Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:16
Buitenkamp schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:20:
[...]

Erik bedankt voor je reactie,

Ps 1 Het vat isoleren. Het is niet geisoleerd kan dit evt. nog wel doen.
Doel je hierbij op warmteverlies gezien als veloren of meer om backupwarmte vast te houden?
Vwb verloren warmte het vat staat binnen de schil.

Ps 2 Later in, cq, uitschakelen,
Om het s'morgens niet te veel af te laten koelen kies ik voor 6.30 inschakelen.
Het opstarten doe ik via klok programma een soort van softstart, als compensatie.
6.30-25° / 8.00-27° / 11.30 - 29° / 17.00 31° / 21.00 uit.
Ik speel hier mee als het warmer wordt 11.30 uit 1700 in.
De 31° is voor de jaga zodat de woonkamer s'avonds aangenaam is en tevens een buffer voor s'nachts.

Woning uit 1968 met na-isolatie, met nog best wat warmteverlies.

Ps3 150 ltr. versus 50 ltr.
Het is mss wat overkil maar ik denk hiermee ruim de nachtperiode en de defrost te kunnen overbruggen.

Er zitten best wat koude spots, bv 3,5 m2 vvw direct op zand, bijkeuken, en stukken niet geisoleert, gang, toilet.
Laat die kerk gangers maar zeiken, ik heb 400 liter parallel en werkt fantastisch.

1 PVoutput . Dongen NB

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:42
[...]

Doel je hierbij op warmteverlies gezien als veloren of meer om backupwarmte vast te houden?

Het opstarten doe ik via klok programma een soort van softstart, als compensatie.
De 31° is voor de jaga zodat de woonkamer s'avonds aangenaam is en tevens een buffer voor s'nachts.

Het is mss wat overkil maar ik denk hiermee ruim de nachtperiode en de defrost te kunnen overbruggen.

Er zitten best wat koude spots, bv 3,5 m2 vvw direct op zand, bijkeuken, en stukken niet geisoleert, gang, toilet.
Maar nu begint hij op het koudste moment van de dag. Dat bedoeld erik te zeggen, ik laat hem hier tot 1:00 door draaien en dan hoeft hij pas weer om 8:00 aan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:33
[...]

Niet om het laatste woord te hebben, gewoon omdat dit alles een te leuke hobby is (waar ik zelfs mijn werk van heb gemaakt) een reactie:

1 inderdaad om warmte verlies te beperken. Ik doe namelijk de aanname dat je hem niet in de badkamer hebt staan :-) Mocht dat wel zo zijn dan is on geïsoleerd wel een goed idee _/-\o_
Voor wat betreft defrost is hoe warmer natuurlijk hoe beter maar zodra je de 35L hebt niet perse nodig.

2 Als je later stopt hoef je sochtends minder bij te verwarmen op meest ongelukkige moment. Tis maar een tip

3 Ik dacht je hem in serie in de retour had zitten, dan is "de nacht ermee doorkomen" wel lastig aan sturen aangezien water dan ook door je buitenunit gaat, hoe pas je dit toe? Normaal zal je hem dan parallel moeten inzetten en met een secundaire cv pomp aansturen.

PS in 150L water zit met een DeltaT van 5 (hoger is ook gelijk stuk minder efficient op te wekken) 0,8729 kWh thermische energie.
Mocht je hier zelf aan willen rekenen zie link. Let wel op dat elke graad verhoging in je stooklijn ook 2% minder efficientie betekend. vandaar dat ik maar met 5 graden reken. Meer kan ik er helaas niet van maken, daarvoor moet je bij de soortelijke dichtheid van water zijn :-)

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers
Makrolon schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:46:
[...]

Maar nu begint hij op het koudste moment van de dag. Dat bedoeld erik te zeggen, ik laat hem hier tot 1:00 door draaien en dan hoeft hij pas weer om 8:00 aan.
Ik bedoel het niet alleen ik schreef dat ook :-)
Sorry het is weekend dat word ik wat losser _/-\o_

Quotte:
Ps2 side note je kunt beter 3 uur langer doordraaien en dan in ochtend drie uur later starten. Dan skip je koudste moment van de nacht EN voorkom je (toekomstige) duurste stroomprijs.

[ Voor 21% gewijzigd door ErikVers op 29-11-2025 10:52 ]

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:42
3 Ik dacht je hem in serie in de retour had zitten, dan is "de nacht ermee doorkomen" wel lastig aan sturen aangezien water dan ook door je buitenunit gaat, hoe pas je dit toe? Normaal zal je hem dan parallel moeten inzetten en met een secundaire cv pomp aansturen.

Om 21.00 schakelt de wp uit, de circulatiepomp draait dan niet meer, uitgezonderd bij vorstbeveiliging dan draait het even tot de warmte uit het vat bij de wp arriveert.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

• Buitenkamp
reneeke1970 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:33:
[...]

Laat die kerk gangers maar zeiken, ik heb 400 liter parallel en werkt fantastisch.
Interesant,
Hier moet je wel ruimte voor hebben waar staat tie bij jou?.
Wordt interesanter wanneer er differentiatie komt in de tarieven.
Opwekken volgens voordelige tarieven, en gebruiken volgens beste comfort.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

• ErikVers
Buitenkamp schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:58:
[...]

Interesant,
Tip; om het omslagpunt te bereken wanneer interessant wordt om in te zetten om te boosten; Gebruik met je rekensommen dan wel t verschil in efficiëntie (2% per graad) en besef hoeveel kWh je in een buffervat (+/- 0.5kWh thermisch en daarmee een 0.1kWh opgenomen energie per 100 liter per 5 graden) kan stoppen.

Ps we gaan wat off topic met buffers en energie tarieven 😉

[ Voor 19% gewijzigd door ErikVers op 29-11-2025 12:15 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:16
Buitenkamp schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:58:
[...]

Interesant,
Hij staat binnen de schil, dus geen warmte verlies. Zit ook hygiëne spiraal in die de wpb voed die er naast staat.
Iedereen vind dat het extra energie kost, ik zeg dat het bespaart. Mijn waterpomp(panasonic) kan nu op laagste stand, is 40 watt. Degene die alles rechtstreeks vloer in pompen zetten hem op stand 4/5 voor voldoende flow, dan is het 120/160 watt. Scheelt 25 procent als je wp staat te pruttelen op 500 watt.
De secundaire pomp is super zuinig, gebruikt maar 10/15 watt

1 PVoutput . Dongen NB

• Buitenkamp
Reneeke,Erik,

Dank voor de input.

De conclusie van dit verhaal is dan volgens mij.

Er is winst te behalen door circulatiepomp(en) aansturing.

Thermische efficientie wordt lastiger, terwijl 400ltr. dan niet genoeg zoden aan de dijk zet, moet dan denken aan 1,5 á 2 m3 schat ik in.

[ Voor 6% gewijzigd door Buitenkamp op 29-11-2025 13:13 ]

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:59
Wij hebben een Panasonic WH-MDC05J3E5 monoblock in de achtertuin staan in een zelfgebouwde omkasting. Hij staat op 3 meter afstand tot onze achterpui en hoor hem nagenoeg niet op de ventilator na.

Nu valt het mij op dat nu het stookseizoen start, ik wel wat geluid hoor. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat het plaatmateriaal iets los van elkaar trilt. Gaat in mijn geval om de bovenplaat en het rooster wat om de ventilator zit. Iemand tips om dit geluid te voorkomen?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:17
Murkmans schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:17:
Wij hebben een Panasonic WH-MDC05J3E5 monoblock in de achtertuin staan in een zelfgebouwde omkasting. Hij staat op 3 meter afstand tot onze achterpui en hoor hem nagenoeg niet op de ventilator na.

Nu valt het mij op dat nu het stookseizoen start, ik wel wat geluid hoor. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat het plaatmateriaal iets los van elkaar trilt. Gaat in mijn geval om de bovenplaat en het rooster wat om de ventilator zit. Iemand tips om dit geluid te voorkomen?
Als je er niet voor terugdeinst om ‘m te openen dan kan je anti-dreunplaten plakken op de trillende metalen delen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• ErikVers
reneeke1970 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:27:
[...]

Hij staat binnen de schil, dus geen warmte verlies. Zit ook hygiëne spiraal in die de wpb voed die er naast staat.
Iedereen vind dat het extra energie kost, ik zeg dat het bespaart. Mijn waterpomp(panasonic) kan nu op laagste stand, is 40 watt. Degene die alles rechtstreeks vloer in pompen zetten hem op stand 4/5 voor voldoende flow, dan is het 120/160 watt. Scheelt 25 procent als je wp staat te pruttelen op 500 watt.
De secundaire pomp is super zuinig, gebruikt maar 10/15 watt
Begrijp me niet verkeerd maar het is geen “vinden dat”. Het is wiskunde. Ik stel voor dat we geen discussie over feiten van buffers gaan starten?
Ik zou zeggen geniet vooral van de voordelen die jij ervan hebt/in ziet 👍

Ik wil wel graag voor de meelezers aantonen dat de Panasonic circulatie pomp zeker geen energie slurper is. Ik vermoed dat jij ergens data van een carterverwarming en eventuele expansievat verwarmer erbij opteld?
Je noemde120/160watt dat is zelf met de oude stalen externe pomp van vloerverdelers fors 🫣🧐

Zie onderstaande printscreens. Is gemeten met losse kWh meter een rechtstreeks aangesloten op op 85+7m2 6groepen in totaal en aardige afstand nog door garage en kruipruimte. Ik heb hem speciaal even voor je zojuist aangezet om te meten/checken.

30w totaal - 8w printplaat ed is 22w voor de circulatiepomp. Uiteraard zit er kleine nuance in paar W naar links of rechts afhankelijk van ingestelde hexa waarde(ivm je systeem) en het vermogen wat je wil rondpompen. Om misverstanden of verkeerde aannames te voorkomen het is dus geen 100W of meer normaal 👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTyvKtSTJYcEUPWq7qDXwEu3DZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdmzCfBo0H6yZX7SVff8TLuO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 96% gewijzigd door ErikVers op 30-11-2025 09:10 ]

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:07

Crazy-

Best life ever

Na 5 jaar eindelijk de oude vloerverdeler met pomp & mengventiel vervangen voor een kunststof, pomploze LT verdeler voor de begane grond.

Was even een gedoe alles goed te krijgen, vloerleidingen waren te kort.

Maar het draait. En ook omdat we kort geleden de vloerverwarming aangelegd hebben in de (oude) garage(nu mancave) ging het al helemaal niet meer goed met de oude verdeler.

Wat me echter wel opvalt is dat nu de flow lekker naar de 15-17l/min gaat & hij vrijwel continue op 45-55Hz loopt.

Moet bekennen dat ik de beneden verdieping de groepen ook nog vol open staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmGHi1zmoXx4ip8uUDnblyntudM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbVhlHBtUP1a7iMhJmrWveyO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOxTfS5i-lnsnO4kH4JiW_eNVfE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCgvFPqhlNk2sxDB5LXi3Crc.jpg?f=fotoalbum_tile

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Crazy- schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:00:
Na 5 jaar eindelijk de oude vloerverdeler met pomp & mengventiel vervangen voor een kunststof, pomploze LT verdeler voor de begane grond.

Wat me echter wel opvalt is dat nu de flow lekker naar de 15-17l/min gaat & hij vrijwel continue op 45-55Hz loopt.
Na het vervangen van de verdeler is de flow hoger. Voor een gelijk vermogen moet je dus met de aanvoertemperatuur (of stooklijn) naar beneden (zodat ook de dT daalt). En daar zit de grootste winst, want dan gaat je COP omhoog.

(O, en het is continu, zonder e).

[ Voor 47% gewijzigd door Andrehj op 30-11-2025 14:22 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Andrehj schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:20:
[...]

Na het vervangen van de verdeler is de flow hoger. Voor een gelijk vermogen moet je dus met de aanvoertemperatuur (of stooklijn) naar beneden (zodat ook de dT daalt). En daar zit de grootste winst, want dan gaat je COP omhoog.

(O, en het is continu, zonder e).
Wordt dus simpelweg meer spelen komende weken.

Kan nog wel de WP pomp snelheid reduceren; deze staat op 30% momenteel (Heishamon).

Huidige stooklijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Wgd7NZryz_eysKO2a2hK93xaMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHj9FpugwtBsfCEVn9Q7UVL7.jpg?f=fotoalbum_large

@Crazy- Ik weet niet op welke binnentemperatuur je thermostaat regelt, maar bij kamertemperaturen van rond de 20 graden kan nagenoeg niemand met een watertemperatuur van 22 graden draaien, dan pendelen de meeste warmtepompen als een malle. Ik denk dus dat het voetpunt van je grafiek wat omhoog moet.
Voor de Mitsubishi's heb ik daarvoor ooit een handleiding gemaakt, het principe zal bij Panasonic niet anders zijn, zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Over het reduceren van de flow: 15-17 lpm is een hele mooie flow voor een 5 kW wp. Die zou ik niet lager willen. Je kunt beter de temperatuur reduceren, dat is veel efficiënter.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 30-11-2025 14:56 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Andrehj schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:52:
@Crazy- Ik weet niet op welke binnentemperatuur je thermostaat regelt, maar bij kamertemperaturen van rond de 20 graden kan nagenoeg niemand met een watertemperatuur van 22 graden draaien, dan pendelen de meeste warmtepompen als een malle. Ik denk dus dat het voetpunt van je grafiek wat omhoog moet.
Voor de Mitsubishi's heb ik daarvoor ooit een handleiding gemaakt, het principe zal bij Panasonic niet anders zijn, zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Over het reduceren van de flow: 15-17 lpm is een hele mooie flow voor een 5 kW wp. Die zou ik niet lager willen. Je kunt beter de temperatuur reduceren, dat is veel efficiënter.
Doeltemperatuur is 21,5
Ik ga je post lezen

Dan zal, afhankelijk van het aantal m² vvw, je minimale watertemperatuur al snel ergens rond de 27 graden zitten verwacht ik.

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:26
Ff snel nog een vraagje, ik draai nu op stooklijn zonder thermostaat. Wat bepaalt eigenlijk wanneer de warmtepomp stopt met warmte produceren. Hij draait bij mij namelijk nu best lang op minimale vermogen.
2stimpy schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:36:
Ff snel nog een vraagje, ik draai nu op stooklijn zonder thermostaat. Wat bepaalt eigenlijk wanneer de warmtepomp stopt met warmte produceren. Hij draait bij mij namelijk nu best lang op minimale vermogen.
Niets stopt je WP. Totdat ie te ver boven de ingestelde aanvoertemperatuur komt. Dan gaat ie uit, maar vrij snel daarna weer aan. En dat noem je dan pendelen.
Je hebt gewoon een thermostaat nodig om de WP uit te schakelen als de ingestelde ruimtetemperatuur bereikt is.
En om te compenseren voor andere warmtebronnen, zoals zon, elektrische apparatuur en veel personen in de woning.

• ErikVers
Crazy- schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:00:

Was even een gedoe alles goed te krijgen, vloerleidingen waren te kort.

Maar het draait. En ook omdat we kort geleden de vloerverwarming aangelegd hebben in de (oude) garage(nu mancave) ging het al helemaal niet meer goed met de oude verdeler.

Moet bekennen dat ik de beneden verdieping de groepen ook nog vol open staan.
[Afbeelding][Afbeelding]
Top, goed bezig. Een belangrijke stap naar best mogelijke setup voor je warmtepomp.

Tip mocht je het nog niet hebben gedaan; na aanpassingen in je afgifte uiteraard ook je max pump flow opnieuw instellen in het installateurs menu naar de waarde die bij jouw warmtepomp vermogen hoort (15/20/25 liter per minuut) en neem aan dat deltaT op 5 staat? ✌️

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:53
ErikVers schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:27:
[...]

Top, goed bezig. Een belangrijke stap naar best mogelijke setup voor je warmtepomp.

Tip mocht je het nog niet hebben gedaan; na aanpassingen in je afgifte uiteraard ook je max pump flow opnieuw instellen in het installateurs menu naar de waarde die bij jouw warmtepomp vermogen hoort (15/20/25 liter per minuut) en neem aan dat deltaT op 5 staat? ✌️
Bij mij staat delta op 2, heeft dat een nadeel? Ik draai bijna een hele dag continue op minimaal vermogen. Soms met zon instraling e.d gaat die zonder thermostaat tot ik schat maximaal 2 uur achter elkaar “uit”. Ik draai war dus het is niet helemaal uit want de pomp blijft gewoon draaien. Ik moet wel heel af en toe (1 a 2x per maand) soms de stooklijn +1 tot 2 zetten en weer terug.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• ErikVers
Maikie18 schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:55:
[...]

Bij mij staat delta op 2, heeft dat een nadeel? Ik draai bijna een hele dag continue op minimaal vermogen. Soms met zon instraling e.d gaat die zonder thermostaat tot ik schat maximaal 2 uur achter elkaar “uit”. Ik draai war dus het is niet helemaal uit want de pomp blijft gewoon draaien. Ik moet wel heel af en toe (1 a 2x per maand) soms de stooklijn +1 tot 2 zetten en weer terug.
Niet perse maar zelf prefereer ik 5 omdat daarop systeem normaal is ontworpen en voorkomt soms leiding suizen ed.

Je kan uren discuseren op grote l/w topic over wat meest efficient is. Ik houd mij maar vast aan design manual die aangeeft dat grotere deltaT efficienter is.

Uiteindelijk gaat het om je gem water temp. Dus kleine deltaT dan kan wellicht je ta naar beneden maar is je tr ook omhoog gegaan. Dit laatste die hogere tr vergeten veel mensen; Ja je hoeft minder warm water te maken (ta) dus denk je dat is winst. Maar effect is dat je retour ook minder koud water aan de warmtepomp aanbied om mee te gaan werken. Dat stukje is dus juist wat verlies. Incl fractie meer stroomverbruik circulatiepomp.

Lang verhaal kort; deltaT 5
Wel speel ik soms met de flow via Home Assistant gewoon omdat het je de mogelijkheid geeft vrij nauwkeurig je kW thermische afgifte aan te passen. Je kan dan zelfs met een vaste stooklijn op direct alsnog anticiperen op de binnen en buitentemparaturen. Maar dat is natuurlijk een beetje een tweakers doorgeslagen tik. Normaal gebruikt men een warmtepomp om zo efficiënt mogelijk mee te verwarmen. Niet om mee te hobbyen.

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
2stimpy schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:36:
Voor de Pana: deze stopt als de Ta langer dan een paar minuten 2 graden hoger dan de target is. Er wordt weer gestart als de Tr 3 graden gezakt is ten opzichte van de Tr op het moment van afslaan.
@ErikVers Als je op een heel lage watertemperatuur draait (of eigenlijk, als het verschil tussen wateraanvoertemperatuur en kamertemperatuur erg klein is), dan moet je dT ook naar beneden, anders lukt dat niet.
Een watertemperatuur van 25 bij een kamertemperatuur van 20 a 21 (wat ik hier heb) is onmogelijk met dT 5, dan moet je naar dT 3.

Die dT 5 komt eigenlijk van het regiem Ta 35, Tr30, maar dat is in de praktijk bij veel goed geïsoleerde woningen met grote vloerverwarmingsoppervlakken een veel te hoge watertemperatuur.

Kijk maar naar dit plaatje van de metingen van @Tomexergie, het gemiddelde ligt zo ongeveer bij Ta 29:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBLIT0PodyeXhOPHl3XwvAsYRD4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Wa8s1NHl83VOsTE7TtLL1l4B.png?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door Andrehj op 30-11-2025 19:43 ]

Thorsd schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:30:
Voor de Pana: deze stopt als de Ta langer dan een paar minuten 2 graden hoger dan de target is. Er wordt weer gestart als de Tr 3 graden gezakt is ten opzichte van de Tr op het moment van afslaan.
Dan is het maar goed dat ik geen pendelende Pana heb, want dan zou die bij mij (met een Tr van 21.52 °C bij een kamertemperatuur van 20.5 °C) nooit meer aan slaan. :*)

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:53
Kan gewoon hoor. Hij staat bij mij op 5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urn_ybgFQ8t_2TLmeAJDl46UkZ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l7GzFRZiHNrqI23SqMgeoyZP.png?f=fotoalbum_large
Andrehj schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:45:
[...]

Dan is het maar goed dat ik geen pendelende Pana heb, want dan zou die bij mij (met een Tr van 21.52 °C bij een kamertemperatuur van 20.5 °C) nooit meer aan slaan. :*)
Waarom niet? Uiteindelijk wel toch?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Maikie18 schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:53:
Kan gewoon hoor. Hij staat bij mij op 5
[Afbeelding]
Dan is die dT dus een soort maximum? Waarmee je dus in feite het vermogen begrenst?
Waarom niet? Uiteindelijk wel toch?
Als de WP afslaat terwijl Tr 21.5 is, dan moet de Tr zakken naar 18.5 om weer aan te slaan. Dat kan alleen als het hier binnen onder de 18.5 graden is.
Dat gaat wel een paar dagen duren, maar ik kan je verzekeren dat er ruim voor die tijd comfortklachten komen...

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste