• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:10
Fantastic_fox schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:25:
Allen,

Ik heb een 9kw j serie en met dit weer als vandaag uiteraard behoorlijk wat defrosts ongeveer elke 40minuten. Ik heb enkel radiatoren geen vvw.

Wat ik nu merk is dat het stromingsgeluid tijdens defrosts even 1-2 minuten echt hard is. Service cloud geeft dat de wp dan draait op 32-33l/min.

Is er een manier om dit geluid te verminderen? Door middel van:
1 ervoor te zorgen dat de wp op een lager debiet defrosts uitvoert, ik kan in service cloud nergens een instelling hiervan vinden.
2 ervoor te zorgen dat in de installatie minder geluid maakt.

Radiatoren zijn waterzijdig ingeregeld, alle hulp is welkom
Hier draai ik ook grotendeels op radiatoren. Heb hier een bypass/overdrukventiel/AVDO over de RTL-klep van de vloerverwarming in de badkamer gezet. Bij verhoging van de flow/druk door een defrost gaat de klep open en heb ik niet meer herrie in de radiatoren beneden. Proefondervindelijk (dmv flowerror van de WP) ingesteld op 0,3 bar. Werkt een beetje hetzelfde als het principe van @blb4.

Mogelijk is dit nog een makkelijke optie voor je.

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:31
ErikVers schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:27:
[...]

Waarschijnlijk heeft met je stooklijn te maken beetje lastig om met deze gegevens in te schatten maar vermoed dat waterpomp wel draait dus dan is er warmtevraag. De compressor gaat pas aan als aan de (her)start voorwaarde is voldaan. Zie verder via zoekfunctie in dit topic of service manual.

Hoe lang blijft dan compressor uit? Woning al best afgekoeld dus wellicht al langer, normaal gaat na 1-2 uur wel weer aan ook zonder aan/uit.
Nee, hij blijft gewoon dagen uit (eerder meegemaakt). De warmtepomp draait niet die dagen, compressor op 0. Het lijkt wel alsof de netatmo denkt dat hij aan aan signaal heeft gegeven, maar nooit is aangekomen. Waardoor hij nooit aan gaat. Als je panasonic aan en uit zet gaat hij ineens opvragen wat hij moet doen bij de thermostaat ofz.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:47
Reiziger88 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:26:
Ik he de volgende thermostaat met panasonic 9kw monoblock:

uitvoering: Netatmo Kamerthermostaat

Het werkt in principe goed, maar ongeveer 1x per maand zegt de thermostaat dat hij aan het verwarmen is, maar de panasonic is niet aan het verwarmen. Hij blijft in deze loop totdat je de panasonic aan en uitzet op de controller dan gaat het weer goed. Mja, als je het niet door hebt blijft het huis gewoon afkoelen. Iemand anders dit probleem gehad of weet hoe het op te lossen is?

Vandaag weer gebeurt en is de huis afgekoelt tot 19,9:
[Afbeelding]

Als je de panasonic op de controller niet uit en aanzet blijft temperatuur dalen, omdat de panasonic simpelweg niet aan het verwarmen is, maar de netatmo denkt van wel.
Hypothese: je Net atmo is stuk of een connector van de kabel zit niet goed vast of je kabel heeft een breuk
waardoor het aan signaal niet doorkomt.
De controleren met data uit de servicecloud. Kortdurend WP uit en thermostaat met warmtevraag kan een beetje pendelen zijn, maar dat zal niet langdurig zo zijn....
Heb je nog een oude aan/uit thermostaat die 230 v kan schakelen?
Of koop dat qtherm ding van een paar tientjes om te testen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:47
[quote]Eriktheuns schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:48:
Ik zou printscreen willen posten toch lukt niet .Ipv foto steeds tekst zoals stukje hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRxj0y8TFaRPL96tefqgGrAA3L8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Qp3HSvFZlnOb78MoPoGvnjQ5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2ww6uzNJSpxY8d7QbYCjkVLVxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXD6H5ru89MKqhYlmVdlJIw6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de screenshots de @Eriktheuns niet kon uploaden

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:47
Reiziger88 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:50:
[...]

Nee, hij blijft gewoon dagen uit (eerder meegemaakt). De warmtepomp draait niet die dagen, compressor op 0. Het lijkt wel alsof de netatmo denkt dat hij aan aan signaal heeft gegeven, maar nooit is aangekomen. Waardoor hij nooit aan gaat. Als je panasonic aan en uit zet gaat hij ineens opvragen wat hij moet doen bij de thermostaat ofz.
De thermostaat is gewoon een contact, geen verdere communicatie. Heb je deze al gemeten zoals al genoemd? Wat is je stooklijn? Heb je logging die je kunt delen (heisha/Service Cloud)?

Nog een snelle check zonder meten: Als de thermostaat ingang werkt en actief is, draait de waterpomp van de WP. Als de thermostaat de WP uit zet, gaat de waterpomp ook uit.

Zonder die informatie blijft het een beetje raden. Misschien misfire icm lage stooklijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Thorsd op 02-01-2026 00:47 ]

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste