Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dit gaat niet over verplicht wp uit, maar door consument of energieleverancier in opdracht consumentRichieB schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:12:
Dus omdat mijn buren domme EV laadpalen hebben gaat de netbeheerder mijn warmtepomp uitzetten om het net te ontlasten? 🤔
[ Voor 11% gewijzigd door BarryH op 23-07-2026 13:37 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Met de Tado Warmtepomp Optimizer X als combi zouden ze daar prima het 'Smart'-label op kunnen plakken gok ik.Carboy54 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:16:
[...]
Met SG contacten is de warmtepomp per saldo nog niet af fabriek slim. Dus ik denk dat er meer voor nodig is. Daar loopt Panasonic flink op achter ten opzichte van andere merken.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Het is maar de vraag of dergelijke uitbreidingen meetellen voor de beoordeling. Eerst een extra print en dan nog externe apparaten. Denk niet dat dat gaat gebeuren. Dat is niet te handelen en fraudegevoelig.Cr3ator schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:13:
[...]
Met de Tado Warmtepomp Optimizer X als combi zouden ze daar prima het 'Smart'-label op kunnen plakken gok ik.
[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 23-07-2026 16:00 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Dat is voor Panasonic een kwestie van een 'nieuw product' uitbrengen waarbij het als set wordt aangeboden natuurlijk. Maar ik ben benieuwd.Carboy54 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:59:
[...]
Het is maar de vraag of dergelijke uitbreidingen meetellen voor de beoordeling. Eerst een extra print en dan nog externe apparaten. Denk niet dat dat gaat gebeuren. Dat is niet te handelen en fraudegevoelig.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
O.a. s'Winters binnen kunnen zitten als je er iets aan moet doen
Installatie is wel iets omslachtiger dan J types met zo'n aparte binnenunit erbij, maar te overzien. Ik gebruik 150 cm lange 5/4 inch flexkabels tussen buiten en binnenunit EN 50 cm 5/4 inch flexkabels om aan te sluiten op vaste (koper) cv leidingen. Ten opzichte van koper, kunststof of staal leidingen scheelt dat een hoop bochtjes...
Maar nu ik zover ben om alle leidingen onder (water) druk te zetten, merk ik dat de binnenunit lekt. De water verbindingen (o.a. aansluitingen naar magneetfilter en pomp) zitten IMO wel erg losjes (in de kast) aan elkaar.
Er is veel ruimte voor speling door de vrij losse ophanging en ik krijg het (nog) niet lekvrij, en merk dat de geringste beweging aan de leidingen het doet lekken bij aansluiting naar filter (zie onder).
Ik zit te denken om er extra rubber ringen aan toe voegen maar moet nog zien hoe ik dat wat vaster krijg. Ik ben nog lang niet toe aan 1,5 -2 bar waterdruk en nu lekt het al behoorlijk (het sijpelt er uit als ik klein beetje aan dat filter beweeg).
Heeft iemand daar ervaring mee en ook tips om het wat beter waterdicht te krijgen?
Kijk maar uit dat het niet breekt. Dat komt bij de montage getegeld voor.dof schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:38:
Ben nu bezig met het installeren een Pana 7kW L type. Mooi apparaat en t.o.v. J types heeft de L met een binnenunit (ik gebruik geen boiler binnenunit maar de kleine binnenunit, zie foto) best wel voordelen.
O.a. s'Winters binnen kunnen zitten als je er iets aan moet doen.
Installatie is wel iets omslachtiger dan J types met zo'n aparte binnenunit erbij, maar te overzien. Ik gebruik 150 cm lange 5/4 inch flexkabels tussen buiten en binnenunit EN 50 cm 5/4 inch flexkabels om aan te sluiten op vaste (koper) cv leidingen. Ten opzichte van koper, kunststof of staal leidingen scheelt dat een hoop bochtjes...
Maar nu ik zover ben om alle leidingen onder (water) druk te zetten, merk ik dat de binnenunit lekt. De water verbindingen (o.a. aansluitingen naar magneetfilter en pomp) zitten IMO wel erg losjes (in de kast) aan elkaar.
Er is veel ruimte voor speling door de vrij losse ophanging en ik krijg het (nog) niet lekvrij, en merk dat de geringste beweging aan de leidingen het doet lekken bij aansluiting naar filter (zie onder).
Ik zit te denken om er extra rubber ringen aan toe voegen maar moet nog zien hoe ik dat wat vaster krijg. Ik ben nog lang niet toe aan 1,5 -2 bar waterdruk en nu lekt het al behoorlijk (het sijpelt er uit als ik klein beetje aan dat filter beweeg).
Heeft iemand daar ervaring mee en ook tips om het wat beter waterdicht te krijgen?
[Afbeelding]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Bedoel je de koperen toevoerbuis of het filter?Carboy54 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:12:
[...]
Kijk maar uit dat het niet breekt. Dat komt bij de montage getegeld voor.
Ik heb de biblock ook hangen, heb de 3wegklep ingebouwd en was ook een beetje verbaasd over het type koppelingen in de biblock en hoe stevig dit aanvoelt. Belangrijk is dat je bij het vastdraaien van je flex leidingen tegenkracht uitoefent op de koperen leidingen van de biblock. Heb je die vast gehouden bij het aandraaien?dof schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:38:
Ben nu bezig met het installeren een Pana 7kW L type. Mooi apparaat en t.o.v. J types heeft de L met een binnenunit (ik gebruik geen boiler binnenunit maar de kleine binnenunit, zie foto) best wel voordelen.
~~~[Afbeelding]
Ik had overigens géén last van lekkage in de kast ook al heb ik er dus wel in gerommeld. IMHO moet het vanaf levering gewoon lekvrij zijn. Even een belletje naar de leverancier?
[ Voor 4% gewijzigd door Kanoet op 23-07-2026 21:21 ]
Die kunststof leidingen wel bij een AIO.dof schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:04:
[...]
Bedoel je de koperen toevoerbuis of het filter?
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 23-07-2026 21:25 ]
Vervelend, over een maand ben ik als het goed is ook zo ver met de installatie van de L-Serie met boiler binnenunit. Ik denk daarom graag met je mee.dof schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:38:
[Afbeelding]
Je geeft aan dat het erg losjes zit bij de magneetfilter en pomp. Lijkt mij niet dat dit normaal is voor iets dat de functie heeft om als pakking te dienen.
Kan het niet zijn dat de verkeerde diameter o-ringen aangebracht zijn? Wellicht een idee om dit te crosschecken met de service manual / part list?
Ok, driewegklep heb ik niet nodig dus bij mij gewoon standaard.Kanoet schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:17:
[...]
Ik heb de biblock ook hangen, heb de 3wegklep ingebouwd en was ook een beetje verbaasd over het type koppelingen in de biblock en hoe stevig dit aanvoelt. Belangrijk is dat je bij het vastdraaien van je flex leidingen tegenkracht uitoefent op de koperen leidingen van de biblock. Heb je die vast gehouden bij het aandraaien?
Ja uiteraard wel met twee tangen de 5/4 leidingen vastgezet. Ik zou niet durven zonder, want het je voelt al dat er ruimte is.
Ok, duidelijk. Wel is het zo dat de flexslangen enige trek geven. 'k Heb er al een tweetal met beugels vastgezet maar misschien ga ik dat nog wat steviger vastzetten.Ik had overigens géén last van lekkage in de kast ook al heb ik er dus wel in gerommeld. IMHO moet het vanaf levering gewoon lekvrij zijn. Even een belletje naar de leverancier?
Kan de leverancier vragen, maar wil eerst zelf even zoeken. Thanks voor je reactie.
Ding komt van de nu loze leiding die vervangen is vanwege de 3-weg klep. Ik moet zeggen dat het er niet op lijkt dat deze een andere maat is dan bij jou @dof ?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Wellicht dat die met boilerunit wat makkelijker in elkaar zit.ValeTino schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:26:
[...]
Vervelend, over een maand ben ik als het goed is ook zo ver met de installatie van de L-Serie met boiler binnenunit. Ik denk daarom graag met je mee.
Ja, ik zit net al even te zoeken in de service manual. Want ook dit klemmetje vind ik wat ruim zitten. (daar lekte het)Je geeft aan dat het erg losjes zit bij de magneetfilter en pomp. Lijkt mij niet dat dit normaal is voor iets dat de functie heeft om als pakking te dienen.
Kan het niet zijn dat de verkeerde diameter o-ringen aangebracht zijn? Wellicht een idee om dit te crosschecken met de service manual / part list?
Die lijkt inderdaad vrij gelijk zo op het oog. 'k Heb hem er nog niet uitgehad want was pas vandaag bezig het systeem te vullen. Ga ik overmorgen even checken.Kanoet schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:35:
Hierbij een ongevraagd beeld van mijn rubbertje.![]()
Ding komt van de nu loze leiding die vervangen is vanwege de 3-weg klep. Ik moet zeggen dat het er niet op lijkt dat deze een andere maat is dan bij jou @dof ?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Thanks!
/f/image/cGhyDAvhRTlI03dYTz2SFAy2.png?f=fotoalbum_large)
De aansluiting "pijp naar filter" lekt dus.
Maar ik realiseer me nu dat de krachten van de flexbuizen teveel -direct- gaan trekken aan de connecties. Want dat buisje (# 81 in schema) zit verder in de binnenunit niet ergens aan vast. Hangt er zogezegd vrijwel los in. Zit je dus aan de onderkant iets te duwen of trekken of heen en weer te bewegen aan de 5/4 inch aanvoer koppeling, zit je dus direct aan die verbinding naar het filter te morrelen.
Enfin, ik ga de flexslangen eerst maar eens stevig vastzetten met rubberen beugels zodat er geen krachten op die interne verbindingen in de binnenunit komen. Wordt nog even een middagje sleutelen (binnenunit is blijkbaar minder geschikt voor gebruik met flexslangen).
Als het fatsoenlijk lukt, kom ik nog wel met een verslagje.
[ Voor 28% gewijzigd door Kanoet op 23-07-2026 23:33 ]
De slang hangt aan pijp 81 en trekt die naar beneden. Daardoor zit de pijp scheef in het filter. Op die foto waar ook de onderkant van de pijpen is te zien, zie ik wel de wartel van de retourslang, maar niet die van de aanvoerslang daarnaast. Die zitten dus niet op dezelfde hoogte. Weet je zeker dat er onderin de kast (achter het isolatieschuim) geen trekontlasting zit? Tenslotte moet daar ook een overgang van koperen pijp naar 5/4 buitendraad zitten.dof schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:37:
In de exploded view tekening hieronder zie je hoe het bevestigd zit.
[Afbeelding]
De aansluiting "pijp naar filter" lekt dus.
Maar ik realiseer me nu dat de krachten van de flexbuizen teveel -direct- gaan trekken aan de connecties. Want dat buisje (# 81 in schema) zit verder in de binnenunit niet ergens aan vast. Hangt er zogezegd vrijwel los in. Zit je dus aan de onderkant iets te duwen of trekken of heen en weer te bewegen aan de 5/4 inch aanvoer koppeling, zit je dus direct aan die verbinding naar het filter te morrelen.
Enfin, ik ga de flexslangen eerst maar eens stevig vastzetten met rubberen beugels zodat er geen krachten op die interne verbindingen in de binnenunit komen. Wordt nog even een middagje sleutelen (binnenunit is blijkbaar minder geschikt voor gebruik met flexslangen).
Als het fatsoenlijk lukt, kom ik nog wel met een verslagje.Hopelijk hebben sommigen er wat aan.
Pijp 81 moet recht in het filter schuiven. De clip zorgt er alleen voor dat de pijp er niet uit kan door de waterdruk. De afsluiting komt doordat de waterdruk de rubber ring vast drukt. Die hoeft niet door de clip vastgedrukt te worden.
Ja ik ben een fan van kogelkranen. In m'n eigen installatie (dit is elders) heb ik veel kogelkranen in cv installatie zitten en is erg handig gebleken bij diverse verbouwingen.Kanoet schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:32:
Goed om je ervaring te delen. Sowieso zijn een set kogelkranen aan te bevelen. Wellicht dat je daarop wat beugels kan monteren. Ik heb zelf een montagerails met m8 draadeind, glijmoeren en beugels met rubberen inlage gebruikt.
Klinkt interessant. Ik denk er ook aan een balk onder de unit te plaatsen en daar de beugels (met die rubberen manchetten) op te monteren. Want de afstand tot de muur is wat ver.
Dank je je antwoord.FransvWoerkom schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 01:42:
[...]
De slang hangt aan pijp 81 en trekt die naar beneden. Daardoor zit de pijp scheef in het filter. Op die foto waar ook de onderkant van de pijpen is te zien, zie ik wel de wartel van de retourslang, maar niet die van de aanvoerslang daarnaast. Die zitten dus niet op dezelfde hoogte.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ga dat anders monteren met m'n eigen trekontlasting met beugels op balkje.
Ik zal dat nog eens uit elkaar halen maar volgens mij zit de 5/4 aansluiting direct op de buis die naar het filter gaat. Staat ook zo op het exploded view schema.Weet je zeker dat er onderin de kast (achter het isolatieschuim) geen trekontlasting zit? Tenslotte moet daar ook een overgang van koperen pijp naar 5/4 buitendraad zitten.
Ja, denk het ook. Blijft dat ik het curieus en kwetsbare constructie vind. Waterdruk die rubber ring op z'n plaats houdt en buizen zonder deugdelijke trekontlasting. Ik kan me voorstellen dat daar vaker ongelukken ontstaan. Niet voor niks dat er een stevige waarschuwing bijgevoegd is dat je de (onderuit stekende buis aansluitingen) NIET moet vasthouden bij plaatsing van unit tegen de wand.Pijp 81 moet recht in het filter schuiven. De clip zorgt er alleen voor dat de pijp er niet uit kan door de waterdruk. De afsluiting komt doordat de waterdruk de rubber ring vast drukt. Die hoeft niet door de clip vastgedrukt te worden.
Thanks, zie er ook goed uit.renewouw schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 02:47:
heb een 9kW L serie met Bibloc sinds vorig jaar november draaiend in combinatie met een zonneboiler. Koppelingen in het binnendeel lijken inderdaad erg los te zitten maar daar ik heb geen enkele lekkage gehad. Je moet er wel voor zorgen dat de leidingen recht in de koppelingen gaan.[Afbeelding]
Is toch wel een beetje een nadeel van de bi-bloks dat er zo'n hoop buizen zijn. Maakt het ook lastig om het netjes naast elkaar te plaatsen.
ps. Is dat doosje rechts van de unit een aparte pomp voor zonneboiler & panelen?
Voordeel van de M serie dat het ook zonder Bi-bloc kan wat het installeren voor tweakers eenvoudiger maakt. Volgend jaar komt de opvolger van de J dus ben op dat punt benieuwd.dof schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:33:
[...]
Thanks, zie er ook goed uit.
Is toch wel een beetje een nadeel van de bi-bloks dat er zo'n hoop buizen zijn. Maakt het ook lastig om het netjes naast elkaar te plaatsen.
ps. Is dat doosje rechts van de unit een aparte pomp voor zonneboiler & panelen?
Ja had ik gezien. M serie lijkt makkelijker qua installatie maar hier te zwaar. Voor ander project bij grotere vrijstaande woning leek het me wel geschikt. Hopelijk komen er een goede opvolgers voor de J types want dat waren best succesnummers.Carboy54 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:45:
[...]
Voordeel van de M serie dat het ook zonder Bi-bloc kan wat het installeren voor tweakers eenvoudiger maakt. Volgend jaar komt de opvolger van de J dus ben op dat punt benieuwd.
Normaliter vaste buis onder de bi unit goed gebeugeld. Nu trekken de slangen aan die interne buizen en lekt het.dof schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:38:
[Afbeelding]
In principe niet juist geïnstalleerd zo.
Ik bedacht vanochtend dat mijn laatste cv-ketel ook zonder trekontlasting werd geleverd. Bij de handleiding zat een tekening met maten van zo'n balk met "bulkhead fittings". Bij installatie twintig jaar geleden vonden we dat onzin omdat de buizen onder die ketel toch stevig aan de muur zaten.dof schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:19:
[...]
Ja ik ben een fan van kogelkranen. In m'n eigen installatie (dit is elders) heb ik veel kogelkranen in cv installatie zitten en is erg handig gebleken bij diverse verbouwingen.
Klinkt interessant. Ik denk er ook aan een balk onder de unit te plaatsen en daar de beugels (met die rubberen manchetten) op te monteren. Want de afstand tot de muur is wat ver.
Tja, als je flexslangen aan monoblok monteert is het niet nodig om extra te beugelen omdat de flens stevig in het chassis verankerd zit. Mijn fout was dat ik dacht dat het met de binnenunit ook vast zat. Niet dus. Nu uiteraard duidelijk dat je de leidingen onder de binnenunit goed moet beugelen.Technician- schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:45:
[...]
Normaliter vaste buis onder de bi unit goed gebeugeld. Nu trekken de slangen aan die interne buizen en lekt het.
In principe niet juist geïnstalleerd zo.
:strip_exif()/f/image/cWwM3JVnwgZrPLOzJJ1SaZEC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/cKDGYH4hMkOl5eW7WbZhRsom.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/cdy23W8rGzMkDY1hmsGYA1i5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/gVYehNCn8NUyQgRS0qPjkDwc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/CuJPJVeCCTWUTcPPyXGU2f4X.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/WskL6SKGml3G2cNVfO8y1DRs.jpg?f=fotoalbum_large)