Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
BarryH schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:49:
[...]

Maar us tweakers ken da natuurlijk zelluf met home assistant en node red en heisamon etc ;)

Of old fashoined:
1/ SWW midden op de dag in de zomer en midden in de nacht in de winter
2/ voor/naseizoen programmeerbare thermostaat 0,5 graad verhoging van 1200-1500 en 0,5 graad lager in de nacht
3/ thermostaat laag van 0700-0900 en 1630-1900. Mits huis voldoende geisoleerd.
Daarmee verlaag je de gemiddelde kWh prijs, maar verhoog je wel het aantal kWh. Een halve graad omhoog is hoppa 2 kWh extra verbruik.
Als je daar geen last van hebt is je huis zo goed geïsoleerd dat je net zo goed je wp weg kan doen en met kaarsjes gaan verwarmen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:32
Kleine aanvulling op het tado en slim aansturen;

Voor degene die het niet weten; voor een kleine meerprijs kun je kiezen voor de uitbreidingsprint welke 0-10v sturing heeft en sg-ready is waardoor je met elke willekeurige EMS of domotica je sg (smart grid) functies kan bedienen. De sg parameters kun je in de Panasonic omgeving instellen.

Uiteraard is er voor ons tweakers ook de heishamon of panasonic cloud integraties in HomeAssistant.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 08-05-2025 13:30 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
reneeke1970 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:20:
[...]

Daarmee verlaag je de gemiddelde kWh prijs, maar verhoog je wel het aantal kWh. Een halve graad omhoog is hoppa 2 kWh extra verbruik.
Als je daar geen last van hebt is je huis zo goed geïsoleerd dat je net zo goed je wp weg kan doen en met kaarsjes gaan verwarmen haha
Dat geldt alleen voor maatregel 3. Bij de overige verschuif je naar de warmere uren van het etmaal.
Maar het hangt sterk af van de isolatie van je huis wat werkt en comfortabel is.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
koksie schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:46:
[...]

De extra hardware en bijbehorende eenmalige aanschaf vind ik nog tot daar aan toe, al vind ik 400 euro veel te veel, dat verdien je voorlopig niet terug. Voor 100 euro oid zou ik het nog wel doen.
Maar maandelijkse kosten is voor mij een no-go.
Zie mijn andere post over de uitbreidingsprint en of heishamon 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
BarryH schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:49:
[...]

Maar us tweakers ken da natuurlijk zelluf met home assistant en node red en heisamon etc ;)

Of old fashoined:
1/ SWW midden op de dag in de zomer en midden in de nacht in de winter
2/ voor/naseizoen programmeerbare thermostaat 0,5 graad verhoging van 1200-1500 en 0,5 graad lager in de nacht
3/ thermostaat laag van 0700-0900 en 1630-1900. Mits huis voldoende geisoleerd.
Dat en het kost niks behalve een beetje logisch nadenken 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:29
ASW1 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:25:
Hoe kan ik het beste een 7J zachtjes laten rondpompen zonder te verwarmen?

Heb een woning met 3 bouwlagen waar het boven best wel warm is en het beneden frisjes blijft, het idee is enkel de temperatuur wat gelijkmatiger te verdelen in huis. Geen vloerverwarming helaas; alleen radiatoren dus geen idee of dit idee überhaupt gaat werken.
dit klinkt alsof je beter kunt kijken naar waterzijdig inregelen van die radiatoren, dus zorgen dat de verdeling van het water tussen de ruimtes beter gaat. Of is dit een tijdelijke situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:00
Fr33z schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:47:
[...]

dit klinkt alsof je beter kunt kijken naar waterzijdig inregelen van die radiatoren, dus zorgen dat de verdeling van het water tussen de ruimtes beter gaat. Of is dit een tijdelijke situatie?
Dit is tijdelijk, ik wil puur dat het CV water door het huis circuleert zodat de temperatuur wat gelijkmatiger is.
De warmte wil naar boven in het huis en ook krijgen de bovenste verdiepingen veel meer zoninstraling dan de BG die daardoor best fris blijft deze tijd van het jaar.
Het klinkt veel ingewikkelder dan het is, ik wil puur de pomp laten lopen met misschien 5 of 10 liter per minuuut, verder niets.
Kan het ook in het service menu doen denk ik maar ik begrijp geen jota van die pompsnelheidstabel, staat nu op 0x96 whatever dat mag betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
ASW1 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:06:
[...]

Dit is tijdelijk, ik wil puur dat het CV water door het huis circuleert zodat de temperatuur wat gelijkmatiger is.
De warmte wil naar boven in het huis en ook krijgen de bovenste verdiepingen veel meer zoninstraling dan de BG die daardoor best fris blijft deze tijd van het jaar.
Het klinkt veel ingewikkelder dan het is, ik wil puur de pomp laten lopen met misschien 5 of 10 liter per minuuut, verder niets.
Kan het ook in het service menu doen denk ik maar ik begrijp geen jota van die pompsnelheidstabel, staat nu op 0x96 whatever dat mag betekenen.
dat kan wel maar het doet niks. Je gaat echt geen warmte kunnen verplaatsen als er geen temperatuurverschil is tussen het water. Je kunt in theorie in het installer-menu ook gewoon bij het deel van de pompsnelheid de pomp op "aan" zetten en dan weglopen. Maar het gaat je niet helpen. als je water op kamertemp. rondpompt dan blijft alles hetzelfde. Je kunt alleen energie verplaatsen als er ergens temperatuurverschil optreedt. Dat zla dus niet gaan met jouw idee helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:40
[...]

Ik had hetzelfde idee, maar het temperatuurverschil lijkt me te klein om met radiatoren iets te kunnen doen. Helemaal omdat de warme en koude ruimtes niet in serie staan, maar in de WP het retour water uit de warme en koude ruimtes ook nog een keer gemixt wordt.

Maar het is een simpel experiment waard. Laat gewoon de pomp rondpompen (menu pompsnelheid instellen). En dan de dT over de radiatoren meten, met de flow uit de het menu kun je het overgebrachte vermogen bepalen (met de aanname dat de flow gelijk verdeeld is over de radiatoren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
[...]

Een ventilator maken van boven naar beneden levert meer op.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Boven is het 26 graden, beneden 19.
Als ik dat naar 25/20 kan krijgen ben ik al tevreden.

[ Voor 44% gewijzigd door ASW1 op 08-05-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Thorsd schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:36:
[...]
Ik had hetzelfde idee, maar het temperatuurverschil lijkt me te klein om met radiatoren iets te kunnen doen. Helemaal omdat de warme en koude ruimtes niet in serie staan, maar in de WP het retour water uit de warme en koude ruimtes ook nog een keer gemixt wordt.
Goed punt; dat halveert de ΔT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
ASW1 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:41:
Boven is het 26 graden, beneden 19.
Als ik dat naar 25/20 kan krijgen ben ik al tevreden.
Begrijpelijk maar er gaat niks gebeuren door water op kamertemp rond te pompen. Je hebt meer aan.aan plfondventilator, zonnewering, of andere ingrepen. Om energie af te geven is er een temperatuurverschil nodig. Bij hele efficiente warmtewisselaars verlies je ongeveer 2 graden. Dus stel in het gunstigste geval heb je hier straks water van 24C in de cv-systeen zitten. Als.je dat naar een kamer pompt waar het 19C is dan kun.je uitrekenen dat het af te geven vermogen verwaasloosbaar is.

Maar je vraag was: hoe stel.ik t in? Bijv. Via installateursmenu en dan pompsnelheid instellen en kiezen voor 'pomp aan'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RichieB schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:46:
Mijn 9J heeft een gratis upgrade gekregen naar de K-series:
[Afbeelding]
... helaas alleen in de app. Buiten ziet hij er nog hetzelfde uit en gelukkig is er niet magisch een binnenunit verschenen.
Dat scherm was bij mij een tijdje geleden ook aangepast, de rest van de app niet.
Nu heeft de hele app een volledig andere look gekregen. Dat is even wennen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Hierbij de presentatie van het Panasonic-Tado webinair van afgelopen week inzake optimizer skill HPO:

https://www.panasonicproc...0250507.pdf?_t=1746789806

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Carboy54 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:17:
Hierbij de presentatie van het Panasonic-Tado webinair van afgelopen week inzake optimizer skill HPO:

Goede ontwikkeling. Weet niet of dit in volume gebruikt gaat worden, maar belangrijk dat hier aan gewerkt wordt.

Stel dat er 30% bespaart kan worden en 300kWh verbruik/jaar als startpunt is dat toch ca. 200-300 euro per jaar dus het mag best wel wat kosten als het daarmee heel makkelijk wordt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:21

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat laatste kan ik niet helemaal volgen ik denk dat je 3000 kWh bedoeld.
En die 30% ik denk eerder aan 5%.
De vraag is ook hoeveel extra verbruik geeft deze apparatuur. Voorbeeld: een 10 Watt continu is toch 85 kWh op jaarbasis.
Of zitten er batterijen in?
En een abonnement op auto assist van 30 euro per jaar
en een abonnement op de warmtepomp optimizer skill (excl. apparaat van 250 euro) van 50 euro per jaar

Dus 5% van 3000 kWh geeft een besparing van 45 euro per jaar minus het abonnementen is dus minus 35 euro per jaar.
En als je beseft dat je dat spul moet kopen en pakket met sensoren, verwarmingsknoppen en raamsignalering van zomaar 850 euro.

Dan kost dat dus in 10 jaar 850 euro + 800 euro abbo's is 1600 euro. excl batterijen of extra stroomverbruik en excl vervanging.
Je bespaart dan 450 euro als de 5% klopt. Dus dan heb je toch even 1150 euro op tafel gelegd.

Dus besparing valt enorm tegen je moet het meer van de comfort verbetering of gemaksverbetering hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door martijn v o op 10-05-2025 13:14 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
martijn v o schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:13:
Dat laatste kan ik niet helemaal volgen ik denk dat je 3000 kWh bedoeld.
En die 30% ik denk eerder aan 5%.
De vraag is ook hoeveel extra verbruik geeft deze apparatuur. Voorbeeld: een 10 Watt continu is toch 85 kWh op jaarbasis.
Of zitten er batterijen in?
En een abonnement op auto assist van 30 euro per jaar
en een abonnement op de warmtepomp optimizer skill (excl. apparaat van 250 euro) van 50 euro per jaar

Dus 5% van 3000 kWh geeft een besparing van 45 euro per jaar minus het abonnementen is dus minus 35 euro per jaar.
En als je beseft dat je dat spul moet kopen en pakket met sensoren, verwarmingsknoppen en raamsignalering van zomaar 850 euro.

Dan kost dat dus in 10 jaar 850 euro + 800 euro abbo's is 1600 euro. excl batterijen of extra stroomverbruik en excl vervanging.
Je bespaart dan 450 euro als de 5% klopt. Dus dan heb je toch even 1150 euro op tafel gelegd.

Dus besparing valt enorm tegen je moet het meer van de comfort verbetering of gemaksverbetering hebben.
Ben benieuwd:
- mijn stooklijn is op basis van guur weer bij buitentemperatuur x, die kan best omlaag bij goed weer
- op basis van forecast op dag -1 in de middag de woning verder opstoken zodat je niet in de nacht draait
Etc
Zal idd niet meevallen, maar een ambitieus target is hopelijk motiverend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
BarryH schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:53:
[...]

Goede ontwikkeling. Weet niet of dit in volume gebruikt gaat worden, maar belangrijk dat hier aan gewerkt wordt.

Stel dat er 30% bespaart kan worden en 300kWh verbruik/jaar als startpunt is dat toch ca. 200-300 euro per jaar dus het mag best wel wat kosten als het daarmee heel makkelijk wordt.
Tado en Panasonic hebben het over potentie van >20% Dan zal je op een 400kWh of meer uitkomen, een €100 of meer per jaar dus. Nu wil ik dat best geloven als ze de unit op default settings vergelijken met aansturing met optimizer.

Maar het zal eerder <5% worden bij de gevorderde tweaker. Rekening houdend met de investering en optionele abonnementskosten lijkt me dit een lastige bussines case. Wel kan het wat zijn als je out off the boxx en ontzorgt wil worden 👍

Ik zou als tweaker gewoon de old scool uitbreidingsprint pakken met SG en of natuurlijk de heishamon.

Dit geeft dan ook gelijk wel een beetje aan wie de doelgroep is van dit product.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 11-05-2025 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
ErikVers schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:19:
[...]

Tado en Panasonic hebben het over potentie van >20% Dan zal je op een 400kWh of meer uitkomen, een €100 of meer per jaar dus. Nu wil ik dat best geloven als men de unit op default settings vergelijken met aansturing met optimizer.

Maar het zal eerder <5% worden bij de gevorderde tweaker. Rekening houdend met de investering en optionele abonnementskosten lijkt me dit een lastige bussines case. Wel kan het wat zijn als je out off the boxx en ontzorgt wil worden 👍

Ik zou als tweaker gewoon de old scool uitbreidingsprint pakken met SG en of natuurlijk de heishamon.

Dit geeft dan ook gelijk wel een beetje aan wie de doelgroep is van dit product.
Als de WP dan heel efficiënt draait terwijl de installatie snel gaat is het voor 90% van de klanten heel handig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
BarryH schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:22:
[...]

Als de WP dan heel efficiënt draait terwijl de installatie snel gaat is het voor 90% van de klanten heel handig
Tja ik mis nu niet echt iets en als je de war + thermostaat goed instelt (stooklijn en ideale laag en hoge vraag) dan is het in mijn geval iets waar je toch bij de afronding even als installateur bij stil staat. 90% denk ik niet en door de abo kosten ben ik terughoudend om het te gaan adviseren mee te nemen in de aanschaf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:52

Tsuranim

There is only one

Carboy54 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:17:

Er wordt een forse reductie energieverbruik genoemd op basis van een studie. Als ik die studie opzoek denk ik dat het om een (gesimuleerde) woning gaat op gas. Want ze wijzigingen het setpoint temperatuur fors (16 tot 20 graden) en frequent, op basis van bijv afwezigheid. Zo zit je een warmtepomp niet in.
Dit soort winsten zijn denk ik dan ook niet met een warmtepomp te halen.
Tenzij ik het verkeerd heb geïnterpreteerd, vind ik het opnemen van deze % besparingen in een folder over warmtepompen wel wat dubieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gyjo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-09 20:44
Even een korte vraag ter verificatie. Sinds een paar dagen draait de 9J hier als een zonnetje, echt superblij met de overstap vanaf stadsverwarming! *O*

Nu zit ik alleen nog met één dingetje. Ik heb een MID-meter geplaatst en aangesloten op de Heishamon. Dat werkt allemaal perfect. Maar toen ik even in de Panasonic-app keek naar het "energieverbruik", viel me op dat de interne meter ruim 20% minder aangeeft dan de MID-meter.

Gisteren zag ik 3 kWh in de Pana-app tegenover 3,76 op de MID-meter, vandaag 2,2 kWh vs. 2,78. Is dat normaal? Want op deze manier rekent de Panasonic zichzelf wel erg rijk...

Iemand hier ervaring mee?

Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
gyjo schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:00:
Even een korte vraag ter verificatie. Sinds een paar dagen draait de 9J hier als een zonnetje, echt superblij met de overstap vanaf stadsverwarming! *O*

Nu zit ik alleen nog met één dingetje. Ik heb een MID-meter geplaatst en aangesloten op de Heishamon. Dat werkt allemaal perfect. Maar toen ik even in de Panasonic-app keek naar het "energieverbruik", viel me op dat de interne meter ruim 20% minder aangeeft dan de MID-meter.

Gisteren zag ik 3 kWh in de Pana-app tegenover 3,76 op de MID-meter, vandaag 2,2 kWh vs. 2,78. Is dat normaal? Want op deze manier rekent de Panasonic zichzelf wel erg rijk...

Thanks alvast!
Iedereen
Pana rond verbruik af naar beneden per 200 watt......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 17:56
De waarden die Pana zelf rapporteert beperkt zich tot een afgeronde indicatie van alleen de compressor. Dat je dus een hoger verbruik meet is logisch; de circulatiepomp en printplaat worden niet meegenomen door de Pana (ook niet in de afronding), hoe groot de afwijking met de realiteit exact is hangt af van de situatie.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
gyjo schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:00:

Thanks alvast!
Dat is standaard. Het is ook de reden dat mensen die dat niet weten lopen te pochen meteen hele hoge COP, in dat opzicht dus wel slim gespeeld van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gyjo
Thanks voor het ophelderen!

Zie het nu ook, 1150 Watt afronden naar 1000 Watt is wel bijna crimineel.

Zijn trouwens die L/min een beetje te vertrouwen? Heeft iemand dat ooit met een Kamstrup oid geverifieerd? Zolang dat beetje kloppend is dan kan ik die gewoon gebruiken voor een COP berekening.

[ Voor 48% gewijzigd door gyjo op 23-05-2025 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
gyjo schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:04:
Thanks voor het ophelderen!

Zie het nu ook, 1150 Watt afronden naar 1000 Watt is wel bijna crimineel.

Zijn trouwens die L/min een beetje te vertrouwen? Heeft iemand dat ooit met een Kamstrup oid geverifieerd? Zolang dat beetje kloppend is dan kan ik die gewoon gebruiken voor een COP berekening.
De heishamon heeft de energiemeter koppeling precies om die reden :) En ja, de flow en thermische energie komen heel goed overeen met de waardes uit een Kamstrup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gyjo
Thanks, zag het nu ook na beetje zoekwerk.

Voor de geïnteresseerden over de flow meter:
2% van volle schaal van 60L/minuut plus kwantiseringsruis van 0,37L/minuut.
https://www.ujs.co.jp/product-en/water-en/193/

Dat is inderdaad goed genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door gyjo op 23-05-2025 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:30
Wolly schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:12:
[...]

Dat is standaard. Het is ook de reden dat mensen die dat niet weten lopen te pochen meteen hele hoge COP, in dat opzicht dus wel slim gespeeld van de fabrikant.
Wat Panasonic meet en laat zien is de compressor-COP; geleverde warmte / opgenomen energie compressor. Dit is idd de hoogste waarde dus daar kan je mooi mee pronken. Waar wij meestal in geïnteresseerd zijn is de systeem-COP, dus geleverde warmte aan ‘t huis / totaal opgenomen energie van warmtepomp en alle hulpsystemen. Systeem-COP van een systeem met parallelbuffer kan je dus eigenlijk alleen extern meten, de geleverde warmte moet je namelijk meten na de buffer en bij elektriciteitsverbruik moet je ook de externe pomp meenemen.

Vervolgens heb je nog de netto-COP, dit is de systeem-COP maar dan de onttrokken warmte tijdens defrost afgetrokken van de geleverde warmte (en volledige electriciteitsverbruik van de WP inclusief backup-element als opgenomen energie).

[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 23-05-2025 22:18 . Reden: Ter verduidelijking backup-element nog ff toegevoegd) ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Laatst online: 22:18
blb4 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:30:
[...]

Wat Panasonic meet en laat zien is de compressor-COP; geleverde warmte / opgenomen energie compressor. Dit is idd de hoogste waarde dus daar kan je mooi mee pronken. Waar wij meestal in geïnteresseerd zijn is de systeem-COP, dus geleverde warmte aan ‘t huis / totaal opgenomen energie van warmtepomp en alle hulpsystemen. Systeem-COP van een systeem met parallelbuffer kan je dus eigenlijk alleen extern meten, de geleverde warmte moet je namelijk meten na de buffer en bij elektriciteitsverbruik moet je ook de externe pomp meenemen.

Vervolgens heb je nog de netto-COP, dit is de systeem-COP maar dan de onttrokken warmte tijdens defrost afgetrokken van de geleverde warmte.
Is dat echt de enige verklaring?

@gyjo schreef:
Die verschillen van 760 Watt en 580 Watt zijn toch veel te groot? Zoveel vermogen gebruiken de fan, circulatiepomp en printplaat toch niet? Daarvoor verwacht ik bij elkaar misschien zo’n 100 W…
Edit: er stond kWh.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@SebastiaanPs de pana rondt ook nog af naar beneden per 200 watt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:20
blb4 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:30:
[...]

Vervolgens heb je nog de netto-COP, dit is de systeem-COP maar dan de onttrokken warmte tijdens defrost afgetrokken van de geleverde warmte.
En dan wel de voor de defrost verbruikte elektriciteit van zowel compressor als bu heater mee gemeten of gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
SebastiaanPs schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:39:
[...]

Is dat echt de enige verklaring?

@gyjo schreef:

[...]

Die verschillen van 760 Watt en 580 Watt zijn toch veel te groot? Zoveel vermogen gebruiken de fan, circulatiepomp en printplaat toch niet? Daarvoor verwacht ik bij elkaar misschien zo’n 100 W…
Die 100W klopt wel ongeveer. Per etmaal is dat 24uur x 0,1kW = 2,4 kWh. Vergis je niet in het verschil tussen Watt en Wattuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Laatst online: 22:18
FransvWoerkom schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:56:
[...]

Die 100W klopt wel ongeveer. Per etmaal is dat 24uur x 0,1kW = 2,4 kWh. Vergis je niet in het verschil tussen Watt en Wattuur.
Ah excuus ik zie nu inderdaad dat er een “h” achter stond. Post aangepast.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:55
Ik ben in het bezit van een Panasonic L-serie 9kw. Ik heb een vraag betreft het opwarmen van de 300l SWW tapwater tank.

In aanloop dat straks het salderen er af zal zijn ben ik aan het experimenteren hoe ik het beste de opwarming van de tank kan "plannen" als het buiten warm is en het waarschijnlijk is dat PV panelen stroom leveren, zonder allerlei additionele hardware aan te schaffen.

Gebruik nu weekly timer om vanaf 14:00 in de middag het tapwater naar 53 graden te verhogen, waarna deze om 20:00 weer naar 45 graden gaat. Ondanks dat ik de maximale opwarmtijd nu op 3u staat en ik als verwarmingsregeling efficient heb gekozen is hij eigenlijk altijd na ongeveer een uur klaar met een verbruik tussen de 1.2-1.7 kwh.

Is dit met bepaalde instellingen over langere tijd uit te smeren? Bijv. dat hij echt 3u op 0.5 kwh werkt? Dit ivm met stroom die ik met PV panelen opwek op bewolkte dagen. Of heb dit vermogen wel nodig om water tot 53 graden te krijgen met het volume van 300l.

[ Voor 3% gewijzigd door Pizr op 30-05-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:57

Tuxie

En WeL nU!

Kan iemand misschien even meedenken met het volgende? Ik twijfel tussen een pana 5Kwh en 7Kwh....

Ik wil alleen de VVW op de benedenverdieping aansluiten. ca. 80m2, 16mm buis, 10cm HoH, 12 groepen. Heb nu stadsverwarming. Boven heb ik al airco's, laatste stap is losse WPB voor SWW.

Ik heb al gespeeld met de stadsverwarming instellingen, bij 10C buiten kan ik met Ta 35 en Tr 25 het 19C comfortabel warm krijgen beneden (Tr gemeten met warmtecamera). Ik heb wel een verbruik in GJ (42) voor het hele jaar, maar dat is incl. SWW, radiatoren boven en nachtverlaging dus ik wil me daar niet teveel aan ophangen. Volgens koevlaas kom ik uit op 6,7Kwh (dus 7Kwh), mijn gevoel zegt dat 5Kwh voldoende is voor alleen de VVW beneden. Zonder buffervat. Gevoel is subjectief, dus wat denken jullie?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Gewoon de 7 nemen.
Gelijk minimum vermogen
Gelijke kast
Prijs redelijk hetzelfde (na subsidie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tuxie schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:37:
Kan iemand misschien even meedenken met het volgende? Ik twijfel tussen een pana 5Kwh en 7Kwh....

Ik wil alleen de VVW op de benedenverdieping aansluiten. ca. 80m2, 16mm buis, 10cm HoH, 12 groepen. Heb nu stadsverwarming. Boven heb ik al airco's, laatste stap is losse WPB voor SWW.

Ik heb al gespeeld met de stadsverwarming instellingen, bij 10C buiten kan ik met Ta 35 en Tr 25 het 19C comfortabel warm krijgen beneden (Tr gemeten met warmtecamera). Ik heb wel een verbruik in GJ (42) voor het hele jaar, maar dat is incl. SWW, radiatoren boven en nachtverlaging dus ik wil me daar niet teveel aan ophangen. Volgens koevlaas kom ik uit op 6,7Kwh (dus 7Kwh), mijn gevoel zegt dat 5Kwh voldoende is voor alleen de VVW beneden. Zonder buffervat. Gevoel is subjectief, dus wat denken jullie?
Gezien jouw verbruik een 7 kW. Het beste van 2 werelden. Nauwelijks duurder na subsidie en zelfde minimum vermogen. Sneller sww verwarmen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 20:08

timovd

Voorsprong door techniek

@Tuxie die 16mm is de vv-buis? Wat is de diameter van de aanvoer naar de vv-verdeler? Ik neem aan dat je nu een open/mengverdeler hebt?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:57

Tuxie

En WeL nU!

timovd schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 08:22:
@Tuxie die 16mm is de vv-buis? Wat is de diameter van de aanvoer naar de vv-verdeler? Ik neem aan dat je nu een open/mengverdeler hebt?
Ja, exact. Robot vv-verdeler met pomp die bijmengt. 16mm buis is van de vv, aanvoer is 26x3mm buis henco.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:29
Pizr schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:13:
... Ik heb een vraag betreft het opwarmen van de 300l SWW tapwater tank.

In aanloop dat straks het salderen er af zal zijn ben ik aan het experimenteren
...
experimenteren begint met rekenen (op een sigarendoos). 300l water 10 graden opwarmen kost 300*10= 3000Kcal. 1 Kwh =860 Kcal => de 10 graden opwarmen vergt 3.5Kwh. Als de L met een COP van 2.5 loopt op de hogere temperaturen dan zou de verbruik van de wp 1.4 Kwh zijn, komt mooi overeen met jou meting.

Je wilt de benodigde 1.4 Kwh over meer uren uitspreiden ivm potentiële bewolking. Ik heb geen L, maar lijkt me sterk dat hij sww van 50 graden kan maken op een lager verbruik dan 1Kw. Dus daar zal weinig te halen zijn.
Wat je nu al wel kunt doen, is de sww run op het halve uur starten (bv 13.30). Er wordt nu nog per tijdvak van 1 uur gesaldeerd en op deze manier verdeel je je verbruik over 2 tijdvakken.

Ik volg momenteel een andere denkrichting. Vanwege een zonepaneel fetisj, heb ik dit jaar meer productie dan verbruik. Die overproductie wordt dus ook niet gesaldeerd.vergelijkbaar met hoe het in 2027 gaat. Vandaag levert die stroom mij 0 cent op (moet zelfs betalen 2 uurtjes). Ipv de wp met korte runs de sww te laten maken, schakel ik op dit soort dagen het elektrisch backup element van de boiler in dmv een aanstuurbaar stopcontact (meross ). Je kunt eenmalig een vaste routine aangeven, of handmatig sturen. Ongetwijfeld ook door Home automation in combi met dynamische prijzen verdere te optimaliseren.
Mijn sww vat stookt vandaag met cop van 1 naar de 75 graden. Dit met zo'n 3 graden per uur, gratis stroom en dank van de netbeheerder en samenleving voor het affikken van overtollige stroom.

p.s. wel even goed controleren dat de thermostaat van het element afschakelt boven een bepaalde temperatuur (bv75). Ik ga daar zelf in HA nog een extra test met beveiliging op zetten. Beetje jammer als je boiler gaat koken......

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
Tuxie schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:37:

Tja op subjectieve data kun je niet sturen dus dan ontkom je niet aan de 7kW

Tip:
Het voordeel van de 5 L (je geeft niet aan in je vraag naar welk type je kijkt ik ga even uit van het meest recente model met propaan de L serie) is dat deze nog een stukje verder kan terug moduleren. Voor je genoemde 80m2 lijkt mij dit geen noodzaak. Dit verder terug moduleren zorgt dat je zelfs onder de 2.5kW kunt afgeven en dat kan prettig zijn met 60m2 of minder aan vvw

Oftewel met de nu verstrekte data een 7L

Wel tip naar andere meelezers om bovenstaande mee te nemen in je overweging als je koevlaas formule of de online warmte verlies berekening rond of onder de 5kW komt; pak dan niet zomaar de 7L soms is de 5L een betere keuze.

Andere tip, de vvw verdeler uiteraard vervangen voor een pomp loze (gesloten) variant.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 03-06-2025 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
BarryH schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:39:
Gewoon de 7 nemen.
Gelijk minimum vermogen
Gelijke kast
Prijs redelijk hetzelfde (na subsidie)
Ik doe ff de aanname dat het om de L en niet om de J gaat. Vraagsteller geeft dit niet aan dus als toch om de J ging heb ik niks gezegd 😜👍

Het minimale vermogen tussen de 5L en de 7L is niet gelijk. De 5L kan een uit mijn hoofd 4hz lager en een 500/700W verder terug moduleren en komt hiermee in sommige gevallen onder de 2000W thermisch vermogen.

[ Voor 25% gewijzigd door ErikVers op 03-06-2025 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Tuxie schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:07:
[...]
Ja, exact. Robot vv-verdeler met pomp die bijmengt. 16mm buis is van de vv, aanvoer is 26x3mm buis henco.
Dan gaat er vast geen water van 35° je vloer in, maar hooguit (als het heel koud is buiten) 30°. Met de rekentool van WTH kom je dan bij een slecht geïsoleerde vloer (onwaarschijnlijk) op een afgifte van 45W/m2. Voor jouw 80m2 vloer dus 3600W. Daar heb je dus vast geen 7000W warmtepomp voor nodig.

Bedenk ook dat vloerverwarming erg traag is. Daar kun je gerust afzien van nachtverlaging.

https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
FransvWoerkom schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:20:
[...]

Dan gaat er vast geen water van 35° je vloer in, maar hooguit (als het heel koud is buiten) 30°. Met de rekentool van WTH kom je dan bij een slecht geïsoleerde vloer (onwaarschijnlijk) op een afgifte van 45W/m2. Voor jouw 80m2 vloer dus 3600W. Daar heb je dus vast geen 7000W warmtepomp voor nodig.

Bedenk ook dat vloerverwarming erg traag is. Daar kun je gerust afzien van nachtverlaging.

https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
Tip juist vanwege zijn trage karakter van vloer verwarming is nachtverlaging ideaal. Je verlaagt om 00:00 je setpoint waardoor warmtepomp uit gaat maar je vloer blijft nog uren afgeven. Als je dan om 10:00 setpoint weer normaliseert heb je daar maar beperkt iets van gemerkt uiteraard afhankelijk van de dikte bovenop je vvw en je isolatiewaarde woning.

Beetje off topic alleen achteraf ingevreesde vvw met tegels of pvc is vaak net zo snel als een hoog temp cv systeem. Nieuwbouw (ingestort) is ind wel traag wat ik zelf er prettig vind omdat je leuk kan gaan sturen met paar simpele tijdsblokken die rekening houden met koudste punt van de nacht en eventuele met dynamische tarieven en uiteraard je (beperkte) pv opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:05
ErikVers schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:53:
[...]
.... wat ik zelf er prettig vind omdat je leuk kan gaan sturen met paar simpele tijdsblokken die rekening houden met koudste punt van de nacht en eventuele met dynamische tarieven en uiteraard je (beperkte) pv opwek.
vind je het snelle of het trage prettig?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
hemertje schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:04:
[...]

vind je het snelle of het trage prettig?
Traag omdat dan je vrijer bent om aan de afgifte kant te spelen met een strak eindresultaat: een vrijwel strakke binnen temperatuur. Zo kun je met namiddag zon je vloer volle bak doorverwarmen. Dat effect voel je pas als je het eten op hebt en de zon onder is gegaan.

Als ik het nog eens opnieuw bouwde ging er nog meer massa op de slangen en in de woning zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 05-06-2025 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:53:
[...]

Tip juist vanwege zijn trage karakter van vloer verwarming is nachtverlaging ideaal. Je verlaagt om 00:00 je setpoint waardoor warmtepomp uit gaat maar je vloer blijft nog uren afgeven. Als je dan om 10:00 setpoint weer normaliseert heb je daar maar beperkt iets van gemerkt uiteraard afhankelijk van de dikte bovenop je vvw en je isolatiewaarde woning.

Beetje off topic alleen achteraf ingevreesde vvw met tegels of pvc is vaak net zo snel als een hoog temp cv systeem. Nieuwbouw (ingestort) is ind wel traag wat ik zelf er prettig vind omdat je leuk kan gaan sturen met paar simpele tijdsblokken die rekening houden met koudste punt van de nacht en eventuele met dynamische tarieven en uiteraard je (beperkte) pv opwek.
Ik bedoelde in het geval van maximale warmtevraag bij een paar dagen erg guur weer. Als je dan in tijd gaat moduleren, kun je wel 7kW kwijt, maar dan bij een hogere Ta. Er is voor beide iets te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
Een familielid heeft mij gevraagd om mee te denken over een warmtepomp bij hem thuis, gaat om een grote vrijstaande woning met gasverbruik van 3000m3. Als ik dat uitreken kom ik op 15kw vermogen.

Ik dacht zelf aan een 16kw j of m serie. Heb tot nu toe alleen ervaring met 7kw j serie, hebben jullie ervaring met zon tcap machine en is dat een goede keus? Of beter toch wat anders kiezen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 23:33
Wij hebben een 12kW M-serie, erg tevreden mij. Slechts 1 (relatief zachte) winter in gebruik natuurlijk, maar so far, so good. Geen idee wat het gasverbruik hier vroeger was, de vorige bewoner had een heel andere leefsituatie dan wij.

Huis van ongeveer 200m2, vvw begane grond en boven, bouwjaar 1989. HR++ glas begane grond, boven oud dubbelglas. Hele dak nageisoleerd (RC rond de 7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Makrolon schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:47:
Een familielid heeft mij gevraagd om mee te denken over een warmtepomp bij hem thuis, gaat om een grote vrijstaande woning met gasverbruik van 3000m3. Als ik dat uitreken kom ik op 15kw vermogen.

Ik dacht zelf aan een 16kw j of m serie. Heb tot nu toe alleen ervaring met 7kw j serie, hebben jullie ervaring met zon tcap machine en is dat een goede keus? Of beter toch wat anders kiezen.
Nw M serie 16 kW of 2x 9 kW J series met lager minimum vermogen. Is er vvw en zo ja hoeveel m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Carboy54 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:12:
[...]

Nw M serie 16 kW of 2x 9 kW J series met lager minimum vermogen. Is er vvw en zo ja hoeveel m2?
Ik kon t minimum vermogen van een m niet zo snel vinden, weet jij die toevallig uit je hoofd? 2 9j word wel weer een complexere installatie denk ik...

Het is 100m2 vloerverwarming en 4 radiatoren die altijd open staan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
koksie schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:51:
Wij hebben een 12kW M-serie, erg tevreden mij. Slechts 1 (relatief zachte) winter in gebruik natuurlijk, maar so far, so good. Geen idee wat het gasverbruik hier vroeger was, de vorige bewoner had een heel andere leefsituatie dan wij.

Huis van ongeveer 200m2, vvw begane grond en boven, bouwjaar 1989. HR++ glas begane grond, boven oud dubbelglas. Hele dak nageisoleerd (RC rond de 7).
Goed te horen! Heb je de m met binnenunit? Of alleen met controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Makrolon schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:30:
[...]

Ik kon t minimum vermogen van een m niet zo snel vinden, weet jij die toevallig uit je hoofd? 2 9j word wel weer een complexere installatie denk ik...

Het is 100m2 vloerverwarming en 4 radiatoren die altijd open staan.
Afhankelijk van de temperatuur buiten ongeveer 4.5-5 kW volgens laatste info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 23:33
Makrolon schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:30:
[...]

Goed te horen! Heb je de m met binnenunit? Of alleen met controller?
Alleen met Controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Verschil is binnenunit heeft een backup heater met Controller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Carboy54 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:35:
[...]

Afhankelijk van de temperatuur buiten ongeveer 4.5-5 kW volgens laatste info.
Ah dat is wel flink ja... Ik denk dat we voor een 12kw gaan, en dan bij verwarmen met airco mocht hij net die paar dagen per jaar dat t echt koud word niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Had al meer gelezen dat mensen met alleen controller draaide ja. Lijkt me dat dat prima moet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Makrolon schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:19:
[...]

Had al meer gelezen dat mensen met alleen controller draaide ja. Lijkt me dat dat prima moet kunnen.
Klopt gaat prima. Let wel op dat je ook geen expansievat, overstort, magneetfilter, printplaat ed hebt die normaal in de binnenunit zit. Geeft natuurlijk niks maar zorg er wel voor dat je die zaken dan in je installatie hebt (backup kun je normaal wel zonder bij een M) een eventuele driewegklep voor tapwater kun je vanuit de buitenunit laten aansturen. Mocht je wel de print willen kun je ook enkel de control box meebestellen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
ErikVers schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:41:
[...]

Klopt gaat prima. Let wel op dat je ook geen expansievat, overstort, magneetfilter, printplaat ed hebt die normaal in de binnenunit zit. Geeft natuurlijk niks maar zorg er wel voor dat je die zaken dan in je installatie hebt (backup kun je normaal wel zonder bij een M) een eventuele driewegklep voor tapwater kun je vanuit de buitenunit laten aansturen. Mocht je wel de print willen kun je ook enkel de control box meebestellen 👍
Overstort was ik even vergeten, maar de rest wist ik inderdaad!

En de driewegklep kan ik dan gewoon in de buitenunit aansluiten met als bij mn J denk ik he?

Jammer dat Panasonic niet weer zon mooie complete machine als de J serie heeft gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:20
Makrolon schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:54:
[...]

En de driewegklep kan ik dan gewoon in de buitenunit aansluiten met als bij mn J denk ik he?

Jammer dat Panasonic niet weer zon mooie complete machine als de J serie heeft gemaakt.
Kan niet ivm R290.
Alhoewel, Chinezen stoppen gewoon alsnog alles in 1 unit.
Alle A merken werken met gescheiden delen.

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 11-06-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Makrolon schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:54:
[...]

Zoals @Technician- ook al aangaf. Heeft met r290 te maken. En moet zeggen dat zelf ook heel prettig vind werken, zeker icm de all in one, ideaal en mooi.

Je drie wegklep monteer je normaal in de woning ergens in je aanvoer leiding en je trekt dus een kabel extra dan daarvoor vanuit in dit geval de buitenunit. Let wel op dat je zoals ik eerder aangaf beperkte aansluitingen hebt. Wil je zo een print als in de J of de binnenunit van de M en L dan moet je bij de M minimaal die “control box” bij bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
@Technician- @ErikVers

Ah, dat heeft te maken met regelgeving ofzo?

@ErikVers
Ik neem aan dat de aansluitingen voor driewegklep klep, tanksensor, buh tank en de controller wel gewoon aanwezig zijn?

Die control box is ook niet gratis zegmaar 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:34
Ik heb een 9 kw t-cap met een 300 liter hygiëneboiler. Wat me nu opvalt is dat elke keer voor het opwarmen van de hygiëneboiler de Backup heater (3kw) wordt bijgeschakeld. Is dat normaal? Lijkt me niet per se efficiënt. Doeltemperatuur staat op 47 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Droplollie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:58:
Ik heb een 9 kw t-cap met een 300 liter hygiëneboiler. Wat me nu opvalt is dat elke keer voor het opwarmen van de hygiëneboiler de Backup heater (3kw) wordt bijgeschakeld. Is dat normaal? Lijkt me niet per se efficiënt. Doeltemperatuur staat op 47 graden.
Welke instellingen heb je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Makrolon schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:27:
@Technician- @ErikVers

Ah, dat heeft te maken met regelgeving ofzo?

@ErikVers
Ik neem aan dat de aansluitingen voor driewegklep klep, tanksensor, buh tank en de controller wel gewoon aanwezig zijn?

Die control box is ook niet gratis zegmaar 😁
Voor tapwater (drie weg en sensor) en de controller is de buitenunit voorbereid. De buh tank vermoed ik van niet. Die heb je in principe ook niet nodig en heb je er wel eentje in je tank zitten zou ik die lekker los zelf aansturen naar wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:34
BarryH schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:22:
[...]

Welke instellingen heb je ?
Dit zijn mijn instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f51CpxCRUQneyaFPuTUssNbKfPw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SiSX3TOqC0rsqYB2ogBMejGF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypGg-YNDN59AAi4bRupaD94nyLs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1R2LuI5FPBJkuJwOoc1a9uI7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Droplollie op 13-06-2025 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Volgens mij is er nog een tabblad met settings?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:46
Droplollie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:58:
Waarschijnlijk door de hogere buitentemperatuur en limiet op max compressorfrequentie. Ik zie dat ook gebeuren bij mijn WP als het warmer is.

Warmtepompen hebben een temperatuurbereik waarin ze kunnen werken en een bepaald vermogen af kunnen geven. Zowel bij lage als bij hogere temperaturen loopt dat omlaag.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
nMad schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Waarschijnlijk door de hogere buitentemperatuur en limiet op max compressorfrequentie. Ik zie dat ook gebeuren bij mijn WP als het warmer is.

Warmtepompen hebben een temperatuurbereik waarin ze kunnen werken en een bepaald vermogen af kunnen geven. Zowel bij lage als bij hogere temperaturen loopt dat omlaag.
En, ik zie op zijn instellingen dat de Stille Modus op 3 staat. Dan zijn compressor en fans begrensd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 18:53
Heb een offerte ontvangen voor plaatsing van de L-series in een huis met radiatoren (KIT-WC07L3E5), 300liter boiler, thermostaat.
Gasverbruik rond de 1000kW , dat is aangevuld met houtkachel, en die kachel wil ik wat minderen (dus meer op de warmtepomp gaan leunen).

Kan iemand misschien helpen?

- 7kw klinkt redelijk voor mij. Koevlaas berekening komt rond de 5kw , maar zoals gezegd ga ik wat meer op de pomp leuken dus 40% extra is denk ik prima.

- geen buffervat opgenomen. Lijkt me wel raadzaam in mijn geval (alleen vloerverwarming in wc/badkamer) ?

- 13500 euro ex subsidie. Klinkt redelijk?

[ Voor 39% gewijzigd door ctrl-tab op 17-06-2025 19:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@ctrl-tab Als er een paar radiatoren altijd open staan, dan kan de inhoud van het watercircuit best voldoende zijn. Kwestie van even rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:41
ctrl-tab schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:32:
Heb een offerte ontvangen voor plaatsing van de L-series in een huis met radiatoren (KIT-WC07L3E5), 300liter boiler, thermostaat.
Gasverbruik rond de 1000kW , dat is aangevuld met houtkachel, en die kachel wil ik wat minderen (dus meer op de warmtepomp gaan leunen).

Kan iemand misschien helpen?

- 7kw klinkt redelijk voor mij. Koevlaas berekening komt rond de 5kw , maar zoals gezegd ga ik wat meer op de pomp leuken dus 40% extra is denk ik prima.

- geen buffervat opgenomen. Lijkt me wel raadzaam in mijn geval (alleen vloerverwarming in wc/badkamer) ?

- 13500 euro ex subsidie. Klinkt redelijk?
Hier een praktisch dezelfde uitgangssituatie gehad (1000m3, vloerverwarming alleen in badkamer) en ook voor de 7kw gekozen. De afgelopen winter was er veel vochtige kou met nogal wat defrosts tot gevolg, toen waren we erg blij met het extra vermogen tov de 5kw.

Ik heb in 2024 iets van 16k betaald bij Schimmel voor dezelfde installatie + buffervat + wat meerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
BarryH schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:40:
@ctrl-tab Als er een paar radiatoren altijd open staan, dan kan de inhoud van het watercircuit best voldoende zijn. Kwestie van even rekenen.
Dank, ja er zullen altijd radiatoren open staan en dan gaat het hard zie ik met de inhoud.
Vind zo geen rekenmethodes maar als ik de gemiddeldes pak zit je toch al gauw aan 40 liter. met een aantal oude radiatoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
Stellar schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:48:
[...]

Hier een praktisch dezelfde uitgangssituatie gehad (1000m3, vloerverwarming alleen in badkamer) en ook voor de 7kw gekozen. De afgelopen winter was er veel vochtige kou met nogal wat defrosts tot gevolg, toen waren we erg blij met het extra vermogen tov de 5kw.

Ik heb in 2024 iets van 16k betaald bij Schimmel voor dezelfde installatie + buffervat + wat meerwerk.
Aah top, en je hebt dus geen buffervat begrijp ik. pendelen een beetje gemonitored?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:41
ctrl-tab schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:55:
[...]

Aah top, en je hebt dus geen buffervat begrijp ik. pendelen een beetje gemonitored?
Buffervat van 50 liter op de retour. Ik twijfelde over onze systeeminhoud, dus zekerheidshalve wel gedaan - ook omdat ik begreep dat deze variant niet al te veel impact heeft op het verbruik. Wel natuurlijk extra kosten bij de installatie.

Pendelen hebben we niet tot nauwelijks gezien gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
ha beste Pana-monobloc liefhebbers,
Mijn 5kW draait nu bijna 8 jaar en ik ben er zeer tevreden over. Nu begint echter het display van de remote control het te begeven. Dat gaat het instellen lastig maken. Heeft iemand een idee hoe ik aan een nieuwe kom, of zou er inmiddels een alternatief voor de Pana remote control bestaan? Het gaat me dus niet om een thermostaat, maar om het bedieningspaneel waar je de warmtecurve kunt instellen en dat soort dingen. Dat kan volgens mij bij mijn F-generatie apparaat alleen bedraad en met de pane remote, maar misschien, hopelijk, is er een andere oplossing. Ik heb de WH-MDC05F3E5.
Met dank voor het meedenken

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
blauwemac schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:12:
ha beste Pana-monobloc liefhebbers,
Mijn 5kW draait nu bijna 8 jaar en ik ben er zeer tevreden over. Nu begint echter het display van de remote control het te begeven. Dat gaat het instellen lastig maken. Heeft iemand een idee hoe ik aan een nieuwe kom, of zou er inmiddels een alternatief voor de Pana remote control bestaan? Het gaat me dus niet om een thermostaat, maar om het bedieningspaneel waar je de warmtecurve kunt instellen en dat soort dingen. Dat kan volgens mij bij mijn F-generatie apparaat alleen bedraad en met de pane remote, maar misschien, hopelijk, is er een andere oplossing. Ik heb de WH-MDC05F3E5.
Met dank voor het meedenken
Heb je een caw wifi module of heisamon ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Laatst online: 23-06 13:57
Geen van beide .De Heisamon doet het niet bij de f-serie voor zover ik weet. Ik weet niet wat een caw wifi module is? Je vraag brengt wel een vage herinnering op van een extra module die je bij Panasonic kon bestellen voor bepaalde draadloze instellingen, maar daar kan ik nu niets meer over vinden. Is dat die caw wifi module?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
blauwemac schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:40:
Geen van beide .De Heisamon doet het niet bij de f-serie voor zover ik weet. Ik weet niet wat een caw wifi module is? Je vraag brengt wel een vage herinnering op van een extra module die je bij Panasonic kon bestellen voor bepaalde draadloze instellingen, maar daar kan ik nu niets meer over vinden. Is dat die caw wifi module?
Ja
In principe kan je daar ook de wp mee bedienen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2PtB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:14
Sinds 2 jaar werkt Panasonic 7J bij mij thuis prima; alleen VVW begane grond.
Voor extra besturing maakte ik gebruik van IFTTT, echter per februari besloot Panasonic daar de stekker uit te trekken (blijkbaar weinig gebruikers).

Sinds februari ben ik met Panasonic aan het dimdammen hierover en het alternatief wat ze mij kunnen bieden. Zeer slechte respons! Vorige week werd duidelijk dat Pana de stekker eruit heeft getrokken vanwege laag gebruik en hoge kosten. Snap ik maar dan verwacht ik ook alternatief van hun. Zelf stelde ik Modbus voor die Panasonic mij levert tegen (bv 50%) korting; dat doen ze niet. Heb nu officiële klantenklacht ingediend maar daar verwacht ik niet veel van…. Al met al bijzonder klantonvriendelijk….

Wie heeft soortgelijke ervaring en hopelijk ideeën over een alternatieve oplossing? Ik ben toch niet de enige? Ik wil Heishamon eigenlijk niet gaan gebruiken.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Nu online
2PtB schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:48:
Wie heeft soortgelijke ervaring en hopelijk ideeën over een alternatieve oplossing? Ik ben toch niet de enige? Ik wil Heishamon eigenlijk niet gaan gebruiken.

Alvast bedankt!
Waarom geen Heishamon?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2PtB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:14
Heishamon zou kunnen als laatste resort maar niet mijn voorkeur aangezien ik formeel ondersteunde apparatuur wil gebruiken wat ook verkoopbaar is als onderdeel van de huisinstallatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thorsd
2PtB schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:21:
Heishamon zou kunnen als laatste resort maar niet mijn voorkeur aangezien ik formeel ondersteunde apparatuur wil gebruiken wat ook verkoopbaar is als onderdeel van de huisinstallatie.
Als je zorgt dat het systeem bruikbaar is als je de heishamon er af haalt, lijkt me er geen probleem. Bijvoorbeeld met de controller als thermostaat, of externe thermostaat. Ik denk dat een potentiële koper net zo min op een IFTTT implementatie zit te wachten als op een Heishamon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiliick
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 11:35
Vandaag wilde ik voor het eerst gaan koelen met onze 9J, wat me opviel is dat de outlet water temperatuur in verschillende settings toch elke keer richting de 12°C schiet. Wat is nu de beste manier om het koelen te regelen?

Onze situatie:
• uponor kuntstof leidingen en appendages volledig geïsoleerd, kunststof verdeler, PAW-A2W-RTWIRED thermostaat.
• Controle unit hangt in de meterkast en geeft een temperatuur aan van 26°C, de kamer thermostaat 23.9°C.
• Koel status in controller vrij gegeven.

Wat heb ik geprobeerd;
• zowel controler als thermostaat naar 20°C gezet.
• "zone&sensor" op thermostaat intern en extern geprobeerd.
• In opertional setup, water temperture op "direct" gezet met 18°C, delta op 3 en 5 geprobeerd.

Vragen:
• wat is in deze situatie de juiste setting(s) om te koelen?
• is er iemand die een voorbeeld van een koel curve heeft?
• wat is de beste "zone&senosor" setting om dit te regelen?

• daarnaast zag ik dat op de PCB "Room Thermo 1" ook nog een "Cool" terminal zat, gezien ik nog een ader over heb op de thermostaat kabel, moet ik deze aansluiten op de PAW-A2W-RTWIRED poort 1?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
Hiliick schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:37:
Vandaag wilde ik voor het eerst gaan koelen met onze 9J, wat me opviel is dat de outlet water temperatuur in verschillende settings toch elke keer richting de 12°C schiet. Wat is nu de beste manier om het koelen te regelen?
Zorgen dat je meer afgifte krijgt. Of een airco kopen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Hiliick schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:37:

Onze situatie:
• uponor kuntstof leidingen en appendages volledig geïsoleerd, kunststof verdeler, PAW-A2W-RTWIRED thermostaat.
• Controle unit hangt in de meterkast en geeft een temperatuur aan van 26°C, de kamer thermostaat 23.9°C.
• Koel status in controller vrij gegeven.

Wat heb ik geprobeerd;
• zowel controler als thermostaat naar 20°C gezet.
• "zone&sensor" op thermostaat intern en extern geprobeerd.
• In opertional setup, water temperture op "direct" gezet met 18°C, delta op 3 en 5 geprobeerd.

Vragen:
• wat is in deze situatie de juiste setting(s) om te koelen?
• is er iemand die een voorbeeld van een koel curve heeft?
• wat is de beste "zone&senosor" setting om dit te regelen?

• daarnaast zag ik dat op de PCB "Room Thermo 1" ook nog een "Cool" terminal zat, gezien ik nog een ader over heb op de thermostaat kabel, moet ik deze aansluiten op de PAW-A2W-RTWIRED poort 1?

Alvast bedankt!
Koelen kun je naar mijn ervaring beste instellen op 'direct' en dan vaste water temperatuur van 19 of 20 graden. Dus geen thermostaat instelling verder. Ik heb circa 90 m2 vloerverwarming en dan loop hij redelijk lang door (vandaag van 10.15 tot 14.30 en zojuist ging hij weer aan). Hij schiet wel ongeveer 2 graden door, dus bij 19 wordt ta uiteindelijk 17 voor hij afslaat. Vandaag kan dat prima, maar morgen zet ik hem 1 graadje hoger.

Als ik hem niet op direct zet, dan schiet de TA binnen no time naar 13.graden of lager. Dus gewoon direct, Delta t heb ik op 2. Ook een 9j.

NB radiatoren dichtdraaien tijdens koelen, die wisselen nauwelijks warmte uit tenzij je ventilatoren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiliick
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 11:35
Andrehj schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:05:
[...]

Zorgen dat je meer afgifte krijgt. Of een airco kopen.
We hebben alleen vloerverwarming ca. 100m2, dus denk niet zo zeer dat dat het probleem moet zijn. Wel benieuwd naar wat hier de beredenatie achter is?
jurjen_g schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:25:
[...]

Koelen kun je naar mijn ervaring beste instellen op 'direct' en dan vaste water temperatuur van 19 of 20 graden. Dus geen thermostaat instelling verder. Ik heb circa 90 m2 vloerverwarming en dan loop hij redelijk lang door (vandaag van 10.15 tot 14.30 en zojuist ging hij weer aan). Hij schiet wel ongeveer 2 graden door, dus bij 19 wordt ta uiteindelijk 17 voor hij afslaat. Vandaag kan dat prima, maar morgen zet ik hem 1 graadje hoger.

Als ik hem niet op direct zet, dan schiet de TA binnen no time naar 13.graden of lager. Dus gewoon direct, Delta t heb ik op 2. Ook een 9j.

NB radiatoren dichtdraaien tijdens koelen, die wisselen nauwelijks warmte uit tenzij je ventilatoren hebt.
Thanks! Dan laat ik hem voorlopig op direct en 18°C staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Hiliick op 21-06-2025 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Hiliick schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:01:
We hebben alleen vloerverwarming ca. 100m2, dus denk niet zo zeer dat dat het probleem moet zijn. Wel benieuwd naar wat hier de beredenatie achter is?
Je moet niet denken, maar zeker weten. Er zijn diverse tools die uitrekenen hoe gering de afgifte bij koeling is.
Deze bijvoorbeeld https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
rekent uit dat je bij een HoH van 15cm, 16x2 slang, ruimtetemperatuur van 23 graden, aanvoer 18 graden en retour 21 graden slechts 14 W/m² afgifte hebt.
In jouw geval dus 14 W/m² x 100 m² = 1400 W = 1.4 kW.

Het minimum koelvermogen van je WP zal minimaal een factor 2 hoger liggen, waarmee jouw 100 m² dus ook lang niet genoeg is.

Omdat ie zijn vermogen niet kwijt kan gaat je WP daardoor dus pendelen. Vandaar mijn opmerking om je afgifte flink te verbeteren, of gewoon het koelen met de WP op te geven en te gaan koelen met een airco. Dat is ook nog een pak aangenamer omdat je daarmee ook ontvochtigt.

Bij koelen met L/W WP wil je vooral ook VVW op de verdiepingen i.c.m. betonnen vloeren, want die vierkante meters koelen dan de onderliggende verdiepingen via het plafond, en hebben dus meer afgifte.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 21-06-2025 18:59 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:56:
[...]

Je moet niet denken, maar zeker weten. Er zijn diverse tools die uitrekenen hoe ...
Ik ben helemaal voor zeker weten, maar dat is bij mij "meten is weten" en "proberen is leren". Ik weet niet hoe die tool werkt maar hij klopt in elk geval niet met mijn praktijk. Ik heb vandaag met overdag ruimtetemperatuur tussen 23.0 en 24 graden, nu 3 runs gehad van resp. 3,5 uur, 1 uur en nu 45 minuten maar die is nog bezig. Dat noem ik niet pendelen. TR versus TA begint bij een run rond 20 / 18 en slaat af bij rond 18 / 16. Dit met ca 90 m2 vloerverwarming, grootste deel.15.cm hoh, bij de gevels stukje 10 cm.

Ik zou daarom adviseren wel degelijk eerst proberen of het enigszins lukt, pas als dan blijkt dat je de wp niet getemd krijgt verder beoordelen of er te weinig afgifte zou zijn.

Overigens heb ik vv in beton op bg en 1e verdieping, wellicht speelt dan de factor die je noemt mee, dat daardoor meer afgifte zou zijn in vergelijking met vv alleen op bg.

[ Voor 8% gewijzigd door jurjen_g op 21-06-2025 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jurjen_g schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:20:
[...]

Ik ben helemaal voor zeker weten, maar dat is bij mij "meten is weten" en "proberen is leren". Ik weet niet hoe die tool werkt maar hij klopt in elk geval niet met mijn praktijk. Ik heb vandaag met overdag ruimtetemperatuur tussen 23.0 en 24 graden, nu 3 runs gehad van resp. 3,5 uur, 1 uur en nu 45 minuten maar die is nog bezig. Dat noem ik niet pendelen. TR versus TA begint bij een run rond 20 / 18 en slaat af bij rond 18 / 16. Dit met ca 90 m2 vloerverwarming, grootste deel.15.cm hoh, bij de gevels stukje 10 cm.

Ik zou daarom adviseren wel degelijk eerst proberen of het enigszins lukt, pas als dan blijkt dat je de wp niet getemd krijgt verder beoordelen of er te weinig afgifte zou zijn.

Overigens heb ik vv in beton op bg en 1e verdieping, wellicht speelt dan de factor die je noemt mee, dat daardoor meer afgifte zou zijn in vergelijking met vv alleen op bg.
Het verhaal van @Andrehj klopt wel, maar het kan simpeler. Vloerverwarming werkt met straling. De vloer is iets warmer dan de muren en het meubilair. Na een flinke tijd nemen muren, meubilair en plafond ongeveer de temperatuur aan van het vloeroppervlak. Dat voel je. De lucht in de ruimte doet niet echt mee want de lucht heeft een lage warmtecapaciteit en is doorzichtig. Wil je met de vloer koelen, dan moet de vloer de straling van plafond, muren enz. opnemen. Dat duurt eindeloos en alweer is het effect op de binnenlucht gering.

Wat wel helpt, is blote voeten of op de vloer gaan zitten in plaats van op de bank. Of plafondverwarming/verkoeling. Dat wordt in gymzalen gebruikt. Behalve straling heb je hier bij een koud plafond convectie. Overigens moet je dan helemaal oppassen met condens.

[ Voor 5% gewijzigd door FransvWoerkom op 21-06-2025 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:20
FransvWoerkom schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Het verhaal van @Andrehj klopt wel, maar het kan simpeler. Vloerverwarming werkt met straling. De vloer is iets warmer dan de muren en het meubilair. Na een flinke tijd nemen muren, meubilair en plafond ongeveer de temperatuur aan van het vloeroppervlak. Dat voel je. De lucht in de ruimte doet niet echt mee want de lucht heeft een lage warmtecapaciteit en is doorzichtig. Wil je met de vloer koelen, dan moet de vloer de straling van plafond, muren enz. opnemen. Dat duurt eindeloos en alweer is het effect op de binnenlucht gering.

Wat wel helpt, is blote voeten of op de vloer gaan zitten in plaats van op de bank. Of plafondverwarming/verkoeling. Dat wordt in gymzalen gebruikt. Behalve straling heb je hier bij een koud plafond convectie. Overigens moet je dan helemaal oppassen met condens.
Klopt eens een koelplafond in een gemeentehuis gehad waarvan de dauwpuntsbewaking defect was.
Mevrouw belde op: het regent hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
ctrl-tab schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:55:
[...]

Pendel-bot activated:
Je noemde buffervat en pendelen. Goed om te weten dat een buffervat geen pendelgedrag kan voorkomen. Dit is een veelvoorkomend misverstand.

/pendel-bot.

Good bot? Bad bot? Meer van deze bot zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StillLife
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-08 00:32
Dag allen,

Ben niet zo technisch onderlegd, maar wil wel een warmtepomp… het duizelt mij een beetje.

Huis van 130m2, bouwjaar 1991.
Gasverbruik nu plusminus 1300m3. Badkamer met bad dat 3 tot 4 keer week gebruikt wordt.
2 etages convector radiatoren, 1 etage gewone. Plaatsting pomp op plat dak, naast de zonnepanelen,

Vanwege het aantrekkelijke alles in een pakket, kwam ik bij Quatt uit, maar ben een beetje huiverig, want een startup. Mijn zonnepaneleninstallateur is ook al failliet, dat voelt niet prettig. Bovendien is de kast waar de cv hangt net te klein voor de all electric van quatt (want: 2 binnenunits nodig)

Al googlend (en vertrouwend op tests consumentenbond) kwam ik uit bij de nieuuwe aquarea l series van panasonic. Lijkt perfect, ook al omdat all electric aquarea een mooi all in one systeem is, dat moet passen in die cv kast. Nu denk ik: 9kw pomp + all in one ding van 300 liter.

Mijn vragen:
1) wat denken jullie daarvan?
2) als ik straks offertes ga aanvragen: wat zijn te verwachten prijzen van bovenstaande+installatie (nog even zonder subsidie)?
3) hebben jullie met bepaalde installateurs goede ervaringen?

Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
StillLife schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:26:
Dag allen,

Ben niet zo technisch onderlegd, maar wil wel een warmtepomp… het duizelt mij een beetje.

Gasverbruik nu plusminus 1300m3. Badkamer met bad dat 3 tot 4 keer week gebruikt wordt.
2 etages convector radiatoren, 1 etage gewone. Plaatsting pomp op plat dak, naast de zonnepanelen,

Vanwege het aantrekkelijke alles in een pakket, kwam ik bij Quatt uit, maar ben een beetje huiverig, want een startup. Mijn zonnepaneleninstallateur is ook al failliet, dat voelt niet prettig. Bovendien is de kast waar de cv hangt net te klein voor de all electric van quatt (want: 2 binnenunits nodig)

Al googlend (en vertrouwend op tests consumentenbond) kwam ik uit bij de nieuuwe aquarea l series van panasonic. Lijkt perfect, ook al omdat all electric aquarea een mooi all in one systeem is, dat moet passen in die cv kast. Nu denk ik: 9kw pomp + all in one ding van 300 liter.

Mijn vragen:
2) als ik straks offertes ga aanvragen: wat zijn te verwachten prijzen van bovenstaande+installatie (nog even zonder subsidie)?

Dank alvast!
Paar opmerkingen:
1. Heb je al uitgerekend of je het benodigde vermogen wel op warmtepomp-vriendelijke temperaturen kwijt kan?
2. Als je een installateur zoekt is het misschien handig te melden waar je woont...

Verder is je vraag vrij algemeen, ik zou een eigen topic maken volgens de instructies in de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 23:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als die cv-kast lijkt op mijn hok dan zou ik eerst in de handleiding kijken hoeveel werkruimte er nodig is rondom het apparaat en of je die wel op z'n plek kan krijgen als het op een verdieping is.
Wat de convector radiatoren betreft, kijk naar de capaciteit bij lage temperaturen en de inhoud (in liters) want een warmtepomp ziet graag een minimum aantal liters.
Plaatsing op een dak is lastig om te onderhouden en je hebt er schaduw van op de panelen als je niet oplet waar hij komt (is toch zeker 1m hoog en breed), nog afgezien van of je zo'n zware kast daar makkelijk op krijgt.
Dan is er nog het geluid en mogelijk trillingen die via het dak binnen kunnen dringen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:57
Hiliick schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:01:
[...]

[...]

Thanks! Dan laat ik hem voorlopig op direct en 18°C staan.
Wellicht is de gekozen warmtepomp te groot en loop je nu tegen het probleem aan dat het minimale koel vermogen van de 9j rond de 3kw ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

StillLife schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:26:
Dag allen,

Mijn vragen:

Dank alvast!
De all in one versies hebben een boiler van 185 liter. Geen 300 dan krijg je de bi-blok met losse boiler en grote binnenunit. Of de M serie zonder binnen unit met losse 300 liter boiler. Voor platte daken zonder binnenunit kan je ook kijken bij de Nederlandse Weheat Blackbird met 300 liter boiler.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 23-06-2025 00:33 ]

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste