Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:
  • 184.131 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

3raser schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:51:
[...]

Die schijnen hun opleiding nog niet te hebben afgemaakt. ;)

[...]

Ik vind het vooral bizar dat een shell zoveel geld moet kosten terwijl een drone (die naar mijn idee wat ingewikkelder in elkaar zit) zoveel goedkoper is.
Een drone die ongeveer aan de specs voldoet kun je bij wijze van spreken met een TomTom en een 3d printer in elkaar knutselen.

Die shells moeten exact aan de specs voldoen om de loop niet te slopen. En je zult er metaal voor moeten bewerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Ik vind het vooral bizar dat een shell zoveel geld moet kosten terwijl een drone (die naar mijn idee wat ingewikkelder in elkaar zit) zoveel goedkoper is.
De kwaliteits eisen voor NAVO munitie zijn extreem hoog.

YouTube: The factory working 24/7 to make shells for Ukraine

Hier zie je dat granaten met x-rays worden gechecked voor pockets lucht in de explosieve lading. Er zijn al eerder berichten in de pers geweest dat de EU kwaliteits eisen, zoals dat de granaat 15 jaar stabiel moet kunnen worden opgeslagen, niet zo relevant meer zijn voor granaten die binnen een week afgeschoten worden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:50

rapture

Zelfs daar netwerken?

Naast zware industrie nodig hebben voor artilleriegranaten en schietbuizen.

Artilleriegranaten moeten zuiver en uitgebalanceerd zijn om recht te kunnen vliegen. Met x-ray checken op holle ruimtes zoals luchtbellen of de Fransen checken hun artilleriegranaten op zo zuiver als kerkklokken klinken. We leveren artilleriegranaten zo goed om als muziekinstrument gebruikt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:59
rapture schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:04:
Net zoals men in de geschiedenis tanks bij elkaar zetten ipv over de infanterie uitspreiden, worden de drones ook in een drone company geconcentreerd.
[Afbeelding]

Hoe drones voor informatie vergaren georganiseerd zijn.
[Afbeelding]

Informatie op een tablet getoond:
[Afbeelding]

We zijn gewend aan de games volgen de realiteit, maar het omgekeerde wordt ook gedaan. Waarom kunnen we niet de informatiezekerheid, gebrek aan fog of war, handige mini-map,... en andere quality of life features in de games niet in real life hebben?

Er zijn nog meer plaatjes over long range drones, EW,...
Dit is toch wel bizar eigenlijk. Een deel van dit systeem bestaat uit goedkope consumenten drones. De backbone zal niet goedkoop zijn, maar zit op relatief veilige afstand. Het "eindproduct" kost geen drol in vergelijking met granaten en ATGM's en zijn veel effectiever.

Een geweldige oplossing voor degene die het gebruikt, een hel voor degene die het ontvangt.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

PASware schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:20:
[...]

Dit is toch wel bizar eigenlijk. Een deel van dit systeem bestaat uit goedkope consumenten drones. De backbone zal niet goedkoop zijn, maar zit op relatief veilige afstand. Het "eindproduct" kost geen drol in vergelijking met granaten en ATGM's en zijn veel effectiever.

Een geweldige oplossing voor degene die het gebruikt, een hel voor degene die het ontvangt.
En ontwikkelinggemak, schaling, innovatie,... tegen de snelheid van software development.

Moge het vrije denken, vrije toegang tot kapitaal, adhoc initiatieven,... winnen van de gebruikelijke nadelen van dictaturen zoals centraal geleide beleid, corruptie, geen vertrouwen dat de dictator aan de contracten/bestellingen gaat houden,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:08

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

PASware schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:20:
Het "eindproduct" kost geen drol in vergelijking met granaten en ATGM's en zijn veel effectiever.
Ten opzichte van artillerie wel, al zijn er ook vaak meerdere suïcide drones nodig voor een kill.
Javelin en aanverwant hebben bijna 100% kill rate, maar zijn ook veel duurder.
Ontwikkelingen gaan snel, EW, die drones laten crashen en drones die het laatste stuk zelfstandig op 'zicht' kunnen vliegen zodat EW weer geen effect heeft.

aanvulling: deze discussie hoort eigenlijk ergens anders.

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 23-04-2024 09:36 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:10
rapture schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:04:
[...]
Informatie op een tablet getoond:
[Afbeelding]

We zijn gewend aan de games volgen de realiteit, maar het omgekeerde wordt ook gedaan. Waarom kunnen we niet de informatiezekerheid, gebrek aan fog of war, handige mini-map,... en andere quality of life features in de games niet in real life hebben?

Er zijn nog meer plaatjes over long range drones, EW,...
Vertaling door Google:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yN2r_lX72gDarCyy0Fh8gjE-ec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tzlRkvAO8PoeGRm8KmBh3gMz.png?f=fotoalbum_large

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• asing
Ik klap hem even hier neer....

Met andere woorden: zodra de krabbel van president Biden op het papier staat rollen de Bradleys de grens over.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens

Tens

asing schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:29:

[Twitter]

[Twitter]

Met andere woorden: zodra de krabbel van president Biden op het papier staat rollen de Bradleys de grens over.
Er hoeft weinig uit de VS te komen, er staat genoeg in Europa:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlCEb9RukhZljqTCCmVrkX-dZM0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OMW8gsKjr89D3FrwcEiGTRBZ.jpg?f=user_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:21

[Twitter]

[Twitter]

Wat is de IFB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-05 13:57
Een typo waar IFV hoort te staan.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter

[Twitter]

[Twitter]

Ik zou niet te vroeg juichen, vaak genoeg staan ze op een trein om van of naar een oefening in oost-europa te gaan :)

Dus totdat het ergens officieel gemeld is neem ik een korreltje zout bij dit soort positief nieuws :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[Twitter]

[Twitter]

Die gaan het niet worden. Ik zie een extra camera/sensor aan de rechterkant van de turret. Dat zijn M2A3.

Oekraïne krijgt de M2A2 ODS uit de jaren 90. Amerikaanse veteranen hebben gezegd dat een Amerikaanse bemanning nooit meer met een M2A2 ODS gaan rijden. Tenzij als ze hun equivalent van Kamervragen willen uitlokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
rapture schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:56:
[...]

Die gaan het niet worden. Ik zie een extra camera/sensor aan de rechterkant van de turret. Dat zijn M2A3.

Oekraïne krijgt de M2A2 ODS uit de jaren 90. Amerikaanse veteranen hebben gezegd dat een Amerikaanse bemanning nooit meer met een M2A2 ODS gaan rijden. Tenzij als ze hun equivalent van Kamervragen willen uitlokken.
Zo goed heb ik niet zitten opletten :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Even naar weer een optekening van wat Rusland nodig heeft om een dorp in te nemen.
Niet dat die 30k soldaten allemaal door de gehaktmolen zijn gegaan maar er zal alsnog het nodige verloren zijn gegaan.

En knap van Oekraïne hoe lang ze op 1 plek kunnen blijven verdedigen, uiteraard als posities niet meer houdbaar zijn moeten ze terugvallen, maar waarschijnlijk zit er wel een onbalans in het aantal Russen vs het aantal Oekraïeners in manschappen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LNOIj4cBYmg-irgIwWTo_QCNCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YX2uXX16lOdy91guilhG504X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Ty-h04lboOrx3D6cpN052cf8T8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pM97HYaULArIdLrKmfAH9Zgh.png?f=fotoalbum_large

https://twitter.com/nexta_tv/status/1782795812340211840

Voor degenen die het even ontschoten was : 9 mei is "Parade Day" in Moskou.

[ Voor 9% gewijzigd door asing op 23-04-2024 19:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:57:

Voor degenen die het even ontschoten was : 9 mei is "Parade Day" in Moskou.
Als ik Putin was zou ik wat buitgemaakte humvees, bradleys en YPR's op een trailer door de straten van Moskou rijden. Dan wordt er tenminste minder geluld over het gebrek aan russisch materieel ...
Vorig jaar was het al een trieste vertoning en dat zal dit jaar niet veel beter zijn denk ik.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
80 voor en 19 tegen, zojuist in de Senaat. Als ik het allemaal goed begrijp tenminste.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Apache4u schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:52:
80 voor en 19 tegen, zojuist in de Senaat. Als ik het allemaal goed begrijp tenminste.
Nog niet.... Er is nu iemand tegen die roept dat ze zo gaan stemmen over Oekraïne.

Dus het komt nog denk ik. Maar waar hor nog te snappen was is de senaat wel erg stoffig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Er is nog niet echt gestemd. Dit was een eerste stemming:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7QmXVfXp15FYkMRFHxVY2dQ88I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3AxbwzdpjTxqpgQsT6nVc70.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was alleen een stemming om het debat te verkorten. Dat tijdrekken heet filibusteren.
De techniek van het filibusteren wordt vaak gehanteerd in de Amerikaanse Senaat. Senatoren hebben het recht om zo lang te spreken als ze willen over een onderwerp naar keuze, tenzij een meerderheid van drie vijfde (60 procent) van het totale aantal senatoren (inclusief afwezige), dus normaal gesproken 60 senatoren, met een cloture motion een tijdsbeperking afdwingt voor de resterende behandeling[2], waardoor filibusteren geen zin meer heeft.
Anyway, er volgt nog een debat en nog een stemming en dan komt het hopelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

asing schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:28:
[...]

Zo goed heb ik niet zitten opletten :9
Gevisualiseerd:

Er steekt teveel materiaal boven de turret.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7rLqg8m9lnpeUFKj6UBaa2daio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kP23NAiQWzI2FN78pdbm7hQW.jpg?f=fotoalbum_large

Bradley met Oekraïense pixel, counter offensive crosses,... heeft minder materiaal dat boven de turret uitsteekt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_D_AuCqblqeVrWGE7S6bSftU0SA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDxUHkAngbr7e9WsvH6TBuIu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eafsgHXwL1pqlKLdUPu4kEfZ3fM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUGKkZVcZ3eKNIheV7mhA7J8.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• beany
asing schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 23:07:
Er is nog niet echt gestemd. Dit was een eerste stemming:

[Afbeelding]

Dit was alleen een stemming om het debat te verkorten. Dat tijdrekken heet filibusteren.

[...]

Anyway, er volgt nog een debat en nog een stemming en dan komt het hopelijk goed.
Het is er doorheen!!

https://nos.nl/artikel/25...steunpakket-voor-oekraine
De Amerikaanse Senaat heeft ingestemd met een nieuw steunpakket van 61 miljard dollar voor Oekraïne. De wet werd zoals verwacht met een ruime meerderheid aangenomen door de senatoren (79 voor, 18 tegen), nadat het pakket zaterdag al door het Huis van Afgevaardigden was goedgekeurd.

Daarmee wordt het in de praktijk mogelijk om Oekraïne binnen enkele dagen weer te voorzien van militaire steun vanuit de VS. President Biden zei na de stemming dat hij de wet vandaag nog zal ondertekenen.
En Biden gaat vandaag tekenen (onderstaand statement is van gisteren). Volgens Biden kan er DEZE week nog begonnen worden met het zenden van materiaal naar Ukraine!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzeKN_8CWLo7WgeJAv2zqyqBwsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkPGKCqcOhYjLtOwQxnG4doN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door beany op 24-04-2024 09:44 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
1e pakket wordt achter de schermen al klaar gezet idd:
The United States is preparing a $1 billion military aid package for Ukraine, the first to be sourced from the yet to be signed Ukraine-Israel bill.

Two U.S. officials told this to Reuters on Tuesday, Ukrinform reports.

"The aid package includes vehicles, Stinger air defense munitions, additional ammunition for high-mobility artillery rocket systems, 155 millimeter artillery ammunition, TOW and Javelin anti-tank munitions and other weapons that can immediately be put to use on the battlefield," the news outlet quoted the officials as saying.
https://www.ukrinform.net...-for-ukraine-reuters.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 14:39
rapture schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 23:58:
[...]

Gevisualiseerd:

Er steekt teveel materiaal boven de turret.

[Afbeelding]

Bradley met Oekraïense pixel, counter offensive crosses,... heeft minder materiaal dat boven de turret uitsteekt:

[Afbeelding]
Voordeel: De VS heeft er nog duizenden op voorraad, nadeel, geen NVG voor de commander, jaren 90' NVG voor de gunner, geen ranged detonation frag munitie e.d.

Dus het is in dit conflict een gevaarlijk wapen, met de armor-up, maar het is 30 jaar oude techniek, waar er inmiddels nieuwere generaties zijn die ze niet krijgen. En ze krijgen er best wel weinig om de een of andere reden.

Denk overigens dat voor het winnen van de strijd in de loopgraven de Bradley niet het definitieve verschil kan maken: luchtoverwicht en overwicht op artillerie en logistiek gaat veel meer doen. Als de VS daadwerkelijk de ATACMS van 300km gaat leveren dan wordt het voor Rusland een stuk lastiger om iets in de buurt van het front te bewaren. Of, een zekere brug werkend te houden. Ik las op Twitter dat dit in het door Biden afgetekende voorstel zit, dus dat is ook eindelijk zover.

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-04-2024 14:01 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:59:
[...]

Denk overigens dat voor het winnen van de strijd in de loopgraven de Bradley niet het definitieve verschil kan maken: luchtoverwicht en overwicht op artillerie en logistiek gaat veel meer doen. Als de VS daadwerkelijk de ATACMS van 300km gaat leveren dan wordt het voor Rusland een stuk lastiger om iets in de buurt van het front te bewaren. Of, een zekere brug werkend te houden. Ik las op Twitter dat dit in het door Biden afgetekende voorstel zit, dus dat is ook eindelijk zover.
Het gat dat valt door het lage aantal tanks dat geleverd wordt, zal gedeeltelijk door de Bradley/Marder/CV90 etc moeten worden opgevangen denk ik.

Verder gaat in Duitsland de Taurus saga weer door nu de VS de longrange ATACMS zou kunnen leveren:
The head of the defense committee of the Bundestag, Marie-Agnes Strack-Zimmermann, again appealed to the chancellor of Germany, Olaf Scholz, with a call to transfer Taurus long-range missiles to Ukraine.

She stated this to the t-online publication, commenting on the expected transfer of American ATACMS missiles to Kyiv, Ukrinform reports.
https://www.ukrinform.net...fter-us-approves-aid.html

En Scholtz heeft weer nee gezegd :P
During a press moment with British Prime Minister Sunak, Chancellor Olaf Scholz said he has not changed his mind on supplying Taurus cruie missiles to Ukraine, Bloomberg reporter alexwickham reports.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 24-04-2024 14:46 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
UK stuurt nu ook hun variant glide bombs oid:
🇬🇧🇺🇦 UK, as part of a new military aid package, will hand over high-precision "Paveway IV" aerial bombs to Ukraine, - BBC👀 The "Paveway IV" is a dual-mode GPS/laser-guided bomb with a maximum range of over 30 km, depending on drop height, speed and flight path.
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C6I3a4jrbNa?hl=en

[ Voor 42% gewijzigd door YakuzA op 24-04-2024 14:45 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

NiGeLaToR schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:59:
[...]

Voordeel: De VS heeft er nog duizenden op voorraad, nadeel, geen NVG voor de commander, jaren 90' NVG voor de gunner, geen ranged detonation frag munitie e.d.

Dus het is in dit conflict een gevaarlijk wapen, met de armor-up, maar het is 30 jaar oude techniek, waar er inmiddels nieuwere generaties zijn die ze niet krijgen. En ze krijgen er best wel weinig om de een of andere reden.
Zelfs met 90s techniek, is er merkbaar verschil in view range. Met russische/Sovjet materiaal kan je dromen over 1km ver kunnen zien en oude meuk uit het Westen is goed om een warme uitlaat of konijnen in het bos op 3km te kunnen zien.

De Amerikaanse veteranen spraken over met het warmtebeeld van een Bradley kan je zien welke soldaten verkouden zijn en op een andere temperatuur lucht uitademen.
Als ze in de aanval gaan, dan worden zoveel mogelijk infanteristen op een vakje op de kaart geconcentreerd en dat trekt artilleriegranaten aan. Dus ze stoppen de infanteristen in voertuigen dat bescherming tegen granaatscherven biedt en het voertuig moet kunnen rijden en schieten.

Een APC zoals M113 biedt niet genoeg bescherming en schiet niet hard genoeg. Dan grijp je naar een IFV zoals Bradley, CV90,...

Aanval is niet alleen het offensief, maar als een eenheid van het front wegrent, een gat laat vallen en de vijand wilt erdoor rushen. Dan wordt 47th Mechanized Brigade ingezet om met een stevige tik het gat in het front dicht te slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

Beperkte schade, oorzaak is ook nog onduidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAh596nMv-Nc1d01NVi4F5-7jJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9G5dGy6qaVJiupbCnsjrCcM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Signed, Sealed, Delivered!

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
BIDEN Signing Ukraine, Israel, Taiwan Aid Bill. Live Stream

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Dit lijkt de eerste zending te worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ae4EF8JfvOTaKaPVvWSXukFgouE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXo6SK387EtjAVXlI0tTMXFV.jpg?f=fotoalbum_large

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:25

Garyu

WW

Bradleys zijn fijn, de rest klinkt als vooral als een munitie-pakket voor alles wat er al staat (AIMs, 155mm, HIMARS raketten, TOW, etc) en ondersteunende voertuigen (Humvees, trucks, sleepwagens, en vergelijkbaar spul).

Er staan helaas geen getallen naast, de verdeling van het geld over de verschillende categorieen zou me wel interesseren.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Garyu schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:45:
[...]

Bradleys zijn fijn, de rest klinkt als vooral als een munitie-pakket voor alles wat er al staat (AIMs, 155mm, HIMARS raketten, TOW, etc) en ondersteunende voertuigen (Humvees, trucks, sleepwagens, en vergelijkbaar spul).

Er staan helaas geen getallen naast, de verdeling van het geld over de verschillende categorieen zou me wel interesseren.
Het eerste pakket schijnt 1 miljard dollar waard te zijn. Dus dat is best wel wat zeg maar. Als het goed is zouden ook de long range ATACMS snel moeten komen. Dat was onderdeel van de wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
zijn dit de ATACMS?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jH6vtev6A5hnxcxj1kIYA8CknqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYS5smiGcIpjTrkUCG8zHZk7.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:01
"Airfield support equipment", ondersteuning voor F16's? 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Zojuist best wat posts over steunpaketten, en wie het meeste steunt, verplaatst naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3.

Even melden dat Biden iets getekend heeft kan hier, dat de Britten of wie dan ook iets gaan leveren, wat dan ook nieuws is, ook graag hier. De discussie over die steunpakketten alleen graag in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3.

Hier graag vooral de feiten over het strijdverloop zelf en wat nodig is om die feiten nog wat scherper te maken, en dan weer verder naar andere informatie.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens

Tens

even een geruchtje van liveuamap:
40 minutes ago - 47°24′N 32°57′E
The US has secretly shipped long-range ATACMS to Ukraine. Ukraine has already used them twice on Russian positions inside occupied Ukraine. US to send more in the $1bn package Biden just greenlit
edit; lijkt bevestigd door Pentagon spokesman Garron Garn:

[ Voor 18% gewijzigd door Tens op 24-04-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:23:

[...]

[Twitter]
Dan is het alleen even de vraag welke uitvoering het is. De M39 hadden ze al, dus misschien de M48 of M57. Die laatste 2 klappen tot 300 km. 165km is voldoende om zo ongeveer alles in bezet gebied te raken. Alleen voor de Krim heb je meer nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Nee, helaas.

Verder is dit goed nieuws, het tempo zit er nu goed in. Ik vraag me af of we in de komende weken een kentering gaan zien, hopelijk in de vorm van het beter kunnen vasthouden van de frontlinie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

asing schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:32:
[...]

Dan is het alleen even de vraag welke uitvoering het is. De M39 hadden ze al, dus misschien de M48 of M57. Die laatste 2 klappen tot 300 km. 165km is voldoende om zo ongeveer alles in bezet gebied te raken. Alleen voor de Krim heb je meer nodig.
Dzhankoy vorige week wordt genoemd, Dzhanky-Kherson is 165km+. Maar bevestiging vanuit Oekraïne daarvan kun je wel vergeten.
https://www.nytimes.com/2...jC-_cyusan&smid=url-share
In a major policy shift, President Biden secretly approved the decision to send more than 100 of the longer-range missiles in mid-February, the senior U.S. official said, as well as more of the cluster munition variant. They were part of a $300 million shipment of weapons to Ukraine in March, the first new aid package for the country since funding ran out in late December.

[ Voor 35% gewijzigd door Tens op 24-04-2024 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:23:
[...]

[Twitter]
Dzhankoi was dus echt een ATACMS zoals door RU channels geclaimed werd? :p
YakuzA in "Zaporizhzhia front + de Krim"

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 24-04-2024 20:06 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:04:
[...]

Het is voorgekomen dat er na de ontploffing onderdelen achterbleven. De Storm Shadow had dat bijvoorbeeld, en zo zijn er vast nog een paar. Als je een paar van die onderdelen hebt dan kan je wel bepalen wat je geraakt heeft. Als dat ook nog eens buiten range is van wat de bekende ATACMS kan, dan zit je in longe range ATACMS te denken.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AH7BYXjCcW9V7tToiVDGxMWtqLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dubZcbF14IZ2LfZRbiPJbJ8D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:32

Auredium

Informaticus Chaoticus

YakuzA schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:04:
[...]

Zelfs een kapotte klok heeft twee keer per dag gelijk. :D

Maar wel goed dat ze nu die raketten hebben gekregen. Politiek ziet het er in de VS ook beter uit.

Wat is dat van die minister van defensie in Rusland? Teleurgestelde resultaten in de ogen van Poetin?

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 02-05 14:39
RoD schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:38:
[...]

Nee, helaas.

Verder is dit goed nieuws, het tempo zit er nu goed in. Ik vraag me af of we in de komende weken een kentering gaan zien, hopelijk in de vorm van het beter kunnen vasthouden van de frontlinie.
Ik weet niet hoe het nu loopt met die arti munitie en hoeveel we nu produceren, ergens kochten/vonden en de VS kan/wil leveren. Volgens mij gaat dit de frontlinie vooral helpen, oneindig veel munitie voor arti.

Voor een offensief hebben ze andere dingen nodig en voor uitputting en vernietiging van het Russische leger verder naar achter de linies ook - maar artillerie is key.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
VS blijkbaar ATACMS gestuurd omdat Rusland niet luisterde naar de waarschuwingen:
“We had warned Russia against acquiring North Korean ballistic missiles and against renewing its attacks against Ukraine’s civilian infrastructure,” Dietz said. “With our readiness concerns resolved, we were able to follow through on our warning and provide this long-range capability to Ukraine.”
https://edition.cnn.com/2...les-to-ukraine/index.html

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens

Tens

edit: Oops, spuit elf :P

Rusland was blijkbaar gewaarschuwd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NClrYN-ZEJ3jcbnbxXTjftAoB8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjnH7igKFLmrGd8Z2Nh6nb7G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Ze kunnen dicht genoeg komen met drones om te filmen, aanvallen is blijkbaar lastiger vanwege de EW

Zou ook zomaar kunnen dat de hele crew bewusteloos is vanwege de uitlaatgassen die niet weg kunnen.

edit: andere bronnen zeggen abandoned, zijn ook filmpjes van recovery.

[ Voor 11% gewijzigd door Tens op 25-04-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-04 16:27
Tens schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:51:
Ze kunnen dicht genoeg komen met drones om te filmen, aanvallen is blijkbaar lastiger vanwege de EW

Zou ook zomaar kunnen dat de hele crew bewusteloos is vanwege de uitlaatgassen die niet weg kunnen.

[Twitter]
edit: andere bronnen zeggen abandoned, zijn ook filmpjes van recovery.
Een mortier is toch zo die kant op te schieten? Of ben ik nou zo simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 01-04 13:56
BootVluchteling schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:37:
[...]

Een mortier is toch zo die kant op te schieten? Of ben ik nou zo simpel?
Moeten ze die wel hebben :-(

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Een Volkskrant artikel vandaag handelt over de wapenluchtbrug die op gang is gekomen.

Wapenluchtbrug VS-Oekraïne begonnen, Kyiv kreeg in diepste geheim al raket met groot bereik
https://www.volkskrant.nl...et-groot-bereik~b6f221f6/
(paywalled)

Er werd in UKR al verondersteld dat die wapens overal en nergens in de startblokken lagen. Ze stonden in ieder geval helemaal klaar. De focus van het artikel drijft wat af naar de ATACMS. Er langsheen kijkend zien wat tipjes van de sluier over het proces na die krabbel van Biden:
Direct nadat president Joe Biden zijn handtekening zette onder een hulppakket van in totaal 56 miljard euro voor Oekraïne, kwam de militaire luchtbrug op gang. ‘In de komende uren zullen wij materieel naar Oekraïne sturen’, aldus Biden. ‘Op dit exacte moment zijn er vliegtuigen in de lucht met uitrusting bestemd voor Oekraïne’, zei staatssecretaris van Defensie William LaPlante over de grootste wapenzending van de VS in maanden.
Met die vliegtuigen in de lucht praten we dus al over gisteren.
[...]Behalve artilleriegranaten om Russische aanvallen te stoppen, sturen de Amerikanen ook luchtverdedigingswapens, antitankraketten en pantservoertuigen. Een opvallende nieuwkomer is de langeafstandsversie van de Atacms, een raket die Kyiv al langere tijd wilde hebben.
Biden weigerde tot nu toe deze variant – met een bereik van 300 kilometer – te leveren omdat hij vreesde dat de Oekraïners er Russisch grondgebied mee zouden aanvallen. Vorig jaar besloot de president, als compromis, een Atacms-versie te sturen die niet verder ging dan zo’n 160 kilometer. Maar nu blijkt dat Biden in februari alsnog overstag is gegaan. In maart kregen de Oekraïners in het diepste geheim een ‘aanzienlijk aantal’ van de langeafstandsversie. De VS zwijgen over het precieze aantal. Ook over hoeveel Atacms nu onderweg zijn, wil Washington niets kwijt.
Ja, kan die ATACMS niet wegduwen, naast de levering in maart, die al uit een aanzienlijk aantal heeft bestaan lijkt ...lijkt.... er gisteren/vandaag nog een vervolglevering van ATACMS te zijn geweest. Dat volgt uit deze tweet waar de krant aan refereert:

Nu heeft de Volkskrant zich meer en meer ontpopt als een pleitbezorger voor het ondersteunen van dit conflict, in de onderstaande alinea is die vraag over de aanval op de Kerch brug de of vervangen voor een wanneer:
In de VS maar ook in Oekraïne wordt nu druk gespeculeerd wanneer Kyiv de brug onder vuur zal nemen om zo de Krim te isoleren. Een versie van de Atacms heeft een explosieve kracht van ruim 200 kilo, genoeg om de Krimbrug flink te treffen. De Republikeinse senator Lindsey Graham verwacht niet anders. ‘Wij hebben ervoor gezorgd dat ze kunnen beschikken over deze nieuwe wapens’, aldus Graham.

[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 25-04-2024 22:10 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Plaatjes in de tweet, Rusland heeft in deze sector een aardige voortgang weten te boeken.
Oekraïne moet ook daar in het zuiden oppassen dat ze niet afgesloten gaan worden door die natuurlijke scheiding met het water

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
gise schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:19:
Plaatjes in de tweet, Rusland heeft in deze sector een aardige voortgang weten te boeken.
Oekraïne moet ook daar in het zuiden oppassen dat ze niet afgesloten gaan worden door die natuurlijke scheiding met het water

[Twitter]
Combat Veteran Reacts legt uit hoe dat kon gebeuren:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
The Battle of Ocheretyne--CRAZIER Than Anyone Knew!

De 47th Mech Brigade zou worden afgelost door de 115th. De 115th kwam echter niet dus de 47th vertrok en liet het gat open. Daar sprongen de Russen in. De 57th keerde wel om en hield de Russen een beetje in toom maar dat was niet genoeg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
⚡️The United States will today announce the largest package in history for Ukraine under USAI worth $6 billion, - Politico

It will include Patriot, ammunition, UAVs, electronic warfare and air-to-air missiles, which will be mounted on fighter aircraft.

This is a separate aid package, not included in the $61 billion. Weapons will be supplied gradually as they are purchased from manufacturers.
Dat tikt nog eens aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:42
Wat is de bron hiervan? Volgens Politico (die schijnbaar dit nieuws als eerste bracht) komt die 6 miljard wel degelijk uit het $61B steunpakket.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zm8z5uR_whuaSH0DYxrTzGqoJ3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfhC8eiSmniNoYiRUmWZcc1f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
Providentia schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 01:33:
[...]

Wat is de bron hiervan? Volgens Politico (die schijnbaar dit nieuws als eerste bracht) komt die 6 miljard wel degelijk uit het $61B steunpakket.
Ik begreep uit deze video (die sowieso interessant is!) dat er een aparte package is, die inderdaad buiten de $61B valt.

YouTube: How Putin's 'reckless' military strategy will be thwarted by US-Ukra...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Providentia schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 01:33:
[...]

“US preparing to announce $6 billion in weapons contracts for Ukraine.

The package could be finalized and announced as soon as Friday. It would include Patriot air defense systems, artillery ammunition, drones, counter-drone weapons, and air-to-air missiles to be fitted on fighter planes.

The equipment likely won’t arrive in Ukraine for several years, as the money is being allocated under the Ukraine Security Assistance Initiative, which issues contracts to American defense firms to build new equipment for Ukraine, as opposed to drawing from current U.S. stocks.”
Wel apart potje lijkt het, maar het gaat dus om spullen die nog gefabriceerd moeten worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:11
België heeft bekend gemaakt dat ze dit jaar nog F-16's naar Oekraïne sturen. Het zou eerst gaan om 4 toestellen, volgende toestellen volgen de levering van de F-35.
België gaat dit jaar dan toch F-16-gevechtsvliegtuigen leveren aan Oekraïne. Dat hebben premier Alexander De Croo (Open VLD) en Defensieminister Ludivine Dedonder (PS) aangekondigd. De regering wacht dus niet tot 2025 om de vliegtuigen te leveren, zoals aanvankelijk het plan was. "Alle leveringen worden betaald met belastinggeld op geparkeerd Russisch geld", zegt De Croo.
https://www.vrt.be/vrtnws...lenski-poetin-militair-m/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tens schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:59:
[...]

[...]
Wel apart potje lijkt het, maar het gaat dus om spullen die nog gefabriceerd moeten worden.
Weapon contracts? Klinkt als een soort lend/lease.

Ah, was al een act voor gepasseerd:

Wikipedia: Ukraine Democracy Defense Lend-Lease Act of 2022

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 26-04-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
https://www.vrt.be/vrtnws...ine-otsjeretyne-avdiivka/

Ziet er niet echt goed uit. Hopelijk snel profijt van de Westerse wapens.

https://www.bnr.nl/nieuws...rt-in-oekraiense-defensie

Hier wordt je ook niet vrolijk van, voornamelijk slecht voor Oekraine lijkt het.

[ Voor 38% gewijzigd door Wackmack op 26-04-2024 21:09 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wackmack schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:06:
https://www.bnr.nl/nieuws...rt-in-oekraiense-defensie

Hier wordt je ook niet vrolijk van, voornamelijk slecht voor Oekraine lijkt het.
'Rusland meldt'...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het zal voor velen geen verrassing zijn, maar de M1 Abrams tank blijkt een beetje nutteloos te zijn in Oekraïne:
Ukraine has taken American Abrams M1A1 battle tanks off the frontline, partly because of Russian drone tactics, Pentagon officials have said. The US agreed to send 31 Abrams to Ukraine in January 2023. Five have been lost to Russian attacks. The proliferation of drones means “there isn’t open ground that you can just drive across without fear of detection”, a senior defence official said on Thursday. “Now, there is a way to do it,” he said. “We’ll work with our Ukrainian partners, and other partners on the ground, to help them think through how they might use that, in that kind of changed environment now, where everything is seen immediately.”
De Amerikanen gaan nu kijken hoe de tank wel ingezet kan worden.

Een wat langer artikel gaat dieper in op de problemen van tanks in een oorlog met drones:
But we should also consider what the tank was intended to do. Enthusiastically backed by Winston Churchill, the tank was based around the attributes of firepower, protection and mobility. As the German tactician General Heinz Guderian realised when he conceived Blitzkrieg warfare, it is shock action that the tank is most adept at, where its ability to manoeuvre at high speed and pack a huge punch gives it a battle winning role.

When used as a pillbox however, it just exploits its firepower at the expense of its manoeuvrability. This appears to be how the Ukrainian armed forces are deploying it, and makes it very vulnerable to drone attack.

Some changes to defences may also be required. Even modern western tanks like Abrams and Challenger 2 were conceived long before drones became a serious threat on the battlefield. Now, in Ukraine, these modern weapons have come into their own. As the UK looks to recover and up rate its own conventional defence, this is an area for serious consideration and resource commitment. We cannot live in a world where drones costing a few thousand dollars have free rein to attack $10 million tanks where they are most vulnerable: from above, where the armour is only thick enough to stop machine gun fire.

There are simple work-arounds for this vulnerability; metal cages and explosive armour can be fitted to the tank roof to diminish this threat. Hopefully, in the not-too-distant future, tanks could be fitted with something like the British DragonFire laser system, which has shown promising early results in killing drones. If this takes place, the efficacy of drones will be radically reduced – until the next evolution.
toon volledige bericht

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@XWB ik zie weinig staan dat specifiek is voor de M1.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Weer een raffinaderij aangevallen.

En een munitieopslag waar spul uit Noord-Korea zou liggen.
[Twitter: https://x.com/osinttechnical/status/1784093629109108858]

[ Voor 27% gewijzigd door user109731 op 27-04-2024 07:39 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tens

Tens

Oekraïne heeft een opslag van upgrade kits voor domme bommen naar glide bommen aangevallen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S72bFcldON7x9fnENANA74pOAfA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AE10ecpxdDlgNfHPcPurpLTA.webp?f=user_large
Ukrainian strikes Russian storage of deadly glide bombs
https://defence-blog.com/...ge-of-deadly-glide-bombs/
Ukrainian suicide drones reportedly targeted Russian storage facilities containing deadly glide bombs during overnight strikes on April 27 in the Slavyansk, Severny, and Kushchevsky districts of the Krasnodar Krai region, Russia.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Lord Sheep
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-05 07:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlOo3i0YXfI_iSFFikieJohf83c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GYq1hyFOiBCbO7I4NLLtn87w.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Tens schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:47:
Oekraïne heeft een opslag van upgrade kits voor domme bommen naar glide bommen aangevallen

[Afbeelding]

[...]
https://defence-blog.com/...ge-of-deadly-glide-bombs/

[...]
https://twitter.com/wartranslated/status/1784132319785173251

Deze beelden laten zien wat heel veel lijkt op glide bomb kits. Kushchevskaya heeft op Google Maps
ook een groot aantal Sukhois geparkeerd staan, dat zal wel van voor de oorlog zijn en er staan geen rijen van 20 meer maar als lokatie voor het combineren van de bommen met de glide kits zou het een logische zijn. Er zullen daar al voorraden FAB bommen zijn en de kits daar erop schroeven is logischer dan de bommen naar elders verschepen om daar te upgraden.

Dat ze nog herkenbaar zijn als zodanig suggereert wel dat helaas niet de FAB bommen mee zijn ontploft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
user109731 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 06:56:
En een munitieopslag waar spul uit Noord-Korea zou liggen.
[Embed]
Tweet is verwijderd. Ik kan er verder helemaal niets over vinden behalve dit:

Dus ik denk niet dat er erg veel te melden is. Als er daadwerkelijk een ammo dump de lucht in was gegaan dan hadden we wel beeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
The United States to purchase $1.6 billion worth of Ukrainian-made weapons for the Ukrainian Defense Forces
https://mil.in.ua/en/news...ukrainian-defense-forces/

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:54
In elke oorlog wordt duidelijk hoe nuttig bepaalde wapens daadwerkelijk zijn. De glsdb zijn dat duidelijk niet, komt onder andere door EW.
High-precision GLSDB munitions with a range of 140 km, transferred to 🇺🇦Ukraine from the 🇺🇸USA, proved to be ineffective on the battlefield, — the Deputy Secretary of Defense of the USA

Among the main reasons, the deputy minister singled out the active influence of Russian radio-electronic warfare systems, tactics of application, problems with maintenance and skills of the crews.

[ Voor 18% gewijzigd door consolefreak op 27-04-2024 15:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:54
Een positief is dat oude wapens soms erg nuttig blijken te zijn tegen moderne wapens. In de tweet staan beelden van een YAK-52 die een Russische drone neerhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

consolefreak schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:27:
Een positief is dat oude wapens soms erg nuttig blijken te zijn tegen moderne wapens. In de tweet staan beelden van een YAK-52 die een Russische drone neerhaalt.

[Twitter]
Best slim. Met een traag vliegtuig is het gemakkelijker om een net zo traag doelwit te naderen.
Relatief traag, want ongetwijfeld sneller dan een voertuig op gewenste locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

pro_6or

amateur_60r

Een yak-52 is toch een stuntvliegtuig? Geen wapen geweest vroeger.

Maar ik denk dat je best short tucano’s oid in kan zetten tegen drone’s en de traagste kruisraketten.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
consolefreak schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:24:
In elke oorlog wordt duidelijk hoe nuttig bepaalde wapens daadwerkelijk zijn. De glsdb zijn dat duidelijk niet, komt onder andere door EW.

[...]

[Twitter]
Heeft Oekraine zelf geen sterke EW?
Je zou zeggen van niet, want de Russen zijn er redelijk succesvol mee.
pro_6or schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:00:

Maar ik denk dat je best short tucano’s oid in kan zetten tegen drone’s en de traagste kruisraketten.
Best handig lijkt mij. Goedkope vliegtuigen die makkelijk te onderhouden zijn en vast veel piloten ervoor.

[ Voor 29% gewijzigd door PASware op 27-04-2024 20:04 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pro_6or schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:00:

Gunner in the backseat klinkt als een mitrailleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PASware schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:01:
[...]

Heeft Oekraine zelf geen sterke EW?
Je zou zeggen van niet, want de Russen zijn er redelijk succesvol mee.
Hoe lost dat het jammen door de tegenstander op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
MikeyMan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:01:
[...]

Hoe lost dat het jammen door de tegenstander op?
Nja glidebombs van Oekraine worden verstoord door EW van Russen, terwijl de glidebombs van de Russen hun doel wel (beter) lijken te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PASware schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:03:
[...]

Nja glidebombs van Oekraine worden verstoord door EW van Russen, terwijl de glidebombs van de Russen hun doel wel (beter) lijken te bereiken.
Ah zo. Ja daar heb je een punt.

Vraag is wel hoeveel ze er verschieten van beide kanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
consolefreak schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:27:

[Twitter]
Hier nog beelden vanuit het vliegtuig:

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/R02FeZgQIu

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Lord Sheep
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-05 07:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luNkj0JcoTpLCgsn2jpJpoe_VLs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nuka02QrtXcEZmbyhh7IdIZb.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Twee zaken werden genoemd waarom de GLSDB niet werkte, een was de Russische EW die gewoon veel massaler aanwezig is vergeleken met wat Oekraine of de NAVO kan inzetten maar ook dat die de omstandigheden op het slagveld niet aan kan. Een HIMARS zal racen over slechte wegen, in het absolute minimum aan tijd moeten stoppen, richten en vuren om vervolgens weer weg te scheuren. Dat is heel wat anders dan waar op ontworpen en getest is, dit ontwerp is een uit de War On Terror waar de vijand niet zo'n bedreiging is.

Vergeleken met een niet aangedreven glide bom door een vliegtuig is het lanceren van een GLSDB ook veel heftiger op de complexe systemen, het is en blijft een Frankenstein bouwsel dat twee heel verschillende dingen combineert om nog iets te kunnen doen met al die MLRS raketten die wegens het verbod op cluster munitie moesten worden vernietigd. Die hadden misschien beter gewoon in opslag kunnen worden gezet, dan zou Nederland er nog 10k kunnen leveren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tens

Tens

Kamaz productie heeft wat vertraging opgelopen:
(een dikke 600km oostelijk van Moskou)

[ Voor 13% gewijzigd door Tens op 28-04-2024 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:36:
Kamaz productie heeft wat vertraging opgelopen:
(een dikke 600km oostelijk van Moskou)
[Twitter]
Daar is het hoofdkantoor gevestigd. Een mooie slag omdat alle Kamaz trucks die als onderstel voor wapensystemen dienen daar gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
In het nieuw aangekondigde package stond bij de eerste levering natuurlijk geen aantallen, hier in ieder geval een filmpje van de Bradleys en Humvees voor levering aan Oekraïne, om in ieder geval daarvan een beeld te krijgen van de aantallen:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/03JnWPggCs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

gise schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:52:
In het nieuw aangekondigde package stond bij de eerste levering natuurlijk geen aantallen, hier in ieder geval een filmpje van de Bradleys en Humvees voor levering aan Oekraïne, om in ieder geval daarvan een beeld te krijgen van de aantallen:

reactie op twitter bij hetzelfde filmpje:
Arcade | 137
@ArcadeNsn
I heavily doubt this, those are M3A3 Bradleys and M1A2 SepV2s. Those variants were not promised to Ukraine and aren't what they're currently using

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:21
gise schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:52:

Ik snap niet waarom mensen altijd de drang voelen om bij elke militaire kolonne die ze voorbij zien komen meteen te posten dat "die naar Oekraïne gaan". Denk na zeg, natuurlijk gaat niet elk militair voertuig die je voorbij ziet komen naar Oekraïne... Strijdkrachten doen ook nog steeds aan oefeningen enzo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Avalaxy schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:49:
[...]

Ik snap niet waarom mensen altijd de drang voelen om bij elke militaire kolonne die ze voorbij zien komen meteen te posten dat "die naar Oekraïne gaan". Denk na zeg, natuurlijk gaat niet elk militair voertuig die je voorbij ziet komen naar Oekraïne... Strijdkrachten doen ook nog steeds aan oefeningen enzo...
Zie hier ook deze Rus die twee NL Boxers en een Fennek in waarschijnlijk Duitsland ziet rijden en dit ziet als een enorm NAVO leger dat zich in Polen aan het verzamelen is.

https://twitter.com/wartranslated/status/1784527883488096326

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:03
[...]

(beetje speculatie)

De Russische apparatuur zal eerder op GLONASS werken, de amerikaanse op GPS. De russen kunnen eenderwat permanent verstoren, en enkel in de tijdsspanne van hun eigen glide bombardementen die EW afzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:56
IJzerlijm schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:03:
[...]

Zie hier ook deze Rus die twee NL Boxers en een Fennek in waarschijnlijk Duitsland ziet rijden en dit ziet als een enorm NAVO leger dat zich in Polen aan het verzamelen is.

Niks aan gelogen toch? Alleen rijden ze door naar finland voor operation steadfast. Het is niet om aan te vallen maar wel om te trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:51

ManiacsHouse

Scheisse!

[...]

Wat doet die rus überhaupt daar/hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
ManiacsHouse schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:16:
[...]

Wat doet die rus überhaupt daar/hier?
Voor de oorlog konden Russen een visum aanvragen om hier te verblijven en/of te werken. Mensen zijn nu eenmaal reislustig dus Russen zitten overal. Hetzelfde geldt voor Nederlanders. Die zitten ook overal.

Zolang ze geen kwaad doen vind ik het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Klein succesje, eilandje bij kherson, geen wegen geen bebouwing zo te zien. Strategische impact waarschijnlijk bijna nul.
Ukrainian military seized control over Nestryha island in Kherson region, - commander-in-chief Syrsky
https://liveuamap.com/en/...zed-control-over-nestryha

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 28-04-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:30:
Klein succesje, eilandje bij kherson, geen wegen geen bebouwing zo te zien. Strategische impact waarschijnlijk bijna nul.

[...]

https://liveuamap.com/en/...zed-control-over-nestryha
Wel nuttig om minder mortieren etc op de civiele doelen in Kherson te krijgen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

YakuzA schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:39:
[...]

Wel nuttig om minder mortieren etc op de civiele doelen in Kherson te krijgen.
Als het al ooit bezet is geweest, staat bij alle kaartenbakkers als contested. Nauwelijks dekking en alles moet over water aangevoerd worden.
https://www.google.com/ma...4096?coh=205410&entry=ttu

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Satelliet foto van na de aanval van gister op het vliegveld van de glide kits

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6_UlTXUOumMu5tiDZ5MRS5PR_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLvZrkP2h9HAqXhJrSGbi4c6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

AndereKoekoek

Ping! Pong?

SirMemeAlot schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:15:
[...]

Niks aan gelogen toch? Alleen rijden ze door naar finland voor operation steadfast. Het is niet om aan te vallen maar wel om te trainen.
De Russen waren voor de inval ook rond Oekraïne gestationeerd voor een oefening/training. Dus niet zo gek dat de Russen er iets anders dan een oefening/training aan verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:39
AndereKoekoek schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:19:
De Russen waren voor de inval ook rond Oekraïne gestationeerd voor een oefening/training. Dus niet zo gek dat de Russen er iets anders dan een oefening/training aan verbinden.
Typisch geval van projectie.

Dit neigt naar de 5e colonne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
AndereKoekoek schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:19:

Deden ze bij Estland ook, doen ze boven de Atlantische ook met vliegtuigen en duikboten, deden ze bij Georgië ook vlak voor de pleuris daar uitbrak in 2008. Echter hebben de Georgiërs zich laten provoceren doordat de Russen first strike hebben uitgelokt. Dat is ze bij Oekraïne niet gelukt. Bovendien lekte VS exacte datum van aanval waardoor verrassingselement van first strike RU was verdwenen.

(I.v.m. beeldvorming en internationale betrekkingen wil je als verdedigende partij geen first strike.)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wtan4nCSfoB-S71S7LTQmA8Kzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1oaEFzhCT4AXg5SWRW1LfAT.jpg?f=fotoalbum_large

Daily driver; MB R171 SLK280

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid