• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:24
Iemand nog tips voor shop voor aanschaf 32mm geïsoleerde meerlaags buis? Heima heeft goede verzendkosten, maar geen 32mm in het assortiment lijkt het

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:35
hpmkruit schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:08:
Iemand nog tips voor shop voor aanschaf 32mm geïsoleerde meerlaags buis? Heima heeft goede verzendkosten, maar geen 32mm in het assortiment lijkt het
Goede ervaring met deze via Selfio.de;

https://www.selfio.de/pro...-pe-isolierung-25-m-rolle

Ik heb ook nog wat op vrd liggen (spul zelf is zeer goed geprijsd maar helaas zijn verzendkosten zijn vrij hoog vanwege pallet duitsland kosten) stuur gerust een pb of voldoende is.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 28-08-2026 21:24 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• ErikVers
ercolano schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:12:
[...]

Idd.

Voordelen zijn : snel, veel minder BUH met COP=1 gebruik maar DHW water wat met COP van zeg 2.5 is gemaakt. Na de defrost is het cv water direct op de temperatuur waarop het is achtergelaten waardoor de wp veel sneller op lagere frequentie gaat draaien (en mijn aanname is dat daardoor ook minder vaak een defrost nodig is)

Nadelen: Een koude douche is vervelend, dus logica over wanneer wel/niet en tijdig opwarmen DHW zijn gewenst. De drieweg klep krijgt per defrost 2 extra schakelingen te verduren. Er zal vaker een DHW run zijn tijdens welke het huis niet opgewarmd wordt.

Hoe uit te voeren (tenminste zo deed ik het). Bij wegvallende EVA (zie tabel service manual) overschakelen op DHW only. De 3-weg gaat om en de compressor loopt gewoon door. Je zult nog kort de DHW tank opwarmen waarna de defrost begint. Frequentie in de gaten houden en bij de 2e drop naar 0 Hz (hier is wat te spelen met hoe snel) terugschakelen naar Heat-only. De 3-weg gaat weer om voordat de compressor opnieuw opstart. Hierdoor heb je geen extra start en stops. Bij mij kwam dan alsnog kort de BUH er in, maar dat is afhankelijk van je watertemperatuur en de afgifte van je huis.

Ik heb het voorlopig niet geïmplementeerd. Afweging opbrengst tov extra complexiteit, WAF, en slijtage 3-weg klep. Besparing was ongeveer 2/3 van de BUH stroom, welke in plaats daarvan met cop van 2.5 wordt gemaakt. oftewel ongeveer 40% besparing op de stroomkosten van een defrost. Tja, als ik dan naar de 50 uur bedrijfstijd kijk per winter van de BUH voor defrosts kan je dus 60 Kwh besparen.

Het knaagt overigens nog wel omdat ik vermoed dat op dagen met veel defrosts de factor van het niet afkoelen van het cv water een factor is die ik te weinig heb meegewogen.
Ter info wat betreft defrosten. Het advies van mij is absoluut om bij voorkeur dit niet over je DHW standaard te laten doen. Zeker niet icm de L serie want daar komt de backup pas heel laat in en dan wil je dus normaal bij voorkeur defrosten over de meest efficient opgewekte energie en dat is niet je DHW maar normaliter je verwarmingscircuit. Uiteraard zijn er uitzonderingen (enkel fan coils of bij geluid of comfort klachten)

Mijn advies is dus om standaard hem van de default setting (bij de L en icm All in one) af te halen en niet te kiezen voor DHW defrost

Bij de H en J kan via dhw defrosten winst opleveren als je op lage temp verwarmd ivm minder backup maar onderschat niet je thermische winst die je hebt van deel wat uit vloer wordt onttrokken. Deel is dus cop 4-5 en deel cop 1. In mijn ogen komt dat dicht bij je DHW cop. En vergeet ook niet de uitdagingen als je zelf gaat aansturen (wat als boiler teveel afkoelt? ; Backup komt er niet in bij een defrost icm dhw modus…)

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 28-08-2026 21:39 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• ErikVers
ercolano schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:12:
[...]

Idd.

Voordelen zijn : snel, veel minder BUH met COP=1 gebruik maar DHW water wat met COP van zeg 2.5 is gemaakt. Na de defrost is het cv water direct op de temperatuur waarop het is achtergelaten waardoor de wp veel sneller op lagere frequentie gaat draaien (en mijn aanname is dat daardoor ook minder vaak een defrost nodig is)

Nadelen: Een koude douche is vervelend, dus logica over wanneer wel/niet en tijdig opwarmen DHW zijn gewenst. De drieweg klep krijgt per defrost 2 extra schakelingen te verduren. Er zal vaker een DHW run zijn tijdens welke het huis niet opgewarmd wordt.

Hoe uit te voeren (tenminste zo deed ik het). Bij wegvallende EVA (zie tabel service manual) overschakelen op DHW only. De 3-weg gaat om en de compressor loopt gewoon door. Je zult nog kort de DHW tank opwarmen waarna de defrost begint. Frequentie in de gaten houden en bij de 2e drop naar 0 Hz (hier is wat te spelen met hoe snel) terugschakelen naar Heat-only. De 3-weg gaat weer om voordat de compressor opnieuw opstart. Hierdoor heb je geen extra start en stops. Bij mij kwam dan alsnog kort de BUH er in, maar dat is afhankelijk van je watertemperatuur en de afgifte van je huis.

Ik heb het voorlopig niet geïmplementeerd. Afweging opbrengst tov extra complexiteit, WAF, en slijtage 3-weg klep. Besparing was ongeveer 2/3 van de BUH stroom, welke in plaats daarvan met cop van 2.5 wordt gemaakt. oftewel ongeveer 40% besparing op de stroomkosten van een defrost. Tja, als ik dan naar de 50 uur bedrijfstijd kijk per winter van de BUH voor defrosts kan je dus 60 Kwh besparen.

Het knaagt overigens nog wel omdat ik vermoed dat op dagen met veel defrosts de factor van het niet afkoelen van het cv water een factor is die ik te weinig heb meegewogen.
Excuus ik vergeet mijn beste advies nog;
Bij echt defrost weer kijk vooral niet naar je data en ga genieten van het buitenleven of iets anders zonder kWh meters 😜🤙👌🎉

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:31
hpmkruit schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:08:
vanwege transport haal ik dat soort dingen gewoon bij Verploegen in Nederland. 169 ex btw voor 25m. Af en toe hebben ze een leuke aanbieding. ik heb nog wat geïsoleerd henco 32 liggen.
Pagina: 1 ... 51 52 Laatste