Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gjtje
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 01-10 22:16
theforestman schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:28:
[...]

Gewoon de TA verhogen naar 26 of 27 omdat 25 erg laag is en deze temp zal hij waarschijnlijk al snel halen en dan vervolgens uitgaan als hij een korte periode 2 graden boven de TA zit.
Herkenbaar probleem.
Mij is geadviseerd om niet op direct te gaan regelen maar op stooklijn verwarmen. En de stooklijn niet lager te zetten dan 27 Graden. Dit geeft bij mij een constante run van uren achterelkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:51

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik heb een heel bijzonder probleem, ik hoop dat jullie me ermee kunnen helpen.

Ik heb een WH-SDC0509L3E5 binnenunit, een WH-WDG09LE5 buitenunit en een boilervat via een 3-wegklep (de standaard Honeywell). Geen buffervat. De warmtepomp draait al bijna twee jaar.

Vandaag merkte ik op dat bij de DHW-run de pomp ‘pendelt’. Hij draait een tiental seconde dan staat ie een tiental seconde stil (niet met stopwatch getimed overigens. Maar op zich niks aan de hand, alles werkt.

Pas geleden heb ik de filters schoongemaakt. Ik heb twee magneetfilters in serie. Een voordat deze de binnenunit ingaat, en de magneetfilter in de unit. Deze heb ik een week of twee geleden schoongemaakt. Waarom twee: ik had er al eentje voorgemonteerd, wachtende op een J-serie, maar die is toen gewisseld voor een L.

Wat is er nu aan de hand: vandaag heb ik de filters nogmaals schoongemaakt in de hoop dat pendelen van de cv-pomp te voorkomen. Er kwam wel wat viezigheid uit. Echter als ik de warmtepomp nu aanzet dan schiet deze na een minuut of 10 in DHW-stand op foutmelding H62. Help, wat nu?!

Wat heb ik allemaal al gedaan:
• Filters nogmaals leeggespoeld.
• Ontluchtingprogramma al 2 keer 30 minuten gedraaid.
• Flow gecheckt, deze is helemaal in orde, zowel voor DHW- als Room-stand van de 3-wegklep.
• Meteen na de H62-melding de unit gereset en de flow gecheckt, helemaal in orde, er zit dus niks verstopt.
o Flow is gelimiteerd op ca 25 l/min, die haalt ie goed
o Bij Ontluchting schiet ie door naar ca 35 l/min
o Gewoon een normale/goede flow voor mijn systeem
o De sensor werkt dus ook gewoon
• Het gebeurt alleen bij DHW-programma, niet wanneer de ruimte wordt verwarmd.

Zie deze afbeelding wat er met de flow gebeurd bij een DHW-run:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsynvf6h6ix6HMj0fUVlSH1YYYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/52hIZiFSnBfEyHGca7pWAcmS.png?f=fotoalbum_large
Rond 19:07 de DHW-run gestart, rond 19:15 de foutmelding en uitschakeling.

Enig idee wat ik nog kan doen?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
bartvl schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:35:
Ik heb een heel bijzonder probleem, ik hoop dat jullie me ermee kunnen helpen.

Ik heb een WH-SDC0509L3E5 binnenunit, een WH-WDG09LE5 buitenunit en een boilervat via een 3-wegklep (de standaard Honeywell). Geen buffervat. De warmtepomp draait al bijna twee jaar.

Vandaag merkte ik op dat bij de DHW-run de pomp ‘pendelt’. Hij draait een tiental seconde dan staat ie een tiental seconde stil (niet met stopwatch getimed overigens. Maar op zich niks aan de hand, alles werkt.

Pas geleden heb ik de filters schoongemaakt. Ik heb twee magneetfilters in serie. Een voordat deze de binnenunit ingaat, en de magneetfilter in de unit. Deze heb ik een week of twee geleden schoongemaakt. Waarom twee: ik had er al eentje voorgemonteerd, wachtende op een J-serie, maar die is toen gewisseld voor een L.

Wat is er nu aan de hand: vandaag heb ik de filters nogmaals schoongemaakt in de hoop dat pendelen van de cv-pomp te voorkomen. Er kwam wel wat viezigheid uit. Echter als ik de warmtepomp nu aanzet dan schiet deze na een minuut of 10 in DHW-stand op foutmelding H62. Help, wat nu?!

Wat heb ik allemaal al gedaan:
• Filters nogmaals leeggespoeld.
• Ontluchtingprogramma al 2 keer 30 minuten gedraaid.
• Flow gecheckt, deze is helemaal in orde, zowel voor DHW- als Room-stand van de 3-wegklep.
• Meteen na de H62-melding de unit gereset en de flow gecheckt, helemaal in orde, er zit dus niks verstopt.
o Flow is gelimiteerd op ca 25 l/min, die haalt ie goed
o Bij Ontluchting schiet ie door naar ca 35 l/min
o Gewoon een normale/goede flow voor mijn systeem
o De sensor werkt dus ook gewoon
• Het gebeurt alleen bij DHW-programma, niet wanneer de ruimte wordt verwarmd.

Zie deze afbeelding wat er met de flow gebeurd bij een DHW-run:
[Afbeelding]
Rond 19:07 de DHW-run gestart, rond 19:15 de foutmelding en uitschakeling.

Enig idee wat ik nog kan doen?
Wat is het echte probleem? Als je dat weet dan kun je de oorzaak vaak makkelijk achterhalen.
Ga dus na wat exact het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Technician- schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:00:
[...]

Wat is het echte probleem? Als je dat weet dan kun je de oorzaak vaak makkelijk achterhalen.
Ga dus na wat exact het probleem is.
Dat is juist waar ik tegenaan loop, ik zou het echt niet weten!
- Filters zijn schoon
- Flow is gewoon in orde, zowel in Room als Tank modus. Pompinstelling met flowmeting komt overeen met wat het altijd al ongeveer was.
- Flow meting lijkt dus ook gewoon te werken.
- Room mode werkt ook volledig
- Bij Tank mode gaat het mis.

Maar wát weet ik dus niet. Het lijkt iets temperatuur gerelateerd te zijn. Een flow-sensor die bij iets hogere temperatuur ineens gekke dingen aan het doen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
bartvl schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:07:
[...]

Dat is juist waar ik tegenaan loop, ik zou het echt niet weten!
- Filters zijn schoon
- Flow is gewoon in orde, zowel in Room als Tank modus. Pompinstelling met flowmeting komt overeen met wat het altijd al ongeveer was.
- Flow meting lijkt dus ook gewoon te werken.
- Room mode werkt ook volledig
- Bij Tank mode gaat het mis.

Maar wát weet ik dus niet. Het lijkt iets temperatuur gerelateerd te zijn. Een flow-sensor die bij iets hogere temperatuur ineens gekke dingen aan het doen is?
Luchtbel in het CV circuit over de boiler?
Flow valt soms weg en pomp schakelt af?
Magnetiet in de circulatiepomp, zodat deze soms stilstaat?
Hoe loopt CV circuit SWW, zit er een ontluchter op het hoogste punt in het boilercircuit als de leiding naar beneden gaat?

[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 26-09-2025 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Technician- schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:20:
[...]

Hoe loopt CV circuit SWW, zit er een ontluchter op het hoogste punt in het boilercircuit als de leiding naar beneden gaat?
Nee, daar lijkt het niet op. Bij ontluchtprogramma met klep op Tankstand is de flow volledig oke, ook geen borrel geluiden.

In de basis is de flow dus gewoon heel oke. Totdat de Tankstand aangaat, dan is het de eerste 3/4/5 minuten oke, daarna gaat de flow/de pomp rare dingen doen. Zie ook die grafiek. Na een reset doet alles het gewoon meteen weer normaal.

Ja wie weet, maar dat zou dan wel heel specifiek ineens gebeuren, en ook ineens weer weg zijn. Is dat passend bij dat probleem?

Op het bovenste punt van die leiding heb ik een overdrukventiel zitten die ik handmatig kan laten spuwen. Eventuele luchtbubbels komen er dan ook uit.
Vooralsnog heb ik geen automatische ontluchters in het systeem zitten omdat dit niet mag volgens de handleiding (R290, stel dat het lekt en via de CV-leiding binnenshuis terecht komt...). Wellicht dat ik daar toch nog wel eens aan ga beginnen.

Update:
Ik heb als test de stooklijn op Direct gezet met een temperatuur van 55 graden. Dit ging lange tijd goed, tot een outlet temperatuur van ca 50 graden, toen ging de flow weer zwabberen. En poef, na een minuut foutmelding H62. Het lijkt dus toch ergens in temperatuur te zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door bartvl op 26-09-2025 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
bartvl schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:29:
[...]

Nee, daar lijkt het niet op. Bij ontluchtprogramma met klep op Tankstand is de flow volledig oke, ook geen borrel geluiden.

In de basis is de flow dus gewoon heel oke. Totdat de Tankstand aangaat, dan is het de eerste 3/4/5 minuten oke, daarna gaat de flow/de pomp rare dingen doen. Zie ook die grafiek. Na een reset doet alles het gewoon meteen weer normaal.

Ja wie weet, maar dat zou dan wel heel specifiek ineens gebeuren, en ook ineens weer weg zijn. Is dat passend bij dat probleem?

Op het bovenste punt van die leiding heb ik een overdrukventiel zitten die ik handmatig kan laten spuwen. Eventuele luchtbubbels komen er dan ook uit.
Vooralsnog heb ik geen automatische ontluchters in het systeem zitten omdat dit niet mag volgens de handleiding (R290, stel dat het lekt en via de CV-leiding binnenshuis terecht komt...). Wellicht dat ik daar toch nog wel eens aan ga beginnen.

Update:
Ik heb als test de stooklijn op Direct gezet met een temperatuur van 55 graden. Dit ging lange tijd goed, tot een outlet temperatuur van ca 50 graden, toen ging de flow weer zwabberen. En poef, na een minuut foutmelding H62. Het lijkt dus toch ergens in temperatuur te zitten.
Maar H62 is flow.
Ik zou gewoon morgen eens de pomp eruit halen.
2 clips 1 stekker.
Deze losdraaien, 3 of 4 schroeven torx
De waaier delen van pomp en goed reinigen.
Goed kijken hoe uit elkaar en weer in elkaar, de keramische ringen op dezelfde plek zetten.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:30
@bartvl
Verwarmen van het huis gaat dus wel goed, dat schreef je toch? Is dat dezelfde circulatiepomp en dan zijn er geen problemen?
@Technician- zou dat een probleem met de circulatiepomp niet moeten uitsluiten?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Technician-
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:01:
@bartvl
Verwarmen van het huis gaat dus wel goed, dat schreef je toch? Is dat dezelfde circulatiepomp en dan zijn er geen problemen?
@Technician- zou dat een probleem met de circulatiepomp niet moeten uitsluiten?
Nee dat schrijft hij niet in de post ernaAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXoaWIE70pUwn5XgPy_bAoOLz1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ly3ygBhBnbbLvHR19F8syrgY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Technician- op 27-09-2025 09:19 ]

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:26
@bartvl Kun je wat meer plots delen? Inlet en outlet temperaturen, Pump duty.
Kun je het systeem weer gewoon aanzetten als de temperatuur gedaald is en de error gereset? Of moet je nog meer handelingen uitvoeren om het systeem weer aan te krijgen?

Heb je misschien een misplaatste/verdwaalde thermostaatknop ergens in het systeem zitten?

Op hoeveel plekken kun je ontluchten en ben je deze plekken allemaal nagegaan tijdens en na het draaien van het ontluchtingsprogramma?

Wat is de druk in je systeem?

• bartvl

bartvl

Technician- schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 22:44:
[...]

Maar H62 is flow.
Ik zou gewoon morgen eens de pomp eruit halen.
2 clips 1 stekker.
Deze losdraaien, 3 of 4 schroeven torx
De waaier delen van pomp en goed reinigen.
Goed kijken hoe uit elkaar en weer in elkaar, de keramische ringen op dezelfde plek zetten.
Ga ik morgen maar eens doen, vandaag hier geen tijd voor gehad. Ik heb wel nog wat andere dingen geprobeerd.
Technician- schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:13:
[...]

Nee dat schrijft hij niet in de post erna[Afbeelding]
Klopt, ook woning verwarmen blijkt uiteindelijk tot de storing te leiden. Bij forceren van hogere outlet temperature.
Alle aspecten die genoemd worden in die tabel lijken overigens gewoon in orde. Ik zal morgen de weerstand van de sensor eens meten bij ca 5 graden. De handleiding heeft het overigens steeds over een flow switch, het gaat zover ik begrijp om de flow sensor.
Pejdref schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:47:
@bartvl Kun je wat meer plots delen? Inlet en outlet temperaturen, Pump duty.
Kun je het systeem weer gewoon aanzetten als de temperatuur gedaald is en de error gereset? Of moet je nog meer handelingen uitvoeren om het systeem weer aan te krijgen?

Heb je misschien een misplaatste/verdwaalde thermostaatknop ergens in het systeem zitten?

Op hoeveel plekken kun je ontluchten en ben je deze plekken allemaal nagegaan tijdens en na het draaien van het ontluchtingsprogramma?

Wat is de druk in je systeem?
Als de foutmelding komt is het een kwestie van systeem rebooten en weer gaan. Dan werkt alles gewoon weer als vanouds. Met goede flow meting. Totdat DHW run start. Zie de grafieken hier onder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhUf2w3_2qVjqTCIrvNzjdhc1f8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xk60XTdlzltAkxwIKf2G2oxc.png?f=fotoalbum_large
(compressor frequentie x-as valt weg, kon het scherm even niet beter schalen)
Wat zien we:
Drie keer achter elkaar een DHW-run die met een foutmelding eindigt. Dan een onluchtingsprogramma. En dan weer een DHW-run die met een foutmelding eindigt.

De pomp gaat aan. Na een paar minuten schakelt de pomp wat af, en komt de compressor bij. Dan gaat de pomp wat pendelen (niet alleen de meting, de pomp fluctueert ook in toerental). En dan foutmelding en klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UqyB66FFQ4DdxKn1c9nm6pwTzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kb2tJIxFPO7nzUpt68Seky7p.png?f=fotoalbum_large
En de cv-druk. Nu mét x-as bij de compressor frequentie ;).

Ik ben alle radiatoren en filters, expansievaten met ontluchtingsmogelijkheid nagegaan. Geen lucht te vinden. Ook tijdens het draaien hoor ik geen geborrel.

Wat zou dit toch kunnen zijn?

• Technician-
  • Nu online
bartvl schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:54:
[...]

Ga ik morgen maar eens doen, vandaag hier geen tijd voor gehad. Ik heb wel nog wat andere dingen geprobeerd.

[...]

Klopt, ook woning verwarmen blijkt uiteindelijk tot de storing te leiden. Bij forceren van hogere outlet temperature.
Alle aspecten die genoemd worden in die tabel lijken overigens gewoon in orde. Ik zal morgen de weerstand van de sensor eens meten bij ca 5 graden. De handleiding heeft het overigens steeds over een flow switch, het gaat zover ik begrijp om de flow sensor.

[...]

Als de foutmelding komt is het een kwestie van systeem rebooten en weer gaan. Dan werkt alles gewoon weer als vanouds. Met goede flow meting. Totdat DHW run start. Zie de grafieken hier onder:
[Afbeelding]
(compressor frequentie x-as valt weg, kon het scherm even niet beter schalen)
Wat zien we:
Drie keer achter elkaar een DHW-run die met een foutmelding eindigt. Dan een onluchtingsprogramma. En dan weer een DHW-run die met een foutmelding eindigt.

De pomp gaat aan. Na een paar minuten schakelt de pomp wat af, en komt de compressor bij. Dan gaat de pomp wat pendelen (niet alleen de meting, de pomp fluctueert ook in toerental). En dan foutmelding en klaar.

[Afbeelding]
En de cv-druk. Nu mét x-as bij de compressor frequentie ;).
Magnetiet (ijzerresidu) in de pomp.
Komt heel veel voor.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:47
Technician- schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:56:
[...]

Komt heel veel voor.
Dat zou een magnetische afscheider toch moeten voorkomen? Ik begreep dat er twee waren geïnstalleerd?

• bartvl

bartvl

Beer070 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:02:
[...]

Dat zou een magnetische afscheider toch moeten voorkomen? Ik begreep dat er twee waren geïnstalleerd?
Zou ik ook zeggen, maar wellicht dat ik ze niet vaak genoeg reinig, of op een verkeerde manier waardoor het toch niet gaat?
Morgen checken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Technician- schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:56:
[...]

Komt heel veel voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9UQ20mn70tuTomC8qYljZnYmaM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWLKPwcuuvaEboKIcTAPoBuG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MCXf-g_lQCVT6dOCgyPpf3ywbw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSBTZn3k71R8BCnmoOuDa6hB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srmpwhJfzohCA2TCNvL9n93JdTY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usAt1UDAUrmGeN278x3urV1c.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5n6FP6avWahFseAiocWZQRKBz8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OD7xMCvhdktswaakqcffpwNt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4q2VdJg9CoGEvR39hekY6QXKpQc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbUYa0Y5mp7yzzDvJpH1SO0h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3ZnDe2k57SwFU6wE11h0B1yUSU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwXJtPDNakiz7Pijrl0raHfx.jpg?f=fotoalbum_tile
Dit is de pomp. Wel wat viezig, geen idee of het té vies is? Na schoonmaken weer teruggeplaatst. DHW-run aangezet. En terwijl ik dit bericht type schiet ie weer in foutmelding H62.
Nu eerst even lunchen, daarna ga ik de outlet op 25 graden fixen en dan de flowsensor doormeten.

Zijn er nog andere ideëen?

[ Voor 11% gewijzigd door bartvl op 28-09-2025 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:32
bartvl schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:16:
[...]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dit is de pomp. Wel wat viezig, geen idee of het té vies is? Na schoonmaken weer teruggeplaatst. DHW-run aangezet. En terwijl ik dit bericht type schiet ie weer in foutmelding H62.
Nu eerst even lunchen, daarna ga ik de outlet op 25 graden fixen en dan de flowsensor doormeten.

Iets heel simpels, maar heb je al gecontroleerd of het stekkertje goed vast zit op het Main board?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Bedoel je het stekkertje van de flowsensor? Die heb ik inderdaad al gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
bartvl schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:16:
[...]

Nu je het zegt, haal ook de flowsensor er eens uit.
Heb eens meegemaakt dat er een stuk isolatie in de cv installatie is terecht gekomen die de flow blokkeerde.
Zoiets zal het zijn,
Of een defecte flowsensor, waarvan soms signaal wegvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Technician- schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:53:
[...]

Nu je het zegt, haal ook de flowsensor er eens uit.
Heb eens meegemaakt dat er een stuk isolatie in de cv installatie is terecht gekomen die de flow blokkeerde.
Zoiets zal het zijn,
Of een defecte flowsensor, waarvan soms signaal wegvalt.
Ik heb volgens de H62 beslisboom ook het voltage aan de pinnen van de flensor gemeten. Die moet 5 VDC zijn, die is ook 5 VDC. Volgens de beslisboom is dan de flowsensor kaduuk. Ik zoek nu nog even naar een manier om die 5 VDC ook onder belasting te meten. Wellicht dat er ergens iets gebeurt waardoor bij hogere belasting/hogere temperatuur die spanning inzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 19:09
Op welke frequentie draait de WP de SWW run op QM3 bij jullie. Bij mij 34Hz. Ik heb een boilervat met grote spiraal, maar ik zat te denken.... als er minder warmteafgifte is (kleine spiraal) gaat de WP dan ook rustiger draaien? Dus lager dan 34Hz voor de SWW run? Ik zou hem best nog wat rustiger willen hebben.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n48FBtkvNhkgqcSJ8HcG7b3zeuU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYBExmT01Z0FILrGUXBrcvhy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q27K7Em9o60mFPplwK4lt4KiQeU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrrk0lu4awKhe7QgN5ES8k9x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tnLajjWguQ8BxGYoY7YHSL7f0c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KObdAWZSQUvQNi0bdJ7AViPq.jpg?f=fotoalbum_tile
En dit is dus de flowsensor. Middelste foto is de aanstroomzijde, de rechter foto de uitstroomzijde.
Er zat wel wat viezigheid op, dit heb ik schoongemaakt. Het was niet één grote vieze bende.

Daarna weer een run gedaan. Helaas, weer fout H62. Wat me nu wel wat meer opvalt is dat vlak voor de foutcode de pomp nog volledige draait, maar de flow naar 0 gaat. En als dat een minuut zo is dan komt de melding.

Er zit dus toch iets fout in de flowsensor. Óf de voeding van de flowsensor bij hogere belasting/temperatuur gaat de mist in.

Hebben jullie enig idee of ik hier nog iets aan kan testen?
Ik heb helaas op geen enkele andere plek een flowmeting of iets dergelijks zitten (wij hebben radiatoren, dus ook geen flowmetertjes op een vloerverwarmingverdeler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

RaymondD schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:33:
Op welke frequentie draait de WP de SWW run op QM3 bij jullie. Bij mij 34Hz. Ik heb een boilervat met grote spiraal, maar ik zat te denken.... als er minder warmteafgifte is (kleine spiraal) gaat de WP dan ook rustiger draaien? Dus lager dan 34Hz voor de SWW run? Ik zou hem best nog wat rustiger willen hebben.
Ik heb een vrij grote spiraal, en de boiler was inmiddels al goed afgekoeld. Ik verwarm hem standaard naar 65 graden met de WP, daarom de redelijk hoge target temperatuur van 75 graden bij DHW-run.
Die temperatuur is discutabel, maar daar voel ik me het beste bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:48
@bartvl, vervelend probleem, balen! Vrees dat ik je niet kan helpen maar ik lees geïnteresseerd mee, dank voor ‘t delen. Hoop dat je ‘t toch weet op te lossen.

P.S. de flowsensor kan ‘t toch niet zijn, daar staat ‘Made in Germany’ op 🤪

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
bartvl schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:12:
En dit is dus de flowsensor. Middelste foto is de aanstroomzijde, de rechter foto de uitstroomzijde.
Er zat wel wat viezigheid op, dit heb ik schoongemaakt. Het was niet één grote vieze bende.

Daarna weer een run gedaan. Helaas, weer fout H62. Wat me nu wel wat meer opvalt is dat vlak voor de foutcode de pomp nog volledige draait, maar de flow naar 0 gaat. En als dat een minuut zo is dan komt de melding.

Er zit dus toch iets fout in de flowsensor. Óf de voeding van de flowsensor bij hogere belasting/temperatuur gaat de mist in.

Hebben jullie enig idee of ik hier nog iets aan kan testen?
Ik heb helaas op geen enkele andere plek een flowmeting of iets dergelijks zitten (wij hebben radiatoren, dus ook geen flowmetertjes op een vloerverwarmingverdeler)
Kleine kans hoor, maar zit er niets in de installatie?
Als je flowsensor en filter los hebt, dat je eens water laat stromen, desnoods met de vulslang binnen erop?
Een stukje zwevend spul kan soms een blokkade veroorzaken. Nooit meegemaakt dat een flowsensor zomaar defect gaat (al kan alles falen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Een driewegklep die na verloop van tijd terug/dicht gaat?

[ Voor 15% gewijzigd door klump4u op 28-09-2025 17:37 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Bedankt allemaal voor het meedenken!
blb4 schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:51:
@bartvl, vervelend probleem, balen! Vrees dat ik je niet kan helpen maar ik lees geïnteresseerd mee, dank voor ‘t delen. Hoop dat je ‘t toch weet op te lossen.

P.S. de flowsensor kan ‘t toch niet zijn, daar staat ‘Made in Germany’ op 🤪
Ik heb echt van alles geprobeerd om het met je eens te zijn ;) . Maar het lukt me niet. Het lijkt toch echt de sensor te zijn :).
Technician- schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:29:
[...]

Kleine kans hoor, maar zit er niets in de installatie?
Als je flowsensor en filter los hebt, dat je eens water laat stromen, desnoods met de vulslang binnen erop?
Een stukje zwevend spul kan soms een blokkade veroorzaken. Nooit meegemaakt dat een flowsensor zomaar defect gaat (al kan alles falen)
Nee, ik heb dit weekend al vele malen de systeeminhoud er doorheen gespoeld.

Ik heb vandaag een (afsluitbare) ontlucht op het hoogste punt gemonteerd, daar wordt toch ook wel vaak naar verwezen omdat bij hogere temperaturen nog bellen kunnen ontstaan lijkt het. Ook dit heeft helaas niet mogen helpen. Zou op zich ook gek zijn omdat de installatie twee jaar draait, waar ge wit ooit nie.

De boiler heb ik vandaag elektrisch opgestookt, dus die heeft nu een mooie temperatuur. Daardoor is het nu heel duidelijk te zien dat zodra er warm water (ca 43/45 graden+) langs de flowsensor komt, dat deze rare waarden laat zien. Meestal richting 0. Terwijl ik de stroming daadwerkelijk voel. Onder andere door verandering van temperatuur. Zodra de 3-wegklep weer naar Room gaat stroomt er weer kouder water langs, et voila: meting is weer in orde.
Daardoor sluit ik ook uit dat het een voedingprobleem is. Op dat moment is de compressor bijv. nog niet ingeschakeld.

Morgen maar eens achter garantie en een flow-sensor aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 19:09
bartvl schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:48:
[...]

Ik heb een vrij grote spiraal, en de boiler was inmiddels al goed afgekoeld. Ik verwarm hem standaard naar 65 graden met de WP, daarom de redelijk hoge target temperatuur van 75 graden bij DHW-run.
Die temperatuur is discutabel, maar daar voel ik me het beste bij.
De vraag was op welke frequentie doet de WP dat?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
bartvl schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:36:
Bedankt allemaal voor het meedenken!
[...]

Ik heb echt van alles geprobeerd om het met je eens te zijn ;) . Maar het lukt me niet. Het lijkt toch echt de sensor te zijn :).

[...]

Nee, ik heb dit weekend al vele malen de systeeminhoud er doorheen gespoeld.

Ik heb vandaag een (afsluitbare) ontlucht op het hoogste punt gemonteerd, daar wordt toch ook wel vaak naar verwezen omdat bij hogere temperaturen nog bellen kunnen ontstaan lijkt het. Ook dit heeft helaas niet mogen helpen. Zou op zich ook gek zijn omdat de installatie twee jaar draait, waar ge wit ooit nie.

De boiler heb ik vandaag elektrisch opgestookt, dus die heeft nu een mooie temperatuur. Daardoor is het nu heel duidelijk te zien dat zodra er warm water (ca 43/45 graden+) langs de flowsensor komt, dat deze rare waarden laat zien. Meestal richting 0. Terwijl ik de stroming daadwerkelijk voel. Onder andere door verandering van temperatuur. Zodra de 3-wegklep weer naar Room gaat stroomt er weer kouder water langs, et voila: meting is weer in orde.
Daardoor sluit ik ook uit dat het een voedingprobleem is. Op dat moment is de compressor bijv. nog niet ingeschakeld.

Morgen maar eens achter garantie en een flow-sensor aan!
Dan heb je wel aardig uitgesloten wat het kan zijn en zal het de sensor zijn! Waar ik op aansloeg (blaf) is dat je zei dat dit direct na filter reinigen optrad.
Je zegt trouwens 2 jaar gedraaid dan lijkt me garantie stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• findecano
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17:26
bartvl schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:29:
Update:
Zou systeemdruk misschien het probleem kunnen zijn?

Recent gaf bij mij de flowsensor van een kamstrup warmtemeter ook na wat sputteren geen flow aan vanaf bepaalde temperatuur; rond 55ºC. Terwijl bij lagere temperaturen niets aan hand was. Dit verdween per direct bij verhogen van druk tot 2 bar, zat daarvoor op 1,8. ChatGPT vermoedde dat vanaf bepaalde temperatuur bij die lagere druk cavitatie het probleem was. Mogelijk dat een hogere hoeveelheid opgelost gas in nieuwe water ook rol speelde? Probleem was ontstaan na deel van systeem opnieuw gevuld, maar ook zorgvuldig ontlucht te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-09 20:56
heeft de wh-mdc05j3e5 een ingebouwde ontluchter in de WP zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
wouter_tw schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:36:
heeft de wh-mdc05j3e5 een ingebouwde ontluchter in de WP zelf?
Ja. Zie service manual.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-09 20:56
dank. zie hem nu ook op een filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.dhaan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:12
Hallo allemaal,

Ik heb een gister mijn warmtepomp voorzien van een boilervat (PAW-TD30C1E5). Dus kan nu helemaal van het gas af. Ik wou vandaag ook mijn eerste legionella run laten draaien, de warmtepomp doet het eerste deel helemaal pirma (+/- 52 graden).

Maar zodra het (externe) heater element inschakelt begint deze te pendelen +/-20 seconden aan, en dan 10 seconden uit. En vervolgens dit riedeltje in de herhaling. Dit gebeurt terwijl het water nog lang niet op de ingestelde 65 °C is. En de draaiknop staat op maximaal.

De Cotherm thermostaat type TSR is volgens mij vrij simpel maar ik kan op internet vrij weinig over dit probleem vinden.

Nog tips / tricks om dit op te lossen?

[ Voor 3% gewijzigd door r.dhaan op 28-09-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
r.dhaan schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:01:
Hallo allemaal,

Ik heb een gister mijn warmtepomp voorzien van een boilervat (PAW-TD30C1E5). Dus kan nu helemaal van het gas af. Ik wou vandaag ook mijn eerste legionella run laten draaien, de warmtepomp doet het eerste deel helemaal pirma (+/- 52 graden).

Maar zodra het (externe) heater element inschakelt begint deze te pendelen +/-20 seconden aan, en dan 10 seconden uit. En vervolgens dit riedeltje in de herhaling. Dit gebeurt terwijl het water nog lang niet op de ingestelde 65 °C is. En de draaiknop staat op maximaal.

De EcoTherm thermostaat type TSR is volgens mij vrij simpel maar ik kan op internet vrij weinig over dit probleem vinden.

Nog tips / tricks om dit op te lossen?
Ik heb de 200l variant, ik herken dit niet. Doe je legionellarun op interne of externe element?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.dhaan
blb4 schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:12:
[...]

Ik heb de 200l variant, ik herken dit niet. Doe je legionellarun op interne of externe element?
Gaat om het externe element in het boilervat, maar als het nodig is kan ik uiteindelijk ook het interne element gebruiken van de warmtepomp.

Maar het externe element zit erop dus wil dat het gewoon werkt zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:06
r.dhaan schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:17:
[...]

Gaat om het externe element in het boilervat, maar als het nodig is kan ik uiteindelijk ook het interne element gebruiken van de warmtepomp.

Maar het externe element zit erop dus wil dat het gewoon werkt zoals het hoort.
Instellingen in de Pana goed?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.dhaan
Yes, ik zie ook 230 volt op de aansluiting van het boilervat staan en hoor de thermostaat inschakelen. Echter 20 seconden later schakelt de thermostaat zelf weer uit, om 10 seconden later weer in te schakelen.
In de 10 seconden dat het element dus niet verwarmt staat er wel 230v op de pinnen die de warmtepomp geeft.

Dus mijn gevoel zegt dat de voeler van de thermostaat niet echt de watertemperatuur meet maar zijn "eigen temperatuur".

De thermostaat zit er ook verder goed op, kan niet dieper voor zover ik het kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

findecano schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:41:
[...]

Zou systeemdruk misschien het probleem kunnen zijn?

Recent gaf bij mij de flowsensor van een kamstrup warmtemeter ook na wat sputteren geen flow aan vanaf bepaalde temperatuur; rond 55ºC. Terwijl bij lagere temperaturen niets aan hand was. Dit verdween per direct bij verhogen van druk tot 2 bar, zat daarvoor op 1,8. ChatGPT vermoedde dat vanaf bepaalde temperatuur bij die lagere druk cavitatie het probleem was. Mogelijk dat een hogere hoeveelheid opgelost gas in nieuwe water ook rol speelde? Probleem was ontstaan na deel van systeem opnieuw gevuld, maar ook zorgvuldig ontlucht te hebben.
Ik heb vanavond de flowsensor nog eens (extra) goed schoongemaakt. Ook de druk iets verder verhoogd (van 2 bar naar 2,5 bar). Daarnaast was de boiler al goed doorgewarmd door het elektrisch element (voor het eerst in 2 jaar gebruikt :o ).
En warempel, de DHW-run heeft het bijna een uur volgehouden! Wel met een flink fluctuerende flowmeting. Maar niet zo ernstig als dat het was. Totdat de flow toch weer definitief naar 0 ging terwijl de pomp gewoon nog lekker aan het draaien was.
Ik kan vanavond in ieder geval weer fatsoenlijk douchen, maar het probleem is helaas nog niet opgelost.
Technician- schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:41:
[...]

Dan heb je wel aardig uitgesloten wat het kan zijn en zal het de sensor zijn! Waar ik op aansloeg (blaf) is dat je zei dat dit direct na filter reinigen optrad.
Ja snap ik, daar zal wel iets van een verband in zitten, maar gezien de symptomen kan ik het nog niet goed plaatsen. Het zal toch een nieuwe flowsensor worden vermoed ik.
Wat betreft garantie, ik ben benieuwd welke paden ik kan bewandelen. Ik lees dat Panasonic standaard 2 jaar garantie biedt, en bij goed onderhoud 5 jaar. Onderhoud doe ik zelf. Maar natuurlijk wel super goed ;). En we zijn pas net een maandje de 2 jaar gepasseerd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
r.dhaan schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:28:
Yes, ik zie ook 230 volt op de aansluiting van het boilervat staan en hoor de thermostaat inschakelen. Echter 20 seconden later schakelt de thermostaat zelf weer uit, om 10 seconden later weer in te schakelen.
In de 10 seconden dat het element dus niet verwarmt staat er wel 230v op de pinnen die de warmtepomp geeft.

Dus mijn gevoel zegt dat de voeler van de thermostaat niet echt de watertemperatuur meet maar zijn "eigen temperatuur".

De thermostaat zit er ook verder goed op, kan niet dieper voor zover ik het kan zien.
Heb je ‘t bruggetje op de printplaat geplaatst? Dit is van een J type (zoals ik die heb):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnR64evidTizHtruVKHI-153TFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ggUD5uUUQqeEiYcrREgXhWmo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door blb4 op 28-09-2025 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.dhaan
blb4 schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:53:
[...]

Heb je ‘t bruggetje op de printplaat geplaatst? Dit is van een J type (zoals ik die heb):
[Afbeelding]
Ja, aansluiting is precies hetzelfde, brug op CN6 1 en 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:43
r.dhaan schreef op maandag 29 september 2025 @ 07:44:
[...]

Ja, aansluiting is precies hetzelfde, brug op CN6 1 en 2.
Draaiknop op het element al eens verdraaid?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.dhaan
Maikie18 schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:00:
[...]

Draaiknop op het element al eens verdraaid?
Ja staat op maximaal, als ik deze meer naar het midden draai (bij verwarmen) springt hij eerder uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:04
Technician- schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:41:
[...]
offtopic: garantie kan best lang zijn, zie: https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Andere discussie maar Panasonic NL verkoopt niet aan particulieren. Dus geldt B2B garantie die veel kariger is. Dus moet je je wenden tot de installateur

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 29-09-2025 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:04
Technician- schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:18:
[...]

Andere discussie maar Panasonic NL verkoopt niet aan particulieren. Dus geldt B2B garantie die veel kariger is. Dus moet je je wenden tot de installateur
dat klopt, maar je installateur is bij mijn weten altijd het eerste aanspreekpunt, en niet panasonic nl?
ik heb ook inderdaad de aanname gedaan dat @Technician- een consument is met installateur zodat hij subsidie kon krijgen.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathan31
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-09 19:06
FransvWoerkom schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:26:
[...]

Je kunt 3 thermostaten gebruiken en als installateur instellen onder het menupunt Systeeminstellingen> Zone & sensor> Sensor:

1. Ruimtethermostaat > Extern. Hier gaat het om een schakelende thermostaat op de thermostaat aansluiting 1. Het schakelcontact en de kabel moeten geschikt zijn voor 230V, want dat staat op die aansluiting.

2. Ruimtethermostaat > Intern. Hier gaat het om een software thermostaat van de warmtepomp waarvan de sensor in de afstandsbediening zit, en die bediend wordt op de afstandsbediening.

3. Ruimtesensor. Hier gaat het om dezelfde software thermostaat als onder 2, maar dan met een sensor in de te verwarmen ruimte en ook bediend vanaf de afstandsbediening. Alleen mag die dan ergens anders hangen of zitten. Bijvoorbeeld in de meterkast of machinekamer buiten bereik van onbevoegden.

De software thermostaat is ook te bedienen middels de cloud of de weektimer.
Hallo, we hebben een zoneregeling met een spanningsvrije relais aansluiting .Waar dient deze op de binnenunit aangesloten te worden bij thermo 1? …..Gevonden… thermo 1 en dan L en heat aansluiting.
En koelen is L en Cool .

Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Nathan31 op 29-09-2025 19:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:06

Carboy54

Duurzaamheid coach

Garantie is geen probleem en een flow sensor is reeds onderweg 🤗

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Carboy54 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:19:
[...]

Garantie is geen probleem en een flow sensor is reeds onderweg 🤗
Waarvoor dank. Als de sensor binnen is en gemonteerd is zal ik hier uiteraard nog melden dat alles weer top draait 😄 🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
ik heb toch echt een tijdje zitten zoeken in het forum, en ik kan nergens een modulatie bereik vinden voor de Panasonic Aquarea M-serie T-CAP ( WH-WXG09ME8, WH-WXG12ME8, WH-WXG16ME8 )
Is er iemand die me op pad kan helpen? Ik ontvang over een paar weken een WH-WXG16ME8 en ik twijfel over een stukje keuze in de configuratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:39

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Beer070 Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3

Je komt al gauw uit op minimaal bijna 1kW elektrisch en 5kW thermisch bij de 12kW (wat ik er van heb gelezen). De 16 heeft volgens mij nog een grotere compressor en zou daar dus nog boven zitten.

Tenzij je echt veel vermogen nodig hebt lijkt 16kW al gauw overkill. Met een vraag van 12-14kW heb ik hier 2x 7J neergezet, exact om dat hoog minimum vermogen te voorkomen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Rimco schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:23:
@Beer070 Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3

Je komt al gauw uit op minimaal bijna 1kW elektrisch en 5kW thermisch bij de 12kW (wat ik er van heb gelezen). De 16 heeft volgens mij nog een grotere compressor en zou daar dus nog boven zitten.

Tenzij je echt veel vermogen nodig hebt lijkt 16kW al gauw overkill. Met een vraag van 12-14kW heb ik hier 2x 7J neergezet, exact om dat hoog minimum vermogen te voorkomen.
Ik heb ook 2x6 / 2x8 overwogen, financieel was dit in aanschaf (significant veel) voordeliger (nog geen 2500 euro netto voor de kale WP). Ik gebruik deze ook voor SWW, dan heb je al snel wat meer warmte nodig. met een 500L buffer hoop ik nog steeds lange runs te kunnen maken. Vorig jaar zaten we met koukleumen op 2200m3 gas, deze winter heb ik nog ~4000kwh van de PV over die echt op moet voordat de draaischijfmeter wordt vervangen, dus een beetje extra warmte wordt gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:43
Beer070 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:57:
[...]

Ik heb ook 2x6 / 2x8 overwogen, financieel was dit in aanschaf (significant veel) voordeliger (nog geen 2500 euro netto voor de kale WP). Ik gebruik deze ook voor SWW, dan heb je al snel wat meer warmte nodig. met een 500L buffer hoop ik nog steeds lange runs te kunnen maken. Vorig jaar zaten we met koukleumen op 2200m3 gas, deze winter heb ik nog ~4000kwh van de PV over die echt op moet voordat de draaischijfmeter wordt vervangen, dus een beetje extra warmte wordt gewaardeerd.
Voor SWW heb je geen zwaardere WP nodig. Wat wil je met die 500L buffer bereiken?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Maikie18 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:56:
[...]

Wat wil je met die 500L buffer bereiken?
Dat vraag ik me ook altijd af. Zelfs een forse buffer van 500 liter kan maar een nuttige inhoud van zo’n 11 kWh (50 -> 30 graden) bevatten. Mijn veel compactere thuisaccu slaat meer energie op en kan met COP 4 ruim 40 kWh aan warmte leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
Maikie18 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:56:
[...]

Voor SWW heb je geen zwaardere WP nodig. Wat wil je met die 500L buffer bereiken?
1) hygiëne buffer voor bad water en douche
2) langere runs kunnen doen met WP als de afgifte fluctueert incl warmte opslag
3) warmte opslag voor warmte uit hout en pellet cv kachels
4) sneller (veel) warmte beschikbaar hebben wanneer veel afgifte gewenst is.
We houden initieel gas cv aan, als blijkt dat die niet meer nodig is gaat die eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
blb4 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:06:
[...]

Dat vraag ik me ook altijd af. Zelfs een forse buffer van 500 liter kan maar een nuttige inhoud van zo’n 11 kWh (50 -> 30 graden) bevatten. Mijn veel compactere thuisaccu slaat meer energie op en kan met COP 4 ruim 40 kWh aan warmte leveren.
We hebben ook nog een thuis accu van nu 16kwh en over 7 maanden 32kwh.
met een 16kw WP scheelt die 11kwh in het buffervat de eerste 40 minuten in opwarming.
11kwh direct beschikbaar helpt (hopelijk) veel in comfort en maakt excessief (WAF) SWW gebruik mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:25
Beer070 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:57:
1) hygiëne buffer voor bad water en douche
2) langere runs kunnen doen met WP als de afgifte fluctueert incl warmte opslag
Die twee gaan niet samen, want voor verwarmen is je water veel kouder dan voor SWW.
Je zult dan én een hygieneboiler voor SWW moeten hebben én een buffer voor CV.
3) warmte opslag voor warmte uit hout en pellet cv kachels
4) sneller (veel) warmte beschikbaar hebben wanneer veel afgifte gewenst is.
Als je snel veel warmte beschikbaar wilt hebben, moet je dat buffervat op een erg hoge temperatuur stoken, wat funest is voor het rendement van je WP.

Slecht plan dus.
Tip: Lees je even in over het nut van buffervaten in de FAQ: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Andrehj schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:29:
[...]

Die twee gaan niet samen, want voor verwarmen is je water veel kouder dan voor SWW.
Je zult dan én een hygieneboiler voor SWW moeten hebben én een buffer voor CV.

[...]

Als je snel veel warmte beschikbaar wilt hebben, moet je dat buffervat op een erg hoge temperatuur stoken, wat funest is voor het rendement van je WP.

Slecht plan dus.
Tip: Lees je even in over het nut van buffervaten in de FAQ: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Hoe hoog schat jij de benodigde temperatuur van het buffervat in? iedere 10 graden verschil is iets meer dan 5kwh. Ik ben bereid om het buffervat naar 70 graden te laten gaan, maar ik verwacht dat die 15-20kwh energie niet nodig is. Rendement van de WP is niet een primair doel. huidige primaire doel is om in 2 jaar geen gas meer te gebruiken met een hoger comfort. Als dat wat electra of houtpellets kost dan vinden wij het al lang best. De warmteverliesberekening suggereert een verlies van 12-14kw bij -10. houtpellets kosten 300 euro voor 1000kg, en voor dat geld heb je 48Mwh aan energie. uit een pellet CV haard komt water van 65-85C met een prijs van 6c/kwh en het ziet er nog gezellig uit ook.
Wellicht zit er een denkfout in mijn gedachtegang en dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:48
Beer070 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:03:
[...]

Hoe hoog schat jij de benodigde temperatuur van het buffervat in? iedere 10 graden verschil is iets meer dan 5kwh. Ik ben bereid om het buffervat naar 70 graden te laten gaan, maar ik verwacht dat die 15-20kwh energie niet nodig is. Rendement van de WP is niet een primair doel. huidige primaire doel is om in 2 jaar geen gas meer te gebruiken met een hoger comfort. Als dat wat electra of houtpellets kost dan vinden wij het al lang best. De warmteverliesberekening suggereert een verlies van 12-14kw bij -10. houtpellets kosten 300 euro voor 1000kg, en voor dat geld heb je 48Mwh aan energie. uit een pellet CV haard komt water van 65-85C met een prijs van 6c/kwh en het ziet er nog gezellig uit ook.
Wellicht zit er een denkfout in mijn gedachtegang en dan hoor ik dat graag.
Standaard wp installatie ca 10-12k netto voor 1 7kW bij -10 pomp. 3 k extra voor 2e pomp erbij
13-15k investeren
13kW -> 2600m3 gas -> x2 (SCOP35) -3 (scop55) = 5200- 7800 kWh per jaar stroom x 0,25 = 1250-1950 eur stroom per jaar.

Dit is je vertrekpunt.
Nu is de vraag hoeveel complexiteit/extra investering je wil doen om je kosten verder te laten dalen. Door a/ afgifte verbeteren; b/ isolatie c/ extra vaten en kachels etc

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
BarryH schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 23:01:
[...]

Standaard wp installatie ca 10-12k netto voor 1 7kW bij -10 pomp. 3 k extra voor 2e pomp erbij
13-15k investeren
13kW -> 2600m3 gas -> x2 (SCOP35) -3 (scop55) = 5200- 7800 kWh per jaar stroom x 0,25 = 1250-1950 eur stroom per jaar.

Dit is je vertrekpunt.
Nu is de vraag hoeveel complexiteit/extra investering je wil doen om je kosten verder te laten dalen. Door a/ afgifte verbeteren; b/ isolatie c/ extra vaten en kachels etc
Ik zit nu op 11k netto incl installatie voor 16kw Panasonic t-cap met 500L hygiëne vat met 2 spiralen incl 8m terrendis grondbuis en 100m totaal aan leidingen (50m MLB 32 geïsoleerd en de rest MLB 26 en 20)
Nog 3k voor een pellet cv haard en 2k voor een hout cv haard, en eventueel 2k voor een Edel water / water WPB voor als we het niet redden zonder gas SWW naverwarming. Buurman heeft ruim 20k voor een daikin altherma 3 uitgegeven, en nog 10k aan airco units. Zeker eenvoudiger en betere WAF. Comfort heeft bij ons prioriteit over investeringskosten.

Misschien komt dit sommigen bekend voor, ik heb de discussie verloren over esthetiek van gietijzeren radiatoren in afwegen tegen het rendement van Jaga hybride units met het zinnetje: “ik vind ze niet mooi”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:48
Je vrouw heeft groot gelijk

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste