Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:58

dof

FransvWoerkom schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:38:
[...]

Er is toch niet veel hoogteverschil tussen je vul/meetpunt en je wamtepomp?
Nee, zelfde hoogte. Vulpunt (en drukmeter) zit maar 1,5 mtr achter Pana aansluiting.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:01
dof schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:50:
[...]

Thanks voor de uitleg.

Dan is het wat curieus, want als m'n druk van 2 Bar naar 1 Bar terugvalt, en ik het bijvul tot (over) 2 Bar, dan gaat er zeker geen drie liter in, meer iets van een halve of hele liter max (kraan hoeft maar even aan).

Misschien dat ik het interne expansievat maar eens moet checken, want ik begin te vermoeden dat daar wat aan de hand is. De J service manual geeft op bldz 149 wel iets info over interne expansievat, maar veel hulp geeft dat niet. Ook staat daar iets over "... Adjustment of the initial pressure of the expansion vessel ...", maar niet waar je dat moet doen.

Ik heb hier in huis nog nergens iets van water lekkage kunnen vinden. In het monoblok nog niet gecheckt. Nu het mooier weer is, moet dat maar een keertje.
Volgens de wet van Boyle zou ‘t 3 liter moeten zijn. Als ‘t echt veel minder is zou dat een teken zijn dat er iets mis is met ‘t geïntegreerde expansievat; bv lagere voordruk of lek membraan.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-05 14:26
dof schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:39:
'k Heb ook een beetje last van drukverlies in m'n 9 J installatie...

De 9j nu twee jaar in gebruik en werkt verder prima. Vorig najaar bij wat verbouwing en opruiming van oude cv leidingen en dito vernieuwing heb ik er ook een oud (denk 18 ltr) expansievat uitgehaald. Sindsdien merk ik dat bij het vullen het wat schokkerig reageert (zit natuurlijk maar een klein expansievaatje in de monoblok zelf) en ook snel van zeg 1 bar weer op 2 bar zit, c.q. er gaat niet veel water in. En laatste tijd loopt het van 2 bar naar 1 bar in zeg 1 a weken tijd, waarna ik het dan maar weer even bijvul.

Wellicht is er een lekje of ergens ventiel niet goed dicht, maar nog niks gevonden tot nu toe. Maar ik zit er nu toch aan te denken om maar weer een normaal expansievat te monteren omdat die - met b.v. standaard 18 ltr - het toch wat langer rustiger houdt. En zoiets kost ook niet veel en (in kruipruimte) heb ik ook wel plaats.
Een automatische bijvuller kan natuurlijk ook, maar dat lijkt me wat te omslachtig en heeft m.i. wat nadelen bij calamiteiten.

Iemand zelfde ervaringen? Wat zouden jullie doen?
Ik heb dezelfde ervaring met mijn 9j, ik heb het idee dat er meer iets van een liter nodig is om van 1 naar 2 naar te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Tinkerer84 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:00:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring met mijn 9j, ik heb het idee dat er meer iets van een liter nodig is om van 1 naar 2 naar te gaan.
Volgens mij is dat lastig in te schatten, misschien bij een volgende x bijvullen de watermeter ff voor en na opnemen? En dan huisgenoten ff verbieden water te gebruiken 😀.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-04 13:09
ErikVers schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 00:04:
[...]

Lastig vanaf deze foto te beoordelen.
Er zijn wat oudere generaties die bedraad en aan de muur gingen, die moet je niet hebben.
Wat wel?
-kubus thermo draadloos
-relais erbij die 230v kan schakelen
-aan/uit variant.

Zoiets dus https://amzn.eu/d/b6OlEO7 en zou zelf de gok niet nemen met gebruikt of je moet niet goed geld terug kunnen vastleggen vooraf.

[Afbeelding]
@ErikVers ik heb die van Amazon indiddels binnen maar weet niet goed hoe deze aan te sluiten cn2 of cn4? Kun je aangeven wat nu de juiste aansluiting is hiervan?

En dan in service cloud omzetten naar externe thermostaat?

[ Voor 3% gewijzigd door Fantastic_fox op 30-03-2025 14:11 ]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:32
Fantastic_fox schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:11:
[...]

@ErikVers ik heb die van Amazon indiddels binnen maar weet niet goed hoe deze aan te sluiten cn2 of cn4? Kun je aangeven wat nu de juiste aansluiting is hiervan?

En dan in service cloud omzetten naar externe thermostaat?
Die daar waar Extern thermostat op je print staat 😜🫡😂

Extern signal is voor een netbeheerders functie bedacht.

Omzetten doe ik altijd op de controller maar inderdaad en uiteraard van intern omzetten naar extern anders doet hij niks met je externe thermostaat 👍

Ps welke draad waarop gebruik svp de zoekfunctie, dit is in dit topic regelmatig voorbij gekomen in tekst en afbeelding.

[ Voor 22% gewijzigd door ErikVers op 30-03-2025 14:22 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

blb4 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 01:02:
[...]

Volgens de wet van Boyle zou ‘t 3 liter moeten zijn. Als ‘t echt veel minder is zou dat een teken zijn dat er iets mis is met ‘t geïntegreerde expansievat; bv lagere voordruk of lek membraan.
Als ik een AI vraag, komt ie met 2 liter (zie onder) , maar ook dan heb ik het idee dat er veel minder water in gaat. Ik zie dat @Tinkerer84 soortgelijke ervaring heeft. Misschien moet ik eens aftappen van 2 naar 1 bar en dat opvangen, want dat is makkelijker te meten dan wat je er in stopt...

---- uitleg van AI vriendje (even als plaatje i.v.m. formules) -----
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBoSpXV3WcDHM_bLss0tLIThtdo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UkmpcCzoJx1JwsgzNjOlRHBz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy55
  • Registratie: September 2024
  • Nu online
Gebruik de pana bijgeleverde controller , beetje vervelend is dat ie niet naar zomer/winter tijd gaat , is daar een instelling voor ?
Of is manueel de enige mogelijkheid ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-05 15:26
dof schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:47:
[...]

Als ik een AI vraag, komt ie met 2 liter (zie onder) , maar ook dan heb ik het idee dat er veel minder water in gaat. Ik zie dat @Tinkerer84 soortgelijke ervaring heeft. Misschien moet ik eens aftappen van 2 naar 1 bar en dat opvangen, want dat is makkelijker te meten dan wat je er in stopt...

---- uitleg van AI vriendje (even als plaatje i.v.m. formules) -----
[Afbeelding]
Bijna goed. Alleen dat AI vriendje vergist zich met de term adiabatisch. Dat betekent dat er geen warmte wordt uitgewisseld met de omgeving en dat dus door samendrukking het gas heter wordt en dus de druk nog hoger. Uit de rest van het verhaal lijkt dat P x V =constant. Dan moet de temperatuur constant zijn en is het een isotherm proces. AI valt door de mand met een interessant en deskundig klinkende term die onjuist en overbodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

FransvWoerkom schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:49:
[...]

Bijna goed. Alleen dat AI vriendje vergist zich met de term adiabatisch. Dat betekent dat er geen warmte wordt uitgewisseld met de omgeving en dat dus door samendrukking het gas heter wordt en dus de druk nog hoger. Uit de rest van het verhaal lijkt dat P x V =constant. Dan moet de temperatuur constant zijn en is het een isotherm proces. AI valt door de mand met een interessant en deskundig klinkende term die onjuist en overbodig is.
Mooi, dank voor je correctie _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
dof schreef op zondag 30 maart 2025 @ 23:20:
[...]

Mooi, dank voor je correctie _/-\o_
Mijn kennis kwam ook niet meer volledig uit mijn eigen grijze massa hoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-05 21:31
Afgelopen donderdagavond begon m'n warmtepomp een vreemd geluid te maken, maar leek wel gewoon nog te werken. Voor de zekerheid toch maar even de stroom eraf en erop gezet en het vreemde geluid was weer weg.

Afgelopen zaterdagavond kwam de warmtepomp in een storing: F15 - Blokkade ventilator motor. De unit zit in een DHPS HydroTop dus heb ik even de "slurf" eraf gehaald en gekeken of de motor niet daadwerkelijk geblokkeerd was. Dit was niet het geval, maar de "reset" op het display werkte niet. Uiteindelijk de stroom er weer afgehaald en opnieuw op gezet en nu werkte het weer.

Alleen sinds vanmorgen maakt de warmtepomp weer een raar geluid. Deze keer opgenomen: YouTube: Panasonic warmtepomp - Raar geluid - F15 Foutcode

Iemand toevallig dit "probleem" ook al gehad en opgelost? Het aangewezen onderhoudsbedrijf wil alleen langskomen als ik een contract afsluit en geeft aan dat de garantie al verlopen is (ondanks dat de oplever- en installatiedatum nog geen 2 jaar geleden is)

Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
newz schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:16:
Afgelopen donderdagavond begon m'n warmtepomp een vreemd geluid te maken, maar leek wel gewoon nog te werken. Voor de zekerheid toch maar even de stroom eraf en erop gezet en het vreemde geluid was weer weg.

Afgelopen zaterdagavond kwam de warmtepomp in een storing: F15 - Blokkade ventilator motor. De unit zit in een DHPS HydroTop dus heb ik even de "slurf" eraf gehaald en gekeken of de motor niet daadwerkelijk geblokkeerd was. Dit was niet het geval, maar de "reset" op het display werkte niet. Uiteindelijk de stroom er weer afgehaald en opnieuw op gezet en nu werkte het weer.

Alleen sinds vanmorgen maakt de warmtepomp weer een raar geluid. Deze keer opgenomen: YouTube: Panasonic warmtepomp - Raar geluid - F15 Foutcode

Iemand toevallig dit "probleem" ook al gehad en opgelost? Het aangewezen onderhoudsbedrijf wil alleen langskomen als ik een contract afsluit en geeft aan dat de garantie al verlopen is (ondanks dat de oplever- en installatiedatum nog geen 2 jaar geleden is)
Heb je er een panfluit en een trombone ingelegd of zo :? . Dit klinkt niet normaal idd. Lijkt mij een lager dat naar z'n grootje is. Dat mag niet gebeuren na 2 jaar, zo'n WP moet veel langer zonder problemen functioneren. Na 2 jaar moet jij aantonen dat jij er niets vreemds mee gedaan hebt en dan moet degene die jou die WP geleverd heeft dit kosteloos repareren. Dat is je wettelijke garantie (niet te verwarren met fabrieksgarantie van vaak maar beperkte duur). Wettelijke garantie kent geen strikte looptijd, dat is afhankelijk van wat je mag verwachten. Wel is 't zo dat je dit recht dus hebt maar dat 't helaas vaak wat overredingskracht kost om 't ook te krijgen.

toevoeging: ik zie dat die van jou in een hydrotop staat, dat ding is dus niet door jou zelf geplaatst. Nieuwbouwwoning? Dan neem ik aan dat je bij de projectontwikkelaar of bouwbedrijf moet wezen, afhankelijk van wie jij dat huis hebt gekocht.

[ Voor 9% gewijzigd door blb4 op 31-03-2025 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:33

Carboy54

Duurzaamheid coach

newz schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:16:

Door DHPS als distributeur geleverd aan jouw installateur en geen grijze import? Dan is dat gewoon garantie hoor.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibow28
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:45
Ik woon in een nieuwbouwwoning welke in 2019 is opgeleverd. Gasloos en voorzien van zonnepanelen en een Panasonic WH-ADC0309H3E5 warmtepomp. Van de week kwam ik erachter dat de warmtepomp lekt. Lang verhaal in het kort is dat er geen garantie meer is en dat ik het zelf mag oplossen. Ik heb de kappen eraf gehaald en voor wat ik heb kunnen zien lijkt de boiler lek te zijn bij een lasnaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXqfmghxGCK5wJucBB3PQGk6CoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCIP2YaDo40Oy9L6N4cZG7gD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YG8NeBGjzfZHG17DdjegeoVvqZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNDbxvg7bVdWLyaKJ9teEGAX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEsVZsvuGg9eJr3ohs70CbybG-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ca2QxcUe1mf1YG2v2Vb0w2TU.jpg?f=fotoalbum_large

Een offerte-aanvraag leert mij dat het vervangen van de binnenunit enkel mij ruim €5000 gaat kosten. Enkel de boiler vervangen zou niet mogelijk zijn. Het beste is om de gehele unit te vervangen is mij verteld door de leverancier. Heb ik nog andere mogelijkheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:48
ibow28 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:00:
Ik woon in een nieuwbouwwoning welke in 2019 is opgeleverd. Gasloos en voorzien van zonnepanelen en een Panasonic WH-ADC0309H3E5 warmtepomp. Van de week kwam ik erachter dat de warmtepomp lekt. Lang verhaal in het kort is dat er geen garantie meer is en dat ik het zelf mag oplossen. Ik heb de kappen eraf gehaald en voor wat ik heb kunnen zien lijkt de boiler lek te zijn bij een lasnaad.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een offerte-aanvraag leert mij dat het vervangen van de binnenunit enkel mij ruim €5000 gaat kosten. Enkel de boiler vervangen zou niet mogelijk zijn. Het beste is om de gehele unit te vervangen is mij verteld door de leverancier. Heb ik nog andere mogelijkheden?
Ik denk dat je contact moet opnemen met Panasonic Nederland.
Europalaan 28E 5232 BC ’s-Hertogenbosch Telefoon: +31 73 640 25 02 want feitelijk mag je deze constructiefouten niet verwachten en kijken met welke oplossing zij komen.
Voor technische ondersteuning met betrekking tot airconditioning en warmtepompen kunt u contact opnemen met de technische helpdesk van Panasonic:Panasonic Verwarming en Koeling Technische Helpdesk Panasonic Telefoon: +31 73 640 25 36
Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag, 08:00 tot 17:00 uur

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
clodders schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:44:
[...]

Ik denk dat je contact moet opnemen met Panasonic Nederland.
Europalaan 28E 5232 BC ’s-Hertogenbosch Telefoon: +31 73 640 25 02 want feitelijk mag je deze constructiefouten niet verwachten en kijken met welke oplossing zij komen.
Voor technische ondersteuning met betrekking tot airconditioning en warmtepompen kunt u contact opnemen met de technische helpdesk van Panasonic:Panasonic Verwarming en Koeling Technische Helpdesk Panasonic Telefoon: +31 73 640 25 36
Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag, 08:00 tot 17:00 uur
Constructiefout of de koppeling veel te hard aangedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Wolly schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:57:
[...]

In beide gevallen is ‘t iets wat voor verantwoording is van de bouwer/projectontwikkelaar en m.i. is dat iets dat na 5 jaar (maar zo te zien al veel eerder) niet mag optreden. Moet dus onder wettelijke garantie kosteloos opgelost worden, je mag er vanuitgaande dat zo’n installatie veel langer probleemloos werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibow28
blb4 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:52:
[...]

In beide gevallen is ‘t iets wat voor verantwoording is van de bouwer/projectontwikkelaar en m.i. is dat iets dat na 5 jaar (maar zo te zien al veel eerder) niet mag optreden. Moet dus onder wettelijke garantie kosteloos opgelost worden, je mag er vanuitgaande dat zo’n installatie veel langer probleemloos werkt.
Volgens mijn rechtsbijstand heb ik juridisch nergens meer recht op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
ibow28 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:59:
[...]

Ook dat zijn luie donders. Wat hebben zij te winnen, ze hebben hun premie binnen en dan zouden ze er iets voor moeten doen…

‘t bewijst dat recht hebben en recht krijgen volledig andere dingen zijn helaas.

[ Voor 12% gewijzigd door blb4 op 02-04-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Kan zijn, maar het was een reactie op iemand die zei dat je bij Panasonic moest aankloppen.

Denk dat je inderdaad de bouwer beter aan zijn vestje kan trekken, standaard heb je vanuit bijv. Woningborg garantie op het opgeleverde werk. Al zal dat bij technische installaties niet bijster lang zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Wolly schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:19:
[...]

Kan zijn, maar het was een reactie op iemand die zei dat je bij Panasonic moest aankloppen.

Denk dat je inderdaad de bouwer beter aan zijn vestje kan trekken, standaard heb je vanuit bijv. Woningborg garantie op het opgeleverde werk. Al zal dat bij technische installaties niet bijster lang zijn.
Klopt, je moet bij degene zijn die 't spul / de woning geleverd heeft. Mogelijk dat er ook recht is op fabrieksgarantie maar voor de wettelijke garantie waar in principe geen maximale looptijd voor is vastgelegd moet je bij je leverancier zijn.

Mogelijk behulpzame uitspraak, in elk geval maakt deze uitspraak duidelijk hoe een rechter oordeelt over non-conformiteit voor goederen zoals CV ketels: https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBROT:2022:9186

[ Voor 14% gewijzigd door blb4 op 02-04-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibow28
Reactie van Panasonic Nederland

Kan verschillende dingen zijn, waterkwaliteit geen legionella ingeschakeld, aarde niet goed

De installatie komt niet bij ons vandaan zou even in overleg gaan met de gene die hem heeft geleverd

Mijn inziens zou een onafhankelijke iemand die moeten onderzoeken maar hoe ik die ga vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:22
blb4 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:33:
[...]

Klopt, je moet bij degene zijn die 't spul / de woning geleverd heeft. Mogelijk dat er ook recht is op fabrieksgarantie maar voor de wettelijke garantie waar in principe geen maximale looptijd voor is vastgelegd moet je bij je leverancier zijn.

Mogelijk behulpzame uitspraak, in elk geval maakt deze uitspraak duidelijk hoe een rechter oordeelt over non-conformiteit voor goederen zoals CV ketels: https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBROT:2022:9186
Dat is wel een ander verhaal, die storing (lekkage) begon reeds binnen de eerste 2 jaar en is daarna niet goed opgelost.

In dit geval is het een rvs boilervat van 5 of 6 jaar oud die tot heden correct heeft gewerkt.

Volgens de norm NEN2567 en geschatte technische levensduur is een bv koperen boiler (7-8jr) ook veel korter qua levensduur dan bv een stalen buffervat (25Jr) of grote ketel (23jr)

Kijk maar hoelang een daalderop of quooker meegaat in een hardwater gebied.

Dit is een technische uitleg en geen juridische maar je mag denk ik niet verwachten dat een tapwatervat de 10jaar overgestijgt.

(Goed voorbeeld de boilervaten in Nefit Turbo en Ecomine van 25L, die gingen ook massaal lek)
Continue opwarmen en afkoelen zorgt voor materiaal moeheid op dunne materialen zoals getrokken koper of rvs.
Wat dat betreft zijn geëmailleerde stalen vaten mits de emaille 100% is veel duurzamer.

Als je kijkt naar garantie van de fabrikant dan heeft OSO volgens mij de langste garantie op de RVS tank van 5 jaren.

De voorwaarden die de fabrikant eist zijn als volgt.
The Product has only been connected to a domestic mains water supply in compliance with the European Drinking Water Directive EN 98/83 EC, or latest version. The water should not be aggressive, i.e. the water chemistry shall comply with the following:
Chloride < 250 mg / L
Electric Conductivity (EC) @25°C < 750 µS / cm
Saturation Index (LSI) @80°C > – 1,0 / < 0,8
pH level > 6,0 / < 9,5
The immersion heater has not been exposed to hardness levels exceeding 10°dH (180 ppm CaCO3). A water softener is recommended in such cases.
Any disinfection has been carried out without affecting the Product in any way whatsoever. The Product shall be isolated from any system chlorination.
The Product has been in regular use from the date of installation. If the Product is not intended to be used for 60 days or more, it must be drained.
Service and/or repair shall be done according to the installation manual and all relevant codes of practice. Any replacement parts used shall be original OSO spare parts.
Any third-party costs associated with any claim has been authorized in advance by OSO in writing.
The purchase invoice and/or installation invoice, a water sample as well as the defective product is made available to OSO upon request.
Failure to follow these instructions and conditions may result in product failure, and water escaping from the Product.
toon volledige bericht
Dus boven de 10grDH vervalt bv de garantie.

[ Voor 36% gewijzigd door Technician- op 02-04-2025 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
dof schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:48:
[...]

Nee, zelfde hoogte. Vulpunt (en drukmeter) zit maar 1,5 mtr achter Pana aansluiting.
Het expansie vaatje in de pana is heel klein en staat vaak op te hoge voordruk.
Beter gewoon een extra 18L/0,5b expansievat binnen bijzetten. Dan hoef je het ding in de unit ook niet vervangen ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
ibow28 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:19:

Kan verschillende dingen zijn, waterkwaliteit geen legionella ingeschakeld, aarde niet goed

De installatie komt niet bij ons vandaan zou even in overleg gaan met de gene die hem heeft geleverd

Mijn inziens zou een onafhankelijke iemand die moeten onderzoeken maar hoe ik die ga vinden?
Mooi dat ze in elk geval wat suggesties gegeven hebben, niet alleen de melding zoek 't uit. Een oordeel van een deskundige derde zou idd helpen denk ik. Wie heeft jou verteld dat je geen garantie meer heeft? Heb je al contact gehad met de leverancier (de bouwer/projectontwikkelaar)? Als je dat nog niet gedaan hebt dan kan je denk ik nog met een advies van 1 van de installateurs hier op 't forum overleggen wat redelijk is te eisen en dan daarmee naar de verantwoordelijke partij stappen. Als zij dan niet bereid zijn 't probleem op te lossen zou je mogelijk een afspraak kunnen maken dat er een onafhankelijke deskundige wordt ingeschakeld en dat diens oordeel dan wordt geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ibow28 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:19:

Dat is een heel bijzonder antwoord. Kan iemand beredeneren waarom geen legionella-runs als mogelijke oorzaak wordt genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Technician- schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:32:
[...]

Het expansie vaatje in de pana is heel klein en staat vaak op te hoge voordruk.
Beter gewoon een extra 18L/0,5b expansievat binnen bijzetten. Dan hoef je het ding in de unit ook niet vervangen ooit.
Thanks. Mee eens, vrij klein.

Dat er TE hoge voordruk op staat wist ik niet. Volgens specs 1 bar, hoe heb je dat ervaren? (die te hoge voordruk).

Ja een extra expansievat er bij plaatsen was ook mijn idee, maakt het minder kritisch en kost maar weinig (behalve wat ruimte).

Blijft dat ik vermoed dat er wel wat met dat interne exp. vaatje aan de hand is, want van 1 naar 2 bar vullen is echt maar heel eventjes de kraan open. Zeker geen ~2 liter wat volgens de theorie zou moeten.

Anyway, ik vermoed dat zo'n Pana intern 6 ltr exp. vaatje (als reparatie artikel) vast wel duurder is dan een standaard 18 ltr vaatje. En dan nog een klusje het intern te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 19:33
dof schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:15:
[...]

Thanks. Mee eens, vrij klein.

Dat er TE hoge voordruk op staat wist ik niet. Volgens specs 1 bar, hoe heb je dat ervaren? (die te hoge voordruk).

Ja een extra expansievat er bij plaatsen was ook mijn idee, maakt het minder kritisch en kost maar weinig (behalve wat ruimte).

Blijft dat ik vermoed dat er wel wat met dat interne exp. vaatje aan de hand is, want van 1 naar 2 bar vullen is echt maar heel eventjes de kraan open. Zeker geen ~2 liter wat volgens de theorie zou moeten.

Anyway, ik vermoed dat zo'n Pana intern 6 ltr exp. vaatje (als reparatie artikel) vast wel duurder is dan een standaard 18 ltr vaatje. En dan nog een klusje het intern te vervangen.
Ga ook weer mijn expansievat (25L 0,5 bar) van de CV-ketel terug hangen. Wordt dit normaliter op het hoogste punt geplaatst? Zit even te kijken waar ik hem nu ga plaatsen, aangezien hij weg moest voor een WTW unit op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Wettelijke garantie (2 jaar) is iets anders dan conformiteit.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Carboy54 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:12:
[...]

Wettelijke garantie (2 jaar) is iets anders dan conformiteit.
Nope, die zijn keihard aan elkaar gekoppeld; ‘Wettelijke garantie’ is een term die hoort bij het juridische begrip ‘non-conformiteit’. kijk b.v. bij ACM

De situatie in NL is:
We wettelijke garantie is zolang als dat je mag verwachten maar minimaal 2 jaar;
De gebruiker moet geen gekke dingen hebben gedaan (die de oorzaak kunnen zijn van 't desbetreffende defect);
Eventueel onderhoud moet volgens voorschrift zijn uitgevoerd (maar verkoper mag niet voorschrijven bij wie dat onderhoud wordt uitgevoerd);
Als iets defect gaat (binnen de tijd waarin verwacht mag worden dat alles normaal functioneert) wat niet defect kan gaan door b.v. geen onderhoud uitvoeren dan moet dat nog steeds kosteloos worden opgelost;
Na 1 jaar draait de bewijslast om, tot 1 jaar na aankoop moet de leverancier aantonen dat 't defect komt door (verkeerd) gebruik, na 1 jaar moet de gebruiker aannemelijk maken dat 't defect niet door verkeerd gebruik komt.

In zijn algemeenheid kan dus gesteld worden dat een warmtepomp van een A merk minimaal 10 jaar zorgeloos moet functioneren. En mogelijk nog langer. Er is dus zeer lang recht op garantie. Maar nogmaals, dat je dit recht hebt wil niet zeggen dat je 't ook krijgt, veel leveranciers zullen proberen hier onderuit te komen.

[ Voor 70% gewijzigd door blb4 op 03-04-2025 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

loyske schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:35:
[...]

Ga ook weer mijn expansievat (25L 0,5 bar) van de CV-ketel terug hangen. Wordt dit normaliter op het hoogste punt geplaatst? Zit even te kijken waar ik hem nu ga plaatsen, aangezien hij weg moest voor een WTW unit op zolder.
Nee, lijkt me niet. Wel beter in de retour plaatsen en wellicht niet al te ver van het vulpunt. De oude (en verroeste, die ik half jaar geleden weggehaald heb) zat in de kruipruimte. Ik denk dat ik het daar weer ga plaatsen, daar zit ie niets in de weg. Denk dat ik maar een 18 ltr versie neem, die dingen leven niet eeuwig (membraan kan gaan lekken) en is qua maat en prijs oke.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
dof schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:46:
[...]

Nee, lijkt me niet. Wel beter in de retour plaatsen en wellicht niet al te ver van het vulpunt. De oude (en verroeste, die ik half jaar geleden weggehaald heb) zat in de kruipruimte. Ik denk dat ik het daar weer ga plaatsen, daar zit ie niets in de weg. Denk dat ik maar een 18 ltr versie neem, die dingen leven niet eeuwig (membraan kan gaan lekken) en is qua maat en prijs oke.
De hoogte waarop je dat expansievat hangt (kruipruimte vs zolder) bepaald wat de voordruk moet zijn. In de kruipruimte heb je vaak 1 bar voordruk nodig, op zolder 0,5 bar. De systeeminhoud bepaalt hoe groot 't vat (minimaal) moet zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 03-04-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
blb4 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:30:
[...]

Nope, die zijn keihard aan elkaar gekoppeld; ‘Wettelijke garantie’ is een term die hoort bij het juridische begrip ‘non-conformiteit’. kijk b.v. bij ACM

De situatie in NL is:
We wettelijke garantie is zolang als dat je mag verwachten maar minimaal 2 jaar;
De gebruiker moet geen gekke dingen hebben gedaan (die de oorzaak kunnen zijn van 't desbetreffende defect);
Eventueel onderhoud moet volgens voorschrift zijn uitgevoerd (maar verkoper mag niet voorschrijven bij wie dat onderhoud wordt uitgevoerd);
Als iets defect gaat (binnen de tijd waarin verwacht mag worden dat alles normaal functioneert) wat niet defect kan gaan door b.v. geen onderhoud uitvoeren dan moet dat nog steeds kosteloos worden opgelost;
Na 1 jaar draait de bewijslast om, tot 1 jaar na aankoop moet de leverancier aantonen dat 't defect komt door (verkeerd) gebruik, na 1 jaar moet de gebruiker aannemelijk maken dat 't defect niet door verkeerd gebruik komt.

In zijn algemeenheid kan dus gesteld worden dat een warmtepomp van een A merk minimaal 10 jaar zorgeloos moet functioneren. En mogelijk nog langer. Er is dus zeer lang recht op garantie. Maar nogmaals, dat je dit recht hebt wil niet zeggen dat je 't ook krijgt, veel leveranciers zullen proberen hier onderuit te komen.
toon volledige bericht
*dus minimaal 10 jaar zorgeloos moet functioneren.

Dit bedenk je volgens mij gewoon zelf. De voorgaande regels kloppen wel bij een consumentenproduct. Maar je bedenkt zo die 10 jaar.

Dus als je een auto koopt met zeg 3 jaar garantie en na 6 jaar is de dynamo versleten heb je recht op een kosteloze reparatie. Is wat je zegt.
Een warmtepomp zitten veel beweegbare slijtende delen in die door omstandigheden sneller kunnen slijten, zeg de pomp door magnetiet of de fan door stof, vocht of warmte.

Zo redenerend zal op alles wat je koopt zomaar 10 jaar gratis garantie zitten, ik geloof nooit dat dat financieel kan voor de verkopers (fabrikanten schermen zich toch af want business to business geldt helemaal geen garantie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Technician- schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:00:
[...]

*dus minimaal 10 jaar zorgeloos moet functioneren.

Dit bedenk je volgens mij gewoon zelf. De voorgaande regels kloppen wel bij een consumentenproduct. Maar je bedenkt zo die 10 jaar.

Dus als je een auto koopt met zeg 3 jaar garantie en na 6 jaar is de dynamo versleten heb je recht op een kosteloze reparatie. Is wat je zegt.
Een warmtepomp zitten veel beweegbare slijtende delen in die door omstandigheden sneller kunnen slijten, zeg de pomp door magnetiet of de fan door stof, vocht of warmte.

Zo redenerend zal op alles wat je koopt zomaar 10 jaar gratis garantie zitten, ik geloof nooit dat dat financieel kan voor de verkopers (fabrikanten schermen zich toch af want business to business geldt helemaal geen garantie)
Je haalt verkopersgarantie/fabrieksgarantie en wettelijke garantie door elkaar. Bijna alle verkopers/ fabrikanten hebben 't over die fabrieksgarantie en de meeste consumenten ook want dit is blijkbaar nog steeds de meest bekende garantie. Ook is dit meestal 't minste gezeur garantie, als je recht op garantie hebt volgens deze voorwaarden is 't meestal vlot geregeld.

Maar er is dus gewoon recht op wettelijke garantie. Die heeft dus geen gelimiteerde periode en is afhankelijk van wat jij mag verwachten. Het ligt dus genuanceerd. Van een A merk met een stevige prijs mag je meer verwachten dan van een of ander onbekend merk voor 25% van de prijs.

Van een A merk warmtepomp, zeker als die ook geïnstalleerd is door de verkopende partij, mag je verwachten dat die deskundig is geïnstalleerd en 15 tot 20 jaar moet kunnen functioneren. Maar je hebt gelijk, dit is dus niet een vaste periode.

Wat je mag verwachten blijf natuurlijk lastig. Als er, zoals laatst dus gemeld, een koppeling of lasnaad lekt en daardoor je WP naar de schroothoop gebracht kan worden dan is 't wel duidelijk dat dit non-conformiteit betreft en het gratis opgelost moet worden. Als een waterpomp defect gaan na 8 jaar terwijl de WP op een oude stalen installatie is aangesloten: wordt een lastig verhaal. Een compressor of printplaat die na 5 jaar de geest geeft: non-conformiteit en gratis op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Wolly schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:57:
[...]

Edit: overbodig

[ Voor 26% gewijzigd door FransvWoerkom op 04-04-2025 00:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
ibow28 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:59:
[...]

Helder en bij twijfel vraag je een onafhankelijke juridisch adviseur die dus niet er onbetaald werk van krijgt als je wel recht op herstel hebt.

Laten verder het juridische onderwerp afsluiten.

Ff naar het topic;
normaal zijn er gewoon spar parts. Als je handig bent kun je dit zelf want de meeste koppelingen zitten met de bekende klem veren. Mocht je die route willen onderzoeken begin dan met het service manual van jouw model. Daar staan de onderdeel nummers in.

Ps je kan ook een kleinere universele boiler kopen en op de plek van de defecte terug zetten. Is in principe eenvoudig loodgieters werk als jij de oude al hebt gemonteerd. Daar is vast wel iemand voor te vinden en wat kost een boiler nu.

Ter illustratie van een L
Nummer 12 betreft “tank complete”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6UPdoKCgz22tE5tQ3RkWSWQlZY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Tl2Av5XMjYil6PrmzcswTmxe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door ErikVers op 04-04-2025 08:49 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat vastdraaien of lassen gebeurd in de fabriek. Dat stuk ervoor zit met een klemveer en klik je in paar sec uit elkaar.

1- Heb je foto van iets verder af om te zien wat er aan vast zit. Wellicht gaf dit te veel druk op de koppeling.
2- Gebruik je een waterontharder? Er zijn gevallen bij panasonic bekend met een te lage ph (richting 0) waardoor boilers defect gingen. Ik heb dit van panasonic NL zelf betreft geen gerucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je noemt zelf dat lekt op een lasnaad. Nu is dir plek waar vocht ziet een schroefverbijding en zijn de pana tanken die ik ken voorzien van vrouwelijk schroefdraad. Misschien heb je geluk en kan een ervaren loodgieter dit gewoon herstellen met bestaande onderdelen.

Ik kan het op je foto niet heel goed zien maar ik zou eerst eens een loodgieter erbij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibow28
ErikVers schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:34:
[...]

Je noemt zelf dat lekt op een lasnaad. Nu is dir plek waar vocht ziet een schroefverbijding en zijn de pana tanken die ik ken voorzien van vrouwelijk schroefdraad. Misschien heb je geluk en kan een ervaren loodgieter dit gewoon herstellen met bestaande onderdelen.

Ik kan het op je foto niet heel goed zien maar ik zou eerst eens een loodgieter erbij halen.
Heb zojuist nog een stukje piepschuim weggehaald en toen spoot het water eruit. Heb het enigszins kunnen dempen maar denk dat ik wel snel moet gaan vervangen want dit gaat het niet lang volhouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnl1HyrkijaZYznhNL1hiu4Rhgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4McLiHCXldY9hOskIYYTy1HZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
ibow28 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:05:
[...]

Heb zojuist nog een stukje piepschuim weggehaald en toen spoot het water eruit. Heb het enigszins kunnen dempen maar denk dat ik wel snel moet gaan vervangen want dit gaat het niet lang volhouden.

[Afbeelding]
Ik zou de maat opmeten van het grijze stuk buis. Met een schuifmaat. Dan weet je of je daarop met standaard pijpwerk er een losse boiler op kan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibow28
ErikVers schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:26:
[...]

Ik zou de maat opmeten van het grijze stuk buis. Met een schuifmaat. Dan weet je of je daarop met standaard pijpwerk er een losse boiler op kan gooien.
Ik heb het ook aan de leverancier gevraagd of het niet mogelijk is om simpelweg de boiler vervangen kan worden. Het zou wel kunnen maar het was niet aan te raden omdat het een ingewikkeld klus zou zijn waarbij specialistische kennis nodig zou zijn waardoor het uiteindelijk niet zou lonen. Maar goed de leverancier verkoopt natuurlijk liever een nieuwe unit dan een losse boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
ibow28 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:32:
[...]

Ik heb het ook aan de leverancier gevraagd of het niet mogelijk is om simpelweg de boiler vervangen kan worden. Het zou wel kunnen maar het was niet aan te raden omdat het een ingewikkeld klus zou zijn waarbij specialistische kennis nodig zou zijn waardoor het uiteindelijk niet zou lonen. Maar goed de leverancier verkoopt natuurlijk liever een nieuwe unit dan een losse boiler.
Maar sorry, dan toch nog even: Wat is volgens de leverancier de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

[Afbeelding]
Aan de dikke kraag te zien op de boiler zelf zou het wellicht kunnen dat het een los deel is met schroefdraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-05 21:18
[...]

Naast het vat in de all-in-one vervangen, is een andere goede suggestie van @ErikVers om er gewoon een andere boiler naast te zetten. Dan laat je de stukke gewoon leeg zitten. Als je de ruimte hebt kan dat een optie zijn. Het meest kritisch is of je de overgangskoppeling voor het circuitwater kunt vinden. De sensor zet je gewoon om, en SWW aansluiten lukt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
[...]

Precies in je laatste zin geef je het probleem goed weer.

Ik zou proberen garantie te claimen via je leverancier, of nu set of rvs vat enkel (stuk goedkoper zit ergens rond de €1500,- bruto incl btw) als dat niet lukt een universele boiler op je bestaande deel in de unit (laten) plaatsen.

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 05-04-2025 01:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
[...]

[Afbeelding]
Wel een heel vervelende storing natuurlijk.
Ook omdat de H serie niet meer verkocht wordt en je moet afvragen om hier veel geld in te steken.

Wat je kunt overwegen, hele vat rustig uitbouwen.
Deze naar een goede lasser brengen en een dat stuk pijp rvs opnieuw eraan laten lassen. Die bus moet dan wel weg een nieuw stukje rvs moet erin gelast worden. Pijp op dezelfde maat weer uitstekend. En dan weer inbouwen.
Moet je wel een goede lasser vinden die de moeite wil nemen. Maar dit is de goedkoopste oplossing denk ik.

Extern een indirecte boiler zetten kan ook nog.
Maar das ook wel gedoe, je moet van o-ring overgang naar buis en krijgt een soort zelfbouw gedoe.

Mocht je geld zat hebben zou ik buiten en binnendeel vervangen en als er ruimte is met separate boilervat.
Dit is wel de reden dat ik bijna nooit all-in-one units plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Technician- schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:02:
[...]

Wel een heel vervelende storing natuurlijk.
Ook omdat de H serie niet meer verkocht wordt en je moet afvragen om hier veel geld in te steken.

Wat je kunt overwegen, hele vat rustig uitbouwen.
Deze naar een goede lasser brengen en een dat stuk pijp rvs opnieuw eraan laten lassen. Die bus moet dan wel weg een nieuw stukje rvs moet erin gelast worden. Pijp op dezelfde maat weer uitstekend. En dan weer inbouwen.
Moet je wel een goede lasser vinden die de moeite wil nemen. Maar dit is de goedkoopste oplossing denk ik.

Extern een indirecte boiler zetten kan ook nog.
Maar das ook wel gedoe, je moet van o-ring overgang naar buis en krijgt een soort zelfbouw gedoe.

Mocht je geld zat hebben zou ik buiten en binnendeel vervangen en als er ruimte is met separate boilervat.
Dit is wel de reden dat ik bijna nooit all-in-one units plaats.
toon volledige bericht
Let op dit is zeer waarschijnlijk een split (nieuwbouw) dan heb je gelijk wat meer techniek er binnen bij zitten.

Als je normaal een binnendeel wil vervangen kost dat eerder de helft van wat men hier noemde en een nieuw vat met pijp stuk kost voor de L als los onderdeel €1500 bruto incl btw (gok dat voor de H gewoon nog bestelbaar is)

Dus voordat iedereen de schrik heeft bij een een all in one; ik ben er juist groot van van. Er zijn betaalbare spare parts en ja je moet wat ervsring ermee hebben. Helaas leven we in een weggooi maatschappij. Laten wij ons als tweakers toch niet in mee zuigen? De binnenunit zit een zeer uitgebreide lijst bij met in de eu voorradige vervang onderdelen.

Ps je kan een indirecte boiler ook met knel gewoon op dat vaste stuk verder aansluiten. Als je handig bent ben je onder de €500- klaar met een universeel indirecte kleine boiler. Al is origineel vervangen van boiler vat uiteraard netter.

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 05-04-2025 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ErikVers schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:18:
[...]

Let op dit is zeer waarschijnlijk een split (nieuwbouw) dan heb je gelijk wat meer techniek er binnen bij zitten.

Als je normaal een binnendeel wil vervangen kost dat eerder de helft van wat men hier noemde en een nieuw vat met pijp stuk kost voor de L als los onderdeel €1500 bruto incl btw (gok dat voor de H gewoon nog bestelbaar is)

Dus voordat iedereen de schrik heeft bij een een all in one; ik ben er juist groot van van. Er zijn betaalbare spare parts en ja je moet wat ervsring ermee hebben. Helaas leven we in een weggooi maatschappij. Laten wij ons als tweakers toch niet in mee zuigen? De binnenunit zit een zeer uitgebreide lijst bij met in de eu voorradige vervang onderdelen.

Ps je kan een indirecte boiler ook met knel gewoon op dat vaste stuk verder aansluiten. Als je handig bent ben je onder de €500- klaar met een universeel indirecte kleine boiler. Al is origineel vervangen van boiler vat uiteraard netter.
Fabrikant zal inderdaad 15 jaar onderdelen moeten kunnen naleveren.
De H serie is split ja, wat wil je ermee zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Technician- schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:44:
[...]

Dat daarmee het ook een andere set prijs van de binnenunit heeft dan de huidige hydro splits al in one.

Mijn handen jeuken alweer om dat ding te gaan repareren. Al heb ik daar helemaal geen tijd voor. Maar nu eerst maar eens weekend 👍🫡

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 05-04-2025 22:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Technician- schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:44:
[...]

Wordt zo'n tank eigenlijk gelast? Die bruine drab doet me eigenlijk aan een overdosis S-39 denken. Of zijn dat resten PUR van de isolatie? Ik denk net als @blb4 dat eerst onderzocht moet worden wat de oorzaak is. Daarna lijkt me reparatie met een door Panasonic geleverde tank met spruiten meer voor de hand liggen dan reparatie door een lasser. Het is geen vintage automobiel, maar een gangbaar apparaat van 6 jaar oud. Zelfs als die ADC uit de H-serie nog ergens te koop zou zijn, zou dat ook weer F-gas installatie kosten. Mag dat nog voor 410?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
FransvWoerkom schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:02:
[...]

Wordt zo'n tank eigenlijk gelast? Die bruine drab doet me eigenlijk aan een overdosis S-39 denken. Of zijn dat resten PUR van de isolatie? Ik denk net als @blb4 dat eerst onderzocht moet worden wat de oorzaak is. Daarna lijkt me reparatie met een door Panasonic geleverde tank met spruiten meer voor de hand liggen dan reparatie door een lasser. Het is geen vintage automobiel, maar een gangbaar apparaat van 6 jaar oud. Zelfs als die ADC uit de H-serie nog ergens te koop zou zijn, zou dat ook weer F-gas installatie kosten. Mag dat nog voor 410?
Ja dat mag voor R410A, heel lang nog. Het koudemiddel ligt wel aan banden qua productie. Maar is goed verkrijgbaar.

Even over de aantoonbaarheid, dat kun je vergeten, de samenstelling van de afgelopen 6 jaar van het drinkwater is daarin belangrijk en dat kun je niet met terugwerkende kracht achterhalen.

Zat al even te kijken maar mooiste is als je ergens NOS iets goedkoops kunt kopen, een nieuwe binnenunit die destijds niet verkocht is en waar men vanaf wil.

[ Voor 18% gewijzigd door Technician- op 06-04-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-04 13:15
zijn er mensen die hun ingebouwde expansievat van de Panasonic J serie hebben afgesloten? Is dat een 12 mm koperleiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-05 21:18
wouter_tw schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:35:
zijn er mensen die hun ingebouwde expansievat van de Panasonic J serie hebben afgesloten? Is dat een 12 mm koperleiding?
Bij mij heeft de leverancier dat gedaan. Maar het buisje is dunner. Hier een Duitse beschrijving. Komt neer op: wartel los, buisje voorzichtig buigen en dop in de wartel draaien (er zit nog een rubber pakking in). Stekker van de verwarming ook losmaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Thorsd op 12-04-2025 20:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Binifada
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-05 09:00
wouter_tw schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:35:
@wouter_tw Hier is een beschrijving met foto's en nog veel meer tips over de Jeisha

https://www.travelonmymin...n-panasonic-mag-ausbauen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:45
Ik ben al een tijd aan het zoeken geweest maar kom er niet uit. Op advies in een ander topic, ' thermosifon' en warmteverlies in de boiler gecontroleerd. Mijn leidingen rondom de boiler zijn vrij warm.

Ik wil de leidingen, die niet met mijn SWW te maken hebben isoleren, om warmteverlies te voorkomen.
Ik heb op de boiler diverse aansluitingen met benamingen zitten. HW Out (logisch, SWW warm water).
Flow 1 (geen idee ik vermoed CV water maar heb dus geen idee?).
Return ( waar gaat dit heen? )
CW in ( ik vermoed koud binnenkomend water ?)

Wat Flow 1 is, en waar return naar toe gaat, kom ik dus niet uit. Hopelijk kan iemand mij verder helpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUJ0GpIXhkgY6TVDrbPvZuBtYZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBh0Ct4kkDkKLDQNmZJmCejP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 23:02
@Draakje5 Flow lijkt me warme aanvoer vanuit je WP naar de spiraal van de boiler. De Return is dan de uitgang van de spiraal weer terug naar je WP.

Ze te zien lopen de leidingen van je boiler horizontaal en vrijwel direct omhoog. Daarmee verlies je veel warmte uit je boiler. Beter is inderdaad om op iedere aansluiting van je boiler een thermosifon toe te passen: eerst omlaag voordat de leiding horizontaal of omhoog loopt. Daar mee wordt eenpijpscirculatie tegen gegaan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
RichieB schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:24:
@Draakje5 Flow lijkt me warme aanvoer vanuit je WP naar de spiraal van de boiler. De Return is dan de uitgang van de spiraal weer terug naar je WP.

Ze te zien lopen de leidingen van je boiler horizontaal en vrijwel direct omhoog. Daarmee verlies je veel warmte uit je boiler. Beter is inderdaad om op iedere aansluiting van je boiler een thermosifon toe te passen: eerst omlaag voordat de leiding horizontaal of omhoog loopt. Daar mee wordt eenpijpscirculatie tegen gegaan.
Betekent dat dat ik de aanvoer van warmtepomp en retour dan kan isoleren (gesloten leidingen?) Of loopt daar water in dat zich mengt met de boiler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Draakje5 schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:10:
Ik ben al een tijd aan het zoeken geweest maar kom er niet uit. Op advies in een ander topic, ' thermosifon' en warmteverlies in de boiler gecontroleerd. Mijn leidingen rondom de boiler zijn vrij warm.

Ik wil de leidingen, die niet met mijn SWW te maken hebben isoleren, om warmteverlies te voorkomen.
Ik heb op de boiler diverse aansluitingen met benamingen zitten. HW Out (logisch, SWW warm water).
Flow 1 (geen idee ik vermoed CV water maar heb dus geen idee?).
Return ( waar gaat dit heen? )
CW in ( ik vermoed koud binnenkomend water ?)

Wat Flow 1 is, en waar return naar toe gaat, kom ik dus niet uit. Hopelijk kan iemand mij verder helpen.
[Afbeelding]
Je kan de warmste leidingen uiteraard het meeste winst behalen om te isoleren. Dat is normaal je dhw uit en de flow in. Dat zijn dus de twee bovenste buizen.

Wat belangrijk is dat iig die twee een bocht naar beneden maken. En dat zo dicht als mogelijk gelijk bij de boiler. Want dat is ook waar thermosifon over gaat en dat stopt door een daling van de buis de een pijps circulatie. Daar kun je weinig tegen isoleren want gaat binnendoor je woning in zeker bij stijgende leidingen naar je afgifte en of douche.

Staat je set op zolder dan is het effect vaak minder groot. Staat hij in de garage en of beneden verdieping kan het een groot effect hebben om die lus alsnog in je leidingen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
@ErikVers Bedankt, hij staat op zolder.
Ik merk ook in de bovenste leiding (dhw uit), die zeker 50cm horizontaal loopt, dat deze na een cm of 15 toch al vrij koel op kamertemperatuur zit. Het is ook een relatief dunne leiding.

Met een gemiddelde van 3kWh per dag voor het verwarmen van de boiler ( verbruik SWW ) vind ik het niet direct waard om hier een loodgieter (duur) voor in te huren om wat winst in de leiding te halen. Daarom een goedkopere gedachte om te isoleren.

De bovendse (dhw uit) wil ik niet isoleren omdat dit drinkwater leiding is.
Wat ik dus niet helemaal begrijp is of de flow in warm water in de boiler pompt of dat dit een gesloten spiraal is die er ook weer uit komt waardoor ontstaan van legionella in deze buis wellicht niet uitmaakt.

Dit zal een basisprincipe zijn van een boiler en warmtepomp, maar ik kan dit detail niet helemaal uitvogelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmweNXceqNRdyOg24Og-EU1M8As=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNSLFgkqUbjx6jRfVneyMKjV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:31
Draakje5 schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:40:
Met een gemiddelde van 3kWh per dag voor het verwarmen van de boiler ( verbruik SWW ) vind ik het niet direct waard om hier een loodgieter (duur) voor in te huren om wat winst in de leiding te halen.
3 kWh per dag is maar liefst 1100 kWh per jaar, wat echt serieus veel is voor SWW.
Wij (gezin met twee puberdochters) verbruiken per jaar maar 273 (compressor) + 62 (element) kWh voor SWW, wat meer dan een factor 3 lager is. Daar valt nog veel te halen dus. Voor tips:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ik merk ook in de bovenste leiding (dhw uit), die zeker 50cm horizontaal loopt, dat deze na een cm of 15 toch al vrij koel op kamertemperatuur zit. Het is ook een relatief dunne leiding.

Met een gemiddelde van 3kWh per dag voor het verwarmen van de boiler ( verbruik SWW ) vind ik het niet direct waard om hier een loodgieter (duur) voor in te huren om wat winst in de leiding te halen. Daarom een goedkopere gedachte om te isoleren.

Wat ik dus niet helemaal begrijp is of de flow in warm water in de boiler pompt of dat dit een gesloten spiraal is die er ook weer uit komt waardoor ontstaan van legionella in deze buis wellicht niet uitmaakt.

Dit zal een basisprincipe zijn van een boiler en warmtepomp, maar ik kan dit detail niet helemaal uitvogelen.

[Afbeelding]
Ik zie een zolder met een schuin dak. Dus die sww leiding zal over minder dan een meter wel naar beneden gaan. Dan zul je weinig last hebben van warmteverlies door thermosifon. Het is normaal dat een warmwater leiding dun is. Zo heeft die leiding weinig inhoud tot de tappunten en gaat er dus weinig water en warmte verloren als je warmwater tapt. Er is helemaal niets tegen het isoleren van de warmwaterleiding. Integendeel. Je hoeft daar ook niet bang te zijn voor legionella, aangenomen dat er wel minstens eens per dag water wordt getapt.

Mijn stroomverbruik voor sww is tegen de 2kWh per dag. Dat is voor 2 personen, lange leiding naar de keuken en een hotfill wasmachine.

Dat detail is een ontluchter bovenop een stijgende leiding. Netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

[Afbeelding]
Je “flow in” gaat in de warmtewisselaar en komt er onder weer uit. Dit betreft cv water en mengt zich uiteraard niet met de boiler zelf. Dit noemt men dan ook een indirect gestookte boiler. En ja het advies is om 1x per week een sterilisatie run uit te voeren. Of je dat doet laat ik bij jou.

Het dunne stuk boven uit je boiler kun je gerust eerste 50/100cm isoleren.
En dat zou ik ook met het horizontale stuk “flow in” doen.

Welke settings heb je nu?
Vaak zit er meer winst in:
1 Verlagen setpoint dhw (50 en hysterese op 6)
2 Timen opwarmen warmste punt vd dag (boiler verwarmen vrijgeven van 13:00 tot 00:00, daarbuiten op 40gr of modus uit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Andrehj schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:17:
[...]

3 kWh per dag is maar liefst 1100 kWh per jaar, wat echt serieus veel is voor SWW.
Wij (gezin met twee puberdochters) verbruiken per jaar maar 273 (compressor) + 62 (element) kWh voor SWW, wat meer dan een factor 3 lager is. Daar valt nog veel te halen dus. Voor tips:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Jij doet het netjes, vaak mensen met een bad en wat minder neiging om comfort in te leveren zitten rond de 1.0m3 voor dhw gemiddeld. Als je uitgaat van COP 3 voor tapwater en wat stilstandverlies boiler kom je al snel op de 3kWh gemiddeld per dag voor DHW.

Ik zit met zonneboiler erbij zelfs denk ik nog op meer dhw verbruik dan jij op jaarbasis hebt. En ik heb geen dochters wel een 5 persoons huishouden.

Wist je trouwens dat in de huidige nieuwbouw in de praktijk vaak DHW een groter verbruik heeft dan de HEAT modus?

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 13-04-2025 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Dank allen. Die koperen leiding Flow1 is wel echt warm. Constant. Kan ik denk ik met moeite een minuut vasthouden. Maar na de perskoppeling omlaag ook weer snel koud. Ik ga aan de slag met wat isoleren om daar wat winst te halen.

Sterilisatie gebeurt al 1x per week. Boiler staat op 52gr en verwarmt volgens mij altijd net tot de 53grd.

We hebben inderdaad een bad. 2x minstens 10 min douchen per dag en 1 bad sessie voor de kids. Ik vond 3kwh dus reuze meevallen (90 cent).
Verder een quooker en gebruiken we weinig tot geen warm water uit de boiler op zolder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Draakje5 schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:43:
Dank allen. Die koperen leiding Flow1 is wel echt warm. Constant. Kan ik denk ik met moeite een minuut vasthouden. Maar na de perskoppeling omlaag ook weer snel koud.
En dat stuk omhoog inclusief de ontluchter? Is dat ook flink warm? Dat is de eenpijpscirculatie die je voelt. Die trekt continue warmte uit de boiler.
Ik ga aan de slag met wat isoleren om daar wat winst te halen.
De echte winst krijg je om direct bij de aansluiting van de boiler omlaag te gaan en dan in een U vorm weer omhoog richting de ontluchter en aanvoer uit de WP. Daarna pas isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
RichieB schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:44:
[...]

En dat stuk omhoog inclusief de ontluchter? Is dat ook flink warm? Dat is de eenpijpscirculatie die je voelt. Die trekt continue warmte uit de boiler.

[...]
Klopt !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
delete, tips van @Andrehj staat het allemaal al.

[ Voor 95% gewijzigd door ercolano op 14-04-2025 09:00 ]

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
Binifada schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:26:
[...]

@wouter_tw Hier is een beschrijving met foto's en nog veel meer tips over de Jeisha

https://www.travelonmymin...n-panasonic-mag-ausbauen/
dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
Thorsd schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:21:
[...]

Bij mij heeft de leverancier dat gedaan. Maar het buisje is dunner. Hier een Duitse beschrijving. Komt neer op: wartel los, buisje voorzichtig buigen en dop in de wartel draaien (er zit nog een rubber pakking in). Stekker van de verwarming ook losmaken.
ook bedankt! gaat om een 3/8 blindstop zag ik

[ Voor 3% gewijzigd door wouter_tw op 14-04-2025 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-05 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is er een mogelijkheid om het verwarmingselement van de boiler op een lager vermogen aan te sturen? Of is daar een ander element voor te krijgen? De 3,6 kW die het element doet is veel meer dan ik normaal opwek met mijn zonnepanelen, ik zou dat liever iets meer op elkaar afstemmen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nyboy1
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-05 10:56
Beste Tweakers,

dit is een discussietopic over de instellingen, gebruik en werking van de panasonic monoblocks. Het is geen plek zoals werkspot of zoofy.

[ Voor 68% gewijzigd door teacher op 15-04-2025 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 19:42

Cr3ator

1 bar is geen bar

Maasluip schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:34:
Is er een mogelijkheid om het verwarmingselement van de boiler op een lager vermogen aan te sturen? Of is daar een ander element voor te krijgen? De 3,6 kW die het element doet is veel meer dan ik normaal opwek met mijn zonnepanelen, ik zou dat liever iets meer op elkaar afstemmen.
Het ingebouwde element is 3kW. Deze valt weinig mee te doen. Je kan wel een extra element in je boilervat opnemen en deze met minder vermogen kiezen of dimmen. Genoeg topics te vinden daarover. Deze voed je dan vanuit de Pana.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:53
Cr3ator schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:06:
[...]

Het ingebouwde element is 3kW. Deze valt weinig mee te doen. Je kan wel een extra element in je boilervat opnemen en deze met minder vermogen kiezen of dimmen. Genoeg topics te vinden daarover. Deze voed je dan vanuit de Pana.
Je kan die ook extern aansturen dan. Dat ga ik doen na de salderingsregeling. Gewoon een stekker aan dat element en een slimme tussen stekker.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:48

martijn v o

Certified by Enphase.

Het kan wel, maar dan moet je andere spullen kopen en knutselen.
Zoiets als dit: https://www.ecosoftenergi...rmingselement%20aanstuurt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:34:
Zie Domme boiler slim maken -> Oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
@Maasluip
Neem voor het verlagen van het effectieve vermogen van de 3kW boiler liever een dimmer die 3kW aankan. Bijvoorbeeld de Kemo M028N. Denk -zeker bij het aansluiten aan de pana- aan een goed storingsfilter. Zie het Datasheet/Datenblatt bij Reichelt:
https://www.reichelt.com/...0-240_v_ac_4000_va-119306

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wereldreiziger2
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Weet iemand of in een DJG 300 liter boiler een Elwa met 460mm lengte elektrode past?
https://www.my-pv.com/nl/producten/ac-elwa-2/

Kan zo snel niet de maten online vinden wat qua lengte mogelijk is in de boiler. En ook nog weinig ervaringen hier.

Even de blinddop verwijderen om te meten, liever niet. Was na installatie al een uitdaging om die plastic dop lekvrij te krijgen.

Kan ik op die manier (slim) wat pv-overschot affakkelen, netspanning verlagen (om uitval zonnepanelen te voorkomen) en de terugleververgoeding verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
wereldreiziger2 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:17:

Kan ik op die manier (slim) wat pv-overschot affakkelen, netspanning verlagen (om uitval zonnepanelen te voorkomen) en de terugleververgoeding verlagen.
Geloof dat nou maar niet, als ik mijn auto met 22kW aan de thuislader hang zakt de spanning misschien 0,2V
dus zo'n staafje heeft een effect van niks.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Weet iemand of in een DJG 300 liter boiler een Elwa met 460mm lengte elektrode past?

Kan zo snel niet de maten online vinden wat qua lengte mogelijk is in de boiler. En ook nog weinig ervaringen hier.

Even de blinddop verwijderen om te meten, liever niet. Was na installatie al een uitdaging om die plastic dop lekvrij te krijgen.

Zo'n ding heet verwarmingselement; een elektrode is heel iets anders.

Als je wilt weten hoe lang het verwarmingselement mag zijn, moet je het de leverancier vragen of de fabrikant van de tank, de Jong in Gorredijk.

Waarom zou je de terugleververgoeding willen verlagen? Of bedoel je de terugleverkosten?

Als je de netspanning en de teruglevering wilt verlagen, moet je je omvormer uit zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:31

Dat ding kost minimaal 700 euro! :o
En dan komt de verdere installatie er nog bij.
Aangenomen dat je nu dagelijks een SWW-run grotendeels op PV draait en je last hebt van terugleverkosten en dus een netto overschot, is die SWW-run nu dus gratis.
Dan is er toch helemaal geen business case voor zo'n dompelelement (want zo heet zo'n ding)?
Je kunt dan veel beter je PV-omvormer intelligent aansturen, zodat je geen (of minder) teruglevering aan het net hebt.

Overigens is het maar de vraag of je met die 3.5 kW (die je ook maar een uur of zo per dag in kunt zetten, anders wordt je water te warm) de netspanning voldoende kunt verlagen.
Als ik even naar onze situatie kijk: in de zomermaanden hebben we maar dik 2 kWh thermisch per dag nodig voor SWW. Dat betekent dat je zo'n element net een half uurtje per dag aan kunt zetten.... En is die 3.5 kW dan genoeg om de netspanning genoeg te verlagen?

Mijn conclusie:
- Je verdient er niks mee t.o.v. de huidige situatie.
- Netspanning verlagen gaat maar een half uurtje (of een uurtje als je veel SWW verbruikt) per dag.

Je kunt die 700 euro beter aan een goed doel geven.

Edit:
En over die DJG-vaten:
Toen ik in 2020 in de markt was voor een SWW-vat hadden hun vaten het gat voor het verwarmingselement ergens hoog in het vat zitten, en niet, zoals dat hoort, zover mogelijk onderin. Je kunt met een dompelelement dan maar het halve vat opwarmen. Daarmee is dat element dan waardeloos geworden voor de legionellacyclus en ook een stuk minder bruikbaar om overtollige stroom kwijt te worden.
Ik vond dat een krankzinnige constructie en heb ze er toen nog over gebeld, maar kreeg niet de indruk dat ze in de gaten hadden wat een enorme blunder hun constructie was.
Geen idee of dit inmiddels bij ze is doorgedrongen trouwens.

Overigens staat normaliter in de installatiehandleiding van een SWW-vat wat de maximale insteekdiepte voor een dompelelement is. Die al geraadpleegd?

Edit 2:
Huidige catalogus even bekeken. Element zit nog steeds op ca 2/3 van onderen. |:( Dat is een compleet waardeloze plek. Stelletje prutsers daar in Gorredijk.
Bovendien loopt de spiraal veel te ver door naar boven. Dat betekent dat je een lauwe (of koude) douche krijgt als er een SWW-run start net als je onder de douche staat.

[ Voor 25% gewijzigd door Andrehj op 20-04-2025 12:12 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wereldreiziger2
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Dank Frans voor de cursus Nederlands.
En je hebt gelijk. Zet de omvormer wel uit als de warmtepomp klaar is met sww maken, de auto vol is en ik terug ga leveren aan het net.
FransvWoerkom schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:02:
[...]

Zo'n ding heet verwarmingselement; een elektrode is heel iets anders.

Als je wilt weten hoe lang het verwarmingselement mag zijn, moet je het de leverancier vragen of de fabrikant van de tank, de Jong in Gorredijk.

Waarom zou je de terugleververgoeding willen verlagen? Of bedoel je de terugleverkosten?

Als je de netspanning en de teruglevering wilt verlagen, moet je je omvormer uit zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Laatst online: 08:36
wereldreiziger2 schreef op zondag 20 april 2025 @ 00:03:
Dank Frans voor de cursus Nederlands.
En je hebt gelijk. Zet de omvormer wel uit als de warmtepomp klaar is met sww maken, de auto vol is en ik terug ga leveren aan het net.

[...]
Dat is toch nog niet aan de orde, pas als de saldering komt te vervallen moet je dat doen

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy55
  • Nu online
Temperatuur looswater en Leidingtemperatuur buiten .

wat kan ik daar mee , of wat geven die aan , is mij niet duidelijk .
Ben wat aan het fine tunen , om de schakelmomenten zo minimaal mogelijk te krijgen , zie daar af en toe een piek en uitschakeling van de pana , terwijl het niet nodig is in mijn ogen .

Leidingtemparatuur buiten , ongetwijfeld de temparatuur van leiding buiten de pomp pana , dat is me wel duidelijk natuurlijk .

[ Voor 17% gewijzigd door Chevy55 op 23-04-2025 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Chevy55 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:03:
Temperatuur looswater en Leidingtemperatuur buiten .

wat kan ik daar mee , of wat geven die aan , is mij niet duidelijk .
Ben wat aan het fine tunen , om de schakelmomenten zo minimaal mogelijk te krijgen , zie daar af en toe een piek en uitschakeling van de pana , terwijl het niet nodig is in mijn ogen .

Leidingtemparatuur buiten , ongetwijfeld de temparatuur van leiding buiten de pomp pana , dat is me wel duidelijk natuurlijk .
Het looswater is de uitgang (Discharge) van de compressor. Geen water dus, maar heet airco gas. De leidingtemperatuur(Pipe Temp) is die tussen expansieventiel en verdamper. Zie in de SM het plaatje Refrigeration and Water Cycle Diagram.

Bij de huidige buitentemperatuur zal de pana vaak uitschakelen. Als de Ta oploopt en de compressorfrequentie is al minimaal, kan hij niet anders dan stoppen. Als hij gestopt is, gebruikt hij ook geen elektriciteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy55
  • Nu online
Mooi duidelijk .
Daar was ik naar op zoek , diagram had ik effe niet aan gedacht , dank !

Het is de temperatuur looswater , en Ta waar ie op uitschakeld , weer wat bijgeleerd :)

[ Voor 45% gewijzigd door Chevy55 op 23-04-2025 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Mijn 9J heeft een gratis upgrade gekregen naar de K-series:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxN9ZKTbpVs9C-RcljjY1LDRdKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sLZV075VBIXsV3PgpBhJ1WZ7.png?f=fotoalbum_large
... helaas alleen in de app. Buiten ziet hij er nog hetzelfde uit en gelukkig is er niet magisch een binnenunit verschenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:29
Panasonic AQUAREA Service Cloud

Geachte dienstverlener.

Hartelijk dank voor het gebruik van "AQUAREA Service Cloud ".

08/05/2025 01:00 ~ 08/05/2025 07:00 (UTC ± 00)
Als gevolg van serveronderhoud, kunt u geen toegang krijgen tot de service tijdens deze periode.

Vanwege de serverunificatie wordt AQUAREA Smart Cloud geïntegreerd met Panasonic Comfort Cloud. Dit betekent dat het vanaf 8 mei niet langer toegankelijk is via internet.
De AQUAREA warmtepomp kan echter nog steeds worden bediend via de mobiele app Panasonic Comfort Cloud.

Bekijk de onderstaande link voor meer informatie:

https://www.aircon.panaso...onger-accessible-via-web/

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:53
Ik schrik elke keer dat er ergens een storing is als ik zon mail van Panasonic krijg :+

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Makrolon schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 19:13:
Ik schrik elke keer dat er ergens een storing is als ik zon mail van Panasonic krijg :+
Ja dat ja :-)

Gelukkig herkin ik inmiddels de onderwerp regel en is nooit iets aan de hand. Van mij mogen ze wel stoppen met die servicemelding mailtjes (dat ze ff offline zijn ergens in een nacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:52
ErikVers schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:57:
[...]

Ja dat ja :-)

Gelukkig herkin ik inmiddels de onderwerp regel en is nooit iets aan de hand. Van mij mogen ze wel stoppen met die servicemelding mailtjes (dat ze ff offline zijn ergens in een nacht.
Toch staat normaal gesproken in die mailtjes niet dat "na 8 mei geen gebruik meer kan worden gemaakt van de smart cloud webinterface, maar enkel nog via de app".

Ik ga er maar vanuit dat de service cloud wel blijft werken...

Smart cloud versus service cloud versus comfort cloud app... Denk dat het tijd is dat ik mijn heishamon kastje ga installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maikie18
Gisteren de WP omgeschakeld naar alleen SWW. Dacht het koude weer is nu inmiddels toch wel echt over en temperatuur en zon overdag zorgen er toch wel voor dat het binnen aangenaam blijft.

Vandaag dacht ik, toch eens kijken wat ik nu eigenlijk afgelopen maand nog heb gebruikt. Tot mijn verbazing slechts 105kWh voor verwarming. Misschien moet ik hem toch ook maar gewoon op verwarmen laten staan dan. Ik vind het systeem echt zo fijn en goed werken. Heel het jaar door WAR only en altijd rond de 22 graden.

Ook nog even heel 2024 terug gekeken. Totaal 2801kWh verbruik waarvan 1784 verwarmen en 1017 SWW. Best verbaasd over. (Dit is wel de data uit de cloud app)

Mijn SWW moet ik nog eens een keer onderzoeken. Vind dat het element te vaak bij komt. Op 1 of andere manier wordt de vloerverwarming in de garderobe warm tijdens een SWW run, dit lijkt in theorie onmogelijk omdat de aanvoer natuurlijk gescheiden is via een 3-weg klep. Ik denk daarom dat het met thermosiphon te maken heeft via de retour leiding.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
jurjen_g schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 01:06:
[...]

Toch staat normaal gesproken in die mailtjes niet dat "na 8 mei geen gebruik meer kan worden gemaakt van de smart cloud webinterface, maar enkel nog via de app".

Ik ga er maar vanuit dat de service cloud wel blijft werken...

Smart cloud versus service cloud versus comfort cloud app... Denk dat het tijd is dat ik mijn heishamon kastje ga installeren.
Ze hebben het enkel over web browser benadering van de smart cloud. De app sturen ze op aan.

Ik zou inderdaad niet weten waarom er iets aan de service cloud zou veranderen.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 26-04-2025 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Maikie18 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:56:
Gisteren de WP omgeschakeld naar alleen SWW. Dacht het koude weer is nu inmiddels toch wel echt over en temperatuur en zon overdag zorgen er toch wel voor dat het binnen aangenaam blijft.

Vandaag dacht ik, toch eens kijken wat ik nu eigenlijk afgelopen maand nog heb gebruikt. Tot mijn verbazing slechts 105kWh voor verwarming. Misschien moet ik hem toch ook maar gewoon op verwarmen laten staan dan. Ik vind het systeem echt zo fijn en goed werken. Heel het jaar door WAR only en altijd rond de 22 graden.

Ook nog even heel 2024 terug gekeken. Totaal 2801kWh verbruik waarvan 1784 verwarmen en 1017 SWW. Best verbaasd over. (Dit is wel de data uit de cloud app)

Mijn SWW moet ik nog eens een keer onderzoeken. Vind dat het element te vaak bij komt. Op 1 of andere manier wordt de vloerverwarming in de garderobe warm tijdens een SWW run, dit lijkt in theorie onmogelijk omdat de aanvoer natuurlijk gescheiden is via een 3-weg klep. Ik denk daarom dat het met thermosiphon te maken heeft via de retour leiding.
Mooi om te lezen en tip als je een externe thermostaat toevoegt die op 21,5 of 22 af topt hoe je helemaal niets aan of uit te zetten. 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
ErikVers schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:42:
[...]

Mooi om te lezen en tip als je een externe thermostaat toevoegt die op 21,5 of 22 af topt hoe je helemaal niets aan of uit te zetten. 👌
Dat hoef ik nu ook niet, ik bedoelde meer dat het nu nog onzin is dat hij een uurtje of 2 aan gaat in de nacht als het overdag toch wel vanzelf op warmt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Maikie18 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:01:
[...]

Dat hoef ik nu ook niet, ik bedoelde meer dat het nu nog onzin is dat hij een uurtje of 2 aan gaat in de nacht als het overdag toch wel vanzelf op warmt.
Je kunt eventueel ook nachtverlaging instellen als je het onzin vindt als hij in de nacht je vloer opwarmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
nokiaan958GB schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:16:
[...]

Je kunt eventueel ook nachtverlaging instellen als je het onzin vindt als hij in de nacht je vloer opwarmt.
Amen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
Deze winter had ik vaak een H20 storing met mijn F Pana, Ik heb eerst de schakelaar van de wp vernieuwend, dat hielp niet. Dre gaf de tip om het verlengkabeltje van de pomp te checken, dat bleek de boosdoener, de stekker op de printplaat zat zo los dat je hem er zo afwipte met een schroevendraaier. De stekker opnieuw aangesloten in de borging en sinds dien geen storing meer gehad. Dre je wordt nog erg bedankt voor je tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:47

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Ik maak gebruik van een SWW vat van Panasonic met verwarmingselement. Hier zit een hitte beveiliging op maar er staat niets in de gebruiksaanwijzing. Weet iemand hoe deze instelling werkt? Is bijv. 1 de hoogste temperatuur of is dat juist instelling 5? Iemand enig idee of de cijfers corresponderen met bijv. temperatuur of een andere schaal/eenheid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aaudawf7tvzi_r3x5PUg-JhcY2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NGNu063fWjqwo2I0qPiIFqO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
buzzlightyear schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:15:
Ik maak gebruik van een SWW vat van Panasonic met verwarmingselement. Hier zit een hitte beveiliging op maar er staat niets in de gebruiksaanwijzing. Weet iemand hoe deze instelling werkt? Is bijv. 1 de hoogste temperatuur of is dat juist instelling 5? Iemand enig idee of de cijfers corresponderen met bijv. temperatuur of een andere schaal/eenheid?

[Afbeelding]
Ik neem aan dat je de tank in gebruik hebt. Met een ohmmeter of doorgangstester of lampje en batterijtje ben je er snel achter door de tank op te warmen. Voor de veiligheid zou ik gokken op de stand safety. In de gebruiksaanwijzing waaruit jouw plaatje komt, staat dat hij is afgeleverd op 60°. Maar niet zeker is of er sindsdien al aan gedraaid is. Je gebruikt die thermostaat natuurlijk alleen voor de veiligheid; de eindtemperatuur bij de legionellarun stel je op de pana in en wordt gemeten met de tanksensor.
Pagina: 1 ... 37 38 Laatste