Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:13

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Fantastic_fox Bijna niet zichtbaar door alle lijnen, maar plot eens voor de grap alleen buitentemperatuur en compressor frequentie. Dan zie je al gauw dat je defrost festijn is begonnen net toen het kouder werd. 4C en 2C kan net het verschil maken of het wel of niet aanvriest. En als dat eenmaal is begonnen moet hij wat harder gaan werken om de defrost te gaan compenseren en dan vriest het nog weer sneller aan.

Alleen als je dan de WP kan forceren om niet harder te gaan lopen na een defrost kan je dat een beetje uitstellen, maar krijg je ook minder warmte binnen op de lange duur. En je moet dan aan de slag met eigen automatisering.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:54

CR1992

Thor

loyske schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:26:
[...]

Ik denk inderdaad dat de stooklijn te hoog stond. Daardoor ging hij na iedere defrost, vol aan de bak, waardoor 1 uur later de volgende defrost alweer kwam.
Sinds gisteren 12:00 staat hij nu continu op 22hz te draaien en huis blijft warm.
Het zal inderdaad wat "spelen" worden met de stooklijn om het optimaal te krijgen.
Op dit moment is de stooklijn 25 bij 15 tot 33 bij -5. Kijken of die nog vlakker kan.

Ik draai inderdaad 24/7 (geen nachtverlaging) en een automation in Home Assistant zet de WP uit als het te warm wordt in huis.
Waar kun je de nachtverlaging instellen ?
Ik denk dat ik dit ook wil gaan gebruiken .

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 09:33
@Thorsd @Rimco thnx voor jullie input.

Ik bedenk me net dat ik gisteren boven ook 2 radiatoren een kleine slag heb open gezet met het idee de stromingsgeluiden wat te verlagen. Zou dit ook invloed kunnen hebben?

Ik ben me bewust dat lagere temperatuur icm luchtvochtigheid heel veel doet en dat daar waarschijnlijk veel vandaan komt.

Het minder hard werken is minder defrosts zou dus ook kunnen werken door de stooklijn te verlagen? Bv -20=36 +15=29 dus de gehele lijn 1gr omlaag? Ik verwacht dat alles dan nog wel goed gaat alleen de afgifte met de radiatoren zakt dan nog verder weg dus de vraag is of dat een slim idee is?

De automatisering waar @Rimco over spreekt ben ik nog mee bezig (slowstart mbt nodered for heishamonaae dat lukt nog niet echt). De heishamon werkt en kan ik wel uitlezen in homeassistant of bedoelde je iets anders?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Fantastic_fox Ja zoiets, naar keuze. Zelf doe ik gewoon MQTT en Python, maar uiteindelijk is het plan om het op de ESP van Heishamon zelf te doen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@Fantastic_fox
Radiatoren knijpen zorgt voor minder afgifte, ik zie dat hij gister nog tot 15l/min zakte en vandaag aldoor op 20 zit (mede door de defrosts).
Apart want gister spoelden we bijna weg en vandaag bleef het droog, het is de vraag of de RV een rol speelt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 09:33
@Speedy-Andre die radiatoren wat ik open had gezet was echt voor het geluid eens te testen. Ik draai ze zo nog eens dicht.

Meer radiatoren is meer vermogen is harder werken is snellere dichtvriezen zou mijn boeren verstand zijn toch

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Fantastic_fox schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:01:

Ik bedenk me net dat ik gisteren boven ook 2 radiatoren een kleine slag heb open gezet met het idee de stromingsgeluiden wat te verlagen. Zou dit ook invloed kunnen hebben?

Ik ben me bewust dat lagere temperatuur icm luchtvochtigheid heel veel doet en dat daar waarschijnlijk veel vandaan komt.

Het minder hard werken is minder defrosts zou dus ook kunnen werken door de stooklijn te verlagen? Bv -20=36 +15=29 dus de gehele lijn 1gr omlaag? Ik verwacht dat alles dan nog wel goed gaat alleen de afgifte met de radiatoren zakt dan nog verder weg dus de vraag is of dat een slim idee is?
Je hebt de stooklijn aangepast, 2 radiatoren bijgezet en het weer is veranderd naar typisch defrost-weer, en nu probeer je te verzinnen hoe dat allemaal effect heeft.
Je moet er niet teveel aan zitten, hooguit 1 dingetje aanpassen bij gelijkblijvende omstandigheden en zeker niet bij dit weer. Dan weer een tijdje alleen maar draaien en kijken wat er gebeurt.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Fantastic_fox schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:41:
@Speedy-Andre die radiatoren wat ik open had gezet was echt voor het geluid eens te testen. Ik draai ze zo nog eens dicht.

Meer radiatoren is meer vermogen is harder werken is snellere dichtvriezen zou mijn boeren verstand zijn toch
Oh, ik las het als radiatoren die open stonden verder dicht vanwege het geruis :)
Harder werken zou kunnen, al zijn de radiatoren in slaapkamers (?) meestal niet zo groot.
Goed dat ik niet nu al 20kWh per dag heb, 8,5kWh vind ik mooi genoeg met dit weer.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Fantastic_fox schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:01:

De automatisering waar @Rimco over spreekt ben ik nog mee bezig (slowstart mbt nodered for heishamonaae dat lukt nog niet echt). De heishamon werkt en kan ik wel uitlezen in homeassistant of bedoelde je iets anders?
Ja, met de beide eindpunten kun je varieren wat het beste werkt voor jouw situatie. Afhankelijk van hoe groot de radiatoren zijn wat hoger of lager. Maar bij minder dan 30 moet je al flink wat radiatoroppervlakte hebben om het minimum vermogen kwijt te raken om pendelen te voorkomen.

Als je systeem redelijk ingeregeld is, kun je aan de defrosts m.i. niet heel veel doen. Gewoon uitzitten.

Edit: Je hebt nog wel een setting voor "auto defrost". Die kun je rustig uitzetten. Als die aan staat gaat de WP sowieso om de zoveel tijd defrosten beneden een bepaalde temperatuur, of het nou nodig is of niet. Als die uit staat wordt het alleen gedaan als het nodig is.

[ Voor 9% gewijzigd door Thorsd op 20-11-2025 19:55 ]

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:26
Ik heb het verbruik van afgelopen nacht ff in de gaten gehouden.
Helaas best wat defrosts, zal nog ff moeten spelen met wat waarden.
Ik vraag me af of je normaal gesproken dus alleen met de stooklijn kunt spelen of dat er meer variabelen zijn.
Ik heb het idee dat de stooklijn nog wel verlaagd kan worden zit nu op 28 bij 5 en 32 bij -10
Vraag me af hoe laag je kunt gaan voordat het weer problemen geeft en hij in de bevroren toestand blijft hangen.

De middelste laat het stroomverbruik van de backup heater zien.
De onderste de herz van de compressor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wER97wDrBp-guaBBhhzNq5aBvD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yEWrEnRwmEn2qeSXckcrmSiV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvLcjMPpBnj8pNUIIuVDhfogcyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KNRsDPKE0oVp1VAPKRAOaKj9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBYnLo1rwuXXnHvU3qcYclTIoXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URjpvcR0ReYjKiT9vmLePkg6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door 2stimpy op 20-11-2025 20:13 ]

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XJGBJtod1miqy_oOJq3rbz5x-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/puDHM31GPgrkFy73TY6uETyi.png?f=fotoalbum_large

@2stimpy

Ik heb hem zelf op 27 tA @ 12 tB / 33tA @ -10tB staan
Vannacht was de doel tA 29 graden en dat ging goed tot 08:30 en heeft ook de hele nacht op 22/23 hz gedraaid.
Het was hier rond het vriespunt met 95% RV, heel veel kun je er toch niet aan doen.
Zoveel mogelijk een stabiele doel temperatuur aanhouden zonder nachtverlaging is altijd aan te raden.

Bleef je huis wel mooi op temperatuur?

[ Voor 47% gewijzigd door -Junkiexp- op 21-11-2025 12:15 ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Nieuwe ISDE subsidieregeling 2026

https://www.rvo.nl/subsid.../isde-wat-wijzigt-er-2026

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
2stimpy schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:01:
Ik heb het verbruik van afgelopen nacht ff in de gaten gehouden.
Helaas best wat defrosts, zal nog ff moeten spelen met wat waarden.
Ik vraag me af of je normaal gesproken dus alleen met de stooklijn kunt spelen of dat er meer variabelen zijn.
Ik heb het idee dat de stooklijn nog wel verlaagd kan worden zit nu op 28 bij 5 en 32 bij -10
Vraag me af hoe laag je kunt gaan voordat het weer problemen geeft en hij in de bevroren toestand blijft hangen.

De middelste laat het stroomverbruik van de backup heater zien.
De onderste de herz van de compressor

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
zaterdag 3 december 2022 10:45
@KaDoos antwoorde zaterdag 3 december 2022 10:45
op de vraag: "Bij elke defrost gaat de backup heater aan. Is dat normaal? Kan die het niet zonder backup heater af?"

Is normaal bij vvw, mensen met radiatoren hebben hier geen last van maar die moeten weer een veel hogere watertemperatuur maken. Als je retour water onder de 27 is gebruikt hij de heater.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18:06
nokiaan958GB schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:22:
[...]

op de vraag: "Bij elke defrost gaat de backup heater aan. Is dat normaal? Kan die het niet zonder backup heater af?"

Is normaal bij vvw, mensen met radiatoren hebben hier geen last van maar die moeten weer een veel hogere watertemperatuur maken. Als je retour water onder de 27 is gebruikt hij de heater.
Wat gebeurt er dan eigenlijk als je geen heater hebt? (Of als ie uitstaat)?
(Je zou in node red /HA de heater gewoon weg kunnen configureren)

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-11 03:46
nokiaan958GB schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:22:
[...]

Dat laatste is wat telt, met mijn radiatoren (Jaga) springt de backup unit ook bij omdat de retour onder de 27 komt.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-11 03:46
Beer070 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:02:
[...]

Wat gebeurt er dan eigenlijk als je geen heater hebt? (Of als ie uitstaat)?
(Je zou in node red /HA de heater gewoon weg kunnen configureren)
Je hebt het risico dat hij dan niet volledig ontdooit, waardoor hij uiteindelijk helemaal zal dichtvriezen omdat hij toch elke keer weer aan de gang gaat. En bij dichtvriezen gaat bijvoorbeeld je fan aanlopen en daarmee kapot of de motor van de fan kapot.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• 2stimpy
Ik heb helaas toch waarschijnlijk een verkeerde keuze gemaakt me deze 5J voor in de schuur.
Afgelopen nacht is hij weer aangesprongen. Maar omdat de vloer temperatuur en dus ook de water temperatuur te ver was weggezakt ging na 20 minuten de BUH meehelpen. Dat heeft ongeveer een uur geduurd.

De temperatuur in de schuur mag best wat meer fluctueren.
Zal een kijken of ik nog een instelling kan vinden die ik kan aanpassen om het bijspringen van de BUH te minderen/ voorkomen.

Zit ook te denken om eventueel een automation in te zetten. Ik heb de Heishamon namelijk ook in gebruik met HA.
Ik zou hem na 20 minuten uit en aan kunnen schakelen om te timer te resetten maar dat gaat ten koste van de compressor schakelingen.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:17
2stimpy schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:30:
Ik heb helaas toch waarschijnlijk een verkeerde keuze gemaakt me deze 5J voor in de schuur.
Afgelopen nacht is hij weer aangesprongen. Maar omdat de vloer temperatuur en dus ook de water temperatuur te ver was weggezakt ging na 20 minuten de BUH meehelpen. Dat heeft ongeveer een uur geduurd.

Zal een kijken of ik nog een instelling kan vinden die ik kan aanpassen om het bijspringen van de BUH te minderen/ voorkomen.

Zit ook te denken om eventueel een automation in te zetten. Ik heb de Heishamon namelijk ook in gebruik met HA.
Ik zou hem na 20 minuten uit en aan kunnen schakelen om te timer te resetten maar dat gaat ten koste van de compressor schakelingen.
Over het aantal schakelingen zou ik me niet al te druk maken. Ik heb hier als gewenste ondergrens 30 minuten runtime, in het voor en naseizoen gaat hij daardoor zeer regelmatig na 30 minuten uit omdat het anders te warm wordt. Daar is heel weinig mis mee.

Wat je mogelijk kan doen is iets wat normaal juist - vanwege efficiency redenen - wordt ontraden: neem een mengverdeler voor de vloer. Je kan dan ‘t primaire circuit op een temperatuur zetten waarbij de BUH niet bijspringt en dan kan de vloer met een lagere temperatuur gevoed worden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

Vanwaar dat je het gevoel hebt een verkeerde keuze te hebben gemaakt? Die 3kWh van een uur backupheater ivm opstarten op een zeer ongelukkig moment?

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:03

Heb je de controller als thermostaat?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• ErikVers
  • Nu online
blb4 schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:54:
[...]

Over het aantal schakelingen zou ik me niet al te druk maken. Ik heb hier als gewenste ondergrens 30 minuten runtime, in het voor en naseizoen gaat hij daardoor zeer regelmatig na 30 minuten uit omdat het anders te warm wordt. Daar is heel weinig mis mee.

Wat je mogelijk kan doen is iets wat normaal juist - vanwege efficiency redenen - wordt ontraden: neem een mengverdeler voor de vloer. Je kan dan ‘t primaire circuit op een temperatuur zetten waarbij de BUH niet bijspringt en dan kan de vloer met een lagere temperatuur gevoed worden.
@2stimpy

Die retourtemp na opstart kun je geen tijd voor instellen die moet gewoon na 20min boven de 19 graden zijn bij een H of J type. Normaal voor een ruimte waar elke dag wel wordt verwarmd in koude seizoen is dat geen probleem. Bij een schuur kan het uitdagender zijn. Dan moet je wellicht gaan tweaken. En daar zijn we hiervoor toch?

Genoeg ideeën. Maar als t met dit weer een x 3kWh zou ik me geen zorgen maken. Als het structureel wordt dan wel.

[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 23-11-2025 18:39 ]

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Makrolon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M841Q_G8ps7uQnnUkYw3tiCEA4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSLNyNaNWQFwVFmZkS1uBVKf.jpg?f=fotoalbum_large

@2stimpy
Dit is mijn stooklijn nu voor de garage. Wel met radiatoren en ik hou de temperatuur boven de 8 graden.

Dit gaat bij mij goed nu, de buh komt er niet meer in. Wel heb ik niet de controller als thermostaat. Ik heb gemerkt dat die rare dingen doet met de doeltemperatuur bij deze lage temperaturen. Dus heb een externe thermostaat nu met tijdrelais zodat hij altijd 45 mij aan gaat. Dat levert deze grafieken op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psBNOSFY6tDORnpTMZ-jA1xgrHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGZXlmoHUJTnvxdNlk8aSHcI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind hem mooi draaien zo in ieder geval.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• 2stimpy
blb4 schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:54:
[...]

Ik zal me eens verder verdiepen in die automatisering.
Vragen daarover kan ik beter in de Heishamon of de Panasonic warmtepomp 101 forum plaatsen lijkt me.

De verdeler kan ik ook eens naar kijken, moet dan wel een extra pomp hebben en juist aan sturen.
Dat is wel weer een aardige investering, en het is inderdaad alleen rond deze temperaturen dat het probleem zich voor doet.
ErikVers schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:33:
[...]

Vanwaar dat je het gevoel hebt een verkeerde keuze te hebben gemaakt? Die 3kWh van een uur backupheater ivm opstarten op een zeer ongelukkig moment?
Dat is met name doordat hij de schuur niet op de gewenste lage temperatuur kan houden op een energie effieciente manier.
Makrolon schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:33:
[...]

Heb je de controller als thermostaat?
Ja, ik gebruik inderdaad de standaard controller.
ErikVers schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:34:
[...]

@2stimpy

Die retourtemp na opstart kun je geen tijd voor instellen die moet gewoon na 20min boven de 19 graden zijn bij een H of J type. Normaal voor een ruimte waar elke dag wel wordt verwarmd in koude seizoen is dat geen probleem. Bij een schuur kan het uitdagender zijn. Dan moet je wellicht gaan tweaken. En daar zijn we hiervoor toch?

Genoeg ideeën. Maar als t met dit weer een x 3kWh zou ik me geen zorgen maken. Als het structureel wordt dan wel.
Ja, maar afgelopen dag was ik in totaal 11KW nodig waarvan dus 3 voor de BUH, als het weer zo dagen achtereen blijft kwakkelen dan kost dat best veel onnodige energie.
Vandaar dat ik er aan denk om eens een automatisering te maken die op basis van tijd in combinatie met de retourtemperatuur de unit uit en aan zet na 19 minuten. zeer waarschijnlijk dat hij het bij de 2e start namelijk wel haalt.

• Makrolon
2stimpy schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:44:
[...]

Vragen daarover kan ik beter in de Heishamon of de Panasonic warmtepomp 101 forum plaatsen lijkt me.

De verdeler kan ik ook eens naar kijken, moet dan wel een extra pomp hebben en juist aan sturen.
Dat is wel weer een aardige investering, en het is inderdaad alleen rond deze temperaturen dat het probleem zich voor doet.

[...]

Dat is met name doordat hij de schuur niet op de gewenste lage temperatuur kan houden op een energie effieciente manier.

[...]

[...]

Ja, maar afgelopen dag was ik in totaal 11KW nodig waarvan dus 3 voor de BUH, als het weer zo dagen achtereen blijft kwakkelen dan kost dat best veel onnodige energie.
Vandaar dat ik er aan denk om eens een automatisering te maken die op basis van tijd in combinatie met de retourtemperatuur de unit uit en aan zet na 19 minuten. zeer waarschijnlijk dat hij het bij de 2e start namelijk wel haalt.
En welke ruimte temperatuur hou je hem op?

Ik zou de controller eens op war only zetten en dan met een externe thermostaat de cn4 aansturen. Dat heeft bij mij alle problemen opgelost.

• 2stimpy
Makrolon schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:43:
[Afbeelding]

@2stimpy
Dit is mijn stooklijn nu voor de garage. Wel met radiatoren en ik hou de temperatuur boven de 8 graden.

Dit gaat bij mij goed nu, de buh komt er niet meer in. Wel heb ik niet de controller als thermostaat. Ik heb gemerkt dat die rare dingen doet met de doeltemperatuur bij deze lage temperaturen. Dus heb een externe thermostaat nu met tijdrelais zodat hij altijd 45 mij aan gaat. Dat levert deze grafieken op:
[Afbeelding]

Ik vind hem mooi draaien zo in ieder geval.
Ik ben juist omhoog gegaan met de stooklijn en had hem nu op 30 gezet. maar als ik even logisch nadenk dan is lager wellicht inderdaad beter omdat dan de temperatuur in de vloer minder zal schommelen.
die 45 minuten heb je waarschijnlijk ingesteld om zo een defrost voor te zijn?

Mijn doel voor de schuur is iets van 12 graden.
Ik zal dat war eens uit gaan zoeken met een externe thermostaat.
Ik was al zo,n thermostaat van plan want ik heb de kabel daarvoor al wel getrokken.
Als ik het goed begrijp volgt hij dan normaliter de stooklijn. Alleen schakelt de externe thermostaat hem aan of uit.
En als hij uit is werkt de vorstbeveiliging als normaal, en de defrosts ook?

Zou het eventueel met een wifi temperatuurmeter kunnen doen en dan via homeassistant een simpel relais laten schakelen. op de contacten van de externe thermostaat.

PS, ik las dat je een tijd terug van plan was Glycol in je systeem te doen, heb jij dat nog gedaan?

[ Voor 5% gewijzigd door 2stimpy op 23-11-2025 19:16 ]

• ErikVers
  • Nu online
2stimpy schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:44:
[...]

[...]

[...]

[...]

Goed dat je de data inzichtelijk hebt en succes met sturen.

Ps als je een paar groepen met domotica even knijpt tijdens koude start schiet je retour ook omhoog. Als je de flow maar boven de 8l/min houd gaat dat goed. En ik zou zelf iets meer aansturen naar langere runs. Ik zag ook bij mede tweaker best korte runs mooier is om paar uur door te laten draaien. Dat is een heel stuk efficienter. De eerste 20-30 minuten draait hij echt stuk mindere cop

• Makrolon
2stimpy schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:53:
[...]

Ik ben juist omhoog gegaan met de stooklijn en had hem nu op 30 gezet. maar als ik even logisch nadenk dan is lager wellicht inderdaad beter omdat dan de temperatuur in de vloer minder zal schommelen.

Ik was al zo,n thermostaat van plan want ik heb de kabel daarvoor al wel getrokken.
Als ik het goed begrijp volgt hij dan normaliter de stooklijn. Alleen schakelt de externe thermostaat hem aan of uit.

Zou het eventueel met een wifi temperatuurmeter kunnen doen en dan via homeassistant een simpel relais laten schakelen. op de contacten van de externe thermostaat.

PS, ik las dat je een tijd terug van plan was Glycol in je systeem te doen, heb jij dat nog gedaan?
Ja ik heb hem juist lager gezet, je stookt natuurlijk naar een veel lagere doel temperatuur dan in een woonhuis, dus met die lagere temperaturen heb je alsnog genoeg afgifte.

Nee die 45 min heb ik ingesteld omdat hij anders enorm gaat pendelen.n schuur is niet super geïsoleerd dus de warmte is er anders zo weer uit. Maar ik ben nu meestal ook met een defrost voor inderdaad.

Klopt inderdaad, en mijn lage stooklijn is alsnog te hoog dus bij mij is hij na die 45 minuten altijd weer boven de 8 graden en dan schakelt hij door de thermostaat weer uit.

Als hij uit is werkt de vorstbeveiliging nog gewoon inderdaad. Ik zie soms dat hij de pomp even aan gooit, dan is t water van binnen nog warm genoeg zodat hij niet de buh inschakelt.

Glycol heb ik uiteindelijk niet meer gedaan omdat ik het probleem met de buh die ongewenst inschakelde op gelost heb. Anders was dat mijn plan, glycol er in en dan de hele vorstbeveiliging uit zetten.

• nokiaan958GB
  • Niet online
2stimpy schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:53:
[...]

Ik moest even denken aan een bijzondere configuratie die hier al eens voorbij is gekomen.
Hier stond de monoblock binnen in een grote schuur met als voordeel dat er geen defrost nodig zijn. Heb je niet een warmere plek voor je buitenunit? :+

• Snow84
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-11 15:53
Ik heb een vraagje over de panasonic die soms niet start wanneer er wel een warmtevraag is vanuit de externe thermostaat (emos 5606).
Installatie:
• Monoblock 5J, externe thermostaat, boiler met 3wegklep
• Vloerverwarming: 150 +90m2
• Ta&Tr bewust 1C te laag gekalibreerd om antivries beveiliging iets eerder te triggeren ivm vorstkleppen die anders net te vroeg openen
• Stooklijk -8/26 en -7/25 (wat neer komt op -8/27 en -7/26 ivm bewuste te laag gekalibreerde Ta en Tr)
Situatie:
De warmtepomp heeft afgelopen 3 dagen tot gisteravond 18.40 24/7 gedraaid. Om 18.40 heeft de externe thermostaat de WP kort uitgezet aangezien de houtkachel even aan stond. Om 19.10 is de thermostaat weer ingeschakeld en heeft de warmtepomp de waterpomp gestart. De warmtepomp heeft de compressor echter om onverklaarbare reden niet gestart. Om 5.15 zie ik een zeer kort piekje van de compressor in de log. Ik heb vanochtend geprobeerd de compressor te laten herstarten door de thermostaat handmatig 5min uit te zetten – zonder resultaat. Uiteindelijke heb ik de warmtepomp 5 min uit geschakeld en spanningsloos gemaakt waarna de warmtepomp wel weer is gestart met verwarmen.
Heeft iemand enig idee wat hier een verklaring voor?
Ik heb deze situatie 1-2 keer per seizoen (ik draai nu 3 seizoenen zonder noemenswaardige problemen) Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74xEBs3QiSTeAdY6Wlph_0gOEpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjAw85WaRW8bpaTZgh2lvgzM.jpg?f=fotoalbum_large

• Makrolon
Snow84 schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:48:
Ik heb een vraagje over de panasonic die soms niet start wanneer er wel een warmtevraag is vanuit de externe thermostaat (emos 5606).
Installatie:
• Ta&Tr bewust 1C te laag gekalibreerd om antivries beveiliging iets eerder te triggeren ivm vorstkleppen die anders net te vroeg openen
• Stooklijk -8/26 en -7/25 (wat neer komt op -8/27 en -7/26 ivm bewuste te laag gekalibreerde Ta en Tr)
Situatie:
De warmtepomp heeft afgelopen 3 dagen tot gisteravond 18.40 24/7 gedraaid. Om 18.40 heeft de externe thermostaat de WP kort uitgezet aangezien de houtkachel even aan stond. Om 19.10 is de thermostaat weer ingeschakeld en heeft de warmtepomp de waterpomp gestart. De warmtepomp heeft de compressor echter om onverklaarbare reden niet gestart. Om 5.15 zie ik een zeer kort piekje van de compressor in de log. Ik heb vanochtend geprobeerd de compressor te laten herstarten door de thermostaat handmatig 5min uit te zetten – zonder resultaat. Uiteindelijke heb ik de warmtepomp 5 min uit geschakeld en spanningsloos gemaakt waarna de warmtepomp wel weer is gestart met verwarmen.
Ik heb deze situatie 1-2 keer per seizoen (ik draai nu 3 seizoenen zonder noemenswaardige problemen) Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Zit de aanvoer niet gewoon te dicht bij je doel temperatuur waardoor hij het niet nodig vind om te gaan verwarmen?

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-11 15:42
Snow84 schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:48:
Installatie:
Situatie:

[Afbeelding]
Ik had vanochtend om 06:15 iets vergelijkbaars, compressor ging heel kort aan en gelijk weer uit, waterpomp bleef lopen. Ik ontdekte dit rond 08:40 en heb toen op de controller de warmtepomp uit en aan gezet, toen ging de compressor weer aan. Dit gebeurt mij ook een paar keer per jaar, ik heb zelf ook geen idee wat de oorzaak is. 50m2 vloerverwarming 10cm h.o.h. altijd open, externe thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egXM_KgFWTpEgsh8FdVepilqV0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fy39ow8BFvQsY0Gohf9ch78T.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMftMEMBkIP9EVqSvxEBW4TyjYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jV21qoCeLi7WfLl9FbdyFqr0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2c_i5IN2A-bWjkZx2OTE-vM7SnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ZAdumjNTMJXaGpYdxLLHNL5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKtGFRsVshf5ESgSLcDwqKc4wlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wob1DHA2XAlqUuwOquZkuNOD.png?f=fotoalbum_large

• Thorsd
  • Nu online
Catzjes schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:02:
[...]

Ik had vanochtend om 06:15 iets vergelijkbaars, compressor ging heel kort aan en gelijk weer uit, waterpomp bleef lopen. Ik ontdekte dit rond 08:40 en heb toen op de controller de warmtepomp uit en aan gezet, toen ging de compressor weer aan. Dit gebeurt mij ook een paar keer per jaar, ik heb zelf ook geen idee wat de oorzaak is. 50m2 vloerverwarming 10cm h.o.h. altijd open, externe thermostaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zijn valse starts/misfires. Dan ontstaat er een overshoot bij het opstarten waardoor de compressor gelijk weer afslaat. Dan moet de Tr weer 3 graden zakken voordat de compressor weer aan gaat. Als je een lage target hebt kan dat lang duren. Over het waarom is verder niet veel bekend.

Ik zie het ook bij de 9J, vooral met buitentemperaturen > 10C. Soms 3 of 4 op een dag (WAR only). Omdat mijn stooklijn wat hoger staat heb ik er weinig last van. Met waterpompregeling op max flow heb je er ook geen last van. Anderen detecteren dit met met bv HA en geven de stooklijn een schopje waardoor de compressor weer start.

(Ook @Snow84. Ik zie alleen niet direct waarom de compressor de eerste keer niet start om ~19U, de waterpomp start dan wel.)

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18:06
Thorsd schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:20:
[...]

Dat zijn valse starts/misfires. Dan ontstaat er een overshoot bij het opstarten waardoor de compressor gelijk weer afslaat. Dan moet de Tr weer 3 graden zakken voordat de compressor weer aan gaat. Als je een lage target hebt kan dat lang duren. Over het waarom is verder niet veel bekend.

Ik zie het ook bij de 9J, vooral met buitentemperaturen > 10C. Soms 3 of 4 op een dag (WAR only). Omdat mijn stooklijn wat hoger staat heb ik er weinig last van. Met waterpompregeling op max flow heb je er ook geen last van. Anderen detecteren dit met met bv HA en geven de stooklijn een schopje waardoor de compressor weer start.

(Ook @Snow84. Ik zie alleen niet direct waarom de compressor de eerste keer niet start om ~19U, de waterpomp start dan wel.)
Ik heb iets dergelijks bij mij ook een keer gezien, en heb toen de doel temperatuur 1 graad omlaag gezet en daarna 1 graad omhoog waarna de compressor begon te lopen. Het lijkt er op alsof er wordt getest op een verandering van temperatuur (ta of target) voordat ie überhaupt weer kan besluiten om aan te gaan.

• Snow84
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-11 15:53
@Thorsd @reneeke1970 Ik heb de grafieken en energiemeters nog even bekeken. De warmtepomp heeft inderdaad om 19.15 een missfire gehad (compressor niet zichtbaar in grafiek, maar wel op energiemeten en piekje in Ta). Dit is nog wel verklaarbaar omdat de Ta/Tr (22C) hoog was waardoor de Ta naar 27.5C schoot, 2,5C boven de Tdoel.
Vervolgens heeft het tot 5.15 geduurd voordat de Tr 3C gezakt was van 22C naar 19C waarna de compressor opnieuw is gestart, echter helaas wederom met een missfire. Op dat tijdstip zie ik ook een piek van 27.2C op de aanvoerleiding van de vloerverwarming verdeler. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de lage pomp flow (9l/m) icm een veel te hoge frequentie van de compressor.
Vanaf dat punt zit ik in de situatie dat de Ta praktisch onmogelijk nog 3C kan zakken (van 19C naar 16C) met 250m2 vloerverwarming.
Ik heb bewust geen heisamon om het systeem simpel te houden. Wat zijn overige opties om de flow hoger te krijgen bij het opstarten of de frequentie van de warmtepomp lager te houden bij het opstarten?
Een vast max flow lijkt mij niet ideaal aangezien in de herfst en voorjaar 60% van de vloerverwarming uit staat en ivm geluid > is het mogelijk om een minimale flow in te stellen en de flow voor de rest over te laten aan de warmtepomp?
Is het mogelijk om de frequentie van de warmtepomp te beperken (tijdens het opstarten of continu)?
Alvast bedankt!
Beer070 schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:13:
[...]

Ik heb iets dergelijks bij mij ook een keer gezien, en heb toen de doel temperatuur 1 graad omlaag gezet en daarna 1 graad omhoog waarna de compressor begon te lopen. Het lijkt er op alsof er wordt getest op een verandering van temperatuur (ta of target) voordat ie überhaupt weer kan besluiten om aan te gaan.
De 3 graden daling op tr Doorbreek je door je temp wijziging. Dit doet hetzelfde als uit en aan zetten. Dan gaat hij gewoon gelijk naar zijn gewenste ta ,al zit hij er maar 1 graad onder op dat moment.

1 PVoutput . Dongen NB

• Makrolon
Ik heb eens gekeken wat zuiniger is, nachtverlaging of geen nachtverlaging. Mijn conclusie, nachtverlaging.

Gister en vorige week woensdag waren aardig vergelijkbaar. Woensdag was het zelfs nog iets kouder. En toch scheelt het 1.3 kWh op een etmaal.

Bij ons zakt de temperatuur ongeveer van 21 naar 19 met nachtverlaging, dat is voor ons prima in de ochtend. Ik heb de stooklijn met 1 graad laten zakken toen ik het zonder nachtverlaging probeerde. Dan blijft het tussen de 20 en 21 in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eeO05uYtD18d2sZztPQzQQVOsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ccy7YE7ntOcpZFZFYmp7xbz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JW9U-nDiXduOYEwFbK_1iSn4_YQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jjzy7BGHdhpE79NrjK6EExbp.jpg?f=fotoalbum_large

• Thorsd
  • Nu online
Snow84 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:53:
@Thorsd @reneeke1970 Ik heb de grafieken en energiemeters nog even bekeken. De warmtepomp heeft inderdaad om 19.15 een missfire gehad (compressor niet zichtbaar in grafiek, maar wel op energiemeten en piekje in Ta). Dit is nog wel verklaarbaar omdat de Ta/Tr (22C) hoog was waardoor de Ta naar 27.5C schoot, 2,5C boven de Tdoel.
Vervolgens heeft het tot 5.15 geduurd voordat de Tr 3C gezakt was van 22C naar 19C waarna de compressor opnieuw is gestart, echter helaas wederom met een missfire. Op dat tijdstip zie ik ook een piek van 27.2C op de aanvoerleiding van de vloerverwarming verdeler. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de lage pomp flow (9l/m) icm een veel te hoge frequentie van de compressor.
Vanaf dat punt zit ik in de situatie dat de Ta praktisch onmogelijk nog 3C kan zakken (van 19C naar 16C) met 250m2 vloerverwarming.
Ik heb bewust geen heisamon om het systeem simpel te houden. Wat zijn overige opties om de flow hoger te krijgen bij het opstarten of de frequentie van de warmtepomp lager te houden bij het opstarten?
Een vast max flow lijkt mij niet ideaal aangezien in de herfst en voorjaar 60% van de vloerverwarming uit staat en ivm geluid > is het mogelijk om een minimale flow in te stellen en de flow voor de rest over te laten aan de warmtepomp?
Is het mogelijk om de frequentie van de warmtepomp te beperken (tijdens het opstarten of continu)?
Alvast bedankt!
Twee misfires achter elkaar is echt wel pech/ongebruikelijk lijkt me. Je stooklijn is ook wel heel laag, en is het echt -8/26 en -7/25? Dat is bijna hetzelde als vaste Ta. Misschien dat het met een wat gebruikelijkere stooklijn voor vvw minder voorkomt? of misschien dat QM nog een beetje kan helpen, of met de timer de mode periodiek schakelen? Je zou ook nog afhankelijk van het type de uitbreidingsprint kunnen gebruiken (of simuleren met de heishamon) en dan de compressorfrequentie beperken met wat anders de 0..10v ingang is maar dat schijnt in de praktijk ook nog wel lastig te zijn. Verder zijn de middelen beperkt. Die misfires zijn eigenlijk het enige waar ik ontevreden over ben.

Als het wel vaker voorkomt zou je de heishamon kunnen gebruiken voor detectie en herstel. Dat is niet echt aansturing meer als watchdog. Als de heishamon het dan een keer niet doet, werkt de normale functionaliteit van het systeem hetzelfde als zonder.

• Maikie18
  • Laatst online: 18:55
Makrolon schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:48:
Ik heb eens gekeken wat zuiniger is, nachtverlaging of geen nachtverlaging. Mijn conclusie, nachtverlaging.

Gister en vorige week woensdag waren aardig vergelijkbaar. Woensdag was het zelfs nog iets kouder. En toch scheelt het 1.3 kWh op een etmaal.

Bij ons zakt de temperatuur ongeveer van 21 naar 19 met nachtverlaging, dat is voor ons prima in de ochtend. Ik heb de stooklijn met 1 graad laten zakken toen ik het zonder nachtverlaging probeerde. Dan blijft het tussen de 20 en 21 in huis.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit totaal verbruik inclusief BUH?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• 2stimpy
Makrolon schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:48:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zijn mooie grafiekjes, bij mij is het elke nacht 1 groot Defrost feest.
Afgelopen nacht tussen 4 uur en 11.00 uur 10 pieken op de backup heater waaruit ik op maak dat dit defrosts zijn, en zo is het bij mij elke nacht raak. afgelopen nacht ff 7 kw op de backup heater. :?

• Makrolon
Maikie18 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:49:
[...]

Is dit totaal verbruik inclusief BUH?
Buh staat uit, dus ja, en nee 😁

• Makrolon
2stimpy schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:03:
[...]

Afgelopen nacht tussen 4 uur en 11.00 uur 10 pieken op de backup heater waaruit ik op maak dat dit defrosts zijn, en zo is het bij mij elke nacht raak. afgelopen nacht ff 7 kw op de backup heater. :?
Vind ik ook! Denk als ik het vergelijk met anderen dat we het niet slecht doen qua verbruik. Is een (wel volledig verbouwde) vrijstaande jaren 30 woning.
Dat voorkom je dus ook met nachtverlaging.

Maar moet ie snachts bij jou nog zo hard werken dan?

[ Voor 13% gewijzigd door Makrolon op 26-11-2025 13:19 ]

• ASW1
  • Nu online
[...]

7 kWh neem ik aan, heb je een 3 kW back-up heater?
Dan zou die 140 minuten aangestaan hebben, ofwel 14 minuten lang per defrost.
Dat lijkt wat aan de lange kant?
[...]

Dan zou ik de ta verhogen (tr moet hoger dan27 zijn )en met thermostaat gaan werken.
Het zijn nog niet eens vochtige koude nachten, dat gaat wat worden in januarie februari.

1 PVoutput . Dongen NB

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:12
reneeke1970 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:24:
[...]

Dan zou ik de ta verhogen (tr moet hoger dan27 zijn )en met thermostaat gaan werken.
Het zijn nog niet eens vochtige koude nachten, dat gaat wat worden in januarie februari.
Ta verhogen kost ook efficiëntie. Als het wat verder onder 0 is krijg minder of geen defrosts hoeft de buh ook niks te doen.

• 2stimpy
Makrolon schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:18:
[...]

Vind ik ook! Denk als ik het vergelijk met anderen dat we het niet slecht doen qua verbruik. Is een (wel volledig verbouwde) vrijstaande jaren 30 woning.
Dat voorkom je dus ook met nachtverlaging.

Maar moet ie snachts bij jou nog zo hard werken dan?
Probleem is dat hij overdag momenteel nog niets doet. dat is het door een beetje zon en de al wat hogere temperaturen niet nodig om bij te verwarmen. savonds koelt het dan af en tot het punt dat hij om ca 4 uur begint op te warmen. Met een blok beton van 200 mm en de buizen onderin duurt het dan even voor de binnentemperatuur weer stijgt, helemaal met een nog steeds af koelende buiten temperatuur.
Nachtverlaging kan dit wellicht oplossen.

Ik heb de buh ook uit gehad maar dat ging ook niet goed.
reneeke1970 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:24:
[...]

Ik had juist de temperatuur wat verlaagd om te zorgen dat hij niet op zo'n hoog vermogen draait. mijn 5 j verbruikt tijdens het opwarmen ca 1200 watt en de compressor zit dan op ca 40 hrz.

Moet trouwens wel zeggen dat het hier al nachten achter elkaar mistig is, dus dat is bij deze temperaturen natuurlijk helemaal een ramp voor een warmtepomp.

We hebben voor de woning een 9 kw Toshiba warmtepomp en het hele huis (jaren 30 woning) dmv radiatoren op gemiddels 20 graden. samen met warmwatervoorziening heb ik deze maand 187 kwh verbruikt.

De 5 kw Panasonic om enkel de 60mm pir geisoleerde schuur op van 70 m2 op 16 graden te houden heeft me deze maand al 166 kwh gekost. (hiervan is 66 op de BUH) ik vind eerlijk gezegd 100kwh al veel voor de schuur.
Dit gaat helemaal de verkeerde kant op. ik weet echter niet goed wat ik nu aan moet passen om dit drastisch te veranderen.
Eigenlijk zou de buh alleen gebruikt moeten worden voor de defrost.
Ik gebruik de controller(nu nog) als thermostaat.
Zou ik zonder thermostaat werken dan denk ik dat een ta van 20 meer dan voldoende is om de schuur op temperatuur te houden. alleen zorgt dit er voor dat de BUH altijd mee werkt.
Ik weet het ff niet meer.

[ Voor 21% gewijzigd door 2stimpy op 26-11-2025 18:59 ]

• Makrolon
2stimpy schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:28:
[...]

Probleem is dat hij overdag momenteel nog niets doet. dat is het door een beetje zon en de al wat hogere temperaturen niet nodig om bij te verwarmen. savonds koelt het dan af en tot het punt dat hij om ca 4 uur begint op te warmen. Met een blok beton van 200 mm en de buizen onderin duurt het dan even voor de binnentemperatuur weer stijgt, helemaal met een nog steeds af koelende buiten temperatuur.

[...]

Ik had juist de temperatuur wat verlaagd om te zorgen dat hij niet op zo'n hoog vermogen draait. mijn 5 j verbruikt tijdens het opwarmen ca 1200 watt en de compressor zit dan op ca 40 hrz.

Moet trouwens wel zeggen dat het hier al nachten achter elkaar mistig is, dus dat is bij deze temperaturen natuurlijk helemaal een ramp voor een warmtepomp.

We hebben voor de woning een 9 kw Toshiba warmtepomp en het hele huis (jaren 30 woning) dmv radiatoren op gemiddels 20 graden. samen met warmwatervoorziening heb ik deze maand 187 kwh verbruikt.

De 5 kw Panasonic om enkel de 60mm pir geisoleerde schuur op van 70 m2 op 16 graden te houden heeft me deze maand al 166 kwh gekost. (hiervan is 66 op de BUH) ik vind eerlijk gezegd 100kwh al veel voor de schuur.
Dit gaat helemaal de verkeerde kant op. ik weet echter niet goed wat ik nu aan moet passen om dit drastisch te veranderen.
Zou ik zonder thermostaat werken dan denk ik dat een ta van 20 meer dan voldoende is om de schuur op temperatuur te houden. alleen zorgt dit er voor dat de BUH altijd mee werkt.
Is het geen optie om te zorgen dat ie op t warmste van de dag een paar uur draait? Dan heb je teminste wat warmte in je beton zitten.

[...]

[...]

In je schuur zijn geen warmte bronnen zoals mensen lampen kaarsen TV etc....
En waarschijnlijk is je beton nog niet mooi door verwarmd.
Ik zou een externe thermostaat nemen die instelbaar is op hysterese .stoppen bij 16.5 en weer aan bij 15.5 of iets in die geest.
Ta zou ik 27 nemen dan gaat buh niet zo vaak aan.
Als je nog lager gaat, en je tr blijft te lang onder 20 graden dan schakelt hij zelfs in om mee te gaan verwarmen, dat kost bergen stroom.

Mijn persoonlijke mening is dat je wp in een heel ongunstig temperatuur gebied zit. Een airco unit om mee te verwarmen zou veel beter werken in een schuur.

1 PVoutput . Dongen NB

• 2stimpy
reneeke1970 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:41:
[...]

Ik zou een externe thermostaat nemen die instelbaar is op hysterese .stoppen bij 16.5 en weer aan bij 15.5 of iets in die geest.
Als je nog lager gaat, en je tr blijft te lang onder 20 graden dan schakelt hij zelfs in om mee te gaan verwarmen, dat kost bergen stroom.

Mijn persoonlijke mening is dat je wp in een heel ongunstig temperatuur gebied zit. Een airco unit om mee te verwarmen zou veel beter werken in een schuur.
Achteraf gezien misschien wel maar omdat ik altijd koude voeten heb wilde ik graag vloerverwarming.
Ik zal eens proberen om met een temperatuurmeter en Home Assistant een fictieve thermostaat sturing te maken. Dan kan ik wellicht meer variabelen mee nemen om te sturen.

Ik neem aan dat de aansluiting op cn4 gewoon een maak contact is om de pomp aan te zetten?
2stimpy schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:54:
[...]

Achteraf gezien misschien wel maar omdat ik altijd koude voeten heb wilde ik graag vloerverwarming.
Ik zal eens proberen om met een temperatuurmeter en Home Assistant een fictieve thermostaat sturing te maken. Dan kan ik wellicht meer variabelen mee nemen om te sturen.

Ik neem aan dat de aansluiting op cn4 gewoon een maak contact is om de pomp aan te zetten?
Ik vermoed van wel, maar ik heb zelf een g model, dus ik weet niet zeker, misschien dat andere lezers dat weten???

1 PVoutput . Dongen NB

• Makrolon
2stimpy schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:54:
[...]

Klopt. Wel externe schakeling inschakelen in de service cloud.

En het moet echt lukken om hem goed draaiend te krijgen in je schuur hoor.

• Makrolon
reneeke1970 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:41:
[...]

De meeste aircos kan je weer niet lager instellen dan 18 graden. Das ook niks

• Maikie18
Makrolon schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:17:
[...]

Buh staat uit, dus ja, en nee 😁
Zou mooi zijn voor het totaal plaatje als je de temperatuur er nog bij in zou kunnen plotten want nu zegt het niet zo heel veel. Misschien is het bij de bovenste aan het einde van de grafiek 21 en de andere 19. Ja dan heb je in die 24u minder verbruikt maar je gemiddelde temperatuur is misschien wel gedaald en als je dat dan meerdere dagen doet gaat hij uiteindelijk wel meer verbruiken om het weer bij te trekken

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Makrolon
Maikie18 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:14:
[...]

Zou mooi zijn voor het totaal plaatje als je de temperatuur er nog bij in zou kunnen plotten want nu zegt het niet zo heel veel. Misschien is het bij de bovenste aan het einde van de grafiek 21 en de andere 19. Ja dan heb je in die 24u minder verbruikt maar je gemiddelde temperatuur is misschien wel gedaald en als je dat dan meerdere dagen doet gaat hij uiteindelijk wel meer verbruiken om het weer bij te trekken
Bij deze. En tuurlijk is de gemiddelde temperatuur lager met nachtverlaging.

Oh, ik zie het er nu bovenin staan. Het is exact gelijk zelfs :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9CrbxkxL5BMF5jsBA_3hIml9IM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kD8g8W51JTJJRo1uaCzqg4A5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yy5GF65fcn7MhUxEJ_HGn3NL7PI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2C3Cl7WqPHUscAAuiCu9yiz.jpg?f=fotoalbum_large

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
Snow84 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:53:
Alvast bedankt!
ik zou het toch gewoon proberen op max pump duty ipv delta-T voor de hoeveelheid flow. Heb je eerder echt klachten gehad qua geluid of is het vooral een gevoel dat je bang bent dat het zou kunnen optreden? Je hebt echt best wel veel speling met vloerverwarmingsgroepen qua hoeveel water er per minuut door moet/kan dus ik zou me niet zo snel zorgen maken over een deel van de VVW dicht.

dus: zet 'm eens op max flow en zorg dat je minimaal 15 L/min (aanbevolen voor de 5kW, 20 L/min voor de 7 dacht ik) haalt met alles open.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-11 20:14
[...]

[...]

Je moet de buh uitzetten en op vaste Ta draaien. Waarschijnlijk is 18-20° genoeg om je 20cm betonvloer op temperatuur te houden. De warmte-inhoud van die vloer is dan waarschijnlijk genoeg voor defrosts. Kijk je in de schuur tegen het aluminium van het pirschuim aan? Prima, dat reflecteert dan de straling van de vloer.

• 2stimpy
FransvWoerkom schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:27:
[...]

Je moet de buh uitzetten en op vaste Ta draaien. Waarschijnlijk is 18-20° genoeg om je 20cm betonvloer op temperatuur te houden. De warmte-inhoud van die vloer is dan waarschijnlijk genoeg voor defrosts. Kijk je in de schuur tegen het aluminium van het pirschuim aan? Prima, dat reflecteert dan de straling van de vloer.
Mijn schuur is het met een geïsoleerde borstwering en verder 60 mm sandwich panelen.
Ik zal inderdaad de huh uit moeten zetten want dit gaat hem zo echt niet worden. Heeft nu de hele middag gedraaid op de buh. Ein ik kan inderdaad in alle grafieken zien dat de temperatuur niet wordt bereikt na 20 minuten, en dan schakelt de buh bij. Morgen vrij dus dan eerst maar eens de externe aansturing op de CN4 aansluiten en kijken of ik dan nog iets met automatiseringen voor elkaar kan krijgen.

Allerlaatste optie is inderdaad wat jij zegt, en dan eventueel zelfs glycol gebruiken voor alle zekerheid.

• ASW1
  • Nu online
2stimpy schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:15:
[...]

Heeft nu de hele middag gedraaid op de buh. Ein ik kan inderdaad in alle grafieken zien dat de temperatuur niet wordt bereikt na 20 minuten, en dan schakelt de buh bij.
Dat kun je instellen, verhogen naar max. 60 minuten.
En je kunt ook instellen dat hij bij een buitentemperatuur boven de -20 sowieso niet aan mag.
Hoe had je die dan uit gezet, en wat ging daar niet goed aan?
Dat is precies de bedoeling ja, dat doe je met de instellingen, niet door hem fysiek af te schakelen wellicht had je dat geprobeerd?
[...]

Mijn schuur is het met een geïsoleerde borstwering en verder 60 mm sandwich panelen.
Ik zal inderdaad de huh uit moeten zetten want dit gaat hem zo echt niet worden. Heeft nu de hele middag gedraaid op de buh. Ein ik kan inderdaad in alle grafieken zien dat de temperatuur niet wordt bereikt na 20 minuten, en dan schakelt de buh bij. Morgen vrij dus dan eerst maar eens de externe aansturing op de CN4 aansluiten en kijken of ik dan nog iets met automatiseringen voor elkaar kan krijgen.

Allerlaatste optie is inderdaad wat jij zegt, en dan eventueel zelfs glycol gebruiken voor alle zekerheid.
Glycol is no go voor efficiency, zou beetje dom zijn.
Gewoon ta omhoog en wachten tot je beton door en door warm word. Zal lang duren die 12 kuub
Als dat niet gebeurt is gewoon je wp te klein. Je zei geloof ik dat hij al 1200 watt trok, dat is met deze temperaturen een ruime cop 4 ,dus feitelijk al vol vermogen 5 kW

1 PVoutput . Dongen NB

• 2stimpy
reneeke1970 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:08:
[...]

Glycol is no go voor efficiency, zou beetje dom zijn.
Gewoon ta omhoog en wachten tot je beton door en door warm word. Zal lang duren die 12 kuub
Als dat niet gebeurt is gewoon je wp te klein. Je zei geloof ik dat hij al 1200 watt trok, dat is met deze temperaturen een ruime cop 4 ,dus feitelijk al vol vermogen 5 kW
Ik weet het, glycol is een laatste noodgreep. Mijn vloer temp zit nu op ca 16 a 17 graden, daarmee bereik ik een ruimte temp van 15 graden. Hij doet nu ongeveer een run van 4 a 5 uur en overschiet dan met 1 graad. De temp moet dus 2 graad zakken alvorens de wtp weer aan springt dat duurt afhankelijk van de buiten temp zo maar tussen de 15 en 20 uur. Op dat moment is de water inlet temp al gezakt tot rond de 5 graden. zelfs zo laag dat de vorstbeveiliging in werking treed door de waterpomp wat meer flow te geven. Ik denk eerlijk gezegd dat als ik de vloer continu op ca 20 graden hou dat ik dan op korte broek in de schuur aan het werk kan.

Ik heb trouwens de pompinstelling op Δt - Max. Bedrijfstijd 0xA4

[ Voor 34% gewijzigd door 2stimpy op 27-11-2025 22:12 ]

2stimpy schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:54:
[...]

Ik weet het, glycol is een laatste noodgreep. Mijn vloer tem zit nu op ca 16 a 17 graden, daarmee bereik ik een ruimte temp van 15 graden.

Probleem is dat hij na het verwarmen van ca 4 a 5 uur hij ongeveer 1 graad overschiet. Dan is hij bijna 20 uur uit voor hij weer een run doet.
Vreemd dat hij er over schiet, heb je misschien een korte groep, die een soort van kort sluiting heeft waardoor warm water snel retour komt?
Misschien is het wel gunstiger om naar 17 graden te gaan....

1 PVoutput . Dongen NB

• 2stimpy
reneeke1970 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:13:
[...]

Vreemd dat hij er over schiet, heb je misschien een korte groep, die een soort van kort sluiting heeft waardoor warm water snel retour komt?
Ik heb allemaal gelijke groepen,totaal ca 400 mtr hoh 150mm 18x2 buis. Als hij te snel warm water retour zou geven dan had ik waarschijnlijk ook niet het probleem dat de BUH na 20 minuten bij schakelt.
Denk dat 17 graden inderdaad de juiste vloertemperatuur is als het zo rond het vriespunt is.
Maar dat kan dus alleen als de buh uitgeschakeld is.

[ Voor 4% gewijzigd door 2stimpy op 27-11-2025 22:24 ]

• Makrolon
reneeke1970 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:13:
[...]

Ik denk dat @2stimpy bedoeld dat de ruimte temperatuur overschiet, en niet de retour. ;)

• Makrolon
2stimpy schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:22:
[...]

Ik heb allemaal gelijke groepen,totaal ca 400 mtr hoh 150mm 18x2 buis. Als hij te snel warm water retour zou geven dan had ik waarschijnlijk ook niet het probleem dat de BUH na 20 minuten bij schakelt.
Denk dat 17 graden inderdaad de juiste vloertemperatuur is als het zo rond het vriespunt is.
Maar dat kan dus alleen als de buh uitgeschakeld is.
ik zou op de externe thermostaat op cn4 gewoon een programmatje zetten dat hij bv elke dag om 12u de temperatuur iets omhoog gooit. Als het dan te koud is in de garage doet hij dan de 4 uur durende run om je garage 24u op temperatuur te houden. Zet je hem bv snachts op 10 graden zodat de kans klein is dat hij dan aan slaat.

Dan heb je ook warmte genoeg in je vloer, als de vorstbeveiliging snachts inschakeld laat hij de pomp even draaien en heeft hij in no time warm water in de buitenunit zitten. Dan schakelt de buh ook niet in.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-11 20:14
[...]

Wat is er tegen om gewoon de controller van de pana als thermostaat te gebruiken? Doordat die de Ta aanpast aan de warmtevraag ben je meteen van externe thermostaten en automatiseringen af. Als, zoals je eerder schreef, de verwarmingsslang onder 20cm beton ligt, reageert een gewone kamerthermostaat pas na uren tot dagen op gewijzigde Ta. Tenzij je fancoils installeert, zul je moeten accepteren dat de temperatuur in die schuur 's nachts hoger is dan nodig en overdag lager.

Bij een schuur met verwarmde vloer gaat het warmteverlies niet door de borstwering, maar door ramen en dak. Vloerverwarming is stralingsverwarming. Je moet gewoon die straling van de vloer binnen houden door een reflecterend plafond en luxaflex voor de ramen.

• 2stimpy
Makrolon schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 07:29:
[...]

ik zou op de externe thermostaat op cn4 gewoon een programmatje zetten dat hij bv elke dag om 12u de temperatuur iets omhoog gooit. Als het dan te koud is in de garage doet hij dan de 4 uur durende run om je garage 24u op temperatuur te houden. Zet je hem bv snachts op 10 graden zodat de kans klein is dat hij dan aan slaat.

Dan heb je ook warmte genoeg in je vloer, als de vorstbeveiliging snachts inschakeld laat hij de pomp even draaien en heeft hij in no time warm water in de buitenunit zitten. Dan schakelt de buh ook niet in.
Ik heb de schakeling inmiddels voor elkaar. Ik kan hem nu in principe met elke willekeurige sensor schakelen. Zo zou ik dit wellicht beter op retour temperatuur doen ipv op ruimtetemperatuur.

Ik was er al heel snel achter dat het niet gaat werken om hem 20 minuten te laten draaien en hem dan even uit zetten om weer opnieuw aan te zetten om op die manier de BUH te omzeilen. Dan moet ik veel te vaak schakelen, Die BUH heb ik dus gelijk uit gezet.

• ErikVers
  • Nu online
ASW1 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:59:
[...]

Dat kun je instellen, verhogen naar max. 60 minuten.
En je kunt ook instellen dat hij bij een buitentemperatuur boven de -20 sowieso niet aan mag.

[...]

Hoe had je die dan uit gezet, en wat ging daar niet goed aan?

[...]

Dat is precies de bedoeling ja, dat doe je met de instellingen, niet door hem fysiek af te schakelen wellicht had je dat geprobeerd?
Dat kan helaas niet worden opgerekt/ingesteld. Het gaat hier over een retour die na een opstart niet binnen 20min boven de 20gr komt. Dat is wat anders dan de bijverwarmer die mee kan draaien omdat doeltemp niet wordt gehaald. Die is inderdaad aanpasbaar. @2stimpy ter info

Wil je dit ondervangen dan zou ik de tip van @FransvWoerkom eens proberen met volledig uit programmeren van backup heater in verborgen menu. Let op is niet niets verborgen en op eigen risico.

• 2stimpy
ErikVers schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:08:
[...]

Dat kan helaas niet worden opgerekt/ingesteld. Het gaat hier over een retour die na een opstart niet binnen 20min boven de 20gr komt. Dat is wat anders dan de bijverwarmer die mee kan draaien omdat doeltemp niet wordt gehaald. Die is inderdaad aanpasbaar. @2stimpy ter info

Wil je dit ondervangen dan zou ik de tip van @FransvWoerkom eens proberen met volledig uit programmeren van backup heater in verborgen menu. Let op is niet niets verborgen en op eigen risico.
Eind vorige winter had ik ook al de backup heater uit gezet in het verborgen menu. Dat ging bij temperaturen van toen ongeveer 5 graden gewoon goed. Tot dat de afgelopen koude periode er voor zorgde dat hij niet voldoende op kon warmen en zo ook geen defrost kon doen.
Nu heb ik hem weer uit gezet omdat er simpelweg geen workaround is. Ik had hem graag enkel en alleen voor de defrost gebruikt, maar dat kan dus niet.

Ik moet nu iets uit proberen te vinden dat het niet te warm wordt in de schuur, Maar dat de watertemperatuur ten allen tijden hoog genoeg is om een defrost te kunnen doen.
Dat houd in ieder geval in dat ik niet op een thermostaat kan werken want dan koelt het water veel te ver af alvorens er weer warmtevraag is.

[ Voor 5% gewijzigd door 2stimpy op 28-11-2025 16:46 ]

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynHFl-J94CsH7N2uP9xKe6pNIiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vS1XqLVLCN0pbaN0WhM98Qju.jpg?f=fotoalbum_large

Het is vloeken in de kerk "een retour buffervat in serie".

Heb er zeer goede ervaringen mee, kan nu echt alles flikken de wp gaat 21.00 uur uit en 6,30 weer aan bij temp rond het vriespunt, geen probleem.

De systeeminhoud was aan de krappe kant 35 ltr.
Het vat is 150 ltr.
Dus zeg 4x.
Hij zit in de retour van het gedeelte 5 radiatoren en een grote jaga.

De vw is paralel ong 30m2 mtr.

De defrost verlopen echt veel beter.
In vergelijking met vóór de installatie van het vat, is het een rimpeling in de grafiek.

Dit vat gekocht op mp staan er genoeg.

Bijvangst, er zit een rvs spiraal in het vat, hier zit de toevoer vd wasmachine op aangesloten, zeg maar het is nu een "wp-wasmachine".

Welligt is dit een oplossing voor het schuur-probleem?.
Mss is hierdoor wel voldoende warm water in het systeem te realiseren.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

• ErikVers
  • Nu online
2stimpy schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:45:
[...]

Eind vorige winter had ik ook al de backup heater uit gezet in het verborgen menu. Dat ging bij temperaturen van toen ongeveer 5 graden gewoon goed. Tot dat de afgelopen koude periode er voor zorgde dat hij niet voldoende op kon warmen en zo ook geen defrost kon doen.
Nu heb ik hem weer uit gezet omdat er simpelweg geen workaround is. Ik had hem graag enkel en alleen voor de defrost gebruikt, maar dat kan dus niet.

Ik moet nu iets uit proberen te vinden dat het niet te warm wordt in de schuur, Maar dat de watertemperatuur ten allen tijden hoog genoeg is om een defrost te kunnen doen.
Dat houd in ieder geval in dat ik niet op een thermostaat kan werken want dan koelt het water veel te ver af alvorens er weer warmtevraag is.
Helder.
Wat ik voor nu zou doen; probeer eens met war only. Het is toch minder relevant hoe warm is in ruimte en probeer eens elke dag voor warmste x uren (6uren bijvoorbeeld) hem te laten draaien op vlakke stooklijn. Bijvoorbeeld 23-25. (Let op voor meelezers pas zo een lage stooklijn nooit toe bij normale wenstemp van de verblijfsruimte. We hebben het hier over wens van 12 graden binnen)
En temp verwarmen uit stel je in op 13gr. Mijn verwachting is dat hij dan elke dag je vloer iets op gaat laden. Bij strenge vorst zou ik klokprogram uit zetten en 24/7 draaien.

• ErikVers
  • Nu online
Buitenkamp schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:00:
[Afbeelding]

Het is vloeken in de kerk "een retour buffervat in serie".

Heb er zeer goede ervaringen mee, kan nu echt alles flikken de wp gaat 21.00 uur uit en 6,30 weer aan bij temp rond het vriespunt, geen probleem.

De systeeminhoud was aan de krappe kant 35 ltr.
Het vat is 150 ltr.
Dus zeg 5x.
Hij zit in de retour van het gedeelte 5 radiatoren en een grote jaga.

De vw is paralel ong 30m2 mtr.

De defrost verlopen echt veel beter.
In vergelijking met vóór de installatie van het vat, is het een rimpeling in de grafiek.

Dit vat gekocht op mp staan er genoeg.

Bijvangst, er zit een rvs spiraal in het vat, hier zit de toevoer vd wasmachine op aangesloten, zeg maar het is nu een "wp-wasmachine".

Welligt is dit een oplossing voor het schuur-probleem?.
Mss is hierdoor wel voldoende warm water in het systeem te realiseren.
Het is inderdaad vloeken in de kerk. Dat wordt door de meeste kerkgangers trouwens niet gewaardeerd 😉🙏

Ps hoop wel dat je deze naakte meneer zeer goed hebt geïsoleerd?

Ps2 side note je kunt beter 3 uur langer doordraaien en dan in ochtend drie uur later starten. Dan skip je koudste moment van de nacht EN voorkom je (toekomstige) duurste stroomprijs.
Ps3 met krap 35L uitgerekend is een 50L geisoleerde buffer in serie in de retour natuurlijk gewoon een goed idee zeker als er ook een jaga tussen zit. Normaal kom je bijna altijd wel aan 40-50Liter al in basis afgifte en dan is het niet nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 28-11-2025 19:20 ]

2stimpy schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:45:
[...]

Misschien met deel van je groepen dicht?

1 PVoutput . Dongen NB

• 2stimpy
ErikVers schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:12:
[...]

Helder.
Wat ik voor nu zou doen; probeer eens met war only. Het is toch minder relevant hoe warm is in ruimte en probeer eens elke dag voor warmste x uren (6uren bijvoorbeeld) hem te laten draaien op vlakke stooklijn. Bijvoorbeeld 23-25. (Let op voor meelezers pas zo een lage stooklijn nooit toe bij normale wenstemp van de verblijfsruimte. We hebben het hier over wens van 12 graden binnen)
En temp verwarmen uit stel je in op 13gr. Mijn verwachting is dat hij dan elke dag je vloer iets op gaat laden. Bij strenge vorst zou ik klokprogram uit zetten en 24/7 draaien.
Dat is inderdaad wat ik vandaag heb gedaan. De temperatuur is buiten nu natuurlijk ook weer een stuk hoger maar ik heb vandaag een hele mooie lange run gezien op een laag pitje waarbij het retourwater langzaam aan wat warmer werd. Ik heb hem nu uit gezet.
Dit is wat @Makrolon ook al opperde, en dat is voor nu eerst het meest simpele om te testen.

• 2stimpy
reneeke1970 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:22:
[...]

Misschien met deel van je groepen dicht?
Hoe bedoel je dat?
Bedoel je dat ik een deel dicht kan zetten om zo sneller warm water retour te krijgen?

• ASW1
  • Nu online
ErikVers schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:08:
[...]
Dat kan helaas niet worden opgerekt/ingesteld. Het gaat hier over een retour die na een opstart niet binnen 20min boven de 20gr komt. Dat is wat anders dan de bijverwarmer die mee kan draaien omdat doeltemp niet wordt gehaald
Dank voor je uitleg, dat is inderdaad iets heel anders dan ik voor ogen had.
2stimpy schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:22:
[...]

Je hebt vast liever een egaal warme (of koude) vloer, maar zou je het stoken niet kunnen beperken tot bv 1 of 2 VVW groepen?

• ASW1
  • Nu online
2stimpy schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:26:
[...]

Hoe bedoel je dat?
Bedoel je dat ik een deel dicht kan zetten om zo sneller warm water retour te krijgen?
Edit: precies dat ja.
2stimpy schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:26:
[...]

Hoe bedoel je dat?
Ja, verwarmend oppervlak word kleiner, dus hogere ta nodig, en minder kans op door schieten

1 PVoutput . Dongen NB

• 2stimpy
reneeke1970 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:16:
[...]

Ja, verwarmend oppervlak word kleiner, dus hogere ta nodig, en minder kans op door schieten
Hou ik ook ff in gedachte. Ga eerst kijken wat het doet met gezette tijden en een lage stooklijn.

• Buitenkamp
ErikVers schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:16:
[...]

Het is inderdaad vloeken in de kerk. Dat wordt door de meeste kerkgangers trouwens niet gewaardeerd 😉🙏

Ps hoop wel dat je deze naakte meneer zeer goed hebt geïsoleerd?

Ps2 side note je kunt beter 3 uur langer doordraaien en dan in ochtend drie uur later starten. Dan skip je koudste moment van de nacht EN voorkom je (toekomstige) duurste stroomprijs.
Ps3 met krap 35L uitgerekend is een 50L geisoleerde buffer in serie in de retour natuurlijk gewoon een goed idee zeker als er ook een jaga tussen zit. Normaal kom je bijna altijd wel aan 40-50Liter al in basis afgifte en dan is het niet nodig.
Erik bedankt voor je reactie,

Ps 1 Het vat isoleren. Het is niet geisoleerd kan dit evt. nog wel doen.
Doel je hierbij op warmteverlies gezien als veloren of meer om backupwarmte vast te houden?
Vwb verloren warmte het vat staat binnen de schil.

Ps 2 Later in, cq, uitschakelen,
Om het s'morgens niet te veel af te laten koelen kies ik voor 6.30 inschakelen.
Het opstarten doe ik via klok programma een soort van softstart, als compensatie.
6.30-25° / 8.00-27° / 11.30 - 29° / 17.00 31° / 21.00 uit.
Ik speel hier mee als het warmer wordt 11.30 uit 1700 in.
De 31° is voor de jaga zodat de woonkamer s'avonds aangenaam is en tevens een buffer voor s'nachts.

Woning uit 1968 met na-isolatie, met nog best wat warmteverlies.

Ps3 150 ltr. versus 50 ltr.
Het is mss wat overkil maar ik denk hiermee ruim de nachtperiode en de defrost te kunnen overbruggen.

Er zitten best wat koude spots, bv 3,5 m2 vvw direct op zand, bijkeuken, en stukken niet geisoleert, gang, toilet.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Buitenkamp schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:20:
[...]

Doel je hierbij op warmteverlies gezien als veloren of meer om backupwarmte vast te houden?

Het opstarten doe ik via klok programma een soort van softstart, als compensatie.
De 31° is voor de jaga zodat de woonkamer s'avonds aangenaam is en tevens een buffer voor s'nachts.

Het is mss wat overkil maar ik denk hiermee ruim de nachtperiode en de defrost te kunnen overbruggen.

Er zitten best wat koude spots, bv 3,5 m2 vvw direct op zand, bijkeuken, en stukken niet geisoleert, gang, toilet.
Laat die kerk gangers maar zeiken, ik heb 400 liter parallel en werkt fantastisch.

1 PVoutput . Dongen NB

• Makrolon
[...]

Maar nu begint hij op het koudste moment van de dag. Dat bedoeld erik te zeggen, ik laat hem hier tot 1:00 door draaien en dan hoeft hij pas weer om 8:00 aan.

• ErikVers
  • Nu online
[...]

Niet om het laatste woord te hebben, gewoon omdat dit alles een te leuke hobby is (waar ik zelfs mijn werk van heb gemaakt) een reactie:

1 inderdaad om warmte verlies te beperken. Ik doe namelijk de aanname dat je hem niet in de badkamer hebt staan :-) Mocht dat wel zo zijn dan is on geïsoleerd wel een goed idee _/-\o_
Voor wat betreft defrost is hoe warmer natuurlijk hoe beter maar zodra je de 35L hebt niet perse nodig.

2 Als je later stopt hoef je sochtends minder bij te verwarmen op meest ongelukkige moment. Tis maar een tip

3 Ik dacht je hem in serie in de retour had zitten, dan is "de nacht ermee doorkomen" wel lastig aan sturen aangezien water dan ook door je buitenunit gaat, hoe pas je dit toe? Normaal zal je hem dan parallel moeten inzetten en met een secundaire cv pomp aansturen.

PS in 150L water zit met een DeltaT van 5 (hoger is ook gelijk stuk minder efficient op te wekken) 0,8729 kWh thermische energie.
Mocht je hier zelf aan willen rekenen zie link. Let wel op dat elke graad verhoging in je stooklijn ook 2% minder efficientie betekend. vandaar dat ik maar met 5 graden reken. Meer kan ik er helaas niet van maken, daarvoor moet je bij de soortelijke dichtheid van water zijn :-)

• ErikVers
  • Nu online
Makrolon schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:46:
[...]

Maar nu begint hij op het koudste moment van de dag. Dat bedoeld erik te zeggen, ik laat hem hier tot 1:00 door draaien en dan hoeft hij pas weer om 8:00 aan.
Ik bedoel het niet alleen ik schreef dat ook :-)
Sorry het is weekend dat word ik wat losser _/-\o_

Quotte:

[ Voor 21% gewijzigd door ErikVers op 29-11-2025 10:52 ]

• Buitenkamp
3 Ik dacht je hem in serie in de retour had zitten, dan is "de nacht ermee doorkomen" wel lastig aan sturen aangezien water dan ook door je buitenunit gaat, hoe pas je dit toe? Normaal zal je hem dan parallel moeten inzetten en met een secundaire cv pomp aansturen.

Om 21.00 schakelt de wp uit, de circulatiepomp draait dan niet meer, uitgezonderd bij vorstbeveiliging dan draait het even tot de warmte uit het vat bij de wp arriveert.

• Buitenkamp
reneeke1970 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:33:
[...]

Laat die kerk gangers maar zeiken, ik heb 400 liter parallel en werkt fantastisch.
Interesant,
Hier moet je wel ruimte voor hebben waar staat tie bij jou?.
Wordt interesanter wanneer er differentiatie komt in de tarieven.
Opwekken volgens voordelige tarieven, en gebruiken volgens beste comfort.

• ErikVers
  • Nu online
Buitenkamp schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:58:
[...]

Interesant,
Tip; om het omslagpunt te bereken wanneer interessant wordt om in te zetten om te boosten; Gebruik met je rekensommen dan wel t verschil in efficiëntie (2% per graad) en besef hoeveel kWh je in een buffervat (+/- 0.5kWh thermisch en daarmee een 0.1kWh opgenomen energie per 100 liter per 5 graden) kan stoppen.

Ps we gaan wat off topic met buffers en energie tarieven 😉

[ Voor 19% gewijzigd door ErikVers op 29-11-2025 12:15 ]

Buitenkamp schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:58:
[...]

Interesant,
Hij staat binnen de schil, dus geen warmte verlies. Zit ook hygiëne spiraal in die de wpb voed die er naast staat.
Iedereen vind dat het extra energie kost, ik zeg dat het bespaart. Mijn waterpomp(panasonic) kan nu op laagste stand, is 40 watt. Degene die alles rechtstreeks vloer in pompen zetten hem op stand 4/5 voor voldoende flow, dan is het 120/160 watt. Scheelt 25 procent als je wp staat te pruttelen op 500 watt.
De secundaire pomp is super zuinig, gebruikt maar 10/15 watt

1 PVoutput . Dongen NB

• Buitenkamp
Reneeke,Erik,

Dank voor de input.

De conclusie van dit verhaal is dan volgens mij.

Er is winst te behalen door circulatiepomp(en) aansturing.

Thermische efficientie wordt lastiger, terwijl 400ltr. dan niet genoeg zoden aan de dijk zet, moet dan denken aan 1,5 á 2 m3 schat ik in.

[ Voor 6% gewijzigd door Buitenkamp op 29-11-2025 13:13 ]

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:59
Wij hebben een Panasonic WH-MDC05J3E5 monoblock in de achtertuin staan in een zelfgebouwde omkasting. Hij staat op 3 meter afstand tot onze achterpui en hoor hem nagenoeg niet op de ventilator na.

Nu valt het mij op dat nu het stookseizoen start, ik wel wat geluid hoor. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat het plaatmateriaal iets los van elkaar trilt. Gaat in mijn geval om de bovenplaat en het rooster wat om de ventilator zit. Iemand tips om dit geluid te voorkomen?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:17
Murkmans schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:17:
Wij hebben een Panasonic WH-MDC05J3E5 monoblock in de achtertuin staan in een zelfgebouwde omkasting. Hij staat op 3 meter afstand tot onze achterpui en hoor hem nagenoeg niet op de ventilator na.

Nu valt het mij op dat nu het stookseizoen start, ik wel wat geluid hoor. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat het plaatmateriaal iets los van elkaar trilt. Gaat in mijn geval om de bovenplaat en het rooster wat om de ventilator zit. Iemand tips om dit geluid te voorkomen?
Als je er niet voor terugdeinst om ‘m te openen dan kan je anti-dreunplaten plakken op de trillende metalen delen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• ErikVers
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:27:
[...]

Hij staat binnen de schil, dus geen warmte verlies. Zit ook hygiëne spiraal in die de wpb voed die er naast staat.
Iedereen vind dat het extra energie kost, ik zeg dat het bespaart. Mijn waterpomp(panasonic) kan nu op laagste stand, is 40 watt. Degene die alles rechtstreeks vloer in pompen zetten hem op stand 4/5 voor voldoende flow, dan is het 120/160 watt. Scheelt 25 procent als je wp staat te pruttelen op 500 watt.
De secundaire pomp is super zuinig, gebruikt maar 10/15 watt
Begrijp me niet verkeerd maar het is geen “vinden dat”. Het is wiskunde. Ik stel voor dat we geen discussie over feiten van buffers gaan starten?
Ik zou zeggen geniet vooral van de voordelen die jij ervan hebt/in ziet 👍

Ik wil wel graag voor de meelezers aantonen dat de Panasonic circulatie pomp zeker geen energie slurper is. Ik vermoed dat jij ergens data van een carterverwarming en eventuele expansievat verwarmer erbij opteld?
Je noemde120/160watt dat is zelf met de oude stalen externe pomp van vloerverdelers fors 🫣🧐

Zie onderstaande printscreens. Is gemeten met losse kWh meter een rechtstreeks aangesloten op op 85+7m2 6groepen in totaal en aardige afstand nog door garage en kruipruimte. Ik heb hem speciaal even voor je zojuist aangezet om te meten/checken.

30w totaal - 8w printplaat ed is 22w voor de circulatiepomp. Uiteraard zit er kleine nuance in paar W naar links of rechts afhankelijk van ingestelde hexa waarde(ivm je systeem) en het vermogen wat je wil rondpompen. Om misverstanden of verkeerde aannames te voorkomen het is dus geen 100W of meer normaal 👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTyvKtSTJYcEUPWq7qDXwEu3DZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdmzCfBo0H6yZX7SVff8TLuO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 96% gewijzigd door ErikVers op 30-11-2025 09:10 ]

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:07

Crazy-

Best life ever

Na 5 jaar eindelijk de oude vloerverdeler met pomp & mengventiel vervangen voor een kunststof, pomploze LT verdeler voor de begane grond.

Was even een gedoe alles goed te krijgen, vloerleidingen waren te kort.

Maar het draait. En ook omdat we kort geleden de vloerverwarming aangelegd hebben in de (oude) garage(nu mancave) ging het al helemaal niet meer goed met de oude verdeler.

Wat me echter wel opvalt is dat nu de flow lekker naar de 15-17l/min gaat & hij vrijwel continue op 45-55Hz loopt.

Moet bekennen dat ik de beneden verdieping de groepen ook nog vol open staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmGHi1zmoXx4ip8uUDnblyntudM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbVhlHBtUP1a7iMhJmrWveyO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOxTfS5i-lnsnO4kH4JiW_eNVfE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCgvFPqhlNk2sxDB5LXi3Crc.jpg?f=fotoalbum_tile

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:42
Crazy- schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:00:
Na 5 jaar eindelijk de oude vloerverdeler met pomp & mengventiel vervangen voor een kunststof, pomploze LT verdeler voor de begane grond.

Wat me echter wel opvalt is dat nu de flow lekker naar de 15-17l/min gaat & hij vrijwel continue op 45-55Hz loopt.
Na het vervangen van de verdeler is de flow hoger. Voor een gelijk vermogen moet je dus met de aanvoertemperatuur (of stooklijn) naar beneden (zodat ook de dT daalt). En daar zit de grootste winst, want dan gaat je COP omhoog.

(O, en het is continu, zonder e).

[ Voor 47% gewijzigd door Andrehj op 30-11-2025 14:22 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Andrehj schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:20:
[...]

Na het vervangen van de verdeler is de flow hoger. Voor een gelijk vermogen moet je dus met de aanvoertemperatuur (of stooklijn) naar beneden (zodat ook de dT daalt). En daar zit de grootste winst, want dan gaat je COP omhoog.

(O, en het is continu, zonder e).
Wordt dus simpelweg meer spelen komende weken.

Kan nog wel de WP pomp snelheid reduceren; deze staat op 30% momenteel (Heishamon).

Huidige stooklijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Wgd7NZryz_eysKO2a2hK93xaMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHj9FpugwtBsfCEVn9Q7UVL7.jpg?f=fotoalbum_large

• Andrehj
@Crazy- Ik weet niet op welke binnentemperatuur je thermostaat regelt, maar bij kamertemperaturen van rond de 20 graden kan nagenoeg niemand met een watertemperatuur van 22 graden draaien, dan pendelen de meeste warmtepompen als een malle. Ik denk dus dat het voetpunt van je grafiek wat omhoog moet.
Voor de Mitsubishi's heb ik daarvoor ooit een handleiding gemaakt, het principe zal bij Panasonic niet anders zijn, zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Over het reduceren van de flow: 15-17 lpm is een hele mooie flow voor een 5 kW wp. Die zou ik niet lager willen. Je kunt beter de temperatuur reduceren, dat is veel efficiënter.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 30-11-2025 14:56 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Andrehj schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:52:
@Crazy- Ik weet niet op welke binnentemperatuur je thermostaat regelt, maar bij kamertemperaturen van rond de 20 graden kan nagenoeg niemand met een watertemperatuur van 22 graden draaien, dan pendelen de meeste warmtepompen als een malle. Ik denk dus dat het voetpunt van je grafiek wat omhoog moet.
Voor de Mitsubishi's heb ik daarvoor ooit een handleiding gemaakt, het principe zal bij Panasonic niet anders zijn, zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Over het reduceren van de flow: 15-17 lpm is een hele mooie flow voor een 5 kW wp. Die zou ik niet lager willen. Je kunt beter de temperatuur reduceren, dat is veel efficiënter.
Doeltemperatuur is 21,5
Ik ga je post lezen

• Andrehj
Dan zal, afhankelijk van het aantal m² vvw, je minimale watertemperatuur al snel ergens rond de 27 graden zitten verwacht ik.

• 2stimpy
Ff snel nog een vraagje, ik draai nu op stooklijn zonder thermostaat. Wat bepaalt eigenlijk wanneer de warmtepomp stopt met warmte produceren. Hij draait bij mij namelijk nu best lang op minimale vermogen.

• Andrehj
2stimpy schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:36:
Ff snel nog een vraagje, ik draai nu op stooklijn zonder thermostaat. Wat bepaalt eigenlijk wanneer de warmtepomp stopt met warmte produceren. Hij draait bij mij namelijk nu best lang op minimale vermogen.
Niets stopt je WP. Totdat ie te ver boven de ingestelde aanvoertemperatuur komt. Dan gaat ie uit, maar vrij snel daarna weer aan. En dat noem je dan pendelen.
Je hebt gewoon een thermostaat nodig om de WP uit te schakelen als de ingestelde ruimtetemperatuur bereikt is.
En om te compenseren voor andere warmtebronnen, zoals zon, elektrische apparatuur en veel personen in de woning.

• ErikVers
  • Nu online
Crazy- schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:00:

Was even een gedoe alles goed te krijgen, vloerleidingen waren te kort.

Maar het draait. En ook omdat we kort geleden de vloerverwarming aangelegd hebben in de (oude) garage(nu mancave) ging het al helemaal niet meer goed met de oude verdeler.

Moet bekennen dat ik de beneden verdieping de groepen ook nog vol open staan.
[Afbeelding][Afbeelding]
Top, goed bezig. Een belangrijke stap naar best mogelijke setup voor je warmtepomp.

Tip mocht je het nog niet hebben gedaan; na aanpassingen in je afgifte uiteraard ook je max pump flow opnieuw instellen in het installateurs menu naar de waarde die bij jouw warmtepomp vermogen hoort (15/20/25 liter per minuut) en neem aan dat deltaT op 5 staat? ✌️

• Maikie18
ErikVers schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:27:
[...]

Top, goed bezig. Een belangrijke stap naar best mogelijke setup voor je warmtepomp.

Tip mocht je het nog niet hebben gedaan; na aanpassingen in je afgifte uiteraard ook je max pump flow opnieuw instellen in het installateurs menu naar de waarde die bij jouw warmtepomp vermogen hoort (15/20/25 liter per minuut) en neem aan dat deltaT op 5 staat? ✌️
Bij mij staat delta op 2, heeft dat een nadeel? Ik draai bijna een hele dag continue op minimaal vermogen. Soms met zon instraling e.d gaat die zonder thermostaat tot ik schat maximaal 2 uur achter elkaar “uit”. Ik draai war dus het is niet helemaal uit want de pomp blijft gewoon draaien. Ik moet wel heel af en toe (1 a 2x per maand) soms de stooklijn +1 tot 2 zetten en weer terug.

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste