Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste
Acties:

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:43
2stimpy schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:36:
Ff snel nog een vraagje, ik draai nu op stooklijn zonder thermostaat. Wat bepaalt eigenlijk wanneer de warmtepomp stopt met warmte produceren. Hij draait bij mij namelijk nu best lang op minimale vermogen.
Voor de Pana: deze stopt als de Ta langer dan een paar minuten 2 graden hoger dan de target is. Er wordt weer gestart als de Tr 3 graden gezakt is ten opzichte van de Tr op het moment van afslaan.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:21
@ErikVers Als je op een heel lage watertemperatuur draait (of eigenlijk, als het verschil tussen wateraanvoertemperatuur en kamertemperatuur erg klein is), dan moet je dT ook naar beneden, anders lukt dat niet.
Een watertemperatuur van 25 bij een kamertemperatuur van 20 a 21 (wat ik hier heb) is onmogelijk met dT 5, dan moet je naar dT 3.

Die dT 5 komt eigenlijk van het regiem Ta 35, Tr30, maar dat is in de praktijk bij veel goed geïsoleerde woningen met grote vloerverwarmingsoppervlakken een veel te hoge watertemperatuur.

Kijk maar naar dit plaatje van de metingen van @Tomexergie, het gemiddelde ligt zo ongeveer bij Ta 29:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBLIT0PodyeXhOPHl3XwvAsYRD4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Wa8s1NHl83VOsTE7TtLL1l4B.png?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door Andrehj op 30-11-2025 19:43 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
Thorsd schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:30:
Voor de Pana: deze stopt als de Ta langer dan een paar minuten 2 graden hoger dan de target is. Er wordt weer gestart als de Tr 3 graden gezakt is ten opzichte van de Tr op het moment van afslaan.
Dan is het maar goed dat ik geen pendelende Pana heb, want dan zou die bij mij (met een Tr van 21.52 °C bij een kamertemperatuur van 20.5 °C) nooit meer aan slaan. :*)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:50
Kan gewoon hoor. Hij staat bij mij op 5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urn_ybgFQ8t_2TLmeAJDl46UkZ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l7GzFRZiHNrqI23SqMgeoyZP.png?f=fotoalbum_large
Andrehj schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:45:
[...]

Dan is het maar goed dat ik geen pendelende Pana heb, want dan zou die bij mij (met een Tr van 21.52 °C bij een kamertemperatuur van 20.5 °C) nooit meer aan slaan. :*)
Waarom niet? Uiteindelijk wel toch?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Andrehj
Maikie18 schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:53:
Kan gewoon hoor. Hij staat bij mij op 5
[Afbeelding]
Dan is die dT dus een soort maximum? Waarmee je dus in feite het vermogen begrenst?
Waarom niet? Uiteindelijk wel toch?
Als de WP afslaat terwijl Tr 21.5 is, dan moet de Tr zakken naar 18.5 om weer aan te slaan. Dat kan alleen als het hier binnen onder de 18.5 graden is.
Dat gaat wel een paar dagen duren, maar ik kan je verzekeren dat er ruim voor die tijd comfortklachten komen...

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:30
Andrehj schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:45:
[...]

Jullie maken foutje, hij gaat uit met +2 boven ta .
Daarna wacht hij tot drie graden daling, dus -1 ta

1 PVoutput . Dongen NB

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:39:
@ErikVers Als je op een heel lage watertemperatuur draait (of eigenlijk, als het verschil tussen wateraanvoertemperatuur en kamertemperatuur erg klein is), dan moet je dT ook naar beneden, anders lukt dat niet.
Een watertemperatuur van 25 bij een kamertemperatuur van 20 a 21 (wat ik hier heb) is onmogelijk met dT 5, dan moet je naar dT 3.

Die dT 5 komt eigenlijk van het regiem Ta 35, Tr30, maar dat is in de praktijk bij veel goed geïsoleerde woningen met grote vloerverwarmingsoppervlakken een veel te hoge watertemperatuur.

Kijk maar naar dit plaatje van de metingen van @Tomexergie, het gemiddelde ligt zo ongeveer bij Ta 29:
[Afbeelding]
Tja je kan dus kiezen voor ta25-tr22 (dT3) of voor ta26-tr21 (dT5)
De grap is dat het lijkt dat je hoger moet verwarmen met 26-21 maar de praktijk is dat je ook kouder water hebt om mee te werken. Je gem watertemp blijft gelijk. Normaliter wil je tussen je ruimte temp en gem water temp inderdaad wel 5 graden of meer hebben want anders valt je afgifte stil.

Of het mogelijk of onmogelijk is met ta25 en deltaT5 dat is afhankelijk van je afgifte. Vaak niet indd en loopt je ta op. Afgifte is dan ook de belangrijkste parameter voor top cop. Ik vind afgifte dan ook belangrijker dan je isolatie waarde. Tuurlijk een rc2.5 is wel minimaal maar daarna zit grootste winst in hoe efficiënt je die warmte opwekt.

Excuus dat weer wat offtopic gaan en draai gerust met deltaT van 2 of 3. Ik prefereer 5 omdat mijn visie is dat geen winst oplevert ( je gemiddelde water temperatuur blijft gelijk; je lagere ta geeft ondertussen een hogere tr)

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:53
ErikVers schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:48:
[...]

Excuus dat weer wat offtopic gaan en draai gerust met deltaT van 2 of 3. Ik prefereer 5 omdat mijn visie is dat geen winst oplevert ( je gemiddelde water temperatuur blijft gelijk; je lagere ta geeft ondertussen een hogere tr)
ok, dus je zegt: de gemiddelde temperatuur van de platenwisselaar in de warmtepomp buiten bepaalt de efficienctie. Niet de Ta maar het gemiddelde van Ta en Tr

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ErikVers
  • Nu online
BarryH schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:00:
[...]

ok, dus je zegt: de gemiddelde temperatuur van de platenwisselaar in de warmtepomp buiten bepaalt de efficienctie. Niet de Ta maar het gemiddelde van Ta en Tr
Klopt of anders gezegd je ta+tr/2
Je zag in de berichten van net dat theoretische doel was om ta25 vast te houden en dan maar de dT naar 3 maar als je ta26 accepteert en dT van 5 hebt dan zal een simpele rekensom laten zien dat er niks is veranderd met de gemiddelde water temperatuur.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• BarryH
ErikVers schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:27:
[...]

Klopt of anders gezegd je ta+tr/2
Je zag in de berichten van net dat theoretische doel was om ta25 vast te houden en dan maar de dT naar 3 maar als je ta26 accepteert en dT van 5 hebt dan zal een simpele rekensom laten zien dat er niks is veranderd met de gemiddelde water temperatuur.
Dus DeltaT = 10 kan ook prima, gemiddelde temperatuur van het radiatorvlak is nog steeds gelijk en gemiddelde temperatuur van de condensor bij de wp is ook gelijk.
Weet je de reden van de wens voor DeltaT=5? De pana lijkt minimaal 7 liter per minuut te eisen, dus dat zorgt er voor dat de DeltaT nooit heel hoog kan worden. Maar zou er nog iets anders spelen/

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ErikVers
  • Nu online
BarryH schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:36:
[...]

Dus DeltaT = 10 kan ook prima, gemiddelde temperatuur van het radiatorvlak is nog steeds gelijk en gemiddelde temperatuur van de condensor bij de wp is ook gelijk.
Weet je de reden van de wens voor DeltaT=5? De pana lijkt minimaal 7 liter per minuut te eisen, dus dat zorgt er voor dat de DeltaT nooit heel hoog kan worden. Maar zou er nog iets anders spelen/
Alleen lukt het bijna nooit zo een grote deltaT. Want je kwaliteit van je afgifte “lichaam” bepaald hoeveel er wordt “afgegeven” oftewel afgaat van de aanvoer. En deltaT van 10 icm radiator heb ik nog nooit gezien op ltv. Klopt onder 7 liter gaat in flow storing.

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
2stimpy schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:36:
Ff snel nog een vraagje, ik draai nu op stooklijn zonder thermostaat. Wat bepaalt eigenlijk wanneer de warmtepomp stopt met warmte produceren. Hij draait bij mij namelijk nu best lang op minimale vermogen.
Waar heb je je bedieningspaneel hangen? Die kan namelijk prima (ook) fungeren als thermostaat. Mocht je hem niet in de woonkamer hebben hangen dan zou ik overwegen deze te verplaatsen. De meningen over de standaard Pana thermostaat zijn verdeeld hier op het forum i.v.m. de fijnafregeling (geen halve graden), maar bij mij draait het naar tevredenheid.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:50
Andrehj schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:58:
[...]

Dan is die dT dus een soort maximum? Waarmee je dus in feite het vermogen begrenst?

[...]

Als de WP afslaat terwijl Tr 21.5 is, dan moet de Tr zakken naar 18.5 om weer aan te slaan. Dat kan alleen als het hier binnen onder de 18.5 graden is.
Dat gaat wel een paar dagen duren, maar ik kan je verzekeren dat er ruim voor die tijd comfortklachten komen...
Sorry, die 5 moest 2 zijn. Echter denk ik dat het voor de Panasonic 1 van de variabelen is om de flow te regelen.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:10

Crazy-

Best life ever

ErikVers schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:27:
[...]

Top, goed bezig. Een belangrijke stap naar best mogelijke setup voor je warmtepomp.

