Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste
Acties:
  • 207.508 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Blijkbaar is het Chinese golfkarretje toch ingezet bij het front:

March of the Eagles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:32
nu we het toch over statistiek hebben, visual confirmed tank losses zit op 3000:

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:08
Oekraïne zou verste droneaanval op Rusland tot nu toe hebben uitgevoerd.

De drone zou een recordafstand van 1.500 kilometer hebben afgelegd, zegt een bron binnen de Oekraïense inlichtingendiensten tegen persbureau Reuters.

Bron nu.nl.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Noord-Koreaanse raketten komen met een hoog mislukkingspercentage:
Een flink deel van de verwoestende Noord-Koreaanse raketten die Rusland afschiet op Oekraïne, blijkt technisch niet in orde te zijn. Volgens de Oekraïners raken de KN-23-korteafstandsraketten uit koers en exploderen ze in de lucht.

Tot die conclusie komt de Oekraïense justitie, die de Russische raketaanvallen op onder andere Charkiv onderzoekt. Rusland, ’s werelds derde grootste wapenexporteur, is door de oorlog en de internationale sancties gedwongen Noord-Koreaanse en Iraanse wapens te gebruiken om de strijd vol te kunnen houden.

De Oekraïners onderzochten de wrakstukken van 21 van de naar schatting vijftig Noord-Koreaanse korteafstandsraketten die de Russen tussen december en februari afschoten. Volgens OM-baas Andri Kostin raakte ongeveer de helft van de raketten uit koers en explodeerden ze in de lucht. Dit is een hoog mislukkingspercentage. Ook voor de Russen moet dit een teleurstelling zijn. Het Russische opperbevel is aangewezen op de KN-23 omdat hun arsenaal Iskander-raketten na twee jaar oorlog op begint te raken.
De Verenigde Staten en Zuid-Korea zijn dan ook erg geïnteresseerd in dit onderzoek:
Het Oekraïense onderzoek wordt met argusogen gevolgd in de Verenigde Staten en Zuid-Korea. Bij een oorlog op het Koreaanse schiereiland, vormen de meer dan 25 duizend Amerikaanse soldaten in Zuid-Korea een groot doelwit van de Noord-Koreaanse raketten en artillerie. Amerika maakt zich met name zorgen over de raketmacht. Pyongyang, dat sinds 2006 een kernmacht is, beschikt namelijk ook over middellange- en langeafstandsraketten die de VS en Amerikaanse bases in de Stille Oceaan kunnen treffen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Volgens de podcast van Veldheren van vandaag, zit er mogelijk een Russisch offensief vanuit de hoek Belgorod aan te komen, met vijf divisies (50k personeel).

Iemand daar meer informatie over?

[ Voor 3% gewijzigd door Spykie op 09-05-2024 21:28 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Het Pentagon en SpaceX gaan kijken wat ze kunnen doen om Russische Starlink terminals te blokkeren:

Pentagon Teams Up With SpaceX to Block Russia From Using Starlink
Pentagon officials working with Elon Musk’s SpaceX have blunted the Russian military’s unauthorized use of Starlink internet terminals on the battlefield in its war with Ukraine, according to the Defense Department’s space policy chief.

The US has been “heavily involved in working with the government of Ukraine and SpaceX to counter Russian illicit use of Starlink terminals,” John Plumb, the outgoing assistant secretary for space policy, said in an interview.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:53:
Het Pentagon en SpaceX gaan kijken wat ze kunnen doen om Russische Starlink terminals te blokkeren:

Pentagon Teams Up With SpaceX to Block Russia From Using Starlink

[...]
Lijkt me toch niet heel lastig? Blokkeer alles binnen de landsgrenzen van Oekraïne (en Rusland/Wit-Rusland?) en daarna een exclusion op die blokkade voor geregistreerde terminals die het Oekraïense leger gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:48
gise schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:38:
[...]

Lijkt me toch niet heel lastig? Blokkeer alles binnen de landsgrenzen van Oekraïne (en Rusland/Wit-Rusland?) en daarna een exclusion op die blokkade voor geregistreerde terminals die het Oekraïense leger gebruikt.
Lijkt me iets lastiger dan dat. Gezien Starlink terminals ook met privaat donaties gedaan zijn verwacht ik niet dat ze allemaal netjes geregistreerd staan als Russisch/Oekraïens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:04
analogworm schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 23:31:
[...]

Lijkt me iets lastiger dan dat. Gezien Starlink terminals ook met privaat donaties gedaan zijn verwacht ik niet dat ze allemaal netjes geregistreerd staan als Russisch/Oekraïens.
Dat hoeft ook niet denk ik. Er zijn heel veel Starlink sattelieten en voorheen kon je je regio niet uit. Straal een paar sattelieten aan en Starlink weet tot op de meter waar de terminal staat. Als ze dat kunnen weten ze ook aan welke kant van de frontlinie dat ding staat en hem blokkeren als dat aan de bezette kant is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing

Zaluzhnyi is nu ambassadeur :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Onbekend schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:49:
Let er op dat in beslag genomen deel alleen gaat over de winsten van de bevroren bezittingen in Europa. (Deze winst komt volledig uit Europa en niet uit Rusland o.i.d..)
De bevroren bezittingen zelf blijven even veel waard als aan het begin van de oorlog. Dit bevroren deel zou eventueel na de oorlog weer vrijgegeven kunnen worden.

De winst van 1,5% is inderdaad wat laag, maar aan de andere kant mag er weinig risico mee genomen worden. Mogelijk dat dit bevroren deel alleen passief wordt belegd, of helemaal niet actief wordt beheerd.
Op de rente (Euroclear krijgt 3% als het geld bij de ECB geparkeerd wordt) moet ook belasting betaald worden in België (25% vennootschapsbelasting).
Die geïnde belasting gaat apart via België naar Oekraïne.
Mogelijk gaan er ook nog kosten af die naar Euroclear gaan omdat ze overstelpt worden met schadeclaims uit Rusland.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:41

pro_6or

amateur_60r

Spykie schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:28:
Volgens de podcast van Veldheren van vandaag, zit er mogelijk een Russisch offensief vanuit de hoek Belgorod aan te komen, met vijf divisies (50k personeel).

Ik sprak toevallig Steiner daar over. Hij had een bevel gehad van de kleine aanvoerder in de bunker om door te breken.

een treffende spreuk

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 21:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4sI8clVyXhXWxuzT7Kw51HMY18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubtTJJBa7LqA4o1v0QuJajo5.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

XWB schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:57:
Noord-Koreaanse raketten komen met een hoog mislukkingspercentage:

[...]

De Verenigde Staten en Zuid-Korea zijn dan ook erg geïnteresseerd in dit onderzoek:

[...]
Dit verbaasd mij niet. Ze worden in elkaar gedraait door een volk wat helemaal niet gemotiveerd is om zich in te zetten voor het land zijn eigen verdediging. Decennia lang brainwashen helpt niet super veel als je volk elke dag honger heeft.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:33

Nox

Noxiuz

pro_6or schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 00:23:
[...]

Ik sprak toevallig Steiner daar over. Hij had een bevel gehad van de kleine aanvoerder in de bunker om door te breken.
Hoe moet ik dit interpreteren?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Spykie schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:28:

Er zijn er wel meer die die cijfers roepen, als ze kloppen kan het gebeuren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJz9b3wetBQb8Z0d2H3pTogY2Jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CE6RYqas71006I7vi5b0ZJKJ.jpg?f=fotoalbum_large
🛰 Russian offensive in the North: is it possible?

