• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-04 22:38

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:09:
[...]

En ook de Amber is natuurlijk weer een compleet andere machine dan de J. Stiller maar ook wat andere nadelen die men zelf kan vinden op het specifieke amber topic.

Wat betreft terug naar Panasonic;
Jammer dat er nog geen r290 versie van de J is. Tot die tijd is of lekker de J opmaken of naar de hydro split (L in de meest voorkomende kW range) wat betreft Panasonic. 👍✅

@Niltag kijk ook eens naar een all in one. Als je dan alle appendages meer rekent en je uren tegen huidige installateurs tarief dan is een pana niet echt duurder vaak zelfs goedkoper dan een set met alle onderdelen los. Zie hiervoor mijn all electric warmtepomp vergelijker met onderbouwing in euro’s (onderdelen bruto -10% + arbeid - subsidie) voor een goed vergelijk.
Zo is dan een blackbird p80 zelfs een €700,- (uitgaande van exact zelfde rekenmethodiek) duurder dan een 9L all in one. Tja, dan weet ik het wel 😉
Ik heb ze alle drie prive in gebruik gehad enkele jaren, de H, de J, de Amber en nu een Weheat. Zulke grote verschillen zijn er niet. Ook niet in de prestaties. Deze uitgebreide ervaring heb jij niet met deze machines om een juiste vergelijking te kunnen maken. Een Blackbird is een totaal andere machine specifiek ontworpen voor platte daken. Op een houten dak gaat het al snel fout met de buitenunit van de L serie. De kunststof Bb is veel lichter op 4 schokdempers en toepasbaar met en zonder kleine en grote boilers en binnenkort leverbaar met Weheat Intellicence. De L serie buitenunit is beter geschikt op Big Foots op de begane grond en kent zonder aanpassingen weinig intelligentie.

Panasonic J serie R32 versus Itho Amber R290 Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

Op het gebied van after sales zijn ze zeker niet vergelijkbaar. Itho heeft een landelijk goed functionerende servicedienst. Panasonic en de meeste distributeurs hebben dat niet en is serviceverlening afhankelijk van de installateur / leverancier en vaak een moeizaam traject voor de zelf installerende tweaker.

[ Voor 15% gewijzigd door Carboy54 op 24-03-2026 15:12 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:11
Carboy54 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:43:
[...]
. Deze uitgebreide ervaring heb jij niet met deze machines om een juiste vergelijking te kunnen maken.
Ik heb geen behoefte om hier mijn staat van dienst op het gebied van kennis over de diverse merken warmtepompen te gaan verdedigen.

Wel vind ik het jammer dat je mijn ervaring hier in dit topic ter discussie stelt en twijfels hebt aan het feit of ik een objectieve vergelijking kan maken.

[ Voor 44% gewijzigd door ErikVers op 24-03-2026 16:06 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:52:
[...]

Ik heb geen behoefte om hier mijn staat van dienst op het gebied van kennis over de diverse merken warmtepompen te gaan verdedigen.

Wel vind ik het jammer dat je mijn ervaring hier in dit topic ter discussie stelt en twijfels hebt aan het feit of ik een objectieve vergelijking kan maken.
Een van de tweakers vroeg een betaalbaar alternatief voor de J serie en die heb ik genoemd. Theoretische vergelijkingen op papier maak jij genoeg dat is hier bekend maar praktijk ervaringen kunnen anders uit pakken. Iedereen weet hier zo langzamerhand wel dat Panasonic jouw merk is daar is het hier ook het Panasonic forum voor maar dat wil niets zeggen over jouw praktijk ervaringen met andere merken en wellicht nog belangrijker met de organisaties achter deze merken. Iedere woning is vaak anders net als zijn gebruiker en daar horen vaak specifieke oplossingen bij. Panasonic is een prachtig merk maar er zijn meer fabrikanten die dat evenaren en soms zelfs overtreffen. Heat Geek is overigens geen wondermiddel.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• ErikVers
Carboy54 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:39:
[...]

Theoretische vergelijkingen op papier maak jij genoeg dat is hier bekend maar praktijk ervaringen kunnen anders uit pakken.

Heat Geek is overigens geen wondermiddel.
O Heat Geek is ook niks? :-)

Juist daar de plek om heel veel praktijk ervaring op te halen. Van echte data nerds, tot mannen met heel veel praktijk ervaring. Van 1 pitters tot de grotere bedrijven.

Wat betreft “theoretische vergelijkingen op papier”;
Ben er regelmatig voor op pad met o.a. adviezen op locatie maar ook hulp bij storingen of installatie. Van de mede Geek’s zeer veel nuttige praktijk ervaring die mijn “rugzakje” verder vult. Ik sta er altijd met een open blik in en probeer elke dag weer wat te leren.

Wat ik vooral nu weer heb geleerd is dat ik mij toch genoodzaakt voel mijn praktijk ervaring te gaan bewijzen.

[ Voor 130% gewijzigd door ErikVers op 24-03-2026 17:00 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:48:
[...]

O Heat Geek is ook niks? :-)

Juist daar de plek om heel veel praktijk ervaring op te halen. Van echte data nerds, tot mannen met heel veel praktijk ervaring. Van 1 pitters tot de grotere bedrijven.

Wat betreft “theoretische vergelijkingen op papier”;
Ben er dagelijks voor op pad met o.a. adviezen op locatie maar ook hulp bij storingen of installatie. Van de mede Geek’s zeer veel nuttige praktijk ervaring die mijn “rugzakje” verder vult. Ik sta er altijd met een open blik in en probeer elke dag weer wat te leren.

Wat ik vooral nu weer heb geleerd is dat ik mij toch genoodzaakt voel mijn praktijk ervaring te gaan bewijzen.
Kleine nuancering Erik: niks is wat anders dan geen wondermiddel. Die organisatie bestond al veel langer in Engeland en is een van de mogelijkheden om kennis te vergaren in de warmtepompen wereld en dat is hard nodig ook voor veel partijen en als hobby voor een aantal onder ons 😏.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:42
Dylantje2 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:07:
[...]

Wat zijn echte vergelijkbare systemen met de pana? Bheater? plug en play.. ? Ben erg benieuwd of merken al beetje bij de pana in de buurt komen? Zoiets als je koopt een pana 5 kw maar je hebt een 5+ dus 5 wp en 3 kw extra. Andere?
Ben zelf niet van de eenvoudige monoblocs (wij hebben wel BRL100)
maar een kennis/collega die plaatst ze wel veel. Die deed ook veel J series en die vind de Samsung nu helemaal geweldig.
Is ook een echte monobloc met alles erin op R290 en evt ook met BUH erin.
https://www.climamarket.n...sung-ehs-r290-monobloc-50
https://ambrava.be/wp-con...uickGuide_BENL_NL_V10.pdf

Op papier goed, de 5KW is ook echt 5KW bij -10C, geluidsvermogen 55dBA
Volgens hem echt stiller en goed, maar nogmaals ik weet het niet zelf.

Ziet er ook wel sjiek uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dh7TftkGkSzU-YdDCSdfF5LoqjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RiIw0Q15C1yuxbEltC96jdAf.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ok7myTXrZJa2xioOaqZ0uOe19b0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rQHxKCu1P5BKxmPxeYQ7sWdL.webp?f=fotoalbum_large

Een modbus print is beschikbaar en ook een modbus parameter lijst voor tweaking:
https://community.openene...modbus-monitoring/29812/4

[ Voor 58% gewijzigd door Technician- op 24-03-2026 20:32 ]

• Jentje
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18-04 13:02
Recent is bij ons een Panasonic 9kW J series geplaatst (nieuw model, uitgevoerd in zwart, wel mooi).
Zoals bekend schakelt de panasonic thermostaat in en uit op hele graden. Dus als je instelt op 21 C zal hij uitschakelen op 22 C. Om dit probleem te verkleinen zou ik de thermostaat graag op Fahrenheit instellen. Dan zal hij in stapjes van 1 graad Fahrenheit, dus 5/9 graad Celsius, schakelen.
Weet iemand of het mogelijk is de thermostaat om te schakelen naar Fahrenheit.
Ik heb al geprobeerd om in het installateursmenu de menu en retourknop 5 seconden in te drukken, maar dat levert niets op.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jentje schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:17:
Recent is bij ons een Panasonic 9kW J series geplaatst (nieuw model, uitgevoerd in zwart, wel mooi).
Zoals bekend schakelt de panasonic thermostaat in en uit op hele graden. Dus als je instelt op 21 C zal hij uitschakelen op 22 C. Om dit probleem te verkleinen zou ik de thermostaat graag op Fahrenheit instellen. Dan zal hij in stapjes van 1 graad Fahrenheit, dus 5/9 graad Celsius, schakelen.
Weet iemand of het mogelijk is de thermostaat om te schakelen naar Fahrenheit.
Ik heb al geprobeerd om in het installateursmenu de menu en retourknop 5 seconden in te drukken, maar dat levert niets op.
Een PNI 40 of 45 monteren met een instelbare hysterese van 0.2 graden en draadloos met app.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:59
Jentje schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:17:
Foto? :)

• ErikVers
Zo, deze “theoretische” en “onervaren”-installateur 😉🙈 heeft een dagje zijn laptop niet aangeraakt. Ik mocht samen met mijn kleine vriend die ik tegenkwam (zie foto) lekker ook nog eens onder de vloer werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGjrdVoMs2DbWVvzcFyNilN4_CE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ONzR637EZ8FZNAw9tTKxnPE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuHu6RS1O6Zl5YnX-1_nt8SovRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2P6Tj0XXHwncaVgX0rtyQAPL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yei2EYKCb1L1-Hpl8QQ39Vboph8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9LR4tEWTarjRwMWEcCozD14.jpg?f=fotoalbum_large

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:56
ErikVers schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:30:
Zo, deze “theoretische” en “onervaren”-installateur 😉🙈 heeft een dagje zijn laptop niet aangeraakt. Ik mocht samen met mijn kleine vriend die ik tegenkwam (zie foto) lekker ook nog eens onder de vloer werken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vieze smerige pur overal, ik was toevallig vandaag ook in een kruipruimte met die zooi tegen de vloer. Wat een ellende zeg, je ziet niet waar je boort, waar leidingen lopen e.d.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:42
ErikVers schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed bezig Erik!
Waar heb je die haakse koppelingen met die ontluchter bovenop vandaan? Die ken ik niet.

• ErikVers
Technician- schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:47:
[...]

Goed bezig Erik!
Waar heb je die haakse koppelingen met die ontluchter bovenop vandaan? Die ken ik niet.
Thanks.
Ja dat werkt echt top. Ik heb ze bij groene energiewinkel vandaan. (Ps de ontluchters heb ik altijd op vrd gewoon via Rensa) Ik heb ze ook wel eens gezien bij weinmann-schanz uit duitsland maar maakte elkaar niet veel.

Dit zijn de 1 1/4 bij 1 1/4” zeker niet goedkoop wel makkelijk met monteren en nog demontabel ook als ooit nodig is. Heel soms doe ik ook met koper en dat t verloop stukken maar dat is nog duurder en kost veel meer tijd met pas maken.

[ Voor 24% gewijzigd door ErikVers op 25-03-2026 19:40 ]

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:27
Ik kom er even niet uit, waar moet ik de terugslagklep nou plaatsen.

Volgens de schema's van Panasonic plaats ik hem in de aanvoer. In geval van een cascade opstelling dan toch, waar ik het mee vergelijk.

De situatie:
Heb al jaren een monoblock in gebruik. Maar ik merk dat hij met echt fris en ongunstig vochtig weer het lastig heeft.

Ik heb een tweede split model geplaatst. Twin fan model, 3 fase. Heeft duidelijk minder moeite met bovengenoemde omstandigheden.

Maar! De twin fan heeft duidelijk een hoger minimaal vermogen en in het voorjaar pendelt hij.

Dus... Waar ik ze eventueel in cascade beide wil inzetten, wil ik vooral zonder moeite kunnen kiezen welke WP draait.

Nu moet ik (alles ik de twin fan wil gebruiken) het dak op, klepje eraf. Afsluiter bij het gaas filter knijpen tot minimale flow wegens vorstbeveiliging.

Wil ik dan de monoblock weer gebruiken, dan sluit ik 2 afsluiters onder de binnenunit van de split en moet ik weer het dak op om de afsluiter daar te openen.

Ik denk met een terugslagklep in de monoblock leiding te kunnen voorkomen dat de split over de monoblock gaat circuleren en dus direct weer naar de retour gaat.

Beide zitten gewoon op dezelfde leidingen met T stukken.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• ErikVers
Gieliovd520 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:38:

Volgens de schema's van Panasonic plaats ik hem in de aanvoer. In geval van een cascade opstelling dan toch, waar ik het mee vergelijk.

De situatie:
Heb al jaren een monoblock in gebruik. Maar ik merk dat hij met echt fris en ongunstig vochtig weer het lastig heeft.

Ik heb een tweede split model geplaatst. Twin fan model, 3 fase. Heeft duidelijk minder moeite met bovengenoemde omstandigheden.

Maar! De twin fan heeft duidelijk een hoger minimaal vermogen en in het voorjaar pendelt hij.

Dus... Waar ik ze eventueel in cascade beide wil inzetten, wil ik vooral zonder moeite kunnen kiezen welke WP draait.

Nu moet ik (alles ik de twin fan wil gebruiken) het dak op, klepje eraf. Afsluiter bij het gaas filter knijpen tot minimale flow wegens vorstbeveiliging.

Wil ik dan de monoblock weer gebruiken, dan sluit ik 2 afsluiters onder de binnenunit van de split en moet ik weer het dak op om de afsluiter daar te openen.

Ik denk met een terugslagklep in de monoblock leiding te kunnen voorkomen dat de split over de monoblock gaat circuleren en dus direct weer naar de retour gaat.

We denken hier graag mee, maak svp even een schetsje, eventueel in een bestaand installatie schema met je opties of twijfels.

Eerst vraag: welke "twin fan" type heb je en wat is daarvan de ingestelde watertemperaturen?
Vaak begint daar het oplossen van veel start en stops. Buiten uiteraard het feit dat je geen valse bypass wil hebben in je ontwerp want dan zijn de vele start stops niet eens je grootste probleem . Wat is dan veel problematische: het continu zeer inefficiënt werken (als de aanvoer deels zo in de retour van je andere warmtepomp kan, dat is dweilen met de kraan open)

Kun je niet gewoon alleen met de T-cap (M? kW?) af en de andere dus definiteif afsluiten?
Wat is je afgifte systeem (omschrijving)
Wat is je warmteverlies +/- bij -7

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 26-03-2026 18:46 ]

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:27
Ik waardeer je enthousiasme om mee te denken. Ik ben echter vrij goed ingelezen op de eigenschappen van de verschillende types en mijn voorkeur zou zijn een T-cap 12 neer te zetten, maar gezien de nare eigenschap rond de 4 graden en de frequenties die vrijgegeven en beperkt worden is dat gewoon een ontembaar apparaat. Zo staat ook dit forum er vol mee.

Dus nee, in plaats daarvan heb ik een H series split set high performance gekocht in de opruiming vlak voor de jaarwisseling voor een relatief schijntje (wegens R410a, onverkoopbaar na 1-1-26) en nog net de subsidie. Type KIT-WC09H3E8.

Op een gegeven moment gaat de monoblock gewoon weg. Maar hij staat er. Hij staat er prima. Ik heb nog een terugslagklep liggen en 2 perskoppelingen. Overigens is de verhouding 21.000 draaiuren en 7500 start stop. Niks gek. Maar toch :)

Ik stook al jaren ergens tussen de 27 en 36 graden dus ik vraag weinig van ze. 80 m2 vloerverwarming, enkele radiatoren en enkele convectoren. Warmteverlies, geen idee, misschien 8 kW. De COP is best redelijk, voor zover te vertrouwen op de getallen zonder bv. een Kamstrup.

De valse bypass voorkomen is inderdaad mijn kernvraag.

Heb nu even niet de mogelijkheid dat schetsje te maken maar het is eigenlijk heel simpel.

De oorspronkelijke WP dus de monoblock komt met zijn 2 leidingen aan. Daar maakt hij een T naar beneden en rechtdoor voor boven. Daarop zitten 3 verdelers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBJxhS2P8VvmXcBEwe47a_jbVYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZElAx2lvUBDKMhJdhToPsOL.jpg?f=fotoalbum_large
De nieuwe WP zit met een T-stuk weer op de leiding die "rechtdoor" gaat en voedt op die manier gewoon het systeem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNg90tKeTK2CdIzc9WP0feLA8Lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOU1qT1fjb0vhlXm1kqUuajd.jpg?f=fotoalbum_large
Ik houd van keep it simple. Ja een open verdeler had gekund. Een buffer. Cascade regeling.

Maar waar ik even mijn hoofd niet omheen gevouwen krijg is waar ik in het circuit van de monoblok dus vóór alle t-stukken, de terugslagklep plaats.

In de aanvoer. Oke. Dan drukt de pomp van de nieuwe wp tegen de terugslagklep, kan het niet naar de retour. Voedt het wel het systeem.

Via de retour stroomt er dan uiteindelijk wel water over de monoblock, is mijn aanname. Zeker als deze vanuit zijn vorstbeveiliging zijn eigen pomp zou activeren.

Plaats ik hem in de retour, zoals ook op sommige schema's staat... Dan kan hij volgens mij vals bypassen. Tenzij hij zo geplaatst wordt dat de retour er wel doorheen mag, maar de aanvoer (die dus tegengesteld stroomt door de stilstaande pomp) niet. Maar dan plaats je hem beter voor de WP in de aanvoer lijkt me.

Zo baseer ik me ook op dit schema, pos. 4:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3f3NjjEM7VYo74lXhLhFN6v5t7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkiQLi9z7rJZ3ajWBF8uGPbP.jpg?f=fotoalbum_large

Dus nogmaals, ik waardeer het meedenken maar ben vooral op zoek naar hulp om mijn hoofd om die klep gevouwen te krijgen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Gieliovd520 op 26-03-2026 20:09 ]

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• ErikVers
Gieliovd520 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:56:
Ik waardeer je enthousiasme om mee te denken. Ik ben echter vrij goed ingelezen op de eigenschappen van de verschillende types en mijn voorkeur zou zijn een T-cap 12 neer te zetten, maar gezien de nare eigenschap rond de 4 graden en de frequenties die vrijgegeven en beperkt worden is dat gewoon een ontembaar apparaat. Zo staat ook dit forum er vol mee.

Dus nee, in plaats daarvan heb ik een H series split set high performance gekocht in de opruiming vlak voor de jaarwisseling voor een relatief schijntje (wegens R410a, onverkoopbaar na 1-1-26) en nog net de subsidie. Type KIT-WC09H3E8.

Op een gegeven moment gaat de monoblock gewoon weg. Maar hij staat er. Hij staat er prima. Ik heb nog een terugslagklep liggen en 2 perskoppelingen. Overigens is de verhouding 21.000 draaiuren en 7500 start stop. Niks gek. Maar toch :)

Ik stook al jaren ergens tussen de 27 en 36 graden dus ik vraag weinig van ze. 80 m2 vloerverwarming, enkele radiatoren en enkele convectoren. Warmteverlies, geen idee, misschien 8 kW. De COP is best redelijk, voor zover te vertrouwen op de getallen zonder bv. een Kamstrup.

Heb nu even niet de mogelijkheid dat schetsje te maken maar het is eigenlijk heel simpel.

De oorspronkelijke WP dus de monoblock komt met zijn 2 leidingen aan. Daar maakt hij een T naar beneden en rechtdoor voor boven. Daarop zitten 3 verdelers.

[Afbeelding]
De nieuwe WP zit met een T-stuk weer op de leiding die "rechtdoor" gaat en voedt op die manier gewoon het systeem.
[Afbeelding]
Ik houd van keep it simple. Ja een open verdeler had gekund. Een buffer. Cascade regeling.

Maar waar ik even mijn hoofd niet omheen gevouwen krijg is waar ik in het circuit van de monoblok dus vóór alle t-stukken, de terugslagklep plaats.

In de aanvoer. Oke. Dan drukt de pomp van de nieuwe wp tegen de terugslagklep, kan het niet naar de retour. Voedt het wel het systeem.

Via de retour stroomt er dan uiteindelijk wel water over de monoblock, is mijn aanname. Zeker als deze vanuit zijn vorstbeveiliging zijn eigen pomp zou activeren.

Plaats ik hem in de retour, zoals ook op sommige schema's staat... Dan kan hij volgens mij vals bypassen. Tenzij hij zo geplaatst wordt dat de retour er wel doorheen mag, maar de aanvoer (die dus tegengesteld stroomt door de stilstaande pomp) niet. Maar dan plaats je hem beter voor de WP in de aanvoer lijkt me.

[Afbeelding]

Dus nogmaals, ik waardeer het meedenken maar ben vooral op zoek naar hulp om mijn hoofd om die klep gevouwen te krijgen :)
Een eerste tip: quote iemand dan krijgt diegene een melding en kan hij erop reageren. Nu zag ik het toevallig en reageer ik graag alsnog :-)

Ontembaar wil ik niet zeggen maar inderdaad je moet rekening houden met 5.5kW aan minimaal vermogen. Iets wat je wel vaker ziet bij 3 fase toestellen en dan met name die met dubbele ventilator. In jouw geval zou je dan naar een 35gr water moeten, dat is inderdaad niet ideaal. Of het forum ermee vol staat laat ik maar ff in het midden en ja als er een warmtepomp vraagstuk is dan wordt ik altijd reuze enthousiast!

Ik zal proberen enkel op je vraag te reageren die je inderdaad oorspronkelijk stelde.

Ps dan ongevraagd: waarom niet met enkel een 9L verder gegaan? wat was je reden om een t cap te pakken? Met 8kW warmteverlies zit je met jouw woning dan met een 9L vrijwel altijd goed toch? Pas bij -7 dropt die naar 7 maar in iets hogere temp pak je al snel gewoon de 9kW. Sorry zou niet meer afwijken van de vraag 8)7 Ik weet natuurlijk niet met welke wp je woning toch nog "wat fris" werd.

Ik ben zo gek om de schets voor jou te maken, wellicht wil je dan mijn vragen hierboven alsnog beantwoorden?

Voor de mee lezers; dit is niet hoe je standaard dit aansluit, meestal zul je echt een hydraulische balansfles of iets dergelijks moeten monteren ivm te hoge flow in deel van afgifte bij gelijktijdig bedrijf. (Maar als het werkt, prima 😉)
Onderstaande schets is hoe het al in de gevraagde situatie was aangesloten en de vraag was nu; waar moet ik de keer kleppen plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iIeSQykR6grFeFCpWEVSzsttTE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vc2Yog2me6r8uD4fbEU5jxvm.png?f=user_large

Ps de positie is belangrijk, maar kan in retour of in aanvoer. Meestal plaats je hem in aanvoer omdat daar de pomp dan het meest direct op kan drukken en er niet bijvoorbeeld een druk gevoelige bypass elders open gaat door de lichte drukverhoging door de keerkleppen.

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 27-03-2026 07:07 ]

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:20
Gieliovd520 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:38:

De situatie:

Als je een exclusieve-of regeling hebt (nooit tegelijk aan), kan je misschien ook serie overwegen?

Het nadeel van parallel, is dat de pompen als ze beide draaien elkaar zonder buffer kunnen beïnvloeden. Tijdens een defrost kan de ander bv weggedrukt worden met een fout tot gevolg. Ook is het nadeel van als het koud is, en de monoblock niet draait, de vorstbeveiliging van de monoblock gewoon koud retourwater in de aanvoer pompt, waardoor je stooklijn op de ander veel hoger moet zijn om tot de gewenste Ta te komen.

Ik heb het soort van andersom, grotere monoblock buiten, en kleine ventilatie WP binnen.
(De klep zit hier gewoon in de aanvoer, na de 3 weg klep naar het SWW vat).

• ValeTino
  • Laatst online: 14:34
Ik ben momenteel bezig met het ontwerp en de verdeling van mijn leidingsysteem en heb een vraag met betrekking tot de minimale systeeminhoud voor de L-versie 9 kW (die effectief circa 7 kW levert).

Dient de minimale systeeminhoud berekend te worden op basis van het nominale vermogen (9 kW × 20 L = 180 L), of mag hierbij uitgegaan worden van het effectieve vermogen (7 kW × 20 L = 140 L)?

Op dit moment kom ik uit op een totale systeeminhoud van ongeveer 120 liter, inclusief circa 55 m² vloerverwarming (thermische massa).

Mijn vraag is daarnaast: in hoeverre moet de minimale systeeminhoud strikt worden aangehouden bij toepassing van vloerverwarming? Kan de thermische massa van de vloerverwarming hierin (gedeeltelijk) worden meegerekend, of blijft het noodzakelijk om puur naar de waterinhoud in liters te kijken?

Alvast bedankt voor het meedenken.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ValeTino schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:57:
Ik ben momenteel bezig met het ontwerp en de verdeling van mijn leidingsysteem en heb een vraag met betrekking tot de minimale systeeminhoud voor de L-versie 9 kW (die effectief circa 7 kW levert).

Dient de minimale systeeminhoud berekend te worden op basis van het nominale vermogen (9 kW × 20 L = 180 L), of mag hierbij uitgegaan worden van het effectieve vermogen (7 kW × 20 L = 140 L)?

Op dit moment kom ik uit op een totale systeeminhoud van ongeveer 120 liter, inclusief circa 55 m² vloerverwarming (thermische massa).

Mijn vraag is daarnaast: in hoeverre moet de minimale systeeminhoud strikt worden aangehouden bij toepassing van vloerverwarming? Kan de thermische massa van de vloerverwarming hierin (gedeeltelijk) worden meegerekend, of blijft het noodzakelijk om puur naar de waterinhoud in liters te kijken?

Dit is geen probleem met een Panasonic L serie. Vvw is ook een prima warmtebuffer voor een defrost en maakt het minder kritisch.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Inmiddels weer een Panasonic M serie T Cap 16 kW opgeleverd in een mooie bedrijfshal van 400m2 voor verwarmen en koelen. (vandaar MLB) Met gebruikmaking van diverse subsidie mogelijkheden. De medewerkers zijn dol enthousiast over hun werkgever. 🤗

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljSnF_hHs6rdszt-yJAcPZYFdbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wj8An9NRIpWG4PMDUZzDhk7A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7C5Lj6jq0fijnuCY5WBwukkXuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrIJ4Krcm4WT8e2F1B7SfPVz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naOjRi158EmZj82qt__yEFNbNxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E70c8WAYL3h1CVrQvYRSFcv4.jpg?f=fotoalbum_large

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:56

hnq

Carboy54 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:15:
Inmiddels weer een Panasonic M serie T Cap 16 kW opgeleverd in een mooie bedrijfshal van 400m2 voor verwarmen en koelen. (vandaar MLB) Met gebruikmaking van diverse subsidie mogelijkheden. De medewerkers zijn dol enthousiast over hun werkgever. 🤗

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ha, een pana M, cool. Ff punaisepoetsen:
- de afstand tot de deuropening lijkt minder dan de voorgeschreven afstand?
- de buitenunit staat nu strak op het grind. Zou zelf de unit hoger hebben geplaatst, de bigfoots dus vrij, ivm ijsvorming + sneeuw.
- de buisdiameter is 32, of schat ik verkeerd? Zou 40mm verwachten?

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

hnq schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:35:
[...]

Ha, een pana M, cool. Ff punaisepoetsen:
- de afstand tot de deuropening lijkt minder dan de voorgeschreven afstand?
- de buitenunit staat nu strak op het grind. Zou zelf de unit hoger hebben geplaatst, de bigfoots dus vrij, ivm ijsvorming + sneeuw.
- de buisdiameter is 32, of schat ik verkeerd? Zou 40mm verwachten?
Hij stond netjes op Big Foots hoor. Klant heeft hem zelf dicht gegooid. 🤗
Afstand op verzoek op het randje.
Aanvoer is gesplitst in 2x 32 mm naar 2 verdelers voor maximale flow. Vandaar ook 2 magneet filters. Met 40 mm kom je anders niet uit in de vloer verdelers. Overigens is de aansluiting op de pomp ook gewoon 1 1/4 dus 32 mm over 1 meter is geen probleem. 20 meter wel. Het draait als een speer daar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HOIpxZ83Zh5ACA06fEf0zBFOlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPjN4TwfyE0hPNMMcqUVNxd8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Carboy54 op 27-03-2026 20:54 ]

• ErikVers
ValeTino schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:57:

Minimale systeeminhoud voor de L is 35 liter.
Je hebt dus meer dan voldoende 👍

Dit is een waarde afgegeven vanuit Panasonic zelf.

Ps mocht je een vuistregel willen toepassen dan doet men dit maal het minimale vermogen. (2.5x20 is 50 liter en komt daarmee iets hoger uit dan pana zelf aangeeft)

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 27-03-2026 22:03 ]

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-04 13:51

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou nooit met kleppen werken. Maar met kranen... Kleppen zitten altijd vast als ze aan de bak moeten..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-04 01:16
[...]

Als je twee warmtepompen parallel wilt aansluiten, heb je per warmtepomp een terugslagklep nodig. Omdat voor elke wp geldt dat aanvoerdebiet + retourdebiet = 0 (wet van behoud van water) maakt het niet uit of die in aanvoer- of retourleiding zit. Denk wel aan mogelijk warmteverlies door eenpijpsstroming.

Om bevriezing te voorkomen, moeten bij buitentemperaturen in de buurt van het vriespunt beide warmtepompen aan de 230V blijven, maar ze kunnen met de thermostaat afgeschakeld staan.

• badna
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:25
Over een tijdje wil ik gaan verwarmen met een warmtepomp, nu nog gas. Ik ben nog bezig om het afgiftesysteem hierop voor te bereiden maar dat is onderdeel van een renovatie en gaat nog een tijd duren.

Ik heb al veel ingelezen en daarbij een voorkeur gekregen voor een Panasonic J-serie monoblock want geheel zonder binnenunit -- er is geen technische ruimte en de geplande leidingtrajecten hebben niet echt plek voor een binnenunit.

Als ik het goed begrijp gaat de J-serie eind dit jaar uit de roulatie. Ik vind het op zich geen probleem om er dit jaar al een te kopen en pas een jaar of wat later in werking te stellen. Wat zou een goed moment zijn om te kopen? Kort voor het einde van het jaar omdat ze dan in de uitverkoop gaan? Of ontstaat er mogelijk juist schaarste? Wat is jullie verwachting?

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:00
badna schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:41:
Over een tijdje wil ik gaan verwarmen met een warmtepomp, nu nog gas. Ik ben nog bezig om het afgiftesysteem hierop voor te bereiden maar dat is onderdeel van een renovatie en gaat nog een tijd duren.

Ik heb al veel ingelezen en daarbij een voorkeur gekregen voor een Panasonic J-serie monoblock want geheel zonder binnenunit -- er is geen technische ruimte en de geplande leidingtrajecten hebben niet echt plek voor een binnenunit.

Als ik het goed begrijp gaat de J-serie eind dit jaar uit de roulatie. Ik vind het op zich geen probleem om er dit jaar al een te kopen en pas een jaar of wat later in werking te stellen. Wat zou een goed moment zijn om te kopen? Kort voor het einde van het jaar omdat ze dan in de uitverkoop gaan? Of ontstaat er mogelijk juist schaarste? Wat is jullie verwachting?
Ze zijn qua prijs nu eigenlijk gelijk aan toen ik hem kocht in 2022. Ik vraag me sterk af of ze nog goedkoper gaan worden (door inflatie zijn ze eigenlijk nu ca 30% goedkoper dan toen).
Weet je zeker dat je geen R290 wil voor tapwater?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5 | Zendure SF2400AC+

• badna
wheli schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:18:
Ze zijn qua prijs nu eigenlijk gelijk aan toen ik hem kocht in 2022. Ik vraag me sterk af of ze nog goedkoper gaan worden (door inflatie zijn ze eigenlijk nu ca 30% goedkoper dan toen).
Nee ik kan toch ook niet goed een tank kwijt :|. Wordt dus waarschijnlijk een doorstroomwarmer; i.c.m. wtw en een bescheiden douchekop is dat wel te doen voor de douche.

• wheli
Zoiets kan je niet kwijt dus?
Doorstromers gaan na 2028 denk ik echt prijzig worden in de nettarieven

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5 | Zendure SF2400AC+

• badna
wheli schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:06:
Zoiets kan je niet kwijt dus?
Doorstromers gaan na 2028 denk ik echt prijzig worden in de nettarieven
offtopic:
Hm dat is wel aardig compact ja, maar 80 liter is wel weinig, we zijn met zijn vijven. Die knoop hakken we pas definitief door wanneer we de badkamer verbouwen, maar dat staat pas over wat langere tijd op de planning.

Mochten we voor de doorstroomwarmer gaan en er komt een vorm van capaciteitstarief gebaseerd op piekverbruik, dan zetten we waarschijnlijk een thuisbatterij neer met krachtige omvormer(s) om de pieken te dempen, daar zaten we toch al naar te kijken.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:56
badna schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:08:
[...]
offtopic:
Hm dat is wel aardig compact ja, maar 80 liter is wel weinig, we zijn met zijn vijven. Die knoop hakken we pas definitief door wanneer we de badkamer verbouwen, maar dat staat pas over wat langere tijd op de planning.

Mochten we voor de doorstroomwarmer gaan en er komt een vorm van capaciteitstarief gebaseerd op piekverbruik, dan zetten we waarschijnlijk een thuisbatterij neer met krachtige omvormer(s) om de pieken te dempen, daar zaten we toch al naar te kijken.
80l boiler met een doorstromer er achter, is de boiler koud pakt de doorstromer het over.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• badna
Makrolon schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:13:
[...]

80l boiler met een doorstromer er achter, is de boiler koud pakt de doorstromer het over.
Ja doorstroomwarmer is sowieso een goeie als backup, kost ook niet zo veel en neemt weinig ruimte in, je moet alleen de elektra op orde hebben -- wordt een uitdaging om nieuwe stroomdraden uit het zicht naar de badkamer te krijgen :9.

* badna hoopt intussen op meer meningen/voorspellingen over beschikbaarheid en prijs van de J dit jaar 8).

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:41
wheli schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:18:
[...]

Voor tapwater heb je geen R290 nodig.

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
En weer een seizoen gered met een te licht Wp:-) En met deze gasprijzen heeft bijna niemand het meer over tvt, volgend jaar weer verder;-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Makrolon schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:41:
[...]

Vieze smerige pur overal, ik was toevallig vandaag ook in een kruipruimte met die zooi tegen de vloer. Wat een ellende zeg, je ziet niet waar je boort, waar leidingen lopen e.d.
Zou verboden moeten die troep. Blijft uitlogen dus als je er in moeten werken ventileren

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:10
Dylantje2 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:51:
En weer een seizoen gered met een te licht Wp:-) En met deze gasprijzen heeft bijna niemand het meer over tvt, volgend jaar weer verder;-)
Het leek ook wel of dit jaar er gemiddeld drogere lucht was ,had hier ook niet het gevoel dat hij er moeite mee had.
Vorig jaar meer momenten dat hij de ta niet meer haalde,jij dat niet gemerkt?

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:05:
[...]

Het leek ook wel of dit jaar er gemiddeld drogere lucht was ,had hier ook niet het gevoel dat hij er moeite mee had.
Vorig jaar meer momenten dat hij de ta niet meer haalde,jij dat niet gemerkt?
Hoge rv had hij het moeilijk, maar ik heb aan huis ook wat uitbereidingen gedaan incl vloerverwarming. Dus als ik nu zou moeten starten een 7kw nodig gehad.. Maar verder niet echt vreemde dingen..[ eerlijk ik kijk er niet zoveel, naar] De WAF was blij en we zaten relatief goedkoop warm ":-) _/-\o_ _/-\o_

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:43:
[...]

Hoge rv had hij het moeilijk, maar ik heb aan huis ook wat uitbereidingen gedaan incl vloerverwarming. Dus als ik nu zou moeten starten een 7kw nodig gehad.. Maar verder niet echt vreemde dingen..[ eerlijk ik kijk er niet zoveel, naar] De WAF was blij en we zaten relatief goedkoop warm ":-) _/-\o_ _/-\o_
Dat goedkope word volgend jaar wel anders......

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:46:
[...]

Dat goedkope word volgend jaar wel anders......
mwhaa aheb dynamisch contract.... Compeers aardig wat in de zomer. De relatief... tov al het andere kan het denk niet echt goedkoper.. ik Las dat @AUijtdehaag begonnen is met batterijen... dus mss. Maar TIJD grrr...

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:12:
[...]

mwhaa aheb dynamisch contract.... Compeers aardig wat in de zomer. De relatief... tov al het andere kan het denk niet echt goedkoper.. ik Las dat @AUijtdehaag begonnen is met batterijen... dus mss. Maar TIJD grrr...
Batterijen heb ik ook,maar pv doet niks in winter ,en goedkoop laden snachts in winter is ook iets wat in praktijk erg weinig voorkomt.....

1 PVoutput . Dongen NB

• wheli
reneeke1970 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:50:
[...]

Batterijen heb ik ook,maar pv doet niks in winter ,en goedkoop laden snachts in winter is ook iets wat in praktijk erg weinig voorkomt.....
Als @Dylantje2 een COP van 4 haalt en een gemiddelde Nederlandse tussenwoning heeft dan verbruikt hij circa 2500 kwh op jaarbasis voor verwarming gok ik. De energieprijs deze winter zat rond de 0,3 euro/kwh dus dat is max 62 euro per maand aan stroom. Stel dat de energieprijzen verdubbelen dan nog max 120 euro per maand. En de terugverdientijd ten opzichte van gas is alleen maar korter daarmee.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
wheli schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:33:
[...]

Als @Dylantje2 een COP van 4 haalt en een gemiddelde Nederlandse tussenwoning heeft dan verbruikt hij circa 2500 kwh op jaarbasis voor verwarming gok ik. De energieprijs deze winter zat rond de 0,3 euro/kwh dus dat is max 62 euro per maand aan stroom. Stel dat de energieprijzen verdubbelen dan nog max 120 euro per maand. En de terugverdientijd ten opzichte van gas is alleen maar korter daarmee.
In de winter geen batterij lading wss.
Verzekeraars zijn niet blij met al die dingen, Staat het in polis? Voldoet aan NEN? verzekerd ja of nee?
tvt is niet aan de orde en tov gas al helemaal niet.
dynamisch contract nodig, due geen vaste bedrag, domotica bij nodig.

Maar ik geloof zeker dat het er aan komt, maar een oplossing is het niet imo, levensduur?

• wheli
Ik reageerde op @reneeke1970 die zegt dat stroom in de winter duur is. Afgelopen winter waren er meerdere weken (met name vanaf half januari) dat er veel wind was 's nachts en vanaf half februari draait mijn huis alweer op zonne-energie. Ik geloof niet dat je je snel zorgen hoeft te maken over energieprijzen met een warmtepomp; bij hoge energieprijzen zijn ze juist gunstig. Bij lage gasprijzen is overstappen op een warmtepomp juist minder gunstig puur financieel gezien

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dylantje2 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:12:
[...]

Al een half jaartje, nu 3 marsteks via modbus en HA en dynamisch zonneplan kontrakt.
Zijn leuke dagen zo met 34 ct terugleveren in de avond
Zou wel eens een VoltDeer SR erbij willen proberen maar het schuurtje is te klein.

Prijzen in de winter zijn nog altijd wel lager dan van een vast kontrakt heb ik de indruk, maar je laad enkel voor verbruik
https://www.stroomperuur.nl/historie/365-dagen

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-04-2026 20:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ErikVers
Dylantje2 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:51:
[...]

In de winter geen batterij lading wss.
Verzekeraars zijn niet blij met al die dingen, Staat het in polis? Voldoet aan NEN? verzekerd ja of nee?
tvt is niet aan de orde en tov gas al helemaal niet.
dynamisch contract nodig, due geen vaste bedrag, domotica bij nodig.

Maar ik geloof zeker dat het er aan komt, maar een oplossing is het niet imo, levensduur?
Lang verhaal kort; een volledige geinstalleerde set (solis 10K met een tibber bridge en 15kWh HV Pylontech) kost een batterij opgeslagen kWh je 7ct aan “afschrijving” en dat is zonder zelf iets te hoeven voorbereiden of uit te voeren ;-)
Gaat uit van rte 90% en 90% soc met 8000cycle en 10 jaars garantie.
Doe je veel zelf dan zit je tussen de 3 en 5 ct dus ja mijn inziens kan een accu al snel uit.

Helemaal als je samen met pv aanschaft want dan is arbeid lager en investering ook ivm gebruik zelfde omvormer en 0% btw. Dan is 4ct per kWh heel goed haalbaar en dus een zeer goede investering mijn inziens 🤔🫣🎯✌️

• ErikVers
Geen Pana vragen?
Dan ga ik maar vakantie houden 🤣🌞

• ValeTino
Ik wil graag beter begrijpen in het belang van een infiltratievoorziening voor de buitenunit van een warmtepomp, en in hoeverre het mogelijk is om zonder zo’n voorziening te werken.

Omdat dit een ingreep is die je in de maar 1 keer goed wilt uitvoeren, wil ik graag vooraf de juiste keuze maken.

De huidige situatie is als volgt: de buitenunit zal geplaatst worden op een bestaande tegelvloer (een oud terras), met daaronder een betonnen ondergrond. Dit leidt tot twee mogelijke opties:
1.] Indien een infiltratievoorziening noodzakelijk is, zal een deel van de tegelvloer en het onderliggende beton moeten worden weggekapt om dit te realiseren.
2.] Indien dit niet strikt vereist is, kan er eventueel gebruik worden gemaakt van een condensafvoer naar de omliggende tuingrond, op circa 1 meter afstand.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:48
ValeTino schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:16:
Ik wil graag beter begrijpen in het belang van een infiltratievoorziening voor de buitenunit van een warmtepomp, en in hoeverre het mogelijk is om zonder zo’n voorziening te werken.

Omdat dit een ingreep is die je in de maar 1 keer goed wilt uitvoeren, wil ik graag vooraf de juiste keuze maken.

De huidige situatie is als volgt: de buitenunit zal geplaatst worden op een bestaande tegelvloer (een oud terras), met daaronder een betonnen ondergrond. Dit leidt tot twee mogelijke opties:
1.] Indien een infiltratievoorziening noodzakelijk is, zal een deel van de tegelvloer en het onderliggende beton moeten worden weggekapt om dit te realiseren.
2.] Indien dit niet strikt vereist is, kan er eventueel gebruik worden gemaakt van een condensafvoer naar de omliggende tuingrond, op circa 1 meter afstand.
er komt veel ontdooiwater van de unit, dus als je niet wil schaatsen....

eventueel een warmtelint in een afvoerpijp naar de tuin? of de wp opschuiven.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ValeTino
BarryH schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:36:
[...]

er komt veel ontdooiwater van de unit, dus als je niet wil schaatsen....

eventueel een warmtelint in een afvoerpijp naar de tuin? of de wp opschuiven.
Op basis van de situatie lijkt een oplossing met een afvoerpijp richting de tuin het meest geschikt. In dat kader ben ik momenteel aan het onderzoeken hoe de afvoerpijp correct kan worden aangesloten op een L-serie unit.

Bij het doornemen van de handleiding van de L-serie (pagina 169, paragraaf 12.2.3.2) begrijp ik dat er gebruikgemaakt dient te worden van een "drain elbow" om de afvoerpijp aan te sluiten. Klopt deze interpretatie?

Daarnaast wordt in de handleiding vermeld dat bij enkele dagen vorst de drain elbow juist niet gebruikt dient te worden. Begrijp ik het goed dat dit dan ondervangen kan worden door het toepassen van een warmtelint zoals door jou gesuggereerd wordt?

[ Voor 7% gewijzigd door ValeTino op 19-04-2026 10:16 ]

• hnq

hnq

ValeTino schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:15:
[...]

Op basis van de situatie lijkt een oplossing met een afvoerpijp richting de tuin het meest geschikt. In dat kader ben ik momenteel aan het onderzoeken hoe de afvoerpijp correct kan worden aangesloten op een L-serie unit.

Bij het doornemen van de handleiding van de L-serie (pagina 169, paragraaf 12.2.3.2) begrijp ik dat er gebruikgemaakt dient te worden van een "drain elbow" om de afvoerpijp aan te sluiten. Klopt deze interpretatie?

Daarnaast wordt in de handleiding vermeld dat bij enkele dagen vorst de drain elbow juist niet gebruikt dient te worden. Begrijp ik het goed dat dit dan ondervangen kan worden door het toepassen van een warmtelint zoals door jou gesuggereerd wordt?
Of je accepteert dat er een ijslaag kan ontstaan. Als het in de winter geen dagelijkse doorgang is, hoeft dat geen probleem te zijn.
Als dat wel een probleem is dan gewoon met de flex een flink stuk tegels/beton weghalen. Dat is makkelijk te doen lijkt me. Of met een dikke steenboor een flink aantal gaten boren. Of eerst tegel(sj weg, boren en grindlaag erop.
Kiss dus😉 en geen gedoe met drain en warmtelint, want dat heb je dan wel nodig.

• ValeTino
hnq schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:37:
[...]

Of je accepteert dat er een ijslaag kan ontstaan. Als het in de winter geen dagelijkse doorgang is, hoeft dat geen probleem te zijn.
Als dat wel een probleem is dan gewoon met de flex een flink stuk tegels/beton weghalen. Dat is makkelijk te doen lijkt me. Of met een dikke steenboor een flink aantal gaten boren. Of eerst tegel(sj weg, boren en grindlaag erop.
Kiss dus😉 en geen gedoe met drain en warmtelint, want dat heb je dan wel nodig.
Is het dan al voldoende om enkel een "gat" (zeg diameter ~40 cm) te maken tussen de big foots in? Zodat de big foots nog kunnen afsteunen op de terrasstegels?

• hnq

hnq

ValeTino schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:44:
[...]

Is het dan al voldoende om enkel een "gat" (zeg diameter ~40 cm) te maken tussen de big foots in? Zodat de big foots nog kunnen afsteunen op de terrasstegels?
Het meeste raak je dan wel kwijt. Deze zouden ook wel van pas komen dan denk ik, maar ik weet niet of die ergens in nederland/duitslnd ofzo te krijgen zijn.

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste