Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.
Hierbij wat ingezoomde plaatjes. Flow is al twee jaar10 liter, dus er is niks veranderd in de situatie. Wat bedoel je met het missende setpoint water? Ik draai op WAR met externe thermostaat.Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:21:
[...]
Beetje ruim plaatje zo en ik mis het setpoint water. Maar op het eerste oog denk ik aan overshoot. Je flow staat volgens mij op 10 liter en dat is waarschijnlijk te weinig.
/f/image/nFoJv4Pbxjzknt5oM38OLqk9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LmpWfHSmHRjFdS4DTcZmEzzc.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Catzjes op 22-01-2026 20:32 ]
Ookal draai je WAR, de pomp heeft altijd een target temp welke komt van je stooklijn. Als dus de buiten temp veranderd zal de target ook veranderen. Ik denk aan overshoot omdat je pompflow wel blijft en dan als de temperatuur water is gezakt hij weer start.Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:29:
[...]
Hierbij wat ingezoomde plaatjes. Flow is al twee jaar10 liter, dus er is niks veranderd in de situatie. Wat bedoel je met het missende setpoint water? Ik draai op WAR met externe thermostaat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.
Bedankt voor de uitleg. Kan het kwaad en zo ja, wat kan ik er aan doen om dit te voorkomen? mijn WP is een 7J, alleen verwarming, en is van september 2023. De afgelopen ruim twee jaar had ik elk jaar één tot drie "misfires", de afgelopen maand is het schering en inslag, en vandaag dus voor het eerst zo snel achter elkaar de compressor uit, zie de volgende screenshots. Soms zag ik de "misfire" omdat op de controller er warmtevraag was en dat de water temperatuur lager was dan verwacht, dan zette ik de WP uit en aan en was het opgelost, soms merkte ik de "misfire" achteraf door de grafieken te bekijken en soms werd het langzaam kouder in de woonkamer en begon de vrouw te klagen.Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:36:
[...]
Ookal draai je WAR, de pomp heeft altijd een target temp welke komt van je stooklijn. Als dus de buiten temp veranderd zal de target ook veranderen. Ik denk aan overshoot omdat je pompflow wel blijft en dan als de temperatuur water is gezakt hij weer start.
/f/image/vxGaSFYNeZJey4CRVEFXdEAl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ksiFRnvawWqSpjR4TtABTUGG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/B8UQl1fr2mBOyTsKiK9ddJch.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5kr1WsKP34mN8PEjDImT7lkF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZIC3E3fz0gbMdGhZNGYo9hA7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ro2vVXvd9MW3gHs4dmzg24XD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kW8788iVdTUGmErnjtAuMF3u.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mcZpaeBcEs7ObdA2omYZTAPX.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Catzjes op 22-01-2026 21:06 ]
Ik heb ook een 7J en officieel moet hij een flow van 20 liter. Wil je dit om een of andere reden niet, dan kun je de start temperen door Quiet mode gebruiken bv een keer proberen op QM 2 ofzo. Zet de target temperatuur in je grafieken en je kunt zien of het overshoot is.Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:58:
[...]
Bedankt voor de uitleg. Kan het kwaad en zo ja, wat kan ik er aan doen om dit te voorkomen? mijn WP is een 7J, alleen verwarming, en is van september 2023. De afgelopen ruim twee jaar had ik elk jaar één tot drie "misfires", de afgelopen maand is het schering en inslag, en vandaag dus voor het eerst zo snel achter elkaar de compressor uit, zie de volgende screenshots. Soms zag ik de "misfire" omdat op de controller er warmtevraag was en dat de water temperatuur lager was dan verwacht, dan zette ik de WP uit en aan en is het opgelost, soms merkte ik de "misfire" achteraf door de grafieken te bekijken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wederom bedankt voor de uitleg. Ik heb in de onderstaande twee grafieken de target water temperatuur aangezet, ik kan hier zelf geen conclusie uit trekken. Wat betreft de flow, zoals eerder aangegeven, die is al jaren 10 liter. Ik heb nu alleen 's nachts QM1, ik zal daar eens mee gaan "spelen".Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:11:
[...]
Ik heb ook een 7J en officieel moet hij een flow van 20 liter. Wil je dit om een of andere reden niet, dan kun je de start temperen door Quiet mode gebruiken bv een keer proberen op QM 2 ofzo. Zet de target temperatuur in je grafieken en je kunt zien of het overshoot is.
/f/image/qehfn5vcsXtZf0avadRX2So4.png?f=fotoalbum_large)
Owww ik denk dat ik nu snap wat je bedoelt met overshoot, de watertemperatuur komt boven de target en dan gaat de compressor uit. Waarom toert de compressor dan niet alleen een beetje af, zijn dat de beroemde "Panasonic-kabouters" met onvoorspelbaar gedrag?Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:11:
[...]
Ik heb ook een 7J en officieel moet hij een flow van 20 liter. Wil je dit om een of andere reden niet, dan kun je de start temperen door Quiet mode gebruiken bv een keer proberen op QM 2 ofzo. Zet de target temperatuur in je grafieken en je kunt zien of het overshoot is.
Als water temp 2 graden boven target en x tijd blijft, dan stopt hij totdat de retour 4 graden onder het moment van uitgaan is. Daarna start hij weer. Let wel dat de grafiek af en toe iets mist door dat hij niet life is.Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:21:
[...]
Wederom bedankt voor de uitleg. Ik heb in de onderstaande twee grafieken de target water temperatuur aangezet, ik kan hier zelf geen conclusie uit trekken. Wat betreft de flow, zoals eerder aangegeven, die is al jaren 10 liter. Ik heb nu alleen 's nachts QM1, ik zal daar eens mee gaan "spelen".
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Doel je op deze twee waardes?Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:30:
[...]
Als water temp 2 graden boven target en x tijd blijft, dan stopt hij totdat de retour 4 graden onder het moment van uitgaan is. Daarna start hij weer. Let wel dat de grafiek af en toe iets mist door dat hij niet life is.
/f/image/2VG29QGe3qNKCQq9DP7jLEup.png?f=fotoalbum_large)
Kan ik deze waardes dan een beetje aanpassen om het te voorkomen of veroorzaak ik dan weer andere "problemen"?
De compressor doet precies wat hij moet doen, maar het onvoorspelbare is de mens die hem beteugeld op 10 liter, dan heeft hij geen andere keuze. Ik zelf hen hem op 15 liter staan en dat gaat prima, zogezegd de settings van een 5JCatzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:30:
[...]
Owww ik denk dat ik nu snap wat je bedoelt met overshoot, de watertemperatuur komt boven de target en dan gaat de compressor uit. Waarom toert de compressor dan niet alleen een beetje af, zijn dat de beroemde "Panasonic-kabouters" met onvoorspelbaar gedrag?
Deze waardes zijn voor je backup heaterCatzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:36:
[...]
Doel je op deze twee waardes?
[Afbeelding]
Kan ik deze waardes dan een beetje aanpassen om het te voorkomen of veroorzaak ik dan weer andere "problemen"?
Dan ga ik na de winter de flow verhogen. Ik moet dan een paar IMI Eclipse dynamische kranen gaan vervangen, want een aantal radiatoren staan nu vaak dicht omdat bij defrosts veel teveel herrie te horen is. Ik heb vorig jaar al bij twee radiatoren de IMI kranen vervangen door Oventrop AQ(H), die zijn heel veel stiller.Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:36:
[...]
De compressor doet precies wat hij moet doen, maar het onvoorspelbare is de mens die hem beteugeld op 10 liter, dan heeft hij geen andere keuze. Ik zelf hen hem op 15 liter staan en dat gaat prima, zogezegd de settings van een 5J
Omdat hij:panasonic ervanuit dat je eerste minuten wel de max kw van je warmtepomp kwijt kan en zoals eerder genoemd lukt dat enkel met flow*deltaT5=kW. Ga jij flow meer dan halveren via installateurs instellingen (weet niet of dat zo is?) dan kan hij zijn vermogen niet kwijt. Dus vandaar mijn vraag. Welke flow heb je ingesteld bij max pump speed? De zou 20l/min moeten zijn. Iets lager kan ook wel maar onder 18zou ik niet doen ivm niet kwijt kunnen van vermogen.Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:30:
[...]
Owww ik denk dat ik nu snap wat je bedoelt met overshoot, de watertemperatuur komt boven de target en dan gaat de compressor uit. Waarom toert de compressor dan niet alleen een beetje af, zijn dat de beroemde "Panasonic-kabouters" met onvoorspelbaar gedrag?
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Precies, dat! 👍Cubico schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:36:
[...]
De compressor doet precies wat hij moet doen, maar het onvoorspelbare is de mens die hem beteugeld op 10 liter, dan heeft hij geen andere keuze. Ik zelf hen hem op 15 liter staan en dat gaat prima, zogezegd de settings van een 5J
Iets lager (vuistregel 3x je max kW) instellen kan nog wel, maar meer dan 3L/min op het totaal zou ik niet knijpen want dan had je beter een kleinere wp kunnen kopen.
[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 22-01-2026 22:20 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Als alle radiatoren open staan dan is de flow 15-16 liter, maar al circa twee jaar lang staat meestal alleen 60m2 vloerverwarming en de badkamer radiator open, dan is de flow 10 liter, en bij defrosts 12 liter. Ik probeer te begrijpen waarom er nu ineens problemen ontstaan, terwijl er niks aan mijn situatie is veranderd.ErikVers schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:16:
[...]
Omdat hij:panasonic ervanuit dat je eerste minuten wel de max kw van je warmtepomp kwijt kan en zoals eerder genoemd lukt dat enkel met flow*deltaT5=kW. Ga jij flow meer dan halveren via installateurs instellingen (weet niet of dat zo is?) dan kan hij zijn vermogen niet kwijt. Dus vandaar mijn vraag. Welke flow heb je ingesteld bij max pump speed? De zou 20l/min moeten zijn. Iets lager kan ook wel maar onder 18zou ik niet doen ivm niet kwijt kunnen van vermogen.
@Cubico en @ErikVers Super-bedankt voor al jullie kennis/adviezen en het geduld met mij
Misschien gebeurt het nu omdat het buiten kouder is en dan de compressor met een hogere freq start.Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:42:
[...]
Als alle radiatoren open staan dan is de flow 15-16 liter, maar al circa twee jaar lang staat meestal alleen 60m2 vloerverwarming en de badkamer radiator open, dan is de flow 10 liter, en bij defrosts 12 liter. Ik probeer te begrijpen waarom er nu ineens problemen ontstaan, terwijl er niks aan mijn situatie is veranderd.
@Cubico en @ErikVers Super-bedankt voor al jullie kennis/adviezen en het geduld met mij
Met wat leuke huisvlijt kan je de max toelaatbare flow wel dynamisch aanpassen (je hebt een hobby of niet). Ik zet, middels HeishaMon rules de max toelaatbare pompwaarde op basis van de buitentemperatuur, dus net als de stooklijn. Maar tijdens een Defrost trekt die zich daar niets van aan dus dat moet je sowieso "managen".ErikVers schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:19:
[...]
Precies, dat! 👍
Iets lager (vuistregel 3x je max kW) instellen kan nog wel, maar meer dan 3L/min op het totaal zou ik niet knijpen want dan had je beter een kleinere wp kunnen kopen.
[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 22-01-2026 23:14 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Het blijkt toch wel elke x weer dat het optimaliseren van je afgiftesysteem voor CV verwarming toch wel heel anders is dan 't optimaliseren voor WP verwarming. Zeker als je bij een Panasonic ook rekening moet houden met max pompsnelheid tijdens defrost.Catzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:42:
[...]
Dan ga ik na de winter de flow verhogen. Ik moet dan een paar IMI Eclipse dynamische kranen gaan vervangen, want een aantal radiatoren staan nu vaak dicht omdat bij defrosts veel teveel herrie te horen is. Ik heb vorig jaar al bij twee radiatoren de IMI kranen vervangen door Oventrop AQ(H), die zijn heel veel stiller.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Graag gedaan en het kan zijn dat je eerder net boven de ondergrens zat en nu en net onderCatzjes schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:42:
[...]
Als alle radiatoren open staan dan is de flow 15-16 liter, maar al circa twee jaar lang staat meestal alleen 60m2 vloerverwarming en de badkamer radiator open, dan is de flow 10 liter, en bij defrosts 12 liter. Ik probeer te begrijpen waarom er nu ineens problemen ontstaan, terwijl er niks aan mijn situatie is veranderd.
dit kan net iets ander weer zijn of iets meer weerstand in je systeem welf ter enzovoort. Als de grenslijn dun is zijn het de details die het verschil maken.
Kloptblb4 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:09:
[...]
Met wat leuke huisvlijt kan je de max toelaatbare flow wel dynamisch aanpassen (je hebt een hobby of niet). Ik zet, middels HeishaMon rules de max toelaatbare pompwaarde op basis van de buitentemperatuur, dus net als de stooklijn. Maar tijdens een Defrost trekt die zich daar niets van aan dus dat moet je sowieso "managen".
privé heb ik een vrijwel vlakke stooklijn waarbij ik enkel incidenteel speel met de flow om het gewenste af te geven vermogen aan te passen. Niet gebruikelijk wel leuk als Tweakers.
Een gebruiker krijgt van mij gewoon een goede stooklijn plus thermostaat.
Vind deze niet.
Wordt niet alleen de max van de waterpomp in hex ingesteld? De hex waarde is gewoon een andere representatie van een getal tussen 0 en 255 (0x00..0xff). Een beetje als tussen de 0 en 100%, maar dan met 255 stapjes. Er zijn online genoeg tabelletjes die aangeven welke hex waarde bij welk getal hoort.Eriktheuns schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:54:
Waar kan ik de juiste en verklarende uitleg vinden van alle hex instellingen.
Vind deze niet.
Maar de hex waarde is niet zo interessant, het belangrijkste is de flow die bij een bepaalde waarde bij de betreffende installatie gehaald wordt.
Maar blijkbaar groot geheim of wordt niet vrijgegeven.
Dat klinkt erg mysterieus. Kun je hier meer over uitleggen? Over welk type gaat het, waar kun je het instellen, en heb je een link naar de service manual waar er iets over genoemd wordt?Eriktheuns schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:30:
Nee er zit veel dieper in de hex waarden hier kun je zelfs bepalen of het buffervat leidend is of neutraal.bv hex 0x10 .En er zijn er nog maar heb ze nog niet allemaal.
Maar blijkbaar groot geheim of wordt niet vrijgegeven.
Als je onderstaande invult bij ChatGPT krijg je een prima uitleg met voorbeelden. (Ik heb het eerst even voor je getest.)Eriktheuns schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:54:
Waar kan ik de juiste en verklarende uitleg vinden van alle hex instellingen.
Vind deze niet.
Uitleg hex waarde
Het is niet iets van Panasonic zelf het is een getalnotatie systeem.
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 30-01-2026 07:29 ]
Via de Aquarea Service Cloud merk ik op dat het pomp debiet steeds circa 22-23 l/min is , ongeacht of er vraag is naar warmte of niet. Het probleem is dat ingebouwde circulatie pomp ( Wilo Yono Pico ) relatief veel lawaai maakt. Ik hoor 's nachts dikwijls een zoomend geluid ( terwijl er weinig of geen warmte aanvraag is ).
Ik heb de Panasonic binnenunit nu even open gedaan en ik heb gemerkt dat Wilo circulatie pomp op de maximale verschildruk constant stond ( volledig naar rechts gedraaid ). Ik heb de de knop een beetje terug gedraaid en het debiet is nu verlaagd naar circa 16-17l/m . Het zoomend geluid lijkt nu ook verdwenen.
Mijn vraag: Ik begrijp dat de Panasonic unit normaal het water debiet moet kunnen sturen op een variabele manier ? In de settings heb ik al gezien dat er een optie "Debiet Pomp" ΔT is met een bijhorende hexadecimale waarde ( 0x75 ). Ik heb dit al aangepast naar 0x65 en 0x55 , maar dit maakt geen verschil en het pomp debiet lijkt altijd contant op 16-17l ( tot gisteren 22-23l/ ).
Moet ik die regelaar op de Wilo circulatiepomp nu naar links draaien zodat diie op "verschildruk variabel" komt te staan ? Wat zou de reden zijn dat het pomp debiet steeds constant blijft ?
[ Voor 11% gewijzigd door Pinker009 op 06-02-2026 11:04 ]
Hey dat is een vreemde situatie.Pinker009 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:02:
Ik heb een nieuwe woning waar ik ook een nieuwe Panasonic WP ( Mono Bloc - WH-WDG07LE5 ) heb voor circa 120m2 vloerverwarming.
Via de Aquarea Service Cloud merk ik op dat het pomp debiet steeds circa 22-23 l/min is , ongeacht of er vraag is naar warmte of niet. Het probleem is dat ingebouwde circulatie pomp ( Wilo Yono Pico ) relatief veel lawaai maakt. Ik hoor 's nachts dikwijls een zoomend geluid ( terwijl er weinig of geen warmte aanvraag is ).
Ik heb de Panasonic binnenunit nu even open gedaan en ik heb gemerkt dat Wilo circulatie pomp op de maximale verschildruk constant stond ( volledig naar rechts gedraaid ). Ik heb de de knop een beetje terug gedraaid en het debiet is nu verlaagd naar circa 16-17l/m . Het zoomend geluid lijkt nu ook verdwenen.
Mijn vraag: Ik begrijp dat de Panasonic unit normaal het water debiet moet kunnen sturen op een variabele manier ? In de settings heb ik al gezien dat er een optie "Debiet Pomp" ΔT is met een bijhorende hexadecimale waarde ( 0x75 ). Ik heb dit al aangepast naar 0x65 en 0x55 , maar dit maakt geen verschil en het pomp debiet lijkt altijd contant op 16-17l ( tot gisteren 22-23l/ ).
Moet ik die regelaar op de Wilo circulatiepomp nu naar links draaien zodat diie op "verschildruk variabel" komt te staan ? Wat zou de reden zijn dat het pomp debiet steeds constant blijft ?
[Afbeelding]
-Weet je zeker dat de pomp origineel is of heeft er eerst een andere bewoner deze warmtepomp laten monteren? De pomp en kabel ernaartoe lijken mij niet origineel.
-Tijdens defrosts ook geen verschil in l/min?
-Zitten er nu twee circulatie pompen in of enkel die op afbeelding?
het gaat wel degelijk om een nieuwbouw met een nieuwe warmtepomp waar ik nu 6 maanden woon.ErikVers schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:00:
[...]
Hey dat is een vreemde situatie.
-Weet je zeker dat de pomp origineel is of heeft er eerst een andere bewoner deze warmtepomp laten monteren? De pomp en kabel ernaartoe lijken mij niet origineel.
-Tijdens defrosts ook geen verschil in l/min?
-Zitten er nu twee circulatie pompen in of enkel die op afbeelding?
Ik herinner mij wel dat de installateur een jaar geleden problemen gehad heeft met de warmtepomp op een dag dat het gevroren had en de electriciteit de dag voorzien was uitgezet door 1 van de werkmannen.
Ik heb hier verder geen gegevens over ontvangen ,maar ze hebben dit "opgelost" toen zonder meer details te geven.
Het debiet wijzigt echter wel bij een "defrost" naar circa 29-30l/m nu ( tot de manuele aanpassing op de pomp was dat 35 l/m. Bij het opwarmen van de tank zie ik het debiet dalen naar 12 l / m.
Bij gewoon water circuleren ( verwarmen of niet ) altijd constant 16 l / m
De pomp gaat ook aan/uit afhankelijk van de binnentemperatuur en de gevraagde temperatuur op de thermostaat.
Er zit nog een ander type pomp ook in , maar daar kon ik niks op regelen en heb ik geen aandacht aan gegeven.
Welke pomp zou dit wel moeten zijn ?
[ Voor 11% gewijzigd door Pinker009 op 06-02-2026 12:19 ]
Oké als je verhaal dus goed begrijp heb jij een L-serie warmtepomp met 2 cv pompen in de binnen unit?Pinker009 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:13:
[...]
het gaat wel degelijk om een nieuwbouw met een nieuwe warmtepomp waar ik nu 6 maanden woon.
Ik herinner mij wel dat de installateur een jaar geleden problemen gehad heeft met de warmtepomp op een dag dat het gevroren had en de electriciteit de dag voorzien was uitgezet door 1 van de werkmannen.
Ik heb hier verder geen gegevens over ontvangen ,maar ze hebben dit "opgelost" toen zonder meer details te geven.
Het debiet wijzigt echter wel bij een "defrost" naar circa 29-30l/m nu ( tot de manuele aanpassing op de pomp was dat 35 l/m. Bij het opwarmen van de tank zie ik het debiet dalen naar 12 l / m.
Bij gewoon water circuleren ( verwarmen of niet ) altijd constant 16 l / m
De pomp gaat ook aan/uit afhankelijk van de binnentemperatuur en de gevraagde temperatuur op de thermostaat.
Er zit nog een ander type pomp ook in , maar daar kon ik niks op regelen en heb ik geen aandacht aan gegeven.
Welke pomp zou dit wel moeten zijn ?
Origineel met 1 zone systeem heb je enkel een zwarte cv pomp, deze regelt alles via de print-instellingen van panasonic. De pomp die je deelde is voor mij vreemd in dit type binnenunit
Een dual zone heb ik nog nooit gemonteerd, dus wellicht dat daardoor deze pomp erin zit maar mijn gevoel zegt dat niet origineel is. Kun je eens foto van wat meer afstand van binnen deel delen en van bovenzijde waar de aansluiting waterzijdig zitten?
/f/image/UWLG0KrZA6QF0LZzSlqvjolQ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door ErikVers op 06-02-2026 12:29 ]
Er zijn inderdaad 2 zones voorzien.ErikVers schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:25:
[...]
Oké als je verhaal dus goed begrijp heb jij een L-serie warmtepomp met 2 cv pompen in de binnen unit?
Origineel met 1 zone systeem heb je enkel een zwarte cv pomp, deze regelt alles via de print-instellingen van panasonic. De pomp die je deelde is voor mij vreemd in dit type binnenunit
Een dual zone heb ik nog nooit gemonteerd, dus wellicht dat daardoor deze pomp erin zit maar mijn gevoel zegt dat niet origineel is. Kun je eens foto van wat meer afstand van binnen deel delen en van bovenzijde waar de aansluiting waterzijdig zitten?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zone 1 is voor een aantal ventilo's op de slaapkamers en de zolder.
Zone 2 is voor de vloerverwarming.
Mogelijks is er een 2de niet standaard Wilo pomp geïnstalleerd geweest voor de vloerverwarming ( Zone 2 ) waar het debiet manueel te regelen is op de pomp zelf ?
In de Aquarea Service cloud merk ik op dat de Pompsnelheid steeds 0 r/min en het Waterdebiet 16 L/min constant is wanneer de vloerverwarming actief is. ( Zone 2 )
Nu met enkel en alleen Zone 1 actief ( Ventilo's ) zie ik
Waterdebiet 9.43 L/min
Pompsnelheid 2000 r/min
Slaan die debiet settings in de thermostaat dan mogelijks enkel en alleen voor de pomp op zone 1 ?
Ik probeer nog een foto te maken vandaag.
Ok interessant maar dan weet je ook waar debiet vandaan komt zonder aansturing 1e pomp 👍Pinker009 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:02:
[...]
Er zijn inderdaad 2 zones voorzien.
Zone 1 is voor een aantal ventilo's op de slaapkamers en de zolder.
Zone 2 is voor de vloerverwarming.
Mogelijks is er een 2de niet standaard Wilo pomp geïnstalleerd geweest voor de vloerverwarming ( Zone 2 ) waar het debiet manueel te regelen is op de pomp zelf ?
In de Aquarea Service cloud merk ik op dat de Pompsnelheid steeds 0 r/min en het Waterdebiet 16 L/min constant is wanneer de vloerverwarming actief is. ( Zone 2 )
Nu met enkel en alleen Zone 1 actief ( Ventilo's ) zie ik
Waterdebiet 9.43 L/min
Pompsnelheid 2000 r/min
Slaan die debiet settings in de thermostaat dan mogelijks enkel en alleen voor de pomp op zone 1 ?
Ik probeer nog een foto te maken vandaag.
Je vraag beantwoord denk ik?
Foto niet meer nodig, je hebt twee pompen waarbij je foto van tweede cv pomp deelde. De eerste (zwarte) is enkel door pana in te stellen.
Nb Meestal plaatst men dan een buffer maar dit kan ook een mooie en efficiënte oplossing zijn.
Wel is dan even opletten hoe je alles aanstuurt, hebben ze twee controllers opgehangen of externe thermostaat/thermostaten.
[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 06-02-2026 13:40 ]
ok bedankt om mee te willen denken. Ik heb mijn vraag inderdaad zelf beantwoord denk ikErikVers schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:35:
[...]
Ok interessant maar dan weet je ook waar debiet vandaan komt zonder aansturing 1e pomp 👍
Foto niet meer nodig, je hebt twee pompen waarbij je foto van tweede cv pomp deelde. De eerste (zwarte) is enkel door pana in te stellen.
Nb Meestal plaatst men dan een buffer maar dit kan ook een mooie en efficiënte oplossing zijn.
Wel is dan even opletten hoe je alles aanstuurt, hebben ze twee controllers opgehangen of externe thermostaat/thermostaten.
Ik ben eigenlijk totaal niet thuis in deze materie , maar ik ben nieuwsgierig in het hoe en waarom.
De ventilo's op zone 1 worden gestuurd door een externe thermostaat op elke ventilo apart. Zone 2 wordt gestuurd door Panasonic thermostaat in de woonkamer.
Nogmaals dank !
[ Voor 38% gewijzigd door Pinker009 op 06-02-2026 16:07 ]
Dat lijkt op een simple-2-zone-setup, maar dan zonder de mengklep.ErikVers schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:35:
[...]
Ok interessant maar dan weet je ook waar debiet vandaan komt zonder aansturing 1e pomp 👍
@Pinker009 Met deze opstelling komt de instelling van de Wilo wel precies. Als deze te hard staat (meer debiet dan de WP waterpomp) zuigt de pomp koud water uit de retour door de ventilos/coilfan. Daarmee doen die niets meer en moet je Ta veel hoger dan nodig. Een terugslagklep in de de ventilo aanvoer lost de omgekeerde ciculatie op.
Grappig ik denk net andersom; door hogere debiet op de 2e pomp zorg je ervoor dat al het water uit buitenunit wordt benut; dit zorgt voor geen vermenging van ta en tr vanuit buitenunit.Thorsd schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:35:
[...]
Dat lijkt op een simple-2-zone-setup, maar dan zonder de mengklep.
@Pinker009 Met deze opstelling komt de instelling van de Wilo wel precies. Als deze te hard staat (meer debiet dan de WP waterpomp) zuigt de pomp koud water uit de retour door de ventilos/coilfan. Daarmee doen die niets meer en moet je Ta veel hoger dan nodig. Een terugslagklep in de de ventilo aanvoer lost de omgekeerde ciculatie op.
[Afbeelding]
Maar omdat geen hydraulische scheiding zit (vermoed ik?) moet ik ff uittekenen om mijn gedachtes te ordenen..
Ik had ff in designer tool gekeken, vermoed dat in de dual zone binnen unit ook een mix valve zit, je kan niet zonder design maken icm 2-zone (L serie) en staat nergens los daarna in schema weergegeven dus moet wel in binnenunit zitten.
Vanwaar dat je denkt dat ta omhoog moet?
Meer flow met zelfde gem water temp zorgt ook voor meer afgifte bij gelijke delta. Eens dat niet onnodig hoog hoeft en dat dt5 streven is maar waarom zou ta omhoog moeten bij hoge flow?
[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 06-02-2026 15:57 ]
Stel, uitgaande van de simple 2 zone, zonder de mengklep en zonder terugslagklep:ErikVers schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Grappig ik denk net andersom; door hogere debiet op de 2e pomp zorg je ervoor dat al het water uit buitenunit wordt benut; dit zorgt voor geen vermenging van ta en tr vanuit buitenunit.
Maar omdat geen hydraulische scheiding zit (vermoed ik?) moet ik ff uittekenen om mijn gedachtes te ordenen..
Ik had ff in designer tool gekeken, vermoed dat in de dual zone binnen unit ook een mix valve zit, je kan niet zonder design maken icm 2-zone (L serie) en staat nergens los daarna in schema weergegeven dus moet wel in binnenunit zitten.
Vanwaar dat je denkt dat ta omhoog moet?
Meer flow met zelfde gem water temp zorgt ook voor meer afgifte bij gelijke delta. Eens dat niet onnodig hoog hoeft en dat dt5 streven is maar waarom zou ta omhoog moeten bij hoge flow?
- Debiet WP pomp 20l/m
- Debiet secundaire pomp 30 l/m (standje max?)
Dan loopt er 10 l/m omgekeerd door de radiatoren, waardoor de Ta van de VVW lager is dan die van de WP.
Of het echt zo slecht uitpakt... de weerstand door de radiatoren zal hoger zijn dan door de WP waar een draaiende pomp in zit.
We gaan wat off topic maar waarom omgekeerd? De hogere flow loopt in principe toch over dat eigen circuit? Er is dus hogere flow in secundaire circuit, zuigende zie ik niet helemaal. Maar zou plaatje van moeten maken om inzichtelijk te krijgen. Ps voor zover ik weet zit er iig een mix klep (2 en 3 way) icm 2-zone binnenunit.Thorsd schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:42:
[...]
Stel, uitgaande van de simple 2 zone, zonder de mengklep en zonder terugslagklep:
- Debiet WP pomp 20l/m
- Debiet secundaire pomp 30 l/m (standje max?)
Dan loopt er 10 l/m omgekeerd door de radiatoren, waardoor de Ta van de VVW lager is dan die van de WP.
Of het echt zo slecht uitpakt... de weerstand door de radiatoren zal hoger zijn dan door de WP waar een draaiende pomp in zit.
Ik bedoel deze situatie:ErikVers schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:18:
[...]
We gaan wat off topic maar waarom omgekeerd? De hogere flow loopt in principe toch over dat eigen circuit? Er is dus hogere flow in secundaire circuit, zuigende zie ik niet helemaal. Maar zou plaatje van moeten maken om inzichtelijk te krijgen. Ps voor zover ik weet zit er iig een mix klep (2 en 3 way) icm 2-zone binnenunit.
:strip_exif()/f/image/lUnjl91cNl6ZN0dT1xG6dZgC.png?f=user_large)
In de installatie manual staat dat als de secundaire pomp te hard draait, dat ervoor kan zorgen dat er geen water meer naar de andere zone gaat, zelfs met mengklep.
Helder, dank voor je visualisatie. Dat is dan ook gelijk de reden dat met een secundaire pomp je beter een hydraulische scheiding kan plaatsen. (micro buffer) dan kan de flow over de groep die open staat zelf blijven circuleren.Thorsd schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:25:
[...]
Ik bedoel deze situatie:
[Afbeelding]
In de installatie manual staat dat als de secundaire pomp te hard draait, dat ervoor kan zorgen dat er geen water meer naar de andere zone gaat, zelfs met mengklep.
Of nog beter, geen secundaire pomp en geen hydraulische scheiding, gewoon balanceren naar wens oftewel waterzijdig inregelen :-)
[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 07-02-2026 12:27 ]
Dit is niet de originele want panasonic gebruik iets wat lijkt op iets van de intertoys a la plastic fantastic.Pinker009 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:02:
Ik heb een nieuwe woning waar ik ook een nieuwe Panasonic WP ( Mono Bloc - WH-WDG07LE5 ) heb voor circa 120m2 vloerverwarming.
[Afbeelding]
Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017
heb je een parallelbuffervat soms?Pinker009 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:02:
[Afbeelding]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Jawel, dat is de 2 zone binnenunit.zwollie schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:52:
[...]
Dit is niet de originele want panasonic gebruik iets wat lijkt op iets van de intertoys a la plastic fantastic.
En de pomp van Panasonic zelf (pomp 1 in deze unit) is van composiet met keramische lagers.
Dat siert ze dan wel weer dat ze in het tweede circuit wel een fatsoenlijke Wilo pomp nemen. Voor het eerste circuit denk ik eerder thermoharder aan de glansgraad te zien.Technician- schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:20:
[...]
Jawel, dat is de 2 zone binnenunit.
En de pomp van Panasonic zelf (pomp 1 in deze unit) is van composiet met keramische lagers.
Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017
Ik voel je enthousiasme 😜🫣😉zwollie schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:52:
[...]
want panasonic gebruik iets wat lijkt op iets van de intertoys a la plastic fantastic.
[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 08-02-2026 20:02 ]
[ Voor 112% gewijzigd door ErikVers op 08-02-2026 20:06 ]