Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:34
Ik heb een 9 kw t-cap met een 300 liter hygiëneboiler. Wat me nu opvalt is dat elke keer voor het opwarmen van de hygiëneboiler de Backup heater (3kw) wordt bijgeschakeld. Is dat normaal? Lijkt me niet per se efficiënt. Doeltemperatuur staat op 47 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:28
Droplollie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:58:
Ik heb een 9 kw t-cap met een 300 liter hygiëneboiler. Wat me nu opvalt is dat elke keer voor het opwarmen van de hygiëneboiler de Backup heater (3kw) wordt bijgeschakeld. Is dat normaal? Lijkt me niet per se efficiënt. Doeltemperatuur staat op 47 graden.
Welke instellingen heb je ?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:32
Makrolon schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:27:
@Technician- @ErikVers

Ah, dat heeft te maken met regelgeving ofzo?

@ErikVers
Ik neem aan dat de aansluitingen voor driewegklep klep, tanksensor, buh tank en de controller wel gewoon aanwezig zijn?

Die control box is ook niet gratis zegmaar 😁
Voor tapwater (drie weg en sensor) en de controller is de buitenunit voorbereid. De buh tank vermoed ik van niet. Die heb je in principe ook niet nodig en heb je er wel eentje in je tank zitten zou ik die lekker los zelf aansturen naar wens.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
BarryH schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:22:
[...]

Welke instellingen heb je ?
Dit zijn mijn instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f51CpxCRUQneyaFPuTUssNbKfPw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SiSX3TOqC0rsqYB2ogBMejGF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypGg-YNDN59AAi4bRupaD94nyLs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1R2LuI5FPBJkuJwOoc1a9uI7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Droplollie op 13-06-2025 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Volgens mij is er nog een tabblad met settings?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:46
Droplollie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:58:
Waarschijnlijk door de hogere buitentemperatuur en limiet op max compressorfrequentie. Ik zie dat ook gebeuren bij mijn WP als het warmer is.

Warmtepompen hebben een temperatuurbereik waarin ze kunnen werken en een bepaald vermogen af kunnen geven. Zowel bij lage als bij hogere temperaturen loopt dat omlaag.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:20
nMad schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Waarschijnlijk door de hogere buitentemperatuur en limiet op max compressorfrequentie. Ik zie dat ook gebeuren bij mijn WP als het warmer is.

Warmtepompen hebben een temperatuurbereik waarin ze kunnen werken en een bepaald vermogen af kunnen geven. Zowel bij lage als bij hogere temperaturen loopt dat omlaag.
En, ik zie op zijn instellingen dat de Stille Modus op 3 staat. Dan zijn compressor en fans begrensd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 18:53
Heb een offerte ontvangen voor plaatsing van de L-series in een huis met radiatoren (KIT-WC07L3E5), 300liter boiler, thermostaat.
Gasverbruik rond de 1000kW , dat is aangevuld met houtkachel, en die kachel wil ik wat minderen (dus meer op de warmtepomp gaan leunen).

Kan iemand misschien helpen?

- 7kw klinkt redelijk voor mij. Koevlaas berekening komt rond de 5kw , maar zoals gezegd ga ik wat meer op de pomp leuken dus 40% extra is denk ik prima.

- geen buffervat opgenomen. Lijkt me wel raadzaam in mijn geval (alleen vloerverwarming in wc/badkamer) ?

- 13500 euro ex subsidie. Klinkt redelijk?

[ Voor 39% gewijzigd door ctrl-tab op 17-06-2025 19:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@ctrl-tab Als er een paar radiatoren altijd open staan, dan kan de inhoud van het watercircuit best voldoende zijn. Kwestie van even rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:41
ctrl-tab schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:32:
Heb een offerte ontvangen voor plaatsing van de L-series in een huis met radiatoren (KIT-WC07L3E5), 300liter boiler, thermostaat.
Gasverbruik rond de 1000kW , dat is aangevuld met houtkachel, en die kachel wil ik wat minderen (dus meer op de warmtepomp gaan leunen).

Kan iemand misschien helpen?

- 7kw klinkt redelijk voor mij. Koevlaas berekening komt rond de 5kw , maar zoals gezegd ga ik wat meer op de pomp leuken dus 40% extra is denk ik prima.

- geen buffervat opgenomen. Lijkt me wel raadzaam in mijn geval (alleen vloerverwarming in wc/badkamer) ?

- 13500 euro ex subsidie. Klinkt redelijk?
Hier een praktisch dezelfde uitgangssituatie gehad (1000m3, vloerverwarming alleen in badkamer) en ook voor de 7kw gekozen. De afgelopen winter was er veel vochtige kou met nogal wat defrosts tot gevolg, toen waren we erg blij met het extra vermogen tov de 5kw.

Ik heb in 2024 iets van 16k betaald bij Schimmel voor dezelfde installatie + buffervat + wat meerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
BarryH schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:40:
@ctrl-tab Als er een paar radiatoren altijd open staan, dan kan de inhoud van het watercircuit best voldoende zijn. Kwestie van even rekenen.
Dank, ja er zullen altijd radiatoren open staan en dan gaat het hard zie ik met de inhoud.
Vind zo geen rekenmethodes maar als ik de gemiddeldes pak zit je toch al gauw aan 40 liter. met een aantal oude radiatoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
Stellar schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:48:
[...]

Hier een praktisch dezelfde uitgangssituatie gehad (1000m3, vloerverwarming alleen in badkamer) en ook voor de 7kw gekozen. De afgelopen winter was er veel vochtige kou met nogal wat defrosts tot gevolg, toen waren we erg blij met het extra vermogen tov de 5kw.

Ik heb in 2024 iets van 16k betaald bij Schimmel voor dezelfde installatie + buffervat + wat meerwerk.
Aah top, en je hebt dus geen buffervat begrijp ik. pendelen een beetje gemonitored?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:41
ctrl-tab schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:55:
[...]

Aah top, en je hebt dus geen buffervat begrijp ik. pendelen een beetje gemonitored?
Buffervat van 50 liter op de retour. Ik twijfelde over onze systeeminhoud, dus zekerheidshalve wel gedaan - ook omdat ik begreep dat deze variant niet al te veel impact heeft op het verbruik. Wel natuurlijk extra kosten bij de installatie.

Pendelen hebben we niet tot nauwelijks gezien gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
ha beste Pana-monobloc liefhebbers,
Mijn 5kW draait nu bijna 8 jaar en ik ben er zeer tevreden over. Nu begint echter het display van de remote control het te begeven. Dat gaat het instellen lastig maken. Heeft iemand een idee hoe ik aan een nieuwe kom, of zou er inmiddels een alternatief voor de Pana remote control bestaan? Het gaat me dus niet om een thermostaat, maar om het bedieningspaneel waar je de warmtecurve kunt instellen en dat soort dingen. Dat kan volgens mij bij mijn F-generatie apparaat alleen bedraad en met de pane remote, maar misschien, hopelijk, is er een andere oplossing. Ik heb de WH-MDC05F3E5.
Met dank voor het meedenken

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
blauwemac schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:12:
ha beste Pana-monobloc liefhebbers,
Mijn 5kW draait nu bijna 8 jaar en ik ben er zeer tevreden over. Nu begint echter het display van de remote control het te begeven. Dat gaat het instellen lastig maken. Heeft iemand een idee hoe ik aan een nieuwe kom, of zou er inmiddels een alternatief voor de Pana remote control bestaan? Het gaat me dus niet om een thermostaat, maar om het bedieningspaneel waar je de warmtecurve kunt instellen en dat soort dingen. Dat kan volgens mij bij mijn F-generatie apparaat alleen bedraad en met de pane remote, maar misschien, hopelijk, is er een andere oplossing. Ik heb de WH-MDC05F3E5.
Met dank voor het meedenken
Heb je een caw wifi module of heisamon ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Laatst online: 23-06 13:57
Geen van beide .De Heisamon doet het niet bij de f-serie voor zover ik weet. Ik weet niet wat een caw wifi module is? Je vraag brengt wel een vage herinnering op van een extra module die je bij Panasonic kon bestellen voor bepaalde draadloze instellingen, maar daar kan ik nu niets meer over vinden. Is dat die caw wifi module?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
blauwemac schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:40:
Geen van beide .De Heisamon doet het niet bij de f-serie voor zover ik weet. Ik weet niet wat een caw wifi module is? Je vraag brengt wel een vage herinnering op van een extra module die je bij Panasonic kon bestellen voor bepaalde draadloze instellingen, maar daar kan ik nu niets meer over vinden. Is dat die caw wifi module?
Ja
In principe kan je daar ook de wp mee bedienen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2PtB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:14
Sinds 2 jaar werkt Panasonic 7J bij mij thuis prima; alleen VVW begane grond.
Voor extra besturing maakte ik gebruik van IFTTT, echter per februari besloot Panasonic daar de stekker uit te trekken (blijkbaar weinig gebruikers).

Sinds februari ben ik met Panasonic aan het dimdammen hierover en het alternatief wat ze mij kunnen bieden. Zeer slechte respons! Vorige week werd duidelijk dat Pana de stekker eruit heeft getrokken vanwege laag gebruik en hoge kosten. Snap ik maar dan verwacht ik ook alternatief van hun. Zelf stelde ik Modbus voor die Panasonic mij levert tegen (bv 50%) korting; dat doen ze niet. Heb nu officiële klantenklacht ingediend maar daar verwacht ik niet veel van…. Al met al bijzonder klantonvriendelijk….

Wie heeft soortgelijke ervaring en hopelijk ideeën over een alternatieve oplossing? Ik ben toch niet de enige? Ik wil Heishamon eigenlijk niet gaan gebruiken.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Nu online
2PtB schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:48:
Wie heeft soortgelijke ervaring en hopelijk ideeën over een alternatieve oplossing? Ik ben toch niet de enige? Ik wil Heishamon eigenlijk niet gaan gebruiken.

Alvast bedankt!
Waarom geen Heishamon?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2PtB
Heishamon zou kunnen als laatste resort maar niet mijn voorkeur aangezien ik formeel ondersteunde apparatuur wil gebruiken wat ook verkoopbaar is als onderdeel van de huisinstallatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
2PtB schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:21:
Heishamon zou kunnen als laatste resort maar niet mijn voorkeur aangezien ik formeel ondersteunde apparatuur wil gebruiken wat ook verkoopbaar is als onderdeel van de huisinstallatie.
Als je zorgt dat het systeem bruikbaar is als je de heishamon er af haalt, lijkt me er geen probleem. Bijvoorbeeld met de controller als thermostaat, of externe thermostaat. Ik denk dat een potentiële koper net zo min op een IFTTT implementatie zit te wachten als op een Heishamon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiliick
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 11:35
Vandaag wilde ik voor het eerst gaan koelen met onze 9J, wat me opviel is dat de outlet water temperatuur in verschillende settings toch elke keer richting de 12°C schiet. Wat is nu de beste manier om het koelen te regelen?

Onze situatie:
• uponor kuntstof leidingen en appendages volledig geïsoleerd, kunststof verdeler, PAW-A2W-RTWIRED thermostaat.
• Controle unit hangt in de meterkast en geeft een temperatuur aan van 26°C, de kamer thermostaat 23.9°C.
• Koel status in controller vrij gegeven.

Wat heb ik geprobeerd;
• zowel controler als thermostaat naar 20°C gezet.
• "zone&sensor" op thermostaat intern en extern geprobeerd.
• In opertional setup, water temperture op "direct" gezet met 18°C, delta op 3 en 5 geprobeerd.

Vragen:
• wat is in deze situatie de juiste setting(s) om te koelen?
• is er iemand die een voorbeeld van een koel curve heeft?
• wat is de beste "zone&senosor" setting om dit te regelen?

• daarnaast zag ik dat op de PCB "Room Thermo 1" ook nog een "Cool" terminal zat, gezien ik nog een ader over heb op de thermostaat kabel, moet ik deze aansluiten op de PAW-A2W-RTWIRED poort 1?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
Hiliick schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:37:
Vandaag wilde ik voor het eerst gaan koelen met onze 9J, wat me opviel is dat de outlet water temperatuur in verschillende settings toch elke keer richting de 12°C schiet. Wat is nu de beste manier om het koelen te regelen?
Zorgen dat je meer afgifte krijgt. Of een airco kopen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:31
Hiliick schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:37:

Onze situatie:
• uponor kuntstof leidingen en appendages volledig geïsoleerd, kunststof verdeler, PAW-A2W-RTWIRED thermostaat.
• Controle unit hangt in de meterkast en geeft een temperatuur aan van 26°C, de kamer thermostaat 23.9°C.
• Koel status in controller vrij gegeven.

Wat heb ik geprobeerd;
• zowel controler als thermostaat naar 20°C gezet.
• "zone&sensor" op thermostaat intern en extern geprobeerd.
• In opertional setup, water temperture op "direct" gezet met 18°C, delta op 3 en 5 geprobeerd.

Vragen:
• wat is in deze situatie de juiste setting(s) om te koelen?
• is er iemand die een voorbeeld van een koel curve heeft?
• wat is de beste "zone&senosor" setting om dit te regelen?

• daarnaast zag ik dat op de PCB "Room Thermo 1" ook nog een "Cool" terminal zat, gezien ik nog een ader over heb op de thermostaat kabel, moet ik deze aansluiten op de PAW-A2W-RTWIRED poort 1?

Alvast bedankt!
Koelen kun je naar mijn ervaring beste instellen op 'direct' en dan vaste water temperatuur van 19 of 20 graden. Dus geen thermostaat instelling verder. Ik heb circa 90 m2 vloerverwarming en dan loop hij redelijk lang door (vandaag van 10.15 tot 14.30 en zojuist ging hij weer aan). Hij schiet wel ongeveer 2 graden door, dus bij 19 wordt ta uiteindelijk 17 voor hij afslaat. Vandaag kan dat prima, maar morgen zet ik hem 1 graadje hoger.

Als ik hem niet op direct zet, dan schiet de TA binnen no time naar 13.graden of lager. Dus gewoon direct, Delta t heb ik op 2. Ook een 9j.

NB radiatoren dichtdraaien tijdens koelen, die wisselen nauwelijks warmte uit tenzij je ventilatoren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiliick
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 11:35
Andrehj schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:05:
[...]

Zorgen dat je meer afgifte krijgt. Of een airco kopen.
We hebben alleen vloerverwarming ca. 100m2, dus denk niet zo zeer dat dat het probleem moet zijn. Wel benieuwd naar wat hier de beredenatie achter is?
jurjen_g schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:25:
[...]

Koelen kun je naar mijn ervaring beste instellen op 'direct' en dan vaste water temperatuur van 19 of 20 graden. Dus geen thermostaat instelling verder. Ik heb circa 90 m2 vloerverwarming en dan loop hij redelijk lang door (vandaag van 10.15 tot 14.30 en zojuist ging hij weer aan). Hij schiet wel ongeveer 2 graden door, dus bij 19 wordt ta uiteindelijk 17 voor hij afslaat. Vandaag kan dat prima, maar morgen zet ik hem 1 graadje hoger.

Als ik hem niet op direct zet, dan schiet de TA binnen no time naar 13.graden of lager. Dus gewoon direct, Delta t heb ik op 2. Ook een 9j.

NB radiatoren dichtdraaien tijdens koelen, die wisselen nauwelijks warmte uit tenzij je ventilatoren hebt.
Thanks! Dan laat ik hem voorlopig op direct en 18°C staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Hiliick op 21-06-2025 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Hiliick schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:01:
We hebben alleen vloerverwarming ca. 100m2, dus denk niet zo zeer dat dat het probleem moet zijn. Wel benieuwd naar wat hier de beredenatie achter is?
Je moet niet denken, maar zeker weten. Er zijn diverse tools die uitrekenen hoe gering de afgifte bij koeling is.
Deze bijvoorbeeld https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
rekent uit dat je bij een HoH van 15cm, 16x2 slang, ruimtetemperatuur van 23 graden, aanvoer 18 graden en retour 21 graden slechts 14 W/m² afgifte hebt.
In jouw geval dus 14 W/m² x 100 m² = 1400 W = 1.4 kW.

Het minimum koelvermogen van je WP zal minimaal een factor 2 hoger liggen, waarmee jouw 100 m² dus ook lang niet genoeg is.

Omdat ie zijn vermogen niet kwijt kan gaat je WP daardoor dus pendelen. Vandaar mijn opmerking om je afgifte flink te verbeteren, of gewoon het koelen met de WP op te geven en te gaan koelen met een airco. Dat is ook nog een pak aangenamer omdat je daarmee ook ontvochtigt.

Bij koelen met L/W WP wil je vooral ook VVW op de verdiepingen i.c.m. betonnen vloeren, want die vierkante meters koelen dan de onderliggende verdiepingen via het plafond, en hebben dus meer afgifte.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 21-06-2025 18:59 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Andrehj schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:56:
[...]

Je moet niet denken, maar zeker weten. Er zijn diverse tools die uitrekenen hoe ...
Ik ben helemaal voor zeker weten, maar dat is bij mij "meten is weten" en "proberen is leren". Ik weet niet hoe die tool werkt maar hij klopt in elk geval niet met mijn praktijk. Ik heb vandaag met overdag ruimtetemperatuur tussen 23.0 en 24 graden, nu 3 runs gehad van resp. 3,5 uur, 1 uur en nu 45 minuten maar die is nog bezig. Dat noem ik niet pendelen. TR versus TA begint bij een run rond 20 / 18 en slaat af bij rond 18 / 16. Dit met ca 90 m2 vloerverwarming, grootste deel.15.cm hoh, bij de gevels stukje 10 cm.

Ik zou daarom adviseren wel degelijk eerst proberen of het enigszins lukt, pas als dan blijkt dat je de wp niet getemd krijgt verder beoordelen of er te weinig afgifte zou zijn.

Overigens heb ik vv in beton op bg en 1e verdieping, wellicht speelt dan de factor die je noemt mee, dat daardoor meer afgifte zou zijn in vergelijking met vv alleen op bg.

[ Voor 8% gewijzigd door jurjen_g op 21-06-2025 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jurjen_g schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:20:
[...]

Ik ben helemaal voor zeker weten, maar dat is bij mij "meten is weten" en "proberen is leren". Ik weet niet hoe die tool werkt maar hij klopt in elk geval niet met mijn praktijk. Ik heb vandaag met overdag ruimtetemperatuur tussen 23.0 en 24 graden, nu 3 runs gehad van resp. 3,5 uur, 1 uur en nu 45 minuten maar die is nog bezig. Dat noem ik niet pendelen. TR versus TA begint bij een run rond 20 / 18 en slaat af bij rond 18 / 16. Dit met ca 90 m2 vloerverwarming, grootste deel.15.cm hoh, bij de gevels stukje 10 cm.

Ik zou daarom adviseren wel degelijk eerst proberen of het enigszins lukt, pas als dan blijkt dat je de wp niet getemd krijgt verder beoordelen of er te weinig afgifte zou zijn.

Overigens heb ik vv in beton op bg en 1e verdieping, wellicht speelt dan de factor die je noemt mee, dat daardoor meer afgifte zou zijn in vergelijking met vv alleen op bg.
Het verhaal van @Andrehj klopt wel, maar het kan simpeler. Vloerverwarming werkt met straling. De vloer is iets warmer dan de muren en het meubilair. Na een flinke tijd nemen muren, meubilair en plafond ongeveer de temperatuur aan van het vloeroppervlak. Dat voel je. De lucht in de ruimte doet niet echt mee want de lucht heeft een lage warmtecapaciteit en is doorzichtig. Wil je met de vloer koelen, dan moet de vloer de straling van plafond, muren enz. opnemen. Dat duurt eindeloos en alweer is het effect op de binnenlucht gering.

Wat wel helpt, is blote voeten of op de vloer gaan zitten in plaats van op de bank. Of plafondverwarming/verkoeling. Dat wordt in gymzalen gebruikt. Behalve straling heb je hier bij een koud plafond convectie. Overigens moet je dan helemaal oppassen met condens.

[ Voor 5% gewijzigd door FransvWoerkom op 21-06-2025 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:20
FransvWoerkom schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Het verhaal van @Andrehj klopt wel, maar het kan simpeler. Vloerverwarming werkt met straling. De vloer is iets warmer dan de muren en het meubilair. Na een flinke tijd nemen muren, meubilair en plafond ongeveer de temperatuur aan van het vloeroppervlak. Dat voel je. De lucht in de ruimte doet niet echt mee want de lucht heeft een lage warmtecapaciteit en is doorzichtig. Wil je met de vloer koelen, dan moet de vloer de straling van plafond, muren enz. opnemen. Dat duurt eindeloos en alweer is het effect op de binnenlucht gering.

Wat wel helpt, is blote voeten of op de vloer gaan zitten in plaats van op de bank. Of plafondverwarming/verkoeling. Dat wordt in gymzalen gebruikt. Behalve straling heb je hier bij een koud plafond convectie. Overigens moet je dan helemaal oppassen met condens.
Klopt eens een koelplafond in een gemeentehuis gehad waarvan de dauwpuntsbewaking defect was.
Mevrouw belde op: het regent hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:29
ctrl-tab schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:55:
[...]

Pendel-bot activated:
Je noemde buffervat en pendelen. Goed om te weten dat een buffervat geen pendelgedrag kan voorkomen. Dit is een veelvoorkomend misverstand.

/pendel-bot.

Good bot? Bad bot? Meer van deze bot zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StillLife
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-08 00:32
Dag allen,

Ben niet zo technisch onderlegd, maar wil wel een warmtepomp… het duizelt mij een beetje.

Huis van 130m2, bouwjaar 1991.
Gasverbruik nu plusminus 1300m3. Badkamer met bad dat 3 tot 4 keer week gebruikt wordt.
2 etages convector radiatoren, 1 etage gewone. Plaatsting pomp op plat dak, naast de zonnepanelen,

Vanwege het aantrekkelijke alles in een pakket, kwam ik bij Quatt uit, maar ben een beetje huiverig, want een startup. Mijn zonnepaneleninstallateur is ook al failliet, dat voelt niet prettig. Bovendien is de kast waar de cv hangt net te klein voor de all electric van quatt (want: 2 binnenunits nodig)

Al googlend (en vertrouwend op tests consumentenbond) kwam ik uit bij de nieuuwe aquarea l series van panasonic. Lijkt perfect, ook al omdat all electric aquarea een mooi all in one systeem is, dat moet passen in die cv kast. Nu denk ik: 9kw pomp + all in one ding van 300 liter.

Mijn vragen:
1) wat denken jullie daarvan?
2) als ik straks offertes ga aanvragen: wat zijn te verwachten prijzen van bovenstaande+installatie (nog even zonder subsidie)?
3) hebben jullie met bepaalde installateurs goede ervaringen?

Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
StillLife schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:26:
Dag allen,

Ben niet zo technisch onderlegd, maar wil wel een warmtepomp… het duizelt mij een beetje.

Gasverbruik nu plusminus 1300m3. Badkamer met bad dat 3 tot 4 keer week gebruikt wordt.
2 etages convector radiatoren, 1 etage gewone. Plaatsting pomp op plat dak, naast de zonnepanelen,

Vanwege het aantrekkelijke alles in een pakket, kwam ik bij Quatt uit, maar ben een beetje huiverig, want een startup. Mijn zonnepaneleninstallateur is ook al failliet, dat voelt niet prettig. Bovendien is de kast waar de cv hangt net te klein voor de all electric van quatt (want: 2 binnenunits nodig)

Al googlend (en vertrouwend op tests consumentenbond) kwam ik uit bij de nieuuwe aquarea l series van panasonic. Lijkt perfect, ook al omdat all electric aquarea een mooi all in one systeem is, dat moet passen in die cv kast. Nu denk ik: 9kw pomp + all in one ding van 300 liter.

Mijn vragen:
2) als ik straks offertes ga aanvragen: wat zijn te verwachten prijzen van bovenstaande+installatie (nog even zonder subsidie)?

Dank alvast!
Paar opmerkingen:
1. Heb je al uitgerekend of je het benodigde vermogen wel op warmtepomp-vriendelijke temperaturen kwijt kan?
2. Als je een installateur zoekt is het misschien handig te melden waar je woont...

Verder is je vraag vrij algemeen, ik zou een eigen topic maken volgens de instructies in de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als die cv-kast lijkt op mijn hok dan zou ik eerst in de handleiding kijken hoeveel werkruimte er nodig is rondom het apparaat en of je die wel op z'n plek kan krijgen als het op een verdieping is.
Wat de convector radiatoren betreft, kijk naar de capaciteit bij lage temperaturen en de inhoud (in liters) want een warmtepomp ziet graag een minimum aantal liters.
Plaatsing op een dak is lastig om te onderhouden en je hebt er schaduw van op de panelen als je niet oplet waar hij komt (is toch zeker 1m hoog en breed), nog afgezien van of je zo'n zware kast daar makkelijk op krijgt.
Dan is er nog het geluid en mogelijk trillingen die via het dak binnen kunnen dringen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:57
Hiliick schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:01:
[...]

[...]

Thanks! Dan laat ik hem voorlopig op direct en 18°C staan.
Wellicht is de gekozen warmtepomp te groot en loop je nu tegen het probleem aan dat het minimale koel vermogen van de 9j rond de 3kw ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

StillLife schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:26:
Dag allen,

Mijn vragen:

Dank alvast!
De all in one versies hebben een boiler van 185 liter. Geen 300 dan krijg je de bi-blok met losse boiler en grote binnenunit. Of de M serie zonder binnen unit met losse 300 liter boiler. Voor platte daken zonder binnenunit kan je ook kijken bij de Nederlandse Weheat Blackbird met 300 liter boiler.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 23-06-2025 00:33 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2PtB
2PtB schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:48:
Sinds 2 jaar werkt Panasonic 7J bij mij thuis prima; alleen VVW begane grond.
Voor extra besturing maakte ik gebruik van IFTTT, echter per februari besloot Panasonic daar de stekker uit te trekken (blijkbaar weinig gebruikers).

Sinds februari ben ik met Panasonic aan het dimdammen hierover en het alternatief wat ze mij kunnen bieden. Zeer slechte respons! Vorige week werd duidelijk dat Pana de stekker eruit heeft getrokken vanwege laag gebruik en hoge kosten. Snap ik maar dan verwacht ik ook alternatief van hun. Zelf stelde ik Modbus voor die Panasonic mij levert tegen (bv 50%) korting; dat doen ze niet. Heb nu officiële klantenklacht ingediend maar daar verwacht ik niet veel van…. Al met al bijzonder klantonvriendelijk….

Alvast bedankt!
Niemand een advies die tegen hetzelfde issue aanloopt als ik?

Ik zal de Heishamon bekijken of ik daarmee eenvoudig de besturing kan doen, mn stooklijn verschuiving in diverse situaties; bv icm dynamisch energie contract. Zal dit in Heishamon topic aankaarten.

Verder zag ik Tado Optimizer X met Balance die nauw samenwerkt met Panasonic WP; iemand daar al ervaringen mee?
https://shop.tado.com/nl-...-thermostat-x-starter-kit
https://www.panasonicproc...0250507.pdf?_t=1746789806

Ben erg benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
2PtB schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:09:
[...]

Niemand een advies die tegen hetzelfde issue aanloopt als ik?

Ik zal de Heishamon bekijken of ik daarmee eenvoudig de besturing kan doen, mn stooklijn verschuiving in diverse situaties; bv icm dynamisch energie contract. Zal dit in Heishamon topic aankaarten.

Verder zag ik Tado Optimizer X met Balance die nauw samenwerkt met Panasonic WP; iemand daar al ervaringen mee?
https://shop.tado.com/nl-...-thermostat-x-starter-kit
https://www.panasonicproc...0250507.pdf?_t=1746789806

Ben erg benieuwd.
ik denk dat de meeste mensen die zo specifiek willen tweaken dat via Heishamon doen. Je noemt argumenten om dat liever niet te willen zoals verkoopbaarheid en overdraagbaarheid toch? Ik denk dat je de gemiddelde koper/bewoner/eigenaar dan sterk overschat. Er is echt niemand behalve een paar tweakers die uberhaupt snapt wat een stooklijn is en waarom je die zou verschuiven.

Ik regel zelf dingen via heishamon en home-assistant en dat werkt top. Het is alleen onmogelijk te troubleshooten voor een leek dus als de zooi ooit verkocht wordt dan komt er gewoon een basis thermostaat aan de muur die 90% van het resultaat geeft maar wel begrijpelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2PtB
@Fr33z Bedankt voor je reactie.

Ik ga onderzoeken of HeishaMon dit voor mij kan gaan doen icm Homey.

Ivm verkoopbaarheid dacht ik aan de Tado optimizer X met Balance, heb jij daar ervaring mee of weet je iemand die dat al gebruikt en ervaring wil delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
2PtB schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:08:

Ivm verkoopbaarheid dacht ik aan de Tado optimizer X met Balance, heb jij daar ervaring mee of weet je iemand die dat al gebruikt en ervaring wil delen?
Ik zou eerst eens vragen of dat ook met een serie-J pana werkt. Volgens mij moet die optimizer aan een extra aansluiting die vanaf de serie-L op de hoofdprint zit. Heishamon werkt op alle series vanaf de H.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
2PtB schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:08:

Nee geen ervaring mee. Verkoopbaarheid gaat echt niet over zulke details. Je kunt het grootste deel van deze optimalisaties heel makkelijk halen met een tijdschema. Het patroon qua stroomprijzen is voorspelbaar net als wanneer het gemiddeld warmer of kouder is (sochtends tussen 5.00-10.00 ongeveer t koudst van de dag bijv dus slechtere COP)

[ Voor 14% gewijzigd door Fr33z op 24-06-2025 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2PtB
FransvWoerkom schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:28:
[...]

Ik zou eerst eens vragen of dat ook met een serie-J pana werkt. Volgens mij moet die optimizer aan een extra aansluiting die vanaf de serie-L op de hoofdprint zit. Heishamon werkt op alle series vanaf de H.
De Optimizer x werkt voor de 7J, echter maakt gebruik van de CN-CNT connector waardoor de CZ-TAW niet meer aangesloten kan worden en daarmee geen verbinding met de Service Cloud; wel heel bijzonder. Tenzij er een soort CN-CNT splitter of dubbele proxy beschikbaar is hiervoor. Ben ik nog niet tegengekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:09
@2PtB Heishamon gebruikt een CN-CNT proxy. Maar als je die hebt dan heb je de Optimizer x niet nodig.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StillLife
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-08 00:32
Andrehj schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:21:
[...]

Paar opmerkingen:
1. Heb je al uitgerekend of je het benodigde vermogen wel op warmtepomp-vriendelijke temperaturen kwijt kan?
2. Als je een installateur zoekt is het misschien handig te melden waar je woont...

Verder is je vraag vrij algemeen, ik zou een eigen topic maken volgens de instructies in de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Ah, stom, vergeten te melden inderdaad: ik woon in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kan iemand dit gedrag verklaren? Dit is het verbruik van de warmtepomp MDC07J3E5 die het boilervat verwarmt. Begintemperatuur was 38 graden ingestelde eindtemperatuur 51. Blauw is het verbruik van de WP, rood is het verbruik van de boilerverwarming.

1: Is het normaal dat bij 51 graden de boilerverwarming al aan gaat?
2: waarom gaat de boilerverwarming aan, stopt de WP voor 5 minuten en begint dan weer warm water te maken? Is dit een setting als "na een half uur nog niet op temperatuur dan boilerverwarming bij schakelen" of zo? Het eerste verbuik van de WP was 9:51, de boilerverwarming was op 10:18 en 10:19.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tn7ScdHTQuKe1ZhnVoGzUhL3nJU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fuvkZeOswIlRyr8eaDRfHSom.jpg?f=user_large

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 23:33
Beste allen, ik snap niet goed hoe ik direct koelen kan aanzetten met de controller.

In de Service Cloud heb ik koelen op "Direct" gezet, met een water temp van 18 graden. Waarom op die manier? Ik heb geen "stooklijn" voor koelen ingesteld. En als ik aangeef dat de ruimte op temp x, laten we zeggen 21 graden, moet zijn, dan gaat de wp alles doen om die temperatuur te halen en dus zeer koud water door de leidingen pompen, met condens tot gevolg.

Eeristeren heb ik via de Service Cloud de wp op direct koelen gezet, water temp op 18 graden, en dat ging prima. De watertemp bleef stabiel op ongeveer 18 graden Ta en de vloeren koelden merkbaar af.
Overdag was de woning koel genoeg en heb ik het koelen weer uitgezet. Gisteren avond heeft mijn vrouw via de controller het koelen weer aangezet. Gevolg: vanmorgen gaf de app aan dat de watertemperatuur in het circruit 13 graden was en inderdaad, overal condens op de leidingen en radiatoren. Toen kwam ik erachter dat ik via de controller alleen op stooklijn en via delta t kan koelen, niet direct. Toen zij koelen via de controller aanzette, ging dat blijkbaar via een andere methode (stooklijn of delta t) met als gevolg dat ik alle leidingen en radiatoren kon gaan afdrogen.

Weet iemand hoe ik via de controller direct kan koelen, dus met een vaste watertemperatuur in plaats van via stooklijn of delta t?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
koksie schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:38:
Beste allen, ik snap niet goed hoe ik direct koelen kan aanzetten met de controller.

In de Service Cloud heb ik koelen op "Direct" gezet, met een water temp van 18 graden. Waarom op die manier? Ik heb geen "stooklijn" voor koelen ingesteld. En als ik aangeef dat de ruimte op temp x, laten we zeggen 21 graden, moet zijn, dan gaat de wp alles doen om die temperatuur te halen en dus zeer koud water door de leidingen pompen, met condens tot gevolg.

Eeristeren heb ik via de Service Cloud de wp op direct koelen gezet, water temp op 18 graden, en dat ging prima. De watertemp bleef stabiel op ongeveer 18 graden Ta en de vloeren koelden merkbaar af.
Overdag was de woning koel genoeg en heb ik het koelen weer uitgezet. Gisteren avond heeft mijn vrouw via de controller het koelen weer aangezet. Gevolg: vanmorgen gaf de app aan dat de watertemperatuur in het circruit 13 graden was en inderdaad, overal condens op de leidingen en radiatoren. Toen kwam ik erachter dat ik via de controller alleen op stooklijn en via delta t kan koelen, niet direct. Toen zij koelen via de controller aanzette, ging dat blijkbaar via een andere methode (stooklijn of delta t) met als gevolg dat ik alle leidingen en radiatoren kon gaan afdrogen.

Weet iemand hoe ik via de controller direct kan koelen, dus met een vaste watertemperatuur in plaats van via stooklijn of delta t?
Op welke wijze zet je via de controller dan het koelen aan en uit? Ik doe heel simpel; koud genoeg dan gewoon off. Als ik dan weer aanzet, pakt ie gewoon de setting zoals het was (direct koelen zonder stooklijn). Het klinkt daarom alsof je via de controller de hele koel setting probeert aan te passen in plaats van 'stop' en. 'start '?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Ik schakel in het linker venster van koelen naar alleen DHW om te stoppen met koelen, om te starten met koelen ga ik weer in het linker venster naar koelen.

Hoe kun je direct koelen/. stooklijn./ delta t instellen in de controller? Want ik heb alleen de opties voor stooklijn en delta t, niet voor vaste watertemp. Dat kan ik alleen via de Service Cloud instellen. Dat is toch ook gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
koksie schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:31:
Ik schakel in het linker venster van koelen naar alleen DHW om te stoppen met koelen, om te starten met koelen ga ik weer in het linker venster naar koelen.

Hoe kun je direct koelen/. stooklijn./ delta t instellen in de controller? Want ik heb alleen de opties voor stooklijn en delta t, niet voor vaste watertemp. Dat kan ik alleen via de Service Cloud instellen. Dat is toch ook gek?
Als het goed is ongeveer zo;
FransvWoerkom schreef op zondag 22 juni 2025 @ 00:35:
[...]

Installateur Inst. > Bedrijfsinst. > Koelen > Stooklijn koelen > Stooklijn of Direct
PS ik heb een losse warmtepompboiler dus kan dan de Panasonic warmtepomp gewoon uitzetten, met sww via de wp is dat wat onhandig inderdaad

[ Voor 8% gewijzigd door jurjen_g op 02-07-2025 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
jurjen_g schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:42:
[...]

Als het goed is ongeveer zo;

[...]

PS ik heb een losse warmtepompboiler dus kan dan de Panasonic warmtepomp gewoon uitzetten, met sww via de wp is dat wat onhandig inderdaad
Ja, dat is het idd! In het vorige scherm, dus bij de stap Stooklijn koelen staan er twee opties:
Stooklijn koelen
Delta t.

Ik had niet door dat er onder stooklijn koelen, nog een keuze was tussen stooklijn of direct. Bedankt @jurjen_g!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
koksie schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:49:
[...]

Ja, dat is het idd! In het vorige scherm, dus bij de stap Stooklijn koelen staan er twee opties:
Stooklijn koelen
Delta t.

Ik had niet door dat er onder stooklijn koelen, nog een keuze was tussen stooklijn of direct. Bedankt @jurjen_g!
Credits vooral naar @FransvWoerkom , ik papegaaide hem gewoon na, mooi dat het is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
jurjen_g schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:56:
[...]

Credits vooral naar @FransvWoerkom , ik papegaaide hem gewoon na, mooi dat het is gelukt.
Ik heb trouwens de sensor op watertemperatuur gezet in plaats van op interne thermostaat. Dat is de juiste, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
koksie schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:23:
[...]

Ik heb trouwens de sensor op watertemperatuur gezet in plaats van op interne thermostaat. Dat is de juiste, toch?
Dat doe ik in elk geval wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
Heb een offerte gekregen voor een Panasonic L-serie 7KW, de bedoeling is natuurlijk dat ik deze ga managen met homeassistant.
Heishamon dus.

Omdat ik deze wens geuit heb, hebben ze als optie de CZ-NS5P module toegevoegd.
Ik denk echter dat ik deze niet nodig heb, klopt dat?

Er is ook als optie een buffervat geoffereerd, ik las ergens dat je om het buffervat/pomp aan te sturen wel de module nodig hebt?

(ik wil ze denk ik beide gaan schrappen van de offerte, maar wil wel even checken of ik er dan met heishamon nog bij kan)
Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
Ik krijg zo niet gevonden of ik met de Panasonic icm Heishamon nu wel- of niet de legionalla run kan schedulen. Weet iemand dit?
Dit ivm dynamische energie tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:08

timovd

Voorsprong door techniek

ctrl-tab schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:21:
Ik krijg zo niet gevonden of ik met de Panasonic icm Heishamon nu wel- of niet de legionalla run kan schedulen. Weet iemand dit?
Dit ivm dynamische energie tarieven.
Extra print is niet nodig voor Heishamon.
Anti-legionellarun kun je forceren, maar als je daar meer info over wil, zou ik de vraag stellen in het Heishamon topic.
Buffervat hangt af van de rest van je systeem. Als je vloerverwarming in je hoofdvertrek zonder naregeling hebt, is het vrijwel zeker niet nodig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ctrl-tab
timovd schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:39:
[...]

Extra print is niet nodig voor Heishamon.
Anti-legionellarun kun je forceren, maar als je daar meer info over wil, zou ik de vraag stellen in het Heishamon topic.
Buffervat hangt af van de rest van je systeem. Als je vloerverwarming in je hoofdvertrek zonder naregeling hebt, is het vrijwel zeker niet nodig.
Dank, dan gaat de print van de offerte af.

Heb geen vloerverwarming behalve op badkamer en wc. Wil niet of nauwelijks naregelen, in het huis hangen 14 radiatoren van verschillende maten.
Geloof dat er genoeg inhoud is eerlijk gezegd.maar zal het eens narekenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukeenvana
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:28
Wie gebruikt er in zijn/haar Panasonic WP de uitbreidingsprint CZ-NS6P?

Zo ja, wil je met mij in een ander topic over van gedachten willen wisselen?

PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:30
dukeenvana schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:09:
Wie gebruikt er in zijn/haar Panasonic WP de uitbreidingsprint CZ-NS6P?

Zo ja, wil je met mij in een ander topic over van gedachten willen wisselen?
Zijn we hier nu ook al een CZ-NS6P datingsite ^) <3 ;)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukeenvana
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:28
blb4 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:08:
[...]

Zijn we hier nu ook al een CZ-NS6P datingsite ^) <3 ;)
Niet nuttig.

PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
Even 2 vraagjes, de belangrijkste eerst :+

Ik heb heima 32 koppelingen, en heb een 32mm uponor persbek besteld, er van uitgaande dat ik daar alles mee kan persen. Maar nu was ik aan t googelen en lijkt het toch dat ik de heima koppelingen niet met de uponor persbek kan persen, eerst stond er op de heima site volgens mij dat dit wel kon, maar kan het nu nergens meer vinden... Iemand ervaring met uponor persbek op heima koppelingen?

En de 2e vraag,
Kan ik toegang hebben tot de warmtepomp van iemand anders via de service cloud, en kan die gene zelf dan ook toegang hebben via service cloud? Dus kan je 2 mensen toegang geven?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gyjo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-09 20:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVSGPM0Ros52jLaqyzQWsMAxetI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BYyNlHJ258SMfBtOc1PuA4o2.png?f=fotoalbum_large
Dit staat bij Heima24 op de website bij de koppelingen. Dit moet dus wel lukken met een U bek. Heb ze zelf met TH bek geperst.

Dat tweede ben ik vrij zeker van dat dit kan, maar er zitten hier betere experts die je dat met 100% zekerheid kunnen vertellen.

[ Voor 5% gewijzigd door gyjo op 18-07-2025 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:44

hnq

gyjo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:00:
[Afbeelding]
Dit staat bij Heima24 op de website bij de koppelingen. Dit moet dus wel lukken met een U bek. Heb ze zelf met TH bek geperst.

Dat tweede ben ik vrij zeker van dat dit kan, maar er zitten hier betere experts die je dat met 100% zekerheid kunnen vertellen.
Uponor profiel is UP en dus niet U.. Voor de Heima perskoppelingen heb je dus echt TH nodig.
Installateursaccount kan maar voor 1 installateur.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathan31
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14-09 16:25
Hallo, bezig met een monoblock bibloc warmtepomp van Panasonic. Nu is mijn vraag , als je de buiten unit in de achtertuin hebt staan en je leidingen via een mantelbuis gaat naar de kruipruimte. Heeft dan vorst beveiliging wel nut? Ivm hoogte verschil leidingen.

Alvast bedankt voor de reactie,
Mvg Nathan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:26
Nathan31 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:18:
Hallo, bezig met een monoblock bibloc warmtepomp van Panasonic. Nu is mijn vraag , als je de buiten unit in de achtertuin hebt staan en je leidingen via een mantelbuis gaat naar de kruipruimte. Heeft dan vorst beveiliging wel nut? Ivm hoogte verschil leidingen.

Alvast bedankt voor de reactie,
Mvg Nathan.
Gaat er toch om dat de unit leeg kan lopen en dat doet die wel

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:58
Ik wil via een 12 volt print relais kunnen schakelen tussen twee 'outdoor-sensors'..één voor koelen en één voor verwarmen.
Is er ergens op de hoofdprint van een 7H 12 volt beschikbaar? anders wordt het een losse 12 volt voeding inbouwen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:26
natural colour schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:44:
Ik wil via een 12 volt print relais kunnen schakelen tussen twee 'outdoor-sensors'..één voor koelen en één voor verwarmen.
Is er ergens op de hoofdprint van een 7H 12 volt beschikbaar? anders wordt het een losse 12 volt voeding inbouwen.
Wat is daar het nut van? Ik neem aan dat die gewoon beiden de actuele temperatuur weergeven, of wil je dat manipuleren?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:58
Maikie18 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:56:
[...]

Wat is daar het nut van? Ik neem aan dat die gewoon beiden de actuele temperatuur weergeven, of wil je dat manipuleren?
Ik manipuleer inderdaad de out-door sensor tijdens koelen, ik heb dat nu in een 'probeer' opstelling draaiend, nu nog inbouwen.

Het zou met Heishamon direct kunnen, maar dat is niet mijn terrein van kennis.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
natural colour schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:44:
Op External Control, CN-4 pin 1 staat 12V. Denk eraan dat je snel en toch netjes schakelt. Na 5s krijg je F36 abnormal outdoor sensor. Een condensatortje over de sensor zal geen kwaad kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens mij weet ik het antwoord wel, maar even voor de zekerheid: zit er in de in-boiler verwarmingsspiraal bij Panansonic (specifiek de PAWT-200H-XL-LE1) een maximaaltemperatuurbeveiliging die op ongeveer 82 graden staat ingesteld?

En kun je die op een wat hogere temperatuur tweaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerto87
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-08 10:38
Goedemiddag allen,

Ik heb al een hele poos lopen zoeken, maar ik kan er maar niet achter komen wat het thermische (ideale omstandigheden) modulatiebereik van de pansonic R290 monoblocken is, zowel 7 als 9 kW. Tussen deze twee modellen twijfel ik. Heeft iemand deze info paraat, op de site van panasonic is dit ook niet te vinden.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
Maasluip schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:26:
Volgens mij weet ik het antwoord wel, maar even voor de zekerheid: zit er in de in-boiler verwarmingsspiraal bij Panansonic (specifiek de PAWT-200H-XL-LE1) een maximaaltemperatuurbeveiliging die op ongeveer 82 graden staat ingesteld?

Specefiek voor jouw boiler weet ik niet, maar mijn 300l Panasonic boiler heeft op het element een draaiknop je zitten waarmee je de temp hoger en lager kan zetten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:21

martijn v o

Certified by Enphase.

nee er zit helemaal geen beveiliging op deze boiler. Zelf een inlaatcombinatie plaatsen en als je een electrisch element erbij neemt dan zijn die vaak instelbaar EN hebben een maximaal thermostaat vaak op 90 graden.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruudvd
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:05
gerto87 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:46:
Goedemiddag allen,

Ik heb al een hele poos lopen zoeken, maar ik kan er maar niet achter komen wat het thermische (ideale omstandigheden) modulatiebereik van de pansonic R290 monoblocken is, zowel 7 als 9 kW. Tussen deze twee modellen twijfel ik. Heeft iemand deze info paraat, op de site van panasonic is dit ook niet te vinden.

Groeten
Zelf (nog) geen L serie, maar kwam wel wat tegen hier: https://www.photovoltaikf...-leistungsdiagramm-planu/

Volgens de users daar zat de 7kW op minimaal 340-400W (2500W thermisch) en de 9kW 440-600W. Voor exacte data kun je het forum doorspitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Maasluip schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:26:

Panasonic boilers hebben een typenummer PAW-T20enz. Jouw (horizontale?) boiler is een Nexus met een 1-1/2" bus voor een stookelement. Welk dat precies is hangt van je leverancier af. En zoals martijn schrijft hebben die meestal een instelbare thermostaat en vaste beveiliging in serie met het element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

martijn v o schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:15:
nee er zit helemaal geen beveiliging op deze boiler. Zelf een inlaatcombinatie plaatsen en als je een electrisch element erbij neemt dan zijn die vaak instelbaar EN hebben een maximaal thermostaat vaak op 90 graden.
Er zit dus een elektrisch element in. Geen idee of dat wel of niet standaard is.
Ik kan de boiler dus verwarmen met de WP (tot 50 graden), COP 1 met de WP (tot 65 via de app, verwarming gebeurt dus via de buitenunit) en met een elektrisch element in de boiler.

Het leuke daarvan is dat dat element maar 1,5 kW is en ik die dus met een Homewizard energyplug kan schakelen op basis van hoeveel ik teruglever met de zonnepanelen. Maar hij gaat dus niet verder dan 82 graden terwijl de plug gewoon aan blijft staan (ik heb er zelf een ds18b20 in zitten die ik uitlees).
De app zegt dan trouwens nog maar iets van 60 graden, die zal wel een sensor op een andere hoogte hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

En zit er op het element ook een draaiknopje?

Ikzelf heb een boiler ook met een element waarwan ik de temperatuur kan instellen tot 80 graden. Het element is ook 1,5 kW.
Wat is dan nog extra gedaan heb is een laadpomp genomen (zo'n kleintje van Grundfos) dat as de boiler wordt geladen laat ik die pomp ook lopen zodat de hele boiler op dezelfde temperatuur is, en dat uiteraard ook bij een legionella run. Pompje haalt het uit de warme kant en suppleert het weer in de koude kant net achter de inlaatcombinatie (in stromingsrichting gezien dan).

Voordelen laadpomp:
- hele boiler dezelfde temperatuur
- betere legionella run
- grotere energie inhoud
Nadelen:
- kost extra geld en extra montage
- schakelen via een slim systeem is wel wenselijk want als de boiler ontlaad wil je natuurlijk weer juist niet mengen.

Ik heb zelf deze, wat minder vermogen om inderdaad met PV panelen te kunnen voeden:
https://www.profishop.com...ehk-g112ab01?fs=353006854

[ Voor 14% gewijzigd door martijn v o op 06-08-2025 10:53 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

martijn v o schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:45:
En zit er op het element ook een draaiknopje?
Ik zal eens kijken. De boiler is inderdaad liggend en ligt onder het schuine dak en het element zit aan de achterkant dus lastig te bereiken. Maar eerder meen ik alleen twee schroeven gezien te hebben, zeker niet zo'n draaiknop als op het element dat je linkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Zou goed kunnen hoor, ze zijn er met regelaar en dus knopje maar ook zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 22:24
Mijn 7K had donderdag een H42 error tijdens de DHW run. Compressor heeft 5min gelopen en is daarna in deze fout gekomen.

DHW run heb ik om 14:00, buitenunit staat in de zon en het was natuurlijk behoorlijk warm.

Heb vanmorgen foutmelding gereset en opnieuw een DHW run gedaan, geen probleem.

H42 error kan tekort aan koudemiddel zijn maar ook outdoor pipe temperature meer dan 26 graden 5min na start. Dat laatste lijkt het geval te zijn. Meer mensen met soortgelijke problemen? Kan dit een koudemiddel tekort zijn?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
Ze komen hier binnenkort de L series installeren.
Nu wordt er geen extra thermostaat geleverd naast diegene op de binnen unit.

Klopt het dat ik beneden gewoon een aan/uit honeywell round thermostaat kan gebruiken (of in mijn geval de wireless variant)? Of deze: Emos P5616OT ?
Moet openherm ondersteund worden?

(slimmigheden ga ik via heishamon/homeassistant doen dus geen smart thermostat nodig)

[ Voor 21% gewijzigd door ctrl-tab op 20-08-2025 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
ctrl-tab schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:10:
Ze komen hier binnenkort de L series installeren.
Nu wordt er geen extra thermostaat geleverd naast diegene op de binnen unit.

Klopt het dat ik beneden gewoon een aan/uit honeywell round thermostaat kan gebruiken (of in mijn geval de wireless variant)? Of deze: Emos P5616OT ?
Moet openherm ondersteund worden?

(slimmigheden ga ik via heishamon/homeassistant doen dus geen smart thermostat nodig)
Je wilt een thermostaat die inschakelt als het binnen koud wordt, en uitschakelt als het warm wordt. Dat klinkt simpel, maar veel thermostaten doen aan tijd proportionele modulatie waarbij ze bv iedere 20 minuten inschakelen. Die zijn niet geschikt. Volgensmij doen de simpele Honeywells dat ook (?).

In de TS en in het hele topic worden genoeg suggesties gedaan voor een juiste thermostaat, emos komt vaak voorbij.

OpenTherm thermostaten zijn niet aan/uit, dus die werken niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Nu online
ctrl-tab schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:10:
Ik kan je https://github.com/edterbak/NodeRed_Heishamon_control aanbevelen. Daar zit de RTC functie in. https://desticz.nl/rtc-oftwel-room-temperature-correction/
Verder heb je nog een Zigbee ontvanger nodig en één of meer temperatuur sensoren.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

• Nathan31
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14-09 16:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96vfiVHJq1r4Rr7aV7cKyXDWwU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkDgPhS3EQkr9L3BoHSgpPGz.jpg?f=fotoalbum_large

Waar dient de aansluiting zone 1 room sensor voor ? Bij de L serie warmtepomp van Panasonic.
Als ik deze niet aangesloten heb krijg ik een foutcode dat deze sensor ontbreekt. Is het puur een sensor voor info voor het systeem? En naregeling/slimme thermostaten van bv wavin sentio , tech , danfoss , tado , honeywell die kunnen aangesloten worden op de room thermostaat 1 aansluiting neem ik dan aan.

Alvast bedankt voor info.
Groet Nathan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:44

hnq

Nathan31 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:10:
[Afbeelding]

Waar dient de aansluiting zone 1 room sensor voor ? Bij de L serie warmtepomp van Panasonic.
Als ik deze niet aangesloten heb krijg ik een foutcode dat deze sensor ontbreekt. Is het puur een sensor voor info voor het systeem? En naregeling/slimme thermostaten van bv wavin sentio , tech , danfoss , tado , honeywell die kunnen aangesloten worden op de room thermostaat 1 aansluiting neem ik dan aan.

Groet Nathan.
Ik gok dat je systeeminstelling op 'Thermistor' staat.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Nathan31 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:10:
[Afbeelding]

Groet Nathan.
Je kunt 3 thermostaten gebruiken en als installateur instellen onder het menupunt Systeeminstellingen> Zone & sensor> Sensor:

1. Ruimtethermostaat > Extern. Hier gaat het om een schakelende thermostaat op de thermostaat aansluiting 1. Het schakelcontact en de kabel moeten geschikt zijn voor 230V, want dat staat op die aansluiting.

2. Ruimtethermostaat > Intern. Hier gaat het om een software thermostaat van de warmtepomp waarvan de sensor in de afstandsbediening zit, en die bediend wordt op de afstandsbediening.

3. Ruimtesensor. Hier gaat het om dezelfde software thermostaat als onder 2, maar dan met een sensor in de te verwarmen ruimte en ook bediend vanaf de afstandsbediening. Alleen mag die dan ergens anders hangen of zitten. Bijvoorbeeld in de meterkast of machinekamer buiten bereik van onbevoegden.

De software thermostaat is ook te bedienen middels de cloud of de weektimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
Ik heb al een aantal jaren een Panasonic T-cap 9KW warmtepomp over het algemeen naar volle tevredenheid. Er zijn twee zaken die ik dit stookseizoen zou willen aanpakken:
1) Rekening houden met dynamische prijzen - ik heb sinds juli een dynamisch energiecontract. Tot nu toe heb ik simpelweg met een timer ingeschakeld wanneer de WP warmwater mag maken (op basis van de over het algemeen goedkoopste uren in deze periode). Dat verschilt alleen natuurlijk per seizoen en werkt niet lekker op de langere termijn. Ik zou dat graag slimmer willen inregelen, zonder zelf te veel te moeten klooien met bijvoorbeeld Home-Assistent. Ik zoek daar dus min of meer een plug-and-play optie voor. Nu zag ik dat Tado komt met dit concept. Zou dit een oplossing kunnen zijn voor mijn probleem? Investering is natuurlijk best fors (helemaal omdat ik nog best wat radiatoren heb, zie verderop).
2) ik verwarm met mijn warmtepomp feitelijk twee huizen die verbonden zijn met een halletje. Beide huizen zijn vrij goed geïsoleerd, maar het afgiftesysteem verschilt. Het voorste huis heeft radiatoren (vorig seizoen vervangen voor T33 voor meer vermogen) en het achterste huis heeft vloerverwarming. In het achterste huis hangt de thermostaat. In de praktijk blijkt met name op koudere dagen dat het achter aangenaam warm blijft (wss vanwege de buffer ook in de vloer) en achter het best wel afkoelt (helemaal als de pomp warm water aan het maken is). Het liefst zou ik de aanvoertemperatuur voor dan wat hoger hebben dan achter. Ik heb de aanvoertemperatuur nu relatief hoog staan, met een open verdeler voor de vloerverwarming, zodat de verdeler wat bijmengt, zodat de temperatuur die in de vloer gaat niet te hoog wordt. (Hoe) zou ik dit op een slimme manier kunnen oplossen (zonder het afgifte systeem volledig te veranderen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean88?
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:19
1) Rekening houden met dynamische prijzen - ik heb sinds juli een dynamisch energiecontract. Tot nu toe heb ik simpelweg met een timer ingeschakeld wanneer de WP warmwater mag maken (op basis van de over het algemeen goedkoopste uren in deze periode). Dat verschilt alleen natuurlijk per seizoen en werkt niet lekker op de langere termijn. Ik zou dat graag slimmer willen inregelen, zonder zelf te veel te moeten klooien met bijvoorbeeld Home-Assistent. Ik zoek daar dus min of meer een plug-and-play optie voor. Nu zag ik dat Tado komt met dit concept. Zou dit een oplossing kunnen zijn voor mijn probleem? Investering is natuurlijk best fors (helemaal omdat ik nog best wat radiatoren heb, zie verderop).
Toevallig, wilde ik net dezelfde vraag hier stellen. Wat is nou echt een goeie oplossing om dit goed te regelen.
Liefste in het Victron VRM systeem.

Of of ik iemand kan vragen voor hulp voor de integratie in Home Assistent of Heishamon . Daar wil ik best voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Droplollie schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:43:
Ik heb al een aantal jaren een Panasonic T-cap 9KW warmtepomp over het algemeen naar volle tevredenheid. Er zijn twee zaken die ik dit stookseizoen zou willen aanpakken:
2) ik verwarm met mijn warmtepomp feitelijk twee huizen die verbonden zijn met een halletje. Beide huizen zijn vrij goed geïsoleerd, maar het afgiftesysteem verschilt. Het voorste huis heeft radiatoren (vorig seizoen vervangen voor T33 voor meer vermogen) en het achterste huis heeft vloerverwarming. In het achterste huis hangt de thermostaat. In de praktijk blijkt met name op koudere dagen dat het achter aangenaam warm blijft (wss vanwege de buffer ook in de vloer) en achter het best wel afkoelt (helemaal als de pomp warm water aan het maken is). Het liefst zou ik de aanvoertemperatuur voor dan wat hoger hebben dan achter. Ik heb de aanvoertemperatuur nu relatief hoog staan, met een open verdeler voor de vloerverwarming, zodat de verdeler wat bijmengt, zodat de temperatuur die in de vloer gaat niet te hoog wordt. (Hoe) zou ik dit op een slimme manier kunnen oplossen (zonder het afgifte systeem volledig te veranderen)?
Punt 2/
Flow naar vloerverwarming knijpen en eventueel in voorhuis thermostaatknoppen monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
BarryH schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:48:
[...]

Punt 2/
Flow naar vloerverwarming knijpen en eventueel in voorhuis thermostaatknoppen monteren
Hoe kan ik dat slim doen? Alle groepen op de verdeler wat dichter draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Droplollie schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:46:
[...]

Hoe kan ik dat slim doen? Alle groepen op de verdeler wat dichter draaien?
Bijvoorbeeld.
Of kijken of er voetventielen zijn bij de radiatoren die verder open kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Je kunt de warmtepomp uitbreiden met een uitbreidingsprint CZ-NS4P en de vv verdeler uitbreiden of vernieuwen. Dan kun je de huizen echt afzonderlijk besturen met eigen aanvoertemperatuur en ruimtetemperatuur:
FransvWoerkom in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers
Mijn advies in volgorde van urgentie;

-Maak voor je vloer er in iedergeval een gesloten verdeler van (dus zonder menging en zonder pomp) kijk voor goedkope modellen eens op heima24.de en die twee buizen kun je vaak zo de euro conus koppelingen van de huidige slangen op overzetten
-voor het onbalans in warmte moet je idealiter je afgifte vergroten daar waar het te koud blijft. Dit zal je rendement ook vergroten en de kosten verlagen. Net als mijn eerste punt zal doen. Weet dat elke graad ta verhoging een 2.5% efficientie kost. Een extra radiator of een echte ltv radiator als geen ruimte hebt voor extra. Let op bijna altijd verdien je dit gewoon terug op de lange termijn.
Kun je geen extra afgifte creëeren dan zal de te warme ruimte moeten knijpen. Al is dat niet ideaal want dat kost je afgifte en verlaagt de efficientie.

Voor je vraag over dynamisch zijn er drie opties, onderstaand van sumpel naar complex;
-gebruik het klokprogramma van je thermostaat en skip de koude EN de dure uren. Elke dag heeft bijna dezelfde 3-4 uren die je absoluut wil vermijden. Dit kost je niks en dekt 80% van doel al
-koop de uitbreidingsprint en ga met elk willekeurige ems de smart grid aansturen naar wens
-koop een heishamon en verdiep je in de wereld van Home Assistant (let op je hebt er een hobby bij 😜)

Succes met je stappen en begin vooral bovenaan 👌🤙

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean88?
[b]ErikVers schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:14:.

Voor je vraag over dynamisch zijn er drie opties, onderstaand van sumpel naar complex;
-gebruik het klokprogramma van je thermostaat en skip de koude EN de dure uren. Elke dag heeft bijna dezelfde 3-4 uren die je absoluut wil vermijden. Dit kost je niks en dekt 80% van doel al
-koop de uitbreidingsprint en ga met elk willekeurige ems de smart grid aansturen naar wens
-koop een heishamon en verdiep je in de wereld van Home Assistant (let op je hebt er een hobby bij 😜)
Welke uitbreidingsprints bedoel je dan. Heb je een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Dean88? schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:31:
[...]

Welke uitbreidingsprints bedoel je dan. Heb je een linkje?
Er is er maar eentje per model 😜

Als je mij het model warmtepomp aangeeft kan ik je wel de juiste print plaat noemen.

Ps; ik zou eerst gewoon met bloktijden gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean88?
ErikVers schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:46:
[...]

Er is er maar eentje per model 😜

Als je mij het model warmtepomp aangeeft kan ik je wel de juiste print plaat noemen.

Ps; ik zou eerst gewoon met bloktijden gaan werken.
Ik heb de: WH-MXC09H3E8

Met bloktijden ga ik ook proberen. Maar liefste wat slimmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Dean88? schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:08:
[...]

Ik heb de: WH-MXC09H3E8

Met bloktijden ga ik ook proberen. Maar liefste wat slimmer.
Een H type heeft dezelfde als voor de J. Let wel op dat uit mijn hoofd je ook een extra temp sensor voor watertemp dan moet plaatsen. Ga uit van een €350,- excl arbeid en is de CZ-NS4P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gjtje
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:21
Mede tweakers,

Ik ga het gedrag van mijn standaard Panasonic thermostaat met monoblock warmtepomp type J 9kW niet begrijpen. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Ik heb de thermostaat 4 graden boven de gemeten kamer temperatuur ingesteld (voor test) maar de pomp slaat niet aan. Welke instelling heb ik niet juist staan? Tevens zou ik graag in de service cloud de taal naar engels hebben, aangezien de vertaling wat verwarrend is. Wie weet hoe ik dat anders instel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diWif_W2aQgFmrYW8hDwHt5MRJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDBA8zvK384u4x9r5sVFMNPK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydp-FoM3tvII8UZJwFhOSYFkhKA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/reU1WD4ccnr9Xz5rPpmdXQd2.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0EnVFujZS65UsDQHHIXsOA3pOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhbsapDXCvmi8sk3xZNruOuE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Gjtje schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:54:
Mede tweakers,

Ik ga het gedrag van mijn standaard Panasonic thermostaat met monoblock warmtepomp type J 9kW niet begrijpen. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Ik heb de thermostaat 4 graden boven de gemeten kamer temperatuur ingesteld (voor test) maar de pomp slaat niet aan. Welke instelling heb ik niet juist staan? Tevens zou ik graag in de service cloud de taal naar engels hebben, aangezien de vertaling wat verwarrend is. Wie weet hoe ik dat anders instel?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
volgens mij moet je "watertemperatuur voor verwarming aan" op stooklijn zetten (direct is volgens mij dat de watertemperatuur door de buitentemperatuur bepaald wordt, dus ouderwets WAR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
Gjtje schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:54:
Mede tweakers,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het “probleem” is je ingestelde target; de wens water temp. je hebt nu hem op direct 24 staan. Dan gaat je compressor pas aan als je water daar ruim onder is gekomen. Dit is één van de redenen dat ik met een panasonic altijd adviseer niet onder de 26 in te stellen. Daarnaast zou ik niet op direct maar juist hem op weersafhankelijk (WAR) instellen. Dan volgt de afgifte grotendeels je warmteverlies. Bijvoorbeeld dus 26 bij 15 buiten en 32 bij -5

Suc6 👍

Ps de taal kun je in je browser instellen.
Ps2 de deltaT voor een warmtepomp kun je het beste op 5 instellen. Om economische redenen en geluidsissues te voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 15-09-2025 21:55 ]

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste