PV Wp5950 op oost, 1x Goodwe 3000xs 1x Goodwe 2500xs, 1xHaier Tundra plus as35, 1x Haier Tundra plus as25, WPB 120L Inventum optima. Panasonic 7kw monoblock J series.
bij de variabelen die je onder je grafiek via een knop kan selecteren
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik kan die niet echt vindenBarryH schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:55:
[...]
bij de variabelen die je onder je grafiek via een knop kan selecteren
PV Wp5950 op oost, 1x Goodwe 3000xs 1x Goodwe 2500xs, 1xHaier Tundra plus as35, 1x Haier Tundra plus as25, WPB 120L Inventum optima. Panasonic 7kw monoblock J series.
probeer eens "mode"
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Normaal is target 20: geen warmtevraag vanuit interne thermostaat.Konnie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:31:
Middag allemaal.
Iemand zoiets al meegemaakt ?
[Afbeelding]
19:30 gisteren is die uitgegaan, vandaag valt het op omdat de temperatuur binnen is gedaald tot 19 graden, daarna gaat die weer vanzelf aan zoals te zien is in de grafiek.
Nu loopt die volop te draaien, met veel DF als gevolg.
Geen foutmeldingen of wat dan ook.
Iemand een idee waar ik op moet letten?
zie mijn Curve hieronder.
[Afbeelding]
Ik zou zelf ook de stooklijn anders instellen. Zie youtube voor tips of in dit topic zeer veel over te vinden onder “stooklijn” als zoekwoord.
Denk bijvoorbeeld aan 33 bij -5 en 26 bij +15
De reden dat niet weer aangaat heeft vaak met retour temp ten tijden van uitschakeling te maken.
DeltaT ook op 5 staan?
Ps in je grafiek bij “zone1 set mode temp”
Kun je zien of toch niet iemand per ongelijk de controller 1-2 graden lager had gezet. Normaal verlaagd hij de target omdat ruimtetemp dicht bij wens temperatuur is.
[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 06-01-2026 17:05 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
met DeltaT 5 bedoel je wat ik op 4 heb staan ?ErikVers schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:01:
[...]
Normaal is target 20: geen warmtevraag vanuit interne thermostaat.
Ik zou zelf ook de stooklijn anders instellen. Zie youtube voor tips of in dit topic zeer veel over te vinden onder “stooklijn” als zoekwoord.
De reden dat niet weer aangaat heeft vaak met retour temp ten tijden van uitschakeling te maken.
DeltaT ook op 5 staan?
Kun je zien of toch niet iemand per ongelijk de controller 1-2 graden lager had gezet. Normaal verlaagd hij de target omdat ruimtetemp dicht bij wens temperatuur is.
En heb net gekeken zone1 set mode temp, die is niet verlaagd.
https://vscope.at/heizkur...&sollWert_2=1&atCheck_2=0ErikVers schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:01:
[...]
Normaal is target 20: geen warmtevraag vanuit interne thermostaat.
DeltaT ook op 5 staan?
Rood is mijn stooklijn, blauw zoals jij aangeeft in jouw post. rode lijn ligt lager dan blauw, en hiermee krijg ik mijn huis goed warm (21 graden) is het dan verstandig deze aan te passen, en zo ja welke kant op ?
Heb op mijn telfoon wss een setting aangepast in de wp unit.. Niet echt warm. WAF balft :-) Welke parameters werken wel en welke niet. Nu plotseling een bivalant heater.. En de roomheater? Haos pfff.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ja ik.Dylantje2 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:05:
Is er iemand die de heishamon integratie werkend heeft met H monoblock versie?
Heb op mijn telfoon wss een setting aangepast in de wp unit.. Niet echt warm. WAF balft :-) Welke parameters werken wel en welke niet. Nu plotseling een bivalant heater.. En de roomheater? Haos pfff.
Wat zoek je?
Kun je geen backup terug zetten?
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
De reden dat ik adviseer op 26 ipv 23 ondergrens is om pendelen te voorkomen en in veel gevallen slaat dan ook niet aan na een sww run als target 23 is. Mocht je geen sww hebben via de warmtepomp zou je kunnen testen om lager te gaan maar vul maar eens via chatgpt ofzo in wat je afgifte nog is met 24 gr aanvoer en 21 retour over jouw afgifte dus gem water temp van 22.5 bij een ruimte temp van 21. Ik durf de aanname te doen dat dat minder afgifte in kW is dan jouw warmtepomp kan terug moduleren. Is een tip doe ermee wat je wil 🫡Konnie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:26:
[...]
https://vscope.at/heizkur...&sollWert_2=1&atCheck_2=0
Rood is mijn stooklijn, blauw zoals jij aangeeft in jouw post. rode lijn ligt lager dan blauw, en hiermee krijg ik mijn huis goed warm (21 graden) is het dan verstandig deze aan te passen, en zo ja welke kant op ?
Ps nu ik je grafiek zie. Je kan ook eens testen met 30 bij -5 en 26 (of 25) bij 15
Heb je gelijk een wat vlakkere stooklijn en niet te veel afgifte bij kouder weer.
[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 06-01-2026 19:12 ]
Klopt, is niet heel spannend hoor. Stel dat op 2 stond kan het andere problemen geven waardoor niet opnieuw wil opstarten. Met 4 zal dat niet de oorzaak zijn.Konnie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:13:
[...]
met DeltaT 5 bedoel je wat ik op 4 heb staan ?
En heb net gekeken zone1 set mode temp, die is niet verlaagd.[Afbeelding]
Geen lagere set; Tja dan durf ik nu ff niet te zeggen waarom target naar 20 ging.
[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 06-01-2026 19:17 ]
Ik was vandaag bij een “nieuwbouw” woning met diverse uitdagingen met de all in one 5J
De meeste heb ik met eenvoudige aanpassingen opgelost alleen viel het mij op dat de boiler met een normale douche beurt (minder dan 10min) zonder regendouche de boiler van 58(!!) dropte naar 17.
Ik heb best wat L all in one staan en herken dit gedrag totaal niet. Iemand met een J en all in one (split) met de 180L boiler dezelfde ervaring? Was in heat modus en switchte netjes bij 5 van setpoint.
Prive een 300l boiler waar enkel bovenste spiraal gebruik voor warmtepomp waardoor maar 150L effectief gebruik in winter. Ook daar gaat altijd prima op 50gr zelfs met bad gebruik.
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 06-01-2026 19:47 ]
Mogelijk een Wim Hof modelletjeErikVers schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:44:
Vraag; (jaja ik stel er gewoon zelf eens eentje 😉)
Ik was vandaag bij een “nieuwbouw” woning met diverse uitdagingen met de all in one 5J
De meeste heb ik met eenvoudige aanpassingen opgelost alleen viel het mij op dat de boiler met een normale douche beurt (minder dan 10min) zonder regendouche de boiler van 58(!!) dropte naar 17.
Ik heb best wat L all in one staan en herken dit gedrag totaal niet. Iemand met een J en all in one (split) met de 180L boiler dezelfde ervaring? Was in heat modus en switchte netjes bij 5 van setpoint.
Prive een 300l boiler waar enkel bovenste spiraal gebruik voor warmtepomp waardoor maar 150L effectief gebruik in winter. Ook daar gaat altijd prima op 50gr zelfs met bad gebruik.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Weet je zeker dat er niet daarvoor al een keer (of2-3) gedoucht was en de boiler dus maar voor 60% gevuld was met warm water?ErikVers schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:44:
[Afbeelding]
Bij mij kan het ook hard dalen, maar ik heb de sensor op 10cm van de bodem van de boiler zitten....
[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 06-01-2026 20:57 ]
Wellicht sww water aanvoer en afgifte aansluiting omgewisseld? Als de sensoren goedzouden zitten komt dan je buiten water heel snel tegen je sensor aanErikVers schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:44:
[Afbeelding]
Koudwater toevoer zal momenteel ook niet ver boven de 5 graden liggen, schat ik zo in.ErikVers schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:44:
[Afbeelding]
Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017
Ik ben over gestapt van domoticz uitlezen van heshamon met nodered...ErikVers schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:06:
[...]
Ja ik.
Wat zoek je?
Kun je geen backup terug zetten?
Naar Haos met heishamon integratie..
Wat ellendig veel settings.
Via mijn telefoon broekzak ellende, heb dus op de heishamon integratie settings veranderd..
Nu maar weer handmatig terug gezet.
Maar ik wil graag de entiteiten gebruiken die je kunt gebruiken. Er zijn er zoveel.
De basis zoek ik.. en evt de stooklijn aanpssen.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
is mij ook wel eens gebeurd. ik heb toen mijn HA dashboard aangepast zodat ik een separaat dashboard heb voor instellingen waar ik normaal gesproken niet makkelijk bij kom. (staat onderin de lijst)Dylantje2 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:03:
[...]
Ik ben over gestapt van domoticz uitlezen van heshamon met nodered...
Naar Haos met heishamon integratie..
Wat ellendig veel settings.
Via mijn telefoon broekzak ellende, heb dus op de heishamon integratie settings veranderd..
Nu maar weer handmatig terug gezet.
Maar ik wil graag de entiteiten gebruiken die je kunt gebruiken. Er zijn er zoveel.
De basis zoek ik.. en evt de stooklijn aanpssen.
Het is een all in one split dus dan kan dat denk ik niet verkeerd om (koudemiddelleiding zijn twee verschillende maten) en in de unit zit dat voorverwerkt. Ik zat nog te denken koud sww water zelf verkeerd om aangesloten maar dat kan haast niet dan douche je vanuit onderin het vat en zou sensor juist warmer blijven en je douche zeker koud…Beer070 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:18:
[...]
Wellicht sww water aanvoer en afgifte aansluiting omgewisseld? Als de sensoren goedzouden zitten komt dan je buiten water heel snel tegen je sensor aan
Als je niet weet wanneer de laatste SWW run geweest was zou ik er niet teveel mee zitten.ErikVers schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:36:
[...]
Het is een all in one split dus dan kan dat denk ik niet verkeerd om (koudemiddelleiding zijn twee verschillende maten) en in de unit zit dat voorverwerkt. Ik zat nog te denken koud sww water zelf verkeerd om aangesloten maar dat kan haast niet dan douche je vanuit onderin het vat en zou sensor juist warmer blijven en je douche zeker koud…
Zo'n abrupte overgang is wellicht de goede gelaagdheid?
Ik bedoelde het sww water, niet de warmte toevoer. Als het water in het vat gemiddeld 62 graden is, en van onderen eruit gehaald wordt dan duurt het nog best even een tijd voordat het koude water bij die onderste buis is. De sensor zal op een gegeven moment met 6-10L/min flow wel in het koude water komen en een heel lage temperatuur geven. Je kan het makkelijk testen door de onderste buis te voelen als de douche loopt. Die zou normaal koud moeten blijven maar in deze fout aangesloten situatie juist heet worden.ErikVers schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:36:
[...]
Het is een all in one split dus dan kan dat denk ik niet verkeerd om (koudemiddelleiding zijn twee verschillende maten) en in de unit zit dat voorverwerkt. Ik zat nog te denken koud sww water zelf verkeerd om aangesloten maar dat kan haast niet dan douche je vanuit onderin het vat en zou sensor juist warmer blijven en je douche zeker koud…
En die zou ik wel willen hebben:-)Beer070 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:13:
[...]
is mij ook wel eens gebeurd. ik heb toen mijn HA dashboard aangepast zodat ik een separaat dashboard heb voor instellingen waar ik normaal gesproken niet makkelijk bij kom. (staat onderin de lijst)
Wat zijn de standaard van H serie
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Ik heb een M versie. Dus dat zou ik niet weten. Volgens mij kan Je de fabrieksinstellingen vanuit de controller instellen en van daar weer je eigen aanpassingen maken.Dylantje2 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:56:
[...]
En die zou ik wel willen hebben:-)
Wat zijn de standaard van H serie
In mijn geval is het allemaal redelijk simpel, geen DHW, geen BUH, geen tank sensor, simpele stook lijn etc.
[ Voor 97% gewijzigd door messplaya op 07-01-2026 11:04 ]
Je kan meer ontopic gaan in dit topic: Trillingen warmtepomp dempenmessplaya schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:53:
We hebben de WH-MDC09J3E5 op het platte dak staan, als de temperatuur onder de 3 graden komt begint de unit te brommen.
Dat deed ie vorig jaar ook en toen heb ik op dit topic gezocht maar geen oplossing gevonden voor onze nachtrust, wel hebben we toen dempende voetjes onder de unit gemaakt.
QM1/QM3 verergeren het gebrom alleen maar.
Als er maximaal vermogen gevraagd word 76/77 hz dan horen we het niet/amper.
Nu heb ik als noodoplossing de stooklijn op 46 graden gezet zodat ie telkens op maximaal vermogen tegen een defrost loopt ( geluid van de defrost is acceptabel)
Ik weet dat dit slecht is voor de levensduur en rendement maar onze nachtrust en die van de buren gaat voor.
Nu hoop ik dat iemand dit leest en een veel beter oplossing heeft, zo niet dan verplaatsen we de unit komende zomer
Die massa die je met de stoeprandjes toevoegt heeft een groot effect .
:strip_exif()/f/image/GelgBTgAZlPAMHWxT49YhiKu.jpg?f=fotoalbum_large)