Ik waardeer je enthousiasme om mee te denken. Ik ben echter vrij goed ingelezen op de eigenschappen van de verschillende types en mijn voorkeur zou zijn een T-cap 12 neer te zetten, maar gezien de nare eigenschap rond de 4 graden en de frequenties die vrijgegeven en beperkt worden is dat gewoon een ontembaar apparaat. Zo staat ook dit forum er vol mee.
Dus nee, in plaats daarvan heb ik een H series split set high performance gekocht in de opruiming vlak voor de jaarwisseling voor een relatief schijntje (wegens R410a, onverkoopbaar na 1-1-26) en nog net de subsidie. Type KIT-WC09H3E8.
Op een gegeven moment gaat de monoblock gewoon weg. Maar hij staat er. Hij staat er prima. Ik heb nog een terugslagklep liggen en 2 perskoppelingen. Overigens is de verhouding 21.000 draaiuren en 7500 start stop. Niks gek. Maar toch
Ik stook al jaren ergens tussen de 27 en 36 graden dus ik vraag weinig van ze. 80 m2 vloerverwarming, enkele radiatoren en enkele convectoren. Warmteverlies, geen idee, misschien 8 kW. De COP is best redelijk, voor zover te vertrouwen op de getallen zonder bv. een Kamstrup.
De valse bypass voorkomen is inderdaad mijn kernvraag.
Heb nu even niet de mogelijkheid dat schetsje te maken maar het is eigenlijk heel simpel.
De oorspronkelijke WP dus de monoblock komt met zijn 2 leidingen aan. Daar maakt hij een T naar beneden en rechtdoor voor boven. Daarop zitten 3 verdelers.
:strip_exif()/f/image/LZElAx2lvUBDKMhJdhToPsOL.jpg?f=fotoalbum_large)
De nieuwe WP zit met een T-stuk weer op de leiding die "rechtdoor" gaat en voedt op die manier gewoon het systeem.
:strip_exif()/f/image/lOU1qT1fjb0vhlXm1kqUuajd.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik houd van keep it simple. Ja een open verdeler had gekund. Een buffer. Cascade regeling.
Maar waar ik even mijn hoofd niet omheen gevouwen krijg is waar ik in het circuit van de monoblok dus vóór alle t-stukken, de terugslagklep plaats.
In de aanvoer. Oke. Dan drukt de pomp van de nieuwe wp tegen de terugslagklep, kan het niet naar de retour. Voedt het wel het systeem.
Via de retour stroomt er dan uiteindelijk wel water over de monoblock, is mijn aanname. Zeker als deze vanuit zijn vorstbeveiliging zijn eigen pomp zou activeren.
Plaats ik hem in de retour, zoals ook op sommige schema's staat... Dan kan hij volgens mij vals bypassen. Tenzij hij zo geplaatst wordt dat de retour er wel doorheen mag, maar de aanvoer (die dus tegengesteld stroomt door de stilstaande pomp) niet. Maar dan plaats je hem beter voor de WP in de aanvoer lijkt me.
Zo baseer ik me ook op dit schema, pos. 4:
Dus nogmaals, ik waardeer het meedenken maar ben vooral op zoek naar hulp om mijn hoofd om die klep gevouwen te krijgen
[
Voor 17% gewijzigd door
Gieliovd520 op 26-03-2026 20:09
]
PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!