Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste
Acties:

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:43
Stanzi schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:52:
Geluid kan ik mij voor stellen dat het irritant is, zeker als je er wakker van wordt.

Kan mij moeilijk voorstellen dat de meer prijs van een bodempomp op weegt tegen een paar dagen in het jaar "defrost mania".

Kosten efficienter dat gas, meer comfort in huis. Daar irriteer ik mij niet aan.
Wil je aub de quote knop gebruiken zodat anderen ook snappen waar het bericht over gaat? Anders wordt dit topic binnen no-time een vergaar bak van op zich staande berichten.

Ps ik heb afgelopen paar weken dit al meerdere keren gevraagd en snap niet waarom toch los wordt bericht?
Ik heb het niet over per ongeluk een keer maar structureel.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers
Fantastic_fox schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:34:
@loyske of een inregelkraan plaatsen om zo je debiet naar de VVW te kunnen inregelen (ik weet niet of dit een optie is?) andere een voorinstelbare thermostaat kraan of iets dergelijks. Het hoeven soms geen giga correctie te zijn afhankelijk van flow en leiding diameters (denk ik zelf)
Wil je aub de quote knop gebruiken zodat anderen ook snappen waar het bericht over gaat? Anders wordt dit topic binnen no-time een vergaar bak van op zich staande berichten.

Ps ik heb afgelopen paar weken dit al meerdere keren gevraagd en snap niet waarom toch los wordt bericht?
Ps2 een @ is wat anders dan een quote en pas je toe als je voor een nieuw onderwerp een persoon erbij wil betrekken.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers
loyske schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:25:
@Fantastic_fox Dat is een goede tip, echter heb ik beneden vloerverwarming en moet ik dus de radiatoren wel een beetje knijpen boven zodat niet het warme water te snel retour gaat en de 7J in de war brengt ;)

Ps2 een @ is wat anders dan een quote en pas je toe als je voor een nieuw onderwerp een persoon erbij wil betrekken.

blb4 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 02:29:
Voor persoonlijke BC zal een W/W WP mogelijk interesanter worden dan een L/W als je van een gasverbruik > 3000 m3 oid komt.
Kun je dat toelichten? 3000 m³ jaarlijks gasverbruik komt neer op een WP-vermogen van ca 15 kW. Daarvoor kun je toch prima een L/W WP kopen (of desnoods twee kleinere in cascade van een merk wat dat goed ondersteunt)? Hoe zou een W/W daar ooit interessanter kunnen zijn? De kosten daarvan zijn vele malen hoger.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-03 14:18
Fair point, ik stoor me er zelf ook aan en ben er onderdeel van geworden
ErikVers schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:44:
[...]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Andrehj schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:23:
[...]

Kun je dat toelichten? 3000 m³ jaarlijks gasverbruik komt neer op een WP-vermogen van ca 15 kW. Daarvoor kun je toch prima een L/W WP kopen (of desnoods twee kleinere in cascade van een merk wat dat goed ondersteunt)? Hoe zou een W/W daar ooit interessanter kunnen zijn? De kosten daarvan zijn vele malen hoger.
Het idee is dat je bij grote verbruikers ook koelt, daar is een W/W op papier beter in omdat het water kouder is dan buiten. Probleem is dat je meerkosten van een bron eerst terugverdiend moet worden voordat je geld begint te besparen en dat kan heel wat jaartjes duren. Helemaal als je verbruik in de winter gelijk is of zelfs hoger door een te koude bron.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 21-01-2026 13:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-03 15:24
Fantastic_fox schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:34:
@loyske of een inregelkraan plaatsen om zo je debiet naar de VVW te kunnen inregelen (ik weet niet of dit een optie is?) andere een voorinstelbare thermostaat kraan of iets dergelijks. Het hoeven soms geen giga correctie te zijn afhankelijk van flow en leiding diameters (denk ik zelf)
Ik maak gebruik van Heimeier Exact met voorinstelling op de slaapkamer. Maar op dezelfde leiding zit ook de badkamerradiator met een onderblok en Danfoss insert. Die 2 geknepen radiators zorgen dus voor een bak herrie tijdens een defrost wanneer 30 l/min wordt rondgepompt.
Ze zijn maar beetje geknepen, maar 30 l/min is natuurlijk best veel water.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:17
Andrehj schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:23:
[...]

't gaat niet om de investering (alleen) maar over de kosten over ca. 15 jaar gebruik. De sCOP is, bij een goed gedimensioneerde en geregenereerde bron hoger dan van een L/W WP. Door de veel hogere investering bij een W/W WP dan een L/W zal een financieel break-even alleen maar bereikt kunnen worden boven een bepaald warmteverlies. Waar dat break-even point precies ligt is lastig maar uitgaande van 8k extra investering, sCOP 1 hoger en elektriciteitsprijs van € 0,35 kom je in elk geval uit boven de 3000 m³:
3000 x 9 x 15j / 4 (COP L/W) x € 0,35 = ~ € 35k
3000 x 9 x 15j / 5 (COP W/W) x € 0,35 = ~ € 28k

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-03 14:18
Ik bedoelde een inregelkraan voor je vloerverwarming eigenlijk of opnje vloerverwarmingsgroepen kan ook nog volgens mij. En ik heb bv 2 kleine radiatoren open staan waardoor het geluid enorm zakte delta t is natuurlijk heel klein maar wel stil. Omdat dit kleine zijn heeft het op de retour niet zo heel veel invloed.

Ik moet nog een keer een optimum zoeken maar heb er even geen zin in geniet nu ff vooral van de stilte😎
loyske schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:39:
[...]

Ik maak gebruik van Heimeier Exact met voorinstelling op de slaapkamer. Maar op dezelfde leiding zit ook de badkamerradiator met een onderblok en Danfoss insert. Die 2 geknepen radiators zorgen dus voor een bak herrie tijdens een defrost wanneer 30 l/min wordt rondgepompt.
Ze zijn maar beetje geknepen, maar 30 l/min is natuurlijk best veel water.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-03 21:28
Thorsd schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:20:
[...]

Dat zijn valse starts/misfires. Dan ontstaat er een overshoot bij het opstarten waardoor de compressor gelijk weer afslaat. Dan moet de Tr weer 3 graden zakken voordat de compressor weer aan gaat. Als je een lage target hebt kan dat lang duren. Over het waarom is verder niet veel bekend.

Ik zie het ook bij de 9J, vooral met buitentemperaturen > 10C. Soms 3 of 4 op een dag (WAR only). Omdat mijn stooklijn wat hoger staat heb ik er weinig last van. Met waterpompregeling op max flow heb je er ook geen last van. Anderen detecteren dit met met bv HA en geven de stooklijn een schopje waardoor de compressor weer start.
Ik heb vandaag iets geks in de grafieken, meerdere keren stopt de compressor er mee, terwijl er geen defrost is. Ik heb rond 17:20 een air purge gedaan met alle vloerverwarming en radiatoren open, daarna weer terug naar de basis, met alleen 60m2 vloerverwarming en de badkamer radiator open, zoals de afgelopen twee jaar zo is. Daarna wederom de compressor met een soort aan-uit gedrag. Wat kan dit zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bmT8uQ-TzAa7xsepk3F-Svispo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CSeMQzCPZGYK6GYfIdu3SFK4.png?f=fotoalbum_large

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:50
Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:38:
[...]

Ik heb vandaag iets geks in de grafieken, meerdere keren stopt de compressor er mee, terwijl er geen defrost is. Ik heb rond 17:20 een air purge gedaan met alle vloerverwarming en radiatoren open, daarna weer terug naar de basis, met alleen 60m2 vloerverwarming en de badkamer radiator open, zoals de afgelopen twee jaar zo is. Daarna wederom de compressor met een soort aan-uit gedrag. Wat kan dit zijn?

[Afbeelding]
Beetje ruim plaatje zo en ik mis het setpoint water. Maar op het eerste oog denk ik aan overshoot. Je flow staat volgens mij op 10 liter en dat is waarschijnlijk te weinig.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.

• Catzjes
Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:21:
[...]

Beetje ruim plaatje zo en ik mis het setpoint water. Maar op het eerste oog denk ik aan overshoot. Je flow staat volgens mij op 10 liter en dat is waarschijnlijk te weinig.
Hierbij wat ingezoomde plaatjes. Flow is al twee jaar10 liter, dus er is niks veranderd in de situatie. Wat bedoel je met het missende setpoint water? Ik draai op WAR met externe thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McTtp9Kat4mEi8vL0jdTgfBol4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nFoJv4Pbxjzknt5oM38OLqk9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w449pl2J-o6Sm46_Ul6ceKO2XAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LmpWfHSmHRjFdS4DTcZmEzzc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1DBexkwPeB_xbe07j95QS8Bj0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ygtXqGaOJiUhgtsJFCuanpVM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Catzjes op 22-01-2026 20:32 ]

• Cubico
Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:29:
[...]

Hierbij wat ingezoomde plaatjes. Flow is al twee jaar10 liter, dus er is niks veranderd in de situatie. Wat bedoel je met het missende setpoint water? Ik draai op WAR met externe thermostaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ookal draai je WAR, de pomp heeft altijd een target temp welke komt van je stooklijn. Als dus de buiten temp veranderd zal de target ook veranderen. Ik denk aan overshoot omdat je pompflow wel blijft en dan als de temperatuur water is gezakt hij weer start.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.

• Catzjes
Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:36:
[...]

Ookal draai je WAR, de pomp heeft altijd een target temp welke komt van je stooklijn. Als dus de buiten temp veranderd zal de target ook veranderen. Ik denk aan overshoot omdat je pompflow wel blijft en dan als de temperatuur water is gezakt hij weer start.
Bedankt voor de uitleg. Kan het kwaad en zo ja, wat kan ik er aan doen om dit te voorkomen? mijn WP is een 7J, alleen verwarming, en is van september 2023. De afgelopen ruim twee jaar had ik elk jaar één tot drie "misfires", de afgelopen maand is het schering en inslag, en vandaag dus voor het eerst zo snel achter elkaar de compressor uit, zie de volgende screenshots. Soms zag ik de "misfire" omdat op de controller er warmtevraag was en dat de water temperatuur lager was dan verwacht, dan zette ik de WP uit en aan en was het opgelost, soms merkte ik de "misfire" achteraf door de grafieken te bekijken en soms werd het langzaam kouder in de woonkamer en begon de vrouw te klagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FggQaLJlfna5VBxaM216yn0ESRM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vxGaSFYNeZJey4CRVEFXdEAl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ea2URD9W-qNTLlPggPOyOKByW1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ksiFRnvawWqSpjR4TtABTUGG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0159Ls_yj_rdj5wRlxn9OFfOhN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B8UQl1fr2mBOyTsKiK9ddJch.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5_44EhXtl7JS0LSGd5p9M-uDSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5kr1WsKP34mN8PEjDImT7lkF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n574GSBkF0MrZro01m4GG_GQ6nc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZIC3E3fz0gbMdGhZNGYo9hA7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8w1DPM41K4FPboyvZcJq31-CH3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ro2vVXvd9MW3gHs4dmzg24XD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XeckC9T1ZTuqLF4VitSFwghqp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kW8788iVdTUGmErnjtAuMF3u.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqhbJnq2mLh1OnqQKjSMh8uUUqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mcZpaeBcEs7ObdA2omYZTAPX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOOYTZd55vmZoFHw31zuSyoLX9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QIjMfs3ijGajHtCHIJml3sG3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Catzjes op 22-01-2026 21:06 ]

• Cubico
Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:58:
[...]

Bedankt voor de uitleg. Kan het kwaad en zo ja, wat kan ik er aan doen om dit te voorkomen? mijn WP is een 7J, alleen verwarming, en is van september 2023. De afgelopen ruim twee jaar had ik elk jaar één tot drie "misfires", de afgelopen maand is het schering en inslag, en vandaag dus voor het eerst zo snel achter elkaar de compressor uit, zie de volgende screenshots. Soms zag ik de "misfire" omdat op de controller er warmtevraag was en dat de water temperatuur lager was dan verwacht, dan zette ik de WP uit en aan en is het opgelost, soms merkte ik de "misfire" achteraf door de grafieken te bekijken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ook een 7J en officieel moet hij een flow van 20 liter. Wil je dit om een of andere reden niet, dan kun je de start temperen door Quiet mode gebruiken bv een keer proberen op QM 2 ofzo. Zet de target temperatuur in je grafieken en je kunt zien of het overshoot is.

• Catzjes
Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:11:
[...]

Ik heb ook een 7J en officieel moet hij een flow van 20 liter. Wil je dit om een of andere reden niet, dan kun je de start temperen door Quiet mode gebruiken bv een keer proberen op QM 2 ofzo. Zet de target temperatuur in je grafieken en je kunt zien of het overshoot is.
Wederom bedankt voor de uitleg. Ik heb in de onderstaande twee grafieken de target water temperatuur aangezet, ik kan hier zelf geen conclusie uit trekken. Wat betreft de flow, zoals eerder aangegeven, die is al jaren 10 liter. Ik heb nu alleen 's nachts QM1, ik zal daar eens mee gaan "spelen".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7ah2DvKw8MJO0lltaMt-jzE1Es=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qehfn5vcsXtZf0avadRX2So4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpLyz3bs7XCewqvXeV-nyN2HYJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FlAEeVakuNRXtypFzVZnBNLt.png?f=fotoalbum_large

• Catzjes
Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:11:
[...]

Owww ik denk dat ik nu snap wat je bedoelt met overshoot, de watertemperatuur komt boven de target en dan gaat de compressor uit. Waarom toert de compressor dan niet alleen een beetje af, zijn dat de beroemde "Panasonic-kabouters" met onvoorspelbaar gedrag?

• Cubico
Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:21:
[...]

Wederom bedankt voor de uitleg. Ik heb in de onderstaande twee grafieken de target water temperatuur aangezet, ik kan hier zelf geen conclusie uit trekken. Wat betreft de flow, zoals eerder aangegeven, die is al jaren 10 liter. Ik heb nu alleen 's nachts QM1, ik zal daar eens mee gaan "spelen".

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als water temp 2 graden boven target en x tijd blijft, dan stopt hij totdat de retour 4 graden onder het moment van uitgaan is. Daarna start hij weer. Let wel dat de grafiek af en toe iets mist door dat hij niet life is.

• Catzjes
Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:30:
[...]

Als water temp 2 graden boven target en x tijd blijft, dan stopt hij totdat de retour 4 graden onder het moment van uitgaan is. Daarna start hij weer. Let wel dat de grafiek af en toe iets mist door dat hij niet life is.
Doel je op deze twee waardes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gPrAxiK724inN2OhB0ysou7Nfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2VG29QGe3qNKCQq9DP7jLEup.png?f=fotoalbum_large

Kan ik deze waardes dan een beetje aanpassen om het te voorkomen of veroorzaak ik dan weer andere "problemen"?

• Cubico
Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:30:
[...]

Owww ik denk dat ik nu snap wat je bedoelt met overshoot, de watertemperatuur komt boven de target en dan gaat de compressor uit. Waarom toert de compressor dan niet alleen een beetje af, zijn dat de beroemde "Panasonic-kabouters" met onvoorspelbaar gedrag?
De compressor doet precies wat hij moet doen, maar het onvoorspelbare is de mens die hem beteugeld op 10 liter, dan heeft hij geen andere keuze. Ik zelf hen hem op 15 liter staan en dat gaat prima, zogezegd de settings van een 5J :)

• Cubico
Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:36:
[...]

Doel je op deze twee waardes?

[Afbeelding]

Kan ik deze waardes dan een beetje aanpassen om het te voorkomen of veroorzaak ik dan weer andere "problemen"?
Deze waardes zijn voor je backup heater

• Catzjes
Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:36:
[...]

De compressor doet precies wat hij moet doen, maar het onvoorspelbare is de mens die hem beteugeld op 10 liter, dan heeft hij geen andere keuze. Ik zelf hen hem op 15 liter staan en dat gaat prima, zogezegd de settings van een 5J :)
Dan ga ik na de winter de flow verhogen. Ik moet dan een paar IMI Eclipse dynamische kranen gaan vervangen, want een aantal radiatoren staan nu vaak dicht omdat bij defrosts veel teveel herrie te horen is. Ik heb vorig jaar al bij twee radiatoren de IMI kranen vervangen door Oventrop AQ(H), die zijn heel veel stiller.

• Catzjes
Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:38:
[...]

Deze waardes zijn voor je backup heater
Dat realiseerde ik me ook net |:(

• ErikVers
Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:30:
[...]

Omdat hij:panasonic ervanuit dat je eerste minuten wel de max kw van je warmtepomp kwijt kan en zoals eerder genoemd lukt dat enkel met flow*deltaT5=kW. Ga jij flow meer dan halveren via installateurs instellingen (weet niet of dat zo is?) dan kan hij zijn vermogen niet kwijt. Dus vandaar mijn vraag. Welke flow heb je ingesteld bij max pump speed? De zou 20l/min moeten zijn. Iets lager kan ook wel maar onder 18zou ik niet doen ivm niet kwijt kunnen van vermogen.

• ErikVers
Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:36:
[...]

Precies, dat! 👍

Iets lager (vuistregel 3x je max kW) instellen kan nog wel, maar meer dan 3L/min op het totaal zou ik niet knijpen want dan had je beter een kleinere wp kunnen kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 22-01-2026 22:20 ]

• Catzjes
ErikVers schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:16:
[...]

Omdat hij:panasonic ervanuit dat je eerste minuten wel de max kw van je warmtepomp kwijt kan en zoals eerder genoemd lukt dat enkel met flow*deltaT5=kW. Ga jij flow meer dan halveren via installateurs instellingen (weet niet of dat zo is?) dan kan hij zijn vermogen niet kwijt. Dus vandaar mijn vraag. Welke flow heb je ingesteld bij max pump speed? De zou 20l/min moeten zijn. Iets lager kan ook wel maar onder 18zou ik niet doen ivm niet kwijt kunnen van vermogen.
Als alle radiatoren open staan dan is de flow 15-16 liter, maar al circa twee jaar lang staat meestal alleen 60m2 vloerverwarming en de badkamer radiator open, dan is de flow 10 liter, en bij defrosts 12 liter. Ik probeer te begrijpen waarom er nu ineens problemen ontstaan, terwijl er niks aan mijn situatie is veranderd.

@Cubico en @ErikVers Super-bedankt voor al jullie kennis/adviezen en het geduld met mij ;)

• Cubico
Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:42:
[...]

Als alle radiatoren open staan dan is de flow 15-16 liter, maar al circa twee jaar lang staat meestal alleen 60m2 vloerverwarming en de badkamer radiator open, dan is de flow 10 liter, en bij defrosts 12 liter. Ik probeer te begrijpen waarom er nu ineens problemen ontstaan, terwijl er niks aan mijn situatie is veranderd.

@Cubico en @ErikVers Super-bedankt voor al jullie kennis/adviezen en het geduld met mij ;)
Misschien gebeurt het nu omdat het buiten kouder is en dan de compressor met een hogere freq start.

• blb4
ErikVers schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:19:
[...]

Precies, dat! 👍

Iets lager (vuistregel 3x je max kW) instellen kan nog wel, maar meer dan 3L/min op het totaal zou ik niet knijpen want dan had je beter een kleinere wp kunnen kopen.
Met wat leuke huisvlijt kan je de max toelaatbare flow wel dynamisch aanpassen (je hebt een hobby of niet). Ik zet, middels HeishaMon rules de max toelaatbare pompwaarde op basis van de buitentemperatuur, dus net als de stooklijn. Maar tijdens een Defrost trekt die zich daar niets van aan dus dat moet je sowieso "managen".

[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 22-01-2026 23:14 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• blb4
Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:42:
[...]

Dan ga ik na de winter de flow verhogen. Ik moet dan een paar IMI Eclipse dynamische kranen gaan vervangen, want een aantal radiatoren staan nu vaak dicht omdat bij defrosts veel teveel herrie te horen is. Ik heb vorig jaar al bij twee radiatoren de IMI kranen vervangen door Oventrop AQ(H), die zijn heel veel stiller.
Het blijkt toch wel elke x weer dat het optimaliseren van je afgiftesysteem voor CV verwarming toch wel heel anders is dan 't optimaliseren voor WP verwarming. Zeker als je bij een Panasonic ook rekening moet houden met max pompsnelheid tijdens defrost.

• ErikVers
Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:42:
[...]

Graag gedaan en het kan zijn dat je eerder net boven de ondergrens zat en nu en net onder

dit kan net iets ander weer zijn of iets meer weerstand in je systeem welf ter enzovoort. Als de grenslijn dun is zijn het de details die het verschil maken.

• ErikVers
blb4 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:09:
[...]

Met wat leuke huisvlijt kan je de max toelaatbare flow wel dynamisch aanpassen (je hebt een hobby of niet). Ik zet, middels HeishaMon rules de max toelaatbare pompwaarde op basis van de buitentemperatuur, dus net als de stooklijn. Maar tijdens een Defrost trekt die zich daar niets van aan dus dat moet je sowieso "managen".
Klopt

privé heb ik een vrijwel vlakke stooklijn waarbij ik enkel incidenteel speel met de flow om het gewenste af te geven vermogen aan te passen. Niet gebruikelijk wel leuk als Tweakers.

Een gebruiker krijgt van mij gewoon een goede stooklijn plus thermostaat.

• Eriktheuns
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:08
Waar kan ik de juiste en verklarende uitleg vinden van alle hex instellingen.
Vind deze niet.

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:12
Eriktheuns schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:54:
Vind deze niet.
Wordt niet alleen de max van de waterpomp in hex ingesteld? De hex waarde is gewoon een andere representatie van een getal tussen 0 en 255 (0x00..0xff). Een beetje als tussen de 0 en 100%, maar dan met 255 stapjes. Er zijn online genoeg tabelletjes die aangeven welke hex waarde bij welk getal hoort.

Maar de hex waarde is niet zo interessant, het belangrijkste is de flow die bij een bepaalde waarde bij de betreffende installatie gehaald wordt.

• Eriktheuns
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:08
Nee er zit veel dieper in de hex waarden hier kun je zelfs bepalen of het buffervat leidend is of neutraal.bv hex 0x10 .En er zijn er nog maar heb ze nog niet allemaal.
Maar blijkbaar groot geheim of wordt niet vrijgegeven.

• Thorsd
Eriktheuns schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:30:
Nee er zit veel dieper in de hex waarden hier kun je zelfs bepalen of het buffervat leidend is of neutraal.bv hex 0x10 .En er zijn er nog maar heb ze nog niet allemaal.
Maar blijkbaar groot geheim of wordt niet vrijgegeven.
Dat klinkt erg mysterieus. Kun je hier meer over uitleggen? Over welk type gaat het, waar kun je het instellen, en heb je een link naar de service manual waar er iets over genoemd wordt?

• ErikVers
Eriktheuns schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:54:
Vind deze niet.
Als je onderstaande invult bij ChatGPT krijg je een prima uitleg met voorbeelden. (Ik heb het eerst even voor je getest.)

Uitleg hex waarde

Het is niet iets van Panasonic zelf het is een getalnotatie systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 30-01-2026 07:29 ]

• Pinker009
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-03 22:01
Ik heb een nieuwe woning waar ik ook een nieuwe Panasonic WP ( Mono Bloc - WH-WDG07LE5 ) heb voor circa 120m2 vloerverwarming.
Via de Aquarea Service Cloud merk ik op dat het pomp debiet steeds circa 22-23 l/min is , ongeacht of er vraag is naar warmte of niet. Het probleem is dat ingebouwde circulatie pomp ( Wilo Yono Pico ) relatief veel lawaai maakt. Ik hoor 's nachts dikwijls een zoomend geluid ( terwijl er weinig of geen warmte aanvraag is ).

Ik heb de Panasonic binnenunit nu even open gedaan en ik heb gemerkt dat Wilo circulatie pomp op de maximale verschildruk constant stond ( volledig naar rechts gedraaid ). Ik heb de de knop een beetje terug gedraaid en het debiet is nu verlaagd naar circa 16-17l/m . Het zoomend geluid lijkt nu ook verdwenen.

Mijn vraag: Ik begrijp dat de Panasonic unit normaal het water debiet moet kunnen sturen op een variabele manier ? In de settings heb ik al gezien dat er een optie "Debiet Pomp" ΔT is met een bijhorende hexadecimale waarde ( 0x75 ). Ik heb dit al aangepast naar 0x65 en 0x55 , maar dit maakt geen verschil en het pomp debiet lijkt altijd contant op 16-17l ( tot gisteren 22-23l/ ).

Moet ik die regelaar op de Wilo circulatiepomp nu naar links draaien zodat diie op "verschildruk variabel" komt te staan ? Wat zou de reden zijn dat het pomp debiet steeds constant blijft ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oU28o1KDYRHOmfqknexMD5y1-Rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ri3kS2W90FI8jZWIOvI0fPUx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Pinker009 op 06-02-2026 11:04 ]

• ErikVers
Pinker009 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:02:
Ik heb een nieuwe woning waar ik ook een nieuwe Panasonic WP ( Mono Bloc - WH-WDG07LE5 ) heb voor circa 120m2 vloerverwarming.
Via de Aquarea Service Cloud merk ik op dat het pomp debiet steeds circa 22-23 l/min is , ongeacht of er vraag is naar warmte of niet. Het probleem is dat ingebouwde circulatie pomp ( Wilo Yono Pico ) relatief veel lawaai maakt. Ik hoor 's nachts dikwijls een zoomend geluid ( terwijl er weinig of geen warmte aanvraag is ).

Ik heb de Panasonic binnenunit nu even open gedaan en ik heb gemerkt dat Wilo circulatie pomp op de maximale verschildruk constant stond ( volledig naar rechts gedraaid ). Ik heb de de knop een beetje terug gedraaid en het debiet is nu verlaagd naar circa 16-17l/m . Het zoomend geluid lijkt nu ook verdwenen.

Mijn vraag: Ik begrijp dat de Panasonic unit normaal het water debiet moet kunnen sturen op een variabele manier ? In de settings heb ik al gezien dat er een optie "Debiet Pomp" ΔT is met een bijhorende hexadecimale waarde ( 0x75 ). Ik heb dit al aangepast naar 0x65 en 0x55 , maar dit maakt geen verschil en het pomp debiet lijkt altijd contant op 16-17l ( tot gisteren 22-23l/ ).

Moet ik die regelaar op de Wilo circulatiepomp nu naar links draaien zodat diie op "verschildruk variabel" komt te staan ? Wat zou de reden zijn dat het pomp debiet steeds constant blijft ?

[Afbeelding]
Hey dat is een vreemde situatie.

-Weet je zeker dat de pomp origineel is of heeft er eerst een andere bewoner deze warmtepomp laten monteren? De pomp en kabel ernaartoe lijken mij niet origineel.
-Tijdens defrosts ook geen verschil in l/min?
-Zitten er nu twee circulatie pompen in of enkel die op afbeelding?

• Pinker009
ErikVers schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:00:
[...]

Hey dat is een vreemde situatie.

-Weet je zeker dat de pomp origineel is of heeft er eerst een andere bewoner deze warmtepomp laten monteren? De pomp en kabel ernaartoe lijken mij niet origineel.
-Tijdens defrosts ook geen verschil in l/min?
-Zitten er nu twee circulatie pompen in of enkel die op afbeelding?
het gaat wel degelijk om een nieuwbouw met een nieuwe warmtepomp waar ik nu 6 maanden woon.
Ik herinner mij wel dat de installateur een jaar geleden problemen gehad heeft met de warmtepomp op een dag dat het gevroren had en de electriciteit de dag voorzien was uitgezet door 1 van de werkmannen.
Ik heb hier verder geen gegevens over ontvangen ,maar ze hebben dit "opgelost" toen zonder meer details te geven.

Het debiet wijzigt echter wel bij een "defrost" naar circa 29-30l/m nu ( tot de manuele aanpassing op de pomp was dat 35 l/m. Bij het opwarmen van de tank zie ik het debiet dalen naar 12 l / m.
Bij gewoon water circuleren ( verwarmen of niet ) altijd constant 16 l / m
De pomp gaat ook aan/uit afhankelijk van de binnentemperatuur en de gevraagde temperatuur op de thermostaat.

Er zit nog een ander type pomp ook in , maar daar kon ik niks op regelen en heb ik geen aandacht aan gegeven.

Welke pomp zou dit wel moeten zijn ?

[ Voor 11% gewijzigd door Pinker009 op 06-02-2026 12:19 ]

• ErikVers
Pinker009 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:13:
[...]

het gaat wel degelijk om een nieuwbouw met een nieuwe warmtepomp waar ik nu 6 maanden woon.
Ik herinner mij wel dat de installateur een jaar geleden problemen gehad heeft met de warmtepomp op een dag dat het gevroren had en de electriciteit de dag voorzien was uitgezet door 1 van de werkmannen.
Ik heb hier verder geen gegevens over ontvangen ,maar ze hebben dit "opgelost" toen zonder meer details te geven.

Het debiet wijzigt echter wel bij een "defrost" naar circa 29-30l/m nu ( tot de manuele aanpassing op de pomp was dat 35 l/m. Bij het opwarmen van de tank zie ik het debiet dalen naar 12 l / m.
Bij gewoon water circuleren ( verwarmen of niet ) altijd constant 16 l / m
De pomp gaat ook aan/uit afhankelijk van de binnentemperatuur en de gevraagde temperatuur op de thermostaat.

Er zit nog een ander type pomp ook in , maar daar kon ik niks op regelen en heb ik geen aandacht aan gegeven.

Welke pomp zou dit wel moeten zijn ?
Oké als je verhaal dus goed begrijp heb jij een L-serie warmtepomp met 2 cv pompen in de binnen unit?
Origineel met 1 zone systeem heb je enkel een zwarte cv pomp, deze regelt alles via de print-instellingen van panasonic. De pomp die je deelde is voor mij vreemd in dit type binnenunit
Een dual zone heb ik nog nooit gemonteerd, dus wellicht dat daardoor deze pomp erin zit maar mijn gevoel zegt dat niet origineel is. Kun je eens foto van wat meer afstand van binnen deel delen en van bovenzijde waar de aansluiting waterzijdig zitten?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1wFEhedYVsjATp5VjV21idoRVg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UWLG0KrZA6QF0LZzSlqvjolQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZGukVJ4AsGzczMgYvN2WwGzEu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUoz4YCC37KoHXhxzQypETYa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door ErikVers op 06-02-2026 12:29 ]

• Pinker009
ErikVers schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:25:
[...]

Oké als je verhaal dus goed begrijp heb jij een L-serie warmtepomp met 2 cv pompen in de binnen unit?
Origineel met 1 zone systeem heb je enkel een zwarte cv pomp, deze regelt alles via de print-instellingen van panasonic. De pomp die je deelde is voor mij vreemd in dit type binnenunit
Een dual zone heb ik nog nooit gemonteerd, dus wellicht dat daardoor deze pomp erin zit maar mijn gevoel zegt dat niet origineel is. Kun je eens foto van wat meer afstand van binnen deel delen en van bovenzijde waar de aansluiting waterzijdig zitten?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zijn inderdaad 2 zones voorzien.
Zone 1 is voor een aantal ventilo's op de slaapkamers en de zolder.
Zone 2 is voor de vloerverwarming.

Mogelijks is er een 2de niet standaard Wilo pomp geïnstalleerd geweest voor de vloerverwarming ( Zone 2 ) waar het debiet manueel te regelen is op de pomp zelf ?

In de Aquarea Service cloud merk ik op dat de Pompsnelheid steeds 0 r/min en het Waterdebiet 16 L/min constant is wanneer de vloerverwarming actief is. ( Zone 2 )

Nu met enkel en alleen Zone 1 actief ( Ventilo's ) zie ik
Waterdebiet 9.43 L/min
Pompsnelheid 2000 r/min

Slaan die debiet settings in de thermostaat dan mogelijks enkel en alleen voor de pomp op zone 1 ?

Ik probeer nog een foto te maken vandaag.

• ErikVers
Pinker009 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:02:
[...]

Er zijn inderdaad 2 zones voorzien.
Zone 1 is voor een aantal ventilo's op de slaapkamers en de zolder.
Zone 2 is voor de vloerverwarming.

Mogelijks is er een 2de niet standaard Wilo pomp geïnstalleerd geweest voor de vloerverwarming ( Zone 2 ) waar het debiet manueel te regelen is op de pomp zelf ?

In de Aquarea Service cloud merk ik op dat de Pompsnelheid steeds 0 r/min en het Waterdebiet 16 L/min constant is wanneer de vloerverwarming actief is. ( Zone 2 )

Nu met enkel en alleen Zone 1 actief ( Ventilo's ) zie ik
Waterdebiet 9.43 L/min
Pompsnelheid 2000 r/min

Slaan die debiet settings in de thermostaat dan mogelijks enkel en alleen voor de pomp op zone 1 ?

Ik probeer nog een foto te maken vandaag.
Ok interessant maar dan weet je ook waar debiet vandaan komt zonder aansturing 1e pomp 👍
Je vraag beantwoord denk ik?
Foto niet meer nodig, je hebt twee pompen waarbij je foto van tweede cv pomp deelde. De eerste (zwarte) is enkel door pana in te stellen.

Nb Meestal plaatst men dan een buffer maar dit kan ook een mooie en efficiënte oplossing zijn.

Wel is dan even opletten hoe je alles aanstuurt, hebben ze twee controllers opgehangen of externe thermostaat/thermostaten.

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 06-02-2026 13:40 ]

• Pinker009
ErikVers schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:35:
[...]

Ok interessant maar dan weet je ook waar debiet vandaan komt zonder aansturing 1e pomp 👍
Foto niet meer nodig, je hebt twee pompen waarbij je foto van tweede cv pomp deelde. De eerste (zwarte) is enkel door pana in te stellen.

Nb Meestal plaatst men dan een buffer maar dit kan ook een mooie en efficiënte oplossing zijn.

Wel is dan even opletten hoe je alles aanstuurt, hebben ze twee controllers opgehangen of externe thermostaat/thermostaten.
ok bedankt om mee te willen denken. Ik heb mijn vraag inderdaad zelf beantwoord denk ik :)
Ik ben eigenlijk totaal niet thuis in deze materie , maar ik ben nieuwsgierig in het hoe en waarom.

De ventilo's op zone 1 worden gestuurd door een externe thermostaat op elke ventilo apart. Zone 2 wordt gestuurd door Panasonic thermostaat in de woonkamer.

Nogmaals dank !

[ Voor 38% gewijzigd door Pinker009 op 06-02-2026 16:07 ]

• Thorsd
ErikVers schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:35:
[...]

Dat lijkt op een simple-2-zone-setup, maar dan zonder de mengklep.

@Pinker009 Met deze opstelling komt de instelling van de Wilo wel precies. Als deze te hard staat (meer debiet dan de WP waterpomp) zuigt de pomp koud water uit de retour door de ventilos/coilfan. Daarmee doen die niets meer en moet je Ta veel hoger dan nodig. Een terugslagklep in de de ventilo aanvoer lost de omgekeerde ciculatie op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIVM5Bfew4U3II2OkWvMCtHcoqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LxuIVi7TeTLVyQOvzd5tcINJ.png?f=fotoalbum_large

• ErikVers
Thorsd schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:35:
[...]

Dat lijkt op een simple-2-zone-setup, maar dan zonder de mengklep.

@Pinker009 Met deze opstelling komt de instelling van de Wilo wel precies. Als deze te hard staat (meer debiet dan de WP waterpomp) zuigt de pomp koud water uit de retour door de ventilos/coilfan. Daarmee doen die niets meer en moet je Ta veel hoger dan nodig. Een terugslagklep in de de ventilo aanvoer lost de omgekeerde ciculatie op.

[Afbeelding]
Grappig ik denk net andersom; door hogere debiet op de 2e pomp zorg je ervoor dat al het water uit buitenunit wordt benut; dit zorgt voor geen vermenging van ta en tr vanuit buitenunit.

Maar omdat geen hydraulische scheiding zit (vermoed ik?) moet ik ff uittekenen om mijn gedachtes te ordenen..

Ik had ff in designer tool gekeken, vermoed dat in de dual zone binnen unit ook een mix valve zit, je kan niet zonder design maken icm 2-zone (L serie) en staat nergens los daarna in schema weergegeven dus moet wel in binnenunit zitten.

Vanwaar dat je denkt dat ta omhoog moet?
Meer flow met zelfde gem water temp zorgt ook voor meer afgifte bij gelijke delta. Eens dat niet onnodig hoog hoeft en dat dt5 streven is maar waarom zou ta omhoog moeten bij hoge flow?

[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 06-02-2026 15:57 ]

• Thorsd
ErikVers schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:43:
[...]

Grappig ik denk net andersom; door hogere debiet op de 2e pomp zorg je ervoor dat al het water uit buitenunit wordt benut; dit zorgt voor geen vermenging van ta en tr vanuit buitenunit.

Maar omdat geen hydraulische scheiding zit (vermoed ik?) moet ik ff uittekenen om mijn gedachtes te ordenen..

Ik had ff in designer tool gekeken, vermoed dat in de dual zone binnen unit ook een mix valve zit, je kan niet zonder design maken icm 2-zone (L serie) en staat nergens los daarna in schema weergegeven dus moet wel in binnenunit zitten.

Vanwaar dat je denkt dat ta omhoog moet?
Meer flow met zelfde gem water temp zorgt ook voor meer afgifte bij gelijke delta. Eens dat niet onnodig hoog hoeft en dat dt5 streven is maar waarom zou ta omhoog moeten bij hoge flow?
Stel, uitgaande van de simple 2 zone, zonder de mengklep en zonder terugslagklep:
- Debiet WP pomp 20l/m
- Debiet secundaire pomp 30 l/m (standje max?)
Dan loopt er 10 l/m omgekeerd door de radiatoren, waardoor de Ta van de VVW lager is dan die van de WP.

Of het echt zo slecht uitpakt... de weerstand door de radiatoren zal hoger zijn dan door de WP waar een draaiende pomp in zit.

• ErikVers
Thorsd schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:42:
[...]

Stel, uitgaande van de simple 2 zone, zonder de mengklep en zonder terugslagklep:
- Debiet WP pomp 20l/m
- Debiet secundaire pomp 30 l/m (standje max?)
Dan loopt er 10 l/m omgekeerd door de radiatoren, waardoor de Ta van de VVW lager is dan die van de WP.

Of het echt zo slecht uitpakt... de weerstand door de radiatoren zal hoger zijn dan door de WP waar een draaiende pomp in zit.
We gaan wat off topic maar waarom omgekeerd? De hogere flow loopt in principe toch over dat eigen circuit? Er is dus hogere flow in secundaire circuit, zuigende zie ik niet helemaal. Maar zou plaatje van moeten maken om inzichtelijk te krijgen. Ps voor zover ik weet zit er iig een mix klep (2 en 3 way) icm 2-zone binnenunit.

• Thorsd
ErikVers schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:18:
[...]

We gaan wat off topic maar waarom omgekeerd? De hogere flow loopt in principe toch over dat eigen circuit? Er is dus hogere flow in secundaire circuit, zuigende zie ik niet helemaal. Maar zou plaatje van moeten maken om inzichtelijk te krijgen. Ps voor zover ik weet zit er iig een mix klep (2 en 3 way) icm 2-zone binnenunit.
Ik bedoel deze situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKW8OIRbMZXgy1dNZFCd1Mixrf0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lUnjl91cNl6ZN0dT1xG6dZgC.png?f=user_large

In de installatie manual staat dat als de secundaire pomp te hard draait, dat ervoor kan zorgen dat er geen water meer naar de andere zone gaat, zelfs met mengklep.

• ErikVers
Thorsd schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:25:
[...]

Ik bedoel deze situatie:
[Afbeelding]

In de installatie manual staat dat als de secundaire pomp te hard draait, dat ervoor kan zorgen dat er geen water meer naar de andere zone gaat, zelfs met mengklep.
Helder, dank voor je visualisatie. Dat is dan ook gelijk de reden dat met een secundaire pomp je beter een hydraulische scheiding kan plaatsen. (micro buffer) dan kan de flow over de groep die open staat zelf blijven circuleren.

Of nog beter, geen secundaire pomp en geen hydraulische scheiding, gewoon balanceren naar wens oftewel waterzijdig inregelen :-)

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 07-02-2026 12:27 ]

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:48

[Afbeelding]
Dit is niet de originele want panasonic gebruik iets wat lijkt op iets van de intertoys a la plastic fantastic.

Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:57

[Afbeelding]
heb je een parallelbuffervat soms?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:09
zwollie schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:52:
[...]

Dit is niet de originele want panasonic gebruik iets wat lijkt op iets van de intertoys a la plastic fantastic.
Jawel, dat is de 2 zone binnenunit.
En de pomp van Panasonic zelf (pomp 1 in deze unit) is van composiet met keramische lagers.

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:48
Technician- schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:20:
[...]

Jawel, dat is de 2 zone binnenunit.
En de pomp van Panasonic zelf (pomp 1 in deze unit) is van composiet met keramische lagers.
Dat siert ze dan wel weer dat ze in het tweede circuit wel een fatsoenlijke Wilo pomp nemen. Voor het eerste circuit denk ik eerder thermoharder aan de glansgraad te zien.

Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017

• ErikVers
zwollie schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:52:
[...]

want panasonic gebruik iets wat lijkt op iets van de intertoys a la plastic fantastic.
Ik voel je enthousiasme 😜🫣😉

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 08-02-2026 20:02 ]

• ErikVers
.

[ Voor 112% gewijzigd door ErikVers op 08-02-2026 20:06 ]

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:56
Hoi allemaal, ik stel deze vraag ook even hier omdat ik toch wel neig naar de aanschaf van een Panasonic warmtepomp. Het gaat dan specifiek om de WH-SDC0509L3E5 + WH-WDG09LE5 voor €9.300.

De enige twijfel die ik nog heb is het geluid. Voor ons is het namelijk heel belangrijk dat die stil is. Wij wonen heerlijk rustig, maar wel in een rijtjeshuis met tuinen van 6 meter breed en willen de buren dus ook niet tot last zijn.

De buiten unit zal 3m van de achtergevel geplaatst worden in het midden van de tuin. Wij slapen zelf ook aan de achterzijde en hebben aan beide kanten buren. De tuin zelf is zo’n 20m diep dus daar maak ik mij niet zo druk om.

Graag hoor ik van jullie de ervaringen en of ik mij te druk maak, of welke warmtepomp het minste geluid produceert.

Alvast bedankt!

FYI, overige relevante info: betreft een nageisoleerde jaren 30 woning met overal vloerverwarming op 160m2. Idee is om all electric te gaan en zowel binnen als buiten is ruimte geen enkel probleem. De afstand tussen buiten en binnen unit is max 4 meter. De verwachte benodigde capaciteit bij -7 zal zo’n 7kw zijn.

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:39
vdiermen schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:11:
Hoi allemaal, ik stel deze vraag ook even hier omdat ik toch wel neig naar de aanschaf van een Panasonic warmtepomp. Het gaat dan specifiek om de WH-SDC0509L3E5 + WH-WDG09LE5 voor €9.300.

De enige twijfel die ik nog heb is het geluid. Voor ons is het namelijk heel belangrijk dat die stil is. Wij wonen heerlijk rustig, maar wel in een rijtjeshuis met tuinen van 6 meter breed en willen de buren dus ook niet tot last zijn.

De buiten unit zal 3m van de achtergevel geplaatst worden in het midden van de tuin. Wij slapen zelf ook aan de achterzijde en hebben aan beide kanten buren. De tuin zelf is zo’n 20m diep dus daar maak ik mij niet zo druk om.

Graag hoor ik van jullie de ervaringen en of ik mij te druk maak, of welke warmtepomp het minste geluid produceert.

Alvast bedankt!

FYI, overige relevante info: betreft een nageisoleerde jaren 30 woning met overal vloerverwarming op 160m2. Idee is om all electric te gaan en zowel binnen als buiten is ruimte geen enkel probleem. De afstand tussen buiten en binnen unit is max 4 meter. De verwachte benodigde capaciteit bij -7 zal zo’n 7kw zijn.
Staat hier sinds 6 januari te draaien. Op vollast en bij defrost hoor je m maar daar is alles dan ook mee gezegd. Heb geen ervaring met andere warmtepompen maar ik vind m echt stil. Lucht in de leiding en een zingende koppeling maken meer herrie

Gasloos sinds 2026, 15 kWp op t dak , 20 kW accu.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:00

Carboy54

Duurzaamheid coach

Alvast bedankt!

Waarom op 3 meter bij een tuin van 20 meter diep?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:56
Carboy54 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:40:
[...]

Waarom op 3 meter bij een tuin van 20 meter diep?
Vanwege de indeling van de tuin is het geen optie om de unit verder in de tuin te plaatsen.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

vdiermen schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:56:
[...]

Vanwege de indeling van de tuin is het geen optie om de unit verder in de tuin te plaatsen.
Ik zou toch voor een veiliger afstand kiezen bij een tussenwoning om problemen met de buren te voorkomen. Beter in 1keer goed.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• ErikVers
Hoi allemaal, ik stel deze vraag……….
…… welke warmtepomp het minste geluid produceert.

Alvast bedankt!
Voor objectieve, vergelijkende data waaronder geluidsvermogen (lwa) zie link

Subjectief; de Panasonic L is een machine met zeer goede prijs kwaliteit verhouding.

Wat betreft jullie situatie icm lwa max; je kan de wpac tool gebruiken of je binnen de gestelde normen blijft op de erfgrens. Bij vragen over de tool is er een zeer uitgebreid topic hier op tweakers

Het is in ieder geval mooi dat hij vrij wordt geplaatst en op de grond 👍

[ Voor 34% gewijzigd door ErikVers op 01-03-2026 20:26 ]

• ValeTino
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
Beste allemaal,

Ik sta op het punt een keuze te maken tussen een Panasonic J-serie en L-serie warmtepomp.

Met het oog op een mogelijke toekomstige aanbouw wil ik de warmtepomp liever iets overdimensioneren (9kW), zodat er ook in de toekomst voldoende capaciteit beschikbaar is. Van de J-serie is bekend dat deze zeer goed kan terugmoduleren (tot ongeveer ~20 Hz!?), waardoor overdimensionering in de praktijk vaak geen probleem is.

Tegelijkertijd heb ik de voorkeur om te investeren in de nieuwste techniek, waardoor mijn aandacht momenteel uitgaat naar de L-serie.

Mijn vraag is daarom: kan de L-serie ook voldoende terugmoduleren, vergelijkbaar met de J-serie, zodat een lichte overdimensionering nog steeds goed mogelijk is?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• BarryH
ValeTino schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:21:
Beste allemaal,

Ik sta op het punt een keuze te maken tussen een Panasonic J-serie en L-serie warmtepomp.

Met het oog op een mogelijke toekomstige aanbouw wil ik de warmtepomp liever iets overdimensioneren (9kW), zodat er ook in de toekomst voldoende capaciteit beschikbaar is. Van de J-serie is bekend dat deze zeer goed kan terugmoduleren (tot ongeveer ~20 Hz!?), waardoor overdimensionering in de praktijk vaak geen probleem is.

Tegelijkertijd heb ik de voorkeur om te investeren in de nieuwste techniek, waardoor mijn aandacht momenteel uitgaat naar de L-serie.

Mijn vraag is daarom: kan de L-serie ook voldoende terugmoduleren, vergelijkbaar met de J-serie, zodat een lichte overdimensionering nog steeds goed mogelijk is?

ja hoor.
de 5l zelfs iets verder terug dan de 5j

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Beste allemaal,

Dat kunnen ze beide prima. De J serie is nog R32 en de L is veel moderner en R290. Minimum vermogen is vergelijkbaar.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
BarryH schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:45:
[...]
de 5l zelfs iets verder terug dan de 5j
Mooi, maar @ValeTino wil een 9 kW WP installeren..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• RichieB
Carboy54 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:59:
[...]

Dat kunnen ze beide prima. De J serie is nog R32 en de L is veel moderner en R290. Minimum vermogen is vergelijkbaar.
Ik kan de partial load specs niet zo snel vinden, maar is het niet zo dat de 9 kW van de L-series een hogere ondergrens heeft dan de 9 kW J-series?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RichieB schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:02:
[...]

Ik kan de partial load specs niet zo snel vinden, maar is het niet zo dat de 9 kW van de L-series een hogere ondergrens heeft dan de 9 kW J-series?
Die minimum gegevens zijn zo niet te vinden. Zoals gememoreerd zijn ze vergelijkbaar.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-03 20:55
Beste allemaal,

Alle pana's kunnen de compressor tot 19-20Hz laten zakken. Over het vermogen zegt dat nog weinig. Het minimum vermogen is ook afhankelijk van buiten- en aanvoertemperatuur. Een redelijke gok van het minimum vermogen is 1/3 van het maximum vermogen. Uiteindelijk is elke pana terug te moduleren in vermogen door hem een uurtje, een dag, een week of van mei tot september uit te zetten.

• ErikVers
RichieB schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:02:
[...]

Ik ga niet weer mijn vergelijker hier weer spammen maar daar staat alle relevante data van o.a. de L in 😉👍
De J staat er niet in ivm geen propaan maar die is voor alle drie de non t cap 2.5kW terwijl bij de L de 5 echt nog een stap verder terug kan en daarmee op niveau van de oude vertrouwde H serie uitkwam: 1.5kW

[ Voor 22% gewijzigd door ErikVers op 09-03-2026 19:28 ]

• ErikVers
FransvWoerkom schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:29:
[...]

Alle pana's kunnen de compressor tot 19-20Hz laten zakken. Over het vermogen zegt dat nog weinig. Het minimum vermogen is ook afhankelijk van buiten- en aanvoertemperatuur. Een redelijke gok van het minimum vermogen is 1/3 van het maximum vermogen. Uiteindelijk is elke pana terug te moduleren in vermogen door hem een uurtje, een dag, een week of van mei tot september uit te zetten.
Kleine aanvulling de 5L kan nog net ff 2,3,4 hz lager en is daarmee voor sommige wel de mooiste uit de klas afhankelijk uiteraard van afgifte en warmte verlies. Toch wordt de 5 minder verkocht; omdat men dit niet weet of omdat men toch wat meer capaciteit wil voor SWW.

Uiteraard moet de 5kW wel passen dan bij je -7 warmteverliesberekening ✅

Grofweg minimale vermogen;
5L 1.5kW
7L 2.5kW
9L 2.5kW
9M en groter 5.5kW (A<5) en 4.5kW (A>5)

Exacte data heb ik in mijn data tabel staan.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 10-03-2026 22:02 ]

• RichieB
@ValeTino Volgens deze zeer informatieve website is het minimale vermogen van de 9L 2,5 kW. Dat komt overeen met mijn praktijkervaring met de 9J. Dus op dat vlak lijkt er geen verschil te zijn.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
ErikVers schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:26:
[...]

Kleine aanvulling de 5L kan nog net ff 2,3,4 hz lager en is daarmee voor sommige wel de mooiste uit de klas afhankelijk uiteraard van afgifte en warmte verlies. Toch wordt de 5 minder verkocht; omdat men dit niet weet of omdat men toch wat meer capaciteit wil voor SWW.

Uiteraard moet de 5kW wel passen dan bij je -7 warmteverliesberekening ✅

Grofweg minimale vermogen;
5L 1.5kW
7L 2.5kW
9L 2.5kW
9M en groter 5.5kW

Exacte data heb ik in mijn data tabel staan.
Mijn 16M heeft als minimum input vermogen 770W, met een hoogst intern gerapporteerd output vermogen van 3700 watt (echter meestal 3kw). Bij 1100w input / 5.5kw output loopt ie een stuk efficiënter in mijn beleving. Wat ik er mee wil zeggen is dat ver terugmoduleren niet altijd zuiniger is.

• ErikVers
Beer070 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:26:
[...]

Mijn 16M heeft als minimum input vermogen 770W, met een hoogst intern gerapporteerd output vermogen van 3700 watt (echter meestal 3kw). Bij 1100w input / 5.5kw output loopt ie een stuk efficiënter in mijn beleving. Wat ik er mee wil zeggen is dat ver terugmoduleren niet altijd zuiniger is.
De waarde die ik deelde was bij A7W35
Bij welke waardes behaal jij de 3kW? Dat zou een stuk lager zijn dan wat ik tot nu toe terug zag.

• Thorsd
Beste allemaal,

Ik weet niet hoe je eea nu gedimensioneerd hebt, en hoe het er in de toekomst uitziet, maar hou er rekening mee dat als je echt 9kW nodig hebt als het koud is, je bij een t-cap uitkomt. De 9J doet bv 7kW als het koud is. Voor de L staat het maximale vermogen ook in de specs.

Verder kan de WP tijdens defrost mania ook wel eens minder warmte leveren dan in de spec.

• RichieB
Thorsd schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:55:
[...]
Ik weet niet hoe je eea nu gedimensioneerd hebt, en hoe het er in de toekomst uitziet, maar hou er rekening mee dat als je echt 9kW nodig hebt als het koud is, je bij een t-cap uitkomt. De 9J doet bv 7kW als het koud is.
[...]
Ik laat bij de 9J op de extreme dagen het 3 kW backup element meedraaien. Ja, dat kost me zo'n 500 kWh extra per jaar maar het prijsverschil met een t-cap (of andere 12 kW WP) was dusdanig groot dus ik dat >20 jaar kan volhouden voordat het duurder wordt.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:24
RichieB schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:50:
[...]

Ik laat bij de 9J op de extreme dagen het 3 kW backup element meedraaien. Ja, dat kost me zo'n 500 kWh extra per jaar maar het prijsverschil met een t-cap (of andere 12 kW WP) was dusdanig groot dus ik dat >20 jaar kan volhouden voordat het duurder wordt.
Als het verschil niet mega is ga ik liever voor de extra investering dan voor de lopende kosten. Met de huidige situatie in het Midden Oosten durf ik zelfs niet te zeggen wat een kWh het komend stookseizoen gaat kosten. Het stelt mij gerust dat het systeem optimaal draait en het verbruik zo laag mogelijk is.

• Beer070
ErikVers schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:53:
[...]

De waarde die ik deelde was bij A7W35
Bij welke waardes behaal jij de 3kW? Dat zou een stuk lager zijn dan wat ik tot nu toe terug zag.
bij mij liep ie regelmatig een hele nacht op ~760W-1020W input afwisselend, 16-17Hertz. en 3Kw-3,7kw output gemeten op de interne data. 22.8 - 26L/min. Ik heb geen kamstrup maar wel een ET340 meter voor input, en die klopt aardig.
Mijn WAR staat op 36C bij 5C, en daar hikt ie dan tegenaan.
Tegenwoordig met wat meer zonlicht wordt de warmtevraag hier veel minder, dus ik krijg nu al geen lange runs meer.

• Beer070
RichieB schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:50:
[...]

door de subsidie zijn de 16kw tcap niet zo heel veel duurder. ik heb er met de subsidie 2600 euro incl btw voor betaalt. de overige kosten zijn dan nog steeds stevig (loodgieter werk, buffervat, leidingwerk, grondkabel, electra, buizen, kleppen, circulatiepomp, etc etc etc), maar die had ik ook met een kleinere unit gehad. Hoewel het verschil in kleinere maat buizen en kleppen wel groot is.

• ErikVers
Beer070 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:48:
[...]

bij mij liep ie regelmatig een hele nacht op ~760W-1020W input afwisselend, 16-17Hertz. en 3Kw-3,7kw output gemeten op de interne data. 22.8 - 26L/min. Ik heb geen kamstrup maar wel een ET340 meter voor input, en die klopt aardig.
Mijn WAR staat op 36C bij 5C, en daar hikt ie dan tegenaan.
Tegenwoordig met wat meer zonlicht wordt de warmtevraag hier veel minder, dus ik krijg nu al geen lange runs meer.
Ok en ff een eerste vraag weet je zeker dat je water temp sensoren zijn gekalibreerd? Oftewel aanvoer en retour met flow minimaal 20 min met compressor uit, data achter komma (service cloud) dan gelijk?
Ik heb er twee M in mijn portaal en laagste wat gezien heb op 16hz is 4.21kW nooit onder de 4kW gezien. Zeg niet dat het niet kan, wel heb ik het nog niet eerder gezien. Bij temperaturen onder 4 graden gaat hij een kW omhoog in minimaal vermogen vandaar dat 5.5 ipv 4.5 communiceer. Ik twijfel wel of dat handig is want minimaal vermogen wil je bij 7+ weten dus wellicht dat ik die waarde van 4.5kW toch ga communiceren.

[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 10-03-2026 22:01 ]

• ErikVers
Beer070 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:53:
[...]

door de subsidie zijn de 16kw tcap niet zo heel veel duurder. ik heb er met de subsidie 2600 euro incl btw voor betaalt. de overige kosten zijn dan nog steeds stevig (loodgieter werk, buffervat, leidingwerk, grondkabel, electra, buizen, kleppen, circulatiepomp, etc etc etc), maar die had ik ook met een kleinere unit gehad. Hoewel het verschil in kleinere maat buizen en kleppen wel groot is.
Ps als je voor de subsidie voor een 16 ipv 12kW gaat kun je ook overwegen je max flow en appendages te calculeren op de 12kW ondanks dat het een 16M is. Het gaat om wat je nodig hebt EN wilt kunnen afgeven. Vaak gaat men leiding dimensioneren op een 9L bijvoorbeeld die dan op warmteverliesberekening van <7kW woning komt. Dan kun je overwegen iets kleiner bij renovatie te accepteren.

• Beer070
ErikVers schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:51:
[...]

Ok en ff een eerste vraag weet je zeker dat je water temp sensoren zijn gekalibreerd? Oftewel aanvoer en retour met flow minimaal 20 min met compressor uit, data achter komma (service cloud) dan gelijk?
Ik heb er twee M in mijn portaal en bij die nog nooit onder de 5kW gezien. Zeg niet dat het niet kan, wel heb ik het nog biet eerder gezien.
mijn temperatuur resolutie is op hele graden. ik heb geen binnenunit. Als ik de buizen weer ga aanpakken ga ik proberen er kamstrup tussen te zetten. Ik heb al een aantal DS18B20's aangeknoopt maar die zijn door ongelijke isolatie niet nauwkeurig. Alternatief is een binnenunit nemen maar vind ik een beetje overdreven voor het doel.

• ErikVers
Beer070 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:03:
[...]

mijn temperatuur resolutie is op hele graden. ik heb geen binnenunit. Als ik de buizen weer ga aanpakken ga ik proberen er kamstrup tussen te zetten. Ik heb al een aantal DS18B20's aangeknoopt maar die zijn door ongelijke isolatie niet nauwkeurig. Alternatief is een binnenunit nemen maar vind ik een beetje overdreven voor het doel.
Ok en geen heishamon of service cloud? Dan kun je het inzien achter de komma en eventueel in verborgen menu kalibreren deze maakt voor weergave opwekking een verschil.

Zie onderstaande. Is bij 26gr aanvoer en 8buiten.
Oude woonboerderij met mega besparing al afgelopen winter. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3T_TihUCIFXNup_Y86CVhMrAf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uVAg411Kus0yPl6vwnyHXdr.jpg?f=fotoalbum_large

• Beer070
ErikVers schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:54:
[...]

Ps als je voor de subsidie voor een 16 ipv 12kW gaat kun je ook overwegen je max flow en appendages te calculeren op de 12kW ondanks dat het een 16M is. Het gaat om wat je nodig hebt EN wilt kunnen afgeven. Vaak gaat men leiding dimensioneren op een 9L bijvoorbeeld die dan op warmteverliesberekening van <7kW woning komt. Dan kun je overwegen iets kleiner bij renovatie te accepteren.
Ik heb het advies van de leverancier gevolgd. 5/4" en 40mm Terendis tot aan het buffervat. Had achteraf wel iets kleiner gekund denk ik, maar met onzekere afgifte en behoefte is het op dat moment niet gemakkelijk om die afweging te maken.
Deze WP zal niet de ultiem efficiënte zijn, maar in onze buurt is het zeker de stilste en de ROI is zelfs met minder efficiency rond 3 jaar, dus ik ben er hartstikke blij mee.
Nu ook bezig om een stel fancoils te plaatsen om LTV afgifte te verbeteren en dan wordt het net weer wat comfortabeler en zuiniger (door lagere gehele aanvoer).

• ErikVers
ErikVers schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:08:
[...]

Ok en geen heishamon of service cloud? Dan kun je het inzien achter de komma en eventueel in verborgen menu kalibreren deze maakt voor weergave opwekking een verschil.

Oude woonboerderij met mega besparing al afgelopen winter. [Afbeelding]
Voor de meelezers; we waren ff via PM verder gegaan, je ziet maar korte dips onder 4kW en komt waarschijnlijk door grove data watertemperaturen. Ikzelf ga gewoon uit van eerder genoemde minimale vermogen.

Heb wel mede heat geek Sean Hogan net gevraagd deze vraag of minimaal vermogen lager kan dan 5.5/4.5kW , incl mijn vraag over wens voor toekomstige aanpassing tbv anti freeze protocol M mee te nemen voor zijn geplande fabrieksbezoek bij Panasonic 👍

• ValeTino
  • Nu online
Alle berekeningen zijn uitgevoerd met behulp van de Koevlaas-formule, waarbij verder rekening is gehouden met weersextremen en mogelijke toekomstige uitbouw van de woning. Op basis daarvan richt ik mij momenteel op het ontwerp van de installatie met als uitgangspunt het integreren van een Panasonic L-gen 9kW All-in-One warmtepomp.

Bij het doornemen van de service manual kwamen er echter een aantal vragen naar voren.

(Relevante pagina’s: 20–22 en 139)

Outdoor unit
(Service manual p.21)
O1 – Pipe diameter (inner): 25 mm
O2 – Maximum pipe length: 30 m
Indoor unit
(Service manual p.22)
I1 – Water pipe diameter (Room): 31 mm
I2 – Power supply 1: input power voor de outdoor unit via het knooppunt naar “To Outdoor Unit”?
I3 – Tank capacity: 185 L
(Service manual p.139)
I4 – De term "reactor"
Algemeen
A1 – In diverse Panasonic schema’s zie ik regelmatig het gebruik van een mixing valve.

Vragen
O1] Gezien het vermogen had ik een grotere leidingdiameter verwacht.
Is het in de praktijk voldoende om een 28 mm CV (Staal Verzinkt) leiding te gebruiken tussen de outdoor en indoor unit?

O2] Betreft de opgegeven maximale lengte van 30 m de totale leidinglengte tussen outdoor en indoor unit (dus aanvoer + retour), of geldt dit per leiding?

I1] Opvallend dat bij de indoor unit een grotere diameter wordt genoemd dan bij de outdoor unit (31 mm vs. 25 mm). Wat is de technische reden achter dit verschil?

I2] Is het mogelijk om de outdoor unit afzonderlijk te voeden, en vervolgens niets aan te sluiten op Power Supply 1 van de indoor unit, maar alleen Power Supply 2 te gebruiken voor de indoor unit zelf?

I3] Ik had zelf een boilertank van circa 300 L overwogen, mede met het idee om deze als kleine thermische buffer (“wateraccu”) te gebruiken.
Hoe wordt de standaard 185 L tank in de praktijk ervaren?

I4] Wat wordt er precies bedoeld met de term "reactor"?

A1 Het uitgangspunt is dat de woning volledig op lage temperatuur verwarming draait. Is in dat geval het gebruik van een mixing valve overbodig?

Als iemand ervaring heeft met deze specifieke serie of vergelijkbare Panasonic AIO-systemen, hoor ik het graag.

[ Voor 3% gewijzigd door ValeTino op 11-03-2026 09:51 ]

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:28

hnq

ValeTino schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:47:
Alle berekeningen zijn uitgevoerd met behulp van de Koevlaas-formule, waarbij verder rekening is gehouden met weersextremen en mogelijke toekomstige uitbouw van de woning. Op basis daarvan richt ik mij momenteel op het ontwerp van de installatie met als uitgangspunt het integreren van een Panasonic L-gen 9kW All-in-One warmtepomp.

Bij het doornemen van de service manual kwamen er echter een aantal vragen naar voren.

Outdoor unit
(Service manual p.21)
Indoor unit
(Service manual p.22)
I2 – Power supply 1: input power voor de outdoor unit via het knooppunt naar “To Outdoor Unit”?
(Service manual p.139)
I4 – De term "reactor"
Algemeen
A1 – In diverse Panasonic schema’s zie ik regelmatig het gebruik van een mixing valve.

Vragen
Is het in de praktijk voldoende om een 28 mm CV (Staal Verzinkt) leiding te gebruiken tussen de outdoor en indoor unit?

O2] Betreft de opgegeven maximale lengte van 30 m de totale leidinglengte tussen outdoor en indoor unit (dus aanvoer + retour), of geldt dit per leiding?

I1] Opvallend dat bij de indoor unit een grotere diameter wordt genoemd dan bij de outdoor unit (31 mm vs. 25 mm). Wat is de technische reden achter dit verschil?

I2] Is het mogelijk om de outdoor unit afzonderlijk te voeden, en vervolgens niets aan te sluiten op Power Supply 1 van de indoor unit, maar alleen Power Supply 2 te gebruiken voor de indoor unit zelf?

I3] Ik had zelf een boilertank van circa 300 L overwogen, mede met het idee om deze als kleine thermische buffer (“wateraccu”) te gebruiken.

A1 Het uitgangspunt is dat de woning volledig op lage temperatuur verwarming draait. Is in dat geval het gebruik van een mixing valve overbodig?

Als iemand ervaring heeft met deze specifieke serie of vergelijkbare Panasonic AIO-systemen, hoor ik het graag.
Op pagina 157 staan de installatieinstructies mbt leidingwerk. Daar zou ik me aan houden.
Je hebt twee aparte groepen/leidingen nodig voor/naar de binnenunit. Eén daarvan is voor de bu-heater. Van binnenunit naar buitenunit een 4 aderige voeding/stuurkabel. Ook daar zou ik me aan houden.
Normaal gesproken heb je idd geen mengklep nodig.

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Outdoor unit
(Service manual p.21)
Indoor unit
(Service manual p.22)
(Service manual p.139)
I4 – De term "reactor"
Algemeen

Vragen

Er is ook een variant met 260 liter boiler in AIO leverbaar.

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:57
ErikVers schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:08:
[...]

Oude woonboerderij met mega besparing al afgelopen winter. [Afbeelding]
Ik heb een Heishamon aan mijn M12 standalone hangen, maar zie alsnog maar hele graden voor alle mogelijke waarden.

• ErikVers
mar-10 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:33:
[...]

Ik heb een Heishamon aan mijn M12 standalone hangen, maar zie alsnog maar hele graden voor alle mogelijke waarden.
Ok. Bijzonder. In service cloud bij de genoemde AiO zie ik gewoon de temp data achter de komma. Anders eens service cloud activeren kijken of daar wel te zien is?

• ErikVers

(Relevante pagina’s: 20–22 en
Vragen

Top dat je in je voorbereidingen de service manual doorneemt daar worden wij hier blij van!!

Om met je laatste vraag te beginnen ja hier velen en ikzelf hebben ervaring met de L, dus vraag maar raak in dit topic!

Let wel op; een genoemde unit “L serie 9kW” bestaat niet. Sorry maar hier moet ff streng zijn want kan verwarring geven. Deze unit een 9L doet maximaal 7kW bij -7. Is dat iets waar je rekening mee houdt?

Antwoord op je vragen;
O1
de maatvoering voor 9L is prima. Iets meer kan zelfs nog; 9kW bij deltaT5 is 25L/min en geeft met deze inwendige diameters geen onnodig drukverlies of stromingsgeluid. Je kan zelfs op 20L/min instellen als je enkel voor de 7kW bij -7 deze unit hebt gekozen en 7kW voor warmere buitentemp voor jou ook voldoende is. Wil je wel bij hogere buitentemp 9kW kunnen transporteren met deltaT5 dan heb je wel de geadviseerde flow van 25L/min nodig.
Let wel op; je geeft aan staal verzinkt en buitenunit in één zin; uiteraard geen staal buiten toepassen. Daar enkel koper of rvs (flex of ribbel, dat kan prima over een klein stuk)

O2
afstand tussen de units. Over de kracht van de waterpomp zou ik mij geen zorgen maken. Eerder zorgen maken over goed afbramen van je leidingwerk om geluid te voorkomen 😉👍

1
Durf zo niet te zeggen, onderscheid in aansluiten om fouten te voorkomen? Binnen en buiten maat gelijk te houden.

2
Nee

3
Goed vooral vanwege goede gelaagdheid icm voldornde spiraal oppervlak om snel weer bij te ladden. Bij 2badksmers zou ik pas een losse boiler overwegen. Wat betreft accu. Psk lithium. Dat is stuk efficienter en heeft een veel hogere energie dichtheid 😉

A1
klopt onnodig

Een vraag voor mijn autistische vriend, sorry brein; vanwaar dat je diverse soorten nummering in je vragen toepast?

Succes met je voorbereidingen!

Edit 22:53
Ik zag dit nog staan, waar heb je dat vandaan?
Het is;
-B16A Alamat in meterkast > 3x 2.5mm2 ymvk > power suply 1
-B16A Alamat in meterkast > 3x 2.5mm2 ymvk > power suply 2
- vanuit binnenunit > voor voeding en comm > ymvk 4x2.5mm2 (pak meestal 5x en gebruik er 4) naar buitenunit

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 11-03-2026 22:57 ]

• ErikVers
Carboy54 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Er is ook een variant met 260 liter boiler in AIO leverbaar.
Kan het zijn dat je de L en M serie door elkaar haalt?

• DJ2000
  • Laatst online: 13-03 16:16
Voor wie ook goedkoop een nieuwe Panasonic WH-MDC05J3E5 serie monobloc wil aanschaffen:
https://tiendadelaire.com...nic-aquarea-wh-mdc05j3e5/

Op deze website is deze 5 kW R32 variant nu leverbaar voor slechts 2312 euro incl. BTW. Met transportkosten en transportverzekering naar NL is het slechts 2500 euro totaal. Levering duurde voor mij slechts 3 werkdagen na betaling, wat ik niet zou verwachten van een Spaanse leverancier. Ik ontving vandaag de (nieuwere?) antraciet gekleurde versie, toch wel ietsje mooier.
Garantie is wel alleen vanuit Spanje, maar voor deze lage bedragen.... Waarschijnlijk deze lage prijs omdat Panasonic de laatste R32 voorraden moet verkopen voordat het niet meer toegestaan is (1 jan 2027). Ik twijfelde om Climamarket.nl (ook uit Spanje) te nemen, maar deze was 300-400 euro duurder, hadden geen voorraad en de reviews van Tienda del Aire waren uitstekend op Google (maps).

• FransvWoerkom
[...]
[...]
Een reactor is een smoorspoel, spoel, choke, inductor, gewoon een ijzerkern met koperdraad er omheen. Hier gebruikt om te zorgen dat de stroompieken, die je krijgt bij de gelijkrichter (voor de waterpomp) op het moment net na de top van de sinus, uit te spreiden. De spoel zorgt door zijn zelfinductie dat de stroom idealiter sinusvormig wordt. Sinds eind vorige eeuw verplicht om netvervuiling tegen te gaan.

• ValeTino
  • Nu online
ErikVers schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:42:
[...]

Top dat je in je voorbereidingen de service manual doorneemt daar worden wij hier blij van!!

Om met je laatste vraag te beginnen ja hier velen en ikzelf hebben ervaring met de L, dus vraag maar raak in dit topic!

Let wel op; een genoemde unit “L serie 9kW” bestaat niet. Sorry maar hier moet ff streng zijn want kan verwarring geven. Deze unit een 9L doet maximaal 7kW bij -7. Is dat iets waar je rekening mee houdt?

Antwoord op je vragen;
O1
de maatvoering voor 9L is prima. Iets meer kan zelfs nog; 9kW bij deltaT5 is 25L/min en geeft met deze inwendige diameters geen onnodig drukverlies of stromingsgeluid. Je kan zelfs op 20L/min instellen als je enkel voor de 7kW bij -7 deze unit hebt gekozen en 7kW voor warmere buitentemp voor jou ook voldoende is. Wil je wel bij hogere buitentemp 9kW kunnen transporteren met deltaT5 dan heb je wel de geadviseerde flow van 25L/min nodig.
Let wel op; je geeft aan staal verzinkt en buitenunit in één zin; uiteraard geen staal buiten toepassen. Daar enkel koper of rvs (flex of ribbel, dat kan prima over een klein stuk)

O2
afstand tussen de units. Over de kracht van de waterpomp zou ik mij geen zorgen maken. Eerder zorgen maken over goed afbramen van je leidingwerk om geluid te voorkomen 😉👍

1
Durf zo niet te zeggen, onderscheid in aansluiten om fouten te voorkomen? Binnen en buiten maat gelijk te houden.

2
Nee

3
Goed vooral vanwege goede gelaagdheid icm voldornde spiraal oppervlak om snel weer bij te ladden. Bij 2badksmers zou ik pas een losse boiler overwegen. Wat betreft accu. Psk lithium. Dat is stuk efficienter en heeft een veel hogere energie dichtheid 😉

A1
klopt onnodig

Een vraag voor mijn autistische vriend, sorry brein; vanwaar dat je diverse soorten nummering in je vragen toepast?

Succes met je voorbereidingen!

Edit 22:53
Ik zag dit nog staan, waar heb je dat vandaan?
Het is;
-B16A Alamat in meterkast > 3x 2.5mm2 ymvk > power suply 1
-B16A Alamat in meterkast > 3x 2.5mm2 ymvk > power suply 2
- vanuit binnenunit > voor voeding en comm > ymvk 4x2.5mm2 (pak meestal 5x en gebruik er 4) naar buitenunit
Bedankt voor de duidelijke antwoorden!

En goed dat je streng bent in het verduidelijken van het efficiente vermogen van 7kW. Ja ik ben me er bewust van. En ik vind dit juist ook het meest lastige om daar een keuze in te maken met een mogelijke aanbouw in de toekomst.

Situatie nu is dat we een gemiddeld jaarverbruik hebben van 1061m3. Dit is met een Nefit Ecomline HR ketel Bj 2002 welke netjes in het laagste aanvoer staat - direct het vloerverwarminscircuit in. Door de lage aanvoer temperatuur staat de ketel goed in HR bereik en daarom maak ik gebruik van factor 9,2 ipv 8 in de Koevlaas formule:

Koevlaas formule huidige situatie: (1061 * 9,2) / 1650 = 5,9 kW

Voor de toekomstige aanbouw (~30m2) houd ik voor nu rekening met beng normen: 6m3 gasverbruik per m2/jaar = 180m3 bovenop 1061.

Koevlaas formule toekomstige situatie: (1241 * 9,2) / 1650 = 6,9 kW.

Dit is echt op het randje. Maar ik realiseer me ook dat:
* Positieve bijkomst is dat de aangrenzende vloer/fundering verbeterd door de toekomstige aanbouw waardoor de verliezen in de bstaande bouw minder worden.
* De afzuigkap wordt niet meer direct naar buiten afgevoerd waardoor ook daar de verliezen minder zullen zijn;

Kiezen voor de 9kW 7kW of juist niet?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:47
ValeTino schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:22:
[...]

En goed dat je streng bent in het verduidelijken van het efficiente vermogen van 7kW. Ja ik ben me er bewust van. En ik vind dit juist ook het meest lastige om daar een keuze in te maken met een mogelijke aanbouw in de toekomst.

Situatie nu is dat we een gemiddeld jaarverbruik hebben van 1061m3. Dit is met een Nefit Ecomline HR ketel Bj 2002 welke netjes in het laagste aanvoer staat - direct het vloerverwarminscircuit in. Door de lage aanvoer temperatuur staat de ketel goed in HR bereik en daarom maak ik gebruik van factor 9,2 ipv 8 in de Koevlaas formule:

Voor de toekomstige aanbouw (~30m2) houd ik voor nu rekening met beng normen: 6m3 gasverbruik per m2/jaar = 180m3 bovenop 1061.

* Positieve bijkomst is dat de aangrenzende vloer/fundering verbeterd door de toekomstige aanbouw waardoor de verliezen in de bstaande bouw minder worden.
* De afzuigkap wordt niet meer direct naar buiten afgevoerd waardoor ook daar de verliezen minder zullen zijn;

Heb je geen airco hangen die je er bij aan kan zetten voor die ene keer per jaar dat t echt heel koud is? Of een straalkachel.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• ErikVers
[...]

Obv je genoemde data zou ik het wel aandurven.
En het alternatief 9M zou ik zeker niet adviseren.

Is gasverbruik op 20gr binnentemp en gem over meerdere jaren?
Ik heb klanten die richting de 2000m3 hadden en een 9L hebben. Wel met acceptatie dat woning soms wat kan afkoelen. Zou zelf een grens rond de 1400-1500 trekken. Terwijl ook adviseurs zijn (geen heatgeek) die prima wat uren per jaar bijverwarming accepteren. Ikzelf vind dat geen goed plan.

Ps ik ben geen hr man maar de formule aanpassen van 8.0 naar 9.2 is nogal een stap. Het is niet perse alleen de energie (9.7kWh) die je theoretisch uit een m3 gas zou kunnen trekken. Die formule is obv praktijk ervaring zo tot stand gekomen. De 1650 waren draai (stook) uren maar kun je ook /1200 ofzo van maken, alleen wat blijft er dan nog over van de formule zelf, snap je?

Ik begrijp je voorzichtigheid maar zou de formule houden zoals die is en bijvoorbeeld nog een tweede methode ernaast leggen.

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 12-03-2026 19:15 ]

• FransvWoerkom
Makrolon schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:37:
[...]

Heb je geen airco hangen die je er bij aan kan zetten voor die ene keer per jaar dat t echt heel koud is? Of een straalkachel.
Met een binnen unit heeft hij ook een backup heater. Die helpt ook bij ontdooien.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-03 22:13
@ValeTino de koevlaasmethode is ook inclusief SWW. Lijkt me sterk dat je dat ook met zo'n hoog rendement produceert?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• BarryH
[...]

Je kan een crosscheck doen met je maximale gasverbruik op de koude dagen in december/januari. b.v. 25 of 26 dec. of 11 januari was het , afh. van je locatie, ca. -1 daggemiddeld.
dan extrapoleren van 20 binnen - -1 buiten naar 20 binnen en -10 buiten (/21*30) dat is m3 gas bij -10 buiten. En dan naar kWh warmte vertalen

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:57
Het daggemiddelde kun je bij een site als weerstatistieken.nl ophalen voor je dichtstbijzijnde weerstation. Voor mij was ie -5
Pagina: 1 ... 47 48 Laatste