The enemy forces on the northern border are united by the group: "North" Together, their forces are:

- About 50,000 personnel;
- 400 tanks;
- 930 BBM;
- 990 artillery systems;
- 120 MRLS.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Tens schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:21:
[...]

[Afbeelding]

[...]
Ik zie dat gebeuren. Er is wel een klein puntje. 400 tanks en 50.000 soldaten is aardig wat ware het niet dat Rusland dagelijks vaak tussen de 10-20 tanks verlies en 1000+ soldaten. Dit is natuurlijk over het hele front. Maar gebaseerd op deze cijfers zou het dus een offensief zijn van twee a drie maanden. Als het start dan start het rond deze tijd, nu het 9 Mei is geweest.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Weer een raffinaderij aangevallen:

Deze was rond 15 maart ook al geraakt. Dit ziet er uit als een grote brand dus hopelijk flinke schade.

[ Voor 33% gewijzigd door user109731 op 10-05-2024 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

user109731 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:35:
Weer een raffinaderij aangevallen:
[Embed]
Deze was rond 15 maart ook al geraakt. Dit ziet er uit als een grote brand dus hopelijk flinke schade.
En in de Kaluga oblast, die recht tussen Kyiv en Moskou ligt en je zou verwachten dat die goed verdedigd is. Tenzij alle luchtafweer naar Moskou was verplaatst voor de parade en nog onderweg terug was.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

XWB schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:04:
Blijkbaar is het Chinese golfkarretje toch ingezet bij het front:

[Twitter]
Ik zie een zekere ironie dat dit filmpje uitgerekend op tiktok staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:44
Yucon schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:01:
[...]

Ik zie een zekere ironie dat dit filmpje uitgerekend op tiktok staat.
Wel bijzonder dat er nog 3 weg weten te komen na die drone inslag (op 10sec komt die van links). Hoe ver ze komen en of ze het overleefd hebben is maar de vraag natuurlijk.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
Auredium schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:24:
[...]

Ik zie dat gebeuren. Er is wel een klein puntje. 400 tanks en 50.000 soldaten is aardig wat ware het niet dat Rusland dagelijks vaak tussen de 10-20 tanks verlies en 1000+ soldaten. Dit is natuurlijk over het hele front. Maar gebaseerd op deze cijfers zou het dus een offensief zijn van twee a drie maanden. Als het start dan start het rond deze tijd, nu het 9 Mei is geweest.
speculatie /wens:

Zou mooi zijn als er dan toevallig F16's rondgieren... O-)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 16:10

Garyu

WW

[...]

[Afbeelding]

[...]
Als dit echt het nieuwe russische zomeroffensief is, dan mag Kharkiv zich warm inpakken vrees ik. De russische gehaktmolen gaat zeker enorm zijn, maar brute force heeft natuurlijk wél gewoon succes uiteindelijk. Tegen hoge kosten, maar wel succes. Ik hou mijn hart vast :|.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:22

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

[Afbeelding]

[...]
Een aantal maanden terug hebben we wat luchtfoto's gezien van een (volgens mij deze) troepenopbouw.

Duidelijk te zien dat er opslagen waren van brandstof en waar ze vermoedelijk munitie opsloegen en je zag van die compounds waar troepen zouden verbleven en voertuigen en ander materieel.

Het verbaast mij enigszins dat ik daarover weinig (lees: niks) meer gehoord heb. Mijn verwachting was dat die locaties al lang en breed onder vuur gelegen hadden.

Kan zou maar zijn dat daar (net als de Kerch-brug) mee wordt gewacht tot enerzijds meer steun (in de breedste zin) is geleverd en dat die doelen maximaal relevant zijn.

Die RU 50K personnel en wat ze daar verder hebben aan rollend materieel gaat wel zwaar drukken als dat zich concentreert op slechts 3 locaties. -O-

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]

[...]
Zijn waarschijnlijk wel weer cijfers inclusief conscripts die Oekraïne niet in mogen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

YakuzA schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:58:
[...]

Zijn waarschijnlijk wel weer cijfers inclusief conscripts die Oekraïne niet in mogen?
wat bedoel je daarmee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kernie
  • Laatst online: 12:19
Garyu schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:27:
[...]

Als dit echt het nieuwe russische zomeroffensief is, dan mag Kharkiv zich warm inpakken vrees ik. De russische gehaktmolen gaat zeker enorm zijn, maar brute force heeft natuurlijk wél gewoon succes uiteindelijk. Tegen hoge kosten, maar wel succes. Ik hou mijn hart vast :|.
Echt te bizar voor woorden dat we als mensheid in 2024 nog steeds mensen op deze manier de dood in sturen, gewoon bovenop de IFV en recht op de verdediging af (WW2 eastern front all over again).
Ook nog eens op de historische grond van Kursk. :/

PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:31
Auredium schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:24:
[...]

The Final push, voor 2025 moet komen.
Zodra de EU op stoom is zijn ze klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Mektheb schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:28:
[...]

The Final push, voor 2025 moet komen.
Zodra de EU op stoom is zijn ze klaar.
Ik ben het ermee eens dat Ruslands "window of oppertunity" beperkt is. Sowieso heeft de EU zijn productie op stoom in 2025. Als Biden in de VS wint dan gaat de steun vanuit de VS ook niet weg.

Ik maak mij wel zorgen over de beschikbare hoeveelheid soldaten wat Oekraïne heeft. Ik vermoed dat de EU uiteindelijk maar wss weer net wat te laat zelf soldaten gaat sturen mocht het echt nodig zijn. Maar net zoals met de munitie zal dat wss een jaar of mss twee later zijn dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Dat een cijfer van 50k roepen leuk is, maar dat er misschien maar een klein gedeelte volgens de wet Oekraïne in mag.
Conscripts mogen niet buiten Rusland ingezet worden.
Al een running issue voor Rusland sinds dag 1 van de SMO.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

YakuzA schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:33:
[...]
En je denkt dat dat de Russische gehaktmolen niet met conscripts gevoed wordt? (Hoe bizar het idee ook is. Het besef dat een mensenleven werkelijk geen waarde heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

michielRB schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:36:
[...]

En je denkt dat dat de Russische gehaktmolen niet met conscripts gevoed wordt? (Hoe bizar het idee ook is. Het besef dat een mensenleven werkelijk geen waarde heeft)
o.a @YakuzA + anderen zal dergelijk details niet onbekend zijn, dus snap je punt / vraag in deze niet echt.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

YakuzA schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:33:
[...]

Dat een cijfer van 50k roepen leuk is, maar dat er misschien maar een klein gedeelte volgens de wet Oekraïne in mag.
Helder, thanks, dat was mij niet bekend.

Lijkt me dan trouwens wel het enige regeltje waar RU zich in deze SMO aan houdt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 21-09 23:53
Als ik mij niet vergis dan worden de conscripts wel degelijk onder druk gezet om een contract te ondertekenen waardoor ze in dienst komen bij het leger en dus wel de grens overgezet mogen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

michielRB schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:36:
[...]

Het is een vooral korte termijn oplossing. Oekraïne heeft als verdedigend land eigenlijk geen andere keuze dan alles te rekruteren wat los en vast zit.

Rusland daarentegen...Dat land heeft net als heel veel landen een omgekeerde bevolkingspiramide. Ze hebben heel veel ouderen en vrij weinig jongeren. Bovendien hebben ze in de jaren 90 demografisch veel minder kinderen als aanwas gekregen dan de meeste landen omdat het toen niet zo goed ging en dus niemand daar zat te denken aan kinderen.