Tip mocht je het nog niet hebben gedaan; na aanpassingen in je afgifte uiteraard ook je max pump flow opnieuw instellen in het installateurs menu naar de waarde die bij jouw warmtepomp vermogen hoort (15/20/25 liter per minuut) en neem aan dat deltaT op 5 staat? ✌️
Heb de Heishamon kan daar dus ook alles instellen. Makkelijker :)
Helaas weet ik niet meer welke percentage hij origineel stond.

DeltaT 5:. Als ik dat doe stort de flow in naar net 9l/min en dan blijft er weinig over aan vloertemperatuur in de woonkamer.

Garage (mancave nu) kortere route en die is heerlijk warm. Ik denk toch aan dT van 2° om een hogere flow te behouden

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• reneeke1970
Ik heb nog een ouder model waarbij de delta niet instelbaar is, de panasonic staat vast op 2 graden, dus dat zal wel de beste waarde zijn

1 PVoutput . Dongen NB

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Wij wonen in een wijk met 80 nieuwe woningen met panasonic aquarea's.
Nu al (1.5jr na oplevering) al de 3e bewoner met een defecte pomp.

Error H20.

Komt dit vaak voor? Ik vind het zeer bijzonder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IqoJaCOaZNNsybDMCOn6BAgRmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixImt2GrtwN40ZHhcX7WUjTz.jpg?f=fotoalbum_large

• BarryH
Draakje5 schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:28:

Error H20.

[Afbeelding]
Wat is je waterdruk?

• Draakje5
  • Nu online
Bij ons 1.2 maar bij ons ook niet defect.
Ik weet dat ie bij sommige bewoners , oa waar die nu defect is,wel eens onder de 0.5 is geweest.

• BarryH
tja, waterdruk te laag is natuurlijk niet goed.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:15

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Geen onderhoud ook niet, of denken ze van oh ik heb garantie dus we zien wel?

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 01-12-2025 18:57 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Draakje5
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:54:
Geen onderhoud ook niet, of denken ze van oh ik heb garantie dus we zien wel?
Jawel maar de 1e fysieke controle moet nog plaatsvinden. Is 1x per 2jaar. 4% defect in 1.5jr tijd is wel veel.

Is de oorzaak van zo'n pomp storing doorgaans vervuild water of waterdruk issues?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De druk een beetje bijhouden hoort niet bij onderhoud, dat doe je zelf (net als met een cvketel).
De vraag is of de druk daalt door de pomp, onachtzaamheid of lucht/troep in het systeem.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:34
De waterdruk is heel belangrijk en wordt vaak onderschat.
Vooral bij pompen in de warmtepomp veel krachtiger dan een pomp in de cv, kan er vooral tijdens een defrost (hoge pomp snelheid) cavitatie ontstaan en de pomp beschadigen.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:15
redbullwaning schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:57:
De waterdruk is heel belangrijk en wordt vaak onderschat.
Vooral bij pompen in de warmtepomp veel krachtiger dan een pomp in de cv, kan er vooral tijdens een defrost (hoge pomp snelheid) cavitatie ontstaan en de pomp beschadigen.
Interessant, ik had dat nog nooit eerder gehoord.
Door lagere waterdruk krijg je dus eerder cavitatie?
Zal het wat scherper in de gaten gaan houden dan, ik dacht altijd dat het niet zoveel uitmaakte.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:45
Verkeerde topic

[ Voor 82% gewijzigd door Makrolon op 01-12-2025 20:36 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik dacht al, waar komt dit opeens vandaan? :P

• Draakje5
  • Nu online
Over onderhoud gesproken. Is dit onderhoud voor 195 euro p jaar compleet en marktconform?
Wat gaan wij doen bij onderhoud aan uw Warmtepomp?
Tijdens het onderhoud controleren wij de vitale delen van de warmtepomp en controleren wij
diversen instellingen o.a.
1. Fysieke controle 1x per 2 jaar, waarbij de volgende onderdelen worden gecheckt:
• Koudemiddeltemperatuur checken en/ of bijvullen
• Inspecteren en reinigen van de wisselaars in de buiten unit
• Reinigen van de waterfilter, vuilafscheider
• Inspecteren en reinigen van de wisselaars in de buiten unit
• Druk in het CV circuit controleren en indien nodig bijvullen max 1.6 ba
• Aansluitingen visueel controleren op lekkage
• Werking van het afgifte systeem controleren

2. Monitoring 1x per 2 jaar, via service-cloud van Panasonic
• Stooklijn en grafieken analyseren
• Legionella cyclus controle
• Parameters uitlezen, foutmeldingen noteren (meestal 30 dagen in
geheugen)
• Stooklijn controleren
• Start/stop cyclus controleren
• Ontdooicyclus controleren
• Backup (electrische element) controle en verbruik in uren beoordelen

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:23

Error H20.

[Afbeelding]
Ja als de bewoners (door gebrek aan kennis) de waterdruk niet zelf controleren en bijvullen kan de pomp kapot gaan.

Beetje als met een auto rijden met te weinig olie in de carter en een jaar wachten tot de eerste beurt.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 01-12-2025 21:19 ]

• Makrolon
Draakje5 schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:14:
Over onderhoud gesproken. Is dit onderhoud voor 195 euro p jaar compleet en marktconform?

[...]
Dus 400 per keer. ;) als ze dat 2e goed en uitgebreid doen en we 6 uur mee bezig zijn vind ik t netjes. Maar als ze binnen een uur weer weg zijn slaat t nergens op.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Gjtje
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:18
Kan iemand mij exact uitleggen wat de 6 instellingen doen. Vertaling is niet geheel duidelijk.
Zodat ik beter mijn WP kan begrijpen en af kan stellen. Zit nog met het probleem dat de pomp niet altijd aanslaat op de kamerthermostaat van panasonic. Bijvoorbeeld 20 graden aangeeft terwijl het doel temp 22 Graden moet zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lf9IM3CtSuEQ8tNaTtennDoZ4yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E25XAku23nkkD8ah321AvM5f.jpg?f=fotoalbum_large
deltaT voor verwamring aan:
Verwarming op vertragingstijd:
Buitentemp. voor verwarming uit:
Verwarming aan deltaT van ingestelde temp:
Buitentemp. voor verwamring aan:
Verwarming uit deltaT van ingestelde temp:

• Technician-
Makrolon schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:18:
[...]

Dus 400 per keer. ;) als ze dat 2e goed en uitgebreid doen en we 6 uur mee bezig zijn vind ik t netjes. Maar als ze binnen een uur weer weg zijn slaat t nergens op.
Niet eens. Bij een (goed) servicecontract neem je een deel van het beheer over. Je moet een storingsdienst inrichten en paraat staan. Het is veel meer dan alleen de reistijd en het werkuur. Tevens ex BTW en ex km kosten is dit helemaal niet gek, auto’s rijden niet op water.

• Makrolon
Technician- schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:22:
[...]

Niet eens. Bij een (goed) servicecontract neem je een deel van het beheer over. Je moet een storingsdienst inrichten en paraat staan. Het is veel meer dan alleen de reistijd en het werkuur. Tevens ex BTW en ex km kosten is dit helemaal niet gek, auto’s rijden niet op water.
Klopt, dan is t een ander verhaal. Maar kan hier niet uit opmaken op welke services je nog meer recht hebt voor die 195 euro per jaar.

• Draakje5
  • Nu online
Makrolon schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:18:
[...]

Eens. Maar je hebt ook een partij die klaar staat op het moment je warmtepomp kapot is. Anders zal het mogelijk nog lastig zijn in de winter ad hoc iemand te vinden. Vermoed dat je daar ook voor betaald.

• Technician-
Makrolon schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:26:
[...]

Klopt, dan is t een ander verhaal. Maar kan hier niet uit opmaken op welke services je nog meer recht hebt voor die 195 euro per jaar.
Als het eenmalig onderhoud is heb je geen contract nodig toch?
Maar goed, ik weet het ook niet.

• reneeke1970

Error H20.

[Afbeelding]
Een lage druk melding is niet hetzelfde als kapot. Er kan ook vuil voor de druk sensor zitten, of niet goed ontlucht. Je peper dure service monteur heeft dat zo gevonden haha

1 PVoutput . Dongen NB

• ErikVers
  • Nu online

Error H20.

[Afbeelding]
Dat is inderdaad bijzonder. Zit niet gewoon wat vuil in? Nog nooit een defecte gehad. Wel eens met vuil (klein of groot) die vast zat. Gewoon paar klipjes los en drie schroeven dan heb je alles los.

Zit er naregeling en of buffer tussen? Benieuwd naar de situatie. En na vullen cv water en reset gaat niet weer aan?

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:11

hnq

Draakje5 schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:14:

[...]
Nee, niet compleet, en niet marktconform.
- twee keer inspectie van wisselaar in buitenunit is een beetje overdreven 😉
- informatie mbt materiaalkosten ontbreekt
- gelden er voorwaarden voor leeftijd en merk en type van de wp?
- 1 keer per twee jaar controleren op fouten? Grafiek gaat maar 7 dagen terug. Logboek moet je aanzetten. En dat doe je dus als er een probleem gemeld is.
- Probleem met lekkage van koudemiddel bij monoblock/hydrosplit wat niet in de garantieperiode aan het licht komt lijkt me zeldzaam. En het zou al helemaal toevallig zijn als dit zonder storing in de tweejaarlijkse controle aan het licht komt.
- juist de informatie mbt storingsdienst en voorwaarden daarvan ontbreekt.

Als je even googled dan vind je makkelijk betere aanbiedingen, nog even afgezien de vraag naar nut en noodzaak. Als je zo'n bedrag over hebt voor 'het goede gevoel' en zelf absoluut geen omkijken wilt hebben dan prima, maar ik zou dan op zijn minst wel meer willen weten.

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• Makrolon
Je moet het ook zo bekijken, in principe heeft een warmtepomp geen of amper onderhoud nodig. Je betaalt straks in 10 jaar bijna 2000 euro (of meer, want dit contract blijft echt niet dezelfde prijs) voor een goed gevoel dat iemand komt bij storing.

Mocht de wp t toch begeven in de winter, red je het dan niet een paar dagen met straalkachels, en of het electrische element in je boiler?

Als hij het al begeeft. En zo niet dan heb je 2k betaald voor eigenlijk niets.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:56
Gjtje schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:21:
Kan iemand mij exact uitleggen wat de 6 instellingen doen. Vertaling is niet geheel duidelijk.
Zodat ik beter mijn WP kan begrijpen en af kan stellen. Zit nog met het probleem dat de pomp niet altijd aanslaat op de kamerthermostaat van panasonic. Bijvoorbeeld 20 graden aangeeft terwijl het doel temp 22 Graden moet zijn.
[Afbeelding]
Door je browser op Engels te zetten, krijg je dit plaatje in het Engels. In de vertaling wordt zowel heating als heater vertaald in verwarming. Met de Engelse termen kun je zoeken in de Service Manual van jouw type of met de Nederlandse op Google of Tweakers. De (Engelse) Service Manual vind je vaak op de site van je leverancier. Je kunt ongeveer dezelfde instellingen ook terugvinden op de controller onder installateursinstellingen.

Ik kreeg 5 jaar geleden bij mijn 12H een boekje Operating Instructions in vele talen waaronder Nederlands. Bestaan die boekjes niet meer of rekenen ze erop dat in elk dorp minstens 7 installateurs wonen met verstand van Aquarea? Of ontvangt iedereen tegenwoordig de Service Manual met daarin hoofdstuk 5, de instellingshandleiding?

[ Voor 3% gewijzigd door FransvWoerkom op 02-12-2025 12:30 ]

• BarryH
FransvWoerkom schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:21:
[...]

Door je browser op Engels te zetten, krijg je dit plaatje in het Engels. In de vertaling wordt zowel heating als heater vertaald in verwarming. Met de Engelse termen kun je zoeken in de Service Manual van jouw type of met de Nederlandse op Google of Tweakers. De (Engelse) Service Manual vind je vaak op de site van je leverancier. Je kunt ongeveer dezelfde instellingen ook terugvinden op de controller onder installateursinstellingen.

Ik kreeg 5 jaar geleden bij mijn 12H een boekje Operating Instructions in vele talen waaronder Nederlands. Bestaan die boekjes niet meer of rekenen ze erop dat in elk dorp minstens 7 installateurs wonen met verstand van Aquarea? Of ontvangt iedereen tegenwoordig de Service Manual met daarin hoofdstuk 5, de instellingshandleiding?
Die boekjes zitten er nog steeds bij (levering wp in november 2024). De servicemanual pdf is wel flink uitgebreider

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:19

Carboy54

Duurzaamheid coach

Error H20.

[Afbeelding]
L of M serie zeker? Druksensor defect komt vaak voor.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• ErikVers
  • Nu online
Carboy54 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:28:
[...]

L of M serie zeker? Druksensor defect komt vaak voor.
Op de foto zie je een controller van iig geen L of M serie. Welke model wel is gokken maar iig geen L of M.

Wat betreft die druksensor die je noemde;
Kun je aangeven hoeveel “vaak” is en wat de oplossing hiervoor was?

Heb er meer dan 30 allemaal L en stuk of 5 M serie in mijn servicecloud account hangen en nog nooit een foutmelding H20 gehad.

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 04-12-2025 10:52 ]

• ErikVers
  • Nu online
Gjtje schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:21:
[Afbeelding]
deltaT voor verwamring aan: is verschil tussen je aanvoer en retour. Advies; 5

Verwarming op vertragingstijd: Dit is de vertraginstijd waarop je bijverwarmer (backup aangaat) 30min is prima

Buitentemp. voor verwarming uit: Dit is op welke temperatuur je niet geheel niet meer wil verwarmen met je warmtepomp. Advies 19

Verwarming aan deltaT van ingestelde temp: Dit is hoever de aanvoer verwijderd moet zijn van doel om backup aan te spreken (rekening houdend met je vertragingstijd) Advies -4 maar uiteraard woning afhankelijk en vaak nooit van toepassing icm goed gedimensioneerde warmtepomp.

Buitentemp. voor verwamring aan: Dits is hoe koud buiten minimaal moet zijn om naar de target en vertragingstijd te kijken om eventueel backup in te schakelen.

Verwarming uit deltaT van ingestelde temp: Dit is hoe dicht weer bij target waarop backup weer uit gaat. Advies -2

Ik hoop dat je met bovenstaande verder ksn.
Wat mij opviel een T cap met 27-28 als stooklijn.

Ik was venieuwd hoeveel afgifte vermogen je hebt. Een t-cap heeft een minimaal vermogen thermisch van 4500W dat is soms wat lastig af te geven met maar 27gr water. Uiteraard afhankelijk van aantal m2 vvw en of radiatoren. Gewoon een tip.

Dit om pendelen te voorkomen. Je kan bijvoorbeeld eens kijken naar je verhouding draai uren en aan starts. Idealitere wil je minimaal 1 op 1 hier scoren.

Ps de reden dat waarschijnlijk je wp uit stond terwijl doel ruimte hoger is; waarschijnlijk is de warmtepomp in overshoot uitgegaan. Met een zo kleine deltaT van 2 is je retour waarschijnlijk mega hoog en je warmtepomp gaat pas weer aan als retour 3 graden onder waarde is ten tijde van overshoot.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:27:
[...]

Op de foto zie je een controller van iig geen L of M serie. Welke model wel is gokken maar iig geen L of M.

Heb er meer dan 30 allemaal L en stuk of 5 M serie in mijn servicecloud account hangen en nog nooit een foutmelding H20 gehad.
Bij meerdere klanten. 1 klant zelfs 2 exemplaren binnen 1 jaar.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-12 09:24
Ik heb een J en die controller ziet er hetzelfde uit.

• vrije_vogel
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16-12 22:38
Na in de voorbereiding veelvuldig gebruik te hebben gemaakt van info van anderen, bij deze wat eerste ervaringen na installatie. Het betreft een M-generatie T-Cap pomp van 9 KW.

Muurdoorvoer
Het is een monobloc, er gaat alleen water en electra door de muur. Meteen een extra kabel laten trekken voor een toekomstige laadpaal. De opstelling is wel kritisch, de maximale lengte van de waterleiding is circa 6 meter, liefst zo kort als mogelijk. In de praktijk betekent dit denk ik dat de pomp doorgaans zo goed als tegen de gevel staat.

Opstelling in de kelder
Het systeem geeft teveel warmte af. Dat had ik nou juist niet verwacht in een jaren dertig huis. Hoe? Er staat een buffervat in de kelder. Ook als de circulatiepomp van de CV niet draait is er nog zoveel flow naar de radiatoren dat het in de woonkamer 19 graden blijft (bij een buitentemperatuur 's nachts van 4 graden Celsius). Mogelijk wel aangenaam, maar niet energie-efficiënt. Dit gaan we oplossen.
Met het buffervat maakt de pomp mooie lange runs. De herrie buiten valt erg mee. Vooral de luchtstroom is hoorbij, er is geen laag geluid te horen.

Radiatoren
We verwarmen alleen met radiatoren. Een grote convectorput heb ik voorzien van fans, een doe-het-zelf projectje. Het blijkt een groot succes, het maakt veel uit in de warmteafgifte. Ik heb de convector volgelegd met 14cm fans van Noiseblocker.
De radiatoren waren afgestemd op het huis voordat er was geïsoleerd en zijn nu dus ruim bemeten. In de praktijk kunnen we in korte tijd het huis op temperatuur brengen.

Koeling
Tegenvallertje. In de documentatie staat dat de warmtepomp kan koelen. De installateur neemt hier echter een ferme positie in. Doe het niet met een oud CV-systeem. Condens, roesten, lekken.

Gebrek aan communicatie
Panasonic loopt gewoon achter op systeemintegratie. Out of the box is de systeemaansturing gesloten. Dat is onhandig met je energiecontract, zonnepanelen, batterij, verzin het maar.
Er zijn twee uitbreidingsprints van Panasonic waarmee je wel verder komt. In Nederland kosten die ca 500 euro per stuk, al variëren ook hier de prijzen, Duitse en andere webshops scoren veel beter.

De 'optionele PCB' geeft je smart grid ready toegang. Daarmee kun je vrij basaal de pomp sturen.
De tweede print biedt een Modbus uitgang. Met dit protocol kun je ontzettend veel parameters uitlezen en sturen.
Beide prints maken gebruik van een Panasonic interne bus.
Wie ook gebruik maakt van die bus, maar dan rechtstreeks is de hier welbekende 'Heishamon' oplossing.

Modbus PCB (CZ-NSMB)
Ik heb de Modbus PCB (CZ-NSMB) gekocht. Er wordt (ja, ja) een CN-CNT-kabel meegeleverd. De documentatie bij levering is erg summier. Online is een user manual te vinden met veel informatie, waaronder alle attributen die je kunt lezen en sturen. Yes!!! Ik was overigens op het moment van aanschaf niet bekend met Heishamon.

De overpriced Modbus print (CZ-NSMB) ziet er wel netjes uit. Zo is er galvanische scheiding tussen de in- en uitgang. Dit is geen luxe maar noodzaak gezien de hoge spanningen binnen de systeemkast. De baudrate is instelbaar. Er zit één serieuze chip, zonder typenummer, op de print. Ik vraag me af hoe groot het verschil is tussen CN-CNT en Modbus. Ik denk niet zo groot.

Modbus is een stokoud protocol uit 1979. De print biedt dit aan over RS485, serieel. Je sluit dat aan met een twisted pair shielded kabel, twee paren zijn genoeg. Aan het andere einde een RS485 naar USB converter.
De systeemkast van de M-generatie heeft een aansluiting CN-CNT en een CN-CNT2. Uit een presentatie van Panasonic en TADO krijg ik de indruk dat beide connectors tegelijk kunnen functioneren.

naar Home Assistant
Tado cum suis komen er niet in. Ik wil niet afhankelijk zijn van de cloud. Met regelmaat worden bedrijven opgekocht (private equity) en staan de klanten korte tijd later in de kou. Ik heb ook geen zin in een abonnement. Hier maakt iedereen zijn eigen afweging. De keerzijde is natuurlijk dat het dan zelf knutselen wordt.

Home Assistant is echt prachtig. Daarmee is de integratie te regelen tussen de verschillende systeemcomponenten waarbij je merkonafhankelijk blijft.

De komende weken ga ik eerst met een laptop spelen met de Modbus communicatie. (Tip: gebruik een USB isolator tussen je dure laptop en dit soort zaken die je erop aansluit.) Daarna komt het hoofdstuk om het met Home Assistant te integreren.

• FV33
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14-12 09:26
Beste tweakers

Sinds 2 weken een panasonic 12kw t-cap r290
7 radiatoren zonder naregeling met 50L buffer in de retour. Installateur heeft wel een bypass ingebouwd.
4 radiatoren altijd volledig open
3 radiatoren op stand 3

Ik ben benieuwd naar jullie advies.
Ik heb namelijk last van 2 problemen:
1. Bij opstart gaat de panasonic naar 30.4 ltr/min (vinden mn radiatoren niet leuk met geluid)
Ik heb dit nu opgelost door de max pump duty terug te zetten naar 95. Dan gaat ie max naar 15.6ltr/min.
Kan dit kwaad? Of zijn er andere oplossingen om de pomp lager te zetten icm radiatoren?

2. Bij de temperaturen +8 graden pendeld de pomp behoorlijk.
Hoe is dit tegen te gaan?
Stooklijn +15=30 -5=42
Delta t op 7

1. Keuken – Groot (T33 50×235)
2. Keuken – Klein (T33 50×100)
3. Kantoor (T33 50x80)
4. Gang Beneden (T33 90×50)
5. Woonkamer – Groot (T22 240×40)
6. Woonkamer – Klein (T20 215×40)
7. Hal Entree (T22 80×40)

Badkamer boven vloerverwarming 2m2

Verlies berekening (heb 2 warmte circuits, gaat hier om de 12kw oudbouw)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVOIxgJVx26j4QmjqVJ2M0_q2Js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ux8eZJUTexi1H4t1UUNmj7Wr.jpg?f=fotoalbum_large

Zie mijn aanvullende grafieken ter info.
Alvast bedankt voor jullie reacties

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZmiL0twAyUzChIoCpN6Ff7NHes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QxIVzfY8lM4LZMWzfS9b6Ke.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAFOeE7gX2pyKBjavO_EG8bR5fQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0t6GH337qDaFUjDLtIMPZKw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pz6NT6dHpLNO7R7eS9K_JaH_xQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBRn0WaX50j11tyD4iOxD22J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpBvdOx-Bukp_3DiS5YJmmZK9xA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6bMXNLfhPIFSVtJz2B7SLe2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWgjjgLXm1mBXSlwOCf7IoxyrB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuzArBJwxkMvYTGKAfdxbA1t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUSRexmgbOYg2jrXpxojnEA-zBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XFWT1OA0QXHGjrie3PEaeCC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door FV33 op 08-12-2025 18:52 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
FV33 schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:45:
Beste tweakers

Sinds 2 weken een panasonic 12kw t-cap r290
7 radiatoren zonder naregeling met 50L buffer in de retour. Installateur heeft wel een bypass ingebouwd.
4 radiatoren altijd volledig open
3 radiatoren op stand 3

Ik ben benieuwd naar jullie advies.
Ik heb namelijk last van 2 problemen:
1. Bij opstart gaat de panasonic naar 30.4 ltr/min (vinden mn radiatoren niet leuk met geluid)
Ik heb dit nu opgelost door de max pump duty terug te zetten naar 95. Dan gaat ie max naar 15.6ltr/min.
Kan dit kwaad? Of zijn er andere oplossingen om de pomp lager te zetten icm radiatoren?

2. Bij de temperaturen +8 graden pendeld de pomp behoorlijk.
Hoe is dit tegen te gaan?
Stooklijn +15=30 -5=42

Zie mijn aanvullende grafieken ter info.
Alvast bedankt voor jullie reacties
over 1: ik heb ook de pompsnelheid geknepen om stromingsgeluid te minimaliseren. Zorg in elk geval dat je zo veel mogelijk standaard open hebt staan. Het grootste kwaad is beperking van het vermogen. Bij een delta T van 5 graden kan je max 5 x 15,6 x 70 = ~ 5500W vervoeren. Als je die 12 kW bij een dT van 5 graden daadwerkelijk kwijt wil zal je 12000 / 70 /5 = 34 liter per minuut nodig hebben.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Een T Cap heeft een aanzienlijk minimum vermogen. Met te weinig afgifte is pendelen vaak onontkoombaar. Op de warmtepomp wordt de in te stellen flow geadviseerd. Het leidingdiameter is hierbij belangrijk. Mijn huidige 9 kW Weheat warmtepomp als test case momenteel doet 250 watt stroom verbruik bij 13 graden buiten al 24 uur zonder onderbreking. Ongeveer 1.5 kW dus op radiatoren. Moraal van het verhaal is dat je bij de keuze goed moet analyseren wat je maximale vermogen moet zijn maar niet onbelangrijk ook je minimale vermogen is van belang. Een parallel buffer lost dat vaak niet op.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 08-12-2025 17:36 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:25
@FV33 Bereken eens de warmteafgifte van je radiatoren met de huidige temperaturen? Je zal zien dat die (ver) onder het minimum vermogen van je WP zit. Je zal dus je afgifte vermogen moeten vergroten. Of je warmtepomp moeten verkleinen.

Edit: Ik zie dat dezelfde discussie hier ook al wordt gevoerd en je daar hetzelfde advies hebt gehad.

[ Voor 24% gewijzigd door RichieB op 08-12-2025 20:00 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13:13
Carboy54 schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:32:
Een T Cap heeft een aanzienlijk minimum vermogen. Met te weinig afgifte is pendelen vaak onontkoombaar. Op de warmtepomp wordt de in te stellen flow geadviseerd. Het leidingdiameter is hierbij belangrijk. Mijn huidige 9 kW Weheat warmtepomp als test case momenteel doet 250 watt stroom verbruik bij 13 graden buiten al 24 uur zonder onderbreking. Ongeveer 1.5 kW dus op radiatoren. Moraal van het verhaal is dat je bij de keuze goed moet analyseren wat je maximale vermogen moet zijn maar niet onbelangrijk ook je minimale vermogen is van belang. Een parallel buffer lost dat vaak niet op.
Is dat een blackbird of een sparrow? ik zit voor mijn schoonouders te kijken en die hebben een kleiner en beter geïsoleerd huis dan wij, waarbij 1,5kw afgifte vergelijkbaar is met het elektrische radiator kacheltje wat ze de hele dag aan hebben. 9kw hebben ze alleen nodig als het echt heel stevig vriest.

• Draakje5
  • Nu online
hnq schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:57:
[...]

Nee, niet compleet, en niet marktconform.
- twee keer inspectie van wisselaar in buitenunit is een beetje overdreven 😉
- informatie mbt materiaalkosten ontbreekt
- gelden er voorwaarden voor leeftijd en merk en type van de wp?
- 1 keer per twee jaar controleren op fouten? Grafiek gaat maar 7 dagen terug. Logboek moet je aanzetten. En dat doe je dus als er een probleem gemeld is.
- Probleem met lekkage van koudemiddel bij monoblock/hydrosplit wat niet in de garantieperiode aan het licht komt lijkt me zeldzaam. En het zou al helemaal toevallig zijn als dit zonder storing in de tweejaarlijkse controle aan het licht komt.
- juist de informatie mbt storingsdienst en voorwaarden daarvan ontbreekt.

Als je even googled dan vind je makkelijk betere aanbiedingen, nog even afgezien de vraag naar nut en noodzaak. Als je zo'n bedrag over hebt voor 'het goede gevoel' en zelf absoluut geen omkijken wilt hebben dan prima, maar ik zou dan op zijn minst wel meer willen weten.
Ik kom nog uit bij Feenstra. Nefit bied helaas geen onderhoud aan voor Panasonic warmtepompen.
Feenstra bied een service abbonement aan voor 13,50 per maand. Dat ziet er best interessant uit.

Iemand ervaring met feenstra abbo? Persoonlijk kies ik liever voor een grotere bekende partij dan een kleinere waarvan ik regelmatig ook zie dat het mis gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tqt_9j6MUvQH6VhoSRWTQuiKb7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cNdLCPnztE4mzHs9vMSbbc7W.png?f=fotoalbum_large

En even eerlijk, stooklijn controle e.d. wat op de andere offerte stond is toch niet zo spannend? Ik heb mijn eigen stooklijn nog aangepast, wat valt hier aan te 'monitoren'?

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 08-12-2025 20:32 ]

• Beer070
Draakje5 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:31:
[...]

Ik kom nog uit bij Feenstra. Nefit bied helaas geen onderhoud aan voor Panasonic warmtepompen.
Feenstra bied een service abbonement aan voor 13,50 per maand. Dat ziet er best interessant uit.

Iemand ervaring met feenstra abbo? Persoonlijk kies ik liever voor een grotere bekende partij dan een kleinere waarvan ik regelmatig ook zie dat het mis gaat.
[Afbeelding]

En even eerlijk, stooklijn controle e.d. wat op de andere offerte stond is toch niet zo spannend? Ik heb mijn eigen stooklijn nog aangepast, wat valt hier aan te 'monitoren'?
lijkt me in de huidige markt geen slechte deal, gevoelsmatig zou het ook voor een stuk minder kunnen, maar dat is afhankelijk van de te verwachten kwaliteit van je WP. (ik heb hele hoge verwachtingen)...

• Technician-
ErikVers schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:27:
[...]

Dat is goed om te horen Eric.
Ik moet toegeven deed veel Panasonic J, tot de L serie kwam. Vond m al vrij prijzig en na een paar plaatsingen wel problemen gehad. Overstort die doorlekt.
Panasonic benadert en die reageerden m.i. laconiek, moest onderdeel maar opsturen en dan kreeg ik een nieuwe. Ja dacht het niet. Dus kreeg gelijk een nieuwe. Ding erin, en lekt ook! (Druk max 1,6bar) klant houdt nu druk onder de 1.4b en dan gaat het redelijk.

Waar ik nu van baal, de merken die ik nu heb gaat de fabrikant zelf ter plekke om het op te lossen in de garantietermijn en dat is superfijn.

Als Panasonic dit kan verbeteren, er zijn grote voordelen aan Panasonic zoals de service cloud en vaak goede efficiëntie, dan kan ik ook weer meer deze aanbieden en verkopen.
Wat zijn jouw tips hierin?

• Makrolon
Technician- schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:55:
[...]

Ik moet toegeven deed veel Panasonic J, tot de L serie kwam. Vond m al vrij prijzig en na een paar plaatsingen wel problemen gehad. Overstort die doorlekt.
Panasonic benadert en die reageerden m.i. laconiek, moest onderdeel maar opsturen en dan kreeg ik een nieuwe. Ja dacht het niet. Dus kreeg gelijk een nieuwe. Ding erin, en lekt ook! (Druk max 1,6bar) klant houdt nu druk onder de 1.4b en dan gaat het redelijk.

Waar ik nu van baal, de merken die ik nu heb gaat de fabrikant zelf ter plekke om het op te lossen in de garantietermijn en dat is superfijn.

Als Panasonic dit kan verbeteren, er zijn grote voordelen aan Panasonic zoals de service cloud en vaak goede efficiëntie, dan kan ik ook weer meer deze aanbieden en verkopen.
Welke merken zijn dat dan?

Ik overweeg ook wel eens op meer met warmtepompen te gaan doen. Maar zulke dingen als dit houden me tegen, dat je de fabrikant niet achter je hebt staan bij garantie gevallen of problemen. Heb nu 3 Panasonics draaien bij klanten maar daar tot nu toe gelukkig nog geen problemen gehad.

Als ik zie hoe weinig verstand de gemiddelde installateur er van heeft kan ik een veel beter draaiende installatie leveren dan het gros vd installateurs.

• Technician-
Makrolon schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:01:
[...]

Ik overweeg ook wel eens op meer met warmtepompen te gaan doen. Maar zulke dingen als dit houden me tegen, dat je de fabrikant niet achter je hebt staan bij garantie gevallen of problemen. Heb nu 3 Panasonics draaien bij klanten maar daar tot nu toe gelukkig nog geen problemen gehad.

Als ik zie hoe weinig verstand de gemiddelde installateur er van heeft kan ik een veel beter draaiende installatie leveren dan het gros vd installateurs.
Misschien niet netjes om hier te melden maar doe het toch maar. Vaillant heeft een heerlijke service.
Je meldt ze aan, krijgt ook nog eens punten en bonussen. En Vaillant heeft veel monteurs die zo op de stoep staan. En als de klant een servicecontract afneemt dan doet Vaillant 10 jaar alles all in.
Bedoel, als er installatie technisch iets niet goed gaat moet je zelf, maar als je zeker weet dat het een productfout is wil je toch niet een halve dag kwijt zijn?
Je maakt online een melding, zij bellen de klant en komen langs.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Beer070 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:20:
[...]

Is dat een blackbird of een sparrow? ik zit voor mijn schoonouders te kijken en die hebben een kleiner en beter geïsoleerd huis dan wij, waarbij 1,5kw afgifte vergelijkbaar is met het elektrische radiator kacheltje wat ze de hele dag aan hebben. 9kw hebben ze alleen nodig als het echt heel stevig vriest.
BlackBird P60 en Sparrow in dit geval zijn identiek in vermogen.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Dan moet je toch echt bij een van de vijf Panasonic distributeurs zijn die jouw klant uit de brand moet helpen. Op Panasonic moet je niet teveel rekenen. Overigens heeft zeker een van die distributeurs geen servicedienst en wordt je van het kastje naar de muur gestuurd. Met 300 eenheden moet ik regelmatig mijn zone manager inschakelen om dingen voor elkaar te krijgen. Panasonic roept heel makkelijk zelf geïnstalleerd dan geen garantie. Diezelfde zone manager pusht orders voor onze klanten 🤗 Daarnaast kiepert Panasonic Europa de units via buitenlandse leveranciers gewoon in de achtertuin van de NL Panasonic vestiging die dan garantie aanvragen probeert af te wimpelen. Organisatorisch rammelt het dus behoorlijk daar en veel goede medewerkers zijn over gestapt naar de concurrent.

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 09-12-2025 08:38 ]

• Gjtje
ErikVers schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:06:
[...]

deltaT voor verwamring aan: is verschil tussen je aanvoer en retour. Advies; 5

Verwarming op vertragingstijd: Dit is de vertraginstijd waarop je bijverwarmer (backup aangaat) 30min is prima

Buitentemp. voor verwarming uit: Dit is op welke temperatuur je niet geheel niet meer wil verwarmen met je warmtepomp. Advies 19

Verwarming aan deltaT van ingestelde temp: Dit is hoever de aanvoer verwijderd moet zijn van doel om backup aan te spreken (rekening houdend met je vertragingstijd) Advies -4 maar uiteraard woning afhankelijk en vaak nooit van toepassing icm goed gedimensioneerde warmtepomp.

Buitentemp. voor verwamring aan: Dits is hoe koud buiten minimaal moet zijn om naar de target en vertragingstijd te kijken om eventueel backup in te schakelen.

Verwarming uit deltaT van ingestelde temp: Dit is hoe dicht weer bij target waarop backup weer uit gaat. Advies -2

Ik hoop dat je met bovenstaande verder ksn.
Wat mij opviel een T cap met 27-28 als stooklijn.

Ik was venieuwd hoeveel afgifte vermogen je hebt. Een t-cap heeft een minimaal vermogen thermisch van 4500W dat is soms wat lastig af te geven met maar 27gr water. Uiteraard afhankelijk van aantal m2 vvw en of radiatoren. Gewoon een tip.

Dit om pendelen te voorkomen. Je kan bijvoorbeeld eens kijken naar je verhouding draai uren en aan starts. Idealitere wil je minimaal 1 op 1 hier scoren.

Ps de reden dat waarschijnlijk je wp uit stond terwijl doel ruimte hoger is; waarschijnlijk is de warmtepomp in overshoot uitgegaan. Met een zo kleine deltaT van 2 is je retour waarschijnlijk mega hoog en je warmtepomp gaat pas weer aan als retour 3 graden onder waarde is ten tijde van overshoot.
Heel veel dank! Met deze informatie kan ik verder. Heb de delta T nu vergroot naar 5. Merk nu een veel rustiger compresser frequentie. Effe weer in de gaten houden de komende tijd.

• ErikVers
  • Nu online
[...]

Ik heb geen tot vrijwel geen problemen gehad en die er waren kon ik de oorzaak vinden. Zo een overstort kan door leiding weerstand en de krachtige pomp icm defrosts of de opstellingspositie wellicht komen?

Maar uiteraard ben je afhankelijk van je leverancier, wellicht daar eens van switchen? Dat is niet een pana ding maar meer jouw distribiteur
Off topic maar ik sluit Vaillant en Nefit Bosch niet uit maar ben vanwege prijs kwaliteits verhouding en mijn ervaringen ermee een pana fan. .

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 09-12-2025 07:50 ]

• ErikVers
  • Nu online
Gjtje schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:14:
[...]

Heel veel dank! Met deze informatie kan ik verder. Heb de delta T nu vergroot naar 5. Merk nu een veel rustiger compresser frequentie. Effe weer in de gaten houden de komende tijd.
Graag gedaan.

• ErikVers
  • Nu online
Makrolon schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:01:
[...]

Ik snap helemaal wat je bedoeld hoor, maar met goede ondersteuning los ik het liever zelf op. Dan blijf ik onafhankelijk 👍

Ps
Wil je bewust afwijken van de specs dan zou ik dat voorleggen aan een koudemiddel ervaringsdeskunige. (Een airco boer)

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 11-12-2025 07:48 ]

• ErikVers
  • Nu online
Beer070 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:20:
[...]

Tip naast maximaal (bij -7) en minimaal (bij +7) vermogen is de lwa max (maximaal geluidsvermogen) belangrijk. Met deze drie parameters maak ik altijd de eerste voor selectie bij klanten (voor installatie of enkel onafhankelijk advies gesprek)

Ik kan je uit ervaring vertellen dat op deze drie parameters altijd direct heelveel modellen afvallen. Niet iedereen kan namelijk zijn warmtepomp 5+ meters van de erfgrens kwijt.
Lwa_max wordt goed verstopt trouwens door sommige fabrikanten 😉

Binnenkort deel ik op mijn website een beknopte versie hiervan zodat iedereen een objectief vergelijk kan maken.

Wil je trouwens berekenen wat je afgifte (radiatoren) kunnen afgeven op welke watertemperaturen; gebruik de hytools app van imi. Als je bij -7 een 9kW nodig hebt dan moduleert in meeste gevallen de warmtepomp nooit terug naar onder de 2kW. Doet hij dat wel dan kun je je afvragen hoe hij die 9kW dan gaat produceren. Daarnaast dropt je cop altijd fors onderin het modulatie bereik. Dit is ook de reden dat vaak niet extreem ver terug wordt gemoduleerd door panasonic. Dit kost namelijk efficientie. Je kan dit ondervangen door je stooklijn te verhogen maar dat kost natuurlijk ook efficientie, beter is dan om gewoon je draai uren te beperken. Bijvoorbeeld 4blokken van 6uur indelen waarbij je de standaard 2 blokken met koude en stroompiek rijden skipt.

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-12 22:18
Vandaag wat onderhoud gedaan aan mijn warmtepomp (L-serie all-in-one): condensor/lamellen gereinigd volgens de 'flippy-methode', magneetfilter binnen-unit gereinigd, verder buiten-unit nog wat schoongemaakt, alles visueel gecontroleerd, water bijvullen, ontluchten, en dat was het dan ... toch?
Ik blijf toch met wat vragen zitten:
- ik lees hier regelmatig over een ontluchtingsprogramma (via het installateursmenu), maar ik kan dat nergens vinden: zit dat wel op de L-serie?
- ook lees ik regelmatig over filters reinigen op de buiten-unit, maar daar kan ik op mijn wamtepomp ook niets over vinden, het magneetfilter op de binnen-unit is het enige te reinigen filter?

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:11

hnq

bartve schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:44:

- ik lees hier regelmatig over een ontluchtingsprogramma (via het installateursmenu), maar ik kan dat nergens vinden: zit dat wel op de L-serie?
-
Ja, dat heet bij Panasonic 'air purge'.

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• bartve
Iets heel anders, uit pure nieuwsgierigheid: elke keer wanneer ik de kast van de binnen-unit van mijn warmtepomp open, doet de printplaat die je dan ziet mij terugdenken aan de Philips Experimenteerdoos 2000 die ik begin jaren '80 voor mijn 14e of 15e verjaardag cadeau kreeg ...
Ik heb maar een klein beetje kaas gegeten van electronica maar het ziet er toch wel heel eenvoudig uit, voor het overgrote deel passieve componenten, eigenlijk inderdaad 'state of the art' electronica uit de jaren '80 van de vorige eeuw? Toch zit er veel slimme functionaliteit in het apparaat, maar waar zit dat dan verstopt?

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:43
bartve schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:53:
Iets heel anders, uit pure nieuwsgierigheid: elke keer wanneer ik de kast van de binnen-unit van mijn warmtepomp open, doet de printplaat die je dan ziet mij terugdenken aan de Philips Experimenteerdoos 2000 die ik begin jaren '80 voor mijn 14e of 15e verjaardag cadeau kreeg ...
Ik heb maar een klein beetje kaas gegeten van electronica maar het ziet er toch wel heet eenvoudig uit, voor het overgrote deel passieve componenten, eigenlijk inderdaad 'state of the art' electronica uit de jaren '80 van de vorige eeuw? Toch zit er veel slimme functionaliteit in het apparaat, maar waar zit dat dan verstopt?
Op de printplaten zitten wel een paar IC's. Bij het water-side board op de achterkant, op de gas-side zit er zo te zien ook een. In de service manual staan plaatjes met de PCB traces, daar zie je wel waar ze zitten. Het exacte type heb ik niet bekeken (als het al zichtbaar is), maar ik verwacht een redelijk basic microcontroller die al een tijdje meegaat (geen GHz multicore Cortex oid).

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Thorsd schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:26:
[...]

Op de printplaten zitten wel een paar IC's. Bij het water-side board op de achterkant, op de gas-side zit er zo te zien ook een. In de service manual staan plaatjes met de PCB traces, daar zie je wel waar ze zitten. Het exacte type heb ik niet bekeken (als het al zichtbaar is), maar ik verwacht een redelijk basic microcontroller die al een tijdje meegaat (geen GHz multicore Cortex oid).
Het systeem moet verwarmen tegen een redelijke prijs. Wij hoeven er niet mee naar de maan. 🤗

• blb4
  • Nu online
Carboy54 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:52:
[...]

Het systeem moet verwarmen tegen een redelijke prijs. Wij hoeven er niet mee naar de maan. 🤗
offtopic:
De Apollo Guidance Computer had ~ 0,085 MIPS, een ESP8266 ~ 80 MIPS. Met iets dat ~ 1000 x minder krachtig is dan een EPS8266 kan je dus al naar de maan. En weer terug 😀

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• blb4
  • Nu online
Verder zoekend zie ik iets genoemd over Renesas processor, mogelijk RL78. Zit waarschijnlijk op de achterkant van de printplaat. Heeft iemand daar toevallig een foto van?

[ Voor 240% gewijzigd door blb4 op 11-12-2025 19:07 ]

• bartve
Carboy54 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:52:
[...]

Ik wil een warmtepomp met AI: nooit meer defrost loops! *O*

• bartve
blb4 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:41:
Verder zoekend zie ik iets genoemd over Renesas processor, mogelijk RL78. Zit waarschijnlijk op de achterkant van de printplaat. Heeft iemand daar toevallig een foto van?
ff gegoogled: zo'n pocesssor / IC zit in een wastafelkraan die contactloos aangaat, in een kruimeldief die naar gelang weerstand harder suckt... ik schat m'n warmtepomp toch iets hoger in dan dat soort huis-tuin-en-keuken toepassingen?

• Technician-
bartve schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:17:
[...]

ff gegoogled: zo'n pocesssor / IC zit in een wastafelkraan die contactloos aangaat, in een kruimeldief die naar gelang weerstand harder suckt... ik schat m'n warmtepomp toch iets hoger in dan dat soort huis-tuin-en-keuken toepassingen?
Waarom?

• blb4
  • Nu online
bartve schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:13:
[...]

Ik wil een warmtepomp met AI: nooit meer defrost loops! *O*
Dat hoeft niet hoor, gewoon de WP uitzetten bij een combinatie van -1 °C < Tb < 5 °C en Rh > 60%. Niet klagen dat ‘t koud wordt binnen 😀.

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-12 09:24
Ik ben momenteel aan het stoeien met de schakelmomenten. Voor nu had ik aan van 15.00 uur tot 19.00 uur en indien de temperatuur lager dan 5 graden is nog een aan van 5.00 uur tot 9.00 uur
De vloer monitor ik en die is rond de 15 a 16 graden. Ruimte temperatuur is dan ongeveer 1 tot 2 graden lager. Omdat het pas na 5.00 uur kouder werd is hij niet aan geschakeld. Ik zag dat de vloer een graadje extra was gedaald dus ik heb toen zelf maar even de unit aan gezet. Dat was rond 8.30 uur. Om 9.30 uur kreeg ik Foutcode: H75 (Beveiliging lage watertemperatuur). Ik heb nu de stooklijn iets verhoogd en de schakeltijden veranderd.

Maar wat ik probeer uit te vogelen is hoe die kan bij 4 graden buitentemperatuur. Bij welke temperatuur van welke sensor gebeurd dit? En waarom?

• Gjtje
Ik ben niet tevreden over de standaard panasonic kamerthermostaat icm de aquarea j en vloerverwamring. De hysterese van de thermostaat is te groot voor een constante kamer temperatuur.
Daarom ben ik op zoek naar een geschikte kamerthermostaat met kleine hysterese, ideaal voor vloerverwarming. Zijn er binnen dit forum tips en adviezen? Een tado heeft niet mijn voorkeur ivm cloud oplossing/afhankelijk van de buitenwereld.

• Andrehj
Gjtje schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:52:
Daarom ben ik op zoek naar een geschikte kamerthermostaat met kleine hysterese, ideaal voor vloerverwarming. Zijn er binnen dit forum tips en adviezen? Een tado heeft niet mijn voorkeur ivm cloud oplossing/afhankelijk van de buitenwereld.
Ik gebruik een Panasonic PAW-A2W-RTWIRED (ook verkrijgbaar als RTWIRELESS) als aan/uit-thermostaat bij een Mitsubishi warmtepomp. Hysterese ingesteld op 0.2K, werkt perfect, en is ook nog geschikt voor koelen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:15
Ik ben niet tevreden over de standaard panasonic kamerthermostaat icm de aquarea j en vloerverwamring. De hysterese van de thermostaat is te groot voor een constante kamer temperatuur.
Netatmo aan/uit thermostaat heeft ook instelbare hysterese, ziet er acceptabel uit en heeft een goedwerkende app met schema. Wij gaan elke winter een week weg en dan is het fijn om een dag voor terugkomst de verwarming op afstand te kunnen regelen met de thermostaat.
Hysterese staat op 0,3 graad dat is voor ons de sweet spot qua compromis tussen langere runs van de WP en niet teveel temperatuurfluctuatie in huis.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

De Panasonic thermostaat is het dure geld niet waard. Wij monteren PNI 40 thermostaten voor minder dan de helft met app en draadloos. Instelbare hysterese tot 0.1 zelfs. De controller werkt als thermostaat niet comfortabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 13-12-2025 22:12 ]

• ErikVers
  • Nu online
Carboy54 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:11:
[...]

De Panasonic thermostaat is het dure geld niet waard. Wij monteren PNI 40 thermostaten voor minder dan de helft met app en draadloos. Instelbare hysterese tot 0.1 zelfs. De controller werkt als thermostaat niet comfortabel.
Ik gok dat @Gjtje die pni niks gaat vinden gezien zijn opmerkingen over ; niet mijn voorkeur ivm cloud oplossing/afhankelijk van de buitenwereld.

@Gjtje als je de instel mogelijkheden of de hysterese niet bevalt is de suggestie van @Andrehj een goede. Let op dat je de hysterese niet kleiner dan 0.3 zet om wat langere runs te kunnen blijven maken.

Mocht je een goedkopere niet cloud variant zoeken dan zou ik de emos p5607 pakken. Deze draait ook bij veel tweakers. Maak zelf een keuze zou ik zeggen 😉👍

Wel nog een tip; als je de interne thermostaat ziet als handrem en met de war een goed gaspedaal hebt afgesteld dan zijn er best mogelijkheden. Wel is het dan goed afstellen en de juiste schakelmomenten in de dag aanbrengen. Wellicht nog het proberen waard?

[ Voor 38% gewijzigd door ErikVers op 14-12-2025 08:19 ]

• Andrehj
Carboy54 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:11:
De Panasonic thermostaat is het dure geld niet waard. Wij monteren PNI 40 thermostaten voor minder dan de helft met app en draadloos.
De Panasonic kost € 142: https://www.shopclima.it/...cd-timer-settimanale.html
Inderdaad duur, maar daarvoor wel lekker gebruiksvriendelijk en wegens geen ingewikkelde software / online / cloudmeuk eindeloos betrouwbaar.
Groot voordeel van de Panasonic is het gemakkelijke omschakelen naar koelen (één knopje twee seconden ingedrukt houden). Bij de Netatmo bijvoorbeeld is dat veel lastiger.
De PNI CT40 (die jij denk ik bedoelt) kost ca de helft, maar is weer afhankelijk van wifi etc. En kan eigenlijk veel meer dan je voor een simpele aan-uit schakeling (set and forget) voor een WP nodig hebt.
Hoe schakel je die PNI om naar koelbedrijf?

• Andrehj
ErikVers schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:39:
@Gjtje als je de instel mogelijkheden of de hysterese niet bevalt is de suggestie van @Andrehj een goede. Let op dat je de hysterese niet kleiner dan 0.3 zet om wat langere runs te kunnen blijven maken.
Dat hangt heel erg van je huis af. En dan vooral de mate van isolatie gecombineerd met de traagheid (thermische massa) van je afgiftesysteem. Hier staat de hysterese op 0.2 (uitschakelen op 20.6 en weer inschakelen op 20.4), en dat levert nooit meer dan 1 run per dag op. Afgelopen dinsdag zelfs een hele dag overgeslagen.

Die hysterese moet je zodanig instellen dat het bij je huis (en comfortwensen) past.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 14-12-2025 10:37 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:34:
[...]

De Panasonic kost € 142: https://www.shopclima.it/...cd-timer-settimanale.html
Inderdaad duur, maar daarvoor wel lekker gebruiksvriendelijk en wegens geen ingewikkelde software / online / cloudmeuk eindeloos betrouwbaar.
Groot voordeel van de Panasonic is het gemakkelijke omschakelen naar koelen (één knopje twee seconden ingedrukt houden). Bij de Netatmo bijvoorbeeld is dat veel lastiger.
De PNI CT40 (die jij denk ik bedoelt) kost ca de helft, maar is weer afhankelijk van wifi etc. En kan eigenlijk veel meer dan je voor een simpele aan-uit schakeling (set and forget) voor een WP nodig hebt.
Hoe schakel je die PNI om naar koelbedrijf?
Gebruiksvriendelijk?? Ik weet zeker dat je hem dan nog nooit in gebruik heb gehad. Ik heb diverse klanten die hem van de muur hebben getrokken. Leuke specs wellicht maar in de praktijk een onooglijk onding voor dat geld. Het gebruik met een app bij PNI is zeker fijn als je op vakantie bent en set and forget is niet des tweakers. Alleen voor zomer / winter moet je de software van de warmtepomp omzetten van verwarmen naar koelen vise versa omdat hij een drie draads wissel contact heeft. Hysterese instelbaar van 1 tot 0.1. Bijkomend voordeel hij ziet er ook nog fraai uit. Er zijn heel veel betere en modernere thermostaten op de markt dan de simpele on/off van Panasonic voor minder geld.

• Andrehj
Carboy54 schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:03:
Gebruiksvriendelijk?? Ik weet zeker dat je hem dan nog nooit in gebruik heb gehad.
Hij hangt hier al meer dan vijf jaar aan de muur. Werkt prima.
Ik heb diverse klanten die hem van de muur hebben getrokken. Leuke specs wellicht maar in de praktijk een onooglijk onding voor dat geld.
Onooglijk is subjectief. Je kunt vinden dat ie er wat ouderwets uit ziet, maar aangezien hij hier strategisch op de overloop hangt (waar geen zon komt, en waarmee ik dus voorkom dat de WP op de efficiëntste tijden stopt met verwarmen) ligt niemand in huis daar wakker van. Ook vrouwlief klaagt er niet over.
Het gebruik met een app bij PNI is zeker fijn als je op vakantie bent
Dan staat de WP op de vakantiestand. Ik zou niet weten wat ik tijdens een vakantie aan die thermostaat in moet stellen.
en set and forget is niet des tweakers.
Ik heb al heel wat instellingen aan de WP aangepast, maar de temperatuur hoef ik echt nooit aan te passen.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:36:
[...]

Hij hangt hier al meer dan vijf jaar aan de muur. Werkt prima.

[...]

Onooglijk is subjectief. Je kunt vinden dat ie er wat ouderwets uit ziet, maar aangezien hij hierop strategisch op de overloop hangt (waar geen zon komt, en waarmee ik dus voorkom dat de WP op de efficiëntste tijden stopt met verwarmen) ligt niemand in huis daar wakker van. Ook vrouwlief klaagt er niet over.

[...]

Dan staat de WP op de vakantiestand. Ik zou niet weten wat ik aan die thermostaat in moet stellen.

[...]

Ik heb al heel wat instellingen aan de WP aangepast, maar de temperatuur hoef ik echt nooit aan te passen.
Ga met de tijd mee zou ik zeggen 🤗

• Andrehj
Carboy54 schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:45:
Ga met de tijd mee zou ik zeggen 🤗
Primaire systemen (zoals verwarming) zoveel mogelijk onafhankelijk maken van wifi, cloud etc, dát is pas met de tijd meegaan. Of heb je de globale ontwikkelingen van de laatste jaren gemist?

• ErikVers
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:37:
[...]

Dat hangt heel erg van je huis af. En dan vooral de mate van isolatie gecombineerd met de traagheid (thermische massa) van je afgiftesysteem. Hier staat de hysterese op 0.2 (uitschakelen op 20.6 en weer inschakelen op 20.4), en dat levert nooit meer dan 1 run per dag op. Afgelopen dinsdag zelfs een hele dag overgeslagen.

Die hysterese moet je zodanig instellen dat het bij je huis (en comfortwensen) past.
Eens moet zeker bij je wensen passen. Het is meer een generieke waarschuwing (en had “VAAK BETER niet” moeten gebruiken) om hysterese niet te klein te zetten met voor jou bekende redenen 👍
Niet iedereen zit zoals wij de compr freq verloop door de dag heen te checken 😉

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:48:
[...]

Primaire systemen (zoals verwarming) zoveel mogelijk onafhankelijk maken van wifi, cloud etc, dát is pas met de tijd meegaan. Of heb je de globale ontwikkelingen van de laatste jaren gemist?
Ah vandaar dat al die tweakers hier een foute keuze hebben gemaakt volgens jou met Heishamon, extra modules in vele vormen, smart energy, Weheat Intellicence etc. etc. Overigens zonder al die afhankelijkheid draaien die systemen gewoon door net als bij jou.

• Beer070
Carboy54 schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:18:
[...]

Ah vandaar dat al die tweakers hier een foute keuze hebben gemaakt volgens jou met Heishamon, extra modules in vele vormen, smart energy, Weheat Intellicence etc. etc. Overigens zonder al die afhankelijkheid draaien die systemen gewoon door net als bij jou.
Leuk dat je het zegt. Ik ben het op zich wel eens met @Andrehj dat het afhankelijk maken van een systeem van wifi een risico vormt. Als deze thermostaat wifi nodig heeft om te communiceren met de ketel dan zal sturing/werking stoppen als de wifi stopt. In geval van mijn bedraad aangesloten Plugwise thermostaat (en ook Evohome) zal de werking gewoon doorgaan, ook zonder wifi / LAN netwerk. Tevens staat mijn heishamon in een afgescheiden netwerk zodat boefjes niet zomaar instellingen kunnen wijzigen.

• Gjtje
ErikVers schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:39:
[...]

Ik gok dat @Gjtje die pni niks gaat vinden gezien zijn opmerkingen over ; niet mijn voorkeur ivm cloud oplossing/afhankelijk van de buitenwereld.

Mocht je een goedkopere niet cloud variant zoeken dan zou ik de emos p5607 pakken. Deze draait ook bij veel tweakers. Maak zelf een keuze zou ik zeggen 😉👍

Wel nog een tip; als je de interne thermostaat ziet als handrem en met de war een goed gaspedaal hebt afgesteld dan zijn er best mogelijkheden. Wel is het dan goed afstellen en de juiste schakelmomenten in de dag aanbrengen. Wellicht nog het proberen waard?
Bedankt voor alle input. Ik heb de keus gemaakt om de Emos p5607 te bestellen.

• blb4
  • Nu online
Ik denk ook dat een redelijk cruciaal systeem als je verwarmingssysteem robuust moet werken en met zo min mogelijk afhankelijkheden. En mocht er wat mis gaan dat dan mogelijk de verfijnde regeling stopt maar de basisfunctionaliteit gewoon door draait. En sowieso probeer ik zo min mogelijk afhankelijk te zijn van cloud en internet, zeker wat betreft besturing huis. De ervaring leert gelukkig dat veel systemen en protocollen die we hier gebruiken; HeishaMon, MQTT, HA, Node-Red Dashboard etc. gelukkig allemaal wel robuust werken. Maar je moet blijven opletten, zorgen dat als er een sensor raar gaat doen oid je niet in 1 x in de kou zit oid.

• Beer070
blb4 schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:30:
Ik denk ook dat een redelijk cruciaal systeem als je verwarmingssysteem robuust moet werken en met zo min mogelijk afhankelijkheden. En mocht er wat mis gaan dat dan mogelijk de verfijnde regeling stopt maar de basisfunctionaliteit gewoon door draait. En sowieso probeer ik zo min mogelijk afhankelijk te zijn van cloud en internet, zeker wat betreft besturing huis. De ervaring leert gelukkig dat veel systemen en protocollen die we hier gebruiken; HeishaMon, MQTT, HA, Node-Red Dashboard etc. gelukkig allemaal wel robuust werken. Maar je moet blijven opletten, zorgen dat als er een sensor raar gaat doen oid je niet in 1 x in de kou zit oid.
Ik gebruik WAR op de inlet temperatuur. Dat draait voor zover ik heb kunnen nagaan ook zonder thermostaat en heishamon. De WP houdt het vat op temperatuur.
vraag/afgifte wordt door een circulatie pomp en Plugwise gedaan op basis van aanvoer uit het vat. Als de thermostaat niet zou werken gooi ik de circulatie pomp op een stopcontact en hou ik warmte in huis. Vat kan ook worden opgewarmd door cv hout kachel met blokken hout.

• Binifada
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:51

Binifada

Ingenieur in ruste

blb4 schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:30:
... Een stroomstoring of geen internetverbinding kan al een probleem vormen.
Ik heb hier al eens meegemaakt dat een graafmachine de kabels had vernield. Tijdens deze periode kwam daar nog een herstart van Heishamon bij.
Het gevolg: NTP-server niet bereikbaar en alle op tijd gebaseerde regels van Heishamon werken niet correct.
In dergelijke gevallen zou het nodig zijn om de juiste tijd in Heishamon zelf in te stellen, maar dat is helaas niet mogelijk!

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

Panasonic J 5 kW MDC05J3E5, Heishamon large, EMOS OTP56160T

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je kan een eigen ntp server draaien, tijd zit o.a. in gps en het hoeft niet op de seconde nauwkeurig te zijn.

• blb4
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:46:
Je kan een eigen ntp server draaien, tijd zit o.a. in gps en het hoeft niet op de seconde nauwkeurig te zijn.
‘t Zijn allemaal van die dingen waar je een keer moet achterkomen…. Ik gebruik al jaren mijn Fritzbox als ntp source voor mijn thuisnetwerk; daar heb ik tot nu toe nog geen problemen mee ondervonden.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blb4 schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:33:
[...]

‘t Zijn allemaal van die dingen waar je een keer moet achterkomen…. Ik gebruik al jaren mijn Fritzbox als ntp source voor mijn thuisnetwerk; daar heb ik tot nu toe nog geen problemen mee ondervonden.
Ik gebruik die ook (fritz.box).
Verder kan je nog kijken naar weerstations, radio's en eventueel dcf ontvangers.
Een leuk weetje is mijn 7kW J data opslaat wanneer er geen netwerk is, althans de CZ-TAW1 haalt het ergens op (net als de thermostaat/controller die offline de tijd blijft weergeven).
Je zou haast denken dat de HeishaMon daar bij moet kunnen.

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:51
Heb al even zitten zoeken maar hoe gaan jullie om met de warmtepomp tijdens de (winter)vakantie?

Draai al een tijd op WAR en dat werkt voor nu afdoende. Nu wil ik de kamertemperatuur naar 15 graden celcius hebben, maar wil ook voorkomen dat de backupheater aanslaat omdat de watertemperatuur mogelijk te laag wordt. Had bedacht om WAR + Panacontroller als thermostaat op 15 graden te zetten (die grote hysterese doet er dan toch niet toe). Is dit dan afdoende of is een andere aanpak beter?

Warmtepomp: MXC09J3E8
Afgiftesysteem: Radiatoren

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Knoetie schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:12:
Heb al even zitten zoeken maar hoe gaan jullie om met de warmtepomp tijdens de (winter)vakantie?

Draai al een tijd op WAR en dat werkt voor nu afdoende. Nu wil ik de kamertemperatuur naar 15 graden celcius hebben, maar wil ook voorkomen dat de backupheater aanslaat omdat de watertemperatuur mogelijk te laag wordt. Had bedacht om WAR + Panacontroller als thermostaat op 15 graden te zetten (die grote hysterese doet er dan toch niet toe). Is dit dan afdoende of is een andere aanpak beter?

Warmtepomp: MXC09J3E8
Afgiftesysteem: Radiatoren
Staat hier op 17 gr. Probleem bij te koud verwarming water is dat een defrost niet kan worden voltooid en dan heb je een probleem zeker zonder BUH.

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:51
Ik heb uiteraard wel een BUH, maar die staat uit. Als ik door de handleiding kijk zie ik niet specifiek een setting van de BUH voor alleen specifiek een defrost. Maar zo inzichtelijk is de handleiding ook niet dus kan best dat ik het verkeerd interpreteer.

Zojuist wat instellingen aangepast, zoals in het andere topic: Panasonic warmtepomp 101 Bij lengionelle run met interne heater vermeld staan. In principe moeten de icoontjes ruimteverwarming en tankverwarming ingeschakeld dan oplichten op de controller?

[ Voor 33% gewijzigd door Knoetie op 17-12-2025 13:38 . Reden: Toevoeging settings ]

• ErikVers
  • Nu online
Knoetie schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:11:
Ik heb uiteraard wel een BUH, maar die staat uit. Als ik door de handleiding kijk zie ik niet specifiek een setting van de BUH voor alleen specifiek een defrost. Maar zo inzichtelijk is de handleiding ook niet dus kan best dat ik het verkeerd interpreteer.

Zojuist wat instellingen aangepast, zoals in het andere topic: Panasonic warmtepomp 101 Bij lengionelle run met interne heater vermeld staan. In principe moeten de icoontjes ruimteverwarming en tankverwarming ingeschakeld dan oplichten op de controller?
Als je de symbooltjes niet in basis display ziet zijn ze voor verwarmen en tapwater niet geactiveerd. Wel blijft buh voor de defrosts en te koude retour bij opstarten eventueel beschikbaar. Wil je op eigen risico deze toch uitzetten dan is er een verborgen menu.

Top dat je eerst de handleiding doorzoekt 👍👍

Ps wil je aub altijd de quote functie gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 19-12-2025 07:21 ]

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste