• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-01 10:05
Fantastic_fox schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:25:
Allen,

Ik heb een 9kw j serie en met dit weer als vandaag uiteraard behoorlijk wat defrosts ongeveer elke 40minuten. Ik heb enkel radiatoren geen vvw.

Wat ik nu merk is dat het stromingsgeluid tijdens defrosts even 1-2 minuten echt hard is. Service cloud geeft dat de wp dan draait op 32-33l/min.

Is er een manier om dit geluid te verminderen? Door middel van:
1 ervoor te zorgen dat de wp op een lager debiet defrosts uitvoert, ik kan in service cloud nergens een instelling hiervan vinden.
2 ervoor te zorgen dat in de installatie minder geluid maakt.

Radiatoren zijn waterzijdig ingeregeld, alle hulp is welkom
Hier draai ik ook grotendeels op radiatoren. Heb hier een bypass/overdrukventiel/AVDO over de RTL-klep van de vloerverwarming in de badkamer gezet. Bij verhoging van de flow/druk door een defrost gaat de klep open en heb ik niet meer herrie in de radiatoren beneden. Proefondervindelijk (dmv flowerror van de WP) ingesteld op 0,3 bar. Werkt een beetje hetzelfde als het principe van @blb4.

Mogelijk is dit nog een makkelijke optie voor je.

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-01 14:45
ErikVers schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:27:
[...]

Waarschijnlijk heeft met je stooklijn te maken beetje lastig om met deze gegevens in te schatten maar vermoed dat waterpomp wel draait dus dan is er warmtevraag. De compressor gaat pas aan als aan de (her)start voorwaarde is voldaan. Zie verder via zoekfunctie in dit topic of service manual.

Hoe lang blijft dan compressor uit? Woning al best afgekoeld dus wellicht al langer, normaal gaat na 1-2 uur wel weer aan ook zonder aan/uit.
Nee, hij blijft gewoon dagen uit (eerder meegemaakt). De warmtepomp draait niet die dagen, compressor op 0. Het lijkt wel alsof de netatmo denkt dat hij aan aan signaal heeft gegeven, maar nooit is aangekomen. Waardoor hij nooit aan gaat. Als je panasonic aan en uit zet gaat hij ineens opvragen wat hij moet doen bij de thermostaat ofz.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:37
Reiziger88 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:26:
Ik he de volgende thermostaat met panasonic 9kw monoblock:

uitvoering: Netatmo Kamerthermostaat

Het werkt in principe goed, maar ongeveer 1x per maand zegt de thermostaat dat hij aan het verwarmen is, maar de panasonic is niet aan het verwarmen. Hij blijft in deze loop totdat je de panasonic aan en uitzet op de controller dan gaat het weer goed. Mja, als je het niet door hebt blijft het huis gewoon afkoelen. Iemand anders dit probleem gehad of weet hoe het op te lossen is?

Vandaag weer gebeurt en is de huis afgekoelt tot 19,9:
[Afbeelding]

Als je de panasonic op de controller niet uit en aanzet blijft temperatuur dalen, omdat de panasonic simpelweg niet aan het verwarmen is, maar de netatmo denkt van wel.
Hypothese: je Net atmo is stuk of een connector van de kabel zit niet goed vast of je kabel heeft een breuk
waardoor het aan signaal niet doorkomt.
De controleren met data uit de servicecloud. Kortdurend WP uit en thermostaat met warmtevraag kan een beetje pendelen zijn, maar dat zal niet langdurig zo zijn....
Heb je nog een oude aan/uit thermostaat die 230 v kan schakelen?
Of koop dat qtherm ding van een paar tientjes om te testen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-01 20:51
[quote]Eriktheuns schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:48:
Ik zou printscreen willen posten toch lukt niet .Ipv foto steeds tekst zoals stukje hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRxj0y8TFaRPL96tefqgGrAA3L8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Qp3HSvFZlnOb78MoPoGvnjQ5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2ww6uzNJSpxY8d7QbYCjkVLVxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXD6H5ru89MKqhYlmVdlJIw6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de screenshots de @Eriktheuns niet kon uploaden

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06:06
Reiziger88 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:50:
[...]

Nee, hij blijft gewoon dagen uit (eerder meegemaakt). De warmtepomp draait niet die dagen, compressor op 0. Het lijkt wel alsof de netatmo denkt dat hij aan aan signaal heeft gegeven, maar nooit is aangekomen. Waardoor hij nooit aan gaat. Als je panasonic aan en uit zet gaat hij ineens opvragen wat hij moet doen bij de thermostaat ofz.
De thermostaat is gewoon een contact, geen verdere communicatie. Heb je deze al gemeten zoals al genoemd? Wat is je stooklijn? Heb je logging die je kunt delen (heisha/Service Cloud)?

Nog een snelle check zonder meten: Als de thermostaat ingang werkt en actief is, draait de waterpomp van de WP. Als de thermostaat de WP uit zet, gaat de waterpomp ook uit.

Zonder die informatie blijft het een beetje raden. Misschien misfire icm lage stooklijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Thorsd op 02-01-2026 00:47 ]

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:05
Fantastic_fox schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:12:
@blb4 @Binifada lijkt inderdaad hetzelfde te zijn alleen de specifieke plaatsing is anders.

Heb ik nog een vraag is er een overdruk regelaar waarop je precies debiet kunt instellen? Bv als mij wp start loopt hij even op 20l/min en dat is ok, dus ik zoek iets wat duidelijk in te stellen is op debiet niet op de gok. Alles ligt in de kruipruimte dus ff bijstellen is redelijk onhandig😉.

Uiteindelijk moet dit komen op dn 25 solarslang dus zal wel wat gekloot worden met koppelingen vrees ik ander komt eea nl pas na de aftakking naar cv leiding en dat lijkt me minder ideaal of mis ik dan iets
Het overdrukventiel houdt de druk OVER het ventiel constant. Waar jij naar zoekt is een debietregelventiel dat het debiet door het ventiel constant houdt. Die zijn er ook, bijvoorbeeld die voor waterbesparing bij douches. Ze zijn er simpel met een rubber of neopreen plaatje met een gat, tot heel geavanceerd met debietinstelling:
https://www.sanispecials....mm-2-16ltr.-min-963498030

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:30
Ik kan het even niet goed logisch bedenken,
Ik heb de dt van onze warmtepomp van 4 naar 5 graden gezet. Zou het nu warmer of kouder in huis moeten worden, of moet het niet uit maken? Het lijkt namelijk iets kouder sinds ik dat heb gedaan. Maar t kan ook net aan t weer liggen natuurlijk.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Makrolon schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:52:
Ik kan het even niet goed logisch bedenken,
Ik heb de dt van onze warmtepomp van 4 naar 5 graden gezet. Zou het nu warmer of kouder in huis moeten worden, of moet het niet uit maken? Het lijkt namelijk iets kouder sinds ik dat heb gedaan. Maar t kan ook net aan t weer liggen natuurlijk.
kouder.. de gemiddelde temperatuur daalt hierdoor in theorie met 0,5 graad (retour -1, aanvoer+retour/2).

Veel last van defrosts? Misschien dat dit ervoor zorgt dat het kouder is in huis.

Edit, oeps las het verkeerd aangepast

[ Voor 4% gewijzigd door mister_muller op 03-01-2026 07:22 ]

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05:01
mister_muller schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:31:
[...]

kouder.. de gemiddelde temperatuur stijgt hierdoor in theorie met 0,5 graad (retour +1, aanvoer+retour/2).

Veel last van defrosts? Misschien dat dit ervoor zorgt dat het kouder is in huis.
Daalt ipv stijgt bedoel je denk ik? en @Makrolon klopt omdat je retour nu 1 graad lager mag blijven stijgt de efficiente en daalt je afgifte maar zoals jij ook al aangaf. Het is 0.5 graad gem water temp verschil en zou vrijwel niet merkbaar kunnen zijn. Zal eerder wind en of de defrosts zijn 👍🫡

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Fantastic_fox
FransvWoerkom schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:19:
[...]

Het overdrukventiel houdt de druk OVER het ventiel constant. Waar jij naar zoekt is een debietregelventiel dat het debiet door het ventiel constant houdt. Die zijn er ook, bijvoorbeeld die voor waterbesparing bij douches. Ze zijn er simpel met een rubber of neopreen plaatje met een gat, tot heel geavanceerd met debietinstelling:
https://www.sanispecials....mm-2-16ltr.-min-963498030
Hoi frans, dank voor je antwoord maar het regelventiel van watts wat je stuurt stuurt in dit geval altijd flow van aanvoer naar retour. Wat ik wil is wel zoiets maar dat deze oas open gaat bij een debiet groter van 25l/min bv zodat de defrost ruis geluiden weg zijn of structureel minder worden.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 00:26

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Fantastic_fox schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:49:
Allen even een vraag zien jullie ook van dit soort vergelijkbare grafieken?

Ik draai een j serie 9kw met radiatoren alles staat altijd open beneden alle radiatoren (keuken woonkamer tuinkamer toilet gang badkamer en een slaap kamer en niets kan dicht lopen alle knoppen staan volle bak open en kunnen niet dicht lopen. Ik werk met een netatmo aan uit thermostaat. Constante temperatuur 23/7. In de retour een 50l buffer

Het lijkt erop of de pomp niet echt in een ststus komt waarin aanvoer en retour op delta t komen en pompdebiet hoog blijft mer als gevolg een defrost elk uur (nog iets sneller zelfs). Cv is waterzijdig ingeregeld.

Wie heeft een idee wat te doen of te controleren? [Afbeelding]
Alles staat open is ook een probleem!! Waterzijdig inregelen en mooier T retouren tweaken :-) _/-\o_ _/-\o_

Mooi om te zien dat er nog velen gebruik van maken van het topic!!:-)
DRUK druk druk met van alles dus te weinig uren in de dag. Maar iemand spijt van zijn pana 8)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Fantastic_fox
Dylantje2 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 01:06:
[...]

Alles staat open is ook een probleem!! Waterzijdig inregelen en mooier T retouren tweaken :-) _/-\o_ _/-\o_

Mooi om te zien dat er nog velen gebruik van maken van het topic!!:-)
DRUK druk druk met van alles dus te weinig uren in de dag. Maar iemand spijt van zijn pana 8)
Ik bedoelde thermostaat knoppen staan op stand 5 en lopen niet tussentijds dicht! Voorinstellingen staan allemaal netjes op delta t 5 (4,5-6,2)

Ennja supertevreden ik heb destijds heel lang koud water vrees gehad en veel gelezen heel veel gelezen hier en op internet gezocht en eigenlijk zit ik akelig dicht bij mijn meest positieve scenario.

Het enige waar ik nu nog mee zit zijn stromingsgeluiden dus ja gaat zeker ook met radiatoren als je maar genoeg oppervlakte hebt hangen. Dus een aantal installateurs die me bijna hebben uitgelachen met al mijn berekeningen hadden geen gelijk 😜

[ Voor 29% gewijzigd door Fantastic_fox op 03-01-2026 01:28 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Fantastic_fox schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 01:23:
[...]

Ik bedoelde thermostaat knoppen staan op stand 5 en lopen niet tussentijds dicht! Voorinstellingen staan allemaal netjes op delta t 5 (4,5-6,2)
Thermostaatkranen zouden verboden moeten worden in een wp systeem iets met flowkiller en je wet het niet zeker sommige hangen Als je tijd hebt... zou ik...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Fantastic_fox
@Dylantje2 ze eruit halen? en dan wat zou je ervoor terug zetten ik heb nu nagenoeg alles heimeier exact 2 denk je dat dat de ruis veroorzaakt?

Maar belangrijker wat dan ervoor in de plaats, defrost geluid stoort me in de nacht wel

• reempiedeempie
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Wederom dank ErikVers!
Ik ga je film bekijken en verder met de installateur in overleg.

• Makrolon
ErikVers schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:33:
[...]

Daalt ipv stijgt bedoel je denk ik? en @Makrolon klopt omdat je retour nu 1 graad lager mag blijven stijgt de efficiente en daalt je afgifte maar zoals jij ook al aangaf. Het is 0.5 graad gem water temp verschil en zou vrijwel niet merkbaar kunnen zijn. Zal eerder wind en of de defrosts zijn 👍🫡
Ah oke, ja het was gister ook geen ideale dag voor de wp natuurlijk. Ik laat het dan even zo en kijk het even aan!

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Makrolon
mister_muller schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:31:
[...]

kouder.. de gemiddelde temperatuur daalt hierdoor in theorie met 0,5 graad (retour -1, aanvoer+retour/2).

Edit, oeps las het verkeerd aangepast
Haha vond je antwoord al wat tegenstrijdig 😁 duidelijk nu! Het lukte mij even niet om t logisch te beredeneren wat nou het gevolg zou zijn.

• Eriktheuns
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:31
Is het mogelijk om jullie verbruik te melden op 24 uur? Om en referentiekader te hebben en te vergelijken thx

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Fantastic_fox schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 01:30:
@Dylantje2 ze eruit halen? en dan wat zou je ervoor terug zetten ik heb nu nagenoeg alles heimeier exact 2 denk je dat dat de ruis veroorzaakt?

Maar belangrijker wat dan ervoor in de plaats, defrost geluid stoort me in de nacht wel
Kijk maar eens door een themorstaat kraan.. geen flow.
Ik heb een voetventiel en een normale raditor knop. Door ze beiden te knijpen heb je bijna geen ruis

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Eriktheuns schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:19:
Is het mogelijk om jullie verbruik te melden op 24 uur? Om en referentiekader te hebben en te vergelijken thx
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=15798

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Fantastic_fox schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 01:23:
[...]

Ennja supertevreden ik heb destijds heel lang koud water vrees gehad en veel gelezen heel veel gelezen hier en op internet gezocht en eigenlijk zit ik akelig dicht bij mijn meest positieve scenario.

Het enige waar ik nu nog mee zit zijn stromingsgeluiden dus ja gaat zeker ook met radiatoren als je maar genoeg oppervlakte hebt hangen. Dus een aantal installateurs die me bijna hebben uitgelachen met al mijn berekeningen hadden geen gelijk 😜
En de delta t 5 moet je laten varen. Je moet je T retouren tweaken Wat er in gaat maakt niet uit.
Maar wat er naar de pomp terug gaat moet juist een mooie flow hebben. Heeft de pomp een wisselende T retour gaat hij staan stuiteren..

• Fantastic_fox

Thermostaat netatmo aan uit 24/7 20,5 graden binnen beneden verdieping staat alles aan + badkamer en een slaapkamer/waskamer totaal huis 500-600m3 bouwjaar 1971 maar fors nageisoleerd kozijnen tripleglas, spouwmuur, kruipruimte isolatie onder balken en op de vloer enige wat ik (nog) niet heb is dalisolatie alles op radiatoren.

28,6 kwh denk gisteren met een gemiddelde temperatuur van iets van rond de 0graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rq1KG9YsVADRtMMlWjLOmyUT5W8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oIvQbQZUkhDttpuaSC9TvGsJ.png?f=fotoalbum_large

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46
Mijn huis is iets kleiner (ca. 470 m³), maar verder vergelijkbaar ('72, triple glas, spouw-/vloerisolatie, redelijke dak isolatie), radiatoren, stooklijn 30@5 tot 35@-5
inclusief 11 defrosts
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6IsnhI1RCLxZsKoeXGQ8jrlckU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lqAdm9Dzv9avsFTCmLRpWTRg.png?f=fotoalbum_large

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
iemand van jullie heishamon icm home assistant? Ik zoek de eintiteit om de room/backupheater aan en uit te zetten?

• cerebrum
Dylantje2 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:34:
iemand van jullie heishamon icm home assistant? Ik zoek de eintiteit om de room/backupheater aan en uit te zetten?
Volgens mij is er alleen een sensor om de status te kunnen bekijken, maar geen switch entity om de status te kunnen veranderen. Volgens mij gaat dat niet via heishamon.
Zie hier:
Beschikbare topics
Daar is geen command topic voor de room heater

• pc_freak1
  • Laatst online: 02-02 16:50
Bij "apparaten en diensten" > "entiteiten" kun je zoeken tussen al je entiteiten.
Hier HA icm heishamon, maar ik kon alleen de status vinden, geen aansturing optie...

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:21

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGm8we1ulvO4eqSf4CGqEDGxvbM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LkGz5CPFoo1COVjao8ffF1ZU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5p-2KtJjOOK82IN7TzdSbED0qo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/onv7dLr0DLLnFRw4ynkzQZtr.png?f=fotoalbum_large

Rijtjeshuis bouwjaar 1989, goed geisoleerd (2021), alles vloerverwarming, aanvoer 27 graden, exclusief warmwater.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Dissi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 16:56
609,00 m3 verwarmde inhoud .
145m2 aan vloerverwarming
~28 kWh gebruikt

Het is een hoekwoning met zeer veel glas uit 1961, compleet gerenoveerd / geisoleerd / hr++ glas in 2024.

De COP begint nu toch wel redelijk in te kakken met de vele defrosts. Gelukkig is er sneeuw dus kunnen we daar gewoon heerlijk van genieten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcvWdJTZurxFMXWcl3a4hj5QwIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QBCx2Nowr4T8IO1UT6ZKdR3o.png?f=fotoalbum_large

WP WH-MDC07J3E5 7kW | PV 12.9 kWp | Batterij 3x Enphase 5P 5kWh - Total 15kWh

• ErikVers
Er zijn er hier best veel gebruikers in dit topic. Wellicht is dan beter om wat parameters mee te vragen zoals;

Type woning:
M2 woonoppervlak:
Bouwjaar:
Afgifte HTV of LTV:
Historisch gasverbruik:
Tapwater met WP; ja/nee
Zo ja hoeveel minuten p/dag gebruik douche-bad (ik heb meerdere klanten die verbruiken meer dan 5kWh per dag enkel aan dhw. Oftewel het gebruik en de omstandigheden maken het grote verschil.)

Je kan nu antwoorden krijgen tussen de 5 en de 75kWh. Ik ben vooral nieuwsgierig naar welke bevestiging/referentie jij zoekt? Doe bijvoorbeeld met de koude vochtige weer je historisch gasverbruik x2 of 3 en je zit aardig in de buurt van je te verwachte verbruik.

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 03-01-2026 12:27 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Thorsd
TOP59 main/Room_Heater_State When enabled, backup heater can be used for room heating (0=disabled, 1=enabled)

Edit: Dat is alleen de sensor, er lijken alleen commands te zijn voor de delay en deltas...

[ Voor 21% gewijzigd door Thorsd op 03-01-2026 11:17 ]

• Eriktheuns
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:31
Idd hier mijn referentiekader
Radiator met heatmeister.Vrijstaande Woning bouwjaar 1998 redelijk geïsoleerd wel met h++ glas alleen verwarming 160 m2.
Verbruik ,26 kw.
Met de aangereikte verbruiken zie valt het nogal mee .mijn verbruik .Ik krijg mijn instellingen eigenlijk niet goed op orde vandaar .alvast bedankt voor jullie input

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13232&sid=52726

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:27
Helaas niet mogelijk. Ik heb toevallig deze week ook gezocht. Daarom maar uitgezet via de control unit via het geheime menu. Een defrost kost namelijk zo'n 0,5kwh per keer. Dqcht dat kan ook wel op de compressor Nu ik toch nog thuis ben met dit Defrost weer, kan ik in de gaten houden hoe hij loopt (volgens mij wel goed).

Je kan evt ook de temperatuur verhogen zodat hij niet onder de 27graden gaat en de backupheater niet gebruikt. Maar dan is de stooklijn dusdanig hoog dat ik veel overshoot heb of dat hij veel meer pendelt.

Cijfers vandaag tot nu toe
Monoblock 5j
7,8kwh verbruikt
25,608kwh geproduceerd
Backupheater uit.
Temperatuur beneden tussen 20,6 en 21,9
Temperatuur boven tussen 15,6 en 16,9

Benedenverdieping 48m2 vloerverwarming op 6 groepen (55m2 totaal oppervlakte waarvan wc, onder keuken, gangkast/trap en voorste deel bij voordeur geen vloerverwarming hebben)
Boven 3 fancoils altijd aan, maar ventilator springt pas aan bij ta >28
Stooklijn
15 = ta 25
-10 ta 33

2-1 kap huis uit 1964, nageisoleerd rc 5 (op spouw na, denk hooguit rc1,5) en hr++ glas

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:21

martijn v o

Certified by Enphase.

Eriktheuns schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:29:
Idd hier mijn referentiekader
Radiator met heatmeister.Vrijstaande Woning bouwjaar 1998 redelijk geïsoleerd wel met h++ glas alleen verwarming 160 m2.
Verbruik ,26 kw.
Met de aangereikte verbruiken zie valt het nogal mee .mijn verbruik .Ik krijg mijn instellingen eigenlijk niet goed op orde vandaar .alvast bedankt voor jullie input
HR++ glas.

En verbruik is kWh en vermogen is kW. Dus 26 kWh denk ik dat je bedoeld.

Je verwarmd met een warmtepomp begrijp ik op radiatoren met ventilatoren is dat juist?
En welke warmtepomp heb je (fabrikaat en type) en welke aanvoertemperatuur? en hebben je radiatoren ook nog thermostatische radiatorkranen?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Leuk die verbruikscijfers, maar er zullen mensen zijn die het met een Eastron en Kamatrup oid meten en mensen met de geflatteerde cijfers die de Pana rapporteert.

Het zegt in dat opzicht dus niet zo veel :+

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:01
Zie https://heatpumpmonitor.o...1767303120&end=1767389760

[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 03-01-2026 13:00 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Makrolon
Gister, koudste punt vd dag 18,6 graden in huis, warmste 20.8. vrijstaande jaren 30 woning redelijk goed geïsoleerd met vloerverwarming. Verwarm alleen de benedenverdieping van zon 60m2 plus badkamer boven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ol1G-gUdr60hVgLlOMAWW5O83wU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mO2aAxjsErFSVNaN6FjqR9hO.jpg?f=fotoalbum_large

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:06
Kunnen jullie niet stoppen met zinloze verbruiken te melden.
Maak er anders apart topic voor, kun je gelijk alle details vermelden, wind richting en snelheid, buiten temp, hoeveel m2 glas en hoeveel uur zon in straling, hoeveel mensen in huis, hoeveel kaarsen, hoeveel ovens gebruik, gas of inductie koken, etc etc

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Murkmans schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:19:
[...]

Helaas niet mogelijk. Ik heb toevallig deze week ook gezocht. Daarom maar uitgezet via de control unit via het geheime menu. Een defrost kost namelijk zo'n 0,5kwh per keer. Dqcht dat kan ook wel op de compressor Nu ik toch nog thuis ben met dit Defrost weer, kan ik in de gaten houden hoe hij loopt (volgens mij wel goed).

Je kan evt ook de temperatuur verhogen zodat hij niet onder de 27graden gaat en de backupheater niet gebruikt. Maar dan is de stooklijn dusdanig hoog dat ik veel overshoot heb of dat hij veel meer pendelt.

Monoblock 5j
7,8kwh verbruikt
25,608kwh geproduceerd
Backupheater uit.

Benedenverdieping 48m2 vloerverwarming op 6 groepen (55m2 totaal oppervlakte waarvan wc, onder keuken, gangkast/trap en voorste deel bij voordeur geen vloerverwarming hebben)
Stooklijn
15 = ta 25
-10 ta 33

2-1 kap huis uit 1964, nageisoleerd rc 5 (op spouw na, denk hooguit rc1,5) en hr++ glas
backup heater uit is not done... Je kunt hem wel instellen dat hij niet mee doet boven -10 oid maar uit is niet goed. Hij heeft bij een df soms de bh nodig iets et japanners die dit bedacht hebben om schade te voorkomen

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:50
Dylantje2 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:59:
[...]

backup heater uit is not done... Je kunt hem wel instellen dat hij niet mee doet boven -10 oid maar uit is niet goed. Hij heeft bij een df soms de bh nodig iets et japanners die dit bedacht hebben om schade te voorkomen
Ik vraag mij dat echt af want in de zomer tijdens koelen kan het water nog veel kouder worden in de wisselaar.
Dan stopt die pas wanneer het water 0 graden is voor 10 sec. in de wisselaar. (H99)
Een defrost is niks anders dan koelmodus en Fan uit.

Er zijn wel meer dingen bij die japanners met mijn bedenkingen zoals de plek van de BH.
Het is oprecht een BH (draagt niks bij aan de defrost) want het zit helemaal op het laatse stukje traject, net voor het water de buitenunit verlaat.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:22

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wellicht leuk/interessant om te delen:
Ik hou natuurlijk niet al mijn defrosts in de gaten, maar vandaag viel me op dat er een keer een defrost gedaan is met behulp van boilerwater. Ik zou zeggen dat dit de eerste keer is dat ik dit zie gebeuren, ik zou niet weten waarom. Anders dan dat de tapwater run net was afgelopen, dus de boiler nog 60+ graden was.
Betreft een L-serie, 9 kW.
Ik weet dat mijn warmtepomp staat ingesteld dat boilerwater gebruikt mag worden voor een defrost, maar de condities/voorwaarden voor het gebruik ken ik niet.

Life is not about specs, it is about joy!

• BarryH
bartvl schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:41:
Ik hou natuurlijk niet al mijn defrosts in de gaten, maar vandaag viel me op dat er een keer een defrost gedaan is met behulp van boilerwater. Ik zou zeggen dat dit de eerste keer is dat ik dit zie gebeuren, ik zou niet weten waarom. Anders dan dat de tapwater run net was afgelopen, dus de boiler nog 60+ graden was.
Ik weet dat mijn warmtepomp staat ingesteld dat boilerwater gebruikt mag worden voor een defrost, maar de condities/voorwaarden voor het gebruik ken ik niet.
Ben benieuwd hoe het bevalt.
Gisteren iemand geholpen met dezelfde opzet waar na elke defrost vervolgens eerst sww run start. Dan lijkt het me niet helpen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-02 12:47
Grappig dit, is hier sprake van kaping van pv opbrengst maar dan anders?

Is dan alleen het verbruik in kwh relevant?

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
redbullwaning schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:26:
[...]

Ik vraag mij dat echt af want in de zomer tijdens koelen kan het water nog veel kouder worden in de wisselaar.
Dan stopt die pas wanneer het water 0 graden is voor 10 sec. in de wisselaar. (H99)
Een defrost is niks anders dan koelmodus en Fan uit.

Er zijn wel meer dingen bij die japanners met mijn bedenkingen zoals de plek van de BH.
Het is oprecht een BH (draagt niks bij aan de defrost) want het zit helemaal op het laatse stukje traject, net voor het water de buitenunit verlaat.
Zijn er betere wp? Japanners en Honda:-)
Nou juist bij een df doet hij het dan heeeel snel vandaar je hem bij een df vrijheid moet geven. BH niet uit. maar op -10 zetten dan zul je zien dat hij maar af en toe erbij komt

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Buitenkamp schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:58:
[...]

Grappig dit, is hier sprake van kaping van pv opbrengst maar dan anders?

Is dan alleen het verbruik in kwh relevant?
De opbrengst geeft mooiere grafieken per maand seizoen enz enz

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
bartvl schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:41:
Dit doen ze om zsm de df op te lossen daarvoor zit ook bh in de buurt van. Sommige dingen moet je niet willen weten. als hij maar werkt.

Door mijn systeem uitbreiding heeft hij het nu wel moeilijker. DF mania...:-) Dus de kritische hadden toen wel gelijk, mijn pomp is te licht:-) Maar gelukkig nog 800Kg pellets.. dus die gezellig maar even erbij aan.. Wachten op strenge vorst kijken wat er met helder weer gebeurd:-)

• bartvl

bartvl

Dylantje2 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:10:
[...]

Dit doen ze om zsm de df op te lossen daarvoor zit ook bh in de buurt van. Sommige dingen moet je niet willen weten. als hij maar werkt.

Door mijn systeem uitbreiding heeft hij het nu wel moeilijker. DF mania...:-) Dus de kritische hadden toen wel gelijk, mijn pomp is te licht:-) Maar gelukkig nog 800Kg pellets.. dus die gezellig maar even erbij aan.. Wachten op strenge vorst kijken wat er met helder weer gebeurd:-)
Oh ik vind het juist wel handig om te weten. Dan kan ik signaleren of er iets aan de hand is of dat ik met het wijzigen van bepaalde instellingen de boel beter kan laten draaien.

• Murkmans
De panasonic stuurt de defrost cycli (deice) aan onder bepaalde voorwaardes. Belangrijkste is de Outdoor pipe sensor. Als deze bij 0 graden buiten -10 is voor langer dan 3 minuten, start de defrost. En ongeveer -20 bij buitentemperatuur van -10.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5xZu1evLfxLB7wHDmavT7IamKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sj7cABqX1W9vakj8SqyAV1Hj.jpg?f=fotoalbum_large

De backup-heater komt bij de J-serie er helaas veel te snel bij.

In de eerdere F-serie is dit Tretour < 18 graden
In de H en J-serie is dit bijvoorbeeld bij een Tretour <27 graden
Latere versies <7 graden.

Dus ja, als ik niet ineens twee weken op vakantie ben, mag de heater wat mij betreft uit. Maar mijn systeem is dan ook niet onderbemeten.

[ Voor 7% gewijzigd door Murkmans op 03-01-2026 21:39 ]

• ErikVers
bartvl schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:56:
[...]

Oh ik vind het juist wel handig om te weten. Dan kan ik signaleren of er iets aan de hand is of dat ik met het wijzigen van bepaalde instellingen de boel beter kan laten draaien.
Ok maar wat wil je weten?
Als je defrost over dhw toestaat dan doet bij een L hij dat standaard. Zou zelf niet vrijgeven behalve als je geluidsklachten vanwege hoge flow hebt of comfort (koude) klachten ervaart. Normaal is zeker met een L namelijk het defrosten over je heat afgifte efficiënter (hogere cop opgewekte energie waar je gebruik van maakt en omder normale omstandigheden zonder e element).

Let wel op als je toch dhw defrost activeert dat je dan wel voldoende dhw minuten vrijgeeft om dhw op temp te houden (240min bijvoorbeeld) want anders gaat icm bad en douche gebruik het op een defrost mania dag mogelijk een koude douche opleveren omdat je boiler niet meer mag bijverwarmen.

Wil je meer weten, er staat ook eea over in service manual.

Kleine andere tip voor de L en M gebruikers. De efficiënte modus start mooi rustig compressor op ook na defrost maar mocht je met alle defrosts nu vermogen missen zou je hem op comfort kunnen zetten in installateurs menu (nee heb niet over eco en comfort uit de app) dan gaat hij gelijk weer door met frequentie waar hij was gebleven.

• FransvWoerkom
  • Laatst online: 19:05
Fantastic_fox schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:16:
[...]

Hoi frans, dank voor je antwoord maar het regelventiel van watts wat je stuurt stuurt in dit geval altijd flow van aanvoer naar retour. Wat ik wil is wel zoiets maar dat deze oas open gaat bij een debiet groter van 25l/min bv zodat de defrost ruis geluiden weg zijn of structureel minder worden.
Ik begreep dat je twee groepen had en last van geruis in één groep bij defrost. In die groep zou je dan de stroming kunnen beperken en daarmee het geruis.

Het zal duidelijk zijn dat een ventiel dat open gaat bij een bepaalde flow niet bestaat.

Met een gewoon overdrukventiel, dat open gaat bij een bepaald drukverschil, kun je wel de stroming door een bypass sturen zodat de stroming door verwarmingsgroepen vermindert. Maar dan haal je dus ook geen warm water uit je systeem om de defrost mee te doen. Een seriebuffer in de aanvoer of retourleiding tussen bypass en wp kan dat verhelpen. Of je rekent op je BU heater voor de defrost. Je kunt zo'n overdrukventiel hooguit door proberen instellen dus je zult een paar keer de kruipruimte in moeten.

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:14
Ik kom vanochtend beneden in een afgekoelde woonkamer en zie dat de WP in storing staat. Hij geeft H20 aan en het systeem staat op 0 bar. Via de monitoring zie ik dat de H20 tijdens een defrost is ontstaan. Ik heb twee Caleffi vorstbeveiligingskleppen, zouden die kunnen zijn leeggelopen tijdens een defrost?
Inmiddels het systeem bijgevuld maar de pomp wil nog steeds niet draaien... Er zit dus sinds vannacht al geen water meer in het systeem, dus dat er nog iets bevroren is lijkt me sterk. Wat is nu slim om te doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDr6teZPAIPTlsd53c9JF7KsqtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vrvyQv5i0v5CJjdSNdf81k6U.png?f=fotoalbum_large

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Knopsje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:00:
Ik kom vanochtend beneden in een afgekoelde woonkamer en zie dat de WP in storing staat. Hij geeft H20 aan en het systeem staat op 0 bar. Via de monitoring zie ik dat de H20 tijdens een defrost is ontstaan. Ik heb twee Caleffi vorstbeveiligingskleppen, zouden die kunnen zijn leeggelopen tijdens een defrost?
Inmiddels het systeem bijgevuld maar de pomp wil nog steeds niet draaien... Er zit dus sinds vannacht al geen water meer in het systeem, dus dat er nog iets bevroren is lijkt me sterk. Wat is nu slim om te doen?
[Afbeelding]
Goedemorgen, H20 is een pomp error. Wat je denk ik simpel kunt doen is ff kijken of er ijs in je filter zit, zoja is het waarschijnlijk dat dat ook in je pomp zit en zou je een en ander moeten ontdooien met een heatgun of zo.. Neem aan dat je de boel wel goed hebt ontlucht na het vullen. Alles ff stroomloos maken en dan weer proberen. Sucses.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.

• Fantastic_fox
Ik denk dat ik na heel lang zoeken de oorzaak van de ruis heb gevonden! De toilet radiatorkraan lijkt het probleem te zijn. Ik heb hem net even gedemonteerd en lichtjes geschuurd.

Hij had echt een ultra korte slag 1/8 van een hele slag, als ik de knop er op een andere manier op zet dan maakt hij 2 hele slagen. En lijkt het geluid direct weg te zijn.

Wat het doet met aanvoer en retour temp van deze weet ik nog niet deze zaten in het verleden voor deze aanpassing op 1-2 delta t.

Alleen nu lekt/zweet hij bij de spindel, kraan vervangen zou je zeggen maar zoals op de foto is te zien is deze ingestuct door iemand die het toilet heeft gemaakt.

De vraag is nu kan ik eventueel alleen het binnenwerk vervangen en zo ja wat moet hier dan in.

Wie weet welke kraan type merk dit is om het zoeken eventueel wat makkelijker te maken?

Ik hoop dat iemand dit kan vertellen dan tap ik de zooi af en vervang ik alleen het binnenwerk dat scheelt me nl weer kappen stucen en schilderen.

Zoals altijd alle suggesties zijn welkom😛

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wytOSAsjMX_1itskhTJhopw8jBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVDY95tGSsGaNfIh4hK3VU26.jpg?f=fotoalbum_large

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:28
Fantastic_fox schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:42:
Ik denk dat ik na heel lang zoeken de oorzaak van de ruis heb gevonden! De toilet radiatorkraan lijkt het probleem te zijn. Ik heb hem net even gedemonteerd en lichtjes geschuurd.

Hij had echt een ultra korte slag 1/8 van een hele slag, als ik de knop er op een andere manier op zet dan maakt hij 2 hele slagen. En lijkt het geluid direct weg te zijn.

Wat het doet met aanvoer en retour temp van deze weet ik nog niet deze zaten in het verleden voor deze aanpassing op 1-2 delta t.

Alleen nu lekt/zweet hij bij de spindel, kraan vervangen zou je zeggen maar zoals op de foto is te zien is deze ingestuct door iemand die het toilet heeft gemaakt.

De vraag is nu kan ik eventueel alleen het binnenwerk vervangen en zo ja wat moet hier dan in.

Wie weet welke kraan type merk dit is om het zoeken eventueel wat makkelijker te maken?

Ik hoop dat iemand dit kan vertellen dan tap ik de zooi af en vervang ik alleen het binnenwerk dat scheelt me nl weer kappen stucen en schilderen.

[Afbeelding]
Ik ben waarschijnlijk niet de juiste expert om hierover een mening te geven, maar gezien de kwaliteit van het stucwerk wat op de foto staat, en het feit dat dit op de wc is, en de staat van het leidingwerk op de foto zou ik de stuc weghakken en een nieuwe ( misschien laten) plaatsen. Er is in mijn ogen best een kans dat er in het ingemetselde ding ook nog iets brak zit, en dan ben je na het repareren alsnog verder van huis.

• cerebrum
Fantastic_fox schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:42:

[Afbeelding]
Aan één van de zijkanten van de kraan (waar nu dat tape zit, of de andere kant) zit wellicht een nummer of logo o.i.d. waarmee het merk/type te achterhalen is.

De kraan is voorzien van binnendraad aan de kant van de muur, dus daar moet iets eindigen met buitendraad
Zijn de buizen/standpijpen dikwandig staal? Dan zou je de kraan er zou af moeten kunnen schroeven.

• Fantastic_fox
@cerebrum je bedoel de binnendraad aan de aanvoerzijde vanuit de wp? Bedoel je dan dat het eventueel dikwandig staal zou kunnen zijn waarop buitendraad is getapt en dat er geen knelset in de muur zou zitten? In dat geval zou het gewoon aftappen zijn demonteren en een exact 2 plaatsen bv toch?

Cv is geinstalleerd bij de bouw 1970-1971 dus je zou wel eens gelijk kunnen hebben

[ Voor 12% gewijzigd door Fantastic_fox op 04-01-2026 11:35 ]

• cerebrum
Fantastic_fox schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:35:
@cerebrum je bedoel de binnendraad aan de aanvoerzijde vanuit de wp? Bedoel je dan dat het eventueel dikwandig staal zou kunnen zijn waarop buitendraad is getapt en dat er geen knelset in de muur zou zitten? In dat geval zou het gewoon aftappen zijn demonteren en een exact 2 plaatsen bv toch?

Cv is geinstalleerd bij de bouw 1970-1971 dus je zou wel eens gelijk kunnen hebben
Dat is inderdaad wat ik bedoel.
Mijn huis en CV systeem zijn uit '72 en heeft dat ook zo. Alle kranen zitten direct op de buis geschroefd.

• Fantastic_fox
cerebrum schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Dat is inderdaad wat ik bedoel.
Mijn huis en CV systeem zijn uit '72 en heeft dat ook zo. Alle kranen zitten direct op de buis geschroefd.

Wordt dus toch kappen of binnenwerk vervangen
Ik heb boven gekeken zelfde kraan maar wel een knelset zie onderstaande.

Dan hoop ik dat iemand de kraan herkent en dat het binnenwerk wisselen een tijdelijke optie is. Wc wordt nl nog aangepakt over een jaar ofzo en dan vervang ik meteen de radiator

fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CEQGefUz0C2d9w5iibAGHtpaoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cyfCrVqKn8Aa2RxoOUYVog4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Fantastic_fox op 04-01-2026 12:15 ]

• Thorsd
[Afbeelding]
Doet hij het alweer? H20 is inderdaad waterpomp, zie service manual voor diagnose en reden van foutmelding (geen of foutief rpm signaal).

Eerst proberen fout the clearen en systeem weer op te starten. Als het vaker gebeurt misschien pomp nakijken.

Het kan zijn dat het systeem leeggelopen is omdat de waterpomp gestopt is.

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[Afbeelding]
Al goed gekeken of de fan is vastgevroren door defrostwater wat vervolgens weer een berg ijs heeft gemaakt?

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

• Knopsje
@Cubico @Thorsd @--Erik--, bedankt voor het meedenken! Nadat ik het systeem had bijgevuld heb ik hem een aantal keer opnieuw opgestart en het Purge Air program geprobeerd te draaien maar kreeg meteen de H20 error. Filter zat geen ijs in, dus waterpomp gedemonteerd en die leek ook vrij. Alles met de Fohn drooggemaakt en de vorstkleppen opgewarmd. Daarna nog een keer gevuld en toen draaide de waterpomp weer.
Ik kan uiteraard niet zien wanneer de vorstklep is geopend dus lastig om er achter te komen wat nou precies het probleem is geweest... Hij staat nu weer lekker te draaien dus dat is fijn :)

• blb4
Knopsje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:27:
@Cubico @Thorsd @--Erik--, bedankt voor het meedenken! Nadat ik het systeem had bijgevuld heb ik hem een aantal keer opnieuw opgestart en het Purge Air program geprobeerd te draaien maar kreeg meteen de H20 error. Filter zat geen ijs in, dus waterpomp gedemonteerd en die leek ook vrij. Alles met de Fohn drooggemaakt en de vorstkleppen opgewarmd. Daarna nog een keer gevuld en toen draaide de waterpomp weer.
Ik kan uiteraard niet zien wanneer de vorstklep is geopend dus lastig om er achter te komen wat nou precies het probleem is geweest... Hij staat nu weer lekker te draaien dus dat is fijn :)
Fijn dat je 'm weer aan de gang hebt!! Dat kan bij deze omstandigheden (onder 0) best een dingetje zijn en behoorlijk wat stress geven! Ik weet nog goed dat ik in december 2022 mijn WP in dienst nam net voor een vorstperiode; samengeknepen billen!

De discussie over voor- en nadelen van vorstkleppen is natuurlijk al diverse malen gevoerd, als lid van het kamp "geen vorstkleppen" is dit natuurlijk weer een +1.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• cerebrum
Fantastic_fox schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:10:
[...]

Dan hoop ik dat iemand de kraan herkent en dat het binnenwerk wisselen een tijdelijke optie is. Wc wordt nl nog aangepakt over een jaar ofzo en dan vervang ik meteen de radiator

foto[Afbeelding]
Dat zou eventueel nog een verloopring kunnen zijn, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwNDfqp_CMYcZvS4PwKNeHPZUiw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1crbY18WT9E9SBMy1aAECm2d.png?f=user_large

Bij dikwandig staal is het heel ongebruikelijk om knelfittingen te gebruiken.

• ErikVers
blb4 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Fijn dat je 'm weer aan de gang hebt!! Dat kan bij deze omstandigheden (onder 0) best een dingetje zijn en behoorlijk wat stress geven! Ik weet nog goed dat ik in december 2022 mijn WP in dienst nam net voor een vorstperiode; samengeknepen billen!

De discussie over voor- en nadelen van vorstkleppen is natuurlijk al diverse malen gevoerd, als lid van het kamp "geen vorstkleppen" is dit natuurlijk weer een +1.
Ik ben zeker ook geen fan van vorstkleppen alleen weten we in dit geval niet wat de oorzaak was nog toch? Was druk al continu te laag (door bv de vorstkleppen), of te weinig flow ivm veel radiatoren/groepen dicht, of enz?

Wel super nieuwsgierig natuurlijk wat de storing veroorzaakte. @Knopsje zelf een idee? Je had druk en mogelijkheid tot voldoende flow wel in beeld?

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 04-01-2026 16:39 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:56

Carboy54

Duurzaamheid coach

[Afbeelding]
Caleffi en de Panasonic zijn soms een slechte combinatie indien er nachtverlaging wordt toegepast. De elektronische Vorstbeveiliging van de Pana en de mechanische van de Caleffi starten beide bij 3 graden. Dus laat de pomp in de nacht door draaien. Helaas is dit niet aan te passen in de Pana.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Knopsje
ErikVers schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:39:
[...]

Ik ben zeker ook geen fan van vorstkleppen alleen weten we in dit geval niet wat de oorzaak was nog toch? Was druk al continu te laag (door bv de vorstkleppen), of te weinig flow ivm veel radiatoren/groepen dicht, of enz?

Wel super nieuwsgierig natuurlijk wat de storing veroorzaakte. @Knopsje zelf een idee? Je had druk en mogelijkheid tot voldoende flow wel in beeld?
Nee ik vind het lastig de oorzaak te achterhalen. Hij draait hier op ongeveer 60m2 vloerverwarming en kan normaal gesproken makkelijk 15L/min wegpompen. Er stond niks dicht en er was ook geen sprake van nachtverlaging. Ik had bijgevoegd screenshot hierboven al getoond, hij was aan het verwarmen tot er een defrost kwam. Daar was hij nog mee bezig en op dat moment kwam de H20 waarna de flow naar 0 ging en hij in storing sloeg. Dat was om 01:20 vannacht dus zag het pas vanochtend. Weet dus niet of de druk toen wegviel doordat er een vorstklep open ging (wat me eigenlijk gek lijkt terwijl hij gewoon in bedrijf is) of dat er een andere aanleiding was voor de H20 en dat de vorstklep op een later moment is open gegaan om het systeem te beschermen. De 5J heeft helaas geen drukmeter die uitgelezen kan worden toch? Als andere gegevens uit de log kunnen helpen om een oorzaak te vinden dan deel ik die graag!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDr6teZPAIPTlsd53c9JF7KsqtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vrvyQv5i0v5CJjdSNdf81k6U.png?f=fotoalbum_large
blb4 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Was inderdaad even spannend, midden tussen de sneeuw de waterpomp uitbouwen en alles loshalen. Gelukkig ging het allemaal weer in elkaar en starte 'ie op _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Knopsje op 04-01-2026 17:22 ]

• ErikVers
Knopsje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:20:
[...]

Nee ik vind het lastig de oorzaak te achterhalen. Hij draait hier op ongeveer 60m2 vloerverwarming en kan normaal gesproken makkelijk 15L/min wegpompen. Er stond niks dicht en er was ook geen sprake van nachtverlaging. Ik had bijgevoegd screenshot hierboven al getoond, hij was aan het verwarmen tot er een defrost kwam. Daar was hij nog mee bezig en op dat moment kwam de H20 waarna de flow naar 0 ging en hij in storing sloeg. Dat was om 01:20 vannacht dus zag het pas vanochtend. Weet dus niet of de druk toen wegviel doordat er een vorstklep open ging (wat me eigenlijk gek lijkt terwijl hij gewoon in bedrijf is) of dat er een andere aanleiding was voor de H20 en dat de vorstklep op een later moment is open gegaan om het systeem te beschermen. De 5J heeft helaas geen drukmeter die uitgelezen kan worden toch? Als andere gegevens uit de log kunnen helpen om een oorzaak te vinden dan deel ik die graag!
[Afbeelding]

[...]

Was inderdaad even spannend, midden tussen de sneeuw de waterpomp uitbouwen en alles loshalen. Gelukkig ging het allemaal weer in elkaar en starte 'ie op _/-\o_
Klopt de druk kun je niet in de online omgeving aflezen bij een J; had je de druk de laatste weken zelf nog gecheckt op een drukmeter?

• Knopsje
ErikVers schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:50:
[...]

Klopt de druk kun je niet in de online omgeving aflezen bij een J; had je de druk de laatste weken zelf nog gecheckt op een drukmeter?
Ik kijk regelmatig even, weet niet wanneer de laatste keer was maar als het in de afgelopen weken onder de 1,5 bar was geweest was me dat zeker opgevallen

• blb4
Knopsje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:19:
[...]

Ik kijk regelmatig even, weet niet wanneer de laatste keer was maar als het in de afgelopen weken onder de 1,5 bar was geweest was me dat zeker opgevallen
@ErikVers Voor mij in elk geval weer een reden om weer wat te fröbelen, net wat spullen besteld om bij mijn analoge manometer te plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WE14kPKfl1066A5ypn54vet9juA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5EjzqkqFN8YIEz0Oy1YZtMM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYJUf4qKwZ4MeWvfGLUHzPbWx_k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXAmGxPiHUkK4fanWo2AtPLG.jpg?f=fotoalbum_tile
Er hangt al een Wemos D1 (met nog ongebruikte analoge ingang) vlak bij de manometer die ook al is opgenomen binnen HA, zal hopelijk vrij simpel zijn om de druk zichtbaar te krijgen binnen HA.

[ Voor 56% gewijzigd door blb4 op 04-01-2026 20:05 ]

• Beer070
Carboy54 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:04:
[...]

Caleffi en de Panasonic zijn soms een slechte combinatie indien er nachtverlaging wordt toegepast. De elektronische Vorstbeveiliging van de Pana en de mechanische van de Caleffi starten beide bij 3 graden. Dus laat de pomp in de nacht door draaien. Helaas is dit niet aan te passen in de Pana.
Voor dat ik het goed begrijp, de caleffi vorst beveiliging begint op het moment dat het cv water 3 graden of lager is, correct? Of wordt er iets anders gemeten? Welke sensor meet die 3 graden op de Panasonic? Ik dacht ook inlet water temperatuur. Maar ik weet het niet zeker.?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:42
Erik heb jij al de “grote” M serie 16 kW geplaatst?
Kan ik je daar vragen over stellen?

• ErikVers
Technician- schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:13:
[...]

Erik heb jij al de “grote” M serie 16 kW geplaatst?
Kan ik je daar vragen over stellen?
Ja dat kan. Eentje met enkel de CM (controle module) en een AiO

Ps geplaatst, daar kwam een shoveltje bij te pas 😉
Maar wel een mega krachtige en efficiente machine zeg.
Eentje draait bij normale vrijstaande woning. Niet perse ideaal.
De andere bij zeer grote oude woonboerderij met veel nieuwe wand en vloerverwarming. Die draait super.

Let wel je noemt “grote M”; pas op dat je niet een echte “big M” benoemd bij bestellen want die bestaat ook en dan kun je een appartementen gebouw verwarmen 🙈

[ Voor 46% gewijzigd door ErikVers op 04-01-2026 20:54 ]

• ErikVers
Beer070 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:06:
[...]

Voor dat ik het goed begrijp, de caleffi vorst beveiliging begint op het moment dat het cv water 3 graden of lager is, correct? Of wordt er iets anders gemeten? Welke sensor meet die 3 graden op de Panasonic? Ik dacht ook inlet water temperatuur. Maar ik weet het niet zeker.?
Zie service manual.

Kleine spoiler alert;
Pagina 157 voor t hele verhaal;
Water inlet/outlet temp. < 6°C

Waarde is dus niet 3 waarbij water gaat circuleren.

Tip als iemand vorstkleppen plaatst; het is al vaker door mij benoemd maar lees de handleiding ervan!
!!Voor juiste werking is een vulautomaat benodigd!!

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 04-01-2026 21:03 ]

• bartvl

bartvl

ErikVers schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:27:
[...]

Ok maar wat wil je weten?
Als je defrost over dhw toestaat dan doet bij een L hij dat standaard. Zou zelf niet vrijgeven behalve als je geluidsklachten vanwege hoge flow hebt of comfort (koude) klachten ervaart. Normaal is zeker met een L namelijk het defrosten over je heat afgifte efficiënter (hogere cop opgewekte energie waar je gebruik van maakt en omder normale omstandigheden zonder e element).

Let wel op als je toch dhw defrost activeert dat je dan wel voldoende dhw minuten vrijgeeft om dhw op temp te houden (240min bijvoorbeeld) want anders gaat icm bad en douche gebruik het op een defrost mania dag mogelijk een koude douche opleveren omdat je boiler niet meer mag bijverwarmen.

Wil je meer weten, er staat ook eea over in service manual.

Kleine andere tip voor de L en M gebruikers. De efficiënte modus start mooi rustig compressor op ook na defrost maar mocht je met alle defrosts nu vermogen missen zou je hem op comfort kunnen zetten in installateurs menu (nee heb niet over eco en comfort uit de app) dan gaat hij gelijk weer door met frequentie waar hij was gebleven.
Bij mij lijkt hij toch anders te werken. Standaard vindt een defrost plaats mbv de compressor. De keren dat ik heb kunnen vinden dat het met DHW gaat is wanneer de watertemperatuur erg laag is na een DHW-run. Onder de 30 graden. Dus lijkt het de vervanger te zijn van het elektrisch element inschakelen?

• ErikVers
bartvl schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:08:
[...]

Bij mij lijkt hij toch anders te werken. Standaard vindt een defrost plaats mbv de compressor. De keren dat ik heb kunnen vinden dat het met DHW gaat is wanneer de watertemperatuur erg laag is na een DHW-run. Onder de 30 graden. Dus lijkt het de vervanger te zijn van het elektrisch element inschakelen?
Ok. Ik heb 1 unit waar dhw defrost op ja heb gezet ivm technische redenen en die defrost nu elke defrost over boiler.

Dan heeft het zeer waarschijnlijk nog met andere parameters te maken of hij dhw defrost. Zoals de actuele outlet/inlet watertemp. De ta is daar meestal tussen 26-28 en jij zit waarschijnlijk stuk hoger waardoor normaliter dan nog steeds over je afgifte blijft doen?

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 04-01-2026 21:13 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:42
ErikVers schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:49:
[...]

Ja dat kan. Eentje met enkel de CM (controle module) en een AiO

Ps geplaatst, daar kwam een shoveltje bij te pas 😉
Maar wel een mega krachtige en efficiente machine zeg.
Eentje draait bij normale vrijstaande woning. Niet perse ideaal.
De andere bij zeer grote oude woonboerderij met veel nieuwe wand en vloerverwarming. Die draait super.

Let wel je noemt “grote M”; pas op dat je niet een echte “big M” benoemd bij bestellen want die bestaat ook en dan kun je een appartementen gebouw verwarmen 🙈
Oké we gaan een M serie 16kw + CM aansluiten met een CV keteltje als booster/noodbedrijf.
Ik wil de regelaar in de techniek ruimte hangen en een (blinde) afstandsvoeler in een referentie ruimte hangen.
Is een kantoorgebouw.
Kan dat met deze regeling?
Of gewoon puur WAR alleen te regelen?

• ErikVers
Technician- schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:15:
[...]

Oké we gaan een M serie 16kw + CM aansluiten met een CV keteltje als booster/noodbedrijf.
Ik wil de regelaar in de techniek ruimte hangen en een (blinde) afstandsvoeler in een referentie ruimte hangen.
Is een kantoorgebouw.
Dat kan iig met de controller zelf die op de cm zit. Die kun je eruit halen, is een afdekkapje bij wasco voor. En uit mijn hoofd kan er een sensor worden aangesloten maar dat nog niet eerder gedaan dus moet je ff checken.

Edit; ik moest ff zoeken want had enkel pdf AiO opgeslagen.
Zie [code]link[/code] en dan pagina 106 voor alle aansluitingen van de CMe8. Daar staat inderdaad ook de bekende PAW-A2W-TSRT tussen 👍

Check wel ff ivm die anti freeze controle nog de gehele manual goed.

Let wel op dat je ff goed de service manual doorleest. Met name “freeze control”. Kan maar zo dat je dan toch voor bi block kiest ipv CM.

Hij heeft met de verschillende configuraties ook verschillende minimale watertemp nodig wat goed is om vooraf bewust van te zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door ErikVers op 04-01-2026 21:42 ]

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-01 20:56
Murkmans schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:19:
[...]
Welke Fancoils gebruik je ?

Monoblock 5j
7,8kwh verbruikt
25,608kwh geproduceerd
Backupheater uit.

Stooklijn
15 = ta 25
-10 ta 33

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Beer070 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:06:
[...]

Klopt van Caleffi. En vlgs mij inderdaad de inlet op de Panasonic. Bij langdurige nachtverlaging loopt de Caleffi soms leeg.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 04-01-2026 22:47 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:15:
[...]

Is een kantoorgebouw.
Meerdere geplaatst met alleen de simpele module. Ketel met eigen thermostaat kan je wellicht naast de Panasensor plaatsen met de instelling graad lager voor noodbedrijf.

• Beer070
Carboy54 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:57:
[...]

Meerdere geplaatst met alleen de simpele module. Ketel met eigen thermostaat kan je wellicht naast de Panasensor plaatsen met de instelling graad lager voor noodbedrijf.
Bij mij staat er ook een van jullie. Met WAR ingeregeld over parallel buffervat en nu nog cv erachter als backup. Wij zijn er heel blij mee.

• Murkmans
@Knopsje
Wat was je Aquarea Outdoor Pipe Temperature, kan je die zien? Deze zou ongeveer van -11 naar +30 moeten zijn gegaan, net voor die h20 error.

@louwerens vaillant https://www.vaillant.be/c...ducten/arovair-90944.html

Ik stuur de stekker aan met zigbee, ze behouden hun laatste status namelijk. Dus zet je ze op verwarmen uit, staat ie ook weer op verwarmen als je deze aanzet. Er zot een driewegklep in die dan open blijft, zodat er flow overheen loopt.

• bartvl

bartvl

ErikVers schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:11:
[...]

Ok. Ik heb 1 unit waar dhw defrost op ja heb gezet ivm technische redenen en die defrost nu elke defrost over boiler.

Dan heeft het zeer waarschijnlijk nog met andere parameters te maken of hij dhw defrost. Zoals de actuele outlet/inlet watertemp. De ta is daar meestal tussen 26-28 en jij zit waarschijnlijk stuk hoger waardoor normaliter dan nog steeds over je afgifte blijft doen?
Wij hebben radiatoren, bij defrost-mania-temperaturen ligt de ta rond de 45/50 graden.
Als de defrosts echt elk uur zijn dan moet ie ook echt heel hard werken om die temperaturen tussen de defrosts in te behouden (resultaat: nog meer invriezing O-) ) maar na een DHW-run is het water in het CV-gedeelte een stuk verder afgekoeld. Dan is het circulerende water soms te koud (onder 30 graden, exacte triggerpunt weet ik niet), en wordt (ipv de elektrische back-up) de DHW-tank ingezet voor de defrost run. Dat gebeurt dan ook alleen de eerste defrost-run na de DHW-run, want dan is het systeem weer voldoende op temperatuur om mbv de compressor te ontdooien. Blijkbaar :).

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 18:09
wellicht een bekende feature hier, maar voor mij was hij nieuw.
Defrost tijdens een DHW run waarbij de TA onder de 12 zakt ( koud water onderin de boiler), maar de BUH spring niet bij.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

• Knopsje
Murkmans schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:28:
@Knopsje
Wat was je Aquarea Outdoor Pipe Temperature, kan je die zien? Deze zou ongeveer van -11 naar +30 moeten zijn gegaan, net voor die h20 error.
Die kan ik inderdaad zien. Hij begint inderdaad bij -10 met de defrost, maar bij 19 graden treed de H20 error op. Bij de vorige defrost (ook in het screenshot te zien) haalt 'ie wel de 40 graden, en is er geen error.
Boven in beeld zie je de defrost status en de error, daaronder de Outdoor Pipe Temperature en de Flow Rate:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7y_Qj_x68q2oB6Mif4wJZK7mq0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B3DQUDDkybdu2NmBmq5eERXC.png?f=fotoalbum_large

• Thorsd
Knopsje schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:28:
[...]

Die kan ik inderdaad zien. Hij begint inderdaad bij -10 met de defrost, maar bij 19 graden treed de H20 error op. Bij de vorige defrost (ook in het screenshot te zien) haalt 'ie wel de 40 graden, en is er geen error.
Boven in beeld zie je de defrost status en de error, daaronder de Outdoor Pipe Temperature en de Flow Rate:
[Afbeelding]
De flow fluctueert best veel tijdens de defrost, kan je ook RPM plotten? En hoe gaat het nu, na de fix?
Bij mij is de flow tijdens een defrost best constant, ter referentie (9J, ook zie ik tijdens sommige defrosts dat de pump speed soms teruggaat naar max duty, maar niet in deze).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Wsw7K7Acd2DCwm0crS5EuvogBo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H7a4OjYOdPkvY9P8JMgz6fk0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Thorsd op 05-01-2026 11:46 ]

• Knopsje
Thorsd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:41:
[...]

De flow fluctueert best veel tijdens de defrost, kan je ook RPM plotten? En hoe gaat het nu, na de fix?
Bij mij is de flow tijdens een defrost best constant, ter referentie (9J, ook zie ik tijdens sommige defrosts dat de pump speed soms teruggaat naar max duty, maar niet in deze).
[Afbeelding]
Dat is inderdaad interessant, scherp gezien! Dit zijn de uren voor de fout, daar zie je dat het in eerste instantie wel constant is maar steeds erger wordt tot de foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCOJD0ApJ8KEt6VnoSfpFjj9LII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ox79R50WJz2SJUHQPRQWM6NH.png?f=fotoalbum_large

En op dit moment lijkt alles weer normaal te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnnw9cx4toOQwUaZMOjGsdDRMrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d5sOzHnhpYPtg2d4mjlk3IDW.png?f=fotoalbum_large

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-01 11:11
Fantastic_fox schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:10:
[...]

foto[Afbeelding]
Deze kranen heb ik ook, bij mij zijn ze van 1987. Er staat bij mij het merk Herz op de knop. Dit is alles wat ik weet, ik heb zo'n binnenwerk er nog nooit uit hoeven draaien.

Wanneer de lekkage langzaam is kan het trouwens vanzelf weer dichtgaan, mits je de knop niet meer verdraait.

[ Voor 6% gewijzigd door Skipper-93 op 05-01-2026 13:53 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• Konnie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-01 15:57
Middag allemaal.

Iemand zoiets al meegemaakt ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLShPdRDChcI3j5-N9riWX-PNsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tpXWTiPraI79U2zmyaxkFak.jpg?f=fotoalbum_large

19:30 gisteren is die uitgegaan, vandaag valt het op omdat de temperatuur binnen is gedaald tot 19 graden, daarna gaat die weer vanzelf aan zoals te zien is in de grafiek.
Nu loopt die volop te draaien, met veel DF als gevolg.
Geen foutmeldingen of wat dan ook.
Iemand een idee waar ik op moet letten?

zie mijn Curve hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-3swG5ggkupDDgjDaU85EzZRKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5Fb2FgWcH3JoNjh6oOW4dVi.jpg?f=fotoalbum_large

PV Wp5950 op oost, 1x Goodwe 3000xs 1x Goodwe 2500xs, 1xHaier Tundra plus as35, 1x Haier Tundra plus as25, WPB 120L Inventum optima. Panasonic 7kw monoblock J series.

• blb4
Konnie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:31:
Middag allemaal.

Iemand zoiets al meegemaakt ?

19:30 gisteren is die uitgegaan, vandaag valt het op omdat de temperatuur binnen is gedaald tot 19 graden, daarna gaat die weer vanzelf aan zoals te zien is in de grafiek.
Gefeliciteeerd met je prima geïsoleerde huis (met mogelijk zeer grote warmtecapaciteit). Stond de thermostaat niet gewoon op 19 °C?

• Konnie
blb4 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:01:
[...]

Gefeliciteeerd met je prima geïsoleerde huis (met mogelijk zeer grote warmtecapaciteit). Stond de thermostaat niet gewoon op 19 °C?
Dank je, en nee, thermostaat stond/staat op 22 graden.
Ik maak gebruik van de meegeleverde panasonic bedienings paneel die ik als thermostaat gebruik.

PV Wp5950 op oost, 1x Goodwe 3000xs 1x Goodwe 2500xs, 1xHaier Tundra plus as35, 1x Haier Tundra plus as25, WPB 120L Inventum optima. Panasonic 7kw monoblock J series.

• blb4
Konnie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:08:
[...]

Dank je, en nee, thermostaat stond/staat op 22 graden.
Ik maak gebruik van de meegeleverde panasonic bedienings paneel die ik als thermostaat gebruik.
Tja, dan is 't ff zoeken wat de oorzaak kan zijn. Weet niet of 't kan, maar mogelijk kan je toch de target room temp in die grafiek krijgen?

Wel fijn dat de pomp bleef lopen en de WP dus niet stond te bevriezen....

• Konnie
blb4 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:25:
[...]

Tja, dan is 't ff zoeken wat de oorzaak kan zijn. Weet niet of 't kan, maar mogelijk kan je toch de target room temp in die grafiek krijgen?

Volgens mij is er geen Target room temp, ik denk dat het ook een "shut off" temp en geen target waar die naar toe werkt.
Ik zag wel de target temp van Ta dalen naar 20 graden.

• Konnie
blb4 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:25:
[...]

Inderdaad, maar ik weet nu niet wat ik moet doen om te voorkomen dat het weer gebeurt.

• blb4
Konnie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Inderdaad, maar ik weet nu niet wat ik moet doen om te voorkomen dat het weer gebeurt.
Er zal dus toch iets zijn dat die Ta target van 20 °C getriggerd heeft. En 'm om 12:00u weer hoger heeft gezet.

• Konnie
blb4 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:59:
[...]

Er zal dus toch iets zijn dat die Ta target van 20 °C getriggerd heeft. En 'm om 12:00u weer hoger heeft gezet.
Inderdaad, maar ik heb echt geen idee wat nu de oorzaak is.

• BarryH
@Konnie zet de modus (heat +dhw , dhw only, heat only) en eens bij?
wellicht een klokprogramma nog actief?

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:12

hnq

Konnie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:12:
[...]

Inderdaad, maar ik heb echt geen idee wat nu de oorzaak is.
Hangt de controller in de kamer?
Geen andere sensor?
Instelling op interne thermostaat?
Timer/programma?
Niet toevallig een shift toegepast (in de app, of in de servicecloud?)

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• Konnie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nyTkIZEDrxq3fsgLJ4FMxDruRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KsHAXTQAyKzBalDdyl40idda.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tJOOIggmmCY0yaMqtA06d9rL7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZ1akeR1A25XG58I6eCJKfox.jpg?f=fotoalbum_large

• Konnie
hnq schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:34:
[...]

Hangt de controller in de kamer?
Geen andere sensor?
Instelling op interne thermostaat?
Timer/programma?
Niet toevallig een shift toegepast (in de app, of in de servicecloud?)
Ja in de kamer
Inderdaad geen andere sensor
Ja op interne thermostaat
Geen timer/programma
Geen shift toegepast.

Pagina: 1 ... 46 ... 48 Laatste