• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:39
Gjtje schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:52:
Ik ben niet tevreden over de standaard panasonic kamerthermostaat icm de aquarea j en vloerverwamring. De hysterese van de thermostaat is te groot voor een constante kamer temperatuur.
Daarom ben ik op zoek naar een geschikte kamerthermostaat met kleine hysterese, ideaal voor vloerverwarming. Zijn er binnen dit forum tips en adviezen? Een tado heeft niet mijn voorkeur ivm cloud oplossing/afhankelijk van de buitenwereld.
Netatmo aan/uit thermostaat heeft ook instelbare hysterese, ziet er acceptabel uit en heeft een goedwerkende app met schema. Wij gaan elke winter een week weg en dan is het fijn om een dag voor terugkomst de verwarming op afstand te kunnen regelen met de thermostaat.
Hysterese staat op 0,3 graad dat is voor ons de sweet spot qua compromis tussen langere runs van de WP en niet teveel temperatuurfluctuatie in huis.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:19

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gjtje schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:52:
Ik ben niet tevreden over de standaard panasonic kamerthermostaat icm de aquarea j en vloerverwamring. De hysterese van de thermostaat is te groot voor een constante kamer temperatuur.
Daarom ben ik op zoek naar een geschikte kamerthermostaat met kleine hysterese, ideaal voor vloerverwarming. Zijn er binnen dit forum tips en adviezen? Een tado heeft niet mijn voorkeur ivm cloud oplossing/afhankelijk van de buitenwereld.
De Panasonic thermostaat is het dure geld niet waard. Wij monteren PNI 40 thermostaten voor minder dan de helft met app en draadloos. Instelbare hysterese tot 0.1 zelfs. De controller werkt als thermostaat niet comfortabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 13-12-2025 22:12 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:07
Carboy54 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:11:
[...]

De Panasonic thermostaat is het dure geld niet waard. Wij monteren PNI 40 thermostaten voor minder dan de helft met app en draadloos. Instelbare hysterese tot 0.1 zelfs. De controller werkt als thermostaat niet comfortabel.
Ik gok dat @Gjtje die pni niks gaat vinden gezien zijn opmerkingen over ; niet mijn voorkeur ivm cloud oplossing/afhankelijk van de buitenwereld.

@Gjtje als je de instel mogelijkheden of de hysterese niet bevalt is de suggestie van @Andrehj een goede. Let op dat je de hysterese niet kleiner dan 0.3 zet om wat langere runs te kunnen blijven maken.

Mocht je een goedkopere niet cloud variant zoeken dan zou ik de emos p5607 pakken. Deze draait ook bij veel tweakers. Maak zelf een keuze zou ik zeggen 😉👍

Wel nog een tip; als je de interne thermostaat ziet als handrem en met de war een goed gaspedaal hebt afgesteld dan zijn er best mogelijkheden. Wel is het dan goed afstellen en de juiste schakelmomenten in de dag aanbrengen. Wellicht nog het proberen waard?

[ Voor 38% gewijzigd door ErikVers op 14-12-2025 08:19 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

Carboy54 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:11:
De Panasonic thermostaat is het dure geld niet waard. Wij monteren PNI 40 thermostaten voor minder dan de helft met app en draadloos.
De Panasonic kost € 142: https://www.shopclima.it/...cd-timer-settimanale.html
Inderdaad duur, maar daarvoor wel lekker gebruiksvriendelijk en wegens geen ingewikkelde software / online / cloudmeuk eindeloos betrouwbaar.
Groot voordeel van de Panasonic is het gemakkelijke omschakelen naar koelen (één knopje twee seconden ingedrukt houden). Bij de Netatmo bijvoorbeeld is dat veel lastiger.
De PNI CT40 (die jij denk ik bedoelt) kost ca de helft, maar is weer afhankelijk van wifi etc. En kan eigenlijk veel meer dan je voor een simpele aan-uit schakeling (set and forget) voor een WP nodig hebt.
Hoe schakel je die PNI om naar koelbedrijf?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

ErikVers schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:39:
@Gjtje als je de instel mogelijkheden of de hysterese niet bevalt is de suggestie van @Andrehj een goede. Let op dat je de hysterese niet kleiner dan 0.3 zet om wat langere runs te kunnen blijven maken.
Dat hangt heel erg van je huis af. En dan vooral de mate van isolatie gecombineerd met de traagheid (thermische massa) van je afgiftesysteem. Hier staat de hysterese op 0.2 (uitschakelen op 20.6 en weer inschakelen op 20.4), en dat levert nooit meer dan 1 run per dag op. Afgelopen dinsdag zelfs een hele dag overgeslagen.

Die hysterese moet je zodanig instellen dat het bij je huis (en comforteisen) past.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 14-12-2025 09:37 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:19

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:34:
[...]

De Panasonic kost € 142: https://www.shopclima.it/...cd-timer-settimanale.html
Inderdaad duur, maar daarvoor wel lekker gebruiksvriendelijk en wegens geen ingewikkelde software / online / cloudmeuk eindeloos betrouwbaar.
Groot voordeel van de Panasonic is het gemakkelijke omschakelen naar koelen (één knopje twee seconden ingedrukt houden). Bij de Netatmo bijvoorbeeld is dat veel lastiger.
De PNI CT40 (die jij denk ik bedoelt) kost ca de helft, maar is weer afhankelijk van wifi etc. En kan eigenlijk veel meer dan je voor een simpele aan-uit schakeling (set and forget) voor een WP nodig hebt.
Hoe schakel je die PNI om naar koelbedrijf?
Gebruiksvriendelijk?? Ik weet zeker dat je hem dan nog nooit in gebruik heb gehad. Ik heb diverse klanten die hem van de muur hebben getrokken. Leuke specs wellicht maar in de praktijk een onooglijk onding voor dat geld. Het gebruik met een app bij PNI is zeker fijn als je op vakantie bent en set and forget is niet des tweakers. Alleen voor zomer / winter moet je de software van de warmtepomp omzetten van verwarmen naar koelen vise versa omdat hij een drie draads wissel contact heeft. Hysterese instelbaar van 1 tot 0.1. Bijkomend voordeel hij ziet er ook nog fraai uit. Er zijn heel veel betere en modernere thermostaten op de markt dan de simpele on/off van Panasonic voor minder geld.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste