Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
Staal binnen is prima, let wel op bij inderdaad je aansluitingen op bijvoorbeeld rvs tank maar dan kun je beter kijken naar specifiek topic op dat onderwerp. Galavische corrosie 👌🤙ValeTino schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 12:21:
Ik heb met de installatie van Panasonic Type L / All In One, ervoor gekozen om de CV-distributieleidingen uit te voeren in verzinkt stalen CV-buis. Ook een deel van de leidingen bij de buitenunit, die zich binnen bevinden, is uitgevoerd in verzinkt staal. Vanaf dat punt wordt verder gegaan met Uponor-leidingen, die zich buiten bevinden.
Nu lees ik in de service handleiding de volgende opmerking: "Do not connect galvanised pipes, this will cause galvanic corrosion." Hoe ernstig is dit risico in de praktijk? Zijn er gebruikers die hier ervaring mee hebben?
Daarnaast valt mij in het hydraulisch schema op dat tijdens SWW-bereiding het water niet door het filter stroomt. Daarom vraag ik mij af of het verstandig zou zijn om aanvullend een filter op te nemen in de retourleiding van de buitenunit, zodat ook tijdens SWW-bedrijf eventuele vervuiling wordt afgevangen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en aanbevelingen.
Uiteraard is koper mooier maar ook duurder.
Extra filter is bij de L of M niet nodig.
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
Hoi welkom hier!fjux schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:04:
[...]
Cool, dat concept had ik nog niet eerder gezien.
Dus eigenlijk gebruik je het 500L buffervat ook gelijk als semi hygiene boiler, die dan weer de WP boiler voed?
enige is dat ik ook wil gaan koelen met mijn installatie, dus dan gaat dat in de zomer averechts werken denk ik. wel mooi concept.
Maar ik wil toch kijken of ik het zonder parallel buffer voor elkaar kan krijgen, maar zie wel dat de meeste R290 WP's (inc de pana's) niet super ver terug kunnen moduleren.
Zeker als het buiten wat warmer is (precies als je niet zo veel meer nodig hebt) moduleren ze niet zo ver terug.
ik was aan het kijken naar de 12kW, maar ook die moduleert niet veel verder dan jouw 16kW.
Ik heb mijn concept uitgeschreven in deze topic: Warmtepomp concept jaren 30 woning + fancoils
Ik wil dus gaan kijken om met fancoils te werken en zo het hele huis te kunnen verwarmen met 1 temperatuur rond de 35 graden.
Maar als ik er zo verder induik moet ik nog wel gaan kijken hoe ik de flow ga garanderen. want mijn vloer is helaas 14x2 met 6 groepen, dus met max 2,5L per min door de groepen kom ik uit op 15L/min door de vloer. dan moet die andere 15L ook nog ergens doorheen, nog even door rekenen wat dat betekend met de huidige radiatoren en toekomstige fancoils.
(fancoils kunnen het makkelijk aan qua L/min maar ik was ook van plan om ze te laten afsluiten met 2weg kleppen).
Je flow is inderdaad wel een dingetje. Met je hostorisch gasverbruik kom je op 9,69kW benodigd oftewel 10kW
Dan pak je dus de 12M en zou ik geen 16 pakken of de 12 zou niet beschikbaar zijn. Reden is beter cop en je leiding werk kan het toch nooit aan.
Wat betreft flow je hebt ~2,75 x je benodigde kW nodig dus 10x2,7 maakt 27,5 l/min. Daarnaast is het belangrijk dat je afgifte op een acceptabele temperatuur 10kW kan afgeven.
Mijn doel zou zijn onder de 35graden.
Op wth website kun je het voor je vloer uitrekenen met een deltaT van 5 en voor je radiator en of fancoils het spec blad of de app van Hytools
Succes met je zoektocht.
Uiteraard kan dit zonder buffer als je je aan flow en cv waterinhoud komt;fjux schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:04:
[...]
Cool, dat concept had ik nog niet eerder gezien.
Dus eigenlijk gebruik je het 500L buffervat ook gelijk als semi hygiene boiler, die dan weer de WP boiler voed?
enige is dat ik ook wil gaan koelen met mijn installatie, dus dan gaat dat in de zomer averechts werken denk ik. wel mooi concept.
Maar ik wil toch kijken of ik het zonder parallel buffer voor elkaar kan krijgen, maar zie wel dat de meeste R290 WP's (inc de pana's) niet super ver terug kunnen moduleren.
Zeker als het buiten wat warmer is (precies als je niet zo veel meer nodig hebt) moduleren ze niet zo ver terug.
ik was aan het kijken naar de 12kW, maar ook die moduleert niet veel verder dan jouw 16kW.
Ik heb mijn concept uitgeschreven in deze topic: Warmtepomp concept jaren 30 woning + fancoils
Ik wil dus gaan kijken om met fancoils te werken en zo het hele huis te kunnen verwarmen met 1 temperatuur rond de 35 graden.
Maar als ik er zo verder induik moet ik nog wel gaan kijken hoe ik de flow ga garanderen. want mijn vloer is helaas 14x2 met 6 groepen, dus met max 2,5L per min door de groepen kom ik uit op 15L/min door de vloer. dan moet die andere 15L ook nog ergens doorheen, nog even door rekenen wat dat betekend met de huidige radiatoren en toekomstige fancoils.
(fancoils kunnen het makkelijk aan qua L/min maar ik was ook van plan om ze te laten afsluiten met 2weg kleppen).
De M serie heeft voldoende aan vrij beschikbaar 50 liter. Zie de ts voor deze en andere info 🤙
wow, thanks dat waren veel antwoorden!
met mijn historisch verbruik zit ik idd op de 10kW, echter heb ik daar niet altijd mijn hele huis mee verwarmd, dus ik ga deze winter op een koude week eens goed loggen en het hele huis verwarmen 24/7 om te kijken naar het gasverbruik dan.
qua afgifte moet ik nog even kijken of ik het onder de 35 red met de vloerverwarming. doordat het een droogbouw systeem is zit er wat minder warmte in de vloer zelf, en beneden heb ik nog de slechtste isolatie op het moment door oud dubbel glas, maar we gaan het zeker proberen.
(temp kan altijd nog omlaag als het glas ooit vervangen gaat worden)
Flow moet wel lukken met de fancoils, en kom denk ik niet eens echt in de problemen qua flow als de radiatoren maar open staan allemaal.
Qua inhoud moet ik wel nog even kijken voor het koelen, want met alleen fancoils kom ik nooit op die 50L. Maar aan de andere kant zijn er dan ook geen defrosts nodig....
misschien ga ik gewoon ruimte vrij houden voor een buffervaatje op de retour en het alleen plaatsen als er problemen komen.
Ik hoop dat ik met 12kW uit kan komen, want dan zou het met 32x3 kunnen, en die zijn goed te krijgen als voor geïsoleerde leidingen wat zeker met condenserend koelen natuurlijk belangrijk is. (nouja, het isoleren is belangrijk, ik zie het alleen niet zitten om alles met de hand goed te isoleren)
we kijken lekker verder, maar ben blij dat ik de pana's tegen ben gekomen met die T-CAP, vond echt een groot nadeel van de R290's dat ze vrij fors kracht verliezen met koud weer.
Graag gedaan. Mocht je inderdaad gaan koelen en dan dus de vvw afsluiten dan kan een buffervat (50L) in serie in de retour een oplossing zijn.fjux schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:45:
@ErikVers
wow, thanks dat waren veel antwoorden!
met mijn historisch verbruik zit ik idd op de 10kW, echter heb ik daar niet altijd mijn hele huis mee verwarmd, dus ik ga deze winter op een koude week eens goed loggen en het hele huis verwarmen 24/7 om te kijken naar het gasverbruik dan.
qua afgifte moet ik nog even kijken of ik het onder de 35 red met de vloerverwarming. doordat het een droogbouw systeem is zit er wat minder warmte in de vloer zelf, en beneden heb ik nog de slechtste isolatie op het moment door oud dubbel glas, maar we gaan het zeker proberen.
(temp kan altijd nog omlaag als het glas ooit vervangen gaat worden)
Flow moet wel lukken met de fancoils, en kom denk ik niet eens echt in de problemen qua flow als de radiatoren maar open staan allemaal.
Qua inhoud moet ik wel nog even kijken voor het koelen, want met alleen fancoils kom ik nooit op die 50L. Maar aan de andere kant zijn er dan ook geen defrosts nodig....
misschien ga ik gewoon ruimte vrij houden voor een buffervaatje op de retour en het alleen plaatsen als er problemen komen.
Ik hoop dat ik met 12kW uit kan komen, want dan zou het met 32x3 kunnen, en die zijn goed te krijgen als voor geïsoleerde leidingen wat zeker met condenserend koelen natuurlijk belangrijk is. (nouja, het isoleren is belangrijk, ik zie het alleen niet zitten om alles met de hand goed te isoleren)
we kijken lekker verder, maar ben blij dat ik de pana's tegen ben gekomen met die T-CAP, vond echt een groot nadeel van de R290's dat ze vrij fors kracht verliezen met koud weer.
Ik ben het helemaal met je eens dat voor geïsoleerd een stuk handiger is dan los na isoleren. Dat is bijna niet dampdicht te krijgen.
Ik vroeg me af waarom je denkt dat het water tijdens DHW niet door het filter gaat l?ValeTino schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 12:21:
Daarnaast valt mij in het hydraulisch schema op dat tijdens SWW-bereiding het water niet door het filter stroomt. Daarom vraag ik mij af of het verstandig zou zijn om aanvullend een filter op te nemen in de retourleiding van de buitenunit, zodat ook tijdens SWW-bedrijf eventuele vervuiling wordt afgevangen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en aanbevelingen.
het magneet filter zit op de retour richting de buiten unit en daar stroomt dus altijd cv water doorheen of die nou aan het koelen, verwarmen of tap water aan het bereiden is
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 08-09-2026 17:15 ]
Ik haal dit uit de service handleiding Panasonic L All-in-One R290 / P133.ErikVers schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:14:
[...]
Ik vroeg me af waarom je denkt dat het water tijdens DHW niet door het filter gaat l?
het magneet filter zit op de retour richting de buiten unit en daar stroomt dus altijd cv water doorheen of die nou aan het koelen, verwarmen of tap water aan het bereiden is
Flow bij opwarmen SWW tank in geel gearceerd:
In het geval van de L-indoor unit (koper leidingen). Voldoet dan een messing overgangsnippel icm PTFE tape en het gebruik van een corrosie-inhibitor?ErikVers schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:27:
[...]
Staal binnen is prima, let wel op bij inderdaad je aansluitingen op bijvoorbeeld rvs tank maar dan kun je beter kijken naar specifiek topic op dat onderwerp. Galavische corrosie 👌🤙
Uiteraard is koper mooier maar ook duurder.
Extra filter is bij de L of M niet nodig.
Ik snap je.ValeTino schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:58:
[...]
Ik haal dit uit de service handleiding Panasonic L All-in-One R290 / P133.
Flow bij opwarmen SWW tank in geel gearceerd:
[Afbeelding]
Je zou verderop bij exploded vieuw kunnen kijken of je eigen unit de kap open en print aan de kant :-)
Ik weet vrij zeker dat filter altijd in de flow zit maar dan zou schema niet kloppen. De eerst volgende L all in one ga ik voor je kijken :-)
Morgen 2x een M stand alone afronden dus zo maar t bed in
[ Voor 21% gewijzigd door ErikVers op 08-09-2026 21:03 ]
Beste kun je daarvoor naar specifieke topic (gebruik google of zoekfunctie in tweakers)ValeTino schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:05:
[...]
In het geval van de L-indoor unit (koper leidingen). Voldoet dan een messing overgangsnippel icm PTFE tape en het gebruik van een corrosie-inhibitor?
Korte versie is dat in je cv systeem zelf het ontbreken van zuurstof de oplossing is. Ik ben geen chemicus verder dus corrigeer gerust 😉Staal met uitwendig zinklaag (binnenkant is gewoon kaal vaak) wordt vaak gebruikt.
Voor sanitair gebruik je enkel meerlagenbuis of koper uiteraard.
Maar nogmaals het is niet mijn expertise en een beetje off topic.
Mocht je goeie tips tegenkomen deel gerust zodat in de TS kan 👍
Nb ik denk dat AI je wellicht op verkeerde been zet. Vraag maar eens door met dood water versus zuurstof rijk en cv versus sanitair water.
[ Voor 32% gewijzigd door ErikVers op 08-09-2026 21:19 ]
Voor de officiële geluidseisen klopt dit inderdaad omdat die het geluid op maximaal vermogen meten, en er vanuit gaan dat dit de basis is. In mijn beleving is onze M16 heel veel stiller dan de 13kw Daikin Altherma 3 van de buren. (dat vinden de buren tussen ons in ook, die over de Daikin geklaagd hebben maar onze unit nog niet gehoord hebben).mar-10 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:49:
[...]
Je ziet bij veel WP's dat de iets minder krachtige varianten gewoon geknepen zijn tov de sterkste variant. Dat wordt vooral zichtbaar door identieke minimumvermogens.
De expert in dit topic (@ErikVers) heeft ergens al wel genoemd dat de M16 de beste keuze is. Met 16 kW en een spaardouchekop heb je stiekem onbeperkt SWW.
De M16 maakt wel wat meer geluid. Bij mij kan de M12 wel, de M16 niet.
Hmmm. Ik vind mijn unit niet bepaald stil. De compressor is best wel aanwezig. Bij de Nibe een paar huizen verderop moet ik mijn hand ervoor steken en voelen om überhaupt te weten of die aanstaat.Beer070 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:24:
[...]
Voor de officiële geluidseisen klopt dit inderdaad omdat die het geluid op maximaal vermogen meten, en er vanuit gaan dat dit de basis is. In mijn beleving is onze M16 heel veel stiller dan de 13kw Daikin Altherma 3 van de buren. (dat vinden de buren tussen ons in ook, die over de Daikin geklaagd hebben maar onze unit nog niet gehoord hebben).
Panasonic Aquarea M12 - 7200 Wp - SMA Tripower 5.0 SE - BYD HVB 14.8 kWh
Als die Nibe een water/water WP is dan kan ik me dat voorstellen. Hartstikke mooie producten maar wel iets prijziger.mar-10 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:37:
[...]
Hmmm. Ik vind mijn unit niet bepaald stil. De compressor is best wel aanwezig. Bij de Nibe een paar huizen verderop moet ik mijn hand ervoor steken en voelen om überhaupt te weten of die aanstaat.
Ik heb zojuist nog gekeken hoe dit nu daadwerkelijk gerealiseerd is in de L- all in one. Maar het filter zit in de flow enkel er voor het verwarmingscircuit en dus niet voor SWW bereiding. Voor het SWW circuit wordt het filter dus gebypassed.ErikVers schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:54:
[...]
Ik snap je.
Je zou verderop bij exploded vieuw kunnen kijken of je eigen unit de kap open en print aan de kant :-)
Ik weet vrij zeker dat filter altijd in de flow zit maar dan zou schema niet kloppen. De eerst volgende L all in one ga ik voor je kijken :-)
Morgen 2x een M stand alone afronden dus zo maar t bed in
Beetje jammer daar ik de warmtepompaansluiting deels heb uitgevoerd met staalverzinkt CV leiding.
Dank voor je terugkoppeling. Niks wat mij betreft om je zorgen om te maken. De eventuele magnetiet wordt uiteindelijk eruit gefilterd. (Uiteindelijk komt het alsnog bij t filter)ValeTino schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:42:
[...]
Ik heb zojuist nog gekeken hoe dit nu daadwerkelijk gerealiseerd is in de L- all in one. Maar het filter zit in de flow enkel er voor het verwarmingscircuit en dus niet voor SWW bereiding. Voor het SWW circuit wordt het filter dus gebypassed.
Beetje jammer daar ik de warmtepompaansluiting deels heb uitgevoerd met staalverzinkt CV leiding.
Geen idee waarom ze zo hebben gedaan maar de Japanners zullen er vast over na hebben gedacht 🫣
Mocht ooit je waterpomp over 15 jaar vast lopen; 3 schroeven en je kan magneet deel eruit halen, oude theedoek erover en gaan 👍
3 weg klep deed het niet goed meer , vervangen door installateur.
Hierna constant h62 flow error... Flow blijft op 0,1 hangen. Alles ontlucht incl pomp in de binnenunit. Ontluchtings programma etc etc... helaas mocht niet baten. Pomp loopt wel. Geen flow gederecteerd. Zowel in heating als in dhw modus.
3weg klep werkt.
Installateur geeft aan dat de flow wel wat omhoog gaat als hij tegen de flow sensor bonkt (weet niet exact waar)
Volgens installateur is panasonic onsite nodig voor fix.. die zijn gisteren ingeschakeld..
Boiler loopt op zijn eind qua warm water...
Hoe lang gaat dit duren .....
Wat kan ik zelf nog doen om te troubleshooten? Denk persoonlijk dat er gewoon lucht vast zit ergens. Te toevallig dat dit ineens na vervanging 3 weg klep gebeurt (3 uur daarvoor werkte het nog ..)
Installateur heeft helaas al meermaasls geblunderd en de techneuten kennen de panasonic doorgaans minder goed dan dat ik hem ken.. telkens excuses 'ja ik heb nog nooit met een panasonic gewerkt". Gast jullie hebben hem geinstalleerd!?
sowieso na garantieperiode op zoek naar een partij die wel goed kan ondersteunen... Tips?
Hopelijk nog wat tips hisr voor het h62 probleem
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
:strip_exif()/f/image/wKDj0YLwtUIpcYz30qDuFr2R.jpg?f=fotoalbum_large)
Die M12 ankerbouten lijken me een beetje overdreven, zeker voor de 5kW die maar half zo hoog is als het model in het plaatje. Ik zou graag Bigfoot rubber voeten plaatsen om wat trillingen te absorberen, ter illustratie, zoiets als dit:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2cHmRbZMjaRCVcRWJQTG1Bxt.jpg?f=user_large)
Ik kom het online wel tegen dat mensen deze gebruiken voor de Pana J, en met z’n ~100kg gaat ie volgens mij nergens naartoe op zo’n voeten, maar in principe gaat het tegen de installatievoorschriften in. Is er een reden waarom het niet verstandig zou zijn om zulke bigfoots te gebruiken?
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Algemeen: werkt de ontluchter in de WP goed? Zit het dopje los? Draait de waterpomp? Blokkeert de nieuwe 3w klep niet de flow?ctrl-tab schreef op donderdag 10 september 2026 @ 07:27:
Panasonic l series, 7kw, met boilervat. Bijna jaar oud.
Hierna constant h62 flow error... Flow blijft op 0,1 hangen. Alles ontlucht incl pomp in de binnenunit. Ontluchtings programma etc etc... helaas mocht niet baten. Pomp loopt wel. Geen flow gederecteerd. Zowel in heating als in dhw modus.
3weg klep werkt.
Installateur geeft aan dat de flow wel wat omhoog gaat als hij tegen de flow sensor bonkt (weet niet exact waar)
Volgens installateur is panasonic onsite nodig voor fix.. die zijn gisteren ingeschakeld..
Wat kan ik zelf nog doen om te troubleshooten? Denk persoonlijk dat er gewoon lucht vast zit ergens. Te toevallig dat dit ineens na vervanging 3 weg klep gebeurt (3 uur daarvoor werkte het nog ..)
Installateur heeft helaas al meermaasls geblunderd en de techneuten kennen de panasonic doorgaans minder goed dan dat ik hem ken.. telkens excuses 'ja ik heb nog nooit met een panasonic gewerkt". Gast jullie hebben hem geinstalleerd!?
sowieso na garantieperiode op zoek naar een partij die wel goed kan ondersteunen... Tips?
Je kunt geen flow hebben omdat er lucht in de waterpomp of flowsensor zit, of omdat ergens een blokkade zit. Als er water in de waterpomp zit drukt die de lucht elders vaak wel weg. Normaal zorgt de automatische ontluchter er voor dat de pomp in het water zit.
Je kunt ook nog proberen water in de pomp te krijgen door krachtig te spoelen met de vulslang, en het er elders weer uit te laten lopen. Flowersensor aansluitingen kun je ook nog checken. Evt 3w klem handmatig draaien om te kijken of dat een andere flow geeft. Er is hier wel eens een defecte flowersensor gemeld, maar dat lijkt me wel heel toevallig.
Misschien hebben anderen nog specifieke trucjes voor de 7L.
[ Voor 5% gewijzigd door Thorsd op 10-09-2026 10:17 ]
Ontluchter in de unit zelf geeft alleen maar water. lijkt dus geen lucht in te zitten.Thorsd schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:14:
[...]
Algemeen: werkt de ontluchter in de WP goed? Zit het dopje los? Draait de waterpomp? Blokkeert de nieuwe 3w klep niet de flow?
Je kunt geen flow hebben omdat er lucht in de waterpomp of flowsensor zit, of omdat ergens een blokkade zit. Als er water in de waterpomp zit drukt die de lucht elders vaak wel weg. Normaal zorgt de automatische ontluchter er voor dat de pomp in het water zit.
Je kunt ook nog proberen water in de pomp te krijgen door krachtig te spoelen met de vulslang, en het er elders weer uit te laten lopen. Flowersensor aansluitingen kun je ook nog checken. Evt 3w klem handmatig draaien om te kijken of dat een andere flow geeft. Er is hier wel eens een defecte flowersensor gemeld, maar dat lijkt me wel heel toevallig.
Misschien hebben anderen nog specifieke trucjes voor de 7L.
De 3weg klep blokkeert in principe niets, in basis stand gaat het water richting huis.
In ontluchtings-stand gaat circulatiepomp naar huis ook aan, dus daar moet zeker meer dan 0,1 flow uit komen.
Op basis van wat installateur zegt lijkt me dat de sensor gewoon goed is (er tegenaan slaan en de flow gaat kortstondig omhoog.
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
Check deze post eens - en de daaropvolgenden: .Frank in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"ctrl-tab schreef op donderdag 10 september 2026 @ 07:27:
3weg klep werkt.
Panasonic kan heel lastig zijn als er eenmaal lucht in de pomp (of elders) zit. Heb ook al meermaals meegemaakt dat een klant de installatie leeg en vulde voor werkzaamheden dat de installatie niet meer “in” kwam, de flow komt niet rond. Enige wat dan werkte was, pomp uitbouwen losmaken en reinigen en terugbouwen en waterslang erop houden en doorspoelen met filtertje eruit in buitendeel. Soms komen delen lucht dan mee.ctrl-tab schreef op donderdag 10 september 2026 @ 07:27:
3weg klep werkt.
Ik heb dat nooit met stalen pompen van Grundfos ed maar die Panasonic pompen wel.
En het lastige is, als er geen flow wordt gedetecteerd binnen X seconde wordt gelijk de pomp uitgeschakeld, daardoor kun je slechter de boel ontluchten met het ontluchtingsprogramma.
Adviseur FixClima
Niet voor niets dat @ErikVers zo'n vul/spoel klep adviseert.Technician- schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:27:
[...]
Panasonic kan heel lastig zijn als er eenmaal lucht in de pomp (of elders) zit. Heb ook al meermaals meegemaakt dat een klant de installatie leeg en vulde voor werkzaamheden dat de installatie niet meer “in” kwam, de flow komt niet rond. Enige wat dan werkte was, pomp uitbouwen losmaken en reinigen en terugbouwen en waterslang erop houden en doorspoelen met filtertje eruit in buitendeel. Soms komen delen lucht dan mee.
Ik heb dat nooit met stalen pompen van Grundfos ed maar die Panasonic pompen wel.
En het lastige is, als er geen flow wordt gedetecteerd binnen X seconde wordt gelijk de pomp uitgeschakeld, daardoor kun je slechter de boel ontluchten met het ontluchtingsprogramma.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
Yep, bij laatste WP installatie er ook ingezet. Heel handig.blb4 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:15:
[...]
Niet voor niets dat @ErikVers zo'n vul/spoel klep adviseert.
/f/image/XE6mFpMLW49ODAia5ueJBb5l.png?f=fotoalbum_large)
@ctrl-tab
Bij zo'n H62 fout na vervanging van een 3-weg klep denk ik ook als eerste aan verkeerde montage. Want fouten zijn gemakkelijk gemaakt.
Al gezocht naar "H62" in dit forum (en vorige)? Er worden verschillende ideeën aangereikt bij bespreking van deze storing.
@ctrl-tabTechnician- schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:27:
[...]
Panasonic kan heel lastig zijn als er eenmaal lucht in de pomp (of elders) zit. Heb ook al meermaals meegemaakt dat een klant de installatie leeg en vulde voor werkzaamheden dat de installatie niet meer “in” kwam, de flow komt niet rond. Enige wat dan werkte was, pomp uitbouwen losmaken en reinigen en terugbouwen en waterslang erop houden en doorspoelen met filtertje eruit in buitendeel. Soms komen delen lucht dan mee.
Zie de vulklep tips.
(Ik heb er nog wel paar in wapenveld op vrd met 1’ binnendraad ala je dm stuurt)
Je kan die er vast nu niet ff tussen zetten dan werkt het ook als volgt;
Buiten, de bovenste flex slang eraf, iemand anders laten vullen binnen, steeds rond 1.5bar max houden. Zodra er van éénn van beide kanten die los ligt water soepel zonder stoten uit stroomt dan druk je die stromende kant dicht, zodra aan andere kant die los lag dit ook zonder stoten gaat stromen dan probeer je zo soepel mogelijk snel alles dicht te draaien terwijl men binnen blijft vullen.
Nat pak gegarandeerd en gedoe, vandaar vulklep advies zie mijn youtube kanaal 👍
[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 10-09-2026 20:41 ]
Dank, heb al gezocht inderdaad en een stuk over die vulklep gelezen inderdaad.dof schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:52:
[...]
Yep, bij laatste WP installatie er ook ingezet. Heel handig.
[Afbeelding]
@ctrl-tab
Bij zo'n H62 fout na vervanging van een 3-weg klep denk ik ook als eerste aan verkeerde montage. Want fouten zijn gemakkelijk gemaakt.
Al gezocht naar "H62" in dit forum (en vorige)? Er worden verschillende ideeën aangereikt bij bespreking van deze storing.
Raar dat panasonic dit niet standaard doet.
Ik ga er nu niet mee lopen rommelen omdat de installateur dit moet fixen (hoppenbrouwers, blijf weg bij die klunzen, kan er inmiddels een boek over schrijven).
Volgens de monteur zou het aan de wp en/of de sensor liggen.
Feit is dat het systeem niet meer werkt sinds ze eraan gezeten hebben...
Goed, heb zelf ook nog flink zitten testen met ontluchten en kan ook niet anders concluderen dat ik het niet zelf kan fixen. Mijn kennisniveau is gelijk aan de gemiddelde hoppenbrouwers installateur. Dus ik snap dat ze panasonic nodig hebben
Nu was het een drop-in replacement, die 3-weg klep. Ik neem aan dat hij gedubbelchecked heeft dat de klep werkt en goed is aangesloten. Dit is een stuk oldschool techniek -- dat snappen ze wel.
Magneetklep gaat ook gewoon open, de hendel althans. Mag iig hopen dat dit niet de oorzaak is van het hele euvel
Ik kan ze de suggestie wel doen voor het plaatsen van dit tussenstuk. Maar dat is denk ik te vooruitstrevend voor deze CV-ketel club.
Vandaar ook de vraag of iemand tips heeft voor fatsoenlijke ondersteuning op deze systemen
Tja heeft denk niet veel met panasonic maar meer met je cv systeem te maken :-)ctrl-tab schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:46:
[...]
Dank, heb al gezocht inderdaad en een stuk over die vulklep gelezen inderdaad.
Ik ga er nu niet mee lopen rommelen omdat de installateur dit moet fixen (hoppenbrouwers, blijf weg bij die klunzen, kan er inmiddels een boek over schrijven).
Goed, heb zelf ook nog flink zitten testen met ontluchten en kan ook niet anders concluderen dat ik het niet zelf kan fixen. Mijn kennisniveau is gelijk aan de gemiddelde hoppenbrouwers installateur. Dus ik snap dat ze panasonic nodig hebben![]()
Nu was het een drop-in replacement, die 3-weg klep. Ik neem aan dat hij gedubbelchecked heeft dat de klep werkt en goed is aangesloten. Dit is een stuk oldschool techniek -- dat snappen ze wel.
Magneetklep gaat ook gewoon open, de hendel althans. Mag iig hopen dat dit niet de oorzaak is van het hele euvel
Ik kan ze de suggestie wel doen voor het plaatsen van dit tussenstuk. Maar dat is denk ik te vooruitstrevend voor deze CV-ketel club.
Vandaar ook de vraag of iemand tips heeft voor fatsoenlijke ondersteuning op deze systemen
Ik zou zeggen lees mijn tip van los halen bij buiten unit. Als t goed is zit dat iets flex met vlakdichtende aansluiting. Dat is een wartel moer met pakking en dan is best goed te doen. Of laat de monteur mijn bericht hierboven lezen.
Geloof mij heb ooit heel lang lopen klooien maar met die werkwijze is het een kwartiertje werk. En met een spoelklep is het 5min en blijf je droog 😉
Durf je het niet aan om buiten los te halen en heb je vvw dan heb ik nog een alternatief als je wel oplossen; alle groepen vvw dicht draaien en de eventuele radiatoren dicht, daarna bovenste vulkraantje vullen en via de onderste vulkraantje slang erop en laten spuien.
Je kan ook zij kapje los draaien buitenunit en via overstort veel lozen. Steeds druk naar 2 en dan een bar spuien. Dan weer proberen op te starten.
Geduld, hij komt echt wel als er geen blokkade is.
[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 10-09-2026 22:29 ]
Misschien moet je even wat foto's plaatsen van de reparatie van de driewegklep, want dan zijn hier genoeg mensen die kunnen beoordelen of het goed zit. Van @nMad weet ik dat het juist positioneren van drieweg klep vaak lastig is (zelf doe ik weinig met driewegkleppen).ctrl-tab schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:46:
[...]
Dank, heb al gezocht inderdaad en een stuk over die vulklep gelezen inderdaad.
Goed, heb zelf ook nog flink zitten testen met ontluchten en kan ook niet anders concluderen dat ik het niet zelf kan fixen. Mijn kennisniveau is gelijk aan de gemiddelde hoppenbrouwers installateur. Dus ik snap dat ze panasonic nodig hebben![]()
Uit vorige H62 storingen in dit forum kun je lezen dat er ook een euvel is geweest met defecte flow sensor.
Welke was dat?dof schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:28:
[...]
Misschien moet je even wat foto's plaatsen van de reparatie van de driewegklep, want dan zijn hier genoeg mensen die kunnen beoordelen of het goed zit. Van @nMad weet ik dat het juist positioneren van drieweg klep vaak lastig is (zelf doe ik weinig met driewegkleppen).
Uit vorige H62 storingen in dit forum kun je lezen dat er ook een euvel is geweest met defecte flow sensor sensor.
Normaal is t lucht (door water slot komt dat lucht er niet zomaar uit).
Van @bartvl , zoek de thread even terug vanaf dit bericht.ErikVers schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:32:
[...]
Welke was dat?
Normaal is t lucht (door water slot komt dat lucht er niet zomaar uit).
Begint hier.
[ Voor 12% gewijzigd door dof op 10-09-2026 22:39 ]
Bedankt. Heb gevraagd of er een monteur kan langs komen voor een second opinion. Ik verwacht dat er vandaag nog wel iemand langs komt. Zal jouw bericht er even bij pakken als hij er is.ErikVers schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:25:
[...]
Tja heeft denk niet veel met panasonic maar meer met je cv systeem te maken :-)
Ik zou zeggen lees mijn tip van los halen bij buiten unit. Als t goed is zit dat iets flex met vlakdichtende aansluiting. Dat is een wartel moer met pakking en dan is best goed te doen. Of laat de monteur mijn bericht hierboven lezen.
Geloof mij heb ooit heel lang lopen klooien maar met die werkwijze is het een kwartiertje werk. En met een spoelklep is het 5min en blijf je droog 😉
Durf je het niet aan om buiten los te halen en heb je vvw dan heb ik nog een alternatief als je wel oplossen; alle groepen vvw dicht draaien en de eventuele radiatoren dicht, daarna bovenste vulkraantje vullen en via de onderste vulkraantje slang erop en laten spuien.
Je kan ook zij kapje los draaien buitenunit en via overstort veel lozen. Steeds druk naar 2 en dan een bar spuien. Dan weer proberen op te starten.
Geduld, hij komt echt wel als er geen blokkade is.
Zullen wel denken, bijdehante klant.. maarja... zonder warm water het weekend in.....
De monteur heeft trouwens wel ontlucht beneden bij de unit. Maarja dat is wat anders als wat jij beschrijft. Zal de post met de extra koppeling er ook bijpakken.
Punt is dat de kans dat je een monteur krijgt die hiervoor open staat (of uberhaupt verstand heeft van warmtepompen) zeer klein is bij dit bedrijf. Die gaan niet lopen sleutelen aan een systeem dat ze niet kennen. (ja ok, een 3-weg klep vervangen en vervolgens de klant achter laten zonder warm water doen ze wel)
dank zo ver!
Toch even de fotos van de 3 weg klep..zit volgens mij goed. Rechtsaf is dhw. Linksaf huis.ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:25:
[...]
Bedankt. Heb gevraagd of er een monteur kan langs komen voor een second opinion. Ik verwacht dat er vandaag nog wel iemand langs komt. Zal jouw bericht er even bij pakken als hij er is.
Zullen wel denken, bijdehante klant.. maarja... zonder warm water het weekend in.....
De monteur heeft trouwens wel ontlucht beneden bij de unit. Maarja dat is wat anders als wat jij beschrijft. Zal de post met de extra koppeling er ook bijpakken.
Punt is dat de kans dat je een monteur krijgt die hiervoor open staat (of uberhaupt verstand heeft van warmtepompen) zeer klein is bij dit bedrijf. Die gaan niet lopen sleutelen aan een systeem dat ze niet kennen. (ja ok, een 3-weg klep vervangen en vervolgens de klant achter laten zonder warm water doen ze wel)
dank zo ver!
Klep gaat netjes open .
Wel een pomp die draait, 0,1 flow.
:strip_exif()/f/image/aQ91i3vkK6eD7cHpVttqHx9H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ndnag4vvnj0hSoNpDKhpKujW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/awQgteIx4TrlKmH7X0e1RMm3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit nu met een niet werkende dhw na het onderhoud .
Ik ben eens gaan kijken wat ik kan met een verwarmings element en zie dat dat er gewoon een in zit.
Maar de foto zegt denk ik genoeg?
Wist niet dat die ook draadloos konden werkenctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:00:
Ok ik.schreef hierboven al over het blunderen van de firma hoppenbrouwers en het boek dat ik erover kan schrijven (bv ook een buffer verkeerd om aansluiten )
Ik ben eens gaan kijken wat ik kan met een verwarmings element en zie dat dat er gewoon een in zit.
[Afbeelding]
ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:00:
Ok ik.schreef hierboven al over het blunderen van de firma hoppenbrouwers en het boek dat ik erover kan schrijven (bv ook een buffer verkeerd om aansluiten )
[Afbeelding]
Dit is een kwestie van een snoer met stekker eraan maken en in het stopcontact doen. Zo zit het bij mij en vele andere ook.
Wh-mdc07j3e5
ik neem aan dat er een relais zit of iets dergelijks op het main board voor deze functie?
Wil en kan er best een snoer en stekker aan zetten, no problem.
Antwoord op mezelf (even docs erbij gepakt): ja dit moet standaard gewoon op de unit aangesloten worden (e38).
Heb maar even ge escalleerd voordat ik zelf een kabel trek om warm water te hebben dit weekend...
[ Voor 28% gewijzigd door ctrl-tab op 11-09-2026 11:32 ]
Je kunt er zonder problemen een stekker aanmaken, er zit een temperatuur beveiliging op het element.
Als je installatie weer werkt kun je later het element aansluiten op het mainboard, mits er een kabel heen loopt natuurlijk.
Je kunt dan kiezen voor internal of external, bij internal stuurt de wp het element aan
je kunt het element er zo uithalen, zit in een schede..
[ Voor 7% gewijzigd door tonny147 op 11-09-2026 11:38 ]
Wh-mdc07j3e5
Gezien de h62 error, is dit element dan nog wel via de warmtepomp aan te sturen? (hele warmtepomp schakelt eigenlijk uit bij het optreden van die error)tonny147 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:36:
Blz 121 van de installatie gids van een wh-mdc07j3e5.
Je kunt er zonder problemen een stekker aanmaken, er zit een temperatuur beveiliging op het element.
Als je installatie weer werkt kun je later het element aansluiten op het mainboard, mits er een kabel heen loopt natuurlijk.
Je kunt dan kiezen voor internal of external, bij internal stuurt de wp het element aan
je kunt het element er zo uithalen, zit in een schede..
Dus m.a.w. , kan ik zeggen: zet heating element maar aan ZONDER de rest van de warmtepomp in te schakelen voor DHW run. wellicht een setting in installer menu?
Of zou hij - wanneer er een heating element is ingesteld / verbonden is - ondanks de h62 error toch doorgaan met verwarmen op het element (zou logisch zijn opzich)
Liefst sluit ik hem gewoon direct aan op de panasonic, niet de eerste keer dat ik de unit open heb gehad (ben redelijk technisch)
Het zou ook mooi zijn als het via een relais gaat dat zowel vanuit panasonic als manueel werkt. Als bovenstaande niet werkt .
Zal de installatie docs eens induiken in afwachting van installateur...
[ Voor 16% gewijzigd door ctrl-tab op 11-09-2026 12:32 ]
Dat gaat denk ik niet, maar waarom niet gewoon een stekker er aan zetten? Doe je in het stopcontact en houd ie het vat netjes op temperatuur voor je. Wel met cop1 natuurlijk.ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:14:
[...]
Gezien de h62 error, is dit element dan nog wel via de warmtepomp aan te sturen? (hele warmtepomp schakelt eigenlijk uit bij het optreden van die error)
Dus m.a.w. , kan ik zeggen: zet heating element maar aan ZONDER de rest van de warmtepomp in te schakelen voor DHW run. wellicht een setting in installer menu?
Of zou hij - wanneer er een heating element is ingesteld / verbonden is - ondanks de h62 error toch doorgaan met verwarmen op het element (zou logisch zijn opzich)
Liefst sluit ik hem gewoon direct aan op de panasonic, niet de eerste keer dat ik de unit open heb gehad (ben redelijk technisch)
Het zou ook mooi zijn als het via een relais gaat dat zowel vanuit panasonic als manueel werkt. Als bovenstaande niet werkt .
Zal de installatie docs eens induiken in afwachting van installateur...
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
Beste kun je wat @Makrolon ook aan geeft er een kabel en stekker aan (laten) maken. Als je warmtepomp in storing zit is er ook kans dat backup route niet meer werkt. Vandaar een stekker met tekst “enkel in geval van backup-nood, gebruiken”ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:00:
~[Afbeelding]
Ik zie in kleine lettertjes ondersteboven 16A 250V staan. Dat is een hele groep. Mag je die wel zomaar in het stopcontact "erbij" steken?Makrolon schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:39:
[...]
Dat gaat denk ik niet, maar waarom niet gewoon een stekker er aan zetten? Doe je in het stopcontact en houd ie het vat netjes op temperatuur voor je. Wel met cop1 natuurlijk.
Er zal geen 3680 watt element in zittenErikKo schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:28:
[...]
Ik zie in kleine lettertjes ondersteboven 16A 250V staan. Dat is een hele groep. Mag je die wel zomaar in het stopcontact "erbij" steken?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
Thanks, dit ga ik vanavond als noodoplossing doen. Lijkt me interessant om te zien hoe lang het duurt voordat 1:1 het water op warmt. (zal wel wat lauwtjes worden maar ik klaag nietErikVers schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:17:
[...]
Beste kun je wat @Makrolon ook aan geeft er een kabel en stekker aan (laten) maken. Als je warmtepomp in storing zit is er ook kans dat backup route niet meer werkt. Vandaar een stekker met tekst “enkel in geval van backup-nood, gebruiken”
Volgens mij zou een 2-polige schakelaar ook moeten kunnen ? Zodat je tussen manueel en panasonic kan schakelen? Dit als permanente oplossing dan ? Tnminste dit heb ik gevraagd aan de installateur . Misschien hebben ze alternatieve ideeen.
Het is trouwens 1.5 kw wat hij doet (type zie signature)
[ Voor 4% gewijzigd door ctrl-tab op 11-09-2026 14:36 ]
Ik heb ongeveer een week met alleen het element gedraaid zonder warmtepomp, gaat prima,temperatuur gaat gewoon naar 62 graden of hoger, net wanneer de thermostaat ingrijpt.ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:34:
[...]
Thanks, dit ga ik vanavond als noodoplossing doen. Lijkt me interessant om te zien hoe lang het duurt voordat 1:1 het water op warmt. (zal wel wat lauwtjes worden maar ik klaag niet)
Volgens mij zou een 2-polige schakelaar ook moeten kunnen ? Zodat je tussen manueel en panasonic kan schakelen? Dit als permanente oplossing dan ? Tnminste dit heb ik gevraagd aan de installateur . Misschien hebben ze alternatieve ideeen.
Wh-mdc07j3e5
Signatures zijn voor boomers.
Top, ik krijg hoop.tonny147 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:00:
[...]
Ik heb ongeveer een week met alleen het element gedraaid zonder warmtepomp, gaat prima,temperatuur gaat gewoon naar 62 graden of hoger, net wanneer de thermostaat ingrijpt.
Nu de zoektocht naar de aarde . Neem aan kapje eraf ploppen?
Ik denk toch maar gewoon volledig onafhankelijk houden. Smart plug erop en automatiseren met homeassistant.. eigenlijk wel handig. Ook in winter als het echt koud is (kortere dhw, meer tijd voor huis
Nu heb ik de installateur een lange mail gestuurd en gesteld dat het een gebrek is in de installatie. Wat nader onderzoek gedaan en het lijkt erop dat deze heater niet parallel met backup heater gebruikt kan worden (althans niet gelijktijdig. Daarmee zou het een installatie keuze geweest kunnen zijn deze niet aan te sluiten? (alsnog wordt dan keuzevrijheid ontnomen door er geen kabel aan te hangen, maargoed)
/f/image/vT0c9UxO9Jm9Z0XVH5YFERti.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door ctrl-tab op 11-09-2026 15:20 ]
heeft gewoon zn eigen aansluiting. voordeel van deze gebruiken is dat de compressor in de tussentijd de verwarming weer uitvoert.ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:18:
[...]
Top, ik krijg hoop.
Ik denk toch maar gewoon volledig onafhankelijk houden. Smart plug erop en automatiseren met homeassistant.. eigenlijk wel handig. Ook in winter als het echt koud is (kortere dhw, meer tijd voor huis
Nu heb ik de installateur een lange mail gestuurd en gesteld dat het een gebrek is in de installatie. Wat nader onderzoek gedaan en het lijkt erop dat deze heater niet parallel met backup heater gebruikt kan worden (althans niet gelijktijdig. Daarmee zou het een installatie keuze geweest kunnen zijn deze niet aan te sluiten? (alsnog wordt dan keuzevrijheid ontnomen door er geen kabel aan te hangen, maargoed)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:18:
[...]
Top, ik krijg hoop.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
je kunt het gehele element er zo uittrekken.Heb je overigens een temperatuur sensor bijgeleverd gekregen, mocht je het element via de wp laten aansturen dan heb je deze nodig.
Wh-mdc07j3e5
Zeker, er zit een sensor in de boiler (zijkant). Standaard panasonic sensor.tonny147 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:38:
[...]
~~~[Afbeelding]je kunt het gehele element er zo uittrekken.
Heb je overigens een temperatuur sensor bijgeleverd gekregen, mocht je het element via de wp laten aansturen dan heb je deze nodig.
Denk dat ik hem maar apart (buiten panasonic) houd. Dan kan ik hem met homeassistant aansturen (op basis van buiten temperatuur, warmtevraag huis, energieprijs etc etc)
Heb de sensor ook in HA zitten (heishamon) dus daar kan ik zelf ook op acteren.
En voor gevallen zoals nu
Eens kijken hoe ik dat ding eraf haal
Blijf een beetje twijfelachtig over of ik de installateur nou terecht beticht heb van een installatie-fout. Ook gezien ik een backup heater heb (ze zijn redundant op die manier?).
[ Voor 14% gewijzigd door ctrl-tab op 11-09-2026 15:43 ]
Kun je eens foto’s maken van verderaf zodat het hele leidingsysteem erop staat?ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:47:
[...]
Toch even de fotos van de 3 weg klep..zit volgens mij goed. Rechtsaf is dhw. Linksaf huis.
Klep gaat netjes open .
Wel een pomp die draait, 0,1 flow.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben nu wel benieuwd hoe eea functioneel loopt wat luchtophoping kan teweegbrengen.
Het is door kennis en ervaring dat je bouwt zonder luchtzakken. Wat ik vaak zie als mensen zelf gaan aanleggen dat het allemaal wel strak is aangelegd maar onvoldoende is gekeken naar ontluchting.
Zelf zet ik op hoogte punten of tactische plekken automatische ontluchters.
Adviseur FixClima
Hoe vaak/snel lekken dergelijke automatische ontluchters. Heb er zelf 2 inzitten en verder een handvol handmatige omdat ik toch wat huiverig was.Technician- schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:49:
[...]
Kun je eens foto’s maken van verderaf zodat het hele leidingsysteem erop staat?
Ben nu wel benieuwd hoe eea functioneel loopt wat luchtophoping kan teweegbrengen.
Het is door kennis en ervaring dat je bouwt zonder luchtzakken. Wat ik vaak zie als mensen zelf gaan aanleggen dat het allemaal wel strak is aangelegd maar onvoldoende is gekeken naar ontluchting.
De betere van Flamco of spirovent lekken bijna nooit, alleen bij heel slecht systeem water.mister_muller schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:05:
[...]
Hoe vaak/snel lekken dergelijke automatische ontluchters. Heb er zelf 2 inzitten en verder een handvol handmatige omdat ik toch wat huiverig was.
De goedkopere kunnen lekken maar bij lage temp verwarming gebeurt dit nauwelijks.
En dan kun je gewoon dat dopje dichtdraaien.
Adviseur FixClima
Warmer dan je warmtepomp kan denk ik 😁ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:34:
[...]
Thanks, dit ga ik vanavond als noodoplossing doen. Lijkt me interessant om te zien hoe lang het duurt voordat 1:1 het water op warmt. (zal wel wat lauwtjes worden maar ik klaag niet)
Ik ga zelf nog een stopcontact maken die op de Panasonic aangesloten zit en een normaal stopcontact met duidelijk er bij geschreven dat die ene geen normaal wcd is. Dan kan ik kiezen via de Panasonic of via een smartplug.
JajaMakrolon schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:47:
[...]
Warmer dan je warmtepomp kan denk ik 😁
Ik ga zelf nog een stopcontact maken die op de Panasonic aangesloten zit en een normaal stopcontact met duidelijk er bij geschreven dat die ene geen normaal wcd is. Dan kan ik kiezen via de Panasonic of via een smartplug.
Nou, ik kan met gerust hart het weekend in . * trekt biertje open *
:strip_exif()/f/image/NeBvx9lYbDd6q1dRH8vbkywW.png?f=user_large)
Straks wat automations maken
Zeker, bij deze.Technician- schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:49:
[...]
Kun je eens foto’s maken van verderaf zodat het hele leidingsysteem erop staat?
Opmerking; eerder stond er een groter buffer , vandaar wat vreemd bochtwerk. (maar het was daarvoor al een beetje een attractie
Is niet gek dat je lucht in het systeem er niet uit krijgtctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:25:
[...]
Zeker, bij deze.
Opmerking; eerder stond er een groter buffer , vandaar wat vreemd bochtwerk. (maar het was daarvoor al een beetje een attractie)
~~~[Afbeelding]
Werkelijk overal aan DHW zijde gaat de buis omhoog en weer naar beneden zonder ontluchting
Wat je kunt doen is de driewegklep in de middenstand blokkeren en dan een aantal ontluchtingsruns doen (na reset) en telkens water erop houden en ontluchters openen
[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 11-09-2026 18:47 ]
Adviseur FixClima
Wh-mdc07j3e5
Ok zal straks het eens proberen met de klep halverwege. Gisteen ook al eens gedaan. Maar er zijn inmiddels al zoveel ontluchting ru s geweest en de flow komt niet boven de 0,1 uit.. gewoon niks beweging.Technician- schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:45:
[...]
Is niet gek dat je lucht in het systeem er niet uit krijgt
Werkelijk overal aan DHW zijde gaat de buis omhoog en weer naar beneden zonder ontluchting
Wat je kunt doen is de driewegklep in de middenstand blokkeren en dan een aantal ontluchtingsruns doen (na reset) en telkens water erop houden en ontluchters openen
Volgens mij is aircologic ingeschakeld. Als zij langs komen eens kijken of ze kritisch willen kijken/zoeken naar de root cause zoals die ontluchting.
[ Voor 23% gewijzigd door ctrl-tab op 11-09-2026 19:24 ]
En in de zomer tijdens koelen en overschot PV. Dat kan de WP gewoon bijven koelen en je kan nog steeds gratis DHW produceren.ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:18:
[...]
Top, ik krijg hoop.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
Het kan toch bijna niet anders dan dat de nieuwe klep er op zon manier in zit dat flow niet mogelijk is? Er voor geen problemen, na vervangen klep wel...ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 19:22:
[...]
Ok zal straks het eens proberen met de klep halverwege. Gisteen ook al eens gedaan. Maar er zijn inmiddels al zoveel ontluchting ru s geweest en de flow komt niet boven de 0,1 uit.. gewoon niks beweging.
Volgens mij is aircologic ingeschakeld. Als zij langs komen eens kijken of ze kritisch willen kijken/zoeken naar de root cause zoals die ontluchting.
@Technician- mag ik jou bedanken voor je tip?Makrolon schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:22:
[...]
Het kan toch bijna niet anders dan dat de nieuwe klep er op zon manier in zit dat flow niet mogelijk is? Er voor geen problemen, na vervangen klep wel...
Eerder ook al wat zitten vogelen met water toevoer en de 3weg klep. Maar het is denk ik de combi die het hem deed ,met name volle bak water erop en water druk omhoog.
Langzaam zag ik met de pulsen de flow op gang komen en nu loopt het weer.
Het leek een beetje de efteling met al die fontijnen 🤣
In het begin hoorde ik duidelijk wat lucht vanuit de binnenunit (borrel borrel) maar heb nergens lucht uit zien komen.
Nu bedenken wat ik met de installateur wil qua structurele oplossing..
Voor het warmte.element heb ik ze niet meer nodig .. zelf gedaan en zit nu in HA.
Ontluchting fatsoeneren / optimaliseren zodat het niet meer zo gemakkelijk op treedt? Checken of lucht er echt uit is?
Blijft bijzonder , ze kregen het zelf niet eens gefixed, zonder pardon de klant effectief bijna een week zonder warm water?
[ Voor 6% gewijzigd door ctrl-tab op 11-09-2026 21:39 ]
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Wh-mdc07j3e5
Dank. Ik heb de installateur gemaild dat ik het zelf opgelost heb (wel stiekum met wat tweakers hulptonny147 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 22:38:
@ctrl-tab check dit ook nog even, thermosifon.
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Ik heb de ontluchting van het DHW stuk, en het vul/aftap punt meegenomen als suggestie.
En ook gevraagd te checken waar er nu lucht vast zit , want wat ik door het systeem heb horen gaan qua lucht , is nergens meer naar buiten gekomen....
Overigens vraag ik me af of lucht in/bij die 3-weg klep misschien de oorzaak van het overleiden van die klep is geweest? Het is zo ongeveer het hoogste punt in het DHW circuit?
Wat betreft die thermosifon, ik zet het op mijn lijstje. Maar als ik het goed heb gaat dit over een stuk efficiency. Daar wil ik het eigenlijk niet meer met deze installateur over hebben, dit is te ingewikkeld voor ze. Ben blij als het gewoon werkt.
Helaas dus zo niet de meters kunnen nagaan, maar dit heb ik wel nog kunnen zien:
:strip_exif()/f/image/VlI0m0rCJRxgxOcreXEjsyqG.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan weet ik tenminste met wat voor buizen ik te maken heb.
En ik heb verder dit nog gevonden in de oude documentatie van toen het huis in 1991 gebouwd is:
:strip_exif()/f/image/VyJO0QEL9hBdLu1oEOYflONA.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik er even vanuit ga dat dat inderdaad ook zo geplaatst is, dan heb ik 151 liter in de buizen onder de vloer zitten. Met nog een circa 10m aan 32mm buizen naar de collectoren toe, zit ik dan in totaal op ~156 liter.
Volgens de handleiding voldoet het ingebouwde expansievat van de 5kW J-serie tot 150l verwarmingssysteem waterinhoud. Daar zit ik net boven, maar ik denk dat ik dat toch wel aan durf. Die bovengrens is ook geldig voor stoken tot 55 graden watertemperatuur, en dat gaat hier nooit gebeuren, 35 graden, misschien max 40 zou voldoende moeten zijn. En dan expandeert het water weer wat minder, dus dan zal dat 6 liter ingebouwde expansievatje wel genoeg zijn.
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Snap ik, maar ik dacht een heads up voordat je installateur alles perfect heeft geïsoleerd, en je er alsnog achterkomt dat je boiler wel erg snel afkoelt.ctrl-tab schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:49:
[...]
Dank. Ik heb de installateur gemaild dat ik het zelf opgelost heb (wel stiekum met wat tweakers hulp) en dat ik een root cause analyse wil. Moet ook wel, ze kregen het zelf niet gefixed (lees kunnen deze situatie blijkbaar niet zelfstandig supporten)
Ik heb de ontluchting van het DHW stuk, en het vul/aftap punt meegenomen als suggestie.
En ook gevraagd te checken waar er nu lucht vast zit , want wat ik door het systeem heb horen gaan qua lucht , is nergens meer naar buiten gekomen....
Overigens vraag ik me af of lucht in/bij die 3-weg klep misschien de oorzaak van het overleiden van die klep is geweest? Het is zo ongeveer het hoogste punt in het DHW circuit?
Wat betreft die thermosifon, ik zet het op mijn lijstje. Maar als ik het goed heb gaat dit over een stuk efficiency. Daar wil ik het eigenlijk niet meer met deze installateur over hebben, dit is te ingewikkeld voor ze. Ben blij als het gewoon werkt.
Wh-mdc07j3e5
Hmm ok zo had ik het nog niet bekenen..je bedoelt dat wanneer er koud water (retour huis) de boiler in zou stromen? Of meer een stuk straling?tonny147 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:10:
[...]
Snap ik, maar ik dacht een heads up voordat je installateur alles perfect heeft geïsoleerd, en je er alsnog achterkomt dat je boiler wel erg snel afkoelt.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Hmmm hoe zwaar moet ik hieraan tillen?RichieB schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:49:
@ctrl-tab Doordat de buis horizontaal loopt en niet eerst naar beneden is er een continue stroom van warm water uit je boiler via "1-pijpscirculatie". Daardoor koelt die veel sneller af dan als er wel een thermosifon zou zijn aangebracht.
Temperatuurverloop van gisterenavond (eerste opwarming na paar dagen) en vanmiddag (sterilisatie).
En de afname de laatste opwarming.voor het stuk ging. Paar douches her en der natuurlijk.
Gemeten met de standaard sensor van de boiler.
/f/image/xYLsEWOb9Pz2XIR63jS8RAeC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door ctrl-tab op 12-09-2026 20:34 ]
Hmm ik geloof dat ik het snap... warm water in het koper voor de inlaat koelt af, zakt af richting boiler. wordt vervangen door warm water dat weer afkoelt.RichieB schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:49:
@ctrl-tab Doordat de buis horizontaal loopt en niet eerst naar beneden is er een continue stroom van warm water uit je boiler via "1-pijpscirculatie". Daardoor koelt die veel sneller af dan als er wel een thermosifon zou zijn aangebracht.
Koel water gaat ofwel naar beneden naar de outlet , en/of absorbeert nieuwe warmte uit de boiler en gaat terug omhoog.
De koperen pijp richting inlet kan ik nu niet langdurig aanraken, zal een heel eind gelijk zijn aan de inhoud van de boiler, richting de 60 graden.
Onderin zal het een graad of 40-45 zijn, bij de outlet...
Isoleren zal wel wat helpen neem ik aan. Geen root cause oplossing dat snap ik.
De installatie staat bijna een jaar. Weet niet of ik hier nu nog mee aan moet komen bij de installateur. Sowieso geen zin meer om met deze installer te werken anders dan support kwesties (maarja .. ook daar heb ik niet veel aan helaas, kan het alsnog zelf oplossen
Vanmiddag sterilisatie run. rond 15 uur klaar. Inmiddels 4 graden kwijt. Maar dat gaat altijd harder op het begin, stagneert op gegeven moment.
Geen idee wat ik normaal moet/mag verwachten.
de run van gisterenavond tot vanmiddag. met een aantal douches gedurende deze tijd. 4 graden verlies op 12 uur.
Het lastige is wellicht dat die sensor ergens op 3-kwart boven zit en een vertekend beeld geeft (weet niet op welke hoogte de meeste afkoeling plaats zou vinden)
Ik snap dat het niet leuk is om je installateur hier nu nog mee lastig te vallen, maar iemand zal ze toch op moeten voeden.ctrl-tab schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:43:
Isoleren zal wel wat helpen neem ik aan. Geen root cause oplossing dat snap ik.
De installatie staat bijna een jaar. Weet niet of ik hier nu nog mee aan moet komen bij de installateur. Sowieso geen zin meer om met deze installer te werken anders dan support kwesties (maarja .. ook daar heb ik niet veel aan helaas, kan het alsnog zelf oplossen)
Het fenomeen is in Duitsland al decennia bekend en ook in de Nederlandse vaktijdschriften is er al aandacht aan besteed.
Een installateur die zichzelf een beetje serieus neemt zou er dus al lang van op de hoogte moeten zijn. Dat jij hem daar nu op attent maakt zou hij dus als positief moeten zien, zodat ie deze blunder niet in volgende installaties maakt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Helaas is dit niet het eerste probleem waar ik tegenaan gelopen ben. Ook niet het eerste probleem dat ik zelf opgelost heb. En ook niet de eerste keer dat blijkt dat ik meer verstand heb van de pomp dan de installateur zelf. Ook niet de eerste keer dat een monteur aangeeft 'geen ervaring met panasonic te hebben' , terwijl er in een sales traject wat anders voorgespiegeld is.Andrehj schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:35:
[...]
Ik snap dat het niet leuk is om je installateur hier nu nog mee lastig te vallen, maar iemand zal ze toch op moeten voeden.
Het fenomeen is in Duitsland al decennia bekend en ook in de Nederlandse vaktijdschriften is er al aandacht aan besteed.
Een installateur die zichzelf een beetje serieus neemt zou er dus al lang van op de hoogte moeten zijn. Dat jij hem daar nu op attent maakt zou hij dus als positief moeten zien, zodat ie deze blunder niet in volgende installaties maakt.
Voor mij is dit bedrijf afgeschreven en voel zeker geen verantwoordelijkheid t.a.v. de opleiding van monteurs van een van de grootste installatie-bedrijven van Nederland.
Laat ze maar lekker CV keteltjes onderhouden zolang die cash-cow nog bestaat.
(sorry voor de rant
Ik ga de buizen isoleren en daarmee de schade wat beperken.
Ben wel benieuwd wat jullie van de warmte afname vinden in de screenshots hierboven.
En of de panasonic sensor uberhaupt de juiste plek is voor deze meting t.a.v. het syphon probleem.
In het kader van "doe het goed of doe het niet": Ik zou het laatste stuk leidingwerk naar het vat weghalen en zelf (met RVS buizen vanwege de lage warmtegeleiding) een thermosifon maken. Dan los je het probleem op in plaats van het met wat leidingisolatie te maskeren.ctrl-tab schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:09:
Ik ga de buizen isoleren en daarmee de schade wat beperken.
Dit is vooral van belang voor de bovenste aansluitingen op je SWW-vat, omdat daar het langst het warmste water zit.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ben het wel met je eens natuurlijk. Ga liever voor structurele oplossing. Niet de eerste keer dat ik iets met leidingen doe maar ben een beetje bang voor waterballet op zolder.Andrehj schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:20:
[...]
In het kader van "doe het goed of doe het niet": Ik zou het laatste stuk leidingwerk naar het vat weghalen en zelf (met RVS buizen vanwege de lage warmtegeleiding) een thermosifon maken. Dan los je het probleem op in plaats van het met wat leidingisolatie te maskeren.
Dit is vooral van belang voor de bovenste aansluitingen op je SWW-vat, omdat daar het langst het warmste water zit.
Die boiler gaat natuurlijk helemaal los als ik die pijp los trek. Bovendien nog nooi met perskoppelingen gewerkt.
Zit ook nog in de garantie periode van de installatie.
Maar goed, ben eigenwijs.
Kan ik dan niet het beste gewoon vanaf de 3-weg klep het hele zaakje vervangen? Dus zoals op de foto ruwweg? Alles RVS?
@ctrl-tab Er is ook alle ruimte om zo'n thermosifon te maken en je kan er behoorlijk goed bij. Zoals 't nu zit (zeer goed geleidend koper en geen isolatie) is in elk geval een significante verliespost. Ook omdat je warm water (door de hoge temperatuur) altijd met een lage COP (zeker ook uit gemiddeld met het elektrische element voor legionellapreventie) wordt geproduceerd.Andrehj schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:20:
[...]
In het kader van "doe het goed of doe het niet": Ik zou het laatste stuk leidingwerk naar het vat weghalen en zelf (met RVS buizen vanwege de lage warmtegeleiding) een thermosifon maken. Dan los je het probleem op in plaats van het met wat leidingisolatie te maskeren.
thanks, ben het inmiddels aa het overwegen (zie vorige reply) maar vraag me ook af of simpelweg isoleren nie 75% van het probleem oplost (heb echt geen idee)blb4 schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:53:
[...]
@ctrl-tab Er is ook alle ruimte om zo'n thermosifon te maken en je kan er behoorlijk goed bij. Zoals 't nu zit (zeer goed geleidend koper en geen isolatie) is in elk geval een significante verliespost. Ook omdat je warm water (door de hoge temperatuur) altijd met een lage COP (zeker ook uit gemiddeld met het elektrische element voor legionellapreventie) wordt geproduceerd.
wel een leuke uitdaging
idd vanaf de driewegklep maar wel direct vanaf de aansluiting van de boiler naar beneden en wat dieper naar beneden. Er zijn ergens wel richtlijnen te vinden over de lengte.ctrl-tab schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:52:
[...]
Ben het wel met je eens natuurlijk. Ga liever voor structurele oplossing. Niet de eerste keer dat ik iets met leidingen doe maar ben een beetje bang voor waterballet op zolder.
Die boiler gaat natuurlijk helemaal los als ik die pijp los trek. Bovendien nog nooi met perskoppelingen gewerkt.
Kan ik dan niet het beste gewoon vanaf de 3-weg klep het hele zaakje vervangen? Dus zoals op de foto ruwweg? Alles RVS?
[Afbeelding]
Dank.blb4 schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:55:
[...]
idd vanaf de driewegklep maar wel direct vanaf de aansluiting van de boiler naar beneden en wat dieper naar beneden. Er zijn ergens wel richtlijnen te vinden over de lengte.
Qua waterbalet... die pijp is zowat het hoogste punt.. Weet niet wat de inhoud van de spiraal is maar ik neem aan als ik een litertje of 1-2 uit het systeem haal het genoeg gezakt is voor de operatie? Het is grofweg anderhalve meter buis wat ik maar hoef te zakken. Kan er ook een bak bij pakken en hope for the best :P
Zit ik dadelijk wel weer met lucht in het systeem.. waar deze hele exercitie mee begonnen is.
Er is onderzoek naar gedaan maar zou zo ff niet meer weten door welke instantie en waar de resultaten daarvan te vinden zijn.ctrl-tab schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:55:
[...]
thanks, ben het inmiddels aa het overwegen (zie vorige reply) maar vraag me ook af of simpelweg isoleren nie 75% van het probleem oplost (heb echt geen idee)
wel een leuke uitdaging
Het Duitse ISFH heeft hier onderzoek naar gedaan. Die kwamen tot de conclusie dat zonder goed uitgevoerde thermosifons het warmteverlies van een boiler 1,5 tot 2 x hoger kan zijn dan wat op de boiler is aangegeven. Zelfs als de leidingen goed geïsoleerd zijn. Bij een boiler met opgegeven warmteverlies van 48W kom je dan tot minimaal 72W en dat is weer zo'n 210 kWh aan warmte per jaar. En dat is dus warmte die met ~ COP 2 is verkregen dus zo'n 105 kWh elektrisch.
ISFH rapport
Voor ontluchten is het inderdaad zo dat je 't liefste op de hoogste punt een handontluchter wil. Zoiets zou kunnen.
[ Voor 46% gewijzigd door blb4 op 13-09-2026 12:30 ]
Die richtlijnen staan al in mijn oorspronkelijke post over dit onderwerp (van 8 jaar geleden...): Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"blb4 schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:55:
idd vanaf de driewegklep maar wel direct vanaf de aansluiting van de boiler naar beneden en wat dieper naar beneden. Er zijn ergens wel richtlijnen te vinden over de lengte.
Top . Ga er eens naar kijken...Andrehj schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:13:
[...]
Die richtlijnen staan al in mijn oorspronkelijke post over dit onderwerp (van 8 jaar geleden...): Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Als ik het goed begrijp moet het koper eruit ivm verschillende legeringen van metaal. Messing als overgang voor de veiligheid(voorkomen corrosie).
Moet dit nog bepaalde dike RVS zijn? Nu buiten diameter 32mm.
Mooie gelegenheid om ontluchting toe te voegen aan DHW kant.
Komt direct van pas dan....
[ Voor 8% gewijzigd door ctrl-tab op 13-09-2026 12:27 ]
32 mm koper? Dat is wat overdreven. Die buitendiameter gebruik je normaal voor kunststof leiding (om op 26 mm binnendiameter uit te komen).ctrl-tab schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:25:
Moet dit nog bepaalde dike RVS zijn? Nu buiten diameter 32mm.
Daar zou ik gewoon 28 mm RVS gebruiken (voor dezelfde 26 mm binnendiameter).
Die maat zou ik dus voor de spiraalaansluiting gebruiken.
Voor de SWW aan- en afvoer zou ik gaan voor 22 mm.
thanks. SWW aan en afvoer is nu 16mm koper. Voelt niet heet/warm bij stilstand.Andrehj schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:28:
[...]
32 mm koper? Dat is wat overdreven. Die buitendiameter gebruik je normaal voor kunststof leiding (om op 26 mm binnendiameter uit te komen).
Daar zou ik gewoon 28 mm RVS gebruiken (voor dezelfde 26 mm binnendiameter).
Die maat zou ik dus voor de spiraalaansluiting gebruiken.
Voor de SWW aan- en afvoer zou ik gaan voor 22 mm.
Weet niet of ik die er wel bij wil pakken. Dit is niet mijn tak van sport uiteindelijk ;)
Misschien toch iemand inschakelen die dit klusje wil doen.
Als je dit gewoon isoleert tot de driewegklep is het probleem grotendeels opgelost. Don't let the perfect be the enemy of the good.ctrl-tab schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:52:
[...]
Ben het wel met je eens natuurlijk. Ga liever voor structurele oplossing. Niet de eerste keer dat ik iets met leidingen doe maar ben een beetje bang voor waterballet op zolder.
[Afbeelding]
Ik kan niet zien hoe de uitgaande leiding van de SWW loopt, daar zou ik wel kritischer zijn.
thanks.Thorsd schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:08:
[...]
Als je dit gewoon isoleert tot de driewegklep is het probleem grotendeels opgelost. Don't let the perfect be the enemy of the good.
Ik kan niet zien hoe de uitgaande leiding van de SWW loopt, daar zou ik wel kritischer zijn.
pardon my paint skills. maar dit is de warmwater aanvoer naar het huis
1,5 tot 2 x groter warmteverlies, zelfs als je de buizen goed isoleert. Dat is de uitkomst van ISFH.....Thorsd schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:08:
[...]
Als je dit gewoon isoleert tot de driewegklep is het probleem grotendeels opgelost. Don't let the perfect be the enemy of the good.
Als je de ruimte hebt moet je boven de boiler omhoog, dan direct naar beneden en dan vlak boven de boiler horizontaal naar het punt waar je leiding naar beneden gaat. Bij 15 mm koper moet de neergaande buis boven de boiler minimaal 17 cm bedragen. Als je RVS gebruikt (moet je dan wel op de kop kunnen tikken dat is 7 cm neerwaarts voldoende.ctrl-tab schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:18:
[...]
thanks.
pardon my paint skills. maar dit is de warmwater aanvoer naar het huis![]()
[Afbeelding]
Ik kwam deze nog tegen, 32mm buis met 15mm isolatie.ErikVers schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:23:
[...]
Goede ervaring met deze via Selfio.de;
https://www.selfio.de/pro...-pe-isolierung-25-m-rolle
Ik heb ook nog wat op vrd liggen (spul zelf is zeer goed geprijsd maar helaas zijn verzendkosten zijn vrij hoog vanwege pallet duitsland kosten) stuur gerust een pb of voldoende is.
Zie ook vaak voor geïsoleerde RVS Ribbelbuis voorbijkomen.
Lijkt me sneller te verwerken dan 32mm MLB, maar heeft wel een hogere weerstand.
Hoe denk jij hierover?
Dit is een prima product, iets dikkere isolatie en minder verzendkosten. Rvs ribbelbuis kan, maar moet je echt op de juiste maat letten omdat deze meer weerstand geven. Dus afhankelijk van vermogen en lengte kun je het toepassen buiten en bij lastige routes. Voorkeur zou hebben bij mlb maar anders bij juiste maatvoering kan het in rvs ribbel.Faston schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:57:
[...]
Ik kwam deze nog tegen, 32mm buis met 15mm isolatie.
Zie ook vaak voor geïsoleerde RVS Ribbelbuis voorbijkomen.
Lijkt me sneller te verwerken dan 32mm MLB, maar heeft wel een hogere weerstand.
Hoe denk jij hierover?
Zichtwerk zou ik daar waar mogelijk met koper of verzinkt staal werken.
tijdje geleden maar nieuwe WP (weer een J-series...ErikVers schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:20:
[...]
Graag gedaan en een herkenbaar proces met hobbels. Al moet ik zeggen dat Tado of Netatmo het zeker niet beter doen dus het zal vast niet meevallen zoiets ogenschijnlijk simpels.
Dank voor je uitéén zetting mocht je nog een keer iets bijschaven tekstueel van A naar Z stuur hem daarna gerust in pb naar mij zodat ik hem in de TS kan plakken 👍
panasonic lijkt iets veranderd te hebben aan de Comfort cloud waardoor je er niet meer via een website bij kan maar alleen app op telefoon klopt dat?
mijn probleem: ik heb voor de nieuwe WP via de comfortcloud app op mijn telefoon de Cloud Adapter werkend gekregen. Nu wil ik echter ook ServiceCloud. Dat kan volgens panasonic op twee manieren. Ik ben begonnen met "uitnodiging versturen vanuit installer-account naar een gebruiker om toegang te vragen tot de cloud adapter" --> binnen 1 minuut mailtje binnen dat "Aanbod voor AQUAREA Service Cloud" klik op de link als u wilt deelnemen --> link dood.
de link gaat naar https://accsmart.panasoni...unapprovedEnduserDeviceId en je krijgt dan dit --> https://www.aircon.panaso...onger-accessible-via-web/
is dit gewoon stuk ? heeft panasonic nog geen nieuwe mogelijkheid geklust om als installateur aan te bellen (digitaal dan) en toegang te vragen tot service-cloud info?
Zo laten aansluiten, ben je gelijk je luchtophoopctrl-tab schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:52:
[...]
[Afbeelding]
Probleem kwijt.
:strip_exif()/f/image/oK5E7DqJ5KK9EPjyrI7eLVKm.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus een 1” draad tstuk in messing of rvs direct op de bovenste aansluiting, boven een auto ontluchter, onder een puntstuk 1”x 28
[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 21-09-2026 21:55 ]
Adviseur FixClima
Durf het niet te zeggen of link dood is. Als je t niet erg vind klik ik er niet op :-)Fr33z schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:39:
[...]
tijdje geleden maar nieuwe WP (weer een J-series...) en dus weer lekker met de CZ-TAW cloud adapter aan het prutsen. Nu loop ik tegen het volgende aan:
panasonic lijkt iets veranderd te hebben aan de Comfort cloud waardoor je er niet meer via een website bij kan maar alleen app op telefoon klopt dat?
mijn probleem: ik heb voor de nieuwe WP via de comfortcloud app op mijn telefoon de Cloud Adapter werkend gekregen. Nu wil ik echter ook ServiceCloud. Dat kan volgens panasonic op twee manieren. Ik ben begonnen met "uitnodiging versturen vanuit installer-account naar een gebruiker om toegang te vragen tot de cloud adapter" --> binnen 1 minuut mailtje binnen dat "Aanbod voor AQUAREA Service Cloud" klik op de link als u wilt deelnemen --> link dood.
de link gaat naar https://accsmart.panasoni...unapprovedEnduserDeviceId en je krijgt dan dit --> https://www.aircon.panaso...onger-accessible-via-web/
is dit gewoon stuk ? heeft panasonic nog geen nieuwe mogelijkheid geklust om als installateur aan te bellen (digitaal dan) en toegang te vragen tot service-cloud info?
Wat ik wel weet is dat als je een service cloud account hebt het het makkelijkste werkt om via de comfort cloud app (de klanten app) naar toewijzingsformulier te gaan. Daar vul je t emailadres in van service cloud account en dan werkt het.
Die service cloud pagina is ook met mobiel en laptop te bereiken.
vreemd dat ze deze route compleet vergeten zijn dan toch? want je kunt dus zo te zien niet meer vanuit Service cloud iemand uitnodigen. Het moet nu vanuit de Comfort cloud app de andere richting in zeg maar.Lucas68 schreef op maandag 21 september 2026 @ 23:05:
Ik zag een paar maandjes geleden inderdaad bericht dat de toegang tot de Comfort Cloud via de browser is beëindigd, en er werd verwezen naar de app.
het is me uiteindelijk gelukt gister vanuit de comfortcloud-app. Maar ik vind het wel een rare error/gang van zaken bij Panasonic.
Momenteel hangt er een Intergas Xtreme 30 op zolder. CV draait al twee jaar probleemloos op maximaal 50°C aanvoerwater. Alleen bij stevige vorst in combinatie met nachtverlaging houdt hij de woning niet op temperatuur.
Op zolder zijn de radiatoren inmiddels verwijderd en vervangen door airco's. Op de eerste verdieping en begane grond hangen nog uitsluitend radiatoren, gevoed vanuit twee motorloze verdelers. Geen vloerverwarming aanwezig.
Vanuit de ketel lopen één 22 mm aanvoer- en één 22 mm retourleiding door een koof naar beneden. In die koof wordt eerst de verdeler van de eerste verdieping gevoed, vervolgens loopt hetzelfde leidingpaar door naar de verdeler van de begane grond.
De koof bevindt zich direct tegen een buitenmuur. Aan de andere zijde van die muur bevindt zich een plat dak (carport) waarop een monoblock warmtepomp geplaatst zou kunnen worden. De afstand tussen warmtepomp en hoofdleidingen kan daardoor beperkt blijven tot minder dan 1 meter.
Mijn gedachte is daarom niet om de warmtepomp naast de ketel op zolder te plaatsen, maar om de warmtepomp in serie in de retourleiding op de eerste verdieping op te nemen:
Daarbij zou de warmtepomp het retourwater voorverwarmen en blijft de Xtreme functioneren als naverwarmer en voor SWW. Bovendien blijven de op zolder geplaatste vuilfilter en het expansievat functioneel.
Ik denk aan een Panasonic Aquarea monoblock van ongeveer 5 kW.
Zijn er mensen die een Aquarea in serie vóór een Intergas Xtreme hebben geplaatst?
Kan de circulatiepomp van een 5 kW Aquarea voldoende debiet leveren door een stilstaande Xtreme?
Zijn er praktijkervaringen met vergelijkbare woningen (radiatoren, geen vloerverwarming, ±1100 m³ gas, 50°C cv-water)?
Ik heb een L series, maar volgens mij wat dit betreft gelijk. Die afvoer is volgens mij een overstort en daar moet je een slang van ik meen 19 mm diameter op aansluiten, dat is een rare maat maar op de aquariumafdeling van de Hornbach heb ik die wel gevonden. Ik heb die slang naar de kruipruimte laten lopen omdat de overige aansluitingen van de WP daar toch al uitkomen. Heb jij die optie niet, dan kun je de slang gewoon onder de binnenunit uit op de vloer laten lopen, of een putje in als dat er is. Ik heb er bij mij nooit water uit zien lopen, maar ik bezoek de kruipruimte dan ook niet dagelijks ;-)tweakG5 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:14:
Komende week wordt er een 7kW K series geleverd en wil ik deze aansluiten. Nu zie ik op de tekeningen dat er een afvoer in de bodem zit. Hoe dien je deze aan te sluiten? Aangezien deze dicht bij de grond zit, lijkt het erop dat de afvoer door de vloer moet, maar dat lijkt me niet logisch toch.
Afhankelijk van je SWW verbruik kan deze pana 90-100% van je gasverbruik voor verwarmen vervangen.FAQ schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:20:
Hier een vrijstaande woning uit 2004 met WTW en HR++ glas. Historisch gasverbruik inclusief SWW circa 1.100 m³/jaar.
Momenteel hangt er een Intergas Xtreme 30 op zolder. CV draait al twee haar probleemloos op maximaal 50°C aanvoerwater. Alleen bij stevige vorst in combinatie met nachtverlaging houdt hij de woning niet op temperatuur.
Op zolder zijn de radiatoren inmiddels verwijderd en vervangen door airco's. Op de eerste verdieping en begane grond hangen nog uitsluitend radiatoren, gevoed vanuit twee motorloze verdelers. Geen vloerverwarming aanwezig.
Vanuit de ketel lopen één 22 mm aanvoer- en één 22 mm retourleiding door een koof naar beneden. In die koof wordt eerst de verdeler van de eerste verdieping gevoed, vervolgens loopt hetzelfde leidingpaar door naar de verdeler van de begane grond.
De koof bevindt zich direct tegen een buitenmuur. Aan de andere zijde van die muur bevindt zich een plat dak (carport) waarop een monoblock warmtepomp geplaatst zou kunnen worden. De afstand tussen warmtepomp en hoofdleidingen kan daardoor beperkt blijven tot minder dan 1 meter.
Mijn gedachte is daarom niet om de warmtepomp naast de ketel op zolder te plaatsen, maar om de warmtepomp in serie in de retourleiding op de eerste verdieping op te nemen:
Daarbij zou de warmtepomp het retourwater voorverwarmen en blijft de Xtreme functioneren als naverwarmer en voor SWW. Bovendien blijven de op zolder geplaatste vuilfilter en het expansievat functioneel.
Ik denk aan een Panasonic Aquarea monoblock van ongeveer 5 kW.
Zijn er mensen die een Aquarea in serie vóór een Intergas Xtreme hebben geplaatst?
Kan de circulatiepomp van een 5 kW Aquarea voldoende debiet leveren door een stilstaande Xtreme?
Zijn er praktijkervaringen met vergelijkbare woningen (radiatoren, geen vloerverwarming, ±1100 m³ gas, 50°C cv-water)?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017