• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 20:40
Iemand nog tips voor shop voor aanschaf 32mm geïsoleerde meerlaags buis? Heima heeft goede verzendkosten, maar geen 32mm in het assortiment lijkt het

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:01
hpmkruit schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:08:
Iemand nog tips voor shop voor aanschaf 32mm geïsoleerde meerlaags buis? Heima heeft goede verzendkosten, maar geen 32mm in het assortiment lijkt het
Goede ervaring met deze via Selfio.de;

https://www.selfio.de/pro...-pe-isolierung-25-m-rolle

Ik heb ook nog wat op vrd liggen (spul zelf is zeer goed geprijsd maar helaas zijn verzendkosten zijn vrij hoog vanwege pallet duitsland kosten) stuur gerust een pb of voldoende is.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 28-08-2026 21:24 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• ErikVers
ercolano schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:12:
[...]

Idd.

Voordelen zijn : snel, veel minder BUH met COP=1 gebruik maar DHW water wat met COP van zeg 2.5 is gemaakt. Na de defrost is het cv water direct op de temperatuur waarop het is achtergelaten waardoor de wp veel sneller op lagere frequentie gaat draaien (en mijn aanname is dat daardoor ook minder vaak een defrost nodig is)

Nadelen: Een koude douche is vervelend, dus logica over wanneer wel/niet en tijdig opwarmen DHW zijn gewenst. De drieweg klep krijgt per defrost 2 extra schakelingen te verduren. Er zal vaker een DHW run zijn tijdens welke het huis niet opgewarmd wordt.

Hoe uit te voeren (tenminste zo deed ik het). Bij wegvallende EVA (zie tabel service manual) overschakelen op DHW only. De 3-weg gaat om en de compressor loopt gewoon door. Je zult nog kort de DHW tank opwarmen waarna de defrost begint. Frequentie in de gaten houden en bij de 2e drop naar 0 Hz (hier is wat te spelen met hoe snel) terugschakelen naar Heat-only. De 3-weg gaat weer om voordat de compressor opnieuw opstart. Hierdoor heb je geen extra start en stops. Bij mij kwam dan alsnog kort de BUH er in, maar dat is afhankelijk van je watertemperatuur en de afgifte van je huis.

Ik heb het voorlopig niet geïmplementeerd. Afweging opbrengst tov extra complexiteit, WAF, en slijtage 3-weg klep. Besparing was ongeveer 2/3 van de BUH stroom, welke in plaats daarvan met cop van 2.5 wordt gemaakt. oftewel ongeveer 40% besparing op de stroomkosten van een defrost. Tja, als ik dan naar de 50 uur bedrijfstijd kijk per winter van de BUH voor defrosts kan je dus 60 Kwh besparen.

Het knaagt overigens nog wel omdat ik vermoed dat op dagen met veel defrosts de factor van het niet afkoelen van het cv water een factor is die ik te weinig heb meegewogen.
Ter info wat betreft defrosten. Het advies van mij is absoluut om bij voorkeur dit niet over je DHW standaard te laten doen. Zeker niet icm de L serie want daar komt de backup pas heel laat in en dan wil je dus normaal bij voorkeur defrosten over de meest efficient opgewekte energie en dat is niet je DHW maar normaliter je verwarmingscircuit. Uiteraard zijn er uitzonderingen (enkel fan coils of bij geluid of comfort klachten)

Mijn advies is dus om standaard hem van de default setting (bij de L en icm All in one) af te halen en niet te kiezen voor DHW defrost

Bij de H en J kan via dhw defrosten winst opleveren als je op lage temp verwarmd ivm minder backup maar onderschat niet je thermische winst die je hebt van deel wat uit vloer wordt onttrokken. Deel is dus cop 4-5 en deel cop 1. In mijn ogen komt dat dicht bij je DHW cop. En vergeet ook niet de uitdagingen als je zelf gaat aansturen (wat als boiler teveel afkoelt? ; Backup komt er niet in bij een defrost icm dhw modus…)

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 28-08-2026 21:39 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• ErikVers
ercolano schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:12:
[...]

Idd.

Voordelen zijn : snel, veel minder BUH met COP=1 gebruik maar DHW water wat met COP van zeg 2.5 is gemaakt. Na de defrost is het cv water direct op de temperatuur waarop het is achtergelaten waardoor de wp veel sneller op lagere frequentie gaat draaien (en mijn aanname is dat daardoor ook minder vaak een defrost nodig is)

Nadelen: Een koude douche is vervelend, dus logica over wanneer wel/niet en tijdig opwarmen DHW zijn gewenst. De drieweg klep krijgt per defrost 2 extra schakelingen te verduren. Er zal vaker een DHW run zijn tijdens welke het huis niet opgewarmd wordt.

Hoe uit te voeren (tenminste zo deed ik het). Bij wegvallende EVA (zie tabel service manual) overschakelen op DHW only. De 3-weg gaat om en de compressor loopt gewoon door. Je zult nog kort de DHW tank opwarmen waarna de defrost begint. Frequentie in de gaten houden en bij de 2e drop naar 0 Hz (hier is wat te spelen met hoe snel) terugschakelen naar Heat-only. De 3-weg gaat weer om voordat de compressor opnieuw opstart. Hierdoor heb je geen extra start en stops. Bij mij kwam dan alsnog kort de BUH er in, maar dat is afhankelijk van je watertemperatuur en de afgifte van je huis.

Ik heb het voorlopig niet geïmplementeerd. Afweging opbrengst tov extra complexiteit, WAF, en slijtage 3-weg klep. Besparing was ongeveer 2/3 van de BUH stroom, welke in plaats daarvan met cop van 2.5 wordt gemaakt. oftewel ongeveer 40% besparing op de stroomkosten van een defrost. Tja, als ik dan naar de 50 uur bedrijfstijd kijk per winter van de BUH voor defrosts kan je dus 60 Kwh besparen.

Het knaagt overigens nog wel omdat ik vermoed dat op dagen met veel defrosts de factor van het niet afkoelen van het cv water een factor is die ik te weinig heb meegewogen.
Excuus ik vergeet mijn beste advies nog;
Bij echt defrost weer kijk vooral niet naar je data en ga genieten van het buitenleven of iets anders zonder kWh meters 😜🤙👌🎉

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:16
vanwege transport haal ik dat soort dingen gewoon bij Verploegen in Nederland. 169 ex btw voor 25m. Af en toe hebben ze een leuke aanbieding. ik heb nog wat geïsoleerd henco 32 liggen.

• ErikVers
Beer070 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:15:
[...]

vanwege transport haal ik dat soort dingen gewoon bij Verploegen in Nederland. 169 ex btw voor 25m. Af en toe hebben ze een leuke aanbieding. ik heb nog wat geïsoleerd henco 32 liggen.
Interessant. En hoe dik is dan de isolatie?
Heb je een link? Dan plaats ik het product in de TS. Ik kom nu via Selfio op €239,- netto, ex btw incl verzendkosten. Heb je meer nodig dan is t al snel veel goedkoper aangezien de rol van 25m maar €91,73 ex btw kost.

€239 is altijd nog goedkoper dan via wasco met account;
Henco Standard Alupex meerlagenbuis, 32 x 3 mm, met isolatie 10 mm, l=25 m, rood, PE-Xc/AL/PEX. Daar betaal ik netto ex btw €359,- voor 🙈🫣

• ErikVers
Die is top alleen als je moet door niet verwarmde ruimtes dan is vóór geïsoleerde buis een stuk makkelijker en netter te verwerken. Helaas heeft heima die niet. Heb ze al wel eens over gesproken maar mocht nog niet baten.

Nb mocht iemand onder de ~6kW blijven en (bijna) geen knietjes toepassen en minder dan een 10 meter tussen binnen en buiten unit hebben; ze hebben bij Heima24 wel de 26mm met isolatie. Zelfs in 10 en 20mm dikke isolatie keuze.

https://www.heima24.de/ro...ke-rolle-25-m-50-geg.html

[ Voor 30% gewijzigd door ErikVers op 29-08-2026 10:33 ]

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 18:43

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
pvcvoordeel

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Beer070
ErikVers schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:20:
[...]

Interessant. En hoe dik is dan de isolatie?
Heb je een link? Dan plaats ik het product in de TS. Ik kom nu via Selfio op €239,- netto, ex btw incl verzendkosten. Heb je meer nodig dan is t al snel veel goedkoper aangezien de rol van 25m maar €91,73 ex btw kost.

€239 is altijd nog goedkoper dan via wasco met account;
Henco Standard Alupex meerlagenbuis, 32 x 3 mm, met isolatie 10 mm, l=25 m, rood, PE-Xc/AL/PEX. Daar betaal ik netto ex btw €359,- voor 🙈🫣
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKxtQFnZY4CDTaDDZuw6RwxkOJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ktz5ozXayY1FKUPCvEa4wGhf.png?f=fotoalbum_large 6mm isolatie.

Ik bedoelde te zeggen dat de kale prijs 169 euro is voor 25m zonder isolatie, en dat ik nog een stukje met isolatie heb liggen. Met isolatie is dat dan toch al gauw richting 10 euro ex btw / strekkende meter. Ik koop het liefst bij winkels waar ik zo'n rol achter in de auto kan leggen, en waar ze nog echte voorraad hebben.

• ErikVers
Beer070 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:50:
[...]

~~~[Afbeelding] 6mm isolatie.

Ik bedoelde te zeggen dat de kale prijs 169 euro is voor 25m zonder isolatie, en dat ik nog een stukje met isolatie heb liggen. Met isolatie is dat dan toch al gauw richting 10 euro ex btw / strekkende meter. Ik koop het liefst bij winkels waar ik zo'n rol achter in de auto kan leggen, en waar ze nog echte voorraad hebben.
Okk ik bestel vaak paar rollen tegelijk en heb zelf mijn eigen voorraad. Heb hekel aan rijden voor onderdelen. Nadeel is dat klein loodsje heb maar scheelt mij een hoop tijd.

Jammer, wel bedankt voor je reactie maar dan kies ik voor die van €90,- (ex btw ex verzenden) met 9mm isolatie ipv €243 ex met maar 6mm.
Raar toch dat zoveel verschil in prijs is. Een keertje 20-30% snap ik wel. Maar dit 🙈

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 29-08-2026 15:31 ]

• Beer070
ErikVers schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:29:
[...]

Okk ik bestel vaak paar rollen tegelijk en heb zelf mijn eigen voorraad. Heb hekel aan rijden voor onderdelen. Nadeel is dat klein loodsje heb maar scheelt mij een hoop tijd.

Jammer, wel bedankt voor je reactie maar dan kies ik voor die van €90,- (ex btw ex verzenden) met 9mm isolatie ipv €243 ex met maar 6mm.
Raar toch dat zoveel verschil in prijs is. Een keertje 20-30% snap ik wel. Maar dit 🙈
als consument gebruik ik niet zo veel MLB, en al zeker geen 32mm. Ik ben een beetje bang om goedkoper MLB te gebruiken. de (lekkage) schade als het blijkbaar toch niet goed pakt is vele malen groter dan het stukje buis.

• ErikVers
Goeie tip.

Dit is dan een goede optie;
https://pvcvoordeel.nl/bo...atie-rood-32-mm-25-meter/

En dan heb je bonfix voor de gemoedsrust 😉

Excuus van het offtopic berichten ook vanuit mij. Zullen weer naar de panasonic zelf gaan?

Dit soort zaken kunnen ook in het grote l/w topic 👍

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 29-08-2026 15:53 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:28
Geberit Flowfit 32mm rol 25m geïsoleerd 6mm kost bij de TU die op locatie levert, €228,- ex BTW. Vind ik acceptabel, goed merk, voorraad leverbaar.

Ik heb dan weer een hekel aan alles ergens anders halen en dikke verzendkosten en wachten op spullen (of veel opslaan want m2 kosten ook geld).

Een (geflowde) bocht 32mm kost €9,23. Ex

In NL vind je alleen geen betaalbare rbs ribbelbuis met nanogel isolatie. Om Monoblocen met dezelfde aircogoten als splits te kunnen aansluiten heb je dunne maar goede isolatie nodig. Deze hier gevonden: https://www.solardirekt24.de/DN25-Nanosun-5mm-Isolierung-Solarleitung-Edelstahlwellrohr-DN25-5-Nanosun-V

De 5mm isolatie doet net zoveel als 26mm armaflex

[ Voor 48% gewijzigd door Technician- op 29-08-2026 16:43 ]

Adviseur FixClima

• hpmkruit
Dank allen voor de goede tips en aanbod om te helpen. Ga ik zeker gebruik van maken binnenkort

• Beer070
Technician- schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:37:
Geberit Flowfit 32mm rol 25m geïsoleerd 6mm kost bij de TU die op locatie levert, €228,- ex BTW. Vind ik acceptabel, goed merk, voorraad leverbaar.

Ik heb dan weer een hekel aan alles ergens anders halen en dikke verzendkosten en wachten op spullen (of veel opslaan want m2 kosten ook geld).

In NL vind je alleen geen betaalbare rbs ribbelbuis met nanogel isolatie. Om Monoblocen met dezelfde aircogoten als splits te kunnen aansluiten heb je dunne maar goede isolatie nodig. Deze hier gevonden: https://www.solardirekt24.de/DN25-Nanosun-5mm-Isolierung-Solarleitung-Edelstahlwellrohr-DN25-5-Nanosun-V

Ik heb als veelverbruik consument een afspraak met Verploegen dat wanneer ik hetzelfde product ergens anders vind, dat zij proberen de prijs te matchen. Inmiddels zijn best wat producten bij hun voor mij 30-40% goedkoper.

Als ik dit professioneel zou doen dan zou ik er geïrriteerd van raken. Voor mijn schoonvader bezig met een Panasonic WP + WPB, en het verschil tussen 2 leveranciers of 6 leveranciers is bijna 1600 euro. (en nee, ze hebben geen villa met een gigantische installatie).

• zxcv
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-09 11:13
Hallo,
Waar kun je zoal pana MB onderdelen kopen, als je zelf de installatie hebt gedaan?

Er is gelukkig niets aan de hand en we zijn blij met de WP i.c.m. heishamon, maar wat als de printplaat het begeeft (bliksem bijv.) of als de waterpomp het plots begeeft.

Het is alweer 3 jaar geleden dat ik een 9kW MB J-serie heb geïnstalleerd, met gebruik van alle tips en ervaringen die hier te vinden zijn. Dus ik neem aan dat het nog wel even duurt voordat er iets moet worden vervangen.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:31

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@zxcv Gewoon online? https://www.rjtec-shop.eu/de/luft-wasser-wp/ersatzteile/. En op aanvraag vast wel meer dan dat er online staat.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• hpmkruit
Technician- schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:37:

Ik heb bij der-schlauchfritze waar anderen als shop ook goede ervaringen mee leken te hebben ook geïsoleerde leiding gevonden a 149 euro per 25m voor 32x3. De beperkte verzendkosten (10 euro) spelen wel mee in goedkopere totaalplaatje.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 18:43

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
zxcv schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:46:
Hallo,
Waar kun je zoal pana MB onderdelen kopen, als je zelf de installatie hebt gedaan?

Er is gelukkig niets aan de hand en we zijn blij met de WP i.c.m. heishamon, maar wat als de printplaat het begeeft (bliksem bijv.) of als de waterpomp het plots begeeft.

Het is alweer 3 jaar geleden dat ik een 9kW MB J-serie heb geïnstalleerd, met gebruik van alle tips en ervaringen die hier te vinden zijn. Dus ik neem aan dat het nog wel even duurt voordat er iets moet worden vervangen.
@ErikVers mag in de ts Kunnen contact met mij opnemen . Ik heb wss wel iemand die pana spullen kan leveren

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Je kunt de standaard ingeisoleerde 32mm van Heima bestellen en geschikte isolatie meebestellen; bijvoorbeeld dit: Heima24 4mm isolatie t.b.v. 32-35mm meerlagenbuis .

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• Beer070
lbreman schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:07:
[...]

Je kunt de standaard ingeisoleerde 32mm van Heima bestellen en geschikte isolatie meebestellen; bijvoorbeeld dit: Heima24 4mm isolatie t.b.v. 32-35mm meerlagenbuis .
Om eerlijk te zijn gebruik ik vaak de buis isolatie van de gamma omwikkeld met Tonzon folie. Voor 32mm kan je dan ook buis isolatie 12mm en 22mm combineren met wat duct tape. Dat scheelt een heleboel geld en isoleert bijzonder goed.

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:13
Misschien een stomme vraag,

Ik ben aan het kijken naar de Panasonic M monoblocks, en zie veel verschillende opties voor de binnen unit.

Paar vragen:
1) het verschil tussen de control unit en de bi bloc is alleen een expansievat en een backup heater toch?
2) ik kan het heel slecht vinden, maar welke aansluit mogelijkheden heeft de monoblock zelf zonder control unit? Ik las ergens dat de M serie wat beperkter is op de monoblock zelf, maar kan erg slecht de documenten vinden hier over ...
3) ik kan helemaal niets vinden over minimale systeem inhoud, behalve bij energie winkel die altijd een 180L buffer aanbevelen, dat lijkt me weer wat overdreven?

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:21

dof

fjux schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:18:

Ik ben aan het kijken naar de Panasonic M monoblocks, en zie veel verschillende opties voor de binnen unit.

Paar vragen:
1) het verschil tussen de control unit en de bi bloc is alleen een expansievat en een backup heater toch?
2) ik kan het heel slecht vinden, maar welke aansluit mogelijkheden heeft de monoblock zelf zonder control unit? Ik las ergens dat de M serie wat beperkter is op de monoblock zelf, maar kan erg slecht de documenten vinden hier over ...
3) ik kan helemaal niets vinden over minimale systeem inhoud, behalve bij energie winkel die altijd een 180L buffer aanbevelen, dat lijkt me weer wat overdreven?
Zelf bezig geweest met uitzoeken van installatie voor 12-15 kW Pana M Type zonder sww boiler voor een groot huis. Helaas (nog) niet doorgegaan want leek me wel een interessant project.

De Pana M type buitenunits (van 5 kW tot 30 kW) kunnen op verschillende manier geconfigureerd worden; met alleen een controller (vanaf 9kW), of met binnenunit (bevat backup heater ) of met binnenunit met sww boiler er ook nog bij.
Kies je voor config zonder binnenunit dan heb je geen BU heater, maar gezien de capaciteit van de M type's is daar wel wat voor te zeggen (mits je b.v. genoeg vvw capaciteit hebt).

Een extern expansievat heb je sowieso nodig, want anders dan de Pana L bi-blocs en de Pana J monoblocs gebruikt de Pana M externe expansievaten. Ik denk dat daarom ook geen minimale systeeminhoud wordt opgegeven (even gezocht in service manual). Bovendien zijn de M types zwaardere WP's (T-Cap's ), dus dan zal de totale waterinhoud ook snel wat groter zijn. (in het service manual worden meerdere expansievaten aangeraden bij systeeminhoud van 200ltr of meer.)

De servicemanuals van de M types geven -zoals altijd- veel informatie.

• fjux
dof schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:14:
[...]

Zelf bezig geweest met uitzoeken van installatie voor 12-15 kW Pana M Type zonder sww boiler voor een groot huis. Helaas (nog) niet doorgegaan want leek me wel een interessant project.

De Pana M type buitenunits (van 5 kW tot 30 kW) kunnen op verschillende manier geconfigureerd worden; met alleen een controller (vanaf 9kW), of met binnenunit (bevat backup heater ) of met binnenunit met sww boiler er ook nog bij.
Kies je voor config zonder binnenunit dan heb je geen BU heater, maar gezien de capaciteit van de M type's is daar wel wat voor te zeggen (mits je b.v. genoeg vvw capaciteit hebt).

Een extern expansievat heb je sowieso nodig, want anders dan de Pana L bi-blocs en de Pana J monoblocs gebruikt de Pana M externe expansievaten. Ik denk dat daarom ook geen minimale systeeminhoud wordt opgegeven (even gezocht in service manual). Bovendien zijn de M types zwaardere WP's (T-Cap's ), dus dan zal de totale waterinhoud ook snel wat groter zijn. (in het service manual worden meerdere expansievaten aangeraden bij systeeminhoud van 200ltr of meer.)

De servicemanuals van de M types geven -zoals altijd- veel informatie.
Precies de reden dat ik aan het kijken was naar de M types!

Alleen in de service manual vond ik het vreemd dat ik dus niets over minimale systeem inhoud of minimale capaciteit kon vinden (hoe ver kan die terug moduleren)

Dat een expansievat nodig is is natuurlijk logisch, sommige hebben het ingebouwd maar de meeste niet.
Mooie wel van de pana vind ik dat de vuilfilter ingebouwd is!

Maar ik neem aan dat een pana ook een minimale systeem inhoud heeft ivm defrosts, vind het raar dat ik daar niets over kan vinden, zeker als je geen BU heater hebt.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:32
fjux schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:00:
[...]

Precies de reden dat ik aan het kijken was naar de M types!

Alleen in de service manual vond ik het vreemd dat ik dus niets over minimale systeem inhoud of minimale capaciteit kon vinden (hoe ver kan die terug moduleren)

Dat een expansievat nodig is is natuurlijk logisch, sommige hebben het ingebouwd maar de meeste niet.
Mooie wel van de pana vind ik dat de vuilfilter ingebouwd is!

Maar ik neem aan dat een pana ook een minimale systeem inhoud heeft ivm defrosts, vind het raar dat ik daar niets over kan vinden, zeker als je geen BU heater hebt.
maar iedereen monteert er nog een extern vuilfilter bij hoor.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• fjux
BarryH schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:28:
[...]

maar iedereen monteert er nog een extern vuilfilter bij hoor.
Ow is die in de unit niet zo goed of is het de plaatsing die anders moet zijn?

Ik dacht mooi dat scheelt weer wat centen ;)

• BarryH
fjux schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 19:39:
[...]

Ow is die in de unit niet zo goed of is het de plaatsing die anders moet zijn?

Ik dacht mooi dat scheelt weer wat centen ;)
het vuilfilter wat is ingebouwd is een beetje klein

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• fjux
BarryH schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:22:
[...]

het vuilfilter wat is ingebouwd is een beetje klein
Duidelijk!

En iemand enige idee over de minimale systeem inhoud?

Want ongeacht een expansievat zullen ze toch wel een minimale hoeveelheid nodig hebben om een defrosts te kunnen draaien?
Of gaat pana altijd uit van een parallel buffervat?

Hoop het niet, ik ben al blij als ik de SWW heb kunnen regelen :+

• BarryH
fjux schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:29:
[...]

Duidelijk!

En iemand enige idee over de minimale systeem inhoud?

Want ongeacht een expansievat zullen ze toch wel een minimale hoeveelheid nodig hebben om een defrosts te kunnen draaien?
Of gaat pana altijd uit van een parallel buffervat?

Hoop het niet, ik ben al blij als ik de SWW heb kunnen regelen :+
In de designmanual gekeken (zie OP)

• fjux
BarryH schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:55:
[...]

In de designmanual gekeken (zie OP)
Niet heel ver, aangezien ik zag dat de M serie daar niet in stond.

Als ik nu kijk zie ik dat ze voor 12kW 50L als minimum hanteren.
Maar is dat ook toepasbaar op de nieuwe M series?
Is er een nieuwere versie van de documenten waar ook de M in mee genomen wordt?

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:10

hnq

Paar vragen:
Panasonic blinkt inderdaad niet uit wat betreft documentatie van de M serie. Helaas.. Minimum systeemvolume ben ik ook nergens tegen gekomen. Maar je kunt volgens mij veilig aannemen dat dat echt niet meer is dan de 50 liter die voor de H en J geldt. Het zou ook heel vreemd zijn om een M te overwegen als je afgiftesysteem zo klein is dat je daar onder komt. Zeker als je bedenkt dat de flinke buisafmetingen die je nodig hebt al heel wat volume toevoegen naast het interne watervolume van de unit, ik meen iets van 5 liter.

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• fjux
hnq schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:59:
[...]

Panasonic blinkt inderdaad niet uit wat betreft documentatie van de M serie. Helaas.. Minimum systeemvolume ben ik ook nergens tegen gekomen. Maar je kunt volgens mij veilig aannemen dat dat echt niet meer is dan de 50 liter die voor de H en J geldt. Het zou ook heel vreemd zijn om een M te overwegen als je afgiftesysteem zo klein is dat je daar onder komt. Zeker als je bedenkt dat de flinke buisafmetingen die je nodig hebt al heel wat volume toevoegen naast het interne watervolume van de unit, ik meen iets van 5 liter.
Ja daar was ik ook achter gekomen, ik hoopte dat iemand hier wat meer documentatie wist te vinden van de M serie.
Vind het mooie apparaten die met een net geluidsvermogen heel wat kunnen zonder dat de kW inzakt. Knap gedaan, de meeste R290 WP's zakken aardig in qua kracht als het koud wordt.

Qua leiding diameter, hoe nou komt dat? Het viel me op dat ze 32mm inwendig aangeven voor 12+kW.
Ik was juist aan het kijken naar 32x3 MLB. Zou dat ook kunnen of gaat dat wat ver?
Volgens de service manual gaan ze uit van 34l/min, dan lijkt mij 32x3 toch wel te kunnen?

• dof

dof

fjux schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:21:
[...]

Ja daar was ik ook achter gekomen, ik hoopte dat iemand hier wat meer documentatie wist te vinden van de M serie.
Vind het mooie apparaten die met een net geluidsvermogen heel wat kunnen zonder dat de kW inzakt. Knap gedaan, de meeste R290 WP's zakken aardig in qua kracht als het koud wordt.

Qua leiding diameter, hoe nou komt dat? Het viel me op dat ze 32mm inwendig aangeven voor 12+kW.
Ik was juist aan het kijken naar 32x3 MLB. Zou dat ook kunnen of gaat dat wat ver?
Volgens de service manual gaan ze uit van 34l/min, dan lijkt mij 32x3 toch wel te kunnen?
Maand geleden een Pana L type geïnstalleerd en die is echt heel stil. Weliswaar nog niet op volle vermogen getest, maar was wel onder indruk. Stiller dan m'n eigen 9kW J type (hoewel ik die zelf wel stil genoeg vond -> hier vrijstaand huis).

Je moet bij aangeraden diameter leiding wel denken aan tenminste de stam/hoofdleiding. Een aansluiting/aftakking naar enkel vvw segment of radiator(en) kan best kleiner.

Voor 7-9 kW wordt in alle Pana manuals 28 mm binnendiameter aangeraden en zelf doe ik alles het liefst in koper/soldeerkoppelingen (maar ben dan ook DHZ :)) en gebruik 28 mm Cu buis dat dan dicht bij die gewenste 28 mm binnendiameter komt.
Voor M types 12 kW tot 15kW wordt 32mm binnendiameter aangeraden. Bij zo'n installatie & langere leidingen zou ik van 35mm Cu afstappen (wordt dan te duur) en dan 40 mm MLB gebruiken.

Afhankelijk van het type MLB is wanddikte snel 3 mm dus dan zit je met 32 mm MLB op 26 mm binnendiameter en dat zou ik -tenminste voor de stamleiding- niet optimaal vinden.

Discussies over materiaal ook hier te vinden.

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:20
Ik heb een M12 en haal tot 43 l/min met het volgende leidingwerk: 4m 40mm, 7m Terrendis grondleiding (32mm?), 1 m 32 mm, 1 m 22 mm en dan 2 strengen uponor 25 mm van 20+ meter met daarop Jaga’s en nog een minimaal beetje vloerverwarming. En dan alles nog weer retour.

Voor CV-bedrijf heb ik hem overdag op ca 30 liter met deltaT 6 graden gelimiteerd. Dat zijn 12 kW. Via Heishamon beperk ik hem ‘s nachts een klein beetje in de flow om wat stromingsgeluid van de Jaga-ventielen te beperken.

Let op: tijdens defrost negeert de WP het opgegeven maximum en zet de pomp altijd in de hoogste stand. Bij mij levert dat enige geluidsoverlast op en daarom zit er een DN32 bypass in het systeem.

Over volume. Ik heb een 200 liter retourbuffer. De installateur wilde niet zonder, het was zijn eerste project waarbij ie niet parallel plaatste na lang gedram van mij. Mijn volume is orde 80-90 liter, maar vanwege thermostaatkranen die een streng in theorie zouden kunnen sluiten, is ie nodig. Ik vind het overdreven. Alle thermostaten staan op standje 4. Waterzijdig inregelen en naregelen met Heatmeister maken het een theoretisch probleem. De buffer helpt wel tegen pendelen, omdat er toch wel wat warmte opgeslagen wordt, die daarna op de laagste stand gecirculeerd wordt.

Oh ja: laagste debiet is bij mij ca 14,5 l/min.

[ Voor 5% gewijzigd door mar-10 op 06-09-2026 11:57 ]

Panasonic Aquarea M12 - 7200 Wp - SMA Tripower 5.0 SE - BYD HVB 14.8 kWh

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:10

hnq

Zie Leidingdiameter/flow/delta T

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• fjux
mar-10 schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:38:
Ik heb een M12 en haal tot 43 l/min met het volgende leidingwerk: 4m 40mm, 7m Terrendis grondleiding (32mm?), 1 m 32 mm, 1 m 22 mm en dan 2 strengen uponor 25 mm van 20+ meter met daarop Jaga’s en nog een minimaal beetje vloerverwarming. En dan alles nog weer retour.

Voor CV-bedrijf heb ik hem overdag op ca 30 liter met deltaT 6 graden gelimiteerd. Dat zijn 12 kW. Via Heishamon beperk ik hem ‘s nachts een klein beetje in de flow om wat stromingsgeluid van de Jaga-ventielen te beperken.

Let op: tijdens defrost negeert de WP het opgegeven maximum en zet de pomp altijd in de hoogste stand. Bij mij levert dat enige geluidsoverlast op en daarom zit er een DN32 bypass in het systeem.

Over volume. Ik heb een 200 liter retourbuffer. De installateur wilde niet zonder, het was zijn eerste project waarbij ie niet parallel plaatste na lang gedram van mij. Mijn volume is orde 80-90 liter, maar vanwege thermostaatkranen die een streng in theorie zouden kunnen sluiten, is ie nodig. Ik vind het overdreven. Alle thermostaten staan op standje 4. Waterzijdig inregelen en naregelen met Heatmeister maken het een theoretisch probleem. De buffer helpt wel tegen pendelen, omdat er toch wel wat warmte opgeslagen wordt, die daarna op de laagste stand gecirculeerd wordt.

Oh ja: laagste debiet is bij mij ca 14,5 l/min.
Bedoel je dat hij met een defrost 43L/min weg werkt, of dat het dan nog hoger ligt?

Als ik hiervoor ga, wil ik proberen om het bij 32x3 te houden aangezien die leidingen voorgeisoleerd zijn te krijgen. dat heb ik voor 40mm nog niet gezien.

Met 43L/min zou je met een 32x3 buis uitkomen op 1,35m/s volgens mij moet dat prima zijn voor incidentele defrosts, zolang het maar niet in je slaapkamer is. (en uiteraard liever nominaal onder de 1m/s)

Maar als hij met een defrost nog meer er doorheen perst wordt het wel een ding ;)

Overigens zag ik ook iets terug komen in de manuals over het gebruik van het SWW voor de defrost, aan de ene kant top want daar zit sowieso warm water, maar ja dan ben je wel je duur verwarmde water aan het gebruiken voor een defrost. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

• mar-10
fjux schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:05:
[...]

Bedoel je dat hij met een defrost 43L/min weg werkt, of dat het dan nog hoger ligt?
In mijn geval is dat 43 41 l/min. Maar het is afhankelijk van je leidingwerk en de opvoerhoogte. In de service manual zijn twee grafieken te vinden voor de pomp van de M9/M12 resp. M16. Het kan oplopen tot >50 l/min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAcU-AkU0_a3MO2wxekUfWtiBUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ZtfSODMYeVXU48GptDf4sUE.png?f=fotoalbum_large

• Beer070

Paar vragen:
Ik heb een jaar geleden gekozen voor een stand alone 16kw M TCAP. veruit de goedkoopste keuze. ongeveer 7700 euro voor de unit incl thermostaat - 4850 euro subsidie. netto nog geen 3000 euro.

Voor DHW gebruik ik nu een combinatie van een 500L parallel CV buffervat waar de koud water aanvoer doorheen loopt, en een 150L warmtepompboiler. Met inkomend water van 40C doet die WPB het oneindig. Als het buffer vat koud wordt dan gaat de 16kw aan en blijft het doorlopen.

De 150L WPB is om voor/na-seizoen met CV water op 28 graden toch DHW te hebben.

Het gehele huis wordt op verzoek met een circulatiepomp uit het buffervat verwarmd. (9x kamer thermostaat die het relais van de circulatie pomp aansturen)

Ben ook bezig met eenzelfde unit bij mijn schoonouders. Daar met 200L buffer in serie, en een kleine vloerverwarming. Ook met losse WPB voor DHW. Die kost netto nog geen 800 euro, en dat is een stuk minder dan de loodgieter + driewegklep etc.

De minimale input is rond 1100 watt met een output van 3.5kw-5kw, afhankelijk van de temperaturen. Voor ons was de COP de afgelopen 12 maanden 3.8 met 4700kwh gebruik. Defrost run doet ie hier binnen 3 minuten. Enige irritante van de losse buitenunit is dat de temperaturen in gehele graden worden aangegeven. Daarmee is de COP calculatie op enig specifiek moment minder accuraat. Als je dat beter wil meten kan ik een kamstrup aanraden.

DM maar als je meer wil weten.

[ Voor 4% gewijzigd door Beer070 op 07-09-2026 15:31 ]

• Beer070
mar-10 schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:11:
[...]

In mijn geval is dat 43 41 l/min. Maar het is afhankelijk van je leidingwerk en de opvoerhoogte. In de service manual zijn twee grafieken te vinden voor de pomp van de M9/M12 resp. M16. Het kan oplopen tot >50 l/min.

[Afbeelding]
met terrendis 40mm buis en 5/4 staal naar het parallel buffervat haalt mijn WP 55 liter/minuut. Bij schoonouders ga ik voor 1" en 32mm buis, omdat ze sowieso al wat minder vraag hebben. Verschil is gigantisch in prijs van alle materiaal. terrendis puntstuk is (5/4) 4x82 euro of (1") 4x42 euro dacht ik.

• fjux
Beer070 schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:28:
[...]

Ik heb een jaar geleden gekozen voor een stand alone 16kw M TCAP. veruit de goedkoopste keuze. ongeveer 7700 euro voor de unit incl thermostaat - 4850 euro subsidie. netto nog geen 3000 euro.

Voor DHW gebruik ik nu een combinatie van een 500L parallel CV buffervat waar de koud water aanvoer doorheen loopt, en een 150L warmtepompboiler. Met inkomend water van 40C doet die WPB het oneindig. Als het buffer vat koud wordt dan gaat de 16kw aan en blijft het doorlopen.

De 150L WPB is om voor/na-seizoen met CV water op 28 graden toch DHW te hebben.

Het gehele huis wordt op verzoek met een circulatiepomp uit het buffervat verwarmd. (9x kamer thermostaat die het relais van de circulatie pomp aansturen)

Ben ook bezig met eenzelfde unit bij mijn schoonouders. Daar met 200L buffer in serie, en een kleine vloerverwarming. Ook met losse WPB voor DHW. Die kost netto nog geen 800 euro, en dat is een stuk minder dan de loodgieter + driewegklep etc.

De minimale input is rond 1100 watt met een output van 3.5kw-5kw, afhankelijk van de temperaturen. Voor ons was de COP de afgelopen 12 maanden 3.8 met 4700kwh gebruik. Defrost run doet ie hier binnen 3 minuten. Enige irritante van de losse buitenunit is dat de temperaturen in gehele graden worden aangegeven. Daarmee is de COP calculatie op enig specifiek moment minder accuraat. Als je dat beter wil meten kan ik een kamstrup aanraden.

DM maar als je meer wil weten.
Cool, dat concept had ik nog niet eerder gezien.
Dus eigenlijk gebruik je het 500L buffervat ook gelijk als semi hygiene boiler, die dan weer de WP boiler voed?

enige is dat ik ook wil gaan koelen met mijn installatie, dus dan gaat dat in de zomer averechts werken denk ik. wel mooi concept.

Maar ik wil toch kijken of ik het zonder parallel buffer voor elkaar kan krijgen, maar zie wel dat de meeste R290 WP's (inc de pana's) niet super ver terug kunnen moduleren.
Zeker als het buiten wat warmer is (precies als je niet zo veel meer nodig hebt) moduleren ze niet zo ver terug.

ik was aan het kijken naar de 12kW, maar ook die moduleert niet veel verder dan jouw 16kW.
Ik heb mijn concept uitgeschreven in deze topic: Warmtepomp concept jaren 30 woning + fancoils

Ik wil dus gaan kijken om met fancoils te werken en zo het hele huis te kunnen verwarmen met 1 temperatuur rond de 35 graden.
Maar als ik er zo verder induik moet ik nog wel gaan kijken hoe ik de flow ga garanderen. want mijn vloer is helaas 14x2 met 6 groepen, dus met max 2,5L per min door de groepen kom ik uit op 15L/min door de vloer. dan moet die andere 15L ook nog ergens doorheen, nog even door rekenen wat dat betekend met de huidige radiatoren en toekomstige fancoils.
(fancoils kunnen het makkelijk aan qua L/min maar ik was ook van plan om ze te laten afsluiten met 2weg kleppen).

• ValeTino
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:45
Ik heb met de installatie van Panasonic Type L / All In One, ervoor gekozen om de CV-distributieleidingen uit te voeren in verzinkt stalen CV-buis. Ook een deel van de leidingen bij de buitenunit, die zich binnen bevinden, is uitgevoerd in verzinkt staal. Vanaf dat punt wordt verder gegaan met Uponor-leidingen, die zich buiten bevinden.

Nu lees ik in de service handleiding de volgende opmerking: "Do not connect galvanised pipes, this will cause galvanic corrosion." Hoe ernstig is dit risico in de praktijk? Zijn er gebruikers die hier ervaring mee hebben?

Daarnaast valt mij in het hydraulisch schema op dat tijdens SWW-bereiding het water niet door het filter stroomt. Daarom vraag ik mij af of het verstandig zou zijn om aanvullend een filter op te nemen in de retourleiding van de buitenunit, zodat ook tijdens SWW-bedrijf eventuele vervuiling wordt afgevangen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en aanbevelingen.

[ Voor 4% gewijzigd door ValeTino op 08-09-2026 13:10 ]

• mar-10
fjux schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:04:
[...]

ik was aan het kijken naar de 12kW, maar ook die moduleert niet veel verder dan jouw 16kW.
Je ziet bij veel WP's dat de iets minder krachtige varianten gewoon geknepen zijn tov de sterkste variant. Dat wordt vooral zichtbaar door identieke minimumvermogens.
De expert in dit topic (@ErikVers) heeft ergens al wel genoemd dat de M16 de beste keuze is. Met 16 kW en een spaardouchekop heb je stiekem onbeperkt SWW.
De M16 maakt wel wat meer geluid. Bij mij kan de M12 wel, de M16 niet.

• fjux
mar-10 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:49:
[...]

Je ziet bij veel WP's dat de iets minder krachtige varianten gewoon geknepen zijn tov de sterkste variant. Dat wordt vooral zichtbaar door identieke minimumvermogens.
De expert in dit topic (@ErikVers) heeft ergens al wel genoemd dat de M16 de beste keuze is. Met 16 kW en een spaardouchekop heb je stiekem onbeperkt SWW.
Wow dat is een top site!
Alleen ik zie geen verschil tussend e M12 en de M16? alleen het nacht geluid of kijk ik verkeerd?
Edit: ik deed iets fout denk ik, 59 vs 62dB.

[ Voor 3% gewijzigd door fjux op 08-09-2026 14:27 ]

• ErikVers
[...]

Dank voor t compliment. De beste keuze is wel uiteraard situatie afhankelijk. Stel dat warmteverlies rond de 8-9 zit dan pak je de 12 en niet de 16 idealiter vanwege COP

Wat betreft geluid. De 16 kan meer geluid maken maar op beide op 12kW zal er geen hoorbaar verschil zijn tussen de 12 of 16 🤙

• ErikVers
fjux schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:01:
[...]

Wow dat is een top site!
Alleen ik zie geen verschil tussend e M12 en de M16? alleen het nacht geluid of kijk ik verkeerd?
Edit: ik deed iets fout denk ik, 59 vs 62dB.
Ja mooi hier he, altijd goed wat extra enthousiasme. Voor een goed vergelijk kun je op mijn eigen site ze naast elkaar zetten. Prijs en geluid is anders maar met name cop. Dus als je niet meer dan 11-12kW bij -7 nodig hebt zou ik geen 16M pakken.

https://e-duurzaam.nl/all-electric-warmtepomp-vergelijken/

• ErikVers
ValeTino schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 12:21:
Ik heb met de installatie van Panasonic Type L / All In One, ervoor gekozen om de CV-distributieleidingen uit te voeren in verzinkt stalen CV-buis. Ook een deel van de leidingen bij de buitenunit, die zich binnen bevinden, is uitgevoerd in verzinkt staal. Vanaf dat punt wordt verder gegaan met Uponor-leidingen, die zich buiten bevinden.

Nu lees ik in de service handleiding de volgende opmerking: "Do not connect galvanised pipes, this will cause galvanic corrosion." Hoe ernstig is dit risico in de praktijk? Zijn er gebruikers die hier ervaring mee hebben?

Daarnaast valt mij in het hydraulisch schema op dat tijdens SWW-bereiding het water niet door het filter stroomt. Daarom vraag ik mij af of het verstandig zou zijn om aanvullend een filter op te nemen in de retourleiding van de buitenunit, zodat ook tijdens SWW-bedrijf eventuele vervuiling wordt afgevangen.

Staal binnen is prima, let wel op bij inderdaad je aansluitingen op bijvoorbeeld rvs tank maar dan kun je beter kijken naar specifiek topic op dat onderwerp. Galavische corrosie 👌🤙
Uiteraard is koper mooier maar ook duurder.

Extra filter is bij de L of M niet nodig.

• ErikVers
[...]

Dus eigenlijk gebruik je het 500L buffervat ook gelijk als semi hygiene boiler, die dan weer de WP boiler voed?

enige is dat ik ook wil gaan koelen met mijn installatie, dus dan gaat dat in de zomer averechts werken denk ik. wel mooi concept.

Maar ik wil toch kijken of ik het zonder parallel buffer voor elkaar kan krijgen, maar zie wel dat de meeste R290 WP's (inc de pana's) niet super ver terug kunnen moduleren.
Zeker als het buiten wat warmer is (precies als je niet zo veel meer nodig hebt) moduleren ze niet zo ver terug.

Ik heb mijn concept uitgeschreven in deze topic: Warmtepomp concept jaren 30 woning + fancoils

Ik wil dus gaan kijken om met fancoils te werken en zo het hele huis te kunnen verwarmen met 1 temperatuur rond de 35 graden.
Maar als ik er zo verder induik moet ik nog wel gaan kijken hoe ik de flow ga garanderen. want mijn vloer is helaas 14x2 met 6 groepen, dus met max 2,5L per min door de groepen kom ik uit op 15L/min door de vloer. dan moet die andere 15L ook nog ergens doorheen, nog even door rekenen wat dat betekend met de huidige radiatoren en toekomstige fancoils.
(fancoils kunnen het makkelijk aan qua L/min maar ik was ook van plan om ze te laten afsluiten met 2weg kleppen).
Hoi welkom hier!

Je flow is inderdaad wel een dingetje. Met je hostorisch gasverbruik kom je op 9,69kW benodigd oftewel 10kW

Dan pak je dus de 12M en zou ik geen 16 pakken of de 12 zou niet beschikbaar zijn. Reden is beter cop en je leiding werk kan het toch nooit aan.

Wat betreft flow je hebt ~2,75 x je benodigde kW nodig dus 10x2,7 maakt 27,5 l/min. Daarnaast is het belangrijk dat je afgifte op een acceptabele temperatuur 10kW kan afgeven.

Mijn doel zou zijn onder de 35graden.

Op wth website kun je het voor je vloer uitrekenen met een deltaT van 5 en voor je radiator en of fancoils het spec blad of de app van Hytools

Succes met je zoektocht.

• ErikVers
[...]

Uiteraard kan dit zonder buffer als je je aan flow en cv waterinhoud komt;

De M serie heeft voldoende aan vrij beschikbaar 50 liter. Zie de ts voor deze en andere info 🤙

• fjux
@ErikVers
wow, thanks dat waren veel antwoorden!

met mijn historisch verbruik zit ik idd op de 10kW, echter heb ik daar niet altijd mijn hele huis mee verwarmd, dus ik ga deze winter op een koude week eens goed loggen en het hele huis verwarmen 24/7 om te kijken naar het gasverbruik dan.

qua afgifte moet ik nog even kijken of ik het onder de 35 red met de vloerverwarming. doordat het een droogbouw systeem is zit er wat minder warmte in de vloer zelf, en beneden heb ik nog de slechtste isolatie op het moment door oud dubbel glas, maar we gaan het zeker proberen.
(temp kan altijd nog omlaag als het glas ooit vervangen gaat worden)

Flow moet wel lukken met de fancoils, en kom denk ik niet eens echt in de problemen qua flow als de radiatoren maar open staan allemaal.

Qua inhoud moet ik wel nog even kijken voor het koelen, want met alleen fancoils kom ik nooit op die 50L. Maar aan de andere kant zijn er dan ook geen defrosts nodig....

misschien ga ik gewoon ruimte vrij houden voor een buffervaatje op de retour en het alleen plaatsen als er problemen komen.

Ik hoop dat ik met 12kW uit kan komen, want dan zou het met 32x3 kunnen, en die zijn goed te krijgen als voor geïsoleerde leidingen wat zeker met condenserend koelen natuurlijk belangrijk is. (nouja, het isoleren is belangrijk, ik zie het alleen niet zitten om alles met de hand goed te isoleren)

we kijken lekker verder, maar ben blij dat ik de pana's tegen ben gekomen met die T-CAP, vond echt een groot nadeel van de R290's dat ze vrij fors kracht verliezen met koud weer.

• ErikVers
fjux schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:45:
@ErikVers
wow, thanks dat waren veel antwoorden!

met mijn historisch verbruik zit ik idd op de 10kW, echter heb ik daar niet altijd mijn hele huis mee verwarmd, dus ik ga deze winter op een koude week eens goed loggen en het hele huis verwarmen 24/7 om te kijken naar het gasverbruik dan.

qua afgifte moet ik nog even kijken of ik het onder de 35 red met de vloerverwarming. doordat het een droogbouw systeem is zit er wat minder warmte in de vloer zelf, en beneden heb ik nog de slechtste isolatie op het moment door oud dubbel glas, maar we gaan het zeker proberen.
(temp kan altijd nog omlaag als het glas ooit vervangen gaat worden)

Flow moet wel lukken met de fancoils, en kom denk ik niet eens echt in de problemen qua flow als de radiatoren maar open staan allemaal.

Qua inhoud moet ik wel nog even kijken voor het koelen, want met alleen fancoils kom ik nooit op die 50L. Maar aan de andere kant zijn er dan ook geen defrosts nodig....

misschien ga ik gewoon ruimte vrij houden voor een buffervaatje op de retour en het alleen plaatsen als er problemen komen.

Ik hoop dat ik met 12kW uit kan komen, want dan zou het met 32x3 kunnen, en die zijn goed te krijgen als voor geïsoleerde leidingen wat zeker met condenserend koelen natuurlijk belangrijk is. (nouja, het isoleren is belangrijk, ik zie het alleen niet zitten om alles met de hand goed te isoleren)

we kijken lekker verder, maar ben blij dat ik de pana's tegen ben gekomen met die T-CAP, vond echt een groot nadeel van de R290's dat ze vrij fors kracht verliezen met koud weer.
Graag gedaan. Mocht je inderdaad gaan koelen en dan dus de vvw afsluiten dan kan een buffervat (50L) in serie in de retour een oplossing zijn.

Ik ben het helemaal met je eens dat voor geïsoleerd een stuk handiger is dan los na isoleren. Dat is bijna niet dampdicht te krijgen.

• ErikVers
ValeTino schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 12:21:

Ik vroeg me af waarom je denkt dat het water tijdens DHW niet door het filter gaat l?

het magneet filter zit op de retour richting de buiten unit en daar stroomt dus altijd cv water doorheen of die nou aan het koelen, verwarmen of tap water aan het bereiden is

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 08-09-2026 17:15 ]

• ValeTino
ErikVers schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:14:
[...]

Ik vroeg me af waarom je denkt dat het water tijdens DHW niet door het filter gaat l?

het magneet filter zit op de retour richting de buiten unit en daar stroomt dus altijd cv water doorheen of die nou aan het koelen, verwarmen of tap water aan het bereiden is
Ik haal dit uit de service handleiding Panasonic L All-in-One R290 / P133.

Flow bij opwarmen SWW tank in geel gearceerd:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/6pJKXFzK/2026-09-08-19-48-40.jpg

• ValeTino
ErikVers schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:27:
[...]

Staal binnen is prima, let wel op bij inderdaad je aansluitingen op bijvoorbeeld rvs tank maar dan kun je beter kijken naar specifiek topic op dat onderwerp. Galavische corrosie 👌🤙
Uiteraard is koper mooier maar ook duurder.

Extra filter is bij de L of M niet nodig.
In het geval van de L-indoor unit (koper leidingen). Voldoet dan een messing overgangsnippel icm PTFE tape en het gebruik van een corrosie-inhibitor?

• ErikVers
ValeTino schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:58:
[...]

Ik haal dit uit de service handleiding Panasonic L All-in-One R290 / P133.

Flow bij opwarmen SWW tank in geel gearceerd:

[Afbeelding]
Ik snap je.

Je zou verderop bij exploded vieuw kunnen kijken of je eigen unit de kap open en print aan de kant :-)

Ik weet vrij zeker dat filter altijd in de flow zit maar dan zou schema niet kloppen. De eerst volgende L all in one ga ik voor je kijken :-)

Morgen 2x een M stand alone afronden dus zo maar t bed in

[ Voor 21% gewijzigd door ErikVers op 08-09-2026 21:03 ]

• ErikVers
ValeTino schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:05:
[...]

In het geval van de L-indoor unit (koper leidingen). Voldoet dan een messing overgangsnippel icm PTFE tape en het gebruik van een corrosie-inhibitor?
Beste kun je daarvoor naar specifieke topic (gebruik google of zoekfunctie in tweakers)

Korte versie is dat in je cv systeem zelf het ontbreken van zuurstof de oplossing is. Ik ben geen chemicus verder dus corrigeer gerust 😉Staal met uitwendig zinklaag (binnenkant is gewoon kaal vaak) wordt vaak gebruikt.

Voor sanitair gebruik je enkel meerlagenbuis of koper uiteraard.

Maar nogmaals het is niet mijn expertise en een beetje off topic.

Mocht je goeie tips tegenkomen deel gerust zodat in de TS kan 👍

Nb ik denk dat AI je wellicht op verkeerde been zet. Vraag maar eens door met dood water versus zuurstof rijk en cv versus sanitair water.

[ Voor 32% gewijzigd door ErikVers op 08-09-2026 21:19 ]

• Beer070
[...]

Voor de officiële geluidseisen klopt dit inderdaad omdat die het geluid op maximaal vermogen meten, en er vanuit gaan dat dit de basis is. In mijn beleving is onze M16 heel veel stiller dan de 13kw Daikin Altherma 3 van de buren. (dat vinden de buren tussen ons in ook, die over de Daikin geklaagd hebben maar onze unit nog niet gehoord hebben).

• mar-10
Beer070 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:24:
[...]

Voor de officiële geluidseisen klopt dit inderdaad omdat die het geluid op maximaal vermogen meten, en er vanuit gaan dat dit de basis is. In mijn beleving is onze M16 heel veel stiller dan de 13kw Daikin Altherma 3 van de buren. (dat vinden de buren tussen ons in ook, die over de Daikin geklaagd hebben maar onze unit nog niet gehoord hebben).
Hmmm. Ik vind mijn unit niet bepaald stil. De compressor is best wel aanwezig. Bij de Nibe een paar huizen verderop moet ik mijn hand ervoor steken en voelen om überhaupt te weten of die aanstaat.

• Beer070
mar-10 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:37:
[...]

Hmmm. Ik vind mijn unit niet bepaald stil. De compressor is best wel aanwezig. Bij de Nibe een paar huizen verderop moet ik mijn hand ervoor steken en voelen om überhaupt te weten of die aanstaat.
Als die Nibe een water/water WP is dan kan ik me dat voorstellen. Hartstikke mooie producten maar wel iets prijziger.

• ValeTino
ErikVers schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:54:
[...]

Ik snap je.

Je zou verderop bij exploded vieuw kunnen kijken of je eigen unit de kap open en print aan de kant :-)

Ik weet vrij zeker dat filter altijd in de flow zit maar dan zou schema niet kloppen. De eerst volgende L all in one ga ik voor je kijken :-)

Morgen 2x een M stand alone afronden dus zo maar t bed in
Ik heb zojuist nog gekeken hoe dit nu daadwerkelijk gerealiseerd is in de L- all in one. Maar het filter zit in de flow enkel er voor het verwarmingscircuit en dus niet voor SWW bereiding. Voor het SWW circuit wordt het filter dus gebypassed.

Beetje jammer daar ik de warmtepompaansluiting deels heb uitgevoerd met staalverzinkt CV leiding.

• ErikVers
ValeTino schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:42:
[...]

Ik heb zojuist nog gekeken hoe dit nu daadwerkelijk gerealiseerd is in de L- all in one. Maar het filter zit in de flow enkel er voor het verwarmingscircuit en dus niet voor SWW bereiding. Voor het SWW circuit wordt het filter dus gebypassed.

Beetje jammer daar ik de warmtepompaansluiting deels heb uitgevoerd met staalverzinkt CV leiding.
Dank voor je terugkoppeling. Niks wat mij betreft om je zorgen om te maken. De eventuele magnetiet wordt uiteindelijk eruit gefilterd. (Uiteindelijk komt het alsnog bij t filter)
Geen idee waarom ze zo hebben gedaan maar de Japanners zullen er vast over na hebben gedacht 🫣

Mocht ooit je waterpomp over 15 jaar vast lopen; 3 schroeven en je kan magneet deel eruit halen, oude theedoek erover en gaan 👍

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:13
Panasonic l series, 7kw, met boilervat. Bijna jaar oud.

3 weg klep deed het niet goed meer , vervangen door installateur.
Hierna constant h62 flow error... Flow blijft op 0,1 hangen. Alles ontlucht incl pomp in de binnenunit. Ontluchtings programma etc etc... helaas mocht niet baten. Pomp loopt wel. Geen flow gederecteerd. Zowel in heating als in dhw modus.
3weg klep werkt.
Installateur geeft aan dat de flow wel wat omhoog gaat als hij tegen de flow sensor bonkt (weet niet exact waar)

Volgens installateur is panasonic onsite nodig voor fix.. die zijn gisteren ingeschakeld..
Boiler loopt op zijn eind qua warm water...
Hoe lang gaat dit duren .....

Wat kan ik zelf nog doen om te troubleshooten? Denk persoonlijk dat er gewoon lucht vast zit ergens. Te toevallig dat dit ineens na vervanging 3 weg klep gebeurt (3 uur daarvoor werkte het nog ..)

Installateur heeft helaas al meermaasls geblunderd en de techneuten kennen de panasonic doorgaans minder goed dan dat ik hem ken.. telkens excuses 'ja ik heb nog nooit met een panasonic gewerkt". Gast jullie hebben hem geinstalleerd!?
sowieso na garantieperiode op zoek naar een partij die wel goed kan ondersteunen... Tips?

Hopelijk nog wat tips hisr voor het h62 probleem

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-09 09:21
De WH-MDC05J3E5-1 (J-serie 5kW) is besteld, zou ‘m deze maand moeten hebben :) . Voorbereidende werken zijn al begonnen zoals wat graafwerk om de kabels te trekken, maar op de bulk is het nog even wachten. Ik wou wel alvast de beton fundering plaatsen, Panasonic schrijft het volgende voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQEFAH7M0K3vhe81AMDRIRODJDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKDj0YLwtUIpcYz30qDuFr2R.jpg?f=fotoalbum_large

Die M12 ankerbouten lijken me een beetje overdreven, zeker voor de 5kW die maar half zo hoog is als het model in het plaatje. Ik zou graag Bigfoot rubber voeten plaatsen om wat trillingen te absorberen, ter illustratie, zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N86VHhZcG6p_hFm2Zc4GDPM6t5o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2cHmRbZMjaRCVcRWJQTG1Bxt.jpg?f=user_large

Ik kom het online wel tegen dat mensen deze gebruiken voor de Pana J, en met z’n ~100kg gaat ie volgens mij nergens naartoe op zo’n voeten, maar in principe gaat het tegen de installatievoorschriften in. Is er een reden waarom het niet verstandig zou zijn om zulke bigfoots te gebruiken?

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@Capt Waffles Ik gebruik ook precies die bigfoots voor mijn WH-MDC09J3E5. Die staat daar heel stevig op.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:32
ctrl-tab schreef op donderdag 10 september 2026 @ 07:27:

Hierna constant h62 flow error... Flow blijft op 0,1 hangen. Alles ontlucht incl pomp in de binnenunit. Ontluchtings programma etc etc... helaas mocht niet baten. Pomp loopt wel. Geen flow gederecteerd. Zowel in heating als in dhw modus.
3weg klep werkt.
Installateur geeft aan dat de flow wel wat omhoog gaat als hij tegen de flow sensor bonkt (weet niet exact waar)

Volgens installateur is panasonic onsite nodig voor fix.. die zijn gisteren ingeschakeld..

Wat kan ik zelf nog doen om te troubleshooten? Denk persoonlijk dat er gewoon lucht vast zit ergens. Te toevallig dat dit ineens na vervanging 3 weg klep gebeurt (3 uur daarvoor werkte het nog ..)

Installateur heeft helaas al meermaasls geblunderd en de techneuten kennen de panasonic doorgaans minder goed dan dat ik hem ken.. telkens excuses 'ja ik heb nog nooit met een panasonic gewerkt". Gast jullie hebben hem geinstalleerd!?
sowieso na garantieperiode op zoek naar een partij die wel goed kan ondersteunen... Tips?

Algemeen: werkt de ontluchter in de WP goed? Zit het dopje los? Draait de waterpomp? Blokkeert de nieuwe 3w klep niet de flow?

Je kunt geen flow hebben omdat er lucht in de waterpomp of flowsensor zit, of omdat ergens een blokkade zit. Als er water in de waterpomp zit drukt die de lucht elders vaak wel weg. Normaal zorgt de automatische ontluchter er voor dat de pomp in het water zit.

Je kunt ook nog proberen water in de pomp te krijgen door krachtig te spoelen met de vulslang, en het er elders weer uit te laten lopen. Flowersensor aansluitingen kun je ook nog checken. Evt 3w klem handmatig draaien om te kijken of dat een andere flow geeft. Er is hier wel eens een defecte flowersensor gemeld, maar dat lijkt me wel heel toevallig.

Misschien hebben anderen nog specifieke trucjes voor de 7L.

[ Voor 5% gewijzigd door Thorsd op 10-09-2026 10:17 ]

• ctrl-tab
Thorsd schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:14:
[...]

Algemeen: werkt de ontluchter in de WP goed? Zit het dopje los? Draait de waterpomp? Blokkeert de nieuwe 3w klep niet de flow?

Je kunt geen flow hebben omdat er lucht in de waterpomp of flowsensor zit, of omdat ergens een blokkade zit. Als er water in de waterpomp zit drukt die de lucht elders vaak wel weg. Normaal zorgt de automatische ontluchter er voor dat de pomp in het water zit.

Je kunt ook nog proberen water in de pomp te krijgen door krachtig te spoelen met de vulslang, en het er elders weer uit te laten lopen. Flowersensor aansluitingen kun je ook nog checken. Evt 3w klem handmatig draaien om te kijken of dat een andere flow geeft. Er is hier wel eens een defecte flowersensor gemeld, maar dat lijkt me wel heel toevallig.

Misschien hebben anderen nog specifieke trucjes voor de 7L.
Ontluchter in de unit zelf geeft alleen maar water. lijkt dus geen lucht in te zitten.
De 3weg klep blokkeert in principe niets, in basis stand gaat het water richting huis.
In ontluchtings-stand gaat circulatiepomp naar huis ook aan, dus daar moet zeker meer dan 0,1 flow uit komen.

Op basis van wat installateur zegt lijkt me dat de sensor gewoon goed is (er tegenaan slaan en de flow gaat kortstondig omhoog.

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• ValeTino

3weg klep werkt.

Check deze post eens - en de daaropvolgenden: .Frank in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

• Technician-

3weg klep werkt.

Panasonic kan heel lastig zijn als er eenmaal lucht in de pomp (of elders) zit. Heb ook al meermaals meegemaakt dat een klant de installatie leeg en vulde voor werkzaamheden dat de installatie niet meer “in” kwam, de flow komt niet rond. Enige wat dan werkte was, pomp uitbouwen losmaken en reinigen en terugbouwen en waterslang erop houden en doorspoelen met filtertje eruit in buitendeel. Soms komen delen lucht dan mee.
Ik heb dat nooit met stalen pompen van Grundfos ed maar die Panasonic pompen wel.
En het lastige is, als er geen flow wordt gedetecteerd binnen X seconde wordt gelijk de pomp uitgeschakeld, daardoor kun je slechter de boel ontluchten met het ontluchtingsprogramma.

Adviseur FixClima

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:18
Technician- schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:27:
[...]

Panasonic kan heel lastig zijn als er eenmaal lucht in de pomp (of elders) zit. Heb ook al meermaals meegemaakt dat een klant de installatie leeg en vulde voor werkzaamheden dat de installatie niet meer “in” kwam, de flow komt niet rond. Enige wat dan werkte was, pomp uitbouwen losmaken en reinigen en terugbouwen en waterslang erop houden en doorspoelen met filtertje eruit in buitendeel. Soms komen delen lucht dan mee.
Ik heb dat nooit met stalen pompen van Grundfos ed maar die Panasonic pompen wel.
En het lastige is, als er geen flow wordt gedetecteerd binnen X seconde wordt gelijk de pomp uitgeschakeld, daardoor kun je slechter de boel ontluchten met het ontluchtingsprogramma.
Niet voor niets dat @ErikVers zo'n vul/spoel klep adviseert.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• dof

dof

blb4 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:15:
[...]

Niet voor niets dat @ErikVers zo'n vul/spoel klep adviseert.
Yep, bij laatste WP installatie er ook ingezet. Heel handig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4-2Nzl0PMxXmEJnfVQuO-eTp2Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XE6mFpMLW49ODAia5ueJBb5l.png?f=fotoalbum_large

@ctrl-tab
Bij zo'n H62 fout na vervanging van een 3-weg klep denk ik ook als eerste aan verkeerde montage. Want fouten zijn gemakkelijk gemaakt.
Al gezocht naar "H62" in dit forum (en vorige)? Er worden verschillende ideeën aangereikt bij bespreking van deze storing.

• ErikVers
Technician- schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:27:
[...]

@ctrl-tab
Zie de vulklep tips.

(Ik heb er nog wel paar in wapenveld op vrd met 1’ binnendraad ala je dm stuurt)

Je kan die er vast nu niet ff tussen zetten dan werkt het ook als volgt;

Buiten, de bovenste flex slang eraf, iemand anders laten vullen binnen, steeds rond 1.5bar max houden. Zodra er van éénn van beide kanten die los ligt water soepel zonder stoten uit stroomt dan druk je die stromende kant dicht, zodra aan andere kant die los lag dit ook zonder stoten gaat stromen dan probeer je zo soepel mogelijk snel alles dicht te draaien terwijl men binnen blijft vullen.

Nat pak gegarandeerd en gedoe, vandaar vulklep advies zie mijn youtube kanaal 👍

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 10-09-2026 20:41 ]

• ctrl-tab
dof schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:52:
[...]

Yep, bij laatste WP installatie er ook ingezet. Heel handig.
[Afbeelding]

@ctrl-tab
Bij zo'n H62 fout na vervanging van een 3-weg klep denk ik ook als eerste aan verkeerde montage. Want fouten zijn gemakkelijk gemaakt.
Al gezocht naar "H62" in dit forum (en vorige)? Er worden verschillende ideeën aangereikt bij bespreking van deze storing.
Dank, heb al gezocht inderdaad en een stuk over die vulklep gelezen inderdaad.
Raar dat panasonic dit niet standaard doet.

Ik ga er nu niet mee lopen rommelen omdat de installateur dit moet fixen (hoppenbrouwers, blijf weg bij die klunzen, kan er inmiddels een boek over schrijven).
Volgens de monteur zou het aan de wp en/of de sensor liggen.
Feit is dat het systeem niet meer werkt sinds ze eraan gezeten hebben...
Goed, heb zelf ook nog flink zitten testen met ontluchten en kan ook niet anders concluderen dat ik het niet zelf kan fixen. Mijn kennisniveau is gelijk aan de gemiddelde hoppenbrouwers installateur. Dus ik snap dat ze panasonic nodig hebben 8)7

Nu was het een drop-in replacement, die 3-weg klep. Ik neem aan dat hij gedubbelchecked heeft dat de klep werkt en goed is aangesloten. Dit is een stuk oldschool techniek -- dat snappen ze wel.
Magneetklep gaat ook gewoon open, de hendel althans. Mag iig hopen dat dit niet de oorzaak is van het hele euvel ;)

Ik kan ze de suggestie wel doen voor het plaatsen van dit tussenstuk. Maar dat is denk ik te vooruitstrevend voor deze CV-ketel club.

Vandaar ook de vraag of iemand tips heeft voor fatsoenlijke ondersteuning op deze systemen ;)

• ErikVers
ctrl-tab schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:46:
[...]

Ik ga er nu niet mee lopen rommelen omdat de installateur dit moet fixen (hoppenbrouwers, blijf weg bij die klunzen, kan er inmiddels een boek over schrijven).
Goed, heb zelf ook nog flink zitten testen met ontluchten en kan ook niet anders concluderen dat ik het niet zelf kan fixen. Mijn kennisniveau is gelijk aan de gemiddelde hoppenbrouwers installateur. Dus ik snap dat ze panasonic nodig hebben 8)7

Nu was het een drop-in replacement, die 3-weg klep. Ik neem aan dat hij gedubbelchecked heeft dat de klep werkt en goed is aangesloten. Dit is een stuk oldschool techniek -- dat snappen ze wel.
Magneetklep gaat ook gewoon open, de hendel althans. Mag iig hopen dat dit niet de oorzaak is van het hele euvel ;)

Ik kan ze de suggestie wel doen voor het plaatsen van dit tussenstuk. Maar dat is denk ik te vooruitstrevend voor deze CV-ketel club.

Vandaar ook de vraag of iemand tips heeft voor fatsoenlijke ondersteuning op deze systemen ;)
Tja heeft denk niet veel met panasonic maar meer met je cv systeem te maken :-)

Ik zou zeggen lees mijn tip van los halen bij buiten unit. Als t goed is zit dat iets flex met vlakdichtende aansluiting. Dat is een wartel moer met pakking en dan is best goed te doen. Of laat de monteur mijn bericht hierboven lezen.

Geloof mij heb ooit heel lang lopen klooien maar met die werkwijze is het een kwartiertje werk. En met een spoelklep is het 5min en blijf je droog 😉

Durf je het niet aan om buiten los te halen en heb je vvw dan heb ik nog een alternatief als je wel oplossen; alle groepen vvw dicht draaien en de eventuele radiatoren dicht, daarna bovenste vulkraantje vullen en via de onderste vulkraantje slang erop en laten spuien.

Je kan ook zij kapje los draaien buitenunit en via overstort veel lozen. Steeds druk naar 2 en dan een bar spuien. Dan weer proberen op te starten.

Geduld, hij komt echt wel als er geen blokkade is.

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 10-09-2026 22:29 ]

• dof

dof

ctrl-tab schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:46:
[...]

Misschien moet je even wat foto's plaatsen van de reparatie van de driewegklep, want dan zijn hier genoeg mensen die kunnen beoordelen of het goed zit. Van @nMad weet ik dat het juist positioneren van drieweg klep vaak lastig is (zelf doe ik weinig met driewegkleppen).

Uit vorige H62 storingen in dit forum kun je lezen dat er ook een euvel is geweest met defecte flow sensor.

• ErikVers
dof schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:28:
[...]

Misschien moet je even wat foto's plaatsen van de reparatie van de driewegklep, want dan zijn hier genoeg mensen die kunnen beoordelen of het goed zit. Van @nMad weet ik dat het juist positioneren van drieweg klep vaak lastig is (zelf doe ik weinig met driewegkleppen).

Uit vorige H62 storingen in dit forum kun je lezen dat er ook een euvel is geweest met defecte flow sensor sensor.
Welke was dat?
Normaal is t lucht (door water slot komt dat lucht er niet zomaar uit).

• dof

dof

ErikVers schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:32:
[...]

Welke was dat?
Normaal is t lucht (door water slot komt dat lucht er niet zomaar uit).
Van @bartvl , zoek de thread even terug vanaf dit bericht.

Begint hier.

[ Voor 12% gewijzigd door dof op 10-09-2026 22:39 ]

• ctrl-tab
ErikVers schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:25:
[...]

Tja heeft denk niet veel met panasonic maar meer met je cv systeem te maken :-)

Ik zou zeggen lees mijn tip van los halen bij buiten unit. Als t goed is zit dat iets flex met vlakdichtende aansluiting. Dat is een wartel moer met pakking en dan is best goed te doen. Of laat de monteur mijn bericht hierboven lezen.

Geloof mij heb ooit heel lang lopen klooien maar met die werkwijze is het een kwartiertje werk. En met een spoelklep is het 5min en blijf je droog 😉

Durf je het niet aan om buiten los te halen en heb je vvw dan heb ik nog een alternatief als je wel oplossen; alle groepen vvw dicht draaien en de eventuele radiatoren dicht, daarna bovenste vulkraantje vullen en via de onderste vulkraantje slang erop en laten spuien.

Je kan ook zij kapje los draaien buitenunit en via overstort veel lozen. Steeds druk naar 2 en dan een bar spuien. Dan weer proberen op te starten.

Geduld, hij komt echt wel als er geen blokkade is.
Bedankt. Heb gevraagd of er een monteur kan langs komen voor een second opinion. Ik verwacht dat er vandaag nog wel iemand langs komt. Zal jouw bericht er even bij pakken als hij er is.
Zullen wel denken, bijdehante klant.. maarja... zonder warm water het weekend in.....

De monteur heeft trouwens wel ontlucht beneden bij de unit. Maarja dat is wat anders als wat jij beschrijft. Zal de post met de extra koppeling er ook bijpakken.
Punt is dat de kans dat je een monteur krijgt die hiervoor open staat (of uberhaupt verstand heeft van warmtepompen) zeer klein is bij dit bedrijf. Die gaan niet lopen sleutelen aan een systeem dat ze niet kennen. (ja ok, een 3-weg klep vervangen en vervolgens de klant achter laten zonder warm water doen ze wel)

dank zo ver!

• ctrl-tab
ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:25:
[...]

Bedankt. Heb gevraagd of er een monteur kan langs komen voor een second opinion. Ik verwacht dat er vandaag nog wel iemand langs komt. Zal jouw bericht er even bij pakken als hij er is.
Zullen wel denken, bijdehante klant.. maarja... zonder warm water het weekend in.....

De monteur heeft trouwens wel ontlucht beneden bij de unit. Maarja dat is wat anders als wat jij beschrijft. Zal de post met de extra koppeling er ook bijpakken.
Punt is dat de kans dat je een monteur krijgt die hiervoor open staat (of uberhaupt verstand heeft van warmtepompen) zeer klein is bij dit bedrijf. Die gaan niet lopen sleutelen aan een systeem dat ze niet kennen. (ja ok, een 3-weg klep vervangen en vervolgens de klant achter laten zonder warm water doen ze wel)

dank zo ver!
Toch even de fotos van de 3 weg klep..zit volgens mij goed. Rechtsaf is dhw. Linksaf huis.

Klep gaat netjes open .
Wel een pomp die draait, 0,1 flow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgYy34Sxb9sRYIc8G-_vawW7eYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQ91i3vkK6eD7cHpVttqHx9H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xr49FI-WIzsWuoZlAgPdipxmbQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndnag4vvnj0hSoNpDKhpKujW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRQJHRXvSdV2kpQNxXtVQxGfjYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awQgteIx4TrlKmH7X0e1RMm3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ppU4w0u3_WpCOJOdSaMAT1g24U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rINX3AM86obIVsLqoOssQY75.png?f=fotoalbum_large

• ctrl-tab
Ok ik.schreef hierboven al over het blunderen van de firma hoppenbrouwers en het boek dat ik erover kan schrijven (bv ook een buffer verkeerd om aansluiten )

Ik zit nu met een niet werkende dhw na het onderhoud .
Ik ben eens gaan kijken wat ik kan met een verwarmings element en zie dat dat er gewoon een in zit.

Maar de foto zegt denk ik genoeg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaZTw1hiN4JSITcZ0YDyFy7wh7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOAJRF9h7cKZQJmR6GJgTZOY.jpg?f=fotoalbum_large

• hpmkruit
ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:00:
Ok ik.schreef hierboven al over het blunderen van de firma hoppenbrouwers en het boek dat ik erover kan schrijven (bv ook een buffer verkeerd om aansluiten )

Ik ben eens gaan kijken wat ik kan met een verwarmings element en zie dat dat er gewoon een in zit.

[Afbeelding]
Wist niet dat die ook draadloos konden werken

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

[Afbeelding]

Dit is een kwestie van een snoer met stekker eraan maken en in het stopcontact doen. Zo zit het bij mij en vele andere ook.

Wh-mdc07j3e5

• ctrl-tab
ik neem aan dat er een relais zit of iets dergelijks op het main board voor deze functie?
Wil en kan er best een snoer en stekker aan zetten, no problem.

Antwoord op mezelf (even docs erbij gepakt): ja dit moet standaard gewoon op de unit aangesloten worden (e38).

Heb maar even ge escalleerd voordat ik zelf een kabel trek om warm water te hebben dit weekend...

[ Voor 28% gewijzigd door ctrl-tab op 11-09-2026 11:32 ]

• tonny147
  • Nu online
Blz 121 van de installatie gids van een wh-mdc07j3e5.

Je kunt er zonder problemen een stekker aanmaken, er zit een temperatuur beveiliging op het element.

Als je installatie weer werkt kun je later het element aansluiten op het mainboard, mits er een kabel heen loopt natuurlijk.

Je kunt dan kiezen voor internal of external, bij internal stuurt de wp het element aan

je kunt het element er zo uithalen, zit in een schede..

[ Voor 7% gewijzigd door tonny147 op 11-09-2026 11:38 ]

Wh-mdc07j3e5

• ctrl-tab
tonny147 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:36:
Blz 121 van de installatie gids van een wh-mdc07j3e5.

Je kunt er zonder problemen een stekker aanmaken, er zit een temperatuur beveiliging op het element.

Als je installatie weer werkt kun je later het element aansluiten op het mainboard, mits er een kabel heen loopt natuurlijk.

Je kunt dan kiezen voor internal of external, bij internal stuurt de wp het element aan

je kunt het element er zo uithalen, zit in een schede..
Gezien de h62 error, is dit element dan nog wel via de warmtepomp aan te sturen? (hele warmtepomp schakelt eigenlijk uit bij het optreden van die error)
Dus m.a.w. , kan ik zeggen: zet heating element maar aan ZONDER de rest van de warmtepomp in te schakelen voor DHW run. wellicht een setting in installer menu?
Of zou hij - wanneer er een heating element is ingesteld / verbonden is - ondanks de h62 error toch doorgaan met verwarmen op het element (zou logisch zijn opzich)

Liefst sluit ik hem gewoon direct aan op de panasonic, niet de eerste keer dat ik de unit open heb gehad (ben redelijk technisch)

Het zou ook mooi zijn als het via een relais gaat dat zowel vanuit panasonic als manueel werkt. Als bovenstaande niet werkt .
Zal de installatie docs eens induiken in afwachting van installateur...

[ Voor 16% gewijzigd door ctrl-tab op 11-09-2026 12:32 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:08
ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:14:
[...]

Gezien de h62 error, is dit element dan nog wel via de warmtepomp aan te sturen? (hele warmtepomp schakelt eigenlijk uit bij het optreden van die error)
Dus m.a.w. , kan ik zeggen: zet heating element maar aan ZONDER de rest van de warmtepomp in te schakelen voor DHW run. wellicht een setting in installer menu?
Of zou hij - wanneer er een heating element is ingesteld / verbonden is - ondanks de h62 error toch doorgaan met verwarmen op het element (zou logisch zijn opzich)

Liefst sluit ik hem gewoon direct aan op de panasonic, niet de eerste keer dat ik de unit open heb gehad (ben redelijk technisch)

Het zou ook mooi zijn als het via een relais gaat dat zowel vanuit panasonic als manueel werkt. Als bovenstaande niet werkt .
Zal de installatie docs eens induiken in afwachting van installateur...
Dat gaat denk ik niet, maar waarom niet gewoon een stekker er aan zetten? Doe je in het stopcontact en houd ie het vat netjes op temperatuur voor je. Wel met cop1 natuurlijk.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• ErikVers

~[Afbeelding]
Beste kun je wat @Makrolon ook aan geeft er een kabel en stekker aan (laten) maken. Als je warmtepomp in storing zit is er ook kans dat backup route niet meer werkt. Vandaar een stekker met tekst “enkel in geval van backup-nood, gebruiken”

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

ErikKo

Rippie

Makrolon schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:39:
[...]

Dat gaat denk ik niet, maar waarom niet gewoon een stekker er aan zetten? Doe je in het stopcontact en houd ie het vat netjes op temperatuur voor je. Wel met cop1 natuurlijk.
Ik zie in kleine lettertjes ondersteboven 16A 250V staan. Dat is een hele groep. Mag je die wel zomaar in het stopcontact "erbij" steken?

• Makrolon
ErikKo schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:28:
[...]

Ik zie in kleine lettertjes ondersteboven 16A 250V staan. Dat is een hele groep. Mag je die wel zomaar in het stopcontact "erbij" steken?
Er zal geen 3680 watt element in zitten ;) waarschijnlijk een 1500 watt element. Die kan je gewoon in een stopcontact stoppen. En zo niet merk je het vanzelf.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• ctrl-tab
ErikVers schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:17:
[...]

Beste kun je wat @Makrolon ook aan geeft er een kabel en stekker aan (laten) maken. Als je warmtepomp in storing zit is er ook kans dat backup route niet meer werkt. Vandaar een stekker met tekst “enkel in geval van backup-nood, gebruiken”
Thanks, dit ga ik vanavond als noodoplossing doen. Lijkt me interessant om te zien hoe lang het duurt voordat 1:1 het water op warmt. (zal wel wat lauwtjes worden maar ik klaag niet ;) )

Volgens mij zou een 2-polige schakelaar ook moeten kunnen ? Zodat je tussen manueel en panasonic kan schakelen? Dit als permanente oplossing dan ? Tnminste dit heb ik gevraagd aan de installateur . Misschien hebben ze alternatieve ideeen.

Het is trouwens 1.5 kw wat hij doet (type zie signature)

[ Voor 4% gewijzigd door ctrl-tab op 11-09-2026 14:36 ]

• tonny147
  • Nu online
ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:34:
[...]

Thanks, dit ga ik vanavond als noodoplossing doen. Lijkt me interessant om te zien hoe lang het duurt voordat 1:1 het water op warmt. (zal wel wat lauwtjes worden maar ik klaag niet ;) )

Volgens mij zou een 2-polige schakelaar ook moeten kunnen ? Zodat je tussen manueel en panasonic kan schakelen? Dit als permanente oplossing dan ? Tnminste dit heb ik gevraagd aan de installateur . Misschien hebben ze alternatieve ideeen.

Ik heb ongeveer een week met alleen het element gedraaid zonder warmtepomp, gaat prima,temperatuur gaat gewoon naar 62 graden of hoger, net wanneer de thermostaat ingrijpt.

Wh-mdc07j3e5

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 20:51

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik gebruik het als legionella-run tijdens zonnige uren. Bij mij is het element 1,5 kW dus het gaat wat langzamer dan de WP zelf, maar daarvoor krijg ik wel 80 graden water terug. Geen kans voor legionella.

Signatures zijn voor boomers.

• ctrl-tab
tonny147 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:00:
[...]

Ik heb ongeveer een week met alleen het element gedraaid zonder warmtepomp, gaat prima,temperatuur gaat gewoon naar 62 graden of hoger, net wanneer de thermostaat ingrijpt.
Top, ik krijg hoop.

Nu de zoektocht naar de aarde . Neem aan kapje eraf ploppen?
Ik denk toch maar gewoon volledig onafhankelijk houden. Smart plug erop en automatiseren met homeassistant.. eigenlijk wel handig. Ook in winter als het echt koud is (kortere dhw, meer tijd voor huis :)

Nu heb ik de installateur een lange mail gestuurd en gesteld dat het een gebrek is in de installatie. Wat nader onderzoek gedaan en het lijkt erop dat deze heater niet parallel met backup heater gebruikt kan worden (althans niet gelijktijdig. Daarmee zou het een installatie keuze geweest kunnen zijn deze niet aan te sluiten? (alsnog wordt dan keuzevrijheid ontnomen door er geen kabel aan te hangen, maargoed)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrf8-tN-2nVkp9YPIxGVyKThx7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vT0c9UxO9Jm9Z0XVH5YFERti.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTPaf5RMx9_IipYxUoZ-oB_Jcrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b7gD7AHmXpeHcsyZfAw8WWgu.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door ctrl-tab op 11-09-2026 15:20 ]

• BarryH
ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:18:
[...]

Top, ik krijg hoop.

Ik denk toch maar gewoon volledig onafhankelijk houden. Smart plug erop en automatiseren met homeassistant.. eigenlijk wel handig. Ook in winter als het echt koud is (kortere dhw, meer tijd voor huis :)

Nu heb ik de installateur een lange mail gestuurd en gesteld dat het een gebrek is in de installatie. Wat nader onderzoek gedaan en het lijkt erop dat deze heater niet parallel met backup heater gebruikt kan worden (althans niet gelijktijdig. Daarmee zou het een installatie keuze geweest kunnen zijn deze niet aan te sluiten? (alsnog wordt dan keuzevrijheid ontnomen door er geen kabel aan te hangen, maargoed)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
heeft gewoon zn eigen aansluiting. voordeel van deze gebruiken is dat de compressor in de tussentijd de verwarming weer uitvoert.

• tonny147
  • Nu online
ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:18:
[...]

Top, ik krijg hoop.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-HTDkAHZuhz9LTDfnfEV3pdEpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3cXW7hgFIIjnjuuwNmnIK5a.jpg?f=fotoalbum_largeje kunt het gehele element er zo uittrekken.

Heb je overigens een temperatuur sensor bijgeleverd gekregen, mocht je het element via de wp laten aansturen dan heb je deze nodig.

Wh-mdc07j3e5

• ctrl-tab
tonny147 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:38:
[...]

~~~[Afbeelding]je kunt het gehele element er zo uittrekken.

Heb je overigens een temperatuur sensor bijgeleverd gekregen, mocht je het element via de wp laten aansturen dan heb je deze nodig.
Zeker, er zit een sensor in de boiler (zijkant). Standaard panasonic sensor.

Denk dat ik hem maar apart (buiten panasonic) houd. Dan kan ik hem met homeassistant aansturen (op basis van buiten temperatuur, warmtevraag huis, energieprijs etc etc)
Heb de sensor ook in HA zitten (heishamon) dus daar kan ik zelf ook op acteren.
En voor gevallen zoals nu ;)

Eens kijken hoe ik dat ding eraf haal :)

Blijf een beetje twijfelachtig over of ik de installateur nou terecht beticht heb van een installatie-fout. Ook gezien ik een backup heater heb (ze zijn redundant op die manier?).

[ Voor 14% gewijzigd door ctrl-tab op 11-09-2026 15:43 ]

• Technician-
ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:47:
[...]

Toch even de fotos van de 3 weg klep..zit volgens mij goed. Rechtsaf is dhw. Linksaf huis.

Klep gaat netjes open .
Wel een pomp die draait, 0,1 flow.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je eens foto’s maken van verderaf zodat het hele leidingsysteem erop staat?
Ben nu wel benieuwd hoe eea functioneel loopt wat luchtophoping kan teweegbrengen.

Het is door kennis en ervaring dat je bouwt zonder luchtzakken. Wat ik vaak zie als mensen zelf gaan aanleggen dat het allemaal wel strak is aangelegd maar onvoldoende is gekeken naar ontluchting.
Zelf zet ik op hoogte punten of tactische plekken automatische ontluchters.

Adviseur FixClima

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 20:42
Technician- schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:49:
[...]

Kun je eens foto’s maken van verderaf zodat het hele leidingsysteem erop staat?
Ben nu wel benieuwd hoe eea functioneel loopt wat luchtophoping kan teweegbrengen.

Het is door kennis en ervaring dat je bouwt zonder luchtzakken. Wat ik vaak zie als mensen zelf gaan aanleggen dat het allemaal wel strak is aangelegd maar onvoldoende is gekeken naar ontluchting.
Zelf zet ik op hoogte punten of tactische plekken automatische ontluchters.
Hoe vaak/snel lekken dergelijke automatische ontluchters. Heb er zelf 2 inzitten en verder een handvol handmatige omdat ik toch wat huiverig was.

• Technician-
mister_muller schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:05:
[...]

Hoe vaak/snel lekken dergelijke automatische ontluchters. Heb er zelf 2 inzitten en verder een handvol handmatige omdat ik toch wat huiverig was.
De betere van Flamco of spirovent lekken bijna nooit, alleen bij heel slecht systeem water.
De goedkopere kunnen lekken maar bij lage temp verwarming gebeurt dit nauwelijks.
En dan kun je gewoon dat dopje dichtdraaien.

Adviseur FixClima

• Makrolon
ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:34:
[...]

Warmer dan je warmtepomp kan denk ik 😁

Ik ga zelf nog een stopcontact maken die op de Panasonic aangesloten zit en een normaal stopcontact met duidelijk er bij geschreven dat die ene geen normaal wcd is. Dan kan ik kiezen via de Panasonic of via een smartplug.

• ctrl-tab
Makrolon schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:47:
[...]

Warmer dan je warmtepomp kan denk ik 😁

Ik ga zelf nog een stopcontact maken die op de Panasonic aangesloten zit en een normaal stopcontact met duidelijk er bij geschreven dat die ene geen normaal wcd is. Dan kan ik kiezen via de Panasonic of via een smartplug.
Jaja :) Smart plug erop en gaan!

Nou, ik kan met gerust hart het weekend in . * trekt biertje open *

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7jtSMTjmncbR16Lnps5GF_4Pos=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NeBvx9lYbDd6q1dRH8vbkywW.png?f=user_large

Straks wat automations maken :9

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste