⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
Is niet gek dat je lucht in het systeem er niet uit krijgtctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:25:
[...]
Zeker, bij deze.
Opmerking; eerder stond er een groter buffer , vandaar wat vreemd bochtwerk. (maar het was daarvoor al een beetje een attractie)
~~~[Afbeelding]
Werkelijk overal aan DHW zijde gaat de buis omhoog en weer naar beneden zonder ontluchting
Wat je kunt doen is de driewegklep in de middenstand blokkeren en dan een aantal ontluchtingsruns doen (na reset) en telkens water erop houden en ontluchters openen
[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 11-09-2026 18:47 ]
Adviseur FixClima
Wh-mdc07j3e5
Ok zal straks het eens proberen met de klep halverwege. Gisteen ook al eens gedaan. Maar er zijn inmiddels al zoveel ontluchting ru s geweest en de flow komt niet boven de 0,1 uit.. gewoon niks beweging.Technician- schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:45:
[...]
Is niet gek dat je lucht in het systeem er niet uit krijgt
Werkelijk overal aan DHW zijde gaat de buis omhoog en weer naar beneden zonder ontluchting
Wat je kunt doen is de driewegklep in de middenstand blokkeren en dan een aantal ontluchtingsruns doen (na reset) en telkens water erop houden en ontluchters openen
Volgens mij is aircologic ingeschakeld. Als zij langs komen eens kijken of ze kritisch willen kijken/zoeken naar de root cause zoals die ontluchting.
[ Voor 23% gewijzigd door ctrl-tab op 11-09-2026 19:24 ]
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
En in de zomer tijdens koelen en overschot PV. Dat kan de WP gewoon bijven koelen en je kan nog steeds gratis DHW produceren.ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:18:
[...]
Top, ik krijg hoop.
Nu de zoektocht naar de aarde . Neem aan kapje eraf ploppen?
Ik denk toch maar gewoon volledig onafhankelijk houden. Smart plug erop en automatiseren met homeassistant.. eigenlijk wel handig. Ook in winter als het echt koud is (kortere dhw, meer tijd voor huis
Nu heb ik de installateur een lange mail gestuurd en gesteld dat het een gebrek is in de installatie. Wat nader onderzoek gedaan en het lijkt erop dat deze heater niet parallel met backup heater gebruikt kan worden (althans niet gelijktijdig. Daarmee zou het een installatie keuze geweest kunnen zijn deze niet aan te sluiten? (alsnog wordt dan keuzevrijheid ontnomen door er geen kabel aan te hangen, maargoed)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
Het kan toch bijna niet anders dan dat de nieuwe klep er op zon manier in zit dat flow niet mogelijk is? Er voor geen problemen, na vervangen klep wel...ctrl-tab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 19:22:
[...]
Ok zal straks het eens proberen met de klep halverwege. Gisteen ook al eens gedaan. Maar er zijn inmiddels al zoveel ontluchting ru s geweest en de flow komt niet boven de 0,1 uit.. gewoon niks beweging.
Volgens mij is aircologic ingeschakeld. Als zij langs komen eens kijken of ze kritisch willen kijken/zoeken naar de root cause zoals die ontluchting.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
@Technician- mag ik jou bedanken voor je tip?Makrolon schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:22:
[...]
Het kan toch bijna niet anders dan dat de nieuwe klep er op zon manier in zit dat flow niet mogelijk is? Er voor geen problemen, na vervangen klep wel...
Eerder ook al wat zitten vogelen met water toevoer en de 3weg klep. Maar het is denk ik de combi die het hem deed ,met name volle bak water erop en water druk omhoog.
Langzaam zag ik met de pulsen de flow op gang komen en nu loopt het weer.
Het leek een beetje de efteling met al die fontijnen 🤣
In het begin hoorde ik duidelijk wat lucht vanuit de binnenunit (borrel borrel) maar heb nergens lucht uit zien komen.
Nu bedenken wat ik met de installateur wil qua structurele oplossing..
Voor het warmte.element heb ik ze niet meer nodig .. zelf gedaan en zit nu in HA.
Ontluchting fatsoeneren / optimaliseren zodat het niet meer zo gemakkelijk op treedt? Checken of lucht er echt uit is?
Blijft bijzonder , ze kregen het zelf niet eens gefixed, zonder pardon de klant effectief bijna een week zonder warm water?
[ Voor 6% gewijzigd door ctrl-tab op 11-09-2026 21:39 ]
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Wh-mdc07j3e5
Dank. Ik heb de installateur gemaild dat ik het zelf opgelost heb (wel stiekum met wat tweakers hulptonny147 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 22:38:
@ctrl-tab check dit ook nog even, thermosifon.
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Ik heb de ontluchting van het DHW stuk, en het vul/aftap punt meegenomen als suggestie.
En ook gevraagd te checken waar er nu lucht vast zit , want wat ik door het systeem heb horen gaan qua lucht , is nergens meer naar buiten gekomen....
Overigens vraag ik me af of lucht in/bij die 3-weg klep misschien de oorzaak van het overleiden van die klep is geweest? Het is zo ongeveer het hoogste punt in het DHW circuit?
Wat betreft die thermosifon, ik zet het op mijn lijstje. Maar als ik het goed heb gaat dit over een stuk efficiency. Daar wil ik het eigenlijk niet meer met deze installateur over hebben, dit is te ingewikkeld voor ze. Ben blij als het gewoon werkt.
Helaas dus zo niet de meters kunnen nagaan, maar dit heb ik wel nog kunnen zien:
:strip_exif()/f/image/VlI0m0rCJRxgxOcreXEjsyqG.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan weet ik tenminste met wat voor buizen ik te maken heb.
En ik heb verder dit nog gevonden in de oude documentatie van toen het huis in 1991 gebouwd is:
:strip_exif()/f/image/VyJO0QEL9hBdLu1oEOYflONA.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik er even vanuit ga dat dat inderdaad ook zo geplaatst is, dan heb ik 151 liter in de buizen onder de vloer zitten. Met nog een circa 10m aan 32mm buizen naar de collectoren toe, zit ik dan in totaal op ~156 liter.
Volgens de handleiding voldoet het ingebouwde expansievat van de 5kW J-serie tot 150l verwarmingssysteem waterinhoud. Daar zit ik net boven, maar ik denk dat ik dat toch wel aan durf. Die bovengrens is ook geldig voor stoken tot 55 graden watertemperatuur, en dat gaat hier nooit gebeuren, 35 graden, misschien max 40 zou voldoende moeten zijn. En dan expandeert het water weer wat minder, dus dan zal dat 6 liter ingebouwde expansievatje wel genoeg zijn.
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Snap ik, maar ik dacht een heads up voordat je installateur alles perfect heeft geïsoleerd, en je er alsnog achterkomt dat je boiler wel erg snel afkoelt.ctrl-tab schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:49:
[...]
Dank. Ik heb de installateur gemaild dat ik het zelf opgelost heb (wel stiekum met wat tweakers hulp) en dat ik een root cause analyse wil. Moet ook wel, ze kregen het zelf niet gefixed (lees kunnen deze situatie blijkbaar niet zelfstandig supporten)
Ik heb de ontluchting van het DHW stuk, en het vul/aftap punt meegenomen als suggestie.
En ook gevraagd te checken waar er nu lucht vast zit , want wat ik door het systeem heb horen gaan qua lucht , is nergens meer naar buiten gekomen....
Overigens vraag ik me af of lucht in/bij die 3-weg klep misschien de oorzaak van het overleiden van die klep is geweest? Het is zo ongeveer het hoogste punt in het DHW circuit?
Wat betreft die thermosifon, ik zet het op mijn lijstje. Maar als ik het goed heb gaat dit over een stuk efficiency. Daar wil ik het eigenlijk niet meer met deze installateur over hebben, dit is te ingewikkeld voor ze. Ben blij als het gewoon werkt.
Wh-mdc07j3e5
Hmm ok zo had ik het nog niet bekenen..je bedoelt dat wanneer er koud water (retour huis) de boiler in zou stromen? Of meer een stuk straling?tonny147 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:10:
[...]
Snap ik, maar ik dacht een heads up voordat je installateur alles perfect heeft geïsoleerd, en je er alsnog achterkomt dat je boiler wel erg snel afkoelt.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Hmmm hoe zwaar moet ik hieraan tillen?RichieB schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:49:
@ctrl-tab Doordat de buis horizontaal loopt en niet eerst naar beneden is er een continue stroom van warm water uit je boiler via "1-pijpscirculatie". Daardoor koelt die veel sneller af dan als er wel een thermosifon zou zijn aangebracht.
Temperatuurverloop van gisterenavond (eerste opwarming na paar dagen) en vanmiddag (sterilisatie).
En de afname de laatste opwarming.voor het stuk ging. Paar douches her en der natuurlijk.
Gemeten met de standaard sensor van de boiler.
/f/image/xYLsEWOb9Pz2XIR63jS8RAeC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door ctrl-tab op 12-09-2026 20:34 ]
Hmm ik geloof dat ik het snap... warm water in het koper voor de inlaat koelt af, zakt af richting boiler. wordt vervangen door warm water dat weer afkoelt.RichieB schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:49:
@ctrl-tab Doordat de buis horizontaal loopt en niet eerst naar beneden is er een continue stroom van warm water uit je boiler via "1-pijpscirculatie". Daardoor koelt die veel sneller af dan als er wel een thermosifon zou zijn aangebracht.
Koel water gaat ofwel naar beneden naar de outlet , en/of absorbeert nieuwe warmte uit de boiler en gaat terug omhoog.
De koperen pijp richting inlet kan ik nu niet langdurig aanraken, zal een heel eind gelijk zijn aan de inhoud van de boiler, richting de 60 graden.
Onderin zal het een graad of 40-45 zijn, bij de outlet...
Isoleren zal wel wat helpen neem ik aan. Geen root cause oplossing dat snap ik.
De installatie staat bijna een jaar. Weet niet of ik hier nu nog mee aan moet komen bij de installateur. Sowieso geen zin meer om met deze installer te werken anders dan support kwesties (maarja .. ook daar heb ik niet veel aan helaas, kan het alsnog zelf oplossen
Vanmiddag sterilisatie run. rond 15 uur klaar. Inmiddels 4 graden kwijt. Maar dat gaat altijd harder op het begin, stagneert op gegeven moment.
Geen idee wat ik normaal moet/mag verwachten.
de run van gisterenavond tot vanmiddag. met een aantal douches gedurende deze tijd. 4 graden verlies op 12 uur.
Het lastige is wellicht dat die sensor ergens op 3-kwart boven zit en een vertekend beeld geeft (weet niet op welke hoogte de meeste afkoeling plaats zou vinden)
Ik snap dat het niet leuk is om je installateur hier nu nog mee lastig te vallen, maar iemand zal ze toch op moeten voeden.ctrl-tab schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:43:
Isoleren zal wel wat helpen neem ik aan. Geen root cause oplossing dat snap ik.
De installatie staat bijna een jaar. Weet niet of ik hier nu nog mee aan moet komen bij de installateur. Sowieso geen zin meer om met deze installer te werken anders dan support kwesties (maarja .. ook daar heb ik niet veel aan helaas, kan het alsnog zelf oplossen)
Het fenomeen is in Duitsland al decennia bekend en ook in de Nederlandse vaktijdschriften is er al aandacht aan besteed.
Een installateur die zichzelf een beetje serieus neemt zou er dus al lang van op de hoogte moeten zijn. Dat jij hem daar nu op attent maakt zou hij dus als positief moeten zien, zodat ie deze blunder niet in volgende installaties maakt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Helaas is dit niet het eerste probleem waar ik tegenaan gelopen ben. Ook niet het eerste probleem dat ik zelf opgelost heb. En ook niet de eerste keer dat blijkt dat ik meer verstand heb van de pomp dan de installateur zelf. Ook niet de eerste keer dat een monteur aangeeft 'geen ervaring met panasonic te hebben' , terwijl er in een sales traject wat anders voorgespiegeld is.Andrehj schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:35:
[...]
Ik snap dat het niet leuk is om je installateur hier nu nog mee lastig te vallen, maar iemand zal ze toch op moeten voeden.
Het fenomeen is in Duitsland al decennia bekend en ook in de Nederlandse vaktijdschriften is er al aandacht aan besteed.
Een installateur die zichzelf een beetje serieus neemt zou er dus al lang van op de hoogte moeten zijn. Dat jij hem daar nu op attent maakt zou hij dus als positief moeten zien, zodat ie deze blunder niet in volgende installaties maakt.
Voor mij is dit bedrijf afgeschreven en voel zeker geen verantwoordelijkheid t.a.v. de opleiding van monteurs van een van de grootste installatie-bedrijven van Nederland.
Laat ze maar lekker CV keteltjes onderhouden zolang die cash-cow nog bestaat.
(sorry voor de rant
Ik ga de buizen isoleren en daarmee de schade wat beperken.
Ben wel benieuwd wat jullie van de warmte afname vinden in de screenshots hierboven.
En of de panasonic sensor uberhaupt de juiste plek is voor deze meting t.a.v. het syphon probleem.
In het kader van "doe het goed of doe het niet": Ik zou het laatste stuk leidingwerk naar het vat weghalen en zelf (met RVS buizen vanwege de lage warmtegeleiding) een thermosifon maken. Dan los je het probleem op in plaats van het met wat leidingisolatie te maskeren.ctrl-tab schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:09:
Ik ga de buizen isoleren en daarmee de schade wat beperken.
Dit is vooral van belang voor de bovenste aansluitingen op je SWW-vat, omdat daar het langst het warmste water zit.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ben het wel met je eens natuurlijk. Ga liever voor structurele oplossing. Niet de eerste keer dat ik iets met leidingen doe maar ben een beetje bang voor waterballet op zolder.Andrehj schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:20:
[...]
In het kader van "doe het goed of doe het niet": Ik zou het laatste stuk leidingwerk naar het vat weghalen en zelf (met RVS buizen vanwege de lage warmtegeleiding) een thermosifon maken. Dan los je het probleem op in plaats van het met wat leidingisolatie te maskeren.
Dit is vooral van belang voor de bovenste aansluitingen op je SWW-vat, omdat daar het langst het warmste water zit.
Die boiler gaat natuurlijk helemaal los als ik die pijp los trek. Bovendien nog nooi met perskoppelingen gewerkt.
Zit ook nog in de garantie periode van de installatie.
Maar goed, ben eigenwijs.
Kan ik dan niet het beste gewoon vanaf de 3-weg klep het hele zaakje vervangen? Dus zoals op de foto ruwweg? Alles RVS?
@ctrl-tab Er is ook alle ruimte om zo'n thermosifon te maken en je kan er behoorlijk goed bij. Zoals 't nu zit (zeer goed geleidend koper en geen isolatie) is in elk geval een significante verliespost. Ook omdat je warm water (door de hoge temperatuur) altijd met een lage COP (zeker ook uit gemiddeld met het elektrische element voor legionellapreventie) wordt geproduceerd.Andrehj schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:20:
[...]
In het kader van "doe het goed of doe het niet": Ik zou het laatste stuk leidingwerk naar het vat weghalen en zelf (met RVS buizen vanwege de lage warmtegeleiding) een thermosifon maken. Dan los je het probleem op in plaats van het met wat leidingisolatie te maskeren.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
thanks, ben het inmiddels aa het overwegen (zie vorige reply) maar vraag me ook af of simpelweg isoleren nie 75% van het probleem oplost (heb echt geen idee)blb4 schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:53:
[...]
@ctrl-tab Er is ook alle ruimte om zo'n thermosifon te maken en je kan er behoorlijk goed bij. Zoals 't nu zit (zeer goed geleidend koper en geen isolatie) is in elk geval een significante verliespost. Ook omdat je warm water (door de hoge temperatuur) altijd met een lage COP (zeker ook uit gemiddeld met het elektrische element voor legionellapreventie) wordt geproduceerd.
wel een leuke uitdaging
idd vanaf de driewegklep maar wel direct vanaf de aansluiting van de boiler naar beneden en wat dieper naar beneden. Er zijn ergens wel richtlijnen te vinden over de lengte.ctrl-tab schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:52:
[...]
Ben het wel met je eens natuurlijk. Ga liever voor structurele oplossing. Niet de eerste keer dat ik iets met leidingen doe maar ben een beetje bang voor waterballet op zolder.
Die boiler gaat natuurlijk helemaal los als ik die pijp los trek. Bovendien nog nooi met perskoppelingen gewerkt.
Kan ik dan niet het beste gewoon vanaf de 3-weg klep het hele zaakje vervangen? Dus zoals op de foto ruwweg? Alles RVS?
[Afbeelding]
Dank.blb4 schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:55:
[...]
idd vanaf de driewegklep maar wel direct vanaf de aansluiting van de boiler naar beneden en wat dieper naar beneden. Er zijn ergens wel richtlijnen te vinden over de lengte.
Qua waterbalet... die pijp is zowat het hoogste punt.. Weet niet wat de inhoud van de spiraal is maar ik neem aan als ik een litertje of 1-2 uit het systeem haal het genoeg gezakt is voor de operatie? Het is grofweg anderhalve meter buis wat ik maar hoef te zakken. Kan er ook een bak bij pakken en hope for the best :P
Zit ik dadelijk wel weer met lucht in het systeem.. waar deze hele exercitie mee begonnen is.
Er is onderzoek naar gedaan maar zou zo ff niet meer weten door welke instantie en waar de resultaten daarvan te vinden zijn.ctrl-tab schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:55:
[...]
thanks, ben het inmiddels aa het overwegen (zie vorige reply) maar vraag me ook af of simpelweg isoleren nie 75% van het probleem oplost (heb echt geen idee)
wel een leuke uitdaging
Het Duitse ISFH heeft hier onderzoek naar gedaan. Die kwamen tot de conclusie dat zonder goed uitgevoerde thermosifons het warmteverlies van een boiler 1,5 tot 2 x hoger kan zijn dan wat op de boiler is aangegeven. Zelfs als de leidingen goed geïsoleerd zijn. Bij een boiler met opgegeven warmteverlies van 48W kom je dan tot minimaal 72W en dat is weer zo'n 210 kWh aan warmte per jaar. En dat is dus warmte die met ~ COP 2 is verkregen dus zo'n 105 kWh elektrisch.
ISFH rapport
Voor ontluchten is het inderdaad zo dat je 't liefste op de hoogste punt een handontluchter wil. Zoiets zou kunnen.
[ Voor 46% gewijzigd door blb4 op 13-09-2026 12:30 ]
Die richtlijnen staan al in mijn oorspronkelijke post over dit onderwerp (van 8 jaar geleden...): Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"blb4 schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:55:
idd vanaf de driewegklep maar wel direct vanaf de aansluiting van de boiler naar beneden en wat dieper naar beneden. Er zijn ergens wel richtlijnen te vinden over de lengte.
Top . Ga er eens naar kijken...Andrehj schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:13:
[...]
Die richtlijnen staan al in mijn oorspronkelijke post over dit onderwerp (van 8 jaar geleden...): Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Als ik het goed begrijp moet het koper eruit ivm verschillende legeringen van metaal. Messing als overgang voor de veiligheid(voorkomen corrosie).
Moet dit nog bepaalde dike RVS zijn? Nu buiten diameter 32mm.
Mooie gelegenheid om ontluchting toe te voegen aan DHW kant.
Komt direct van pas dan....
[ Voor 8% gewijzigd door ctrl-tab op 13-09-2026 12:27 ]
32 mm koper? Dat is wat overdreven. Die buitendiameter gebruik je normaal voor kunststof leiding (om op 26 mm binnendiameter uit te komen).ctrl-tab schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:25:
Moet dit nog bepaalde dike RVS zijn? Nu buiten diameter 32mm.
Daar zou ik gewoon 28 mm RVS gebruiken (voor dezelfde 26 mm binnendiameter).
Die maat zou ik dus voor de spiraalaansluiting gebruiken.
Voor de SWW aan- en afvoer zou ik gaan voor 22 mm.
thanks. SWW aan en afvoer is nu 16mm koper. Voelt niet heet/warm bij stilstand.Andrehj schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:28:
[...]
32 mm koper? Dat is wat overdreven. Die buitendiameter gebruik je normaal voor kunststof leiding (om op 26 mm binnendiameter uit te komen).
Daar zou ik gewoon 28 mm RVS gebruiken (voor dezelfde 26 mm binnendiameter).
Die maat zou ik dus voor de spiraalaansluiting gebruiken.
Voor de SWW aan- en afvoer zou ik gaan voor 22 mm.
Weet niet of ik die er wel bij wil pakken. Dit is niet mijn tak van sport uiteindelijk ;)
Misschien toch iemand inschakelen die dit klusje wil doen.
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
Als je dit gewoon isoleert tot de driewegklep is het probleem grotendeels opgelost. Don't let the perfect be the enemy of the good.ctrl-tab schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:52:
[...]
Ben het wel met je eens natuurlijk. Ga liever voor structurele oplossing. Niet de eerste keer dat ik iets met leidingen doe maar ben een beetje bang voor waterballet op zolder.
[Afbeelding]
Ik kan niet zien hoe de uitgaande leiding van de SWW loopt, daar zou ik wel kritischer zijn.
thanks.Thorsd schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:08:
[...]
Als je dit gewoon isoleert tot de driewegklep is het probleem grotendeels opgelost. Don't let the perfect be the enemy of the good.
Ik kan niet zien hoe de uitgaande leiding van de SWW loopt, daar zou ik wel kritischer zijn.
pardon my paint skills. maar dit is de warmwater aanvoer naar het huis
1,5 tot 2 x groter warmteverlies, zelfs als je de buizen goed isoleert. Dat is de uitkomst van ISFH.....Thorsd schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:08:
[...]
Als je dit gewoon isoleert tot de driewegklep is het probleem grotendeels opgelost. Don't let the perfect be the enemy of the good.
Als je de ruimte hebt moet je boven de boiler omhoog, dan direct naar beneden en dan vlak boven de boiler horizontaal naar het punt waar je leiding naar beneden gaat. Bij 15 mm koper moet de neergaande buis boven de boiler minimaal 17 cm bedragen. Als je RVS gebruikt (moet je dan wel op de kop kunnen tikken dat is 7 cm neerwaarts voldoende.ctrl-tab schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:18:
[...]
thanks.
pardon my paint skills. maar dit is de warmwater aanvoer naar het huis![]()
[Afbeelding]
Ik kwam deze nog tegen, 32mm buis met 15mm isolatie.ErikVers schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:23:
[...]
Goede ervaring met deze via Selfio.de;
https://www.selfio.de/pro...-pe-isolierung-25-m-rolle
Ik heb ook nog wat op vrd liggen (spul zelf is zeer goed geprijsd maar helaas zijn verzendkosten zijn vrij hoog vanwege pallet duitsland kosten) stuur gerust een pb of voldoende is.
Zie ook vaak voor geïsoleerde RVS Ribbelbuis voorbijkomen.
Lijkt me sneller te verwerken dan 32mm MLB, maar heeft wel een hogere weerstand.
Hoe denk jij hierover?
Dit is een prima product, iets dikkere isolatie en minder verzendkosten. Rvs ribbelbuis kan, maar moet je echt op de juiste maat letten omdat deze meer weerstand geven. Dus afhankelijk van vermogen en lengte kun je het toepassen buiten en bij lastige routes. Voorkeur zou hebben bij mlb maar anders bij juiste maatvoering kan het in rvs ribbel.Faston schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:57:
[...]
Ik kwam deze nog tegen, 32mm buis met 15mm isolatie.
Zie ook vaak voor geïsoleerde RVS Ribbelbuis voorbijkomen.
Lijkt me sneller te verwerken dan 32mm MLB, maar heeft wel een hogere weerstand.
Hoe denk jij hierover?
Zichtwerk zou ik daar waar mogelijk met koper of verzinkt staal werken.
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
tijdje geleden maar nieuwe WP (weer een J-series...ErikVers schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:20:
[...]
Graag gedaan en een herkenbaar proces met hobbels. Al moet ik zeggen dat Tado of Netatmo het zeker niet beter doen dus het zal vast niet meevallen zoiets ogenschijnlijk simpels.
Dank voor je uitéén zetting mocht je nog een keer iets bijschaven tekstueel van A naar Z stuur hem daarna gerust in pb naar mij zodat ik hem in de TS kan plakken 👍
panasonic lijkt iets veranderd te hebben aan de Comfort cloud waardoor je er niet meer via een website bij kan maar alleen app op telefoon klopt dat?
mijn probleem: ik heb voor de nieuwe WP via de comfortcloud app op mijn telefoon de Cloud Adapter werkend gekregen. Nu wil ik echter ook ServiceCloud. Dat kan volgens panasonic op twee manieren. Ik ben begonnen met "uitnodiging versturen vanuit installer-account naar een gebruiker om toegang te vragen tot de cloud adapter" --> binnen 1 minuut mailtje binnen dat "Aanbod voor AQUAREA Service Cloud" klik op de link als u wilt deelnemen --> link dood.
de link gaat naar https://accsmart.panasoni...unapprovedEnduserDeviceId en je krijgt dan dit --> https://www.aircon.panaso...onger-accessible-via-web/
is dit gewoon stuk ? heeft panasonic nog geen nieuwe mogelijkheid geklust om als installateur aan te bellen (digitaal dan) en toegang te vragen tot service-cloud info?
Zo laten aansluiten, ben je gelijk je luchtophoopctrl-tab schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:52:
[...]
[Afbeelding]
Probleem kwijt.
:strip_exif()/f/image/oK5E7DqJ5KK9EPjyrI7eLVKm.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus een 1” draad tstuk in messing of rvs direct op de bovenste aansluiting, boven een auto ontluchter, onder een puntstuk 1”x 28
[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 21-09-2026 21:55 ]
Adviseur FixClima
Durf het niet te zeggen of link dood is. Als je t niet erg vind klik ik er niet op :-)Fr33z schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:39:
[...]
tijdje geleden maar nieuwe WP (weer een J-series...) en dus weer lekker met de CZ-TAW cloud adapter aan het prutsen. Nu loop ik tegen het volgende aan:
panasonic lijkt iets veranderd te hebben aan de Comfort cloud waardoor je er niet meer via een website bij kan maar alleen app op telefoon klopt dat?
mijn probleem: ik heb voor de nieuwe WP via de comfortcloud app op mijn telefoon de Cloud Adapter werkend gekregen. Nu wil ik echter ook ServiceCloud. Dat kan volgens panasonic op twee manieren. Ik ben begonnen met "uitnodiging versturen vanuit installer-account naar een gebruiker om toegang te vragen tot de cloud adapter" --> binnen 1 minuut mailtje binnen dat "Aanbod voor AQUAREA Service Cloud" klik op de link als u wilt deelnemen --> link dood.
de link gaat naar https://accsmart.panasoni...unapprovedEnduserDeviceId en je krijgt dan dit --> https://www.aircon.panaso...onger-accessible-via-web/
is dit gewoon stuk ? heeft panasonic nog geen nieuwe mogelijkheid geklust om als installateur aan te bellen (digitaal dan) en toegang te vragen tot service-cloud info?
Wat ik wel weet is dat als je een service cloud account hebt het het makkelijkste werkt om via de comfort cloud app (de klanten app) naar toewijzingsformulier te gaan. Daar vul je t emailadres in van service cloud account en dan werkt het.
Die service cloud pagina is ook met mobiel en laptop te bereiken.
vreemd dat ze deze route compleet vergeten zijn dan toch? want je kunt dus zo te zien niet meer vanuit Service cloud iemand uitnodigen. Het moet nu vanuit de Comfort cloud app de andere richting in zeg maar.Lucas68 schreef op maandag 21 september 2026 @ 23:05:
Ik zag een paar maandjes geleden inderdaad bericht dat de toegang tot de Comfort Cloud via de browser is beëindigd, en er werd verwezen naar de app.
het is me uiteindelijk gelukt gister vanuit de comfortcloud-app. Maar ik vind het wel een rare error/gang van zaken bij Panasonic.
Momenteel hangt er een Intergas Xtreme 30 op zolder. CV draait al twee jaar probleemloos op maximaal 50°C aanvoerwater. Alleen bij stevige vorst in combinatie met nachtverlaging houdt hij de woning niet op temperatuur.
Op zolder zijn de radiatoren inmiddels verwijderd en vervangen door airco's. Op de eerste verdieping en begane grond hangen nog uitsluitend radiatoren, gevoed vanuit twee motorloze verdelers. Geen vloerverwarming aanwezig.
Vanuit de ketel lopen één 22 mm aanvoer- en één 22 mm retourleiding door een koof naar beneden. In die koof wordt eerst de verdeler van de eerste verdieping gevoed, vervolgens loopt hetzelfde leidingpaar door naar de verdeler van de begane grond.
De koof bevindt zich direct tegen een buitenmuur. Aan de andere zijde van die muur bevindt zich een plat dak (carport) waarop een monoblock warmtepomp geplaatst zou kunnen worden. De afstand tussen warmtepomp en hoofdleidingen kan daardoor beperkt blijven tot minder dan 1 meter.
Mijn gedachte is daarom niet om de warmtepomp naast de ketel op zolder te plaatsen, maar om de warmtepomp in serie in de retourleiding op de eerste verdieping op te nemen:
Daarbij zou de warmtepomp het retourwater voorverwarmen en blijft de Xtreme functioneren als naverwarmer en voor SWW. Bovendien blijven de op zolder geplaatste vuilfilter en het expansievat functioneel.
Ik denk aan een Panasonic Aquarea monoblock van ongeveer 5 kW.
Zijn er mensen die een Aquarea in serie vóór een Intergas Xtreme hebben geplaatst?
Kan de circulatiepomp van een 5 kW Aquarea voldoende debiet leveren door een stilstaande Xtreme?
Zijn er praktijkervaringen met vergelijkbare woningen (radiatoren, geen vloerverwarming, ±1100 m³ gas, 50°C cv-water)?
Ik heb een L series, maar volgens mij wat dit betreft gelijk. Die afvoer is volgens mij een overstort en daar moet je een slang van ik meen 19 mm diameter op aansluiten, dat is een rare maat maar op de aquariumafdeling van de Hornbach heb ik die wel gevonden. Ik heb die slang naar de kruipruimte laten lopen omdat de overige aansluitingen van de WP daar toch al uitkomen. Heb jij die optie niet, dan kun je de slang gewoon onder de binnenunit uit op de vloer laten lopen, of een putje in als dat er is. Ik heb er bij mij nooit water uit zien lopen, maar ik bezoek de kruipruimte dan ook niet dagelijks ;-)tweakG5 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:14:
Komende week wordt er een 7kW K series geleverd en wil ik deze aansluiten. Nu zie ik op de tekeningen dat er een afvoer in de bodem zit. Hoe dien je deze aan te sluiten? Aangezien deze dicht bij de grond zit, lijkt het erop dat de afvoer door de vloer moet, maar dat lijkt me niet logisch toch.
Afhankelijk van je SWW verbruik kan deze pana 90-100% van je gasverbruik voor verwarmen vervangen.FAQ schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:20:
Hier een vrijstaande woning uit 2004 met WTW en HR++ glas. Historisch gasverbruik inclusief SWW circa 1.100 m³/jaar.
Momenteel hangt er een Intergas Xtreme 30 op zolder. CV draait al twee haar probleemloos op maximaal 50°C aanvoerwater. Alleen bij stevige vorst in combinatie met nachtverlaging houdt hij de woning niet op temperatuur.
Op zolder zijn de radiatoren inmiddels verwijderd en vervangen door airco's. Op de eerste verdieping en begane grond hangen nog uitsluitend radiatoren, gevoed vanuit twee motorloze verdelers. Geen vloerverwarming aanwezig.
Vanuit de ketel lopen één 22 mm aanvoer- en één 22 mm retourleiding door een koof naar beneden. In die koof wordt eerst de verdeler van de eerste verdieping gevoed, vervolgens loopt hetzelfde leidingpaar door naar de verdeler van de begane grond.
De koof bevindt zich direct tegen een buitenmuur. Aan de andere zijde van die muur bevindt zich een plat dak (carport) waarop een monoblock warmtepomp geplaatst zou kunnen worden. De afstand tussen warmtepomp en hoofdleidingen kan daardoor beperkt blijven tot minder dan 1 meter.
Mijn gedachte is daarom niet om de warmtepomp naast de ketel op zolder te plaatsen, maar om de warmtepomp in serie in de retourleiding op de eerste verdieping op te nemen:
Daarbij zou de warmtepomp het retourwater voorverwarmen en blijft de Xtreme functioneren als naverwarmer en voor SWW. Bovendien blijven de op zolder geplaatste vuilfilter en het expansievat functioneel.
Zijn er mensen die een Aquarea in serie vóór een Intergas Xtreme hebben geplaatst?
Kan de circulatiepomp van een 5 kW Aquarea voldoende debiet leveren door een stilstaande Xtreme?
Zijn er praktijkervaringen met vergelijkbare woningen (radiatoren, geen vloerverwarming, ±1100 m³ gas, 50°C cv-water)?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Wh-mdc07j3e5
Ik adviseer om een eigen advies-topic te openen met dit sjabloon.FAQ schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:20:
Hier een vrijstaande woning uit 2004 met WTW en HR++ glas. Historisch gasverbruik inclusief SWW circa 1.100 m³/jaar.
Momenteel hangt er een Intergas Xtreme 30 op zolder. CV draait al twee jaar probleemloos op maximaal 50°C aanvoerwater. Alleen bij stevige vorst in combinatie met nachtverlaging houdt hij de woning niet op temperatuur.
Want ik denk dat je best wel gasloos zou kunnen, maar met wat meer informatie en een apart topic is het makkelijker om daar advies op te krijgen.
(Gebruik je de airco's ook om te verwarmen? Waarom pas je nachtverlaging toe? Welke radiatoren heb je precies? Heb je op gasweg.nl de situatie al doorgerekend?)
Panasonic Aquarea M12 - 7200 Wp - SMA Tripower 5.0 SE - BYD HVB 14.8 kWh
Bedankt! Hoefde alleen de bovenkant eraf te schroeven en toen kon ik erbij. Zat inderdaad rechts(bovenin) getaped.tonny147 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:24:
@hpmkruit klopt, zit verstopt in de unit. Meest rechtse paneeltje aan de voorkant verwijderen om er bij te komen
Dank voor de info. Zou met een extern overstort ventiel dit probleem niet opgelost kunnen worden?Lucas68 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:33:
[...]
Ik heb een L series, maar volgens mij wat dit betreft gelijk. Die afvoer is volgens mij een overstort en daar moet je een slang van ik meen 19 mm diameter op aansluiten, dat is een rare maat maar op de aquariumafdeling van de Hornbach heb ik die wel gevonden. Ik heb die slang naar de kruipruimte laten lopen omdat de overige aansluitingen van de WP daar toch al uitkomen. Heb jij die optie niet, dan kun je de slang gewoon onder de binnenunit uit op de vloer laten lopen, of een putje in als dat er is. Ik heb er bij mij nooit water uit zien lopen, maar ik bezoek de kruipruimte dan ook niet dagelijks ;-)
wel raar dat deze zo laag op de unit zie. Dan zal ik hem waarschijnlijk door de vloer moeten doen.
Dat overdrukventiel van de pana is 8 bar. Makkelijkste oplossing is een 6 bar versie in de koudwaterleiding te monteren. Dan werkt die altijd eerder dan de 8 bar.tweakG5 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:14:
Komende week wordt er een 7kW K series geleverd en wil ik deze aansluiten. Nu zie ik op de tekeningen dat er een afvoer in de bodem zit. Hoe dien je deze aan te sluiten? Aangezien deze dicht bij de grond zit, lijkt het erop dat de afvoer door de vloer moet, maar dat lijkt me niet logisch toch.
Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl
Is meer om boiler te kunnen leeg laten lopen. Zie ook het kraantje wat er zit. Dan is het niet zo rare positie :-)tweakG5 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 16:20:
[...]
Dank voor de info. Zou met een extern overstort ventiel dit probleem niet opgelost kunnen worden?
wel raar dat deze zo laag op de unit zie. Dan zal ik hem waarschijnlijk door de vloer moeten doen.
Zie @hnq zijn reactie voor juiste toepassing in nederland.
Je kan er ook nog voor kiezen tussen de 6bar inlaatcombi en je all in one een sww expansievat te monteren als bijvoorbeeld in een kelder komt te staan. Dan heb je namelijk helemaal geen storting van overdruk.
[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 24-09-2026 21:15 ]
Super dank voor de opheldering. Dus dan zou het enkel nodig zijn om tijdelijk een slang aan te sluiten bij leeglopen van de tank. Is de aansluiting op een plek waar je na plaatsing ook nog bij kan komen om een slang aan te sluiten eventueel, of is dat echt iets wat bij installatie zal moeten?ErikVers schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:14:
[...]
Is meer om boiler te kunnen leeg laten lopen. Zie ook het kraantje wat er zit. Dan is het niet zo rare positie :-)
Zie @hnq zijn reactie voor juiste toepassing in nederland.
Je kan er ook nog voor kiezen tussen de 6bar inlaatcombi en je all in one een sww expansievat te monteren als bijvoorbeeld in een kelder komt te staan. Dan heb je namelijk helemaal geen storting van overdruk.
Graag gedaan, en ik vulde @hnq enkel aan. Hij reageerde al en heeft er aardig ervaring mee inmiddels met 6bar inlaat combinaties :-)tweakG5 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 08:52:
[...]
Super dank voor de opheldering. Dus dan zou het enkel nodig zijn om tijdelijk een slang aan te sluiten bij leeglopen van de tank. Is de aansluiting op een plek waar je na plaatsing ook nog bij kan komen om een slang aan te sluiten eventueel, of is dat echt iets wat bij installatie zal moeten?
Nb ik en ook andere zaten in begin ook te kijken van hoe kunnen ze dat nu bedenken hoor. Ik heb ze zelfs op bokjes zien staan of met een airco condens pompje erbij. Maar het is meer een overstort, voor nood zeg maar.
Als het goed is, heb je het kraantje nooit nodig en hij zit aan de voorkant, dus in principe kun je er later altijd bij als het zou moeten. Dan heb je een haaks oftewel knietje nodig die je erin draait en daar doe je dan weer de tuinslang aansluiting op, maar nogmaals normaal hoef je dat niet te doen.
[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 25-09-2026 19:15 ]
Inmiddels heb ik dit verholpen met een 40cm zwanenhals (koper) , buis is nu netjes koud. Voorzien van isolatie voor het bovenste gedeelte wat wel nog warm blijft.
Er is een reductie van 33 - 45 % verlies.
Gemeten vanaf 60 graden target (63 graden op de sensor).
Er is trouwens meer warm water verbruikt in de laatste meting, in theorie is het nog beter.
Significante verbetering dus!
Fotos voor en na onderaan.
Tevens ontluchting toegevoegd , vulklep, en het buffer in de retour geplaatst ipv parallel - was me al een een tijdje een doorn in het oog.
Na aanpassing, 6 graden verlies in 20 uur:
/f/image/jBbMLC1NESTQiEjCdd3tWAKI.png?f=fotoalbum_large)
Voor aanpassing: 9 en 11 graden verlies op 20 uur.
/f/image/69txcAyWo4Va1tfVdHBlpLkg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xW2ugjXYvBXql8pKPLep7C0Y.png?f=fotoalbum_large)
Vergelijk, optisch laatste dagen
Voor:
Na:
[ Voor 17% gewijzigd door ctrl-tab op 29-09-2026 11:01 ]
Ik wou precies hetzelfde posten. Kreeg deze mail ook net.
Goed nieuws, ik gok dan 3/5/7 kW
Mooi op R290 en het uiterlijk is natuurlijk ook sterk verbeterd tov de witte J serie.
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Spookachtig :-)RichieB schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 13:07:
Wat een raar ontwerp, die nieuwe Panasonic WP series. Zo blokkeer je toch de luchtstroom?
En het kan ook wel eens de vervanger gelijk van de L zijn (naast de vervanger van de J).
Uiteraard afhankelijk van de specificaties en de mogelijkheden maar dat hij dichtbij de L gaat komen, de “small M” dat lijkt me al wel helder
Leuk in ieder geval wat Panasonic nieuws.
Een stand alone M in de lagere kW is van harte welkom 👌
Vooral benieuwd naar db en het minimale vermogen. We houden het voor jullie in de gaten.
[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 29-09-2026 14:08 ]
De small M, een unit met de afmetingen van de L en met de opstelling mogelijkheden van de M serie.
De vernieuwde uitstraling van de binnenunits is mooi meegenomen; Nieuwe uitstraling, front paneel met magneet montage en wieltjes onder de twee all in one varianten is natuurlijk een mooie aanvulling.
Het lijkt naar de afbeelding ook dat er een volledig zwarte controller beschikbaar komt en ik ga er voor het gemak vanuit dat ook met enkel de controller is te plaatsen 🙏👋👍👌
Als de datasheets er zijn zal ik de data in mijn warmtepomp-vergelijker uploaden.
Nb afgelopen week de nieuwe Viessmann modellen ook geüpload.
https://youtu.be/ii27sFW22BI?is=WVvw_tuQeg84ccg-
[ Voor 30% gewijzigd door ErikVers op 02-10-2026 23:21 ]
:strip_exif()/f/image/xCOK9pb1cRk71hFwV12U55wA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/28fdKm3CxVw3YNTkHHRqG6ob.jpg?f=fotoalbum_large)