Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:
  • 207.108 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:55

_Eend_

🌻🇺🇦

Tens schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:47:
Al weer een tijdje betere cijfers qua AA, direct gerelateerd aan VS leveringen?

[Twitter]

[Afbeelding]
Helaas is er wel wat doorgekomen: https://nos.nl/artikel/25...-door-russische-aanvallen

Gelukkig zijn er geen doden gevallen, dus niet zoals gisteren bij de bouwmarkt in Charkiv, daar staat het dodental nu op 12 volgens de NOS.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Mogelijk wel een Oekraïense vliegbasis bestookt tijdens de aanvallen.

Explosies zijn gemeld, maar het kunnen ook door luchtafweer onderschepte raketten / drones zijn.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:12

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Yakolev schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:26:
[Twitter]
Explosies zijn gemeld, maar het kunnen ook door luchtafweer onderschepte raketten / drones zijn.
2 Kinzhals unaccounted for, liveuamap heeft ook twee rookwolkjes staan in die regio.
▪️0/2 Kinzhal

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens

Tens

uit het plaatje:
"Fuckaroundovka". :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOkC1urB4zV1NG8TUdiUbG6eyjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IpWO2YkFCoyqaLlZDCq1ix7n.png?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:51
moet hem wel credits geven dat die een heldere blik heeft.

We weten allemaal dat gedeeltelijke boots in the ground er hoe dan ook gaan komen.
Het is alleen jammer het zo lang moet duren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Mektheb schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:35:
[...]
moet hem wel credits geven dat die een heldere blik heeft.

We weten allemaal dat gedeeltelijke boots in the ground er hoe dan ook gaan komen.
Het is alleen jammer het zo lang moet duren
Het eerste wachten is denk ik op de terugkeer van de militaire trainers die er van 2015 tot 2022 actief waren in Oekraïne.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens

Tens

Het eerste schaap:

Moet alleen even kijken wat ze specifiek leveren en wat voor effect het kan hebben, alleen gehaktballetjes en inbussleutels zijn niet zo effectief.

aanvulling: Archers zijn Zweeds,

[ Voor 22% gewijzigd door Tens op 26-05-2024 18:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:24
Tens schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:32:
Het eerste schaap:

[Twitter]

Moet alleen even kijken wat ze specifiek leveren en wat voor effect het kan hebben, alleen gehaktballetjes en inbussleutels zijn niet zo effectief.

aanvulling: Archers zijn Zweeds,
Top, maar niet het eerste schaap. Meen me te herinneren dat het Verenigd Koninkrijk al veel langer op de koers "tuurlijk joh, gewoon doen. We hebben die spullen aan jullie gegeven om te gebruiken, dus leef je uit." zit. Wel fijn dat dat goede voorbeeld nu gevolgd wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens

Tens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43ExrUAwJHhcE60HZYz4ZFbnqcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtYNL1NFTbOfkV0Txs0jkznP.jpg?f=fotoalbum_large

aanvulling:

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 27-05-2024 08:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
onkl schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:00:
[...]

Top, maar niet het eerste schaap. Meen me te herinneren dat het Verenigd Koninkrijk al veel langer op de koers "tuurlijk joh, gewoon doen. We hebben die spullen aan jullie gegeven om te gebruiken, dus leef je uit." zit. Wel fijn dat dat goede voorbeeld nu gevolgd wordt.
Ik lees pp telegram zelfs het volgende;

Similar statements have also been made in the UK, Estonia, Poland, Lithuania and Finland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
eppie schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:14:
[...]

Ik lees pp telegram zelfs het volgende;

Similar statements have also been made in the UK, Estonia, Poland, Lithuania and Finland.
Klopt en Scholz is er weer als de kippen bij om te zeggen : nee dat willen we niet en nee die afspraken moet UA zich bij ons aan houden..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vernietiging van een Russisch EW systeem:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-04 01:43
XWB schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:29:
Vernietiging van een Russisch EW systeem:

[Twitter]
Bij beide filmpjes lijkt het beoogde doelwit niet vernietigd. De inslagen komen wel in de buurt. Ik dacht dat de HIMARS nauwkeuriger was. Zien we hier het resultaat van de GPS-jamming?

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TsX_lxrWFEFeg2EGWXNFv8hpiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAARuQNMTMliC2ihfEuukbdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Interessant inkijkje; fotograaf heeft foto’s gemaakt van Russische PoW’s: https://www.instagram.com...fI/?igsh=Ym1kZ21uMHhiYWFm

Ook staat beschreven dat de Russen naar huis mogen bellen, dit zal ook wel goed zijn zodat ze het thuisfront kunnen inlichten om niet te geloven wat ze op FV thuis zien, dat er geen overwinningen zijn, geen nazi’s, geen bevrijdingen van gebieden waar ze met open armen onthaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:25

Kheos

FP ProMod
gise schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:36:
Interessant inkijkje; fotograaf heeft foto’s gemaakt van Russische PoW’s: https://www.instagram.com...fI/?igsh=Ym1kZ21uMHhiYWFm

Ook staat beschreven dat de Russen naar huis mogen bellen, dit zal ook wel goed zijn zodat ze het thuisfront kunnen inlichten om niet te geloven wat ze op FV thuis zien, dat er geen overwinningen zijn, geen nazi’s, geen bevrijdingen van gebieden waar ze met open armen onthaald worden.
Alsof die gesprekken niet opgenomen en afgeluisterd worden. En alsof die soldaten dat niet weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-04 20:22

Auredium

Informaticus Chaoticus

Kheos schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:38:
[...]

Alsof die gesprekken niet opgenomen en afgeluisterd worden. En alsof die soldaten dat niet weten.
Vanzelfsprekend. Maar je moet ook rekening houden met de psychologische staat van die soldaten. Ze hebben waarschijnlijk weken (zo niet langer) aan het front gezeten gescheiden van hun familie. Ze hebben gevochten en kunnen ervaren hoe gruwelijk oorlog kan zijn. Ze zijn vervolgens gevangen genomen door hun vijand. Als ze de kans krijgen om te bellen met hun familie zullen ze dat doen of ze afgeluisterd worden of niet. De gemiddelde soldaat heeft geen oorlogsgeheimen, ze zullen niet weten van belangrijkste strategische plannen bijvoorbeeld. Ze zullen echter wel hun hart willen luchten, hun familie laten weten dat ze in order zijn. Gesprekken ontwikkelen zich natuurlijk vandaar. Familie zal vragen hoe het aan het front gaat en de gewone soldaat zal niet goed getraind worden op counter intelligence dus die verteld gewoon zijn mening en ervaring. Soldaat conscriptovich zal niet wakker liggen van de mogelijk negatieve gevolgen voor het statelijk apparaat thuis.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
En vergeet ook niet dat er in Rusland algemeen wordt aangenomen dat gevangenen ter plekke ge-executeerd worden. Dus als ze bellen en melden dat ze goed behandeld worden, haalt dat beeld in Rusland ook (gedeeltelijk) onderuit. In de hoop dat meer soldaten niet tot het einde gaan omdat ze denken toch ter plekke neergeschoten te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:43

Snow_King

Konijn is stoer!

UA zou een radar hebben geraakt op 1.800km van het front:

- https://twitter.com/NOELreports/status/1794968658361385114
- https://www.pravda.com.ua/news/2024/05/27/7457788/
Another over-the-horizon radar ‘Voronezh-M’ in Orsk, Orenburg region was attacked by drones. Sources say that Ukrainian drones covered more than 1.800km, setting a new record. The consequences of the damage are still being clarified.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 21:24
Snow_King schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:31:
Gisteren fietste ik met mijn kinderen en ineens kwamen er twee F-16's laag over vliegen. Keerden om, gingen de wolken in, doken weer naar beneden en deden nog wat mooie manouvres alvorens te verdwijnen.

Dit zie ik in de regio Venlo de afgelopen weken nu wel vaker. Ik kon de staartnummers niet lezen, dus of het NL toestellen waren weet ik niet.

Wel heb ik vanwege de toegenomen frequentie sterk het idee dat dit F-16's voor UA zijn.

Wat maken die dingen overigens een herrie, wel gaaf!
Dat waren 3 F-16's en 2 F-35's, had te maken met een Misssing Man formation bij de Memorial Day herdenking op Margraten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

FouT schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:09:
[...]

Dat waren 3 F-16's en 2 F-35's, had te maken met een Misssing Man formation bij de Memorial Day herdenking op Margraten ;)
Met nog 2 C-130's erbij ook. Beetje offtopic maar overigens zeer de moeite waard deze begraafplaats eens te bezoeken voor eenieder die dat nog niet gedaan heeft. Buiten de prachtige omgeving (ben totaal niet biased hoor) enorm indrukwekkend om te zien. Ik krijg nog steeds iedere keer kippenvel, heb een geadopteerd graf daar.

On-topic: om je dan te bedenken dat iedere 2 weken aan oorlog in Oekraine weer zo'n begraafplaats gevuld is ;(

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:19
Dit is wel echt een indrukwekkende afstand indien waar. Ik hou nog een slag om de arm, 1.800 kilometer zonder dat er iemand iets kan doen/doet? Bijzonder.

Edit: uit de bron zou hier de radar staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhJFOzxIUFwtF67MvrGHCSW3jtA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AK1DqklvIopHbm5OICSyoIj6.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Muncher op 27-05-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:51
Zijn er veel belangrijke doelen die door het uitschakelen van die radar ineens een stuk makkelijker worden?

Engels vliegbasis ligt mooi op die route, mogelijk nog een paar raffinaderijen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:43

Snow_King

Konijn is stoer!

gustaveau schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:23:
Zijn er veel belangrijke doelen die door het uitschakelen van die radar ineens een stuk makkelijker worden?

Engels vliegbasis ligt mooi op die route, mogelijk nog een paar raffinaderijen?
Wellicht wel, maar ik lees her en der en heb zelf ook het sterke vermoeden (maar wie ben ik?) dat UA druk bezig is met het uitschakelen van:

- AA (Buk, Pantsir, S-300, S-400)
- Radar
- Over the horizon radar

Dit allemaal met het uitzicht op de F-16's die gaan komen. Als RU blind is (geen radar) en weinig kan doen (geen AA), dan krijgt UA veel meer mogelijkheden om de F-16's echt goed in te zetten.

De F-16 zijn radar kan veel verder kijken dan die van de RU toestellen (de meeste dan) en daarmee kan UA dus hopelijk dominantie krijgen over het luchtruim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:40
Snow_King schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:37:
[...]

Wellicht wel, maar ik lees her en der en heb zelf ook het sterke vermoeden (maar wie ben ik?) dat UA druk bezig is met het uitschakelen van:

- Radar
- Over the horizon radar

Dit allemaal met het uitzicht op de F-16's die gaan komen. Als RU blind is (geen radar) en weinig kan doen (geen AA), dan krijgt UA veel meer mogelijkheden om de F-16's echt goed in te zetten.

De F-16 zijn radar kan veel verder kijken dan die van de RU toestellen (de meeste dan) en daarmee kan UA dus hopelijk dominantie krijgen over het luchtruim.
Het eerst, ja, eens, het tweede, nee.
De Nederlandse, Noorse en Deense F16's zijn volgens mij allemaal MLU's en die hebben een niet zo heel geweldige radar (zie Fire-control radar kopje bij Wikipedia: General Dynamics F-16 Fighting Falcon) dus het is niet zo dat die veel beter zijn dan de raders van de russische SU-3*'s.

Tenzij ze stiekem zijn geupgrade naar AESA radars van de latere generaties F-16's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

SiErRa schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:54:
[...]

Het eerst, ja, eens, het tweede, nee.
De Nederlandse, Noorse en Deense F16's zijn volgens mij allemaal MLU's en die hebben een niet zo heel geweldige radar (zie Fire-control radar kopje bij Wikipedia: General Dynamics F-16 Fighting Falcon) dus het is niet zo dat die veel beter zijn dan de raders van de russische SU-3*'s.

Tenzij ze stiekem zijn geupgrade naar AESA radars van de latere generaties F-16's.
Wat kan. Sommige van onze wapenleveringen waren vaak plotseling of zonder echt veel forshadowing. Ze werden vervolgens gebruikt en de lidstaten in kwestie speelde de vermoorde onschuld.
Persoonlijk hoop ik dat de F16's zijn uitgerust met wat betere radars zonder echte info erover te geven van te voren. Wel is duidelijk dat Rusland capaciteit om dingen in de lucht te detecteren behoorlijk wordt gehinderd. Dit doet mij vermoeden dat de F16's iig voorzien worden van wat spul om er onder te hangen.

@Yakolev Ze zullen inderdaad enkel de reeds bestaande luchtmacht vervangen en niet voor overwicht zorgen.
Overigens is het voor Rusland wel een Catch22. Ze weten dat er F16's komen maar de mogelijkheid om ze uit te schakelen als ze er zijn zal nu reeds aanwezig moeten zijn en kan dus gezien en getarget worden. Dus of je doet niets aan voorbereiding en kunt niets er tegen doen. Of je doet wel wat aan voorbereiding maar je AA en radars worden uitgeschakeld nog voor de F16's er zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Auredium op 27-05-2024 15:09 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
F-16's gaan niet zorgen voor luchtoverwicht. Russische toestellen als de SU-35 en MiG-31 hebben betere radars en raketten. Waar de F-16s heel belangrijk voor zijn is betere integratie met westerse systemen. Een hele lading aan westerse bommen (HARM bijvoorbeeld) die nu nauwelijks gebruikt kunnen worden door SU-24's of MiG-29's zullen dat binnenkort wel kunnen. Dat geeft de Oekraiense luchtmacht dadelijk veel meer opties om de Russen te raken. Voor F-16s zijn ook veel meer reserve onderdelen te krijgen dan de huidige vliegtuigen, ook een voordeel.

Stel we hadden Gripens met Meteors geleverd, dat was een ander verhaal geweest.

In ander, maar best interessant nieuws:

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

Snow_King schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:37:
[...]

- Radar
- Over the horizon radar
Lijkt er op idd, maar
Dit allemaal met het uitzicht op de F-16's die gaan komen.
Voor Scalps en aanverwant is gebrekkige AA net zo belangrijk.

En F-16 als verdediging tegen inkomende raketten is wellicht effectiever/noodzakelijker.

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 27-05-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Hebben we een idee hoeveel van de Oekrainse luchtmacht er nog over is trouwens? Er zijn her en der natuurlijk toch wel wat toestellen gesneuveld jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:09
M411007 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 00:29:
[...]

Bij beide filmpjes lijkt het beoogde doelwit niet vernietigd. De inslagen komen wel in de buurt. Ik dacht dat de HIMARS nauwkeuriger was. Zien we hier het resultaat van de GPS-jamming?
Of was dat voertuig het doel niet? Want de klep staat open en op het 1e schot na vallen alle schoten netjes op het huis ernaast. Daarbij zit er ook geen enkele beweging in, wat je wel zou verwachten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Yakolev schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:07:

[Twitter]
Hoe moet ik dit lezen, halen ze nu veel minder op dan voorheen, of juist meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
SiErRa schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:54:
[...]

Meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Yakolev schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:07:
F-16's gaan niet zorgen voor luchtoverwicht. Russische toestellen als de SU-35 en MiG-31 hebben betere radars en raketten. Waar de F-16s heel belangrijk voor zijn is betere integratie met westerse systemen. Een hele lading aan westerse bommen (HARM bijvoorbeeld) die nu nauwelijks gebruikt kunnen worden door SU-24's of MiG-29's zullen dat binnenkort wel kunnen. Dat geeft de Oekraiense luchtmacht dadelijk veel meer opties om de Russen te raken. Voor F-16s zijn ook veel meer reserve onderdelen te krijgen dan de huidige vliegtuigen, ook een voordeel.

Stel we hadden Gripens met Meteors geleverd, dat was een ander verhaal geweest.

[Twitter]
Je zou zeggen dat het verstandig is om altijd je best te doen om alles zo veel mogelijk terug te krijgen. Maar waarschijnlijk heeft Rusland door de tekorten meer van het verloren materiaal nodig en doen ze daarom meer salvagen.

Altijd leuke doelwitten om op te richten op het moment dat ze de boel willen bergen. Ik vermoed dat Oekraïne niet in staat is om die dingen te boobytrappen maar ook dat is vaak een leuke aangelegenheid indien mogelijk.

Uiteindelijk is het een datapunt natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

SiErRa schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:54:
[...]

Er zijn een aantal variabelen die hier belangrijk zijn;
- de algemene toestand en daarmee mate van herbruikbaarheid van de voertuigen.
- de beschikbaarheid van troepen die materieel kunnen recoveren.
- de locatie, in zicht van Oekraïners terughalen is niet zo slim.

Op sommige plekken meer, op sommige plekken minder, dus eigenlijk staat er niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:33
Tens schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:15:
[...]

Er zijn een aantal variabelen die hier belangrijk zijn;
- de algemene toestand en daarmee mate van herbruikbaarheid van de voertuigen.
- de beschikbaarheid van troepen die materieel kunnen recoveren.
- de locatie, in zicht van Oekraïners terughalen is niet zo slim.

Op sommige plekken meer, op sommige plekken minder, dus eigenlijk staat er niks.
Er lijkt iets geïnsinueerd te worden over die laatste regio, dat daar iets mee aan de hand is. Maar wat dan?

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00
Ik denk eerder dat de bodem van de voorraden in zicht komt.
Veel zooi in voorraad -> niets recoveren
Bijna geen zooi in voorraad -> recoveren!

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

Kassad schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:18:
[...]

Er lijkt iets geïnsinueerd te worden over die laatste regio, dat daar iets mee aan de hand is. Maar wat dan?
90% recovered op 30 km² zegt ook niet zo veel, dat kunnen er minder zijn dan 13% op 20 km² 8)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Het originele artikel staat achter een paywall, maar volgens Der Spiegel zouden Polen en de Baltische Staten Duitsland geïnformeerd hebben dat ze troepen naar Oekraïne sturen indien de Russen een doorbraak forceren aan het oostfront.
Der Spiegel claims that representatives of Poland and the Baltic states warned Berlin:

“If the Russians achieve a strategic breakthrough in eastern Ukraine, they will not wait for the deployment of Russian troops on their borders and will send troops to Ukraine themselves.”

The publication writes that “this will mean that NATO will become a party to the war,” and notes that this is exactly what German Chancellor Olaf Scholz and US President Joe Biden fear.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Enkele reacties over vliegoefeningen in Nederland en het bijbehorende geluid verplaatst naar Wapens en wapensystemen

En een discussie over de NAVO doelstellingen natuurlijk in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

[ Voor 29% gewijzigd door teacup op 27-05-2024 20:29 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beany
XWB schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:08:
Het originele artikel staat achter een paywall, maar volgens Der Spiegel zouden Polen en de Baltische Staten Duitsland geïnformeerd hebben dat ze troepen naar Oekraïne sturen indien de Russen een doorbraak forceren aan het oostfront.

[...]
“this will mean that NATO will become a party to the war,”
Maar, een individueel NATO lid kan prima militaire acties uitvoeren. Dat is dan niet uit naam van de NAVO. Dus ik snap die opmerking niet zo.

NATO is met de huidige support aan Oekraine meer betrokken bij de oorlog dan wanneer Polen Oekraine binnen zou trekken om tegen de Russen te vechten.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

beany schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:17:
[...]

[...]

Maar, een individueel NATO lid kan prima militaire acties uitvoeren. Dat is dan niet uit naam van de NAVO. Dus ik snap die opmerking niet zo.

NATO is met de huidige support aan Oekraine meer betrokken bij de oorlog dan wanneer Polen Oekraine binnen zou trekken om tegen de Russen te vechten.
Ja totdat Rusland een kruisraket in Warschau parkeert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mektheb
Ukraine commander says French military instructors to visit Ukrainian training centres
"I am pleased to welcome France's initiative to send instructors to Ukraine to train Ukrainian servicemen," Oleksandr Syrskyi said on the Telegram messaging app after talks via video link with French defence minister Sebastien Lecorn
https://www.reuters.com/w...ining-centres-2024-05-27/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-04 14:08

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Dit zijn toch wel verontrustende berichten. *knip* Hier niet speculeren op een WW3, bekijk ook de topicwaarschuwing

https://www.reuters.com/w...n-arms-russia-2024-05-27/

[ Voor 23% gewijzigd door teacup op 27-05-2024 21:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mektheb
Nee Rusland weet dat een volledige oorlog met NATO niet te winnen is.
Het is enkel wat ze kunnen schreeuwen.

Maar trainen en wellicht in de toekomst daar beginnend meehelpen met logistiek.
En de westerse deel van UA met onze raketten beschermen zie ik richting 2025 wel gebeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 27-05-2024 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-04 14:08

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Mektheb schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:33:
[...]

Nee Rusland weet dat een volledige oorlog met NATO niet te winnen is.
Het is enkel wat ze kunnen schreeuwen.
Ik hoop dat je gelijk hebt 🙏

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Nah, het is keer op keer dezelfde Russische retoriek :)
"NATO is increasing the degree of escalation,"

"NATO is flirting with military rhetoric and falling into military ecstasy,"
Next :z

[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 27-05-2024 21:51 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-04 18:39

[ Voor 35% gewijzigd door hansvk op 27-05-2024 21:59 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:26
haagsepracht schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:30:
Dit zijn toch wel verontrustende berichten. [mbr]*knip* Hier niet speculeren op een WW3, bekijk ook de topicwaarschuwing[/]

https://www.reuters.com/w...n-arms-russia-2024-05-27/
Hulp aan Oekraine in de vorm van goederen was dat ook escalatie volgens Rusland, vanaf 2022 horen we continu bij elke stap Rusland dreigen met de nucleaire optie en elke keer doen ze het niet.
Die weten ook wel dat het klaar is met Rusland als ze dat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:graag de speculatieve discussie over een derde wereldoorlog of de nucleaire consequenties hier beëindigen.

Eventueel kan in Nucleaire dreiging Rusland worden doorgegaan.

Dit topic is voor dagelijks nieuws over het strijdperk, niet voor degelijke discussies.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:18

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:37

pro_6or

amateur_60r

Lokale tegenaanval bij Krasnohorivka. Ik weet niet in hoeverre dit klopt, maar ik denk dat dit soort berichten iig gunstig zijn.

een treffende spreuk

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• beany
Er is blijkbaar flink geknokt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqreS8uPVQAvG-ZK4XXM0PA8ptI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAT3KVXlPOkX2rKIyn87DOed.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door beany op 28-05-2024 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Dit was toch al eerder aangekondigd? Trouwens het zou me erg verbazen als er niet al meer instructeurs/adviseurs in Oekraïne zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:30
Tens schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:56:
[...]

Dit was toch al eerder aangekondigd? Trouwens het zou me erg verbazen als er niet al meer instructeurs/adviseurs in Oekraïne zijn.
Blijkbaar geen Franse instructeurs/adviseurs waar dit artikel dus over gaat waren niet in Oekraïne. Elke hulp is top daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Oorlog werkt een beetje als een draaikolk of neerwaartse spiraal. Rusland Doet operaties in westerse landen (spionage, sabotage, manipulatie) omdat het westen wapensteun en financiële steun aan Oekraïne geeft. Het westen doet dat weer omdat Rusland een vrij en onafhankelijk land binnen valt welke grenst aan de EU. Dus om te reageren op Russische inmenging en om Oekraïne te helpen met mankracht gaat het westen mensen sturen naar Oekraïne, initieel voor te train en. Rusland zal daar weer op reageren wat ertoe zal leiden dat het westen meer mensen stuurt naar Oekraïne. etc. etc.
Maar gezien de situatie heeft het westen meer schaakstukken nog over om naar voren te schuiven dan dat Rusland heeft.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Malantur
  • Laatst online: 08:39
België gaat 30 F-16’s leveren tussen dit jaar en 2028, en daarna blijkbaar nog eens 15. Zelenski is in België om de banden aan te halen.
(Ik krijg het nieuwsartikel even niet gelinkt op mijn gsm :( )

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:29
Malantur schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:07:
België gaat 30 F-16’s leveren tussen dit jaar en 2028, en daarna blijkbaar nog eens 15. Zelenski is in België om de banden aan te halen.
Bij deze:

https://kyivindependent.c...-16-fighter-jets-by-2028/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Yakolev schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:26:
[Twitter]
The Military Watch heeft wat low-res beelden kunnen krijgen van het vliegveld. Om even zijn opeenvolgende tweets samen te vatten; er is mogelijke schade, maar het is niet duidelijk of er ook wat belangrijks is vernietigd.

Mogelijk 1 vliegtuig, maar de kans is aannemelijk dat deze sowieso niet bruikbaar was.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tens

Tens

Wij hebben niet zoveel wat bijdraagt aan aanvallen in Rusland, maar de kaarten worden langzaam geschud.

aanvulling:

Meer direct effect, van NOS:
Nederland wil met andere landen Patriot-systeem aan Oekraïne geven

Nederland wil samen met anderen een Patriot-luchtverdedigingssysteem in elkaar zetten om aan Oekraïne te geven. Demissionair minister Ollongren meldt dat het kabinet uit eigen voorraad zelf 'kerncomponenten' beschikbaar stelt. Zij roept andere Europese landen op dat ook te doen.

Ollongren praat al met andere landen over een bijdrage en ook over het trainen van Oekraïense militairen. Ze hoopt dat Oekraïne op korte termijn kan worden voorzien van zeker één compleet systeem

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 28-05-2024 14:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-04 23:24
https://www.telegraaf.nl/...riot-leveren-aan-oekraine
Er komt een extra Patriot afweergeschut aan.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Tens schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:01:
Wij hebben niet zoveel wat bijdraagt aan aanvallen in Rusland, maar de kaarten worden langzaam geschud.

[Twitter]

Meer direct effect, van NOS:

[...]
De realiteit is gewoon dat Rusland zelf zijn tactiek heeft veranderd. Het is duidelijk geworden dat Rusland nergens goed kan oprukken waar hun aanvoerlijnen kunnen worden geraakt door westerse wapensystemen. Denk bijvoorbeeld aan de Donbass frontlinie. De aanvoerlijnen daar zijn te raken met westerse wapens omdat ze liggen in gebied waarvan het westen officieel erkent dat het Oekraïens is.
Maar nu blijkt dat als Rusland langs de Russische grens aanvalt hun trainingskampen en opslagplaatsen in Rusland zelf niet mogen worden geraakt met westerse wapens. Dus kan Rusland een stukje rustiger daar hun offensief opbouwen.

Dit is overigens ook een direct gevolg van Oekraïens succes en de levering van betere wapens door het westen. Begin 2022 was dit nog niet aan de orde bijvoorbeeld. Maar nu het westen ATACMS en Storm Shadows levert begint dit een vraag te worden. Vermoedelijk zal de keizer (Rusland) weer geen kleren dragen en zal het raken van depots in Rusland zelf met westers geschud niet leiden tot directe confrontatie. Rusland zal hooguit de hybrid warfare een tandje omhoog gooien. (Wat irritant is maar te controleren valt)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04 21:36

JB

Cédric roelt!

Malantur schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:07:
4 jaar... wat een bullshitbingo is dit toch steeds. Wanneer komen ze echt?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
JB schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:44:
[...]

De eerste komen eind van het jaar en de rest tussen dan en 2028. Maar vergeet niet dat er ook Deense en Nederlandse al eerder zouden moeten komen. Maar daarvoor zullen eerste de trainingen afgerond moeten zijn, wat voorlopig nog de grootste bottleneck lijkt te zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door redwing op 28-05-2024 12:13 ]

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SiErRa
redwing schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:06:
[...]

De eerste komen eind van het jaar en de rest tussen dan en 2028.
Omdat over dat tijdspad ook de F35 in België wordt geintroduceerd: https://www.janes.com/def...lgium-receives-first-f-35

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

De vliegtuigen worden gefaseerd ingevoerd. Oekraïne heeft sowieso niet genoeg piloten om onmiddellijk 30 F-16's te vliegen, het trainen van piloten duurt lang. Bijkomend voordeel is dat ze niet allemaal in één klap vernietigd kunnen worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:01
redwing schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:06:
[...]

De eerste komen eind van het jaar en de rest tussen dan en 2028. Maar vergeet niet dat er ook Deense en Nederlandse al eerder zouden moeten komen. Maar daarvoor zullen eerste de trainingen afgerond moeten zijn, wat voorlopig nog de grootste bottleneck lijkt te zijn.
Ik heb enkele dagen terug gelezen dat de eerste piloten al klaar zijn met de training (in de VS). Wat dat betreft hoeft dat voor de eerste leveringen dus geen bottleneck meer te zijn. Al zou het me niets verbazen als er weer een nieuwe bottleneck uit de hoge hoed komt 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:42:
[...]

Ik heb enkele dagen terug gelezen dat de eerste piloten al klaar zijn met de training (in de VS). Wat dat betreft hoeft dat voor de eerste leveringen dus geen bottleneck meer te zijn. Al zou het me niets verbazen als er weer een nieuwe bottleneck uit de hoge hoed komt 8)7
Betwijfel het. Er wordt opzettelijk vaag gedaan over wanneer Oekraïne de eerste F16's heeft en kan gebruiken. Dat wordt gedaan om het verassingelement te hebben. De eerste F16's staan waarschijnlijk al klaar ergens in Oekraïne op een veilige locatie uit zicht. Ik kan je nu al verraden dat wij op een gegeven moment uit het niets berichten gaan krijgen op een blauwe woensdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Volgens de berichten krijgen ze eerst in Europa nog extra training. Daarbij is het natuurlijk de vraag of ze extra training krijgen omdat er nog geen F16s zijn, of dat ze die training simpelweg nog nodig hebben. Hoe dan ook zal er pas achteraf gezegd worden dat de F16s er zijn en de piloten klaar zijn. Dat bericht krijg je nadat de eerste missies zijn gevolgen en het algmeen bekend is dat de F16 rond vliegt (en dat kan ook even duren omdat ze waarschijnlijk ver achter de linies gebruikt zullen worden).

Maar tot die tijd blijft het gewoon afwachten en zul je berichten blijven zien dat ze nog niet helemaal klaar zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:04

Fanta

FordPerformance™️

redwing schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:49:
[...]

Volgens de berichten krijgen ze eerst in Europa nog extra training. Daarbij is het natuurlijk de vraag of ze extra training krijgen omdat er nog geen F16s zijn, of dat ze die training simpelweg nog nodig hebben.
Of om de tegenpartij te laten geloven dat de toestellen nog niet ingezet kunnen worden, omdat 'er nog extra training nodig is'..

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

Van België was dit volgens mij al bekend.
Hun vliegtuigen zaten redelijk tegen EOL aan en moesten veel meer onderhoud/revisie krijgen voordat ze aan Oekraïne konden worden gedoneerd.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:44
XWB schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:58:
[...]

De vliegtuigen worden gefaseerd ingevoerd. Oekraïne heeft sowieso niet genoeg piloten om onmiddellijk 30 F-16's te vliegen, het trainen van piloten duurt lang. Bijkomend voordeel is dat ze niet allemaal in één klap vernietigd kunnen worden.
Hoevéél piloten zijn er in training in verschillende landen (F16 opleidingen..)??

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Hansieo schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:32:
[...]

Hoevéél piloten zijn er in training in verschillende landen (F16 opleidingen..)??
Onbekend, als wij dat weten, weet rusland het ook en dat wil je dus niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

[...]

Ik heb enkele dagen terug gelezen dat de eerste piloten al klaar zijn met de BASIStraining (in de VS).
FTFY

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

Hansieo schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:32:
[...]

Is wel uit de verschillende berichten te filteren.
Pilots arrived in Tucson in multiple tranches. At first, four Ukrainian pilots were undergoing training at the 162nd, which began in late October of last year. In late January, four more Ukrainian pilots arrived. The National Guard said it was planning to train a total of 12 Ukrainian F-16 pilots by the end of fiscal 2024.
(Fiscal Year 2024 runs from July 1, 2023 – June 30, 2024.)
The Royal Air Force (RAF) initiated the training programme in August, encompassing flying and English language training for six seasoned Ukrainian pilots. This initiative is part of the international Air Force Capability Coalition, where allies collaborate to enhance Ukraine’s air defences.

As the first cohort advances to F-16 training in Denmark, ten Ukrainian trainee pilots remain in the UK for further practical flight training, including aviation medicine and centrifuge training.
https://www.lemonde.fr/en...-late-2024_6669456_4.html

f-16 pilot training voor meer links

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:07
Ik ben vooral benieuwd of ze straks die F16's ook echt zelf kunnen onderhouden. Of dat ze met enige regelmaat terug moeten naar landen in West-Europa. Lijkt mij nogal een klus om dat in te richten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

PLAE schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:51:
Ik ben vooral benieuwd of ze straks die F16's ook echt zelf kunnen onderhouden. Of dat ze met enige regelmaat terug moeten naar landen in West-Europa. Lijkt mij nogal een klus om dat in te richten.
deze week nog in het nieuws, of dat afdoende is: geen idee.

https://english.news.cn/2...6da30417070e119ee8/c.html

https://www.eurointegrati.../news/2024/05/21/7186400/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

de eerste Franse soldaten zijn al gedood 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:25
Tens schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:17:

[Twitter]
Een 'corpse' zonder wonden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Avalaxy schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:28:
[...]

Een 'corpse' zonder wonden :D
Ook zijn beide foto's van dezelfde persoon (kijk maar naar houding en het ding over z'n hoofd etc.)
Maar de Franse vlag is bij de tweede foto ineens dubbel zo hoog waardoor het meer op de Nederlandse vlag lijkt :+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tens schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:17:

[Twitter]
Zo'n scene is snel debunked:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GOnRPDkW4AEomFR?format=jpg&name=medium

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Nou, ik kan het bronartikel bij BILD niet vinden. Maar Oekraïne zou vorig jaar Russische hardware neergeschoten hebben met Patriot raketten boven Russisch grondgebied. Biden en Scholz zouden woest gereageerd hebben, en gedreigd hebben leveringen te stoppen? Welk artikel is dit?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Flinke aantallen gepland.
Russia plans to produce 6,000 Shaheds annually at Tatarstan plant - WSJ
https://www.ukrinform.net...-tatarstan-plant-wsj.html

PSN

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• beany
Hier nog meer flinke aantallen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQ2tPGvgrz4rJvo6F1AkHEQydP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLODRNleEp5UHYlBvrctwdgW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mektheb
XWB schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:54:
Nou, ik kan het bronartikel bij BILD niet vinden. Maar Oekraïne zou vorig jaar Russische hardware neergeschoten hebben met Patriot raketten boven Russisch grondgebied. Biden en Scholz zouden woest gereageerd hebben, en gedreigd hebben leveringen te stoppen? Welk artikel is dit?

[Twitter]
Dat was die ene keer dat er in 1 dag van alles was neergeploft in RU en niemand begreep hoe en wat.

Stel je voor Roosevelt tegen Churchill had gezegd van enkel alleen om UK te verdedigen niet om aan te vallen.
Echt complete waanzin echt westerse politiek tot den top.
Het is verdorie oorlog 😅

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens

Tens

hm, dus niet alle militaire doelen, maar alleen van waaruit Rusland Oekraïne aanvalt.
(vanaf 38 sec.)

doe deze er even bij:
Scholz in complete verwarring:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8k-iUJxT30MvQ91feTU8MxI-Iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBJdjUNwUox2CVdp4kZBgub7.jpg?f=fotoalbum_large
President Biden is considering lifting limits on Ukrainian use of U.S. short-range weapons to attack inside Russia,

[ Voor 70% gewijzigd door Tens op 29-05-2024 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:28
Tens schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:41:
hm, dus niet alle militaire doelen, maar alleen van waaruit Rusland Oekraïne aanvalt.
(vanaf 38 sec.)
[Twitter]
Voor nu gaat dit waarschijnlijk alleen "militaire doelen waarvan Rusland aanvalt" zijn, maar dit is natuurlijk wel weer een stap in de richting "alle doelen in Rusland". M.u.v. civiele doelen, al hoop en denk ik dat Oekraïne hier beter mee omgaat dan wat Rusland doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
asdfqwerty schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:45:
[...]

Voor nu gaat dit waarschijnlijk alleen "militaire doelen waarvan Rusland aanvalt" zijn, maar dit is natuurlijk wel weer een stap in de richting "alle doelen in Rusland". M.u.v. civiele doelen, al hoop en denk ik dat Oekraïne hier beter mee omgaat dan wat Rusland doet.
Het is een begin, al kan je alle vliegvelden al bestempelen als wel.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:24
Zweden heeft een grote donatie (1.1 miljard dollar) bekend gemaakt, een selectie hiervan: vliegtuigen met een detectie systeem erop waarmee inkomende projectielen en ander targets gevolgd kunnen worden. Zal wel een mooie combi worden met de F16s binnenkort.

Daarnaast zijn er bepantserde voertuigen gedoneerd inclusief onderhoud.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:37

pro_6or

amateur_60r

consolefreak schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:12:
Zweden heeft een grote donatie (1.1 miljard dollar) bekend gemaakt, een selectie hiervan: vliegtuigen met een detectie systeem erop waarmee inkomende projectielen en ander targets gevolgd kunnen worden. Zal wel een mooie combi worden met de F16s binnenkort.

[Embed]

Daarnaast zijn er bepantserde voertuigen gedoneerd inclusief onderhoud.

[Embed]
Een heel nuttig pakket. Eigen aew, die ook af kan dekken waar de nato niet boven eigen/internationaal gebied kan bijstaan. Ik denk ook dat dat een van de voorwaardes is voor het inzetten van de F-16.

Die pbv302 is een heel nuttig voertuig denk ik, met 20mm kanon en geheel gelaste romp. Mooie taxi die ook nog van zich af kan bijten. Zweden dacht nog na (paar jaar geleden) over upgraden, maar hebben daar van afgezien en nu geven ze ze dus allemaal aan Oekraïne. Zelfs als dat alleen de laatste buiten bedrijf gestelde voertuigen (2018) zouden zijn zijn het er alsnog 170 (de c variant). In totaal 350 geproduceerd.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
*knip* Hier alleen Strijdverloop oorlog in Oekraïne. Niet speculeren op wat voor politieke toekomst dan ook en ook niet op een derde wereldoorlog (zie ook topic start)

[ Voor 107% gewijzigd door teacup op 29-05-2024 17:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04 23:50

dr.lowtune

Deugt niet

*knip* Liever een TR dan een reactie

[ Voor 91% gewijzigd door teacup op 29-05-2024 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
*knip* Liever een TR dan een reactie

[ Voor 92% gewijzigd door teacup op 29-05-2024 17:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

consolefreak schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:12:

[Embed]
Het verschil met een AWACS is dat het niet 360° kan kijken. 120° aan elke zijkant. De resterende 120° aan dode hoeken is aan de voorkant en achterkant.
Compared to the traditional circular radar on AWACS planes, such as the E-3 Sentry, the Saab 340 has a non-movable PS-890 AESA radar made with the Erieye system which offers lower drag, but has a dead zone directly behind and in front of the plane, with a 120 degree zone of scan on either side of the airframe.[2] The mounted radar is capable of tracking ships, planes and missiles up to 190-250 mi (300-400 km) while at an altitude of 20,000 ft (6,100 m).[3]
Het kan russische schepen, vliegtuigen en missiles up to 300 à 400 km ver detecteren.

Ze hadden 4 exemplaren, 2 waren aan Griekenland uitgeleend en teruggekregen, 2 waren upgegrade en nu 2 (non-upgraded?) naar Oekraïne
Six S 100B Argus aircraft were produced for the Swedish Air Force, four of which are permanently equipped with the Erieye active electronically scanned array (AESA) early warning radar and two fitted for transport missions during peacetime.

Two modified planes were loaned to Greece prior to the delivery of EMB-145 Erieye systems, which commenced in 2003.

In July 2006, Saab was awarded a contract to upgrade two of the Swedish Air Force's S 100B aircraft for surveillance missions and for deployment in multi-national operations. The upgraded Saab 340 AEW-300 aircraft, are planned to enter service by 2009.
Wikipedia: Saab 340 AEW&C
De opvolger is al in dienst bij UAE en Zweden heeft al besteld voor levering in 2027.
Current operators

United Arab Emirates United Arab Emirates Air Force: Currently operates 4 GlobalEye aircraft with an additional1 on order scheduled for delivery in 2025 at a total cost of 23 billion SEK.[30][31] In November 2023, SAAB announced the maiden flight of the fifth and final GlobalEye for the UAE air force. [32]

Future operators

Sweden Swedish Air Force: On 30 June 2022, SAAB and the Swedish Defence Materiel Administration (FMV) signed a contract for the acquisition of 2 GlobalEye aircraft, to be designated S 106 in Swedish service. The deal is valued at 7.3 billion SEK (US$710 million) and deliveries are scheduled for 2027. The contract also includes the option to procure up to 2 additional GlobalEye aircraft.[33][34]
Wikipedia: GlobalEye

[ Voor 13% gewijzigd door rapture op 29-05-2024 15:02 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 12:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4vjabw_kp-FITmrt9tEwRFOxBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFOOWaTQfM088qzVFbewo9xn.jpg?f=fotoalbum_large

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens

Tens

De lijst wordt langer, en de VS 'beweegt'.
✅🔜🇺🇸 Blinken indicates that the United States could adjust its position by allowing Ukraine to hit targets inside Russia with American weapons.

👀 "Every step of the way, we have adapted and adjusted as necessary. And that's exactly what we will do in the future," he said.
Countries which have already authorized Ukraine the usage of their delivered weapons systems against targets on Russian soil:

- Finland 🇫🇮
- UK 🇬🇧
- the Netherlands 🇳🇱
- France 🇫🇷
- Poland 🇵🇱
- Czech Republic 🇨🇿
- Estonia 🇪🇪
- Latvia 🇱🇻
- Lithuania 🇱🇹
- Sweden 🇸🇪
- Denmark 🇩🇰
- Canada 🇨🇦

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Titel van het artikel is misleidend, maar mogelijk zou voor het eerst een westers waren ingezet zijn tegen een target in Rusland, namelijk een drone geleverd door Portugal.

"A Portuguese drone reportedly knocked out an important radar from Russian territory. Experts claim the drone could be the first NATO-country weapon to cross Russia’s red lines amid mounting calls to allow Ukraine to use Western arms to hit targets in Russian territory."

link: https://www.eurasiantimes...country-to-cross-russian/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

gise schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:26:
Titel van het artikel is misleidend, maar mogelijk zou voor het eerst een westers waren ingezet zijn tegen een target in Rusland, namelijk een drone geleverd door Portugal.

"A Portuguese drone reportedly knocked out an important radar from Russian territory. Experts claim the drone could be the first NATO-country weapon to cross Russia’s red lines amid mounting calls to allow Ukraine to use Western arms to hit targets in Russian territory."

link: https://www.eurasiantimes...country-to-cross-russian/
Hm, er waren al geruchten over Patriots die vliegtuigen boven Rusland neergehaald hebben, en dit:
🇬🇧 "Kyiv has already launched Storm Shadow missile attacks on Russia with the permission of UK", - Yuriy Sak

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-04 16:19

3raser

⚜️ Premium member

Tens schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:29:
[...]

Hm, er waren al geruchten over Patriots die vliegtuigen boven Rusland neergehaald hebben, en dit:
[...]
Goede zaak. Het wordt tijd dat het Westen eens het initiatief neemt in plaats van zich te laten leiden door wat Poetin roept. Als er al zoiets als een rode lijn bestaat dan zouden het Westerse troepen op Russisch grondgebied zijn. Al het andere valt wat mij betreft onder verdediging tegen Rusland die zelf een oorlog startte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-04 18:39
3raser schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:45:
[...]
Als er al zoiets als een rode lijn bestaat dan zouden het Westerse troepen op Russisch grondgebied zijn.
En wat mij betreft heeft Rusland de rode lijn, binnenvallen in Oekraïne, al lang overschreden.

Ben benieuwd of we nu een flinke toename van aanvallen op doelen op Russisch grondgebied gaan zien.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid