• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:34
wouter_tw schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:28:
[...]

Ik snap niet wat je met dat laatste bedoeld?

Waarom worden COP waardes dan gegeven bij een Ta 35 bv. Maar dat zal dan wel in combinatie met delta T van 5 zijn. Dus Tr 30. Dus COP op basis van gem 32,5?
Correct. Is icm deltaT 5

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-10 22:51
Oke dan klinkt het logisch. Het hete gas wordt gecondenseerd op een gemiddelde temperatuur vd warmtewisselaar. Dat bepaalt de efficiente. Dankje voor opheldering.

Blijft wel meer flow is meer afgifte in het cv circuit of boiler spiraal. Dus koudere warmtewisselaar en dus efficienter

[ Voor 17% gewijzigd door wouter_tw op 07-10-2026 22:13 ]

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:53
ik zit al een tijd mee te lezen voor warmtepompen, en ook al wel eens wat gereageerd hier.

De panasonics lijken me echt heel interessant, ik ga deze winter eens goed kijken naar welk vermogen ik nodig heb.
Maar ik zat toch nog met iets in mijn maag, het lijkt er op dat ik rond de 10 a 12kW nodig ga hebben. Dus in eerste instantie lijkt dan de M12 ideaal (of M16 ivm hogere subsidie)

Alleen zie ik dat ze een vrij hoog minimum vermogen hebben van 5.5kW

Dat lijkt me dan juist weer erg veel voor de herfst/lente

Ik snap dat ik een gehele berekening en alles moet gaan maken voor de details, maar ik vroeg me gewoon af in het algemeen hoe je hier meer om "moet" gaan.
Ga je met dit soort minimum vermogens toch wel kijken naar buffervaten?
Pagina: 1 ... 53 54 Laatste