Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 184.465 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:00
asing schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:01:
[...]

Een airliner boven de Krim gaat echt ontzettend opvallen. Dat gaat alleen werken als je Erdogan zover krijgt dat hij Putin gaat bezoeken in het Kremlin en dan in de schaduw van de Turkse vlucht deze aanval laat plegen.

Er vliegt daar weinig en alles staat vol AA.
Massale drone aanval, 500stuks of zo, de AA uitputten en dan voordat ze kunnen "reloaden" de echte bommen inzetten?
Of zeg ik nu iets heeeeeel doms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Probleem van een airliner is dat-ie niet zo wendbaar is. En hij valt op met radar. Dan kun je ook lastig AA vermijden. FPV heeft voordeel relatief wendbaar en klein. Het is de vraag hoe deze dingen met langer bereik van de radar blijven. Het kan ook een psyop van UA zijn. Ik persoonlijk zie liever dat ze dit soort dingen voor zich houden op basis van need to know. Dat ze het wel delen, wekt de suggestie dat ze ook daadwerkelijk zijn ingezet en de Russen zo'n toestel dus al hebben kunnen onderzoeken.

Kerch brug gaat gesloopt worden doordat de AA saturated/distracted raakt. Ik kan niet wachten :Y) Kerch bridge on fire 🌉🔥

[ Voor 13% gewijzigd door Jerie op 04-04-2024 17:32 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 19:28

watercoolertje

Untertitel

Jerie schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:29:
Probleem van een airliner is dat-ie niet zo wendbaar is. En hij valt op met radar. Dan kun je ook lastig AA vermijden. FPV heeft voordeel relatief wendbaar en klein. Het is de vraag hoe deze dingen met langer bereik van de radar blijven. Het kan ook een psyop van UA zijn. Ik persoonlijk zie liever dat ze dit soort dingen voor zich houden op basis van need to know. Dat ze het wel delen, wekt de suggestie dat ze ook daadwerkelijk zijn ingezet en de Russen zo'n toestel dus al hebben kunnen onderzoeken.
Bij 1 van de laatste aanvallen op een raffinaderij zag je dat ze z'n zelfde ding uit het puin heiste, en de beelden van (voor) de inslag lieten ook al zien hoe die eruit zag. Dus het is verder geen geheim meer, en dus kan het nu gepubliceerd worden, zelfde doen ze met die water drones. Na de eerste kennismaking is er toch al een hoop bekend geworden. En kan je het beter zelf trots aan de wereld laten zien dan dat rusland dat voor je doet...

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hier een Forbes artikel met foto van hoe ze er ‘normaal’ uit zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cuchn-IkKGE08rUPi9iU5VdpzWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ep633VO26UySqkiC3bNUjnJ7.webp?f=fotoalbum_large

https://www.forbes.com/si...controls/?sh=69a1b3ee1729

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

watercoolertje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:34:
[...]

Bij 1 van de laatste aanvallen op een raffinaderij zag je dat ze z'n zelfde ding uit het puin heiste, en de beelden van (voor) de inslag lieten ook al zien hoe die eruit zag. Dus het is verder geen geheim meer, en dus kan het nu gepubliceerd worden, zelfde doen ze met die water drones. Na de eerste kennismaking is er toch al een hoop bekend geworden. En kan je het beter zelf trots aan de wereld laten zien dan dat rusland dat voor je doet...
Vraag me vooral af waarom er dan nog zoveel van het toestel over was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 18:43

HaterFrame

Well... Poo came out!

MikeyMan schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:03:
[...]

Vraag me vooral af waarom er dan nog zoveel van het toestel over was.
Shaped charge?

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvfOflXpUq6Y9pb-7ZE_g6attRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uo0eLwsKedrsQJL0lo3Z9JQq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:58
73 APCs??? Wat is daar dan gebeurt??

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
beany schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 06:50:
Dat viel mij ook op. Ik heb er nog niets over kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

beany schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 06:50:
Zie mijn eerdere bericht van isw. Volgens mij is dit hetzelfde mislukte offensief bij avdijivka.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:25
MikeyMan schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:55:
[...]

Zie mijn eerdere bericht van isw. Volgens mij is dit hetzelfde mislukte offensief bij avdijivka.
Dit en/of een combinatie van de afgeslagen aanval bij Chassiv Yar (Bachmut).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:04

rapture

Zelfs daar netwerken?

*knip* offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door polthemol op 05-04-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

*knip* offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door polthemol op 05-04-2024 11:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23
Oekraïne viel afgelopen nacht Morozovsk airbase aan.

Ze hebben nu zelfs een drone met muziek. Een stukje klassiek, geen idee wat. Maar het zou wat zijn als ze iedere aanval zo aankondigden.

En Suchomimus met duiding, het vliegveld stond vol.

[ Voor 34% gewijzigd door asing op 05-04-2024 10:22 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Rene schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:36:
[...]

Dit en/of een combinatie van de afgeslagen aanval bij Chassiv Yar (Bachmut).
Afgeslagen aanval bij Chasiv Yar? - Volgens meerdere bronnen (Rob Lee onder andere) hebben Russische troepen de stad (de meest oostelijke buitenwijk) in tussen wel bereikt. Zal wel nog een tijdje duren voordat ze het front kunnen verbreden, maar het lijkt me tot nu toe een succesvolle actie (met veel materiaalverlies)

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
asing schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:21:

Ze hebben nu zelfs een drone met muziek. Een stukje klassiek, geen idee wat. Maar het zou wat zijn als ze iedere aanval zo aankondigden.
Вагнер? >:)

[ Voor 4% gewijzigd door LethalInnocence op 05-04-2024 10:26 ]

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online

Wat stond / staat er nu op die Russische luchtmacht basis.

Misschien dat we eindelijk de eerste kapotte SU-34 van het jaar hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Yakolev op 05-04-2024 10:29 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Als ik de comments mag geloven is het dit nummer:

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Yakolev schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:24:
[...]

Afgeslagen aanval bij Chasiv Yar? - Volgens meerdere bronnen (Rob Lee onder andere) hebben Russische troepen de stad (de meest oostelijke buitenwijk) in tussen wel bereikt. Zal wel nog een tijdje duren voordat ze het front kunnen verbreden, maar het lijkt me tot nu toe een succesvolle actie (met veel materiaalverlies)
Dit is toch wel belangrijk. Chasiv Yar ligt hoger en een paar dagen geleden was er nog niets aan de hand en waren de russen er nog ver van verwijderd. Dat ze nu al een gedeelte van het dorp zouden hebben is wel veelzeggend. De aanval was te verwachtten (gezien eht belang van het dorp topografisch voro beide partijen), dus ze zoudne voorbereid moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
IJsbeer schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:29:
[...]

Dit is toch wel belangrijk. Chasiv Yar ligt hoger en een paar dagen geleden was er nog niets aan de hand en waren de russen er nog ver van verwijderd. Dat ze nu al een gedeelte van het dorp zouden hebben is wel veelzeggend. De aanval was te verwachtten (gezien eht belang van het dorp topografisch voro beide partijen), dus ze zoudne voorbereid moeten zijn.
Het zou natuurlijk kunnen duiden op een gebrek van materiaal, artillerie en bovenal mankracht. Het is maar even te hopen dat een deel van de Fullback vloot vannacht geraakt is, anders zal deze dorp/stad = town echt een glidebomb hell doormaken waarbij ze continu onder druk gezet worden door een tegenstander met meer mankracht en materiaal.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing
Onbevestigde bronnen hebben het over 6 vernielde toestellen en 8 beschadigde.

[ Voor 32% gewijzigd door asing op 05-04-2024 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
[...]
[Twitter]
[...]
"klassiek". Dat is Son ar chistr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
asing schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:39:
Onbevestigde bronnen hebben het over 6 vernielde toestellen en 8 beschadigde.

[Twitter]
De onbevestigde bron die je aandraagt weet niet eens de goede vliegtuigen te identificeren, ik zou er vooralsnog geen waarde aan hechten.

(Die in de foto van de tweet, niet de tweet zelf)

[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 05-04-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[Twitter]
ok volg de link je hoort het deuntje van "wat gaan we drinken 7 dagen lang" .. dan krijg ik een skihut gevoel en dat op een vrijdag..

Wat krijgen we next "kich bridge on fire lalalala" ?? met in die trent natuurlijk wel de brug die "boem" doet op 1 of andere manier.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Yakolev schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:47:
[...]

De onbevestigde bron die je aandraagt weet niet eens de goede vliegtuigen te identificeren, ik zou er vooralsnog geen waarde aan hechten.

Wat klopt er niet aan dan? Er zouden daar vooral SU-34's moeten staan met SU30/Su35's als support. En dat is toch precies wat ie in zijn stuk zegt?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:52:
[...]

Wat klopt er niet aan dan? Er zouden daar vooral SU-34's moeten staan met SU30/Su35's als support. En dat is toch precies wat ie in zijn stuk zegt?
Er zouden ook SU-24 / SU-24M's moeten zijn. Maar satelliet beelden laten zien dat ze er niet staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Yakolev schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:47:
[...]

Edit :
Op de basis zouden ook Su-24s moeten staan maar die waren er gisteren dus niet. Het maakt verder niet uit, er is een slag geslagen met waarschijnlijk fink wat onbruikbare vliegtuigen.

[ Voor 30% gewijzigd door asing op 05-04-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
*knip* aub geen bronnendiscussie starten

Hier een betere wellicht (van een veel bekendere bron):

Maar ik zie de verwaaring een beetje van mijn kant. Ze hebben het over based op het vliegveld, ondanks dat die vliegtuigen er maanden niet staan.

[ Voor 47% gewijzigd door polthemol op 05-04-2024 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Yakolev schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:53:
[...]

Er zouden ook SU-24 / SU-24M's moeten zijn. Maar satelliet beelden laten zien dat ze er niet staan.
Die zijn daar wel gestationeerd maar die waren er gisteren niet, iets dat ie ook meldt in zijn bericht : "26 x Su-34 and 3 x Su-30/35 were at the airfield yesterday."
Nu zegt dat natuurlijk niet hoeveel er kapot zijn, maar daar zal nog wel meer info over volgen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
155mm shells uit India gespot:
🇺🇦😎 Ukrainian self-propelled howitzer "Bohdana 4.0" with Indian 155-mm ammunition!
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C5X2dEOLtjr?hl=en

Blijkbaar te herkennen aan de kleur ofzo? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:47
vso schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:49:
[...]

ok volg de link je hoort het deuntje van "wat gaan we drinken 7 dagen lang" .. dan krijg ik een skihut gevoel en dat op een vrijdag..

Wat krijgen we next "kich bridge on fire lalalala" ?? met in die trent natuurlijk wel de brug die "boem" doet op 1 of andere manier.
Ik zou voor Wagner gaan, "Ritt der Walküren". Kan je een hoop dubbele bodems insteken.
• Walküren, oorlogsgodinnen
• bekende scène uit "Apocalypse now"
• de Duitse operatie Walküre, om mogelijke opstanden tijdens WO2 te onderdrukken
• of de moordaanslag op Hitler, die gebruik maakte van genoemde operatie.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Arator schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:21:
[...]

Ik zou voor Wagner gaan, "Ritt der Walküren". Kan je een hoop dubbele bodems insteken.
• de Duitse operatie Walküre, om mogelijke opstanden tijdens WO2 te onderdrukken
Wagner, en dan specifiek deze compositie, werd ook gebruikt door Wagner PMC. Dus in dat opzicht misschien niet zo handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C5Xg1V-LUDB

Er zouden 3 vliegvelden aangevallen zijn. Engels (bombers!) en Yeisk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Fighterbomber over de raid
quote: Fighterbomber
Налёт БПЛА был и их было скажем так, прилично.
Даже что то долетело куда-то плюс-минус в район аэродрома и даже какие-то БПЛА убили пару ящериц.

В людях и технике без потерь.
Почему?
Да потому что о ударе знали и вывелись из под удара заблаговременно.
quote: Fighterbomber vertaling
The drone raid occurred, and there were, let's say, quite a few of them. Even something reached approximately the area of the airfield, and even some drones killed a couple of lizards.

There were no losses in personnel or equipment.
Why?
Because they knew about the strike and moved out of the strike zone in advance.
Moderatie comment: en dan graag de bron er zelf bij

Het lijkt me alleen dat als men af wist van de aanval, dat ook luchtverdediging gewoon klaar stond om alles te onderscheppen. Het is dus wachten op meer nieuws.

[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 05-04-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

Arator schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:21:
[...]

Denk dat het heel erg afhangt van het doel van de propaganda. Wat persoonlijk wel een goede is om het volk te raken is met drones in Russische steden vliegen en ze laten omroepen hoeveel slachtoffers al gevallen zijn aan Russische zijde bijvoorbeeld. Rusland zelf verdoezeld de waarheid voor eigen volk. Natuurlijk kan worden gezegd dat het 'leugens van de vijand' zijn maar de menselijke grijze massa is een leuk iets; Zelfs als iets als leugen wordt bestempeld blijft het vaak lang hangen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online

[Twitter]
Brommer geluid hoor je toch al aankomen, maar wellicht niet zo'n nuttige toevoeging.
Alhoewel het wel machtig zou zijn om Ride of the Valkyries te horen zo vlak voor een inslag

Edit: Nvm, hierboven al besproken.

[ Voor 3% gewijzigd door gise op 05-04-2024 12:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Genoeg nu over muzikale begeleiding bij de strijd, we hebben het nu kunnen vaststellen en bespreken. Dat moet even genoeg zijn.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVu-Q-WhSmqw6LAPMXG7kGP3kcs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gvUaexsxjEdgibb8BX5d8u29.jpg?f=user_large

Afstanden naar de aangevallen vliegvelden.

Afgezien van de afstanden, als je de drones ook nog/al over het bezette gebied moet sturen waar de AA alom aanwezig is dan is het des te knapper dat zo’n aanval lukt.

Natuurlijk ben ik geen voorstander van oorlog, dat lijkt me logisch. Maar het is wel echt goed om te zien dat Oekraïne nu na 2 jaar oorlog steeds meer mogelijkheden ontwikkeld heeft om terug te slaan, en belangrijke punten te raken die Rusland en de oorlogvoering pijn kunnen doen, hulde!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Na bulk carriers nu ook containerschepen die weer van en naar Odesa varen:
Ukraine resumed container transportation from the ports of Odesa. On the afternoon of April 3, the Panamanian-flagged 'T Mare' was the first container ship to pass through the Ukrainian maritime corridor.
https://www.threads.net/@noelreports/post/C5YHBKKKTTh?hl=en

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
Garyu schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:23:
[...]

Hoezo is dat bizar? Het is niet uitzonderlijk voor 1-motorige propellervliegtuigen om een vergelijkbare range te hebben. Kijk naar een Cirrus SR-22 (ca 2000km) of een Pilatus PC-12 (ca 2800km) bijvoorbeeld. Wijzig de "vier passagiers" in "300kg warhead" en je bent ongeveer klaar.
Eens hoor, maar toch knap voor zo'n klein vliegtuigje. En slim bedacht, want het is gewoon een klein vliegtuigje, zit er niet uit als een kruisraket e.d. die overigens niet zover komt, tenminste niet wat oekraine in bezit heeft.

En volgens mij is dit ook relatief goedkoop te bouwen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36

Garyu

WW

PASware schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:47:
[...]

Eens hoor, maar toch knap voor zo'n klein vliegtuigje. En slim bedacht, want het is gewoon een klein vliegtuigje, zit er niet uit als een kruisraket e.d. die overigens niet zover komt, tenminste niet wat oekraine in bezit heeft.

En volgens mij is dit ook relatief goedkoop te bouwen.
Een kruisraket komt niet zo ver omdat die normaal gesproken onder de radar proberen te blijven door laag te vliegen. Laag vliegen kost echter veel meer energie dan hoog vliegen. Zon propeller vliegtuigje is voor AA een makkelijke prooi, als er op gejaagd zou worden. Dat zal nu wel toenemen en de effectiviteit afnemen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36

Garyu

WW

Putin’s railway through occupied Ukraine ‘almost complete’, says Kyiv’s spy chief
“I have just been informed that the railway from [Russian] Rostov-on-Don to Donetsk, Mariupol and Berdyansk has been rebuilt,” he said. “We will continue this work, and soon trains will ride all the way to Crimea, and this will be another alternative route, in addition to the Crimean bridge.”
De Kerch brug is binnenkort niet meer de enige manier om per trein diep het gebied in te komen. Dus moet Oekraine ook deze spoorverbinding binnenkort maar eens aanpakken lijkt me.

Plaatje erbij voor de mensen die niet zo precies weten waar dat allemaal ligt:
Afbeeldingslocatie: https://www.railfreight.com/wp-content/uploads/2023/11/Rostov-Akimovka-railway.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Garyu op 05-04-2024 16:41 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• beany
En inmiddels ook drones met machine geweren actief in Oekraine

Koppel dit aan de AI die Israel gebruikt voor doelselectie en de drone operators kunnen afzwaaien :X

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
Garyu schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:39:
Putin’s railway through occupied Ukraine ‘almost complete’, says Kyiv’s spy chief

[...]

De Kerch brug is binnenkort niet meer de enige manier om per trein diep het gebied in te komen. Dus moet Oekraine ook deze spoorverbinding binnenkort maar eens aanpakken lijkt me.

Plaatje erbij voor de mensen die niet zo precies weten waar dat allemaal ligt:
[Afbeelding]
Nou lijkt een spoor mij wel iets makkelijker te saboteren dan een brug. In het verleden zijn er veel sporen gesaboteerd. Spoorweg lijkt wel iets makkelijker te herstellen. Tegelijkertijd kan je spoorwegen wel makkelijker onder vuur nemen met artillerie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Eerste low-res beelden van het vliegveld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
En van het 2de vliegveld is wel iets meer high-res.

Edit:

Mogelijk een Beriev geraakt.

[ Voor 32% gewijzigd door Yakolev op 05-04-2024 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Muncher schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:53:
[...]

Nou lijkt een spoor mij wel iets makkelijker te saboteren dan een brug. In het verleden zijn er veel sporen gesaboteerd. Spoorweg lijkt wel iets makkelijker te herstellen. Tegelijkertijd kan je spoorwegen wel makkelijker onder vuur nemen met artillerie?
Ja. In dit geval loopt de spoorlijn langs de kust, terwijl de andere spoorlijn (die er al lag) veel dichter bij het front zat. Je hoeft maar één stukje van de spoorlijn te bezitten. Maar er is een veel leukere choke point, die ligt ten noorden van de Krim. Daar zitten 2x een brug.

Namelijk 46,43936° N, 36,14885° E en 46,15899° N, 34,60051° E

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
Jerie schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:29:
[...]

Ja. In dit geval loopt de spoorlijn langs de kust, terwijl de andere spoorlijn (die er al lag) veel dichter bij het front zat. Je hoeft maar één stukje van de spoorlijn te bezitten. Maar er is een veel leukere choke point, die ligt ten noorden van de Krim. Daar zitten 2x een brug.

Namelijk 46,43936° N, 36,14885° E en 46,15899° N, 34,60051° E
Ik begrijp je even niet. Bezitten? Of bezetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Muncher schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:35:
[...]

Ik begrijp je even niet. Bezitten? Of bezetten?
Het is momenteel bezet.

Het is het de jure bezit van UA.

Ik ga uit van de jure.

Overigens het onder schot houden met artillerie komt op hetzelfde neer als bezitten. Want het effect is dat het spoor onbruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
En de laatste vliegbasis (Engels)

Mogelijk, maar mogelijk ook niet een TU-95 geraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:45
Yakolev schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 23:01:
En de laatste vliegbasis (Engels)

Mogelijk, maar mogelijk ook niet een TU-95 geraakt.
[Twitter]
Ziet er naar uit als veel geroep en veel bombarie en weinig hits.

Al is chaos altijd goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Garyu schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:16:
[...]

Een kruisraket komt niet zo ver omdat die normaal gesproken onder de radar proberen te blijven door laag te vliegen. Laag vliegen kost echter veel meer energie dan hoog vliegen. Zon propeller vliegtuigje is voor AA een makkelijke prooi, als er op gejaagd zou worden. Dat zal nu wel toenemen en de effectiviteit afnemen.
Klopt, zo'n vliegtuigje is makkelijk doelwit, vraag is alleen of Rusland het lukt om ze uit de lucht te kunnen schieten. De grens is lang, het land is groot, je kan niet overal AA neerzetten.

Ik vraag mij ook af wat de kosten zijn van zo'n vliegtuigje, zeker t.o.v. een kruisraket. En wat dan de verhouding kosten/effectiviteit is.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epwTBbPM0cNffGJikChmKZIc6C8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQXDxoYYGxuLlPtfv47o6Z4i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:58
Rusland wil doorgaan met raketaamvallen, zo graag zelfs dat ze bij hun vriendjes Iran en Noord Korea gevraagd hebben om meer raketten te leveren.

Bron: https://english.nv.ua/nat...nato-claims-50407315.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10
Die dagelijkse cijfers zijn wel erg hoog de afgelopen dagen, als dit zo door gaat wordt april, net als maart eerder, een record op heel veel vlakken.

Hopelijk zien we snel de bevestiging van die vliegtuigen erbij verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
gustaveau schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:29:
Die dagelijkse cijfers zijn wel erg hoog de afgelopen dagen, als dit zo door gaat wordt april, net als maart eerder, een record op heel veel vlakken.

Hopelijk zien we snel de bevestiging van die vliegtuigen erbij verschijnen.
Van de vliegtuigen zal er niet veel bijgeteld gaan worden vermoed ik:

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
tsja met een halve m² per pixel valt er weinig te bewijzen. Wel interessant zijn de verdwenen vliegtuigen, dat kan inderdaad wijzen op voorkennis.
De Russen weten ook dat er satellietbeelden komen, dus zorgen ze zo snel mogelijk voor camouflage kleden over eventuele schade.
En, de zoveelste keer dat drones vliegvelden en andere doelen kunnen bereiken is sowieso een succes voor UA en schaamrood bij de Russen.

[ Voor 9% gewijzigd door Tens op 06-04-2024 14:53 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Bijzonder, 2 TOS1’s die meedoen aan een mechanized aanval:
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C5ayOc-r25C

Met de pixels kan ik het op mijn foon niet super goed zien.

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 06-04-2024 15:12 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:51:
[...]

tsja met een halve m² per pixel valt er weinig te bewijzen. Wel interessant zijn de verdwenen vliegtuigen, dat kan inderdaad wijzen op voorkennis.
De Russen weten ook dat er satellietbeelden komen, dus zorgen ze zo snel mogelijk voor camouflage kleden over eventuele schade.
En, de zoveelste keer dat drones vliegvelden en andere doelen kunnen bereiken is sowieso een succes voor UA en schaamrood bij de Russen.
De drones vliegen een heel eind over Russisch gebied. Ze maken ook flink wat geluid en ze zijn niet snel. Er is dus tijd genoeg om alles wat op een luchthaven staat de lucht in te sturen en ergens anders neer te zetten.

Dat laatste is uiteraard ook niet goed. Het verbrand de voorraad brandstof, is belastend voor de vliegtuigen en je moet voor iedere jet een piloot klaar hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:10:
Bijzonder, 2 TOS1’s die meedoen aan een mechanized aanval:
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C5ayOc-r25C

Met de pixels kan ik het op mijn foon niet super goed zien.
Zeker één. Met een beetje wensdenken doen ze het om verlies aan vuurkracht door gebrek aan tanks te compenseren.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 09:31

_Eend_

🌻🇺🇦

Tens schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:18:
[...]

Zeker één. Met een beetje wensdenken doen ze het om verlies aan vuurkracht door gebrek aan tanks te compenseren.
Dat zou echt monumentaal dom zijn...

De TOS-1 heeft geen heel groot bereik, 10 km is het max effectieve bereik volgens Wikipedia... En dat is met de nieuweste raketten. De eerste generatie had een bereik van max 3 km..

Maar zo'n rijdend munitiedepot wil je echt niet in de buurt van de eigen eenheden hebben.

Maargoed, ze blijven verbazen die Russen..

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8ySixv7o66MeH5IZFCrvY1u-3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9SUFCnmgeAlMFMLGpfsrrkn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

_Eend_ schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:15:
[...]

Dat zou echt monumentaal dom zijn...

De TOS-1 heeft geen heel groot bereik, 10 km is het max effectieve bereik volgens Wikipedia... En dat is met de nieuweste raketten. De eerste generatie had een bereik van max 3 km..

Maar zo'n rijdend munitiedepot wil je echt niet in de buurt van de eigen eenheden hebben.

Maargoed, ze blijven verbazen die Russen..
In de eerste week van de oorlog werd een Russische colonne aangevallen in toen nog ongekende beelden, die had ook een TOS-1 mee rijden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uhTnGBp.jpeg

In principe zou de TOS-1 met batterijen van 6 voertuigen opereren maar met de Battalion Tactical Group organisatie waar Rusland in 2022 mee aanviel werd er overal van alles verdeeld over de colonnes.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
IJzerlijm schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:04:
[...]
In de eerste week van de oorlog werd een Russische colonne aangevallen in toen nog ongekende beelden, die had ook een TOS-1 mee rijden.

[Afbeelding]

In principe zou de TOS-1 met batterijen van 6 voertuigen opereren maar met de Battalion Tactical Group organisatie waar Rusland in 2022 mee aanviel werd er overal van alles verdeeld over de colonnes.
Nostalgisch plaatje, al die tanks zonder anti-drone dak erop :o

TOS1 viel als strategic asset buiten de normale btg structuur van de Russen dacht ik.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 07-04-2024 13:23 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Nieuwe drones worden voorgesteld:

3100 km range, 300 kilo warhead.

Perun heeft net ook een drone video uitgebracht. Ik heb deze zelf nog niet gezien en de ChatGPT sites weigeren een samenvatting te maken. Om die redenen dus ook geen linkje.

[ Voor 27% gewijzigd door asing op 07-04-2024 15:15 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wederom een publicatie van Oekraïense verdedigingswerken, deze keer in het noorden:

March of the Eagles

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7s9hlq6Nyxhi7BfSk_261YWe7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LO3JWpx6fEGMHivfCW7KO63O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Door de levering van de F35 aan Griekenland hebben ze straks wat F16's over ;)
https://www.threads.net/@noelreports/post/C5fnMMRKV3h
As part of the Air Force reform plan 'Agenda 2030', Greece is planning to sell 108 fighter jets of various types.
(en ja, iedereen suggereert meteen Oekraine in de tweet en onder de tweet, maar het lijkt me voorbarig om die conclusie nu al te trekken dat er iets in Oekraine gaat belanden)

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 08-04-2024 17:32 ]

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• consolefreak
Het is al weer even dat ik filmpjes heb gezien dat Oekraïne voertuigen leent van Rusland. Maar de AZOV eenheid heeft toegeslagen en een T72B3 meegenomen die de Russen hebben achtergelaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• consolefreak
Al langer is bekend dat Oekraïne buiten de landsgrenzen opereert, bijvoorbeeld in Afrika. Zojuist is bekend geworden dat Oekraïne ook aanvallen uit voert op schepen die in Kaliningrad gestationeerd zijn. Gisteren stond een Russisch schip in de brand, in dit geval de Serpukhov. Oekraïne claimt het als een aanval van de geheime dienst.

Bron: https://www.kyivpost.com/post/30778

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• asing
Deze nog niet hier gezien : https://gur.gov.ua/conten...dyn-viiskovyi-obiekt.html

De GUR heeft in de nacht van 6 april de oliepijplijn naar de haven van Azov opgeblazen. Volgens bronnen is dit zo ongeveer de laatste haven waar Rusland olie over kan slaan. Sevastopol heeft geen olie terminal, Novorossiysk ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

En blijkbaar ook nog hevige aanvallen op Belgorod door de rebellen. uit dezelfde video. Blijkbaar zitten ze er dus nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
asing schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:05:
Deze nog niet hier gezien : https://gur.gov.ua/conten...dyn-viiskovyi-obiekt.html

De GUR heeft in de nacht van 6 april de oliepijplijn naar de haven van Azov opgeblazen. Volgens bronnen is dit zo ongeveer de laatste haven waar Rusland olie over kan slaan. Sevastopol heeft geen olie terminal, Novorossiysk ook niet.
Er gingen al beelden rond; één enkele explosie zonder ook maar iets van secundaire explosies of zelfs maar vuur.
Resultaat is op zijn minst twijfelachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
Tens schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:25:
[...]

Er gingen al beelden rond; één enkele explosie zonder ook maar iets van secundaire explosies of zelfs maar vuur.
Ik wil niet pessimistisch zijn maar bij meer zaken heb ik de laatste tijd twijfels.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:25:
[...]

We kunnen het checken. Momenteel ligt er maar één tanker : https://www.marinetraffic...92/centery:47.121/zoom:16

Dit is de Kalbajar. Ik heb een filtertje gezet op tankers, er ligt meer. Als het hierna stil wordt en er komen geen nieuwe tankers meer voorbij, dan zal het niet mogelijk zijn om over te slaan. Blijft het een komen en gaan van tankers dan is de aanval mislukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Mektheb schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:41:
[...]

Ik wil niet pessimistisch zijn maar bij zaken zaken heb ik de laatste tijd twijfels.
Kan je even editten zodat we begrijpen wat je bedoelt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
asing schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:58:
[...]

Kan je even editten zodat we begrijpen wat je bedoelt? ;)
Ja sorry 😇, laatste tijd meer nieuws die niet of nauwelijks te controleren valt en helaas geen Hollywood explosies laat zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 12-09 23:30
Om een oliepijplijn te vernietigen heb je maar een knal nodig, en ruwe olie is zwaar en niet snel ontbrandbaar. Het kan dus zo maar zijn dat dit een geslaagde aanval was.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
consolefreak schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:11:
Al langer is bekend dat Oekraïne buiten de landsgrenzen opereert, bijvoorbeeld in Afrika. Zojuist is bekend geworden dat Oekraïne ook aanvallen uit voert op schepen die in Kaliningrad gestationeerd zijn. Gisteren stond een Russisch schip in de brand, in dit geval de Serpukhov. Oekraïne claimt het als een aanval van de geheime dienst.

Bron: https://www.kyivpost.com/post/30778
De Volkskrant kan er nog iets over melden:

Volkskrant liveblog

Oekraïne beweert dat brand Russisch fregat in Kaliningrad heeft verwoest
18:35
De Oekraïense militaire inlichtingendienst GUR zegt dat een fregat in de haven van de Russische exclave Kaliningrad door een brand is uitgeschakeld. De communicatie en besturing van het schip zouden compleet zijn verwoest. Rusland heeft nog niet op de Oekraïense claim gereageerd.
Opmerkelijke actie van Oekraïne. Nu is Kaliningrad op zich een ronduit onhandige situatie, maar een strategisch belang voor Oekraïne, dat zie ik nog niet direct. Maar misschien gaat het meer om de statement die Oekraïne hiermee maakt. En... in de Zwarte Zee raken de Russische schepen een beetje op.
In een bericht over de vermeende brand zegt de GUR niet direct dat de dienst verantwoordelijk is voor de brand, maar anonieme bronnen binnen de inlichtingendienst claimen dat wel, schrijven Oekraïense media. De brand zou het gevolg zijn van een geheime missie van de GUR, zondag. Als dat inderdaad het geval is, zou het voor het eerst zijn dat een Russisch schip in de Oostzee door Oekraïne is gesaboteerd.
In de afgelopen maanden is de Russische vloot in de Zwarte Zee veelvuldig getroffen door Oekraïense aanvallen. Dat heeft de slagkracht van de Russische marine in het gebied sterk verminderd. De marinebasis in Baltiejsk in Kaliningrad ligt echter ver verwijderd van waar Oekraïne normaal toeslaat. Wie vanuit Oekraïne Kaliningrad wil bereiken moet door Polen, of door Belarus en Litouwen.
Dat lijkt dus op een landoperatie. Met de nodige open eindjes met betrekking tot de route en uitvoering.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• asing
Ehmmm breaking :)

Het schijnt dat de speaker van House of representatives om is en the enforcer meldt dat er morgen gestemd gaat worden. Daarna senaat en dan president Biden.

Even een edit erin gooien. HoR komt net terug van een paasreces. Er moet nu iets gebeuren maar speaker Johnson is bang voor zijn baan:
While Johnson may now understand the stakes, he worries about keeping his job. A significant number of House Republicans support assistance for Ukraine, but the party’s extreme MAGA wing does not. On March 22, Rep. Marjorie Taylor Greene (R-Ga.), who seems not to understand what is at stake and appears to have a soft spot for Putin, filed a preliminary motion to remove Johnson as Speaker.

That has been the dilemma before Johnson. He can push through a vote for Ukraine or keep his job. He has faced that dilemma for five months, and his response has been to kick the can down the road. That was a choice, and it had consequences: greater Ukrainian casualties and retreat. As Ukrainian President Volodymyr Zelensky put it in a recent interview, “If there is no U.S. support, it means that we have no air defense, no Patriot missiles, no jammers for electronic warfare, no 155-millimeter artillery rounds. It means we will go back, retreat, step by step, in small steps.”
Bron : https://thehill.com/opini...-ukraine-speaker-johnson/

Het wordt nog iets vervelender voor Johnson:
Former Rep. Adam Kinzinger (R-Ill.) said Sunday that Speaker Mike Johnson (R-La.) will be blamed if the U.S. fails to provide aid to Ukraine and it loses its war against Russia.

“Now, he has to think about his conscience, because I got to tell you, if Ukraine loses this fight, he will be the guy in the history books that are written about why Ukraine lost this fight,” Kinzinger said in an interview on CNN. “They won’t necessarily say that he’s the one that pulled the aid, but he’s the one that could have done something which changed it.”
https://thehill.com/homen...ne-loses-war-with-russia/

Ondertussen beloven de Democraten (Johnson is Republikein) om hem in geval van nood te steunen zodat hij niet gewipt wordt. Dat als hij de wet door HoR loodst.

[ Voor 85% gewijzigd door asing op 08-04-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 19:32
asing schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:03:
Ehmmm breaking :)

Het schijnt dat de speaker van House of representatives om is en the enforcer meldt dat er morgen gestemd gaat worden. Daarna senaat en dan president Biden.
Linkje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Ik heb wat meer info in mijn post gezet. Ook noemde ik The Enforcer:

Op 3:15 wordt gezegd dat er morgen gestemd gaat worden. Het filmpje is verder wel interessant omdat te zien is hoe men een Russisch marineschip in brand steekt wat in Kaliningrad ligt. Kennelijk is bewaking daar niet bestaand. Verder het nieuws dat Rusland benzine wil importeren. Dat opblazen van raffinaderijen heeft blijkbaar effect. En als laatste nog een stuk over de dambreuk wat echt een enorme vlakte onder water zette.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:43
@teacup Ik zie zeker wel een voordeel om ook in Kalingrad Oblast huis te houden.

1 van de vele programma's van de Russen is "block the supply". Recentelijk hebben zowel media uit de Baltics als de BeNeLux geschreven over het bewust jammen van navigatiesignalen (auto's/vrachtwagen/vliegtuigen/ rondom de Oostzee.
Dit heeft, gelukkig, nog niet tot doden en/of gewonden geleid, maar wel voor de nodige vertragingen (piloten moeten bijv meer op zicht vliegen).
Het gebied dat er last van heeft zijn Polen, Litouwen, Letland, Estland, Zweden, Finland en Wit-Rusland/Belarus. Ook in mindere maten horen Duitsland en Denemarken.

Deze acties (van Electronic Warfare) worden uitgevoerd in oa Kalingrad Oblast en het zijn meestal de schepen die betere verstoringen kunnen uitvoeren. De Russen waren in de veronderstelling compleet veilig te zijn tegen oorlogsacties in Kalingrad Oblast, waardoor het affikken van een fregat een duidelijk signaal is (aan het adres van de Russen in enclave Kalingrad)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
Ik vind het wel heel mooi dat Kalingrad ook niet meer een "veilige haven" is (heeft).

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqceKi-bjxQjrSXnOH5Mli4_bI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2bH3O7AhuAAlO5OLS2nEPTM.jpg?f=fotoalbum_large

Er is weer flink gesloopt, 172 stuks rijdend materiaal waaronder 23 tanks, 45 APC's, 30 arti's en 71 vehicles...

[ Voor 13% gewijzigd door beany op 09-04-2024 06:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
SkiFan schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:06:
Om een oliepijplijn te vernietigen heb je maar een knal nodig, en ruwe olie is zwaar en niet snel ontbrandbaar. Het kan dus zo maar zijn dat dit een geslaagde aanval was.
eh niet alle ruwe olie is zwaar en niet snel ontvlambaar.
En een explosie is wat anders dan een sigaret.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
asing schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:57:
Blijft het een komen en gaan van tankers dan is de aanval mislukt.
Precies dat, de Gur zou dat bewijs ook kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:29:
[...]

Precies dat, de Gur zou dat bewijs ook kunnen leveren.
Het schip dat er lag is inmiddels vertrokken en er ligt nu een andere, de Volga Flot 8.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10
beany schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 06:37:
[Afbeelding]

Er is weer flink gesloopt, 172 stuks rijdend materiaal waaronder 23 tanks, 45 APC's, 30 arti's en 71 vehicles...
Wat een maand voor Oekraine.. Hopelijk komen ze dit redelijk door. Want met dit soort aantallen moeten er toch ook behoorlijke verliezen tegenover staan :-(

Ergens hoop je dat dit dan een soort laatste aanzet is van Rusland, soort Ardennenoffensief. Als dit overleefd wordt dat dan het ergste achter de rug is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
gustaveau schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:35:
[...]

Wat een maand voor Oekraine.. Hopelijk komen ze dit redelijk door. Want met dit soort aantallen moeten er toch ook behoorlijke verliezen tegenover staan :-(

Ergens hoop je dat dit dan een soort laatste aanzet is van Rusland, soort Ardennenoffensief. Als dit overleefd wordt dat dan het ergste achter de rug is.
Ik hoop dat ook maar ik vrees toch dat dat helaas wel tegen zal vallen. De cijfers die UA iedere dag publiceert neem ik in ieder geval met een flinke korrel zout en gebruik ze eerder om trends te zien dan om aantallen bevestigd te krijgen.
Daar kun je beter de open source bronnen voor gebruiken denk ik, en er een multiplier op zetten. Daarnaast hebben we geen kijk op de RU productie. Die zijn over gegaan op een oorlogsindustrie/economie. Geen idee wat dat ze oplevert aan materieel maar ook dat kan wel tegenvallen vrees ik.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Laatst online: 13-09 19:03
Apache4u schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:04:
Daar kun je beter de open source bronnen voor gebruiken denk ik, en er een multiplier op zetten. Daarnaast hebben we geen kijk op de RU productie. Die zijn over gegaan op een oorlogsindustrie/economie. Geen idee wat dat ze oplevert aan materieel maar ook dat kan wel tegenvallen vrees ik.
Wat we wel kunnen zien is hoe Rusland een aanval uitvoert. Hoeveel artillerie wordt er ingezet, hoeveel wordt er gebombardeerd. Of, hoeveel infanterie zit er om een of andere reden boven op een tank die naar het front rijdt.

Daar zitten wel interessante trends in.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:47
allerlei trends goed en wel, maar het begint aan de voorkant. Het westen levert te weinig en laat dit veel te lang door etteren. En we laten ons manipuleren, of hebben zelf last van populistische tendensen die allesbehalve vijandig staan tegenover Rusland.

Ik wil niet doemdenkend overkomen, maar gaan wij wachten tot het straks echt misgaat? Of hopen we dan dat het stopt bij Oekraïne? Niet gezegd dat het zover komt, maar als dat het doel is, dat voorkomen dan doen we er echt veel te lang over. Ga vol gas en zorg dat het doel, een vrij Oekraïne behaald wordt.

Het leek zo goed te beginnen maar ik zie het de laatste maanden niet opschieten.

Zeker tegen de achtergrond van de populistische politieke wind lijkt mij dat geen goede ontwikkeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Laatst online: 13-09 19:03
CornermanNL schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:59:
allerlei trends goed en wel, maar het begint aan de voorkant. Het westen levert te weinig en laat dit veel te lang door etteren. En we laten ons manipuleren, of hebben zelf last van populistische tendensen die allesbehalve vijandig staan tegenover Rusland.

Ik wil niet doemdenkend overkomen, maar gaan wij wachten tot het straks echt misgaat? Of hopen we dan dat het stopt bij Oekraïne? Niet gezegd dat het zover komt, maar als dat het doel is, dat voorkomen dan doen we er echt veel te lang over. Ga vol gas en zorg dat het doel, een vrij Oekraïne behaald wordt.
Vanuit westers oogpunt is door laten etteren juist de beste aanpak. Wat er nu gebeurt is dat alle voorraden uit de Sovjet tijd opgebruikt worden. De Russische industrie gaat een paar eeuwen terug in de tijd. In westen zijn veel mensen zich juist bewust van de oorlog en de nodige inspanningen om weer sterke legers te hebben.

Het risico dat we nu lopen is dat westerse politici rare dingen gaan doen. Wordt de VS in de toekomst nog serieus genomen? Wat voor besluitvorming moeten we hebben in Europese instituties als er allerlei landen met rare regeringen komen.

Het kan allemaal mislopen, maar Rusland is zich ook in een hoog tempo aan het uitputten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

phicoh schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:11:
[...]

Vanuit westers oogpunt is door laten etteren juist de beste aanpak. Wat er nu gebeurt is dat alle voorraden uit de Sovjet tijd opgebruikt worden. De Russische industrie gaat een paar eeuwen terug in de tijd. In westen zijn veel mensen zich juist bewust van de oorlog en de nodige inspanningen om weer sterke legers te hebben.

Het risico dat we nu lopen is dat westerse politici rare dingen gaan doen. Wordt de VS in de toekomst nog serieus genomen? Wat voor besluitvorming moeten we hebben in Europese instituties als er allerlei landen met rare regeringen komen.

Het kan allemaal mislopen, maar Rusland is zich ook in een hoog tempo aan het uitputten.
Tegelijkertijd faalt het westen momenteel vreselijk in het opschalen van de wapenindustrie om de voorraden aan te vullen.

En lijkt Rusland ondanks alle tegenwerking hier toch een stuk beter in te slagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55
MikeyMan schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:36:
[...]

Tegelijkertijd faalt het westen momenteel vreselijk in het opschalen van de wapenindustrie om de voorraden aan te vullen.

En lijkt Rusland ondanks alle tegenwerking hier toch een stuk beter in te slagen.
Vergeet niet de zeer doelmatige gerichte aanvallen op de infrastructuur van Oekraïne op Rusland. Denk aan raffinaderijen, olietankers, oorlogsschepen, pijpleidingen, fabrieken enzovoort. Ook voor Oekraïne is het niet 'handig' dat de oorlog te snel over is. Kan Rusland zich daarna snel weer bewapenen aangezien het erg veel reserves heeft ( kijk voor de lol eens naar de staatsschuld of de bevroren voorraden aan geld ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Mektheb schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:59:
[...]

Ja sorry 😇, laatste tijd meer nieuws die niet of nauwelijks te controleren valt en helaas geen Hollywood explosies laat zien.
..maar het valt wel te controleren. De vraag is of je 50 EUR over hebt om de satellietbeelden aan te schaffen. Ik niet. Als ik een populair YouTube kanaal had wel. Want dan haal je die kosten er wel uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
Mooie dikke rook boven een militaire basis stukje westelijk van Bryansk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

MikeyMan schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:36:
[...]

Ik denk dat dit zowel onderschat als overschat wordt. Op bepaalde punten weet het westen echt wel meer te produceren en sneller op te schalen dan veel mensen denken.
Op andere punten minder.

Je moet nagaan dat Europa uiterlijk 2025 zijn productie 'op stoom' heeft welke wil zeggen dat alle doelstellingen voor productie eind 2025 uiterlijk voltooid zijn. Komende van een economie waarbij veel landen (vooral in west Europa) vrij naïef bijna alle productie hebben afgebouwd is dat knap.

Ja, het klopt. Veel Europese landen hebben veel te lang de kat uit de boom gekeken. In 2014 heeft vrijwel geen Europees land iets gedaan aan opschaling van dienst producties in wapens en munitie na de val van de Krim. Ook in begin 2022 deden veel Europese landen te weinig. Pas in begin 2023 begon het echt te dagen dat er wat moest worden gedaan.

Het is vrij knap dat een passief Europa in pakweg 2 a 3 jaar tijd de productie dusdanig kan verhogen. Ik denk dat we mogen stellen dat Europa inderdaad faalde in diens verplichtingen (vooral als je kijkt naar NATO budget) maar dat er nu heel doortastend wordt gehandeld.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PASware
Auredium schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:15:
[...]
Het is vrij knap dat een passief Europa in pakweg 2 a 3 jaar tijd de productie dusdanig kan verhogen. Ik denk dat we mogen stellen dat Europa inderdaad faalde in diens verplichtingen (vooral als je kijkt naar NATO budget) maar dat er nu heel doortastend wordt gehandeld.
Het is nog steeds rijkelijk laat, praktisch alle stappen hadden zeker 6 maanden eerder gezet dienen te worden, zoals Leopards, HIMARS en trainen van F16 piloten.
Er was angst voor escalatie, maar na 6 maanden, misschien zelfs 3 maanden, na de start van de oorlog was al duidelijk dat Rusland niet zou escaleren.
Je ziet het nu ook weer met de Taurus raketten. UK/FR sturen al heel lang StormShaduws, maar de Duitse regering wil er maar niet aan omdat ze bang zijn voor escalatie en komen met redenen die niet kloppen (Duitse boots-on-the-ground).

Het trainen van F16 piloten had ook echt al eerder gekund, zomer van 2022 had dit al moeten beginnen.

Het westen slaapt zeker niet meer, maar reageert nog steeds erg traag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

PASware schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:49:
[...]

Het is nog steeds rijkelijk laat, praktisch alle stappen hadden zeker 6 maanden eerder gezet dienen te worden, zoals Leopards, HIMARS en trainen van F16 piloten.
Er was angst voor escalatie, maar na 6 maanden, misschien zelfs 3 maanden, na de start van de oorlog was al duidelijk dat Rusland niet zou escaleren.
Je ziet het nu ook weer met de Taurus raketten. UK/FR sturen al heel lang StormShaduws, maar de Duitse regering wil er maar niet aan omdat ze bang zijn voor escalatie en komen met redenen die niet kloppen (Duitse boots-on-the-ground).

Het trainen van F16 piloten had ook echt al eerder gekund, zomer van 2022 had dit al moeten beginnen.

Het westen slaapt zeker niet meer, maar reageert nog steeds erg traag.
Dat gaf ik al aan. :P
Ja, het klopt. Veel Europese landen hebben veel te lang de kat uit de boom gekeken.
Maar dit is niet alleen angst. Europa is gewoon traag in alles. Als er een meteoriet op aarde valt sterven onze Europese politici zes maanden later dan de rest want pas op dat moment komen ze erachter wat er echt aan de hand is en moet gebeuren. XD

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid