???
Het is zeer ernstig dit voorval, en het is nog gelukt (SOs overleden) en als je het zwart-wit bekijkt is het 2 voor 1.
Maar... vanwege één voorval, een uitzondering dus -wat je ook letterlijk direct in je post articuleert- gaan we op basis van afkomst alle Russen in kampen stoppen? Zover is het nog lang niet. Allereerst zijn we nog niet in officiële staat van oorlog met Rusland. Daarnaast is op zeker niet iedere Rus slecht of pro Poetin. gathering.tweakers.net draait dan toevallig op Apache, maar zat websites draaien Nginx en dat is geprogrammeerd door een Rus (hoewel geboren in een stad die ligt in het huidige Kazachstan).
Ik zou er graag van uit willen gaan dat veiligheidsdiensten een schifting maken tussen de meest ernstige gevallen en de rest (want alles onderzoeken is ondoenbaar). Die ernstige gevallen in de gaten houden is te duur maar kun je doen om de lieve vrede te bewaren. Omdat we de lieve vrede niet meer hoeven te bewaren, kun je ze uitzetten, waarmee je uiteindelijk resources bespaard. Wat ook daadwerkelijk met allerlei 'diplomaten' (lees: spionnen met diplomatic cover) plaats heeft gevonden.
Hoe dan ook, het probleem is groter: steekincidenten, ongeacht afkomst, komen vaker voor dan specifiek geweldsincidenten jegens Oekraïners.
Mensen horen niet met steekwapens in winkelcentra rond te lopen. Inmiddels mag je in diverse gemeenten in Nederland ook niet op straat rondlopen met steekwapens. Doe je dat wel, dan ben je strafbaar. Ik woon in zo'n gemeente, en laat mijn zakmes (wat ik gebruikte omdat het handig is; niet 'voor mijn veiligheid') netjes thuis. Hoe het in Duitsland zit weet ik trouwens niet.