• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:53

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:09:
[...]

En ook de Amber is natuurlijk weer een compleet andere machine dan de J. Stiller maar ook wat andere nadelen die men zelf kan vinden op het specifieke amber topic.

Wat betreft terug naar Panasonic;
Jammer dat er nog geen r290 versie van de J is. Tot die tijd is of lekker de J opmaken of naar de hydro split (L in de meest voorkomende kW range) wat betreft Panasonic. 👍✅

@Niltag kijk ook eens naar een all in one. Als je dan alle appendages meer rekent en je uren tegen huidige installateurs tarief dan is een pana niet echt duurder vaak zelfs goedkoper dan een set met alle onderdelen los. Zie hiervoor mijn all electric warmtepomp vergelijker met onderbouwing in euro’s (onderdelen bruto -10% + arbeid - subsidie) voor een goed vergelijk.
Zo is dan een blackbird p80 zelfs een €700,- (uitgaande van exact zelfde rekenmethodiek) duurder dan een 9L all in one. Tja, dan weet ik het wel 😉
Ik heb ze alle drie prive in gebruik gehad enkele jaren, de H, de J, de Amber en nu een Weheat. Zulke grote verschillen zijn er niet. Ook niet in de prestaties. Deze uitgebreide ervaring heb jij niet met deze machines om een juiste vergelijking te kunnen maken. Een Blackbird is een totaal andere machine specifiek ontworpen voor platte daken. Op een houten dak gaat het al snel fout met de buitenunit van de L serie. De kunststof Bb is veel lichter op 4 schokdempers en toepasbaar met en zonder kleine en grote boilers en binnenkort leverbaar met Weheat Intellicence. De L serie buitenunit is beter geschikt op Big Foots op de begane grond en kent zonder aanpassingen weinig intelligentie.

Panasonic J serie R32 versus Itho Amber R290 Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

Op het gebied van after sales zijn ze zeker niet vergelijkbaar. Itho heeft een landelijk goed functionerende servicedienst. Panasonic en de meeste distributeurs hebben dat niet en is serviceverlening afhankelijk van de installateur / leverancier en vaak een moeizaam traject voor de zelf installerende tweaker.

[ Voor 15% gewijzigd door Carboy54 op 24-03-2026 15:12 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:08
Carboy54 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:43:
[...]
. Deze uitgebreide ervaring heb jij niet met deze machines om een juiste vergelijking te kunnen maken.
Ik heb geen behoefte om hier mijn staat van dienst op het gebied van kennis over de diverse merken warmtepompen te gaan verdedigen.

Wel vind ik het jammer dat je mijn ervaring hier in dit topic ter discussie stelt en twijfels hebt aan het feit of ik een objectieve vergelijking kan maken.

[ Voor 44% gewijzigd door ErikVers op 24-03-2026 16:06 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:52:
[...]

Ik heb geen behoefte om hier mijn staat van dienst op het gebied van kennis over de diverse merken warmtepompen te gaan verdedigen.

Wel vind ik het jammer dat je mijn ervaring hier in dit topic ter discussie stelt en twijfels hebt aan het feit of ik een objectieve vergelijking kan maken.
Een van de tweakers vroeg een betaalbaar alternatief voor de J serie en die heb ik genoemd. Theoretische vergelijkingen op papier maak jij genoeg dat is hier bekend maar praktijk ervaringen kunnen anders uit pakken. Iedereen weet hier zo langzamerhand wel dat Panasonic jouw merk is daar is het hier ook het Panasonic forum voor maar dat wil niets zeggen over jouw praktijk ervaringen met andere merken en wellicht nog belangrijker met de organisaties achter deze merken. Iedere woning is vaak anders net als zijn gebruiker en daar horen vaak specifieke oplossingen bij. Panasonic is een prachtig merk maar er zijn meer fabrikanten die dat evenaren en soms zelfs overtreffen. Heat Geek is overigens geen wondermiddel.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:08
Carboy54 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:39:
[...]

Theoretische vergelijkingen op papier maak jij genoeg dat is hier bekend maar praktijk ervaringen kunnen anders uit pakken.

Heat Geek is overigens geen wondermiddel.
O Heat Geek is ook niks? :-)

Juist daar de plek om heel veel praktijk ervaring op te halen. Van echte data nerds, tot mannen met heel veel praktijk ervaring. Van 1 pitters tot de grotere bedrijven.

Wat betreft “theoretische vergelijkingen op papier”;
Ben er regelmatig voor op pad met o.a. adviezen op locatie maar ook hulp bij storingen of installatie. Van de mede Geek’s zeer veel nuttige praktijk ervaring die mijn “rugzakje” verder vult. Ik sta er altijd met een open blik in en probeer elke dag weer wat te leren.

Wat ik vooral nu weer heb geleerd is dat ik mij toch genoodzaakt voel mijn praktijk ervaring te gaan bewijzen.

[ Voor 130% gewijzigd door ErikVers op 24-03-2026 17:00 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:48:
[...]

O Heat Geek is ook niks? :-)

Juist daar de plek om heel veel praktijk ervaring op te halen. Van echte data nerds, tot mannen met heel veel praktijk ervaring. Van 1 pitters tot de grotere bedrijven.

Wat betreft “theoretische vergelijkingen op papier”;
Ben er dagelijks voor op pad met o.a. adviezen op locatie maar ook hulp bij storingen of installatie. Van de mede Geek’s zeer veel nuttige praktijk ervaring die mijn “rugzakje” verder vult. Ik sta er altijd met een open blik in en probeer elke dag weer wat te leren.

Wat ik vooral nu weer heb geleerd is dat ik mij toch genoodzaakt voel mijn praktijk ervaring te gaan bewijzen.
Kleine nuancering Erik: niks is wat anders dan geen wondermiddel. Die organisatie bestond al veel langer in Engeland en is een van de mogelijkheden om kennis te vergaren in de warmtepompen wereld en dat is hard nodig ook voor veel partijen en als hobby voor een aantal onder ons 😏.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:01
Dylantje2 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:07:
[...]

Wat zijn echte vergelijkbare systemen met de pana? Bheater? plug en play.. ? Ben erg benieuwd of merken al beetje bij de pana in de buurt komen? Zoiets als je koopt een pana 5 kw maar je hebt een 5+ dus 5 wp en 3 kw extra. Andere?
Ben zelf niet van de eenvoudige monoblocs (wij hebben wel BRL100)
maar een kennis/collega die plaatst ze wel veel. Die deed ook veel J series en die vind de Samsung nu helemaal geweldig.
Is ook een echte monobloc met alles erin op R290 en evt ook met BUH erin.
https://www.climamarket.n...sung-ehs-r290-monobloc-50
https://ambrava.be/wp-con...uickGuide_BENL_NL_V10.pdf

Op papier goed, de 5KW is ook echt 5KW bij -10C, geluidsvermogen 55dBA
Volgens hem echt stiller en goed, maar nogmaals ik weet het niet zelf.

Ziet er ook wel sjiek uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dh7TftkGkSzU-YdDCSdfF5LoqjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RiIw0Q15C1yuxbEltC96jdAf.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ok7myTXrZJa2xioOaqZ0uOe19b0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rQHxKCu1P5BKxmPxeYQ7sWdL.webp?f=fotoalbum_large

Een modbus print is beschikbaar en ook een modbus parameter lijst voor tweaking:
https://community.openene...modbus-monitoring/29812/4

[ Voor 58% gewijzigd door Technician- op 24-03-2026 20:32 ]

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste