Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste
Acties:

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:51
Vandaag de aanvraag voor het verwijderen van de gasaansluiting ingediend. Ik wil alle mede-tweakers hier bedanken voor de steun en kennis afgelopen jaar waardoor we nu met vertrouwen al twee weken het gas hebben afgesloten, en dus de aanvraag hebben ingediend.

Nou nog even kijken hoe we DHW gaan regelen als we niet meer onbeperkt stroom hebben :+ , want we hebben nog geen WPB uitgekozen.

• Suus143
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13-06 14:40
Hallo,

Ik overweeg een panasonic L-serie all in one aan te schaffen. Even een paar vragen: volgens ai kunnen de 5kw en 7Kw even ver terug moduleren. Klopt dat?

En mijn huis (bj1999, energielabel B ) is volledig voorzien van convectoren (Jaga), 7 st totaal en een convectorput, en 1 designradiator in de badkamer. Ik ben niet zo technisch aangelegd, maar heb hier op t forum al een hoop gelezen. Dus ik ken de heersende mening over buffervaten ;-) Maar ik vrees dat ik daar niet aan ga ontkomen, toch?! Hoeveel liter is dan wijsheid (ai had het over 50L)? En waar sluit je die dan aan, zodat hij zo min mogelijk verstoort in je systeem?

Alle input is welkom! Alvast bedankt :-)
edit:
Ik ben van plan om ventilatoren op mijn Jaga's te plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door Suus143 op 10-06-2026 14:59 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:48
@Suus143 Deze vraag wordt vaak gesteld en beantwoord. Zie voorbeeld hier: ErikVers in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3"

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Suus143
Dank je! Goed dat ik het even navraag, ai had dus geen gelijk.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:06
Suus143 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:57:
Hallo,

Ik overweeg een panasonic L-serie all in one aan te schaffen. Even een paar vragen: volgens ai kunnen de 5kw en 7Kw even ver terug moduleren. Klopt dat?

En mijn huis (bj1999, energielabel B ) is volledig voorzien van convectoren (Jaga), 7 st totaal en een convectorput, en 1 designradiator in de badkamer. Ik ben niet zo technisch aangelegd, maar heb hier op t forum al een hoop gelezen. Dus ik ken de heersende mening over buffervaten ;-) Maar ik vrees dat ik daar niet aan ga ontkomen, toch?! Hoeveel liter is dan wijsheid (ai had het over 50L)? En waar sluit je die dan aan, zodat hij zo min mogelijk verstoort in je systeem?

edit:
Zie aangepaste TS voor het minimale aan cv water. Het kan met enkel convectoren best zijn dat je inderdaad een uitzondering bent en een buffer nodig hebt. Wel dan in serie en in de retour.

Let op niet om pendelen te voorkomen maar aan de eisen van Panasonic te voldoen met name (maar niet alleen) om een goede ontdooicycle te kunnen garanderen.

Zorg dat voor minimale vermogen geen of vrijwel geen thermostaatknoppen meer actief zijn icm warmtepomp. Enkel in ruimtes waar je geen of vrijwel geen warmte wil toevoegen.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• Suus143
ErikVers schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 23:14:
[...]

Zie aangepaste TS voor het minimale aan cv water. Het kan met enkel convectoren best zijn dat je inderdaad een uitzondering bent en een buffer nodig hebt. Wel dan in serie en in de retour.

Let op niet om pendelen te voorkomen maar aan de eisen van Panasonic te voldoen met name (maar niet alleen) om een goede ontdooicycle te kunnen garanderen.

Zorg dat voor minimale vermogen geen of vrijwel geen thermostaatknoppen meer actief zijn icm warmtepomp. Enkel in ruimtes waar je geen of vrijwel geen warmte wil toevoegen.
Dank je!

30 L dus als ik de ts bekijk. Neem aan dat het voor alle 5Kw geldt, omdat er geen specifiek model bij staat. Daar staat iets over liters verdubbelen bij koelen, wordt daar die 30L bedoeld die verdubbeld moet worden? Ik wil straks namelijk niet-condenserend gaan koelen.

Ik heb geen thermostaatknoppen of iets dergelijks, dus dat is geen issue.

• ErikVers
Suus143 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:47:
[...]

Dank je!

30 L dus als ik de ts bekijk. Neem aan dat het voor alle 5Kw geldt, omdat er geen specifiek model bij staat. Daar staat iets over liters verdubbelen bij koelen, wordt daar die 30L bedoeld die verdubbeld moet worden? Ik wil straks namelijk niet-condenserend gaan koelen.

Ik heb geen thermostaatknoppen of iets dergelijks, dus dat is geen issue.
Graag gedaan en mijn antwoorden zijn ja ja, correct en ja 😉👍

Om de TS te optimaliseren. Wat zou ik anders bedoelen met verdubbelen?

stuur gerust input hoe jij het zou formuleren want ik zit nogal te diep in de materie.

En dan bedoel ik het blokje kopiëren, herschrijven en via een DM sturen dan komen we het snelst naar de meest optimale topic start

Zonder AI, s.v.p.

[ Voor 22% gewijzigd door ErikVers op 11-06-2026 08:50 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:50
ErikVers schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 23:14:
[...]

Je kan de buffer ook uitvoeren met een bypass zodat je hem alleen inschakelt bij koudere weersomstandigheden.

Dus alleen als defrost relevant is.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

• Suus143
Buitenkamp schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:58:
[...]

Je kan de buffer ook uitvoeren met een bypass zodat je hem alleen inschakelt bij koudere weersomstandigheden.

Dus alleen als defrost relevant is.
Bedankt voor de tip! Ik wil 's zomers gaan koelen, daar is ook volume voor nodig, maar ik ga het in mijn achterhoofd houden.

• tommyb198
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 13:08
Ik ben sinds kort in het bezit van een Panasonic T-CAP WH-WXG12ME8 een beetje een lang verhaal voor wat betreft de historie maar kort gezegd, hij zat bij de woning die we aangeschaft hebben als nog niet geïnstalleerd project, status onbekend en geen garantie. Hij ziet er verder nieuw uit (op een paar dingen na). Productie datum 09-2024

Ik ben van plan om te starten met het aanpassen van de woning voor de warmtepomp alleen voordat ik dit doe wil ik eerst weten of hij werkt en daar lijkt een probleem te zitten. Ik heb hem tijdelijk aangesloten op een buffervat om te test draaien. De compressor bijft bij de test op 24 hz draaien en er komt geen warmte. Onder andere de volgende informatie zie ik (uit Heishamon)

1. Inlet temp 15
2. Setpoint 40
3. Compressor frequency 24
4. Flow 35l
5. Top 44 no error
6. Top 53 Eva_Outlet temp 17
7. Top 54 Bypass_outlet temp 17
8. Top 55 IPM temp 30
9. Top 64 High pressure 6.6
10. Top 66 Low pressure 0
11. Top 67 Compressor current 0.2A

Een aantal andere interessante punten:

- Hij draait zonder foutmeldingen
- De controller en de Heishamon geven aan dat hij nog niet eerder gedraait heeft starts 0 (nu 1) uren 0
- De compressor heeft wel iets vreemds, de isolatie aan de bovenkant is helemaal zwart geworden aan de binnenkant lijkt verbrand / veel te heet geworden.

Wat ik begrijp is dat de compressor current veel te laag is en hoge en lage druk ook, wat dan misschien duidt op te weinig gas? De combi met de verbrand uitziende isolatie is denk ik zorgelijk.

Is hij volledig toast en geen moeite meer waard? Of zijn er nog mogelijke opties om hem in leven te krijgen?

De compressor draait verder kwa geluid wel rustig, wel een sissend geluid maar dat deed de warmtepomp bij onze vorige woning ook bij lage HZ.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Suus143 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:57:
Hallo,

edit:
Hier geen ervaring met de L-serie, maar bij de J-serie erg veel last van overschoot doordat de warmtepomp onnodig veel vermogen geeft in een systeem met weinig massa. De warmtepomp zou ik zo klein mogelijk nemen. Vaak ook betere COP voor kleinere warmtepomp. 30 liter buffervat in serie, lekker simpel, zou ik adviseren.

• ErikVers
Dre schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:08:
[...]

Hier geen ervaring met de L-serie, maar bij de J-serie erg veel last van overschoot doordat de warmtepomp onnodig veel vermogen geeft in een systeem met weinig massa. De warmtepomp zou ik zo klein mogelijk nemen. Vaak ook betere COP voor kleinere warmtepomp. 30 liter buffervat in serie, lekker simpel, zou ik adviseren.
Het opstart gedrag van de L is precies één van de beste verbeterpunten tov de voorgangers. Trapgewijs (efficiënt modus) kun je nu hem laten opstarten 👍

• Suus143
@Dre Bedankt, buffervat heb ik idd al op het lijstje staan.

@ErikVers Rustig opstarten klinkt goed!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-07 14:32

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Love to see, dat het topic nog actief is :-)

Lukt mij helaas niet qua tijd, om de wp nog te optimaliseren. Iets met te druk werk/kids/enz enz Maar als , dm antwoord ik wel..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Na zoeken in dit topic en bij de ontwikkelaars van Heishamon, kan ik niet vinden of de M-series ook werken met heishamon. Heeft iemand hier daar ervaring mee?

De L-serie lijkt ondersteund te zijn, maar ik zie niks over de M-serie.

[ Voor 20% gewijzigd door Mr_Big op 15-06-2026 22:07 ]

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:51
Mr_Big schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:06:
Na zoeken in dit topic en bij de ontwikkelaars van Heishamon, kan ik niet vinden of de M-series ook werken met heishamon. Heeft iemand hier daar ervaring mee?

De L-serie lijkt ondersteund te zijn, maar ik zie niks over de M-serie.
Ik heb een M serie met Heishamon. Zonder binnen unit werkt het direct op de buitenunit.

Enige irritante is dat de buitenunit de temperatuur afrond op hele graden. Daardoor krijg je minder bruikbare data.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ErikVers schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:17:

TS aangepast

Ik heb onderstaande blok aangevuld met passief koelen en ben voornemens de TS komende periode vaker aan te vullen.

Met name voor de veel voorkomende vragen zodat de ts de terug kerende vragen beter kan afvangen. Hopelijk kunnen we daardoor samen nog verder de diepte in gaan ipv een herhaling van zetten blijven doen.

Heb je verbeterpunten voor de TS kopieer svp dan het bestaande stuk en deel deze samen met de uitgewerkt verbetering via pb dan is het voor mij ook behapbaar om er iets mee te doen.

Buffer

Graag houden we hier de zaken simpel. We hebben niets tegen een buffer alleen lost het vaak niet de eventuele uitdaging op. Wel kost het eenmalig geld aan materiaal en arbeid en krijg je er een inefficiënt systeem voor terug. Zeker icm een parallel buffer. Het gaat wat ver om dat hier voor te rekenen maar is gewoon een natuurkundig onontkomelijk feit.

Tip:
Als je afgifte groter is dan het minimale vermogen van je warmtepomp is een buffer onnodig. Let op mits je voldoet aan vereiste Systeem volume en flow. Zie onderstaande twee losse kopjes wat die per model dan zijn.
Vandaar dat wij Tweakers ons liever focussen op juiste afgifte ipv een geïsoleerde emmer met water.

Je afgifte capaciteit kun je berekenen met de Hytools app (IMI). Of met de vvw afgifteberekeninv van WTH.

Het minimale vermogen kun je terug vinden in de warmtepompvergelijker data.

System volume

Afhankelijk van het vermogen van je warmtepomp geeft Panasonic een geadviseerd minimaal water volume in je CV afgifte:
● 5-7-9 kW: 30 liter
● 12-16 kW: 50 liter

Aandachtspunten;
-Ga je ook koelen doe de voorgeschreven liters bij passief (Ta19) dan x2
-Uiteraard gaat over altijd vrij beschikbare inhoud en dus mag je afgifte welke kan worden afgesloten niet meerekenen.

Let op dat het expansie vat niet een oneindig grote inhoud CV water kan opvangen in druk verschil. Dus plaats je toch een buffer of heb je mega veel vloerverwarming reken het dan uit of je expansievat dit aankan.
Wil je weten tot hoe ver dat gaat en je eventueel een extra moet bij plaatsen? Kijk dan in 2. "Design Manual _/-\o_

.
De term passief koelen wordt hier heel weinig gebruikt. Als ik een en ander lees dan vermoed ik dat je hierover spreekt als geen ventilators voor de verhoging van de afgifte worden gebruikt.
Kun je uitleggen waarom zo specifiek een Ta van 19 wordt genoemd?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:18
nokiaan958GB schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:50:
[...]

De term passief koelen wordt hier heel weinig gebruikt. Als ik een en ander lees dan vermoed ik dat je hierover spreekt als geen ventilators voor de verhoging van de afgifte worden gebruikt.
Volgens mij wordt koelen boven dauwpunt bedoeld.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• ErikVers
[...]

Excuus dat is wellicht wat vak jargon vandaar dat het niet werd waard. Ik zal dit in de topic nog wel toen nichten verklaard; passief is niet condenserend. Oftewel je gaat de luchtvochtigheid uiteindelijk ook verhogen en ik zou die route niet aanbevelen. Als je wil gaan koelen probeer dan naar actief te gaan, maar dat is natuurlijk een stuk complexer, want dan moet je leiding werk voor dat deel condens dicht zijn oftewel zuurstof dicht geissoleerde en je afgifte moet condensafvoer hebben.

Simpel gezegd is passief rond de 19° en actief onder de 10 graden en dat hoef je ook niet meer bang te zijn voor te weinig cv water capaciteit. Daar waar het eigenlijk in dit kopje over ging dus bij actief koelen hoef je niet je cv water te verdubbelen en bij passief moet je dat wel doen omdat je in de problemen kan komen met je afgifte. (gemiddelde watertemperatuur zit heel dicht bij de gewenste ruimte temperatuur.)

• ErikVers
[...]

De 19° is omdat Panasonic 2° eronder dan uiterlijk zal afschakelen dus stel hij kan het vermogen niet kwijt wat best vaak voorkomt met passief koelen; Dan zal die steeds kouder water gaan produceren en bij 17° afschakelen. Normaal zit je dan aan de veiligekant ten opzichte van het dauwpunt, maar ook dit is geen garantie maar als je water 17° is dan is ‘t nog niet de buitenkant van je leidingwerk en je vloer op die temperatuur 👍

Ik geloof wel sterk in actief koelen, en met een goeie voorbereiding zou je prima ook bijvoorbeeld boven met de juiste LTV radiatoren inclusief condensafvoer dit kunnen doen. Met flexibele voor geïsoleerde leidingen.

In een bestaande situatie (zonder renovatie) zou ik daar dan geen seconde over nadenken en gewoon een airco pakken.

• Dean88?
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 05-08 10:42
blb4 schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:42:
[...]

Wel geïnteresseerd in een algemene review. Doet die optimizer X wat je er van verwacht had? Wat gaat nu beter en/of slechter dan zonder? Zou je 'm met huidige ervaring weer kopen?
Oke de Tado gaat er weer uit, ik ben niet overtuigd en ook niet tevreden. Heb na de eerste wintermaanden (en proefperiode ook al het abonnement stopgezet). Niet slim genoeg.

Schakelt alleen af in het duurste uur van het dagdeel. Maar vervolgens wel vrolijk warmwater maken. Niet vooruitdenken en voorverwarmen op goedkope uren, zonoverschot of leren van gebruik. Uiteindelijk met schema's veel kunnen opvangen, maar daar heb ik de Tado niet voor nodig.

Dus nog steeds op zoek naar ei van Columbus.

Zo kwam ik uit bij https://www.heatadapt.nl/, klinkt interessant, maar weinig reviews over te lezen.

Ook deze voorbij zien komen: https://www.alva.as/product/reserve-your-alva-link dit zou het brein achter alles in huis moeten worden.

• Maikie18
  • Laatst online: 18:19
iemand enig idee waarom de flow zo laag gaat tijdens koelen, ik heb 20+ groepen en op deze manier zie ik dat er op de bovenverdieping bijna geen flow over is. Hij zit nog niet aan setpoint temperatuur, delta is wel >5 dus ik zou zeggen dan zou die juist nog even flink door moeten gaan?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JPBfcbX.png

Hij is vanochtend wel op 25l/min begonnen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PXRjF9T.png

[ Voor 19% gewijzigd door Maikie18 op 22-06-2026 12:52 ]

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:51

martijn v o

Certified by Enphase.

setpoint staat denk ik te laag en je delta T is nu 5,3 en je wil eigenlijk dat je machine naar een delta t van 6,3 gaat.

Probeer eens 16 graden setpoint in te stellen en je pomp op delta T van 4 en dan even kijken wat ie doet?

Zijn je verdelers in huis ook ingeregeld? of hebben ze een drukcompensatie of zoiets?

wat heb je op de vloer liggen PVC, parket of tegels of tapijt (wat is je afgifte?)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• ErikVers
Maikie18 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:50:
iemand enig idee waarom de flow zo laag gaat tijdens koelen, ik heb 20+ groepen en op deze manier zie ik dat er op de bovenverdieping bijna geen flow over is. Hij zit nog niet aan setpoint temperatuur, delta is wel >5 dus ik zou zeggen dan zou die juist nog even flink door moeten gaan?

[Afbeelding]

Hij is vanochtend wel op 25l/min begonnen

[Afbeelding]
Ik zie weinig bijzonders en met deze flow en delta al relatief veel vermogen aan transporteren.

Heb je een dauwpunt sensor of iets dergelijks of vooral een groot hart 😉 met een setpoint op 13?

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 22-06-2026 14:53 ]

• ErikVers
Dean88? schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:17:
[...]

Oke de Tado gaat er weer uit, ik ben niet overtuigd en ook niet tevreden. Heb na de eerste wintermaanden (en proefperiode ook al het abonnement stopgezet). Niet slim genoeg.

Schakelt alleen af in het duurste uur van het dagdeel. Maar vervolgens wel vrolijk warmwater maken. Niet vooruitdenken en voorverwarmen op goedkope uren, zonoverschot of leren van gebruik. Uiteindelijk met schema's veel kunnen opvangen, maar daar heb ik de Tado niet voor nodig.

Zo kwam ik uit bij https://www.heatadapt.nl/, klinkt interessant, maar weinig reviews over te lezen.

Ook deze voorbij zien komen: https://www.alva.as/product/reserve-your-alva-link dit zou het brein achter alles in huis moeten worden.
Ik denk dat met jouw wensen dat je niet ontkomt aan sturing via domotica via Heishamon en Home Assistant.

Daarin kun je alle scenario’s die je maar kan bedenken bouwen en tegenwoordig met de Claude koppeling is dat automatiseren op het complexere niveau (verwacht zonopbrengst icm epex markt en combi binnen temp of boiler temp enz) ook nog eens stuk toegankelijker geworden voor de normale gebruiker.

Let wel, dit is niet plug and play zoals tado wel gratis en onbegrensde mogelijkheden

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 22-06-2026 14:58 ]

• blb4
Dean88? schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:17:
[...]

Dank voor de terugkoppeling!!

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• blb4
ErikVers schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:52:
[...]

De 19° is omdat Panasonic 2° eronder dan uiterlijk zal afschakelen dus stel hij kan het vermogen niet kwijt wat best vaak voorkomt met passief koelen; Dan zal die steeds kouder water gaan produceren en bij 17° afschakelen. Normaal zit je dan aan de veiligekant ten opzichte van het dauwpunt, maar ook dit is geen garantie maar als je water 17° is dan is ‘t nog niet de buitenkant van je leidingwerk en je vloer op die temperatuur 👍

Ik geloof wel sterk in actief koelen, en met een goeie voorbereiding zou je prima ook bijvoorbeeld boven met de juiste LTV radiatoren inclusief condensafvoer dit kunnen doen. Met flexibele voor geïsoleerde leidingen.

In een bestaande situatie (zonder renovatie) zou ik daar dan geen seconde over nadenken en gewoon een airco pakken.
't blijft een lastig iets idd. Ik heb nu in totaal 7 convectoren met ventilatoren, zolang 't dauwpunt onder de 16 graden blijft is er genoeg koelvermogen aanwezig en kan de WP aardig lange runs maken. Daarboven wordt 't echter problematisch; door 't hoge dauwpunt een hoge Ta en daardoor neemt 't afgiftevermogen van die convectors flink af met als resultaat maar korte runs en dus ook weinig koeling.

Het kritieke punt is dus 't dauwpunt oftewel de luchtvochtigheid. Uiteindelijk is de enige effectieve oplossing de luchtvochtigheid naar beneden brengen. Ik zit nu te twijfelen tussen een fancoil, een ontvochtiger of een airco.

Fancoil: elegante/mooie oplossing, kan op bestaande installatie maar een hoop installatie werk en complexe regeling (wanneer fancoil, wanneer de convectors);

Ontvochtiger: Zou (gedurende de warme dagen) op de overloop geplaatst kunnen worden met afvoerslang in douche oid, moet dus steeds weer in stelling worden gebracht, brengt ook weer extra warmte naar binnen.

Mobiele airco: Zou (gedurende de warme dagen) op de overloop geplaatst kunnen worden met uitblaas warme lucht door badkamerraam en indien nodig afvoerslang in douche oid, moet dus steeds weer in stelling worden gebracht, zal wat in de weg staan.

Vaste Airco: Eenmalig installatiewerk, plaatsing buitenunit etc.

Ik ben er nog niet uit....

O ja, wat ik ook nog even heb overwogen: De plaatsing van een verwarmingselement in mijn seriebuffer in de retour waardoor de WP continue zijn minimale vermogen kwijt blijft kunnen bij een Ta van zeg 18 graden. Dan kan hij in elk geval continue koelen ipv zo'n 20 minuten per uur.

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 22-06-2026 15:43 ]

• ErikVers
blb4 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:40:
[...]

't blijft een lastig iets idd. Ik heb nu in totaal 7 convectoren met ventilatoren, zolang 't dauwpunt onder de 16 graden blijft is er genoeg koelvermogen aanwezig en kan de WP aardig lange runs maken. Daarboven wordt 't echter problematisch; door 't hoge dauwpunt een hoge Ta en daardoor neemt 't afgiftevermogen van die convectors flink af met als resultaat maar korte runs en dus ook weinig koeling.

Het kritieke punt is dus 't dauwpunt oftewel de luchtvochtigheid. Uiteindelijk is de enige effectieve oplossing de luchtvochtigheid naar beneden brengen. Ik zit nu te twijfelen tussen een fancoil, een ontvochtiger of een airco.

Fancoil: elegante/mooie oplossing, kan op bestaande installatie maar een hoop installatie werk en complexe regeling (wanneer fancoil, wanneer de convectors);

Ontvochtiger: Zou (gedurende de warme dagen) op de overloop geplaatst kunnen worden met afvoerslang in douche oid, moet dus steeds weer in stelling worden gebracht, brengt ook weer extra warmte naar binnen.

Mobiele airco: Zou (gedurende de warme dagen) op de overloop geplaatst kunnen worden met uitblaas warme lucht door badkamerraam en indien nodig afvoerslang in douche oid, moet dus steeds weer in stelling worden gebracht, zal wat in de weg staan.

Vaste Airco: Eenmalig installatiewerk, plaatsing buitenunit etc.

Ik ben er nog niet uit....

O ja, wat ik ook nog even heb overwogen: De plaatsing van een verwarmingselement in mijn seriebuffer in de retour waardoor de WP continue zijn minimale vermogen kwijt blijft kunnen bij een Ta van zeg 18 graden. Dan kan hij in elk geval continue koelen ipv zo'n 20 minuten per uur.
Dat element en mobiele airco zou ik gelijk uit je hoofd zetten beide zonde van de moeite en het geld.

Fancoil is meest optimale er zijn diverse die gewoon aan gaan bij water onder x en boven x dus auto mode wat betreft verwarmen of koelen en dan kun je actief koelen waarmee het vrijwel vergelijkbaar wordt als met een airco.

Mocht toch lastig worden zoals vaak in de praktijk dan zou ik voor een vaste airco gaan, eentje op hoogste punt is normaal dik voldoende om comfortabel te krijgen.

Hier ook ivm bestaande situatie een (panasonic) airco geplaatst op zolder (2e verdieping) op de overloop. Werkt altijd met warmste dagen in het jaar op laagste vermogen en houdt hele huis heerlijk cool.

Nieuwe situatie zou ik eerste en tweede verdieping van ltv radiatoren incl condensafvoer voorzien. Dan kun je snel verwarmen mocht ooit nodig zijn en je kan koelen. Twijfel enkel of dan gewoon op beide verdiepingen 1 op gang komt of in elke kamer/ruimte boven. Dat is best overkill namelijk met nieuwbouw. (Geen last van bouwbesluit)

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-08 16:51
ErikVers schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:45:
[...]

Hier ook ivm bestaande situatie een (panasonic) airco geplaatst op zolder (2e verdieping) op de overloop. Werkt altijd met warmste dagen in het jaar op laagste vermogen en houdt hele huis heerlijk cool.
Denk je dat zoiets ook zou werken met één grote fancoil op dat punt? (Die dan aan de 5/7/9 WP gekoppeld is)

• ErikVers
Thorsd schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:26:
[...]

Denk je dat zoiets ook zou werken met één grote fancoil op dat punt? (Die dan aan de 5/7/9 WP gekoppeld is)
Ja als die een 3kW of meer kan afgeven wel ja. 👍👌

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:03

Carboy54

Duurzaamheid coach

Thorsd schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:26:
[...]

Een Nemo 1000 kan tot 3.3 kW koelen bij 12 graden watertemperatuur maar meer units is in dat geval ook beter.

[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 23-06-2026 18:00 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:41
Ik blijf dat toch wel interessant vinden, een fancoil om de warmtepomp daadwerkelijk nuttig te laten zijn op de hete dagen. Ik gok dat m'n L serie een stuk stiller is dan welke airco dan ook, en je hebt geen tweede buitenunit nodig. Enige nadeel is de complexiteit van een extra driewegklep (of tweewegklep om de gehele vloer af te sluiten) en de mogelijke problemen met condenserende leidingen...

• Dean88?
ErikVers schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:56:
[...]

Ik denk dat met jouw wensen dat je niet ontkomt aan sturing via domotica via Heishamon en Home Assistant.

Daarin kun je alle scenario’s die je maar kan bedenken bouwen en tegenwoordig met de Claude koppeling is dat automatiseren op het complexere niveau (verwacht zonopbrengst icm epex markt en combi binnen temp of boiler temp enz) ook nog eens stuk toegankelijker geworden voor de normale gebruiker.

Let wel, dit is niet plug and play zoals tado wel gratis en onbegrensde mogelijkheden
Ik denk dat je gelijk hebt, ik hik er al ene tijdje tegenaan. Ook met andere smart home oplossingen en thuisaccu. Maar ik heb wat koudwatervrees voor Heishamon en Home Assistant.

Liefste zou ik iemand inhuren om de eerste keer de basis goed in te richten.

• ErikVers
Dean88? schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:33:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt, ik hik er al ene tijdje tegenaan. Ook met andere smart home oplossingen en thuisaccu. Maar ik heb wat koudwatervrees voor Heishamon en Home Assistant.

Liefste zou ik iemand inhuren om de eerste keer de basis goed in te richten.
Ik kan je wel gratis vertellen wat je nodig hebt maar de vraag is meer of je zelf erin wil verdiepen en onderhouden. Domotica is niet iets wat af is, blijft altijd innoveren. Wat is je achtergrond?

Kan via een pb maar als ik het hier neerzet heeft een ander er later ook wat aan. Nb je kan ook eerst ff in het heishamon en home assistant topic kijken.

• Dean88?
ErikVers schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:02:
[...]

Ik kan je wel gratis vertellen wat je nodig hebt maar de vraag is meer of je zelf erin wil verdiepen en onderhouden. Domotica is niet iets wat af is, blijft altijd innoveren. Wat is je achtergrond?

Kan via een pb maar als ik het hier neerzet heeft een ander er later ook wat aan. Nb je kan ook eerst ff in het heishamon en home assistant topic kijken.
Thanks, het aanbod hou ik in gedachte!
Technisch gezien zou het wel goed moeten komen. Het is vooral de weinig tijd om er echt even voor te gaan zitten en te verdiepen.

• Maikie18
ErikVers schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:52:
[...]

Ik zie weinig bijzonders en met deze flow en delta al relatief veel vermogen aan transporteren.

Heb je een dauwpunt sensor of iets dergelijks of vooral een groot hart 😉 met een setpoint op 13?
Ja 13 was wat optimistisch ben later in de week naar 17 gegaan. Gisteren niet aan gehad en dan zie je toch dat de vloer in combinatie met een ventilator voor +- 3 graden minder opwarming zorgt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Di0rpBB.png

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 15:19

Cr3ator

1 bar is geen bar

Maikie18 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:21:
[...]

Ja 13 was wat optimistisch ben later in de week naar 17 gegaan. Gisteren niet aan gehad en dan zie je toch dat de vloer in combinatie met een ventilator voor +- 3 graden minder opwarming zorgt.

[Afbeelding]
Ook een manier om de leidingen in beeld te brengen als je een gat wilt boren... :*)

(...ik zou toch wat minder koud gaan zitten, want ik gok dat her en der wel de druppels aan de leidingen hangen en lelijke vochtplekken maken waar je die misschien wel niet wilt hebben).

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-08 08:42
Maikie18 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:21:
[...]

[Afbeelding]
Mooi, je kan nu droog dweilen :+

Bij mij schiet hij ondanks de instellingen direct door naar 15 graden setpoint (ingesteld op 21). Koelen met onvoldoende afgifte zit er gewoon niet in. Wel vreemd dat hij dan doorschiet en niet gaat pendelen.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5 | Zendure SF2400AC+

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:27
Panasonic heeft ook de Panasonic Aquarea Loop

Dit is een wandunit met compressor, water aangesloten. Waarmee je kunt verwarmen en koelen. De unit gebruikt water uit het cv systeem.

dit zou een hele mooie oplossing kunnen zijn waar je boven actief wil koelen met alleen de WP buitenunit. Bv VV beneden als buffer, pomp/koelbedrijf aan in de zomer en dan kun je boven met 3kW actief koelen zonder extra buitenunit

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:06:
Panasonic heeft ook de Panasonic Aquarea Loop

Dit is een wandunit met compressor, water aangesloten. Waarmee je kunt verwarmen en koelen. De unit gebruikt water uit het cv systeem.

dit zou een hele mooie oplossing kunnen zijn waar je boven actief wil koelen met alleen de WP buitenunit. Bv VV beneden als buffer, pomp/koelbedrijf aan in de zomer en dan kun je boven met 3kW actief koelen zonder extra buitenunit
Ja leuk idee met water van 15-30 graden. Maar de prijs zal veel mensen tegenhouden. Afhankelijk van vermogen ongeveer 2250-2500 euro excl. montage.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:57
TheJVH schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:00:
Ik blijf dat toch wel interessant vinden, een fancoil om de warmtepomp daadwerkelijk nuttig te laten zijn op de hete dagen. Ik gok dat m'n L serie een stuk stiller is dan welke airco dan ook, en je hebt geen tweede buitenunit nodig. Enige nadeel is de complexiteit van een extra driewegklep (of tweewegklep om de gehele vloer af te sluiten) en de mogelijke problemen met condenserende leidingen...
zeker interessant maar het valt of staat met je leidingwerk en hoe moeilijk het traject naar een fancoil te maken is. Ik heb er hier lang over nagedacht en besloten om voor de verdiepingen een apart cv-traject aan te leggen dat ik dampdicht isoleer en dan per kamer een fancoil. Ik heb beneden vloerkoeling achter een driewegklep. Als het straks allemaal gemaakt is ga ik er vast blij mee zijn maar WAT EEN WERK is het allemaal. En de kosten zijn ook niet mals en dan doe ik alles zelf. Als ik het nog een keer zou doen ga ik toch voor een vaste split-unit (of monoblock) airco voor het belangrijkste koelen en ontvochtigen denk ik. Want het is gewoon veel werk om leidingwerk van de warmtepomp naar je fancoils aan te leggen en het ook allemaal dampdicht te krijgen. Mijn kosten zijn ongeveer:
  • 5 fancoils uit Italie: 400 per stuk = 2000 euro
  • aansluitmateriaal per fancoil (dubbel instelbare radiatorkraan, koppelingen etc) ~75 euro per stuk = 375 euro
  • leidingwerk + koppelingen (meerlagenbuis uit duitsland) ongeveer 60m totaal (heen en terug dus) ~ 500 euro
  • buisisolatie die dampdicht is uit duitsland ~ 200 euro
  • paar avonden uitzoekwerk en paar weekenddagen om alles op te hangen (ben er denk ik rond de 20 uur mee bezig geweest)
voor dat geld had ik makkelijk 1 airco kunnen laten hangen ;) natuurlijk had ik dan geen volledig nieuw cv-systeem per slaapkamer gehad maar dit is hoe het bij mij ging.

• blb4
Fr33z schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:08:
[...]

zeker interessant maar het valt of staat met je leidingwerk en hoe moeilijk het traject naar een fancoil te maken is. Ik heb er hier lang over nagedacht en besloten om voor de verdiepingen een apart cv-traject aan te leggen dat ik dampdicht isoleer en dan per kamer een fancoil. Ik heb beneden vloerkoeling achter een driewegklep. Als het straks allemaal gemaakt is ga ik er vast blij mee zijn maar WAT EEN WERK is het allemaal. En de kosten zijn ook niet mals en dan doe ik alles zelf. Als ik het nog een keer zou doen ga ik toch voor een vaste split-unit (of monoblock) airco voor het belangrijkste koelen en ontvochtigen denk ik. Want het is gewoon veel werk om leidingwerk van de warmtepomp naar je fancoils aan te leggen en het ook allemaal dampdicht te krijgen. Mijn kosten zijn ongeveer:
  • aansluitmateriaal per fancoil (dubbel instelbare radiatorkraan, koppelingen etc) ~75 euro per stuk = 375 euro
  • leidingwerk + koppelingen (meerlagenbuis uit duitsland) ongeveer 60m totaal (heen en terug dus) ~ 500 euro
  • paar avonden uitzoekwerk en paar weekenddagen om alles op te hangen (ben er denk ik rond de 20 uur mee bezig geweest)
voor dat geld had ik makkelijk 1 airco kunnen laten hangen ;) natuurlijk had ik dan geen volledig nieuw cv-systeem per slaapkamer gehad maar dit is hoe het bij mij ging.
Ik ben ook lang aan 't dubben geweest maar ik zie eigenlijk alleen kans een fancoil (met condensafvoer) in de gang te plaatsen. Dat gaat gewoon te weinig zijn. Heb nu 7 convectoren met ventilatoren die aardig wat koelvermogen zolang 't dauwpunt max 16 graden is. Maar dat was afgelopen week helaas niet 't geval. 't gaat hier dus waarschijnlijk wel een airco worden. Dit soort periodes zullen alleen maar vaker (en nog warmer) voor gaan komen.

• ErikVers
Fr33z schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:08:
[...]

Dit is precies het punt waarom in meeste situaties toch naar de airco wordt gegrepen.

Ik denk dat een eerlijk vergelijk zou zijn met enkel 1 grote fancoil op bovenste verdieping, aangesloten met voorgeïsoleerde mlb. Dan wordt de rekensom en arbeid al een heel stuk anders?

Met als voordeel dat je geen tweede buitenunit hebt en stiller dan de gemiddelde airco.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:53:
[...]

Dit is precies het punt waarom in meeste situaties toch naar de airco wordt gegrepen.

Ik denk dat een eerlijk vergelijk zou zijn met enkel 1 grote fancoil op bovenste verdieping, aangesloten met voorgeïsoleerde mlb. Dan wordt de rekensom en arbeid al een heel stuk anders?

Met als voordeel dat je geen tweede buitenunit hebt en stiller dan de gemiddelde airco.
En het voordeel dat een tweaker dit zelf mag en kan doen.

• blb4
Carboy54 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:15:
[...]

En het voordeel dat een tweaker dit zelf mag en kan doen.
Is er een mooie manier om 1 of 2 fancoils (met condensafvoer) op zeg 10 graden aanvoer te zetten en dan de rest van de installatie (met 7 gebooste convectoren) te sturen op (2 graden boven) dauwpunt?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:38
blb4 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:50:
[...]

Is er een mooie manier om 1 of 2 fancoils (met condensafvoer) op zeg 10 graden aanvoer te zetten en dan de rest van de installatie (met 7 gebooste convectoren) te sturen op (2 graden boven) dauwpunt?
:) omgebouwde vloerverwarmingsverdeler met pomp

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• blb4
BarryH schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:11:
[...]

:) omgebouwde vloerverwarmingsverdeler met pomp
Ja, dat was idd ook mijn gedachte. De Fancoil dan in het hoofdcircuit en dan de rest van de installatie via een mengverdeler en een aparte pomp in dat circuit. Met een paar 3 wegkranen of kleppen moet dat wel zo te bouwen zijn dat 't er buiten 't koelseizoen wel uitgehaald kan worden. Waarschijnlijk is dat simpeler dan iets gaan doen met een 2de zone van de WP.

• ErikVers
blb4 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:50:
[...]

Dit kan met een mengklep het beste kun je even in het topic kijken van fancoil. Ook kun je als je een panasonic service cloud account hebt ook even kijken bij de schema generator om een schema incl koelen te creëeren.

In de service manual wordt dit besproken onder de term mixing valve dus als je dat als zoekwoord gebruikt krijg je bijvoorbeeld onderstaande.

Je hebt hiervoor wel de uitbreidingsprint (uiteraard) nodig als mengklep vanuit pana wil aansturen. Meestal kiest men bij actief koelen ervoor om de passieve delen dicht te zetten met een twee wegklep of een “koelstop”. Let op met een koelstop dat je wel voldoende afgifte vrij beschikbaar houdt icm defrosts 😉👌

Die 2-wegklep kun je vanaf de standaard print aansturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCucyXTW8rqJ-xdQoC9FCXLHhDg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I96QvHooBkkGVAZxrYXoe3Qv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door ErikVers op 08-07-2026 07:48 ]

• Maikie18
martijn v o schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:37:
setpoint staat denk ik te laag en je delta T is nu 5,3 en je wil eigenlijk dat je machine naar een delta t van 6,3 gaat.

Probeer eens 16 graden setpoint in te stellen en je pomp op delta T van 4 en dan even kijken wat ie doet?

Zijn je verdelers in huis ook ingeregeld? of hebben ze een drukcompensatie of zoiets?

wat heb je op de vloer liggen PVC, parket of tegels of tapijt (wat is je afgifte?)
Had jouw reactie even gemist. Waarom zeg je dat de delta t van 5,3 naar 6,3 zou moeten en vervolgens dat hij op 4 ingesteld moet worden? Normaal gesproken heb ik hem op 2 of 3 staan. Verdeler boven is ingeregeld beneden niet ik vroeg me dus alleen af waarom de flow zo laag gaat want daardoor blijft er voor boven niet voldoende over. 160m2 vloerverwarming beneden met een tegelvloer, boven tapijt.

• blb4
ErikVers schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:37:
[...]

Dit kan met een mengklep het beste kun je even in het topic kijken van fancoil. Ook kun je als je een panasonic service cloud account hebt ook even kijken bij de schema generator om een schema incl koelen te creëeren.

In de service manual wordt dit besproken onder de term mixing valve dus als je dat als zoekwoord gebruikt krijg je bijvoorbeeld onderstaande.

Je hebt hiervoor wel de uitbreidingsprint (uiteraard) nodig als mengklep vanuit pana wil aansturen. Meestal kiest men bij actief koelen ervoor om de passieve delen dicht te zetten met een twee wegklep of een “koelstop”. Let op met een koelstop dat je wel voldoende afgifte vrij beschikbaar houdt icm defrosts 😉👌

Die 2-wegklep kun je vanaf de standaard print aansturen.

[Afbeelding]
Top! Ik heb inmiddels besloten toch die kant op te gaan, dus geen airco maar op 2 plaatsen condenserend koelen; in de convectorput in de woonkamer en in de gang. In de gang komt dan een fancoil, in de (polyester) convectorput maak ik een afvoer. Ik heb uitbreidingspint en temperatuursensors al besteld, er moet nu nog een mengklep en een circulatiepomp komen. Heb je suggesties welke? Voor verwarmen heb ik die mengzone niet nodig, zal nog ff puzzelen in de servicemanual en hydraulisch of ik die mengklep en pomp bij verwarmen kan overbruggen. Ik heb ‘t volgende schema nu als leidraad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYCk-cLkCBoyLK84yatGgE4ERM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4KhGbxucVTn5tBJsvcz5zG0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 09-07-2026 13:59 ]

• ErikVers
blb4 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:55:
[...]

Top! Ik heb inmiddels besloten toch die kant op te gaan, dus geen airco maar op 2 plaatsen condenserend koelen; in de convectorput in de woonkamer en in de gang. In de gang komt dan een fancoil, in de (polyester) convectorput maak ik een afvoer. Ik heb uitbreidingspint en temperatuursensors al besteld, er moet nu nog een mengklep en een circulatiepomp komen. Heb je suggesties welke? Voor verwarmen heb ik die mengzone niet nodig, zal nog ff puzzelen in de servicemanual en hydraulisch of ik die mengklep en pomp bij verwarmen kan overbruggen. Ik heb ‘t volgende schema nu als leidraad:

~~~[Afbeelding]
Lekker bezig. Als t goed is staat bij dat schema ook een suggestie van de specifieke mixing valve?

Wellicht heeft anders @FransvWoerkom tips voor je, zie dit bericht. Weet niet zeker of ook kan met cool 2zone; FransvWoerkom in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 09-07-2026 17:20 ]

• blb4
ErikVers schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:14:
[...]

Lekker bezig. Als t goed is staat bij dat schema ook een suggestie van de specifieke mixing valve?

Wellicht heeft anders @FransvWoerkom tips voor je, zie dit bericht. Weet niet zeker of ook kan met cool 2zone; FransvWoerkom in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Dank! Ik heb inmiddels dezelfde mengventiel en een Wilo pomp besteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLiwCzYsdVEIe3df6F5BMNV0ANo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1zgrZ34JRnsgRCQUzSHfFucI.png?f=fotoalbum_large

De uitbreidingsprint en tempereatuursensoren zijn inmiddels binnen, ik kan weer aan de slag :)

[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 13-07-2026 16:17 ]

• blb4
Inmiddels een stukje op pad:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqOfaQOlRmEe4G1BOKRMEyPG9ro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXl97dPam2m3gP6Q958op0XH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door blb4 op 18-07-2026 01:54 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Panasonic werk aan de winkel dus. Heishamon achteraf zal dit niet oplossen lijkt mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVlDz_oh5OS0MGut12PcbGPYFtc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pJ5hNpHzyPxIM4p7LJJq4E6H.jpg?f=user_large

• BarryH
Carboy54 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:25:
Panasonic werk aan de winkel dus. Heishamon achteraf zal dit niet oplossen lijkt mij.
[Afbeelding]
Met smart grid printplaat?

Lijkt me de logische definitie van smart. Of gaat de NEN club weer een Nederlandse standaard bedenken. En dan haken grote fabrikanten weer af omdat we toch een klein landje zijn

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

BarryH schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:47:
[...]

Met smart grid printplaat?

Lijkt me de logische definitie van smart. Of gaat de NEN club weer een Nederlandse standaard bedenken. En dan haken grote fabrikanten weer af omdat we toch een klein landje zijn
Met SG contacten is de warmtepomp per saldo nog niet af fabriek slim. Dus ik denk dat er meer voor nodig is. Daar loopt Panasonic flink op achter ten opzichte van andere merken.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 23-07-2026 11:16 ]

• RichieB
Dus omdat mijn buren domme EV laadpalen hebben gaat de netbeheerder mijn warmtepomp uitzetten om het net te ontlasten? 🤔

• BarryH
RichieB schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:12:
Dus omdat mijn buren domme EV laadpalen hebben gaat de netbeheerder mijn warmtepomp uitzetten om het net te ontlasten? 🤔
Dit gaat niet over verplicht wp uit, maar door consument of energieleverancier in opdracht consument

[ Voor 11% gewijzigd door BarryH op 23-07-2026 13:37 ]

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Carboy54 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:16:
[...]

Met SG contacten is de warmtepomp per saldo nog niet af fabriek slim. Dus ik denk dat er meer voor nodig is. Daar loopt Panasonic flink op achter ten opzichte van andere merken.
Met de Tado Warmtepomp Optimizer X als combi zouden ze daar prima het 'Smart'-label op kunnen plakken gok ik.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Cr3ator schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:13:
[...]

Met de Tado Warmtepomp Optimizer X als combi zouden ze daar prima het 'Smart'-label op kunnen plakken gok ik.
Het is maar de vraag of dergelijke uitbreidingen meetellen voor de beoordeling. Eerst een extra print en dan nog externe apparaten. Denk niet dat dat gaat gebeuren. Dat is niet te handelen en fraudegevoelig.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 23-07-2026 16:00 ]

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Carboy54 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:59:
[...]

Het is maar de vraag of dergelijke uitbreidingen meetellen voor de beoordeling. Eerst een extra print en dan nog externe apparaten. Denk niet dat dat gaat gebeuren. Dat is niet te handelen en fraudegevoelig.
Dat is voor Panasonic een kwestie van een 'nieuw product' uitbrengen waarbij het als set wordt aangeboden natuurlijk. Maar ik ben benieuwd.

• dof
  • Registratie: Juli 2010

dof

Ben nu bezig met het installeren een Pana 7kW L type. Mooi apparaat en t.o.v. J types heeft de L met een binnenunit (ik gebruik geen boiler binnenunit maar de kleine binnenunit, zie foto) best wel voordelen.
O.a. s'Winters binnen kunnen zitten als je er iets aan moet doen :).

Installatie is wel iets omslachtiger dan J types met zo'n aparte binnenunit erbij, maar te overzien. Ik gebruik 150 cm lange 5/4 inch flexkabels tussen buiten en binnenunit EN 50 cm 5/4 inch flexkabels om aan te sluiten op vaste (koper) cv leidingen. Ten opzichte van koper, kunststof of staal leidingen scheelt dat een hoop bochtjes...

Maar nu ik zover ben om alle leidingen onder (water) druk te zetten, merk ik dat de binnenunit lekt. De water verbindingen (o.a. aansluitingen naar magneetfilter en pomp) zitten IMO wel erg losjes (in de kast) aan elkaar.
Er is veel ruimte voor speling door de vrij losse ophanging en ik krijg het (nog) niet lekvrij, en merk dat de geringste beweging aan de leidingen het doet lekken bij aansluiting naar filter (zie onder).

Ik zit te denken om er extra rubber ringen aan toe voegen maar moet nog zien hoe ik dat wat vaster krijg. Ik ben nog lang niet toe aan 1,5 -2 bar waterdruk en nu lekt het al behoorlijk (het sijpelt er uit als ik klein beetje aan dat filter beweeg).

Heeft iemand daar ervaring mee en ook tips om het wat beter waterdicht te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41JxcePQOTI61iG1OHhBxtPjIec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hnvkCjOGcWte763zFba3cbhi.png?f=fotoalbum_large

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dof schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:38:
Ben nu bezig met het installeren een Pana 7kW L type. Mooi apparaat en t.o.v. J types heeft de L met een binnenunit (ik gebruik geen boiler binnenunit maar de kleine binnenunit, zie foto) best wel voordelen.

Installatie is wel iets omslachtiger dan J types met zo'n aparte binnenunit erbij, maar te overzien. Ik gebruik 150 cm lange 5/4 inch flexkabels tussen buiten en binnenunit EN 50 cm 5/4 inch flexkabels om aan te sluiten op vaste (koper) cv leidingen. Ten opzichte van koper, kunststof of staal leidingen scheelt dat een hoop bochtjes...

Maar nu ik zover ben om alle leidingen onder (water) druk te zetten, merk ik dat de binnenunit lekt. De water verbindingen (o.a. aansluitingen naar magneetfilter en pomp) zitten IMO wel erg losjes (in de kast) aan elkaar.
Er is veel ruimte voor speling door de vrij losse ophanging en ik krijg het (nog) niet lekvrij, en merk dat de geringste beweging aan de leidingen het doet lekken bij aansluiting naar filter (zie onder).

Ik zit te denken om er extra rubber ringen aan toe voegen maar moet nog zien hoe ik dat wat vaster krijg. Ik ben nog lang niet toe aan 1,5 -2 bar waterdruk en nu lekt het al behoorlijk (het sijpelt er uit als ik klein beetje aan dat filter beweeg).

Heeft iemand daar ervaring mee en ook tips om het wat beter waterdicht te krijgen?

[Afbeelding]
Kijk maar uit dat het niet breekt. Dat komt bij de montage getegeld voor.

• dof

dof

Carboy54 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:12:
[...]

Kijk maar uit dat het niet breekt. Dat komt bij de montage getegeld voor.
Bedoel je de koperen toevoerbuis of het filter?

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:17

~~~[Afbeelding]
Ik heb de biblock ook hangen, heb de 3wegklep ingebouwd en was ook een beetje verbaasd over het type koppelingen in de biblock en hoe stevig dit aanvoelt. Belangrijk is dat je bij het vastdraaien van je flex leidingen tegenkracht uitoefent op de koperen leidingen van de biblock. Heb je die vast gehouden bij het aandraaien?
Ik had overigens géén last van lekkage in de kast ook al heb ik er dus wel in gerommeld. IMHO moet het vanaf levering gewoon lekvrij zijn. Even een belletje naar de leverancier?

[ Voor 4% gewijzigd door Kanoet op 23-07-2026 21:21 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dof schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:04:
[...]

Bedoel je de koperen toevoerbuis of het filter?
Die kunststof leidingen wel bij een AIO.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 23-07-2026 21:25 ]

• ValeTino
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09-08 21:05

[Afbeelding]
Vervelend, over een maand ben ik als het goed is ook zo ver met de installatie van de L-Serie met boiler binnenunit. Ik denk daarom graag met je mee.

Je geeft aan dat het erg losjes zit bij de magneetfilter en pomp. Lijkt mij niet dat dit normaal is voor iets dat de functie heeft om als pakking te dienen.

Kan het niet zijn dat de verkeerde diameter o-ringen aangebracht zijn? Wellicht een idee om dit te crosschecken met de service manual / part list?

• dof

dof

Kanoet schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:17:
[...]

Ik heb de biblock ook hangen, heb de 3wegklep ingebouwd en was ook een beetje verbaasd over het type koppelingen in de biblock en hoe stevig dit aanvoelt. Belangrijk is dat je bij het vastdraaien van je flex leidingen tegenkracht uitoefent op de koperen leidingen van de biblock. Heb je die vast gehouden bij het aandraaien?
Ok, driewegklep heb ik niet nodig dus bij mij gewoon standaard.

Ja uiteraard wel met twee tangen de 5/4 leidingen vastgezet. Ik zou niet durven zonder, want het je voelt al dat er ruimte is.
Ik had overigens géén last van lekkage in de kast ook al heb ik er dus wel in gerommeld. IMHO moet het vanaf levering gewoon lekvrij zijn. Even een belletje naar de leverancier?
Ok, duidelijk. Wel is het zo dat de flexslangen enige trek geven. 'k Heb er al een tweetal met beugels vastgezet maar misschien ga ik dat nog wat steviger vastzetten.

Kan de leverancier vragen, maar wil eerst zelf even zoeken. Thanks voor je reactie.

• Kanoet
Hierbij een ongevraagd beeld van mijn rubbertje. :+
Ding komt van de nu loze leiding die vervangen is vanwege de 3-weg klep. Ik moet zeggen dat het er niet op lijkt dat deze een andere maat is dan bij jou @dof ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QRogXTE2mz3iy4QBkVIrtEtgtM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWwM3JVnwgZrPLOzJJ1SaZEC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eg5280IP6p8V8rKF36Tht_z9Rko=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKDGYH4hMkOl5eW7WbZhRsom.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KY2kkfxTC6cHcuO1N5lSnhAkfTc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdy23W8rGzMkDY1hmsGYA1i5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yy6n6-SrTux-KPAMjPMVxCOicPk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVYehNCn8NUyQgRS0qPjkDwc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9g2KjLwCQoGGj2P1CjDAOmPhHjM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CuJPJVeCCTWUTcPPyXGU2f4X.jpg?f=fotoalbum_tile

• dof

dof

ValeTino schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:26:
[...]

Vervelend, over een maand ben ik als het goed is ook zo ver met de installatie van de L-Serie met boiler binnenunit. Ik denk daarom graag met je mee.
Wellicht dat die met boilerunit wat makkelijker in elkaar zit.
Je geeft aan dat het erg losjes zit bij de magneetfilter en pomp. Lijkt mij niet dat dit normaal is voor iets dat de functie heeft om als pakking te dienen.

Kan het niet zijn dat de verkeerde diameter o-ringen aangebracht zijn? Wellicht een idee om dit te crosschecken met de service manual / part list?
Ja, ik zit net al even te zoeken in de service manual. Want ook dit klemmetje vind ik wat ruim zitten. (daar lekte het)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ag5CyVBVGExr83qfcpvJ4AzAvhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UOx0yWP8PTDeMVefxHPKe5aR.png?f=fotoalbum_large

• dof

dof

Kanoet schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:35:
Hierbij een ongevraagd beeld van mijn rubbertje. :+
Ding komt van de nu loze leiding die vervangen is vanwege de 3-weg klep. Ik moet zeggen dat het er niet op lijkt dat deze een andere maat is dan bij jou @dof ?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Die lijkt inderdaad vrij gelijk zo op het oog. 'k Heb hem er nog niet uitgehad want was pas vandaag bezig het systeem te vullen. Ga ik overmorgen even checken.
Thanks!

• dof

dof

In de exploded view tekening hieronder zie je hoe het bevestigd zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oyLmx-Uo3y2JDGTpCaezf_VHSI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cGhyDAvhRTlI03dYTz2SFAy2.png?f=fotoalbum_large

De aansluiting "pijp naar filter" lekt dus.

Maar ik realiseer me nu dat de krachten van de flexbuizen teveel -direct- gaan trekken aan de connecties. Want dat buisje (# 81 in schema) zit verder in de binnenunit niet ergens aan vast. Hangt er zogezegd vrijwel los in. Zit je dus aan de onderkant iets te duwen of trekken of heen en weer te bewegen aan de 5/4 inch aanvoer koppeling, zit je dus direct aan die verbinding naar het filter te morrelen.

Enfin, ik ga de flexslangen eerst maar eens stevig vastzetten met rubberen beugels zodat er geen krachten op die interne verbindingen in de binnenunit komen. Wordt nog even een middagje sleutelen (binnenunit is blijkbaar minder geschikt voor gebruik met flexslangen).

Als het fatsoenlijk lukt, kom ik nog wel met een verslagje. :) Hopelijk hebben sommigen er wat aan.

• Kanoet
Goed om je ervaring te delen. Sowieso zijn een set kogelkranen aan te bevelen. Wellicht dat je daarop wat beugels kan monteren. Ik heb zelf een montagerails met m8 draadeind, glijmoeren en beugels met rubberen inlage gebruikt.

[ Voor 28% gewijzigd door Kanoet op 23-07-2026 23:33 ]

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:54
dof schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:37:
In de exploded view tekening hieronder zie je hoe het bevestigd zit.

[Afbeelding]

De aansluiting "pijp naar filter" lekt dus.

Maar ik realiseer me nu dat de krachten van de flexbuizen teveel -direct- gaan trekken aan de connecties. Want dat buisje (# 81 in schema) zit verder in de binnenunit niet ergens aan vast. Hangt er zogezegd vrijwel los in. Zit je dus aan de onderkant iets te duwen of trekken of heen en weer te bewegen aan de 5/4 inch aanvoer koppeling, zit je dus direct aan die verbinding naar het filter te morrelen.

Enfin, ik ga de flexslangen eerst maar eens stevig vastzetten met rubberen beugels zodat er geen krachten op die interne verbindingen in de binnenunit komen. Wordt nog even een middagje sleutelen (binnenunit is blijkbaar minder geschikt voor gebruik met flexslangen).

Als het fatsoenlijk lukt, kom ik nog wel met een verslagje. :) Hopelijk hebben sommigen er wat aan.
De slang hangt aan pijp 81 en trekt die naar beneden. Daardoor zit de pijp scheef in het filter. Op die foto waar ook de onderkant van de pijpen is te zien, zie ik wel de wartel van de retourslang, maar niet die van de aanvoerslang daarnaast. Die zitten dus niet op dezelfde hoogte. Weet je zeker dat er onderin de kast (achter het isolatieschuim) geen trekontlasting zit? Tenslotte moet daar ook een overgang van koperen pijp naar 5/4 buitendraad zitten.

Pijp 81 moet recht in het filter schuiven. De clip zorgt er alleen voor dat de pijp er niet uit kan door de waterdruk. De afsluiting komt doordat de waterdruk de rubber ring vast drukt. Die hoeft niet door de clip vastgedrukt te worden.

• renewouw
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:05
heb een 9kW L serie met Bibloc sinds vorig jaar november draaiend in combinatie met een zonneboiler. Koppelingen in het binnendeel lijken inderdaad erg los te zitten maar daar ik heb geen enkele lekkage gehad. Je moet er wel voor zorgen dat de leidingen recht in de koppelingen gaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62pxyC09Onf9WFFrJaF9QBQF0Dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WskL6SKGml3G2cNVfO8y1DRs.jpg?f=fotoalbum_large

• dof

dof

Kanoet schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:32:
Goed om je ervaring te delen. Sowieso zijn een set kogelkranen aan te bevelen. Wellicht dat je daarop wat beugels kan monteren. Ik heb zelf een montagerails met m8 draadeind, glijmoeren en beugels met rubberen inlage gebruikt.
Ja ik ben een fan van kogelkranen. In m'n eigen installatie (dit is elders) heb ik veel kogelkranen in cv installatie zitten en is erg handig gebleken bij diverse verbouwingen.

Klinkt interessant. Ik denk er ook aan een balk onder de unit te plaatsen en daar de beugels (met die rubberen manchetten) op te monteren. Want de afstand tot de muur is wat ver.

• dof

dof

FransvWoerkom schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 01:42:
[...]

De slang hangt aan pijp 81 en trekt die naar beneden. Daardoor zit de pijp scheef in het filter. Op die foto waar ook de onderkant van de pijpen is te zien, zie ik wel de wartel van de retourslang, maar niet die van de aanvoerslang daarnaast. Die zitten dus niet op dezelfde hoogte.
Dank je je antwoord.

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ga dat anders monteren met m'n eigen trekontlasting met beugels op balkje.
Weet je zeker dat er onderin de kast (achter het isolatieschuim) geen trekontlasting zit? Tenslotte moet daar ook een overgang van koperen pijp naar 5/4 buitendraad zitten.
Ik zal dat nog eens uit elkaar halen maar volgens mij zit de 5/4 aansluiting direct op de buis die naar het filter gaat. Staat ook zo op het exploded view schema.
Pijp 81 moet recht in het filter schuiven. De clip zorgt er alleen voor dat de pijp er niet uit kan door de waterdruk. De afsluiting komt doordat de waterdruk de rubber ring vast drukt. Die hoeft niet door de clip vastgedrukt te worden.
Ja, denk het ook. Blijft dat ik het curieus en kwetsbare constructie vind. Waterdruk die rubber ring op z'n plaats houdt en buizen zonder deugdelijke trekontlasting. Ik kan me voorstellen dat daar vaker ongelukken ontstaan. Niet voor niks dat er een stevige waarschuwing bijgevoegd is dat je de (onderuit stekende buis aansluitingen) NIET moet vasthouden bij plaatsing van unit tegen de wand. :+

• dof

dof

renewouw schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 02:47:
heb een 9kW L serie met Bibloc sinds vorig jaar november draaiend in combinatie met een zonneboiler. Koppelingen in het binnendeel lijken inderdaad erg los te zitten maar daar ik heb geen enkele lekkage gehad. Je moet er wel voor zorgen dat de leidingen recht in de koppelingen gaan.[Afbeelding]
Thanks, zie er ook goed uit.
Is toch wel een beetje een nadeel van de bi-bloks dat er zo'n hoop buizen zijn. Maakt het ook lastig om het netjes naast elkaar te plaatsen.

ps. Is dat doosje rechts van de unit een aparte pomp voor zonneboiler & panelen?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dof schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:33:
[...]

Thanks, zie er ook goed uit.
Is toch wel een beetje een nadeel van de bi-bloks dat er zo'n hoop buizen zijn. Maakt het ook lastig om het netjes naast elkaar te plaatsen.

ps. Is dat doosje rechts van de unit een aparte pomp voor zonneboiler & panelen?
Voordeel van de M serie dat het ook zonder Bi-bloc kan wat het installeren voor tweakers eenvoudiger maakt. Volgend jaar komt de opvolger van de J dus ben op dat punt benieuwd.

• dof

dof

Carboy54 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:45:
[...]

Voordeel van de M serie dat het ook zonder Bi-bloc kan wat het installeren voor tweakers eenvoudiger maakt. Volgend jaar komt de opvolger van de J dus ben op dat punt benieuwd.
Ja had ik gezien. M serie lijkt makkelijker qua installatie maar hier te zwaar. Voor ander project bij grotere vrijstaande woning leek het me wel geschikt. Hopelijk komen er een goede opvolgers voor de J types want dat waren best succesnummers.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:27

[Afbeelding]
Normaliter vaste buis onder de bi unit goed gebeugeld. Nu trekken de slangen aan die interne buizen en lekt het.

In principe niet juist geïnstalleerd zo.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:54
dof schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:19:
[...]

Ja ik ben een fan van kogelkranen. In m'n eigen installatie (dit is elders) heb ik veel kogelkranen in cv installatie zitten en is erg handig gebleken bij diverse verbouwingen.

Klinkt interessant. Ik denk er ook aan een balk onder de unit te plaatsen en daar de beugels (met die rubberen manchetten) op te monteren. Want de afstand tot de muur is wat ver.
Ik bedacht vanochtend dat mijn laatste cv-ketel ook zonder trekontlasting werd geleverd. Bij de handleiding zat een tekening met maten van zo'n balk met "bulkhead fittings". Bij installatie twintig jaar geleden vonden we dat onzin omdat de buizen onder die ketel toch stevig aan de muur zaten.

• dof

dof

Technician- schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Normaliter vaste buis onder de bi unit goed gebeugeld. Nu trekken de slangen aan die interne buizen en lekt het.

In principe niet juist geïnstalleerd zo.
Tja, als je flexslangen aan monoblok monteert is het niet nodig om extra te beugelen omdat de flens stevig in het chassis verankerd zit. Mijn fout was dat ik dacht dat het met de binnenunit ook vast zat. Niet dus. Nu uiteraard duidelijk dat je de leidingen onder de binnenunit goed moet beugelen.

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:22
Even een dubbel check hier of ik niet iets over het hoofd zie :)

Voor ons nieuwe huis wil ik ook een panasonic monoblock installeren voor verwarming. En een panasonic warmtepomp boiler.

Spec's huis
  • A label
  • 275 m2 groot
  • +/- 135 m2 voorzien van vloerverwarming
  • +/- 70 m2 voorzien van lage temp radiatoren
  • overige ruimtes worden verwarmt en gekoeld met airco.
  • 1850m2 gasverbruik
Warmwater wil ik voorzien met de P-DHW260AE5 , er zitten al 2 lucht doorvoeren in het dak de garage van elke 200mm ivm met oude hybride warmte pomp. Is daardoor makelijk te plaatsen

Nu kwam ik bij de WH-MDC09J3E5 en de WH-MXC09J3E8 T-CAP voor verarmen van het huis. Waarbij de WH-MXC09J3E8 T-CAP het voordeel heeft dat deze een hogere COP heeft. Goedkoper is (als je hem uit duitsland haalt) en volgens horen zeggen ook stiller is ivm dubbele fan tov enkele fan. Enige nadeel dat ik kon vinden is dat de WH-MXC09J3E8 T-CAP niet zo ver terug kan moduleren als de WH-MDC09J3E5. Maar ivm grote van het huis lijkt me dat geen probleem.

Mijn vraag dan ook: Klopt het dat de WH-MXC09J3E8 T-CAP een betere deal is dan de WH-MDC09J3E5 voor mijn situatie of zie ik nog iets over het hoofd?

• BarryH
Terran schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:41:

Voor ons nieuwe huis wil ik ook een panasonic monoblock installeren voor verwarming. En een panasonic warmtepomp boiler.

Spec's huis
  • A label
  • 275 m2 groot
  • 1850m2 gasverbruik
Warmwater wil ik voorzien met de P-DHW260AE5 , er zitten al 2 lucht doorvoeren in het dak de garage van elke 200mm ivm met oude hybride warmte pomp. Is daardoor makelijk te plaatsen

Nu kwam ik bij de WH-MDC09J3E5 en de WH-MXC09J3E8 T-CAP voor verarmen van het huis. Waarbij de WH-MXC09J3E8 T-CAP het voordeel heeft dat deze een hogere COP heeft. Goedkoper is (als je hem uit duitsland haalt) en volgens horen zeggen ook stiller is ivm dubbele fan tov enkele fan. Enige nadeel dat ik kon vinden is dat de WH-MXC09J3E8 T-CAP niet zo ver terug kan moduleren als de WH-MDC09J3E5. Maar ivm grote van het huis lijkt me dat geen probleem.

Mijn vraag dan ook: Klopt het dat de WH-MXC09J3E8 T-CAP een betere deal is dan de WH-MDC09J3E5 voor mijn situatie of zie ik nog iets over het hoofd?
Heb je zonering in die 135m2 vloerverwarming, zo nee dan zal het hogere minimum vermogen geen groot issue zijn.

Heb je je warmteverlies gecontroleerd obv je gasverbruik op koude dagen? zodat je weet dat je voldoende vermogen hebt bij -10?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Spec's huis
  • A label
  • 275 m2 groot
  • 1850m2 gasverbruik

Beide modellen zijn inmiddels uit productie en worden zo langzamerhand schaars. Vanaf 2027 exit met lagere subsidies en vanaf 2028 geen subsidie meer.

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-08 11:27

Spec's huis
  • A label
  • 275 m2 groot
  • 1850m2 gasverbruik

Bekijk onderstaande video van een duitse zelfbouwer die zijn buurman helpt/adviseerd bij de installatie van een 9 kw panasonic.. Hij adviseerde de 9 kw op basis van gasverbruik van zo'n 2.000 m3 gas... (naast iets van houtkachel gebruik).. Hij adviseerde liever een lagere met 1 fan vanwege het lagere modulatiebereik. beter om de binnenunit met elektrisch naverwarmer te gebruiken bij enkele uren echte koude. .. Of eigenlijk adviseerde hij naast de wp een split-unit (airco) bij te plaatsen vanwege dubbel gebruik/comfort.. ook bij hitte.. Hij laat de specifacties van de wp ook zien.. Dat die geen 9 kw is !

YouTube: Panasonic L 9 kW Wärmepumpe DIY im Altbau Video Nr.2: Heizlastberechnung und Rohrauswahl

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:41

Spec's huis
  • A label
  • 275 m2 groot
  • 1850m2 gasverbruik

Let er wel op dat bij koud en vochtig weer het vermogen van de (niet T-CAP) 9J flink terug valt, tot maar iets van 6 kW. Is dat nog genoeg voor je?

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hier ook verzoek voor een dubbelcheck voor overstap naar een warmtepomp voor ons huis (bouwjaar 2016; +/- 150 m2; beneden VVW, boven radiatoren die worden vervangen voor fancoils/LT afgifte; jaarverbruik 975 m3 gas). Ik denk aan een Panasonic Aquarea L 5 kW AIO, aan te sturen via Heishamon in HA. Volgens mij zou dit prima uit moeten kunnen met ons huidige verbruik. Klopt dit, of mis ik iets?

Daarnaast: weet iemand een installateur die een zelfgekochte Panasonic WP (uit Duitsland) wil installeren in de omgeving Leiden? Dat zou weer een slok op een borrel schelen..

• Terran
BarryH schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:33:
[...]

Heb je zonering in die 135m2 vloerverwarming, zo nee dan zal het hogere minimum vermogen geen groot issue zijn.

Heb je je warmteverlies gecontroleerd obv je gasverbruik op koude dagen? zodat je weet dat je voldoende vermogen hebt bij -10?
Er zit geen zonering in, het is 1 circuit zonder extra kleppen ed.
Heb je je warmteverlies gecontroleerd obv je gasverbruik op koude dagen
Heb die informatie niet gekregen van de verkoper. Heb het op totaal gas verbruik berekent ,

• Terran
Tinkerer84 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:56:
[...]

Let er wel op dat bij koud en vochtig weer het vermogen van de 9J flink terug valt, tot maar iets van 6 kW. Is dat nog genoeg voor je?
Check kan het kloppen dat dat voor de WH-MDC09J3E5 geld?

De WH-MXC09J3E8 T-CAP zou zijn volle vermogen nog moeten kunnen leveren bij -20

• Terran
Carboy54 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:34:
[...]

Beide modellen zijn inmiddels uit productie en worden zo langzamerhand schaars. Vanaf 2027 exit met lagere subsidies en vanaf 2028 geen subsidie meer.
Klopt, wou er daarom nog snel 1 uit duitsland scoren en dit jaar laten installeren. De 9 en 12 kw kosten daar nu rond de 3500.

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:41
Terran schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:36:
[...]

Klopt inderdaad

• RichieB
Terran schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:37:
[...]

Klopt, wou er daarom nog snel 1 uit duitsland scoren en dit jaar laten installeren. De 9 en 12 kw kosten daar nu rond de 3500.
Zeer slim en kostenefficiënt. Zelfs zonder subsidie bent je dan duizenden euro's goedkoper uit dan met een van de nieuwere modellen.

• BarryH
@Terran Dit moet eigenlijk in een eigen topic. Want anders missen mensen die reageren relevante details en dit topic gaat van de rails.

Als je een eigen topic maakt en er hier aan linkt dan reageren we daar. En helpen je voorkomen dat je achteraf een te klein pompje blijkt te hebben (b.v. met je helpen je warmteverlies goed in te schatten, wel eff belangrijk).

[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 27-07-2026 14:28 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Terran schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:37:
[...]

De gemiddelde professionele installateur die zijn vak verstaat zit de eerste 6 - 12 maanden vol en gaat zeker geen Duitse zelf geïmporteerde unit installeren. En op snelle service of garantie van Panasonic Nederland hoef je al helemaal niet te rekenen. Je kan het ook zelf doen maar dan kan je de subsidie wel vergeten.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 27-07-2026 23:10 ]

• Terran
BarryH schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:17:
@Terran Dit moet eigenlijk in een eigen topic. Want anders missen mensen die reageren relevante details en dit topic gaat van de rails.

Als je een eigen topic maakt en er hier aan linkt dan reageren we daar. En helpen je voorkomen dat je achteraf een te klein pompje blijkt te hebben (b.v. met je helpen je warmteverlies goed in te schatten, wel eff belangrijk).
Check, mijn excuses zal dat in het vervolg doen.
Carboy54 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:47:
[...]

De gemiddelde professionele installateur die zijn vak verstaat zit de eerste 6 - 12 maanden vol en gaat zeker geen Duitse zelf geïmporteerde unit installeren. En op snelle service of garantie van Panasonic Nederland hoef je al helemaal niet te rekenen. Je kan het ook zelf doen maar dan kan je de subsidie wel vergeten.
Klopt, maar het hoort natuurlijk wel een beetje bij tweakers om te kijken of iets voordeliger / anders kan. Heb ook airco's vanuit het buitenland draaien thuis. Je accepteert daarin een bepaald risco als het gaat om garantie's en evt zelf extra dingen uitzoeken.

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:59
Is het enige verschil tussen deze J serie 5kW monoblocks de kleur: wh-mdc05j3e5-1 versus wh-mdc05j3e5

Het lijkt er niet op dat het (nieuwere?) model met de -1 verder verschilt van de vorige versie.

Ik vind het Panasonic product gamma nogal onduidelijk weergegeven op op hun website, ik heb ChatGPT nodig om te begrijpen wat ze verkopen 🙂

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• BarryH
Terran schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:36:
[...]

Ja

En heeft ook een hoger minimum vermogen

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

BarryH schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:17:
[...]

Ja

En heeft ook een hoger minimum vermogen
En verschil 1 versus 3 fase.

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste