Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:19
Je vrouw heeft groot gelijk

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:26
Wellicht interessant voor wie op zoek is naar een 200 liter Oso/Panasonic PAW-TD20C1E5 RVS vat.
Als ik dit in vraag & aanbod moet posten dan hoor ik dat graag ;)

Catzjes in "Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur"

Vat is gereserveerd voor tonny147

[ Voor 6% gewijzigd door Catzjes op 05-10-2025 22:43 ]

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-11 16:45
Hadden jullie al gezien dat je de 5 KW J serie van Panasonic naar kan upgraden naar 10 KW voor 2,70 euro?

YouTube: Panasonic Jeisha Tuning 5kW upgrade auf 10kW für 2,70€. Das kannst a...

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:39

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@wouter_tw Moet je alleen wel zelf het ijs van je condensor gaan schrapen, want je defrost logica help je er ook mee om zeep...

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• wouter_tw
Thorsd schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:07:
[...]

Voor de originele sensoren heb je varianten met verschillende kabellengtes en voelerdiameters. Bij alternatieve sensoren moet de sensor tenminste dezelfde karakteristiek hebben als het origineel (maar dat wordt dan wel expliciet genoemd, bv RJTEC-TS4).
welke boiler sensor hebben jullie gekocht? De RJTEC-TS4 ?

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:42
Rimco schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:11:
@wouter_tw Moet je alleen wel zelf het ijs van je condensor gaan schrapen, want je defrost logica help je er ook mee om zeep...
de krabber zit er niet bij voor 2.70.. Als je terug aan het gas wil kan je er een lego afstand bestuurbare vlammenwerper bij maken?
YouTube: LEGO Technic RC flamethrower tank vs Playmobil minifigure

• wouter_tw
Rimco schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:11:
leg uit

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@wouter_tw Zoals het service manual mooi uitlegt hangt de logica af van zowel outdoor pipe als outdoor air temperatuur. Als je outdoor pipe te koud wordt tov buiten gaat hij defrosten. Die relatie laten ze zien met het volgende plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czFh2GDqH6_VBQAN8Wm20I3-3Gc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JR1AZC0sduyq8hLmtgC6qBFs.png?f=fotoalbum_large

Als je de outdoor sensor dan vastzet op -15C gaat hij defrosten bij een outdoor pipe temperatuur van -22C, veel te laat als het buiten in werkelijkheid boven nul is.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Maurice777
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21-10 17:04
Beer070 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:59:
[...]

Ik zit nu op 11k netto incl installatie voor 16kw Panasonic t-cap met 500L hygiëne vat met 2 spiralen incl 8m terrendis grondbuis en 100m totaal aan leidingen (50m MLB 32 geïsoleerd en de rest MLB 26 en 20)
Nog 3k voor een pellet cv haard en 2k voor een hout cv haard, en eventueel 2k voor een Edel water / water WPB voor als we het niet redden zonder gas SWW naverwarming. Buurman heeft ruim 20k voor een daikin altherma 3 uitgegeven, en nog 10k aan airco units. Zeker eenvoudiger en betere WAF. Comfort heeft bij ons prioriteit over investeringskosten.

Misschien komt dit sommigen bekend voor, ik heb de discussie verloren over esthetiek van gietijzeren radiatoren in afwegen tegen het rendement van Jaga hybride units met het zinnetje: “ik vind ze niet mooi”.
Ben erg benieuwd door wie je dit hebt laten doen. Ik zoek ook deze installatie voor deze prijs.

• Steroen
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09-10 13:28
Hallo,
Ik heb een vraag ivm de warmwater temperatuur van mijn warmtepomp.
Deze staat nu ingesteld op 55 graden. Vanavond kijk ik op het scherm van de warmtepomp en zie ik dat het warm water nog 42 graden had.
De warmtepomp staat momenteel enkel op de warmwater stand. (vloerverwarming / koeling niet aan).
Hoe komt het dat deze niet uit zichzelf het warmwater rond de 55 graden houdt? Er is gisteren of vandaag ook niet echt warm water gebruikt..

• BarryH
Steroen schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:04:
Hallo,
Deze staat nu ingesteld op 55 graden. Vanavond kijk ik op het scherm van de warmtepomp en zie ik dat het warm water nog 42 graden had.
De warmtepomp staat momenteel enkel op de warmwater stand. (vloerverwarming / koeling niet aan).
Hoe komt het dat deze niet uit zichzelf het warmwater rond de 55 graden houdt? Er is gisteren of vandaag ook niet echt warm water gebruikt..
Wat is de deltaT voor dhw?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:19
wouter_tw schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:44:
Hadden jullie al gezien dat je de 5 KW J serie van Panasonic naar kan upgraden naar 10 KW voor 2,70 euro?

YouTube: Panasonic Jeisha Tuning 5kW upgrade auf 10kW für 2,70€. Das kannst a...
Leuker nog pak een NTC3950, die heeft een offset van ongeveer 5 graden met de Panasonic buitensensor.

Hoe ik dit weet? Ik draai al sinds december 2022 met die alternatieve sensor om meer vermogen eerder vrij te geven, werkt top. Je moet alleen zelf de defrosts triggeren op basis van het verband tussen buitentemperatuur en de defrosts. Maar dat kan je automatiseren in Home Assistant of zelfs met Heishamon rules.

En zelfs toen mijn automatisering een keer de verbinding verloor ging het goed omdat de offset maar 5 graden is. In praktijk heb ik hiermee de 5kW geupgrade naar de performance van een 7kW unit. Niet slecht voor een sensor van minder dan 2 euro.

Daarnaast switch ik alleen naar de alternatieve sensor als het gevraagde setpoint boven een bepaalde ingestelde waarde komt. Zie onderstaande data van een paar dagen afgelopen januari hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IifYOzo59J5bzqNSjGPiAxndHV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjaiLebX2YKMhQpjt8ez5V4y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Heronimo op 07-10-2025 21:43 ]

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-11 23:13
Steroen schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:04:
Hallo,
Welk model heb je (h,j,k,l,m) ?
Een monoblock, biblock of een all in one?
Welk hysterese heb je ingesteld

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Nathan31
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 03-11 18:51
Nathan31 schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:48:
[...]

Hallo, we hebben een zoneregeling met een spanningsvrije relais aansluiting .Waar dient deze op de binnenunit aangesloten te worden bij thermo 1? …..Gevonden… thermo 1 en dan L en heat aansluiting.
En koelen is L en Cool .

Alvast bedankt.
Als je hem zo moet aansluiten dan is L en de Heat aansluiting eigenlijk gewoon een schakel contact voor warmte wel warmtevraag - geen warmtevraag , toch pakt de wp het signaal nog niet op waar kan dit aanliggen?.

• ErikVers
Nathan31 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:07:
[...]

Als je hem zo moet aansluiten dan is L en de Heat aansluiting eigenlijk gewoon een schakel contact voor warmte wel warmtevraag - geen warmtevraag , toch pakt de wp het signaal nog niet op waar kan dit aanliggen?.
Instel installateur en dan bij sensor > thermostaat > extern kiezen

Zie service manual 😜

En uiteraard moet je warmtepomp
Aanstaan en je modus op verwarmen. En je stooklijn niet te laag.

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 09-10-2025 22:31 ]

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Nathan31
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 03-11 18:51
ErikVers schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:16:
[...]

Instel installateur en dan bij sensor > thermostaat > extern kiezen

Zie service manual 😜

En uiteraard moet je warmtepomp
Aanstaan en je modus op verwarmen. En je stooklijn niet te laag.
Heb ik gedaan, als ik de wp op verwarmen en tapwater zet gaat hij direct cv verwarmen terwijl er helemaal geen vraag is via de zoneregeling. Het is in principe wat ik al zei toch een schakel contact L - H ?.

Het is puur de thermostaat waar ik mee aan het struggelen ben de rest werkt echt top.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:23

Carboy54

Duurzaamheid coach

Nathan31 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:50:
[...]

Heb ik gedaan, als ik de wp op verwarmen en tapwater zet gaat hij direct cv verwarmen terwijl er helemaal geen vraag is via de zoneregeling. Het is in principe wat ik al zei toch een schakel contact L - H ?.

Het is puur de thermostaat waar ik mee aan het struggelen ben de rest werkt echt top.
Het is inderdaad een 230volt schakel contact.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• ErikVers
Nathan31 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:50:
[...]

Ok check dan eerst of cont open (verbroken) is. Want zodra relais sluit is er warmtevraag volgens pana. Wellicht denkt jouw thermostaat net andersom?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:37

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

bartvl schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:40:
[...]

Waarvoor dank. Als de sensor binnen is en gemonteerd is zal ik hier uiteraard nog melden dat alles weer top draait 😄 🤞
Belofte maakt schuld ;). De sensor is vandaag gearriveerd. De eerste DHW-run loopt op zijn einde. Een hoge aanvoertemperatuur, en een stabiele flowmeting. De boel werkt weer! (y)
@Carboy54 bedankt voor de support! En uiteraard iedereen bedankt voor het meedenken!

[ Voor 5% gewijzigd door bartvl op 11-10-2025 18:42 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

wouter_tw schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:44:

Kan ik dit ook gebruiken om de 5 kW te downgraden naar 3 kW? De Panasonic heeft een domme regeling waardoor deze altijd met teveel compressor frequentie mijn kleine massa gaat verwarmen. Gevolg is een overshoot, en dus een noodstop uit. Zou een andere buitenweerstand de boel wat kunnen temperen zonder nadelen? Of een weerstand parallel aan de huidige NTC?

• wouter_tw
Dre schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:07:
[...]

Kan ik dit ook gebruiken om de 5 kW te downgraden naar 3 kW? De Panasonic heeft een domme regeling waardoor deze altijd met teveel compressor frequentie mijn kleine massa gaat verwarmen. Gevolg is een overshoot, en dus een noodstop uit. Zou een andere buitenweerstand de boel wat kunnen temperen zonder nadelen? Of een weerstand parallel aan de huidige NTC?
geen idee, zag alleen het filmpje. vandaar dat ik het deelde, maar dat zou inderdaad wel mooi zijn ja

Kan je dit niet oplossen met quiet mode of een domotica aansturing? Sturen op minimaal vermogen?

[ Voor 11% gewijzigd door wouter_tw op 12-10-2025 19:05 ]

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-11 12:32
Dre schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:07:
[...]

Soft start mode van de bekende Node-Red dashboard kan je hier bij helpen.

Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• --Erik--
  • Niet online
Ik loop een beetje vast met de overdracht van mijn Panasonic service cloud account. Situatie is als volgt:
Huis is verkocht, dus ook de warmtepomp is niet meer van mij. Ik kan nog steeds inloggen in de service cloud, dus toegang is nog gewoon in orde (zou ook raar zijn als dat niet meer zo was).

Ik wil de nieuwe bewoners graag toegang geven tot de service cloud. Hierbij zijn er volgens mij een paar opties:
1. Ik verander het wachtwoord van het account waarmee ik inlog op https://aquarea-service.panasonic.com/installer/home (dat is niet een e-mailadres maar een destijds zelf gekozen gebruikersnaam)
Conclusie: ik zou niet weten op welke plek ik dat wachtwoord aan kan passen. Kan in ieder geval niet in de service cloud.

2. Ik voeg ze als nieuwe klant toe in de service cloud.
Conclusie: ik kan een gebruiker aanmaken en uitnodigen, maar de link die ze vervolgens krijgen stuurt ze door naar de Comfort Cloud app omdat ze recent gestopt zijn met de Smart Cloud omgeving. In de app loop ik vast op het toevoegen van de CZ-TAW1, zie ook hieronder.

3. Ik reset de CZ-TAW1 en stel alles opnieuw in
Conclusie: wil ik pas gaan doen als het niet anders kan.

Nou heb ik zelf geprobeerd om de Comfort Cloud app te gebruiken. Ik kan inloggen maar zie geen devices. Als ik de CZ-TAW1 wil toevoegen vraagt 'ie om een wachtwoord wat ik ooit voor de CZ-TAW1 heb ingesteld. Die weet ik dus niet meer... Oftewel, dan moet ik 'm gaan resetten. Liever niet, alleen als het niet anders kan.

Iemand een idee hoe ik zo simpel mogelijk het wachtwoord aangepast kan krijgen? Of zal ik toch de kast open moeten gaan schroeven om de CZ-TAW1 te moeten resetten?

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:29
--Erik-- schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:46:
Ik loop een beetje vast met de overdracht van mijn Panasonic service cloud account. Situatie is als volgt:
Huis is verkocht, dus ook de warmtepomp is niet meer van mij. Ik kan nog steeds inloggen in de service cloud, dus toegang is nog gewoon in orde (zou ook raar zijn als dat niet meer zo was).

Ik wil de nieuwe bewoners graag toegang geven tot de service cloud. Hierbij zijn er volgens mij een paar opties:
1. Ik verander het wachtwoord van het account waarmee ik inlog op https://aquarea-service.panasonic.com/installer/home (dat is niet een e-mailadres maar een destijds zelf gekozen gebruikersnaam)
Conclusie: ik zou niet weten op welke plek ik dat wachtwoord aan kan passen. Kan in ieder geval niet in de service cloud.

2. Ik voeg ze als nieuwe klant toe in de service cloud.
Conclusie: ik kan een gebruiker aanmaken en uitnodigen, maar de link die ze vervolgens krijgen stuurt ze door naar de Comfort Cloud app omdat ze recent gestopt zijn met de Smart Cloud omgeving. In de app loop ik vast op het toevoegen van de CZ-TAW1, zie ook hieronder.

3. Ik reset de CZ-TAW1 en stel alles opnieuw in
Conclusie: wil ik pas gaan doen als het niet anders kan.

Nou heb ik zelf geprobeerd om de Comfort Cloud app te gebruiken. Ik kan inloggen maar zie geen devices. Als ik de CZ-TAW1 wil toevoegen vraagt 'ie om een wachtwoord wat ik ooit voor de CZ-TAW1 heb ingesteld. Die weet ik dus niet meer... Oftewel, dan moet ik 'm gaan resetten. Liever niet, alleen als het niet anders kan.

Iemand een idee hoe ik zo simpel mogelijk het wachtwoord aangepast kan krijgen? Of zal ik toch de kast open moeten gaan schroeven om de CZ-TAW1 te moeten resetten?
Ik zou verwachten dat als je de taw reset naar fabrieksinstellingen, de nieuwe bewoner een eigen Panasonic account kan aanmaken en dan de taw koppelen alsof hij hem zelf nieuw heeft gekocht?

• --Erik--
  • Niet online
jurjen_g schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 00:22:
[...]

Ik zou verwachten dat als je de taw reset naar fabrieksinstellingen, de nieuwe bewoner een eigen Panasonic account kan aanmaken en dan de taw koppelen alsof hij hem zelf nieuw heeft gekocht?
Dat lijkt me ook. Maar ik pas liever het wachtwoord aan zodat ik niks hoef te gaan resetten. Maar hoe? :?

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:36

hnq

--Erik-- schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:46:

Conclusie: ik zou niet weten op welke plek ik dat wachtwoord aan kan passen. Kan in ieder geval niet in de service
Service cloud inloggen > hamburgermenu > bedrijf

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• --Erik--
  • Niet online
hnq schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:21:
[...]

Service cloud inloggen > hamburgermenu > bedrijf
Helemaal overheen gekeken, dank je!

Loginnaam is niet aan te passen helaas, maar een nieuw wachtwoord is voldoende voor de nieuwe bewoners. Scheelt weer de unit openschroeven en de CZ-TAW1 resetten, fijn!

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-11 18:13
Wie kan mij uitleggen waarom de comp om 19:08 even uit geweest is? Ik vermoed omdat de Ta en Tr te dicht bij elkaar zijn gekomen (minder dan 2 gr., maar waarom gebeurt dat dan zo plotseling? Er zijn 4 open radiatoren en een VV als afgiftebron.

Daarnaast valt mij ook op (niet in het schema) dat bij het omschakelen van tank naar kamer en andersom een stop wordt gehouden. Zou dat niet efficienter zijn om na de tank gelijk weer terug naar de woning te schakelen met de 3weg klep?

Alvast dank voor de reactieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0-CQ_oGH2-DPsNLROlhOjmGHas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K7FwocDwQZi4wpIrWcCNd7tV.png?f=fotoalbum_large

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:47
jeroegro schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:33:
Wie kan mij uitleggen waarom de comp om 19:08 even uit geweest is? Ik vermoed omdat de Ta en Tr te dicht bij elkaar zijn gekomen (minder dan 2 gr., maar waarom gebeurt dat dan zo plotseling? Er zijn 4 open radiatoren en een VV als afgiftebron.

Daarnaast valt mij ook op (niet in het schema) dat bij het omschakelen van tank naar kamer en andersom een stop wordt gehouden. Zou dat niet efficienter zijn om na de tank gelijk weer terug naar de woning te schakelen met de 3weg klep?

Alvast dank voor de reactie[Afbeelding]
Vermoedelijk is de Ta (meer dan) 2 graden boven Ta-target gekomen.

Bij mijn 7J stopt de compressor niet bij omschakelen van kamer naar tank. Andersom wel, maar dan is de Ta nog 50+ graden en de target 30. Als ik de target verhoog naar 57 graden (max) dan blijft de compressor ook draaien als de 3-wegklep van tank naar kamer gaat.
Je zou hier een soort soft-stop van kunnen maken als je een Heishamon hebt. (target snel afbouwen a.d.h.v. Ta)

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• David86vm
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-11 14:54
Beste tweakers,

Ik ben bezig met een totaal renovatie en wil een Panasonic Aquarea L 7kW installeren en gebruik maken van de 2 zone optie.
Eerste zone voor de volledige begane grond ~70m2 vloerverwarming
Tweede zone voor de Badkamer ~8m2 vloerverwarming.
Daarnaast wil ik in de berging een LTV radiator plaatsen om het rond de 15C te houden deze zal ik voorzien van een thermostaat knop en deze wil ik voor de 2 zones in het systeem zetten.

De overige ruimtes in de woning worden voorzien van airco's

De voorbeeld schema's van Panasonic geven een parallel buffer deze wil ik vervangen voor een 50L buffer in serie in de retour, dit omdat de zone 2 te klein is voor de minimale inhoud.

In het voorbeeld worden mix kleppen gebruikt deze wil ik vervangen door een gewone klep gezien beide groepen op de lage temperatuur moeten gaan draaien kan dit?
Uiteraard een Bypass plaatsen mocht er toch een situatie zijn dat alles tegelijk dicht gaat.

De beide pompen wil ik weglaten en de pomp direct uit de WP gebruiken voor beide zones.
daarnaast komt er een 400L Djg tapwatervat via driewegklep erbij.
De boiler en de overige techniek komen in de kelder, de opvoerhoogte naar de badkamer(1de verdieping) is maximaal 7 meter

Wel of geen vorstbeveiliging in de leiding naar buiten toepassen?
Leiding naar buiten ga ik een Terrendis geïsoleerde mantel voor gebruiken.

Blauw is de bypass en de buffer komt in serie in de retour.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiTxaD5gHVu4nsRknZUvQbNfKtI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2SjWcHV4zpVWuHLoVnSIzp2F.png?f=fotoalbum_large

• bartvl

bartvl

Ik heb geen ervaring met meerdere zones, maar heb je een idee hoeveel flow er door de zones gaat? En past dit bij de max flow en druk van de pomp?

• David86vm
bartvl schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:30:
Ik heb geen ervaring met meerdere zones, maar heb je een idee hoeveel flow er door de zones gaat? En past dit bij de max flow en druk van de pomp?
Nee alles moet nog gemaakt worden, zone 1 begane grond verwacht ik 10-12 groepen (korte) dit zou de 24l/min wel moeten halen.
Zone 2 ligt binnen de opvoerhoogte van het pomp bereik zal waarschijnlijk 1groep zijn dus een lagere flow, hierbij zou ik wel de Ltv radiator kunnen koppelen om de flow te verhogen door deze zone.

Alles moet nog gemaakt worden dus er is nu nog de ruimte aan te passen waar nodig.

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:36

hnq

David86vm schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:26:
Beste tweakers,

Ik ben bezig met een totaal renovatie en wil een Panasonic Aquarea L 7kW installeren en gebruik maken van de 2 zone optie.
Eerste zone voor de volledige begane grond ~70m2 vloerverwarming
Tweede zone voor de Badkamer ~8m2 vloerverwarming.
Daarnaast wil ik in de berging een LTV radiator plaatsen om het rond de 15C te houden deze zal ik voorzien van een thermostaat knop en deze wil ik voor de 2 zones in het systeem zetten.

De overige ruimtes in de woning worden voorzien van airco's

De voorbeeld schema's van Panasonic geven een parallel buffer deze wil ik vervangen voor een 50L buffer in serie in de retour, dit omdat de zone 2 te klein is voor de minimale inhoud.

In het voorbeeld worden mix kleppen gebruikt deze wil ik vervangen door een gewone klep gezien beide groepen op de lage temperatuur moeten gaan draaien kan dit?
Uiteraard een Bypass plaatsen mocht er toch een situatie zijn dat alles tegelijk dicht gaat.

De beide pompen wil ik weglaten en de pomp direct uit de WP gebruiken voor beide zones.
daarnaast komt er een 400L Djg tapwatervat via driewegklep erbij.
De boiler en de overige techniek komen in de kelder, de opvoerhoogte naar de badkamer(1de verdieping) is maximaal 7 meter

Wel of geen vorstbeveiliging in de leiding naar buiten toepassen?
Leiding naar buiten ga ik een Terrendis geïsoleerde mantel voor gebruiken.

Blauw is de bypass en de buffer komt in serie in de retour.
[Afbeelding]
Waarom zou je zonering willen toepassen? De consensus op dit forum (en niet alleen op dit forum, google maar op 'why not to zone') is dat je dat beter kunt vermijden. In welke situatie zou je bv alleen de badkamer willen verwarmen en de rest van het huis niet?

Vorstbeveiliging zou alleen zin hebben in de situatie dat het flink vriest, én er een langdurige stroomuitval is én je zelf niet aanwezig bent/kan zijn of niet iemand in de buurt hebt die kan kan handelen. Voor alle andere situaties is de ingebouwde vorstbeveilig vd pana voldoende. In de praktijk leveren vorstbeveiligingskleppen vaak ellende op (ongewenst leeglopen vh systeem).

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-11 21:01
hnq schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:57:
[...]

Waarom zou je zonering willen toepassen? De consensus op dit forum (en niet alleen op dit forum, google maar op 'why not to zone') is dat je dat beter kunt vermijden. In welke situatie zou je bv alleen de badkamer willen verwarmen en de rest van het huis niet?

Vorstbeveiliging zou alleen zin hebben in de situatie dat het flink vriest, én er een langdurige stroomuitval is én je zelf niet aanwezig bent/kan zijn of niet iemand in de buurt hebt die kan kan handelen. Voor alle andere situaties is de ingebouwde vorstbeveilig vd pana voldoende. In de praktijk leveren vorstbeveiligingskleppen vaak ellende op (ongewenst leeglopen vh systeem).
Fabrikanten stellen wel steeds vaker de eis om vorstkleppen toe te passen voor de garantie.

• David86vm
hnq schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:57:
[...]

Eens liever geen zones dan kan het een 1 op 1 zonder buffer, dan zou ik de badkamer uit een extra groep van de verdeler beneden halen maar hoe heb ik dan de mogelijkheid deze een graad warmer te zetten.

Of wanneer de begane grond in het voorjaar door de zon warm genoeg is en de badkamer niet deze toch warm te krijgen....

In onze vorige woning stond er een WP op de begane grond en was de badkamer elektrische "verwarmd" het was daar nooit echt lekker warm dus de taak is nu te zorgen dar dit wel goedkomt...
Vloer verwarming toepassen en een elektrische radiator kan een optie zijn er moet een thermostaat zijn waar iemand aan kan draaien en het warmer wordt...

• BarryH
David86vm schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:40:
[...]

Eens liever geen zones dan kan het een 1 op 1 zonder buffer, dan zou ik de badkamer uit een extra groep van de verdeler beneden halen maar hoe heb ik dan de mogelijkheid deze een graad warmer te zetten.

Of wanneer de begane grond in het voorjaar door de zon warm genoeg is en de badkamer niet deze toch warm te krijgen....

In onze vorige woning stond er een WP op de begane grond en was de badkamer elektrische "verwarmd" het was daar nooit echt lekker warm dus de taak is nu te zorgen dar dit wel goedkomt...
Vloer verwarming toepassen en een elektrische radiator kan een optie zijn er moet een thermostaat zijn waar iemand aan kan draaien en het warmer wordt...
flow instellen. en de badkamer dus meer flow geven -> hogere gemiddelde temperatuur -> meer afgifte

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

1 zone toepassen KISS en indien niet warm genoeg in de badkamer bij xx graden watertemperatuur afgifte verbeteren. b.v. door een speciale badkamer fancoil toe te passen. Kan je dus ieder moment in of uitschakelen en geeft veel warmte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFbGClWGvKddvpPQ4thiiIgMtyE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fNovH6RtgB2Lh5Nr2QgTxUyf.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Carboy54 op 21-10-2025 11:22 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• David86vm
Carboy54 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:19:
1 zone toepassen KISS en indien niet warm genoeg in de badkamer bij xx graden watertemperatuur afgifte verbeteren. b.v. door een speciale badkamer fancoil toe te passen. Kan je dus ieder moment in of uitschakelen en geeft veel warmte.
[Afbeelding]
Thanks goed alternatief, dat gaat hem worden.
De badkamer is 8m2 ik kom op een vermogen van net geen 2kW zet ik er een fancoil van 2kW bij dan komen er nooit klachten dat t koud is in combinatie met de vloer die al warm is O-)

"speciale badkamer fancoil" Tip ? Fancoils zijn wel te vinden maar specifiek badkamer model ben ik nog niet tegen gekomen.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

• Beer070
best een leuk ding...
en voor 314 euro niet eens zo duur toch?
Lijkt het nou zo of zit er licht in die handdoek houders?

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Beer070 Dat is reflectie, maar je kan ze optioneel wel bestellen met elektrische elementen, zodat je handdoeken altijd worden gedroogd.

David86vm schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:40:
Dat is sowieso lastig. Het probleem met badkamers is dat ze over het algemeen tussen slaapkamers liggen die koeler zijn, en daarnaast vaak aan een koele zolder en buitenmuur grenzen.
Badkamers hebben daardoor bijna altijd te weinig vloerverwarmingsoppervlak t.o.v. hun warmteverlies.
Je kunt dus een paar dingen doen:
  1. Accepteren dat de badkamer maar iets warmer wordt dan de omliggende kamers.
  2. Je hele woning heel dik isoleren + WTW ventilatie installeren. Dan wordt de badkamer ook ongeveer dezelfde temperatuur als de omliggende kamers, maar wel een stukje warmer.
  3. Extra afgifte in de badkamer creëren. Dat kan met een bijvoorbeeld een gebooste convector (maar dat wordt wel een stofnest). Mooier is het installeren van wandverwarming in alle wanden.
  4. De badkamer een paar kwartiertjes per dag elektrisch bijverwarmen.
Maar de badkamer een eigen zone + pompgroep geven is ook niet een reële optie, want je hebt daar nooit voldoende oppervlak om het minimum vermogen van de WP kwijt te kunnen. Ook met een buffervat wordt dat een pendelfeest.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Beer070
Rimco schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:01:
@Beer070 Dat is reflectie, maar je kan ze optioneel wel bestellen met elektrische elementen, zodat je handdoeken altijd worden gedroogd.
jouw Italiaans is duidelijk beter dan het mijne :)
De badkamer is de enige ruimte hier in huis waar we vloerverwarming hebben, en dus mijn minste zorg.
Ik zou ze op zich in de keuken ook wel grappig vinden en met fan coil zal het allicht een stuk beter helpen dan een oud ding achter de deur.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Beer070 Ik had toevallig de Yoga een tijdje geleden in detail bekeken, dus ik herkende hem nog, zonder Italiaans te hoeven lezen ;)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
David86vm schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:41:
[...]

Thanks goed alternatief, dat gaat hem worden.
De badkamer is 8m2 ik kom op een vermogen van net geen 2kW zet ik er een fancoil van 2kW bij dan komen er nooit klachten dat t koud is in combinatie met de vloer die al warm is O-)

"speciale badkamer fancoil" Tip ? Fancoils zijn wel te vinden maar specifiek badkamer model ben ik nog niet tegen gekomen.
Dit is misschien een idee: LeonTebbens in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)"

• jeroegro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTenHLpr1sR5cJwoKnam5B0TJL0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/InE96xwRylYm2reijzVM0FJR.png?f=fotoalbum_large

Beste enthousiaste Pana gebruikers,
Sinds kort kan ik in de service cloud en zie daar veel interressante mogelijkheden en functies. Daarbij rijzen mij wel wat vragen, zoals de 31 opties waarvan er 10 tegelijk in de 2 grafieken kunnen worden weergegeven. Irritant is al het kiezen uit die 31 stuks, waarvan er in een, mij onlogische volgorde, over 2 soorten grafieken ("log" en "statistieken" verdeeld kunnen worden. Ook het beschikbaar hebben van opties die helemaal niet geinstalleerd zijn maken het er voor mij niet eenvoudiger op.

Waar kan ik vinden wat nu precies de functies zijn van die 31 opties met soms ook nog de meest vreemde kreten, en vooral: Hoe behoud ik de zorgvuldig gemaakte keuzes. Heb cookies al geacceteerd maar dat helpt helaas niet. Steeds als ik opnieuw inlog, staan de grafieklijnen weer op de weergave zoals hierboven.

"Leiding temp", "Hoge druk" en "Amperage buiten" zijn voor mij niet erg relevant, maar andere weergaves juist weer wel. Iemand een duwtje in de goede richting?

• BarryH
jeroegro schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 00:14:
[Afbeelding]

Beste enthousiaste Pana gebruikers,
Sinds kort kan ik in de service cloud en zie daar veel interressante mogelijkheden en functies. Daarbij rijzen mij wel wat vragen, zoals de 31 opties waarvan er 10 tegelijk in de 2 grafieken kunnen worden weergegeven. Irritant is al het kiezen uit die 31 stuks, waarvan er in een, mij onlogische volgorde, over 2 soorten grafieken ("log" en "statistieken" verdeeld kunnen worden. Ook het beschikbaar hebben van opties die helemaal niet geinstalleerd zijn maken het er voor mij niet eenvoudiger op.

Waar kan ik vinden wat nu precies de functies zijn van die 31 opties met soms ook nog de meest vreemde kreten, en vooral: Hoe behoud ik de zorgvuldig gemaakte keuzes. Heb cookies al geacceteerd maar dat helpt helaas niet. Steeds als ik opnieuw inlog, staan de grafieklijnen weer op de weergave zoals hierboven.

"Leiding temp", "Hoge druk" en "Amperage buiten" zijn voor mij niet erg relevant, maar andere weergaves juist weer wel. Iemand een duwtje in de goede richting?
Kijk maar even naar de gedeelde plaatjes in dit topic:
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-11 13:58
Hey allen,

Ik heb de panasonic mono 9kw lopen sinds afgelopen jaar februari, in het begine wat zitten kloten met de thermostaat/controller maar sinds ik de netatmo gebruik is dit goedgekomen.

Nu zie ik bv gisteren als de pomp constant loop in een lange run 6uur of langer een constant verbruik van 500-600w. (Gemeten met een homewizard kwh meter mid gevertificeerd)

Ik vroeg me af of dit normaal is (binnentemperatuur constant op 20,5 geen zones of gekke dingen) aanvoer 32 retour 28.

Zit ik dan hoog of hoe denken jullie over dit verbruik?

[ Voor 5% gewijzigd door Fantastic_fox op 26-10-2025 00:24 ]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:14
@Fantastic_fox Met Tin 28,8 °C en Tout 33,0 °C zit ik op 658W (MID-gekeurde meter) dus dat lijkt me vrij normaal.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Fantastic_fox
@RichieB sorry was idd vergeten dat dit is gemeten met een homewizard kwh uur meter (mid gecertificeerd dus). Niks raar dus qua verbruik

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:43
Hier is volgens mij niet veel over te zeggen. De buiten temperatuur zal ongeveer gelijk zijn bij iedereen maar hier zal ik bij deze afgifte temperatuur niet snel zo'n laag verbruik zien. Dat hangt af van de grootte van je afgifte systeem.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Kijk even of de klok goed staat, bij de J serie is er geen zomer/wintertijd optie dus wellicht is hij vandaag een uur te vroeg gestart als je de interne timer gebruikt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• jeroegro
Dag Barry,
ik kan er niet in vinden wat ik zoek, en ook niet in de ser man.. Het gaat mij specifiek om het behouden van de grafiekinstellingen en de werkingen van al die (31!) opties die ik in de grafieken van de servicecloud kan vinden. Heeft iemand daar een specifieke beschrijving van?

• Dean88?
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08-11 12:03
Misschien een beetje een off topic vraag. Maar de thermostaat van onze warmtepomp hangt een beetje op een onhandige plek. Nu zelfs in een kast. Dat is natuurlijk niet ideaal.

Nu wil ik deze verplaatsen. Van in de kast naar de zijkant van de kast. Dus ik dacht kabeltje verlengen met een kroonsteentje. Echter blijf ik foutmeldingen krijgen dat er geen sensor is wordt gevonden. Ook na resetten of opnieuw opstarten.

Dus mijn vraag; hoe kan succesvol deze kabel verlengen?

• bartvl

bartvl

Welke thermostaat heb je verlengd? Heb je foto’s?
Ik zou zeggen dat het in principe gewoon goed zou moeten gaan. Hoewel kroonsteentjes niet per se de meest betrouwbare verbinders zijn. Ik zou dan eerder naar wago klemmen kijken.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dean88? schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:17:
Misschien een beetje een off topic vraag. Maar de thermostaat van onze warmtepomp hangt een beetje op een onhandige plek. Nu zelfs in een kast. Dat is natuurlijk niet ideaal.

Nu wil ik deze verplaatsen. Van in de kast naar de zijkant van de kast. Dus ik dacht kabeltje verlengen met een kroonsteentje. Echter blijf ik foutmeldingen krijgen dat er geen sensor is wordt gevonden. Ook na resetten of opnieuw opstarten.

Heb je het over een externe thermostaat of over de controller ?

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:37
Gekke vraag wellicht: ik heb een Pana J 5kW met een directe Ta van 30 graden. Het duurt best even voor de WP van 0 naar 30 is. Als ik de Ta naar 35 zet, start/warmt de WP dan sneller op?
Normaal gesproken ben ik (uiteraard) fan van een zo laag en traag mogelijk systeem (want zuinig), maar soms wil ik het ff wat sneller warm hebben in huis :P
Mensen met ideeën hierover, of moet ik dat gewoon loslaten en de WP eerder/langer aan doen?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Dean88?
Carboy54 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:34:
[...]

Heb je het over een externe thermostaat of over de controller ?
Had ik wellicht even beter moeten verwoorden. Het gaat om de externe tempratuur meter. Niet de controller. Die hangt in de meterkast. Deze tempratuurmeter is aangesloten op een 2 aderige dunnen draad.

Ik zal straks even een foto maken.

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:09
MisterMailman schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:37:
Gekke vraag wellicht: ik heb een Pana J 5kW met een directe Ta van 30 graden. Het duurt best even voor de WP van 0 naar 30 is. Als ik de Ta naar 35 zet, start/warmt de WP dan sneller op?
Normaal gesproken ben ik (uiteraard) fan van een zo laag en traag mogelijk systeem (want zuinig), maar soms wil ik het ff wat sneller warm hebben in huis :P
Mensen met ideeën hierover, of moet ik dat gewoon loslaten en de WP eerder/langer aan doen?
Sowieso gaat ie nooit van 0 omhoog. Dan zou het water in je leidingen/systeem al aan het bevriezen zijn :+
De initiele temperatuur zal normaliter, als ik mij niet vergis, minimaal een paar graden zijn.
En voordat de compressor gaat draaien gaat ie eerst even water rondpompen. Water wat uit je huiskomt zal snel 15+ graden zijn gok ik zo. En vanaf die temperatuur gaat ie verwarmen.

Door de Ta omhoog te gooien zal ie iets langer op een hogere frequentie doorwerken. En als ie eenmaal de 35 graden heeft bereikt, zal het wel iets sneller opwarmen want: meer afgifte.
Maar ik denk niet dat ie heel veel sneller een Ta van 35 gaat halen dan een Ta van 30 :P

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• BarryH
MisterMailman schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:37:
ja.
want de warmtepomp werkt gestaag naar de gekozen Ta toe. Dus in dit geval wordt verder opgetoerd/later afgeremd.
(aannemende dat je een externe thermostaat gebruikt voor wp aan/uit)

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:22

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Dean88? schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:17:

Misschien net op de isolatie van het draadje vastgezet in de kroonsteen? Zou gewoon moeten werken..

• ErikVers
denneappel schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 06:30:
Hier is volgens mij niet veel over te zeggen. De buiten temperatuur zal ongeveer gelijk zijn bij iedereen maar hier zal ik bij deze afgifte temperatuur niet snel zo'n laag verbruik zien. Dat hangt af van de grootte van je afgifte systeem.
@Fantastic_fox als je ook je flow erbij pakt dan kun je vrij nauwkeurig je opgewekte vermogen uitrekenen. Deel je dat door een te verwachten cop (zie manual) dan weet je wat je kan verwachten aan opgenomen vermogen. Neem een afgegeven vermogen van thermisch 3500 dan is het met een cop van 5 ergens rond 700W opgenomen vermogen.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dean88? schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:13:
[...]

Had ik wellicht even beter moeten verwoorden. Het gaat om de externe tempratuur meter. Niet de controller. Die hangt in de meterkast. Deze tempratuurmeter is aangesloten op een 2 aderige dunnen draad.

Heb je de juiste keuze gemaakt voor externe thermostaat in de controller?

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:53
Dean88? schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:13:
[...]

Ik ben benieuwd naar de foto. Een thermometer aan een dunne draad doet mij denken aan een kamersensor, (thermistor). Dat je dus de temperatuur in de kamer meet en in de meterkast instelt. Bij het ontbreken van een thermostaat geeft de pana geen foutmelding, maar verwarmt gewoon niet. Je kunt zo'n thermistor gewoon met een 2-aderig kabeltje en een kroonsteentje verlengen. Uiteraard met gestripte adereinden! Dank @buzzlightyear.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:53
jeroegro schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:22:
[...]

Dag Barry,
ik kan er niet in vinden wat ik zoek, en ook niet in de ser man.. Het gaat mij specifiek om het behouden van de grafiekinstellingen en de werkingen van al die (31!) opties die ik in de grafieken van de servicecloud kan vinden. Heeft iemand daar een specifieke beschrijving van?
In mijn browser (chrome onder windows) worden grafiekinstellingen gewoon onthouden. Het kan zijn dat je computer is ingesteld als gedeelde computer waar cookies gewist worden bij afsluiten.

De servicecloud is bedoeld voor installateurs en servicepersoneel, waaronder tweakers. Wat alle opties betekenen leer je op cursus bij panasonic, hier of door eigen ondervinding. De Engelse namen voor variabelen en instellingen zijn iets beter dan de Nederlandse. In de service manual staat een schema van de warmtepomp met de namen van de onderdelen. Een beetje verstand van warmtepompen is wel een voordeel. Wikipedia is je vriend.

• Dean88?
FransvWoerkom schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 01:36:
[...]

Ik ben benieuwd naar de foto. Een thermometer aan een dunne draad doet mij denken aan een kamersensor, (thermistor). Dat je dus de temperatuur in de kamer meet en in de meterkast instelt. Bij het ontbreken van een thermostaat geeft de pana geen foutmelding, maar verwarmt gewoon niet. Je kunt zo'n thermistor gewoon met een 2-aderig kabeltje en een kroonsteentje verlengen. Uiteraard met gestripte adereinden! Dank @buzzlightyear.
Zal inderdaad een kamersensor zijn. Ga dit weekend een nieuwe poging wagen.

• jeroegro
FransvWoerkom schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 02:01:
[...]

In mijn browser (chrome onder windows) worden grafiekinstellingen gewoon onthouden. Het kan zijn dat je computer is ingesteld als gedeelde computer waar cookies gewist worden bij afsluiten.

De servicecloud is bedoeld voor installateurs en servicepersoneel, waaronder tweakers. Wat alle opties betekenen leer je op cursus bij panasonic, hier of door eigen ondervinding. De Engelse namen voor variabelen en instellingen zijn iets beter dan de Nederlandse. In de service manual staat een schema van de warmtepomp met de namen van de onderdelen. Een beetje verstand van warmtepompen is wel een voordeel. Wikipedia is je vriend.
Okay, dank voor je toelichting.
Ik gebruik chrome in windows 11. Ik accepteerde eerst geen cookies, maar inmiddels dus wel omdat iemand dacht dat het daar door kwam. Helaas werkt het bij mij dus niet en dat maakt de speurtocht om het geheel te beheersen er niet gemakkelijker op. De kleuren verschillen ook steeds, daardoor wordt het er ook al niet beter op. :( _/-\o_ ;( .

• TheEye
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:05
Ik heb een vraag over een probleempje;
Zojuist heb ik een Netatmo thermostaat geïnstalleerd maar de WP slaat niet aan als ik de verwarming inschakel op de Netatmo app of thermostaat. Het witte lichtje gaat wel wit branden maar verder gebeurt er niks. Ik heb de heating line aangesloten op relay (gebruik geen cooling modus ivm radiatoren) en uiteraard de voeding aangesloten. In de service cloud de boel op external thermostat aangezet. Maar er gebeurt dus niks.
Wat mis ik of doe ik fout?

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:24
TheEye schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:19:
Ik heb een vraag over een probleempje;
Zojuist heb ik een Netatmo thermostaat geïnstalleerd maar de WP slaat niet aan als ik de verwarming inschakel op de Netatmo app of thermostaat. Het witte lichtje gaat wel wit branden maar verder gebeurt er niks. Ik heb de heating line aangesloten op relay (gebruik geen cooling modus ivm radiatoren) en uiteraard de voeding aangesloten. In de service cloud de boel op external thermostat aangezet. Maar er gebeurt dus niks.
Wat mis ik of doe ik fout?
Als het goed is heb je twee draden van de thermostaat naar de warmtepomp. Die sluit je aan op de H en L. In de thermostaat zit een relais die een verbinding tussen H en L maakt bij warmtevraag.

Eventueel kun je de voeding van de thermostaat ook uit de warmtepomp halen. Hiervoor gebruik je de L en N op de printplaat.

Wat je zeker niet wilt is de L ergens uit huis pakken en deze aan de schakeldraad van de thermostaat knopen en alleen de H in de WP aansluiten.

Heb je een schema van hoe je het nu aangesloten hebt?

• TheEye
Ik heb het nu zoals op de foto aangesloten. Relay brandt ook wit wat aangeeft dat hij een signaal naar de WP stuurt lijkt mij? Maar hij slaat dus verder niet aan..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kzTSaSGlm69q3qzhfM_3fs7Vhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DtbBpAEhegfYGjIRFKBRM8zs.jpg?f=fotoalbum_large

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@TheEye En hoe zit het bij de thermostaat? Ik gok dat je relay 2 aansluitingen heeft. 1 kant moet dan aan heat en de andere kant aan L. Je kan daarvoor ook de grijze ader gebruiken, of L splitsen bij de thermostaat.

• Thorsd
TheEye schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:36:
Ik heb het nu zoals op de foto aangesloten. Relay brandt ook wit wat aangeeft dat hij een signaal naar de WP stuurt lijkt mij? Maar hij slaat dus verder niet aan..

[Afbeelding]
Als zwart en grijs is zoals hier: https://static.netatmo.com/therm/manual3_nl-NL.pdf

Dan schakelt het relais in de thermostaat de grijze en zwarte draad. In dat geval moet de grijze nog bij de L erbij.

• TheEye
Ik heb het nu als hieronder aangesloten alleen dan de grijze voor de zwarte draad vervangen

https://tweakers.net/i/Uw...eiQKTpDE.jpg?f=user_large

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@TheEye dat is alsnog een "black box" en geeft geen duidelijkheid. Kijk anders even naar het schema in de post van @Thorsd. Als dat inderdaad de juiste thermostaat is, even die grijze gebruiken en aan de L hangen.

• TheEye
ik heb de grijze bij de L aangesloten; er lijkt weinig te veranderen helaas. Relais gaat nog steeds aan of uit bij wijziging van temperatuur maar de WP reageert er niet op. Moet ik nog iets veranderen aan de interne/bijgeleverde controller? In de service cloud instellingen (ik heb hem al op externe thermostaat gezet, externe schakeling aan of uit maakt hiernaast geen verschil)?
Ik snap niet wat ik fout doe.

• Nnoitra
TheEye schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:19:
ik heb de grijze bij de L aangesloten; er lijkt weinig te veranderen helaas. Relais gaat nog steeds aan of uit bij wijziging van temperatuur maar de WP reageert er niet op. Moet ik nog iets veranderen aan de interne/bijgeleverde controller? In de service cloud instellingen (ik heb hem al op externe thermostaat gezet, externe schakeling aan of uit maakt hiernaast geen verschil)?
Ik snap niet wat ik fout doe.
Volgens mij moet ie in jouw situatie idd op externe thermostaat staan.
Je geeft aan dat de WP niet reageert. Doet ie echt helemaal niets? Hij begint ook niet met eerst een paar minuten water rondpompen?

• TheEye
Nee hij doet dan helemaal niks. Moet ik nog andere instellingen wijzigen? Ik heb nog wel een weektimer aanstaan voor de DHW run (hoe moet dat anders?), geen verwarming geactiveerd in het schema.
De thermostaat meet de temperatuur, ook in de app correspondeert het en de relais reageert dus ook op wijzigingen.

• Thorsd
TheEye schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:35:
Nee hij doet dan helemaal niks. Moet ik nog andere instellingen wijzigen? Ik heb nog wel een weektimer aanstaan voor de DHW run (hoe moet dat anders?), geen verwarming geactiveerd in het schema.
De thermostaat meet de temperatuur, ook in de app correspondeert het en de relais reageert dus ook op wijzigingen.
Externe thermostaat moet ingesteld zijn, en natuurlijk moet de mode op verwarming staan (zonnetje op de controller), of verwarming en SWW (zonnetje en kraantje).

• ErikVers
TheEye schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:56:
Ik heb het nu als hieronder aangesloten alleen dan de grijze voor de zwarte draad vervangen

Voor de duidelijkheid;
L en N sluit je aan op L en N
De twee relais draden sluit je er eentje op L en de andere op Heat aan.

Waarom? Omdat het relais een ingang voeding (van L) dan bij warmte vraag kan doorgeven aan Heat.

Tip er staat 230v op dus eerst spanningloos maken.

Daarna zet je inderdaad op sensor>thermostaat>extern

De modus moet op verwarmen staan en als dan inderdaad er vanuit je thermostaat warmtevraag is zul je het pomp symbool erbij zien oplichten.

• ErikVers
TheEye schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:36:

[Afbeelding]
Aanvullend op mijn verhaal hierboven (dat is de uitleg). Je moet de grijze op L aansluiten. Anders geeft een relais niks te doen 😉
Niks te schakelen als er niks wordt gevoed in een relais. Teken maar eens het relais symbool op een later moment. Dan wordt eea vast iets duidelijker.

[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 29-10-2025 22:06 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:44
Hmm ik zat nog te denken ik heb ook het Netatmo relais in de meterkast hangen maar de voeding blauw en bruin zit op een WCD in de meterkast, grijs en zwart gaan naar de pana op het dak.
Zou het kwaad kunnen als de voeding in de meterkast op een andere fase zit als de pana zelf? (Geen idee of dat ook zo is maar ik schat de kans op 2/3)

• Nnoitra
ASW1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:30:
Hmm ik zat nog te denken ik heb ook het Netatmo relais in de meterkast hangen maar de voeding blauw en bruin zit op een WCD in de meterkast, grijs en zwart gaan naar de pana op het dak.
Zou het kwaad kunnen als de voeding in de meterkast op een andere fase zit als de pana zelf? (Geen idee of dat ook zo is maar ik schat de kans op 2/3)
Dan heb je de Netatmo vrijwel zeker op de CN4 aangesloten, niet zoals hierboven op de CN2.

Zo heb ik het overigens ook; de voeding en Pana besturing staan dan compleet los van elkaar en daarom maakt niet ook niet uit dat de Netatmo op een andere fase zit.

• Thorsd
ASW1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:30:
Normaal wordt dit met een relais in de thermostaat geschakeld. Dan is er geen elektrische verbinding tussen de voeding van de thermostaat en het schakelsignaal, en dan maakt het niet uit dat de WP en de thermostaat op verschillende fases zitten.

(Het zou wel een probleem zijn als je de L voor het schakelsignaal niet van de WP pakt, maar van de voeding van de thermostaat. Dan kun je verschillende groepen achter de automaat verbinden, en in het slechtste geval 400v op de H ingang van de WP zetten).

[ Voor 15% gewijzigd door Thorsd op 29-10-2025 23:05 ]

• ASW1
Nnoitra schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:48:
[...]

Dan heb je de Netatmo vrijwel zeker op de CN4 aangesloten, niet zoals hierboven op de CN2.
Waarom zou dat zo zijn? Ik weet vrijwel zeker dat hij op CN2 zit, want de pomp blijft gewoon zachtjes draaien zonder warmtevraag.

• ErikVers
ASW1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:45:
[...]

Waarom zou dat zo zijn? Ik weet vrijwel zeker dat hij op CN2 zit, want de pomp blijft gewoon zachtjes draaien zonder warmtevraag.
Je bedoelt 0.13 l/min? Dat is zijn nulpunt :-)

Bij cn2 en cn4 gaat zonderwarmtevraag beide de compressor EN de waterpomp uit.

• ErikVers
TheEye schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:56:

Maar dan wel grijs en zwart naar ik aan neem aangesloten op een print aansluiting?
Zie mijn eerdere post hierboven voor de uitleg.

• ASW1
ErikVers schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:29:
[...]

Je bedoelt 0.13 l/min? Dat is zijn nulpunt :-)

Bij cn2 en cn4 gaat zonderwarmtevraag beide de compressor EN de waterpomp uit.
Bedoel je dat het debiet dan geen 0.13 l/m is maar 0?
Lijkt me ivm vorstbeveiliging toch niet de bedoeling?
Dacht dat met CN4 de wp echt helemaal uit ging.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je kan naar de pompsnelheid kijken, die is 0 als je 0,13l/min ziet.
De pomp gaat draaien als de vorstbeveiliging intreedt, mogelijk ook de expansievat heater.

[ Voor 40% gewijzigd door Speedy-Andre op 30-10-2025 11:42 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Nnoitra
ASW1 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:45:
[...]

Ik meende dat dit de standaard/aanbevolen methode was voor CN2. Blijkbaar niet. :)
ASW1 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

Ik heb de Netatmo relay op CN4 (en prik komt uit het stopcontact)en de WP gaat niet volledig uit, hij blijft 'aanstaan' als er geen warmtevraag is. De pomp geeft idd 0,13 aan, maar doet in werkelijkheid niets dus.

• ASW1
Nnoitra schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:00:
[...]
Ik heb de Netatmo relay op CN4 (en prik komt uit het stopcontact)en de WP gaat niet volledig uit, hij blijft 'aanstaan' als er geen warmtevraag is. De pomp geeft idd 0,13 aan, maar doet in werkelijkheid niets dus.
0,12 heb ik, maar toerental geeft idd 0 aan.
Hoe werkt dat eigenlijk met vorstbescherming, gaat hij pompen wanneer het water in de buitenunit onder een bepaalde temperatuur komt?

Dit is hoe bij mij de status er nu uitziet zonder warmtevraag met de externe thermostaat op CN2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8RT72DATuONK241uIj7sO2o2i0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcLBfrQtZSXjxXgNcelaoAk7.jpg?f=fotoalbum_large

• Nnoitra
ASW1 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:09:
[...]

0,12 heb ik, maar toerental geeft idd 0 aan.
Hoe werkt dat eigenlijk met vorstbescherming, gaat hij pompen wanneer het water in de buitenunit onder een bepaalde temperatuur komt?

Dit is hoe bij mij de status er nu uitziet zonder warmtevraag met de externe thermostaat op CN2:
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJNx1vg2Jf_W9N5yubFx9tI5PgM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/VRAKR3gGyQVU6Vp9jxtXDgpv.png?f=fotoalbum_medium

• ErikVers
ASW1 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

Ik heb het nooit getest maar weet 99,9% zeker dat er 0 flow is inderdaad en dat de 0.13 gewoon een weergave dingetje is.

Wat ik 100% zeker weet; Beide aansluitingen/sturingen gaat de water circulatie pomp helemaal uit bij geen warmtevraag.

Bij cn2 gaat warmtemodus uit en blijft tapwatermodus beschikbaar. Bij cn4 gaat hele unit uit en kan ook geen tapwater worden gemaakt. Die aansluiting is van origine bedoeld om bijvoorbeeld als netbeheerder de unit te beheren op afstand.

Wat betreft vorstbeveiliging geen zorgen dat staat hier helemaal los van en volgt diverse protocollen zie daarvoor de service manual en zork op frost protection. Zorg uit wel ervoor dat de unit aangesloten blijft op het stroomnet dan werkt dat altijd als je de settings voor vorstbeveiliging niet uit hebt gezet.

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 30-10-2025 18:25 ]

• Nnoitra
ErikVers schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:23:
Bij cn2 gaat warmtemodus uit en blijft tapwatermodus beschikbaar. Bij cn4 gaat hele unit uit en kan ook geen tapwater worden gemaakt. Die aansluiting is van origine bedoeld om bijvoorbeeld als netbeheerder de unit te beheren op afstand.
Ik heb 'm op CN4 staan, en bij geen warmtevraag gaat ie niet 'uit-uit'.
De Aquarea Main Power blijft op ON.
Betreft: WH-MDC07J3E5-W

• ErikVers
Nnoitra schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:05:
[...]

Ik heb 'm op CN4 staan, en bij geen warmtevraag gaat ie niet 'uit-uit'.
De Aquarea Main Power blijft op ON.
Betreft: WH-MDC07J3E5-W
Klopt maar je kan dan niks meer, niet verwarmen maar ook geen tapwater maken.

• Nnoitra
ErikVers schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:05:
[...]

Klopt maar je kan dan niks meer, niet verwarmen maar ook geen tapwater maken.
Klopt.
Het is eigenlijk meer een standby modus dan dat ie uit staat.
Zodra de thermostaat aangeeft warmte nodig te hebben, gaat ie weer produceren.

Als je 'm écht uit wilt hebben, dan kan dat wel weer via HA automations en de switch.panasonic_heat_pump_main_heatpump_state

[ Voor 16% gewijzigd door Nnoitra op 30-10-2025 22:50 ]

• TheEye
Allen bedankt voor de hulp, de Netatmo stuurt de pana nu mooi aan!

• ASW1
Nnoitra schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:48:
[...]
Het is eigenlijk meer een standby modus dan dat ie uit staat.
Zodra de thermostaat aangeeft warmte nodig te hebben, gaat ie weer produceren.
Weet je ook wat het stand-by verbruik is met CN4?
Ik maak geen tapwater dus heb in principe vrije keus.

[ Voor 8% gewijzigd door ASW1 op 01-11-2025 20:10 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:32
ASW1 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:09:
[...]

Weet je ook wat het stand-by verbruik is met CN4?
Ik maak geen tapwater dus heb in principe vrije keus.
Ook 11w

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Fantastic_fox
Voor iedereen die nog nooit de filter heeft schoongemaakt is dit misschien een goede link!

YouTube: Panasonic Filter Clean #plumbing #maintenance #panasonic #heatpumps...

• Chevy55
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12:50
Ik heb mijn Delta T naar 3 graden gezet , en sinds ik het zo heb staan alleen nog maar aan uit schakel momenten op de Ruimte thermostaat , die heb ik nodig , anders wordt het gewoon te warm in huiskamer keuken woongedeelte(veel glas) , heb nu runs van 4 uur of langer , en een mooie gelijkmatige temepratuur in huis .
2 a 3 schakelmomenten op een dag , daar ben ik tevreden mee , al zijn er periodes dat het meer zal zijn , met wisselende bewolking , thermostaat hangt niet in de zon , en op de meest ideale plek in de kamer .
Daar is niets meer te winnen .

Nu is eigenlijk mijn vraag , zijn er nadelen aan zo een lagere Delta T van 3 graden ?
9kw monoblock , geen ww radiatoren , vloerverwarming serre , woonkamer alle radiatoren met ventilatoren uitgeruist.
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste