Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:
  • 184.466 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
Auredium schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:54:
[...]

Dat gaf ik al aan. :P

[...]

Maar dit is niet alleen angst. Europa is gewoon traag in alles. Als er een meteoriet op aarde valt sterven onze Europese politici zes maanden later dan de rest want pas op dat moment komen ze erachter wat er echt aan de hand is en moet gebeuren. XD
Uhh ja, goed verwoord. Je zou bijna denken dat er dan nog een voordeel aan een dictatuur zit: vlottere besluitvorming.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 19:03
PASware schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:49:
Het is nog steeds rijkelijk laat, praktisch alle stappen hadden zeker 6 maanden eerder gezet dienen te worden, zoals Leopards, HIMARS en trainen van F16 piloten.
Er was angst voor escalatie, maar na 6 maanden, misschien zelfs 3 maanden, na de start van de oorlog was al duidelijk dat Rusland niet zou escaleren.
Je ziet het nu ook weer met de Taurus raketten. UK/FR sturen al heel lang StormShaduws, maar de Duitse regering wil er maar niet aan omdat ze bang zijn voor escalatie en komen met redenen die niet kloppen (Duitse boots-on-the-ground).

Het trainen van F16 piloten had ook echt al eerder gekund, zomer van 2022 had dit al moeten beginnen.
Dit past natuurlijk ook prima in de theorie van het langzaam uitputten van Rusland. De traagheid was precies genoeg om telkens Oekraïne weer op tijd een nieuw wapen te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 17:26
CornermanNL schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:59:
allerlei trends goed en wel, maar het begint aan de voorkant. Het westen levert te weinig en laat dit veel te lang door etteren. En we laten ons manipuleren, of hebben zelf last van populistische tendensen die allesbehalve vijandig staan tegenover Rusland.

Ik wil niet doemdenkend overkomen, maar gaan wij wachten tot het straks echt misgaat? Of hopen we dan dat het stopt bij Oekraïne? Niet gezegd dat het zover komt, maar als dat het doel is, dat voorkomen dan doen we er echt veel te lang over. Ga vol gas en zorg dat het doel, een vrij Oekraïne behaald wordt.

Het leek zo goed te beginnen maar ik zie het de laatste maanden niet opschieten.

Zeker tegen de achtergrond van de populistische politieke wind lijkt mij dat geen goede ontwikkeling.
Dat is dus één van de problemen van een democratie hé, elk 4 jaar opnieuw die stemhokjes in, en politici zijn heel gevoelig voor emotiehypes. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Dit word ook standaard door iedereen toegepast, framen en what not. Politiek is toch niet leuk meer als het enkel nog om imago gaat.
En anders hebben wij er gewoon geen actieve herinnering aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat kunnen de russen tegen drones doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Odn_ljz4Sc0GLv_jeJDtRmCwWUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFuq46HxYmpcmT1USBFrOedf.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.twz.com/land/...ring-it-nearly-completely

Filmpje van russisch zijde die het trots voorstelt:
https://www.reddit.com/r/NonCredibleDefense/s/6Y6fNKUO8j

Het wordt de blyatmobile, "Shed" tank, russian ninja turtle tank,... genoemd.

https://www.newsweek.com/...ank-armor-donetsk-1888353

T in T-90 stands for turtle: https://twitter.com/astraiaintel/status/1777398792586752081

Turtle tank is al dood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

@rapture

Die is wel hilarisch. Het is natuurlijk niet zo dat het helemaal niet werkt maar het gaat wel voorbij aan waar en tank voor bedoeld is. Tanks kunnen relatief snel manoeuvreren en in positie komen. Dat gaat met een dergelijke constructie niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

phicoh schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:00:
[...]

Dit past natuurlijk ook prima in de theorie van het langzaam uitputten van Rusland. De traagheid was precies genoeg om telkens Oekraïne weer op tijd een nieuw wapen te geven.
Roze bril op?
Als dat het doel was hadden ze dat wel verteld. En ondertussen wel opgeschaald.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 19:03
MikeyMan schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:49:
Roze bril op?
Als dat het doel was hadden ze dat wel verteld. En ondertussen wel opgeschaald.
Ja, je gaat hardop zeggen dat het doel is de oorlog zolang mogelijk te rekken met vele honderduizenden doden extra als gevolg omdat het ons in het westen beter uitkomt?

Dus het is allemaal moeilijk. Dreiging van Rusland, opschalen is moeilijk. Andere landen willen niet. Telkens weer een mooi verhaaltje.

F16 is een goed voorbeeld. Wel gek dat dat zolang duurt, en het volstrekt niet duidelijk is waarom. Oekraïners spreken natuurlijk geen Engels, en snappen ook niets van onderhoud. Moeilijk, moeilijk. Dus duurt het langer.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-I-lIMQ2WNPK2avEp3s7OosKyKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpdswHv7LSn0SNM6MO9pJfLu.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de getallen te zien lijken er wat minder meatwaves te zijn de laatste tijd.

En toch, nog een kleine 2 maanden en de 500000 wordt gepasseerd.

[ Voor 16% gewijzigd door beany op 10-04-2024 06:34 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:13
beany schreef op woensdag 10 april 2024 @ 06:30:
[Afbeelding]

Ik sta er vooral van te kijken dat het aantal tanks en artillerie continu hoog blijft. Afgaande op de aantallen is het einde van de Russische voorraad nog niet in zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 20:48
beany schreef op woensdag 10 april 2024 @ 06:30:
[Afbeelding]

Sorry omdat ik het topic niet dagelijks volg, maar waar kijk ik naar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:14
bszz schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:15:
[...]

Sorry omdat ik het topic niet dagelijks volg, maar waar kijk ik naar?
De geschatte Russische verliezen sinds de start van de speciale militaire operatie oorlog. De getallen aangeduid met het plusje ervoor zijn de geschatte verliezen van de dag ervoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

ErikT738 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:08:
[...]

Ik sta er vooral van te kijken dat het aantal tanks en artillerie continu hoog blijft. Afgaande op de aantallen is het einde van de Russische voorraad nog niet in zicht.
Je gaat in een oorlog toch niet aan de overkant laten weten wanneer je spullen bijna op zijn? De schijn moet hoog gehouden worden en je doet alles om de overkant te laten denken dat je nog oneindig veel spullen hebt.

Voor de russen is dit een onderdeel van hun propaganda, inspelen op de historische cliché van eindeloze hoeveelheden russische troepen uit de tijd toen 7 kinderen per russische vrouw gemaakt werd.
Homer-Simpson schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:37:
[...]

De geschatte Russische verliezen sinds de start van de speciale militaire operatie oorlog full scale invasion. De getallen aangeduid met het plusje ervoor zijn de geschatte verliezen van de dag ervoor.
fixed

De oorlog was in 2014 begonnen en is al 10 jaren bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:31
rapture schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:49:
[...]

Je gaat in een oorlog toch niet aan de overkant laten weten wanneer je spullen bijna op zijn? De schijn moet hoog gehouden worden en je doet alles om de overkant te laten denken dat je nog oneindig veel spullen hebt.

Voor de russen is dit een onderdeel van hun propaganda, inspelen op de historische cliché van eindeloze hoeveelheden russische troepen uit de tijd toen 7 kinderen per russische vrouw gemaakt werd.

[...]

fixed

Maar de cijfers zijn niet vanaf 2014..

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:57
rapture schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:49:
Maar is het dagelijkse overzicht met getalletjes vanaf 2014 of vanaf februari 2022?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
vanaalten schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:13:
[...]

Maar is het dagelijkse overzicht met getalletjes vanaf 2014 of vanaf februari 2022?
Februari 2022, staat ook linksboven in de afbeelding

[ Voor 8% gewijzigd door Spykie op 10-04-2024 08:15 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Spykie schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:12:
[...]

Maar de cijfers zijn niet vanaf 2014..
vanaalten schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:13:
[...]

Ik heb oorlog door full scale invasion vervangen. In februari 2022 was de full scale invasion begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
ErikT738 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:08:
[...]

Van artillerie hebben ze schier oneindig op voorraad en die staat ook iets ‘veiliger’ verder achter het front meestal.
Alleen dat ze blijkbaar snel genoeg tanks op kunnen knappen om continu de turret toss te blijven doen valt mij idd wel op. Had daarvan niet zo verwacht dat ze dat tempo bij konden houden gezien de staat van de voorraad.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

YakuzA schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:49:
[...]

Van artillerie hebben ze schier oneindig op voorraad en die staat ook iets ‘veiliger’ verder achter het front meestal.
Alleen dat ze blijkbaar snel genoeg tanks op kunnen knappen om continu de turret toss te blijven doen valt mij idd wel op. Had daarvan niet zo verwacht dat ze dat tempo bij konden houden gezien de staat van de voorraad.
Dit kan ook enigszins zijn te verklaren door de oorlogseconomie. Er is waarschijnlijk een hoop mankracht omgeleid van regulier werk naar de depots voor het opknappen ervan. De voorraad is echter eindig. Ik vermoed dat Rusland heeft besloten om de extra tanks middels refurbishing direct naar het front sturen. Feitelijk heeft Rusland de keus gehad tussen rustig aan doen en langer uitkomen met de voorraad of alles tegen de kooi gooien en hopen dat er wat breekt bij Oekraïne.

Beide hebben voor en nadelen. Uiteindelijk is het zo dat resultaat moet worden geboekt. Je hebt er niets aan om rustig aan te doen met je voorraad als je weet dat er geen resultaat tegenover staat. In dat licht is de beslissing van Rusland gewoon logisch - Zo veel mogelijk pushen en hopen dat er wat breekt ook al betekend het dat je sneller uit stoom bent.

Ik denk dat Oekraïne hier en daar wat vierkante kilometer zal verliezen en wellicht een plaatsje hier en een klein stadje daar. Maar ik denk niet dat het front breekt en Rusland plotseling kan doorstoten en 50% van Oekraïne weet te veroveren.
Ik vermoed dat Rusland momenteel hoopt dat Trump in de VS wint en succesvol Oekraïne weet te dwingen tot onderhandelingen. Er is echter een redelijke kans momenteel (en ik vermoed dat die kans groter wordt naarmate we de verkiezingen bereiken) dat Biden wint. Maar goed, wat moet Rusland dan? het is ironisch dat ze afhankelijk zijn van de presidentiële verkiezingen in de VS.

@Caelorum hieronder. Die mening deel ik met je en heb ik eerder ook al een keer vermeld, volgens mij in het topic van Maart (of mss zelfs Februari). Het is nu of nooit voor Rusland. In 2025 begint het er al slechter uit te zien omdat dan Europese steun zal toenemen. Als Biden wint in de VS zal dat dubbel tellen. De kans is dan definitief verkeken voor Rusland.

[ Voor 8% gewijzigd door Auredium op 10-04-2024 09:54 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:27
Auredium schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:02:
[...]
Ik denk dat Oekraïne hier en daar wat vierkante kilometer zal verliezen en wellicht een plaatsje hier en een klein stadje daar. Maar ik denk niet dat het front breekt en Rusland plotseling kan doorstoten en 50% van Oekraïne weet te veroveren.
Ik vermoed dat Rusland momenteel hoopt dat Trump in de VS wint en succesvol Oekraïne weet te dwingen tot onderhandelingen. Er is echter een redelijke kans momenteel (en ik vermoed dat die kans groter wordt naarmate we de verkiezingen bereiken) dat Biden wint. Maar goed, wat moet Rusland dan? het is ironisch dat ze afhankelijk zijn van de presidentiële verkiezingen in de VS.
Rusland zal vooral de korte window tussen de verkiezingsramp (en eventuele uitslag) in de VS en het op gang komen van de wapenproductie in de EU willen benutten om zoveel mogelijk grond te pakken. Momenteel is Oekraïne wat vleugellam, maar dat zullen ze eind 2026 niet meer zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De VS maakt extra geld vrij voor de Oekraïense luchtverdediging:
Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft de noodverkoop van 138 miljoen dollar aan luchtverdedigingsuitrusting voor Oekraïne goedgekeurd, onderdeel van een poging van de VS om de steun aan het land op peil te houden, terwijl een veel groter hulppakket van 60 miljard dollar politiek geblokkeerd blijft in het Congres.

Minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken benadrukte dat er sprake is van een “noodsituatie die de onmiddellijke verkoop vereist” van apparatuur, diensten en training voor het Hawk Phase III-raketsysteem van RTX Corp.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 19:55
Weer een friendly fire incident:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_Zp_Fn-GCq2ZInF1WORxZYiEX8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xcznOb9Dqjjp9JdXmJHyXVpW.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door Tens op 10-04-2024 11:11 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 21:39
Indoubt schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:44:
@rapture

Die is wel hilarisch. Het is natuurlijk niet zo dat het helemaal niet werkt maar het gaat wel voorbij aan waar en tank voor bedoeld is. Tanks kunnen relatief snel manoeuvreren en in positie komen. Dat gaat met een dergelijke constructie niet meer.
Die tank is bijna weer terug op het niveau van de Eerste Wereldoorlog, de Chamond bv. :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens
Een bijzonder salvo!
Een vleugel er afgeschoten lijkt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obCmSzGbHBb7onbDJRFYBvKKWgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTnhj7Fg47VeIViRvbKQAAT2.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23
Tens schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:48:
Een bijzonder salvo!

[Twitter]
[Afbeelding]
Mijn gedachte is dat dit een bom is met een glide bom kit. Alleen deze mist iets waardoor het ding uit de lucht is gevallen. Toch knap dat ze die vleugel hebben geraakt.

Aan de andere kant zou dat ding niet moeten ontploffen als hij de grond raakt? Zo snugger zijn die dingen niet. Ik zag recent een filmpje van een FAB die in een winkel was geland. Die ontplofte ook niet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
asing schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:10:
[...]

Mijn gedachte is dat dit een bom is met een glide bom kit. Alleen deze mist iets waardoor het ding uit de lucht is gevallen. Toch knap dat ze die vleugel hebben geraakt.

Aan de andere kant zou dat ding niet moeten ontploffen als hij de grond raakt? Zo snugger zijn die dingen niet. Ik zag recent een filmpje van een FAB die in een winkel was geland. Die ontplofte ook niet.
Blindgangers heb je altijd, de Russen wellicht een wat hoger percentage.
Weet niet of de gebruikte ontstekers op schok af moeten gaan, of alleen op impact.
Met één vleugel kan het zijn dat hij is gaan tollen waardoor deze niet met de punt naar beneden geland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 12-09 12:42
asing schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:10:
[...]

Volgens mij was dat in een winkel in bezet gebied. Ik had het idee dat die te vroeg was losgekomen en daardoor misschien de beveiliging nog op z'n plek had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Ossi schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:19:
[...]

Volgens mij was dat in een winkel in bezet gebied. Ik had het idee dat die te vroeg was losgekomen en daardoor misschien de beveiliging nog op z'n plek had.
Ik heb niet opgelet of de beveiliging er nog op zat. Ik vond het alleen opvallend dat iets simpels als een bom niet af gaat. Ik sluit ook niet uit dat de olicharg van de fabriek lege ontstekingen heeft gemonteerd en de rest van de poet in zijn zak heeft gestoken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30

pro_6or

amateur_60r

Die in de winkel was te vroeg van de vleugel losgekomen. Bommen hangen aan een rek, dat rek weer aan een mounting point op de vleugel. Kan me voorstellen dat ergens in de keten (rek) het kapot kan gaan bij veel gebruik. Dan valt een bom simpelweg naar beneden maar staat hij niet op scherp, want niet afgevuurd. Vermoed ik hoor.

Die uit de lucht geschoten glidebom zou ik als leek denken dat hij op scherp staat. Maar misschien gebeurt dat pas na een x afgelegde afstand/duur.

In wo2 zaten er kleine propellertjes op een bom en die zette de bom op scherp door het draaien in de wind tijdens de val.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:50
Tens schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:48:
Een bijzonder salvo!

[Twitter]
[Afbeelding]
Gezien de schade aan de grond erom heen kan ik me haast niet voorstellen dat deze is neergestort maar haast dat deze hier netjes neergelegd is. Want natuurlijk kan dat dit enkel voor de foto is gedaan, maar dan hebben we wel een waaghals gehad die deze bom even opgepakt heeft en verplaatst heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 20:00
Meneer johnson blokkeert nog steeds de miljarden vrijgave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:18
barry86 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:05:
Daar was ik ook nieuwsgierig naar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
Mektheb schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:09:
[...]

Daar was ik ook nieuwsgierig naar
Korte versie: ja

Lange versie: ja, maar het is ingewikkeld. Greene is echt een vloek voor de Amerikaanse democratie.

https://www.theguardian.c...-aid-congress-republicans

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-WxHIJ9EbRzmHhkebLuXKopoZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQVcAHAFihFx04QSp0WRbkYO.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:55
Waar blijven de aircraft plusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:16
En maar 5 tanks en 12 apc’s :X

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• beany
  • Nu online
De Russen hebben even pauze genomen om zich af te vragen wat ze nou eigenlijk verkeerd doen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Opgespaarde raketten zijn weer afgevuurd :(
Overnight, Ukrainian air defense shot down 57 out of 82 targets.Shot down:
16/20 Kh-101/555 air launched
0/6 Kh-47M2 Kinzhal ballistic
0/12 S-300 ballistic
39/40 Shahed drones
2/4 Kh-59 cruise missile
https://www.threads.net/@noelreports/post/C5nGzrTN7_n?hl=en

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
“Ukraine’s next counteroffensive against Russian invasion forces will be more successful than its previous attempt, Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy said in an interview with U.S. political news outlet Politico on April 9.” Link

Ik vind het een gedurfde uitspraak. In de huidige situatie zitten “we” nog steeds met een tekort aan ammunitie, dan zie ik niet hoe er een counter offensief op gang gezet kan worden om de Russen terug te pushen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
48 artillerie, en 50 trucks en aanverwant. Toch niet echt een rustige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 20:27

Shabbaman

Got love?

gise schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:14:
Ik vind het een gedurfde uitspraak.
Het hangt misschien ook af hoe succesvol je het vorige tegenoffensief vond. Eigenlijk is het maar een nietszeggend statement dat vooral voor de beeldvorming gedaan wordt.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens
Een mogelijke reden voor het hoge aantal gewone voertuigen in de lijst van vandaag: De vrachtwagens worden als aanvalsvoertuig ingezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awiHBRsLbcfLBfV_FE_mwafB7i8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Nqwy0cx3H47hFbCfOsb9uuJJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:57

Snow_King

Konijn is stoer!

barry86 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:05:
House Democratic Caucus head Pete Aguilar hinted at Democratic support to protect Speaker Mike Johnson from a potential GOP coup if he pushes Ukraine aid through the House. While Aguilar didn't confirm his own vote, he referenced Democrats willing to help Johnson stay in power if he allows a vote on the Ukraine package that previously passed the Senate.
Het blijft een poppenkast. Tegelijk gebeurde er in de EU iets interessants vandaag:

Amazing, it actually happened. A decision to refuse the approval on the EU Council budget until Ukraine is given 7 Patriot system was supported by a large majority of 515 MEP's.
Ik kan het niet direct op waarde schatten, maar het klinkt erg goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Snow_King schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:10:
[...]

[Twitter]

[...]

Het blijft een poppenkast. Tegelijk gebeurde er in de EU iets interessants vandaag:

[Twitter]

[...]

Ik kan het niet direct op waarde schatten, maar het klinkt erg goed.
Nice, 7 Patriots dan, en ook nog een onbekend aantal van de oudere Hawks.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• C00P
  • Laatst online: 22:51
Europa heeft 100 patriot systemen, Oekraïne vraagt 7 stuks.
Verhofstadt is serieus van zijn kloten aan het maken, en terecht!!!

Hier wordt het goed uitgelegd :

YouTube: EU Parliament Demands Patriot Air Defenses for Ukraine

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• beany
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObqkdeWwoVhM2nAWhUgRyALnzMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5o3LnukVZz4TOywYoI5pXnHO.jpg?f=fotoalbum_large

Er waren gisteren 78 "contactmomenten" met het Russische leger, wat tot bovenstaande toevoegingen aan de statistieken heeft geleid.

Van de 78 "contactmomenten" waren er o.a.:

- 29 in de omgeving van Bakhmut
- 7 in de omgeving van Avdiiv
- 26 in de omgeving van Novopavlivsk
- 5 in de omgeving van Orekhiv
- 7 in de omgeving van Kherson

[ Voor 17% gewijzigd door beany op 12-04-2024 06:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Artikel van Forbes over hun inschatting van de beschikbare Russische voorraden:
The Clock Is Ticking: Russia Has A One-Year Reserve Of Weapons

But Ukrainian troops need U.S. support to defeat increasingly fragile Russian formations
https://www.forbes.com/si...-weapons/?sh=405a880415e0

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:03
YakuzA schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:18:
Artikel van Forbes over hun inschatting van de beschikbare Russische voorraden:

[...]
https://www.forbes.com/si...-weapons/?sh=405a880415e0
Ik lees vanaf het begin van deze oorlog al artikelen en posts met deze strekking van "heel lang kan Rusland het niet meer volhouden" maar ondertussen lijkt de realiteit wat weerbarstiger dan al die analyses...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

olafmol schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:21:
[...]

Ik lees vanaf het begin van deze oorlog al artikelen en posts met deze strekking van "heel lang kan Rusland het niet meer volhouden" maar ondertussen lijkt de realiteit wat weerbarstiger dan al die analyses...
Waar lees je die artikelen dan? Dat rusland enorm veel materieel in opslag had of heeft staan is zo ongeveer bekend bij iedereen en z'n moeder. *knip* Niet op de man

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 12-04-2024 19:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:03
*knip* Offtopic,

Je mag ook zelf informatie aandragen, dat zien we hier graag.

[ Voor 85% gewijzigd door teacup op 12-04-2024 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
olafmol schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:21:
[...]

Niemand weet precies wat ze hebben, en in welke staat dat is. Zelfs sattelietbeelden geven geen goed beeld wegens verschuivingen, wolken en opslag waar we niet in kunnen kijken. Wat we wel hebben is "circumstantial evidence" als dit:

Daar gebruik je normaal een APC voor maar als die er niet meer zijn, dan maar een normale vrachtwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

C00P schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 02:47:

Surplus, oud of "reserve" of misschien niet echt nodig .. sure geef maar aan UA, maar om alles te geven gaat me wel erg ver. + patriot is een systeem van radar + lanceer installaties .. denk ook niet dat je extreem veel overschot van die meuk hebt en je bouwt er ook niet zomaar binnen paar dagen een extra unit.

Als we om 1 of andere reden betrokken worden dan is het wel fijn dat ze geen keuzes moeten wat er wel/niet verdedigt word omdat het opgeblazen is in UA (al bewonder ik de manier waarop ze het inzetten)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
vso schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:45:
[...]

Surplus, oud of "reserve" of misschien niet echt nodig .. sure geef maar aan UA, maar om alles te geven gaat me wel erg ver. + patriot is een systeem van radar + lanceer installaties .. denk ook niet dat je extreem veel overschot van die meuk hebt en je bouwt er ook niet zomaar binnen paar dagen een extra unit.

Als we om 1 of andere reden betrokken worden dan is het wel fijn dat ze geen keuzes moeten wat er wel/niet verdedigt word omdat het opgeblazen is in UA (al bewonder ik de manier waarop ze het inzetten)
Er zit een hoop ruimte tussen "alleen oude meuk" en "alles".

Ik zit trouwens in kamp "alles geven wat we hebben".

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Caelorum
vso schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:45:
[...]

Liever dat het daar gebruikt en we ons niet hoeven te verdedigen, dan dat het hier staat te verstoffen en we het op den duur wel moeten gebruiken.
Daarnaast kunnen we in Nederland best 1 van onze 3 systemen doneren en die andere op de backorder zetten. Dan maar even net wat minder verdediging voor een paar maanden. Wij hebben het momenteel niet nodig, in Oekraïne wel.

En vergeet ook het economische plaatje niet. Je kan met wederopbouw veel verdienen zodra de oorlog over is, maar nog gunstiger voor ons is als we niet gebouwen hoeven te financieren, maar direct kunnen investeren in aandelen in bedrijven in Oekraïne. En we hebben wel gezegd dat we 1 van die regio's zouden ondersteunen financieel in de wederopbouw. Dus financieel is het ook een no-brainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:52
olafmol schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:36:
[...]

Nou bijvoorbeeld in het artikel waar ik op reageer? 8)7 :? :X
En nu de artikelen van het begin van de oorlog waar dit werd gezegd vanuit betrouwbare bron? Waarbij je er ook rekening moet houden dat er altijd nieuwe aanvoer is en het dus nooit echt 'op' is. Het gaat hier vooral over de oude voorraden en wat daar nog bruikbaar van is. En daarvan zie je dat het gewoon steeds minder wordt, maar blijft het alsnog een inschatting van hoelang er nog bruikbaar spul van te maken is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
Spykie schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:47:
[...]

Ik ook, en als ik het er heen moet rijden doe ik het ook nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Spykie schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:47:
[...]

offtopic:
Lijkt me handig dat we onze soldaten trainen met het echte spul, simuleren en "pew pew" roepen is niet echt nuttig ;) daarmee bedoel ik ook dat als iets stuk gaat je wel wat vervanging en iets meer reserve wilt hebben voor "situaties" (terreur aanval(len) ofzo)

+ vergeet niet dat er enorm bezuinigt is op defensie de laatste 25+ jaar (niet alleen NL) wat trainen met nep spul wel helaas erg snel werkelijkheid maakt

Laten we dit dan ook verder bespreken in "opbouwen van nederlandse strijd krachten" topic volgens mij zijn er 3 of 4 itteraties hoe erg het wel niet gesteld is ..durf ze zelf niet te openen om eerlijk te zijn

ik vind de uitspraak "alles geven wat we hebben" te kort door de bocht, denk geven wat we kunnen missen handiger is. en llaten we erop houden dat het gewoon een "complexe discussie" is.
+ als we 2+ jaar geleden wisten waar we nu zouden staan zouden de zaken anders zijn geweest maar ja dat is de koe in de kont kijken.

laten we verder gaan met "wat gebeurt er in UA" ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Caelorum schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:56:
[...]

Dan maar even net wat minder verdediging voor een paar maanden. Wij hebben het momenteel niet nodig, in Oekraïne wel.
Ben het helemaal met je eens verder. Maar die paar maanden zouden weleens een paar jaar kunnen zijn in de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Voorwoord
Vergeet niet dat onderstaande ook geld voor de Oekrainers die in Europa (en dus ook NL) trainen/opgeleid worden met dergelijke wapen tuig.

Trainen word lastig zonder de middelen
[...]
Liever dat het daar gebruikt en we ons niet hoeven te verdedigen, dan dat het hier staat te verstoffen en we het op den duur wel moeten gebruiken.
Daarnaast kunnen we in Nederland best 1 van onze 3 systemen doneren en die andere op de backorder zetten. Dan maar even net wat minder verdediging voor een paar maanden. Wij hebben het momenteel niet nodig, in Oekraïne wel.
Retorisch --> Vraag me af wat je denkt dat er staat te verstoffen .. + misschien stappen we dan erg snel over logistieke, opslag uitdagingen heen van materiaal en mensen heen. met deze uitspraken.

Het is bijzonder relatief/subjectief --> een zee-container vol met "iets" kan veel klinken totdat je dat "iets" verschiet binnen 3 minuten .. Dan is het erg weinig lijkt mij zo
En pelontons laten slapen in Groningen wegens ruimte gebrek in Maastricht waar de enige trainingslocatie met ? is dan ook niet optimaal geregeld.

Nogmaals ik wil de discussie niet verder uitbreiden .. denk alleen dat dit soort argumenten best uitgebreider mogen en doordachter (met meer achtergrond) dan kort door de bocht

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
[...]

Dat artikel (heb het niet gelezen, maar de titel) suggereert toch dat Rusland nog op de huidige voet een jaar door kan blijven gaan.
Dan is er toch nog steeds niks “op” nu? Als ze over een jaar nog steeds zo door kunnen blijven gaan dan kan je inderdaad je vraagtekens bij het artikel zetten.
Of, als je een artikel kan vinden van een jaar geleden die zegt “nog 1 jaar en dan is het op”, dan heb je een punt. Maar ik heb daar geen artikelen over gezien persoonlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door gise op 12-04-2024 11:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:57

Snow_King

Konijn is stoer!

Muncher schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:31:
[...]

Korte versie: ja

Lange versie: ja, maar het is ingewikkeld. Greene is echt een vloek voor de Amerikaanse democratie.

https://www.theguardian.c...-aid-congress-republicans
Zie nu ook: https://apnews.com/articl...0a1fc244f8c001715b974d1f9
House Republican Leader Steve Scalise told reporters that Johnson had been talking with White House officials about a package that would deviate from the Senate’s $95 billion foreign security package and include several Republican demands. It comes after Johnson has delayed for months on advancing aid that would provide desperately needed ammunition and weaponry for Kyiv, trying to find the right time to advance a package that will be a painful political lift.
Uitstellen, draaien, uitstellen. Ik hoop op een wonder, maar de VS is echt te triest voor worden geworden met hun politieke systeem en MAGA figuren. Zo kortzichtig, heel triest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:57

jgj82

Ja, maar = nee

[...]

....
Maak daar maar "even wat minder verdediging voor de komende 10 jaar" van. De backlog bij de fabrikant is enorm. Dat was hij overigens al voor het uitbreken van de openlijke vijandigheid, twee jaar geleden. Verder heeft Nederland geen oude meuk meer. Daarvoor moet je in Spanje en Griekenland zijn. We kunnen beter investeren in een soort van datalink waar ze wat aan hebben dan aan meer systemen.

[ Voor 29% gewijzigd door jgj82 op 12-04-2024 12:03 . Reden: aanvulling, typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

jgj82 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:56:
[...]

Maak daar maar "even wat minder verdediging voor de komende 10 jaar" van. De backlog bij de fabrikant is enorm. Dat was hij overigens al voor het uitbreken van de openlijke vijandigheid en twee jaar geleden.
Maar we hebben dat spul hooguit voor de Russen, dus het zal goed ingezet worden ;)
Ik neem niet aan dat we het plots tekort gaan komen om ons te verdedigen tegen Polen, Duitsland, de UK of Belgie.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 21:36

Garyu

WW

Frankrijk is begonnen met de bouw van een nieuwe buskruitfabriek. Met veel tra-ra, want het is een concrete stap in de aangekondigde Franse switch naar "oorlogseconomie". Tussen aanhalingstekens, want een fabriek gaat geen game changer zijn, maar het kan een stap in de goede richting zijn.
https://www.france24.com/...-in-switch-to-war-economy

[ Voor 12% gewijzigd door Garyu op 12-04-2024 12:57 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

Dat is niet een artikel van het begin van de oorlog. Als je ziet wat er al kapot is geschoten (geverifieerd) dan kan het ook niet anders zijn dan dat er minder over is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Snow_King schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:53:
Uitstellen, draaien, uitstellen. Ik hoop op een wonder, maar de VS is echt te triest voor worden geworden met hun politieke systeem en MAGA figuren. Zo kortzichtig, heel triest.
Mike Johnsen is te bang voor zijn politieke hachje. Iedere stemming die hij naar de vloer zou kunnen brengen wordt getorpedeerd door de MAGA aanhang, Greene voorop. Uiteindelijk is het Mike Johnson die de geschiedenisboeken in zal gaan als degene die iets had kunnen doen aan de oorlog maar dat verzuimde.

Mocht ik in zijn schoenen staan dan is er de optie "de dood of de gladiolen". Als eerste zou ik een goede speech schrijver zoeken om er een goed verhaal van te maken en daarna de wet op de vloer leggen om over te stemmen. Als de wet er dan niet doorheen komt is het in ieder geval niet mijn schuld. Als de wet er wel doorheen komt heb ik iets goeds gedaan. Als Greene dan om haar revenge komt zie ik dat tegen die tijd wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Garyu schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:56:
Frankrijk is begonnen met de bouw van een nieuwe buskruitfabriek. Met veel tra-ra, want het is een concrete stap in de aangekondigde Franse switch naar "oorlogseconomie". Tussen aanhalingstekens, want een fabriek gaat geen game changer zijn, maar het kan een stap in de goede richting zijn.
https://www.france24.com/...-in-switch-to-war-economy

[YouTube: France’s Macron for expanded defence industry in switch to ‘war economy’ • FRANCE 24 English]
Als aanvulling (en niet bedoeld als commentaar of zo)

Gelukkig geen buskruit maar modern patroonkruit. Het is een beetje gepiel in de marge maar buskruit werd (en wordt) gebruikt in voorlader wapens zoals een musket en er zijn ook enkele (zeer oude typen) patronen die met buskruit werken. Vroeger bijvoorbeeld de 45-70 Government die in Amerika veel is gebruikt. Tegenwoordig schiet ook die met rookloos nitro kruit maar is dan wel wat zwakker geladen.

Eigenlijk komt het erop neer dat we buskruit sinds 1896 niet meer gebruiken. Rond die tijd is het vervangen door modernere rookloze nitro gebaseerde kruitsoorten zoals de Mauser 98 (uit 1898 inderdaad)

Ook voor artillerieladingen en het voortdrijven van tank "kogels" wordt rookloos kruit.

Rookloos kruit brand vaak langzamer waardoor je een veel bredere (of langer qua tijd) drukpiek krijgt waardoor er uiteindelijk meer energie en meer snelheid in het projectiel gaat zitten.

Wel goed dat Frankrijk de capaciteiten uitbreidt op dat vlak want de produktie in de EU is echt karig. Vroeger was er ook in Nederland een kruitfabriek maar die is allang gesloten. Zelf maken in NL is er niet meer bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Indoubt schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:13:
[...]

Als aanvulling (en niet bedoeld als commentaar of zo)

Gelukkig geen buskruit maar modern patroonkruit. Het is een beetje gepiel in de marge maar buskruit werd (en wordt) gebruikt in voorlader wapens zoals een musket en er zijn ook enkele (zeer oude typen) patronen die met buskruit werken. Vroeger bijvoorbeeld de 45-70 Government die in Amerika veel is gebruikt. Tegenwoordig schiet ook die met rookloos nitro kruit maar is dan wel wat zwakker geladen.

Eigenlijk komt het erop neer dat we buskruit sinds 1896 niet meer gebruiken. Rond die tijd is het vervangen door modernere rookloze nitro gebaseerde kruitsoorten zoals de Mauser 98 (uit 1898 inderdaad)

Ook voor artillerieladingen en het voortdrijven van tank "kogels" wordt rookloos kruit.

Rookloos kruit brand vaak langzamer waardoor je een veel bredere (of langer qua tijd) drukpiek krijgt waardoor er uiteindelijk meer energie en meer snelheid in het projectiel gaat zitten.

Wel goed dat Frankrijk de capaciteiten uitbreidt op dat vlak want de produktie in de EU is echt karig. Vroeger was er ook in Nederland een kruitfabriek maar die is allang gesloten. Zelf maken in NL is er niet meer bij.
Ik zat te zoeken naar een vertaling van gun powder -> buskruit is de logische, maar inderdaad een niet-volledige vertaling ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:51
C00P schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 02:47:

Goed uitgelegd is een overstatement.

Een nobody met een youtube kanaal deelt zijn mening.

In dat niet erg ter zake doende slome filmpje (de werkelijke inhoud kan journalistiek in een paar honderd woorden afgedaan worden) wordt de totale raaskal Verhofstadt aangehaald.

Totale raaskal omdat hij zo'n historie heeft. En raaskal omdat hij graag dingen weggeeft die niet van hem zijn.

Als Guy* graag Patriot systemen weggeeft dan moet hij ze (laten) kopen. Hetzij bij Raytheon, hetzij bij een van de bedrijven die onderdelen in licentie maken, hetzij bestaande systemen. Dat is een constructieve insteek.

En dan hebben we het nog niet gehad over de premisse van dit alles, namelijk dat een x aantal Patriot systemen magisch het verschil maken. (Mogelijk dat dat in dat lange slome filmpje aan bod komt maar dan had hij maar een fatsoenlijk artikel moeten schrijven.)

* 9 jaar premier van een land dat praktisch geen f#ck heeft bijgedragen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Caelorum
@Rukapul Geen mening verder over zijn staat van dienst, maar hij forceert nu toch juist dat de landen gaan kijken hoe ze die 7 gaan regelen? Al dan niet op bestelling, kopen van de landen zelf, of doneren?
Dus wat is nu het probleem afgezien van zijn verleden? Hij heeft nu toch precies gedaan wat je van hem verwacht? Gezorgd dat de regeringen dat gaan regelen (door gijzeling van hun budget vanuit de EU).

Het probleem is dat de leiders van de landen achter elkaar lopen te verschuilen terwijl burgers in Oekraïne worden gebombardeerd. Ondanks herhaalde pogingen ze zover te krijgen er serieus werk van te maken doen ze dat niet. Nu moeten ze wel.

(ook iemand die dingen regelmatig verkeerd doet kan af en toe het goede doen he ;))

[ Voor 29% gewijzigd door Caelorum op 12-04-2024 14:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:12

watercoolertje

Untertitel

*knip* Geen metadiscussie hier, dat is voor een Topicreport

[ Voor 110% gewijzigd door teacup op 12-04-2024 18:47 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
Suchomimus zojuist:

Linkje zonder alle meta tags : https://www.bbc.com/news/uk-68795603

Dat wil zeggen dat de Britten een expirimenteel wapen gaan laten testen op echte doelen. Je kan nog zoveel tests uitvoeren maar dit is natuurlijk goed voor de ontwikkeling van het wapen.

[ Voor 8% gewijzigd door asing op 12-04-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 07:54
asing schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:31:
Suchomimus zojuist:

[YouTube: UK May Send New DragonFire Laser Weapon to Ukraine!]

[Twitter]

Dat wil zeggen dat de Britten een expirimenteel wapen gaan laten testen op echte doelen. Je kan nog zoveel tests uitvoeren maar dit is natuurlijk goed voor de ontwikkeling van het wapen.
Goed voor UK, goed voor Oekraine. Ik zeg doen.

Ik had hier nog nooit van gehoord, moet me maar eens wat meer verdiepen want dit ziet er wel "gaaf" uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
asdfqwerty schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:07:
[...]

Goed voor UK, goed voor Oekraine. Ik zeg doen.

Ik had hier nog nooit van gehoord, moet me maar eens wat meer verdiepen want dit ziet er wel "gaaf" uit.
Volgens de berichten is die straal alleen een soort demo. In het echt zie je die niet. Zou ook niet goed zijn omdat het apparaat dan meteen zijn positie verraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
redwing schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:59:
[...]

En nu de artikelen van het begin van de oorlog waar dit werd gezegd vanuit betrouwbare bron? Waarbij je er ook rekening moet houden dat er altijd nieuwe aanvoer is en het dus nooit echt 'op' is. Het gaat hier vooral over de oude voorraden en wat daar nog bruikbaar van is. En daarvan zie je dat het gewoon steeds minder wordt, maar blijft het alsnog een inschatting van hoelang er nog bruikbaar spul van te maken is.
Volgens mij zijn er uberhaupt geen betrouwbare bronnen wat betreft voorraden.

Al 2 jaar komen er berichten/analyses voorbij die zeggen dat het op begint te raken. Ik geloof al die berichten bij voorbaat al niet. Ik geloof het pas zodra het "op" is en "klaar" is.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Andersom geld dat natuurlijk net zo. Ik heb bijzonder weinig bewijs gezien dat ze (Rusland) een onuitputtelijke voorraad werkende tanks hebben of in staat zijn om er echt zoveel produceren/repareren. Wat ik wel zie is beeldmateriaal van steeds oudere meuk aan het front en steeds creatievere soldaten.

We zullen wel nooit weten waar die gast uit het VS leger zijn uitspraken op baseerd helaas. Ik ga alleen zijn woorden ook niet direct 100% geloven, want de VS zit midden in een vrij smerig intern conflict/power struggle en er is het leger van de VS (en huidige regering) er alles aan gelegen om het risico zo groot mogelijk neer te zetten voor de VS zodat de kiezer in de VS de in hun ogen juiste keuze maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:31:
Suchomimus zojuist:

[YouTube: UK May Send New DragonFire Laser Weapon to Ukraine!]

[Twitter]

Verder discussie kan beter in het wapens topic O-)
YakuzA in "Wapens en wapensystemen"

PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Nederland maakt een miljard extra vrij voor Oekraïne bovenop de 2 miljard die al was toegezegd. Ik vind dat we als kikkerlandje best een aardige duit in het zakje doen!

Rutte: dit jaar 1 miljard extra voor militaire steun aan Oekraïne www.rtl.nl/nieuws/politie...itaire-steun-aan-oekraine

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
PASware schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:35:
[...]

Volgens mij zijn er uberhaupt geen betrouwbare bronnen wat betreft voorraden.

Al 2 jaar komen er berichten/analyses voorbij die zeggen dat het op begint te raken. Ik geloof al die berichten bij voorbaat al niet. Ik geloof het pas zodra het "op" is en "klaar" is.
Al gezien waar Russische soldaten nu mee vervoerd worden naar cq bij het slagveld? Als ik dat vergelijk met het begin van deze 'speciale operatie' dan zegt het me wel iets over de voorrad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
katten, haren en streken enzo:
Kabinet zegt Oekraïne miljarden toe, Wilders reageert kritisch
https://nos.nl/collectie/...wilders-reageert-kritisch
In totaal heeft het kabinet aan Zelensky dus 4 miljard euro extra beloofd voor de komende twee jaar en daar reageert PVV-leider Wilders geïrriteerd op. "Terwijl de PVV knokt voor Nederland, vliegen de miljarden op een vrijdagmiddag naar het buitenland", zo meldt de leider van de grootste partij op X.

[ Voor 74% gewijzigd door YakuzA op 12-04-2024 17:16 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:34

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Reacties verwijderd die gingen over de verdediging van bijvoorbeeld Rotterdam. Omdat Rotterdam niet in Oekraïne ligt Is dat hier offtopic. Bovendien is die discussie speculatief.

Hier verder alleen over de Strijd in Oekraïne zelf discussiëren

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSVroiKj9AIgDR5wttTRsr5BaNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpiMiX2XCkmzFlyeROmRW6AH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 19:47
De reactie van Wilders is ronduit schandalig, idem voor de BBB.

*knip* Als NL politiek hier Offtopic. Een verdenking kan hiernaast in een openbaar forum niet zonder onderbouwing en bewijs worden geuit. Daarom achterwege laten.

En Oekraïne onze oorlog maar uitvechten. Ik heb er bewondering voor.

[ Voor 49% gewijzigd door teacup op 13-04-2024 07:33 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ne308hB1cS0Pbk6maebZiHiy34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXhk5jeGPzVwPFhaZHvyJdBv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Om te voorkomen dat de discussie hier doorgaat. De Nederlandse politiek is hier offtopic. De gebeurtenissen van gisteren gaven het nodige inzicht en dat roept begrijpelijkerwijs emoties op. We hebben in Actualiteit, wetenschap en maatschappij daarvoor alleen andere topics. Zo is voor de hybride oorlog waarover nu steeds meer informatie over boven water komt
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 de beste plek want ze heeft nadrukkelijk een Europese context.

Los hiervan geldt in ieder topic van tweakers dat we voorzichtig zijn met het doen van uitspraken die niet zomaar zijn te bewijzen. tweakers.net moet juist een plek blijven waar de focus op feitelijke informatie blijft. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk die feitelijke informatie op dit moment in de tijd is, zo vlak voor de Europese verkiezingen.

In dit topic moet de focus op de strijd in Oekraïne blijven. De context van die strijd maakt het hier over binnenlandse kwesties praten bijna gênant. Laat daarom de onverdeelde aandacht hier naar de strijd daar gaan.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
vincent_1971 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:07:
[...]

Al gezien waar Russische soldaten nu mee vervoerd worden naar cq bij het slagveld? Als ik dat vergelijk met het begin van deze 'speciale operatie' dan zegt het me wel iets over de voorrad.
Zegt maar een deel en er worden ook nog steeds heel veel BMP's gebruikt, getuige de dagelijkse verliezen. Je moet het ook vergelijken met wat Oekraine gebruikt en wat zij nog in voorraad hebben en wat ze inzetten.

Beide partijen zullen niet meer de slagkracht hebben zoals in de eerste maanden, dat is logisch met zulke verliezen. Alleen wie heeft de langst adem? Ondanks de al bijna 2 jaar lange berichten, die je ook hier af en toe tegenkomt, dat de voorraden van Rusland opdrogen blijven ze maar aanvallen.

En ook al heb je bijna niks meer, als je tegenstander nog minder heeft, ben je alsnog in het voordeel.

Zolang het westen niet serieuzer werkt maakt om meer spullen te sturen zal Rusland beetje bij beetje land afpakken en zal dat ook nog heel lang vol kunnen houden, helaas.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• consolefreak
  • Laatst online: 09:20
Nu Rusland steeds minder rupsvoertuigen beschikbaar heeft gebruikt Oekraïne een techniek om de banden lek te laten rijden. Met een drone droppen ze spikes op de weg die de banden lek prikken. FPV drones hebben dan vrijspel ommjet af te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
Wat helaas te treurig voor woorden is, is dat gewonde Oekraïners steeds minder vaak gerepatrieerd worden. Soms moeten kameraden ze 5kilomerer meeslepen om daarna ze naar een ziekenhuis te kunnen laten vervoerden. Als ze nou maar genoeg spullen geleverd kregen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• consolefreak
Het schijnt dat onderhandelingen voor extra AA onderweg zijn. 2 extra Patriots en een extra samp-t batterij, zou mooi zijn als dit doorzet d:)b

Bron: https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/04/12/7451042/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
consolefreak schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:03:
Het schijnt dat onderhandelingen voor extra AA onderweg zijn. 2 extra Patriots en een extra samp-t batterij, zou mooi zijn als dit doorzet d:)b

Bron: https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/04/12/7451042/
Zou wel mooi zijn om weer goed op de SU34’s te jagen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:11
Heeft er iemand zicht op of het mogelijk gaat zijn om met de toekomstige F16s die bommenwerpers boven de Kaspische zee eruit te kunnen schieten? Of enkel de su-34 met glijbanen dichter aan het front?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
brecht_vb schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:43:
Heeft er iemand zicht op of het mogelijk gaat zijn om met de toekomstige F16s die bommenwerpers boven de Kaspische zee eruit te kunnen schieten? Of enkel de su-34 met glijbanen dichter aan het front?
Qua radar en raket range zijn die bombers verder in Rusland niet te doen.

PSN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 19:47
Ik begin wat moedeloos te worden, Rusland (en Iran) ziet zich gesterkt in de tactiek van blijven rammen en het uitblijven van grootschalige steun uit het westen. Tel daarbij op de aanvallen op de energie infrastructuur van Oekraïne en je ziet de voortekenen van op zijn minst een te lange duur van deze oorlog of toch nog een verlies van Oekraïne.

Het is allemaal niet zo rooskleurig meer als pak hem beet een jaar geleden, toen Rusland nog massaal uitgelachen werd om de tactieken.

Nu blijkt dat het strijdtoneel elders, via inmenging wel goed gespeeld werd. En wij met de gebakken peren zitten.

Alles leveren is goed voor onze veiligheid, democratie en vrijheid. Economisch is het ook niet onaardig, en wij behouden onze welvaart en vrijheid. Waarom dan al dit gedraal, omdat Rusland zijn tentakels verder reiken dan wij willen toegeven.

Zie ook Oostenrijk weer, en ondertussen tikt de tijd door op het slagveld waarbij 1 partij probeert zo goed mogelijk met mensenlevens en regels om te gaan en de andere àlles vernietigd tegen iedere prijs.

Het is in en in triest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
“Ukrainian Air Force attack against a Machine-Building Plant in Luhansk using "Storm Shadow/SCALP-EG", allegedly the Russians had heavy equipment at the site. 13/April/2024”

Link: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/hkqkY8T2vG

https://t.me/c/1197363285/128381

[ Voor 6% gewijzigd door gise op 13-04-2024 17:25 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Duitsland gaat nog een Patriot leveren :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mektheb
user109731 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:59:
Duitsland gaat nog een Patriot leveren :)
[Embed]
Mooi niet een Launcher maar gelijk een volledige batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

CornermanNL schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:24:
Ik begin wat moedeloos te worden, Rusland (en Iran) ziet zich gesterkt in de tactiek van blijven rammen en het uitblijven van grootschalige steun uit het westen. Tel daarbij op de aanvallen op de energie infrastructuur van Oekraïne en je ziet de voortekenen van op zijn minst een te lange duur van deze oorlog of toch nog een verlies van Oekraïne.

Het is allemaal niet zo rooskleurig meer als pak hem beet een jaar geleden, toen Rusland nog massaal uitgelachen werd om de tactieken.

Nu blijkt dat het strijdtoneel elders, via inmenging wel goed gespeeld werd. En wij met de gebakken peren zitten.

Alles leveren is goed voor onze veiligheid, democratie en vrijheid. Economisch is het ook niet onaardig, en wij behouden onze welvaart en vrijheid. Waarom dan al dit gedraal, omdat Rusland zijn tentakels verder reiken dan wij willen toegeven.

Zie ook Oostenrijk weer, en ondertussen tikt de tijd door op het slagveld waarbij 1 partij probeert zo goed mogelijk met mensenlevens en regels om te gaan en de andere àlles vernietigd tegen iedere prijs.

Het is in en in triest.
Wat is er in/met Oostenrijk te zien dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:05
Garyu schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:58:
[...]

Wat is er in/met Oostenrijk te zien dan?
Infiltratie van de FSB.
Werd reeds aangehaald in het topic van Russische-Westerse verhoudingen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Enkele posts verplaatst naar China en de effecten Rusland-Oekraïne oorlog

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

CornermanNL schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 17:24:

Het is in en in triest.
Het is ook heel zwaar. Maar ik wil wel benadrukken dat Rusland ook erg veel geld uitgeeft om dat gevoel te versterken. De laatste dagen lees ik veel goed onderbouwde (satelliet beelden van de repair en storage bases, en analyse van de getallen verzameld door oryx, warspotting) die toch wel hoopgevend zijn. Self propelled artillery is nog maar een klein deel van de Russische artillerie en towed artillerie met groot bereik is zo goed als uitgeput. Ze kunnen nog even vervangen met D-20 en D-30 (niet het bereik van de 2A65 MSTA en 2A36 Giatsint) maar ook daar is niet veel van over in de storage bases. En dat zijn ook de laatste maanden de systemen die het meest verloren worden (past dus precies in de analyse van wat nog over is).

Volg @ari_bronstein voor zijn analyse draadje hierover.

Edit - zojuist kwam ik dit draadje tegen, kan natuurlijk sluwe desinformatie zijn, maar in grote lijnen klopt het:

Keep the faith, doe ook zelf wat qua steun als je kan.

[ Voor 6% gewijzigd door pro_6or op 13-04-2024 21:47 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:23:
[...]

Zou wel mooi zijn om weer goed op de SU34’s te jagen.
Kharkiv beschermen is ook erg belangrijk.

een treffende spreuk

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid