dirkinater schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:49:
[...]
Ah dat is jammer, dus zijn dit dan mijn smaken:
1. Monobloc + WP boiler door F-gasseninstallateur
2. Splitunit + binnenunit + WP boiler door F-gasseninstallateur
3. Bi-bloc + binnenunit + WP boiler door DIY
Dus eigenlijk maar één optie als ik zelf de installatie zou willen doen? En zit hier dan ook een driewegklep in de binnenunit?
Simpel weg kun je met de L kiezen tussen biblock of de all in one. Beide een binnendeel waarbij de all in one (tip!) voorzien is van 185L rvs boiler.
Op je vraag welk vermogen stel ik je twee vragen:
1- Historisch gasverbruik (met welke thermostaat temp) of welk geschat/berekend warmteverlies in kW bij -7
2- waar bestaat je afgifte uit? Stuks en type radiatoren of hoeveel m2 vvw (hoh afstand of aantal groepen)?
Dan kan ik je vertellen welk type het beste pakt.
Over de biblock versus all in one is kwestie van persoonlijke afwegingen. Daar kun je voor beide voor en nadelen bij noteren. Ikzelf ben wel gecharmeerd van de all in one vanwege gemak met monteren en de uitstraling. Maar een andere wil grotere voorraad tapwater en kiest voor losse (rvs) boiler icm bi block. Nb een all in one kom je ook met een gezin niet zomaar met koud water te zitten vanwege grote spiraal is tussen elke douche beurt het zo weer opgewarmd. Je simpel weg meer mogelijke opwarm momenten terwijl met een grotere boiler je wellicht met één schakeling per dag af kan.
Op je vraag of drie weg klep in binnendeel van biblock zit; normaal niet maar je kan een originele klep bestellen wel zo netjes, vrij diir maar sommige shops monteren hem daan ook al voor je in de unit.
Je noemde een groothandel daar kunnen de meeste niet bestellen. In de ts staan een aantal andere shops 👍
Edit 21:25;
Zie je eigen topic nu pas en de relevante info.
Met je klussenbedrijf kun je wellicht wel zelf bestellen. Met dit gasverbruik kies je de 9L
Met je bad en regendouche kun je de al in one kiezen. Je hebt zat vermogen om snel op te laden. Wil je minder schakel momenten dan pak je een los vat.
Succes met je overwegingen en het project!
Voor data verschillen tissen de 9 en de 7 zie
[
Voor 17% gewijzigd door
ErikVers op 27-05-2026 21:26
]