Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:
  • 184.132 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Joep schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:44:
[...]

Typisch geval van projectie.

[...]

Dit neigt naar de 5e colonne.
Er wonen een hoop Russen in Duitsland en daar zitten ook hardcore Z-fans bij.

https://www.rferl.org/a/g...crimination/31795983.html

En dit zeer recent en veel ernstiger:
https://edition.cnn.com/2...ted-intl-latam/index.html

Deze Rus wou wellicht een bijdrage leveren aan de SMO of was zo enorm getriggered door het horen van de Oekrainse taal dat de stoppen doorsloegen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Voor $1.5M voor 81 vliegtuigen aan spare parts gesourced door de VS?
Met de sidenote dat de inzetbaarheid van de reserve onderdelen ook beperkt is.
https://www.kyivpost.com/post/31780
In October Kazakhstan offered 117 old Soviet-era combat aircraft for sale by auction and it has now been reported that the US has bought 81 of them through offshore intermediaries.

The offer for sale pointed out that the aircraft were in an unusable condition, their modernization was consideredeconomically impractical, and their utility as a source for spare parts was limited.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:26

Snow_King

Konijn is stoer!

+1320, dat is een flinke dag zeg. Iemand enig idee waar dit vandaan komt? De Russen die in de aanval zijn her en der is mijn vermoeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:58
Snow_King schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:02:
[...]

+1320, dat is een flinke dag zeg. Iemand enig idee waar dit vandaan komt? De Russen die in de aanval zijn her en der is mijn vermoeden?
Wellicht verteld dit meer: https://nos.nl/l/2518550

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:32

Auredium

Informaticus Chaoticus

Snow_King schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:02:
[...]

Ik gaf zelf al aan een paar weken (maanden?) geleden dat als Rusland een kans wilt maken ze dit jaar moeten duwen; heel hard duwen. Omdat de VS dwars lag in de ondersteuning. De EU doet het financiële gedeelte wel (daar zijn we goed in) maar als je materiaal wilt hebben heb je de VS nodig.

Dus dat is wat Rusland deed; duwen met wat ze konden. Nu het steunpakket goed is gekeurd heeft Rusland nog een klein window voor keihard en knetterhard te duwen aan het front. Ik verwacht dat de Russen gaan duwen met alles wat ze hebben. De soldaten zullen hun schoonmoeders meenemen naar het front om nog wat extra hard te kunnen drukken nu de Oekraïners nog niet volledig bevoorraad zijn.
Zal Oekraïne hierdoor instorten? Nee, maar het zal ervoor zorgen dat Rusland nog wat extra meters weet te veroveren voor de boel op slot gaat en er bergen met cluster munitie over hun heen regent.

De laatste Perun video gaat dieper in over wat de VS stuurt en wat de impact zal hebben. Ook hij geeft te kennen dat Rusland keihard gaat duwen. De komende maanden gaan (zoals ik reeds heb gezegd) heel, heel zwaar worden voor Oekraïne. Rusland gaat heel hard duwen in een poging zo veel mogelijk te krijgen voordat de boel op slot gaat.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:39
IJzerlijm schreef op maandag 29 april 2024 @ 07:10:
En dit zeer recent en veel ernstiger:
https://edition.cnn.com/2...ted-intl-latam/index.html

Deze Rus wou wellicht een bijdrage leveren aan de SMO of was zo enorm getriggered door het horen van de Oekrainse taal dat de stoppen doorsloegen.
Is de eerste keer dat ik de toedracht over deze gebeurtenis lees. Vreselijk. Wordt tijd voor interneringskampen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Joep schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:38:
[...]

Is de eerste keer dat ik de toedracht over deze gebeurtenis lees. Vreselijk. Wordt tijd voor interneringskampen
???

Het is zeer ernstig dit voorval, en het is nog gelukt (SOs overleden) en als je het zwart-wit bekijkt is het 2 voor 1.

Maar... vanwege één voorval, een uitzondering dus -wat je ook letterlijk direct in je post articuleert- gaan we op basis van afkomst alle Russen in kampen stoppen? Zover is het nog lang niet. Allereerst zijn we nog niet in officiële staat van oorlog met Rusland. Daarnaast is op zeker niet iedere Rus slecht of pro Poetin. gathering.tweakers.net draait dan toevallig op Apache, maar zat websites draaien Nginx en dat is geprogrammeerd door een Rus (hoewel geboren in een stad die ligt in het huidige Kazachstan).

Ik zou er graag van uit willen gaan dat veiligheidsdiensten een schifting maken tussen de meest ernstige gevallen en de rest (want alles onderzoeken is ondoenbaar). Die ernstige gevallen in de gaten houden is te duur maar kun je doen om de lieve vrede te bewaren. Omdat we de lieve vrede niet meer hoeven te bewaren, kun je ze uitzetten, waarmee je uiteindelijk resources bespaard. Wat ook daadwerkelijk met allerlei 'diplomaten' (lees: spionnen met diplomatic cover) plaats heeft gevonden.

Hoe dan ook, het probleem is groter: steekincidenten, ongeacht afkomst, komen vaker voor dan specifiek geweldsincidenten jegens Oekraïners. Mensen horen niet met steekwapens in winkelcentra rond te lopen. Inmiddels mag je in diverse gemeenten in Nederland ook niet op straat rondlopen met steekwapens. Doe je dat wel, dan ben je strafbaar. Ik woon in zo'n gemeente, en laat mijn zakmes (wat ik gebruikte omdat het handig is; niet 'voor mijn veiligheid') netjes thuis. Hoe het in Duitsland zit weet ik trouwens niet.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:25

Garyu

WW

YakuzA schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:56:

[...]
Voor omgerekend ca. $18.000 per vliegtuig is het waarschijnlijk vooral een hoop roest die ze gekocht hebben. Veel bruikbaars kan er niet meer aan zitten lijkt me. Er wordt in het artikel geopperd dat inderdaad de inzetbaarheid voor reserveonderdelen beperkt is - en dat ze mogelijk als decoy dienst zouden kunnen gaan doen. Lijkt me een goede optie - van een afstandje immers erg moeilijk te onderscheiden, ze hebben precies dezelfde vormen/maten/materialen aan boord als de "echte" vliegtuigen.

Tenzij het de prijs per vliegtuig betreft, wat me haast logischer lijkt(?).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Are Ukraine's mobilization efforts coming too late? | DW News

Deze video van DW geeft goed samengevat de huidige situatie weer in Oekraïne. Een zeer, zeer zware situatie.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
IJzerlijm schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:03:
Zie hier ook deze Rus die twee NL Boxers en een Fennek in waarschijnlijk Duitsland ziet rijden en dit ziet als een enorm NAVO leger dat zich in Polen aan het verzamelen is.

https://twitter.com/wartranslated/status/1784527883488096326
Klopt. Steadfast Defender en ook Quadriga, niks aan gelogen dus.
Joep schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:44:
Dit neigt naar de 5e colonne.
Er wonen tienduizenden Russen alleen al in Nederland, ook al voor de oorlog 8)7 Niet meer dan logisch dat men dat kan filmen. Genoeg ervan staan ook nog achter Poetin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
Jerie schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:09:
???

Het is zeer ernstig dit voorval, en het is nog gelukt (SOs overleden) en als je het zwart-wit bekijkt is het 2 voor 1.

Maar... vanwege één voorval, een uitzondering dus -wat je ook letterlijk direct in je post articuleert- gaan we op basis van afkomst alle Russen in kampen stoppen? Zover is het nog lang niet. Allereerst zijn we nog niet in officiële staat van oorlog met Rusland. Daarnaast is op zeker niet iedere Rus slecht of pro Poetin. gathering.tweakers.net draait dan toevallig op Apache, maar zat websites draaien Nginx en dat is geprogrammeerd door een Rus (hoewel geboren in een stad die ligt in het huidige Kazachstan).

Ik zou er graag van uit willen gaan dat veiligheidsdiensten een schifting maken tussen de meest ernstige gevallen en de rest (want alles onderzoeken is ondoenbaar). Die ernstige gevallen in de gaten houden is te duur maar kun je doen om de lieve vrede te bewaren. Omdat we de lieve vrede niet meer hoeven te bewaren, kun je ze uitzetten, waarmee je uiteindelijk resources bespaard. Wat ook daadwerkelijk met allerlei 'diplomaten' (lees: spionnen met diplomatic cover) plaats heeft gevonden.

Hoe dan ook, het probleem is groter: steekincidenten, ongeacht afkomst, komen vaker voor dan specifiek geweldsincidenten jegens Oekraïners. Mensen horen niet met steekwapens in winkelcentra rond te lopen. Inmiddels mag je in diverse gemeenten in Nederland ook niet op straat rondlopen met steekwapens. Doe je dat wel, dan ben je strafbaar. Ik woon in zo'n gemeente, en laat mijn zakmes (wat ik gebruikte omdat het handig is; niet 'voor mijn veiligheid') netjes thuis. Hoe het in Duitsland zit weet ik trouwens niet.
toon volledige bericht
En waar zeg ik dat we alle Russen moeten opsluiten? Nergens dus. Het lijkt me op dit moment een goed idee om Russen die zulke dingen flikken (Oekraïnese militairen neersteken in de EU bijvoorbeeld) een gebruikelijke gevangenisstraf te geven om ze na het uitzitten van die straf te interneren en na het aflopen van het conflict te deporteren naar Rusland. Militairen die deelnemen aan een conflict interneren in een neutraal land is heel gebruikelijk (Heeft Nederland bijvoorbeeld gedaan tijdens WO1 en Zwitserland tijdens WO2) en mag wat mij betreft worden uitgebreid met dit soort civiele debielen. Je kunt je alleen afvragen in hoeverre de EU neutraal is, maar dat boeit me niet.
TheBrut3 schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:23:
Er wonen tienduizenden Russen alleen al in Nederland, ook al voor de oorlog 8)7 Niet meer dan logisch dat men dat kan filmen. Genoeg ervan staan ook nog achter Poetin.
Daar ben ik me van bewust, maar ik vind dat als er zulke signalen zijn, de MIVD deze personen goed in de gaten moeten houden. Wanneer we daadwerkelijk betrokken raken in dit conflict, zijn dit de mensen die troepenbewegingen doorgeven. Ik hoop niet dat we zo naiëf zijn dat we dit gewoon laten gebeuren wanneer de poep de ventilator raakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Joep op 29-04-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
brecht_vb schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:14:
[...]

(beetje speculatie)

De Russische apparatuur zal eerder op GLONASS werken, de amerikaanse op GPS. De russen kunnen eenderwat permanent verstoren, en enkel in de tijdsspanne van hun eigen glide bombardementen die EW afzetten.
Zou het niet mogelijk zijn om dan o.a. de GLSDB etc ook op glonass te laten werken?

En als je toch bezig bent ook op BeiDou en Galileo...

[ Voor 6% gewijzigd door eppie op 29-04-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Joep schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:45:
[...]

En waar zeg ik dat we alle Russen moeten opsluiten? Nergens dus. Het lijkt me op dit moment een goed idee om Russen die zulke dingen flikken (Oekraïnese militairen neersteken in de EU bijvoorbeeld) een gebruikelijke gevangenisstraf te geven om ze na het uitzitten van die straf te interneren en na het aflopen van het conflict te deporteren naar Rusland. Militairen die deelnemen aan een conflict interneren in een neutraal land is heel gebruikelijk (Heeft Nederland bijvoorbeeld gedaan tijdens WO1 en Zwitserland tijdens WO2) en mag wat mij betreft worden uitgebreid met dit soort civiele debielen. Je kunt je alleen afvragen in hoeverre de EU neutraal is, maar dat boeit me niet.

[...]

Daar ben ik me van bewust, maar ik vind dat als er zulke signalen zijn, de MIVD deze personen goed in de gaten moeten houden. Wanneer we daadwerkelijk betrokken raken in dit conflict, zijn dit de mensen die troepenbewegingen doorgeven. Ik hoop niet dat we zo naiëf zijn dat we dit gewoon laten gebeuren wanneer de poep de ventilator raakt.
Dit was toch een Russische staatsburger, geen militair?

Maak je niet druk voor poging tot moord of doodslag staan flinke straffen. Deze meneer gaat in voorarrest en komt voorlopig niet vrij. Indien we copycat gedrag krijgen kunnen we anticiperen. M en A hebben beters te doen en high prio subjecten staan al in de schijnwerpers.

Zoals ik al stelde probleem is niet dat we last hebben van moordende Russen op straat. We hebben last van criminaliteit en steekincidenten, ongeacht afkomst. Daar moet de focus op liggen. Dat moet de politie doen, en die hebben het al veel te druk. Dus keiharde keuzes maken en dan zeg ik kijk naar gevaarlijk gedrag op straat (sta geen steekwapens toe en handhaaf hierop) ipv etnisch profileren.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De blokkades aan de Poolse grens zijn gelukkig nu echt allemaal verdwenen (eindelijk?):
Polish farmers have unblocked all checkpoints on the border with Ukraine: the protest action ended at the last of them, The State Border Guard reports.Only trucks transporting grain crops will not be allowed to enter Poland, they can only transit the territory of Poland.
https://www.threads.net/@noelreports/post/C6Vv8LstT8j?hl=en

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-04 16:27
*knip* Offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door teacup op 29-04-2024 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:55
YakuzA schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:56:

[...]
De VS zorgt hiermee ook dat deze toestellen van de markt blijven zodat ze niet alsnog in Russische handen terecht komen en daar als decoy of reserve worden gebruikt.

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Lancet vs Bradley resultaat:
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C6V3q8mLo3B?hl=en

Gelukkig raakte die zo'n ERA achtige box lijkt het.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03:48
eppie schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:53:
[...]

Zou het niet mogelijk zijn om dan o.a. de GLSDB etc ook op glonass te laten werken?

En als je toch bezig bent ook op BeiDou en Galileo...
Ik begrijp ook niet goed waarom dit allemaal zo moeilijk moet zijn. Nuja - als er EW aan te pas komt, maakt het niet uit welke guidance je gebruikt.

Mij lijkt het dat er toch ook een controle loop met inertial guidance in mag zitten, dat moet toch volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
brecht_vb schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:05:
[...]

Ik begrijp ook niet goed waarom dit allemaal zo moeilijk moet zijn. Nuja - als er EW aan te pas komt, maakt het niet uit welke guidance je gebruikt.

Mij lijkt het dat er toch ook een controle loop met inertial guidance in mag zitten, dat moet toch volstaan.
Kan mij voorstellen dat glonass minder gestoord wordt want dan zijn de Russische glide boms etc ook waardeloos zou je zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
eppie schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:43:
[...]

Kan mij voorstellen dat glonass minder gestoord wordt want dan zijn de Russische glide boms etc ook waardeloos zou je zeggen
Ze zullen die wel afzetten, maar alleen het korte tijdframe dat hun glide bommen vallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Oekraïense mannen die naar het buitenland gevlucht zijn kunnen voorlopig hun paspoort niet meer verlengen:
Oekraïense mannen in het buitenland mogen tot 18 mei hun verlopen paspoort niet verlengen, ze krijgen van hun ambassade ook geen nieuw paspoort meer, noch kunnen ze andere officiële documenten zoals huwelijksakten aanvragen. Oekraïne hoopt zo een deel van het half miljoen soldaten te vinden die nodig zijn in de strijd tegen de Russen. De dienstplicht wordt ook verlaagd van 27 naar 25 jaar.

“Ik vind het hoe dan ook absoluut onaanvaardbaar dat Oekraïense mannen in het buitenland in restaurants zitten terwijl anderen sterven aan het front”, zei de minister nog aan internationale media. Hij vindt deze maatregelen “gerechtvaardigd in tijden waarin de troepen in de loopgraven erg moe zijn.” Volgens Kuleba begrijpen zij niet waarom de regering niet probeert meer mensen bij de oorlog te betrekken.

In Polen leidde de opschorting van de consulaire diensten deze week al tot protesten buiten aan de ambassades. Tientallen mannen zagen hun afspraak waarop ze hun papieren zouden krijgen plots gecanceld. Tot hun woede en angst. Ook in ons land leeft de beslissing bij Oekraïense vluchtelingen met de dienstplichtleeftijd.
Deze man legt uit waarom hij niet in Oekraïne wil vechten:
Vitaliy* is een veertiger en vader. In 2014 moest hij Donbass ontvluchten, twee jaar geleden achtervolgde de oorlog hem tot in zijn nieuwe thuisbasis Kiev. Uiteindelijk vertrok hij samen met vrouw en kinderen ook uit de hoofdstad, met Vlaanderen als eindbestemming. Meer mogen we op zijn vraag niet prijsgeven van zijn identiteit. Ook niet van de andere mannen die we later in dit artikel spreken. Het toont aan hoe gevoelig dit onderwerp is. “Mijn wereld is mijn familie. Zij zijn mijn prioriteit, nu en in de toekomst.” Vitaliy wil niet gaan vechten tegen de Russen, dat wil hij zijn kinderen niet aandoen. Hij wil hen niet confronteren met de oorlog zoals hij en zijn vrouw er al levensveranderend mee in aanraking kwamen.

“Ik ben geen patriot. Ik wil ook niet strijden voor een land dat, en het spijt me heel hard dat ik dat moet zeggen, verzadigd is van corruptie. Moet ik een land gaan verdedigen waar rechters, politici en ambtenaren corrupt zijn? Waar zelfs chefs in het leger corrupt zijn, terwijl hun soldaten aan het front sterven? Ik beledig mijn roots door dit te stellen, maar ik ga nog liever in het Belgische leger dan in het Oekraïense leger. In dit land zijn er zaken om te verdedigen.”
In de EU wonen veel mannen die geschikt zouden zijn voor het front:
In januari 2024 woonden er ongeveer 4,3 miljoen Oekraïners in de Europese Unie, van wie volgens de database van Eurostat ongeveer 860.000 volwassen mannen zijn. In ons land wonen volgens de laatste cijfers van Statbel 21.686 Oekraïense mannen. 10.788 zijn tussen 18 en 60 jaar oud en komen dus in aanmerking voor de militaire dienstplicht, toch als ze om welke reden dan ook geen vrijstelling hebben.
Slotwoord:
De huidige maatregelen duren nog tot 18 mei. Dan treedt de nieuwe mobilisatiewet in werking die het Oekraïense parlement goedkeurde. Dienstweigeraars krijgen vanaf dan zwaardere straffen. Politie en lokale overheden krijgen meer rechten om de mobilisatie mogelijk te maken. Soldaten mogen ook niet langer meer afzwaaien na drie jaar dienst, zoals voor de inval door de Russen in 2022 het geval was. Daarnaast verplicht de nieuwe wet Oekraïense mannen die in het buitenland verblijven hun gegevens bij de dienstplichtbureaus te vernieuwen. Zo moeten ze hun adres en telefoonnummer opgeven.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

XWB schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:22:
Oekraïense mannen die naar het buitenland gevlucht zijn kunnen voorlopig hun paspoort niet meer verlengen:

[...]

Deze man legt uit waarom hij niet in Oekraïne wil vechten:

[...]

In de EU wonen veel mannen die geschikt zouden zijn voor het front:

[...]

Slotwoord:

[...]
toon volledige bericht
Moeilijk onderwerp. Ik ken wel een aantal gevluchte Oekraïners en Oekraïners die voor de oorlog al weg waren. De reden die hierboven wordt genoemd begrijp ik goed, ik zou ook niet in mijn handjes klappen van vreugde als er een oproep om te komen dienen in de bus zou liggen. En met mij waarschijnlijk een groot deel van de NL bevolking.... Makkelijker om er over te oordelen als je zelf niet direct betrokken bent natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33

pro_6or

amateur_60r

Garyu schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 00:05:
[...]

Moeilijk onderwerp. Ik ken wel een aantal gevluchte Oekraïners en Oekraïners die voor de oorlog al weg waren. De reden die hierboven wordt genoemd begrijp ik goed, ik zou ook niet in mijn handjes klappen van vreugde als er een oproep om te komen dienen in de bus zou liggen. En met mij waarschijnlijk een groot deel van de NL bevolking.... Makkelijker om er over te oordelen als je zelf niet direct betrokken bent natuurlijk.
Ik denk dat (de remake van vorig jaar of zo) van Im westen nicht neues ieders gevoel het beste illustreert. Leuke film voor als je aan een opkikkertje toe bent. Sarcasme modus off.

Ik heb ook meerdere collega’s uit Oekraïne. Hoop dat ze kunnen blijven. Maar tegelijkertijd hoop ik ook vurig dat ze de Russische buiten de deur weten te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door pro_6or op 30-04-2024 00:22 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpZyUECSnWgbpr-Yv-_seKurzmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKBRu6NoObfAO3LsJDke7PEi.jpg?f=fotoalbum_large

12k artillery gepasseerd

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-04 10:35
Aantal manschappen loopt de laatste paar dagen ook weer aardig op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

PEBKAC schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:40:
[...]

Aantal manschappen loopt de laatste paar dagen ook weer aardig op.
Rusland heeft de gehaktmolen weer in standje overdrive gezet. Ze pushen overal en kijken waar er zwakke plekken zijn, om zoveel mogelijk terrein te pakken voordat de nieuwe Westerse steun binnenkomt. Zowel met manschappen, materieel als ook bombardementen en raketten wordt alles geraakt wat er maar te raken valt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:54
Vannacht is er weer aangevallen door Oekraïne op de Krim en in Mariupol. Ben benieuwd wat er allemaal geraakt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:10
Garyu schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:53:
[...]

Rusland heeft de gehaktmolen weer in standje overdrive gezet. Ze pushen overal en kijken waar er zwakke plekken zijn, om zoveel mogelijk terrein te pakken voordat de nieuwe Westerse steun binnenkomt. Zowel met manschappen, materieel als ook bombardementen en raketten wordt alles geraakt wat er maar te raken valt.
Dat is vanuit hun optiek ook logisch. Aan de kant van Oekraïne was het zo goed als op en nu moeten ze wachten op het steunpakket. Dat duurt even. Dat geeft een mogelijkheid die gaat verdwijnen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brecht_vb
asing schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:41:
[...]

Dat is vanuit hun optiek ook logisch. Aan de kant van Oekraïne was het zo goed als op en nu moeten ze wachten op het steunpakket. Dat duurt even. Dat geeft een mogelijkheid die gaat verdwijnen.
Wishfull thinking, maar ik hoop dat Oekraïne dit beredeneerd doet om RU links en rechts in de val te lokken, en goed monitoren hoe de troepen van RU bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
brecht_vb schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:50:
[...]

Wishfull thinking, maar ik hoop dat Oekraïne dit beredeneerd doet om RU links en rechts in de val te lokken, en goed monitoren hoe de troepen van RU bewegen.
Als je de verliezen ziet dan komen ze er echt niet makkelijk doorheen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
brecht_vb schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:50:
[...]

ik denk dat het minder rooskleurig is dan dat. Van de berichten die links en rechts komen vanuit Oekraïne zelf en specialisten (zie ook VK artikel van vandaag bv. https://www.volkskrant.nl...rrein-verliezen~v1073802/ en theguardian https://www.theguardian.c...ges-near-avdiivka-ukraine) is Oekraïne heel druk bezig onder gigantisch zware omstandigheden linies in stand te houden en terug te vallen waar het ze niet meer lukt. Ze vechten nu met gigantische tekorten en lijken linies prijs te moeten geven omdat ze simpelweg geen artillerie meer hebben. Dat betekend ook dat het graafwerk van nieuwe linies nutteloos is als je geen artillerie kunt inzetten bij die linies.

In die zin is het ook moeilijk om het aantal verliezen aan Russische kant te plaatsen: als men over de complete linie gigantisch goed opgezetten aanvallen uitvoert, perfect strategie zeg maar, zullen er ook veel doden vallen, evengoed als je veel doden krijgt als je op beperkte fronten heel slecht opgezette aanvallen uitvoert en alles daartussen in.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Het omslagpunt in bevoorrading is altijd koffiedik kijken en vooral afhankelijk van verkenning. Wat vertellen je drones je en je satellieten. Wat vertellen je soldaten je en belangrijker nog; goed interpreteren en luisteren (vooral dat luisteren is het Russische leger nogal matig in soms).
Aan de kant van Oekraïne is het vooral wat al 'klaar stond' in afwachting van het pakket. Mss had de VS en bondgenoten al wat klaar gezet aan de grens bijvoorbeeld. Oekraïne kan ook een 'hail Mary' doen en hun huidige voorraad eruit werpen omdat ze toch weten dat nieuwe in de pijplijn zit.

Plat gezegd weet Rusland dat de tijd voor te benutten voorbij is als al hun soldaten bij het aanvallen gaan vloeken en de gemiddelde soldaat wat nog levend terug komt onderdelen mist. Simpelweg gezegd; Rusland weet wanneer de tijd op is als hun aanvalsgolven extreem hoog verlies zien vergeleken met de normale hoogte.

We praten hier overigens over een tijdsbestek van een week, mss twee en niet langer. Het kan zelfs zijn dat die tijd al voorbij is. Veel steun die direct kan worden geleverd heeft wss al in de startblokken gelegen en Oekraïne zal niet meer conservatief zijn met hun bronnen die wat ze nog hadden nu ze nieuwe krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:34

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

asing schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:04:
Als je de verliezen ziet dan komen ze er echt niet makkelijk doorheen.
Als ik het zo zie verliezen ze nog steeds 30-ish arti per dag, ongeacht of ze vooruitgaan of niet. Dus wat dat betreft boeken ze winst. Mannetjes hebben ze (nog) zat, dus die missen ze niet. Ik begin wel benieuwd te raken naar hoeveel uitrusting ze hebben/uitdelen per mannetje, want AK's zijn wellicht goedkoop, simpel en ruim beschikbaar, maar als je er duizend per dag verliest doet dat ook wat met je supply. En een mannetje zonder buks doet niet veel...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer een update uit Duitsland:
Germany updated their aid supplied to Ukraine.➡️10 Marder 1A3 IFV
➡️ Leopard 2 ammo
➡️1 Skynex air defense
➡️39.638 ammo for GEPARD
➡️IRIS-T missiles
➡️1 TRML-4D radar
➡️7.500 155-mm shells
➡️1 BEAVER bridge layer
➡️1 DACHS
➡️9 mine ploughs
➡️1 AMPS system
➡️60 outboard motors
➡️600 led lamps
➡️6 Oshkosh transporters
➡️18.000 40-mm ammo
➡️3000 RGW-90 ATGM
➡️120-mm ammo
➡️1980 camouflage nets
➡️2000 ponchos
➡️100.000 first aid kits
toon volledige bericht
https://www.threads.net/@noelreports/post/C6W-gVgta0V?hl=en

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Blijkbaar helpen de “turtle / barn” cages wel iets om de tanks te beschermen, volgens de titel van onderstaande video moet UA nu meer FPV drones gebruiken om er eentje te kunnen uitschakelen.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/qxpheCQi57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Exploderende clustermunitie aanval van Rusland op Odessa:

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/GY8WZPkObV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 18:47
Laatst was er een bericht dat de M1 Abrams het niet zo goed doen op het huidige slagveld, vooral vanwege de drones.
Hoe verhouden de europese tanks zich daartegen eigenlijk?

Ik neem aan dat het vergelijkbaar is, want ze zijn waarschijnlijk voor hetzelfde doel gebouwd en toen waren er nog geen drones...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

gustaveau schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:30:
Laatst was er een bericht dat de M1 Abrams het niet zo goed doen op het huidige slagveld, vooral vanwege de drones.

Ik neem aan dat het vergelijkbaar is, want ze zijn waarschijnlijk voor hetzelfde doel gebouwd en toen waren er nog geen drones...
Tanks op zich zijn niet goed ingericht op drones. In het verleden hadden tanks ook al moeite met zaken zoals helikopters en vliegtuigen of raketten. De traditionele oplossingen zijn counter-measures (nevel, actief pantser, etc. etc.) Een andere gebruikelijke oplossing is combined arms wat de reden is waarom je infanterie en andere zaken je tank ondersteunen.
Die dingen werken nog steeds....maar....Tanks zijn niet goed in omhoog kijken en daarop reageren en er zijn heel, heel veel drones. Drones zijn klein en je wilt niet een wapen van 100.000 euro afschieten op een gemotoriseerde brommer van nog geen 500 euro. Zeker niet als je weet dat er diezelfde dag nog zeker 5 op die tank af gaan.

Dus momenteel is er een armsrace bezig om dingen op tanks te zetten. Ironischer wijze denk ik persoonlijk dat ouderwets flak geschut van de tweede wereldoorlog en eerder het beste werkt. Het is goedkoop en heeft een hoge schiet snelheid. Drones zijn niet supersoon over het algemeen en niet gepantserd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Auredium schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:37:
[...]

Die dingen werken nog steeds....maar....Tanks zijn niet goed in omhoog kijken en daarop reageren en er zijn heel, heel veel drones. Drones zijn klein en je wilt niet een wapen van 100.000 euro afschieten op een gemotoriseerde brommer van nog geen 500 euro. Zeker niet als je weet dat er diezelfde dag nog zeker 5 op die tank af gaan.
Grappige opmerking die me bijgebleven is uit een recente aflevering van Veldheren. Vrij vertaald: "Bewaar die PRTL's voor stads-oorlogsvoering. Die kunnen tenminste iemand van het dak van een flat af schieten".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Allemaal vergelijkbaar, die tanks vallen allemaal ten prooi aan drones.

Tot nu toe hebben alleen de Russen een oplossing gevonden:

Ik bedoel, The A-Team zou jaloers zijn :o

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GMBmcp2WoAAq0XF?format=jpg&name=medium

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 30-04-2024 12:55 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

Ze waren idd een stukje naar achteren gehaald ivm kwetsbaarheid door drones, vermoed dat ze nu EW kits gaan maken en ze dan weer richting front verschuiven oid?

Zulke EW kits zullen vast ook wel dan weer als optie op de nieuwste Abrams worden gezet bij de VS zelf :P

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 30-04-2024 13:32 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 18:33
En EW houdt in, jammers voor bv drones (zodat de besturing of beeld wegvalt)?
Dus iets met EW erop, zal ook echt geen drones in zijn buurt krijgen?

Want buiten dat, leuk zo'n kooi. Maar die gasten kunnen best goed vliegen. De rupsbanden zijn meestal overal onbeschermd. Dat als target nemen schakelt zo'n tank toch ook uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
NeutraleTeun schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:38:

Want buiten dat, leuk zo'n kooi. Maar die gasten kunnen best goed vliegen. De rupsbanden zijn meestal overal onbeschermd. Dat als target nemen schakelt zo'n tank toch ook uit?
EW betekent dat je het signaal verstoort door heel veel ruis en herrie op de frequentieband van de drone te zetten. Dat heeft als gevolg dat de video stream niet meer goed doorkomt en commando's van de drone operator ook niet meer goed doorkomen.

De drone kan dan geen aanval inzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
asing schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:50:
[...]

EW betekent dat je het signaal verstoort door heel veel ruis en herrie op de frequentieband van de drone te zetten. Dat heeft als gevolg dat de video stream niet meer goed doorkomt en commando's van de drone operator ook niet meer goed doorkomen.

De drone kan dan geen aanval inzetten.
Maar er zijn daarnaast nu al drones die daarna autonoom op target visual afgaan.
En dat lijkt me echt een lastig verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 19:08

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

NeutraleTeun schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:38:

Als de EW de juiste frequenties belast krijgt de operator geen beeld meer en de drone geen besturingsopdrachten meer. Bereik van de EW is ook belangrijk, als pas in de laatste 10 meter de EW overhand krijgt is het te laat. De laatste versies drones kunnen het laatste stuk zelfstandig 'op zicht' doen zodat EW zinloos wordt. (zijn nog niet zo veel van en ze zijn duurder natuurlijk).

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Mektheb schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:54:
[...]

Maar er zijn daarnaast nu al drones die daarna autonoom op target visual afgaan.
En dat lijkt me echt een lastig verhaal.
Daar zijn ze mee bezig. In hoeverre dat klaar is weet ik niet. Die drones heb je er niet mee. De rest nog wel.

Dit soort oorlogvoering is net begonnen, dus het zal snel ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
asing schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:57:
[...]

Daar zijn ze mee bezig. In hoeverre dat klaar is weet ik niet. Die drones heb je er niet mee. De rest nog wel.

Dit soort oorlogvoering is net begonnen, dus het zal snel ontwikkelen.
Eens, enkel maakt dat de kijk naar het veld wel heel anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
Mektheb schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:36:
[...]

Eens, enkel maakt dat de kijk naar het veld wel heel anders.
We hebben natuurlijk 2 kanten. De kant van Oekraïne, waarbij men vrij toegang heeft tot kennis en onderdelen, en waar heel Europa meedoet in de engineering. Zo meldde Artur Rehi laatst dat ze in Letland een drone hadden ontwikkeld die helemaal zonder Chinese know-how en chips was gemaakt.

De Russen aan de andere kant zitten onder de sancties. Ze kunnen niet zomaar aan van alles komen. Daarnaast heeft het Kremlin iedereen gestraft die zelf wilde denken of initiatief wilde tonen. Als ze technologie wilden dan kochten ze dat gewoon in. Dat werkt nu niet meer. De snelheid waarmee ze iets nieuws kunnen ontwikkelen zal dus niet zo hoog liggen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Kwam zojuist onderstaande tweet tegen, extra AA capabilities voor UA zijn altijd welkom!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
En extra funding vrij gemaakt voor drones:
⚡🦅🇺🇦 "Ukrainian government allocates an additional UAH 15.5 billion for the purchase of 300,000 drones for AFU", - PM Shmyhal❗️This is an additional resource to the 43.3 billion hryvnias that were allocated to the UAV this year.
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C6Y17CrrC74?hl=en

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 22:10
asing schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:09:
[...]

De Russen aan de andere kant zitten onder de sancties. Ze kunnen niet zomaar aan van alles komen. Daarnaast heeft het Kremlin iedereen gestraft die zelf wilde denken of initiatief wilde tonen. Als ze technologie wilden dan kochten ze dat gewoon in. Dat werkt nu niet meer. De snelheid waarmee ze iets nieuws kunnen ontwikkelen zal dus niet zo hoog liggen.
China levert gewoon onderdelen die zij zelf kunnen maken, Iran levert gewoon en al onze oude televisies en andere apparaten gaan nog steeds richting landen die nog zaken doen met Rusland..
In al die oude apparaten zitten zat zat bruikbare onderdelen.
Die sancties zijn een wassen neus voorlopig.

[ Voor 4% gewijzigd door murphydrz op 30-04-2024 17:45 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:54
De Oekraïense aanvallen op de rafinaderijen in rusland hebben impact, de particuliere prijs van diesel is gestegen met 10% en die van benzine 20%. Dat betekend dat er weldegelijk een tekort is aan brandstof om iedereen (oa leger, bedrijven en burgers) ervan te voorzien. Daarbij heeft Poetin daadwerkelijk een lage brandstofprijs nodig om de bevolking tevreden te houden.

Philip Ingram vind er het volgende van:
“It’s like a mosquito — when you can’t find it, can’t kill it and it keeps coming back night after night, you’re going to be exhausted," Philip Ingram, a former British military intelligence officer and NATO planner, said. “It’s a very good way of taking the pressure off from the front lines."
Bron: https://www.politico.eu/a...e-strikes-oil-refineries/

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 19:08

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Het terug veroveren van Oekraïne van een klein, op het oog van weinig betekenisvol, eilandje heeft de Russen toch aardig getriggerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFCgpgLrDP9Nub8dlOITmeQuKvo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gzOnsYTS1XBTksWDva3boiti.jpg?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door Tens op 30-04-2024 18:53 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Afgelopen september/oktober vielen de leveringen van de USA stil, sindsdien heeft Rusland 270 km2 veroverd op Oekraiene.

Uiteraard is dit een aardige lap grond, maar UA heeft desondanks wel aardig goed stand kunnen houden, helaas waarschijnlijk wel met onnodig hoge(re) verliezen.
FPV drones hebben het gat in afwezigheid van artillerie op kunnen vangen.

Om die 270 km2 in perspectief te plaatsen, dat is 0.3% van het totale oppervlak van Oekraïens grondgebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 02-05 14:39
gise schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:16:
Afgelopen september/oktober vielen de leveringen van de USA stil, sindsdien heeft Rusland 270 km2 veroverd op Oekraiene.

Uiteraard is dit een aardige lap grond, maar UA heeft desondanks wel aardig goed stand kunnen houden, helaas waarschijnlijk wel met onnodig hoge(re) verliezen.

Om die 270 km2 in perspectief te plaatsen, dat is 0.3% van het totale oppervlak van Oekraïens grondgebied.
Fog of war is momenteel dichter dan ooit: we weten gewoon niet hoe UA er echt voor staat, want elke battlefield report heeft een politiek en propaganda doel. Er is gewoon geen enkele ratio te verzinnen voor eerlijk rapporteren wat er gebeurt als dit niet in je belang is.

Ik hoop dat de hulp werkelijk zichtbaar en voelbaar is, al lost het evt personele tekorten niet op. Wellicht motiveert het weer meer mensen om zich te melden voor dienst als ze weten dat ze genoeg en goed materiaal tot hun beschikking hebben.

Ik zou zelf de euforische 'jamaar Rusland heeft enorme verliezen geleden' er tegenaan kunnen gooien, maar ik begin wel in te zien dat die verliezen gewoon opvulbaar zijn in dit tempo en voor hele lange termijn ook. Je ziet nu al diverse etniciteiten aan het front verschijnen, aziatische mensen, afrikaanse mensen, ze worden overal vandaan gehaald. Om de VS te laten bloeden zal China wellicht op termijn gerust toestaan dat er allerlei groepen uit Chinees territorium komen 'helpen'. UA kan alleen maar winnen met enorme en onuitputtelijke steun en die hapert steeds aan alle kanten - waarbij de politieke ruk naar rechts ook niet helpt.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:29

rapture

Zelfs daar netwerken?

gise schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:16:

Ik heb het op Reddit gezien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vz6nLw3oCFWyuWQ94UMeAVM1-Jo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mSoMGCzdVJJBTp6ffnnpcmQP.webp?f=fotoalbum_large
https://www.reddit.com/r/...m%C2%B2_after_us_stopped/

In een comment:
While devastating, the scale is important... Chicago is 600 square km. And the vast majority of the occupied area are open fields.
Antwerpen is 204,32 km² groot en Rotterdam:
Oppervlakte 132,08[1] km²
- land 113,12[1] km²
- water 18,96[1] km²
Wikipedia: Rotterdam
Half jaar een leger droogleggen heeft gevolgen, maar het valt goed mee.

Nu de ammo eraan komt, moet rusland wel hun laatste goede kans grijpen met zoveel mogelijk spam tegen de frontlinie aansmijten. Nog voordat de Oekraïners allemaal kunnen reloaden. Net zoals in de shooters, is iemand tijdens z'n reload aanvallen het beste moment.

Ik ben benieuwd hoeveel creativiteit in de Oekraïense logistiek zit. De eenheden kunnen hun eigen konvooien van bestelwagens naar de grens sturen. Hoeveel lege ruimte in de vrachtwagens kunnen opgevuld worden? Kunnen ze via een Uber-achtige app vrachtopdrachten aan iedereen aanbieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
XWB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:48:
Ik bedoel, The A-Team zou jaloers zijn :o

[Afbeelding]
Cope shed :+

Maar het werkt wel helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
rapture schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:08:

Nu de ammo eraan komt, moet rusland wel hun laatste goede kans grijpen met zoveel mogelijk spam tegen de frontlinie aansmijten. Nog voordat de Oekraïners allemaal kunnen reloaden. Net zoals in de shooters, is iemand tijdens z'n reload aanvallen het beste moment.
Die ammo gaat ook weer op.

De vraag is wie de presidentsverkiezingen gaat winnen, en hoe groot de MAGA invloed gaat zijn in Jan 2025. De rechtszaken verhogen vooralsnog de populariteit van Trump. Wel zie ik dat ze hem spreekverboden opleggen tijdens de rechtszaak, zoals dat bij Alex Jones ook zo mooi werkte. Zo moet je deze kindertjes (want dat zijn het, emotioneel gezien) aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:41

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Dit maandtopic gaat nu sluiten.

Jullie kunnen verder posten in Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M5.

De mei posts in dit topic verplaatsen ook naar Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M5.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid