• dirkinater
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:42
Carboy54 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:39:
[...]

Helaas gaat dat niet. Een bi-bloc is een water split unit met binnendeel. Let wel bij zelf installeren op de wetgeving omtrent de RVO subsidie. Panasonic monoblocs zonder bi- bloc zijn deJ R32, L en de M serie R290.
Ah dat is jammer, dus zijn dit dan mijn smaken:
1. Monobloc + WP boiler door F-gasseninstallateur
2. Splitunit + binnenunit + WP boiler door F-gasseninstallateur
3. Bi-bloc + binnenunit + WP boiler door DIY

Dus eigenlijk maar één optie als ik zelf de installatie zou willen doen? En zit hier dan ook een driewegklep in de binnenunit?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:47

martijn v o

Certified by Enphase.

1 is DIY en 3 is F-gassen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• dirkinater
Duidelijk! Dan hebben de R32 en R290 in combinatie met de mono en bi benaming mij compleet in verwarring gebracht.

Zou je dan in mijn geval een 5 of 9 kW aanraden?
dirkinater in "Juiste keuze? Panasonic Bi-/Monobloc + Atlantic Expl.V5 280L"

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:07

Carboy54

Duurzaamheid coach

Bi-bloc is watervoerend en dus geen F gassen noodzakelijk.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:05
dirkinater schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:49:
[...]

Ah dat is jammer, dus zijn dit dan mijn smaken:
1. Monobloc + WP boiler door F-gasseninstallateur
2. Splitunit + binnenunit + WP boiler door F-gasseninstallateur
3. Bi-bloc + binnenunit + WP boiler door DIY

Dus eigenlijk maar één optie als ik zelf de installatie zou willen doen? En zit hier dan ook een driewegklep in de binnenunit?
Simpel weg kun je met de L kiezen tussen biblock of de all in one. Beide een binnendeel waarbij de all in one (tip!) voorzien is van 185L rvs boiler.

Op je vraag welk vermogen stel ik je twee vragen:

1- Historisch gasverbruik (met welke thermostaat temp) of welk geschat/berekend warmteverlies in kW bij -7
2- waar bestaat je afgifte uit? Stuks en type radiatoren of hoeveel m2 vvw (hoh afstand of aantal groepen)?

Dan kan ik je vertellen welk type het beste pakt.

Over de biblock versus all in one is kwestie van persoonlijke afwegingen. Daar kun je voor beide voor en nadelen bij noteren. Ikzelf ben wel gecharmeerd van de all in one vanwege gemak met monteren en de uitstraling. Maar een andere wil grotere voorraad tapwater en kiest voor losse (rvs) boiler icm bi block. Nb een all in one kom je ook met een gezin niet zomaar met koud water te zitten vanwege grote spiraal is tussen elke douche beurt het zo weer opgewarmd. Je simpel weg meer mogelijke opwarm momenten terwijl met een grotere boiler je wellicht met één schakeling per dag af kan.

Op je vraag of drie weg klep in binnendeel van biblock zit; normaal niet maar je kan een originele klep bestellen wel zo netjes, vrij diir maar sommige shops monteren hem daan ook al voor je in de unit.

Je noemde een groothandel daar kunnen de meeste niet bestellen. In de ts staan een aantal andere shops 👍

Edit 21:25;
Zie je eigen topic nu pas en de relevante info.
Met je klussenbedrijf kun je wellicht wel zelf bestellen. Met dit gasverbruik kies je de 9L
Met je bad en regendouche kun je de al in one kiezen. Je hebt zat vermogen om snel op te laden. Wil je minder schakel momenten dan pak je een los vat.

Succes met je overwegingen en het project!

Voor data verschillen tissen de 9 en de 7 zie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCIlM04m-zKV9rNLJNOQyp8PGjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fFmv6ODnrFuwrhYvPuMvOQJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 27-05-2026 21:26 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• dirkinater
ErikVers schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:18:
[...]

Simpel weg kun je met de L kiezen tussen biblock of de all in one. Beide een binnendeel waarbij de all in one (tip!) voorzien is van 185L rvs boiler.

Op je vraag welk vermogen stel ik je twee vragen:

1- Historisch gasverbruik (met welke thermostaat temp) of welk geschat/berekend warmteverlies in kW bij -7
2- waar bestaat je afgifte uit? Stuks en type radiatoren of hoeveel m2 vvw (hoh afstand of aantal groepen)?

Dan kan ik je vertellen welk type het beste pakt.

Over de biblock versus all in one is kwestie van persoonlijke afwegingen. Daar kun je voor beide voor en nadelen bij noteren. Ikzelf ben wel gecharmeerd van de all in one vanwege gemak met monteren en de uitstraling. Maar een andere wil grotere voorraad tapwater en kiest voor losse (rvs) boiler icm bi block. Nb een all in one kom je ook met een gezin niet zomaar met koud water te zitten vanwege grote spiraal is tussen elke douche beurt het zo weer opgewarmd. Je simpel weg meer mogelijke opwarm momenten terwijl met een grotere boiler je wellicht met één schakeling per dag af kan.

Op je vraag of drie weg klep in binnendeel van biblock zit; normaal niet maar je kan een originele klep bestellen wel zo netjes, vrij diir maar sommige shops monteren hem daan ook al voor je in de unit.

Je noemde een groothandel daar kunnen de meeste niet bestellen. In de ts staan een aantal andere shops 👍

Edit 21:25;
Zie je eigen topic nu pas en de relevante info.
Met je klussenbedrijf kun je wellicht wel zelf bestellen. Met dit gasverbruik kies je de 9L
Met je bad en regendouche kun je de al in one kiezen. Je hebt zat vermogen om snel op te laden. Wil je minder schakel momenten dan pak je een los vat.

Succes met je overwegingen en het project!

Voor data verschillen tissen de 9 en de 7 zie
[Afbeelding]
Ik heb hier de informatie ook staan maar zal even kort samenvatten (https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/85358364?newPost=1#85358364)

Totale vloeroppervlak: 142m²
Inoud: 545m³
Verbruik: (vorige eigenaar, alleenstaande man op leeftijd) Gas: 1400m³
Bad: 180L
Regendouche: (mogelijk wtw doucheput)
Elektra tot: 1669 kWh
Arico merk: Mitsubishi Electric
2 LTV radiatoren, totale afgifte bij 20 graden 3 kW, waterinhoud in totaal 2 liter (Jaga Strada Hybrid convectorradiator
70m² begane grond vloerverwarming
5m² 1e verdieping badkamer vloerverwarming.
De overige 2 kamers opgewarmd door airco's.

Omdat er bad en regendouche komt en we (mocht het ons gegund zijn) een gezin met z'n 5en ooit zouden willen krijgen zat ik meer aan een 270L te denken dan 185L die de All-in-One biedt, tenzij je zegt dat is eigenlijk zelden nodig.
De optie om een Panasonic J-serie Monoblock te nemen ipv de L-serie is er ook nog, dat is volgens mij makkelijker zelf te installeren.

EDIT:
Ik zie nu je eigen edit pas.

• ErikVers
dirkinater schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:04:
[...]

Ik heb hier de informatie ook staan maar zal even kort samenvatten (https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/85358364?newPost=1#85358364)

Totale vloeroppervlak: 142m²
Inoud: 545m³
Verbruik: (vorige eigenaar, alleenstaande man op leeftijd) Gas: 1400m³
Bad: 180L
Regendouche: (mogelijk wtw doucheput)
Elektra tot: 1669 kWh
Arico merk: Mitsubishi Electric
2 LTV radiatoren, totale afgifte bij 20 graden 3 kW, waterinhoud in totaal 2 liter (Jaga Strada Hybrid convectorradiator
70m² begane grond vloerverwarming
5m² 1e verdieping badkamer vloerverwarming.
De overige 2 kamers opgewarmd door airco's.

Omdat er bad en regendouche komt en we (mocht het ons gegund zijn) een gezin met z'n 5en ooit zouden willen krijgen zat ik meer aan een 270L te denken dan 185L die de All-in-One biedt, tenzij je zegt dat is eigenlijk zelden nodig.
De optie om een Panasonic J-serie Monoblock te nemen ipv de L-serie is er ook nog, dat is volgens mij makkelijker zelf te installeren.

EDIT:
Ik zie nu je eigen edit pas.
Persoonlijk zou ik de J niet meer overwegen maar kan niet over jouw budget oordelen. Ja het is veel voor weinig maar de L heeft echt wel zijn voordelen: uitstraling, efficientie, gwp, geluid.

Tapwater zou ik wel aandurven. Je zal vrijwel nooit koud krijgen na (te) lang douchen en anders is mooi moment om te stoppen zeker met een dWTW 😉 (dWTW heb ik hier ook en iedereen verklaarde mij in 2012 voor gek maar is juist top zeker icm warmtepomp.)

Je hebt gewoon wat vaker dat gaat opladen.
Maar als je lekker vind om iets ruimer te zitten zou ik naar 300 icm wp pana gaan. Zelf niet zo fan van wpboer ivm geluid en beperkte vermogen. Een pana 9L kun je zeker icm met dWTW vrijwel nonstop blijven douchen ivm het vermogen. Terwijl een wpboiler je een halve dag moet wachten voordat weer op temperatuur is. Het geluid en het onttrekken van warmte moet je niet negeren. Het kan prima bij kleinverbruik (1-2personen) maar met 5 personen zou ik het niet overwegen zeker niet als je een logische opstel plek voor boiler/all on one hebt.

Soms is het niet anders en pak je wpboiler maar niet als je andere opties hebt. (Vind ik dan hé)

Vandaag een mooie bi block 7L (met bestaande zonnecollectoren op hygiëne boiler, ingesteld als buffer op wens vd klant) afgerond en morgen de volgende een 9L all in one.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meq9RgswvpfujCbuhhtJk2p6Y0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAqkUdwY1o4S4hzXWe35TJvY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9Pl8w9GPCJQtbhAsHcfWYwfcB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrljFihoQcL0qcZnwP7fakb6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdutrRqbtAShPXJXNP13mIw7TAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVp80MlmqvflLVHsgnuhd9SC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door ErikVers op 27-05-2026 22:39 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• dirkinater
ErikVers schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:13:
[...]

Persoonlijk zou ik de J niet meer overwegen maar kan niet over jouw budget oordelen. Ja het is veel voor weinig maar de L heeft echt wel zijn voordelen: uitstraling, efficientie, gwp, geluid.

Tapwater zou ik wel aandurven. Je zal vrijwel nooit koud krijgen na (te) lang douchen en anders is mooi moment om te stoppen zeker met een dWTW 😉 (dWTW heb ik hier ook en iedereen verklaarde mij in 2012 voor gek maar is juist top zeker icm warmtepomp.)

Je hebt gewoon wat vaker dat gaat opladen.
Maar als je lekker vind om iets ruimer te zitten zou ik naar 300 icm wp pana gaan. Zelf niet zo fan van wpboer ivm geluid en beperkte vermogen. Een pana 9L kun je zeker icm met dWTW vrijwel nonstop blijven douchen ivm het vermogen. Terwijl een wpboiler je een halve dag moet wachten voordat weer op temperatuur is. Het geluid en het onttrekken van warmte moet je niet negeren. Het kan prima bij kleinverbruik (1-2personen) maar met 5 personen zou ik het niet overwegen zeker niet als je een logische opstel plek voor boiler/all on one hebt.

Soms is het niet anders en pak je wpboiler maar niet als je andere opties hebt. (Vind ik dan hé)

Vandaag een mooie bi block 7L (met zonneboiler op hygiëne boiler, ingesteld als buffer op wens vd klant) afgerond en morgen de volgende een 9L all in one.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er wel strak uit allemaal!

En de Panasonic 9kW L Bi-Block All-In-One is dus ook helemaal zelf te installeren of moet ik dan bijvoorbeeld alleen de koelmiddelleidingen laten doen?

En ik zou dan alleen in de problemen komen als we het bad (+/- 180L) willen laten vollopen en tegelijk iemand wil gaan douchen. Vrij kort na het vollopen van het bad zou er wel weer gedouched kunnen worden omdat deze dus wel sneller opwarmt dan eerder genoemde opstelling?

• ErikVers
dirkinater schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:40:
[...]

Dat ziet er wel strak uit allemaal!

En de Panasonic 9kW L Bi-Block All-In-One is dus ook helemaal zelf te installeren of moet ik dan bijvoorbeeld alleen de koelmiddelleidingen laten doen?

En ik zou dan alleen in de problemen komen als we het bad (+/- 180L) willen laten vollopen en tegelijk iemand wil gaan douchen. Vrij kort na het vollopen van het bad zou er wel weer gedouched kunnen worden omdat deze dus wel sneller opwarmt dan eerder genoemde opstelling?
Beide type zijn enkel waterzijdig gescheiden. In dit voorbeeld met rvs ribbel maar kan ook met rvs spiraal (dat is echt anders) of met juiste diameter meerlagenbuis met uiteraard buiten flinke isolatie.

Heb je twee badkamers (dus gelijktijdigheid) dan zou ik niet de all in one adviseren. Anders wel want in tojd dat jij in bad ligt is boiler weer opgewarmt. Reken maar uit met AI 👌😉 obv 9 kW 120 liter (want bad mengkraan mengt koud bij en dus niet alle 50gr boiler water) van 8 naar 50 gr hoeveel minuten? (Spoiler ~45min) maar praktijk kan je al eerder douchen want je had nog 60 liter van 50gr bovenin je boiler zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 27-05-2026 22:55 ]

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste