenen dat rusland zelf problemen heeft om nog met zwaarder materieel te werken.
Uiteindelijk is rusland natuurlijk wel meer van de troepen opofferen, maar de laatste weken is de ondersteuning die meegestuurd wordt nog minder dan voorheen. En dat kun je niet alleen verklaren doordat Oekraine meer spullen krijgt, maar zal er ook aan liggen dat rusland moeite heeft met genoeg spullen aan het front te krijgen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 19:37
redwing schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:50:
[...]

En dat kun je niet alleen verklaren doordat Oekraine meer spullen krijgt, maar zal er ook aan liggen dat rusland moeite heeft met genoeg spullen aan het front te krijgen.
Dit verbaasd mij al langer, dat ze het voor elkaar krijgen om naast manschappen, voedsel en munitie, ook maar steeds nieuwe voertuigen aan het front weten te krijgen. Vooral in combinatie met de corruptie/incompetentie die ze verder laten zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

redwing schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:50:
[...]

Je kunt je alleen wel afvragen waarom het zoveel 'kleine' voertuigen zijn die kapot gaan. Want dat komt overeen met de berichten dat rusland vooral aanvalt met manschappen met minimale ondersteuning. Want dat zou betekenen dat rusland zelf problemen heeft om nog met zwaarder materieel te werken.
Uiteindelijk is rusland natuurlijk wel meer van de troepen opofferen, maar de laatste weken is de ondersteuning die meegestuurd wordt nog minder dan voorheen. En dat kun je niet alleen verklaren doordat Oekraine meer spullen krijgt, maar zal er ook aan liggen dat rusland moeite heeft met genoeg spullen aan het front te krijgen.
Dat is de andere kant van het verhaal. Het is inmiddels realiteit dat Rusland de bodem van zijn Sovjet voorraad heeft bereikt. Uiteindelijk bereiken we een staat waarin Rusland hoofdzakelijk infanterie aanvallen uitvoert met wellicht 1 keer in de twee weken of 1 keer in de maand een fikse tank aanval. Ik vermoed dat ze langzaamaan door T80 tanks heen zijn om te refurbischen. Ik denk dat zelfs de T60 reeks tanks aan hun einde zijn aan het komen.
Een voordeel hiervan is dat de leveringen ook kunnen worden aangepast. IFV en APC achtige voertuigen hebben lang niet het zware spul nodig om uit te schakelen. Drones die normaal al tanks kunnen uitschakelen eten die voertuigen op. Kamikaze drones zullen daar ook heel effectief in werken.

Grootschalig verlies van levens zal uiteindelijk Rusland ook opbreken. Ze zijn inmiddels mensen in Moskou aan het ronselen om te vechten wat betekend dat de buitengebieden leeg zijn aan het raken. Het vet van het land is op, de spieren zijn bijna gekannibaliseerd en op je organen kannibaliseren is niet lang vol te houden.

Desalniettemin zal Oekraïne het zwaar hebben dit jaar. Ik vermoed dat de uitslag van de Amerikaanse presidentiële verkiezingen heel belangrijk gaan worden (enigszins helaas maar het is wat het is). Als Biden wint vermoed ik dat Rusland op het breekpunt staat omdat er dan nog zeker 4 jaar weerstand vanuit het westen zal zijn. Vier jaar die Rusland zich niet kan veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
SiErRa schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:01:
[...]

Dit verbaasd mij al langer, dat ze het voor elkaar krijgen om naast manschappen, voedsel en munitie, ook maar steeds nieuwe voertuigen aan het front weten te krijgen. Vooral in combinatie met de corruptie/incompetentie die ze verder laten zien.
Als het gaat om "op de trein zetten" denk ik dat dat niet al te lastig is voor ze. Ze hebben hele schemas wat waarheen moet. Dus er hoeft alleen maar een voorraad te zijn, en een trein om het op te zetten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Geen beelden, wel geluid, mogelijk een aanval geweest op de haven in Russisch Novorossiysk?

Uit de comments merkt iemand op; geluid van inkomende drone(s) te horen, geen geluiden van actieve AA.

Hier beelden van brandende fuel opslag:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/tU9NXaudHV

[ Voor 15% gewijzigd door gise op 17-05-2024 11:34 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
gise schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:29:
Geen beelden, wel geluid, mogelijk een aanval geweest op de haven in Russisch Novorossiysk?

Uit de comments merkt iemand op; geluid van inkomende drone(s) te horen, geen geluiden van actieve AA.

[Twitter]

Hier beelden van brandende fuel opslag:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/tU9NXaudHV
Zou het deze zijn?

Edit, some more:

[ Voor 6% gewijzigd door asing op 17-05-2024 12:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

asing schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:59:
[...]

Zou het deze zijn?

[Twitter]

Edit, some more:

[Twitter]
Nu ben ik wel benieuwd naar wat er allemaal geraakt is. Dit leest heel erg als een bericht waarbij Rusland het niet had zien aankomen wat vaak inhoud dat er behoorlijk wat schade is. Wellicht heeft Rusland weer wat meer onderzeeërs erbij? Hopelijk krijgen we snel via satellietfoto's beter zicht erop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 17:54
Auredium schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:08:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd naar wat er allemaal geraakt is. Dit leest heel erg als een bericht waarbij Rusland het niet had zien aankomen wat vaak inhoud dat er behoorlijk wat schade is. Wellicht heeft Rusland weer wat meer onderzeeërs erbij? Hopelijk krijgen we snel via satellietfoto's beter zicht erop.
Inmiddels berichten van 28 explosies in de haven.
Hopelijk goed nieuws later.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• redwing
NeutraleTeun schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:10:
[...]

Inmiddels berichten van 28 explosies in de haven.
Hopelijk goed nieuws later.
Klinkt alsof er weer veel drones/raketten zijn uitgeschakeld door hun doelen dus :+

[removed]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• mir4dor
De russen zijn er in ieder geval niet blij mee zo meld Anton Garaschenko

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

mir4dor schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:25:
De russen zijn er in ieder geval niet blij mee zo meld Anton Garaschenko
[Twitter]
Klinkt als swarm tactics. Kan mij voorstellen dat Oekraïne ook rekening houd met electronic warfare.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:11
Geen update maar de foto’s kennen we allemaal nog wel.
Dmytro Kozatskyi, call sign "Orest," is a Ukrainian soldier who formerly headed the press service of the Azov regiment. He was based in Mariupol when Russia launched its full-scale invasion of Ukraine on Feb. 24, 2022, and soon ended up at the last Ukrainian stronghold in the city — the Azovstal steel plant. Thanks to the photographs he took inside the bunkers of the plant, the world was able to witness the horrors in which both soldiers and civilians had to endure almost non-stop Russian bombardment.
In this video, Kozatskyi breaks down his famous photographs and shares his memories about the Russian siege of Mariupol.
YouTube: Mariupol defender breaks down his famous Azovstal photos

Twitch kanaal Kepro_ - wot stats

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
In onderstaande link meerdere sateliet beelden van gisteren voor Balbek Airport

https://www.twz.com/news-...magery-of-belbek-air-base

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ub3zxe8w8NDOLOIbko7tRyWQ2G4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KwzfN88jWv7wnygFUaLzI9A.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid