Ik heb ze alle drie prive in gebruik gehad enkele jaren, de H, de J, de Amber en nu een Weheat. Zulke grote verschillen zijn er niet. Ook niet in de prestaties. Deze uitgebreide ervaring heb jij niet met deze machines om een juiste vergelijking te kunnen maken. Een Blackbird is een totaal andere machine specifiek ontworpen voor platte daken. Op een houten dak gaat het al snel fout met de buitenunit van de L serie. De kunststof Bb is veel lichter op 4 schokdempers en toepasbaar met en zonder kleine en grote boilers en binnenkort leverbaar met Weheat Intellicence. De L serie buitenunit is beter geschikt op Big Foots op de begane grond en kent zonder aanpassingen weinig intelligentie.ErikVers schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:09:
[...]
En ook de Amber is natuurlijk weer een compleet andere machine dan de J. Stiller maar ook wat andere nadelen die men zelf kan vinden op het specifieke amber topic.
Wat betreft terug naar Panasonic;
Jammer dat er nog geen r290 versie van de J is. Tot die tijd is of lekker de J opmaken of naar de hydro split (L in de meest voorkomende kW range) wat betreft Panasonic. 👍✅
@Niltag kijk ook eens naar een all in one. Als je dan alle appendages meer rekent en je uren tegen huidige installateurs tarief dan is een pana niet echt duurder vaak zelfs goedkoper dan een set met alle onderdelen los. Zie hiervoor mijn all electric warmtepomp vergelijker met onderbouwing in euro’s (onderdelen bruto -10% + arbeid - subsidie) voor een goed vergelijk.
Zo is dan een blackbird p80 zelfs een €700,- (uitgaande van exact zelfde rekenmethodiek) duurder dan een 9L all in one. Tja, dan weet ik het wel 😉
Panasonic J serie R32 versus Itho Amber R290 Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"
Op het gebied van after sales zijn ze zeker niet vergelijkbaar. Itho heeft een landelijk goed functionerende servicedienst. Panasonic en de meeste distributeurs hebben dat niet en is serviceverlening afhankelijk van de installateur / leverancier en vaak een moeizaam traject voor de zelf installerende tweaker.
[ Voor 15% gewijzigd door Carboy54 op 24-03-2026 15:12 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
/f/image/RiIw0Q15C1yuxbEltC96jdAf.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/rQHxKCu1P5BKxmPxeYQ7sWdL.webp?f=fotoalbum_large)