Op korte termijn kan Rusland heel veel mensen inzetten simpelweg door de grote van hun land en de bevolking. De prijs daarvoor komt echter later. Je kunt er donder op zeggen dat over een jaar of tien a twintig heel wat Russische dorpjes ophouden met bestaan omdat de ouderen wegvallen en er simpelweg geen jongeren meer zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 10:48

Snow_King

Konijn is stoer!

Bron: https://twitter.com/NOELreports/status/1788848504728617012
Shelling along the border area in Kharkiv is now reported. Russian channels claim Russian troops are attempting to break into Ukraine from several directions. Waiting for more, and confirmed information.
Lijkt het nu dan echt te gaan gebeuren? Laten we hopen dat UA goede verdediging klaar heeft staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Snow_King schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:04:
[Twitter]

Bron: https://twitter.com/NOELreports/status/1788848504728617012

[...]

Lijkt het nu dan echt te gaan gebeuren? Laten we hopen dat UA goede verdediging klaar heeft staan.
Wel grappig dat het nu komt nadat ik vanmorgen al aangaf het deed verwachten nu het 9 Mei is geweest. XD
Anyways, ik wens Oekraïne sterkte voor de komende drie maanden aan het front. Ik hoop dat hun verdedigingswerken klaar zijn en ze voldoende mankracht en materiaal hebben om de Russen te stoppen. Verwacht de komende tijd hogere aantallen op de dagelijkse hitlist wat betreft Russisch verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Auredium schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:07:
[...]

Wel grappig dat het nu komt nadat ik vanmorgen al aangaf het deed verwachten nu het 9 Mei is geweest. XD
Anyways, ik wens Oekraïne sterkte voor de komende drie maanden aan het front. Ik hoop dat hun verdedigingswerken klaar zijn en ze voldoende mankracht en materiaal hebben om de Russen te stoppen. Verwacht de komende tijd hogere aantallen op de dagelijkse hitlist wat betreft Russisch verliezen.
ja helaas een fijne I Told you so😏, we hebben het zien aankomen en dan mag je verwachten zij en wij ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
De eerste 180.000 shells die Tsjechie heeft georganiseerd gaan in juni aankomen.

https://euromaidanpress.c...ch-initiative-petr-pavel/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Fraggert schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:50:
[...]
Helder, thanks, dat was mij niet bekend.

Lijkt me dan trouwens wel het enige regeltje waar RU zich in deze SMO aan houdt :P
Ja, het is best raar dat ze dit wel netjes blijven volgen.
Het vermoeden is dat dit is om te grote interne onrusten te voorkomen.

In de 1e dagen van de SMO waren er blijkbaar vanuit Belarus wel wat conscripts (per ongeluk) mee gegaan, dat zorgde toen wel voor excuses vanuit Putin aan het volk.

Het is dus idd de vraag wat er allemaal bij de 50k wordt meegeteld.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 10-05-2024 12:13 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Garyu schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:27:
[...]

Ik vraag mij af wat het echte plan is, want met 50.000 troepen neem je geen miljoenenstad als Kharkiv in. Laat staan de hele provincie.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
XWB schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:29:
[...]

Ik vraag mij af wat het echte plan is, want met 50.000 troepen neem je geen miljoenenstad als Kharkiv in. Laat staan de hele provincie.
Maar je zet wel druk op een linie die al zwaar onder druk staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Nox schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 07:57:
[...]

Hoe moet ik dit interpreteren?
Het is de beroemde scene uit “der Untergang”. Ik hoop dat het hiermee overeenkomsten gaat hebben;

De Armee-Abteilung Steiner was een Duitse Armee-Abteilung van de Wehrmacht tijdens de Tweede Wereldoorlog. De eenheid werd op papier gecreëerd door Adolf Hitler op 21 april 1945 tijdens de Slag om Berlijn en onder het commando van SS-Obergruppenführer Felix Steiner geplaatst.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:29
Auredium schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:31:
[...]

Ik ben het ermee eens dat Ruslands "window of oppertunity" beperkt is. Sowieso heeft de EU zijn productie op stoom in 2025. Als Biden in de VS wint dan gaat de steun vanuit de VS ook niet weg.

Ik maak mij wel zorgen over de beschikbare hoeveelheid soldaten wat Oekraïne heeft. Ik vermoed dat de EU uiteindelijk maar wss weer net wat te laat zelf soldaten gaat sturen mocht het echt nodig zijn. Maar net zoals met de munitie zal dat wss een jaar of mss twee later zijn dan nodig is.
Soldaten in Oekraïne begint het grootste probleem te worden.

Het materiaal begint terug aan te dikken.

Als Biden wint, blijft de steun normaal gezien komen.

Als de EU de tering naar de nering zet stuurt ze veel materiaal en luchtafweer, en troepen naar het niet bezette gebied om de luchtafweer te bedienen.

Dat zou toch incentive moeten zijn zodat Oekraïners zich aandienen voor het front. Dat is hoop voor hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:29:
[...]

Waarom zou dat (hypothetisch gezien) niet kunnen? Die miljoenen inwoners zijn geen miljoenen tegenstanders als soldaat.

Ze nemen toch ook steden als Bakhmut en Avdiivka in met neem ik aan soortgelijke aantallen (al dan tegen hoge verliezen)

Alleen zal het plan dus wel waarschijnlijk de soortgelijke manier zijn, de stad plat bombarderen en schieten en elke dag offensief groepjes blijven sturen.

Oekraïne heeft maanden de tijd gehad om een sterke verdediging aan te leggen hier, hopelijk is het voldoende en zijn er inmiddels ook hier voorraden aan het front aangekomen qua munitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
gise schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:59:
[...]

Waarom zou dat (hypothetisch gezien) niet kunnen? Die miljoenen inwoners zijn geen miljoenen tegenstanders als soldaat.
Het was in 2022 ook niet gelukt om Kharkiv (de stad) in te nemen, met veel meer troepen.

En deze keer zijn in het noorden van het land diverse verdedigingslinies aangelegd, dus veel van die 50.000 troepen zullen sneuvelen nog voor ze de stad bereiken.
Ze nemen toch ook steden als Bakhmut en Avdiivka in met neem ik aan soortgelijke aantallen (al dan tegen hoge verliezen)
Dat waren relatief kleine steden in vergelijking met Kharkiv. De Oekraïners laten de Russen voor elk gebouw vechten. Als je dat een beetje doortrekt zou Rusland voor Kharkiv alleen al ~200.000 troepen nodig hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 10-05-2024 13:26 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:05:
[...]

Het was in 2022 ook niet gelukt om Kharkiv (de stad) in te nemen, met veel meer troepen.

En deze keer zijn in het noorden van het land diverse verdedigingslinies aangelegd, dus veel van die 50.000 troepen zullen sneuvelen nog voor ze de stad bereiken.

[...]

Dat waren relatief kleine steden in vergelijking met Kharkiv. Vergeet niet dat de Russen voor elk gebouw moeten vechten. Als je dat een beetje doortrekt zou Rusland voor Kharkiv alleen al ~200.000 troepen nodig hebben.
In 2022 hadden ze voor de gehele invasie iets van 200k. De aanval was natuurlijk wel soort van voorzien, maar er was niet op voorbereid om maar geen paniek te veroorzaken in het land.
Toen probeerden ze het gehele land in te nemen en stonden ze natuurlijk wel aan de poorten van Kharkiv (en Kiev) te rammelen.

Verschil is nu dat er een geconcentreerde macht van 50k op 1 plek zal proberen te pushen, waar wel op voorbereid is, maar waar ook de tactieken anders zijn.
Destijds was het vooral kilometers maken zonder al te veel weerstand op de meeste plekken.

Nu is het door verdediging proberen te breken en alles wat er achter zit bestoken met artillerie en waarschijnlijk de grotere glide-bombs op Kharkiv zelf gooien helaas.

Wat ik probeer te zeggen is; Rusland heeft uiteindelijk ook steden als Bakhmut en Avdiivka ingenomen door de gehaktmolen maar te laten draaien op de weg naar het innemen en ook daar de urban warfare van elke stad en gebouw doorlopen. De aantallen voor die aanvallen lagen naar mijn idee rond dezelfde getallen; 50k.
Dus ja, ze moeten eerst maar zien te doorbreken richting de stad zelf, en hopelijk bijten ze zich daar op stuk en heeft Oekraïne gedegen verdedigingswerken aangelegd inclusief mijnenvelden etc. Maar Kharkiv zal alsnog flinke klappen krijgen van glide bombs en aan puin geschoten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Rusland bezig met de eerste speldenprikjes, ben benieuwd of we ergens helder krijgen hoe groot deze wave was qua tanks etc.

“Ukraine's defence ministry said Russian air strikes had struck Vovchansk "using guided aerial bombs" with the support of artillery.
"At approximately 05:00, there was an attempt by the enemy to break through our defensive line under the cover of armoured vehicles. As of now, these attacks have been repulsed, fighting of varying intensity continues," the ministry said.”

Link: https://www.bbc.com/news/articles/c6pyv8q94g1o

Wat eerste beelden van brandend materiaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebWOZp6mJWxXszMgLKmxB2d1JnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3FZrtLuOtcJ3ZswKtNeVIeZ.jpg?f=fotoalbum_large

En hier kaartje van die frontline nu, dus is wel binnen de Oekraiense landsgrenzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qcejzD64eKJfhXPYFMR8__AV6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHWL4QY7Q0eDeqDFxSgW6SiW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door gise op 10-05-2024 13:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
gise schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:26:
[...]

Wat ik probeer te zeggen is; Rusland heeft uiteindelijk ook steden als Bakhmut en Avdiivka ingenomen door de gehaktmolen maar te laten draaien op de weg naar het innemen en ook daar de urban warfare van elke stad en gebouw doorlopen. De aantallen voor die aanvallen lagen naar mijn idee rond dezelfde getallen; 50k.
Dus ja, ze moeten eerst maar zien te doorbreken richting de stad zelf, en hopelijk bijten ze zich daar op stuk en heeft Oekraïne gedegen verdedigingswerken aangelegd inclusief mijnenvelden etc. Maar Kharkiv zal alsnog flinke klappen krijgen van glide bombs en aan puin geschoten worden.
Zoals gezegd, Bakhmut en Avdiivka zijn waren ministeden in vergelijking met Kharkiv. Aangezien Rusland voor elk gebouw zal moeten vechten, kan je niet zomaar concluderen dat met hetzelfde aantal troepen hetzelfde resultaat bereikt kan worden. Voor Kharkiv kijk je eerder naar Stalingrad nummers: Nazi-Duitsland had voor hun offensief meer dan 200.000 personeel ingezet.

------------------------

Onderstaande kaartenmaker heeft de Oekraïense verdediging in het noorden toegelicht, hij denk tevens dat de aanval in het noorden voornamelijk afleiding is zodat Rusland meer succes kan boeken aan het oostfront.

[ Voor 15% gewijzigd door XWB op 10-05-2024 13:55 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
brecht_vb schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:59:
[...]

Soldaten in Oekraïne begint het grootste probleem te worden.
....

Dat zou toch incentive moeten zijn zodat Oekraïners zich aandienen voor het front. Dat is hoop voor hen.
Rond de werving van soldaten voor het leger is er een aantal grote problemen.

- een ronduit rampzalige database met gegevens wie waar woont
- heel veel mannen zijn gevlucht, hetzij naar een andere plek in Oekraïne, hetzij een ander land

De enige "refresh" die de data krijgt is als iemand een huis koopt, gaat trouwen, een kind krijgt etc. Een maatregel van de regering is om Oekraïeners die in het buitenland verblijven geen nieuwe documenten meer te verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
asing schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:00:
[...]

Rond de werving van soldaten voor het leger is er een aantal grote problemen.

- een ronduit rampzalige database met gegevens wie waar woont
- heel veel mannen zijn gevlucht, hetzij naar een andere plek in Oekraïne, hetzij een ander land

De enige "refresh" die de data krijgt is als iemand een huis koopt, gaat trouwen, een kind krijgt etc. Een maatregel van de regering is om Oekraïeners die in het buitenland verblijven geen nieuwe documenten meer te verstrekken.
En dan is er nog het lange getreuzel omtrent mobilisatie. De regering heeft er meer dan een jaar over gedaan om de nieuwe wet door het parlement te krijgen, dat duurt allemaal veel te lang in oorlogstijd.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
XWB schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:11:
[...]

En dan is er nog het lange getreuzel omtrent mobilisatie. De regering heeft er meer dan een jaar over gedaan om de nieuwe wet door het parlement te krijgen, dat duurt allemaal veel te lang in oorlogstijd.
Eigenlijk zo op moment van oorlog, de President emergency rights moeten krijgen om zaken te organiseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ossi
Mektheb schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:22:
[...]

Eigenlijk zo op moment van oorlog, de President emergency rights moeten krijgen om zaken te organiseren.
In tijden waarin al het nieuws zo gespind wordt dat het altijd wel een negatieve kijk op de overheid geeft en de daarbij behorende anti-overheidssentimenten aanwakkert, lijkt het mij beter om niet dit soort beslissingen te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Ossi schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:25:
[...]

In tijden waarin al het nieuws zo gespind wordt dat het altijd wel een negatieve kijk op de overheid geeft en de daarbij behorende anti-overheidssentimenten aanwakkert, lijkt het mij beter om niet dit soort beslissingen te nemen.
Eerlijk dat zou mij echt de reet roesten, in tijd van oorlog staat de veiligheid van de staat en het apparaat als 1e.
Niet de mening van een “random” burger, en ik snap dat de lijn is die heel dun is tussen burger en overheid.
Maar in het moment van oorlog en het voorbestaan van je land in gevaar is, dan moet alles kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
Mektheb schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:30:
[...]

Eerlijk dat zou mij echt de reet roesten, in tijd van oorlog staat de veiligheid van de staat en het apparaat als 1e.
Niet de mening van een “random” burger, en ik snap dat de lijn is die heel dun is tussen burger en overheid.
Maar in het moment van oorlog en het voorbestaan van je land in gevaar is, dan moet alles kunnen.
Ik snap je gevoel heel goed en ik zou het er ook mee eens willen zijn. Ware het niet dat Rusland natuurlijk gigantische troll farms heeft waarmee ze heel snel de publieke opinie kunnen doen laten omslaan. En als die sluimerende onrust eenmaal ontbrandt, dan ben je net zover van huis, ware het niet dat je dan van binnen ook nog aangevallen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Fraggert schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:44:
[...]

Een aantal maanden terug hebben we wat luchtfoto's gezien van een (volgens mij deze) troepenopbouw.

Duidelijk te zien dat er opslagen waren van brandstof en waar ze vermoedelijk munitie opsloegen en je zag van die compounds waar troepen zouden verbleven en voertuigen en ander materieel.

Het verbaast mij enigszins dat ik daarover weinig (lees: niks) meer gehoord heb. Mijn verwachting was dat die locaties al lang en breed onder vuur gelegen hadden.

Kan zou maar zijn dat daar (net als de Kerch-brug) mee wordt gewacht tot enerzijds meer steun (in de breedste zin) is geleverd en dat die doelen maximaal relevant zijn.

Die RU 50K personnel en wat ze daar verder hebben aan rollend materieel gaat wel zwaar drukken als dat zich concentreert op slechts 3 locaties. -O-
ISW bv melde het al een tijdje terug, Oekraïne idem
https://www.ukrinform.net...-seen-impossible-isw.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:40

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
De F-16 bevindt zich volgens mij wel in de top drie van de meest vooraangekondigde wapens. De Volkskrant heeft de volgende reden om die vooraankondiging wat te actualiseren:

Oekraïne verwacht in juni of juli zijn eerste F-16’s te ontvangen
Volkskrant Liveblog
Oekraïne verwacht dat het zijn eerste F-16-gevechtsvliegtuigen in juni of juli zal ontvangen, meldt persbureau Reuters op basis van een hooggeplaatste bron bij het Oekraïense leger. In augustus vorig jaar waren Nederland en Denemarken de eerste landen die Oekraïne F-16’s toezegden. Later sloten België en Noorwegen zich daarbij aan.
De originele Reuters bron is volgens mij dit:
Ukraine to get its first F-16 jets in June-July, says Kyiv military source
reuters.com
KYIV, May 10 (Reuters) - Kyiv expects to receive its first F-16 fighter jets from its Western allies in June-July, a high-ranking Ukrainian military source said on Friday.
Wat context nog:
Illya Yevlash, spokesperson for the air force, said this week that some Ukrainian pilots were completing their training to fly the warplanes. The pilots and ground staff have been trained by Ukraine's Western partners for months.
De Volkskrant kon hierover nog een tikje specifieker zijn:
Sinds augustus zijn westerse instructeurs bezig met het opleiden van Oekraïense piloten en grondpersoneel in het besturen en onderhouden van F-16’s. Een deel van hen staat op het punt hun opleiding af te ronden, zei een woordvoerder van de Oekraïense luchtmacht eerder deze week.
Ik hoef hier niet te herhalen dat die F-16's nu belangrijk zijn. Ze kunnen gronddoelen aanvallen en er moet een einde komen aan de bewegingsvrijheid van de Russische Luchtmacht. Het beschikbaar komen van de F-16's, hun bemanningen en support crews moeten we alleen zien als een begin. Zoals is te lezen is de capaciteit van aanvang af nog niet op sterkte. Bovendien zijn er een tweetal onbekenden die we pas kunnen invullen zodra de F-16's ingezet raken.

Dick Berlijn temperde in een eerder Volkskrant artikel over de mogelijke impact van de F-16 de hooggespannen verwachtingen wat:
‘Hoe goed zijn ze?’, vraagt Berlijn, zelf voormalig F-16-vlieger, zich af. ‘Als ze bekwaam zijn, moeten de Russen oppassen. Dan kan de vanzelfsprekendheid waarmee de Russen nu opereren in het luchtruim, aangetast worden. Om de capaciteiten van de F-16 volledig tot hun recht te laten komen, moeten vliegers veel ervaring hebben opgedaan. De sterk verkorte opleiding die de vliegers nu krijgen, is eigenlijk té kort.’

Een andere factor is de bewapening. De grote vraag is van wat voor hightechbommen en raketten de VS en de Europese landen de F-16’s zullen voorzien om de Russische luchtmacht en grondtroepen flink te raken. Berlijn: ‘Met radarzoekende raketten kunnen de Russische toestellen bij luchtgevechten van grote afstand worden uitgeschakeld. En met slimme bommen, zoals de JDAM, kunnen precisiegerichte aanvallen op de grond worden uitgevoerd. Hoe sophisticated zijn straks de geleverde wapens?’
Alle mitsen en maren opzij schuivend kan Rusland niet meer gedachteloos gaan rondvliegen. Zelfs de aanwezigheid van de F-16 als wapensysteem doet de balans al verplaatsen. En het beperken van bewegingsvrijheid haalt wat druk weg bij Oekraïne. In een tijd dat ze dat het land drukverlichting hard nodig heeft helpt alles.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
@teacup : het verhullen hoeveel, wanneer en met welke ammo de F16s komen is natuurlijk ook een deel van de informatie oorlog. Het bericht dat ze komen maakt de Russen al nerveus en dat is op zich al een plus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
Bericht van vanmorgen van Ukrainian Air Force spokesperson Illia Yevlash:
Preparations for the supply of F-16 fighter jets to Ukraine are ongoing at various levels, but this issue requires silence.

Ukrainian Air Force spokesperson Illia Yevlash announced this on Ukrainian television, Ukrinform reports.

"Preparations are ongoing. This process is constantly continuing at various levels and we already have pilots who are directly completing their training on the F-16, and as soon as it becomes possible, the F-16 will arrive in Ukraine. Of course, these pilots will already be ready to perform combat missions directly in Ukrainian airspace," Yevlash said.

He added that communication with international partners about the transfer of aircraft is ongoing, but it is taking place behind closed doors.

"Of course, we continue to constantly maintain the negotiation process, including discussing exactly the aircraft that we need to effectively perform combat missions. Of course, we thank them for their support, for their willingness to support us in the aviation issue, because we need more than a dozen of these planes to powerfully protect our airspace and repel all kinds of attacks. Our partners are tight-lipped, as such questions require silence. We are waiting for them as soon as possible, like all Ukrainians, and we are waiting for the F-16s to be in the Ukrainian sky," Yevlash said.
Datum zal logischerwijze niet bekend gemaakt worden van te voren, maar elke dag komt de dag dat er F-16's boven Oekraïne vliegen dichterbij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Een nieuw pakket van 400 miljoen dollar van de VS is aangekondigd:
Additional munitions for Patriot air defense systems;

Additional munitions for National Advanced Surface-to-Air Missile Systems (NASAMS);

Stinger anti-aircraft missiles;

Equipment to integrate Western launchers, missiles, and radars with Ukraine's systems;

Additional High Mobility Artillery Rocket Systems(HIMARS) and ammunition;

155mm and 105mm artillery rounds;

Bradley Infantry Fighting Vehicles;

M113 Armored Personnel Carriers;

Mine Resistant Ambush Protected (MRAP) vehicles;

Trailers to transport heavy equipment;

Tube-Launched, Optically-Tracked, Wire-Guided (TOW) missiles;

Javelin and AT-4 anti-armor systems;

Precision aerial munitions;

High-speed Anti-radiation missiles (HARMs);

Small arms and additional rounds of small arms ammunition and grenades;

Demolitions munitions and equipment for obstacle clearing;

Coastal and riverine patrol boats;

Chemical, Biological, Radiological, Nuclear protective equipment;

Spare parts, training munitions, maintenance, and other ancillary equipment.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
ATACMS o’clock :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Dat geluid van die ATACMS je hoort eerst een korte plof waarbij de verschillende submunitie wordt verspreid en dan gaan die allemaal tegelijk af.

een treffende spreuk

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• asing
Ik zocht eigenlijk iets anders maar deze was te mooi om te laten liggen :

Filmpje in tweet:

En dit was degene die ik zocht:

🔥👀 "Refinery workers in Russia are quitting their jobs en masse after the Ukrainian attacks", — Newsweek.

❗️After the "raid" on the Kuibyshevsk Oil Refinery in March, several dozen workers of various qualifications — mainly engineers and chemists — left. The plant posted ~50 new vacancies.

🤔 The situation is similar with the employees of the Slavyansk Refinery in the Krasnodar Territory, where there was "Bavovna" in April. Currently, ~120 new employees are being sought there.
Dat is een probleem voor de Russen, al krijgen ze de site weer operationeel, dan nog hebben ze niemand om die te bedienen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat een aantallen weer, knap werk van Oekraïne o7

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2UiqMgG.jpeg

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

Drumatiko schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:03:
Wat een aantallen weer, knap werk van Oekraïne o7

[Afbeelding]
500k voor het einde van de maand 8)7
Bizar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TrekDr0p schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:58:
[...]

500k voor het einde van de maand 8)7
Bizar
Ja, complete waanzin dit.

Met 1000 RU personnel per dag is het over 19 dagen zover, een half miljoen |:(

Met de aantallen van de laatste 2 weken kan Ukraine dat nog in mei halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:57

_Eend_

🌻🇺🇦

Fraggert schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:35:
[...]

Ja, complete waanzin dit.

Met 1000 RU personnel per dag is het over 19 dagen zover, een half miljoen |:(

Met de aantallen van de laatste 2 weken kan Ukraine dat nog in mei halen.
Met de aanval op Kharkiv moet dat wel lukken denk ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
_Eend_ schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:46:
[...]

Met de aanval op Kharkiv moet dat wel lukken denk ik zo.
En met de influx van extra 155 ammo en Bradley’s.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

…….versus chinese golfkarretjes

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 11-05-2024 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
asing schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 00:41:
Ik zocht eigenlijk iets anders maar deze was te mooi om te laten liggen :

[Twitter]

Filmpje in tweet:
[Twitter]

En dit was degene die ik zocht:

[Twitter]

[...]

Dat is een probleem voor de Russen, al krijgen ze de site weer operationeel, dan nog hebben ze niemand om die te bedienen.
Heel blij met die 3 HIMARS, maar waarom maar 3? Makkelijk kunnen we er 10 20 kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:40

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Mensen, laten we er geen slowchat van maken.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C61EqSZq9nk
🇬🇧🇺🇦 The UK is delivering its largest ever military aid package to Ukraine.
Alongside £500m in military funding, the UK is providing vital equipment:
✅ 4 million round of ammunition
✅ More than 1,600 missiles
✅ 400 vehicles - including 160 Husky vehicles

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Er zou vandaag een SU-25 neergestort/geschoten zijn? Mogelijk de 3e deze week.

Geen beelden beschikbaar maar ik ga uit van deze post.
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/wdzyAtwoDK

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4VnnDwBN5K1If1D4TVJLmgSeZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TiRLilkA7N4EkfZfb0HDEct.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:26
Helaas zijn er gisteren twee, potentieel zelfs vijf, Oekraïnse helicopters vernietigd. De beelden van de Russische aanval zijn afkomstig van een aardappel dus uitsluiten is niet mogelijk. Naar alle waarschijnlijkheid zijn het 2x MI 24 helicopters die verloren zijn gegaan in de aanval bij Manvelivka, Dnipropetrovsk Oblast.

In de tweet (en reacties) staan de beelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:26
Eerder waren er berichten verschenen over dat de helft van de Noord Koreaanse rakketten niet werkten of iets anders mee misging. Dat klinkt hoopvol, maar als het aantal raketten maar hoog genoeg is dan raak je toch nog behoorlijk wat.

Vandaag is bekend geworden dat er circa 6700 containers vol met raketten van Noord Korea naar Rusland zijn vervoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
consolefreak schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:29:
Eerder waren er berichten verschenen over dat de helft van de Noord Koreaanse rakketten niet werkten of iets anders mee misging. Dat klinkt hoopvol, maar als het aantal raketten maar hoog genoeg is dan raak je toch nog behoorlijk wat.

Vandaag is bekend geworden dat er circa 6700 containers vol met raketten van Noord Korea naar Rusland zijn vervoerd.

[Twitter]
Mogen we die niet stiekem laten zinken tijdens transport?, als we UA een onderzeeër of 3 geven kan dat best :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Mektheb schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:57:
[...]

Mogen we die niet stiekem laten zinken tijdens transport?, als we UA een onderzeeër of 3 geven kan dat best :+
Hoe wil je dat doen als ze per trein komen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[Twitter]
122 mm raketten? Ik begreep dat ze daar erg laag op zitten. Klote dat de vrije wereld het op moet nemen tegen 3 (Iran, NK en Rusland) dictaturen die ieder op enorme hoeveelheden wapens zitten. China nog daargelaten maar ik denk niet dat die op dit moment direct wapens leveren.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

[Twitter]
Hier het volledige X-bericht:
⚡russia may have received about 6,700 containers of missiles from North Korea, Yonhap News Agency reports, citing South Korean Defense Minister Shin Won-sik.

South Korea's intelligence service, in particular, relies on photographs released by the Ukrainian side, which showed Korean letters on parts of the missiles.

Therefore, it is likely that the DPRK has been massively supplying Russia with weapons manufactured in the 1970s.
Het zijn dus waarschijnlijk wapens van zo'n 50 jaar oud, en mogelijk van de zelfde kwaliteit als dat ze eerder hebben geleverd.

Helaas kom ik er niet achter of ze 20 ft of 40 ft containers gebruiken. En weten we ook niet hoeveel er in een container kunnen zitten.

Naar alle waarschijnlijkheid komt het per trein de grens over. Een moderne trein met twee locs kan zo'n 120 wagons trekken ( bron https://www.quora.com/How...ht-train-carry-at-maximum ), en ik verwacht niet dat Rusland betere treinen heeft, en twee containers op elkaar gestapeld kan rijden. Dus 120 containers per trein.

Voor 6700 containers zijn dus zo'n 56 enorme treinen nodig, en dat breng je niet eventjes allemaal vlot van het zuidoosten naar het westen van Rusland toe.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Een artikel van eind april over Kharkiv, maar wel nog relevant:

In ‘onbreekbaar’ Charkov willen de inwoners niet vertrekken
Poetin wil Charkov inlijven. De geleide luchtbommen die vanuit Russische vliegtuigen vertrekken, maken het leven in de Oekraïense stad onveilig. Toch willen de inwoners niet vertrekken. “Deadly and alive, dat is Charkov voor mij.”

Korovayny, die geregeld voor De Standaard werkt, is deze week weer naar Charkov gegaan omdat de stad zo zwaar onder vuur ligt. Tijdens ons videogesprek kijk ik binnen in Coffeemakers, het soort koffiehuis dat je in elke grootstad ziet. Alleen aan de houten platen die de kapotte ramen bedekken, valt af te leiden dat er iets aan de hand is. Toch merk ik niets van de onrust die je zou verwachten van een stad die het volgende doelwit van de Russen is.
De Russen willen Kharkiv maar al te graag innemen. Men is er alleen nog niet over uit of de stad volledig verwoest moet worden:
De Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov zei een week geleden dat Poetin de frontlijn verder in Oekraïne wil duwen om een bufferzone te creëren die de Russische steden aan de grens tegen de Oekraïense drones kan beschermen. In dat plan moet Charkov in Russische handen komen. Op de Russische televisie zijn propagandisten het nog niet eens over de vraag of de stad in puin moet worden gelegd. Het liefst van al zouden ze de burgers op de vlucht jagen, zodat de mooie historische gebouwen in de stad ongeschonden in Russische handen vallen. De op een na grootste stad van Oekraïne heeft sinds de invasie nooit veel rust gekend, maar sinds maart gaat het luchtalarm minstens tien keer per dag af.
Over de geleide luchtbommen:
De grote vijand zijn sinds kort de geleide luchtbommen, 250 kilo verpakte explosieven die met vleugels en een gps-systeem vanuit Russische vliegtuigen worden gelanceerd. Ze kunnen honderd kilometer ver vliegen en voor het eerst sinds de invasie Charkov direct bedreigen. Volgens de Oekraïense overheid zijn de laatste drie weken vijftien van zulke bommen op de stad terechtgekomen. “Het enige wat het Oekraïense leger kan doen, is de vliegtuigen neerschieten. Je merkt dat de Russen over een enorme voorraad van die bommen beschikken en ze voelen zich vrijer omdat ze weten dat wij zuinig moeten zijn met onze munitie”, zegt Korovayny.

Dinsdag hoorde de fotograaf de explosies in de verte, woensdag viel in de vroege namiddag zo’n bom van 250 kilo op een buitenwijk van de stad. Een half uur later zag de fotograaf hoe de inslag enkele huizen ternauwernood gemist had. Speurders verzamelen behoedzaam de fragmenten van het dodelijke projectiel. Geen paniek, geen angst, zo omschrijft Korovayny de sfeer. “De hulpverleners zijn snel ter plekke, de brandweer ook. Iedereen weet wat hij moet doen. Het is routine geworden.”
Het heeft ook weinig zin om de schuilkelder op te zoeken:
De geleide luchtbommen zijn te snel om dekking te zoeken. “Je kunt je niet beschermen”, zegt de fotograaf. “Ik zie niemand naar schuilkelders lopen. Hoogstens gaan ze in een gang, ver weg van een raam, staan.” Hij zegt dat de Russische bommen het vooral op de Oekraïense stellingen aan het front hebben gemunt, maar Charkov behoort ook tot de doelwitten. “Het wordt hier als willekeurige terreur aangevoeld.”

Hij vertelt over een gesprek dat hij had met Mykola Kamtsjatny, een hulpverlener die in de regio medische bijstand verleent en in geen geval overweegt om te vertrekken. Het is Mykola opgevallen dat de inwoners die sinds de invasie zijn gebleven, intussen tegen een stootje kunnen. “Ze reageren anders op gevaar. Op die manier kunnen ze mentaal met deze oorlog omgaan. Maar het is ook bijzonder risicovol omdat ze soms te nonchalant zijn”, zei hij.
Geen stroom, maar de stad bruist van het leven:
In maart hebben de Russen aanvallen op de energie-infrastructuur uitgevoerd en de drie grote krachtcentrales vernield. Sindsdien is de elektriciteit gerantsoeneerd. ’s Nachts is het pikdonker. Maar de dansende lichtjes van gsm’s, de lichten van voorbijrijdende auto’s en het gebrom van generatoren verraden dat de stad vol leven is.

“Rusland probeert de Oekraïners te verplichten Charkov te verlaten”, titelde een krant onlangs. Maar dat lijkt niet te lukken. Lerares Tetjana Pylypenko, in het park op wandel met haar hond, kent niemand in haar omgeving die vertrokken is. Zelfs de leerlingen van haar middelbare school willen in Charkov voortstuderen, hoewel de ouders – vooral van de jongens – erop aandringen dat ze naar universiteiten in het buitenland gaan. “In mijn omgeving ken ik niemand die van plan is om te vertrekken. Ik blijf ook. Ik sterf nog liever dan dat ik toelaat dat de Russen ons verjagen.”
Veel bewoners zijn namelijk teruggekeerd nadat de provincie in 2022 bevrijd werd.
Korovayny, die de voorbije twee jaar geregeld in Charkov is geweest, heeft nog nooit zoveel volk in de stad gezien. Volgens de burgemeester is het inwonersaantal bijna terug op vooroorlogse cijfers: 1,4 miljoen. “In de parken zie je de mensen wandelen, in de zoo kun je op een zomerse dag bijna over de koppen lopen en ik stond weer in de file in het verkeer”, vertelt hij. “Deadly and alive, dat is Charkov voor mij.”

March of the Eagles

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• beany
Ik ben net wakker, dus niet op mijn scherpst… maar 1740 is een dag record toch???

edit: 20 oktober 2023 had het record met 1380 manschappen. 1740 is dus het nieuwe record. En ondanks dat +31 tanks best veel is, is dat niet een record. Dat is nog steeds 55 wat ook ergens rond 20 oktober 2023 behaald is.

edit2: Ik had gisteravond al wat filmpjes her en der gezien waar Russische manschappen te zien waren die richting de contactlijn liepen. Liepen ja, zonder gepantserde voertuigen (tanks, apv's etc). Dus meat waves, maar dan in nog grotere aantallen. Dit kan het getal van vandaag verklaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_l-r-8MZ6f6dWLWUX3omuiqgp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g428p8WGEPyyS08oFg4ABAws.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door beany op 13-05-2024 07:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:10

Fanta

FordPerformance™️

beany schreef op maandag 13 mei 2024 @ 06:40:
Ik ben net wakker, dus niet op mijn scherpst… maar 1740 is een dag record toch???

[Afbeelding]
Volgens mij wel. Waarbij het me opvalt dat er erg weinig nieuws naar buiten komt, ondanks dat er toch al een paar dagen vrij veel lijkt te gebeuren.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]
100%

Vorige meen ik 1380 op 20 oktober 2023.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fanta schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:07:
[...]

Volgens mij wel. Waarbij het me opvalt dat er erg weinig nieuws naar buiten komt, ondanks dat er toch al een paar dagen vrij veel lijkt te gebeuren.
Details blijven uit, maar het was twee dagen geleden al duidelijk dat grootschalige aanval in het noorden ingezet was. Zelensky gaf gisteravond toespraak erover https://www.president.gov.ua/en/videos/videos-archive
Gevolgen zien we nu terug in de cijfers.

Er wordt beweerd dat dit verse troepen uit Moskva zouden zijn:
www.pravda.com.ua/eng/news/2024/05/12/7455433/index.amp

Als dat klopt gaan er veel moeders in het machtscentrum van het land slecht of geen nieuws krijgen, terwijl dat tot kort vooral uit de niet-Russische delen van het land kwam.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

dion_b schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:43:
[...]

Als dat klopt gaan er veel moeders in het machtscentrum van het land slecht of geen nieuws krijgen, terwijl dat tot kort vooral uit de niet-Russische delen van het land kwam.
Prima ontwikkeling, laat de Russische “elite” in Moskou en Sint Petersburg ook maar voelen wat deze oorlog betekent. Troepen recht op verstevigde posities af laten lopen ipv. in een APC of met tank support is trouwens wel heel erg WO1 qua tactiek, dan kan je astronomische verliezen verwachten… Helaas is 1740 “beschadigde” Russen op een dag nog niet voldoende om deze waanzin te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
consolefreak schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:22:
Helaas zijn er gisteren twee, potentieel zelfs vijf, Oekraïnse helicopters vernietigd. De beelden van de Russische aanval zijn afkomstig van een aardappel dus uitsluiten is niet mogelijk. Naar alle waarschijnlijkheid zijn het 2x MI 24 helicopters die verloren zijn gegaan in de aanval bij Manvelivka, Dnipropetrovsk Oblast.

In de tweet (en reacties) staan de beelden.

[Twitter]
Meerdere bronnen melden het inderdaad. Alleen het vreemde is dan weer dat het redelijke high-res beelden lijken die weer onscherp gemaakt zijn. Kostbaar verlies en niet de eerste keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:40
dion_b schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:43:
[...]

Details blijven uit, maar het was twee dagen geleden al duidelijk dat grootschalige aanval in het noorden ingezet was. Zelensky gaf gisteravond toespraak erover https://www.president.gov.ua/en/videos/videos-archive
Gevolgen zien we nu terug in de cijfers.

Reporting gaat er nu ook over. Ik vind Reporting overigens altijd heel optimistisch.
Ik denk dat Oekraine het nog heel moeilijk gaat krijgen daar in het noorden. Vooral afgaande op andere bronnen die zeggen dat het Oekrainse leger toch wel zeer beperkt is in aantallen en steeds meer uitgeput raken. Bij een nieuw front met 50k Russen, 900 tanks en weet ik veel wat heb je als verdediger toch ook wel weer een leger gemotiveerde mensen nodig. Geen 50k, maar toch wel weer 10k minstens?
Hopelijk hebben ze wel veel drone operators en drones in die regio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
technoaddict schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:28:
[...]

Reporting gaat er nu ook over. Ik vind Reporting overigens altijd heel optimistisch.
Ik denk dat Oekraine het nog heel moeilijk gaat krijgen daar in het noorden. Vooral afgaande op andere bronnen die zeggen dat het Oekrainse leger toch wel zeer beperkt is in aantallen en steeds meer uitgeput raken. Bij een nieuw front met 50k Russen, 900 tanks en weet ik veel wat heb je als verdediger toch ook wel weer een leger gemotiveerde mensen nodig. Geen 50k, maar toch wel weer 10k minstens?
verschrikkelijk, zou tijd worden wij er zelf wat aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Met zulke aantallen is het een offensief van max een maand. :S

Het was geen verrassingsaanval natuurlijk. Russische winst was verwacht en we weten niet wat Oekraïne als beste verdedigingslinie bedacht heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Tens op 13-05-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tens schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:39:
[...]

Als de defensie niet ergens doorbroken wordt that is. Met dit soort aantallen ben je in dat geval wel het haasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
MikeyMan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:45:
[...]

Als de defensie niet ergens doorbroken wordt that is. Met dit soort aantallen ben je in dat geval wel het haasje.
Behalve de eerste dag van de SMO (en die dag dat ze bij een oversteek 70? pantser verloren) lijkt Rusland niet uit op een doorbraak. Met een bulldozer alles platdrukken lijkt het devies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:55
Mektheb schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:32:
[...]
Ik begrijp het sentiment, echter op het moment spelen er veel politieke krachten in de diverse belangrijke landen die niet altijd positief staan tegenover steun aan Oekraïne of het gebruiken als drukmiddel voor de eigen agenda. Zie het huidige politieke landschap hier in Nederland alleen al, laat staan de VS. En zo zijn er meer.

Het is ook nog eens zaak om eerst de productie op orde te krijgen, laat ik weer Nederland als voorbeeld nemen en onze desinvesteringen in defensie, we moeten nu eerst weer bouwen aan de slagkracht van ons defensie apparaat. Ook hier zijn we niet de enige in.

De pijn zal voortduren voor Oekraïne, laten we hopen dat de wind uit een andere hoek gaat waaien op politiek vlak en we vol gaan produceren voor Oekraïne.

Meer is echt niet haalbaar, we zitten veel te veel vast in onze eigen problemen in veel landen. Dat we niet lijken in te zien dat Rusland nooit gaat stoppen als ze niet gedwongen worden om te stoppen.

Dus daar moeten wij als klein smaldeel van de bevolking die het conflict wel bekijken als bedreiging voor het voortbestaan van onze samenleving en democratie het mee doen.

En dat is weleens lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tens schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:51:
[...]

Behalve de eerste dag van de SMO (en die dag dat ze bij een oversteek 70? pantser verloren) lijkt Rusland niet uit op een doorbraak. Met een bulldozer alles platdrukken lijkt het devies.
Als dat de strategie is, heeft het blijven sturen van vele Mobiks weinig toegevoegde waarde.

Dan kun je idd beter een bulldozer of artillerie inzetten en dit lekker laten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ossi
Tens schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:39:
[...]

Het was geen verrassingsaanval natuurlijk. Russische winst was verwacht en we weten niet wat Oekraïne als beste verdedigingslinie bedacht heeft.
Ik lees in dit artikel dat het niet best gesteld is met de defensieve werken in het noorden van het land :-(
https://archive.is/kL40l
Denys vervolgt boos dat de Oekraïense autoriteiten hadden beweerd dat er op grote schaal en voor veel geld verdedigingslinies aangelegd zouden zijn, maar dat daar volgens hem helemaal geen sprake van was: „Dat is of laksheid of corruptie. Maar het was in ieder geval geen fout. Het was verraad.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:54
technoaddict schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:28:
[...]

Reporting is inderdaad best optimistisch, maar gevoelsmatig geeft dit wel een beter beeld dat wat b.v. nu.nl schetst. Daar wordt gezegd dat Oekraine land moet inleveren aan rusland, maar het gaat duidelijk om een greyzone. En dat actief het gebied bezetten met name veel doden oplevert. En daar heeft Rusland niet zo'n probleem in.

Maar als ik de foto's zie van vernietigde voertuigen dan heb ik niet het idee dat ze veel zullen bereiken daar.

Ik denk dat de waarheid in midden ligt. Als je daar aan het front staat zul je het zeker als zwaar ervaren. Maar op lange termijn lijkt dit een aanval van Rusland om de beschikbare middelen van Oekraine te laten verspreiden. Met name omdat Kharkiv innemen 10x zoveel resources kost dan wat rusland nu beschikbaar stelt. Hier zijn verschillende kanalen het over eens. Ook worden er rare keuzes gemaakt door Rusland, b.v. opblazen van een brug, die ze zelf moeten gebruiken om echt grond te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik ben afwachtend. Dit gaat minstens een maand en waarschijnlijk drie maanden aanhouden. Ik ben lichtelijk sceptisch dat er geen grond verloren gaat. ik betwijfel of Kharkiv zelf verloren gaat maar strategisch komt het wellicht in een gevaarlijkere zone te liggen. Dat kan ervoor zorgen dat nog een offensief in het najaar of de winter van Rusland wel Kharkiv kan pakken afhankelijk van de situatie.

Het kost Rusland natuurlijk absurd veel mankracht en materiaal maar het verlies van Kharkiv zal een enorme klap zijn voor het moraal van Oekraïne en het westen. Het kan ervoor zorgen dat het westen gaat settelen voor een nieuwe grenslijn waarbij de huidige grond wordt geconsolideerd.

Is dat een overwinning voor Rusland? Mwa, ze hebben veel te veel betaald voor die grond maar het geeft Rusland wel weer ademruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Als het je echt aan het hart gaat, kan je overwegen om zo'n buitenlands legioen te joinen. Ik denk alleen dat je een probleem krijgt met de Nederlandse staat :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Naar mijn mening zijn de Russische verliezen ''relatief'' beperkt. In tegenstelling tot meatgrinders zoals Avdiivka, hoort men weinig klachten van de Russische kant. Het is vooral vanuit Oekraïense hoek dat we horen hoe slecht de situatie is, voornamelijk door een tekort aan voorbereide posities.

Als men kijkt naar de materiaalverliezen volgens AndrewPerpetUA, lijken de verliezen aan beide zijden mee te vallen.

Dit is natuurlijk wel de update van (eer)gisteren (de 2x verwoeste helicopters staan er ook bijvoorbeeld op), vandaag zou een totaal andere situatie kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 13-05-2024 10:13 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:44
[...]
Wat mij betreft mag het westen actief in gaan grijpen met "boots on the ground and planes in the air". Decennia aan oefeningen mogen wat mij betreft in de praktijk gebracht gaan worden.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid