ErikVers schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:52:
[...]
De 19° is omdat Panasonic 2° eronder dan uiterlijk zal afschakelen dus stel hij kan het vermogen niet kwijt wat best vaak voorkomt met passief koelen; Dan zal die steeds kouder water gaan produceren en bij 17° afschakelen. Normaal zit je dan aan de veiligekant ten opzichte van het dauwpunt, maar ook dit is geen garantie maar als je water 17° is dan is ‘t nog niet de buitenkant van je leidingwerk en je vloer op die temperatuur 👍
Ik geloof wel sterk in actief koelen, en met een goeie voorbereiding zou je prima ook bijvoorbeeld boven met de juiste LTV radiatoren inclusief condensafvoer dit kunnen doen. Met flexibele voor geïsoleerde leidingen.
In een bestaande situatie (zonder renovatie) zou ik daar dan geen seconde over nadenken en gewoon een airco pakken.
't blijft een lastig iets idd. Ik heb nu in totaal 7 convectoren met ventilatoren, zolang 't dauwpunt onder de 16 graden blijft is er genoeg koelvermogen aanwezig en kan de WP aardig lange runs maken. Daarboven wordt 't echter problematisch; door 't hoge dauwpunt een hoge Ta en daardoor neemt 't afgiftevermogen van die convectors flink af met als resultaat maar korte runs en dus ook weinig koeling.
Het kritieke punt is dus 't dauwpunt oftewel de luchtvochtigheid. Uiteindelijk is de enige effectieve oplossing de luchtvochtigheid naar beneden brengen. Ik zit nu te twijfelen tussen een fancoil, een ontvochtiger of een airco.
Fancoil: elegante/mooie oplossing, kan op bestaande installatie maar een hoop installatie werk en complexe regeling (wanneer fancoil, wanneer de convectors);
Ontvochtiger: Zou (gedurende de warme dagen) op de overloop geplaatst kunnen worden met afvoerslang in douche oid, moet dus steeds weer in stelling worden gebracht, brengt ook weer extra warmte naar binnen.
Mobiele airco: Zou (gedurende de warme dagen) op de overloop geplaatst kunnen worden met uitblaas warme lucht door badkamerraam en indien nodig afvoerslang in douche oid, moet dus steeds weer in stelling worden gebracht, zal wat in de weg staan.
Vaste Airco: Eenmalig installatiewerk, plaatsing buitenunit etc.
Ik ben er nog niet uit....
O ja, wat ik ook nog even heb overwogen: De plaatsing van een verwarmingselement in mijn seriebuffer in de retour waardoor de WP continue zijn minimale vermogen kwijt blijft kunnen bij een Ta van zeg 18 graden. Dan kan hij in elk geval continue koelen ipv zo'n 20 minuten per uur.
[
Voor 5% gewijzigd door
blb4 op 22-06-2026 15:43
]