• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:03
Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:38:
[...]

Ik heb vandaag iets geks in de grafieken, meerdere keren stopt de compressor er mee, terwijl er geen defrost is. Ik heb rond 17:20 een air purge gedaan met alle vloerverwarming en radiatoren open, daarna weer terug naar de basis, met alleen 60m2 vloerverwarming en de badkamer radiator open, zoals de afgelopen twee jaar zo is. Daarna wederom de compressor met een soort aan-uit gedrag. Wat kan dit zijn?

[Afbeelding]
Beetje ruim plaatje zo en ik mis het setpoint water. Maar op het eerste oog denk ik aan overshoot. Je flow staat volgens mij op 10 liter en dat is waarschijnlijk te weinig.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A 4,2 kW

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:36
Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:21:
[...]

Beetje ruim plaatje zo en ik mis het setpoint water. Maar op het eerste oog denk ik aan overshoot. Je flow staat volgens mij op 10 liter en dat is waarschijnlijk te weinig.
Hierbij wat ingezoomde plaatjes. Flow is al twee jaar10 liter, dus er is niks veranderd in de situatie. Wat bedoel je met het missende setpoint water? Ik draai op WAR met externe thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McTtp9Kat4mEi8vL0jdTgfBol4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nFoJv4Pbxjzknt5oM38OLqk9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w449pl2J-o6Sm46_Ul6ceKO2XAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LmpWfHSmHRjFdS4DTcZmEzzc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1DBexkwPeB_xbe07j95QS8Bj0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ygtXqGaOJiUhgtsJFCuanpVM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Catzjes op 22-01-2026 20:32 ]

• Cubico
Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:29:
[...]

Hierbij wat ingezoomde plaatjes. Flow is al twee jaar10 liter, dus er is niks veranderd in de situatie. Wat bedoel je met het missende setpoint water? Ik draai op WAR met externe thermostaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ookal draai je WAR, de pomp heeft altijd een target temp welke komt van je stooklijn. Als dus de buiten temp veranderd zal de target ook veranderen. Ik denk aan overshoot omdat je pompflow wel blijft en dan als de temperatuur water is gezakt hij weer start.

• Catzjes
Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:36:
[...]

Ookal draai je WAR, de pomp heeft altijd een target temp welke komt van je stooklijn. Als dus de buiten temp veranderd zal de target ook veranderen. Ik denk aan overshoot omdat je pompflow wel blijft en dan als de temperatuur water is gezakt hij weer start.
Bedankt voor de uitleg. Kan het kwaad en zo ja, wat kan ik er aan doen om dit te voorkomen? mijn WP is een 7J, alleen verwarming, en is van september 2023. De afgelopen ruim twee jaar had ik elk jaar één tot drie "misfires", de afgelopen maand is het schering en inslag, en vandaag dus voor het eerst zo snel achter elkaar de compressor uit, zie de volgende screenshots. Soms zag ik de "misfire" omdat op de controller er warmtevraag was en dat de water temperatuur lager was dan verwacht, dan zette ik de WP uit en aan en was het opgelost, soms merkte ik de "misfire" achteraf door de grafieken te bekijken en soms werd het langzaam kouder in de woonkamer en begon de vrouw te klagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FggQaLJlfna5VBxaM216yn0ESRM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vxGaSFYNeZJey4CRVEFXdEAl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ea2URD9W-qNTLlPggPOyOKByW1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ksiFRnvawWqSpjR4TtABTUGG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0159Ls_yj_rdj5wRlxn9OFfOhN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B8UQl1fr2mBOyTsKiK9ddJch.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5_44EhXtl7JS0LSGd5p9M-uDSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5kr1WsKP34mN8PEjDImT7lkF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n574GSBkF0MrZro01m4GG_GQ6nc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZIC3E3fz0gbMdGhZNGYo9hA7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8w1DPM41K4FPboyvZcJq31-CH3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ro2vVXvd9MW3gHs4dmzg24XD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XeckC9T1ZTuqLF4VitSFwghqp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kW8788iVdTUGmErnjtAuMF3u.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqhbJnq2mLh1OnqQKjSMh8uUUqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mcZpaeBcEs7ObdA2omYZTAPX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOOYTZd55vmZoFHw31zuSyoLX9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QIjMfs3ijGajHtCHIJml3sG3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Catzjes op 22-01-2026 21:06 ]

• Cubico
Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:58:
[...]

Bedankt voor de uitleg. Kan het kwaad en zo ja, wat kan ik er aan doen om dit te voorkomen? mijn WP is een 7J, alleen verwarming, en is van september 2023. De afgelopen ruim twee jaar had ik elk jaar één tot drie "misfires", de afgelopen maand is het schering en inslag, en vandaag dus voor het eerst zo snel achter elkaar de compressor uit, zie de volgende screenshots. Soms zag ik de "misfire" omdat op de controller er warmtevraag was en dat de water temperatuur lager was dan verwacht, dan zette ik de WP uit en aan en is het opgelost, soms merkte ik de "misfire" achteraf door de grafieken te bekijken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ook een 7J en officieel moet hij een flow van 20 liter. Wil je dit om een of andere reden niet, dan kun je de start temperen door Quiet mode gebruiken bv een keer proberen op QM 2 ofzo. Zet de target temperatuur in je grafieken en je kunt zien of het overshoot is.

• Catzjes
Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:11:
[...]

Ik heb ook een 7J en officieel moet hij een flow van 20 liter. Wil je dit om een of andere reden niet, dan kun je de start temperen door Quiet mode gebruiken bv een keer proberen op QM 2 ofzo. Zet de target temperatuur in je grafieken en je kunt zien of het overshoot is.
Wederom bedankt voor de uitleg. Ik heb in de onderstaande twee grafieken de target water temperatuur aangezet, ik kan hier zelf geen conclusie uit trekken. Wat betreft de flow, zoals eerder aangegeven, die is al jaren 10 liter. Ik heb nu alleen 's nachts QM1, ik zal daar eens mee gaan "spelen".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7ah2DvKw8MJO0lltaMt-jzE1Es=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qehfn5vcsXtZf0avadRX2So4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpLyz3bs7XCewqvXeV-nyN2HYJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FlAEeVakuNRXtypFzVZnBNLt.png?f=fotoalbum_large

• Catzjes
Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:11:
[...]

Owww ik denk dat ik nu snap wat je bedoelt met overshoot, de watertemperatuur komt boven de target en dan gaat de compressor uit. Waarom toert de compressor dan niet alleen een beetje af, zijn dat de beroemde "Panasonic-kabouters" met onvoorspelbaar gedrag?

• Cubico
Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:21:
[...]

Wederom bedankt voor de uitleg. Ik heb in de onderstaande twee grafieken de target water temperatuur aangezet, ik kan hier zelf geen conclusie uit trekken. Wat betreft de flow, zoals eerder aangegeven, die is al jaren 10 liter. Ik heb nu alleen 's nachts QM1, ik zal daar eens mee gaan "spelen".

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als water temp 2 graden boven target en x tijd blijft, dan stopt hij totdat de retour 4 graden onder het moment van uitgaan is. Daarna start hij weer. Let wel dat de grafiek af en toe iets mist door dat hij niet life is.

• Catzjes
Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:30:
[...]

Als water temp 2 graden boven target en x tijd blijft, dan stopt hij totdat de retour 4 graden onder het moment van uitgaan is. Daarna start hij weer. Let wel dat de grafiek af en toe iets mist door dat hij niet life is.
Doel je op deze twee waardes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gPrAxiK724inN2OhB0ysou7Nfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2VG29QGe3qNKCQq9DP7jLEup.png?f=fotoalbum_large

Kan ik deze waardes dan een beetje aanpassen om het te voorkomen of veroorzaak ik dan weer andere "problemen"?

• Cubico
Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:30:
[...]

Owww ik denk dat ik nu snap wat je bedoelt met overshoot, de watertemperatuur komt boven de target en dan gaat de compressor uit. Waarom toert de compressor dan niet alleen een beetje af, zijn dat de beroemde "Panasonic-kabouters" met onvoorspelbaar gedrag?
De compressor doet precies wat hij moet doen, maar het onvoorspelbare is de mens die hem beteugeld op 10 liter, dan heeft hij geen andere keuze. Ik zelf hen hem op 15 liter staan en dat gaat prima, zogezegd de settings van een 5J :)

• Cubico
Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:36:
[...]

Doel je op deze twee waardes?

[Afbeelding]

Kan ik deze waardes dan een beetje aanpassen om het te voorkomen of veroorzaak ik dan weer andere "problemen"?
Deze waardes zijn voor je backup heater

• Catzjes
Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:36:
[...]

De compressor doet precies wat hij moet doen, maar het onvoorspelbare is de mens die hem beteugeld op 10 liter, dan heeft hij geen andere keuze. Ik zelf hen hem op 15 liter staan en dat gaat prima, zogezegd de settings van een 5J :)
Dan ga ik na de winter de flow verhogen. Ik moet dan een paar IMI Eclipse dynamische kranen gaan vervangen, want een aantal radiatoren staan nu vaak dicht omdat bij defrosts veel teveel herrie te horen is. Ik heb vorig jaar al bij twee radiatoren de IMI kranen vervangen door Oventrop AQ(H), die zijn heel veel stiller.

• Catzjes
Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:38:
[...]

Deze waardes zijn voor je backup heater
Dat realiseerde ik me ook net |:(

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:03
Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:30:
[...]

Omdat hij:panasonic ervanuit dat je eerste minuten wel de max kw van je warmtepomp kwijt kan en zoals eerder genoemd lukt dat enkel met flow*deltaT5=kW. Ga jij flow meer dan halveren via installateurs instellingen (weet niet of dat zo is?) dan kan hij zijn vermogen niet kwijt. Dus vandaar mijn vraag. Welke flow heb je ingesteld bij max pump speed? De zou 20l/min moeten zijn. Iets lager kan ook wel maar onder 18zou ik niet doen ivm niet kwijt kunnen van vermogen.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers
Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:36:
[...]

Precies, dat! 👍

Iets lager (vuistregel 3x je max kW) instellen kan nog wel, maar meer dan 3L/min op het totaal zou ik niet knijpen want dan had je beter een kleinere wp kunnen kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 22-01-2026 22:20 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Catzjes
ErikVers schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:16:
[...]

Omdat hij:panasonic ervanuit dat je eerste minuten wel de max kw van je warmtepomp kwijt kan en zoals eerder genoemd lukt dat enkel met flow*deltaT5=kW. Ga jij flow meer dan halveren via installateurs instellingen (weet niet of dat zo is?) dan kan hij zijn vermogen niet kwijt. Dus vandaar mijn vraag. Welke flow heb je ingesteld bij max pump speed? De zou 20l/min moeten zijn. Iets lager kan ook wel maar onder 18zou ik niet doen ivm niet kwijt kunnen van vermogen.
Als alle radiatoren open staan dan is de flow 15-16 liter, maar al circa twee jaar lang staat meestal alleen 60m2 vloerverwarming en de badkamer radiator open, dan is de flow 10 liter, en bij defrosts 12 liter. Ik probeer te begrijpen waarom er nu ineens problemen ontstaan, terwijl er niks aan mijn situatie is veranderd.

@Cubico en @ErikVers Super-bedankt voor al jullie kennis/adviezen en het geduld met mij ;)

• Cubico
Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:42:
[...]

Als alle radiatoren open staan dan is de flow 15-16 liter, maar al circa twee jaar lang staat meestal alleen 60m2 vloerverwarming en de badkamer radiator open, dan is de flow 10 liter, en bij defrosts 12 liter. Ik probeer te begrijpen waarom er nu ineens problemen ontstaan, terwijl er niks aan mijn situatie is veranderd.

@Cubico en @ErikVers Super-bedankt voor al jullie kennis/adviezen en het geduld met mij ;)
Misschien gebeurt het nu omdat het buiten kouder is en dan de compressor met een hogere freq start.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
ErikVers schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:19:
[...]

Precies, dat! 👍

Iets lager (vuistregel 3x je max kW) instellen kan nog wel, maar meer dan 3L/min op het totaal zou ik niet knijpen want dan had je beter een kleinere wp kunnen kopen.
Met wat leuke huisvlijt kan je de max toelaatbare flow wel dynamisch aanpassen (je hebt een hobby of niet). Ik zet, middels HeishaMon rules de max toelaatbare pompwaarde op basis van de buitentemperatuur, dus net als de stooklijn. Maar tijdens een Defrost trekt die zich daar niets van aan dus dat moet je sowieso "managen".

[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 22-01-2026 23:14 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:42:
[...]

Dan ga ik na de winter de flow verhogen. Ik moet dan een paar IMI Eclipse dynamische kranen gaan vervangen, want een aantal radiatoren staan nu vaak dicht omdat bij defrosts veel teveel herrie te horen is. Ik heb vorig jaar al bij twee radiatoren de IMI kranen vervangen door Oventrop AQ(H), die zijn heel veel stiller.
Het blijkt toch wel elke x weer dat het optimaliseren van je afgiftesysteem voor CV verwarming toch wel heel anders is dan 't optimaliseren voor WP verwarming. Zeker als je bij een Panasonic ook rekening moet houden met max pompsnelheid tijdens defrost.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• ErikVers
Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:42:
[...]

Graag gedaan en het kan zijn dat je eerder net boven de ondergrens zat en nu en net onder

dit kan net iets ander weer zijn of iets meer weerstand in je systeem welf ter enzovoort. Als de grenslijn dun is zijn het de details die het verschil maken.

• ErikVers
blb4 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:09:
[...]

Met wat leuke huisvlijt kan je de max toelaatbare flow wel dynamisch aanpassen (je hebt een hobby of niet). Ik zet, middels HeishaMon rules de max toelaatbare pompwaarde op basis van de buitentemperatuur, dus net als de stooklijn. Maar tijdens een Defrost trekt die zich daar niets van aan dus dat moet je sowieso "managen".
Klopt

privé heb ik een vrijwel vlakke stooklijn waarbij ik enkel incidenteel speel met de flow om het gewenste af te geven vermogen aan te passen. Niet gebruikelijk wel leuk als Tweakers.

Een gebruiker krijgt van mij gewoon een goede stooklijn plus thermostaat.

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste