Droplollie schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:43:
Ik heb al een aantal jaren een Panasonic T-cap 9KW warmtepomp over het algemeen naar volle tevredenheid. Er zijn twee zaken die ik dit stookseizoen zou willen aanpakken:
1) Rekening houden met dynamische prijzen - ik heb sinds juli een dynamisch energiecontract. Tot nu toe heb ik simpelweg met een timer ingeschakeld wanneer de WP warmwater mag maken (op basis van de over het algemeen goedkoopste uren in deze periode). Dat verschilt alleen natuurlijk per seizoen en werkt niet lekker op de langere termijn. Ik zou dat graag slimmer willen inregelen, zonder zelf te veel te moeten klooien met bijvoorbeeld Home-Assistent. Ik zoek daar dus min of meer een plug-and-play optie voor. Nu zag ik dat Tado komt met
dit concept. Zou dit een oplossing kunnen zijn voor mijn probleem? Investering is natuurlijk best fors (helemaal omdat ik nog best wat radiatoren heb, zie verderop).
2) ik verwarm met mijn warmtepomp feitelijk twee huizen die verbonden zijn met een halletje. Beide huizen zijn vrij goed geïsoleerd, maar het afgiftesysteem verschilt. Het voorste huis heeft radiatoren (vorig seizoen vervangen voor T33 voor meer vermogen) en het achterste huis heeft vloerverwarming. In het achterste huis hangt de thermostaat. In de praktijk blijkt met name op koudere dagen dat het achter aangenaam warm blijft (wss vanwege de buffer ook in de vloer) en achter het best wel afkoelt (helemaal als de pomp warm water aan het maken is). Het liefst zou ik de aanvoertemperatuur voor dan wat hoger hebben dan achter. Ik heb de aanvoertemperatuur nu relatief hoog staan, met een open verdeler voor de vloerverwarming, zodat de verdeler wat bijmengt, zodat de temperatuur die in de vloer gaat niet te hoog wordt. (Hoe) zou ik dit op een slimme manier kunnen oplossen (zonder het afgifte systeem volledig te veranderen)?
Mijn advies in volgorde van urgentie;
-Maak voor je vloer er in iedergeval een gesloten verdeler van (dus zonder menging en zonder pomp) kijk voor goedkope modellen eens op heima24.de en die twee buizen kun je vaak zo de euro conus koppelingen van de huidige slangen op overzetten
-voor het onbalans in warmte moet je idealiter je afgifte vergroten daar waar het te koud blijft. Dit zal je rendement ook vergroten en de kosten verlagen. Net als mijn eerste punt zal doen. Weet dat elke graad ta verhoging een 2.5% efficientie kost. Een extra radiator of een echte ltv radiator als geen ruimte hebt voor extra. Let op bijna altijd verdien je dit gewoon terug op de lange termijn.
Kun je geen extra afgifte creëeren dan zal de te warme ruimte moeten knijpen. Al is dat niet ideaal want dat kost je afgifte en verlaagt de efficientie.
Voor je vraag over dynamisch zijn er drie opties, onderstaand van sumpel naar complex;
-gebruik het klokprogramma van je thermostaat en skip de koude EN de dure uren. Elke dag heeft bijna dezelfde 3-4 uren die je absoluut wil vermijden. Dit kost je niks en dekt 80% van doel al
-koop de uitbreidingsprint en ga met elk willekeurige ems de smart grid aansturen naar wens
-koop een heishamon en verdiep je in de wereld van Home Assistant (let op je hebt er een hobby bij 😜)
Succes met je stappen en begin vooral bovenaan 👌🤙
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |