• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:11
Gjtje schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:52:
Ik ben niet tevreden over de standaard panasonic kamerthermostaat icm de aquarea j en vloerverwamring. De hysterese van de thermostaat is te groot voor een constante kamer temperatuur.
Daarom ben ik op zoek naar een geschikte kamerthermostaat met kleine hysterese, ideaal voor vloerverwarming. Zijn er binnen dit forum tips en adviezen? Een tado heeft niet mijn voorkeur ivm cloud oplossing/afhankelijk van de buitenwereld.
Netatmo aan/uit thermostaat heeft ook instelbare hysterese, ziet er acceptabel uit en heeft een goedwerkende app met schema. Wij gaan elke winter een week weg en dan is het fijn om een dag voor terugkomst de verwarming op afstand te kunnen regelen met de thermostaat.
Hysterese staat op 0,3 graad dat is voor ons de sweet spot qua compromis tussen langere runs van de WP en niet teveel temperatuurfluctuatie in huis.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:43

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gjtje schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:52:
Ik ben niet tevreden over de standaard panasonic kamerthermostaat icm de aquarea j en vloerverwamring. De hysterese van de thermostaat is te groot voor een constante kamer temperatuur.
Daarom ben ik op zoek naar een geschikte kamerthermostaat met kleine hysterese, ideaal voor vloerverwarming. Zijn er binnen dit forum tips en adviezen? Een tado heeft niet mijn voorkeur ivm cloud oplossing/afhankelijk van de buitenwereld.
De Panasonic thermostaat is het dure geld niet waard. Wij monteren PNI 40 thermostaten voor minder dan de helft met app en draadloos. Instelbare hysterese tot 0.1 zelfs. De controller werkt als thermostaat niet comfortabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 13-12-2025 22:12 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:49
Carboy54 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:11:
[...]

De Panasonic thermostaat is het dure geld niet waard. Wij monteren PNI 40 thermostaten voor minder dan de helft met app en draadloos. Instelbare hysterese tot 0.1 zelfs. De controller werkt als thermostaat niet comfortabel.
Ik gok dat @Gjtje die pni niks gaat vinden gezien zijn opmerkingen over ; niet mijn voorkeur ivm cloud oplossing/afhankelijk van de buitenwereld.

@Gjtje als je de instel mogelijkheden of de hysterese niet bevalt is de suggestie van @Andrehj een goede. Let op dat je de hysterese niet kleiner dan 0.3 zet om wat langere runs te kunnen blijven maken.

Mocht je een goedkopere niet cloud variant zoeken dan zou ik de emos p5607 pakken. Deze draait ook bij veel tweakers. Maak zelf een keuze zou ik zeggen 😉👍

Wel nog een tip; als je de interne thermostaat ziet als handrem en met de war een goed gaspedaal hebt afgesteld dan zijn er best mogelijkheden. Wel is het dan goed afstellen en de juiste schakelmomenten in de dag aanbrengen. Wellicht nog het proberen waard?

[ Voor 38% gewijzigd door ErikVers op 14-12-2025 08:19 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:52
Carboy54 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:11:
De Panasonic thermostaat is het dure geld niet waard. Wij monteren PNI 40 thermostaten voor minder dan de helft met app en draadloos.
De Panasonic kost € 142: https://www.shopclima.it/...cd-timer-settimanale.html
Inderdaad duur, maar daarvoor wel lekker gebruiksvriendelijk en wegens geen ingewikkelde software / online / cloudmeuk eindeloos betrouwbaar.
Groot voordeel van de Panasonic is het gemakkelijke omschakelen naar koelen (één knopje twee seconden ingedrukt houden). Bij de Netatmo bijvoorbeeld is dat veel lastiger.
De PNI CT40 (die jij denk ik bedoelt) kost ca de helft, maar is weer afhankelijk van wifi etc. En kan eigenlijk veel meer dan je voor een simpele aan-uit schakeling (set and forget) voor een WP nodig hebt.
Hoe schakel je die PNI om naar koelbedrijf?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
ErikVers schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:39:
@Gjtje als je de instel mogelijkheden of de hysterese niet bevalt is de suggestie van @Andrehj een goede. Let op dat je de hysterese niet kleiner dan 0.3 zet om wat langere runs te kunnen blijven maken.
Dat hangt heel erg van je huis af. En dan vooral de mate van isolatie gecombineerd met de traagheid (thermische massa) van je afgiftesysteem. Hier staat de hysterese op 0.2 (uitschakelen op 20.6 en weer inschakelen op 20.4), en dat levert nooit meer dan 1 run per dag op. Afgelopen dinsdag zelfs een hele dag overgeslagen.

Die hysterese moet je zodanig instellen dat het bij je huis (en comfortwensen) past.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 14-12-2025 10:37 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:34:
[...]

De Panasonic kost € 142: https://www.shopclima.it/...cd-timer-settimanale.html
Inderdaad duur, maar daarvoor wel lekker gebruiksvriendelijk en wegens geen ingewikkelde software / online / cloudmeuk eindeloos betrouwbaar.
Groot voordeel van de Panasonic is het gemakkelijke omschakelen naar koelen (één knopje twee seconden ingedrukt houden). Bij de Netatmo bijvoorbeeld is dat veel lastiger.
De PNI CT40 (die jij denk ik bedoelt) kost ca de helft, maar is weer afhankelijk van wifi etc. En kan eigenlijk veel meer dan je voor een simpele aan-uit schakeling (set and forget) voor een WP nodig hebt.
Hoe schakel je die PNI om naar koelbedrijf?
Gebruiksvriendelijk?? Ik weet zeker dat je hem dan nog nooit in gebruik heb gehad. Ik heb diverse klanten die hem van de muur hebben getrokken. Leuke specs wellicht maar in de praktijk een onooglijk onding voor dat geld. Het gebruik met een app bij PNI is zeker fijn als je op vakantie bent en set and forget is niet des tweakers. Alleen voor zomer / winter moet je de software van de warmtepomp omzetten van verwarmen naar koelen vise versa omdat hij een drie draads wissel contact heeft. Hysterese instelbaar van 1 tot 0.1. Bijkomend voordeel hij ziet er ook nog fraai uit. Er zijn heel veel betere en modernere thermostaten op de markt dan de simpele on/off van Panasonic voor minder geld.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Andrehj
Carboy54 schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:03:
Gebruiksvriendelijk?? Ik weet zeker dat je hem dan nog nooit in gebruik heb gehad.
Hij hangt hier al meer dan vijf jaar aan de muur. Werkt prima.
Ik heb diverse klanten die hem van de muur hebben getrokken. Leuke specs wellicht maar in de praktijk een onooglijk onding voor dat geld.
Onooglijk is subjectief. Je kunt vinden dat ie er wat ouderwets uit ziet, maar aangezien hij hier strategisch op de overloop hangt (waar geen zon komt, en waarmee ik dus voorkom dat de WP op de efficiëntste tijden stopt met verwarmen) ligt niemand in huis daar wakker van. Ook vrouwlief klaagt er niet over.
Het gebruik met een app bij PNI is zeker fijn als je op vakantie bent
Dan staat de WP op de vakantiestand. Ik zou niet weten wat ik tijdens een vakantie aan die thermostaat in moet stellen.
en set and forget is niet des tweakers.
Ik heb al heel wat instellingen aan de WP aangepast, maar de temperatuur hoef ik echt nooit aan te passen.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:36:
[...]

Hij hangt hier al meer dan vijf jaar aan de muur. Werkt prima.

[...]

Onooglijk is subjectief. Je kunt vinden dat ie er wat ouderwets uit ziet, maar aangezien hij hierop strategisch op de overloop hangt (waar geen zon komt, en waarmee ik dus voorkom dat de WP op de efficiëntste tijden stopt met verwarmen) ligt niemand in huis daar wakker van. Ook vrouwlief klaagt er niet over.

[...]

Dan staat de WP op de vakantiestand. Ik zou niet weten wat ik aan die thermostaat in moet stellen.

[...]

Ik heb al heel wat instellingen aan de WP aangepast, maar de temperatuur hoef ik echt nooit aan te passen.
Ga met de tijd mee zou ik zeggen 🤗

• Andrehj
Carboy54 schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:45:
Ga met de tijd mee zou ik zeggen 🤗
Primaire systemen (zoals verwarming) zoveel mogelijk onafhankelijk maken van wifi, cloud etc, dát is pas met de tijd meegaan. Of heb je de globale ontwikkelingen van de laatste jaren gemist?

• ErikVers
Andrehj schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:37:
[...]

Dat hangt heel erg van je huis af. En dan vooral de mate van isolatie gecombineerd met de traagheid (thermische massa) van je afgiftesysteem. Hier staat de hysterese op 0.2 (uitschakelen op 20.6 en weer inschakelen op 20.4), en dat levert nooit meer dan 1 run per dag op. Afgelopen dinsdag zelfs een hele dag overgeslagen.

Die hysterese moet je zodanig instellen dat het bij je huis (en comfortwensen) past.
Eens moet zeker bij je wensen passen. Het is meer een generieke waarschuwing (en had “VAAK BETER niet” moeten gebruiken) om hysterese niet te klein te zetten met voor jou bekende redenen 👍
Niet iedereen zit zoals wij de compr freq verloop door de dag heen te checken 😉

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:48:
[...]

Primaire systemen (zoals verwarming) zoveel mogelijk onafhankelijk maken van wifi, cloud etc, dát is pas met de tijd meegaan. Of heb je de globale ontwikkelingen van de laatste jaren gemist?
Ah vandaar dat al die tweakers hier een foute keuze hebben gemaakt volgens jou met Heishamon, extra modules in vele vormen, smart energy, Weheat Intellicence etc. etc. Overigens zonder al die afhankelijkheid draaien die systemen gewoon door net als bij jou.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:37
Carboy54 schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:18:
[...]

Ah vandaar dat al die tweakers hier een foute keuze hebben gemaakt volgens jou met Heishamon, extra modules in vele vormen, smart energy, Weheat Intellicence etc. etc. Overigens zonder al die afhankelijkheid draaien die systemen gewoon door net als bij jou.
Leuk dat je het zegt. Ik ben het op zich wel eens met @Andrehj dat het afhankelijk maken van een systeem van wifi een risico vormt. Als deze thermostaat wifi nodig heeft om te communiceren met de ketel dan zal sturing/werking stoppen als de wifi stopt. In geval van mijn bedraad aangesloten Plugwise thermostaat (en ook Evohome) zal de werking gewoon doorgaan, ook zonder wifi / LAN netwerk. Tevens staat mijn heishamon in een afgescheiden netwerk zodat boefjes niet zomaar instellingen kunnen wijzigen.

• Gjtje
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 30-01 21:18
ErikVers schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:39:
[...]

Ik gok dat @Gjtje die pni niks gaat vinden gezien zijn opmerkingen over ; niet mijn voorkeur ivm cloud oplossing/afhankelijk van de buitenwereld.

Mocht je een goedkopere niet cloud variant zoeken dan zou ik de emos p5607 pakken. Deze draait ook bij veel tweakers. Maak zelf een keuze zou ik zeggen 😉👍

Wel nog een tip; als je de interne thermostaat ziet als handrem en met de war een goed gaspedaal hebt afgesteld dan zijn er best mogelijkheden. Wel is het dan goed afstellen en de juiste schakelmomenten in de dag aanbrengen. Wellicht nog het proberen waard?
Bedankt voor alle input. Ik heb de keus gemaakt om de Emos p5607 te bestellen.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:24
Ik denk ook dat een redelijk cruciaal systeem als je verwarmingssysteem robuust moet werken en met zo min mogelijk afhankelijkheden. En mocht er wat mis gaan dat dan mogelijk de verfijnde regeling stopt maar de basisfunctionaliteit gewoon door draait. En sowieso probeer ik zo min mogelijk afhankelijk te zijn van cloud en internet, zeker wat betreft besturing huis. De ervaring leert gelukkig dat veel systemen en protocollen die we hier gebruiken; HeishaMon, MQTT, HA, Node-Red Dashboard etc. gelukkig allemaal wel robuust werken. Maar je moet blijven opletten, zorgen dat als er een sensor raar gaat doen oid je niet in 1 x in de kou zit oid.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:37
blb4 schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:30:
Ik denk ook dat een redelijk cruciaal systeem als je verwarmingssysteem robuust moet werken en met zo min mogelijk afhankelijkheden. En mocht er wat mis gaan dat dan mogelijk de verfijnde regeling stopt maar de basisfunctionaliteit gewoon door draait. En sowieso probeer ik zo min mogelijk afhankelijk te zijn van cloud en internet, zeker wat betreft besturing huis. De ervaring leert gelukkig dat veel systemen en protocollen die we hier gebruiken; HeishaMon, MQTT, HA, Node-Red Dashboard etc. gelukkig allemaal wel robuust werken. Maar je moet blijven opletten, zorgen dat als er een sensor raar gaat doen oid je niet in 1 x in de kou zit oid.
Ik gebruik WAR op de inlet temperatuur. Dat draait voor zover ik heb kunnen nagaan ook zonder thermostaat en heishamon. De WP houdt het vat op temperatuur.
vraag/afgifte wordt door een circulatie pomp en Plugwise gedaan op basis van aanvoer uit het vat. Als de thermostaat niet zou werken gooi ik de circulatie pomp op een stopcontact en hou ik warmte in huis. Vat kan ook worden opgewarmd door cv hout kachel met blokken hout.

• Binifada
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-02 11:42

Binifada

Ingenieur in ruste

blb4 schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:30:
... Een stroomstoring of geen internetverbinding kan al een probleem vormen.
Ik heb hier al eens meegemaakt dat een graafmachine de kabels had vernield. Tijdens deze periode kwam daar nog een herstart van Heishamon bij.
Het gevolg: NTP-server niet bereikbaar en alle op tijd gebaseerde regels van Heishamon werken niet correct.
In dergelijke gevallen zou het nodig zijn om de juiste tijd in Heishamon zelf in te stellen, maar dat is helaas niet mogelijk!

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

Panasonic J 5 kW MDC05J3E5, Heishamon large, EMOS OTP56160T

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:15

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je kan een eigen ntp server draaien, tijd zit o.a. in gps en het hoeft niet op de seconde nauwkeurig te zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• blb4
Speedy-Andre schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:46:
Je kan een eigen ntp server draaien, tijd zit o.a. in gps en het hoeft niet op de seconde nauwkeurig te zijn.
‘t Zijn allemaal van die dingen waar je een keer moet achterkomen…. Ik gebruik al jaren mijn Fritzbox als ntp source voor mijn thuisnetwerk; daar heb ik tot nu toe nog geen problemen mee ondervonden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:15

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blb4 schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:33:
[...]

‘t Zijn allemaal van die dingen waar je een keer moet achterkomen…. Ik gebruik al jaren mijn Fritzbox als ntp source voor mijn thuisnetwerk; daar heb ik tot nu toe nog geen problemen mee ondervonden.
Ik gebruik die ook (fritz.box).
Verder kan je nog kijken naar weerstations, radio's en eventueel dcf ontvangers.
Een leuk weetje is mijn 7kW J data opslaat wanneer er geen netwerk is, althans de CZ-TAW1 haalt het ergens op (net als de thermostaat/controller die offline de tijd blijft weergeven).
Je zou haast denken dat de HeishaMon daar bij moet kunnen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-02 21:11
Heb al even zitten zoeken maar hoe gaan jullie om met de warmtepomp tijdens de (winter)vakantie?

Draai al een tijd op WAR en dat werkt voor nu afdoende. Nu wil ik de kamertemperatuur naar 15 graden celcius hebben, maar wil ook voorkomen dat de backupheater aanslaat omdat de watertemperatuur mogelijk te laag wordt. Had bedacht om WAR + Panacontroller als thermostaat op 15 graden te zetten (die grote hysterese doet er dan toch niet toe). Is dit dan afdoende of is een andere aanpak beter?

Warmtepomp: MXC09J3E8
Afgiftesysteem: Radiatoren

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Knoetie schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:12:
Heb al even zitten zoeken maar hoe gaan jullie om met de warmtepomp tijdens de (winter)vakantie?

Draai al een tijd op WAR en dat werkt voor nu afdoende. Nu wil ik de kamertemperatuur naar 15 graden celcius hebben, maar wil ook voorkomen dat de backupheater aanslaat omdat de watertemperatuur mogelijk te laag wordt. Had bedacht om WAR + Panacontroller als thermostaat op 15 graden te zetten (die grote hysterese doet er dan toch niet toe). Is dit dan afdoende of is een andere aanpak beter?

Warmtepomp: MXC09J3E8
Afgiftesysteem: Radiatoren
Staat hier op 17 gr. Probleem bij te koud verwarming water is dat een defrost niet kan worden voltooid en dan heb je een probleem zeker zonder BUH.

• Knoetie
Ik heb uiteraard wel een BUH, maar die staat uit. Als ik door de handleiding kijk zie ik niet specifiek een setting van de BUH voor alleen specifiek een defrost. Maar zo inzichtelijk is de handleiding ook niet dus kan best dat ik het verkeerd interpreteer.

Zojuist wat instellingen aangepast, zoals in het andere topic: Panasonic warmtepomp 101 Bij lengionelle run met interne heater vermeld staan. In principe moeten de icoontjes ruimteverwarming en tankverwarming ingeschakeld dan oplichten op de controller?

[ Voor 33% gewijzigd door Knoetie op 17-12-2025 13:38 . Reden: Toevoeging settings ]

• ErikVers
Knoetie schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:11:
Ik heb uiteraard wel een BUH, maar die staat uit. Als ik door de handleiding kijk zie ik niet specifiek een setting van de BUH voor alleen specifiek een defrost. Maar zo inzichtelijk is de handleiding ook niet dus kan best dat ik het verkeerd interpreteer.

Zojuist wat instellingen aangepast, zoals in het andere topic: Panasonic warmtepomp 101 Bij lengionelle run met interne heater vermeld staan. In principe moeten de icoontjes ruimteverwarming en tankverwarming ingeschakeld dan oplichten op de controller?
Als je de symbooltjes niet in basis display ziet zijn ze voor verwarmen en tapwater niet geactiveerd. Wel blijft buh voor de defrosts en te koude retour bij opstarten eventueel beschikbaar. Wil je op eigen risico deze toch uitzetten dan is er een verborgen menu.

Top dat je eerst de handleiding doorzoekt 👍👍

Ps wil je aub altijd de quote functie gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 19-12-2025 07:21 ]

• Dean88?
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 30-01 14:06
COP verbeteren van het tapwater.

Hoi allemaal, ik lees getrouw alles mee. Sinds kort laat ik, bij gebrek aan beter, mijn WH-MXC09H3E8 aansturen door de Tado warmtepomp optimizer X. (Als jullie een keine review willen hoor ik het graag). Anyway, de Tado app geeft het verschil in COP aan tussen het verwarmen (3,6 deze maand) en het tabwater (1,5 deze maand).

Nu wil ik deze laatste wat verbeteren. Hebben jullie suggesties? Onderstaand enkele instellingen die mij relevant leken:

- Verwerkingstijd max: 2 uur
- Opwarmtijd max: 2 uur
- Schakel differentie: -5
- Sterilisatie: 1 keer per week
- Watertemperatuur: 55 graden.
- Tankverwarming: intern

Ps. Wij gebruiken het tapwater enkel voor de badkamer. In de keuken hebben we een Quooker.

Installateur kan nu niet meekijken omdat ik de communicatiepoort in de WP nodig had voor de Tado.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-01 20:02
Dean88? schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:56:

Hoi allemaal, ik lees getrouw alles mee. Sinds kort laat ik, bij gebrek aan beter, mijn WH-MXC09H3E8 aansturen door de Tado warmtepomp optimizer X. (Als jullie een keine review willen hoor ik het graag). Anyway, de Tado app geeft het verschil in COP aan tussen het verwarmen (3,6 deze maand) en het tabwater (1,5 deze maand).

Nu wil ik deze laatste wat verbeteren. Hebben jullie suggesties? Onderstaand enkele instellingen die mij relevant leken:

Ps. Wij gebruiken het tapwater enkel voor de badkamer. In de keuken hebben we een Quooker.

Installateur kan nu niet meekijken omdat ik de communicatiepoort in de WP nodig had voor de Tado.
Ik denk dat het inherent is aan de temperatuur die ingesteld is. Weet je of hij de COP van de sterilisatie meerekent? Mijn compressor stopt bij 53 graden, daarna gaat hij op cop1 door naar 65. Dat drukt het gemiddelde natuurlijk flink naar beneden.
Ik verwarm overigens 300 liter naar 48 graden en niet naar 55 dat scheelt al. Door met een waterzuinige douche (5,7liter/min) te douchen kan ik 2 dagen douchen tot hij onder de 40 graden komt en dan warmt hij weer op. Ik heb overigens geen idee van mijn COP, kan niet veel beter dan dit denk ik.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:08

1/ Als je altijd ruim voldoende warm water hebt kan je experimenteren met een lagere watertemperatuur. Ikzelf heb 40 graden op de bodem van de boiler
2/ Kijk eens naar welke temperatuur de boiler gaat bij sterilisatie en waar de sensor zit.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gebrek aan beter inderdaad. De COP wordt berekend mede door het stroomverbruik van de Pana en dat kan wel tot 20% afwijken van het werkelijke verbruik. Het is maar de vraag in hoeverre de berekening via de Tado app betrouwbaar is.

• Dean88?
wheli schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:13:
[...]

Ik denk dat het inherent is aan de temperatuur die ingesteld is. Weet je of hij de COP van de sterilisatie meerekent? Mijn compressor stopt bij 53 graden, daarna gaat hij op cop1 door naar 65. Dat drukt het gemiddelde natuurlijk flink naar beneden.
Ik verwarm overigens 300 liter naar 48 graden en niet naar 55 dat scheelt al. Door met een waterzuinige douche (5,7liter/min) te douchen kan ik 2 dagen douchen tot hij onder de 40 graden komt en dan warmt hij weer op. Ik heb overigens geen idee van mijn COP, kan niet veel beter dan dit denk ik.
Interessant, hier ook een 300 liter vat staan. Ik heb het idee dat hij direct na het douchen weer begint te verwarmen.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:59
Carboy54 schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:49:
[...]

Gebrek aan beter inderdaad. De COP wordt berekend mede door het stroomverbruik van de Pana en dat kan wel tot 20% afwijken van het werkelijke verbruik. Het is maar de vraag in hoeverre de berekening via de Tado app betrouwbaar is.
Hier schat de pana t verbruik altijd lager in dan in werkelijkheid. Dus dan zou de cop nog slechter zijn

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Dean88?
Carboy54 schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:49:
[...]

Vind je de COP berekening in de het menu van de WP beter berekend? Is die nauwkeuriger?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dean88? schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:58:
[...]

Vind je de COP berekening in de het menu van de WP beter berekend? Is die nauwkeuriger?
Nee dus.

• ErikVers

Zou iig de 55 naar 50 aanpassen. Je zal zien dat dit al een heel verschil maakt. Je kan eventueel de hysterese nog 1 vergroten naar 6 maar dat is niet heel verschil uiteraard. Groter zou je mee kunnen testen en zal cop winst opleveren maar je wil natuurlijk niet koud douchen. Voordeel van verder laten afkoelen (grotere hysterese) en niet te ver door verwarmen (lager setpoint. Is uiteraard dat warmtepomp met kouder water kan werken. Elke graad lager systeem water is 2% winst.

• ErikVers
Makrolon schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:57:
[...]

Hier schat de pana t verbruik altijd lager in dan in werkelijkheid. Dus dan zou de cop nog slechter zijn
Hij rond beroerd af. Voor tapwater (hoger verbruik) is het een stuk meer bij de praktijk dan met laag verbruik als je met ltv op heat modus werkt.

• blb4

Wel geïnteresseerd in een algemene review. Doet die optimizer X wat je er van verwacht had? Wat gaat nu beter en/of slechter dan zonder? Zou je 'm met huidige ervaring weer kopen?

• Dean88?
ErikVers schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:40:
[...]

Zou iig de 55 naar 50 aanpassen. Je zal zien dat dit al een heel verschil maakt. Je kan eventueel de hysterese nog 1 vergroten naar 6 maar dat is niet heel verschil uiteraard. Groter zou je mee kunnen testen en zal cop winst opleveren maar je wil natuurlijk niet koud douchen. Voordeel van verder laten afkoelen (grotere hysterese) en niet te ver door verwarmen (lager setpoint. Is uiteraard dat warmtepomp met kouder water kan werken. Elke graad lager systeem water is 2% winst.
Bedoel je met hysterese de Schakel differentie? Dan weet ik gelijk wat dat betekent.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-02 18:41

COP van 1,5 is wel extreem laag, zeker gezien de temperaturen die we de afgelopen tijd hebben gehad. Heb je al eens naar de logs gekeken? Wellicht dit hij het overgrote deel wel via het element

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• ErikVers
Maikie18 schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:13:
[...]

COP van 1,5 is wel extreem laag, zeker gezien de temperaturen die we de afgelopen tijd hebben gehad. Heb je al eens naar de logs gekeken? Wellicht dit hij het overgrote deel wel via het element
Meeste boven setpoimt 50 zal op gegeven moment op element gaan. Dit ivm target 55 of 57 afhankelijk van omstandigheden maakt dat alles boven de 50 met een normale warmtewisselaar uitdagend wordt.

Cop praktijk 2.5 zou meer gemiddeld moeten zijn.
Pana data wijkt uiteraard af op opgenomen vermogen maar dat zou met tapwater geen mega verschil mogen geven.

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 22-12-2025 20:49 ]

• ErikVers
Dean88? schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:08:
[...]

Bedoel je met hysterese de Schakel differentie? Dan weet ik gelijk wat dat betekent.
Inderdaad.
En ook ik benieuwd naar je tada ervaringen en of je deze met of zonder tado thermostaat gebruikt.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:05

Deze tijd van het jaar mag ik blij zijn als ik met mijn MXC12H een COP van 1,5 haal bij opwarmen tot 52°. Voordeel bij deze tijd van het jaar is dat het energiegebruik voor ruimteverwarming veel hoger is dan voor de tankverwarming. Daardoor is je totale COP dichter bij die 3,6 dan bij 1,5.

[ Voor 8% gewijzigd door FransvWoerkom op 22-12-2025 21:31 ]

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:07

Ik heb een hele andere Panasonic warmtepomp (L serie), maar in Tado heb ik op dit moment een COP van 9,1 voor heating, en 5,0 voor heet water. Dat lijkt mij ruimschoots overdreven, maar 3,6 en 1,5 vind ik wel erg laag, voor beide getallen.... Nu ligt mijn stooklijn op 28 graden voor verwarmen en kan mijn L serie tot 70 graden verwarmen (tapwater verwarm ik tot 58 graden), maar dan alsnog...

• Knoetie

Verwarmen van de boiler op het warmste van de dag. Dit doe ik momenteel nog handmatig (afhankelijk van buitentemperatuur en dynamisch energie tarief) maar liever automatiseren. Mogelijk een idee?

• ErikVers

Ik bedacht nog een aanvullende belangrijke;

Check eerst even of je aanvoer en retour sensoren kloppen. Anders klopt je afgegeven vermogen niet en je cop nog minder dan normaal.

Dit kun je doen door met compressor uit een min of 10 te laten lopen. De waardes zouden dan gelijk moeten zijn. Is dat niet het geval dan kun je ze kalibreren in het custom menu.

En uiteraard zoals andere ook noemde; midden van de dag boiler laten verwarmen. Die leek me zo logisch dat vergat te noemen. 😉
Ik stel altijd 50 tussen 12:00/00:00 in en dan 40 tussen 00:00 en 12:00.

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 23-12-2025 07:06 ]

• Dean88?
ErikVers schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:50:
[...]

Inderdaad.
En ook ik benieuwd naar je tado ervaringen en of je deze met of zonder tado thermostaat gebruikt.
Allereerst bedankt voor alle reacties, ik heb inmiddels het een en ander aangepast.

Kort verslag van de eerste bevindingen

Wat betreft de Tado. Mijn doel was om de WP slimmer te laten omgaan met de dynamische tarieven, gebruik van zonnestroom, weersverwachting etc.

Ik heb de Tado op marktplaats aangeschaft, nieuw in doos voor €150. Dat haalde mij over de streep. Daarnaast nu een Balans abonnement erbij voor €5 per maand. Ik heb nu niet gekozen voor het extra AI abonnement. Ik heb nog geen extra thermostaten en gebruik enkel de tempratuursensor van de WP zelf die in de woonkamer hangt.

Helaas zitten we nu in een periode waarbij de stroomprijzen heel vlak zijn en er weinig zonnestroom is. Ik zie dat de Tado ingrijpt op de duurste momenten van de dag en de WP laat stoppen. Nu steeds twee keer een uur per dag. Dus nog niet heel innovatief. Ik hoop dat als de stroomprijzen grotere pieken laten zien hij ook wat actiever gaat voorverwarmen bijvoorbeeld om dure momenten te voorkomen.

Ik zal over een tijdje een nieuwe update maken!

• Makrolon
Sorry hoor, maar je gaat toch geen 5 euro per maand betalen voor je thermostaat? Die 5 euro moet je al eerst terug gaan verdienen voor je winst maakt...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Xdoos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 01-02 13:10
Goedemorgen en allereerst een fijne eerste kerstdag toegewenst!

Ik volg deze topics ondertussen al heel erg lang en vind het altijd interessant om mee te lezen maar heb zelf nog nooit gepost.

Nu zit ik toch met een vraag, dit komt onder andere door het mee lezen, ik heb vaak voorbij zien komen dat de J series op 80+hz kunnen draaien, nu heb ik dat bij die van mijzelf nog nooit gezien, het hoogst wat ik heb gezien is 77hz, ik weet het niet zeker maar ik denk ooit is gelezen te hebben dat hij onder de -4 extra vermogen vrij geeft maar kan dit nergens terug vinden.

Dus bij deze klopt dit of is de maximale frequentie van mijn 9kw J serie 77hz?
De max haalbare flow is bij mij overigens +-30 lpm.

Alvast bedankt en fijne dagen iedereen!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:23
Xdoos schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:05:

Ik volg deze topics ondertussen al heel erg lang en vind het altijd interessant om mee te lezen maar heb zelf nog nooit gepost.

Nu zit ik toch met een vraag, dit komt onder andere door het mee lezen, ik heb vaak voorbij zien komen dat de J series op 80+hz kunnen draaien, nu heb ik dat bij die van mijzelf nog nooit gezien, het hoogst wat ik heb gezien is 77hz, ik weet het niet zeker maar ik denk ooit is gelezen te hebben dat hij onder de -4 extra vermogen vrij geeft maar kan dit nergens terug vinden.

Geloof dat hij zelfs naar 112 kan, maar dat zijn stappen die worden aan de hand van buiten temp vrij gegeven, zodat hij rond de 9 kW blijft.
Even geduld tot het -10 word....

1 PVoutput . Dongen NB

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Voor een 9 J is de gewenste flow 25 liter per minuut.

• Xdoos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 01-02 13:10
Carboy54 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:05:
[...]

Voor een 9 J is de gewenste flow 25 liter per minuut.
Hij staat nu ingesteld op max flow maar draait dit meestal niet, is het beter om hem op 25Lpm te zetten?

• gyjo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:51
Ook al begrens je hem op max flow, in defrost mode houdt hij zich daar toch niet aan. Ik heb hem zelf netjes op 25l/m afgegrensd (zoals hier beschreven), maar vraag mij wel eens af of ik dit niet moet opheffen. Ik heb geen last van stromingsgeluiden ook niet bij 35l/m, dus zie niet in waarom je het dan zou afgrenzen?? Ik heb soms zelfs het idee dat hij graag meer flow zou willen.
En trouwens vannochtend zelf al 86hz gezien, dus hij kan zeker hoger dan 77hz.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Xdoos schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:55:
[...]

Hij staat nu ingesteld op max flow maar draait dit meestal niet, is het beter om hem op 25Lpm te zetten?
Lees eens op het label aan de zijkant van jouw unit 🤫

• PepieMax
  • Registratie: December 2012
[verkeerd topic]

[ Voor 99% gewijzigd door PepieMax op 25-12-2025 19:53 ]

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-01 17:34
Ik wilde toch nog ff de huidige de status laten weten van mijn installatie in de schuur.
Momenteel heb ik een stooklijn 2bij-10 en 21bij5 ingesteld in combinatie met een shelly op de externe schakeling.
Ik meet nu continue de vloertemperatuur om in de gaten te houden wat de verhouding is tussen vloer en ruimte temperatuur in combinatie met de stooklijn en buitentemperatuur.

Ik heb momenteel 2 schakelmomenten ingesteld. Om 12 uur en 0.00 uur gaat de warmtepomp voor 5 uur draaien. Alleen als het buiten warmer is dan 6 graden, dan schakelt hij niet om 0.00 uur.

Ik had dit eerst op 5 graden in gesteld maar toe kreeg ik nog een lage watertemperatuur storing.

De vloer zit op ongeveer 16 graden bij +5 en nu bij -3 op ca 17,5 graden daarbij was het respectievelijk 15 en 13,5 graden binnen. Waar hij bij 5 graden buiten op ca 400 tot 600 watt continu zit doet hij nu bij ca -3 graden 1200 watt continu.

Afgelopen 24 uur ca 11 kw verbruikt. Ik ben benieuw wat jullie hier van denken.
Zelf denk ik dat ik mijn automatisering in home assistant wellicht nog aan kan passen om de tijdsduur dat hij aan is afhankelijk te laten zijn van de buitentemperatuur. Bij -5 bijvoorbeel 7 uur aan ipv 5. Ik vraag me echter op voorhand af wat voor effect dit zal hebben.

• Makrolon
2stimpy schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:39:
Ik wilde toch nog ff de huidige de status laten weten van mijn installatie in de schuur.
Momenteel heb ik een stooklijn 2bij-10 en 21bij5 ingesteld in combinatie met een shelly op de externe schakeling.
Ik meet nu continue de vloertemperatuur om in de gaten te houden wat de verhouding is tussen vloer en ruimte temperatuur in combinatie met de stooklijn en buitentemperatuur.

Ik heb momenteel 2 schakelmomenten ingesteld. Om 12 uur en 0.00 uur gaat de warmtepomp voor 5 uur draaien. Alleen als het buiten warmer is dan 6 graden, dan schakelt hij niet om 0.00 uur.

Ik had dit eerst op 5 graden in gesteld maar toe kreeg ik nog een lage watertemperatuur storing.

De vloer zit op ongeveer 16 graden bij +5 en nu bij -3 op ca 17,5 graden daarbij was het respectievelijk 15 en 13,5 graden binnen. Waar hij bij 5 graden buiten op ca 400 tot 600 watt continu zit doet hij nu bij ca -3 graden 1200 watt continu.

Afgelopen 24 uur ca 11 kw verbruikt. Ik ben benieuw wat jullie hier van denken.
Zelf denk ik dat ik mijn automatisering in home assistant wellicht nog aan kan passen om de tijdsduur dat hij aan is afhankelijk te laten zijn van de buitentemperatuur. Bij -5 bijvoorbeel 7 uur aan ipv 5. Ik vraag me echter op voorhand af wat voor effect dit zal hebben.
Weet niet hoeveel m2 je garage is maar hier ook gewoon 13 kWh gebruikt om 70m2 garage op 8 graden te houden. Dus denk dat t best netjes is.

• ErikVers
Xdoos schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:55:
[...]

De geadviseerde pump flow die ook in de data sheets staat is op stukje basis natuurkunde gebaseerd. Mocht je het interessant vinden kun je hiermee voor elk vermogen inschatten wat de flow moet zijn;
Vermogen in kW= L/sec x 4.2 (soortelijke warmte van water) x 5 (deltaT)

Daarom is voor 5kW het 15 l/min en de 7kW het 20 l/min enz. Elke 1kW is grofweg 3 liter per minuut. Zie je dus vaak 10 l/min dan is het waarschijnlijk bij “juiste” deltaT een 3 tot 3.5 kW die wordt getransporteerd van je warmte bron naar de afgifte.
Vuistregel als de onderliggende theorie je niet boeit; elke L/min x 350 =kW bij geadviseerde deltaT5

Dan snap je ook wanneer je wel 32 of 40mm MLB nodig hebt en wanneer 26mm MLB prima gaat werken want die liters moeten wel erdoor en is geheel afhankelijk van het te verplaatsen vermogen. Dan komt dus het onderwerp stromingssnelheid mee kijken maar ik zal me inhouden dat verder hier uit te schrijven. Ik zie wel eens een 16M met 32mm of juist een 5L met 40mm en als je dan vraagt hoe dat bedacht is weet niemand het nog 😉🫣

Voor jouw settings:
Let op naast dat je bij max pump flow de juiste waarde tijdens inbedrijfstelling invult (gewoon omdat meer pompen onnodig is voor jou kW warmtepomp stel je dat af op de tegendruk/weerstand van je cv) is ook nog een andere setting (2) cruciaal;
Sturing niet op max pump flow zetten maar instellen op deltaT
En dan los elders je deltaT instellen op 5.
De waarde 5 omdat daarop het concept voor de warmtepomp is gedimensioneerd net zoals het bij een gasketel op deltaT van 20 moest zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door ErikVers op 25-12-2025 22:34 ]

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:18

Klopt, hier nu net -4, compressor naar 89Hz (9j).

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:57

Nu zit ik toch met een vraag, dit komt onder andere door het mee lezen, ik heb vaak voorbij zien komen dat de J series op 80+hz kunnen draaien, nu heb ik dat bij die van mijzelf nog nooit gezien,
Thorsd schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:52:
[...]

Klopt, hier nu net -4, compressor naar 89Hz (9j).
Als testje heb ik vanochtend (Drenthe) bij -6 mijn 9J even op vol vermogen gezet en gekeken wat er gebeurt. Dat vind ik interessant want onze vrijstaande woning uit 1932 is niet geweldig geïsoleerd. Volgens de warmteverlies berekeningen is een 9J aan de kleine kant. Ik ben positief verrast.

Resultaten voor een 5 a 10 minuten:
- 88/89Hz volgens Heishamon
- Ta van 26 naar 28 graden verhoogd
- Verbruik ~3100 Watt
- Productie ~8500 Watt (Elster F90 warmte meter)

Met name die 8500 Watt is fijn. Een COP van 2.74 onder vollast bij -6 is natuurlijk vrij laag maar dat is logisch onder deze omstandigheden.

• 2stimpy
Makrolon schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:04:
[...]

Weet niet hoeveel m2 je garage is maar hier ook gewoon 13 kWh gebruikt om 70m2 garage op 8 graden te houden. Dus denk dat t best netjes is.
Die van mij is 72 m2, zonder zolder en 5 meter nok hoogte.
Ik merk wal dat de binnentemperatuur bij deze buitentemperaturen langzaam daalt. Zal dus denk ik toch iets met de inschakelduur moeten doen.

Verder werkt hij nu dus nog prima met de buh uitgeschakeld.

• Thorsd
denneappel schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 07:14:
[...]

[...]

Als testje heb ik vanochtend (Drenthe) bij -6 mijn 9J even op vol vermogen gezet en gekeken wat er gebeurt. Dat vind ik interessant want onze vrijstaande woning uit 1932 is niet geweldig geïsoleerd. Volgens de warmteverlies berekeningen is een 9J aan de kleine kant. Ik ben positief verrast.

Resultaten voor een 5 a 10 minuten:
- 88/89Hz volgens Heishamon
- Ta van 26 naar 28 graden verhoogd
- Verbruik ~3100 Watt
- Productie ~8500 Watt (Elster F90 warmte meter)

Met name die 8500 Watt is fijn. Een COP van 2.74 onder vollast bij -6 is natuurlijk vrij laag maar dat is logisch onder deze omstandigheden.
Hoe heb je de elektrische energie gemeten?

Met externe meters (Kamstrup, Eastron) meet ik 3.3kW opname en ~9.5 kW thermisch net na een defrost, dat zakt dan in naar ~9 voor de defrost. Ta is 39, met ongeveer dezelfde COP.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:57
Thorsd schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:55:
[...]

Hoe heb je de elektrische energie gemeten?
Externe ongeijkte meter (Iotawatt).

• reempiedeempie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 04:27
Goedemorgen allen,

Ik heb eigenlijk vanaf de installatie al dat de backupheater vaak aan staat. Soms is dat een paar keer per dag, maar soms ook vaker. Mijn installateur heeft me hierbij nog niet verder kunnen helpen.
Bijgaand een screenshot van HW gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6unOsHp4UiH6LgIxl_UDVL5gZXg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sBSVZwEu7fUlYQ31hVtB5aoh.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een 9 kW J met 100 liter buffervat en 300 liter boiler.
Heeft een van jullie een idee wat hier gebeurt?

PS: het lijkt alsof die pieken van de BUH niet allemaal even hoog zijn, maar als ik de tabel van de BUH zelf open, dan komen ze allemaal op 3000 watt.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:23
reempiedeempie schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:50:
Goedemorgen allen,

Ik heb eigenlijk vanaf de installatie al dat de backupheater vaak aan staat. Soms is dat een paar keer per dag, maar soms ook vaker. Mijn installateur heeft me hierbij nog niet verder kunnen helpen.

[Afbeelding]

PS: het lijkt alsof die pieken van de BUH niet allemaal even hoog zijn, maar als ik de tabel van de BUH zelf open, dan komen ze allemaal op 3000 watt.
Wat is retour temp water?
26 graden of lager word buh gebruikt voor ontdooien

1 PVoutput . Dongen NB

• ErikVers
reneeke1970 schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:53:
[...]

Toevoeging; dat is indd bij een J of H het geval.
Bij een L of M vrijwel nooit icm de defrost zelf, (veel lagere water waarde zolang niet onder -5 is) wel kan bij een L het zijn als je hem ook als ondersteuning voor verwarming hebt aanstaan icm veel defrost dat dan na een defrost later pas aangaat omdat je vertragingstijd net te krap staat of de buitentemp nog iets lager mag worden ingesteld.

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 29-12-2025 09:32 ]

• 2stimpy
2stimpy schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 07:52:
[...]

Die van mij is 72 m2, zonder zolder en 5 meter nok hoogte.
Ik merk wal dat de binnentemperatuur bij deze buitentemperaturen langzaam daalt. Zal dus denk ik toch iets met de inschakelduur moeten doen.

Verder werkt hij nu dus nog prima met de buh uitgeschakeld.
Volgens mij heb ik het nu goed draaien. Ik gebruik nu een automatisering die er op basis van de actuele buitentemperatuur voor zorgt dat hij een x tijd aan blijft. 5 graden en er boven gaat hij nu 4 uurtjes aan.
Ik laat hem onder de 6 graden 2 x per dag schakelen. Boven de 6 graden nog maar 1 keer. Bij -10 zal hij max 7 uur draaien. Alles daartussen is een aangepaste tijd.

Feitelijk een soort van 2e stooklijn die de inschakeltijd stuurt.

Net een paar dagen getest maar lijkt dus goed te werken. Komende tijd zal leren wat ik nog bij moet sturen. Maar dat kan dan weer eenvoudig in homeassistant. Afgelopen dagen meerdere defrosts gehad, dit ging ook prima zonder backup heater. :)

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-01 20:51
Allen,

Ik heb een 9kw j serie en met dit weer als vandaag uiteraard behoorlijk wat defrosts ongeveer elke 40minuten. Ik heb enkel radiatoren geen vvw.

Wat ik nu merk is dat het stromingsgeluid tijdens defrosts even 1-2 minuten echt hard is. Service cloud geeft dat de wp dan draait op 32-33l/min.

Is er een manier om dit geluid te verminderen? Door middel van:
1 ervoor te zorgen dat de wp op een lager debiet defrosts uitvoert, ik kan in service cloud nergens een instelling hiervan vinden.
2 ervoor te zorgen dat in de installatie minder geluid maakt.

Radiatoren zijn waterzijdig ingeregeld, alle hulp is welkom

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• blb4
Fantastic_fox schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:25:
Allen,

Ik heb een 9kw j serie en met dit weer als vandaag uiteraard behoorlijk wat defrosts ongeveer elke 40minuten. Ik heb enkel radiatoren geen vvw.

Wat ik nu merk is dat het stromingsgeluid tijdens defrosts even 1-2 minuten echt hard is. Service cloud geeft dat de wp dan draait op 32-33l/min.

Is er een manier om dit geluid te verminderen? Door middel van:
1 ervoor te zorgen dat de wp op een lager debiet defrosts uitvoert, ik kan in service cloud nergens een instelling hiervan vinden.
2 ervoor te zorgen dat in de installatie minder geluid maakt.

Radiatoren zijn waterzijdig ingeregeld, alle hulp is welkom
De circulatiepomp van de J serie gaat altijd in overdrive tijdens defrost. In mijn installatie (met radiatoren & convectoren) werkt een drukverschilregelaar in combinatie met een seriebuffer van 50 liter in de retour prima. Je hoort 't nog wel, zo'n deforst, maar is niet hinderlijk. Je kan even in mijn topic kijken, zie footer.

Ik heb geen aparte flow meting door de drukverschilregelaar maar je ziet aan de temperatuursensor bij de drukverschilregelaar dat deze open gaat bij de hogere flow en na de defrost weer dicht gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_ImKMNhynB83mxmwpGCwubOndc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uGW0sL3djUYPWCRl2SfUPOCm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door blb4 op 29-12-2025 12:47 ]

• Fantastic_fox
@blb4 ik heb ook een 50liter buffer in de retour zitten en daar ben ik eigenlijk heel erg te spreken over echter ik heb geen druk regelaar, bij mij komt de WP binnen via de kruipruimte en splits dan van dn25 solar naar links en rechts 22mm.

Ik heb uberhaubt in een van de 2 lussen altijd stromingsgeluid maar dit komt omdat hier wss de langste lus zit en het minste vermogen hangt.

Bij mij is het geluid echt irritant hoorbaar denk je dat een drukverschil regelaar dit gaat oplossen (ik heb je post bekeken maar kon niet echt goed zien wat je gebruikt hebt hiervoor?

Is dit een inregelventiel waarmee je de flow op hoofdleidingen gaat afregelen?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het is jammer dat Panasonic de ontdooisnelheid niet instelbaar maakt. Het hoeft van mij echt niet met 12 kW te gebeuren met een 5 kW warmtepomp. Dan hoeft de flow ook niet zo hoog, blijft Tr wat hoger en kunnen de radiatoren wat beter hun warmte afgeven.

@Fantastic_fox Bij ontdooien gaat het water eigenlijk de verkeerde kant op door je radiatoren. Het koude water bovenin de radiator zakt meteen naar beneden. Zie je kans om er een 4-wegklep tussen te maken die aanvoer en retour omschakelt bij het ontdooien?

• blb4
Fantastic_fox schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:38:
@blb4 ik heb ook een 50liter buffer in de retour zitten en daar ben ik eigenlijk heel erg te spreken over echter ik heb geen druk regelaar, bij mij komt de WP binnen via de kruipruimte en splits dan van dn25 solar naar links en rechts 22mm.

Ik heb uberhaubt in een van de 2 lussen altijd stromingsgeluid maar dit komt omdat hier wss de langste lus zit en het minste vermogen hangt.

Bij mij is het geluid echt irritant hoorbaar denk je dat een drukverschil regelaar dit gaat oplossen (ik heb je post bekeken maar kon niet echt goed zien wat je gebruikt hebt hiervoor?

Het gaat om dit stukje, ik noem 't daar bypass. zie ook het schema. Bij mij werkt 't naar tevredenheid.

• Binifada

Binifada

Ingenieur in ruste

... hier is ook een mogelijke oplossing
https://www.travelonmymin...berstroemventil-einbauen/

• blb4
Jij gebruikt daar toch ook een drukverschilregelaar?

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 29-12-2025 14:09 ]

• Fantastic_fox
@blb4 @Binifada lijkt inderdaad hetzelfde te zijn alleen de specifieke plaatsing is anders.

Heb ik nog een vraag is er een overdruk regelaar waarop je precies debiet kunt instellen? Bv als mij wp start loopt hij even op 20l/min en dat is ok, dus ik zoek iets wat duidelijk in te stellen is op debiet niet op de gok. Alles ligt in de kruipruimte dus ff bijstellen is redelijk onhandig😉.

Uiteindelijk moet dit komen op dn 25 solarslang dus zal wel wat gekloot worden met koppelingen vrees ik ander komt eea nl pas na de aftakking naar cv leiding en dat lijkt me minder ideaal of mis ik dan iets

• blb4
Fantastic_fox schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:12:
@blb4 @Binifada lijkt inderdaad hetzelfde te zijn alleen de specifieke plaatsing is anders.

Heb ik nog een vraag is er een overdruk regelaar waarop je precies debiet kunt instellen? Bv als mij wp start loopt hij even op 20l/min en dat is ok, dus ik zoek iets wat duidelijk in te stellen is op debiet niet op de gok. Alles ligt in de kruipruimte dus ff bijstellen is redelijk onhandig😉.
Vast wel, maar ik ken ze niet. De huis, tuin & keukenuitvoeringen stel je in op drukverschil, dat is dus op de gok. Dat was voor mij de reden er een temperatuursensor bij te plaatsen om de werking te kunnen monitoren. Ik ben wel een aantal keer de kruipruimte ingekropen idd….
Een alternatief is een driewegklep waarmee je de flow volledig omzet, je moet dan dus zeker een buffer hebben, er moet warmte terug naar de WP.
Uiteindelijk moet dit komen op dn 25 solarslang dus zal wel wat gekloot worden met koppelingen vrees ik ander komt eea nl pas na de aftakking naar cv leiding en dat lijkt me minder ideaal of mis ik dan iets
Je zal ff moeten kijken waar zo’n bypass ‘t beste tot z’n recht komt. Dicht bij de warmtepomp betekend minder kans op stromingsgeluiden maar ook minder warmte uit je installatie tijdens retour terug naar WP.

• Binifada

Binifada

Ingenieur in ruste

blb4 schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:07:
[...]

Jij gebruikt daar toch ook een drukverschilregelaar?
Differentiedrukregelaar = overloopventiel = drukverschilregelaar, het gaat altijd om hetzelfde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIvlngKkIdPeAZqzL8jLpqJp-20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQCdTM9jxiJLG9npd0bGEDyM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Binifada op 29-12-2025 14:31 ]

• Thorsd
Fantastic_fox schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:12:

De regelaar stel je in op een druk, niet op een debiet. De meeste radiatorventielen werken tot 0.2 bar redelijk stil. Afhankelijk waar de bypass zit, kun je beginnen met bv 0.25 bar op de regelaar. Waar je voor uit moet kijken is dat de bypass tijdens normaal bedrijf ook opent.

• Eriktheuns
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18:49
Ik kan niet zo goed volgen.
Stel de stooklijn in op 36/-7. 27/ +15
Dt 7 nu stookt de pana naar 42 °c.
Dus eigenlijk is het setpunt 35 + 7 ??
Ben ik juist?
Thx

• Thorsd
Eriktheuns schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:20:
Ben ik juist?
Thx
Nee, de stooklijn bepaalt de target. Dus voor deze stooklijn ligt die tussen de 27 en 36. De Ta komt daar niet veel boven uit. De dT wordt gebruikt door de regeling om na verloop van tijd de waterpomp harder of zachter te laten draaien, effectief wordt hiermee alleen de Tr beinvloed.

• Eriktheuns
Zo dacht ik het ook doch gaat de aanvoer steeds hoger dan de ingestelde stooklijn en wel met 7° c verklaring voor?

• Fantastic_fox
@Eriktheuns als hij nu 42 graden wat maakt is er iets niet goed je zou nu iets verwachten van 33 graden ofzo?

Heb je hem wel op weersafhankelijke regeling staan daar lijkt het niet op namelijk.

Als hij gaat opstoken na ff stilstand zou hii naar target 33 moeten +1-2 graden eventueel als hij wat ver door schiet maar moet erna terug gaan moduleren naar 33 zeg 32,5-33,5 en de retour zou dan 25,5-26,5 moeten zijn als je delta t 7 hebt ingevuld

• Eriktheuns
Nee n staat zeker op stooklijn .
Vind dit ook en raar gegeven.
Zou het software matig een fout zijn.
Ik heb geprobeerd om een screenshot te plaatsen doch lukt niet

• ErikVers
Dre schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:48:
Het is jammer dat Panasonic de ontdooisnelheid niet instelbaar maakt. Het hoeft van mij echt niet met 12 kW te gebeuren met een 5 kW warmtepomp. Dan hoeft de flow ook niet zo hoog, blijft Tr wat hoger en kunnen de radiatoren wat beter hun warmte afgeven.

@Fantastic_fox Bij ontdooien gaat het water eigenlijk de verkeerde kant op door je radiatoren. Het koude water bovenin de radiator zakt meteen naar beneden. Zie je kans om er een 4-wegklep tussen te maken die aanvoer en retour omschakelt bij het ontdooien?
@allen probeer de quote knop te gebruiken dan kan een ander mee lezen en denken 🙈
Tip; de flow in je afgifte wordt niet omgedraaid. Enkel in je warmtepomp met een 4 weg klep
@Fantastic_fox handig om te weten dat niet in je afgifte omdraait. en wat betreft max flow tijdens defrost; dit kun je niet software matig aanpassen.

• ErikVers
Eriktheuns schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:20:
Ben ik juist?
Thx
Nee dat zou een hysterese zijn. Je delta (dT) is een “verschil” en dan wel verschil tussen aanvoer en retour. Meestal stel je die in op 5

Met je genoemde stooklijn zou nu ergens doel rond 32 moeten zijn als het 4 graden buiten is.
Wellicht thermostaat of iets anders gewijzigd waardoor naar default settings (55/35) is gegaan?

• ErikVers
Eriktheuns schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:01:
Nee n staat zeker op stooklijn .
Vind dit ook en raar gegeven.
Zou het software matig een fout zijn.
Ik heb geprobeerd om een screenshot te plaatsen doch lukt niet
Zet je warmtepomp eens uit en ga via instellingen installateur naar je stooklijn benieuwd naar de waardes die je daar ziet.

• ErikVers

Ik denk dat je beter ff rustig @blb4 zijn topic via gedeelde link kan doornemen. Staat nuttige info in die voor jou wellicht ook relevant is.
https://bit.ly/3YlqfSB

• Eriktheuns
Heb de pomp afgezet naar installateurs instellingen naar stooklijn en is juist dezelfde als welke heb ingegeven in cloud.Terug opgestart en stookt nog steeds te hoog .

• ErikVers
Eriktheuns schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:45:
Heb de pomp afgezet naar installateurs instellingen naar stooklijn en is juist dezelfde als welke heb ingegeven in cloud.Terug opgestart en stookt nog steeds te hoog .
Ok. Foto van je controller of printscreen van service cloud statistieken? Het is nu wat tasten in het duister.

• Fantastic_fox
ErikVers schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:22:
[...]

@allen probeer de quote knop te gebruiken dan kan een ander mee lezen en denken 🙈
Tip; de flow in je afgifte wordt niet omgedraaid. Enkel in je warmtepomp met een 4 weg klep
@Fantastic_fox handig om te weten dat niet in je afgifte omdraait. en wat betreft max flow tijdens defrost; dit kun je niet software matig aanpassen.
@ErikVers de afgifte draait niet om maar hij gebruikt het retour water om te ontdooien en gooit dan kouder water terug het systeem in toch?

• reempiedeempie
reneeke1970 schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:53:
[...]

Dat weet ik niet. Ga ik even opzoeken.
Gisteren trouwens bericht van installateur. Volgens hem zijn het defrosts.

Volgens Homewizzard gebruikt de BUH ongeveer 1500 kWh per jaar.

• ErikVers
reempiedeempie schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:50:
Goedemorgen allen,

[Afbeelding]

De buh heater draait in sommige situaties (zie service manual en hier in het topic) mee met de defrost voor paar minuten. Die is 3000W. Zie je dus op je meter 3000Wh staan daan heeft hij een uur gedraaid en is er iets anders dan ondersteunen met defrosten. Daar is 1500kWh per jaar ook veel te veel voor. Vermoedelijk werkt hij ook mee voor ondersteunen. Ik zou eerst eens kijken of jouw installateur samen met jou door de setting wil lopen en vermoed dat je de temperatuur van buitentemp voor de vrijgave voor ondersteunen bij verwarmen nu vrij hoog hebt staan. Zet die bijvoorbeeld eens op -5 of als ruim voldoende vermogen hebt van warmtepomp dan op -10. Dan zal enkel voor anti legionella run en defrosts hij in basis werken.

Ps (aanvullend) legionella ingesteld op warmste moment vd dag 1xper week en op 60 ipv 65? Dat maakt ook iets verschil. Boiler standaard op max 50?

Mocht hij niet willen of kunnen ik heb op youtube ook een filmpje van een L inbedrijfstelling voor wat inzichten. Maar als geen dhz maar door installateur is geplaatst zou ik eerst eens naar de uren buh per jaar kijken. Die zijn voor hem ook inzichtelijk via de service cloud.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 30-12-2025 08:14 ]

• Eriktheuns
Ik zou printscreen willen posten toch lukt niet .Ipv foto steeds tekst zoals stukje hieronder

tekst[url="https://tweakers.net/i/HQewdTRYYvBi

• Fantastic_fox
Allen even een vraag zien jullie ook van dit soort vergelijkbare grafieken?

Ik draai een j serie 9kw met radiatoren alles staat altijd open beneden alle radiatoren (keuken woonkamer tuinkamer toilet gang badkamer en een slaap kamer en niets kan dicht lopen alle knoppen staan volle bak open en kunnen niet dicht lopen. Ik werk met een netatmo aan uit thermostaat. Constante temperatuur 23/7. In de retour een 50l buffer

Het lijkt erop of de pomp niet echt in een ststus komt waarin aanvoer en retour op delta t komen en pompdebiet hoog blijft mer als gevolg een defrost elk uur (nog iets sneller zelfs). Cv is waterzijdig ingeregeld.

Wie heeft een idee wat te doen of te controleren? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sb8-I5Gzr2qLXBzTgB9sBkp1M4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n4ctzjYQQNm6TGDWR1bth1BN.png?f=fotoalbum_large

• Chevy55
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21-01 23:31
Heb ik ook vergelijkbaar , temperatuur buiten onder de 5C en hoge luchtvochtigheid , vriest ie gewoon snel dicht , dagen met mist zijn de minste dagen voor de pomp .

Zodra de temperatuur onder nul zakt wordt het weer beter , kan lucht minder vocht bevatten .

Zodra het boven de 5 graden is buiten , doe ik het met 1 run op een bewolkte dag , met veel zon schakeld ie wat vaker hoop glas op zuiden in ons geval .

9kw J , alles met radiator , klein stukje vloerverwarming in serre om vorstvrij te houden .

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:08
Fantastic_fox schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:49:
Allen even een vraag zien jullie ook van dit soort vergelijkbare grafieken?

Ik draai een j serie 9kw met radiatoren alles staat altijd open beneden alle radiatoren (keuken woonkamer tuinkamer toilet gang badkamer en een slaap kamer en niets kan dicht lopen alle knoppen staan volle bak open en kunnen niet dicht lopen. Ik werk met een netatmo aan uit thermostaat. Constante temperatuur 23/7. In de retour een 50l buffer

Het lijkt erop of de pomp niet echt in een ststus komt waarin aanvoer en retour op delta t komen en pompdebiet hoog blijft mer als gevolg een defrost elk uur (nog iets sneller zelfs). Cv is waterzijdig ingeregeld.

Wie heeft een idee wat te doen of te controleren? [Afbeelding]
Dit ziet er redelijk normaal uit

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-02 13:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk niet dat er iets te regelen is aan defrosts, behalve een lagere temperatuur draaien. En dat lukt alleen door je afgite te vergroten, niet iets wat je nu even kunt fixen.

Wel eens gedacht: zou het niets zijn om de uitstroom van de ventilatie achter de warmtepomp te laten monteren? Altijd een beetje warmere lucht.

Signatures zijn voor boomers.

• blb4
Maasluip schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:53:
Ik denk niet dat er iets te regelen is aan defrosts, behalve een lagere temperatuur draaien. En dat lukt alleen door je afgite te vergroten, niet iets wat je nu even kunt fixen.

Wel eens gedacht: zou het niets zijn om de uitstroom van de ventilatie achter de warmtepomp te laten monteren? Altijd een beetje warmere lucht.
Als 't een kleine moeite is: waarom niet. Effect zal niet mega zijn, zeker niet met WTW en er gaat heel wat meer lucht door de WP dan dat je met je ventilatiesysteem naar buiten blaast.

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:01
Iemand een idee wat hier gebeurt met mijn 9J? Besluit midden in de nacht een korte SWW run te doen ondanks dat de tank temperature ongewijzigd is en gelijk is aan de tank setpoint.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnC5G7dV1Bn8C0mEDbxerAnLKb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSosqMhSykLrMLqah418KCdZ.jpg?f=fotoalbum_large

• reempiedeempie
ErikVers schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:09:
[...]

De buh heater draait in sommige situaties (zie service manual en hier in het topic) mee met de defrost voor paar minuten. Die is 3000W. Zie je dus op je meter 3000Wh staan daan heeft hij een uur gedraaid en is er iets anders dan ondersteunen met defrosten. Daar is 1500kWh per jaar ook veel te veel voor. Vermoedelijk werkt hij ook mee voor ondersteunen. Ik zou eerst eens kijken of jouw installateur samen met jou door de setting wil lopen en vermoed dat je de temperatuur van buitentemp voor de vrijgave voor ondersteunen bij verwarmen nu vrij hoog hebt staan. Zet die bijvoorbeeld eens op -5 of als ruim voldoende vermogen hebt van warmtepomp dan op -10. Dan zal enkel voor anti legionella run en defrosts hij in basis werken.

Ps (aanvullend) legionella ingesteld op warmste moment vd dag 1xper week en op 60 ipv 65? Dat maakt ook iets verschil. Boiler standaard op max 50?

Mocht hij niet willen of kunnen ik heb op youtube ook een filmpje van een L inbedrijfstelling voor wat inzichten. Maar als geen dhz maar door installateur is geplaatst zou ik eerst eens naar de uren buh per jaar kijken. Die zijn voor hem ook inzichtelijk via de service cloud.
Dank voor het meedenken!
Ik zal de installateur nog eens vragen om mee te kijken.
Kan ik overigens zelf ook in de service cloud?
Ik heb wel de app, maar daar staat zo weinig info in en daar kan ik volgens mij bijna niets in instellen.

• ErikVers
reempiedeempie schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:23:
[...]

Dank voor het meedenken!
Ik zal de installateur nog eens vragen om mee te kijken.
Kan ik overigens zelf ook in de service cloud?
Ik heb wel de app, maar daar staat zo weinig info in en daar kan ik volgens mij bijna niets in instellen.
Zie op youtube mijn inbedrijfstellings instellingen filmpje dan kun je zelf ook zien waar die inschakeling mee helpen buh voor verwarmingsmodus nu op staat ingesteld. (e-Duurzaam) en hoe je in t gewone menu die vrijgave ook aan en uit kan zetten.

Service cloud kan maar 1 installateur tegelijk in een warmtepomp installatie om begrijpelijke redenen 😜. Ik neem aan dat hij zelf jou erin heeft dus dan kan dat niet door jou zelf ook nog een keer.

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 01-01-2026 16:37 ]

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-02 16:55
Ik he de volgende thermostaat met panasonic 9kw monoblock:

uitvoering: Netatmo Kamerthermostaat

Het werkt in principe goed, maar ongeveer 1x per maand zegt de thermostaat dat hij aan het verwarmen is, maar de panasonic is niet aan het verwarmen. Hij blijft in deze loop totdat je de panasonic aan en uitzet op de controller dan gaat het weer goed. Mja, als je het niet door hebt blijft het huis gewoon afkoelen. Iemand anders dit probleem gehad of weet hoe het op te lossen is?

Vandaag weer gebeurt en is de huis afgekoelt tot 19,9:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ik5CnOBymePMVm_qFyZww45LTJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBQ2MBL0cKXWoxafsnErKym6.jpg?f=fotoalbum_large

Als je de panasonic op de controller niet uit en aanzet blijft temperatuur dalen, omdat de panasonic simpelweg niet aan het verwarmen is, maar de netatmo denkt van wel.

[ Voor 34% gewijzigd door Reiziger88 op 01-01-2026 18:29 ]

• blb4
Reiziger88 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:26:

Het werkt in principe goed, maar ongeveer 1x per maand zegt de thermostaat dat hij aan het verwarmen is, maar de panasonic is niet aan het verwarmen. Hij blijft in deze loop totdat je de panasonic aan en uitzet op de controller dan gaat het weer goed. Mja, als je het niet door hebt blijft het huis gewoon afkoelen. Iemand anders dit probleem gehad of weet hoe het op te lossen is?

[Afbeelding]

Als je de panasonic op de controller niet uit en aanzet blijft temperatuur dalen, omdat de panasonic simpelweg niet aan het verwarmen is, maar de netatmo denkt van wel.
Ik denk dat je Thermostaat je op deze manier duidelijk wil maken dat 19,9 °C warm zat is 8) .

Ik zou ff zien uit te zoeken of 't aan de Thermostaat ligt of aan de WP. Als er warmte gevraagd wordt van de WP moet er op CN2-Heat contact 230V staan. Ik zou dat eerst nameten (als je je daar comfortabel genoeg bij voelt!!).

• ErikVers
Reiziger88 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:26:

[Afbeelding]

Waarschijnlijk heeft met je stooklijn te maken beetje lastig om met deze gegevens in te schatten maar vermoed dat waterpomp wel draait dus dan is er warmtevraag. De compressor gaat pas aan als aan de (her)start voorwaarde is voldaan. Zie verder via zoekfunctie in dit topic of service manual.

Hoe lang blijft dan compressor uit? Woning al best afgekoeld dus wellicht al langer, normaal gaat na 1-2 uur wel weer aan ook zonder aan/uit.

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 01-01-2026 20:29 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 48 Laatste